Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 17.2.10 18:51:39
Jinna ja Leksa tulivat ensin, tai Jinna, Leksa ja Ville. Oli kai ollut turha huolehtia heidän väleistään, kun he kerran sopivat samaan autoonkin. En ollut nähnyt Leksaa livenä kuukausiin, eikä häntä moneen viikkoon ollut näkynyt mesessäkään. Olisi kai voinut sanoa, että olin ikään kuin menettänyt toivoni keväisten tyhmien juttujen jälkeen.
- Mitä sulle on tapahtunu? Alissa kysyi tunkeilevasti ja minä olin äkkiä oikein tyytyväinen siitä, että olin antanut Siirin vaalentaa hiukseni. Olisi ollut noloa kohdata Leksa sinä samana goottivariksena, sillä hänkin oli muuttunut. Pitkät kiharat olivat poissa ja vaikka hän ei ollutkaan luopunut mustasta nahkatakistaan – en minäkään olisi luopunut, se oli hemmetin tyylikäs – sen alla vilkahteli vaaleanruskea ruudullinen neule mustan bändipaidan sijaan.
- Äidin iso poika on aikuistunut vähän, Jinna sanoi hellästi ja tunnistin vanhan Leksan tuskaantuneesta irvistyksestä ja äkkinäisestä väistöliikkeestä, kun Jinna yritti pörröttää hänen hiuksiaan.
- Oletko sä vaalentanut hiuksiasi? kirahdin, kun olin näkevinäni kullanvärisen välähdyksen muutamassa hiustupsussa.
- Suu kiinni, kakara, tai mä suljen sen, Leksa sanoi, mutta rauhoittui, kun mekin lakkasimme vinoilemasta. Tai minä. Oli myönnettävä, että tuo siloitellumpi olemus sopi hänelle myös, mutta mikäpä ei olisi sopinut. Jerry vei hänet mennessään ylös; hän oli vaatinut saada Leksan omaan huoneeseensa, mikä oli sikäli vain sopivaa, että se oli aina ollut Leksan huone, ennen kuin Jerry oli muuttanut ullakolle.
Sinä iltana sytytimme pihalla grilliin tulen ja paistoimme liekeissä jouluomenoita, Siiri ja me sitä nuoremmat. Yritin kysellä Leksalta, mitä kuului niille kavereille, jotka olin edellistalvena tavannut karatessani Helsinkiin, mutta hän sanoi, ettei enää pitänyt juurikaan yhteyttä.
- Entä Nanja? minulta livahti, mutta pojan ilmeestä päätellen hän joutui toden teolla miettimään hetken, ennen kuin tajusi, kenestä oli kyse.
- Ei aavistustakaan, hän sanoi.
- Mikä sut on saanu muuttumaan noin paljon? kysyi Alissa suoraan.
- Mä en jaksanu enää olla kauhukakara, Leksa sanoi lyhyesti. – Kai tässä nyt on vähän kasvanut jokainen vuoden mittaan.
- Minä ainakin, mä maltan tuskin odottaa, että Kasimir tulee huomenna! ilmoitin kuuluvasti, sillä minulla oli epämiellyttävä tunne, että minua pidettiin edelleen kauhukakarana.
Leena-mummia ei voinut enää pidätellä vaan hän lähti seuraavana aamuna kotiin ja minä tekstailin koko aamupäivän Kasimirin kanssa antaen ajo-ohjeita. He pysähtyisivät meillä paluumatkallaan jouluvierailulta ja jättäisivät hänet kyydistä. Paitsi että äidille ei tietenkään sopinut mikään niin simppeli. Kun auto ajoi pihaan, hän tepsutteli perässäni pihalle ja kumartui kutsumaan koko Kasimirin perheen kahville.
- Teillä on yli tunnin ajo vielä, hyvä tauon paikka, hän sanoi ja Kasimirin vanhemmat taisivat olla samaa mieltä. Tämän sisarukset eivät ehkä olleet, mutta nousivat silti autosta. Minä en heistä piitannut, halasin poikaystävääni tiukasti ja nauroin silkasta ilosta.
- Mulla oli kauhean ikävä sua!
- Samoin, kuiskasi Kasimir korvaani ja otti takakontista vihreän kassin.
- Mennään sisään, mä näytän meidän huoneen. Sä ehdit nähdä kaiken vähemmän tärkeän myöhemminkin.
Kiipesimme ullakolle ja osoittelin ovia ja oviverhoja ohi mennessämme.
- Tossa nukkuu mun pikkuveli Jerry ja Leksa, joka on kylässä. Tossa on Merlinin huone, mutta se on nyt kotonaan käymässä. Näissäkin on nyt vieraita, vaikka tavallisesti ne on tyhjillään. Alissan huone on tossa vastapäätä ja tässä on meidän, julistin ja päästin hänet omaan kopperooni. Olin siivonnut sen mahdollisimman sieväksi ja hakenut ylimääräisen lampunkin, sillä tottumattoman silmiin se varmasti oli aika pimeä.
- Makee, Kasimir sanoi ja kuulosti siltä, että oli ihan tosissaan.
- Ja tuolla on sitten meidän olohuone, näytin vielä, ennen kuin päästin paksun oviverhon valahtamaan paikoilleen ja eristämään meidät muusta maailmasta.
- Ei ovea? Kasimir kysyi.
- Toi pitää ääntä paremmin kuin ovi, vakuutin ja istuin sängylleni. – Tuu tänne, heti paikalla!
Kaikki oli täydellisesti kohdallaan, kun kaaduimme sängylle suukottelemaan. Emme olisi varmaan liikahtaneet siitä lähimpään tuntiin, ellei Sarri olisi pistänyt päätään verhon raosta.
- Kasimirin perhe lähtee nyt, tulkaa sanomaan heido, hän käski.
- Oletko sä koskaan kuullu koputtamisesta? kysyin uhkaavasti.
- Mä koputin, mutta verho vaan heilahti, tyttö sanoi nokkavasti.
- Ei oo tarkotus koputtaa verhoon vaan ovenpieleen, senkin riiviö!
Nyt, kun Kasimir oli tullut, minua ei enää haitannut ollenkaan, että talostamme oli tullut majatalo. Tai ei se ollut minua häirinnyt alun perinkään, nyt en vaan ehtinyt enää kiinnittää siihen senkään vertaa huomiota. Kukaan ei tullut sentään komentamaan Kasimiria pois sängystäni, vaikka olin vähän epäillyt, että isä voisi tehdä niin. Mitä hän kylläkin teki, oli pieni kahdenkeskinen juttutuokio illalla ruoan jälkeen.
- Mä en ole ihan sinut sen kanssa, että sulla on poikaystävä sun sängyssäsi, hän sanoi.
- Vesku-kulta, mä olen jo kuustoista. Mä olen suorittanut sen kurssin, missä puhuttiin ehkäisystä jo aikoja sitten.
- Ette kai…
Minua vähän suretti hänen ilmeensä, joten halasin häntä.
- Tuollako? Missä väliseinistä tuulee läpi ja ovien tilalla on kangasta ja missä nukkuu tusina muita ihmisiä?
Huijasin tietenkin. Meidän tarvitsisi vain valvoa sen verran pitkään, ettei kuuluisi enää mitään ääniä. Se olisi helppoa, sillä mehän olimme aina olleet hyviä kuluttamaan aikaa puhumalla. Ensin katsoimme elokuvia porukalla pitkälle aamuyön puolelle. Siiri luovutti ensimmäisenä, sitten Leksa ja Jerry ja lopulta vain Alissa löhösi toisella sohvalla.
- Alkaisko olla nukkuma-aika? kysyin häneltä.
- Menkää vaan, mä katon tän loppuun, hän sanoi ja heilutteli jalkojaan.
- Sun nukkumaanmenoaika?
- Älä höösää, Danni, mä en jätä viimestä viittätoista minuuttia katsomatta. Menkää itse nukkumaan, jos nukuttaa, hän tokaisi ja siihen saimme tyytyä. Kun kaikkialla oli hiljentynyt, kävin varmuuden vuoksi kuuntelukierroksella ja palasin sänkyyn.
- Nyt kaikki nukkuu, me voidaan rakastella, sanoin Kasimirille.
- No eihän voida, poika sanoi kauhistuneena.
- Miksei?
- No, tää on sun koti. Ja sun vanhemmat on täällä, ja sata muutakin ihmistä.
Hän näytti olevan ihan tosissaan, joten sammutin valon ja painauduin vain muuten hänen kainaloonsa. Sopi minulle sekin.
- Selvä, mä vaan ajattelin, että sä halusit.
|