Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 6.4.10 18:26:08
Voi jessus, sivustaseuraaja, miten tommoset piiiitkät kommentit saa ihan sanattomaks! Piti pitkään miettiä, mitä sanoa takasin! :D
Sen verran kumminkin, että tän alkuperäinen ajatus on nimenomaan muutto pois Mustaojalta, joten haluamaasi suuntaan ollaan kyllä menossa. Mä vaan olen niin mahdottoman hidas pääsemään itse asiaan...
Ja melko hitaasti saa valua tää tarina tännekin, en mä niin kauhean paljon ole vielä ehtinyt kirjoittaa ja haluan kumminkin pysyä teidän edellä. Tuntui vaan elämä niin tyhjältä kun ei ollu TThen mtn postattavaa ^_^
--------------
Muutama ihminen jäi kanssani samalla pysäkillä pois, mutta kukaan ei kävellyt kanssani koululle. Olisin kai voinut kokeilla ovia, mutta päätinkin mieluummin tehdä pienen kävelylenkin rakennuksen ympäri. Oli kaunis, kesäinen aamu ja ajatus haahuilemisesta koulussa yksin oli vähän kammottava. Kierrettyäni korttelin olin hukannut kymmenen minuuttia ja arvelin, että olisi sopivaa mennä etsimään luokkahuonetta, mistä opiskelijaelämäni alkaisi.
Meitä oli iso joukko, tietysti suurin osa tyttöjä. Muutamalla oli somalihuivi päässä ja pari muutakin oli selvästi ulkomaalaistaustaisia, mustat hiukset ja silmät sekä oliivinruskeat ihot. Istuin seinän vieressä ja laskin sentään viisi poikaa. Olisivatko he kaikki homoja? No, se varmasti selviäisi minulle ennemmin tai myöhemmin. Kaikki muut näyttivät kuuntelevan suurisilmäisen innostuneina, mitä opettajamme edessä puhui ja tunsin olevani väärässä paikassa. Minä en ollut yhtään innostunut, olisinhan täällä vain vuoden. Olin kuitenkin niin hyvin kasvatettu, että en antanut sen näkyä ulospäin, kun muutama tyttö tuli tauolla juttusille. Esittäydyin ja hymyilin ja mietin ryhmädynamiikkaa tuollaisissa tilanteissa. Meitä oli monta kymmentä, kuinka pitkälle nämä ensimmäisen päivän sattumanvaraiset tuttavuudenhieronnat määräisivät, kuka ystävystyisi kenenkin kanssa ja millaisia ryhmiä muodostuisi?
Ensimmäinen tytöistä oli pukeutunut tyyliin, jota en voinut olla tuijottamatta. En tuntenut ketään, joka olisi lähtenyt ulos sen näköisenä, paitsi Danni ehkä, jos häntä tarpeeksi painokkaasti yrittäisi estää. Tytöllä oli punakukikas kesämekko, sen päällä siniruudullinen huppari ja jaloissaan vaaleanpunaiset puukengät. Vaaleat hiukset olivat kahdella letillä ja otsatukka oli tuuhea kuin suomenhevosella.
- Hei, mä olen Mirjami, kukas sä olet? hän kysyi. Olin iloinen, kun luokseni pysähtyi toinenkin tyttö niin, etteivät kaikki ehkä kuvitelleet meidän olevan vanhoja ystäviä.
- Mä olen Alissa, sanoin molemmille yhteisesti ja omatunto alkoi nakertaa minua, kun toinenkin tyttö katsoi Mirjamia oudoksuen. Oliko minut muka joskus opetettu syrjimään ihmisiä sen takia, miltä he näyttivät? Entä jos jompikumpi somalitytöistä olisi tullut tekemään tuttavuutta? Heidän torjumisensa olisi ollut silkkaa rasismia, enkä olisi tehnyt niin. – Tää on kuulemma Mirjami. Ja sä olet?
- Mä olen Kikka älkääkä sanoko Kirsikaksi vaikka kävisi mitä. Mistä te olette kotosin?
Hänellä oli tyylikkäästi leikatut hiukset, jotka ensin näyttivät vain ylikasvaneilta, mutta tarkemmin katsottuna reunustivat kasvoja kuin kehykset.
- Mä olen Tuusulasta, sanoin. Kikka kertoi asuvansa Vantaalla ja Mirjami Helsingissä. Paljon enempää siinä ei ehtinytkään, mutta ehdin kummastuksekseni huomata, että hassuista vaatteista huolimatta pidin äkkiä Mirjamista enemmän, vaikka vain muutamia minuutteja sitten asia oli ollut toisin päin. Joskus sitä vaan tuli ihmisistä semmoinen tunne. Kuitenkaan en voinut olla ajattelematta, että jos olisin parhaillaan lääkiksessä, olisi keskustelun taso miljoona kertaa korkeammalla.
Kahteen mennessä me olimme kuulleet kaiken, mitä oli kuultavaa, saaneet kulkukortit, avaimet, kaapit ja esittelykierroksen koulussa ja aloin miettiä kotiin lähtemistä. Puhelimeni ilmoitti, että Anni oli lähettänyt viestin jo tuntia aiemmin, joten en elätellyt paljonkaan toiveita siitä, että saisin hänestä matkaseuraa, mutta soitin hänelle kuitenkin. Olin oikeassa, hän oli jo kotona.
- Nähdään teillä sitten, mä tulen ratsastamaan!
- Okei, mihin aikaan sä tuut?
- Viiden maissa.
Koska minulla oli aikaa ja junia alkoi tähän aikaan mennä kohtuullisen usein, kävin ostamassa osan kirjalistassa luetelluista kirjoista. Kaikkia en mitenkään raaskinut kerralla, sillä ne olivat kauhean kalliita. Vaikka olihan siihen tietysti tottunut jo lukiokirjojen kanssa. Tunsin epämiellyttävänä paineena ajatuksen, että nyt en voisi jättää tätä koulua kesken, vaikka se olisi miten tylsää, kun olin kerran ostanut kalliita kirjoja. Mutta ehkä se sentään ei olisi kovin kamalaa. Kai siitä jotain hyötyä olisi lääkistä ajatellen. Selailin kirjojani koko kotimatkan ja uppouduin sitten lukemaan niitä niin, että melkein unohdin jäädä kyydistä.
Anni tuli tasan viideltä, kun minä olin jo tallilla. Danni oli pyytänyt apua puomien kanssa ja olin nostellut niitä aikani. Hän oli vääntänyt muutaman vuoden riitaa Jessin kanssa siitä, kumpi heistä ratsastaisi ja etenkin hyppäisi rämäpäällä Irkulla ja lopulta Danni oli voittanut ja saanut vielä lisäksi oman estevalmentajan. Se oli parempi vaihtoehto, taisimme kaikki olla sitä mieltä Jessiä lukuun ottamatta. Danni vaan pärjäsi tammalle paremmin. Hän oli lopettanut hetkeä aikaisemmin ja tuumasin, että voisin hyvin jättää esteet paikoilleen jos vaikka Annikin haluaisi hypellä niitä. Madalsin ne vain Dannin vaatimasta yli metrin korkeudesta sopivammiksi.
- Et sä viitsisi jäähdytellä tätä? Danni kysyi toiveikkaana. Tuskin hän odottikaan myöntävää vastausta, mutta kokeillahan aina saattoi.
- Sitten kun sä maksat mulle siitä yhtä hyvän palkan kuin Hanna, ilmoitin.
- Mutta mun tarttis ehtiä…
- Munkin.
- Okei, en mä uskonutkaan, Danni huokaisi ja lähti metsään kävelemään, kun avasin portin.
Me haimme Annin kanssa hevosemme ja sidoimme ne kentän aitaan harjattaviksi. Kodiak oli paljon isompi kuin kolmivuotias hontelo Nötte, jolla minä olin sinä kesänä ratsastanut. Se oli ensimmäinen varsa, jonka Vesku oli tehnyt mittojen mukaan itselleen ja jäämään kotiin: Kaoman ja hienon ulkolaisoriin jälkeläinen. Yllättävän huolettomasti hän sitä siihen nähden kuitenkin kohteli. Se oli saanut kaksivuotiaana, kun käsiin oli jäänyt kaksikin orivarsaa, painia niiden kanssa laitumella koko kesän ja sen sijaan, että olisi ruvennut opettamaan sille ratsastuksen alkeita itse, Vesku oli antanut minun aloittaa sen kanssa. Tiukasti valvovien silmien alla, tietenkin, mutta silti. Tietenkään en ratsastanut sillä vielä joka päivä, enkä tosiaankaan aikonut yrittää hyppäämistä sen kanssa. Ajattelin kuitenkin, että sen voisi olla ihan hyvä nähdä esteitä ja se tuntui viihtyvän Annin ison ruunan seurassa.
Juttelimme harjatessamme kaikesta, mitä kouluissa oli tapahtunut eikä ollut yllättävää, että Anni oli paljon enemmän innoissaan kuin minä. Hän oli jo tutustunut suureen joukkoon opiskelukavereitaan, siltä ainakin tuntui.
- Mä tiedän nimeltä kaks tyttöä, tuhahdin ja vuodatin, miten lääkiksessä olisi varmaan ollut paljon hauskempaa.
- Älä oo tommonen, Anni sanoi tiukasti ja keskeytti hetkeksi harjaamisen.
- Mimmonen?
- Ylimielinen! Meidän porukassa on yks tyyppi, joka sanoi tulleensa tonne vaan, koska ei päässy kauppakorkeaan! Se oli hirveän inhottava, katsoi kaikkia pitkin nokkaansa kuin me oltais jotain aivokääpiöitä!
- Ai, sanoin vaisusti, sillä sen lisäksi, että se ei kuulostanut kivalta, tunnistin siitä vähän itseäni. – Hyvä kun sanoit. Kai.
- No et sä varmaan oliskaan, Anni sanoi luottavaisesti ja tunsin itseni nilviäiseksi.
- Lähdetään hommiin, ennen kuin joku tulee haluamaan esteet pois kentältä, sanoin reippaasti.
|