Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alissa kertoo

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.1.10 14:17:38

Jatkoa tälle

---------
1. Alfa ja omega

Lumi tuli marraskuun alussa suunnattomalla voimalla. Iltapäivällä satuin vilkaisemaan ulos luokan ikkunasta ja suuni loksahti auki. En nähnyt koulun pihan toiselle puolelle, missä moponi oli rivissä toisten samanlaisten kanssa, sillä isoja hiutaleita tuli niin tiheästi ja tuuli painoi niitä niin, että ne ohittivat ikkunan lähes vaakasuoraan.
- Alissa, are you with us? huhuili opettaja ja hätkähtäen katsoin häntä.
- Siellä on kauhea sää, puolustauduin.
- Niin, talvella tapaa tulla lunta. It is customary, that it snows in wintertime.

Katsoin naista lievästi inhoten. Hänellä oli täydelliset hiukset ja minun mielestäni liian lyhyt hame hänen ikäiselleen, mutta hyvin hän kyllä opetti, kun viitsi paneutua asiaan. Mistä varsinaisesti en hänessä pitänyt, oli se riemu, joka loisti hänen silmistään aina, kun hän onnistui näpäyttämään jotakuta oppilasta. Siksi osoitin pihalle ja sanoin:
- Mä vaan mietin, miten pääsen kotiin tossa säässä mopolla.
Olin jatkamassa jotain kesärenkaista, mutta en halunnut opettajan ryhtyvän päivittelemään, miten ajattelemattomia vanhempani olivatkaan. Tämäkin riitti. Hänen ilmeensä muuttui aidon huolestuneeksi.
- Onko sulla tän jälkeen tunteja?
- Ei.
- Lähde sitten ihmeessä menemään, ellet sitten voi saada kyytiä?
- En voi, sanoin lyhyesti ja aloin pakata tavaroitani. Opettaja ei todennäköisesti ollut tajunnut, että antamalla minulle luvan lähteä, kuusikymmentä prosenttia luokasta nousi saman tien automaattisesti. Niin moni ei kulkenut mopolla, mutta mistäpä Uotila sen olisi voinut tietää? Hän vain levitti huokaisten kätensä ja istui takaisin tuoliinsa.
- Menkää kaikki. Valmistelkaa kappale 16 huomiseksi.

Ulkona totuus osoittautui vielä karseammaksi kuin miltä se oli ikkunan takaa näyttänyt. Piha muistutti dyynejä, välillä oli näkyvissä paljasta asfalttia ja välillä tarvoin puolisääreen ulottuvassa liukkaassa lumessa. Minua suoraan sanottuna hirvitti lähteä ajamaan, mutta oliko minulla vaihtoehtoja? Vesku olisi täällä vasta noin kolmen tunnin kuluttua, enkä todellakaan aikonut värjötellä niin kauan koulun pihassa, kun kerran olin saanut luvan lähteä. Merlin olisi voinut tulla hakemaan minut, jos sää olisi ollut parempi, mutta tässä myräkässä ennemmin työntäisin moponi kotiin kuin menisin hänen kyytiinsä. Hän oli maailman ehdottomasti mahdottomin kuski, ja jos Jessi ja Vesku vain olisivat tienneet, millaista kyytiä minä ja Jerry ja kaksoset välillä olimme saaneet, he olisivat myyneet auton ja antaneet Merlinille kolmipyöräisen tilalle.

Kukaan muu luokasta karanneista ei tullut parkkipaikalle, mikä ei oikeastaan yllättänyt minua. Muutamat painuivat suoraan kahvilaan tai kirjastoon, missä saattoi kuluttaa aikaa ja loput kävelivät suorinta tietä kotiin. Miksi meidän pitikin asua niin kaukana, että kävelymatka vei melkein tunnin? Koulutaksiinkaan en voinut liftata, sillä halusin viedä ajopelini kotiin, etten aamulla löytäisi sitä peilittömänä ja satula viilleltynä. Koulun piha oli paras paikka maailmassa jättää ajopeli, jonka halusi romuttamokuntoon. Minä en halunnut.

Matka oli pitkä ja rankka, sillä välillä tielle oli satanut samaan tapaan dyynejä kuin koulunpihalle, ja jouduin kiemurtelemaan ja pari kertaa kaartamaan todella vikkelästi tiensivuun, kun vastaan tuli joku autoilija täyttä kuuttakymppiä. Tai kahdeksaa. Selvisin kuitenkin kaatumatta kotiin asti, ja kaaduin vasta, kun olin kääntynyt pihaan ja yritin jarruttaa postilaatikon kohdalla. Okei, lyhyt loppumatka taluttaa, mutta minä kyllä olin saanut tarpeekseni. Sormeni, varpaani, reiteni ja polveni olivat jäässä viimasta ja nyt visiiri alkoi huurtua, kun silmäni alkoivat vuotaa. Jätin postit postilaatikkoon, samoin jätin mopon portaidenpieleen, vaikka tällä säällä se olisi aamulla vain möykky hangen alla. En vaan jaksanut.

Kaksoset olivat jo tulleet koulusta, sillä kuulin heidän huoneestaan puhetta ja naurua. Olkkarista kuului television ääni ja Merlin löhösi sohvalla katsomassa iltapäiväsaippuasarjoja. Minun teki mieli ärähtää hänelle, että alun perin ne saippuat oli keksitty, jotta kotirouvilla olisi katseltavaa samalla, kun he tekivät kotitöitä, eikä niiden sijasta, mutta en jaksanut. Olin liian kiukkuinen ja kylmissäni riidelläkseni ja kipitin ullakolle laittamaan jotain lämmintä ja kuivaa päälle. Ajatuskin ulos palaamisesta ja ratsastamisesta tuntui tänään vastenmieliseltä ja päätin lusmuilla sisätiloissa odottamassa, että Vesku ehtisi töistä ja sanoisi, ettei ollut mitään järkeä ratsastaa tällä säällä.

Re: Alissa kertoo

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   9.1.10 14:37:47

alfalfa ja omega kolmonen?

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   9.1.10 15:41:32

Ihana Alissa.

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   9.1.10 15:42:05

Mitään säännöstelyä, kirjoita nopeammin ;D

Lähettäjä: Salde 
Päivämäärä:   9.1.10 16:33:51

Yhdyn Ladyyn ylempänä. ;D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.1.10 19:07:49

mä oon kans sitä mieltä, et ei säännöstelyä, ku tekstiä! :D Lisää viel ennen yheksää?

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   9.1.10 19:56:05

Juu lisää enne yheksää :D ni kerkeen lukee enne ku pitää mennä töihin :) Yhdyn yllä oleviin, ei säännöstelyä :D

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   9.1.10 20:14:49

Minäkin pyydän kauniisti lisää luettavaa. *tuijottaa suurin vetisin silmin*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.1.10 20:48:50

No voishan sitä kirjottaa naputtaa vaikka tauotta, mutta välillä pitää kypsytellä sitäkin, että mitä kirjottaa x)
------------
Tulin paremmalle tuulelle, kun sain villasukat jalkoihini ja märkien farkkujen tilalle kotihousut. Jerry piristi minua lisää, kun hän tuli sillä koulutaksilla, johon en ollut liftannut.
- Mä voin ratsastaa Mian, jos sä teet lettuja, hän maanitteli ja virnisteli minulle.
- Letut ei oo kunnon ruokaa, sanoin ankarasti. Ei minua ajatus hellan edessä seisomisesta ilahduttanut vaan Jerryn näkeminen. Hän oli sellainen ilopilleri.
- Jälkiruoaksi?
- No en kyllä jaksa sen jälkeen, kun oon tehnyt jotain ruokaa. Mutta, innostuin. – Mä voin leipoa kakun.

Se sopi Jerrylle yhtä hyvin ja hän lähti lumimyrskyyn ja sai kaksosetkin mukaan. Minä lampsin keittiöön ja aloin tehdä inventaariota ruokakaapeissamme ja selaamaan keittokirjaa. Minusta oli tullut aika hyvä kokki, vaikka itse sanonkin. Ainakin olin parempi kuin Merlin, joka lampsi olohuoneen puolelta hiukset pörrössä.
- Mitä me tehdään tänään? hän kysyi iloisesti.
- Mä leivon. Mene sinäkin ratsastamaan, niin susta on jotain hyötyä, ärähdin. Olin aina vaan kyllästyneempi Merliniin. Mikä virka hänellä oikein oli meillä? No, siivosi hän jonkin verran, mutta muuten hän ei tehnyt muuta kuin oli kotona, kun kaksoset tulivat ja katsoi telkkua.
- Tohon lumisateeseen? Mä ratsastin sitä paitsi jo aamulla, hän sanoi haluttomasti.
- Mene sitten takasin tuijottamaan, kuka seuraavaksi pettää ketä, sanoin epäkohteliaasti. En tosiaankaan halunnut häntä pyörimään jaloissani.

Vesku luuli Merlinin laittaneen ruoan ja kehui hänen kehittyneen.
- Se olin kyllä minä, mutisin, mutta hän ei tainnut kuulla. Merlinin pirulainenkaan ei oikaissut häntä, oli kuin ei olisi kuullutkaan, mutta onneksi Jerry ei ollut ehtinyt kauas.
- Alissa sen teki! hän paljasti ja kurkisti keittiöön. Merlin meni hämillisen näköiseksi ja Vesku katsoi minua kunnioittavasti.
- Aika likka! Miten sä ehdit?
- Jerry ratsasti mun puolesta.
- Mä taidan antaa Djangolle vapaapäivän, sanoi Vesku vilkaisten ulos. Lumisade oli hiljentynyt, mutta sitä tuli edelleenkin tyynen itsepintaisesti. Hän näytti yhtäkkiä kauhean väsyneeltä ja tajusin, ettei hän ollut ratsastanut Kaomalla ainakaan kahteen viikkoon. Ei sitä olisi vielä tarvinnut laittaa lomalle, vaikka se olikin kantavana, mutta hänpä oli laittanut. Surulliseltakin hän näytti ja ajattelin vihaisena Jessiä ja Dannia, jotka olivat jättäneet meidät. Kumpikin väitti, että kyse oli olosuhteiden pakosta ja ettei se tarkoittanut, etteivätkö he ikävöisi meitä ihan yhtä paljon kuin me heitä. Páskat. Minä en olisi hyväksynyt sellaisia olosuhteita, jotka olisivat pakottaneet minut pois perheeni luota. Olisin muuttanut ne.

- Ja haen ne sisään. Ei tuolla voi olla kiva olla, ja loimet ei ehdi kuivua muuten aamuksi, Vesku jatkoi yksinpuheluaan ja nousi pöydästä.
- Mä tulen kanssa, sanoin nopeasti, sillä päivä ilman tallilla käyntiä tuntui tyhjältä. Hevosten kanssa puuhailu kuului elämääni ja sillä hyvä. Kaivoin eteisen komerosta Jessin talvihaalarin ja lähdin Veskun mukaan. Tosin totesin jo ensimmäisen hevosen sisään haettuani, että lunta tai ei, talvikamat olivat liikaa. Minulle tuli hiki ja ilahduin kovasti, kun puhelimen kilinä haalareiden sisältä antoi minulle aiheen vetäytyä hetkeksi. Olimme juuri saaneet varsat äiteineen sisälle ja menin tammatallin keittiöön istumaan, kun näin, että se oli Arska.
- Hei, sanoin yrittäen peittää ilahtumiseni. Olin vähän nyreissäni hänelle, kun hän ei ollut soittanut yli viikkoon, eikä ollut mesessäkään. Siitä, kun olimme tavanneet, oli jo kolmisen viikkoa. Hänellä oli kuulemma viikonlopputalleja tehtävänään ja sitten hänen oli pitänyt vaihteen vuoksi käydä vanhempiensa luona. Minä olin ehtinyt jo varautua siihen, etten enää ikinä kuulisi hänestä mitään, itkenytkin parina iltana itseni uneen, mutta siinä hän nyt oli, puhelimessa.
- Hei, Alissa, hän sanoi ja tunsin järjetöntä kiitollisuutta siitä, että olin ottanut puhelimen mukaan talliin. – Mä meinasin ajaa tänään sinne, mutta ei siitä sitten tullu mitään, kun alkoi tulla lunta.
- Hyvä, ettet lähtenyt, oisit ajanu ojaan! sanoin pelästyneenä.
- Mä olisin halunnut nähdä sut, mutta nyt jäi soittamiseen.
- Kiva kun soitit, sanoin, mutta mieleni oli ehtinyt jo paljon pidemmälle. Oliko se kivaa? Miksi ihmeessä Arska olisi lähtenyt ajamaan minun luokseni arki-iltana?
- Olisi ollut reilumpaa sanoa tää naamakkain…

Se siitä, tiesin jo.
- Sä haluat erota, sanoin sävyttömästi.
- Niin… onhan tää vähän hankalaa, kun on tämmönen välimatka.
- Ja mä olen muutenkin pelkkä penska.
- No ei se siitä ole kiinni, Arska sanoi ja kuulin valheen hänen äänessään.
- Enkä suostu menemään sänkyyn sun kanssa.
- Ei siitäkään.
- Oletko sä tavannut siellä jonkun toisen?
- Olen, anteeksi, hän sanoi, eikä sitten sanonutkaan muuta. Minä se katkaisin hiljaisuuden.
- No, mikäs siinä sitten. Onnea vaan teille, sanoin ja katkaisin puhelun. En olisi mitenkään kyennyt sanomaan enää yhtäkään sanaa alkamatta itkeä.

Laahustin sisälle ja suorinta tietä omaan huoneeseeni ylös. Minä en hetkeäkään ollut pitänyt Arskaa varmana, en koko kesänä. Jokainen hetki, jonka olimme olleet yhdessä ja jokainen suukko ja halaus oli ollut iloinen yllätys. Ironista kyllä, vasta, kun olimme joutuneet eroamaan ja lähteneet tahoillemme kouluun, olin alkanut uskoa, että hän tosiaankin piti minusta: hän se oli halunnut ajaa viikonlopuiksi luokseni. Minä en olisi uskaltanut pyytää.

Kamala ajatus tuli mieleeni. Entäpä, jos Arska olikin käynyt luonani vain nähdäkseen, miten kuuluisa kouluratsastaja, Vesku, piti hevosiaan? Entä jos hän oli koko ajan miettinyt, että pitäessään yhtä minun kanssani, hänellä olisi toinen jalka Mustaojan oven välissä? Ehkä hän oli pedannut tulevaa työpaikkaa. Tai jospa hän ei ollut tullut ajatelleeksi, etten minä ollut Mustaojan perillisiä ja suunnitellut jo isännöivänsä sitä minun kanssani.

Jos Arska oli ollut niin laskelmoiva, niin nyt hänen mahdollisuutensa olivat ainakin menneet, ajattelin häijysti ja kiukku syrjäytti pahan mielen, mutta vain hetkeksi. Mitäpä mikään maallinen merkitsi rakkauden rinnalla, ja hän oli nyt löytänyt jonkun, jota rakastaa.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   9.1.10 21:00:23

Voi Alissa raukkaa :´(

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   9.1.10 23:12:22

Kiva lukea taas vaihteeksi Alissaa :)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   10.1.10 00:15:23

Arskaa pitäs leipoa turpaan! Ei puhelimessa saa jättää. ois vaikka sit siirtäny sitä myöhemmäks. :s tyhmä arska. sennnnnnuuuuuuuuu, lisää ruokaa! jookoskookoks. ;)

Päivämäärä:   10.1.10 10:17:54

ei ollutkaan yöpalaa aamupalaksi .(

Lähettäjä: mimi 
Päivämäärä:   10.1.10 11:01:38

ilmoittaudun mukaan aktiiviseksi lukiaksi. mun mielest alissaa on melkein kivoin lukea :D tyhmä arska.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.10 11:15:49

Des, säännöstelyä!
------------

Alkava yö oli takuulla pahin siihenastisessa elämässäni. En saanut nukuttua, sillä aina, kun olin nukahtamaisillani, muistin Arskan. Pari kertaa ehdin niin pitkälle, että näin hänet unessa, ja siitä hereille hätkähtäminen oli vielä pahempaa kuin olla nukahtamatta ollenkaan. Kaipasin niin kovasti, että sisuksiin sattui, enkä yksin Arskaa – eihän hän ollut ollut osa jokapäiväistä elämääni. Olisin tarvinnut Dannia nyt, ja ehkä Jessiäkin. He olisivat ymmärtäneet. Kukaan kotona olevista ei ollut tainnut huomatakaan, että olin sulkeutunut tallista tultuani ylös, käymättä edes iltapalalla. Tai ehkä Vesku sentään, mutta hänellä ei ollut tapana urkkia ja hän varmaankin luuli minun vetäytyneen tekemään läksyjä, kun olin kuluttanut iltapäivän ruoanlaittoon.

Kouluun minusta ei ollut. Katsoin kelloa viimeisen kerran kuudelta ja sitten nukahdin sikeästi vain herätäkseni, kun se soi puoli seitsemältä. Pääni tuntui painavan kaksikymmentä kiloa ja tajusin, että jos koko yön oli tullut lunta, minulta menisi tunti kaivaa mopo hangesta. Käynnistyisikö se sen jälkeen? Epäilin sitä.

Luulin itkeneeni itseni kuivaksi, mutta silti minun piti päästä vessaan, joten lähdin alas. Tiesin, etteivät muut olleet vielä nousseet, sillä Jerry nukkui aina viime tippaan ja kaksosetkin olivat aamuisin nopeita. Minä olin ainoa, joka tarvitsi aikaa meikkaamiseen ja tietysti minun piti katsoa, että muut söivät jotain, ennen kuin lähtivät kouluun. Merlin oli hyvin harvoin jalkeilla tähän aikaan. Joskus, kyllä, kun hän sai hyveellisyyden puuskan ja yritti olla mallikelpoinen au pair, mutta se oli yleensä mennyt ohi viimeistään seuraavaan päivään mennessä.

Vesku oli keittiössä aamukahvilla ja menin ilmoittautumaan hänelle.
- Mä en pysty menemään kouluun tänään.
- Onko sulla flunssa? hän kysyi huolestuneena ja painoi kätensä kaulalleni.
- En mä tiedä, mä en ole nukkunut enkä mä jaksa kaivaa mopoa hangesta ja… aloitin ja purskahdin itkemään.
- Istu, Vesku sanoi ja haki olohuoneesta huovan ympärilleni. – Et sä ole koulukunnossa selvästikään. Haluatko sä kuumaa kahvia? Vai oisko tee parempaa? Kaakao?
- Ei sun tarvii ruveta höösäämään, eikö sun pidä lähteä töihin?
- Sama kai se on hoitaa potilaita kotona kuin töissä, Vesku sanoi ja virnisti toisella suupielellään. Minä en voinut ymmärtää Jessin älytöntä polotusta tauosta ja ajatusajasta ja vieraantumisesta. Vesku oli maailman kiltein, enkä minä olisi lähtenyt mihinkään, jos minulla olisi ollut sellainen poikaystävä. Sitä paitsi taisi tosiaan olla vielä aikaista hänen lähteä, vaikka olisi edelleen tullut lunta. Sitä ei tullut, totesin vilkaisten ulos.
- Kaakaota, huokaisin.
- Niin. Suklaa tuntuu auttavan kaikkia naisia kaikissa vaivoissa, Vesku hymähti ja alkoi touhuta.

- Arska jätti mut, tyrskähdin, kun hän laski muutaman minuutin kuluttua höyryävän mukin eteeni. Vesku mietti hetken ennen kuin halasi minua.
- Voi ei, hän sanoi.
- En mä ajatellutkaan, että se jaksaisi jatkua, mutta sattuu se silti, sanoin ja pyyhin poskiani.
- Niin, mä tiedän.
Olimme taas hiljaa hyvän aikaa, sitten Vesku taputti päättäväisesti hiuksiani.
- Älä nyt lyö, tai lyö, jos sua huvittaa, mutta kyllä aika auttaa.

Minun teki taas mieli purskahtaa itkuun, mutta kun yritin taistella ääntäni taas tasaiseksi, ehdin ajatella. Puhuiko Vesku nyt omasta kokemuksestaan? Hiljattaisesta kokemuksesta? Olivatko he eronneet Jessin kanssa ja unohtaneet kertoa meille? Katsahdin ylöspäin, mutta Vesku taisi arvata.
- Mun pitää lähteä menemään. Siellä on takuulla kamala ruuhka, vaikkei enää sadakaan lunta. Soita mulle, jos susta tuntuu siltä.
- Niin kuin mä häiritsisin sua kesken työpäivän.
- On sitä häiritty vähemmästäkin. Mä en vastaa, jos olen pahasti. Juo lisää kaakaota – sekin auttaa, ihan oikeasti. Kato elokuvia. Ei nyyhkyelokuvia. Katso James Bondeja.
- Mä inhoan James Bondeja, sanoin, ehkä enemmän tirskahtaen kuin nyyhkäisten. Se oli kai hyvä merkki?

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   10.1.10 11:54:56

Oivoi x) Ihanaa luettavaa, Alissan kantilta on hyvä lukea. Lisää vaan!

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   10.1.10 11:55:08

Voi ei!! :'(

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   10.1.10 13:15:30

Hei jaktooo. =)

Päivämäärä:   10.1.10 13:16:47

Jatko kelpaa aina.

Päivämäärä:   10.1.10 16:16:32

sennnu mjoo, tiedän, mutta järkytyin silti .D

Saaks tän päivän iltapätkän plz sit niin myöhään et mulla on taas treasure madnessia aamulla töissä, t. nimim työtunteja ens viikolla vissiin yli 50..

Päivämäärä:   10.1.10 17:26:50

Mie voisin tosiaan huolia luettavaa jo nyt. >:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.10 17:29:53

No sunnuntain kunniaksi. (Onhan tänään sunnuntai? Mulla oli jo eilen koko päivän sunnuntai)
----
2. Lintsauspäivä
Koulun alku ilman Dannia oli ollut ihan erilaista kuin mitä olin odottanut. Meillähän oli siellä oma jengimme, joiden kanssa olimme olleet ystäviä koko yläasteen. Yllättäen vaan kaikki olikin eri lailla, kun menin ilman Dannia. Tietystikin Meri ja muut tiesivät, että tulisin yksin. Vaikka olimme olleet koko kesän poissa, emme sentään olleet olleet eristyksissä Hangossa. He tiesivät ihan hyvin, missä mentiin.

Minä en ollut tajunnut, missä he menivät huolimatta puheluista ja viesteistä ja iltaisista juttutuokioista messengerissä. He olivat olleet yhdessä koko kesän. He olivat seikkailleet ja heille oli tapahtunut asioita, joista he eivät olleet kertoneet. Tunsin itseni kauhean ulkopuoliseksi ja minulle tuli ilkeä tunne, että he syyttivät minua siitä, että Danni puuttui nyt joukosta. Ihan kuin minä en olisi ollut se, joka ikävöi häntä eniten.

Olin luullut olevani osa porukkaa, mutta ilman Dannia en tuntenut enää kuuluvani siihen. Kyllästyin jo ensimmäisenä päivänä siihen, miten toisten tyttöjen puhe katkesi, kun liityin seuraan, ja sain juttuseuraa Elsistä vain, kun meillä oli yhteinen kurssi, jolle muut eivät tulleet. En olisi ikinä uskonut, että tuntisin itseni koulukiusatuksi lukion ensimmäisenä päivänä, yhdeksän hauskan kouluvuoden jälkeen. Vaikka eivät he tietenkään kiusanneet, sinänsä, he vain osoittivat käytöksellään saman, minkä minäkin tunsin. Me olimme kasvaneet erillemme kesän aikana.

Jos ensimmäinen koulupäivä olikin ollut karmea ja surullinen, toinen oli parempi. Menin sinne päättäneenä vastata entisille parhaille ystävilleni vain, jos he puhuttelisivat minua ensin, olihan minulla siellä muitakin kavereita, käytännöllisesti katsoen kaikki vanhan koulun ysiluokkalaiset. Kolmantena päivänä olin jo unohtanut heidät, sillä olin saanut uuden ystävän. Annimaija oli muuttanut kylille kesän aikana ja epäilemättä vienyt yhden paikan jonossa, jota Vesku oli yrittänyt kaikin konstein lyhennellä ja ohitella Dannin takia. Olin iloinen, ettei hän ollut onnistunut ohittamaan Annimaijaa. Tai no, en oikeastaan ollut, ainakaan silloin vielä, olisin ennemmin halunnut Dannin. Parin viikon kuluttua en ollut enää ihan varma. Annimaija ja minä, me ymmärsimme toisiamme puolesta sanasta. Olin mennyt juttelemaan hänen kanssaan heti, kun olin kuullut, että hän harrasti ratsastusta. Muuten siihen olisi voinut mennäkin joitakin päiviä, ehkä jopa viikkoja niin, että kiitos vaan uusien opettajien, jotka pistivät meidät kaikki esittäytymään niin monta kertaa, että ne typerät löpinät osasi jo ulkoa. Useimpien kohdalla ne oli osannut ulkoa jo valmiiksi ennen kuin he avasivat suunsa.

Uusia, vieraita oppilaita ei ollut tullut monta, eikä Annimaija ollut heidän joukostaan mitenkään pistänyt silmään. Hän oli pukeutunut melkein korostetun tavallisesti, farkkuihin ja huppariin, ja hänen hiuksensa olivat ponnarilla, mutta hänellä oli sievät, pienet kasvot ja hyvä huumorintaju.
- Sano Anniksi vaan, niin kaikki sanoo, hän oli esittäytynyt minulle. Opettajat eivät ihan heti oppineet sitä, vaan he sanoivat sinnikkäästi Annimaija, kuten papereissa luki, ja se risoi kaikista eniten entistä luokkakaveriani Kaisamaijaa. Hänellä oli vielä näin lukiossakin koulun runsaimmat ryntäät, mutta joka luojan kiitos ei enää ollut blondeerannut hiuksiaan vaan näytti vähän enemmän normaalilta ihmiseltä. Se, että jonkun muunkin nimi oli Maija yhteen kirjoitettuna, näytti hänen mielestään olevan henkilökohtainen loukkaus, vaikkei Anni sitä käyttänytkään, vaan opettajat, ja hän tuhahteli suureen ääneen aina sen kuullessaan. Niinpä sekin yhdisti Annia ja minua, kumpikin meistä tunsi suurta vastenmielisyyttä Kaisamaijaa kohtaan.

Anni kävi tunneilla ja edellisessä ratsastuskoulussaan hän oli kilpaillutkin. Jo parina kesänä hän oli ollut mukana tuntiratsastajien mestaruuskilpailuissa, mikä tapahtuma oli aina Dannin ja minun mielestä kuulostanut äärettömän hauskalta. Että sai käydä ratsastuskoulussa ja siltikin päästä kilpailemaan. Hän oli suurin toivein muuttanut näin maalle, ajatellen, että ehkäpä se merkitsisi oman hevosen saamista. Hänen vanhempansa olivat eri mieltä. Annin tuli nyt keskittyä lukioon ja hevosta voitaisiin miettiä, kun hän olisi päässyt ylioppilaaksi. Tunneilla hän sentään sai käydä edelleen, ja kävi hän meilläkin ratsastamassa. Pidin hänestä kovasti ja vielä tuplasti iloitsin hänen olemassaolostaan, kun Danni raahasi yhtenä viikonloppuna Tammisaaresta käymään uuden ystävänsä Unan. Olisi ollut ankeaa, jos vain hänellä olisi ollut uusi ystävä.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   10.1.10 17:34:17

Anni <3

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   10.1.10 17:58:45

Jee Alissa! :):) Kiva yllätys ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.10 18:46:03

Tölkki, mitä tarkoitat?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.1.10 19:52:57

:)

iltapalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.10 22:51:09

Des meni kai jo nukkumaan, niin että voi x)
--------------
Joka tapauksessa Annille minä soitin Veskun lähdettyä töihin. Olin noudattanut hänen neuvoaan ja asettunut parhaalle sohvalle katsomaan Indiana Jonesia. Merlinin naama menisi happamaksi, kun hän huomaisi minun vallanneen hänen lempipaikkansa, enkä minä oikeasti tuntenut oloani siinä ihan kotoisaksi, kun se tuoksui hänen hajuvedelleen, mutta en välittänyt. Minua ei huvittanut tänään olla mielin kielin kenellekään.
- Mä en tule kouluun tänään, sanoin, kun Anni vastasi.
- Eikö teillä ole aurattu? hän tirskahti. – Meilläkään ei ole ja mutsi on noussut jo tunti sitten etsimään niitä laatikoita, joita me ei kesällä jaksettu purkaa ja joissa on meidän talvisaappaat sun muut.
- En mä tiedä, onko. Ei kai, jos ei teilläkään.
- Oletko sä kipeä? Anni kysyi kuulostaen äkkiä ihanan huolestuneelta.
- Arska jätti mut ja mä en ole saanut nukuttua koko yönä, sanoin luottamuksellisen matalalla äänellä.
- Voi ei!

Annin myötätuntoinen ääni sai minut taas itkemään ja minun piti vetää henkeä monta kertaa, sillä en minä hänen korvaansa halunnut parkua enkä nyyhkiä.
- Mä vaan ajattelin, aloitin, enkä oikein tiennyt, mitä olin ajatellut. Eihän hän asialle mitään voisi.
- Hei, tehdään jotain kivaa, että sä piristyt! Anni sanoi äkkiä innokkaasti. – Tule meille. Ei nyt heti, mutta puoli yhdeksän jälkeen, kun porukat on lähteny töihin.
- Tarjoudutko sä lintsaamaan mun takia? kysyin epäuskoisena. Anni otti koulun kauhean tosissaan, sillä hän tosiaan halusi sen hevosen ylioppilaslahjaksi.
- Musta tuntuu, että mulla on vähän kuumetta, hän sanoi ja köhi pari kertaa. Se oli onneton esitys, mutta se sai minut nauramaan. Tietysti menisin. Ei ollut järkeä kutsua Annia meille, kun Merlin oli jaloissa, eikä hänellä sitä paitsi ollut muuta kulkuvälinettä kuin polkupyörä.
- Joo. Mä tulen, innostuin ja tunsin itseni hurjaksi, vaikken oikeastaan ollut tekemässä mitään hurjaa. Olihan minulla holhoojani lupa jättää menemättä kouluun.

Puhelu sai minut piristymään sen verran, että kävin herättämässä kaksoset ja käskin heidän juosta yläkertaan herättämään Jerryn ja tein kaikille kolmelle kaakaota ja paahdoin leipää. Sanoin, ettei minulla ollut kiire kouluun vielä; että ensimmäiset tunnit oli peruttu, koska opettaja oli sairastunut. Arskasta puhumisen ajatteleminenkin sai kyyneleet silmiini, enkä halunnut, että he järkyttyisivät. He nielivät sen tietystikin ja kiirehtivät koulutaksiin. Kun he olivat häipyneet, pukeuduin itse ja menin tutkimaan ulkomaailman tilanteen. Ikkunasta olin jo nähnyt, että lumentulo oli lakannut, mutta totuus oli melkeinpä, että lumi oli myös kadonnut saman tien. Moponi seisoi märkänä portaiden vieressä ja toisella puolen seisoi Nooran auto. Päätin hetken mielijohteesta käydä tallilla, ennen kuin lähtisin.

Noora ei ollut kovin vanha, mutta tietystikin ihan aikuinen jo. Siitä huolimatta hän oli kauhean mukava, ja koska hän oli oikein koulunkäynyt hevosenhoitaja, olin kinunnut häntä kertomaan minulle kaiken, mitä oli siellä oppinut. Jessi ja Veskuhan eivät koskaan olleet opiskelleet mitään hevosiin liittyvää, paitsi tietysti ratsastusta, mutta sitä ei kai voinut sanoa opiskeluksi? Mietin, saattoiko nykyään enää olla pätevä missään asiassa, mistä ei ollut käynyt koulua. Noora nyt oli kuitenkin koulunsa käynyt, joskaan ei Ypäjällä, missä Arska oli, vaan Harjussa ja tallin ovella olin jo pyörtämässä takaisin, kun Arskan muistaminen vei hengittämiskykyni.
- No mitäs sä siinä, eikö sun pitäisi olla koulussa? kysyi Noora, joka tuli juuri ison tallin ovesta ulos Daisyn kanssa. Hän oli ruvennut ratsastamaan sillä säännöllisesti niin, ettei se ollut vain Dannin viikonloppukäyntien varassa. Jossain vaiheessa, kun Mia alkaisi olla kunnolla kantavana, minä kai saisin sen nimikokseni, tietysti edellyttäen, ettei Vesku lopultakin onnistuisi taistelussaan tuulimyllyjä vastaan ja saisi Dannille paikkaa meidän koulussa. Millä minä sitten ratsastaisin, se jäisi nähtäväksi.
- Mulla on vapaapäivä, sanoin lyhyesti. – Menen Annin luo.
- Vapaata keskellä viikkoa? Mielenkiintoista, Noora sanoi ja kohotteli kulmakarvojaan sen näköisenä, ettei uskonut sanaakaan.
- Mä menen Annille suremaan, koska Arska jätti mut, enkä mä lintsaa, Vesku antoi luvan, sanoin ja ääneni särkyi taas.

- Voi lapsi parkaa, sanoi Noora mietittyään selvästi hetken aikaa. – Kuule, kyllä se menee ohi. Etkö sä ollut ihan liian nuori seurustelemaan muutenkin?
- Mä olen kuustoista tässä kuussa! huudahdin.
- Niin niin. Mä olen 23, enkä ole vakituisessa suhteessa. Sinkkuna on kuule oikeastaan hyvä olla, Noora sanoi ja hymyili minulle lohduttavasti. Ehkä jossain vaiheessa sen hymyn muistosta olisikin lohtua – ehkä sitten, kun olisin itse 23-vuotias – mutta ei nyt.
- Ketkä kaikki sä aiot ratsastaa? Jos me tullaan Annin kanssa päivemmällä? kysyin tavoitellen asiallista sävyä, vaikka nenäni oli tukossa niin, että ääneni kuulosti puuroiselta.
- Vesku oli jättänyt lapun että jos Djangon. Klaudia kai tulee tänään liikuttamaan Hallen. Mian, Mustin ja Sapnyn mä tietysti jätän, vai pitäisikö mun joku niistäkin ratsastaa? Noora kysyi katsoen minua vilpittömästi. Se oli tavallaan aika mukavaa. Hän oli kahdeksan vuotta vanhempi, koulutettu ihminen, ja kysyi minulta, mitä tekisi. Melkein olisin voinut olla kartanon ainoa tytär.
- Jätä meille Mia ja Sapny, jos me tullaan Annin kanssa iltapäivällä, ehdotin. – Jerry voi ratsastaa Mustin.
- Sopiiko se Jerrylle?
- No ihan sama, sanoin ärtyisästi. Jos Jerryä huvittaisi enemmän ratsastaa Sapnylla kuin Mustilla niin minkä minä sille voin? Anni rakastaisi ratsastaa Mustillakin. Sillä etenkin. Hän oli kertonut, että hänellä oli ollut sen kuva sänkynsä yläpuolella, kun hän oli ollut pieni. – Ei kun ratsasta kaikki, sanoin äkkiä. Niinkin mieluisa velvollisuus kuin ratsastaminen ja kotiin paluu niin ajoissa, että ehtisi sen mukavasti tehdä, tuntui äkkiä liialta. – Niin paljon kuin jaksat. Ainakin Mia.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.1.10 22:56:57

Alissa on tällä hetkellä ko yks tuuliviiri, mutta ymmärtäähän sen. Kiitos tästä, nyt tää painelee nukkumaan :). Hyvää yötä

Päivämäärä:   10.1.10 23:44:17

Sennnu, se vaikutti kivalta + la olin töissä yhen Annin kanssa =D (joka kanssa vaikutti kivalta)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.1.10 23:47:25

No mä rupesin surffaamaan sun Anni-kavereita ja löysin yhden PPn kaverin, jonka on jo ikuisuuden ajan pitäny tulla ridaamaan :D

Päivämäärä:   11.1.10 00:02:17

Ei mulla ole kuin yksi Anni-kaveri? =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.1.10 13:50:17

Pitäkäähän mulle peukkuja, meen työhaastatteluun!
------------
Anni asui niin lähellä koulua, että minun piti kiertää lenkki, etten ajaisi koulun ohi ja jäisi kiinni lintsaamisesta. Tuskin opettajat ehtisivät vilkuilla ikkunoista opettaessaan, mutta luokkakaverit voisivat tunnistaa minut ja möläyttää jotain. Varmuuden vuoksi vielä soitin Annille, ennen kuin menin kilkuttamaan ovikelloa, että hän varmasti oli jo yksin.
- Tule sisään vaan! hän sanoi iloisesti ja tuli avaamaan oven. – Mä laitoin saunan lämpiämään ja sä saat värjätä mun hiukset!
- Ai semmostako me tehdään?
- Joo. Kai sulle sopii?
- Tietty, sanoin ja kohautin olkapäitäni. Itse asiassa ajatus lämpimästä saunasta ajomatkan jälkeen oli houkutteleva.
- Ja mitä se paskiainen oikein sanoi?
- Ei Arska ole paskiainen, vastustin tulisesti. – Se olisi ajanut meille sanomaan sen mulle henkilökohtaisesti, mutta se keli eilen… se on löytänyt jonkun toisen sieltä.
- Se paskiainen, toisti Anni, ja sain toistaa hänelle käymämme keskustelun sanatarkasti. Anni ei ollut tavannut Arskaa, joten hänen oli helppo sanoa yhtä ja toista, mihin minun piti keksiä puolusteluja. Loppujenlopuksihan poika ei ollut tehnyt mitään pahaa.
- Paitsi särkenyt sun sydämen!
- Ei se nyt ihan murusina ole, huokaisin ja totesin, että se oli totta. Kivisti kyllä vielä, mutta arvelin, että jäisin henkiin. – Ja nyt mä en halua enää puhua siitä.
- Okei, mennään saunaan, Anni suostui.

Tunnin kuluttua Annin hiukset olivat vähän syvemmän ruskeat, mutta vain hiukan, ja me olimme päättäneet käyttää aamupäivän opettelemalla kaikki englannin epäsäännölliset verbit kirjan takaa. Se tuntui jotenkin sopivalta touhulta, kun kerran lintsasi, ja kahdestaan se oli yllättävän hauskaa. Me keksimme järjettömiä muistisääntöjä ja nauroimme niille niin, että talo raikui. Anni neuloi samalla niin, että puikot kilisivät, ja kun vähän aikaa olin katsonut sitä, hän lainasi minullekin parin sekä kerän lankaa.
- Mitä sä aiot tehdä? hän kysyi uteliaana.
- Mä alotan ehkä pannulapusta, sanoin. Minulla oli niin paljon tekemistä muistellessani, miten niitä tikkuja piti pidellä, että pannulappukin saattoi olla vähän haasteellinen tavoite. Päätin silti opetella. Se, mitä Annin puikoissa roikkui, näytti niin suloisen pehmeältä, että minäkin halusin osata.

Puoliltapäivin meille tuli nälkä ja teimme voileipiä. Iltapäivän löhösimme katsellen Annin vanhoja kisavideoita ja puhellen hevosista ja ratsastuksesta. Hän oli vähän pettynyt ratsastuskouluun, jossa nykyään kävi, mutta hän olikin valinnut sen vain, koska se oli lähin.
- Sä voisit ruveta käymään meillä ja Vesku voisi valmentaa sua, ehdotin.
- Kunpa voisinkin, mutta se valmentaa huippuratsukoita, ei pidä tunteja lukion ekaluokkalaisille, Anni sanoi haikeasti.
- Pitää se mulle, ja nuoremmillekin, virnistin.
- Teitä ei lasketa, kai se nyt lapsiaan opettaa.
- No siinä sä menet joukossa mukana. Mä voin kysyä siltä.
- Mun pitää ensin kysyä, saanko mä rahaa siihen.

Ajattelin, että jos Vesku aikoisi ottaa Annilta rahaa siitä, että hän kävisi meillä ratsastamassa, polkisin hänen turvakärkikenkänsä tohjoksi, mutta en ehtinyt sanoa sitä, kun sain loistoidean.
- Anni, mä tiedän! sanoin ja kömmin innoissani polvilleni.
- Kerro, hän sanoi toiveikkaasti.
- Sä voit ostaa jonkun meidän varsoista! Se on sitten jo ratsastusiässä, kun sä pääset ylioppilaaksi!
Annin harmaat silmät levisivät suuriksi ja ihmetteleviksi, ja ihastunut ilme levisi hänen kasvoilleen.
- Ja mä saisin hoitaa sitä pienestä pitäen, hän sanoi.
- Niin, ja opettaa juttuja! Miten on, haluaisitko sä Moskovan? Vaikka Vesku taitaa kyllä haluta pitää sen itse. Mutta ens kesänä tulee neljä varsaa, jos kaikki menee hyvin, siis.

Se oli seitsemän kertaa kiehtovampi puheenaihe kuin englannin epäsäännölliset verbit ja hylkäsimme television siirtyäksemme tietokoneelle. Näytin hänelle kaiken, mitä tiesin sukulinjoista, joita Vesku oli nähnyt hyväksi käyttää ja selitin miksi, ja siinä olikin selittämistä. Tiesin ne asiat ihan tarkkaan, sillä ne kiehtoivat minua. Vesku oli selvittänyt niitä minulle jonkin verran, mutta jotenkin minusta tuntui, että olin aina ymmärtänyt ne. Ehkä olin jotenkin imenyt ne Mustaojan ilmasta. Anni paiskasi kuitenkin lopulta koneen kannen kiinni.
- Nyt ei puhuta enempää varsoista.
- Miksei? kysyin ihmeissäni.
- Mä en halua innostua yhtään enempää, ennen kuin mä kuulen, mitä mun vanhemmat sanoo. Ne todennäköisesti ei tule suostumaan ja sitten mä olen pettynyt ja surullinen. Innostutaan jostain muusta.
- Mistä muusta? kysyin epäillen, sillä en voinut keksiä, mistä muusta ihminen voisi innostua varsa-ajatuksen jälkeen. Olin jo ehtinyt ruveta miettimään, että jospa minäkin saisin yhden varsan itselleni. Voisimme sitten yhdessä Annin kanssa laitella pikkuisiamme.
- Luuletko sä, että sä pääsisit mun kanssa jonnekin vaikka viikonloppuleirille. Tai vaellukselle? Anni ehdotti.
- Se ois niin kivaa! Mä en ole koskaan ollu missään tommosessa! innostuin.

Lähtiessäni myöhään iltapäivällä kotiin, pääni kihisi suunnitelmia ja olin yllättynyt, kun tajusin, etten ollut ajatellut Arskaa koko päivänä sitten aamun. Anni oli pitänyt siitä huolen, joka tieten tai hyvällä onnella. Päivä oli siis hyvin käytetty.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   11.1.10 14:36:56

voi, mä voisin haluu kans tollasen päivän!

ja bd!

Päivämäärä:   11.1.10 15:14:06

Peukkuja täält. :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   11.1.10 15:56:29

Onnea!

Anni vaikutraa kivalta :D Se on jotenki ihn ku mun kaveri kouluunsuhtautumisineen ja neulomistaitoineen. Apua, typoilen - anteeksi pyhästi, hankala näppäimistö ja turvonnut, tsipumaton etusormi... ja ei kun koneelle vaan! Piti päästä lukemaan ja täällähän aiträ ihanaa luettsvaa oli! Mun kommentti sen sijaan on aika kammottavaa luettavaa typoineen päivineen, en jaksa korjata :D

Päivämäärä:   11.1.10 18:55:28

Iltapalaa :)

Päivämäärä:   11.1.10 20:33:37

Mie joudun näköjään menemään tyhjin vatsoin nukkumaan...? :'<

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.1.10 20:49:50

Voi voi, ankeeta!
-----------
3. Armi
Danni tuli perjantaina tavalliseen tapaan, mutta tavallista huonotuulisempana. Vesku oli napannut hänet mukaansa asemalta ja molemmilla oli kulmakarvat hyvin samalla tavalla rypyssä, kun he astuivat sisään.
- Alissa, tule, Danni komensi ja kiskoi minut yläkertaan saman tien, jättäen ison kassinsa portaiden alle.
- Oletteko te riidelleet koko matkan? kysyin.
- Ei me riidelty, Danni väitti heittäytyen yksityisen olohuoneemme sohvalle ja avaten telkkarin.
- Siltä te näytitte.
- No ei, usko nyt. Me vaan keskusteltiin vakavasti.
- Mistä?
- Mä olen niin kyllästyny Tammisaareen, Danni voihkaisi ja minä heittäydyin toiselle sohvalle.

- Mä luulin, että sä viihdyt siellä, sanoin ja asetuin hyvään kuunteluasentoon.
- Olihan se kivaa alkuun, Danni puuskahti. – Mutta hitto vie. Mä en jaksa enää. Marraskuu ja kaikki.
- Marraskuuko sua vaan vaivaa? kysyin uteliaana.
- No se, ja sitten meidän luokalla on pelkkiä idiootteja. Ja mä tulen hulluksi siinä Jessin komerossa!
- Se näytti vähän ahtaalta kahdelle, myönsin.
- Niin – mä en kehtaa edes kutsua sinne ketään, kun se on niin pieni!
- Ja miksi kaikista tuli yhtäkkiä idiootteja? Tuliko Unastakin? kysyin uteliaana.
- Una alkoi seurustella ja on nyt ihan typerä, mutta kyllä mä luulen, että suurin syy siihen on marraskuu, Danni paljasti ja näin äkkiä huvittuneen pilkahduksen hänen silmissään. Hän saattoi olla mahdoton, mutta yleensä hän tiesi sen itsekin ja hänen mahdottomuutensa taisi olla ihan tietoista. Siitä huolimatta, että Anni oli olemassa, olin kaivannut häntä kauheasti.
- Muutatko sä nyt sitten takaisin kotiin? kysyin innokkaasti.
- Jos Vesku saa mut ujutettua kouluun. Se lupasi yrittää, Danni sanoi tyytyväisenä ja nousi istumaan. – Tai sitten mä lopetan koulun ja alan hoitaa tallia. Mitä tänne kuuluu?

Epäröin sekunnin ja kerroin hänelle Arskasta. Oli tuntunut vaikealta kertoa siitä puhelimessa tai mesessä, joten en ollut kertonut ja nyt Danni näytti kauhistuneelta.
- Mikset sä ole sanonu mitään? Mistä lähtien sulla on ollut salaisuuksia multa?
- Mä kerroin nyt, sanoin. – Sä et ollu täällä.
- Miksi se teki sen? Kyllästyikö se siihen, ettet sä suostunut menemään sänkyyn. Vai suostuitko? Senkö takia? Lainaa mopoa, mä ajan Ypäjälle ja ruunaan sen, Danni lateli tuohtuen sana sanalta.
- Et saa mun mopoa. Se on rakastunut johonkin toiseen. Ei se sille mitään voi, etkä sä sotkeudu tähän! kielsin jyrkästi.
- Se ei saa olla niin hävytön, että menee rakastumaan johonkuhun muuhun kuin suhun!
- Se on tapahtunut jo. Anna olla. Mä en halua puhua siitä.

Danni mietti hetken ja kallisti päätään.
- Okei, jos sä haluat. Oli se kuitenkin vähän tylsä.
- Ei ollut!
- Missä kunnossa meidän kenttä on? Onko kukaan ratsastanu Daisylla?
- Noora on liikuttanut sen joka päivä ja kenttä on ihan okei. Mennäänkö?
- Mennään, hitto vie!
- Etkö sä ole päässyt ratsastamaan?
- En keskiviikon jälkeen. Suvilla oli vapaapäivä, eikä Jessi anna mun mennä Irkulla.
- Vieläkään? Onko se vielä mahdoton? kysyin huolissani, sillä se, mitä Danni oli kertonut Irkusta – ja mitä Jessi ei ollut kieltänyt – oli ollut huolestuttavaa. Se oli kuulemma ruvennut häijyksi ihmisille ja mahdottomaksi ratsastaa, ja siksi Jessi oli muuttanut sen pois ratsastuskoululta jo monta viikkoa sitten. Hän oli varma, että kaikki Irkun pahat tavat johtuivat tallin rauhattomuudesta.
- Hanski opettaa sitä ajolle, sillä ei tehdä nyt muuta.
- Kärryhevonen, sanoin ihastuksissani.
- Niin, sitä ei ollenkaan näytä häiritsevän kiskoa mitään rämisevää. Olisit nähnyt, kun Hanski pisti reen sen perään. Se kiskoi sitä pikku lenkin ja oli läpimärkä!
- Ilman lunta?
- No ilman niin, vastahan se satoi. Voimaharjoittelua, Hanski sanoi. Mutta nyt mä meen vaihtamaan ridahousut, vaihda säkin ja mennään! Onko meillä viikonloppusuunnitelmia?
- Mulla ei ole, sanoin, vaikka minulla olikin. Anni tulisi huomenna meille ja tekisimme mainoksia pikkujouluihin. Heljä tulisi myös, sillä vaikka hän ei ollut päässytkään taidelukioon, hän oli hyvä piirtämään. Danni ei voinut olla kovin kiinnostunut meidän koulun juhlista, hänen kysymyksensä oli tarkoittanut varmaankin, että mitä Meri ja Emma tekisivät.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.1.10 21:34:09

Danni on kyllä sitten yks tuuliviiri, mutta jotain siinä on, ku se pistää ajattelemaan. Lisää iltapalaa?

Päivämäärä:   11.1.10 23:02:31

miullekki kelpais santsipala :D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   11.1.10 23:58:49

joo tänne kans, paluu arkeen on raskas :(

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   12.1.10 00:09:33

Joku oli tonne kommentoinutkin aiemmin, että Sennu osaa todella hyvin kertoa tarinaa monipuolisesti eri kertojien näkökulmasta - täysin pitää paikkaansa! Tulee jokaisen persoonaa hyvin esille, saa sitten selvyyksiä siitäkin miksi kukakin käyttäytyy miten käyttäytyykin ;)

Ja täällä on yllättävän moni Veskua vastaan, mun mielestä taas Jessi on käyttäytynyt tosi kohtuuttomasti ja oudosti. Vesku enemmänkin tyytyy osaansa, siltä musta on vaikuttanut.

Oon lukenut silloin aikoinaan tätä säännöllisesti (kun koko homma alkoi, voi niitä aikoja :D). Sitten mulla tuli järkyttävän pitkä tauko, ja kun jatkoin lukemista, oli jo Danni syntynyt. Silloin jatkoin taas säännöllisemmin, kunnes tuli VIELÄ järkyttävämpi tauko ja aloin lukemaan vasta nyt (kun Danni seurusteli Ossin kanssa) - herrajumala. Monet, monet vuodet jääneet välistä :D

Edelleen kuitenkin yhtä hyvää tekstiä kuin aiemmin, ja mun mielestä on ihan hyväkin, että Sennu on säätänyt Jessin ja Veskun suhteesta hieman hankalamman, sitähän monet avioliitot ovat. Eikä se tarkoita, etteikö pienen ("pienen"?) hajuraon jälkeen ne palaisi onnellisina yhteen :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.1.10 00:23:42

Ai, miten sitä aina jaksaa ilahtua ja yllättyä, kun joku jaksaa runoilla noin oikein monen rivin palautteen! (Puhumattakaan sitten vielä siitä, että positiivisen!)
-------------
Me lähdimme maastoon, vaikka olikin jo käytännöllisesti katsoen pimeää, tai lenkille, joka kiersi ihan lähimetsässä. Meillä oli niin paljon puhuttavaa, että oli joka tapauksessa paras vaihtoehto laittaa otsalamput kypärien päälle, ratsastaa rinnakkain ja pälistä. Jerry ja kaksoset olivat ratsastaneet jo päivemmällä, joten heistä ei ollut huolta ja Vesku oli sanonut menevänsä tekemään ruokaostokset viikonlopuksi ja asioille. Jerry oli tarjoutunut ratsastamaan Vallonilla, mutta Vesku oli nauranut hänelle haudantakaisella äänellä, joka tarkoitti, että Jerry oli ehdottanut jotain, mikä tapahtuisi korkeintaan elokuvissa, ja niinpä poika oli jäänyt kentälle Djangon kanssa. Minua hiukan risoi, että Jerrystä oli tullut se, joka oli Veskun kilpahevosten ykkösratsastaja, mutta ei siitä päässyt yli eikä ympäri, että hän oli sopivin siihen hommaan. Hän oli häikäisevän hyvä.

- Ihan kuin poikien olisi helpompi oppia ratsastusta kuin tyttöjen, sanoin Dannille, ja hän tiesi heti, mistä puhuin.
- Se johtuu siitä, että ne on niin putkiaivosia, hän sanoi. Minä olin eri mieltä, sillä olin tosiaankin ajatellut asiaa. Siinä oli jotain muutakin. Meitä Dannin kanssa oli opetettu vähintäänkin yhtä paljon kuin Jerryä, oikeastaan monta vuotta enemmänkin, ja ratsastus ei ollut putkiaivojen hommaa. Siinä piti muistaa ja osata niin monta asiaa yhdellä kertaa.
- Ei johdu. Se on jotain muuta. Kysytään Hannalta, kun nähdään se. Mihin asioille Vesku meni?
- Ei se kertonut mulle, sanoi vaan, että se käy jossain ja pitää pari viikkoa lomaa.
- Ja täh? Mikä vuodenaika tää on pitää lomaa? Meneekö se varaamaan jonkun matkan ja häipyy etelään?
- No mä ajattelin, että se käy rakentamassa mulle omin käsin pulpetin teidän luokkaan, mutta ehkä se olisi vähän liikaa. Ei se sanonut muuta, kuin että on lomalla, Danni nauroi.
- Ja koska Jessi lomailee?

Meni hyvän aikaa.
- En mä tiedä, onko sillä lomaa enää koskaan. Ehkä sitten, kun sen komennus Tammisaaressa loppuu, Danni sanoi.
- Maaliskuussa?
- Niin. Ellei se sitten mene suoraan seuraavaan paikkaan. Kuule, mä voisin ruveta erikoislääkäriksi vaikka heti. Ainakin mä tiedän tasan tarkkaan, mitä niiden erikoistumisohjelmaan kuuluu.
- Kai se muuttaa sitten takaisin kotiin? Niinhän se ainakin sanoi, että Tammisaari on kaukaisin komennus, mitä se voi saada, sanoin vähän kaihoisasti. Minulla oli ikävä niitä hyviä aikoja, kun olimme olleet oikea perhe.
- Kai se, Danni sanoi epämääräisesti.
- Millasta siellä uudella tallilla oikein on?

Tietysti olin kuullut siitä vaikka mitä, olihan Irkku ollut siellä jo kauan, ja Danni ja Jessi olivat käyneet siellä jo ennen sen muuttoa. Itse en kuitenkaan ollut paikkaa nähnyt. En ollut käynyt Tammisaaressa viikkokausiin. Ei ollut ollut syytä, kun Danni tuli aina viikonlopuiksi kotiin ja Jessi kävi vapaapäivinään. Uusi talli oli ravitalli, jossa ei ollut muita ratsuja kuin Irkku ja Jessin työkaverin, joka oli omistajan sisar, hevoset.
- Siellä on Monika, sanoi Danni ja hypähti piristyen satulassaan.
- Niin, se tallityttö? Olin kuullut nimen aiemminkin. Oliko Danni ystävystynyt hänen kanssaan? Oliko siinä uusi Una?
- Se on ihan mahdoton! Se on niin mahdoton, että mä melkein tykkään siitä! Danni sanoi innoissaan.
- Nyt mä en ymmärrä.
- Se on typeryyden huippu! Voi vitsi, kun vaan tapaisit sen! Sen saa hiiltymään kahdella sanalla ja sitten se tekee jotain ihan hullua!

Danni alkoi naureskella itsekseen, mutta sai hän jonkin ajan kuluttua jatkettua.
- Sun pitäisi nähdä se. Tuu ens viikonloppuna katsomaan! En mä edes osaa kuvailla. Se näyttää kuvittelevan, että mä olen sen poikaystävän kimpussa. Musta on ihana kiusata sitä!
- Kuka sen poikaystävä sitten on?
- No se Hanski, se omistaja.
- Mutta eikö se ole ikivanha?
- On on! Siinähän se hulluus onkin! Se on melkein yhtä vanha kuin Jessi ja Vesku! Tulekin hei käymään niin pannaan se oikeen kihisemään!
- Olisi jo aika, tuumasin.
- Hienoa, sanoi Danni tyytyväisenä. – Jessillä on perjantai ja lauantai vapaata niin, että se tulee tänne ja me voidaan olla siellä kahdestaan. Ihan kuin kesällä Hangossa!

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   12.1.10 00:57:34

oijoij<3 jatkoaa. :)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   12.1.10 01:16:41

Ihanaa, kun oli parin päivän lomailun jälkeen näin monta uutta pätkää! Ja mä kyllä edelleen tykkään Alissasta, siinä on tosiaan jotain samaa, ku siinä nuoressa Jessissä, josta mä vielä tykkäsin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.1.10 16:45:03

Vesku tuli vasta seitsemän maissa, kun olimme jo kaikki sisällä ja olin jo alkanut miettiä, että pitäisikö minun soittaa hänelle ja varmistaa, ettei hän ollut ajanut kolaria. Moitin itseäni kanaemoksi, mutta en voinut huolehtimatta, olihan hän käytännöllisesti katsoen ainoa vanhempamme tällä hetkellä. Onneksi hän tuli, leväytti oven rehvakkaasti auki ja huusi meidät hakemaan ruokakassit. Jerry ja minä menimme, ja kun komensin, Merlinkin tuli auttamaan niiden purkamisessa Veskun palatessa autolle hakemaan lisää. Oli ihan oikeasti järkyttävää, miten paljon meillä meni ruokaa. Annin äiti saattoi tehdä viikonloppuostokset ja ne mahtuivat yhteen ainoaan muovikassiin, mutta heitä toisaalta olikin vain kolme, ja Annin isä oli pieni ja laiha mies, jonka en voinut kuvitella syövän neljäsosaakaan niistä annoksista, joita Jerry esimerkiksi veti.

- Tulkaas katsomaan, sanoi Vesku hyväntuulisesti, kun olimme saaneet sapuskat kaappeihin ja haki lasiverannan pöydältä isonpuoleisen pahvilaatikon.
- Mitä sä olet tuonut? kaksoset kimittivät, sillä Veskun ääni paljasti, että siellä oli jotain ihan erityistä. Kokoonnuimme kaikki keittiön ja olohuoneen väliovelle, sillä siihen hän laski laatikon, lattialle, ja avasi teipin, joka piti laatikkoa suljettuna. Silloin tajusin, että siinä oli reikiä. Ilmareikiä.

Sisällä oli koiranpentu ja Vesku vaiensi yhdellä kädenliikkeellä kaksosten ihastuneet vinkaisut.
- Älkää säikyttäkö sitä nyt heti alkuun. Antakaa sen vähän ensin tottua.
Pentu oli iso ja tumma, mustan ja ruskean kirjava.
- Se on ihan kuin Maru! Tuleeko siitä saman näköinen? kysyi Danni ihastuksissaan. Se koira oli ilostuttanut lapsuuttamme suunnattomasti, kunnes Jutta oli löytänyt siltä kasvaimen ja se oli pitänyt lopettaa viitisen vuotta sitten. Kaksosetkin muistivat sen ja romahtivat lattialle istumaan niin, että pentu havaitsi heidät ensimmäisenä ja meni tekemään tuttavuutta.
- Ei mitään aavistusta, kukaan ei tiennyt, mikä sekotus Maru oli, Vesku naurahti, enkä ollut moneen viikkoon, ehkä kuukauteen, nähnyt häntä niin iloisena.
- No mikäs tää on?
- Sen äiti on tanskandoggi ja epäillään, että sen isä olisi vinttikoira, mutta tosta värityksestä ei oikein tiedä, Vesku empi.
- Siitä tulee kam-mot-ta-van iso, kuiskasi Danni kunnioittavasti ja siltähän se näytti jo nyt. – Mistä sä sait sen?
- Mun työkaverilta. Sen nimi on Armi, koska se on niin kaunis.

Merlin yksin seisoi kauempana eikä sanonut mitään, kun me muut yritimme saada pennun huomiota, kunnes se kirjaimellisesti nukahti kesken askeleen ja lösähti lattialle. Vesku levitti sille sanomalehteä eteiseen ja täytti ruoka- ja juomakupit keittiön nurkkaan, ja Jerryn piti muistuttaa häntä iltatallista.
- Tulkaa auttamaan, niin selvitään nopeasti, hän sanoi ja me painuimme kaikki ulos paitsi kaksosia, jotka jäivät vahtimaan Armin nukkumista. Merlinkin tuli sen sijaan, että olisi jäänyt tekemään iltapalaa, kuten hän usein teki, ja sen jälkeen hän painui suoraan yläkertaan.
- Mikä tota tyyppiä vaivaa? Danni kysyi minulta vilkaisten hänen peräänsä. Hän oli ruvennut katsomaan Merliniä vähän karsaasti, ihan kuin minäkin, vaikkei hän ollut edes kotona katselemassa tämän lusmuilua. Kenelle muullekaan minä olisin voinut Merlinistä valittaa kuin hänelle? En ainakaan Jessille tai Veskulle, jotka kuvittelivat, että virolaisvahvistuksemme pyöritti taloa heidän työskennellessään.
- Ehkä se pelkää koiria, sanoin toiveikkaana.

Se saattoi olla totta. Merlin pysytteli yläkerrassa tai tallilla suurimman osan seuraavaa päivää, ja ratsasti ja siivosi karsinoita niin, etten ikinä ollut nähnyt häntä niin ahkerana. Se sopi hyvin. Heljä ja Anni tulivat yhdentoista maissa ja meidän mainosjulisteiden maalaamisemme näytti tuhoon tuomitulta ajatukselta heti, kun he näkivät Armin, joka oli jo kotiutunut. Sitä käytettiin ulkona valehtelematta kahdenkymmenen minuutin välein, milloin se ei nukkunut, ja kaksoset tuskin raaskivat ratsastamaan. Jerrykin soitti Liskon katsomaan uutta perheenjäsentä ja tämä tuli yöpymiskamppeet mukanaan. Me istuimme olohuoneessa kuin koululuokka retkellä ja leikitimme koiraa, kunnes se taas simahti ja Vesku ajoi meidät pois, että se sai nukkua. Silloin me tytöt kiipesimme yläkertaan tekemään sitä, mitä meidän oli pitänytkin tehdä, ja Jerry ja Lisko pitivät meille seuraa pelaten ja heitellen korneja ideoita mainosjulisteiksi. Me maalasimme ja piirsimme ja nauroimme, kunnes yläkerran olohuoneessamme ei päässyt enää kävelemään, kun puolimärkiä julisteita oli joka neliöllä.

Siinä vaiheessa Danni alkoi suunnitella Heljän kanssa iltamenoja ja minä ainakin aloin tuntea oloni vähän epämukavaksi. En tiedä, alkoiko Anni, hän virutti pensseleitä jugurttipurkissa ja hyräili hiljalleen.
- Haluatko sä ratsastaa? kysyin, sillä olisi hauskempaa mennä itse pois kuin antaa Dannin ja Heljän juttujen tehdä meistä ulkopuolisia.
- Mulla ei ole kamoja mukana. Mutta voidaanko me mennä katsomaan varsoja?
- No totta hitossa voidaan, ilahduin.

Kulutimme reilusti yli tunnin tallilla, ottaen pihatosta ensin Milfin ja sitten Moskovan sisälle talliin harjattavaksi ja juttelimme samalla vuolaasti varsoista ja niiden kasvatuksesta. Olimme liikuttavan yksimielisiä siitä, että meidän varsamme olivat maan fiksuimpia ja parhaiten kasvatettuja. Tosin Moskova oli saada hepulin, kun Vesku tuli Armin kanssa tallin ovelle. Se ei voinut ymmärtää, mikä musta olento oli, mutta varmasti se oli jotain vaarallista.
- Vesku, myydään joku meidän ensi kesän varsoista Annille, sanoin, kun Vesku oli pistänyt koiranpennun tyhjään karsinaan.
- Myytäväksihän ne tehdään, Vesku hymähti. – Mutta jos Kaoma saa tammavarsan, se pidetään itse.
- Mun vanhemmat ei ole vielä luvannu, Anni sanoi.
- Mitä ne sanoo? kysyin uteliaana.
- Mä en ole vielä puhunut niiden kanssa, hän tunnusti.
- Varsa ei ole hyvä ensimmäinen hevonen, sanoi Vesku ankarasti.
- Me autetaan, vakuutin. Tietenkin me auttaisimme. Voisimme kasvattaa sen yhtä hyväksi kuin nämäkin niin, että oikean ajan tullen Annin ei tarvitsisi kuin nousta satulaan ja alkaa ratsastaa.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   12.1.10 17:08:06

jatkoa, ja toivottavasti anni sais ostaa Mustaojalta vauvan itelleen<3

Päivämäärä:   12.1.10 17:28:08

Hih! Jessi varmaa pimahtaa tosta koirasta allkuun :D
Hauska nimi toi Armi :)
Oisko seuraavaan pätkään tulossa jotaa äksöniä? Draamaa? Joko Hanskin tallilla tai mustaojalla??? :))

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   12.1.10 17:36:57

Vooi voin kuvitella tollasen unisen koiranpennun ja kupsahtelee nurin väsymyksestä :D

^ Jos Jessi tosta pimahtaa (ainakaan huonolla tavalla) ni sillä on jotain pahasti vialla :D Toisaalta saattaahan se siinä mielessä suuttua kun sille ei oo puhuttu, niin kuin tossa vähän aikaa sitten oli joku juttu mutta kummiskin :)

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   12.1.10 17:48:06

^ joku osannu taas kirjottaa. hei :DD

Päivämäärä:   12.1.10 22:43:06

Meinasinki, et pimahtaa varmaa just siks et sille ei oo kerrottu :D Mut toiha seki marun veskulle kertomatta(?).
Eikö oo yöpalaa :O

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.1.10 22:49:39

hehe, mä voin kuvitella miten Jessi ensin suuttuu koirasta, ja sitte se tajuu, et se oikeesti haluu koiran :D.

Yöpalaa?

Päivämäärä:   12.1.10 23:34:18

ei jessi suutu, kun se ihastuu ja keksii vasta illalla sängyssä ihmetellä, että miksi tuollaisia asioita tehdään, kun hän on poissa ja tajuaa tuntevansa itsensä ulkopuoliseksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.1.10 00:41:54

Pian näette ;)
-----------
4. Siskokset
Huokaisin helpotuksesta laskeutuessani junasta Tammisaaren asemalla seuraavana perjantaina. Olin tietysti ihan liian iso jännittämään yksin matkustamista, mutta en minä siitä ihan täysillä ollut nauttinutkaan. Ajoittain olin ollut ihan varma siitä, että juna unohtaisi pysähtyä siellä ja veisi minut mennessään jonnekin jumalan selän taakse, mikä nyt tietenkin tässä tapauksessa olisi ollut Hanko, eikä mitään sen vaarallisempaa. Danni olisi vastassa minua, niin hän oli luvannut ja olimme soitelleet kolme eri kertaa matkan aikana, viimeksi vain viisi minuuttia sitten. Hän oli ilmoittanut olevansa paikalla ja niin hän olikin.
- Mitäs tehdään? kysyin raahatessani kassini ulos junasta. Se oli paljon isompi kuin olisi tarvinnut, sillä siinä oli iso määrä Danninkin vaatteita. Hän oli lähettänyt minulle listan Jessin mukana, joka oli tullut Mustaojalle jo minun ollessani vielä koulussa.
- Meidän pitää mennä tallille, Danni sanoi ja lähti kävelemään.
- Mä luulin, että meidän piti mennä johonkin bileisiin, huomautin, sillä siitä Danni oli puhunut koko viikon tiistaista lähtien. Sitä varten minulla oli niin paljon hänen vaatteitaankin.
- Me ehditään sinne illemmalla. Mulla on asiaa tallille. Sullakin on, meidän juomat on siellä.
- Ratsastetaanko me?
- Ei, Jessi ja Suvi on liikuttanu hevoset aamulla. Eikä me ehdittäiskään. Meidän pitäisi olla Unan luona seitsemältä.
- Me ei ehditä, sanoin vilkaisten asemarakennuksen kelloa, joka oli jo yli neljä.
- Ei niin, Danni sanoi hilpeästi.

Kävelimme yllättävän lyhyen matkan Jessin asunnolle, sillä halusin jättää kassini ja Dannin mopokin oli siellä. En ollut tuonut mopokypärääni mukana, enkä edes ratsastuskypärää, kun olin ajatellut voivani tarvittaessa lainata Jessin omaa. Vedin pipon alas kulmakarvoihin asti ja silti tunsin itseni turhan alastomaksi, kun kiipesin kyytiin. Danni ei kuitenkaan kaatanut meitä: täällä oli vielä vähemmän lunta kuin meillä kotona, eikä sitä sielläkään ollut oikeastaan ollenkaan.

Katselin uteliaana tallialuetta, kun Danni rullasi sen pihalle. Rakennukset olivat jotenkin kovin matalan näköisiä, mutta ehkä se johtui siitä, että avointa tilaa oli paljon. Taaempana näin häivän jotain, joka heijasti kirkkaasti jo hämärtyvässä, lähes pimeässä illassa ja kuvittelin tunnistavani Irkun heijastinriimun. Tietysti se oli pelkkää kuvitelmaa, mutta entäs sitten?
- Mä haluan nähdä Irkun, sanoin tunkiessani pipon taskuuni.
- Katotaan, onko se sisällä, Danni sanoi ja meni edellä talliin. Siellä oli kuusi tai seitsemän hevosta, mutta ei Irkkua.
- Ratsut ei ole sisällä vielä, Danni tuhahti ja aukoi kaikki vastaan tulevat ovet. Näin valjashuoneen, rehuvaraston ja jonkinlaisen olohuoneen. Se muistutti minua siitä, joka Hannalla oli, mutta oli paljon sotkuisempi ja rähjäisempi ja huomautin siitä Dannille.
- Olisit nähnyt tän, ennen kuin Jessi alkoi pitää täällä järjestystä, Danni virnisti, etsi puhelimensa ja soitti. – No hei halojaa, Danni täällä. Onko mun pullo täällä jossain?

Siirryin katselemaan seinälle niitattuja maalikamerakuvia ja sitten takaisin talliin katselemaan hevosia Dannin puhuessa. Suomenhevosia, totesin, mutta sen olin tiennytkin. Omien kasvattien jälkeen ne näyttivät jotenkin ihan eri eläinlajilta, etenkin nyt talvikarvassa. Osalla oli loimet ja näin, että joitakin oli klipattu, mutta harvalta oli leikattu karvoja päästä ja ne tursusivat pitkinä leuan alla. Samoin harjat ja otsatukat olivat pitkiä ja tekivät hevosista jotenkin villin ja vapaan näköisiä. Meillä ei moista harjaa ollut kuin Villellä.
- Varo sitä, Danni sanoi kiireesti, kun ojensin käteni rapsuttamaan harmahtavanruskeaa läsipäätä, joka korvat hörössä katseli minua kaltereiden välistä. Säpsähdin ja vetäisin sormeni pois juuri, ja hevosen korvat painuivat samalla sekunnilla pitkin niskaa ja se kalautti hampaansa metallitankoihin.
- Huh, sanoin pelästyneenä.
- Se on häijy, ja kiero, Danni sanoi.
- Näköjään. Se näytti ihan kiltiltä!
- Niinpä. Kierouden huippu. Mutta se juoksee hyvin.
- Mikä sen nimi on? kysyin, sillä sen jälkeen, kun Irkku oli muuttanut tänne, olin ruvennut lukemaan Hevosurheilusta muutkin kuin ratsastusjutut.
- Siunaus. Mä lupasin, että voidaan ottaa rupukat sisään tässä odottaessamme.
- Rupukat?
- Ratsunrupukat.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   13.1.10 01:10:00

hei viel yö myssyä. ;) Kiva pätkä. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.1.10 01:15:32

Ei mitään yöryyppyjä. Mä en tahdo joutua tilanteeseen, että mun pitäisi kirjoittaa pakon edessä, että saatte seuraavan päivittäisen leivänkyrsänne ;)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   13.1.10 01:40:41

Sennu kiduttaa mua. :( no mä oon abso joten mä kaipaan tarinaryyppyä. =D kai mä sit joudun taas alottaan jonkun muunkin uuden tarinan lukemista. :D

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   13.1.10 01:44:49

Säännöstelyä :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.1.10 01:59:51

Pakko välillä, LR <3
Valvotko? Mä just tulin ajatelleeksi et voisin valvoa vaihteeksi yön, kun tajusin et maanantaina mä joudun takaisin oravanpyörään = ruuhkaiselle kehäykköselle!!!

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   13.1.10 14:23:17

Höh, nyt vasta hokasin. En valvonut pidempään. Jos meinaat valvoa, ilmoita ennen kymmentä. Vois jonkun sanan vaihtaa.

Päivämäärä:   13.1.10 14:46:08

maanantaina? saiksä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.1.10 15:06:47

Des ei kun meen yhdelle kurssille, jonka piti alkaa sitten joskus kamalan pitkän ajan päästä ja yhtäkkiä se onkin ens viikolla :o
LR mä aina keksin vasta aamuyöllä!
--------------
Painuimme pimeälle pihalle, missä Danni haparoi tallin ikkunoista tulevan valon turvin lähimmälle tarhalle.
- Tässä on ne Suvin hevoset. Otetaan ne ensin ja mennään sitten yhdessä hakemaan Irkku. Ne sen tarhakaverit on aika possuja, ne kerran jyräs mun yli heti, kun mä avasin langat, hän jutteli samalla, kun kaksi heijastinriimua lähestyi porttia. Ne olivat vain tummia hahmoja ja Dannin ohjeiden mukaan haparoin maasta riimunnarun, jonka napsautin lähemmän eläimen riimuun. Vasta tallissa totesin taluttavani suomenhevosta, sillä aiemmin oli ollut liian pimeää nähdä mitään. Danni näytti, mihin karsinaan se kuului ja sitten lähdimme etsimään Irkkua.

Minusta tuntui, kuin olisin nähnyt vanhan ystävän, kun olimme kiepsahtaneet portin alitse takimmaiseen tarhaan. Totta, en nähnyt oikeastaan mitään sielläkään, mutta silti Irkun pysty pään asento tuntui tutulta, eikä se tehnyt itseään tykö samoin kuin sen matalammat kaverit. Koko konkkaronkka käveli tiiviinä ryhmänä portille asti, missä Danni antoi riimunnarun minulle.
- Ota se ulos ja pistä portti kiinni, mä pitelen näitä, hän sanoi kuin antaen ymmärtää, ettei minusta olisi siihen. Minua ei haitannut, en ollenkaan halunnutkaan ruveta taistelemaan parin itsepäisen suomenhevosen kanssa. En sen jälkeen, kun niiden lajitoveri oli tahtonut puraista käteni irti. Varsinainen Siunaus.

Irkku ei erityisemmin välittänyt Dannin ja minun rapsutuksista, mutta kun varauduimme porkkanoin ja leipäpaloin, se leppyi höristelemään korviaan ja tunkemaan turpaansa taskujen lähelle. Senkin otsatukka valui jo silmien päälle, samoin harjajouhet melkein puoleenväliin kaulaa.
- Se pitäisi siistiä, sanoin Dannille ankarasti.
- Jessi ei suostu. Se sanoo, että ravivarsat nauraa sille, jos sille nyppii ratsuharjan.
Olin tietysti väittämässä vastaan, ajatushan oli älytön, mutta silloin tallin ovelta kuului raskaita, määrätietoisia askeleita. Hätkähdin, ihan kuin olisin ollut siellä asiattomasti, mutta Danni levitti kasvoilleen suuren, ilahtuneen hymyn.
- Mutta moi, hän sanoi yllättyneenä.
- Mitä sä täällä teet tähän aikaan? Ja kuka toi on?

Se oli naisääni, joten astahdin myös tallikäytävälle. Monika, varmastikin. Minun ymmärtääkseni tallilla ei käynyt juuri muita naisia, eikä taatusti ainakaan ketään muuta, joka olisi voinut esittää tuollaisen kysymyksen ja noin omistavaan sävyyn.
- Mä odotan Hanskia, Danni sanoi suloisesti. – Ja tässä on mun sisko, Alissa.
- No víttu, onko teitä nyt kaks? Monika kysyi ja yritti musertaa minut katseellaan, vaikka jo hänen näkemisensä oli melkein tehnyt sen. Hän oli iso! Miten Danni olikin voinut jättää kertomatta niin oleellisen asian? Hän oli varmasti satakahdeksankymmentäsenttinen ja etenkin toppavaatteissaan lihaksikkaan ja massiivisen näköinen olematta kuitenkaan lihava. Hän oli äärettömän pelottava.
- Sä tulit varmaan tekemään iltatallia, Danni arveli.
- Mitä sä Hanskista haluat? Monika kysyi häneltä.
- Ei kuulu sulle, Danni sirkutti. – Menehän nyt hommiis, Hanski tulee varmaan ihan just.

Danni nautti tilanteesta, näin sen, mutta minä huokaisin helpotuksesta vasta, kun tallin ovi taas kävi ja vielä edellisiäkin määrätietoisemmat askeleet kävivät sisään. Monika punoitti ja näytti siltä, että olisi halunnut ottaa meitä kumpaakin niskasta ja kolauttaa päämme yhteen niin, että rusahdus vain olisi kuulunut.
- Mikäs ompeluseura täällä on?
- Kunhan odotettiin sua, Monika on just menossa hakemaan hevosia sisään, Danni ilmoitti.
- No menee sitten, sisään kävellyt mies sanoi ja läppäisi isoa tyttöä takapuolelle. Hanski, varmasti.

Katsoin häntä uteliaana, vaikken oikein tiennytkään, mitä odottaa. Hänestä Danni ei ollut puhunut ollenkaan niin paljon kuin Monikasta. Vanha, tietysti, vaikkei ehkä ihan yhtä vanha kuin Jessi ja Vesku, joskin minun oli vaikea arvioida. Ruskeat, lyhyet hiukset ja naurunryppyjä. Monika puristeli käsiään nyrkkiin vähän aikaa, mutta käännähti ja painui ulos, kun Danni lähti menemään kohti sitä sotkuista oleskeluhuonetta Hanskin seuratessa. Minä suljin Irkun oven ja menin perässä.
- Toithan sä sen? kysyi Danni innokkaasti.
- Tietysti, miksi mä olisin muuten vaivautunut kävelemään tänne, Hanski sanoi ja kaivoi enstex-kankaisen pusakkansa povitaskusta esiin viinapullon. – Rahat, kiitos.
- Tässä, Danni sanoi kaivaen farkkujensa taskua ja pyöräytti sitten pulloa hiukan epätietoisen näköisenä. – Miten hitossa me saadaan tää ehjänä kotiin? Onko sulla Alissa povitaskua?

- Ei, sanoin miettien, oliko Jessillä aavistuksen häivääkään siitä, että hänen talli-isäntänsä trokasi viinaa alaikäisille. Varmastikaan ei, mutta mitäpä minä siitä. Pullon näkeminen oli saanut biletyshaluni heräämään. alkuviikosta olin vielä ollut aika epäilevällä kannalla, kun olin ajatellut, että joutuisin kaikkien Dannin uusien kavereiden sekaan, enkä tuntisi yhtä ainutta sielua häntä lukuunottamatta. Unan olin toki tavannut hänen käydessään meillä, mutta Danni oli antanut ymmärtää, että hänellä oli nykyään silmiä vain poikaystävälleen.
- No hitto, Danni sanoi harmissaan ja räpäytin silmiäni, koska olin jo unohtanut, mistä olimme puhuneet. Pullon säilymisestä ehjänä.
- Mulla on laukku, mä laitan sen sinne, sanoin ja katselin ympärilleni etsien kyseistä kapinetta. Se oli sohvalla.
- Sitten mennään. Meillä on meikkaamista ja pukeutumista tehtävänä!

Hanski näytti hetken ajan huolestuneelta.
- Ettehän te nyt tee mitään hölmöä sen kanssa? hän kysyi.
- Ei tietenkään, ja aamulla me tullaan ratsastamaan Irkku niin freeseinä, ettet uskokaan! Danni vakuutti nauraen. – Mennään, Alissa.

Päivämäärä:   13.1.10 16:33:24

Voi, tyttöjä viijään taas :D

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   13.1.10 22:17:15

Vaik onki säännöstelyä, niin ei tän voi antaa pudota silti toiselle sivulle. Herranjestas!

Hyvät setupit Dannilla :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.1.10 22:33:02

Ajoimme takaisin pullo huolellisesti tungettuna olkalaukkuuni ja puristettuna Dannin selän ja minun mahani väliin.
- Mä menen suihkuun, ilmoitin, kun pääsimme sisään.
- Käy, mä jo kävin. Ei mun tarvitse kuin pestä turve ja hevosenhilse käsistäni, Danni sanoi ja alkoi penkoa kassistani vaatteitaan.

Jessin kylpyhuone ei ollut hullumpi, se oli itse asiassa fiksumpi kuin meillä kotona oli ollut ennen alakerran saunaosaston remonttia. Sulkeuduin suihkukaappiin ja pesin itseni hyväntuoksuisilla saippuoilla ja shampoilla, ja kun astuin sieltä ulos, olin jo melkein juhlatuulella.
- Mä tein sullekin drinkin, Danni sanoi. Hän istui sänkynsä päällä meikkaamassa ja osoitti ripsiväriharjalla ikkunalaudalle. – Mutta käydäänkö tupakalla ensin?
- Käydään vaan, suostuin, vaikka olinkin pukeutunut vain pyyhkeeseen. Kai minä muutaman minuutin kestäisin parvekkeella.
- Millasia ne sun kaverit on? kysyin pikkupakkasen tarttuessa olkapäihini ja vedin savua keuhkoihini.
- Ne on ihan okei, mutta ei sen kummempia kuin kotonakaan, Danni huokaisi. – Ei ollenkaan niin kuin Leksa ja sen kaverit.
- Et kai sä nyt enää sitä haikaile? kysyin yllättyneenä.
- En sinänsä, kai. Mutta mä ajattelin, että täältäkin löytyisi jotain upeita ihmisiä, eikä sitten kuitenkaan löytynyt kuin ihan tavallisia.
- Suurin osa ihmisistä on ihan tavallisia, sanoin tuntien itseni viisaaksi ja ajattelin, että minusta kyllä Leksakin oli tavallisen rajoissa. En ymmärtänyt, mikä Dannin päässä oli nostanut hänet jonkinlaiseksi James Deaniksi.
- Mä en halua olla, Danni sanoi kulmiaan rypistäen ja tuijotti alas pihalle, joka oli pimeä ja eloton.
- Mennään sitten näyttämään niille, että Tuusulasta tulee eri tyyppejä, ehdotin riehakkaasti.
- No mennään, hitto vie, Danni sanoi alkaen nauraa ja sammutti tupakkansa parvekkeen ulkoseinää vasten.

Siinä vaiheessa, kun olimme valmiita ja melko hemaisevia, jos saan itse sanoa, Danni kaatoi loput pullostamme kahteen limupulloon, pakkasi ne pieneen selkäreppuun ja antoi sen minulle.
- Pidä sä tätä niin se ei ole meidän välissä.
- Ei kai me mopolla mennä? kysyin kauhistuneena.
- Kultapieni isosisko, meidän on pakko. Unalle on liian pitkä matka kävellä, saati sitten siitä eteenpäin. Kyllä mä pystyn ajamaan, mähän join vain yhden lasillisen, Danni sanoi tuijottaen minua vilpittömästi.
- Entä jos meidät pysäytetään, sanoin heikosti.
- Se on sitten voi voi.

Minä annoin periksi, kuten yleensä aina, kun Danni keksi jotain. Tämä oli tietysti astetta tai paria typerämpää kuin valtaosa hänen ideoistaan, mutta kello oli jo yli seitsemän ja kai meidän piti jotenkin sinne bilepaikallekin päästä? Dannin puhelin soi lähes taukoamatta ja hän vastaili vastailemistaan, että olisimme ihan pian siellä.
- Mennään sitten, huokaisin. Eihän meillä ollut vaihtoehtoja.
Dannikaan ei ottanut kypärää, hän kieltäytyi latistamasta hiuksiaan. Samasta syystä minä jätin lämpimän piponi hattuhyllylle ja aloin vasta matkalla miettiä, että mitä kylmä viima sitten mahtaisi tehdä kampaukselleni. Sitä oli nyt kuitenkin myöhäistä miettiä, keskityin korvanlehtiini, joita alkoi ensin pistellä ja sitten vihloa kylmästä. Matka tuntui lyhyeltä, eikä vastaan tullut ketään, ennen kuin Danni pysäytti valkoisen omakotitalon eteen. Se näytti pimeältä.
- Onko ne pirulaiset jo menneet, mä en osaa sinne, hän puuskahti ja alkoi soitella. Minun oli painettava kädet korvieni peitoksi niin, etten kuullut, mitä hän oikein jutteli, mutta sitten jatkoimme matkaa. Ilmeisesti Danni oli saanut ohjeet ja loppumatka olikin lyhyt. Vain muutaman minuutin kuluttua olimme toisen talon edessä. Se oli valaistu ja sieltä kuului musiikkia. Siellä oli bileet. Danni jätti mopon parin muun viereen portin pieleen. Minä vedin vielä kerran henkeä ja asettelin asenteeni kohdalleen.

Olin huomannut odottavani näitä bileitä päivä päivältä enemmän ja lopulta ajatellutkin vain tätä iltaa, mistä oli syntynyt muutama hankala tilanne tänään koulussa. Ei kuitenkaan mitään vaarallista, tiesiväthän opettajat, etten yleensä haaveillut. Tästä illasta oli muodostunut päässäni jonkinlainen käännekohta. Tänään, täällä, unohtaisin Arskan ja lakkaisin suremasta häntä. Pitäisin hauskaa, iskisin ehkä jonkun Dannin kavereista, mutta ihan vain leikilläni, vain yhdeksi illaksi. Ikinä enää en sortuisi kaukosuhteeseen.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   13.1.10 23:07:14

mä en malta odottaa seuraavaa pätkää! :D

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   14.1.10 00:58:15

Mä en oo taas muistanu vähään aikaan kommentoida. Kaipaisin ehkä vähän jotain surkeaa sattumaa Alissan ja Dannin reissulle, poliisia tms. .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.1.10 01:03:51

Jamis, seuraava pätkä on jo kirjoitettu valmiiksi, joten en ota toivomuksia vastaan :D
Oli kuulemma lyhyt... no niin se olikin.
------------

5. Kotibileet
Saimme soittaa ovikelloa pari kertaa, ennen kuin kukaan tuli avaamaan, sitten olimme sisällä talossa, joka tuntui suorastaan kuumalta ulkoilman jälkeen. Meidän täytyi olla enemmän myöhässä kuin olin kuvitellutkaan, sillä muut vieraat olivat selvästi jo ottaneet hyvin vauhtia. Musiikki soi kovalla ja vieraita oli paljon enemmän kuin olin luullut. Minun mielestäni Danni oli puhunut vain luokkabileistä, mutta koska muka sellaisiin olisi koko luokka osallistunut? Ei meidän luokka ainakaan, ei sitten seiskaluokan.
- Mä esittelen sulle muutaman tyypin, jos vaan löydän ne, Danni lupasi, kun riisuimme takit ja kengät ja seisoimme eteisen peilin edessä tarkistamassa meikit ja hiukset.
- Näytä mulle joku namu, josta on iloa yhdeksi illaksi, se riittää, sanoin ja Danni katsoi minua yllättyneenä.
- Mutta Alissa, mä luulin, että sä uskot tosirakkauteen etkä yhden illan juttuihin!
- En enää, tai en ainakaan tänään.
- Okei, hän lupasi ja katsahti minua oudoksuen. En välittänyt, tänään aioin olla villi.

Otimme pullomme ja lähdimme kiertelemään. Tyttö, joka oli käynyt avaamassa oven, oli vain nyökännyt ja kadonnut taas peremmälle sanomatta mitään. Keittiön pöydän ympärillä istui puolisen tusinaa poikia, jotka Danni esitteli, mutta Juusot, Antit, Kimit ja muut vilistivät toisesta korvastani sisään ja toisesta ulos. Kukaan heistä ei näyttänyt siltä, että kiinnostaisi minua, tai oikeastaan Dannin asenne paljasti sen.
- Kukaan teistä nähny Unaa? hän kysyi pojilta.
- Kai se on tanssimassa, joku pojista sanoi. Hän änkytti vähän ja osoitti olohuoneeseen päin. Ehkä uskollinen jalokivi kuorensa alla, mutta minulla ei ollut nyt aikaa kaivautua sinne.

Kiersimme talon. Olohuoneessa oli muutama pari toisiinsa nojailemassa, mutta varsinainen ilonpito kuului jostain vähän pidemmältä, ja sieltä löytyi takkahuoneen tapainen, jossa pelattiin jotain autopeliä isolla screenillä. Tai tietysti vain pari kerrallaan pelasi ja loput katselivat ja kannustivat.
- Tuolla on Una, käydään moikkaamassa, Danni sanoi ja veti minut peremmälle. Seurasin yrittäen samalla katsella ihmisiä, vaikka se olikin vähän tyhmää. Enhän minä tiennyt, ketä etsin.
- Danni ja Alissa! huusi Una ihastuneena, kuin ei olisi nähnytkään Dannia viimeksi pari tuntia sitten koulussa, ja kuin minä olisin ollut hänen kadotettu sydänystävänsä. Mutta sellaista se nyt vaan oli ja halasin häntä takaisin. Ihan mukava likkahan Una oli, olin minä sen verran yhdessä viikonlopussa ehtinyt huomata.
- Tässä on mun poikaystävä… hän aloitti ja kääntyi, mutta paikka hänen vierellään olikin tyhjä, pitkä poika siitä oli kadonnut kuin aropupu, kun me olimme tulleet. Una kohautti olkapäitään vähän loukkaantuneen näköisenä. – Kai se meni vessaan. Sillä oli hätä.

Minusta ajatus oli äkkiseltään niin hauska, että purskahdin röhönauruun ja Una vilkaisi minua pahastuneena. Hän peitti sen hetkessä ja sanoi Dannille aurinkoisesti:
- Meidän pitää esitellä Alissalle kaikki, vai oletko sä jo tehnyt sen?
- Me ollaan kierroksella, Danni sanoi. – Tuolla on Iiro ja Joonas ja Tommi. Ja Nella ja Netta ja Outi, hän esitteli huitaisten kädellään screenin suuntaan.
- Kenen talo tää oikeen on ja voiko jossain käydä tupakalla? kysyin. Havaitsin, että oli ihan mahdotonta pitää mielessä yhtäkään nimeä. Kun niitä tuli lisää, ensimmäiset olivat jo unohtuneet. Ehkä minun pitäisi vain päästä rauhoittumaan ja katselemaan omin päin ympärilleni.
- Jake asuu täällä, mutta mä en tiedä, missä se nyt on, Una sanoi katsoen etsivästi ympärilleen. – Mutta mitä siitä, et sä ole kiinnostunut siihen tutustumaan.
- Enkö? kysyin Dannilta, joka ravisti myös päätään.
- Pihalla voi varmaan polttaa, hän arveli.
- Takapihalla, tulkaa niin mä näytän, Una sanoi.

Takapiha oli oikeastaan osittain lasitettu terassi, joka oli kalustettu niin, että siellä varmaan vietettiin paljon aikaa sään salliessa. Nyt se ei ihan sallinut, mutta heittäydyin silti rottinkituoliin ja huomasin edelleen kantavani juomapulloani. Danni tarjosi tupakan ja istuimme pöydän ääreen kuin baarissa juomaan ja polttelemaan.
- Alissa haluaa löytää jonkun yhdenillanjutun, kuiskasi Danni Unalle. Suutahdin.
- Haluatko sä saman tien kirjottaa mun kaulaan kyltin? Tai käy huutamassa sisällä kaikille, ärähdin. Danni meni nolon näköiseksi ja minä hörppäsin pullostani ja olin vähällä tukehtua. En ollut tottunut siihen, että limsapullossa olisi jotain elämää vahvempaa.
- Miten ois Kale, Una sanoi miettiväisesti jättäen vihastukseni huomioimatta.
- Kalervo? Älä ole hullu!
- Ehkä mä voin itse päättää, töksäytin.
- Älä nyt kiukuttele, täytyyhän meidän pitää huoli siitä, ettet sä iske pikku käsiäsi páskaan, Danni tirskahti ja sain minutkin äkkiä nauramaan. Oikeassahan hän oli.
- Kasimir? hän kysyi ja Una kallisti päätään.
- Ehkä… paitsi että se ei ole täällä.

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   14.1.10 01:20:55

Njää, se oli heitto eikä toivomus. Nyt mä kyllä tarvisin niitä sun inspispillereitä, kun tökkii jopa JP:n sukulaisen kirjottaminen

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.1.10 01:22:57

o o o o . . . o O o

Siinäpä, ole hyvä!

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   14.1.10 01:24:55

Kiitti. Nuo kyllä auttaa alkuun!

Päivämäärä:   14.1.10 08:48:34

danni on ihan pikku nancy spungen, paitsi et se tais olla blondi. bongasin jostain pienen alkukirjaimen, mutten kyl löydä sitä enää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.1.10 08:52:33

Hmm, hyvä vertaus. Danni varmaan haluis olla just kuin Nancy!

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   14.1.10 09:14:47

Saisko pienen aamiaisen? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.1.10 16:25:52

Se poika, jonka kanssa päädyin juttelemaan, kun Una häipyi poikaystävänsä kanssa tanssimaan ja Danni lähti vessaan, oli kuitenkin nimeltään Joonas. Danni oli ohimennen esitellyt meidät pari minuuttia aikaisemmin, ja kun vaelsin takaisin tupakalle, poika seurasi.
- Mä olen Joonas, hän sanoi ja istui viereeni rottinkisohvalle.
- Mä muistan, vastahan me nähtiin. Mä olen Alissa.
- Kaikki tietää, että sä olet Alissa. Danni ei muuta tee kuin puhuu susta.
- Älä hitossa, sanoin ja taisin punastua. Minä kaipasin Dannia edelleen koulupäivieni ratoksi, mutta en ollut tullut ajatelleeksi, että hänkin saattoi kaivata minua.
- Niin se tekee, Joonas vakuutti. – Aikooko se lähteä takaisin sinne teidän kouluun?
- Ehkä jossain vaiheessa, sanoin ympäripyöreästi, sillä enhän minä tiennyt mitään varmaa. Katsoin Joonasta, joka oli varsin mukavan näköinen poika, ja mietin, että oliko hän lyöttäytynyt seuraani vain, koska oli Dannista kiinnostunut.
- Se ois sääli, se on piristää monia tunteja, Joonas sanoi ja sytytti itselleenkin tupakan. Päättelin, että hän oli siinä vain saadakseen salavihkaa lisätietoja Dannista. Ei se salaperäinen prinssi, jonka olin toivonut kiskovan ajatukseni lopullisesti eroon Arskasta.

Huomasin pahantuulisena, että olin ajautunut juuri siihen, mitä olin tullut välttämään: miettimään välirikkoani. Oikea silmäni vettyi niin, etten nähnyt sillä enää selvästi ja arvasin, että vasen seuraisi esimerkkiä ihan hetken kuluttua.
- Mikä sulle tuli? Joonas kysyi.
- Ei mikään, tiuskaisin.
- Ihan kuin sä itkisit.
- No en. Ja mitäpä se sulle, vaikka itkisinkin.
- Sanoinko mä jotain pahasti?
- Et, kiiruhdin sanomaan. – Mietin vaan omiani.
- Tuletko sä tanssimaan? Joonas kysyi ja pyyhkäisin silmiäni ja nenääni.
- Tulen, lupasin.

Olohuone oli nähdäkseni entistäkin hämärämpi ja ehkä samat kaksi paria huojuivat siellä edelleen, tai sitten eri, en voinut sanoa. Kun menimme sisään, näin, että sohvilla istui rivi tyttöjä sen näköisinä, että odottivat jonkun pyytävän heitäkin tanssimaan. Minun nähdäkseni niin ei kovin todennäköisesti tapahtuisi. Eihän ovelta edes nähnyt, että he olivat siellä. Minä asetin pulloni ikkunalaudalle ja kiedoin käteni Joonaksen kaulaan, hän puolestaan laittoi kätensä vyötärölleni. Hetkeä myöhemmin tunsin, miten hänen poskensa painui omaani vasten ja ajattelin, että ehkei hän sittenkään ollut rakastunut Danniin. Harkitsin juuri, olisiko röyhkeätä suudella häntä poskelle, kun ovikellon soitto kuului vaimeana musiikin läpi ja yksi sohvilla istuvista tytöistä ponkaisi pystyyn. Hän se kai oli meidätkin päästänyt sisään. Minua ei kiinnostanut, kuka sieltä tulisi, minulle riitti juuri nyt ihan vaan tämä hetki.

Tilanne muuttui kuitenkin uudeksi ihan hetkessä. Ovelta kuului ääniä, jotka eivät missään nimessä olleet myöhässä olevan luokkakaverin tervehtimistä. Päinvastoin, sieltä kuului kiljaisu, karjaisu ja muutama kova kolaus. Jähmetyin paikalleni ja tunsin, miten niskakarvani nousivat pystyyn. Oliko siellä joku roisto? Vai oliko joku naapuri tullut valittamaan, vaikka ei täältä nyt mitenkään kauheaa meteliä voinut kuulua minnekään, musiikkikin oli hiljaisella.

Oviaukon ohi marssi määrätietoisessa jonossa neljä poikaa, tai nuorta miestä, hyvin epämiellyttävän näköisiä he mielestäni olivat, kun kurkin heitä Joonaksen olkapään yli. Hämäryys ei onneksi houkutellut ketään heistä sisään siihen huoneeseen, missä olimme, vaan he jatkoivat kirkkaasti valaistuun keittiöön, ja mistä alkoi kuulua nahinaa ja rähinää. Verbaalista vain aluksi, mutta sitten jokin räsähti rikki. Äänestä päätellen se saattoi olla vaikka ikkuna, mutta toivoin kovasti, että kyseessä olisi jotain pienempää. Sitten yksi pojista palasi ja huusi ovelta kuuluvasti ”pöö” niin, että kaikkien tanssiminen keskeytyi. Hän nauroi ja rymisteli takaisin peremmälle taloon.
- Nyt ulos täältä, sanoi Joonas hätäisesti korvaani. – Noi ei katso mitä ne hajottaa, tai kenet.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   14.1.10 20:25:31

jatkoo. 8)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.1.10 20:54:47

se on piristää monia tunteja
^^ mitä IHMETTÄ toi tarkottaa? Pitäiskö siin olla: se piristää monia tunteja

Mutta: Ihania pätkiä taas, mä oon niin koukuttunu tähän, etten enää osaa omaani kirjottaa... Ehkä mä kestän sen :). Toi uusimman pätkän loppu sai oikein odottamaan seuraavaa, koska?

Lähettäjä: hehee 
Päivämäärä:   14.1.10 21:57:09

iltapala? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.1.10 00:03:59

Ja yöpala
------------
Tytöt ja toiset tanssiparit olivat kaiketi tulleet samaan tulokseen, sillä koko joukko oli jo menossa ulko-oven suuntaan.
- Mutta ei kai niiden vaan voi antaa jäädä tänne hajottamaan paikkoja? kysyin tyrmistyneenä.
- Mitä sä niille yksin voit, tai kaksinkaan? Mene ulos ja soita poliisit!
- En takuulla, Danni on jossain täällä! huudahdin kauhistuneena ajatuksestakin, että joutuisin jättämään hänet.
- Mä menen etsimään sen, Joonas sanoi ja työnsi minua naulakon suuntaan. Eteiseen kuulin hyvin, miten keittiössä taas räsähti. Nyt ääni oli niin iso, että se saattoi hyvinkin olla ikkuna, ja se nörttipoikalauma, joka siellä oli istuskellut, juoksi ulos. Yksi gangstereista tuli heidän perässään heiluttaen kahvipannua ja hirnuen ääneen valtansa tunnossa. Herrajumala, en ollut koskaan kuvitellut joutuvani tällaiseen tilanteeseen!

Siitä huolimatta en voinut kuvitellakaan lähteväni ulos, en vielä. Dannin jättäminen tai kadottaminen oli vielä pahempi ajatus kuin joutua nokikkain jonkun huligaanin kanssa. Eivät kai he sentään ihmisille mitään tekisi, ainakaan tytölle? Sivuutin takkahuoneen, jossa nyt nahisteltiin pelikapuloista. Talon isäntä, Jake, piti toisesta kiinni ja näytti lähinnä kuoliaaksi pelästyneeltä, kun nahkatakkinen siilipää kiskaisi sen häneltä.
- Hei, nyt mennään!
Molempiin käsivarsiini tartuttiin ja siinä oli helpotuksekseni Danni. Hänkin näytti hätääntyneeltä.
- Keitä noi on, tunnetko sä ne?
- Mä olen kuullut niistä, ne on käyny tunkeilemassa bileissä ennenkin ja hajottanu paikkoja. Meidän on parasta mennä.
- Mutta voiko ne jättää tänne riehumaan?
- Mitä sä luulet niille voivasi tehdä? Ne syö sut yhtenä suupalana!

Uskoin Dannia tapani mukaan ja hyvin pian selviydyimme pihalle. Siellä seisoi joukko Dannin koulukavereita enemmän tai vähemmän järkyttyneen näköisinä ja yksi heistä, pitkä silmälasipäinen tyttö ilmoitti soittaneensa poliisille. Hän ei näyttänyt yhtä pelästyneeltä kuin muut vaan melkein paremminkin innostuneelta, vähän kuin olisi päässyt jännityselokuvaan aitiopaikalle.
- Me ainakin lähdetään eikä jäädä katselemaan, Danni sanoi silmäillen vähän halveksivasti pihalla seisojia. Osa oli varmasti lähtenyt pois, sillä heitä oli ollut enemmän, vain puolisen tusinaa oli jäänyt seuraamaan tapahtumien etenemistä. Minuakin olisi tavallaan kiinnostanut nähdä poliisien tulo ja mitä sitten tapahtuisi, mutta Danni siirtyi moponsa luo, enkä voinut kuin seurata. – Vauhdilla, että ehditään tarpeeksi kauas, ennen kuin ne kytät tulee. Kakspäällä kännissä ilman kypäriä ois niille kiva pieni lisäbonus.

Jos olisin ehtinyt ajatella, olisin ollut järkevä ja kieltäytynyt lähtemästä mopolla. Olisi kai se siinä säilynyt ja me olisimme pysyneet lainkuuliaisina kansalaisina. Mutta en ehtinyt miettiä, vaan hyppäsin Dannin kyytiin ja sitten olimme jo liikkeellä. Polveileva, hiljainen tie oli pimeä ja Danni ajoi aika kyytiä, kunnes pääsimme asutummille seuduille ja siellä hän teki äkkiarvaamatta tiukan käännöksen erään kerrostalon pihaan. Minä en ehtinyt ollenkaan varautua, sillä se talo ei tosiaankaan ollut se, mihin olimme menossa. Tasapaino meni ja ehkä siinä oli vähän jäätäkin alla, joka tapauksessa kaaduimme molemmat ja mopo luisui altamme ja tömähti roskakatoksen seinään.
- Miksi hitossa sä noin teit? kysyin vihaisena, kun olin ähkinyt vähän aikaa kylmällä asfaltilla ja tunnustellut, olinko vielä elossa.
- Poliisit, Danni pihisi ja samalla minäkin näin siniset valot, jotka heittivät valokeiloja kerrostalon seinään. Hän oli varmaan muistanut pitää niitä silmällä osatakseen väistää piiloon ajoissa ja onneksi oli pitänyt silmänsä auki, sillä sireeni ei sentään soinut. Hetken ajan maija näytti hiljentävän kohdallamme ja ajattelin kauhuissani, että he olivat huomanneet meidät ja tulisivat pidättämään meidät tankojuoppoudesta.

Auto kuitenkin jatkoi matkaansa Jaken kodin suuntaan ja Danni alkoi kömpiä pystyyn. Hän ähki.
- Oletko sä kunnossa? kysyin.
- Naarmuja vaan, hän sanoi ja ontui nostamaan mopon pystyyn. – Nyt mennään, ennen kuin joku tosta talosta soittaa poliisit tähänkin.

Mopo oli onneksi säilynyt ehjänä ja olimme vain parinsadan metrin päässä kotoa, missä kävi ilmi, että ”naarmuja” oli vähättelyä. Dannin farkut olivat riekaleina siltä puolen, mille olimme kaatuneet, samoin takin kyynärpää ja vaatteet olivat veressä. Minun takkini oli säilynyt ehjänä, mutta farkkuni olivat myös rikki ja polveani ja kyynärpäätäni jomotti kauheasti. Vähän asfaltti-ihottumaa minullakin oli, mutta se ei ollut mitään verrattuna Dannin nahkaan. Vedet valuivat hänen silmistään, kun hän kuori farkkuja pois päältään.
- Mene suihkuun, sanoin, sillä hän tiputti verta lattialle.
- Hyi, mä en halua! Ne kirvelee!
- Ne kirvelee vielä enemmän, kun mä alan puhdistaa niitä, sanoin topakasti ja menin lääkekaapille. Se oli melko tyhjä, muttei ihan. Oli siellä laastaria, särkylääkettä ja onneksi myös puhdistusainetta. Jessiin saattoi luottaa.

Danni suorastaan ulisi, kun putsasin häntä. Aloin pelätä, että naapurit tulisivat katsomaan, mitä tapahtui.
- Ole nyt herran tähden hiljaa! komensin tuskastuneena.
- Lopeta sitten! hän vaati, enkä voinut muutakaan. Onneksi suurin osa hänen naarmuistaan lakkasi jo vuotamasta, ja syvimpiin laitoin laastarit.
- Kiitti vítusti, hän mutisi lopulta ja marssi ohitseni ulos kylppäristä. Kuulin, miten kaapin ovi kävi ja sitten lakanoiden kahahduksen. Kai hän meni nukkumaan. Minunkin teki mieli, mutta en voinut jättää kylpyhuonetta sellaiseen sotkuun. Se näytti teurastamolta. Minun piti myös pestä Dannin takki, sukat ja pyyhe, jota hän oli käyttänyt, samoin oma takkini. Ne olivat kaikki veren tahrimat. Farkkuja ei voisi pelastaa, ne käärin mytyksi ja pakkasin muovikassiin vietäväksi roskikseen. Sitten hoipuin itsekin nukkumaan, mutta jouduin vielä palaamaan eteiseen, kun sieltä alkoi kuulua itsepäistä piipitystä. Löysin Dannin puhelimen lopulta roskapussista ja kiitin sitä onnetonta sielua, joka siihen oli yrittänyt soittaa. Olin unohtanut tyhjentää housuntaskut.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   15.1.10 01:05:15

ouu! ihanaa, jatkoa sit vaan. :3

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   15.1.10 02:01:43

Ihanaa, näin monta pätkää!! Lisää!!!

Päivämäärä:   15.1.10 17:17:38

apua, mä jo kuvittelin voivani hengähtää töiden ja hurjan facebookkaamisen lomassa, mutta ei, ei toivoakaan! Nyt joudun tuijottamaan sekunteja.. "35..34..33..32...0!!, noin, enää puuttuu 7! 35..34.."

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.1.10 17:21:33

6. Jessin reviireillä
Yhdeksältä lauantai-aamuna Danni tipahti sängystä ja heräsin tömähdykseen ja kiroiluun. Yllättävän pian olin kartalla siitä, missä olin, miksi ja mitä oli tapahtunut. Silmäni tuntuivat raskailta, mutta ilokseni huomasin, etten ollut ajatellut Arskaa noin kahteentoista tuntiin. Suunnitelmani oli siis ainakin osaksi toteutunut, joskaan ei ihan siten, kun olin ajatellut. Joonas ja minä emme olleet oikein saaneet edes mahdollisuutta ja nyt ajatellen niin oli oikein hyvä. En ollut enää villillä päällä ja oli kiva, kun ei ollut minkäänlaista morkkista.

- Mitähän siellä tapahtui sen jälkeen, kun me lähdettiin, ajattelin ääneen ja vinkaisin, kun naarmuni ja ruhjeeni hankautuivat lakanaan yrittäessäni kääntyä. Vaivoin sain itseni kammettua istumaan ja jäin sitten katsomaan Dannia. Tämä kampesi itseään lattialta niin jäykästi jupisten, että väistämättä tuli mieleeni, että hän oli edelleen humalassa. Missä kunnossa hän sitten oli illalla ollut kotiin ajaessaan?
- Missä mun puhelin on? hän kysyi päästyään pystyyn ja huomasin, että collegehousut, jotka hänellä oli jalassa, olivat veriset koko toisen lahkeen mitalta.
- Tässä se on, pöydällä. Mä laitoin sen yöllä äänettömälle, kun se soi ihan hulluna. Oletko sä kännissä?
- En, mä olen vaan ihan jäykkä ja saamarin kipeä, Danni mutisi ja tarttui puhelimeensa. Varovasti hän istui sängynlaidalle ja totesin, että pyykkäämistä pitäisi jatkaa. Hänen lakanansa olivat veritahroilla, ja kun katsoin alleni näin, että minunkin naarmuni olivat tuhranneet kellertävän aluslakanan. Voihkaisin ja kiskaisin ne molemmat mukaani kylpyhuoneeseen Dannin kirotessa taas, kun joutui nostamaan kankkuaan. Jessillä ei ollut pesukonetta, joten en voinut muuta kuin tunkea lakanoita pala kerrallaan lavuaariin ja yrittää hangata tahroja pois. Ehtisivätkö ne edes kuivua ennen kuin hän tulisi kotiin?

Sillä aikaa, kun minä loiskin vettä hiki hatussa, Danni istui puhelimessa ja otti selvää loppuillan käänteistä. Veri ei tahtonut millään lähteä pois ja aloin olla aika tuskastunut. Sitten Danni maleksi vessaan ja riisui punaisenkirjavat verkkarinsa.
- Ne saat kyllä pestä itse, sanoin. Olin mielestäni tehnyt osani.
- Kirvelee, Danni valitti ja vilkaisi kämmensyrjäänsä, joka sekin oli naarmuilla. Itse asiassa nahka oli kuoriutunut pois koko kyynärvarresta kyynärpäähän asti. Katsoin, miten hän kuori verkkarit jalastaan ja lupasin saman tien sittenkin pestä ne. Hän näytti olevan tosissaan kipeä. Palkkioksi hän istui vessanpytyn kannelle ja kertoi, mitä oli Unalta kuullut: poliisit olivat ehtineet paikalle, ennen kuin Jaken luota oli alettu heitellä telkkareita ikkunoiden läpi, mutta aika pahaa jälkeä siellä ilmeisestikin oli saatu aikaan. Astioita, pulloja ja kaappien lasiovia oli rikottu, takkahuoneen valkokangas saatu riekaleiksi ja Jakella ja muutamalla muullakin pojalla oli mustia silmiä ja muita vammoja.
- Ne oli yhden bilepaikan käyny kesällä laittamassa ihan remonttikuntoon, Danni selvitti silmät suurina.
- Onko ne jotain hulluja? kysyin kiukkuisesti.
- No on, ihan selvästi!
- Miksei ne ole vankilassa?
- Älä multa kysy. Haluatko sä kahvia?
- En oikeastaan, huokaisin. Halusin appelsiinimehua ja spritea, mutta en kahvia.

Voivottelimme aamupäivän ajan vaivojamme, mustelmia ja ruhjeita. Danni yritti kuivata lakanoita hiustenkuivaajalla ja minä petasin sänkyihin puhtaat. Tallille menemisestä ei ollut puhettakaan. Danni ei voinut taivuttaa kipeää jalkaansa niin paljon, että olisi voinut ajaa mopoa ja ajatuskin ratsastushousuista sai hänet ulisemaan.
- Jessille on kyllä pakko kertoa, sanoin lopulta.
- Eikä ole!
- Et sä voi piilotella noita jälkiä.
- Voin. Mä pidän pitkiä hihoja ja lahkeita. Mä en halua huolestuttaa sitä.
- Sä tarvitset uuden talvitakin.
- Niin, Danni huokaisi. – Mulla on vähän huono olo.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   15.1.10 20:23:30

haha. :D voihan danni vaan sanoo et kaatu mopolla ku oli pluikasta :D

Päivämäärä:   16.1.10 05:50:06

Nöyyyy... ei yöpalaa :( yhyy! Nyt mie näännyn rankan työvuoron jälkeen..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.1.10 11:21:15

Hän näyttikin huonolta, eikä se voinut enää olla krapulaa. Aamulla hän oli ollut paremmassa kunnossa.
- Näitä @!#$ haavoja särkee, hän marisi ja laski löysiä housujaan sen verran, että saattoi tutkia pahimpia naarmuja. Minä en ollut lääkäri, mutta ne näyttivät pahoilta, punaisilta ja turvonneilta, ja minusta näytti siltä, että muutama niistä vuoti muutakin kuin verta: jotain kellertävää.
- Sun pitää päästä lääkärille, sanoin.
- Hei, lääkäri täällä on Jessin työpaikka.
- Ja sinne me nyt mennään.
- Ei, Suvi voi olla töissä!
- No Jessi ei ainakaan ole. Joko sinne tai sitten mä soitan Jessille Mustaojalle! sanoin, sillä minua oli alkanut pelottaa, että hän mätänisi käsiini. Kokeilin hänen kaulaansakin ja minusta se oli lämmin. Tulehduksesta saattoi seurata kuume, sen tiesin. – Nyt mennään.
- Millä muka? Danni kysyi mököttäen. – Mä en voi ajaa mopolla enkä tosiaankaan aio kävellä.
- Onko sulla taksin numeroa?
- Miksi mulla olisi?

Menin ja etsin sen netistä ja puin Dannille kengät jalkaan. Sain myöskin töniä hänet rappusia alas ja kadunvarteen, mutta taksissa hän lakkasi valittamasta, kun laskin rahojani toivoen, että ne riittäisivät.
- Jessi jätti mulle ruokarahaa, hän sanoi. – Tosin osa niistä meni jo eilen Hanskille.
- Hyvä. Missä ne on?
- Täällä, hän sanoi helpotuksekseni ja taputti pientä laukkuaan. – Mun lompakossa. Mennään pizzalle, kun päästään pois tuolta. Mä vihaan sairaaloita!
- Koska sä muka olet ollut sellaisessa, naurahdin. Meidät oli aina hoidettu kotona. Emme olleet käyneet sairaalassa kuin vierailemassa Jessin tai Veskun työpaikalla. Samassa tunsin pienen, kiehtovan kutinan sisäkaluissani. Danni sanoi pelkäävänsä sairaaloita, mutta minusta oli vain mielenkiintoista astua sellaiseen. Ehkä minustakin tulisi lääkäri, kuten Jessistä ja Veskusta? Ratsuttaja ja lääkäri, se kuulosti hyvältä.

Ensiavussa ei ollut paljon ihmisiä, ja talutin Dannin luukulle.
- Mun sisko kaatui mopolla ja on nyt ihan vereslihalla toiselta kyljeltään, sanoin asiallisesti tiskin takana istuvalle hoitajalle. Ajattelin kuulostavani vähintäänkin lääkäriopiskelijalta.
- Kela-kortti, hän sanoi ja ojensi kätensä edes vilkaisematta meihin.
- Jessus, puuskahti Danni ja alkoi selata lompakkoaan.
- Ole niin ystävällinen, tokaisin, kun se löytyi ja tökkäsin sen kulma edellä hoitajan käteen. Harkitsin sanoa hänelle, että minulla oli suhteita ylilääkäriin ja että hän saisi minusta olla vähän kohteliaampi, mutta arvasin, että Danni olisi ravistellut minut hiljaiseksi kesken lauseen. Tai sitten ei, hän näytti vähän kalpealta ja vaisulta.

Joka tapauksessa Danni pääsi nuoren naislääkärin nähtäväksi melko pian ja hänen huojentuneesta ilmeestään päätellen se ei ollut Suvi. Minä odotin muiden sairaiden kanssa aulassa, kunnes hän tuli takaisin edelleen jäykästi kävellen.
- Mennäänkö nyt syömään? kysyin, sillä mahani oli kurninut jo jonkin aikaa.
- Oikeastaan mulla ei ole yhtään nälkä. Sitä paitsi mä sain antibioottireseptin siltä varalta, että mulle tulee kuumetta, mä saatan joutua käyttämään loput rahat siihen, Danni sanoi.
- Okei, sanoin ajatellen, että kai löytäisin jotain vatsantäytettä Jessin kaapeista. Meidän oli sitten pakko kävellä takaisin, mutta hitaasti ja rauhallisesti se onnistui. Olimme melkein perillä, kun Jessi soitti Dannille. Kuulin hänen pirteän äänensä, kun hän kysyi, miten meillä sujui, ja tarvitsisiko hänen tuoda jotain erityistä.
- Kaikki hyvin, Danni sanoi vähän heikosti.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   16.1.10 11:21:43

nii, maukka on oikeessa, se vaan sanoo, et oli luikasta! :D aijaijai, saiskos lisää tässä jossain välissä piakkoin?

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   16.1.10 14:37:15

Dannin on pakko kertoo jessille. :D jatkoa :3

Päivämäärä:   16.1.10 14:43:58

Ooh, hajonneen läppärin vuoksi olikin nyt sitten enemmän luettavaa kerralla. <3 Jotakin hyvää.

Päivämäärä:   16.1.10 15:05:48

Oi ihanaa aamupalaa :) saako jälkkäriäki viellä?
Noi jää ihan varmasti kiinni tosta hommasta:D

Päivämäärä:   16.1.10 20:40:51

eipäs hukuta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.1.10 20:55:52

Jessi tuli seitsemän maissa. Danni oli romahtanut nukkumaan palattuamme sairaalasta ja minä olin kuluttanut aikani kuivaamalla lakanoita hiustenkuivaajalla, kunnes ne olivat enää nihkeät ja kuivaaja puolestaan hehkui punaisena. Sen jälkeen olin pakannut ne kassiini, sillä en ollut saanut niitä ollenkaan puhtaiksi. Jessi saisi ihan rauhassa ihmetellä niiden puuttumista. Olin pakannut Dannin housutkin ja toivoin vain, etteivät hänen sidoksensa vuotaisi enää läpi. Mahani kurisi edelleen.
- Mitäs te olette touhunnu? Jessi kysyi raahaten keittiöön ihanaa, isoa ruokakassia.
- Ei paljon mitään, Dannilla on kai ollu vähän kuumetta, sanoin ja kiskoin hihani alas sormiin asti.
- Mikä sillä on? Jessi kysyi huolestuneena ja sinkosi huoneen puolelle. Danni istui sänkynsä laidalla pöllähtäneen, mutta elävän näköisenä.
- Mä olen ihan kunnossa, hän hymyili. Nukkuminen oli selvästikin tehnyt hänelle hyvää. – Mutta me ei sitten käyty tallilla tänään.
- Ei sillä ole väliä, Jessi sanoi ja tunnusteli hänen otsaansa. – Oletkohan sä vilustunut?
- Ehkä mä olin, mutta se tais mennä ohi. Mä kuolen nälkään.
- Mä menisin käväsemään tallilla, jos te ette kerran oo käyny, Jessi sanoi rypistäen otsaansa ja vilkaisten kelloa. – Saatte kai te jotain syötävää aikaiseksi?

Lähellä toisiaan olevat seinät tuntuivat siinä siunaamassa kaatuvan päälleni.
- Mä tuun sun mukaan, jooko! Mä haluan vähän raitista ilmaa! anelin.
- Ei siellä enää mitään tapahdu.
- Ei se mitään. Täällä on niin ahdasta!
- Etkö sä usko, että Irkku on hoidettu? kysyi Danni.
- Tietysti uskon, mutta ne on ollu raveissa tänään. Ois kiva kuulla, miten meni, Jessi selvitti.
- Kato netistä, Danni ehdotti, mutta jäi sitten suosiolla kotiin tekemään salaattia, kun Jessi ja minä lähdimme tallille. Ajatus raveista kiinnostuneesta Jessistä oli outo, mutta kai se ravitallilla tarttui.

Jessi puhui koko lyhyen matkan Armista. Kun hän oli kuullut, että Vesku oli hommannut koiranpennun, hän oli Dannin mukaan sanonut jotain painokelvotonta. Nyt huomasin hänen kääntäneen kelkkansa täysin. Minäkin olin jo ehtinyt menettää sydämeni pennulle ja huomasin miettiväni, lähtisinkö kuitenkin vielä samana iltana kotiin. Mutta ei, Danni pettyisi.
- Mistä se on löytänytkin niin Marun oloisen koiran, Jessi ihmetteli, puhuen tietysti Veskusta.
- Tuletko sä nyt kotiin, kun siellä on koirakin? lipsautin. Se ajatus vaan karkasi heti, kun se oli tullut mieleeni, en minä olisi sitä sanonut, jos olisin vähän ajatellut. Minua ahdisti se, miten etäisiä ja muodollisia Jessi ja Vesku nykyään olivat toisiaan kohtaan, mutta en minä silti olisi sitä ottanut puheeksi.
- Et kai sä luule, että Vesku sen takia on koiranpennun hommannut? Jessi kysyi ja hänen äänensä oli kuin piiskansivallus.
- En, myönsin.
- Mulla on vielä kolme kuukautta jäljellä täällä.
- No mutta kai sä sitten tulet? kysyin. Ei olisi pitänyt kysyä, Jessi ei vastannut heti.
- Se riippuu monesta asiasta. Enhän mä esimerkiksi voi ajatella, että jättäsin Dannin tänne yksin, jos se ei vaikka voiskaan vaihtaa koulua.

Se oli potaskaa. Kyllä paikkakunnalle muuttaville aina paikka löytyi. Jos Jessi ei enää asuisi täällä, Danni tungettaisiin takuuvarmasti meidän kouluun.
- No niin, täällä ollaan ainakin kotona, Jessi sanoi tekoreippaasti ajaessaan tallin pihaan. Tallin ovi oli auki ja sieltä valui valoa ulos pimeälle pihalle. Iso autonhahmo vilahti Jessin auton valoissa ja mieleeni tuli Hannan hevoskuorma-auto ja kaikki ne matkat, jotka olimme Arskan kanssa sillä matkustaneet. Se ei ollut mukava eikä tervetullut ajatus. Seurasin vähäpuheisena Jessiä talliin, miettien, olisiko Irkku jo otettu sisään ja mahtaisiko Monika olla siellä. Molemmat olivat. Jälkimmäinen astui juuri yhden karsinan ovesta ulos ja tuhahti kuuluvasti meidät nähdessään.
- Hei, missäs Hanski on? Jessi kysyi siloisesti ja hetken hän kuulosti aivan Dannilta.
- Piruako se sulle kuuluu, Monika mutisi ja vilkuili meitä murhaavasti, samalla rytistäen väkivaltaisesti sylissään olevaa loimea palloksi.
- Älä sure, kyllä mä sen löydän, Jessi sanoi edelleen yhtä herttaisesti ja sanoi sitten minulle, että voisin harjata Irkun sillä aikaa, kun hän juttelisi Hanskin kanssa. Jos minua huvitti, tietenkin.
Huvittihan minua, mitä minä siellä muutakaan tein. Irkun karsinassa olisin ainakin Monikalta turvassa. Jessi näytti, mistä löytäisin harjat. Porkkanavaraston jo tiesinkin ja taskut täynnä menin Irkun luo. Se leppyi, kun aloin tunkea niitä sen suuhun, vaikka ensin luimistikin minulle korviaan vaarallisen näköisenä.

Tallissa oli tohinaa, ilmeisesti raveista oli tultu vasta ihan hetki sitten. Irkku seurasi ihmisten ohikulkua happaman näköisenä, eikä oikein tahtonut seistä paikoillaan, mutta kun Hanski komensi Monikan ja pari miestä hakemaan autosta valjaat ja muut kamat ja siivoamaan sen, siellä hiljeni hiukan. Hanski ja Jessikin häipyivät sinne lepohuoneen tapaiseen. Vielä muutama hevonenkin oli haettava sisään, totesin, kun Irkku hirnui ilahtuneena suoraan korvaani pienen suomenhevosen tullessa talliin Monikan perässä. Se oli varmaankin sen tarhakavereita ja Monika toikin sen viereiseen karsinaan.
- Koska te oikeen häivytte täältä? hän suhahti minulle kaltereiden välistä ja jäi odottamaan vastausta uhkaavan näköisenä.
- Mä lähden huomenna, sanoin.
- Entäs noi muut huorat?
- Anteeks mitä? kysyin tulistuen. Kukaan ei koskaan ollut käyttänyt tuollaista sanaa päin naamaani, paitsi tietysti joskus jotkut pojat koulussa, aikaan ennen kuin he edes tiesivät sen merkitystä.
- Sun äitis ja siskos yrittää viekotella mun miestä. Sairasta, mä sanon, molemmat, Monika sanoi ja sylkäisi inhoten.

Minä käänsin hänelle selkäni. Tietenkin hän puhui ihan omiaan. Rumia mutta omiaan. Danni ei ikinä vilkaisisikaan siinä mielessä kehenkään Hanskin ikäiseen, vaikka saatoin kyllä ymmärtää, että häntä huvitti antaa Monikalle sellainen kuva. Ja Jessihän oli naimisissa. Sanat olivat siltikin uponneet jonnekin sisimpääni kuin väkäpäinen myrkkynuoli ja huomasin, että minua itketti. Pidättelin sitä, ääntä ja hartioiden tärinää ja keskityin harjaamaan Irkun kullanväristä kylkeä, kunnes kuulin pettyneen tuhahduksen ja oven kolahduksen. Monika oli mennyt.

Tarkistin Irkun kaviot ja raapaisin käteni huonosti kotkattuun naulaan, sitten keräsin harjat kokoon ja pyyhkäisin silmiäni. Minulle riitti, en halunnut olla täällä pidempään. Heitin loput porkkanat Irkun ruokakuppiin ja marssin lepohuoneeseen.
- Mä haluan lähteä, ilmoitin ovelta. Jessi ja Hanski istuivat vierekkäin sohvalla juttelemassa ja Jessi katsoi minua yllättyneenä. Minulle tuli epämiellyttävästi mieleen, että olin keskeyttänyt jotain.
- Joko sä harjasit sen?
- Jo. Mennään. Danni odottaa.
- Niin taitaa tehdä. Mennään vaan. Nähdään aamulla, Jessi sanoi Hanskille ja nousi sohvalta.
- Nähdään, mies sanoi laiskasti hymyillen.

LähettäjäFigaron_haamu (eo) 
Päivämäärä:   16.1.10 21:01:44

Mä jotenkin ymmärrän Alissaa niin hyvin.

Päivämäärä:   17.1.10 10:01:50

Saisipa apetta.

Päivämäärä:   17.1.10 12:26:08

Miulkii ois vähä nälkä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.1.10 13:14:58

Huomenta!
----------
7. Salaliitto
Nukuin sen yön lattialla patjan päällä, vaikka Jessi olikin tarjoutunut nukkumaan siinä. Olin kieltäytynyt. Minun olisi helpompi kerätä aamulla lakanat vaivihkaa lattialta kuin ruveta taas petaamaan hänen sänkyynsä puhtaita, jos naarmuni vielä sotkisivat. Jessi nousi aikaisin ja minä teeskentelin nukkuvaa, kunnes hän ilmoitti kuuluvalla äänellä eteisen ovelta lähtevänsä ratsastamaan Irkun ennen töihin lähtöä. Onneksi Danni mutisi jotain peittonsa alta. Kun ulko-ovi sulkeutui, nousin istumaan.
- Danni.
- Mä nukun.
- Et nuku, sanoin tuskastuneena. En ollut saanut vaihdettua hänen kanssaan kahta kahdenkeskistä sanaa eilisen jälkeen ja olin muutenkin jo tulla hulluksi yksiössä.
- No mitä? Danni kysyi ja käänsi varovasti kylkeä.
- Onko Jessillä jotain sen Hanskin kanssa?
- Ei tietenkään, Danni sanoi, mutta piti paljastavan miettimistauon ennen vastaustaan. Hänkin vähintään epäili.
- Monika sanoi.
- Niin, mutta mä olen ajatellut, että se vaan kiusaa Monikaa. Niin mäkin teen.
- Jessi ei ole sinä. Sä olet ärsyttävä ja mahdoton ihan tahallasi, mutta se ei ole.

Danni hiljeni ja nousi istumaan. Katselimme toisiamme vähän aikaa.
- Mennään tupakalle, Danni sanoi ja nousi irvistäen seisomaan. Hän kurkisti yöhousujensa sisään, minä näin vain pintapuolen ja sen, että enää hän ei ollut vuotanut niitä verisiksi. Minäkin nousin ja siirryimme parvekkeelle. Siellä oli kylmä, mutta minulla olikin kylmä jo valmiiksi. En pitänyt omista ajatuksistani.

Jessi palasi puolenpäivän aikoihin, meni suihkuun, vaihtoi vaatteet ja kertoi hyvin tyytyväisen oloisena, että Irkku oli käyttäytynyt paremmin kuin aikoihin. Sitten hänen piti kiiruhtaa töihin.
- Haluatko sä, että mä vien sut matkalla asemalle? hän kysyi minulta, mutta en halunnut. Danni joutuisi olemaan yksin koko pitkän iltapäivän, enkä muutenkaan halunnut hänen kyytiinsä. Minua pelotti, että mitä sammakoita suustani pääsisi ja vielä enemmän se, mitä hän mahdollisesti vastaisi.
- En mä ihan vielä, sanoin. – Me tehdään Dannin kanssa ensin läksyt.
- Onko sulla kirjat mukana? Jessi ilahtui. – Ilahduttavaa paneutumista!

Tietenkään minulla ei ollut kirjoja mukana, mutta vilkuilin iltapäivällä Dannin kirjoja ja totesin, ettei hänellä olisi mitään hankaluuksia muuttaa takaisin. Parin aineen kirjat olivat eri kuin ne, joita itse käytin, mutta asiat olivat suunnilleen samat.
- Tulethan sä pian takaisin kotiin, pyysin.
- Mä voisin tulla vaikka saman tien, ellei mun pitäisi mennä huomenna kouluun setvimään, että mitä siellä bileissä oikein tapahtui, Danni lupasi. Hän makasi sängyllään kädet pään takana ja liikutteli varovasti jalkojaan. – Joko sä haluat lähteä?
- Taidan haluta, huokaisin.

Olin merkillisen alakuloisella mielellä koko kotimatkan. Minua pelotti ajatus siitä, että ehkä Jessi oli rakastunut Hanskiin. Miehessä ei ollut ensi näkemältä ollut mielestäni kummempaa vikaa. Okei, tietenkään en voinut täysin arvostaa ketään, joka välitti alaikäisille viinaa, mutta muuten hän oli vaikuttanut ihan täysipäiseltä tyypiltä, ja muistin vielä ajatelleeni, että hän oli ikäisekseen ihan mukavan näköinenkin. Nyt vihasin häntä. Minun melkein teki mieli vihata Jessiäkin, mutta se ei tuntunut oikealta, ei ollenkaan. Olihan hänen ansiotaan, että olin asunut koko elämäni Mustaojalla, enkä jossain lastenkodissa. Miten olisin voinut vihata häntä? Mutta sittenkin vihasin vähän, sillä Vesku oli minulle yhtä rakas ja hän satutti Veskua.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.1.10 17:04:54

Alissa on sitten fiksu likka... Jälkiruokaa?

Päivämäärä:   17.1.10 17:43:31

Inhottavaa, ku on tommone tunne ja siit ei oikee voi puhuu :/

Miulle kelpais kanssa jälkkäri!

Päivämäärä:   17.1.10 21:09:19

apua, olipa tippunut

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.1.10 21:26:09

Uusi

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   17.1.10 21:47:47

mä täytän tän. :p

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.