Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oma tupa, oma lupa 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.12.09 00:00:06

Edellinen

Re: Oma tupa, oma lupa 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.12.09 00:03:42

Voitte arvailla ja tietää ihan rauhassa, mutta ei se käy ilmi ihan hetikohta :D
--------
11. Vuode

Sain ajaa ravitallille uudestaan heti seuraavana päivänä matkalla töihin. Olin unohtanut edellispäiväiset työvaatteeni sinne, kun olin ratsastuskamoissani lähtenyt kohden kotia, ja vaikka Suvi ne varmasti olisi poiminut talteen, en pitänyt ajatuksesta, että paitapuseroni ja housuni lojuivat siellä Hanskin raviäijien hypisteltävinä. Koukkasin siis sitä kautta, vaikka ajattelinkin vähän synkästi, että olin myöhässä ja että niistä oli aamun kuluessa ehditty jo puristaa kaikki huumori. Sitä tärkeämmältä tuntui pelastaa ne.

Hevosauto oli tällä kertaa paikalla, joten ilmeisesti siellä olisi paljon ihmisiäkin. Terästäydyin autosta noustessani siihen, mitä oli tulossa. Minusta tuntui kuin olisin ollut minihameessa menossa rakennustyömaalle, ja vaikka soimasin ennakkoluulojani, en voinut niille mitään. Kuvittelin, että tallipoikien kesken lensi hurtti huumori ja monimieliset sutkaukset, vaikka siellä se yksi tyttö olikin ollut joukossa, eikä minulla nyt ollut Suvia suojelemassa niiltä. Mutta eipä se nyt kuolemaksi olisi, pieni sanailu.

Yksi hevonen oli valjastettavana heti ovella ja kiersin sen herättämättä mitään huomiota. Tallin käytävälle ehdittyäni totesin kuitenkin olevani kolmen silmäparin tuijotuksen kohteena. En minä miehiä ollut eilen niin tarkasti ehtinyt katsoa, että olisin tiennyt, olivatko he nähneet minut edellisiltana, tai minä heidät. Ainakin he tuijottivat kuin norsua posliinikaupassa, ihan kuten olin pelännytkin. En mitenkään voinut mitään kaulalta ylöspäin hiipivälle punastukselle ja tunsin tilanteen vaativan selitystä.
- Mä unohdin tänne eilen jotain, sanoin tomerasti, kiukustuneena hämmennyksestäni, ja marssin eteenpäin heidän ohitseen. Kuulin takaani matalaa mutinaa ja naurunhörähdyksen. Hemmetin hyvä, etten ollut muistanut ottaa mukaan urheilurintsikoita niin, että pitsihörhelönikin olisivat jääneet samaan läjään.

Suvin veli oli kahvihuoneessa, kun paukautin oven auki.
- Terve, puuskahdin ja annoin katseeni vaeltaa ympäri huonetta.
- Terve, hän vastasi vähän hämmästyneen näköisenä, kun jo näin vaatekasani nuhruisen sohvan nurkassa siististi taiteltuna.
- Mä unohdin nämä, sanoin ja puristin ne kiireesti rintaani vasten. – En mä ala täällä vaivaksi asti juosta.
- Ai ne oli sun. Meinasin Suvin kuristaa. Onneksi Monika uskoi, kun mä väitin niitä Suvin omiksi.
- Meinasko mun rytkyistä tulla kolmiodraama? kysyin ja näin uuden puolen asiassa.
- No se nyt tekee draaman vaikka heinänkorresta, älä siitä välitä, Hanski sanoi, vaikkei minulla ollut aavistustakaan, kenestä hän puhui. Jostain tyttöystävästä kai kuitenkin.
- Okei, ja anteeksi, kiitos ja hei, sanoin ja käännyin lähteäkseni.
- Hei, odota.
- Niin?
- Suvi sanoi, että sä kaipaat sänkyä, Hanski sanoi. Hän näytti vilpittömän avuliaalta, mutta minä tuhahdin tuohtuneena siitä, että Suvi oli näemmä kaikki asiani mennyt juoruamaan.
- No en mitenkään tulenpalavasti, torjuin.
- Aijaa. Mulla vaan on tuolla yksi menossa polttopuiksi, ajattelin, että jos sille vielä olisi käyttöä niin saisit viedä pois.

Epäilin hiukan, että haluaisinko mitään huonekalua, joka oli hylätty tallikämpästä, mutta olin liian kohtelias sanoakseni mitään sen suuntaista.
- Ystävällistä, mutisin ja käännyin taas mennäkseni, mutta hän tuli perässäni.
- Tuu katsomaan, tossa se on saunalla. Meinasin jo tehdä siitä ovenkin, mutta se oli väärän kokonen.
Hän ohjasi minut autoni ohi ja kulman ympäri ja totesin mitä ilmeisemmin katsovani sitä vanhaa pihasaunaa, josta Suvi sanoi tulevan hevossaunan. Sen seinää vasten tosiaan nojasi sievä pieni laverisänky, jos nyt laveri voi koskaan olla muuta kuin tarkoituksenmukainen.
- Siinä, laitetaanko autoon? Hanski kysyi.
- Ei se taida mahtua. arvelin. Suurin syy siihen, että nukuin edelleen pelkällä patjalla, oli se, ettei maasturini kaikkia takapenkkejä saanut nurin enkä halunnut kuljettaa siellä mitään, mikä voisi äkkijarrutuksessa liikahtaa ja iskeä minut tajuttomaksi.
- Kai se nyt mahtuu kun pannaan mahtumaan.

Mutta ei hänkään voinut sitä pienemmäksi taitella ja sitten aloin vilkuilla kelloani ja sanoin, että myöhästyisin kohta töistä.
- Laita vaan polttopuiksi, kai mä pärjään patjalla niin kuin tähänkin asti.
- Sääli hyvää, vanhaa puusepäntyötä, Hanski sanoi murheellisesti. – Mutta voinhan mä pistää sen pakun perään ja tuoda.
- Siitä on ihan liikaa vaivaa, toppuuttelin ja paiskasin takakontin kiinni hänen kiskottuaan huonekalun sieltä taas ulos.
- Höpsis, sano vaan osoite.

Hanski näytti innokkaalta, ellei peräti ilahtuneelta voidessaan olla avuksi, joten huokaisin ja kuulin antavani osoitteeni.
- Mä olen ainakin kymmeneen töissä. Ei sitä voi enää sen jälkeen tuoda, kaikki rapun mummot tulee pauhaamaan kolistelusta, keksin.
- Ei sitä tarvitse kolistella. Anna vielä puhelinnumerosi, vai onko teillä ovisummerit? Jaa mutta en mä tiedä sun sukunimeä.
- Jos mä en tietäisi paremmin niin voisin luulla, että sä oot tyrkyllä, naurahdin lueteltuani numeroni.
- Tyrkyllä? Minne?
- Äh, unohda, sanoin nopeasti. Se oli ollut typerää. Olin hetkeksi unohtanut, etten ollutkaan enää nuori ja ehkä vähän viehättäväkin, vaan jo vanha tai ainakin keski-ikäinen rouva. Ravivalmentajilla oli kuulemani mukaan tyrkyllä tuoreempaakin lihaa ihan niin paljon kuin viitsi poimia. Hanski oli edellisiltana selvästi antanut ymmärtää, että piti minua vain hassahtaneena ratsutätinä, eikä asiaa muuttanut miksikään se, että hän halusi tunkea minulle vanhan petinsä mieluummin kuin pilkkoa sen.

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   13.12.09 00:09:19

Jessillä sitä muuta kivaa on :D

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   13.12.09 00:38:00

Mie oon flunnssassa :/ joten on aikaa lukee ja mielellään mie tätä luenki :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.12.09 11:53:56

Suvi oli aamuvuorossa ja oli jo siirtynyt osastolta polille, missä hän venytteli kahvihuoneessa ja hypähti pystyyn minut nähdessään.
- Hei!
- No hei, hei, kiitos eilisestä, naurahdin.
- Jaa, kiitos vaan itsellesi! Ylellistä kun pääsi kotiin jo niin aikasin. Kuule, kiitokseksi mä olen pelastanut sun tulevat yösi!
- Nyt mä en taida ymmärtää.
- Hanski oli romuttamassa yhtä vanhaa sänkyä ja mä pistin sen lupaamaan, että sä voit saada sen sen sijaan.
- Aa. Se, tajusin. Selitin hänelle muutamalla lauseella, miten olin käynyt jo kuulemassa saman asian.
- Miksi sä siellä kävit? Suvi kysyi ja hänen silmänsä vetäytyivät hetken ajaksi epäileviksi viiruiksi.
- Koska mä unohdin vaatteeni sinne!

Selitys kelpasi, ja koska odotushuoneessa ei ollut näkynyt kummoistakaan ruuhkaa, kaadoin itselleni mukillisen kahvia.
- Kuka on Monika? kysyin, sillä jostain syystä se kysymys oli jäänyt kiertelemään mielessäni.
- Yksi Hanskin tallityttö, Suvi sanoi nyrpistäen nenäänsä, mistä päättelin, ettei hän erityisemmin pitänyt tyypistä.
- Onko sillä montakin?
- Onhan niitä välillä riesaksi asti mutta Monika on ainoa, jolle se maksaa palkkaa. Niitä muita aina tulee ja menee aallottain, ne tulee vinkumaan, että sais harjata hevosia ja joskus jotkut saakin ja jotkut voi jopa päästää tekemään jotain kunnollista, mutta sitten ne kyllästyy, kun ei pääse ajamaan ja ratsastamaan ja lähtee kokeilemaan seuraavaa tallia ja sitten siellä ei onnistu sen paremmin ja kohta ne on palanneet takasin, Suvi selitti. – Usko mua, mä tunnen naamalta kaikki lähiseudun hevoshullut tytöt.
- Mä en kuvitellut, että ravitallilla katsellaan pikkutyttöjä.
- Voi, ei katsotakaan, ei siis semmosia tosi pieniä. Kyllä alle viistoistavuotiaat käännytetään jo tieltä kotiin. Nehän ei ole mitään lemmikkihevosia. Mutta ne isommat on sinnikkäämpiä, ne kun haluaa oikeesti jo työkokemusta, että pääsisivät hevoskouluihin tai muuta.
- Meillä ei onneks oo semmosia näkynyt, sanoin tosissani. Aina aika ajoin joku nuori neitonen, tai yleensä kaksikko, saattoi marssia tallille ja tarjota apuaan, mutta heidät käännytettiin järjestään pois. Sana kiersi ja harva enää yrittikään Yksityisalue-kyltin ohitse. Mutta aina tuli uusi, toiveikas sukupolvi.
- No tuolla on nytkin pari-kolme. Ne käy vaan viikonloppusin, sillä tallissa ei tapahdu paljon mitään enää iltapäivällä ja illalla, mutta sillon jätkät pistääkin ne surutta siivoomaan karsinat ja hoitamaan muun paskahomman, Suvi selvitti.
- Orjatyövoimaa, mutisin. Ja orjat olivat ikionnellisia. Niin olin itsekin aikoinani ollut.

Ilta oli melkeinpä leppoisa ja lähdin hyvillä mielin pois, kun yövastaava tuli. Olin jo huomannut, että yövuoroa oli helppo aikaistaa viidellätoista minuutilla tai jopa puolella tunnilla ja ansaita iltavuorolaisen sammumaton kiitollisuus. Puolen tunnin lisäys pitkään yövuoroon ei merkinnyt juuri mitään, etenkään alkupäässä, kun taas illassa ollessa se tuntui yhtä pitkältä kuin koko siihenastinen vuoro.
- Huomiseen, toivotin vakaasti päättäneenä palauttaa palveluksen seuraavan yövuoroni taas koittaessa.

Olin tarkistanut talon järjestyssäännöt ja helpotuksekseni hiljaisuus oli määrätty alkavaksi vasta kello 23. Se tarkoitti sitä, että ehdin suihkuun iltavuoron jälkeen ilman, että saisin valituksia ja sinne painuin suorinta tietä nyt. Siellä ollessani vasta muistin Hanskin ja sängyn. Hitto vie, etten ollut osannut siitä kiemurrella mihinkään! Olisinhan voinut sopia hänen kanssaan vaikka seuraavasta iltapäivästä töiden jälkeen. Nyt en kuitenkaan enää voinut asialle mitään ja kiskoin aika harmissani vielä ylleni vaatteet suihkun jälkeen. Tai no, verkkarit ja collegepaidan, joissa nukuinkin, sillä parvekkeen oven alta puhalsi viileä viima pitkin lattiaa.

Kymmentä yli kymmenen Hanski soitti.
- Mä tulen alas, ilmoitin, nappasin avaimeni ja menin. Näin pakettiauton talon edessä, ja sen vieressä patsastelevan miehen.
- Monesko kerros? hän kysyi, avasi autonsa takaluukun ja nosti tulevan sänkyni sieltä kainaloonsa.
- Toinen. Anna mä otan toisesta päästä.
Saimme kuin ihmeen kaupalla sängyn sisään rappuun ilman kolinoita, vaikka kuuntelinkin niitä tuskanhiki otsalla karpaloiden. Myöskin kantaminen toiseen kerrokseen sujui lähes ääneti, ellei laskenut askeleita ja huohotusta. Vanha laveri oli kokopuuta eikä mitään lastulevyä ja painoi aika lailla. Lopulta olimme kuitenkin perillä huoneessani ja olimme kolahtaneet vain ihan minimaalisesti silloin kun peti oli pitänyt laskea lattialle, että sain oven auki.
- Kiitos, sanoin huohottaen.
- Mihin sä haluat tän? Hanski kysyi.
- Olkoon siinä. Mä mietin myöhemmin.
- Nostetaanko patja päälle?
- Ei hitossa, mä pesen sen ensin, sanoin ennen kuin tajusin, miltä se kuulosti. – Kuule, kiitos paljon. Haluatko sä kupin kahvia? Tai mehua? jatkoin, jotta hän unohtaisi.
- Voisin mä kahvia ottaa.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   13.12.09 16:27:01

Jatkoa taas? :D

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   13.12.09 18:16:34

Iltapäiväpalaa :D Suklaankorviketta?

Päivämäärä:   13.12.09 20:10:35

Hahaa! Jessille ja tolle Hanskille (?) tulee jotaa vipinää :D eiks jeh?
Saiskos iltapalaa, miulla ku on suklaata :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.12.09 20:58:41

Suklaata
---------

Istutin hänet keittiöön tuolille, latasin kahvinkeittimen ja hain sitten rätin ja pesuainetta ja pyyhin laverin sillä aikaa, kun kahvi tippui.
- Miksi sä tällä lailla asut? Hanski kysyi, kun menin kaatamaan harmaanmustan veden pois.
- En mä asu täällä. Mä vaan yövyn täällä.
- No mutta kai sitä vähän ylellisyyksiäkin saisi olla. Televisio vaikka?
- Mä en ehdi katsoa telkkaria. Nyt kun alan nukkua niin jaksan just nousta aamulla töihin, sanoin ja löin hänelle kahvimukin eteen. – Mulla ei valitettavasti ole mitään sen seuraksi.
Minulla oli, yksi sämpylä, jonka olin kotona täyttänyt iltapalakseni, mutta siitä ei ollut jaettavaksi. Söisin sen, kunhan Hanski olisi häipynyt. Toivoin, että hän ymmärtäisi tehdä sen kahvitilkkansa juotuaan, mutta siinä hän vain törötti.
- Etkö sä ota seuraksi? hän kysyi.
- Nope, mä en saa nukuttua muuten, huijasin. No, täällä se saattoi kyllä pitää paikkansakin. Kotona kyllä nukuin kuin tukki riippumatta siitä mitä olin syönyt tai juonut.

- Olisit sanonut. Ei sun sitten olisi tarvinnut keittää.
- Mä juon siitä sitten aamulla, sanoin ja haukottelin näyttävästi mutta Hanski näytti päättäneen olla seuramies.
- Suvi sanoo, että sä kasvatat hevosia.
- Niin me tehdään, myönsin ja istuin. Kuulustelkoon nyt hetken, josko ymmärtäisi sitten lähteä ja päästää minut nukkumaan.
- Miten ratsujen kasvatus kannattaa? Tai no, sano paremminkin että mikä järki on pitää ratsuja? Nehän vaan vie rahaa.
- Eiköhän suurin osa ravureistakin vaan vie rahaa, uskalsin arvella.
- Toto vie, toto tuo, mutta maanviljelys se on onnenkauppaa. Aina on niitä, jotka uskoo, että omasta tulee vielä voittaja ja jotka pitää sitä treenissä hyvässä lykyssä vuosikausiakin ennen kuin uskovat, ettei siitä tule mitään.
- Sä et elätä kuin voittajia? kysyin kirpeästi muistaen, että hänellä oli omiakin hevosia eikä vain asiakkaiden.
- En.
- Varsat ei varmaan tuota mitään?
- On niillä vissi kilohinta. Ja odotusarvo, jos ne on tarpeeksi hyvää sukua.
- No on se sama odotusarvo ratsuvarsoillakin.

Mitenkähän minä tähän olin päätynyt, vänkäämään ratsujen ja ravureiden paremmuudesta sydänyön lähestyessä?
- Mun täytyy nyt ruveta nukkumaan, sanoin päättäväisesti, ja lopultakin viesti taisi mennä perille. Hanski nousi ja lampsi eteiseen. En ehtinyt enempää viljellä kiitoksia vaivannäöstä, sillä puhelimeni soi ja sydämeni hyppäsi kurkkuun. Se oli Vesku – mitä ihmettä kotona oli tapahtunut? Vastasin sydämeni laukatessa paniikkipyrähdystä.
- Olitko sä jo nukkumassa? hän kysyi, eikä ääni paljastanut mitään.
- Just menossa. Mikä hätänä?
- Ei mikään, ellen mä herättänyt. Kuule, kun sä nyt kerran olet siellä niin ajaisitko sä huomenna Hankoon?
- Voin mä ajaa, lupasin. – Käynkö mä kiertämässä terveyskeskuksen ja tulen sitten kotiin vai tarttisko mun toimittaa siellä jotain muutakin?
- Hanna soitti olevansa yölaivalla lähdössä Maarianhaminasta. Hakisit sen tamman kotiin.

Vallon! Olin melkein jo unohtanut sen.
- Tietysti mä voin hakea, mutta mihin mä sen pistän? Ei mulla ole traikkua mukana.
- Hanna lupasi lainata omaansa. Sillä ei ole sille karsinaa niin että pitäisi se huomenna saada pois sieltä.
- Asia on harvinaisen selvä, lupasin ja vatsaani kiversi hiukkasen. Uudet hevoset olivat aina jännittäviä. Kävin katsomassa, että Hanski oli tosiaan mennyt, vaikken ollutkaan rekisteröinyt oven kolahdusta ja hän oli. Sammutin valot eteisestä ja kylppäristä ja heittäydyin patjalleni. – Onko sulla ikävä mua? kysyin uteliaana.
- Mitä väliä sillä on?
Vastaus oli aika masentava. Itse asiassa auoin vähän aikaa suutani tietämättä, mitä sieltä päästäisi ulos.
- Olenko mä sun mielestäsi ansainnut ton? kysyin sitten kipakasti. Sitten riitelimme muutaman lauseen verran, mutta siinä ei ollut oikein ytyä. Siinäkään.

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   13.12.09 21:11:02

Voi surku=( Miks elämä on noin vaikeeta...

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   13.12.09 21:13:37

Oi voi. Oi voivoi. Mitäs noillekin nyt käy...

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   13.12.09 23:12:29

mua itkettää, ku noitten piti olla ällöttävän onnellisia, enkä tykkäätästä käänteestä yhtään.. :(

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   13.12.09 23:33:02

toivottavasti vesku ja jessi sais välinsä selviks...

Päivämäärä:   14.12.09 02:56:01

Mie oon samaa mieltä Pollin kanssa.
Hirmu surullista, et ne on päätyny tohon pisteeseen :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.12.09 09:46:37

12. Räyhähenkilady

Olin Hannan tallilla puoli viiden maissa ja marssin suorinta tietä ensimmäiselle tarhalle, missä seisoi musta tamma päällään kevyt loimi. Arvelin sen olevan Vallon, mutta en tietenkään voinut olla varma, kun en ollut nähnyt siitä edes kuvia.
- Oletko sä mun? kysyin, mutta se vain vilkaisi minua, joten jatkoin matkaa talliin ja kysyin Hannaa ensimmäiseltä vastaan tulevalta ihmiseltä, nuorelta pojalta, jolla oli naama niin täynnä lävistyksiä, ettei hän takuulla päässyt lentokoneeseen ottamatta niitä ensin pois.
- Ei se ole nyt täällä. Eikä meillä anneta ratsastustunteja, hän sanoi tympääntyneellä äänellä.

Tunsin kulmakarvojeni liitävän jonnekin korkeuksiin. Hanna saattoi olla tyly, mutta en uskonut hänen pitävän siitä, että tuollainen nuori jolppi yritti käännyttää ihmisiä pois, olkoonkin vain yksityistalli. Olisinhan voinut olla toimittaja, tai rikas ja joutilas dressage queen, joka oli ajatellut tulla shoppaamaan itselleen valmiin kisatykin.
- Kysyinkö mä jotain sellasista? kivahdin ja palasin autolleni hakemaan puhelimen, jolla soitin Hannalle saman tien.
- Hei, joko sä olet päässyt töistä? hän kysyi.
- Mä olen jo tallilla, ja olisin tallissa, ellei sun tallipoikasi olisi käännyttänyt mua ovelta, sanoin happamasti.
- Mitä ihmettä?
- Luuli kai, että mä tulin kyselemään talutusratsastusta.
- Tumma vai vaalea?
- En mä tiedä, tunnustin. En minä niin tarkkaan ollut katsonut. - Jotain siltä väliltä.
- Mä olen just syömässä, tule tänne mun luo niin säkin saat!
- Pizzaa?
- Tule ja ylläty.

Jätin autoni maneesin seinustalle välittämättä tallin ovella seisovan pojan mulkoilusta ja lähdin kävelemään kohti Hannan taloa, joka oli ihan lähellä. Olin käynyt siellä vain muutaman kerran, mutta tunsin sentään tien. Ovi ei ollut lukossa, kun kokeilin sitä, joten marssin vain sisään. Löysin Hannan keittiöstä, missä hän selasi jotain muotilehteä ja mutusti mitäpä muutakaan kuin pizzaa.
- Missä kohden mun pitää yllättyä? kysyin.
- No vaikka siinä, että mulla on salaattiakin, hän sanoi ja osoitti muovirasiaa laatikon vieressä.
- Italiansalaattia. Ei lasketa salaatiksi. Pelkkää majoneesia ja hiilareita.
- Ota lautanen ja lakkaa saarnaamasta.

Levitin yhden pizzasektorin päälle lusikallisen salaattia ja söin sen ja häpeäkseni minun on sanottava, että papatin edelleen samalla Hannalle hänen epäkohteliaasta tallipojastaan.
- No ei sinne mitään tantteja tarvitakaan pyörimään, hän lausahti.
- Entä jos mä olisin ollut tulossa ostamaan mun kolmostytöille idioottivarmoja SM-hevosia? Satatonnia kappale. Käteisellä.
- Hmm. Hanna meni miettiväisen näköiseksi. – Hyvää henkilökuntaa on niin hankala löytää.

Hän ei ruvennut ojentamaan poikaa palattuamme tallille, mutten epäillyt, etteikö niin saattaisi tapahtua, kun olisin päässyt matkaan tammoineni. Poikaparan naama meni jo valmiiksi vähän vihreäksi, kun Hanna komensi häntä laittamaan traikun minun autoni perään ja hevosen lähtökuntoon.
- Mun autoa ei peruuttele aisaan muut kuin minä, ilmoitin kuitenkin ja menin itse hoitamaan sen puolen. Sitten nojailimme Hannan kanssa seinään ja katselimme, miten poika kääri kuljetussuojia mustan tamman jalkoihin.
- Koska sä kutsut mut kylään? Hanna kysyi.
- Et sä halua kylään mun koppiini, enkä mä ole siellä kuin ani harvoin iltayhdentoista ja aamuseitsemän välillä.
- Haluanpas. Me pidetään tyttöjen viini-istunto ja sä saat auttaa mua suunnittelemaan pääsiäisen valmennuksia, jos haluat, että omat kakarasi pääsee mukaan.

- Ai sä meinaat pitää semmosia, sanoin ja ihmettelin, miksi edes hämmästyin. Tai ehkä hämmästyin hänen viittaustaan lapsiin.
- Eikö Vesku oo sanonu mitään? Ulkomaangurun valmennusta. Mä luulin sen olevan tulossa Kaoman kanssa. Mä menen itsekin ja myyn katsomolippuja ja kuumaa mehua.
- Ei mulle oo muistettu kertoa, mutisin. – Mutta ei Jerry ainakaan pärjää minkään ulkomaangurun valmennuksessa. Ei se osaa vielä niin hyvin englantia, kun ei sen ole tarvinnut edes Merlinin kanssa harjotella. Eikä tytötkään taida.
- Mä voin valkuttaa niitä ihan suomeksi, jos ne hoitaa buffetin. Tää mun henkilökunta ei osaa keittää edes kahvia muuta kuin pohjaan. Saati, että niiltä kukaan uskaltaisi ostaa mitään.

Oli hyvin Hannan tapaista ottaa asia puheeksi nyt, kun henkilökunnan edustaja valmistautui taluttamaan Vallonia ulos. Olisimme voineet jutella asiasta syödessämmekin, nyt minun piti reagoida paljon vähemmällä harkinnalla.
- Mä en mielelläni olisi poissa kotoa ylimääräistä, emmin.
- Ei se ole ylimääräistä, jos sä firman nimiin viihdytät osakasta.
- Mutta en mä voi sanoa Veskulle, että mä en tule kotiin, koska viihdytän sua!
- Mikset muka?
- Koska se luulee, että mä inhoan sua. Se kuvittelisi, että mä olen keksinyt harvinaisen huonon tekosyyn ylimääräselle yöjuoksulle.
- No sano sitten vaikka, että sä pidät bileet työkavereillesi. Sopisko perjantai?
Huokaisin ja mietin työvuorojani.
- Okei, tuu sitten perjantaina.
Siitä tulisi varmaan hauskaakin, ja olisihan hölmöyden huippu kieltää itseltään hitunen hauskuutta. Vesku saisi luvan uskoa totuuden, vaikka pyörittelin jo mielessäni tarinaa siitä, että menisin Hesaan ja ulos Jinnan tai Kiien kanssa. He tapasivat kuitenkin niin usein, että sellaisesta jäisin kiinni ja siinä sitä sitten olisin, kahta pahemmassa sopassa.

Lähettäjä: ärsyyntynyt 
Päivämäärä:   14.12.09 16:59:41

onko sulla sennnu tää jo jossain valmiina? Laita tää sinne sun tarinoita-sivustolle, en millään jaksais oottaa aina uutta pätkää! =) tää on ihan paras tarina!

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   14.12.09 17:13:40

Iltapalan tapaista saatavilla?

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   14.12.09 17:15:12

ärsyyntynyt, koitahan pysytellä housuissas! Ei me muutkaan saada sen enempää, vaan pala palalta luetaan. Vanhemmat jutut on kokonaisina, ja varmaan tääkin tulee sit ku tää on valmis, mut nyt mennään pala palalta eteenpäin.

Kärsimättömiä nuo nykyajan nuoret!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.12.09 17:24:00

Ärsyyntynyt, ei se vielä valmis ole, enkä mä laita sitä näytille ennen kuin se on tullut täällä näin pala palalta. Ja mulla on ihan syykin: jos mä keksin kirjottaessani, että joku kohta pitää muuttaa tai kirjoittaa toisella tavalla, niin se on paljon hauskempaa tehdä ennen kuin te kaikki olette lukeneet sen, sitten tulee sanomista että "ei tää juttu näin ollu".
----------------
Vallon ei tahtonut mennä traileriin. Ymmärsin sitä. Se oli hyvinkin saattanut olla sellaisessa ensimmäistä kertaa edellisyönä ja pitkä laivamatka ei varmasti ollut ollut herkkua. Tuskin sitä oli mantereen klinikoillakaan juuri käytetty, jalkavammainen tai ei. Minulla oli käsitys, että ellei kyseessä ollut joku Lundien hienoimmista siitoshevosista, ne saivat joko parantua ahvenanmaalaisten eläinlääkärien hoivissa tai siirtyä taivaslaitumille. Seurasin vähän aikaa, miten Hannan tallipoika pyöritti hevosta ja yritti kerran toisensa jälkeen, mutta sitten Hanna kyllästyi katsomaan sitä. Hän peitti tamman silmät ja talutti sen sisään ilman enempiä keskusteluja. Mietin, olisiko hänen auktoriteettinsa riittänyt ilman limenvihreää Pikeurin fleecetakkia pään peittona ja arvelin, että olisi voinut riittääkin.
- Toi sävy saa sut näyttämään juustolta, huomautin Hannalle, kun hän veti takkia takaisin päälleen.
- Sitä varten mä käytänkin tätä vaan sillon, kun ei kukaan semmonen ole näkemässä, jolla ois jotain väliä, hän virnisti takaisin. – Lähde nyt, ennen kuin se hajottaa itsensä tai kopin.

Matka oli nykivä ja pomppuisa ja välillä takaa kuului sellaisia tömähdyksiä, että minun teki mieli pysäyttää ja mennä katsomaan, ettei takasilta vain ollut auennut ja tipahtanut tielle. Luotin kuitenkin peileihin, sillä minulla oli ajatus, että Vallon oli parasta vain yksinkertaisesti saada perille niin pian kuin mahdollista. Pahimmat kolaukset tulivat, kun hidastin ja käännyin kotipihaan ja ajoin talon ympäri pienen alamäen tallipihalle. Luojan kiitos Vesku oli ratsastamassa ja Jerry katselemassa.
- Hei, tuu apuun, ennen kuin jotain hajoaa! huusin saman tien, kun sain auton oven auki. Jerry käännähti ja lähti tulemaan puolijuoksua, mutta huidoin hänet takasin. – Et sinä, ota sä Kaoma!
Poika saattoi pahastua, mutta en totisesti aikonut hänen kanssaan yrittää tammaa ulos, kyllä siihen tarvittiin vähän rotevampia otteita. Vesku ei tainnut ihan ymmärtää kiirettäni, mutta Vallon potkaisi taas kuuluvasti ja komensin uudestaan, kärsivällisyys loppumaisillaan. – No hitto, vauhtia nyt!

Jerry jäi taluttamaan Kaomaa ympäri kenttää ja Vesku tuli avukseni. Potkuista tärisevästä traikusta tuli mieleeni se Harry Potter –elokuva, jossa oli ollut räyhähenki kaapissa. Meille oli tullut ihan oma räyhähenki.
- Onko se ollut tommonen koko matkan? Vesku kysyi, kun otin takaoven ovitaskusta liinan, joka aina oli siellä ja vedin hanskat käsiini – kaupunkihanskani, mutta ei minulla nyt muitakaan ollut saatavilla.
- Ei ihan noin paha, nyt se vasta innostui, kun pysähdyttiin. Mutta kyllä se koko matkan kolisteli. Avaatko sä takaluukun niin mun ei tarvii sotkea vaatteitani?

Avasin itse sivuoven ja kiipesin traileriin. Vallonin mekastus loppui heti, kun avasin oven. Se hengitti aika kiivaasti ja toivoin, ettei se ollut saanut itseään haavoille, jolloin kipushokki olisi voinut saada sen puuskuttamaan. Sitä ei kuitenkaan voinut tarkistaa, ennen kuin saisimme sen ulos, tai paremminkin sisään valaistuun talliin. Napsautin liinan kiinni riimuun sillä aikaa, kun Vesku sai luukun auki ja valmistautui avaamaan takapuomia.
- Suojat on huonosti, hän huomautti.
- Olkoon, älä nyt ala niitä korjaamaan, sanoin ja Vallon otti puolikkaan askeleen. Toisen takasen kuljetussuoja tosiaan roikkui puoliksi pois päältä ja se potkaisi äkäisesti kuin päästäkseen siitä eroon, ilmaa onneksi tällä kertaa, eikä seinää tai Veskua, joka oli myös vaaravyöhykkeessä.
- Mä avaan nyt, hän sanoi ja laski takapuomin.

Vallon peruutti ulos olosuhteisiin nähden rauhallisesti, mutta päästyään jo pois sillalta se astui toisella takajalalla sen repsottavan suojan päälle ja näytti pienen hetken ajan siltä, että pyllähtäisi istualleen. Sitten kuului onneksi repeävä ääni ja se sai jäsenensä taas hallintaan. Todennäköisesti sillä oli nyt siemenet traikkukammon lisäksi myös suojakammoon. Loistavaa. Siinä vaiheessa tytötkin olivat jo ehtineet tallille, kaikki viisi, kun Merlinin laski mukaan ja he seisoivat rivissä seuraamassa tapahtumia.
- Mä voin ottaa suojat pois, Alissa lupasi, mutta annoin liinan mieluummin Veskun käteen ja aloin itse kiskoa tarroja auki. Hevonen liikahteli niin, että pari kertaa sain hypähtää kiroillen pois tieltä, mutta sain ne kuitenkin haavereitta.
- Se näyttää ehjältä, sanoin helpottuneelta. Koppikin näytti vain vähän kuhmuiselta, mutta se oli saattanut olla sitä jo ennestään. – Taluta sitä vähän niin mä katon, ettei se onnu. Ja kai sitä pitää vähän talutella muutenkin, se on ihan hengästyksissään.
- No mä ainakin talutan, Alissa ilmoitti ja koska tamma näytti suuresti rauhoittuneen päästyään ulos ja saatuaan painavat vierasesineet pois jaloistaan, en enää jaksanut laittaa hanttiin. Danni meni mukaan, kun Alissa talutti hevosen tyhjään tarhaan ja he jäivät kiertämään sitä samoin kuin Jerry kenttää Kaoman kanssa.
- Nyt mä menen käymään vessassa ja vaihtamaan vaatteet! ilmoitin vilkaisten pahoillani housujani. Näillä kevään rapakeleillä ei olisi pitänyt astua millekään tallipihalle ilman asianmukaista varustusta, joka ei ollut työhousut tai kaupunkisaapikkaat.

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   14.12.09 22:35:54

No mutta! Tämä tarina kuuluu etusivulle!! Iltapala puuttuu?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.12.09 23:11:56

Niin puuttuukin, sori vaan!
------------

Ilta menikin sitten tallilla. Vallon sai karsinan isosta tallista, missä poniruunat jo pitivät sille seuraa ja minne vähitellen tuotiin muutkin asukkaat. Se näytti varsin tyytyväiseltä päästyään puhtaalle turpeelle karsinaan, jonka nurkkaan tarjoiltiin heinäkasa. Se söi siitä hyvinkasvatetusti ahmimatta, nappasi suullisen ja nosti sitten päänsä katsellakseen ympärilleen. Se oli kuin majataloon tullut aatelisneito, joka tutki ympäristöään miettien, että kaikkea sitä näkikin.
- Se on paljon Katrinan näköinen, Vesku sanoi pää arvioivasti kallellaan.
- Se ei ole yhtä hapan, väitin vastaan, mutta jotain samanlaista ylemmyydentunnetta siinä tosiaan oli. Minä pidin siitä ja olin iloinen. Oli paljon hauskempaa omistaa hevosia, joista saattoi pitää. Halcyoniin esimerkiksi en ollut ikinä kiintynyt, vaikka se oli ollut meillä jo ikuisuuden. Sekin oli vähän hapan ja häijy, mutta ei se voinut olla syy. Olin pitänyt Katrinastakin ja se oli mielestäni ollut vain luonteikas.
- Voisi huomenna iskeä sille satulan selkään, suunnittelin.
- Anna nyt sen vähän kotiutua ensin, Vesku ehdotti.
- Se saa kotiutua työntekoon. Huomenna on just hyvä tilaisuus, kun mulla on vapaata. Kuule, miten mä en ollut kuullut mitään semmosesta, että Hannalla on valmennuskurssi pääsiäisenä?
- Jaa, miten mä voisin tietää? mutisi Vesku vältellen. – Ethän sä ole koskaan kotona.

Laskin kymmeneen ja kuuden kohdalla hän veti minut kainaloonsa ja ravisti katuvasti.
- Anteeksi. Se ei ollut reilua.
- No ei totisesti ollutkaan.
Muistin, että minulla oli vielä edessä perjantai-illan ja -yön selvittely, joten en jatkanut mököttämistä vaan aloin selvittää, mitä Hanna oli ehdottanut lasten varalle. Se sai tallin hiljenemään kummasti ja sitten Mian karsinasta kuului Alissan ääni:
- Päästäänkö me valmennukseen? hän kysyi epäuskoisesti.
- No ei kai se nyt niin iso ihme ole. Hanna lupasi, että pääsette, jos hoidatte buffetin silloin, kun siellä on maksavia katsojia, naurahdin.
- Ollaanko me siellä siis koko pääsiäinen? Saadaanko me taas lainata sen hevosia? kysyi Danni vuorostaan.
- No niin mä oletin. Mä kysyn tarkemmin, kun tapaan Hannan perjantaina.
- Miksi sä tapaat Hannan? kysyi Vesku terävästi.
- Koska se haluaa nähdä mun kämpän Tammisaaressa, sanoin ja katsoin häntä silmiin. Ehkä tavoittelin liiankin vilpitöntä ilmettä, hänen silmänsä ainakin kapenivat epäluuloisesti. – Mä en oikeasti halua aina repiä siltä silmiä päästä. Me ollaan oikeastaan ihan kavereita joskus, jatkoin.
- Hassua, että Hannaa muka kiinnostaa nähdä joku komennusmiesluukku.
- Niin minustakin, mutta niin se sanoo. Se lupasi tuoda tonkan viiniä ja sitten me jutellaan tyttöjen juttuja.
- Ja tota ei usko edes Jerry, hän sanoi vihaisesti ja irrotti kätensä ympäriltäni.
- Uskonpas, miksen uskoisi? sanoi Jerry Mustin karsinasta, mutta Vesku oli jo mennyt ja heinävarastosta alkoi kuulua kottikärryjen kolinaa.

- Mikä sille tuli? kysyi Danni ja katsoi minua syyttävästi.
- Se kiukuttelee.
- Mutta miksi?
- No yleensähän se on meillä se, joka hoitaa seurustelun Hannan kanssa, huokaisin. Pakkohan lasten oli se tietää.
- Onko teillä joku kolmiodraama?
Dannin kysymys yllätti minut ja hänen vihainen ilmeensä melkein säikäytti. Saatoin kuitenkin täysin rehellisesti nauraa vastatessani:
- Ei, ei meillä ole.
- Mutta… Danni aloitti, muttei sitten jatkanutkaan. En tiedä siksikö, että Vesku palasi talliin heinäkuorman kanssa ja hevoset alkoivat liikehtiä, vaiko jostain muusta syystä.
- Mä menen ruokkimaan toisen tallin, sanoin ja lähdin pihan poikki tammatalliin. Mietin mennessäni, että meidän täytyisi ehkä tehdä jotain järjestelyjä. Musti oli ikänsä asunut ison tallin perimmäisessä karsinassa, mutta nyt meillä oli tilanne, että samassa tallissa oli neljä tammaa, jotka eivät olleet kantavina ja joiden hormonit ihan pian keksisivät, että oli kevät. Olisi ehkä turvallisempaa siirtää oriit tammatalliin, missä Godis ja Halle kaikessa rauhassa odottivat varsojaan eivätkä olisi niistä mitenkään kiinnostuneita.

Vesku kuitenkin työnsi hevosten hormonitoiminnan päästäni, vaikka miten yritin keskittyä siihen. Miten hänestä olikin tullut niin omituinen? Akkamainen, suorastaan! Ei hän tuollaisia teatraalisia paikalta poistumisia ollut koskaan harrastanut. Minun pitäisi yrittää selvittää se juttu, kunhan pääsisimme kotitoimistoomme.

Oli ehkä ollut virhe tehdä sängystä kaikkien asioiden pohtimispaikka. Ajoittain tunsin pientä vastenmielisyyttä mennä sinne. En tosin tänään, kun olin syyttävänä osapuolena. Mutta toisaalta, missäpä me muuten olisimme saaneet jutella rauhassa kaikilta lapsilta? Ja aikojen alussa oli ollut ihanaa, kun olimme saaneet asiat käsiteltyä ja saatoimme sulassa sovussa siirtyä rakasteluosioon. Vesku taisi aavistaa, että valmistauduin riitelemään, sillä hän kääriytyi peittoonsa ja alkoi näyttää nukkuvalta heti, toivottamatta edes hyvää yötä.
- Sä käyttäydyt lapsellisesti, ilmoitin hänelle. En saanut vastausta joten annoin tulla loputkin: - Mä en olisi ikinä pitänyt sua tyyppinä, joka haluaa pitää akkansa kotona hoitamassa lapsia ilman mitään omaa elämää. Sun olisi ehkä pitänyt naida joku siivooja tai kaupan kassa, joka olisi ilomielin jäänyt kotiäidiksi.
- Mitä sä nyt oikein yrität selittää? Vesku kysyi vihaisesti ja tuli esiin peiton alta.
- Kai mä syytän sua nurkkapatriootiksi tai sovinistiksi, arvelin.
- Mua? Hulluko sä olet? Millä perusteella?
- Tolla perusteella just! huudahdin ja osoitin häntä sormellani. – Sä väität koko ajan olevasi mun puolella ja tukena, että mä pystyn hoitamaan tän erikoistumisen mutta mitä sä teet? Ihan päinvastaista! Ja heittelet piikkejä siitä, miten mä en ole koskaan kotona ja kiukuttelet siitä, että mun piti hommata se vara-asunto!

Vesku katsoi minua sanomatta mitään ja yritin tulkita hänen silmistään, olinko saanut asiani perille vai olinko vain ärsyttänyt häntä.
- Musta on inhottavaa, että sä haluat olla muualla kuin kotona, hän sanoi lopulta.
- Mitä mun haluamiset tähän kuuluu? Mä luulin, että sä ymmärsit, että se kämppä siellä on välttämättömyys, ja luulisi, että sä oisit tyytyväinen, jos mä viihdyn töissä!
- Mä en voi olla miettimättä, että etkö sä rakasta mua enää, kun haluat nukkua yösi muualla, hän sanoi surullisesti. Niin surullisesti, että hellyin kokonaan. Melkein alkoi silmiä kirvellä.
- Sä olet hölmö, sanoin hellästi ja hänen ilmeensä nosti ihan oikeasti tipan tai pari silmiini. Eihän ollut hänen vikansa, jos ajoittain tunsin olevani täällä kuin häkissä ja olin iloinen karkureissuistani töihin ja palasta ihan oikeaa omaa elämää. En silti halunnut hänen olevan surullinen.
- Ei ollut mun idea kutsua Hannaa kylään, se itse vaati saada tulla, sanoin sovinnollisesti.
- Mistä lähtien te ootte ollu sellasissa väleissä, että Hanna haluaa viettää perjantai-iltansa sun kanssa?
- Siitä asti, kun sä sairastuit, ennen kaksosia, huokaisin. Kai se oli pakko tunnustaa.
- No ettehän ole!
- Voi kyllä, sä et vaan ole huomannut. Soita Hannalle ja kysy, ehdotin, kun näin, ettei hän uskonut minua.
- No johan se nauraisi itsensä tärviölle, jos mä alkaisin semmosia kysellä! Vesku sanoi kiukkuisesti ja kääntyi taas nukkumaan.

Päivämäärä:   14.12.09 23:20:26

Kiitos!

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   14.12.09 23:40:21

Mikäs keski-iän kriisi Veskuun on iskeny :D
Sain tossa viikko takasin urakan ohi, eli luettua kaikki vanhat pätkät, ja nyt on ihan orpo olo:( Onneksi jatkat näinkin usein;D

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   15.12.09 08:51:55

aamupalaa, ku kert nyt oot enihuu hereillä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.12.09 09:49:58

13. Pyjamabileet

En todellakaan tiennyt, mitä Veskun päässä liikkui, kun lähdin perjantain-aamuna töihin.
- Koittakaa pärjätä, sanoin sovinnollisesti ja annoin hänelle velvollisuudentuntoisen suukon.
- Mihin aikaan sä tulet?
- Huomenna, heti kun uskallan ajaa.
Vesku näytti järkyttyneeltä.
- Siis sä aiot ryypätä ja jäädä yöksi? Mä en tajunnut.
- Luuletko sä, että mä olisin tehnyt koko jutusta semmosen numeron, jos Hanna olisi halunnut tulla juomaan kupin kahvia ja mä olisin tullut tuntia tavallista myöhemmin? hermostuin. Oikeasti, eivät kai miehet voineet olla noin tampioita?
- Sinä ja Hanna? hän näytti edelleen siltä, ettei voinut käsittää sitä.
- Hitto, me soitetaan ja ilmottaudutaan sulle heti, kun se tulee niin siinäs kuulet! kivahdin. Oli maailman inhottavinta koko ajan tuntea, että kaikkea sanomaani epäiltiin. En ollut tehnyt mitään ansaitakseni sellaista. Okei, oli ollut se Juhan juttu muinoin, mutta en minä silloinkaan ollut suoranaisesti valehdellut Veskulle. Olin vain pitänyt asian omana tietonani monta helvetillistä kuukautta. – Älä viitsi kiukutella, anelin. – Et sä ole tommonen sillonkaan, jos mä menen Hesaan ja likkojen kanssa ulos.
- Silloinhan sä tulet aina taksilla kotiin.

Huokaisin syvään, pyöritin silmiäni ja lähdin, ennen kuin ehtisimme ilmiriitaan. Vasta päivemmällä mieleeni tuli, että joskus nuorempana koko päiväni olisi mennyt pilalle moisesta aamusta, ja että viimeistään ruokatunnilla olisin soittanut Veskulle ja yrittänyt sopia tai päinvastoin. Oli oikeastaan helpotus olla jo vähän vanhempi ja kolhuja kokeneempi. Kaikki pikkuasiat eivät enää tuntuneet niin järisyttäviltä. Sitä toistelin itselleni, kunnes uskoin ja siinä meni kyllä jonkin aikaa, sillä jokin osa minusta olisi vielä halunnut olla niin rakastunut.

Työpäivän päättyessä olin jo kuitenkin varsin hyvällä tuulella. Minua huvitti kuvitella Hannan ilmettä, kun hän näkisi kämppäni. Olen varma, ettei hän kuvitellut minun majailevan huoneessa, jonka ainoa huonekalu oli tallikäytöstä hylätty laverisänky, olkoonkin miten vanha ja hyvää työtä tahansa. Ylimääräinen patja minulla sentään oli, olin tuonut yhden tavallista leveämmän kotoa siltä varalta, että kaksoset joskus haluaisivat yökylään. Se oli nyt seinän ja laverin välissä lakanalla peitettynä ja leikki sohvan selkänojaa. Siinä oli kaikki ja sillä hyvä ja se saisi Hannalle kelvata. Mutta kaupassa minun piti käydä. Ostaisin vähän juustoa ja keksejä ja hedelmiä, sillä vaikka pizzataksit takuulla löytäisivät Metsäpolullekin, en uskonut Hannan pitävän vaihtelua pahana.
Harkitsin vielä Veskulle soittamista, kun olin päässyt kotiini ja laittanut ostokset jääkaappiin. En kuitenkaan uskonut hänen olevan nyt sen paremmalla tuulella kuin aamullakaan, todennäköisesti hän kuvittelisi, että halusin oikein hieroa hänen naamaansa sitä tosiasiaa, etten ollut tulossa kotiin.

Sen sijaan sattui niin onnellisesti, että Miila soitti minulle. Emme olleet puhuneet pitkään aikaan, useampaan viikkoon, mikä oli käynyt harmittavan tavalliseksi. Yhteydenpitomme oli enimmäkseen vitsikkäiden sähköpostien lähettämistä toisillemme, ja koska molemmat olimme aika nipoja sen suhteen, mikä oikeasti oli hauskaa, ei niitäkään liikkunut kovin paljon.
- Mikä suo minulle tämän merkittävän ilon ja kunnian? tiedustelin.
- Se, että mulla on tylsää. Et kai sä ole autossa tai missään pahasti?
- En, sä et olisi voinut soittaa sopivammalla hetkellä. Miksi sulla on tylsää? Miten sulla ehtii olla tylsää?

Kävi ilmi, että Miila oli varannut itselleen koti-illan. Hän oli oikein merkannut sen kalenteriinsa ja kieltäytynyt järjestelmällisesti kaikista menoista.
- Mä ajattelin hemmotella itseäni, kun Laurikin on laivalla. Käydä vaahtokylvyssä ja lakata kynnet ja sheivata ja nyppiä kulmakarvat…
- Mitä noista sä muka ikinä teet itse? keskeytin. – Paitsi kylpemisen, tietysti.
- Kyllä mä aika usein teen kaikkia, ja se on sitä paitsi ihan sivuseikka. Mutta nyt meillä on hitto vieköön kuuma vesi poikki. Mä en tosiaankaan aio mennä jääkylmään kylpyyn, enkä aio ruveta keittämään vettä hellallakaan.
- Kynsiä voi lakata ilman kuumaa vettä ihan hyvin, lohdutin.
- No en mä nyt saa siihen tuhraantumaan kuin kymmenen minuuttia. Pitääkö mun ottaa yksinäni kalsarikännit ja katella saippuasarjoja vai keksitkö sä mulle jotain fiksumpaa?
- Yksinäiset kalsarikännit kuulostaa ihanilta, huokaisin kaihoisasti.
- Hullu. Seinät kaatuu päälle. Sä et varmaan mitenkään pääse mulle seuraksi, mutta kai sä ehdit edes vähän jutella? Mä teen firmalle tuhannen euron puhelinlaskun sitten tänään.
- Kuule kultapieni, en mä voi lähteä sinne, mulle on tulossa vieras. Mutta tule sä tänne!
- Kiitos mutta… mä en taida olla ihan sopivassa mielentilassa teille, Miila sanoi. – Kalsarikännit yksin kuulostaa ahdistavalta, mutta jos olis joku välimuoto sen ja teidän perheen välillä… kun teitä on niin paljon.

Minä en voinut olla nauramatta ääneen.
- Mä en ole Tuusulassa, mä olen Tammisaaressa ja odotan Hannaa kylään. Hannaa ja viinipulloa, tai pariakin.
- Oho! Oho! sanoi Miila ja hänen äänensä oli piristynyt silmänräpäyksessä.
- Niin että aja tänne vaan. Kai sä pystyt ajamaan?
- Pystyn tietysti! Mutta mitä Hanna sun luona tekee? Häiritsenkö mä?
- Se kutsui itse itsensä, enkä mä ymmärrä, miten sä voisit häiritä. Jos sitä häiritsee niin menköön pois. Tuletko sä?
¬- Voi, tulen! Anna osoite!

Päivämäärä:   15.12.09 10:08:01

tack .)

Päivämäärä:   15.12.09 12:53:04

Sennnu lukee ajatuksia :D just mietin et, Miilasta ois kiva kuulla jotain pitkästä aikaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.12.09 13:35:20

Ja tällä saatte pärjätä iltaanasti, tää lähtee kaupungille :)
-------------

Jos minulla oli ollut hiukan kihisevä olo jo valmiiksi, se kohosi nyt potenssiin kaksi tai neljä. Hannakin soitti ja tarkisti osoitteen ja sanoi tyytyväisenä muistaneensa oikein. Olin hänen navigaattorissaan ja hän oli taloni pihalla.
- Saat sä tulla sisällekin, sanoin.
- No en aikonut tännekään jäädä. Mikä rappu?

Hannan ilme oli melkein niin paljonpuhuva kuin olin epäillytkin. Tyhjä eteinen, jonka ainoat esineet olivat matto ja muutama vaatepuu, ei vielä aiheuttanut kummempaa reaktiota, mutta keittiö, johon olin saanut mahtumaan minimaalisen pienen pöydän ja olohuone, jossa tosiaan oli sänky, saivat hänen kulmakarvansa nousemaan.
- Ihanan askeettista, hän sanoi niin vastahakoisesti, että minun oli pakko nauraa.
- No ei tää ole koti! Tää riittää mulle ihan hyvin!
- Entäs kun sulle tulee vieraita?
- Mä en kutsu tänne vieraita ja jos joku tunkee, saa tyytyä siihen, mitä on. On mulla sentään kolme tuolia, osoitin ja nostin parvekkeelta kolmannen keittiön pöydän ääreen. – Ai niin, Miila tulee kanssa.
- Sun sisko? Hanna varmisti, vaikka tietenkin hän tiesi sen. Eivät he olleet voineet olla jollain tasolla tutustumatta kaikkien näiden vuosien jälkeen. Niin paljon meillä oli ollut juhlia, joissa molemmat olivat olleet.
- Nimenomaan, vahvistin.
- No, toivottavasti sulla on sitten kolme lasia.
- On mulla.

Miila tuli myös niin vikkelästi, ettei hän varmaan ollut puhelumme päättymisen jälkeen ehtinyt kuin napata autonavaimet ja lähteä. Hanna ja minä olimme kuitenkin ehtineet siihen mennessä jo vaikka mitä: hän oli esitellyt keitä kaikkia kuuluisuuksia oli tulossa hänen pääsiäisvalmennukseensa ja sen lisäksi olimme juoneet jo kaksi lasillista viiniä ja tyhjentäneet ensimmäisen lautasellisen juustoista ja tykötarpeista. Viipaloin juuri uutta omenaa, kun Miila soitti ovikelloa ja sitten sain esitellä kaikki autiot neliöni uudelleen.
- No ei tää nyt kovin kotoisalta näytä, hän tuomitsi suorasanaisemmin kuin Hanna.
- Ei tää olekaan koti, toistin taas.
- Jaha, ja täällä on ruokasali, Miila totesi sitten ja istui vastapäätä Hannaa, joka nyökkäsi hänelle tervehdykseksi.
- Miten ne lapset? Tuleeko ne hoitamaan buffan? hän kysyi minulta kuin mitään keskeytystä ei olisi tapahtunutkaan.
- Tulee ne. On niidenkin jo aika ruveta tekemään jotain elämisensä eteen. Tai ainakin valmennuksensa.
- Mitä, joutuuko tädin kultapupuset töihin? kysyi Miila järkyttyneenä.
- No on jo aikakin, Danni ja Alissa menee lukioon tänä vuonna. Ei parin päivän työnteko niitä tapa.
- No mutta onhan ne tehneet tallitöitä siitä asti kun ovat osanneet kävellä.

Se oli totta, niin he olivat, enemmän tai vähemmän. Onneksi he olivat halunneetkin, sillä en minä ainakaan olisi raaskinut pakottaa heitä, jos ei heitä olisi kiinnostanut. Nykyään tietysti oli jo helpompaa, kun oli Noora, joka hoiti raskaimmat työt, eivätkä he kovin pieninä karsinoiden putsauksesta ja sellaisesta olisi selvinneetkään. Iltatallin tai viikonlopun aamutarhaukset ja ruokinnat saattoi jo kuitenkin ihan huoletta jättää isompien vastuulle, ja he hoitivat ne pilkulleen kuten pitikin.
- Lasten on hyvä oppia tekemään työtä, sanoi Hanna hyveellisesti. Miila pyrskähti ja nolostuin kovasti, kun hän kysyi:
- Mistä lähtien sä olet tiennyt jotain oikeasta töistä?
Olihan niin, että se, mitä Miila Hannasta tiesi, oli pääosin minun kertomaani. Hän ei vain oikein tainnut tajuta, että Hanna taisi paiskia aika lailla töitä, tallinpito vaati pitkiä päiviä, vaikkei hän siellä välttämättä lantaa luonutkaan.

- Voi, kyllä mä olen muutaman tavarajunallisen lapioinut sitä itseään, minäkin, Hanna sanoi kuitenkin ystävällisesti. – Luuletko sä, että mä olen kuusvuotiaasta vaan saapastellu valkoisissa housuissa ja lakeerisaappaissa tallipihalla ja komennellut?
Nolostuin omastakin puolestani, sillä se oli täsmälleen minun mielikuvani kuusivuotiaasta Hannasta.
- Et kai sä siinä iässä vielä joutunut tallitöihin? kysyin.
- No en ihan kuusivuotiaana, paitsi oman ponin boksin mä tietysti jouduin siivoamaan.
- Anna lisää viiniä, pyysin, sillä minusta tuntui, että tämä keskustelunaihe ei johtaisi mihinkään miellyttävään. Käänsin puheeni johonkin vaarattomampaan, Miilan töihin, ja siitä sitten lipsuimme minun töihini ja toistemme elämiin ylipäätään ja viiniä meni. Voi hyvä ihme, että sitä meni. Sitten Miila alkoi vaatia kahvia, sanoen, että oli tullut nimenomaan juodakseen kanssani konjakkia ja kahvia kuten pieninä, paitsi ettemme silloin olleet juoneet kahvia.
- Apua, mä en kohta pääse kotiin koko huomispäivänä! tirskahdin, mutta nousin silti kahvinkeittopuuhiin. Oliko tämä nyt laitaa, kolme keski-ikäistä rouvashenkilöä kököttämässä kalseassa keittiössäni, holtittomasti kännäämässä?

- Onko täällä hyviä ravintoloita? keksi Hanna yhtäkkiä ryhdistäytyen ja laittoi ikkunalaudalle nostamaani radiota vähän kovemmalle.
- Ei aavistustakaan, tunnustin.
- No otetaan taksi ja käsketään sen viedä meidät paikkakunnan parhaaseen!
Minusta näytti, että Miilan silmät välähtivät innokkaina, mutta mitään sen tapaista en todellakaan aikonut tehdä.
- Me ei mennä yhtään mihinkään, sanoin varmasti. Ensinnäkin olin hiprakassa, kuka tahansa edes toista iltaa töissä oleva poke ei olisi laskenut minua ohitseen. Toisekseen en tahtonut, että joku tulevan viikon potilaistani katsoisi minua vinoon, kun olisin liehunut jossain paikallisessa yömyöhällä, olkoonkin että huomenna oli vapaapäiväni.
- Älä ala mamoilla, Jessi! Kai täällä jotain elämää on? Tai ajetaan sitten saman tien Hankoon Tai Helsinkiin, hitto vie!
- Mä en lähde mihinkään. Oon juonu jo ihan liikaa, sanoin niin päättäväisesti, että Hanna huokaisi ja antoi periksi.

Istuimme siinä sitten juttelemassa, kunnes viini loppui ja konjakkikin melkein. Havaitsimme olevamme maailman parhaita ystäviä.
- Te olette ihan huippuja. Tehdään tää pian uudestaan! Miila sopersi ja yritti halata meitä sillä seurauksella, että kaatoi kahvimukinsa.
- Mä laitan sängyn, ilmoitin. En minä ehkä niin järjettömän humalassa ollutkaan, kun sellaista tulin ajatelleeksi. Jalat vaan veivät vähän minne sattuivat. Kiskoin varapatjan sängyn takaa ja onnistuin peittämään sen siististi lakanalla. – Nyt nukkumaan, naiset, ennen kuin jotain hajoo tai naapurit hermostuu!
- Mistä naapurit vois hermostua? Mehän ollaan ihan hiljaa!

Niinhän me olimme, paitsi naurunpuuskia. Tukahdutettuinakin ne kaikuivat seinistä.
- Oikeesti, mä en halua saada valituksia, huolestuin.
- Jos mä olisin niin vanha, etten pystyisi kuin kouluköpyttelyyn niin mä lopettaisin koko ratsastuksen, ilmoitti Miila vielä Hannalle ja nousi mennäkseen vessaan. Kolmen naisen iltapesun saisivat naapurit vielä kestää, mutta sitten pakottaisin heidät hiljenemään.
- Okei, okei, mä menen nukkumaan, Hanna ilmoitti ja siirtyi olohuoneen puolelle. – Kuka nukkuu missäkin?
- Sä saat sängyn, koska sä olet vanhin ja me otetaan Miilan kanssa siskonpeti, koska me ollaan siskoksia, sanoin ja vitsikkyyteni nauratti minua kovasti.
- Selvä, Hanna sanoi ja heittäytyi sängylleni. Minä menin parvekkeelle polttaakseni yhden tupakan. Ne olivat onneksi tulleet mieleeni vasta ihan äskettäin, muuten olisin ehtinyt jo polttaa ne kaikki. Nyt, kun imeskelin kai kolmattani, aloin tuntea orastavaa päänsärkyä. Olin oppinut, vaikka harvakseltaan kävinkin ulkona, että tupakansavu aiheutti takuuvarmasti sen jysärin, joka krapulalta ehkä epähuomiossa jäi aikaan saamatta. Nyt se maistui kuitenkin niin hyvältä, etten välittänyt. Odotin vähän, että Miila, toinen tuuritupakoija, olisi tullut seurakseni, mutta hän oli tainnut unohtaa minun ja parvekkeen olemassaolon ja olikin kaatunut suoraa päätä patjalle.

Yritin hiipiä sisään äänettömästi ja koota kaikki asiallisuuden rippeet. Hanna nukkui jo. Kiskoin peiton hänen altaan ja peittelin hänet. Siskonpetille olin unohtanut tyynyt ja peiton kaapista ottaakin, joten tein sen ja Miila käpertyi hengähtäen toiselle reunalle. Sammutin valot ja asetuin itse toiselle. Taisin nukahtaa alle minuutissa.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   15.12.09 15:19:09

voih, ihana illanvietto :) Olis ne mun mielestä voineet lähteä vähän ulos.. ehkä myöhemmin?

Päivämäärä:   15.12.09 20:48:50

Etusivulle takaisin...

Lähettäjä: flanelli 
Päivämäärä:   15.12.09 22:04:13

voi että, mammat pisti ranttaliks :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.12.09 00:09:57

14. Kun kissa kehtasi karata

Heräsin aamulla suhteellisen hyvinvoivana, mutta palellen, sillä olin lattialla. Miila oli vienyt paitsi peiton, myös koko patjan. Tuijotin hetken kattoa etsien olematonta päänsärkyä ja sitten muistin, että olimme unohtaneet jotain. Tai minä olin. Olin tosiaankin aikonut soittaa illalla Veskulle ja pistää Hannan kertomaan, missä oli ja mitä näki. No, tekisin sen nyt, tai siis sitten, kun Hanna olisi herännyt.

Hipsin kuumaan suihkuun – ajatella, ettei kerrostaloissa koskaan loppunut kuuma vesi! – ja sitten keittiöön laittamaan kahvia. Olin ollut illalla sen verran fiksu, että olin ostanut myös aamiaistarpeita ja väänsin uunin lämpiämään. En ollut vielä kokeillut sitä, joten saatoin vain toivoa, että se toimisi tai saisimme syödä tuoreiden sämpylöiden sijaan taikinaa. Minuun iski himo saada katsella aamupiirrettyjä ja juoda kaakaota, mutta minkäs teit. Ei ollut kaakaota, ei televisiota. Eikä pörröistä aamutakkia, joka olisi kuulunut kuvaan myös.

Sain kuitenkin onnellisen idean, kun muistin, että olihan minulla läppäri mukana. Yleensä en sitä raahannut työmatkoilla, mutta tällä kertaa minulla oli ollut epämääräinen ajatus, että saattaisimme Hannan kanssa päätyä katsomaan hänen nettisivujaan, tai meidän, ja olin ottanut sen kassiini. Nyt siitä olisi iloa, jos saisin jotenkin sen TV:n päälle. En kyllä toivonut suuria, mutta otin sen silti esiin. Langaton verkko täällä oli ja se toimi, sen verran olin ehtinyt todeta, kun yhden kerran aiemmin olin kone mukana yöpynyt.

Näpyttelin konetta samalla, kun sämpylät paistuivat ja mikä lie onni ohjannut sormiani, kun sainkin lasten aamuohjelmat näkymään. Suoranaisena guruna marssin ja asetin koneen olohuoneen lattialle lasten piirustusten alle ja aloin hellävaroin töniä Miilaa hereille, jotta saisin osani patjasta takaisin. Se ei ollut kovinkaan hankalaa. Hänen nenänsä liikahteli kuin jollain jyrsijällä ja hän avasi silmänsä.
- Täällä tuoksuu taivaalliselle, hän mutisi.
- Keittiössä on kahvia ja sämpylöitä, sanoin ja asetuin seinää vasten istumaan.
- Haluaisitko sä tuoda mun laukun? kuului heikosti Hannan suunnasta.
- En kiitos, sanoin, mutta Miila lupasi. Hän toi Hannalle myös lasillisen tuoremehua ja se sai tämänkin nousemaan istumaan. Tunnistin lääkefolion rapinan ja katsoin Hannan suuntaan epäluuloisesti.
- Onko sulla jokin lääkitys?
Ei kai se mikään ihme olisi ollut, verenpainetta vaikka sillä temperamentilla.
- Buranaa ja b-vitamiinia. Voi luoja, miksette te ole miehiä?
- Mä en halua edes tietää, miksi sä toivot tommosta, Miila lausahti epäluuloisena.
- Siksi, että ne vaatis saada kantaa mulle aamiaista sänkyyn!
- Mä en voi nyt, alkaa Tohtori Sykerö, sanoin ja hörppäsin kahvia.

Toiset tohottivat aikansa, vessaa ja suihkua ja ruokaa, mutta siinä vaiheessa, kun Sykerö vaihtui Muumeihin, istuimme kaikki kolme varapatjalla, seinään nojaten ja kuumat kahvimukit käsissämme. Miila oli tuonut sämpylöitäkin, monta, talouspaperiin käärittyinä ja voideltuina ja juustolla päällystettyinä. Levitimme peiton päällemme ja tuijotimme läppärin pienenpientä telkkariruutua.
- Teettekö te näin useinkin? kysyi Hanna lopulta uteliaana, kun loppulaulu alkoi. Me aloimme molemmat nauraa.
- Voi ei, ei varmaan kertaakaan sen jälkeen, kun täytettiin kolmetoista tai jotain, Miila vakuutti.
- Mutta miksi ette? Täähän on ihanaa!
- Me ei asuta enää samassa talossa, muistutin.
- Entäs sitten? Tää on niin kivaa, että mä taidan ruveta tulemaan teille viikonloppuaamusin tästälähin!
- Meille? kysyin. – Ei meillä kukaan ehdi viikonloppusin tämmöstä tehdä. Hevoset pitää hoitaa. Ja nyt soitetaan Veskulle.
- Miksi?

Nousin ja menin etsimään puhelimeni.
- Koska se on äärimäisen vittuuntunut siitä, että mulla on täällä tämmönen pieni kotipesä, missä mä vietän kissanpäiviä ja koska se ei suostunut uskomaan, että mä olen täällä nyt, koska sä, Hanna, hinkusit kylään.
- Se luulee, että sulla on ollu täällä orgiat, Hanna tajusi. – Oi, anna tänne se puhelin niin mä sepitän sille semmosia orgiajuttuja, että se tipahtaa satulasta, jos on jo päässyt sinne!
- Ei! sanoin kiireesti. Hanna saattaisi oikein hyvin kehittää jotain tuollaista, mutta sitä en tahtonut, en tosiaankaan.

Vesku vastasi niin nopeasti, ettei hän voinut olla satulassa; puhelimen kaivamiseen jostain taskusta olisi kulunut enemmän aikaa.
- Huomenta, visersin. – Me unohdettiin illalla soittaa sulle ja ilmottautua.
- Yllättävää, hän murahti. – Mitä ois pitänyt ilmottaa?
- No tietysti, että me ei olla joron jäljillä. Mä annan Hannalle niin se saa todistaa, sanoin ja ojensin puhelimen eteenpäin elehtien, että hänen oli parasta puhua totta tai nipistäisin. Hanna virnisteli minulle.
- No hei, mitä sinne kuuluu? Ootteko te selvinny hyvin yhden yön ilman äitiä? Meillä on ollu äärettömän tylsää, kun Jessi ei suostunut edes lähtemään ulos. Me ei olla nähty mitään miehennäköistäkään, jos ei lasketa noita sun ja Jerryn kuvia seinillä. Miten sä muuten annat akkasi nukkua näin kalseassa kämpässä? Ai et ole käynyt?

Läppäri näytti parhaillaan aamuvoimistelua, joten konttasin laittamaan sen kiinni. Olin aina inhonnut noita ohjelmia, joissa sorjat tyttöset venyttelivät ja steppasivat ja huohottivat ohjeita.
- Älä! Mä haluan jumpata! sanoi Miila ennen kuin ehdin.
- Apua, sä olet hullu!
- Jessi, Vesku haluaa puhua sun kanssa, Hanna sanoi, joten jätin Miilan tuijottamaan voimistelijoita ja kömmin takaisin patjalle.
- No niin, uskotko nyt? Vai haluatko kysyä Miilalta, sekin on täällä, sanoin.
- Mä olinkin kuulevinani sen äänen. Entäs Danni?
- Mitä siitä? kysyin ja kesti sekunnin tai pari, ennen kuin niskakarvani nousivat pystyyn.
- Se lähti illalla Miilan luokse. Sanoi, että jos sä vietät tyttöjen iltaa niin sekin voi tehdä niin kummitätinsä kanssa.
- Ja sä päästit sen?
- Miksen olisi päästänyt?
- Puhumatta Miilan kanssa? Sen viimekertasen jälkeen?

En tiedä, kuulostinko minä vihaisemmalta vai Vesku puolustelevaisemmalta.
- Ei mulle tullut mieleenkään, että se keksisi tehdä saman tempun uudestaan, hän sanoi.
- Se on ollut kuukausikaupalla kiltisti kuin pissi sukassa. Mä olen jo odottanut, että koska se taas poksahtaa! ärisin ja ajatukseni laukkasivat kauheaa vauhtia. En ollut ollenkaan niin kauhuissani kuin ensimmäisellä kerralla tajutessani, etten tiennyt, missä tyttäreni oli, mutta aika lailla kuitenkin. Todennäköisesti hän olisi samassa paikassa tälläkin kertaa. – Entä Alissa?
- Se on kiltisti kotona.
- Eikä se soittanut mitään hälytyskelloja sun päässäsi? Kai se nyt olisi halunnut mennä mukaan Miilalle! Soita Dannille nyt heti, mä soitan Jinnalle. Eiköhän se ole Leksan kanssa.

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   16.12.09 00:29:27

Laitathan vielä yöyöpalaa? Mulla on tylsää, kun oma Juskupaola takkuaa, niin mukava lukea jonkun muun juttuja.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.12.09 01:07:31

No jos lupaat kirjottaa Juskupaolaa sit!
Jessin juttu loppuu tähän, huomenna jatkaa Alissa.
----------

Leppoisa aamu oli tuskin muisto enää, kun painuin parvekkeelle soittamaan Jinnalle. Hän oli töissä ja sanoi, ettei ollut nähnyt hiustupsuakaan Dannista.
- Mutta ei Leksakaan ollut yötä kotona, se oli Nanjan luona, hän sanoi. – Se on ruvennut yöpymään siellä, vaikka mä en ymmärrä miksei ne mieluummin yövy meillä, kun siellä on kuulemma neljä pienempää sisarusta. Mutta ehkä ne ei ole sielläkään.
- Etkö sä voi kysyä sen tytön vanhemmilta?
- Mä en tunne niitä. Mä en edes tiedä, onko niillä sama sukunimi kuin Nanjalla niin, että en mä ole saanut niitä numeropalvelustakaan kaivettua.

Minun teki mieli kiroilla Jinnalle. Hän kuulosti ihan liian välinpitämättömältä, kun itse olin viulunkielenä huolissani. Okei, hän oli katsellut teininsä katoilemista ja palailemista jo vuoden verran, viime keväänä hänkin oli ollut enemmän minunlaiseni hermokimppu.
- Mä soitan Leksalle ja heti takaisin sulle, hän sanoi myötätuntoisesti. – Siis kunhan se vastaa. Mutta eiköhän se vastaa, siitä on taas väännetty kättä.
- Tee se, huokaisin. Minun teki mieli kuristaa Danni. Tätä vartenko olin kärsinyt raskausvaivat ja –kivut ja koliikit? Että hän saisi viisitoista vuotta myöhemmin hajottaa niin pääni kuin sydämeni?
Ajattelin soittaa Ilsellekin, mutta tupakat olivat loppuneet ja minulle oli tullut kylmä, joten menin sisään. En tiedä Hannasta, mutta Miila oli selvästi päässyt kärryille tapahtumien kulusta vain minun repliikkieni perusteella ja hän tuli minua kynnyksellä vastaan ja halasi.

- Älä panikoi, se on vanhuksien luona.
- Mitä? sanoin, kun helpotus valahti polviini niin, että ne meinasivat pettää.
- Mä soitin Ilselle. Se oli ilmestynyt sinne illalla.
- Miten ne ei ollu tajunnu soittaa mulle tai Veskulle? kirahdin ja suuttumukseni kääntyi Itä-Helsinkiin.
- Miksi ne olisi soittaneet? Likka sanoi olleensa elokuvissa ja ettei jaksa ajaa kotiin kun alkoi sataa.
- Sillä hiton mopollako Vesku on päästänyt sen perjantai-iltana Hesaan?
Taas löysin uuden typeryksen, jota teki mieli kurmuttaa. Miila vain kohautti hartioitaan.
- Miksi ne olisi epäilleet sen sanoja? Ei ne koskaan epäilly meitäkään, hän sanoi.
- No me ei koskaan valehdeltukaan niille!
- Tai ainakin ani harvoin, Miila myönsi.

Hanna oli seurannut draamaa hörppien lisää kahvia ja syöden viimeisen sämpylän.
- Onko sulla auktoriteettiongelmia? hän kysyi. Sanomattakin on selvää, että seuraavaksi minun teki mieli motata häntä. Tuo ei ollut hyväksyttävän naljailun rajoissa. En vastannut mitään vaan aloin taas tavoitella Veskua.
- Danni on Ilsen ja iskän luona, sanoin valmisteluitta.
- Joo, mä just puhuin sen kanssa ja olin soittamassa sulle.
- Mitä se sanoi?
- Yritti väittää, että sinne se oli sanonut menevänsäkin. Ja että mitä väliä sillä on, millä sukulaisella se kyläilee.
- Mä tapan sen.
- Sä et tee mitään sen tapastakaan, Vesku sanoi ja hänen äänensä muuttui jyrkäksi.
- No aiotko sä antaa sen pompottaa meitä miten vaan?
- En, mutta ei väkivalta ole mikään ratkaisu.
Se oli ehkä pahinta sinä aamuna. Ihan kuin Vesku olisi tosiaan kuvitellut, että saattaisin tehdä Dannille jotain. Okei, jos hän nyt olisi ollut edessäni, kiusaus ravistaa häntä olisi ollut suuri, mutta muuten olin halunnut vain purkaa itseäni suuriin sanoihin.
- Okei. Nähdään pian, sanoin vaisusti. Muutakaan en keksinyt.

- Laittakaa se sisäoppilaitokseen, ehdotti Hanna. Ilmeisesti hänkin oli varsin hyvin päässyt kärryille tapahtuneesta.
- Ei nykyään ole sisäoppilaitoksia, sanoin väsyneesti.
- Onhan, kaikki hevoslukiot esimerkiksi.
- Hakuaika lukiohin meni jo, eikä niitä sitä paitsi ole tarkoitettu kurittomille teineille. Tommosia poistumistemppuja ei katseltaisi semmoisessa kuukauttakaan.
- On niitä takuulla jotain nuorisovankiloita, Hanna sanoi huolettomasti. – Mä en voi kuvitella, että mulla olisi noin kuriton lapsi. Mä pistäsin sen paiskimaan hommia niin, ettei se jaksaisi ajatellakaan mitään kurittomuuksia.
- Ole hyvä ja ota sinä se sitten, leimahdin, vaikka olin jo päättänyt olla ottamatta enää mistään itseeni.
- Minä? Hanna sanoi kauhistuneena.
- Niin, sinä. Sulla on auktoriteettia, pistä sinä se järjestykseen. Ei kai se voi olla hevosten koulutusta vaikeampaa!
- Luoja varjelkoon mua joutumasta mihinkään tekemisiin minkään lapsen kanssa! Paitsi ehkä Jerryn, hän lisäsi harkitsevaisesti.
- Danni on jo ihan tarpeeksi iso kesätöihin Hannalle, puuttui Miila puheeseen ja sai aikaan hiljaisuuden.

- Se ei olis reilua, sanoin mietittyäni hetken. – Sehän on unelmatyöpaikka. Siis jos ajattelee siltä kannalta, mitä se oppisi eikä miettisi sitä, millanen pomo Hanna on. Alissankin pitäisi päästä sitten.
- No sinne vaan molemmat sitten, Miila esitti ja Hanna näytti kaksin verroin kauhistuneelta.
- Ja entäs hevoset? jatkoin. – Mia ja Daisy? Ja kuka sieltä kuskaisi niitä kisoihin, varsinkaan estekisoihin?
- Joo, unohda koko juttu, Hanna sanoi heikosti.
- Tota mä en olisi uskonut susta, sanoin äkkiä riemastuen.
- Mitä?
- Että ensin uhoat ja sitten alat peruuttaa, kun pitäisi seistä sanojensa takana!

Ehkä minun olisi pitänyt jättää se sanomatta, sillä nyt Hanna kimmastui.
- Enkä peruuta! Tulkoon sitten ja katotaan, eikö se ole kiltti ja nöyrä elokuussa! Mutta ei sitten mitään juoksemisia mummon helmoihin paapottavaksi. Tallikämppä saa kelvata sille, tai niille. Onpahan lyhyempi matka aamutalliin ja mä saan hyvän syyn potkasta Jusan pihalle sieltä. Vaikka en mä nyt erityistä syytä tarvitsekaan.
- No mutta eihän siitä oikeasti tule mitään, aloin toppuutella.
- Älä nyt ala itse perua! Miksei tulisi?
- Niiden kilpaileminen! Harjoittelu! Hevoset! Ettehän te käy ikinä estekisoissa!
- Miksi se sujuisi sen huonommin Hangosta käsin? Kuka niitä kotona valmentaa?
- Me, sanoin.
- Ja mikä vika minussa on, teihin verrattuna?
- Esteet…
- Mä todennäköisesti pystyn ohjaamaan pikkulikkoja hyppäämään pikkuesteitä siinä missä sinäkin. Muistaakseni mä olen opettanut suakin. Ja mulla on traikku – jos se vaan joskus palautetaan mulle – ja ajokortillista henkilökuntaa. Harvoin me koko arsenaalilla koulukisoihin mennään.

Tuijotimme toisiamme kuin kaksi puhisevaa härkää. Minä yritin keksiä vastaväitteitä ja epäilemättä niin Hannakin, keksiäkseen niihin vastaukset valmiiksi.
- No mutta loistavaa, sanoi Miila tyytyväisenä. – Riiviölapset joutuu tiukkistädin luokse oppimaan elämän tosiasioita.
- Jos ne ei halua… aloitin, mutta hän keskeytti lauseeni nauramalla.
- Älä ole höpsö, totta kai ne haluaa. Itsehän sä sanoit, että se on unelmatyöpaikka.
- Ton ikästen natiaisten tahto on äidin taskussa, heitti Hanna. – Ja jos se antaa sen mun taskuuni kesäksi niin se on sitten siellä, eikä pääse edes iltalomalle.
Niin, siitähän tässä kai loppujenlopuksi olikin kysymys.
- Tätä ei lyödä lukkoon ennen perheneuvottelua. Mä palaan asiaan, kunhan me ollaan saatu Danni taas kotiin ja päätetty sille sopiva rangaistus tästä tempauksesta, ilmoitin.
- No mutta tässähän se rangaistus just päätettiin!
- Mä ajattelin rangaistusta, jonka se ymmärtää rangaistukseksi itsekin. Mä epäilen tosiaankin, että tätä se ei tajua sellaiseksi ennen kuin suunnilleen kesäkuun toisena päivänä.

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   16.12.09 02:03:54

Kyllä mä lupaan kirjottaa Juskupaolaa

Päivämäärä:   16.12.09 10:37:06

Aamupalaa??

Lähettäjä: Tripi 
Päivämäärä:   16.12.09 11:14:11

tälle kelpais myös :)

Päivämäärä:   16.12.09 15:07:09

hei tarttis taas vähän treasure madnessia?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.12.09 15:31:08

Hah, mulla ei ole siinäkään enää mitään pelattavaa. Paitsi yks ruutu, minkä saa kääntää vasta tasolla 100...

Jatkoa on täällä

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.