Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 23.8.09 22:36:16
8.
Jessi ei ollut palannut vielä, kun minä olin lämmittänyt saunan uudemman kerran ja viettänyt siellä hyvän aikaa miettien, mitä nyt tapahtuisi. Miten hän yrittäisi lepyttää minut? Vai oliko hän kenties nyt saanut mietittyä asioita tarpeeksi kauan ja tehnyt jotain ihan muita päätöksiä? Sitten, kun hän ei ollut tullut vielä silloinkaan, kun olin laittanut tyttöjen surullisen näköisiin paljaisiin sänkyihin uudet lakanat ja ripustanut märät kuivumaan, aloin vähän huolestua. Ehkä hän olikin koko päivän kerännyt rohkeutta sanoakseen, että nyt kun oli kerran paljastunut, hän voisi saman tien lopettaa koko kulissiavioliittomme? Mitäs minä sitten tekisin?
Saapui hän kuitenkin sitten, käveli hiljaa ja vaisuna sisään sanomatta minulle mitään. Minä istuin olohuoneessa ja tuijotin äänetöntä televisiota ja odotin jonkinlaista pelinavausta. Sitä ei vaan tullut. Jessi haahuili vähän aikaa ympäri muuta taloa, kävi saunassakin, ja kun hän lopulta kiipesi sieltä ylös, hän tuli arasti istumaan toiseen päähän sohvaa. Ei hän silti mitään sanonut. Lopulta käännyin katsomaan häntä, kosteita kiharoita ja painunutta päätä. En voinut mitään sille, että minun teki mieli siirtyä ja rutistaa häntä. Semmoisia tunteita hän oli aina minussa herättänyt, ensimmäisestä hetkestä alkaen. Jotenkin hän näytti aina kaipaavan hyväilyjä.
Ei kuitenkaan nyt, nyt en sortuisi siihen.
- No? sanoin karskisti.
- No mitä? hän kysyi, se olisi kuulostanut nenäkkäältä, ellei ääni olisi ollut niin hiljainen.
- Sulla on kai joku syy, miksi sä veit lapset pois? Vai istutaanko me vaan tässä loppuilta ja tuijotetaan seinää?
- Mä ajattelin, että meidän pitäisi puhua.
- Puhu pois, kyllä mä kuulen, kun täällä on näin hiljaista.
Kesti kuitenkin vähän aikaa, ennen kuin hän pääsi alkuun, sitten hän kertoi, miten oli osunut Juhan kanssa samaan junaan ja todennut, että kaikki seudun taksit olivat saavuttamattomissa. Hotellihuoneesta ja kylmyydestä.
- Olin mä humalassakin, hän myönsi.
Se ei kuulostanut ollenkaan niin pahalta kuin olin pelännyt, se kuulosti vain siltä, että yksi asia oli väistämättä johtanut toiseen. Sitten tajusin, että yritin itsekin pettää itseäni. Minä halusin pyyhkiä tapahtuneen pois ja antaa anteeksi, mutta en kai nyt semmoinen tossusankari ollut?
- No kai se oli edes hyvä, ettet ihan turhaan pilannu kaikkea? kysyin sen sijaan töykeästi. Siihen Jessi ei vastannut, mutta vähän ajan kuluttua hän kysyi:
- Haluatko sä, että mä lähden? Mä olen vuosikaudet pelänny, että sä heität mut ulos. Siitä lähtien, kun mä kerran näin painajaista siitä, että sä teit niin.
Muistin sen jutun, etäisesti. Jessi näki harvoin painajaisia, joten se oli jäänyt mieleeni. Mutta siitä oli jo aikaa, se oli ollut paljon ennen kuin olimme muuttaneet tänne.
- Naitko sä sitä jo sillon? älähdin.
- En, en! hän kielsi kiireesti ja melkein hypähti pystyyn. – Toi oli ainoa… en mä ikinä… voi hitto. Eikö sun ole koskaan tehnyt mieli pettää mua?
- En mä ole koskaan pettänyt sua, ilmoitin. – Mä en ole edes harkinnut semmoista.
Tiesin, ettei hän ollut sitä kysynyt, mutta kai kaikki joskus ihaillen katsoivat jotakuta toista? Sen enempää en tosiaankaan ollut tehnyt. En minä edes halaillut ihmisiä niin spontaanisti kuin Jessi, joka tosiaan sitten nousi ja siirtyi lähemmäs minua, laskien kätensä käsivarrelleni.
- Voitko sä antaa mulle anteeksi? hän kysyi, enkä voinut kääntää katsettani noista suurista, rukoilevista silmistä. – Mä olen niin hemmetin onneton! Mä olen ollut niin onneton koko talven, mutta mä ajattelin, etten mä kerro sulle, ettei sulle tule paha mieli… ja nyt mä pelkään…
Hänen äänensä särkyi siihen, enkä voinut enää mitään, minun oli pakko halata häntä. Tajusin, että hän saattoi parhaillaan vetää minua nenästä niin, että se venyi kuin Pinokkion, mutta en vaan voinut antaa hänen itkeä siinä. En voinut olla ottamatta häntä syliin.
- Mä voin antaa sulle anteeksi, ilmoitin kuiskaten hänen hiuksiinsa ja silloin hän alkoi itkeä, suorastaan parkua ääneen niin, ettei varmaan kuullut, mitä sanoin seuraavaksi: - Mutta unohtamaan mä en varmaan ikinä pysty.
Mikään ei tuntunut niin hyvältä kuin halata Jessiä taas, oli hän sitten inhottava, laskelmoiva petturi tai olosuhteiden uhri, tai mitä tahansa siltä väliltä. Pidin häntä sylissäni pitkän aikaa ja juttelimme vähän, hölmöjä juttuja eikä Siitä Asiasta. Miten yksinäiset pari päivää nämä olivat olleet, miten paljon olimme kaivanneet toisiamme. Minä puhuin totta, ja minusta tuntui, että hänkin puhui, mutta varma en voinut olla.
- Hei, hevoset pitää mennä ottamaan sisään, tajusin sitten, kun vahingossa vilkaisin DVD-soittimen kelloa.
- Mennään yhdessä, Jessi mumisi, mutta sitten tunsin hänen yhtäkkiä jäykistyvän. – Senkö takia sä sanot, että sä annat mulle anteeksi? Ettei sun tarvitsisi luopua tästä tilasta?
Sitä minun ei tarvinnut miettiä.
- Tästä paikasta luopuminen olisi helvetillistä, mutta jos mä tilan takia haluaisin tehdä sovinnon, niin ei mun tarvitsisi halailla sua, ilmoitin ja puristin häntä hiukan.
- Niin kai, hän tajusi. – Kai sitä voisi vaan yrittää elää saman katon alla, niin kuin… siihen hän pysähtyi, ja tiesin miksi.
- Mennään sinne talliin, sanoin.
Tavallaan minulla olikin parempi olo, mutta tavallaan mikään ei ollut muuttunut iltapäivästä. Edelleenkin minulla oli ontto kohta jossain sisimmässäni. Luottamus oli kadonnut ja jättänyt kammottavan, tynnyrinkokoisen reiän siihen, missä se oli ollut. Pystyin tekemään iltatallin Jessin kanssa vallan hienosti, varovaisesti yritimme palata arkiseen jutteluun ja vaihtelemaan vähän päivän kuulumisiakin. Pystyin palaamaan sisään ja ottamaan hänet taas kainalooni, mihin hän painautui pitkin ihoani kuin olisi ollut kipsilaastari. En kuitenkaan pystynyt rakastelemaan hänen kanssaan, kun myöhemmin siirryimme sänkyyn. Kun näin hänet alastomana toisella puolen sänkyä, en voinut ajatella muuta kuin että Juhakin oli nähnyt saman, ehkä Jessi oli samalla tavoin kutsuen ojentanut hänellekin käsiään.
- Sori, sanoin ja käänsin hänelle selkäni. Hän ei ruvennut väittämään vastaan, mutta painautui vähän ajan päästä selkään vasten niin, että tunsin hengityksen lapaluiden välissä.
Aamuyöstä heräsin taas, ja kuulin heti, että Jessikin oli hereillä. Muistin, ettei hän ollut vastannut yhteen kysymykseeni.
- Oliko se hyvä? kysyin pimeältä tyhjyydeltä edessäni.
- Ei kamalan huono, mutta tylsä, sanoi Jessi vähän ajan kuluttua. – Se ei osaa nauraa.
Se kuulosti siltä, että se saattoi olla tottakin. Jos Jessi olisi halunnut vain hyvitellä minua, hän olisi haukkunut sen toisen kyvyttömäksi herkkutattimunaksi. Käännyin ympäri.
- Joko sä kerroit sille, että mä tiedän? Ja mitä sä sanoit Siirille? kysyin.
- Mä lähetin Siirille viestin, että meillä on perhekriisi ja ettei me voida ottaa sitä nyt. Eiköhän se riitä koko perheelle informaatioksi, hän sanoi ja silitti sormellaan olkapäätäni. – Rakastatko sä mua vielä?
- Rakastan, sanoin. – Mutta ei se yksin riitä mihinkään.
Jessi taisi olla hetken hengittämättä, mutta sitten hän sanoi:
- Mutta ilman sitä ei ois mitään.
- Tila ja laina ja hevoset ja lapset, huomautin. – Ne on vähän enemmän kuin ei mitään.
- Haluatko sä enemmän lapsia? Mä suostun, jos sä haluat.
- En, sanoin ehtimättä ajatella miten tylyltä se kuulosti. Toisaalta, eikö minulla ollut kaikki oikeus olla tyly?
- Sä rakastat lapsia, mikset halua?
Oikea vastaus, se perimmäinen ja todellinen, oli se, minkä hän itsekin tiesi. Jos hänet jouduttaisiin leikkaamaan auki vauvan takia kolmannen kerran, hänen vatsansa alkaisi todennäköisesti kursiutua kokoon kuin liikaa parsittu villasukka. Minä en kuitenkaan viitannut siihen.
- Mä en ole enää varma, että onko meillä tarpeeksi hyvä elämä tarjolla, sanoin ja pahanilkisesti nautin siitä, miten Jessi sävähti ja vetäytyi, kuin olisin paukauttanut ruoskaa hänen kasvojensa edessä.
- Mutta onhan Dannille ja Alissalle ja Jerryllekin!
- Onko, enää? Mä en voi lakata rakastamasta sua, mutta onko muka mikään ennallaan?
Tytöt olivat ylitsevuotavaisen onnellisia, kun menimme hakemaan heidät seuraavana päivänä.
- Pussatkaa! Danni komensi ja kun tottelevaisesti suukotin Jessiä poskelle, hän nauroi itsekin ja halasi meitä kumpaakin. Jessi nauroi myös ja Ilse, joka oli tullut avaamaan meille oven, näytti huojentuneelta. En tietenkään tiennyt, mitä Jessi oli hänelle runoillut anellessaan lapsille yösijaa, mutta selkeästi hän tiesi, ettei kaikki ollut ollut ihan kohdallaan.
- Minäkin! tuli Alissa sanomaan ja vaati päästä heti katsomaan Nastia. – Me ei olla ratsastettu moneen päivään!
Se oli tosiaankin totta, mutta jäimme silti syömään.
- Seitsemän vuoden kriisi, irvisti Jessi isälleen, kun tämä kautta rantain kyseli, olimmeko saaneet asioita selvitettyä.
- Meidän seitsemän vuotta on menny jo, huomautin.
- Riippuu, mistä alottaa laskemisen, Jessi nauroi ja nipisti minua poskesta. Minä kurotuin antamaan hänelle suukon kahden haarukallisen välissä, ja vaikkei se ollutkaan ihan niin aito kuin olisi ollut pari päivää aikaisemmin, se sai koko seurakunnan rauhoittumaan, Jessiä myöten, joka tuijotti minua kasvoillaan ilme, joka pisti minut nieleskelemään. Kyllä hän halusi asiat entiselleen.
Olin kuitenkin edelleen loukkaantunut ja epävarmakin. Jessi ei sanonut sanaakaan siitä, että olin pyytänyt Ullan mukaani kisoihin, enkä häntä, joskin nyt kyllä kaduin sitä. En sentään halunnut antaa samalla mitalla takaisin, olin vain ollut ihan oikeasti epävarma siitä, olisimmeko enää puheväleissä sunnuntaina, kun menisimme kilpailemaan. Joka tapauksessa Jessi lähti mukaan, kaikkien lasten kanssa, enkä tosiaankaan tarvinnut apua juuri sen enempää kuin jonkun katsomaan, ettei ori teloisi itseään trailerissa, kun kävin ilmoittautumassa, ja sitten pitämään kiinni, kun satuloin. Minä en yleensä piitannut pintelöinneistä, mutta Ulla vaati saada kääriä Mustille sellaiset verryttelyn ajaksi, samoin hän ravisteli frakkini ennen kuin auttoi sen päälleni. Melkein tuskastuin siihen, mutta niin tuskastui Jessikin, ja olin edelleen kostonhimoinen.
- Kiitos kaunis, sanoin Ullalle ja nousin satulaan.
Nämä kisat eivät olleet mikään läpihuutojuttu vaan oikeastaan kevään ensimmäiset tärkeät. Kun olin kuullut Jessin peruneen omat kilpailunsa lauantaina, olin harkinnut samaa, mutta onneksi olin luopunut ajatuksesta. Jostain minä sain annoksen ennenkuulumatonta tahdonvoimaa ja näyttämisenhalua, liekö se sitten ollut suuttumusta tai mustasukkaisuutta, mikä minut aika ajoin edelleen valtasi – noin kerran tai kaksi tunnissa, kun katsoin tai ajattelin Jessiä. En voinut keksiä yhtäkään tilannetta, missä Juha, kirottu kilpailijani, olisi päässyt yhtä lailla esille ja pärjännyt. Ehkä joskus järjestettiin kurpitsankasvatuskilpailuja? Niillä ei kuitenkaan päässyt lehtiin, ellei puutarhayrittäjille sitten ollut samanlaista raamattua kuin HU meille hevosihmisille.
Hanna ja Namu olivat samaan aikaan Turussa kilpailemassa, mutta jos he olisivat olleet täällä, olisimme saattaneet voittaa heidätkin. En ollut ikinä ratsastanut paremmin, sen tiesin, ja toivoin vain, että Hanna olisi ollut näkemässä. Muiden kehuilla ei ollut juurikaan merkitystä. Jessi ja Ulla tietysti hehkuttivat minkä ehtivät, kun pääsimme radalta pois, mutta Ulla ei tiennyt, mistä olimme lähteneet, eikä Jessillä ollut silmää kouluratsastuksen hienoimpiin vivahteisiin, sen hän kyllä auliisti myönsi itsekin. Kun hän pyyhki silmiään laskeutuessani satulasta, en voinut olla varma miksi.
- Mä rakastan Mustin lisäyksiä, hän nyyhki. – Kun se ottaa ehkä viis laukka-askelta lävistäjällä ja ravaa kuin jumalan tuuli. Mulle tulee samanlainen olo kuin jos mä kuuntelen Pavarottia.
- Sä saatat olla ehkä ihan pikkuisen omituinen, naurahdin minä, mutta näin, että hän oli tosissaan.
- Ja mulla on se kaikki videolla, voit lähettää illalla Hannalle, hän sanoi, ennen kuin ehdin kysyä.
Lähtiessämme näimme yllättäen Siirin.
- Mä päätin pyöräillä tänne katsomaan, kun ette te halunneet mua kylään, hän ilmoitti.
- Et sä ole pyöräilly tänne, teiltä on monta kymmentä kilometriä, sanoin epäillen.
- No juu, mutta isi kielsi sanomasta, että se toi mut. Mikä kriisi teillä oikein oli?
Siiri tapitti vuoroin minua, vuoroin Jessiä tummansinisillä silmillään. Ne muistuttivat liiaksi Juhan silmiä, jotta olisin halunnut niitä katsoa, ja Jessillä taisi olla suunnilleen samanlainen olo, sillä hän hautasi kasvonsa olkapäähäni.
- Mitä nyt? Siiri hätääntyi. – Onhan kaikki hevoset elossa, ja lapset?
- Ne voi kaikki hyvin, mutta meillä oli perheriita, Jessi sanoi lyhyesti. – Ja ei, sä et saa tietää siitä sen enempää.
Siiri näytti hätääntyneeltä ja minä katsoin Jessiä lievästi kunnioittaen. En olisi itse saanut noin lyhyesti ja selkeästi sitä sanotuksi.
- Mutta Kiira? Kai mä saan edelleen ostaa sen? Kai mä saan tulla teille kesäksi? hän kysyi.
- Saat, saat. Koska sun koulu loppuu?
- Ens sunnuntaina.
- Mä voin tulla hakemaan sut ja jos sopii, me voidaan tehdä kaupat siinä saman tien, Jessi ehdotti ja vilkaisi minua. – Ellei Vesku halua.
- Sun hevosesi, myy itse se, sanoin. Minä en halunnut mihinkään tekemisiin Siirin vanhempien kanssa juuri nyt.
- Sopiiko sulle…?
- Minä mikään ole sua pitelemään, mutisin. Arvelin hänen tarkoittavan, että saisinko kohtauksen, jos hän tapaisi Juhan. Hitto, hän oli tavannut miehen kymmeniä kertoja talven mittaan. Mitä uutta se oli?
Kyllä elämä jatkui, ja ihmisen muisti on ihmeellinen. Alituisen ahdistuksen karkotti ensin riemu hienosta voitosta ja Hannan kehut, kun hän soitti iltamyöhällä, lähetettyäni ensin Jessin ottaman videon sähköpostissa hänelle. Sitten en enää muistanut angstata kuin sattumalta, en enää tunneittain. Auttoi sekin, että Jessi oli töissä eikä koko ajan silmissä, ja kun hän palasi, minulla oli ollut ikävä ja hän pörräsi lähelläni kuin hellyydenkipeä kissanpoikanen. En voinut mitään sille, että pidin siitä, alkuun, ja siitä, että hän oli selkeästi tietoisen ihana ja avulias ja samanmielinen, mutta alkoihan se hitto vieköön jossain kohden syödä ihmistä. Meillä oli jo Maru, joka kulki perässä ja tuijotti palvovin silmin, kahdessa oli toinen liikaa.
Aloin miettiä, miten raaskisin hienovaraisesti sanoa, ettei hänen tarvinnut loppuvuotta sekä juosta töissä että hoitaa tallia ja kaikkia kotitöitä ja sanoa joka asiaan kyllä, ettei tämä ollut se ihminen, jonka kanssa olin ajatellut elää loppuelämäni. Sitten ajattelin, että miksi minun tarvitsisi olla hienovarainen. Olin ohjaksissa, Jessi tottelisi minua, sanoin mitä tahansa. Niin hänen käytöksensä ainakin antoi olettaa. Jos hän oli valmis kerran tekemään lisää vauvoja, jos vain halusin, hän tekisi ihan mitä muuta tahansa. Päätin selvittää sen asian pois päiväjärjestyksestä ennen kuin Siirin kesäloma alkaisi, niin kauan kuin saisimme olla omassa rauhassa. Makailin sängyssä kädet pään takana suunnittelemassa, mitä sanoisin, kun hän tuli perässä ja asettui kylkeeni, kuten tavallista. Hän silitti rintaani ja oli selvästi lemmekkäissä aikeissa, mutta minä halusin selvittää asiani ensin ja vetäydyin kauemmaksi.
Silloin räjähti. Hän nousi istumaan ja paukautti nyrkillä rintalastaani niin, että vihlaisi.
- Au! sanoin hämmästyneenä.
- Víttu mulle alkaa riittää! hän ilmoitti, eikä katseessa ollut hiventäkään koiramaisesta palvonnasta. Olisin kai sanonut, että niin minullekin, mutta meni vähän aikaa tointua sekä iskusta että hämmästyksestä.
- Meinaatko sä sáatana pihdata loppuikäsi? hän huusi.
Sitä en aikonut, en ainakaan luullut. Toistaiseksi ajatus vaan oli ollut vastenmielinen.
- Mä. En. Halua. Elää. Selibaatissa lopun ikääni! Jessi ilmoitti ja painotti joka sanaa nyrkillään, onneksi ei niin kovasti kuin ensimmäisellä kerralla lyödessään. – Ja sano vaan, että mene muualle sitten!
- Tota, aloitin ja tartuin häntä ranteista. Hän tuijotti minua kiukkuisena. – Et kai sä ole tosissasi, että viikko ilman saa sut kiipeilemään seinille? kysyin.
- Puolitoista viikkoa! Ja en, mutta kun sä et edes harkitse! Mitä sä virnuilet?
Vedin ilmeeni takaisin vakavammaksi.
- Mäkin ajattelin, että meidän pitää jutella, sanoin. Odotin, että hänen ilmeensä palaisi pelästyneeksi, mutta hänellä taisi olla liikaa adrenaliinia liikkeellä.
- Jutella! No okei, jutellaan!
- Ei meidän tarvii enää, sanoin, enkä voinut enää olla nauramatta. Nauroin ihan ääneen ja vedin hänen ranteensa pääni taakse niin, että hän joutui kumartumaan lähelle.
- Mitä nyt? Jessi kysyi varuillaan.
- Mä aloin olla kurkkuani myöten täynnä sun hyvää käytöstä.
- Hyvää käytöstä? Mitä sä tarkotat? Hän kuulosti ihanan vihaiselta.
- Sitä, nuppu kulta, että sä et oo viikkoon – tai puoleentoista – sanonut mulle muuta kuin kyllä kulta, ei kulta ja nuollu mun saappaatkin!
- En oo nuollu sun saappaita!
- Oisit nuollu, jos oisin pyytäny, totesin, enkä antanut hänen rimpuilla irti. Päinvastoin pidin tiukemmin kiinni. Hiljalleen, ihan hiljalleen, hänen ilmeensä alkoi muuttua.
- Okei, jos mä huudan sulle lisää ja pahoinpitelen vielä niin suostutko sä naimaan mua? hän kysyi siinä vaiheessa, kun hän oli tajunnut koko kuvion ja hänenkin silmänsä alkoivat vetäytyä huvittuneiksi viiruiksi.
- Mä saatan, lupasin ja irrotin otteeni hänen ranteistaan, vain tarttuakseni lujasti häntä vyötäröltä. Pitkästä aikaa tunsin oloni kotoisaksi. Jessi nauroi kaulaani vasten ja puraisi minua ensin korvasta ja sitten kaulalta.
- Et kai sä yritä tehdä mulle fritsuja, ähkäisin.
- Mitä välii? Kuka sua täällä kotona kattelee?
- Mulla on kisat viikonloppuna!
- Sitä parempi! Sitten me voidaan koko ens viikko lukea netistä, että miten sä olet käyny kuksimassa jotakuta jossain Lappeenrannassa. Katotaan, kuka niistä ottaa kunnian, hän kikatti.
|