Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinkkuelämää 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 22:56:13

Edellinen

Re: Sinkkuelämää 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 23:00:22

6. Siirin juttuja
Dannin lupaama yllätys oli ehtinyt kadota mielestäni, kun ehdin kotiin asti. Hän ei ollut siellä, mutta tuli heti minun jälkeeni. Olin vielä eteisessä kasseineni.
- No mitä sanot?
- Mistä?
- Mä olen siivonnut! Etkö sä muka huomaa? hän kysyi silminnähden loukkaantuneena. Katsoin kiireesti joka suuntaan ja tosiaan, asunto ei ollut sen kummempi kuin oli ollut lähtiessäni. Olisi voinut olla, kun muisti Dannin huoneen. Ehkä siellä tuoksuikin hiukan pesuaineelle.
- Niinpä oletkin, kiitin valheellisesti säilyttääkseni rauhan. – Miten muuten on menny?
- Mikäs tässä, ihana rauha, tyttäreni sanoi ja käveli catwalk-kävelyä ohitseni keittiöön. – Onko mitään ruokaa?
- Sinä kai sen tiedät, tirskahdin.
- No sitten ei. Etkö sä tuonu mitään?
- Toin. Ota ja pura tästä, sanoin ja ojensin hänelle kauppakassin.

Ilta oli kuin kuvalehdestä. Danni istui keittiössä pienen pöydän ääressä ja teki läksyjään, minä istuin huoneen puolella seuraten toisella silmällä televisiota ja toisella kirjoneuleeni silmukoita. Olisin halunnut jutella Jinnan kanssa, mutta hän oli ollut töissä ja kiireinen aikaisemmin, kun olin yrittänyt, ja nyt en halunnut, kun Danni oli kuulemassa. Olisin tahtonut purkaa sellaisia tuntoja, joita en halunnut hänen kuulevan. Se oli kyllä hiukan ongelmallinen kohta tässä asunnossa. Oli mentävä ulos, ellei halunnut toisen kuulevan puheluita. Tosin kerran Danni oli sulkeutunut kylppäriin ja laittanut veden valumaan, mutta hiukset kuivina hän oli sieltä tullut takaisin. Harkitsin parhaillaan parveketta, ja kun puhelimeni sopivasti soi, päätin siirtyä sinne. Soittaja ei kylläkään ollut Jinna vaan Siiri.

- Moi, me ei olla puhuttu ikuisuuteen, sanoin lämpimästi. Siirin yhteydenotot olivat harventuneet kovasti häiden jälkeen ja olin ihmetellyt syytä. Eihän heidän elämässään sinänsä mitään suurempaa muutosta ollut tapahtunut, kun avoparista oli tullut aviopari. Ainoastaan se, että he olivat ruvenneet yrittämään vauvaa sen jälkeen, mutta minusta se ei voinut olla niin totista touhua, ettei ehtinyt jutella ystäviensä kanssa kuin kerran parissa kuukaudessa. Suunnilleen niin usein Siiri oli soitellut ja purkanut pettymystään, kun taaskaan ei ollut tapahtunut mitään, tai oli tapahtunut sitä, että hänen kuukautisensa palasivat säännöllisesti kuin sähkömittarinlukija.
- Moi, hän sanoi vaisusti, ja arvasin, ettei tämä puhelu tulisi tekemään poikkeusta.

Kuuntelin obligatorisen kuvauksen aika monetta kertaa ja tunsin, miten kulmani vetäytyivät yhteen. Automaattisesti hapuilin parvekekukkalaatikkoa, jossa helottavat pelargoniat olivat häpeäkseni silkkiä eivätkä aitoja. En ollut viitsinyt hommata oikeita, kun olin ajatellut niiden vain kuolevan kuivuuteen poissa ollessani. Niiden välissä oli piilossa tupakka-askini ja rypistin otsaani enemmän, kun totesin sen vajaammaksi kuin mitä muistin. Minun pitäisi lakata pitämästä siellä kamaa, joka houkuttelisi Dannin pahoille teille.
- Kuule Siiri, sanoin, kun tarina tuntui päättyvän toisessa päässä.
- Mitä? hän kysyi terävästi.
- Mä olen pahoillani, tietysti, mutta te ootte yrittäny kuitenkin aika vähän aikaa. Ei voi tehdä hyvää sulle, jos sä valut noin alamaihin joka kuukausi ja stressaat väliajat. Stressi voi itse asiassa…
- Voi kuule, mä tiedän, Siiri sanoi purevalla äänellä. – Mä saatan tietää tästä aiheesta enemmän kuin sinä, ole vaan lääkäri. Mä kaipasin vaan vähän olkapäätä, en saarnaa.
- Anteeksi, sanoin katuvaisesti. – Musta kuulostaa, että sä kaipaat vähän piristystä. Koska sä pidit kesälomaa?
- Koska itse? Mä olen käynyt kaks kertaa Mustaojalla ja sä oot aina töissä.
- Ei mulla ollut kummosta lomaa, kun mä alotin täällä vasta keväällä.
- No koska mä voisin piristyä sun seurassasi?
- Tule lauantaina katsomaan tää mun pikku luukkuni, ehdotin ja niin sovimme.

- Kenen kanssa sä puhuit? Danni kysyi epäluuloisena, kun menin sisään. Ilmeisesti parveketta saattoi hyvin käyttää puhelinhuoneena, tai sitten olin puhunut niin vähän, ettei hän ollut pystynyt päättelemään, kuka se oli ollut.
- Siirin.
- Ai. Kuule, hän sanoi ja haistoin taas juttutuokion.
- Kerro, kehotin.
- Onko sulla täällä joku hoito?

Oliko se muka ainoa syy haluta vähän välimatkaa? Istuin Dannia vastapäätä.
- Ei ole, mä halusin vaan olla vähän omillani.
- Miksi?
- Miksi sä erosit Ossista? heitin takaisin.
- Koska se oli niin nössö, ettei uskaltanut sanoa isäänsä vastaan.
- Ja sen sijaan, että te olisitte sopineet sen jutun, sä päätit antaa sen olla. Olihan sillä loppujenlopuksi ihan hyvä syy – olisitko sä luopunut vaikka Hannan pääsiäisvalmennuksesta, jos Ossi ois pyytäny sua kantamaan sen suksia sen sijaan?
- En tietenkään, mutta se nyt ei ole sama asia.
- Mutta sä et nähny vaivan arvoseksi yrittää sopimista?
- Niin, en kai, Danni huokaisi. – Eikö Vesku ollut susta vaivan arvonen? Mistä te riitelitte?

Tunsin puhuneeni itseni pussiin.
- Ei me mistään olla riidelty. Me vaan ollaan oltu niin kauan yhdessä, että musta tuntui, että on pakko pysähtyä miettimään, onko Mustaoja sitä, mitä mä haluan loppuelämältäni, latelin. Onneksi olin runoillut valmiiksi niin monen moisia selityslauseita, ettei tätäkään ollut vaikea löytää. Danni katsoi minua pitkään, mutta ei sitten kysellyt enempää, ainakaan sillä erää.
- Sulla on viidenkympin villitys, hän totesi ja avasi seuraavan koulukirjan.
- Mä en ole lähelläkään viittäkymmentä!
- Ehkä sä olet varhaiskypsä. Koska mä pääsen katsomaan niitä Suvin hevosia?
- Mä kysyn siltä, lupasin.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   4.1.10 23:10:14

Mä rupesin miettimään.. Tää on tosi kouluratsastuspainotteista ja silti tässä ei ole yhtäkään homoa!!! Ole ollutkaan vissiin! Edes Hannan kouluratsastusydintallissa.

Lähettäjä: mara 
Päivämäärä:   4.1.10 23:25:21

tölkki, hmm, nyt ku alan miettiä!!!! jännää=))

vielä yksi yöyöpala? *katsoo koiranpentuilmeellä*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 23:28:16

Tölkki, oletko sä stereotypioiden uhri? :D
Mä en tiedä kuin yhden homon kouluratsastajan.
Hmm. Vai oisko se toinenkin... no joka tapauksessa, mä en tiedäkään niitä enempää kuin noi kaks :D

Täytyy miettiä, jos mukaan änkeää vielä joku miesratsastaja.

Päivämäärä:   4.1.10 23:31:19

Koivis, sä vaan liikut väärissä piireissä ;P

Lähettäjä: janne 
Päivämäärä:   4.1.10 23:33:35

minäkin mankuan toista palasta!! tää on vaan niin hyvä tarina, oon jääny koukkuun... (luin parissa päivässä jessijutut kokonaa....)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 23:33:45

No montako itte tiedät? :D

Päivämäärä:   4.1.10 23:35:12

Oon joskus joutunu istumaan heppatäti-iltamissa ja ne listaili aikas monta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 23:38:35

Tölkki saat joskus luetteloida!
Jannen sinnikkyydelle tässä. Multakin meni sentään pari viikkoa, kun itse luin ne läpi toissasyksynä.
------------
Suvi oli kuitenkin yövuorossa sen loppuviikon, joten opastin Dannia kyllästymiseen asti – hänen kyllästymiseensä – miten ajaa rautatieasemalle, mihin junaan nousta ja miten vaihtaa Rautatieasemalla siihen, joka meni kotiin.
- Kiitos, me selvitään kyllä, hän sanoi niin, että pahat aavistukset valtasivat mieleni. En ollut vielä tavannut Unaa, tyttöä, josta oli nopeasti tullut hänen uusi paras ystävänsä huolimatta siitä, ettei tämä ratsastanut. Entä jos he katoaisivat siinä vaiheessa, kun piti vaihtaa junaa Helsingissä? Danni osasi kyllä. Minun oli kuitenkin pakko luottaa, kun en muutakaan voinut. He eivät halunneet odottaa iltamyöhään, että pääsisin töistä ja ehtisin kuskaamaan heidät, ja Vesku tuntui määritelleen Tammisaaren alueeksi, jonka rajan ylitettyään hänen autostaan sulaisi renkaat ellei paljon muutakin. Tietysti, jos olisin asiakseni kysynyt, hän olisi Dannin takia ajanut, mutta tytöillä oli perjantaisin lyhyt päivä ja he halusivat ehdottomasti mennä junalla. Minäkin säästyin anelemisen epämukavuudelta, joten ristin vain sormeni. Helpotukseni purkautui pyörrytyksenä, kun Danni neljän aikoihin soitti ja ilmoitti heidän olevan perillä Mustaojalla ja taustalla kuuluvat kaksosten äänet todistivat sen.

- Oletko sä kunnossa? kysyi Silakka, kun romahdin tuoliin takakansliassa, mihin olin juossut vastaamaan. Minulla meni hetki, ennen kuin sain vastattua.
- Mussa ei ole mitään vikaa, nää teini-ikäset vaan yrittää saada mut vanhentumaan ennenaikaisesti, sanoin vitsikkäästi. Tiesin, että Silakalla itselläänkin oli lapsia, toki nyt jo aikuisia.
- Aa. Ymmärrän, hän sanoikin ja katsoi tarkkaan viisailla silmillään, joiden päällä roikkuvat kulmakarvat olisin määrännyt trimmaamaan, jos asia olisi kuulunut minulle. – Ei kai mitään vakavaa?

Huolimatta siitä, että olin aikoinaan oppinut lähes vihaamaan Silakka-parkaa, pidin hänestä nykyään kovasti. Uskon, että Veskukin olisi pitänyt, jos olisi tavannut hänet uudemman kerran, jos hän siis olisi päässyt eroon siitä musertavasta muistikuvasta, missä nuori lääkärinplanttu oli sanonut hänelle päin naamaa, että hänen isänsä tulisi kuolemaan. Silakka oli toiminut silloisen parhaan ymmärryksensä mukaan, enkä epäillyt, etteikö joku jossain muistelisi Veskuakin samanlaisella vastenmielisyydellä, tai ehkä minuakin. Se vaan kuului toimenkuvaan. Nyt, ohjaajanani, hän oli kuitenkin vailla moitteen sijaa. Hän oli kunnioitusta herättävä, taitava ja oikeudenmukainen. Mitä muuta saattoi erikoistuva lääkäri pyytää?
- Ei, silkkaa helpotusta tää vaan on, hymyilin. – Mä pelkäsin pahempaa.
- Selvä. Onko sulla viikonloppu töitä?
- On, sanoin. Hän ei tietenkään voinut muistaa työvuorokalenteria ulkoa.
- Kun meidän pitäisi kai taas pitää jonkinlainen arviointisessio. Jos ei sunnuntaina tule mitään ruuhkaa niin jossain välissä?
- Yritetään, lupasin.

Lauantaina karkasin vähän aikaisemmin, sillä näytti hiljaiselta ja halusin ehtiä kauppaan ennen Siirin tuloa. Ehdin juuri kotiin ja huuhtelin liukuhihnatyönä salaattiaineksia, kun ovikello jo soi. Menin avaamaan.
- Hei Siiri! hihkaisin ja halasin häntä, samalla havainnoiden toisella silmälläni, ettei hän ollut tullut yksin. – Ja Toni! jatkoin.
- Hei, Siiri sanoi ja ojensi minulle kukkapuskaa, jollaisia olin juuri nähnyt lähikaupassa.
- Tulkaa sisään. Tulkaa keittiöön. Mä vähän ajattelin, että sä voisit auttaa mua salaatin tekemisessä, mutta jos meillä on mieskin ruokittavana niin sä saatkin tehdä sen ja mä teen pizzataikinan, lohkaisin.

En ollut ollenkaan valmistautunut Tonin tulemiseen. Päinvastoin, olin ajatellut, että voisimme Siirin kanssa käydä vilkaisemassa Irkkua ja tulla sitten yhdessä laittamaan syötävää ja sitten ehkä, riippuen siitä, oliko hänellä miten kiire kotiin, käydä vaikka lasillisella.
- Mun pitäisi käydä putsaamassa Irkun boksi jossain vaiheessa ennen iltaa, varoitin molempia. Ratsastaminen saisi nyt jäädä, ettei Toni pitkästyisi, mutta asiaa ei voinut auttaa.
- Me voidaan odottaa täällä ihan hyvin, Toni lupasi ystävällisesti.
- Ei kun mä haluan katsomaan Irkkua. Sä voit jäädä tänne, ellet halua mukaan, Siiri ilmoitti hänelle.

Lopputulema oli, että minä sekoitin pizzataikinan nousemaan laskeskellen, mitä minulla oli sen päälle laittaa ja sitten lähdimme kaikki kolme tallille. Viikonloppuisin tunnit olivat päivällä, joten Irkun ja Narinjan tarhausaika lyheni siitä kohden, mutta nyt ne olivat kentällä. Jätin Siirin ja Tonin katselemaan niitä ja syöttämään niille heppanameja sillä aikaa, kun hoidin siivouksen. Siinä ei mennyt kuin kymmenen minuuttia.
- Selvä, me voidaan mennä, menin ilmoittamaan.
- Etkö sä harjaa sitä tai mitään? Siiri kysyi järkyttyneenä.
- En, se saa pärjätä luonnontilassa huomiseen nyt, kun mulla kerrankin on ihmisvieraita, sanoin.
- Eikö sulla ole sille hoitajaa?
. Ei viikonloppuisin, kun Danni on kotona.
- Ja nyt saat selvittää, mikä tää juttu on, että Danni on muka täällä koulussa, Siiri sanoi päättäväisesti, kun palasimme autolle.

Päivämäärä:   4.1.10 23:46:33

kiitosta! =)

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.1.10 23:53:44

Sennnu: en mä sitä ehkä silleen aatellu et lääkäri sano sen mut oli muuten vaan niin mainio lause et nauratti ihan kunnolla :D

Päivämäärä:   4.1.10 23:59:51

Mä kyllä toivoisin, että Vesku jossain kohtaa tajuais oman naurettavuutensa noissa salaliittoteorioissaan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.1.10 00:52:20

lisää vaan? Ai että, voisivat oppia sopimaan kyllä nuo kaks...tai ehkä ne vielä oppivat. Joskus.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 01:42:31

Äh, Vesku on ajattelevainen ihminen ja se on aikoinaan saanut syyn salaliittoteorioilleen. Itse asiassa mä ymmärrän sitä koko porukasta parhaiten, vaikka Jessin hölmöilyt lähtikin vähän kuin omista kokemuksista.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.1.10 01:55:16

mä en ymmärrä noista ketään sillein kunnolla, ko en osaa kenenkää samaistua. Nuorempaan Jessiin pystyn samaistumaan (ku luen noita vanhempia tekstejä), mutta tähän vanhempaan Jessiin en, nuoremmassa on aika paljon samaa mitä mussakin on :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 02:01:37

Flanelli, entä Alissa? Vai eikö sitä ole näytetty vielä tarpeeksi?

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   5.1.10 02:44:56

Tämä tarina on muuttunu ihan älyttömästi, pelottaa aina lukia että miten Jessin ja Veskun käy. Mutta Alissa on tällä hetkellä mun ykkös suosikki, vähän niinku Jessi nuorempana.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 02:49:47

Tallukka, miten kauhean hauskaa nähdä suakin täällä! :)

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   5.1.10 03:03:41

Täällähän minä aina käyn, ei tätä voi olla lukematta! En vaan enään oo kommentoinut, mutta nyt oli pakko.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.1.10 03:06:48

Alissasta mä en oo vielä ottanu sillein selkoa...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 03:14:24

Seuraava pitkänpuoleinen pätkä tulee Alissasta, ehkä se sitten tulee tutummaksi.
Ja joo, valvon, kun ajattelin saada tän luvun valmiiksi, mutta turhan hitaasti tää nyt etenee...

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.1.10 03:15:21

tuleeko sit yöpalaa?

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   5.1.10 04:42:18

Sais tulla!

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   5.1.10 07:50:47

Äärettömän katalaa jättää tuollaiseen kohtaan, mikäli tajusin oikein! :'O

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   5.1.10 09:16:16

Hei mistä ne nousee junaan? ku mun muistaakseni tammisaaressa ei oo kuin bussiasema, ja helsingissähän danni on aiemminkin junaillut.

vesku on joo ihku, ja mäkin samaistun siihen ehkä parhaiten. mutta jotenkin se ei just nyt nää metsää puilta, typerää jatkaa tylyttämistä kun toinen yrittää edes vähän sovintoa. ok, 10 v on pitkä aika mutta en silti usko jessin olleen koko sitä aikaa kuin paneroimaton pakastesei.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 10:04:37

Des, on siellä asema mun lähdeaineiston (=netin) mukaan ja tässä tarinassa siellä on ehdottomasti :D
Sarjassamme juttuja, joita pitäisi käydä katsomassa. Kuten Hanko.
-------
Selvitin, ja selvitin senkin, että Veskun yrityksistä huolimatta niiden kahden tilalle, jotka olivat lopettaneet sikäläisen lukion ensimmäisellä viikolla, oli otettu oppilaita varapaikoille päässeiden joukosta Dannin sijaan.
- Mäkin toivon, että sinne pääsisi ennen ensi kevättä, kun mun pesti täällä loppuu, tai viimeistään ens lukukaudeksi, tunnustin. Tietysti maaliskuuhun mennessä Danni olisi saattanut vakuuttaa minut siitä, että pystyi huolehtimaan itsestään, ei hän olisi ensimmäinen kuusitoistavuotias, joka kävi lukiota ihan yksin asuen. Jotenkin vaan epäilin. Toisaalta minulla oli niin häilyvä käsitys siitäkään, missä olisin itse ja millä mielellä, että en oikeastaan voinut muuta kuin antaa asioiden mennä omalla painollaan.
- Susta on varmaan hirveetä olla täällä niin paljon ihan vaan Dannin takia, sanoi Siiri myötätuntoisesti.
- Mä en itse asiassa ole täällä ollenkaan vaan Dannin takia, paljastin. – Mä olen täällä ihan omasta tahdostani, tää on vähän niin kuin harkinnanvarainen asumusero.
Siiri näytti järkyttyneeltä ja ryöpsäytti miljoonien kysymysten tulvan.
- Ei, me ei olla erottu. Ei, mä en tiedä, palataanko me yhteen. Kaikki on ihan auki, selitin kärsivällisesti.
- Ja mä kun luulin, että te olitte ikuisia, nuori nainen sanoi ja hän oli ensimmäinen, jonka näin todella järkyttyvän asioistamme.
- Me ollaan ihan okei, yritin vakuuttaa ja taisin onnistuakin. Palasimme asuntooni, pizza lensi uuniin, vihannekset kuppiin ja avasin kaksi viinipulloa, punaisen ja valkoisen.
- Kumpi teistä ajaa ja kumpi ottaa kumpaa? kysyin.

Siitä se lähti. Siiri sanoi Tonin ajavan ja pyysi valkoviiniä ja Toni tyytyi kivennäisveteen kiltin ja hyvin kasvatetun aviomiehen tavoin siihen asti, kun kaadoin Siirille toisen lasillisen.
- Ei se enää tarvitse, hän sanoi.
- Anteeksi? kysyin, sillä luulin kuulleeni väärin.
- Että parempi ruveta harjottelemaan, jos kerran haluaa olla yhdeksän kuukautta raittiina, Toni selvitti. Katsoin kysyvästi Siiriin, joka näytti siltä, kuin joku olisi paljastanut hänen pissivän housuihinsa aina hississä.
- Toni, älä ala. Ei me nyt ruveta siitä puhumaan.

Minun mieleeni tuli hakematta, miten oli kännännyt Siirin isän kanssa heidän häidensä jälkeen, mutta tämä ei kuulostanut sen toisinnolta, mitä Vesku oli sen jälkeen minulle paasannut. Ei, jotenkin olin haistavinani jonkin kytevän pinnan alla, jonkin, jonka syystä ei saanut mitään selvyyttä. Turvesuotkin kuulemma paloivat sillä tavoin, pinnan alla epämääräisiin suuntiin leviten.
- Miksei puhuta? Ethän sä ikinä muutenkaan halua puhua mistään muusta? Toni kysyi ja sitten, ennen kuin aloin tuntea oloni todella epämukavaksi, hän nousi seisomaan. – Anteeksi vaan, Jessi, mutta mä taidan nyt lähteä. Mä en ole oikein seurallisella tuulella.
- Ja miten mä muka pääsen kotiin? kysyi Siiri silmät suurina.
- Jos sua se huolettaa niin kerää kamppeesi. Auto lähtee nyt.
- Se on mun auto!
- Ja sä et pysty ajamaan sitä, Toni sanoi viitaten Siirin viinilasiin.

Pystymättä lukemaan, oliko tämä tavallinen pikku kina vai suuren luokan katastrofi, saattelin Tonin ovelle ja lupasin jollain konstein huolehtia Siirin kotiin. Nuori mies hymähti ja muistin, etten ollut alunalkaen erityisesti pitänyt hänestä. Sille ei ollut mitään syytä, ei hän ollut koskaan ollut muuta kuin äärimmäisen kiltti ja vähän hiljainen, hiukan ehkä hidas tajuamaan asioita, vähän kuin kädenlämmintä maitoa. Olin päätellyt vain potevani ylisuojelevan vanhemman syndroomaa, sillä minusta hän ei ollut Siirille ollenkaan tarpeeksi hyvä, enkä ymmärtänyt, miksi hän oli niin tylsään mieheen mennytkin rakastumaan.

- Sori, Siiri sanoi, kun palasin keittiöön. Kohautin olkapäitäni.
- Mitäpä tuosta.
- Se halusi väen vängällä mukaan ja mä ajattelin, ettet sä välittäisi.
- En välittänytkään, ihan kivaahan se oli, valehtelin.
- Se taisi olettaa tulevansa juomaan kupillisen kahvia ja sitten takasin kotiin.
- No sinnehän se nyt pääsee.
- Niin… Siiri mutisi. – Me ollaan tultu vähän riitaisiksi, kun ei enää tehdä mitään muuta kun vahditaan mun kuukautisia. Mutta minkä mä sille voin, ettei tärppää?
- Ei kai se syytä sua siitä? kysyin terävästi.
- Ei kai… tai siis ei se mitään sellaista sano, mutta musta tuntuu siltä. Mä en vaan tiedä, miksi musta tuntuu siltä. Toivottavasti se ei keksi mennä baariin, Siiri keksi yhtäkkiä.
- Haluatko sä mennä? Soita sille, ei se ole voinut ehtiä vielä kuin autolle.
- Ja mä en mene minnekään, mä olen tullut katsomaan sua, ja sen mä aion tehdä! Ja kai mekin voidaan mennä baariin, voidaanhan?
- Tietysti voidaan jos siltä tuntuu, lupasin. – Vaikka musta tuntuu hullulta, että mä voin lähteä sun kanssa baariin, sähän olet lapsi.

Tehtyämme selvää vielä parista lasillisesta viiniä ja juteltuamme antaumuksella siitä, miten miehiä joskus oli vaikea ymmärtää, Siiri toisti ehdotuksensa.
- Mä tunnen Tonin, se on soittanu matkalta kavereilleen ja niillä on jo tuopit kummassakin kädessä, hän sanoi, ilmeisesti pohtineena sitä asiaa.
- No jos sä tosiaan haluat. Mutta älä odota mitään hienoa, mä en ole löytänyt täältä kuin yhden kivan pubin, varoitin.
- Joo. Jos Toni on baarissa niin mäkin haluan mennä. Oletko sä nyt ihan villiintynyt, kun asut tälleen ihmisten ilmoilla, eikä sun tarvitse vahtia lapsia ja on helppo käydä ulkona?
- En, hyvä ihme sentään! Pari hassua kertaa oon käyny.

Menimme siihen paikkaan, jota aina kutsuin mielessäni Suvin pubiksi ja päätimme siellä, että Siiri voisi jäädä yöksi. Ehtisin aamulla heittää hänet junalle ennen tallille ja töihin menoa, tai siinä välissä, tai miten Siiri nyt jaksaisi nousta ylös.
- Ilman muuta mä tulen sun kanssasi tallille, hän lupasi. – Mulla ei ole mikään kiire kotiin.
Minusta se ei kuulostanut hyvältä.

Päivämäärä:   5.1.10 11:18:12

joo, tammisaareen pääsee junalla, jos vaihtaa karjaalla .D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   5.1.10 11:57:51

Hohoo nythän ne villiintyy :DD

Päivämäärä:   5.1.10 13:08:40

saisko päiväpalaa, ihan vaan siks et jos ne meneeki pannaan täs kohtapuoliin?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 13:28:19

Toivoa sopii x)
---------

7. Dimdidam
Siiri nukkui Dannin sängyssä ja minä valvoin omassani. Äänet olivat taas vääriä. Siiri kuorsasi kevyesti ja kun se lakkasi yhtäkkiä hyvin aikaisin aamulla, muuttui hänen hengityksensä erilaiseksi, kuin hän olisi ollut hereillä. Hän olikin, totesin, kun hän äkkiä nousi ja juoksi vessaan oksentamaan. Minun ei olisi pitänyt antaa hänen juoda niin paljon, ajattelin syyllisenä, mutta loppujenlopuksi hän oli jo aikuinen. Ja sitä paitsi meille oli tarjottu.

Kuuntelin, miten Siiri palasi sänkyyn ja yritin hengityksen äänestä lukea hänen ajatuksensa. Miettikö hän Tonia? Hän oli illalla soittanut tälle ja vaikka hän olikin mennyt ulos puhumaan, olin nähnyt puhelun tuloksen hänen suuttuneista kasvoistaan heti, kun hän oli palannut. Niinpä en ollutkaan toivottanut Hanskia hélvettiin, kun hän oli talliporukkansa kanssa meluisasti tullut ja tuntunut täyttävän koko paikan. Heillä oli takanaan onnistunut ravireissu, mukana oli hevosten omistajiakin – ei sen lämppärin viiksimiestä, mutta muita – eivätkä he olleet köyhiä eivätkä kipeitä. Hanski oli muiluttanut meidät mukaan joukkoon ja Siiri oli tullut paljon paremmalle tuulelle. Onneksi Monikalla oli ollut kädet täynnä tekemistä niiden hevosenomistajien kanssa, eikä hän ollut ehtinyt käydä Siirin kimppuun, tai minunkaan. Olin pelännyt sitä aika lailla.

Yhdeksältä huomasin nukkuneeni hetken aikaa ja silmäluomeni juorusivat, että liian lyhyen hetken, ne tuntuivat santapaperilta. Siiri kuorsasi taas, mutta minä nousin ja menin ravistelemaan häntä, kun kahvi oli tippunut.
- Mitenkäs maailma makaa? Haluatko sä lähteä mukaan tallille?
- Voi luoja, Siiri ähkäisi ja taputin häntä poskelle.
- Älä huolehdi, mä menen käymään ja sä voit kaikessa rauhassa heräillä sillä aikaa.

Palattuani hän oli jo pystyssä, joskin aika vaisun näköisenä.
- Mitä Irkulle kuului? hän kysyi.
- Kaipasi ulos, huokaisin. Irkku ei tuntunut pitävän siitä, että sen rutiinit rikottiin aina viikonlopun ajaksi ja se joutui seisomaan sisällä keskellä kauneinta päivää. Se oli potkiskellut seiniä, kun olin mennyt talliin, enkä ollut voinut tehdä mitään sen hyväksi karsinan siivousta lukuun ottamatta. Se oli tuskastuttavaa, mutta en voinut mennä arvaamattoman nelivuotiaan kanssa Allin ratsastustunnin sekaan. Kiitokseksi siivoamisesta ja harjauksesta se oli puraissut minua, mikä oli ennenkuulumatonta. Kukaan muu hevosistamme kuin Halle ei tehnyt sellaista. Mutta en jaksanut vuodattaa sitä kaikkea nyt Siirille. – Mikä on olo? kysyin.
- Ihan okei nyt jo, hän sanoi ja hymyili valjusti. – Ruumiillisesti siis.
- Hyvä, kai. Mustakin henkiset krapulat on aina olleet pahempia.
- Mä soitin Tonille ja me sovittiin. Se sanoi, että se voisi tulla hakemaan mut, mutta ettei se uskalla vielä ajaa, Siiri kertoi.
- Sä pääset junalla ihan vikkelästi Helsinkiin, vakuutin.
- Niin… mutta mulla on hirveä olo. Ne sun kaverisi… mä en voi olla miettimättä, että onko Tonikin riekkunut jonkun naislauman kanssa eilen. Pitäiskö mun kertoa sille?

Mietin hetken. Siirillä oli tosiaan ruvennut kulkemaan vähän kovaa. Siinä vaiheessa, kun olin löytänyt hänet nuoleskelemasta Hanskin kanssa, olin ottanut tilanteen hallintaani ja tuonut hänet nukkumaan. Syynä ei ollut yksin se, että hän oli rouvasihminen – Hanskissa oli enemmän ytyä pelkässä vasemmassa kädessään kuin koko Tonissa – vaan myöskin se, että Monika oli ollut siellä.
- Se sun pitää itse päättää, sanoin varovaisesti.
- Kertoisitko sä?
- En. Mä luulen, että asian vakavuuteen nähden siitä voisi syntyä ihan liian suuri soppa. Mutta sun täytyy itse päättää, mitä sun omatuntosi kestää.
- Niin, Siiri huokaisi. – Miten sieltä menee junia?

Vein Siirin asemalle ja lähdin itse töihin. Houkuttelin Silakan tilaamaan kanssani pizzaa lounaaksi ja sitä syödessämme pidimme epävirallisen kehityskeskustelumme. Tiesin, etten ollut mokaillut ainakaan pahemmin, mutta olin yllättynyt siitä, miten paljon hänellä oli hyvää sanottavaa. En sentään punastellut, mutten voinut olla hymyilemättä.
- Mä alan viihtyä täällä, lohkaisin, kun en muutakaan keksinyt.
- Hyvä. Mihin sä menet seuraavaksi?
- Sille mä en ole vielä suonut ajatustakaan, siihenhän on yli puoli vuotta.

Se piristi niin, että jaksoin loppuillan, joka oli tappavan tylsä. Viikonlopputuristit olivat käyneet vastaanotolla jo perjantai- ja lauantai-iltana, nyt he olivat matkalla koteihinsa. Danni soitti ja ilmoitti kotiutuneensa ja että joku oli kaatanut hänen moponsa ja että se oli klommoilla. Hän oli kiukkuinen kuin herhiläinen.
- Kai se toimii? kysyin huolissani. Kyllähän kouluun pääsi bussillakin, mutta hän kyllä tarvitsi mopoaan.
- Toimii, mutta siinä on naarmuja! Mä otan sun mustan kynsilakkasi ja kokeilen, saanko mä ne sillä piiloon.
- Tee se, huokaisin.

Suvi tuli vieläkin yövuoroon, hänellä oli pitkä putki. Siitä huolimatta hän tuli aikaisin, melkein puoli tuntia ennen aikojaan.
- Enkeli, saanko mä lähteä? kysyin.
- Kohta. Te olitte kuulemma eilen rilluttelemassa, sinä ja sun pikkusiskosi? Suvi virnisti.
- Mun ainoa pikkusisko on viidentoista, virnistin takaisin. Olin arvannut, että Hanski juoruaisi. Hän oli kova puhumaan.
- Mutta sä olit eilen ulkona, kun toiset raato täällä leivänkannikkansa eteen.
- Olin, mulla oli vieras ja se halusi nähdä kaupunkia. Satuttiin sitten samaan paikkaan raviäijien kanssa. Ei sen enempää dramatiikkaa.
- Raviäijien kanssa on aina dramatiikkaa, varo niitä, ja käske sen sun ystäväsikin varoa, Suvi sanoi. – Ne menee puskasta puskaan kuin hyppykuppa.
- Älä? sanoin yllättyneenä, sillä tähän asti hän ei ollut sanonut poikkipuolista sanaa Hanskista. Minä en tuntenut ravi-ihmisiä, mutta muistin jonkun nettiblogin joidenkin vuosien takaa. Olin seurannut sitä vähän aikaa, mutta sitten se oli minusta mennyt liian paksuksi. Kukaan ohjastaja ei kai sentään voinut tosissaan joka raveissa vinkata sormellaan sievimmälle ohikulkevalle tallitytölle ja päästä pukille. Eihän?
- Ota kaikki, mitä sä olet ikinä niistä kuullut, ravista irtoroskat pois ja siinä on Hanski. En mä nyt tietysti kaikkia tiedä, mutta aika liikkuvaa tavaraa ne on. Eikö ratsupuolen miehet muka ole?
- Sä olet ratsupuolen ihminen, kai sä itsekin tiedät. Mutta sen verran mä tiedän ihan varmasti, ettei ne kaikki ole homoja, hymähdin ja lähdin vaihtamaan vaatteet.

Päivämäärä:   5.1.10 13:47:50

homo mainittu!

ja thx, toivotaan kyllä!

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   5.1.10 15:14:14

voi jee, mite paljo jatkoo tullu :)

Eikai se Toni oo mikää kontrolli friikki?

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   5.1.10 17:44:30

Jee, jatkoa lissääää:D
mul oli jotain sanottavaa mut ei se kyllä tainnu tähän tarinaan liittyä ni ihan hyvä ku unohtu :DDD

Päivämäärä:   5.1.10 18:43:23

iltapalaa ? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 20:29:02

Meni vähän aikaa, ennen kuin Suvi palasi töihin yövuoroputkensa jälkeen ja minullakin oli vapaapäiviä, jotka vietin Mustaojalla, tällä kertaa onneksi saamatta kummempaa kaipuuta Veskun kainaloon. Olin ajatellut asiaa tarkkaan ja tullut siihen tulokseen, että minun piti hyvin tarkasti pitää omat mahdollisesti heräävät mielitekoni kurissa. Vaikka olimmekin edelleen naimisissa, ei minulla ollut mitään asiaa mennä sotkemaan Veskun päätä vain koska kärsin hellyydenkipeydestä ja läheisyyden puutteesta. Ei nyt, kun olin kerran vetäytynyt leikistä. Sitä paitsi pelkäsin, että hän olisi torjunut minut ja siihen olisin yksinkertaisesti kuollut. Hän oli vähintään yhtä kiltti kuin Siirin Toni parhaimpina päivinään, mutta kun asiat alkoivat mennä vakaviksi, hän ei ollut vain harmistunut kissa, jota silitettiin vastakarvaan, hän oli ahven, jonka evät pistivät ja satuttivat. Mieluiten en puhunut hänen kanssaan ollenkaan ja me olimmekin ruvenneet kommunikoimaan sähköpostitse, kun tuli tärkeitä asioita. Se oli tietysti ajatuksena kammottava ja nolo, mutta se oli helpompaa. Persoonattomampaa.

Joka tapauksessa Suvi sanoi töihin palatessaan, että hän mielellään tapaisi Dannin siltä varalta, että tätä huvitti joskus avittaa hevosten liikutuksessa. Poju ei ollut koskaan parhaimmillaan, jos sai monta päivää vapaata, ja vaikka Suvi oli yövuoroputkestaan huolimatta yrittänyt silti ratsastaa sillä joka päivä, oli Hehku sitten jäänyt vähemmälle, ja hän oli saanut siltä kyytiä. Kylmää kyytiä suoraan pusikkoon.

Danni ei ollut enää yhtä innoissaan asiasta kuin oli ollut lukukauden alkaessa, hän kun oli saanut muutakin tekemistä. Minäkin olin jo tavannut Unan, joka oli viehättävä lapsi, ja pari muutakin tyttöä, joiden kanssa hän oli ystävystynyt. Olin ylpeä hänen puolestaan, kun hän pystyi tuolla tavoin pulahtamaan kuin kala veteen ihan uuteen ympäristöön, mutta vielä ylpeämpi olin, kun hän ei ruvennut keksimään tekosyitä kiemurrellakseen eroon lupauksestaan ratsastaa Suvinkin hevosia, vaikka iloinen teinielämä huhuili. Toisaalta hän oli edelleenkin niin hevoshullu, että ajatus sai omanlaisensa pilkkeen hänen silmiinsä.

Menimme sinne ensimmäisenä sopivana hetkenä, kun Suvin ja minun työvuorot sopivat yhteen. Näin jo paikalle tullessamme, ettei Suvi ollut ehtinyt paikalle, hänen autonsa puuttui. Tunsin kuitenkin itse paikat jo niin hyvin, etten viitsinyt jäädä pyörittelemään peukaloitani. Vein Dannin Suvin hevosten tarhalle ja nappasimme riimunnarut portinpylväästä.
- Toi suokki on Hehku ja toi puokki on Poju, esittelin.
- Onpa se Mustin näköinen, Danni sanoi ja kuin ensimmäistä kertaa minäkin katsoin Pojua. Olinhan minä sen nähnyt jo vaikka miten monta kertaa, mutta olinko koskaan oikein katsonut sitä? Se ei ollut niin musta kuin Musti, vaan sillä oli paljon kellertävää kainaloissaan ja nivusissaan ja silmien ympärillä, mutta muuten se oli kyllä aika lailla saman näköinen.
- Kaikki mustat hevoset näyttää samoilta, sanoin ja Danni nauroi ääneen, niin kuin oikein olikin. Meidän tilalta oli lähtenyt mustia hevosia muutamakin kappale, ja tunnistin niistä jokaisen edelleen. Kaikki mustat hevoset eivät todellakaan näyttäneet samalta.
- No, se voi näyttää, mutta ei sillä ole mitään tekemistä Mustin kanssa. Se on fwb, eikä Mustilla ole ketään noin vanhaa varsaa, joka olisi saatu kirjattua sinne, sanoin.
- Väitinkö mä, että sillä olisi? Sanoin vaan, että se näyttää siltä, Danni sanoi ja kävi napsauttamassa riimunnarun pikalukon Pojun riimuun.
- Voihan se olla sukua Wotille, myönsin.

Minä en ollut onnistunut sisäistämään ravitallin rutiineja ja aikatauluja, mutta useimmiten siellä oli hiljaista ja kuollutta silloin, kun Suvi ja minä menimme sinne aamuvuoron jälkeen. Hevosista oli yleensä aina muutama sisällä loimitettuna, osa tarhoissa ja niin oli ollut tänäänkin tullessamme. Varsinainen väenryntäys kuitenkin ilmestyi kuin tyhjästä, kun olimme harjaamassa Pojua ja Hehkua. Väenpaljous sikäläisittäin siis, eli Suvin lisäksi paikalle ilmaantuivat Hanski ja kolme muuta tyyppiä. Arvelin miesten olleen hiitillä, sillä he toivat sisään joukon hevosiakin. Eihän se ollut mitään verrattuna Allin tallin normaalimenoon, mutta kyllä ne äijätkin osasivat käyttää ääntään. Jos minulla olisi ollut Dannin sijaan kaksoset mukana, olisin peittänyt heidän korvansa, sellaista kieltä he käyttivät, kunnes Suvi hiljensi heidät.
- Täällä on lapsi läsnä! hän huusi vihaisen näköisenä, mutta talliasussaan hän ei koskaan ollut niin vakuuttavan näköinen kuin töissä ja yksi ohikulkevista miehistä yksinkertaisesti nosti hänet sivummalle. Minua nauratti.
- Anna olla, mä olen kuullut Dannin käyttävän pahempaa kieltä, sanoin.
- Mennään mahdollisimman äkkiä ulos täältä, Suvi puhisi ja meni hakemaan Hehkun satulan ja suitset.

Päivämäärä:   5.1.10 21:17:35

Mitä siell rats.koululla oikee tapahtuu? jos irkku on ruvennu näykkimään. Syöttääkö ne hoitaja tytöt sitä salaa tms :D

Päivämäärä:   5.1.10 21:35:21

Tuliko täällä jo arvailua, että tuo Suvin toinen hevonen olisi Mustin "vahinko"varsa sen yhden tallivuokralaisen jäljiltä...? :P

Päivämäärä:   5.1.10 21:52:35

Ei se vois olla fwb, nehän oli ravurinruppanoita ne Lindan hepat ja varsoista tuli sekasikiöitä.

Päivämäärä:   5.1.10 21:55:53

Hmm, niinpäs olikin. Tuo Mustiin vertailu hämmentää usein. :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   5.1.10 22:07:07

tölkki, mä en lindasta yllättyis ollenkaan jos se olis väittäny gottiksen peeveeks..

jekku, varsinkin nuoret hevoset saattaa ikävystyessään, hermostuessaan tai ahdistuessaan (esim hälystä, jota ratsastuskoululla aina on) keksiä tollasia juttuja, näihin mukaanlukien myös imppaus, kutominen, kehänkiertäminen ja muut huonot tallitavat. Jo se, että rutiini ei oo päivittäin sama saattaa saada ton aikaan herkimmille hevosille.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.1.10 23:27:40

yöpalaa?

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   5.1.10 23:29:15

Mullaki ois vähän nälkä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.1.10 23:33:51

Danni sai ratsastaa tarhassa, josta juuri olimme ratsut hakeneet. Hän näytti pikkuriikkiseltä ison suomenhevosen selässä, mutta näin hänen ilmeestään, että hän aikoi häikäistä Suvin ratsastamalla paremmin kuin kukaan ikinä tällä tontilla. Hehku näytti tavallista tahmeammalta, oli selvää, että sen mielestä oli huutava vääryys joutua pyörimään yhdentekevää ympyrää omassa tarhassaan, kun olisi voinut yhtä hyvin mennä metsäänkin, mutta Danni sai sen määrätietoisesti tottelemaan itseään eikä hätkähtänyt protestipotkuista, joita hevonen suti välillä oikealla, välillä molemmilla takajaloillaan.
- Sä et huijannu, lapsi osaa ratsastaa, Suvi huomautti. Hän nojasi toiseen portinpylvääseen ja minä toiseen.
- Se oli neljä kuukautta, kun mä otin sen ekan kerran satulaan, sanoin ja tuntui hiukan haikealta muistaa, miten kauan siitä jo oli.
- Okei, mä uskallan ottaa sen ratsastusavuksi, jos sä vaan haluat päästää sen tänne, Suvi ratkaisi.
- En kai mä olisi tuonut sitä edes näytille, jos en haluaisi, ihmettelin.
- No mä vaan ajattelin, että jos ton ukkolauman riekunta sai sut muuttamaan mielesi. Mutta jos se on okei, niin mä haen nyt Pojun. Me voitaisiin mennä Dannin kanssa pikku lenkille, me voidaan jutella siinä samalla.
- Selvä, sanoin.

Se jätti minut palloilemaan tallille yksinäni, ja kun en viitsinyt kävellä pihaa edestakaisin, terästäydyin ja menin sosiaalitiloihin, vaikka oletinkin löytäväni sieltä sen kiroilevan äijäjoukkion. Vaikka en minä heitä pelännyt, eivät he olleet koskaan minulle mitään pahaa tehneet, eivätkä he edes olleet pahoja suustaan, jos kirosanat jätti huomiotta. Helpotuksekseni siellä ei ollutkaan ketään. He olivat kai hoitaneet hommansa ja lähteneet kotiin. Minä istuin sohvalle, ojensin jalkani pitkin pituuttaan istuimelle ja aloin selata sohvalla lojunutta lehteä ja kuulin sitten saunan oven takaa kihahduksen, joka saattoi tulla vain kiukaasta.

Sitten tapahtui jotain, mikä yllätti minut täydellisesti, millaista en ikinä olisi kuvitellut tapahtuvaksi. Kuulin suihkun äänen ja epävireistä viheltelyä ja painoin katseeni visusti lehteen siltä varalta, että saunasta syyhkäisisi ulos joku alaston mies, vaikkakin se oli kai aika epätodennäköistä. Kuka nyt ilman pyyhettä saunoisi, ja olivathan he kaikki nähneet, että tallilla oli ei ainoastaan yksi vaan kolme naisenpuolta. Veden lorina loppui ja kuulin läpsähteleviä askeleita, ennen kuin ovi aukesi ja Hanski astui esiin. Näin, että hän säikähti minua, mutta ei sentään niin kovasti, että olisi pudottanut pyyhkeensä.
- Jessus, mitä sä siinä teet?
- Odotan, Danni meni Suvin kanssa lenkille, sanoin.
- Haluatko sä mennä saunaan? Se on vielä kuuma.

Tarjous sai minut kohottelemaan kulmakarvojani.
- Kiitos mutta eiköhän ne jo kohta tule, sanoin ja Hanski meni katsomaan jääkaappiin, joka kuitenkin näytti murheellisen tyhjältä. Hän joi hanasta vettä ja astui sohvan luo.
- Tee tilaa, hän sanoi ja nostin tottelevaisesti jalkani lattialle. Vielä saunankuuma ruho rojahti viereeni ja alkoi se yllättävä osuus. Ihan hirveästi en hämmästynyt siitä, että hän enempää sanoja tuhlaamatta suuteli minua, mutta sitä en osannut odottaa, että pidin siitä. Tunsin, miten verenpaineeni nousi ja sydämeni alkoi hakata kuin rumpukone, ja vastasin suorastaan nälkäisesti. Lehti tipahti syliini, kun upotin käteni hänen märkiin hiuksiinsa ja irrottauduin vasta, kun tajusin, että minun piti hengittääkin. Samalla ainakin osa järjestäni palasi ja tuijotin häntä pelästyneenä.
- Apua, inahdin ja Hanski alkoi nauraa.
- Mä arvasin, hän hirnui.
- Miksi sä noin teit? kysyin ja aloin suuttua.
- Mitä väliä sillä on? hän kysyi ja yritti jatkaa, mutta työnsin hänet kauemmas. – No, Suvi kertoi, että sä olet asumuserossa.
- Ja ajattelit kokeilla, miten pahassa puutteessa mä olen, pihisin.
- Ei kai siitä nyt tarvitse tolla tavalla loukkaantua?
- Haista kuule… en keksinyt, miten jatkaa, mieleeni tuli vain naurettavia sanoja, kuten home, huilu tai hevonen. Ne eivät kuvastaneet sitä, mitä halusin ilmaista. Mikään ei kuvastanut. Läimäys kasvoille olisi ollut lähellä, mutta ehkä se olisi ollut vähän liikaa, joten löin vain olkapäähän ja Hanski nauroi kahta kovemmin. Tuskin kuulin sen yli kavioiden kopinaa tallista, mutta onneksi kuulin. Sen täytyi olla Danni ja häivyin sohvalta kuin myrskytuuli.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   6.1.10 00:48:26

kivat pätkät. :) jatkoa.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   6.1.10 01:06:27

Yäägh Hanski on niin... sliskig.
(Anteeksianteeksi, suomenruotsalainen ei löydä riittävän kuvaavaa suomenkielistä sanaa :<)

Päivämäärä:   6.1.10 01:07:15

Jotenkin tää ei yllättäny.

Päivämäärä:   6.1.10 10:37:49

ei, mut oksetti silti kyllä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.1.10 13:07:24

8. Sinkkuna Epäuudellamaalla
Tein kovasti töitä unohtaakseni välikohtauksen Hanskin kanssa ja onneksi Irkku oli niin hankalalla tuulella, kun illalla menin ratsastamaan sillä, että se tuuletti pääni. Ensin se pyöri ympyrää niin, että tuskin sain sen harjattua ja satuloitua ja sitten se ilmaisi kaikin mahdollisin konstein, että se ei halunnut tulla ratsastetuksi. Se jäkitti ja peruutteli ja kerran pinkoi koko kentän yli sellaista pukkilaukkaa, että olin viittä vaille maassa. Siinä vaiheessa Allikin oli jo tullut aidan taakse, epäilemättä katsomaan, miten kauan minulla vielä menisi.
- Mä voin lukita tallin, mulla menee tässä vielä hetki, puhisin punaisena ja yritin pitää kiukkuni kurissa, etten provosoisi hevosta.
- Ei, kyllä mä lukitsen, nainen sanoi tyynesti ja jäi katselemaan. Yleisöä minä viimeksi halusin, mutta enhän voinut lopettaakaan, ennen kuin Irkku antoi vähän myöten ja suostui ravaamaan rauhallisesti.

- Mä en käsitä, mikä siihen on mennyt, tunnustin Allille, kun lopulta laskeuduin satulasta taluttaakseni loppukäynnit. En halunnut ottaa sitä riskiä, että Irkku intoutuisi jostain pitkät ohjat saatuaan ja joutuisin aloittamaan alusta.
- Jos se oli alkuun vaan vieraskorea, Alli ehdotti.
- Ei ollut! Se ei ikinä ole käyttäytynyt tällä tavalla ennen, puolustauduin ja inhottava ajatus tuli mieleeni. Se oli kyllä käynyt siellä ennenkin, mutta en ollut päästänyt siitä esille kuin varjon. Irkku ei tainnut viihtyä ratsastuskoulussa. Se asia oli oikeastaan ihan selvä nyt, kun sitä rupesi miettimään, ja sitä en halunnut tehdä. Etenkin tämänpäiväisen jälkeen ajatus sen viemisestä Hanskin talliin oli mahdoton.

Olin tiputtanut Dannin kotitalon eteen siirtyessäni tallilta toiselle, mutta asunto oli tyhjä, kun palasin. Keittiön pöydällä oli lappu, että hän oli vielä mennyt ulos hengailemaan. Minun olisi kai pitänyt kiukustua ja soittaa hänet kotiin, olihan arki-ilta, mutta olin vain onnellinen hetkestä omaa rauhaa. Kuuma suihku ja kupillinen kaakaota parvekkeella saisivat minut paremmalle tuulelle.

Ajatus oli hyvä, mutta toteutus ontui. Irkku pyöri mielessäni ja mietin, pitäisikö minun viedä se takaisin Mustaojalle. Jos se alkaisi jatkuvasti esitellä sellaisia temppuja kuin äsken, en uskaltaisi antaa Dannin enää ratsastaa sillä. Eipä silti, parempi hän oli pysymään satulassa nuoren tytön notkeudellaan, mutta silti. Äidit vaan toimivat siten, ajattelin. Se oli oikeastaan vähän surkuhupaisaa. Ja seuraavaksi huomasin istuvani parvekkeella ja ajattelevani ihan muuta kuin Irkkua ja Dannia, nimittäin Hanskia. Ajatus suudelmasta värisytti edelleen, mutta pian se muuttui kiukun tärinäksi. Että hän uskalsi vihjailla, että olisin helppo nakki! Ja että minusta tuntui, että hän oli oikeassa!

Onneksi minun ei tarvinnut nähdä häntä, totesin, ja join kaakaoni. Mikään ei pakottaisi minua ravitallille vähään aikaan, tai vaikka ikinä enää, paitsi tietenkin se, että Suvi ihmettelisi, ellen selittäisi hänelle, ja sitä en kyllä tekisi. Vetoaisin ennemmin Irkun mahdottomuuteen. Danni voisi auttaa häntä nyt, kun oli käynyt hyväksyttävänä. Hänen puolestaan en pelännyt, hänhän oli vasta lapsi. Ehken menisi enää Suvin kanssa pubiinkaan, ainakaan vähään aikaan, Hanskikin kun tuntui käyvän siellä turhan tiheästi.

Olin iloinen, kun puhelimeni soi ja keskeytti ajatukseni, mutta kun näin, että soittaja oli Juha, en vastannut. Joskus toiste olisi ollut mukava rupatella hänen kanssaan, mutta juuri nyt olin paranoian vallassa ja varma siitä, että hänkin vain halusi pöksyihini, tai tällä hetkellä kylpytakkini alle. Epäilemättä Siiri oli juorunnut Veskun ja minun erosta.

Päivämäärä:   6.1.10 15:27:13

mutta nähdessäni soittajan olevan Juha, en vastannut.

puhelimeni soi keskeyttäen ajatukseni

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.1.10 18:15:19

^^ tölkki sanoi mitä itse ajattelin juuri. Olisi vähemmän 'töks' tuo lause, kun sen lyhentäisi juuri noin; "Olin iloinen, kun puhelimeni soi keskeyttäen ajatukseni, mutta nähdessäni soittajan olevan Juha, en vastannut." Tai vaihtoehtoisesti näin; "Olin iloinen, kun puhelimeni soi keskeyttäen ajatukseni. En kuitenkaan vastannut, kun huomasin soittajan olevan Juha."

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.1.10 20:06:34

Okei, mä laitoin sinne vähän lauseenvastikkeita, mutta en noin paljon. Liikaa niitä on imo vielä pahempi kuin ei ollenkaan, vähän kuin holahtaisi puoli purkkia suolaa ruokaan.
------------
Vainoharhaa tai ei, se katosi melkein olemattomiin yön aikana ja seuraavana päivänä Juhan soittaessa uudelleen vastasin.
- Onko sulla asiaa? töksäytin. Hänen huumorintajunsa kestäisi sen kyllä ja kysymys oli ihan aiheellinen. Hän ei ollut sillä listalla, jonka kanssa pidin yhteyttä ja soittelin kuulumisia tasaisin väliajoin, enkä nyt äkkiä muistanut, koska viimeksi olimme puhuneet.
- Siiri sanoi, että sä olet muuttanut pois Mustaojalta.
- Mä tiesin, ettei se pikku lörppä voi pitää suutaan kiinni, huokaisin, epäoikeudenmukaisesti kyllä, sillä en minä ollut pyytänyt Siiriä pitämään salaisuutta. Eihän se mikään salaisuus ollutkaan.
- Mä ajattelin, että kaipaatko sä juttukaveria? Mä olen menossa viikonlopuksi Turkuun ja ajan siitä ohi joka tapauksessa. Jos käytäisiin syömässä?
- Mulla on lauantaina iltavuoro ja sunnuntaina aamu, siinä välissä mä en syö kuin kotona.
- Perjantaina?
- Riippuu siitä, saanko mä Dannin lähtemään kotiin, sanoin varovaisesti. Tyttö oli alkanut vihjailla, ettei hän oikeastaan välittäisi matkustaa sinne joka viikonloppu. Ilmeisesti hän jäi paljosta paitsi ja sai maanantaisin kateellisena kuunnella kuvauksia muiden ilonpidosta. Ymmärsin sen, mutten silti ollut vielä alkanut harkitakaan sellaista, ettei hän menisi Mustaojalle. Vesku raivostuisi – minulle.
- Ellei se mene niin ota se mukaan, sanoi Juha huolettomasti. – Kai teillä on vielä joku ihana kesäravintola siellä rannassa auki?
- Ei aavistustakaan, ja mä olen kuullut sulta parempiakin ehdotuksia kuin toi Dannin mukaan ottaminen.
- Etkö sä halua ruokkia lastasi?
- Se saa terveellistä ja ravitsevaa kotiruokaa eikä mitään viiriäisenmunia punaviinikastikkeessa ja todennäköisesti syöminen äidin kanssa on sen mielestä vihoviimeisin tapa kuluttaa perjantai-iltaa. Mutta joo, laitetaan harkintaan.

Niinpä minulla oli treffit. Tai ei treffit, mutta huomasin, että oli kivaa vaihteeksi miettiä, mihin pukeutuisi ja meikata kunnolla. Vein Dannin junalle ja palasin tallin kautta kotiin tälläytymään vain todetakseni, että olin hävyttömän huonosti varautunut sellaiseen. Siistejä työvaatteita minulla oli, mutta ei oikein mitään parempaa. Päätin, että se oli hyvä asia. Juha saisi vain tyhmiä ajatuksia päähänsä, jos menisin tapaamaan häntä suloisena kuin Saaronin lilja.

Siitäkin huolimatta olin varsin tyytyväinen ulkonäkööni, kun tepsuttelin sisään siihen ravintolaan, mistä olin varannut pöydän. Se oli kyllä varmasti ollut turha teko. Oli vielä melko kesäistä, mutta mökkituristit olivat vähentyneet koulujen alettua radikaalisti ja paikka oli melkein tyhjä. Vain muutama muu pöytä oli varattu, mutta onneksi oli. Minusta olisi ollut noloa istua siellä ainoana asiakkaana ja pidätellä henkilökuntaa menemästä kotiin katsomaan telkkaria.

Juhakin tuli täsmällisesti ja mahassani vähän möyräisi, kun näin hänet, mutta ehkä se johtui enemmän tilanteesta kuin miehestä. Joskus paljon nuorempana hupakkona olin kuvitellut olevani häneen vähän ihastunut ja silloin möyriminen oli ollut jokapäiväistä. Nyt se oli vain typerää ja sai minut taas kiukkuisena ajattelemaan, että minun oli parasta pitää varani. En ollut halunnut ajatusrakoa Veskuun hörheltääkseni muiden miesten kanssa vaan… niin, saadakseni ajatella.
- Olenko mä myöhässä? hän kysyi istuessaan vastapäätä minua.
- Et kai, miten niin? kysyin ymmälläni.
- No kun näytät niin vihaselta.
- En mä ole vihanen, mietin vaan teitä miehiä.
- Täähän alkaa loistavasti. Et kai sä ole autolla?
- En, mutta mulla on huomenna töitä.
- Iltavuoro, Juha muisti. – Saako rouvalle olla juotavaa?
- Sä kai olet autolla? kysyin aika terävästi.
- Mä tarkistin, että paikallisessa majatalossa on tilaa siltä varalta, että sä et halua tarjota mulle yösijaa. Mun tarvitsee olla Turussa vasta aamulla.
- Älä ollenkaan laske sen varaan, että pääset mun luokse, tuhahdin ja nielin loput. Olisi ollut enemmän kuin noloa ruveta kieltämään häneltä sellaista, mitä hän ei ollut edes kysynyt.
- No jessus. Mene nyt tarkistamaan, ettei sulla oo hakaneulaa pöksyissäsi.

Päivämäärä:   6.1.10 20:10:01

oi, meillä on jääny lounas välistä! =)

nyt iltapalaa?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.1.10 20:40:53

yhdyn edelliseen, tai siis, korjaan edellistä: aikaista iltapalaa?

Päivämäärä:   6.1.10 21:59:33

sennuu? kaipaan iltapalaani;)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   6.1.10 22:05:42

Iltapala olisi tosiaan kiva ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.1.10 22:10:40

Se sai minut purskahtamaan nauruun ja unohtamaan epäluuloisuuteni. Tilasimme ruokaa ja pullollisen viiniäkin ja juttelimme. Siiristä ja Tonista riitti jutunjuurta, vaikka minusta olikin vähän halpamaista repostella heidän asioitaan tällä tavoin selän takana. Juha kuitenkin halusi puhua heistä. Hän ei ollut tyytyväinen ja ymmärsin, että hänen mielestään Toni ei pitänyt hänen pikku prinsessaansa ollenkaan tarpeeksi hyvin. Siiri oli aina ollut hänen silmäteränsä ja sydänkäpysensä.
- Kaikilla on ongelmia jossain vaiheessa, sanoin sovittelevasti.
- Epäilemättä, jos tekin kerran olette eronnu, hän lohkaisi.
- Toi ei ollu kilttiä, eikä me olla erottu, sanoin.
- Musta näyttää ihan siltä, jos te kerran asutte eri päissä Uuttamaata.
- Mä olen täällä töissä ja mä halusin vaan vähän etäisyyttä. Mä olin seitsemäntoista, kun tapasin Veskun, ja siitä lähtien me ollaan oltu kuin paita ja peppu. Lapsia ja asuntolainaa ja hevosia – okei, oma valinta, mutta mä huomasin lopulta koko ajan ajattelevani vaan, että olenko mä valinnut oikein, selitin kiihkeästi.
- Toiset elää valintojensa kanssa, Juha huomautti.
- Paraskin puhumaan, itsekin olet eronnut!
- En mä ole koskaan väittänyt kelpaavani kenellekään esimerkiksi. Mutta ei viitsi riidellä.
- Ei, huokaisin.

Juha käyttäytyi kuin täydellinen herrasmies koko aterian ajan ja juuri, kun olimme pohtimassa jälkiruokia, saapuikin lasku.
- Niin, me mennään näin sesongin ulkopuolella yhdeksältä kiinni, pahoitteli tarjoilija.
- Selvä, sanoin oikeastaan iloisesti yllättyneenä. Pääsisin sittenkin ajoissa nukkumaan. Hyvinkin ajoissa.
- Miten kaukana sä asut? Juha kysyi ojennettuaan pienen kinastelun jälkeen korttinsa tarjoilijatytölle.
- Kaukana. Toisella puolen kaupunkia, virnistin.
- No sitten mä saatan sut kotiin. Perjantai-ilta ja kaikki.
- Mitä sä luulet, että täällä epäuudellamaalla voi tapahtua?
- Epäuusimaa?
- Dannin keksintö. Vaikka ei meidän omat nurkat taida olla sen parempia, tirskahdin. Itse asiassa minusta Tammisaari oli suuri parannus verrattuna Mustaojaan, mutta minä olinkin asunut herkimmät vuoteni Helsingissä. – Mutta saata vaan, jos sua huvittaa. Ihana ilta ja kaikkea.

Olin tullut ravintolaan matkustamalla pätkän matkaa linjurilla, mutta ei matka ollut liian pitkä kävelläkään. Minulla oli vaan mennyt hiusten kanssa kauemmin kuin olin kuvitellut, onneksi ei kuitenkaan niin kauan, että olisin joutunut ottamaan taksin. Itse asiassa, jos en olisi hukannut aikaa etsimällä bussien aikatauluja ja pysäkkejä netistä, olisin ollut perillä ihan yhtä nopeasti kävellen. Nyt olin ihan valmis kävelemäänkin, ilta oli tosiaan lämmin ja vielä viipyvän kesäinen. Lähdimme hitaasti ja kieltämättä vastahakoisesti kävelemään pois rannasta, missä oli sievän rustiikkista, ja kun Juha pisti kätensä vyötärölleni, en enää läpsäissyt sitä pois, kuten olisin varmaan aiemmin tehnyt.
- Vanhojen aikojen muistoksi, hän naurahti kuin vähän häpeillen.
- Niistä vanhoista ajoista on puoli ihmisikää, muistutin.
- Ei sulla ole kuin kolmasosa vasta.
- Ei puhuta siitä. Se ei ollut mun elämäni hehkeimpiä hetkiä.
- Ehkä meidän pitäisi kokeilla uudelleen.

Tulihan se sieltä. Koko illan olin odottanut vain tätä ja tunsin sairaalloista ilahtumista, kun en ollut ollut väärässä.
- Miksi lämmittää vanhaa soppaa uudestaan? kysyin. – Sitä paitsi mulla ei ole siitä jutusta kokonaisuudessaan mitenkään hyviä muistoja.
- Mulla on.
- Se ei ollutkaan se yksi ja ainoa asia, joka on meinannut hajottaa sun avioliittosi. Mulla oli.
- Sikäli kun mä olen ymmärtänyt, sä olet nyt hajottamassa omaasi paljon tehokkaammin kuin mitä se meidän yksi erhe teki, Juha sanoi ja katsoi minua vakavasti.
- Omapahan on avioliittoni, ärähdin ja voihkaisin samalla, sillä tympeä hankaus, jota olin jo hetken tuntenut kantapäissäni muuttui äkkiä pistäväksi kivuksi.
- Mitä nyt?
- Mun kengät tappaa mut, ähkäisin ja vilkaisin syyttävästi alaspäin. Ne olivat sievät kengät, kuin karamellit, mutta näköjään niitä ei ollut tehty iltakävelyjä varten.
- Mennään kysymään, olisko tuolla laastaria lääkekaapissa, Juha esitti ja viittoili poikkikadulle, jonka kohdalla olimme, Suvin pubiin.
- Ei. Mä en käy tuolla. Mä voin kävellä paljain jaloin loppumatkan, sanoin päättäväisesti.
- Älä ole hölmö. Saat lasinsiruja jalkoihisi rakkojen lisäksi. Ei meidän tarvitse sinne asumaan jäädä. Ratsataan lääkekaappi, jos siellä on, ja juodaan jotain jälkiruoaksi.

Päivämäärä:   6.1.10 22:35:47

iltayöpala vielä? =)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.1.10 23:00:24

vai mitä, et Jessi kieltäytyy tiukasti ja sit se lähtee yksin kävelemää kotio?

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   6.1.10 23:46:26

Ei hei mitään Jessille ja Juhalle, eihän? Mä en jaksa niitä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.1.10 23:50:36

Kone alkaa temppuilla, mutta kaipa se tän vielä jaksaa postata
-------------
Vilkaisin vielä pubin lämpimäntummaa, jouluisin värivaloin koristeltua sisäänkäyntiä ja tunsin kapinallisuuden puuskahduksen. Miksen minä muka siellä saisi käydä, kun kerran pidin paikasta? Ja varmasti minun oli ihan turvallista mennä sinne Juhan kanssa. Jos Hanski sattuisi olemaan siellä, eikä hän aina siellä voinut olla, voisin olla olevinani näkemättä häntä.
- No käydään sitten, myönnyin ja onnuin hänen käsipuolessaan loput parikymmentä metriä. Sisällä oli paljon porukkaa, olihan perjantai, mutta pikainen silmäykseni ei tavoittanut kumpaakaan sisaruksista ja huokaisin helpotuksesta.
- Istu alas, mä käyn asialla, Juha sanoi ja tunki minut ensimmäiseen tyhjään koloon, joita niitäkin oli. Istuin irvistäen ja aloin tutkia vammojani. Toinen kantapää punoitti ärtyisästi, mutta oikea valui jo verta ja totesin pahoilla mielin, että kenkäni saattoivat olla mennyttä. Mustat olisi voinut pelastaa, mutta nämä olivat toffeenruskeat, enkä ehkä enää ikinä saisi nahkaa puhtaaksi.

Juha palasi mukanaan laastaripaketti ja pari lasia, kaikki tarjottimella.
- Kuka sanoi, että sun piti hakea muuta kuin laastaria, toruin, mutta aloin pehmetä. – Hae vielä lautasliinoja tai jotain, ja vettä, niin mä voin koittaa pelastaa nää kengät.
- Ilman muuta, saako olla suolapähkinöitä? Juha kysyi ennen kuin häipyi taas ja jätti minut laastaroimaan vähemmän vahingoittunutta kantapäätä.
- Mä en halua ehdoin tahdoin tunkea sun luoksesi, hän ilmoitti palatessaan.
- Hyvä.
- Mutta jos sä sattusit kutsumaan niin en mä kieltäytyisi.
- Sä olit kai jo varannu huoneen, huomautin.
- En, tarkistin vaan, että siellä on tilaa. Juodaan nää ja päätetään sitten, hän ehdotti.

Putsasin huolella kengänkantani Juhan istuessa tyynenä kädet sylissä katselemassa.
- Onko sulla joku uusi mies? hän kysyi äkkiarvaamatta, kun laskin avokkaan toisen viereen pöydän alle. Mikään ei saisi minua pistämään niitä takaisin jalkaan, ennen kuin olisi ihan pakko.
- En mä seurustele, sanoin. – Eikä Veskukaan. Ei tää ole semmonen ajatustauko, että jommallakummalla olisi joku uusi.
- Mutta voisi olla, siis jos sattuisi joku sopiva?
- Mä en halua keskustella tästä asiasta sun kanssasi, sanoin, sillä minulla oli epämukava olo. Se muuttui vielä epämukavammaksi, kun näin samassa Hanskin marssivan sisään. Olimme niin lähellä ovea, ettei hän meitä huomannutkaan, ei hän pysähtynyt siihen tekemään mitään entreetä tai tarkistamaan jokaista pöytää. Minä joka tapauksessa yritin kaivautua plyysisohvan sisuksiin.
- Joko kohta mennään? kysyin.
- Jos juodaan nää kuitenkin ensin, Juha ehdotti ja kilautti lasiani omallaan ja vastahakoisesti tartuin omaani. Olisihan sääli heittää sitä hukkaan. Olisi kuitenkin pitänyt olla tuhlaavainen ja päättäväinen, sillä sen takia jouduimme sittenkin kohtaamaan Hanskin. Hän tuli asioimaan jukeboxilla, joka oli meitä vastapäätä ja siitä lähtiessään hänen silmänsä osuivat minuun.

- Täällähän on tuttuja! hän ilahtui. – Onko tää sun miehesi?
- Se ei kuulu sulle, sanoin.
- Ja sä olet? kysyi Juha miellyttävästi.
- Jessin tuleva vuokraisäntä, Hanski ilmoitti.
- No et taida olla.
- Hevosen, Hanski oikaisi. – Mä sain jo suurimman osan niistä rästissä olevista maksuista niin, että nyt on sun tilaisuutesi. Mä luulisin saavani sen pihalle melko pian.

Avasin suuni sanoakseni, etten aikonut harkitakaan, mutta en sanonutkaan. Pitäisikö minun Irkun takia tarttua tarjoukseen? Ehkä olisi viisasta olla polttamatta siltoja, ainakaan vielä.
- Mennään pois, sanoin Juhalle, pistin irvistäen kengät takaisin jalkaan ja tartuin häntä käsivarresta.
- Jos sä haluat, hän myöntyi ja kun pääsimme kadulle, lähetin hänet takaisin rantaan etsimään hotellihuonetta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.1.10 23:53:45

Fiksu Jessi! Jatkathan sit taas ku kone jaksaa workkiä kunnolla?

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   7.1.10 00:02:23

Ohhh, kiitos tästä Sennnu! Voin nukkua yöni rauhassa, kun ei tartte miettiä vehtaako Jessi Juhan kanssa ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.1.10 11:23:04

9. Irie
Tunsin itseni teinitytöksi, eikä se ollut positiivinen asia. Olin ihan hukassa, enkä todellakaan tiennyt mitä minun pitäisi tehdä miesteni kanssa – sitä mietin puolet ajasta ja toisen puolen sätin itseäni sinisilmäisestä haahuilusta – minkä miesten muka? Olin varmaan riemuidiootti kuvitellessani Hanskin ja Juhan tai edes jommankumman olevan minusta kiinnostunut. Noloa, välillä punastelin itsekseni, kun olin niin nolo.

Paitsi että Juha ainakin sanoi niin. Hän oli ilmestynyt oven taakse paluumatkallaan sunnuntaina käsissään iso kukka-asetelma.
- Unohditko sä jotain? Miten sä tänne osasit? olin kysynyt nyrpeänä, mutta olin päästänyt hänet sisään ja tarjonnut kupin kahviakin. Hän oli pitänyt sievän pienen puheen, jonka perimmäinen idea oli, että jos kerran aioin siirtyä eteenpäin elämässäni ja jättää Veskun, hän olisi mielellään osa sitä tulevaa elämääni. Se oli kieltämättä tuntunut mukavalta, mutta en minä aikonut ruveta hänen kanssaan vehtaamaan.
- Ihan kuin sä kosisit.
- Kyllä se mulle sopisi, hän oli sanonut. Minulle se ei kuitenkaan sopinut. Sikäli kun tiesin, hän oli pettänyt Siirin äitiä kaiken aikaa. En voisi ikinä unohtaa sitä ja luottaa häneen. En myöskään voinut kuvitella itseäni tarkoituksettomassa suhteessa, mutta enpä myöskään ollut puoli vuotta sitten voinut kuvitella itseäni asumassa eri paikassa kuin Vesku.
- Mä en tiedä, mitä mä haluan, olin sanonut ja lähettänyt hänet tiehensä. Olisi ollut ällöttävää antaa puolittaisia tai ehdollisia lupauksia. Lisäksi en uskonut hänen olevan aina vaan uskollisesti rakastunut minuun, vaikka hän yrittikin sellaista esittää. Jos oli ikinä ollutkaan. Luottamuspula.

Olihan minulla kyllä pesunkestävä teinityttö, jolta kysyä neuvoa. Kulutin paljon aikaa muotoillakseni lauseita, jotka eivät heti saisi Dannin tuntokarvoja törrölleen ja kuvittelemaan, että minulla oli joku. Uskoin hänen olevan Veskun puolella, jos tässä nyt piti puolia ottaa, vaikka hän asuikin minun luonani. Lopulta en kuitenkaan voinut ottaa aihetta hänen kanssaan puheeksi. Olin varma siitä, että hän olisi nähnyt lävitseni. Jouduin anomaan palaverin miesten ykkösasiantuntijalta, Hannalta. Minullahan oli muutenkin hänen kanssaan kana kynimättä, se, mitä Jerry oli nähnyt.
- Mulla on ihan hélvetillinen kiire, mitä sä haluat? kysyi Hanna, kun soitin hänelle.
- Mä haluan neuvoja ja mä haluan motkottaa sulle.
- Soita illalla.
- Mä tulisin mieluummin käymään, ilmoitin. Danni olisi illalla kotona.
- Mä olen lähdössä käymään Tanskassa, sitä varten mulla onkin hélvetillinen kiire. Tuun viikon päästä takasin, tule sillon.
- Selvä, sanoin, varmaankin aika vaisusti.
- Tai sitten voit itkeä mun olkapäätä vasten irkissä, hän sanoi ja hänen äänessään oli äkkiä ripaus myötätuntoa. – Jos sä tiedät, mikä irkki on?
- Sinä tässä olet lähempänä syrjäytynyttä eläkeläistä kuin minä, kiitos vaan. Mutta ei kiitos, mä mieluummin odotan, että näen sut nokikkain.
- Mä voin tuoda sulle Gammeldanskia, jos muistan.
- Mä en laske sun muistisi varaan paljonkaan, nauroin. Jopa nämä muutamat sanat olivat piristäneet minua.

Niiden ja väkevän vitamiinicocktailin avulla terästin itseni yövuorokuntoon. Se oli ensimmäiseni sen jälkeen, kun Danni oli tullut ja sen päättymisen kruunaisi yhteinen vapaa viikonloppu Mustaojalla. Dannikin lähtisi sinne vasta lauantaina minun mukanani ja hän oli tulta ja tappuraa.
- Ei lähdetä heti, kun sä tulet töistä. Mä menen perjantaina Unan luo bileisiin, enkä tosiaan aio olla lähdössä ysiltä, hän ilmoitti.
- Kai ne on siistit bileet? kysyin varuillani.
- Miten mä voisin tietää? Ne on vasta perjantaina!
Minulla ei kuitenkaan ollut kummempaa hinkua lähteä ajamaan suoraan yövuoron jälkeen Mustaojalle asti, joten sovimme, että lähtö tapahtuisi lauantaina puoliltapäivin. Tietysti, jos yö olisi helppo ja hiljainen, olisin voinut nukkua töissäkin, mutta sen varaan ei voinut laskea. Perjantai oli aina perjantai, jopa Epäuudellamaalla.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.1.10 15:33:23

Hanna on sitte mahti :D. Mä oon oppinu tässä lukiessani tykkäämään Hannasta. Se on mun uus suosikkini!

Hannan näkökulmasta voiski olla hauska saada xD, jooko joskus Sennnu kilttiii *bambikatse*

Päivämäärä:   7.1.10 16:04:31

Lisää bambikatseita, et tulisko iltapäiväpalaa tms? :D

Päivämäärä:   7.1.10 16:26:27

Mitä vain purtavaa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.1.10 16:33:26

Koska Dannilla kerran oli bileet tiedossa perjantaina, en erityisemmin huolehtinut sitä edeltävistä öistä, kaipa hän ne viettäisi omassa sängyssään, ja niin hän näytti tekevänkin. Irkun minä olin päättänyt pistää vähäksi aikaa lomalle. Dannia en halunnut pyytää sitä ratsastamaan, vaikka hän olikin kiinnostunut siitä enemmän nyt, kun se oli ruvennut hankalaksi. Missään nimessä en halunnut päästää heitä tappelemaan keskenään varsinkaan, jos en ollut itse paikalla. Tyttäreni saattoi pysyä kyydissä kuin simpanssi, mutta pelkäsin, että hän tuohtuisi ja ryhtyisi kovakätiseksi ja Irkku oli kuitenkin vasta varsa. Itsekään en aikonut ratsastaa väsyneenä, sillä torkkuja töissä tai ei, vuorokausirytmin kääntäminen vaikutti aina kärsivällisyyteen. Kävin vain hoitamassa sitä ja siivoamassa karsinan ja yritin uskotella itselleni, että vietimme laatuaikaa, kun nypin sen harjaa ja rapsutin korvia. Ei se ollut laatuaikaa, kun parin metrin päässä messuttiin ulkoa saksan säännöttömiä verbejä, mutta sain minä sen sentään lopulta rauhoittumaan ainaisen kehänkiertämisen sijaan. Hetkeksi. Kun lähdin pois, kuulin sen taas alkavan kävellä, enkä uskonut sen rauhoittuvan, ennen kuin talli hiljenisi.

Menin töihin aika mietteliääni pohtien, olinko eläinrääkkääjä ja hyvin sopivasti Suvi oli siellä vastassa.
- Sä näytät maasi myyneeltä. Lensitkö taas selästä?
- En, mä en ratsastanut. Annoin vaan sen tallata mun varpaat ja näykkiä mua, huokaisin välittämättä siitä, että annoin hänelle aseet käsiin. Hän ei epäröinyt käyttää niitä.
- No sä muutat sen sitten Hanskin luo, eikö vaan? Siellä ei ole pikkulikkalaumaa ja saa olla ulkona vaikka kellon ympäri.
- Mä en tee päätöksiä keskellä yövuoroputkea, mun ajatukset ei pysy kasassa, ilmoitin.
- No teet sen jälkeen.
- Katotaan, missä kuosissa se on, kun me tullaan takaisin sunnuntaina, lupasin. Ihmettähän saattoi aina toivoa, vaikkei siihen olisi uskonutkaan.

Viikonloppu kotona menikin kisoissa. Vesku oli liikenteessä jo lauantaina, kun saavuimme, mutta sunnuntaina kuskasimme kaksoset ja Jerryn ja Alissan estekisoihin. Danni oli vähän mörkkinä, mutta aikuismaisesti hän hyväksyi sen, ettei viides pyörä sopinut mukaan. Eihän hän ollut harjoitellutkaan, vaikka Merlin olikin kuulemma liikutellut Daisya, ja muutkin. Se oli täydellinen kisapäivä kaikkine kotkotuksineen. Aamulla oli kiire ja kaikki, mitä ei ollut voitu pakata valmiiksi illalla, oli hukassa. Kisahousut tahraantuivat ja Sarri kompastui omiin jalkoihinsa, kun kävelimme rataa. Se oli ihanaa ja nautin joka sekunnista, vaikka päivä venyikin, kun kaksoset menivät alkupään luokkia ja Jerry ja Alissa pykälää isompia.
- Tää on ollu ihan täydellinen päivä, henkäisin, kun Alissa viimeisenä lähti hyppäämään metrin esteitä. Toivoin äkkiä, että olisin voinut olla itsekin mukana. Ehkä me tarvitsisimme ensi kesäksi kolmannenkin trailerin?
- Niin on! henkäisi Sunna ja ripustautui käsivarteeni. Toisella kädellään hän roikkui Veskun hihassa ja ymmärsin, että syy hänen iloonsa oli varmasti paremminkin se, että ensi kertaa ikuisuuteen olimme liikkeellä yhdessä perheenä kuin ruusukkeessa, jonka hän oli saanut. Mitä ihmettä Vesku mahtoi ajatella? Vilkaisin häntä varkain ja näin hänen hymyilevän Sunnalle.
- Eikö vaan? hän sanoi ja se hymy ulottui minuun asti. En tiennyt, oliko sen tarkoitus lämmittää vai oliko siinä pilkkaa ja syytöstä: katso nyt, näin asioiden pitäisi olla. Päätin olla ottamatta itseeni ja hymyilin takaisin.

Se oli ensimmäinen askel liennytykseen, ajattelin illalla, kun Danni pakkasi auton puolilleen kaikkea, mitä hän halusi mukaan nyt, kun ei tarvinnut junassa raahata. Ensimmäistä kertaa Vesku ei karannut paikalta, vaan auttoi Dannia kantamisessa.
- Sä olet seuraavana jonossa, jos joku vielä keskeyttää, hän ilmoitti ja tytön kasvoilla kävi puolen tusinaa ilmettä, niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Hän ei kuitenkaan sanonut muuta kuin:
- Meillä on aika ahdasta, mutta en mä nyt voi näin lyhyen ajan jälkeen antaa periksi ja muuttaa takaisin. Johan ne pitäisi mua ihan tuuliviirinä.
Sekin oli liennytystä. Tähän mennessä Danni ei ollut vielä äyskimättä kuunnellut Veskun puheita omaan kouluun palaamisesta.

Päivämäärä:   7.1.10 16:55:16

Ääh, taas meni liia nopeesti tää pätkä!
Mie voisin vaa päivät pitkät lukee tätä tarinaa :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.1.10 18:08:02

Vautsi, ne alkaa päästä yhteisymmärrykseen, kaikki kolme - Jessi, Danni ja Vesku :).

Päivällistä?

Päivämäärä:   7.1.10 21:57:10

iltapalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.1.10 22:22:27

Minulla oli vielä maanantainakin lomaa, mutta kun Danni kerran piti koulun takia tuoda jo sunnuntaina, niin minulla oli käsissäni hyvin harvinainen vapaapäivä Tammisaaressa. Olisin voinut käyttää sen vaikka suursiivoukseen, mutta päätin, että se homma voisi odottaa sadepäivää. Viettäisin kerrankin kunnolla aikaa tallilla ja korvaisin Irkulle sen, että olin jättänyt sen yksin. Sen jälkeen voisin kuluttaa vähän aikaa kaupungilla ja shoppailla. Olin aina mielelläni leikkinyt turistia ja täällä melkein olinkin sellainen.

Ensimmäiseksi kuitenkin Irkku. Lähdin tallille samaan aikaan, kun Danni kouluun. Aavistelin, että saisin olla siellä ihan kaikessa rauhassa, mutta Alli olikin vielä taluttelemassa hevosia ulos, vaikka kello oli jo yli yhdeksän.
- Huomenta! sanoin aurinkoisesti.
- Jaha. Tulitko sä ratsastamaan?
- Niin mä ajattelin.
- No mä laitan sitten Narinjan sairastarhaan.
Valkoinen poni oli riimunnarussa, joka oli Allin vasemmassa kädessä, toisessa oli yksi tuntihevosista, Eetos. Nyökkäsin hänelle ja menin talliin, jossa oli lämmin ja muheva tuoksu. Melkein kaikki hevoset olivat jo ulkona, mutta Apponen ja Irkku ja pari muuta loppupään hevosta oli vielä jäljellä. Kullanvärinen kullannuppuni tunnisti joko askeleeni tai sitten matalan vihellykseni ja tervehti minua tallia järisyttävällä potkulla seinään. Onneksi kaksi sen karsinan neljästä seinästä oli tiiltä eikä puuta, tai olisin kai saanut ruveta jo maksamaan remonttikuluja, vaikka toisaalta en ollenkaan pitänyt ajatuksesta, että se takoi jotain niin kovaa, että saattoi hajottaa itsensä siinä samalla.

Hain harjapakin ja varusteet ja sutaisin tamman puhtaaksi Allin tarhatessa loputkin hevoset. Irkku ei pitänyt siitä. Se ei halunnut jäädä yksin talliin minun kanssani, kun sen sisäinen kello sanoi, että oli aika mennä tarhaan. Jouduin komentamaan sitä oikein kovalla äänellä juuri, kun Alli tuli ilmoittamaan, että hän häipyisi.
- Joo, selvä, sanoin poissaolevasti ja katsoin, miten Irkku taas kerran teputti karkuun harjani alta ja olikin selkäni takana.

Pysäytin sen ja laitoin sille riimun päähän. Sidoin sen käytävälle kahdelta puolelta kiinni ja pidin sille pienen puhuttelun. Se kiskoi naruja aikansa, muttei sentään kiskonut itseään irti. Siinä ei kuitenkaan ollut häivääkään siitä ystävällisestä, varsasta asti kasvattamastani tyypistä, jonka olin tänne tuonut. Se oli hapan ja minun matalasta näkökulmastani katsottuna suuri, hapan hevonen.

Minulla ei ollut varaa antaa sen lannistaa itseäni. Suitsin ja satuloin sen, puin itselleni kypärän ja saappaat ja vein sen liina kuolainrenkaissa kentälle. Juoksuttaisin sitä ensin, ja sitten katsoisin, mikä olisi tuomio. Irkku asettui ympyrälle, kuten sille oli opetettu, mutta täysin kuurona sille, mitä minä yritin sille viestittää. Se ei halunnut kävellä, vaan alkoi ravata heti, kun sai sen verran tilaa, että pystyi tekemään sen, eikä se ollut sellaista ravia, mitä olisin halunnut nähdä. Se juoksi kuin karkuun, hätäisesti ja keskittymättä.
- Prr, sanoin rauhoittavasti, mutta se taisi vain yllyttää sitä, se riistäytyi tempoilevaan laukkaan, enkä voinut muuta kuin pidentää liinaa ja toivoa, että minulla olisi ollut sivuohjat sille. Jos sillä oli noin kauheasti energiaa, oli varmastikin hyvä, etten ollut kylmiltään noussut selkään.

Irkku juoksi ja minua alkoi pyörryttää. Jossain vaiheessa katsoin, että aikaa oli mennyt jo niin, että minun olisi pakko saada se pysähtymään tai se olisi kohta ontuva. Se ei edelleenkään ottanut ääniapuja kuuleviin korviinsa, ennen kuin olin lyhentänyt liinaa niin, ettei sillä oikeastaan ollut enää tilaa juosta. Silloin se käänsi päänsä ja katsoi minua luottavaisin, tummin silmin, hengittäen kiivaasti, mutta se näytti tyytyväiseltä ja rauhalliselta. Lopultakin. Minun oli pakko halata sitä, pistin käteni sen kaulan ympärille ja kehuin sitä. Talutin sen aidan luo ja vaihdoin liinan kypärään ja turvaliiviin, jota olin alkanut sen kanssa käyttää. Ihan alkuun, edelliskesänä, olin tietysti käyttänytkin, mutta sittemmin siitä oli tullut niin fiksu, että olin luopunut siitä. Se oli jäykkä ja hiosti.

Selkään noustuani tajusin, että olin taas kerran antanut vallan helmasynnilleni ja ajatellut Irkkua ihmisenä. Olin ollut lukevinani sen ilmeestä ystävyyttä ja lupauksia, mutta hitto vie, ei siellä mitään sellaista ollut ollut. Se muuttui taas jäykäksi ja varovaiseksi ja olin tuskin ehtinyt ajatella, että minun kannattaisi varmaan tarkistaa sen satula, kun se heitti minut selästään. Pukki tuli ihan äkkiarvaamatta ilman, että olin ehtinyt vielä edes pyytää sitä tekemään mitään kummempaa kuin kävelemään pitkin uraa, eikä minulla ollut mitään mahdollisuutta pysyä siellä. Ohjat sentään sain pidettyä kädessä ja Irkku kirjaimellisesti kiskoi minut pystyyn niiden varassa, kun se yritti peruuttaa karkuun pää pystyssä.

Päivämäärä:   7.1.10 22:27:07

:<

Päivämäärä:   7.1.10 23:13:22

laitaks yöpalaa et mullon huomenna töissä teeämmää jos asiakkaat rupee taas kiroileen ja huoritteleen?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.1.10 00:21:46

Jessi hajottaa vielä ittensä Irkun kanssa...

Yöpalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.1.10 00:30:46

Des, mä oon lähettäny sulle panaanin!
Mutta tässä vielä.
Niin ja Flanelli, mulla ei ole kyllä suunnitelmissa Hannaa. Mietin sitä jossain vaiheessa, kun haudoin tätä jatkoa, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että sen voi olla parempi pysytellä vähän arvoituksena. Ehkä mä en vaan osaa kuvitella, miten se toimii :D

-------------
Minun teki mieli lyödä sitä, en voinut sille mitään. Melkein jo kiskaisin ohjista voimien takaa, mutta sain liikkeen pysäytettyä niin, että otin vain pehmeästi vastaan, kun se jatkoi peruuttamista. Polviani kihelmöi ja kirveli. Kirveleminen juorusi siitä, että paitsi housuni, myös polvieni iho olivat todennäköisesti puhki.
- Prr, sanoin rauhoittavasti ja pakottauduin olemaan ammattilainen. Onneksi itsehillintä tuli jo helposti takaisin. En ollut vielä koskaan lyönyt hevosta turhaan, ja olin siitä ylpeä. Halusin pitää asiantilan sellaisena.

Kokeilin liu’uttaa kättäni satulan siiven alla ja keikuttaa sitä nähdäkseni, oliko se kenties liian suuri tai pieni. Tulin siihen tulokseen, että se oli ehkä hiukan ahdas, mutta ei niin ahdas, että sen olisi luullut häiritsevän. Toisaalta olihan aina mahdollista, että Irkku vaan oli se todellinen prinsessa, joka tunsi herneen kahdenkymmenen untuvapatjan alta.
- Me otetaan tää pois, ilmoitin sille ja riisuin satulan aidan päälle. Minua ei erityisesti houkuttanut kiivetä sen selkään uudestaan ilman sitä vähäistä satulan antamaa tukea, mutta eihän ollut vaihtoehtoja. Se ei saanut kuvitella, että nakkaamalla minut selästään se pääsi eroon sekä satulasta että ratsastajasta. Sitten vaatikin vähän kekseliäisyyttä ja suoraan sanoen akrobatiaa ja uhkarohkeutta päästä takaisin selkään, mutta kun kävelytin sen kentän nurkkaan ja asetin aikuisratsastajien käyttämän mummopallin sille aidaksi toiselle kyljelle, ehdin hypähtää selkään poikittain, ennen kuin se karkasi. Tilanne oli vaarallinen. Se olisi saattanut ottaa askeleen sivulle ja astua muovitikkaiden päälle, pahimmassa tapauksessa saada jalkansa läpi portaiden välistä ja villiintyä. Olisihan siihen ollut syytäkin, terävät muovin reunat olisivat varmasti kuorineet nahan ja jänteet sen jaloista. Vesku olisi karjunut keuhkonsa pelloille, jos olisi nähnyt minun tekevän, mitä tein, mutta jos Vesku olisi ollut paikalla, hän olisi voinut puntata minut selkään, eikä minun olisi tarvinnut riskeerata mitään.

Kyse ei ollut pelkästään satulasta, tai sitten Irkku oli ehtinyt kipeyttää selkänsä niin, että se jatkoi pukittelemista ilmankin. En tipahtanut, mutta lopulta istuin kirjaimellisesti sen sään päällä, mikä yllättäen sopi sille ihan hyvin. Kävelytin sitä sillä tavoin kymmenen metriä ja hyppäsin alas, ennen kuin taas tapahtuisi jotain. Ei ehkä ollut täysin ammattimaista luovuttaa niin nopeasti, mutta minulla ei ollut kauheasti konsteja käytettävissä. Olin yksin tallilla, polviani jomotti hetki hetkeltä pahemmin, ja jo selkään pääseminen toistamiseen olisi kohtalon kiusaamista. Minulla oli sentään lapsia, joita en halunnut jättää äidittömiksi.

Aioin viedä Irkun talliin, sillä se oli lämpimän, tuoksuvan hikinen ja ajattelin, että se nauttisi viileästä pesusta, mutta ovella se puraisi minua olkapäästä. Silloin löin, ja pyörivistä silmistä päätellen se meni perille. En sitten viivyttänyt tallissa olemista kuin välttämättömän verran, kun vaihdoin suitset riimuun ja vein sen takaisin kentälle. Tönin juomasaavin portinpylvään viereltä kunnolla kentän puolelle, totesin veden hiekkaiseksi ja sameaksi ja täytin sen. Narinja piti myös hakea Irkulle seuraksi ja lopultakin se rauhoittui, kun asiat olivat, niin kuin piti. Se piehtaroi pehmeässä hiekassa ja ravisteli itseään puhisten sen jälkeen ja minä ajattelin, että saisin tulla vielä illalla käymään ja harjaamaan pölyn sen karvasta. Siihen tarttui hyvin, kun se oli hiestä kostea, ja koko hevonen näytti menettäneen loistonsa minuutissa.

Olin hengissä ja niin oli Irkkukin, mutta muuten minulla ei ollut mitään syytä olla tyytyväinen. Vein satulan suoraa päätä autooni, sillä en aikonut enää kokeillakaan sitä tämän hevosen kanssa. Meillä oli Mustaojalla muutamakin rungoton satula, jotka olivat mukavia nuorten hevosten kanssa, koska ne eivät painaneet, eivätkä vaurioituneet piloille asti, vaikka niiden kanssa olisi piehtaroitu. Ei sillä, että yksikään varsoistamme vielä olisi sellaista keksinyt kokeilla. Ratsastajan kannalta vanhanaikainen satula oli tukevampi, mutta en aikonut viedä Irkkua Mustaojalle ihan tähän hätään kokeillakseni, kenen satula sille sopisi. Vaihtaisin tämän satulan rungottomaan heti, kun kävisin siellä seuraavan kerran, mutta kun kumarruin ja tutkin omia vaurioitani totesin, että ne olivat pahemmat kuin miltä olivat tuntuneetkaan. Housuni olivat entiset ja verta oli valunut saappaisiini.

Se hyvä puoli risoissa housuissa oli, ettei minun tarvinnut stripata saadakseni naarmut putsattua. Tunsin päinvastoin melkeinpä mielihyvää repiessäni reikiä vielä vähän isommiksi, että sain kirvelevän hommani hoidettua. Sitten soitin Oonalle, kuten olin tehnyt aina, kun minulla oli hevoshuolia, joista en selvinnyt yksin tai Veskun kanssa. Nyt en voinut turvautua Veskuun, hän olisi vain käskenyt tuoda Irkun kotiin.

- Miksi sä olet vienyt sen vuokratalliin? Oona kysyi.
- Koska mä asun nykyään enimmäkseen täällä. Danni haki tänne lukioon, sanoin selittävästi jättäen ihan tahallani Oonan valheelliseen käsitykseen. En jaksanut nyt ruveta taas kerran selvittämään muita asioitani, kun Irkku oli päällimmäisenä mielessä.
- Mä pelkään, että tää ratsastuskouluelämä ei sovi sille. Mä en ole koskaan nähnyt minkään hevosen muuttuvan noin paljon noin lyhyessä ajassa, kerroin.
- Mitenkäs satula?
- Mä just totesin, et se ei ehkä ole paras mahdollinen, mutta ei kyse oo vaan satulasta. Tallikäyttäytymisestä ja kaikesta. Se on ruvennu puremaan.
- No onko se sitten ainoa talli siellä päin? Oona kysyi.
- Ei, huokaisin.
- Sitten sä tiedät itsekin, mitä tehdä. Satula vaihtoon ja uuteen paikkaan, annat sen rauhassa kotiutua sinne ja pyydät hierojan tarkistamaan, ettei se ole jumissa. Sitten alotat pikkuhiljaa uudelleen.
- Niin, huokaisin ja kaikki tuntui itsestään selvältä nyt, kun kuulin sen Oonan suusta. Tietysti minun piti tehdä niin kuin hän neuvoi, vai mitä?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.1.10 01:18:34

Eiku joojoo Hannaa, se voi jättäytyä silti arvotukselliseks ;). Kirjotat Hannan kulmasta jonkun viikonlopun vaikka, sellai mini vaan.. Jooko *bambikatse*

Päivämäärä:   8.1.10 02:25:21

mua nyt vähän ahdistaa tää Irkun tilanne :s
mulle bananaaa

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   8.1.10 09:11:05

Miks mulla on ihan sellanen olo, että se tallin...outo hyypiö on käyttäny Irkkua tunneilla...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.1.10 10:37:13

Tribi sai bananaa ja vähän muutakin sälää
------------
10. Ravitalli
Kävin kotona vaihtamassa vaatteet ja farkut polviani ikävästi hiertäen hyppäsin taas uskolliseen autooni. Oli vielä aikaista ja uskoin löytäväni Hanskin tallilta, jos en aikailisi. Käsitykseni mukaan siellä ajettiin hevoset aamupäivisin.

Tallilla näytti hiljaiselta, mutta kun menin sisään, löysin yhden Hanskin duunareista lakaisemassa käytävää. Hän oli jo vanhempi mies, ehkä viisikymppinen, ja minulle tuli mieleen Dick Francisin kirjat hänen jäntevästä olemuksestaan. Moisia tervaskantoja ei tavannut ratsupuolella, ainakaan minä en ollut tavannut muita kuin Hannan isän. He eivät kai oikein sopineet yhteen hevoshullujen pikkutyttöjen kanssa.
- Missäs pomo on? kysyin. Tunsin kyllä miehen näöltä, vaikken muistanutkaan hänen nimeään, ja hänkin takuulla tunsin minut. Täällä kävi niin vähän vieraita.
- Lenkillä, hän sanoi lyhyesti ja nyökkäsin. Päätin mennä ulos odottamaan, mutta pysähdyinkin.
- Joko se lähti se lämppäri?
- Lähtee jossain vaiheessa tänään.
Se ainakin oli hyvä uutinen, kai. Tietenkin Hanskilla saattoi olla joku jo jonossa tulossa sen paikalle, eihän hän alun perin ollut ollut ollenkaan kiinnostunut ottamaan Irkkua. Tosin, olihan hän tarjonnut paikkaa ihan oma-aloitteisesti silloin pubissa. Ajoitukseni oli joka tapauksessa niin hyvä, etten olisi voinut valita paremmin.

Palasin pihalle ja kävelin katselemaan hevosia, jotka paistattelivat päivää tarhoissaan. Ne olivat valtaosaksi suomenhevosia. Itse asiassa nyt, kun katsoin, näin yhden ainoan lämminverisen. Sen täytyi olla se kiistakapula. Pikkuvarsoja oli kaksi ja pysähdyin katselemaan niiden touhuja, kun ne leikkivät äitiensä huomassa. Minun teki mieli mennä tarhaan, mutta en mennyt. Minäkään en olisi pitänyt siitä, jos joku olisi mennyt luvatta rapsuttelemaan meidän varsojamme.

Huolimatta siitä, että minulla oli katseltavaa, aika kului tuskastuttavan hitaasti. Lopulta kuulin hiekan ratinaa ja puhetta metsästä ja marssin tarhoilta paremmin näkösälle. Hevosia tuli kaksi, toinen kärryjen edessä ja toisella ratsasti Monika. Se ei ollut hyvä juttu, mutta tungin kädet taskuihini ja odotin tyynesti. Ei tämä hänelle kuulunut. Monika se kuitenkin oli, joka minulle ensin puhui.
- Mitä sä täällä teet? Suvi meni jo, hän tiuskaisi laskeutuessaan liinaharjaisen suomenhevosen selästä. Jostain syystä hän oli katsonut hyväksi ratsastaa niissä farkkuhaalarisortseissaan ja katsoin vähän vahingoniloisena punaisia läikkiä hänen polviensa sisäpinnoilla.
- Ei mulla sille olekaan asiaa vaan Hanskille, sanoin.
- Ai, mitä?
- Kaipa se kertoo sulle sitten, jos se katsoo sen sulle kuuluvan, uskalsin arvella. En aikonut antaa tallitytön hyppiä silmilleni, vaikka häntä miten huvittaisi.

Seurasin perässä, kun hevoset vietiin sisään, tuhahteleva Monika meni suoraan talliin asti ja Hanski pysäytti omansa eteisen puolelle, mihin se seisahtui kahden tolpan väliin tietäen selvästi, että niin oli tarkoitus tehdä. Uskaltauduin tarttumaan riimuun, joka roikkui toisessa tolpista rautaisen ketjun varassa ja kieräyttämään sen sen kaulaan.
- Mitäs sinä? Hanski kysyi tullessaan viimeistelemään tekoseni.
- Mä tarvitsen tallipaikan, sanoin lyhyesti.
- Jaaha. Vai semmosta, hän sanoi ja alkoi irrottaa aisoja. Katselin kiinnostuneena. En olisi itse osannut valjastaa hevosta kuin hyvällä onnella siitä huolimatta, että olin pulannut niiden kanssa alle kymmenvuotiaasta. Enempää ei Hanski sanonut, ennen kuin tallia lakaissut mies laahusti luoksemme ja otti hevosen haltuunsa. – Mennäänpä mun toimistoon.

Hän oli selvästi päättänyt olla lyhytsanainen ja virallinen ja se sopi minulle mainiosti.
- Tonneko? kysyin nyökäten tallin suuntaan.
- Ei mun toimisto ole siellä. Mun luokse.
- Selvä, sanoin ja kun lähdin seuraamaan häntä, yritin kovasti olla ajattelematta sitä, miten hän oli suudellut minua. Mitä kovemmin yritin, sitä tiukemmin ajatukseni pyörivät sen ympärillä. Niinhän siinä aina kävi.

Päivämäärä:   8.1.10 10:48:38

Mulla kävi itseasiassa sama mielessä kuin muistolla, jo aiemmin eilen. Kert eihän se nyt niin paljoo muutamassa viikossa oo voinu jessin ja dannin kanssa liikkua, että sen selkä olis noin totaalisen muutoksen tehnyt, ettei kestäis ilman satulaa-käyttöä. Tosin herkkiksistä en tiedä, mut ainakaan Sinisilmän muutokset ei menneet noin ja se oli välillä vähän prinsessa.

Päivämäärä:   8.1.10 14:47:56

Jatkoajatkoa!

Päivämäärä:   8.1.10 19:03:27

wot, mä oon jo kotona eikä vieläkään päivällistä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.1.10 19:13:42

No hups!
------------
Suvin kertomuksista tiesin, että Hanski asui tallin lähellä ja hän oli joskus ratsastaessamme näyttänytkin, minkä metsälämpäreen takana tämän talo oli. Sitä ei kuitenkaan näkynyt ratsastuspolulle, joten en tiennyt ollenkaan, mitä odottaa. Jotenkin olin vaan kuvitellut, että se olisi toisinto siitä ränsistyneestä pihasaunasta, joka oli tallipihan laidalla, ja josta ei vieläkään tietääkseni ollut tullut hevossaunaa. Talo ei kuitenkaan ollut ränsistynyt vaan tavallistakin tavallisempi 70-luvun tiilinen laatikkotalo. Piha oli enimmäkseen hiekkaa ja autotallin ovi näytti vievän puolet julkisivusta. Siinä olisi voinut asua kuka tahansa salkun kanssa aamuisin töihin lähtevä virkamies.

- Tänne, Hanski sanoi ja löysin itseni työhuoneesta, johon pääsi heti ulko-oven vierestä, ihan kuin se olisi alun perin suunniteltukin jonkinlaiseksi toimistoksi tai vastaanottohuoneeksi, ehkä kirjanpitäjälle tai kotikampaajalle. Nyt se oli vain toimisto, hyvin paljon samannäköinen kuin meillä kotona Mustaojalla.
- Mun pitää tuoda Irkku tänne, sanoin ja istuin pinnatuolille, joka oli ikkunan vieressä.
- Mikä sai sut muuttamaan mielesi? kysyi Hanski ja istui pöydän taakse. Hän ojensi jalkansa ja näytti nauttivan saadessaan leikkiä johtajaa, tai sitten mielikuvitukseni väritti tilannetta, sillä minulla oli vähän epämukava olo, kun jouduin pyörtämään korskeat puheeni. Kerroin lyhyesti, mitä oli tapahtunut ja miksi olin tässä.
- Ja siinä kaikki, lopetin.
- Hmm, sanoi Hanski näyttäen hyvin miettiväiseltä. Minun kärsivällisyyteni lopahti.
- Sulta vapautuu paikka tänään, niin mä kuulin, mutta ellei me kelvata niin olkoon. Mä voin viedä sen kotiinkin.
- Ja kertoa sun miehelle, ettet sä pystynyt edes kuukautta pitämään hevosta omin päin ilman, että siitä tuli hullu? Hanski sanoi ja vetäisin henkeä. Kristus, miten pahasti sen saattoikaan sanoa!
- Se ei kuulu sulle.
- No älä nyt kimmastu. Saat sä sen paikan, enkä mä edes aio kysyä, että haluatko sä maksaa luonnossa.

Hanski virnisteli idioottimaisesti hetken, mutta lopetti ja rupesi asialliseksi, ennen kuin ehdin tehdä mitään radikaalia kuten kävellä tieheni tai lyödä häntä. Hän ilmoitti, paljonko halusi tallivuokraa karsinasta, heinästä ja kaurasta.
- Jos sä haluat, että mä opetan sen ajolle niin se on sitten lisää.
- Katotaan sitä, kunhan se on kotiutunut. Siivous ja tarhaus?
- Tietysti, ja kengitys.
- Oho, sanoin ja kohotin kulmakarvojani.
- No täällä kengitetään hevosia parhaimmillaan joka päivä. Siinä se menee yksi ratsukin samalla, eihän niille tarvitse tehdä mitään edes kerran kuussa.
- Mä haluan tarhakaverin, sanoin päättäväisesti. Ellei se onnistuisi, en voisi ottaa paikkaa.
- Sehän voi mennä Suvin hevosten kanssa. Tai sitten mulla on kaksi kaksvuotiasta tammavarsaa, joutaa se niidenkin sekaan.
- Ehkä tammoja mieluummin, sanoin. Useimmat ruunat olivat sitä mitä pitikin, ruunia, mutta silti olin tottunut pitämään hevosissa tytöt erikseen ja pojat erikseen. Sitä paitsi kaksivuotiaista olisi vauvalleni varmaan enemmän seuraa kuin Suvin jo rauhoittuneista ja aikuistuneista ruunista. Ne vain tuskastuisivat sen leikkisyyteen.
- Se on kai sitten selvä. Mä runoilen jonkunlaisen sopimuksen. Koska sä tuot sen?
- Mun traikku on kotona, mä haen sen vasta, kun mulla on seuraava vapaa, sanoin laskien päiviä ja muistellen työvuorojani. Miksi hitossa muuten olin jättänyt traikun sinne, eihän sitä siellä kukaan tarvinnut? Tyhmä minä.
- Jos se on kyydistä kiinni niin voin mä sen muuttaa, Hanski tarjoutui yllättävän auliisti.
- Ellei siitä ole sulle suunnattomasti vaivaa, lausuin. Äkkiä halusin Irkun pois ratsastuskoululta mahdollisimman nopeasti.
- Eihän siitä. No niin, nyt kun asiat on selvät niin haluatko sä kahvia tai jotain?

Ennen kuin ehdin vastata, ulko-ovi kävi. Sieltä tuli Monika, näin vain hänen kiharoidensa vilahtavan avoimen oviaukon ohi, kun hän syöksyi sisään.
- Hanski! Missä sä oot?
- Perhana, Hanski murahti. Minä en oikein tiennyt, mitä ajatella. Olin ymmärtänyt, että heillä oli jonkinlainen suhde, mutta asuiko Monika täällä? Vai oliko Hanski vain jättänyt oven auki niin, että pyörremyrsky oli päässyt sisään?
- Täällähän sä olet, tyttö hihkaisi löytäessään takaisin ovelle.
- Onko sulla jotain asiaa? Hanski kysyi lyhyesti ja Monika mulkaisi minua kuin hänen äänensävynsä olisi ollut minun syytäni.
- On – ne tuli hakemaan Charmia nyt.
- Ahaa. No kahvit saa sitten jäädä myöhemmäksi, mies sanoi ja nousi työpöytänsä takaa. – Haenko mä sen tänään? Mä olen varmaan jo kolmen maissa vapaa.
- Kolmelta käy hyvin, sanoin ja nousin itsekin. – Tulenko mä tänne?
- Miksi sun tarttisi? Mä osaan ajaa sinne, nähdään siellä.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   8.1.10 20:06:22

Tätä on jotenki kauhean ristiriitaista lukea, kun tavallaan ei halua lukea kun niillä menee niin huonosti, ja toisaalta oon niin utelias koko ajan että mitä tuo jessi seuraavaksi keksii :D

Päivämäärä:   8.1.10 21:41:40

Iltapala maittaisi kyllä. Tai pitkä aamupätkä. ;)

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   8.1.10 21:59:24

Iltapalaa JA pitkä aamupätkä;P

Päivämäärä:   8.1.10 23:12:31

iltapalaa? =)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.1.10 23:13:02

mä oon samaa mieltä pollin kanssa ^^

Mutta mä haluan silti lisää, ja pian!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.1.10 00:43:04

Yöpala
-----------
Shoppailu ja turistikävely jäivät siltä päivältä. Palasin kotiin laittamaan vähän lounasta ja Dannikin sattui tulemaan koulusta sopivasti syömään.
- Siellä oli ihan kauheeta mättöä taas, hän sanoi tyytymättömänä.
- Lähdetkö sä mukaan pakkaamaan Irkun tavarat? kysyin vilkuillen kelloa.
- Mitä?
- Se muuttaa. Se paiskasi mut taas aamulla selästä ja Oonakin sanoi, että se taitaa tarvita rauhallisemman paikan, sanoin ja olisin sitten halunnut nielaista Oona-kommentin. Minun hevoseni, minun päätökseni, tuo kuulosti siltä kuin olisin sysännyt vastuun muualle.
- Mutta minne?
- Hanskin tallille.

Danni sulki suunsa haarukallisella ruokaa ja näytti pohtivan tarkkaan sanojani.
- Siellä oli kyllä oikeasti aika kamalaa, noin hevosen kannalta, hän myönsi nielaistuaan ja huokaisin helpotuksesta. Olin aika lailla pelännyt, että hän nostaisi metelin, olihan hän niin iloinnut päästessään käymään tallilla, missä oli muitakin samanikäisiä.
- Tuletko sä siis?
- Tulen tietysti. Mitä Alli sanoo?
- Mä en ole muistanut kertoa sille vielä, tunnustin ja painuin saman tien parvekkeelle soittamaan. Hänellä ei tietenkään voisi olla mitään sitä vastaan, mutta toivoin kyllä, ettei hän haluaisi veloittaa minulta enempää tallivuokria kuin kuluvan kuun, jonka olin jo maksanut. Hän olisi voinut, sopimuksessamme oli kuukauden irtisanomisaika. Onneksi hän oli anteliaalla tuulella ja kuulosti melkeinpä helpottuneelta, kun kerroin, että Irkkua tultaisiin hakemaan vielä samana päivänä.

Matkalla Danni aloitti, kuin olisi vasta tullut ajatelleeksi koko asian läpikotaisin.
- Mutta entäs minä? Mun pitää tuoda Daisy tänne Irkun tilalle!
- Ei, sanoin jyrkästi.
- Mutta mun kaverit käy ratsastuskoululla!
- Sähän näet ne koulussakin? Ja voithan sä käydä siellä edelleen, mutta yhtään meidän hevosta ei enää pistetä siihen loukkoon. Ehkä sun kaverit antaa sun putsata karsinoita.
- Mutta on väärin, että sulla on täällä hevonen ja mulla ei!
- Sä olet koululainen ja sulla on jo ratsastettavia hevosia Poju ja Hehku ja Irkku, muistutin. – Ei sun aikas voi riittää enempään.
- Yksikään niistä ei ole mun!
- Sä tiesit sen kun tänne halusit ja Alissa tarvitsee Daisyn talvella, kun Miaa pitää ruveta ratsastamaan rauhallisemmin.

Se tukki Dannin suun kertaheitolla ja hän tuijotti minua kai lähinnä raivosta mykistyneenä. Olin iloinnut liian aikaisin hänen aikuisuudestaan. Hän ei sentään hypännyt kyydistä liikennevaloissa, vaan jatkoimme puhumattomina tallille asti.
- Mä otan hoitsun, hän ilmoitti avatessaan ovensa.
- Ei niitä ole niin helppo saada, huokaisin. Minun ei tarvitsisi mennä siihen asti, että kieltäisin, jottei koulu kärsisi. Danni ei varmasti tahtoisi jonottaa hoitopäiviä, että saisi ruokota jotain tuntsaria, kun hän oli tottunut siihen, että hevonen oli oma ja sillä sai tehdä mitä huvitti. Eikä hoitohevosia takuulla ollut jaossa nykyään sen paremmin kuin minun nuoruuspäivinäni. Hänen todennäköisyytensä saada sellainen ennen joulua oli lähes olematon.
- Pyh. Et sä mua määrää!

Annoin olla ja Danni auttoi minua keräämään Irkun vähät tavarat auton takakonttiin, sillä tallilla ei vielä ollut muita. Kun ensimmäiset hoitajat saapuivat, hän jätti minut omin nokkineni laittamaan Irkkua valmiiksi matkaa varten ja meni hakemaan näiden kanssa tuntihevosia sisään ja epäilemättä vuodattamaan näille kaiken, mitä ei ollut ehtinyt vielä minun niskaani kaataa. Minulle se sopi hyvin. Harjasin Irkun toistamiseen, nyt huolellisemmin kuin aamulla, kun sillä oli ollut kiire ulos. Jostain syystä halusin sen olevan oikein edukseen, kun Hanski näkisi sen. Kymmentä yli kolme kävin vilkaisemassa pihalle, missä ei ollut vielä muita kuin hoitajia ja ensimmäiset tuntilaiset, jotka eivät tohtineet tulla talliin vaan istuivat pihalla. Katsoin kuitenkin parhaaksi laittaa Irkulle jo kuljetussuojat. Hanski oli sanonut tulevansa kolmelta, kai hän olisi täällä ihan pian. Irkku ei pitänyt painavista suojuksista jaloissaan, se yritti ravistaa niitä pois ja sitten se alkoi kakata. Se ei ollut matkustanut niin paljon eläessään, että olisi kehumaan päässyt, mutta ilmeisesti se osasi yhdistää suojat johonkin jännittävään.

Hanski tuli varttia vaille neljä, eikä pyydellyt mitenkään anteeksi viipymistään. Siinä vaiheessa tallipihalla oli jo aika paljon porukkaa ja minäkin olin lakannut hinkkaamasta Irkkua ja nojailin ovenvierustaan. Kuulin tallista tyttöjen juttelua, joka taukosi hiirenhiljaiseksi, kun ison moottorin ääni lähestyi. Hanskin hevosauto oli ollut joskus bussi, mutta sittemmin sitä oli varmaan sekä korotettu että madallettu, ikkunat oli peitetty ja se oli maalattu kirkkaan siniseksi. Se oli kunnioitusta herättävän näköinen vehje minunkin mielestäni, ja Danni, joka oli tullut ensimmäisenä ovelle, henkäisi:
- Irkku ei ikinä mene tonne.
- Irkun on pakko, sanoin, vaikka pelkäsin vähän samaa.

Onneksi osa tytöistä joutui häipymään pois jaloista, koska tunti alkoi ja sain lähes rauhassa hakea Irkun ulos.
- Jahas, Hanski sanoi nähdessään sen. – Mamman pikku poni.
- Puhu vaan omasta puolestasi, tuhahdin loukkaantuneena. Irkku oli isompi kuin yksikään hevonen hänen tallissaan, ellei Suvin omia laskettu ja vielä suuremmalta se näytti nyt, kun se oli seisahtunut ovelle pää pystyssä ja tuijotti kauhusta jäykkänä bussia. Vähän ajan kuluttua sain sen seuraamaan perässäni lähemmäs sitä. Danni kulki vierelläni ja heilutti kauraämpäriä, mutta Irkku ei edes vilkaissut sitä. Ruoka oli varmasti viimeisenä sen listalla nyt, kun sen piti lähestyä hevosia syövää hirviötä.

- Niin just, Hanski sanoi kyllästyneenä, kun olin saanut Irkun lastaussillalle asti. Siitä se oli aina astunut epäröiden taaksepäin, ja minusta alkoi tosiaankin tuntua siltä, että olin tätiratsastaja, jonka olisi pitänyt kuljettaa pikku my little ponynsa käsilaukussa. Irkku oli ottamassa minusta yliotteen.
- Mä olen kuule lastannu hevosia kohta kakskymmentä vuotta, mutta tää on hankala, sähähdin hänelle.
- Ei ole kauan, Hanski sanoi ja otti liinan kädestäni. Huomasin, ettei hänellä ollut hanskoja, mutta eipä minun kannattanut omiani tarjota. Eivät ne olisi mahtuneet.

Koko seurakunta hiljeni katsomaan, miten mies talutti kullanvärisen hevosen kerran tallin nurkalle, pyöräytti siellä pari kertaa ympäri niin vikkelästi, että Irkku oli kompastua omiin jalkoihinsa ja sitten suoraan sillalle. Ylhäällä, juuri ennen kuin piti astua hämäriin sisätiloihin, Irkku pysähtyi ja toivoin kädet nyrkissä, ettei se putoaisi tai hyppäisi alas sillalta. Hanski ärjäisi sille ja seuraavaksi se olikin kadonnut auton sisään. Vähän ajan kuluttua mies tuli ulos ja sulki sillan.
- Mennään, hän sanoi ja mietin, oliko hän varmasti sitonut liinan niin, ettei Irkku saanut sotkettua sitä jalkojensa ympärille. Äh, tietenkin oli. Jos joku oli ammattilainen niin hän.
- Mennään, sanoin kiireesti ja etsin Dannia katseellani. Hän työnsi nopeasti kauraämpärin lähimmän tytön syliin ja lähti vilkutellen ja pikaisia jälleennäkemisiä lupaillen siirtymään kohti minun autoani.

- Se meni näppärästi, hän sanoi hyväksyen, kun sain hänet kiinni.
- Ravihevosia ei varmaan paljon maanitella kyytiin. Jos niiden pitää käydä kerran viikossa raveissa ja kerran hiitillä isossa porukassa niin kaiken pitää mennä sukkelasti, selitin.
- No kai mä sen ymmärrän. Luuletko sä, että Irkusta tulee taas täyspäinen tuolla? Danni kysyi viattomasti.
- Luulen. Tuolla jos missään, sanoin vasten parempaa tietoani. Ehkä se ei onnistuisi missään muualla kuin Mustaojalla. Tai jos vähän aikaa vielä leikkisin, ehkä se ei onnistuisi enää missään. En vaan voinut uskoa niin synkkään tulevaisuuteen. – Irkulla tulee olemaan siellä kissanpäivät, vakuutin ja lisäsin itselleni, että elleivät asiat parissa viikossa tai kuukaudessa muuttuisi huomattavasti parempaan suuntaan, minun pitäisi tehdä jokin suurempi liike.

Päivämäärä:   9.1.10 00:54:03

Kiitos, nyt pääseekin nukkumaan. :>

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   9.1.10 11:47:54

Nyt oliki pikkasen lukemista ku en oo tiistain jälkeen kerenny koneella olee :D

Päivämäärä:   9.1.10 13:47:39

missäs ´kaikki päivän pätkät on?
oon heräilly tässä pitkin päivää, kaivanu kultaa ja päivittäny tätä sivua.. oon ihan pihalla nyt.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.1.10 14:20:28

Jessin jutut loppukin tähän, hups vaan!
Täällä on uusi topicci.
Mun pitänee vähän ruveta säännöstelemään tätä, että ette ehdi lukea mua kiinni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.