Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 19.3.10 18:27:31
Ja tähän loppuu Jessin jutut.
-------
Sarri ja Sunna olivat löytäneet Jerryn, kun palasin traikun luo.
- Jännittääkö sua? Sunna kysyi myötätuntoisesti juuri, kun pääsin kuuloetäisyydelle.
- Ihan hemmetisti, Jerry tunnusti puoliääneen.
- Älä turhia, hyvin se menee!
Sisarusten välinen kohtaus oli kerrassaan hellyttävä, mutta se keskeytyi, kun he huomasivat minut.
- Tässä on just sopivasti aikaa ottaa Psyko ulos ja sitten sä varmaan pääsetkin suoraan maneesiin verryttelemään, sanoin reippaasti.
- Otetaan se sitten, Jerry sanoi reippaasti, eivätkä hänen sormensa enää tärisseet, kun hän avasi sivuoven ja otti suitset satulakaapin koukusta.
Tytöt ja minä saatoimme Jerryn maneesiin nyt avoimesta isosta ovesta ja jätimme hänet kiertämään uraa siirtyessämme taas katsomopäätyyn. Edellisryhmän ratsukot tekivät lähtöä jäähdyteltyään ja maneesiin jäi lopulta Jerryn ja Psykon lisäksi kolme muuta ratsukkoa. Se sai minut arvailemaan, että Jerry oli otettu mukaan ohitse kaikkien peruutuspaikkoja jonottavien, mikä voisi myöhemmin aiheuttaa ikävää napinaa nettikeskusteluissa. Jerry ei tietääkseni lukenut niitä, mutta minun pitäisi varoittaa Dannia ja Alissaa, etteivät tuohtuisi hänen kuultensa, jos löytäisivät jotain ilkeää.
Sarri ja Sunna kinusivat Veskulta rahaa kaakaoon, kun otin äskeisen paikkani eturivistä. Hannakin oli siinä, nojaili väliaitaan ja joi jotain höyryävää pahvimukista. Hän jutteli niin vilkkaasti toimittajanaisen kanssa, että ehti vain hyvin niukasti nyökätä minulle. Nyökkäsin yhtä minimaalisesti takaisin ja kun kaksoset menivät kolikoineen ostoksille, tartuin omistavasti Veskun käsivarresta. Sitten päästin hyvin nopeasti irti, sillä tunsin itseni teiniksi.
- Joo, ehkä me aletaan jatkaa, Hanna päätti.
Jerry ei erottunut porukasta niin paljon kuin olisi voinut. Pituutensa ansiosta hän ei näyttänyt pikkupojalta aikuisten naisten seassa, eikä hänen tarvinnut ratsastustaitojaankaan hävetä. Hanna ei onneksi keskittynyt häneen, niin kuin olin vähän pelännyt, vaan soi enimmän huomionsa maksaville asiakkaille. Se saattoi johtua siitäkin, että Jerry ratsasti siisteimmin, vaikkakaan ei selvästi ollut ihan niin sinut Psykon kanssa kuin mitä olisi voinut olla. Yksi muista, etupainoinen suomenhevonen, jolla ratsasti pullea nuori nainen, sai alkuun eniten höykytystä, mutta puolen tunnin paikkeilla Hanna jätti hänetkin rauhaan. Ymmärsin sen tavallaan. Mikään, mitä hän oli sanonut, ei tuntunut menevän ratsastajalle perille. Olisin itsekin turhautunut toistelemaan samaa, kun ei sillä ollut mitään vaikutusta.
- Jerry on hyvä, huokaisin Veskulle, kun Hanna katsoi sen ryhmän valmiiksi. Kaksoset olivat katsoneet osan tuntia, mutta kyllästyneet puolessa välissä ja palanneet talliin katselemaan hevosia ja kuulemma putsaamaan karsinoita. Ihan kuin sitä ei saisi kotona tehdä.
- Joo, Vesku sanoi, kuin olisin herättänyt hänet syvistä ajatuksista. – Hei, mä pyysin Hannan meille syömään tän jälkeen. Kai sä saat kokoon jotain fiksumpaa kuin tähteitä?
Loukkaannuin melkein.
- Meillä ei taida olla tarpeeksi tähteitä koko porukalle, mutta mä yritän parhaani mukaan hommata semmosia jostain, tuhahdin.
- Mitä? Vesku kysyi ja katsoi minua ihmeissään. Mikä tampio!
- Että selvä. En mä aja Psyko kopissa ostamaan juottovasikkaa tai sisäfilettä, mutta eiköhän Hannankin maha saada täyteen.
- Hienoa.
- Joko sä kerroit sille?
- Kerroin mitä?
- Että me ollaan taas yhdessä.
- Kuule, ei täällä ole ehtinyt perhe-elämästä jutella!
Harkitsin tarttua häntä kurkusta ja puristaa ja sitten harkitsin pyytää suukkoa, mutta en ehtinyt tehdä kumpaakaan, kun joku järjestävän seuran ihmisistä tuli hyvin kiihtyneessä tilassa hakemaan Veskua. Jos ymmärsin oikein, oli seuraavan ryhmän osallistujissa jotain sekaannusta. Minusta ei olisi ollut edes henkistä apua siihen ongelmaan, joten annoin hänen häipyä ja lähdin itse etsimään Sarria ja Sunnaa.
Tytöt löytyivät helposti, hikisen Psykon lastaus sujui ongelmitta ja Jerry näytti innostuneelta, joten lepyin.
- Mitä Hanna sanoi sulle? utelin.
- Ei vielä mitään, se sanoi, että jutellaan meillä sitten.
- Mun varpaat jäätyy, Sarri valitti, joten komensin hänet istumaan etupenkille, missä lämmityslaitteesta oli jotain iloa ja starttasin auton. Kenttä alkoi olla aika täynnä, mutta minulla oli jo niin paljon rutiinia kopin kääntelystä, etten joutunut paniikkiin vaan houkuttelin sen pois lokosestaan ja jäin sitten kärsivällisesti odottamaan, että tie aukeaisi. Portin ja minun välissä oli yhdistelmä, joka sahasi edes takaisin nähdäkseni samoissa pyöränjäljissä edistymättä ollenkaan kohti porttia. Aioin juuri pyytää, että Jerry menisi ehdottamaan, että hän pysyisi sen aikaa paikallaan, että pääsisin ohi, kun joku mies meni neuvomaan kuskia. Katsoin, ettei takana ollut hevosia ja peruutin hiukan antaakseni tilaa ja kymmenen tuskastuttavan hitaan minuutin jälkeen edelläni seilaava tiilenpunainen traikku lopulta osoitti oikeaan suuntaan. Se nytkähti eteenpäin kuin ilahtuneena ja alkoi kiihdyttää ulos kentältä vain kolauttaakseen mennessään toisen porttipylväistä kumoon. En voinut olla kiroilematta. Nyt tähän jäätäisiin ihmettelemään tapahtunutta, eikä olisi toivoakaan päästä tielle lähimpään puoleen tuntiin.
Tumpelokuski ei kuitenkaan pysähtynyt, vaikka en voi ymmärtää, miten hän ei muka ollut kuullut ja tuntenut rysäystä. Ihmisiä kertyi vaurioituneen aidan ympärille, mutta minua ei huvittanut jäädä ihmettelemään sitä vaan ajoin ohi.
- Mikset sä pysähtynyt? Sunna kysyi takapenkiltä.
- Mitä mä oisin voinu tehdä? Mun täytyy mennä kotiin ja laittaa jotain ruokaa, koska Hanna on tulossa syömään.
- Ai no sitten, Sunna henkäisi kunnioittavasti ja se repliikki oli piste i:n päälle. Kun olimme päässeet kotiin ja saaneet Psykon väliaikaiseen karsinaansa, lähdin sisään penkomaan pakastinta. Kaivaisin sieltä kaikki vanhimmat tähteet ja löisin ne uuniin. Hanna rakastaisi niitä, sillä hänen juuri kaupasta tuodun näköisessä keittiössään ei koskaan saatu mitään niin hyvää ja minä nauttisin Veskun ilmeestä, kun nostaisin pöytään lusikallisen makaronilaatikkoa, vähän lihamureketta, joululta jäänyttä lanttulaatikkoa ja noin tusinaa muuta ruokalajia.
Vesku ja Hanna saapuivat vasta neljän aikaan ja Hanna näytti ilahduttavan vanhalta ja väsyneeltä.
- Haluatko sä virkistävän drinksun? kysyin myötätuntoisesti napsautettuani uunin päälle.
- No kiitti vitusti, mun pitää vielä ajaa kotiin, nainen irvisti.
- Ai niin. Miten kurjaa, naurahdin.
- Missä Jerry on? Mä haluan jutella sen kanssa.
Jerry oli yläkerrassa ja kun huusin hänet alas, mukana tulivat kaikki sisaretkin. Kaikki halusivat kuulla, mitä Hannalla oli hänelle sanottavaa. Minä en viitsinyt tunkea joukon jatkoksi, sillä kuulin ihan hyvin keittiöönkin. He puhuivat aamun ratsastuksesta vain vähän, sillä Hannan mielestä oli ilmeisesti tärkeämpää selvittää Jerryn tulevan kauden suunnitelmat.
- Jerry ei ehkä halua kisata tänä kesänä, livautin oviaukosta pöytää kattaessani, mutta en saanut vastakaikua edes Jerryltä itseltään.
- Kyllä mä sittenkin taidan, hän sanoi ja epäröinti oli kadonnut hänen äänestään. Siinä kuului vain innostusta.
- Ja mitä sä kisaat ja millä hevosella? Hanna kysyi ankarasti.
- Mustilla kai.
- Etkä. Se on jo liian vanha. Se ei enää jaksa. Se on jäykkä kuin sahapukki.
Avasin suuni väittääkseni vastaan, mutta en sitten viitsinytkään ruveta huutelemaan vieraisiin pöytiin. Olihan Hanna ainakin osittain oikeassa. Musti oli jo vanha, harmaakin silmien ympäriltä. Pelkäsin, että Hanna seuraavaksi tarjoaisi Jerrylle lainaan jotain paremmista hevosistaan, vaikka ne tietysti menisivät ihan hukkaan junnuluokissa, mutta sitä ei sentään tapahtunut. He pallottelivat eri vaihtoehtoja, kunnes tytöt kyllästyivät ja valuivat yksi kerrallaan keittiöön nälkää valitellen.
- Ruvetaan vaan syömään, sanoin suopeasti ja aloin nostella vuokia uunista ja mikroaaltouunista pöytään. – Meillä on kyllä vaan tähteitä, mä kaavin pakastimesta kaiken mitä löysin.
Minun oli pakko vilkaista Veskua, joka Hannan perässä tuli keittiöön ja sitten minun piti puraista huultani, kun hän näytti huvittavan kimmastuneelta. Hanna ei kuitenkaan huomannut mitään vaan istui pöytään ja alkoi lappaa lautaselleen kaikkea, mitä tarjolla oli.
- Ihme, että sä Jessi olet pysynyt noinkin hoikkana, kun sä olet aina kokkaamassa, hän ehti sanoa suu täynnä.
- No, suurin osa näistä taitaa olla Merlinin ajoilta, tuumasin ja koska en ollut itselleni kattanut lautasta, menin nojailemaan Veskun selkään ja puraisin häntä korvasta. – Kai sä Hanna olet jo kuullut, että me ollaan taas yhdessä?
- Ota itselles ruokaa äläkä mua syö, Vesku murahti, joten puraisin uudestaan, hyvin hellästi tosin.
- Lakkaa marmattamasta. Mä laitan kohta saunan lämpiämään, se ehtii kuumaksi sillä aikaa, kun Hanna lastaa Psykon. Sitten voidaan viettää ihana koti-ilta.
Hanna tuijotti meitä pureskellen samalla suutaan tyhjäksi, muttei sanonut mitään, ennen kuin oli tyhjentänyt koko lautasensa.
- Mä en mitenkään ehdi viipymään pidempään. Tule Vesku auttamaan mua lastauksessa.
Vesku hypähti pystyyn kuin marionetti ja he häipyivät. Minua eivät keittiöhommat enää kiinnostaneet ollenkaan, mutten voinut mennä perässä talliinkaan. Maanittelin Sarrin ja Sunnan siivoamaan pöydän ja tarjoilemaan Armille tähteet. Lahjoin heidät lupaamalla sen jälkeen pelata heidän kanssaan mitä vaan. Siitä tulisi ihana koti-ilta, oikea idylli, joka odottaisi Veskua, kun hän tulisi sisään kylmästä ja pimeästä kevättalven illasta. Hän ei voisi kuin rakastaa sitä.
|