Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oma tupa, oma lupa

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.11.09 20:24:02

Jatko tälle, Jessi kertoo.
--------------------
1. Pohjustus

Minä tapasin Dannin poikaystävän vasta, kun he olivat virallisesti seurustelleet viikon. Olin jo ajatellut, että häntä haluttiin piilotella minulta, kun hän oli käynyt meillä vain minun ollessani töissä ja se oli kirpaissut aika tavalla. Veskulle hänet oli kuitenkin jo esitelty aikapäiviä sitten. Minun teki mieli valittaa siitä, mutta se olisi ollut naurettavaa. Jos Danni oli isin tyttö enemmän kuin äidin niin enkö ollut itsekin ollut? Sitä paitsi se saattoi myös olla pelkkää sattumaa.

Vaikken ollut nähnyt Ossia, olin kuullut hänestä sitäkin enemmän ja nähnyt hänen kättensä jälkiä. Ensin luulin, että ipanat olivat ruvenneet rakentamaan lumilinnakylää tai veistospuistoa pellolle, mutta minua valistettiin pian siitä, että sinne oli nousemassa hiihtoratsastusrata. Ossi oli kuulemma suunnitellut hyppyrit. Samaan hengenvetoon minulle kerrottiin, että Danni ja Daisy aikoivat mennä hiihtoratsastuskilpailuihin.
- Ai aiotte? kysyin ja hilasin kulmakarvani niin korkealle, että kuvittelin niiden muistuttavan huutomerkkejä. Daisy oli kuitenkin viimekädessä minun hevoseni, kai olisi kohteliasta edes muodon vuoksi kysyä minun mielipidettäni.
- Joo, Vesku sanoi, että se sopii, Danni sanoi huolettomasti.
- Näenkö mä tän Ossin joskus? kysyin turhautuneena. Mikä Vesku oli lupaamaan Daisya mihinkään hemmetin hiihtokarkeloihin? Näin mielessäni haavoittuneita vuohisia ja rampoja hevosia, kun hiihtäjät olivat teilanneet niitä suksilla.
- Ihan kohtapuoleen, Danni lupasi ja pysähtyi eteisen peilin eteen sukimaan hiuksiaan. – Älä sitten ala lässyttää mitään tai muuten nolostuta mua. Ei Veskukaan ruvennu.

Kun poika tuli, kihisin ylhäistä loukkaantumista, jota kukaan ei valitettavasti ollut huomannut.
- Mä olen Dannin äiti, esittäydyin. Se ei kai ollut mitenkään noloa?
- Mä olen Ossi, sanoi ilmestys ja riisui pipon päästään. Hänen olemuksensa sai minut huokaisemaan helpotuksesta. Olin pelännyt, että Danni olisi pokannut jonkun aikavan, ylimielisen oloisen tyypin. Se ei olisi ollut mikään ihme, jos muisti hänen ihastumisensa Leksaan, joskaan lumityöt ja hevosen perässä roikkuminen eivät ehkä olisi sellaiselle tyypille sopineet. Tämä poju ei kuitenkaan katsellut minua nenänvarttaan pitkin ja näytti täsmälleen ikäiseltään. Hänellä oli vaaleahkot hiukset, jotka toivat mieleen jonkun vanhan kuvituksen Seitsemään veljekseen ja tavallistakin tavallisemmat vaatteet. Lapset huutelivat hänelle tervehdyksiä eri huoneista ja näin, että hänet oli jo otettu perheeseen. Se sujuikin meillä näppärästi, ipanat olivat saaneet tottua siihen, että meillä asui milloin minkäkin näköisiä ihmisiä, ystäviä ja sukulaisia, tuttavia ja tallipoikia.
- Sano Jessi vaan, sanoin. Niin kaikki muutkin sanoivat.
- Niin sanonkin, ”Dannin äiti” kuulostais vähän hölmöltä, vai mitä? Ossi virnisti.
- Ossi jää yöksi, niin me päästään heti aamulla radalle, sanoi Danni.
- Sopiiko sun vanhemmille? kysyin.
- Joo, ne antais mun vaikka muuttaa tänne, Ossi ilmoitti.
- No ei kai siinä sitten. Pedatkaa joku sänky ylhäältä.
Danni avasi suunsa ja näin hänen ilmeestään, että hän aikoi heittää jotain näsäviisasta, todennäköisesti samassa sängyssä nukkumisesta, mutta muutti sitten mielensä ja nyökkäsi vain.

Oli perjantai-ilta ja lapset olivat sanoneet ratsastaneensa jo. Minä lähdin Veskun perässä tallille katsomaan Irkkua. Olin iloinen siitä, että se oli tamma ja asui tammatallissa. En vieläkään ollut oikein sopeutunut Nikin tyhjään karsinaan isossa tallissa. Sen näkeminen oli tehnyt asiasta lopullisesti totta, kun lopulta olin saanut kerättyä tarpeeksi rohkeutta mennä katsomaan sitä. Olin tuijottanut sitä pitkän aikaa, kyynelten valuessa hiljaa niin, että ne lopulta virtasivat kauluksestani sisään, mutta sen jälkeen saatoin olla iloinen siitä, että se oli saanut niin hyvän kuoleman. Ei kärsimystä eikä myrkkypiikkiä eikä naulaa otsaan vaan silmänräpäyksellisen nopea loppu kesken vauhdin. En olisi osannut toivoa parempaa. Ja sitten Dannin karkumatka oli melkeinpä häivyttänyt koko asian mielestäni. Se viikonloppu oli ollut kokonaisuudessaan niin kammottava, että vuosi ei voisi mitenkään siitä kuin parantua, ja nyt se näyttikin aika hyvältä, ainakin mitä Danniin tuli. Joskus tyttö oli näyttänyt siltä, kuin olisi ollut käymään päässyt simapullo. Ulkoisesti siloinen ja tasainen, mutta jos korkkia uskalsi vähän raottaa, tuli ulos pelottavaa pihinää sellaisella paineella, että tuli kiire kiertää se takaisin kiinni. Tietysti olisi pitänyt päästellä vaan, vähän kerrallaan, ja toivoa, että se joskus loppuisi, mutta en minä silloin vielä ollut keksinyt, että tyttäreni oli simapullo. Itse en ollut koskaan ollut sellainen ja Alissa näkyi tulevan minuun. Tietysti hänelläkin oli teinipuuskansa, mutta minä ymmärsin, mitä niiden takana oli, koska olin itse ajatellut samoin. Dannin päähän en osannut samalla tavalla mennä. Ossi kuitenkin näytti vaikuttavan häneen positiivisesti.

- Aiotko sä ratsastaa? kysyi Vesku, joka satuloi Kaomaa, kun vein Irkun sisään.
- En mä nyt, pimeessä. Ehkä huomenna, sanoin. En ollut vielä ratsastanut Nikin kuoleman jälkeen, eikä minua haluttanutkaan. Onneksi Irkku oli vielä niin nuori, ettei sitä tarvinnut.
- Haluatko sä ottaa Djangon? Vesku kysyi, mutta puistin päätäni.
- Kiitos, mieluummin en. Mutta mä voin ruveta tekemään iltatallia, kunhan oon rapsutellu Irkkua ensin.

Rapsuttelinkin huolella. Pidin pikku tammastani, vaikkei se oikeastaan ollut pieni muuta kuin iältään. Siltikin olin surumielinen. Niki oli ollut elämäni hevonen, enkä uskonut, että koskaan enää voisi tulla toista samanlaista. Irkku oli kiltti kuin kissanpoikanen ja nautti, kun sitä hoiti ja sen kanssa puuhasi, mutta se nautti yhtä lailla kaikkien paapomisesta. Se ei ollut sillä lailla minun kuin Niki, joka oli selvästi aina arvottanut minut kaikkien muiden ihmisten yläpuolelle. Tajusin, että nyt minulla ei ollut enää ketään, jolle olisin ollut maailman keskipiste. Edes Veskulle en ollut, tiesin sen. En enää lasten jälkeen. Tietysti se oli vain oikein, ja rakastinhan minäkin kaikkia lapsia, mutta tunsin itseni niin turhaksi. Onneksi oli sentään työ, siellä olin tarpeellinen ja arvokas ja arvostettu!

Pulppuileva, epätietoinen jännitys, jonka kourissa olin kärvistellyt koko iltapäivän, palasi, enkä voinut olla virnuilematta itsekseni. Olin saanut varmuuden seuraavasta erikoistumispaikastani, ja vaikka minusta oli suunnattoman tylsää lähteä Porvoosta, missä viihdyin niin hyvin, kutkuttivat uudet haasteet. Minulla oli paljon juteltavaa Veskun kanssa, ja sen muistaessani suin Irkun tehokkaasti loppuun ja aloin hakea muita hevosia sisään. Vain varsat saisivat jäädä ulos, tosin ne yleensä jäivät sisään pihattoon torkuskelemaan, kunhan olivat saaneet sinne iltaruoan.

Kaikki oli valmista, kun Vesku lopetti Kaoman kanssa.
- Ratsastatko sä Djangonkin vai alanko mä antaa ruokia? kysyin.
- Mä taidan juoksuttaa sen, mä voin sitten antaa ruoat, kun lopetan, hän sanoi.
- Okei, mä menen tekemään jotain iltapalaa. Toivomuksia?
- Saanko mä toivoa? Vesku kysyi teeskennellen hämmästynyttä.
- Et, mä kysyin vaan lämpimikseni.
- Pannukakkua?
- Sori, meillä ei taida olla maitoa tarpeeksi kahdeksan hengen pannariin, pahoittelin.
- No niin, siinä sen nyt näki.
- Niinpä, nauroin ja lähdin sisään. Onneksi meillä oli maitojauhetta.

Niin Vesku sai pannukakkunsa ja vietimme varsin viihtyisän illan. Teinit olivat vetäytyneet ullakon olohuoneeseen touhuamaan mitä touhusivat ja Sarri ja Sunnakin oli huolittu mukaan, mikä epäilemättä oli tehnyt heistä ikionnellisia pieniä tyttöjä. Minä touhuilin kaikkea, mitä en ollut viikolla ehtinyt ja jaksanut, kuten silitin läjän pyykkiä Veskun touhutessa jotain koneella, mutta kun hän lopetti, kävin sen kimppuun kuin haukka.
- Mä ajattelin liisata Hannalta pari tammaa kesäksi, Vesku ilmoitti.
- Mihin me laitetaan ne? kysyin automaattisesti.
- Eiköhän niille löydy tilaa.
- Okei, sanoin rupeamatta itse laskemaan bokseja. Kaipa Vesku oli sen tehnyt. Minulla oli muuta mielessäni.

Re: Oma tupa, oma lupa

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   29.11.09 20:41:11

Ihan kiva taas palata Jessin pariin :)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   29.11.09 21:06:06

Oikolueppa tää vika pätkä uudestaan ja ota noi tyhmät kirjotusvirheet pois =D

Lähettäjä: flanelli (eo) 
Päivämäärä:   30.11.09 00:26:04

hehe, mä voin kuvitella ku Vesku kurkkaa karsinasta sillee "WOOOT!? Saanks MÄ ihan OIKEESTI esittää TOIVEEN iltapalasta?!" Sellai o_O ilme... Juu nou? Ahhh, nää sun tekstis vaan on NIIN hyviä.. Lisää vaan mahollisimman pian (ei kuitenkaa liian pian, mun pitää jaksaa aamul herätä lenkittämää koira ni sillee, et älä ny puolen tunnin sisällä ainakaa laita, jooko?)

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   30.11.09 01:13:30

Hitsi,hoi jessi ajatuset on välillä iha ku miu omia :D tosi miulla ei kyll oo noi tärkeetä työtä, ku mitä jessi tekee.

Kiva pätkä taas, toivottavasti lisää tulee pian :) miulla on 3 päivän vapaa putki, ni lukemiselle on aikaa !

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.11.09 09:02:51

Flanelli, mä nukuin jo vaihteeksi tohon aikaan :D
----------------

Vähän ennen yhtätoista kävin katsomassa, mihin Danni oli ajatellut laittaa Ossin nukkumaan ja löysin moitteettomasti sijatun sängyn ruskeasta huoneesta.
- Älkää valvoko aamuun asti, kehotin. Kaksoset olivat jo valuneet alas nukkumaan, vaikkei meillä viikonloppuisin erityisiä nukkumaanmenoaikoja ollutkaan, ja Jerry näytti nukahtavan istualleen sohvaan, joten tartuin häntä käsivarresta. – Lähdepäs siitä omaan sänkyysi.
- Mä voisin oikeastaan muuttaa tänne ylös kanssa, hän mutisi, mutta isot tytöt olivat niin keskittyneitä elokuvaan, jota katsoivat, etteivät huomanneet edes protestoida. Toivottivat he sentään hyvää yötä, kun tönäisin sohvaa.

Vesku oli jo sängyssä ja luki Hevosurheilua. Minun teki mieli kiskaista se pois häneltä ja alkaa puhua, mutta en tehnyt niin. Hän saattaisi pahastua, ja halusin myötämielisen kuuntelijan. Menin sen sijaan peiton alle ja pistin käteni hänen ympärilleen.
- Mikä sulla on? hän kysyi pisteliäästi.
- Kai mä saan halata omaa miestäni?
- Saat? Kai sä saat. Mä vaan ihmettelen, että mistä sun päähäsi on juolahtanut tehdä semmosta.
Hän kyllä napisi ihan aiheesta. Minä olin viime aikoina enimmäkseen sietänyt hänen halauksiaan, jos niitä oli ollut tarjollakaan, mutta en tosiaan ollut niitä itse jaellut.
- Uusi vuosi, uudet kujeet, sanoin kevyesti ja silittelin hänen vatsaansa. – Tunnenko mä tässä jotain pehmeetä?
- No et jumaliste tunne! hän sanoi ja taitteli lehden pois. Voi, että olin joskus rakastanut hänen tapaansa käydä kimppuuni, kuin ei olisi voinut kestää hetkeäkään rakastelematta minua. Mihin hittoon se oli hävinnyt? Nyt hän toimi vähän epävarmasti ja kysyvästi, mutta tunsin, miten odottamaton halu hiipi mieleeni.
- Vanha mies ja pelehtii tolla lailla, nauroin.
- Vanha? Vanha muka? Älä mulle ala, hän uhitteli, painoi huulensa nälkäisesti suulleni ja hetken ajan olimme taas nuorempia kuin olimmekaan. Tai minä ainakin olin.

- Voi hitto, miksei me tehdä tätä useammin, puuskahdin, kun Vesku oli lopulta lysähtänyt päälleni ja tunsin hänen hengityksensä kiihkeänä kaulallani. Samassa tajusin, miten idioottimainen kysymys se olikaan, itsehän olin se, joka aina toppuutteli eikä ollut ymmärtävinään vihjeitä. Vesku oli kuitenkin liiaksi herrasmies puuttuakseen siihen tällä hetkellä.
- Mä rakastan sua, hän ilmoitti.
- Hienoa, mutisin samalla, kun tunsin alkavani ajelehtia unien ihmemaahan.
- Nuku hyvin, Vesku sanoi hellästi ja asetteli peiton hyvin ympärilleni. silloin muistin, että minulla oli ollut asiaa hänelle. Nousin istumaan herätäkseni.
- Mä sain seuraavan erikoistumispestin!
- Ai, joko puoli vuotta meni? hän kysyi.
- No ei ihan vielä mutta kohta, ei kai sitä nyt ihan viimestä edelliseen päivään voi jättää.
- Missä se on? Toivottavasti ei seuraavaksi Kotkassa tai Loviisassa.
- Öh, ei. Tammisaaressa, lausuin ja henkäisin syvään.
- Jessus, sehän on vielä kauempana! Eikö niillä muka tosiaan ole erikoistumispaikkoja lähempänä? Vesku kysyi kimmastuneena.
- Loput on lähempänä, mä nyt vaan satuin osumaan noihin etäisimpiin ensin, selitin.
- Mun ei tarvinnu Meikkua kauempana käydä!
- Sulla on eri erikoistumisala, muistutin.
- Mitä sinne on matkaa? Sehän on melkein Hangossa! Miten sä aiot jaksaa sitä suhaamista?

Nielaisin, sillä nyt tultiin siihen arkaluontoiseen kohtaan.
- Mä luulen, että mun pitää vuokrata sieltä joku luukku. En mä voikaan kuvitella, että ajaisin iltavuoron jälkeen toistasataa kilometriä ja sitten palaisin seitsemäksi tai kahdeksaksi takaisin, sanoin. Vesku hiljeni täysin. Ainakaan minuuttiin, ehkä kahteen, hän ei sanonut mitään ja katselin jännittyneenä hänen ilmeensä muuttumista.
- Sä aiot jättää meidät ja muuttaa pois, hän totesi lopulta.
- No en! vastustin. – Tietysti mä pääsisin useimmiten kotiin! Mutta ei siitä pidemmän päälle varmaan tulisi mitään, että ehtisi käydä pari tuntia nukkumassa kotona… ja bensakuluissa säästäisi sen, minkä ehkä vuokraan joutuisi laittamaan. Ei siellä voi olla kovin kallista.

Minusta tuntui, että selitin liikaa. Olin arvannut, ettei Vesku ihan purematta nielisi aikeitani, mutta en sentään ollu luullut hänen alkavan puhua jättämisestä. Ymmärsin vasta sen kuullessani, että siltä se tosiaan saattoi vähän vaikuttaa, mutta ihan rehellisesti en ollut itse ajatellut niin pitkälle. Osoittaakseni hyvää tahtoani käperryin Veskun kainaloon. Minulla oli edelleen hyvä olo, ja olin käyttänyt hänen läheisyyttään ihan liian vähän viime aikoina.
- Olisi mun pitänyt arvata, että sä yrität saada jotain, kun oikeen suostut rakastelemaan, hän tuhahti.
- Mitä mä sulta muka yritän saada? tuimistuin.
- Esimerkiksi hyväksyntää sille, että sä aiot ruveta olemaan entistä vähemmän läsnä täällä.
- Alatko sä nyt esittää, että mä en saa vuorostani opiskella ja erikoistua, vaikka mä en sanonut pahaa sanaa, kun oli sun vuorosi? Eihän se ole sen kummempaa kuin että mä oisin joskus päivystysvuorossa, ja niitä sä olet jestas sentään tehnyt ihan tarpeeksi!
- Mä en halunnut muuttaa pois kotoa.
- Miksi sä luulet, että mä haluan? kysyin, mutta tunsin pienen omantunnon pistoksen. Kyllä minä ihan pikkuisen halusin. En tietenkään kokonaan, mutta ajatus ihan omasta, rauhallisesta pikku kodista edes yhdeksi tai kahdeksi yöksi viikossa oli ihana. En ollut koskaan asunut yksin. Ehkä minun oli aika kokeilla sitä nyt.

Vesku hiljeni taas, mutta ei kääntänyt minulle selkäänsä eikä työntänyt minua pois. Melkein näin, miten hän mietti, ja tietenkin hän lopulta myöntäisi, että ideani oli paras mahdollinen.
- Onko sun pakko mennä just sinne? hän kysyi.
- On, jossain vaiheessa, ja sama se kai on että nytkö vai myöhemmin. Sitä paitsi sinne mä pääsen nyt.
Taas pitkä tauko, ennen kuin Vesku sanoi mitään.
- Se voi tehdä meille hyvää, hän sanoi sitten surullisesti. – Mä en tiedä, mikä on menny vikaan, mutta tää ei ole sellaista kuin mä kuvittelin meidän elämän olevan.
- Miten niin, millasta sä kuvittelit sitten?
- Että me oltais onnellisia.

Se sulki minun suuni. Olisin halunnut väittää vastaan, mutta ei ollut mitään, mitä sanoa.
- En mä ole onneton, sanoin pienellä äänellä.
- Mutta et onnellinenkaan, Vesku sanoi kiltisti ja silitti poskeani. – Enkä minäkään. Ehkä tässä tarvitaan jotain tämmöstä radikaalia.
Että hän oli aina niin sáatanan ymmärtäväinen! Minun teki mieli huutaa vastaan ja käskeä häntä riitelemään kunnolla, mutta vain hiukan. Enimmäkseen tunsin suurta helpotusta ja kiintymystä. Halasin häntä paremmin ja ajattelin, että ainakin sillä hetkellä olin kyllä onnellinen. Ymmärsin olla sanomatta sitä ääneen, Vesku olisi vain kuvitellut syyksi sitä, että aioin muuttaa pois, vaikka vain osaksikin.
- Mitä sä luulet lasten sanovan?
- Ne ei ehkä edes huomaa. Nukkumassahan ne kumminkin jo olisi, jos mä olen kymmeneen töissä. Kuule.
- No?
- Rakastellaanko uudelleen?
Vesku kääntyi ja katsoi minua omituisesti.
- Kuule, entä jos mua ei huvitakaan.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   30.11.09 09:28:54

vesku on rikki o_O mut jee silti, eipä ainakaan oo itse täydellisyys. Se multa on kyllä mennyt vähän ohi, et mihin Jessi erikoistuu, onkohan sitä mainittukaan?

Ja mistä lähtien hevosia on lopetettu vasaroimalla naula päähän?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.11.09 09:47:46

Des, se oli lähinnä vertauskuva pulttipistoolille :D

Päivämäärä:   30.11.09 10:58:25

Joo, tajusin kyllä, mut mielikuva on lähtemätön .D

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   30.11.09 20:18:15

Kauheeta miten masetava pätkä :/

Lähettäjä: :( 
Päivämäärä:   30.11.09 21:59:08

jatkoa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.11.09 22:26:17

Bambi, niinkö?
-------------
2. Valmistelu

Vajaat pari viikkoa myöhemmin ajoin vapaapäivänäni Tammisaareen. Se oli vähän kuin työhaastattelu, vaikkei kuitenkaan ollut, eikä minua kummemmin jännittänyt muu kuin se, pitäisinkö tapaamistani ihmisistä. Minulla ei ollut erityisen miellyttäviä muistoja Tammisaaren sairaalasta: Veskun isä oli joutunut sinne sairastellessaan ennen kuolemaansa, mutta nyt olin tietenkin ihan eri asemassa. Itse kaupunki oli kuitenkin kaunis, sen tiesin. Siellä tulisi olemaan ihanaa kesällä.

Olimme päättäneet Veskun kanssa olla puhumatta lapsille vielä mitään uudesta paikastani ja luojan kiitos hän oli jo seuraavana aamuna näyttänyt ottavan asian ihan niin asiallisesti, kuin olin arvannutkin. Sellainen hän oli, varma ja luotettava. Joskus olisin voinut sanoa myös ennalta-arvattava ja tylsä, mutta olin nyt niin hyvillä mielin ja suopea hänen suhtautumisensa takia, etten ajatellut sellaista. Olin jopa antanut anteeksi sen hänen väittämänsä, ettemme me olleet onnellisia, vaikka se kirvelsi yhä edelleen. Totuuden nimessä se ei olisi kirvellyt, ellei siinä olisi ollut hitunen totuutta. Tai rahtunen, nokare, palanen. Aika paljon, hemmetti vieköön. Uskoin kuitenkin siihen, että jos ja kun saisin vähän muutakin sisältöä elämääni, olisin parempi äiti ja vaimo. Okei, olinhan saanut toteuttaa kunnianhimoani jo melkein puoli vuotta, mutta talvi ja pimeys oli aina ahdistanut minua. Nyt, kun tulisi kevät, minusta tulisi onnellinen.

Vesku oli ehdottanut, että jos kerran en aikonut jaksaa ajaa kotiin joka päivä, menisin sitten hänen äidilleen. Ajatus oli looginen ja aika hyväkin, mutta vähän mietittyäni olin päättänyt, etten tekisi niin.
- Sinnekin on sentään useampi kymmentä kilometriä, eikä musta tunnu kivalta mennä koputtelemaan Leenan oven taakse yömyöhällä, sanoin. Suurin syy oli kuitenkin, että en halunnut. Veskun äiti oli ihana ja hän olisi varmasti ollut vilpittömän iloinen, jos olisin ruvennut vierailemaan hänen luonaan viikoittain, mutta en halunnut toisten nurkkiin. En edes hänen. Olin sen sijaan katsellut Tammisaaren vuokra-asuntotarjontaa ja todennut, että varmaankin löytäisin sieltä asunnon, jopa melko helposti. Minullehan riittäisi pienikin huone, ja ellen sellaista onnistuisi saamaan, oli tarjolla lomamökkejä pilvin pimein. Sellainen ei kyllä ollut ykkössuosikkini. En minä halunnut tehdä lumitöitä enkä asua talvella ypöyksin autiossa lomakylässä, enkä toisaalta kesälläkään. Saatoin vain kuvitella, minkälainen hulina niissä oli, jos kaikkien naapurimökkien asukkaat olivat kesälomalla.

Mies, jota olin tullut tapaamaan, oli tutun näköinen, ja koska siihen saattoi oikeastaan olla vain yksi syy, sain pian kaivettua hänet muistilokeroistani. Hän oli hoitanut Veskun isää, ja minun olisi pitänyt muistaa se saman tien, kun olin kuullut hänen nimensä. Vesku oli kironnut sitä saamarin Silakkaa useasti niihin aikoihin. Silloin hän oli ollut nuori jolppi, nyt arvioin hänet ehkä neljäkymmentäviisivuotiaaksi. Ja nyt, kun en ollut omainen vaan tuleva alainen, hän vaikutti ihan siedettävältä huolimatta lyhyestä, töksähtelevästä puhetyylistään, jota Vesku oli silloin niin inhonnut.

- Yksi juttu, sanoin lopuksi.
- Niin?
- Mulla tulee olemaan vähän yli sata kilometriä työmatkaa. Sattuisiko sairaalalla olemaan työsuhdeasuntoja?
- Mutta sullahan oli perhe, mies sanoi hämmästyneenä.
- Oli ja on ja pysyy. En mä tänne ole muuttamassa, mutta en mä aio ajaa kotiin, jos vuorot osuu hankalasti. Tai joudun jäämään nukkumaan, lisäsin, sillä yllätyksekseni olin kuullut, että tulisin tekemään myös yövuoroja. En ollut tullut ajatelleeksi, että tämä oli alueen päivystävä sairaala, jossa piti olla miehitys aina.
- On meillä muutama työsuhdeasunto, mutta niiden anominen on yhtä pitkää kuin leveetäkin. Mä luulen, ettei sulla ole kummosia mahdollisuuksia tossa tilanteessa saada sellaista, kun niillä yritetään houkutella tänne hoitajia, Silakka sanoi.
- Okei, huokaisin. – Mä menen käymään kiinteistövälittäjällä. Oli netissä ainakin muutama vapaa vuokrakämppä täällä.
- Tee se, Silakka sanoi ja ojensi kätensä hyvästelläkseen minut.

Muistelin kiinteistövälitystoimistoa etsiessäni kaikkia asuntoja, joissa olin asunut. Ne olivat jostain syystä enimmäkseen olleet toinen toistaan suurempia, ellei laskettu mukaan Veskun pikku opiskelijayksiötä. Siellä en tosin virallisesti ollut asunut, käytännössä vain. Nyt tarvitsin vain jotain ihan pientä ja ihan omaa.
- Mulla olisi ihana talviasuttava rantamökki, vuoden sopimuksella, sanoi välittäjä, joka oli ollut valmis kuuntelemaan asiani, kun olin löytänyt perille.
- Mulle kelpaisi kerrostaloyksiökin, sanoin.
- Jaha. No löytyy joku semmoinenkin, hän sanoi kuin kummastellen, miten joku halusi asettua Tammisaareen, mutta mieluummin johonkin kerrostaloasuntoon kuin luonnon keskelle meren ääreen.
- Voinko mä nähdä sen?
- Tota… joo, tietysti. Heti, kun kollega tulee näytöstään, että mä pääsen tästä.

Odottelin vähän aikaa katsellen ilmoituksia myytävistä, toinen toistaan sievemmistä omakotitaloista, ja sitten lähdimme katsomaan yksiötäni. Se oli täydellinen minulle. Vähän kunnostamaton ja nukkavieru, mutta varmaankin siksi vielä halvempi kuin mitä olin uskaltanut kuvitella. Siinä oli vain yksi perustavanlaatuinen vika: se oli tarjolla nyt, ja minä tarvitsin sen vasta maaliskuussa.
- Mä en tietenkään voi luvata, että omistaja haluaisi pitää sen sulle varattuna siihen asti, jos tulee joku toinen tarjokas, välittäjä sanoi.
- Niin, mä ymmärrän, sanoin vähän apeana ja mietin hurjasti, kannattiko minun maksaa ylimääräistä vuokraa vain saadakseni sen varmasti hallintaani sitten, kun halusin ja tarvitsin. – Onko näitä yleensä miten paljon tarjolla?
- Eipä juuri, nainen huokaisi, enkä pystynyt sanomaan, puhuiko hän totta vai vedättikö hän asiakasta palkkion toivossa.
- Mun täytyy miettiä, mä soittelen, päätin ja hän antoi minulle korttinsa.

Päivämäärä:   30.11.09 23:04:45

Jotenki surulline sävy tässä pätkässä.

Päivämäärä:   1.12.09 11:10:09

aamupalaa, lounasta tai lisempää työmotivaationkarkotetta?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.12.09 11:49:48

TM as in Treasure Madness x)
------------------

Pikku asunto päässäni pyörien lähdin jatkamaan yhä lännemmäksi. Olin luvannut käydä Leenan luona lounaalla, kun nyt olin käytännöllisesti katsoen naapurissa ja samalla hakisin lastin serkkujen hylkäämiä vaatteita lapsille. Veskun Risto-veljen lapset olivat jo lakanneet kasvamasta aikapäiviä sitten, mutta Taija kyllästyi nopeasti, mikä oli kovasti Dannin ja Alissan mieleen, ja Jaskalla taas oli ipanoita niin paljon, että oli itse asiassa ihme, että sieltä mitään liikenikään muuta kuin pesurätiksi asti kuluneena. Tosin heistäkin vanhimmat olivat jo aikuisia.

- Vai aiot sä tulla tännepäin töihin, Leena totesi, kun olin päässyt perille ja syömisen alkuun.
- Joo. Ei kellään sun tutulla olisi joutilasta asuntoa Tammisaaressa, kysyin.
- Muutatko sä tänne? hän kysyi hämmästyneenä. Vesku ei siis ollut juorunnut, Leena ei olisi osannut esittää noin yllättynyttä.
- En tietenkään. Siis en kokonaan. Mutta mä taidan kuitenkin tarvita jonkun kolon sieltä, sanoin ja selitin hänelle. – Mä en jaksa kuvitella, että pysyisin ratissa hereillä yli sataa kilometriä, jos oon ollu yön töissä, lopetin. Jostain syystä tunsin taas olevani epärehellinen, selittäväni liikaa.
- Vai niin, Leena sanoi.
- Olenko mä susta hirveä? kysyin onnettomana. – Huono äiti?
- Miten niin? Et, hän sanoi, mutta näytti hetken miettivän, ennen kuin sai sen ulos. – Mä vaan mietin, että tuleeko teille täysi kaaos kotona, jos sä olet osan viikkoa poissa.
- Voi ei kai, nauroin. – Vesku on ihan yhtä hyvä perheenäiti kuin minäkin, jos se vaan haluaa. Ja olen mä nytkin iltoja ja viikonloppuja töissä, ei siinä sinänsä ole mitään uutta. Mutta mä olen ajatellut.
- No? Leena kysyi uteliaana, sillä olin luottamuksellisesti madaltanut hiukan ääntäni, vaikka olimme kahdestaan koko isossa talossa.
- Mä en ole vielä puhunut Veskullekaan koko ideasta, se on sen niin monta kertaa tyrmännyt, mutta nyt niitä syitä ei enää ole. Meillä on ihan hyvin tilaa ja se olisi tarpeellinenkin.
- Kotiapulainen?
- Niin, au pair. Ja lapset oppisi kieliä.

Minä olin tosiaan miettinyt sellaista monesti ja pitkään, ensimmäisen kerran jo, kun Danni oli ollut vasta pahainen vauva. Nyt se oli pompsahtanut taas esiin, kun olin pohtinut etäistä työpaikkaani, ja miten en ikinä olisi ennen kuutta tai puoli seitsemää kotona. Lapsiparat saisivat itse etsiä itselleen välipalaa ja Vesku-parka saisi ruveta kokkaamaan heti töistä tultuaan aina, ellei minulla sitten ollut vapaapäivä. Toisaalta miksi se hänelle sen hankalampaa olisi kuin minullekaan, muistutin itseäni pienen feministimadon nostaessa päätään. Joka tapauksessa, jos löytäisimme jonkun mukavan tytön, joka osaisi laittaa ruokaa eikä pelkäisi hevosia, olisi omatuntoni paljon keveämpi.
- Mitä kieliä? Leena kysyi.
- Jaa, no varmaan englantia, sanoin vähän epävarmasti. Eivätkö kaikki puhuneet englantia? Sillä kielellä uskoin ainakin isojen tyttöjen pystyvän jo ihan hyvin kommunikoimaan, ja Jerrynkin. Kaksosetkin olivat jo aloittaneet sen opiskelun.
- Musta se kuulostaa hyvältä, päätti Leena ja sai minut huokaisemaan helpotuksesta.
- Ja mä kun taas olen tässä tasapainoillut sen ajatuksen kanssa, että olenko mä kuitenkin laiska ja huono.
- Jos mä olisin käynyt töissä lasten ollessa pieniä niin meillä olisi ehdottomasti ollut kotiapulainen. Et sä kuitenkaan kotiäitinä viihtyisi, vai mitä?
- En, hyvä että mä selvisin hengissä äitiyslomista, myönsin.

Sitten juttelimme muista asioista, kunnes muistin toistaa vastaamatta jääneen kysymykseni.
- Niin et sä tiedä mitään vapaata koloa Tammisaaressa? Mä kävin katsomassa yhtä, ja se oli kyllä halpa ja just mulle sopiva, mutta se ei ehkä ole vapaana enää, kun mun työt alkaa.
- Ristolla ja Eevalla on asunto Tammisaaressa, Leena sanoi yllätyksekseni.
- On vai? Mutta ei varmaankaan vapaana?
- En usko, etkä sä sitä varmaan kuitenkaan haluaisi. Se on nimenomaan sijoitusasunto.
- Eli ne kiskoo siitä kauheeta vuokraa, arvasin. Tiesin oikein hyvin, miten Risto ja vaimonsa arvostivat rahaa. Leenakin tiesi ja sanoi:
- No jos se oli kiva, mitä sä kävit katsomassa niin ota se. Ei kuukauden ylimääräinen vuokra voi teitä konkurssiin ajaa. Etkö säkin saa paljon parempaa palkkaa nykyään?

Omat ajatukseni olivat menneet vähän samoja raiteita. Oli kuitenkin vaikeaa ajatella satasten laittamista ihan suoranaiseen turhuuteen, kun oli niin kauan saanut taiteilla tiukan budjetin kanssa. Olisi parille sadalle nytkin ollut ihan riittämiin rahanreikiä, mutta mikään katastrofi ei kohtaisi taloamme ja tilaamme, vaikka tekisin juuri niin kuin Leena oli ehdottanut. Oli luojan lykky, etteivät toiveammattimme olleet olleet esimerkiksi bussikuski ja lastentarhanhoitaja, tai vaikka ratsastuksenopettaja. Vesku kiskoi parhaillaankin kolminkertaista palkkaa verrattuna kai kehen tahansa kyseisten ammattiryhmien edustajista, ja kunhan minä neljän ja puolen vuoden kuluttua olisin erikoislääkäri, saisin hänet melkein kiinni. Siinä vaiheessa saattaisimme ruveta panostamaan hevoskasvatukseen ihan eri suuruusluokassa kuin nyt.
- Sä olet huippu, kiitos rohkaisusta! sanoin halaten Leenaa. Hän oli minulle läheisempi kuin oma äitini oli ikinä ollut, joskaan ei päässyt lähelle isäni vaimoa, Ilseä, joka minulle oli äitinä ollut.
- No kiva, jos siitä on mitään apua! Musta on hienoa, että sä teet omaa uraa! hän sanoi lämpimästi ja näytti siltä, että todella tarkoitti sitä.
- Ja nyt mä lähden toteuttamaan itseäni ja tekemään ruokaa puolelle tusinalle ja Veskulle, sanoin reippaasti.
- Puolelle tusinalle?
- Dannin poikaystävä, muistutin.
- Ai niin, voi että aika menee äkkiä! Äläkä unohda näitä vaatteita!

Lähdin ajelemaan kohden Tuusulaa ja vähän ennen Tammisaarta pysähdyin bussipysäkille. Kaivoin taskustani kiinteistövälittäjän kortin ja soitin hänelle.
- Mä voisin ottaa sen yksiön helmikuun alusta, ellei omistajille sovi, että mä otan sen maaliskuun alusta, sanoin. Hän ilahtui kovasti ja lupasi selvittää asian hetimiten. Pyysin, ettei hän soittaisi takaisin lähimpään pariin tuntiin, sillä sen verran minulla menisi aikaa, kun ajaisin lähemmäs kotia ja kävisin kaupassa.
Hyvän äidin rooli odotti, mutta nyt hyppäsin siihen auliisti. Tulisin kaipaamaan sitä silloin, kun nukkuisin pienessä nuhruisessa kämpässäni, minne en varmaan viitsisi viedä kuin sängyn ja tuolin. Toisaalta, se olisi minun kokonaisen vuoden. Enkö yhtä hyvin voisi tehdä siitä mukavan kodin, vaikka olisinkin siellä vain päivän viikossa tai jotain siihen suuntaan? Entä jos minulle tulisi vieraita? Lapset ainakin haluaisivat tulla käymään, se oli varmaa. Mittailin mielessäni lattiapinta-alaa. Mahtuisiko siihen viisi patjaa, ja mistä minä ne saisin?

Päivämäärä:   1.12.09 12:22:09

jep, nimenomaan .D

Päivämäärä:   1.12.09 12:42:44

voi että, nyt se jo "hylkää" perheensä töiden vuoks.. mut sellasta se elämä on. Kivoja pätkiä, jatkele piakkoin taas (vapaapäivää tässä viettelen, niin aikaa on lukea)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.12.09 23:19:49

Onpa ollu kiire tänään!
-------------

Sarri ja Sunna olivat ehtineet jo koulusta kotiin ja olivat juuri lähdössä tallille. He olivat tänä talvena alkaneet luistaa siitä säännöstä, että saivat ratsastaa vain, jos joku muukin oli kotona, ja hiljaisesti se oli hyväksytty. He pärjäsivät oikein hyvin ponien kanssa, ja jos jotain oli sattuakseen, ei auttaisi mitään, vaikka kuka olisi näkemässä. Sitä paitsi Jerrylläkin oli jo niin pitkiä päiviä, että käytännöllisesti katsoen kaksoset olivat ainoat, jotka ehtivät talvisaikaan ratsastaa ennen iltahämärää.

Minä heittäydyin talousihmeeksi, laitoin lihapadan muhimaan uuniin, imuroin ja laitettuani vielä pesukoneen päälle istuin surffaamaan seuraavaa projektiani, au pairia. Sitten päätin kuitenkin jättää sen myöhemmäksi ja lähteä itsekin tallille. Ehtisi sitä pimeälläkin nörttäillä. Vaihdoin ratsastushousuihin ja eteisessä kävelin päin vanhempia lapsiani.
- Mummi lähetti vaatteita, muistin sanoa heille ja viittasin tuomisiini.
- Oletko sä käyny Hangossa? Jerry ihmetteli vilkaisemattakaan kasseihin. Hän ei piitannut vähääkään siitä, mihin pukeutui, ja miksi hänen olisi tarvinnutkaan, pikkupojan.
- Joo, mä kävin katsomassa mun uutta työpaikkaa ja mummilla, sanoin.
- Mitä uutta työpaikkaa? Meinaatko sä mennä Hankoon töihin?
- En mä ihan niin kauas.

Lisäkysymyksiä ei kuulunut tyttöjen hyökätessä vaatteiden kimppuun, joten jatkoin matkaani ulos. Klaudia näkyi tulleen ratsastamaan Hallella, hän pyöri kentällä kaksosten kanssa, joten hylkäsin ajatuksen Irkun selkään menemisestä. Kolme muuta ratsua kentällä olisi sille turhan jännää, ja kun nämä lopettaisivat, olisivat seuraavat kolme epäilemättä jonossa. Tai kaksi ja yksi, miten he nyt Mustin kanssa sattuisivat jakamaan vuoroja. Harjasin sen sijaan Irkun ja tein rehuinventaariota, vaikka kyllä Noora olisi jättänyt lapun, jos jokin olisi ollut loppumassa. Kävin läpi satulahuovat ja keräsin pesuun joutavat ja sitten ajattelin mennä pulaamaan varsojen kanssa, mutta puhelimeni soi, kun olin pihaton aidalla.
- Oona, sanoin ilahtuneena, kun puhelimeni juorusi soittajan nimen.
- Moi. Mitähän mun varsalleni kuuluu?
- Mä katson sitä just, ja se on tarpeeksi lihava ja pörröinen mennäkseen suokkivarsasta, kerroin hymyillen.
- Ette kai te syötä sitä liikaa? hän kysyi epäluuloisesti.
- Ollaanko me ikinä syötetty mitään sun varsaa liikaa?

Lähdin menemään takaisin sisään. Oona saattoi olla lyhytsanainen, mutta silti puhelut hänen kanssaan kestivät yleensä ainakin puoli tuntia. Kännykkäni akku ei kestäisi sitä talvisessa ulkoilmassa.
- Entäs Godis, Oona jatkoi tenttaamistaan ja minä annoin täydellisen raportin siitä ja ylimalkaisemman kaikista muista hevosistamme.
- Koska sä tuut käymään? kysyin.
- Jaa, en mä ole ajatellut. Pitäiskö mun?
- Pitäisi kai.
- Jaa. No kai mä voisin piipahtaa katsomassa, onko se niin lihava kuin mitä sä väität, jos sä olet kerran kotona.
- Kivaa! Lähdetkö sä heti? Mulla on ruokaa tulossa!
- Noi elikot pitää ruokkia ensin, mutta mä voin tehdä sen nyt ja lähteä sitten.

Oona oli töissä hulppealla yksityistallilla Vantaalla. Siellä oli vain vähän toistakymmentä täysihoitohevosta, mutta niitä kuulemma pidettiinkin sitten kuin orkideankukkasia. Oona oli kertonut sivun pituisista loimitusohjeista, joissa oli määrätty sinistä loimea plussakeleille, sinivihreää, jos oli korkeintaan viisi astetta pakkasta, viidestä kymmenelle asteelle oli taas omansa ja niin edelleen. Olin ajatellut, että hän oli vanhemmiten pehmennyt, jos tosiaan suostui katselemaan tuollaista ja vielä toimimaan, kuten oli pyydetty, mutta hän tuntui viihtyvän. Ehkä vähemmät aikuisasiakkaat olivat sittenkin parempi vaihtoehto kuin viisisataa viikoittaista ratsastuskouluoppilasta. Ja tuskin kukaan uskalsi hyppiä hänen nenälleen, vaikka hevosella olisikin vääränvärinen loimi. Oonalla oli aina ollut auktoriteettia.

Hänellä oli myös omia hevosia siellä. Hän ratsutti ja koulutti edelleen, vaikka olikin jättänyt kilpailemisen, kun Godis oli jäänyt eläkkeelle. Hän oli sanonut, ettei hänelle enää ehtisi löytyä yhtä hyvää hevosta ja että hän aikoi lopettaa huipulla. Sen sijaan hevoskaupasta hän ei ollut luopunut. Hänen virolainen miesystävänsä etsi ja toimitti hänelle hevosia, lähinnä nuoria, jotka Oona sitten tehokkaan sisäänratsastuksen jälkeen myi eteenpäin. Se oli suorastaan sukupolvelta toiselle siirtynyt liikesuhde, ainoa ero oli, että Magnus ei huijannut Oonaa, kuten hänen isänsä oli tehnyt. Ei Markuskaan ollut ihan silkkoa säkissä myynyt, mutta pikkujuttuja. Hän oli useammin kuin kerran muunnellut säkäkorkeutta, ikää, koulutusastetta, sellaisia helposti väritettäviä juttuja, jotka eivät olleet tarpeeksi vakavia kaupan purkuun.

Olisi ihanaa jutella Oonan kanssa pitkästä aikaa. Sen kunniaksi keitin sekä perunoita että riisiä ja tein jälkiruokaakin.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   1.12.09 23:32:44

no eikä oo ollu ku ihan vammanen.

nyt onneks voi mennä nukkuun ja toivoo iltarukouksessa, ettei Sylvi tuu huomennakin vierailemaan.

Päivämäärä:   2.12.09 00:05:22

Jessikin piristyi taas uudelleen :). Kiva toi Jerryn suhtautuminen jotenki :D

Mä jään riemulla odottamaan jatkoa :)

Päivämäärä:   2.12.09 02:24:50

Oi, Oona =)

Päivämäärä:   2.12.09 11:46:03

Lisää treasure madnessia?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.12.09 13:36:34

Joo, just pelasin :D
----------
3. Tiedotus

Mieleeni tuli taas matkustajakoti siinä vaiheessa, kun kaikki parveilivat sisään yhtaikaa. Lapset tallilta, Sarri ja Sunna lumisina ja kylmästä tärisevinä, kun olivat ratsastettuaan unohtuneet rakentamaan lumiukkoa, mihin hommaan ratsastushousuja ei oikein ollut suunniteltu, ei edes talviratsastushousuja. Isommat eivät olleet lumisia, mutta kiistelivät kovaan ääneen jostain. Ja samaan kuhinaan ehtivät sitten Vesku ja Oonakin.
- Mikä sirkus! sanoi Oona kantavalla äänellään ja näytti julmistuneelta. Joka ainoa ipana sulki suunsa saman tien ja käänsi katseensa häneen. Vesku, joka näytti nauttivan mainitusta sirkuksesta, otti tilanteen haltuunsa ja auttoi pikkutytöiltä kengät ja märät ratsastushousut pois, kun näiden kylmät näpit eivät tahtoneet toimia. Minä tönin Oonan keittiöön ja aloin kattaa pöytää.
- Mitä sun rauhaasi kuuluu? kysyin.
- Ainakin se on rauhallisempaa kuin teidän rauha.
- Ei meillä aina oo tällasta, eikä tää mustakaan ole rauhallista, nauroin.

Ruokailu sentään sujui suhteellisen siististi. Oona kyseli lapsilta näiden ratsastusasioista ja kuunteli vakavana vastaukset, tehden viisaita huomautuksia tai antaen jonkin hyvän neuvon, jos tilanne sellaista vaati. Se sujui hyvin, kun hän alotti kaksosista ja siirtyi sitten ikäjärjestyksessä eteenpäin, mutta Danni ei ilmeisestikään jaksanut kuunnella Jerryn pitkää selostusta siitä, mitä hän parhaillaan Mustin kanssa treenasi.
- Mä menen Daisyn kanssa hiihtoratsastuskisoihin, hän ilmoitti. Minun teki mieli potkaista häntä. Ensinnäkin hänellä oli suu täynnä leipää ja toiseksi Jerryllä oli lause kesken.
- Sulta ei kysytty mitään, sanoa napsautin. Se kuulosti ilkeämmältä kuin olin tarkoittanutkaan, olin halunnut vain antaa Jerryn puhua loppuun. Nyt Danni katsoi minua silmät suurina kuin olisin lyönyt häntä, Jerry siirsi katseensa lautaseensa ja aistin epämukavan jännityksen sekä Oonasta vieressäni että Veskusta toiselta puolen pöytää.

- Jerryllä oli lause kesken! sanoin nopeasti, mutta en liian nopeasti, vaan vain kuten toruva äiti olisi saattanut sanoa. Ja sehän minä olinkin, hitto soikoon, enkä rikollinen.
- Siinä tulikin tärkeimmät, Jerry sanoi aurinkoisesti. Hän oli samanlainen öljyllä kyllästetty hanhi kuin isänsä. Heitä oli niin vaikea loukata, että joskus vaati korkkiruuvia päästä sen pehmeän kuoren läpi. Vaikka en tietenkään ollut koskaan halunnut loukata Jerryä, ja Veskuakin vain ani harvoin.
- Mihin sä aiot hiihtoratsastamaan ja kenen kanssa? Oona kysyi Dannilta.
- No sinne… missä ne nyt on? Ei niitä ole kuin yhdet kunnon kilpailut vuodessa, Danni sanoi nieltyään suunsa tyhjäksi. Hän ei edes vilkaissut minua ja Oona kysyi, aikoiko Alissakin.
- Mulla ei ole hiihtäjää, Alissa huokaisi. – Enkä mä edes tiedä, että sietääkö Mia valjaita. Mä en ole saanut ketään roikkumaan perässä edes sen vertaa.
- Mä tulisin, jos mä pysyisin suksilla pystyssä edes metriä, sanoin ja sipaisin hänen hiuksiaan samalla, kun nousin keräämään käytetyt lautaset pois ja nostamaan jälkiruoan pöytään. Ei ollut reilua, että Danni oli löytänyt poikaystävän, joka oli paitsi taitava suksilla, halukas roikkumaan hevosen perässä. Olin nähnyt, miten he menivät pitkin peltoa ja lakannut huolehtimasta Daisyn vuohisista. Hevonen oli kerran kompuroinut polvilleen ja perässä tuleva Ossi oli reagoinut siihen ajoissa ja liukunut ohitse eikä päälle.

Keskustelu pörräsi vähän aikaa hiihtoratsastuksen ympärillä, mutta hiipui aikanaan, melko piankin. Alissa katsoi minua kysyvästi.
- Mitä sä nyt oikein sitten aiot tehdä, jos sä kävit katsomassa uutta työpaikkaa ja Hangossakin kävit?
- Mun seuraava erikoistumiskoulutuspaikka on Tammisaaressa, sanoin ja tunsin hölmöä kiitollisuutta siitä, että joku oli kiinnostunut minustakin. Edes Vesku ei ollut vielä ottanut sitä puheeksi, vaikka tiesi, missä olin käynyt, mutta eipä tässä toisaalta ollut kukaan saanut lasten hevosjutuilta suunvuoroa.
- Miltä se vaikutti? hän kysyi nyt.
- Ihan kivalta, sanoin. – Muistatko sä sen Silakan? Mä tapasin sen. Se on mun ohjaaja. Ja mä löysin asunnonkin.
- Muutatko sä sinne?

Siinä se tuli taas, monesta suusta yhtaikaa. Oona kysyi ihmettelevästi ja lapset eriasteisesti järkyttyneinä. Vesku ei sanonut yhtään mitään. Minä vedin henkeä ja selvitin taas kerran, miksi tarvitsin asunnon työpaikan läheltä.
- En mä ole siellä varmaan kuin ehkä kerran tai pari viikossa, tai en yhtään, riippuu vuoroista, lopetin.
- Hmph, sanoi Danni ja mulkaisi minua kostonhimoisesti. Osasin yllättävän hyvin lukea hänen katsettaan. ”Vaikka jäisit sinne”, se sanoi. Minun teki mieleni nousta ja rutistaa hänen pörröinen, sievä päänsä kainalooni ja kutittaa häntä, kunnes hän kikattaisi ja pyytäisi armoa ja olisi taas se ihana pikkutyttö, joka hän oli ollut vielä vähän aikaa sitten. Ellen olisi pelännyt saavani nenilleni Oonan nähden, olisin tehnytkin niin.
- Teetkö sä yhtä kauheesti työtä lopun ikääsi? Alissa kysyi.
- En, ja kunhan mä olen selvittänyt ton Tammisaaren harjottelun, mä tulen jonnekin lähemmäksi, eikä mulla ole enää yli tunnin työmatkoja, lupasin.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   2.12.09 17:45:43

Hahah, onnistuin jotenki laittaan kommentit, jotka piti tulla tänne nii yhteen toiseen topikkiin :'D

Eli:

No oli sillon ihan surkupätkä ku marisin :D Mut nyt on taas vähemmän surkuja. Ihana Oona <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.12.09 19:30:09

Joo, huomasin :D
---------

Keskustelu taukosi siihen. Kaksoset kiittivät ja nousivat pöydästä ja sitten isommatkin ja me jäimme kolmestaan, Oona, Vesku ja minä. Vesku ei edelleenkään ollut sanonut mitään aiheesta Tammisaari ja pelkäsin, että Oona alkaisi kohta ihmetellä hänen hiljaisuuttaan.
- Mä ajattelin, että me voitais hommata au pair, sanoin. Siihen hänen olisi pakko reagoida.
- Taasko? hän sanoi.
- Ei meillä oo koskaan ollut.
- Mutta sä otat sen esiin vähän väliä.
- Leenan mielestä se oli hyvä ajatus, ja se sanoi, että jos se olisi käynyt töissä teidän ollessa pieniä, teilläkin olisi ollut, sanoin vetäen esiin valttikorttini. Vesku katsoi minua kuin olisin väittänyt hänen äitinsä olleen nuorena nuorallatanssija.

Oona katkaisi hiljaisuuden, ennen kuin se ehti muodostua liian painostavaksi.
- Hei, mistä te semmosen aiotte saada?
- Netistä, sanoin epämääräisesti. Tiesin, että siellä oli foorumeita ja välitystoimistoja.
- Mutta mistä maasta?
- En mä ole sitä vielä ajatellut. Pääasia, että se puhuu englantia, kai. Ja osaa laittaa lapsille ruokaa iltapäivällä ja olla niiden seurana ja hoitaa hevosia, mikäli mahdollista. Mutta ei me nyt vielä olla päätetty mitään, sanoin katsoen Veskua. Hänen täytyisi saada miettiä asiaa.
- Mutta kun mä tietäisin teille just hyvän, Oona sanoi ja teki pienen eleen kuin taputtaakseen käsiään yhteen. Se paljasti, että hän oli suunnattoman innoissaan.
- Niinkö, kerro lisää! Vesku sanoi. Katsoin häntä pitkään – oliko hän muka jo miettinyt, vai oliko tuo piruilua? Oona ei huolehtinut sellaisesta.
- Merlin!
- Kiva nimi, huomautin. Lapset ihastuisivat. – Mutta kuka se on?
- Magnuksen veljentyttö. Se on kahdeksantoista, eikä tiedä, mitä tekisi. Töitä ei ole.

Kaikki tuntui loksahtavan paikoilleen saman tien. Magnus oli fiksu ihminen ja niin oli se hänen veljistäänkin, joka oli ollut meillä joskus talliapuna, itse asiassa vähän au pair – tyyppisesti melkein ruokapalkalla hänkin. Mikä olisi loogisempaa kuin että taas saisimme apua samalta perheeltä?
- Kuulostaa hienolta! sanoin ihastuksissani.
- Oletko sä tavannut sen? kysyi Vesku hiukan epäluuloisemmin.
- Olen, se oli siellä käymässä viimeksi, kun mä kävin. Ihan söpö tyttö. Ja osaa hoitaa hevosia, Oona lisäsi.
- Entäs ratsastaa? kysyin.
- No kyllä se ainakin kävi ratsastelemassa, en mä nähnyt osasiko se. Se olisi ihan loistava juttu sille tytölle, se joutuu kohta huoraamaan elättääkseen itsensä!
- Kahdeksantoista? Eikö sen vanhemmat muka elätä sitä? Vesku kysyi.
- Se ei ole oikein väleissä niiden kanssa. Ne ei voi ymmärtää, ettei se päässyt yliopistoon. Ja työtilanne siellä on tosiaan aika huono, Oona selvitti.

Mietin. Minun täytyisi tietysti saada ensin puhua kaikessa rauhassa Veskun kanssa. Hän oli kieltämättä joutunut hiukan epäreiluun asemaan tässä, mutta mistäpä minä olisin tiennyt, että Oonalla oli auppariehdokas takataskussaan.
- Voithan sä kysyä siltä, olisiko se kiinnostunut, ja antaa meidän sähköpostiosoitteen, jos se on, Vesku sanoi yllätyksekseni.
- Oletko sä ihan tosissasi? Sä et ole ehtinyt ollenkaan miettiä koko asiaa! huudahdin.
- Mitä mä sitä miettimään, sä olet näköjään miettinyt kaiken valmiiksi. Haluatko sä Oona nähdä hevoset?
- Tietysti mä haluan nähdä hevoset! Sitä varten mä tulinkin, Oona sanoi ja alkoi nousta pöydästä.

Kävimme tallilla ja pihatossa ja Vesku otti Kaoman sisään ratsastaakseen sillä. Sitten Oonan piti lähteä ja lähdin samaa matkaa sisään. Olisin tietysti voinut käydä kysymässä, että mitä Vesku oli tarkoittanut käskiessään hänen heti kysellä sen virolaistytön perään, mutta päätin jättää sen illemmalle. Saisi hänkin kunnolla pohtia asiaa. Kaksoset löhösivät katsomassa televisiota ja olivat kuulemma jo tehneet läksynsä. Minä pistin astianpesukoneen päälle ja änkesin istumaan heidän väliinsä. Oli niin kiva, kun oli vielä muutama pieni lapsi.
- Ethän sä muuta pois? Sunna kysyi oikeasta kainalostani pienellä äänellä. Olinkin ihmetellyt, että miten he eivät olleet sen enempää halunneet ruokapöydässä jutella asiasta.
- Miten mä voisin muuttaa pois teidän luota, höpsö lapsi, sanoin ja annoin suukon hänen hiuksiinsa.
- Saadaanko me tulla kylään? kysyi Sarri.
- Totta kai te saatte. Mä kutsun teidät joskus vaikka mehu- ja vohvelikesteille. Tai pysähdytään siellä joskus, kun mennään Hankoon.
- Danni lähti Ossille, Sarri juorusi, ilmeisesti he olivat nyt vakuuttuneet siitä, että mitään maailmaa mullistavaa ei ollut tapahtumassa.
- Ai lähti, sanoin ja rypistin melkein huomaamattani otsaani. – Millä se sinne pääsi?
- Ossi tuli hakemaan sen mopolla.

Tietenkään me emme pitäneet lapsia vankeina kotona. Harvoin he kuitenkin lähtivät mihinkään enää illalla syötyään ja ratsastettuaan, ainakaan, jos seuraavana päivänä oli koulua. Meiltä oli niin pitkä matka joka paikkaan, etenkin talvisin. Kesällä he kyllä pyöräilivät kylillä joskus yömyöhään.
- Miksei se sanonut mitään? kysyin. Jos Ossi oli tullut hakemaan hänet, hänen oli joko täytynyt soittaa pojalle hätäpuhelu tulla pelastamaan hänet kotihelvetiltä, tai sitten he olivat sopineet kaikesta jo aikaisemmin, mikä pisti ihmettelemään, miksei hän ollut maininnut siitä aiemmin.

Juuri nyt en kuitenkaan jaksanut ruveta tekemään mitään sen asian suhteen. Minulla oli liian mukavaa pikkulikkojeni kanssa. Voisihan Veskukin oikeastaan hoitaa tämän jutun. Häntä Danni ei mulkoillut murhaavasti.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   2.12.09 19:37:24

Noniin, nyt tarkistin, että tulee oikeeseen paikkaan :)

Vesku on ihana :D Mut noiden pitäis kyl oikeesti tehdä jotain ihan kahdestaan, ettei ne nyt kokonaan vieraannu toisitaan... Ja Merlin on varmaan joku kotitalousvelho.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   2.12.09 22:13:34

iltapalaa?

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   2.12.09 22:25:28

Tääkin kaipailisi jotaki pientä lukupalasta ennenkö painuu pehkuihi :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.12.09 22:29:36

No tässäpä sit.
----------

- Sun tyttäresi on joron jäljillä, ilmoitin, kun hän tuli tallilta.
- Mä tein jo iltatallin… missä joron jäljillä? Danniko?
- Niin, Ossi haki sen kuulemma kylään.
- Aha.
- Mä vaan mietin, että pitäiskö se hakea takasin? Huomenna on kuitenkin koulua.
- Okei, Vesku sanoi ja kuulin, miten hän soitti Dannille saman tien. Keskustelua en kuullut, keittiöstä ei kantautunut kuin matalaa muminaa, mutta sitten hänkin tuli toljottamaan telkkaria kourallinen satsumia mukanaan.
- Haetko sä sen? Haenko mä? kysyin.
- Ossin äiti kuulemma tuo sen.

Niin tapahtuikin, tosin vasta kymmenen jälkeen.
- No nyt se tulee, mä meen nukkumaan, Vesku sanoi helpottuneena, kun pihalta kuului auton ääntä.
- Mee vaan, mä vaihdan pari sanaa sen kanssa, sanoin ja menin kuistille vastaan. Auto oli jo ajamassa pois ja Danni avaamassa ovea. Hän näytti olevan kovasti omissa mietteissään ja säikähti, kun huomasi minut.
- Mitä sä siinä? hän kysyi.
- Istu, kehotin. Kuisti oli viileä, ellei suorastaan kylmä. Olin aina epäillyt, että se oli rakennettu jälkeenpäin ulko-oven ympärille, eikä sillä oikein ollut talvella käyttöä kuin saastaisimpien saappaiden säilytyspaikkana. Isot ikkunat eivät pitäneet lämpöä vielä, kun päivät olivat näin talvella lyhyitä.
- Miksi? Danni töksäytti, mutta istui. Kai hän oletti saavansa saarnan karkaamisestaan. En minä kuitenkaan sitä varten ollut tullut.

- Onko sulla jotain hampaankolossa mua vastaan? kysyin. Danni tuijotti pöytää kuin ei olisi kuullutkaan, mikä oli harvinaista. Hän ei yleensä jäänyt sanattomaksi.
- Pilkkaatko säkin mun hampaita? hän kysyi.
- Häh? Olin enemmän kuin ymmälläni, rehellisesti.
- Mä haluan tästä raosta eroon! hän sanoi tuskaisen näköisenä ja nosti ylähuultaan. Siellä oli rako, oli aina ollut, mutta kunhan maitohampaat olivat vaihtuneet pysyviin, se oli kaventunut niin olemattomaksi, ettemme me Veskun kanssa olleet halunneet pistää häntä kokemaan hammasrautojen kamaluutta. Olisikohan pitänyt?
- Danni-kulta, sehän on ihana, sanoin toivoen kuulostavani vilpittömältä enkä ainoastaan siltä kuin olisin pidätellyt naurua. Olin aivan tosissani.
- Ai? hän sanoi epäillen, ehkä vähän toiveikkaanakin.
- Se on suloinen, se on piste iin päälle, ilman sitä sä olisit vaan tavallisen sievä tyttö, vakuutin ja halasin häntä. Melkein pelästyin sitä itsekin, nyt hän saisi tilaisuuden taas kiehahtaa ja kiskoa itsensä irti. Niin ei kuitenkaan käynyt.
- Ihanko totta, hän huokaisi ja antoi minun halata. Hitto, että se oli hyvä hetki.

Ei sitä voinut kuitenkaan loputtomiin venyttää. Liikahdimme yhtaikaa ja se oli ohitse.
- Hyvää yötä, sanoin ja pörrötin hänen hiuksiaan.
- Joo.
Se oli ihan riittävästi Dannin suusta. Menin melkein pirskahtelevan onnellisena itsekin nukkumaan ja ehdin sänkyyn asti, ennen kuin huomasin makuuhuoneen ilmapiirin ehkä hiukkasen viileäksi.
- Danni puhui mulle, purskautin toivoen onnistuvani jakamaan Veskulle vähän hyvästä mielestäni, hän ei näyttänyt erityisen onnelliselta. Se taisi toimiakin, sillä hän pisti pois kirjansa ja vilkaisi minua ellei nyt suorastaan hymyillen niin ainakin suopeasti.
- Kiva juttu.
- Niin mustakin! Kuule.
- Onko sulla lisää loistavia ideoita?

En antanut hänen äänensävynsä masentaa, vaan nousin kyynärpääni varaan.
- Miksi sä käskit Oonan ottaa selvää siitä Merlinistä? Ethän sä ehtinyt edes harkita koko juttua?
- Koska sä olet näköjään päättäny järjestellä meidän elämän ihan uusiksi. Mitä mä siihen pullikoimaan.
Hän kuulosti jurottavalta eikä ollenkaan itseltään. Hän näyttikin marttyyrilta, mutta vain hetken. Vesku ei ollut marttyyrityyppiä.
- Älä nyt höpäjä, naurahdin ja sipaisin hänen poskeaan.
- No en höpäjäkään. Ei se mikään huono ajatus musta ollut, ja jos se on Magnuksen veljentytär, niin sehän on käytännöllisesti katsoen perhetuttu. Plus ei ole pitkä matka palauttaa sitä, jos ei asiat suju.
Silkkaa hyväntuulisuuttani kietouduin hänen ympärilleen ja totesin, että tämä päivä oli loppua kohden vain parantunut.
- Mä olen onnellinen, mutisin puoliääneen Veskun kaulaan. Siitäs sai, kun oli kehdannut väittää päinvastaista.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   2.12.09 22:33:13

Kiituksia :) Ja noin kiva pätkä vieläpä, mäki tulin ihan hyvälle tuulelle Jessin puolesta. Nyt voi mennä tyytyväisenä nukkumaan.

Päivämäärä:   3.12.09 11:05:22

aamupalaa?

kivat pätkät taas, pirskatti ku nyt ku oon koiravahtina, ni ei tuu pahemmin luettua näitä pätkiä kovin tiuhaan tahtiin :D Noh ei se mtn, iltapäivällä sit taas voi ampasta lukemaan ku tulee kokeesta :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.12.09 12:25:46

4. Uusia tuttavuuksia

Danni ja Ossi eivät voineet harjoitella hiihtoratsastusta kovin pitkään, sillä tuli taas lämmintä ja heidän hyppyrinsä sulivat siinä missä muukin lumi pelloilta. Jos minä mitään osasin sanoa sen perusteella, mitä näin, heidän ihastuksensa alkoi myös vähän hiipua, ja minä näin sentään yhtä ja toista. En minä aina ollut töissä. Danni alkoi taas olla piikikäs ja pari kertaa kuulin, miten hän riiteli Ossin kanssa kuin kiukkuinen kissa. Tai sitten päällimmäinen pintakiilto oli vain kulunut pois ja tyttärenikin uskalsi olla oma tuittupäinen itsensä. Toisaalta ei hänellä ollut mitään uskaltamista. Ossi ja hän olivat olleet samalla luokalla melkein yhdeksän vuotta ja poika-parka oli tyttöjen jutuista päätellen ollut Dannin lempiraapimapuu jo pitkään. Hän myöskin kävi meillä monta kertaa viikossa edelleen. Danni vieraili harvemmin hänen luonaan, mutta sellaistakin tapahtui ja yhtenä sunnuntaina hän palasi sieltä vähän huonotuulisen näköisenä.

- Kaikki okei? kysyin, kun näin hänen ilmeensä.
- Njoo, kai.
- Ruoka on uunissa.
- Ei kun mä söin Ossilla. Oikeen hemmetin sukupäivällinen. Mummo ja kaikki.
- Oo, minulta pääsi.
- No älä viitti. Ei se ollu kivaa.
- Mutta kuulostaa hienolta.
- No kuulostaako susta se hienolta, että Ossin äiti kysyi, koska ne kutsutaan meille?
- En mä tiedä, myönsin. – Mä en ole ollenkaan ehtinyt ajatella semmosia asioita.
- Niin, mitäpä sä muuta ehtisit miettiä kuin töitäs.
- Älä itte viitti. Jos sä haluat, että ne tulee kylään niin siitä vaan. Mulla on ens sunnuntai vapaa.
Minun teki mieli jatkaa, etten tosin ollut ajatellut ruveta perhetuttaviksi kaikkien lasteni poika- ja tyttöystävien perheiden kanssa, mutta en viitsinyt tarjoilla sitä Dannille juuri nyt.
- Okei, mä sanon. Monelta me syödään?
- Kolmelta?

Ehdin melkein unohtaa koko jutun seuraavaan viikonloppuun mennessä, mutta se palasi mieleeni, kun näin lauantai-iltana, että Vesku oli ostanut kauppareissullaan jumalattoman ison sisäfileen ja hän sanoi Dannin tilanneen sen.
- Selvä. Paistia ja pottuja, huokaisin.

Danni pörräsi ympärilläni sunnuntai-aamupäivän osoitellen, mitä kaikkea halusi laitettavaksi ja tehtäväksi.
- Mä voin silittää pöytäliinan, jos sä haluat, mutta verhoja en rupee vaihtamaan, enkä vahaamaan lattioita tähän hätään. Ei kai ne nyt niin hienoja ole, ettei meidän viikkosiivous niille riitä?
- Ei, Danni myönsi ja sitten pistin hänet pilkkomaan hedelmiä hedelmäsalaattiin, jotta hän lakkaisi saamasta lisää ideoita. Seuraavaksi hän vaati, että kaikkien piti vaihtaa ratsastushousut pois ennen kello kolmea, ja se oli minustakin kohtuullinen pyyntö, joten patistin kaksoset ja Jerrynkin tottelemaan. Kyllä me keskenämme usein söimme ratsastushousuissa ja vietimme niissä muutenkin kaksi kolmasosaa ajasta vapaapäivinämme, mutta ei se ollut kaikkien mielestä sopivaa, ei edes kaikkien ratsastavien tuttavieni. Heissä oli sellaisiakin, joilla oli kellarissa oma komero, johon mentiin autotallin kautta riisumaan tallivaatteet ennen kuin mentiin oikeasti sisään.

Tasan kello kolmelta keittiöajastin soi ilmoittaakseen, että perunat olivat valmiit ja samalla hetkellä kuului pihasta auton ääntä. Minua melkein hermostutti. Danni meni avaamaan oven tuiman päättäväinen ilme kasvoillaan ja päästi Ossin vanhempineen sisään. Muistin naisen ammoisista vanhempainilloista heti, kun näin hänet, ja huokaisin sisäänpäin. Jos olisin tajunnut, että kyseessä olivat nuo ihmiset, he olisivat saaneet odottaa päivälliskutsua aika paljon pidempään,
- Tervetuloa, sanoi Vesku ja auttoi Ossin äidiltä takin pois. Kättelimme ja esittäydyimme. Mirja ja Osku, Jessi ja Vesku.

Mirja Korhonen oli pistänyt silmääni koululla, ei yksinomaan puheliaisuutensa vuoksi, vaan koska hänellä ei tuntunut olevan minkäänlaista seulaa ajatustensa ja niiden julkituomisen välillä. Puheliaissa ihmisissä ei sinänsä minusta ollut mitään vikaa. Heistä oli ainakin hyötyä, jos juhlissa esimerkiksi sattui olemaan vähän tönkkö tunnelma. Muistin, miten meidän oli ollut tarkoitus kerätä rahaa lasten luokkaretkeen ja Mirjan puheenvuoro oli ajelehtinut myyjäisten kannattamisesta ilman välimerkkejä siihen, miten Ossi oli kasvanut uusista farkuistaan ulos ennen kuin oli ehtinyt käyttää niitä kertaakaan. En vieläkään ymmärtänyt asiayhteyttä, mutta muistikuva sai minut hymyilemään. Pitäisi ottaa tämä ateria huumorin kannalta.
- Tulkaa syömään, kehotin.
- Ihanaa päästä käymään teillä! Onpa teillä iso talo! Mutta kai sen pitää ollakin, kun on noin paljon lapsia, Mirja ihasteli ja purjehti keittiöön. Hän oli varsin hyvännäköinen nainen, tai ehkä komea olisi ollut parempi sana, paitsi että hänen ikenensä näkyivät suorastaan häiritsevästi, kun hän hymyili. Ja hänhän hymyili. – Onko teillä omat paikat? Istuuko nuoripari tuossa keskellä? Vähän niin kuin hääpöydässä? Eihän me ilman niitä oltaisi täällä!
- Nuoripari voi istua siinä, myönsin ja huomasin vasta silloin, että Danni oli käynyt meikkaamassa itsensä pahemmanlaatuiseksi varikseksi ja hänen vaatteensakin olivat täydellisemmin mustat kuin mitä olin nähnyt pitkään aikaan.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   3.12.09 12:39:39

Ohho :D aika jännä pätkä.

Päivämäärä:   3.12.09 16:27:35

o.O mikäs Danniin on menny?

juujuu, jatkahan taas piakkoin, jooko :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.12.09 20:57:53

Ossin isä, Osku, oli vaimoaan vähäpuheisempi, mutta Vesku sai hänestä irti, että hän oli kirvesmies ja yrittäjä ja että hän oli vähintään ylpeä Ossin hiihtoharrastuksesta kuin me lasten ratsastuksesta. Olisin mielelläni kuunnellut heitä enemmänkin, mutta Mirja tuntui vaativan kommenttia vähän väliä, ja minun oli pakko kuunnella häntä ainakin sen verran, että tiesin myönnelläkö vai kiellellä.
- Ossi saa tulla teille ihan koska vaan, hän vakuutti yhdessä vaiheessa.
- Sepä hauskaa, hymisin.
- Niin, tehän olette sentään hienoja ihmisiä!

En voinut kysyä, että miten niin muka olimme. Nousin sen sijaan tarjoilemaan lisää perunoita ja sillä aikaa Sarri kysyi ihmetellen:
- Ollaanko vai? Mä luulin, että hienot ihmiset on rikkaita ja niillä on palvelijoita.
- No mutta olettehan te, nöpönassu, Mirja nauroi ja kurottui nipistämään Sarria poskesta. Katseeni osui Danniin, joka oli piiloutunut hiuksiensa taakse ja mielessäni kävi, että oliko hän järjestänyt tämän jutun ihan kiusallaan. Tai ehkä en ymmärtänytkään häntä kovin hyvin ja hän pitikin Ossin vanhemmista. Ossi itse näytti vähän kiusaantuneelta.

Koska olimme niin hienoja, ilmoitin aterian jälkeen, että kahvi juotaisiin olohuoneessa ja lapset katosivat sen tien kuka minnekin, paitsi Alissa. Hän alkoi auttaa minua pöydän raivaamisessa ja Vesku leikki isäntää saatellen Korhoset olohuoneen puolelle.
- Voit säkin mennä, sanoin Alissalle. – Ei mulla ole mikään kiire tonne.
Hän vilkaisi minua ja pyöritteli silmiään.
- Eikä mulla ole kiire yläkertaan, kun Danni ja Ossi nuoleskelee siellä. Tai riitelee.
- No komenna ne Dannin huoneeseen.
- Mikä sua vaivaa, kerrankin kun saat apua, Alissa puuskahti ja niin sitten raivasimme pöydän yhdessä putipuhtaaksi kaikessa rauhassa sillä aikaa, kun kahvi valui. Sitten hän auttoi minua latomaan kahvikuppeja tarjottimelle – minä olisin ottanut vanhasta tottumuksesta mukeja, mutta Alissa valitsi hienommat ja etsi vielä serviettejäkin – ja lähti vasta sitten ylös.

Siitä tuli pitkä ilta. Korhoset eivät osoittaneet mitään kotiinlähdön merkkejä, vaikka juotin heille puolitoista pannullista kahvia, ja kaikki kuviteltavissa olevat keskustelunaiheet oli nähdäkseni jo käsitelty. Kummasti vaan Mirja keksi aina jonkin lisää, ja moneen väliin hän jaksoi päivitellä sitä, miten iloinen hän oli siitä, että Ossi oli löytänyt niin hienon tytön kuin Danni.
- Meidän Danni? huokaisin, kun kuulin yläkerrasta kovaäänisen pätkän ärräpäitä. Rakas esikoiseni ei ollut tänään halunnut esiintyä hienona, vai oliko kenties musta huulipuna Mirjan mielestä vain osoitus taiteellisesta temperamentista? Vesku oli äärimmäisen fiksu ja kohtelias ja hän se lopulta sai vierailun päättymään. Hän vain nousi sohvalta ja sanoi:
- Oli mukavaa, että kävitte, mutta nyt meidän pitää mennä talliin hoitamaan hevoset.
- Ai niin, teidän hevoset! Mirja huudahti, ja hetken pelkäsin, että hän ilmoittaisi aina rakastaneensa hevosia ja haluaisi tulla mukaan.
- Tulkaa toistekin, sanoin kiireesti. – Mä menen hakemaan Ossin. Eihän se voi yöksi jäädä, kun aamulla pitää mennä kouluun.

Niin perhe saatiin viekkaudella matkaan, ja kun ovi sulkeutui heidän takanaan, minun teki mieli itkeä tai nauraa tai ehkä molempia. Minulla oli suorastaan hiukan hysteerinen olo, kun olin ollut niin kauhean asiallinen koko illan.
- Mä räjähdän, puuskahdin ja nojasin otsani Veskun olkapäähän.
- Miksi?
- Kammottava akka! selitin, ja samassa huomasin Dannin portaissa. Hän oli kai huomaamattani saattanut Ossin alakertaan. Ja tietenkin hän oli kuullut, aina hän kuuli kaiken, mitä ei olisi tarvinnut. Sanaakaan sanomatta hän kääntyi ja palasi yläkertaan.
- Koitetaan olla pyytämättä niitä toiste, Vesku ehdotti ja antoi vasta nyt äänensä kavaltaa, ettei hänkään ollut uusia sydänystäviä löytänyt. En tosin ollut niin luullutkaan, emme olleet voineet niin paljon toisistamme etääntyä.
- Koitetaan, lupasin ja halasin häntä toverillisuudenpuuskassa. Hän halasi takaisin, mutta vähän hajamielisesti.
- Mä menen katsomaan, onko Merlin vastannu, ennen kuin lähden talliin, hän sanoi.
- Mäkin tulen!

Niin, me olimme nyt kirjoitelleet virolaistytön kanssa jo useampia sähköposteja. Hän kuulosti mukavalta, joskin ensimmäisen postin jälkeen meidän oli pitänyt vaihtaa kieli englanniksi. Hän kai yritti kirjoittaa suomea, mutta kaikkea ei voinut ymmärtää edes babelfishilla. Luulen, että kuunneltuna se olisi ollut helpompaa, ainakin olisi voinut aina kysyä ”mitä” ja päätellä jotain eleistä. Mutta tulipahan todistettua sekin, että hän pystyi kommunikoimaan englanninkielellä. Nyt olimme edenneet siihen asti, että olimme kutsuneet hänet käymään ja hän ilmoitti tulevansa seuraavana lauantaina. Se olisi ensimmäinen hiihtolomapäivä ja Veskulla olisi paitsi vapaapäivä, myös ensimmäinen päivä lyhyestä lomasta. Minäkin olisin lomalla, mutta vain keskiviikkoon asti, en ollut ansainnut enempää. Joka tapauksessa siinä oli jotain, mitä odottaa.
- Sä varmaan haet sen? kysyin.
- Tietysti.

Päivämäärä:   3.12.09 21:56:39

voi että, miten se Danni onkin niin kaikkialle ehtivä?

Päivämäärä:   3.12.09 22:04:13

no eiks babelfish muutenkin enemmän sekoita kuin selvitä .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.12.09 16:14:56

Yllättävän kiire päivä :o
Tai sitten aika vaan katoo omia aikojaan.
--------------

Merlin oli lähettänyt meille kuvansa, mutta se ei tehnyt oikeutta sille tytölle, joka meiltä lauantai-iltana löytyi. Se oli vain kalpea aavistus todellisuudesta. Hän oli suunnattoman eläväinen, koko ajan pienessä liikkeessä ja äänessä.
- Päivää, sanoin minä. Merlin ja Vesku ja kaksoset ja Jerry olivat keittiössä ja Merlin seisoi hellan ääressä. Hän laittoi ruokaa. – Onko sut laitettu töihin?
- Päivää, sanoi tyttö ja laski lastan hetkeksi kädestään kätelläkseen minua, sitten hän jatkoi paistamista. Hän oli hiukan pullea ja hänen poskensa punoittivat, kai hellan kuumuudesta, tai koska kaikki tuijottivat häntä.
- Merlin halusi esitellä ruoanlaittotaitojaan, Vesku sanoi. Hän nojaili ikkunalautaan käsivarret ristissä ja vain katseli ja hänellä oli pieni, tyytyväinen hymy huulillaan.
- No sepä hauskaa, sanoin. En tosin ollut ihan varma asiasta, tuoksui vähän palaneelta ja pannu ritisi ja räiski niin kovasti, että minun teki mieli vetää Sarri ja Sunna kauemmas katsomaan, ennen kuin heillä olisi rasvaroiskeita silmissään.
- Merlin ratsastikin, Jerry kertoi. En ollut ikinä nähnyt hänen olevan noin kiinnostunut ruoanlaitosta, mutta ei kai hän Merlinistäkään voinut olla kiinnostunut? Sellaiseen hän oli liian nuori.
- Jaha, kenellä?
- Hallella. Kyllä se osaa.

Myöntelin, enkä oikein tiennyt, mitä tehdä. Tavallisesti olisin ryhtynyt itse ruoanlaittopuuhiin, ja kun en voinut sitä tehdä, en keksinyt muutakaan. En halunnut häiritä juttelemalla Merliniä, joka näytti tarvitsevan kaiken keskittymiskykynsä, enkä voinut mennä vaihtamaan vaatteita ja mennä tallille, kun näytti siltä, että söisimme melko pian. Kävelin pari kertaa keittiön päästä päähän ja jäin sitten selaamaan postinippua. Siinä oli paksu kirje minulle, paksu ja painava, ja unohdin hetkeksi koko Merlinin.
- Voi, mun vuokrasopimus! Ja avain! huudahdin avattuani sen. En edes huomannut, ettei kukaan yhtynyt ilooni. Vesku alkoi kattaa pöytää ja Jerry tarjoutui etsimään Merlinille isoimman kattilamme. Minut vaiettiin kuoliaaksi. Se teki kipeää, mutta kokosin itseni ja henkäisin. En ollut voinut olla ymmärtämättä, ettei Vesku ollut yhtä iloinen.

Talletin avaimen huolellisesti taskuuni ja luin sopimuksen. Olin tosin lukenut sen jo aiemminkin, ja allekirjoittanut, ja postittanut, tässä sain vain takaisin minun kappaleeni, jossa oli nyt myös vuokranantajien allekirjoitus. Nyt minulla oli koloni, ja minulla oli hetki lomaa, voisin viedä lapset retkelle sinne. Samallahan voisimme käydä Hangossa asti katsomassa Leenaa, ja vaikka Hannaakin. Minäpä soittaisin hänelle ja kysyisin, josko hän suostuisi pitämään isommille lapsille valmennustunnin. Uusi asuntoni ei ehkä yksinään riittäisi Dannille ja Alissalle houkuttimeksi. Totesin ruoanlaitossa menevän vielä hetken: nyt Veskukin oli hellan ääressä neuvomassa Merliniä, ilmeisesti siitä, montako pakettia spagettia meillä yleensä meni per ateria, joten siirryin olohuoneeseen ja etsin Hannan numeron.

- Mitä rouva tahtoo? hän kysyi kiertelemättä.
- Ai, rouvalla on kiire?
- Pikkusen, hieroja on täällä, mutta ehdin mä hetken puhua, ennen kuin se antaa raporttinsa.
- Onko sulla kummitätimäinen olo?
- On toki, Hanna sanoi kohteliaasti, mutta sekunnin viive ennen sitä juorusi, että hän oli harkinnutkin asiaa.
- Onko sulla niin kummitätimäinen olo, että lapset sais tulla ratsastamaan korkeaa koulua jonain päivänä alkuviikosta?
- Lapset? Hanna kysyi varuillaan.
- Ei pikkutytöt tietenkään, mutta noi isommat?

Juttelimme vähän aikaa ja ilokseni Hanna löysikin vapaan hetken aikataulustaan.
- Mulla on täällä valmennuskurssi, mutta ne on kaikki omilla hevosillaan. Voin mä teidän ipanat pistää liikuttamaan mun omia siihen jonon jatkoksi. Tiistaina puolenpäivän aikoihin?
- Tiistai on loistava päivä, sanoin lämpimästi, ja toivoin äänestäni kuuluvan, että olin tosissani.
- Toivottavasti on. Mutta nyt mun pitää lopettaa.
- Jutellaan sitten enemmän, lupasin ja lähdin vaeltamaan eteisen isolle komerolle. Minun pitäisi ruveta kasaamaan tavaroita, jotka haluaisin viedä Tammisaareen. Tai ei ollut suunnatonta kiirettä vielä yli kuukauteen, mutta jos me ajaisimme sinne ensi viikolla, olisi vain järkevää viedä samalla jotakin. Verhot olisivat ihan ykkösenä. En haluaisi asua kerrostalossa ilman verhoja. Lampun tarvitsisin myös, tajusin, ja loin harkitsevan katseen eteisen lamppuun, mutta sitten Jerry harppoi ohitseni ullakon portaisiin ja karjui: ”Syömään!” Oletin sen koskevan minuakin, joten iskin verhot takaisin kaappiin ja menin keittiöön.

Päivämäärä:   4.12.09 16:22:28

mä jo ehdin huolestua, että enkö mä saa ollenkaan tänään luettavaa. Pelastit mun päivän (sen lisäks, et ussan maikka pelasti sen antamalla mulle toikkaan kaks ysiä ja yhen kympin :D). Mielenkiintoinen pätkä, on se varmaan ikävää tulla kotiin, kun sitten ei kukaan ikäänkuin huomaakaan sua (ei tarvi laittaa ruokaa, ja kun iloitset jostain, niin kukaan ei oo huomaavinaankaan).

Jään mielenkiinnolla odottelemaan jatkoa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.12.09 11:27:15

5. Metsäpolku 1

Keittiössä tuoksui vähän palaneelta ja Vesku pilkkoi kurkkua ja tomaattia, kai, jotta pöydässä olisi jotain vihanneksentynkääkin. Ruoka oli kuitenkin yllättävän hyvää, vaikka me kaikki tökimme annoksiamme ensin hiukan varovasti. Merlin katsoi meitä otsa rypyssä, mutta puhkesi hymyilemään, kun Jerry kehui sitä.
- Mä en oikeasti ole kauhean hyvä kokki, hän tunnusti helpottuneena.
Minä yritin pitää yllä pientä rupattelua, mutta puolet keskittymisestäni meni siihen, että seurasin perheeni suhtautumista tyttöön. Kaksoset tapittivat häntä haltioissaan, he olivat valmista kamaa, Jerrystä puhumattakaan. Danni ja Alissa sen sijaan olivat heittäytyneet aidoiksi teineiksi. Molemmat keskittyivät syömiseensä kuin eivät olisi huomanneet koko Merliniä, ja lopettivatkin ensimmäisinä.
- Veiskö joku meidät Merille, Danni kysyi.
- Merille? Voin mä viedä, lupasin. Olin ollut mokaamaisillani ja melkein kysynyt, miksei Ossille, mutta onneksi olin muistanut, että poika oli lähtenyt tänään jollekin hiihtoleirille Vierumäelle. Danni oli ollut edellisillan siellä hyvästelemässä häntä ja palannut huonotuulisena, mistä olin päätellyt, että he olivat ottaneet taas yhteen. Olisin saanut ylenkatsetta, halveksuntaa ja alentuvia sanoja, jos olisin osoittanut unohtaneeni sen.

- Mitä te tykkäätte Merlinistä? kysyin, kun olimme päässeet liikkeelle.
- Mä en ymmärrä sen funktiota! älähti Danni, kuin olisi vain odottanut jonkun kysyvän.
- No se on se, että teillä on seuraa iltapäivisin, ja ettei meidän tarvii ruveta oikopäätä laittamaan ruokaa, kun tullaan töistä.
- Ihmeen laiskoiksi ootte ruvennu. En mä ole huomannu sen haittaavan viimesen viidentoista vuoden aikana.
- Tilanteet muuttuu. Mulla ei ole enää kymmenen minuutin työmatkaa.
- Niin niin, Danni sanoi kyllästyneesti.
- Musta olisi ollut kohteliasta antaa meillekin vähän sananvaltaa, Alissa huomautti.
- No mutta teillähän on! Just sen takiahan se tulikin käymään!
- Jaa, musta näytti, että se tuli jäädäkseen. Ainakin sillä oli mukana niin iso matkalaukku, että sinne ois mahtunu vaikka poni.
- Ai, sanoin. Se ei tosiaankaan ollut ollut tarkoitus. Tosin minusta näytti nyt siltä, että Merlin tulisi jäämään, mutta puhe oli ollut nimenomaan käymisestä. – No mitä te tykkäätte siitä?
- En mä tiedä, Alissa sanoi.
- Ihan sama, Danni sanoi.

Koska he olivat niin ihastuttavan kannustavia, jätin heidät sillä erää enempää haastattelematta Merin portille. Käskin heitä soittaa, jos he haluaisivat kotiin ennen kymmentä, ja palasin kotiin, missä aloin itse tutustua mahdolliseen uuteen perheenjäseneemme. Merlin oli lakannut ujostelemasta minua ja totesin, että hän oli asettunut taloksi ullakon isoon päätyhuoneeseen ja että hänellä oli tosiaankin mukana suunnaton matkalaukku.
- Mä ajattelin, että sama se on ottaa tavaraa mukaan samalla, kun kerran tulee tänne, hän sanoi suuret silmät viattomana. – Voihan ne sitten viedä takasin, jos te ette huoli mua.
Hänen puheensa muistutti suomea enemmän kuin hänen kirjoituksensa, ja sain siitä aika hyvin selvää. Ja koska olin itse juuri suunnitellut reissua Tammisaaren ohitse vähän samalla vie mennessäs, tuo tullessas –periaatteella, en osannut moittiakaan.
- Koska sä meinasit lähteä? kysyin silti.
- No sitten kun te haluatte eroon musta, tyttö sanoi yksinkertaisesti. Asia selvä. Hän oli tullut jäädäkseen.

Emme me kyllä häntä halunneet saman tien takaisinkaan heittää.
- Kiva likka, sanoi Vesku kotitoimistossamme, sängyssä.
- Se on, myönsin. Vähän rasittava, sekin minun piti myöntää. En ollut tottunut siihen, että joku oli koko ajan äänessä. – Pidetään se.
- Se näyttää aikovan pitää meidät.
Se asia oli siis päätetty, ja sitten muistin soittaneeni Hannalle.
- Kuule, mennäänkö käymään Hangossa tiistaina?
- Jaa. Mennään vaan, Vesku sanoi vilkaisten minua hieman ihmeissään. Useimmiten se oli hän, joka organisoi matkat siihen suuntaan, olihan se hänen kotikaupunkinsa.
- Hannalla on valmennuskurssi ja se lupasi pitää Dannille ja Alissalle ja Jerrylle tunnin.
- Ohoh! Mistä se semmosta on saanu päähänsä?
- Multa. Ja sitten voidaan matkalla käydä katsomassa mun uutta kämppää, sanoin ja vilkaisin hellästi avainta, jonka olin asettanut lipaston päälle.
- Ai. Se.
Vesku sammutti valonsa ja kääriytyi peittoonsa. Hän ei selkeästikään halunnut keskustella asunnostani.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.12.09 13:22:43

Tylsä Vesku! Se on iha kalkkis ku ei innostu mistään kivasta. Välipalaa?

Päivämäärä:   5.12.09 13:33:18

No daa. Jos mulla olis aviopuoliso, voisin olla ihan himppasen vähän loukkaantunu, jos se haluis muuttaa muualle. Edes väliaikaisesti. En saleen ottais sitä yhtä hyvin ku Vesku.

Päivämäärä:   5.12.09 17:16:38

Joo, mä luulen kanssa, että saattaisin ottaa kipinää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.12.09 17:30:21

Merlin ei halunnut mukaan Hankoon. Hän sanoi toimittavansa sillä aikaa suursiivouksen esitelläkseen, miten se häneltä sujui, ja mikäs siinä. Hän olisi sitä paitsi ollut se oljenkorsi, joka olisi katkaissut kamelin selän ja pakottanut meidät ottamaan kaksi autoa yhden sijaan.

Paitsi, että otimme sitten kuitenkin kaksi. Olin kantamassa muuttolaatikkoani takakonttiin, kun Vesku tuli tallilta ja nappasi minua yllättävän kovasti käsivarresta.
- Meinaatko sä ruveta muuttamaan? hän kysyi.
- En, mutta ajattelin ohi mennessäni viedä vähän tavaraa, sanoin hämmästyneenä. – Mä otan mehua ja keksejäkin, ja kahvia termoskannussa. Voidaan leikkiä piknikkiä siellä.
- Leiki ihan vaan keskenäs. Mä en tule sinne.

Äimistyin sanattomaksi. Oliko tuo nyt aikuismaista? Vesku näytti jääräpäisemmältä kuin Jerry ikinä.
- Et tule, toistin.
- Sä halusit oman kolon, mulla ei ole sinne mitään asiaa.
- Älä, parahdin. Toisaalta hän oli kyllä oikeassa, mutta tuo epäluonteenomainen itsepäisyys pelotti minua. Hänen ilmeensä lientyikin, ja hän sanoi:
- Mä voin ajaa isojen kanssa suoraan Hannalle. Vie sä kaksoset piknikille. Ei meillä oikeastaan oo aikaakaan pysähdellä.
Se oli totta, ja sipaisin häntä poskesta. Hän oli hälventänyt säikähdykseni yhtä nopeasti kuin oli nostattanut sen.
- Enkä mä ole muuttamassa sinne, muistutin.
- Et-pä, hän sanoi kuulostaen taas murjottavalta Jerryltä ja lähti menemään sisään.

Sarri ja Sunna tulivat siis kyytiini ja onnistuivat saamaan minut taas hyvälle tuulelle hölpöttäessään innoissaan. Olinhan minäkin innoissani, olinhan? Olin, ihan oikeasti, Veskun käytös vain oli saanut minut hetkeksi epäilemään järkeäni ja motiivejani. Tytöt halusivat tietää kaiken. Minkä väriset seinät siellä oli. Minkä värinen lattia. Minkä väriset ovet.
- Mä en tosiaankaan muista, nauroin ja tarkistin, että avain oli taskussani. – Mä en ole käynyt siellä kuin kerran. Mutta vessa oli oranssi.
- Ooh, sanoi Sunna.

Reilun tunnin kuluttua olimme perillä Tammisaaressa. Sitten pitikin vain löytää oikea osoite. Ajelin vähän aikaa en ympyrää vaan edes takaisin, ennen kuin aloin hahmottaa suuntia ja kadunnimiä suhteessa kartanaihioon, joka oli aivoissani.
- Etkö sä osaa sinne? Sunna kysyi huolissaan.
- Kyllä mä varmaan osaan, ja jos en meinaa osata, niin mä kysyn joltain, sanoin. Keneltä? Kaduilla ei ollut haitaksi asti ihmisiä liikkeellä. Suuntavaistoni ei kuitenkaan usein ollut pettänyt minua, eikä se pettänyt nytkään, sitä paitsi muistin rivin vaaleanpunertavia taloja heti, kun näin ne. – Tässä se on.

Tytöt katsoivat vakavan kunnioittavasti kerrostaloa, kun pysäköin kadunvarteen.
- Se on vaaleanpunainen.
- Niinpä on, myönsin ja nostin tavaratilasta parittoman pinnatuolin, jonka myös olin ottanut mukaan. Mieleeni oli tullut, etten mitenkään saisi verhoja ripustettua muuten. Toivottavasti ylettäisin sen avulla.
- Mä kannan tuolin, sanoi Sarri ja tarttui siihen.
- Okei, ja Sunna saa avata oven niin mä tuon tän laatikon. Tää on painava.

Minunkin vatsaani kipristeli hiukan, kun menimme rappukäytävään ja aloimme kiivetä portaita. Tyttöjen kirkkaat äänet kaikuivat paljaista seinistä ja yritin hyssyttää heitä hiljaisiksi, vaikka ehkä tulevat naapurini olivatkin töissä. Sitten Sarri sotkeutui ensimmäisellä kerrostasanteella tuolinjalkoihin ja kompastui.
- Sattuiko sua? kysyin huolissani, mutta hän ei ehtinyt vastata, kun kohdalla oleva ovi avautui. Sieltä katsoi hyvin äkeän näköinen vanhempi nainen, suuri kuin vuori.
- Voi ei, ei kai tänne muuta lapsia? hän voihkaisi.
Ymmärsin hänen hätäännyksensä, mutta en sitä, miten hän toi sen julki. Kaksoset katsoivat häntä ihmeissään ja loukkaantuneina.
- Ei, sanoin ylevästi. – Ei tarvitse ollenkaan huolestua. Minä tänne vaan muutan.

Nainen katsoi minua päästä jalkoihin ja takaisin ja kiskaisi sitten ovensa kiinni niin, että pamahti. Loistavaa. Naapureille oli annettu ihastuttava ensivaikutelma.
- Seuraavaan kerrokseen, opastin tyttöjä, ja nyt Sarri selvisi sinne kompuroimatta. Sunna käänsi tärkeänä avainta lukossa ja sitten olimme sisällä. Kun olin käynyt siellä ensimmäisen kerran, siellä oli tuoksunut miedosti pesuaineelta, nyt tuoksui enää vähän ummehtuneelta. Laskin laatikon tuolille ja menin avaamaan ikkunan.
- Tarviiko ottaa kengät pois? Sarri kuiskasi.
- Hyvä idea, sanoin, vaikken ollut itsekään tehnyt niin. Asunto oli selvästi siivouksen jäljiltä, lattiakin kiilteli himmeästi.
- Täällä on vähän… tyhjää, sanoi Sunna katsellen ympärilleen.
- No niin on, kun ei täällä ole mitään.
- Missä sä nukut?
- Mä ostan tänne jonkun sängyn tai jotain, sanoin huolettomasti, sillä hän kuulosti vähän järkyttyneeltä tästä autiudesta. – Tohon seinän viereen. Ja maton, en mä varmaan paljon muuta tarvitse.
- Ruokapöytä?
- Saa nähdä, ehkä.
- Mä haluan nähdä sen oranssin vessan!

Sillä aikaa kun tytöt ihmettelivät sitä kannoin laatikkoni keittiöön ja tyhjensin sen. Siellä oli hyvin vähän tavaraa, verhot, vähän parittomia astioita, joista olin halunnut päästä eroon jo kauan, mutta en ollut raaskinut heittää roskikseenkaan, vanha radio ja muuta ylimääräisen näköistä, mitä oli sattunut silmiini kotona. Jääkaapin ovi oli raollaan ja nuuskaisin sitä epäluuloisesti. Se oli kuitenkin ilmiselvästi pesty käytön jäljiltä, joten napsautin sen päälle ja totesin, että sähköt toimivat jo, vaikka olin vasta edellispäivänä soittanut sähköyhtiöön.
- Tää on aika pieni, tuli Sarri ilmoittamaan.
- No mä en tarvitse paljon tilaa, kun mä käyn täällä vaan nukkumassa.
- Etkö sä koskaan halua katsoa telkkaria?
- En. Jos mulla on niin paljon aikaa, että ehdin katsoa telkkaria, mä tulen kotiin, sanoin päättäväisesti ja aloin puuhata verhojen kanssa. Ne olivat laskoksilla kaapissa lojumisen jäljiltä, ja olisin mielelläni silittänyt ne, mutta en ajatellut hommata tänne silitysvehkeitä. Hoitaisin silityksetkin kotona enkä tuijottaisi verhoja. Sillä aikaa tytöt huomasivat parvekkeen ja menivät ihmettelemään sitä.
- Eikö meillekin vois rakentaa tämmösen? Sarri kysyi.
- Ei taida voida, sanoin hajamielisesti ja yritin ylettää verhotankoon. Toivoin, että minulla olisi ollut edes puhelinluettelo, viisi senttiä lisää olisi tehnyt ihmeitä.

Onnistuin kuitenkin saamaan rätit roikkumaan ja sitten minulla oli kuuma, vaikka ikkuna oli edelleen auki.
- Nyt juodaan mehua ja syödään vähän keksejä ja sitten lähdetään katsomaan, miten tytöt ja Jerry ratsastaa, sanoin. Istuimme keittiön lattialle, kuin nuotion ympärille.
- Eikö sulle tule yksinäistä täällä? Sarri kysyi katsellen paljaita seiniä.
- Ei mulle varmaan ehdi, mähän vaan enimmäkseen nukun täällä, arvelin.
- No entä jos sä et saa unta?
- Enköhän mä saa, jos olen ollu yön töissä, tai iltavuoron.
- Mehän voidaan tulla sulle seuraksi.
- Mutta mitä te tekisitte täällä sillä aikaa, kun mä olen töissä?
- Me voidaan olla au paireja niin kuin Merlin ja laittaa sulle ruokaa ja siivota, Sunnalle välähti ja sitten he alkoivat jutella Merlinistä. Tyttö oli edellisiltana uurastanut hellan ääressä oikein urakalla ja paistanut lettuja ja täytyy sanoa, että sen homman hän osasi. Lopulta tulin vilkaisseeksi kännykkääni ja piknik piti keskeyttää.
- Meidän pitää nyt jatkaa matkaa. Muuten me ei ehditä ajoissa.
- Jos me piirretään sulle kuvia seinille niin täällä ei ole niin paljasta, Sunna tuumi, ja minusta se oli hyvä idea.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.12.09 22:17:48

ihania nuo pikkulikat. Niin pirtsakoita. Ei näitä sun tekstejäs vaan voi tiekkö olla lukematta. Nää on mahtavia.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.12.09 00:10:28

Siitä, kun olin viimeksi käynyt Hannan luona, oli niin kauan, etten edes muistanut tarkasti. Reitti ei kuitenkaan ollut unohtunut, niin monta sataa kertaa olin sitä vuosien varrella ajanut. Tallipiha oli tavallista asutumman näköinen, kun siellä oli useita traikkuja ja vieraita hevosia, joita parhaillaan lastattiin tai purettiin. Enimmäkseen lastattiin, arvioin. Meidän automme oli siellä myös muiden maastureiden seassa, ja rullasin äärimmäisen varovasti sen viereen, etten häiritsisi hienoja hevosia ja niiden hienoja omistajia tai ratsastajia.
- Olkaa sitten hyvin hiljaisia ja pieniä, varoitin kaksosia. Auton kello näytti varttia vailla kahtatoista. Lasteni täytyi olla jo maneesissa, tai ainakin heidän ratsunsa olisivat siellä.
- Mun pitää päästä vessaan! Sunna ilmoitti ja huokaisten ohjasin heidät ensin tallin yläkertaan, missä mukavuuslaitos sijaitsi. Siellä ei onneksi ollut ketään. Oli niin kauan siitä, kun olin ollut jokapäiväinen vieras, että todennäköisesti henkilökunta olisi yrittänyt heittää minut ulos lapsineni. Olin iloinen, kun tytöt olivat hoitaneet asiansa ja pääsimme ulos kenenkään huomaamatta.

Maneesissa oli tosiaan täysi meno päällä. Danni ja Jerry olivat kahden suuren ruunikon selässä – Hannan hevoset olivat harvoin alle 170-senttisiä – ja Danni näytti siellä suunnilleen samalta kuin kaksoset Rassen satulassa. Alissan ratsu oli kimo, joka oli, mikäli mahdollista, vielä suurempi. Vesku seisoi keskellä maneesia ja yritti antaa heille ohjeita itse maestron loistaessa poissaolollaan. Danni näytti suunnattoman tuskastuneelta.
- Mä en kestä tän ravia! hän pihisi ja kevensi tarmokkaasti epätahdissa.
- Laukkaa sitten, Vesku neuvoi.
- Kun sais sen nousemaan!

Siinä Vesku osasi auttaa, ja kun Danni onnistui rauhoittamaan jäsenensä, kuten hän halusi, hevonen pärskähti ja siirtyi keinuvaan laukkaan.
- Tervehdys! kuului vierestäni ja hätkähtäen totesin, että Hanna oli tullut hiipien kuitenkin vähin äänin viereemme katsomoon.
- Terve, sanoin ja katsoin, miten hän istui kaikessa rauhassa katsomaan lapsia.
- Etkö sä aio mennä äkseeraamaan niitä? kysyin.
- Mä katon ensin, kannattaako mun edes alottaa, nainen mutisi suupielestään. Kaksoset nojailivat aitaan nähdäkseen sisaruksensa paremmin, mutta olin kiitollinen siitä, että hän oli puhunut niin hiljaa. Jos pikkulikat olisivat kuulleet arvoituksellisen huomautuksen, se olisi takuulla päätynyt isompien korviin, enkä minä ainakaan käsittänyt sitä mitenkään ystävälliseksi.

- Tytöt ei ole tottuneet ton luokan hevosiin, ne on niille liian isojakin! sanoin tulisesti. Jerry, vaikka olikin aina vaan hontelo kuin pajunvarsi, oli huomattavasti paremmin kotonaan oman ratsunsa satulassa.
- Älä alota, anna niille mahdollisuus. Mä en tiedä mitään ponityttöjä pahempaa, paitsi ponityttöjen äidit, Hanna tokaisi ja sulki suuni. Otin häneltä vastaan mitä tahansa, ja saatoin vastavuoroisesti sanoa hänelle mitä tahansa, mutta lapseni ja äitiyteni oli kohta, josta en ymmärtänyt vitsejä. Onneksi Sarri huomasi Hannan ja pelasti tilanteen kääntymällä ympäri.
- Mitkä noiden hevosten nimet on? hän halusi tietää.
- Toi, millä Jerry ratsastaa, on Quesera, toi kimo on Olifant, ja toi toinen ruunikko on Psyko, Hanna selitti auliisti. – Osaatteko te hevosten värit?
- Totta kai, Sarri tuhahti.
- Älä sano, että se on nimensä veronen, ähkäisin. Psyko ei näyttänyt olevan Dannilla mitenkään hallinnassa ja hän hölskyi sen selässä holtittomasti kuin alkeiskurssilainen. Alissa tyytyi menemään käyntiä ja näytti huomattavasti paremmalta.
- Sen koko nimi on Psykobitch, Hanna sanoi arvoituksellisesti ja nousi seisomaan. Ratsastajat taisivat huomata hänet vasta silloin, lauseet jäivät kesken ja hiljaisuus laskeutui maneesiin.

Hanna ei ollut ikinä väittänyt pitävänsä lapsista tai mitenkään edes sietävänsä niitä, Jerry pois lukien. Minua hiukan pelotti, mitä tulisi tapahtumaan. Olinkohan ollut ihan hullu, kun olin pistänyt viattomat Danni- ja Alissa-parat alttiiksi hänen purevalle kielelleen? He olivat tietysti olleet elämänsä aikana sadoilla ja sadoilla ratsastustunneilla, mutta Vesku oli pitänyt niistä suurimman osan, ja hänen kärsivällisyytensä oli loppumaton. Aloin jo aavistella, että ensimmäiseen Hannan piikkiin Danni purskahtaisi vastauksen, joka lennättäisi hänet suorinta tietä maneesista ulos.

Olin kuitenkin unohtanut Hannan auktoriteetin. Ei edes tuittupäisin teini voinut väittää häntä vastaan, eikä Danni näyttänyt haluavankaan, kun Hanna kulki muutaman kierroksen vuorollaan hänen rinnallaan, jutellen niin hiljaa, ettei se kuulunut katsomoon ja korjaten hänen istuntaansa.
- Mutta tää on niin erilainen, kuulin Dannin sanovan ihmeissään.
- Tottakai se on. Se on viritetty kisaratsu. Etkö sä koskaan ratsasta Kaomalla tai Djangolla?
- En mä niillä ratsasta-ratsasta. Joskus voi vähän hölkytellä, kuulin Dannin sanovan, sitten he etääntyivät taas kohdaltamme niin, että loppu hävisi.

Lähes koko tunti meni käynnissä. Vain kahdesti Hanna pisti ratsukot nostamaan laukan, mutta ravia hän ei pyytänyt askeltakaan. Siitä huolimatta kaikki kolme ratsastajaa olivat punaisia ja hikisiä, kun Hanna sanoi, että vääntäminen riitti.
- Kiitos tunnista, sanoi Alissa ja hämmästyin. Muistin, että joskus omina ratsastuskouluaikoinani oli tullut sanottua niin, mutta mistä hän oli sen saanut päähänsä, sitä en voinut käsittää.
- Ole hyvä, Hanna sanoi ja hymyili madonnamaisesti.
- Mä menen hetkeksi juttelemaan Hannan kanssa, katsotko sä, että noi saa hevoset pois käsistään? Täällä ei ole kauheasti henkilökuntaa nyt, pyysi Vesku, joka oli nojaillut maneesin ja katsomon väliaitaan koko tunnin ajan tulematta istumaan kaksosten ja minun seuraksi.
- Miten niin ei ole henkilökuntaa vaikka on valmennuskurssi? kysyin.
- Koska niiden pitää saada pitää ruokatuntinsa siinä välissä, kun ei ole valmennuskurssia, Vesku selitti kuin lapselle ja lähti Hannan perässä maneesista.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.12.09 00:16:31

jes iltapalaa! Vitsit mitä hevosten nimiä :D. Ai että... Susta on tullu tiekkö yks mun suosikki kirjottajistani :D. Sä oot niitä harvoja, joiden teksteistä ei virheitä löydy niin että tekee heti mieli lähteä pois lukemasta :).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.12.09 16:03:52

6. Hentoinen yhteys

Loppukäynteihin meni kymmenen minuuttia ja siinäkin oli vähän liikaa. Hevoset eivät näyttäneet mitenkään rasittuneilta.
- Viedään ne jo takaisin talliin, sanoin ja johdatin joukkioni sinne. Sitten minun ei enää tarvinnutkaan huolehtia heistä. Yksi Hannan tallipojista oli tullut lounastauoltaan ja otti ohjat käsiinsä. Jätin kaksosetkin alas ja kiipesin itse yläkertaan. Kopistelin kuuluvasti portaiden viimeisiä askeleita ja yskin kuin olisin saanut kärpäsen kurkkuuni.
- Oletko sä vilustunut? Vesku kysyi, kun astuin oleskelutilaan.
- En. Ajattelin vaan antaa teille aikaa irrota toisistanne, jos te sattumalta olitte kähmimässä toisianne.
- Jessi, älä jaksa, Vesku sanoi kyllästyneenä.
- Hölmö, se oli vitsi, valistin ja istuin hänen viereensä sohvalle. Mieheni ei näyttänyt huvittuneelta.

- Sapny ja Vallon, Hanna sanoi kuin olisin keskeyttänyt liikeneuvottelun, niin kuin itse asiassa kai olinkin. Muistin nyt, että Vesku oli puhunut jotain tammojen liisaamisesta Hannalta.
- Millasia ne on? kysyin laskeskellen hurjasti vuosia ja kirjaimia. Jos ne olivat Lundin omia kasvatteja, iän saattoi päätellä nimen alkukirjaimesta. Tai olisi saattanut, jos olisi muistanut, mikä vuosi heillä nyt oli menossa.
- Sapny on kvaalattu ja breedattu eikä siitä ole mihinkään, joten se saa ruveta varsomaan, Hanna sanoi.
- Miten niin ei ole mihinkään? kysyin uteliaana. Olin aina ihmetellyt hänen ja Veskun kykyä nähdä hevosissa asioita, joihin minun silmäni ei vain riittänyt.
- Se on kiva vahva helppo A, mutta ei siitä tule paljon kummempaa. Siinä ei vaan ole sitä jotain, Hanna sanoi.
- Eli se on mitä, kuuden? kysyin miettien ikäluokkakisoja.
- Joo, kuuden nyt. Mä esitän sen vielä tänä keväänä, mutta sitten voitte saada sen.
- Se toinen on sitten ihan penska, laskin sormillani.
- Niin on. Sillä on ollut yks jalka vähän vaivainen syntymästään asti, mutta nyt se alkaa näyttää siltä, että se kuntoutuu kuitenkin. Se on kumminkin sen verran jäljessä, että me varsotetaan se ensin ja se saa yhden vuoden anteeksi sillä, Hanna selitti.
- Tervetuloa vaan kaikki rataraakit ja kampurajalat, päivittelin ja vilkaisin kohti kattoa. Vesku tönäisi minua.
- Niin, kaikki pikkuvikaiset pannaan siitokseen nuorina, pätevät vasta vanhuuden päivinään, Hanna virnisti minulle. – Sunko lapset ne tuolla alhaalla metelöi?

Minun piti purra poskiani, etten olisi ratkennut nauramaan. Tämä oli taas Hannaa parhaimmillaan, eikä loukannut äitiydentunteitani pienimmässäkään määrin. Veskun takia yritin kuitenkin näyttää hurjistuneelta ja katselin villisti ympärilleni etsien jotain, millä heittää Hannaa. Mitään tarpeeksi pehmeää ei näkynyt, joten jouduin vastaamaan verbaalisesti.
- Hyvähän sun on ivata muiden lisääntymisiä, vanha maho akka, sua ei takuulla kukaan tule katsomaan vanhainkotiin, kun oot liian höppänä päästäksesi itse vessaan, sanoin ja ääneni kuulosti niin kireältä, että Vesku tarttui varoittavasti käsivarteeni. Hänhän ei voinut tietää, että se johtui pidätetystä naurusta eikä murhanhimosta.
- Ja te saatte hoitaa Vallonin ratsutuksen, Hanna sanoi, kuin ei olisi kuullutkaan sanojani. Se sai minut piristymään.
- Sekö on ihan raakile?
- Sillä ei ole ollut edes satulaa selässä.

Olin hiljaisesti mielissäni. Pidin kovasti nuorista hevosista. Olin itse kouluttanut Daisyn ja Irkku oli mielestäni varsin hyvässä jamassa. Tietysti Veskullakin oli ollut näppinsä pelissä kummankin kanssa, mutta jännittävä esikoulu oli minun heiniäni. Olin pienempi ja kevyempi ja mielestäni parempi yksinkertaisesti leikkimään apinaa, jos tilanne vaati. Veskun vuoro tuli sitten, kun piti oikeasti opetella jotain.
- Sapny on tuolla tarhassa, me voidaan käydä katsomassa sitä, Hanna sanoi ja nousi seisomaan. Me seurasimme esimerkkiä ja laskeuduimme alas talliin, missä kaikki osoittautui olevan edelleen hallinnassa.

- Jestas, että niitä onkin monta, Hanna sanoi puoliääneen katsellen viisikkoamme, joka seisoskeli satulahuoneen ovella. Niinhän niitä oli.
- Olet kade, sanoin ja menin nappaamaan kaksoset kainaloihini. – Hei, mennään katsomaan meidän uutta lainahevosta.
- Mitä? valpastui Danni.
- Joku tammanretku, ulkona tarhassa, vastasin ja Vesku tönäisi minua taas.

Sapny osoittautui kimoksi sinisessä loimessa.
- Ihan väärän värinen. Musti saa halvauksen, kun näkee ton, tuhahdin. Tamma oli näkyviltä osiltaan jo lähes valkoinen ja oli totta, että Musti oli aina ollut hieman herkkä valkoisten hevosten suhteen.
- Älä, sehän on ihana! Alissa sanoi, kun seurankipeän näköinen hevonen tuli aidan luo rapsuteltavaksi. – Kisataanko me sillä?
- Kisatkaa pois, jos huvittaa, Hanna sanoi suopeasti. - Se onkin ihan loistava lasten ratsu.

Kävimme Leenan luona lounaalla, josta tuli pitkä ja piristävä ateria. Lapsilla oli niin kauheasti asioita hänelle, ja vaikka minä pidin diplomaattisesti suuni kiinni, kun Leena kysyi, miten asuntoasiani olivat järjestyneet, kaksoset juorusivat kaiken näkemänsä hyvin tarkkaan äkäistä, lihavaa naapuria myöten. Vesku murahti vain kysyttäessä ja sanoi, ettei hän ollut siellä käynyt.
- Sun pitää ainakin tulla tuomaan äidille sänky, ettei sen tarvii nukkua lattialla, sanoi Sarri.
- En mä nyt vielä ole moneen viikkoon menossa sinne nukkumaan, sanoin nopeasti pelastaakseni Veskun keksimästä mitään meriselitystä. Tuskin hän vielä oli aamun jälkeen ehtinyt muuttaa mieltään siitä, ettei koskaan tulisi käymään pikku kolossani.
- Musta on niin kiva, kun sä tulet niin lähelle, Leena sanoi ja taputti kättäni. – Mä haluan ainakin tulla kylään joskus, kun sä jäät sinne yöksi.
- Sitten mun pitää hommata kahvinkeitin, hymyilin ja taputin takaisin. Leena oli herttainen.

Päivämäärä:   6.12.09 22:25:53

vää. ^

Lähettäjä: Tripi 
Päivämäärä:   7.12.09 02:40:57

ei ollu tullut yöpalaa :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.12.09 08:28:11

Ei mut aamupala.
-----------

Merlin oli poissa ollessamme tainnut tosiaan huiskia. Jo kuisti tuoksui pesuaineelle, ja kun ehti peremmälle, näki hänen vaihtaneen kaikki matot. Se oli tietysti kovin ajattelevaista, mutta minä olin tavannut tehdä sen vasta kesän kynnyksellä, kun ne saattoi pestä painepesurilla pihassa ja kuivattaa ulkona. Mutta samapa se, nyt voisi siinä kohden sitten pestä kaksi satsia saman tien. Pian totesin, että parhaimmillaan Merlin oli kuitenkin kaksosten kanssa, mikä oli juuri ollutkin perimmäinen syyni miettiä jotakuta meille asumaan. Samoin Jerry ja Vesku tulivat hänen kanssaan erinomaisesti toimeen, enkä katsonut sitä yksinomaan tyytyväisenä. Suomin itseäni, kun olin niin häilyväinen, että suunnitelmani onnistumisesta sain pahan mielen, mutta ei sille vaan mitään voinut. En toisaalta olisi ollut tyytyväinen siihenkään, että perheeni ei olisi pitänyt hänestä. Oli tuskastuttavaa olla tilanteessa, missä mikään vaihtoehto ei ollut oikein hyvä. Se söi naista, ja vaikka miten yritin pitää tunteen piilossa, se tupsahteli esiin typeränä kiukkuamisena välillä. Minusta olisi ollut äärimmäisen mukavaa voida olla kuin Danni, joka hiihtoloman loppupuolella paiski estoitta tavaroita seiniin. Yläkerrasta kuului eräänäkin iltana sellainen räsähdys, että sekä Vesku että minä juoksimme sinne varmoina siitä, että joku omin käsin rakennetuista väliseinistä oli romahtanut.

Se oli kuitenkin vain kirjahylly, johon tytöt olivat keränneet DVD-levyjä. Hylly oli sälöillä ja levyt pitkin lattiaa ja Danni näytti etsivän seuraavaa kohdetta. Hänen silmänsä leimusivat ja kädet olivat tiukasti nyrkissä.
- Mitä maailmassa? kysyin ällistyneenä.
- Ossi! Danni pihisi hampaidensa lomasta.
- Ossi ei aio tulla sieltä leiriltä ennen kuin sunnuntaina, valisti Alissa, joka loikoili kaikessa rauhassa toisella sohvalla.
- Niin? sanoin ymmärtämättömänä.
- Harjotukset! Meidän piti mennä kisaharjotuksiin sunnuntaina! Danni päästi ulos. Niinpä niin. Olinhan minä sen tiennyt, mutta kun itse olin sunnuntaina töissä, ei se ollut rekisteröitynyt mieleeni kovin tärkeänä.

Danni suostui yllätyksekseni ottamaan vastaan lohdutteluja ja antoi meidän päivitellä hänen kanssaan.
- Jospa se lähtee sunnuntai-aamuna ja ehtii, Vesku ehdotti.
- Ei kun niillä on joku vítun palautetilaisuus iltapäivällä. Siitä ei kuulemma voi olla pois, Danni matki katkerana.
- Voittehan te silti mennä kisoihin, ei kai ne harjotukset ole pakolliset, huokaisin.
- Ei ole ei, mutta mitä järkeä lähteä yrittämään, jos kaikkien muiden hevoset on nähny jo esteet ja hyppyrit? Me ollaan ihan alakynnessä.
- Jospa joku meistä voisi tulla Ossin tilalle!
- No ei voi, kukaan teistä ei pysy pystyssä pienintäkään hyppyriä, takuulla!
- Niin, ei pysykään, mä sanoinkin vaan, että jospa.
- Voihan lumet sulaa ennen kilpailuja niin, ettei niitä pidetä ollenkaan, keksi Alissa ja kumma kyllä, se näytti lohduttavan Dannia kaikista eniten. Satuin kuulemaan, miten hän puhui sunnuntai-iltana Ossin kanssa puhelimessa ja ihmettelin, jos poika selvisi paleltumitta, niin kylmä oli tyttäreni ääni.

Sitten todellakin kävi niin, että tuli lämpöaalto ja lumet katosivat taas kerran silmissä. Hiihtoratsastuskilpailut oli pakko peruuttaa. Ajattelin, että se saisi Dannin antamaan Ossille anteeksi, mutta poikaa ei näkynyt meillä ja Dannin mulkaisut rohkaisivat vaikenemaan asian kuoliaaksi. No, ehkä lopputulos oli hyvä kaikkia osapuolia ajatellen.

Minun työviikkoni Porvoossa alkoivat käydä vähiin. Maaliskuun loppupuolella minun oli tarkoitus aloittaa Tammisaaressa ja kaikessa hiljaisuudessa olin pistäytynyt siellä pari kertaa viemässä vähän tavaraa. En raaskinut viedä yhtäkään sängyistämme, sillä oli useinkin sattunut, että ne kaikki tarvittiin, kun tuli enemmän yövieraita, mutta yhden patjan olin vienyt, ja liinavaatteita, ja ostanut sinne lampun ja pesuaineita ja siivousvälineitä. Sarri ja Sunna olivat pitäneet lupauksensa ja piirtäneet minulle kuvia seinille laitettaviksi. He taisivat tosiaan pelätä, että minulle tulisi siellä yksinäistä ja ikävää: kuvissa oli kaikki perheenjäsenet Merliniä ja joka ainoaa hevosta myöten. Ne olivat liikuttavia ja selasin niitä nenä punaisena. Ihan kuin olisin tosiaan ollut lähdössä pois.
- Koska mä saan nähdä sen sun asunnon? Danni kysyi, kun pakkasin kuvat isoon kirjekuoreen.
- Koska vaan haluat, sanoin hämmästyneenä. Olin jotenkin niputtanut isot tytöt ja Jerryn samaan paheksuvaan kastiin Veskun kanssa, enkä ollut pyytänytkään heitä mukaan.
- No mennään heti. Mulla ei ole mitään tekemistä.

Hän oli tosiaan pitkästyneen näköinen. Alissa oli orkesteriharjoituksissa ja Jerry ja kaksoset olivat Veskun kanssa lähteneet kyyditsemään häntä ja käymään kirjastossa sillä aikaa.
- On jo pimeetä, huomautin.
- Nyt on talvi. Ikinä ei ole kuin pimeetä.
- No hitto, mennään, päätin hurjapäisesti. Vesku ei ehkä pitäisi siitä, ja hänelle jäisi iltatalli Merlinin kanssa, mutta Dannin ehdotus kahdenkeskisestä illasta oli niin harvinainen, ettei sitä voinut torjua.
- Okei, onko sulla mitään muutettavaa, kun kerran mennään sinne? hän kysyi asiallisesti.
- Kai mä voisin vähän vaihtovaatteita viedä, ja pyyhkeen, en mä nyt näin äkkiä keksi muuta, sanoin katsellen ympärilleni kuin etsien ideoita. – Keittiötikkaat voisi lainata, en mä saa muuten mun lamppua kattoon.
- Tynkä, sanoi Danni hyväntuulisesti ja meni hakemaan ne. Samalla näin hänen kirjoittavan jääkaapin oven kirjainmagneeteista jotain. ”I Ekenäs”, siinä luki, kun sitten ohi mennessäni vilkaisin. Kirjaimissa oli liian vähän A-kirjaimia käytännöllisesti katsoen mihinkään pidempään tiedonantoon, ”Tammisaaressa” ei kai olisi onnistunut.
- Olisi sen voinut vaan sanoa Merlinillekin, huomautin.
- En mä jaksa kävellä talliin, Danni sanoi. Sinne Merlin oli lähtenyt vähän aikaisemmin. Hän ei ollut kovin taitava ratsastaja, mutta hän näytti rakastavan hevosia. Hän saattoi käyttää tuntikausia niiden harjaamiseen ja rapsutteluun.

Päivämäärä:   7.12.09 13:02:08

Mitä sä oot tehny ku oot noin aikasin hereillä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.12.09 13:08:24

Menin ennen puoltayötä nukkumaan :D

Päivämäärä:   7.12.09 13:31:45

Elä valehtele .D Vai joitko liikaa skumppaa vastaanottoa katellessas? .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.12.09 13:37:14

Mitä se vänkää siellä? :D Mä en edes pidä skumpasta!

Päivämäärä:   7.12.09 13:47:55

(sillon vähän tylsää taas töissä x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.12.09 14:01:21

No lue sitten joutessas lisää
---------

Oli outoa lähteä ajamaan kohti Tammisaarta pimeässä. Matka tuntui pidemmältä ja olisin voinut vannoa, että olin ajanut jo tunnin, kun vasta pääsimme ykköstielle. Danni taisi olla samaa mieltä. sillä hän sanoi:
- Täähän on kauhean kaukana.
- Ei me olla vielä läheskään perillä.
- Sekin vielä. En mä enää ihmettele, että sä et halua ajaa tätä joka päivä.
Sen kuuleminen lämmitti minua. Tajuaisipa Veskukin vaan saman.
- Ettekö te enää ole yhdessä Ossin kanssa? lipsahti suustani, vaikka olin monta kertaa päättänyt olla ottamatta sitä puheeksi. Danni saisi vain syyn räjähtää, ettei asia minulle kuulunut. Mutta ei hän suuttunut.
- Mä en välitä olla kakkonen jonkun hemmetin hiihtämisen jälkeen, hän vastasi.
- Se on varmaan Ossille aika tärkeetä.
- Niin onkin, mutta niin pitäisi munkin olla, vai mitä?
- Niin pitäisikin, myönsin.
- Vaikka kai se olisi tullut, mutta sen isä ei suostunu hakemaan sitä kesken pois, Danni lisäsi sitten. – Kai mun pitäisi olla tärkeämpi kuin sen isän typerät mielipiteet, vai mitä?

Se olikin jo vaarallisempi kysymys.
- Alaikästen on vähän pakko jossain määrin ottaa vanhemmat huomioon, sanoin varovaisesti. Jotenkin saatoin nähdä Dannin kylvämässä toraa ja epäsopua isän ja pojan välille. Se luontuisi häneltä varmasti helpommin kuin muutaman epäsäännöllisen verbin oppiminen, hän ei ehkä edes huomaisi tekevänsä mitään.
- Hemmetin lait, hän huokaisi. Ajoimme kyltin ohi, jossa luki Tammisaari. Olimme perillä, emmekä vielä olleet riidelleet.

Vaikka oli talvi ja pimeää, ajoin pienen kierroksen näyttääkseni Dannille kauneimman osan pikku kaupunkia, pienet puuhuvilat, jotka olivat kuin ruotsalaisesta lastenohjelmasta. Danni katsoi niitä suu kirjaimellisesti auki ja huudahdellen ihastuksesta.
- Ei tää niin kauhean paljon poikkea siitä alueesta, missä mummi asuu, huomautin, vaikka olinkin imarreltu.
- Voi, poikkeaahan! Nää on ihan kuin Peppi Pitkätossusta! Danni väitti vastaan. – Asutko sä tämmösessä?
- En, se on ihan tavallinen kerrostalo, huokaisin. – Ja nyt mä ajan sinne, että päästään joskus kotiinkin.

En ollut tullut ajatelleeksi, että illalla asunnossanikin olisi pimeää, ja ettei uusi lamppu paljon valaisisi tiskipöydällä, oli minulla keittiötikkaat tai ei.
- Hitto, sanoin harmissani. Vessassa ja keittiössä oli kiinteät loisteputket, mutta en uskonut, että saisin niiden kajossa lamppua kiinni.
- Eikö autossa ole taskulamppua? kysyi Danni ja tuijotti seurakseni katosta törröttäviä johdonpätkiä.
- On! muistin ilahtuneena ja läppäsin häntä hellästi olkapäähän. – Vähänkö sä oot fiksu! Mä haen sen.

Se oli silti haastavaa, mutta onnistuin kuin onnistuinkin ja laskeuduin tikkailta hieroen puutuneita hartioitani.
- Kivan näköstä, Danni sanoi värittömästi.
- No ei oikeastaan, sanoin. Kuulin hänen valehtelevan. – Mutta ei sillä ole väliäkään, tää on vaan nukkumapaikka.
- Kyllä sun pitäisi saada tänne jotain huonekaluja. Sohva. Ja telkkari, ihan ehdottomasti.
- Mä aion nyt toistaiseksi sisustaa vaan näillä tyttöjen kuvilla, sanoin ja otin ne senkertaisesta muuttolaatikosta, missä ne olivat sinitarrapaketin kanssa. Pistin ne riveihin seinälle, joka oli patjaani vastapäätä, siinä, mihin televisio olisi automaattisesti tullut, jos olisin aikonut hankkia sellaisen. Ne näyttivät siinä suunnattoman surullisilta. Ehkä siirtäisin ne jonnekin, missä ne eivät olisi niin silmien alla. En kuitenkaan nyt, oli jo aika lähteä paluumatkalle.

- Kuule, Danni sanoi, kun olimme ajaneet vähän aikaa takaisin päin.
- Kerro.
- Mitä te sanoisitte, jos mä en menisikään lukioon?
- Mitä sä sitten tekisit? heitin vastakysymyksen.
- Ei aavistustakaan, tulipahan vaan mieleen.
- Ellet sä ole äkkiä löytänyt palavaa kutsumusta johonkin ammattikoulualaan niin saat kyllä luvan mennä lukioon.
- Miksi?
- No ei se aika mene hukkaan, jos sä vähän yleissivistät itseäsi siinä samalla, kun mietit, mikä susta tulee isona.
- Ai, Danni sanoi ja hiljeni muutamaksi kymmeneksi kilometriksi. – No mutta ei mua kyllä meidän lukio kiinnosta.
- Ai, sanoin minä vuorostani. – Mitä muita on mopomatkan päässä?
- Mä ajattelin Hesaa, Danni paukautti.

En meinannut ajaa ojaan, vaikka kieltämättä hämmästyinkin hiukan.
- Ja missä sä siellä asuisit? Entäs hevoset?
- No onhan mummi siellä, ja Jinna, noin esimerkiksi. Ja onhan opiskelija-asuntoja. Ja mähän voin ottaa Daisyn mukaan.
- Top tykkänään, se nyt ainakin on ihan varma, ettei yksikään meidän hevosista lähde millekään hesalaiselle tallille. Ne maksaa kolme tai neljä kertaa sen, mitä toi mun kämppä kuukaudessa, eikä niissä pääse ulos kuin korkeintaan puoleksi päiväksi, jos pääsee ollenkaan!
- No okei, ehkä mä voin jättää Daisyn kotiin ja keskittyä opiskeluun, Danni sanoi enkelimäisesti.
- Ehkä sä kuitenkin voisit hakea sellaseen lukioon, mitä voit käydä kotoa käsin! sanoin päättäväisesti, ja konditionaalista huolimatta se oli käsky. Danni huokaisi syvään ja katsoin sen menneen perille.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   7.12.09 14:12:50

Voi Danni <3

Päivämäärä:   7.12.09 14:18:40

jeejee, kiits .)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   7.12.09 21:59:56

" Ajoimme kyltin ohi, jossa luki Tammisaari." No toi kyllä tökkää mun silmään o.O Muuten taas ihanaa tekstiä, ja kiva kun se Dannikin hetkeksi lakkasi myrtsäilemästä. Jaa että Helsinkiin opiskelemaan.

Oiskohan se iltapalan paikka...?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.12.09 22:10:40

ihanaa kun Danni ja Jessi saivat yhteistä aikaa :) mä taidan lähteä nukkumaan, enkä siis kinua iltapalaa tänään. Mä luin jo iltapalapätkäni :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.12.09 22:25:45

Totta Toi, niin se tökkääkin. Pitää keksiä jotain.
------------
7. Sairasvuoteella

Tietysti meidän olisi pitänyt katsoa, mitä Danni ja Alissa täyttivät yhteishakulomakkeisiinsa, mutta he sanoivat yhteen ääneen lähettäneensä ne jo, kun kysyin.
- Ne piti tehdä tänään ennen kello neljää, Alissa sanoi moittivasti ja taas kerran tunsin itseni huonoksi äidiksi.
- No kai on pääasia, että te täytitte ne, huokaisin. – Mihin te haitte?
- Meidän lukioon tietysti, mihinkäs sitten? Alissa ihmetteli.
- Ei Helsinkiin? kysyin tavoitellen Dannin katsetta. Sainkin sen lopulta kiinni ja parin räpäytyksen jälkeen hän pudisti päätään.
- Kolmanneksi vaihtoehdoksi vasta, hän sanoi ja katsoi minua silmiin.
- Okei, kyllä sä pääset ekaan tai tokaan, sanoin helpottuneena ja unohdin asian. Minulla oli töissä käsissäni flunssa-aalto, joka ei jättänyt rauhaan henkilökuntaakaan, ja vaikka miten yritin kieltäytyä ylitöistä, se ei ollut aina mahdollista. Kaipasin kovin tukikohtaa Porvooseenkin enkä vain Tammisaareen ja olin iloisempi kuin koskaan Merlinin olemassaolosta.

Sitten tauti iski minuunkin, kuinka olisin voinut siltä välttyä? Soitin töihin ja Anki vain hymähti stoalaisesti.
- Sinäkin Brutukseni. No, onneksi ensimmäiset palailee jo. Soita ens viikolla, että miltä tuntuu.
- Ens viikolla? Siihen on neljä päivää!
- Ei kukaan ole vielä sen vähemmällä selvinnyt.
- Jos tää onkin ohi huomenna niin mä tuun töihin.
- Ei se ole, ellet sä sitten ole krapulassa flunssan sijaan.
- Enpä usko olevani, huokaisin. Joka tapauksessa puhelu antoi minulle luvan palata vaakatasoon ja sulkea silmät, enkä sillä hetkellä halunnut mitään muuta sen kovemmin. Merlin näytti vähän säikähtäneeltä kanaemolta. Hän oli suunnitellut pikaista matkaa lahden yli käymään kotona, hakemassa vähän lisää tavaroitaan, mutta nyt hän lykkäsi toteutuksen tuonnemmaksi.
- Enhän mä voi lähteä mihinkään, kun mun pitää hoitaa sua.
- En mä kaipaa hoitoa, mutisin ja käperryin sohvalle silmät harittaen kohti aamusarjoja. Mihin minä olisin hoitoa kaivannut? Minun tarvitsi vain saada nukkua ja käydä välillä juomassa. Luojalle kiitos Noorastakin! En olisi mitenkään selvinnyt aamutallista. Jo vessaan nouseminen huippasi.

Kovassa kuumeessa makaaminen oli jotenkin psykedeelistä. Sitä häilyi unen ja valveen rajamailla ja näki todentuntuisia unia ihan kuin olisi popsinut vääränmerkkisiä sieniä. En ollut ollut tällä tavoin kipeä vuosikausiin, en edes muistanut edelliskertaa. Uskoin, että tauti oli nytkin iskenyt minuun vain, koska olin ajanut itseni aika piippuun tehdessäni muiden sairaslomia omien vuorojeni päälle. Hah, siitäpä saivat! Vaikka olisi tietysti ollut hauskaa olla se taudista kaatumatta selvinnyt työn sankarikin.
- Mä tein sulle velliä, tuli Merlin sanomaan ja räpäytin silmäni auki.
- Ei mun tee mieli.
- Se tekee sulle hyvää. Mun vanaeman ohje. Nouse istumaan, tyttö komensi ja istui sohvapöydälle. Hän ojensi jo höyryävää lusikkaa kohti suutani.
- No jestas, osaan mä syödä itse, voihkaisin ja otin kulhon häneltä. Lusikka kuitenkin odotti edelleen ja avasin tottelevaisesti suuni.
- Noin, Merlin sanoi tyytyväisenä.
- Mitä tää on? kysyin. En ollut ikinä maistanut mitään vastaavaa.
- Sipulivelliä.

Mieleeni tupsahti muistuma lapsuusajoilta. Kun Miilan ja minun nuket olivat olleet tuhmia, niille oli syötetty sipulimaitoa, joka oli ollut kammottavinta, mitä olimme saattaneet keksiä, ja ellei tämä ollut juuri sitä niin ei sitten mitään. Ajatus sai minut kakomaan ja Merlinin ilme muuttui entistä huolestuneemmaksi.
- Se on terveellistä!
Niin se varmasti oli. Lämpimässä maidossa lilluvat sipulisuikaleet vain tuntuivat äklöttäviltä suussa. Onneksi maku ei ollut ollenkaan paha, pidin sipulista huomattavasti enemmän nyt kuin pienenä.
- Kiitos, sanoin ja otin lusikan häneltä. – Mä syön itse.

Päivämäärä:   7.12.09 23:21:20

Ohitimme kyltin

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   8.12.09 15:32:02

möh :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.12.09 15:44:25

Jossain vaiheessa kaksoset pölähtivät koulusta ja Merlin vei heidät melkein suorinta tietä tallille. He kuuluivat puhuvan metsäretkestä ja toivoin, että he jäisivät kiertämään omaa rataamme eivätkä lähtisi eksymään kauemmaksi. Jerry ja Danni ja Alissa tulivat vähän myöhemmin, juuri, kun olin taas torkahtanut.
- Miten sä jaksat? Jerry tuli kysymään kuiskaten.
- Ihanasti, mutisin.
- Okei, me mennään ratsastamaan.
Jatkoin nukkumista ja näin unta, että olin juhannusmorsian. Minulla oli pitkät kiharat ja metrejä pitkä huntu ja keinuin korkeaan puunoksaan sidotussa keinussa, joka oli koristeltu valkoisin kukkasin. Mistä maailmassa sellainen mielikuva olikaan tullut päähäni harmaassa maaliskuussa! Se oli kuitenkin suloinen uni. Olin kaunis ja onnellinen ja levitin iloa kaikille ihmisille, jotka alhaalla katsoivat keinumistani.

Kesken kaiken minut herätettiin taas. Viileä käsi painui kaulalleni, tai ehkä se oli lämmin ja tuntui vain viileältä kuumaa ihoani vasten.
- Miten sä jaksat? Vesku kysyi, kun räpäytin silmiäni. Voi, miten mukava olikaan nähdä hänet juuri, kun olin juhannusmorsiamena!
- Hei muru, sanoin ilahtuneena ja ojensin käteni halatakseni häntä. Pitihän morsiamella olla sulhanen.
- Hourailetko sä? hän kysyi ja halaamisen sijaan meni entistä huolestuneemman näköiseksi.
- En tietenkään, sanoin alkaessani taas valua paremmin todellisuuteen. Omatuntokin heräsi näykkimään minua. Miten huonoon jamaan minä oikein olin asiat päästänyt, kun mieheni luuli minun hourailevan vain, koska halusin halata häntä? – Mä vaan ilahduin, kun näin sut.
- Sä taidat olla tosiaan kipeä, Vesku arveli.
- Mä näin ihanaa unta. Tuu tähän, mä haluan tulla sun syliin.

Muutamalla liikkeellä nousin istumaan, vedin Veskun sohvalle ja könysin hänen syliinsä. Se tuntui hirvittävän mukavalta, joten huokaisin ja painoin pääni hänen kaulaansa vasten.
- Mä rakastan sua, sanoin.
- Jessi, kuule! Vesku sanoi melkein hätääntyneenä.
- Joo, mä tiedän, mä en ole sanonut sitä ikuisuuteen. Nyt vaan teki mieli.
- Mä luulin, että sä olet lakannut.
- En, sanoin miettiväisesti. – Mun ei ole vaan tehnyt mieli sanoa sitä.

Miksemme olleet voineet käydä tätä keskustelua syksyllä tai vuosi sitten? Kaksi vuotta sitten? Vesku silitti hiuksiani ja kylkeäni ja hengitti hiuksiini ja tunsin olevani täysin turvassa pahalta maailmalta. Sitten hän halusi suudella minua.
- Älä, säkin saat tän, yritin vastustella.
- Antaa tulla vaan. Sitä paitsi on se jo tarttunut jos on tarttuakseen. Jessus, miten kuuma sä olet.
Minulla olikin kuuma, otsani tuntui yhtäkkiä hikoavan ja kuumenin muutenkin. Se oli omituinen tunne, mutta ei sen hassumpi kuin se, miten olin herännyt täynnä rakkautta. Hemmetin hyvä tunne itse asiassa.
- Sairastu vaan. Ajattele, miten me jouduttais viettämään monta päivää sängyssä, ehdotin.
- Jessi!
- Niin… ja sitten Merlin tulisi ja syöttäisi meille sipulivelliä, muistin, kun ulko-ovelta kuului ääniä. Kauan he olivatkin viipyneet tallilla. Ehkä oli hyvä, että he tulivat nyt eivätkä kymmenen minuutin kuluttua. En tiennyt, mitä he silloin olisivat löytäneet.

Lähettäjä: :P 
Päivämäärä:   8.12.09 21:29:24

jos jatkoa sais :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.12.09 21:47:17

Seuraavana aamuna minulla oli vähemmän kuumetta ja johtuen vuorokauden makaamisesta ja torkkumisesta olin herännyt jo ainakin neljä kertaa, ennen kuin Veskun herätys soi.
- Onko sulla jo flunssa? kysyin, kun hän läimäytti kännykän hiljaiseksi.
- Ei, hän sanoi ja kääntyi ottamaan minusta kiinni. Tunsin tuon otteen ja vetäydyin vaistomaisesti hiukan kerälle kuin siili. Sain kuitenkin itseni kiinni ennen kuin hän huomasi, toivoin ainakin niin. Olin päässyt pois vaaleanpunaisesta pilvestäni illalla, ennen kuin oli nukkumaanmenoaika, mutta oli tuntunut ihan pakolliselta rakastella sen sohvakohtauksen jälkeen ja olihan se ollut mukavaa. Aina se yleensä oli, kunhan pääsi vain sen tuskastuttavan alun ohitse, ja aikoinaan olin pitänyt alustakin. Ja keskikohdasta ja lopusta ja joka kohdasta. Nykyään alut olivat vastenmielisiä.
- Sä myöhästyt töistä, sanoin lempeästi.
- Hitot mä siitä. Hyvä syy.
- Ai akka antoi kerrankin, tyrskähdin.
- Voinhan mä aina sanoa, että ajoin peuraan.
- Rämemajavaan paremminkin, nauroin ääneen ja sitten ei enää ottanut niin päähän. Itse asiassa se oli taas yllättävän mukavaa. Tai ei edes yllättävän, ehdottoman.

- Onko sulla nyt flunssa? kysyin, kun Vesku nousi ja alkoi etsiä vaatteitaan.
- Ei vieläkään. Katotaan huomenna.
Sain vielä nopean suukon ja hempeän katseen ja sitten kuulin, miten hän meni herättämään kaksosia. Jerry oli muuttanut yläkertaan hiihtoloman päätteeksi, joten hän sai kiivetä sinnekin. Minä käytin tilaisuuden hyväkseni ja nukahdin uudestaan.

En edelleenkään jaksanut tehdä mitään, mikä vaati liikkumista tai edes jalkeilla oloa. Kävin ikkunan ääressä katsomassa vähän aikaa, miten Noora ja Merlin ratsastivat Kaomalla ja Godiksella ja sitten sohva kutsui taas ja kovaa. Vähän ajan kuluttua jaksoin sentään hakea läppärin ja tehdä pikkuisen hommiakin. Lisäsin Vallonin kotisivuillemme, sillä Hanna oli luvannut tuoda sen mantereelle seuraavalla kerralla, kun kävisi Ahvenanmaalla. Itse hevosta en ollut nähnyt, eikä siitä ollut kuviakaan, mutta Hippoksen mukaan se oli musta. Mustien hevosten kiintiömme olikin harvinaisen pieni, ajattelin ja tunsin ikävän ailahduksen muistaessani Nikin.

Kirjanpitoon en jaksanut ruveta, ajatuskin sai minut heti tuntemaan itseni sairaammaksi, mutta sain onnellisen ajatuksen ja kiinnitin kännykkäni laturiin. Oli oiva tilaisuus soittaa kaikille laiminlyödyille ystäville ja juoruta tunteja ja tunteja. Aloitin laittamalla Miilalle tekstarin, että hän soittaisi, kun olisi sopiva hetki. En minä uskaltanut hänelle virka-aikaan soittaa. Hän oli aina jossain palaverissa. Jinna ei vastannut, joten hänkin oli ehkä töissä, mutta sain Kiien kiinni ja rupattelimme antoisan puolituntisen. Sitten Jinna soitti takaisin, hän ei ollutkaan töissä, mutta ei ollut imuroinnilta kuullut soittoani.
- Ilkeän ahkeraa, tuhahdin. – Mä en aio tehdä tänään mitään hampaiden pesua raskaampaa.
- Oletko sä kipeä?
- Olen. Paranemaan päin jo kyllä, tää alkaa olla jo ihan mukavaa. Melkein. Mitä teille kuuluu? Onko Leksa ollut kunnolla?
- Mä en edelleenkään tiedä, missä se huitelee kaiket illat ja välillä yötkin, mutta ei se mitään uutta kamalaa ole keksinyt. Entäs sun kauhukakarasi?
- Danni? Ei sekään ole keksinyt mitään uutta kamalaa. Meillä tehtiin jopa oikeen kahdenkeskinen retki tossa joku aika sitten, mun Tammisaaren koloon.
- Se on sittenkin salaa äidin tyttö, Jinna sanoi lämpimästi.
- Ai niinkö luulet? Minä en siihen jaksanut uskoa, mutta muisto siitä retkestä lämmitti yhä.
- Ja hei! Leksa haki lukioon! Jinna muisti.

Juttelimme vähän aikaa siitä, mitä lapsistamme mahtaisi tulla isoina, mutta huomattavasti todellisuudentajuisemmin kuin silloin, kun he olivat olleet pikkuisia ja Leksan ja Dannin oli pitänyt mennä naimisiin. Jossain vaiheessa hiljattain Danni oli kai pitänyt ajatuksesta myös, vaikka tietystihän se ollut vain vitsi. Nyt en enää tiennyt, pitikö kukaan siitä ajatuksesta, paitsi Jinna, tietenkin. Luulen, että hän rakasti minun lapsiani melkein yhtä paljon kuin minä itse.
- Mä en kuule sua enää, hän sanoi lopulta, eikä se ollutkaan ihme. Ääneni tuntui kadonneen jonnekin.
- Meidän täytyy kai lopettaa, kähisin ja toivoin, ettei Miila soittaisi ainakaan ihan heti.
- Ota rommitoti, Jinna ehdotti ja naurahdin käheästi. Ei meillä ollut rommia.

Nousin hakeakseni jotain lämmintä juotavaa, ja kun olin ottamassa mehupulloa, näin virolaisen viinapullon, jonka Merlin oli tuonut tullessaan. Ei se rommia ollut, mutta ehkä se auttaisi? Kaadoin siitä tujauksen mehun sekaan ja palasin sohvalle. Yritin puhua ääneen, mutta ainakaan heti ei ääneni soinut huilunkirkkaana. Luovuin enemmistä puheluista sillä erää ja aloin katsoa talletettuja ohjelmia. Siihen ei ikinä tuntunut olevan aikaa, ja sitten niitä piti urakalla poistaa katsomattomina, kun ei digiboksiin enää mahtunut.

Katsoin osan CSI:tä, joka jollain kummalla tavalla oli aina kiehtonut mieltäni ja luin Miilalta tulleen tekstarin, jossa hän sanoi olevansa Ranskassa ja ehtivänsä soitella vasta illalla. Sillä lailla. Minkähänlaista olisi olla töissä, jotka veivät milloin minnekin päin maailmaa? En uskonut, että olisin pitänyt siitä. Tietenkään en ollut koskaan miettinytkään sellaista.

Hain toisen lasillisen mehua ja totesin, että Merlin oli pihatossa harjaamassa varsoja. Se saattoi joskus äityä aikamoiseksi sirkukseksi ja hetken olin huolissani, mutta olin toisaalta nähnyt hänet siellä. Hän sai Leonkin asettumaan äänellään ja kohotetulla kädellä, vaikka nuori ori oli välillä vähän uhitteleva. Se pitäisi saada myytyä äkkiä, ennen kuin se ymmärtäisi, mikä ero oli sen ja sen seurana olevien tammavarsojen välillä. Voisinkin oikeastaan runoilla siitä uuden myynti-ilmoituksen.

Vauhdittaakseni runosuontani lorautin uuteenkin mukilliseen vähän Merlinin tuliaispullosta. Viina on viisasten lääke, vai miten se meni, eikä kukaan odottanut minun tekevän tänään mitään. En minä juoppo ollut. Paitsi satunnaista saunasiideriä en ollut juonut viinilasillista enempää joulukuun jälkeen. Nyt pääni oli ihanan kevyt, olisi ollut ehkä ilman terästystäkin, mutta ainakin sain kirjoitettua hersyvän hauskan myynti-ilmoituksen ja lähetin sen juuri maailmalle, kun Merlin tuli sisään.
- Mitä sulle kuuluu? hän huikkasi ovelta.
- Parempaa, huusin ja ääneni oli vieläkin vähän varismainen, muttei mielestäni niin pahasti kuin aiemmin.
- Laitanko sulle sipulivelliä?
- Älä! sanoin nopeasti. – Mitä jos sä laittaisit vaikka uunipuuroa tytöille välipalaksi? Haluatko sä käydä hakemassa ne koulusta?
- Uunipuuroa?
- Mä näytän, sanoin ja vääntäydyin pystyyn. Horjahdin noustessani ja minua alkoi naurattaa.

- Saanko mä tosiaan ajaa koululle? Merlin kysyi innoissaan. Hänellä oli uuden uutukainen virolainen ajokortti, ja Vesku oli ruvennut puhumaan, että hänen käyttöönsä voisi ostaa jonkun kesäauton.
- Jos sä lupaat, ettet aja kolaria, lupasin juhlallisesti ja näytin, miten uunipuuro tehtiin. Sitten sainkin taas pyyhkiä hikeä otsaltani.
- Mene lepäämään. Mä tuon sulle kuumaa mehua, Merlin määräsi, ja iskikö hän minulle silmää?

Päivämäärä:   8.12.09 23:12:40

Äkkiä lisäää :)
Kiva et Jessillä ja Veskulla menee paremmin, ainaki pikkasen..?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.12.09 23:28:53

Ainakin hetken... ;)
Yöpala.
--------------
Oli hän iskenyt, päättelin, kun olin palannut sohvalle ja hän kiikutti eteeni höyryävän mukin. Se haisi jopa minun nenääni viinalle.
- Mä olen juonut jo tämmöstä, sanoin.
- Ja se auttaa, eikö vaan? Mä ajan nyt koululle. Mä voin käydä kaupassakin!
- Ei me tarvita kuin maitoa, sanoin heikosti.
- Mä voin tarvita vaikka mitä iltaruokaan.
- Mulla ei taida olla kauhean paljon rahaa.

Löysin kuitenkin lompakostani neljäkymppiä ja tyttö lähti innoissaan kuin olisi ollut matkalla valloittamaan vieraita valtioita. Minä rojahdin takaisin sohvalle ja päässäni pyöri. En ollut ajatellut ottaa päiväkännejä, mutta niin oli näköjään käynyt. Ääneni alkoi tuntua taas paremmalta ja mieleeni tuli Siiri. Hänellekin voisi soittaa. Tai no, totuuden nimessä mieleeni tuli Juha, joka oli edelliskerran ollut seuranani, kun olin päiväkännännyt. Kumma kyllä, muisto ei nyt tuntunut ollenkaan nololta, vaikka koko talvena en ollut kestänyt ajatellakaan sitä, ainoastaan hauskalta. En minä Siirille voisi soittaa, hän oli kuitenkin töissä ja jos hän ehtisi vastata, hän olisi todennäköisesti ansaitulla tauolla asiakkaiden välissä. Juha sen sijaan oli oma pomonsa ja olisi todennäköistä, että hän ehtisi hyvinkin jutella kanssani, ehkä hän jopa ilahtuisi soitostani.

Minulla ei ollut Juhan puhelinnumeroa. Olin ajatellut, etten tarvitsisi sitä enää ikinä Siirin häiden jälkeen mihinkään ja poistanut sen puhelimestani. Se ei kuitenkaan ollut mikään ongelma, kun läppäri oli pöydällä. Nurmijärvellä ei ollut kuin yksi ainoa sen niminen henkilö.
- Hei, Jessi täällä! sanoin iloisesti, kun hän vastasi. Olihan hänkin saattanut poistaa numeroni ihan samoin kuin minä hänen.
- No mistäs nyt tuulee?
Tervehdys ei ehkä ollut kovin imarteleva, mutta miehen ilahtunut ääni oli.
- Kunhan ajattelin kysyä, että mitä kuuluu. Mä soittelen puhelinluetteloa läpi ajankulukseni.
- Koska sulla on ollut liikaa aikaa?
- Mä poden flunssaa, en mä jaksa mitään tän raskaampaa, nauroin. – Mitä sulle kuuluu?

Siitä sukeutui vielä hauskempi puhelu kuin aiemmista. Jinnan ja Kiien kanssa sentään juttelin vähän väliä, Juhasta en ollut kuullut hiuskarvan huiskettakaan sitten edelliskesän ja juuri nyt tunsin lämmintä kiintymystä häntä kohtaan.
- Meidän pitäisi jutella useammin, sanoin vakaasti, joskin jokin vaimea ääni kuiskutti päässäni, ettei ihan niin tuttavalliseksi olisi tarvinnut heittäytyä. Puhuja oli paremminkin virolainen vodka kuin minä itse.
- Sä saat soittaa mulle kännipuheluja ihan koska haluat, Juha lupasi. – Sä olet aina paljon mukavampi vähän kännissä.
Se pisti minut taas järjestykseen. Nyt lopettaisin, ennen kuin nolaisin itseni pahemmin. Lopettaisin ja menisin nukkumaan pääni selväksi.
- Mene ihmeessä, Juha nauroi kuultuaan soperteluni ja selittelyni.
- Hyvää kevättä, sanoin arvokkaasti ja suljin puhelimen.

Kumma kyllä, herättyäni tunsin itseni terveemmäksi. Tosin suuni maistui pahalta, mutta kuumeinen olo oli kokonaan poissa. Arvelin heränneeni auton ääneen ja pongahdin äkkiä ylös sängystä. Minä onnetonhan olin antanut Merlinin ottaa maasturini! Oliko hän selvinnyt sillä koululle, ja mikä tärkeintä, takaisin? Ikkunasta näin onneksi, että pihalla oli kaksi autoa, ihan niin kuin iltaisin pitikin. Veskukin oli tullut kotiin, hänen autonsa ääneen olin herännyt. Hän vilkaisi ikkunaan ja hymyili nähdessään minut. Hitto, taisin näyttää kaipaavalta kuin merimiehen muija kuikuillessani siinä. No, ehkä hänelle tuli siitä hyvä mieli.
Niin taisi käydä, sillä alle minuutissa Vesku oli minun luonani, hyvä että oli malttanut takin riisua.
- Vieläkö sä olet kipeä? hän kysyi ja rutisti minut hellään syleilyyn. Yritin hengittää vain sisään päin vastatessani.
- Parempi.
- Onko lapset tallilla?
- Mä en tiedä, heräsin just, tunnustin.
- No on ne varmaan, kun on näin hiljasta. Painutaan sänkyyn hetkeksi, jooko?
- Ei kuule, mun on pakko päästä nyt suihkuun! sanoin ja irrottauduin antamatta hänen edes suudella minua. En voinut ottaa sitä riskiä, että hän olisi haistanut hengityksestäni päiväkännieni hajun. Olisin saanut taas haukut. Jätin hänet siihen kuin nallin kalliolle.

Päivämäärä:   9.12.09 00:05:57

eiköhän se olisi jo haistanut... ;) Kyllä mä haistan töissäkin jos joku vetää omasta taskusta..

Huh, naulasin j ruuvasin mahdottomampaakin mahdottomissa asennoissa ikean lipastoni vihdoin valmiiksi. Sainhan sen sentään jo sunnuntaina! ainoastaan takalevy oli mulle ongelma, mutta nyt on enää oikea ranne, joka on ihan tuusannuuskana!

Oi, ensi viikolla käymään kylillä!

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   9.12.09 01:43:39

En oo taas pitkään aikaan muistanu inistä mitään tännekään :D Mua kiinnostaa suunnattomasti, mitä Jessille tapahtuu Tammisaaressa vai tapahtuuko mitään.

Ai niin, Danni muistuttaa aika paljon Miilaa sillon kun Miila oli tuonikänen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.12.09 10:59:36

Voi, kyllä sille tapahtuu, Jamis, kaikenlaista.
Mä vähän pelkäsin, että Danni vois alkaa liukua Miilan kaltaiseksi yrityksistä huolimatta. Toisaalta Miila ei ollut koskaan noin kaikesta kiukkuinen kuin Danni...
Mihin kylille Tripi aikoo???
-------------
8. Uusia vaiheita

Olin viihtynyt Porvoon harjoittelupaikassani ehkä paremmin kuin ikinä missään työpaikassa, ja kun loppu läheni, minun teki kirjaimellisesti mieli itkeä. Ilmeisesti minustakin oli pidetty, sillä viimeisenä päivänäni sain läksiäislahjaksi lahjakortin kauneushoitolaan – ”noi silmäpussit ei tule katoamaan ilman ammattiapua” – ja paljon halauksia. Kyllä minä vähän jouduin salaa pyyhkimään silmäkulmiani, kun vakuuttelin, etten katoaisi kokonaan. Uskoinkin, että ainakin Ankin kanssa tulisinkin pitämään yhteyttä.
- Ja missä on läksiäiset? kysyi kuopuskollegani, hädin tuskin lisurin paperit saanut Leevi.
- Menkää te vaikka Haikkoon, mun läksiäiset on valitettavasti kotona, huokaisin. Olisi ollut kivaa mennä heidän kanssaan ulos vielä viimeisen – ja samalla lähes ainoan - kerran, mutta se oli kerta kaikkiaan liian hankalaa. Minulta olisi mennyt ikä, terveys tai omaisuus kotiin pääsemisessä illalla, jos olisin uskaltautunut ravintolaan.
- Harmi, mä olisin voinut tarjota tuopillisen tai pari, poika tuumi. – Jäävettä.
- Kiitos mutta ei kiitos, sitä mulla on kotonakin. Kalja olisi maistunut.
- Ai meitä ei kestä selvin päin, Leevi sanoi näytellen loukkaantunutta. Ei asia nyt ihan niin ollut, mutta minulla oli myös hoidettavia asioita kotona. Oli tultu siihen ajanhetkeen, jolloin Dannin ja Alissan joululahjat oli aika lunastaa, eli iltaohjelmassa oli mopokauppaan lähtö. Tytöt todennäköisesti jo manasivat viipymistämme.

Se ei varmastikaan ollut yhtä ikimuistoinen päivä Veskulle ja minulle kuin Dannille ja Alissalle. He olivat laskeneet öitä, ja he tiesivät täsmälleen, mitä halusivat. Siinä asiassa oli varmaan Ossikin auttanut silloin, kun oli vielä ollut kuvioissa. He olivat jopa ottaneet selvää, mistä voisimme käydä hakemassa oikeanlaiset ja –väriset mopot ja varmistaneet, että ne odottaisivat meitä kaupassa. Meidän tarvitsi vain mennä ja allekirjoittaa osamaksusopimus.
- Älkää vaan ajako nurin, rukoilin, kun he sovittivat päihinsä upouusia kypäriä, Danni mustaa ja Alissa valkoista.
- Ei tietenkään, sanoi Danni ja virnisti.
- Ajetaan niiden perässä, sanoin Veskulle.
- Neljääkymppiä koko matka kotiin?
- Niin!
- Tietysti me ajetaan, hän totesi.
- Te ootte ihan mahdottomia, Alissa tuhahti, mutta minusta näytti, että hänen sormensa tärisivät vähän, kun hän käynnisti moponsa. Miksi ihmeessä emme olleet luvanneet hoitaa tätä hommaa lauantaina, kun he olisivat päässeet ajamaan kotiin valoisassa?

Tytöt kuitenkin ajoivat siististi ja varovaisesti kuin olisivat ikänsä ajaneet mopoilla ja lakkasin panikoimasta jo ennen kuin olimme kotona.
- Ajattele, me ostettiin niille itsenäisyys, sanoin Veskulle haikeana.
- Niin, nyt ne ei tarvii meitä enää mihinkään, hän sanoi ja äänensävystä kuulin, että hän tajusi tarkalleen, miltä minusta tuntui.
- Mulla ei koskaan ollu mopoa, muistelin. – Hitto, mun ensimmäinen oma autokin on se, joka seisoo pihassa ja joka ostettiin viis vuotta sitten.
- Häh, onhan meillä ollut autoja vaikka miten kauan.
- Mutta ne on ollu sun, tai meidän yhteisiä, ei mun!
- Mitä eroa siinä muka on?

Hän ei sittenkään tajunnut. Oma oli aina oma. Oma tupa, oma lupa. Siksi hän ei tietenkään voinut tajuta sitäkään, että olin kihisevän onnellinen omasta pikku luukustani Tammisaaressa. Se taisi olla se ero, joka meitä nyt hiersi: Vesku ei näyttänyt kaipaavan ollenkaan omaa aikaa, vaan oli onnellisin, kun minä ja lapset pyörimme ympärillä, mitä lähempänä, sitä parempi. Minulla ei ollut ollut mitään ikiomaa sen jälkeen, kun olin muuttanut pois lapsuudenkodistani Ilsen ja iskän luota. Niin, paitsi Niki.

Minäkin tahdoin itsenäisyyttä.

Se oli jonkinlainen selvänäköisyyden hetki ja sen seurauksena lähdin uuteen työpaikkaani kuin seikkailuun. Soitellen sotaan.
- Mä en tiedä yhtään, kauanko mulla menee näin ekana päivänä, varoitin Veskua aamulla, kun olin jo menossa hänen noustessaan aamukahville. Minullahan oli paljon pidempi matka.
- No et kai sä ekana päivänä voi joutua päivystämään.
- No ei luulisi, mutta ei kai siitä voi varma olla.
- Onnea matkaan, hän sanoi ja ilme, joka oli ensin ollut sulkeutunut ja melkein vihainen, pehmeni. Se pehmensi minutkin. Hän oli kyllä maailman kiltein.
- Eihän toi nyt tuo huonoa onnea? Olisit sanonut ennemmin ”break a leg” tai jotain.
- Semmosta mä en aio sanoa, hän sanoi päättäväisesti ja annoin hänen suudella itseäni poskelle.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   9.12.09 22:05:52

Iltapalaa? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.12.09 22:47:52

Oli vielä pimeää, mutta ei aivan. Nousevan auringon saapuminen värjäsi jo taivaanrantaa ja muistutin itseäni siitä, että yöllä oli ollut pakkasta ja että minun piti varoa mustaa jäätä. Samalla niskakarvani nousivat pystyyn. Olivatko Danni ja Alissa koskaan kuulleetkaan mustasta jäästä? He aikoisivat tietenkin mopoilla kouluun. Olin jo kaivamassa kännykkää esiin, mutta sitten tulin kai järkiini. Mitä se auttaisi? Voisin vain ristiä sormeni ja toivoa, ettei mitään sattuisi, ei tänä aamuna eikä minään muunakaan, ja vähän sitä samaahan se oli ollut jo yli viisitoista vuotta.

Keskityin siis vain pääsemään perille ja kun siinä onnistuin, oli aurinko jo noussut. Kuukautta aikaisemmin olisi ollut huikaisevan kaunis talvipäivä, nyt moneen kertaan sulanut ja uudelleen jäätynyt loska teki maisemasta huomattavasti vähemmän viehättävän. Valo elähdytti silti ja intoa täynnä sipsuttelin henkilökunnan parkkipaikalta sisään sairaalaan. Oli pakko kulkea varovasti, sillä aurinko ei ollut vielä sulattanut jäätä asfaltilta.
- Valmiina palvelukseen, ilmoitin Silakan ovelta ja sain hänet pompahtamaan tuolissaan.
- Ai niin. Sinä.
- Et ole oikeasti unohtanut, että mä tulen tänään, sanoin epäillen.
- En tietenkään. Tai siis just nyt ajattelin ihan muita juttuja.
Hän näytti vähän häkeltyneeltä, mutta kokosi itsensä ja lähti näyttämään minulle tärkeimpiä paikkoja, kuten pukuhuoneen. Sitten hän ei tainnut oikein tietää, mitä minulla tekisi, vaan sysäsi minut aamupalaverin, jolla olin yrittänyt kuunnella ja olla viisaan näköinen, vaikken tietenkään tiennyt mistään mitään, jälkeen toisen lääkärin mukaan kierrolle. Okei, ehkä se sitten oli hyödyllistä.

Loppupäivä oli samaa haahuilua ja häsellystä. Yhtä ainoata potilasta en hoitanut, vaikka tapasin heitä kymmenittäin, kun iltapäivälläkin kuljin mukana kierrolla. Silakka otti minut kiinni, kun kolmen jälkeen kävin juomassa kupin kahvia miettien, saisinko jossain vaiheessa ruveta tekemään oikein töitäkin.
- Joko sä olet täysinoppinut? hän kysyi tavoitellen kai jonkinlaista vitsikkyyttä.
- No olen, ainakin siihen nähden, mitä mä olen tänään päässyt tekemään, tuhahdin.
- Tuu mun huoneeseen, käydään läpi työvuorolistat ja vähän muuta.
- Selvä, sanoin ilahtuneena siitä, että ehkä minua sittenkin vähän perehdytettäisiin.
Niin hän tosiaankin teki ja liki kahta tuntia myöhemmin astuin ulos pää pyörällä. Ehkä Silakka oli ajatellut antaa minulle pehmeän laskun ja aikaa totutella paikan seiniin, ennen kuin puhuisi minut pyörryksiin. Hänellä oli ollut paljon asiaa ja olin tainnut unohtaa jo noin puolet.

Ajoin kotiin mietteissäni ja totesin, että tytötkin olivat selvinneet hengissä ensimmäisestä mopokoulumatkastaan. He olivat haltioissaan.
- Me lähdetään illalla ajelemaan, kunhan ollaan ratsastettu, Alissa ilmoitti. Olin melkein osannut odottaa sitä.
- Olkaa varovaisia, sanoin vain. – Älkääkä ajako tankkeja tyhjiksi. Bensa on kallista.
- No hitto, paljonko itse tuhlaat bensaan yhden päivän aikana? Danni tulistui.
- En muuta kuin mitä työmatkaan menee.
- Ei sun edes tarttis ajaa kotiin sieltä, sullahan on asunto!
- Mä en aio yöpyä siellä kuin välttämättömissä tilanteissa, sanoin päättäväisesti. – Toi kuulostaa pahasti siltä, ettet sä kaipaa mua ollenkaan.
- No mutta miksi kaipaisin? Meillähän on Merlin, Danni tuhahti ja minusta tuntui kuin hän olisi mäjäyttänyt minua nyrkillä sydänalaan. Niinkö vähän minä tosiaan merkitsin? Mutta sitten hän virnisti ja sanoi: - Älä nyt kaikkea ota noin tosissasi.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   9.12.09 23:35:37

Danni alkaa kuulostaa vähän kivemmalta :P

Päivämäärä:   10.12.09 11:22:50

Mite ois iha pikkune aamupal?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.12.09 12:19:50

Silakan ensimmäisen iltapäivän luento oli selkiyttänyt ainakin paikkani. Tammisaaressa olisin suuren osan ajasta päivystyksessä ja olin iloinen siitä, että se nimenomainen erikoistumisjakso oli osunut juuri sinne eikä esimerkiksi jollekin Hesan juoppopoleista. Teho-osastoa oli kiva katsoa, mutta minulla ei ollut mitään hinkua esiintyä siinä itse ja kuvittelin läntistä toimipistettä huomattavasti rauhallisemmaksi kuin esimerkiksi Marian polia. Lisäksi tekisin vuoroja myös osastolla, jolla olin pörrännyt ensimmäisen päiväni ja se olikin lähempänä mummojen ja pappojen hoitamista. Terveyskeskus- ja päivystyspoliosiot vaan sattuivat kuulumaan erikoistumisohjelmaan. Oikeastaan minun olisi pitänyt Porvoon terveyskeskuksessa olla kauemminkin kuin mitä olin ollut, mutta koska olin aiemmin ollut terveyskeskuksessa ihan vakituisena, olin saanut siitä kohden vähän anteeksi.

Kunhan olisin näyttänyt kynteni ja oppinut päivystyksen rutiinit, saisin ruveta myös tekemään takapäivystyksiä eli odottaa vain puhelimen päässä, josko minua tarvittaisiin. Silakka oli kiittänyt ajoitustani: olisin kelvollinen siihen hommaan jo kesällä, kun opiskelijat tulisivat ja minä olin kiitollinen asunnostani. Jos hätä tulisi, päivystäjän pitäisi ehtiä paikalle puolessa tunnissa. Niiden vuorojen hoitaminen kotoa käsin olisi ollut täysin mahdotonta ja olisin saanut hyyrätä sairaalassa yrittäen torkkua toimenpidehuoneissa tai tyhjissä potilassängyissä. Saatoin arvata, ettei siitä tulisi mitään. Kynnys käydä ravistamassa paikalla oleva takapäivystäjä hereille oli takuulla pienempi kuin soittaa hänelle aamukolmelta.

Olin yrittänyt psyykata itseni varautumaan siihen, etten voisi löytää täältä yhtä mukavia työkavereita kuin Porvoosta, mutta itse asiassa löysin yhdenlaisen henkiystävän jo heti ensimmäisellä viikolla. Hevoset, tuo maaginen eläinlaji, jonka harrastajat tuntuivat kaikkialla olevan yhtä perhettä, sen tekivät. Noora nimittäin soitti minulle yhtenä aamuna ilmoittaakseen, että Lacrymosa näytti ontuvan ja oli kauhean pahoillaan.
- Anteeksi kauheasti, että mä vaivaan sua uudessa työpaikassa, mutta Veskukaan ei vastannut, hän selitti ja tuntui olevan enemmän huolissaan siitä asiasta kuin varsan ontumasta.
- Ei se mitään, mä en ollut just pelastamassa kenenkään henkeä.
- Soittaisinko mä eläinlääkärin?
- Näyttääkö se niin pahalta?
- No se on siinä ja siinä.
- Soita sitten, kehotin. – Ja ota se vaikka talliin, ota Lol kaveriksi, ettei se saa hepulia siellä yksin. Oikeastaan, ota Leokin sitten, ettei se saa hepulia pihatossa yksin. Jos ei Jutta ehdi ennen kuin sä oot lähdössä kotiin niin kysy, josko se joutaisi sitten illalla. Mä en tiedä, pärjääkö ne Merlinin kanssa. Viiden jälkeen Veskun pitäisi olla jo kotona. Ja laita mulle jotain viestiä jossain vaiheessa.
- Selvä, Noora sanoi ja kun pistin puhelimen taskuuni, huomasin yhden uusista työkavereistani, Suvin, katsovan minua omituisesti.

- Puhuitko sä hevosista? hän kysyi.
- Puhuin, myönsin.
- Sä harrastat niitä?
- Me kasvatetaan niitä.
- Sun pitää kertoa lisää! Mennään syömään yhdessä! Suvi innostui, kun samassa ovelta kuului paarien räminä, joka juorusi siitä, että juuri nyt emme ehtisi paneutua asiaan sen tarkemmin.

Sinä päivänä emme kyllä ehtineet yhdessä syömään. Kukaan ei ehtinyt. Bussilastillinen Fiskarsiin matkalla olleita eläkeläisiä oli luistellut ojaan ja kaikki kärrättiin meille. Suurimmalla osalla oli onneksi vain mustelmia, mutta pari oli saanut säikähdyksestä hengenahdistusta ja sydämentykytystä, ja oli siellä muutama suturoitava haavakin. Pääsin lähtemään kotiin vasta joskus kuuden jälkeen ja minusta tuntui, kuin joku olisi juuri heittänyt minut laiturilta mereen. Olin kuitenkin selvinnyt hukkumatta!

Seuraava päivä oli vastapainoksi hyvin hiljainen ja Suvi ja minä ehdimme hyvin ruokatauolle, jopa pidemmänpuoleiselle sellaiselle.
- Onko sulla hevosia? kysyin heti, kun olimme istuutuneet tarjottiminemme.
- On, kaksi. Mitä te kasvatatte? Suomenhevosia?
- Ei kun ihan fwb-ratsuja.
- Mullakin on toinen fwb. Toinen on mun vanha suokki, joka on ollut mulla jo viistoista vuotta. Miten sä olet sitten töissä jos… tai siis, miten sä yhdistät hevoskasvatuksen ja työnteon? Musta tuntuu, että jo kahden hoitaminen ja ratsastaminen vie kaiken työltä jäävän ajan, Suvi uteli ja katsoi minua vakavana. Hän oli minua nuorempi, muttei kamalan paljon, ehkä viitisen vuotta. Hänellä oli vilpittömät ruskeat silmät ja pitkät hiukset letillä niskassa. Jo sen letin olisi pitänyt pistää minut epäilemään hevosihmistä, vaikka olihan niitä totuuden nimessä muillakin, ja se oli varsin sopiva kampaus päivystykseen, jos sattui omistamaan pitkät hiukset.
- Mitä sä teet niillä? Kilpailetko sä? utelin.
- Joo, esteitä.
- Oi, esteitä mäkin olen kilpaillut, ja vähän kenttää, ihastuin ja tunsin yhtäkkiä vahvasti, että oli jo maaliskuu. Ensi kuussa olisi jo kisoja. Minun pitäisi ottaa Irkun kanssa pieni tehokurssi ja viedä se näytille.
- Onko teillä sitten oma talli?
- On, pihassa. Tuolla Tuusulassa, huitaisin.
- Tuusulassa asti?

Suvi tunnisti tilamme nimen heti, kun tulin lausuneeksi sen julki ja hänen silmänsä pyöristyivät entisestään. Emmehän me nyt mitään hevosmaailman julkkiksia ollut, mutta niin olin epäillyt käyvänkin. Yleensä esteratsastajatkin tunnistivat Veskun ainakin nimeltä.
- Missä sun hevoset asuu? kysyin, kun hän näytti unohtuneen ihmettelemään.
- Mun veljen luona. Se on ravivalmentaja. Sun pitää hei tulla katsomaan niitä! Se on tässä ihan lähellä!

Lupasin mennä, kunhan vain tulisi sellainen päivä, ettei minulla olisi kauhea kiire kotiin töiden jälkeen, kuten tänään. Pitkäksi venähtänyt työpäiväni oli edellisiltana aiheuttanut närää ja mulkoiluja, vaikka olinkin ollut kotona jo puoli kahdeksalta.
- Miten sä jaksat ajaa niin kauheaa työmatkaa joka päivä? Suvi kysyi.
- Mä en aio aina jaksaakaan, sitä varten mulla on täällä pikkuinen kämppä ja sen nurkassa patja, hymyilin. – Mutta mulla on kotona niin paljon lapsia ja hevosia, etten mä aio olla täällä yötä kuin pakottavassa tarpeessa. Iltavuoron ja aamuvuoron välissä. Yövuoron jälkeen.
- Tai jos vietät illan mun kanssa tallilla, ehdotti Suvi. Hymyni leveni väkisinkin. Hän vaikutti mukavalta, mutten yleensä ystävystynyt ihan ensi näkemältä. Niin voisi kuitenkin käydä, eikä ystäviä ollut koskaan liikaa.
- Se olisi kivaa.

Päivämäärä:   10.12.09 23:03:32

Kukaa ei oo pyytäny iltapalaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.12.09 23:10:10

Ei niin. :) (Paitsi des kyllä vihjaili #toisaalla)
Tässä nyt sit vähän pidempi pätkä.
-------------
9. Yksin kotona

Työmatkat olivat rankkoja ja etenkin iltapäivät päivystyksessä olivat rankkoja ja saattoivat joskus venyä. En voinut olla olematta vähän puhki ja lyhytpinnainen joskus kotona, vaikka syynä olikin vain väsymys.
- Mä luulin, että sä jäät sinne, jos oot iltavuorossa? ihmetteli Danni, kun toisen kerran hoipuin kotiin vasta kahdeksan aikaan, sieltä nelisentoista tuntia aikaisemmin lähteneenä. Tälläkin kertaa oli ollut kyseessä auto-onnettomuus.
- En mä ole ollut vielä iltavuorossa, sanoin. Yksi uhreista oli ollut suunnilleen Dannin ja Alissan ikäinen poika ja olin itse vähän hurjastellut kotimatkalla päästessäni näkemään, että he olivat elossa ja hyvinvoivia.
- Ai? Musta tää näyttää iltavuorolta.
- Ei näytä. Enhän mä voinut jättää niitä sinne hoitamattakaan.
- Mun äiti pelastaa maailman! Danni hihkaisi teennäisesti ja pyöritteli silmiään. Ellen olisi ollut niin väsynyt, olisin nauranut hänelle. Ipana osasi myötäsyntyisesti ja täydellisesti ärsyttämisen jalon taidon. Äkkiä pujahti mieleeni, että hän olisi voinut olla Hannan tytär. Hanna oli ainoa ihminen hänen lisäkseen, joka sai minut samalla tavalla haluamaan huutaa ja paiskoa tavaroita. Tai oli saanut, olin Hannan suhteen päässyt jo niin pitkälle, että harvoin hän minua todella otti päähän. Toivoin tosiaankin, että joskus oppisin suhtautumaan Danniin samoin. Tyttö yritti ihan silkkaa pirullisuuttaan ärsyttää. Aloin uskoa, että ainoa keino päästä siitä eroon oli olla ärsyyntymättä.
- Äidin kulta, sanoin yrittäen jotain sen suuntaista, mutta ääneni ei ollut läheskään vilpittömän huvittunut. Ei, kyllä siinä oli murhanhimoa ihan riittävästi kastikkeeksi.

Ensimmäinen oikea iltavuoroni tuli vasta toisella viikolla. Iltaisin polilla oli vähemmän väkeä ja Silakka oli kai halunnut antaa minulle tilaisuuden päästä ensin kunnolla vauhtiin, ennen kuin joutuisin vastaamaan puolesta päivystyksestä. Siinä vaiheessa minun ei ainakaan tarvinnut enää kysellä, mistä tavarat löytyisivät.

Illassa ei sinänsä ollut mitään ihmeellistä. Potilaita tuli maltillisesti ja meillä oli oikeastaan ihan luppoaikaa. Minuuttiakaan ei myöskään tarvinnut olla yliaikaa, päinvastoin. Yövuorolaiset olivat etuajassa ja hätistivät meidät nukkumaan.

Istuessani autooni ajaakseni ensimmäistä kertaa kotikolooni tajusin, ettei minulla ollut siellä mitään syötävää tai juotavaa, paitsi sitä mehupulloa, jonka olin jättänyt käydessäni kaksosten kanssa piknikillä ja kahvipakettia. Aikoinaan ensimmäistä yöpymistäni suunnitellessani olin tietenkin ajatellut käyväni jo töihin tullessani ruokakaupassa, jotta saisin aamiaistarpeet, mutta jostain syystä en ollut sitä muistanut. Tai tunnustettakoon, että ihan tietystä syystä se oli unohtunut. Olin jutellut Veskun kanssa puhelimessa ennen lähtöäni, tarkoitukseni oli ollut raportoida Lakun jalasta, mutta kun olin sitten viattomasti muistuttanut, että jäisin yöksi Tammisaareen, olimme saaneet aikaan pienen, kylmän, yltiösivistyneen riidan. Minusta Vesku oli ollut häijy ilmaistessaan olettamuksensa, että se taisi olla minusta pelkästään hauskaa. Minusta sillä ei ollut merkitystä, miltä se minusta tuntui, kun jäätävä kerran oli.

Sitä miettiessä en sitten ollut suonut ajatustakaan ruokatarpeille vaan olin ajanut suoraan töihin kiukusta puhisten. Nyt teki mieli ruveta puhisemaan uudelleen, mutta mitäpä iloa siitä olisi ollut. Lähdin sen sijaan etsimään jotain avoinna olevaa huoltoasemaa ja toivoin, ettei minun tarvitsisi ajaa kovin montaa kymmentä kilometriä sellaista etsiessäni.

Lopulta pääsin asuntooni, roikottaen kädessäni pientä pussillista riistohintaisia eväitä. Ei siinä monen euron edestä ollut tavaraa, mutta jos olisin muistanut käydä oikeassa kaupassa, olisin säästänyt kuitenkin huomattavasti. Suivaantuneena olin sitten ostanut tupakka-askinkin, mikä sai minut lopulta tajuamaan tilanteen huvittavuuden. Äkästelinhän kuin murrosikäinen.

Kämpässä oli aika ankeaa. Avasin radion ja söin iltapalaa, sitten petasin patjani ja istuin sen päälle. Olin kuvitellut, että tämä hetki olisi jotenkin riemukas ja juhlallinen. Hitto vie. Korventavan yksinäinen se oli. Olisin antanut paljon, jos olisin saanut olla kotona juuri nyt, kuunnella talon vanhojen seinien natinaa ja Veskun rauhallista hengitystä. Sarrin ja Sunnan koti-ikäväpiirustukset eivät helpottaneet oloani ollenkaan, päinvastoin. Sitten tajusin, että minulta puuttui jotain vielä tärkeämpää kuin ruoka. Minulla ei ollut mitään lukemista. Aloin epäillä, että näistä lähtökohdista ei uni tulisi silmään koko yönä.

Yritin kuitenkin, mutta noin viidentoista minuutin kyljenkääntelyn ja radion napsuttelun jälkeen, kun en tiennyt, halusinko sen olevan päällä vai hiljaa, hamuilin puhelimen käteeni. Soittaisin Veskulle. Okei, hän oli ollut tympeä päivällä, mutta saatoinhan minä antaa sen anteeksi. Hän varmaan ilahtuisi kuullessaan, miten kamalaa minulla oli ja miten kaipasin hänen viereensä. Tosin hän saattaisi jo nukkua, mutta eikö asia muka ollut heräämisen arvoinen?

Ei hän nukkunut. ”Tavoittelemanne henkilö puhuu toista puhelua”, kuulin ja katsoin kännykkää epäuskoisena. Kenen hiton kanssa Vesku puhui keskellä yötä? Ei meillä ollut sellaisia tuttavia, joiden kanssa oli tapana puhua iltakymmenen jälkeen. Ei kai kenellekään ollut sattunut mitään?
Päättelin, että ei, kun sama toistui ensin viiden ja sitten kymmenenkin minuutin kuluttua. Mieheni puhui maratonpuhelua jonkun kanssa, joten hätäkeskukseen se ei ainakaan ollut, eikä Jutalle. Hanna ehkä? Ketään muuta en voinut kuvitellakaan, joten etsin kiukkuisena Hannan numeron. Jos sekin olisi varattu, olisi asia selvä.

- Haloo? Hannan ääni oli vähän äkeä, kuin olisin herättänyt hänet.
- Juorusitko sä just mun mieheni kanssa? kysyin täsmälleen yhtä äkeästi.
- En, olin menossa nukkumaan.
- Ai, sanoin ja tunsin oloni vähän tyhjäksi. Kuka muu se muka saattaisi olla?
- Missä sä olet, kun sille soittelet? Tai missä se on? Hanna kysyi uteliaana.
- Mä olen töissä, tai siis Tammisaaressa kahden työvuoron välissä, huokaisin.
- Tammisaaressa? Hittoako sä siellä teet? Mikset sä tullut tänne yöksi? Oltais juoruttu koko yö ja juotu punaviiniä!

Hannan vilkastuminen olisi naurattanut, ellei tilanne olisi ollut se, mikä oli. Ilmeisesti Vesku ei ollut pitänyt luukkuani mainitsemisen arvoisena asiana hänenkään kanssaan jutellessaan, eikä minulla itsellänikään ollut ollut tilaisuutta siitä kertoa.
- Mulla on täällä vuokra-asunto. Ja mun pitää olla aamulla taas töissä, joten mä en aio ajaa sun luokse juomaan punaviiniä, ilmoitin.
- Mikä asunto? Ihan itselläsi yksinkö? Miksei mulle ole kerrottu?
- En tiedä, myönsin.
- No mä voin ottaa punkkua mukaan ja tulla kylään, Hanna ilmoitti.
- Älä viitsi, mun pitää siltikin mennä aamulla töihin.
- No se on vasta aamulla!
- Hanna-kulta, punkun juonti sun kanssa ei mitenkään korreloi aamuvuoron kanssa. Eikä mulla ole kuin yksi patja.
- Oletpa sä nössö, hän sanoi kuulostaen pettyneeltä. – No okei, mullekin tulee asiakkaita jo yhdeksältä. Mutta asutko sä nyt sitten siellä?

Selitin taas kerran tilanteen ja Hanna ilmoitti, että joskus saisin luvan jäädä yöksi ihan ilman aamullisia velvoitteita ja sitten hän tulisi kylään.
- En mä raaski täällä yöpyä turhan päiten, sanoin huokaisten. Se Veskun puhelu oli edelleen selvittämättä ja minulla oli ikävä lapsia. Toisaalta ajatus illasta Hannan kanssa kutkutteli hiukan. Ellen joutuisi vastaisuudessa kauhean usein jäämään yöksi, voisin ehkä kerran jäädä ihan ylimääräistä. Niin, ehkä parikin kertaa, jos aioin Suvin kanssa tallille katsomaan hänen hevosiaan.
- Mutta mitä varten sä soititkaan? Miksi sä luulit, että mä juttelin Veskun kanssa?
- Koska mulla oli hemmetin yksinäistä ja mä yritin soittaa sille ja se on vaan koko ajan varattu, tunnustin.
- No jos sillä on joku hoito?
- Hanna, sä oot sitten tosi ihana ja kannustava.
- Ellen mä muista ihan väärin niin sä et ollut koko miehestä kauhean kiinnostunut viimeksi, kun juteltiin asiasta. Ettet vaan olis toivonutkin, että sillä olisi joku hoito.

Hän oli ihan oikeassa, ainakin ensimmäisen asian suhteen, ja mikä merkillisintä, nyt olin ihan hemmetin kiinnostunut. Minua suorastaan korvensi, kun en tiennyt, miksei Vesku muka ehtinyt vastata minulle.
- Mun täytyis kai ruveta nukkumaan, töksäytin ja sainkin puhelun lopetettua, vaikka Hannalla oli vielä muutama ehdotus jäljellä. Sitten katselin puhelintani vähän aikaa ja pyörittelin sitä kuin pulloa pullonpyörityksessä. Ei, en uskaltaisi soittaa enää. Jos Vesku olisi edelleen varattu, saisin hepulin ja seuraavaksi olisin matkalla kohti kotia. Kysyisin huomenna ihan kaikessa rauhassa, kuin ohimennen.

Päivämäärä:   10.12.09 23:21:51

Tahtoooooo tietää!!!!!

Lähettäjä: MANNU 
Päivämäärä:   11.12.09 00:40:12

Hei nyt jäi liian jännittävään kohtaan! Eihän täs saa unta enää :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.12.09 00:44:56

MANNU ei se ratkea ihan lähiaikoina ollenkaan :D

Päivämäärä:   11.12.09 02:54:27

o-ouu :o

ihana hanna <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.12.09 04:03:55

En tiedä, oisko kiva olla Hanna...
Mutta tiedotus nimimerkille Lady-Rahtari - huomasin jo nyt sun meilisi ja vastasin!

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   11.12.09 12:22:59

Ihme yökukkujat! :D

Mulla ainaki palais pinna, jos mun mieheni puhuis keskellä yötä jotain maratonpuheluita.. se on muutenkin siinä määrin ulkoruokintavaarassa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.12.09 15:25:37

Sano muuta :x
-------------

Se ei mennyt ihan niin. Perheeni oli syömässä, kun pääsin kotiin ja minä sekoitin koko pakan. Kaksoset kiljaisivat ja juoksivat minua vastaan jättäen ruokansa sikseen ja minun piti rutistaa heitä.
- Mulla oli ikävä teitä, kuiskasin.
- Mullakin sua, sanoi Sunna vakavana.
- Tulkaa nyt takasin syömään! Vesku huusi ja minäkin hätistelin heidät pöydän ääreen. Seurasin perässä, kunhan olin saanut takkini naulaan ja totesin, että minulle ei ollut paikkaa. He olivat siirtäneet keittiön pöytää niin, että toinen pääty oli kiinni seinässä.
- No niin, nouskaa ylös! Meidän pitää nostaa pöytää! Merlin sanoi iloisesti huomatessaan katseeni suunnan, ja kai ilmeenikin.
- Älä. Kaikkien astiat kaatuu. Mä menen käymään suihkussa ensin ja syön sitten, sanoin värittömästi. En koskaan käynyt suihkussa heti töiden jälkeen, vaan vasta tallihommien jälkeen, mutta nyt se oli ainoa tapa säilyttää arvokkuuteni.
- Höpsis, ota lautanen ja istu alas. Me ei odotettu sua näin aikasin, Vesku sanoi ja siirsi omaa tuoliaan lähemmäs Sarria niin, että kulmaan olisi mahtunut.
- Ei kun oikeesti. Mä en voinu käydä illalla suihkussa, kun oli niin myöhä ja aamulla mä nukuin liikaa niin, etten ehtinyt, runoilin.

Kun palasin kellarista, keittiö oli tyhjä paitsi Merliniä, joka sulki juuri astianpesukoneen.
- No niin, nyt sulla on täysi rauha! Mä menen harjaamaan varsat, hän hymyili.
- Missä kaikki muut on?
- Tallilla. Vesku aikoo pitää kaksosille kouluratsastusta.
- Ihan totta?

Kysymykseni oli tietysti hölmö. Miksi Merlin olisi huijannut? Vesku vaan ei ollut pitkään aikaan pitänyt kaksosille tuntia, ainakaan näin illalla. Tai ainakaan minulle ei ollut kerrottu.
- Se voi olla jo vähän kylmää, tyttö huomautti avuliaasti, kun kaavin ruoanjämiä vuoanreunoista. En tiennyt, mitä se oli, mutta ainakin se oli syötävää päätellen siitä, miten hyvin se oli tehnyt kauppansa. Merlinkin katosi ja minä istuin pöydän ääreen lautasineni. Lopetettuani en edelleenkään tiennyt, mitä olin syönyt.

Minun olisi pitänyt mennä tallille katsomaan tyttöjen ratsastusta, aioin tehdä niin ja halusinkin, mutta jalkani kuljettivat minut olohuoneeseen, missä lysähdin toteamaan, että oli uutisten aika. Ehkä levähtäisin paikoillani niiden ajan. Maailmalla olisi voinut tapahtua mitä tahansa eilen tai tänään, enkä minä tiennyt. Paitsi että kaipa asiakkaat olisivat maininneet, jos joku olisi ampunut ydinkärkiohjuksen Washingtoniin tai jotain muuta. Mitään niin jännittävää ei kuitenkaan näkynyt. Tylsiä poliitikonnaamoja vain sain katsella ja sitten nukahdin. Edellisyö oli tosiaan jäänyt lyhyeksi ja olin ollut jaloillani koko päivän sen jälkeen.

Heräsin vasta, kun lapsia alkoi palata sisään. Kello oli niin paljon, että arvasin Veskun ja Merlinin jääneen tekemään iltatallihommia ja tunsin omantunnonpistoksen. En ollut käynyt tallilla kahteen vuorokauteen, vaikkei matkaa ollut kuin viisikymmentä metriä, olin kyllä huono tallinpitäjä. Olikohan kukaan edes harjannut Irkkua?
- Mitä te haluatte iltapalaksi? kysyin kaksosilta, isommat olivat kiivenneet suoraan yläkertaan.
- No vaikka lettuja, Sarri toivoi, ja koska olin ollut poissa, ryhdyin hommiin. Kahdeksan hengen letuissa menisi ikuisuus, mutta miten olisin voinut sanoa ei?
- Sä oot huippu, tyttö sanoi ja kävi rutistamassa minua.
- Menkää iltapesulle sillä aikaa, kehotin.

Lopulta kaikki rauhoittui. Kaksoset olivat nukkumassa ja Merlin oli kartoittanut, mitä kanavaa katsottaisiin alakerrassa ja mitä yläkerrassa ja päätynyt ullakko-olohuoneeseen. Vesku ja minä saimme pitää olohuoneemme ihan kahdestaan.
- Mä yritin soittaa sulle eilen, sanoin. Oli ihan käsittämätöntä, ettei siihen ollut ollut tilaisuutta aiemmin. Nyt olin pyöritellyt lausetta suussani niin kauan, että se kuulosti jo ihan tönköltä.
- Ai, miksi? Vesku murahti. Hän löhösi toisella sohvalla ja tiesin, että hänen oli täytynyt huomata minun yrittäneen soittaa. Olisi ollut loogista, että hän nyt olisi selittänyt, miksei ollut soittanut takaisin. Se oli itse asiassa aika omituista. Hänen oli täytynyt ihmetellä, miksi olin yrittänyt soittaa siihen jumalattomaan aikaan. Miten ihmeessä hän ei ollut soittanut, olisihan minulle voinut vaikka sattua jotakin?
- Mä vaan ajattelin kysyä Lakun jalasta, huokaisin. En saanut sanottua, että koska olin ollut yksinäinen ja minulla oli ollut ikävä.
- No se on jo ihan okei.
- Kenen kanssa sä puhuit?

Vesku vilkaisi minua ja ryppy hänen kulmakarvojensa välissä näytti muuttaneen sinne pysyvästi.
- Miten niin?
- No sä puhuit jonkun muun kanssa sillon, kun mä yritin. Ja puhuit kauan, koska mä yritin monta kertaa, selitin kärsivällisesti.
- Yhden vanhan koulukaverin.
- Ai, kenen?
- Et sä ole sitä koskaan tavannu, lukiosta.
- Ai, sanoin alistuen. Minun oli ihan turha jatkaa utelua, kun minulle kerran oli päätetty vastata vain töksähtelevän lyhyin lausein, enkä minä tosiaankaan Veskun lukiokavereista tuntenut kuin Iljan, muut olivat vain suttuisia naamoja vanhoissa luokkakuvissa tai joskus ohimennen jossain Hangon ravintolassa tavattuja.

Päivämäärä:   11.12.09 16:15:24

Oi, jee! Jee jee jee jee jee!

(vai onks se mun mielestä jee?)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.12.09 22:09:03

lisää *bambikatse*. Sä oot kyllä yks tykki kirjottamaan, kirjotat ties miten monta pitkää pätkää päivässä ja sit ei pysy perässä enää :D. Mut jatkahan :)

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   11.12.09 23:51:20

Sennnu- Huomasin, kiits!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.12.09 00:06:05

En mä Flanelli näitä tähän tahtiin kirjota, tänkin pätkän oon väkertänyt kai joskus kesällä jo. :D
-------------------

Onneksi Vesku leppyi eikä pitänyt moista mykkäkoulua enää myöhemmin, kun jouduin yöpymään Tammisaaressa. Seuraavalla viikolla jouduin tekemään yhden yövuoron ja vaikka se ei ollut sellaista pakkovalvomista kuin hoitaja-aikoinani, olin iloinen, kun minun ei tarvinnut lähteä pöpperöisenä ajamaan kotiin. Kämppäni tuntui edelleen tyhjältä, mutta ei yhtä epätoivoiselta ja nukahdin heti. Alkuiltapäivästä heräsin täysin levänneenä ja huristelin kotiin ja ehdin Irkun selkään, ennen kuin kukaan, edes kaksoset ehtivät kotiin.

Nuori tammani oli yllättävän fiksu siihen nähden, millainen primadonna sen emä oli. Se oli oppinut perusasiat melko helposti, eikä se koskaan tuntunut unohtaneen mitään oppimaansa. Minun olisi pakko ruveta katsomaan sille kisoja. Siitä ei saanut fwb:tä niillä vanhemmilla, mutta mikään ei estäisi minua viemästä sitä ikäluokkakisoihin kantakirjavarsojen vastukseksi.

Innostin sitten lapsetkin katselemaan kisakutsuja. Olin printannut kaikki sopivat, enkä malttanut olla ottamatta niitä ruokapöytäänkin, missä ne sitten kiersivät kädestä käteen, eikä syömisestä tahtonut tulla mitään.
- Me tarvittais hevoskuorma-auto, nauroin katsellessani, miten kaksosten silmät loistivat innostuksesta. Hekin pääsisivät lopultakin kilpailemaan, enkä osannut kuvitella, miten juhlalliselta heistä tuntui.
- Ei meillä ole varaa sellaseen, Vesku töksäytti. – Ja kuka sitä ajaisi?
- Sulla on kuorma-autokortti ja miten sä luulet meidän muuten saavan kaikkien hevoset kisapaikalle? Jos kaikki lapset menee, niitä on jo viisi, ja Irkku, ja jos sinäkin, niin ehkä jopa kahdeksan…
- Näytä mulle kisat, missä on luokkia tyttöjen poneille ja sun ensikertalaiselle varsalle ja Kaomalle ja Djangolle, Vesku heitti takaisin.
- Mikä sua vaivaa? tuhahdin.
- Ei mikään, sanoin vaan, ettei meillä ole varaa mihinkään kuorkkiin.
- Älä marise. Ja ihan hyvin voi tulla tilanne, että kaksoset menee hyppäämään kuutta- tai seitsemääkymmentä senttiä, ja minä ja Irkkukin, ja Danni ja Alissa sitten isompaa ja Jerry…
- Musti ei mene estekisoihin, Vesku huomautti.
- No silti meillä voi olla viis hevosta menossa samaan paikkaan, hermostuin. Mikä häntä oikein riepoi? Ei hän yleensä ollut noin yhteistyökyvytön.
- Täytyy vaan ajaa useamman kerran sitten, ellei kisoja voi vuorotella. Tai vuokrata toinen traikku.

Olisin mainiosti voinut jatkaa vänkäämistä, mutta lapset alkoivat katsella meitä omituisesti, joten suljin hyveellisesti suuni. Kun ruokapöytä oli raivattu, istuimme uudelleen sen ympärille ja ruksimme kisoja ja luokkia ja päiviä.
- Mua jännittää, Sunna inahti sormet suussa, kun olimme kollektiivisesti päättäneet, että heidän olisi parasta aloittaa viidenkymmenen sentin luokasta huhtikuun loppupuolella.
- Me oltiin paljon teitä pienempiä Alissan kanssa, kun me alotettiin kilpaileminen, eikä meitä koskaan jännittänyt, huomautti Danni, mutta katsoi osaaottavasti pikkusiskoaan. Niinhän he olivat tosiaan olleet. Oli ihme, että he olivat pystyneet pitämään säännöt mielessään niin pikkuisina.
- Te olitte varmaan liian nuoria, että olisitte ymmärtäneet jännittää, Sunna sanoi ja minun teki mieli tirskahtaa. Sunna oli ehdottomasti kiltein ja mukautuvaisin kaikista lapsistamme ja se, miten hän antoi Dannille takaisin, paljasti, että hän tosiaan oli vähän poissa tolaltaan.
- Mäkin voisin tulla Irkun kanssa samaan, jos se oppii hyppäämään siihen mennessä ja jos mulla on vapaata ja jos keksin jonkun kyydin, sanoin päättäväisesti.
- Entäs me? Alissa kysyi. – Kai mekin päästään?
- Täytyy katsoa teidän luokka niin, että ehtii tuoda pikkuponit kotiin ja hakea Daisyn ja Mian.
- Älä nyt pakkaa kaikkia viikonloppuja täyteen, ennen kuin mä olen saanut katsottua oman kisakalenterini, Vesku huomautti. – Etenkin jos mä olen se, joka saa ajaa sukkulabussia kodin ja kisapaikan väliä, kun sä olet töissä.

Ihan kuin hän olisi ollut täysin ulkopuolinen eikä vähääkään kiinnostunut lasten kilpailemisesta, kuin joku tavallinen mies! Asia ei tietysti ollut niin, joten en sanonut mitään siitä.
- Mä en taida voida kauheasti vaikuttaa mun työvuoroihin, huomautin kuitenkin. – Semmosta se on tässä vaiheessa. Jos muistat omilta ajoiltasi. Vaikka onhan siitä tietysti jo vuosikausia, kun sä olet ollut tässä tilanteessa.

Vesku osasi lukea rivien välistä loistavasti ollakseen mies, oli aina osannut.
- En mä pakottanut sua homehtumaan siinä vanhainkodissa kaikkia niitä vuosia erikoistumisen sijaan.
Hänen riviensä väleissä suorastaan säkenöi se, mitä ei voinut tässä seurassa ääneen lausua: ettei hän myöskään ollut se, joka oli pakottanut minut äitiyslomalle kesken opintojen niin, että meillä oli pieniä lapsia siinä vaiheessa, kun minun olisi ollut loogista ruveta erikoistumaan. Kukaan ei ollut tehnyt sitä, se oli vain sattumaa. Sitäkään hän ei sanonut, että itse asiassahan kaksosten tuleminen oli ollut ihan minun oma yksityinen päätökseni, vaikka tietysti hän oli ollut siitä äärettömän riemuissaan. Kanaisä.
- Ja kuka olisi hoitanut kaikki taaperot, jos mäkin olisin hypännyt samanlaiseen uraputkeen kuin sinä, huokaisin väsyneesti. Olin muistanut kaksosten syntymäpäivän, tai oikeastaan seuraavan aamun. Miten järkyttävän onnellisia me olimmekaan olleet silloin. Mihin se oli kadonnut? Ja mitä minulle oli tapahtunut? Vaikka kuinka kauan olin työskennellyt uutterasti saadakseni Veskun pysymään käsivarrenmitan päässä ja nyt, kun alkoi vaikuttaa siltä, että hän alkoi oppia, en pitänyt siitä.

Taisi olla aika peruuttaa vähän. Kai minä vielä saisin hänet lepyteltyä? Kunhan vain lapset painuisivat nukkumaan ja saisimme vähän omaa rauhaa. Asiat oli aina helpompi ratkoa sängyssä, ja minuun oli iskenyt kova läheisyyden kaipuu kaksosten syntymää muistellessani. Halusin muistella sitä mieheni kainalossa, ehkä rakastellakin.

Mutta ennen kuin ehdimme sänkyyn asti, minulle soitettiin töistä. Se ihminen, jonka oli pitänyt tulla yövuoroon, oli kompastunut lenkittäessään koiraansa ja istui nyt potilaspuolella ja voisinko mitenkään? En voinut kieltäytyä.
- Eikö niillä ole muita duunareita kuin sinä? Vesku kysyi kuunneltuaan, miten lupasin lähteä heti.
- Kai ne on muissa vuoroissa. Mulla piti olla vapaa.
- Työn sankari, hän tuhahti.
- Ehkä mä kerään heppakuorkkirahoja, tuhahdin takaisin, mutta sitten halasin häntä. – Harmi. Mulla oli vähän muita suunnitelmia täksi illaksi.
- Niinkö? Mitähän? Vesku kysyi hämmästyneenä.
- Mä kerron niistä tarkemmin sitten, kun on tilaisuus toteuttaa ne, naurahdin ja hetken ajan olimme kuin ennen vanhaan.

Päivämäärä:   12.12.09 11:34:13

aamupalaa? multa loppu leipä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.12.09 12:15:07

Pureksi tätä
-----
10. Ravitallilla

Suvi tuli vastaan minua pihalla, kun silmät raskaina kävelin kohden autoani. Toisen yön valvominen valmistautumattomana ei ollut ollut herkkua, vaikka olikin ollut melko rauhallista ja olin hyvin pystynyt torkkumaan.
- Mä luulin, että sä olit vapaalla, hän huudahti.
- Mun pitikin olla. Joku sairastui.
- Ja sut kutsuttiin hätiin? Älä anna pompotella itteäsi!
- No en mä osannut muutakaan kuin tulla.
- Ja nyt sä menet nukkumaan?
- Se olisi tarkoitus, myönsin.
- Hei, kun sä heräät niin tule mun kanssa tallille?

Ajatus ei innostanut yhtään. Ei sillä hetkellä.
- Mä en jaksa ajatella niin pitkälle kuin iltapäivään. Mutta en mä tiedä. Mun pitäis mennä kotiin. Eikä mulla ole kamojakaan mukana. Mä en edes muista, koska mä olisin ratsastanut muualla kuin kotona, omilla hevosilla.
- Okei, Suvi myöntyi sitten vastahakoisesti. – Mutta kuule, mä katson tänään meidän työvuorolistat läpi. Pakko sieltä on löytyä joku päivä, jolloin sä saisit sovitettua.
- Katso ihmeessä, lupasin ja aloin etsiä autonavaimiani. Niiden löytämisen vaikeuskin juorusi siitä, miten väsynyt olin. Luojalle kiitos kämpästä! – Hauskaa työpäivää.
- Kauniita unia, toinen vastasi.

Kun palasin töihin, Suvi oli löytänyt omien sanojensa mukaan täydellisen päivän. Hänellä oli lyhyt vuoro – sellaisiakin oli joskus, kun oli tehnyt tarpeeksi pitkiä tai ylityövuoroja – ja niin näkyi olevan minullakin.
- Mä sanoin Silakalle, että sä tarvitset lyhennyksen sen ylimääräsen yövuoron takia, Suvi sanoi tyytyväisenä.
- Ai jaa. Miten se voi päästää kaks tyyppiä samana päivänä aikaisemmin?
- No jää tänne silti porukkaa, älä siitä huolehdi. Muista vaan ottaa ratsastuskamat mukaan ja peukuta, ettei tuu mitään grande katastrofia siksi iltapäiväksi.

Minua jännitti melkein kuin olisin ollut menossa ratsastustunnille uuteen ratsastuskouluun sinä päivänä. Olin jopa harkinnut pakata kisasaappaani, jotta näyttäisin ammattimaisemmalta, mutta olin tullut järkiini ajoissa. Kotivermeet saisivat riittää, ne olivat ainakin mukavat, ja kukapa niitä edes katselisi, ravitallilla? Suvi vain, enkä uskonut hänen välittävän, vaikka saappaani olivatkin kuluneet sisäsyrjiltä valkoisiksi, ja etten ollut vaivautunut lankkaamaan niitä ikuisuuksiin.
- Voiko siellä jossain vaihtaa vaatteet? kysyin, kun teimme lähtöä.
- Voi tietysti, siellä on saunakin.
- Älä hitossa? Hevosille?
- Sekä että, Suvi sanoi sekunnin mietittyään. – Broidi teki vanhasta pihasaunasta hevossaunan. Mutta mä en tiedä, onko se vielä saanut sitä niin valmiiksi, että sitä ois kokeiltu.
- Mielenkiintoista! lausahdin ja huomasin miettiväni, saisiko jonkun meidän hevosista muilutettua sisään autotallin kautta ja saunaan. Mutta tietenkään se ei kävisi päinsä. Matkalla oli liikaa mutkia ja sauna oli liian pieni lauteineen ja miten minä muutenkaan mitään noin hölmöä pohdin?
- Tuletko sä mun kyytiin vai omalla?
- Omalla, päätin.

Suvi oli joskus maininnut, että talli oli lähellä ja niin se olikin. Ajoimme vain ehkä viisitoista minuuttia sairaalalta ja sitten olimme perillä. Uteliaana katsoin ympärilleni, uudet tallit olivat aina kiinnostavia. Tästä paikasta tuli mieleeni Vermo. Avara piha ja matalat rakennukset sen kai tekivät. Tallista asteli parhaillaan ulos hevonen kärryt perässään ja näin, miten Suvi, joka oli jo ehtinyt autostaan ulos, heilautti kättään siihen suuntaan. Kiirehdin itsekin pihalle ja otin takapenkiltä ratsastusvarustekassini. Edelleen tunsin itseni ratsastuskoulun uudeksi oppilaaksi.
- Missä mä voin vaihtaa vaatteet? kysyin, sillä piha oli aika kurainen, enkä halunnut tuhota työvaatteitani hakemalla ne päällä hevosia tarhasta tai muuta sen tapaista.
- Katotaan millanen ruuhka tallissa on, vaikka ei siellä varmaan ole. Auto on poissa niin, että osa on varmaan hiitillä ja toi Mattikin oli lähdössä eikä tulossa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   12.12.09 20:07:52

iltapalaaa??!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.12.09 20:26:22

lisää iltapalaa?

No se selittääki sitte tän tahdin :D mä en ikinä saa julkastua mitää vanhempaa, tai jos saan, ni siltiki ootan ainaki 5 kommenttia että jatkan enempää.. Ongelmalapsi? Ehkäpä :p

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.12.09 20:26:35

Talliin johti avara tyhjä alue, joka meillä olisi muotoutunut oitis heinä- ja turvevarastoksi – itse asiassa meillä olikin juuri sellainen, pienempi vaan, eikä sen läpi kuljettu kuin lantalaan. Täällä se kuitenkin näkyi palvelevan valjastuskatoksena sen lisäksi, että seinustoilla oli myös muutama heinäpaali. Jatkoimme isoista ovista talliin, joka oli jo tutuksi tulleita elementtikarsinoita. Meillä oli samoja tammatallissamme. Niitä oli yhteensä parisenkymmentä, mutta vain muutamassa oli asukas. Kuljin lukien nimikylttejä, joista näki, että tämä oli vakavasti otettava treenitalli. Ei pikku hoitajatyttöjen kimalleliimalla ja sydämenkuvilla koristeltuja kylttejä, ei edes yksinkertaisia, laminoituja, kuten meillä. Nämä olivat valkoisia muoviläpysköjä, joissa oli valmiiksi painettuna paikat suvulle ja ennätykselle ja niihin oli kirjoiteltu spriitussilla. Käsialasta tuskin sai selvää.

- Sä voit vaihtaa vaatteet täällä, sanoi Suvi tallin toisesta päästä, minne hän oli jo ehtinyt. Kiirehdin perään ja löysin huoneen, joka muistutti komennusmieskämppää keittotasoineen ja sohvineen. Se oli suunnilleen samoin kalustettu kuin Hannan tallin lepohuone, mutta ei siltikään muistuttanut sitä ollenkaan. Tiskipöydällä lojui kahvimukeja ja muitakin astioita ja yhdellä seinällä oli rivi kaappeja, joista Suvi alkoi kaivaa yhtä. Hänkin veti esiin ratsastushousut ja saappaat ja alkoi riisuutua. – Yleensä mä vaihdan tuolla saunassa, mutta ei täällä tosiaan taida olla ketään tänään, hän kertoi.
- Siis onko täällä tosiaan sauna? kysyin ja katsoin sisään huoneen ainoasta ovesta sen lisäksi, mistä olimme tulleet. Oli siellä, kaakeloitu pesuhuone, vessa ja lasiovi itse saunaan.
- Se on kuulemma ihana, kun on ollu hiitillä räntäsateessa tuntikausia. Mä en kyllä itse sitä käytä, mä saunon kotona.
Eriön puhtaustaso näytti siltä, ettei minuakaan olisi saanut sinne millään ilveellä, tosin se johtui siitä, että rapaisilla saappailla oli selvästi usein vierailtu wc-pöntöllä. Ei siellä muuten torakoita vilistänyt.

Minun teki mieli kysellä parissa tallissa olevasta hevosesta, mutta aika kului, ja minun piti ajatella kotiin menoakin vielä tänään. Niinpä vain seurasin Suvia ulos. Hän vei minut neliömäisen hiekkatarhan luo, joka näytti ihanan tasaiselta. Siellä oli kaksi hevosta, musta puoliverinen ruuna ja punaruskea suomenhevonen, ruuna sekin. Kauempana oli lisää tarhoja, joissa oli muutamia suomenhevosia, varsojakin.
- Tässä on mun kullanmurut, Poju ja Hehku, Suvi esitteli ylpeänä ja minä saatoin hyvällä omallatunnolla vakuuttaa, että ne olivat tosiaan kauniita. Hehkun oli pakko olla se suokki, sillä se suorastaan hehkui auringonvalossa. En tiennyt kovinkaan paljon suomenhevosista, mutta se oli isokokoinen ja ryhdikäs ja näytti hyväkuntoiselta. Poju oli sironpuoleinen ja vähän toista pienempi.
- Kummanko mä otan?
- Ota sä Hehku, se on tasaisempi, Suvi sanoi rypistäen hienoisesti kulmakarvojaan. – Uskallatko sä lähteä lenkille, vai haluatko ratsastaa täällä?
- Täällä? Missä?
- Tää tarha on mun kenttä. Okei, ei se ihan täysimittainen ole, mutta opitaanpahan tiukkoja käännöksiä, ja Hanski on kyllä suunnattoman kiltti, kun viitsii pitää tätä kunnossa ihan vaan mua varten.
- Eikö täällä ole muita ratsuja?
- Ei. Kyllä noilla juoksijoillakin ratsastetaan, mutta maastossa. Ne ei tahdo mahtua kääntymään näin pienessä tilassa, Suvi naurahti.
- Eikö? Mutta kääntyyhän ne radallakin… mikä se nyt on? Volttilähdöissä?
- No kääntyy, kunhan yritin murjasta vitsintynkää. Mutta mitä sä sanot?
- Kyllä mä uskallan lähteä maastoon. Tietysti, ellei sun hevosesi sitten kiikuta mua suoraa päätä Heinolaan.
- Ei se semmosta tee.

Alle puolessa tunnissa olimme harjattujen hevosten satuloissa matkalla pois pihalta. Olin loistavalla tuulella. Siitä oli aikaa, kun olin saanut maastoiluseuraa muista kuin lapsista, ja kun olin saanut kammettua itseni Hehkun selkään ja lyhennettyä jalustinhihnat sopiviksi, olin täysin kotonani. Hevonen oli minulle suuri, mutta ei se ollut Mustia ja Djangoa suurempi, joten se ei sinänsä ollut mikään kulttuurishokki. Se ajamaan lähtenyt mies tuli hevosineen meitä vastaan jo alkumatkasta ja sen jälkeen osasin rentoutua. Kuka tahansa meidän hevosistamme olisi todennäköisesti saanut sydänkohtauksen nähdessään ravurin ja kilpakärryt, mutta Suvin hevosten oli tietenkin ollut pakko tottua niihin, kun asuivat täällä.

Ratsastimme hyvävauhtisen lenkin, joka kesti tunnin verran, eikä kumpikaan hevosista ollut siitä moksiskaan.
- Meidän kilparatsut ei jaksais tällasta hikoamatta ja puuskuttamatta, ei ainakaan tähän aikaan vuodesta, tunnustin.
- Ravitreenarin kunto-ohjelmaa voi oikein hyvin soveltaa ratsuillekin, Suvi hymyili. – Mutta nyt lähdetään takaisin päin. Jos ne ois jo ehtiny takasin hiitiltä, niin saisit nähdä hevoset.

Hevosauto oli palannut ja tallissa oli hillittyä hyörinää. Loimitettuja hevosia loimitettiin uudestaan, heiniä jaettiin ja ämpäreitä kannettiin. Yritin olla mahdollisimman vähän häiriöksi, kun vein Hehkun sen karsinaan, joka oli tallin perällä ja riisuin siltä varusteet. Suvi neuvoi minua pyyhkimään sen satulanpaikan – oli se sentään jostain hionnut – ja heittämään sen selkää fleecehuovan loimitelineeltä ja tein niin. Siihen mennessä tallikäytävä oli hiljentynyt melkein autioksi ja saatoin kiinnittää huomioni hevosiin.
- Onko nää siis sun veljen? kysyin. Niitä oli enemmän kuin meillä ja se tuntui liian paljolta yhdelle miehelle.
- Voi ei, pari vaan on sen, ja sitten noita varsoja tuolla pihalla. Suurin osa on treenissä täällä.
- A-haa! tajusin. Tiesin hävettävän vähän raviurheilusta, mutta sen perustavanlaatuisen eron ratsastukseen verrattuna tiesin siinä olevan, etteivät ravihevosten omistajat välttämättä koskaan edes nähneet eläintään kuin katsomosta. Ratsuja treenattiin yhdessä omistajan kanssa, jotta ne oppisivat toimimaan yhdessä parhaalla mahdollisella tavalla, tai ainakin omistajaa varten, kuten kun Hanna aina välillä otti syväkoulutukseen meidän hevosiamme. Nämä vaan sysättiin jonnekin, missä ne hoidettiin, valmennettiin ja kilpailutettiin ja omistaja maksoi laskut ja kuittasi mahdolliset voittorahat. En minä sitä pahana pitänyt. Ainakin ne olivat asiantuntevissa käsissä, toisin kuin jotkut ratsuhevoset, joita kyllä rakastettiin ehdoitta, mutta muu toteutus saattoi vähän ontua. – Ne on vähän kuin kilpa-autoja.
- Niin kai, Suvi hymähti. – Mä katon josko Hanski ehtis. Se tuntee ne paljon paremmin kuin minä.

Päivämäärä:   12.12.09 23:14:10

Mitä mitä :D onko Veskulla joku hoito?
En kyll uskois yhtää siitä!

Mut yöpalaa potilaalle :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.12.09 23:20:58

No mikä sulla? :o
--------

Hän haki kahvihuoneesta, missä olimme vaatteet vaihtaneet, miehen, jossa oli selkeästi samaa näköä. Heidän tummanruskeat nappisilmänsä olivat aivan identtiset ja samoin ruskeat pisamat nenän tienovilla. En olisi tullut Suvin veljeä niin tarkkaan katsoneeksi, se tuntui epäkohteliaalta, mutta hän oli kauttaaltaan pilkullinen, joskaan ne eivät olleet pisamia kaikki.
- Rapa roiskuu, livahti suustani, ennen kuin ehdin ajatella.
- Ravatessa roiskuu, hän vastasi salamannopeasti.
- Hanski, Jessi on mun työkaveri, se josta mä oon puhunut, Suvi esitteli. – Se autto mua tänään.
- Ilmasta virkistysratsastusta, Hanski hymähti hiukan alentuvasti. – Sun pitäisi ottaa rahaa noiden herranterttujen liikuttamisesta. Niin ne muutkin hevostädit kuuluu tekevän.
- No jos ottasinkin niin Jessiltä en olis ottanu, sillä on ihan riittävästi ratsastettavia kotonakin, Suvi ilmoitti. – Voisitko sä lakata olemasta epäkohtelias ja pitää tallikierroksen?
- Tietysti, mies sanoi ja kuulin ylpeyden häivähdyksen hänen äänessään.

Kuljimme tallikäytävän päästä päähän ja takaisin ja lopulta korvissani vilisi kilometriaikoja ja voittosummia.
- Ja tää on kaikista hienoin, Hanski sanoi lopulta pysähtyen viimeisen karsinan äärelle. Siellä seisoi maitokahvin värinen upearunkoinen hevonen, jolla oli pitkä, harmahtavanvaalea harja. Minä en tosiaankaan ollut mikään suomenhevosasiantuntija, mutta se oli kaunis. Se taisi myös itse tietää arvonsa, sillä se vilkaisi meitä liikauttamatta mitään muuta kuin silmäänsä ja jatkoi ylevää tuijotustaan ikkunasta ulos.
- On se, henkäisin. – Musta on niin makeeta, kun ne saa pitää harjansa, eikä niitä tarvii nyppiä kuin alokkaita.
Hanski pärskähti ja tajusin kuulostavani höppänän hevostädin perikuvalta. Olin vaan unohtunut tuijottamaan noita ihania jouhia ja sanonut, mitä mieleeni tuli. Teki mieli ilmoittaa, että olin kyllä oikeasti ihan täysipäinen hevoskasvattaja itsekin, vaikka satuinkin olemaan naispuolinen ja puhumaan välillä läpiä päähäni. Mutta mitäpä sillä oli väliä. En varmaan tulisi tänne toista kertaa ja Suvi voisi puhdistaa maineeni. Luotin siihen, että hän tekisi sen.

Hanskilla oli henkilökuntaa enemmän kuin Hannalla ja suurin osa siitä oli maleksinut ohitsemme esittelyn aikana, huikaten hyvästejä. Viimeisen, pitkäkiharaisen tytön, Hanski kuitenkin pysäytti ja sanoi meille, että hänen oli aika jatkaa hommia ja että kahvia oli varmaan vielä. Tajusin, että minulla oli terve jano ratsastuksen jäljiltä ja tajusin myös, että minulla oli edelleen kypärä hikisessä päässäni. Nappasin sen pois Suvin tarttuessa minua käsipuolesta.
- Päästetään se ja mennään kahville.

Palasimme kahvihuoneeseen, missä oli tosiaan vielä tilkka kahvia. Tasan jakaen saimme kumpikin vähän yli puoli kupillista.
- Mitä sä tykkäsit Hehkusta? Suvi kysyi napatessaan keksipaketin ja istuessaan sohvaan.
- Vähän kova suusta mutta kauhean kiva, sanoin diplomaattisesti. Niki oli hidastanut, jos olin hengittänyt ulos tarpeeksi painavasti ja Irkusta oli tulossa yhtä herkkä, tai ainakin se näytti lupaavalta. Tätä olin saanut kiskoa ja kantaa niin, että kädet tuntuivat vähän hyytelömäisiltä.
- Niin, se ei oo koskaan oikeen päässyt eroon kilpailuvietistään, Suvi huokaisi.
- Onko sekin juossut raveissa?
- No sen voittosumma on kaksisataa euroa. Mä kielsin Hanskia kirjottamasta sitä sen kylttiin. Silti se aina välillä kirjottaa ja mä pyyhin sen pois ja… no niin, sä ymmärrät.
- Taidanpa ymmärtää, naurahdin. Sitten mieleeni tuli kummastuttava ajatus. – Oletteko te tosiaan sisaruksia?
- Tietysti ollaan, Suvi huudahti.
- Niin, mä vaan jotenkin aloin ihmetellä… jos sisaruksista toinen on lääkäri ja toinen on ravivalmentaja…

Taisin sotkeutua selityksissäni ja mieleeni välähti, miten Jinna oli sanonut minua älylliseksi snobiksi. Tässä sitä taas oltiin. Suvi kuitenkin ymmärsi.
- Jaa sitä. No ei siinä ole mitään ihmeellistä. Meidän vanhemmat erosi, kun me oltiin vielä pieniä. Hanski jäi äidille ja minä isälle. Äiti oli aina semmoinen puunhalaaja ja hippityttö, me jopa asuttiin kommuunissa yhdellä maatilalla siihen aikaan. Sen takia isä varmaan lopulta lähtikin, se ei kestänyt sitä ollenkaan. Se meni vikkelästi naimisiin ja me päädyttiin asumaan ihan erilaisissa oloissa. Mun äitipuoli oli valtiotieteiden tohtori, ja isäkin akateemisesti koulutettu, eikä mulle koskaan esitetty mitään muuta vaihtoehtoa kuin yliopisto. Alan mä sain sentään valita, Suvi selvitti.
- Mutta molemmat sentään harrastatte hevosia, huomautin yrittäessäni kuvitella säntillistä miestä viivasuorine jakauksineen ja salkkuineen lähtemässä töihin monenkirjavasta kommuunista.

- Niin, äidillä ja muilla oli hevosia siellä maatilalla ja mä olin siellä tietenkin kaikki kesät. Ne oli tietysti ihan kamalia kaakkeja, mutta ei se haitannu. Niiden selkään saatto kiivetä ja yhdellä saattoi ajaakin. Sillä käytiin kaupassa, Suvi muisteli ja hänen suupielensä vetäytyivät pieneen hymyyn.
- Toi kuulostaa ihanalta, sanoin kaihoisasti. Oikeastaan minäkin olisin voinut hyvin asua hippikommuunissa ja käydä hevosella kaupassa. Ehkä. Tai sitten olisin kyllästynyt siihen kahdessa viikossa. – Mitä teidän vanhemmille nyt kuuluu?
- Molemmat on jo kuolleet, Suvi sanoi huolettomasti. – Isän perinnöllä Hanski osti tän paikan. Ja mä ostin Pojun ja asunnon. Äidin perintönä mä sain itse virkatun päiväpeitteen, jonka joku sen ystävä oli tehnyt.
- Teitä ei sitten ollut enempää jakamassa? huokaisin muistaen, millainen taistelu oli tullut Veskun isän kuollessa.
- Eihän meitä. Me vaan.

Hörppäsin kahvini pois ja nousin ylös.
- Kiitos, kun pyysit mut mukaan, oli kiva käydä! Mutta nyt mua taidetaan jo alkaa kaivata kotona.
- Tietysti, Suvi sanoi. – Oli tosi kivaa, kun kävit. Tulethan sä uudestaankin?
- Katsotaan, sanoin sekaantuen ajatuksissani. En voinut suoraan kieltäytyäkään, ja olihan minullakin ollut hauskaa. Tällaisten vapaahetkien järjestäminen vaan ei ollut helppoa. – Olisi kyllä kiva tulla!

Taputin mennessäni vielä Hehkua ja vilkaisin sen nimikylttiä. Voittosumma-kohdassa luki nyt 2€. Hah, miten hauskaa. Punahehku näytti olevan sen oikea nimi ja minä, jolla oli aina silmät auki hevosten nimille, käännyin lukemaan myös Pojun nimikyltin. Sen voittosummassa ei lukenut mitään ja sen oikea nimi näkyi olevan Black Boy. Brr, jos koskaan alentuisimme moiseen rimanalitukseen varsan nimeämisessä, olisimme valmiita siirtymään hamsterinkasvatukseen. Luin kuitenkin sen vanhempienkin nimet ja jäin hiukan kummastelemaan sitä, että ne olivat aivan outoja. Okei, enhän tietenkään osannut kantakirjaa ulkoa, mutta olisin voinut vannoa, etten ollut noita nimiä kuullut koskaan.

Vaan mitäpä minä siitä. Omat hevoseni odottivat, perheestäni puhumattakaan.
- Nähdään taas töissä! sanoin Suville iloisesti ja menin.

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   12.12.09 23:22:29

huisin jänskää... lisää?

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   12.12.09 23:38:27

Minä tiedän minä tiedän!! Jatka pian!!

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   12.12.09 23:50:46

Mä haluan pian tietää mikä tää Vesku-juttu nyt on, niin sun on pakko laittaa lisäpätkä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.12.09 00:01:30

Ehdinpäs ennen kuin tää täytty!
Uusi.

Lähettäjä: Trot 
Päivämäärä:   13.12.09 00:02:09

Yöpala? En ollut lainkaan huomannut et tää Jessi+Vesku oli jatkunut taas ennen kuin toissapäivänä ja luin heti kaikki tähän astiset topat :)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.