Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voi kyynel

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.12.09 22:14:57

Jatkoa tälle.
Vesku kertoo.
------------
1. Laaja matalapaineen alue
Heinäkuisena torstaina heräsin tajuamaan, että avioliittomme alkoi olla kaikkien pelastusyritysten ulottumattomissa. Minä olin lomalla, Jessi ei, ja hän vetäytyi entistä kauemmas. Virallisesti hän sanoi vetävänsä noin puoltatoista virkaa lomakauden ajan ja hän oli hyvin paljon poissa, töissä ja komennusmieskämpässään. Sitten eräänä päivänä hän ajoi kotiin uusi traileri autonsa perässä ja ymmärsin, että maaginen raja oli ylitetty. Kaikki kaksikymmentä vuotta, jotka olimme olleet yhdessä, olimme tehneet yhdessä päätökset isommista ostoksista, ainakin trailerin kokoisista. Tai no, muutaman kerran minä olin tullut hankkineeksi hevosen kertomatta etukäteen, mutta ne tilanteet olivat tulleet eteen niin yllättäen ja päätös oli pitänyt tehdä heti, ettei niitä voinut laskea. Uudet hevoset oli sitä paitsi aina otettu vastaan iloisina yllätyksinä. Tuo hiukan kolhuinen hevoskoppi ei minusta ollut sellainen.

- Mitä sä ajattelit tolla tehdä? menin kysymään, kun Jessi peruutti romiskonsa tallin seinustalle.
- Kuskaan hevosia, hän sanoi lyhyesti.
- Kestääkö se? Minun oli pakko katsoa sitä vähän paheksuen. Se ei ollut kovin vanhaa mallia, mutta sillä oli takuulla takana moniaita kilometrejä, päätellen kurakerroksesta ja naarmuista.
- Se on vasta katsastettu. Me tarvittiin toinen traikku niin että älä ala ollenkaan arvostella. Omat lomarahani mä vaan siihen laitoin.

Niin, siinäpä se olikin.
- Ostit sen omiin nimiisi? kysyin. – Vai firman?
- Omiin, Jessi sanoi ja räpsäytti äkkiä hermostuneesti ripsiään. – Hitto, en muistanut ollenkaan, että sen ois voinu laittaa suoraan firmalle.
Uskoin häntä, ilmeestä näki, ettei hän tosiaan ollut ajatellut. Se ei juuri lämmittänyt. Hän oli alitajuisesti jo Jessi Itse eikä Mustaojan Jessi.
- Hitto, että mä ehdin jo matkalla käydä vakuutusyhtiössäkin. Mutta siirretään se.
- Ei taida maksaa vaivaa, huokaisin.
- Ja mitä sä nyt vihjailet? hän kysyi vihaisesti. – Onko meillä virkonia? Mun täytyy pestä se, ennen kuin lähden kuskaamaan likkoja viikonloppuna.
- Kato kaapista, sanoin, vaikka tiesin, että siellä oli, joskaan ei varmasti kokonaisen trailerin desinfioimiseen. Halusin mennä pois, ennen kuin olisimme ilmiriidassa, sillä Sarri ja Sunna juoksivat jo mäkeä pitkin katsomaan, mitä ihmettä Jessi oli tuonut mukanaan.

Palasin illalla katsomaan koppia tarkemmin. Jessi oli pessyt sen ja jättänyt takasilta auki kuivumaan. Se oli oikeastaan ihan pätevän näköinen ja olimme totisesti tarvinneet lisää kuljetuskalustoa. Ei vielä täksi viikonlopuksi, Jessi olisi ihan hyvin voinut lainata Hannan traileria lähtiessään Dannille ja Alissalle kisakuskiksi, mutta muuten. Tosin ei se koppi itsekseen minnekään liikkuisi ja Jessin työskennellessä enimmät viikonloput olisimme tarvinneet toisen kuskinkin. Merlinillä oli ajokortti, mutta vain tavallinen, ei sillä hevosia vedetty. Minua hirvitti jo ihan tarpeeksi hänen ajamisensa vanhalla rellulla, jonka olin ostanut kesäautoksi ja kauppakassiksi. Hänelle kun tuntui koko ajan sattuvan ja tapahtuvan. Tosin hän edistyi, enää talossa ei joka päivä haissut palanut ruoka, ainoastaan noin kerran viikossa, ja hän oli oikeastaan kokonaan lakannut rikkomasta tavaroita. Toisaalta kenen muun mieleen olisi tullut harjoitella viilalla ja kengityspihdeillä cheerleader-liikkeita ja pudottaa pihdit varpailleen? Onneksi pihdit. Viilasta olisi voinut tulla paljon pahempaa jälkeä.

Muuten Merlin oli hauska ja piristävä tyyppi ja lapset olivat varauksettoman ihastuneita häneen ja itse olin varmasti useammin kuin parikymmentä kertaa lausunut hiljaisia kiitoksia hänen läsnäolostaan. Talo oli alkuun ollut kovin hiljainen Jessin ollessa työreissuillaan. Ei kirjaimellisesti, ei Jessi ollut äänekäs tyyppi, mutta silti hänen poissaolonsa oli tuntunut isona aukkona. Hänen puuttumisensa oli alkuun tehnyt kaikista muistakin hiljaisempia. Onneksi se oli mennyt hiljalleen ohi, samoin kuin sekin outous, että Danni ja Alissa eivät viettäneet kesää kotona. Nykyään meillä oli jo oikein mukavaa viidestään. Jessin tuleminen työkeikoiltaan oli alkanut tuntua minun mielestäni lähes ärsyttävältä.

- Se on hieno, vai mitä? Merlin kysyi ilmestyessään viereeni katsomaan koppia. Hän oli pukeutunut ratsastushousuihin kuten minäkin ja minua huvitti, kun hän tunki kätensä niiden taskuihin aivan samoin kuin minä ja keikkui kantapäillään kuin satoa arvioiva maajussi.
- Näyttää se ihan kelvolliselta, myönsin.
- Nyt päästään kisoihin kaikki yhdessä! tyttö riemuitsi. – Sarkku ja Sunkku ja Jerry ja Jessi!
En pistänyt pahakseni sitä, ettei hän laskenut minua mukaan. Kävin eri kisoissa kuin lapset.
- Jessi ei taida paljon töiltään ehtiä, mutta entäs jos sä tulisit joskus? mietin ääneen. Merlin päästi pienen huudahduksen.
- Minä kilpailuihin? Eihän siitä mitään tulisi!
- Ihan hyvin vois tulla. Mukaan vaan. Helppoja luokkia niin kuin Sarri ja Sunnakin, maanittelin. Aloin pitää ajatuksesta. Merlin ei ratsastanut hullummin, etenkään nyt, kun olin vähän aikaa opettanut häntä.
- No en ikinä aio uskaltaa, Merlin kihersi.
- Mieti nyt sentään. Se on kivaa. Miksi me muuten sitä tehtäisiin, koko perhe?
- En ikinä, hän sanoi varmasti.

Re: Voi kyynel

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   28.12.09 22:37:07

Eikäääääää.. Jessin ja Veskun _täytyy_ saada välit kuntoon :( En osaa kuvitella niitä muuten ku yhdessä.

Ja jeejee, Veskua! :):)

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   28.12.09 23:15:34

Hurjasti jatkoo taas tullu :)

Lähettäjä: jei 
Päivämäärä:   28.12.09 23:29:01

yöpalaa! ;))

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   28.12.09 23:46:50

Ja hetihän mä olen tännekkin tunkemassa.
Aivokana puhuu asiaa. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.12.09 23:57:23

Teretulemast Figaron-Haamu-kin! :D Mä olen pitkään miettiny, mistä sun nicci tulee!
----------
Noora oli lomalla, joten nousin aamutalliin perjantaina samoihin aikoihin, kun Jessi nousi lähteäkseen töihin. Hän oli illalla nukkunut jo, kun olin mennyt sänkyyn, tai ainakin esittänyt nukkuvaa. En oikein ymmärtänyt, miksi vaivautua. Miksi oikeastaan vaivautua sänkyyni ollenkaan, tai kotiin.
- Koska sä tulet taas? kysyin. Hänen työvuorolistansa oli keittiön kaapinkyljessä, mutta siihen ei ollut merkitty, koska hän aikoi yöpyä Tammisaaressa ja koska ajaa kotiin. Nyt hän vilkaisi sitä.
- Mä voisin melkeen nukkua ens yön siellä ja tulla vasta huomenna töiden jälkeen, hän sanoi anteeksipyytävästi. – Perjantai-illat on usein vilkkaita, mulla voi mennä pitkään.
- Loistava ajatus, sanoin lämpimästi ja Jessi vilkaisi minua epäluuloisesti.
- Pärjäättehän te huomenna kisoissa? hän kysyi.
- Tietysti. Ja voisitko sä mitään sille, vaikkei me pärjättäiskään? kysyin. Sarri ja Sunna olivat menossa hyppimään pikkuesteitä. Minä veisin heidät ja Merlin tulisi mukana auttamaan. Jerry jäisi todennäköisesti kotiin, sillä hän tuntui potevan jonkinlaista kisaväsymystä, enkä minä ainakaan aikonut häntä patistaa. Hän oli ihan liian nuori sitoutuakseen ratsastamiseen sataprosenttisesti.

- Että sä jaksat olla ilkeä, Jessi huokaisi ja pisti kahvimukinsa tiskialtaaseen. Hän silitti hiuksiaan kuin pyyhkiäkseen sanani pois päästään. Tarkkaan ottaen olin tuosta huomautuksesta ihan samaa mieltä. Se oli ollut asiaton. Ei Jessi itse työvuorolistojaan tehnyt. Anteeksipyyntöön en kuitenkaan tuntenut tarvetta. Olisin vain saanut jonkin terävän sanan tai tönäisyn, jos olisin yrittänyt halata. Olin lakannut yrittämästä jo viikkoja ja kuukausia sitten, niillä main, kun hän oli hommannut sen asunnon. Se oli ehkä sittenkin ollut se viimeinen oljenkorsi eikä trailerin ostaminen omin päin, tajusin nyt.
- Haluaisitko sä muuttaa sinne kokonaan? kysyin. Se yllätti minutkin, eikä vain Jessiä, joka oli jo menossa. Hän kääntyi ympäri ovella ja katsoi minua.
- Tammisaareen? hän kysyi värittömästi.
- Pois, tarkensin. Tammisaari tai Tamminiemi, ihan sama.
- Mä en ehdi nyt ruveta tämmöseen keskusteluun, hän sanoi vilkaisten kelloaan, enkä tiennyt, oliko hän ilahtunut vai loukkaantunut ehdotuksestani.
- No mieti sitä.

Raikas tuulahdus tuli sisään, kun Jessi meni. Se tuli tietysti ulko-ovesta ja vain, koska keittiön ikkuna oli auki, mutta se oli hyvin kuvaava. Taloon laskeutui kesäaamun rauha ja tiesin, että edessä olisi hyvä päivä. Kaksoset saisivat ratsastaa estekoulua, kunhan olisimme käyneet sen kaikkia kisoja edeltävän keskustelun siitä, miksei kisojen aattona kannattanut hypätä esteitä uuvuksiin asti. Tai ehkä tytötkin lähtisivät mieluummin maastoon, olin nimittäin ajatellut ehdottaa Jerrylle pientä metsäretkeä. Ja sitten minun pitäisi tarkistaa sunnuntain tilanne. Ville oli tulossa samoihin kisoihin ja koska Jessi oli päättänyt ennemmin lähteä Dannin ja Alissan kanssa estekisoihin jonnekin länsirannikolle, oli minun kisahoitajatilanteeni vähän auki. Merlin ja lapset tietysti voisivat tulla mukaan, mutta olin ollut huomaavinani heissäkin vähän kisaväsymystä. Jos Villellä olisi joku apukäsi mukana, voisin ehkä lainata häntä ne muutamat hetket, mitä oli tarpeen, tai voisimme auttaa toinen toisiamme. Viimeisessä hädässä Hannan henkilökunta varmasti auttaisi, sillä hänkin oli tulossa. Minun oli pakko hymyillä hiukan, kun mietin, miten kauan me kolme olimmekaan kuluttaneet Suomen kouluratsastuskenttiä. Nuoremmat varmasti pitivät meitä jo ihan dinosauruksina, ja olivat ehkä oikeassakin. Ehkä olisi jo aika vetäytyä kilpailemasta ja panostaa lasten kisoihin. He olivat vielä innostuneita, mutta olisivatko enää ensi kesänä tai seuraavana?

Pääasia alkavassa päivässä oli kuitenkin se, ettei kukaan riitelisi kanssani. Itsekseni vihellellen lähdin talliin ja mieleni oli hyvin kevyt.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   29.12.09 00:06:28

Mä sanon suoraan että tuo vesku on maailman itseäin hyypiö. Aivan kamala. En tykkää. EN yhtään. Siis oikeasti, miksi sennu teet näin? :'(

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 00:25:03

Mun mielestä taas Jessi on aika oikukas ja omituinen :D

Lähettäjä: öh 
Päivämäärä:   29.12.09 00:28:18

mä tykkään taas veskusta mutten yhtään jessistä.:)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   29.12.09 00:30:35

Mä kanssa jotenki sympatisoin Veskua... tai että ei se oo turhasta loukkaantunu/kyllästyny.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   29.12.09 00:31:34

Mun nicci? O_o Se iski lapsen pieniin aivoihin hyvin "mielenkiintosena ja erilaisena" joskus vuosia sitten ku mietin tänne hooteenettiin nicciä :---D

Ja en voi mennä lupaamaan että mä luen näitä enää sen jälkeen jos meet kirjottamaan noille avioeron.

Päivämäärä:   29.12.09 00:32:58

surullinen pätkä;( siis jessin ja veskun suhteen kannalta... mut jos oot täällä vielä nii jatkoa..... XDD oon ihan koukussa tähänn!

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   29.12.09 00:36:09

Voi kyynel, miksi mä nauroin tolle otsikolle? Joo, mä painun nyt nukkumaan, mutta pakko sanoa: mä kiukustun kaikille kolmelle, Veskulle ja Jessille ja Sennnulle, jos asiat ei järjesty jonkinlaiseen järkkään. Ei kai jessivesku voi niin vaan erota? Vaikka kolauttavat päänsä johonkin ja tajuavat että ainiin, mähän rakastan tota niin että kylläpä meidän onkin hyvä olla kahdestaan...

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   29.12.09 00:47:27

et kyllä erota jessiä ja veskua! :D

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   29.12.09 00:53:50

Juu ja mäkin hajoilin lahjakkaasti otsikolle :''D
Onneks en oo ihan yksin mielipiteeni kanssa! Sennu saa nähtävästi niskoilleen vihasen lukijajoukon.

Musta näyttää tulevan aika vakikommentoija...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.12.09 00:53:53

Voi vitsi, miten ihanaa lukea teidän mielipiteitä!
Mä voin sanoa, että tähän mennessä mä en ole vielä sen paremmin erottanut niitä kuin saattanut takaisin yhteen. Että kaikki on oikeastaan auki...

Yöpala.
---------
Tyttöjen kisoista oli pyritty tekemään vähän kuin hauskoja retkiä. Olimme aina hyvissä ajoin, jotta kenenkään pinna ei kiristynyt tiuskimiseen asti ja yleensä ehdimme käydä tarkistamassa buffetin tarjonnan ennen kuin oli minkäänlainen kiire ottaa poneja trailerista tai lähteä kävelemään rataa – jos buffa yleensä oli auki vielä, siis. Tähän asti he olivat usein olleet ensimmäisessä, helpoimmassa luokassa ja itse asiassa nämä kisat olivat ensimmäiset, missä he jo kunnianhimoisesti kokeilivat kahdeksaakymmentä senttiä. Niinpä meillä oli tavallista enemmän aikaa ja saatoimme käydä katsomassa ensimmäisen luokan ratsastajia pillimehuinemme Merlinin odottaessa ponien kanssa. Parin radan jälkeen Sarri ja Sunna ilmoittivat osaavansa esteet jo.
- Niitä voi olla enemmän teidän luokassa niin, että mennään vaan kävelemään rata, sanoin.
- Tietysti, sanoi Sarri. – Täytyyhän meidän tietää, miten pitkä matka on esteeltä toiselle.

Hän vilkaisi minua vähän kuin olisin sanonut jotain ihan hassua, ja minun oli pakko sipaista hänen vaaleita hiuksiaan. Sarri, nuorimmaiseni, ja osoitti jo ajoittain yhtä tuittupäisiä elkeitä kuin mitä Danni oli hionut äärimmäiseen hienostuneisuuteen asti viime vuosina. Mistä hitosta he olivat saaneet moisen sisun? Jessi väitti aina olleensa kiltti lapsi, minä tiesin olleeni. Silti meillä oli kaksi tytärtä, jotka olivat vähän kuin Pandoran lipas. Uskalsiko heitä lähestyä vai saisiko niskaansa kaikki maailman vitsaukset?
- Mennään katsomaan poneja, sanoin.

Tyttöjen kisa meni hyvin, mikä ei enää ollut yllätys meistä kenellekään. He eivät ehkä olleet aloittaneet kilpailemista metrinmittaisina kuten Danni ja Alissa, mutta saatuaan mahdollisuuden he olivat yhtä luontaisia ratsastajia kuin vanhemmat sisaruksensa. Toki heillä oli hyvät ponit, mutta ei niistä kumpikaan mikään automaatti ollut ja siksi Jessi oli läpiratsastanut niistä kujeet ja konnankoukut torstaina pistäytyessään kotona. Katselin kentän aidan takaa molempia kunniakierroksella ja mieleeni tuli vähän hullu ajatus: meidän olisi ehkä pitänyt tehdä enemmän lapsia. Ainakin ratsastajanjalostuksessa olimme onnistuneet oikein hyvin, vaikka toimialamme olikin vain ratsujen jalostus ja muu siihen liittyvä.

- Voidaanko me käydä jätskillä? Sunna kysyi, kun lähdimme kotia kohden.
- Ei ponien kanssa, sanoin automaattisesti.
- Niin mutta tänään. Onhan tää nyt juhlapäivä!
- Voidaan me illalla käydä, sanoin.
- Mutta sitten äiti tulee jo!
- No jos soitatte sitten sille, että jos se tois jotain hyvää tullessaan. Saa sitten Jerry ja Liskokin.

Se oli tyttöjen mielestä hyvä idea ja minä jätin tahallani kaiken oleellisen tekemisen illaksi, kun Jessi oli jo tullut töistä. Iltapäivän vapaat hetket pelasin Jerryn ja Liskon kanssa monopolia ja lähdin liikuttamaan Kaomaa vasta illalla. Django saisi jäädä näistä kisoista. Se oli vasta käynyt oriasemalla, eikä se koskaan ollut parhaimmillaan, ennen kuin oli saanut toipua siitä reissusta muutamia päiviä. Sitten pakkasin oman trailerini valmiiksi ja menin sisään vasta kahdeksan maissa. Jessi istui katsomassa televisiota Merlinin ja lasten kanssa ja käännähti vilkkaasti minut kuullessaan.
- Sarri ja Sunna lähtee mukaan katsomaan Dannia ja Alissaa huomenna, hän sanoi.
- Hienoa, tuumasin. – Entäs Jerry?
- Se haluaa jäädä Merlinin kanssa kotiin.
- Hienoa, edelleen.
- Mutta mä ajattelin, että mehän voitaisiin oikeastaan ajaa sinne jo nyt. Ei tarttis nousta niin kauhean aikaisin aamulla.
- Jaa sun luokse vai? kysyin ja aloin siinä vaiheessa haistaa palaneen käryä. Mutta nyt olin turhan epäluuloinen.
- Ei kun mummille, huusi Sunna ja pomppi sohvalla.
- Ei mun komerossa ole kunnolla tilaa kolmen ihmisen nukkua, sanoi Jessikin.

Katsoin heitä ja tunsin ristiriitaista haikeutta. Jessi saattoi olla jättämässä minua, mutta ei näköjään lapsia. En kyllä ikinä olisi hänestä sellaista uskonutkaan.
- Teidän on sitten parasta ruveta lähtemään, ettette pidä mummiparkaa jalkeilla odottamassa puoleen yöhön, sanoin.
- Mä menen laittamaan traikun kiinni autoon, sanoi Jessi ja nousi nopeasti. Tytöt juoksivat huoneeseensa ja palasivat sieltä silmänräpäyksessä. Selvästikin tämä oli suunniteltu juttu, mutta pidin suunnitelmasta. Äiti ilahtuisi. Hän valitti alituiseen, ettei nähnyt meitä tarpeeksi.
- Sanokaa, että mä tulen… sanokaa terveisiä, sanoin kaksosille ja tunsin omantunnonpistoksen.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 01:01:32

Ää alan kohta parkumaan täällä ellei noiden asiat järjesty :D Pirun itsepäisiä ihmisiä.. :D

Päivämäärä:   29.12.09 01:25:35

nyyhky;(( vastahan jessi ja vesku oli nii onnellisii!

EI NE SAA EROTA!

innolla ootan mitä sennnu kirjottelee=) saa nähdä millasia käänteitä tapahtuu ;))

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   29.12.09 02:16:17

Pérkele, ei ois pitäny lukee enää. Nyt meen TAAS ahdistuneena nukkumaan, mulla kestää se uneen vaipuminenki ihan siks koska murehdin tota. Taas vaihteeks.

Päivämäärä:   29.12.09 02:36:39

Minuu kans harmittaa toi jessin ja veskun tilanne:/
Eikö ne sais korjattuu sitä millään?

Ei ne saa erota, muute mieki suutun :D

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   29.12.09 02:39:04

Missä kohtaa putosin kärryiltä? LISKO???

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   29.12.09 02:45:32

Lady-Rahtari// Jerryn paras kaveri on nimeltään Lisko :)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   29.12.09 03:28:31

nyt on sellanen tilanne, että mä en pysty edes elämään tätä tarinaa niin kuin viimeset vuodet.. en iedä onko ihastus koskaan iskenyt näin kovaa ja korkealta, ja onko tilanne edes ollut näin hankala.. olen sekaisin. (silti mua ärsyttää Vesku)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   29.12.09 03:28:33

heei. nyt sennu kirjottaa meille ilosen tarinan kuinka vesku ja jessi saa asiansa hoidettua:D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 10:06:00

Aamupätkää? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.12.09 10:17:48

2. Yllätys

Kisa-aamu oli ihanan rauhallinen. Lisko oli jäänyt yökylään ja ties miten myöhään oli yläkerrasta kuulunut ääniä. Pelaamista tai telkkaria, en voinut olla ihan varma, mutta naurua joka tapauksessa ja olin ollut tyytyväinen, kun Lisko oli halunnut ja saanut jäädä. Joskus tuntui, että Jerry oli vähän ahdingossa kaikkien siskojensa kanssa. Merlin puolestaan oli lähtenyt illalla kavereidensa kanssa jonnekin. Hän oli pian tultuaan ystävystynyt Klaudian kanssa ja pian hänellä oli tuntunut olevan ystäviä joka sormelle ja monelle varpaallekin. Vaikka ihmekös se oli, niin herttainen ja ulospäin suuntautunut hän oli. Minä olin joka tapauksessa nukahtanut koko porukasta ensimmäisenä, joten oli ihan oikein ja reilua, että heräsinkin ensimmäisenä.

Näin kesällä ei ollut kiirettä talliin. Saatoin laskea hevoset keittiön ikkunasta odottaessani aamukahvin valmistumista. Kisoihinkaan ei tarvitsisi kiirehtiä, luokkamme oli vasta iltapäivällä. Kaikki olivat tallella, tammatkin mahoineen. Rypistin otsaani. Onneksi meillä oli nyt Vallon ja Sapny, ja Miakin, joka alkioineen oli kai matkalla kisoihin jossain päin Etelä-Suomea. Godis oli jo auttamattoman vanha ja olin jo edelliskesänä jutellut Oonan kanssa vakavasti sen astuttamisen järkevyydestä. Hän oli kuitenkin halunnut kokeilla vielä kerran, ja lopulta se oli onnistunut, niin monen kerran jälkeen, etten edes halunnut laskea niitä. Hallekaan ei ollut enää mikään tytönhupakko, eikä silläkään ollut tärpännyt ensimmäisellä eikä vielä toisellakaan kerralla. Olin päättänyt, että sitä ei enää varsoilla kiusattaisi. Kunhan tämänkesäinen putkahtaisi ulos, olisi jo joka tapauksessa liian myöhäistä ruveta yrittämään. Kysyisin Klaudialta, halusiko hän sen ehkä itselleen eläkepäiviä viettämään nimellistä korvausta vastaan ja ellei, se saisi siirtyä seuraavaan elämäänsä.

Sitten olivatkin jäljellä vain Jessin tammat, Daisy ja Irkku, ja Kaoma. Kenenkään niiden astuttamisesta ei ollut edes keskusteltu, mutta nyt aloin miettiä, että josko tosiaan luopuisin näin suurimuotoisesta kisaamisesta ja laittaisin Kaoman äitiyslomalle. Ajatus ei tuntunut mitenkään pahalta. Suuria muutoksia tuntui olevan ilmassa jo muutenkin.

Merlin tuli tallille juuri sopivasti, kun olin lastaamassa Kaomaa. Olin harjannut sen hitaasti ja huolellisesti kiiltävänruskeaksi ja vääntänyt sykeröt valmiiksi. Kaikki oli pakattu ja tarkistettu ja valmiina ja alkoi olla korkea aika lähteä.
- Pitäiskö mun tulla mukaan? Merlin kysyi unisen näköisenä.
- Ei missään nimessä. Mä pärjään kyllä. Me jelpitään Villen kanssa toisiamme, kunhan päästään perille.
- Onnea, tyttö sanoi ja haukotteli. Hän auttoi minua nostamaan takasillan ja minä kiipesin autoon.

Laakson ratsastusstadionille minä olin menossa ja toivoin vain, että onnistuisin löytämään sieltä parkkipaikan jostain läheltä Villeä. Muuten asiat menisivät hankaliksi. Varmuuden vuoksi soitin hänelle matkalta ja sain helpotuksen huoliini. Hän oli jo perillä ja Hanna kuulemma piti meille paikkaa paikoitusalueen takimmaisessa kulmassa.
- Entäs parkkipetterit? kysyin. Sisäänajoväylällä päivystävillä pysäköinninohjaajilla oli yleensä kihahtanut vallantunto nuppiin niin, että he ohjasivat liikennettä ihan oman mielensä mukaan vain siitä ilosta, että saattoivat tehdä niin.
- Sano vaan, että olet Lundin porukkaa. Kai se toimii, sanoi Ville hiukan epäröiden.
- No en mä ole Lundin porukkaa, mutta jos siellä on tilaa niin sinnehän mä yritän, naurahdin.

Se sujuikin sitten helposti. Aamuluokkien osallistujat olivat jo alkaneet poistua ja sain hyvän paikan Hannan sivustapurettavan rekan peräpäästä. Villen yhdistelmä näkyi olevan etupäässä, kuin hän olisi pistänyt autot suutelemaan. Tai niin Jessi olisi sanonut, jos olisi ollut mukana.

Sysäsin hänet pois mielestäni, sillä en minäkään varmaan vastavuoroisesti ollut hänen päässään, ja aloin touhuilla kisajuttuja. Kaoma seisoi traikussa kaikessa rauhassa, eikä se yleensä hötkyillytkään, joten menin ensimmäiseksi tervehtimään Villeä. Hannan auton edusta oli tyhjillään paitsi tyttöä ja poikaa, jotka istuivat lastaussillalla. Minun oli pakko vilkaista poikaa sivusilmällä pariinkin otteeseen. Danni oli sanonut, että hän oli Alissan poikaystävä. Alissa itse ei ollut sanonut mitään sen suuntaista, enkä ollut kysynyt, sillä en halunnut paljastaa Dannin juorunneen, vaikka todennäköisesti hän arvasi sen joka tapauksessa. Muutin mieleni kesken askeleen ja käännyin kohden lastaussiltaa.
- Sä olet varmaan Arska? sanoin ja pojanpentele taisi muuttua astetta punertavammaksi. Kyllä se varmasti oli totta.
- Olen, hän sanoi rohkeasti ja napitti minua suoraan silmiin. Pointsit siitä.
- Mahtasitko sä viitsiä pitää tota mun koppia silmällä, jos mä käyn ilmottautumassa? Niin, ja mä olen Vesku.
- Mä tiedän, hän sanoi ja tunsin itseni vähän hölmöksi. Me emme olleet tavanneet, mutta jos oli Hannalla töissä, tiesi todennäköisesti kouluratsastuksesta sen verran, että naamani oli lehdistä tuttu. – Ja voin mä tietysti.
- Hienoa. Ei se varmaan liikahdakaan, mutta jos.
Hainkin sitten paperit mukaan ja menin katsomaan Villen traileriin. Dulla seisoi siellä yhtä tyynenä kuin Kaomakin, mutta miestä ei näkynyt missään. Kaipa hän oli tehnyt Hannan henkilökunnan kanssa samanlaisen sopimuksen ja oli parhaillaan kansliassa.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   29.12.09 11:34:43

eiks dulleskin ala oleen jo vähän vanha? Kun se oli joskus viistoista vuotta sitten viis .D

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   29.12.09 11:40:14

Puhuispa vaikka Veskun äiti tolle Veskulle, kun se on noin ilkeä. Ja tyhmä.. :(

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 11:55:16

Veskun äiti vois puhua noille molemmille :DD

Päivämäärä:   29.12.09 12:10:03

veskun äitin pitää puhua jessille !!

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 12:15:07

Pientä hajontaa näis mielipiteissä :'D

Lähettäjä: MiriaM 
Päivämäärä:   29.12.09 12:52:28

Hei mulla alkaa oleen kauhee nälkä :D
(Vaikka just söin) :P

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   29.12.09 13:00:28

Kuka on Lisko? :o

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   29.12.09 13:04:22

lisää, mulla on nälkä. 8) vaikka just ruokapöydästä nousin. :D

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   29.12.09 14:34:46

Ramona, Jerryn kaveri :)

Viimeinen ehtoollinen, jooko? Kohta pitää lähteä länttä lännemmäs Ruotsin puolelle.

Päivämäärä:   29.12.09 14:36:54

Ahaa, kiitos. :) Ei äkkiseltään tullut ketään Liskoa mieleen.. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.12.09 14:50:36

Pidin katseeni verryttelykentällä ohi kävellessäni niin kauan, että tunnistin Hannan. Hän oli sillä kimolla, jolla Jerry oli saanut talvella ratsastaa, mutta vaikka yritin, en pystynyt sanomaan, oliko siellä jokin toinenkin hänen hevosistaan, vai oliko hän ilman ratsuttajaansa liikkeellä. Kimo ainakin näytti liikkuvan rennosti ja letkeästi ja muistelin hetken sen nimeä, mutta luovutin. Sillä ei ollut juurikaan merkitystä ja voisin aina kysyä, jos se jäisi kiusaamaan. Jatkoin matkaani.

Ville oli tulossa ulos kisakansliasta ja astuin hänen eteensä, kun hän silmäili paperia, joka varmastikin oli lähtölista. Meillä ei ollut tapana läimiä toisiamme selkään tai heitellä ylävitosia tavatessamme, Villellä ei vaan ollut huumorintajua sellaiseen, mutta välillä en voinut vastustaa kiusausta tehdä vähän jäynää hänelle.
- Anteeksi, hän sanoi kävellessään päin minua, ennen kuin edes tiesi, kehen oli törmännyt. – Ai sinä. Terve.
- Miltä näyttää? kysyin osoittaen listaa. Tarkoitin, että oliko meillä paljonkin aikaa ennen omaa vuoroamme, ja hän ymmärsi sen hyvin.
- Tää luokka on myöhässä, sä olet vuorossa ehkä tunnin kuluttua, ellei ne pidä lanaustaukoa siinä välissä.
- No se ei kauan kestä, sanoin optimistisesti.
- Niin kai, Ville sanoi epäilevästi ja tarjoutui hakemaan meille kahvit sillä aikaa, kun asioisin kansliassa.

Kun palasin sieltä jonottamasta, hän seisoi juttelemassa yhden kilpakumppanimme kanssa. Inkeri oli jossain vaiheessa käynyt meillä Mustaojalla valmennettavana, mutta oli pitänyt liian rankkana kulkea hevosen kanssa tunneilla paikassa, jossa ei ollut edes maneesia, ja etsinyt valmentajan, joka tuli kotitallille. Siitä oli jo kuitenkin joitakin vuosia, enkä ollut silloinkaan asiasta loukkaantunut, mutta Inkeri itse näytti aina vetävän korvansa luimuun minut nähdessään, kuin olisi tehnyt minulle jotain pahaa.
- Hei, Vesku, hän sanoi, eikä näyttänyt ollenkaan ilahtuneelta. Hän oli melko sievä, ehkä kolmissakymmenissä ja valkoiset housut juorusivat, että hän oli täällä tositoimissa eikä katselemassa.
- Terve, mihin luokkaan sä olet menossa? kysyin ystävällisesti ja otin Villeltä toisen pahvimukin.
- Samaan kuin te, mutta eihän mulla tietysti ole mitään mahdollisuuksia, hän sanoi alistuneesti.
- Tietysti sulla on, Ville vakuutti ja sai naisen hymyilemään. Mieleeni tuli äkkiä, että ehkä minun tulemiseni paikalle ei ollutkaan hänestä ikävää vain vanhojen juttujen takia, vaan olin ehkä keskeyttänyt jotain. Villen ympärillä pyöri jos jonkin näköistä naisihmistä, oli hän missä tahansa, eikä se hänen ulkonäöllään mikään ihme ollutkaan. Hänen kunniakseen on sanottava, että hän itse tuntui olevan vähän hidasjärkinen sen asian suhteen. Aika ajoin hän repsahti johonkin hassuun ihastukseen, mutta hän olisi oikeasti voinut pyörittää eri naista vaikka joka viikko. Päätin joka tapauksessa mennä pois häiritsemästä.

Ville ei tainnut ymmärtää tilannetta, tai se ei ollut hänen mieleensä, sillä ihan pian hän sai minut kiinni.
- Älä nyt harpo, kahvi läikkyy! hän sanoi.
- Olisit jäänyt juomaan sen Inkerin kanssa.
- Miksi?
- No se olisi selvästi halunnut jutella sun kanssa.
- Entäs sitten? Me juteltiin jo ihan tarpeeksi. Näitkö sä jo Hannan?
- En, se oli verryttelemässä. Näitkö sä?
- No näin, mutta ei me mitään ehditty jutella.

Siitä tuli kisapäivä parhaimmillaan, kuin vanhoina hyvinä aikoina. Ville ja minä liityimme suvereenisti Hannan henkilökunnan hoivattaviksi, vaikka emme me heiltä sen enempää pyytäneet kuin ohjista pitelyä. Tunnelma oli kuitenkin sama kuin joskus vanhoina hyvinä aikoina. Meillä oli siinä kuin oma pieni piha, jota automme ja traikkumme reunustivat. Hanna ärjyi tapansa mukaan turhasta ja Arska ja se tyttö, Tiira, singahtelivat sen mukaan.
- Miten Danni ja Alissa pärjää tässä höykytyksessä? kysyin Arskalta, kun Hanna oli pujahtanut livingiin juomaan.
- Upeasti, poika virnisti. – Danni rupeaa italialaiseen lakkoon, kun Hanna on huutanut tarpeeksi ja Alissa kyseenalaistaa, kun se rupeaa kohtuuttomaksi.

Pojan pisteet nousivat silmissäni kohisten. Mitä lienenkään ajatellut hänestä ensin, sai hänen vastauksensa minut näkemään tilanteen päässäni ja se huvitti minua. Olin hiukan pelännyt, että Hanna höykyttäisi tyttöni juustoiksi, mutta jos he kerran eivät ottaneet vastaan kaikkea, mitä sieltä tuli, he olivat todennäköisesti päässeet pomon suosioon. Hanna oli aina pitänyt tyypeistä, joita ei onnistunut nujertamaan. Ja Arskan sanavalinnat antoivat ymmärtää, että hänkin näki sen. Hän ei varmastikaan ollut hullun lailla rakastunut Hannaan, kuten minä olin ollut hänen hommissaan ollessani, mutta tiesin suunnilleen, millaista hänen elämänsä oli.
- Kuulostaa hyvältä, naurahdin.

Päivämäärä:   29.12.09 15:33:29

We want more:)

LähettäjäFigaron_haamu (eo) 
Päivämäärä:   29.12.09 15:44:33

Mä voisin haluta jotain henkilökohtasta aamupalaa tässä?
Nimim. heräsin kahelta valvottuani puol viiteen tarinoita selaamassa.

Päivämäärä:   29.12.09 16:07:27

Figaron_haamu: mie valvoin puol neljää vaan :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   29.12.09 16:23:56

Kaikkein realistisintahan se olisi, jos jessivesku eroais. Kuinka moni avioliitto muka enää nykyään säilyy hamaan loppuun saakka? Ja niiden lähipiirissä ei taida olla montaakaan eronnutta. Onko Juha ja Saara ainoat, kun Jinna ja Ville ei koskaan tainnut keritä naimisiin asti?

Mutta en mä silti halua että ne eroaa :( Niiden ehdottomasti pitäis saada asiat kuntoon.

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   29.12.09 16:46:58

Olen kyllä aivan samaa mieltä whiskyn kanssa. Sen koko ajan kun tätä tarinaa olen lukenu, niin en oo edes voinu kuvitella että ne eroais.

Päivämäärä:   29.12.09 16:49:22

mitä jinnalle ja villelle sit lopulta kävi, ja misä välissä ne eros. :o

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   29.12.09 16:50:53

Tän koko tarinan pohja putoo pois jos ne eroo.
Ainaki mun mielestä.

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   29.12.09 16:58:18

mut eiks ne voi eroo hetkeks ja sit PUM ne tajuu et rakastaa toisiaa?:3

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   29.12.09 17:06:32

moi// Tolla tavalla mäki oon sen ajatellu aika monesti tässä, et kävis vähän samalla tavalla ku silloin muinoin ku Vesku lähti Hannan kanssa Tanskaan valmentautumaan. Nyt vaan astetta vakavempi ero ja SE ON SIINÄ :--D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 17:08:46

Niiden on pakko sopia. Mulle ne on jo vähän kuin yks henkilö tavallaan. Jos nyt tosta kukaan mitään tajuu mut oishan se outoa jos ois vaan Jessi ja lapset tai Vesku ja lapset tms ;O

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   29.12.09 17:13:36

välipalaa kiitos. 8)

Lähettäjä: milly 
Päivämäärä:   29.12.09 17:16:41

Tippuisiko vielä jatkoa ennen kuin on pakko lähteä koneelta? *anova koiranpentuilme*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.12.09 17:18:27

Kauhee, kun te kirjottelette paljon! Ihanaa! :D
------------

Ratsastus meni kohtuullisesti. Kaoma oli jotenkin vähän tahmea ja haluton ja yritin laskea, voisiko sen laittaa alkavan kiiman piikkiin, sillä mitään muutakaan syytä en keksinyt. Ihan kelvollisesti se silti suoritti ratansa, muttei väläytellyt mitään siitä schwungista, mitä sillä parhaimmillaan oli. Sain tyytyä siihen, että niin Ville kuin Hannakin ohittivat minut ja jäin ilman ruusuketta. Osallistujia oli niin vähän, ettei niitä jaettukaan kuin kolme.
- Oletko sä antanut sille muuta kuin laidunruohoa? kysyi Hanna tyytymättömän näköisenä, kun palasimme autolle. En vaivautunut edes vastaamaan, mulkaisin vain häntä. Se oli pelkkää vittuilua, en minä sellaista olisi tehnyt.

Niissä kisoissa oli viimeisinä kaksi nuorten hevosten kvaaliluokkaa, joten Hannalla oli vielä ratsastamista, kun Ville ja minä olimme valmiita. Minua ei kauheasti huvittanut lähteä ja viivyttelin, vaikka Kaoma olikin jo lastattu ja autoin Villeä lastaamaan Dullan.
- Missä sä kilpailet seuraavaksi? kysyin.
- Menen Lohjalle. Sinne kai säkin tulet? Ville sanoi ja katsoi huolissaan housujaan, joihin oli tullut tahroja.
- Tarkoitus olisi.

Villelläkään ei tuntunut olevan kova kiire ja seisoimme siinä rupattelemassa mahdollisuuksistamme seuraavissa kisoissa hyvän aikaa, kunnes kuulin selkäni takaa kovan rykäisyn. Käännähdin ja siinä seisoi uppo-outo naisihminen. Joku Villen faniklubista, ehdin päätellä, ennen kuin tajusin, ettei hän oikeastaan ollutkaan ollenkaan uppo-outo.
- Reine! huudahdin ja vaaleahiuksisen naisen suu vetäytyi leveään hymyyn.
- Sä tunnistit mut! Sä et ole muuttunut yhtään! hän riemuitsi.
- Höpö höpö, sä tiesit ihan tarkkaan, miltä mä näytän, sanoin ja kaappasin hänet tiukimpaan syleilyyn, mitä olin kenellekään naiselle antanut yli vuoteen.

Reine oli soittanut minulle keväällä ensimmäisen kerran, yllättäen kuin salama kirkkaalta taivaalta parin vuosikymmenen hiljaiselon jälkeen. Hän oli kertonut aikovansa muuttaa pohjoisesta takaisin pääkaupunkiseudulle. Hänen poikansa aikoi Helsinkiin opiskelemaan ja Reine aikoi tulla mukana.
- Ei mulla ole mitään siteitä tänne, mä muutan perässä, hän oli sanonut. – Ja sitten aloin miettiä, ketä mä tunnen siellä päin ja sinuthan mä kyllä tunsin joskus.
- Entä se sun mies? Mikä se oli? Eetu, Ekku? olin kysynyt yrittäen muistella. Ensio? E:llä se oli alkanut.
- Sen kanssa me jaettiin lautaset jo ennen kuin Matias meni yläasteelle, oli Reine sanonut, ja me olimme jutelleet tunnin, vähän toistakin samaan soittoon. Se puhelu ei edes ollut jäänyt viimeiseksi, vaan me olimme soitelleet sittemmin yhä useammin. Ihan vaan kaveripohjalta, kumpikaan ei ollut edes ehdottanut tapaamista. Reine oli itse asiassa sanonutkin, että voisi olla mukavampi pitää ne mielikuvat, jotka meillä oli parikymppisistä toisistamme. Toisaalta hän oli seuraavaan hengenvetoon paljastanut seuranneensa uraani lehdistä.

Ja nyt hän oli tässä.
- Mikset sä sanonut, että olet tulossa katsomaan? vaadin saada tietää. Olimme puhuneet vasta edellisviikolla viimeksi.
- Koska mä en tiennyt, ilkeänkö mä tulla näytille, Reine nauroi. Hän oli tietystikin vähän erinäköinen kuin mitä muistin. Kasvot olivat terävämmät ja hiukset erilaiset, mutta ei hän sittenkään ollut kauheasti muuttunut. Hänen farkkunsa istuivat edelleen ihanasti ja hän tuoksui vaniljalle.
- Mikset muka olisi?
- No… en mä tiedä. Olisi kai ollut kiva antaa sun kuvitella, että mä olen edelleen nuori ja nätti.
- Höpö höpö! sanoin ja minulle tuli hämärä mielikuva siitä, että olin vasta sanonut niin.
- Tota, sanoi Ville, joka nyt vuorostaan oli selkäni takana. Olin ihan unohtanut hänet, niin kuin muunkin maailman.
- Tässä on Reine, mun vanha koulukaveri, tässä on Ville, mun vanha ystävä, esittelin. He kättelivät ja vaihtoivat muutaman sanan ja ehkä minä olin vainoharhainen, mutta olin näkevinäni jonkinnäköisen leimahduksen, vähän sähköä ehkä.

Reine oli aina ollut kova puhumaan ja oli muutamassa hetkessä tutustunut Villeenkin. He nauroivat jo yhdessä ja minusta tuntui kamalalta katkaista tämä hetki. Emme kuitenkaan voineet jäädä tähän loppuillaksi, hevoset olivat tehneet rankan työn ja kaipasivat kotiinsa.
- Eikö me voitaisi jatkaa tätä jossain, kun on saatu hevoset hoidettua? Tulkaa vaikka meille saunomaan, ehdotin, vaikken ollenkaan kuvitellut, että kumpaakaan kiinnostaisi ajaa Tuusulaan asti.
- Mitä sun vaimosi sanoo? kysyi Reine katsoen minua kiinteästi.
- Me ollaan kuin yleinen sauna muutenkin, vakuutin ja Ville nyökytteli vieressä.
- Mä voin olla kuskina, kunhan saan Dullan kotiin, hän sanoi ja hetken mietittyään Reine nyökkäsi.
- Se olisi varmaan kivaa. Mikä ettei.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   29.12.09 17:47:17

Aiai.. Siinä sitten selvisi ne pitkät puhelut.

Eihän Reinen ja Veskun välille tule mitään, eihän? Tai korkeintaan jotain ihan pientä, ja sitten Vesku tajuaisi että kyllä Jessi on kuitenkin se paras :DD

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 18:04:11

Just olin kirjottamassa samaa tosta puhelu-jutusta mutta päätin päivittää ennen ku kirjotan mitää ettei mua pidetä ihan tonttuna jos tuun sanoo kymmenen minuutin jälkee saman ku edellinen :D

Ja Reinen ja Veskun välille ei mitään! :D Ja kun noi menee saunomaan ni Jessi vois tulla vähän mustasukkaseks jne ;)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   29.12.09 18:16:47

Veskulla ja Reinellä ois vähän sutinaa, mut sit Ville pokaa ton Reinen itelleen ja Vesku tajuaakin rakastavansa Jessiä! =)

Päivämäärä:   29.12.09 18:18:57

mitä jinnalle ja villelle sit lopulta kävi, ja misä välissä ne eros. :o

Päivämäärä:   29.12.09 19:03:38

Miunki mielestä Veskulla vois olla sutinaa jonku muun kanssa. Ni sit Jessi tajuis, et se ei haluu menettää Veskuu ja ne sais välisä kuntoon :)

Mut kyll ne on molemmat vähä idiootteja toistesa suhteen.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   29.12.09 19:17:54

Jos Jessi sais tietää et Veskulla ois sutinaa ni siinä ois kyl välit poikki alta aikayksikön :DD

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   29.12.09 19:28:36

No musta ne vois vähän ehkä huutaakin, et sais vähän tuuleteltua. Mut vois ehk olla ihan jees, et Vesku vähän hipois rimaa, niin et se tajuis itekin, et se ei oo niin oksettavan täydellinen koko ajan, mitä se antaa ymmärtää.

Ja Danni vois duunailla jotain sen Reinen pojan kanssa?

Tai toisaalta, onks vähän liian rankkaa Jessille, jos kaikki Veskun enemmän tai vähemmän eksät olis enemmän tai vähemmän perhetuttuja.

Päivämäärä:   29.12.09 19:29:20

Ja lol, alle yks vuorokaus topikki pystyssä ja yli 56 viestiä .D Tätä menoa saat tehdä joka toinen päivä uuden topikin x)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   29.12.09 19:45:41

_desire, sennu tekeekin aika tiuhaan tahtiin uusia topiceja. Sennun kirjottamat tarinat on tokaparhaita mun mielestä! Sori sennu, mut paras on ehdottomasti se Get jotain, Satan-tarina. <3 =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.12.09 21:06:49

Des, älä muuta sano! Yleensä oon saanu tehdä luokkaa joka toinen viikko.
Maukka np, se onkin tosi hyvä!
------------
3. Reine
Palasin kotiin erityisen hyväntuulisena ja totesin, ettei siellä ollut ketään. Päättelin, että Merlin oli lähtenyt viemään Liskon kotiin ja että Jerry oli mennyt seuraksi, sillä autokin puuttui. Jessiä ja kaksosia en vielä odottanutkaan, olihan heillä paljon pidempi matka. Hoidin Kaoman, purin traikun ja menin sisään tarkistamaan, olisiko meillä mitään tarjottavaa Reinelle ja Villelle. Tilanne näytti vähän huonolta sillä saralla, joten lähdin käymään kaupassa. Muutama grillimakkara ja saunakalja menisi varmasti.

Talon hiljaisuus olikin tiessään, kun tulin siltä reissulta. Kaikki olivat siellä ja söivät keittiössä laatikkopizzaa.
- Sullekin on, osoitti Sarri yksinäistä laatikkoa tiskipöydän kulmalla.
- Mun täytyy laittaa nää ensin pois, sanoin ja aloin latoa ostoksia jääkaappiin. – Miten tyttöjen kisat meni?
- Miksi sä olet ostanu noin kauheasti kaljaa? halusi Sunna tietää.
- Koska meille tulee saunavieraita, Ville ja yks vanha kaveri. Miksei mulle haluta kertoa mitään? kysyin uhkaavasti ja nostin Sunnan tuoleineen päivineen sivummalle, että mahduin itse hänen ja Sarrin väliin. Tytöt kikattivat riemuissaan ja alkoivat selvittää päivän tapahtumia. Kahdesta suunnasta pikapapatuksella se vei noin neljä minuuttia. Danni oli tullut neljänneksi ja Alissa kuudenneksi. Se sai kaiketi riittää minulle, sillä sitten he häipyivät.
- Me mennään Merlinin kanssa ratsastamaan, ilmoitti Jerry ja he häipyivät myös. Vain Jessi jäi.

- Miten sun kisat meni? hän kysyi ja ilahduin siitä ihan suhteettomasti. Lapsille ei ollut tullut mieleenkään kysyä, olivatkohan muistaneetkaan, että minäkin olin ollut kilpailemassa.
- Ei kehumista, se taitaa olla tulossa kiimaan, sanoin. – Kai sulle sopii, että tulee vieraita?
- Joo, kivaa vaan, hän sanoi säyseästi. Tänään ei ollut näköjään piikit pystyssä –päivä. – Kuka vanha kaveri?
- Reine, se oli mun luokalla ylioppilasvuonna.
Jessi kallisti päätään ja näytti miettivän.
- Olet sä varmaan joskus puhunut siitä, mutta en mä nyt muista, hän arveli.
Varmasti olin puhunut Reinestä. Elämässäni ei tainnut olla mitään, mitä en olisi Jessille joskus kertonut. Tyttöystäväkseni en kuitenkaan ollut voinut Reineä määritellä, sillä sitä hän ei ollut koskaan ollut. Vain tavallista parempi ystävä. Okei, ystävä ihan omaa luokkaansa.

- Mistä se yhtäkkiä ilmestyi, se Reine? Jessi kysyi monen minuutin tauon jälkeen, kerättyään lapsilta jääneet pizzaviipaleet yhteen laatikkoon. Saattaisiko hän olla mustasukkainen? Jäin arvioimaan sitä pitkäksi aikaa, mutta päättelin sitten, että toivoin vain.
- Se on just muuttanut Oulusta Helsinkiin, huokaisin. – Se oli katsomassa meidän kisoja.
- Ai, hevosihmisiä?
- Ollut joskus, mutta ei enää vuosiin, tiesin. Se oli ollut melkein ensimmäisiä asioita, joita olin kysynyt tuttavuutemme lähtiessä uudistumaan.

Ville ja Reine tulivat kuuden maissa ja Jessi ja minä satuimme olemaan sopivasti pihalla silloin molemmat. Tilanne tuntui jotenkin vaativan, että asetuimme rinnakkain ja hymyilimme kuin maatilamajoituksen mainoksessa. Laitoin jopa käteni Jessin vyötärölle ja hän vilkaisi minua huvittuneen näköisenä.
- Täydellistä perheonnea? hän kysyi sarkastisesti ja kohotti toista kulmakarvaansa.
- Just sitä, virnistin, tartuin häntä leuasta ja ravistin. Hetken tunsin, että olimme taas yksikkö, yhtä ja samaa.
- Kaikin mokomin.
- Mä olin tosissani, sanoin, mutta silloin Reine jo hyppäsi ulos autosta.
- Hei! Toivottavasti sä et tykkää huonoa, että me tullaan tälleen yllättäen, mutta Vesku kutsui. Mä olen Reine, hän esittäytyi Jessille sivuuttaen minut kokonaan ja samalla varastaen koko shown. Hän oli aina osannut ottaa yleisönsä, vaikka yleisö olikin väärä sana. Ei hän esittänyt, hän vain oli. Ja nyt hän oli meidän pihassamme, kukallisessa paitapuserossa ja vaaleissa farkuissa ja hymyili kuin Jessi olisi ollut hänen kauan kadoksissa ollut kaksoissisarensa. Jessikään ei voinut sitä vastustaa, hän alkoi hymyillä ja tarttui Reinen käteen.
- Niinhän se sanoi kutsuneensa. Kiva kun tulitte!

Jessi kohteli Villeä ja Reineä kuin pariskuntaa, ja vähän siihen malliin he käyttäytyivätkin. Minä jäin pariin eri otteeseen miettimään, että olivatko he tosiaan ehtineet ihastua ajomatkalla meille. Ainakin he juttelivat kuin olisivat tunteneet toisensa yhtä kauan kuin Reine ja minä. Huomasin Jessin muutamaan otteeseen katsovan Villeä pitkään, mutta ei hän mitään sanonut. Tiesin hänen ajatustensa menevän jossain Jinnan luona. Hän oli kai tavallaan iloinen siitä, etteivät Jinna ja Ville enää olleet yhdessä, mutta ei hän näyttänyt oikein tyytyväiseltä siihenkään, että kuvitteli Villen löytäneen jonkun uuden. Tosin palikat järjestyivät vähän uudella tavalla, kun Reine kieltäytyi ehdottomasti saunomasta Villen kanssa.
- Mä en ehkä ole turhan ujo, mutta mulla ei ole tapana ruveta viuhahtelemaan sellaisten miesten nähden, jotka mä olen tavannu vasta samana päivänä. Tai no, tein mä kerran niin, mutta siitä ei seurannut muuta kuin kymmenen tuhlattua vuotta ja kitkerä ero. Mennään me ennemmin yhdessä, jos sulle sopii, hän sanoi Jessille.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   29.12.09 22:25:59

ouujee! ihanaa kun Reine ja Jessi ystävystyy tollee ja Jessi ja Vesku oli edes hetken onnellisia. :3
iltapalaa? :D

Päivämäärä:   30.12.09 00:13:50

iltapalaa? :)

Lähettäjä: ssfä 
Päivämäärä:   30.12.09 00:16:10

Voi herranjesta, nyt mulla on ihan kauheasti lukemattomia juttuja sulta että huhhuh! Voi hitto, miks aikaa on niin vähän ettei ehdi lukea hyviä tekstejä vaikka kuinka haluis?

LähettäjäLady-Rahtari 
Päivämäärä:   30.12.09 01:32:12

Figaro: Thanks! Muistin tyypin heti kun luin vastauksesi. Se on tämä ikä, tuppaa kaikki unohtumaan...

Päivämäärä:   30.12.09 01:52:47

yöpalaa? =)

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   30.12.09 08:34:11

aamupalaa?

Päivämäärä:   30.12.09 09:24:42

aamupalaa? oon tehny kaikki tänpäiväiset tulleet hommat jo, ja nyt tylsistyttää.

Minkähänlaisia työvuoroja mä haluisin, kun se yks on päättänyt et meille tulee työvuorolistat. Sen ukko tulee intistä kotiin niin silläkin alkaa kuulemma olla elämää *silmienpyöritys*

Tosin sen eduks on pakkko sanoo, et se ehdotti mulle, et mä blokkaan sieltä ekana heppapäiväni, jos niitä on.

Lähettäjä: Kyu 
Päivämäärä:   30.12.09 09:43:32

Hui kauhia, yhteen päivään en kerkeä käydä lukemassa ja sennu on kerinny lyyä tuollasen litannian tekstiä :,,D

En tiiä, vähän kummallista jos jessi & vesku eroaa >:/

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.12.09 10:58:15

ois kyllä jännä jos Jeskulle tulis ero (jesku = JESsi - vesKU / JEssi - veSKU :D)

Muttamutta, lounasta?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.12.09 11:38:53

Huomenta.
--------
Merlin ja kaksoset olivat ottaneet ensimmäisen saunavuoron ja Jessi ja Reine viipyivät heidän jälkeensä hyvän aikaa. Ville ja minä istuskelimme lasikuistilla, sillä ei ollut mitenkään kesäinen ilta vaan harmaata ja ripottelevaa. Minä join toista kaljaani Villen tyytyessä vissyyn ja kahviin. Hän kuulemma joisi yhden, mutta vasta saunassa.
- Miten teillä menee Jessin kanssa? Ville laukaisi yhtäkkiä ja varoittamatta ja minä vilkaisin automaattisesti sisäovelle. Jos aioin vastata – ja tietenkin aioin, kuinka olisin voinut olla vastaamatta – en halunnut lasten kuulevan.
- Ei kehuttavasti, sanoin, kun en nähnyt ketään.
- Niinkö? Harmi, Ville sanoi myötätuntoisesti. – Entä tää Reine?
- Mitä siitä? Me käytiin koulua yhdessä yhden vuoden verran, ja se on loistotyyppi, sanoin lämpimästi.
- Mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei teillä mene kehuttavasti?

Ville katsoi minua tummat kulmat koholla ja minun piti naurahtaa.
- Ei sillä ole. Ei, mähän en ollut kuullut siitä mitään ennen kuin muutama kuukausi sitten. Mä en ollut muistanut koko ihmistä vuosikausiin, enkä mä uskonut koskaan enää näkeväni sitä. Pidä vaan ihan hyvänäsi.
- Kiva, Ville sanoi lyhyesti, mutta hänen ilmeensä kertoi enemmän. Pieni, asiaton suuttumus alkoi tehdä olemisensa tiettäväksi. Tietenkään Reinen ja minun välillä ei ollut mitään, mutta tarkoittiko se, että Villen tarvitsi oikopäätä käydä kynsin hampain naisen kimppuun?
- Mun pitäisi kai käydä laittamassa hevoset nukkumaan, sanoin ja pyörittelin melkein tyhjää pulloani.
- Mä voin tulla auttamaan, jos sä haluat, Ville sanoi haluttomasti, vaikka ei siellä juuri mitään ollut enää tekemättä. Heidän vierailunsa oli alkanut huolellisella tallikierroksella, sillä Reine oli halunnut nähdä kaiken, ja kaksosten hoitaessa enimmät puheet olin minä laittanut ruoat valmiiksi. Nyt ne tarvitsi enää jakaa itse kullekin hevoselle.
- Tuu vaan, sanoin silti kiusallani. Tiesin, että Ville oli aikoinaan käynyt Ypäjän ja että hän oli takuulla lapioinut siellä oman osansa lantaa ja hoitanut muutkin asiaankuuluvat hommat, kun kerran oli päässyt sieltä valmistamaan, mutta sittemmin hän oli kyllä enimmäkseen vältellyt kaikkia ikäviä ja likaisia hommia niin kauan kuin minä olin hänet tuntenut. Lusmuilija, tietysti ihan kaikella ystävyydellä sanottuna.

Kävimme tallilla, mutta Jerry olikin siellä ja oli hoitanut hommat valmiiksi.
- Mä haluaisin hypätä, hän sanoi haikeasti, kun yllätimme hänet nojailemasta kentän aitaan. Kaksoset olivat hypänneet poneillaan illalla, ja esteet olivat vielä paikoillaan.
- Sitten sä hyppäät, sanoin ja läppäisin häntä hellästi takaraivoon.
- Mutta sä olet sanonut, ettei Mustilla enää hypätä.
- Ei hypätä kisoissa, niin. Se ei vaan osaa. Mutta jos sä haluat kotona vähän loikkia niin siitä vaan, kunhan et sataa estettä suunnittele. Tai ota Sapny.
- Niin… Jerry sanoi mietteliäästi ja sitten Ville komensi hänet meidän kanssamme saunomaan.

Reine ja Ville lähtivät vasta yhdentoista aikaan. Kai se oli aika myöhäistä, mutta kenelläkään meistä ei sattunut olemaan aikaista aamunousua. Jessillä oli toinenkin vapaapäivä, minulla loma, Reine ei ollut vielä aloittanut uudessa työpaikassaan ja Ville nyt oli aina tehnyt töitään omien aikataulujensa mukaan.
- Seurustelitteko te joskus? Jessi kysyi, kun keräsimme astioita koneeseen.
- Ei, kai mä nyt olen sulle luetellut kaikki mun tyttöystävät.
- Miksette?
- Me ei koskaan rakastuttu toisiimme, sanoin ehkä vähän haikeasti. Minkälainen elämästäni olisi tullut, jos niin olisikin tapahtunut? En olisi koskaan edes tavannut Jessiä.
- Nukkuukohan Jinna jo? Jessi pohti ääneen. Kai hän halusi heti juoruamaan, että Ville oli käynyt meillä vieras nainen kyydissään.
- Nukkuu takuulla ja niin pitäisi meidänkin, sanoin ja rohkenin halata häntä. Koko ilta oli ollut niin mukava, ei poikittaista sanaakaan. Ehkä meilläkin oli toivoa vielä.
- Okei, Jessi sanoi ja hymyili nopeasti.

Aloin toiveikkaasti jo suunnitella, että näin hyvän illan päätteeksi voisimme vaikka rakastella, mutta unohdin sen, kun pääsin sänkyyn.
- Niin, terveisiä Leenalta. Me vietiin sieltä ullakolta yks sänky Tammisaareen tulomatkalla, Jessi kertoi.
- Mä luulin, että sulla on sänky, murahdin. Alkuun en ollut halunnut tietää mitään Jessin kämpästä, en puhua siitä, en edes ajatella sitä. Nyt tietoisuus sen olemassaolosta ei enää kirvellyt samalla tavalla, mutta en minä silti halunnut käydä siellä.
- Dannille.

Ideat rakastelusta lensivät taivaan tuuliin ja kirkkaanpunainen kiukku valtasi pääni. Jos Danni olisi ollut edessäni, kun tajusin hänen hakeneen ja päässeen lukioon Tammisaareen eikä sata kilometriä lähemmäs, olisin saattanut ravistaa häntä. Jessi oli tuntunut olevan ihan yhtä kiukkuinen, mutta kesän mittaan hän oli tainnut tottua ajatukseen. Minä olin istunut pari puolikasta päivää puhelimessa yrittäen tehdä tapahtuneen tapahtumattomaksi, mutta juhannuksen alla oli huomattavan hankalaa saada koulujen henkilökuntaa kiinni. Lopulta olin numeropalvelun kautta etsinyt lähikoulun rehtorin ja soitettuani ensin kahdelle muulle samannimiselle ihmiselle tainnut saada hänet kesämökiltä kännykän päähän. Parasta, mitä olin saanut hänestä kiskottua oli, että hän ilmoittaisi, jos joku hänen lukioonsa valituiksi tulleista lopettaisi niin, että Dannille olisi sittenkin paikka. Mies oli kuulostanut tuskastuneelta ja ärtyneeltä, mutta en minä ilkeyttäni hänen lomaansa ollut häirinnyt. En vaan voinut käsittää, miten Danni muka kuvitteli pärjäävänsä enimmäkseen yksin Tammisaaressa.

Sen jälkeen olin lakannut vatvomasta sitä asiaa ääneen, kun en kerran enempää tähän hätään voinut tehdä, mutta olin melkein valmis pitämään Dannin vaikka kotiopetuksessa mieluummin kuin päästämään hänet sinne kauas. Olin luullut Jessin olevan samaa mieltä – ja nyt hän sisusti tyttöä varten!
- Mitä hélvettiä varten sä semmosta meet tekemään? ärjyin.
- No eihän se herrajumala voi lattialla nukkua!
- Mistä lähtien se on ollut sinne muuttamassa? Taisin olla suorastaan pelottava, sillä Jessi näytti kyyristyvän vähäsen ja minä korjasin ääntäni pienemmälle.
- Täytyyhän sen siellä alottaa, ei kai se voi vaan kotiin jäädä odottamaan, että jos joku lopettaisi täällä kesken?
- Ja miten se pärjäisi siellä yksin monta iltaa viikossa? Millä se siellä kävisi koulussa, tuskin sun luukkusi on lukion naapurissa? Millä se elää? Koululounaalla koko vuorokauden?
- No mun varmaan täytyy olla siellä enemmän, katsoa, että se syö ja silleen.

Nyt ymmärsin. Näin koko kuvion.
- Sä karkaat sinne Danni tekosyynä ja viet multa mun tyttärenkin, sanoin hitaasti ja hyvin hiljaa, sillä minun teki mieli karjua.
- Ei, Jessi sanoi pelästyneenä.
- Upea suunnitelma, hélvetin hyvin mietitty. Sinäkö sille ehdotit koko juttua?
- En! Vesku, älä nyt ole lapsellinen!

Omasta mielestäni en ollut ollenkaan lapsellinen, en enää. Tähän asti olin ollut, kun en ollut nähnyt heidän vehkeilyjensä lävitse. Nolotti oikein moinen hyväuskoisuus, ja se sai minut entistä vihaisemmaksi. Jessi oli mahtanut nauraa minulle makeasti monta kertaa.
- Mä en näköjään enää tunne sua ollenkaan. Mikset sä sano suoraan, että haluat erota? Miksi sun pitää kehittää tämmösiä paskamaisia kiemuroita ja sotkea lapsetkin mukaan? syytin.
- Minä en oo mitään kiemuroita keksinyt, ne on yksin sun päässäsi! Mä voisin kysyä ihan samalla tavalla, että miksi sä keksit tommosia syytöksiä, etkö sä uskalla vaan sanoa mulle, ettet sä rakasta mua enää?

Milloin muulloin tahansa olisin havahtunut iskurepliikkiini, vetänyt hänet syliini ja vakuutellut päinvastaista. Nyt olin ihan liian vihainen. Kiskaisin peiton pääni yli ja sammutin valon. Sydämeni hakkasi niin kovaa, että tuskin kuulin Jessin hiipivän vierashuoneeseen nukkumaan.

Lähettäjä: miiuska 
Päivämäärä:   30.12.09 11:56:59

:o eikä!

Lähettäjä: Njööp 
Päivämäärä:   30.12.09 12:09:21

vesku ja jessi ei saa erota !

Päivämäärä:   30.12.09 12:58:29

Koska nukuin vielä edellisen pätkän tullessa, vaadin omaa yksityistä aamupalaa! ;D Tai no, toivon ainakin. :)

Päivämäärä:   30.12.09 14:41:41

veskulle pitäs hankkii peili.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   30.12.09 16:49:49

Päivällistä?! Vesku on tyypillinen mies, ymmärtää kaiken väärin:/

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   30.12.09 16:54:21

En mä kyllä yhtään ihmettele miks Vesku luulee Jessin haluavan erota..
Niiden pitäis saada asiat puhuttua selviks, mutta eihän se mitenkään onnistu kun heti jompikumpi käsittää jotain väärin ja suuttuu :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.12.09 17:42:33

4. Lapikasta
Jessi vietti seuraavan työrupeamansa lähes kokonaan Tammisaaressa ja nukkui vierashuoneessa ne yöt, jotka vietti kotona. Jotenkin en jaksanut edes murehtia sitä, paremminkin oli melkein helpotus, kun olimme nyt tavallaan selvillä vesillä. Kun hän oli kolmatta kertaa hiipimässä telkkarin äärestä vierashuoneeseen lasten mentyä nukkumaan, tartuin häntä käsivarresta.
- Odota.
- Mitä? hän sanoi umpimielisen näköisenä.
- Mitä me sanotaan lapsille?
- Miten niin, hän heitti takaisin, mutta istui kuitenkin takaisin sohvan toiseen päätyyn. Hänkään ei voinut esittää, ettei kysymykseni ollut aiheellinen ja kiireellinen, vaikka olikin ollut enimmäkseen poissa kotoa. Sarri ja Sunna olivat muuttuneet hiljaisemmiksi ja heittelivät meitä ihmettelevillä silmäyksillä. Oli vain ajan kysymys, koska he kysyisivät, miksi emme nukkuneet yhdessä. Takuulla he tiesivät sen, vaikka Jessi piti huolen, että vetäytyi vierashuoneeseen ja tuli sieltä pois heidän ollessaan unten mailla. Lapset tuntuivat aina tietävän kaiken. Vielä huolestuttavampi oli ajatus, etteivät he kysyisikään vaan kehittelisivät omissa pikku päissään ties millaisia kauhutarinoita.

- Onko ne sanoneet sulle jotain? Jessi kysyi ja pudistin päätäni.
- Ei vielä, ja mä luulen, ettei Jerry tule ikinä sanomaankaan. Se taitaa olla tulossa murrosikään, se on muutenkin muuttunut hirveän hiljaiseksi.
- Niin, mä olen huomannut, Jessi sanoi ja rypisti otsaansa. – Mitä sä ehdotat?
- Ei niille ainakaan kannata satuja syöttää, sanoin varmasti.
- Ei niin, niistä jää kiinni. Mutta asiat voi sanoa niin monella tavalla. Mä en haluaisi täräyttää niille, että me ollaan eroamassa, Jessi sanoi surullisena ja hänen äänensä värähti hiukan viimeisen sanan kohdalla.
- Ollaanko me sitten?
- Se olisi hirveä projekti, hän jatkoi vastaamatta kysymykseeni. – Jos me alettaisiin jakaa tilaa ja hevosia ja velkoja ja…

Se, että hän koko ajan puhui konditionaalissa, lämmitti minua. Hänellä olisi voinut olla valmis suunnitelma kaiken varalle, sillä selvästi hän oli ajatellut asioita kauemmin.
- Sanotaan, että me otetaan aikalisä, ehdotin.
- Tytöt ei tiedä, mikä on aikalisä.
- Siinäpähän oppivat sitten senkin.
- Ja sitten niiden pitää saada tietää, ettei niiltä mene koti ja että elämä jatkuu.
- Mutta millaisena.
- No, tällaisena, Jessi ehdotti ja pyyhkäisi kädellään ympärilleen kuin esitellen minulle tuttuakin tutumpaa olohuonetta.
- Tällaisena kuin tää viikko? Että sä käyt täällä vapaapäivinä nukkumassa vierashuoneessa.
- Mä toivon todellakin, ettet sä aio estää mua käymästä täällä. Mä en voi viedä lapsia mukanani, mun koko kämppä on tuskin tän huoneen kokoinen.
- Miten mä voisin tehdä semmosta? Puolet tästä kaikesta on sun, enkä mä aio riistää lapsilta äitiä, vaikka se haluaisikin pyristellä karkuun.
- Jospa nyt kuitenkin pysyttäisiin asiallisina, Jessi sanoi kuivasti.

Me rupesimme asiallisiksi. Onneksi tilanne oli kehittynyt niin pitkän ajan kuluessa, ettei se edes ollut kauhean vaikeaa. Pahin sydänsuru oli jo kulutettu loppuun, mutta iski se silti muutaman kerran niin, että se tuntui ihan fyysisenä kipuna. Onnistuin kuitenkin peittämään sen Jessiltä, joka näytti vain ja ainoastaan asialliselta.
- Katsotaan, missä mennään sitten, kun mun pesti Tammisaaressa loppuu, hän summasi sitten. – Mutta jos mä olen siellä enimmän osan aikaa niin mä taidan viedä Irkun sinne. Sulla ei kuitenkaan ole aikaa ja kiinnostusta ratsastaa sitä, kun on vielä Vallonkin.
- Mihin sä sen siellä viet? tokaisin yhtä vastahakoisena luopumaan yhdestäkään hevosesta kuin yhdestäkään lapsesta.
- Mä kysyn siltä Suvin veljeltä, jolla on se ravitalli. Siellähän Suvinkin hevoset on. Ja Dannikin voi ratsastaa sillä.
- Mun mielestäni Danni ei edelleenkään ole muuttamassa Tammisaareen. Mä soitan vaikka opetusministerille, että se saa paikan täältä, mihin se kuuluu, uhkasin.
- Sä voit tehdä sen, mutta sinuna alkaisin valmistautua siihen, että sen täytyy ainakin alottaa koulu siinä lukiossa, mihin se on hakenut ja päässyt.

Uskoin hänen olevan oikeassa, mutta aioin silti yrittää, kunhan kouluvuosi vain pääsisi alkuun ja asioita hoitavat ihmiset tulisivat töihin. Akuutit asiat oli nyt kuitenkin puhuttu selviksi ja Jessi alkoi hiukan surumielisesti hymyillen taas nousta.
- Mä en olisi ikinä uskonut, että me päädytään tähän, sanoin. Minun oli pakko sanoa se, vaikka se kuulostikin vähän vonkumiselta.
- Ei me olla päädytty vielä mihinkään. Me ollaan vasta matkalla, hän sanoi ja kumartui yllättäen lähelle minua. Hän taputti minua poskelle. – Mä olen pahoillani. Tää ei ollut sun kriisisi vaan mun, ja mä yritin olla vyöryttämättä tätä sullekin. Se ei vaan enää toiminut. Mä olen pahoillani.
- Niin minäkin, mutisin. – Mitä sä oikein haluat?
- Aikaa saada selville, mitä mä haluan. Mutta yhden asian mä tiedän, hän sanoi ja räpäytti nopeasti silmiään pari kertaa.
- Minkä?
- Että mä rakastan sua aina ja ikuisesti. Jollain tasolla.

Hän katosi sen sanottuaan ja hyvä olikin, että katosi. Silmäni alkoivat valua ja olisin halunnut pakottaa hänet selvittämään millä tasolla ja oliko mahdollisuuksien rajoissa, että tämä olisi vain väliaikaista. Onneksi meni ennen kuin hajosin.

Päivämäärä:   30.12.09 17:49:40

Aika lähellä ettei omatkin silmät kostunu. :<

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   30.12.09 19:31:09

hyi, toi jessin lausahdus oli mun elämästä, brrrrr

Lähettäjä: miiuska 
Päivämäärä:   30.12.09 20:05:30

We want more!

Lähettäjä: mara 
Päivämäärä:   30.12.09 20:39:11

oi, nyt kyllä kaksi palaa iltapalaksi! muuten en kestä! Xd

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.12.09 21:01:48

Ahnurit!
-----

Minusta näytti, että kaksoset huojentuivat, kun kissa nostettiin pöydälle ja asiasta sai puhua. Koko talon ilmapiiri tuntui keventyvän. Itse asiassa Jessi ja minä lakkasimme melkein riitelemästäkin ja totesin taas kerran, että me olimme ainakin hyviä kavereita. Minulle se ei ollut riittävästi, mutta ajattelin synkästi, että sain kai tyytyä siihen, mitä oli tarjolla ja olla onnellinen siitä, että meillä oli edelleen yhteinen yritys, jonka pyörittämisestä olimme samaa mieltä. Tosin Jessi ei pitänyt ajatuksestani luopua kilpailemisesta, mutta kypsyteltyäni sitä nyt vähän aikaa se alkoi minusta tuntua järkevältä. Olin tehnyt sitä niin kauan, että oikeastaan ajatus olla juoksematta kaikkia kissanristiäisiä läpi oli oikein houkutteleva.
- Nyt on lasten vuoro, sanoin ja kaksosten silmät alkoivat tuikkia. Jerry ei sanonut mitään, mutta ei hän ollut sanonut paljon muutenkaan.

- Vaivaako sua jokin? kysyin, kun olin saanut hänet houkutelluksi maastoon.
- Ymm, sanoi poikani ja tuijotti Mustin niskaa.
- Okei, no sitten mennään, sanoin. Olimme sopivasti metsäautotien alussa ja pistin Djangon lähtemään. Kuulin takaani yllättyneen äännähdyksen, yleensä en tehnyt niin varoittamatta, mutta Mustin askeleet kuuluivat pian takaa. Annoin mennä tavallista pidempään, yleensä himmasimme yhteen mutkaan, mistä lähti taas sopiva rämpimispolku. Tie kuitenkin jatkui vielä siitäkin ainakin kilometrin verran ja nyt pysäytin Djangon vasta siellä. Minua alkoi naurattaa, kun käännyin katsomaan Jerryä. Hontelo, murheellisen näköinen teini oli muuttunut punaposkiseksi ja nauravaksi.
- Musti on liian vanha tämmöseen! hän väitti.
- No ei tosiaankaan ole. Kävelläänkö takasin?

Laukka oli saanut ravisteltua pojan hereille ja hän puhui taas normaalisti. Tartuin härkää sarvista ja kysyin, mitä hän ajatteli siitä, että Jessi ja ehkä Dannikin viettäisivät enimmän osan ajasta Tammisaaressa.
- Mua pelottaa, että mitä kaikkea Danni siellä keksii, hän sanoi.
- Onneksi se on paljon pienempi paikka kuin Helsinki, huokaisin. Tuo nimenomaan oli yksi syy, miksen pitänyt ajatuksesta ollenkaan.
- Aiotteko te erota? hän kysyi sitten.
- Toivottavasti ei, vastasin. Se oli totuudenmukaisinta, mitä pystyin sanomaan ja minusta saatoin hyvin kertoa sen lapsillekin. Tietysti se pisti Jessin vähän niin kuin roiston asemaan, mutta en minä osannut hänen aivoituksiaan kuitenkaan lapsille selittää, selvittäköön itse.
- Okei, Jerry sanoi ja näytti siltä, että se asia oli hänen kohdaltaan loppuun käsitelty.

Vasta, kun olimme kotona ja riisuimme hevosilta satuloita, hän kysyi:
- Mitä sä sanosit, jos mä en enää kilpailisi tänä kesänä?
Se oli kysymys, jota olin aika ajoin odottanutkin ja johon olin valmistautunut.
- Sitten et, ellei sua huvita, sanoin arkisella äänellä edes pysähtymättä miettimään.
- Mutta eikö sua harmita?
- Mua harmittaa enemmän, jos sä teet väkisin jotain semmosta, mitä et halua. Miten sä sitä paitsi luulet, että ne kisat menisi, jos sä oot siellä hampaat irvessä?
- Hyvin, Musti junnuluokissa ei tarttis edes ratsastajaa, sanoi Jerry sarkastisesti.
- Etkö sä halua sitten ratsastaa enää ollenkaan? Koska ei sun ole pakko, sanoin päättäen selvittää tämän asian kerralla pohjia myöten.
- Haluan mä, ainakin välillä.
- No sillä lailla sitten edetään.
- Ja voisin mä ehkä johonkin estekisoihin mennäkin, poika sanoi hiukan vilkastuen.
- Selvä. Tää hevosbisnes voi olla meille työtä ja puoli elämää, mutta me ollaan alusta asti oltu sitä mieltä, ettei sen ole pakko olla teidän elämää. Te ootte vaan tähän asti kaikki olleet niin innokkaita ratsastamaan, että on pitänyt paremminkin pidätellä.
- Tai no, mä ehkä mietin vielä, Jerry sanoi hetken hiljaisuuden jälkeen.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.12.09 22:04:05

kiva, että ne sai ees tollaset välit nytte :). Ja Jerryki alko puhuu taas, ja pikkulikatki hyväksy asian.

Iltapalaa?

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   30.12.09 22:33:16

iltapalaa? :D

vesku ja jessi saa vihdoin hoidettua asiansa kuntoon<3

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   30.12.09 22:56:17

Ää jatkoa :D Haluun äkkii saada tietää miten Veskun ja Jessin käy. :DD

Lähettäjä: mara 
Päivämäärä:   30.12.09 23:22:45

vielä yksi yöpala.... XD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.12.09 23:54:04

Kun Hanna oli luvannut ottaa Dannin ja Alissan kesätöihin, olin ylimalkaisesti ajatellut, että heillä olisi vapaapäiviä ja että he tulisivat käymään välillä kotona. He eivät olleet käyneet kertaakaan, ja olisihan minun oikeastaan pitänyt arvata, että jos Hanna lupasi opettaa heille jotain elämän tosiasioista, se ei käsittäisi ainakaan vapaita viikonloppuja kesken parasta kisakautta. Siinä vaiheessa, kun minä aloitin kesälomani ja olisin voinut hakea heidät käymään arkivapainakin, he eivät enää halunneet tulla. Alissa oli rakastunut ja Dannilla oli kavereita. Tiesin sentään sen verran, sillä soittelin heille, ja nuo tiedot olin saanut Dannilta. Alissa ei ollut puhunut muusta kuin hevosista ja kisamatkoista. Alkuun olin soittanut joka ilta, vuorotellen kummallekin, mutta juhannuksen jälkeen olin saanut hienovaraisen huomautuksen, etteivät he oikeastaan tarvinneet niin tiivistä kaitsemista. Olin ruvennut soittamaan vain joka toinen ilta, edelleen vuorotellen. Olimme nähneet heitä vain käydessämme Hangossa itse, edes Jessin ja Jerryn syntymäpäiville he eivät olleet päässeet. Silloin he olivat olleet isoissa kisoissa..

Heinäkuu loppui kuitenkin aikanaan ja heidän alkoi olla aika tulla kotiin. Jessi oli käynyt kertomassa heille uusista järjestelyistä elämässämme ja hän sanoi molempien ottaneen uutisen vastaan tyynesti, mutta olisi eri asia kokea se kuin vain kuulla siitä, joten minua jännitti.

Lähtöpäivästä väännettiin kättä vähän aikaa. Hanna oli saanut uuden hevosenhoitajan heidän tilalleen ja toisen korvaamaan Arskaa, sitä Alissan ihastusta, joka oli lähdössä opiskelemaan. Tytöt ilmoittivat, etteivät he mitenkään voisi lähteä, ennen kuin uudet ihmiset olisivat oppineet tavoille, eivätkä ainakaan ennen kuin nämä olisivat osoittaneet, että pystyivät toimimaan kisoissa. Olin lukevinani rivien välistä, että kyse oli vain siitä, ettei Alissa halunnut lähteä, ennen kuin Arskankin olisi pakko lähteä Ypäjälle, mutta lopulta Dannille taisi tulla koti-ikävä. Hän soitti ja sanoi, että saisin kaikin mokomin tulla hakemaan hevoset. He itse tulisivat mopoilla.
- Ette takuulla tule, aloitin, mutta lopetin siihen. He olivat eläneet mopojensa varassa koko kesän satuttamatta itseään. Epäilemättä he olivat muutenkin aikuistuneet enemmän kuin mitä kuluneet kaksi kuukautta antoivat edellyttää. – Te ette voi ajaa moottoritietä pitkin.
- Eikä me ajetakaan. Siitä tulee ihana retki, hieno lopetus kesälle, Danni vakuutti ja loputkin vastalauseeni olivat mennyttä. Hetken toivoin, että olisin voinut itse matkustaa samalla tavoin jonnekin. Voisin vuokrata moottoripyörän, tai vaikka satuloida hevosen ja lähteä kohti auringonlaskua… paitsi, etten voinut, tietenkään. Olinhan käytännöllisesti katsoen yksinhuoltajaisä.

Yksinhuoltajuudesta huolimatta minä olin se, joka lähti hakemaan Daisyn ja Mian kotiin. Jessillä oli töitä, mutta minulla vielä muutama lomapäivä. Jerryä ja kaksosia ei huvittanut lähteä mukaan, etenkään, kun ei luvassa ollut mitään sen kummempaa ohjelmaa kuin lastata hevoset ja Dannin ja Alissan tavarat. Pikainen tiedustelu oli varmistanut, etten saanut heitä houkuteltua edes mummin leivonnaisilla, sillä äidillä oli puolivuosittainen terveystarkastuksensa sinä aamuna. Tosin ei minua ollenkaan haitannut lähteä yksinkään. Aamu oli kaunis ajella, pidin ikkunat auki ja annoin tuulen puhaltaa hiuksiini ja kuuntelin musiikkia. Tulin ajatelleeksi, että jos Jessi olisi ollut mukana, hän olisi automaattisesti kääntänyt omalle lempikanavalleen edes kysymättä. Näin oli oikeastaan hyvä.

Hannan tallilla oli meneillään tavallinen aamutohina, joka tuntui minusta kotoisalta edelleen, vaikken ollut ollut osana sitä enää aikoihin. Tarhat olivat jo täynnä, Daisy ja Miakin olivat siellä. Joku talutti maneesin suuntaan satuloitua ratsua ja joku toinen kärräsi ulos täysiä kottikärryjä. Menin talliin kuin omaani ja kajautin ovelta sotilaallisen huomenen.
- Sä olet kauhean aikaisessa! sanoi Alissa kurkistaen varustehuoneen ovelta.
- Mähän sanoin, että tulen heti aamusta, että te pääsette kanssa lähtemään ajoissa.
- No me ei olla vielä ihan valmiita. Dannilla ei taida olla vielä vaatteitakaan päällä. Hei, mene ylös sanomaan sille, että tulee auttamaan mua pakkaamisessa. Siellä on kahvia ja Hannakin saattaa olla vielä siellä.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   31.12.09 02:06:50

ooi. mut arska muuttaa sit johki lähemmäs alissaa. :D yömyssy vielä? 8)

Päivämäärä:   31.12.09 08:19:31

No miten Arska voi muuttaa lähemmäs Alissaa, jos se opiskelee jossain Forssan takana ja nää asuu Tuusulassa? Arska olis nyt jokusen vuoden kiinni Ypäjällä ihan tosissaan. Toi välimatka kun ei ihan mee 15 minuutissa..

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   31.12.09 08:47:39

Eiköhän se siellä Ypäjän sisäoppilaitosmajotuksessa asu? ;)

Päivämäärä:   31.12.09 09:18:41

kas, huomenta tölkki .)

Päivämäärä:   31.12.09 11:34:53

Voi kuinka nälättää. :-O

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.09 12:00:29

Kiipesin yläkertaan saman tien. Olinkin vähän toivonut tapaavani Hannan, mutta olin toki varautunut siihenkin mahdollisuuteen, että hän oli liukuhihnaratsastamassa, eikä ehtisi juttelemaan. Hän istui punaisella sohvalla polvi toisen päällä ja heilautin nopeasti kättäni ohittaessani oviaukon matkalla tyttöjen huoneeseen. Jos Danni nukkui vielä, oli aika saada hänet ylös.

Vanhin tyttäreni istui hiukset pörrössä sängyn laidalla ja näytti vasta heränneeltä. Itse asiassa hän näytti ihan hirveästi siltä Jessiltä, johon olin ensisilmäyksellä rakastunut.
- Alissa odottaa, että sä menisit auttamaan sitä traikun pakkaamisessa, sanoin ystävällisesti.
- Jessus, Danni mutisi. Huone oli kauhean hämärä ja astuessani ikkunan luo vetämään verhoja pois edestä totesin, ettei siellä ollut verhoja vaan loimi. – Muista ottaa tää mukaan, tää on kai meidän, sanoin ja jätin hänet heräämään kunnolla. Hänestä ei saisi muuten irti kuin tiuskaisuja.

Menin ottamaan mukillisen kahvia ja lysähdin Hannan viereen sohvalle.
- Joko teillä on varsoja? hän kysyi.
- Ei vieläkään, huokaisin. Olin toivonut, että ne tulisivat niin kauan, kun olin lomalla, mutta elleivät tammat tällä viikolla varsoisi, olisi myöhäistä.
- Ja kolmeko oli ens kesäksi tulossa?
- Neljä. Toivottavasti. Mä laitoin Kaomankin, paljastin ja Hanna pärskäytti kahvinsa takaisin mukiin.
- Mitä hittoa? Miksi sä semmoista teit?
- Mä ajattelin keskittyä ens kaudella valmentamiseen ja lasten kisaamiseen, sanoin.
- Hullu!
- Enkä ole. Next generation ja silleen. Sukupolvenvaihdos. Kaoma ja Django on näyttäneet kaiken, mitä niillä on näytettävää ja musta alkaa tuntua, että niin minäkin, huokaisin.
- No millä sä sen laitoit? Mustilla? Hanna kysyi epäluuloisesti. Virnistin.
- Mä tilasin vierasta verta Hollannista.
- Etkä neuvotellut mun kanssa?
- Sä saatat omistaa meidän vessan ja vesiboksin, mutta hevoset on vielä enimmäkseen meidän, ilmoitin nauttien pikku sanataistosta. – Jos Bossella olisi ollut joku hieno liisingori tänä kesänä niin ei olis tarvinnut mennä merta edemmäs kalaan, mutta nyt mä halusin jotain ihan muuta.

Hanna halusi tietää, mikä ori ja nyökytteli tietäväisen näköisenä, kun mainitsin nimen. Juttelimme vähän aikaa heidän varsoistaan ja sillä aikaa Danni kuului saavan aikaiseksi niin paljon, että suihku alkoi valua.
- Miten ne on pärjänny? kysyin, sillä en ollut halunnut kysyä sitä Dannin ollessa seinän takana kuuntelemassa.
- Edelleenkin ihan hyvin.
- Oletko sä kirjottanut työtodistukset?
- No en, Hanna sanoi järkyttyneen näköisenä.
- Voisit kirjottaa.
- Eikö se riitä, että mä olen maksanut niille palkkaa?
- Ei, ilmoitin. – Ja mikä juttu on se Alissan ja Arskan välillä?
- Mä käskin Arskan pitää näppinsä erossa siitä, Hanna sanoi.
- Jaha. No ilmeisesti ne on siitä huolimatta vähän rakastuneita. Danni ainakin sanoo niin.
- Hemmetin lapset, Hanna puuskahti avuttoman näköisenä.
- Eihän sille mitään voi, jos niin käy.
- Mä ainakin yritin!
- Sä sanoit, että teinien kasvattaminen on helppoa kuin heinänteko, tai jotain sen tapaista, muistutin.

- Ja mitä teidän auvoiseen avioliittoon kuuluu? Hanna kysyi hunajaisesti. Selkeämpää puheenaiheen vaihtamista en ollut nähnyt aikoihin, eikä minun tarvinnut pohtia, miten vastaisin. Hanna oli mitä oli, vaikeaselkoinen persoona jos kuka, mutta luotin häneen täydellisesti.
- Jessi aikoo asua talven Tammisaaressa, viedä Irkunkin sinne ja käydä vaan kotona katsomassa lapsia, paljastin, ja oli ihanaa saada se lopultakin ryöpsäytettyä sellaisenaan ulos. Hannan silmät laajenivat ja näin, että se oli hänelle yllätys. Olin vähän epäillyt, että Jessi olisi saattanut punoa juoniaan hänen kanssaan, kun he kerran pitivät yhteyttä keskenään minun tietämättäni. Tämä oli kuitenkin Hannalle uutinen. Hän ei olisi vaivautunut esittämään minulle.
- Ohoh! Aiotteko te erota?
- Mä en tiedä, mutisin.
- Mitä sä olet mieltä?
- Erosta? Jessi on mun elämäni nainen. Tai se Jessi oli, jonka mä olen tuntenut tähän asti. Se on muuttunut, sanoin, ja puheeni ei mitenkään tuntunut mahtuvan ulos suustani muuta kuin mutinana.
- Koska sä menet töihin? Mitä sä teet illalla? Hanna kysyi ryhdistäytyen ja läimäisten kiinni tallin perheraamatun kokoisen kalenterin, johon hän oli raapustellut merkintöjä, kun olin tullut.
- En mitään, ellen sitten ole etsimässä palasia Dannista ja Alissasta, kun ne ajaa itsensä rikki kotimatkalla. Ja on mulla vielä pari lomapäivää.
- Mä voisin tulla illalla teille, otetaan perseet ja jutellaan, hän ehdotti. Minusta se oli hyvä ehdotus.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   31.12.09 14:23:27

Ooi Hannahannahannahanna :D Ihan loistotyyppi vaikken aluks pitäny siitä yhtään :DD Jatkoa ;)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   31.12.09 14:25:14

Hanna on ihana :)

Päivämäärä:   31.12.09 14:40:06

En minäkään tainnu aivan alusta asti Hannasta tykätä, mut onhan se loistotyyppi. :D En kyllä vieläkään saa tajuntaani, että se on tosiaan nykyään verrattain vanha. Ikinuori!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.12.09 14:45:01

haha :D Veskun ja Hannan perseiden vetämine, ei luoja... *hekottaa hillittömästi ja tippuu tuolilta* voi elämä... siitä ei hyvää seuraa, ku ne vetää perseet

Viimetipan lounasta?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.09 15:10:12

5. Ystävä
Danni ilmeisesti heräsi suihkussa ja tuli katsomaan jääkaappiin.
- Täällä on vielä meidän ruokaa, kukahan senkin syö nyt, kun Arska ei ole enää täällä, hän sanoi hiukan surumielisesti tehdessään selvää siitä, mitä oli jäljellä mehupurkissa.
- Kyllä sen joku syö, tai sitten siivooja saa heittää ne roskiin, Hanna sanoi ja minä ehdotin, että ehkä he söisivät sentään itse jotain ennen kuin lähtisivät ajamaan pitkää matkaa kotiin. Tai eihän se niin kauhean pitkä matka ollut, paitsi kun pääsi menemään vain neljääkymppiä.
- Me pysähdytään johonkin syömään roskaruokaa, Danni sanoi huolettomasti ja kokosi uudestaan syliinsä tavarat, jotka oli jättänyt ovensuuhun. – Mennään lastaamaan hevoset, että sä pääset menemään.

Kuulin Alissan sanovan Dannille, että hän oli pakannut kaiken paitsi tammat, kun seurasin muutamaa rappusta jäljempänä alas talliin. Hän ei kuulostanut mitenkään vihaiselta siitä, että oli saanut tehdä kaiken itse ja mieleeni juolahti, että ehkä Alissalle olisikin parempi, että Danni ei olisi pomottamassa häntä. Tai sitten ei ollenkaan? Ihmismieli oli niin merkillinen.
- Jos kaikki tavarat on siellä niin hevoset sitten, sanoin reippaasti.

Mia ja Daisy näyttivät paremmilta kuin ikinä. Ne olivat kiiltäviä ja lihaksikkaita ja tyytyväisen näköisiä. Mian silmissä olin näkevinäni sen ilmeen, joka kantaville tammoille jossain kohden aina tuli, mutta taisin vain kuvitella siitäkin huolimatta, että Hannan eläinlääkäri oli ultrannut sen kesällä ja vakuuttanut, että se oli tiineenä. Oli faktisesti liian aikaista sille ilmeelle. Tytöt taluttivat tammat traileriin ja nostivat tottuneesti takaluukun, sitten minä olin periaatteessa valmis lähtöön.
- Ajakaa nyt varovaisesti, sanoin kaksikolle.
- Tietysti, vakuutti Alissa.
- Osaatteko te?
- Meillä on kartta. Jos me löydetään itsemme Tampereelta niin ollaan me aika luusereita.
- Tarvitsetteko te rahaa matkalle? Bensaan tai ruokaan?
- Ei, mehän ollaan ansaittu rahaa koko kesä!
Yllätyksekseni se oli Danni, joka noin sanoi, ja hänen äänensä oli ylpeä. Kesä oli tainnut kuitenkin kasvattaa häntä.
- Soitelkaa matkalta, sanoin ja he nyökkäilivät. Hanna oli seurannut perässä ulos ja hymyili minulle toisella suupielellään. Hetken mielijohteesta annoin hänelle suukon poskelle. – Nähdään illalla.
- Mä tuon punkun, tarjootko sä ruoat? hän kysyi.
- Ehdottomasti.

Lähdin ajamaan kohti kotia hevosten kanssa ja huomasin olevani vielä paremmalla tuulella kuin mitä olin ollut tullessani. Hanna oli joskus särkenyt sydämeni, useampaankin kertaan, mutta en minä niitä enää muistellut. Jessi oli parantanut ne arvet jo vuosia sitten ja nyt odotin vain terapeuttista iltaa vanhan ystävän kanssa.

Danni ja Alissa saapuivat kotiin kolmisen tuntia minua myöhemmin ja he näyttivät väsyneiltä.
- Oli ihan hemmetin mahtavaa ajaa ja ajaa vaan, Danni sanoi.
- Ensimmäiset viiskymmentä kilometriä, täydensi Alissa.
- Oisitte soittaneet, mä olisin tullut hakemaan teidät, sanoin.
- No ei se niin kamalaa ollut. Seuraavalla kerralla mä vaan otan lampaankarvaromaanin peffani alle, Danni sanoi.
- Ei se itse asiassa ollu kamalaa ollenkaan, nyt kun me ollaan perillä niin se oli oikeastaan ihan hiton hauskaa, väitti Alissa ja alkoi näyttää tyytyväisemmältä. – Me käytiin lounaalla jossain rekkakuskipaikassa. Ihan kuin olisi ollut amerikkalaisessa leffassa.
- Soittakaa jompikumpi Jessille, että te olette perillä, kehotin.

Olin pyytänyt Merliniä vähän siivoamaan, vaikkakin se oli äärimmäisen hankala asia sanoa. Okei, kai se kuului hänen toimenkuvaansa, mutta silti tuntui niin typerältä pyytää toista tekemään sellaista, kun itsekin olin lomalla. Minun piti kuitenkin laittaa ruokaa, sitä en voinut tässä tilanteessa jättää Merlinin luvalla sanoen haparoiviin käsiin, ja vaihtaa lakanat vierashuoneen sänkyyn, sillä kai Hanna jäisi yöksi, jos aikoi viettää illan meillä juoden punaviiniä. Ratsastamaan olin onneksi ehtinyt heti palattuani ja ajatukseni viipyivätkin tallilla vaikka sormeni pilkkoivat sipuleita. Perhanan tammat eivät vieläkään näyttäneet ollenkaan varsovilta. Toisaalta oli oikein hyvä, jos eivät ne juuri nyt alkaisikaan varsoa. Punaviinihöyryissä avustaminen ei ehkä ollut ihan asiallista ja sitten oli se ainainen peikko siitä, että jos jostakin syystä pitäisikin kiirehtiä klinikalle, eikä olisi ajokunnossa.

Mutta tänään ei näyttänyt ollenkaan siltä, että tulisi moisia yllätyksiä.
- Mitä me syödään ja koska? tulivat kaksoset kysymään, kun iso pata porisi hellan takalevyllä. Eipä meillä pieniä ollutkaan.
- Chiliä ja jos teillä on nälkä niin saatte syödä vaikka puolen tunnin kuluttua. Mä syön vasta, kun Hanna tulee.
- Me syödään nyt ja sitten, päätti Sarri. – Kauhee nälkä.
- Ei ihan vielä, sanoin ja menin etsimään puhelintani, joka soi jossain. Tiedä miten kauan se olikaan jo soinut Merlinin imuroidessa. Toivoin, ettei se olisi Hanna, joka peruisi, odotin häntä todella.

Se oli Reine. Olimme jutelleet kerran sen jälkeen, kun hän oli Villen kanssa käynyt meillä niin, että olin saanut ensiapua Jessin lähtemiseen ja epäilin, että hän oli nyt valmis tarjoilemaan lisäannoksen. Tänään en kyllä tuntenut tarvitsevani sitä.
- Kuinka sä jaksat? hän kysyi myötätuntoisesti.
- Ihan hienosti, mulle on tulossa vieras, enkä mä halua tänään ollenkaan rypeä itsesäälissä, sanoin nopeasti ja Reine naurahti.
- Naisvieras? Sulla on nopeat liikkeet!
- No ei siinä mielessä, Hanna vaan. Ei sitä voi silleen naiseksi laskea.
- Kuule Vesku, mun muistaakseni Hannan voi oikein hyvin laskea naiseksi. Vai onko se niin rupsahtanut? Lehtikuvissa se on ainakin edukseen.
- En mä sitä tarkottanut, ei meillä vaan ole mitään sellaista vipinää.
- Jaha, no kuule, mulla taitaa olla.
- Niinkö? kysyin ja tuntosarveni pomppasivat pystyyn. Viimeksi Reine oli sanonut käyneensä Villen kanssa syömässä, jatkuiko tarina?
- Mä olen tapaillut Villeä, Reine paljasti vahvistaen epäilykseni.

Huomasin, etten ollut yksinomaan iloinen mutta karistin negatiiviset ajatukset äkkiä pois ja kiirehdin sanomaan jotain onnittelun tapaista. Minullahan ei ollut mitään syytä olla Reinestä mustasukkainen, enkä oikeastaan ollutkaan, kai. Ehkä epäilin ennemminkin, että Reine tulisi pettymään. Tunsin molemmat ja Reine oli lämmin ja räiskyvän huumorintajuinen, Ville taas vähän yksitotinen ja putkinäköinen. Mutta toisaalta, ehkä hän piti sentyyppisistä miehistä? Sikäli kun olin ymmärtänyt, hän oli ollut naimissakin sellaisen kanssa.
- Ei tässä nyt vielä kai onnitteluja kaivata, Reine sanoi, mutta kuulosti tyytyväiseltä. – Mä vaan ajattelin tiedottaa.
- Oletko sä rakastunut? Minun oli ihan pakko kysyä, vaikka eihän se minulle kuulunut.
- En… ehkä. En mä tiedä ja mitä se sulle sitä paitsi kuuluu? hän kihersi.
- Ei sen enempää kuin mun perhe-elämäni tai sen puuttuminen sulle, myönsin.
- Nimenomaan! Koska me nähtäis?
- Koska riiuultasi ehdit? kiusoittelin, mutta sitten kaksoset juoksivat sisään ja ilmoittivat suureen ääneen Hannan tulleen.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   31.12.09 15:32:27

ja tällaseen kohtaan se jättää? mä haluun jo lukee ku ne betää perseet!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.12.09 15:37:42

Mun piti jo tehdä uusi varuiksi. Nimi vaihtuu, koska Veskun osuus loppuu tähän.
---------
Koska ruoka vain paranisi muhiessaan ja tytöt olivat unohtaneet nälkänsä, veimme Hannan ensin tallille. Merlin jäi viimeistelemään siivousta, mutta Jerry tömisteli yläkerrasta mukaamme. Danni ja Alissa olivat ilmoittaneet, että he olivat vähäksi aikaa nähneet Hannaa ihan tarpeeksi ja häipyneet jo kavereidensa luo.
- Hyvä ihme sentään miten sä kasvat, Hanna huudahti Jerryn nähdessään ja kietaisi kätensä tämän vyötärölle. Minä en ollut huomannut sitä, mutta nyt näin, että pitkä Hannakin sai katsoa häntä ylöspäin.
- Ei se voi enää kauhean kauan jatkua, Jerry sanoi toiveikkaasti.
- Toivottavasti, tai meidän pitää kohta ruveta jalostamaan sulle omaa hevosrotua.
Hannalle Jerry ei puhunut mitään siitä, että ajatteli pitää taukoa kilpailemisesta, enkä minäkään mennyt puhumaan sivu suuni. Uskoin, että Hannalla olisi ihan tarpeeksi nielemistä siinäkin, että minä aioin tehdä niin. Siihen hän pureutuikin, kunhan olimme syöneet ja istuimme kahdestaan olohuoneessa viinilasien kanssa. Merlin hoiteli kaksoset nukkumaan ja kävi viimeisellä iltakierroksella tallissa ja taloon laskeutui rauha. Vain piippaus yläkerrasta juorusi, että Merlin ja Jerry pelasivat.

- Jessi oli aika kaukonäköinen, kun hommasi teille tommosen pienen kotiapulaisen, Hanna lausahti jossain vaiheessa iltaa, kun olimme jo juoneet aika monta lasillista.
- Merlin on täyttä kultaa, sanoin lämpimästi. – Ainoo vaan, että mä en voi olla miettimättä aina, kun näen sen, että Jessi on suunnitellut tätä pois muuttamista jo keväällä.
- Sillä on vaan joku villitys.
- Mä en ymmärrä tommosia villityksiä.
- Onko sillä joku toinen vai haluaako se vaan riekkua?
- Mä en tiedä, tunnustin ja huomasin, että viini oli ollut hyvä ajatus.
- Mäpä kysyn, keksi Hanna ja sivuuttaen kaikki vastalauseeni soitti Jessille saman tien. Ihan sama, miten huidoin ja vastustelin ja lopulta yritin vääntää häneltä puhelimenkin kädestä.

- Ai hei, hän sanoi ja väistin takavasemmalle, tarkemmin sanoen keittiöön asti. En tosiaankaan halunnut kuulla Hannan tenttaavan vaimoani, saati sitten lukea hänen kasvoiltaan vastauksia. Avasin radion, laitoin astianpesukoneen päälle, tiskasin kattilan ja kolistelin itselleni lopulta lasillisen konjakkia kulmakaapista. Jessi oli saanut pullon syntymäpäivälahjaksi, ja kun Danni ja Alissa kerran olivat poissa, olimme uskaltaneet jättää sen kaappiin. Nyt voisi olla viisasta juoda se pois, mietin ja sitten iski huono omatunto, kun olin epäillyt tyttöjen heti ehättävän viinavarkaisiin.
- Mäkin voin ottaa, Hanna sanoi. En ollut kuullut hänen tuloaan musiikilta, äkkiä hän vaan nojasi selkääni.
- No? kysyin unohtaen, etten äsken ollut halunnut kuulla.
- Ei sillä ole mitään meneillään, Hanna sanoi. Uskoin häntä, halusin uskoa.

Siinä vaiheessa tytöt tulivat kotiin ja palasimme olohuoneen puolelle tekemään selvää konjakista. Aamusta tulisi varmaan helvetillinen, mutta en välittänyt. Juttelimme asiallisesti mutta ehkä hiukan sössöttäen hevosista sen aikaa, kun Danni ja Alissa pistivät jotain suuhunsa keittiössä ja irvistelivät meille ovensuusta huvittuneen näköisinä. Kauhean kauan heillä kestikin sommitella itselleen iltapalaa.
- Me voidaan mennä aamutalliin, lupasi Alissa, mutta Jerry oli luvannut jo ja kerroin sen hänelle.

Kun he siirtyivät yläkertaan, katsoin Hannaa vaativasti.
- Mitä Jessi sanoi? Ja mistä sä tiedät, ettei se sano vaan?
- Usko mua, se olisi sanonut mulle, Hanna vakuutti. – Alatkohan sä olla valmis sänkyyn?
- En, sanoin jääräpäisesti, mutta totuus oli, että aloin olla. Päässäni pyöri ja puhe tuli ulos mokeltaen.
- Tule, mami auttaa, Hanna sanoi äidillisesti
- Sulle on vierashuone, sanoin ja osoitin käytävän päähän.
- Höpsis, mä tulen sun viereen nukkumaan.
- Et kai?

Ajatus ei kuitenkaan tuntunut ollenkaan huonolta siinä vaiheessa. Olin nukkunut yksin melkein neljä viikkoa ja sitä ennenkin käytännöllisesti katsoen yksin vaikka miten kauan. En edes ajatellut seksiä, ajattelin vain, että kaipasin pitää kiinni toisesta ihmisestä ja tuntea, että joku oli läsnä. Kaiken juomani jälkeen enempää oli muutenkin ihan turha miettiä. Himoja saattoi herätä, mutta pullo punaviiniä ja puolikas konjakkia pitäisivät huolen siitä, että nukahtaisin ennen kuin ehtisin tunnistaa ne.
- Jos sä tulet niin mä halaan sua, varoitin, sillä se oli minusta vain reilua. Ainakaan silloin, kun olimme olleet paljon nuorempia emmekä vielä naimisissa tahoillamme, Hanna ei ollut rakastanut ollenkaan niin paljon läheisyyttä kuin viileitä lakanoita.
- Mä varmaan kestän sen, Hanna sanoi yllättävän lempeästi ja kiskoi farkut jalastani. Kun hän lähti kylpyhuoneeseen, suljin silmäni ja ajelehdin jonnekin pois.

Olin tottunut heräämään aikaisin ja silloin harvoin, kun join, nukuin vieläkin huonommin ja heräsin yleensä jo aamuyöllä. Olin oikeastaan iloinen siitä, sillä muistin vielä, miten olin saattanut nukkua vuorokaudenkin parin kaljan jälkeen silloin, kun minulla oli ollut kasvain päässäni. Tai ainakin minun olisi tehnyt mieli. Siitä päätellen tauti ei ollut uusiutunut, ja minun on pakko myöntää, että joskus mahdollisuus huolestutti minua.

Sinä aamuna saatoin herätä siksikin, etten minä ollut muistanut eikä Hanna ymmärtänyt vetää verhoja ikkunan eteen ja aamuvalo tuli sisään. Arvelin sen harmaudesta, että kello oli ehkä viisi. Minulla oli hyvä ja lämmin olo, mikä ehkä johtui siitä, että käteni olivat tosiaan Hannan ympärillä ja hän nukkui rauhallisesti selkä rintaani vasten painautuneena. Valitettavasti en voinut nauttia siitä kovin pitkään. Se tuntui niin kamalan väärältä. Minä olin naimisissa, eikä Hanna ollut vaimoni vaan Jessi, ja vaikka Jessi ei halunnut enää nukkua sängynpuolikkaallaan, ei se oikeuttanut minua ottamaan siihen ketään toistakaan. Se, että Hannakin oli naimisissa, ei käväissyt mielessäni ollenkaan, hän eli niin omien sääntöjensä mukaan.
- Älä mene minnekään, nainen mutisi, kun valmistauduin nousemaan ylös.
- Pakko, valehtelin, vaikka oikeastaan minun olikin kyllä pakko mennä vessaan.
- No takasin sitten saman tien.

T-paitani haisi, joten heitin sen matkalla kellarin portaikkoon, joka toimi pyykkikorina nyt, kun Jessi ei ollut kotona, mutta sitten palasin sänkyyn. En keksinyt mitä muutakaan tehdä, oli liian aikaista mennä tallillekaan ja sitä paitsi Jerry oli luvannut. Hain jääkaapista pullon kivennäisvettä ja palasin makuuhuoneeseen. Helpotti huomata, ettei Hannakaan ollut riisunut kaikkia vaatteitaan: todennäköisesti hän ei aikoisi jallittaa minua rakastelemaan.
- Koska me ollaan viimeksi herätty tällä tavalla? hän kysyi pohtivasti, kun romahdin takaisin sänkyyn.
- Ei voi enää muistaa, siitä on ihmisikä, sanoin torjuvasti.
- Ei puoltakaan, hän mietiskeli. Aprikoin hetken, että jos alkaisin väittää vastaan, sanoisin, että yli puoli ihmisikää, ja vetäisin sillä lailla huomion ikäeroomme, niin suuttuisiko hän. Mutta ei hän näyttänyt niin kauhean vanhalta, ainakaan näin, kun minulla ei ollut lukulasejani ja hän oli ihan lähellä. Vanheneminen on joissain suhteissa armeliasta – vaikka ne lukulasit minulla oli ollut jo melkein siitä asti, kun toisinaan heräsin Hannan sängystä.
- Onko sulla tapana herätä näin jumalattomaan aikaan? hän kysyi.
- Ainoastaan, jos mulla meinaa olla krapula.
- Hmm. Vieläkö sun tekee mieli rakastella, jos sulla meinaa olla krapula?

Minun teki, mutta ei siitä sitten sen enempää.
- Mä en voi pettää Jessiä, sanoin.
- Etkö sä ikinä ole pettänyt sitä?
- En.
- Jessus, ois sun jo aika saada vähän vaihtelua.
- Pelkkä saaminenkin olisi vaihtelua, tunnustin.
- Mä voin tehdä ystävänpalveluksen, Hanna ehdotti.
- Kiitos mutta ei kiitos. Nukutaan vielä vähän, jooko?

Se sopi Hannallekin ja heräsimme vasta pari tuntia myöhemmin, kun Jerry paukautti oven auki.
- Hei! Hallella on varsa! Siihen hänen lauseensa katkesi ja silmät pyöristyivät. Hannan näkeminen sängyssäni ei ollut ihan sitä, mitä olin ajatellut hänelle näyttää, mutta en ehtinyt ruveta hakkaamaan päätäni seinään. Jerrykin sai äänensä takaisin nieleskeltyään vähän. – Ja musta näyttää, että Godis on kanssa alottelemassa.
- Onko se varsa kunnossa? kysyin terävästi ja kiskoin jo vaatteita päälleni.
- Näyttää se ihan hyvältä, mutta parempi kai sun on tulla katsomaan.
- Me tullaan, me tullaan, sanoi Hanna rauhallisesti ja nyt vasta olinkin iloinen siitä, että hänellä oli yllään se pitsinen aluspaita.

Päivämäärä:   31.12.09 15:57:58

näin vähän veskua .(

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.