Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Alissa Emilian kesä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.12.09 15:27:48

Jatkoa tälle
-----------
1. Lapsityövoimaa ja huvia

Minun teki mieli kiipeillä seinille, niin innoissani olin pääsiäisestä. Neljä päivää ihan oikeaa valmennusta, maan parasta suorastaan. Toivoin melkein vatsani kipeäksi, että olisi ollut joku, jolle pröystäillä asialla, mutta ei ollut oikeastaan ketään. Kaverit eivät olisi ymmärtäneet asian upeutta ilman pitkällisiä vertailuja vaikkapa siihen, että saisi ajotunteja Heikki Kovalaiselta, jos sittenkään. Noora sentään oli, mutta hän ei ollut enää siinä iässä, että olisi huokaillut kateudesta. Ja Klaudia, mutta hän vain puuskahti, ettei ikinä uskaltaisi mukaan sellaiseen, hän ei takuulla osaisi edes laukkaa nostaa. jos se pitäisi tehdä jonkun Hannan nähden.
- Ihan suoraan sanoen ei se meinannut mullakaan nousta, sanoin rehellisesti muistellen edellistä kertaa, kun olin saanut ratsastaa Hannan luona. Edellistä, ensimmäistä ja ainoaa. Sitäkään ei ollut päässyt hehkuttamaan kenellekään. Voi, miten joskus toivoin, että olisin saanut käydä ihan tavallisella ratsastuskoululla, missä kävisi paljon muitakin tyttöjä, ehkä poikiakin, ja olisi ollut kauheasti hevoshenkisiä ystäviä.

Danni oli yhtä innoissaan, tiesin sen, vaikka hän esittikin maailman murjomaa menetettyään moponsa avaimet. Minusta se oli ihan oikein ja hän olisi sietänyt pahemmankin rangaistuksen, mutta Dannin mielestä pari viikkoa ilman mopoa taisi olla pahin mahdollinen asia maailmassa. Häntä hävetti suunnattomasti joutua koulutaksin kyytiin, joten minä sitten kyysäsin häntä, kun hän muuten kieltäytyi lähtemästä kouluun ollenkaan. Ja myönnettäköön, että olisi minustakin ollut noloa palata taksikyytiin sellaisesta syystä. Jerry ja kaksoset ja Merlin oli kaikki lahjottu olemaan kyyditysasiasta hipihiljaa, ja kaikki sujui hienosti aina pääsiäiseen asti, jolloin hän juhlallisin menoin sai avaimensa takaisin.

- Seuraavan kerran kun sä ajattelit karata niin ole hyvä ja kerro, mihin sä aiot karata, ettei meidän tarvitse saada sydänkohtausta ja harmaita hiuksia, Jessi sanoi ojentaessaan ne hänelle.
- Mitä karkaamista se sitten olisi? Danni kysyi.
- Semmosta karkaamista mistä ei tarvitse keksiä idioottimaisia rangaistuksia.
- Mutta mulle tulee joskus hirveä hinku olla vapaa, Danni selitti.
- Voit kai sä olla vapaa, vaikka mä tietäisinkin, missä sä olet vapaana?
- Hmm, sanoi Danni sen näköisenä, ettei ajatus ollut tullut hänen mieleensäkään. Minusta hän oli mahdottoman itsekeskeinen. Minulle ei olisi tullut mieleenkään aiheuttaa sellaista huolta ja päänvaivaa. Minäkin olin ollut huolestunut hänestä, vaikka olinkin tiennyt, mihin hän oli ollut menossa: Leksan ja tämän kavereiden luo siihen johonkin typerään bändikämppään. Palattuaan hän oli ollut aika nolo ja olin lopulta saanut kiskottua hänestä esiin, ettei hän ollut löytänyt sinne, eikä Leksakaan ollut vastannut, kun hän oli yrittänyt soittaa.
- Mutta siellä se varmaan oli, ois se muuten vastannut. Siellä ei vaan kuulu kännykät, hän oli selittänyt melkein pyytävästi.
- Mitä se Nanja olis sanonu, jos sä olisit paukannu sinne? kysyin minä.
- Ihan sama. Me ollaan sentään lapsuudenystäviä Leksan kanssa. Se on tuntenut mut viistoista kertaa niin kauan kuin koko Nanjan. Kakskymmentä kertaa. Kolmekymmentä!
- Musta olis noloa roikkua semmosen jätkän perässä, joka seurustelee, eikä ole pätkääkään kiinnostunut, huomautin.
- En mä sen perässä sen takia roiku! Danni tulistui. – Se nyt vaan on ainoa jännittävä ihminen meidän tuttavapiirissä!

Jännittävä. Danni halusi aina jotain jännittävää. Pääsiäisvalmennus ei ollut hänen mielestään oikealla tavalla jännittävää, mutta ilmeisen mielenkiintoista kuitenkin. Tosin hänestä ei ollut oikein, että jouduimme tekemään töitä sen eteen, mikä ei hämmästyttänyt minua ollenkaan.
- Ihan kuin meillä ei olis varaa muutamaan kymppiin ratsastustunnista. Orjatyötä.
- Älä jaksa, puuskahdin, sillä ei siitä ollut kyse. Niitä varsinaisia ratsukoita katselemaan vaan oli tulossa ihan oikeaa yleisöä ja Hanna tarvitsi sinne jonkun, joka kauppaisi niille kahvia. Me teimme oikeastaan palveluksen hänelle. Ja parikymppiä oli lievää vähättelyä. Koko kurssin hinta oli ennemminkin luokkaa pari sataa, jos osallistui omalla hevosella, kuten Vesku, ja se sitten kertaa kolme. Me saisimme lainata Hannan hevosia, joskin sitten saisimme valmennuksesta oman, suomenkielisen version häneltä, mutta ennemmin niin kuin mennä jonkun ulkomaankieliä puhuvan gurun opetettavaksi. Emme olisi ymmärtäneet sanaakaan. Minua ainakin oli viimeksi jännittänyt vieraalla kilpahevosella ratsastaminen niin, että suomenkin ymmärtäminen oli tehnyt tiukkaa.

Meidän piti nousta kukonlaulun aikaan pitkänäperjantaina, sillä Noora oli pääsiäisvapailla ja Jessi oli lähtenyt jo töihin eikä Vesku ollut jostain syystä täysin vakuuttunut Merlinin kyvyistä selvitä aamutallista ilman vahtimista. Ei sillä tosin olisi voittanut varmaan kuin puolisen tuntia, vaikkei hän olisikaan halunnut sivusilmällä vahtia Merlinin hommia. Meidän piti olla Hangossa kuitenkin yhdeksän maissa.
- Sä olisit voinut mennä johonkin muuhun ryhmään kuin ensimmäiseen, haukotteli Danni, joka pintelöi Kaoman häntää niin huithapelimaisen näköisesti, että jos ei koko sidos löytyisi lantakasasta, kun olisimme perillä, söisin vaikka kannusremmini.
- En mä olekaan ensimmäisessä. Teidät sinne on kiire saada, Vesku sanoi ja melkein pelästyin. Olin pitänyt koko buffettihommaa jonakin, minkä hoitaisi vasemmalla kädellä samalla, kun katselisi hienoja ratsukoita, mutta jos se olikin noin vakavaa, mahtaisimmeko pärjätä?
- Se on valmis, sanoi Danni laiskasti ja läimäytti Kaomaa takapuolelle.
- Onko teidän kamat autossa?
- On on, sanoin minä. Olin itse vienyt ne sinne.

Kaksoset eivät tulleet mukaan ja näin, miten kaksi pientä naamaa painautui ikkunaan, kun ajoimme ohi. He eivät olleet nousseet, kun me muut olimme, mutten epäillyt, etteivätkö he olisi olleet hereillä. Siinä metelissä ei olisi kukaan voinut nukkua. He eivät kuitenkaan olleet tulleet esiin, sillä he murjottivat joutuessaan jäämään kotiin Merlinin kanssa. Toki he tulisivat seuraavina päivinä, kun Jessillä olisi vapaata, hänkin tulisi, mutta olin iloinen, ettei meidän ensimmäisen päivän hässäkässä tarvinnut vielä vahtia heitäkin. Tai paremminkin viihdyttää. Eivät he mitään hölmöä menisi talliympäristössä tekemään, mutta eivät he jaksaisi katsoa tuntikausia kouluratsastusta vieraalla kielellä. Hetken minulla oli paha mieli heidän takiaan, mutta sitten unohdin sen. Jerry alkoi miettiä, millä hevosella Hanna antaisi hänen ratsastaa, ja se oli niin kiehtova puheenaihe, että Danni ja minä emme voineet olla osallistumatta. Hannan hevoset olivat kaikki äärettömän hienon näköisiä, ja jos ihminen oli ratsastanut niistä yhdellä, ei oikein osannut päättää, halusiko kokeilla samaa uudestaan vai jotain toista.

Re: Alissa Emilian kesä

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   16.12.09 16:53:07

Sain puhtia eilisestä yöpalasta jatkaa Juskupaolaa ja nyt vielä enemmän.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   16.12.09 17:22:45

hän ei takuulla osaisi edes laukkaa nostaa. jos se pitäisi tehdä jonkun Hannan nähden.

Pitkästä aikaa osui YKSI virhe silmään;P

Lähettäjä: Saldezor 
Päivämäärä:   16.12.09 22:16:12

Saiskos iltapalaa? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.12.09 22:25:53

Matka kesti vähän yli tunnin, emmekä tosiaankaan olleet ensimmäisiä tallipihalla. Maneesinseinustalla oli jo kymmenkunta autoa, joskaan kaikilla ei ollut traileria perässään. Vesku ajoi joukon jatkoksi ja sammutti moottorin.
- Menkää te etsimään Hanna jostain, me otetaan Jerryn kanssa Kaoma ulos, hän sanoi.
- Mistä? kysyin. Minua vähän epäröitti lähteä minnekään, pelkäsin joka paikassa olevan kauheasti taitavia aikuisratsastajia, joiden varpaille takuulla astuisin, tai kävelisin niitä päin tai säikyttäisin hevoset tai jotain.
- Kurkatkaa ensin maneesiin ja jos ei siellä ole niin talliin ja yläkertaan, Vesku ehdotti ja niin me teimme. Maneesissa oli vain yksi hevonen, jolle käärittiin parhaillaan pinteleitä, eikä yksikään ihmisistä sen ympärillä ollut Hanna, joten käännyimme pois. Hän löytyi sitten pihalta meidän auton luota.
- Siinähän te olette. Tulkaa mun kanssa, hän sanoi meille.

Lyhyin lausein Hanna kertoi, mitä piti tehdä. Myyntipöytämme oli maneesin oven vieressä ja meidän piti myydä katsojille liput katsomoon, paitsi niille, jotka olivat jonkun hevosenhoitajia, ja samalla meidän oli tarkoitus keittää tallinylisillä kahvia ja täyttää sämpylöitä, kantaa niitä ja leipomosta niin ikään haettuja munkkeja maneesiin ja myydä niitä.
- Mistä me tiedetään, kuka on jonkun hevosenhoitaja? kysyi Danni.
- Ne yleensä oikoo satulahuopia viimeseen asti.
- Ja miten me voidaan olla yhtaikaa siellä myymässä lippuja ja keittämässä kahvia?
- Sitä varten teitä on kaksi, Hanna sanoi ja katsoi Dannia niin jäätävästi, että hän sulki suunsa. – Kassalipas on kahvinkeittimien vieressä. Siellä on vaihtorahaa ja tässä on sen avain.
- Paljonko kaikki maksaa? uskalsin minä kysyä.
- Hinnasto on niitattu pöydän reunaan ja limsakorit on pöydän alla. Hop hop! Yleisöä alkaa kohta valua, hän sanoi ja lähti takaisin Veskun ja Kaoman luo. Danni ja minä jäimme katsomaan toisiamme.
- Haluatko sä voidella sämpylöitä vai myydä lippuja ensin? kysyin toivoen, että hän valitsisi liput, niin kuin onneksi tekikin. Minulla ei ollut mitään hinkua joutua silmäkkäin koko Suomen kouluratsastuskerman kanssa tähän aikaan aamusta.
- Mä tulen hakemaan kassan ja rupean hommiin, Danni sanoi ja matkalla nappasimme mukaan Jerrynkin. Hänkin saisi totisesti tehdä jotain valmennuksensa eteen, niin Hannan kultapoika kuin olikin.

En olisi ikinä uskonut, että simppeli buffetin pitäminen oli niin työlästä. Joskus jossain koulun myyjäisissä Jessi oli ollut siinä hommassa meidän pyöriessä ympäri muita myyntipöytiä, ostamassa arpoja ja pyörittämässä onnenpyörää, eikä hän ollut vaikuttanut ollenkaan rasittuneelta. Tosin hänen ei ollut tarvinnut olla siinä yksin ja kahvinkeitin oli porissut siinä selän takana koulukeittiön puolella, eikä hänen ollut tarvinnut tehdä tarjottavia siinä samalla. Minä poltin sormeni kahvinkeittimessä ja leikkasin juustohöylällä rystyseeni halkoessani loppumattomia sämpylöitä. Jerry juoksi edes takaisin ja vaati koko ajan jotain lisää ensimmäisen tunnin ajan, enimmäkseen kahvia ja teevettä. Sitten alkoi pikkuisen rauhoittua, kun valmennus alkoi ja yleisö ilmeisesti istui paikoilleen kahvimukeineen.

- Vie lisää kahvia ja mukeja, mä menen auttamaan Veskua laittamaan Kaoman, Jerry sanoi raportoituaan ovelta tilanteesta ja katosi, ennen kuin ehdin pakottaa hänet ottamaan mitään mukaansa.
- Ei se mitään apua tarvitse! huusin hänen peräänsä, mutta olin helpottunut. Danni saisi tulla välillä tänne keittiöhelvettiin, minä voisin myydä ihan mitä tahansa kenelle tahansa, kunhan minun ei tarvitsisi enää tehdä yhtään sämpylää.

Danni näytti olevan samaa mieltä omasta hommastaan, mutta ei pitänyt mitään kiirettä kahvinkeittoonkaan. Ei ollut tarpeenkaan, mutta kun seuraava tauko läheni, arvasin jo lähettää hänet hommiin. Ja sama jatkui iltapäivään asti, kolme puolentoista tunnin sessiota ja hyvänlainen tauko välissä ja kun viimeinen ryhmä alkoi lähestyä loppuaan, istuin hiekalla maneesin seinää vasten nojaten. Minusta tuntui, etteivät jalkani kantaneet enää. Pitäisikö nyt vielä ratsastaa?

Vähän ajan kuluttua alkoi kuitenkin tuntua paremmalta. Kun yleisö alkoi häipyä ja Danni oli vääntäytynyt pystyyn myymään viimeisille kahvit, minusta melkein tuntui, että saatoin itsekin nousta. Vesku ja Jerry tulivat katsomosta ja nappasivat muitta mutkitta itselleen sämpylät, ja siihen tuli Hannakin itse gurun kanssa, joka oli ehkä viisikymppinen, tummahiuksinen nainen. He puhuivat tanskaa keskenään, vaikka nainen oli kyllä opettanut englanniksi, ja he tekivät selvää parista sämpylästä lisää. Nousin kiireesti ja otin itsekin yhden, ennen kuin ne loppuisivat.
- Riittikö tarvikkeet? Paljonko kassassa on rahaa? Hanna kysyi yllättäen puhuttuaan siihen asti valmentajalle.
- Pullat loppu kesken ja kahvi on lopussa, sanoi Danni, joka oli viimeksi käynyt keittiössä. – Enkä mä ole ainakaan laskenut rahoja.
- Okei. Tehkää ostoslista huomiseksi. Me käydään Stellan kanssa lounaalla. Siivotkaa te jäljet ja olkaa valmiina ja verkanneina täällä kolmelta. Ok?

Siihen ei oikeastaan voinut sanoa kuin kyllä, ehkä kyllä kiitos, mutta Jerryllä onneksi välähti.
- Mitkä hevoset me otetaan? hän kysyi ja Hanna keskeytti taas lauseensa.
- Sera, Pet ja Psyko, hän sanoi osoitellen meitä vuorotellen. – Valitkaa itse tänään, kuka ottaa minkä.

Meillä ei ollut tarpeeksi aikaa käydä mummin luona lounaalla, joten menimme syömään loput sämpylät ja kinkut ja juustot. Vesku auttoi pesemällä kahvipannut ja termoskannut ja näytti ymmärtävän täydellisesti väsymystämme.
- Huomenna on jo helpompaa, hän lohdutti.
- Voi apua! mutisin tajutessani, että tämä jatkuisi vielä kolme päivää. Mutta hetken kuluttua aloin jo
odottaa ja jännittää ratsastusta. Ilmoitin haluavani ratsastaa Psykobitchilla, jolla Danni oli viimeksi saanut ratsastaa. Minua viehätti sen kammottava nimi.

Puoli kolmelta talutimme hevoset maneesiin. Psyko oli kaikkea muuta kuin psyko, herttainen rapsutuksia kaipaava tyttöhevonen se oli. Ainakin toistaiseksi. Se hankasi turpaansa lapaluuhuni taluttaessani ja minun oli pakko kutittaa sitä takaisin, kun pysähdyin mittaamaan jalustimia. Olin vakaasti päättänyt selvitä sen kanssa ainakin yhtä hyvin kuin Danni viimeksi. Mietin myöskin, mahtaisiko Hanna tällä kertaa pistää meidät ravaamaan. Toivoin melkein, ettei pistäisi. Edelliskertaisen ratsuni ravi oli ollut käsittämättömän pompottavaa ja epäilin, että niin oli kaikkien kouluhevosten. Se oli kai jonkinlainen pääsyvaatimus alalle.

Aikomukseni oli silti kokeilla alkukäyntien jälkeen, mutta joko me olimme arvioineet ajan väärin tai Hanna tuli maneesiin etuajassa. Hän aloitti vanhaan tapaan korjaamalla istuntamme kuntoon ja tulin miettineeksi, että miten ihmeessä se oli ehtinyt kieroutua. Olin ihan varma, että olin joka kerran sitten tammikuun ratsastaessani järjestänyt jäseneni täsmälleen, kuten Hanna oli silloin neuvonut.
- Teidän vanhemmat aina kehuu, minkälaisia apinoita te olette pysymään hevosen selässä. Ottakaa jalat pois jalustimista, hän sanoi pahaenteisesti.

Jumala, mikä rytyytys siitä alkoi. Vaikka olihan se apinajuttu kyllä tottakin. Me olimme ratsastaneet kaikella mahdollisella metrinmittaisesta asti emmekä tosiaankaan enää aikoihin olleet tipahdelleet tasapainon menettämisen takia, vaan vain jos jotain odottamatonta ollut sattunut. Tämäntyyppisillä hevosilla Danni ja minä emme kuitenkaan olleet tottuneet ratsastamaan. Ravi ilman jalustimia oli, jollei jokapäiväinen niin ainakin jokaviikkoinen huvimme, sillä vähintään niin usein yleensä menimme ilman satulaa. Psykon ravi sai kuitenkin vatsani kramppaamaan. Aina suunnilleen yhden sivun jälkeen Hanna komensi meidät käyntiin ja korjasi istunnan taas kohdilleen. Ja sama uudelleen. Ja uudelleen. Ja uudelleen. Kun olin saanut rytkytettyä kokonaisen kierroksen samassa asennossa, hän alkoi vaatia ravin hidastamista ja lisäämistä. Jerry oli päässyt siihen vaiheeseen jo monen monta kierrosta sitten, ja Dannikin joitakin hetkiä aikaisemmin. Minua ei harmittanut olla jumbona, päinvastoin olisin voinut hyvin jatkaa käyntipätkiä, jolloin ainakin pystyi hetkeksi rentoutumaan. Ravissa minä en voinut sitä tehdä, se oli sula mahdottomuus.

Oli kuitenkin äärimmäisen palkitsevaa huomata, miten Psykon liikkeet alkoivat muuttua sulavammiksi takapuoleni alla. Tunne oli yksinkertaisesti mahtava, ja kun näin peilistä vilauksen kuvastani, minun teki mieli huokaista onnesta. Meillä ei tietenkään ollut peiliä kotona, mutta epäilin, ettei Mia koskaan ollut näyttänyt yhtä hienolta.
- Onko teillä vielä tuntoa pikku pyrstöissänne? Hanna kysyi lopulta.
- Ihan liikaakin! irvisti Danni.
- Okei, tallin lääkekaapissa on rakkolaastaria. Ottakaa jalustimet jalkaan niin saatte laukata vähän.

Vesku ei ikinä, ikinä pitänyt sellaisia tunteja. Hän olisi saanut opettaa kolme tuntia putkeen saadakseen meidät niin rättipuhkipoikkiväsyneiksi. Onneksi Hannalla oli henkilökuntansa, kuten Jessi hänen tallipoikiaan aina nimitti niin, että sanassa oli kuulevinaan ison alkukirjaimen. Hevoset saattoi jättää heidän hoidettavakseen. Tai sen yhden, joka oli paikalla, pipopäisen yrmeän näköisen tyypin, joka oli ollut aamupäivällä liian tympeä kantaakseen yhtäkään termoskannua keittiöön Dannille täytettäväksi, kun olin pyytänyt.
- Osaako ne mennä kangilla, Hanna kysyi Veskulta kuin me emme ollenkaan olisi olleet läsnä.
- Ei, sanoin minä, ennen kuin Vesku ehti vastata. Me olimme joka ikinen ratsastaneet kankisuitsituksella jonkin verran ja Jerry Mustin kanssa aika paljonkin, mutta oli turvallisempaa antaa Hannan opettaa se alusta alkaen. En epäillyt Veskun opetuksia, mutten ollut varma omasta muistamisestani, Hannan haukankatseen alla varsinkaan.

Lähettäjä: flanelli 
Päivämäärä:   17.12.09 00:02:30

hei vau, Alissaa :)

Lähettäjä: Trot 
Päivämäärä:   17.12.09 00:15:02

yöpala? Alissa on jotenkin niin symppis kun taas Danni perus pissaliisa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.09 00:18:19

Okei, hyvää yötä!
-------------
2. Naks

Jerry ja Danni ja minä menimme Leena-mummille yöksi. Vesku lähti kotiin palatakseen taas aamulla Djangon kanssa. Hannan tallissa ei ollut vapaita bokseja, joten hän oli päättänyt valmentautua Kaomalla ja Djangolla vuoropäivin, kun joka tapauksessa joutui palauttamaan hevosen yöksi kotiin. Kävi hän kuitenkin syömässä, mutta kiirehti sitten tallille hakemaan Kaomaa.
- No niin, mitä teidän rauhaan kuuluu? Leena kysyi, kun istuimme ruoan jälkeen olohuoneeseen. Minä en ollut koskaan oppinut tietämään, mitä tuollaisiin kysymyksiin oikein pitäisi vastata. Kertoa kronologisesti kaikki tapahtumat alkaen viime tapaamisesta? Vai valita tärkein ja mainita se? Vai odottaa lisäkysymyksiä? En siis sanonut mitään, aloin vain selailla pöydällä lojuvia lehtiä.
- Mun perse on takuulla ruvella, Danni ilmoitti.
- Mä ajattelin lähinnä, että joko te olette saaneet tietoja lukiosta?
- Ei, ne tulee vasta kesäkuussa.

Leena ei onneksi ollut tyyppiä, joka olisi halunnut keskittyä pelkästään kuulustelemaan meitä, tai paijaamaankaan, mikä olisi ollut lapsellista. Saatuaan kaivettua vastaukset akuuteimpiin kysymyksiinsä hän alkoi touhuilla omia pitkäperjantain juttujaan, mikä tarkoitti leipomista. Jerry meni keittiöön auttamaan, todennäköisesti koska sai sitten maistella kaikkea, mutta varmaan myös, koska hän oli oikeasti aika kultainen ja avulias pikkupoika. Danni ja minä löhöilimme sohvassa ja voivottelimme vaivojamme. Jalkoja särki aamupäivän seisomisesta ja kaikkia muita paikkoja ratsastamisesta. Se oli mukavaa aikansa, mutta ei sitä kovin kauan jaksanut.
- Mennään sinne huomenna aikasemmin niin ehditään tehdä kaikki faking sämpylät ennen kuin ihmisiä alkaa tulla, ehdotin. Danni vain kohautti olkapäitään.
- Yks täti nipisti mua poskesta, kun se kävi ostamassa pullaa, hän sanoi. – Se sanoi nähneensä mut kouluratsastuskilpailujen katsomossa jo vauvana ja sanoi, että jos ei näillä geeneillä tule kouluratsastajaa niin ei sitten millään.
- Yyh, sanoin minä. Ajatus iholle pyrkivästä, lässyttävästä tädistä ei ollut ollenkaan miellyttävä.
- Niin. Musta tulee kenttäratsastaja. Mennäänkö me käymään serkuilla?

Pudistin päätäni. En aikonut jaksaa sinä iltana enää yhtään mihinkään, ja sitä paitsi mitä serkuista? Ne olivat kaikki väärän ikäisiä. Me olimme väliinputoajia siinä joukossa. Loviisa, joka oli meitä lähinnä vanhin, oli jo aikuinen ja seuraavaksi nuoremmat, Launo ja Tauno, taas olivat enemmänkin Jerryn ikäluokkaa.
- Ne tulee kuitenkin tänne jonain päivänä. Onhan pääsiäinen, sanoin.

Vesku oli ollut oikeassa. Toinen päivä oli helpompi. Mummi vei meidät tallille jo aamulla ja Jerrykin pantiin levittämään margariinia sämpylöille, joita oli taas ilmestynyt iso korillinen tallin kyökkiin. Mummi oli tarjoutunut apuun myös ja kysynyt, leipoisiko hän vaikka kakun tai pari myytäväksi, mutta olimme kieltäytyneet kohteliaasti mutta päättäväisesti. Mitä Hanna sanoisi? Mummi sopi talliympäristöön kuin kermavaahto pyttipannuun. Emme edes maininneet hänen tarjouksestaan Hannalle.

Sinä päivänä Jessi ja kaksoset tulivat Veskun mukana ja istuivat uskollisesti katsomossa koko pitkän päivän aina siihen asti, että mekin olimme ratsastaneet. Olin odottanut sitä koko vuorokauden. Minuun oli jäänyt kytemään jokin pieni ajatus edellispäivän tunnilta. Minusta tuntui, että olin juuri saavuttamaisillani jotain, että jonkin elämää tärkeämmän tajuaminen oli ihan pinnan alla, ja jos osaisin sukeltaa oikealla hetkellä, löytäisin sen. Ja pidin Psykosta. Minusta tuntui, että se yritti ymmärtää minua, tosiaankin yritti.

Kaksoset tahtoivat jäädä mummille myös ja se ilta oli muutenkin vilkkaampi kuin edellinen, sillä tuli ruokavieraita. Jerry painui syötyään jälkeen Taunon ja Launon kanssa kaupungille, Jessi ja Vesku lähtivät hakemaan kotimatkalle Djangon, joka oli jätetty Hannan luo tarhaan, mutta Jaska ja Titta jäivät vielä. Siinä päivällisen kuluessa oli jo tärkeimmät kuulumiset vaihdettu, heidän poissaolevien lapsiensa asiat ja meidän kouluarvosanamme – mitä nekin muka aina aikuisia kiinnostivat? Minua ei ainakaan hiukkaakaan isona liikuttaisi, oliko joku etäinen sukulainen päässyt läpi matikan kurssista vai ei. Kaksosia se ei ollut kiinnostanut sitäkään vähää, vaan he olivat painuneet ullakolle leikkimään heti jälkiruoan jälkeen.

Lähettäjä: Tripi 
Päivämäärä:   17.12.09 00:43:29

Nää on kivoja pätkiä nää Alissan. Ui, tuskin maltan odottaa kesää!

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   17.12.09 08:38:41

Alissa on kieltämättä kiva :)

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   17.12.09 11:43:56

No mut eiks Taija ja Loviisa olleet siskoksia? Ainakin Titta ne puhu sillon yks kesä Mustaojaan kesäleirille?

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   17.12.09 13:05:03

Ei oo kukaa pyytäny aamupalaa :O
Lounasta..tms? :D

Alissa on fiksu, mut eihä se kiinnostavaa enää ois, jos molemmat ois semmosia herraterttuja :)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   17.12.09 13:09:26

Mikä ihmeen "syötyään jälkeen"? Viimenen kappale tokaylin rivi.

Tyksin Alissasta, se on tollanen mukava teini :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.09 13:10:23

Des, olihan ne, mutta Taija ja veljensä (mikä hitto sen nimi olikaan?) on jo niimpal vanhempia, ettei niitä kannata edes mainita.
----------

- Mihin te aiotte lukion jälkeen? kysyi Jaska Dannilta kuin me olisimme automaattisesti olleet yksi yksikkö, jolla oli vain yksi, yhteinen suunnitelma.
- Mä en ehkä mene lukioon, Danni sanoi kallistaen hymyillen päätään. Hän teki sen ihan piruuttaan ja saikin Jaskan tyrmistyneen näköiseksi.
- Mitäs sitten? mies kakisteli.
- Mä ajattelin, että meen vaan duuniin. Raksalla tai asfalttihommissa kuulemma tienaa hyvin ja saa hyvän rusketuksen, Danni runoili ja Titta naurahti helpottuneena.
- Danni laskee leikkiä, hän keksi. – Oletko sä ollut yhteydessä sun sukulaisiin? hän kysyi seuraavaksi minulta.

Minulle tuli aina epämukava olo, kun tuota kysyttiin. Meillä ei tehty numeroa siitä, ettei Vesku ollut isäni tai Jessi äitini. Aina, kun joku otti asian puheeksi, rupesi tuntumaan siltä, että olin jonkinlainen loinen tai käenpoikanen, joka oli juonitellut tiensä perheeseen.
- Mä saan joulukortteja, sanoin jurosti.
- Tai itse asiassa mä olen ajatellut ruveta pyörittämään meidän tallia syksyllä, niin ei tarvita enää ulkopuolista apua vaan voidaan antaa Nooralle potkut, keskeytti Danni. Hän tiesi ihan tarkkaan, miltä minusta tuntui.
- Ei Vesku ja Jessi voi antaa sun semmosta tehdä! Titta sanoi kauhistuneena ja minun sukujuureni unohtuivat, kun hän alkoi puhua lapsityövoimasta ja koulutuksen tärkeydestä.

Me häivyimme siitä sitten myös, sillä Dannikin halusi kaupungille, kun kerran Jerrykin oli päässyt. Se oli suunnattoman tylsää kahdestaan. Keskusta oli hiljainen pääsiäislomasta huolimatta, emmekä me tietenkään ulkopaikkakuntalaisina tienneet, missä paikallinen nuoriso tapasi hengailla. Tosin mitä iloa siitä olisi ollutkaan, emmehän me olisi voineet kuitenkaan mennä tuppautumaan johonkin nuorisojengiin noin vain. Tai ehkä Danni olisi voinut, minusta ajatus oli mahdoton.
- Olisko pitänyt mennä poikien mukana? Danni pohti, kun seisoskelimme hampurilaisravintolan edessä. Syöminen oli sula mahdottomuus päivällisen jälkeen, eikä meillä sattumoisin ollut mukana rahaa edes yhteen pirtelöön, jolloin olisi voinut mennä sinne istuskelemaan.
- Ei tosiaan. Ne on kumminkin jossain pelaamassa futista tai jotain, sanoin.
- Totta, Danni huokaisi. – Hélvetin tylsää. Mun elämä on yhtä erämaata.

Minusta ei tuntunut sillä hetkellä ollenkaan siltä. Okei, käveleminen kahdestaan autiossa kaupungissa lauantai-iltana oli toki säälittävää, mutta Psyko ja ratsastaminen piti mielialaani korkealla nytkin, vaikkemme olleet tallilla.
- Mä luulen, että mä alan tajuta jotain ratsastuksesta, henkäisin. – Niin, että unohda erämaajutut!
- Sä olet ratsastanu toistakymmentä vuotta! Me tajutaan ratsastamisesta enemmän kuin yhdeksänkymmentä prosenttia suomalaisista! Danni sanoi ja tönäisi minua kevyesti.
- No mutta siltä musta tuntuu! Vähänkö makeeta, että me päästiin tänne! Ja vielä kaks päivää jäljellä!
Innostukseni tarttui onneksi Danniinkin ja aloimme käydä läpi päivän harjoituksia ja miten ne olivat menneet. En välittänyt siitä, että Danni puhui niin Hannasta, minusta kuin senpäiväisestä ratsustaankin sarkastiseen ja vähättelevään sävyyn. Se nyt vaan oli hänen tapansa puhua ja osasin lukea rivien välistä oikein hyvin.

- Mä en ainakaan ikinä ala kouluratsastajaksi, se on maailman tylsintä, hän julisti.
- Sun on pakko, jos sä aiot kenttäratsastajaksi.
- No kenttäkisoissa on niin helppoja koululuokkia. Sen verran selvittää vaikka vatsataudissa.
- Kaikki olettaa, että meistä tulee kuuluisia kouluratsastajia, huomautin. Olin itsekin kuullut sen tapaisia huomautuksia tänään kahvia ostavilta katsojilta, joskaan kukaan ei ollut pyrkinyt nipistelemään minua poskesta.
- Jerry saa mun puolesta hoitaa sen puolen. Se raukka on jo menossa sinne kovaa vauhtia. Sitä vertaillaan Veskuun seuraavat kolmekymmentä vuotta.

Mieleeni tuli, että siksikö Danni niin ponnekkaasti oli inhoavinaan koulupylperrystä? Kieltämättä Veskun menestys lajissa olisi meidän kaikkien niskassa painolastina aina, ja Danni saisi takuulla kohtauksen, jos kuulisi jonkun sanovan ääneen, ettei hän ollut perinyt isänsä taitoja tai jotain vastaavaa. Tai sitten hän vaan halusi siinäkin suhteessa jotain jännittävämpää.
- Mä voin hyvinkin haluta ruveta keskittymään kouluun, sanoin tyytyväisenä.

Hanna ei onneksi ollut varoittanut etukäteen siitä, että sunnuntaina meitä opettikin se guru. Olisin ripuloinut itselleni nestehukan jännityksestä. Nyt, kun totuus paljastui vasta, kun olimme jo satuloissa, oli myöhäistä ruveta potemaan. Vesku ja Hanna pyörivät maneesissa myös, tulkkaamassa, ja sikäli kun ymmärsin, he heittivät väliin omia neuvojaan myös.
Siihen valmennustuntiin petyin. Olkoon millainen ulkomaanihme tahansa, nainen ei jotenkin säväyttänyt. Hän oli hyvin diplomaattinen ja puhkesi kehuihin niin olemattomista onnistumisista, että minua nolotti, mutta hänen neuvoistaan en oikein saanut mitään ahaa-elämystä. Ehkä se johtui siitä, että hän yritti puhua niin selkeää englantia, ettei tulkkausta olisi tarvinnut. Hanna, joka saattoi yhdessä lauseessa haukkua sääriäni kastemadoiksi ja vatsaani perunasäkiksi ja toisessa käskeä leikkimään mangustia, jotta saisin leukani pystyyn, sai mielikuvansa paljon paremmin minulle läpi. Kiitimme kuitenkin kohteliaasti rouva gurua opetuksesta, mutta kun hän oli lähtenyt maneesista, minun oli pakko sanoa Hannalle:
- Musta sä opetat paremmin.
- Ai niinkö? nainen sanoi ja katsoi minua niin tutkivasti, että melkein punastuin.
- Niin, sanoin.
- Hmm.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.09 13:15:06

Bambi, kappas vaan! Kiitti!

Päivämäärä:   17.12.09 13:17:32

Hyvähyvä! Jälkkäeiä..? :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   17.12.09 19:40:45

Iltapalaa? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.09 19:45:24

Enempää hän ei sanonut ja seuraavana päivänä, viimeiselle tunnillemme sain eri hevosen, Roisen. Se ei ollut Hannan hevosia vaan ainoastaan asui siellä ja sen omistaja oli jossain matkoilla pääsiäisen. Minun teki mieli protestoida, sillä olisin mielelläni ratsastanut viimeisenkin kerran Psykolla ja tämä oli ihan erilainen. Se oli hermostunut ja äkkinäinen ja sinkoili pienimmästäkin virikkeestä ympäriinsä vähän samaan tapaan kuin mitä Psyko oli tehnyt talvella Dannin kanssa. Minulle se ei ollut tehnyt sitä kertaakaan, mutta tämän rykäisyt yllättivät minut kerran toisensa jälkeen. Minusta alkoi tuntua epämiellyttävältä. En ollut koskaan pelännyt ratsastamista, mutta tämä saattoi olla jotain sukua sille. En voinut ymmärtää, miksi mikään, mitä yritin, ei mennyt perille, aiheutti vain uuden pakoreaktion.

- Se on vasta neljävuotias, sanoi Hanna, joka oli tullut kävelemään rinnalleni ja silitteli samalla hevosen kaulaa. – Sillä ei ole ollut selässään viittä eri ihmistä elämänsä aikana, joten sun täytyy olla siellä niin kuin et oliskaan.
Se sanamuoto paremminkin kuin hänen sanansa palauttivat minut kartalle. Niin Jessikin oli sanonut edelliskesänä, kun olimme saaneet olla Irkun selässä painolastina ensimmäisillä kerroilla, kun selässä oli ollut ihminen.
- Olisit heti sanonut, puuskahdin. – Mä en tiennyt, että se oli vauva.
- Sori, kai mun olisi pitänyt.

En minä meidän nuoria hevosiamme ollut koskaan saanut ratsastamalla ratsastaa, mutta olin minä niillä hölkötellyt kentällä Jessin vahtiessa. Minua lakkasi pelottamasta, kun tajusin, että hevonen todennäköisesti pelkäsi minua monin kerroin enemmän. Olemattoman kevyeksi en voinut muuttua, mutta keskityin istumaan mahdollisimman tasaisesti ja tekemään muutenkin kaikkea mahdollisimman vähän. Tietenkään emme voineet tehdä samoja tehtäviä kuin Danni ja Jerry osaavilla ratsuillaan, mutta kävelimme ja ravasimme omaan tahtiimme uralla ja he väistelivät meitä, sillä Roise alkoi säpsyä, jos he tulivat liian lähelle. Jos he tulivat läheltä ja ohittivat, se valmistautui selvästi siihen, että kyseessä oli paniikkipako ja että sen oli liityttävä joukkoon.
Sanaakaan Hannan opetuksesta en ehtinyt kuulemaan, saati seurata, miten Danni ja Jerry ratsastivat, mutta ei tämäkään tunti minusta ollut ollut hukkaan heitetty. En ollut ihan saanut kiinni siitä jostakin, mitä olin koko pääsiäisen hakenut, mutta olin onnistunut saamaan jonkinlaisen yhteyden tähän hevoseen alkuhankaluuksista huolimatta. Se oli oikeastaan vielä palkitsevampaa kuin saada hienosti koulutettu ratsu tottelemaan.

- Sä olit oikein hyvä, sanoi Hanna minulle lyhyesti pidettyään ensin Jerrylle ja sitten Dannille tavanomaisen luennon tunnin päätteeksi.
- Olinko? henkäisin onnellisena.
- Olit, hän sanoi ja siinä oli koko minun luentoni.

Vesku oli istunut katsomossa koko session ajan ja Jessikin oli ilmestynyt sinne lopputunnista työvaatteissaan. Käännyin heidän puoleensa, sillä janosin vähän monisanaisempaa arviointia.
- Mitä te sanotte?
Sieltä sain, mitä halusin. Ei liikaa kiitosta, mikä olisi saanut minut tuntemaan itseni kehuja kerjääväksi kakaraksi, mutta muutamia hyvin muotoiltuja lauseita, jotka jäivät lämmittämään mieltä.
- Kävelytä se nyt loppuun, että päästään lähtemään, hoputti Vesku.
- Mä taidan lähteä etsimään kaksoset. Onko ne tallissa? kysyi Jessi.
- Ne jäi sinne ylös katsomaan telkkaria, ne on saanu yliannostuksen kouluratsastusta, Vesku sanoi.

Kun aloimme tehdä lähtöä, kävi ilmi, että kaksoset halusivat poiketa Jessin kanssa Tammisaaressa.
- Me tullaan sun luokse juomaan mehua, he selittivät.
- Mä tulen sitten kanssa! ilmoitin. En ollut nähnyt Jessin asuntoa aikoihin, vaikka kaksoset ja Danni olivat. Okei, Jerrykään ei ollut, mutta nyt hänellä oli kiire kotiin kokeilemaan kaikkea oppimaansa Mustin kanssa.
- Ette kai te nyt oo ihan tosissanne, Jessi sanoi ja vilkaisi Veskua kuin olisi pelännyt tämän räjähtävän.
- Ollaan, Sarri sanoi ja minäkin nyökkäsin.
- Tuletko sä, Danni? kysyin.
- Älä unta näe! Mä haluan äkkiä kotiin, missä mä hyppään mustan ratsuni selkään ja karautan kylille!
- Ei Daisy ole musta, Sarri sanoi.
- Mä tarkoitinkin mun rakasta mopoa!

Danni ja Jerry menivät Veskun ja Djangon kanssa ja minä Jessin ja kaksosten ja olin sitten odottanut mitä tahansa Jessin asunnosta, petyin. Se oli karu.
- Sä et voi viihtyä täällä, sanoin katsellen inhoten ympärilleni. Ei mitään nättiä tai henkilökohtaista missään. Okei, kaksosten tekemiä piirustuksia, mutta en minä niitäkään sisustuselementteinä jaksanut kovin kauniina pitää. - Eikö sulla ole täällä edes yhtään kasvia? kysyin. – Eikä kirjahyllyä? Miten sä pärjäät ilman kirjahyllyä?
- En mä tule tänne lukemaan, Jessi sanoi ja kaatoi Sarrille ja Sunnalle lasilliset mehua. – No niin, joko mennään?
Minusta tuntui, ettei hän viihtynyt siellä yhtään sen paremmin kuin minäkään.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   17.12.09 20:56:34

je!

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   17.12.09 21:01:56

Jostain syystä mulle tulee mieleen Ali nuorena tosta Alissasta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.09 21:36:50

Mä taidan toistaa itseäni, jos Danni muistuttaa Miilaa ja Alissa Alia :D

Päivämäärä:   17.12.09 21:38:24

Historiahan tuppaa toistamaan itteään ;)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   17.12.09 22:08:49

Ei mun mielestä kyllä Alissa muistuta Alia eikä Danni Miilaa. Kyllähän ne samaan kategoriaan menee, jos ruvetaan lokeroimaan, mutta on ne mun mielestä erilaisia. Kun ei Miila musta ikinä ollu tollanen kauhuteini, niinku Danni on välillä ja Ali taas oli musta aika tylsä, kun taas Alissa on mielenkiintoinen vaikkei räjähtelekään. Siinä teille analyysiä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.09 22:57:34

3. Katri-tädin lahja

Minä ratsastin ruskealla ratsullani, kunhan pääsimme kotiin, vaikka Danni näköjään olikin päättänyt antaa Daisyn lomailla vielä yhden päivän. Mia tuntui turvalliselta ja kotoiselta Roisen jälkeen, mutta jos olisin mennyt sen satulaan suoraan Psykon jälkeen, olisin varmasti tuntenut suurta pettymystä ja ahdistusta.

Kirjoitettuani Mian vihkoon tiivistelmän kaikista Hannan ohjeista niin kauan kuin ne olivat tuoreena muistissani, menin sisään. Oli ihanaa olla taas kotona, niin hyvin kuin mummi meitä aina pitikin. En edes viitsinyt vetäytyä yläkertaan vaan jäin olohuoneeseen nauttimaan perheen tunnusta. Kaksoset olivat kaivaneet esiin korttikokoelmansa ja vertailivat tänä vuonna tulleita pääsiäiskortteja vanhoihin. Vaikka eipä niitä paljon ollut, kaksi olin nähnyt eteisen lipastolla ennen Hankoon lähtöä. En ollut viitsinyt edes katsoa niitä, sillä tiesin, mitä niissä oli. Toisen oli Katri-täti osoittanut Jessille perheineen ja toisen minulle henkilökohtaisesti. Minua inhotti, kun hän teki niin, olisin mieluummin kuulunut siihen Jessin korttiin.

Jessi tuli teemuki kädessään istumaan sohvan toiseen päätyyn ja kuin lukien ajatukseni sanoi:
- Meidän pitäisi käydä Katri-tädin luona.
- Niin varmaan pitäisi, sanoin haluttomasti. Täti ei ollut minulle mitenkään erityisen läheinen tai rakas, mutta Jessi piti kiinni siitä, että sukulaisiin oli pidettävä yhteyttä. Ainakin toisiin. Ikinä hän ei ollut usuttanut minua isäni luokse, eikä minua olisi kiinnostanutkaan. Miila toimitti joskus terveisiä häneltä ja joskus pienempänä olin saanut syntymäpäivälahjoja, mutta pääsiäis- tai joulukorttia häneltä oli turha odottaa. Joku, muistaakseni Ilse, oli joskus sanonut, ettei hän takuulla ollut eläessään kirjoittanut yhtään joulukorttia. Joskus minua häiritsi se, etten tiennyt hänestä oikein mitään, mutta en halunnut ruveta ottamaan selvääkään. Miksi olisin ollut kiinnostunut hänestä kun ei hänkään ollut minusta?
- Mä soitankin sille saman tien ja sovin, Jessi innostui ja oli kymmentä minuuttia myöhemmin sopinut seuraavasta illasta.
- Me ei tulla mukaan, ilmoitti Sarri. He onnistuivat aina olemaan Katri-tädin luona vähän liian vilkkaita, vähän liian äänekkäitä ja jolleivät he rikkoneet mitään, he ainakin sanoivat jotain sopimatonta.

Katri-täti asui Helsingissä kolmen huoneen huoneistossa, jossa oli hänelle ihan liikaa tilaa, mutta josta hän ei suostunut muuttamaan pienempään ja sinne me seuraavana iltana ajoimme kahdestaan Jessin kanssa. Danni ja Jerry eivät olleet yhtään sen innokkaampia tulemaan mukaan kuin kaksosetkaan, eikä Veskukaan.
- Etkö sä vieläkään ole ajatellut vaihtaa tätä johonkin, jossa olisi vähemmän siivottavaa? Jessi kysyi, kun olimme päässeet sisään ja ojentaneet tuliaiskahvipaketin.
- Minä olen asunut tässä yli viisikymmentä vuotta ja aion asua kuolemaani asti, Katri-täti sanoi.
- Sä voisit ottaa alivuokralaisia, tuumasin, mutta täti meni säikähtäneen ja torjuvan näköiseksi. Tietysti. Jos hän oli niin tapojensa orja, ettei voinut muuttaa, niin miten hän olisi voinut sietää jonkun muun jatkuvaa läsnäoloa.
- Tulkaa kahville, hän sanoi.

Ne vierailut olivat tylsiä mutta onneksi varsin harmittomia. Katri-täti hoiti enimmäkseen puhumisen, kunhan oli kysellyt tuoreimmat kuulumiset ja minulla onneksi oli niihin valmiiksi harjoitellut vastaukset hangonviikonlopun jäljiltä. Tällä kertaa hän kävi läpi sydämensä ja suonikohjunsa tavanomaista vikkelämmin eikä halunnut Jessiltä yhtäkään lääkemääräystä. Sen sijaan hän käänsi terävän katseensa minuun.
- Mä en ole enää ihan nuori, hän julisti. Myönsin, tietenkin. Ei hän nyt ikäloppu ollut, mutta vanhin tuntemani ihminen kuitenkin, Leena-mummiakin vanhempi.
- Sä elät todennäköisesti vielä kolmekymmentä vuotta, Jessi sanoi.
- Voi olla. Mutta mä olen kuitenkin ruvennut vähän järjestämään asioitani.

Hetken ajan ajattelin, että nyt se tulee. Että Katri-täti on päättänyt antaa meille, sisarensa lapsille, sata tonnia ennakkoperintöä per pää, mutta tajusin seuraavassa hetkessä, ettei hänellä sellaisia rahoja ollut, ellei hän sitten salaa ollut voittanut lotossa.
- Mä annan teille Kaisan vanhat valokuvat ja kirjeet, hän ilmoitti ja murskasi hentoiset haaveeni. Mutta itse asiassa sekin kuulosti kiinnostavalta.
- Pojat ei halua niitä? Jessi kysyi. Hän puhui velipuolistamme, joita oli kaksi kappaletta ja jotka olivat vähän päälle kaksikymppisiä nyt.
- Tuskinpa niitä kiinnostaa, kun eivät ole sen vertaa näyttäytyneet, että olisin saanut kysyttyä, Katri tuhahti.
- Missä ne on? kysyin.
- Eteisessä, mä pakkasin ne vanhaan matkalaukkuun. Mutta älkää nyt niitä alkako penkoa, jutellaan mukavia.
- Meidän pitää kohta lähteäkin, Jessi mainitsi helpotuksekseni, mutta meni siinä silti vielä lähemmäs tunti Katri-tädin muisteloita kuunnellessa, ennen kuin onnistuimme irtautumaan.
- Sä et näytä ollenkaan yhtä paljon äidiltäsi kuin Jessi pienenä, täti sanoi minulle saattaessaan meitä eteiseen ja halatessaan minua hyvästiksi. En osannut kommentoida.

Päivämäärä:   17.12.09 23:52:54

voi ei, mä lukisin vaikka kuinka paljon Alissan juttuja. Mä olin ihan kokonaan unohtanu ton Katrin.. Ja musta on kauhean kiva kuulla Alissan mielipiteitä noista sukulaisjutuista.

Päivämäärä:   18.12.09 00:05:16

siitä yhdestä Jessi-pätkästä lukemaan aloittaneena tarraan tähän kiinni: "Hän puhui velipuolistamme, joita oli kaksi kappaletta ja jotka olivat vähän päälle kaksikymppisiä nyt."

^^ osaako joku pikaisesti tarkentaa tuon kohdan, vai pitääkö mun lukea kaikki sennnun jutut saadakseni tuon selville? Aiemminkin jo tuli sellainen, että mitä, onko Alissa adoptoitu? Kun tekstissä sellaisia viitteitä oli, nyt herää kysymys, onko Alissa oikeasti Jessin sisko, vai onko Danni ja Alissa molemmat adoptoituja tai kenties Jessin siskoja, vaiko Jessin jotain ulkopuolistensuhteidenlapsia?

raakaa pohdintaa, mutta jatka toki silti :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   18.12.09 00:23:41

Alissa on Jessin sisko, josta heidän äitinsä ei kyennyt huolehtimaan. Loput kakarat ovatkin sitten ihan Jessin ja Veskun yhteisiä :D

Mutta kannattaa silti ihan ehdottomasti lukea kaikki sennnun tekstit ;)

Päivämäärä:   18.12.09 00:30:19

Ja ne velipuolet on siis Alissan ja Jessin. Eli sama äiti, eri isä. Ja Jessillä ja Alissalla on sama äiti, eri isät. Miilalla ja Alissalla on sama biologinen isä.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   18.12.09 00:34:39

Noitten sukulaisuussuhteet on kyllä järjettömän monimutkaiset :D

Ajatelkaa nyt Alissa-raukkaa :D Se on kasvattiäitinsä siskopuoli, jonka "siskolla" on sama isä kuin Alissalla. Eikun mitä, häh..? Menee ihan liian vaikeeks :D

Päivämäärä:   18.12.09 01:36:16

Uusioperheyttä parhaimmillaan ;)

Päivämäärä:   18.12.09 09:51:16

Whisky, voin piirtää sulle kuvainnollisen kaavion.

Kaisa + Artsi = Jessi
Ilse + Stumppi = Miila

Kaisa + Matti = Pojat. Elkää kysykö nimiä, en muista .D

Kaisa + Stumppi = Alissa.

Tää tekee siis Alissasta sekä Jessin että Miilan siskon.

Alissa ja Danni syntyi parin kuukauden viiveellä, ja kun Kaisa aivovaurioitui, niin Alissa sit vaan "jäi" Jessille ja Veskulle, kun kuulemma kaks menee siinä missä yksikin, ja virallinen adoptaatio tapahtui myöhemmin. Ja Stumppi ny ei oo mikään vanhempi eikä Matti halunnu vieraan miehen kakaraa kotiinsa.

Josta tuli mieleen et kaikkee tekee sairaan lapsen mieli..

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   18.12.09 10:07:20

Jepjep, jotain ton suuntasta mäkin vähän päässäni kehittelin :D Kyllä tuo aika paljon selvensi, kun tunnuin menevän sitä enemmän sekaisin, mitä enemmän pohdin x)
Mutta on tuo kaikesta huolimatta monimutkainen kuvio, sitä ei voi kieltää :P

Ja aamupalaa tarjolla? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.12.09 14:13:30

Olipas kiireinen aamupäivä :) Ja kiitos desille (ja muillekin) sukuselvityksestä!
------------

Kukaan ei ollut kauhean kiinnostunut matkalaukusta, vaan itse asiassa muu perhe oli tallilla tai muuten näkymättömissä, kun tulimme kotiin.
- Mä käyn äkkiä juoksuttamassa Irkun, Jessi sanoi.
- Soita mulle, jos Jerry ei ole ratsastanut Miaa, niin kuin se lupasi, sanoin haluttomasti.
- Jos se lupasi niin kyllä se on, Jessi sanoi ja meni, ja niinhän se yleensä olikin. Jerry oli luotettava, vaikka olikin nuori. Minä vein matkalaukun kuistin viereiseen tilaan, josta oli ennen ullakon asuttamista suunniteltu meidän lasten huvikeskukseksi televisioineen ja pleikkareineen, mutta missä nykyään asui vanhan sohvan lisäksi vain silityslauta. Siellä saisin olla rauhassa toisin kuin keittiössä tai olohuoneessa. Olisin tietysti voinut kiivetä omaan huoneeseenikin, mutta elättelin toivoa, että Jessi etsiytyisi seuraani tultuaan sisään. Minä en kuitenkaan tuntisi ihmisiä kuvissa ja kaipaisin apua.

Äitini oli kuitenkin ollut järjestelmällisempi kuin mitä olin odottanut. Kaikkien valokuvien viereen oli kirjoitettu, keitä niissä oli ja koska. Päällimmäinen albumi oli täynnä lapsuuskuvia, joita oli aika vähän ensimmäisiltä suunnilleen viideltätoista vuodelta. Valokuvaamokuvia äidistä, Katri-tädistä ja heidän aikaa sitten kuolleesta veljestään, jota Jessikään ei muistanut koskaan tavanneensa. Kaitsu-enolla oli ollut porkkananpunainen tukka ja hörökorvat. Riiviöpikkupojan perikuva. Sitten luokkakuvien ja joidenkin matkakuvien jälkeen näytti siltä, että äiti oli saanut oman kameran ja sitten kuvia oli alkanut tulla huomattavasti enemmän. Ne olivat aika tylsiä sitten, kun vaatteet ja kampaukset lakkasivat naurattamasta minua, aina siihen asti, kunnes tuttuja nimiä alkoi tulla vastaan. Artsi, hyvä ihme sentään, Jessin isä. Ja Ilse, ja minunkin isäni, Stumppi. Tunnistin myös muutamia perhetuttuja, Alin ja Nitan, ja mykistyin nähdessäni, miten hirveän nuoria he kaikki olivat joskus olleet. Ilse oli ollut häikäisevän kaunis. Ei hän kai mitenkään vastenmielinen ollut vieläkään, mutta kun hän oli niin vanha kuin oli, en koskaan ollut ajatellut asiaa siltä kantilta. Nyt en voinut olla pohtimatta, että miltä tuntui olla ensin nuori ja kaunis ja sitten vanheta ryppyiseksi asti.

Kuvat loppuivat pian häiden jälkeen. Viimeisessä oli Jessin vauva- ja pikkutyttökuvia ja se oli surullisen silvottu. Kai valokuvat oli pantu erossa jakoon siinä missä kaikki muukin. Sitten eteisestä alkoi kuulua mekkalaa, kun kaikki kuuluivat tulevan yhtaikaa sisään. Hyvä ihme sentään, että sitä pitikin kuulua isoon ja meluisaan perheeseen! Pakkasin kuitenkin kirjeet ja valokuvat takaisin matkalaukkuun. Nyt Jessi ei ehtisi seurakseni. Kaksoset omisivat hänet iltapalan ajaksi ja sen jälkeenkin ja minä saisin odottaa, kunnes ipanat olisivat menneet nukkumaan.

Dannia ei näkynyt iltapalapöydässä, mutta hän tuli ennen kuin ehdin kysyä, missä hän oli, syyhkäisi sisään pyörremyrskymäiseen tapaansa. Vaatteistaan päätellen hän ei tullut tallilta, sillä hänellä oli farkut ja Jessin mohairvillatakki, jossa oli helmiäisnapit.
- Alissa, tuu heti ylös, hän sanoi.
- Danni, istu ja syö, sanoi Jessi.
- En mä, mä söin Merillä. Alissa.
- Odota hetki, sanoin ja tungin voileipää suuhuni. Tee oli liian kuumaa juotavaksi nopeasti, joten kaadoin suurimman osan siitä pois. Dannin ääni kuulosti siltä, että hänellä oli jotain suunnattoman tärkeää kerrottavaa. Nappasin mennessäni kuvamatkalaukun mukaan. Ehkä Dannia kiinnostaisi nähdä ne, ja ainakin minä voisin selailla kirjeitä illalla sängyssäni.
- Mitä sulla siinä on? Danni kysyi vilkaisten aarrettani sivusilmällä, kun raahasin sen olohuoneeseemme, mutta en ehtinyt vastata, kun hän jo aloitti.
- Meidän pitää päästä Hesaan ens viikonloppuna, hän julisti.
- Ja miksi?
- Koska, ja sä et tuu uskomaan tätä. Mutta Meri on menossa Hesaan, hotelliin. Ja se meinaa ottaa Ossin mukaan!

Ajatus oli omituinen.
- Meri? Ja Ossi? kysyin. Danni oli ollut Ossia kohtaan kaksi kertaa niin piikikäs heidän eronsa jälkeen kuin ennen koko seurustelua, minusta hän oli välillä suorastaan törkeä. Ossi säälitti minua suunnattomasti, eikä vähiten siksi, että minäkin pidin hänestä kovasti. Minulla ei olisi ollut mitään sitä vastaan, jos hän olisi suonut minulle osan siitä koiramaisesta kiintymyksestä ja vaikka rakkaudenpotkuistakin, jotka Dannille oli suotu, elleivät he olisi sattuneet seurustelemaan niitä paria kuukautta. Sillä ei ollut väliä, että se oli jo ohi. En vain jotenkin voinut ajatella, että koskisin Dannin entiseen. Sellaista en ollut miettinytkään, että ehkei Danni siitä pitäisi, mutta nyt sekin juolahti mieleeni.
- Mitä sä siitä välität? Ettehän te ole enää yhdessä, tiukkasin. Sitten ymmärsin, että Dannin kertomassa oli jotain vielä hullumpaa. – Miten ihmeessä Meri on menossa Helsinkiin hotelliin? Sehän on vasta kuustoista!

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   18.12.09 16:48:41

Mun piti eilen yöllä loman kunniaksi lukea Mansikkakesä, mutta sitten valmentajagurun pikkuveli riisti mun lukupäätöksen. Miten Kaisa aivovaurioitui?

Päivämäärä:   18.12.09 18:41:29

vautsi miten sekava suku! Mä taidan joululomalla kyllä lukasta kaikki tekstit jossain välissä^^

Jees pätä taas, jatkoa lukis mielellään ;)

Päivämäärä:   18.12.09 20:01:45

On aika sekamatelesoppa :D
Mut lisää täälläki kaivataan :)

Tosta ku Alissa selaili kuvia, ni tuli mielee, et tosiaa outoo et Jessi ja Veskuki on jo vanhoja :D

Ja sit viell, miks Danni ja Jerry kuttuu vanhempiaa nimillä? Seki on vähä hassuu :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.12.09 20:39:30

Jamis, todennäköisesti se toikkaroi päissään, mutta ei oo ihan satavarma, ettei siinä avitettu.
Ja noita kutsumanimiä mä mietin aika kauan, mutta mä tulin sitten siihen tulokseen, että Alissa todnäk sanoo Jessi ja Vesku ja eiköhän se ole tarttunut toisillekin, ainakin noin päin naamaa.
-----------
Danni pyöritteli silmiään ja huokaisi syvään.
- No nimenomaan! Mutta sen vanhemmat oli ollu menossa, joku lätkämatsi ja sitten romanttinen illallinen ja blaa-blaa-blaa ja hotelliin, mutta nyt sen isä joutukin sairaalaan.
- Miksi ihmeessä?
- Ei mitään vakavaa, Danni sanoi huitaisten kädellään. – Verenpainetta tai mahahaava tai jotain. Mutta ei ne nyt sitten lähde viihteelle vaan Meri. Se on niin väärin, että sen vanhemmat antaa sen tehdä tommosta!
- Tietääkö ne, että se ottaa Ossin mukaan? Miksi hitossa se muuten ottaa Ossin?
- Jaa-a, sanopas se! Danni sanoi ja mulkoili minua otsatukkansa alta.
- Miksei sua tai mua? Miksei Elsiä?
- Räyh. Käännä nyt oikein puukkoa haavassa. Se meinaa iskeä sen tietysti.
- Kai jotain semmosta on jo tapahtunut, jos ne on kerran menossa yhdessä?
- No haloo. Lätkämatsi. Ossi alkoi kuolata jo ennen kuin koko juttu oli puolessa välissä. Se melkein tuppautui mukaan. Tosin se kyllä näytti sitten vähän säikähtäneeltä, kun Meri lupasi ja Nooa alkoi puhua parisängyistä, Danni sanoi pahanilkisen näköisenä. – Mutta meidän pitää siis mennä kanssa.
- Lätkämatsiin? kysyin ymmärtämättä.
- En mä siitä välitä, pääasia että ollaan Hesassa silloin kuin nekin, ettei ne joudu keskenään kuhertelemaan siellä!

Aloin ymmärtää, että Danni oli tosissaan.
- Meinaatko sä ängetä siihen samaan parisänkyyn kanssa?
- En tietenkään, mä haluan vaan viettää iltaa niiden kanssa niin, että kun ne lopulta menee nukkumaan, Ossi ei halua mitään muuta kuin nukkua ja uneksia musta.
- Mutta te ette ole enää yhdessä!
- Mutta saa kai se silti haluta, että me oltaisiin?
- Danni, haluatko sä tosiaan olla noin narttumainen?
- Haluan, hän sanoi ja nosti leukansa pystyyn.
- Jaa. No kai sun pitää sitten mennä, sanoin hiukan happamesti.
- Ei kun siinä mä tarvitsen sun apua. Sun täytyy ehdottaa, että me mennään Karoliinan luo ja että mun täytyy tulla mukaan. Luuletko sä, että mua ihan heti päästetään mihinkään, mihin mä haluan?
- Oisko kannattanut miettiä sitä ennen kuin karkasit taas?
- Älä nyt säkin ala moralisoida, eikö me muka olla maailman parhaat ystävät?

Ehkä me olimme. Ainakin minä pehmenin, kun Danni tuijotti minua silmäripsiään räpsytellen.
- Mä voin sanoa, että mä haluan Ilsen kertovan mulle näistä kuvista, keksin ja tönäisin matkalaukkua varpaallani.
- Mistä kuvista?
- Mä sain Katri-tädiltä äidin vanhoja valokuvia. Tai me saatiin, Jessi ja minä.
- Oletko sä niissä?
- En, musta ei taida olla yhtään vauvakuvaa paitsi täällä, huokaisin. – Ne loppuu siihen, kun Jessi on vauva.
- Näytä! Danni innostui ja niin avasin laukun ja me aloimme selata albumeita, tällä kertaa lopusta alkuun päin.

Tein tietenkin ihan niin kuin Danni halusi. Jessi ei ehtinyt katsoa kuvia kanssani, sitten hän menikin iltavuoroon palatakseen vasta seuraavana päivänä ja minä raahailin ruskeaa pahvimatkalaukkua ympäri taloa säälittävän näköisenä.
- Mä haluan lähteä Ilsen ja Artsin luo viikonlopuksi, ilmoitin Veskulle.
- Miksi?
- Koska mä haluan tietää, mitä näissä kuvissa tapahtuu ja ketä niissä on ja ne tietää.
- Jaa, Vesku sanoi ja siirsi katseensa matkalaukkuuni. Tunsin itseni Maija Poppaseksi. – Mä ymmärrän. Sopiiko jos sä hyppäät kyytiin lauantaina, kun ne tulee katsomaan kaksosten kisoja?
- Sopii, loistavasti, hengähdin. – Ja Danni kanssa.
- Ai?
- No mitä se tekisi kotona ilman mua?

Olin varmasti hyvin vilpittömän näköinen ja epäluulo katosi Veskun silmistä niin nopeasti, että minulle tuli todella huono omatunto.
- Ihan kuin meillä olisi kahdet kaksoset, hän naurahti ja sipaisi hiuksiani. – Huvittaisko sua näyttää mulle niitä kuvia?
- Ilman muuta! innostuin, sillä minua suorastaan korvensi, kun en ollut saanut käytyä niitä läpi Jessin kanssa. Ehkä Veskukin tiesi jotain, mitä minä en tiennyt, vaikka eihän hänkään ollut ollut kuin pahainen poikanen toisella puolen Uuttamaata, kun viimeiset kuvat oli otettu. Selasimme pari viimeistä albumia, mutta ei hänellä ollut paljonkaan kommentoitavaa.
- Muistatko sä sun äitiä ollenkaan? hän kysyi ja minun oli pakko myöntää, etten. Minulla oli jotain mielikuvia, mutta kun yritin tarttua niistä kiinni, ne katosivat, enkä voinut olla varma, etteivät ne olleet peräisin vain Jessin kertomuksista.
- Ei ole ollenkaan niin salaperäistä olla orpolapsi kuin kirjoissa, huokaisin.
- Et sä ole orpolapsi. Sulla on isä, ja meidät.
- No niin, en mä sitä tarkottanutkaan, vaan että jospa mun äiti olisi ollut vaikka itämainen tanssija tai vakooja tai jotain…
- Ei se ollut kuin ihan tavallinen perheenemäntä, Vesku pyrskähti ja sitten hänen puhelimensa soi ja vilkaistuaan sitä hän lähti keittiöön puhumaan.

Päivämäärä:   18.12.09 20:45:45

reine soittelee kuumia puheluita!

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   18.12.09 23:24:28

Kiva Kaisa :D Mä melkein jo toivoin, että Alissa ei suostuis Dannin pyyntöön, mutta silti mua huvittaa tietää mitä ne tekee Helsingissä

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   18.12.09 23:41:57

Pieni yöpala vielä, PLIIIIS!! *spanielikatse*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.12.09 23:47:51

Okei :D
-----------
4. Kisahuumaa ja juonia

Sarrin ja Sunnan kisat olivat olleet talon puheenaihe jo pari viikkoa. Tytöt olivat hypänneet ja hypänneet ja hypänneet ponit melkein puhki – onneksi meitä vanhempia oli ollut vahtimassa, etteivät he tehneet niin – ja oli odotettavissa, että he pärjäisivät vallan mainiosti, elleivät itse mokaisi. Rasse ja Ville olisivat selvittäneet mokoman pikkuluokan vaikka kolmejalkaisina.

Me isommat emme aikoneet kisata, kun harjoittelu oli pääsiäisvalmennuksen takia jäänyt niin vähälle ja Jessin suunnitelma lähteä Irkun kanssa samoihin kisoihin kaatui kuljetukseen. Hanna oli halunnut traikkunsa takaisin ja olisi tullut liian hankalaksi lähteä ajamaan kahta kertaa edestakaisin kisapaikalle ennen aamuyhdeksää. Sitä paitsi Vesku sanoi, ettei Irkun hyppäämisellä vielä paljon kisaradoille kannattanut pyrkiä.
- Niin, kai me ehditään myöhemminkin, Jessi huokaisi otsa kurtussa. – Mutta kyllä me oikeesti tarvittaisiin toinen traikku.

Nyt päivä oli sitten yksinomaan kaksosten ja ehkä niin olikin parasta. He olivat kalpeita ja jännittyneitä ja kävivät vuoronperään oksentamassa tallin nurkan takana juuri, kun piti lähteä.
- Mun housuille melkein roiskui, ja saappaille, sanoi Sunna vaisusti tullessaan esiin.
- Käy vesiboksissa pyyhkäsemässä ne puhtaaksi, neuvoi Merlin.
- Noita hermoja ne ei ole perineet ainakaan multa, sanoi Danni ja pyöritteli silmiään.
- Eihän ne oo voinu sulta mitään periä, ei ne ole sun lapsia, sanoi Jerry järkevästi.
- No jestas, että alkaa kakarat hyppiä nenälle, puuskahti Danni ja kiipesi Jessin autoon. Vesku vetäisi ponit ja kyydittäisi pilotit koska, niin Jessi järkeili, jos vaikka jompikumpi auto hajoaisi, niin olisivat sitten kaikki samassa paikassa. Vesku kielsi häntä maalailemasta piruja seinille.
- Ei meiltä ennenkään ole autot kisareissuilla hajonneet.
- Onpas, sillon kerran, kun sä oli Mustin ja pakun kanssa kisoissa, Jessi sanoi.
- Äh, siitähän on puol sukupolvea aikaa!
- Mutta silti.

Merlin tuli meidän kanssamme Jessin autoon ja sen huomatessaan Jerrykin tuli. Ellei hän olisi ollut niin pikkuinen, olisin sanonut, että hän oli korviaan myöten rakastunut Merliniin. Ja saattoihan hän silti olla, ei kai se ikää katsonut. Hän vietti suuret osat illoista Merlinin huoneessa muka opettamassa tälle suomea tai saamassa apua läksyihin ja sieltä kuului välillä sellaisia naurunremakoita että olipa loistavaa, jos jonkun mielestä läksyt olivat niin hauskoja. Unohduin oikein katsomaan, miten he kiistelivät ikkunapaikasta. Ellei olisi tiennyt, he olisivat menneet täydestä tyttöystävänä ja poikaystävänä. Ainakin he olivat seurustelevamman näköisiä kuin Danni ja Ossi yleensä olivat olleet.
- Onhan mun matkalaukku mukana? pelästyin. En ollut ollut pelkkä tekosyy viedä valokuvia Ilsen selitettäväksi. Halusin tosiaankin kuulla.
- Ketä kiinnostaa vanhat homeiset valokuvat? Danni puuskahti, mutta tietenkin hän olisi ollut sairas, ellei olisi sanonut jotain sellaista. – Sä itse laitoit ne takakonttiin. Mä näin.

Kisat olivat tuusulalaisella ratsastuskoululla, mutta sattumoisin toisella puolen kuntaa, joten matka kesti hyvän aikaa. Me emme kovinkaan usein olleet käyneet siellä kilpailemassa, sillä siellä osallistujat olivat enimmäkseen koulun omia hevosia ja luokat pieniä. Sarrille ja Sunnalle se oli kuitenkin hyvä paikka aloittaa.
- Täällä on ankeeta, sanoi Jerry värähtäen, kun olimme parkkeeranneet tien laitaan ja nousimme harmaaseen tihkusateeseen odottamaan, että Vesku toisi trailerin ja kisaajat. Hän tulikin melkein heti perässämme, ja vaikka Sarri ja Sunna olivat edelleen vähän vihertävänkalpeita, oli heillä päättäväisyyden pilke silmissään. Tiedä mitä loitsuja Vesku oli heille matkalla lukenut. Hän osasi.

Huolimatta siitä, että ratsukot olivat ekakertalaisia, minkäänlaista sähellystä ei syntynyt. Me emme ikinä säheltäneet, emme nytkään vaikka meitä oli kaksi autolastillista ihmisiä. Olimme tehneet yhdessä niin satoja, ellei tuhansia kisareissuja, että homma vaan toimi. Merlin oli tietysti vähän tiellä, mutta Jerry otti sitten hänet mukaan, kun he lähtivät kaksosten kanssa ilmoittautumaan ja maksamaan ja siinä vaiheessa, kun he palasivat, olivat ponit valmiina odottamassa ja Vesku oli käynyt kummassakin maneesissa ja tiesi, kummassa oli verryttely ja kummassa kisat. Danni ja minä kävelytimme poneja niin kauan, kun Jessi ja tytöt kävivät opettelemassa radan. Sitten menimme toiseen maneesiin, missä oli rata ja penkkejä ja varasimme hyvät paikat takarivistä, mistä näki parhaiten.
- Jos ne mokaa tän niin mä kyllä motkotan, sanoi Danni ja katseli suloisia, värikkäitä esteitä, jotka oli sijoitettu mukavan väljästi hiekalle.
- Yritä nyt ymmärtää niitä.
- Niiden ois pitäny päästä kilpailemaan jo viis vuotta sitten niin ois jääny tommoset turhat jännittämiset välistä kokonaan. Toivottavasti tää nyt menee nopeasti.
- Eihän tässä vielä ole aloitettukaan.

Ilse ja Karoliina ilmestyivät maneesin ovelle ja kiipesivät ylös viereemme. Tietenkään he eivät olleet voineet jättää kaksosten ensimmäisiä kilpailuja näkemättä. Ehdimme vaihtaa pari sanaa, mutta sitten yleisöä alkoi valua sisään ja joku kokeili mikrofonia niin kovalla, että hypähdimme kaikki ilmaan. Jerry ja Merlinkin tulivat, mutta Vesku ja Jessi eivät näköjään päässeet oviaukkoa pidemmälle. Sarri ratsasti ensin eikä ollut enää ollenkaan vihreä. Rasse ravasi kaula kaarella ja Sarri nosti huomaamattomin avuin laukan saatuaan lähtöluvan. He vain ylittivät kaiken suunnattoman helpon näköisesti.
- Onneksi se ei tahrannut meidän nimeä, puuskahti Danni. – Ja toivottavasti Ville ei sikaile.

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   19.12.09 00:19:47

Kirjotatko sä Sarrista ja Sunnastakin joskus? :D

Päivämäärä:   19.12.09 00:26:59

hei siistii, pikkulikat kisaa! Vautsi video! Lisää päivemmällä, jos nyt nukkumaan?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.12.09 12:39:02

Joo, video oiskin kiva nähdä!
Jamis, enpä oo ajatellu noin pitkälle, mutta mukava ajatus! Mua ahdistaa ajatus lakata kirjottamasta näitä, mutta jos aina vaan keksin uusia sukupolvia niin mähän saan tehdä tätä vielä mummona vanhainkodissakin!
--------------
Me olimme ratsastaneet molemmilla poneilla vuorotellen, mutta Sarri ja Sunna olivat jakaneet ne toisin. Sarri oli ominut Rassen ja Sunna Villen, joka näytti tavanomaisen ilkikuriselta saapuessaan vuorostaan maneesiin. Se näytti siltä, että oli valmis pistämään kaiken lekkeriksi, menemään joka esteen ohi ja hajottamaan ne, joita ei onnistuisi väistämään. Onneksi Sunna tunsi sen talven jäljiltä jo niin hyvin. Hän sai sen parilla tiukalla laukkavoltilla hanskaansa ja taisi siinä samalla selättää oman jännityksensä, ellei se ollut jo kadonnutkin. Ainakin he selvisivät radasta ihan yhtä tyylikkäästi kuin Sarri ja Rasse. Lisäksi Ville oli aina ollut nopeampi kuin isompi Rasse, joten kävi niin, että Sunna voitti ja Sarri tuli kolmanneksi.

Minä olin niin ylpeä heistä, että melkein silmäni kostuivat ja kunniakierroksen jälkeen taisimme sittenkin vähän säheltää pihalla. Halailimme niin kaksosia kuin ponejakin.
- Ei se ollutkaan sitten kovin kamalaa, Sunna sanoi helpottuneen näköisenä. – Nyt mä haluan pian uudestaan.
- Seuraavaksi on meidän vuoro, sanoi Danni kiireesti ja yhtä kovalla kiireellä hän alkoi hätistää Ilseä ja Karoliinaa lähtemään. Jessin piti tulla avaamaan auto, jotta saimme kassimme sieltä ja samalla hän mulkoili Dannia epäluuloisesti.
- Älä anna noiden vetää sua nenästä, hän ohjeisti Ilseä. Hän ei ollut pyörtänyt Veskun lupaa päästää meidät yöksi Helsinkiin, mutta hän ei selvästikään ollut pitänyt siitä. He eivät koskaan puuttuneet toistensa päätöksiin, siksi minun olikin pitänyt sopia juttu Veskun kanssa Jessin ollessa poissa.
- Mä olen kokenut teinityttöjen kasvattaja, vakuutti Ilse.
- Mutta sä olet tottunut rehellisiin ja reiluihin teinityttöihin, Jessi sanoi synkästi, muttei sentään sanonut meidän kuullen, ettemme muka olleet sellaisia.

Omatunto nalkutti minulle hiukan, kun istuimme Ilsen autoon, mutta ei kamalan paljon. Ellen olisi pikkuisen manipuloinut Veskua, emme olisi päässeet lähtemään ja minäkin halusin vähän hauskuutta ja jännitystä. Ei ollut reilua, että vain Danni sai seikkailla.

Iltapäivä meni valokuva-albumieni kanssa. Ilse sanoi ensin, ettei hän tiennyt eikä muistanut ja että minun pitäisi kysyä Artsilta, mutta itse asiassa hän muisti sitten kuitenkin enemmän hääkuvien ihmisistä.
- Tietenkään sä et ehtinyt katsella ympärillesi, sähän olit sulhanen ja sulla oli silmiä vain morsiamelle, Ilse heitti Artsille ja hänen äänessään kuului pieni sivusävy, jollaista en ollut koskaan ennen siinä kuullut. Kuin mustasukkaisuutta.
- Jos mä ihan totta puhun niin mä olin vähällä karata alttarilta ja ryöstää sut mukaani, Artsi sanoi ja naurahti niin, että jos näin oikein, Ilse punastui.
- Et sä voi sanoa tollasta lasten kuullen! hän huudahti.
- No se rikos on jo vanhentunut.
- Jos te oisitte karannu sillon, ei olisi Miilaa eikä Jessiä, eikä mua eikä mun sisaruksia, sanoi Danni, joka keikkui sohvan selkänojan yllä ja kurkki kuvia olkapäidemme yli. – Olisi vaan Karoliina ja ehkä Alissa.

Oli miten oli, minulle tuli vähän ontto olo Artsin sanoista. Aloin sääliä tuota kuvien lähes tuntematonta naista, joka hymyili kermakakkupuvussaan ja punaisissa kiharoissaan tietämättä, ettei ollutkaan joutumassa onnelliseen avioliittoon elämänsä loppuun asti.
- Millanen mun isä oli? kysyin töksähtäen saadakseni puheenaiheen vaihtumaan.
- Olethan sä sen tavannut, Danni ehätti muistuttamaan.
- Ei kun mä tarkotan, että millanen se oli nuorena.
Kukaan ei vastannut kiusallisen pitkään aikaan, mutta lopulta Artsi sanoi:
- Se oli ihan omaa luokkaansa.
Minun ei tehnyt mieli kysyä, millä tavalla, vaikkei vastaus tyydyttänytkään minua. Olisi ollut kiusallista, jos se olisi aiheuttanut vielä pidemmän miettimistauon.

Karoliina lähti illalla ulos. Hänhän oli vasta täyttänyt kahdeksantoista ja me katselimme kateellisina, miten hän laittautui ravintolatamineisiin. Meikkasimme samalla itse kuin seuran vuoksi.
- Harmi, ettei me voida tulla sun mukaan, sanoin ja olin ihan tosissani. Olisi ollut paljon helpompaa häipyä Karon kanssa kuin toteuttaa Dannin karkusuunnitelma. Vaikka kyllä sekin onnistuisi, en minä sitä epäillyt. Siinä oli vaan enemmän liikkuvia osia.
- Kolmen vuoden päästä sitten, Karoliina sanoi huolettomasti ja kiinnitti korvakorujaan. – Hyvä, kun tulitte pitämään vanhuksille seuraa. Mä aina kuvittelen, että ne istuu täällä surullisina ja tuijottaa seinää, kun mä olen ulkona. Vaikka eihän ne tietenkään tee semmoista. Kai.

Me emme olleet näkemässä, tekivätkö he niin vai eivät. Danni oli saavinaan kahdeksan aikoihin puhelun, johon hän vastasi suurella tohinalla ja tuli sitten ravistamaan minua.
- Meri on täällä! Meidän pitää mennä tapaamaan sitä!
- Ai, sanoin heikosti, sillä äkkiä hän tuntui vetävän roolinsa vähän överiksi. Mutta hän selosti jo Ilselle kovaa vauhtia Merin isästä ja hotellihuoneesta ja sanoi, että meidän oli ihan pakko päästä näkemään, millainen oli helsinkiläinen hotellihuone.
- Me ei olla koskaan päästy näkemään hotellihuonetta sisältäpäin, hän huomautti näyttäen osattomalta katulapselta.
- Mikä hotelli? Ilse kysyi.
- Joku siinä ihan jäähallin lähellä. Niitä isoja, tiedäthän sä.
- Osaatteko te sinne?
- Me tavataan metroasemalla, Danni sanoi vakuuttavasti.
- Ottakaa taksi takasin, sanoi Ilse vilkaisten kelloaan. – Mä en pidä ajatuksesta, että te tuutte lauantai-iltana metrolla kovin myöhään. Siellä voi olla levotonta.

Jessi ei olisi päästänyt meitä ikimaailmassa, mutta tämä riitti Ilselle ja Artsille. Me vedimme takit niskaamme ja lähdimme ulos.
- Me ollaan hyviä, Danni sanoi voitonriemuisesti, kun harpoimme kohti metroasemaa tummenevassa illassa.
- Mitä me nyt tehdään? kysyin, sillä olimme hioneet suunnitelmaa ainoastaan siihen asti, että pääsisimme kaikessa rauhassa ulos.
- Mennään jäähallille odottamaan, että ne tulee ulos sieltä.
- Löydetäänkö me sinne?
- Mä olen tehnyt tutkimustyötä ja mulla on kartta. Kyllä me löydetään. Siinä se on puolivälissä Veskun töihin.

Päivämäärä:   19.12.09 13:49:58

voi että mihin soppaan isot tytöt joutuukaan, mä nään jo sieluni silmin miten niille tapahtuu jotain helsingin yössä (ei, mä oon sitä mieltä, et vaikka helsinki onki suht turvallinen, ni itekään en kovin mielelläni lauantai-iltana lähe helsingin yöhön)

Päivämäärä:   19.12.09 14:10:18

Loistavia pätkiä taas! Kertoisivat nyt Alissalle isästä ihan reilusti!

Nolo kun kerjäsin yöpalaa enkä sitten lukenut sitä. Netti teki kummallisia temppuja, yhteys katkesi, eikä suostunut enää toimimaan ennenkuin aamulla. Hel****n mokkula...

Lähettäjä: sinppi 
Päivämäärä:   19.12.09 15:16:47

Sennnu!! Missä järjestyksessä näitä kuuluisi lukea? oon lukenu viimeksi tuolta sivuilta "Tarinoita 2" mutta on mennyt ihan ohi mistä sen loppu jatkuu :D Helppii :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.12.09 17:37:06

sinppi, sen jälkeen on oikeastaan vuorossa just nää, mitä täällä nyt menee, alkaen Aikuisesta naisesta.

Tässä niiden aiempien "oikea" järjestys, vaikka ei se niin nokonuukaa kai olekaan:
Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
------------
Olin melkein yllättynyt siitä, että Danni oli edelleen etsimässä käsiinsä Meriä ja Ossia. Olin vähän epäillyt, että tässä vaiheessa hän olisi muistanut Leksan ja että hänen mielensä olisi kallistunut siihen suuntaan. Minulle oli samantekevää, mihin olimme menossa nyt, kun olimme liikkeellä. Tunsin itseni suurkaupunkilaiseksi matkustaessani metrossa ja noustessani sieltä ihmisten ilmoille Rautatientorilla. Mistä sitä tiesi vaikka seuraavassa hetkessä törmäisin johonkin unelmien poikamieheen, johonkuhun sellaiseen, jonka minä kerrankin näkisin ensin eikä Danni.

Löysimme kuin löysimmekin perille ajettuamme ensin raitiovaunulla pysäkin verran liian kauas. Danni hoputti minua puolijuoksuun, mistä kieltäydyin ehdottomasti.
- Juokse sinä Ossin perässä jos haluat, mä en sitä tee! sanoin jyrkästi ja pysähdyin punaisiin valoihin, kun hän oli loikkimassa tien yli.
- Mutta jos ne ehtii karkuun!
- Mitä väliä? Kai niille voi sitten soittaa.
Mutta eivät he ehtineet karkuun. Jäähallin laaja piha oli melkein tyhjä ja valaistun rakennuksen uumenista kuului karjuntaa ja vihellyksiä. Matsi ei selvästikään ollut vielä ohi.
- Entäpä jos ne ei tulleetkaan matsiin? kysyin.
- No sitten Ossikaan ei ole mukana ja kaikki on kunnossa, Danni virnisti.

En edelleenkään ihan ymmärtänyt, miksi Danni oli halunnut tänne. Kiusatakseen Meriä, kiusatakseen Ossia, vaatiakseen tämän takaisin vaiko ihan vain pirullisuuttaan. Minusta hän olisi kuitenkin voinut hioa suunnitelmaa sen verran paremmin, että olisi ottanut selvää, kauanko lätkämatsit kestivät. Me odotimme ja odotimme. Alkoi tulla kylmäkin ja vieressä skeittaavien jolppien skeittilautojen kolina alkoi ottaa korviin ja hermoille.
- Anna mulle tupakka, tiuskaisin lopulta Dannille.
- Ei mulla ole, mennään pyytämään noilta, Danni sanoi kuuluvasti ja katsoi poispäin skeittipojista. Siellä seisoi muutama kaveri ilman lautoja. Tiesin, että hänellä oli enkä olisi kotikulmilla lähtenyt pummailemaan ventovierailta tupakkaa, mutta nyt olimme kaupungissa. Täällä saattoi tehdä mitä tahansa ilman, että kukaan saisi tietää.

- Anteeksi, haluaisitko sä tarjota mulle yhden tupakan? kysyin kohteliaasti polttelevalta pojalta, jolla oli yllään pitkä takki ja joka seisoi selin minuun. ”Heitä rööki” –naukuna, jota joskus olimme huvin vuoksi Elsin ja Merin kanssa harjoitelleet, ei vaan sopinut suuhuni. Hän käännähti ympäri, ja katsoi minua hämmästyneenä. Hänellä oli pitkä otsatukka ja häikäisevän siniset silmät.
- Mulla ei ole, pummasin itsekin tolta Paunoselta, hän sanoi ja osoitti vieressään seisovaa tyyppiä. – Mutta se tarjoaa sulle.
- En mä… osoitettu poika aloitti, mutta keskustelukumppanini tarttui häntä niskasta ja hän kaivoi kiltisti taskujaan.

Tupakan pummaaminen oli kai yksi käytetyimmistä tavoista päästä juttusille uusien ihmisten kanssa, mutta en ollut koskaan tehnyt sellaista. Se oli kuitenkin yllättävän toimiva temppu. Pojat alkoivat jutella meille ja me juttelimme takaisin. He olivat Tomi ja Petu ja he olivat pysähtyneet hallin eteen kuullakseen joltain ulostulijalta, miten matsi oli loppunut. Lähempää katsottuna he olivat selvästi ainakin pari vuotta meitä vanhempia ja olisin häipynyt heitä häiritsemästä, elleivät he olisi estelleet.
- Mitä te aiotte tänään tehdä? kysyi Tomi, se, joka oli pistänyt Petun tarjoamaan meille niin tupakat kuin tulta.
- Meidän pari kaveria on tuolla, me odotetaan niitä, sanoi Danni. – Me mennään sitten niiden kanssa vähän bilettämään.

Minä en olisi ollut siitä niin varma. Koko jutussa minua oli alusta asti vaivannut se, että Meri ei ehkä ollenkaan ilahtuisi meidät nähdessään, jos hän kerran oli onnistunut saamaan Ossin näin pitkälle. Danni vaikutti kuitenkin varmalta asiastaan ja samassa isoista ovista alkoi valua ulos ensimmäisiä ihmisiä.
- Entäs joskus toiste? Tomi kysyi minulta, kun Danni ja Petu kääntyivät katsomaan sakenevaa ihmisjoukkoa ja minun oli pakko ihmetellä, että oliko se näin helppoa.
- Mä en käy täällä kovinkaan usein, sanoin pahoitellen.
- Mutta kai sulla puhelin on? Tai tietokone? Mese? poika kysyi innokkaasti. Minun ei tarvinnut miettiä kuin hetki, ennen kuin annoin hänelle meseosoitteeni. Pidin hänen ulkonäöstään ja hän käyttäytyi hyvin. Voisi olla kivaa tutustua häneen paremmin ja mese jos mikä nyt oli turvallinen.
- Näinkö? hän kysyi ja näytti, mitä oli raapustanut jonkin kuitin reunaan. Tarkistin sen ja nyökkäsin. En pyytäisi hänen osoitettaan. Jättäisin pallon hänelle.
- Auta nyt, Alissa! Niitä tulee ihan kauheasti! voihkaisi Danni ja nykäisi minua käsivarresta. Hän oli oikeassa. Aukio oli yhtäkkiä mustanaan ihmisiä, jotka levisivät viuhkoina ja jonoina ja pieninä ryhminä joka suuntaan.
- Apua, ei me ikinä löydetä niitä tosta massasta! voihkaisin.
- No tännepäin niiden on pakko tulla, hotelli on täälläpäin!
- Ellei ne aio ensin romanttiselle iltakävelylle, mutisin puoliääneen.
- Miltä ne näyttää? kysyi Petu avuliaasti, mutta en äkkiseltään keksinyt muuta kuin että Ossilla olisi pipo päässä. Hän ei luopuisi siitä ennen toukokuuta, jos sittenkään. Meri saattoi olla pukeutunut ihan miten tahansa, mahdollisesti jopa pipoon Ossin seuraksi, joten hänen kuvailemisensa oli mahdotonta.

Ikuisuudelta tuntuneen vahtimisen jälkeen Danni kiljaisi.
- Tuolla ne on, lopultakin! Tule!
Ehdin käännähtää ja vilkuttaa Tomille, mutta sitten minua jo vedettiin ja ihmisiä tuli väliimme niin, että kun katsoin uudestaan, en enää nähnyt poikia. Sen sijaan näin Merin ja Ossin, kun taas käänsin pääni.
- Hei, sanoi Danni ja hymyili leveästi, kun seisahduimme heidän eteensä. – Kuka voitti?

Lähettäjä: sinppi 
Päivämäärä:   19.12.09 18:05:31

okei, no siitä alotinki mutta ihmettelin että tuli niin iso hyppy :D kiitos!:)

Päivämäärä:   19.12.09 21:29:48

heh, mahtaa olla Ossilla ja Merillä "hauskaa", kun Danni ja Alissa pelmahtivat eteen... iltapalaa?

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   19.12.09 23:07:38

Joo iltapalaa täytyis kyllä saada. Mä en oo ruinannut piiitkään aikaan :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.12.09 23:23:27

5. Itkisitkö onnesta?

Merin suu oli loksahtanut raolleen ja hän tuijotti meitä ensin ymmällään, sitten murhanhimo kiipesi hänen silmäkulmiinsa. Se viipyi siellä kuitenkin vain ohikiitävän hetken ja Ossi näytti rehellisesti ilahtuneelta nähdessään meidät.
- Mitä te täällä teette? Meri kiljaisi ja hyökkäsi Dannin kaulaan. Hän saattoi olla kiukuissaan meidän läsnäolostamme, mutta me olimme kuitenkin parhaita ystäviä eikä parhaita ystäviä murhattu katseilla eikä muutenkaan. Lisäksi Danni oli porukkamme kiistämätön pomo, eikä Meri takuulla halunnut suututtaa häntä. Ei ainakaan, elleivät he jossain vaiheessa tosiaan alkaisi kiistellä Ossista, enkä uskonut, että vielä oli se aika.
- Kuinka te siinä olette? Ossi kysyi minulta astuen puoli askelta kauemmas hyppivistä tytöistä.
- Me ollaan meidän mummin luona. Muistettiin sitten, että te olette täällä, kerroin.
- Me halutaan nähdä teidän hotellihuone! huudahti Danni.
- Me ollaan nyt menossa syömään, Meri sanoi.
- Hienoa, mehän voidaan tulla mukaan, Danni sanoi sydämellisesti ja rintaani pikkuisen kirvelsi, kun näin, miten ilahtuneen katseen Ossi loi häneen.
- Tulkaa ihmeessä, poika sanoi ja kaappasi Dannin käden toiseen kainaloonsa, minun toiseen. Meri sai tyytyä ottamaan Dannia käsikynkästä.

Me menimme vain tylsästi hampurilaisravintolaan.
- Miksei hotellin ravintolaan? kysyi Danni, kun olimme tehneet ostoksemme ja istuneet vapaaseen pöytään, jonka saaminen oli ollut onnenkauppaa, sillä paikka oli täynnä lätkäyleisöä.
- Koska äiti sanoi, ettei ne huoli meitä sinne edes sisään tähän aikaan lauantai-iltana, sanoi Meri. Hän oli nähdäkseni lakannut olemasta kauhean pahoillaan meidän tapaamisestamme. Ehkä hänkin oli ollut huolestunut Ossin kanssa kahden kesken olemisesta. Mainittu henkilö ainakin pisteli hyvällä halulla tuplahampurilaista kitaansa, pipo edelleen kulmakarvoihin asti vedettynä. Tartuin siitä kiinni ja kiskaisin pois.
- Sulla on kuule Tussulan komeimmat mimmit seurana, miten sä kehtaat syödä pipo päässä, nauroin. Se ei ollut sellaisia asioita, joita normaalisti olisin sanonut. Ei, minä yleensä esiinnyin asiallisempana kuin tahdoinkaan, jotta tasapainottaisin Dannia. Nyt lämmin kevätilta kaupungissa ja Tomin tapaaminen, vaikkei se mihinkään ikinä johtaisikaan, oli saanut minut vapaalle. Tänään minä en halunnut olla Dannin vastapaino vaan ihan oma itseni, ja minä itse olin hyvällä tuulella.

Meri oli täysin leppynyt saatuaan mahansa täyteen.
- Olipa kiva, että te satuitte vastaan. Nyt mennään bilettämään, hän sanoi.
- Minne? kysyin ja mietin rahavarojani. Ilse oli antanut minulle kolmekymppiä taksia varten, mutta sen lisäksi ei enää ollut kuin kymppi.
- Meidän huoneeseen. Minibaarin avain oli ovessa!
- Eikö se aina ole? Danni kysyi.
- En mä tiedä, Meri tunnusti. – Mä luulin, ettei se olisi, kun me ollaan alaikäisiä. Mutta meidän huoneessa on, ja se on täynnä viinaa.

Se riitti. Siis emmehän me mitään juoppoja olleet, mutta se lisäsi hotellihuoneen houkuttavuutta entisestäänkin. Lähdimme sinne ja minun on tunnustettava, että kun astuimme isoon aulaan, jonka lattia kiilsi kuin jäähallin jää ja jonka kaukaisessa nurkassa oli tehokkaan näköisiä virkapukuisia hotelli-ihmisiä, tunsin olevani väärässä paikassa. Ihan kohta joku tulisi ja lähettäisi meidät kaikki ulos.

Mutta olihan se toisaalta onnistunut siinä leffassakin, missä se pikkupoika oli yksin New Yorkissa. Miksei täällä? Meri käveli pää pystyssä kohti hissejä, joten seurasimme häntä, Ossi ja Danni eivät tainneet huomatakaan jännittää. Minä olin kuitenkin iloinen, kun liukuovet sulkeutuivat takanamme.
- Sun vanhemmat on kyllä ihan omaa luokkaansa, Danni naurahti ja suki hiuksiaan hissin takaseinän peilin edessä.
- No, ne oli ehtiny maksaa tän jo, joten parempihan jonkun on tää käyttää, Meri naurahti.

Huone ei vetänyt vertoja elokuvien sviiteille. Kaksi sänkyä, jotka olivat säädyllisen puolen metrin päässä toisistaan, veivät melkein kaiken tilan. Niitä vastapäätä oli peilipöytä ja sen päällä televisio ja ikkunan vieressä kaksi nojatuolia ja pieni lasikantinen pöytä, jonka päällä oli tuhkakuppi. Merin isä oli armoton tupakkamies, hän ei olisi mitenkään suostunut yöpymään paikassa, missä hän ei saisi tupakoida. Danni käytti heti tilaisuuden hyväkseen, istui pöydän ääreen ja sytytti savukkeen. Minä riisuin takkini naulakkoon ja istuin toisen sängyn päätyyn.
- Katsokaa nyt, Meri sanoi ja avasi television alapuolella olevan kaapin oven. Siellä oli tosiaan jääkaappi, ja täysi sellainen. – Kuka haluaa kaljan?

Me kaikki halusimme, mutta ei niitä sitten ollutkaan kuin kaksi ja Meri ja minä otimme mieluummin siiderit. Ossi heittäytyi toiselle sängylle ja alkoi pelata kaukosäätimen kanssa.
- Etsi joku pornokanava, hihitti Danni.
- No en! Ossi sanoi punastuen ja jätti lopulta musiikkikanavan päälle.

Ei siinä kaapissa ollut riittävästi juomaa meidän kaikkien humaltua. Joimme viskikolaa ja kossuvissyä ja jaffakonjakkia, mutta pienet pullot loppuivat väistämättä. Ehtivät ne silti päähän asti.
- Nyt me lähdetään yökerhoon, ilmoitti Meri, Minä ilmoitin, että hän oli hullu. Me olimme kolme vuotta liian nuoria päästäksemme edes räkäisimpään tienvarsikuppilaan, saati sitten jonkin hienostohotellin yökerhoon. Meri nauroi, että totta kai me pääsisimme sinne, olimmehan hotellin asiakkaita.
- No haloo, sanoi Ossi ja venytti farkkujaan, joissa oli mitä venyttää. Kukaan ei ehkä tosiaan erehtyisi luulemaan häntä täysi-ikäiseksi niissä teltoissa ja pipo päässä. Merikin katsoi niitä miettiväisesti.
- Eikö sulla ole muita mukana?
- Miks mä olisin muuta ottanut? Et sä puhunut kuin lätkämatsista. Tai on mulla puhtaat sukat, luuletko sä, että ne auttaa?
- Voi jessus, Meri sanoi ja mutristi suutaan.
- Menkää te vaan kokeilemaan, mä odotan täällä sen viis minuuttia, Ossi sanoi ja veti pipon syvemmälle silmilleen. – Ette tekään sinne pääse.
- Päästäänpä, tuhahti Danni. Hän oli taas sillä tuulella, ettei sietänyt yhtä poikkipuolista sanaa.

Meilläkin oli toki farkut, mutta sentään vähän tavallista siistimmät kaupunkireissun kunniaksi, ja ihan fiksut puserot. Meri kaivoi kassiaan ja paiskoi vaatteita sinne tänne, kunnes löysi minihameen, jonka kävi vessassa vaihtamassa päälleen. Hän oli selvästi jollain ajatustasolla varautunut tähän. Valitettavasti hänen nilkkurinsa saivat hänet näyttämään pilapiirrokselta, sen verran klohmot ne olivat ja sen verran hoikat hänen jalkansa.
- Lisää meikkiä, hän komensi meitä. – Ja laittakaa hiuksenne.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   19.12.09 23:40:10

Kiitos Sennnu :)

Aina paras laittaa lisää meikkiä, kun haluaa näyttää vanhemmalta :D

Päivämäärä:   20.12.09 00:15:23

ai että, mahti pätkä taas kerran :). Kiitos tästä iltalukemisesta, nyt voi hyvillä mielin mennä nukkumaan :D

Päivämäärä:   20.12.09 00:17:43

Jee!! Netti pelittää edelleen ja sain luettua!! Kiitos taas Sennnu!!!

Lisää vaan, sitä mukaa kuin ehdit laittaa! Vai onko kiintiö/vrk?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.12.09 00:22:19

No tarttee mun vähän säännöstellä, LR, te luette muuten mut kiinni! :D

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.12.09 13:50:52

Lissääääää :D

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   20.12.09 13:53:44

Haha, hauska sattuma kun eilen Myrtsissä satuin törmäämään kyllä sellaseen tosielämän Danissa-pariskuntaan. Hymyilytti kyllä ääneen kuunnella viereisen pöytäkunnan juttuja, kun kuulosti ihan semmoselta mitä Danni ja Alissa voisivat keskenään hälistä.

Nyt jälkkäriä jooko? :]

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   20.12.09 14:39:46

Ai, Toikin on meiltäpäin .)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.12.09 14:49:14

Des, mun ammoisten salapoliisitutkimusten perusteella mä sanosin, että se on ennemminkin tuolta SB:n kulmilta - mutta niistä on toki jo jokunen vuosi.

Danissa ois kiva nimi! :D
-------
Oli vaikea sanoa, näytimmekö hiukkaakaan vanhemmilta lisättyämme ripsiväriä ja hiukset tupeerattuina, mutta emme kai nuoremmiltakaan. Ainakin olimme iloisia, kun lähdimme vaeltamaan pitkin hotellin käytäviä ja etsimään yökerhoa. Olin vielä kysynyt, eikö Ossi lähtisi mukaan, mutta hän oli kieltäytynyt ehdottomasti ja totta puhuen hänen olemuksensa kyllä olisi torpedoinut meidän yrityksemme jo ovella.
- Meidän on parasta hajaantua, sanoi Meri, kun olimme päässeet aulaan, joka tulvehti ihmisiä. Määränpäämme oviaukko oli huoneen toisella laidalla, ja koska olimme tulleet hotellista emmekä kadulta, olimme selvinneet kulkematta narikan ja lipunmyynnin ohi, jotka olivat ulko-oven luona. Olikohan Meri tiennyt sen? Ehkä Ossikin olisi sentään selvinnyt.
- Joo, niin varmaan on, Danni myönsi. – Tavataan sitten sisällä.

Minä en pitänyt ajatuksesta ollenkaan. Mitä jos muita ei löytyisikään? Mitä jos minä selviytyisin sisään ja Meri ja Danni huomattaisiin ja käännytettäisiin pois? Mitä minä siellä yksin tekisin? Mutta Danni meni jo, käveli vain täysin huomiota herättämättä sisään, ja sitten Meri. Minä en tosiaankaan aikonut jäädä sinne kulman taakse yksinäni odottamaan sopivaa hetkeä, vaan painuin hänen peräänsä tuskin minuuttia myöhemmin, odottaen koko ajan, että ovenpielessä olisi joku vahtimassa sisään menijöitä ja nauraisi minut ulos. Kukaan ei kuitenkaan tarttunut minua niskasta ja aloin etsiä Dannia. Kaikki ihmiset näyttivät vanhoilta, todella vanhoilta, joten olisi luullut tytön pistävän silmiin sieltä, mutta ei. Minua houkutti pysytellä mahdollisimman kaukana henkilökunnasta eli baaritiskistä, joten kiertelin seiniä ja tunsin itseni niin ulkopuoliseksi kuin vain kuvitella saattaa. Muilla naisihmisillä oli kiiltäviä ja juhlavia vaatteita, vanhoilla kurpillakin, ja kaikki miehet tuntuivat olevan Veskuakin vanhempia. Olin luullut, että yökerhot olivat nuoria ja iloisia ihmisiä varten ja täällä näytti paremminkin koulun vanhempainillalta.

Lopulta löysin Dannin ja Merin. He istuivat yhdessä pöydässä, jonka toisessa päässä istui myös kaksi miestä ja yksi nainen ja kiepsahdin helpottuneena vapaalle pallille heidän viereensä.
- Mä jo luulin, etten mä löytäisi teitä ikinä, puuskahdin. Teki mieli myös kysyä, että mitäs nyt sitten, istuisimmeko tässä katselemassa ihmisiä loppuillan. Oli ihan selvä juttu, ettemme me mitään juotavaa voisi yrittää ostaa. Narahtaisimme sillä siunaamalla.
- Katellaan vähän, sanoi Meri ja niin me katselimme.
- Mennään tanssimaan, ehdotti Danni, mutta emme me voineet. Täällä tanssittiin pareittain, mies-nais-pareissa ja me kolme olisimme herättäneet turhaa huomiota. Yökerhossa oleminen ei siis ollut erityisen jännittävää.

Sitten pöytäseurueemme päätti lähteä. He olivat riidelleet jo jonkin aikaa ja lopulta nainen ponkaisi pystyyn ja häipyi. Miehet katsoivat toisiaan tuskastuneina ja seurasivat hetken päästä. Toinen pysähtyi tyhjentämään lasiaan, mutta totesi kai tehtävän ylivoimaiseksi ja jätti loput. Noin, nyt istuimme kolmen kesken pöydässä, jossa oli kolme puoliksi juotua juomaa. Vedimme ne eteemme vikkelästi ja ilta alkoi näyttää lupaavammalta.

Saimme juoda lasit tyhjiksi ihan kaikessa rauhassa, mutta sitten vapaille paikoille alkoi olla tunkua.
- Istuuko tässä joku? kysyi keski-ikäinen mies, joka roikotti puvuntakkiaan olkapäällä ja osoitti tuolia vieressäni. Pudistin päätäni ja seuraavassa hetkessä loput penkit oli taas viety.
- Mitäs nuoret neidit tekee tämmösessä läävässä lauantai-iltana? kysyi tyyppi, joka oli istunut Dannin viereen.
- Juodaan, tämä heläytti ja mulkaisi miestä kulmiensa alta.
- Näyttää vähän heikolta toi teidän juomapuoli. Saisiko olla?
Dannin ilme muuttui hänen nyökätessään. – Mikä ettei.

Meri ja Danni purskahtivat hillittömään hihitykseen miesten lähdettyä baaritiskille, mutta minä en oikein pitänyt tilanteesta.
- Ei me voida niiltä ottaa juomia, sanoin.
- Totta kai voidaan! Meri huudahti.
- No eikä voida, ne on ikivanhoja ja ällöttäviä.
- Miten me muuten muka saataisiin mitään juotavaa?
Siihen en osannut vastata ja Danni äityi säestämään Meriä, joten jäin alakynteen. Miehet palasivat viisi tuopillista olutta tarjottimella ja yritin arvioida, kuohuivatko kenties jotkut niistä enemmän kuin toiset merkiksi tyrmäystipoista.

Juomia ei ollut myrkytetty, mutta ei se makua parantanut. Minusta olut oli aina ollut aika ällöttävää, ja ellemme olisi ensin tyhjentäneet Merin minibaaria, en olisi saanut sitä alas ollenkaan. Nytkin teki vähän tiukkaa. Minusta miehetkin olivat aika ällöttäviä. He olivat silminnähden humalassa ja lässyttivät meille. Miten nuoria ja sieviä ja nuoria me olimmekaan. Se tyyppi, joka istui minun vieressäni, tarttui minua leuan alta, kun yritin tuijottaa keskittyneesti tuoppiini ja olla kuin en kuulisikaan heidän juttujaan.
- Miksi sä olet noin mörkkinä? Mennään tanssimaan, se piristää sua.
Minua ei huvittanut ollenkaan, mutta en oikein voinut kieltäytyäkään. Olinhan juuri juonut hänen tarjoamansa kaljan. Annoin hänen siis kiskoa minut lattialle, missä musiikki oli jokin aika sitten muuttunut hitaammaksi.

Tyyppi ujutti sormensa hiuksiini, mikä ei itse asiassa tuntunut ollenkaan pahalta, vain aika tunkeilevalta, mutta liu’utti sitten niitä alemmas, puristi minua niin, että hetken ajan oli vaikea hengittää, ja lopulta ne päätyivät takapuolelleni.
- Mikä pikku herkkupeppu, hän sopersi löyhähtäen päin naamaani ja siinä vaiheessa työnsin häntä kauemmaksi. Tämä oli aika lailla liikaa yhdestä oluesta.
- Älä lääpi mua, sanoin hyisesti.
- Ei sitten, hän myöntyi ja puristi minua pakarasta.
- Oikeesti, kivahdin ja tönäisin. Lähdin palaamaan pöytään, vaikka näinkin sen toisen tyypin Dannin kanssa lähellä.
- Älä nyt leikistä suutu! mies kailotti perääni, ja kun pääsin takaisin paikalleni, missä Meri istui tuoppien ympäröimänä, hän otti tätä kädestä. – Tule sä, kun sun kaveris on tommonen siveyden sipuli.
- Varo, suhautin Merille, mutten tiedä, kuuliko hän, lähti vain.

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   20.12.09 15:10:12

Sennnu, eikös :D No juu, kyllä mä vielä aika samoilla seuduilla pyörin, myrtsiin ny tuli lähinnä sen kirjadivarin takia suunnattua.

Oivoi, lisää vaan :D Paitsi etten mä nyt ehi lukea, naapurit tuli -> lähen pitämään seuraa...

Päivämäärä:   20.12.09 18:03:34

*pakenee tekstin herättämää orastavaa ahtistusta peiton alle*

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   20.12.09 18:32:40

luin kaikki alusta tähän tarinaan asti ja odottelenkin lisää tarinoita luettavaksi. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.12.09 20:15:14

Mikäs flanellia ashistaa? :D
-------

Olin huolissani heistä, Dannista ja Meristä ja yritin nähdä tanssilattialle, saivatko he osakseen samanlaista kohtelua kuin minä. En voinut olla varma siitä, uskaltaisivatko he pistää hanttiin, kuten minä olin tehnyt, tai, mikä vielä pahempaa, huvittaisiko heitä edes. Vaikka kai sentään, ne tyypit olivat oikeasti vanhoja. Varmaan ainakin neljänkymmenen. Onneksi musiikki vaihtui hyvin pian nopeammaksi ja he tulivat pois sieltä. Se minua tanssittanut ääliö veti Merin polvelleen istumaan ja tämä vain kikatti. Minua ällötti.

Pelastus tuli odottamattomalta taholta. Mustaan ja valkoiseen pukeutunut plokkari lähestyi pöytäämme ja keräsi pois tyhjät lasit, suoden sivumennen meille arvioivan katseen. Hän oli tuskin ehtinyt viedä olan yli huojuvan kuormansa pois, kun baarista alkoi määrätietoisin askelin lähestyä topakan näköinen nuori nainen. Hän pysähtyi pöytämme viereen.
- Te kolme. Alkakaahan painua täältä.
- Mitä? Danni kysyi ja keikautti päänsä pystyyn siihen malliin, ettei aikonut antaa ihan heti periksi.
- Paperit tai ulos, nainen sanoi järkähtämättä ja nyt Meri ja miehetkin huomasivat hänet.
- Me asutaan täällä. Meidän paperit on huoneessa! ilmoitti Meri.
- Mars hakemaan ne sitten. Mutta jos teistä yksikään on edes kahdeksantoista, saati sitten 24, talo tarjoaa. Nyt ulos, tällä minuutilla.

Oli pakko vain totella. Äijätkin tuohtuivat hiukan ja nousivat seisomaan.
- Sä olet vaan kateellinen nuorille, kauniille tytöille, senkin kotka, sanoi toinen ja toinen, se, joka oli kourinut minua, laittoi kätensä Merin ja minun hartioille.
- Ei välitetä siitä. Mennään meidän huoneeseen. Pidetään siellä jatkot.
Toivoin kuulleeni väärin, mutta kun pääsimme ulos yökerhon aulaan, missä kuului paremmin, hän toisti ehdotuksensa ja se meni juuri niin kuin olin kuullut ensimmäisellä kerralla.
- Onko siellä viinaa? kysyi Meri suorasukaisesti.
- Voi on, koko minibaari täynnä.

- Me ei mennä, sanoin ja tartuin Dannia ja Meriä käsivarresta. Päässäni soivat hälytyskellot niin lujaa, että tuskin kuulin omaa ääntäni.
- Älä ole Nössö-Lissu, Danni puuskahti.
- Oikeesti. Me ei mennä.
- Totta kai te tulette! puuttui puheeseen toinen mies. Paniikki alkoi vallata minut, kun hän tarttui Dannin vyötäröltä kiinni. Mitä minä voisin tehdä, jos he vain alkaisivat raahata meitä jonnekin? Puristin toisten tyttöjen käsivarsia niin, että Meri älähti, ja sitten ravistinkin.
- Ette te halua tommosten vanhojen ukkojen raiskattavaks! huusin ja taisin herättää muidenkin kuin ystävieni huomion. Ainakin miehet vilkaisivat ympärilleen ja päästivät irti.
- Vítun pikkupillut, tiuskaisi toinen ja tönäisi Merin kauemmas. Miten hirveän rumakin hän oli, miten en ollut sitä ennemmin huomannut? Minua oksetti ajatella, että hän oli kourinut minua.
- Painukaa hélvettiin, sanoin ja kiskoin tytöt mukaani. He eivät enää juurikaan vastustelleet, vaan sain heidät talutettua sen nurkan taakse, mistä muistelin meidän tulleenkin.

En muistanut Merin huoneen numeroa, eikä hänkään suostunut ensin sitä sanomaan, sitten kävi ilmi, ettei hänkään muistanut. Muistin kuitenkin, missä kerroksessa se oli ja Merin tiputettua laukkunsa hissiin, löytyi sieltä avain ja siinä oli numero. Danni vikisi vielä jotain jatkoista, mutta ravistin häntä niin, että hän vaikeni.
- Me lähdetään kotiin, ilmoitin hänelle.
- Hullu! Eikä lähdetä!
- Ilsen ja Artsin luo. Ne kiipeilee seinille siellä, takuulla.

Ossi oli nukahtanut televisio auki ja vaatteet yllään ja pistin Merin makaamaan toisen sängyn päälle. Kello televisioruudun nurkassa näytti kahta, vaikken voinut ymmärtää, missä vaiheessa se oli ehtinyt niin pitkälle. Me olimme jättäneet takkimme ja laukkumme huoneeseen, ja kun etsin laukusta kännykkäni, näin ihan sitä, mitä olin pelännytkin, monta vastaamatonta puhelua ja vilkkuvan kirjekuoren. En viitsinyt lukea viestejä: se, että puheluita oli tullut niin Ilseltä ja Artsilta kuin Jessiltä ja Veskulta tarkoitti vain yhtä asiaa. Olimme liemessä.

Päivämäärä:   20.12.09 20:30:57

herätti vaan pätkä vähän turhan voimakkaasti muistoja, tarkemmin en ala kertomaan, kun just oon saanu ne muistot lokeroitua tonne jonnekin aivokoppaan, niin, ettei niitä tartte enää muistella. Osin tämäkin pätkä sai ne mieleen...

Mutta muuten ihan jees, miten noi tytöt saaki ittensä aina noin pahasti liemeen...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.12.09 21:16:14

Jotain tommosta vähän arvelinkin :D
----------
6. Rangaistusleirille

Ilse tarjoili meille sinä yönä meetvurstiviipaleita, samarinia ja kuumaa kaakaota, Jessi ja Vesku seuraavana päivänä sotaoikeutta tai ainakin jotain siihen verrattavaa. En voinut muistaa, että olisin koskaan nähnyt Jessiä niin vihaisena, ja mikä minusta oli väärin, hän tuntui kohdistavan suuren osan raivostaan minuun, vaikka olin sentään ollut se fiksumpi.
- Mihinkään ei voi enää luottaa kun ei sinuunkaan! hän pauhasi. Mutta koska en voinut kertoa, miten hilkulla oli ollut, että olin saanut Dannin ja Merin pelastettua niiltä limanuljaskamiehiltä, en voinut oikein muuta kuin tuijottaa lattiaa.
- Mitä sä nyt keuhkoat? Me oltiin vaan vähän hauskaa pitämässä, Danni sanoi mököttäen.
- Te huolestutitte vanhukset, kun ette viitsineet hauskaa pitäessänne vastata puhelimiin!
- No mitä välii?
- Sillä on enemmän väliä kuin millään, mitä sä olet tähän asti keksinyt tehdä! Jessi huusi ja näytti siltä, että halusi kuristaa Dannin. – Ne on vanhoja! Ne olisi voineet saada sydänkohtauksen huolesta!

Minun tietääkseni sen paremmin Ilsellä kuin Artsillakaan ei ollut minkäänlaisia sydänvaivoja ja minusta Jessi ylireagoi, mutta juuri nyt hänelle ei kannattanut sanoa vastaan. Edes Vesku ei yrittänyt, antoi vain hänen pauhata, kunnes hän pysähtyi kädet lanteilla tämän eteen.
- Ja mikset sä sano niille mitään? hän tiukkasi.
- Sulta ei oikein tahdo saada suunvuoroa, Vesku tuumasi.
- Ja nyt ne saa mun puolestani mennä, otetaan vastaan se vítun sisäoppilaitospaikka.
- Eikö me oltu jo päätetty ottaa se? Vesku kysyi ja vaikenin hämmästyksestä. Mistä ne nyt oikein puhuivat? Ja oliko Jessi tosiaan sanonut ”víttu”?
- Ette te voi meitä mihinkään sisäoppilaitokseen laittaa, me ollaan haettu lukioon jo kuukausia sitten, Danni sanoi pelästyneenä.
- Me voidaan, kuule, me voidaan, Jessi sanoi uhkaavasti, mutta pyyhkäisi sitten nyrkeillään silmäkulmiaan ja marssi ulos. Tiesin, mihin hän meni: tupakalle.
- Eihän? Danni kääntyi kysymään Veskulta. Hän näytti viattomalta ja suurisilmäiseltä ja minun teki mieli matkia ja vetää samanlainen ilme kasvoilleni, mutta ei minusta ollut sillä tavalla näyttelemään.
- Selitä mulle, sanoin ja uskalsin istua Veskun viereen sohvalle. Hän veti minut kainaloonsa ja ymmärsin, että vaikka hänkin oli ollut alkuun vihainen, ei hän ollut läheskään yhtä vihainen kuin Jessi, ehkä koska emme olleet karanneet Leena-mummin luota ja olleet hilkulla aiheuttaa tälle sydänkohtausta.

Vesku selitti. Hanna oli kuulemma luvannut ottaa meidät kesäksi ja pitää kurissa ja Herran nuhteessa.
- Hanna? Hankoon? kysyi Danni, kun minä vielä sulattelin kuulemaani.
- Joo. Saatte mennä tallitöihin Hannalle.
- Mutta miten te tuutte ilman meitä toimeen? Danni kysyi. Se kysymys oli häivähtänyt minunkin mielessäni, mutta unohtunut saman tien, kun olin alkanut tajuta. Nousin polvilleni ja ravistin Veskua olkapäästä.
- Ottaako Hanna meidät töihin? kysyin. Olinko ymmärtänyt oikein?
- Niin se ehdotti. Sanoi, että rehellinen työnteko pitää hemmotellut kakarat kaidalla tiellä, Vesku sanoi ja virnisti onneksi niin sanoessaan. Luulen, että Danni olisi muuten voinut ravistaa häntä kurkusta.

Danni alkoi luetella syitä, miksi ajatus oli täysin idioottimainen, mutta minä istuin takaisin aloilleni ja tunsin saaneeni palkinnon. Voisiko mikään olla hienompaa kuin saada olla Hannalla kesätöissä? Vaikka vain tarhaisi hevosia ja putsaisi bokseja, imisi siellä takuulla oppia ihan pelkästä talli-ilmasta.
- Entäs Mia? kysyin ja se olikin ainoa kysymys, mikä mieleeni tuli, muutoin olin valmis pakkaamaan ja lähtemään heti.
- Te otatte Daisyn ja Mian mukaan. Kuka niitä täällä ehtisi ratsastaa? Vesku sanoi aavistuksen katkerasti. Siinä vaiheessa Sarri ja Sunna paukkasivat huoneeseen hyvin huolestuneina. He halusivat tietää, mihin me olimme menossa ja koska ja miksi, eli he olivat selvästi kuunnelleet koko esityksen aitiopaikalta lähimmän kulman takaa.
- Danni ja Alissa on jo tarpeeksi vanhoja mennäkseen töihin, Vesku sanoi ja antoi heidän kiivetä syliinsä.
- Mutta nehän käy vielä koulua! Sunna ihmetteli ja katsoi meitä vuoronperään.
- Kesätöihin vaan. Syksyllä ne tulee takaisin ja menee taas kouluun, Vesku selvitti.
- Multa ei ole kysytty mitään, Danni sanoi ja risti käsivartensa.
- Suu kiinni, sanoin nopeasti ja aloin kiskoa häntä yläkertaan. Koko juttuhan oli ihan loistava. Dannikin ymmärtäisi sen ihan pian, ja ellei hän nyt pahasti länkyttäisi, emme ehkä saisi sen pahempaa rangaistusta, kuten tietokoneiden menetystä. Minunhan piti vahtia, lisäisikö Tomi minut joskus meseensä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.12.09 21:24:42

jeiii fiilistä nostattava pätkä, mä voin sieluni silmin nähdä Jessin pauhaamassa naama punasena likoille ja kaksosten ilmestyvän sit jostain ihan hämillään tilanteesta :D

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   20.12.09 21:40:26

oi vähän kivoja. ai vitsit et rakastan tota sun kirjotustyyliä. :)

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   21.12.09 00:38:14

Yölukemista?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.12.09 00:42:01

Seuraamukset jäivät tosiaan siihen, ellei sitä laskenut mukaan, että Jessi tiuski meille loppuillan, ja vaikka se oli poikkeuksellista ja ikävää, se ei kestänyt kauan. Seuraavana päivänä hän oli jo ennallaan ja koko kesätyöjuttu muutenkin vähän himmennyt. Meri oli sattunut lipsauttamaan koulussa Kaisamaijalle, että hän oli viettänyt viikonlopun Ossin kanssa Helsingissä, hotellissa, eikä mikään uutinen maailmassa olisi pystynyt meidän koulussa sitä ylittämään.
- Oltiin siellä mekin, sanoin Helmille, mutta hän ei edes kuullut päivittelemisiltään, joten annoin olla. Ossi-parka oli jo muutenkin ihan tarpeeksi nolona ja jos Meri oli kuvitellut saavansa aikaan jotain positiivista, oli hän pahasti metsässä. Danni näytti kokonaan unohtaneen, että hän oli lähtenyt Helsinkiin vain muistuttaakseen Ossille olevansa tämän elämän nainen ja kulki kommentoimatta ja nenä pystyssä. Merikään ei pyrkinyt kiehnäämään Ossissa, paremminkin tällä oli tyhjä rinki ympärillään, kuin kukaan ei oikein olisi tiennyt, mikä hän oli miehiään. Nooa, hänen uskollinen, mutta vähän hölmö kaverinsa oli poissa, eivätkä muut pojat näyttäneet tietävän, pitäisikö häntä kiusoitella vai ylistää.

Niin, että minä menin ruokatunnin jälkeen hakemaan hänet mukaani. Siihen mennessä pojat olivat kollektiivisesti päättäneet, että Ossi oli äijä ja ruokalassa oli kaikunut vähän tavallista äänekkäämmin tavallista roisimpia juttuja.
- Tuu mun kanssa kiskalle, sanoin.
- Ei me ehditä, hän sanoi haluttomasti.
- Ehditään ihan hyvin, sanoin, mutta kun olimme päässeet ulos, jatkoin, ettei meidän ollut sinne pakko lähteä. Ei minulla ollut rahaakaan mukana kuin viisikymmentä senttiä, joka oli unohtunut taskuun.
- No ei mennä, Ossi sanoi ja istahti matalalle aidalle, joka erotti nurmikon asfalttipihasta. – Oliksulla jotain?
Minun piti vähän miettiä. Siis olihan minulla, mutta miten minä sen sanoiksi saisin?
- Mä vaan ajattelin sanoa, että mun mielestä Meri oli tosi nolo, kun se kertoi kaikille, huokaisin.
- Joo, Ossi sanoi lyhyesti.
- Ootteko te nyt yhdessä?
- Näyttääkö siltä? Näytänkö mä siltä, että mä haluaisin olla sen kanssa?
- Et kai, arvelin. – Mutta mä ajattelin, että siksi se halusi sut mukaan.
- Voi olla, Ossi sanoi ja kohautti olkapäitään. Hän ei selvästikään ollut puheliaalla päällä.
- No eikö se sitten yrittänyt mitään aamulla? Tai yöllä? utelin. Meri oli vain sulkenut suunsa ja hymyillyt arvoituksellisesti.
- Ei se mitään, sillä taisi olla kaamea kankkunen, Ossi sanoi piristyen. – Ja jessus, mikä haloo tuli siitä minibaarista!
- Miten niin?
- No ei meillä ollut rahaa sitä maksaa.

Minä olin luullut, että kun Meri oli sanonut, että kaikki oli jo maksettu, se tarkoitti myös minibaaria, ja niin hän kai oli kuvitellut itsekin. Ei hän varmaan pelkän huvituksen vuoksi ollut järjestänyt itseään niin noloon tilanteeseen.
- Mitä sitten tapahtui? kysyin uteliaana.
- No niiden oli pakko antaa siitä lasku mukaan, ja ne oli ihan kauhuissaan, kun ne tajusi, että siellä oli ollut avain eikä yhtään täysi-ikästä asukasta, Ossi nauroi. – Ja Meri itki koko kotimatkan, että mitä se sille laskulle tekee. Se on aika iso.

Saatoin tosiaan kuvitella, etteivät Merin vanhemmat siitä kauheasti ilahtuisi. Ihme, ettei hän ollut minulle mitään siitä sanonut, olisihan sitä voinut ajatella, että kun me neljä kerran olimme yhdessä kaapin tyhjentäneet, me neljä olisimme vastuussa laskustakin. Mutta ehkä se oli liian nolo juttu paljastettavaksi, kun hän oli niin kehunut, että kaikki oli maksettu ja suorastaan tyrkyttänyt.
- Mitä sun vanhemmat sanoi? kysyin.
- Mistä? Ei mitään, Ossi sanoi hämmästyneenä ja mistäpä tosiaan. Ei kai hän ollut salaa livahtanut viikonlopuksi kaupunkiin ja tuskin oli ollut krapulassakaan kotiin tullessaan.
- Me saatiin sapiskaa, uskouduin. Minulla oli ollut niin kiire saada Danni ja itseni taksiin ja Ilsen ja Artsin luo silloin yöllä, ettemme olleet viittä minuuttia viipyneet Merin huoneessa. Ossi ei ollut ehtinyt herätä, kun olimme jo taas häipyneet.
- Ai saitte?
- Joo, me joudutaan rangaistukseksi työsiirtolaan, sanoin tavoitellen surkeaa äänensävyä, mutta kun muistin, mitä työsiirtola tarkoitti, minun oli pakko hymyillä.
- Mitä? Mihin?
- Me mennään Hankoon tallitöihin kesäksi.
- Koko kesäksi? Ossi kysyi kauhistuneena.
- Joo, sanoin ja ymmärsin pudottaneeni melkoisen pommin. Hän taisi edelleen olla aika lailla Dannin pauloissa. Ei hän muuten olisi tuon näköiseksi mennyt.
- No, siihen on vielä kuukausi, sanoin yrittäen lohduttaa, mutta en nähnyt onnistumista. Ossi olisi varmaan ollut onnellisempi, ellen olisi ollenkaan ruvennut hänen kanssaan juttusille, niin hyvä kuin tarkoitukseni olikin ollut.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   21.12.09 14:05:30

heh, toi oli mun aamupalaa kello 8 maissa aamulla :D luin noita aikasempia, mutta en jaksanu kokonaan, nyt meen jatkamaan niitä ^^ (tai siis vanhempieni tarinaa :D)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.12.09 18:35:19

Se viimeinen kuukausi meni kokeisiin lukien ja kisoissa juosten. Viikonloput olivat yhtä hulinaa. Jatkuvasti me olimme menossa. Koulukisoihin, Vesku kahdella hevosella tai sitten Mustin ja Jerryn kanssa. Kaksoset poneineen keräilivät ruusukkeita niin helpoilta koulu- kuin esteradoilta. Danni oli halkeamiseen asti ylpeä heistä ja Jessi toisteli useammin kuin kerran, että heidän olisi pitänyt päästä radoille aikaisemmin. Danni ja minä keskityimme lähinnä estekisoihin, joskin kerran sain hänet ylipuhuttua koulukisoihinkin. Vanha traikkumme tuntui ihan nitisevän liitoksissaan, kun sai kaiken aikaa olla tien päällä. Ainoa pariton, joka ei päässyt kilpailemaan, oli Jessi, mutta ei hän sitä kauheasti valitellut ainakaan niin, että minä olisin kuullut. Tosin Irkku olisi varmasti ollut jo ihan valmis käymään kisoissa. Se alkoi näyttää ihan ratsuhevoselta ja se hyppäsikin jo melko varmasti. Sen lisäksi Jessi ratsasti Vallonilla, mitä minä seurasin silmä kovana. Päähäni oli jotenkin juurtunut ajatuksenpoikanen, jossa minä opetin nuoria hevosia.

Vallonin kanssa se näytti ainakin yllättävän helpolta. Jessi oli touhuillut sen kanssa alusta alkaen hyvin tiiviisti, ja kun hän eräänä päivänä nosti sille satulan selkään, ei se ollut moksiskaan. Se oli kai ehtinyt tottua siihen, että tuo naistyyppi, joka pyöri sen ympärillä joka päivä, teki aina jotain odottamatonta, muttei suorastaan vaarallista. Pari päivää siitä hän kiipesi selkään, eikä sekään aiheuttanut mustassa tammassa mitään rodeoreaktiota. Siinä vaiheessa Dannia ja Jerryä ei enää kovin kiinnostanut katsella heitä, mutta minä jatkoin kentän laidalta opiskeluani.

Meille tuli toinenkin tamma Hannalta, kaunis kimo nimeltä Sapny. Se oli jo koulutettu ja mekin saimme tyypata sen, mutta kuulin Veskun juttelevan Merlinin kanssa siihen malliin, että Jerry voisi alkaa kisata sillä. Onneksi Danni ei kuullut, hän olisi räjähtänyt. Minustakin tuntui vähän ontolta, mutta minkäs sille voi, ettemme me olisi täällä kesän kisaviikonloppuina.

Varsat olivat lähteneet jo aikapäiviä sitten ja varsapihattoa asuivat ainoat isomahat, Godis ja Halle. Katselin niitä lähtöpäivää edeltävänä iltana ja tajusin, etten näkisi niiden varsojen syntyvän ja silloin tajusin, että olin lähdössä pois kotoa kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi. Ajatus täräytti täysillä palleaan ja hetken mietin paniikissa, miten selviäisin. Minulle tulisi kauhea koti-ikävä – minulla oli jo.
- Mitä sä vääntelet naamaasi? kysyi Danni ja tuli istumaan viereeni pihaton aidalle.
- En mitään, sanoin nopeasti. Hänelle en alkaisi koti-ikävääni itkeä, minähän tässä olin ollut koko suunnitelmasta pelkästään innoissani. Ja kaipa siitä ylitse pääsisi, eihän tässä enää mitään pikkulapsia oltu. Danni oli itsekin ruvennut olemaan sitä mieltä, että ajatus oli loistava ja Hanna jumalasta seuraava, kunhan oli vähän aikaa miettinyt. Olin tiennyt, että niin kävisi, niin levoton sielu hän oli, että otti takuulla avosylin vastaan kaiken vaihtelun, ja viimeinen niitti oli, että saisimme kuulemma asua tallinylisillä eikä mummilla.
- Me ollaan ihan omillamme! Danni oli riemuinnut. – Kukaan ei vahdi meitä!
- Hanna on luvannu vahtia meitä, muistutin.
- Ei se ehdi – ja sitä paitsi, ei se voi mitenkään olla yhtä epäluuloinen kuin Jessi. Kukaan ei voi. Mennään pakkaamaan traikku valmiiksi.

Pakatessanikin häälyin koti-ikävän ja innostuksen välimailla. Pari kertaa jouduin pyyhkäisemään silmiänikin, kun kaksoset kiistelivät jostain Villen boksissa ja tiesin, etten näkisi heitäkään viikkokausiin. Lupasin kuitenkin itselleni, että tämä vetistely saisi jäädä tähän iltaan. Huomenna lähtisin reippain mielin.

Ensin piti kuitenkin käydä kevätjuhlassa ja todistustenjaossa. Kaksosetkin olivat jo niin isoja, että olivat alkaneet vääntelehtiä kiusaantuneesti, kun Jessi ja Vesku olivat ilmoittaneet tulevansa heidän kevätjuhliinsa, mutta nämä lähtivät silti. Me olisimme päässeet heidän kyydissään, mutta valitsimme mieluummin mopot.
- Jessus, sanoi Danni riuhtaistessaan kypärän pois päästään koulun pihalla. Hän oli kiemurrellut koko loppumatkan ja viittoillut minulle jotain käsittämätöntä niin, että minua oikeasti vähän kiinnosti, mitä hän oli keksinyt.
- Mitä?
- Miten me saadaan nää ajopelit Hankoon? Meidän pitää ajaa sinne itse tänään!

Miten kumpikaan meistä ei ollut tullut sitä aikaisemmin ajatelleeksi? Pamautin itseäni kämmenellä otsaan. Ei todellakaan ollut muuta vaihtoehtoa. Traikku olisi täynnä hevosia, ja vaikka maasturiin olisi saattanut yksi mopo penkkien väliin mahtuakin, kaksi ei sopisi missään nimessä. Eikä niitä sinne huolittaisikaan, haisemaan ja penkkejä öljyämään. Siitä olin ihan varma.
- Mikäs siinä sitten, ajetaan, sanoin ja ajatus oikeastaan miellytti minua. Se oli sopiva alku seikkailulle. Jessi voisi tuoda hevoset ja tavaramme illalla alkuperäisen suunnitelman mukaan, matkallaan yövuoroon.
- Jess, sanoi Danni ja näytti tyytyväiseltä. Epäilemättä reilut sata kilometriä mopolla halki Uudenmaan sopi hänellekin oikein hyvin. Hän taisi kuitenkin osoittaa sanansa koulurakennukselle, jota lähestyimme, sillä hän jatkoi: - Viimenen päivä tässä läävässä! Onko upeeta, mitä?
- Kai se on, myönsin, vaikka oli se vähän haikeaakin. En kuitenkaan tuntenut minkäänlaista kouluikävää.

Kaverit halailivat meitä paljon tavallista innokkaammin, kun juhlallisuudet olivat ohitse ja luokanvalvoja oli sanonut viimeiset sanansa. Me tapaisimme kyllä taas syksyllä samoissa merkeissä, siitä olin lähes varma, lukuun ottamatta ehkä Ossia, joka oli hakenut urheilulukioon. Heljä oli hakenut kuvataidepainotteiseen, mutta ei edes hän itse kuvitellut pääsevänsä sinne.
- Onko teidän pakko lähteä jo tänään? Te ette pääse juhlimaan kesäloman alkua meidän kanssa, kysyi Meri murjottaen.
- Pakko, sanoin kevyesti. Jessi ja Vesku halusivat vähän turhankin innokkaasti saada meidät matkaan juuri tänään. Varmaankin juuri tuosta syystä mutta virallisesti, koska tänään Jessin oli helppo kuljettaa viedä Daisy ja Mia. Sitten hän viettäisi seuraavat kolme päivää Tammisaaressa nukkuen ja työskennellen vuorotellen.
- Pitäkää te oikein hauskaa ilman meitä, sanoi Danni rahtusen purevasti. Jostain syystä Merin ja meidän, etenkin Dannin, välit olivat viilenneet aika lailla sen Helsingin-keikan jälkeen. En osannut sanoa syytä, mutta ei sitä voinut kieltääkään. Minusta Meri ei ollut käyttäytynyt ihan lojaalisti kaikin ajoin sillä reissulla. Hän saattoi tietysti ajatella samoin meistä jouduttuaan hankaluuksiin sen minibaarilaskun kanssa, mutta eipä hän ollut siitä meille mitään sanonut, joten en minäkään paljastanut tietäväni. Ja Dannin ja hänen välissä oli tietysti Ossi hiertämässä, vaikka en minä jaksanut yrittää sitä kuviota ymmärtää ollenkaan.

- Lähdetään kotiin, meillä on vielä pitkä ajomatka tänään, sanoin Dannille, kun kukaan ei enää näyttänyt keksivän mitään sanomista.
- Joo, hän sanoi ja käännähti lähteäkseen.
- Odota, sanoi Ossi, sillä hän ei ollut vielä halannut meitä. Suureksi helpotuksekseni Danni kääntyi ja he halasivat oikein suloisesti. En kuullut, mitä Ossi kuiskasi hänen korvaansa, mutta Dannin suupielen kivertymisestä päätellen se oli ollut jotain oikein sopivaa. Olin niin iloinen heidän puolestaan, tai Ossin puolesta, että tuskin huomasin, miten Danni tönäisi pojan minun suuntaani ja minäkin sain nopean rutistuksen.
- Hauskaa kesää, Alissa!

Päivämäärä:   21.12.09 20:13:57

siltä varalta ettet huomannut #toisaalla, niin tokavika kappale, kuljettaa viedä.

Ja miten sä meedioit etten oo menossa ma töihin? toiv tää ei nyt tuo enempää ongelmia..

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   21.12.09 20:15:45

Viiraako niillä päässää, ko ne meinaa ajaa Hankoon asti MOPOILLA?! *shock*

Päivämäärä:   21.12.09 20:49:47

flanelli, yks kaveripariskunta ajeli espoosta perniöön, kevarilla, kakspäällä. ja kamat mukana.. Kai noilla sentään on jotkut skootterit eikä mitkään monkeyt.

Ja vanhat ajoivat viime kesänä englantiin ja takas, kakspäällä ja kamat. Ihan moottoripyörällä, mut silti.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   21.12.09 20:51:46

Vanha lukija ilmoittautuu! Huomasin pari päivää takaperin vasta, että tätähän on tullut paljon enemmän kuin mitä tuol sivuil on ennalta julkaistu. >:D <3

Epämääräisesti sanottu. Hmh, jatkoa! ;D

Lähettäjä: ärsyyntynyt 
Päivämäärä:   21.12.09 21:00:59

nyt mä kinuan iltapalaa =)

Päivämäärä:   21.12.09 21:09:40

mä tarttiin yökköpalaa! pitää päästä hyvillä mielin nukkumaan että herää aamulla pirteänä ja jaksaa koko päivän konttorilla ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.12.09 21:31:17

Mä tuskin muistan tänne vilkaista, kun yks nimeltämainitsematon Tyyppi löysi uuden relaation...
-----------
7. Omillaan

Vesku ja Jessi eivät halunneet kuullakaan sellaisesta, että me lähtisimme Hankoon mopoilla. Kinastelimme asiasta ainakin tunnin, mutta heille ei kai ollut missään vaiheessa tullut mieleenkään, että me halusimme nekin sinne.
- Mihin te niitä siellä tarvitsette? Vesku kehtasi kysyä.
- Mummilla käymiseen, Danni sanoi. Hänen äänensä oli hyvin hiljainen ja tasainen. Asiasta keskustelu oli jatkunut jo niin kauan, että nenäkkyys oli heitettävä sivuun.
- Siellä alkaa sataa, sanoi Jessi, joka nojasi ikkunalautaan ja katseli ulos. – Mä en anna teidän ajaa kolmea tuntia vieraita valtateitä kaatosateessa. Mä voin tuoda ne pirun mopot teille seuraavan kerran, kun tulen töihin.

Koska todellakin alkoi sataa, annoimme periksi. Tunsin hienoista vahingoniloa siitä, että sade pilaisi väistämättä kavereiden kesälomabileetkin, ja niin Dannikin.
- Menkööt nyt rantaan riekkumaan, hän irvisti minulle, kun lähdimme hakemaan matkatavaroitamme. Periaatteessa emme tarvinneet kauheasti, emmehän me nyt mihinkään jumalan selän taakse olleet matkalla emmekä vangeiksi. Voisimme vapaapäivinä ajaa kotiin, kunhan saisimme mopot, sillä ei kai Hanna voinut meitä tauotta työssä pitää? Siltikin meillä oli kummallakin kaksi valtavaa kassia.

Jessi ei ollut ollenkaan lähdössä vielä, kun me jo olimme, mutta saimme hänet suostuteltua ja sitten seurasi taas halauksia. Kaksoset melkein itkivät.
- Te voitte tulla katsomaan meitä, lupasin ja halasin kumpaakin. Jerry oli hiukan hapan. Olihan Hanna hänen kummitätinsä, eikä meidän, ja hän taisi minun laillani ajatella, että tämä oli paremminkin ihana tilaisuus kuin rangaistus. Mutta hän nyt oli kerta kaikkiaan liian nuori vielä lähtemään tällä tavoin pois kotoa. Joskus sentään mekin saimme osamme Jerryn hyvästä onnesta. Kuten silloin, kun hän oli saanut Villen, joka oli hänelle vielä ihan liian iso, joten me jouduimme ratsastamaan sillä. Oli maailmassa sentään vähän oikeudenmukaisuutta, kun me saimme rääppeitä hänen pöydältään. Sitten minulle tuli paha mieli häijyistä ajatuksistani ja halasin Jerryä lämpimästi ja kysyin, että kai hän tulisi jossain vaiheessa kesää myös Hankoon.
- Jos kutsutaan, hän sanoi vaisusti.
- Mä pidän huolen siitä, että kutsutaan, jos Hanna ei näytä itse muistavan, vakuutin, ja lopultakin pääsimme lastaamaan hevoset ja lähtemään.

Matka meni melko hiljaisesti. Minä olin ajatuksissani ja pohdin lähinnä, mahtaisiko Hanna vaivautua opettamaan meitä missään vaiheessa ja olisikohan Roise vielä tallilla ja saisinkohan jossain vaiheessa vielä ratsastaa silläkin. Danni ja Jessi kinastelivat osan matkaa jostakin, mutta en viitsinyt edes kuunnella mistä, sillä se kuulosti vain hyväntahtoiselta ajantappokinastelulta ja sitten hekin vaikenivat.
- Hei, täällä ei sada, huomasin, kun aloimme olla niin lähellä, että näin jo Hannan maneesin katon.
- Vesku väittää, ettei täällä sada ikinä, Jessi tuhahti.

Ketään ei näkynyt, eikä tallistakaan tullut ketään ihmettelemään saapumistamme. Jessi sanoi, että koska hevosauto oli poissa, oli väki varmasti kisoissa.
- Mihin me laitetaan hevoset? kysyin epätietoisena. Tuntui mahdottomalta vain mennä niiden kanssa talliin. Vanhastaan tiesin, ettei siellä ollut merkittyjä karsinoita vaan kaikki tiesivät nimikylteittäkin, mikä hevonen asui missäkin. Me emme tietenkään tienneet, olisimme vielä tuupanneet tammat Hannan ykkösratsujen paikoille ja saaneet satikutia.
- Pannaan ne tohon tyhjään tarhaan, sanoi Jessi ja se tuntuikin sopivalta.

Tammat eivät näyttäneet suuresti ihmettelevän uutta ympäristöään. Lähimmät tarhat olivat myös tyhjiä, mutta kauempana kiinnostuneina seuraavien hevosten kanssa ne vaihtoivat kuulumisia. Ne eivät kaivanneet sen enempää seuraamista saatuaan eteensä sen, mitä heinäverkossa oli jäljellä, joten me saatoimme siirtyä purkamaan tavaroita ja siivoamaan traikkua. Tallin ovi oli ollut lukossa, mutta Jessi näytti meille heti alkajaisiksi avaimen paikan reunastaan irtonaisen ikkunalaudan alla.
- Älkää jättäkö noita hujan hajan, Jessi huomautti ja osoitti kuljetussuojaläjää, jonka olin huolettomasti tipauttanut satulahuoneen nurkkaan.
- Mutta ei ne tuolla ole kenenkään tiellä. En mä tiedä, mihin mä laittaisin ne.
- Laita vaikka loimikassin päälle. Hanna on hirveän tarkka siitä, ettei tavarat loju missä sattuu.

Minusta varustehuoneen nurkka ei ollut missä sattuu, kun oli kerran kyse varusteista, mutta tein, kuten Jessi oli ehdottanut ja sitten olivat vuorossa meidän tavaramme. Danni oli jo ehtinyt hakea ensimmäisen lastin ja tömisteli portaita ylös.
- Voi jessus, täähän on ihan komero, hän sanoi huoneemme ovelta. Itse en ollut myöskään koskaan nähnyt kyseistä asuntoa, vaikka olinkin aina tiennyt sen olemassaolosta, joten kiiruhdin katsomaan. Onneksi Danni liioitteli tapansa mukaan. Ei se nyt mikään komero ollut, se oli suurempi kuin kummankaan meidän huone kotona, mutta siellä olevat kaksi sänkyä veivät kyllä suurimman osan tilasta.
- Muisti se sentään hommata tänne toisenkin sängyn, sanoi Jessi tyytyväisenä olkapäidemme yli. Hän meni ohitsemme ja alkoi muitta mutkitta pedata puhtaita lakanoita raidallisille patjoille.
- Mitä me nyt tehdään? kysyi Danni ja istui toiselle sängyistä niin pian, kun Jessi oli saanut sen homman valmiiksi.
- Ei kai me voida kuin odottaa. Vai mennäänkö ratsastamaan?
- Purkakaa ruokakassi, Jessi sanoi. Hän oli pakannut meille mukaan suunnattoman määrän ruokaa ja kävin latomassa ne jääkaappiin.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   21.12.09 22:16:37

oivoi, toivottavasti se hanna on oikea hirmu nuille :P

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   21.12.09 23:18:39

viellä yks pätkä!! jookoskookos!?!?! :D

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   21.12.09 23:22:54

mä alan kanssa uutena lukijana olla ihan koukussa näihin sun kirjoituksiin :D i want more!

Lähettäjä: Pakko kommentoida 
Päivämäärä:   21.12.09 23:38:10

Desire, on se kyllä pikkusen eri asia ajaa kevarilla kuin skootterilla/mopolla :) Skootterilla/mopolla kun saa ajaa vaan 45 km/h (vai 50 km/h?), eli kestää aika helkutin pitkään :D Kevarilla kun saa mennä sitä 100-120 km/h, eli aika pirun paljon kovempaa :)
Oli pakko tulla kommentoimaan kun iski silmään :D Vaikka nyt vähän ot menikin :)

Päivämäärä:   21.12.09 23:44:24

Sennnun fanilauma kasvaa!! Eikä yhtään ihme. Yksi vanhoistkin oivoisi pientä pätkää vilä tälle illalle *katsoo nätisti*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.12.09 00:15:34

Äh, kokeilkaa ja koukuttukaa itse... http://hyotynen.kapsi.fi/relaatiot/4
Sanaakaan en sitten ole tänään ehtinyt kirjottaa...
-------

Lopulta Jessi sanoi olevansa valmis lähtemään.
- Ei sun yövuoro voi vielä alkaa, sanoin kelloa vilkaisten.
- Ei niin, mutta mun täytyy käydä kaupassa, että mulla on jotain jääkaapissa huomiseksi. Eiköhän ne kohta ala tulla. Tai ainakin joku tekemään iltatallia.
Automaattisesti aloin muistella Hannan tallihenkilökuntaa. Se yrmeä tyyppi ei varmaankaan ollut enää täällä, sillä käsittääkseni hän oli asunut tässä huoneessa, joka nyt oli Dannin ja minun. Sitten oli ollut Kassu, joka oli vanha, varmaan ainakin kolmenkymmenen ja Mauno, joka oli ollut nuorempi, ehkä kahdeksantoista. Jessi ja Vesku aina vitsailivat siitä, miten Hannan hommissa tuntui olevan suunnattoman tiheä vaihtuvuus, joten ei ollut mitään takeita, että hekään enää olisivat täällä.

- Tulkaa auttamaan mua traikun luukun kanssa, Jessi sanoi ja lähdimme hänen kanssaan ulos, vaikkei se luukku nyt niin painava ollut, etteikö sitä olisi yksinkin saanut nostettua.
- Hei vaan, hei, sanoi Danni, mutta Jessi ei istunutkaan vielä autoon vaan halasi meitä yhtäkkiä.
- Apua, mitä mä olen tekemässä? Miten te voitte muka jäädä tänne, tehän olette ihan lapsia! hän voihkaisi. Se oli sekä surullista että lohduttavaa. Ei ollut hauskaa, että hänellä oli paha mieli, mutta oli kiva, ettei hän ollut pelkästään helpottunut meidän poissaolostamme.
- Älä viitti, ei me mitään vauvoja enää olla, sanoi Danni hellästi.
- Meidän on jo korkea aika vähän itsenäistyä, säestin.
- Eikä ole! Jessi huudahti ja puristi, jos mahdollista, vielä kovempaa. Mutta sitten hän naurahti ja pyyhkäisi silmäkulmiaan. – Vaikka kyllä te pärjäätte.
- Totta kai me pärjätään.
- Me voidaan ajaa katsomaan sua jonain iltana kun sä olet Tammisaaressa, kunhan sä ensin tuot meidän mopot, lupasin.
- Jos te ette tule niin mä tulen katsomaan teitä, hän uhkasi ja huokaisten avasi lopultakin auton oven. Olin iloinen, kun hän meni, minustakin oli alkanut tuntua vähän turhan haikealta ja siinä sitä olisi oltu, kun olisimme kaikki kolme vetistelleet keskellä tallipihaa Hannan tullessa kisoista.
- No niin, sanoi Danni reipasta teeskennellen, kun olimme jääneet kahden.
- Pitäiskö meidän ratsastaa? kysyin tavoitellen samanlaista äänensävyä.
- Ei jakseta tänään. Mennään tutkimaan paikkoja.

Aloitimme hevosista. Tunnistin Roisen yhdessä tarhassa ja kauempana oli kaksi ruunikkoa, joista kumpikaan ei ollut Psyko. Toinen saattoi olla Quesera, mutta emme voineet olla varmoja. Seuraavaksi kolusimme tallin läpi sentti sentiltä rehulaatikoita ja lääkekaappia myöten. Siellä oli epäluonnollisen siistiä. Olin luullut, että meidän talli oli siisti, mutta täällä ei ollut ylimääräistä heinänkorttakaan poikittain missään. Minulla oli epämiellyttävä tunne, että en mitenkään osaisi lakaista tarpeeksi tarkasti.

Yläkertaan asti emme ehtineet, kun pihalta kuului ison auton ääntä. En tiedä Dannista, mutta minun mahaani läikähti kattilallinen jännitystä. Pakottautuen tyyneksi marssin kuitenkin Dannin perässä pihalle, mihin kunnioitusta herättävän suuri hevoskuorma-auto oli pysähtynyt. Sivuovesta hyppäsi ulos kaksi ihmistä, joita en ollut koskaan nähnytkään ja ohjaamosta Hanna ja Maria, joka oli hänellä ratsuttajana. Hanna näytti hämmästyneeltä nähdessään meidät.
- Hyvä ihme, mä unohdin teidät kokonaan!
- Niinkö? Danni kysyi kuivasti. Olimme nähneet Jessin yrittävän soittaa ja sitten laittavan viestin ennen kuin lähdimme kotoa. Ehkä Hanna ei ollut katsonut kännykkäänsä.
- Montako rusettia? kysyin minä kohteliaasti.
- Tarpeeksi. Mutta ihan hyvä, että ootte siinä, tässä ollaan jo melkein myöhässä iltatallista. Mene sinä Tiiran kanssa ja sinä Arin. Näette samalla, miten täällä hommat tehdään.
Hanna osoitteli meitä sormellaan kuin ei olisi muistanut nimiämme tai ainakaan, kumpi oli kumpi. Olin iloinen, kun hän lähti talliin ja jätti meidät ottamaan hevosia autosta. Minut hän oli osoittanut pojan perään ja tämä hymyili minulle ystävällisesti.
- Tervetuloa. Mä olen Arska.
- Alissa, sanoin ja seurasin häntä autoon. – Minkä mä otan?
- Ota Sera, ensimmäinen boksi oikealla, hän sanoi ja osoitti ensimmäistä ruunikkoa.

Arska piti minusta hyvän huolen. Toisin sanoen hän käski tehdä niin kuin hän teki ja selvitti tehdessään, mitä teki ja miksi. Haimme ulkona olevatkin hevoset sisään ja sillä aikaa Tiira ja Danni olivat alkaneet jakaa heiniä ja iltaruokia. Arska ja minä aloimme sekoittaa aamuannoksia listan mukaan ja lisäsin sen loppuun Mian ja Daisynkin.
- No niin, tää oli tässä, hän sanoi lopulta. – Mä lähden himaan.
- Tarjootko kyydin? kysyi Tiira, joka oli opastanut Dannia minun nähdäkseni ihan yhtä hyvin kuin Arska minua. Olin yllättävän iloinen siitä, että tallilla oli myös tallityttö.
- Tuleeko teistä jompikumpi aamulla? kysyi Danni.
- Mulla on aamu, Tiira sanoi. – Ja niin kai teilläkin? Jos te voisitte ruokkia ne, niin mä voisin nukkua puol tuntia pidempään? Kaikkien annokset on siellä listassa.
- Muuten joo, mutta me ei tunneta kaikkia hevosia, huomautin ja Tiira huokaisi.
- Okei, mä tulen sitten ajoissa.

He häipyivät ja me jäimme.
- Ollaanko me täällä kahdestaan? Danni kysyi kuiskaten, mutta samassa yläkerrasta kuului ääniä. Marian olimme nähneet jo lähtevän, mutta Hannan oli pakko olla jäljellä tai sitten tallissa kummitteli.
- Ei olla, sanoin päättäväisesti ja lähdin kiipeämään ylös. Onneksi se olikin Hanna, eikä hän ollut tullut hulluksi ja keskustellut keskenään, vaan hän oli puhelimessa. Hän kuitenkin lopetti lyhyeen, kun me tulimme.
- Onko kaikki kunnossa? hän kysyi.
- Kaikki on ruokittu ja Tiira ja Arska lähti jo, raportoin.
- Okei, ja oletteko te valmiita aamuvuoroon?
- Ollaan. Vaikka Tiira kyllä tulee aamulla, koska me ei vielä tunneta hevosia, Danni sanoi.
- No se on pian autettu. Mennään katsomaan ne.

Palasimme tottelevaisesti takaisin talliin ja saimme lyhyen esittelyn kustakin hevosesta. Sitten Hanna näytti meille monimutkaisen näköisen ruudukon, joka oli kiinnitetty satulahuoneen oveen.
- Liikutuslista, hän sanoi. – Kaikki tänään kisoissa olleet pitää huomenna liikuttaa kevyesti. sitä merkitsee tää keltanen. Te voitte hoidella niitä. Tiira näyttää, mistä löytää minkäkin hevosen varusteet. Ja nyt mä häivyn, mulla on menoa. Älkää nukkuko pommiin. Sammuttakaa valot tallista älkääkä riekkuko, ettei hevoset häiriinny.
Niine hyvineen Hanna meni, sulki oven mennessään, ja minulle tuli mieleen, että hän näytti melkein menevän karkuun. Ihan kuin hän ei oikein olisi tiennyt, mitä sanoa meille. Se oli tietenkin ihan älytön ajatus, Hanna ei takuulla ujostellut ketään, ei ainakaan kaltaisiamme alaikäisiä tallityttöjä.
- Mennään katsomaan, toimiiko se televisio ylhäällä, Danni sanoi.

Se toimi ja minä löysin kaapista vain puoli vuotta yli-ikäisen kaakaopaketin, mutta koska sen sisältö näytti ja maistui ihan kunnolliselta, eikä siellä näkynyt toukkia tai muuta ällöttävää, laitoin meille kaakaota. Kaapissa oli meidän tuomamme leivän lisäksi vähän kuivahtaneita munkkeja, jotka pistelimme hyvällä halulla. Eivät ne enää yhden yön lisää seistyään kelpaisi kuin hevosille.
- Tää on elämää, sanoi Danni kuulostaen tyytyväiseltä. Minusta se oli yksinäistä ja surullisen hiljaista huolimatta television äänistä. Hain tietokoneeni, joka oli kassissani päällimmäisenä, mutta en onnistunut saamaan sillä yhteyttä mihinkään, vaikka Vesku oli vakuuttanut, että tallilla toimi Hannan langaton verkko. Olisin halunnut tarkistaa, oliko ketään mesessä ja jutella jonkun kanssa. Tänään se vaan ei onnistunut ja mieleni teki soittaa hänelle ja marista, mutten viitsinyt. Hän oli aina aika huonolla tuulella tällaisina iltoina, kun Jessi oli lähtenyt Tammisaareen.
- Mä taidan mennä nukkumaan, huokaisin.
- Nyt jo? Mä en, Danni tuhahti, mutta vaikkei minua kovasti nukuttanutkaan, en jaksanut pitää ajatuksiani television myöhäisleffassa. Minulla oli koti-ikävä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.12.09 00:48:02

jees, iltapalapätkät :D

Tiekkö, mä oon nytte alotellu noita sun aikasempien lukemista, ja koska kirjotat niin vietävän koukuttavasti, et mun on syytettävä sua yöunien menettämisestä. Nytteki kova valinnan vaikeus luenko Veskun nuoruusvuosista vielä kaks vikaa osaa, vai jätänkö sellaseen päivään/iltaan kun jaksan (viimeyönä jo luin sen Vanhempieni tarinan, ja venähti aamu 8 -.-)
Mutta älköömme antako sen häiritä. Jatkele taas kun kerkiät, mä voisin mennä nukkumaan, huimasti noin 7 tunnin ajaks :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.12.09 00:52:09

Sepä hauskaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.12.09 17:07:32

8. Pahnanpohjimmaiset tallitytöt

Onneksi en aamulla ollut enää ollenkaan haikealla mielellä vaan täynnä intoa. Olin nukkunut kuin pieni karhunpoikanen ja heräsin tajuamaan, että alapuolellani torkkui tusina hélvetin hienoja hevosia, joita saisin hoitaa ja mikä parasta, joilla saisin ratsastaa. Danni ei ollut yhtä innokas nousemaan ylös, joten jätin hänet odottamaan kännykän herätystä ja menin keittämään aamukahvia. Kotona en juonut kahvia, mutta se tuntui kuuluvan asiaan nyt, kun olin kerran näin iso, että olin lähtenyt koko kesäksi kotoa. Ja se olikin fiksu veto, sillä kun Tiira tuli, hän kiipesi ensimmäiseksi ylös hakemaan kahvia. Minä istuin sohvalla maistellen tippa kerrallaan kitkerää juomaa ja letitin hiuksiani, ja Tiiran ääni kai sai Danninkin kömpimään esiin silmät unisina.
- Mennään hommiin sitten, sanoi Tiira iloisesti juotuaan uskomattoman äkkiä kuuman juomansa. Hän oli ehkä seitsemäntoista, ehkä yhdeksäntoista, ei kauhean vanha vielä kuitenkaan, ja vaikutti suorastaan iloiselta meidän tulostamme. Olin vähän pelännyt, ettei meitä hyväksyttäisi tai että meitä pidettäisiin liian nuorina tai jotain, mutta Tiira oli yksinomaan iloinen avusta.

Työ ei ollut vaikeaa, samaahan olimme tehneet kotona koko ikämme. Tosin Hannan hienoimman hevosen, Macarthurparkin, boksin edessä seisoimme ensimmäisenä päivänä hyvän aikaa arpomassa, kumpi sen liikuttaisi ja vedimme lopulta pitkää tikkua. Minun piti ihan tosissani muistella, että eihän Hanna tosiaankaan ollut illalla kieltänyt koskemasta siihen sormellakaan. Ainoa homma, mitä vähän karsastin, oli se, miten Hannaa ja Mariaa piti palvella heidän tullessaan ratsastamaan. Satulointia ja lämmittelyä ja jäähdyttelyä, jotta he saattoivat ratsastaa liukuhihnatyyliin. Ja Hanna oli uskomattoman äreä aamuisin, ihan erilainen kuin millainen hän oli meillä käydessään ja mihin olimme tottuneet. Hän saattoi napsahdella ihan uskomattoman pienistä asioista ja käyttää suorastaan loukkaavia sanakäänteitä, jos jokin mitätön seikka ei ollut hänen mielestään oikein.
- Ei siitä kannata välittää. Sillä on vaan verensokeri alhaalla, kyllä se siitä, kun se käy syömässä jotain, Tiira selitti.
- Miksei se voi syödä ennen kuin tulee tänne räyhäämään? kysyi Danni epäkunnioittavasti, mutta Tiiran esimerkkiä seuraten minä nyökkäilin ja myöntelin vaan, tiuski Hanna miten pahasti tahansa. Danni ratkaisi asian pysyttelemällä parhaansa mukaan poissa hänen näkyvistään aamupäivisin.

Arskaa ei näkynyt kahteen ensimmäiseen päivään ollenkaan, hän piti kuulemma vapaapäiviä paiskittuaan koko edellisen viikon töitä, mutta kolmantena iltapäivänä hänkin palasi tallille. Siinä vaiheessa Danni ja minä aloimme jo olla vähän kypsiä siihen, että olimme siellä ja vain siellä aamusta iltaan. Onneksi nettiyhteys oli toiminut jo heti seuraavana päivänä ja tietysti oli puhelimet, mutta toivoin totisesti, että Jessi jo toisi mopomme. Ruoatkin alkoivat käydä vähiin ja Hanna oli vasta sinä nimenomaisena päivänä muistanut kysyä, tarvitsisimmeko me jotain kaupasta. Tarvitsimme totisesti. Emme me nyt vielä nälkää nähneet, mutta voileivät ja kaakao alkoivat tulla jo korvista ulos.
- Me käydään tänään itse kaupassa, sanoi Danni, sillä niin me olimme sopineet Leena-mummin kanssa. Hän tulisi hakemaan meidät päivälliselle ja oli luvannut käyttää meidät ostoksilla paluumatkalla. Hän olisi hakenut meidät kylään jo heti ensimmäisenä päivänä, mutta kun Tiira oli tehnyt aamutalleja, emme olleet tohtineet jättää tallia valvomatta iltaisin. Olimme siis käytännössä olleet töissä kellon ympäri kaksi ensimmäistä päivää. Vapaa iltapäivä oli enemmän kuin ansaittu.

Leenan auto kääntyi pihaan pian Arskan auton perään ja juoksimme kilpaa sinne. Iltapäivä isoäidin seurassa ei ollut normaalisti ihan ykkösjuttuja, mutta nyt se kyllä maittoi, ja etenkin hänen laittamansa ateria maistui. Saimme mukaan ylijäämäruokaa sekä kattilan ja paistinpannun, sillä Leena oli pöyristynyt kuullessaan, että olimme eläneet pelkillä voileivillä, ja ettei tallilla ollut vesipannua kummempaa ruoanlaittovälinettä, vaikka kaksi sähkölevyä ja mikroaaltouuni olikin.
- Osaatteko te laittaa jotain ruokaa? hän varmisti.
- Jotain, Danni virnisti. – Paistaa kananmunia ja keittää kananmunia.
- Osataan me enemmän, oikaisin, sillä Leena alkoi näyttää entistäkin huolestuneemmalta.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   22.12.09 17:43:59

oi, jatka ihmeessä. :) virheitä en ainakaan ite löytänyt. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.12.09 18:01:12

Joo, tässä vielä toinen pätkä, kun meni aamiainen noin myöhäseks. Ja takaisin siivoamaan.
-----------

Viidentenä päivänä Jessi tuli taas traikun kanssa ja hänellä oli sisaruksetkin mukanaan. Minusta se oli vähän turhan suureellista, etenkin kun tallilla oli kiireisin aika ja niin Hanna kuin Mariakin odottivat seuraavaa ratsastettavaa.
- Pysykää poissa jaloista vähän aikaa, komensin. Olin juuri päässyt Psykon selkään mennäkseni verryttelemään sitä kentälle, sitten hakisin Hannalta Turmwellin ja kävelyttäisin sen ja hoitaisin sen tarhaan. Karkeasti arvioituna minulla olisi viisitoista minuuttia vapaata neljänkymmenenviiden minuutin kuluttua.
- Joo, me voidaan katsella ympärillemme, Jessi lupasi, kuin he olisivat tulleet eläintarhaan tai elämyspuistoon. Danni oli vähän pidemmällä, hän oli parhaillaan maneesissa odottamassa, että Maria lopettaisi ratsastettavansa kanssa ja hän voisi sitten seurustella perheen kanssa.
- Mä voin hoitaa Turmiksen pois, lupasi Arska, joka oli kanssamme aamuvuorossa.
- Miksi? kysyin.
- No että pääset seurustelemaan äitis kanssa, Arska sanoi, ja kun katsoin tarkemmin, hän ei piruillut ollenkaan.
- En mä riudu viiden päivän eron takia, puuskahdin, mutta nyökkäsin sitten ja kiitin. Riuduin minä, pikkuisen.

Perhe oli tervehtimässä Daisya ja Miaa, jotka tarhasivat edelleen keskenään ensimmäisessä tarhassa ja kaksoset halasivat minua yksi toiselta ja toinen toiselta puolelta.
- Miten te ootte selvinny melkein viikon ilman meitä? kysyin hyväntahtoisesti.
- Surkeesti. Miten te ootte selvinny? kysyi Jessi.
- Mistä sä tiedät meidän selviämisistä, sähän olet ollu töissä, sanoi Jerry murjottaen ja katsoin häntä hämmästyneenä. Mikä poikaa vaivasi? Ikinä, ikinä en ollut kuullut hänen puhuvan tuohon sävyyn. Jessi pörrötti hänen hiuksiaan, tai yritti, mutta hän väisti.
- Jerry on pikkuisen sitä mieltä, että sen kuuluisi olla täällä, hän selitti.
- Tervetuloa vaan, me noustaan ennen seitsemää ruokkimaan hevoset ja iltamyöhällä ruokitaan ne vikan kerran ja siinä välissä ollaan jumissa täällä, ilmoitti Danni, joka käveli juuri ohi tuodessaan Seraa tarhaan.
- Toithan sä mopot? varmistin Jessiltä. Tietysti hän oli tuonut, miksi traikku muuten olisi ollut mukana.

Sarri ja Sunna tahtoivat nähdä meidän huoneemme ja vein heidät sinne, ja sitten muutkin tulivat kahvittelemaan, kaikki muut paitsi Maria.
- Täällä ei ole pullaa, sanoi Hanna ja nyrpisti ylähuultaan. – Arska, muista huomenna tuoda pullaa kun tuut.
- Meillä on kakkua, sanoin lepyttelevästi, sillä Leena-mummi oli pistänyt meille sellaisen mukaan, emmekä olleet ehtineet syödä siitä vielä kuin pari palaa. Tosin joku muukin oli tainnut käydä laatikolla. Olin jo ollut huomaavinani, että jääkaappi oli täällä vähän niin kuin yhteinen, vaikka me olimmekin ainoita, jotka olivat täysin riippuvaisia siitä. Paitsi ettemme olleet enää – nyt meillä oli uskolliset ajopelimme ja pääsisimme vaikka nakkikioskille illalla. Aloin äkkiä toivoa, että perhe häipyisi jo. Tunsin itseni niin suunnattoman lapseksi, kun he olivat tuollaisella porukalla tulleet katsomaan meitä.

- Se oli hyvää kakkua, annapa mullekin, Arska sanoi ja romahti toiselle sohvalle viereeni.
- Ai sinäkö sitä oot käyny verottamassa? kysyin äkeästi.
- Ei siinä ollu kenenkään nimeä.
- Tästä lähtien kysy, ennen kuin syöt meidän eväät, tai me näännytään tänne.
- Selvä, Arska sanoi ja otti toisen palan. Hän yritti virnistellä anteeksipyytävästi, mutta se onnistui niin kehnosti suu täynnä, että hän oli vähällä tukehtua ja kumma kyllä, hän näytti yhtäkkiä hellyttävän söpöltä. Me olimme etukäteen laskeneet Dannin ja muiden tyttöjen kanssa leikkiä siitä, minkälaisia tallipoikia Hannalla mahtaisi nyt olla, mutta tietenkin ihan leikillämme. Liian vanhojahan ne olisivat joka tapauksessa.
- Ota kolmaskin pala, henki näkyy vielä kulkevan, sanoin töykeästi peittääkseni hämmennykseni.

- Miten tytöt on pärjänny? Jessi kysyi Hannalta, vaikka olisin totisesti toivonut, että jos hän halusi sanallisen evaluoinnin ensimmäisistä päivistämme, hän olisi kysynyt sitä mieluummin vaikka puhelimessa kuin tässä Arskan ja pikkusisarusten kuullen.
- En mä ole huomannu, että ne ois mitään vahinkoa saaneet aikaan, Hanna sanoi miettiväisesti ja katsoi meitä kuin olisimme olleet korvattomia tai puhuneet vierasta kieltä.
- Älä nyt vähättele, sanoi Arska, joka oli saanut suunsa kohtalaisen tyhjäksi. – Nehän tekee melkein kaikki hommat.
- Kysyttiinkö sulta jotain? Hanna näpäytti ja siinä vaiheessa minä nousin ja lähdin alas. Minua ei huvittanut kuulla enempää.

Minulla oli harvoin ollut niin ristiriitainen olo. Tavallaan olin iloinen kotiväen näkemisestä, mutta toisaalta minua hävetti heidän tulonsa. Istuin tallinseinustalle ja käärin ratsastushousujeni lahkeet ylös ja odotin, että jotain tapahtuisi. Danni tuli ensin, ehkä viidentoista minuutin kuluttua.
- Me saatiin kehuja, hän sanoi.
- Miten sä kehtasit istua siellä kuuntelemassa?
- Mä en olis jättäny sitä kuulematta mistään hinnasta! Nyt otetaan mopot ulos ja illalla lähdetään kaupungille!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.12.09 22:37:36

mä ku kuvittelin, et Danni olis sännänny ulos, ja Alissa kuunnellu mitä sanottavaa Hannalla oli :D

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   22.12.09 22:46:54

vielä yöpalaa? :D

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   23.12.09 00:08:15

heei! mua jäi hämään mitä ne oli sanonu dannista ja alissasta. :--D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.12.09 00:21:23

Maukka, jaa-a. Sitäpä ei tarina kerro :D
---------
Elämä muuttui erilaiseksi, kun pääsimme liikkeelle. Saatoimme käydä Leena-mummin luona lounaalla tai kaupassa tai kirjastossa ja lisäksi otimme tavaksemme tallin sulkemisen jälkeen ajella kaupungille. Ensimmäisenä iltana pörräsimme vain ja katselimme paikkoja, myöhemmin uskalsimme jo pysähtyä jollekin terassille juomaan limut.
- Missä kaikki meidänikäset on? Danni kysyi tyytymättömänä.
- Jossain rannalla tai kotibileissä, ehdotin.
- Mekin mennään huomenna rannalle. En mä jaksa yksin sun naamaasi katsella koko kesää.
- Ei huomenna, huomenna me mennään kisoihin, muistutin. – Eli aletaan painua nukkumaan.

Me olimme ehkä Suomen rutinoituneimpia viisitoistavuotiaita ratsastuskilpailuissa kävijöitä, mutta me olimme myös pienen ikämme kuulleet kauhujuttuja siitä, millainen riivinrauta Hanna oli kisa-aamuisin. Olivathan sekä Jessi että Vesku nuorina viettäneet aikaa hänen tallillaan, vähän niin kuin me nyt. Ehkä siitä oli tulossa sukuperinne. Joka tapauksessa nousimme tuntia tavallista aikaisemmin, mikä oli todella aikaisin, ja se oli hyvin ennakoitu. Kun Arska tuli tavalliseen aikaan, olimme jo ruokkineet hevoset ja vieneet ulos ne, jotka eivät olleet lähdössä kisoihin – tosin jätimme ne harjaamatta. Eivät ne yhdestä epäsiistimmästä päivästä kärsisi ja jos Hanna haluaisi illalla ratsastaa, voisi ne harjata silloin. Arska näytti ilahduttavan ilahtuneelta tullessaan tavalliseen aikaan ja huomatessaan, että kaikki oli jo valmista kuljetussuojia ja –loimia lukuun ottamatta.
- Te ootte oikeesti aarteita, hän sanoi ja ravisti minua niskasta. Selvisin siitä punastumatta, mutta en siitä, että Danni hetkeä myöhemmin, kun tilanne oli jo ohi, tönäisi minua ja pyöritteli silmiään. Hän oli kiusoitellut minua Arskasta jo pari päivää, mikä oli tietysti ihan hullua. Kaveri oli liian vanha, ihan liian vanha.

Arska tiesi, mitkä suojat laittaa kullekin mukaan lähtevälle hevoselle autoon ja jakoi ne boksien eteen niin, että olimme käärineet ne kaikki, kun Maria tuli.
- Laitetaanko loimia? Danni kysyi.
- Ei tarvii mennessä näin lämpösellä. Paluumatkalle ehkä sitten, tarpeen mukaan. Ne pitää vaan viedä autoon.
Kaikki muu autossa jo olikin, satulat ja suitset oli pakattu jo illalla ja jo silloin olimme saaneet nähdä vilauksen Hannan kisahermoista. Tai ehkä valmisteluhermot olivat oikeampi sana. Hän oli tarkistanut kaiken, mitä olimme sinne kantaneet ensin marssiessamme hänen ohitseen ja sitten vielä uudelleen, kun kaikki oli jo autossa. Kummempaa meteliä hän ei silloin kuitenkaan ollut nostanut, ja oikeastaan olin aika luottavaisin mielin nytkin. Kaikki oli nähdäkseni kunnossa. Ei kai hän voinut turhasta räkyttää?

Mutta kyllä hän voi.
- Miksei ne ole autossa vielä? kajahti kuin laukaus ovelta.
- Miksi ne ois pitäny sinne viedä, kun ei me tiedetty, koska sä tulet? Arska kysyi viattomana. Olin jo huomannut, ettei häntä häirinnyt inttää Hannalle vastaan. Ei hän tietenkään riitaa haastanut, mutta jos oli asiaa, hän ei niellyt sitä vaan puhui.
- No lastatkaa nyt hitossa ne. Maria, onko sulla jo paperit?
- Tässä, sanoi Maria, joka tuli toimistosta. Minä muistin samalla, että kahvinkeitin oli päällä ja juoksin yläkertaan sammuttamaan sen Hannan ryhtyessä epäluuloisena selaamaan Marian ojentamaa ohutta kansiota.
- Mihin sä menet? Hanna kivahti.
- Meikkaamaan ja kähertämään hiukset, tuiskautin takaisin ennen kuin ehdin ajatella, mitä sanoin. Hanna ei kuitenkaan tuntunut kuulevan ja kun palasin, oli pari ensimmäistä hevosta jo autossa eikä lopuissakaan mennyt montaa hetkeä.

Olimme matkalla Turun lähistölle, joten paikka ei ollut kovin tuttu. Veskun mukana oli tullut kierrettyä kymmenissä paikoissa, mutta hän yritti tietysti pysyä aika lähellä kotia. Hannan tukikohta oli sen verran lännempänä, että Turkukin oli melkeinpä takapihalla.
- Oliko toi sen tavallinen kisa-aamu? kysyi Danni Arskalta. Me olimme ohjaamon takana living-osassa ja istuimme rinnakkain sängyllä. Tämä ei tietenkään ollut enää sama auto, mutta tämä kohta ei poikennut juurikaan siitä, missä muistin meidän joskus pienenä saaneen pillimehua.
- Sehän oli oikea päivänsäde, Arska naurahti ja huomasin pitäväni hänen naurustaan. Häivytin ajatuksen jonnekin kauemmas, mutta vaikka en tietoisesti miettinytkään sitä, se pysyi kuitenkin jossain mielen reunoilla ja sai minut hemmetin hyvälle tuulelle.

Näihin kisoihin oli otettu mukaan vain tallin nuorimpia hevosia, Roisekin oli pakattu mukaan. Olin tavannut sen omistajan edellispäivänä ja arasti olin uskaltanut tunnustaa, että olin saanut pääsiäisenä ratsastaa hänen hevosellaan. Hän oli sen verran kiltin näköinen nuori nainen.
- Ihanko totta?
- Joo, Hanna opetti meitä, sanoin miettien, olinko mokannut. – Musta se oli ihana.
- Niinkö? hän oli kysynyt, hymyillen. Kukapa olisi voinut vastustaa ihmistä, joka kehui hänen hevostaan? Joka tapauksessa olimme jutelleet hetken aikaa ja hän, Lili, oli alkanut kuulostaa siltä, että saattaisin saada ratsastaa sillä joskus toistekin. Nyt Hanna kilpailisi sillä, mutta Lili aikoi tietenkin tulla katsomaan. Se oli mukavaa siinäkin mielessä, että kaipa hän toimisi myös hevosensa hoitajana.

Ei häntä kuitenkaan autolla näkynyt ennen kuin luokan jälkeen. Sitten hän ilmestyi videokamera kaulassaan ja ylistyksen sanat huulillaan, vaikka niille ei ihan kauheasti ollut aihetta. Roise-parka oli näyttänyt olevan kauhuissaan radalla ja Hanna oli alkanut punoittaa kuin syysomena houkutellessaan sitä kiemurtelemaan koko ohjelman läpi.
- Onneksi toi ei ole oma, hän oli puuskahtanut tuodessaan hevosen autolle, mutta sitä en kertonut Lilille. Minun ei tehnyt muutenkaan juuri mieli jutella, sillä polviani kivisti kyykistelystä, kun olin käärinyt, käärinyt pois ja uudelleen käärinyt noin kaksikymmentä valkoista pinteliä. Tai ehkä kaksikymmentäneljä. Danni osasi tapansa mukaan vältellä ikävämpiä hommia.

Muiden kanssa meni paremmin, Turmwell voitti luokkansa ja Maria ja Psyko saivat myös ruusukkeen ja Untoksi kutsuttu honkkeli ruunakin selvitti sentään koko radan. Kahden maissa olimme jo valmiit lähtemään.
- Hyvä päivä, summasi Hanna hätistellessään meitä livingiin kuin kanoja kanatarhaan. – Antakaa mulle jääkaapista yks limu ja ottakaa itsekin, ja ens kerralla muistakaa, että ette lähde noin riemunkirjavissa.

Riemunkirjavissa, mietin ja katsoin valkoista toppiani ja farkkujani. Ymmärsin kuitenkin, kun vilkaisin Arskaa. Hänellä oli Hannan virkapaita päällään. Meilläkin oli sellaiset, ja takitkin, mutta oli liian lämmin sää pitää takkia. Liian lämmintä oli minun mielestäni tummansiniselle T-paidallekin.
- Liian kuuma, sanoin, ja Hanna oli kai niin hyvillä mielin hyvästä päivästään, ettei takertunut siihen. Tai sitten hänen aamuärtymyksensä oli vain kadonnut taivaan tuuliin, vaikken ollut nähnyt hänen syövän mitään.
- Hop hop, lähdetään, hän sanoi saatuaan pari tölkillistä spritea ja sulki oven perässämme. Olimme hetken lähes pimeässä vihreän ovivalon varassa, kunnes auton moottori jyrähti käyntiin ja saimme oikean valon.

Danni ei vaivautunut edes muodon vuoksi istumaan vaan avasi heti pienen jääkaapin oven.
- Kai mekin ollaan ansaittu jotain juotavaa, hän kysyi viattomasti ja otti sieltä vaaleankellertävän pullon.
- Danni, mitä sä luulet Hannan sanovan, jos me juodaan sen kuoharit? tirskahdin.
- No kai mekin saadaan juhlia menestystä? Danni kysyi.
- Mä luulen, ettei teillä ole ikää juoda tota, arveli Arska ja yritti ottaa pullon Dannin käsistä. Tämä kuitenkin väisti ja kääri lyijykääreen pois varmoin sormin, kuin olisi tehnyt sen kymmeniä kertoja. Tiesin, ettei hän ollut, mutta näppärästi se silti kävi.
- Mutta meillä on rohkeutta, Danni nauroi silmät somasti siristyen ja istui lattialle Arskan ja minun eteen. Hän ei yrittänyt iskeä Arskaa, sitä en epäillyt hetkeäkään. Meidän välillämme Arska oli minun niin kuin Ossi oli Dannin, samoin kuin Leksa, ja sitten taas se sinä onnettomana jääkiekkoviikonloppuna tapaamamme Tomi minun. Viimeksi mainitusta oli tosiaan tullut yksi nimi meselistaani, mutta hän oli kyllä sen listan tylsimpiä. Oikeastaan hän oli kuollut yksitavuisuuteen asti sen jälkeen, kun olimme ensimmäisen kerran jutelleet. En vaivannut hänellä enää ajatuksiani, paitsi, että juuri juolahti mieleeni miten hauskaa olisi hehkuttaa hänelle Arskaa. Hän oli tuntunut pelästyvän kahden vuoden ikäeroamme. Arskaa ei tuntunut kolme vuottakaan häiritsevän, ainakaan näin työkaverina.
- Anna kun täti maistaa, sanoin Dannille ja tartuin pulloon.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.12.09 03:32:01

aijai tyttöjä :D. Niistähän tulee kunnon Hanna kakkosia sen perusteella, mitä se noiden vanhempien teksties mukaan on ollut nuorena :P

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   23.12.09 10:18:07

Aamupala? :-D Vihdoiki oon päässy muiden kans samaan kohtaan :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.12.09 11:37:39

9. Suurempi jupakka

Siitä reissusta selvittiin kunnialla, vaikka Arska ei juuri koskenutkaan kuohujuomaan vaan me tuhosimme sen. Hänhän kävi töissä autolla. Ei sitä kuitenkaan niin paljon ollut, että Danni tai minäkään olisimme rähmällemme autosta romahtaneet, mutta vähän hysteerisiä ja nauravia me kyllä olimme. Tiira oli tallilla, kun me tulimme, hän oli tullut jo päivemmällä hoitamaan boksit ja ruokinnan. Onneksi oli hänen vuoronsa hoitaa iltahommatkin, sillä minua ei huvittanut muu kuin saada ruokaa sen jälkeen, kun hevoset oli purettu ja Arska oli lähtenyt. Ja sitten päästä nukkumaan. Oli naurettavan aikaista, mutta naurettavan aikaisin me olimme nousseetkin, ja Tiira oli kuitenkin iltatallissa. Sitä paitsi koko homma toistui seuraavana päivänä, sunnuntaina. Se ei ollut yhtä hauska reissu, sillä Tiira tuli Arskan sijaan mukaan, mutta tuli sieltäkin menestystä ihan riittämiin. Lisäksi olin päättänyt, ettei Hannalla olisi sinä aamuna mitään huomauttamista mistään asiasta ja nousin vielä varttia aikaisemmin kuin lauantaina. Danni sanoi, että olin hullu ja käänsi siinä vaiheessa vain kylkeään, mutta minä olin päättänyt, että jossain vaiheessa tänä kesänä tulisi vielä kisa-aamu, jolloin Hanna vain hymyilisi tyytyväisenä.

Nyt, kun meillä oli mopot, Danni alkoi hiukan kritisoida sitä, että meitä kohdeltiin ikään kuin siamilaisina kaksosina.
- Riittäisi ihan hyvin, että jompikumpi meistä nousee ruokkimaan hevoset, tai ei kumpikaan, jos joku muu on tulossa aamuun, hän esitti.
- Kunhan se jompikumpi en ole aina minä, sanoin.
- Ja pitäähän meilläkin olla joskus vapaapäivä.
Se piti kyllä paikkansa. Me olimme itse asiassa ensimmäisellä viikolla tehneet töitä noin seitsemänkymmentäviisi tuntia. Tai ehkä kahdeksankymmentä. Siis kumpikin. Yhteensä satakuusikymmentä. Danni laski niitä hyvän aikaa yhtenä iltana, vaikkei muuten rakastanutkaan matikkaa ja näytti hyvin miettiväiseltä.
- Kuule, me ollaan ansaittu ihan vitusti rahaa jo nyt. Meidän kuuluis saada ihan hirveät summat iltalisiä ja viikonloppulisiä ja menetetyn viikkolepopäivän korvauksia!
- Siis mitä? kysyin, sillä minusta hän puhui täysin käsittämättömiä. Hän oli tosiaankin ottanut selvää kaikista noista jutuista. Vahinko vaan, että työsopimukset, jotka olimme alkuun Hannan kanssa tehneet, eivät sanoneet mitään kaikista Dannin luettelemista lisistä.

Niissä sanottiin myös, että palkka tulisi kahden viikon välein, joten en jaksanut paneutua asiaan nyt. En uskonut, että Hanna alkaisi huijata meiltä kurjia tienestejämme. Hän oli rikas muttei roopeankkamainen. Hänellä oli rahaa, mutta hän myös iloisesti pisti sitä menemään. Kerrankin hän paukahti tallille hienolla autollaan, kun istuimme oven vieressä ottamassa aurinkoa ja suunnittelemassa seuraavaksi päiväksi maastoretkeä Mian ja Daisyn kanssa. Hanna nosti auton takapenkiltä pari hevostavaraliikkeen muovikassia, mutta ei malttanut olla haalimatta pusseja toiseenkin käteensä.
- Katsokaa, mitä mä olen käynyt shoppailemassa, hän sanoi ääni intoa väreillen, mutta ei hän meille niitä satulahuopia esitellyt. Ei, hän esitteli muutaman muotiluomuksen, jotka ehkä olivat vähän nuorekkaita hänen ikäiselleen, mutta eipä hän toisaalta näyttänytkään ikäiseltään.
- Toi valkonen mekko on ehkä upeinta, mitä mä olen nähnyt, jospa se vaan olisi musta, sanoi Danni hartaasti ja taisi saada aikaan sen, että Hanna katsahti meitä kuin sukulaislapsia eikä palkollisia. Hän näytti yhtäkkiä melkeinpä hämilliseltä.

- Ja miten te ootte viihtyny? hän kysyi, eivätkä sanat tuntuneet sopivan hänen suuhunsa ollenkaan.
- Hyvin, hymyilin.
- Ja te ootte saanu tarpeeksi ruokaa ja silleen?
- Jos me ehditään syömään ne ennen kuin joku muu löytää ne, Danni sanoi hymyillen yhtä enkelimäisesti kuin minäkin. Hanna näytti hyvin huolestuneelta.
- Haluatteko te tulla mun luokse syömään? hän pungersi lopulta suustaan.
- Se olisi tosi kivaa, sanoin lämpimästi, sillä sen sanominen oli näyttänyt niin vaikealta, että olisi ollut loukkaus kieltäytyä.
- Hypätkää kyytiin sitten, Hanna sanoi.

Tottelimme silmänräpäyksessä ja ajoimme Hannan ostoskassit sylissä ison tien kautta viereiselle pihatielle. Hän asui siellä herttaisen näköisessä huvilassa, joka juorusi omistajastaan valheellisia asioita. Sisältä se oli enemmän Hannan näköinen. Siellä oli paljaita, isoja pintoja ja keittiö näytti ravintolan keittiöltä. Olimme joskus vähän pienempinä käyneet siellä ja muistin, että Jessi oli pistänyt meidät kaikki istumaan mustalle sohvalle ja itse salavihkaa levittänyt valkoisen pusakkansa takapuolensa alle, ennen kuin oli istunut valkoiselle. Nyt musta ja valkoinen sohva olivat jossain sohvien taivaassa ja niiden tilalla oli kaksi punaista.

- Ihanaa, että sä olet saanut tänne vähän väriä, Danni sanoi. – Mitä me syödään?
- Mä en ajatellu niin pitkälle, tunnusti Hanna, joka alkoi näyttää siltä, että oli selvinnyt hämmennyksestään. – Me voidaan tilata jotain tai katsoa, mitä kaapissa on.
- Katsotaan, mitä kaapissa on, ratkaisin. Asuminen tallin yläkerrassa ei sinänsä kauheasti ruokkinut kokkausintoa, kun siellä ei ollut tiskikonetta ja sekä Danni että minä olimme huomanneet vihaavamme käsin tiskaamista. Hannalla oli kuitenkin astianpesukone ja minä löysin kaappeja availlessani vaikka mitä aarteita.
- Sä teet salaatin, mä teen munakkaan, sanoin Dannille ja niillä mentiin.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   23.12.09 12:50:12

Oh ihanaa :) Hanna on selvästi syntyjään äidillinen.

Lähettäjä: Toi@mokkula 
Päivämäärä:   23.12.09 19:59:42

Hannastahan kuoriutuu esiin vaikka mitä :D Jeespoks, että mä odotan kun taas pääsen oman koneeni äärelle. Onhan tää ihan kotoisaa röhnöttää täällä mummolan peräkammarin sängyllä kun koira kuorsaa (juu, se taitaa ihan tosissaan kuorsata - meiän Arvokas ja Hieno Lady) vieressä, mutta kovin pitkään ei voi olla kun työasento on näin huono. Häivynpä tästä päivystämään, josko nuo Kalevalaan karanneet kohta tulisivat takaisin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.12.09 20:26:02

Tässä uusi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.