Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Smalltown girl 5

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.6.10 19:09:04

Edellinen

Re: Smalltown girl 5

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   13.6.10 04:00:13

Voi mua surettaa Siiri! Mä oon aina niin tykänny siitä. Et sit tee siitä mitään Alia, ethän???

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.6.10 08:12:19

En mä oo ajatellu niin pitkälle. Tarkoittanet, ettei siitä tuu ikuisesti yksinäistä vanhaapiikaa?

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   13.6.10 13:10:05

Toisaalta, jotkut on ihan tyytyväisiä itekseen. Saa mennä ja tulla niinku tahtoo ilman, että kukaan on nalkuttamassa ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.6.10 14:53:29

Niin on tai ainakin sanoo. ;)
Mä olen niin monesti kirjottanu tähän tarinaan että kyllästyttää jo itseänikin mutta parempi yksin kuin huonon kanssa.

Tää on niin yksinäinen ilman yhtään asiaa, että laitetaan tänään aikainen tarinanpätkä.
-----------
Siirillä oli kampaamovarusteita kotonaankin, vaikkei hän enää niitä hommia tehnyt kuin tutuille ja pian istuin saunan pesuhuoneessa pää lavuaarissa.
- Miten se sun hevospoikaystäväsi? Siiri kysyi hieroessaan shampoota hiuksiini.
- Ei mulla ole semmosta.
- No se entinen. Joka on siellä tallilla.
- Arska! huudahdin. Olin jo ehtinyt tajuta, ketä Siiri tarkoitti, mutta rehellisesti sanoen pääni oli ollut niin täynnä kaikkea muuta, että ensin en ollut edes muistanut häntä. – Se on onnellinen isä. Tai siis, ei se oikeasti kai voi olla. Se sanoi, että ne alkoi seurustella Rosan kanssa loppukesästä ja jos vauva syntyy vuodenvaihteessa niin eihän se voi mitenkään olla.
- Ei voi, Siiri vahvisti.
- Mutta siltä se näyttää, sanoin hiukan katkerasti. Rosa oli ruvennut pyörimään tallilla myös, joten vauvakin oli usein siellä. Arska oli aina ensimmäisenä sen luona, kun se inahti. Niin oli Anni kertonut, itse en ollut moista nähnyt. Arskan tapasin keskimäärin joka toinen viikko, mikä oli aika usein, kun kävin siellä kaksi tai korkeintaan kolme kertaa viikossa. Riippuen Annin kiireistä ja omistanikin kävin noin kerran viikossa ratsastamassa Kodiakin ja yleensä olin sunnuntai-iltapäivisin Annin seurana ja sain sitten häneltä kyydin soluuni. Arskalla oli tapana kysyä, mitä minulle kuului ja minulla oli aina tapana vastata, että kiirettä piti. Sitten hän arveli poikaystäväni odottavan ja minä joko nyökkäsin tai olin liian kiireinen siihenkin. Se oli surullista, mutta sillä tavoin selvisi hyvin. En oikeasti enää ajatellut häntä.

- Kerro siitä sun poikaystävästä, Siiri sanoi huuhdeltuaan hiukseni ja rupesi hieromaan niihin hoitoainetta. Se tuntui taivaalliselta. Hänen sormensa lähettivät väreitä pitkin käsivarsiani ja tunsin, miten rentouduin. Olin jo melkein unessa, kun hän lopetti ja alkoi huuhdella.
- Mä meinasin nukahtaa, mutisin.
- Et oo ainoa, Siiri sanoi tyytyväisenä. – Ihmisen päässä on pisteitä, jotka vaikuttaa vaikka mihin… sitten sain kuulla luennon, mutta se oli ihan mielenkiintoista. Voisin varmaan hyödyntää niitä tietoja itsekin jossain vaiheessa.

Hän leikkasi hiukseni lyhyeksi polkkatukaksi. Olin sanonut haluavani jotain uutta ja erinäköistä ja vaikka sellainen kampaus ei nyt ollut millään tavalla muodikas, oli se ainakin vaihtelua.
- Jos mä kyllästyn tähän viikonlopun aikana niin leikkaatko mulle irokeesin? kysyin empien uskaltamatta sanoa, että näytin omasta mielestäni jäänteeltä edelliseltä vuosituhannelta.
- Ilman muuta, mutta älä tuomitse vielä, Siiri sanoi ja alkoi hieroa hiuksiini muotovaahtoa ja hiusvahaa ja ties mitä tököttejä. Hän näytti, miten voisin vetää etuhiukset sivuun halutessani, tai tupeerata ne pörrölleen pystyyn, tai kammata taakse poninhännälle, mikä sai minut näyttämään tehokkaalta ja sairaanhoitajamaiselta.
- On siinä mahdollisuuksia, päätin lopulta ja kiitin. Peilistä katsova Alissa ei näyttänyt ollenkaan hullummalta, eri asia vaan oli, saisinko itse tuota samaa tyyppiä esiin.

Siinä vaiheessa alkoi olla jo myöhä.
- Mun on parasta lähteä kotiin, päätin. – Sä pelastit mun illan, Siiri!
- Mukava kuulla. Olit säkin parempaa seuraa kuin Salkkarit, tämä virnisti.
- Vaikka mä vaan valitin kaikesta mun elämässä?
- Vaikka. Olihan ainakin uusia, virkistäviä valituksenaiheita.
- Mitenkäs sulla menee? kysyin ja toivoin heti, etten olisi kysynytkään. Oli tökeröä heittää se tässä vaiheessa, kun alkoi jo tehdä lähtöä, parempi olisi ollut sivuuttaa koko kysymys.
- Kiitos, mulla menee melko lailla mukavasti, Siiri sanoi onneksi ja näytti siltä, että se oli totta. – Tule uudestaankin. Mennään vaikka lenkille joskus. Jos sulla on ylimääräistä aikaa, siis. Älä ala ottaa siitäkin paineita.
- Mitä paineita? ihmettelin. Ne tuntuivat kaikki kadonneen Siirin käsittelyn myötä.

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   13.6.10 17:36:46

Juu, sitä tarkotin. Siiriä ois kiva nähdä useemminkin :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   14.6.10 01:06:48

Hei, vähänkö siistiä olla muutama päivä poissa! Ei siinä muuten mitään tosi hienoa ollut, kun se "poissa" tarkoitti mökillä nököttämistä keskellä kaatosateiden ja tuulimyrskyjen keskellä, mutta kotiinpaluu oli taas kiva kun sai paljon lukemista.

Toi Juhana on ihmehyypiö. Mulla on sellanen vipatus, että mä en oikein jotenkin ihan pidä siitä, musta se tuoksahtaa aavistuksen turhan saippuaiselta... Jotenkin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.6.10 15:34:13

Mä meinasin ton eilisen pätkän takia myöhästyä töistä. Näissä sun tarinoissas on sama vika, kun Epin ja Kuron tarinassa. Tää on kun huumetta, pitäis laissa kieltää, mut toisaalta. Pirun hyvää huumetta onkin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.6.10 18:48:47

No ei kai ton mittasen pätkän takia voi mistään myöhästyä :P
----------------
Ulkona oli muutama plusaste ja uusi, lyhyempi tukkani tuntui kevyeltä ja viileältä. Ravistin sitä kokeeksi ja se tuntui mukavan oudolta. Siiri oli vahvistanut, että olin vain parin kilometrin päässä kotoa, ja lähdin kävelemään sinne reipasta tahtia. Oloni oli ainakin neljäsataa prosenttia parempi kuin joitakin tunteja sitten ja hyräilin kävellessäni. Ylitin Vantaanjoen siltaa pitkin, totesin jalkakäytävän loppuvan ja siirryin toiselle puolen katua. Liikennevalot vilkkuivat jo keltaista, edes koiranulkoiluttajia ei enää näkynyt ja minulle tuli taas se taianomainen olo, minkä ajatus Helsingistä oli ennen muuttoani oli saanut aikaan. Oli ihanaa kävellä hiljaisessa helmikuun yössä, kun liikennekin oli jo melkein lakannut. Ohitseni meni vain muutama hassu auto ja yksi bussi, enkä moottoritietä ylittäessänikään nähnyt kuin kourallisen. Pidin vanhasta Helsingistä keskustassa, missä olimme Juhanan kanssa kävelleet iltakausia, mutta ei tämäkään huonoa ollut.

Juhana-parka, olikohan hän ottanut karkaamiseni kauhean vakavasti? Mietin puhelimen avaamista, mutta en halunnut katkaista hyvää rytmiä, jonka askeleeni olivat löytäneet. Eipä sillä ollut väliäkään, ei Juhana enää olisi hereillä enkä näkisi, oliko hän yrittänyt soittaa. Katsoisin ehkä kotona, oliko hän lähettänyt viestejä.

Ohitin eläinlääkäriaseman, jonka jälkeen minulla oli enää muutama mutka ja hidastin vauhtia. Minulla ei ollut mikään kiire sisään tästä ihanasta yöstä. Toisaalta, en aikonut nauttia siitä aamuun asti, joten jatkoin matkaa. Omalla pihallani aloin kaivaa avainta farkkujen taskusta ja pysähdyin kesken askeleen, kun näin hahmon, joka istui rappuni edessä. Ensimmäinen ajatukseni oli, että siinä oli joku juopunut naapuri, joka oli hukannut avaimensa, mutta toinen silmäys vakuutti minut siitä, että se oli Juhana. Harmistuin ja ilahduin, enkä tiennyt, kumpi tunne oli voimakkaampi. Tietysti olin lääpälläni, kun hän oli kuitenkin tullut perääni. Osa minusta halusi juosta ja romahtaa polvilleen hänen viereensä. Oli kuitenkin toinenkin puoli, joka ajatteli vain, että en olisi halunnut lopettaa tätä ihanaa iltakävelyä välien selvittelyyn.

Oli miten oli, siinä hän istui minun ja kotini välissä ja hän oli jo huomannut minut. En voinut muuta kuin jatkaa matkaa. Juhana ei kiiruhtanut pystyyn ja vastaan minua, joten aloin varautua siihen, että riita jatkuisi.
- Iltaa, sanoin kylmästi.
- Missä sä olet ollut? Juhana kysyi ja hänen äänensä oli jotenkin omituinen.
- Mikä sua vaivaa?
- Mä olen ihan jäässä. Mä olen istunut tässä kaks tuntia.
- Hullu!
- No mä pääsin rappuun ja kävin teidän oven takana, mutta sä et kuulemma ollu kotona. En mä voinut muutakaan.
- Nouse ylös, komensin ja ojensin käteni. Oli hänessä vähän eloa vielä, sillä en minä olisi omin voimin saanut häntä vedettyä pystyyn.
- Mä olen pahoillani, että me riideltiin.
- Niin minäkin, huokaisin.

Seisoimme siinä tuijottaen toisiamme silmiin. Juhana näytti tärisevän kylmästä, mikä nyt ei ollut ihme, jos hän oli tosiaan pari tuntia istunut siinä. Minä hellyin.
- Anteeksi, että mä lähdin sillä tavalla. Mulla on vaan ollut aika rankkaa, sanoin.
- Anteeksi, että mä annoin sun lähteä, hän sanoi ja ojensi kätensä halatakseen minua. Siirryin lähemmäksi ja painoin poskeni hänen takkiaan vasten. Ehkä tämä oli kuitenkin paras mahdollinen lopetus tälle illalle.
- Haluatko sä tulla mun luokse yöksi? kysyin. Kämppikseni eivät panisi pahakseen, sen tiesin, kunhan emme metelöisi ja kunhan Juhana ei yrittäisi hipsiä liian vähäpukeisena vessaan aamulla toisten ollessa aamupalalla. Siitä ei ollut pelkoa, sillä jos hän täältä lähtisi töihin, pitäisi hänen olla ulkona talosta jo kuuden aikoihin, eikä kukaan tytöistä varmaan siihen aikaan olisi hereillä.
- Mulla on työaamu, Juhana sanoi.
- Niin, sitä varten mä kysyinkin. Ettei sun tarttisi enää matkustaa kotiin. Busseja menee harvoin. Mutta haluatko sä mieluummin mennä sinne ja nukkua myöhempään? kysyin.
- Ei kun mä haluan tulla sun viereesi, hän sanoi hampaat hiukan kalisten, mutta kaunis ilme silmissään.

Lähettäjä: kelt. 
Päivämäärä:   14.6.10 21:16:06

sennnu hei, luin noita vanhoja tarinoita ja äsken sain loppuun tuon Dannia ottaa päähän, mihin tarina sitten jatkuu, kun ehti ketju loppua ennen kuin laitoin uuteen linkin enkä etsi-toiminnolla löytänyt =(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.6.10 21:30:37

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=775298&t=775298 tässä näyttäis olevan, sinne ei oo mahtunu linkkiä loppuun :/

Lähettäjä: kelt. 
Päivämäärä:   14.6.10 21:42:42

kiitoksia (: ajattelinkin että ketju meni täyteen ennen kuin ehdit laittaa linkin sinne.

Päivämäärä:   14.6.10 22:34:25

minkä ajatus Helsingistä -> jonka
Oli ihanaa kävellä hiljaisessa helmikuun yössä -> Ei näitä TAAS!! Sori, mutta sä et kykene kirjottamaan suomenkielen kielioppia uusiksi vaikka kuinka toistaisit tätä ;P 'Kävely hiljaisessa helmikuun yössä oli ihanaa'
Helsingistä keskustassa, missä -> jossa
Ensimmäinen ajatukseni oli, että siinä oli joku juopunut naapuri, joka oli hukannut avaimensa, mutta toinen silmäys vakuutti minut siitä, että se oli Juhana. -> Tee tälle jotain, ihan järkyttävää crapia
Osa minusta halusi juosta ja romahtaa polvilleen hänen viereensä. Oli kuitenkin toinenkin puoli, joka ajatteli vain, että en olisi halunnut lopettaa tätä ihanaa iltakävelyä välien selvittelyyn. -> Arvaa..

LähettäjäLucié 
Päivämäärä:   15.6.10 11:12:39

Aah, mä rakastan sua, Sennu.
Muutamia virheitä löysin, mutta ei elämää vakavampaa (:

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   15.6.10 12:10:03

Jatkoa! Ja mukava tietää että Siirikin on hengissä vaikkei se ehtinyt mitään itestään puhuakkaan :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.6.10 12:22:14

Tölkki, noteerattu ja korjattu. Korjasin kerrankin jopa noi Oli-alkuset, vaikka mä olenkin sitä mieltä että ne kyllä tulee ainakin jossain kohden olemaan ihan oikeeta suomea. (Ja paljon pahempaa saa lukea painetuistakin kirjoista...) Oiskohan ne peräsin mun ruotsinkieliseltä isoäidiltä?

Ja kiitos vaan rakastamisista :D Se on aina hauskaa :D

Päivämäärä:   15.6.10 13:20:10

No joo, painetuissa kirjoisa näkee kaikenlaista.. Kukahan nekin oikolukee x| Ei kukaan? ;) Mut noi olla-alut tulee monesti englannista: There's, there're etc.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.6.10 13:43:27

Eller "Det var så skönt att vandra i den stilla februari-natten..."

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.6.10 20:47:41

22. Lomalla
Jerryn vanhojentanssit olivat suloinen tilaisuus ja Irina oli sievä tummatukkainen tyttö, jolla oli vaaleanpunainen puku. Olimme katsomassa koko perheen voimin, mikä oli saanut Jerryn kiristelemään hampaitaan, mutta ei hän voinut asialle mitään. Samanlainen ryntäys oli ollut katsomaan Dannia ja minua ja tulisi olemaan taas kolmen vuoden kuluttua, kun Sarri ja Sunna olisivat vuorossa.
- Mulla oli ihana puku, Jessi muisteli haaveellisen näköisenä. – Se oli mun tädin tekemä, persikanväristä sifonkia.
- Toivottavasti sulla oli alushame, sanoi Danni kuivasti ja haaveellisuus katosi Jessin kasvoilta.
- Oli siinä, ja tarpeen se olikin. Joku idiootti kaatoi tuopin mun syliin jatkoilla.
- Kuka idiootti? Veskuko? Sarri uteli.
- Ei, me ei tunnettu sillon vielä.
- Mihin Jerry ja muut menee jatkoille tärväämään vuokravaatteensa kaljalla? kysyin minä.
- Eihän ne nyt mitään voi tärvätä, ne on alaikäsiä, Jessi sanoi rypistäen kulmakarvojansa. Mutta tietenkin he menivät seuraavana päivänä, kukkoiltuaan ensin koulussa sydämensä kyllyydestä, ja eiköhän Jessikin sen tiennyt. Dannilla oli työpäivä, joten minä olin lupautunut kuskiksi, kunhan saisin lainata jompaakumpaa maastureista. Keräsin kylältä puoli tusinaa nuorta miestä toinen toistaan hienommissa vermeissä. Muutamilla oli jopa silinteri. Tunsin itseni tädiksi.

- Muistakaa nyt käyttäytyä kunnolla! komensin heitä, kun olin kyydittänyt heidät järvenpääläisen ravintolan eteen. Me olimme lähteneet risteilylle vanhojenpäivän jälkeen, mutta Jerryn luokka-aste ei jostain syystä ollut saanut tarpeeksi aikuisia kaitsijoita mukaan ja he joutuivat tyytymään illalliseen kaupungilla. Eivät he varmaan olisi saaneet sitäkään onnistumaan ilman suhteita, mitäpä intressiä millään ravitsemusliikkeellä oli täyttää salinsa aikuisuuden kynnyksellä notkuvilla nuorilla, joista vain muutamalla oli vielä ikää ostaa jaffaa väkevämpää. Kaikilla olisi siis taskumatit mukana – tiesin sen, sillä olin itse auttanut hankkimaan niihin täytettä.
- Me käyttäydytään aina kunnolla, virnuili Jerryn kaveri Miku, joka oli tullut koputtelemaan kuskin ikkunaan päästyään ulos, kunnes olin avannut sen. Hän oli oikein sievä poika ollakseen vasta seitsemäntoista. Hänellä oli hymykuoppakin.
- Älkää yrittäkö ostaa kaljaa. Teiltä kysytään kuitenkin paperit, jatkoin äidillisesti. – Itse asiassa voi olla, ettei ne myy edes niille teistä, joilla on paperit, kun tää on tämmönen tilaisuus.
- Ei haittaa, Miku sanoi ja taputti povitaskuaan.
- Ja mä olen aika varma, että teidät tutkitaan pullojen varalta, keksin. Se sai Mikun vetämään ilmeensä vakavaksi.
- Täytyy tunkea se kalsareihin, hän keksi. – Sitten mä voin sanoa, että on vaan niin kiihottavaa tulla ravintolaan. Hei, tule mukaan! Anna suukko!
- En, aloitin, mutta hän työnsi päänsä sisään ennen kuin ehdin lopettaa lausettani ja suuteli minua. Maistoin kevyen alkoholin maun, mikä selitti hänen rohkeutensa, joka katosikin siihen. Hän taisi punastua, ainakin hän katosi vikkelämmin kuin orava kuuseen. Minua nauratti.

Pojat katosivat sisään supistuaan ryhmässä vähän aikaa ja olin näkevinäni vähän taskujenkaivelua. Ehkä he tosiaan siirsivät taskumattejaan suojaisampiin paikkoihin. Huomasin katsovani heidän peräänsä sittenkin vähän kaihoisana. En minä nyt niin juuttaan vanhaksi itseäni tuntenut, mutta en totisesti ollut enää yhtä huoleton ja tulevaisuuteen luottavainen kuin nuo naperot. Huokaisten lähdin ajamaan takaisin Mustaojalle. En minä lähtisi tänään minnekään, vaikka kuka kysyisi. Lepäisin ja lomailisin, kuten olin Juhanalle luvannut.

Juhanan muistaminen veti suupieleni vähän ylöspäin. Että poikaparka olikin lähtenyt perääni, ja vielä jäänyt odottamaan yöuniensa kustannuksella. Olimme jutelleet pitkään yöllä, vakavista asioista. Kuten sitoutumisesta. Ja sitomisesta, henkisestä sellaisesta. Ja seksistä. Siihen me tunnuimme päätyvän nykyään vähintään kerran päivässä ja oli ollut hilkulla, ettemme olleet sillä kertaa päätyneet sanoista tekoihin, sen verran Juhanan ilmestyminen oli minua liikuttanut. Minua melkein vähän harmitti, että kuukautisten takia se ei ollut mahdollista. Tulisi olemaan helpotus, kun se joskus saataisiin hoidettua, ensimmäinen kerta. Vielä yksi stressinaihe elämääni, joskaan ei onneksi kovin vakava, tuumasin.

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   16.6.10 08:15:51

Söpöä, nuo Jerryn kaverit siis.

Voi Alissa, ei kuulosta terveelle tuo homma Juhanan kans. Mut minähän sanoin jo aiemmin et Juhanan päässä täytyy olla jotku bitit poikittain..jospa Alissakin sen pian huomaisi.

Lähettäjä: Jamis 
Päivämäärä:   16.6.10 15:18:23

joista vain muutamalla oli vielä ikää ostaa jaffaa väkevämpää

Hmm, miten olis "joista vain muutamalla oli vasta ikää ostaa jaffaa väkevämpää"?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   16.6.10 15:45:49

joista vain muutamalla oli vielä ikää ostaa jaffaa väkevämpää
--> mä laittaisin ilman tota "vielä" -sanaa...

Muuten hienot pätkät

Ja kyllä lyhyenkin pätkän takia voi meinata myöhästyä, jos sen lukemisen aloittaa vain muutamaa minuuttia ennen lähtöä :D

Päivämäärä:   16.6.10 16:05:06

Mä laittaisin siihen sanan vasta

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.6.10 17:20:51

Ihan oikeassa olette.
joista vasta muutamalla oli ikää

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.6.10 19:27:27

Palailin siis kotiin, missä aioin lopultakin syventyä koko illaksi Galenokseen ja rästiin jääneisiin kouluhommiin, paitsi mitä nyt saunassa kävisin. Danni oli uhannut jäädä töistä päästyään kaupunkiin ja lähteä vähän viihteelle, jos vain saisi seuraa, joten uumoilin vähän, että saisin mahdollisesti vielä ruveta uudemmankin kerran kuskiksi. Jerry oli sanonut menevänsä Liskon luokse jatkoille, sillä tämän vanhemmat ja pikkusisarukset olivat lähteneet hiihtolomareissulle. Hänen en uskonut kaipaavan kyytiä, mutta Danni voisi hyvinkin soittaa minut hakemaan persoonansa asemalta.

Sarri ja Sunnakin olivat kylillä, joten kävin saunassa ihan omineni ja nautin rauhasta ja hiljaisuudesta löhöilemällä lauteilla pitkin pituuttani Jessin ja Veskun lähdettyä iltatalliin. Oli ylellistä, etteivät he huolineet minua mukaan, vaikka pidinkin tallitöistä. Tosin pidin vielä enemmän aamutalleista. Siinä tunnelmassa, kun uniset hevoset alkoivat kolistella pystyyn ja höristä aamuheiniensä perään, oli jotain syvältä koskettavaa, eikä siihen tottunut.

Ovi kävi ja kuulin Jessin äänen.
- Huhuu?
- Mä olen täällä vielä, sanoin laiskasti. Olin tainnut olla aika kauan. – Mä tulen kyllä.
- En mä sua silleen tullu hätistelemään, ajattelin vaan ilmottaa, että sun puhelin soi tuolla ylhäällä niin, että tippuu kohta pöydältä.
Ponkaisin pystyyn, mutta kiireeni loppui siihen. Soikoon! Jos se kerran soi hullun lailla nyt, se mysteerihenkilö soittaisi uudelleen, kun olisin valmis vastaamaan. Danni se kuitenkin vain olisi, joka ei ollut saanut muuta seuraa vaan anelisi minua kaupungille.
- Se ei voi olla mitään tärkeetä, sanoin Jessille, joka tuli saunaan myös.
- Ai? Ainakin se oli sinnikäs.
- Kaikki mulle tärkeet on täällä tai ne soittaisi teille, jos olisi joku hätä, sanoin ja samassa mieleeni tuli, että ei kai Jerrylle ollut ehtinyt sattua mitään kännionnettomuutta. Hän ei kyllä siinä tapauksessa uskaltaisi soittaa sen paremmin Jessille kuin Veskullekaan.
- Ai miten ihanasti sanottu, Jessi sanoi sydämellisesti ja silitti hiuksiani, jotka olivat hiestä märät. – Entäs Juhana?
- No sillä ei varmaan voi olla mitään niin tärkeetä, että sen tarttis soittaa uudestaan ja uudestaan.
- Mitenkäs teillä muuten menee? Jessi kysyi. Siitä arvasin, että Vesku ei ollut tulossa ihan heti perässä. Tavallaan arvostin sitä, että Jessi oli masinoinut meille tämän juttutuokion, mutta kyllä se hiukan ahdistikin.

- Mitäs meillä, sanoin vähän vältellen ja huomasin, että Jessi oli ottanut pullollisen olutta mukaan. Hän joi yleensä siideriä kaikkialla paitsi saunassa. Siellä hän sanoi sen maistuvan pahalle. Hän ojensi pulloa minullekin ja yltiöpäisesti otin ja kulautin ainakin kolmanneksen. – Nestehukkaa, puolustelin.
- No se ei kaljalla lähde. Oletko sä rakastunut?
- Sitä mennään niin kuin suoraan Y-viillon kautta ytimeen, lohkaisin ja Jessi naurahti nolona.
- Anteeksi. Mitäpä se mulle kuuluu.
- Saat sä kysellä, peruin. - Kai mä olen.
- Kai?
- Varmaan, korjasin.
- Ei paljon parantunut.
- No mistä hitosta mun pitäisi tietää? puuskahdin. – Se on kiltti ja ystävällinen ja umpirakastunut muhun. Kai mä nyt olen rakastunut takasin?

Jessi oli aika kauan hiljaa ja maisteli pieniä siemauksia oluestaan tarjoamatta minulle enää.
- Kyllä sen tietää, hän sanoi lopulta. – Koskas me tavataan se?
- Saa nähdä, sanoin. – Mä taidan mennä nyt, mä kiehun jo. Ja jos se puhelinkin tippuu pöydältä.
- Ei se enää tipu, mä laitoin sen maljakkoon, Jessi naurahti.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   16.6.10 19:45:28

Mä niin toivon ettei toi Juhana osottaudu kauheeks kusipääks. Ja Sennnu millos nää Alissa-jutut loppuu ja kuka on seuraava kenestä kirjotat? :)

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   16.6.10 22:27:54

Mulla kans kävi jotain mielessä tossa "ikää ostaa"- kohdassa, mutta se katosi samaa tietä kuin tulikin ja aivan yhtä nopeasti kuin tulikin, niin en ehtinyt saada siitä kiinni.

Lähetäs, Sennu, mulle sähköpostia, you know... ;) Mulla on hillittömän tylsää, vieläkin työttömänä :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.6.10 22:50:37

No minäpä laitin :)

Smalltown girl 5

Päivämäärä:   17.6.10 05:23:15

THANKS!!!

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   17.6.10 09:00:42

laitoin, ei laitin!

Olikohan siellä maljakossa kukkia ja vettä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.6.10 09:19:06

Des, haista nyt niikö leppäkerttu tjtn :D

Ja toi oli paremminkin semmonen maljakko, jossa on autonavaimia ja parittomia korvakoruja ja irronneita takinnappeja.

Aivokanalle unohtu sanoa, että ei oo vielä hajuakaan, mitä seuraavaksi. Alissa jatkuu vielä aika pitkään.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   17.6.10 10:55:38

Okei :)) Voisit piristää meidän kesälomalaisten aamupäivää pienellä pätkällä :D

Päivämäärä:   17.6.10 12:19:33

Meidän vielä-tällä-hetkellä-kesälomalaisten - ens viikosta alkaa työt, mutta nyt on vielä iiihan tylsää, joten lukemista kaivataan :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.6.10 15:26:39

Repesin tolle lopulle ;D. Oi voi.. Yritäkkösää tappaa mut? Huvittavan hauskan kutkuttavan kiva pätkä! Lisäöä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.6.10 19:13:39

Olin tainnut oikeasti olla jo vähän liian kauan löylyssä, sillä minua huippasi, kun nousin ylös. Tartuin kaiteeseen, ettei Jessi huomaisi ja sitten pidin seinästä tukea, kunnes pääsin suihkun alle. Käänsin sen viileälle ja oloni parani pikkuhiljaa, iso jano vain jäi. Peseydyin niin nopeasti kuin vain osasin ja lähdin yläkertaan tyhjentämään jääkaapin kaikesta nestemäisestä.
- Mene vaan saunaan, hihkaisin Veskulle ja totesin, että kaapissa oli kokonaista kuusi siideriä. Jessi ei joisi niin montaa eikä varmaan pahastuisi, jos ottaisin yhden.

Heittäydyin olohuoneen sohvalle juomaan sitä ja katsomaan telkkaria, kunhan olin ensin komentanut Armin siitä alas. Koira oli vallannut sohvan sillä siunaamalla, kun oli kuullut Veskun menevän kellariin. Meitä muita se ei niinkään kunnioittanut, ei edes minua, vaikka olin sen pentuna ollessa kovastikin yrittänyt kouluttaa sitä. Vasta, kun eteisestä kuului äkäistä pirinää, muistin Jessin puheet puhelimestani. Toivoin kovasti, ettei se olisi Jerry, kun huomasin juoneeni melkein koko siiderin. Tai että jos se olisi, hänellä ei olisi kovin akuutti hätä.

Se oli Juhana, totesin. Olin ilmoittanut hänelle, ettei minulla ollut tapana vastata tuntemattomiin numeroihin ja hän alkoi jo muistaa soittaa minulle niin, että tiesin, kuka siellä oli.
- Moi! sanoin iloisesti. En tosin ollut odottanut hänen soittavan ainakaan näin aikaisin, mutta mikäs siinä. Hänellä oli varmaan ikävä.
- Alissa?
- No kuka hitto muukaan? kysyin. Hän kuulosti omituiselta – humalaiselta, arvioin. Mutta mikäs siinä. Oli perjantai-ilta ja hänellä oli viikonloppu vapaata, kuten lähes aina. Toisin kuin paperikoneet, joiden kanssa tehtiin työtä vuorotta, makkarakoneet saattoi pysäyttää viikonloppujen ajaksi.
- Mä yritin soittaa sulle ainakin sata kertaa.
- Mä olin saunassa, kerroin ja palasin sohvalle.
- Me ollaan menossa Niklaksen kanssa kaljalle, Juhana sanoi luottamukselliseen sävyyn. Niklas oli yksi hänen kavereistaan, työkaveri, joka asui Vantaan puolella vaimonsa kanssa. Olimme käyneet heillä.
- Mitäs Mari siihen sanoo?
- Mitäs Marista, se tulee mukaan. Mitäs sä sanot? Tuletko säkin mukaan?

Ensimmäinen ajatukseni oli että hups ja joo. Heti, kun häivyin kaupungista, Juhana alkoi bilettää. Onneksi tulin järkiini, ennen kuin ehdin sanoa mitään sensuuntaista. Itsehän olin halunnut lähteä rauhaan ja hiljaisuuteen keräilemään itseäni.
- Mene ihmeessä, sanoin niin lämpimästi kuin osasin. – Pitäkää hauskaa.
- Etkö säkin tulisi?
Saatoin nähdä Juhanan ilmeen, se oli se pyytävä pikkupojan ilme joka oli ruvennut vähän ärsyttämään minua. Se ei sopinut lähes 190-senttiselle miehelle. Tai Jerrylle ehkä, mutta ei rotevalle ja muuten aikuisen oloiselle Juhanalle.
- Mä en voi lähteä mihinkään. Kiskaisin just yhden siiderin saunan päälle, sanoin ja tyhjensin pullon, etten valehtelisi.
- Tule junalla?
- En. Mä menen nukkumaan. Nukun huomiseen asti enkä nouse ennen kuin en jaksa enää nukkua. Mutta mene sä vaan!

Juhana vänkäsi vielä hetken, mutta pysyin kannassani. Mikään ei olisi saanut minua enää pukeutumaan, meikkaamaan ja lähtemään odottamaan junaa. Auto olisi ollut hivenen helpompi, mutta sitten olisin joutunut jäämään Hesaan yöksi ja siinä olisi taas mennyt puoli viikonloppua. Lopulta Juhana antoi periksi, ehkä siksi, että kuulin jo taustalta, miten häntä hätisteltiin liikkeelle.
- Mä rakastan sua, hän ilmoitti.
- Samoin, ilmoitin takaisin. Selasin vastaamatta jääneet puhelut ja totesin, että ne olivat joka ainoa Juhanalta. Upeaa. Ainakaan Jerry ei ollut pulassa.

LähettäjäMuisto97*EK 
Päivämäärä:   17.6.10 19:37:18

Toi Juhana on kyllä yks oikein... Se on vähän turhan mammanpoika:/

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.6.10 19:48:34

Mä oon Muiston kanssa samaa mieltä, se on vähän rasittava ajoittain, kun on tommonen mammanpoika. Mut muuten tosi kiva pätkä taas jälleen kerran.

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   17.6.10 21:47:46

Musta tuntuu että tommonen juhana olis mulle just passeli tähän vaiheeseen kun tuntuu että kaikki on yhtiä kusipäitä :D Mutta ehkä se siltiki alkas ärsyttään pitemmän päälle.

Kiva pätkä taas, tykkään kyllä lukea Alissasta :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.6.10 22:20:46

Hahaa, ensimmäinen joka on Juhanan puolela! Miksei kukaan tykkää siitä??

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.6.10 22:34:33

Koska se on liian koiranpentu ja lapanen.

Päivämäärä:   17.6.10 22:54:16

""Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 17.6.10 09:19:06

Ja toi oli paremminkin semmonen maljakko, jossa on autonavaimia ja parittomia korvakoruja ja irronneita takinnappeja.""

Ja pikkukolikoita ja klemmareita ja kumirenksuja ja hiuslenkkejä ja kaksosten pieninä kantamia kiviä ja Jerryn joku muinainen pikkuauto ja suitsista irronnut solki ja pari ammoin kadonnutta muistitikkua, joita on etsitty jokapaikasta ja ja... ja... Jatkakaa...

Huomasin muuten tuossa että mulla oli sattunut kirjoitusvirhe tuonne aikaisempaan viestiin, Sennnusta puuttuu yksi n, nöyrin anteeksipyyntöni.

Sennnu, olen Suunnattoman iloinen eilen illalla saamastani ideasta!!! Koko päivänä en ole kuullut naapurien oven narinaa!!! Happyhappyjoyjoy!!!

En ole tainnut (ehkä) sanoa, että kirjoitat niin sujuvaa tekstiä, että se imaisee välittömästi mukaansa, enkä malta lopettaa, ennenkuin kaikki "ilmestyneet" on luettu. Jatka vaikka maailman tappiin tätä sukusaagaa, minä pysyn mukana!!!

Päivämäärä:   17.6.10 23:36:07

Ja muuten, Sennnu, mulla on huomenna yhdet mainoskuvaukset \O/

Päivämäärä:   18.6.10 00:35:45

"kun oli kuullut Veskun menevän kellariin"
puuttuu ännä.

Ja mä puolsin Juhanaa tuolla joskus aikaa sitten! =D Onhan se vähän tohveli, mutta aika söpö tohveli. Toiset tykkää, toiset ei. Mut mustasukkasia tohveleita ei saa olla.

Päivämäärä:   18.6.10 08:26:27

Tölkki ei, kun puhutaan koirasta. Koira valtasi sohvan kun kuuli Veskun menneen saunaan. Miks koira valtaa sohvan jos Alissa kuulee Veskun kadonneen kellariin?

Päivämäärä:   18.6.10 12:32:14

Ahaa, ok. Lähinnä en ois inhimillistäny ja tehny koirasta tarinaan noin laskelmoivaa ja luulin, että se oli Alissan havainto, että Vesku oli kadonnu kellariin niin se kuuli koiran vallanneen sohvan.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   18.6.10 15:33:10

Sennnu: Sen takia mä en pidä siitä kun sä saat sen kuulostaan kauheen lällykältä :D Että älä yhtään ihmettele miksei siitä pidetä. Ja tottakai mua alkaa ärsyttää esimerkiks sen ilmeet kun sä kuvailet niitä tähän tyyliin: Saatoin nähdä Juhanan ilmeen, se oli se pyytävä pikkupojan ilme joka oli ruvennut vähän ärsyttämään minua. :DD

Mutta jatkooo :)))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.6.10 18:49:58

Aivokana, hmm... joo, nyt kun sanot niin toi on aika itsestäänselvää :D
Ai mä inhimillistän koiria?
-------------
Olin palaamassa Helsinkiin tiistaina aikomuksenani mennä vielä iltapäivällä vähäksi aikaa töihin soittelemaan pahaa-aavistamattomille ihmisille ja ennen sitä ratsastin Nötellä niin paljon kuin se vaan jaksoi. Ja sehän jaksoi ihan yllättävän paljon. Vesku piti meille yksityisen valmennusviikonlopun enkä ollenkaan säälinyt omaa peffaani. Ehtisin parannella sitä taas koko loppuviikon. Pieni – oikeasti iso – mussukkaorini oli kerrassaan loistava. Tosin se alkoi huonontua loppua kohden ja maanantai-iltana Vesku ja minä päätimme, etten enää ratsastaisi sitä tiistaina ennen lähtöäni, kuten olin suunnitellut. Siinä oli sille jo liian mones päivä peräkkäin.
- Mä en koskekaan siihen, ennen kuin sä taas tulet, Vesku lupasi. – Te tulette hyvin toimeen.
- Mä rakastan sitä, sanoin vilpittömästi.
- Se taitaa tietää sen. Ehkä se on sun elämäsi hevonen.

Se kuulosti ihanalta ja käytin jonkin verran aikaa siihen, että etsin kuva-arkistostamme parhaan mahdollisen kuvan Nötestä ja printtasin sen valokuvapaperille. Ostaisin siihen kehyksen ja laittaisin sen sänkyni yläpuolelle Helsingissä. Minua ei sykähdyttänyt niinkään Veskun huomautus siitä, että me tulimme toimeen vaan se elämäni hevosesta. Se oli vähän kuin manaus. Hyvä manaus, lupaus. En ollut ajatellut sellaista aiemmin – en ollut uskaltanut, kun olin kerran jo muuttanut pois ja kun muutenkin yritin tehdä pesäeroa Mustaojasta ja ruveta aikuiseksi ja pärjätä omillani. Se, että Vesku oli sanonut mitä oli osoitti, että hänen mielestään olin vielä osa perhettä, ja että hän oletti yhteistyöni Nöten kanssa jatkuvan. Sitten aloin miettiä, miksi minua nykyään vaivasi niin kovasti se, etteivät Jessi ja Vesku olleet oikeat vanhempani. Oliko se jonkinlainen tekosyy, jonka olin kaivanut esiin vauhdittaakseni itsenäistymistäni?

Kovin kauan en jaksanut filosofoida, vaan nautin lopusta lomastani. Tiistaina lähdin Annin kyydissä, ensin seuraksi tallille ja sitten hän oli luvannut viedä minut kämpilleni.
- Mä jään kanssa kaupunkiin. Neljä päivää kotona riittää mulle, hän ilmoitti. – Mentäskö illalla parille?
Suuni napsahti saman tien. Kaikki olivat käyneet juhlimassa Jerryä ja Juhanaa myöten, nyt voisi olla minun vuoroni.
- Se olisi kivaa! Kunhan Juhana ei oo tehny mitään suuria suunnitelmia täksi illaksi.
- No ota se mukaan, jos on pakko, Anni sanoi happamasti.
- Ei se lähde kuitenkaan, jos sillä on aamuvuoro.
- Sä olet tossun alla. Tai peukalon.
- Enkä ole, sanoin loukkaantuneena. Olisi luullut Anninkin ymmärtävän, että kun en ollut nähnyt poikaystävääni sitten keskiviikon ja torstain välisen yön, minulla saattoi olla ikävä.

Tallireissulla ei tapahtunut mitään mainittavaa, paitsi että Irpo oli ratsastamassa Muzzalla ja hän kertoi, että talliin oli tulossa uusi hevonen. Arska oli saanut ratsutettavakseen jonkun nelivuotiaan.
- Mielenkiintoista, mäkin treenaan just meidän saman ikäistä oripäiviä varten, mainitsin.
- Sittenhän teillä on varmaan paljon puhuttavaa, vinkkejä ja semmosia, Irpo sanoi tyyten piruilematta.
- Voi olla, sanoin. En minä muusta Arskan kanssa suostuisikaan juttelemaan. Sitten aloin pitää Annille tuntia. Olin tullut siihen tulokseen, että pääsisin itse helpommalla, jos Anni tekisi välillä enemmän töitä ja hän oli ilomielin suostunut siihen, että välillä höykyttäisin häntä. Minä en tietenkään höykyttänyt, Annin kanssa siitä olisi tullut vain tora. Vesku sai huutaa hänelle kurkku suorana, mutta se oli tietystikin eri asia kuin minä, eikä Veskukaan sitä paitsi huutanut juuri ikinä.

Anni jatkoi puhetta ulos menemisestä ratsastettuaan, ja kun olimme päässeet autoon asti, hän oli jo menossa tanssimaan. Minä innostuin koko ajan enemmän.
- Sinnehän vois lähteä vasta vähän myöhemmin. Jos mä treffaan Juhanan eka, mietin.
- Käske sen tulla sua töihin vastaan niin se voi saattaa sut himaan ja lirkutella sulle sillä aikaa kun sä laittaudut, sitten sen kai onkin aika mennä nukkumaan, Anni ehdotti.
- Toi oli ilkeetä!
- Musta on vähän hassua, että se ottaa työnsä niin vakavasti.
- Musta se on pelkästään positiivista.
- No siis, jos ois jossain unelma-ammatissa. Mutta hei, makkaratehtaassa!

Suljin suuni ja aloin tuijottaa ulos. Annilta meni hetki, ennen kuin hän tajusi vihjauksen, mutta sitten hän pyysi anteeksi.
- Mistäpä mä tiedän, mikä sen unelma-ammatti on.
- No oli mikä oli, musta hommat pitää tehdä kunnolla jos kerran on tehdäkseen. Ei mullakaan mikään varsinainen unelmatyö ole.
- Mutta et kai säkin ole menossa seitsemäksi huomenna? Jos me mennään tanssimaan niin pitää sitä vähän sihijuomaa ottaa kans.
Nauroin ja lupasin, että voisin mennä vasta iltapäivällä. Aloin kirjoittaa Juhanalle tekstiviestiä, jossa ehdotin, että tapaisimme heti töiden jälkeen ja että hän voisi tulla minua vastaan, jos häntä huvitti. Tietysti häntä huvitti, hän vastasi melkein saman tien, ja lupasi tulla sinne suoraan töistä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   18.6.10 23:48:33

Heh, tää oli hyvä pätkä, varsinkin kun just ite pyysin eilen, et kaveri alkais pitää mulle ja ADHD-vuokris-suokille tunteja :D. Se on kaverille vaan hyvää harjotusta (siit tulee harrasteohjaaja), ja mä pääsen valvovan silmän alle. Mulle on käyny vähän ku Annille, ei suju. T oli tänään ihan super, mut vast sit ku yks tyyppi meijän tallilta vähän neuvo mua :D. Sitä ennen se oli yks aikapommi taas. Mut se on vaan niiiin tykki<3. Ehkä mäki viel pääsen perille tos kouluratsastuksesta taas kunnolla. Tänään päästiin jo alkuun.

Oho, nyt mä katosin ite ulapalle. Mä tipuin to yhes vaihees, tää jäi vähän epäselväks;

Se, että Vesku oli sanonut mitä oli osoitti, että hänen mielestään olin vielä osa perhettä, ja että hän oletti yhteistyöni Nöten kanssa jatkuvan. Tai siis ton alku.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.6.10 21:56:24

Njaa. Siis. Että Vesku oli puhunut Nötellä kilpailemisesta tjsp.
---------------
23. Baila baila
Iltapäivä oli hidas ja yhtä tyhjän kanssa, mitä tilauksiin tuli ja olin ihan valmis lähtemään, kun Juhana viestitti olevansa paikalla viiden minuutin kuluttua. Hyppelin takki avoinna ulos ja rynnistin rutistamaan häntä vyötäisiltä.
- Sinäkö siinä? Juhana kysyi ja katsoi minua hymyillen alaspäin.
- Ei kun joku ihan muu, höpsö, sanoin ja kurotuin suutelemaan häntä. - Kuule, ei sulla satu olemaan huomenna iltavuoro? Tai jotain muuta kuin seiskan aamu?
- Ei satu, miten niin?
- Koska me päätettiin Annin kanssa mennä vähän ulos. Mutta kai sä voit ainakin alkuun tulla mukaan?
- Aijaa, Juhana sanoi ja helpotuin, kun hän ei ruvennutkaan vänkäämään vastaan, kuten olin vähän pelännyt.
- Mennään meille, mun pitää vähän laittautua, ehdotin ja kaivauduin kävelemään ihan kylki kyljessä, käsi hänen vyötäisillään. Olin kaivannut tätä läheisyyttä.

Bussi oli niin täynnä, ettemme mahtuneet istumaan, joten saatoin jatkaa nojailuani samalla, kun kirjoitin Annille viestiä. Hän vastasi melkein saman tien ja ehdotti, että tapaisimme pubissa City-käytävän kulmassa ja voisimme siellä päättää, mihin jatkaisimme. Ja oliko Juhana tulossa mukaan?
- Tuletko säkin? kysyin katsoen niska kenossa takanani seisovaa miestä. Samalla tuli mieleeni kysäistä Danniltakin. Hän hermostuisi, jos kuulisi minun olleen viihteellä ilman häntä.
- En mä tiedä, Juhana sanoi, joten vastasin Annille hänen miettivän vielä.

Pääsimme meille ja parkkeerasin Juhanan huoneeseeni siksi aikaa, kun kävin suihkussa. Minulla meni vain viitisen minuuttia, mutta tullessani sieltä jäin suustani kiinni juuri kotiin tulevan Sannan kanssa. Hän innostui ja kysyi, saisiko tulla myös.
- Tule ihmeessä. lupasin auliisti ja kiiruhdin meikkaamaan. Juhana makaili sängylläni ja tuijotti kattoon, vain laiskasti vilkaisten minua, kun iloisesti ilmoitin, että Sannakin tulisi mukaan. Laitoin musiikkia soimaan ja aloin levittää ihanimpia ihovoiteitani kasvoihin, olkapäille ja sääriinkin. Aistin Juhanan seuraavan toimitusta ainakin toisella silmällä, mutten ollut huomaavinani. Yhtä tietämättömän oloisena siirryin kaapille ja etsin sieltä puhtaat alusvaatteet. Sinne Juhana ei voinut nähdä nousematta ylös, kaapin ovi oli sopivasti edessä.
- Tule tänne, hän pyysi, kun olin saanut rintsikat päälle ja aloin katsella vaatepinoja sillä silmällä, että mikä kelpaisi päälleni.
- Odota, kohta, lupasin.
- Ei kun tule nyt, ennen kuin puet enemmän.

Suupielissäni nyki, kun tottelin ja menin sängylle Juhanan viereen.
- Rakastatko sä mua? hän kysyi vakavana. Nousin kyynärpääni varaan katsoakseni häntä oikein tarkasti. Oli omituista tillittää toista niin läheltä. Sitä näki kaikki ihohuokoset ja yksittäiset kulmakarvat. Juhanalla oli kauniit, pitkät ripset ja kadehdittavan hyvämuotoiset kulmakarvat, jotka kauempaa näyttivät kuin liidulla piirretyiltä. Sipaisin toista niistä ja sitten hänen hiuksiaan, jotka olivat vähän liian pitkät lyhyiksi, mutta eivät vielä kunnolla pitkät.
- Tietysti. Kuule, pitäisköhän sun kasvattaa pitkät hiukset?
- Ei, Juhana sanoi välittömästi.
- Miksei?
- Ne hapsottaa.
- No sitten sun pitäisi käydä parturissa, sanoin päättäväisesti ja annoin hänelle suukon. Olin ajatellut, että aikataulua ei pahastikaan heilauttaisi, vaikka kuhertelisimme viitisen minuuttia, mutta Juhanaa ei tuntunut sittenkään huvittavan. Hänen kätensä valahti pois selältäni, ja vaikka hän vastasi suudelmaan, ei siinä ollut mainittavaa intoa. Minä en pistänyt sitä pahakseni. Minun piti laittautua.

Kymmenen minuuttia riitti meikkaamiseen ja toinen mokoma meni hiusten kuivaamiseen ja pöyhimiseen geelin kanssa. Minulla ei ollut mitään käsitystä, miten Anni aikoi pukeutua, mutta tuskin hän nyt sentään mekkolinjalle menisi. Minä puin hyvät, mustat farkkuni ja mustan topin, mutta laittaisinko päällimmäiseksi valkoisen, lyhyen farkkutakin vai mustan neuletakin?
- Kumpi näistä? kysyin Juhanalta roikottaen niitä hänen edessään. – Tässä farkkutakissa voi olla vähän hankala tanssia, mutta tää musta on ehkä liian musta, vai mitä sä luulet?
- Kuule ihan vítun hailee, Juhana äyskäisi ja nousi istumaan. Pelästyin sekä äkillistä liikettä, että sanavalintaa. En ollut koskaan ennen kuullut hänen kiroilevan, enkä osannut kuin tuijottaa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.6.10 00:54:03

Aaa, no sit mä olisin kyllä kaivannut pilkkua tohon oli ja osoitti -väliin.

Juhana on mäntti. Selvästi. Mut jatka silti. Tää on niin koukuttava kaikinpuolin, vaikka en tosta Juhanasta vieläkään tykkää, vaikka tän pätkän alussa olin jo varma, et voisin tykätä siit, mut toi loppu lannisti sen, en tykkääkään :D.

Vaik osin se voi johtua eräästä hujopista jonka kanssa just juttelin joku aika sit mesessä ja sit yhestä toisesta, joka tulee meille jussina jajaja...

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.6.10 01:23:13

Sennnu, laitatko mulle pelastuspätkän, mä oon täällä ihan paniikissa, kun mun huoneeseen tuli hämähäkki, joka vipels mun perässä... en uskalla liikkua...

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   20.6.10 02:05:23

Juhana on ihana, ja vihdoinkin se heräs henkiiin! :D joo mutta tykkään tästä kovasti, jatka pian. (:

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.6.10 02:31:23

elwaen, eihän oo! Jos mä olisin Alissa, mä olisin varmaa lyöny sitä, ja kysyny et mihin se symppis-Juhana katos :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   20.6.10 09:19:02

Joo, niin heräs! Musta Juhana oli alkuun hirveen kiva, mut sit muuttu tosi tossukaksi. Se kaipaa vähän suolaa ja pippuria, toi oli vasta e-koodilla alkava aromivahvenne .D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   20.6.10 11:39:09

Jee Juhana avas suunsa!!:DD Jatkoo äkkiä :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.6.10 18:31:39

Sori Flanu, mä olin jo nukkumassa, vaihteeks :D
Sinänsä sympatiseeraan kyllä hämppiskammoa...

Annetaan Juhanan saa lauseensa loppuun:
-------------
- Mä en taida viitsiä katsoa, mitä pornovaatteita sä vedät päällesi, että pääset viekottelemaan miehiä, Juhana sanoi matalalla äänellä.
- Siis häh? Viekottelemaan mitä ja ketä? Miksi mä niin tekisin? Mähän olen pyytäny sua mukaan! huudahdin.
- Ja säkö lähdet mun kanssa kotiin kesken illan tommosen tälläytymisen jälkeen?
- Ehkä en, mutta ei se nyt tarkota…
Hitto, hän oli mustasukkainen korviaan myöten. Enemmänkin, hän suorastaan marinoitui mustasukkaisuudessa parhaillaan! Ja miten turhaan!
- Mä luulin, että miehet vaan tykkää, jos niiden daamit on hyvännäköisiä, sanoin naurahtaen hermostuneesti. En oikein tiennyt, miten saada asiat hallintaani. Eikä Juhana auttanut, hän ei sanonut mitään vaan katsoi vain minua vihaisena. Tilanne laukesi, kun Sanna huusi minua oven takaa ja tuli sitten koputtamaan. Käännähdin riepuineni ja avasin sen.
- Mä en osaa päättää, mitä mä laitan päälle, tyttö sanoi ja hänen katseensa osui vaatteisiin, joita minä roikotin kummassakin kädessäni. – Et näköjään sinäkään. Valkonen. Mutta tuu auttamaan mua!

Vilkaisin epätoivoisena Juhanaa, mutta en keksinyt hyvää tekosyytä olla menemättäkään. Paiskasin omat takkini sohvalle ja seurasin Sannaa varmana siitä, että kuulisin kohta oven käyvän, kun Juhana häipyisi. Niinpä minusta ei tainnut olla hänelle paljonkaan apua. Osoitin vähiten räikeää tunikoista, joita hän esitteli ja kiiruhdin takaisin omaan huoneeseeni. Juhana istui siellä edelleen, mutta minä olin ehtinyt saada pääni järjestykseen ja jäin seisomaan hänen eteensä kädet lanteilla.
- Miksi sä syytät mua uskottomaksi vaikka mä olen vaan menossa ulos ja olen pyytänyt sut mukaan?

Yksinkertainen kysymys pysäytti sen, mitä Juhana mahdollisesti oli sanomassa, hänen huulilleen. Hän tuijotti minua, minä tuijotin häntä. Hiljaisuus tuntui hetki hetkeltä painavammalta, vaikka musiikki kevensikin sitä.
- Mä taidan mennä kotiin, Juhana huokaisi sitten ja nousi seisomaan.
- Mikset sä tule meidän kanssa yhdelle?
- Mä en ole pukeutunut sopivasti. Ja mun tukka on liian pitkä. Menkää te ja pitäkää hauskaa, Juhana sanoi ja kiersi minut niin kaukaa kuin pystyi, ainakin metrin päästä. Seisoin siinä edelleen, kun ovi kävi.

Minä en ollut tottunut moisiin tragedioihin makuuhuoneessani enkä missään muuallakaan. Seisoin suu auki loksahtaneena hetken, toisen hetken katsoin auki jäänyttä ovea. Menin ja katsoin eteiseen, sillä minulla oli hullu ajatus, että ehkä Juhana olikin vain teeskennellyt lähtevänsä. Siellä ei kuitenkaan ollut ketään ja yhdellä silmäyksellä näin, että hänen takkinsa ja kenkänsä olivat poissa. Siinä vaiheessa suutuin. Juhana yritti samaa korttia kuin minä vasta edellisviikolla; hän varmaankin odotti minun juoksevan peräänsä ja soittelevan kohta hänen ovisummeriaan. Tilanne oli kuitenkin ihan toinen. Minä en ollut tehnyt mitään väärää, päinvastoin olisin toivonut hänen tulevan mukaan pitämään hauskaa. No, hän ei selvästikään tahtonut. Hän ei ollut niin paljon päälle kahdenkymmenen vielä, etteikö olisi yhtä päivää pärjännyt, vaikkei nukkuisikaan täyttä kahdeksaa tuntia omassa sängyssään. Eikä kyse ollut siitäkään, että hän olisi paheksunut juomista ja ravintoloita – niissä ympyröissähän me olimme tavanneet, ja vasta perjantaina hän oli tahtonut minua mukaan. No, minulle ei ollut sopinut silloin, hänelle ei sopinut nyt. Syököön päänsä.

- Mä olen valmis, Sanna sanoi ja astui ulos huoneestaan. Se tunika, joka oli näyttänyt kornilta hänen sängyllään, näytti paljon paremmalta hänen päällään. Hän näytti muutenkin hyvältä. Otsatukka sopi hänelle ja pitkät, melkein vyötärölle ulottuvat hiukset vain korostivat hänen pientä muodokkuuttaan. Taskuvenus oli termi, joka tuli mieleeni, mutta en sentään sanonut sitä ääneen.
- Mun pitää vaan pakata laukku, sanoin kiireesti. – Ja sitten mä soitan Annille, että me ollaan valmiita… ja hitto, mun piti soittaa Dannillekin.
- Menikö Juhana jo? Sanna kysyi. Neljänkymmenenkuuden numeron talvisaappaiden puuttumista eteisestä ei ollut vaikea havaita.
- Joo, sillä on huomenna työpäivä, sanoin ja ääneni kuulosti ihan tavalliselta.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   21.6.10 11:58:19

Ääää mikä näit ihmisiä nyt vaivaa. :Ddd

Päivämäärä:   21.6.10 15:06:51

Elämä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   21.6.10 17:48:46

No, minulle ei ollut sopinut silloin, hänelle ei sopinut nyt. Syököön päänsä.

Vautsi mikä ajatus!! Tykkäsin tästä pätkästä, harmi vaan, ettei se tullut mun hämähäkkivierailijan aikaan. Vaikka oonkin ihan varma, että se edelleen lymyää täällä mun huoneessani.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.6.10 19:25:00

Meille tuli hauska ilta, tai ainakin minulla oli hauskaa niin kauan, kun olin kiukkuinen. Danni tuli onnesta ulvoen mukaan ja Annikin toi kämppäkaverinsa, Miljan. Tämä tosin luopui leikistä siinä vaiheessa, kun Sanna oli vienyt meidät pubin jälkeen pienelle klubille, jossa oli paljon ihmisiä siitä huolimatta, että oli tiistai-ilta ja missä ilma oli kuumaa ja kosteaa kuin sademetsässä. Hän sanoi, että valot siellä aiheuttivat hänelle migreenin.

Me muut jatkoimme bailaamista ja totesin, että oli ollut ihan turha miettiä, mitä kiskoisin toppini päälle. Tanssiessa tuli niin kuuma, että takki oli pakko riisua ja sittenkin minulla oli kuuma. Suorastaan valuin hikeä ja jouduin juoksemaan vähän väliä vessassa tarkistamassa, ettei meikkini ollut kadonnut hikipurojen myötä, ja lisäämässä puuteria. Tuskin tunnistin itseäni peilikuvasta, kun sieltä tuijotti villi, suurisilmäinen tyttö posket punaisina.

Seuraamme oli lyöttäytynyt joukko poikia melkein heti, kun olimme tulleet, ja kaikki seuralaiseni, jotka olivat sinkkuja, näyttivät olevan varsin mielissään siitä. Onneksi poikajoukkiota oli vain kolme kappaletta, kun meitä oli neljä. Yritin pysytellä vähän etäisempänä ja antaa toisten tehdä tuttavuutta heidän kanssaan, mutta kaikki ei käynyt kuin kirjoissa. Tanssimme joka tapauksessa porukassa emmekä pareittain ja musiikki soi niin kovalla, ettei edes heidän nimistään saanut selkoa. Sitä paitsi he eivät olleet tarjolla kuin kolme leivosta vaan paremminkin kuin yksi leivos, yksi munkki ja yksi hapankorppu. Leivos oli korea poika, vaalea ja kaunissilmäinen – melkein tarpeeksi sievä päästäkseen keijugalleriaani. Toinen ei ollut suorastaan paksu, olipahan vain jotenkin horisontaalinen mittasuhteiltaan ja hapankorppuparka oli laiha ja pitkä kasvojaan myöten. Ei sinänsä pahan näköinen, mutta henkilökohtaisesti olin aina vierastanut ihmisiä, jotka näyttivät sairastavan akromegaliaa.

Mutta minähän seurustelin, joten mitäpä minä heistä, paitsi että oli hauska tanssia. Muutamankin kerran livahdin heidän huomaamattaan baaritiskille hakemaan vettä tai olutta, mutta eräällä kertaa totesin kermaleivostyypin seuranneen minua.
- Mä tarjoon, mitä sä otat? hän karjui korvaani.
- Siiderin, sanoin salamannopeasti, vaikka olin aikonut ottaa soodaveden ja vaikken aikonut tarjota hänelle edes hidasta vastalahjaksi. Olin kuitenkin vain köyhä opiskelija ja vaatteistaan päätellen hänellä oli rahaa. Tosin sitten katsoin velvollisuudekseni jäädä vähäksi aikaa juttelemaan hänen kanssaan.
- Mä olen Miro ja sä olet upea, hän huusi korvaani. Kiljuin vastaukseksi nimeni ja kiskoin juomani niin nopeasti kuin vain pystyin päästäkseni sitten karkaamaan taas kerran vessaan. Onneksi Danni meni juuri sopivasti ohitse ja lyöttäydyin hänen seuraansa.

- Piru vie sun kanssas, hän puuskahti, kun ovi sulkeutui perässämme niin, että saattoi keskustella.
- Mitä mä nyt oon tehny?
- Toi namunen ei huomaa ketään muuta kuin sut, ja sä et ole ymmärtävinäsi! Ei kun hei, siitähän se tietysti johtuukin!
- Ai Miro vai?
- Ai Miro vai, Danni matki, mutta ei hän oikeasti ollut suuttunut. – Eikö se nyt ole aika namu sustakin?
- Onhan se ihan hyvän näkönen, mutta mitä mä siitä? Mullahan on Juhana.
- Miksei se tullu mukaan?
- Mähän kerroin jo, se menee aamulla töihin ja halus nukkumaan, sanoin vältellen, sillä en ollut tottunut huijaamaan Dannia edes osatotuuksilla.
- Se on omituinen. Jos se on noin tylsä tossa iässä niin miten tylsä se on viiskymppisenä?
- Se taisi vähän suuttua, kun mä lähdin, tai oikeastaan se tais suuttua siitä, että mä laittauduin, tunnustin.
- Hullu! Danni puuskahti, enkä tiennyt, tarkoittiko hän Juhanaa vai minua.
- Ja sitten se lähti ovia paiskoen kotiinsa, juorusin.
- No jos se joka tapauksessa epäilee sun tekevän jotain pahaa, niin eikö sun kannattaisi tehdäkin?

Mutta eihän minusta sellaiseen ollut. Jatkoin tanssimista muiden mukana hyvin kaksijakoisen mielialan vallassa. Nyt, kun Danni oli maininnut asiasta, huomasin Miron tosiaan yrittävän hakeutua minun seuraani. Toisaalta juttutuokio oli palauttanut Juhanan mieleeni ja minulla alkoi olla huono omatunto lähtemisestäni. Olisi kai ollut kivaa viettää ilta Juhanankin kanssa, kun emme olleet nähneet niin moneen päivään. Harkitsin soittaa hänelle, mutta siihen en sentään sortunut, herättämään häntä keskellä yötä. Aloin vilkuilla kelloa, ja kun viimeisen bussin lähtö alkoi lähestyä, kysyin Sannalta, tulisiko hän kanssani sillä. Sain kiljua melkein niin kovaa kuin jaksoin, että hän kuuli ja pelkäsin hänen tärykalvojensa puolesta.
- Voi, en mä vielä, hän vastasi ja pudisti tarmokkaasti päätään. En oikeastaan ollut odottanutkaan sitä, hän oli silminnähden lähentynyt munkkipojan kanssa.

Lähdin siis yksinäni kävelemään kohden bussipysäkkiä. Kaiketi hiihtolomasta johtuen liikkeellä oli aika paljon ihmisiä ja osa aika lailla humalassa. Yritin olla kiireisen näköinen ja otin puhelimen rekvisiitaksi: olin kirjoittavinani tekstiviestiä, ettei kukaan ilkeäisi pyrkiä juttusille. Ja miksen kirjoittaisikin? Juhana ei ehkä heräisi siihen ja saisinpahan ilmoitettua hänelle, miten aikaisin olin jo menossa kotiin, yksinäni.

Minulle tuli parempi mieli, kun olin saanut viestin lähetettyä ja olin jo melkein pysäkilläkin. Kaipa se tästä selkiäisi tämäkin kriisinpoikanen.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   21.6.10 20:52:52

eieieiei miksei Alissa ota leivosta kerran olis tarjolla!? hassu tyttö :D

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   21.6.10 23:20:57

ALISSALLE LEIVOS! juhana on ärsyttävä! en tykkää siitä yhtään!

...mutta nyt hei tää on taas päässyt tähän hyvään vauhtiin, että lukeminen herättää tunnekuohuja! kuten juhanavastaisuus ja muut :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.6.10 07:24:24

Mua jotenki huvitti noi sun nimitykset; kermaleivos, munkki ja hapankorppu (kai munkki oli edes hillomunkki :p). Mut tosi hyvä pätkä näin työpäivän päätteeks luettavaks. Mä kyl kaipaisin näitä ennemmin aina luettavaks ennen ku lähen töihin, mut pirulainen laitat vasta kasin jälkeen aina pätkät -.- *murjottaa*

Päivämäärä:   22.6.10 08:33:32

Miten niin kasin jälkeen? Tääkin oli laitettu ennen puolta!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.6.10 19:59:01

Oho, osaan melkee numerot :D. No mut seittemän jälkeenki on välillä liian myöhään, koska mä oon sillon tekemässä eväitä suurimmaks osaks :/.

Pointti oli siinä, etten ikinä ehi lukemaan oikeen päivän pätkää oikeena päivänä, kun lähen töihin kasin maissa jo (kyllä, jo kasin maissa vaikka työt alkaa vasta kymmeneltä), ja sit oon seuraavan kerran koneella seuraavana päivänä joskus luoja ties miten myöhään.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.6.10 22:05:52

Huomiseksi siis tässä
------------
Juhana soitti kuudelta, tosin minä tajusin kellonajan vasta myöhemmin, hyvä että tajusin edes vastata.
- Huomenta, hän sanoi eikä muuta.
- Huomenta, raakuin takaisin. Suuni oli kuiva ja ääni painuksissa oltuaan käyttämättä ne muutamat tunnit, jotka olin ehtinyt nukkua.
- Oliko hauskaa? Juhana jatkoi pitkän hiljaisuuden jälkeen, ihan kuin hän olisi odottanut minun sanovan jotain ensin.
- Kohtuullisen, sanoin varovasti. Vaikka minulla olisi ollut hauskempaa kuin kahteentoista vuoteen, en olisi sanonut sitä ääneen.
- Nähdäänkö tänään vai onko sulla lisää menoja? oli Juhanan seuraava kysymys. Minusta se oli ikävän vihjaileva. Mistä lähtien minun menoni olivat muuttuneet hänen asioikseen?
- Ei mulla ole mitään. Voidaan me nähdä, sanoin kylmästi.
- Mä soitan sulle, kun mä pääsen töistä.

Yritin järkeillä koko päivän, mikä olisi oikein, mikä turhaa teatraalisuutta ja mikä silkkaa jääräpäisyyttä. Minusta minulla oli ollut täysi oikeus mennä tyttöjen kanssa. Minusta Juhana oli käyttäytynyt lapsellisesti. Mutta olinko minä oikeassa, siinäpä kysymys. Me seurustelimme, joten kai meillä oli oikeus olla jotain mieltä toistemme tekemisistä? Menin töihin, mutta huomasin unohtuvani miettimään omiani aina puheluiden välissä ja välillä niiden aikanakin, ja kello kolmelta päätin lähteä pois. Pari seuraavaa tuntia olisi joka tapauksessa haasteellisia, kun ihmiset olisivat työmatkalla ja hakemassa lapsia tarhasta ja ruokakaupassa ja vain tiuskisivat minulle. Laitoin Juhanalle viestin, että tulisin häntä vastaan Rautatieasemalle, jos hän tulisi sinne asti eikä jäisi bussista kotinsa kohdalla.

Sain odotella niin kauan, että varpaitani alkoi nipistellä, mutta en viitsinyt mennä poiskaan. Ehkä pieni epämukavuus oli minulle hyväksi. Lopulta näin Juhanan tulevan ulos bussista ja hypähtelin lämpimikseni häntä vastaan.
- Oletko sä vihanen mulle? kysyin.
- En, jos et säkään mulle, Juhana sanoi ja lopultakin kaikki tora tuntui kadonneen väliltämme. Halasimme välittämättä siitä, että ihmisiä kiiruhti ohitsemme oikealta ja vasemmalta. Halasimme pitkään ja kun Juhana suuteli minua, hänen huulensa olivat lämpimät ja purukumin makuiset. Minulla oli lämmin olo, vaikka varpaani olivatkin edelleen kylmät ja halusin vain pysyä hyvin lähellä häntä.
- Mennäänkö teille vai meille? kysyin.

Päädyin olemaan sitä mieltä, että se kina oli naurettava ja Juhana, ellei nyt suorastaan typerä, ainakin vähän hölmö. Siitä oli kuitenkin hyötyä suhdettamme ajatellen. Sopiminen oli suloista. Nyhjäsimme koko illan Juhanan kämpillä, enkä edes harkinnut mennä yöksi kotiin.
- Mikset sä muuta tänne? Juhana ehdotti, kun söpöilimme peiton alla odottaen unta.
- Sori, mutta täällä ei vaan ole tarpeeksi tilaa, sanoin vakaasti. Asunto oli kaikkiaan ehkä kaksikymmentä neliötä. Kun keittokomero ja kylpyhuone sekä kaapit veivät osansa, oli siellä huomattavasti ahtaampaa kuin minun soluhuoneessani.
- Muuttasitko, jos tää olis isompi?
- Voi olla, vaikka ei me musta olla tunnettu tarpeeksi kauan semmoseen liikkeeseen. Eihän me olla edes rakasteltu vielä. Mitä jos se onkin kamalaa?
- Kokeillaan, Juhana sanoi toiveikkaasti ja lisäsi, ettei uskonut sen voivan olla kamalaa. Mietin hetken ja nyökkäsin. Tämä oli varmasti hyvä hetki, kun olimme molemmat lämpimästi rakastuneita ja suloisesti sovinnossa.

- Oletko sä tosissasi? Juhana kysyi.
- Mulla ei ole tapana laskea leikkiä vakavista asioista, sanoin arvokkaasti. Riisuin nopeasti paidan, jota edelleen lainasin täällä yöpyessäni ja pujottauduin ulos pikkareista. – Selvä, mä olen valmis.
Se oli kaikkea muuta kuin totta, mutta onneksi en tiennyt sitä siinä vaiheessa. Juhana hankkiutui eroon omista vaatteistaan vielä nopeammin ja kurotti patjan alta kondomeja. Häveliäisyyteni esti minua katsomasta, mitä hän sillä teki ja pian hän kierähti päälleni ja suuteli minua nopeasti, kiivaasti hengittäen. Positiivista sinänsä nöyryyttävässä ja tunkeilevassa toimituksessa oli se, ettei se juurikaan tehnyt kipeää. Ei se kyllä tehnyt paljon muutakaan, mutta suhtauduin siihen seikkaan tyynesti. Vaikka minulta käytännön kokemus puuttuikin, olin kokenut teoreetikko.

- Se sitten siitä, sanoin asiallisesti, kun uskoin homman olevan ohitse.
- Sä et tainnu saada, Juhana arveli kiiruhtaessaan ensin vessaan ja sitten sieltä pois.
- En mä odottanutkaan mitään sellasta, sanoin ja nousin mennäkseni itsekin tutkimaan vauriot. Alavatsassani vihlaisi hiukan, kun nousin sängyltä, mutta siinä kaikki. Yllätyksekseni vertakaan ei ollut tullut. Tuumin, että kai se ajan kanssa alkaisi tuntua paremmalta ja palasin sänkyyn. Juhana oli nukahtanut. Sekään ei yllättänyt teoreetikkoa.

Päivämäärä:   23.6.10 08:01:16

No mikä ongelma siinä on, et lukee päivän pätkän vasta seuraavana? Sehän on silti pätkä päivässä. Mäkin säästän aina illan pätkän seuraavaan aamuun, koska töissä on tylsää.

Ja vitsi et toi Juhana on taas Tyh-Mä! Tekis mieli vähän läpsiä, et herää, pahvi!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.6.10 10:51:57

Ongelma on se, että olisi kiva lukea ENNEN töihin lähtöä se oikean päivän pätkä. Ei vasta siinä vaiheessa, kun oon just heränny uniltani ja oon ihan tööt, kun ei ajatus kulje.

Sennnu, jes, kerrankin saan luettua oikean päivän pätkän, kun ei ole ensi yönä töitä :D. Juhannusviikko lyhentää viikon kolmiöiseksi.

Mä en oikein saanut tästä pätkästä mitään irti, ei tosin ollut huono pätkä, mutta mä en vaan saanut mitään irti. Jotenkin sellainen tyhjä pätkä.

Päivämäärä:   23.6.10 11:45:54

Tekee ne eväät aikasemmin, niin ehtii lukea. Ongelmia ei ole, jollei niitä itse tee.

Päivämäärä:   23.6.10 13:28:49

/me yhtyy tölkkiin. Tai sit vaihtoehtoisesti vaihtaa päivätyöhön. Mä kyl henkkoht ottaisin mielummin yölisät ja lukisin jälkikäteen.

Päivämäärä:   23.6.10 15:49:39

Des, vihdoinkin <3 Mut joo, ei voi olettaa, että tarina ilmestyy silloin, kun yksi hlö niin haluaa vaan silloin, kun kirjoittaja kerkeää sitä laittamaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.6.10 17:33:33

Mikä ihmeen nokkimiskilpailu täällä on menossa? ;D
---------------------
24. Mustaojalla
Seuraavat viikot olivat suloisia ja minusta alkoi tuntua, että varmasti tämä oli sitä oikeaa rakastamista. Aloin priorisoida Juhanan Annin ja Kodiakin edelle, mikä sai aikaan vähän pahaa verta, mutta lohduttauduin sillä, että kyllä Anni vielä joskus ymmärtäisi, viimeistään, kun itse löytäisi jonkun. Käytännöllisesti katsoen asuin Juhanan luona, eikä Mailis tullut toistamiseen herättämään minua. Tosin se alkoi näkyä asunnon kunnossakin.
- Pitäisköhän täällä vähän siivota? ehdotin siinä vaiheessa, kun sukkani jäi kiinni keittiön lattialle tipahtaneeseen ja tahmeaksi kuivuneeseen mehuläikkään. Ennen sitä siihen oli jäänyt kiinni muutamia villakoiranpoikasiakin, huomasin.
- Kyllä varmaan, Juhana arveli ja kumartui hinkkaamaan tahran pois talouspaperilla. – Kuule, mitä jos yritettäisiin etsiä isompi asunto?

Siinä kohden mielikuvitukseni teki täysstopin.
- En mä tiedä… me ei edelleenkään olla tunnettu kuin pari kuukautta, sanoin empien.
- Ja koko ajan tää vaan paranee, vai mitä? hän kysyi ja suuteli minua. Minun oli myönnettävä, että siinä hän oli oikeassa. Mutta silti…
- Vai etkö sä rakastakaan mua? Juhana kysyi teatraalisesti.
- Hölmö, en mä sillä… mutta se ois iso muutos!
- Miten niin, kun sä kerran käytännössä kuitenkin asut täällä?
- Ei nyt hoppuilla. Mihin sulla oikein on kiire?
- Mä haluaisin olla varma susta.
- Sä voit olla ihan varma, vaikka mulla onkin oma osoite, naurahdin. – Ethän sä edes ole vielä käynyt Mustaojalla.
- Sä et ole pyytänyt.

Se oli totta. En nähnyt, miten olisin saanut sovitettua Juhanan kotiviikonloppuun, jolta odotin eniten ratsastamista tauotta.
- Sulla olis tylsää siellä – mulla on niin paljon tekemistä!
- Mä voin varmaankin kestää sen, jos me edes nukutaan samassa sängyssä, Juhana sanoi ja kohotteli kauniita kulmakarvojaan kuin olisi ollut lemmenkipeä orava jostain Disneyn piirretystä. Se oli melkein pahempaa kuin koiranpentuilme, ihan sama mököttävän alahuulen kera vai ilman. En pitänyt siitä, että mikään Juhanassa ärsytti minua, minulla oli hömelö mielikuva siitä, että minun olisi pitänyt rakastaa jopa hänen pierujaan, jos tämä oli se oikea juttu.

Koska Mustaojalla alkoi myös kuulua vihjailuja, että he eivät panisi pahakseen Juhanan tapaamista, annoin periksi ja lupasin ottaa hänet mukaan. Pari viikkoa vielä sain vetkutettua, mutta sitten aloin itsekin ihmetellä, miksi en pitänyt ajatuksesta. Kai nyt oli luonnollista, että Juhana tahtoi tavata perheeni ja päinvastoin. En minä ennenkään ollut ujostellut raahata poikia kotiin. Tosin he eivät olleet tulleet niin varta vasten näytille vaan paremminkin istumaan iltaa meillä. Päättelin, että tilanteen tietty virallisuus oli se, mikä tässä tökkäsi.

Olin siltikin vähän huonolla tuulella, kun tapasimme perjantaina asemalla, ja minun teki mieli tuhahdella kaikelle, mitä Juhana sanoi. Onneksi hän ei tuntunut huomaavan tai välittävän, keskittyi vain lukemaan sarjakuvakirjaansa, kun minäkin kaivoin Galenoksen esiin. En minä sitä kyllä lukenut, kunhan tuijotin.
- Niin montako sisarusta sulla oikeen olikaan? Juhana kysyi suunnilleen puolimatkassa.
- Meitä on viis, sanoin lyhyesti ja siinä oli koko keskustelumme, kunnes olimme melkein perillä.
- Sori vaan, sanoi Juhana silloin.
- Mistä?
- Kai mun ois pitäny muistaa.
Niin minustakin olisi, mutta en jaksanut aloittaa kinaa siitä asiasta. Soitin sen sijaan Dannille, joka ei ollut töissä vaan oli luvannut tulla hakemaan meidät asemalta.

Illat alkoivat olla jo sen verran valoisia, että jos Vesku pääsi lähtemään ajoissa töistä, hän ehti näin perjantaisin pitää minulle tunnin ennen kuin tuli pilkkopimeää. Sekin siis rassasi minua tänään, että joutuisin heti jättämään Juhanan perheeni armoille painuessani itse tallille, vaikka eiväthän he nyt mitään villipetoja olleet. Suunnitelmia en kuitenkaan tahtonut muuttaa, vaan hoputin Juhanan heti ensimmäiseksi yläkertaan asettautumaan taloksi ja vaihtamaan itse ratsastusvaatteet ylleni.
- Tässä on mun huone, ja jos haluat katsella ympärillesi niin tuolla päädyssä on meidän olkkari. Danni saa pitää sulle seuraa, mä menen ratsastamaan ennen kuin pimenee. Ja varmaan muutkin ilmestyy jostain ihan pian.
- Onko sun pakko nyt ihan heti mennä? Juhana kysyi.
- On, valosassa on kivempi ridata.
- Voinko mä tulla katsomaan?

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   23.6.10 20:55:02

sennnu älä ny häiritse pikkuseikoilla ku me tölkin kanssa yhdytään!

Ja mä tulin kommentoimaan mut luen vast huomenna, nih!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.6.10 22:28:43

tölkki, no ei nyt ihan viiti keitellä vesiä ja laitella leipiä imemään kosteutta ihan liian aikasin, kun sekin että ne joutuu sen vajaa 3h seisomaan tiiviissä astiassa saa ne vetisiksi. Ja en kauheesti viiti muuttaa tekemisjärjestystäni, kun se on jo pari kertaa todistettu, että jos muutan, unohdan jotain tärkeää.

Olipas hieno pätkä, ja mä arvostan tota, että Juhana tahtoo katsomaan kun Alissa ratsastaa. Ehkäpä sekin haluaa jossain vaiheessa käväistä selässä?

Päivämäärä:   24.6.10 01:04:11

Sitten on tyydyttävä siihen mitä saa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.6.10 17:01:52

Kysymys yllätti minut, olin jotenkin kuvitellut, ettei Juhana haluaisi edes käymään tallilla.
- Tietysti voit, sanoin monta sävyä leppeämmin ja neuvoin häntä pukeutumaan lämpimästi. Ei ollut kovin kylmä, mutta kentän laidalla alkoi aina palella. Hän totteli kaivamalla kassistaan kaulaliinan ja lähdimme ulos.
- Täähän on oikea maatila, Juhana sanoi hämmästyneenä, kun olimme kiertäneet talon nurkalle ja Armi alkoi pinkoa meitä vastaan. Siltä se ehkä kaupunkilaispojan silmiin näyttikin, olihan siellä sentään kaksi tallia, varastorakennus, jonka päässä oli pihattokarsina ja aitauksia kuin eläintarhassa.
- Tää on kaukana maatilasta, sanoin suopeasti.
- No traktori ja kaikki!

Tietenkin hän oli bongannut ilmeisimmän jättäen huomiotta tusinan hevosia. Armia hän ei voinut jättää huomiotta, sillä se kiersi ympyrää hänen jaloissaan ja haisteli jokaisen neliötuuman hänen farkuistaan.
- Tommonen puutarhajyrsin, vähättelin ja hätistin koiran pois. Kaksoset olivat varmaankin maastossa, sillä en nähnyt Daisya ja Miaa tarhassaan. Jerry sen sijaan ratsasti Kaomalla kentällä ja huiskautin hänelle kättäni.
- Meneekö sulla vielä kauan?
- Ei, mä alan lopetella, hän huusi takaisin ja katsoi Juhanaa uteliaasti.
- Sun veli? Juhana kysyi.
- Jerry, joo. Mennään hakemaan Nötte.

Ori oli siirretty pois pihatosta, kun sillä oli ruvettu ratsastamaan ja sillä oli oma tarha tallin takana, kahden muun jykevän lankkutarhan jatkeena. Ensimmäisessä herrasteli Django ja keskimmäisessä Musti Rassen kanssa.
- Häkeissä kuin villipedot, Juhana huomautti.
- Niiden on pakko olla – täällä on tammoja.
- Niin? Lauseeni oli selkeästi ihan käsittämätön, joten pidin lyhyen esitelmän hevosten hormonitoiminnasta. – Ja tää on meidän hienoin hevonen, Veskun kilparatsu, esittelin Djangon.
- Siis ratsastuskilpailu?
Nyökkäsin kärsivällisesti.
- Ja tossa on sen entinen kilparatsu, joka on aikoinaan ollu Suomen huippuja. Ja mun vanha poni, sanoin hellästi ja yritin houkutella Rassea aidan luo rapsutettavaksi, mutta se oli kiinnostuneempi pyöröpaalinpuolikkaasta, johon se ja Musti olivat saaneet oikeuden ikänsä myötä.
- Täällä haisee omituiselta, Juhana huomasi.
- Säilöheinä ja hevosenpaska. Täällä on Nötte, jonka kanssa mun pitäis alottaa kilpaileminen tänä keväänä.

Nötellä ei ollut mitään syötävää kilpailemassa kanssani huomiosta, vaan se tuli vastaan portille. Se oli karvainen ja pörröinen, ja meidän pitäisi vähintäänkin nyppiä sen harja, ennen kuin sen kehtaisi viedä mihinkään julkiselle paikalle. Klippaaminenkin olisi tehnyt hyvää, mutta taisi olla vähän myöhäistä aloittaa sitä enää tälle talvelle. Avasin lankkuportin ja kumarruin lankojen alta pujottamaan riimunnarun sen riimuun.
- Montako näitä oikeen on? Juhana kysyi katsellen ympärilleen. Minun piti miettiä hetki, sillä tilanne tuppasi elämään.
- Kolmetoista. Pari viikkoa sitten oli viistoista, mutta pari varsaa on nyt myyty.
- Myyty?
- Joo, sitä varten täällä tehdään varsoja, myytäväksi.
- Onko ne arvokkaita, hevoset siis?
Oli oikeastaan ihan hellyttävää, miten onnellisen pihalla Juhana-kulta oli.
- No se vaihtelee. Teurashinnan ja lähemmäs sadantonnin välillä.
- Sadan tonnin? Juhana älähti ja kiiruhdin toppuuttelemaan.
- No ei ehkä ihan, mutta kyllä näistä muutamat on monen kymmenen tuhannen arvoisia.
- Ja paljonko on teurashinta?
- Oisko joku viiskyt senttiä kilo, arvelin, vaikkei minulla todellisuudessa ollut aavistustakaan. – Mutta ei näistä tehdä makkaraa. Nää haudataan hevosten hautausmaalle, kun se aika tulee.
- Ja paljonko ne painaa?
- Viitisensataa kiloa, keskimäärin. Puheenaihe lakkasi hiljalleen huvittamasta minua ja lähdin viemään Nötteä reippaasti kohti tallia. Hän voisi huvittaa vaikka Dannia kysymyksillään, kunhan minä olisin päässyt selkään.

Päivämäärä:   24.6.10 22:11:38

Haaveileekohan Juhana kohta tekevänsä tiliä teurashevosilla vai meinaakohan se ehdottaa sitä jossain kohden Alissalle, jos sillä ei oo rahaa =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.6.10 23:00:23

En yhtään ihmettelis!

Päivämäärä:   24.6.10 23:16:18

Alissa: Damn, taas on opiskelijabudjetti tyhjä =(
Juhana: No mut laitat jonkun niistä hepoista teuraaks?! No prob! Eaze money.
*Alissa kicks Juhanas ass

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.6.10 23:20:31

Mullon parempi:
"Kia ei menny katsastuksesta läpi, tarttee vaihtaa auto"
"Voi ei, miten meillä on varaa?"
"No kysy jos saisit ennakkoperintönä jonkun kopukan, myydään se sit"

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.6.10 19:02:57

Tallin ovella Juhana jäi jälkeen ja kun vilkaisin, näin hänen seisahtuneen kynnykselle ja haistelevan.
- Pistä ovi kiinni, ole hyvä. Jos sä et voi olla täällä niin sun pitää odottaa ulkona, opastin. Minun nenääni tallissa tuoksui suorastaan raikkaalta, mutta minähän olinkin melkein syntynyt talliin. Juhana tuli rohkeasti peremmälle ja lakkasi vähän ajan kuluttua liikuttelemasta sieraimiaan. Minä yritin pitää kiirettä, ettei päivänvaloa tuhrautuisi ja Nötte aisti, että olin tavallista kireämmällä. Se alkoi stepata ympäri karsinaa niin, että kolina kävi ja Juhana astui varmuuden vuoksi askeleen taaksepäin. Hyvä olikin, että meni, minä tempaisin oven kiinni ja pyöräytin oria pari kierrosta ylimääräistä, kunnes se pysähtyi pää nurkkaan ja katsoi minua syyttävästi. Olisin ehkä saanut satikutia, jos Jessi tai Vesku olisi nähnyt, mutta en minä toisaalta voinut antaa sen juosta ympyrääkään, kun tarkoitus oli seistä paikoillaan.
- Mitä siellä tapahtuu? Juhana kysyi ja uskaltautui kurkistamaan oven kaltereista.
- Ei enää mitään, sanoin ja rapsutin Nötteä osoittaakseni sille, että tilanne oli ohi ja se oli kuten halusinkin sen olevan, paikallaan.
- Mä luulin, että se tappaa sut!
- Ei se tekisi semmosta, vakuutin, mutta vasta silloin tulin ajatelleeksi, että jotain olisi tosiaan voinut sattua. Ehkei ollut ollut ihan fiksua ajaa hevosta näin pienessä tilassa.

Harjasin Nöten nopeasti ja hain satulahuoneesta sen varusteet ja itselleni kypärän. Juhana seurasi minua kiltisti kentälle, joka oli tyhjentynyt: Jerry oli vienyt Kaoman toiseen talliin, missä se asui.
- Mitä nyt tapahtuu? Juhana kysyi.
- Nyt mä ratsastan ja jos mulla on yhtään säkää, Vesku tulee just kohta töistä ja tulee vähän neuvomaan mua.
- Ja mitä mä teen?
- Sä voit seistä siinä ja katsella, tai mennä sisään, esitin vaihtoehdot. Hän päätti seistä ja katsella. Vesku tuli juuri sopivasti, kun olin aloittelemassa joka tapauksessa käveltyäni useamman kierroksen. Hän pysähtyi juttelemaan Juhanan kanssa muutamaksi minuutiksi ja olisin kyllä halunnut kuulla, mitä he sanoivat toisilleen. Pelkkä ”päivää” ei vienyt noin kauan. Nötte oli kuitenkin näkevinään mörköjä, joten en viitsinyt antaa sille aikaa oikein etsiä niitä.

Vesku auttoi minua kanavoimaan sen pöllöenergian fiksumpiin asioihin, eikä minulla ollut aikaa katsoa, missä vaiheessa Juhana katosi aidan takaa. Poissa hän vaan oli, kun Vesku ja minä aloimme olla tyytyväisiä, eikä Nötte enää jaksanut riehakoida.
- Mä voin hoitaa sen sisään, mene sä vaan jo, Vesku sanoi, mikä oli ennenkuulumatonta. Mustaojalla kaikki hoitivat omat ratsunsa itse.
- Ei mulla ole mikään kiire, sanoin.
- No mene nyt pelastamaan se poika ennen kuin kaksoset kyselee sen kuoliaaksi.
- Ai, mä luulin, että ne on ratsastamassa.
- Sisällä ne oli äsken.
- Okei, mä menen, huokaisin.

Löysin Juhanan olohuoneesta kaksosten kanssa. Jessikin oli jo tullut ja hääri keittiössä vähän epätietoisen näköisenä.
- Mä unohdin ottaa mitään sulamaan. Mitähän me syötäis? Mistä Juhana tykkää?
- Kai se syö mitä vaan, arvelin. Me söimme enimmäkseen jälkiuunileipää, meetvurstia ja kurkkua hänen luonaan, joten arvelin, että mikä tahansa lämmin ateria kelpaisi.
- No mä etsin pakastimesta jotain. Mene pelastamaan se.
- Mitä pelastamista se nyt muka kaipaa? tuhahdin, mutta menin olohuoneeseen. Siellä ei ollut mikään hätänä. Kaksoset ja Juhana katselivat telkkaria ja Juhana pyöritteli peukaloitaan.
- Et sitten tarennut, sanoin puolustautuen.
- Varpaat ei jaksanu, Juhana ilmoitti ja taputti sohvatyynyä vierellään. – Vai menetkö sä vaihtamaan vaatteet ensin?
- En, nää ratsastushousut on ihan kelvollinen kotiasu täälläpäin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.6.10 00:58:49

Mä olin ihan "phuu, thuu, phöö", kun näin et tääl oli KAKS pätkää!!! Must tuli ihan ADHD hetkeks, sekosin ku oripoika konsanaan ku kiimatamma tulee likelle...

Mä oon sanaton ("phuu, thuu, phöö")

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.6.10 21:27:39

Onpas täällä juhannushiljasta :D Onneks sentään flanu puhisemassa!
-----------
Siitä tuli hyvin tavallinen viikonloppu. ehkä jopa korostetusti, kun halusin esitellä Juhanalle, millaista täällä oikeasti oli. Muut lähtivät perjantaina vielä kylille ja minä vakuutin Juhanalle, että minä vietin sen illan yleensä pesemällä pyykkini ja saunomalla. En minä nyt muutenkaan kovin kummoinen baarikärpänen ollut ja jos olisin halunnut baareilla, olisin jäänyt kämpilleni kaupunkiin, mistä pääsi helposti niin moneen ravintolaan kuin vain jaksoi toivoa. Kävimme sitten tosiaan saunassa ja istuimme Jessin ja Veskun kanssa iltaa, mikä oli minusta välillä ihan mukavaa ja tällä kertaa silkka välttämättömyys, sillä he halusivat selvästi katsoa, mikä Juhana oli miehiään. Onneksi he olivat niin hienotunteisia, ettei Juhana tainnut edes tajuta olevansa vivisektion kohteena. Päinvastoin, hän innostui kertomaan itsestään ja perheestään sellaisia asioita, joita minäkään en ollut tiennyt. Ei mitään suuria salaisuuksia, mutta vanhempiensa avioerosta ja miten hänen veljensä oli muuttanut kotoa ja sellaista.
- Mä haluaisin, että Alissa muuttaisi mun luo, mutta se ei halua, hän juorusi lopulta. Mulkaisin häntä, sillä en nähnyt, miksi tuo asia olisi kuulunut muille kuin meille. – Se väittää, että mun asunto on liian pieni.
- Onko se sitten? Vesku kysyi ystävällisesti.
- On, kiiruhdin sanomaan.
- Yksi mun työkaveri kun etsii vuokralaista parhaillaan, hän jatkoi, mutta huomasi sulkea suunsa, kun minun lisäkseni Jessikin heitti häneen hurjistuneen silmäyksen. – Mutta se on kyllä jossain Espoossa.
- Kerro lisää, Juhana sanoi, mutta Vesku ei tiennyt.

Lauantaina Annikin oli tullut vanhempiensa luokse ja me menimme sinne istumaan iltaa vanhaan tapaan Jannen ja Nooan kanssa. Heitäkään Juhana ei ollut tavannut eikä hän oikein ollut tuntunut ymmärtävän, millaiset henkilösuhteet meillä jengissämme oli. Ajattelin, että olisi parasta vain näyttää, kaipa se sillä selkiäisi.
- Ne on sun entisiä poikaystäviä? hän varmisti matkalla.
- No ei niin voi oikeestaan sanoa. Tai semmosta, kun se nyt saatto olla pienenä, että käveltiin käsi kädessä ja käytiin leffassa. Ei mitään vakavaa.
- Pussailua?
- Tietysti pussailua, ilmoitin ja vilkaisin häntä sivusilmällä.
- Seksiä?
- Juuei seksiä. Mutta joka tapauksessa nykyään me ollaan kavereita.

Siinä seurassa Juhana ei ollut niin kotonaan kuin Mustaojalla vaan istui alkuillan lähinnä kyräillen poikia. Nämä totesivat tilanteen ja lakkasivat kokonaan olemasta hänestä kiinnostuneita, kun eivät saaneet alkuun vastauksiksi kuin murahduksia ja yksittäisiä sanoja. Ymmärsin heitä ja olin harmistunut Juhanaan, mutta en voinut siinä ruveta ojentamaan häntä. Olinpahan vain kuin en olisi huomannut mitään. Joskus olimme istuneet Annin takkahuoneessa aamutunneille asti niin, että hänen äitinsä oli tullut ilmoittamaan, että he toivoisivat yörauhan alkavan ennen aamukahviaikaa. Tällä kertaa minä komensin Juhanan liikkeelle jo paljon ennen sitä.
- Haluatteko huomenna kyydin Hesaan? Anni kysyi.
- Tallin kautta, arvasin.
- Niin, tietty.
- Mä luulen, että Juhana alkaa jo huomenna olla korviaan myöten täynnä hevosia ja talleja. Mutta katotaan, mä vaikka soittelen, kun me ollaan mietitty, lupasin. Jotenkin ajatus viedä Juhana Ratsastuskoulu Kopseeseen oli vielä vastenmielisempi kuin mitä oli ollut hänen tuomisensa Mustaojalle. Hän ei näyttänyt itsekään kauhean innostuneelta ja lupasin sunnuntai-aamuna hoitaa ratsastelut heti herättyäni ja antaa hänen nukkua pidempään.

Se sopi Juhanalle, mutta vielä enemmän ajatus miellytti minua. Minua vaivasi epämääräinen huono omatunto siitä, että huvittelin itse hevoshommissa enkä ollut hänen seuranaan. Ei auttanut, että olin varoittanut. Juhana ei ollut suorastaan valittanut, mutta näin, ettei hän ymmärtänyt, miksi viihdyin tallilla ja hevosten selässä joka päivä ja monien hevosten vielä. Sen sijaan hän olisi halunnut kuherrella minun kanssani ja suostutella minua muuttamaan kanssaan siihen Veskun työkaverin kaksioon, josta epäilin hänen tahtovan puhua koko ensi viikon ja senkin jälkeen kunnes se olisi vuokrattu jollekulle muulle. Se hyvä puoli oli kuitenkin viikonlopusta meillä, ettei Juhanakaan ollut uskaltanut ehdottaa rakastelemista, kun hänelle oli selvinnyt, että Sarri ja Sunna nukkuivat viereisissä huoneissa. Minä en ollut ruvennut pitämään siitä hommasta pätkääkään.

Jo puoli kahdeksalta sunnuntaina hipsin siis rappusia alas. Tiesin, että Vesku tai Jessi tai molemmat yhdessä olivat jo käyneet aamutallissa hyvän aikaa sitten. He eivät tuntuneet ikinä nukkuvan. Oli kai ymmärrettävää, että kun muutaman vuosikymmenen nousi aamutalliin, siihen tottui, mutta en ollut ihan varma, haluaisinko samaa kohtaloa itselleni. Nyt he kuuluivat olevan aamukahvilla.
- Onhan se vähän ykstotinen, Vesku kuului sanovan.
- Mä en ymmärrä, miksi sun piti mennä sanomaan siitä asunnosta mitään! Miehet ei sitten ikinä tajua! Ne on tuntenu vasta uudestavuodesta!
- Hei, nyt on maaliskuu. Mä muistelen, että sä muutit mun luokse suunnilleen viikossa, Vesku sanoi kuulostaen huvittuneelta.
- No se nyt oli ihan eri asia!
- Kerro mulle miksi, kun mä en kerran tajua.
- No koska se ei ole oikea tyyppi!

Pysähdyin iloisena siitä, etten ollut ehtinyt pidemmälle. En missään nimessä voinut jättää tätä kuulematta – vaikkei se totisesti ollut minun kuultavakseni tarkoitettu.
- Vaikea munkin on ymmärtää, että Alissa ois rakastunut siihen, Vesku myönsi. – Se on jotenkin niin… no, hengetön. Tylsä. Pitäiskö meidän tehdä jotain? Jutella Alissan kanssa?
- Se ois vihoviimeistä, mitä me voidaan tehdä. Jos me pistetään lusikkamme siihen soppaan, se menee vielä kiukuissaan muuttamaan sen kanssa yhteen ja kihloihin ja hankkiutuu raskaaksi ja ties mitä. Meidän pitää olla hiljaa kuin pissinorot sukassa. Kyllä se itse tajuaa, se on fiksu likka.
- Ja jospa Juhana on säkenöivämpi, kun ne on kahdestaan, Vesku keksi.
- Mä en jotenkin näe, että se säkenöi tarpeeksi Alissalle missään oloissa. Mutta pidetään peukkuja, huokaisi Jessi.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   26.6.10 22:41:08

Ihanat Jessi ja Vesku :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   27.6.10 00:08:47

Jessi ja Vesku on vaan niin oikeessa..

Päivämäärä:   27.6.10 15:00:03

Josko se Alissakin nyt alkaisi tosissaan pohdiskella, että ei tää nyt ihan näin voi mennä... Ihanan paljon luettavaa näin juhannuksen jäljiltä, muuten!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.6.10 17:55:39

25. Juhanan kanssa baarissa
Salakuulemani oli järkyttänyt minua sydänjuuriani myöten, ehkä pahemmin kuin mikään koskaan. Jessi oli ollut ihan oikeassa, en olisi sietänyt sellaista puuttumista asioihini, ja nyt se oli vielä sietämättömämpää, kun en voinut edes räyhätä vastaan. Että he kehtasivat retostaa minun poikaystävääni – minun arvostelukykyäni!

Pidin kuitenkin pokkani häkellyttävän hyvin, antamatta vihjettäkään, että olisin kuullut jotain. Ratsastin rauhallisesti ja hyvin, juttelin Veskun kanssa asiallisesti ja kun Juhana nousi ylös, olin hänen kanssaan samaa mieltä siitä, että voisi olla ihan mukavaa lähteä Helsinkiin jo suhteellisen aikaisin.
- Olisi kiva viettää vähän aikaa rauhassa omassa kotona, ennen kuin tarvii taas ruveta miettimään töihin menemistä, hän sanoi ja minä olin ihan samaa mieltä. Jos Jessi ihmetteli sitä, hän ihmetteli sitä ihan hiljaa itsekseen ja vei meidät asemalle. Siellä hän nousi vastoin tapojaan autosta ja halasi meitä molempia.
- Oli kiva tavata, hän sanoi Juhanalle, ja kysyi minulta, tulisinko taas perjantaina.
- Katsotaan, sanoin kylmästi. Miten hän saattoi olla niin kaksinaamainen, että valehteli Juhanalle päin naamaa, kun ei kerran ollut mitenkään vaikuttunut koko tapaamisesta?

Pidimme toisiamme kädestä suurimman osan matkaa ja kuuntelin pitkämielisesti, millaisia vaikutelmia Juhanalle oli jäänyt perheestäni. Hän oli pitänyt Jessistä ja Veskusta, mutta kaksosia hän piti hiukan rasittavina ja Jerryn hän taisi lokeroida samaan koriin kuin Jannen ja Nooan – kaikki muut nuoret miehet lähettyvilläni tuntuivat olevan uhka tai ainakin epäilyttävä elementti.
- Jerry on mun pikkuveli, puuskahdin.
- Ettehän te oikeesti ole sisaruksia.
- No höpö höpö, sisarenpoika sitten, jos sä alat saivarrella. Sukulainen joka tapauksessa!
- Mutta ne kaks ei ollu. Tuuthan sä mun luokse yöksi?

Suoraan sanoen olisin arvostanut vähän omaa aikaa, mutta myönnyin. Kävimme ensin yhdessä viemässä kassini meille ja jatkoimme sitten Juhanan luo. Hän halusi ensimmäiseksi sänkyyn, kuten olin arvellutkin, ja sen jälkeen hän halusi puhua asumisjärjestelyistämme.
- Sun pitää kysyä Veskulta huomenna, mitä se on saanut selville siitä kämpästä, hän vaati. Itse hän oli jo pyytänyt Veskua kyselemään lisää.
- Miksi ihmeessä me haluttais jonnekin Espooseen? kysyin.
- No tätä samaahan nää kaikki on, Helsinki, Espoo, Vantaa. Seutulippu toimii. Kysythän sä?
- Sä epäilemättä muistutat mua, sanoin kuivasti.

Kaivattu henkilö oli kuitenkin joutunut jäämään sairaslomalle, vastasi Vesku, kun seuraavana iltana soitin hänelle.
- Harkitsetteko te tosiaan sinne muuttamista? hän tiedusteli varovasti.
- Kai sitä saa kartottaa tilannetta, vastasin. Minä olin edelleen sitä mieltä, että se olisi ollut hätiköityä näin pian, mutta olin vielä loukkaantunut ja minua miellytti antaa hänen olla epätietoisuudessa. Heidän molempien, sillä hän juoruaisi Jessille kaiken sanomani kahden minuutin sisällä.
- Saa tietysti. Mä kysyn, kunhan se palaa töihin. Tuletko sä taas perjantaina?
- En mä tällä kertaa, me ollaan menossa ulos sillon. Lauantaina sitten.

Tipi ja Mirjami olivat pumpanneet minusta irti kaiken, mitä viikonloppuna oli tapahtunut ja innostuneet itsekin haluamaan tavata Juhanan, tai tarkemmin sanottuna Tipi oli tehnyt jalon päätöksen uhrata meille perjantai-iltansa. Olihan Mirjami aina välillä kutsunut meitä hänen luokseen käymään, mutta jostain syystä emme koskaan olleet tulleet lähteneeksi, joten ei Juhana ollut häntäkään tavannut. Nyt kuitenkin tapaisi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.6.10 18:11:14

Jessi ja Vesku on ihania, ja tiekkö, tuolla oli tossa edellisessä pätkässä ekan lauseen jälkeinen alotettu pienellä E:llä, se ehkä -sana.

Muuten hyvät pätkät, ja mä oon samaa mieltä Jessin ja Veskun kanssa Juhanasta. Se on hengetön.

Mutta, nyt mä läden kuvailemaan loput Este-Jussi karkeloista ja hehkuttamaan ADHD-super-ponin omistajalle miten HIENO sen poni oli tänään<3.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   27.6.10 18:13:55

Ai jai Sennnu, kokonainen virhe!
Siitä tuli hyvin tavallinen viikonloppu. ehkä jopa korostetusti, kun halusin esitellä Juhanalle, millaista täällä oikeasti oli.

Muuten oli mukavaa kun oli kaks pätkää odottamassa :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.6.10 00:10:43

Muisto sä myöhästyit, mä sanoin tosta jo :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.6.10 00:43:09

Ainii, mä voisin haluta itelleni kans tommosen Veskun isäks (tai isäpuoleks), joka pistäis mut ja ADHD:n tuuppaamaan oikein niin, et mäki oppisin jotain. Mistä tollasia saa Sennnu?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.10 01:27:09

Mä luulen, että ne on mielikuvitusolioita, vähän niinkuin hobitit.
Mikä ADHD-poni?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.6.10 17:57:56

ADHD-poni on sellanen, joka ei osaa seistä hetkeäkään paikoillaan :D. Aina pitää olla jotain touhuamassa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.6.10 18:36:59

Aaniintoi
----------------
Sovimme, että näkisimme siinä samassa kuppilassa, missä olimme joulupäivänä olleet. Minä lähdin koulun jälkeen kotiin käydäkseni suihkussa ja vaihtaakseni vähän juhlavampiin vaatteisiin, sitten soitin Juhanalle, jotta hän tietäisi yrittää samaan bussiin. Jännitin vähän, onnistuisiko hän kiirehtimään jo edelliseen bussiin, vai ehtisikö vasta seuraavaan, mutta kyllä hän nousi kyytiin omalta pysäkiltään ihan niin kuin pitikin. Pidin sitä hyvänä merkkinä ja hymyilin hänelle iloisesti. Nyt vasta tuli mieleeni, ettemme olleet varsinaisesti käyneet ravintolassa kuin tavatessamme. Taisi olla jo aikakin.
- Onko siitä Veskun työkaverista kuulunut mitään? Juhana kysyi istuessaan viereeni.
- Mä en ole tänään kyselly. Hei, eikö oo kivaa päästä pitkästä aikaa vähän tuulettumaan?
- On kai… voisitko sä?
- No en ala soitella sille bussista, enkä raflasta. Mutta mä laitan tekstarin, suostuin ja naputtelin sitten melkein perille asti, kun en meinannut keksiä hyviä sanamuotoja piilottamaan sitä, että aloin itsekin ihan pikkuisen innostua asiasta.
. Joko se vastasi? Juhana kysyi, kun nousimme bussista.
- Nyt lopeta! Mä en aio vahtia puhelintani koko iltaa. Et sä voi kuitenkaan tehdä asialle mitään, vaikka se vastaisi tänään mitä. Vai rupeaisitko sä soittelemaan ravintolasta jollekin, johon haluat tehdä hyvän vaikutuksen?

Juhana pudisti päätään, joten otin häntä kädestä ja aloin johdattaa kohden ravintolaa. Siellä oli joulupäivänä ollut melkeinpä enemmän ihmisiä kuin nyt, ehkäpä siksi, että olimme onnellisessa aikaraossa, jolloin töiden jälkeen yhdellä pistäytyvät olivat jo menneet eivätkä illanviettäjät vielä olleet saapuneet.
- Miltä ne näyttää? Juhana kysyi, kun vaelsimme pöytien seassa.
- Mirjamilla on vaaleat hiukset, yleensä leteillä ja Tipi on pitkä ja tumma. Mirjamilla on jotain erikoista päällään ja Tipi on tyylikäs, kuvailin, mutta samalla näin heidät jo itse. Mirjami oli menossa tiskille, eikä hän tänään ollut niin kovin silmiinpistävä. Hänellä oli iso valkoinen lippalakki, farkkukankaiset lappuhaalarit ja niiden alla pinkki paita. Jaloissa hänellä oli sentään vihreät nilkkurit, mutta suorastaan körttiläiseltä hän näytti verrattuna joihinkin päiviin. Tipi istui neljän hengen pöydässä ikävystyneen näköisenä ja näytti siltä, kuin hänet olisi leikattu ranskalaisen katukahvilan mainoskuvasta ja siirretty suomalaiseen olutkuppilaan. – Tuolla.

Minä en ollut tajunnut, ettei Juhana ollut tajunnut Tipin olevan poika. Hän seisahtui siihen paikkaan ja tuijotti tätä.
- Kuka toi on?
- Tipi. Se on homo.
- Mä luulin, että nää sun kaveris oli molemmat tyttöjä!
- No mä näen nyt, että sä luulit niin. Mä luulin kertoneeni sulle. Tipi alias Timo. Nosta nyt leukasi paikoilleen niin mennään istumaan.
- Onko se oikeasti homo? Juhana kysyi eikä liikahtanut.
- Niin se väittää. Et kai sä nyt yhtä homoa pelkää? kysyin ja aloin hermostua.
- Pelkää? En tosiaankaan.
- Koska jos sä olet joku homofoobikko niin me lähdetään nyt saman tien menemään ja mä soitan ulkoa, että meille tuli este. Ja sitten mua ottaa päähän, koska mä niin odotin tätä iltaa.
- Olkoon ihan rauhassa niin kauan, kun ei ala mua käpälöimään. Sit pannaan pataan.

Sanavalinta oli Juhanan suuhun outo, tuo pataosuus siis, mutta muuten olin kyllin tyytyväinen vastaukseen. Vein hänet Tipin luo ja samalla Mirjamikin ehti siihen, joten sain esiteltyä hänet molemmille yhtaikaa. Juhana kätteli Tipiä ankara ilme kasvoillaan, mutta se lientyi, kun hän kääntyi tervehtimään Mirjamia, joka sentään oli aito nainen. Hän auttoi tuolin takapuoleni alle ja kysyi, mitä haluaisin juoda.
- Olut käy hyvin, sanoin vilkaisten Tipin ja Mirjamin tuoppeja. Minulla oli vähän epäilevä olo sen suhteen, että miten ilta tästä lähtisi sujumaan.

- Ei se ole mikään keijukainen, sanoi Tipi kuuluvalla äänellä, kun Juhana lähti hakemaan juomia.
- Ei olekaan, myönsin. – Mutta on sillä kauniit silmät.
- No onko se fiksu ja huumorintajuinen, niin kuin sä halusit?
Muistin keskustelumme hyvin kauan sitten ja minun oli pakko myöntää – itselleni – että kumpaakaan ominaisuutta ei Juhanassa ollut ihan niin paljon kuin olisin toivonut. Tipille se ei kuitenkaan kuulunut.
- Riittämiin kotitarpeiksi, ilmoitin. En pitänyt siitä, että Tipin utelut muistuttivat minua salakuuntelemastani keskustelusta Mustaojalla. Minua stressasi muutenkin se, mitä he pitäisivät Juhanasta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.6.10 19:05:02

Hei jee! Ihanaa ku tein eilen jo tän päivän ruuat, ni ei oo paljoo evästä tehtävänä ja ehin lukea ja...

Joo...

Hieno pätkä, tykkäsin tosi paljon taas. Vaikka mua ärsyttää toi, ku Juhana ei siedä Alissalla yhtään miesuolisia kavereita. Mä olisin varmaan suuttunut, ja sanonut, että se on kestettävä, tai sitte se on adios.

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   28.6.10 21:38:12

Jatkoo :)) Ihanan paljo luettavaa kun viime kerrasta lähemmäs viikko kun oon käyny :P

Lähettäjä: kisu_ 
Päivämäärä:   28.6.10 21:47:19

ääää, mä niin vihaan juhanaa! en voi sietää sitä ensinnäkään sen nimen takia, plus se on viel tuollanen nössö ! :D

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   28.6.10 21:51:45

Siis mä en kattois tollasta käytöstä sekunttia kauempaa... Sennnu, tarkkaavaisuutta! nyt oli yks vuoropuhe aloitettu viivan sijaan pisteellä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.6.10 16:48:30

Joo kun piste on niin lähellä...
-------------------
Alku meni kyllä hyvin. Juhana toi meille olutta ja me juttelimme pikkuisen koulusta, pikkuisen hevosista ja edellisviikonlopusta ja pikkuisen Juhanan töistä. Juhana ajautui myös kertomaan haaveestaan vuokrata isompi asunto, jonne minäkin muuttaisin, ja hän oli aika hellyttävä innostuessaan.
- Se haluaa leikkiä kotia, Tipi huomautti minulle.
- Niin haluaa, myönsin.
- Haluatko sä?
- Ajoittain. Mutta ei me nyt ihan vielä olla mihinkään muuttamassa.
Sitten kävimme ostamassa lisää olutta ja juttelimme lisää. Kolmatta tai neljättä juodessaan Juhana päätti mennä itse asiaan.

- Oletko sä tosiaan homo? hän kysyi Tipiltä. Hänen äänensä oli sen verran epäuskoinen, että arvelin Tipin romahduttaneen hänen mielikuvansa. Mutta ei tällä ollutkaan vaaleanpunaista villapaitaa tai korkeaa ääntä, sen paremmin kuin koppalakkia tai viiksiäkään. Tai mistä minä tiesin, millaisia stereotypioita hän hautoi, minun tuntemiini Tipi ei ainakaan istunut.
- Voi olen, Tipi kiekaisi. – Etkö sä tiennyt, että kaikki miessairaanhoitajat on? Se on pääsyvaatimuksissa. Niin että jos sä joskus joudut sairaalaan niin pidä varasi!
Juhana vilkaisi minua kuin apua pyytäen ja tönäisin Tipiä.
- Älä usko, se huijaa! sanoin.
- Ja ratsastajatkin on, enimmäkseen! Tipi jatkoi ja Juhana meni entistä huolestuneemman näköiseksi.
- Ei kai sun… hän kysyi minulta.
- No ei! Mähän sanoin, että se huijaa, älä usko sitä!

Juhana taisi vakuuttua siitä, että kyseessä oli vitsi vasta, kun Tipi ja Mirjami röhähtivät nauramaan, mutta yhtyi siihen itsekin ja tunnelma keveni huomattavasti. Nauraminen oli aina hyvästä. Joimme lisää olutta ja aika kului ihan huomaamatta, kuten sillä oli tapana kulua, jos oluella oli osuutta asiaan.
- Vai olet sä víttu homo, Juhana mokelsi Tipille ties kuinka monetta kertaa. – Mitä te homppelit oikeen teette sängyssä?
Toivoin, ettei hän olisi kysynyt sitä. Minua ei huvittanut kuulla Tipin vastausta, joka todennäköisesti olisi oksettava ja jonka todenperäisyydestä ei ollut takeita, enkä halunnut kuulla Juhanan änkytystäkään. Oli tylsää, että hän oli humaltunut nopeammin kuin me muut.
- Mä menen käymään vessassa, ilmoitin ja nousin. Palattuani alkaisin houkutella Juhanaa suostumaan kotiinlähtöön.

Mirjami lähti seurakseni ja jouduin odottelemaan häntä jo kohtuullisen roskaisessa ja lainehtivassa naistenhuoneessa, kun olin ehtinyt saamaan vapaan kopin ensimmäisenä. Yritin olla tuijottamatta muita odottavia naisia, joita oli useita ja monenikäisiä ja -kuntoisia. Viisikymppinen täti puristi käsilaukkuaan ja käveli korostetun varovasti ja nuoret tytöt kaulailivat nurkassa osoittamatta mitään aikomusta mennä sen paremmin vessaan kuin ulos. Heitä minun kyllä teki mieli vähän tuijottaa. Oliko tämä sittenkin jonkinlainen homopainotteinen kuppila? Olisi ollut ihan Tipin tapaista jättää sellainen seikka kertomatta.

Toinen tytöistä nosti kasvonsa toisen kaulalta ja yllätyksekseni tunnistin hänet – se oli Teresa, Natan sisko. Hänkin taisi muistaa, kuka minä olin, sillä hän veti ystävänsä luokseni.
- Mitäs sä täällä teet? hän kysyi iloisesti. – Muistatko sä mua, mä olen Tirppa.
- Mä en voisi unohtaa sun sosialisointikykyjäsi, mitä tulee toisten ihmisten jouluruokiin, ilmoitin. Olihan hän pyytänyt anteeksi, mutta se oli ensimmäinen asia, joka minulle hänestä tuli mieleen.
- Äh, älä nyt muistele vanhoja tai saat silmään! Tikusta! Tässä on Nina, hän esitteli toisen tytön, joka oli pieni, vaalea ja kotkannenäinen.
- Moi vaan, sanoin, mutta silloin Mirjami oli tullut ulos ja yritti tunkea jonon lävitse pesemään käsiään. – Me mennäänkin tästä jatkamaan.
- Onko toi sun tyttöystävä? Tirppa kysyi uteliaana Mirjamia tuijottaen. Hän ärsytti minua.
- Ei. Onko toi sun? tokaisin Ninaa katsoen. Molemmat alkoivat hihittää ja tarttuivat toisiaan kädestä. En ollut huomannut sanoneeni mitään huvittavaa, joten häivyin Mirjami perässäni.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.6.10 16:52:21

Ja uusi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.