Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 12.10.09 11:15:13
36.
Andruksen kanssa juteltuani päätin pistää lähes kaikki hevoset lomalle poneja lukuun ottamatta, sillä eivät tytöt olleet kyllästyneet ratsastukseen. Rellaa tosin treenaisin, ja Andrus halusi jatkaa touhujaan Maggien kanssa, mutta Mustin kausi oli auttamattomasti lopussa, eikä minulla varmaan olisi aikaa Nikille, Desille tai Halcyonille nyt, kun lomanikin oli loppumassa. Iltaisin aioin käydä katsomassa Veskua niin kauan kun hän joutuisi olemaan sairaalassa, eikä minua suoraan sanoen tässä kohden kiinnostanut ratsastus páskan vertaa. Halusin vain Veskun kotiin.
- Miten sä kestit sen, kun Kari sairasti? kysyin Leenalta illalla. Hän oli jäänyt meille toistaiseksi.
- Mä taidankin mennä nukkumaan, sanoi Andrus ja haukotteli leveästi, mutta Leena toppuutteli.
- Älä meidän takia, sä tunnut olevan osa perhettä muutenkin.
Minä en ollut ihan samaa mieltä, mutta Leena tuntui pitävän Andruksesta, eikä minuakaan nyt suorastaan haitannut se, että hän istuisi kuuntelemassa jutteluamme. Olihan hänkin huolissaan Veskusta ja oli kysellyt, miten ajaa Meilahteen, koska halusi käydä vierailulla sairaalassa. Minusta se oli liikuttavaa.
- No jos mä laitan vielä vähän teetä, mies ehdotti ja poistui keittiöön.
Toistin Leenalle kysymykseni, jonka luulin hänen unohtaneen.
- Eihän se nyt mukavaa ollut, hän sanoi sovinnaisesti ja vilkaisi minua. – Mutta kyllä tää on monta kertaa pahempaa.
- Onko? kysyin yllättyneenä.
- Tietysti. Kari oli jo vanha mies, ylipainoinen ja vuosikaudet liikaa töitä tehnyt ja stressannut. Välillä teki mieli sanoa, että itsepä oli tilannut. Onneksi ei tullut sanottua, vaikka olinkin vihainen.
- Olitko sä vihainen sille?
Minä en voinut kuvitella mahdolliseksi, että enää ikinä olisin vihainen Veskulle, kunhan hän vain tulisi kotiin.
- Olin, monestikin. Mutta tämä on kyllä kymmeniä kertoja pahempaa kuin se. Ei kenenkään äidin pitäisi nähdä lapsensa sairastuvan.
Leena räpytteli silmiään ja minä nostin polveni leuan alle miettiäkseni. Hän oli varmaan tietysti oikeassa, sillä ajatuskin siitä, että joku lapsista sairastuisi hengenvaarallisesti, puistatti. Ne ajatukset olivat kuitenkin vain ajatuksia. Mielikuvitukseni ei pystynyt maalailemaan sellaista nykyhetken rinnalle.
- Mä en voi kuvitella, sanoin Leenalle rehellisesti. – Enkä haluakaan.
- Sano nyt ihan rehellisesti, että onko pahin nyt ohi? hän kysyi varovaisesti.
- On varmaan. Leikkaus onnistui ja Vesku heräsi ja puhuu ja tietää kuka on ja keitä me ollaan, luettelin.
- Enää ei voi tulla mitään?
- No, sitähän ei ole vielä selvitetty, että mikä se poistettu palanen oli, sanoin vastahakoisesti. Olisin mielelläni säästänyt Leenan miettimästä samoja kuin mitä minä olin surrut, mutta pakko minun oli olla rehellinen.
- Miten niin mikä se oli?
- Jos se olikin vaikka syöpäkasvain. Mutta ei siitä kannata huolehtia, sehän saatiin kuulemma kokonaan pois, sanoin kiireesti. Hän ei vastannut hetkeen, mutta nousi sitten reippaasti pystyyn.
- Nyt lakataan miettimästä kaikkia kamaluuksia. Jos Andrus olisi saanut sen teen valmiiksi.
Siiri soitti, kun minä aioin nousta ja seurata perässä keittiöön. Tuntui kuin hän olisi ollut tuttavuus toiselta planeetalta, en ollut ymmärrettävästi Siirille ajatustakaan suonut aikoihin.
- Hei, sanoin silti ystävällisesti.
- Hei! Arvaa mitä!
- Sä olet jäljittänyt Lindan, arvasin. Minua ei olisi voinut vähempää kiinnostaa.
- Niin olen! Tai hevoset siis! Ne on täällä Nurmijärvellä laitumella.
- Sepä hauskaa, sanoin ja kuuntelin, miten Siiri kertoi käynnistään siellä ja miten hän kuvaili tammojen vatsoja.
- Mutta luuletko sä, että se aikoo pitää ne siellä talveen asti tai kunnes ne varsoo? Kai nyt varsat tarttisi tallin?
Minua ei oikeasti huvittanut vähääkään pohtia Lindan tammojen kohtaloa, mutta kuuntelin ja hymähtelin. Siirihän ei ollut mitenkään syypää siihen, ettei minua kiinnostanut. Lopulta hän vaikutti vuodattaneen kaiken.
- Mä menenkin tästä iltateelle, sanoin.
- Okei. Koska sulla on seuraavat kisat? Vieläkö sä kisaat Maggiella?
- En tänä syksynä, sanoin varmasti.
- Mikset?
- Mä en aio kisata enää tänä syksynä ollenkaan, eikä kukaan meidän perheestä. Meillä on nyt vähän muuta mietittävää, sanoin, kun lopultakin menetin kärsivällisyyteni. Vaikka syytönhän Siiri-parka siihenkin oli, tavallisesti olisin jutellut hänen kanssaan Lindan tammoista ummet lammet.
- Mitä niin? tyttö kysyi uteliaana, mutta kyllä hänkin hiljeni, kun kerroin syyn.
- Mä en tiedä, mitä mun pitäisi sanoa, hän vinkaisi kohtalaisen hiljaisuuden jälkeen.
- Jaa, ei sitä ole helppoa mitään keksiäkään tämmösessä tilanteessa, lepyttelin.
- Sano terveisiä, ja pikaista paranemista, hän keksi sentään.
- Sanotaan.
Sunnuntaina Vesku oli kehittänyt itselleen kuumeen ja tippa oli pistetty takaisin hänen käteensä. Kokosin lapset jo noin viiden minuutin kuluttua, kun hän ei näyttänyt pysyvän hereillä.
- Sinnittele nyt, jumalauta, sanoin kumartuessani antamaan läksiäissuukon.
- Eiköhän toi antibiootti sinnittele mun puolesta, hän sanoi vilkaisten tippapussiin, joka roikkui sängyn päällä.
Leena ei voinut viipyä meillä koko viikkoa, hänen täytyi välillä lähteä Hankoon hoitamaan asioita. Hän lupasi kuitenkin palata parin päivän päästä, ellei meille niin Riikan luo.
- Meille, pyysin, sillä hänestä oli ollut kummasti lohtua ja seuraa. Olimme täysin samalla aaltopituudella eikä meidän tarvinnut näytellä toisillemme kauniita ja rohkeita.
- Mun kyllä täytyy olla Riikallakin hetki, se loukkaantuu muuten, Leena sanoi, mutta lupasi tulla meille taas loppuviikoksi tai viimeistään, kun Vesku pääsisi kotiin.
Veskun kuume oli onneksi saatu nopeasti katoamaan, muuten kai ei Leena olisi suostunut lähtemäänkään. Siellä hän virui sairaalassa nukkuen suurimman osan vuorokaudesta ja ikävystyen niin hetkinä kun oli valveilla ja minä totuttelin takaisin työrytmiin. Aina iltaisin pakkasin lapset autoon ja ajoin ruuhkaa vastaan Helsinkiin, tosin tytöt alkoivat kyllästyä siihen matkustamiseen.
- Ihan saman näköinen se on siellä joka ilta. Me voidaan jäädä harjaamaan ponit valmiiksi sillä aikaa ja sitten ratsastetaan kun sä tuut takaisin, he suunnittelivat.
- Mitä jos se haluaa nähdä teidät? kysyin.
- No ihan saman näkösiä mekin ollaan joka ilta.
- Kyllä mä pidän niitä silmällä, ettehän te kauan viivy kuitenkaan, lupasi Andrus, joten annoin periksi.
- Mä tulen katsomaan isiä, ilmoitti Jerry.
- No kiva, ettet sä ole sentään mua hylännyt, sanoi Vesku, kun poika kömpi hänen kainaloonsa. Hän oli pettynyt tyttöjen kotiinjäämisestä, ehdin huomata sen, ennen kuin hän pisti asian vitsiksi.
- Ketä täällä on tänään käynyt ja vieläkö sua huippaa kun nouset ylös? kysyin minä. Vesku sai lähteä liikkeelle jo, mutta vain, jos joku oli vierellä valmiina nappaamaan kiinni.
- En mä muista.
- Mitä? sanoin säikähtäneenä.
- Kaikki päivät on niin samanlaisia. Kävikö Lauri tänään vai eilen? Joko tai.
- Tänään kai sitten, kun et sä eilen sanonu mitään, mutisin.
- Älä näytä noin pelästyneeltä, ei mun muistissa ole mitään vikaa! Mä muistan ihan hyvin sunkin nimesi, Ursula, Vesku sanoi ja alkoi nauraa, kun tajusin hänen huijanneen minua.
- Hyvä, että sulla on hauskaa, sanoin ylhäisesti. – Mäkin muistan sitten säikäytellä sua kun mä saan oman aivokasvaimen. Joko siitä muuten tuli tulokset?
- Jaa, mahtokohan ne sanoa siitä jotain kierrolla? Vesku oli muistelevinaan ja virnuili näköjään hyvin tyytyväisenä pilaansa.
- Mä voin mennä kysymään kansliastakin.
- No tuli. Ei mitään hätää, hän sanoi.
- Luojan kiitos! huokaisin. Käperryin hänen toiseen kainaloonsa.
Ei minua ollut unohdettu omiin oloihini, vaikka Leena olikin lähtenyt. Ystävät soittelivat iltaisin niin, että linjalta kuului vähän väliä koputusta ja autolliset kävivät piristämässä minua sekä ilmoittamatta että ennalta varoittaen. Hannakin palasi yhtenä iltana takaisin.
- Mä näin Veskun äidin kaupassa ja päätin tulla pitämään sulle seuraa, kun kuulin, että olet täällä ihan yksin, hän ilmoitti.
- Kaunis ajatus, huokaisin, sillä olin juuri saanut Ilsen ja iskän ja Karoliinan saatettua autolleen ja olin ajatellut nostaa jalat sohvan käsinojalle ja nauttia hiljaisuudesta.
- Niin, mä olen niin ajattelevainen. Onko lapset jo nukkumassa?
- Ei ihan mutta melkeen.
- Hyvä, mä viivyttelinkin vähän, etten joutuisi taas niitä valmentamaan. Pistä ne nukkumaan ja otetaan vähän viiniä ja jutellaan.
- Kuulostaa kivalta, mutta arvaa haluaako ne nukkumaan nyt kun kaikista ihanin kummitustäti tuli kylään? Ne haluaa seurustella sun kanssasi.
Hanna näytti hetken siltä kuin olisi puraissut sitruunaa, mutta ei hän voinut pysyä kylmänä kuin ne, joita hän viimeksi oli sanonut hyviksi tyypeiksi, tunnistivat hänen äänensä ja tulivat halaamaan häntä ja haluamaan syliin ja kertomaan uusimpia kuulumisia, kuten sen, että Vesku oli kalju ruuvipää.
- Mä olen noiden takia kärsinyt aamupahoinvointia ja itkenyt kun tissit rohtuu ja valvonut ja vaihtanut kakkavaippoja ja sä saat ton kaiken ihan ilmaseksi! voihkin.
- Tästä mä voisin vähän maksaakin, Hanna leperteli ja nosti Jerryn syliinsä.
- Äh, menkää pois mun silmistäni, komensin ja päätin itse mennä tupakalle. – Puol tuntia seurustelua ja sitten iltapesulle! huusin ovelta.
Hihitin itsekseni istuessani huvimajan rappusille. Hannalle olisi terveellistä olla vähän aikaa lasten kiusattavana. Voisin oikeastaan laittaa hänet lukemaan Jerrylle iltasadunkin. Minua ei haitannut tänään vähääkään se, että ipanat olivat ihastuksissaan hänet nähdessään. Juuri nyt olin itsekin. Ilse oli säälitellyt meitä ja iskä taputtanut minua poskelle lähtiessään ja saattaisin saada hysteerisen kohtauksen jos Jinna tai joku soittaisi ja kysyisi, miten pärjäsin. Kaikki olivat niin samperin kilttejä ja huomaavaisia, että aloin tuntea itseni vajaavaltaiseksi tampioksi. Sitten omatuntoni naputti, eikä se yhtään kohentanut mielialaa.
- Taasko sulla on vieraita? kysyi Andrus tullessaan tallilta ja huomatessaan taas yhden oudon auton portaiden edessä.
- Joo, Hanna tuli, naurahdin.
- Taas? Vahinko, etten mä ehdi jäädä juttelemaan teidän kanssa.
- Oletko säkin ihastunut Hannaan? kysyin ja katsoin häntä uteliaana.
- En tietystikään, mutta sen hevosjutut on kuin elokuvista, hän toppuutteli nopeasti.
- Se on maailman kamalin pomo, sä et halua sinne töihin, usko mua! Ja onko sulla treffit? Missä välissä sä olet ehtinyt tavata jonkun? utelin. Andrus vain vihelteli ja harppoi rappuset kaksi kerrallaan, vastaamatta mitään.
- Lapset menettelee pieninä annoksina, mutta en mä kyllä ikinä omia toivo, tulisin hulluksi! Hanna sanoi, kun Jerry oli nukahtanut ja tytöt lakanneet juoksemasta vessassa ja juomassa.
- Etkö sä nyt ole liian vanha jo joka tapauksessa? kysyin ja katson, miten hän rojautti viinilaatikon sohvapöydälle ja haki keittiöstä kaksi juomalasia. Hänellä oli vaaleat farkut ja valkoinen T-paita, hopeanvaaleat hiukset roikkuivat vapaina harteilla. Hän näytti valehtelematta minua nuoremmalta, jos ei katsonut ihan läheltä, vaikka tiesin hänen olevan lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä.
- Miten vanhaksi sä mua oikeen luulet? hän kysyi ja täytti molemmat lasit niin, että suhisi.
- Sähän olet vanha kuin taivas – näkeehän sen jo siitä, miten sun ihos alkaa näyttää hapankorpulta. Mä olen aina pitänyt sua vähän pedofiilina, kun ymmärsin, että sä olet joskus ollut Veskun kanssa, sanoin aurinkoisesti ja odotin reaktiota.
- Kokeilisit joskus itsekin jotain kuusi-seitsemäntoistavuotiasta.
- Hyi hitto! Sitä paitsi mulla on niin hyvä mies, ettei mulla ole mitään tarvetta katsella muita.
Hanna istui viereeni ja puntaroin mitä hän sanoisi seuraavaksi ja miten vastaisin siihen, kun Maru nosti päänsä etutassujensa varasta ja kääntyi tuijottamaan eteisen suuntaan. Sen ylähuulet liikahtivat pehmeästi ja tiesin, että se oli päästänyt pienen buf-äänen.
- Joku tulee taas lohduttamaan melkein-leskeä, sanoin alistuneena ja yritin miettiä, kuka se voisi olla. Miila oli käynyt eilen, Kiiellä ei ollut korttia ja Jinna olisi osuttanut vierailunsa ennen lasten nukkumaanmenoaikaa.
- Sori, sanoin Hannalle jättäen piruilevan äänensävyn sikseen. – Tämmöstä tää on ollu koko viikon. Tää on ollu kuin joku hollitupa, kun kaikki kuvittelee mun kaipaavan paijausta ja tukea ja kotonatehtyä ruokaa.
- Et kai sä mua tarkota?
- En, musta oli ihanaa, kun joku tuli vaihteeksi silittämään vastakarvaan, virnistin ja nousin mennäkseni ovelle.
Ovella oli Juha, joka ilmeisesti juuri mietti, soittaako ovikelloa vai koputtaako.
- Niin? sanoin harmistuneena ja toivoin hänet hevon kuuseen. Se, että juuri hän siellä rapisteli, oli vähän liikaa ottaen huomioon, mitä olin juuri sanonut Hannalle. Mies ei sanonut mitään, astui vain sisään ja halasi minua pitkään ja hartaasti. Kestin sen tyynesti, mutta irrottauduin sitten.
- Miten Vesku voi? hän kysyi.
- Hyvin, nyt, se pääsee kotiin varmaan alkuviikosta, ellei nyt viikonloppuna, kerroin.
- Saanko mä tulla sisään? Et kai sä ollut vielä menossa nukkumaan?
- Mulla kyllä on jo seuraa, huokaisin, mutta siirryin sivummalle. Kuulin joka tapauksessa jo Hannan askeleet takaani, en ehtisi mitenkään tuupata Juhaa takaisin ulos niin nopeasti, ettei hän näkisi.
- Mä arvelinkin, että tää on se melkein-lesken lohduttaja, Hanna kehräsi ja nojautui ovenpieleen viinilasi kädessään.
- Äh, olkaa hiljempaa tässä eteisessä, lapset herää, sanoin ja hätistin molemmat olohuoneeseen.
Juha istui nojatuoliin sen näköisenä, ettei ollut oikein kotonaan ja minä istuin takaisin sohvannurkkaani ja kurotin käteeni Hannan kaataman viinilasin, josta en vielä ollut ehtinyt maistaa. Mies pyöritteli peukaloitaan vaivautuneena, mutta Hanna, joka ei kai koskaan ollut vaivaantunut, otti tilanteen hallintaansa.
- Olipa kilttiä tulla katsomaan, että Jessillä on kaikki hyvin, hän hymyili ja tarjosi Juhallekin viiniä, mistä tämä tietysti kieltäytyi. Hän näytti siltä kuin olisi jo kaivannut takaisin autoonsa.
- Ottasitko sä kahvia? kysyin ystävällisesti, mutta hän kieltäytyi siitäkin.
- Me säikähdettiin aika lailla, kun Siiri kertoi meille Veskusta, hän sanoi.
- Nyt alkaa kaikki näyttää oikeesti hyvältä, huokaisin. – Mutta en mä ole kyllä ikinä pelännyt niin kuin viime viikonloppuna.
- Niin, onneksi mä olin täällä pitämässä susta huolta, sanoi Hanna, kietoi kätensä ympärilleni ja antoi suukon poskelleni. Sen jälkeen Juhasta ei saanut ulos enää kuin yksitavuisia lauseita ja toivoin hänen itsensä takia, että hän keksisi pian tekosyyn lähteä. Jotenkin hän sai selvitettyä, että oli kotimatkalla joiltain messuilta ja että Saara varmaan jo odotti.
- Sano terveisiä, ja kiitos kun kävit, sanoin, ja yritin katseellani viestittää, että ainakin osaksi tarkoitin mitä sanoin. Minun pitäisi varmaan soittaa hänelle seuraavana päivänä ja selitellä vähän, mutta nyt en voinut kuin vilkuttaa, kun hän asteli ulos. Kun ovi kolahti, hysteerinen hihitys ei enää pysynyt sisällä, se purskahti ulos kuin oksennus. Kaaduin kyljelleni sohvalle ja yritin olla kikattamatta niin kovaa, että lapset heräisivät ja Hanna ulvoi vieressäni tukahduttaen naurunsa sohvatyynyyn. Se oli ehdottomasti paras hetki tässä kuussa sen jälkeen kun olin käynyt lääkekaapilla ja huomannut kaikki särkylääkkeet kadonneeksi.
Kun ensi kerran tapasin Hannan, ja siihen voi laittaa kaupanpäällisiksi vielä seuraavat viitisen vuotta, en olisi ikinä uskonut, että nauroin sisuksiani ulos hänen seurassaan. En olisi vaihtanut häntä kehenkään ystävistäni juuri nyt.
- Mä olen ihan kauhean pahoillani, että satuin olemaan häiritsemässä tällä lailla, hän ilakoi. - Olisit saanu munaa!
- Äh, suu kiinni! En olis huolinu!
- Sä olet ihan liian tiukkapiponen! Ei kun tiukkapillunen, hän keksi ja painoi kasvonsa taas tyynyyn ja päästeli omituisia ääniä. Niin tein kyllä itsekin, kun muistin Juhan tyrmistyneen naaman.
- Ei se tullut tänne mua vonkaamaan vaan hyvän hyvyyttään käymään, väitin, kun sain taas puheen kulkemaan.
- Niin joo ja lehmät lentää täysikuulla.
- No ihan oikeesti! Se on lakannut juoksemasta ympäriinsä ja elää ihanaa perhe-elämää taas, väitin ja toivoin olevani oikeassa.
Hanna vänkäsi vielä vähän aikaa vastaan, mutta sitten pääsi naurukaasu ainakin väliaikaisesti loppumaan meiltä kummaltakin.
- Mun vatsaan koskee, henkäisin ja yritin saada hengitykseni tasaantumaan.
- Oletko sä raskaana?
- En, jestas sentään. Vatsalihaksia.
- Hmm, ei mun vatsalihaksissa tunnu mitään.
- Sä epäilemättä harrastat nauruterapiaa aina aamusin, mutta mua ei ole paljon naurattanut viime aikoina, sanoin, ja olisin saman tien halunnut vetää sanat takaisin. Se kuulosti säälittävältä huomionhakemiselta. Hanna ei kuitenkaan antanut yhtään armoa.
- Törppö, mä vaan ratsastan oikein ja sä et.
Siihen en voinut sanoa mitään, muuta kuin myöntää, että ratsastelut olivat kyllä minimissään muutenkin.
- Mua harmittaa Mustin puolesta, sillä oli kyllä elämänsä paras kausi tähän asti, Hanna sanoi yllättävän asiallisesti.
- Musti on onnellinen kun saa olla laitumella.
- No en mä tarkottanut noin kirjaimellisesti, hevonenhan on aina onnellinen kun saa ruokaa. Sille vaan jää aukko kisasuorituksiin nyt, ja se on sääli. Veikkaan, että se olisi päässyt HIHSiinkin.
- Niin, huokaisin. En ollut vielä edes ruvennut mielessäni käsittelemään sitä, miten pettynyt Veskun täytyi olla siitä nimenomaisesta asiasta. Kunhan hän pääsisi kotiin ja alkaisi parantua, se kyllä alkaisi vaivata. Sitten keksin. – Etkö sä ottaisi sitä?
- Mustia? Ei se mun kanssa pääse HIHSiin, eihän meillä ole yhdessä mitään tuloksia.
- Ei kun sulle ratsastettavaksi.
Innostuin ja nousin kunnolla istumaan voipuneesta räkätysasennostani. Musti minua oli hevosistamme eniten vaivannut koko ajan. Muut olivat minun, ja minun kunnianhimoni olivat pienet. Pieniä tikkuja loikkivat estehevoseni olivat palautettavissa ratakuntoon kotikonstein heti, kun innostusta ja aikaa taas olisi. Mustia ei kukaan muu meillä Mustaojalla pystynyt ratsastamaan kunnolla kuin Vesku, enkä voinut uskoa että hän saisi lupaa ratsastaa ainakaan lähimpään pariin kuukauteen.
- Miksei, Hanna sanoi miettiväisesti.
- Tietenkään sä et laskuta siitä, muistutin. – Tai laitat firman piikkiin. Vesku joutuu olemaan sairaslomalla takuulla niin kauan, että se joutuu osapalkalle, ja meidän kuukausibudjetissa ei oo kauheesti löysää.
- Osapalkka? Mitä se on? Hanna kysyi ymmällään.
- Sä et kai ole ikinä ollut oikeissa töissä, arvasin.
- No en, Hanna myönsi.
- Sä et halua tietääkään.
Seurasi hetken hiljaisuus, mutta Hanna rikkoi sen jonkin ajan kuluttua kertoakseen, että hänellä ei ollut naispuoleisia ystäviä. Hänellä oli laskujeni mukaan menossa jo kolmas viinilasillinen.
- Onko sulla miespuoleisia sitten muka? kysyin kärkkäästi.
- On, Kaitsu ja Vesku. Jos Veskulle sopii, siis.
- Mä oletan, että se on ihan sinut sen asian kanssa. Siltä musta on tuntunut nää kymmenenjotakin vuotta.
- Voi olla. Mutta entäs sinä?
- Ainakaan mä en ole sun miespuolinen ystäväsi. Sitä mä olen varma.
- Äh, unohda. Tää keskustelu alkaa mennä nyyhkyromantiikan puolelle. Kerro, mitä ne sanoi Veskun päästä, onko ne nyt saaneet sen ihan kuntoon? Hanna sanoi ja kumartui valuttamaan itselleen vielä lisää viiniä.
- Mä en ole jutellut lääkäreiden kanssa, mutta Vesku sanoo niin.
- Hyvä, Hanna sanoi painokkaasti ja täytti minunkin lasini.
- Eikö sulla ole kisoja huomenna?
- Minna menee mun puolesta. Musta oli tärkeempää tulla ryyppäämään sun kanssa, Hanna sanoi ja kohotti lasiaan.
Me valvoimme aamuyön puolelle ja kiitin Hannan ajoitusta, kun hän oli ymmärtänyt tulla perjantaina. Hän joi aika lailla, mutta minä en voinut unohtaa, että lapsikatras olisi aamulla hereillä viimeistään kahdeksalta kuitenkin ja otin varovaisemmin. Minun pitäisi kai yrittää pitää heidät poissa Hannan kimpusta, sillä hänellä olisi takuulla krapula. Henkinenkin, uskoin, jos hän muistaisi, mitä kaikkea oli minulle vuodattanut. Minä olin kuunnellut kuuntelemistani, ahneesti. Kaikki, mitä hän vuodatti, auttoi minua tuntemaan häntä paremmin.
- Mä olen pälättänyt itsestäni nyt niin, ettei mitään ole jäljellä, hän sanoi lopulta, painoi päänsä sohvan selkänojaa vasten ja sulki silmänsä.
- Niin ootkin, senkin itsekeskeinen narttu. Mä menen laittamaan vierashuoneen sänkyyn lakanat, että pääset nukkumaan.
- Ei kun mä tulen sun viereen niin kuin viimeksikin, Hanna mutisi.
- Kunhan et hönkäile mua päin etkä käpälöi.
- En.
- Ja lapset tulee sinne seitsemän-kahdeksan maissa.
Se sai hänet avaamaan silmänsä uudelleen ja vilkaisemaan minua epäröiden, mutta sitten hän nyökkäsi.
- Jos te kestätte sen joka lauantai niin kai mäkin kerran.
|