Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Jessin jutut 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.3.10 16:58:08

Edellinen

-----
Muistin, että olin jutellutkin Hannan kanssa aiheesta joskus kehitellessäni tätä kriisiä, sanonut jotain tyyliin, että hän saisi kaikin mokomin painua Veskun sänkyyn minun puolestani. Nytkö hän sitten oli päättänyt sen tehdä? Vai oliko tämä jo viides tai viidestoista kerta? Olihan Jerrykin saanut heidät kerran kiinni, ja minä hölmö olin pitänyt sitä täysin viattomana sattumuksena. Miten typerä sitä ihminen voikin olla! Minä olin ollut ihan liikaa oman napani lumoissa, rypenyt omassa tuskastumisessani ja vetänyt tuntosarvet sisään.

Tuijotin katon vaaleanruskeita paneeleja ja tajusin, että minun pitäisi arvioida tilanteeni kokonaan uudelleen. Minä yksin ja Vesku yksin, okei, siten olin voinut hyvin elää eri kaupungissa. Minä yksin ja Vesku Reinen kanssa – hän oli sanonut, ettei sitä tapahtunut ja uskoin. Reine oli helppo ja herttainen, mutta minun ei ollut vaikea uskoa Veskua, kun hän sanoi, ettei siinä ollut mitään. Minä jonkun kanssa ja Vesku yksin. Siihen en ollut valmis. Olisi ollut eri asia, jos olisin ollut rakastunut johonkuhun toiseen lähtiessäni, mutta sehän ei ollut ollut syynä, enkä ollut rakastunut sittemminkään.

Mutta Vesku ja Hanna. Äkkiä olin jälleen kahdeksantoistavuotias ja tapasin Hannan ensimmäistä kertaa. Muistin sen musertavan alemmuudentunteen. En ollut aikoihin pystynyt ymmärtämään, että Vesku muka tosiaan mieluummin oli minun kanssani kuin Hannan, jolla oli karismaa pikkusormessaan enemmän kuin minulla edes työtakin ja stetoskoopin kanssa, puhumattakaan ulkonäöstä, varallisuudesta ja hevosmiestaidoista. Hänestä oli sittemmin tullut ystäväni, mutta en uskonut hänen priorisoivan sitä kovinkaan korkealle, jos toisessa vaakakupissa oli mies. Hanna ei erityisemmin välittänyt naisten seurasta tai arvostuksesta, vaikka olinkin jo vuosia kuvitellut hänen pitävän minusta. Se oli kuitenkin vain minun mielikuvani asiasta. Ehkä Hanna oli Reinestä kuullessaan muistanut, että Veskun kanssa sängyssä oli yleensä varsin mukavaa ja päättänyt tulla keräämään hänet pois kuljeksimasta. Se oli vielä todennäköisempi mahdollisuus kuin se, että he olisivat olleet toistensa salarakkaita koko ajan siitä lähtien, kun minä olin muuttanut. Tunsin Veskun niin hyvin, ettei hänkään sellaiseen kovin helposti heittäytyisi. Ei niin kauan, kun olimme virallisesti yhdessä, eikä hän ollut puhunut mitään avioerosta. Tosin se olisi kauhean hankalaa, kun meillä oli yhteinen tila ja yritys, puhumattakaan lapsista ja hevosista.

Minusta alkoi tuntua, etten halunnut avioeroa. Minusta tuntui myös, etten pitänyt ollenkaan ajatuksesta Veskusta ja Hannasta yhdessä. Lisäksi minusta tuntui, että olin maannut lauteilla jo liian kauan ja että minun olisi viisainta nousta ja mennä suihkuun.

Siellä lajittelin ajatuksiani uudemman kerran ja totesin ne kovin sotkuisiksi ja hätääntyneiksi. Totesin, etten voisi juosta yläkertaan huutaen, että he eivät saisi mennä yhdessä sänkyyn. Olisi mahdotonta mennä yhtäkkiä vaatimaan, että saisin uutta ajatusaikaa, koska ajatukseni olivat vinksahtaneet uusiin asemiin kuin kaleidoskoopissa. Ei, kun olin pitänyt omaa ajatuslomaa jo näin kauan, lähes vuoden. Siihen minulla oli liikaa ylpeyttä. Voisin kuitenkin mennä ottamaan selvää siitä, mitä siellä oikeasti oli tapahtumassa. Tunsin kummatkin niin hyvin, että ymmärtäisin tilanteesta paljon jo ihan vain istumalla samassa huoneessa katselemassa ja kuuntelemassa heitä.

Tuhlasin kymmenen ylimääräistä minuuttia kuivaamalla hiuksiani sen verran, että näytin ihmiseltä ja käyttämällä suurinta osaa niistä kaunistautumisvälineistä, jotka pesuhuoneen peilikaappiin oli jostain syystä unohtunut. Juuri kukaan ei laittautunut siellä, mutta löysin vanhan ripsivärin ja puuterirasian, josta pohja jo paistoi. Se tuli hyvään tarpeeseen, kun oli grillautunut saunassa vähän liian kauan.

- Ai sä tulit jo, sanoi Hanna ihmetellen, kun hain itsellenikin jääkaapista oluen. Vesku ei juonut siideriä ja se, ettei kaapissa ollut sellaisia juorusi siitä, että Hanna oli tullut hänellekin yllättäen.
- Nyt jo, sanoin kuivasti varmistettuani kellosta, että olin ollut poissa lähemmäs tunnin. Kylläpä heillä oli aika rientänyt sillä aikaa. Sellaista se oli, kun oli hauskaa. Istuin mukavasti toiselle sohvalle ja käärin ympärilleni Veskun tummanraidallisen kylpytakin. Sen ottaminen oli ollut ele, jonka toivoin heidän ymmärtävän. Minun mieheni, hänen kylpytakkinsa, minun päälläni.

Re: Jessin jutut 2

Lähettäjä: xd 
Päivämäärä:   4.3.10 17:24:28

ihana jessi! jospa ne nyt tajuais että ne on ihan hölmöjä ja palaisivat takaisin yhteen!"!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   4.3.10 18:40:17

ai että toi Jessi on sitte oikeesti filosofinen tyyppi. Miks se luki lääkäriks eikä filosoviks?

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   4.3.10 18:51:29

oooh! lisempää .) ja ihan lukemisen ilosta! Ja tottakai jätetään kutkuttaviin kohtiin, että lukija palaa! Vrt True Bloodin aloitusjakso, ei vaan VOI jättää ens jaksoa kattomatta kun se jäi niin jännään kohtaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.3.10 18:59:04

Ai se alko jo? Dämn!
Jaa mutta sepä näyttäs olevan Areenassa katsottavana.

Päivämäärä:   4.3.10 19:13:47

joo, maanantaina tai tiistaina tuli eka jakso.

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   5.3.10 13:54:35

Lisää lisää:D muuta ei osaa nyt sanoo!! Paitsi etä nyt on jännät paikat, Hanna tullu tahallaa kiusaa et Jessi tajuis :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.3.10 14:52:06

Keskustelu kuului kiertävän ratsastusta ja hevosia ja mietin, oliko aihe vaihtunut siinä vaiheessa, kun he olivat kuulleet askeleeni portaista. Ei se siitä myöskään vaihtunut ennen kuin Vesku vilkaisi paljonpuhuvasti kelloa ja avasi pöydällä lojuvan läppärin. Hän oli kesällä varsomiskauden jälkeen virittänyt kamerat kumpaankin talliin sellaiseen kohtaan, että talosta käsin saattoi tarkistaa kaiken olevan kunnossa. Tällaisena iltana siitä oli iloa, vaikkei kuva elokuvateatteritasoa ollutkaan. Näki sentään sen verran, että oliko joku hevosista levoton ja oliko niistä kenties joku sellainen makuulla, joka aina nukkui seisten. Ilmeisesti kaikki oli nyt kunnossa, sillä muutaman minuutin intensiivisen seuraamisen jälkeen Vesku sulki taas koneen ja nousi seisomaan.
- Mä käytän koiran pihalla ja menen nukkumaan.
- Tylsimys, Hanna sanoi hellästi ja niskakarvani nousivat pystyyn.
- Täytyy varautua parin tunnin työmatkaan aamulla, mutta jatkakaa te vapaaherrattaret kaikin mokomin.

Istuimme hiljaa, kunnes Vesku oli kadonnut makuuhuoneen oven taakse.
- Sä tuijotat mua kuin kissa hiirtä, Hanna sanoi keskustelusävyyn.
- Niinkö? kysyin lyhyesti.
- Onko viiniä?
- Ei aavistustakaan. Katso keittiön kaapista.
Hanna nousi ja meni keittiöön ja minä sain takautuman niistä kerroista, kun olimme yhdessä istuneet iltaa meillä. Hyviä muistoja, meillä oli ollut hauskaa. Olin oppinut luottamaan siihen, että Hanna oli ystäväni ja puolellani, mutta nyt epäilin sitä. Niinpä nousin sohvalta ja menin pihalle. Tilanne vaati savuketta.

Onneksi muistin vallitsevan sään ja vedin jalkaani pitkävartisimmat saappaat, jotka eteisestä löysin. Otin myös Veskun pitkän öljykangastakin, jota hän käytti pahimmilla koiranilmoilla ja vedin hupun päähäni, ennen kuin komensin Armin jäämään sisään ja astuin ulos. Portaat olivat sen näköiset, ettei niitä ollut lapioitu kertaakaan, vaikka ne tullessani olivat olleet paljaat ja astuin varovasti pihalle. Jouduin kiertämään Hannan ison autonrohjon päästäkseni oman autoni hanskalokerolle, missä tupakkani olivat. Talon piha oli ratsutilan mainos peräkoukullisine maastureineen. Ainoa vaan, että niitä oli liikaa.

Olin palaamassa portaille ja kuistin katoksen suhteelliseen suojaan pyryltä, kun ovi aukesi. Hanna pisti päänsä ulos.
- Paha sinä. Koska sä uskot, että toi pilaa ihon? Ota mun autosta viiniä, teillä ei ole, hän komensi ja osoitti kaukosäätimellä. Iso auto vingahti ja sen vilkut välähtivät. – Pelkurinpenkillä, Hanna ohjeisti ja avasin oven. Siinä tosiaan kökötti viinilaatikko, huolellisesti turvavöihin sidottuna. Tartuin siihen jo kylmästä kohmeisine sormineni ja vein tottelevaisesti Hannalle.
- Rouva on niin hyvä, sanoin kylmästi. – Se on jääkylmää.
- Ei haittaa. Onko teillä kynttilöitä?

Hannan hösääminen oli keskeyttänyt rauhalliseksi tarkoittamani ajatushetken ja olin polttanut tupakkani loppuun, ennen kuin ajatukseni olivat järjestyneet. Katsoin sitä moittivasti ja heitin tumpin Hannan auton katolle, sillä en viitsinyt kahlata pihan poikki huvimajalle, missä ehkä olisi ollut tuhkakuppi. Uutta en halunnut hakea. Veressäni oli juuri nyt sopivasti nikotiinia, seuraava pilaisi kaiken, jos polttaisin sen liian nopeasti. Sitä paitsi myös varpaitani paleli jo, joten menin sisään. Hanna tuhrasi keittiössä jotain omituista ja kurkki kaappeihin.
- Mihin sä haluat kynttilöitä? kysyin ja vein hänelle eteisen lipaston laatikosta pari tuikkua. – Haluatko sä asentaa tunnelmavalaistuksen ja vietellä mut?
- Pyrsk, Hannalta pääsi. – Ei kun lämmitän viiniä tietysti.
- Mikset käytä mikroa?
- Moukka!
- Hys, tytöt nukkuu tossa yhden oven takana.
- Ai niin. Sori.

Lähettäjä: Clove 
Päivämäärä:   5.3.10 15:09:20

Hanna <3

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.3.10 22:17:12

Hanna on niin hupaisa :)

Lisää?

Päivämäärä:   5.3.10 22:33:11

iltapala? =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.3.10 22:34:33

Hyvää yötä!
----------
Palasin olohuoneeseen, missä kääriydyin entistä näyttävämmin Veskun kylpytakkiin nyt, kun minua paleli ja odotin, että Hanna palaisi. Hän tulikin, mutta ennen sitä keittiöstä oli kuulunut lasien kilinää, tulitikkujen raapinaa, pahvin repeämistä ja lopulta myöskin mikroaaltouunin kilahdus.
- Järkyttävää, Hanna puuskahti tullessaan olohuoneeseen lasin kanssa.
- Mikä?
- Miten hankalaa on kaataa liekin läpi. Oho, oisitko säkin halunnut? Käy vaan hakemassa, mä jätin sen lillumaan tiskialtaaseen.
- Ai minkä jätit?
- No sen viinin. Hae nyt, muuten sä mulkoilet mua vaan koko ajan. Tai hitto.

Hanna ojensi lasinsa minulle ja meni hakemaan itselleen uuden.
- Tää on paljon lämpösempää jo, hän sanoi maistettuaan.
- Missä sun tavarat on? töksäytin. – Siis, missä sä ajattelit nukkua?
Hän levittäytyi hyvin tyytyväisen näköisenä sohvalle puolimakaavaan asentoon ja oli ihan hilkulla läikyttää viiniä sohvalle. Olisin saattanut tappaa hänet, vastahan sohvat oli hankittu.
- Mitäs sä sillä tiedolla teet? hän kysyi ja hymyili minulle.
- Että onko sulle jo pedattu puhtaat lakanat, sanoin kuivasti. Siitä ei tietenkään ollut kyse, eikä Hanna edes näykkäissyt syöttiä.
- Sä olet mustis, hän ilkkui.
- Mä en ole ollut sulle mustasukkanen yli vuosikymmeneen, muistutin. – Sä et merkitse Veskulle mitään ja sitä paitsi me ollaan ystäviä, et kai sä menisi sänkyyn parhaan ystäväsi…

Minä lärpätin ja Hanna vain hymyili kuin Mona-Lisa.
- Olis ton voinut paremminkin hoitaa, huokaisin.
- Mitä väliä, mä olisin nähnyt sun lävitsesi, vaikka sä olisit vaan kysynyt, että haluanko mä sinisen vai pinkin tyynyliinan, Hanna sanoi.
- Oikeesti, missä sä aiot nukkua? Koska sähän yleensä nukut vierashuoneessa… mä voin hyvin luovuttaa sen sulle tänään, lupasin.
- Älä sä huolehdi musta, kyllä mä jonnekin päädyn, ellen sitten simahda tähän. Kerro ennemmin, mitä kuuluu nuorelle sinkkulääkärille Länsi-Uudellamaalla, hän sanoi ja meni hakemaan lisää juotavaa. Se jätti minulle tasan yhden vaihtoehdon: istua siinä ja odottaa, että saisin taluttaa Hannan omaan sänkyyni tai työhuoneen sohvalle. Minusta ei olisi juomaan häntä pöydän alle, joten antaisin hänen hoitaa enimmät viinistä ja keittäisin itselleni vaikka teetä.

En kuitenkaan onnistunut juomaan Hannaa pöydän alle edes teellä. Heräsin itse sohvalta palellen kovasti ja kuulin keittiöstä puhetta. Ihana kahvin tuoksu leijui nenääni ja nousin hiukan jäykästi. Vesku ja Hanna siellä istuivat. Tarkistin ensimmäiseksi, että Hanna oli yhtä täysissä pukeissa kuin Veskukin, eikä minulla ollut aavistustakaan, missä hän oli pukeutunut, missä riisunut aamutakkini ja missä nukkunut sillä välin, jos oli nukkunut.
- Huomenta, sanoin haluttomasti ja otin itsellenikin kahvia. Tunsin olevani tunkeilija ja kolmas pyörä, kun istuin heidän seuraansa ja minun piti muistuttaa itselleni, että olimme minun talossani, minun keittiössäni ja jalat minun pöytäni alla. Hanna vastasi minulle aurinkoisemmin kuin mihin olisin uskonut hänen pystyvän siihen aikaan aamusta. Vesku murahti myös jotain huomenen tapaista, mutta nousi saman tien lähteäkseen.
- Ei aamusuukkoa, ei halausta? murjaisin, vaikkei sellaisia ollut jaettu ikuisuuksiin.
- Häh? hän sanoi kuin olisin yllättäen puhunut serbokroatiaa. – Ai. Tietysti. Hän astui pari askelta takaisin päin ja kumartui muiskauttamaan lähellä otsaani. Se ei ihan osunut, mutta miedosti partaveden tuoksuinen ilmavirta sai kylmät väreet menemään niskassani. Se oli aamutervehdyksen irvikuva ja teki pilkkaa minusta ja me kaikki tiesimme sen. Minun teki mieli huutaa ja kovaa, vaatia heitä kertomaan, mitä oikein oli meneillään.
- Mun täytyy lähteä kanssa, sanoi Hanna ja nousi pöydästä. Kohta ovi kävi ja jäin yksin.

Sinä päivänä paiskoin tavaroita, rikoin astioita ja pesin koneellisen pyykkiä vaaleanpunaiseksi. Ainoa hyvä tekoni oli, että aamupäivällä kävin tallilla viemässä Nooralle termosmukissa kuumaa kahvia ja pakastimesta sulattamiani korvapuusteja, sillä minua säälitti myräkkä, jossa hän joutui työnsä tekemään. Ratsastamaan en haaveillutkaan siinä mielentilassa. Se olisi ollut epäreilua hevosta kohtaan ja kun jo kaksosetkin olivat omaksuneet sen asenteen, ettei huonoa tuulta menty purkamaan hevosen selkään, en siitä voinut minäkään lipsua.

- Mikä sua vaivaa? kysyi Jerry tultuaan koulusta ja notkuttuaan vähän aikaa seurassani, kuten hänellä oli tapana aina, kun olin Mustaojalla. Minusta se oli ihanaa. Hän ei sanonut mitään erityistä, jutteli ehkä vähän koulujuttuja, mutta se oli melko paljon teini-ikäänsä puhkeavalta pojalta, etenkin kun yleensä en voinut pitää näppejäni irti vaan aloin lopulta pörröttää hänen hiuksiaan tai uskaltauduin jopa halaamaan. Siinä vaiheessa hän yleensä punastui ja karkasi.
- Ei mikään, sanoin automaattisesti, mutta en voinut olla vilkaisematta häntä syyllisenä. – Miten niin?
- Sua vaivaa joku asia, sanoi pitkä, sievä poikani. Oli mielenkiintoista, miten paljon ja miten eri tavalla sitä saattoi rakastaa lapsiaan. Jerryä rakastin voimakkaan tummansinisesti ja hän oli tavallaan ainutlaatuinen. Danni oli ihan yhtä erityinen, mutta tunteeni häntä kohtaan oli tulenoranssi. Välillä polttavan kiihkeä, välillä leimuavan raivostunut. Alissalla ja kaksosillakin oli omat värinsä, mutta en ehtinyt analysoida niitä siinä kohden, sillä Jerry tuli ja halasi minua. Polveni olivat pettää pelkästä hämmästyksestä.

- Mä en malta odottaa, että te tuutte kotiin, Danni ja sinä, Jerry sanoi ja minun teki mieli huutaa julki koko ahdistukseni. Että mitä jos minua ei enää kaivattukaan? Mitä minä olin Hannan rinnalla? Mutta sellaista ei tietenkään voinut sanoa omalle pikku pojalleen. Jerry katsoi minua omituisen tietäväisen näköisenä, vähän kuin vauvat, jotka katsovat kaikki maailman salaisuudet tummansinisissä silmissään ja minusta tuntui, että hän tiesi. Tiesi, mistä olin ahdistunut ja että olin turhaan.
- Kiitos, sanoin reipastuneena. Tietenkään Jerryllä ei voinut olla aavistustakaan meidän aikuisten typerän sotkuisista asioista, mutta jotenkin hän oli onnistunut vakuuttamaan minut siitä, että asiat järjestyisivät.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.3.10 22:58:44

ihana iltapala, enää mua ei ketuta kuvankäsittelyohjelman toimimattomuus ja se, että joudun kaikki ohjelmat yms kaivaa uudesta jostai asentaakseni ne :)

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   6.3.10 01:21:59

Voi kauheeta mikä ilta! Ensin olin kattomassa Avatarin vihdoin ja viimein. Sitte mun ihanista ihanin työkaveri oli saanu tänään esikoisensa. Ja nyt vielä Jerryki laittaa mut itkemään! Tää lähtee nyt nukkumaan.

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   6.3.10 11:09:33

Sennnu: Kunhan voivottelin :D Jätät just hyviin kohtiin sillein et mielenkiinto säilyy, mut lukijana se on joskus vähä "inhottavaa" kun on tottunu et jos kirjan luku loppuu jännästti ni senku lukee heti seuraavan mut tässä se ei oo mahdollista ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.3.10 18:40:27

7. Odottamaton käänne
Onnistuin ennen lähtöäni riitelemään Veskun kanssa. Nousin ylös, kun hänkin nousi ja yritin keskustella sivistyneesti aamukahvin yli. Hän ei ollut ymmärtävinään kierteleviä ja kaartelevia kysymyksiäni ja lopulta hikeennyin: mieleni teki kuristaa häntä ja huutaa, että halusin tietää, harrastiko hän seksiä Hannan kanssa. Jätin kuristamisen sikseen, mutta en halunnut käristyä seuraavaan viikkoon asti epätietoisuudessa.
- Naitko sä Hannaa?
- Se on kai mun yksityisasiani. En mäkään kysele sun seksielämästäsi, Vesku sanoi ja lähti pukemaan takkia ja kenkiä lähteäkseen töihin. Olin aina inhonnut tyyppejä, jotka kävelivät tuolla tavoin pois tilanteesta jäämättä taistelemaan. Oli sääli, että Vesku oli katsonut asiakseen opetella noin huonon tavan.
- Raukkis! sihisin ja seurasin häntä eteiseen, mutta en saanut muuta vastausta kuin säälivän katseen. Kumarruin ja nappasin käteeni lähimmän kengän, jonka paiskasin Veskun perään, kun hän oli jo sulkemassa kuistin sisäovea. Se mäjähti niin kuuluvasti, että kaksoset varmasti heräisivät ja Armi suti riemuissaan sen perään. Selvästi mikä tahansa heitetty esine oli tarkoitettu koiran hampaisiin.

Kummallista kyllä, yhteenotto ja Veskun karkaaminen eivät saaneetkaan minua masennuksen alhoon vaan tunsin itseni hassulla tavalla erittäin eloisaksi. Jumaliste, olin ainakin nostanut kissan pöydälle! Pikkuriikkisen hetken olin tuntenut katumusta siitä, että Vesku nyt epäilemättä oli havainnut, etteivät hänen tekemisensä olleetkaan minulle yhdentekeviä, mutta sekin kääntyi pian ilonaiheeksi. Miksei hän olisi sitä saanut tietää? Tässä saattoi olla siemen uuteen alkuumme.

Tai viimeinen niitti arkkuumme. Jospa olin leikkinyt liian kauan.

Ajatuskulkuni katkesi kuitenkin kaksosten heräämiseen ja vietin työntäyteisen puolitoistatuntisen hoitamalla ensin heidät ja sitten Jerryn ja Alissan koulutielle. Alissa tahtoi välttämättä mennä mopollaan, mutta sää oli jo parantunut siitä, kun olin tullut, joten en pelännyt hänen paleltuvan tai ajavan tieltä. Jerrylle tarjosin kyydin, vaikka koulutaksilta saattaisi tulla sanomista turhasta pysähdyksestä.
- Nähdään ensi viikolla, sanoin pysäyttäessäni koulun pihaan. Poika virnisti minulle ja hänen ilmeensä lämmitti. Olin ainakin jotain hyvää saanut elämässäni aikaan.

Dannille olin soitellut sen verran, että tiesin hänen olevan elossa. Hän oli melkein vahingoniloiseen sävyyn ilmoittanut lintsaavansa koulusta, koska lumimyräkkä oli ollut todella paha, enkä ollut raaskinut tehdä siitä minkäänlaista numeroa. Pidin kuitenkin mieluummin lintsaavan tyttären kuin mopo-onnettomuudessa kuolleen. Tänä aamuna en vielä ollut uskaltanut soittaa hänelle, sillä en muistanut, moneltako hänen piti olla koulussa. Laittaisin tekstiviestin jossain vaiheessa, mutta nyt kävisin tallilla.

Tallipiha oli hiljainen, kun hyppäsin autosta. Olin päässyt lähtemään Mustaojalta niin aikaisin, että minulla oli hyvää aikaa ratsastaa ennen työvuoron alkua, joten olin jo siellä pukeutunut vanhoihin ratsastushousuihini, kenkiä ja kypärää säilytinkin tallilla. Oli valoisaa ja lunta tuli vieläkin, mutta nyt vain hiljalleen ja kauniisti, kuin jouluna ja piha oli neitseellisen lumikerroksen peitossa. Ihmettelin hiukan hiljaisuutta, mutta päättelin, että täällä oli satanut sen verran, että aamun lenkkeilijöiden rattaan- ja kavionjäljet olivat ehtineet peittyä.

Kaikki ei kyllä ollut kunnossa tallissakaan. Hevoset olivat ulkona, mutta talli oli siivoamaton ja siellä oli hevosten yön paksu löyhkä. Käytävää ei ollut kukaan lakaissut vaan turvetta ja heinänkorsia oli betonilla. En tiennyt, kenen tallivuoro oli, mutta kaipa joku oli sairastunut. Tasapainottelin hetken kahden ajatuksen välillä: siivoaisinko tallin vai hoitaisinko oman hevoseni. Muistin kuitenkin, että minä olin täällä asiakas ja että Hanskilla oli Monikan lisäksi muitakin palkollisia, jotka voisivat hoitaa homman, ja kai hänellä itselläänkin talikko pysyi kädessä.

Menin siis varustehuoneeseen vaihtamaan kengät, mutta en ehtinyt kaivaa niitä satuloiden alta nurkasta, kun kuulin raskaita ja kiireisiä askelia. Vilkaisin kumarasta asennostani ylös ja näin jotain suunnattoman pelottavaa. Monika huojui yläpuolellani kädet uhkaavasti nyrkissä etupuolellaan. Hänen kasvonsa olivat kuitenkin enemmän onnettomat kuin murhanhimoiset.
- Sanoinko mä sulle, että pidä pikkupillus kurissa? hän sanoi melkein nyyhkäisten.
- Mitä ihmettä?
- Danni.

Lähettäjä: Salde 
Päivämäärä:   6.3.10 19:09:53

Nyt kyllä sennnu jatkat äkkiä :o kaameaan kohtaan jätit!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   6.3.10 20:11:06

Sennu perskele, mä kuolen ellen mä saa heti tietää mihin toi liittyy >:(

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   6.3.10 20:47:05

Ei saa lopettaa tuollaiseen! :O

Päivämäärä:   6.3.10 21:27:27

voi ei sennu! pakko laittaa iltapalaa tai en saa nukuttua koko yönä!!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.3.10 21:53:59

schaisse sä oot ilkee jos et jatka nyt heti paikalla! Ei TOLLASEEN kohtaan vaan VOI jättää MISSÄÄN NIMESSÄ! (sry en jaksa boldailla, joten raiskattakoon capsia)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.3.10 22:11:36

Noni.
--------
En voinut niin nopeasti ollenkaan ymmärtää, mitä Danni nyt oli tehnyt. Hänhän saattoi tietysti keksiä mitä vain, mutta en tiennyt, mikä saisi Monikan tuohon tilaan.
- Mitä?
- Ne on ollu siellä nyt kaks yötä. Eikö sulla ole mitään sanomista siihen?
- Kuka ja missä? kysyin kärsivällisesti.
- Sun vitun huorakakaras ja Hanski. Hanski ei oo käynytkään tallilla, Monika nyyhkäisi.
- Jos se on kipeänä, ehdotin.
- Lakkaa olemasta idiootti! Tule, mennään katsomaan! Mennään Hanskin luo!

Kuvittelin Monikan ehkä olevan korkeassa kuumeessa ja hourailevan sen takia, tai ehkä hän oli muuten vainoharhaisempi kuin mitä olin ajatellutkaan. Oli niin tai näin, tämä oli ensimmäinen kerta, kun hän puhui minulle niin, etten pelännyt oman turvallisuuteni puolesta. Monikan hurjuus ei selvästikään nyt ollut kohdistettu minuun.
- Mennään vaan, lupasin. En tiennyt erityisen paljon psykiatriasta, mutta varmasti Monika rauhoittuisi nähdessään, että Hanski joko nukkuisi krapulaansa tai ei olisi kotona ollenkaan. Joka tapauksessa hän näytti valmiilta tarraamaan minua niskasta ja viemään mukanaan, halusin tai en. – Danni on kyllä koulussa.
- Buah. Ei ainakaan missään oikeassa koulussa. Hanskin privaattinaimakoulussa. Miten otetaan suuhun, pilluun ja perseeseen.
- Ala painua, sanoin lyhyesti. Ajatuskin etoi, kun hän kerran yritti sotkea Dannin siihen.

Sain harppoa puolijuoksua Monikan perässä Hanskin asunnolle ja ensimmäisen kerran sydämeni jysähti, kun näin talon pihassa lumen peittämän mopon. Se alkoi jyskyttää lisää, kun Monika soitti ovikelloa ja näin, miten isot kyyneleet valuivat pitkin hänen poskiaan.
- Siellä ei ole ketään, ehdotin, kun olimme odottaneet vähän aikaa.
- Ai ei ole? Kyllä siellä on!

Monika kaivoi esiin avaimen ilmeisimmästä mahdollisesta paikasta, portailla seisovasta kukkaruukusta, ja avasi oven. En suostunut menemään sisään, vaikka hän leväytti kohteliaasti oven selälleen ja viittasi kädellään.
- Mene sä vaan edeltä, kun murtauduitkin tänne, murjaisin, mutta seurasin häntä sitten kyllä. Hanski tuli meitä vastaan eteisessä hiukset pystyssä ja yllään vain bokserit.
- Sika! Monika kiljaisi ja kävi hänen kimppuunsa. He olivat suunnilleen saman pituisia ja Monika oli ehkä hiukan painavampi, joten päättelin, ettei kumpikaan kaivannut apuani, kun he painivat peremmälle olohuoneen näköiseen. Hittoako minä täällä tein, paitsi noudatin Monikan toivetta? En kuitenkaan voinut olla kurkkimatta raollaan olevista ovista sisään. Työhuoneessa olinkin käynyt, kun olin käynyt tekemässä Irkun vuokrasopimuksen. Toinen ovi oli vessaan. Kolmaskin oli raollaan ja ihan uteliaisuuttani tyrkkäsin sitä vähän enemmän auki samalla, kun välienselvittely olohuoneessa sai enemmän volyymia.

- Huomenta, sanoi Danni, joka istui keskellä isoa sänkyä pidellen peittoa verhonaan. Se ei kuitenkaan riittänyt peittämään sitä tosiseikkaa, että hän näytti olevan alasti, ainakin hänen olkapäänsä ja selkänsä olivat. Hänen hiuksensa sojottivat joka suuntaan eikä hän näyttänyt missään määrin vaivautuneelta tai häpeilevältä, vaikka tilanne oli mikä oli. Päinvastoin, hän näytti härnäävältä ja hänen toinen suupielensä nyki ylöspäin. Hymyillä hän ei kuitenkaan uskaltanut nähdessään järkytykseni. Tartuin molemmin käsin kiinni sängynpäädystä, sillä hetken ajan pelkäsin pyörtyväni. Ajatukseni säntäilivät kuin pillastuneet hevoset, enkä tiennyt ollenkaan, mitä tehdä.

Lopulta sain vedettyä pari kertaa syvään henkeä ja komensin itseni priorisoimaan. Tärkeintä oli päästä tästä tilanteesta, ennen kuin Monika muistaisi tulla rusikoimaan Danninkin.
- Pue päällesi. Me häivytään, sanoin tiukasti ja kumma kyllä hän ei pistänyt sanallakaan vastaan. Yksi silmäys ilmeeseeni kadotti kaiken pilkkeen hänen silmistään ja paljaat varpaat ilmestyivät peiton alta sängynreunalle. Minun piti kääntää hänelle selkäni, sillä vaikka emme olleet mitenkään häveliäitä alastomuuden suhteen ja saunoimme iloisesti yhdessä ja ristiin koko perhe, oli tilanne nyt sellainen, etten voinut katsoa häntä. Katsoin sen sijaan olohuoneeseen ja minun teki niin mieli mennä avuksi Monikalle, joka näytti kiskovan Hanskilta hiuksia päästä.
- Mä olen valmis, sanoi Danni yllättävän pian ja hänen äänensä oli pieni ja pelästynyt.
- Sitten menoksi.

Päivämäärä:   6.3.10 22:16:51

... Huhhuh!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   6.3.10 22:25:22

Danni!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.3.10 22:29:21

Ei hemmetti, miten tää nyt TÄLLASEN käänteen sai?! Mä oon shokissa...ihan varmasti olen.

Päivämäärä:   6.3.10 22:37:25

hanskihan on oikeen raviäijän perikuva, buahahaha .D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   7.3.10 00:06:43

des, niinpä =D

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   7.3.10 01:35:17

No ohhoh, Danni veti kyllä aika kovat...

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   7.3.10 05:01:36

ÄÄÄ, helkkari, heti nyt lisää ennen ku menen töihin! Voi jumaleissön, ei tähän voi jättää tarinaa :(

Joo, en oo aiemmin ilmoittautunu, parin kuukauden sisään lukenu kaikki nää :D (voin kertoa et oli monet unettomat yöt..)

Päivämäärä:   7.3.10 05:21:41

Tsiisus mitä peliä Dannilta :O
Vesku ei tuu olemaa kovin ilone ku kuulee tosta...

Ja äkkiä jatkooo :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   7.3.10 12:03:04

Nyt jatkoa ja äkkiä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.3.10 12:24:35

Huomenta ^^
------------
Kävelimme ulos riitelevän pariskunnan huomaamatta.
- Ajat suorinta tietä kotiin. Mun täytyy hakea auto tallilta, määräsin ja Danni nyökkäsi. Mieleeni ei juolahtanutkaan, ettei hän tottelisi, eikä kai hänenkään. Olimme yksiöni pihalla lähes samaan aikaan ja matkalla olin ehtinyt vähän toipua järkytyksestä ja suunnitella seuraavia liikkeitä. Pidättäydyin tönimästä Dannia portaita ylös, vaikka mieleni kovasti tekikin ja avasin suuni vasta, kun olimme turvallisesti sisällä.

- Mitä hélvettiä sä oikeen luulit tekeväsi? kysyin ja ravistin Dannia.
- Älä käy kiinni! hän kivahti ja päästin otteeni. Meillä ei ollut tapana käydä käsiksi, mutta en voinut olla miettimättä, että olisimmeko nyt tässä tilanteessa, jos olisin ravistellut Dannia edes joka kymmenennen kerran kaikista niistä kerroista, kun olisin halunnut.
- Vastaa sitten!
- Mua huvitti, Danni sanoi kohauttaen olkapäitään.
- Miten sua muka voi huvittaa mennä sänkyyn jonkun Hanskin ikäsen vanhan ukon kanssa?
- Ei se nyt niin vanha ole. Itse oot vanhempi.
- Mutta silti? Miten sä voit haluta tehdä jotain sellasta? Sä olet pelkkä lapsi! Vai pakottiko se sut? Sano, että pakotti ja mä toimitan sen linnaan loppuiäkseen!
- Mä olen kuustoista, eikä Hanski pakottanu mua mihinkään, Danni ilmoitti nostaen leukaansa.
- Et edes kahta kuukautta päälle! Et kai sä kuvittele olevasi rakastunut siihen tai jotain? kysyin pahojen aavistusten alkaessa hiipiä mieleeni.
- Oisko se susta pahempi vaihtoehto kuin että mä ihan vaan huvikseni menen sen kanssa sänkyyn?

Hiljenin miettimään. Kumpikaan vaihtoehto ei ollut hyvä, molemmat olivat hirvittäviä. Nyt ei ollut kuitenkaan aikaa jäädä jankkaamaan.
- Pakkaa tärkeimmät kamasi, sanoin ja yllätin Dannin.
- Miksi?
- Koska mä käsken. Sä lähdet Mustaojalle.
- Nytkö? Mutta koulu…
- Páskat koulusta! Ei se sua ole tainnu tähänkään asti haitata, vastahan sä kerroit mulle lintsanneesi lumimyrskyn takia. Ala pakata tai sitten lähdet noin ja sillä hyvä.
- Okei, Danni sanoi iloisesti ja kiskoi sänkynsä alta kassin, joka hänellä yleensä kulki mukana Mustaojalla. Annoin hänelle viisi minuuttia ja aloin sitten hoputtaa häntä liikkeelle. Ehtisin Mustaojalle ja takaisin vielä ennen vuoroni alkua, mutta pelivaraa ei ollut paljon.

- Páskat koulusta, tyttäreni toisti ihastuneena, kun olimme päässeet liikkeelle. Sitten hän tunki kuulokkeet korviinsa ja alkoi katsella ulos ikkunasta. Se sopi minulle, sillä tarvitsin totisesti lisää aikaa järjestellä ajatuksiani. Vasta, kun olimme melkein perillä, hän otti ne pois ja kysyi miettiväisesti: - Mitähän Vesku sanoo?
- Sen sä näet illalla.
- Aiotko sä kertoa sille?
- Tietysti aion.
- Että sä olet niin huono äiti, että mulla on ollu tilaisuus naida ympäri Tammisaarta?
- Se tietää, millasta sua on pidellä, ei se voi mua kovin paljon syyttää. Ja et kai sä ole?
- En kauheesti, Danni huokaisi hyveellisesti.
- Kauheesti? toistin, mutta nyt arvelin hänen vedättävän minua. - Miksi sä oikeesti teit sen? Eikö sulle omanikäisiä ois löytyny? Miksi ihmeessa Hanski?
- Mitä sä aiot sanoa Hanskille?
- Paljon kaikenlaista, enkä mitään, minkä kuulemisesta se ilahtuisi.
- Sä et voi soittaa poliisille.
- En taida voida, mutta saa nähdä, soittaako se, jos mä menetän malttini.
- Ja sä et enää flirttaile sen kanssa?
- Älä okseta mua. Mä haluan vaan murskata ja kuohita sen, sanoin kiihkeästi.
- No hyvä, Danni sanoi ja sitten olimme perillä.
- Onko sulla avain? Mä ajan alas ja otan traikun mukaan, sanoin pysäyttäen oven eteen.
- Aiotko sä tuoda Irkunkin pois?
- Se lähtee siltä tallilta viimeistään huomenna.
- On mulla avain, Danni sanoi ja hyppäsi ulos autosta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.3.10 12:31:00

vähä siistejä käännöksiä, tai siis ei nää nyt ihan oikeessa elämässä siistejä käännöksiä olis, mutta siis mä niin tykkään kun sun tarinoissas tapahtuu käänteitä. Mä vaan odotan miten Vesku ilahtuu ku Jessi totee, että Irkku tulee kotiin :D. Ja miten Danni joutuu arestiin...

Päivämäärä:   7.3.10 12:32:55

Vuhuuu! Nyt taas tapahtuu :D
Danni varmaa ilmottaa noin ohimennen aamupalalalla et se paneskeli Hanskia :D

Ei kauheeta, jatkoo jatkoo :D:D pakko saaha tietää mitä seuraavaks käy.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.3.10 13:14:40

Danni on kuitenkin tehnyt sen ihan tahallaan että pääsee takasin mustaojalle ja Jessi menettää mielenkiintonsa täysin hanskiin!! Go Danni :D

Päivämäärä:   7.3.10 13:48:00

Flanelli, eihän Jessi sanonut, että veis Irkun Mustaojalle. Sanoi vaan että se lähtee sieltä. Luepas tarkemmin ,)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.3.10 13:58:16

ei sanonutkaan, mutta mä vähän päättelin niin, ja mun nimimerkki kirjoitetaan muuten pienellä^^

Päivämäärä:   7.3.10 17:02:41

Mutta virkkeet aloitetaan isolla kirjaimella ;P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.3.10 17:59:29

Trailerini seisoi lumihangessa ja sain lapioida vähän, ennen kuin sain sen koukkuun kiinni. Toivoin kovasti, etteivät sen jarrut olleet jäätyneet kiinni tai renkaat maahan ja vasta, kun se suosiollisesti nytkähti, uskalsin huokaista helpotuksesta. Ehtisin töihin juuri ja juuri ja matkalla minun kai pitäisi soittaa muutama puhelu. Aloitin Veskusta, sillä se oli vaikein pala ja siis parasta hoitaa alta pois.
- Mä toin Dannin kotiin, ilmoitin, kun hän vastasi.
- Nyt? Miksi ihmeessä?
- Koska mä löysin sen sängystä meidän talli-isännän kanssa.
- Sä mitä?

Toistin, vaikka varmaan Vesku oli kuullut. Hänkin varmasti halusi vain hetken lisäaikaa keksiäkseen, mitä sanoisi, ja kyllä hän sitten sanoikin, paljon. Kaikki ei liittynyt suoranaisesti minun persoonaani, mutta osa kyllä. Kuuntelin niin tyynenä kuin mahdollista, mutta en minä sitä loputtomiin voinut vain vastaanottaa.
- Jospa nyt rauhoittuisit vähäsen, ennen kuin karjut itsesi käheäksi, ehdotin, kun hän veti henkeä.
- Miten sä annoit sen tapahtua?
- Mä olin Mustaojalla, muistutin.
- Mutta ei kai se nyt yhtäkkiä saanu tommosta ajatusta päähänsä toissapäivänä? Kai sä olet jotain nähnyt?
- En ole.
- Mä tapan sen jätkän.
- Älä. Mä voin hoitaa sen.
- Missä kunnossa Danni on?

Tunsin piston mielessäni. Sitä en ollut ehtinyt oikein ajatella, ja varmasti aamun tapahtumat olivat olleet jonkinlainen järkytys Dannillekin, vaikka hän oli näyttänyt vain tyynen tyytyväiseltä koko matkan ajan.
- Se näytti olevan ihan kunnossa, sanoin epävarmasti.
- Näytti? Missä sä olet?
- Matkalla töihin.
- Jätit sen yksin? Oletko sä hullu? Mä lähden kotiin.

Vesku löi luurin korvaani ja jätti minut kihisemään kiukusta. Kaikkein pahimmin hän aina oli onnistunut loukkaamaan minua silloin, kun olin itsekin sitä mieltä, että olin toiminut hölmösti, ja nyt ihmettelin, miten olin saattanut jättää Dannin kuin paketin portaille. Sairaala ei olisi kaatunut, vaikka olisin ilmoittanut joutuvani äkkiä pitämään vapaan perhesyistä. Sillä hetkellä vihasin Veskua melkein yhtä paljon kuin Hanskia, enkä etsinytkään seuraavaksi Jinnan numeroa, kuten olin aikonut saadakseni vähän lohtua, vaan soitin Hannalle.

- Mitäs sinä? hän vastasi.
- Onko sun talli täynnä?
- On. Sä vasta kysyit sitä.
Niinpä olin kysynyt, mutta olin toivonut, että tilanne olisi muuttunut jotenkin.
- Ihan täysi? Eikö sulla ole edes yhtä unohtunutta boksia missään nurkassa?
- Ei ennen ensi viikkoa kuin vesiboksi. Miten niin?
- Koska mä tarvitsen tallipaikan tänään. Tai huomenna viimeistään, tarkensin ajatellen, että ehkä oli vähän liioiteltua lähteä roudaamaan Irkkua mihinkään iltavuoron jälkeen. Se ei takuulla suostuisi edes menemään traikkuun, kun sen mielestään olisi pitänyt saada torkkua iltaheinien päälle.
- Mikset vie sitä kotiin?
- Koska mä en halua nähdä Veskua nyt, vingahdin.
- Niinkö? Kerro ihmeessä lisää, Hanna sanoi kiinnostuneena ja muistin, että vasta sinä nimenomaisena aamuna olin toivonut hänet hemmettiin. Niin se elämä heitteli.

- Meidän tallinpitäjä on houkutellu Dannin sänkyyn ja Vesku taisi pistää sen aika lailla mun piikkiin. Mä en taida haluta nähdä sitä nyt, ennen kuin se pyytää anteeksi, kerroin. Minusta ei ollut vaarallista kertoa sitä Hannalle, tuskin hän siitä saisi mitään kimmoketta juosta Mustaojalle ja kun kerran toivoin saavani häneltä apua, hän ansaitsi mielestäni kuulla syyn.
- Ohoh, tyttöhän alottaa nuorena! Tullu äitiinsä?
- Haista páska, sanoin. Minä en ollut ollenkaan löysäperäinen, vaikka Hanna mielellään vihjailikin sellaista – eikö sekin jo todistanut sitä, että olin elänyt täydellisessä selibaatissa koko niin sanotun asumuseromme ajan? Oliko Vesku? Muistin, että siitä asiasta halusin myös keskustella Hannan kanssa.
- Tsot tsot. Kuka tässä on kenen apua vailla?
- No voitko sä auttaa?
- Mä olen sopinut myyväni yhden hevosen, mutta kaupat piti tehdä vasta ens viikolla, että ne saa sen hiihtolomaksi. Jos sä pyydät kauniisti, mä voin kysyä, haluaisiko ne ehkä aikastaa sitä.
- Mä pyydän kauniisti!
- Mä en voi luvata mitään, tietenkään. En mä vesiboksistani luovu.
- Ja entä Vesku ja sinä? kysyin, kun en kerran tärkeimpään asiaani saanut vastausta.
- Häh? Hei, joku koputtaa. Mä soittelen sulle illemmalla, jos ja kun oon saanu sen hevosenostajan kiinni.

Minusta alkoi tuntua, että heillä oli jokin salaliitto minun kiusaamisekseni.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.3.10 18:40:18

Plääh ihan sama, mä oon sitö mieltä, että mun nimimerkki kirjotetaan pienellä, oli se sitte virkkeen alussa tai ei. Täälläki kun mä kohdistan sanottavani jollekin, niin kyllä mä sen verran jaksan kiertää kielioppisääntöjä, että jos nimimerkki on pienellä, niin mä kirjotan sen pienellä, oli se sitte virkkeen alussa tai ei.

Mutta, palataksemme asiaan, mahtava pätkä, veikeetä jos Jessi saa Irkun Hannalle, mä en osaa edes kuvitella mitä siitä seuraa...

Päivämäärä:   7.3.10 19:30:35

Miust toi on kyllä nii ällö ajatus,et Danni on menny sänkyyn Hanskin kanssa :D
Toivottavasti se on vaan joku Dannin sairas pila..

Mut taas tapahtuu, jeejee:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.3.10 05:20:45

Hyvää naistenpäivää :)
----
8. Lähtö
Töissä piti sen verran kiirettä siihen asti, kunnes varatut vastaanottoajat oli hoidettu ja ainoastaan päivystys jäi auki, että pääni sai tervetulleen hengähdystauon henkilökohtaisista asioista. Vasta kuuden maissa, kun menin juomaan vähän kahvia ja syömään voileipäkeksejä, joita minulla onneksi oli kaapissa kaiken varalta, huomasin olevani rättipoikkiväsynyt. Päivä oli ollut jo nyt järjettömän pitkä ja puolet vuorosta oli vielä tekemättä. Aamun riidasta Veskun kanssa tuntui olevan viikko ja päivällä käydystäkin useampi vuorokausi.

Hanna oli soittanut minulle takaisin puoli neljän aikaan, mutta koska en ollut silloin voinut vastata, soitin nyt taas hänelle. Hurinasta päätellen hän oli autossa vastatessaan.
- Saitko sä järjestettyä mulle mitään? kysyin haukotellen.
- Sain mä, voit tuoda sen vaikka heti, Hanna sanoi ja valtava helpotus valtasi minut.
- Kiitos. Mä en voi tänään – mulla on vielä tuntikausia työvuoroa jäljellä – mutta mä tuon sen heti huomenna töiden jälkeen. Sä olet tosi kiltti.
- Niin mä taidan olla.
- Saitko sä ne kaupat tehtyä etuajassa vai meneekö Irkku vesiboksiin?
- Ei, mä olen parhaillani viemässä Psykoa Mustaojalle. Vesku lupasi ottaa sen sinne, että me saadaan sun hevosellesi tilaa.
- Mitä? älähdin ja olin taas täysin hereillä.
- Olit ihan oikeassa, kun et halunnu lähteä viemään sitä Mustaojalle. Mä en ole koskaan kuullut Veskun olevan noin poissa tolaltaan. Anna sille vähän aikaa rauhottua.

Tietysti he olivat soitelleet. Tietysti Hanna oli matkalla sinne. Tietysti hän jäisi yöksi. Tietysti kaiken piti mennä päin hélvettiä samalla kertaa. Mistähän Danni oli mahtanut ottaa mallia?

Ilta oli puolestaan ikävän rauhallinen, mutta tapoin aikaa soittelemalla puheluita potilaiden välissä. Juttelin Jinnan, Miilan ja Ilsen kanssa ja sain sen verran ystävällisiä sanoja, etten enää tuntenut itseäni epäonnistuneeksi hylkiöksi. Muistin jopa laittaa Dannin luokanvalvojalle viestin, että perhesyistä johtuen Dannin muutto olikin aikaistunut ja sain saman tien vastauksenkin, jossa kysyttiin, että oliko Danni tyhjentänyt kaappinsa ja palauttanut avaimen. Lupasin huolehtia siitä, vaikkakaan en tiennyt, miten. Kai minun pitäisi jonain päivänä ruokatunnin sijaan ajaa koululle hakemaan hänen tavaransa. Saatoin jo kuvitella, miten koko lukio tuijottaisi minua, kun uskaltautuisin sinne. Ajatus puistatti ja sysäsin sen myöhemmäksi, ehtisi sen vaikka hiihtoloman jälkeenkin. Enhän edes tiennyt, oliko Danni ottanut avaimen mukaansa.

Soitin hänellekin, kun odotushuone näytti autiolta, mutta hänellä ei ollut aikaa jutella, sillä heillä oli kaksosten kanssa peli kesken. Hän kuulosti iloiselta ja tyytyväiseltä ja siltä, ettei ollut ollenkaan traumatisoitunut liian aikaisesta vierailustaan aikuisten maailmaan.
- Oletko sä jo jutellut Hanskin kanssa? hän kysyi lopuksi epäröiden.
- En. Mä olen töissä. Se on kyllä yrittäny soittaa, mutta mä en ole vastannut, tunnustin.
- Mutta jos se soittaa Irkusta, jos sille on tapahtunu jotain?
- Sitten se laittaisi tekstarin. Niin se laittoi sillonkin, kun tammat oli repiny sen loimen. Mä en puhu sen kanssa puhelimessa. En ainakaan töissä.
- Okei, Danni sanoi. – Nyt on mun vuoro pelata. Ja kai sä tuot mun mopon pian?

Kotiin päästyäni olin kuolemanväsynyt. Päätin jättää iltapalan väliin, mutta suihkua en voinut. Hiukset kosteina painuin sänkyyn ja nukahdin saman tien vain herätäkseni aamulla kännykän piippaukseen nälkäisenä kuin susi. Olin tomera ja kylmän päättäväinen ja niin minun piti ollakin. Hevosen muuttamisessa oli iso homma, etenkin jos siinä samalla joutui selvittelemään välejään tallihenkilökunnan kanssa. Tai mitäpä minulla oli selvittelemistä. Päinvastoinhan asia oli. Olin pahoillani siitä, että Suvi oli vapaalla, enkä ollut päässyt kertomaan hänelle omaa versiotani asiasta. Hän olisi aika lailla puun ja kuoren välissä, sillä tiesin hänen melkein jumaloivan veljeään, ja uskoin hänen pitävän minusta ja Dannistakin. Mutta voisihan sen selvittää, kun sen aika tulisi.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   8.3.10 08:16:09

huomenta ja kiitoksia ja kuten myös .)

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   8.3.10 11:07:53

Kiitos samoin sullekin :) Hiihtoloman kunniaksi reipastuin taas kommentoimaan. Mulla tulee aina tästä mieleen Ilsen nuoruusajat, en kyllä tiiä miksi.

Lähettäjä: Hiutale 
Päivämäärä:   8.3.10 13:35:54

No johan on mallillaan asiat Jessilla ja Mustaojilla. Kauhulla odotan mita tuleman pitaa! :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   8.3.10 21:14:23

Iltapalaa?

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   8.3.10 21:16:28

Mullekin kelpaisi iltapala ^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.3.10 21:23:13

Jamis, mielenkiintoista!
-----------
Paiskin töitä melkein koko minulle siksi päiväksi säädetyn ajan ja lähdin sitten tuimana ajamaan tallille. En uskonut löytäväni ketään, mutta yllättäen Monika olikin siellä.
- Mä odotin sua, hän sanoi, kun tulin sisään tempoilevan Irkun kanssa. Olin pysäyttänyt auton ja traikun tallin eteen, mennyt suoraan tarhoille hakemaan sen ja tietenkin yhdistelmä oli ollut sen mielestä suunnattoman vaarallinen ohitettava.
- Kiva, sanoin lyhyesti. En tiennyt, miten hänen eilinen jupakkansa Hanskin kanssa oli päättynyt, mutta minun aikeeni hän varmasti näki notkuessaan valjastuskatoksessa. Traikku oli suoraan hänen nenänsä edessä.
- Sä viet sen pois?
- Joo. Meistä ei näy täällä tän jälkeen edes hajua.

Huomasin sanoneeni taikasanat. Monika hymyili minulle ensimmäistä kertaa ikinä ja sädehtivämmin kuin Välimeren aurinko.
- Mä autan sua! hän lupasi ja kääri hiuksensa kiireesti poninhännälle. Ei kysymyksen puolikastakaan siitä, olinko maksanut tallivuokrani ja oliko minulla oikeus viedä hevoseni pois vai pitäisikö Hanski soittaa paikalle. En voinut olla huvittumatta.
- Pääsittekö te sopuun? uskalsin kysyä, kun olin päästänyt Irkun karsinaansa odottamaan, että keräisin ja pakkaisin sen tavarat.
- Me päästään nyt, kun te menette, Monika lupasi ja nosti syliinsä satulan. – Takapenkillekö tää menee?
- Joo, voi mennä.

Kaikki sujui vilauksessa. Minä nostelin meille kuuluvat tavarat varustehuoneesta ulos kenkiä ja kypäriä myöten ja Monika kantoi ne autoon. Viimeiseksi vaihdoin Irkulle kevyemmän loimen ja otin sen käytävälle, missä olisi helpompi pukea kuljetussuojat. Se ei pitänyt niistä ollenkaan vaan alkoi tepastella pää niin korkealla kuin mitä ketjut antoivat myöten.
- Paikallas sáatana! Monika karjaisi tullessaan takaisin sisään taas kerran ja yllätyksekseni Irkku seisahtui niille sijoilleen suorastaan nolon näköisenä. – Sä olet sille ihan liian kiltti, Monika sanoi minulle moittivasti.
- Selvästi, mutisin kumartuessani taas Irkun jalkojen puoleen. Monika seisoi käsi Irkun riimussa, eikä se uskaltanut kohottaa jalkaansakaan, vaikka sainkin häntäjouhista päin naamaani, kun laitoin takasuojia.

- Sussa on hevosmiehen ainesta, sanoin, kun olin saanut kaikki suojat paikoilleen. Olin päättänyt lähteä niin hyvissä väleissä kuin mahdollista. – Ja mä en todellakaan tiennyt mitään Dannista ja Hanskista.
Monika näytti epäluuloiselta sekunnin verran, mutta se meni ohi.
- Niin, mä uskon sen. Kiitettävän vikkelästi sä hinasit sen sieltä pois.

Irrotin kettingit Irkun riimusta ja lähdin viemään sitä ulos, ja tietenkin se pysähtyi taas valjastuskatokseen nähdessään trailerin avoimen takasillan. Sähähdin sille, läimäytin riimunnarun päällä ja sainkin sen pihalle asti, mutta Monika se oli, joka takaa komentamalla sen sai kävelemään koppiin asti. En tiedä, olisinko ilman häntä selvinnyt koko hommasta. Ainakaan en olisi selvinnyt niin nopeasti.
- Sano Hanskille, että sen ei tarvitse palauttaa loppukuun tallivuokraa, sanoin Monikalle, kun olimme nostaneet takaluukun ja sulkeneet sen. Tarkkaan ottaen hänellä oli kaiketi mahdollisuus vaatia vielä seuraavan kuunkin tallivuokra, sillä enhän ollut vieläkään irtisanonut vuokrasopimustamme. Toisaalta, en myöskään ollut soittanut poliisille, niin kuin olin päättänyt uhata tehdä, jos joskus jaksaisin puhua hänen kanssaan. En ollut varma, tulisiko niin koskaan käymään.
- Älä huolehdi tallivuokrasta. Mä pakkasin mukaan ne valjaat, joita Irkku on käyttänyt. Eiköhän ne kata sen pari viikkoa, Monika sanoi.
- En mä voi niitä ottaa! Hanski syyttää mua varkaudesta, kauhistuin.
- Kuule, ei se tule syyttämään sua mistään.

Monika oli ollut kivenä kengässäni koko syksyn, mutta nyt hän ei tuntunut enää sellaiselta. Siinä vaiheessa en tullut ajatelleeksi, että ehkä se johtui siitä, että eittämätön mielenkiintoni Hanskiin oli muuttunut silkaksi inhoksi Danni-jutun myötä. Tunsin vain suurta naisten välistä yhteenkuuluvaisuutta.
- Onnea sulle sen paskiaisen kanssa, toivotin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.3.10 22:46:05

wou, saako vielä iltayöpalaa?

Päivämäärä:   9.3.10 15:07:25

Jestas tot Dannia ;DD Jatkoo :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.10 17:19:58

Vaikka olin koko ajan etsiessäni tavaroitamme ja valmistellessani Irkkua vilkuillut olkani yli säikkynä ja toivoen, ettei Hanski keksisi ilmestyä paikalle, tunsin säikähdyksen ja harmistuksen lisäksi myös helpotusta, kun sittenkin näin hänen tulevan. Minua olisi jäänyt vaivaamaan, jos olisin karannut kuin varas yössä.
- Mitäs täällä tapahtuu? Hanski kysyi seisahtuen kädet taskuissaan trailerin viereen. Katsoin häntä harkiten käydä kimppuun tai ainakin potkaista, mutta jo halveksiva tuijotus ja hänen katseensa, joka tipahti maahan, helpottivat. Ymmärsi sentään hävetä, páskiainen.
- Mä yritin soittaa sulle, hän sanoi.
- Mä en halunnu puhua sun kanssa. Enkä halua nytkään. Väistä.

Kiipesin autoon, lähdin ajamaan ja muutamat kymmenet kilometrit Hankoon taittuivat nopeammin kuin kauppareissu lauantaina. Se oli juuri sopiva matka toipua kiukkuisesta sydämentykytyksestä, jonka Hanskin kohtaaminen oli saanut aikaan. Olin päivemmällä laittanut Hannalle viestin arvioidusta saapumisajastani, joten oletin jonkun olevan tallilla vastassa ja niin olikin. Muistin Tiiran kesällisiltä käynneiltäni ja tyttöjen jutuista. He olivat pitäneet hänestä, joten minäkin pidin. Tervehdimme toisiamme, hän auttoi minua avaamaan takasillan ja näytti, mihin veisin Irkun.
- Se on kaunis, hän sanoi, kun sain loimen ja suojat pois. Ne näyttivät liian tuhruisilta ansaitakseen jäädä tähän talliin.
- Sehän on ihan rimpula, vähättelin.
- Mutta kaikki täällä onkin tommosia sotanorsuja. Mä tykkään tommosista sporttisemmista.
- Ja kauhean karvainen. Jos mä olisin tiennyt, että me muutetaan tänne, niin olisin totisesti nyppinyt sen harjan. Onko Hannasta mitään haisua?
- Ei, se vaan soitti, että te ootte tulossa. Laitatko sä sen ruokalistan johonkin ylös? Miten se loimitetaan?
- Mä kirjotin kaiken töissä valmiiksi. Lappu on mun käsilaukussa.

Tiira auttoi minua kantamaan tavarat sisään valjaita myöten ja menin rapsuttelemaan Irkkua ennen lähtöäni.
- Se voi olla vähän narttumainen, varoitin Tiiraa. – Ei oikeastaan paha, mutta yrittää mielellään niskan päälle.
- Eiköhän se siitä, kun me tutustutaan, nuori nainen sanoi luottavaisesti ja minäkin uskoin sen.
- Mä taidan jättää traikun tänne.
- Siihen vaan maneesin seinän viereen, Tiira neuvoi. Nyökkäsin välittämättä sanoa, että olin tehnyt sen miljoona kertaa ennenkin.

Kun sain kopin irti koukusta, soitin Hannalle. Minusta oli korrektia ilmoittaa, että lasti oli perillä ja sitä paitsi uteliaisuus korvensi minua. Jos hän sattuisi olemaan kotona, menisin mielelläni pistäytymään ja puristamaan hänestä ulos muutamia Mustaojaan ja Veskuun liittyviä seikkoja, kuten miksi hän tarkalleen ottaen oli tulkinnut Veskun olevan niin poissa tolaltaan, ettei minun kannattanut näyttää nenääni siellä vähään aikaan.

Hanna ei kuitenkaan kutsunut minua kylään, vaikka vastasikin puhelimeen.
- Mä en ole kotona.
- Oletko sä mun kotona? kysyin epäluuloisena.
- Itse asiassa olen.
- Selvä. Ole sitten, tiuskaisin ja tungin puhelimen taskuun. Haistakoot hapanta kaikki, koko porukka. Kukaan ei välittänyt siitä, miltä minusta tuntui, miten poissa tolaltani minä ehkä olin. Mutta minä en piittaisi heistä. Näyttäisin kaikille, miten vahva olin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.3.10 18:28:02

kiesus! Jessin pitää varoa korkeaa verenpainetta... se varmaan hipoo taivaissa... mitähän se joutuis itelleen määräämään, jos se tutkituttais verenpaineensa... hmm *pohtii*

Lähettäjä: Clove 
Päivämäärä:   9.3.10 19:26:04

Mä oon ravannu täällä varmaan vähintään kakskyt kertaa päivässä vahtimassa, onko tullu jatkoa... Tulihan sieltä taasen pätkä :)

Päivämäärä:   9.3.10 21:53:27

Miten vanha Jessi onkaan nyt, suunnilleen? :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.10 22:12:43

Se oli muistaakseni 21 kun ne meni naimisiin ja Danni synty seuraavana vuonna? Eli täyttäis 38.

Päivämäärä:   9.3.10 22:38:55

iltapala sennu! =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.10 23:00:31

9. Teetä ja sympatiaa
Aloitin pakkaamisen sinä iltana. Ensin Dannin tavarat, jotka veisin mukanani, kun minulla seuraavan kerran olisi vapaapäivä – ellei Vesku siihen mennessä olisi toennut Hannan niin mainostamasta järkytyksestä niin voi voi. Hän ei voisi pitää minua poissa lapsieni luota.

Kun kaikki Dannin jäljelle jääneet vaatteet olivat kolmessa suuressa muovikassissa, kiskoin pois lakanat hänen sängystään ja tein yhden pyykkikassinkin. Olin monesti tuntenut seinien kirjaimellisesti kaatuvan niskaan, kun olimme molemmat olleet kotona, mutta enimmäkseen se oli ollut hauskaa. Joskus me olimme kikatelleet nukkumisen sijaan niin, että olin muistanut nuoruusvuoteni ja yökyläilyt Jinnan kanssa. En olisi mistään hinnasta vaihtanut näitä kuukausia pois, en edes, vaikka olisin voinut käydä kauppaa siitä, mitä oli tapahtunut Dannin ja Hanskin välillä. Tavallaan olin jo hyväksynytkin sen. Tietysti Hanski olisi sietänyt joutua ruoskittavaksi tai vankilaan raiskattavaksi, mutta aloin pikku hiljaa ajatella, että Danni olisi joka tapauksessa kehittänyt jotain katastrofaalista ennemmin tai myöhemmin. Ehkä jotain vielä pahempaa, jotain, joka olisi todella satuttanut häntä.

Minä en tietenkään tiennyt, miltä hänestä todella tuntui. Nopea hiljainen muilutus Mustaojalle ja vielä nopeampi puhelinkeskustelu sen jälkeen eivät antaneet kovin kattavaa kuvaa, mutta hän oli ainakin vaikuttanut olevan ihan kunnossa ja tyytyväinen. Minun pitäisi kuitenkin nähdä hänet, jotta tietäisin, ja odotin jo kovasti vapaapäivääni.

Istuin keittiön pöydän ääreen ja avasin viinipullon, jonka olin käynyt hakemassa matkalla Hangosta kotiin. Yksin ryyppääminen oli jotain, jota olin oppinut pitämään asiana, jota ei vain tehty, mutta aioinkin soittaa Suville juodessani lasillisen, joten tarkalleen ottaen en ollut yksin, enhän?

Ystäväni vastasi melkein välittömästi.
- Mä kävin illalla tallilla ja sä ja Irkku olitte just lähteneet. Mitä ihmettä? hän kysyi tuohtuneena.
- Hanski, sanoin. Oli aika taitavaa, että hän oli päässyt käymään tallilla, eikä ollut kuullut syytä lähtöömme.
- Mitä Hanskista?
- Mä löysin Hanskin ja Dannin eilen sängystä.
Suvi hiljeni kokonaan, paitsi että olin kuulevinani äänekkään nielauksen.
- Et oo tosissasi, hän sanoi toinnuttuaan muutaman sekunnin ja kuulin, ettei hän tosiaankaan ollut kuullut.
- Toivoisin ihan hirveästi, etten olisi. Mutta ymmärräthän sä, etten mä voinut mitään muuta.
- Ymmärrän. Miten sä ne onnistuit löytämään? Tai siis. No, miten?
- Monika auttoi. Mä en tiennyt, miten päästä Hanskille sisään, jos sä sitä tarkoitat.
- Tietysti Monika. Kukapa muukaan. Ja nyt mä olen piru vie taas ilman apukäsiä. Danni oli niin hyvä.
- Toi mielipide taitaa olla teillä geeneissä, sanoin kuivasti.
- En mä sitä tarkoittanut, en sillä tavalla!
- Mä tiedän, naurahdin. En minä Suvin kanssa halunnut riidellä.

Juttelimme vielä vähän aikaa ja lupasin, että minä voisin ainakin jonkin verran auttaa Suvia hevosten liikuttamisessa, ainakin sellaisina päivinä, kun Hanski olisi raveissa tai hiitillä. Ajatus hänen kohtaamisestaan ei huvittanut minua ollenkaan.
- Tule mun kanssa nappaamaan yks kalja ja jutellaan lisää, Suvi ehdotti.
- Kiitti mutta en tule. Mulla on aamu ja mä olen juonu jo kaks lasillista viiniä tässä jutellessa. Nyt mä menen nukkumaan.
- Kello ei ole kymmentäkään!
- Mulla on ollu rankat pari päivää. Mä en kerta kaikkiaan jaksa. Mutta mennään jonain toisena iltana!

Siihen Suvi tyytyi ja minä nousin ja huuhtelin lasini onnellisena siitä, ettei hän ollut suuttunut minulle. Tietystikin se olisi ollut hölmöä, mutta veri oli vettä sakeampaa ja hän olisi voinut kerta kaikkiaan kieltäytyä uskomasta minua. Oli lämmittävää havaita naisten välistä yhteenkuuluvaisuutta uudemmankin kerran. Tietysti miehissä oli puolensa, mutta helpointa oli olla ystävä naisen kanssa. Joitakin asioita ei vaan voinut ymmärtää kuin toinen nainen.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   9.3.10 23:08:47

Nyt kun sai iltapalaa voi tyytyväisenä mennä suihkun kautta nukkumaan :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.3.10 23:31:01

jeii, tää oli hyvä iltapalapätkä, ei liian jännittävä. Sopiva. Nyt mä painelen nukkumaan, kiitos iltapalasta :)

Lähettäjä: miiuska 
Päivämäärä:   10.3.10 18:16:16

Lisäääää!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.3.10 18:52:00

Lieneekö johtunut viinistä vai yksinäisyydestä, että näin kammottavia painajaisia. Niissä oli tietenkin Danni pääosassa ja aamulla totesin, että en sittenkään ollut sujut sen kanssa, että tyttäreni oli olevinaan tarpeeksi kypsä harrastamaan seksiä. Vastahan hän oli saanut kuukautiset ja oppinut pesemään kainalonsa käskemättä! Tai olihan siitä nyt useampia vuosia, mutta ei tarpeeksi useita.

Oli hyvin ankeata mennä töihin, mutta ihan yhtä ankeata oli palata kotiin. En tiennyt, mitä olisin tehnyt, kun ei minulla ollut Irkkuakaan, joten röhnötin vain sängylläni ja tuijotin televisiota, vaikkei sieltä tullut mitään, mikä minua olisi kiinnostanut. Olisin tietysti voinut soitella ihmisille, mutta olin soitellut kaikki läpi vasta vietyäni Dannin kotiin. Olisin vaikuttanut epätoivoiselta, jos olisin tehnyt saman uudelleen näin pian, enkä halunnut edes läheisimpieni pitävän minua epätoivoisena.

Veskun kanssa juttelin päässäni tuntikausia. Harjoittelin kai oikeaa kohtaamista varten. Oikeasti en uskaltanut hänelle soittaa, sillä Hannan sanat eivät kadonneet mielestäni. Pelkäsin. Se oli inhottava tunne ja vaikka olin ennenkin pelännyt hänen kohtaamistaan, oli se tapahtunut vain kerran, siihen oli ollut hyvä syy ja se oli kestänyt vain lyhyen aikaa. Se oli ollut silloin, kun hän oli saanut tietää minun pettäneen häntä. Mikähän idea minulla siinäkin oli ollut? En enää voinut muistaa.

Seuraaviin vapaapäiviini tuntui olevan kuukausi ja toivoin, että voisin jotenkin vaan skipata työt ja mennä kotiin jo aikaisemmin. Ehkä tarpeeksi kovasti toivominen auttoi, sillä kun vielä yhden päivän puursin töissä, aloin tuntea oloni aika vetämättömäksi. Pistin Suvin diagnosoimaan minut maanantaina, kun olimme kahvilla ruokatunnin jälkeen ja hän heitti pöydälle henkisen uupumuksen.
- Toi ei mene läpi Silakalle, irvistin.
- Sietäisi mennä.
- Mitä minusta?
Silakan pirulainen oli juuri sopivasti kävellyt sisään kahvihuoneeseen.
- Jessi ei ole ihan kunnossa, Suvi juorusi. – Musta sen pitäisi pitää vähän sairaslomaa. Lämmönnousua ja väsymystä.
En ollut ajatellutkaan kuumetta, mutta Silakka tunnusteli pulssiani ja kaulaani ja oli samaa mieltä.
- Pidä pari päivää vapaata, hän sanoi.
- Mutta sitten mulla on vapaapäivät.
- Sitä parempi.
- Mutta en mä tunne itseäni kuolemansairaaksi.
- Sitä parempi. Meillä on nyt sen verran harjottelijoita, että me pärjätään kyllä.

Olin miettinyt parin päivän oman loman kysymistä, mutta tämä oli vielä parempaa. Tosin minulla oli pikkuisen syyllinen olo. Ei pahaan oloon asti, sillä tiesin, että joskus ihmisten elimistö saattoi reagoida stressiin sairastumalla ja vetämällä liinat kiinni. Sille ei vaan voinut mitään, eikä sitä voinut tilata sen paremmin kuin välttääkään. Syyllisyys oli lähinnä siitä, etten ollut pitänyt henkilökohtaisia asioitani sellaisessa järjestyksessä, etteivät ne haitanneet työn tekoa. Dannin kanssa siihen tietysti oli hiukan hankala vaikuttaa, mutta enemmän minua huolettivatkin Veskun ja minun välit ja ne olivat ihan minun määrittelemäni.

Lähdin kuitenkin kotiin, kun oli kerran käsketty, mutten malttanut kuin pysähtyä siellä. Nappasin kuumelääkkeen ja kannoin pakkaamani Dannin tavarat autoon. En jaksanut ollenkaan miettiä, tarvitsisiko minun ottaa muuta. Päässäni ei ollut muuta ajatusta kuin päästä mahdollisimman pian Mustaojalle.

Olin perillä vähän kahden jälkeen ja tajusin pysäyttäessäni auton Alissan mopon viereen, että Dannin oma seisoi edelleen taloni edessä Tammisaaressa. Hän saisi todennäköisesti raivarin, kun tulin ilman sitä. Sille ei kuitenkaan voinut mitään, olinhan jättänyt traikkuni Hannan luo. Voisimme tietysti ajaa hakemaan sen ja käydä katsomassa Irkkua jonain päivänä tässä, kunhan tautini olisi talttunut. Uskoin sen olevan sen verran henkistä laatua, että se menisi täällä kotona ohitse piankin, ellei vastassa olisi odottamattomia ristiriitoja. Eihän Danni sitä oikeasti tarvinnut ennen kuin hiihtoloman jälkeen, kun koulu taas alkaisi.

Koiraa ei näkynyt, kun raahasin osan kasseista sisään ja talo oli muutenkin hiljainen, joten menin suorinta tietä keittiön ikkunaan. Siellähän osa lapsista oli, pihalla. Kaksoset ratsastivat ja Alissa näytti pitävän jonkinlaista koirakoulua. Armi ei ollut Marun veroinen vahtikoira, sillä Maru olisi ollut vastassa minua pihalla heti auton äänen kuullessaan. Tai sitten Armi oli huomattavasti tottelevaisempi, eikä ollut lähtenyt Alissan luota, joka istutti sitä odottamassa, kunnes oli itse kävellyt kauemmas ja kutsui. Katsoin sitä vähän aikaa kunnioittavasti. Maru oli oppinut jonkin verran sellaisia asioita, joita koiran tuli osata, mutta tuohon se ei olisi koskaan suostunut. Se oli aina itse tiennyt paremmin, missä sitä tarvittiin.

Päivämäärä:   10.3.10 20:18:50

mä voisin ostaa jessin yksiön, se on varmaan halba .P

Päivämäärä:   10.3.10 20:28:20

mä en kyl ikinä keksi tänne mitää fiksuu palautetta mut täytyy aina jotain kirjotella ettei pääse tippuu ja helpompi löytää sit ku seuraavan kerran tulee lukee :DD

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   11.3.10 10:01:50

Jatkoa! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.3.10 11:54:58

Ullakon portaista kuului jytiseviä juoksuaskeleita ja Danni ilmestyi alakertaan.
- Mitä sä täällä teet? hän kysyi hämmästyneenä.
- Mä tulin sairastamaan.
- Mikä sut sairastutti?
- Mistä minä tiedän. Stressi. Huoli susta.
Danni puhahti jotain jo kesken vastaukseni, häntä ei selvästikään kiinnostanut pätkääkään.
- Toithan sä mun mopon?
- Ei mulla ollut traikkua, se jäi Hannalle. Enkä mä muutenkaan olisi kuumeisena ruvennut sitä lastaamaan, tiuskaisin. Tapasin suuttua, jos minut keskeytettiin tuolla tavoin, etenkin, kun hän oli itse kysynyt.
- No olipa reilua!
- Elämä on.

Tuijotimme toisiamme vähän aikaa kuin punniskellen, viitsisikö tästä kehittää täysimuotoisen riidan. Päätin, etten millään jaksaisi, joten vaihdoin puheenaihetta.
- Missä Jerry on?
- Liskon kanssa jossain.
- Oletko sä kunnossa?
- Miksen olisi? Danni kysyi hämmästyneenä.
- No oletusarvoisesti sun ikäselle tytölle voisi olla aika traumaattista se, mitä tapahtui.
- Ai se, että mä sain pari päivää vapaata koulusta? hän murjaisi, mutta arvasin, että hän alkoi ymmärtää.
- Se, minkä takia sä sait ne. Koko juttu Hanskin kanssa. Oletko sä edelleen ihan varma, ettei se mitenkään pakottanut sua? Koska silloin ei meinaa mitään, oletko sä kaks kuukautta yli vai alle kuudentoista.

- Ei se pakottanut mua, Danni sanoi ja hymyili tavalla, joka sai kylmät väreet menemään pitkin niskaani. Hän olisi voinut yhtä hyvin kiskoa naamansa irti ja paljastaa olevansa avaruusolio. Minua oksetti.
- Sä olet liian nuori, sanoin heikosti.
- En ole. Mä olen melkein sen kaks kuukautta yli naimaiän. Harva nykyaikana odottaa kauemmin, hän sanoi halveksivasti ja tunsin itseni dinosaurukseksi.
- Mutta teidän ikäero, se mua tässä vaivaa!
- No älä anna vaivata. Se on mun asiani, enkä mä siitä pilaantunut.
- Mutta et sä voi olla siihen rakastunut!
- En tosiaan, Danni sanoi ja näytti siltä, että nyt häntä puistatti.
- Ihmisten on tarkotus mennä sänkyyn vain sellaisten ihmisten kanssa, joita ne rakastaa!
- Ai.
Lyhyt, kylmä sana sai minut masentumaan. Jokin oli mennyt kammottavasti vikaan Dannin kanssa. Me emme takuulla olleet opettaneet hänelle tuollaisia arvoja, enkä voinut ymmärtää, mistä hän oli sellaisia sitten saanut. Televisiosta ehkä? Nyt oli vaan vähän myöhäistä ruveta vahtimaan, mitä ohjelmia hän katsoi.

Yhdessä asiassa Danni oli kuitenkin hyvin luotettava: hän jaksoi aina yllättää. Nyt hän purskahti nauruun.
- Näkisit naamas! Oletko sä syönyt sitruunan?
- Huijasitko sä mua?
- Ja sä uskoit! Danni riemuitsi. Hän otti muutaman tanssiaskeleenkin. Ravistin häntä, vaikkakin se oli vain naamioitu halaus, mutta sitten mieleni meni taas matalaksi. Faktat olivat edelleen samat, vaikka Dannin asenne se olikin, joka minut oli säikäyttänyt.
- Käytittehän te ehkäisyä? kysyin heikosti.
- Älä huolehdi, mä syön pillereitä, tyttäreni sanoi ja näin, miten hän taas rypisti aavistuksen verran kulmakarvojaan vahtiessaan tarkasti reaktiotani.
- Mistä lähtien? huudahdin.
- Siitä lähtien, kun me todettiin Kasimirin kanssa, että kortsuihin menee kaikki taskurahat, hän sanoi tyytyväisenä.

Minusta alkoi tuntua, etten jaksanut enää. Ties miten paljon Dannilla oli samaa vielä varastossa.
- Mä taidan mennä vähän lepäämään, sanoin heikosti.
- Sä näytätkin vähän kipeeltä, hän sanoi heti. – Keittäsinkö mä sulle teetä?
- Se olisi ihanaa, sanoin kiitollisena, kun hän töni minut olohuoneen sohvalle ja levitti torkkupeiton päälleni.
- Haluatko sä jotain lääkettä? Avaanko mä telkkarin? Mä voin tulla sun seuraksi katsomaan jotain nyyhkyleffaa.

Sen enempää lääkettä en tuntenut tarvitsevani. Käperryin sohvan nurkkaan ja kun Danni toi keittiöstä meille kummallekin teetä, hän valitsi elokuvan ja meni vastakkaiseen nurkkaan. Me olimme tainneet asua niin kauan yksiössä, että oli mukava olla taas lähekkäin, varpaat vastakkain. Ehkei hän sittenkään ollut mikään alien.

Päivämäärä:   11.3.10 12:14:47

Olipas hauska lounaspätkä, loppu varsinkin.

Ja toivottavasti se ei saanut syfilistä Hanskilta. Just katoin telkkarista, että ne on lisääntymään päin.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   11.3.10 13:51:37

Ihme ettei Danni tuossa kohtaa kysynyt, että rakastaako Jessi sitten Juhaa... Jos se vaikka oliskin jotain kautta ollut tietoinen siitä. Siinä vasta olisi ollut pommi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.3.10 18:05:39

miksei Jessi kertonu sille, että Hanski teki jo siinä rikoksen, et se meni alaikäsen kanssa sänkyyn! Hemmetti, se meinaan ON rikos, tietyllä tasolla (ja jos joku kehtaa tulla väittämään vastaan, ni mä mottaan siltä naaman uuteen uskoon, tästä on meinaan JUST oikeusprosessi takana...)

Päivämäärä:   11.3.10 20:30:46

Flanelli, vaan alle 16-vuotiaat on sakkolihaa, eli rikosta ei käsittääkseni ole tapahtunut... Moraaliset puolet onkin sit asia erikseen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.3.10 20:56:35

10. Tuumasta toimeen
Tallilta palaavat tyttölapset olivat hämmästyneitä mutta ilahtuneita odottamattomasta tulostani, mutta minä tunsin itseni hetki hetkeltä kipeämmäksi kuunnellessani heidän juttujaan. Vesku oli kuulemma päättänyt pitää vähän hiihtolomaa, hänkin, ja tuoda tänä iltana tullessaan noutopizzaa sen kunniaksi. Sen lisäksi he kaikki olivat seuraavana päivänä lähdössä laskettelemaan. Idea oli Reinen, joka oli luvannut viedä kaksoset, mutta isommatkin olivat halunneet mukaan, joten siitä oli tulossa perheretki.
- Eihän ole edes lunta, sanoin heikosti.
- On rinteissä, ne tykitetään, Alissa sanoi.
- Katkasette jalkanne. Ei teillä ole välineitäkään.
- Niitä saa vuokrata!
- Kauhean kallista vuokrata teille kaikille kaikki kamat…
Mutta siinä kohden lopetin. Kuulostin kamalalta marisijalta.
- Hyvä, että sä tulit, ettei Armin tarvii olla yksin kotona koko päivää, sanoi Sunna.
- Ei kun äiti tulee mukaan, tietysti! Sarri esitti.
- En mä voi missään nimessä tulla, mähän olen kipeä. Mitä te luulette, että mun pomo sanoo, jos mä lähden kotiin potemaan kuumetta ja sitten soitan, että oonkin hups vaan murtanu kaikki luuni laskettelemassa, runoilin.
- No hoida sitten Armia.

Jerry tuli Veskun kyydissä ja rymisteli sisään syli täynnä pizzalaatikoita. Silloin minusta tuntui hetken ajan, että olin saamassa kuumeen lisäksi vatsataudinkin, että minun olisi rynnättävä oksentamaan. Se oli pelottavaa, sillä se johtui vain siitä, että minua hirvitti Veskun reaktio, kun hän löytäisi minut täältä. Mehän olimme sentään luvanneet rakastaa toisiamme niin myötä- kuin vastamäissä.

Minulla ei ollut yllätysetua, olihan autoni pihassa ja Vesku vilkaisikin vain olohuoneeseen viestittäen kohotetuilla kulmakarvoillaan hämmästystään siitä, että olin siellä.
- Mä olen kipeä, murahdin ja kääriydyin paremmin peittooni.
- Ja tulit tänne sairastamaan?
- Nimenomaan niin.
- Mä en tienny ostaa sulle pizzaa.
- Ei se mitään. Mulla ei ole nälkä.
Siinä kaikki, ja tietysti minä sain pizzaa ihan mielin määrin. Kaksoset eivät jaksaneet syödä kokonaisia edes iltapäivän ulkoiltuaan ja ratsastettuaan.

Vietin illan sohvannurkassa ja se oli pitkä ilta, mutta lopulta kaksoset painuivat nukkumaan, kun heille oli useamman kerran muistutettu, että laskettelurinteessä oli parempi olla virkeä, etenkin ensikertalaisten.
- Kaikkea kivaa lomaohjelmaa olet näköjään keksinyt, sanoin kevyesti Veskulle, kun hiljeni.
- Niin, lapset tuntuu kovasti arvostavan sitä, että pääsee välillä tekemään muutakin kuin ratsastamaan, hän sanoi. – Miksi sä tänne tulit sairastamaan?
- Anteeksi vaan, mutta tää on mun koti, huomautin jäätävästi.
- Niin mutta kai sulla olisi ollut rauhallisempaa siellä yksiössäsi?
- Mun oli pakko saada nähdä Danni, tunnustin. – Mä luulen, että mä sairastuinkin lähinnä, koska en tiennyt, miten se otti sen kaiken.

Siinä oli Veskulla täydellinen tilaisuus ruveta syyttämään minua, mutta hän oli sen verran suuri persoona, ettei tehnyt mitään sen suuntaista.
- Se vaikuttais selvinneen aika ehjänä.
- Ihanaa, että sustakin näyttää siltä, puuskahdin. Emmehän me voineet nähdä tytön nahan alle emmekä tulevaisuuteen, mutta me molemmat tunsimme hänet sen verran hyvin, että saatoimme hyvinkin olla oikeassa. Ainakin olimme samaa mieltä, mikä oli sinänsä voitto.

- Torstaina me mennään käymään Hangossa, Vesku ilmoitti. – Ja perjantaina meillä on valkkua koko päivän.
- Kuka valkuttaa ja missä? kysyin. Minun ei tarvinnut erityisesti laskea tajutakseni, että minun oletetuiksi vapaapäivikseni oli suunniteltu kovasti menoja.
- Hanna tulee tänne. Me ollaan varattu maneesi.
- Oho! minulta pääsi. Sitten se olikin iso juttu. Ihme, etten ollut kuullut jostain muualta, sitä oli varmasti suunniteltu jo hiukan kauemmin kuin viikko. – Kuule, voitaisko me jutella?
- Eikö me jutella koko ajan? Vesku kysyi ja katsoi minua vieras ilme harmaissa silmissään.
- Mä en tarkota juttelemista teidän tekemisistä. Mä haluaisin jutella meistä, sanoin pyytävästi.
- Jaa. Ei nyt, jos sopii. Mulla on ollu aika rankka päivä ja huomenna pitää taas nousta ajoissa.

Tekosyitä, ajattelin. Vesku ei joko halunnut tai sitten hän halusi käristää minua. Minullakin oli kuitenkin ollut rankka päivä, joskin olisin halunnut saada asiat selvitettyä.
- Voitaisko me mitenkään päästä lapsista eroon jonain iltana? Mä voisin laittaa jotain hyvää syötävää ja oltais ihan rauhassa, ehdotin.
- Mihin me ne muka laitettais?
- En mä tiedä! Tai jos me mentäis jonnekin syömään? Kahdestaan?
Vesku katsoi entistä omituisemmin ja minun kärsivällisyyteni alkoi loppua. En minä anelemaan rupeaisi, kun hän kerran oli ilmaissut haluavansa mennä nukkumaan. Vai pitäisikö minun? Jos nyt päästäisin ulos sen, mitä pohjimmiltani halusin sanoa niin olisimmeko kohta onnellisina yhdessä samassa sängyssä?

Mutta ei, minun piti ensin saada selville, missä mentiin. Minulla ei olisi mitään arvokkuutta jäljellä, jos heittäytyisin Veskun jalkoihin, eikä hän enää olisikaan kiinnostunut. Oli pakko hoitaa homma niin, että minulla olisi siinä tapauksessa kunniallinen takaportti, että voisin säilyttää kasvoni ja ainakin näytellä, ettei se niin kauheasti sattunut.
- Katotaan huomenna, Vesku sanoi ja lähti nukkumaan. Pienen hetken harkitsin raivaria. Jos kiljuisin, että hänen piti lakata kävelemästä pois, kun halusin jutella, hän ehkä kääntyisi ja tulisi takaisin. Toisaalta hän ehkä vain vilkaisisi minua säälivästi ja jatkaisi matkaansa. Annoin olla, ja kun aamuyöllä vessareissulla hetken mielijohteesta kävin kurkistamassa puoliavoimesta makuuhuoneen ovesta sisään näin, että minun oli turha yrittää sinne. Armi nukkui pitkin pituuttaan minun puolellani.

LähettäjäToi 
Päivämäärä:   11.3.10 21:11:16

Voi Jessiä, Arminryökälekin meinaa viedä sen paikkaa. Mut ainakin ne vaihto taas Veskun kanssa pari sanaa, \o/

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.3.10 21:17:58

álávíívádésíré, On rikos harrastaa seksiä alle 18-vuotiaan kanssa, ei ole sakkolihaa, MUTTA jos toinen on alaikäinen, voi vanhemmat halutessaan vaatia alaikäiseen SEKAANTUMISESTA poliisitutkintaa tjtn. Ihan tarkalleen en tiedä, kun poliisilta kuulin tuossa parisen vuotta sitten nämä tarkat määritelmät. Itsellä kuitenkin on nimenomaan pitkäaikaisesta hyväksikäytöstä JA alaikäiseen sekaantumisesta juuri ollut oikeusprosessi takana. (miks sulla pitää olla noin vaikee nimimerkki?)

Ja mä oon kanssa sitä mieltä, että on hienoa kun ne vaihtoi edes jokusen sanan. Mutta mä en jostain syystä ymmärrä Veskua, se on rasittava...

Päivämäärä:   12.3.10 00:09:23

Yöpalaa??

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   12.3.10 00:32:05

mä olisin yöpalan kannalla..

juutuin parkkikselle NELIVEDOLLA, kissa on kussu matolle ja se valittaa mulle elämästään jatkuvasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.10 00:52:57

Kissat <3

Flanelli näinpä on, kun kävin tutkimassa. En kuitenkaan näe tossa Dannin tilanteessa ihan aihetta.

Lähettäjä: miiuska 
Päivämäärä:   12.3.10 10:36:54

Idiootti Vesku, joutas mäkeen.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.3.10 10:59:11

välipala-lounasta?

tripi, eikä NELIVEDOLLA?! Kyllä mä ymmärrän, että meijän takavetosella jää minne sattuu jumiin, mutta että nelivedolla... *tippuu tuolilta*

Lähettäjä: Marru 
Päivämäärä:   12.3.10 11:13:28

Hei Sennu,olisitko niiiin ihana ja laittaisit pian jatkoa? Mä tääl poden niskasärkyä,kuumetta löytyy ja räkää lentää.Jos vaikka sun tarinas parantais :O ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.10 11:57:40

Huomenta puomenta!
Mä olen niiiiin väsyny siihen, että tää jatkuvasti heittää mut ulos. Nyt en jaksa käydä kirjautumassa.
----------------
Olin seuraavana päivänä ihan kunnossa, mikä sai minut varmistumaan siitä, että tautini oli ollut ainakin pääosin psykosomaattista. En silti edelleenkään suostunut lähtemään muiden mukaan rinteeseen. Siinä meni kyllä raja. Lisäksi sain itselleni järkeiltyä, että minun oli turha lähteä takaisin töihin, kun Silakka oli takuulla hommannut minulle jo sijaisen. Talossakin olisi varmasti miljoonittain tekemättömiä askareita, samoin tallissa. Tosin siinä kävi sitten sillä tavoin, kun yleensäkin, kun oli paljon tekemistä – en osannut tarttua oikein mihinkään ja notkuin vain tallilla juttelemassa Nooran kanssa, kunnes hän lähti kotiin. Sisään mentyäni pohdin vähän aikaa, tehdäkö jotain fiksua, mutta jämähdinkin jostain syystä selailemaan valokuviamme. Se oli Nooran syytä – hän oli innostunut, kun olin sanonut, että tietenkin meillä oli Djangosta varsakuvia ja luvannut näyttää hänelle niitä. Siitä oli sitten pettävän lyhyt matka perhevalokuviin, joita oli kaikista lapsista, häistämme ja ajalta ennen häitäkin.

Pahempaa karhunpalvelusta en olisi voinut itselleni tehdä. Minua itketti ja tunsin ihan konkreettista kipua rinnassani, kun katselin kuvia hyvin nuoresta itsestäni ja Veskusta. Me olimme olleet niin hemmetin rakastuneita ja mihin se oli kadonnut? Miksi minä olin halunnut kadottaa sen? Armi katseli minua suorastaan hätääntyneen näköisenä, kun päästin pieniä, tukahdutettuja ääniä, ja hyppäsi lopulta takatassujensa varaan nuolemaan naamaani. Se vain pahensi asiaa, sillä minulle tuli kauhea ikävä Marua, tai paremminkin aikaa, jolloin Maru oli vielä ollut osa perhettämme. Ja Niki. Parempia aikoja. Tartuin sen kaulaan ja paruin lisää, kunnes koirankarvat alkoivat kirvellä silmiäni.
- Täällä tulee asiat muuttumaan, sanoin sille ja pyyhin kasvojani tarmokkaasti. En tietääkseni ollut koirille allerginen, mutta niitä kutitti silti kovasti.

Tartuin puhelimeen ja soitin pari puhelua. Siiri lupasi pistää heti toimeksi ja lähteä tulemaan, kun vastapalvelukseksi lupasin hänelle koko suvun muuttoavuksi, ja sitten soitin Miilalle. Ajatukseni oli ollut kysyä häneltä vain, mihin saattaisi ex tempore lennähtää näin keskellä hiihtolomaviikkoa, mutta juttu keikahti siinä kohden ylösalaisin.
- Mä olen Nizzassa ja Lauri on toivottavasti jo koneessa matkalla tänne. Me ollaan täällä pitkä viikonloppu.
- No melko pitkä, jos se tiistaina alkaa.
- No ei mun viikonloppu ala kuin perjantaina. Lauri saa maata rannalla lipittämässä pastista odotellessaan mua. Mutta menkää meille, mukavampaa siellä on kuin hotellissa.
- Kiitos, sanoin tyytyväisenä. Minulla oli yksi Miilan ja Laurin vara-avaimista, samoin kuin Ilsellä ja iskällä, ja heidän kämppänsä menisi kyllä hotellista näin hätätapauksessa.

Varmuuden vuoksi soitin vielä Ilsellekin. Hänellä oli enemmän maalaisjärkeä mitä ihmissuhteisiin tuli kuin kenelläkään muulla tuntemallani ihmisellä.
- Mä ajattelin yrittää pelastaa avioliittoni, sanoin sivuuttaen hänen kysymyksensä siitä, mitä lapsille kuului.
- Lopultakin, sinä typerä lapsi, hän puuskahti.
- Lapsi? Mä olen melkein neljänkymmenen, sanoin loukkaantuneena, vaikken ollutkaan.
- No et ihan vielä. Eikä sillä vuosien kanssa ole mitään tekemistä.
- No ei kai, jos tolleen ajattelee. Siinä tapauksessa mä olen ollut viisaampi kahdeksantoista vanhana kuin nyt. Sillon mä ajattelin, että me eletään onnellisina elämämme loppuun asti.
- Ja sitten suhun iski keski-iän kriisi, Ilse sanoi lempeästi.
Se tuntui pahalta. En minä ajatellut olevani keski-ikäinen.
- Niin kai, sanoin silti vastahakoisesti.
- Hyvin se menee, kulta. Te olette hyvä pari.
- Mutta on Reine… ja Hanna.
- Itsepähän pistit sen syömään olkea kun lopetit heinätoimitukset.

Minulla oli oudon lohdullinen olo.
- Sano terveisiä iskälle, toivotin.
- Sanon. Soittele, miten teidän käy. Tänään vielä.
- Tänään? Me tuskin ehditään perille ennen iltaa, saati sitten, että ehdittäisiin jutella.
- Mihin aikaan tahansa. Heti kun vaan ehdit.

Lopetin puhelun ja ymmärsin, että typerät itsenäistymispyristelyni koskettivat suurempaa ihmisjoukkoa kuin mitä olin osannut kuvitellakaan. Jos Ilse oli noin kiinnostunut niin varmasti Veskun äiti oli yhtä lailla, isä-kullasta puhumattakaan. Ja entä lapset? Ainakin Danni ja Alissa olivat jo tarpeeksi isoja ymmärtääkseen asioita. Kaikkihan he ymmärsivät, olin tyhmä ja naiivi, jos yritin esittää, etteivät kaksosetkin näkisi, mitä heidän ympärillään tapahtui.

Päivämäärä:   12.3.10 12:11:29

täähän tuli ihan tilauksesta, kert olin just tulossa kitisemään tm:ää.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.3.10 12:23:38

mä en tajunnu tota loppua.. tää meni liian psykologi-filosofiseks... mut lisää?

Päivämäärä:   12.3.10 14:28:57

mua alkoi ihan itkettään:D laita jatkoa pian, mä haluan tietää miten niille käy!

Päivämäärä:   12.3.10 16:58:27

Mä myös parun täällä silmät päästäni :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   12.3.10 18:48:50

Jatkoa :) Toivottavasti Jessi ja Vesku saavat nyt välinsä selviksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.10 19:13:02

Mitä te itkette??
--------
Konkreettinen suunnitelma sai minut vauhtiin. Painuin suihkuun ja kun tullessani huomasin Hannan soittaneen, en soittanut takaisin. Arvoin kyllä hetken ja päätin, että minun oli tärkeämpää kuivata hiukseni kuin soittaa hänelle takaisin. Hän kuitenkin vain valittaisi Irkusta. Sellaisia puheluita oli tullut jo muutaman kerran. Irkku oli kuulemma liian vahva.
- Olisit kasvattanut ennemmin sen nöyryyttä kuin lihaksia, oli Hanna sanonut. Niin kuin minulla olisi ollut paljon sanansijaa siihen, mitä se oli nähnyt hyväksi kasvattaa.
- Siksi mä toin sen sulle, olin ilmoittanut. Föönatessani minulle tuli kuitenkin mieleen, että jospa Irkulle oli sattunut jotain, ja kun Hanna soitti uudelleen, vastasin.
- Sori, mä olin suihkussa, sanoin. – Onko mun hevonen kunnossa?
- On se. Se alkaa nöyrtyä.
- Hyvä tyttö, sanoin lämpimästi.
- Kumpi?
- Sinä, nauroin Hannan epäluuloiselle äänelle. – Oliko sulla muuta?
- Sen suitsista katkesi leukaremmi. Onko sulla sille toisia?
- Mä katon jotkut sopivat. Kai se voi pari päivää lainata jotain sun?
- Mulla ei ole ruskeita.

Pyörittelin silmiäni. Irkun satula oli ruskea, sillä sen värinen nyt vaan sattui olemaan sille sopiva tällä hetkellä ja sitä paitsi väri sopi sille. Hannan tallilla ei kuitenkaan käytetty mustia suitsia ja ruskeaa satulaa.
- En mä tiedä, onko meilläkään ruskeita ylimääräsinä, sanoin kiusallani.
- Okei, mä käyn ostamassa ja laskutan sua.
- Odota nyt, että mä tarkistan. Anna sille huomenna vapaa, me ollaan kuulemma torstaina tulossa käymään.
- Sillä ei kuuluisi olla huomenna vapaata.
Luoja, nainen oli perfektionisti.
- Selvä. Osta sitten. Mä en ehdi käymään siellä nyt.
- Okei. Koska sä olet Mustaojalla? Mä olen tulossa sinne päin valmentamaan perjantaina.
- Mä kuulin. Ja mä olen täällä sillon. Mä olen täällä nytkin.
- Sulla on pitkä vapaa.
- Niin on, sanoin tyytyväisenä. Olinko estänyt lausunnollani Hannaa tulemasta yökylään jo torstaina, sitä en tiennyt, mutta ehkäpä jo huomenna voisin palata asiaan ja kertoa, että tästedes hän nukkuisi vierashuoneessa, jos tulisi.

Siiri tuli ja asettui taloksi työhuoneeseen.
- Mä meen laittamaan iltatallin niin valmiiksi, ettei teidän tarvii kuin hakea hevoset sisään, sanoin.
- Koska lapset tulee ja tarviiko ne ruokaa, kun ne tulee? kysyi Siiri asiallisesti.
- Mulla ei ole aavistustakaan, mutta ei kai ne voi kauhean kauan jaksaa? Ne lähti jo aamulla.
- No mitä kauemmin ne viipyy, sitä todennäköisemmin ne on käyny matkalla syömässä. Mä tuun sun kanssa talliin niin katsotaan sitten sen jälkeen.

Meni melkein seitsemään, ennen kuin perheeni palasi, onneksi ilman Reineä. Olin jo melkein ruvennut soittelemaan perään, sillä en voinut käsittää, että he jaksaisivat viipyä niin kauan. Liian kauan, totesin heti, kun he pääsivät sisään. Kaksoset romahtivat eteisen lattialle kuin puolet nuorempina ja muillakin oli silmin nähden pinna tiukalla.
- Onko kaikki ehjiä ja hengissä? kysyin ja kiskoin Sunnalta kengät pois.
- Joo, ja huomenna ei takuulla pääse ylös sängystä, Jerry voihki. Hän ei ollut yhtä poikki kuin muut, tai sitten hän vain oli kohteliaampi. Danni ja Alissa kuoriutuivat vain päällysvaatteistaan ja raahautuivat sitten olohuoneen sohville.
- Ois ehkä kannattanu alottaa pikkusen varovaisemmin. Mä laitoin äsken saunan lämpiämään, pääsette sinne kohta, sanoin ja autoin Sarrin kengät pois. Sitten jätin heidät siihen, levätköön lattialla paksuine, pehmeine vaatteineen, kunnes jaksaisivat riisua. Pian Armi heidät siitä ylös ajaisi.

- Sinä, sanoin Veskulle, joka oli myös horjumassa olohuoneen suuntaan ja näytti vanhalta ja väsyneeltä.
- Älä alota, ne ei vaan suostuneet tulemaan rinteestä pois, hän puolustautui äkäisesti.
- Ei kun me lähdetään nyt kaupunkiin. Siiri tuli lasten seuraksi.
- Häh? Älä ole hullu, mä en lähde minnekään! Mä olen ihan poikki!
Se mahdollisuus ei ollut tullut mieleenikään ja katsoin häntä pelästyneenä.
- Sitä parempi. Vapaailta.
- No en varmaan jaksa pukeutua ja lähteä mihinkään! Mennään joku toinen ilta, jos sun on pakko.
- Sun ei tarvii pukeutua mihinkään. Me mennään Miilan ja Laurin luo. Ne on itse Ranskassa, lisäsin, kun luin lisää vastaväitteitä Veskun silmistä. Hän sulki suunsa ja vilkaisi kaksosia, jotka edelleen makasivat matolla ja tönivät toisiaan. Kohta siitä tulisi isompi nahina.
- Okei, hän päätti. Mennään pian.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   12.3.10 19:48:05

Huhhuh, toivottavasti Vesku ei nyt heittäydy ihan mahdottomaks.

Lähettäjä: Marru 
Päivämäärä:   12.3.10 22:09:23

ÄÄÄ,jatkoa äkkiä lisää.
Tuli kyyneleet silmiin tosta edellisestä pätkästä ja nyt sydän pamppaillen odotan jatkoa.

Päivämäärä:   12.3.10 22:11:10

Multa ilmeisesti puuttuu joku itkugeeni tai sitten muilla on hormoonikäyrät huipussa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   12.3.10 22:48:35

jatko kelpais :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.3.10 23:03:55

tölkki, muilla on hormonikäyrät huipussaan, koska muakaan ei itketä nää pätkät, ei oo tarpeeks pitkiä, jotta pääsis silleen sisälle, et vois ruveta itkettää, eikä tää oo vielä edes surullista.

Lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.10 23:19:45

11. Valentine’s Day
Siirryimme vähin äänin ja enempiä selittelemättä ulos ja autooni. Sarri kysyi, mihin me olimme menossa, mutta sanoin vain, että Siiri selittäisi, ja kun he ymmärsivät Siirin olevan meillä, he saivat itseensä liikettä ja nousivat lattialta.
- Mun auto ois lämmin, Vesku esitti.
- Ei kun mä ajan.
Logiikkani puri ja hän kiipesi nöyrästi autooni. Minä kiersin kuskin puolelle ja siihen mennessä, kun olin startannut auton, hän näytti jo nukahtaneen. En uskonut, että hän mitenkään saattoi olla niin väsynyt, mutta minäkin olin mieluummin matkan ajan hiljaa ja säästin puheet perille. Sitä paitsi kohta alkoi kuulua hienoinen kuorsaus, joka juorusi Veskun nukahtaneen ihan oikeasti.

Miilalla ja Laurilla käyminen oli aina hankalaa, sillä siellä oli legendaarisen hankalaa löytää parkkipaikkaa. Silloin sitä muisti olla kiitollinen siitä, että asui maalla. Nyt taisi hiihtolomaviikko kuitenkin vaikuttaa sen verran, että löysin autoni kokoisen kolon alle sadan metrin päässä heidän ovestaan.
- Me ollaan perillä, ilmoitin ja Vesku alkoi räpytellä silmiään auki.
- Jessus, mä taisin nukahtaa, hän hämmästeli.
- Onneksi et nukahtanut rattiin, kun te tulitte kotiin, hymähdin.
- Siinä metelissä? Älä naurata. Pikkulikat vänkäsi koko matkan kaikesta joutavasta – ne oli ihan puhki.
- Te olitte liian kauan, sanoin.
- No niin niin, sä sanoit sen jo. Oliko muuta valittamista?
En ottanut tulta. Jos me ajautuisimme riitelemään tänään niin mieluummin vasta Miilan ja Laurin kämpässä. Otin takapenkiltä kassin, johon olin haalinut meille vähän vaihtovaatteita, hammasharjat ja muuta pientä tarpeellista ja lukitsin auton.
- Mennään.

Asfaltti kopisi korkojeni alla, kun kävelin rapun ovelle haistellen kaupungin ilmaa ja katsellen ohittamieni kauppojen ikkunoita. Ystävänpäivä oli juuri ollut ja ikkunoissa oli vielä romanttisia koristeita. Oli oikeastaan sääli, etten ollut pistänyt perässä maleksivaa Veskua vaihtamaan pois toppavaatteitaan. Jos kaikki menisi hyvin, olisi ehkä hauskaa käydä jossain lasillisella myöhemmin, me kun pääsimme niin harvoin kaupunkiin. Mutta menin asioiden edelle. Ehkä Vesku ei haluaisikaan lähteä kanssani mihinkään. Ainakaan hän ei puhunut minulle mitään ja tuijotti hississäkin kiinteästi seinää hiusteni yläpuolella. Se ei luvannut hyvää, mutta en suostunut masentumaan.

Miilan ja Laurin kämppä oli ihana. Talo oli vanha, mutta he olivat sisustaneet asunnon paljon uudenaikaisempaan tyyliin, aistikkaasti ja väljästi. Haaveilin, että sitten joskus, kun lapset olisivat muuttaneet omilleen, haluaisin jotain samantapaista Mustaojallekin, paitsi että ei sinne, maalaistaloon, mitenkään sopisi sellainen sisustus. Ripustin takkini naulakkoon ja Vesku teki samoin, paitsi että hän riisui roikkumaan myös toppahousunsa ja lantusteli pitkissä kalsareissaan suoraan Miilan ja Laurin makuuhuoneeseen. Näky oli hiukkasen surkuhupaisa. Olinko minä tosiaan masinoinut koko tämän operaation miehen takia, joka kulki tuossa raappahousut takapuolesta roikkuen?

Olinhan minä, ei housuilla ollut minkään valtakunnan väliä. Minä menin keittiöön tarkistamaan, mitä Lauri oli mahtanut jättää jääkaappiin. Pitkä viikonloppu ei tarkoittanut, että se tarvitsisi tyhjentää kokonaan, ei edes näin pitkä. Siellä olikin varsin hyvä valikoima herkkuja, lähinnä juustoja ja leikkeleitä. Tiesin, että he eivät laittaneet usein ruokaa, vaan söivät päivällä töissä ja elivät iltaisin kaikella, mitä ei tarvinnut valmistaa. Nostelin kaikessa rauhassa pöydälle juustoja ja viinirypäleitä, etsin toisesta kaapista keksejä ja valikoin viinikaapista pullon, joka ei näyttänyt ylettömän kalliilta. Kulutin ainakin viisitoista minuuttia keksien päällystämiseen ja kannoin lopulta kukkurallisen lautasen makuuhuoneeseen viinipullo ja kaksi lasia toisessa kädessäni. Mietin, oliko hyvä merkki, että Vesku oli mennyt suoraan sinne sen sijaan, että olisi jäänyt virallisemmin olohuoneeseen, mutta päättelin, että ei. Hän oli käärinyt päiväpeitteen sängyn jalkopäähän, avannut seinällä roikkuvan taulutelkkarin ja katseli sitä kädet pään takana ja silmät lupsuen.

Päivämäärä:   12.3.10 23:26:41

voi hemmetti mikä tuota veskua vaivaa ku jessi raukka niin yrittää!!;C

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.3.10 23:34:13

Vesku on pässi... mut mä haluun silti tietää miten noiden kaupunki-ilta menee :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.10 02:33:45

No ajatelkaa nyt vähän mitä Vesku-parka on joutunu kestämään ja mitebn kauan...
-------
- No niin, sanoin reippaasti ja laskin lautasen keskelle sänkyä. Viinilasit ja –pullon asetin Miilan yöpöydälle. Vesku ei kiinnittänyt minuun mitään huomiota, ennen kuin istuin toiselle sängynpuolikkaalle ja aloin mutustella keksejä.
- Ällöttävää murustella sänkyyn, hän sanoi paheksuvasti.
- Musta on ihanaa tehdä välillä jotain, mitä ei saisi.
- Niin, mä olen huomannu, Vesku sanoi ja vaikeni, kunnes ohjelma, jota hän oli katsonut, loppui. Silloin anastin kaukosäätimen ja suljin television.
- Nyt puhutaan, ilmoitin.
- Anna tulla, kuului välinpitämätön vastaus, joka ei rohkaissut jatkamaan. Pakottauduin silti tekemään niin.

- Mä haluan tulla takasin.
- Niinhän sä kai olet tulossakin. Ensi kuussa vai miten se oli.
- Enemmän takaisin kuin vain muuttaa Mustaojalle. Kokonaan takasin. Mä haluan, että meidän elämä palaa takaisin semmoseksi kuin mitä se oli ennen.
Se sai Veskun valppaaksi ja hän nousi paremmin istumaan.
- Vai semmosta sä olet nyt keksinyt.
- Niin, mä olen nyt tajunnut, mitä mä haluan.
- Sä olet todennu, ettei se aidan takana ole sen vihreämpää?
- Niin kai – tai paremminkin mä olen todennu, etten mä taida edes haluta sinne aidan toiselle puolelle.
- Ai jaa.

Se kuulosti epäilevältä, mutten halunnut jäädä nyt siitä kielikuvasta väittelemään. Oli parasta mennä asian ytimeen niin pian kuin mahdollista. Vesku oli oppinut niin vältteleväksi viime aikoina, kun olimme olleet huonoissa väleissä, että saattaisi mennä vaikka miten kauan, ennen kuin saisin puristettua hänestä vastausta. Suustani pääsi kuitenkin vähän eri kysymys. Yhtä tärkeä ja yhtä ytimekäs, mutta ei se, jonka olin aikonut kysyä.
- Rakastatko sä mua vielä?
Vesku katsoi minua kuin ihmetellen tyhmyyttäni.
- Minäkö tässä olen lopettanut rakastamisen?
- Mä en tiedä. Siksi mä kysyin.
Hän ei vastannut, tietenkään. Raivostuttava tyyppi.
- Ota keksi kun et kuitenkaan aio sanoa mitään, äsähdin ja tungin yhden hänen suuhunsa. – Kun sä olet syönyt sen, niin mä arvostaisin vastausta siihen, että onko meillä sun mielestä mahdollisuuksia jatkaa tästä vielä? Vai jatkatko sä mieluummin Reinen ja Hannan pyörittämistä?

Siinä se tuli ja napsautin suuni kiinni. Ilokseni näin huvittuneen pilkahduksen Veskun silmissä, kun hän alkoi nakertaa keksiä äärettömän hitaasti, pureskellen jokaisen milli kertaa milli murusen ainakin kaksikymmentä kertaa.
- Perhanan riiviö, puhahdin joidenkin minuuttien kuluttua ja nostin lautasen pois sängyltä. Vesku ei ollut ainakaan järjettömän vihainen ja vaikka hän näkyi ottavan irti joka sekunnin antamastani aikarajasta, ei mikään estänyt minua puhumasta. Tai tekemästä muutakaan, sen puoleen. Menin lähemmäs istumaan ja silitin hänen vatsaansa.
- Sä saat ihan kaikessa rauhassa haukkua mua hölmöksi, mä olenkin, tai ainakin olen ollut, jutustelin ja tungin varpaani hänen jalkojensa väliin. – Me voitais mun puolesta tässä sun miettiessä vaikka rakastellakin.

Vesku tunki koko loppukeksin suuhunsa ja siirtyi ripeät viisi senttiä kauemmas.
- Vai siihen mä nyt kelpaan?
- Mä vaan ajattelin… tietenkään sua ei ehkä kiinnosta, mutta mulla on ikuisuus edellisestä kerrasta, sanoin loukkaantuneena.
- Niinkö? Ja mikä mahtaa olla ikuisuus? Mä ymmärsin, että sä olit aika läheisissä väleissä sen paskiaisen kanssa, joka Dannin…
- En ollut! sanoin tuohtuneena. – Mä en ole ollut kenenkään kanssa sun jälkeen! En mä halunnut etäisyyttä sen takia, että haluaisin naiskennella ympäriinsä!
- Puhutko sä totta? Vesku kysyi silmät epäluuloisina viiruina.
- Koska mä olen sulle valehdellut? Häh?

Minun teki mieli ravistaa häntä, jotta saisin moiset ajatukset karkotettua ja niin huomasin äkkiä tekevänikin. Sitten käteni olivat melkein huomaamattani hänen kurkkunsa ympäriltä liukuneet hänen niskansa taakse. Oli ihan sama, kuinka monta kuukautta oli siitä, kun olin tehnyt niin viimeksi, se tapahtui edelleen vuosien tottumuksella. Vesku taisi toimia yhtä automaattisesti, sillä hän kietoi kätensä ympärilleni ja yhtäkkiä olimme sylikkäin. Se tuntui jumalaisen hyvältä ja tutulta. Minusta tuntui, etten vuoteen tai pariin ollut ollut niin onnellinen, ja että olisin voinut jäädä vain siihen vaikka aamuun asti puhumatta enää sanaakaan, mutta ei minulla ollut mitään sitäkään vastaan, että aloimme hiljalleen edetä kohden rakastelemista.
- Oletko sä varma… Vesku aloitti jossain vaiheessa, mutta en aikonut antaa hänen nyt ruveta hämmentämään.
- Olen, sanoin ja suljin hänen suunsa suudelmalla.
- Ethän sä edes tiedä mitä…
- Mä olen varma. Puhutaan myöhemmin.

Rakastelimme ja jos ei se nyt ollut ehkä parasta ikinä, niin kuin olin vähän odottanut, oli se ihan tarpeeksi hyvää.
- Mä rakastan sua, sanoin ja kiskoin peiton puolialastomien vartaloidemme päälle sen jälkeen. Vesku ei vastannut, mutta en sitä odottanutkaan mokomalta muumiolta. Hänen hengityksensä oli jo alkanut tasaantua raskaammaksi ja minustakin tuntui, että olisi ihanaa nukkua hetken aikaa. Olimme usein laskeneet leikkiä siitä, että minä rikoin ikiaikaisia tapoja ja sukupuolirooleja simahtamalla rakastelemisen jälkeen sen sijaan, että olisin halunnut puhua ja vatvoa maailman asioita, kuten kuulemma naisten tapa oli. Nyt olin niin helpottunut ja onnellinen, että ehdin uneen ajelehtiessani tuskin miettiä, että koska olinkaan viimeksi nukkunut oikein hyvin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.3.10 09:34:21

Haa, ehkä ne sittenki saa asiat oikeisiin uomiin, tai sitte Vesku keksii kiukutella aamulla herättyään; "Mitä hemmettiä sä teet mun kanssa samassa sänygssä!" ymsymsms

Päivämäärä:   13.3.10 11:37:14

Mä ainaki ymmärrän Veskua ihan täydellisesti, Jessi on pompottanu sitä niin sata-nolla ettei mitään rajaa. Voi ku ne sopis oikeesti ja lopullisesti :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.10 12:31:28

Heräsin jonkin ajan kuluttua siihen, että puoliksi päälläni oleva pusero kuristi kurkkuani ja tunsin itseni pöllähtäneeksi ja pöhnäiseksi, vaikkemme olleet vielä edes aloittaneet viiniä. Olin yksin ja nousin nolona kohentamaan vaatetukseni kuntoon. Kaulan ympäri kiertyneet rintsikat ja paita eivät saaneet oloani mitenkään seksikkääksi, vaan paremminkin tunsin olevani teinityttö, joka oli juonut liikaa ja sammunut. Kiskoin housutkin jalkaan ja lähdin etsimään Veskua. Olohuone ja keittiö olivat tyhjillään, ja ehdin jo miettiä, että oliko hän mahtanut lähteä kotiin, parhaassa tapauksessa vielä minun autollani, mutta sitten hän tuli kylpyhuoneesta kuivaten hiuksiaan.
- Mihin sä katosit? kehräsin ja halasin häntä, mutta en saanutkaan enää vastakaikua. Mitä ilmeisemmin vaimon kiksauttamisella ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, millaiset välit tähän muuten olivat. Kiireesti päästin irti. Arvokkuus ennen kaikkea.

- Selvitettäiskö nyt, missä me oikeen mennään, ehdotin.
- Miten mä voisin sen tietää? Vesku murahti.
- No jos lähdetään siitä, että mä kysyn sulta asioita - ja sä vastaat. Sitten sä voit kysyä multa asioita ja mä vastaan. Musta se tuntuu fiksummalta kuin yrittää arvailla, mitä toisen päässä liikkuu.
Vesku huokaisi syvään, kuin olisin ehdottanut hänelle lankulta kävelyä tai juurihoitoa, mutta nyökkäsi sitten.
- Ehkä on jo aika.
Hän meni keittiön läpi ja istuutui ruokailutilaan lasisen ja teräksisen ruokapöydän ääreen.
- Haenko mä keksit ja viinin, ehdotin. Ne voisivat mukavasti pehmentää tilannetta.
- Puhutaanko me vai syödäänkö me?
- Puhutaan, totesin ja istuin toiselle puolen pöytää. – Annatko sä mulle anteeksi, että mulle tuli kolmenkympin kriisi ja mun piti käydä järjestämässä päätäni?

Ääneni oli aika pureva, mutta Vesku puolestaan oli kuulostanut töykeämmältä kuin mitä oli välttämätöntä. Olisi rakasteleminen vähän voinut pehmittää häntä, kun se oli sulattanut minut kokonaan.
- Mä olen sanonu sulle kymmenen kertaa, että en mä voi sua estää muuttamasta takaisin kotiin, puolet on sun nimissä ja sun lapset asuu siellä. Ja sun sisko, hän lisäsi. Jos olisin halunnut riidellä, siihen olisi ollut suunnattoman helppo tarttua ja kysyä, miksi hän yhtäkkiä teki pesäeron Alissan ja muiden välille.
- Mä tiedän sen, sanoin kärsivällisesti. – Sitä mä en ole kysynytkään. Mä haluan tietää, vieläkö sä rakastat mua vai pitäisikö mun asennoitua olemaan pelkkä kämppis. Koska en mä tiedä, pystynkö mä siihen.
- Ja mun pitäis pystyä ottamaan sut takasin kuin mitään ei ois tapahtunu ja odottaa vaan sun seuraavaa kriisiä, että sä saat taas syyn kadota jonnekin etsimään itseäsi?
- Niin. Pystytkö sä? Sitä paitsi ehkä sä oletkin seuraava, jolle tulee kriisi.
- En usko, Vesku sanoi, enkä uskonut minäkään. Hän oli aina tiennyt paremmin, mitä halusi ja oli nykyisellään saanut siitä aika paljon.
- Mä anelen tässä, huomautin. – En mä kovin paljon enempää voi nöyristellä.

Vesku katsoi minua leppymättömän kiinnostuneena.
- Onhan toi vaihteeksi ihan mukavaa nähtävää.
- Kerro mulle Hannasta siinä samalla kun nautiskelet.
- Miksi Hanna sua kiinnostaa? Tiedäthän sä millanen se on.
- Koska sä olet sanonut, että te olette vaan kavereita Reinen kanssa, mutta sä et ole suostunu sanomaan mitään siitä, että miksi Hanna näkyy juoksevan Mustaojalla joka välissä.
- Mä en ajatellut, että se oikeastaan kuuluu sulle. Mä en edes tiennyt, että sua kiinnostaa.
- No kiinnostaa se. Mä en halua, että sä menet sänkyyn sen kanssa, en ole ikinä halunnut!

Ajatuskin riitti kostuttamaan silmäkulmani, vaikken ollut varma johtuiko se kiukusta vai jostain muusta tunteesta. Nousin seisomaan.
- Mä taidan mennä tästä.
- Kotiinko?
- En kun sänkyyn.

Menin takaisin makuuhuoneeseen, missä kääriydyin peittoon, avasin television ja annoin kyynelten valua. Ymmärsin kyllä, että Veskua saattoi houkuttaa leikitellä tunteillani kuin kissa hiirellä sen jälkeen, mitä olin hänelle tehnyt, mutta rajansa kaikella. Sietäisin sen, jos olisi pakko, mutta tarvitsin ainakin pienen aikalisän. Menisin kohta takaisin ja antaisin hänen jatkaa, mutta ensin vähän nollaisin. Pyyhin silmiäni lakanan kulmaan ja toivoin, että minulla olisi ollut jotain, mihin niistää, kun Vesku tuli perässä. Hän heittäytyi toiselle sängyn puoliskolle, otti lupaa kysymättä kaukosäätimen ja alkoi kanavasurffailla.
- Se oli Hannan idea, hän sanoi kevyesti.
- Mikä? kysyin terävästi ja kyyneleeni kuivuivat.
- Antaa sulle vaikutelma, että meillä on jotain meneillään.

Niin se tietysti oli ollut. Sehän oli itsestään selvää nyt, kun Vesku oli sanonut sen. Naisellinen vehkeily suorastaan löyhkäsi koko asetelmasta.
- Miksi Hanna haluaa pistää lusikkansa meidän asioihin? kysyin epäluuloisena.
- Jos sillä on liian vähän tekemistä.
- Jos se haluaa sut takasin.
- Se on naimisissa, Vesku muistutti.
- Mä otan vielä selvää, mitä se kuvittelee tekevänsä, pysyköön omalla tontillaan, mutisin. Ymmärsin, että läheisemmät, kuten Ilse ja iskä tai Miila ja Lauri saattoivat olla aidosti huolissaan meistä, mutta Hanna tuskin jaksoi nostaa katsettaan niin kauas omasta navastaan. Jotain muuta siinä oli takana, olkoon naimisissa tai ei.

- Mä en halua luvata mitään. Mä olen vähän katkera sulle, Vesku sanoi keskeyttäen ajatukseni. Se oli kuitenkin ihan tarpeeksi siihen, että silmäni alkoivat taas valua, etenkin, kun hän tarttui käteeni.
- Ole vaan, nyyhkäisin ja painoin koko käsivarren rintaani vasten. Se oli ystävällinen ja toverillinen ote, kuin pelastusrengas.

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   13.3.10 14:56:50

Ihanaa :) Nyt mäkin olen aikalailla saanut taas luettua nää kaikki :> ja aivan yhtä ihanaa tekstiä on kun aiemminkin :)

Päivämäärä:   13.3.10 17:41:28

aww mitä tekstiä. lukemista kyllä häiritsee kummasti näytön heiluminen. ja se johtuu vaan siitä et laiva keinui!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.10 18:20:46

Ja uusi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.