Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pyristellen 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.09 00:22:26

Edellinen
Uskokaa tai älkää, mäkin itkin tota edellistä pätkää.
------------
8. Vähän kuin paossa

- Se sekosi, sanoin Alissalle ilkeästi. Sen sanominen ääneen oli kauhean vaikeata, mutta onnistuin pitämään ääneni tasaisena.
- No ei seonnu! Alissa tiuskaisi ja puristi tyynyä sylissään.
- Itte sekosit, säesti Jerry yhtä tuohtuneena.
- No kyllähän! Vai käyttäytykö se muka teidän mielestä normaalisti?
- Käyttäytyisitkö itse, jos sulta kuolisi hevonen?
- Multa on kuollut hevonen, Nasti, sanoin uhmakkaasti ja tuijotin vastapäisellä sohvalla istuvia Jerryä ja Alissaa.
- No ei sitä lasketa, sä olit sillon pikkuipana, eikä se ollu ollu sulla kahtakymmentä vuotta. Etkä sä ratsastanut sillä sillon.
- Ei Nikikään ollut äidillä kahtakymmentä vuotta, väitin vastaan. Minä en halunnut olla yhtä mieltä heidän tai kenenkään kanssa juuri nyt.
- Mä en jaksa sua, sanoi Jerry ja lähti alakertaan.
- Enkä mä, sanoi Alissa.

Jäin yksin, mikä oli inhottavaa, mutta en uskaltanut seurata heitä. Tietenkään äiti ei ollut seonnut. Kai. Koskaan hän ei kyllä ollut itkenyt sillä lailla. Hän oli parkunut pahemmin kuin Sunna poltettuaan pienenä kätensä uunissa, ja sitten hän oli saanut raivarin, kun isä oli kieltäytynyt kaivamasta hautaa eläinlääkärin käytyä.
- Ei meillä ole kaivinkonetta! Millä sä luulet mun saavan tehtyä hevosen kokoisen kuopan routaseen maahan?
- Mä kaivan sen vaikka käsin! Nikiä ei viedä mihinkään ongelmajätelaitokseen poltettavaksi!
Siinä vaiheessa isä oli pistänyt hänet ottamaan jonkun pillerin ja luvannut yrittää, kunhan hän vain yrittäisi vähän rauhoittua sen sijaan, että pelästytti meiltä lapsilta hiukset päästä. Niin hän suoraan sanoen oli tekemässäkin. Minun vatsaani koski ja Sarri ja Sunna olivat ihan hukassa. Heidän silmänsä olivat suuret kuin lautaset ja kummankin alahuuli väpätti. Onneksi isä otti heidät haltuunsa niin, että minä saatoin karata yläkertaan.

Uskaltauduin pois vasta illalla, kun Jerry tuli hakemaan minua syömään.
- En mä halua tulla, sanoin.
- Tuu vaan. Jerry ei sanonut enempää, mutta hänen äänensä oli niin pyytävä, että nousin sohvalta, missä olin maannut sykkyrässä.
- Nukkuuko Jessi? uskalsin kysyä.
- Ei enää, se tuli pois, kun Vesku sai sen kuopan kaivettua.
Olin kuunnellut traktorin jyristelyä pihalta jo vaikka kuinka kauan ja kun se oli äskettäin tauonnut, oli minun ollut pakko käydä ikkunassa katsomassa, mitä tapahtui. Toivoin, etten olisi käynyt, sillä olin nähnyt, miten Niki matkusti kohti viimeistä määränpäätään jalat sojottaen traktorin kauhasta. Toivoin, ettei äiti ollut sitä nähnyt ja ihmettelin, millä isä oli saanut hevosen pellolta kauhaan.

Paitsi äidin turvonneita silmiä kaikki näytti ruokapöydässä tavalliselta, mutta puristava ote vatsassani ei siltikään kadonnut kokonaan, enkä saanut syötyä paljon mitään. Kaikki olivat tavallista hiljaisempia, onneksi. Tavanomainen jutustelu olisi kuulostanut tekopyhältä teeskentelyltä.
- No niin, mennään hyvästelemään se, sanoi äiti lopulta. – Kuka haluaa mukaan?
Kaikki halusivat paitsi minä. Minua hirvitti ajatella, että äiti romahtaisi taas, en todellakaan halunnut nähdä sellaista enää ikinä. Sitten en voinut kuitenkaan olla menemättä ikkunaan, mistä näin kaikkien seisovan pressulla peitetyn läjän ääressä kuin oikeissa hautajaisissa. Lopuksi he näyttivät sytyttävän kynttilän, joka jäi sinne heikosti läpättämään, kun isä parkkeerasi traktorin ja he lähtivät tulemaan sisään.

Se oli tuskastuttava, hiljainen ilta. Istuimme kaikki rivissä tuijottamassa telkkaria. Äidillä oli Sarri ja Sunna kummassakin kainalossaan ja hän yritti näyttää siltä, kuin olisi tosiaan katsonut jotain yhdentekevää ohjelmaa. Isä ja Jerry ja Alissa kävivät tekemässä iltatallin. Minä en olisi halunnut jäädä olohuoneeseen, mutta en saanut lähdettyä talliinkaan. Lopulta kaksoset eivät kai jaksaneet enää hautajaistunnelmaa vaan lähtivät omaan huoneeseensa leikkimään jotain. Minusta äiti näytti kauhean pieneltä ja surulliselta jäädessään yksin siihen istumaan ja hetken mietin, mitä hän sanoisi, jos menisin halaamaan häntä, mutta en kuitenkaan mennyt. Pelkäsin, että alkaisin itkeä, ja että hän alkaisi itkeä, ja siinä sitä taas oltaisiin.

Re: Pyristellen 2

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   25.11.09 00:28:09

:( Ensimmäistä kertaa täällä luuhasteluni aikana mä tulin surulliseksi.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   25.11.09 00:46:03

Voi ei.. :/ Mua harmittaa nyt tosi paljon Jessin puolesta :(

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   25.11.09 09:15:27

mää suorastaan inhoan nyt tuota dannia

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   25.11.09 12:09:45

mua itketti tää pätkä paljon enemmän kuin edellinen .(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.09 14:15:20

Joululomaa oli vielä viikko jäljellä, enkä saanut unta miettiessäni, miten siitä selviäisi. Äidillä oli vielä vapaapäiväkin lauantaina uudenvuoden jatkeeksi niin, ettei hän edes häipyisi töihin täältä kummittelemasta. En kestäisi katsoa sitä enää yhtään päivää. Kun alhaalta alkoi lauantai-aamuna kuulua liikettä, laittauduin sinne. Isä nojasi työtasoon ja katseli kahvin tippumista.
- Jaa, huomenta. Tuutko sä mun kanssa aamutalliin? hän kysyi.
- Voin mä tullakin, lupasin ja menin halaamaan häntä. Kummallista, että se oli niin paljon helpompaa kuin ajatuskin äidin halaamisesta. – Kuule, mä haluaisin mennä Hesaan.
- Ja mitä sä siellä? hän kysyi ja silitti hiuksiani.
- Mä en jaksa katsoa, miten Jessi kulkee ympäriinsä kuin zombi. Mä meen vaikka mummille kylään. Voitko sä viedä mut asemalle?
- Vien tietysti. Entäs Alissa?
- En mä siitä tiedä, se nukkuu vielä.

Join vastoin tapojani minäkin vähän kahvia isän seuraksi ja sitten lähdimme talliin. Muiden syödessä rapsuttelimme varsoja pihatossa. Nekin tosin söivät, mutta eivät häiriintyneet lähentelyistämme.
- Niillä ei oo enää hoitosetää, huokaisin.
- Täytyykin laittaa Lakusta uusi myynti-ilmoitus, isä muisti. Leo oli myyty jo ennen siittämistään ja Lolinkin oli Oona myynyt jo syksyllä. Ne molemmat haettaisiin uusiin koteihinsa vasta keväämmällä, ja siihen mennessä pitäisi Lacrymosakin mielellään saada jonnekin.
- Eikö me voitaisi pitää se? Koulutettais siitä meille uusi kisahevonen, ehdotin.
- Ja mitä sä haluaisit kisata? hän kysyi, vaikka olin odottanut nopeaa tyrmäystä. Mietin hetken.
- Esteitä, sanoin sitten. – Tai ehkä kenttää.
- No sittenhän on hyvä, että sulla on Daisy. Ja Lakusta tulee kouluhevonen.
- Mistä sen tietää, sehän on vasta varsa!
- Suvusta. Hei, Daisy on parasta, mitä sulle saattoi nyt tapahtua, jos sä semmosta haluat. Se osaa jo vähän, ja kunhan te saatte vähän valmennusta esteillä ja maastoesteillä, te voitte tehdä kesällä jo vaikka mitä.
- Oikeeta valmennusta? kysyin epäuskoisena.
- Ihan oikeeta, isä vakuutti ja katsoi minua huvittuneena. Meillä ”valmennus” oli lähes aina tarkoittanut isää, tai parhaassa tapauksessa Hannaa.
- Mutta jospa äiti haluaa sen nyt takaisin, kun…
- Kun ei oo Nikiä? En usko.

Kävelimme toverillisesti käsikynkkää takaisin talliin loimittamaan ja tarhaamaan hevoset ja sitten tyhjensin Nikin karsinan putipuhtaaksi ja lakaisinkin sen. Minulla oli parempi olo sen tehtyäni ja kun olin käärinyt sen loimet ja riimun pois roikkumasta näkyvillä.
- Vietkö sä nyt mut? kysyin.
- Voin mä viedä, kunhan selvität, haluaako joku muukin mukaan. Mä en ala joka junalle ajaa, isä lupasi unohtaen kokonaan kysyä, olinko puhunut asiasta mummin kanssa, mikä sopi paremmin kuin hyvin, sillä en tietenkään ollut soittanut hänelle siihen aikaan lauantai-aamuna.

- Tietenkään mä en lähde mihinkään, sanoi Alissa kiukkuisesti, kun kävin herättämässä hänet. Oletin tosin, että hän ärisi enimmäkseen, koska keskeytin hänen unensa, vaikka hän puhuikin toista. – Jessi tarvitsee meitä ja sä aiot lähteä karkuun?
- Mihin se meitä tarvii?
Yritin kuulostaa kiukkuiselta peittääkseni sen, että hänen kysymyksensä oli osunut kipeästi, mutta Alissa veti peiton päänsä yli, eikä minun luojan kiitos tarvinnut kuunnella vastausta. Menin pakkaamaan vähän vaatteita, meikit ja hammasharjan ja palasin alas vaatimaan kyytiä.
- Soita, kun oot päässyt perille, isä sanoi asemalla.
- Soitan, lupasin.
- Tuleeko joku hakemaan sut asemalta?
- Joo. Kai. Saa nähdä… mun pitää mennä, juna tulee! sanoin kiireesti välttääkseni selvittämästä, etten ollut edelleenkään soittanut mummille. – Anna äkkiä vähän rahaa!

Isä kiirehti kiltisti lompakkonsa esiin ja sitten juoksin laiturille. Juna oli onneksi tosiaan tulossa, ja kiipesin sisään reppuineni hurja, villi tunne päässäni. Olin vapaa! Istuin vapaalle penkille ja katselin lumista maisemaa junan kiihdyttäessä jo vauhtiaan. Oli jo plusasteita ja lumi alkaisi huveta kovaa kyytiä, mutta se ei haitannut minua. Mieleeni oli tullut, että olin onnistunut järjestämään itseni seikkailuun. En soittaisi mummille ollenkaan. En menisi sinne. Kun saapuisin Helsinkiin, tekisin juuri, mitä minua huvittaisi. Todennäköisesti soittaisin Leksalle jossain vaiheessa, mutta ensin leikkisin turistia ja menisin kahville Asematunneliin ja katsoisin, mitä tipahtaisi eteeni. Kulutin matkan parantelemalla meikkiäni ja harmittelin, etten ollut tullut tehneeksi hiuksilleni muuta kuin selvittänyt ne. Toisaalta, jos olisin pöyhinyt ja tupeerannut ja laittanut geeliä ja lakkaa, olisi jopa isä huomannut ihmetellä, miksi sellainen oli tarpeen mummin luo mennessä.

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   25.11.09 17:33:28

Äkkiä jatkoo, mitä tapahtuu seuraavaks..?

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   25.11.09 17:52:16

voi Dannipanni.. miksi se vihaa Jessiä niin paljon..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.09 18:55:59

Eiks kaikki teinit jossain vaiheessa vihaa vanhempiaan?
------------

Helsingissä litisi märkä loska jopa sisällä asemahallissa, missä olin vähällä liukastua ensi töikseni. Selvisin kuitenkin kunnialla ja jatkoin matkaani sen näköisenä kuin olisin tiennyt, minne olin menossa. Päädyin vähän hengästyneenä kerroksen tai pari alempana sijaitsevan hampurilaisravintolan ovelle. Olin ohittanut yhden tavallisenkin kahvilan, mutta siellä oli sen verran räävittömän näköistä väkeä, että en ollut rohjennut mennä sisään. Saatoin olla seikkailemassa, mutta en ajatellut seikkailla pipopäisten, partaisten ukkojen seurassa, jotka joivat keskiolutta ja näyttivät siltä, että haisivat.

Mäkkärissä oletin olevan enemmän ikäistäni porukkaa, mutta se olikin yllättävän tyhjä. Ostin kahvin ja istuin ikkunan ääreen sitä juomaan. Toivoin, ettei jo toinen kupillinen sinä aamuna pistäisi mahaani sekaisin, mutta jotenkin kahvi oli tuntunut aikuisemmalta kuin vaikka pirtelö. Join sen hyvin hitaasti, tippa kerrallaan, mutta se loppui silti ja samalla tahtoi loppua rohkeuteni ja seikkailunhaluni. Olin tainnut olla vähän lapsellinen kuvitellessani, että sen kun saapuisin Hesaan ja kohtaisin heti jonkun mielenkiintoisen, komean pojan, joka halusi tietää, kuka olin, mitä tein täällä ja lähtisinkö hänen kanssaan… niin, minne? Jonnekin jännään paikkaan, kai. Yhtäkään sellaista en ollut nähnyt. Pari ehkä kahdeksasluokkalaista poikaa oli tullut minun jälkeeni hampurilaiselle, mutta toisella oli punainen toppatakki ja toinen oli minua lyhyempi ja laiha, joten ei heistä minulle mitään iloa olisi. Leksa taitaisi olla ainoa toivoni.

Muistin luvanneeni soittaa isällekin, mutta hain ensin toisen kahvin. Sen jäähtyessä ilmoittauduin ja isä kuulosti siltä, että nieli kaiken. Kerroin vielä, miten olin ihan itse matkustanut metrolla ja bussilla perille asti, mikä oli tietysti ihan tuulesta temmattua, mutta antoi hyvän säväyksen juttuun. Hän käski minun pitää hauskaa ja käyttäytyä. Minä lupasin ja sitten tunsin itseni entistä hölmömmäksi. En keksinyt enää muuta kuin soittaa Leksalle, mutta en tekisi sitä vielä. Hän ei varmasti olisi vielä hereillä, oli sitten missä oli.

Join toisen kahvini ja lähdin sitten vaeltamaan ympäri Asematunnelia. Siellä pyöri kyllä paljon ihmisiä, paljon nuoriakin, mutta suurin osa näytti olevan joululomalaisia alennusmyynneissä ja loput sitten mamuja. Jokin sai minut välttelemään niitä porukoita. En halunnut ajatella olevani rasisti, mutta… ymmärtäisivätkö he edes minua? Lopulta karkasin ulos maan päälle ja helpottuneena huomasin Forumin kulman. Menisin sinne katselemaan alennusmyyntejä ja kun väsyisin siihen, soittaisin Leksalle.

Se tapahtui kello yksi ja ilokseni hän vastasikin. Lyhyesti tosin:
- Mitä?
- Missä sä olet? kysyin yhtä lyhyesti.
- Himassa. Kuin niin?
- Mä olen karannut kotoa ja tarvitsen sun apua.
En tiedä, mistä moinen pälkähti päähäni, mutta se oli ilmeisen hyvä keksintö, sillä Leksa valpastui heti.
- Mitä sä hourit? Missä sä olet?
- Forumissa. Voinko mä tulla sinne. Mun on pakko päästä vessaan.
- No käy siellä, hyvä ihminen! Mutta voit sä tulla, mutsi on duunissa.
- Mä olen jo matkalla, lupasin ja sitten kärvistelin parikymmentä minuuttia ratikassa toivoen, että olisin sittenkin etsinyt Forumin vessan, kuten Leksa oli ehdottanut. Tosin nyt olin ainakin uskottava, kun ryntäsin sisään ehtimättä edes tervehtiä ja farkunnappi valmiiksi auki. Kun tulin ulos vessasta, Leksa seisoi odottamassa oven takana.

- Mitä sä oikeesti teet täällä? hän kysyi.
- Mähän sanoin, että mä karkasin kotoa, sanoin ja yritin näyttää surkealta.
- Miks vítussa sä semmosta oot menny tekemään?
- Mun oli pakko, ei siellä voinu olla enää, runoilin. – Mutsi kilahti ihan totaalisesti.
- Ai niin, Niki! Leksa sanoi. – Eikä kilahtanu, sehän on maailman fiksuin naisihminen.
Olisihan minun pitänyt arvata, että hekin olivat jo kuulleet. Leksa näytti itse asiassa aika murheelliselta lausuessaan Nikin nimen.
- Kilahti se, vakuutin ja annoin tulla vähän värittäen kaikki edellispäivän tapahtumat. Jätin kertomatta, että illalla äiti oli ollut jo melkein kunnossa ja annoin Leksan jäädä käsitykseen, että hän haahuili hiukset hajallaan pitkin tilaa ja väänteli itkien käsiään. – Niin, että mä en kestäny olla siellä enää. Sun täytyy auttaa mua.
- No kyllä sä voit varmasti tänne jäädä, poika lupasi auliisti.
- Ei! Jinna kertoo Veskulle heti ensimmäiseksi ja sitten mun pitää mennä takasin! Vie mut jonnekin!

Päivämäärä:   25.11.09 19:23:40

tymä danni.. yleensä teinit vihaa vanhempiaan.. siis molempia! Tai ainakin käyttäytyy niin, mutta Dannin ajatuksetkin ovat ihan hujan hajan.
Ehkä Danni saisi nyt avauduttua Leksalle siitä, miten tyhmä poika on ollessaan äidilleen niin kamala. Ei Leksa mikään tyhmä ole.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   25.11.09 19:36:31

Huomenna sun Sennnu täytyy piristää mun päivää paljon. Meillä on kahdeksan tuntia atk;ta :D Aihe onneksi sentään vaihtuu puolessa välissä.. :P

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   25.11.09 20:04:11

Hmm, tulin toimeen vaan toisen kanssa, äipän =D
Miiiiiksei mullakin voi olla 8h atk:a huomenna?! Haluun!

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   25.11.09 20:18:32

tölkki, ei se todellakaan ole hauskaa :D ensimmäisen neljä tuntia menevät ihan mukavasti opinnäytetyön parissa, mutta neljä viimeistä ovat tuskastuttavan puuduttavia kaavaopin tunteja, joissa piirtelemme takin kaavaa koneella.. Ja hemmetti se on hankalaa! Ei siinä paljon ehdi netissä muuten vain surffailla..

Päivämäärä:   25.11.09 20:50:38

On se varmasti kivempaa kuin peltien tai uunin pesu ;P

Päivämäärä:   25.11.09 20:51:32

Mulla on huomenna rankka päivä.. sairasloma jatkuu..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.09 20:54:33

Whisky, en takuulla lupaa 8 tunniks luettavaa :D

Mä jätin taas jostain syystä tämmösen onnettoman pätkän, eli tässä luku loppuun.
------------

Valitettavasti Leksa ei kaapannut minua käsivarsilleen eikä luvannut viedä minua minne tahansa.
- Niin kuin mihin? Luuletko sä, että mulla on lomaosake jossain? hän kysyi.
- No missä sä olet kun et ole kotona? kysyin. Leksahan oli kuulemma jatkuvasti poissa kotoa. Tuskin hän kadulla nukkui silloin.
- En semmosissa paikoissa, mihin sä sopisit.
- Just nyt mä sovin mihin tahansa, sanoin surkeana ja aloin itsekin uskoa juttuihini niin, että minua alkoi ihan itkettää.
- Älä nyt, Leksa sanoi hädissään ja kai koska ei muuta keksinyt halasi minua. Se sai minut ihan oikeasti itkemään. Itkin Nikiä ja itkin sitä, että äiti oli niin surullinen ja sitä, että olin jättänyt hänet sinne suremaan ilman minua. Kuolemat saattoi vielä kestää. Nasti oli kuollut, koiramme Maru oli kuollut. Meiltä oli kuollut yksi tammakin varsoineen, Destarte, ja isomummi. Kyllä minä kuolemasta jotain tiesin, ja tiesin senkin, että pahinta oli katsoa kaikkien muiden suremista. En oikeastaan olisi halunnut pistää Leksaa siihen asemaan, mutta juuri nyt en vaan voinut sille mitään. Leksa vaikutti hyvin vaivaantuneelta ja taputti minua kömpelösti selkään. Ilokseni huomasin, että hänellä oli päällään se Alissan ja minun ostama paita ja yritin lopettaa itkemisen. Olihan se musta, mutta oli kai turha tahrata sitä kyyneliin ja ripsiväriin.

- Onko sulla nälkä? Leksa kysyi kuin tunnustellen, mitä uskaltaisi sanoa. Pudistin päätäni ja pyyhin silmiäni.
- Mihin me voidaan mennä? kysyin.
- Me? En mä ole karannut.
- No minä sitten, puuskahdin. Jos Leksa halusi tehdä tästä hankalaa niin tehköön sitten. Hänellä saattoi olla Etelä-Suomen kauneimmat silmät, mutta ei minun silti tarvinnut käyttäytyä kuin läheisriippuvainen kana.
- Sun mummille, Leksa ehdotti ja lähti menemään keittiöön. Seurasin häntä ja huomasin, että minulla oli sittenkin nälkä, kun hän alkoi paahtaa itselleen leipää.
- Ei käy, nekin juoruaa saman tien, että mä olen siellä.
- Mikä salaisuus se on, että sä olet siellä, tai täällä? Haluatko sä huviksesi huolestuttaa sun perheen?
- Paraskin puhuja! Itse huolestutat Jinnaa koko ajan!
- Ai, Leksa sanoi välinpitämättömästi.

Lopulta pääsimme yhteisymmärrykseen, toiseen niistä vaihtoehdoista, joita minäkin olin pitänyt parhaana. Leksa lupasi ottaa minut mukaan, kun hän lähtisi kavereidensa kanssa. Olisin myös voinut tyytyä nököttämään hänen huoneessaan leikkimässä kotia hänen kanssaan, mutta Leksa sanoi aikovansa häipyä joka tapauksessa ennen kuin Jinna tulisi töistä.
- Mihin me mennään? kysyin, kun lähdimme. Olin lainannut Jinnan hiustököttejä ja saanut pääni sellaiseen kuntoon, että kehtasin esittäytyä Leksan kavereille ja tirisin miellyttävää jännitystä.
- Treenikämpälle, Leksa sanoi lyhyesti ja jännitykseni kohosi potenssiin kaksi. Olinhan arvannut, että hänellä olisi jokin sellainen tiedossa! Näin jo itseni asumassa betonibunkkerissa. Voisin olla poikien pikku kodinhengetär.
- Onko teillä bändi? piipitin. Sain melkein juosta pysyäkseni hänen perässään.
- No jonkinlainen. Mutta en mä siinä soita. Enimmäkseen me vaan hengaillaan siellä.
- Ketä siinä soittaa?
- No sitten näet, jos sinne joku ilmestyy.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.11.09 21:50:15

Leksa on NIIIIN jotenki... äh... tekis mieli vetää lättyyn... Danniki on jotenki vähä itserakkaan ja itsekeskeisen ("minä oon maailman napa!") olonen välillä. Mutta ei pahasti, vaan välillä. Tätä on jees lukea, pistä lisää taas nii pian ku ehit :)

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   25.11.09 21:59:16

Leksaa ei kyllä tekis mieli vetää lättyyn, mutta Dannia kylläkin. Joo, mutta en filosofioi siitä sen enempää.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.11.09 22:31:23

Jamo, eieieiei, kyllä Leksaa pitäis vetää kuonoon, se muistuttaa mun jokaista exää :D

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   25.11.09 22:35:06

flanelli, no sitten kaikin mokomin lopsi Leksaa mottiin :D Onneksi täällä ei kukaan muistuta mun eksää..

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.11.09 22:41:53

Jamo, onnenpekka :D harmi vaan, että noita kuvitteellisia hahmoja on huono mennä mottailemaan *mottaa mielikuvituksellista Leksaa mielikuvituksellisesti*

Lähettäjä: Yrmis 
Päivämäärä:   25.11.09 22:46:15

Onko kellään mansikkakesän viimesen topan linkkiä tallella? Tuli vaan pieniä ongelmia, kun vanha kone, jolla linkki on, on huollossa, eikä tällä kannettavalla ole mitään. Olis kuitenkin kiva jatkaa lukemista, kun tälleen kipeenä on aikaa.
Joku kiltti ihminen sais laittaa sen linkin... Ja on muuten aivan ihana tarina : D Ei vaan voi jättää lukemista kesken...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.09 23:58:42

Täällä

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.11.09 10:12:41

9. Kämppä

Matkustimme vähän matkaa ratikalla, ja kun Leksa oli nähnyt, miten kaivelin vähän hätääntyneenä taskujani, hän oli kiskonut minut sisään keskiovesta niin, etten voinut ostaa kuljettajalta lippua.
- Ollaan tässä oven vieressä niin voidaan hypätä pois, jos tulee tarkastajat, hän oli neuvonut ja se mukava jännitys oli palannut. Olin seikkailussa ja matkustin pummilla raitiovaunulla! Sitten olimme jääneet pois todellisessa betoniviidakossa, joka ei vähääkään muistuttanut mitään seutua, missä koskaan olin käynyt ja hän johdatti minut maanalaiseen parkkihalliin. Jos olisin ollut jonkun muun kanssa, olisin pelännyt, mutta luotin Leksaan täydellisesti. Hän ei minulle mitään pahaa tekisi, itse asiassa en olisi pistänyt ollenkaan pahakseni, vaikka hän olisi esimerkiksi jotain lähentelyn tapaista yrittänytkin.

Pysäköintialueen periltä löytyi ovi, johon oli kirjoitettu Pommisuoja ja sinne Leksa vei minut. Se ovi ei ollut lukossa vaan aukesi raskasta kahvaa painamalla, mutta sen takaa löytyi huone, joka oli lukossa. Avain roikkui Leksalla pitkässä ketjussa, joka alkoi vyönlenkistä ja päätyi taskuun, ja hän päästi meidät sisään. Auoin vähän aikaa suutani, ennen kuin keksin, mitä sanoa.
- Vau, sanoin heikosti. Olin tuskin koskaan nähnyt yhtä rumaa huonetta. Se oli vain valkoinen kuutio, jonka yhdessä nurkassa seisoi rumpusetti. Yhdellä seinällä oli oveton oviaukko pienempään huoneeseen, mutta huonekaluja ei ollut paitsi muutamia ylösalaisin käännettyjä kaljakoreja ja valkoisia muovituoleja. Mutta kun selvisin järkytyksestäni, huomasin, että siellä oli myös jääkaappi ja sen päällä CD-soitin. – Mitä jos tulee vessahätä? kysyin, ei sillä, että minulla olisi ollut, tulipahan vaan mieleen.
- Käytävällä on vessoja. Pakkohan pommisuojissa on olla, Leksa sanoi, napsautti soittimen päälle ja istahti kaljakorille. Minä tein seuraa istuutumalla viereiselle tuolille.
- Mitäs nyt? kysyin.
- Miten niin? Leksa kysyi, ikään kuin ei olisi ymmärtänyt ihmetystäni siitä, että hän aikoi ilmeisesti viettää lähitulevaisuuden istuen muovikuutiolla ja kuunnellen musiikkia.
- Mitä sä yleensä teet täällä?
- En mitään. Juttelen kavereiden kanssa. Kuuntelen, jos ne soittaa. Tapan aikaa.
- Sä voisit tuoda tänne lukemista, ehdotin.
- En vois.

Minulle pelkkä musiikki ei riittänyt alkuunkaan. Nousin melkein saman tien ja aloin tutkia sitä vähää, mitä oli tutkittavaa. Viereinen huone oli jonkinlainen keittiö, vaikkei siellä ollut muuta keittiöön kuuluvaa kuin tiskiallas. Jääkaapin vieressä oli muovikasseja ja tyhjiä tölkkejä iso läjä, enkä yllättynyt, kun siellä sisällä ei ollut muuta kuin muutama tölkki kaljaa. Selasin levyt, jotka olivat soittimen vieressä ja siirryin sitten sivelemään rumpuja.
- Ketä siinä bändissä sitten on, ellet sä kuulu siihen?
- Kavereita vaan.
- Ne on varmaan aika hyviä, kun on näin hienot rummutkin, ja oikea treenikämppä, arvelin.
- No jaa, itse asiassa ne on aika surkeita. Mutta Rimin isä on isännöitsijänä tässä talossa ja sen takia me saatiin tää kämppä. Tai ne sai.
- Soittaako ne muutakin kuin rumpuja? kysyin katsellen ympärilleni. Yhtään muuta soitinta ei näkynyt.
- Ei ne niitä tänne jätä.

Leksa oli edelleen ihmeen lyhytsanainen, mutta alkoi hiljalleen sulaa, kun jatkoin lörpöttelyäni ja kyselemistäni niin, että minuakin alkoi jo oma ääneni tympäistä. Sitten raolleen jääneen oven takaa kuului askelia ja sisään astui poika, jolla oli kaksi kertaa enemmän mustaa tukkaa kuin Leksalla ja hyvin samantapaiset vaatteet.
- Irti! hän karjaisi minulle ensi töikseen ja kiskaisin pois käteni, joka oli naputellut rummun reunaa.
- No sori! sanoin loukkaantuneena. En ollut tottunut siihen, että minulle huudettiin. – Sunko nää on?
- Mikä toi on? poika kysyi Leksalta vastaamatta minulle.
- Yks tuttu. Sen nimi on Danni.
- Aha, poika sanoi, eikä sitten sanonutkaan enempää, kävi vain vaihtamassa levyn soittimeen ja istui muovituolille. Mikä näitä tyyppejä täällä oikein vaivasi? Minä en olisi osannut käyttäytyä noin epäkohteliaasti, vaikka olisin yrittänyt.
- Ja kuka sä olet? kysyin ja menin seisomaan hänen eteensä, tutkien häntä päästä varpaisiin. Olin tyytyväinen, että olin itsekin tänä aamuna sattunut pukeutumaan mustiin farkkuihin ja mustaan huppariin.
- Tää on Eetu, Leksa esitteli, ennen kuin toinen ehti.
- Eddie, hän murahti.

Vähän ajan kuluttua tuli kolmaskin poika, luullakseni se sama, jonka olin nähnyt joulun alla käyvän Leksalla. Hänellä oli kassillinen olutta, mutta ei mitään soitinta, ellei sitten taskussa ollut huuliharppua. Hän ei ollut ihan yhtä tyly kuin Eetu, vaan sanoi minulle muutaman ylimääräisenkin sanan esittäytyessään Rimiksi. Hän lastasi kaljat kaappiin ottaen sieltä itselleen kylmän ja heitti Leksalle ja Eetullekin.
- Saanko mäkin? kysyin, kun minua ei mitenkään huomioitu.
- Kaks euroo, Rimi sanoi. – Sulla ei ole luottoa.
Aloin kaivaa taskuani ja löysin ensimmäiseksi kympin setelin isän aamulla antamista.
- Mä otan viis, sanoin uhmakkaasti. Poika vilkaisi minua ehkä vähän huvittuneen näköisenä ja nappasi rahani.
- Help yourself.

Jos tämä oli seikkailu niin toivoin totisesti, että niitä oli olemassa parempiakin. Seuraavalla kerralla etsisin jännittävämmän. Pojat alkoivat jutella keskenään kuin minua ei olisikaan, eikä minulla ollut mitään muuta tekemistä kuin istua selkä seinää vasten, kuunnella ja juoda olutta, jota minun ei oikeastaan edes tehnyt mieli. Minulla oli ehdottomasti tylsempää kuin ikinä. Jopa tylsempää kuin rippikoulun tunneilla. Join siis toisenkin oluen, ja sitten sain eloa itseeni, kun Rimi nousi ja sanoi menevänsä tupakalle.
- Mäkin tulen. Tarjoo mullekin. Montako euroa se maksaa? kysyin ja hän alkoi nauraa kuin olisin murjaissut hyvänkin vitsin. Menin silti perässä, hyvilläni, kun pääsin ylös kylmältä betonilattialta ja muutenkin liikkeelle.

Päivämäärä:   26.11.09 10:23:04

ajatustenlukija <3 just ehdin päivittää sivun, niin oli tullut lisää tarinaa! Tosin nyt se ei edennyt vielä oikein mihinkään. Tyhmä Danni.

Päivämäärä:   26.11.09 11:18:11

Hmm... vaikka mie välil inhoonki Dannia, ni kyll se osaa olla hauskaki ;D tai no ehkä se on vähä tommone tyhmyyestä johtuva hauskuus :D

Päivämäärä:   26.11.09 13:15:45

Nyt mä en enää tiedä mitä mä tekisin tietokoneen ääressä.. tarvitsen lisää luettavaa :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.11.09 13:42:07

Rimi meni parkkihallin puolelle ja minä perässä. Siellä oli pommisuojan jälkeen suorastaan raitista ja tuulista, se ei ollut ihan umpinainen vaan ajoväylä oli auki ja siellä oli ikkuna-aukkojakin, jotka oli peitetty verkolla.
- Sisällä ei saa polttaa, Rimi selitti, vaikken ollut kysynytkään. – Jos tulee äkkiä ydinsota, niin astmaset mummot kuolee sinne.
- Niin tietysti, myönsin ja kysyin sitten piruuttani, eikö hän tosiaankaan halunnut rahaa savukkeesta, jonka ongin hänen askistaan.
- Vittuiletko sä?
- En.
Hän taisi uskoa, sillä seuraavaksi hän selvitti, että heillä oli kaljakirjanpito erikseen jääkaapissa. Kaikki vetivät viivoja vihkoon juodessaan oluen ja perjantaisin kerättiin rahat ja ostettiin lisää.
- Nyt ei oo perjantai, huomautin.
- Nyt on loma.

Minä katselin Rimiä huomaamatta, että pääni kallistui ihmetellen. En osannut ihan varmaksi sanoa, oliko hän se, jonka olin joulun alla nähnyt vai ei, mutta hänenkin hiuksensa olivat korkeintaan puolen sentin mittaiset, kuten sillä pojalla, ja hänelläkin oli yllään pitkä nahkatakki.
- Ja mitä sä mussa ihmettelet? hän kysyi, kun olin toljottanut jonkin aikaa.
- Että sä puhut mulle, sanoin ensimmäisen mieleeni tulleen asian. – Noi pirun pörröpäät tuolla sisällä kohteli mua kuin seinää, vaikka mä olen tuntenu Leksankin siitä asti kun me molemmat vielä käytettiin vaippoja.

Se sai pojan taas nauramaan ja sekin ihmetytti minua. Leksa ja Eetu yrittivät nähdäkseni olla toinen toistaan synkempiä ja kohtalokkaampia ja olin jo päätellyt, ettei nauraminen tai hymyileminen ollut Helsingissä hyväksyttävää.
- Miksen puhuisi?
- Koska mä jo kuvittelin, että mun täytyy läpäistä joku pääsykoe, ennen kuin mut huomataan ollenkaan.
Siihen hän ei enää vastannut, vaan heitti tupakantumppinsa pois ja tallasi sen. Tein samoin, ja kun palasimme pommisuojaan, kysyin, missä se vessa oli. Rimi osoitti yhtä ovea, jonka takana kävin helpotuksella ja palasin sitten nojaamaan seinään ja juomaan kolmatta oluttani. Tylsyys jatkui. Miksi ihmeessä Leksa halusi viettää iltansa tällä tavalla, kun hän olisi voinut olla mukavasti kotona ja katsoa telkkaria tai surffailla netissä? Syödäkin, ajattelin kaihoisasti, kun tajusin, etten itse ollut saanut kunnon ruokaa koko päivänä. Vähän aamupalaa ja sitten pari paahtoleipää Leksan kanssa. Ei minulla kyllä nälkä ollut. Vatsani oli täynnä kaljaa.

Siinä vaiheessa, kun aloin harkita haistattaa Leksalle ja hänen typerille kavereilleen pitkät ja lähteä pois, kuului taas ääniä. Sisään kämppään käveli yllätyksekseni tyttö, ehkä minun ikäiseni. Hän oli jotenkin vähän rähjäisen näköinen, mutta kaunis, suunnattoman kaunis. Hänellä oli suuret, tummat silmät ja pitkät mustat hiukset.
- Nanja! Leksa sanoi ja sai eloa itseensä. Turtana katsoin, miten hän ponkaisi ylös kaljakoriltaan ja meni tytön luo. Tämä ei kiinnittänyt häneen mitään huomiota vaan tuijotti minua. Ilmeisesti en ollutkaan haalistunut ja uponnut seinään.
- Skool, sanoin hänelle ja kohotin kaljatölkkiäni.
- Kuka toi on? tyttö kysyi hurjistuneen näköisenä. Jos olin kuullut hänen nimensä oikein ja se tosiaan oli Nanja, se ei minusta sopinut. Se toi mieleen pienen, pehmeän vauvan, eikä tuollaista riivinrautaa.
- Nanja, tässä on Danni, Danni, tässä on Nanja, Leksa esitteli ja yritti laittaa kätensä tytön harteille, mutta tämä väisti.
- Danni? Mikä nimi se semmonen on? Mitä se täällä tekee? Kuka se on?

Tytön puhe tuli kuin konekivääristä ja hän katseli minua murhaavasti, mutta olisin inhonnut häntä muutenkin. Kömmin pystyyn, sillä tunsin olevani pahasti alakynnessä istuessani lattialla. Mikä ihmeen nimi Nanja sitten muka oli? Äkkiä mieleeni tuli, että hänellä saattoi olla puukko jossain.
- Danni, Nanja on mun tyttöystävä. Nanja, Danni tarvii yöpaikan ja mä ajattelin, että jos se vois tulla teille, Leksa sanoi.
- Siis mitä? Nanja kysyi.
- Miksi sä luulet, että mä menisin ton luo? Mä voin jäädä tänne! puuskahdin minä.
- Mitä sä Aleksi nyt oikeen ajattelet?

Leksan katse oli epätietoinen ja siirtyi välillämme edestakaisin.
- Sä et ole sanonu, että sulla on tyttöystävä, syytin, enkä voinut mitään sille, että se kuulosti epätoivoiselta parkaisulta. Nanja ei päässyt eroon siitä kysymyksestä, joka koski minun henkilöllisyyttäni, vaan toisteli sitä kerran toisensa jälkeen.
- Se on mun vanha tuttu, Leksa sanoi lopulta, olisi kai sanonut aiemminkin, jos olisi saanut suunvuoron.
- Ai mikä? Nanja kiljaisi ja lähti kohden ovea tönäistyään Leksan kauemmas. – Mua ei kiinnosta!

He häipyivät molemmat ja minä jäin tuijottamaan perään. En tiennyt, mitä ajatella. Minun ihastukseni Leksaan tuli ja meni, enkä ollut tänään pitänyt sitä erityisen vakavana, ennemminkin jalkapohjiani oli kutitellut päästä kokemaan jotain jännittävää ja tapaamaan uusia ihmisiä. Nyt se iski minua täysillä mahaan niin, että ilmat karkasivat, enkä tiennyt, oliko Eetun hörähtely, Rimin ihmettelevä katse vai Leksan poistuminen Nanjan perässä pahinta. Käytävältä kuului kovaäänistä puhetta, enimmäkseen Nanjan, ja sitten raskaan metallioven kalahdus.
- Voi jumálauta, että jätkä on törppö! Eetu sanoi ihmetellen. Niin olikin, mutta ihmettelin sitä, että hänkin sen ymmärsi. Hän tuijotti raolleen jäänyttä ovea, mutta Rimi katsoi minua.
- Oletko sä tosiaan vailla yöpaikkaa? hän kysyi.
- Minäkö? kysyin kuin herätettynä.
- No ei kun toi sun kaveri tuolla nurkassa. Tietysti sinä.
- Mä voin jäädä tänne, sanoin jurosti ja kävin hakemassa vielä yhden kaljan jääkaapista. Luulen, että se oli jo kuudes, mutta Rimi ei sanonut mitään, joten ehkä se olikin vasta viides. Romahdin takaisin entiselle paikalleni, vaikka lattia tuntui entistä kovemmalta. Jotenkin tunsin, että käytävä oven ulkopuolella oli tyhjä ja jäisi sellaiseksi. Leksa ei tulisi takaisin.

Päivämäärä:   26.11.09 14:09:36

vihdoinkin meininkiä :)
Rimi on jees, mutta Leksa, voi idioottia! Ei tuollaisen mustankipeän kana-aivon perään kannata juoksennella.. Ja miksi ihmeessä Danni otti noin hyökkäävän asenteen? Danni olisi voinut kerrankin leikkiä fiksua aikuista ja olla ystävällistäkin ystävällisempi Nanjalle. Sekös vasta olisikin ärsyttänyt sitä leidiä!

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   26.11.09 14:12:37

flanelli, piti vielä illalla lisätä, että moksi näyttöä hellävarasesti aidon Leksan puutteessa :D

Joo, munkin mielestä Danni olisi voinut käyttäytyä aikuisemmin.

Päivämäärä:   26.11.09 16:26:13

hei, ei teinit osaa leikkii fiksua aikuista..

Lähettäjä: Ruunikko 
Päivämäärä:   26.11.09 18:42:31

Komppaan edellistä. : DD

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.11.09 21:26:25

*hakkaa vimmatusti mielikuvissaan Leksaa - ja samalla muksii näyttöä kiivaasti*

Leksa on sitte idiootti -.- tollai ärsyttävä... ääh... inhottaa!!

Mutta jatka :D

Päivämäärä:   26.11.09 23:09:27

Mun mielestä toi on sangen realistista teiniä ;P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.09 00:18:35

Yöpala tai aikainen aamiainen
----------------

Odotin ja toivoin sitä kuitenkin, mutta häntä ei kuulunut. Minua alkoi nukuttaa ja Rimin ja Eetun jutustelu alkoi kuulostaa puuromaiselta. En tiennyt, mitä kello oli, mutta ei kai ollut ihme, jos kaljat alkoivat vaikuttaa. Möyhin reppuni tyynyksi ja heittäydyin pitkäkseni. Lattia tuntui entistä kovemmalta lonkkaluun alla.
- Aiotko sä tosiaan jäädä tänne? Rimi kysyi, ja kun avasin silmäni, näin hänet kumartuneena puoleeni.
- Joo, mutisin.
- No odota sitten.
Hän häipyi siihen keittiöntapaiseen huoneeseen ja palasi pian kainalossaan rullalle kääritty retkipatja, sellainen ohut muovinen.
- Ota tää allesi.

Patja oli ihan kärkipäässä niiden asioiden listalla, joita juuri silloin eniten toivoin, joten liikutuin kovasti.
- Sä olet kiltti, mutisin ja tajusin, että minun piti päästä vielä vessaan. Meni hetki, ennen kuin pääsin ylös ja toinenkin, ennen kuin saavutin tasapainoni. En ollut tottunut kiskomaan sixpäkkiä päivälliseksi. – Tarjootko sä mulle vielä yhden tupakankin?
- Jos sä pysyt pystyssä, Rimi lupasi katsellen minua arvioiden ja ryhdistäydyin. Hän oli ihanan kiltti. Tupakkakin oli siellä lähellä kärkeä listassani.

Parkkihallissa huomasin olevani oikeasti aika humalassa. Olin saanut jonkinlaisen tasapainon takaisin, mutta minun teki mieli lörpötellä.
- Kuka toi Nanja on? vaadin saada tietää.
- Se on meidän luokalla.
- Soittaako sekin bändissä? Ja jos se on Leksan tyttöystävä niin miksei Leksa ole koskaan puhunut siitä?
- Mistä mä Leksan tekemiset tiedän? Rimi kysyi. – Mutta kai se on, jos se niin sanoo.
- Vai onko se solisti? jatkoin kuvitellen, että olin uuden Nightwishin treenikämpillä.
- Joskus. Se laulaa kuin enkeli.
- Hmph, tuhahdin. Tietystikin lauloi, näytti enkeliltä ja kuulosti enkeliltä, mutta olin ihan varma siitä, että nahan alla oli itse piru. – Onko sen nimi oikeesti Nanja?
- On kai, Rimi sanoi kyllästyneesti.
- Mihin ne meni?
- Ja mistä mä sen voisin tietää? Hei, jos sä meinaat jäädä tänne yöksi niin muista pitää kämpän ovi lukossa. Siitä ohitse pääsee kulkemaan noihin taloihin, jos on avaimet.
Hän osoitti peukalollaan ylöspäin.
- Ai ettei kukaan tee mulle pahaa, sanoin ilahtuneena moisesta ajattelevaisuudesta.
- Ei kun ettei kukaan vie rumpuja.

Vaikka tupakalla käyminen oli piristänyt minua, väsähdin uudestaan, kun olimme palanneet kämppään. Siellä oli aika huono ilma, eikä edes musiikki häirinnyt nukahtamistani. Asettelin pääni repun päälle ja suljin silmäni ja sitten en tiennyt enää mistään mitään. Minua ei huolettanut ollenkaan, että olin yksin jossain bunkkerissa parin Leksan jengiläisen kanssa. He eivät vaikuttaneet ollenkaan niin vaarallisilta kuin mitä olin etukäteen kuvitellut, Eetukaan, eivätkä he varmasti tekisi minulle mitään.

Kun heräsin, oli hiljaista ja olin yksin. Valot pojat sentään olivat jättäneet päälle. Asuin toki ikkunattomassa huoneessa kotonakin, mutta siellä tiesin, missä suunnassa oli lukulamppuni kosketin, täällä olisi voinut iskeä jonkinmoinen paniikki. Se iski nytkin ihan kiitettävästi. Tai ei oikeastaan paniikki, vaan morkkis. Olinko muka ollut fiksu karatessani tällä lailla jonnekin treenikämpälle juomaan kaljaa? Mitä minä siitä olin hyötynyt? En kerrassaan mitään hyvää, vain päänsäryn ja pahan maun suussa ja pahan mielen Leksan takia ja nolostumista, kun muistelin, miten alentuvasti Eetu ja Rimikin olivat minua kohdelleet, Nanjasta puhumattakaan. Ihan typerää! Ja sitten vielä se, mitä Alissa oli sanonut aamulla, eilisaamuna. Ehkä äiti olisi tosiaan tarvinnut minua, ja minä olin juossut karkuun. Kauhean huono omatunto. Ja kauhean kova pissahätä.

Nousin kiirehtiäkseni taas kerran käytävällä sijaitsevaan eriöön ja inhosin sitäkin. Se oli aika saastainen, eikä siellä ollut paperia. Taskuissanikaan ei enää ollut mäkkärin lautasliinoja, vaikka niitä aina sinne keräsinkin, vain kännykkä ja isän antamat rahat. Äkkiä mieleeni tuli, että entäs, jos kämpän ovi olikin loksahtanut lukkoon. Siinähän olisin, ilman päällystakkia, ilman tavaroitani. Se oli kuitenkin raollaan täsmälleen siinä asennossa, mihin olin sen jättänyt, ja haluttomasti palasin sisään. Seikkailu ei ollut enää hauska. Halusin seuraa ja minulla oli nälkä. Käännyin sinne mihin yleensä aina, kun jokin mätti: etsin Alissan numeron.

Puhelin oli mykkä, kuollut. Se päästi omituisia ääniä ja kun katsoin sitä kummeksuen, se ilmoitti, ettei löytänyt verkkoa. Niinpä tietysti, olin pommisuojassa. Miksi puhelinaallot olisivat päässeet sinne, kun ei ydinsäteilynkään pitänyt päästä. Kello sentään toimi ja näin, että oli jo aamu. Luojan kiitos, nyt uskaltaisin lähteä pois! Jos olisi ollut vielä aamuyö, en olisi rohjennut ihmisten ilmoille. Tiedä minkälaista porukkaa täällä pimeimpinä tunteina liikkui. Niin paljon seikkailua en halunnut, että olisin siitä ottanut selvää. Kokosin tavarani, vedin takin päälleni, sammutin valot ja lähdin pois.

Parkkihallissa oli kelmeät valot, mutta muuten hiljaista. Kävelin ulos sen näköisenä kuin minulla olisi ollut sinne jotain asiaakin ja kun olin päässyt puomin ohi kadulle, alkoi taskussani loppumaton värinä ja piipitys. Puhelin oli tullut hulluksi siellä. Pysähdyin ja kaivoin sen esiin, katsoen pelästyneenä miten se ilmoitti kuudesta tulleesta viestistä, ja niitä tuli lisää koko ajan. Oliko se tosiaan seonnut? Mutta ei, tajusin totuuden, kun avasin ensimmäisen viestin. Kotiväki oli saanut selville, etten ollutkaan mummilla ja he kaikki olivat yrittäneet tavoittaa minua. Suurin osa viesteistä oli ”soita vastaajaan”, mutta oli siellä oikeitakin tekstareita. ”Missä sä olet?” ”Soita heti!”

Teki mieli palata takaisin bunkkerin suojiin. Saisin vuosikymmenen huudot, jos nyt palaisin kotiin, ja todennäköisesti pahempaakin kuin huudot. Toisaalta, mitä se voisi olla? Mietin hetken ja totesin, että kotiaresti olisi kai pahinta. Ehkä en saisi kuukausirahaa. Itse asiassa, ehkä olin ollut poissa jo niin kauan, että saisinkin lettuja aamiaiseksi!
- Danni, missä ihmeessä sä olet? Soita heti! sanoi äiti ensimmäisessä kuuntelemassani viestissä ja hänen äänensä oli niin kireä, että tuskin tunnistin sitä. Loppujen sisältö oli ihan samanlainen, vain ihmisten äänet vaihtuivat ja he alkoivat kuulostaa koko ajan hätääntyneemmiltä. Minun tuli ihan paha olo heidän takiaan, kaikkien. Kaivoin esiin isän numeron, hänellä ainakin olisi vapaata, sillä ymmärtääkseni oli sunnuntai.

- Missä sä olet? hän kysyi ennen kuin sanoi mitään muuta, ja hän oli vastannut niin nopeasti, että oli varmasti pitänyt puhelinta kädessään. Minä olin kävellyt viestejä selatessani ja kuunnellessani hitaasti eteenpäin, siihen suuntaan, mistä eilen olimme muistaakseni Leksan kanssa tulleet, ja nyt katselin ympärilleni. Näin kauempana tutun näköisen rakennuksen.
- Pasilan asemalla, sanoin.
- Oletko sä kunnossa?
- Olen, vakuutin.
- Pysy siellä, älä liikahda mihinkään, mä tulen hakemaan sut.
- Mutta mä voin tulla junalla.
- Ja katoat taas ja soitat huomenna Tampereelta? Ei, siellä on hampurilaispaikka, mene sinne ja odota mua siinä, mä olen siellä puolessa tunnissa! isä määräsi ja sekä hänen äänensä, että ajatus hampurilaisesta saivat minut sanomaan kiltisti, että tekisin niin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.11.09 00:49:17

ehehhehehehehehehehehehehe *pyyhkii naurun kyyneleitä silmistään*

Mun äite soittaa mulle tollein kanssa toisinaan :D. Ja mun ei tarvi olla ku tunnin verran myöhässä kotoa (noh onneks täysikäsenä ei tarvi enää niin ajatella sitä, mitä se sanoo mistäki).

Mä voisin ottaa viel toisen yöpalan *bambikatse*

Päivämäärä:   27.11.09 08:44:10

voi dannia .( raukka ihan vähän sekaisin .(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.09 12:42:08

10. Tuhlaajatyttären paluu

Pistin loppurahani hampurilaiseen, ranskalaisiin ja pirtelöön ja totesin, että ne olivat ehdottomasti parempi sijoitus kuin junalippu, ja sitä paitsi olisin saanut odottaa junaa melkein puoli tuntia. Isä oli perillä nopeammin. Hän harppoi sisään kuin seitsemän peninkulman saappailla ja yritti pään kääntelystä päätellen nähdä joka suuntaan yhtaikaa. No, minua ei ollut vaikea havaita, olin tullut ulos asemahallin puolelle syömään ja katselemaan vähälukuisia ihmisiä ja lähtevien ja saapuvien junien listan vaihtumista.

- Missä sä olet ollut? isä kysyi ensimmäiseksi ja tarttui minua olkapäistä. Ensin ajattelin, että hän aikoi ravistaa minua, mutta sitten hän kaappasikin minut isoon karhunhalaukseen.
- Mä olin Leksan kanssa, sanoin tyynesti.
- Sun piti mennä mummin luo!
- Mä muutin mieleni.
- Me ollaan oltu ihan sekopäisiä huolesta, mä olin lähdössä poliisiasemalle tekemään susta katoamisilmoitusta just, kun sä soitit!
Huoahdin. Oli sentään hyvä, ettei hän ollut sitä ehtinyt tehdä. Olisi ollut nolouden huippu tulla poimituksi poliisiautoon.
- Tuu, lähdetään, hän sanoi, muttei päästänyt minusta irti, vaan sain kävellä ulos hänen kainalossaan. Niin kuin minä nyt enää olisin mihinkään karannut. Olinhan sentään soittanut hänelle.

Isä ei kysellyt juuri mitään kotimatkalla, ajoi vain sellaista vauhtia, että maasturin moottori tuntui ärjyvän. Vasta kääntyessään pihaamme, hän kysyi:
- Miksi sä katosit?
- Mä halusin seikkailla, sanoin hetken mietittyäni.
- Ei sun mieleen tullut soittaa meille, että sä oletkin Leksan kanssa etkä mummilla? Ja miksei sun puhelin ollut päällä koko yönä?
- En tullu ajatelleeksi, sanoin nöyrästi, mutta puhelinkysymykseen en vastannut. En menisi lörpöttelemään Leksan piilopaikasta, jossa eivät puhelimet toimineet. Se kantautuisi vanhusten kautta Jinnalle vielä ennen puolta päivää. Enkä olisi ehtinytkään, sillä äiti oli jo kiskomassa auton ovea auki ja hänkin halusi halata minua, hän puristi niin, että ilmat karkasivat keuhkoistani.
- Senkin pirunpenikka, hän sanoi melkein itkuisella äänellä. – Mun ois pitänyt katsoa sun murrosikäsi ensin, ennen kuin alettiin hommata enemmän lapsia. Jos kaikki loputkin tekee samanlaisia temppuja, mun hiukseni on valkoiset viiden vuoden päästä.
- Eikö sun pitäisi olla töissä? kysyin naama painettuna hänen olkapäätään vasten.
- Töissä? Miten mä voisin olla töissä jos sä olet hukassa? hän kysyi ja ravisteli minua lujasti, mutta hellästi.

Vastaanotto ei siis olisi voinut olla parempi. Sarri ja Sunna olivat seuraavina kimpussani ja taluttivat minut sisään kummastakin kädestäni kiskoen ja he tekivät minulle kaakaota. Se alkoi olla melkein noloa, olinhan aiheuttanut heille varmasti aika lailla huolta ja pahaa mieltä. Tosin en epäillyt sitä, ettenkö saisi kuulla kunniaani, kunhan he toipuisivat siitä riemusta, etten ollutkaan kuollut, raiskattu tai mukiloitu.
- Missä Alissa ja Jerry on? kysyin, kun totesin, etteivät he olleet iloitsemassa paluustani.
- Ratsastamassa, sanoi Sunna ja vilkaisi ulos ikkunasta.
- Sä haiset kummalliselle, sanoi Sarri ja nuuhki huppariani.
- En kai?
- Joo, aika pahalle.
- Mä menen suihkuun, päätin. Sekin oli ollut aika korkealla listallani edellisiltana.

Kuuma suihku, täysi vatsa ja suloinen tunne siitä, että olin haluttu ja rakastettu saivat minut ennenkuulumattoman hyvälle tuulelle. Kiipesin hyräillen yläkertaan, missä puin päälleni lämpimän oloasun ja harjasin hiukseni puolittain kuiviksi. Ne eivät kaivanneet föönausta näin kotona, enkä ollut menossa tallia pidemmälle. Jaksaisinko sinnekään, sen päättäisin, kunhan olisin vähän aikaa levännyt omassa, pehmeässä sängyssäni. Paikkojani kolotti lattialla nukkumisesta ja tunsin tarvitsevani vähän toipumista. Nukuttikin, itse asiassa, vaikka olin koko yön ollutkin unten mailla. Portaista alkoi kuitenkin kuulua askeleiden töminää, ja lykkäsin nokosia, kun kuulin Alissan ja Jerryn äänet. He varmasti paloivat halusta kuulla, mitä minulle oli tapahtunut.

Päivämäärä:   27.11.09 13:43:42

hihi, täällä mä vielä sairastan ja odottelen innolla lisää namia ;)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   27.11.09 15:28:29

Varmaan ne mitään halua tietää, käyvät suoraan kurkkuun kiinni :D No ei, mä haluan tietää mitä tapahtuu, lisää lisää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.09 16:07:42

Molemmat marssivat koputtamatta sisään ja istuivat, toinen sänkyni jalkopäähän ja toinen tuolilleni.
- Sä olet tyhmä, sanoi Jerry silmät salamoiden. Yllätyin.
- Mitä sä meinaat? Etkö sä olekaan iloinen kun mä tulin takasin?
- Idiootti, itsekeskeinen, itsekäs idiootti, sanoi Alissa.
- Tajuatko sä, miten huolissaan Jessi ja Vesku oli? Jerry jatkoi.
- Ihan kuin niillä ei olis ollut tarpeeksi murhetta jo Nikistä!

He jatkoivat vuorotellen, kuin olisivat harjoitelleet puheensa etukäteen valmiiksi, enkä saanut sanaakaan väliin. Lopulta vain keskeytin heidät.
- Kenen puolella te hei oikeen ootte? Ja mikä sinäkin olet mua neuvomaan, ärähdin Jerrylle, jonka moitteet minua erityisesti kismittivät. Penska. Pikkuveli. Miten se kehtasi?
- Jessillä oli jo valmiiksi ihan tarpeeksi paha mieli ja mä en ymmärrä sua, sanoi Alissa. – Se ajeli tuntikausia viime yönä etsimässä sua!
- No eipähän ehtiny miettiä Nikiä, sanoin kevyesti. Mitä minä muutakaan saatoin sanoa? En ollut mielestäni mitenkään velvollinen tunnustamaan sisaruksilleni, että olin käyttäytynyt typerästi. Äidille tai isälle ehkä, oikealla hetkellä, mutta en Jerrylle ja Alissalle.
- Sä olet säälittävä, sanoi Jerry ja meni pois, ja Alissa meni hänen perässään, vilkaisten minua murhaavasti. Olin iloinen siitä, että he häipyivät, sillä aloin olla itkun partaalla heidän sanojensa takia. Alissa se oli eilisaamunakin ajatellut Jessiä, kun minä olin miettinyt vain omaa pahaa oloani. Olin kauhean huono tytär.

Onneksi Alissa hiipi takaisin, ennen kuin ehdin vaipua kovin syvälle masennuksen ja itsesyytösten mereen.
- Missä sä olit? hän kysyi, oikea kysymys lopultakin. Hän heittäytyi jalkopäähäni pitkäkseen ja kaivoin varpaani hänen kylkeensä.
- Mitä se sua kiinnostaa, mähän olen ällöttävä, itsekäs ihminen, tuhahdin.
- No jos et sä halua kertoa niin ihan sama mulle, hän sanoi siirtymättä senttiäkään. Mutta minä halusin kertoa ja hän oli ainoa, kenelle saatoin vuodattaa kaiken tapahtuneen, ellen sitten soittaisi Elsille tai Merille. Niinpä nousin istumaan ja kerroin hänelle, miten olin keksinyt olla menemättä mummille ja mennyt sen sijaan Leksalle ja viettänyt tämän kavereiden kanssa koko illan ja yön. En suorastaan valehdellut missään kohden, joskaan en kovin tarkasti kuvaillut, miten alentuvasti Eetu varsinkin oli minuun suhtautunut, enkä kertonut sitäkään, että Leksa oli juossut Nanjan perään ja kadonnut, vaikka tytöstä kerroinkin.

- Leksalla tyttöystävä, Alissa sanoi mietteliäänä. – No jo on aikakin.
- Onhan sillä voinut olla vaikka miten monta. Ei se tostakaan mitään puhunut, ennen kuin se paukkasi paikalle, sanoin urheasti.
- Oliko ne rakastuneen näköisiä?
- Leksa oli, se Nanja näytti olevan vaan raivoissaan. Mutta jestas, että se tyttö oli kaunis, huokaisin.
- Miltä se sitten näytti?
- No vähän Penelope Cruzilta.
- Vau, sanoi Alissa.

Minun mieleeni tuli, että mahtoikohan Leksa nyt puolestaan olla minusta huolissaan, vai muistikohan hän olemassaoloani ollenkaan. Olikohan hän edes herännyt siellä missä nyt sattui olemaan? En aikonut ilmoittautua. Saamarin jätkä, joka jätti minut yksin betonibunkkeriin ventovieraiden tyyppien kanssa juostakseen jonkun naikkosen perään. Lopettaisin hänen peräänsä haikailun ihan heti. Olin lopettanut jo. Ainakaan en antaisi hänen enää huomata mitään sen tapaistakaan. Suututti ihan muistella, miten äimistynyt olin ollut Nanjan tullessa. Kaikki olivat takuulla arvanneet, mitä ajattelin. Tästä lähtien Leksa saisi juosta minun perässäni, jos haluaisi minulta jotakin.

En tietenkään voinut olla toivomatta, että hän haluaisi.

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   27.11.09 17:33:04

sit jos sais taas jatkoa! :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   27.11.09 17:48:33

Hölmö Danni..

Ja jatkopätkä ois tosiaan ihan jees.. :P

Päivämäärä:   27.11.09 19:03:13

Hmm Hölmöstä tulee kohta Dannille lempinimi :D
Olipas kivasti tullu jatkoa, piristi työpäivää :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.09 19:06:21

Luulin jo selvinneeni kuin koira veräjästä, mutta illalla isä ja äiti tulivat molemmat ylös, missä makasin katsomassa telkkaria läppäri mahallani. Leksa ei ollut mesessä, mutta odotin ja toivoin, että hän tulisi ja yrittäisi puhua minulle. En ehkä olisi huomaavinani häntä. En ollut ensin huomaavinani vanhuksiakaan, mutta isä kävi painamassa telkkarista virrat pois.
- Ääh, kesken kaiken! protestoin.
- Se oli uusinta, mäkin olen nähnyt sen ainakin kolme kertaa, hän sanoi ja sitten he istuivat toiselle sohvalle rinnakkain.
- No mikä nyt sitten on niin tärkeetä? kysyin tuskastuneena, vaikka arvasin kyllä. Saarna.
- Mitä sä olet ajatellu, että meidän pitäisi tehdä sulle? äiti kysyi.
- Miten niin tehdä? Nostakaa mun viikkorahaa, ehdotin.
- Älä rupea hävyttömäksi, isä ärähti ja näin, että hän oli jo täysin päässyt yli siitä ilahtumisesta, mikä oli saanut hänet halaamaan minua aamulla. – Mä haluaisin pistää sut kotiarestiin, kunnes sä täytät kahdeksantoista.
- Mikä susta olisi sopiva tapa takoa sun kalloosi, ettei ole reilua huolestuttaa toisia tolla tavalla?

Äiti katsoi minua vakavan näköisenä ja minun teki mieli jatkaa vitsailua, mutta arvasin, ettei sitä enää arvostettaisi.
- Sä olet aina kertonut, miten tekin saitte pieninä mennä miten halusitte, puolustauduin.
- Niin saatiinkin, mutta me ei koskaan sanottu menevämme yhteen paikkaan ja sitten kadottu toiseen. Me oltiin luottamuksen arvoisia.
Annoin periksi. Olinhan jo itsekin ollut pahoillani tempustani.
- En mä tiedä. Mitä te haluatte tehdä mulle? huokaisin.
- No kun me ei osata päättää.
- Haluatko sä ottaa Daisyn takaisin? kysyin nöyrästi. Äidin kasvot vetäytyivät äkkiä kokoon, kuin olisin lyönyt häntä. En tiennyt, oliko hän käynyt tallilla ollenkaan sen jälkeen, kun olin tyhjentänyt Nikin boksin, minä en ainakaan ollut havainnut hänen tänään käyneen siellä, mutta olinkin ollut suurimman osan päivää ylhäällä omissa oloissani.
- En, hän sanoi. – Mä taidan nyt pitää vähän taukoa ratsastamisessa.

Hänen surullinen ilmeensä sai minutkin taas entistä surullisemmaksi ja jouduin nostamaan piikkini pystyyn, etteivät he olisi huomanneet sitä.
- Siinä sitä taas ollaan! Ton takia mä lähdin! huudahdin.
- Mitä? isä kysyi ja näytti kummastuneelta.
- Koska ei oo kiva katsoa, kun yksi vollaa hevosen perään! Se oli hei kuitenkin vaan vanha kaakki!
En olisi halunnut sanoa niin, mutta en tiennyt mitä muutakaan sanoa. Kun äidin ilme meni entistä ruttuisemmaksi, minun teki mieli mennä ja halata häntä ja itkeä Nikiä, mutta silloin mese piippasi ja katseeni lennähti koneeseen. Se oli Leksa!
- Pistä pois se kone, isä jyrähti niin, että säpsähdin. Hän nousi ja nappasi sen itselleen. – Ellei sulla ole mitään aikomusta keskustella rakentavasti niin alotetaan siitä, että saat tän vehkeen takasin sitten, kun koulu alkaa. Me mietitään keskenämme, mitä muuta.
- Hei, ei oo reilua! protestoin.
- Hyvä, isä tuhahti ja lähti menemään portaiden suuntaan. Olin oudon helpottunut, kun asia oli nyt käsitelty. Äiti jäi vielä, siirtyi vain minun sohvalleni ja halasi minua.
- Pääasia, että sä olet kunnossa, hän sanoi, ja lopultakin sain halattua takaisin.
- Mä olen niin pahoillani Nikistä, onnistuin sanomaan, ja sen mukana tuli itku. Hyvä ihme, että sitä tulikin. En ehkä ikinä ollut parkunut sillä tavalla, tunsin hiljalleen valuvani ensin kaksosten ikäiseksi ja sitten vieläkin nuoremmaksi, vauvaksi asti. Äiti ei sanonut mitään, silitti vain hiuksiani ja antoi minun itkeä.

Kun äiti oli mennyt, harkitsin vähän aikaa hiipiä Alissan koneelle. Hän ei olisi pahastunut, mutta jätin sen tekemättä. Leksa ei kuitenkaan enää olisi koneella, hän ei tavannut roikkua siellä, ja oli hän nyt ainakin huomannut, etten ollut pompoteltavissa. Soittakoon, jos oli asiaa. Vaikka tuskin hänellä mitään erityistä olikaan. Takuulla hän jo tiesi, että olin palannut kotiin. Uutiset meiltä Jinnalle ja päinvastoin tuntuivat liikkuvan valon nopeudella ja pelottavan tarkasti. Olen varma, että hän tiesi päivälleen, koska minulla oli alkanut kuukautiset ja toivoin vain, ettei hän ihan kaikkea juorunnut Leksalle. Sitä en kyllä uskonutkaan, Jinna oli järki-ihminen.

Päivämäärä:   27.11.09 20:14:24

Hassua, miten vauvana ollessaan Danni oli ihana ja suloinen.. nyt se on vaan hölmö :D (eikös se mene jokaisen kohdalla juurikin niin?) Löytyy sieltä ajatuksista sentään jotain hyvääkin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.09 20:34:21

Nii, mutta ei sitä voi palauttaakaan x)

Päivämäärä:   27.11.09 20:53:08

Voi Dannia. : >

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   27.11.09 22:09:10

No musta Danni on vaan edelleen ihan totaalisen hukassa. Luojan kiitos en oo enää 15! Ku tarttee samaan aikaan olla iso ja aikuinen mut sit ei kuitenkaan pysty viel ottaan vastuuta asioista ja haluu olla ihan pieni ja juosta huoletta pitkin pihoja letit liehuen.

Jos en olis tän ikänen, voisin ehk haluu olla kolme. Korkeintaan viis.

Päivämäärä:   27.11.09 22:14:35

Hei, mä kaipaisin myöhäistä iltapalaa : )

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.09 22:16:47

Toi Desin hukassa on aika lailla se sana, mitä mä oon tässä yrittänytkin tavottaa :)
----------
Muuta rangaistusta minulle ei sitten tipahtanut, enkä tosiaankaan kysellyt perään. Loppuloma meni sohjoisissa merkeissä ja alkoi viimeinen lukukausi yläasteella. Kun sateessa juoksimme taksilta sisään, olin vain tyytyväinen, ettei joulupukki ollut vielä tuonut niitä mopoja. Koulu tuntui suorastaan lämpimältä ja kotoisalta.
- Varo, sanoi Alissa ja tarttui minua käsivarresta, mutta en ehtinyt reagoida, kun päälleni painettiin jotain hyhmäistä ja märkää. Onneksi en ollut ehtinyt vielä omaa yhtä märkää takkiani riisua, mutta hupun olin jo heittänyt pois päästä ja nyt tunsin, miten hiukseni ja päänahkani kastuivat. Saattoi vain kuvitella, mitä ripsiväreilleni tapahtui.

Tietysti tiesin, kuka se oli, ei ollut muuta mahdollisuutta kuin Ossi. Ojensin sokkona käteni saadakseni jostain kiinni ja nipistin häntä kyljistä niin lujaa kuin pystyin. Takki katosi hyvin äkkiä, tuskaisen älähdyksen saattelemana.
- Sä kuolet, Ossi! ilmoitin, mutta hänen tapaamisensa teki koulun vielä kotoisammaksi. Olin melkein unohtanut koko tyypin ja uudenvuodenaaton, mutta en ihan.
- Onko sulla jotkut hemmetin tekokynnet? Ossi ähki ja nosti paitaansa nähdäkseen vahingot. Ilokseni erotin punertavat jäljet, vaikka hänen paitansa oli paksua college-kangasta.
- Hevostytöt ei harrasta tekokynsiä, sanoin tyytyväisenä, vaikka olin kyllä takuulla joskus nähnyt Hannalla sellaiset. Kellään ei voinut olla luonnostaan sellaisia kynsiä.
- Sä et ole mikään hevostyttö vaan kissatyttö, Ossi puhahti ja nappasi kiinni ranteestani. Hän lähti kiskomaan minua kohden luokkaa, vaikka olin juuri aikonut suunnata kohti tyttöjen vessaa tarkistaakseni vahingot.
- Päästä irti! Älä vedä! huusin, mutta Ossi vain jatkoi matkaansa.
- Mulla on sulle asiaa, hän heitti olkapäänsä yli ja veti minut luokkahuoneeseen asti. Siellä ei vielä ollut ketään, sillä kuka sinne nyt ennen aikojaan olisi halunnut.

Kaivoin kassiani löytääkseni peilin, vaikka kieltämättä Ossin asiakin kutkutti uteliaisuuttani.
- No, sanoin samalla kun sormeni osuivat pieneen, pyöreään esineeseen. En ehtinyt vetää sitä esiin, kun Ossi pisti kätensä ympärilleni.
- Mä halusin vaan sanoa, että mä tykkään susta, hän sanoi hyvin nopeasti, kuin olisi halunnut saada homman hoidettua niin kauan, kun rohkeutta riitti. Seisoin siinä käsivarret puristuneena vartaloani vasten ja Ossin naama oli hyvin lähellä omaani. Hänen ilmeensä oli hiukkasen tuskainen, oikeastaan hän suorastaan irvisti.
- Mä tiedän, sanoin kiltisti, sillä hän oli aika hellyttävä. Me olimme joskus loppukesästä listanneet Alissan kanssa kaikki tuntemamme pojat. Ykköskategoriaan eivät olleet päässeet kuin Leksa ja Otto, joka oli nykyään jo lukion puolella, mutta oli edellisvuonna vipattanut pöksyjämme. Ossi oli kuitenkin kakkoskategoriassa ja minä olin taipuvainen pistämään hänet sen kärkijoukkoon. Hän ei ollut järisyttävän komea, kuten Leksa, mutta mukavan näköinen ja minun oli pakko myöntää, että pidin hänen hevosenleikistään.
- Ai tiedät, hän sanoi ihan kuin olisin pistänyt hänelle jauhot suuhun. Mitä hän sitten oli kuvitellut minun sanovan? Pyörtyvän ihastuksesta?
- No kai mulla on silmät.
- No mutta… mitä sä sanot?

Minun ei onneksi tarvinnut sanoa mitään, sillä silloin alkoivat luokkakaverit virrata sisään ja he sanoivat kaiken tarpeellisen. Se vislaus- ja kannustushuutojen kuoro ja sormilla osoittelu ja nauru sai minut punastumaan ja istumaan lähimpään pulpettiin. Ossihan tässä oli itsensä asettanut pilkalle alttiiksi, niin ajattelin. Minut oli vaan kiskottu tilanteeseen. Hän romahti takanani olevan pulpetin ääreen ja käännyin sivuttain, nojaten seinään.
- Miten niin sanoa? kysyin kiusoitellen. – Mitäs tohon voi sanoa? Aha!
Ossi katsoi minua tuskastuneena.
- No siis… lähtisitkö sä vaikka leffaan? Mun kanssa siis!
- Ilman Nooaa?
- Tietysti ilman, sinä ja minä vaan!
- Jäkeen vai Hesaan? jatkoin tenttaamistani.
- Ööh. Kumpaan sä haluat?
- Mun Hesan-retket taitaa olla vähän kortilla lähiaikoina, muistin. – Mutta kyllä mä varmaan Jäkeen pääsen, jos sanon, että meen sun kanssa.
- Ai sä tulet? Ossi kysyi ja näytti siltä, ettei todellakaan ollut sitä lopputulosta odottanut.
- Miksen tulisi? tirskahdin. Ajatus siitä, että seurustelisin Ossin kanssa, kiehtoi minua. Kukaan meidän luokalta ei vielä seurustellut, vaikka rinnakkaisluokilla olikin pareja. Olisi kivaa olla ensimmäinen. Ja vaikka en ollut punasteluihastunut Ossiin, pidin hänestä oikeastaan kovasti.
- Danni, käännä se nenännykerösi tännepäin, käski opettaja. Tottelin huokaisten teatraalisen syvään, mutta en saanut koko tunnilla pyyhittyä pientä, hölmöä hymynkaretta suupielestäni.

Päivämäärä:   27.11.09 22:30:06

Namnam <3

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   27.11.09 23:18:11

Okei, kyllä mä ymmärrän Dannia mutta ulkopuolisena näkee asiat aina selkeämmin, joten sitä on pakko pitää vähän hölmönä.. :D

Lähettäjä: flanelli (eo) 
Päivämäärä:   27.11.09 23:18:55

hehehheeh, luuleeko se maikka, et ne on jotai ekaluokkalaisia, ku puhuu nenännykeröistä :D

Mahtava jatko! Nää oli kiva lukea koira jaloksissa nukkuen. Lisää vaan (koiravahtina ei oo parempaakaa tekemistä ko lukea novelleja )

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.11.09 13:40:10

11. Poikaystävä

Ossi oli äärimmäisen huvittava koko loppupäivän. Hän tuntui harhailevan jossain riiviöpikkupojan ja herrasmiehen välissä, eikä tiennyt, mitä tekisi. Tunsin itseni aikuiseksi häneen verrattuna. Leffaillaksi oli tietysti sovittu perjantai, eivätkä vanhuksetkaan siihen mitään sanoneet, vaikka vähän olin pelännyt. Äiti vain hymyili omituisesti ja toivotti hauskaa iltaa.
- En mä ole menossa naimisiin Ossin kanssa, ilmoitin varmuuden vuoksi.
- Et tietenkään ole. Pidäkin huoli, ettet ole. Sun pitää tapailla poikia ja käydä treffeillä ainakin viisi seuraavaa vuotta. Jos sä aiot ruveta vakiintumaan lähiaikoina, niin saat kotiarestia, hän sanoi yllättävän tulisesti.
- No en tosiaan aio, ilmoitin.

Vaikka Ossi oli luvannut kahdenkeskiset treffit, kävi toisin. Alissa ja Nooa tulivat mukaan, enkä minä viitsinyt marmattaa siitä kuin ihan pikkuisen muodon vuoksi. Meillä olisi kuitenkin hauskempaa isommalla porukalla, sillä tykkäämistunnustuksensa jälkeen Ossi oli ollut tylsä kuin sukkaan kaadettu piimä. Hän lammasteli. Ensin se oli ollut huvittavaa, mutta olin päättänyt, että ellei hän perjantaina muuttaisi olotilaansa, ravistelisin häntä, tai ehkä potkaisisin. Minä pidin hänestä, koska hän oli hölmö ja koska en koskaan tiennyt, mitä hän seuraavaksi keksisi pääni menoksi. Onneksi oli tullut lunta taas, ja kun odotimme bussia, joka veisi meidät Järvenpäähän, pistin ison kourallisen hänen niskaansa.
- Perhanan pimu! poika ärjäisi ja riisui äkkiä takkinsa saadakseen ravistettua lumet pois paidan sisältä, sitten hän heitti minut hankeen ja alkoi peittää lumella. Kiljuin ja nauroin ja yritin tapella vastaan, mutta olin vain tyytyväinen, kun ei hän ollutkaan tylsistynyt kokonaan.
- Lopettakaa! Teitä ei kohta huolita bussiin, jos te olette ihan lumisia, Alissa komensi ja kiskoi minut pystyyn. Ossi kiskoi minua vähän aikaa takaisin kinokseen, mutta antoi sitten periksi järjen äänelle, kun Nooa sanoi bussin tulevan.

Me olimme molemmat lumisia kiivetessämme bussiin, mutta luojan kiitos se herrasmies-Ossi oli kadonnut ja hän yritti istua päälleni ihan niin kuin vanhoina hyvinä aikoina. Olimme liian aikaisessa elokuvaa ajatellen, mutta mitäs siitä. Kyllä me maalaiset saisimme aikamme kulumaan ihan vaan katuja kävelemällä.
- Mennään ostamaan liput ensin, ehdotti Nooa ja elokuvateatterin aulassa kävi ilmi, että pojat olivat kuvitelleet tulevansa katsomaan jotain idioottimaista räiskintäelokuvaa.
- Me mennään katsomaan Harry Potteria, ilmoitimme Alissa ja minä.
- Menkää te katsomaan mitä huvittaa, lisäsin pahanilkisesti. Olisi mielenkiintoista nähdä, mikä oli Ossin käsitys treffeistä. Samassa salissa vierekkäin vai vierekkäisissä saleissa samassa rakennuksessa?

Hän päätyi Harry Potteriin ja niin sitten Nooakin. Ossi yritti ostaa minulle lipun, mutta kielsin häntä.
- Mä en ole maksettu nainen! sanoin ylpeästi. Oli eri asia ottaa vastaan karkkia tai hampurilaisia, jos ei ollut vireillä mitään.
- Hullu, tuumasi Alissa ja Ossikin katsoi vähän omituisesti, mutta olin tosissani. Halusin olla itsenäinen ja omavarainen. Nooa ei edes tarjoutunut maksamaan Alissan lippua, mutta kai hän pelkäsi saavansa nenilleen myös. Toisaalta eivät he minun ymmärtääkseni olleetkaan sinänsä treffeillä, kunhan olivat muuten vaan lähteneet leffaan. Alissa ainakin oli armoton Harry Potter –fani.

Pidin minäkin niistä, niin kirjoista kuin elokuvistakin. Olisi ollut sikamakeeta olla oikeasti velhokoulun oppilas. Lentää luudalla ja semmoista. Olisin ollut huispausjoukkueessa, se oli varmaa. Ihan täysillä en kuitenkaan voinut keskittyä elokuvaan, sillä olin ihan liian tietoinen Ossista vieressäni. Mitä hän tekisi nyt, kun olimme turvallisessa pimeydessä, missä kukaan ei katselisi meitä? Paitsi tietysti ehkä välillä Alissa vieressäni, joskin epäilin hänen ehtimistään.

Meni varmaankin noin kaksikymmentä minuuttia ja Ossi vain ahmi popcornia ämpärin kokoisesta pahviastiasta. Lopulta tönäisin häntä.
- Sori, haluatko säkin? hän havahtui ja työnsi saavin minun syliini. Joku hyssytti taaemmalta riviltä, mutta nyt Ossi oli muistanut minutkin. Hän alkoi pistellä poppareita minun suuhuni, yhden kerrallaan, mutta niin tiuhaan tahtiin, että kohta minun oli pakko ottaa kiinni hänen kädestään ja puraista sormesta.
- Au!
- Mä en ehdi pureskella! kuiskasin kuuluvasti. – Enkä mä halua niitä!
- Haluatko sä karkkia?

Ossi oli tosiaan ostanut molempia ja seuraavaksi suuhuni tungettiin aakkoskarkki. Aloin harkita hänen kuristamistaan, mutta mitä lie sitten tapahtunut hänen aivoissaan. Ehkä kaksi aivosolua kohtasi ja sai aikaan alkuräjähdyksen.
- Mä en tykkää aakkoskarkeista, sanoin ja tipautin sen popcorn-saaviin. – Mä haluan vanhan auton.
- Mä taisin just syödä viimesen, mä otin vaan kolme, Ossi sanoi pahoitellen korvaani, mutta sitten hän lakkasi olemasta idiootti ja painoi ihanalta suolasalmiakilta maistuvat huulensa vasten omiani. Hän oli tosiaan juuri syönyt vanhan auton ja tartuin häntä niskan takaa kiinni, jottei hän katoaisi, ennen kuin saisin selville, olivatko jämät vielä olemassa. Mutta vaikka kuinka yritin tunnustella kielelläni hänen suutaan, en tavannut kuin laimeita makujälkiä.

Kas kummaa, että poju otti sen muutenkin kuin namin etsimisenä! Minun teki tavallaan mieli nauraa kihertää, kun hän lakkasi pitelemästä syömäastioitaan ja tarrasi minua ensin käsivarresta ja sitten kaulasta niin, että melkein sattui ja minun piti nipistää häntä.
- Sä olet kauhean väkivaltanen, Ossi kuiskasi.
- No kun sä satutat mua!
Pienellä harjoituksella kuitenkin saimme juonesta kiinni. Minä en ollut juurikaan harjoitellut suutelemista, mutta ei se ollut kovin vaikeaa. Ossikin kehittyi huimaa vauhtia.

Osa elokuvasta meni sitten vähän ohi, mutta ei se haitannut. Kun lopputekstit alkoivat pyöriä, tönäisi Alissa minua.
- Alkakaa mennä, tää loppu nyt. Kannattiko ostaa lippu jos aikoo vaan nuoleskella pari tuntia?
- Katoin mä välillä toisella silmällä, tirskahdin. Olin oikein hyvällä tuulella, vaikkei Ossin pussaaminen ollutkaan saanut mahaani samalla lailla kiemuralle kuin Leksan. Se oli tavallaan vähän surullista, mutta ehkä se tulisi ajan kanssa.
- Ja yäk mitä lätinää te piditte!
- Eikä pidetty!
- Piditte! todisti Nooakin.
Ossi ei vängännyt Nooaa ja Alissaa vastaan vaan hapuili minun käteni omaansa. Hän oli hellyttävä.
- Mennään kahville jonnekin, hän ehdotti, ja koska rahani olivat nyt lopussa, annoin hänen tarjota minulle limsan. En ollut syönyt montakaan popcornia tai karamellia, mutta sen verran, että oli tullut kaamea jano. Vai saattoiko se tulla suutelemisesta?

Kahvilan jälkeen ei tuntunut mielekkäältä enää mittailla Järvenpään katuja, sillä oli alkanut sataa räntää. Lähdimme kohti kotia. Ossi ei tällä kertaa yrittänyt istua päälleni, vaan oli epätavallisen hiljainen, ei sanonut kerrassaan mitään.
- Mikä sua vaivaa? kysyin vähän ajan kuluttua. Oliko hän ehkä päättänyt, ettei minun kanssani ollutkaan kiva pussata?
- Mä mietin, hän kuiskasi.
- Mitä sä mietit? kysyin yhtä hiljaa, se jotenkin tarttui.
- Että ollaanko me nyt yhdessä?
- Koko ajan. Eihän meillä ole väliä kuin puol senttiä, murjaisin ja katsoin polviamme, jotka melkein hipoivat toisiaan.
- Hölmö. Niin kuin tyttöystävä ja poikaystävä –yhdessä.

Jostain syystä minun piti oikein miettiä, että mitä hän mahtoi tarkoittaa. Me olimme muutenkin aika paljon yhdessä koulussa. Mikä muuttuisi, jos me äkkiä alkaisimme seurustella? No ehkä se, että sitä saattoi pitää toista kädestä tai halatakin.
- Vois kai sitä kokeilla, mun puolesta, sanoin ja kohautin olkapäitäni. Mistä minä tiesin, kyllästyisinkö viikossa pussailemaan häntä?
- Hyvä, Ossi sanoi piristyen ja nappasi taas käteni itselleen. – Mitä me tehdään huomenna?
Apua, tarkoittiko se, että minun piti ohjelmoida hänelle aikaa viikonlopustakin?
- Mä ratsastan, sanoin. – Tuu katsomaan.
- Ai teille?
- No en mä ajatellu ratsastaa teillekään. Sä voit vaikka kokeilla kanssa, keksin.
- En mä tiedä haluanko mä.
- No mutta sä voit kumminkin tulla meille. Katotaan sitten.
- Selvä.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   28.11.09 13:51:47

Aww :D

Päivämäärä:   28.11.09 14:38:30

Hihii :)

Päivämäärä:   28.11.09 15:45:06

voi voi :)

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   28.11.09 21:05:16

uivui saisko jatkoo?

LähettäjäSmiley 
Päivämäärä:   28.11.09 21:23:25

iltapalaa? :)

Lähettäjä: Tunnistettu 
Päivämäärä:   28.11.09 21:29:50

Hahaa, Ossi jonkun Musti selässä : DD No ei nyt iha Musti. : D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.11.09 21:30:52

Ossi tuli, kun olimme rupeamassa lounaalle. Äiti oli töissä ja isä oli lahjonut Alissan ja minut tekemään makaronilaatikkoa, että hän saisi tehtyä lumityöt, ja vaikka itse sanonkin, talossa tuoksui aika hyvältä. Isä oli ollut lähimpänä ovea, kun Ossi oli soittanut kelloa, ja päästänyt hänet sisään, vaikka minäkin olin rynnännyt siihen.
- Tota, päivää, oli Ossi-parka sanonut isän katsoessa häntä tuimasti.
- Lakkaa toljottamasta! Se on vaan Ossi!
- Kukas muukaan se olisi?
- Tuu sisään, ei se syö sua, se on vaan pahan näkönen.
Olin kiskonut Ossin peremmälle ja kaksoset olivat ilmestyneet eteiseen tuijottamaan häntä päät kallellaan kuin eivät olisi ennen ihmistä nähneet. Ihan hävetti omistaa sellaisia pikkusiskoja. Sitten tilanne oli kuitenkin lauennut, kun Ossikin oli komennettu syömään. Kukaan ei jaksanut meillä olla virallinen ruokapöydässä. Se ei vaan onnistunut, kun oli viisi lasta. Ei haitannut vaikka yksi tai kaksi olisi ollut kipeänä tai riidoissa tai mököttänyt, loput puhuivat ihan tarpeeksi toistensa päälle silti. Ossi, joka oli luonnostaan aina äänessä, näytti kotiutuvan parissa minuutissa. Luulen, että isä oli iloinen kaksosten uteliaisuudesta. He tenttasivat Ossin olemisen ja aikomukset paljon tarkemmin kuin mitä hän itse olisi kehdannut.

- Me mennään nyt tallille, ilmoitin lopulta. Valitettavasti sama ajatus näytti olevan kaikilla muillakin. Kaksoset halusivat näyttää Ossille poninsa ja Jerry ja Alissa kuuluivat suunnittelevan taas kerran peltolaukkailua. Olisin mielelläni mennyt sinne minäkin, mutta enhän voinut jättää Ossia yksin tallille pyörimään.
- Ossi ehtii nähdä ne kyllä kentälläkin, ilmoitin Sarrille ja Sunnalle ja kiskoin häntä kohden Daisyn tarhaa. Se oli omia kasvattejamme, ja olin nähnyt sen syntyvän. Äidin kasvatteja, ihan tarkalleen ottaen. Sen emä oli ollut äidin esteratsu, jonka olimme sittemmin myyneet, sillä isän mukaan se oli ammattilaisen ratsastettava, eikä meillä ollut ammattilaisesteratsastajia. Daisysta oli tullut vähän helpompi, mutta silti se oli oikea hyppääjä, vakavasti otettava kilpahevonen. Olin ylpeä siitä, että se oli nyt minun ratsuni ja maltoin tuskin odottaa, että kisakausi alkaisi.
- Tässä on Daisy, esittelin Ossille.
- Onko se sun? hän kysyi ja katsoi sitä epäluuloisena.
- No, miten sen nyt ottaa… kaikki nää on tilan nimissä, mutta mä ratsastan sillä.
- Tuutko sä pellolle? kysyi Alissa, joka oli käynyt hakemassa Mian ja toi sitä nyt portille.
- En mä, Ossille tulee tylsää täällä muuten.

Ossilla taisi olla aika tylsää siltikin. Hän seurasi kyllä Alissaa ja minua tammatalliin ja katseli, miten harjasimme hevoset ja ihaili asianmukaisesti Daisyn kaunista väriä. Onneksi tyttöjen ponit olivat isossa tallissa Mustin ja Djangon kanssa niin, etteivät he olleet siinä pölisemässä.
- Onko se inkkarihevonen? Ossi kysyi.
- Ei kun se on kilpahevonen, sanoin ja usutin häntä silittämään sitä. Yllätyksekseni hän tottelikin, ja Daisy antoi suopeasti hänen taputtaa turpaansa. Olin aina ihmetellyt sitä, miten hevoset tuntuivat tajuavan, milloin vastassa oli ummikko.
- Mä meen jo, sanoi Alissa, joka oli hutaissut Mian kuntoon ennätysvauhtia.
- Otatteko te kaksoset mukaan? pyysin.
- Äh, ne ei saa pideltyä poneja ja Vesku saa kohtauksen, jos ne taas paukkaa laukalla tallipihaan.
- No hei pliis! Käskekää niiden pysäyttää Mustin peffaan tai jotain!
- No katotaan, sanoi Alissa, muttei kovin lupaavalla äänellä. Pikkutyttöjäkään ei kuitenkaan näkynyt missään, kun lopulta olin saanut Daisyn satuloitua ja talutin sen ulos kentälle, jonka isä oli aamulla aurannut.

Ratsastin parikymmentä minuuttia tuskaisen tietoisena siitä, että aidan takana värjöttelevän Ossin mielestä sen täytyi olla maailman tylsintä katsottavaa, mutta sitten sain ajatuksen. Pysäytin Daisyn hänen kohdalleen.
- Hei, sähän olet suksimiehiä!
- Mä olen pyllymies, hän mutisi.
- Ossi!
- No kun sulla on tommonen toppatakki, ei sen alta näy mitään hän puolustautui ja hetken harkitsin läväyttää häntä raipalla.
- Älä nyt vitsaile, kun mä sain hyvän idean! Kokeillaan hiihtoratsastusta!
- Mä en taida haluta kokeilla ratsastusta, Ossi sanoi varovaisesti.
- Ei ei ei, se menee niin, että mä ratsastan ja vedän sua perässä.
- Tehdäänkö semmosta tosiaan? Millä sä vedät mua? Hännästäkö mun pitäis pitää kiinni?
- Ei ei, se on ennemminkin niin kuin vesihiihtoa.

Kiinnostuksen pilkahdus syttyi pojan silmiin. Hän tosiaan oli suksimiehiä. Vaikkei koulussa enää järjestettykään hiihtokilpailuja, oli hän voittanut ne aina ala-asteella. Hän oli tainnut tokaluokkalaisesta asti olla koulun absoluuttisesti paras, ja vaikkei hän siitä puhunutkaan, tiesin, että hän oli ainakin edellistalveen asti kilpaillut hiihtoseurassa. Tänä talvena hän oli enimmäkseen puhunut laskettelemisesta.
- Pidä hevosta, mä käyn hakemassa valjaat ja sukset! sanoin Ossille ja hyppäsin saman tien satulasta.
- Pidä? Miten? hän kysyi ja astui askeleen taaksepäin.
- Tästä vaan kiinni, sanoin kärsimättömästi ja puristin hänen sormensa ohjan ympäri. – Se seisoo siinä kuin patsas, takuulla!

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   28.11.09 22:18:48

Ihan takuulla seisoo :D Hitsi, tän mä haluaisin nähdä livenä, mistä näitä Dannin päähänpistoja oikein sikiää? Haha. Hiihtoratsastustapa hyvinkin... mitähän se Vesku tykkää? Lisää lisää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.11.09 00:12:09

Dannin höpötykset loppuukin sitten tähän, huomenna uudet jutut!
--------------
Minulla meni vähän aikaa, ennen kuin löysin valjaat ja minisukset. Kaksoset olivat hiihtoratsastaneet Rassella vähän aikaisemmin, ja kamat olivat kaura-arkun takana. Daisylla ei ollut ennen kokeiltu sitä hommaa, mutta oli sitä ajettu takaa, joten en uskonut sen suurestikaan ihmettelevän. Totesin tyytyväisenä, että se ja Ossi seisoivat tasan siinä paikassa, mihin olivat jääneetkin.
- Mähän sanoin, huomautin ojentaessani sukset Ossille. Itse aloin selvitellä valjaita.
- Ja tämmösilläkö ois tarkotus pysyä pystyssä? Ossi kysyi epäillen.
- No paremmin sä varmaan pysyt niillä kuin kaksoset. Ne on koko ajan nurin.

Asetuimme hyviin asemiin turpa kohden laitumia ja peltoa, ennen kuin ojensin vetonarut Ossille, joka vaivoin oli saanut sukset kenkiinsä kiinni, ja nousin selkään.
- Nyt sen kun vaan pidät kiinni, neuvoin. Daisy lähti tottelevaisesti kävelemään, mutta muutaman askeleen jälkeen sen korvat taittuivat epäluuloisesti ja se hypähti, kun rintaremmi alkoi painua kiinni, luulisin. Silittelin sitä rauhoittavasti ja kehuin, ja se jatkoi pari askelta, kunnes Ossikin pääsi liikkeelle. Silloin suksista alkoi kuulua hyvin epäilyttävä suhina ja Daisy jännittyi.
- Se kuuluu asiaan, se on vaan Ossi, selvitin sille, enkä antanut sen loikata eteenpäin, vaikka se selvästi harkitsi.
- Mitä jos tapahtuu jotain? Ossi kysyi.
- Niin kuin mitä?
- No vaikka naru katkeaa, tai jos te pysähdytte yhtäkkiä.
- Ei tapahdu, vakuutin ja totesin, että Daisy katseli silmäkulmastaan poikaa. Nyt se näytti tajunneen yhdistää suksien äänen Ossiin, eikä enää ollut niin täpinöissään.

Siitä tuli hauskaa. Ensin annoin Daisyn kävellä, kunnes pääsimme laitumien taakse, missä ei taatusti ollut mitään esteitä, siellä pyysin sitä raviin. Paksummassa lumessa suksien äänikin vaikeni, ja se alkoi mutenkin tottua siihen, että sen takana viiletti joku tyyppi. Ossi päästeli välillä wuhuu-ääniä, eikä hevonen piitannut niistäkään.
- Mennäänkö lujempaa? huusin hidastaessani niin, että pääsisimme vaihteeksi vähän takaisin päinkin.
- Anna palaa vaan! Ossi huusi takaisin ja niin nostin laukan. Ossi pysyi perässä kuin ei olisi ikinä mitään muuta tehnytkään, ja vasta, kun muut saapuivat lakeuksilta, tajusin, että olimme suhanneet edes takaisin jo aika kauan.
- Hei, me kanssa! huusi Sunna.
- Höpsis, teidän ponit on jo ihan kuurassa, toppuuttelin.
- No niin on Daisykin!

Se oli totta, mutta Ossi oli kaikista lumisin. Narut olivat pitkät, mutta lumi oli pöllyävää ja hän näytti vanhentuneen äkkiä, kun kulmakarvat olivat valkoiset.
- Se oli kivaa! hän sanoi sydämensä pohjasta. – Mennään vielä.
Minä olin kuitenkin havahtunut huomaamaan, että ratsuni oli tosiaan aika hikinen.
- Ei voi ajaa tätä piippuun, pahoittelin. – Säkin näytät siltä, että sä kaipaisit kuivatusloimen päällesi.
- Mikä se on?
- Kohta näet.

Ossi ravisteli vaatteensa lumesta sillä aikaa, kun me hoidimme hevoset ja jätimme ne vähäksi aikaa sisään kuivattelemaan itseään. Alissa näytti innostuneen meidän keksinnöstämme ja puhua pälätti hiihtoratsastuskisoista, joita olimme edellistalvena käyneet katsomassa.
- Kilpaillaanko tässä? Ossi kysyi.
- Kilpaillaan kyllä, eikä se ookkaan tommosta edes takasin junnaamista, vaan niillä on esteitä ja kaikkea, Alissa selitti.
- Miten mä muka hyppään suksilla esteitä? Ossi ihmetteli.
- Hiihtäjille on omat esteet. Hei, meillä on video sieltä, mennään katsomaan! muistin.

Isä meni vähän omituisen näköiseksi, kun sisään mennessämme ilmoitin, että olimme pistäneet Daisyn vetämään hiihtäjää.
- Oliko se ihan viisasta?
- Se meni hyvin! Missä on hei se video, mikä me kuvattiin niissä kilpailuissa viime vuonna?
- Varmaan siellä, missä kaikki muutkin videot.
Joten kasauduimme sohvalle ja Ossi ihastui ikihyväksi nähdessään sen.
- Danni, mennään mekin, hän sanoi.
- No hitto mennään! sanoin innostuneena. En ollut ikinä tullut ajatelleeksi hiihtoratsastuskisoihin osallistumista, mutta miksei? Minulla oli hevonen ja hiihtäjä ja pellolle mahtui rakentamaan hyppyreitä, jotta voisimme harjoitella – kunhan vaan lumi ei sulaisi heti pois. Se ei näyttänyt todennäköiseltä, niin paljon sitä nyt oli tullut sitten vuodenvaihteen. – Sähän oletkin parempi poikkis kuin mitä mä luulinkaan!
- Mäkin haluun perässähiihtäjän, sanoi Alissa mököttäen.
- Ota Jerry. Ota Nooa, ehdotin.
- Nooa ei pysy suksilla pystyssä metriäkään, tiesi Ossi ja Jerry kieltäytyi ehdottomasti. Ratsastamaan hän voisi tulla, mutta ei hiihtämään.
- Kai sulla on joku hiihtävä kaveri, tuo se mulle, Alissa pyysi Ossilta, joka meni tärkeän näköiseksi.
- Mä voin vähän miettiä, hän lupasi.

Päivämäärä:   29.11.09 02:05:50

voi, ihanaa :) tollaset taituripojat on aika ihania :)

Päivämäärä:   29.11.09 12:32:50

Kiva et ossi innostu :) eikä oo semmone "yök, hevoset haisee mennää pois" tyyppi :D

Lähettäjä: flanelli (eo) 
Päivämäärä:   29.11.09 13:47:03

hihii, siistiä :). Ossistaki tulee vielä hevosmies, se seuraa Dannia maailmanääriin kisoihin ja talvella ne hiihtoratsastaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.11.09 20:25:03

Jatkuu

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.