Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 28.12.09 18:39:35
Kulutimme paluumatkan hyvin paljon samaan tapaan kuin menomatkankin ja takaisin tallille päästyämme olin luvannut illemmalla mennä Arskan luo kylään, ellei Danni kovasti näyttäisi pahastuvan siitä.
- Ette te voi ikuisesti olla kuin siamilaiset kaksoset, Arska huomautti.
- Ei niin, mutta musta tuntuu tylsältä jättää se yksin tallille istumaan lauantai-iltana.
- No menköön kaupungille, tai teidän mummille, tai jotain.
Danni oli onneksi samaa mieltä.
- Totta kai sä menet, ei mua tarvitse vahtia, hän sanoi ja alkoi soitella. Hän oli tosiaankin onnistunut pääsemään väleihin Juulin kanssa, mutta tästä ei nyt ollut pelastajaksi. Hän oli veneilemässä vanhempiensa ja Lauran kanssa.
- Jessi pyysi kylään, se on Tammisaaressa, muistin.
- Miten se siellä on, ellei sillä ole iltavuoro? Danni kysyi epäluuloisena. Sitä en ollut tullut ajatelleeksikaan, mutta niin hän vaan kuitenkin oli ja Danni päätti lähteä sinne.
- Jos te teette aamutallin niin mä voin jäädä yöksi. Jos mä vaikka saisin valmista ruokaa, hän sanoi kaihoisasti.
- Jos Danni menee yöksi pois niin tule sä mun luokse yöksi, ehdotin, kun Danni oli ajanut tiehensä. Tiira tosin oli tallilla ja auttoi Mariaa seuraavan päivän kisahevosten kanssa, mutta en uskonut hänen olevan kovinkaan pahoillaan, jos lupaisin hoitaa iltaruokinnan hänen puolestaan niin, että hän voisi häipyä ja me saisimme omaa rauhaa. Minua miellytti ajatus siitä, että minulla olisi tavallaan kotikenttäetu.
- Ihmettelee Tiira silti, mitä mä täällä roikun, Arska epäili.
- Tiira ei mitään ihmettele, se on vaan ilonen päästessään vapaalle ajoissa. Mennään laittamaan ruokaa, mä kuolen nälkään.
Danni saattoi saada paremmat safkat Jessin luona, mutta en minäkään ihan poropeukalo ollut. Tein pussista perunamuusia ja tölkistä lihapullakastiketta ja söimme kaiken ketsupin kanssa viimeistä lusikallista myöten.
- Menetkö sä mun kanssa naimisiin? Arska kysyi oikaistessaan itsensä toiselle sohvalle. Minä tahansa muuna päivänä olisin ottanut sen kohteliaisuutena, ehkä jopa punastellen, mutta en tänään.
- Sulla on taka-ajatuksia, syytin.
- Eikä ole! Mutta täytyy sitä kai jonkun kanssa mennä? Vai ajattelitko sä pysyä sinkkuna lopun ikääsi?
- Mä en ole oikein ajatellu asiaa vielä, sanoin. Enkä ollutkaan, kuka hitto sitä tosissaan minun iässäni teki suunnitelmia noin pitkälle?
- Kai sun on ollu pakko, jos sä kerran olet päättäny, ettet mene kenenkään kanssa sänkyyn ennen sitä.
Mutta en minä ollut. Samassa Hanna kolisteli ylös kuin kotiinsa, vaikka oikeastaan kyseessä oli minun olohuoneeni.
- Tekö täällä ootte iltaa? Mä ajattelin ratsastaa vielä Mentun, jos teille sopis.
Olisin niin mielelläni sanonut, että hän voisi oikein hyvin minun puolestani ratsastaa kenellä vain, mutta oli ihan turha vänkyttää vastaan.
. Mä meen laittamaan sen sulle, huokaisin. Onneksi alkoi sataa sillä aikaa, kun hän oli oriin kanssa ensin kentällä, mistä näin hänen kiireesti siirtyvän maneesiin ensimmäisten isojen pisaroiden tipahdellessa, joten meillä oli hyvä syy ottaa loput hevoset sisään sillä aikaa ja menin norkoilemaan, saisinko hevosen jo jäähdyteltäväkseni sillä aikaa, kun Arska alkoi valmistella iltaruokintaa.
- Missä Danni ja Tiira on? Hanna kysyi nähdessään minut.
- Tiira lähti jo kotiin ja Danni meni Jessin luokse yöksi, sanoin.
- Aiotko sä olla täällä ihan yksin yötä?
- Luuletko sä, etten mä uskalla? kysyin ja nostin uhmaavasti leukaani.
- Enpä kai, hän huokaisi. – Kisoihin lähtö yhdeltätoista.
- Ay-ay, sir! sanoin ja vedin kättä lippaan.
- Älä venytä onneasi, Hanna sanoi ja hyppäsi alas Mentun satulasta. Näin kuitenkin melkein varmasti, että häntä nauratti.
- Otatko sä meidät ens kesänäkin tänne? huusin hänen peräänsä hetken mielijohteesta.
- En, jos vaan voin välttää. Mä olen penteleellisessä pulassa ens kuussa, kun te kaikki opiskelijat lähdette yhtaikaa.
Niinhän se varmaan oli, mutta en jäänyt murehtimaan Hannan puolesta. Hänellä oli takuulla parijono oven takana, kun hevosenhoitajia palkattiin. Itsekin olisin jonottanut niin maineikkaalle tallille, ellen olisi päässyt jonon ohi.
Kävelin kaikessa rauhassa Mentun kanssa viisitoista minuuttia ja vein sen sitten talliin. Olin ruvennut miettimään iltaa ja yötä Arskan kanssa. Olinko tehnyt virheen, kun olin pyytänyt hänet tänne sen sijaan, että olisimme olleet Arskan luona? Sieltä minun olisi ollut helppo livahtaa tieheni, jos jokin olisi mennyt vikaan, helpompi kuin käskeä Arskaa katoamaan. Mutta tietystikin pelkäsin ihan turhaan. Arska oli hyvä ihminen. Minä en ehkä ollut kovin kokenut, mutta olin varma siitä, ettei hän aikoisi raiskata minua. Yhtä hyvin olisin voinut kuvitella Jerryn tai Veskun tekevän sellaista, hänessä oli samaa kiltteyttä kuin heissäkin. Niinpä talutin Mentun sateessa talliin ja odotin pääseväni siellä lämpimään syleilyyn. Olisin varmasti päässytkin, ellei Hanna olisi ollut vielä tallissa luennoimassa Arskalle, mitä kaikkea autoon tuli pakata. Hän jatkoi sitä koko sen ajan, mikä minulla meni riisua Mentulta varusteet ja viedä ne paikoilleen, ja harjata se ja loimittaa. Viivyttelin niin kauan kuin mahdollista, mutta lopulta minun vaan oli pakko hakea heinäkärryt.
- Hyvää yötä, me pannaan hevoset nukkumaan, sanoin Hannalle.
- Ja lastataan auto, lupasi Arska. Hanna näytti edelleen epäluuloiselta ja tökkäsi häntä etusormellaan rintaan.
- Ja sä muistat, mitä mä sanoin sulle, hän määräsi.
- Älä huolehdi, mäkin muistan, mitä sä sanoit sille, sanoin suloisesti ja lopultakin Hanna levitti kätensä ja lähti. Minua alkoi naurattaa, en vaan voinut sille mitään ja Arska pisti kätensä ympärilleni.
- Se on kuin lohikäärme, hän sanoi ja alkoi nauraa sitten itsekin.
- Mä ihmettelen, ellei se hiivi tänne takasin yöllä.
Hanna ei kuitenkaan tehnyt niin. Me saimme ihan rauhassa istua ja katsella televisiota ja juoda kaakaota. Juttelimme hevosista. Minua kiehtoi kaikki, mitä Arska kertoi elämästä ratsastuskoululla, se oli niin erilaista kuin oma elämäni, vaikka yhtä lailla sekin hevosten ympärillä pyöri.
- Sun pitäis tulla käymään siellä, Arska ehdotti.
- Se olis kauhean kivaa, sanoin tosissani. Olin jo ymmärtänyt, ettei sinne ollut kovinkaan pitkä matka. Sieltä käsin Arska oli käynyt lukion täällä Hangossa, ja oli vasta nyt kesäksi muuttanut kaupunkiin asti. Hän sanoi, että olisi ollut naurettavaa herätä yhdellä tallilla ja matkustaa sitten toiselle töihin.
. Okei, järjestetään yhteinen vapaapäivä ja mennään käymään, hän sanoi ja antoi suukon nenälleni. – Mennäänkö jo nukkumaan.
- Sä et voi nukkua Dannin sängyssä, se kuristaisi mut, sanoin vakavasti. – Sä voit nukkua täällä sohvalla, jos haluat.
- Älä höpäjä. Mä tulen sun viereesi.
- Ja sä muistat, mitä mä sanoin sulle? kysyin ja katsoin häntä tutkivasti silmiin.
- Muistanhan mä. Mä vaan olen mielelläni läsnä, jos sä satut unohtamaan, hän hymyili.
|