Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Dannia ottaa päähän

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.1.10 19:06:17

Jatkoa tähän

--------------

1. Huono päivä
En olisi mitenkään halunnut palata Tammisaareen. Viikonloppu kotona ei ollut ollut kovin hauska, enkä tuntenut itseäni ollenkaan levänneeksi. Ainoa valopilkku oli ollut se, että vaikka Alissa ei ollut kotona niin hänen moponsa oli, joten pääsin kerrankin omin päin liikkeelle. Lauantai-ilta olikin mennyt tyttöjen luona ja kylällä. Ossikin oli ollut siellä. Hän oli tuntunut aikuistuneen kovasti uusissa ympyröissään urheilulukiossa ja mietin, olinko minäkin tyttöjen mielestä yhtä vieraan tuntuinen. Ainakin yritin olla Ossin kanssa jutellessani. Me olimme olleet toisillemme ylettömän kohteliaita ja kehuneet uusia koulujamme, miten hauskaa niissä oli ja miten paljon uusia ystäviä olimme saaneet. Pah, ikään kuin koulussa ikinä olisi hauskaa. Tosin en ollut ihan varma Ossista, hän kyllä melkein sai minut vakuutettua, ja vaikka kaikki oli ollutkin ohi jo yli puoli vuotta, en pitänyt ajatuksesta, että hän vietti kaikki viikot keskellä timmejä urheilijaneitosia.

Sitten se kaikki muu, Djangon ähky ja Alissan ratsastusleiri, josta olin katkeran kateellinen, vaikkei siellä hänen raporttinsa mukaan oikein mikään ollut mennytkään niin kuin kirjoissa. Armikin harmitti, kun se ei oikein tahtonut ymmärtää, että minä olin perhettä siinä missä muutkin. Ainoa rehellisesti positiivinen asia oli se, että Reine kyyditsi minua puolet kotimatkasta. Aloin kyllästyä juniin. Ja siinäkin oli sivumakunsa, sillä ei hänen olisi kuulunut Mustaojalla olla häärimässä apuna, vaikka mukava tyyppi olikin. Äidin olisi.

Mainittu henkilö ei ollut kotona, kun tulin, mikä ei lisännyt viihtyvyyttäni yhtään. Toisaalta en varmaan olisi ollut tyytyväinen toisinkaan päin. Pimeä yksiö oli yksinäinen ja autio, jos se olisi ollut asuttu, siellä olisi ollut ahdasta. Heitin kassini sängylle ja soitin Unalle.
- Mitä sä teet? Tavataanko? kysyin.
- Miikka on meillä, mutta tule säkin, Una sanoi auliisti.
- No en mä teille jaksa tulla, jos sekin on siellä. Te kumminkin vaan nuoleskelette. Tulkaa kahville, ehdotin ja hamuilin mopon avaimia keittiön työtasolta.
- Ää… ei me jakseta kävellä.
- Ei sitten, huokaisin, kun kuulin oven käyvän.
- Moi! äiti sanoi hävyttömän iloisesti. Mikä syy hänellä oli ollu niin hyväntuulinen, kun minä en ollut. – Oliko kiva viikonloppu?
- Kaikkea muuta, tokaisin.
- Oliko Alissalla kivaa leirillä? Onko sulla nälkä?
- Ei… Reine osti mulle lihapiirakan, kun mä odotin junaa.

Itse asiassa olin ostanut lihapiirakan ihan itse omilla rahoillani, mutta halusin jotenkin hyydyttää äidin hymyn. Onnistuinkin.
- Reine?
- Joo. Se toi mut Hesaan.
- Onko se ruvennut käymään Mustaojalla joka viikonloppu?
- Jaa-a. Nyt se ainakin oli koko päivän auttamassa, kun Vesku käveli Djangon kanssa puoli yötä. Mä lähden vähän ajelemaan.
- Mikä Djangolla? Ja mihin sä menet? Eikö sun pitäisi tehdä läksyt?
Se kuulosti vähän konekivääriltä, huolestuneelta sellaiselta ja sai omituisesti oman mieleni kevenemään. Kuin olisin antanut huoleni pois.
- Mä en viivy kauan, lupasin ja livahdin ulos.

Sunnuntai-iltana oli yleensä hyvät mahdollisuudet tavata koulukavereita, sillä kaikki nuorisotalot, jotka oli ripoteltu ymmärtäväisesti ympäri taajamia niin, ettei keskustaan ollut jäänyt yhtään, olivat kiinni. Sen kahvilan edessä, jossa meillä oli ollut tapana Unan kanssa istuskella ennen Miikkaa, oli nytkin muutama mopo, joten sinne minäkin menin. Ensi silmäyksellä en nähnyt ketään tuttua, joten menin ostamaan kupin kaakaota, enhän voinut heti lähteä kotiinkaan, ja aloin sen kanssa katsoa tarkemmin. Ketään tuttua tyttöä, kenen seuraan olisin voinut lyöttäytyä, en nähnyt toisellakaan katsomisella, mutta pari meidänluokkalaista poikaa siellä oli, Joonas ja Kasimir. He saisivat kelvata huvittamaan minua. Sitä paitsi Joonas oli huvittava yrittäessään aina kautta rantain ohjata keskustelun Alissaan. Hän oli tainnut ihastua aika lailla silloin odottamattomasti päättyneissä bileissä, niistähän oli jo vaikka miten kauan.

Re: Dannia ottaa päähän

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   24.1.10 20:00:20

ihanaa kuulla välillä Dannia! :)

jatkoa pian. ;))

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   24.1.10 21:51:50

Oo Dannia ;o
En tiiä mikä on mut ku luin et Alissa-jutut on tällä kertaa ohi ni olin heti et "ei kai vaan Jessiä noooou". Ei vaan jotenki oo sen jälkeen kiinnostanu lukea siitä ku se lähti Mustaojalta :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.1.10 21:56:37

Seuraava pätkä on Jessiä, parasta kai sanoa se saman tien niin osaat ruveta asennoitumaan :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.1.10 00:04:08

Jes, kaks parantavaa pätkää! (Alissan viimonen ja tää Dannipätkä) Ihanaa, kiva kun sä autat mua jaksamaan flunssassani.

Möö, mun pitäis kirjottaa ruotsin kotiaine (vähintään 250 sanaa), ja se olis pitäny olla jo viime keskiviikoks, pakko kirjottaa huomiseks... Mutmut, mä en osaa... Taidan vaan lukea vanhempia Jesku (JessiVesku) juttuja, kun ei unikaan tule

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   25.1.10 08:49:41

ää, olisko mahdollista kirjottaa pidempi pätkä aina samaa tyyppiä, tää hyppiminen tyypistä toiseen on vähän sekavaa.

t. nimim. valivalivalivali

Ja 250 sanaa ruotsia on pari hassua kappaletta, senhän nyt tekee vaik puolessa tunnissa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.10 16:23:09

Des oukei, varmaan seuraavan jutun teen ihan vaan yhdeltä kantilta. Keksis vaan että kenen. Pitäiskin ruveta hautomaa sitä.
-------------
- Ootko sä taas ollu koko viikonlopun poissa? kysyi Kasimir ja kohautin olkapäitäni.
- Miten niin, onko joku kaivannu mua? kysyin.
- Olisit tullu Liljalle eilen.
- Ei mua oltu kutsuttu, sanoin välinpitämättömästi. En tuntenut koko Liljaa kovin hyvin, vaikka olimme istuneet samassa luokassa koko syksyn. Hän ei vaikuttanut ollenkaan halukkaalta tutustumaan minuun, joten en todellakaan halunnut tuppautua.
- Sä oisit voinu tulla mun kanssa, Kasimir ehdotti.
- Ai niin kuin deittinä? kysyin kiinnostuen. Minä ihmettelin edelleen sitä, miten täällä tuntui joka viikonloppu olevan bileitä. Eivätkö näiden ihmisten vanhemmat ikinä olleet viikonloppuisin kotona? Vai oliko kaikilla niin isot talot, että iso nuorisojoukko saattoi alvariinsa vallata osan?
- Olisko sulle sopinu? Kasimir kysyi. Hän virnisti samalla kuin kysymys olisi ollut hyvä vitsi, mutta minä kallistin päätäni hiukan ja päättelin, ettei se välttämättä ollutkaan. Ei ihan kokonaan.
- Miksei, sanoin, sillä halusin nähdä, mitä sitten tapahtuisi.

Joonas tapahtui. Hän puuttui puheeseen ja alkoi johdatella sitä vaivihkaa kohden Alissaa.
- Mä sanon terveisiä, keskeytin hänet ärsyyntyneenä.
- Anna sille mun numero ja sano, että soittaa.
- Mä olen tehnyt sen jo. Sä olet pyytänyt mua tekemään niin jo kaks kertaa.
- Sano uudestaan.
- Se on just selvinny yhdestä etäsuhteesta ja mä olen ihan varma siitä, ettei se halua toista, vakuutin ja tyhjensin mukini. Olisi ollut liian läpinäkyvää palata kaivelemaan Kasimirin tarkoitusperiä enää ja Joonas kyllästytti minua. Sitä paitsi minulla oli tosiaan läksyt tekemättä, ihan niin kuin äiti oli arvellut. – Mun pitää mennä vääntämään se enkun essee.
Poikien ilmeet venähtivät, molempien.
- Oliko sun pakko muistuttaa? Joonas sanoi happamasti.

Äiti kökötti sängyllään katsomassa televisiota, kun tulin kotiin ja minua kadutti jo, että olin karannut sillä tavalla.
- Djangolla oli vähän ähkyä ja Alissan leiri oli kuulemma ihan farssi, ilmoitin ja istuin omalle sängylleni hänen viereensä.
- Niin mä kuulin, hän sanoi lyhyesti.
- Soititko sä kotiin?
- No mitä muutakaan mä saatoin tehdä?
Olin salaa tyytyväinen. Vanhempani eivät jutelleet nykyään ollenkaan tarpeeksi ja jos minä olin tuittuilullani saanut aikaan edes yhden puhelun, olin tehnyt päivän hyvän työn.
- Onko mitään syötävää? oli seuraava kysymykseni.
- Sulla ei ollu nälkä.
- Se oli sillon, nyt on nyt.
- Hellalla on pinaattikeittoa.

Painuin keittiökomeroon ja tenttasin sieltä, mitä Irkulle ja tallille kuului.
- Se oli taas vähän possu ratsastaa, mutta muuten hyvää, äiti ilmoitti. Irkku oli ruvennut ihan hirveäksi, ennen kuin se oli vaihtanut tallia. Nyt se oli unohtanut suurimman osan pahoista tavoistaan, mutta minusta näytti, että äidillä oli sen kanssa ratsastuksellisia ongelmia. Hän jännitti ihan liikaa, enkä minä oikeastaan ihmetellyt sitä. Possukaudellaan Irkku oli myös paiskinut häntä selästään miten huvitti.
- Sun pitäisi antaa mun mennä sillä, mä en pelkää sitä, ehdotin.
- En mä pelkää! äiti kirahti.
- Sä jäkität siellä kuin sulla ois pökäle pöksyissä. Ei ihme, että se possuilee sulle.
- Suvi kysyi, haluatko sä ja ehditkö sä miten tällä viikolla ratsastamaan, hän vaihtoi puheenaihetta.
- Tietysti mä ehdin.

Lähettäjä: `:) 
Päivämäärä:   25.1.10 17:09:06

Joonas tapahtui <-- Joonas teki mitä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.10 17:11:23

Joonas keskeytti :D

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.1.10 22:30:16

tää oli jo toisella sivulla...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.10 22:37:16

Ja mä olin just tulossa etsimään tätä kysyäkseni, että jos seuraava tarina tän jälkeen olis Dannista tai Alissasta niin kummasta?

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   25.1.10 22:42:04

Sennu hei, missä iltapala? :(

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.1.10 22:42:47

a_des, olishan se nopeesti, mut ku jos on typerät aiheet, ni mä en saa mtn aikaseks... Ja helpoin on niistä "Måste man alltid vara bäst?", jossa ei ole enempää aineistoa. Toiseksi helpoin olis asuntovuokrausilmoitus... Kahta muuta mä en ees muista. Noiden välillä pähkäilen (edelleen)

Sennnnurakas! Lisää? Jookos kookos, tää on edelleen niin koukuttava, et mä kaipaan useampaa lukupätkää (vaikka kyllä mä noista vanhoistaki edelleen saan iloa, ku oon vasta C-kesässä :D)

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   25.1.10 22:42:58

Mä tahtoisin kuulla Alissasta, kun se jotenki tuntuu meilenkiintosemmalta kun tuo teini Danni :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.10 22:53:15

Ja lisää mielipiteitä?
----------
Jotenkin en sitten saanut itsestäni sitä enkun esseetä kuitenkaan aikaiseksi sillä seurauksella, että lähdin aamulla hädissäni ajamaan kouluun varttia liian aikaisin ajatuksenani raapustaa se äkkiä ennen tunnin alkua. Keittiön pöydän ääressä olisi ehkä tullut parempaa jälkeä, mutta äiti oli menossa vasta iltavuoroon ja jos hän heräisi ja saisi minut kiinni läksyjä tekemästä siihen aikaan, olisin saanut huutia.

Suunnittelin juttua koko matkan niin, että kun pääsin luokkaan, saatoin vain istua alas ja antaa kynän suihkia. Okei, ei siitä tullut pituudella pilattu enkä ehtinyt tarkistaa yhtäkään epävarmaa sanaa, mutta parempi jonkinlainen yritelmä kuin ei mitään. Tämän opettajan kanssa ei ollut leikkimistä. Paperin palauttamisessa oli hyvä alku koulupäivälle, mutta siitä se alkoi hiljalleen valua kohden lattialistoja. Kaikki puhuivat vain Liljan bileistä paitsi ne, jotka olivat olleet paremmissa bileissä jonkun toisen tyypin luona, jota en tuntenut edes nimeltä. Sitä samaa se oli joka maanantai, joten olin tottunut siihen ja ruokatuntiin mennessä ne asiat oli käsitelty. Se ei siis piinannut minua suhteettomasti vaan opettajat.

Minä en käsittääkseni ollut mikään tampio, mutta parin ensimmäisen jakson jälkeen olin todennut, ettei ainakaan tämä lukio ollut ollenkaan samanlainen kuin yläaste. En tiedä, oliko Alissalla helpompaa, mutta ei hän tunnustanut saavansa yhtä huonoja numeroita kuin minä, hylättyjäkin. Niistä minä olin syyttänyt onnettomia sattumuksia, kuten että olin unohtanut ottaa koekirjan mukaan viikonlopuksi Mustaojalle ja että itsepä vanhukset pakottivat minut käymään siellä jatkuvasti, mutta ei se pelkästään sitä ollut. Minä en vaan jotenkin ollut saanut kesäloman jälkeen otetta lukemiseen, ja kun alku oli mennyt vähän rimaa hipoen, alkoi olla aika odottaa sitä kohtalon hetkeä, jolloin en enää pääsisi kuin riman ali.

Siksipä en enää viihtynyt kovin hyvin kuin muutamilla harvoilla tunneilla. Kielistä olin aina pitänyt, mutta täällä englanninopettaja oli kovaa vauhtia murhaamassa kiinnostukseni siihen. Ruotsi ja ranska sentään vielä sujuivat ja matikka kiehtoi minua, vaikken voinutkaan kehua olevani siinä mikään nero.

Minulla oli vain yksi mahdollisuus: nostaa leuka pystyyn ja esittää, ettei minua ollenkaan haitannut upota. Siinä samalla olin ajautunut hiukkasen häiriköksikin. En niin paljon, että siitä olisi kanneltu äidille, mutta sen verran, että tunsin jo velvollisuudekseni naurattaa luokkaa aina, kun tuli tilaisuus. Toisten opettajien kanssa niitä tuli useammin kuin toisten ja uskonnonopettaja oli suorastaan raapimapuuni. Tänään hän oli tavallista typerämpi ja minä tavallista ärhäkämpi, mikä johti siihen, että hän ehdotti, että poistuisin tunnilta. Mietin vähän aikaa, mutta koska kyseessä oli viimeinen tunti ja sekin oli jo loppupuolella, lähdin.

Otin takkini ja lähdin maleksimaan kohti ulko-ovea. Una oli viittoillut minulle, että odottaisin häntä, mutta en ajatellut tehdä niin. Hän kuitenkin lähtisi Miikan kanssa kävelemään omaan suuntaansa, eikä hän takuulla tässä puolessa tunnissa edellisen välitunnin jälkeen ollut voinut keksiä mitään mullistavaa. Jos oli, niin puhelimet oli keksitty. Minä lähtisin tallille. Siellä alamäen olisi pakko katketa. Suvin hevoset olivat kivoja ja hyvällä säkällä Monikakin olisi tallilla ja voisin purkaa turhautumiseni häneen.

Alamäki tyssäsi jo ennemmin, kun kävelin tyhjän atk-luokan ohi. Tai ei se tyhjä ollut, siellä ei vaan ollut tuntia. Oppilaita siellä oli aina tasan siihen asti, kunnes ovi kahtakymmentä vailla neljä lukittiin ja heidät häädettiin. Näin sivusilmällä Kasimirin mustan poninhännän ja askeleeni hidastuivat. Vain hetkeksi, mutta hän huomasi sen ja oli kohta perässäni. Hän ei ollut uskontotunneilla ja alkusyksyllä olin melkein ensimmäiseksi tehnyt vaikutuksen kysymällä, oliko hän muslimi. Mutta ei hän kuulemma ollut mikään.
- Mihin sä olet menossa? hän kysyi.
- Ensin himaan.
- Ja sitten?
- Sitten mulla on hommia.
- Mitä hommia? Kasimir uteli.
- Meen liikuttamaan mutsin duunikaverin hevosen. Mitä sä täällä vielä roikut?
- Entäs itse, tähän aikaan?
- Andersson pyysi mua poistumaan, virnistin, kun muistin sen.
- Aha.

Sitten olimmekin jo ulko-ovella.
- Oliko sulla jotain asiaa? kysyin. – Sulla ei ole takkia.
- Oho. No ei kai. Saanko avata neidille oven?
- Ole hyvä, sanoin armollisesti.
- Kai sä olet täällä sen viikonlopun, kun on lukion pikkujoulut? poika kysyi, kun olin astumaisillani ulos. Pysähdyin.
- Olen, en mä niitä jätä väliin! sanoin, enkä tosiaan aikonutkaan. Ne olivat kuulemma jokavuotinen perinne ja syksyn kohokohta ja niitä oli järjestelty jo yli kuukausi. – Entä sitten?
- Ei mitään, Kasimir sanoi.
- Haluaisitko sä kysyä, että tulenko mä sun kanssa sinne? kysyin. Olin melko varma siitä, että sinne hän oli haparoimassa. Olisin voinut antaa hänen haparoida ja odottaa, pääsisikö hän asiaan tällä viikolla vai vasta seuraavalla, mutta päivä oli siihen asti ollut niin tympeä, että kaipasin jotain positiivista.
- Tulisitko sä?
- No sä olet menossa, mä olen menossa, sama kai se on mennä yhtä matkaa, järkeilin.
- Sitten meidän pitää tavata. Onko sulla illalla aikaa?
- Tänään? On, jos mä pystyn irrottautumaan läksyistä. Miksi meidän pitää tavata?
- Meidän pitää suunnitella puvut. Parhaiten pukeutunut pari palkitaan.

Sen olin unohtanut, tai paremminkin sivuuttanut merkityksettömänä. En ollut ajatellut pukeutua tavallista kummallisemmin ja olin olettanut, ettei suurin osa muistakaan. Vaan ehkäpä olin väärässä. Joka tapauksessa lupasin soittaa Kasimirille illemmalla.
- Onko sulla mun numero?
- On, sanoin ja lähdin menemään. Miettiköön siinä, miksi minulla se oli ja mistä olin sen saanut.

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   25.1.10 23:12:06

Aijai.
"jos hän heräisi ja saisi minut kiinni läksyjä tekemästä siihen aikaan, olisin saanut huutia." <- jos hän olisi herännyt ja saanut minut kiinni, eikö sen pitäisi mennä pikemminkin niin?

Dannia tai Alissaa, oikeastaan Danniakin on piristävä lueskella välillä :D Mutta ehkä Alissan kannalle kallistuisin...

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.1.10 23:27:28

^^ Toi on oikeassa, sä oot sekottanut kaks aikamuototyyppiä, sulla on konditionaalin isi ja imperfektin isi sekaisin! :D

Mulle kelpaa kumpi vaan, Alissa on jossain määrin kivempi, mutta mun mielestä vois olla hauska lukea Merlinin näkökulmasta, se olis niinku aika hauska poikkeavuus. Ja sit mä edelleen peräänkuulutan sitä Hannaa! Eli jos sais ketä vaan ehottaa, niin Merlin tai Hanna, mutta jos Alissan ja Dannin välillä pakko valita, niin mulle se on periaatteessa ihan sama. Ehkä Alissa kuitenki mieluummin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.1.10 23:33:48

No ihan oikeassa olette, korjasin tonne itselleni.
Flanelli, eikö asuntoilmoitus ois kiva? Sais luetella vaan kaikkea mitä haluaa! :D

Alissa taitaa johtaa, mutta lisää?

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   26.1.10 00:04:35

Hmm mua ei kyllä kiinnosta Merlin pätkääkään =D
Danni ja Alissa on suht tasoissa. Ne on niin erilaisia, että vaikea sanoa. Riippuis ihan mielentilasta, haluuko lukea tasasta ja fiksua vai ailahtelevaa.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   26.1.10 00:51:50

mä tahon Dannia enemmän. :D Ärsyttää kun Alissa ja Jessi on nii nössöjä ettei niistä saa ihan niin paljoo irti kuin Dannista, joka on vähän räväkämpi. :D Danni on aikalailla samallainen kun mitä mä oon ja varmaan sen takia tykkään sitä enemmän lukee. :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.1.10 03:00:59

majava, no sä nyt ootki tommoi... tommoi...majava :D

Sennnu, ai meinaakko et mä haluan vastata asunnonvuokrausilmotukseen? Ehkä mä sit haluun siihen vastata aineessani... Siihen vois ehkä saadakin sen 250 sanaa, ja kun sen vois kirjottaa kirje/sähköposti muotosena varmaan... Mahti-idea!

Lupaakko, et päiväl tulee lisää?

Lähettäjä: Sennnupoissa 
Päivämäärä:   26.1.10 12:05:05

Juu ei tule lisää ennen kuin illalla. Silloin vasta pääsen oikean koneen ääreen.

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   26.1.10 14:14:43

Musta ois tosi hauskaa lukea Sennu sulta jotain ihan uutta. Ei mitään Danniin, Jessiin ja kumppaneihin liittyvää.

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   26.1.10 16:10:01

Pitkästä aikaa ehdin tänne kommentoimaan.

Minä tykkään lukea näitä eri näkökulmista tulevia pätkiä. Saa asioihin monenlaisia mielipiteitä, ja muutenkin tykkään vaihtelusta. Jos Dannista ja Alissasta pitäisi valita, niin itse valitsisin Alissan.

Merilinistä en haluis lukea, ja Hanna alkaa olla (anteeks vaan kaikki) niin vanha, et jos Hannasta olis niin sen pitäis kertoa Hannan nuoruudesta. Ja sitähän on tavallaan jo käsitelty kun on Veskun nuoruusvuodet ollu erikseen.

Miten olis se tyttö (Noora? hitto ku en just nyt muista nimee) joka on Mustaojalla töissä? Siitä sais osittain ihan Mustaojalta irrallisen tarinan, mut toisaalta kuitenki paljo Mustaojaa?

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   26.1.10 16:22:03

Hmm.. Toisaalta tarina Dannin näkökulmasta olisi mielenkiintoisempi kuin Alissan, sillä Dannissa on enemmän "persoonaa." Mutta Dannin tuittuilu on sen verta rasittavaa, että sikäli lukisin paljon mieluummin Alissaa.

Ja näihin hahmoihin on niin koukuttunut ja heidän elämästään on riippuvainen, että harmittaisi jos seuraavaksi tulisi joku täysin uudenlainen tarina.. Ellei sitten Siirin nykyisyydestä, jotta se olisi edes vähän kytköksissä Mustaojalaisiin :P

Lähettäjä: muztic_ 
Päivämäärä:   26.1.10 17:29:04

musta ois kivaa lukea jerrystä, siis sen teinivuosista vaikkapa 16-20v !

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.1.10 18:50:05

Minäkin tykkään lukea kun on monen eri ihmisen näkökulmasta. Ja jatka näitä tarinoita viellä! Miten olisi Dannin ja Alissan näkökulmista :D

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   26.1.10 19:25:00

Alissaa lisää! Alissaa on musta kivoin lukea, Danni on raivostuttavan teini :D Jessiäkään ei ole niin kiva lukea kun Alissaa :)

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   26.1.10 19:39:44

alissalle ääni täältä. ja siis joo selvennyksenä teille muillekin, en tarkoittanutkaan, että koko loppustoori tulis saman tyypin näkökulmasta. näkökulmat on kiinnostavia, mutta siis samaan tapaan kuin mansikkakesässä, aina pitkä pätkä jessiä ja pitkä veskua ja vaihto. jotenkin tää pikahyppiminen on hankalaa.

hej, jag gillade om ditt [asunto], och jag skulle bli jätteglad, när jag skulle hyra det. Jag är ickeröckare studentflicka, och jag consentrerar om mina studier mycket mer än bajla varje veckoslut. Jag har ingen husdjur, men jag har drömmit att ta en hund.

.D .D .D

(44 sanaa, melkein viidesosa, ja aikaa meni ehkä kolme minsaa! oikeinkirjotuksesta tai kieliopin oikeellisuudesta ei kyllä oo mitään takuita .D)

Mikä toi asunto muuten on på svenska?

Päivämäärä:   26.1.10 19:41:35

ha! lägenhet!

t. opiskellut ruotsia viimeks joskus ehkä 5-6 v sitten..

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   26.1.10 19:50:46

Täältäkin ääni Alissalle. Luen kyllä ihan mitä tahansa kirjoitatkin, mutta mielummin Alissa kuin Danni.

Veskustakin tykkään ja Jerryä ois kiva kuulla, miksei Hannaakin. :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.1.10 19:57:30

hehe :D. Kyllä mä sen asunnonvuokrausjutun tosiaan kirjotan, sit yöllä ku mun sormet ei oo enää kohmeessa niinku nyt :D. Mä oonki lukenu semmoset melkeen 10 vuotta ruotsia, tai siis tää on kymmenes vuosi, ja en silti osaa mtn...

Sennnurakas, saiskos lisää miten pian? On jo ilta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.1.10 20:00:05

Meinasin ruveta korjaamaan desin tekstiä mutta sitten tuli tenkkapoo kun en tiennytkään onko se konsentrera i vai konsentrera på! x)

Voi kauheen kivoja pohdintoja! Unohdin sanoa, että kumpi se sitten seuraavaksi olisikaan niin kyllä se toinenkin sitten saisi suunvuoron. Jerrykin vähän houkuttelisi, mutta pojat on melko Vaikeita. Ja sitten jotain ihan muuta pitäisi päästä kirjoittamaan myös, mutta niitä uusia tyyppejä pitää aika lailla hautoa ensin. Ehkä joku niistä tulee käymään Danni/Alissa-osassa niin, että saa vähän lihaa luiden päälle...
-----------
2. Kasimir
Suvi oli jättänyt minulle viestin Hehkun satulan päälle. Siinä hän sanoi tulevansa itse illemmalla töiden jälkeen ja että saisin valita, kummalla ratsastaisin, ellen sitten mieluummin odottaisi häntä niin, että voisimme ratsastaa yhdessä. Tänään en sattuneesta syystä ajatellut odottaa, enkä olisi muutenkaan tehnyt niin. Siinä vaiheessa, kun Suvi ehtisi töistä tänne asti, olisi pilkkopimeää, mutta jos lähtisin nyt kiireesti, ehtisin ratsastaa ennen kuin olisi korkeintaan hämärää. Pohdin hetken aikaa, kumman hevosen valitsisin ja päädyin Hehkuun. Siitä puuttui kokonaan se turhanpäiväinen säpsyily, johon olin tottunut meidän hevosissamme ja jota Pojussakin oli. Hehku oli rehellinen tavarajuna, joka meni, kun piti mennä ja useimmiten ei mennyt, ellei ollut tarkoitus.

Ketään muuta en tavannut tallilla, ja vaikka olin vähän toivonut näkeväni Monikan, olin oikeastaan tyytyväinen, ettei hänkään ollut siellä. Häntä oli kiva ärsyttää, mutta epäilemättä jonain kauniina päivänä hänen mittansa täyttyisi ja hän istuisi päälleni niin, että kaikki luuni murtuisivat. Oli hyvä, ettei se päivä ollut tänään, kun minun piti vielä tavata Kasimir. Ajoin kotiin ja kävin suihkussa, sitten soitin pojalle suomatta ajatustakaan kotitehtäville. Tekisin ne palattuani, jos jaksaisin.
- Voitko sä tulla meille? Kasimir kysyi.
- Voin kai, mutta miksi?
- Miksei?
Niin, miksipä ei. Lupasin ja kun vähän aikaa olimme selvitelleet asioita totesimme, että hän asui vain parin talon päässä meiltä. En viitsinyt käynnistää mopoa sen takia, etenkin, kun hän lupasi tulla kadunkulmaan vastaan, joten sanoin olevani siellä kahdenkymmenen minuutin kuluttua.

Ajattelemattomuuttani minulle tuli kiire. Hiukset piti kuivata ja samalla totesin tyytymättömänä, että niille pitäisi tehdä jotain isompaakin. Äiti voisi kutsua Siirin kylään ja mitä pikemmin sitä parempi. Meikatakin täytyi, ja pukeutua. Lopulta kiskaisin takin päälleni ja nostin hupun vielä vähän kosteiden hiuksieni peitoksi. Kai minä kelpaisin. Mietin Kasimiria teputtaessani rappusia alas. Hänellä oli oma paikkansa luokassa, vähän samanlainen kuin minulla. Hän saattoi väläytellä suunnattoman älykkäitä huomautuksia välillä, mutta enimmäkseen hän keräsi voivotteluja ja saarnoja laiskuutensa takia. Sen kummempaa huomiota en ennen tätä viikkoa ollut häneen kiinnittänyt, rekisteröinyt vain ensimmäisinä koulupäivinä hänen muista poikkeavan tummuutensa. Hän huusi etelämaita pikimustine hiuksineen ja tummine silmineen, joiden yllä paksut kulmakarvat näyttivät olevan alituisessa liikkeessä. Hän sai kaikki muut oppilaat näyttämään kauhasta valuvalta kaurapuurolta. Latinorakastajat eivät kuitenkaan koskaan olleet olleet erityinen heikkouteni, joten olin sittemmin vain tottunut häneen.

Nyt tilanne oli kuitenkin vähän toinen, ja vaikkei sydämeni hypännytkään ristilaukkaan, kun näin Kasimirin seisovan kadunkulmassa kädet taskussa ja kiviä potkien, otti se yhden sivuloikan. Katuvalojen riittämättömässä loisteessa hänessä oli jotain samaa kuin Leksassa, niin minä järkeilin.
- Olenko mä myöhässä? kysyin vähän hengästyneenä.
- Pari minuuttia, ei se mitään, Kasimir sanoi kohteliaasti, mikä sai minut tajuamaan, että me olimme sentään jo lähes aikuisia. Vastaavassa tilanteessa edellistalvena Ossi olisi heittänyt minut hankeen. Jos olisi ollut lunta, tietenkin.
- Mun piti käydä suihkussa, enkä mä voinut lähteä tukka litimärkänä, selitin.
- Mä asun täällä, tule.

Seurasin poikaa samantapaiseen pieneen kerrostaloon kuin se, missä mekin asuimme, mutta asunto, johon hän päästi minut sisään, tuntui käsittävän puolet ylimmästä kerroksesta. Tilan tuntu sai melkein haukkomaan henkeä yksiömme jälkeen.
- Tossa on mun siskon huone, tossa oli mun veljen, mutta se on jo muuttanut pois kotoa. Tässä on mun huone.
Tassuttelin perässä ja päädyin huoneeseen, joka olisi voinut olla kenen tahansa pojan. Ehkä emme sittenkään olleet kovin aikuisia, tai ainakaan Kasimir, päätin, kun katselin iloisia verhoja, joissa oli formula-autojen kuvia ja Aku Ankan taskukirjojen kokoelmaa. Seinillä oli pari elokuvajulistetta. Menin puisen koulupöydän ääreen ja istuin työtuolille. Se oli ainoa vaihtoehto, ellen halunnut istua sängylle, ja se tuntui jotenkin sopimattomalta. Tyrkyltä.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   26.1.10 20:04:21

Sennuuu, anna rammalle iltapalaa :(
Nimim. Mursin ehkä käteni, nyt kipsissä

Päivämäärä:   26.1.10 21:02:03

taitaapi olla konsentrera på.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.1.10 22:01:12

nuhapotilaski haluu iltapalaa!

Tiekkö, mä oon kadottanu suosikeistani noi sun websissä olevien vanhempien pätkien linkit, tai ainakin osan. Ko luen nyt Miilan näkökulmasta jotain ihan nuoruusjuttuja, ku niil ei oo viel ees Mansikkaa... Haluisikko olla ihana ja pistää mulle tänne linkit? *bambikatse*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.1.10 22:18:35

Tässäpä se linkkilista, onneksi opin jo kopioimaan sen talteen, kun yhdessä vaiheessa jouduin laittamaan sen moneen topicciin peräkkäin ;)

Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.1.10 22:20:35

Mitä sulle Figaro on käyny? :o

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.1.10 22:33:18

Siis, ei oo totta, mä luen nyt Minä, Miilaa! Mulla on päässy menee se ihan ohi...

Mutta oon jo Jessijutut lukenu (myös jatkoa). Onko sulla enempää noita, vai onko C-kesän ja Veskun loppusanojen jälkeen tullu Aikuinen nainen, jonka mä oon täältä lukenu?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.1.10 22:41:44

Flanelli joo, just noin, siinä on pitkä tauko ja seuraava osa on täällä. En oo vielä saanut sille väkerrettyä sivuja.

Yöpala.
------------
- Miksi sä pyysit mut tänne? kysyin, kun Kasimir jäi seisomaan hetkeksi keskelle huonetta.
- Mä ajattelin, että jos me mennään yhdessä sinne pikkujouluihin niin mä voin näyttää kuvia edellisiltä vuosilta. Mun sisaruksethan on käyny samaa koulua kanssa. Broidi voitti omana vuonnaan sen pukukisan.
Minusta hänen läpätyksensä jostain pukukisasta oli hyvin epäilyttävää. Minua se kiehtoi nyt, kun olin ymmärtänyt sen tosiaan olevan jonkinlainen tapaus, mutta Kasimir oli poika. Oliko hän homo? Vilkaisin häntä epäluuloisesti, mutta tottelin, kun hän istui sängylle parin valokuvakuoren kanssa ja taputti paikkaa vieressään.

Kuvat olivat kuitenkin kivoja ja aloin olla iloinen, että olin saanut tilaisuuden nähdä ne. Jos meno olisi samanlaista tänä vuonna, olisin pistänyt tuolta silmään kuin ontuva ankka farkuissa ja hupparissa. Oppilaat eivät olleet oikeastaan naamiaispuvuissa, tai ehkä jotkut harvat. Suurin osa oli kehittänyt jonkin ihan normaalin ihmisasun, joka vain oli vedetty vähän överiksi. Siellä oli autonkorjaajia, joilla oli haalarit ja öljytahroja naamassa ja bandanna otsalla. Siellä oli punkkaripariskunta hakaneuloineen ja yksi tyttö, jolla oli nahkaliivi ja –housut ja koppalakki, muttei rintsikoita. Ne, jotka eivät olleet niin selvästi rooliasuissa, olivat muuten vain niin hienoissa vaatteissa, että takuulla eivät ikinä eivätkä missään olleet voineet käyttää sellaisia. Kotelomekkoja ja verkkosukkia ja korkokenkiä, pojilla ehkä aavistuksen vähemmän ylitseampuvia mutta yhtä odottamattomia asuja. Suoria housuja, buutseja ja lakerikenkiä, pukuja ja häikäisevänvalkoisia paitoja, rusetteja ja kravatteja ja jopa sellaisia hattuja, joita herrasmiehillä ja gangstereilla oli vanhoissa elokuvissa. Mielikuvitukseni alkoi laukata.
- Tästä tulee kivaa, huudahdin ja nostin jalkanikin sängylle. Selasin kuvia uudelleen ja uudelleen.
- Tossa on broidi, Kasimir osoitti yhtä kuvaa nojautuen lähemmäs. – Mä ajattelin ottaa ton saman puvun. Se on faijan vanha.

Kuvassa oli yhtä tummahiuksinen poika kuin Kasimirkin, mutta huomattavasti pulleampi, melkein paksu. Hänellä oli vitivalkoinen puku ja sikari suussa ja hän näytti bolivialaiselta huumekauppiaalta. Tytöllä hänen vieressään oli pitkä platinanvaalea irtoletti ja kirkkaanpunainen olkaimeton mekko.
- Hyvä asu, myönsin. – Ja nyt kun sut on hoidettu niin mitä sä ajattelit, että mun pitäisi pukea? Jos mä saan lainata vaarin luottokorttia niin mä voin mennä Hesaan ja pistää haisemaan.
- En mä tiedä, mitä sä haluat pukea, Kasimir sanoi häkeltyen hiukan. – Mä vaan ajattelin näyttää… että voit miettiä. Piikkini luottokortista näkyi menneen perille, mutta minun ajatukseni laukkasivat jo vaatekaapissani kotona Mustaojalla, sitten äidin vaatekaapissa. En muistanut, että meidän talossamme olisi mitään likikään yhtä hienoa kuin tuo punainen puku. Minun pitäisi tosiaan miettiä.

- Se sitten siitä, mitäs sitten tehdään? Kasimir kysyi ja pinosi valokuvat takaisin kuoreen. Hän kuulosti helpottuneelta ja sai minut taas varuilleni. Harkitsin ehdottaa, että juttelisimme vain, tutustuisimme toisiimme, mutta yksi asia piti selvittää ennen kuin etenisimme yhtään.
- Oletko sä homo? kysyin, sillä en keksinyt mitään hyvää tapaa kysyä sitä kiertoteitsekään.
- Mitä? Kasimir puuskahti näyttäen pelästyneeltä ja kauhistuneelta. – En tietenkään.
- Sori, mä en vaan ole tottunu siihen, että pojat on kiinnostunu pukeutumisesta, sanoin katuvaisena ja hänen poskensa alkoivat hiljalleen punottaa.
- Se oli systerin neuvo, hän tunnusti.
- Että sä kutsut mut tänne katsomaan kuvia ja suunnittelemaan juhlapukuja?
- Niin – että se varmaan kiinnostaisi sua, tai ketä tahansa tyttöä.
- Selvä, sanoin. Selitys oli uskottava ja se oli sitä paitsi toiminut. Tässähän minä nyt olin.
- Haluatko sä katsoa jonkun leffan?
- Katsotaan vaan, myönnyin. Leffa oli hyvä ajatus. Sen päälle saattoi puhua, jos keksi puhuttavaa ja ellei keksinyt, sitä sen kun esitti olevansa keskittynyt katselemiseen.

Kasimir kaivoi esiin pienen pinon levyjä, joista valitsin yhden törppökomedian, jota en ollut nähnyt. Räiskintäleffat kyllästyttivät minua ja kaikki romantiikka olisi ollut tässä tilanteessa sopimatonta. Eipä sellaista kyllä ollut tarjollakaan. Nojasimme seinään ja aloimme tuijottaa ja siinä sivussa tuli juteltuakin kaikenlaista.
- Minkämaalainen sä oikein olet? kysyin, kun olimme käsitelleet opettajat.
- Suomalainen, Kasimir sanoi vähän loukkaantuneen näköisenä. Hän tuntui hypähtävän aina, kun tein jonkun tuontapaisen täsmäkysymyksen, mutta minusta oli selkeämpää puhua asioista eikä kierrellä niitä. Minun on myöskin pakko tunnustaa, että nautin siitä, jos ja kun sain ihmiset hätkähtämään.
- Mä vaan ajattelin, kun sulla on noin kauhean tumma tukka, sanoin viattomasti.
- No se vaan on.
- Selvä.
- Äidinäiti on turkkilainen, Kasimir paljasti, vaikken kysellytkään enempää. Nyökkäsin, siinä oli juuri tarpeeksi selitystä minulle.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   26.1.10 22:50:04

Musta olis oikeestaan kauhean mielenkiintosta hypätä tässä tarinassa etteenpäin niin paljon, että kerrottais siitä, joka perii ton Mustaojan ja miten se henkilö elää sillä tilalla :D tai miten se hoitaa sitä bisnestä. Voihan Vesku ja Jessi vanhuuden päivänsä silti viettää siellä vaikka eivät tallia hoitaiskaa :D Ja tietenkin toivoisin että Alissa jäis Mustaojalle :D Tai sitten nuo lapset yhdessä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.1.10 22:54:12

Jooo, pollilla hieno idea, eikö vaan Sennnnu?

Miks niissä pitää olla sellai tyhmä hyppy? Ei ollu kaksosten ristiäisiä ;( eikäeikäeikä! *sad*

Mä katon sitte Muumeja, kun ei mulle löydy piristystä -.-

Lähettäjä: katale 
Päivämäärä:   26.1.10 23:58:09

ei saa hypätä liikaa, mä haluun ehottomasti tietää mitä tän kasimirin kanssa käy ! ;) ja muutenkin vois jostain syystä nyt kuulla Dannia ennemminkin kun Alissaa, vaikka normista jälkimmäinen on lemppari. Dannissa on kuitenkin ja sitä Jotain. :))

Ja musta Jerry sopis parhaiten ton tilan pääjehuks.
Ja sitten kanssa se mitä tuolla oli ideointia, että Noran pätkä vois olla tosi mielenkiintonen, sitten voisin rakastaa sitä pätkää kun se pirun au pair (kamala blackout, en muista sen nimee O___o) vois lentää pellolle. Ja sitten kun vesku jälleen yhdistyisi<3 Ja toi Reine on ihan mukavanoloinen, mut ei se voi Veskun kanssa rupee olemaan yhtään sen enempää kun Jessi sen Hanskin (vaimikäsenimiolikaan) >.<
Jjjjoo ei tässä nimimuistissa mtn vikaa ole (:
Lopuksi voisi sitten todetakin että vaikken tähän ole kommentoinutkaan, seuraillut kyllä ahkerasti ja joskus aikoja sitten, siihen aikaan kun kai Mansikkakesä tuli uusintana tänne niin lukenut kokonaan kaikki osat. Täytyy vaan sanoo että oikeen rupee nakertamaan kun joku osaa kirjottaa ! (: ja kanssa tää on ehdottomasti yks lemppareista jo ihan siksi kun kerrankin on riittävän pitkä tarina.
Joo, tämä tässä tältä kertaa. Jatkoa vaan 8))

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   27.1.10 11:08:10

Mä tykkään kauheasti Alissasta, mutta toisaalta musta on nyt ollu ihana lukea Dannia :) Seki on vähän fiksuuntunu mun mielestä niistä pahimmista teinijutuistaan. Ja voi miten söpöä tää on nyt :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.1.10 17:21:05

Polli, hyvä idea, katsotaan, jaksaako sitä sinne asti :D Ja ihanan pitkä kommentti Kataleelta! Itse asiassa joitain noista mä olenkin jo kirjoittanut ;)
Söpöä lisää:
-------
Ensimmäisen leffan jälkeen Kasimir tunki koneeseen jatko-osan ja valuimme syvemmälle löhöasentoon. Minulla oli itse asiassa aika viihtyisää. Kasimir kertoi juttuja luokan poikien toilailuista aiemmilta vuosilta ja kyseli minun perheestäni. Vastailin vain lyhyesti, sillä kun aloin puhua mustaojalaisista, yllättävä ikävä iski.
- Ja sitten meillä on koiranpentu, sanoin.
- Millanen?
- Joku sekarotunen. Siitä tulee kuulemma kamalan iso. Mua vaan risoo olla täällä, se ei totu muhun ollenkaan, valitin ja silloin puhelimeni soi.
- Missä sä olet? äiti kysyi ja hänen äänensä sai katseeni etsimään kelloa.
- Kaverilla kattomassa leffoja. Mä en huomannut, että kello on noin paljon, sanoin napattuani Kasimirin kännykän ja tarkistettuani siitä ajan.
- No tuletko sä kohta, mä nukahdan jo pystyyn.

Lupasin, vaikkei elokuva ollutkaan vielä lopussa. En ollut suonut ajatustakaan läksyille, mikä sai mahassani kouraisemaan ikävästi. Minun olisi vaan pakko nousta kukonlaulun aikaan äidin noustessa töihin ja yrittää ehtiä ne ennen koulun alkua.
- Mun pitää mennä, sanoin Kasimirille ajatellen, että hänellä oli nyt täydellinen tilaisuus sanoa jotain hempeää, jos halusi. Hän ei kuitenkaan sanonut, nyökkäsi vain.
- Okei. Nähdäänkö me huomenna?
- Kai me väkisinkin nähdään koulussa, jos ei sokeiksi tulla.
- Totta.
Nousin seisomaan ja tajusin, että minulla oli kauhea pissahätä. En kuitenkaan halunnut äkillisen ujoudenpuuskan kysyä vessaa, kai minä kotiin asti selviäisin. Suljetun oven takaa oli kuulunut muutaman kerran vaimeita ääniä, joten emme olleet asunnossa kaksin. Minua ei kuitenkaan suuremmin huvittanut tulla esitellyiksi Kasimirin vanhemmille nyt. Ei ennen kuin tietäisin, mitä tässä oli tapahtumassa vaiko mitään.
- Mä voin tulla saattamaan sut, Kasimir sanoi.
- Ei sun tarvitse, eihän tästä ole matka eikä mikään.
- Mä voin näyttää oikotien.

Oikotie niin lyhyttä matkaa varten tuntui hätävarjelun liiottelulta, mutta enhän voinut kieltääkään. Kiersimme talon taakse, missä oli pimeää metsää.
- Pääseekö täältä muka? kysyin epäillen. Eihän siellä nähnyt omia jalkojaan eikä mitään muutakaan. Ehkä Kasimir oli hullu ja aikoi murhata minut siellä pimeydessä, mihin kukaan ei takuulla tulisi pelastamaan minua.
- Tässä menee polku, mutta on täällä tosiaan vähän pimeetä, hän myönsi. – Mene sä edellä, jos haluat. Teidän talon valot näkyy jo tuolla.
Se oli totta ja varovaisesti suunnistin sitä kohden peläten koko ajan, että kompastuisin tai kävelisin päin puuta. Mitään ei kuitenkaan tapahtunut.
- Siitä on mukavampi kulkea valosalla, Kasimir sanoi, kun pääsimme taas ihmisten ilmoille.
- Niin varmasti on. Mun pitää juosta, sanoin ja vilkutin hänelle nopeasti. En halunnut antaa vaikutelmaa, että kärkyin siinä jotakin ja sitä paitsi minun tosiaankin piti päästä vessaan.

Äiti oli jo sängyssä, mutta hänellä oli vielä lukulamppu päällä.
- Missä sä olit? Et kai sä kävellen ollut Unalla asti, kun mopo oli pihalla? hän kysyi, kun astuin sisään suoritettuani matkalla iltapesut ja riisuttuanikin. – Etkö sä syö mitään? hän jatkoi, kun vedin yöpaidan päälle. Joskus toiste olisin voinut kilahtaa moisesta tenttaamisesta ja hetken olinkin napauttamassa jotain häijyä. Annoin kuitenkin olla. Olin epämääräisen hyvällä tuulella.
- Mä olin tossa vaan, parin talon päässä. Suunniteltiin koulun pikkujouluja. Mistä mä saan juhlapuvun?
- Millanen sen pitäisi olla? äiti kysyi.
- Joku järjettömän upea.
- Et saa mun hääpukua ainakaan, älä edes unelmoi.
- Ei ei, ei mitään sen tyyppistä! voihkaisin ja hain sanaa, joka olisi kuvannut, mitä halusin. – Jotain seksikästä!
- Ai. No sitten sun pitää kai mennä Miilan vaatekaapille.
- Jess, miksi mä en tota keksinyt itse, ilahduin. Tätini olisi pelastukseni. Hänellä oli upeampia vaatteita kuin kellään. Mieltäni painaneet tekemättömät läksyt unohtuivat ja heittäydyin mukavaan asentoon sängylleni. Kun nojasin kyynärpäihini, olin vain puolen metrin päässä äidin tyynystä. Se oli täydellinen asetelma tyttöjen supatteluun, joskin Alissa olisi ollut parempi juttukumppani kuin äiti, joka haukotteli kuuluvasti.

Hän kuitenkin loksautti suunsa kiinni, kun sanoin:
- Mä olin yhden pojan luona. Se haluaa, että me mennään yhdessä niihin pikkujouluihin ja voitetaan pukukilpailu.
- Älä! Mikä poika? äiti kysyi ja ponkaisi itsekin kyynärpäänsä varaan näköjään unohtaen olleensa nukahtamaisillaan. Minä kerroin Kasimirista ja kaiken, mitä olimme illan mittaan puuhanneet.
- Tykkäätkö sä siitä? Tykkääkö se susta? äiti kysyi.
- En mä tiedä. Siis en mä ole siihen ihastunut tai mitään, mutta en mä ole oikeastaan kiinnittäny siihen mitään huomiota, mietin.
- Mutta se kuitenkin pyysi sut kylään, kyllä se jotain meinaa.
- Ehkä se on kiinnostunut vaan sen kilpailun voittamisesta, ehdotin, mutta kyllä minulla oli sellainen tutina, että siinä saattoi olla jotain muutakin. Kunhan vähättelin lämpimikseni.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   27.1.10 18:27:07

Mua muuten ärsyttää jopa tän otsikko, Danniahan nyt ottaa aina päähän kaikki..

Mutta ihan kiva pätkä kuitenkin :D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   27.1.10 18:36:20

Mie kaipaan heppajuttuja taas vähän enemmän. :o

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   27.1.10 19:10:39

En kuitenkaan halunnut äkillisen ujoudenpuuskan kysyä vessaa

anteeksi? pitäisikö olla "äkillisen ujoudenpuuskan vallassa" vai "äkillisessä ujoudenpuuskassa"?

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   27.1.10 19:27:47

uu Danniko ihastunut Kassuun(=kasimir)! ;)) jatkoa kiitos. ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.1.10 22:20:15

Tripi, vallassapa hyvinkin! Ty.
------------
3. Mitä sitten tapahtui
Vääntäydyin ylös sängystä heti, kun ovi oli kolahtanut töihin lähtevän äidin perässä ja aloin selata koulutehtäviä. Kaduin syvästi, että olin laiminlyönyt ne juuri eilen, sillä niitä oli kiloittain. Tein parhaani ensimmäisen tunnin hommien kanssa, loput minun oli pakko vain jättää välitunneiksi. Toisaalta en katunut pätkääkään, että olin tuhlannut illan Kasimirin kanssa. Ellei sitä tarttunut mahdollisuuksiin niin niitä ei välttämättä saanut uusia.

Melkein myöhästyin ja ensimmäisen tunnin ajan väkersin salaa seuraavien tehtäviä. Välitunnilla Una yritti saada minua seurakseen juttelemaan.
- Mene pois, en mä nyt voi, sanoin tuskastuneena ja hänen kasvoilleen levisi loukkaantunut ilme. Yritin äkkiä lieventää. – Mulla on fysiikan laskut tekemättä!
- Saat kopsata multa, Una lupasi ja potkiskeli pulpettia, jonka ääressä istuin, vaikka kaikki muut olivat jo kadonneet luokasta. Kasimiria en ollut vielä nähnytkään, meillä oli yhteisiä tunteja vasta iltapäivällä, eikä Miikkakaan ollut tainnut vielä tulla kouluun. Ilmankos Una kaipasi minua.
- Okei sitten, huokaisin. Kopiointi ei auttaisi kokeen tullen, mutta pelastaisi tämän hetken.

Niin istuimme käytävälle ikkunan eteen selkä patteria vasten, sillä kaikki paremmat istuimet oli jo viety, mutta minun on tunnustettava, että keskityin paljon enemmän Unan vihkoon kuin hänen ääneensä. Raapustin kovaa kyytiä ja tunsin patterin lämmön leviävän selkääni.
- Sä et kuuntele mua! Una sähähti lopulta ja tönäisi minua niin, että kynä raapaisi paperiin reiän.
- Kuuntelin mä toisella korvalla, vakuutin pienellä äänellä, ja olinhan minä sen verran kuunnellut, että tiesin hänen puhuvan Miikasta. Välillä olin hymissyt ja sanonut ”joo”. Onneksi olin jo viimeisessä tehtävässä. Voisin runoilla sen vastauksen ihan omasta päästäni sillä aikaa, kun opettaja kirjoittaisi päiväkirjaa.
- Sori, mutta kun! sanoin ja katsoin Unaa silmiäni räpytellen. – Mitä mä en kuullut?

Silloin kello soi ja Una katsoi minua vihaisen näköisenä. Minun oli pakko silittää hänen poskeaan ja räpytellä lisää.
- Hei pliis, mun oli pakko saada noi – sä kuulit, mitä se sanoi mulle viime tunnilla!
- Niin, Una sanoi ja näytti leppyvän vähän. – No niin, me kuitenkin päätettiin tehdä se lauantaina. Miikan vanhemmat on poissa.

Tuijotin häntä hetken ja avasin jo suuni, mutta ei tuohon oikein voinut vastata että ”mitä”. Hän oli selvästikin kertonut minulle jotain oikeasti tärkeää sillä aikaa, kun minä olin keskittynyt ihan muuhun. Olin priorisoinut väärin.
- Oletko sä nyt ihan varma? kysyin, se kai oli turvallinen kysymys. En voinut kuvitella kuin yhden asian, mistä hän olisi tehnyt tällaisen numeron. He aikoivat mennä sänkyyn. Unan salaperäinen hymy ja lievä punastus tukivat aavistustani.
- Kai mä olen. Opettaja tulee.

Siinä katosi kaikki opiskelumotivaationi. Vilkuilin Unaa suurimman osan kaksoistunnista ja mietin, olinko varmasti ymmärtänyt oikein. Me olimme joskus jutelleet aiheesta koska mennä sänkyyn ja vaikka Una ei ollutkaan yhtä päättäväinen puritaani kuin Alissa, oli hän ollut aika vakaasti sitä mieltä, että ensimmäinen kerta vaatisi tosi rakkautta. Minä en jotenkin voinut nähdä Miikkaa sellaisessa valossa, että hän olisi kenenkään tosirakkaus, en ainakaan lähimpään viiteen vuoteen. Ehkä hän vanhetessaan paranisi, mutta nyt hän näytti alaikäiseltä ja siltä, ettei tiennyt, mitä sängyssä oli tarkoitus tehdä.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   27.1.10 23:25:54

sit ku una on saanut lämmikettä miikalta ni sit se hehkuttaa dannille, ja sit danni rupee seurustelee kassunkaa ja sit danni oottaa et koska se sais lämmikettä kassulta. ja sit alissa kuulee siitä dannilta ja rupee sureen arskaa tai joonasta. :D

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   28.1.10 00:02:25

Aiemmin kehuinkin jo tuolla sitä, kuinka Sennnu kirjoittaa loistavasti kaikkien näkökulmasta tarinaa hieman erilaiseksi.

Nyt olisikin siis aika innostua jälleen kommentoimaan (mutta nou hätä - silmät on tiiviisti seurannut siinä missä sormet ei kaikki pätkät läpi ;)).
Minulla olisikin hieman mielipiteitä tosta, kun Dannista ollaan vähän joka mieltä.
Mun mielestä se on sellainen perusteini, mitä monet muutkin teini-ikäiset ovat. Toki se on hirvittävän tuittupää, itsepäinen ja selvästikin vahvatahtoinen (mää käsken ja te tottelette -tyyli :D), mutta niinhän monet 14-17-vuotiaat ovatkin "oikeassa elämässä". Ainakin itse - voi luoja! - olen juurikin yläasteiässä ollut aivan mahdoton tuittuilija. Ehkä siksikin tykkään Dannista, kun siinä on niiiin paljon samaa kuin minussa ;D
Ja silti Danni vaikuttaa pohjimmiltaan herkältä, iloiselta ja sellaiselta tytöltä, joka tahtoo muille hyvää vaikkei sitä aina näytäkään tai osaa esille tuoda.

Alissa taas on kovin järkevä, ei sillä että se huono olisi ollenkaan. On muuten ihan mahtavaa, että kaksi noinkin samanikäistä, koko elämänsä yhdessä viettänyttä tyttöä osaakin olla noin erilaisia :D Ihanaa, miten ne täydentävätkään toisiaan. Alissa tasapainottaa kamalasti Dannia, ja mun mielestä kaikenlaisissa suhteissa (ystävyys- ja jopa seurustelusuhteissa) tietynlainen erilaisuus ja toistensa tasapainottaminen on todella iso etu (ai miten niin itse seurustelen vakaan, rauhallisen ja järkevän miehen kanssa? T. tuittupää ja äkkipikainen neiti...).

Jos noiden kahden väliltä pitäisi päättää, niin mieluummin lukisin Dannia. Tarinassa on enemmän särmää ja käännöksiä, on enemmän yllättäviä kohtauksia ja vähemmän sellaista tasaisuutta. Toki Alissaakin olisi mukava seurata, mutta välillä Alissa-pätkät jättävät vähän kylmiksi - ei suinkaan kirjoittajan takia, ehei, vaan juurikin Alissan järkevyyden takia.
Ohhoh, milloinkohan järkevyys on ollut yhtä kuin tylsä :D
Miinuksena vaan Dannin pätkissä on tietenkin se, että on paljon vähemmän sitä perhe-elämää ja enemmänkin uusi kotipaikkakunta -elämää. Sekin vaan taitaa kuulua siihen teini-ikään, aletaan lentää pesästä jne jne jne :D

Jopas nyt kyllä sormet syyhyää... Pitäisi ehkä kommentoida useammin, ettei kerralla tulisi tällaista pläjäystä ;D

Mutta joka tapauksessa, täytyy kyllä sanoa että loistavaa tekstiä. Edelleen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.1.10 00:17:16

Wou, kiitos! Ihana analyysi ja paljon ajatuksia! Aika lailla samalla tavalla ajattelet kuin minäkin - lienen sitten saanut julki ainakin jotain siitä, mitä halusin. :)

Lähettäjä: flanelli 
Päivämäärä:   28.1.10 17:10:58

Wooou, näin paljon luettavaa, kun on yhden päivän pois koneelta. Mä tykkään tästä edelleen, nyt kun ajattelen tarkemmin, mulle tulee mieleen se kun Danni oli vauva, kun se vaan huusi ja huusi. Vahvatahtoinen ipana! Se on kiva, että Danni on pysynyt sellaisena vahvatahtoisena.

Mä oon sanaton näistä pätkistä, kun niitä oli enemmän, kuin osasin odottaa. Nyt on hyvä lähteä kirjoittelemaan sitä ruotsin esseetä...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.1.10 17:19:24

Vuorossa oli ruokatunti ja kiskoin Unan ruokalaan pikamarssia. Siellä oli vain neljä pientä, neljän hengen pöytää, loput olivat suurempia. Toivoin, että ehtisimme yhteen sellaiseen ja ettei kukaan tulisi samaan pöytään, jotta voisimme jutella rauhassa. Alku näytti hyvältä, mutta melkein heti, kun olimme istuneet alas, Joonas ja Kasimir romahtivat muille tuoleille. Huokaisin syvään ja heitin Unalle tuskastuneen katseen. Pojat eivät huomanneet mitään merkillistä.
- Mitäs typykät? Joonas kysyi rehvakkaasti.
- Ois kohteliasta kysyä lupa, ennen kuin istuu toisten pöytään, tiuskaisin, vaikka tietenkään sellaista ei tapahtunut kouluruokalassa.
- Me luultiin, että tässä on vapaata, Kasimir sanoi loukkaantuneesti ja minulle tuli huono omatunto, kun katsoin häntä. Eilisilta oli ollut ihan kiva, hiukan kutkuttava, joskin olin unohtanut sen hetkeksi Unan takia.
- Ei siinä enää ole, murjaisin, mutta se ei pojan ilmeestä päätellen riittänyt anteeksipyynnöksi. Huokaisin syvään. – No sori, mutta meillä oli just yks juttu kesken. Tyttöjen juttu.
- Me voidaan mennä muuallekin.
- Ei tarvii. Joku muu tulee vaan siihen. Me jatketaan myöhemmin.

Kasimir mietti vähän aikaa ja alkoi sitten syödä. Hän näytti edelleen loukkaantuneelta, mutta koska en ajatellut sietää prinsessanherkkyyttä mahdollisissa poikaystävissäni, en ollut huomaavinani vaan pistelin itsekin muutaman haarukallisen. Sitten muistin, että minullahan oli ollut hänelle asiaa.
- Hei, haluatko sä tulla mun kanssa käymään Hesassa?
- Häh? Kasimir sanoi viehättävästi.
- No se puku.
- Joko sä ryöstit sen luottokortin?
- Ei kun mä ajattelin mennä ryöstämään mun tädin vaatekaapin. Ja se on tavallaan sun syytäsi niin että…

Siinä vaiheessa Una puuttui keskusteluun.
- Oletteko te yhdessä? hän vinkaisi. Joonas ei näyttänyt mitenkään hämmästyneeltä, joten arvasin Kasimirin kertoneen vierailustani. Ja sitten sanottiin, että tytöt eivät voineet pitää mitään salassa.
- Yhdessä? Mitä se on? kysyin viattomasti. – Me osallistutaan paras puku –kilpailuun, siinä kaikki.
- Mistä lähtien ja miksi mä en tiedä siitä mitään? Una vaati kuulla.
- Missä välissä mä olisin ehtiny kertoa? tuhahdin ja keskityin taas syömiseen.
- Danni, sä tulet meille koulun jälkeen, Una sanoi. – Meillä on puhuttavaa.
- Niin on, myönsin ja virnistin hänelle.

Sinä iltana en ollut luvannut mennä tallille, sillä äiti sanoi, että minun piti pitää homma harrastuksena ja keskittyä kouluuni eikä Suvin hevosiin. Siinä oli järjen hiven, joskaan en malttanut olla muistuttamatta hänelle, että kotona ratsastin joka päivä.
- Kotona sä et ollut vielä lukiossa, mikä on paljon rankempaa, ja toiseksi sun ei tarvinnut matkustaa tallille, hän ilmoitti, ikään kuin vartin tai parinkymmenen minuutin matka suuntaansa olisi paljonkaan merkinnyt. Mitä lukioon tuli, hän oli valitettavasti oikeassa, mutta menin silti Unalle sen sijaan, että olisin ajanut kotiin.
- Oletko sä hullu? kysyin, kun olimme turvassa hänen huoneessaan.
- Minä? Miten niin? ystäväni kysyi ja alkoi putsata lakkoja kynsistään.
- Aiotko sä tosiaan mennä sänkyyn Miikan kanssa? Mitä jos sä tulet raskaaksi?
- Hyst! Una sanoi kauhuissaan ja vilkaisi suljettua ovea.
- Kuka siellä muka kuuntelisi?
- Kuka tahansa, en mä tiedä, kuka on kotona!

En uskonut, että kukaan oli. Unan vanhemmat eivät varmaankaan vielä ja hänen sisaruksensakin olivat vanhempia ja olivat yleensä pidempään koulussa.
- Käy tarkistamassa, että voidaanko me puhua, komensin ja Una kävi tekemässä kierroksen talossa.
- Okei, ei ketään, hän ilmoitti palattuaan ja jätti tällä kertaa oven auki, kai kuullakseen, jos joku tulisi.
- Mitä ehkäisyä te meinaatte käyttää? Mitä jos se pettää? tenttasin. Una punastui hiukan, mutta minua ei ujostuttanut. En tiedä, johtuiko se syntymisestä lääkäriperheeseen vai olivatko vanhempani vain olleet tavallista avoimempia, mutta minä olin jo ala-asteella Alissan kanssa luennoinut kavereille siitä, miten vauvat oikeasti tulivat. En ollut ihan satavarma siitä, tiesikö Una vieläkään siitä asiasta kovin paljon.

- Miikka käy ostamassa kondomeja, Una sanoi ja lehahti kirkkaanpunaiseksi.
- Ne voi pettää.
- Mä mietin sitä sitten. Mä olen tehnyt päätökseni. Mitä sun ja Kasimirin välillä oikeen on?
Ihailtavan vikkelä puheenaiheen vaihto, mutta koska en oikeastaan halunnut ajatella Miikkaa ja kondomeja samassa yhteydessä, kertasin edellisiltaiset tapahtumat.
- Kysykö se sua? Una kysyi.
- Miten niin kysykö, justhan mä kerroin, että kysyi.
- Ei kun yhteen, seurustelemaan.
- Ei, myönsin. – Pelkästään juhliin. Korostamaan sen valkosta pukua.
- Luuletko sä, että se kysyy?
- Jaa-a, se kohta tulevaisuudesta on hämärän peitossa, naurahdin.

Siinä vaiheessa Miikka soitti Unalle tarkistaakseen, olisiko reitti selvä ja minä totesin, että minun oli aika lähteä.
- Miksi sä aina häivyt, kun Miikka tulee? Una kysyi valittaen, ehkä jopa hiukan vihaisesti.
- Se on sun poikkis, teillä on kuherruskuukausi, enkä mä halua häiritä, sanoin. – Sitä paitsi mä menen nyt tekemään loppuviikon läksyt. Ja soittamaan mun tädille. Jos mä aion tällä viikolla ehtiä käymään sielläkin, mulla ei ole liikaa vapaailtoja.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   28.1.10 17:48:32

sennu, just olin tulossa kinuamaan jatkoo. :D

nyt pieni kirjoituksen puuska tuli, joten saat pientä palautetta.

en ainakaan kirjoitusvirheitä löytänyt. Dannin kanssa aika kuluu aika nopeesti, ensin ne oli koulussa syömässä ja yhtäkkiä Unalla, siihen väliin ois voinut jotain pientä lisätä, esim. kuinka danni oli myöhästynyt tunnilta ja blaablaa ja kotimatkalla kironnut kulkupeliään (meneekse mopolla kotiin) kuinka hitaasti se menee tm. :D Ja toi oli jotenkin hassu kohta kun Jessin kanssa puhunut ja sit se onkin samantien unalla. :DDD
mutta jokatapauksessa, tykkään sun kirjotustyylistä ja tarina kuuluu yhteen niistä muutamista suosikeistani joita luen. :)) ja jos jaa kysyä, niin mikä sulla on ollut äikkä koulussa? :D

Lähettäjä: flanelli 
Päivämäärä:   28.1.10 18:00:58

ooo, mä sain päivällistäkin pyytämättä! Saankohan mä jälkkäriäkin tänään?

Mä oon maukan kanssa samaa mieltä, sun kirjoitustyylis on mahtava ja on koukuttavia tekstejä. Ihan ehdottomia suosikkejani nää sun jutut (näitä ei voi enää laittaa paremmusjärjestykseen kuitenkaan :D)

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   28.1.10 18:07:19

Mä olin ymmärtävinäni, et jessi oli jo aikasemmin sanonu siitäet Suvin hevoset täytyy pitää harrastuksena?!

Mutta muuten kyllä yhdyn maukkaan, meni ehkä hiukan nopeasti toi pätkä, se oli ehkä hiukan töksähtelevä?!

En ole oikein tätä Dannia saanut sisäistettyä, mutta toisaalta sama oli eka Veskun kanssa :/ Mutta jatkoa odotan innolla, ehkä jopa Dannin ajatuksiin tottuu;P

Päivämäärä:   28.1.10 19:49:13

Muisto, koskapa lapsille olis kerrasta sanominen riittäny, ku aikuisillakaan ei tunnu menevän perille..

no, katotaan toisko toimenkuvan muutos uusia tuulia senkin asian suhteen.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   28.1.10 20:04:24

tarkoitin, että ymmärsin ton keskustelun olleen aikaisemmin, eikä siinä koulun jälkeen, ja siksi Danni meni suoraan koulusta Unan luo eikä kotiin:D (eiosaaselittää.com)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.1.10 20:16:26

Joo se keskustelu oli nimenomaan käyty aikaisemmin, eikä Danni käynyt kotona siinä välissä ollenkaan, vaan meni suoraan koulusta Unalle. Näin mä sen ajattelin. :D Jessi ei kumminkaan ois ollu vielä kotona, vaikka Danni ois siellä käynytkin.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   28.1.10 20:21:24

Mun mielestä taas Danni on sellanen tyyppi, ettei se jaksa selitellä jotain pikku mitättömyyksiä, jos on kiinnostaviakin juttuja meneillään :) Eli mun mielestä toi "nopeampi" rytmi on jees.

Päivämäärä:   29.1.10 13:57:18

ai katos. olin satavarma että olis ollu päiväpalaa mutta jääkin sitten iltalukemiseksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.1.10 15:45:41

No sori, des! Mutku piti päästä tallille niin kauan kuin aurinko paistoi!
Maukan kysymys unohtui - kyllä se aina 9 tai 10 oli.
----------
Ei läksyjen tekeminen oikeastaan ollut mitenkään vastenmielistä minusta koskaan ollut, ainakaan kun kunnolla pääsi vauhtiin, ja se onnistui sinä iltana aika hyvin. Päätellen siitä, että äidin tallikenkien tilalla naulakon alla oli talvikengät, hän oli ehtinyt käydä kotona vaihtamassa vaatteet ja oli parhaillaan Irkun riepoteltavana. Tai Hanskin nauratettavana, muistin synkistyen. Tänään antaisin hänen kuitenkin pärjätä ihan yksin, sillä minulla oli epämiellyttävä tunne, että alkoi olla viimeisiä mahdollisia hetkiä minun tarttua omiin velvollisuuksiini.

Äiti tuli vasta yhdeksän aikaan ja jos olisin itse huomannut ajan kulun, olisin alkanut huolehtia hänestä. En tosin olisi tiennyt, pelätäkö enemmän, että Irkku oli heittänyt hänet selästään vai että hänellä oli niin hauskaa Hanskin kanssa, että unohti tulla kotiin. En oikeastaan halunnut tietääkään.
- Vietkö sä meidät Miilan luo, kun lähdet Mustaojalle? kysyin sen sijaan.
- Kenet teidät?
- Kasimirin ja mut, katsomaan sen juhlapukuja.
- Oletko sä tarkistanut, että Miilalle sopii? Se voi olla jossain ihan toisella puolella maailmaa, äiti sanoi ja oli ihan oikeassa.
- Mä kysyn. Kysy sä Siiriltä, koska se voi tulla laittamaan mun hiukset, ehdotin.
- Hyvä ajatus, mä en ole jutellu Siirin kanssa moneen viikkoon.

Miila, joka oli yllättäen kotona, innostui juhlistani ja Siiri lupasi kuulemma tulla viikonloppuna kylään.
- Enhän mä silloin ole täällä, sanoin pettyneenä.
- No se tulee perjantaina, lähdet sitten sen jälkeen.
Se kuulosti hyvältä ja kun soitin Kasimirille, hänellekin sopi lähteä äidin kyytiin seuraavana iltana.
- Älä nyt mainosta kaikille koulussa, että lähdet tapaamaan mun sukulaisia, varoitin.
- Mitä pahaa siinä on?
- No jestas sentään, sehän kuulostaa siltä kuin me oltais menossa naimisiin ja tässä on sentään kyse vaan pikkujouluista!
- Niin, joo. Tietysti.
Odotin jännittyneenä, mitä hän sanoisi noin hyvin pedattuun tilaisuuteen, mutta ei hän sanonut mitään. Tyhmä vai ujo, vai minäkö tässä olin tyhmä ja kuvittelin omiani? En tiennyt.

Komensin Kasimirin viideksi meidän talon luokse ja menin itse pihalle vastaan. Äiti oli tullut vain hetki sitten töistä ja vaihtoi nyt vaatteita ja keräsi pyykkejä niin, että viuhuna kävi. En missään nimessä olisi vienyt Kasimiria sisään, vaikka siellä olisikin ollut enemmän näytettävää kuin yksi ahdas huone.
- Mutsi tulee kohta, sanoin, kun hän lähestyi. – Onko sulla yhtään tupakkaa?
- Sattumalta sattuu olemaan, hän ilmoitti ja alkoi kaivaa taskujaan. Hän ei polttanut vakituisesti, mutta joskus olin nähnyt hänet koulun tupakkapaikalla, missä en sivumennen sanoen itsekään vieraillut kuin ani harvoin. Juhlat olivat asia erikseen, tai ehkä olisin poltellut välitunneillakin, jos savukkeiden hankkiminen olisi ollut helpompaa.
- Mennään tonne auton luo polttamaan, ehdotin ja osoitin Jessin maasturia. Silloin olisi hetki aikaa hankkiutua savusta eroon, kun hän tulisi rapun ovesta ulos.

Ehdimme hyvin polttaa yhden tupakan puoliksi, ennen kuin äiti tuli.
- Terve, mä olen Jessi, hän sanoi Kasimirille ja ojensi kätensä. Sen hän olisi voinut jättää tekemättä, mutta muuten olin melkein ylpeä hänestä. Hän näytti aika nuorelta ja reippaalta ja mukavalta, eikä mulkoillut Kasimiria kuin tämä olisi ollut potentiaalinen raiskaaja.
- Mä olen Kasimir, poika sanoi ja kiipesimme takapenkille. Äiti jatkoi hyvää käytöstään puhumalla vain vähän ja asiaa koko matkan ajan. En saisi ratsastaa Irkulla, mutta hoitamassa voisin käydä, jos minua huvitti. Minun pitäisi muistaa syödä ja hän oli laittanut tililleni ruokarahaa. Samat jutut kuin aina. Kasimir ja minäkin puhuimme vain samantekevistä asioista eli koulusta. Eipä sillä, että paljon muutakaan puhuttavaa olisi ollut. Vasta, kun olimme perillä ja äiti seisautti auton Miilan talon eteen, hän kääntyi katsomaan minua.
- Miila lupasi viedä teidät junalle niin, että ootte viimeistään kymmeneltä kotona, ja sitten soitat mulle sieltä sillä sekunnilla, hän sanoi kulmakarvat merkitsevästi kurtussa.
- Joo joo, sanoin tuskastuneena. Ei kai hän nyt ollut niin idiootti, että kuvitteli minun katoavan Helsingin yöhön keskellä viikkoa ja Kasimirin kanssa.
- Ja mä tiedän, oletko sä kotona vai et, kun soitat, hän jatkoi.
- Älä viitti! tuiskahdin ja leväytin oven auki niin, että se melkein osui pysäköityihin autoihin. Saatoin kuvitella, että hän oli jättänyt minulle kotiin jonkun viestin tai muuta, josta hän kysyisi soittaessani. Kiero ämmä. Livahdin soittamaan Miilan summeria niin, että se jo surisi vastaukseksi, kun Kasimir vasta oli sulkemassa auton ovea. Hän ei onneksi sanonut mitään äidin omituisista puheista, sillä minua ei huvittanut vähääkään kertoa kauhukakara-ajoistani.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   29.1.10 19:56:55

Joo, siis otin vähän yhteen jään kanssa tossa liikkatunnilla tiistaina. Meiän piti luistella jotain kaunoluistelua, nostaa jalka taakse-ylös ja hokkarit kun on pyöristetty edestä ni lähti luistin ympäri ja mä laskeuduin kädelle alas.
Kipsattiin sitte ku ne ei ollu varmoja että onko vai eikö ole murtumaa, tänään röntgenlääkäri soitti tutkittuaan niitä kuvia (perus arvauskeskuslääkäri ei oikeen osannu sanoa) ja sano että sen mielestä siinä ei pitäis mitään olla mutta jos tulee kipeeks ni pitää mennä uusiin kuviin ens viikolla. Ja nyt aika helkutan kipee tää ranne .__.

(Juu, tiedän selittäväni hyvin selkeästi)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   29.1.10 22:14:41

Figurakas, ei hokkareilla kaunoluistella :D.

Sennusein haluaisikko kirjottaa mulle iltapalaa? Mansikkarahka on aika tylsää yksinään...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.1.10 22:30:42

Figaro, auts!
Yöpala
--------------
Miila tuli avaamaan oven ja päästi meidät sisään. Hänestä ainakin saatoin olla varauksettoman ylpeä, niin hyvältä hän näytti kuluneissa farkuissaan ja ruutupaidassaankin.
- Tässä on mun täti, Miila, tässä on Kasimir, esittelin.
- Sun tukalles pitää tehdä jotain, Miila sanoi ja sipaisi sitä, ennen kuin tervehti Kasimiria.
- Mä tiedän, Siiri tulee perjantaina.
- Haluatteko te kahvia? Tai jotain.
- Vaikka kahvia arvelin ja Kasimirkin nyökkäsi. Miila ajoi meidät olohuoneeseen moikkaamaan Lauria siksi aikaa, kun hän hoitaisi sen homman. Olin iloinen, että Laurikin oli kotona. Hän voisi pitää seuraa Kasimirille, kun minä uppoutuisin Miilan vaatekaappiin, sillä eihän hän tietenkään voisi istua katsomassa, miten minä strippaisin alusvaatteisilleni ja kokeilisin pukuja.

Miila oli minua toistakymmentä senttiä pidempi, mutta muuten olimme käsittääkseni aika samankokoisia. Join hätäisesti puoli mukillista kahvia, mutta sitten en voinut enää malttaa mieltäni vaan siirryin hänen vaatekaappiinsa. Vaatehuoneeseensa, itse asiassa.
- Mä haluan tällasen isona, sanoin aina yhtä vaikuttuneena. Jo puoli metriä lyhyempänä Miilan vaatehuone oli ollut yksi lempipaikkojani maailmassa, samoin kuin Alissankin, tietysti.
- Millasta pukua sä nyt etsit? kysyi Miila nojaillen ovenpieleen.
- Jotain tyrmäävää. Kasimirilla on valkonen puku. Voi hitto, oispa se tajunnut ottaa mukaan ne kuvat vanhoista juhlista, jotka se näytti mullekin!

Mutta niin ajattelevainen Kasimir ei ollut ollut, joten sain vain ruveta selaamaan henkareita. Suuri osa vaatehuoneesta oli Miilan työvaatteita, asiallisia jakkupukuja ja paitapuseroita ja roikkui siellä koosta päätellen Laurinkin pukuja, mutta peremmällä oli kokonainen tangollinen kaikenkirjavia hepeneitä.
- Juhlitko sä tosiaan näin paljon? kysyin.
- En enää, mutta mä olen aika huono laittamaan mitään pois, Miila tunnusti. – Minkälaista tyrmäävää sä etsit?
- En mustaa, sanoin päättäväisesti. – Ja joku olkaimeton olisi ihana, mutta mua pelottaa, että jospa se tippuu kesken kaiken. Herra jumala se olisi kamalaa!
- Ei se tipu, jos se on oikean kokoinen. Pitkä?
- Ei sen tarvitse olla pitkä. Sitä paitsi, jos se on sulle pitkä niin mähän kompastun siihen.

Keräsin sylillisen erilaisia mekkoja ja vetäydyin makuuhuoneeseen kokeilemaan niitä. Miilakin innostui yrittämään muutamia niistä päälleen. Välillä kävimme pyörähtämässä olohuoneessa, missä Lauri murahteli ja nyökkäili, mutta Kasimir käyttäytyi edelleen hienosti ja näytti tosiaan katsovan, mitä minulla oli ylläni. Mieleeni tuli taas pikkuinen epäilys siitä, että ehkä hän sittenkin oli homo. Osa puvuista ei istunut ollenkaan, ne jotka olivat tarpeeksi työistuvia Miilan pitkälle selälle, mutta toiset olivat ihan hyviä.
- Noi sä saat viedä joka tapauksessa, jos haluat, Miila sanoi ja osoitti pientä kasaa parisängyn kulmalla. – Niitä mä en tule enää ikinä pitämään. Tuskin sullakaan nyt joka viikko niille on käyttöä, mutta jos tulee toisia naamiaisia. Tai Jessi voi lainata pikkujouluihinsa.
- Tääkin, sanoin ihastuneena ja nappasin kasasta vihreän puvun, josta olin ehkä eniten pitänyt.
- Sekin. Mä en voi pitää sitä kuin jos olen oikein ruskettunut, se ei sovi mun ihonväriin.
- Se se sitten on.
- Mulla on siihen kengätkin.

Miilan kengistä ei kuitenkaan ollut minulle mitään iloa. Ne olivat numeron tai kaksi liian suuria. Puin vihreän ihanuuden vielä kerran päälleni ja kävin näyttämässä sen Kasimirille.
- Tän mä taidan laittaa, sanoin hiukan epävarmana. Puku ei ollut ehkä ihan niin tiukan seksikäs kuin olisi voinut toivoa, mutta siinä meni lenkki niskan takaa niin, että selkä jäi paljaaksi ja hameosassa oli päällimmäisenä ohuempaa kangasta, joka näytti vähän samalta kuin siinä Marilyn Monroen liehuvassa hameessa.
- Se on hieno, Kasimir sanoi, mutta siinä vaiheessa hän oli sanonut sen jo niin monesti, että se alkoi kuulostaa vähän väsyneeltä.
- Mä etsin sulle ison kassin ja sitten meidän pitää lähteä, että te ehditte kotiin ajoissa, Miila sanoi reippaasti.
- Heitätkö sä vieraat ulos? kysyin.
- Joo, mä lupasin Jessille viedä teidät yhdeksän junaan ja parkkipaikkaa voi joutua odottamaan hetken tai pari.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   29.1.10 22:42:08

reilu Miila :D. "Sori nyt vaa, mut teijän pitää nyt poistua..." Oioioi, tää oli hyvä iltapala (tai yöpala niinku sä sanot).

Me voitais ehkä Figun kaa pistää sunkin noveihin Team Double F -pystyyn... hmm... FIGUUUUU!!

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   29.1.10 23:27:04

Mä niin kaipaan Miilaa! Jotain pätkää siitä joskus???

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   30.1.10 12:59:38

"ne jotka olivat tarpeeksi työistuvia Miilan pitkälle selälle, mutta toiset olivat ihan hyviä. "
työistuva?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.1.10 13:29:09

Jestas, Aqua, tyköistuvaa tietysti! Miten mä en tota oo huomannu :D
-------------
4. Crazy little thing called love
Miila saattoi meidät junaan asti ja vilkutti laiturilla, kunnes se nytkähti liikkeelle, vaikka miten yritin usuttaa häntä palaamaan kotiin. En kuitenkaan voinut ruveta suorastaan töykeäksi, kun meillä oli takuulla useiden satojen eurojen arvosta juhlapukuja kahdessa isossa muovikassissa. Miila ei harrastanut Henkkamaukkaa.
- Ihan kuin se ois luullu, ettei me osata junaan, Kasimir sanoi ja vilkutti vielä kerran.
- Sukulaiset, tuhahdin. – Semmosia kanaemoja. Nyt meillä on puvut voittamista varten, mitä muuta me tarvitaan niihin bileisiin?
- Ei kai me muuta tarvita, Kasimir arveli.
- Juotavaa, ehdotin.
- Jaa. Joo. Kai sitä jotain vois hankkia.
- Sun sisarukset varmaan voi auttaa? kysyin tajutessani, että Kasimirissa oli se hyvä puoli. Sekin. Miilan huomautettua vaatehuoneen uumenissa jotain hyväksyvää hänen ulkonäöstään katsoin häntä nyt vähän uusin silmin. Mutta en minä oikeastaan voinut mennä ihastumaan nyt. Muuttaisin kohta takaisin kotiin, enkä halunnut lähteä sydän verta vuotaen. Olinhan jo sivusta nähnyt, millaiset mahdollisuudet kaukosuhteilla oli onnistua. Pysyisin etäisenä.

Jäin miettimään, että olisiko reilua sanoa sama Kasimirillekin, mutta eihän hän ollut taas antanut mitään aihetta kuvitella mitään. Hän oli vain kysynyt, tulisinko pikkujouluihin ja siitä oli jo pari päivää. Koko tämä reissu oli minun masinoimani.
- Suutuitko sä jostain? poika kysyi ja huomasin hiljenneeni.
- Ei, mä vaan jäin miettimään, että mitä mä haluaisin juoda. Koulun juhliin ei voi oikeen sikspäkkiä viedä, sanoin kiireesti.
- Ei sinne voi viedä mitään, se on ehdottomasti kielletty.
- Tarkistaako ne laukut?
- Varmaan.
- Taskut? Sukkanauhat? Rintsikat? nauroin. Keksin monta paikkaa missä kuljettaa pientä salapulloa. Veskulla oli täydellinen pienenpieni taskumatti, voisin lainata sen, sillä ei hän sitä ikinä käyttänyt.

Tammisaaren asemalla jäi vain muutama muu ihminen pois ja he katosivat äkkiä kukin suuntaansa. Hitto, että täällä oli hiljaista Hesan jälkeen!
- Mä voin kantaa ne, Kasimir sanoi ja otti pussukat.
- Miksi sä olet noin kohtelias? kysyin.
- Miten niin kohtelias? poika kysyi ja katsoi minua muka ihmeissään. Hänen suupielensä kuitenkin nykivät hiukan.
- Mä en ole tottunut siihen, että mun kamoja kannetaan mun puolesta, tai että ovia auotaan, tai semmosta. Sun siskon neuvoja taas? juolahti mieleeni.
- No ihan normaalia käytöstä, hän puuskahti, siirsi kassit molemmat toiseen käteensä ja tarjosi minulle kyynärkoukun kiinni pidettäväksi. Tartuin siihen, mutta päästin irti jo kymmenen metrin päässä. En mitenkään onnistunut kävelemään samassa tahdissa hänen kanssaan.

- Kannanko mä nää sisään asti? hän kysyi, kun pääsimme meidän rapun kohdalle.
- Ei… mietin, millainen sotku ylhäällä mahtoi olla. Äiti oli joskus sotkuisempi kuin teinityttö, jos hänellä oli kiire, ja tänään olin vielä hoputtanut häntä. Ja sitten asunto oli niin järjettömän pieni. Una oli ainoa, jonka olin vienyt sinne ja hänkin oli vilkuillut minua säälivästi, kunnes oli päässyt käymään Mustaojalla. Toisaalta se oli paitsi pieni, myös yksinäinen. Tietenkään en pelännyt olla siellä yksin, mutta joskus oloni oli vähän tympeä, kun äiti oli viettämässä vapaapäiviään kotona. Nyt se oli oikein erityisen tympeä. – Okei, mutta älä säikähdä. Se on kauhean pieni. Kun alun perin mutsin piti vaan yksinään nukkua siellä pari yötä viikossa, eikä se tiennyt mun hakeneen tänne kouluun.
- Miksei se vaihda isompaan? Kasimir kysyi, enkä osannut vastata. Miksi tosiaan? Kai täällä nyt oli kaksioitakin tarjolla? Tuskin rahakaan niin tiukkaa teki.

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   30.1.10 18:05:17

"Miila saattoi meidät junaan asti ja vilkutti laiturilla, kunnes se nytkähti liikkeelle" Miksi mä nauroin tolle? Koska musta on tosi outoa kuvitella laiturin nytkähtävän liikkeelle. Juu, ei mulla muuta sitten ollutkaan, paitsi että nyt on jotenkin tykästynyt Dannin lukemiseen. Syytä en osaa määritellä mutta jotenkin se vaikuttaa silleen vähän vähemmän tuitulta ku viimeks :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.1.10 20:07:01

Tossa Toin mainitsemassa on tosiaan virhe, tuossa meinaan se viittaa laituriin, ei junaan niinkuin varmaan tarkoitus...

Mun käsitykseni mukaan tossa pitäis olla pilkku ennen ja sanaa, kun siellä on tuo se viittaamassa junaan, eikä laituriin :D.

Lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.10 00:14:19

Ihan oikeassa olette, typerä virhe!
-----------
Pikku valo eteisessä paloi. Meillä oli äidin kanssa tapana jättää siihen valo, kunnes molemmat olivat kotona, se jotenkin toivotti tervetulleeksi. Siksi kämppä kai tuntui tavallistakin yksinäisemmältä, kun tiesin, ettei siellä ollut ketään muuta.
- Sä voit tulla sisään, jos haluat. Mä en voi näyttää sulle mun huonetta, kun mulla ei ole huonetta, murjaisin ja sytytin kattolampun.
- Niin, mä ymmärsin jo, että tää on vaan väliaikainen, Kasimir sanoi ja astui kaksi askelta eteenpäin niin, että hän näki käytännöllisesti katsoen koko asunnon. – Kumpi on sun sänky?
Menin perässä ja kurkistin hänen ohitseen.
- Toi siistimpi, sanoin ja menin keräämään syliini vaatteet, jotka äiti oli jättänyt huiskin haiskin omalle sängylleen ja sen viereen. – Haluatko sä jotain?

- Haluan, Kasimir sanoi ja laittoi kätensä ympärilleni, kun yritin ohittaa hänet ja viedä vaatteet pyykkikoriin. En osannut sanoa mitään, mutta ei minun tarvinnutkaan. Hän yletti pitkine käsineen minun ja pyykkivuoren ympäri ja näytti haluavan suudella minua. Mielessäni kävi, että mahtoiko henkeni haista ja päättelin, että korkeintaan tupakansavulta, sillä olimme polttaneet puoliksi vielä yhden tupakan juuri ennen kuin olimme perillä. Päästin irti äidin rytkyistä ja otin kiinni mistä sain, eli takin hihoista.
- Miksi sä noin teit? kysyin, kun suukko oli ohi.
- Tyhmä kysymys, mitä sä luulet?
- Joko siksi, että sä tykkäät musta tai siksi, että sä halusit nähdä, antaisinko mä sun tehdä noin, sanoin suoraan.
- Sä olet epäluuloinen.
- Taidan olla, myönsin ja huomasin, että äidin sukkahousut olivat jääneet kiinni Kasimirin takin vetoketjuun. Nappasin ne äkkiä pois ja keräsin loputkin varpailtamme. Perhanan ämmä!

- Se ensimmäinen, Kasimir sanoi, kun ohitin hänet lopultakin.
- Mitä?
- Ensimmäinen vaihtoehto. Mä taidan olla vähän ihastunut suhun.
- Sitten sä voit ottaa takin ja kengät pois ja mennä peremmälle, sanoin armollisesti. Minä kävin rynttäämässä äidin pyykit pois ja huomasin hypähteleväni äänettömästi kylppärissä. Pysy tässä nyt etäisenä! Riisuin takkini, pesin mahdollisimman hiljaisesti hampaani ja palasin ihmisten ilmoille. Kasimir oli mennyt istumaan sängylleni ja pysähdyin hetkeksi katsomaan häntä. Pitkä poika puoliksi makuulla, ihan kuten olimme löhönneet hänen sängyllään vain muutama ilta sitten.
- Haluatko sä katsoa jotain leffaa? Telkkaria? kysyin, sillä hän näytti tuijottavan mykkää ruutua.
- Riippuu siitä, mitä sä haluat, hän sanoi.
- Mä haluan kuunnella, kun sä lepertelet mulle, mutta voin mä avata telkkarin taustameluksi, sanoin ja istuin hänen viereensä. Käperryin, paremminkin. Kasimir kiersi toisen kätensä ympärilleni ja minulla oli äkkiä parempi olo kuin ehkä ikinä. Kukaan ei ollut ikinä pitänyt minua niin hellästi, ellei vanhempia laskettu, enkä minä heitä nyt muistellut. Vatsaani nipisteli jännityksestä ja ihanuudesta.

Puhumisen suhteen Kasimir näytti hyytyvän hetkeksi, mutta ei se haitannut hänen suudellessaan minua taas.
- Miksi sä yhtäkkiä olet muhun muka ihastunut? kysyin, kun sitä oli kestänyt hetken. Suuteleminen oli kivaa, mutta ei niin kivaa, että olisin uponnut siihen ja unohtanut itse asian. Nousin istumaan jalkojeni päälle ja katsoin kaunista poikaa, joka oli vieressäni. Miten en muka ollut heti elokuussa huomannut, miten upottavat hänen mustina loistavat silmänsä olivatkaan.
- Ei se ihan yhtäkkiä tullut, mutta kun sä sunnuntaina sanoit, että oisit voinu lähteä mun kanssa bileisiin… hän sanoi.
- Olipa hiton hyvä, että mä lähdin ulos silloin ja löysin teidät sieltä kahvilasta, sanoin sydämeni pohjasta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.1.10 00:20:31

awwwwww söpöä<3. Ihana yöpala, mä tuun päivällä, ristiäisistä selvittyäni, kattomaan onko tullu lisää. Lupaathan, että sit on tullu lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.10 00:27:39

Jos mä oon heränny :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.10 11:51:09

Me juttelimme siinä hiljaa, välillä naureskellen, välillä hypistellen toistemme sormia, kunnes Kasimir ryhdistäytyi.
- Onko toi sun puhelin?
Olihan se, eteisessä, syvällä laukkuni uumenissa, mistä se tuskin kuului.
- Mutsi, älähdin ja ponkaisin pystyyn. Olin unohtanut kokonaan, että hänelle oli pitänyt ilmoittautua. Hain puhelimen ja marssin sen kanssa parvekkeelle. – Haloo?
- Missä sä olet? äiti kysyi tiukalla äänellä.
- Kotona!
- Mikset sä sitten soittanut mulle?
- Mä unohdin, kun Kasimir tuli meille… ja hitto soikoon, oliko sun pakko jättää kaikki sukkahousuja myöten levälleen tänne sen ainoan kerran, kun mä keksin tuoda jonkun miehen tänne? tulistuin.
- Miehen? äiti huudahti ja minun oli pakko ruveta nauramaan. Kaivoin samalla hänen tupakkapiiloaan kukkalaatikosta, mutta se oli tyhjä.
- No ei sillä tavalla miehen, hölmö!
- Et kai sä aio tehdä mitään ajattelematonta? äiti kysyi varovaisesti.
- Oletko sä ikinä nähnyt mun tekevän mitään ajattelematonta, nauroin.
- Danni, varmaankin ihan muutaman kerran.
- No nyt sun on vaan pakko uskoa mua.
- Mä tein sulle voileipiä jääkaappiin iltapalaksi. Syökää ne.

Se oli täydellinen lopetusrepliikki, vaikka ensin kuvittelin kuulleeni äidin muistuttavan, että olin sakkolihaa. Ravistin päätäni, ei äiti takuulla tuntenut koko sanaa ja jos olisi tuntenut ja lausunut sen minulle ääneen, olisin räjähtänyt.
- Kiitos, kerrosvoikkareitako? kysyin.
- Just semmosia, mistä sä tykkäät. Muista laittaa kello soimaan.
- Ainahan mä muistan, sanoin ja lähetin terveisiä. Minua alkoi paleltaa parvekkeella ja huomasin olevani nälkäinenkin. Mikä parasta, muistin, että Miilan puvut piti ottaa pois kasseista rypistymästä.
- Kaikki kunnossa? Kasimir kysyi, kun palasin sisään.
- Loistavasti. Mulla on nälkä.

Siirsin äidin paitapuserot kaikki yhdelle vaatepuulle, jotta sain Miilan mekot ripustettua ja sitten raahasin Kasimirin minimaalliseen keittiöömme. Söimme lautasellisen voileipiä kaakaon kanssa – niitä oli liikaa minun iltapalakseni, mutta ehkä äiti oli ajatellut, että söisin niitä seuraavan vuorokaudenkin – ja sitten kävin katsomassa kelloa.
- Kohta puoliyö. Pitäisi kai mennä nukkumaan.
- Mua ei huvittais, Kasimir sanoi.
- Sä voit jäädä tänne yöksi, sanoin yltiöpäisesti, sillä vaikka olisikin kivaa painua sänkyyn unelmoimaan hänestä, olisi varmasti vielä hauskempaa, jos hän olisi paikalla. – Siis vaan nukkumaan, lisäsin kiireesti, ettei hän saisi typeriä ajatuksia päähänsä.
- Selvä, hän sanoi.

Nukkumisesta ei tullut mitään. Makailimme minun sängylläni ja juttelimme, tuntikausia. Viimeisen kerran vilkaistessani digiboksin kelloa se oli 2.45. Siinä vaiheessa olin jo rakastunut enemmän kuin korviani myöten. Varpaankynnetkin olivat pihkassa. Minä olin ihan varmuuden vuoksi pukenut ylleni epäseksikkäimmän vaatteen talossa, äidin flanellipyjaman ja muistuttanut heti alkuun, että jos Kasimir aikoisi kopeloida minua, hän lentäisi ulos nopeammin kuin mitä ehtisi kissaa sanoa.
- Tietysti en, hän sanoi kuulostaen melkein loukkaantuneelta ja uskoin häntä. Muuten me kyllä halailimme ja, niin, puhuimme.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   31.1.10 11:59:39

flanelli// Joo, kato meiän liikanopettaja (Bulgariasta, tietääki niin vitusti luistelusta) on vähä dille. Sen ruotsista ei yleensä saa mitään selkoa, eikä se koskaan ymmärrä mitä sille selitetään vaikka se näytettäis sen nenän edessä viistoista kertaa .___.
Mut käyn mä mieluummin ruotsinkielistä koulua ku paikallista suomenkielistä :------D

DOUBLE F FIG & FLANELLI!

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   31.1.10 12:47:24

Ihana Danni tos lopussa :D

Piristi kivasti aamua kun oli niin paljon taas lukemista :)

Jaaa, sitten tuolla oli tuo kysymys että kummasta lukisi mieluummin, Dannista vai Alissasta niin täytyy sanoa et kun luin sen niin mietin heti et Alissasta, mut nyt kun on tätä Dannia lukenu ja se ei oo enää niin hirvee teiniangstaaja niin en osaa enää sanoa.:o
Molemmat siis tosi kivoja ja kumpiki passaa mulle ;)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.1.10 13:54:15

mie kans kaipailisin miilaa! mitä jos teet siitä seuraavan jutun?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.1.10 15:22:38

Jeii, ihana pätkä, Dannikin osaa olla söpistelevä neiti :). Lisää päivällis-lounas-välipalaa?

Figu, siistii :D Svensktavlandebättrefolkit on yleensä hauskempaa seuraa ko suomalaiset (ainaki mun mielestä). Vaik ite tyydynki iha kotimaisee lukioo :D.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.1.10 19:58:33

Miilasta? Nytkö? Vai nuorena?
-----------
Kouluun emme heränneet. Kun avasin silmät, oli jo valoisaa ja säikähdin ensin. En kylläkään myöhästynyt usein, mutta ehkä se siksi tuntui vielä kamalammalta.
- Me ollaan nukuttu pommiin! huudahdin ja ravistin Kasimiria, joka nukkui mahallaan vieressäni niin, etten hetkeksikään ollut päässyt unohtamaan hänen läsnäoloaan. Sänkyni oli kapea kahdelle.
- Entäs sitten? poika mutisi ja käänsi kasvonsa minuun päin seinästä. Hätkähdin taas sitä, miten hätkähdin hänen näkemistään, hänen silmiään.
- Meidän pitäisi kai mennä kouluun, mutisin uppoutuneena niihin. Koulu ei sittenkään tuntunut kovin tärkeältä juuri nyt.
- Ei mennä sinne, Kasimir sanoi ja kiersi kätensä vyötäröni ympärille.
- Siitä tulee sanomista.
- Sanotaan, että nukuttiin neljään.
- Me molemmat? Miten sattukaan? sanoin sarkastisesti.
- No en mä ajatellut sitä luokkakavereille julistaa vaan mun äidille, Kasimir naurahti ja veti minut lähemmäs, ihan kiinni.
- Niin, ja ajattele, miten epäilyttävää se ois, jos me molemmat mentäis sinne viis tuntia myöhässä, sanoin haaveellisesti. – Kaikki luulis heti, että meillä on jotain.
- Onhan meillä?
- Onko?

Se oli kalastelua, mutta toisaalta en ollut vielä itse päättänyt, missä mentiin. Edellispäivänä olin realistisesti ajatellut, ettei olisi järkevää sitoutua mihinkään, kun olin kerran häipymässä ennemmin tai myöhemmin, mutta asiat olivat muuttuneet sittemmin.
- Mä olen rakastunut suhun, tunnustin.
- Kivaa, Kasimir virnisti.
- Mutta kun mä muutan pois. Siinä ei ole mitään järkeä.
- Miten niin muutat pois? Mihin muka?
- Mun isä on koko syksyn yrittäny saada mulle paikkaa sieltä meidän koulusta. Mä ajattelin, että vaihtasin joululta takasin sinne. Tai sitten, kun äiti vaihtaa työpaikkaa maaliskuussa. Ei se takuulla jätä mua tänne, jos se ei itsekään enää asu täällä.

Kasimir tuijotti minua tyrmistyneenä.
- Et sä voi lähteä. Mä en anna sun lähteä.
Minusta oli mukava nähdä, miten järkyttynyt hän oli, mutta muuta mukavaa ajatuksessa ei ollutkaan. Onneksi puhelimeni soi. Se oli Suvi, joka kysyi, mahtaisinko ehtiä käydä ratsastamassa Hehkun.
- Mä en taida päästä tänään, mä olen vähän kipeä, valehtelin, sillä en suurin surminkaan aikonut erota Kasimirista nyt.
- Okei, Suvi huokaisi. – Mä nukuin liikaa, enkä millään ehtiny molempia, mutta ei voi sitten mitään.
- Mihin sä et pääse? Kasimir kysyi, kun panin puhelimen sängyn alle turvaan.
- Tallille. Mulla on varmaan vähän kuumetta, runoilin.
- Niin joo, mäkin taidan olla flunssassa.

Emme tehneet mitään sinä päivänä, emme vastanneet puhelimiin emmekä pistäneet nokkiamme ulos, paitsi että Kasimir pistäytyi kotona hakemassa seuraavan päivän koulukirjat ja tuli kiireesti takaisin. Kaupassa olisi oikeastaan pitänyt käydä, sillä maito loppui, mutta joimme sitten vettä ja mehua. Emme me kyllä paljon mitään muistaneet syödä tai juoda. Illalla tarkistin puhelimeni, joka oli piippaillut päivän mittaan ja totesin, että Una oli yrittänyt soittaa minulle neljä kertaa, mutta muuta en ollut menettänyt.
- Mä en jaksa soittaa sille nyt, kai se arvaa, että mä olin kipeä, sanoin laiskasti. – Se kumminkin vaan haluaa pulista Miikasta ja viikonlopusta.
- Mitä viikonlopusta? Kasimir kysyi, lähinnä kai lämpimikseen ja tajusin kauhukseni, että olin melkein mennyt lipsauttamaan Unan salaisuuden.
- En mä tiedä, ainahan sitä viikonloppuja suunnitellaan. Vaikka mitä iloa siitä mulle on, kun en mä ole koskaan täällä, huokaisin.
- Meinaatko sä taas häipyä viikonlopuksi?
- Kai mun täytyy. Mun on parasta selvittää isälle päin naamaa, että mä olen muuttanut vaihteeksi mieleni, enkä haluakaan enää takaisin kotilukioon niin kuin viime viikonloppuna.
- Etkö? Kasimir hymyili.
- En, mutta tallille mun pitää mennä huomenna. Mä olen luvannut Suville. Ja nyt laitetaan herätys että selvitään huomenna kouluun.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.1.10 20:54:33

Danni on aikuistunu päästyään vieraisiin piireihin. Kiva kun sekin on tullut fiksummaksi. Mä aloin tän pätkän luettuani odottamaan sitä, että se pääsee Mustaojalle, ja kertoo Veskulle, ettei se halua kotilukioon, että on turha yrittää enää saada paikkaa sinne :D. Mä voin kuvitella, miten Vesku siitä "riemastuukin".

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   31.1.10 20:59:54

Ja sitten se on taas kuitenkin Jessin syytä, kun ei ole vahtinut Dannia tarpeeksi ja diipadaa =/

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.2.10 02:29:28

Mua häiritsee vietävästi, luen tota Miila-juttua, ja kun ne Raisan kanssa käy siellä hiekkakuopilla, nii onko ne niinku Vaaralan hiekkakuopilla? Ko ei tässä oo lähellä mun mielestä muita... Ja siinähän on aika lähellä Vaaralaa toi Jakis, ja Jakiksessahan on spurguja sun muita vähän sekopäisempiä tyyppejä, ja mun mielestä toi kuvailu sopis sinne niin mielettömän hyvin :D.

Ja et oo majottanu Stigua meän taloon, koska meijän pihalla ei oo kasvihuonetta (ei oo koskaan ollukaan, pihasauna tässä oli, mutta se puolisko tontista meni toisaalle, ja vaikka se puolisko olis viel meillä, ni se pihasauna olis purettu :D). Mun pitääkin kiertää koko Vartsika nyt ympäri ja ettiä täältä taloja, joissa on kasvihuone pihassa :D

Ja tiekkö, mä vasta tajusin, että mulla on tosta Ilsen nuoruudesta jääny viimiset luvut lukematta :D Tyhmä kun oon...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.10 08:52:14

Flanelli, sun ei pitäis ottaa kaikkea niin pilkulleen, jätä vähän taiteilijanvapautta! Tota kasvihuonetta siis meinaan. Jos mä sanon, että kuvittelin Stigun ja kumppaneiden talot saman tien varrelle kuin ruotsalainen koulu niin auttaako? :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.2.10 13:48:13

Auttaa, sit se ei oo ainakaa meän talo :D Vaikka meän talo onkin ihan kävelymatkan päässä siitä kadusta :).

Mutku tää on nii todentuntunen tarina! Koska saa lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.10 17:03:23

5. Danni hämmentää
Suoraan sanoen olin aamulla jo ihan valmis lähtemään kouluun. Ei sitä voinut iänkaiken vain löhötä jonkun kainalossa ja räpsytellä ripsiään. Sitä alkoi ärsyyntyä, enkä halunnut ärsyyntyä Kasimiriin.
- Koska sun mutsi tulee? hän kysyi, kun lähdimme meiltä, hän bussipysäkille ja minä kypärää asetellen.
- Tänään johonkin aikaan.
- Tuletko sä sitten meille?
- Kunhan selviän tallilta, lupasin ja annoin hänelle suukon.

Olimme päättäneet, ettemme kertoisi kenellekään, mihin olimme hukanneet keskiviikkopäivän, emmekä muutenkaan julistaisi sitä, että olimme syvästi rakastuneita. Huomaisivat ne muutenkin, jos vaan vaivautuisivat katsomaan. Elleivät vaivautuisi niin oma vikansa. Niinpä kävelin muina naisina sisään kouluun välittämättä siitä, että Kasimir, joka oli jäänyt pysäkille odottamaan bussia, lähestyi juuri isossa porukassa. Vilkaisin vain silmännurkastani sinne nähdäkseni, vilkuiliko hänkin minua, ja niinhän hän teki. Hykertelin itsekseni, kun maleksin kohden luokkaa. Una istui sen edessä Miikan kanssa, mutta malttoi siitä huolimatta huomata minut.
- Missä sä olit eilen ja mikset sä vastannu puhelimeen?
- Mä nukuin, sanoin kevyesti.
- No syytä sitten itseäsi, mä oisin varottanu pistareista.
- Nytkö? kysyin ja tunsin, miten hartiani valahtivat. Olin ollut niin iloinen siitä, että olin alkuviikolla ahkeroinut kaikki läksyt valmiiksi. Eilen oli tietysti saattanut tulla jotain lisää, mutta pistareita en ollut osannut ennustaa.

Selvisin niistä kuitenkin käsittääkseni aika hyvin ja loppupäivä sitten olikin ihana. Minusta tuntui, kuin olisin kävellyt muutaman sentin lattian yläpuolella. Tunneilla tuijotin Kasimirin mustaa poninhäntää kaksi riviä oikealle ja kolme pulpettia eteenpäin, paitsi milloin hän nojaili seinään ja vilkuili minua. Niillä tunneilla, jolloin hänellä oli jotain muuta, ajattelin häntä ja välitunneilla lähettelimme katsekirjeitä poikki käytävän. Olisi ollut luonnollista tavata ruokatunnilla, mutta Una raahasi Miikan mukanaan ja tämän kanssa tuli lauma muita poikia niin, että Kasimir ja Joonas joutuivat jäämään toiseen päähän pöytää, ihan liian kauas.
- Oletko sä vielä kipeä? Sä olet kauhean hiljainen, Una huomautti.
- Näytänkö mä kipeältä? kysyin.
- Ainakin sä syöt kuin hevonen, murjaisi Miikka, mikä olikin totta.

Pojat katosivat iltapäivällä jumppatunnille ja me tytöt pääsimme kotiin.
- Tuu meille, Una pyysi pukiessamme takkeja naulakoiden luona.
- Mä en voi, oon luvannu mennä ratsastamaan.
- Aina sä niitä kaakkeja, hän sanoi nyrpeästi.
- Vieläkö sä käyt siellä ravitallilla? kysyi Virpi vierestäni ja katsoi minua suu mutrussa. Hän oli ensimmäisiä tyttöjä, joihin olin täällä tutustunut, sillä hän kävi tallilla, mihin äiti oli ensin vienyt Irkun. Siellä oli ollut kivaa, ajattelin haikeasti, kerrankin talli, jossa tapasi toisia tyttöjä. Okei, hevosnäkökulmasta ajatellen siellä oli ihan liikaa tyttöjä, joilla ei ollut mitään käsitystä tallikäyttäytymisestä, eikä ketään sitä opettamassa. Äiti oli yrittänyt, mutta minun on myönnettävä, että olin itse ollut liian raukka kiljuakseni kahtakymmentä ikätoveria yhtaikaa hiljaiseksi. Muutaman kerran olin yrittänyt jotain sen suuntaista, mutta sitten olin kuullut mutinoita ihmisistä, jotka kuvittelivat omistavansa maailman, kun omistivat hevosen ja olin lopettanut.

Niinpä en ollut ollenkaan marissut vastaan, kun äiti oli päättänyt viedä Irkun toiselle tallille, Hanskille. Hevosen kannalta se oli ehdottomasti ainoa oikea vaihtoehto, mutta ratsastuskoulun tallitytöt tuntuivat loukkaantuneen siitä kovasti. Tietenkään en kaikkia heistä enää tavannut, kun en käynyt siellä, mutta Virpin ja Katrin kanssa minulla oli paljon yhteisiä tunteja ja he kohtelivat minua välillä kuin maanpetturia. Se ei haitannut minua kovin paljon, sillä sittemmin olin ystävystynyt Unan kanssa, eivätkä he missään nimessä olisi päässeet sydänystävikseni, vaikkei Unaa olisi ollutkaan.
- Joo, siellä on mukavan rauhallista, sanoin ja Virpi nakkeli niskojaan, kuin olisin lausunut pahemmanlaatuisen loukkauksen, ja sehän oli rehellisesti sanoen ollut tarkoituksenikin.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   1.2.10 17:12:05

Ihana Danni :D Olin just vinkumas lisää mut sit kerranki päivitin ni olitki laittanu jo.:DD

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.2.10 18:55:13

Ai että, sellasta se on, kun vaihtaa tallia :D... Voi että, mä oon sanaton.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   1.2.10 19:38:11

Naaww Danni (joo multa ei taida mitään järkevämpää tippua :--D)

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   1.2.10 23:50:25

Olisikin mukavaa käydä tallilla ja tutustua uusiin ihmisiin, saada ehkä uusi ystäväkin sieltä. Tuo talli, jolla nyt silloin tällöin toisinaan käyn tunneilla, on aika sisäänpäinlämpeävä. Käyn niin harvoin, ettei siihen purukkaan oikein pääse sisälle. Mutta saa ainakin ratsastaa,

Parasta olisikin, kun pääsisi ravitallille puuhastelemaan, hevosia joku parikymmentä, ehkä ylikin. Sellaisessa paikassa olisi oikeasti tekemistä.

Ja tää nyt tuli vaan mieleen tässä tarinassa olleista ratsastuskoulusta ja ravitallista. Että ei nyt ihan OT kuitenkaan?

Laitahan uutta tekstiä tulemaan, you know ;) Näkyi joissain pätkissä olleen huono oikolukija...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.10 23:51:19

Pikkuinen yöpala.
----------
Piristyneenä päristelin kotiin, vaihdoin vaatteet ja jatkoin saman tien tallille. Ehtisin syödä sen jälkeen, vaikka ei minulla oikeastaan ollut edes nälkä sen poikaoppilaan annoksen jälkeen, jonka olin syönyt koulussa, ja joka oli tuupertanut minut puoliuneen seuraavaksi tunniksi. Tähän aikaan vuodesta oli tärkeintä ehtiä ratsaille, ennen kuin tuli pimeä. Maastolenkeillä ei tietenkään ollut minkään sortin valaistusta ja nyt, kun lunta ei vielä ollut, metsässä oli pimeää kuin tontun ahterissa. Hevosten tarhoille vievä käytävä oli kyllä valaistu, joten Suvin hevosten tarhassa, joka oli ainoa kentäntapainen tallilla, saattoi ratsastaa pimeälläkin. Tosin lamput olivat aika heikot, eivätkä jaksaneet peränurkkiin asti, mutta saattoi siinä jotain tehdä.

Tallissa oli ihmisiä: Hanski itse ja lempitallityttöni Lappeenrannan länsipuolella, Monika. Mietin, hetken, olinko jotenkin omituinen, kun ilahduin hänenkin näkemisestään. Siis ilahduin tietenkin vain siinä mielessä, että aloin heti kehrätä juttuja, joilla saisin hänet räjähtämään.
- Tervehdys! huudahdin iloisesti. Hanski tervehti kuin normaali ihminen ainakin Monikan mulkoillessa minua murhaavasti. Heidän toimistaan päättelin, että he olivat lähdössä vielä ajamaan, joten kysyin: - Lähdettekö te lenkille? Mä voisin tulla mukaan.
- Et sä ehdi, me lähdetään ihan kohta, Monika ilmoitti.
- Sä et tiedä, miten nopea mä olen, lupasin.
- Voidaan me odottaa, jos tosiaan olet vikkelä, Hanski sanoi.
- Joo, ei mulla mene kuin kymmenen minuuttia! heläytin ja painuin pihalle hakemaan Pojua. Sitä Suvi oli kysynyt minua eilen ratsastamaan, joten oli kai sopivaa ottaa se nyt.

Olin niin nopea mustan ruunan kanssa, että jouduin odottamaan Hanskia ja Monikaa. Siunaus-niminen paskiainen hevoseksi laitettiin tallineteisessä kärryjen eteen ja Monika oli satuloinut itselleen yhden Hanskin nuoremmista suomenhevosista. Suupieleni vetäytyivät ylöspäin aina, kun kuljin sen karsinan ohi, sillä sillä oli hulluin koskaan kuulemani nimi: Epäreino. Reiskaksi sitä tietysti sanottiin, mutta minä odotin sitä päivää, kun näkisin sen television ravilähetyksessä ja selostaja joutuisi toistelemaan sen nimeä. ”Epäreino tulee kolmatta rataa, Epäreino kirii, Epäreino ottaa voiton!”
- Me saatetaan mennä kovaa, Monika sanoi ja mulkaisi halveksuen Pojua.
- Niin niin, hymyilin. Olin pari kertaa ennenkin ollut Hanskin kärryjen perässä ratsain ja hän oli selittänyt minulle, millaista treeniä hän yleensä täällä kotona meni. Siellä ei kerta kaikkiaan ollut tilaa mennä oikeasti kovaa, sitä varten lähdettiin hiitille. Muutamalle reippaammalle pätkälle oli kyllä paikka, mutta Poju ei todellakaan jäisi ravureista jälkeen. Suvin hevosilla oli uskomattoman hyvä kunto. Asettelin kypärän päähäni ja katselin, miten Monika iski omaansa ravikypärän. Tirskahdin ja ilmoitin, että hän näytti sen kanssa ihan kärpässieneltä. Hän ei ollut kuulevinaan.

Emme oikein mahtuneet taluttamaan ratsuja ulos kärryjen ohi, joten Hanski oli jo menossa kohden metsää, kun Monika ja minä ehdimme pihalle. Kiristin satulavyön ja nousin Pojun selkään, vaikka se olikin vähän levoton Reiskan pyöriessä parhaansa mukaan karkuun Monikaa. Se väisti ratsastajaa napansa ympäri pyörien, kunnes tämä karjaisi sille ja yllättävän vikkelästi ponkaisi sitten jalustimen varaan. Minulla oli monia mielipiteitä siitä, miten Hanskin ravureita olisi pitänyt ratsastaa, alkaen siitä, että minusta niiden olisi pitänyt seistä paikoillaan ratsautuessa – eiväthän ne saaneet pyöriä valjastettaessakaan. Monika kuitenkin vain tuhahteli, jos yritin neuvoa häntä.
- Olisit voinu nousta selkään seinän vieressä, niin se ei olis päässy pyörimään, sanoin silti ystävällisesti ja Monika mulkaisi minua alentumatta vastaamaan. Hän ei myöskään ollut kuulevinaan, kun yhtä ystävällisesti kehotin kaikin mokomin häntä menemään edelläni metsään, me voisimme Pojun kanssa pitää perää, ettei hän jäisi joukosta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.2.10 23:56:10

Kas vaan, L-R, melkein samaan aikaan :D
Mulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia ratsastuskouluista. Toisissa sitä on tosiaan vähän kuin kärpäsenkakka seinässä, toisaalla taas koko ryhmässä oli niin hyvä yhteishenki, että sen tunnin ratsastuksen jälkeen meni tunti, kun istuttiin nyyttikesteillä tai kahvilassa analysoimassa kaikkien ratsastuksia. Ja sitten asiat tietysti muuttu ihan kokonaan toisiksi, kun hommasi hevosen...

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.2.10 02:32:01

ääh, mulla on kanssa vähä ristiriitasia kokemuksia ratsastuskouluista, ehkä siks mä en ookaan innostunu enää tunneille, vaan tyydyn ratsastamaan kaverin hevosen kerta viikkoon, tai satunnaisesti useemminkin, jos se ei töiltään/krapulaltaan ehdi/kykene :D.

Vautsi mikä yöpala. Mä oon kohta saanu noi Vanhempieni tarinat luettua (ekasta osasta on vikat pätkät menossa :D, luen vähä epäjärjestyksessä noita pätkiä, ko tajusin nyt vasta niiden kuuluvan siihen ykköseen, jotka on niiden miilajuttujen alussa), ja tää on kyllä hauskaa lukea näitä sekaisin. Että hyvää yötä vaan ja päivemmällä sitte lisää!

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   2.2.10 08:37:08

Wautsi! Viikolopun aikana on tullu huuuurjasti jatkoo :)

Mustaojan kuulumisia ois kans kiva lueskella. Toiv. kohta mennään sinne :D

Päivämäärä:   2.2.10 09:56:39

mä tykkään mun nykyisestä ratsastuskoulusta, ja se on varmaan niitä ainoita harvoja ratsastuskouluja, joissa edes pystyisin käymään niin monen vuokrausvuoden jälkeen. henkikin on huippuhyvä, eikä ikärajojakaan juuri ole.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   2.2.10 14:31:22

luen nyt 5 päivää noita vanhoja tarinoita ja outoo ajatella et Jessi ja Vesku on noin rakastuneita ja tässä ne onkin melkein vihamiehiä. :( ja mulle tuli heti erilainen käsitys millasia Jessi ja Miila on ulkonäöltään. :D Miila sais esiintyä enemmänkin näissä tarinoissa. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.2.10 17:55:49

Metsä oli musta ja harmaa, pudonneet lehdet eivät enää olleet värikkäitä vaan tummiksi maatuneita, eikä havupuiden vihreyskään näyttänyt vihreältä. Siellä oli kuitenkin vielä häivä syksyn tuoksua ja hetken olin järjettömän iloinen ja tyytyväinen elämääni. Oliko mitään parempaa kuin suunnata maastoon viileässä säässä, satulan naristessa ja hiekkatien rahistessa kavioiden alla, etenkin kun ei satanut? Seurakaan ei haitannut, vaikka Monika ohjasi Reiskan ihan Siunauksen kärryjen tuntumaan jutellakseen Hanskin kanssa, kuin tehdäkseen pesäeron minusta. Jäin ihan mielelläni vähän jälkeen. Poju tuntui pursuavan tarmoa, se säpsyili ja tanssi ja jos olisimme olleet jo paluumatkalla, olisin kokeillut, miten hitaasti se pystyi ravaamaan tai laukkaamaan. Tällä innolla sen olisi saanut varmaan vaikka passageen, jos vaan olisi osannut pyytää, ja jos olisimme edenneet tallilta enemmän kuin sata metriä, olisin kokeillut. Sitä paitsi saatoin samalla kehitellä juonia kiukustuttaakseni Monikan myöhemmin tallissa.

Nyt tyydyin ratsastamaan pohkeenväistöä hiekkaisen polun laidasta laitaan ja jos se oli Pojun mielestä tylsempää kuin loikkia epätahdissa niin oli. En kyllä uskonut sitä. Se taivutti kaulansa ja minusta näytti, että se pörhisti niskakarvansakin vastatessaan apuihini. Ikinä en ollut saanut mitään hevosta niin äkkiä kuulolle. Minunkin niskakarvani tuntuivat nousevan pystyyn. Kouluratsastus oli aina ollut minulle vain välttämätön paha, mutta hämärtyvässä metsässä vieraan tusinahevosen kanssa, jolla olin ratsastanut vain parikymmentä kertaa, tunnuin saavan jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä se voisi olla. Mutta sitten Hanski usutti ajokkinsa hölkkään, Poju otti mallia täysin välittämättä minusta ja romahdin maan pinnalle.

Ratsastaminen kevyttä ravia niin kauan, kun Hanski katsoi hyväksi juoksuttaa hevostaan, oli rankkaa. Tietysti ratsastaminen oli minulla verissä ja jäsenissä, mutta olin tottunut harrastamaan sitä vähän toiseen tahtiin, vaihdellen tehtäviä. Minun piti pidätellä huohotusta, kun kolonnamme lopulta siirtyi käyntiin. Monika olisi kuollut naurusta, jos olisi huomannut, miten huono kunto minulla oli. Onneksi palauduin lähes yhtä hyvin kuin hevoset siihen mennessä, kun pimeys laskeutui ja saavuimme takaisin tallipihalle. Laskeuduin kevyesti selästä ja vein Pojun talliin, ennen kuin Hanski ehti taas tukkia kulkuväylän kärryineen.
- Mulla on sulle asiaa, ilmoitin kuuluvalla äänellä ohittaessani hänet.
- Mulle? Hanski kysyi hämmästyneen näköisenä, mutta huokaisi sitten. – Jaa on.
- Joo, kahdenkeskistä asiaa, painotin niin, että Monika varmasti kuuli. Olin muutaman kilometrin miettinyt, mitä jäynää tekisin, mutta sitten se oli välähtänyt mieleeni selvänä kuin valokuva.
- Hoidetaan hevoset eka, Hanski sanoi.
- Tietysti. Ja mun pitää harjata Irkkukin.
- No en mä täällä ala tuntikausia sua odottaa.
- Okei, kai se pärjää harjaamatta, myönnyin.

Liikutettuja hevosia ei täällä heitetty takaisin pihalle, kuten saatoimme tehdä kotona, sillä ne olivat poikkeuksetta hikisiä. Peitin höyryävän Pojun fleeceloimella, irrotin sen löyhkäävän satulahuovan satulan alta ja jätin pakin päälle Suville. Sitten olin valmis menemään ja notkumaan Hanskin liepeillä.
- No mitä? hän kysyi lopulta, kun kyllästyi tuijotukseeni.
- Voidaanko me mennä jonnekin, missä toi ei kuule? kysyin ja mulkaisin Monikaa.
- Mitä sulla pikkulikalla on niin salaista?
- Onpahan vaan ja mikä pikkulikka mä muka olen? hymyilin. – Mä tuun käymään sun luona.

Hanski ei varmaan tiennyt, mitä teki nyökätessään välinpitämättömästi. Olin haistanut melkein heti, että Monika oli niin äärimmäisen víttumainen, koska oli mustasukkainen Hanskista. Mikä sitten olisi ollut sopivampaa kuin puhaltaa roihuun? Isokokoinen tyttö teki eleen kuin lähteäkseen mukaamme, kun Hanski sulki Siunauksen karsinanoven.
- Eikö sulla ole tekemistä täällä? kysyin puolihuolimattomasti.
- Heinäaika, huomautti Hanskikin, eikä Monika voinut muuta kuin jäädä talliin ja heitellä murhaavia katseita peräämme.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   2.2.10 18:02:23

"..ja jos se oli Pojun mielestä tylsempää kuin loikkia epätahdissa niin oli."
Melkoisen outo lause :)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   2.2.10 18:11:29

tää jäi aika hauskaan kohtaan missä välittömästi nous suupielet hymyyn. :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.