Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sinkkuelämää

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.09 15:34:56

Edellinen

Re: Sinkkuelämää

Lähettäjä: kalmari 
Päivämäärä:   31.12.09 16:22:52

hei nyt pari Jerrypätkää, olis kiva tietää mitä se miettii ! : )

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   31.12.09 17:05:13

ihania noi edelliset pätkät. :3

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   31.12.09 17:23:26

Hyvää tulevaa vuotta Sennnulle, Jessin ja Veskun perheelle sekä muille! :)

Lähettäjä: jei 
Päivämäärä:   31.12.09 17:54:34

samat täältäkin! =)

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   31.12.09 18:16:49

Välipalaa ?:D ja hyvää uutta vuotta täältäki kaikille :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.12.09 18:17:41

mä arvasin sen, mä arvasin!!

Lisää?

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   31.12.09 19:33:53

Hohhoh, oon vissiin vähän herkällä tuulella tänään. Valutin tossa vähän kyyneleitä noissa eropätkissä, ja se tais olla neljäs kerta tänään .____. (katoin jonku leffan telkkarista ja itkin kolme kertaa...)

Mutta joo, kenen näkökulmasta jatkuu?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.09 19:37:49

Hyvää uutta vuotta kaikille yhteisesti ja itsekullekin erikseen! :)

Jessi kertoo:
-----
1. Meillä oli hetkemme

Minun on tunnustettava, että kun ensimmäistä kertaa lähdin Mustaojalta Veskun ja minun keskustelun jälkeen kahden Ikea-kassin kanssa, en päässyt lähintä huoltoasemaa pidemmälle. Silmäni vuotivat jo niin, että tuskin näin ajaa sinne. Sammutin auton rakennuksen seinustalle, nojasin pääni rattiin ja itkin. En muistanut koskaan aikaisemmin itkeneeni niin kovasti, ellen ehkä silloin, kun Vesku oli sairastunut. Oli kuin joku läheinen olisi äkkiarvaamatta kuollut ja minulla oli suunnaton tyhjä kolo sisälläni.

Ehkä kymmenen minuutin kuluttua kurkotin toisen penkin alta talouspaperirullan ja aloin pyyhkiä silmiäni. Kyyneliä ei enää tullut ja minulla oli kova jano. Mietin hetken, ajaisinko vaan saman tien takaisin, mitä en tietenkään voinut tehdä, sillä minun piti olla piakkoin töissä. Tämä itkemistauko oli jo saanut aikaan sen, etten varmaan ehtisi viedä tavaroita ensin kämppääni vaan joutuisin menemään suoraan töihin. Sitä paitsi en minä oikeasti halunnutkaan. Päätös oli niin moneen kertaan harkittu, käännelty, väännelty ja pureksittu, että tiesin sen olevan ainoan oikean tässä tilanteessa. Itkukohtauksenkin olin aavistanut tulevan jossain kohden, mutta olin kuvitellut sen odottavan kiltisti, kunnes pääsisin illalla pieneen yksiööni. Niistin nenäni, kävin ostamassa pullon vissyä ja tupakka-askin ja jatkoin matkaa. Töihin päästessäni minulla olikin jo kevyt olo. Kevyt ja kupliva, kuin olisin ollut hyppäämässä johonkin seikkailuun. Se näkyi päällekin, ainakin pomoni Silakka kysyi, olinko käynyt kampaajalla ja Suvi, olinko saanut lottovoiton.
- Ei mitään semmosta. Me otettiin aikalisä ja mä tulin nyt muuttokuorman kanssa, kerroin.
- Sä muutit tänne? Upeeta! Ihanaa! Hei, me mennään sen kunniaksi illalla käymään yksillä!
- Mulla on huomenna aamuvuoro, muistutin, mutta Suvin hymy tarttui.
- Samoin, kai sitä voi silti yksillä käydä?
- Voi, nauroin, vaikka olin ajatellut käyttää illan purkaen kassini. Ne eivät juoksisi karkuun.
- Mä tulen sua vastaan illalla, nappaa mut kyytiin ja sitten mennään.
- Mun täytyy kyllä käydä kotona, mä haluan vaihtaa vaatteet.
- Mä tulen vahtimaan, ettet sä unohdu tekemään mitään muuta kuin vaihdat vaatteet. Mulla on aavistus, että jos mä en tule, sä huomaat puolenyön aikaan, että oot unohtunu silittämään verhoja tai jotain ja mä olen yksin pubissa – yksin ja kännissä, Suvi ilmoitti.

Minä en todellakaan ollut sellainen talousihme kuin mitä Suvi tuntui luulevan, päinvastoin. Kämppäni muistutti vähän lasten huoneita kotona. Vaatteita ajelehti lattialla, se oli helmasyntini, josta en kai ikinä pääsisi eroon. Potkin ne mahdollisimman vikkelästi sängyn alle Suvin seuratessa kannoillani, toista kassiani kantaen, mutta hämäys onnistui vain hetken, kun jouduin kaivamaan sieltä hameen, jonka halusin päälleni.
- Mä en aina säilytä vaatteita tällä tavalla, sanoin ravistaessani sitä. Onneksi villakoiria ei ollut vielä armeijoittain, edes sänkyjen alla.
- Et tietenkään, Suvi nyökkäili ja mieleeni tuli, että kohta en voisikaan, kun Danni tulisi. Nyt en kuitenkaan halunnut ajatella Danniakaan. Koko illan olin vain miettinyt sitä, että pääsisin ystävän kanssa ravintolaan ja tuntenut itseni kahdeksantoistavuotiaaksi, jolla oli ihan tuoreet paperit.
- Mihin me mennään? puuskahdin, kun olin saanut uudet vaatteet niskaani.
- Mä käyn yleensä siinä pubissa marketin vieressä, mutta voidaan me mennä muuallekin, jos sä haluat, Suvi sanoi auliisti.
- Miten mä voisin tietää, mä en ole käynyt täällä missään muualla kuin kaupassa! Enkä missään muuallakaan, tajusin.
- No sitten on jo aika!

Olin samaa mieltä. Se ei ollut syy, miksi olin lähtenyt, ei todellakaan, mutta se oli ylimääräinen bonus. Vuosikausien ajan oli vaatinut suureellisia järjestelyjä, jos halusi käydä ravintolassa – hevosten hoitaminen, lasten vahtiminen ja ruokkiminen piti sysätä jonkun muun vastuulle ja lopuksi piti päättää, millä konstilla keskeltä ei-mitään pääsisi ensin ihmisten ilmoille ja sitten takaisin. Nyt asuin melkein keskustassa, ja kaupunki oli niin pieni, että vaikken ollutkaan ihan keskustassa, oli kaikki silti kävelymatkan päässä.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   31.12.09 21:09:09

mä taidan olla tänään ehkä ainoo kinuumassa lisempää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.09 21:19:09

Sulle sit :)

Ja btw, Jerry-pätkiä ei ole tulossa. Ainakaan vielä. Siihen mä en pysty vääntäytymään.
-------
Suvin pubi oli pieni ja lämpimän tummapuinen. Näin arki-iltana siellä ei ollut paljonkaan ihmisiä ja saimme valita vapaista pöydistä.
- Mä tarjoan sulle tervetuliaisiksi, haluatko sä oluen vai mitä? Suvi kysyi reippaasti.
- Ei sun tarvitse mutta joo, olut on ok.
- Sä voit tarjota toiset.
- Meidän piti tulla vaan yksille, muistutin, mutta Suvi meni jo ja näkyi jäävän hetkeksi juttelemaan tiskin takana olutta laskevan pojan kanssa. Hän kääntyi hetkeksi ja osoitti minua ja minulle tuli hiukan epämiellyttävä tunne, että hän esitteli uutta kanta-asiakasta. Päätin pitää huolen siitä, ettei minusta tulisi sellaista. Se ei sopisi lääkärille.

- Mitä sun miehesi sanoi? Suvi kysyi istuessaan viereeni. Kysymys tuntui tungettelevalta. Olinhan minä tietysti kevään ja kesän mittaan antanut hänen ymmärtää, etten ollut ihan täydellisen onnellinen kotona, mutta vain satunnaisin lauseenpuolikkain, jotka olivat karanneet suustani, ennen kuin olin ehtinyt saada ne kiinni. Suvi oli mukava ja viihdyin hänen kanssaan, mutta minusta olisi ollut anteeksiantamatonta ruveta valittamaan niin vieraalle perheasioista. Jinnan kanssa olisin voinut puhua, ja olin puhunutkin, mutta hän oli sentään tuntenut meidät molemmat iäisyyden.
- Ei paljon mitään, sanoin lyhyesti. Veskun ajatteleminen teki kipeää ja toi syyllisen olon, hänen kätensä olivat tärisseet, kun hän oli sanonut, että minun kai oli parasta mennä sitten. Hänen äänensäkin oli tärissyt.
- Oliko se häijy?
- Ei, enkä mä halua puhua siitä, tokaisin ja Suvi nyökytteli ymmärtäväisesti.
- Puhutaan jostain mukavammasta. Tervetuloa Tammisaareen! hän sanoi ja kilautti lasiani omallaan.
- Puhutaan hevosista, ehdotin.
- Joo! Nyt kun sä olet täällä niin sä voit auttaa mua hevosten liikuttamisessa vaikka joka päivä, vai mitä?
- Mä ajattelin itse asiassa tuoda Irkun tänne, paljastin. – Jos mä vaan löydän sille tallipaikan. Luuletko sä, että sun veljellä olisi tilaa? Ja jos ei niin oisko täällä muita paikkoja?

- No ratsastuskoulu, mutta Hanskilla liikkuu hevoset niin, että takuulla sillä on yhdelle hevoselle tilaa, Suvi innostui. – Mä soitan sen tänne ja jos sä tarjoat sille kaljan, niin saatte takuulla sovittua asian saman tien!
- Meidän piti ottaa vaan yhdet, muistutin.
- Mutta sä tarvitset tallipaikan, eikö? Hanski on aina hirveän höveli, jos se saa kaljan tai pari. Hoidetaan homma.
- Okei sitten, myönnyin. Minun ei ollenkaan tehnyt mieli vielä lähteä.

Hanski ilmestyi parissakymmenessä minuutissa, mikä oli minusta uskomattoman lyhyt aika. Minä olin käynyt pari kertaa Suvin kanssa ratsastamassa nyt kesällä, mutta en ollut sattunut näkemään häntä ja hän oli muutenkin eri näköinen kuin tallilla tai edes silloin, kun hän oli käynyt tuomassa minulle sängyn. Farkut olivat siistit ja puhtaat, samoin T-paita ja bleiseri sen päällä.
- Iltaa, hän sanoi ja lysähti vapaalle tuolille pöytäämme. – Joku täällä kuulemma kaipaa kauheasti saada tarjota mulle kaljan.
- Mä kaipaan jotain ihan muuta, mutta alotetaan siitä kaljasta, tuhahdin ja nousin käymään tiskillä. Vasta siellä tajusin, että sanani saattoi käsittää ihan väärin. Se oli oikeastaan aika huvittavaa ja sai minut tirskahtelemaan itsekseni vielä, kun palasin pöytään.

- Jessi tarvitsee tallipaikan, selitti Suvi puolestani. Hanski tarttui tuoppiin ja vajutti sitä muutamalla kulauksella, ennen kuin katsahti minuun.
- Mille sä sitä tarvitset?
- Mun hevoselle, sanoin miettien, oliko hän ihan tosissaan. En kai minä itsekään siellä aikonut asua?
- Joku tädin pikku lemmikki?
- Mun nelivuotias, jota mä yritän kouluttaa, lausuin. Jo ensitapaamisella Hanskin suhtautuminen ratsuhevosiin ja ratsutäteihin eritoten oli saanut minut miedosti kimmastumaan, ja nyt hän teki sen taas.
- Ajolle opetettu?
- Puoliverinen, pérkele, ei siitä radoille ole, mutta ei se mikään lemmikki ole, tokaisin.
- Katsos nyt, sanoi Hanski isällisesti ja risti kätensä tuoppinsa ympärille. – Mä olen valmentaja. Ja kasvattaja. Kun mä otan talliini valmennettavan, mä laskutan siltä täysihoidon ja valmennuksen. Jos mä pidän siellä omia varsovia, ne synnyttää mulle joko tähtijuoksijoita tai rahaa. Jos mä otan sinne tätien promenadihevosia, mä en saa kuin muutaman hassun satasen.

Hän puhui asiaa, mutta olisi hän sen voinut ystävällisemminkin ilmaista. Minä kiehahdin, ja niin teki Suvikin.
- Johannes! Älä ole mahoton! hän huudahti ja hänen silmänsä salamoivat. Hanski näytti vajoavan vähän matalammaksi.
- Suvi hei, älä nyt viitti… hän sanoi.
- Älä sä tule tänne machoilemaan, kun mun ystävä tarvitsee apua! Suvi jatkoi ja tökki häntä käsivarteen.
- Anna olla, en mä tosiaankaan tahdo tunkea Irkkua Hanskin vaivoiksi, jos se kerran tarkottaa suurenpuoleista tulonalennusta, sanoin ja siirsin katseeni pubin sisäkattoon. Siellä olisi kai pitänyt olla tummia tukihirsiä, mutta ei siellä ollut, jotain kipsilevyä vain.
- Luuletko sä, että mulla ei ole varaa ottaa sitä sinne? mies kysyi epäluuloisesti.
- Niinhän sä just sanoit, vai mitä? kysyin päätäni kallistaen.

Pattitilanne, Olisin kai voinut hoitaa asian paremminkin, nyt olimme tilanteessa, että Hanskin oli melkein pakko tarjota Irkulle paikkaa tai hänen olisi tunnustettava, ettei hänellä ollut varaa ottaa hoiviinsa tuottamatonta ratsua.
- Anna olla, mä löydän sille jonkun muun paikan, lupasin.
- No etkä! Suvi huudahti.
- En mä ala viedä sun veljeltäsi leipää suusta. Ottakoon vaan jonkun isotuottosen valmennettavan sinne, ei Irkku tarvitse kuin katon päänsä päälle.

Hanski kiemurteli, ihan kirjaimellisesti, enkä oikeasti enää ollenkaan halunnut viedä hevostani hänen niskoilleen.
- Multa on lähdössä kaks hevosta, hän myönsi. – Toinen lähtee kyllä vasta syksyllä, mutta sen yhden lämpösen kimppa ei millään saa maksettua laskujaan ajoissa ja mä alan kyllästyä niihin muutenkin. Mä olen jo pari kertaa vihjassu niille, että saavat viedä sen jonnekin muualle, mutta mun pitäisi kai ottaa ja kertoa se henkilökohtaisesti jokaiselle kymmenelle tyypille, ennen kuin menee perille.
- No niin, Suvi sanoi tyytyväisenä. – Sä heität sen pellolle ja Jessi tuo Irkun tilalle.
- Ei se nyt niin vaan käy, enhän mä voi olettaa, että joku niistä vie sen takapihalleen.
- Älä painosta sitä, mä voin ihan hyvin tarkistaa muut vaihtoehdot, sanoin minäkin Suville. – Mitä talleja täällä on?
- Ratsastuskoulu nyt ainakin, Hanski kertoi auliisti. – Soita sinne.
- Ei Jessi halua viedä Irkkua sinne, ja sitten me ei voida ratsastaa yhdessä, Suvi väitti, mutta päätin ainakin kokeilla. Minä en kaikin ajoin oikein pitänyt Hanskista, tai oikeastaan oli ihan reilua sanoa, että useimmiten en pitänyt hänestä ollenkaan. Jos Irkun saisikin Suvin ja kenkälusikan ja kiristyksen keinoin hänen tallilleen, niin olisiko siellä sitten kovin miellyttävää?

- Mä käyn katsomassa sen ratsastuskoulun, sanoin päättäväisesti ja Suvi huokaisi.
- No jos sä ehdottomasti haluat. Mutta tulethan sä huomenna mun kanssa ratsastamaan?
- En. Mä menen huomenna käymään Hangossa. Mun täytyy käydä kertomassa tytöille, missä mennään, sanoin. Se ei ollut mikään helppo tehtävä, mutta halusin hoitaa sen mieluummin silmätysten.

Päivämäärä:   31.12.09 22:05:22

jee, kiitos .)

ja miten se kertoo tytöille, jos ne tuli jo pois? vai meneeks nää niinq päällekkäin?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.09 22:06:47

Joo, nää meni vähän päällekkäin.
Eli hypättiin takaisin kesempään.

Lähettäjä: jei 
Päivämäärä:   31.12.09 23:16:11

olen minäkin täällä jatkoa kinuamassa..... =)

Lähettäjä: Salde 
Päivämäärä:   31.12.09 23:45:02

Jatkoa kinuan minäkin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.10 00:20:30

Tiedotusluonteinen huomautus: täsmälleen 3 vuotta ja ööö... 17 minuuttia sitten uskalsin laittaa Mansikkakesän ensimmäisen luvun tänne :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.10 00:22:33

(Ja siis, ht.netin kello edistää näemmä kolme minuuttia)
------------
Danni ja Alissa kuuntelivat uutisen lähes ilmeettöminä ja minä olin raukkamaisen helpottunut. Olin pelännyt, että Danni räjähtäisi, mutta hän sanoi vain:
- Mä en siis saakaan asua Tammisaaressa itsekseni.
- Et sä ole koskaan ollut saamassakaan, se on mun asuntoni, huomautin.
- No mutta jos sä ennen olit siellä pari yötä viikossa niin nytkö sä aiot olla koko ajan?
- Suurimman osan aikaa. Vapaapäivät mä olen Mustaojalla, selitin.
- Omituista. Miksi sä sinne menet, jos sä kerran et halua olla Veskun kanssa enää?
- Koska mä haluan ehkä olla lasteni kanssa, kivahdin.

- Onko Vesku kauhean onneton? kysyi Alissa.
- Kyllä se jää henkiin.
- Muutatko sä joskus takaisin?
- No me lähdetään siitä, että tää on vaan semmonen miettimistauko, sanoin. Minä halusin jättää oven auki heidän mielissään, ja omassanikin, vaikka yöllä olinkin tullut ajatelleeksi, että se saattoi olla jo sulkeutunut. Enhän ollut ainoa mietiskelijä tässä asiassa. Vesku saattaisi omissa pohdiskeluissaan tulla siihen tulokseen, ettei tarvinnut minua enää. – Joskus pitää pysähtyä harkitsemaan, lisäsin puolustellen.

Tytöt eivät kyselleet sen enempää ja minä kysyin, voisinko viedä heidät syömään tai jotain.
- Kiitos ei, Hanna tulee kohta ratsastamaan ja sille pitää laittaa hevosia, Alissa sanoi ja koska en halunnut sillä hetkellä tavata Hannaa, katsoin parhaaksi lähteä.
- Mä menenkin sitten tästä. Ehdin varmaan vielä käydä katsomassa Irkulle tallipaikkaa, sanoin.
- Mihin sä aiot sen viedä? Danni kysyi.
- Mä käyn katsomassa paikallista ratsastuskoulua.
- Voi, vie se sinne! Musta ois ihana päästä käymään ratsastuskoululla! hän ihastui.
- Katotaan nyt, millanen paikka se on, ja sopiiko sinne.

Olisin voinut tietysti soittaakin, mutta pakkohan minun oli nähdä paikka omin silmin ensin, jos edes harkitsin kysyä sieltä karsinaa. Ajoin sinne hiukkasen epäluuloisena. Suvin äänensävy hänen puhuessaan tallista oli antanut ymmärtää, ettei se ehkä ollut ihan viiden tähden paikka, tai sitten hän vain halveksi ratsastuskouluja yleensä. Ensivaikutelma olikin hiukan nuhjuinen ja rähjäinen. Parkkipaikka oli roskainen, mutta täysi; ainakin asiakkaita siis riitti.

Kävelin edemmäs ja näin tallin, joka oli punainen, puinen rakennus. Se edustalla oli puomi, jonka alla oli ruuhkaan asti harjaämpäreitä ja pakkeja, kukin koristeltuna tekstein ja tarroin. Tarhoja en nähnyt, mutta kun kävelin tallin ympäri, näin kentän. Siellä oli ratsastustunti menossa ja uraa kiersi puolisen tusinaa hevosta. Päättelin sen olevan alkeistunti päätellen siitä, miten pieniä ratsastajat olivat ja miten paljon hiukan huolestuneen näköisiä vanhempia seisoi aidan takana. Tunti ei kiinnostanut minua, joten käännyin takaisin ja menin talliin.

Karsinoita oli pitkä rivi käytävän kummallakin puolella ja tallissa tuoksui lähes raikkaalta. Mietin, mahtoivatko hevoset olla vielä enimmäkseen ulkona. Joko niin, tai sitten täällä oli hyvä tallihenkilökunta. Tai hyviä hoitajia. Niitä parveilikin ihan riittämiin käytävällä ja karsinoissa. Nuoret tytönsilmät katselivat minua osin sekä uteliaina että välinpitämättöminä. Varmastikin he kuvittelivat minun olevan jonkun alkeiskurssilaisen äiti. Minun teki mieli julistaa, että kuopuksenikin olivat jo kilparatsastajia.

Kaikissa ovissa ei ollut nimikylttejä, eikä kaikissa koukuissa riimuja tai naruja. Viimeiset boksit lähinnä satulahuonetta, joka oli vähän kuin pyörremyrskyn jäljiltä, olivat nimettömiä ja tyhjiä. Saattoiko minulla olla näin hyvä tuuri? Pysähdyin ensimmäisen karsinan kohdalla, missä näin hoitajatytön ja rykäisin.
- Voinko mä auttaa? hän kysyi ja katsoi minua vilpittömin silmin. Talli ei olisi voinut saada parempaa mainosta. Arvostin sitä noin kaksisataa prosenttia enemmän kuin minuutti sitten.
- Onko täällä vapaita paikkoja? Ja jos on niin keneltä mä voisin niistä kysellä? kysyin. Tytön kulmakarvat lennähtivät otsatukan alle ja melkein näin, mitä hän ajatteli. Hevosenomistaja!
- On täällä tyhjiä bokseja.
- Keneltä mä voisin kysellä niistä?
- Öö… Alli on kentällä pitämässä tuntia. Siltä kai?
- Sekö omistaa tän paikan?
- Öö, tyttö sanoi uudestaan. – Se määrää kaikesta. En mä tiedä, kuka tän omistaa.
- Selvä, kiitos, sanoin reippaasti ja lähdin takaisin ulos. Saisin sittenkin katsella sen alkeistunnin.

Päivämäärä:   1.1.10 00:27:14

jos se edisti silloinkin?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.10 00:57:25

Ei, sillon se oli ajallaan. :)
Hyvää alkanutta vuotta ja hyviä luku- ja kirjoitushetkiä kaikille!

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   1.1.10 02:16:33

Hyvää uutta vuosikymmentä kaikille, hei!

Ihanaa ratsastuskoulumeininkiä ^^

Päivämäärä:   1.1.10 05:12:11

Aamupalaa :)

Päivämäärä:   1.1.10 13:26:03

Veikkaisin että tulee aika suurehko haloo, kun muillekin selviää että Jessin ja Veskun auvoinen liitto ei olekaan onnellisimmillaan.. Viitaten hevosen viemistä vastaavalle tallille. :D

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   1.1.10 13:36:06

Aamupalaa ja Lounasta?! :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.1.10 13:37:30

lisää? *bambikatse*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.10 13:53:17

2. Kotiutumista
Vuokrasin Irkulle paikan ratsastuskoululta. Siellä tosiaan oli tyhjää tilaa ja vaikka Alli, paikan jokapaikanhöylä, kysyi toiveikkaana, että saisiko sitä käyttää tunneilla, hän tyytyi kiltisti siihenkin, kun sanoin, ettei ikinä eikä missään tapauksessa. Hän ei omistanut paikkaa, mutta hänet oli palkattu sinne pyörittämään toimintaa mahdollisimman tuottavasti. Toimitusjohtajaksi häntä olisi kai pitänyt kutsua, mutta kyllä hänen toimenkuvaansa kuului miljoona muutakin asiaa. Ratsastustunnit, hevosten ruokinta, markkinointi. Tallityöt hän oli varsin nokkelasti ulkoistanut hoitajille. Kunkin hevosen hoitajan piti putsata karsina päivittäin. Jos sattui niin onnettomasti, että ykköshoitaja oli kipeänä ja kakkoshoitajan oli perhe riistänyt mukaansa mökille tai tällä oli fysiikan koe seuraavana päivänä, niin voi voi. Minä en huolehtinut liiemmin siitä. Yhden boksin putsaaminen kerran päivässä olisi pelkkää huvia, ja harvoin osuisi niin. että olisin kaksi yötä peräkkäin Mustaojalla. Kunhan Danni muuttaisi Tammisaareen, olisi meitä jo kaksi innokasta hoitajaa.

En kuitenkaan pitänyt kiirettä sen hakemisella vaan sovimme kuunvaihteesta. Tamma saisi nauttia kotilaitumesta lopun heinäkuun, sillä koululla ei ollut tarjota sellaista. Sitä paitsi tein edelleen pitkiä päiviä, kun osa kollegoista oli lomalla ja lisäksi halusin ihan itsekkäästi nauttia vähän aikaa elämästä ilman ylimääräistä vastuuta mistään. Oli kuin olisin ollut lomalla, kun saatoin työpäivän jälkeen mennä omaan pikku kotiini miettimättä alkaisiko sataa, jos menisin ratsastamaan heti tai miettimättä ruoan laittoa muuta kuin itselleni. Sisustin ja kalustin ja tein ihania pieniä lautasellisen kokoisia aterioita – ja ikävöin Mustaojaa. Turha sitä on kieltää. Kun vapaapäiväni tuli, ajoin sinne vaihdellen vauhtia ylinopeudesta alinopeuteen sen mukaan, miten ajatukseni kulkivat. Olisinko tervetullut? Lasten mielestä toivottavasti olin, mutta olisiko Vesku kylmän murhanhimoinen? Olisiko ollut viisainta antaa tilanteen ensin tasaantua, pysytellä poissa vaikkapa kuukausi? Ei, se ajatus oli mahdoton.

Pelkäsin turhaan. Paluuni ei poikennut yhtään yhdestäkään aikaisemmasta. Kaksoset istuivat portailla odottamassa, kuten he olivat ottaneet tavakseen tehdä, jos olin ollut poissa kauemmin kuin yhden yön. Istuin heidän väliinsä ja rutistin kummankin kainalooni.
- Mitä tänne kuuluu? kysyin ja sitten sain tarkan raportin.
- Kauanko sä viivyt ja mennäänkö maastoon? Sunna kysyi.
- Mennään vaikka heti. Missä muut on?
- Ne on kai keittiössä. Merlin yritti leipoa pullaa, mutta niistä tuli niin pahoja, että Jerry sanoi, että ne on pakko syödä heti tuoreena, tai sitten niitä ei enää voi syödä. Ja Merlin vähän loukkaantui ja meni ylös.
- Merlin-parka, mutisin ja nousin mennäkseni sisään. Arvelin, että hän oli halunnut ilahduttaa minua ja että epäonnistumisen täytyi kirvellä.

Talossa tuoksui ainakin taivaalliselle ja keittiön pöydän ääressä oli menossa varsinainen bakkanaali. Vesku, Jerry ja Lisko joivat tuopeittain maitoa ja tekivät kaksin käsin selvää vadillisesta pullia. Ne eivät voineet olla kovin pahoja.
- Jättäkää mullekin yksi, sanoin ja pörrötin Jerryn hiuksia.
- Haluatko sä maitoa vai kahvia? Vesku kysyi ja syöksähti kohteliaasti kaapille. Hänessä ei ollut murhanhimon häivääkään ja liikutuin, kun sain eteeni mukin. Hän oli kyllä maailman kiltein.
- Maitoa, kiitos, sanoin ja yritin hymylläni välittää hänelle, miten kiitollinen olin siitä, ettei hän ollut karannut ovia paiskien minun tullessani.

Totuus tosin paljastui sitten, kun olimme kahden. Vesku kohteli minua kuin ilmaa. Hän vastasi kyllä, jos halusin puhua jostain hevosiin tai lapsiin liittyvästä, mutta muutoin hän mieluiten pysytteli erossa minusta. Hän katseli iltauutisetkin ennemmin sängyssä läppäriltä, jos minä katsoin niitä olohuoneessa. Mutta en voinut valittaa. Itsepähän olin tilannut ja he näyttivät pärjäävän ihan hienosti ilman minuakin. Ihan kuten olivat pärjänneet koko kevään ja alkukesänkin. Ei se silti herkkua ollut. Olin niin tottunut siihen, että Vesku oli läsnä, että useammin kuin kerran loukkaannuin melkein kyyneliin asti, kun hän vain murahteli ja meni pois. Mutta tätähän minä vain olin halunnutkin.

Sillä kertaa en itkenyt lähtiessäni. Pihisin ja pulppuilin ja pysähdyin silti samalle huoltoasemalle kuin edelliskerrallakin. Päivät olivat olleet rankkoja, tai paremminkin illat, ja olin henkisesti aivan poikki. Kaipasin ystävyyttä ja lohdutusta ja viilennystä rohtumilleni. Soitin Jinnalle, ja kysyin, saisinko poiketa kahville matkalla.
- Mä olenkin odotellut, että sä soittasit, sanoi ystäväni ja hänen äänessään oli jotain omituista. Puraisin huultani; tietysti uutiset olivat ehtineet hänelle asti. Ei Vesku, mutta Danni-Leksa –linkki oli varmasti vuotanut. Minä en ollut pystynyt julistamaan puhelimessa uutta elämääni sen paremmin ystäville ja perheelleni kuin tytöillekään ja olin olettanut heidän kaikkien olevan vielä siinä uskossa, että nukuin Tammisaaressa vain, kun oli ehdottoman pakko.
- Sopiiko mun tulla? Ethän sä töissä ole?
- Tietysti sopii. Mä otan pullaa sulamaan.
- Älä, mä en ole pullansyöntituulella. Chilinsiemeniä ennemminkin, jos sulla on.

Päivämäärä:   1.1.10 14:16:46

harvoin osuisi niin. että olisin kaksi yötä..

t. pilknus

Päivämäärä:   1.1.10 14:23:16

>:-O

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   1.1.10 16:36:47

oisko päivällinen mitää? ;)

Päivämäärä:   1.1.10 19:05:38

illallista ?? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.10 19:12:17

Jinna halasi minua ovella, mutta näytti ankaralta. Hän oli opetellut sen ilmeen vasta viime vuosina, murrosikäistä Leksaa kasvattaessaan.
- Mistä lähtien mä olen saanut kuulla sun asiasi kiertotietä monen mutkan kautta? hän kysyi.
- En tiedä, mistä? kysyin nenäkkäästi. – Ei vaan. Mitä sun korviisi on sitten kantautunut?
- Että sä olet jättänyt Veskun.
- Se on ehkä yksi tulkinta, myönsin ja potkaisin kengät jaloistani.
- Ja muuttanut pois.
- Sekin on vähän tulkinnanvarasta, kun mä olen just ollu kaks päivää Mustaojalla.
- Mitä sä siellä teet?
- Seurustelen lasteni kanssa ja ratsastan. Mun palkasta menee edelleen osa tilan lainaan.
- Ja kiusaat Veskua?
- Ja se kiusaa mua, ja mä tulin tänne, että sä lohduttaisit mua, puuskahdin.
- Miten niin kiusaa?
- No kun se ei ole mua huomaavinaan. Mä luulin, että me oltiin kavereita.

- Istu, sanoi Jinna ja töni minut keittiöön. – Miksi hitossa sä kuvittelet, että se haluaisi olla sun kaverisi, kun sä olet jättänyt sen?
- Mutta tekin olette Villen kanssa.
- Ei nyt sydänystäviä, ja on se vienyt aikaa. Ensimmäiset kuukaudet joka eron jälkeen mä olen halunnut enemmänkin raadella sen riekaleiksi. Miksi ihmeessä sä edes haluat jättää Veskun? Onko sulla joku toinen?
- Ei! kielsin. Ei tosiaankaan – kuka muka? Silakka? Sallikaa minun nauraa!
- Etkö sä rakasta sitä enää?
- Rakastan, tavallaan, sanoin hitaasti. – Mutta mä en ole rakastunut enää. Mä haluan olla rakastunut. Musta rupesi tuntumaan, että mä olen hukannut puolet elämääni, kun me alettiin olla yhdessä niin nuorina. Mä haluan seikkailla.
- Ja mä pidin sua fiksuna ihmisenä, Jinna sanoi.

Sain kunnon saarnan, mutta sain lopulta myös kaipaamaani päänsilitystä.
- Mä aion pitää yhteyttä Veskuun, Jinna sanoi lopuksi. – Raukka parka.
- Pidä ihmeessä! Ei me nyt olla niin erottu, että pitäisi jakaa lapset ja lusikat ja ystävätkin!
- Mitä Miila sanoo? Entä Ilse ja Artsi?
- Ne ei tiedä, huokaisin, ajatellen, että joutuisin käymään tämän lävitse vielä kahdesti, ellen onnistuisi saamaan heitä samaan paikkaan. Mutta ei kai minulla kuulunutkaan olla helppoa. Puhuminen Jinnan kanssa oli kuitenkin keventänyt mieltäni ja pääsin ajamaan kotiin hyvässä tasapainossa. Seuraavana aamuna menisin ennen töitä Suvin kanssa ratsastamaan ja oli luvattu aurinkoista.

Osasin varautua seuraavaan vierailuun kotona paremmin. En jutellut Veskun kanssa koko aikana, kun olin Mustaojalla, paitsi ruokapöydässä, eikä hänkään hakenut minun seuraani. Opetin Merlinille vehnäsen leipomisen saloja ja kävin kaksosten kanssa ostamassa uusia kouluvaatteita. Jerrynkin olisi pitänyt saada niitä ihan läjittäin, mutta hän kieltäytyi ehdottomasti tulemasta Sarrin ja Sunnan ja minun kanssa. Hän halusi satasen rahaa ja lupasi matkustaa kaupunkiin ostoksille Veskun kanssa. Annoin kaksi.

Elokuun alussa sitten otin Irkun mukaan. Vesku oli luojan kiitos töissä eikä näkemässä sitä, minusta tuntui jo ihan tarpeeksi pahalta pakata tamma traikkuun ja viedä pois paikasta, missä se oli asunut koko ikänsä ilman, että olisi tarvinnut katsoa vielä hänenkin ilmettään. Irkkua ei olisi huvittanut mennä koppiin ja saimme Nooran kanssa tehdä vähän aikaa töitä, ennen kuin se käveli sinne. Se ei ollut tottunut matkustamiseen: hyvistä aikeistani huolimatta en ollut päässyt sillä ensimmäisiinkään kisoihin. Traikullani ei ollut ollut muutenkaan juuri käyttöä. Olin ollut useimmat viikonloput töissä, enkä ollut päässyt kuskaamaan lapsiakaan. Lähes turha ostos.
- Irkulle tulee varmaan ikävä kotia, sanoi Sunna surullisena.
- Kyllä se pian tottuu, se saa siellä uusia kavereita, sanoin varmasti. – Ja se on iso tyttö nyt. Kaikki muut varsat on joutunu lähtemään paljon pienempinä.
- Voidaanko me tulla mukaan? Sarri kysyi yhtäkkiä. Olin automaattisesti kieltämässä, mutta sitten ajattelin uudelleen. Mitä se nyt haittasi, vaikka joutuisinkin illalla ajamaan vielä kerran edestakaisin?
- Tulkaa vaan, mutta yöksi te ette voi jäädä, mä menen huomenna töihin, sanoin.
- Jee!
- Haluaakohan Jerry tulla?
- Se meni Liskon kanssa uimaan, muistutti Sunna.
- No vahinko, ei me nyt sitä voida jäädä odottamaan, kun hevonen on jo lastattu. Mennään.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   1.1.10 19:29:45

ooi. Jatkoa? 8) toinen illallinen ois kans aika passeli. :D

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   1.1.10 19:30:54

oi, iltapala?

Päivämäärä:   1.1.10 20:02:44

Nii ois :)

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   1.1.10 20:16:59

Hyi että mulla on haikee olo noiden puolesta. Toivottavasti noiden ero ei kestä kauaa, ne tajuu et ne rakastaa toisiaan liikaa ja muuttaa takasin yhteen, eiks vaa? ;)

Päivämäärä:   1.1.10 22:16:52

blah. sivusta sanottuna olis myös helppo heittää, et kun kerta kumpikin tahollaan rakastaa, niin kannattais ehkä keskustella asioista eikä vaan tehdä oletuksia henkeen et mä aattelin, et sä aattelit et mä aattelin et sä aattelit jne.

Lähettäjä: roosaa. 
Päivämäärä:   1.1.10 22:19:58

eieieieiei ! noi ei saa erota ! ei vaan sovi ollenkaan tähän kuvioon :/

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   1.1.10 22:29:43

Niinhän se aina menee, että tulee tehtyä oletuksia ja oletukset tuppaa aina menemään pieleen. Noin käy, kun ei keskustella rehelliesti ja suoraan. Melkein ahdistavaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.1.10 22:46:12

Merlin ja Noora jäivät vilkuttamaan, kun ajoimme pois. Olin halunnut viedä Irkun ratsastuskoululle päivällä, sillä illalla siellä oli tunteja ja hyörinää. Olisi näin kesällä päiväsaikaankin varmasti hoitajatyttöjä, mutta kai suurin osa heistä tulisi vasta illalla. Alli oli luvannut olla meitä vastassa ja niin hän olikin. Rivi lapsia tallin seinustalla sai minut räpäyttämään silmiäni. Niitä oli kauheasti. Taisimme olla kuukauden puheenaihe, joiden saapumista kukaan ei halunnut jättää näkemättä.
- Pysykää poissa jaloista, sanoin kaksosille, joskin ihan turhaan. He eivät enää aikoihin olleet olleet jaloissa, pienet hevosnaiset. He jäivät kuitenkin auton viereen tuijottamaan tyttöjä.
- Mä voin auttaa, sanoi Alli ja avasimme yhdessä takapuomin. Irkku tömisteli ja yritti katsella taaksepäin ja näytti hyvin levottomalta. Se sai minut vetämään hanskat käsiini, vaikka yleensä luotin onneen. Täällä minun oli pakko roikkua narussa kuin apina, tuli mitä tuli. En halunnut kuvitella, mihin Irkku päätyisi, jos se onnistuisi oudossa paikassa pääsemään irti. Hangontie ja meri tuntuivat molemmat yhtä huonoilta vaihtoehdoilta ja talli oli niiden välissä.

Se ei kuitenkaan karannut mihinkään, vaikka tulikin kopista kovalla ryminällä ja nopeammin kuin olisin halunnut. Kuulin hoitajatyttöjen kollektiivisen huokauksen ja tunsin ylpeyttä. Se oli tosiaankin säväyttävän näköinen hevonen, kullanvärisine karvoineen ja melkein hopeisine jouhineen.
- Haluatko sä pistää sen kentälle vähäksi aikaa? Alli kysyi. Minä halusin. Se saisi verrytellä jalkojaan vähän aikaa matkustamisen jälkeen. Riisuin kuljetussuojat pois, mikä ei ollut erityisen helppoa, kun tamma ei suostunut pysymään paikoillaan. En raaskinut kuitenkaan ärähdellä sille kovin paljon, olihan sillä kauheasti katseltavaa joka suunnassa.

Kaikki tytöt seurasivat meitä kentälle, Sarri ja Sunna pienimpinä ja itseoikeutettuina ensimmäisinä. Päästin Irkun eleettömästi irti saatuani portin kiinni ja se otti muutaman tapailevan raviaskeleen, ennen kuin huomasi tarhoissa olevat koulun hevoset, joita se ei ollut voinut nähdä ennen kuin nyt. Se hirnui niille muutaman kerran ja alkoi sitten ravata aidanvierustaa edes takaisin. Se oli kuin tiikeri eläintarhan häkissä, eikä sitä ollut mikään ilo katsella, mutta ajattelin, että kyllä se asettuisi. Pakkohan sen olisi. Menin tyhjentämään traikun ja Alli auttoi minua näyttämällä, mistä löytäisin kottikärryt ja mihin saisin laittaa Irkun vähät varusteet. Niitä ei ollut kuin satula ja suitset, yksi kierros suojia ja yksi fleeceloimi.
- Mitä se syö ja paljonko? Alli kysyi.
- Kauraa ja kivennäistä, vastasin ja hän kirjoitti määrät ruutuvihkoon.
- Tunnit alkaa tänään neljältä, otathan sä sen sisään ennen sitä?
- Mä voin ottaa sen saman tien, lupasin vilkaistuani kelloa, joka oli jo yli kolmen. Toivoin, ettei Irkulle tulisi aika kauhean pitkäksi sisällä, se kun ei ollut käynyt tallissa kuin kääntymässä moneen kuukauteen. Ymmärsin kuitenkin, että kenttää tarvittaisiin, enkä minä ollut valmis päästämään sitä vielä laumaan, joka sekin sitä paitsi oli kai tulossa sisälle ja töihin.

Irkku ei ensin näyttänyt huomaavankaan minua ja tuskastuneena jo ehdin miettiä, että mitä tekisin, ellei se antaisikaan kiinni, ennen kuin portin takana olisi jono tuntilaisia. Lopulta se melkein juoksi pahki minuun ja säikähti. Siihen asti sen katse oli ollut tiukasti kiinni toisissa hevosissa, joista suurin osa oli lakannut katselemasta sitä.
- Seiso paikoillasi senkin tampio, sanoin ja se painoi helpottuneena turpansa vasten käsivarttani. Liikutuin ihan. Se oli kuin Jerry käytyään ensimmäistä kertaa tutustumassa päiväkotiin. Hänkin oli ollut säälittävän onnellinen, kun olin palannut paikalle.

Hoitajajoukko seurasi meitä edelleen talliin, ensin kaksoset kuin morsiusneidot ja sitten loput. Onneksi karsinan eteen ei mahtunut kovin paljon yleisöä.
- Mikä sen nimi on? kysyi yksi tytöistä, kun suljin oven ja ripustin riimun naulaan.
- Irkku, sanoi Sarri.
- Onko se teidän?
Minusta kysymys oli outo jos mikä, mutta kaksoset vastasivat siihen ja kaikkiin muihinkin sillä aikaa, kun menin hakemaan vähän heinää. Irkku kiersi karsinaansa yhtä tarmokkaasti kuin kentänlaitaa ja pelkäsin sen kävelevän itsensä puhki, ellei se rauhoittuisi. Se pysähtyi nähdessään heinät, mutta nuuhkaistuaan niitä päätti, että käveleminen oli tärkeämpää.
- Eikös teidän pidä ruveta laittamaan hevosia kuntoon? kysyin lopulta tyttölaumalta ajatellen, ettei heidän tuijottamisensa ainakaan rauhoittaisi hevosta.
- Apua, niin pitääkin! he keksivät ja valtaosa häipyi.
- Irkku ei taida oikeen viihtyä, sanoi Sarri.

- Kyllä se tottuu, sanoin luottavaisesti ja niinhän se lopetti pyörimisen, kun toisia hevosia alkoi tulla sisään. Huokaisin helpotuksesta. En olisi raaskinut jättää sitä niin levottomana ja tytöt piti kuitenkin palauttaa. Viereiseen karsinaan tuli liinaharjainen suomenhevonen ja Irkku irvisti sille suu ammollaan ja korvat niskaan liimautuneena, oikea raivotar. Sitten se nappasi suullisen heinää ja näytti esittelevän sitä kaltereiden läpi naapurivangille. Narttu. – Tulkaa, tytöt, me voidaan varmaan lähteä nyt.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   1.1.10 23:21:28

Hyvää uutta vuotta :):) Oon vähän myöhäs mut selvisin vasta koneelle :D

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   2.1.10 02:24:47

ihana tarina! :) jatkoa heti aamuks. :D

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   2.1.10 10:19:47

Aamupalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.1.10 13:08:20

3. Valmiina syksyyn
Palasin tallille vielä illalla käytyäni viemässä tytöt ja traikun Mustaojalle. Tunnit olivat jo päättyneet ja talli tyhjä paitsi hevosia ja Allia, joka jakoi ruokia.
- Onko se rauhoittunut? kysyin seisahtuen Irkun karsinan luo.
- Aika rauhalliseltahan se nyt näyttää, Alli tuumasi. – Vaikka on siellä kai paali heinää sotkettuna turpeeseen, tarvitsiko sitä niin paljon antaa tallattavaksi?
- En mä antanut kuin pienen tupon, puolustauduin ja avasin oven helliäkseni hevostani vähän. Allin heinäkärryt näyttivät kuitenkin kiinnostavan sitä enemmän kuin minä ja huokaisin helpotuksesta. Jos hevonen söi, ei mikään ollut kovin pahoin vinksallaan.

Aamuyhdeksältä olin taas tallilla. Irkku oli laitettu taas kentälle, missä se ravasi edestakaisin samaa tarhojenpuoleista aidansivua niin, että oli jo tehnyt uuden uran vanhan viereen. Aloin huolestua. Juoksisiko se itsensä hengiltä? Minun pitäisi kysyä Allilta, koska voisimme laittaa sen lauman sekaan. Ei ollut ihme, että teiniparkani stressasi, eihän se ollut tottunut olemaan karanteenissa. Nyt Allia ei kuitenkaan näkynyt missään, eikä hän ollut tallissakaan. Jätin Irkun ravailemaan siksi aikaa, että sain sen boksin putsattua ja hain sen vasta sitten sisään harjattavaksi. Annoin sille ylimääräistä heinää naposteltavaksi siksi aikaa ja tarjosin ämpärillisen lämmintä melassivettäkin. Sillä oli ämpäri kentän portin vieressä, mutta epäilin, ettei se ehtisi käydä juomassa siitä, jos se aikoi juosta koko päivän, eikä se missään tapauksessa koko päiväksi riittäisikään.

En ollut aikonutkaan ratsastaa ennen kuin Irkku olisi vähän tottunut uuteen paikkaan, seurustelin vain sen kanssa ja rapsuttelin hyvän aikaa ja lähdin sitten suihkuun ja töihin, missä valitettavasti meni niin kauan, että löysin vain lukitun tallinoven, kun kotimatkalla taas poikkesin tallilla. Merkitsin henkiseen muistivihkooni, että minun pitäisi kysyä Allilta, missä tallin avainta säilytettiin. Tietenkään en ajatellut lähteä ratsastamaan iltavuoron jälkeen, vaikka näin kesällä olisi hyvin voinutkin, mutta olisin halunnut käydä vilkaisemassa Irkkua. Ja tallihan olisi voinut olla vaikka tulessa, eikä minulla olisi ollut aavistustakaan, miten päästää palokunta sisään. Vaikka kai niillä oli kirveensä sitä varten.

Alli ehti jutella kanssani vasta parin päivän kuluttua. Siihen mennessä Irkku oli jo kotiutunut karsinaansa ja oli siellä korvat hörössä vastassa, kun tulin töiden jälkeen tallille. Sinä iltana olin osuttanut tuloni sen verran myöhään, että viimeinen tunti oli jo menossa ja ehdin juuri siivota karsinan ja harjata ja satuloida Irkun, kun hevosia alettiin tuoda sisään.
- Aiotko sä ratsastamaan? kysyi Alli ystävällisesti, kun kohtasin hänet pihalla.
- Aionpa hyvinkin. Miten se on ollu, ei kai se ole keksinyt mitään typeryyksiä?
- Ei mitään, kilttihän se on, Alli naurahti. – Mutta se on liikkeessä kaiket päivät, onko se aina semmonen? Se saa nimittäin aika vähän ruokaa minusta siihen nähden, jos se liikkuu koko ajan tarhassa.
- Siitä mun piti puhua kanssa. Koska me voitaisiin kokeilla sitä muiden sekaan?
- Tuntihevosten? Alli kysyi ihmeissään.
- Niin, ei se ole tottunut olemaan yksin, siksi se juoksee.
- Mutta ei meillä ole koskaan ollut tapana pistää yksäreitä tuntihevosten sekaan.

Minun teki mieli kysyä, olivatko he yleensäkään tottuneet yksäreihin, mutta sanoinkin sen sijaan tasaisesti, että minä kyllä olin valmis kokeilemaan.
- Ei se ole mitään hevosen elämää olla aina yksin, huomautin.
- En mä tiedä…
Juutuimme siihen keskustelemaan asiasta oikein painavasti, kunnes Alli vilkaisi kelloaan ja sanoi, että en kai aikonut ratsastaa kauan. Hän aloittaisi iltaruokinnan heti, kun olisi saanut tallin tyhjäksi ja halusi sitten sulkea sen ja lähteä kotiin.
- En mä ratsasta kauan, mutta mä voin kyllä sulkea, jos kerrot mihin sitten laittaa avain, lupasin.
- Ei, kyllä mä odotan sua.

Tunsin itseni maanvaivaksi viedessäni Irkun kentälle ja kiivetessäni satulaan. Tietenkään en voinut ratsastaa tuntilaisten seassa, mutta ellen voinut ratsastaa tuntien jälkeenkään niin koska minä koira vieköön sitten ratsastaisin? Ainoastaan silloin, kun olin iltavuorossa ja pääsisin tallille aamulla? Se ei Irkun iän huomioon ottaen olisi välttämättä edes ollenkaan pahaksi, mutta mieluummin jatkaisin omalla tyylilläni, useampi päivä ratsastusta ja sitten useampi päivä vapaata.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   2.1.10 14:25:56

ooi, se tallin omistaja taitaa olla vähän kiero tm? :D jatkoo! :D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   2.1.10 14:34:01

maukka. : mietin just et onpa outoa kun ei ton vertaa luota Jessiin :D no mut eipä ne kauan oo tuntenukkaa ni en mäkään varmaan luottais :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.1.10 17:17:03

päivällistä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.1.10 18:19:54

Uudemmankaan keskustelun jälkeen en oikein päässyt perille siitä, miksi Alli oli niin haluton päästämään Irkkua muiden hevosten sekaan. Selitin, että se oli vakuutettu ja ettei sillä ollut tapana potkia, ja lopulta hän suostui siihen, että laittaisi sille seuraa kentälle. Siihen minun oli tyytyminen ja tyydyinkin oikeastaan varsin mielelläni, sillä kenttä oli tasainen ja mukavan hiekkainen, kun tuntihevosten tarhat taas olivat savipohjaisia ja näyttivät siltä, että menisivät sateella upottaviksi ja liukkaiksi.

Irkku oli ikionnellinen saadessaan ystävän. Se oli Narinja-niminen poni, joka näytti minusta vanhalta ja luvalla sanoen pystyyn kuolleelta. Irkku pörräsi sen ympärillä kuin koiranpentu emokoiran ja yritti saada sitä leikkimään. Se liikutti itseään edelleen esimerkiksi laukkaamalla houkuttelevasti ponin ympäri ja kerran näin sen nousevan takajaloilleen kerran toisensa jälkeen vanhan tamman vain tyynenä torkkuessa, mutta rauhoittui sentään välillä itsekin sen vierelle. Minusta se alkoi näyttää paljon tyytyväisemmältä.

Minulla oli paljonkin, minkä takia en ollut täysin tyytyväinen, mutta ajattelin, että olin vain oppinut liian hyvälle kotitallilla, missä sain itse määrätä asioiden kulusta. Minua ärsytti se, miten Alli huokaili, kun lähdin ratsastamaan iltaisin, eikä hän edelleenkään suostunut antamaan minun lukita tallia. Minua ärsytti se, miten jouduin anelemaan, että hän putsaisi Irkun boksin, kun lähdin vapaapäivänäni käymään Mustaojalla. Eniten kaikesta minua häiritsi se meteli, joka tallissa aina olin, kun menin sinne iltaisin. Hoitajatytöt istuivat käytävällä tehden läksyjään ja laskien leikkiä ja pitäen hovia ja Irkku-parka seisoi siellä kaikkien tuntien ajan kuunnellen sitä. Joskus minun teki mieli ajaa heidät kaikki ulos, mutta pidättelin itseäni ryhtymästä paskamaiseksi ämmäksi. Ajattelin, että se olin vain minä, jolla oli sopeutumisvaikeuksia. Irkku tottuisi kyllä, asuivathan tuhannet Suomen hevoset ratsastuskouluilla ja voivat mainiosti.

Onneksi oli Suvi, jolle valittaa. Kotona en voinut. Mikään maailmassa ei olisi saanut minua kertomaan Veskulle, että olin vienyt hevoseni paikkaan, joka minusta ei missään suhteessa vetänyt vertoja kotitallillemme.
- Mä hoputan Hanskia heittämään sen lämppärin ulos, Suvi lupasi auliisti.
- Anna olla, en mä ole tuomassa Irkkua sinne, toi on varmasti ihan hyvä paikka, kunhan mä vaan itse totun, tuhahdin.
- No niin no, se joka tapauksessa aikoo saada ne rästissä olevat maksut ennen kuin se päästää sitä kaakkia mihinkään niin että herra tietää, koska mitään tapahtuu, Suvi huokaisi. – Ehditkö sä enää koskaan mun kanssa ratsastamaan?
- Kunhan Danni tulee, sanoin ja tunsin hetken kovaa kaipuuta. En ollut nähnyt isoja tyttöjä sen jälkeen, kun olin käynyt heidän luonaan Hangossa kertomassa muuttouutisia, puhelimessa vain olimme jutelleet. Nyt he olivat jo Mustaojalla, sillä koulun alkuun oli enää muutama päivä. Ihan pian saisin käydä hakemassa Dannin uuteen kotiinsa, ellei Vesku sitten viime tipassa onnistuisi kiristämään hänelle paikkaa Tuusulassa. Tosin Dannilla voisi vielä olla muutama sana sanottavana siinä kohden. – Mä en ihmettelisi, vaikka Dannikin haluaisi auttaa sua ratsastamisessa, lisäsin.
- Okei, Suvi sanoi diplomaattisesti lupaamatta mitään.

Yhtenä iltana olin ajanut katsomaan koulua, johon Danni oli menossa. Se ei ollut kaupungissa, mutta ei sen kauempana asunnoltani kuin lukio kotonakaan. Danni voisi ajaa mopollaan kouluun, samoin kuin tallillekin, jos ja kun minä olin töissä tai Mustaojalla.

Minulle ei ollut valjennut, miksi ihmeessä Danni oli halunnut hakea tänne, eikä hän itsekään sitä valottanut. En edes tiennyt, oliko hän katunut jossain vaiheessa, mutta sitä hän ei takuulla näyttäisi sen paremmin kuin minä tunnustaisin Veskulle, ettei Irkun tallipaikka ehkä ollut kaikkien unelmien täyttymys. Ajattelin mielelläni, että ehkä hän halusi olla enemmän minun kanssani, mutta totuuden nimessä asia saattoi paremminkin olla päinvastoin. Yhteishaun aikaan olin suunnitellut olevani Tammisaaressa vain satunnaisesti ja se ehkä oli ollut Dannin mielestä hyvä syy. Kunpa olisin tiennyt, mihin hän oikein koko ajan pyristeli! Hän oli niin levoton sielu, että olisi sopinut paljon paremmin Miilan tyttäreksi kuin minun.

Joka tapauksessa alkoi olla aika Dannin muuttaa. Olin sisustanut huonettani parhaani mukaan kahden hengen asuttavaksi, mutta kovin paljon siellä ei vaan voinut tehdä. Kaksi sänkyä siellä nyt oli, ja olin hommannut oikean television, sillä arvelin, ettei Danni ilman sitä suostuisi elämään. Läksynsä hän kuitenkin joutuisi tekemään keittiön pöydän ääressä ja minkäänlaista yksityisyyttä ei olisi luvassa. Jos riitelisimme ja haluaisimme pistää jonkun oven kiinni välistämme, se olisi joko parvekkeen tai vessan ovi. Tai ulko-ovi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.1.10 18:58:45

voi että, toivottavasti Jessi tottuu siihen, että Irkku on ratsikoululla, ja toivottavasti se tyyppi siel tallilla (Alliko se oli?) ymmärtäis, että Jessin on vaikee ajottaa töitään aina niin, et pääsee ennen tunteja ratsastamaan...

Lisää?

Lähettäjä: Snurffeli 
Päivämäärä:   2.1.10 19:41:52

Jessin ja Veskun pitäis palata takas yhtee ! mut jatkoo :)

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   2.1.10 21:17:43

Mie en kestä ollenkaan kun noi on erillään. Ihan tyhmää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.1.10 21:47:55

- Mä pyysin Veskua tuomaan mut ja mopon, Danni sanoi, kun soitin hänelle sopiakseni järjestelyistä.
- No mutta eihän se ehdi, kauheeta lähteä töiden jälkeen ajamaan tänne, toppuuttelin.
- Niin, ei se luvannutkaan. Se ei kuulemma edelleenkään ole kiinnostunut siitä, missä sä asut, Danni sanoi happamasti.
- Ei se mitään, mä tulen kyllä, sanoin kiireesti.
- Niin mutta saisi se kyllä olla vähän kiinnostunut siitä, missä mä asun, vai mitä?
Siinä oli hitunen järkeä, mutta en minäkään ollut mitenkään kiinnostunut näyttämään Veskulle, miten ahtaasti me saisimme totutella olemaan.
- Mä tulen, sanoin.

Sain taas pyytää Allia hoitamaan Irkun karsinan putsauksen, sillä yhteen päivään en voinut takuuvarmasti sovittaa töitä, tallia ja Mustaojalla käyntiä. Ajoin sinne suoraan töistä toivoen ehtiväni ennen Veskua, mutta tietäen, että se oli hyvin epätodennäköistä, ellei hän sitten jäisi viivyttelemään matkalle. Sitä hän ei tietenkään tekisi, ei tällaisena päivänä. Ryhdistäydyin siis ottamaan vastaan murhaavan kylmyyden ja epäilemättä muutamia viiltäviä sanojakin. Dannin muutto luokseni ei ollut ollut minun ideani, mutta minä siitä olin saanut syyt niskoilleni. Sen verran myönsin aiheelliseksi, että ilman asuntoani Danni ei olisi keksinyt koko juttua – ilman sitä hän olisi todennäköisesti hakenut Helsinkiin ja ängennyt Ilsen ja iskän tai Jinnan ja Leksan luo asumaan – mutta muutoin suhtauduin mielestäni vain asiallisesti. Tapahtunut oli tapahtunut, eikä Veskun kiukuttelu tai kiihkoilu sitä mihinkään muuttaisi. Hän oli tuntunut syyttävän minua siitäkin, silkasta realismista.

Kaksoset olivat tuttuun tapaansa portailla odottamassa minua ja hoitelimme kaikessa rauhassa halailut ja kuulumiset. Siihen valuivat sitten muutkin, koko perhe. Dannilla oli pari isoa kassia ja mopokypärä kainalossa. Jerry ja Alissa näyttivät melkein yhtä synkeiltä kuin Vesku ja Merlinin silmät olivat punaiset.
- Hei, ihan kohta on viikonloppu ja Danni tulee kotiin, lohdutin heitä kaikkia kollektiivisesti. Minua mulkoiltiin ja Alissa kääntyi kannoillaan ja painui takaisin sisään.
- Ei se mua sure, sillä on ikävä Arskaa, sanoi Danni väheksyvästi, kun tein puolittaisen eleen mennäkseni hänen peräänsä.
- Välikö syyllä? kysyin. Alissa oli yhtä lailla rakas minulle kuin muutkin lapset, ja heitin Veskulle maasturini avaimet. – Hoida sä traikku auton perään ja lastatkaa mopo, mä menen juttelemaan Alissan kanssa.

Vesku, jonka kasvot olivat ilmeettömät kuin ne olisivat olleet puusta, nyökkäsi ja nappasi avaimet lennosta. Minä menin sisään ja löysin Alissan olohuoneen sohvan nurkasta. Hänen silmänsä olivat punaiset. Vedin hänet lähelleni. Olin aina uskonut halauksen voimaan.
- Miten sä jakselet? kysyin.
- Kaikki on ihan páskaa, hän tokaisi epätavallisen kiihkeästi.
- Danni tulee taas parin päivän päästä. Ja poikaystäviä löytyy uusia.
- En mä sitä – tai en ainakaan pelkästään. Mutta miksi kaikki sattuu yhtaikaa? Alissa kysyi värisevällä äänellä ja tuijotti vastapäistä seinää.
- Elämä vaan on semmosta, sanoin hellästi.
- Sä lähdet ja Danni lähtee ja Arska lähtee.

En voinut muuta kuin puristaa häntä vähän lujemmin. Vastauksia minulla ei ollut. Alissa pyyhkäisi kiukkuisesti silmiään ja riistäytyi pystyyn.
- Menkää. Mä haluan olla yksin, hän sanoi ja juoksi yläkertaan. Katsoin parhaaksi olla menemättä perässä, mutta päätin soittaa hänelle illalla. Kai hän siihen mennessä olisi vähän rauhoittunut. Olin pahoillani siitä poikaystävästäkin, Alissa ei olisi tarvinnut sitäkin vielä tähän samaan soppaan. Olin nähnyt pojan Hannan luona ja hän oli ollut suloinen. Hetken olin tosin haukkonut henkeäni, kun olin tajunnut, miten paljon Alissaa vanhempi hän oli ollut, mutta Alissa oli itse hälventänyt epäluuloni.
- Sun ei tarvitse ruveta pitämään ehkäisyvälinesaarnaa, sillä mä en aio mennä sänkyyn kenenkään kanssa ennen kuin olen naimisissa, hän oli sanonut ääni täynnä vakaumusta ja viattomuutta. Olin nielaissut ”voi lapsi kullan” ja kysynyt asiallisesti:
- Mitä tää Arska sanoo siihen?
- Se kunnioittaa mun päätöstä, Alissa oli sanonut ylpeästi eikä minulla ollut mitään syytä uskoa, etteikö juuri niin olisikin.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   2.1.10 21:57:36

ooi. vaikkakin vähän surullinen tarina, mutta jatkoa. =D

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   2.1.10 22:17:37

Voi mun käy ihan sääliks Alissaa :( Ja Veskua. Ja Jessiä. Mut must tää ei oo enää niin surullista luettavaa, kun noi on kuitenki tehny jonkinasteisen päätöksen jostain.

Ja mä oon ruvennu tykkää Dannista enemmän sen Alissan pätkän jälkeen, et ehkä se on nyt vähän viisastumassa! :)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   2.1.10 22:18:25

Nii ja sitä piti sanoa kanssa, et oot Sennnu mielettömän hyvä kirjottaa ihmiset vähän erilaisiks eri ihmisten näkökulmasta! Propsit siitä.

Lähettäjä: mara 
Päivämäärä:   2.1.10 22:34:28

yöpalaa? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.1.10 22:56:01

Kiitos kaunis, Bambi! ^^
--------
Lähdin vähän haluttomasti takaisin pihalle. Mieleeni tuli, että Vesku oli saattanut ihan piruuttaan peruuttaa autoni risaksi päin traikkuani, mutta ei. Siellä se seisoi keskellä pihaa traileri perässään ja ilmeisesti mopokin oli jo sisällä, sillä Vesku ja Danni sulkivat parhaillaan takaluukkua.
- No niin, ollaanko me valmiita lähtemään? kysyin.
- Etkö sä halua nähdä varsoja? kysyi Jerry loukkaantuneen näköisenä.
- Tietysti haluan! huudahdin. Olin ihan unohtanut ne pyöriskellessäni ansaitsemattomassa itseinhossa ja valmiina puolustautumaan. Olin nähnyt ne jo videolla ja kuvissa, mutta en vielä nokikkain. En vaan ollut ehtinyt vielä, eiväthän ne vielä monen päivän ikäisiä olleetkaan.

Halle ja Godis söivät kaikessa rauhassa ja varsat kisailivat mitä herttaisimmin. Olin iloinen, että niitä oli kaksi. Molemmat olivat tammoja ja äitiensä värisiä, Hallen ruunikko ja Godiksen vaalean kullanvärinen. Ruskealla oli jotain valkoista otsassaan, vaaleasta ei vielä voinut sanoa, se oli päästään lähes valkoinen.
- Kullannuput, henkäisin aidan takana. Päässäni alkoi saman tien vilistä nimiä M-listaltani – miksi ihmeessä emme voineet tehdä kolmeakymmentä varsaa vuodessa? Rakastin nimien keksimistä. – Mitä Oona tykkää omastaan?
- Se harkitsee pitää sen, Jerry juorusi, Vesku ei sanonut mitään.
- Se on harkinnut sitä joka varsan kohdalla.
- Ja sen nimi on Milf, poika jatkoi ylpeänä.
- Ja Hallen varsa on Moskova, juorusivat kaksoset yhteen ääneen.
- Ai on vai? Nopeestipa te ootte päättäneet, kivahdin. Minulla oli osuuteni tilasta, minulla olisi pitänyt olla osuuteni nimen harkitsemisestakin. Oona tietenkin päätti omansa, enkä ollenkaan epäillyt, etteikö Milfkin tarkoittanut jotain pikkutuhmaa tai muuten epäilyttävää, mutta Hallen varsa oli eri juttu. Ei sillä, etteikö Moskova olisi ollut hyvä nimi. Mustaojan Moskova. Se kuulosti hyvältä.
- Mä ajattelin pitää sen. Me tarvitaan uusia tammoja, Vesku lausahti.
- Ai sä aioit? kysyin ja katsoin häntä haastavasti.
- Niin. Niin mä ajattelin.

Me tarvitsimme uusia tammoja, ja nopeamminkin kuin Moskovan. Vesku kuitenkin saneli itsestään selviä päätöksiä kuultavakseni kuin hän olisi yksin oikeutettu tekemään ne. Annoin olla. Hänellä mahtoi olla kauhean paha olo, ja jos häntä helpotti ilmoittaa minulle itsestään selviä asioita, niin minä kestin sen kyllä.
- Ne on upeita, mutta ehkä meidän pitäisi lähteä menemään, sanoin.
- Joo, mennään, sanoi Dannikin. – Ehditäänkö me käymään siellä ratsastuskoululla vielä?
- Ehditään ehkä just ja just, lupasin.
- Äiti… sanoi Jerry, mutta kun katsoin häntä kysyvästi, hän pudistikin vain päätään. – Tai ei mitään. Koska sä tulet taas?
- Mulla on vapaapäivä tiistaina, mutta saatan mä tuoda Dannin takaisin perjantai-iltana, sanoin.
- Okei, nähdään sitten taas.

Halailin Jerryä ja kaksosia vähän tavallista enemmän ennen lähtöä, sillä tunsin olevani roisto, kun vein Dannin. Tyttö itse näytti vain innostuneelta.
- Hei sitten, sanoin Veskullekin. Yleensä en sanonut mitään, mutta nyt tilanne tuntui vaativan sitä. Syyllinen oloni helpotti vähän, kun hän tuijotti minua leukaperät tiukkoina, eikä vastannut. Sen sijaan hän halasi Dannia kuin he olisivat eroamassa iäksi. Nielin sen. Kai minä sen tavallaan olin ansainnut.

Danni palautti hyvän mieleni. Hän oli innoissaan ja puhua pälätti koko matkan. Varsoista, Irkusta, ratsastuskoulusta, asunnostamme. Ainoa, mistä hän ei puhunut, oli koulu.
- Mulla on huomenna iltavuoro, voidaan ajaa aamulla sitä kautta tallille, että näet reitin, lupasin.
- Mä tiedän reitin, Danni puuskahti. – Netissä on karttoja.
- Mutta sä et tiedä, miltä se näyttää.
- Tiedänpä. Siellä on kuvia ja satelliittikuvia. Siellä on Irkun ratsastuskoulukin. Mä osaan sinnekin.

Päätimme, että ajaisin suoraan tallille ja sieltä vasta kotiin. Danni katseli silmät suurina ympärilleen, kun ajoin yhdistelmän parkkipaikan nurkkaan. Autoja oli niin paljon, että ylimääräistä tilaa ei juuri ollut.
- Onko täällä aina näin täyttä? hän kysyi.
- Tähän aikaan illasta on eniten ruuhkaa, tuntilaisia haetaan ja hoitajia haetaan, selitin.
- Ihmisiä tallilla, Danni henkäisi ja se sanoi kaiken. Lopultakin tiesin, etten ollut tehnyt ihan kaikkea väärin tänään.

Päivämäärä:   2.1.10 22:59:31

Ehottomasti yöpalaa :)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   3.1.10 02:43:17

oii! oisko yöpalanyöpalaa? :D

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   3.1.10 02:56:43

Tekis mieli jäädä maukan seuraks kärkkymään yöpalaa, mut ehkä mä hiljalleen hilaan itteni vaakatasoon.
Aikainen nukkumaanmeno? Mikäs se on? :---D

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   3.1.10 03:09:28

fh, niimpä. =DD tässä koko loman aikana en oo menny kertaakaan ennen neljää nukkuun. paitsi uutena vuotena menin jo puol kolmen aikaa. =D ja taidan itsekkin nyt vetäytyä vaakatasoon, huomenna aikanen herätys. :s

Päivämäärä:   3.1.10 03:21:28

Heiii!! Joku muuki näi myöhää viell hereillä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.1.10 13:39:40

Hahaa, yökyöpelei :D
---------------
4. Tallielämää Tammisaaressa
Tallissa oli tavanomainen meno. Ovella ollessamme kuului tavanomaistakin hyytävämpi kiljaisu ja yksi tytöistä juoksi suoraan syliini.
- Anteeksi, hän sopersi, minkä naurultaan pystyi. Häntä takaa ajanut tyttö onnistui pysähtymään ennen törmäystä, mutta vain vaivoin.
- Hei oikeesti, sanoin tuskastuneena. Olin ruvennut huomauttelemaan ylenmääräisestä äänekkyydestä, kun en vaan enää kestänyt sitä. – Miksette te voi mennä ulos kiljumaan ainakin nyt, kun on kesä?
- Joo joo, tytöt mutisivat ja tiesin, että kohta selkäni takana puhuttaisiin nipotädistä. Danni seisoi vieressäni ja katsoi heitä tutkivasti. Nämä tytöt olivat ehkä hiukan häntä nuorempia, mutta hoitajissa oli varmasti sellaisiakin, joista tulisi Dannin koulukavereita. Ehkä minun oli vaan parasta pitää niin matalaa profiilia kuin mahdollista, etten hankaloittaisi hänen elämäänsä.
- Irkku on täällä, sanoin ja luovin tyttöjen ohitse tallin takaosaan. Apponen, se suokkiruuna Irkun vieressä, pisti uteliaana turpansa ruokinta-aukosta käytävän puolelle, kun lähestyimme ja Irkku kalautti hampaansa kaltereihin sen korvan juuressa niin, että molemmat hypähtivät.
- Mikä toi on? Danni kysyi inhoten.
- Se on maailman kiltein tuntsariraukka, jota Irkku höykyttää.

Huomasin, että Alli ei ollut joko muistanut tai ehtinyt putsata karsinaa, joten neuvoin Dannia mistä hakea Irkun harjat. Hän voisi ottaa sen käytävälle tai pihalle harjattavaksi, että saisin siivota.
- Mistä sä oikein maksat tänne, jos toikin pitää itse tehdä? Danni kysyi pukiessaan Irkulle riimua.
- Karsinasta ja turpeesta, heinistä ja kaurasta, tarhaamisesta ja ruokkimisesta, luettelin.
- Aijjaa. Paljonko?
- En kauhean paljon, sanoin. Helsingin hintoihin nähden se olikin vähän, samaa luokkaa, kuin mitä me olimme vierashevosilta ottaneet silloin aikoja sitten, kun meillä oli sellaisia ollut.

Muutama tytöistä seurasi Dannia ja Irkkua pihalle ja kun olin saanut karsinan puhtaaksi ja siistiksi, menin perässä. Viimeinen tunti loppuisi kohta ja meidän oli kai parasta lähteä purkamaan Dannin tavarat.
- Joko mennään? kysyin.
- Hetkinen, kaviot vielä, Danni sanoi puolihuolimattomasti olkansa yli ja jatkoi juttuaan toisten tyttöjen kanssa. Ihan kuin hän olisi kontannut aavikolla ja saanut vesipullon päästessään tallille, missä oli samanikäistä seuraa.
- Mä tulen tänne huomenna koko illaksi, hän ilmoitti, kun lopulta olimme lähdössä.
- Tee se, sanoin lämpimästi. Olihan mitä hienoin juttu, että hän oli ehtinyt hankkimaan ystäviä jo ennen kuin oli saanut vaatteensa kaappiin.

- Sä olet sisustanu täällä, Danni huomasi heti asuntooni päästyään.
- Mä olen vähän yrittänyt, myönsin. Kaikki näytti kuitenkin onnettoman ahtaalta nyt, kun meitä oli kaksi. – Tässä on kaappi sun vaatteille, esittelin ja avasin yhden kapean oven eteisen ja huoneen välimaastosta.
- Selvä, Danni sanoi ja alkoi nostella sinne vaateläjiä.
- Mä laitan meille jotain iltapalaa. Miten ois lämpöset voileivät?
- Sopii.
Osuin melkein seinään väistäessäni häntä matkalla keittiöön ja kun olimme syöneet, Danni istui oman sänkynsä jalkopäässä ja minä omani ja tuijotimme televisiota, joka katseli meitä vastakkaiselta seinältä.
- Mitä sä teet täällä iltasin? Danni kysyi, kun olimme kelanneet kanavat läpi pariin kertaan.
- Nukun… luen, vastasin viitaten ikkunalaudalle, josta olin tehnyt kirjahyllyni. – Surffailen. Juttelen puhelimessa.
- Mua ei huvita nyt tehdä mitään niistä.
- Mene suihkuun, ehdotin kuin se olisi ollut suurikin huvi.
- Njäh. Mitä jos me käytäis kattomassa se koulu nyt. Mua ei huvittais istua sisällä.
- Loistoidea, sanoin ja pomppasin pystyyn saman tien. Tunnelma oli jotenkin kangistava. Olin ajatellut, että meille tulisi ihania äiti-tytär –iltoja, juttelisimme luottamuksellisesti ja vahvistaisimme ystävyyttämme. Sellaisia tulisikin, jos se vain minusta riippui, mutta tänä iltana en tuntenut olevani kykenevä mihinkään sentyyppiseen. Tänä iltana olimme vain kaksi samaan laatikkoon pakattua ihmistä, joiden piti ensin totutella pelkkään olemiseen.

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   3.1.10 13:55:37

Oi, ihanaa, paljon lukemista tullut :) Hyvä että se Danni löytää kavereita, mut jotenki tää kaikki tuntuu vaan tosi lopulliselta nyt kun Jessi ja Danni on molemmat tuolla :/ Toivotaan että asiat ny paranis...

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   3.1.10 15:30:51

hei vähän kivaa huomata tällein selviytymispäivänä, että on tullu näin paljon lukemista! Onhan ens sunnuntaina sama juttu, että ku tuun kapulaisena (ookei, ei mul nytkää oo kapulaa) sunnuntaina päivällä lukemaan, ni on paljon luettavaa?

Lisää, tälleen niinku vaikka myöhästä lounasta (kun lounasaikahan loppuu kolmelta)?

Päivämäärä:   3.1.10 15:36:20

Täälläkin tarvittaisiin selviytymisapua!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   3.1.10 15:38:33

mä olin vielä kolmen aikaan toiveikkaana odottelemassa pätkiä, ei mitään.. aamulla kun heräsin, ei vieläkään mitään! onneksi toisten unien jälkeen oli jo jotain :)

päätin eilen yöllä kääntää sängyn, sohvan ja siirtää mun vaatelipaston.. toivottavasti alakerta ei tykänny huonoa :D

Lähettäjä: Niiskuneiti 
Päivämäärä:   3.1.10 17:21:36

Hmmm, asuukohan tripi mun yläkerrassa...?
Kuului juuri sellaisia ääniä,että joku vähän vaihteli järjestystä,...

Ellei tripi sitten asu vielä kotona :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.1.10 17:24:54

Haa, oispa näppärää, jos oisitte naapureita :D
---------
Nukuin huonosti, kun palasimme iltaiselta ajelultamme. Danni pyöriskeli unissaan ja piti pieniä ääniä ja ne häiritsivät minua ihan suhteettomasti. Olin jo ehtinyt tottua kuolemanhiljaisiin öihin. Tai toden sanoakseni olisin varmaan nukkunut ihan hyvin Veskun kanssa samassa huoneessa, olinhan tottunut hänen hengitysääniinsä niin, että alkuun hiljaisuus oli häirinnyt minua. Dannin äänet olivat kuitenkin erilaisia ja hän kääntyili kamalasti. Nousin kuuden aikoihin keittämään kahvia, omatunto naputtaen, kun ajattelin, että herättäisin Dannin. Nyt hän kuitenkin nukkui kuin tukki, liikahtamatta ja tasaisesti hengittäen, ja lopulta istuin sängylläni kahvia siemaillen ja katselin Aamu-TV:tä eikä hän häiriintynyt ollenkaan. Yhdeltätoista herätin hänet ja sanoin lähteväni töihin.
- Okei, mene ihmeessä, hän mutisi.
- Pärjääthän sä? Jääkaapissa on ruokaa.
- Mene mene nyt jo, kai mä nyt pärjään!
- Jos sä aiot tallille niin tunnit alkaa neljältä.
Se sai Dannin avaamaan silmänsä.
- Saanko mä ratsastaa Irkulla?
- Saat, lupasin mietittyäni sekunnin murto-osan. Danni saattaisi tarvita vähän buustausta mitä tuli toisiin tyttöihin tallille, eikä hän varmasti mitään hullua hevosen kanssa tekisi.

Illalla Danni oli keittänyt makaronia ja söi sitä ketsupin ja juustoviipaleiden kanssa, kun tulin.
- Tälläkö te olette koko kesän eläny? kysyin epäillen.
- Aika paljon, hän myönsi.
- Apua. Tuu aamulla käymään sairaalassa niin otetaan sun veriarvot.
- Ei mun veriarvoissa oo mitään vikaa! Etkö sä halua kuulla millasta tallilla oli?
Halusin, tietenkin, joten istuin syömään hänen seurakseen. Irkku oli ollut alkuun kuulemma ihan mahdoton, mutta pehminnyt lopulta, ja hänellä oli ollut ilmeisen hauskaa toisten tyttöjen kanssa.
- Kaksi niistä on tulossa samaan kouluun, hän sanoi tyytyväisenä ja huokaisin helpotuksesta. Juuri sitä olin toivonutkin.
- Ketkä? kysyin.
- Katri ja Virpi, ne hoitaa Horsmaa ja Sakkaraa. Tiedätkö sä?
Selasin tyttöjä mielessäni ja hevosia hetken mielessäni ja arvelin tietäväni.
- Voitko sä antaa parikymppiä, mun tarttis tankata, että pääsen huomenna kouluun, hän kysyi silmät viattomina.

Minulla oli aamuvuoro ja soittelin Dannille hurjana h-hetken lähestyessä, sillä yhtäkkiä olin ihan varma siitä, että hän ei kuulisi kännykän herätystä vaan nukkuisi pommiin. Kahta varmempi olin, kun hän ei vastannut, tai jospa hänellä oli kännykkä äänettömällä, eikä hän kuulisi herätysyrityksiäni. Harkitsin jo ajaa kotiin tarkistamaan tilanteen, kun hän lopulta vastasi kiukkuisena.
- Joo joo!
- Oletko sä hereillä?
- Olen, mä olin suihkussa, en kai mä sieltä voinut märkänä juosta vastaamaan? Kauhea kilinä miljoona kertaa!
- No mistä mä tiesin, että sä olit suihkussa. Onnea.
- Mihin? hän tuhahti. Annoin olla.
- Menetkö sä koulun jälkeen tallille?
- Saa nähdä. Päästä nyt mut kuivaamaan hiukset.

Danni oli kotona, kun minä pääsin töistä.
- Mä tarvitsen kirjoja, hän julisti heti, kun pääsin sisään.
- Niin sä varmaan tarvitset.
- Mennäänkö ostamaan? Kai täällä nyt kirjakauppa on?
- Saanko mä syödä ensin?
- Käydään samalla jossain syömässä. Ei täällä muutenkaan ole mitään ruokaa. Ja sitten pitää mennä tallille, mä en vielä ehtinyt – kuvittele, ne piti meitä neljään asti ensimmäisenä päivänä! Siat!
Hän kuulosti innokkaalta ja touhukkaalta ja muistin välähdyksenä, miten koulun alkaminen oli minusta aina tuntunut hauskalta, ainakin ensimmäisen viikon ajan. Jos hän olisi ollut nuorempi, olisin kysynyt, oliko hän saanut uusia ystäviä. Tämä teinityttö olisi katsonut minua nenänvarttaan pitkin ja kieltäytynyt vastaamasta. Sain kyllä sitten ostoksille lähtiessämme kuulla kaiken mahdollisen, ja illalla kuulin kaiken uudestaan, kun hän puhui ikuisuuden Alissan kanssa. Monta kertaa uudelleen, sillä Veskulle piti myös raportoida ja samoin kavereille. Hän puhui niin, että joutui laittamaan puhelimen lataukseen.

Päivämäärä:   3.1.10 18:05:54

niiskuneiti, eiks me kaikki asuta kotona? emmä ainakaan hotellisssa asu, paitsi joskus lomalla.

Josta tuli mieleen et tossa edellisessä pätkässä jäi vähän epäselväks et ketkä molemmat pelästy ja hyppäs, irkku ja se suokki vai jessi ja danni?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.1.10 18:14:03

"molemmat hypähtivät" - ne, muutenhan se ois ollu "molemmat hypähdimme".
Niiskuneiti tais tarkottaa että kotikotona vs. omassa kotona. Ja joo, älä tota ala nuskuttaa, tiedän että tajuat :D

Lähettäjä: Niiskuneiti 
Päivämäärä:   3.1.10 18:29:24

Juu siis tarkoitin,että jos tripi asuu esim.vanhmpiensa luona,jolloin alakerrassa asuisi vanhemmat, ei esim naapuri(tai minä...) :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   3.1.10 19:55:01

piristätkö mua vielä yhdellä pätkällä, Sennnu kilttiiii *bambikatse*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.1.10 21:12:56

Toki.
------------
Viikonlopuksi vein Dannin kotiin ja nautin omasta rauhasta. Se tuli enemmän kuin tarpeeseen. Tietysti rakastin häntä, mutta olin kyllä kerettiläisesti jo muutaman kerran miettinyt, oliko tämä sittenkään hyvä idea. Danni oli niin kauhean päättäväisesti läsnä ja vaati huomiotani, että olin ihan puhki. Päätin kuitenkin ajatella, että asiat tasaantuisivat, kunhan hän ystävystyisi luokkakavereidensa ja tallityttöjen kanssa paremmin enkä minä olisi enää ainoa juttukaveri. Minä juhlistin viikonloppua lupautumalla Suvin kanssa lauantaina ratsastamaan ja ostamalla pullon viiniä.

- Joko sä olet valmis muuttamaan hevosesi tänne? Suvi kysyi, kun palasimme maastosta. Minä ratsastin vaihteeksi Pojulla ja hän Hehkulla: ensimmäisten kertojen jälkeen hän oli kelpuuttanut minut puoliverisensäkin selkään. Oli tietysti ymmärrettävää, että hän oli ollut varovainen, kun ei voinut tietää mitään ratsastustaidostani, mutta minua se oli huvittanut. Molemmat hänen hevosensa olivat kilttejä kuin kääpiökanit verrattuna esimerkiksi Irkkuun.
- Miksi mä niin tekisin?
- Justhan sä sanoit, ettei teillä edes ole maastoja siellä.
- Ei olekaan, mutta Dannilla on seuraa siellä. Muuten, jos sä olet ratsastusseuraa vailla useammin kuin mitä mä ehdin, niin se varmaan tulisi ihan mielellään.
- Hmm, sanoi Suvi. – Mä en ole kovin hyvä lasten kanssa.
- Se ei sinänsä ole ihan lapsi enää, kyllä sitä voi käsitellä niin kuin aikuista. Ja se pärjää ihan takuulla näiden kanssa, kumman vaan, vakuutin ja sipaisin Pojun mustaa harjaa.
- Okei, mä mietin, Suvi lupasi.

Tallipihalla tapahtui jotain. Poju nosti päänsä äkkiä niin pystyyn, etten enää nähnyt sen korvien välistä ja pysähtyi.
- Mitä siellä on? kysyi Suvi takaani, hän ei nähnyt senkään vertaan.
- Ei mitään aavistusta, ilmoitin ja iskin kantapääni Pojun kylkiin, jotta se jatkaisi matkaa.

Siellä oli iso kina. Pihalla oli auto-traileri-yhdistelmä ja sen ympärillä pari miestä, yksi nainen ja Monika, Hanskin tallityttö. Hän ei ollut tallivaatteissa, jotka näin kesällä olivat tarkoittaneet katkaistuja farkkuhaalareita ja yleensä toivoakseni jonkinlaista toppia, joka joskus oli ollut niin pieni, etten ollut voinut olla ihan varma siitä, oliko hän muistanut sitä ollenkaan. Minun on myönnettävä, etten ihan hirveästi pitänyt hänestä ja Monika mulkoili Suvia ja minua, etenkin minua, sen näköisenä, ettei hirveästi pitänyt kenestäkään toisesta naisesta. Onneksi olimme osuneet nokikkain ani harvoin.
- Neiti taitaa olla menossa rimpsalle, huomautin Suville, sillä tytöllä oli minihame ja korkeakorkoiset sandaalit. Pusero oli selkäpuolelta yllättävänkin asiallisen näköinen, joten ajattelin häijysti, että etupuolen täytyi olla auki napaan asti.
- Noi on sen velaksi elävän lämppärin porukoita, Suvi sanoi kiinnittämättä huomiota sanoihini. – Nytkö ne on tullu hakemaan sen pois?

Se oli ollut vieraiden tarkoitus, mutta Monika ei päästänyt heitä talliin.
- Se koni ei lähde mihinkään, ennen kuin te ootte maksanu velkanne, hän julisti, kun ratsastimme lähemmäs ja laskeuduimme ratsujemme satuloista. Hän siirtyi seisomaan tallin oven eteen ja risti kätensä rinnuksilleen.
- Mitäs täällä oikein tapahtuu? Suvi kysyi asiallisesti.
- Soita Hanskille, että se tulee antamaan noille turpiin, Monika käski.
- Te ette voi pitää meidän hevosta täällä, se on varkaus, selitti toinen miehistä naama raivosta punaisena. Hän oli ehkä viisissäkymmenissä ja hänellä oli vaaleat hammasharjaviikset, jotka näyttivät tärisevän. Toinen mies ja nainen olivat nuorempia, ikänsä puolesta sopivia vaikka miehen lapsiksi.
- Te ette voi pitää sitä toisten elätettävänä ja sitten viedä pois ennen kuin ootte selvittäneet velkanne, rähisi Monika.
- Ja sulle tässä ei ole kukaan mitään velkaa. Väisty!
- Taitaa olla parasta, että mä soitan, Suvi totesi ja kaivoi ratsastushousujensa taskusta kännykän. Minä löysäsin Pojun satulavyötä ja turparemmiä ja odotin kärsivällisesti, että tilanne rauhoittuisi sen verran, että Monika huomaisi päästää meidät talliin.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   3.1.10 22:20:35

saisko iltapalaa? ja toisen pätkän aamupalaa? :D huomenna lähen laivalle niin en kerkee lukeen huomisen enkä tiistain pätkiä. :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.1.10 23:56:25

HY!
------
Niin ei tapahtunut, vaan hän ja se vanhempi mies räkyttivät toisilleen Suvin hoitaessa puhelun.
- Hanski tulee ihan justiin, hän ilmoitti ja pyysi Monikaa päästämään meidät sisään.
- Mä en väisty tästä ennen kuin Hanski tulee! tyttö ilmoitti ja sitten mies tarttui häntä hartioista ilmeisesti tarkoituksenaan hoitaa siirtäminen. Siitä tuli tappelu. Monika sähisi ja näytti yrittävän raapia miestä. Se oli oikeastaan ihan surkuhupaisaa. Olihan meilläkin ollut joskus kiistoja vuokralaisten kanssa, mutta ruveta nyt käsikähmään moisesta syystä, eihän semmoista vain tehty.
- Ja nyt mä soitan poliisin, mies karjui pyyhkien verinoroa poskeltaan, Monika oli selvästikin osunut.
- Lopettakaa nyt hyvät ihmiset, huudahdin tyrmistyneenä. Minusta tuntui, että olin joutunut elokuvaan.
- Mä soitan, isi! huudahti vieras nuori nainen ja astahti kohden autoa, mutta Monika ei aikonut katsoa mitään sellaista. Hän kipitti auton luo, nappasi virtalukosta avaimet ja napsautti sen lukkoon. No, ainakin tallin ovi oli nyt vartioimatta ja me saatoimme livahtaa sisään hevosinemme.
- Riisu sä ne, mä menen katsomaan, ettei ne tapa toisiaan, Suvi sanoi kiireesti tuupaten vain Hehkun sen karsinaan ja viitsimättä edes sulkea ovea. Tallin oven hän sulki perässään ja kinastelun äänet vaimenivat. Riisuin satuloita ja suitsia niin nopeasti kuin sormeni vain antoivat myöten. Minulla ei tosiaankaan ollut mitään halua sekaantua Hanskin rahariitoihin, mutta enhän voinut jäädä talliin piileskelemäänkään.

Sen verran aikaa minulla meni, että kun palasin ulos – takaoven kautta, sillä Suvi oli ilmeisestikin lukinnut pääoven mennessään, kun se ei auennut työntäessäni – Hanski oli paikalla. Hän ei kuitenkaan mitenkään rauhoittanut tilannetta, päinvastoin. Juuri, kun kävelin kulman ympäri, näin hänen mottaavaan viiksimiestä leukaan. Sitten nuorempi mies kävi hänen kimppuunsa ja alkoi paini ympäri pihan. Onneksi olimme saaneet hevoset sisään, ne olisivat villiintyneet, jos miehet olisivat pyörineet niiden jalkoihin.
- Joko joku soitti sen poliisin? kysyin Suvilta, sillä Monika ja nuori nainenkin olivat käsikähmässä. Kai se olisi parasta tehdä ennen kuin viiksiäijä päättäisi kurittaa meitä. Tosin hän näytti vähän pökertyneeltä ja hieroskeli vain leukaansa.
- Joo, tolla pojanhujopilla oli puhelin taskussa, Suvi sanoi ja osoitti nuorukaista, jonka selän päälle Hanski näkyi parhaillaan pyrkivän istumaan.
- Ei me voida antaa niiden rusikoida toisiaan! sanoin huolestuneena, kun Monika tönäisi tytön nurin. – Onko täällä vesiletkua?
- Älä, ei tää ole mikään koiratappelu. Saat vielä sinäkin rapsut lievästä pahoinpitelystä jos alat niitä kylmällä vedellä kastella. Poliisit ehtii tänne varmaan ihan pian.

Hän oli oikeassa. Maija rullasi pihaan vain muutaman minuutin kuluttua. Vilkkuvalot sillä oli päällä, mutta vasta sireenien ulautus sai tappelupukarit irrottamaan otteensa. Suvi ja minä nojailimme seinään ja katselimme aitiopaikalta, miten partio astui ulos ja alkoi kysellä, mikä oli homman nimi.
- Noi hevosvarkaat, aloitti Monika, mutta Hanski ärähti hänet hiljaiseksi.
- Meidän hevonen, te sitä luvatta pidätte täällä! Ja te joudutte putkaan päällekarkauksesta ja pahoinpitelystä, viiksimies selosti hieroskellen edelleen leukaansa.

Se oli oikeastaan mielenkiintoista. Poliisit juttelivat kaikkien viiden kanssa ja pistivät hetkeksi Monikan maijaan rauhoittumaan, kun hän oli vielä kertaalleen hyökkäämässä viiksimiehen kimppuun. Se oli minusta varsin sopivaa. Luulen, ettei mennyt ihan oikein, etteivät he sitä hevosta luvanneet vieraiden mukaan, mutta ei näillä ollut mukanaan mitään, millä olisivat osoittaneet olevansa oikealla asialla, kuten Hanski kärkevästi huomautti. Lopuksi kaikki etsivät kaksikymmentä minuuttia vieraiden autonavaimia, jotka Monika oli vain paiskannut jonnekin kädestään. Ennen lähtöään he valitettavasti päästivät tytön pois ja lähtivät tyhjällä autolla vieraiden auton ja traikun perään.

- Vítun víttu, miten mä tämmösenä voin mihinkään lähteä, Monika vaikersi, kun autot olivat poistuneet. Hän näytti kyllä kärsineen lähinnä aineellisia vahinkoja, paidassa oli repeämä ja toinen sandaali roikkui nilkkaremmin varassa varpaan päältä menevien katkettua. Hiukset tosin olivat pörröllään ja käsivarsissa oli naarmuja, mutta muuten hän näytti paljon ehjemmältä kuin Hanski. Tämän nenä turposi hyvää vauhtia ja silmäkulmakin näytti saaneen iskua, sillä siitä tihkui verta.
- Tule sisään niin mä putsaan sua vähän, Suvi sanoi odottamattoman hellästi ja kaivoi taskustaan tallin oven avaimen.
- Meidän piti lähteä ulos! Monika ulvoi ja Hanski käännähti.
- Pistä nyt suus kiinni tai mä en lähde sun kanssas minnekään!
- No ihan sama, mä en kuitenkaan voi lähteä näin!
- Mene kotiin, Hanski sanoi väsyneesti, mutta ei Monika mennyt. Hän seurasi jupisten Suvia ja Hanskia tallikamariin asti. Minä jäin käytävälle korjaamaan hevosten kamat pois. Olin vain nostanut satulat kenolleen karsinanseiniä vasten, kuolaimet olivat pesemättä ja Pojulla vielä suojatkin jaloissa.

- Jessi, onko sulla ensiapulaukkua? Suvi huusi.
- On mulla autossa, mitä sä tarvitset? huusin takaisin. Muistelin nähneeni jonkinlaisen punaristisen kaapin kyllä sielläkin, tiskipöydän päällä.
- Taitoksia, laastaria, perhosteippiä…
- Eikö täällä ole mitään kysyin, vein varusteet paikoilleen ja marssin lääkekaapille. Siellä oli pölyinen ja erittäin vajaa pussi pumpulia, terramyciniä, turvepölyä ja heinää sekä puolikas kossupullo. – Jaa. Desinfiointiainetta ainakin on, sanoin kuivasti, mutta lähdin hakemaan ensiapulaukkuni. Se oli harvinaisen hyvin varustettu, vaikka itse sanonkin, mutta se nyt oli vähän niin kuin kunnia-asia. Pelkillä kuivahtaneilla laastareilla ei juuri ihmishenkiä pelastettu ja minun tietääkseni useimmat ensiapulaukut sisälsivät vain niitä. Palasin sisään ja pesin käteni huolellisesti ennen kuin aloin tutkia Hanskin ohimoa. Se ei näyttänyt mitenkään vakavalta, iho oli vain revennyt pieneltä matkalta. Tukahdutin haluni suihkaista siihen hevosten violettia desinfiointiainetta ja tyydyin ihmisten värittömään ja pariin perhosteippiin.
- Sä jäät henkiin, sanoin rohkaisevasti.
- Kiitos, eikä täällä yleensä tällasta ole.
- Mennään jo! marisi Monika selkäni takaa.
- Sä olet kuin variksenpelätti, en mä sun kanssa mihinkään lähde, Hanski ähkäisi. – Mene kotiin.

Monika tuijotti häntä murhaavasti, kädet nyrkissä, ja minä sain kahta kuolettavamman mulkauksen. Tasapuolisuuden vuoksi hän heitti tappavan katseen kohti Suviakin ja säntäsi ulos huoneesta.
- No niin, lähdettekö te tytöt kaljalle? Hanski kysyi huomattavasti piristyneen näköisenä.
- Sähän olet kuin variksenpelätti, mene kotiin ja pistä pihvi nenäsi päälle, sanoin ja Suvi tirskahti.
- Tule vaan Jessi, eiköhän me tallikamppeissa olla ihan kelvollisia sen seuraan.
- Kiitos mutta ei kiitos, naurahdin. – Mä menen kotiin.

Lähettäjä: salainen 
Päivämäärä:   4.1.10 00:18:12

Lueskelin tänään melkein koko päivän noita vanhojakin osia tästä stoorista (Veskun nuoruusvuosista ja sitten Dannin syntymästä kaksosten odotteluun asti). Ihania, ei voi muuta sanoa. Juuri sopivan todentuntuisia ja elämänmakuisia, tulee kiva fiilis kun näitä lukee.

Pakko kysyä: onks Hannalla joku "esikuva" todellisessa elämässä? Se kuulosti vain niiiiiin tutulta, varsinkin noissa vanhemmissa... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 00:34:49

Salainen, ei ole!
Yks toinen on sanonut sen muistuttavan vähän yhtä vihtiläistä jonka-nimeä-en-tietenkään-sano, mutta mä en ole ko. ihmistä koskaan tavannut, joten siinäkin tuli huti.

Ja kiva jos tykkäsit :)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   4.1.10 03:00:51

hih, yksin mä asun vantaalla :)

olipa hupaisia pätkiä.. oolin sitten baarissa tuossa.. siellä olivat myös ehkä elämäni rakkaus ja hänen tämänhetkinen naisensa.. ei pystynyt olemaan :s mutta onneksi bussikuski oli ihana.. se poikkesi reitiltä ja jätti mut melkein kotipihaan :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   4.1.10 04:53:36

oi vitsit, mä oon päässy jo Tuusulaan muuttoon asti, ja aina ko luen näitä, ni mulla tulee mieleen kaverin tila Tuusulassa :D

äääh, nyt mä menen nukkumaan, ja luen aikaisintaan tiistaina lisää näitä. Vanhempia lähinnä :) (mä luen vanhempia novellin tai kaks päivässä :D)

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   4.1.10 08:31:26

yök. toi hanski on ällö.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 11:22:29

5. Kotiloma
Seuraava maanantai loksautti kaikki palaset paremmin paikoilleen. Danni näytti löytäneen muitakin ystäviä kuin tallilla käyvät Katrin ja Virpin, ainakin hän sanoi menevänsä tallin sijaan kylään jollekin Unalle ja palasi sieltä hyväntuulisena. Minäkin olin hyvällä tuulella, Irkku oli ollut oikein kiva ratsastaa ja minulla oli tiedossa vapaata.
- Pärjäätkö sä täällä varmasti yksin kaks päivää? tiukkasin Dannilta, joka nyrpisti nenäänsä halveksivasti.
- Sä taidat unohtaa, että mä olen pärjännyt ilman sua koko kesän.
- Niin, huokaisin. Minun oli kuitenkin mentävä, en voinut laiminlyödä muita lapsia ja Veskukin varmasti arvostaisi paria vapaailtaa tallilta. Tai sitten ei? – Jos susta tuntuu, ettet jaksa tallille niin laita Allille viesti, että jos se putsaisi Irkun boksin, jooko?
- Joo, mutta enköhän mä sen verran jaksa, kunhan vaan jätät rahaa, että mä saan tankata, Danni sanoi välinpitämättömästi.

Yllätyksekseni Merlin kertoi Veskun ilmoittaneen, että hän aikoi jäädä kaupunkiin. Se oli tietysti okei, oikeastaan oli pelkästään huomaavaista, että hän antoi minun ja lasten olla ihan keskenään. Ihmettelin kuitenkin, mitä hän siellä aikoi. Hän ei ikinä käynyt ravintoloissa keskellä viikkoa. Mutta eihän se minulle mitenkään kuulunut.
- Mitä se siellä aikoo tehdä? lipsautin siitä huolimatta, mutta Merlin pyöritteli vain epätietoisena päätään ja sanoi, ettei tiennyt.

Siitä tuli esteratsastuspäivä. Kaksosten tultua koulusta he vaativat, että tekisin heille pienen radan ja neuvoisin, ja kun Jerry tuli vähän myöhemmin, hänkin halusi, joten kahta ponia seurasi kimo Sapny, jolla Jerry oli myös ruvennut ratsastamaan.
- Varmaan Alissakin haluaa, nauroin, kun olin nostellut Jerrylle puomeja aikani ja niin hän halusikin.
- Älä laita esteitä pois, mäkin haluan hypätä, hän huusi keittiön ikkunasta, kun Jerry oli jo antanut Sapnylle pitkät ohjat. Olin iloinen, ettei hän ollut jo portilla jonossa, sillä Jerryllä tuntui olevan jotain sanottavaa. Hän oli jo useaan kertaan katsonut minua pitkään, muutaman kerran hän oli jo avannut suunsakin, mutta sanonut sitten jotain ihan tyhjänpäiväistä.
- No niin, anna kuulua, sanoin ja istuin yhden estepuomin päälle.
- Mitä?
- Mitä sulla on asiaa.

Jerry katsoi joka suuntaan, mutta ketään ei ollut näkyvissä. Kaksoset olivat hoitaneet poninsa ja palanneet sisään ja Alissaa ei vielä näkynyt.
- Onko sulla siellä Tammisaaressa joku toinen mies? hän purskautti suustaan ja pysäytti Sapnyn kohdalleni.
- Ei, sanoin tyynesti ja katsoin ylöspäin.
- Sä et siis muuttanu sinne sen takia, että olisit rakastunut johonkin toiseen?
- En. Ei siihen mitään niin dramaattista syytä ollut, vakuutin.
- Ai, sanoi Jerry ja valui alas satulasta. Hän ei kummakseni näyttänyt tyytyväiseltä vastaukseeni.
- Jatka vaan, kehotin. Aavistin, että tämä oli vain alkusoittoa.
- Mä näin Hannan nukkumassa sun sängyssä sinä aamuna, kun varsat synty, Jerry sanoi. – Siis ne nukku siellä yhdessä.

Minun on pakko myöntää, että se sai niskakarvani nousemaan pystyyn ja palan kurkkuuni, mutta kun olin nieleskellyt hetken aikaa, päättelin, että se oli vain jotain ikivanhaa tottumusta. Minähän en ollut enää mustasukkainen Veskusta, en. Enhän ollut ollut aikoihin.
- Hannalla on joku hinku nukkua meidän sängyssä, sanoin kevyesti. – Ainakin jos se on saanut pari lasillista.
- No ne oli kyllä juonu aika lailla viiniä, Jerry myönsi.
- Ja sitä paitsi ne on ikivanhoja ystäviä. Mahdatko sä tietääkään, että ne seurusteli joskus, ennen kuin me tavattiin?
- Älä?
- Joo, niin ne teki. Ei siinä varmaan sen kummempaa ollut.
- Etkö sä luule, että is… Vesku on rakastunut siihen?
- En, sanoin päättäväisesti. – Tai jos se on niin voi voi. Hannahan on naimisissa. Mutta mä olen ihan varma siitä, että ne on vaan kavereita.
- Okei, Jerry sanoi mietittyään vähän aikaa ja näytti kai hiukkasen huojentuneemmalta. Kyllä, ei hän enää ollut niin huolestunut.

Päivämäärä:   4.1.10 13:42:40

Vesku vokottelee Reineä ja Una Ankka Dannia. Vesku vois vaik vähän erehtyy painaseen sitä, ni sekin tajuais et oho, sekin voi tehdä mokia eikä oo aina niin itse täydellisyys.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.1.10 13:55:23

Mä luulin et Una on tyttö :o

Hihii Jessi on mustis :))

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   4.1.10 14:43:26

ihana pätkä. :) Tää olikin vimppa pätkä minkä meikä lukee mahd. vasta seuraavan kerran keskiviikkona. :D

Päivämäärä:   4.1.10 14:44:32

päivällistä? =)

Päivämäärä:   4.1.10 14:47:38

Eiks aivokana oo lukenut akkareitaan? :D

http://www.akuankka.fi/akupedia/69/una_ankka

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.1.10 14:49:28

"Una "Ankka"on esihistoriallinen luolaneito, joka on ihastunut milloin kehenkin, mutta suurimmaksi osaksi tavoittelee Akun rakkautta. "

Olen toki ja se on siinä ainaki luolaneito :D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.1.10 14:51:48

Voihan ne toki olla lesboja, ei siinä mitään ;DD

Päivämäärä:   4.1.10 14:54:36

no hei, eiks tölkkerö just ehdottanu et jonkun mimmin pitäs pokaa danni!

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.1.10 15:15:04

Ai :D Sori, en mä tollasta oo huomannu.:D:D

Päivämäärä:   4.1.10 15:35:16

Nyt maittais vähän luettavaa. ;P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 16:21:15

Pitäskö mun ottaa oikeen harkintaan toi tölkin ehdotus? :D Olin sen jo unohtanut.
--------
- Mulla menee vaan kymmenen minuuttia! Alissa huusi rynnätessään ohitse hakemaan Miaa. Hän näytti kipinöivän mennessään, ihan päinvastoin kuin se tyyppi, jonka olin edellisviikolla masentuneena jättänyt tänne.
- Oletko sä sanonut Alissalle siitä, tai kysynyt Veskulta? kysyin Jerryltä, kun Alissa ja Mia olivat ehtineet talliin.
- En.
- Itsekses vaan hautonu siitä asti? Voi lapsi raukka!
- No en mä meinannut keksiä, mitä sullekaan sanoa.
- Sä voit kyllä kysyä Veskulta ihan hyvin. Se takuulla selvittää sulle koko jutun, sanoin päättäväisesti. – Missähän se muuten nyt on?
- Se sanoi menevänsä Villen ja Reinen luo syömään, Jerry tiesi.
- Villen ja Reinen? Herra isä, joko ne asuu yhdessä? huudahdin. Apua, tiesikö Jinna tästä?
- En mä sitä tiedä, mutta niin se sanoi.

Jerry meni ja Alissa tuli ja minä hautasin ajatuksen soittaa Jinnalle saman tien. Hän tiesi joka tapauksessa, että Reine oli olemassa, olin kertonut, eikä se ollut näyttänyt liikauttavan häntä pätkääkään. Miksi olisikaan? Ja ehkä kysyisin Veskulta ensin, mikä oli asiain todellinen laita, ennen kuin alkaisin levitellä Jerryn arvauksia.

Alissallakin oli minulle juteltavaa, ja tunsin itseni kauhean tarpeelliseksi. Hän kuitenkin ratsasti myös ensin ja totesin, että kesä Hannan luona oli tehnyt enemmän kuin hyvää. Vaikka hän menikin lyhyillä jalustimilla ja kevyessä istunnassa, hän oli jotenkin eleettömän tehokas. En voinut muuta kuin kehua häntä.
- Kiitos, tyttö sanoi ja taisi punastua hiukkasen.

Juttutuokiomme tapahtui tallissa, kun lisäilin vettä hevosten pöperöihin ja Alissa pyyhki Mian suitsia. Minä en koskaan ollut ollut niin viitseliäs, että olisin putsannut ne joka käytön jälkeen, mutta Hannan tallilla tehtiin niin ja Alissa oli näemmä ottanut opikseen.
- Sä näytät tyytyväiseltä, sanoin, kun hän vihelteli.
- Mä olen, hän sanoi ja punastui taas.
- Mistä sä halusit jutella?
- Arskasta. Se soitti mulle eilen.
- Eikö se ole ennemmin soitellut? kysyin terävästi. He olivat olleet erossa jo toista viikkoa, ellei enemmänkin.
- On se. Mutta nyt se sanoi, että sillä on viikonloppu vapaa ja kysyi, voitaisko me nähdä.
- Vapaa viikonloppu? Missä ihmeen ratsuväessä se on? kysyin kummissani.
- Ei kun ne joutui kuulemma ensin opettelemaan viikonlopun tallityöt. Nyt osa jo pääsee vapaalle.
- No, kiva juttu, sanoin ja tajusin sitten, ettei siinä voinut olla kaikki. – Missä te näkisitte? Et kai sä aio mopoilla minnekään Ypäjälle?
- Ei kun mä ajattelin pyytää sen tänne, jos sulle sopii. Pääseehän se nyt paljon fiksummin autolla kuin minä mopolla.
- Mä en ole täällä viikonloppuna, mikset kysy Veskulta, huomautin.
- Koska mä halusin kysyä sulta. Ei Vesku ole mulle mitään sukua.
Se oli hiukan yllättävä kommentti ja istuin kaura-arkulle Alissan viereen pohtimaan sitä.
- Jos tolle linjalle lähdetään, niin sun pitäisi kai kysyä sun isältä.
- Ja se ei tietäisi kuka soittaa, Alissa tuhahti.

Siinä hän oli varmaankin oikeassa ja hullua tai ei, minä tavallaan ymmärsin, miksi hän puhui ennemmin minulle kuin Veskulle. Saatoin kuvitella, miten Vesku muuttuisi isäleijonaksi ja kieltäisi moisen siveettömyyden. En uskonut Alissan jutelleen hänelle aikomuksestaan mennä neitsyenä naimisiin.
- Onhan ullakolla huoneita, kyllä se mun puolesta sopii, sanoin.
- Mitä jos Vesku pistää hanttiin?
- Mä juttelen sen kanssa, lupasin. Tunsin pientä kutinaa mielessäni. Nyt minulla oli jo kaksi syytä miksi valvoa ja odottaa Veskua kotiin. Toivoin, että hän olisi hyvällä tuulella. Kaipasin juttutuokioitamme.

Yhdeltätoista suljin television. Olimme saunoneet, Merlin oli tehnyt pannukakun, lapset olivat simahtaneet nuoremmista vanhempiin ja sitten Merlinkin. Yksinäni vain istuin olohuoneessa tuijottamassa telkkarista ohjelmaa, joka ei kiinnostanut pätkääkään, ihan kuin en voisi jutella Veskun kanssa huomenna. Tietenkin edellyttäen, ettei hänellä taas olisi illalla ohjelmaa. Huomenna minun pitäisi lähteä kotiin. Danni tosin oli puhelimessa vakuuttanut, että kaikki oli mainiosti ja ettei hänellä ollut ikävä. Hän oli kertonut käyneensä katsomassa Irkkua ja lupaillut, että saattaisin yllättyä, kun palaisin. Ajattelin, että heillä oli ehkä ollut ensimmäinen koe tai jotain, ja hänellä oli esittää minulle hyvä numero, mutta en kysellyt enempää.

Olin pessyt hampaani ja juuri menossa vierashuoneeseen, kun kuulin pihalta auton äänen. Salamannopeasti käännyin takaisin ja ehdin juuri avaamaan TV:n ja rojahtamaan sohvalle, kun ovi kävi. Avaimet kilahtivat lipastolle ja kengät naulakon alle ja olin olevinani yllättynyt, kun Vesku käveli ovelle.
- Ai sä valvot vielä.
- Ai sä tulit jo, sanoin samaan aikaan. – Ei, mä olin just menossa nukkumaan.
- Okei, hän kuittasi ja kuulin, miten hän hipsutteli vessaan. En liikahtanutkaan, ennen kuin hän palasi perusteellisen vedenvaluttamisen ja hampaidenharjauksen jälkeen.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   4.1.10 16:28:07

Musta tuntuu että tuun vaan surullisemmaksi mitä enemmän luen tätä :(

Päivämäärä:   4.1.10 17:39:44

Mie kihisen uteliaisuudesta, ku vesku ja jessi on kahestaan. Et jokko ne NYT saa puhuttuu fiksusti, eik tappele :D

Ja jatkoo kiitos :)

Päivämäärä:   4.1.10 21:14:09

jekku, minäkin!! nyt on kyllä melkeen pakko saada jatkoa tai mä kihisen koko yön! =))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 21:45:13

Polli-parka! Kyllä mä yritän kirjoittaa jotain iloisempaakin sekaan!
Tässä teidän kihinöillenne.
--------------
- Etkö sä mennytkään?
- Mulla ois pari asiaa.
- Ai, Vesku sanoi ja epäröi hetken ovella. – Tärkeitäkin?
- Ei mitään semmosta, mikä ei vois odottaa huomiseen, mutta menetkö sä sillonkin ulos? Tai siis ehditkö sä tänne ennen kuin mä lähden? kysyin.
- Riippuu siitä, mihin aikaan sä lähdet, Vesku huokaisi, mutta istui alas ja katsoi minua kysyvästi.
- Missä sä olit? purkautui huuliltani, ennen kuin tajusin sen liian vaimomaiseksi. Mikä minä olin enää Veskun menoja kyselemään. – Tai siis, Jerry sanoi, että sä olit Villen ja Reinen luona, onko ne muuttanu kimppaan?

Vesku katsoi minua polviinsa nojaten. Vielä joitakin viikkoja sitten kysymykseni olisi saanut hänet nauramaan ja kysymään, ettenkö todellakaan ikinä voisi lakata huolehtimasta toisten ihmisten asioista.
- Ei, me oltiin Villen luona, hän vastasi nyt ilman mitään vihjausta uteliaisuuteeni. Se tuntui ihan murhaavalta.
- Vihaatko sä mua? oli seuraava kysymykseni, vaikka olin aikonut kysyä, oliko Reine laittanut hyvää ruokaa. Vesku katsoi minua vakaasti harmailla silmillään.
- Ajoittain.
Sekin tuntui murhaavalta. Äkkiä tunsin olevani täysi idiootti.
- Et viitsisi, pyysin.
- Mä en aina selviä muuten. En mä koko ajan sua vihaa, en esimerkiksi useinkaan sillon, kun sä et ole täällä. Oliko sulla muuta?

- Oli, sanoin ryhdistäytyen. – Jerry kysyi, että miksi se löysi Hannan meidän sängystä. Mä sanoin, että Hanna etsii aina kännipäissään isoimman sängyn, minkä löytää, mutta teidän olis varmaan hyvä jutella siitä asiasta. Ja sitten Alissan Arska olis tulossa tänne viikonlopuksi. Mä sanoin, että se sopii. Alissa ei ole ollut sängyssä sen kanssa eikä aio mennäkään, niin että se on ihan turvallista.
- Okei, se kuulostaa ihan fiksulta pojalta. Mä voin pistää sen vierashuoneeseen nukkumaan ja se voi tulla kisahoitajaksi, sen homman se takuulla osaa Hannan jäljiltä.
- Kai se nyt voi ullakollakin nukkua?
- Ja seuraavaksi Danni vaatii saada sinne jonkun jolpin, eikä se ole tehnyt mitään puritaanisuuslupausta. Muista vaan Siiriä ja Maxia.
- Hyvä pointti, tajusin.
- Vielä muuta?
- Ei kai… mitä sulle kuuluu?
- Ihan hyvää.
- Kaipaatko sä mua?

Epic fail. Mutta kun minä kaipasin kysyessäni ihan kauheasti sitä, mitä meillä oli joskus ollut.
- Mitä sä heruttelet? Haluatko sä, että mä nuolen sun varpaitasi, että saat potkasta mua päin näköä?
- Kun mä… voi että, mä toivosin, ettet sä vihaisi mua. En mäkään vihaa sua.
- Mun on välillä pakko, että mä jaksan, Vesku sanoi ja nousi. – Hyvää yötä.
- Hyvää yötä, mutisin ja sammutin TV:n uudemman kerran. Vesku katosi makuuhuoneeseen, mutta minä jäin vielä hetkeksi istumaan pimeään. Mieleni teki ihan kauheasti mennä perässä, kaipasin halauksia ja lämpöä. Tietysti ajatus oli vakavasti vammaisena syntynyt ja tapettava nyrkillä nyt heti, ennen kuin se kasvaisi. Tämä elämä oli mielestäni ollut poriseva pata täynnä tylsyyttä ja olin onnistunut jo kiipeämään reunalle asti. Mikä lieneekään äkillinen mielenhäiriö, sairas mieliteko minulla oli sukeltaa takaisin?

Emme jutelleet enää seuraavana päivänä. Vesku oli lähtenyt jo, kun nousin ja kotiin tultuaan hän sanoi syöneensä myöhäisen lounaan ja painui suoraan tallille. En katsonut, että minulla olisi ollut mitään niin tärkeää, että minun olisi tarvinnut mennä häiritsemään hänen antaumuksellista ratsastustaan, vaan viimeistelin muutamia pataruokia jääkaappiin ja pakkaseen. Lapset olivat ilmaisseet, ettei Merlinin ruoanlaittokyky vieläkään ihan vastannut heidän vaatimuksiaan.
- Mä tulen taas ens viikolla, sanoin kerätessäni mukaan puhtaita vaatteita sekä Dannille että minulle.
- Koska Danni tulee? Alissa kysyi.
- Mä luulen, että se tulee perjantaina junalla. Mä olen iltavuorossa niin, etten voi tuoda sitä.
- Se sanoi ottavansa jonkun kaverin mukaan.
- Ai, kiva, sanoin ilahtuneena. – Se Una? Vai joku tallilta?
- Ei se sanonut nimeä. Hyvä kuitenkin, että silläkin on sitten jotain tekemistä, kun Arska tulee.

Alissa näytti vilpittömästi tyytyväiseltä ja huomasin yhtäkkiä, että hänen nenänsä näytti muuttaneen muotoaan. Se muistutti äkkiä hirveän paljon minun äitini nenää, mikä ei sinänsä ollut mikään huono juttu, mutta puistatti minua. Ihan kuin joku olisi kävellyt hautani yli.
- Hauskaa viikonloppua sulle ja Arskalle, toivotin.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   4.1.10 22:10:20

Voi ei noita kahta...:(

Täytyy sanoa, että ihan hiton hyvä lause:
Tietysti ajatus oli vakavasti vammaisena syntynyt ja tapettava nyrkillä nyt heti, ennen kuin se kasvaisi.

:DD (ja jatkoa odottelen)

Päivämäärä:   4.1.10 22:34:11

vielä yöpala! ;;)

Päivämäärä:   4.1.10 22:51:02

Kihihiii :D yöpalaa tännekki toivotaan :)

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   4.1.10 22:53:04

Apua! Mulla tuli äsken ekaa kertaa sellanen etten haluu avata tätä topsua, etten enää haluu lukee ku tää menee pahemmaks.
Toivottavasti näiden tarina etenee parempaan suuntaan ennenku mä ehdin masennuksen pelossa lopettaa lukemisen :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.1.10 23:02:21

No niin, täällä on uusi.

Aivokana jännää :D Yks esilukija kun oli sitä mieltä, ettei Jessin lääkärinä sovi tommosia edes ajatella :D

Pitääkö mun ruveta lupailemaan onnellista loppua ennen kuin kaikki katoaa?

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   4.1.10 23:35:46

Nimenomaan lääkäri voi noin sanoa xP

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.