Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 19.1.10 23:25:53
Niinpä, Flanelli. Tiedä vaikka asuisit siinä talossa, mihin mä pistin Stigun asumaan, kun Miila oli pieni!
------------
Muut tädit jatkoivat samaan tapaan. Sonja oli ystävällisen näköinen vähän pullea nainen, joka sanoi harrastaneensa ratsastusta kymmenkunta vuotta, se vähän nuorempi oli Kiira ja raippaa syövä täti, Anita, joka ei halunnut maastoon, sanoi vasta pari vuotta sitten aloittaneensa uudelleen pitkän tauon jälkeen. He olivat kaikki samassa työpaikassa ja kuuluivat siellä ratsastuskerhoon, joka tämän leirin oli järjestänyt.
- Te ette varmaankaan ole vielä töissä, Regina sanoi katsahtaen Annia ja minua ja Arja kiiruhti selittämään, miten me olimme joutuneet mukaan. Anni lasketteli rutinoituneesti omat ratsastusvuotensa ja sitten oli minun vuoroni.
- Mä olen Alissa ja mä olen ratsastanut niin kauan kuin mä muistan, sanoin hiukan hämilläni. Se ei tietenkään ollut yhtä paljon kuin Arjan 23 vuotta, mutta en minä mitään vuosimäärää osannut sanoa. Missä vaiheessa muka olin lakannut istumasta kyydissä, kun Jessi talutti ja ruvennut itse ratsastamaan? Ehkä kymmenen vuotta sitten?
Regina näytti miettivän hetken ja jakoi sitten meille hevoset. Yritin pitää niiden nimet mielessäni, mutta edelleenkin minua jännitti sen verran, ettei siitä tullut mitään. Hyvä, kun muistin oman ratsuni, sen nimi oli Fuga. Regina neuvoi meitä kaikkia ottamaan oikeat varusteet ja kierrätti sitten pitkin tallia osoitellen hevosia. Fuga oli viimeisenä kulman takana.
- Millainen se on? kysyin ja nyt kaikki jännitys oli kadonnut. Olin kuin kotonani, kun pieni ruskea tamma, Mian värinen, mutta sirompi, katsoi minua korvat hörössä.
- Ihan kiva, Regina vakuutti ja kysyi, tarvitsinko apua harjaamisessa tai satuloinnissa.
- Enköhän mä selviä, naurahdin. En ollut vielä tavannut hevosta, jonka kanssa en olisi pärjännyt.
Fuga ei tehnyt poikkeusta. Tosin olin vasta harjaamassa sitä, kun Regina jo huuteli meitä kokoon, joten jouduin hutaisemaan loput ja heittämään satulan selkään. Suitsien kanssa kohtasin yllättävän ongelman, mutta avasi se suunsa, kun päättäväisesti väänsin peukalollani hammaslomasta. Kiireesti kiskoin soljet kiinni, nappasin raippani ja lähdin taluttamaan Fugaa kohden ovea, mistä kuului kavioiden kopinaa. Regina ohjasi meidät tallipihan yli maneesiin ja neuvoi asettumaan riviin kentän keskelle. Se kaikki oli minulle aika outoa ja katselin epäluuloisena seiniä, jotka tuntuivat olevan kovin lähellä. Olin ani harvoin ratsastanut yhtaikaa viiden muun ihmisen kanssa muuta kuin kisaverkoissa ja tämä maneesi oli aika pieni. Mutta minähän olinkin tullut hankkimaan uusia kokemuksia.
Siiri oli monesti kertonut, millainen järkytys oli joutua ratsastuskouluun sen jälkeen, kun oli ensin opetellut ratsastamaan Nikillä. En ollut kuvitellut joutuvani kokemaan mitään vastaavaa täällä, sillä nettisivujen mukaan ratsastuskoulutoimintaa oli ollut vasta muutama kuukausi, kesästä alkaen, ja siellä myös sanottiin, että kaikkia hevosia koulutettiin ja läpiratsastettiin säännöllisesti. Etenkin jälkimmäistä aloin epäillä heti, kun olin Reginan käskyn mukaan ratsastanut Fugan uralle. Se oli vaatinut pienen potkaisun, olkoonkin että tamma oli heilauttanut arvioivasti korviaan, kun olin yrittänyt käyttää normaaleja, keveitä apuja, jotka Mialla toimivat. Huokaisin syvään ja yritin asennoitua uudelleen vain huomatakseni, ettei Fuga taipunut vasemmalle ollenkaan. Yritin salavihkaa saada sen pohkeeni ympärille, mutta olisin halunnut ohjat avuksi ja Regina käski tomerasti antaa niiden roikkua, kunnes olimme kiertäneet maneesia täsmälleen viisi kierrosta. Sitten hän käski siirtyä kevyeen raviin.
Se tunti oli todellakin kokemus. Minulle ei tuottanut hankaluuksia ratsastaa kevyttä ravia viisitoista minuuttia, välillä voltteja tehden, mutta kaikille tädeille se ei ollut ihan itsestään selvää pässinlihaa. Hevoset siirtyivät volteilla käyntiin tai tekivät volttien sijaan jotain koko rata leikkaa –tyyppisiä liikkeitä ja varsinkin Anita alkoi säälittää minua. Hän oli punainen kuin punajuuri. Sitten Regina käski meidän siirtyä harjoitusraviin ja jatkaa samaa, ja aloin lopultakin saada Fugaan kunnolla tuntumaa. Se loppui kuitenkin liian pian, kun meidän piti taas siirtyä käyntiin ja antaa pitkät ohjat.
- Mitäs tehdään lopputunti? Laukkaa vai käyntityöskentelyä? Regina kysyi reippaasti.
- Käyntiä, sanoi Anita salamannopeasti ennen kuin kukaan muu ehti edes miettiä saati avata suutaan.
- Ja onko kaikki sitä mieltä?
Kysyi sentään. Arja tuhahteli vähän ja sanoi, että olisihan laukkaaminenkin ollut mukavaa. Minä aavistelin, että pari reipasta pyrähdystä olisi ehkä saanut ratsuni hereille ja sitten olisikin ollut vähän helpompi yrittää hitaammassa askellajissa, joten olin samaa mieltä hänen kanssaan. Näin Sonjan katsovan Anitaa myötätuntoisesti, enkä ihmetellyt, kun hän siirtyi tämän puolelle.
- Ne, jotka ei halua laukata, tulee kentän keskelle, toiset ottaa oikean kierroksen ja laukkaa uralla, Regina ratkaisi.
Tila oli sen verran pieni, ettei siinä sitten voinut unelmoida pääty-ympyröistä , mutta usutin Fugan laukkaan silti. Se kiihdytti vain raviaan ensin, kunnes läppäsin sitä turhautuneena raipalla. Apuni olivat takuulla olleet oikein, se vain jäkitti vastaan huvikseen. Sen jälkeen laukka nousikin, tosin pikkuruisen protestipukin jälkeen.
Me saimme laukata kolme kierrosta, mutta siihen se loppui ja lopputunnin ratsastimme pohkeenväistöä ja etuosakäännöksiä. Minulla ei ollut kelloa, mutta kyllä siinä varmaankin tunti meni, ellei enemmänkin. Ainakin aika tuntui kauhean pitkältä. Reginalla tuntui olevan loputon lista variaatioita erilaisista pohkeenväistöliikkeistä. Ratsastimme sitä vinottain uraa pitkin, kulmasta keskelle, keskeltä takaisin ja täyskaartona kulmasta leikaten. Olin melkein iloinen tai joka tapauksessa ihan valmis lopettamaan, kun hän lopulta käski pitkät ohjat ja loppukäynnit.
|