Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 5.2.10 22:48:19
Toi etsii vaan :)
Ei kai Flanelli oo oikeesti Nelli? Ei sillä, että tuntisin yhtään (paitsi kaverin koiran), mutta tuli vaan mieleen, kun pohdin N-vuoden varsojen nimiä... Fla-Nelli...
------
7. Kotiviikonloppu
Isä oli kehittänyt yllättävän paljon ohjelmaa lauantaiksi, ja tunsin itseni hiukan petkutetuksi, kun hän tuli tallilta sanelemaan aikatauluja Alissan ja minun lopulta valuttua aamiaiselle. Jopa Merlin oli noussut meitä aiemmin.
- Haluatteko te mukaan tunnille yhdeltätoista? hän kysyi.
- Mikä tunti sulla on, mistä mä en ole kuullutkaan? vaadin saada kuulla, hiukan mukeltaen, sillä suuni oli täynnä leipää.
- Yks mun oppilas tulee kokeilemaan Kaomaa ja Reine halusi tunnille kanssa. Jerry ei halua, ne menee mieluummin kaksosten kanssa maastoon. Te saatte tulla mukaan, jos haluatte. Mä haluaisin ainakin nähdä, mitä huonoja tapoja sä olet oppinut, hän sanoi katsoen minuun.
- Varmaan vaikka mitä, myönsin, sillä olin enimmäkseen vain ratsastellut Suvin hevosilla ja kotona viikonloppuisin maastoillut. Alissa ja Jerry pääsivät enää harvoin arkisin koulun jälkeen pimeydeltä maastoon, joten he tekivät sitä mielellään lauantaisin ja sunnuntaisin. – Miksi Kaomaa pitää kokeilla? Sehän on mammalomalla.
- Ei se vielä ole, enkä mä välittäisi sitä vielä alkaa seisottaa. Paula voisi ehtiä ratsastaa sitä tehokkaammin kuin mihin Noora pystyy.
- Tulenhan mä, mä vaan ihmettelen, mikset sä eilen puhunu mitään, sanoin syyttävästi.
- No ei kai sun tän kauemmin tarvitse valmistautua?
Tallitouhut herättivät minut, vaikka olimme valvoneet Alissan kanssa aamuyön puolelle. Kasimir ei ollut vastannut puhelimeen enää siihen aikaan, enkä ollut raaskinut yrittää pitkään ajatellen, että hän nukkui, olin vain lähettänyt viestin. Siihen ei vielä ollut tullut vastausta, mutta en arvellutkaan hänen vielä heränneen, joten lähetin vain uuden huomenta-viestin ja aloin valmistella Daisya ratsastukseen. Olin sen lukujärjestyksestä nähnyt, ettei se tosiaankaan ollut ollut hunningolla vaan Noora oli ratsastanut sillä lähes joka päivä, olihan se nyt ainoa tamma, jota odotti keväämmällä kisakausi. Ajatus ahdisti hiukan. Daisyhan oli minun nimikkoni, ja vaikka vasta olin ajatellut olevani jo kotona, kun se aika koittaisi, en ollut enää varma. Miten minä muka voisin erota Kasimirista? Sen ajatuksen, että palaisin kotikouluun, olin haudannut suurempien syiden takia, kun Alissa oli päättänyt, että minun piti varjella äitiä joutumasta joron jäljille, mutta isä ottaisi sen puheeksi viimeistään huomenna. Niin hän teki joka viikonloppu, ja nyt en halunnut palata enää ollenkaan. Tai osa minusta tietysti halusi, olihan tämä kotini, mutta… äh, kaikki oli niin vaikeaa!
- Jumalan terve! heläytti joku ovelta.
- Mitä víttua? kysyin ja kurkistin ulos karsinasta. Alissa oli toisessa tallissa laittamassa Vallonia kuntoon, joten tuon omituisen tervehdyksen täytyi olla tarkoitettu minulle.
- Vanha lestadiolainen tervehdys, nauroi Reine, joka talutti sisään Sapnya.
- Oletko sä joku lessu? kysyin siristäen uhkaavasti silmiäni. Savustaisin hänet heti ulos tontiltamme, jos hän olisi.
- En, älä hätäile. Mutta musta toi on kaunis tervehdys – sopivassa tilanteessa - ja herättää ainakin keskustelua. Mä näin paljon lestadiolaisia töissä Oulussa, ennen kuin muutettiin Hesaan, nainen jutusteli vieden Sapnyn omaan karsinaansa.
- Sä olet epäilyttävä, ilmoitin ja hän nauroi taas, mutta sitten ovelta kuului lisää kavionkopsetta. Isä tuli Kaomaa taluttavan nuoren naisen seurassa ja oloni helpottui. Ajatus siitä, että hänellä oli vieraita naisia tyrkylle ratsastamaan hevosiaan oikein kaksin kappalein, oli myös ahdistanut minua aika tavalla, mutta tuosta minun ei tarvitsisi olla huolissani. Hän näytti vähän silmälasipäiseltä kiinalaiselta hamsterilta.
- Tässä on Danni, isä esitteli ja nyökkäsin naiselle suopeasti hyvilläni siitä, ettei hän ollut kaunis.
Jerry ja kaksoset tulivat vähäksi aikaa aidan taakse notkumaan, kun me neljä ratsastimme, mutta lähtivät sitten valmistelemaan maastoretkeä. Isä oli minun mielestäni hyvä opettaja. Hän ei suuttunut käytännöllisesti katsoen koskaan, mutta tänään oli kyllä lähellä. Ei Alissalle, joka näytti taitavalta ja rauhallisuuden perikuvalta mustan Vallonin satulassa, ei Paulalle, joka oli kieltämättä taitava. Reine sai muutamia lähes hannamaisia kommentteja, joille hän nauroi riemastuneena ja yritti parhaansa mukaan korjata harrastelijamaista asentoaan ja apujaan. Minä se olin silmätikkuna ihan niin kuin olin arvannutkin. Istuin kuulemma kuin esteratsastaja ja kiskoin ohjia liian kovalla kädellä. Se ei ollut ihme Hehkulla ratsastamisen jälkeen, sillä sitä sai ajoittain kiskoa oikein tosissaan. Daisy pani sen kyllä pahakseen, mutta vaikka jollain tasolla tiedostin sen, en osannut korjata. Lopulta isä lähetti minut kiertämään pikkuista rataa, joka meillä oli pihaton takana ja sanoi, että me jatkaisimme huomenna kahdestaan. Nyt hän halusi ehtiä keskittymään toisiinkin.
Nyökkäsin ja menin, mutta niskaani kihelmöi inhottavasti, kuin hiukseni olisivat pyrkineet pystyyn. Olin pikkuisen pelästynyt ja isän suhtautuminen kirveli. Olinko minä pilannut ratsastajanurani kokonaan halutessani muuttaa pois kotoa? Ja kun kerran olin muuttanut, niin olisiko minun ollut parempi pitää kokonaan taukoa kuin ratsastaa omin päin väärin? Miksei äiti ollut sanonut mitään? Kiukun tai ties minkä kyyneleet tuntuivat kirvelevinä silmäkulmissani ja sormeilin ohjia yrittäen muistella, millaisesta tuntumasta Daisy pitikään, mutta sitten laskin ne kokonaan kädestäni. Minä malttaisin odottaa huomiseen. Isä osaisi pistää minut taas järjestykseen.
|