Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jessin jutut

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.2.10 19:06:05

Jatkoa Tälle

----------------

1. Nainen ja naisella hevonen
Dannin särkynyt sydän parani onneksi pian, sillä ensialkuun hänen katsomisensa oli hajottaa omanikin. Punareunaisia silmiä enemmän minua oli pelottanut hänen umpimielinen, masentunut hiljaisuutensa, jota sentään välillä rikkoivat minuun tai maailmaan kohdistuvat kiukunpurkaukset. Hyvä niin, ne olivat enemmän häntä kuin hiljainen asioiden hautominen ja olisin sietänyt niitä enemmänkin. Hiukan enemmän, en kauhean paljon. Kotona Mustaojalla hänen olonsa tuntui kuitenkin helpottavan ja odotin jo, että nyt hän tahtoisi jäädä sinne ja palata takaisin samaan kouluun Alissan kanssa. Vaan ei.
- En ikinä! En ainakaan vielä. Sehän ois ihan kuin mä luikkisin karkuun, hän sanoi minulle ja lähti pakkaamaan tavaroitaan.
- Kyllä se selviää, sanoi Vesku. Hän oli ollut melkein yhtä ahdistunut Dannin surusta kuin minä, mutta hän ei ollut nähnyt niitä päiviä ennen tänne tuloa, joten pahimmalta hän oli säästynyt. Joka tapauksessa minusta tuntui pitkästä aikaa, että olimme samassa veneessä, eikä se tuntunut hullummalta.
- Niin, kyllä varmaan tolla sisulla, toivoin.

Niin näytti käyvänkin. Löysin Dannin ensimmäisen koulupäivän jälkeen puhahtelemasta adrenaliinipilviä. Oli hän kyllä puhallellut tupakansavupilviäkin, se tuntui vienona kotimme ilmassa.
- Miten meni? kysyin.
- Ihanasti.
- Et repinyt Kasimir-paralta silmiä päästä?
- Voi, en! Sä olisit ollut ylpeä musta. Mä vaan katsoin sen lävitse ja tiedätkö sä mitä – Una sanoi, että se tuijotteli mua salaa pitkin päivää.
- Ehkä se haluaa sopia, ehdotin. Dannin ilmeet vaihtelivat nopeasti kuin pilven varjot kesäpäivänä, mutta pysähtyivät leppymättömään.
- Mikäs sen mukavampaa. Mä en vaan halua enää sopia.
- Anteeksiantamisesta voi tulla ihan hyvä mieli, huomautin. Danni ei ollut kertonut, mistä he olivat riidelleet, mutta hän oli selkeästi ainakin omasta mielestään loukattu osapuoli.
- Mutta ei se olis enää sama. Mä odottaisin koko ajan, että… no, olkoon.

Olin ollut ihan hilkulla kuulla, mistä olikaan kysymys, mutta en raaskinut udella, kun tyttäreni sulki suunsa. Olin aina ollut sitä mieltä, ettei salaisuuksien pitämiseen tarvittu ikärajaa. Pidättäydyin myös sanomasta, ettei noin nuorena voinut olla vakavasti rakastunut. Ensinnäkään en uskonut siihen ja toiseksi jos se olikin totta, niin tuossa vähemmänkin vakavassa oli ollut Dannille ihan riittämiin tekemistä. En olisi halunnut hänelle yhtään vakavampaa.

Järisyttävän alun jälkeen vuosi siis pääsi tasaisemmin liikkeelle. Danni palasi siihen rutiiniin, joka hänellä oli ollut ennen Kasimirin myrskyisää tapaamista. Una, hänen paras kaverinsa, tosin seurusteli ja kulutti Dannin mielestä ihan liikaa aikaa poikaystävänsä kanssa, mutta Danni alkoi taas käydä tallilla enemmän. Minusta hän olisi voinut käyttää enemmän aikaa läksyihinsä ja vähemmän Suvin hevosiin, mutta hän väitti lukevansa liikaakin, eikä minulla ollut mitään, millä todistaa päinvastaista, kun ei hänellä näin lukukauden alussa ollut kokeitakaan. Niinpä elämä jatkui samaan tapaan kuin mihin syksyllä olimme tottuneet.

Minulla oli enää reilut pari kuukautta komennustani jäljellä. Seuraava erikoistumispaikkani olisi Helsingissä, mutta en halunnut vielä ruveta miettimään, mihin järjestelyihin minun pitäisi sen takia ryhtyä. Pois täältä Tammisaaresta tietenkin, sillä järjellä ajatellen minulla ei sitten enää ollut mitään syytä pysytellä täällä. Siinä vaiheessa Danninkin olisi viimeistään pakko suostua vaihtamaan koulua. Hiihtoloma olisi ihanteellinen hetki ja sitä hänelle oli jo väläyteltykin. Vesku oli enemmänkin kuin väläytellyt. Ilman Kasimiria hän olisi hyvinkin saattanut istua Dannin päälle jo joululomalla ja kieltäytyä päästämästä häntä enää Tammisaareen, mutta nuori rakkaus oli hellyttänyt hänet. Niin hentomielinen hänestä ei kuitenkaan ollut tullut, että Danni olisi saanut jäädä yksin tänne, eikä minustakaan. Tosipaikan edessä en uskonut Danninkaan sitä tahtovan. Hänellä saattoi olla kiire itsenäistyä, mutta en uskonut hänen haluavan itsenäistyä nyrkkipyykkiin ja jokapäiväiseen tiskaukseen asti, ainakaan nyt enää ilman Kasimiria.

Minun elämäni oli yhtä Bermudan kolmiota kodin, työn ja tallin välillä, vain suunnilleen kerran viikossa tehden sivuhyppäyksen Mustaojalle ja syy siihen, miksen halunnut vielä ruveta tekemään valmisteluja muuttamisen suhteen, oli tallilla. Ei mitään elämää vakavampaa, mietin parkkeeratessani auton tallipihalle eräänä tammikuun lopun lauantaina. Ei mitään mitenkään vakavaa, mutta hiukan kutkuttavaa, tarkensin kävellessäni suoraa päätä tarhoille. Ei vakavaa, Jessiä vaan vähän lapsetti.

Re: Jessin jutut

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   23.2.10 20:01:53

hyi. Ällöttää jos sillä on Hanskin kanssa juttua.

Lähettäjä: mintsku 
Päivämäärä:   23.2.10 20:05:36

oijoi jatkoa!

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   23.2.10 21:40:19

no jätitpäs sennnumaiseen kohtaan .D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   23.2.10 23:47:42

No niinpä jätti!

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   24.2.10 00:00:14

ääääääää mä ihan tätä varten sain äidin raahaamaan läppärin ja nettitikun mukaan mökille, nyt äkkiä lisää! Mä en joka päivä pääse täällä kuitenkaan koneelle, joten luettavaa nyt heti tällä sekunnilla (ei ees telkkarissa näy ylen kanavat, ni että en nää olympialaisia, sikski tarviin lukemista)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.2.10 00:05:16

Buah, flanu :D
Noin hyvää syytä ei voi ohittaa.
-------------
Irkku päästi hiljaisen hörähdyksen nähdessään minut ja alkoi hitaasti kuin italialainen lakkoilija siirtää jalkojaan, yhtä kerrallaan, kääntyäkseen. Olin Nikin kuollessa ajatellut, ettei ikinä tulisi toista sen kaltaista hevosta, mutta syksyn ja talven mittaan Irkku oli alkanut päästä hyvin lähelle sydäntäni. Järki sanoi sen johtuvan siitä, että minulla ei ollut täällä muita hevosia, joiden kesken minun olisi tarvinnut jakaa aikani. Ehdottomasti se johtui ainakin siitä, että se oli ravitallilla taas tasoittunut hyvin käsiteltäväksi ja ettei sille näyttänyt jääneen traumoja ajasta ratsastuskoululla. Ratsastuksellisesti me olimme ihan metsässä. Sen olisi pitänyt osata jo vaikka mitä, mutta me vaan kiersimme rataa. Toisaalta sillä saattoi vetää kärryjä, mitä ei voinut sanoa yhdestäkään toisesta Mustaojan hevosesta. Eikä minua sinänsä haitannut, vaikkei se ollut vielä samalla tasolla kuin Veskun viisivuotiaat kouluhevoset. Ei siitä ollut kouluhevosta tulossakaan. Olisi kuitenkin ollut kiva, jos se olisi ollut vähän helpompi ratsastettava.

Tamma pysähtyi reilun metrin päähän minusta, kuten se aina teki. Ihan kuin se olisi korostanut kävelleensä suurimman osan matkasta välillämme ja että nyt oli minun vuoroni tehdä myönnytys. Minä tein, aina. Ei se koskaan siitä lähtenyt peräytymään, paitsi jos tarhakaveri sai päähänsä tulla väliin ja jahdata sen pois, eikä sellaista ollut tapahtunut alkusyksyn jälkeen. Napsautin riimunnarun sen leuan alle, rapsutin otsatukan alta ja lähdin viemään sitä talliin. Hanskin nuoret tammat eivät enää viitsineet edes tulla portille katsomaan. Alkuun ne olivat tunkeilleet siinä niin valmiina tulemaan mukaan, että oli todella tarvittu narunpyöritystaitoja saada sieltä ainoastaan Irkku ulos, mutta nyttemmin ne tiesivät, että minä hain aina vain ja ainoastaan Irkun.

Tallissa oli sisällä puoli tusinaa hevosta ja tavallista enemmän touhua. Viikonloppuisin siellä kävi auttamassa kaksi tyttöä, Saara ja Minttu. He olivat seitsemäntoista tai kahdeksantoista ikäisiä ja heidän hommansa oli putsata karsinat ja harjata hevosia. Irkun karsinaan asti he eivät näköjään vielä olleet päässeet, mutta en antanut sen häiritä. Harjasin hevoseni hitaasti ja huolellisesti, kunnes se kiilsi niin hyvin kuin paksu talvikarva vain saattoi. Ihailin sen lihaksia, jotka olivat kasvaneet pitkillä lenkeillä upeiksi. Sen osaamisessa saattoi olla toivomisen varaa, mutta jos olisin halunnut siitä matkaratsastusratsun, olisimme olleet hyvällä tiellä.
- Onko joku lähdössä lenkille? kysyin Saaralta, joka marssi ohitseni kasa loimia sylissään.
- Joo, Hanskin pitäis tulla kohta.
- Okei, mä odottelen, jos siitä sais seuraa, sanoin hyväntuulisesti.

En voinut kuitenkaan viivytellä loputtomiin. Minun oli ehdittävä töihin ajoissa, joten lopulta vain satuloin ja suitsin Irkun ja yritin olla tulematta huonolle tuulelle. Osasin lenkkimaastot oikein hyvin jo itsekin enkä tarvinnut seuraa, mutta olisihan se ollut hauskaa. Vein Irkun pihalle, nousin selkään ja lähdin kohti metsää.

Oli viimeinkin tullut vähän lunta, mutta reitiltä se kulunut pois tai poljettu ruskeaksi. Päätin ratsastaa lyhyemmän kaavan mukaan, vain pari kierrosta, kun kerran olin yksin. Irkku ei temppuillut koskaan maastossa, ei yksinkään. Tosin en tiennyt, mitä se olisi tehnyt, jos olisimme kohdanneet vaikka hirven, mutta ei se säikkynyt edes takaa lähestyviä kärryjä. Nyt niitä ei tullut ja kun palasin tallipihalle, olin tyytyväinen, etten ollut jäänyt odottamaan seuraa. Hanski oli näköjään pistänyt molemmat tytöt kärryihin ja Saara ohjasti nyt Kerosiinaa pois pihalta miehen katsellessa heidän peräänsä kädet taskuissaan.
- Onko toi varmaan turvallista? kysyin ja hyppäsin maahan.
- Se on vakuutettu, Hanski sanoi, kun punaruskea hevonen katosi metsätielle, jota olin juuri itse tullut.
- Entäs ne lapset?
- Kai niillä joku vapaa-ajan vakuutus on, hän arveli ja kääntyi kävelemään talliin rinnallani. Minä en ollut rakastunut häneen, ei hyvä hemmetti sentään, mutta olin hyvin tietoinen hänen läsnäolostaan. Hän oli työkavereita lukuun ottamatta ainoa mies, johon törmäsin jatkuvasti ja hän oli ainoa, joka flirttaili kanssani. En ollut tottunut siihen ja se kutkutti suunnattomasti niin mieltä kuin ruumista.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   24.2.10 00:37:49

jessi, jessi! et kyllä nyt sorru siihen niinku juhaan! yyh. :(

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   24.2.10 00:44:24

Toivottavasti Jessi ei nyt tee mitään tyhmää. :/

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   24.2.10 09:15:56

Oih, tännehän on alkanut jo uusi pätkä! :D voi Jessi Jessi..

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   24.2.10 15:29:27

Oli viimeinkin tullut vähän lunta, mutta reitiltä se kulunut pois tai poljettu ruskeaksi.

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   24.2.10 17:33:26

oaaaaaaaaaaaaa! Jessi menee salee ihastumaa Hanskiin, mä oon aika varma siitä, tai sit se tajuu kaipaavansa sitä, se piiloihastuu siihen :D.

Tyhmä netti alko yöllä pätkiä, mutta mä olin fiksu ja avasin koneen nyt :D, ei mua kiinnosta kauniit ja rohkeat, ku tää vetää vertoja sille ihan 6-0. Lisää tälle yhdelle, ettei ihan mökkihöperöidy? (just käytiin äiten kanssa yhessä ulkohuussissa :p)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   24.2.10 18:27:33

Iltapalaa? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.2.10 18:36:41

Nyt Hanski ei kuitenkaan heitellyt mitään pikkutuhmaa tai kilttiäkään.
- Mitä sä teet iltapäivällä? hän kysyi.
- Menen töihin, miten niin? kysyin ja riisuin Irkulta suitset.
- Niin tietysti. Ajattelin vaan, että jos oisit halunnu mukaan hiitille.
Vilkaisin häntä epäluuloisena. Yhteinen retki raviradalle oli eri juttu kuin sanailu tallissa tai suunnittelematon tapaaminen lähipubissa.
- Mitä ihmettä mä siellä tekisin? Paitsi olisin tiellä. Enhän mä osaa ajaa enkä edes valjastaa.
- Njaa, et kai sä mitään opikaan, jos et ikinä kokeile mitään uutta. Ja mitä iloa mun on ollu opettaa sun hevosesi ajolle, jos et sä osaa?
- Irkku ei ainakaan lähde hiittiradalle!
- Ei tosiaan, Hanski sanoi ja näytti siltä, että häntä puistatti.

Muuten hän puhui kyllä järkeä.
- Mun kai pitäis opetella valjastamaan ja ajamaan, sanoin. – Meillä ei oo kärryjä eikä ajomaastoja, mutta onhan se hullua, jos mun hevonen osaa ja minä en.
- No enkö mä oo sitä nimenomaan sulle yrittäny tolkuttaa jo kuukausia? Hanski kysyi rypistäen vihaisesti kulmakarvojaan.
- Oot sä tainnu, myönsin. Tolkuttaminen oli vähän liioiteltu termi, mutta oli hän asiasta muutaman kerran maininnut. Minä se olin aktiivisesti aina unohtanut ehdotuksen. Minä en ollut vielä saanut järkeistettyä itselleni, että Irkkua muka saattoi hallita pelkillä ohjaksilla, kun minulla joskus oli tekemistä vaikka käytössäni oli kaikki muutkin avut.
- Sano vaan, että koska.
- En mä tiedä, puuskahdin ja nostin satulan käytävälle. Irkku ei ollut hionnut juuri ollenkaan pikku lenkillämme, ei edes satulan alta, mutta heitin silti sen selkään fleecepeiton. – Joskus valosalla.
- Huomenna? Hanski kysyi kuin haluten saada asian nyt sovittua.
- Huomenna mä olen töissä valoisan ajan.
- Koska sä sitten et ole töissä?

Mietin vähän aikaa muistellen vuorojani.
- Keskiviikkona mä meen iltavuoroon vapaiden jälkeen, mutta en mä tiedä vielä tulenko vasta sillon aamulla. Etkä sä ala arkipäivänä opettaa mulle ajamista. Monika…
- Niin, se, Hanski muisti synkistyen. Monika vihasi minua yksiselitteisen kiihkeästi. Joskus olin herännyt yöllä miettimään, että mitä jos hän kostaisi minua kohtaan tuntemansa vastenmielisyyden Irkulle. Olin kuitenkin päätynyt siihen, että hän oli liian hyvä hevosihminen tehdäkseen sellaista ja vaikka ei olisikaan, Hanski ei sietäisi moista tallissaan. Taisin olla oikeassa, ainakaan Irkku ei mitenkään oireillut ja kai siitä olisi nähnyt, jos sitä olisi kohdeltu huonosti. Ratsastuskoululla se ainakin oli tehnyt pahan olonsa tiettäväksi alta aikayksikön.

- Ei se Monikalle kuulu, ketä mä ajan tai ajatan, Hanski sanoi sitten ryhdistäytyen.
- Mutta ihan turha kiusata sitä, jos te kerran olette yhdessä.
- Mutta ei me olla. En mä ole seurustelevaa tyyppiä.
- Tietääkö Monika sen? kysyin kuivasti. Hanski ei tainnut tajuta, että he kyllä antoivat oudommalle sellaisen kuvan. Monika esiintyi koko ajan kuin he olisivat vasta avioituneet, mutta kyllä Hanskikin joskus innostui mukaan, ja olin monesti nähnyt heidän lähtevän yhdessä viettämään iltaa.
- Tietysti se tietää! Tai siis miten ihmeessä se voisi kuvitella, että meillä on jotain vakavaa? En mä ole sille mitään luvannut, muuta kuin mitä työsopimuksessa lukee!

Hanski alkoi näyttää melkein hermostuneelta ja minua nauratti.
- Sä et taida kuitenkaan tietää naisista kovin paljon, kiusoittelin.
- Minäkö? Enkö? Enkö muka? hän alkoi uhota ja kiskaisi minut lujasti vasten itseään kuin parempikin luolamies.
- No joo, ton sä osaat, sanoin ja tuijotin uhmakkaasti takaisin kymmenen sentin päästä. Suutelisiko hän minua?

Ei.
- Ja luuletko sä nyt, että me seurustellaan? hän kysyi.
- En tosiaan, sanoin ja aloin irrottaa hänen kättään. – Menes nyt siitä, että mä pääsen lähtemään töihin.
- Okei. Mutta hei, se keskiviikko kyllä kävis hyvin. Me lähdetään illalla raveihin, ei Monika oo täällä heti aamusta häsläämässä. Ellen mä käske, tietysti, mutta voin mä olla käskemättäkin.
- Mä voin yrittää tulla takasin sopivasti, lupasin ja kumarruin nostamaan satulan viedäkseni sen satulahuoneeseen.

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   24.2.10 18:49:09

ai että, Jessi on sitte jossain määrin Dannimainen, mulle tuli niin tosta sen naljailusta mieleen Danni :D, tai jopa Hanna!

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   25.2.10 05:03:10

Voi vitsit! Mie arvasin tään :D
Välillä ois kiva olla mustaojalla pitempiäki aikoja!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   25.2.10 14:42:35

hei hyvin menneen hammaslääkärireissun kunniaksi pätkää? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.10 16:24:55

Juu, sen kunniaksi :)
Nyt ei oo enää nenä(kään) puuduksissa :D
-------------
2. Kriisinhallintaa
Olin Mustaojalla koko maanantain ja tiistain. Sunnuntai-iltana en ollut raaskinut lähteä, ennen kuin olin nähnyt Dannin tulevan viikonloppulomaltaan ja hän oli suunnilleen ajanut minut ulos.
- Mua tarvi vahtia! En mä ala pitää bileitä tai viillellä itseäni!
- Mutta mä ajattelin, että jos susta on kurja mennä nukkumaan yksin.
- Ala vetää nyt. Sarri ja Sunna odottaa sua. Ala painua, ennen kuin ne menee nukkumaan.

Minä aloin painua ja saavuin taloon, joka oli täynnä musiikkia, naurua ja laulua. Armi ainoana rekisteröi saapumiseni ja tuli ovelle vastaan. Se muistutti ihmeen paljon Marua ja olin monesti ihmetellyt, että miten Vesku olikin löytänyt niin Marun oloisen koiran. Tosin Armi oli pienempi ja pehmeämpi, ainakin toistaiseksi, eikä siitä varmaan ihan Marun kokoista tulisikaan. Iso se oli joka tapauksessa jo nyt ja kyykistyin eteisen kynnykselle antaakseni innokkaan koirannaaman tervehtiä minut korvantaustoja myöten. Olohuoneesta kuuluva musiikki juorusi, että kaksosten joululahja, kotikaraoke, oli käytössä ja nousin mennäkseni mukaan, mutta pysähdyin, ennen kuin ehdin kynnyksellekään. Tuo syvä naisenääni ei takuulla kuulunut kaksosille eikä Alissalle. Osasiko Merlin laulaa tuolla tavalla?

Eihän siitä saanut selvää kuin menemällä peremmälle ja katsomalla. Se oli Reine, mikä minun olisi tietysti pitänyt arvata, kun hänen autonsa oli ollut minun autoni paikalla.
- Danni ei sanonutkaan, että sä olet täällä, kun se kiirehti mua lähtemään, sanoin kuivasti, kun läsnäoloni sai kaikki katsomaan ovelle. Minusta tuntui inhottavasti, että olin Mörkö, joka jäädytti kaikki lähistöllä.
- Tuu meidän kanssa laulamaan! huudahti Sarri ja tuli kiskomaan minua peremmälle. Ei siellä koko perhe ollut, mutta kaksoset, Alissa, Vesku ja Reine.
- Mä en ole kovin hyvä laulamaan, nauroin hänelle.
- Mä laulan sun kanssa, lauletaan yhdessä!

En voinut kieltäytyä, mutta heti, kun olimme laulaneet yhden laulun, Reine nousi sohvalta Veskun vierestä ja sanoi lähtevänsä kotiin.
- Älä anna mun häiritä, sanoin, puoliksi tosissani mutta pystymättä kätkemään ihan kaikkea ivaa äänestäni.
- Mun pitää olla aamulla töissä ja täältä on vielä ajomatkaa, Reine sanoi hymyillen minulle ystävällisesti ja meni. Kaksoset pomppivat eteiseen hyvästelemään häntä, mutta Alissa ei onneksi kadonnut mihinkään, selasi vain kappalelistaa.
- Mitä tänne kuuluu? kysyin.
- Mitäs tänne kummempia. Ei mitään uutta.
- Mikä nyt? kysyin tuntosarvet pystyssä. Noin lyhyt vastaus haiskahti hiukan negatiiviselle.
- Ei mikään, Alissa sanoi tavoitellen ihmettelevää sävyä, mutta hänen huokaisunsa puhui toista. – Mulla on ikävä Dannia. Miksei se voi jo muuttaa kotiin? Ja suakin. Koska me päästään tosta hiton Merlinistä eroon?
- Mikä Merlinissä on vikana? kysyin hämmästyneenä.
- Kaikki!
- Mä luulin, että te kaikki tykkäätte siitä!

Alissa mutisi jotain, jonka kuvittelin olevan kirosana ja samassa kaksoset ryntäsivät takaisin haluten jatkaa laulamista. Vilkaisin automaattisesti kelloa.
- Sori vaan lapset, mutta kello alkaa olla kamalan paljon. Miten ois iltapala ja iltatouhut mieluummin. Missä Jerry on?
- Liskon luona, Sunna sanoi ja Sarri alkoi laulaa kuin ei olisi kuullutkaan mitään. Sain tilanteen pikkuhiljaa rauhoitettua, kun annoin Sarrin luikutella sen aikaa, että kävin itse purkamassa kassini. Totesin Veskun ja Armin kadonneen ja arvasin heidän menneen talliin, kun kurkistin ikkunasta, eikä pihalla ollut meneillään kiihkeitä jäähyväisiä. Minun ymmärtääkseni Reine oli vain kaveri, mutta järkeni sanoi, että tässä tilanteessa kaverin ja rakastetun ero kenties oli vain hiuksen paksuinen. Järkeni oli jopa oikein ankarana ja moitti, ettei asia kuulunut minulle, mutta kuului se sittenkin. Olimmehan me edelleen naimisissa ja olisi ollut Veskulta vain reilua kertoa, jos oli rakastunut ja halusi lopullisen pisteen avioliitollemme.

Päivämäärä:   25.2.10 16:29:36

Olipa lyhyt pätkä :/ ja voivoi, kyllä sais Jessi ja Vesku nyt kiireellä alkaa laittamaan asioita kuntoon. Niin julma ei saa olla et lopuksi eroaisivat!

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   25.2.10 16:38:43

jaiks, mihin sä tän jätit! Lisää äkkiä, mä meen kuvaamaan maalaismaisemia mökin katolta, ja ku sieltä tuun uudestaa netin yhdistämää, ni mä toivon löytäväni lisää tekstiä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.10 17:10:51

No olihan se joo vähän lyhyt, kun täällä katselee :x
Vaikka samanlainen abt A4 se oli kuin noi muutkin.
Enivei, mulla on niin hyvä mieli, kun ei tarvitse ennen ens vuotta uudelleen suuta aukoa, että menköön :)
---------
Joka tapauksessa oli helpotus olla näkemättä pihalla mitään. Menin keittämään kaakaota ja soitin Jerrylle kysyäkseni, miksi hän luuhasi kylillä tähän aikaan illasta, kun aamulla oli kouluun meno. Hän vastasi olevansa Liskon äidin autossa ja ihan kohta kotona. Iltapalan jälkeen hätistin kaksoset suihkuun, Jerry kipusi yläkertaan ja minä saatoin jatkaa keskustelua Alissan kanssa.
- Mikä Merlinissä? kysyin. Tyttö ei ollut näyttäytynyt vieläkään, enkä tiennyt, oliko hän edes kotona.
- Danni ja Alissa oli sille aika ilkeitä tänään, juorusi Vesku olohuoneesta, mihin hän oli vetäytynyt oman mukinsa kanssa. Se sai Alissan hermostumaan pahemmin kuin muistin vähään aikaan nähneenikään.
- Ihan aiheesta! Se ei tee täällä mitään! Se vaan tuijottaa telkkaria kaikki iltapäivät! Me vaan yritettiin pistää sitä vähän töihin!
- Miten niin ei tee mitään? kysyin ymmälläni. Tietenkään Merlinin ei tarvinnut tehdä ruokaa silloin, kun minä olin kotona, mutta silloin hän yleensä siivosi. Aina hän oli imuroimassa tai touhuamassa jotain, ja yleensä tielläni niin, että sain käskeä häntä lopettamaan ja jatkamaan myöhemmin.
- Mä haluaisin kanssa kuulla tästä tarkemmin, Vesku sanoi ja siirtyi kolmanneksi pöydän ääreen. Alissan katse vilisti tuskastuneena välillämme.

- Se ei tee mitään. Se tuli tänne kai kaksosten seuraksi, eikö vaan? No se ei tee niille aamupalaa. Ne tekee itse. Se ei tee niille välipalaa, kun ne tulee koulusta. Ne tekee itse. Mä olen tehnyt suurimman osan ruuista joulusta asti ja jo kauan ennen sitäkin. Me Dannin kanssa mietittiin, että mitä sitä kannattaa elättää täällä tyhjän panttina ja päätettiin vähän jutella sen kanssa. Sitten se vähän loukkaantui.
- Vähän enemmän kuin vähän, Vesku huomautti.
- No ihan aiheesta me sanottiin!
- Ratsastaako se edes?
- Kai se ratsastaa, Vesku arveli.
- Mistä me tiedetään, ratsastaako se vai kirjottaako se vaan vihkoihin ratsastaneensa? Alissa kysyi kiihkeästi.
- Ehkä te oisitte voinu kuitenkin puhua ensin jommallekummalle meistä ja antaa meidän hoitaa asian, sanoin hitaasti kuvitellen mielessäni kohtausta. Danni, joka rakasti hellästi terävää kieltään ja sen käyttämistä, oli varmasti ollut elementissään. – Loukkaantuiko Merlin-parka kovasti?
- Kyllä se taisi, Alissa myönsi.
- Ja mitä sä teit? kysyin Veskulta katsoen häntä syyttävästi.
- En mä ollut paikalla, hän puolustautui.
- Mä menen juttelemaan sen kanssa, sanoin ja nousin päättäväisesti seisomaan. Merlin oli ollut minun ideani ja tunsin vastuuta tilanteesta, vaikken ollutkaan ollut siihen osallisena edes todistajana.

Jerry tuli minua vastaan ullakon portaiden yläpäässä. Hän oli huolestuneen näköinen.
- Merlin on riidelly Dannin kanssa, hän sanoi.
- Niin, mä just kuulin.
- Se meinaa lähteä pois meiltä.
- Niinkö?
- Niin se sanoo.
- Ja mitä sä siitä tykkäisit? kysyin, kun tilaisuus oli niin hyvä. Jerryn kasvot vääntyivät epämääräisen tuskalliseen ilmeeseen ja aloin pohtia, oliko siinä Dannin väitteessä perää, että hän oli rakastunut au pairiimme.
- No ei se kyllä kaksosia hoida, jos se on sitä varten tänne otettu. Ja Alissa hoitaa kaiken muun, hän sanoi rehellisesti. Vasta se sai minut hiukan kiehahtamaan. Huomasin olevani vihainen sekä Merlinille, joka ei ollutkaan se, miksi olin häntä luullut, että perheelleni, joista kukaan ei ollut nostanut kissaa pöydälle, kun asioille olisi vielä voinut tehdä jotain.
- Mä menen nyt juttelemaan sen kanssa, sanoin.
- Mene vaan, Jerry sanoi ja väistyi tieltäni.

Päivämäärä:   25.2.10 18:18:40

jee, merilinille kyytiä!

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   25.2.10 18:57:27

jeeeeeeee! Mä haluun kuulla miten Jessi raivoaa Merlinille ja miten Vesku tulee rauhottelemaan Jessiä sitten!

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   25.2.10 20:46:27

aa ihanaa Merlin veke :DD Mä en tiiä miksen oo tykänny siitä yhtää vaikkei siitä oo kerrottukkaan paljo mitään. Paitsi no onhan siitä Danni ja Alissa aatellu et ku se ei tee mitää ni ehkä sen takii ;o
Joo lopetan tän sönköttämisen ja sanon vaan että jatkoo! ;)

ps. koska saadaan taas lukee Veskua? :) tai Alissaa, ois kiva päästä Mustaojalle pidemmäks aikaa :P

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   25.2.10 21:04:29

Veskun ajatuksia olisi tosiaan hauska kuulla taas :)
Mutta on se mukava lukea Jessiäkin välillä :D
Mutta hei, Jessin ja Veskun ois korkea aika ottaa härkää sarvista, ja lakata kyräily :S

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.10 21:16:03

Hmm, te taisitte pistää mut tajuamaan, että vaikka tän piti olla viimeinen osa niin ehkä olisi vaan oikeudenmukaista päästää Veskukin vielä ääneen.

Päivämäärä:   25.2.10 21:26:44

Aaa :D lisäälisää!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   26.2.10 00:38:16

älä puhu viimeisestä osasta!1 näitä tuolee vielä kirjakaupalla, eikö?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.2.10 00:42:02

En kai mä osaa kirjoittamista enää lopettaa, mutta ajattelin hypätä seuraavaksi taas vähän ajassa eteenpäin (ehkä?) ja muihin maisemiin.

Suomen naisten olympiamitaleiden kunniaksi vielä vähän :)
--------------
Merlinin huoneessa oli oikea ovi ja koputin siihen. Tarkasti ottaen häntä yksin ei voinut syyttää siitä, että asiat olivat nyt näin. Hän oli joutunut kärsimään puutteellisesta työnohjauksesta. Asialla ei kuitenkaan ollut enää väliä, totesin astuessani sisään hänen huoneeseensa. Tyttö nosteli vaatepinoja matkalaukkuunsa suu tiukkana viivana ja sain vähän aikaa maanitella, että hän keskeytti hommansa.
- Ei kai sulla nyt noin kiire ole? Mihin sä edes menet? maanittelin, sillä eihän hän lopultakaan ollut kuin muutaman vuoden Dannia ja Alissaa vanhempi ja vieraassa maassa sitä paitsi.
- Mä menen takasin kotiin, Merlin sanoi.
- Mä luulin, ettet sä tule toimeen niiden kanssa.
- Ne tulee paremmin toimeen mun kanssa nyt, kun mä olen ollut poissa näin kauan, hän sanoi ja virnisti hiukan. – Ne olisi halunnu jo jouluna mun jäävän kotiin.
- Mutta haluatko sä sittenkään kiirehtiä näin kamalasti?
- Mä en aio olla täällä enää, kun Danni tulee seuraavan kerran tänne. Sun tyttäresi on hirveä ihminen! Merlin sanoi kiihkeästi.

Ymmärrettävästi en erityisemmin pitänyt moisesta mielipiteestä, vaikka saatoinkin ymmärtää, miten joku oli sitä mieltä. Heittäydyin lempeäksi ja suostuttelevaksi ja sain Merlinin luopumaan ideasta lähteä heti liftaamaan Helsinkiin ja satamaan ja jopa siitä, että hän tekisi sen seuraavana aamuna. Ennen viikonloppua hän kuitenkin tahtoi mennä, tai joka tapauksessa ennen Dannin seuraavaa tulemista.
- Jutellaan siitä aamulla tarkemmin, maanittelin, ja kun lopulta sain epäröivän nyökkäyksen, toivotin hyvää yötä ja lähdin takaisin alakertaan. Vesku, Alissa ja Jerry odottivat minua keittiössä ja katsoivat kaikki odottavasti. Kaksosia ei sentään näkynyt, kai heidät oli patistettu nukkumaan.
- Merlin haluaa lähteä kotiin, sanoin.
- Koska? Vesku kysyi järkyttyneenä.
- Ennen kuin Danni tulee seuraavan kerran. Mutta katotaan aamulla, josko se olisi vähän leppynyt, huokaisin.
- Miksi sen tarttisi leppyä? Toihan on paras mahdollinen lopputulos, sanoi Alissa leppymättömästi.
- No on se nyt sentään iso muutos. Ei semmosten kanssa kannata hätiköidä.
- Mun muistaakseni se tuli tännekin ihan hups vaan ja jäi taloksi. Yhtä hyvin voitte maksaa mulle sen rahan, mitä se on saanut, sillä paremmin mä ne hommat hoidan

Se oli Alissa edelleen, tietenkin, ja hänelle epäominainen suuttumus sai minut tajuamaan, että ehkä Merlinin lähteminen olisi sittenkin paras vaihtoehto.
- Katsotaan nyt ihan rauhassa, sanoin kuitenkin. – Ja menkää te nyt nukkumaan.
Alissa ja Jerry tottelivat ja kuulin, miten he aloittivat matalan supinan heti eteisessä. En mitenkään voinut enkä edes halunnut estää sitä. Mustaojalla vallitsi sananvapaus. Tunsin itseni kovin väsyneeksi ja nousin hetken mielijohteesta katsomaan, oliko nurkkakaapissa jauhopussin takana muutakin kuin etikkaa.

- Miten täällä asiat on tähän jamaan päässy? kysyin, kun löysin konjakkipullon. Vasta sitten ymmärsin, että se kuulosti hemmetin hyvältä aloitukselta riidalle. Veskun ei tarvitsisi vääntää ja kääntää paljonkaan saadakseen kaiken minun syykseni.
- Kaada mullekin tippa, hän pyysi sen sijaan ja nostin pöydälle kaksi lasia ja pullon. Hän saisi ihan itse arvioida, minkä kokoinen oli hänen tippansa, kun aamulla piti nousta töihin.
- Miksei tytöt ole sanoneet mitään? kysyin seuraavaksi.
- On ne tainnu vihjailla, nyt, kun alkaa oikeen ajatella, Vesku sanoi miettiväisesti. – Mä en vaan ole ymmärtänyt.
- Sama, huokaisin.
- Aikooko Merlin tosiaan lähteä?
- Musta se näytti olevan aika varmasti sitä mieltä. Se ei halua enää ikinä kohdata Dannia, kuulemma!
- Meidän herttainen esikoinen, Vesku sanoi kuulostaen yllättäen sekä rakastavalta että huvittuneelta. Katsoin epäillen hänen lasiaan, oliko se tippa jo kihahtanut hänelle päähän? Mutta ei hän nähdäkseni ollut vielä juuri maistanutkaan siitä.
- Danni kimmastuu, jos se ikinä kuulee tommosen määritelmän itsestään, naurahdin.
- Mun pitää muistaa kokeilla viikonloppuna.

Päivämäärä:   26.2.10 01:13:57

<3

Päivämäärä:   26.2.10 09:14:32

Kyllä, ehdottomasti pitää vielä päästää Veskukin ääneen.

Tuskallista lukea näin lyhyitä pätkiä kerrallaan :P kaikki mulle heti! :D

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   26.2.10 10:30:43

Hihii. Olipas kiva saada kerralla näääin paljon luettavaa.

Aijajai, sieltähän puuttuu piste :O
"Yhtä hyvin voitte maksaa mulle sen rahan, mitä se on saanut, sillä paremmin mä ne hommat hoidan.

Se oli Alissa..."

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   26.2.10 11:26:33

Must on niin kiva, et noi pystyy edes juttelemaan sivistyneesti :)

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   26.2.10 17:42:05

*hihittelee niin, että äite ja pikkusisko pitää sekopäisenä*

Eikä! Danni "herttainen esikoinen" xD.. .mä tipun ihan justiinsa sohvalta... varmaa saunassa putoon lauteilta ku ajattelen. Ääh. Sennnu vois olla ihana ja laittaa vielä vähän lisää, ennen kun suomen miehet alottaa pelinsä kymmeneltä, jos vaikka kiekkoleijonatkin pärjäis hyvin sitte? Jookos?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.2.10 18:14:26

Jos Suomi pääsee finaaliin niin lupaan puoliltaöin kokonaisen luvun!
Jos tällä pärjäisitte siihen asti.
--------------
Se oli ensimmäinen kerta melkein puoleen vuoteen, kun me juttelimme. Lauseita olimme toki vaihtaneet, mutta tämä oli muuta. Katsoin pöydän päässä istuvaa miestäni ja ajattelin, miten olin pitkän joululomankin onnistunut selviämään ilman yhtäkään juttutuokiota, joka olisi kosketellut mitään vakavampaa kuin kauppalistaa. Helppoahan se itse asiassa oli ollut, kun talo oli ollut täynnä kuin hotelli sesonkiaikaan, ihan niin kuin olin suunnitellutkin.
- Mitä sulle kuuluu? kysyin yllättäen itsenikin. Veskukin yllättyi.
- Miten niin?
- No kai mä saan kysyä? Miten sä voit, miten töissä menee, onko hevosten kanssa ollu jotain ylimäärästä? Onko Dannin koulun muuttamisesta jotain uutta?

Aloin innostua ja seuraava ulos lipsahtava kysymys olisi ollut Reinestä, mutta luojan kiitos Vesku ehti tarttua Dannin kouluasiaan.
- Mä laitoin sulle sähköpostin jo perjantaina, etkö sä ole lukenut? Kaikki on selvää, se tulee kotiin hiihtolomalla.
- En mä ole saanut mitään sähköpostia, mutisin ja mietin, olinko edes käynyt katsomassa. En ollut tainnut.
- Ja Dannikaan ei sitten sanonut mitään?
- Se ei ehtinyt sanoa mulle muuta kuin että ala painua, myönsin.
- Kuulostaa ihan meidän herttaselta esikoiselta.
- Totta. Mä tässä mietin yhdessä välissä, että se on niin hyvä manipuloimaan, että ellen mä tietäisi sen olevan mun, luulisin sitä Hannan kakaraksi.

Vesku tyrskähti lasiinsa ja tunsin suhteetonta ilahtumista siitä, että olin saanut hänet nauramaan.
- Mitä sulle sitten kuuluu? Ja Irkulle? hän kysyi ystävällisesti.
- Eikä Danni ole kertonut?
- Ei muuta kuin että se osaa vetää kärryjä nykyään.
- Niin. Vahinko vaan, etten mä osaa ajaa.
- Entä ratsastuspuoli?
- Sillä on hemmetin hyvä kunto.
- Ja mitä se tekee sillä hyvällä kunnollaan? Paiskoo sua ympäriinsä?
- Ei se ole nyt vähään aikaan ollut erityisen mahdoton. Danni on tainnu pudota viimeksi, ennen joulua.
- Joko se menis helpon been?

Irkku ei todennäköisesti menisi kouluaitojen sisään ollenkaan. Hyvä jos menisi traileriin.
- Ei se mene vielä beetä. Se oli fakta, jonka lausumista minun ei tarvinnut määrättömästi hävetä. Vesku kuitenkin näytti ohimenevästi kauhistuneelta.
- Entä esteet?
- Ei siellä oikeen oo kalustoa.
- No puskaratsuko siitä on tulossa?
- Mä ajattelin kysyä, jos Hanna ottaisi sen vähäksi aikaa, keksin sillä siunatulla hetkellä.
- Hanna? Mutta sehän on Tanskassa.
- Ai. Mä en tiennykkään.
- Joo, se lähti just ja tulee vasta helmikuussa. Ettekö te pidäkään yhteyttä?
- No ei nyt ihan viikottain. Mutta mä voin kysyä sitten sen jälkeen.
- Voin mäkin, Vesku sanoi ja katsoi minua suoraan silmiin. Se oli lähimpänä liennytystä, mitä olin nähnyt, mutta en uskaltanut kuvitella siinä olevan yhtään mitään enempää kuin asiallista yhteistyötä. En uskaltanut kysyä, enkä tiennyt, halusinko edes.
- Ei sillä niin kiire kai ole, sanoin töksähtäen.
- Ei kai sitten. Mä taidan käyttää Armin vielä pihalla ja mennä nukkumaan.
- Hyvää yötä, sanoin, kun Vesku nousi mennäkseen. Kun ovi kolahti kiinni, nousin itsekin ja sammutin valot. Minulla oli merkillisen rauhallinen ja hyvä olo. Pikkuinen palanen minusta oli jo kävelemässä suoraa päätä vanhaan makuuhuoneeseemme, mutta pistin sen ojennukseen. Muutama ystävällinen sana ei tarkoittanut sitä, että minulla olisi ollut mitään oikeutta ängetä sinne taas. Meidän pitäisi keskustella huomattavasti enemmän ja kipeämmistä asioista ennen kuin niin voisi tapahtua, jos sitä enää koskaan tapahtuisi. En tiennyt. En edes tiennyt, halusinko. Etenkään en tiennyt, halusiko Vesku.

Päivämäärä:   26.2.10 19:30:17

Oi mahtavaa!! Hyvä Jessi ja Vesku:) ja ei tää saa loppua...nounou. Ei haittaa jos ajassa hyppää eteenpäin!
Vois olla oikeestaan aika mielenkiintosa :)
Alissa ja Danni aikuisina ja työelämässä tms ja Vesku ja Jessi vanhoina kiikkustuolissa :D

Siiristäki vois kuulua jotakin! Saiko se listittyy Tonin ja pitääkö vauvan vai b?

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   26.2.10 20:31:27

oiiiiiiii<3

Just kuule luin maikkarin netistä miten Esa Tikkanen povaa Suomen voittavan Jenkit 3-1, ja Jenkit on huolissaan ku Selänne parantaa peliään koko ajan! Ja mä en nää sitä peliä, kun ei mökillä näy ylen kanavat ;(. Onneks mun kaveri lupas pitää mut ajantasalla siit pelist..

Päivämäärä:   26.2.10 22:00:45

ai sä motivoit mua näin kannustamaan suomee lätkässä, ettei mua potkita pois #mistään? .D

Ja mun henkilökohtainen ja ehdottoman oikea mielipide on se, et aikakoneeseen ei saa mennä ennenko tää solmu on selvitetty ja asiat on taas hyvin!

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   26.2.10 22:24:15

Tais jäädä pitkä jatko saamatta, ainaki näin ekan kymmenen minutin perusteella..
Mutta tosiaan, Jessin ja Veskun asiat olis kiva saada setvittyä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.2.10 22:45:44

Des, mä protestoin lujasti sun potkimistas!
Poju sain turskasta!

Njoo, ei taida tulla jatkoa tänä yönä...

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   26.2.10 23:50:01

nyt sun on annettava meille jatkoa siks, että muuten me kaikki mennään ja tehään itsemurha ja sit sulla ei oo enää yhtää lukijaa. Mä en ainakaan selviä, jos ensin suomi häviää tosiaan sen 6-0 tai enempi (mitä siellä nyt peli sit tuleekaa kolmannen erän jälkee olemaa) ja sit ei saada ees lohtujatkoa tähän.

Jooko Sennnu, lohtujatkoa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.2.10 00:54:36

Lohtuja joo... tän jälkeen meidän on pakko saada pronssi!
-----------
3. Täti kärryillä
Sarri ja Sunna eivät pitäneet ollenkaan ajatuksesta, että Merlin oli lähdössä. Otin asian puheeksi vasta koulun jälkeen ja he ottivat uutisen vastaan monisanaisen kiihtyneinä.
- Merlin ei saa lähteä vielä! Kuka muka meille pitää seuraa iltapäivisin sitten? Sarri puhisi kädet lanteilla.
- Mutta se on ollut meillä jo melkein vuoden. Sillä on koti-ikävä, selitin ja se tuntuikin pikkuhiljaa menevän perille. Yksi asia oli kuitenkin varma. Merlin ei saisi missään nimessä lähteä ennen viikonloppua, sillä hän oli luvannut viedä tytöt lauantai-aamuna uimaan ja hampurilaiselle.
- Me voidaan viedä, yritin, mutta en kelvannut. Enhän kuulemma ollut edes kotona.

Minulla ei ollut sydäntä sanoa, ettei se onnistuisi, etenkin kun Merlin seurasi draamaa sivummalta hienoisesti hymyillen ja lupasi kaikin mokomin, että voisi jäädä lauantaihin. Yhdellä ehdolla. Minä tiesin sen ehdon ihan hyvin ja nyökkäsin, kun en muutakaan osannut. Soitin Dannille, kun kuvittelin hänen päässeen koulusta ja kysyin, sopiko hänelle, ettei hän tulisikaan seuraavana viikonloppuna Mustaojalle, jotta Merlin ja kaksoset saisivat hyvästellä rauhassa. Olin sinisilmäisesti luullut hänen ilahtuvan uutisesta, että Merlin oli lähdössä, mutta sen sijaan hän saikin raivarin.
- Ai mä en saa sen naikkosen takia tulla omaan kotiin? Voi víttujen kevät! Ihan sama, mä menen sitten jonnekin muualle viikonlopuksi!

Minun olisi pitänyt tietää, ajattelin turtana, kun sain luurin korvaani. Danni osasi aina keikauttaa valkoisen mustaksi. Olin aika lailla maassa siihen asti, kun Vesku tuli ja kaksoset juoksivat juoruamaan hänelle pahoista teoistani.
- Niin, eihän Merlin voi meille loppuiäkseen jäädä, hänkin sanoi jämäkästi. – Oletteko te ratsastanu jo?
- Ei, kun me ollaan oltu niin kiukkusia ja sä olet sanonu, ettei kiukkusena kannata mennä pilaamaan poninkin päivää, Sunna sanoi pikkuvanhasti.
- Oikein, Vesku sanoi ja kun hän lähti syötyään tallille, menin perässä.

- Mun pitää puhua sun kanssa, sanoin, kun sain hänet kiinni.
- Nyt? Jaa niin, sä et voi enää säästää kaikkea sänkyyn, kun ei ole yhteistä sänkyä.
Annoin näpäytyksen mennä tuhahduksella ja kerroin, miten olin mokannut Dannin kanssa.
- Danni, Vesku sanoi ihastuneena.
- Sä et kuulostaisi tolta jos sä asuisit sen kanssa!
- Voi olla, hän myönsi. – Vaikka pianhan se nähdään. Mä juttelen sen kanssa. Olitko sä tulossa ratsastamaan?
- En, mä hompsottelin jo sillä aikaa kun ipanat oli koulussa. Mä en vaan halunnut niiden kuulevan. Mä voin ruveta ottamaan niitä sisään, jos sä haluat.
- Älä turhaan vielä. Ei ole edes kylmä. Mä otan ne kyllä sitten.

Siinä kävi sitten niin, että Danni päätti pitää Veskua hyvänä poliisina ja täydellisessä yhteisymmärryksessä he sopivat keskenään, että Danni saisi vierailla viikonloppuna Helsingissä.
- Kenen luona? kysyin epäluuloisena.
- Miilan, ellei se ole missään matkoilla, tai sitten sun porukoiden.
Minä halusin ymmärrettävistä syistä kuulla, että Miila tiesi Dannin suunnitelmasta ja että se hänelle sopi, ja kaikki oli ok.
- Me voidaan mennä vähän shoppailemaan ja syömään, Miila maalaili ja sain uuden huolenaiheen.
- Sä et saa ostaa sille mitään miljoonan vaatteita. Se ei ole reilua muita kohtaan, etenkään Alissaa.
- Miksi se olisi epäreilumpaa Alissaa kohtaan kuin vaikka Jerryä?
- Koska Jerry ei välitä vaatteista, hölmö, ja Alissa välittää!
- No voi sekin tulla, jos sitä vaan huvittaa niin mä muistan olla tasapuolisempi!

Lähdin Mustaojalta keskiviikko-aamuna varsin hyvillä mielin. Olin tiistaina lepytellyt Merliniä muutamalla ylimääräisellä setelilappusella, kun olin lähettänyt hänet ruokakauppaan ja hän oli palannut tuntikausia myöhemmin mukanaan vaatekauppojen kasseja yhtä paljon kuin Citymarketin. Ehkä siksi hän oli heittäytynyt lähtiessäni vähän tunteelliseksi ja olimme halanneet hyvässä ymmärryksessä ja luvanneet pitää yhteyttä, vaikka hän palaisikin lahden eteläpuolelle.
- Kai sä sentään enimmäkseen viihdyit täällä? kysyin.
- Voi, kyllä. Mutta mun pitää mennä muutenkin. Mun täytyy ruveta tekemään jotain – opiskella.
- Nähdään ehkä ens viikolla vielä, toivotin ja lähdin kohti Tammisaarta, mutta Merlin arveli, etten ehkä palaisi ennen kuin hän olisi jo lähtenyt. Hänelle oli tosiaan tullut kova ikävä kotiin.

Päivämäärä:   27.2.10 09:04:08

Hah, aika turhaa lepytellä rahalla tyyppii joka ei oo tehny töitänsä kunnolla. T. nimim. kyynikko ainakin työjuttujen suhteen. Andrus oli ihan eri puusta!

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   27.2.10 10:52:47

Veskun ja Jessin pitää jutella enemmän! :)

Lähettäjäflanelli (eo) 
Päivämäärä:   27.2.10 14:45:52

mä oon samaa mieltä ku maukka. Jessin ja Veskun pitää ehdottomasti jutella ja puhua asioista enemmän! Nyt heti paikalla!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.2.10 18:41:11

Soitin Hanskille matkalta.
- Mä olen nyt matkalla sinne. Kun oli puhetta siitä ajamisesta.
- Ai niin, mies sanoi kuulostaen siltä, että olin herättänyt hänet. – Joo. Okei. Kauanko sulla menee?
- Tunti.
- Selvä. Nähdään tallilla, hän sanoi asiallisesti. Siinä ei ollut mitään, mitä ei olisi voinut vaikka Monika kuulla, mutta silti aloin hyräillä sammuttaessani handsfreen. Ehkä se oli ollut hänen käheä, uninen äänensä, joka sai minut näkemään elokuvia päässäni. Ranskalaisia elokuvia, vaikken sellaisia harrastanutkaan.

Reippaana ja asiallisena nousin autostani tallilla ja marssin sisään pää pystyssä. Olinhan sentään maksava asiakas, jolla oli täysi oikeus tarttua tarjottuihin palveluihin. Ajatus himmeni hiukan, kun löysin Irkkua harjaamasta Markon, nuorimman tallipojan.
- Hanski käski laittaa tän valmiiksi, hän sanoi nähdessään minut.
- Okei, kai se kohta tulee itsekin, mumisin ja rapsutin Irkkua tuttuun tapaan otsatukan alta.
- Valjastatko sä itse vai mä?
- Sinä, jessus sentään! Ja opeta mut samalla, sanoin. – Mä en nimittäin osaa.

Sain lyhyen mutta tehokkaan oppitunnin valjastuksesta tallin oven luona tyyliin ”tää kuuluu tähän”. Se ei ollut sikäli ihan kaikenkattava, että olisin halunnut tietää, millä nimellä eri nahanpalasia kutsuttiin, ja mikä kaiken tarkoitus oikein oli, mutta ajattelin, että voisin ottaa asioista selvää sitten, kun joskus ostaisin omat valjaat. Kun, jos. Ehkä tekisin Irkusta kärryhevosen vasta, kun se olisi kilpauransa loikkinut.
- Valmista? kuului ovelta, kun Marko oli siirtänyt kevyet koppakärryt Irkun perään ja olin silmä tarkkana katsellut, miten hän oli ne sitonut kiinni. Hanski oli lopultakin saapunut.
- Tän valmiimpaa ei tulekaan, Marko lohkaisi ja kiskaisi jotain remmiä vielä viimeisen kerran.
- No niin, täti vaan kärryille ja mennään.

Täti. Tunsin itseni naurettavaksi ja ne mustavalkoiset ranskalaiset elokuvat pääni televisiossa valuivat harmaaksi rannuksi ruudun alareunaan. Tottelin kuitenkin ja nousin penkille. Hanski irrotti Irkun tukipuista ja kiepsahti viereeni, Hänen käsissään oli vyyhti nahkaisia ohjia, mutta hän antoi sen saman tien minulle.
- Mä en tiedä, miten näitä pidetään! Mä en tiedä, miten se lähtee liikkeelle! sanoin hädissäni. Tavallisesti olisin välttänyt sellaisena kanana esiintymistä hinnalla millä hyvänsä, mutta nyt en ehtinyt ajatella, sanat vaan tulivat.
- Maiskauta, Hanski neuvoi ja totesin, että minun pitäisi koota itseni. Ryhdistäydyin, keräsin ohjat käsiini niin, että tunsin Irkun niiden toisessa päässä – kamalan kaukana – ja maiskautin. Yllätyin suunnattomasti, kun hevoseni lähti eteenpäin.

Se ei lopultakaan ollut mitenkään vaikeata, paitsi että kieltäydyin luottamasta Irkkuun edes hetkeä. Sen takapuoli, viuhuva häntä ja takakaviot tuntuivat olevan liian lähellä ja edelleenkin vältin pyytämästä sitä kovempaan vauhtiin kuin helppoon hölkkään.
- Laita se nyt juoksemaan, älä ole mamo, Hanski ähkäisi lopulta. – Missä piiska on?
- Ei mulla ole piiskaa, säikähdin.
- Anna tänne ne narut.
Annoin ohjat Hanskille ilomielin ja hän imuutti Irkun hetkeksi reippaampaan raviin.
- Näetkö sä? Ei tää ole vaikeaa.
- Musta me mennään turhan kovaa, inahdin ja ääneni tärisi kärryjen pompottaessa koko kehoani niin, että hampaani löivät yhteen. Minusta tuntui, ettei minulla ollut mitään kontrollia mihinkään ja tarrasin penkkiin molemmin käsin rystyset valkoisina. – Saako näitä jousitettuina?
- Mamo, Hanski ilmoitti mutta alkoi pärrätä ja sai Irkun siirtymään takaisin hitaampaan askellajiin.

Se reissu ei päässyt hehkeimpien hetkieni luetteloon. En viihtynyt kärryillä ollenkaan ja minua pelotti, että Irkku vetäisi ne penkkaan niin, että tipahtaisin. Tai jos se päättäisi ihan omia aikojaan yhtäkkiä kääntyä jollekin pienemmälle polulle, mihin kärryt eivät mahtuisi. Tai jos joku tulisi vastaan ja se väistäisi liikaa ja olisimme pöpelikössä.
- Joko mennään takaisin? ehdotin, kun olimme kiertäneet lenkin kertaalleen.
- Höpsis, ei yhtä kierrosta varten kannata ees valjastaa, Hanski tokaisi joten suljin suuni ja jatkoimme matkaa. Minua alkoi palellakin ja lopulta tarjosin ohjia miehelle.
- Ota sä nää. Mun sormet on niin jäässä, ettei ne tunne enää mitään.
- Onko tää muka kylmempää hommaa kuin ratsastaminen?

Taisin palella jännityksestä, mutta sitä en sentään sanonut ääneen, nyökkäsin vain.
- Sitä paitsi musta on mukava pitää kiinni, tunnustin.
- Okei, ei susta taida olla tähän hommaan. Pidä kiinni musta.
- En. Ja kyllä musta on tähän, kunhan vaan totuttelen, väitin ja kiersin sormeni penkin reunan ympärille.
- Mä lämmitän, Hanski sanoi, siirsi ohjat toiseen käteensä ja kiersi toisen ympärilleni. Vaikenin. Tähän ajatukseni olivat tähdänneetkin, vaikken ollut antanut niiden kokonaisiksi lauseiksi kehittyäkään. Tunsin, miten lämpö valui miehestä selkääni ja kyljelleni ja aloin liikahdella vasta, kun koko toinenkin kierros oli mennyt ja hän alkoi tehdä käännöstä tallipihalle.

- Päästä mut pois täältä.
- Eikö siellä olekaan mukavaa, hän hörähti.
- Mä en halua, että kukaan näkee.
- Kuka piittaa?
- Monika, muistutin ja mieleni meni vähän matalaksi, kun tajusin, että Marko saattaisi vuotaa hänelle minun käyneen kahdestaan Hanskin kanssa kärryajelulla. Se riittäisi ilman kainalojuttujakin.
- Hmph, Hanski sanoi kyllästyneenä ja ohjasi Irkun kohti tallin ovea. Hyppäsin kyydistä heti, kun kärryjen vauhti pysähtyi ja siirryin pukemaan Irkulle riimun, joka roikkui edelleen ketjuissa kahden tolpan välissä. Tunsin, järjetöntä kyllä, katumusta ja mielipahaa. Olin tainnut loukata häntä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.2.10 20:30:04

voi ton Jessin kanssa! Se on kauhia pleijjeri...

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   27.2.10 21:25:02

flanu, niimpä. :(

Päivämäärä:   27.2.10 21:40:24

No eihän toi ole vielä pahakaan =D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.2.10 22:26:43

tölkki, tarpeeks paha... se kiertää ukon ku ukon pikkusormensa ympärille... vaiks se on veskun kaa, ni ensi juha ja nyt hanski... aijaijai

Päivämäärä:   28.2.10 02:14:10

Kyllä tommoset on aina kahden kauppa ;) Tossa kukaan ole kiertäny ketään pikkusormensa ympärille =D Ja jos on noin tulehtunut liitto, niin en yh-tään ihmettele, jos kaipaa sitä läheisyyttä. Jos sitä ei saa omaltaan, sen hakee muualta. Elämän pieniä tosiasioita.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   28.2.10 03:12:32

tölkki, on juu, mutta se ei silti oo oikein toiselle osapuolelle suhteessa. mieti jos sun poika-/tyttöystäväs tekis sulle noin?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.2.10 03:21:08

En mä myöskään näe, että Jessi ois kauheesti ketään kiertänyt minnekään. Myöskin pitää muistaa, että Juhasta on aikaa noin Dannin eliniän verran, ettei se nyt ihan alvariinsa oo muita haikailemassa. Ja se, että itsepä se totesi, ettei se halunnut sitä läheisyyttä, mitä ois tarjolla ollut.

Mutta lakkaan selittelemästä, ei se kuulu mulle :D
Aamupala tässä valmiiksi.
----------
Hanski irrotti kärryt ja minä talutin hevoseni sisään. Minulta meni aika kauan pähkäillä valjaiden riisumista, mutta lopulta olin saanut niin monta solkea avattua, että ne kököttivät Irkun selän päällä sotkuisena kekona. Todennäköisesti olin avannut ihan liikaa ja vääriä, mutta lohduttauduin sillä, että suitset ainakin osasin riisua avaamatta poskiremmejä. Minun olisi pakko opetella tämä homma paremmin, ettei Irkun opetus ollut mennyt ihan hukkaan.

Marko ja Hanski olivat touhutessani käyneet pitkää ja polveilevaa keskustelua päivän hommista, ja kun astuin karsinasta ulos syli täynnä valjasta, olin kompastua vesiämpäriin.
- Lämmintä vettä neidille, Marko kiirehti sanomaan.
- Kappas, onpa hyvä palvelu! sanoin leppyen ja kumarruin nostamaan sangon karsinan sisäpuolelle. – Mistä sä otit nää? Tai siis mihin mä laitan nää?
- Ala sinä Marko painua hommiisi, mä näytän, Hanski määräsi ja seurasin häntä valjashuoneeseen.
- Mä olen saattanu avata vähän vääristä paikoista, puolustauduin ennen kuin oli syytettykään.
- Siltä näyttäisi, Hanski sanoi nostellen läjää. – Putsaa ne ravasta niin mä katson, miten ison sotkun sä oot saanu aikaseksi.

Kävin nöyrästi lävitse kaikki osat märän rätin kanssa ja Hanski alkoi sitten murahdellen koota niitä uudelleen.
- Näytä mulle mikä kuuluu mihinkin, pyysin.
- Kiinnostaako sua muka tosiaan?
- No kiinnostaa! Ja valjastaminen.
- Musta näytti, ettet sä ole kauhean innostunut mistään täällä.
- Olenhan! huudahdin.
Vänkäsimme vähän aikaa, kunnes löysin itseni lepyttelemästä Hanskia ihan tosissani.
- Seuraavalla kerralla sä otat kunnon hanskat ja pilkkihaalarin ja ajat ihan itse, hän sanoi mulkoillen minua kulmakarvojensa alta.
- Tuletko sä mukaan? kysyin, sillä missään nimessä en uskaltaisi kärryille yksin.
- Pyydätkö nätisti?
- Miten nätisti? kysyin varovaisesti.
- Tarpeeksi nätisti. Ja tuutko mun kanssa ulos illalla?
- En, sanoin suoraan. – Mulla on töitä ja huomenna aamuvuoro, plus etten mä tosiaankaan voi jättää Dannia ja lähteä ravintolaan.
- Sehän on melkein aikuinen ihminen!
- Ja mä yritän opettaa sille tapoja!
- Sä olet sitten merkillinen.

Minä en nähdäkseni ollut mitenkään kovin merkillinen, mutta minulla ei nyt ollut aikaa ruveta vänkäämään siitä asiasta yhtään enempää. Kello alkoi olla niin paljon, että oli pakko aloittaa operaatio siirtymä töihin.
- Mun pitää nyt mennä, jutellaan joskus toiste, sanoin.
- Koska sulle sopii vai soitanko ja varaan ajan?
- Ei sun tarvii varata aikaa paitsi jos sulla on joku paikka rikki. Sillon saat jonotusnumeron vastaanotosta.

Ehdin nippa nappa käymään kotona, suihku sai jäädä mutta se ei ollutkaan erityisen välttämätön. Olinhan enemmänkin palellut kuin hionnut tallilla. Pesin käteni ja naamani, meikkasin ja vaihdoin vaatteet ja viime tipassa vielä kirjoitin Dannille lapun. ”Kävin ajamassa Irkun, sun ei tarvii mennä tallille ellet välttämättä halua”. Tajusin lappusen provosoivan sanamuodon vasta, kun Danni soitti minulle noin tuntia myöhemmin töihin.
- Mitä sä meinaat? Oletko sä muka käyny ajamassa?
- No en mä yksin.
- Vaan?
- Hanskin kanssa.
- Mitä sä sen kanssa lähdet ajelemaan?
- No en kai mä yksinkään uskaltanu lähteä?

Väittelimme vähän aikaa, mutta lopulta sanoin, että minun piti lopettaa ja ottaa seuraava potilas.
- Sun ei pitäisi vastata puhelimeen, ellet sä ehdi puhua, Danni sanoi näsäviisaasti.
- Mähän olen puhunut! Ei se sitä tarkota, että mä ehdin vängätä sun kanssa puolta tuntia jostain tyhjänpäiväsestä!
Jouduin tekemään vähän hengitysharjoituksia puhelun jälkeen, ennen kuin pyysin seuraavan asiakkaan sisään. Dannia voisi hyvin määrätä lääkkeeksi sellaisille, joilla oli liian matala verenpaine.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.2.10 03:35:47

eiku NYT mä tajusin! Jessi on niin vetovoimanen, ettei se ite tajuukaan, ja se vetää miehiä puoleensa, vaikkei ite haluiskaan! Tää oli kuitenkin kieltämättä taas ihan mahtava pätkä, mä oon niin koukuttunu tähän, että ilman jatkopätkiä saan vierotusoireita.

Sori et oon hidas kaupunkilainen, joka on just ollu vajaan viikon keskellä metsää...

Aijoo, ja mä unohdin lisätä siihen mun vastaukseeni tohon omaan topaani, että laitan siihen jatkoa heti, kun saan siitä tarpeeks pitkän pätkän :)

Päivämäärä:   28.2.10 08:36:19

maukka, mä ehkä saatan tietää tästä aiheesta jotain ;)

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   28.2.10 10:28:50

Uu, ja mites sen pronssiottelun kävikään \o/

Hih. Mulla on ollu ikävä Jessin näkökulmaa ja nyt se jotenki taas nyppii mua, kun se ton Hanskinsa kanssa pyörii (vaikkei mitenkään kovin merkittävästi, toistaiseksi ainakaan). Djooh. Nyt mä lähden jäälle ja lukisin mieluusti seuraavaa pätkää jahka palaan (hienovarainen vinkvink) ^^

Päivämäärä:   28.2.10 11:15:34

eikö sitä hiton jääkiekkoa vois näyttää ihmisten aikoihin? Sattans et ottaa aivoon herätä tänä-kin aamuna huonekalujen siirtelyyn ja helevetilliseen karjuntaan >.(

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   28.2.10 11:47:16

Mites ois Leijonien pronssin kunniaks vähä pidempi pätkä? ;)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   28.2.10 12:02:43

"Dannia voisi hyvin määrätä lääkkeeksi sellaisille, joilla oli liian matala verenpaine."

reps. XD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.2.10 15:28:24

Des, meillä ei onneksi tarvinnu siirrellä huonekaluja, mutta kyllä siinä viimesellä minuutilla tuli vähän kiljuttua :D
Mutta nyt oon ehtiny jo vähän nukkuakin taas sen päälle, joten tässä:
---------
4. Kenen reviiri
Danni oli onneksi vielä nopeampi leppymään kuin leimahtamaan. Edes samana iltana hän ei enää nälvinyt ajoreissustani sen paremmin kuin viikonloppukarkotuksestaan, mikä itse asiassa olikin hänen päässään jo muuttunut palkinnoksi. Ainoa, mikä niistä poiki, oli ajatus siitä, että hän tahtoi myös oppia ajamaan.
- Et saa mennä yksin! sanoin kiireesti.
- En tietenkään. Enhän mä osaa edes valjastaa, Danni tuhahti. – Irkku repäsis kerran ja kärryt jäis siihen, mä vaan raahautuisin ohjista sen perässä ja sitten se sais paniikin ja ryntäis metsään ja mä kolhiutuisin puunrunkoihin ja kiviin. Ja sitten se sotkeutuis ohjiin ja katkasis jalkansa.
Kuuntelin suutani aukoen, mutta lopulta en voinut muuta kuin nauraa.
- Niin just, eli älä tee niin.
- Mähän just lupasin olla tekemättä. Luuletko sä mua tyhmäksi?

Kasimirin jälkeen Danni oli viettänyt enimmän osan vapaa-ajastaan puhelinlaskuista päätellen puhelimessa ja lopun tallilla. Niinpä en ihmetellyt, kun hän jo ennen Helsingin-reissuaan ilmoitti aikovansa ajamaan Irkkua heti seuraavalla viikolla.
- Kenen kanssa? kysyä napsautin.
- Hanskin. Mä meen maanantaina koulun jälkeen.
- Olkaa sitten varovaisia, sanoin pahojen aavistusten velloessa mielessäni. En ollenkaan uskonut, että Hanski antaisi mitään tapahtua Dannille, mutta pelkäsin, ettei tämä ollut järjestänyt asiaa mitenkään erityisen diskreetisti.

Siinä osuin oikeaan. Suvilla oli lauantaina vapaapäivä ja hän oli lupautunut tulemaan tallille seurakseni jo aamulla. Olin tarjonnut hänelle kyytiäkin, mutta siitä hän oli kieltäytynyt muistuttaen, että hänellä olisi kaksi hevosta ratsastettavanaan ja minulla vain yksi; hän aikoi viettää siellä laatuaikaa useamman tunnin.
- Pari tuntia vaan on laadukkaampaa, huomautin ja hän nyökkäsi ja nauroi. Ajattelin, että minulla oli kyllä ollut mieletön mäihä, kun olin sattunut saamaan niin hyvän ystävän.

Talli sattui olemaan tyhjillään, kun sinne menimme, mutta ei enää silloin, kun tulimme uudemman kerran haettuamme Irkun ja Pojun tarhoistaan. Sillä välin olivat Marko ja Monika ehtineet palata lenkiltä ja saimme odottaa hetken, että sovimme sisään. Yritin olla kuin en olisikaan siellä, mutta koko ajan olin tuntevinani Monikan polttavan katseen selässäni. Hän ei kuitenkaan Suvin kuullen tullut sanomaan minulle mitään ja moitin itseäni paranoiasta, kunnes olimme pihalla kiristämässä satulavöitä.
- Oletko sä taas tehny jotain Monikalle? Suvi kysyi puoliääneen Pojun selän yli.
- Taas? En mä ole sille ikinä ennenkään mitään tehny! Mutta joo, mä olin Hanskin kanssa ajamassa Irkkua keskiviikkona ja se on luvannu opettaa Danniakin maanantaina. Että kai siinä on ihan tarpeeksi.
- Se on ihan mahdoton, Suvi sanoi kasvot synkentyen. – Meidän pitää tehdä jotain.
- Ei pidä. Ajattele, miten hélvetillistä tyttöparan elämä on muutenkin, kun joutuu tommosessa mustasukkaisuudessa marinoitumaan, sanoin päättäväisesti ja nousin satulaan.

Ajoin maanantaina suoraan töistä tallille, sillä tahdoin mitä pikimmiten nähdä tyttäreni olevan hengissä ajoreissunsa jäljiltä. Danni oli päässyt koulusta sen verran aikaisemmin kuin minä töistä, että koko episodi oli jo ohitse ja Irkku seisoi filtti niskassaan sisällä. Tällä kertaa se oli selkeästi liikkunut vähän paremmin, sillä erotin tummemmat hikirannut siinä, missä suitsien niskahihna oli mennyt. Marssin eteenpäin ja löysin Dannin valjashuoneesta pyyhkimästä valjaita. Myös Hanski ja Monika olivat siellä ja minua alkoi suoraan sanoen väsyttää katsoa viimeksi mainitun olemusta. Hän oli yhtä ilmeikäs kuin puupökkelö, ja kun se ainoa ilme oli murhanhimoinen mulkoilu, en ollut huvittunut.
- Miten meni? kysyin ovelta sivuuttaen hänet tietoisesti.
- Se oli kivaa, Hanski opettaa tosi hyvin, Danni sanoi iloisesti ja Hanski ravisti häntä niskasta kuin hellyttävää koiranpentua.
- Sun tyttärelläsi oli paljon parempi ote koko hommaan, hän ilmoitti.
- Hyvä, että jollain perheessä, sanoin helpottuneena ja kuulin takaani hampaiden kirskutusta. Siinä kohden menetin malttini. En räjähtänyt, enkä kääntynyt lyömään Monikaa millään, vaikka ihan ulottuvilla olisi ollut ainakin nahkapáska, yksinäinen ajohanska ja metreittäin nahkaremmejä, puhumattakaan ajopiiskoista, joita seisoi nurkassa.
- Älä puhise siellä, mun tukka menee sekaisin, sanoin kiukkuisesti käännähtäen. – Onko sulla muuten jotain tekemistä täällä vai pidätkö sä vaan seinää pystyssä? Meillä on asiaa meidän talli-isännälle.

En voinut mitenkään väittää toimintaani fiksuksi, mutta yllättävän tyydyttävää se oli, antaa kerrankin takaisin eikä kyyristellä ja yrittää olla herättämättä pahennusta.
- Sä kuulit, mitä rouva sano! Ala painua! Hanski komensi silmät huvittuneina tuikkien ja Monikahan meni.
- Hyvä mutsi, Danni hihkaisi.
- No piru, mutisin, mutta tunsin itseni riehakkaaksi kuin koulutyttö, joka oli nolannut opettajan ja saanut luokan nauramaan.

Danni järjesti valjaat jonkinlaiseen nippuun ja nosti ne Hanskin syliin.
- Laita ne mihin ne kuuluu niin voidaan mennä, hän sanoi.
- Mennä mihin? kysyin ihmeissäni.
- Hanski lupas näyttää mulle sen ravipokaaleja ja maalikamerakuvia ja semmosia, Danni sanoi. – Mä en ehkä ole vielä auttamattomasti liian vanha vaihtamaan alaa.
- Häh? sanoin.
- No varmaan susta ja Veskustakin ois mukavaa, jos joku perheessä ansaitsisi hevosilla sen sijaan, että niihin vaan menee rahaa?
- Kyllä me ollaan teille saatu välillä juustoakin leivän päälle, mutisin, kun hän katsoi minua vilpittömin silmin.
- No mä meen joka tapauksessa saamaan vähän inspiraatiota.
- Tule säkin, Hanski ehdotti. – Jospa sä innostuisit kasvattamaan ravivarsoja. Niiden kanssa pääsee hommiinkin paljon nopeammin kuin ratsujen.

Mietin hetken ihan tosissani, mutta Danni sai minut päättämään toisin.
- Etkö sä viittis käydä kaupassa? Mulla on kauhea nälkä ja mun tekis niin mieli spagettia ja jauhelihakastiketta. Mä tulen sitten kohta.
En voinut vastustaa lapseni toivetta, joten lupasin tehdä juuri niin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.2.10 16:13:14

voi vitsit, miten hienoa että Jessi sano Monikalle vähän kovaa sanaa! Ja Hanskikin. Danni on jotenki niin herttanen toisinaan :)

Päivämäärä:   28.2.10 19:03:53

Jee! HYVÄ JESSI :DDD

Päivämäärä:   28.2.10 19:38:14

Hahaa :D Nyt tähä on tullu elämää :)
Aikasemmin on ollu jotenki arkisen harmaata, mut silti mielenkiintosta kyllä!

Mie oon samaa mieltä,että Jessin ja Veskun pitää puhuu enemmä ja nyt heti mielellään.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.10 12:05:13

Dannia tuntui puraisseen ohjastuskärpänen: hän kävi tallilla seuraavanakin päivänä, vaikka minä sanoin haluavani ratsastaa Irkulla ennen Mustaojalle lähtöä, eikä Suvi ollut pyytänyt apua. Hän oli Markon kanssa ajamassa yhtä Hanskin hevosista ja tulin väkisinkin hyvälle tuulelle, kun näin heidän ajavan pihaan tullessani. Danni nauroi niin, että se kuului valjastuskatoksesta sisään talliin ja he juttelivat vilkkaasti tullessaan sisään Kerosiinan kanssa.
- Oliko kivaa? kysyin mennessäni hakemaan Irkun varusteita.
- Sikakivaa, Danni sanoi tosissaan. – Oletko sä jo lähdössä?
- En, kun mä vasta tulin.
- Jos sä menet radalle niin ole varuillasi. Me otetaan nyt Reiska ja tullaan sinne kanssa. Mä saan ajaa.
- Eikö siellä ala olla liian pimeetä?
- Ei kai, jos siellä näkee ratsastaakin.

Ei oikeasti ollut vielä ihan pimeää, sillä olin päässyt lähtemään töistä ajoissa näin vapaapäivän aattona. Kiersin rataa toista kertaa, kun sain ratsastettua kiinni Reiskan kärryt ja jäin siihen perään saadakseni tarkistettua, että Dannilla oli varmasti kotiavain mukana ja asiat muutenkin järjestyksessä.
- On on, häivy sinä nyt jo, hän sanoi kärsimättömästi ja häipyi itse ajamalla Reiskan reippaampaan raviin. Niin, hän se oli, joka piteli ohjaksia, eikä Marko. Minä sain suostuteltua Irkun siihen, että se antoi kärryjen kadota, vaikka se ei ihan helppoa ollutkaan. Siitä kiitokseksi käänsin sen tallille seuraavasta mahdollisesta kohdasta jatkamatta useampia kierroksia. Hoidin hevosen ja lähdin kohden Mustaojaa harvinaisen hyvilläni. Danni ei ollut nauranut tuolla tavoin hyvään aikaan. Mitään romanssia en kehrännyt Markon ja hänen välille, vaikka poika olikin hyvin nuori, mutta olin iloinen siitä, että tallilla oli joku lähempänä Dannin ikää kuin Monika, Hanski ja papparaiset.

Mustaojalla minua oli vastassa vain yli-innokas nuori koira, vaikka sekä Veskun auto että Merlinille hankittu pikku kauppakassi olivat pihalla. Päättelin perheeni olevan tallilla ja kun menin keittiön ikkunaan, näinkin heidät kaikki kentällä. Vesku piti nelikolle tuntia. Se oli jotenkin kotoisa näky. Ratsukot kiersivät uraa ryhdikkäinä ja tahdikkaina ja ymmärsin, etten ollut hyvään aikaan nähnytkään sellaista ratsastusta. Tammisaaressa lähinnä sitä oli, kun Danni innostui joskus vääntelemään Pojua, enkä nähnyt sitä usein. Katselin pitkän aikaa ja ihastelin lapsiani. Kyllä he olivat taitavia, pienimpiä myöten.

Minulla oli ollut orastava ajatus, että saisin ruveta suursiivoamaan ensimmäiseksi, mutta nyt, kun katselin ympärilleni, talo oli yllättävänkin siisti. Ullakkoa en ruvennut ratsaamaan, mutta alakerran huoneet olivat kaikki kuin siivoojan jäljiltä. Päättelin, että Merlin oli tullut tunnontuskiin ja hoitanut homman ennen lähtöään, mutta totuus paljastui illemmalla.
- Ei se Merlin ollut, paljasti Alissa.
- Ei niin, me täällä siivottiin sunnuntaina. Mä imuroin ja Jerry tamppasi kaikki matot! kertoi Sunna.
- Vau, sanoin. Siivoaminen ei koskaan ollut kuulunut heidän kenenkään lempihommiin, eikä ihme. Kukapa siitä pitäisi. Liikutuin ihan.
- Ei meitä ois huvittanu, mutta Reine pisti meidät hommiin, Sarri puuskahti ja liikutukseni katosi.
- Ai Reine on käynyt pistämässä teidät töihin, sanoin värittömästi. Ei minulla ollut mitään Reineä vastaan, ei sinänsä, mutta että hän oli käynyt siivoamassa minun taloni. Se pisti miettimään, että olikohan hän siivonnut minun lipastonlaatikkonikin ja niissä olevat jäljelle jääneet alusvaatteeni. Ja kun ihan tarkkaan ja rehellisesti ajatteli, niin enhän minä pitänyt siitä ollenkaan, että hän pyöri täällä. Lapset olivat minun lapsiani ja Vesku oli edelleen minun mieheni, ainakin virallisesti.

Se oli jonkinlainen totuuden hetki. Mielessäni oli jo viikkoja epämääräisesti häilynyt tietoisuus maaliskuun lähenemisestä. Dannin lähdettyä hiihtoloman alkaessa minulla olisi enää kuukauden verran aikaa Tammisaaressa ja olin tietoisesti välttänyt ajattelemasta asiaa. Tai ei niinkään sitä kuukautta vaan sitä, mitä tekisin sen jälkeen. Jos aikoisin muuttaa, minun pitäisi irtisanoa asuntoni piakkoin. Ja miksi en muuttaisi? Mikä minua Tammisaaressa muka piti, etenkin kun siirtyisin töihin Helsinkiin? Se harkinta-aika, jota olin halunnut sinne lähtiessäni, oli kulumassa loppuun ja mitä minä olin saanut harkittua? Hyvin, hyvin vähän. Olin suorastaan vältellyt sitä.

Nyt alkoi kuitenkin olla korkea aika. Vastaus ei ollut tupsahtanut syliini talvikuukausina, enkä nyt enää tiennyt, miten asiat oikein olivat. Reine oli tullut hämmentämään niitä, enkä minä voinut tietää, mikä hänen roolinsa oli. Minuahan ei mikään tietenkään pidellyt Tammisaaressa, ajattelin vihaisena. Jos talli-isäntäni jotenkin kiehtoikin minua, se ei ollut mitään vakavaa. Jos olisin ollut Hanna, olisin kiksauttanut häntä jo yli puoli vuotta sitten ja päässyt asiasta ylitse. Jopa Miilan olisi voinut olla helppo tehdä niin minun tilanteessani, uumoilin. Minusta ei kuitenkaan ollut niin kevytmieliseen toimintaan, kun olin edelleen naimisissa ja monen lapsen äiti.

Mutta entäs Vesku? Minä en ollut kysynyt häneltä, mitä Reine oikein merkitsi sen jälkeen, kun hän oli kesällä tai syksyllä ohimennen sanonut heidän olleen ja olevan vain kavereita. Ehkä niin, mutta se, että Reine tuli minun kotiini ja valjasti minun lapseni siivoamaan, vasta sai minut pohtimaan asiaa faktana. Hän vietti siellä näköjään kaikki viikonloputkin, vaikken tiennytkään missä hän nukkui. Siitä minun pitäisi ottaa selvää, sillä jos Vesku avoimesti lasten edessä piti toista naista minun paikallani, sänkyäni myöten, se ei ollut oikein. Danni oli jouluna hämmentänyt nukkumakysymyksillä, mutta Danni nyt oli Danni, joka rakasti hämmentämistä ihan hämmentämisen ilosta. En ollut ottanut niitä ihan tosissani, ennen kuin nyt muistin asian.

Minun pitäisi saada tietää, ottaa selvää, puhua Veskun kanssa. Jos hän edelleen vakuuttaisi Reinen olevan vain ystävä, joka kävi meillä viikonloppuratsastusleirillä, uskoisin. Painoin nenäni epäluuloisena tyynyyni, kun menin nukkumaan, mutta en erottanut siinä vieraita hajuja. Ei outoa hajuvettä, ei saippuaa, jota meillä ei ollut. Ainakaan Reine ei nukkunut minun vierashuoneen vuoteessani yöpyessään. Valvoin puolen yötä miettien, voisinko hiipiä ratsaamaan talon muut vapaat sängyt ja haistelemaan niiden tyynyt, mutta en lopulta lähtenyt mihinkään.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   1.3.10 12:15:57

Jessi vaan miettii itekseen. :( Miksei se ota härkää sarvista ja lähde veskunkaa vaikka syömään johonkin! Sais jo asiat selvitettyä ja palais taas onnellisesti yhteen. :)

jatkoa. :D

Päivämäärä:   1.3.10 14:41:07

Meinasin just tulla kinumaan parannusta mun palovammaan, mut onneks tääl oliki uutta :) Nyt vaan Jessi ja Vesku kissa pöydälle!

Lähettäjä: miiuska 
Päivämäärä:   1.3.10 17:50:53

Apua nyt äkkiä jatkoa! Tyhmä Reine ja Vesku, murr

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.3.10 18:10:20

Jessi on jotenkin hirveen filosofinen tyyppi, se ajattelee paljon :p. Saiskos jookos lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.10 18:31:28

Nukahdin pelottavan myöhään ja heräsin siitä huolimatta hävyttömän aikaisin. Nooran auto se ehkä oli ollut, kun hän oli ajanut sen alas tallipihalle. Nousin ylös juuri sopivasti nähdäkseni, miten vanhaan talliin syttyivät valot ja kiitin korkeampia voimia siitä, etten ollut yöllä tunkeutunut Veskun makuuhuoneeseen – meidän makuuhuoneeseemme – vaatimaan totuuksia Reinen roolista. Minä olin ollut hiukan liian kiihtynyt ollakseni täysin asiallinen ja Vesku olisi oletusarvoisesti ollut äreä joutuessaan valvomaan, vaikka aamulla piti nousta töihin. Ottaisin tämän päivän harkinta-aikaa, miettisin ja muotoilisin lauseita ja keskustelisin hänen kanssaan vasta illalla. Nyt olisin vain maailman paras äiti, joka tarjoaisi laumalleen niin englantilaisen aamiaisen kuin jääkaappi vain antaisi myöten.

Pukeuduin ratsastushousuihin, T-paitaan ja fleeceen, koska kohta kuitenkin lähtisin Nooran avuksi tallille ja menin viemään Armin pihalle. Sieltä siirryin keittiöön. Kello oli puoli seitsemän ja minun piti tarkistaa lasten lukujärjestykset muistaakseni, kenen piti herätä mihinkin aikaan. Ainoastaan Jerry oli menossa kahdeksaksi, mutta se olikin oikein hyvä järjestys. Hän yksin söisi enemmän kuin kolme tyttöä yhteensä. Veskulla oli tapana kuitata aamiainen puolella litralla jugurttia, mutta arvelin, ettei hänkään välttämättä pistäisi pahakseen paistettuja munia.

En tuntenut itseäni ollenkaan vieraaksi omassa keittiössäni. Se kai oli positiivista, ajattelin sarkastisesti ladatessani kahvinkeitintä ja ratsatessani jääkaappia. En löytänyt pekonia, joten munat saisivat riittää. Ja ehkä vähän prinssinakkeja. Englannissa kuulemma syötiin aamiaiseksi paistettuja tomaattejakin, ajattelin vähän kaihoisasti ja toivoin, että joskus pääsisin todistamaan sen omin silmin.

Vesku tuli esiin ensimmäiseksi, kuten olin odottanutkin. Kuulin hänen menevän makuuhuoneesta vessaan ja melko pian hän palasikin sieltä. Pidin huolen siitä, että munat eivät paistuneet liikaa vaan pysyivät hyllyvinä, kuten tiesin hänen haluavan ja osoitin paistinpannua hänen saapuessaan keittiöön.
- Aamiaista?
- Mulleko teit? hän kysyi häivähdys ilahtumista äänessään.
- Näetkö sä täällä muita? kysyin samaan sävyyn. – Jerry ei kai nouse ihan vielä.
- Kyllä sen pitäisi ruveta, Vesku sanoi vilkaisten kelloa.
- Ota sä nää, mä laitan uusia tulemaan, sanoin ja kurotin kaapista lautasen. Minulla oli harvoin ollut tilaisuutta olla aamiaiskokkivuorossa paitsi viimeisenä puolena vuotena. Olinhan yleensä itsekin lähtenyt töihin samalla kuin muu perhe omiin toimiinsa, joten se ei kyllästyttänyt ollenkaan, päinvastoin.

Kaksoset taisivat herätä hyviin tuoksuihin, sillä hekin olivat kohta keittiössä ja sitten tuli Jerrykin ilman, että kenenkään oli tarvinnut mennä herättämään häntä.
- Mun täytyy mennä, Vesku sanoi ja kulautti kahvinsa pois. – Kiitos aamiaisesta.
- No problem, mutisin. Joskus toiste hän olisi pysähtynyt halaamaan minua. Joskus hän olisi painanut minut vasten jääkaapin ovea ja suudellut. Mutta miksi minä sellaisia muistelin? Johtuiko se vaan siitä, että olin pohtinut hänen potentiaalista rakkauselämäänsä puolen yötä?

- Onko sulla mitään illalla? kysyin.
- On, mä käyn pitämässä yhden tunnin. Ajattelin, että on hyvä tilaisuus, kun sä olet kerran täällä. Miten niin?
- Ei mitään, huokaisin. Vesku sopi usein valmennustuntejaan niille illoille, kun minä olin vapaalla. Ensin olin ajatellut sen johtuvan siitä, että hän ei halunnut olla samassa talossa kanssani, mutta kunhan tilanne ja tunteet olivat tasaantuneet, olin myös proosallisesti todennut, että silloin hänellä oli paras mahdollisuus käydä niitä pitämässä, kun minä kerran olin kotona lasten kanssa. Ei siinä välttämättä piilomerkityksiä ollut.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.3.10 20:06:31

äääh noiden tilanne niin junnaa... mä vaan odotan että koska ne keskustelee kuten sivistyneet ihmiset, tai riitelee kuten joskus aiemmin ovat tehneet...

Päivämäärä:   1.3.10 21:48:35

eiku nythän ne ei enää vaan huuda ja vittuile toisilleen :) Ystävälliseen sävyyn sanottu sana saattaa ihan oikeesti merkitä valtavii asioita. (tähän tekis mieli lisää et tiiät sit ku et oo enää niin nuori mut sit sennnu naurais mulle räkäsesti x)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   2.3.10 00:40:30

sennu, iltapalaa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.10 00:50:13

Jes, mä sain tän kirjotettua loppuun! \o/
-------------
He häipyivät yksi kerrallaan, ensin Vesku, sitten Jerry, seuraavaksi kaksoset yhdeksän koulutaksiin ja siinä vaiheessa oli Alissakin jo syömässä vaatimatonta aamiaistaan. Vaihdoimme muutaman sanan, mutta hän ei ollut sinä aamuna juttutuulella, joten lähdin tallille, missä Noora oli jo saanut boksit putsattua vanhalta puolelta.
- Tuutko sä mun kanssa ratsastamaan? kysyin iloisesti. Olin ruvennut arvostamaan Nooraa entistä enemmän sen jälkeen, kun olin muuttanut. Tietysti tiesin itsekin, millaista oli hoitaa meidän tallimme, olinhan tehnyt sitä vuosia ja vuosia, mutta hänellä ei ollutkaan samanlaista tunne- ja velkasidettä paikkaan. Toki varmaan tunneside hevosiin, mutta Mustaoja ei ollut hänen luomuksensa vaan Veskun ja minun, sillä tavoin hän ei voinut sitoutua. Sitoutunut hän ehdottomasti kuitenkin oli, mistä olin enemmän kuin iloinen.
- Voisinkohan mä ottaa Djangon? nuori nainen kysyi.
- Voit varmaan, Vesku menee jonnekin valmentamaan illaksi.
- No sitten mä tulen ehdottomasti. Mitä Irkulle kuuluu?
- Se osaa vetää kärryjä, mutta muuten mun pitäis saada se jonnekin taitavalle ratsastajalle nyt vähäksi aikaa.
- No kai Vesku on tarpeeksi taitava? Noora kysyi ihmeissään ja vilkaisi minua omituisesti. Se oli tosiaan tainnut olla aika hölmö lause.
- Joo, mutta mitenkähän se ehtii, yritin pelastaa tilanteen. – Mä tarkistan Hannaltakin. Sillä ei ainakaan ole ykköstyötä.
- Ahaa, Noora nyökkäsi niellen selitykseni.

Innostuimme ratsastamaan Djangon ja Daisyn lisäksi Vallonin ja Sapnynkin; veimme tammat mahoineen maastoon, kun kerran valon puolesta saattoi. Lopun päivää vietin pesten ja silittäen pyykkiä ja harkitsin jättää Reinelle jääkaapin oveen lapun, että jos hän kerran oli ruvennut uudeksi au pairiksemme, hän voisi seuraavan kerran tutustua herra Silitysrautaan. Minä inhosin silittämistä. Onneksi Siiri soitti ja keskeytti sen puuhan. Heittäydyin sohvalle keskittyäkseni häneen.
- Se on nyt sitten myyty, hän aloitti sävyttömästi. Sen jälkeen, kun hänen raukkamainen miehensä oli keksinyt, ettei haluakaan vielä isäksi eikä oikeastaan edes aviomieheksi, hän oli myöskin keksinyt, ettei hän halunnut asuntolainaakaan. Olihan se ymmärrettävää. Siiri ei ollut suostunut muuttamaan pois heidän asunnostaan, kun Toni oli kerran ollut se, joka oli lähtenyt, mutta ei hänellä ollut mahdollisuuksia ottaa koko lainaa omille niskoilleenkaan. Toni ei ollut niin herrasmies, että olisi maksanut asuntoa, jossa ei itse asunut, eikä kai sellaista voinut keneltäkään vaatiakaan. Inhosin häntä silti syvästi.

- Loistavaa, että näin nopeasti, sanoin tavoitellen lämmintä ja myötätuntoista sävyä ääneeni. Ja olihan se loistavaa, tietysti.
- Joo, Siiri sanoi edelleen yhtä vaisusti, mutta piristyi hiukan. – Mun on kyllä pakko myöntää, että on kiva päästä pois täältä. Tonin kamoja tippuu aina vaan niskaan kaappien hyllyiltä, vaikka suurimman osan se onkin vienyt. Mä haluan päästä alottamaan puhtaalta pöydältä.
- Koska sen pitää olla tyhjänä ja mihin sä menet? kysyin tajuten, että Siiri tosiaan joutuisi aloittamaan puhtaalta pöydältä.
- Mä olen hakenut kaupungin asuntoa ja eiköhän semmonen tässä tilanteessa aika äkkiä löydy, hän sanoi.
- Ellei löydy, niin tule tänne asumaan siksi aikaa, ehdotin.
- No jaa, en mä tiedä. Onhan isilläkin tilaa vaikka miten.
- Niin on meilläkin, kyllä sä sen tiedät.
- Mun täytyy miettiä, mutta kiitos tarjouksesta. Tänne? Oletko sä Mustaojalla?
- Olen, tän ja huomisen päivän. Tuutko kylään?
- Voi, tulen!

Kaduin hetken spontaania kutsuani, sillä Siiri häiritsisi väkisinkin sitä lyhyttä laatuaikaa, mikä minulla nyt oli käytettävissä lasten kanssa, mutta se meni pian ohi. Hänhän oli melkein perhettä ja lapsetkin ilahtuisivat, kun hän tulisi käymään. Eikä hän kai viikkokausiksi tulisi, hänellähän oli työnsä.

Päivämäärä:   2.3.10 13:36:54

Mitä? Miteniin loppuun:O
Sennnu huijaa, kylhää tää oikeesti jatkuu. Koska ei tommoseen kohtaa voi lopettaa koko tarinaa :)

Jessin ja Veskin pitää saaha asiat puhuttuu, sitä oottaa kaikki tai ainaki suurinosa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.10 17:41:31

Loppuun loppuun, täällä omalla koneellani. :)
Teillä on vielä vähän lukemista jäljellä.
-------------
5. Mustasukkaisuutta
Kaduin vähän lisää, kun Siiri tuli mukanaan kohtuullisen kokoinen yöpymiskassi.
- Mä voin ajaa töihin täältä yhtä hyvin kuin kotoakin, hän sanoi ja vei sen työhuoneen sohvalle, sillä hän halusi nukkua vessan vieressä. Koska hän oli luvannut leikata Jerryn ja Veskun hiukset, ei siihen ollut mitään sanomista. Hän istui tiukasti olohuoneessa, kunnes kaikki muut olivat menneet nukkumaan, mutta en voinut oikein muuta kuin pitää seuraa. Siiri-parka totisesti kaipasi olkapäätä ja kuuntelijaa. Kun hän lopulta oli valmis lähtemään nukkumaan, oli jo liian myöhäistä minun mennä häiritsemään Veskua.

Onneksi minun ei tarvinnut vielä lähteä. Toinen vapaapäiväni sujui hyvin paljon samoin kuin ensimmäinenkin, paitsi että silittämisen sijaan käytin vapaan aikani tekemällä ruokaa pakastimeen. Sille illalle Vesku ei ollut buukannut valmennuksia ja mietin, oliko hän mahtanut toivoa minun jo lähtevän pois. Sitä en kuitenkaan tehnyt, vaikka joskus olinkin mennyt kaksosten nukahdettua. Minun piti jutella hänen kanssaan.

Olimme olleet varsin hyvissä väleissä nämä pari päivää, jutelleet ystävällisesti ja enemmänkin kuin vain välttämättömän. Ehkä se oli minun ansiotani, kun olin lahjonut Veskun aamiaisella, ajattelin. Melko raadollista.
- Danni tulee pian, aloitin.
- Niin, pari viikkoa enää, Vesku sanoi tyytyväisenä.
- Kaksi ja puoli, tarkensin. – Sen jälkeen mulla on enää kuukausi.
- Niin.
Hän ei auttanut yhtään. Olisi ollut loogista toivottaa minut tervetulleeksi takaisin kotiin, tai edes mainita asiasta. Olin vähän odottanut riitaa haastavaa kysymystä, että mistä aioin vuokrata seuraavan asuntoni, mutta Vesku ei näemmä halunnut haastaa riitaa. Niinpä huokaisin ja otin härkää sarvista.

- Reine, sanoin.
- Mitä Reinestä? Vesku kysyi ilmeettömästi.
- Se taitaa olla täällä usein.
- Ei sen useammin kuin sinäkään.
Hetken ajan näin mielessäni tulevan kevään. Mustaojasta olisi tullut oikea kommuuni. Reine kävisi viikonloppuleireillä, Siiri pitäisi taloa turvapaikkanaan. Ehkä Iljakin kaivautuisi taas jostain kolosta esiin ja tupsahtaisi kylään. Tai Danni sopisi Kasimirin kanssa ja poika alkaisi hyyrätä meillä viikonloput, hänkin.
- Mä haluaisin tietää, että sovinko mä tänne enää, kysyin suoraan.
- Tää on sun talosi siinä missä munkin.
- Kyllä sä tiedät, mitä mä tarkotan.
- Joo. Sä haluat mun sanovan jotain sellasta, että sä saat hyvän tekosyyn pysytellä edelleen poissa ja pistää sen mun syykseni, Vesku sanoi ja näytti vihaiselta.
- Mä haluan sun sanovan, mitä sä ajattelet siitä, joo. Että tulenko mä häiritsemään jotain. Mä haluan tietää, onko sulla suhde Reinen kanssa! lipsautin lopuksi.

Vesku näytti rasittavan tyytyväiseltä, kun siihen asti pääsin. Hän jopa hymyili pikkuisen.
- Reine on ehkä mun paras ystäväni maailmassa, hän sanoi.
- En mä sitä kysynyt.
- On kivaa, kun on välillä aikuista seuraa, etenkin sellaista, joka voi auttaa hevosten liikutuksessa.
Se oli minun roolini, tunnistin. Mutta miten paljon vaimon hommista Reine hoiti?
- Sano nyt, onko teillä jotain menossa. Olenko mä tiellä, jos tulen takaisin kotiin? Missä se nukkuu täällä ollessaan?
- Oletko sä mustasukkainen? Vesku kysyi ja kohotti toista kulmakarvaansa. Hän näytti entistä tyytyväisemmältä.
- No en ole, valehtelin. Oli tilanne mikä tahansa, ei ajatus Veskusta jonkun toisen kanssa ollut miellyttävä. Olimme liian monta vuotta olleet yksikkö. – Mä vaan haluan tietää, olenko mä tervetullut tänne vai en. Voi olla pikkusen kiusallista pidemmän päälle, jos täällä hyyrää sekä minä että sun uusi tyttöystäväsi.

Viivyteltyään muutaman kiusallisen hetken Vesku antoi periksi.
- Ei meillä ole suhdetta. Me ollaan edelleenkin vaan kavereita ja ellei se aja kotiin yöksi niin se nukkuu työhuoneessa.
Uskoin häntä, sillä hänellä ei ollut tapana lasketella edes valkoisia valheita.
- Kiva kuulla, ettei mun tarvitse ruveta etsimään vuokrakämppää Hesasta, sanoin jäykästi. Olin vähän loukkaantunut moisesta kiusaamisesta, joskin helpottunut lopputuloksesta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.3.10 19:12:58

OHHOH! Miten sä saatoit TÄLLASEEN kohtaan jättää?! *shock* Ei oo reilua, haluu lisää nythetitälläpunaisellasekuntilla!

Päivämäärä:   2.3.10 22:00:45

Täysin samaa mieltä Flanellin kanssa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.10 23:34:53

Jahas, mutta kun siinä kohden oli katkopaikka!
------------

Oli helpottavaa palata komennuspaikkaani, kun asiat olivat jotenkuten järjestyksessä. Ajoin, kuten usein tein, suoraan tallille jatkaakseni vasta sieltä sitten töihin. Minulla ei ollut paljon aikaa, sillä Danni oli aamulla viestittänyt parin tekstarin mittaisen kauppalistan, joka minun oli hoidettava myös, jotta hän saisi välipalaa tullessaan koulusta, mutta ehtisin ainakin käydä tarkistamassa, että Irkku oli kunnossa ja lukemassa sen vihosta, mitä vapaapäivinäni oli tapahtunut. Lisäksi minulla oli sille muutama puhdas satulahuopa ja yhdet kuolaimet, joita ajattelin kokeilla.

Tapasin tietenkin Monikan, jolla ei tainnut olla vapaapäiviä ollenkaan. Ehkä hän omasta mielestään hallitsi puolta tallista omistajan tyttöystävänä, en tiedä. Nyökkäsin lyhyesti, kun hän käveli vastaan käytävällä täysien lantakottareiden kanssa. Hän ei nyökännyt takaisin, mutta se ei ollut mitään uutta. Vein satulahuovat Irkun kevyesti pölyttyneen satulan päälle, joka juorusi siitä, ettei sillä kukaan ollut ainakaan ratsastanut ihan hiljattain ja vein sen päiväkirjan viereiseen huoneeseen. Toivoin, että siellä olisi vähän kahvia jäljellä, jottei minun tarvitsisi kotona ruveta keittämään.

Huone oli tyhjä, mutta kahvinkeitin oli päällä ja kaadoin itselleni mukillisen puolitäydestä pannusta. Olin ehtinyt istua sohvalle ja ruveta selaamaan kirjaa, kun ovi kävi ja Monika tuli perässä. Onneksi en ollut tyhjentänyt kahvipannua kokonaan tai olisin saanut hänet silmilleni. Tarpeeksi ikävää oli jo se, että hän oli samassa huoneessa. Tunsin melkein kuin tuulena sen inhon, jota hän minua kohtaan tunsi.
- Pidä se sun pikkupillus paremmin kurissa, Monika sanoi ja kahvipannun sijaan asteli kohti minua, kunnes pysähtyi eteeni kädet lanteilla. Tuuli kävi suorastaan painostavaksi ja tuijotin vähän aikaa hänen tallikenkiään. Ne olivat ravan ja turpeen sotkemat kuten farkkujen lahkeetkin. Jospa en olisi kuulevinani häntä ollenkaan? Hänen kielenkäyttönsä kuitenkin ärsytti minua sen verran, että kohotin katseeni päättäväisesti ylöspäin, ohi harmaan fleecepusakan ja aina hänen vihaisiin kasvoihinsa. Ne olivat kieltämättä varsin kauniit kasvot, joita villit, tummat kiharat pään ympärillä vain korostivat.
- Voisitko sä käyttää asiallisempaa kieltä? kysyin samaan tapaan kuin olisin voinut kysyä yöllä vastaanotolle tulleelta räyhäävältä humalikolta.
- En víttu voi! Mitä sáatanan nymfoja te molemmat ootte? Hoitoon teidät pitäis pistää!
- Mä en nyt ihan ymmärrä, mitä sä tarkotat, sanoin vielä virallisemmin.
- Sä nyt oot vanha rupu, mutta sano sille pikkuhuoralle, että mä paan sen naaman uuteen järjestykseen melko pian, ellei se jätä Hanskia rauhaan!
- Danni?
- Danni, Monika matki kuin ei olisi ikinä kuullut yhtä naurettavaa nimeä.

Vilkaisin nopeasti avoinna olevaa aukeamaa Irkun päiväkirjassa ja läimäytin sen kiinni, kun en nähnyt mitään huolestuttavaa Dannin raapustuksissa.
- Miksi sä kuvittelet, että mun kuustoistavuotiasta tytärtä kiinnostais pätkääkään joku ikäloppu raviäijä? kysyin.
- Ei Hanski ole ikäloppu!
- No Dannin mielestä varmaan on.
- Älä yritä puolustella sitä! Luuletko sä ettei mulla ole silmiä päässä? Miksette te ratsuakat voi pysyä ratsutalleilla, ei teitä tänne haluta, ketään teistä!

Minä en pitänyt siitä, että Monika huusi minulle ja huojui yläpuolellani kuin ikihonka, joka uhkasi kaatua päälleni. Samalla kertaa tunsin lievää ammatillista mielenkiintoa ja jopa myötätuntoa häntä kohtaan. Tyttö-parka oli sekaisin kuin seinäkello ja kärsi todennäköisesti kammottavasta verenpaineesta. Olisin voinut sanoa jotain todella purevan ilkeää, mutta sitten olisin kenties koko loppuelämäni saanut kantaa syyllisyyden taakkaa siitä, että häneltä napsahtaisi jokin tärkeä verisuoni.
- Koita nyt rauhottua. Mä voin vannoa, ettei Danni tosiaankaan yritä vikitellä sun poikaystävääsi, sanoin suostuttelevasti.
- Mä haluan teidät pois täältä!
- Sori, ens kuunkin tallivuokra on jo maksettu, sanoin ja nousin seisomaan. En nähnyt mitään mieltä jatkaa väittelyä yhtään pidemmälle. Jossain kohden Monikalta loppuisivat sanat ja sitten hän joko löisi minua tai saisi sairaskohtauksen.
- Ja sinä, pidä sinäkin vanhat, ryppyset näppisi erossa siitä! Monika huusi perääni.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   3.3.10 00:38:57

Sennu! tälläseen kohtaa. O___o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.10 00:43:56

Jessus teitä kun ei mikään kelpaa x)

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   3.3.10 00:51:56

Sennu, no mitäs jätät tommosiin kohtiin. :DD sun pitää laittaa nääki htnetin tarinat tollaseks listaks miten noi aiemmatki on. :)

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   3.3.10 10:06:21

Nyt jatkoo!! Oon koko päivän kotona kuumeessa eikä oo mitään tekemistä eli pelasta mut joookooooo? :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.10 10:49:12

Vein kirjan takaisin Irkun pakkiin ja nappasin taskuni täyteen porkkanoita. Vaikka olisin suunnitellut ratsastavani tai tehdä ylipäänsä jotain Irkun kanssa, olisin nyt muuttanut mieleni. En halunnut äskeisen jälkeen olla tallilla kahden Monikan kanssa yhtään kauemmin kuin mitä oli ihan pakko. Hevoseni halusin kuitenkin nähdä, joten kävelin tarhoille ja syötin sekä sille että suokkitammoille porkkanoita kunnes ne loppuivat. Joku ei-hevosihminen olisi voinut ehkä kuvitella Irkkuakin suomenhevoseksi, tajusin. Sillä oli melkein yhtä pitkä hopeanvaalea otsatukka ja harja kuin kavereillaan, eikä sen kullanvärinen pitkäksi kasvanut talviturkki poikennut liinakoista paljonkaan. Sen runko vain oli erilainen, se oli isompi ja sirompi.

- Sinuna mä en antaisi Dannin ajaa sillä yksin.
Käännähdin säikähtäneenä, sillä en ollut kuullut Hanskin askeleita.
- Ei kai se semmosta ole tehnytkään?
- Ei, mutta älä annakaan. Se ajaa ihan näppärästi noita mun kilteimpiä hevosia, mutta toi on eri kaliiperia, Hanski sanoi ja katsoi Irkkua mietteliäänä.
- Ai Danni on näppärä? sanoin mielissäni, ja otin kohteliaisuutena senkin, mitä hän Irkusta sanoi.
- On se, mutta toi on sille vielä vähän turhan arvaamaton.
- Ja Danni on parempi ajamaan kuin minä. Ei taida sen kärryhevosura sitten jatkua, kun se täältä lähtee, huokaisin.
- Kai teiltä nyt joku osaa ajaa? Hanski kysyi kuin olisi kysynyt, että kai jollain perheestäni oli ajokortti.
- Noora, ehkä, meidän tallityöntekijä. Mutta ei meillä kuitenkaan ole kuin autoteitä, mihin kärryjen kanssa lähteä. Paitsi jos tulisi paljon lunta ja vois mennä pellolle reellä. Mutta ei meillä ole rekeä sen paremmin kuin kärryjäkään, pohdin ääneen.
- No ei se opetus hukkaan silti mennyt. Mistä sitä tietää, mihin se vielä päätyy.
- Seuraavaksi se päätyy opettelemaan korkeaa koulua. Ja kuule, sanoin ja tulin pois tarhasta. Tammat, jotka tajusivat tarjoilun päättyneen, alkoivat vilkuilla toisiaan kuin etsien syyllistä siihen ja luimistelivat toisilleen uhkaavasti.
- Mitä kuule? Joko sulle sopisi kuumat treffit? Hanski kysyi virnuillen.
- Ei kun sun pitää tehdä jotain tolle Monikalle, puuskahdin. – Me ei olla täällä enää kauan, mutta mä pelkään, että se räjähtää ennen kuin me lähdetään.

Hanski näytti miettiväiseltä, mutta vain hetken, ennen kuin palasi tavalliseen rooliinsa.
- Mähän olen sanonut, ettei siitä kannata välittää.
- Mä en voi olla välittämättä, kun se käy kimppuun ja alkaa puhua pahaa Dannistakin. Voisitko sä mitenkään yrittää saada sitä pysymään pöksyissään vielä vähän aikaa?
- Mulla on paremminkin tapana yrittää saada naikkoset pois pöksyistään, Hanski sanoi hurskaasti ja silmäili kuusenlatvoja.
- Mä olen ihan tosissani, sanoin, mutta ellei kyse olisi ollut Dannista, se olisi saanut minut nauramaan. Nyt juuri ei ollut varaa vitsailla ja vilkaisin nopeasti tallin suuntaan, ettei Monika vaan vahtisi meitä siellä.
- Joo joo. Mä yritän, jos tuut mun kanssa illalla kaljalle.

Hanski oli heitellyt tuota ehdotusta jo niin monta kymmentä kertaa, että se alkoi olla vitsi.
- Nimenomaan tosta on kysymys. Älä tee tota, kun samalla annat Monikan olla ymmärryksessä, että teillä on vakava suhde.
- Mutta kun mun mielestä meillä ei ole. Se on itse asiassa kauhean rasittava. Tulisit vaan, olis kiva kerrankin jutella jonkun fiksun ihmisen kanssa!
- Sori. Iltavuoro ja huomenna aamu. No can do. Ja mitä Dannikin sanoisi?
- Huomenna? Viikonloppuna?
- Unohda. Mä en aio kasata yhtä ainoaa tikkua Monikan roviolle enää, sanoin ja lähdin menemään autolleni.

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   3.3.10 12:18:47

HYVÄ JESSI! hanski sais heivaa ton idiootin monikan mäjelle. :D

Päivämäärä:   3.3.10 14:21:17

tsk

Vaikka olisin suunnitellut ratsastavani tai tehdä ylipäänsä jotain Irkun kanssa, olisin nyt muuttanut mieleni.

tekeväni?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.10 14:42:42

Nimenomaan, Bambi, huomasin ton taas täältä "oikolukiessani" itsekin...

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   3.3.10 16:37:22

mua häiritsee myös vähän toi olisin-olisin -toisto. Voisko ensimmäinen olla vaikka olisinkin, tai sit muuttaa loppuvirkettä jotenkin?

t. tv.

Päivämäärä:   3.3.10 20:41:33

(nostelis)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.10 20:55:46

Joo, ihan oikeassa olit, des. Lisäsin sen -kin sinne myös.
--------------
Yllättävä näky odotti minua, kun menin illalla töistä kotiin. Danni notkui rapun edessä Kasimirin kanssa. He eivät halailleet, mutta näyttivät keskustelevan vakavasti.
- Iltaa, sanoin mennessäni ohitse, vähän pahoillani siitä, että jouduin häiritsemään.
- Iltaa, sanoi Kasimir kohteliaasti.
- Mä tulen ihan kohta, Danni ilmoitti ja tulikin. Olin tuskin saanut takin naulakkoon ja teeveden päälle, kun ovi taas kävi.
- Saako kysyä, mitä toi oli? kysyin uteliaana.
- Kysy pois.
- No? Oletteko te taas yhdessä?
- Kuinka mä voisin ruveta seukkaamaan jonkun täkäläisen kanssa, kun mä olen muuttamassa pois?
- Mutta ilmeisesti te ootte kuitenkin sopineet?
- No joo, mä alan hiljalleen antaa sille anteeksi, Danni sanoi yllättävän avomielisesti ja olin juuri onnittelemassa häntä ylevyydestä, kun hän jatkoi: - On ollu tosi kiva katsoa, miten se on madellut uudesta vuodesta asti.
- Ja sä nautit? huokaisin. Danni oli melkeinpä pelottava leppymättömyydessään.
- Tietysti mä nautin. Kärsiköön sekin. Ei mullakaan oo kivaa ollu.

Nostin pöydälle voileipätarpeet ja kaksi mukia ja päätin nyt, kun olimme näin hyvin puheväleissä, käsitellä talliasiatkin.
- Oletko sä taas kiusannu Monikaa? kysyin.
- Joka ainoassa mutkassa, tyttäreni myönsi iloisesti.
- Sun ei pitäisi.
- Itsekin kyykytit sitä just alkuviikolla!
- Ja se oli tyhmää ja epäkypsää, äläkä tee niin kuin minä teen vaan niin kuin minä sanon. Jätä Hanski rauhaan.

Hyvät puhevälit katosivat siinä paikassa. Dannin epäluuloinen katse nauliutui minuun.
- Mitä sä tarkotat?
- No sitä vaan, että älä yllytä Monikaa kun se raivostuu ilman syytäkin. Sillä on takuulla ihan tarpeeksi kurjaa ilmankin, sillä luonteella.
- Mitä sen surkeus sua liikuttaa? Onko teistä äkkiä tullut ystäviä?
- Ei tosiaankaan, puuskahdin.
- Ahaa. Oletko sinäkin sitten mustasukkainen siitä? Yäk, miten ällöttävä ajatus!
- En ole!
Minustakin ajatus oli ällöttävä, ja siksi tavallaan ymmärsin Monikaa. Äiti ja tytär saman miehen kimpussa oli jotenkin sairas asetelma. Onneksi sitä ei ollut olemassa muualla kuin hänen päässään.
- Mä menen nukkumaan, Danni sanoi.

Annoin hänen mennä ja söin puolikkaan voileivän, joka häneltä oli jäänyt pöydälle huutomerkiksi siitä, että olin mahdoton. Hänen teetään en juonut, sillä hän oli laittanut sinne kolme lusikallista sokeria, mikä oli minulle kolme liikaa. Kylpyhuoneesta alkoi kuulua veden lorinaa ja päätin käyttää tilaisuuden hyväksi ja kokeilla, joko Hanna oli mahtanut palata Suomeen Tanskan-reissultaan.

Hän ei ollut ja tarjouduin soittamaan myöhemmin, jottei hänelle tulisi kallista ulkomaanpuhelua maksettavakseen.
- Älä sitä mieti, kiva kun soitit. Mulla oli tylsää, hän kielsi.
- Okei, kai sulla on varaa, tuumasin. – Koska sä tulet?
- Viikonloppuna.
- Niin pian, kivaa! Kuule, onko sulla talli miten täynnä?
- Onhan se taas, kun mä palaan. Miten niin?
- No Irkkua mä sulle tyrkyttäisin. Alkaisi olla korkea aika.
- Liian myöhästä, Hanna sanoi suoraan.
- Mitä? Se on vasta neljä ja puoli!
- Ja se on ollu sulla puol vuotta puskaratsuna. Mitä uutta se on oppinu sinä aikana? Hanna kysyi ankarasti.
- Vetämään kärryjä, laukaisin takaisin. – Kuule, en mä ole siitä kouluratsua tekemässäkään, mutta vähän enemmän sen pitäisi osata kuin mitä mä osaan opettaa.
- Ja saanko mä tiedustella, miksi sä lähestyt mua ton asian kanssa? Sä olet naimisissa maan toiseksi parhaan kouluratsastajan kanssa. Tai kolmanneksi, Hanna lisäsi hetken harkinnan jälkeen.
- Kunhan kartotan vaihtoehdot. Sillähän on päivätyö, jos muistat. Ja mitä sä puhut kolmannesta, sehän voitti sinutkin viime vuonna aika monta kertaa. Ainakin toinen, jos ei paras.

Taisin puhua vähän liikaa. Se kuulosti omiin korviinikin selittelyltä. Hanna kuitenkin palasi sulavasti alkuperäiseen aiheeseen.
- Ja mä olen turhan arvokas ratsuttaja jollekin puskaponille. Onhan noita vaikka miten, jotka ottaa kaikki lämppäreistä alkaen. Kato netistä.
- Okei. Mä vedän sut yli mun listalta. Oletko sä tehnyt hevosostoksia siellä ulkomailla?
- En. Mitäs Veskulle kuuluu?
- Kai sä tiedät, ettekös te pidä yhteyttä? Siltä mä ainakin kuulin, että sä olet Tanskassa.
- No ei me nyt joka päivä jutella. Miten se pärjää siellä nyt ilman aupparia?
- Melko tiheesti te juttelette, jos sä olet jo tonkin ehtiny kuulla, sanoin kuivasti. Merlinin lähdöstä ei ollut viikkoakaan. – Tietysti se pärjää loistavasti. Ja on sillä apua siellä, Reine on siellä kaikki viikonloput.

- Onko Veskulla tyttöystävä? Hanna kirahti niin, että korvaani vihlaisi.
- Ei se ole kuin kaveri.
- Niinkö sä luulet?
- Niin se sanoi.
- Ja sä uskot?
- Niin, sanoin. Hanna hiljeni vähäksi aikaa.
- Sä olet ehkä vähän naiivi.
- Mä tiedän, koska Vesku puhuu totta ja koska ei. Se sanoi, ettei niillä ole suhdetta.
- Selvä. Eikä sua tietysti kiinnostakaan, kunhan muuten vaan kyselit. Eikä vuoden selibaatti aja tikanpoikaa puuhun – vai miten kauan sä nyt oletkaan pihdannut? Aiotko sä palata sen luokse?
- Mun harjottelu täällä loppuu ens kuussa, ja tietysti mä palaan lasteni luo, sanoin jäykästi.
- Asia on enemmän kuin selkeä, Hanna vakuutti ja vaihtoi puheenaihetta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   3.3.10 21:10:01

Vaikka olisin suunnitellut ratsastavani tai tehdä ylipäänsä jotain Irkun kanssa, olisin nyt muuttanut mieleni.

mä korjaisin tota näin; ekaan olinkin, ja tokaan olin. (tai ekaan olinkin ja tokaan olisin viimeistään nyt... ja sit tehdä --> tekeväni)

Ja taas mihin kohtaan sä jätit ton! Mä tarviin kuules vielä jotain tsemppiä huomista ajotuntia varten, jos vaikka en sais sitä autoa sammumaan ja osaisin olla maltillinen sen kytkimen kanssa. Jooko?

Päivämäärä:   3.3.10 21:26:01

flanelli eikä, kert, puhutaan hypoteettisista suunnitelmista. Jessi ei ollut siis suunnitellut ratsastavansa, totes vaan että jos oliskin, suunnitelmat olis menny uusiks siinä vaiheessa.

Vihaan olla-verbin typeriä taivutusmuotoja ja sen pakollisuutta niin monessa paikassa, koska se saamonta lausetta muuttumaan ihan kököksi, varsinkin jos niitä pitää laittaa monta peräkkäin. Tykkään enemmän jopa panna-verbistä, ja melkein enemmän jopa omaan -ilmiöstä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   3.3.10 21:31:41

mutta mun järkeeni toi lause ei vain ole noin käypä, mä vain kerroin, miten itse korjaisin sen...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.10 21:48:54

Flanelli, ei se huomenna sammu niin helposti, kun on näin pirun liukasta :D
Voi, muistanpa mun ekan ajotunnin kun kädet tärisi ihan kipeesti, kun vaihdettiin Kukkaniityntiellä paikkoja - mutta se liikku!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   3.3.10 21:56:10

nii se mullaki liikku, mutta mä nostan kytkimen liika nopiaan, nii siks sammu kokoajan :D Mutta sain peruutettua koulun edessä sen parkkiin sen auton (ei nyt ihan tasku, mutta melkeen, kun taakse jäi lumikasa ja bussipysäkki ja eteenkin lumikasa, ja viereen tuli rautanen joku aidanpätkä :D)

kyllä mä EHKÄ selviän huomenna paremmin, mutta mä oon silti sitä mieltä, että tarviin kannustavan iltapalan vielä...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.10 22:19:43

Okei. Tän jälkeen taitaakin mennä hyvä hetki, ennen kuin voin alkaa laittaa tänne mitään uutta juttua. Vähän surkea ajatus, kun oon sentään yli kolme vuotta roikkunu täällä...
-----------
6. Vanha mörkö
Seuraavalla viikolla alkoi lopultakin tulla kunnolla lunta ja yritin vannottaa Dannia menemään bussilla kouluun, kun itse lähdin Mustaojalle. Oli ehtinyt jo tulla myöhä ja pimeä, kun olin töiden jälkeen käynyt tallilla ja kaupassa ja olisin melkein mieluummin siirtänyt lähtöni aamuksi, ellei minulla olisi ollut vain yhden päivän vapaa ja ellei kelin olisi luvattu vain pahenevan.
- Mitä väliä, mähän joudun kuitenkin menemään tallille mopolla, ei sinne kulje bussit, hän sanoi.
- Sun ei ole pakko käydä tallilla, Irkku pärjää kyllä ihan hyvin, vaikka se saisi pari vapaapäivää, suostuttelin.
- Älä nyt nysvää. Paljon enemmän ajettavaa itselläsi on. Ja ellei mun tarvitse mennä tallille niin ehkä mä en mene kouluunkaan. Ei missään muussa maassa tämmösellä säällä koulut ole auki.

Se oli totta. Matka oli paha jopa maasturilla ja toivoin tosiaan, että Danni oli hangoitellut vain minun kiusakseni ja käyttäisi bussia tai vaikka sitten lintsaisi mieluummin kuin mopoilisi. Minultakin meni kaksi kertaa niin kauan kuin tavallisesti ja totesin, että kaksoset eivät varmasti enää valvoisi odottamassa. Viimeistä tienpätkää meille ei ollut aurattu, ja sain ajaa kieli keskellä suuta, vaikka oli siitä varmasti joku mennyt jo ennen minuakin. Ei vaan ihan lähiaikoina.

Pihavalo ei syttynyt, kun käännyin Mustaojan pihaan, eikä yksikään julkisivun ikkunoistakaan ollut valaistu. Se tarkoitti sitä, että kaksoset nukkuivat jo ja että Vesku oli jo käynyt iltatallissa. Varmaan hän olikin tehnyt sen tässä säässä hyvissä ajoin. Pyryssä olin ihan vähällä ajaa päin lumen peittämää möhkälettä, joka oli siinä, mihin yleensä parkkeerasin. Onneksi minulla oli vauhtia niin vähän ja lunta niin paljon, että ehdin pysäyttää. Pari kirosanaa siinä kyllä pääsi, etenkin, kun minulla oli vaikeuksia päästä uudestaan liikkeelle ja peruuttaa sellaiseen paikkaan, missä oli tilaa. Nousin ja mulkoilin möhkälettä kiukkuisesti. Se ei ollut Reinen pikkuauto vaan kunnon maasturi, isompi kuin omani, mutta en tunnistanut sitä lumen alta, enkä sittenkään, vaikka pyyhkäisin lumet rekisterikilven päältä. Joku tuttava oli varmaankin ostanut uuden auton. Tuskin tässä säässä mitään varsankatsojia oli liikkeellä.

Ulko-ovi oli jo lukossa ja jouduin kaivamaan avaimen käsilaukkuni pohjalta. En viitsinyt soittaa ovikelloa, ettei koira herättäisi kaksosia. Sain oven auki, pääsin sisään ja siinä Armi jo olikin vastassa. Se ilahtui selvästi nähdessään minut, mikä piristi minua kovasti. Keittiössä ja olohuoneessa oli valot ja menin uteliaana olohuoneen ovelle heti, kun olin saanut lumiset kengät jaloistani. Veskun vieras oli Hanna.
- Kappas vaan, sinä täällä, sanoin iloisesti. Molemmat tuijottivat minua.
- Ja sinä, Vesku murahti. – Me ajateltiin, ettet sä ole niin hullu, että enää tulet, tossa säässä.
- Huomiseksi on luvattu vielä pahempaa, huomautin ja menin viemään kassini vierashuoneeseen. Kun palasin takaisin, totesin, että Hanna oli selvästi asettunut taloksi. Hänen hiuksensa olivat auki ja kostean näköiset, hänellä oli minun aamutakkini ja villasukkani ja hän joi olutta pullon suusta.

- Te olette näköjään käyny saunassa, totesin.
- Niin tehtiin, Hanna sanoi aurinkoisesti. – Keli alkoi mennä niin huonoksi, että mä päätin jäädä yöksi. Mene sinäkin. Me vasta tultiin.
Sauna tuntui hyvältä ajatukselta. Autoni lämmitys toimi hyvin, mutta matkalla oli ollut paikkoja, joissa olin kylpenyt tuskanhiessä. Nyökkäsin ja lähdin menemään kellariin, kuullen portaisiin, miten puhe olohuoneessa jatkui, kun olin mennyt häiritsemästä.

Saunassa oli vielä kuusikymmentä astetta, jonka katsoin riittävän minulle oikein hyvin. Menin makoilemaan lauteille ja nostin jalkani seinää vasten. Olisin saattanut olla vastahakoisempi lähtemään Tammisaaren kämpästäni, jos siellä olisi ollut sauna – tunsin välillä saavani vieroitusoireita, kun en päässyt saunomaan silloin kun halusin.

Siinä maatessani jokin alkoi kuitenkin vaivata minua. ”Me vasta tultiin”, oli Hanna sanonut. Oliko hän ollut saunassa yhdessä Veskun kanssa? Tällaisena iltana, kun lapset olivat jo nukkumassa, eikä minua ollut selvästikään enää odotettu? Heillä oli tuntunut olevan oikein läheinen ja intiimi tunnelma yläkerrassa, vierekkäin samalla sohvalla, televisio suljettuna ja valaistus hiukan himmennettynä. Jos tilanne olisi ollut toinen, olisin ensimmäiseksi ajatellut, että heillä oli treffit.
- Idiootti, sanoin puoliääneen. Vesku ei välittänyt Hannasta, ei sillä tavalla, ei enää, eikä Hanna välittänyt kenestäkään, ellei ehkä miehestään. Toisaalta Hannaa eivät sitoneet samat moraalisäännöt kuin tavallisia ihmisiä ja mistäpä minä tiesin, mitä Vesku nykyään ajatteli. Hanna oli muistuttanut edellisviikolla jutellessamme, että jos Reine tosiaankin oli pelkkä kaveri, Vesku oli todennäköisesti elänyt selibaatissa suurimman osan edellisvuotta. Ehkä Hanna oli tullut päästämään hänet paineistaan?

Lähettäjämaukka. 
Päivämäärä:   4.3.10 03:57:30

Sennu, murr. Nytkö vasta jessi tajuu et mikä pihtari se on ollu. :( jatkoa1 =D

Lähettäjä: Tallukka 
Päivämäärä:   4.3.10 04:04:25

Kaikki viimesimmät pätkät on loppunu sellaseen kohtaan, että pakko saada lisää jatkoa. :D Mutta niin yli 3 vuotta tätä tarinaa on tullu luettua, mitähän sitä sitte tekee kun Jessin ja Veskun elämän tarina loppuu?

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   4.3.10 15:03:13

Grauh, Hanna-täti tuli käymään ja kulmiaan kohotteleva pedonaama perään.

Juu ei, älkää kysykö... Jatkopätkä helpottaisi vähän ^^

Päivämäärä:   4.3.10 16:22:31

aaa lisää :DD pitääkö jättää tälläsiin kohtiin?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.3.10 17:00:44

Tallukka, sit tulee jotain muuta :)
Muttei ihan heti.

Minkälaisiin kohtiin sitä sitten pitäis lopettaa? Oisko tossa seuraavassa parempi? Laitoin sen tonne uuteen.

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   4.3.10 17:14:11

Miekin oon miettiny et mitä sit tapahtuu ku nää loppuu.. :o Aina ku tulee kotiin ja pääsee koneelle, pitää tulla kattoo onko tää jatkunu..

ja muuten, miusta on hauskaa et jätät aina tälläsiin kohtiin! :)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.