Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Smalltown girl 6

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.6.10 16:49:37

Edellinen

Re: Smalltown girl 6

Lähettäjä: Trot 
Päivämäärä:   29.6.10 19:45:08

Jatkoa, ei saa jättää tollaseen kohtaan :) Toi Juhana on saletisti psykopaatti.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   29.6.10 22:19:45

Mulla tulee tosta Juhanasta enemmän ja enemmän mieleen yks mun entinen luokkakaveri, joka on nyttemmin lopettanu koulun ja ruvennu keräämään rahaa, että pääsee buddhaluostariin Thaimaahan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.6.10 22:54:08

Jackets, thaimaalaisessa luostarissa mä en kyllä näe Juhanaa :D
Ja tavalliseen tapaan: jatkuu huomenna.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   30.6.10 14:19:19

jep, thaimaalainen buddhaluostari kuulostaa paljon enemmän Iljalta .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.6.10 20:17:28

Juhana ja Tipi istuivat edelleen pöydän ääressä vänkäämässä.
- Siis mä ymmärrän jos kaks muijaa haluu olla keskenään, mutta kaks äijää? Ei sáatana, kaks karvasta hikistä jätkää? Juhana selitti tuohtuneena ja Tipi näytti äärimmäisen huvittuneelta.
- Niin just, nyt sä oot niinku asian ytimessä! hän sanoi innostuneena. – Mikä sen parempaa? Mitä karvasempi ja isompi sen parempi. Onko sulla rintakarvoja vai ootko sä öljyttävää tyyppiä?
- Juhana, lähdetään kotiin, sanoin, kun hänen silmänsä alkoivat pullistua päästä. He olisivat kohta ilmiriidassa. Sain suostutella ja järkeillä vähän aikaa, mutta lopulta sain hänet taipumaan.
- Omituinen… homo… hän jupisi koko lyhyen matkan ratikkapysäkille.
- Niin, niin, minä sanoin rauhoittelevasti ja toivoin, että pääsisimme kyytiin, sillä Juhana horjahteli aika lailla. Emme kuitenkaan poikenneet kauheasti kaikista muista perjantaina loppuillasta liikkeellä olevista, eikä siinä kohden tullut ongelmia. Niitä alkoi tulla vasta, kun pääsimme perille hänen luokseen. Ei sisään pääsemisessä, sillä minä osuin ihan hyvin vielä avaimenreikään, mutta sitten Juhana alkoi lemmekkääksi. Minun piti käyttää kaikki diplomatiani, että sain hänet sänkyyn ilman, että hän kiskoi minua mukanaan. En aikonut jäädä sinne. Hän takuulla tönisi minut alas sängystä tuossa kunnossa, eikä minua kiinnostanut ollenkaan mennä sänkyyn kenenkään niin humalaisen kanssa, etenkään vonkaavan sellaisen. Lähdin kotiin.

Aamupäivällä aloin tuntea itseni tarpeeksi pirteäksi lähteäkseni Mustaojalle, joten pakkasin kassini ja soitin Annille kysyäkseni, sattuisiko hänkin olemaan tänään siihen suuntaan matkalla.
- Voisin mä ollakin. Totesin just, että on mentävä käymään joko kaupassa tai äidin jääkaapilla, hän sanoi hyväntuulisesti.
- Kaupasta selviäisit nopeemmin, huomautin.
- Mutta äidin jääkaapilla pääsen halvemmalla. Joo, voisin mä lähteä. Tuutko sä tänne vai tulenko mä hakemaan? Mun pitää käydä eka suihkussa, mä vasta tulin tallilta.
- Reipas, ihastelin ja lupasin lähteä hänen luokseen, kun kerran olin jo lähtövalmiina. Hän selviäisi suihkusta sillä aikaa, kun taittaisin matkaa.

Ihmettelin vähän, ettei Juhana ollut vielä soittanut minulle, mutta en raaskinut itsekään ottaa yhteyttä. Poikaparalla oli varmaan kauhea krapula, nukkukoon rauhassa. Yllättäen törmäsin kuitenkin häneen melkein heti, kun olin päässyt ulos rapun ovesta.
- Eihän meidän pitänyt tavata tänään, ihmettelin. – Mitä nyt, onko jotain sattunut?
Juhana oli kauhistuneen näköinen ja hengästynyt, kuin olisi juossut koko matkan.
- Anna mulle anteeksi! hän pyysi.
- Mistä? kysyin kummissani.
- Mistä vaan, en mä tiedä! Miksi sä et jääny yöksi?
- En halunnut, kun sä olit niin kännissä, sanoin totuudenmukaisesti.
- Eikö me riidelty?
- Et sä mun kanssa, mutta Tipin kanssa teillä taisi olla vähän nokkapokkaa, sanoin. Olin aika huvittunut, ja olihan nyt hellyttävää, että Juhana oli lähtenyt ilmeisesti heti herättyään minun luokseni. – Mikset sä vaan soittanut?
- Mun piti saada nähdä sut! hän sanoi ja hellyin lisää. Poika-parka. Mutta sitten hän jatkoi nolona, ettei löytänyt puhelintaankaan. Siinä kohden nolostuin itse. Olin raitiovaunussa illalla ottanut sen häneltä, kun se oli ollut lipsahtamaisillaan kömpelöistä sormista lattialle ihmisten jalkoihin.
- Mä otin sen talteen, ettet sä hukkaa sitä, sanoin ja kaivoin sen laukustani.

Juhana halasi minua riemuissaan ja minä halasin takaisin iloissani siitä, että hän oli tullut. Omatuntoni olisi ajanut minut puolihulluuden partaalle, jos olisin vasta Mustaojalla löytänyt hänen puhelimensa. Minun olisi ollut pakko ajaa takaisin tuomaan se.
- Pitääkö sun mennä? hän kysyi, vaikka takuulla tiesikin vastauksen.
- Pitää, Nöten treenaaminen on tärkeetä. Mutta mähän tulen jo huomenna pois.
- Saatanko mä sut asemalle? hän tarjoutui.
- Saata Annin luo, mä saan kyydin.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   30.6.10 21:54:32

Mää jo viime pätkässä itteksei hihittelin tota Alissan ajatusta Juhanan stereotypiasta homoista, ja toi alku oli kyllä paras, toi Juhanan ja Tipin keskustelu :D
Mutta en mä silti tykkää vieläkään Juhanasta:/

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.7.10 08:37:56

Mua kanssa viihdytti kovasti toi Juhanan ja Tipin keskustelu, mä voin kuvitella miten se on JÄRKYTTYNYT Tipin kommenteista :D *hihittelee yksinään*

Jeejee, tänään maastoilemaan ADHD:n kanssa, koska se on eilen Hyppinyt. Se jopa osaa hypätä Vauhdista nykyään isojakin esteitä, kun ennen se on hypännyt ne Paikaltaan! Hieno Poni!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.7.10 17:53:49

26. Arkielämää
Veskun työkaverin asunto oli vuokrattu jollekulle muulle, mutta sen olemassaolo oli saanut Juhanan innostumaan.
- Mä en halua muuttaa sun kanssa yhteen, sanoin lopulta suoraan, kun mikään muu ei tuntunut auttavan.
- Mikset? Juhana kysyi ja hipelöi hiuksiani niin, että selässäni meni kylmiä väreitä. Makailimme sylikkäin hänen sängyllään ja hän oli puhunut ties miten pitkään jostain asunnosta, jonka oli löytänyt netistä. Minulla oli mukavan turvallinen olo siinä ja vaikka olin yhteisestä asunnosta sitä mieltä mitä olin, en voinut olla pitämättä siitä, millaista sitoutumista siitä haaveileminen Juhanalta osoitti.
- Koska mitä jos me ei sovitakaan yhteen? Olisi helpompaa kyllästyä toisiimme, jos ei oo vielä mitään niin vakavaa kuin yhteinen koti.
- Jos kaikki ajattelis noin niin kukaan ei uskaltaisi mennä naimisiin. Enkä mä ainakaan ajatellut kyllästyä suhun.
- Ja sitten mä joutuisin sun elätiksi. Sitä mä en halua, sanoin päättäväisesti.
- Miten niin?
- No en mä sais mitään asumistukea, jos mulla olisi työssä käyvä mies.
- Mm, toi kuulostaa hyvältä. Kyllä mä voin olla sun työssä käyvä mies, Juhana tuumasi ja aloimme molemmat nauraa.

Meillä meni hyvin, ajattelin. Ravintolaillan jälkeen, minun palattuani, olimme keskustelleet vakavasti monista asioista. Juhana oli ollut vielä sunnuntainakin kamalan nolo: hän sanoi, ettei aamulla ollut muistanut paljon mitään loppuillasta. Minä tunsin olevani niskan päällä ja moitin häntä siitä, miten hän oli suhtautunut Tipiin, ensin aiheettoman mustasukkaiseksi ja sitten kuin johonkin friikkiin. Vastapainoksi hän syytti minua siitä, etten ottanut häntä tosissani, vaikka hän oli rakastunut mies. Minä lupasin korjata omaa asennettani ja hän omaansa – joskin hän sanoi, että vastedes saisin mieluummin mennä Tipin kanssa ulos ilman häntä. Se sulatti minut lopullisesti. Loppujenlopuksi Tipi kuitenkin oli urospuolinen, enkä ikinä olisi uskaltanut odottaa Juhanalta moista avarakatseisuutta. Sitten hän oli halunnut rakastella, ja kun nyt olimme näin avomielisiä, olin tunnustanut, etten minä oikein saanut siitä hommasta mitään.Olisin käyttänyt sanaa kostunut, ellei se olisi ollut niin vihjaileva. Juhana oli huolestunut kovasti ja vaikka puheenaihe oli erittäin hankala, olimme jutelleet siitäkin hiukan. Minä en ollut Juhanan ensimmäinen tyttöystävä ja hän väitti edellisten olleen vallan tyytyväisiä häneen. Minä kerroin lopultakin, että hän oli minun ensimmäiseni.
- Siitä se sitten johtuu, kyllä sä totut, hän oli sanonut tyytyväisenä. Minulla ei ollut perusteita väittää vastaan, enkä halunnutkaan. Toivoin hänen olevan oikeassa ja ainakin tunsin itseni rakastetuksi ja halutuksi, kun hän syleili minua.

Opiskelujen suhteen minulla ei mennyt yhtä hyvin. Olin syksystä asti koko ajan saanut huonompia ja huonompia arvosanoja. Alamäki ei ollut jyrkkä, mutta eittämätön. Saatoin tietysti syyttää sitä, että olin monena iltana viikossa töissä, mutta olisi minun kyllä pitänyt ehtiä lukea siitä huolimatta. Molempia en kuitenkaan ehtinyt, pääsykokeita ja läksyjä, ja synkän päättäväisesti pistin Galenoksen etusijalle. Juhana ihmetteli, miten jaksoin lukea yhtä ja samaa kirjaa koko kevään.
- Mäkin olisin lukenut minkä tahansa kirjan jo tässä ajassa, ja mä olen hidas lukija, hän väitti.
- Mä luenkin sitä uudestaan ja uudestaan. Mun pitäisi osata se suunnilleen ulkoa toukokuun loppuun mennessä.
- Ihan varmasti sä osaatkin, olet sä niin fiksu.

Juhana tosiaan piti minua fiksuna, mikä oli kieltämättä mukavaa. Hän itse oli rämpinyt hädin tuskin ylioppilaaksi ja mennyt sen jälkeen suoraan töihin. Hänen kehunsa hivelivät minua, mutta en minä ollut syntymässäni saanut pääkoppaani valmiiksi niitä tietoja, mitä tarvitsisin pääsykokeessa, tai koulussakaan, sen puoleen. Juhana ei tietenkään kieltänyt minua pänttäämästä, hän ei vaan ymmärtänyt, miksi sitä muka olisi pitänyt tehdä niin paljon. Hänelle ei myöskään valjennut ratsastamisen tarpeellisuus, vaikka kuinka yritin vääntää sitä hänelle rautalangasta. Vasta, kun aloin selvittää orien laatukatsastusjärjestelmää ja mitä Nötte joutuisi tekemään, hän alkoi päästä hajulle.
- Nouseeko sen arvo siellä? hän kysyi.
- Jos se saa hyvät pisteet, ja niitä se ei saa, ellei se käyttäydy hyvin, ja sitä me nyt harjotellaan, yksinkertaistin. – Jos siellä menee kamalan huonosti niin se saa ehkä sanoa hyvästit palleilleen, lisäsin ja sen Juhana ymmärsi täydellisesti. Parhaiten häneen kuitenkin upposi se selitys, että yksinkertaisesti rakastin ratsastamista ja hevosia ja halusin haistella niitä vähintään pari-kolme kertaa viikossa. Se käsitti Kodiakinkin, joskin siellä kävin enää ani harvoin. Anni oli viimeinkin löytänyt oikean, maksavan vuokralaisen, joka kävi kaksi kertaa viikossa ja erotti hänet pikkurahan puutteesta.

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   1.7.10 21:48:44

Voi voi. Mä en edelleenkään ole liiemmin ihastunut Juhanaan, mutta mä olen silti alkanut sietää sitä tässä viimeaikoina paremmin ja paremmin. Okei, musta se on jotenkin pelottava, mutta ehkä se ei ole ihan järjettömän kammottava, vaikka mä epäilenkin, etten tulisi tommosen tyypin kanssa elävässä elämässä toimeen kovinkaan hohdokkaasti.
Ja oikeasti toi nimi ei tosiaankaan olekaan kovin kamala, vaikka mä ensin vähän karsastin sitä! Kuulostaahan se joltain herttualta (eikös Robin Hoodissa ole se Juhana-herttua?) ja turhantärkeältä pönöttäjältä, mutta on se silti kuitenkin ihan vaan tavallinen nimi.

Mua on nyt jotenkin taas alkanut kiinnostaa toi Nöten nimi :D Nötestä mulle tulee aina vaan jotenkin mieleen maaorava.

Joo, ei mulla kyllä fiksumpaa sanottavaa taas voi olla ^^'

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.7.10 22:16:33

Joskus oli semmosta pähkinätahnaa, jonka nimi oli Nötte, kuulemma paljon parempaa kuin nää Nutellat sun muut mitä nyt saa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.7.10 22:42:18

Juhana on kyllä ihan siedettävä, toisinaan, mutta mä en silti tykkää siitä. Mut on kiva ku se on ymmärtäväinen Alissaa kohtaan.

Sori, mä en osaa sanoa mitään järkevää, yritän pysyä hereillä, et saisin kirjotettua blogiin tän päivän heppailut loppuun... ja sit nukkumaan ja huomen shoppailee ja koulutuuppaa ADHD:ta, ja sit lauantaina kisahoitajaks ja kahville Erään kanssa :) *lentelee pilvissä*

Päivämäärä:   2.7.10 09:11:14

Juhanasta tulee aina mieleen yks baariurpo joka ei oo peruskoulun jälkeen tehnyt muuta kuin talkkarinhommia ja koitti iskee mun kaveria joka oli kuulemma huora kun kerta kehtas lähtee baariin ilman avomiestään ja sen jälkeen avautu mulle siitä kuinka kaikki naiset on kieroja ja epäluotettavia.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.7.10 18:28:58

Sen verran olin kuitenkin perillä Kopse-tallin elämästä, että olin nähnyt Arskan uuden ratsutettavansa kanssa. Yllätyksekseni se oli tuttu, Mustaojan varsoja. Se oli Nöten puolisisko Nimuel, jonka emä oli minun vanha luottoratsuni Mia. Minun oli sillä kertaa ollut ihan pakko viedä Kodi pois ja palata katsomaan Nimppua tarkemmin, vaikka periaatteesta välttelin Arskan kanssa puhumista ja kahden olemista.
- Muistatko sä mut vielä? lepertelin hevoselle ja minusta tuntui, että se muisti. Se oli tietysti ollut vain yksi ruunikko varsa monien sellaisten joukossa, mutta ei niitä silti unohtanut. – Mikset sä sanonut, että sä saat meidän kasvatin laiteltavaksi? kysyin Arskalta, sillä tämä oli puheenaihe, joka oli välttämätön käsitellä.
- Mä en tiennyt kuin vasta sen tullessa, että se on teidän. Siitä puhuttiin vaan etunimellä ja mä näin oikean nimen vasta sopimuksesta, Arska selitti.
- Missä se on ollu tähän asti ja mitä sille on tapahtunut?

Ei paljon mitään, Arska väitti, mutta ainakin omistajan nimi oli eri kuin se, jonka minä muistin. Tosin en minä niitä muistanut yhtä hyvin kuin varsoja. Meille kehkeytyi pitkä ja innostunut keskustelu siitä, mitä Nimppu jo osasi verrattuna siihen, miten minä olin Veskun ohjauksessa ratsastanut Nötteä, enkä olisi malttanut lähteä kotiin ollenkaan.
- Sillä on hyvä luonne, Arska sanoi.
- Meidän varsoilla on kaikilla! sanoin ylpeästi.
- Ja te olette menossa oripäiville? Pitäsköhän mun yrittää katsomaan, Arska pohti innostusta äänessään. Minä en ollut ajatellut lähteä sinne, ainakaan koko ajaksi, sillä se olisi vaatinut rutkasti koulusta lintsausta. Mahtaisiko Vesku kaivata apuani? Mutta ei. Arska vaan alkaisi kuvitella vaikka mitä.
- Mene ihmeessä, jos sulla on tilaisuus. Mä en koululta ehdi vaan Vesku hoitaa sen varmaankin Dannin kanssa, sanoin kevyesti. Hitto, ihan kuin en olisi tuhat kertaa mieluummin ollut Nöten kanssa reissussa kuin koulussa!
- Ai, Arska sanoi ja kuvittelin pettymyksen hipaisun hänen ääneensä. – Vaikka sä olet sitä ratsastanut?
- Mulla on muitakin velvollisuuksia nykyään. Ja niin on nytkin, me meinattiin tehdä Juhanan kanssa lettuja, kunhan mä täältä joudan, ilmoitin.

Ajaessani Annin luo palauttamaan autoa tajusin, että olisin hullu, ellen lähtisi katsomaan, miten Nötte pärjäisi. Pähkähullu. Edelliskeväänä en ollut päässyt näkemään tärkeintä kirjoitusten takia, mutta nyt ei ollut tiedossa mitään yhtä tärkeää. Tylsiä koulutunteja vaan ja ne voisin korjata lukemalla itsekseni – siinä kohden ajatuskulkua kyllä tunsin omantunnonpistoksen. Eikä minun koko viikkoa tarvitsisi lintsata, kävisin vain katsomassa Nöten suoritukset. Ypäjälle ajoi äkkiä. Kunhan aikataulut tulisivat, voisin tutkia tarkemmin, mihin aikaan Nötte oli esillä ja voisin ehkä hyvinkin ehtiä kouluun puolikkaiksi päiviksi. Onneksi toinen työharjoittelujakso päättyisi edellisellä viikolla, sillä siitä ei passannut lintsata.

- Priorisoitko sä tosiaankin katsomossa istumisen? Vesku kysyi, kun ilmoitin ottavani Dannin ja minun kauppakassin kaupunkiin ja käyttäväni sitä Helsinki-Ypäjä-välin sahaamiseen. Minusta oli vain oikeus ja kohtuus, että auto olisi välillä minun käytössäni, kun Danni oli saanut pitää sitä koko talven.
- Koulussa istumiseen? Kyllä, naurahdin. – Sä itse sanoit, että se saattaa olla mun elämäni hevonen, ja tää saattaa olla viimenen kerta, kun se on oripäivillä, jos se ei pärjääkän ja sä päätät ruunata sen.
- Älä maalaa piruja seinille, Vesku sanoi, muttei kommentoinut suunnitelmaani sen enempää, sanoi vain ymmärtävänsä minua ja että hän olisi saattanut itsekin minun sijassani lintsata.

Juhana oli onnesta soikeana, kun tulin sunnuntaina Mustaojalta autolla.
- Voi vitsi, pidätkö sä sitä koko viikon? hän kysyi ja kierteli vanhaa relluamme.
- Joo, ainakin niin kauan kun Nötte ei ole tipahtanut joukosta siellä Ypäjällä.
- Upeeta, me voidaan käydä ajelemassa iltasin! Kuule, mennään pesemään se. Se on aika rapanen.
- Kuule, se rapa pitää sitä kasassa. Siitä alkaa tipahdella palasia, jos sen pesee pois, sanoin nauraen. Alkuun Danni ja minä olimme tietenkin puunanneet sitä kovasti mutta suoraan sanoen siinä alkoi olla niin paljon ruosteläikkiä, että kuraisuus oli melkeinpä ehostusta.
- Höpsis. Mä tarjoan pesuautomaatin, Juhana sanoi ja niin vietimme sunnuntai-illan autossa. Ensin ajoimme pesukadun läpi, tai Juhana ajoi, sillä minä en suostunut. Pelkäsin ajavani jotenkin vinoon niin, että juuttuisimme sinne hornankattilaan koko yöksi. Sitten hän korjasi kuskin oven sisäkahvan, jolla oli tapana jäädä käteen ja jonka ruuveja aina välillä kiristimme avaimenkärjellä. Juhana kävi lainaamassa äitinsä siivouskaapista kunnon ruuvimeisselin ja väänsi sen niin tiukasti kiinni, että muoviin tuli pieni särö. Lopuksi ajoimme kylään Niklaksen ja Marin luo Vantaalle. Minä en suorastaan ollut pitämättä heistä, mutta minusta he olivat suunnattoman tylsiä. Olin omasta puolestani äänestänyt kyläilyä Juhanan toisen hyvän kaverin, Tompan, luona, mutta hän ei asunut sen kauempana kuin Vuosaaressa, joten pidempi matka voitti.
- Käydään Tompalla huomenna, Juhana ehdotti ja ajoi Vantaalle. Hän oli jotenkin jäänyt ratin taakse pesun jälkeen.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   3.7.10 21:38:19

Tämäpäs oli tipahtanut.. Jatkoa?

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   3.7.10 21:51:52

Juu ehottomasti jatkoa!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.7.10 21:57:53

Kappas, jotain elämää täälläkin :D
Paraskin puhuja, vasta raaskin itsekin tulla sisään...
---------------------
Niklas ja Mari asuivat pienessä kaksiossa Korsossa ja kuten tavallista, pojat istuivat katsomaan urheilukanavaa ja minä menin Marin kanssa keittiöön kahville. Oli ihan sama, mitä urheilua sieltä tuli, Niklas ei saanut silmiään irti ruudusta. Olin iloinen siitä, ettei Juhana ollut kotioloissa yhtä hömelö. Mari, joka oli isokokoinen, punertavahiuksinen nainen ja noin kahdenkymmenen viiden ikäinen, oli töissä laitosapulaisena sairaalassa, minkä takia Juhana oli alunalkaen arvellut, että tulisimme loistavasti toimeen. Mikäs siinä, olinhan minä tavallaan alalla, vaikka en ollut ollut vielä päivääkään sairaalassa töissä. Se oli kuitenkin sanottava, että Marilla oli välillä hauskoja ja karmivia juttuja potilaista. Ei kuitenkaan tänään. Hän haukotteli ja näytti puolikuolleelta.
- Oletko sä nukkunut huonosti? kysyin myötätuntoisesti. – Meidän ei ois pitäny tulla varottamatta, mutta Juhana innostu niin, kun mä lainasin kotoa auton täksi viikoksi.
- Mä nukun aina tosi hyvin, mutta mä olen noussut jo neljältä, Mari sanoi.
- Miksi ihmeessä siihen aikaan? ihmettelin.
- Niklas oli ottanu keikan täksi päiväksi ja sen piti lähteä ennen viittä.
- Keikan?
- Joo, se kävi viemässä kuorman jotain keittiönovia Vaasaan. Kaverin firmasta. Se sai siitä kakssataa ja bensat.

Mari näytti ylpeältä ja iloiselta ja olisin minäkin iloinnut ylimääräisestä kahdesta sadasta. En kuitenkaan ymmärtänyt, miksi hän oli kömpinyt sängystä kello neljältä, jos Niklas lähti jonnekin.
- Olitko sä mukana? kysyin.
- En, mulla oli työpäivä. Mä vaan nousin tekemään sille voileipiä mukaan ja keittämään kahvit.
- Eikö niitä voinut tehdä illalla valmiiksi? ihmettelin.
- No ei tässä siitä ole kyse, Mari puuskahti. – Mä halusin näyttää, että mä arvostan sitä, että se uhraa vapaapäivänsä, ja juomaan yhdessä aamukahvin sen kanssa.
- Söpöä, tuumin, vaikken ollut ihan varma siitä, oliko se söpöä vai idioottimaista. Mutta kai se söpöä oli, jos se kerran tapahtui rakkaudesta. Miten hitossa minun mieleeni ei ollut tullut nousta kuudelta laittamaan Juhanalle aamiaista? Enkö rakastanutkaan häntä?

- Kuule, meiltä lopettaa nyt yks ihminen, Mari muisti onneksi ennen kuin ehdin ruveta pohtimaan asiaa tarkemmin.
- Niin?
- Niin, mä ajattelin, että jos sä haluaisit hakea paikkaa.
- Mä en voi. En mä kuitenkaan saisi tehdä pelkkiä puolikkaita vuoroja iltaisin sen jälkeen, kun mä olen päässyt koulusta, huokaisin.
- Niin joo. Mutta joskus ei kylläkään saa sijaista ennen kuin joskus neljästä eteenpäin, jos joku on sairastunut. Kuule, voisko sulle soittaa joskus, jos tulee kova tarve? Mari kysyi.
- Miksei… paitsi että eihän mulla ole mitään käsitystä siitä, mitä mun pitäisi tehdä.
- Pyyhkiä lattiat, jakaa päivällinen, auttaa syöttämisessä, kastella kukat, tehdä iltapala, Mari alkoi luetella.
- No ei mikään noista kuulosta ylivoimaselta, arvelin, vaikka oikeastaan kuulostikin. Osasin pestä lattioita ja kastella kukkia kyllä, mutta epäilin, että oli eri asia tehdä sitä kotona kuin sairaalassa. En kuitenkaan kieltänyt Maria antamasta puhelinnumeroani ehdottomissa hätätapauksissa. Tuskin he haluaisivat kysyäkään ketään, joka oli ihan ummikko.
- Hienoa, ja entäs kesätyöt? Kai sä semmosia kuitenkin tarvitset? Mari sanoi iloisena.

Jessus, en ollut suonut ajatustakaan kesätöille. Fakta iski otsaani kuin kirves.
- Mahtaisko teille päästä kesätöihin? kysyin. En tekisi puhelinmyyntiä päivääkään kauemmin kuin olisi ehdottomasti pakko, vaikkakin sen työpaikan olemassaolo oli saanut minut unohtamaan, että piakkoin koittaisi parin kuukauden jakso, jolloin voisin tehdä jotain muuta.
- Sun pitää käydä ilmoittautumassa työhönottoon, Mari sanoi tietäväisenä.
- Kerro missä, pyysin. Koska en ollut ajatellut asiaa, en ollut miettinyt sitäkään, mitä haluaisin tehdä – sairaalatöitä vai ehkä hevoshommia. Ei kuitenkaan haittaisi ottaa Marilta työhönoton yhteystietoja. Saatuani ne hän haukotteli taas oikein antaumuksella ja menin esittämään Juhanalle, että lähtisimme jo. Isäntäväellä oli ollut rankka päivä ja hänkin joutuisi aamulla aikaisin nousemaan töihin. Ilman vastalaitettua aamiaista tosin, epäilin. Olin tullut siihen tulokseen, ettei se ollut rakkauden mitta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   4.7.10 17:40:34

Oonpas mä ollut nyt laiska lukemaan, kun oli kaks pätkää taas luettavana. Tosin eilen mulla olikin vähän muuta...

Hienot pätkät, hupaisaa että Arskalla on Mustaojalainen koulutuksessa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.7.10 18:37:12

27. Oripäivät
Tiistai-aamuna nousin samaan aikaan Juhanan kanssa. Edellisyötä en ollut ollut hänen luonaan, sillä emme vaan olleet löytäneet laillista parkkipaikkaa lähimailtakaan, enkä suostunut ottamaan parkkisakkoa jättämällä autoa suojatien eteen. Seuraavana iltana Tompalta tullessamme meillä oli ollut parempi onni siinä suhteessa.
- Mari taitaa laittaa Niklakselle aamiaisen joka aamu, sanoin, kun kaivoimme leipää kaapista.
- Niin taitaa.
- Pitäiskö mun laittaa sulle aamiaista, jos me asuttaisiin yhdessä?
- Hölmö tyttö, mä laittasin sulle aamiasta, jos sä haluaisit, Juhana sanoi ja halasi minua.
- Ei paha, sanoin käheästi, sillä hän oli osannut valita oikeammat sanat, kuin mitä minä olisin itse osannut keksiä.

Teimme toisillemme voileivät ja söimme ne naureskellen, sitten tarjosin Juhanalle kyydin töihin ja lähdin ajamaan kohti Ypäjää. Nötte olisi rakennearvostelussa heti ensimmäisessä ryhmässä, kello yhdeksältä, ja tiesin, että vaikka minusta oli vielä aikaista, olivat Vesku ja Danni varmastikin jo pian perillä paikan päällä. He olivat varmasti joutuneet nousemaan neljältä. Toisaalta, ei se meille ratsastuskilpailuissa käyville ollut kovinkaan kummallista.

Oli kaunis päivä ja jos olisin jäänyt kaupunkiin, olisin uhmannut kevään oikullisia jumalattaria ja pistänyt päälleni kevättakin ja avokkaat. Olin kuitenkin menossa pyörimään tallialueelle ja parhaimmillaan maneesiin. Siellä ei pärjäisi vielä ainakaan kuukauteen ilman talvikenkiä ja paksua takkia. Niistä huolimatta minulla oli ihmeen kevyt olo. Olin tottunut ajamaan vain suhteellisen lyhyitä matkoja, kotoa Helsinkiin oli alle viisikymmentä kilometriä. Toistasataa kilometriä tyhjää tietä edessäni pisti elämän tuntumaan seikkailulta. Tosin ei se alkuun ollut tyhjää. Ehdin melkein hermostua, ennen kuin pääsin ulos kaupungin aamuruuhkasta. Siihen meni niin paljon aikaa että aloin jo pelätä, etten ehtisi yhdeksäksi perille. Kun lopulta pääsin kehäkolmoselta, huokaisin helpotuksesta. Enköhän sentään ehtisi.

Matkalla oli hyvää aikaa ajatella. Mietin Nöten mahdollisuuksia ja totesin luottavani kovasti siihen, että se olisi koko joukon parhaimpia ja saisi ilman muuta astumisluvan. Siinä ei mennyt kahta kilometriä. Muutama lisää kattoi tulevat kilpailumme. Niitä taas oli turha miettiä etukäteen ja ajatukseni lennähtivät rakkauselämääni. Siitä taas riittäisi pohtimista vaikka Rovaniemelle.

Minusta tuntui, että kävelin kallionhalkeaman päällä, toinen jalka toisella puolen ja toinen toisella, ja halkeama leveni koko ajan. Kohta minun pitäisi päättää, kummalla puolen aioin jatkaa matkaa, enkä tiennyt. Tämä aamu oli ollut hyvä, olin herännyt onnellisena ja rakastuneena, mutta piru vie, miksei minusta aina tuntunut siltä? Jos sitä kerran oli rakastunut niin eikö kuulunut olla rakastunut kaiken aikaa? Minä en ollut. Välillä Juhana vain ärsytti minua ja se tunnekin oli raivostuttava, ihan kuin olisin ollut petturi. Mutta…

Ajatukseni lennähtivät takaisin sunnuntai-iltaan, jolloin olin päättänyt ajaa kotiin nukkumaan. Juhana ei olisi halunnut minun menevän ja olimme kinastelleet vähän aikaa tuplaparkissa hänen talonsa edessä. Hän oli valittanut siitä, että olin juuri ollut koko viikonlopunkin poissa.
- No en mä voi parkkipaikaksi muuttua! kivahdin.
- Koska me ollaan ees rakasteltu viimeksi? Juhana murjotti.
- Viime viikolla!
- Jos sä et kerran halua tulla yöksi niin ajetaan jonnekin ja rakastellaan autossa, hän keksi ehdottaa, tai ehkä hän oli miettinyt sitä koko illan. Se kuulosti jopa minusta hetken ajan jännittävältä idealta, mutta sitten siirsin jalkojani ja kolautin polveni hanskalokeroon. Tajusin myös, että oli maaliskuu eikä ihana kesäyö.
- Sä et ole tainnu huomata, ettei tää ole mikään jenkkirauta, missä on tilaa kuin laivassa?
- Lasketaan penkit alas, Juhana sanoi ja laski kätensä polveni päälle.
- Sä olet melkein kaks metriä pitkä! Et sä pysty naimaan renaultissa!
- No ota sitten suihin?

Olin mennyt sanattomaksi ja vain katsonut häntä. Ilmeisesti hän oli luullut minun pohtivan sanoako kyllä vai ei ja oli asetellut pyytävän ilmeen kasvoilleen, sen pirun koiranpentuilmeen, joka ällötti minua. Mutta en minä sitä ollut miettinyt vaan paremminkin sitä, että olinko kuullut oikein. Se oli jotenkin niin… tökeröä. Sitten joku oli töötännyt takanamme ja tilanne katkesi.
- Mene kotiin, olin sanonut ja noussut autosta kiertääkseni kuskin paikalle.

Päivämäärä:   5.7.10 14:53:35

ha, arvasin sen et juhana on alissan kanssa vaan et se sais pildee eli piparii.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   5.7.10 16:23:29

Des, eikös ne kaikki oo pääasiassa siks? =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.7.10 18:31:57

Tölkki vei jalat suustani, kuten niin usein muulloinkin =D
---------------
Silloin en ollut tuntenut häivääkään rakkautta vaan paremminkin inhoa. Sitä minä nyt mietin. Oliko se oikein? Minulla tuskin olisi ollut enemmän tunnontuskia kuin noista ajatuksista, vaikka olisin fyysisesti pettänyt Juhanaa. Edellisiltana olin ottanut härkää sarvista ja kysynyt Juhanalta, mitä mieltä hän oli siitä, että hän joskus otti minua päähän, tietysti mahdollisimman kauniisti, ettei hän loukkaantuisi. Hän oli nauranut.
- Alissa-kulta, oletko sä koskaan kuullu pariskunnasta, joka ei koskaan riitele? Kyllä säkin joskus ärsytät mua. Mutta ihan pikkusen vaan, hän oli lisännyt.
- Ai. Siinä kaikki, mitä minä sain suustani, sillä mietin kuumeisesti elämäni pariskuntia. Dannia ei ehkä kannattanut ottaa esimerkiksi, sillä hän oli nopeampi lopettamaan suhteita kuin kukaan, jopa sellaisia suhteita, jotka näyttivät täydellisiltä. Hän ei varmasti kestänyt mitään ärsyyntymistä. Jessi ja Veskukaan eivät näyttäneet koskaan olevan kyllästyneitä toisiinsa, ja silloin joitakin vuosia sitten, kun heillä oli ollut jokin kriisi, oli Jessi ottanut etäisyyttä ja hankkinut oman kämpän sen sijaan, että olisi jäänyt kiristelemään hampaitaan. En vieläkään tiennyt, oliko työ ja asunto Tammisaaressa ollut syy vai seuraus, mutta ei sillä ollut enää väliäkään. Oli se ollut kummin päin vain, he olivat eläneet siitä lähtien sovussa kuin kyyhkyläiset. Sama päti Ilseen ja Artsiin, jotka olivat koko joukkiostani paras esimerkki täydellisestä rakkaustarinasta.
- Sä olet niin nuori, Juhana oli sanonut ja kuitannut sillä koko kysymykseni.

Niin että oli siinä pohtimista. Tietysti Juhana saattoi olla oikeassa ja minä olin vain sinisilmäinen idealisti, joka luuli, että oikean maailman pitäisi olla kuin elokuvissa. Faktana kuitenkin pysyi se seikka, että minusta ei tuntunut hyvältä.

Huomasin taukopaikan kyltin ja hetken mielijohteesta koukkasin sinne. Peffani ei ollut ehtinyt puutua, mutta ajattelin kävellä reippaasti auton ympäri ja katsoa, keksisinkö muuta ajateltavaa. Voisin jopa polttaa tupakan, jos hanskalokerossa olisi Dannin jäljiltä. Rellu haisi hiukan tupakansavulta muutenkin, mutta minä en aikonut polttaa autossa. Olin niin tottumaton, että pelkäsin ajavani tieltä, kun savu menisi päähäni.

Kävelin auton ympäri en vain kerran vaan kokonaista kolme kertaa ja mietin omia vanhempiani. Minulla oli käsitys, että he eivät olleet olleet mitään kyyhkyläisiä, mutta eivätpä he sitten olleet pysyneetkään yhdessä. Kaikki esimerkit, joita keksin, tuntuivat osoittavan samaan suuntaan. Mutta sitten tulin ajatelleeksi, että se, mitä minä näin omilla silmilläni, ei välttämättä ollut totuus. Mistä minä tiesin, vaikka Ilse kiristelisi hampaitaan raivosta joka kerran, kun Artsi levittelisi likaisia vaatteita pitkin lattioita tai kertoi vanhan vitsin?

Onneksi aurinko paistoi ja palautti mieleeni seikkailun tunnun. Kaipa asiat ratkeaisivat parhain päin. Saatoin olla nuori, kuten Juhana oli nauranut, mutta tiesin jo, että joskus ylenpalttinen miettiminen vain kiskoi solmut tiukemmalle. Yön yli nukkuminen tosiaan auttoi joskus. Etsin siis radiosta aseman, jolta tuli muutakin kuin pelkkää musiikkia ja uppouduin aamushown juontajien juttuihin.

Olin käynyt Ypäjällä sen verran monesti muiden kyydissä, että tiesin ruveta kohta odottamaan Autokeidasta, jonka kohdalla minun pitäisi kääntyä pois tältä tieltä. Sitä ei kuitenkaan vielä näkynyt, kun uskollisesta autonrohjostani kuului kova kolahdus, niin kova, että se pelästytti sydämeni laukkaamaan. Katseeni lennähti konepeltiin – oliko se irronnut paikoiltaan – ja sitten mittaristoon, jossa yhtäkkiä paloi pahaenteinen punainen valo. Enempää en ehtinytkään nähdä, kun minusta tuntui kuin olisin ajanut näkymättömään seinään ja paiskauduin eteenpäin. Ratti painui kipeästi rintaani ja pääni kolahti tuulilasiin. Se ei ollut koskaan tuntunut olevan erityisen lähellä, joten ehdin hiukan ihmetellä, ennen kuin turvavyö kiskaisi minut takaisin, ei erityisen hellästi sekään. Auto päästi jonkinlaisen korahduksen ja jatkoi matkaansa kolkaten kuin tavarajuna raiteilla.

Jotenkin osasin tehdä kaksi asiaa lähes vaistomaisesti. Olin kai mielessäni suunnitellut mahdollisia onnettomuustilanteita niin paljon, että napsautin vaistomaisesti hätävilkut päälle. Toiseksi käänsin rattia ohjatakseni auton pientareelle. Hetkeä myöhemmin tuli mieleeni, mitä Vesku oli joskus sanonut: että onnettomuustilanteessa piti ensimmäiseksi sammuttaa moottori tulipalon välttämiseksi. En tahtonut palaa autooni, joten käänsin avaimesta. Ajatus ei ollut sikäli kauhean hyvä, että ohjaustehostin lakkasi saman tien toimimasta ja seuraavassa hetkessä olin vinoparkissa pientareella. Sisään lehahti tuoreen puun tuoksu, kun auton nokka tunkeutui pajupusikkoon. Mutta ainakin se kolina lakkasi samalla kuin liike.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   5.7.10 23:21:01

Apua. Mitähä hittoa tolle autolle tapahtu kerta Alissa paiskautu tuulilasiin päin??? :D Kerro äkkiii!

Päivämäärä:   5.7.10 23:29:33

Autostako se Aivokana huolehtii - entä mitä sille Alissan päälle ja tyttöselle itselleen ylipäätään tapahtu kerta paiskautu tuulilasia päin? :D Huu, ei tommoseen kohtaan voi jättää pätkää, täytyy saada tietää miten tässä nyt lopulta kävi. Taitaa olla Alissalla nyt vähän ongelmia sinne oripäiville pääsyn kanssa ^^

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   6.7.10 00:09:12

Pöh, Arska kuitenkin ilmestyy pelastavana ritarina paikalle:D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   6.7.10 01:56:04

Jos Arska ilmestyy nyt paikalle, niin mä lopetan tän tarinan lukemisen :DD Se olis niiiin klisee ettei mitään rajaa :P

Päivämäärä:   6.7.10 08:44:12

Juhana vois ilmestyy paikalle ja Alissa vois saada raivarit stalkkaamisesta ,D

Ja tohon pildehommaan en keksi mitään niin ei-rivoa et kehtaisin julkaista sen täällä missä on lapsia .D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.7.10 15:33:14

Ei olis pitäny tulla viel lukemaa, olis pitäny odottaa huomiseen - paitsi et mä oon huomen ehkä varmaan i Hyvinge. Riippuen Eräästä. Mutmut, hienot kaks pätkää, flanu tykkäs kovasti. Nyt kyllä kaipaa nopeesti selvennystä siihen, ett mitä Alissalle kävi!

Phihii, mun työpaikka on kehä III varrella :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.10 17:16:46

whisky, mun on pakko tunnustaa, että pyöritin tota Arskaa kyllä monta kertaa päässäni. Mut ei vaan voinu :D
-----------------
Istuin paikallani vähän aikaa ja yritin tajuta, mitä oli tapahtunut. Rintaani koski ja otsaani jomotti ja sitten muistin tulipalon vaaran. Hapuilin turvavyön lukkoa, mutta se tuntui jotenkin omituisen muotoiselta enkä ollut löytää siitä oikeaa kohtaa, mistä painaa. Ehdin jo pikkuisen panikoitua, kun vapisevat sormeni saivat sen loksahtamaan. Seuraava vaihe oli avata ovi. Vasenta puoltani vihlaisi inhottavasti, kun ojensin käteni, mutta luojan kiitos, tai Juhanan, kahva ei sentään jäänyt tänään käteen. Sain oven auki, jalkani ulos ja horjuin parin metrin päähän, ennen kuin romahdin maahan istumaan. Minua pyörrytti.

En tiedä, miten kauan istuin siinä. Todennäköisesti vain muutaman minuutin, mutta ne tuntuivat ehkä tunnilta. Korvissani humisi ja minua vapisutti. Välillä humisi vähän kovemmin ja mietin laiskasti aivotärähdyksen mahdollisuutta, joskin tajusin, että kyseessä olivat vain ohi ajavat rekat. Liikenne oli hiljaista, mutta oli selvää, että ihan kohta joku pysähtyisi. Ei mikään noista rekoista, ne ehtisivät Forssaan asti, ennen kuin saisivat massansa pysähtymään, mutta joku pienempi auto. Tunsin syvää kiitollisuutta siitä, että olin ehtinyt lähteä kääntämään pientareelle enkä jäänyt keskelle kaistaa. Pikku rellu olisi pamahtanut rekan maskiin kuin hyttynen ja minä siinä mukana, ja meidät olisi ehkä löydetty vasta seuraavalla tankkauspaikalla.

Huomasin pelkääväni edelleen, että autonraato syttyisi palamaan ja muistin, että olkalaukkuni oli siellä. En halunnut sen palavan, sillä siellä oli kännykkä ja Galenos ja muita asioita, jotka halusin säilyttää. Niinpä nousin taas jaloilleni ja hoipuin takaisin auton luo. Pelkurinpuolen ovi oli niin syvällä puskassa, etten edes yrittänyt kiertää sille puolelle vaan kumarruin kurottelemaan kuskin ovesta. Kaikki tavarat olivat jalkatilassa ja rintaani vihlaisi, kun yritin ylettää sinne. Onneksi laukku oli ollut kiinni ja yletyin hihnaan. Samalla arvelin, että kun ei auto jo ollut hulmahtanut liekkeihin, niin ei se enää syttyisikään. Istuin varovasti kuskinpenkille ja aloin tuntea pääni selvemmäksi. kiukkuisemmaksi myös. Autoja ajoi ohi kumpaankin suuntaan, yhteensä ainakin neljä kappaletta, eikä yksikään pysähtynyt. Kyllä minä olisin pysähtynyt, jos olisin nähnyt jonkun ajaneen ryteikköön. Toisaalta, mihin minä tarvitsin apua, kun minulla oli kännykkä?

Löysin sen laukusta eikä se näyttänyt kärsineen mitenkään rysäyksestä. Minä vaan en keksinyt, kenelle soittaisin. Pienen hetken ajan pääni oli ihan tyhjä, enkä muistanut yhtäkään tuntemaani ihmistä. Eikä se enää ollut tarpeenkaan, valkoinen pakettiauto jarrutti rajusti ja rullasi vain hiukan ohitseni. Katsoin kiinnostuneena, miten sieltä hyppäsi ulos pitkänhuiskea nuori mies. Mieleeni tuli, että jos minulla olisi ollut yhtään hyvää onnea, olisi ohi voinut ajaa Arskakin ja helpotuksekseni hänen perässään tulivat mieleen kaikki muutkin tutut. En ollutkaan saanut muistinmenetystä. Se oli hyvä juttu.

- Ajoitko sä ulos? Oletko sä kunnossa? mies kysyi.
- Kiitos, taidan mä olla, sanoin ja kuulostin yllätyksekseni tavalliselta ja asialliselta. Kuin ajaisin puskaan päivittäin.
- Oliko siinä joku tilanne? Yrititkö sä ohittaa tai…?
Avasin suuni, mutta silloin paikalle kaahasi poliisiauto siniset valot vilkkuen. Se teki u-käännöksen ja pysähtyi kohdallemme. Katsoimme vaitonaisina, miten kaksi poliisia nousi autosta. Hekään eivät olleet iällä pilattuja.
- Ja mitäs täällä on tapahtunut? kysyi poliisiautoa ajanut mies, jolla oli hyvin lyhyet, vaaleat hiukset.
- Mun auto hajosi, sanoin ja äsken vielä vakaa ääneni pieneni ja alkoi taas täristä, kun muisto säikähdyksestä palasi.
- Kun ajoit tieltä?
- Ei kun ennen sitä. Tunsin itseni ihan liian väsyneeksi selittämään mitään paukahduksesta ja miten auto oli tuntunut pysähtyvän kuin seinään ja sitten huomasinkin tuijottavani valkoista pilliä.
- Puhalla tähän pitkään ja tasaisesti, naispoliisi sanoi ja sitten asiat alkoivat mennä aika absurdeiksi. En tahtonut saada henkeä, sillä kylkiluihini koski ja poliisitar alkoi hermostua, luuli kai minun välttelevän puhaltamista.

- Lakatkaa nyt kiusaamasta tyttöparkaa! Miksette te vie sitä ennemmin sairaalaan? hermostui pakettiautomies.
- Ja mitenkäs sä olet osallinen tähän? kysyi se miespoliisi hyökkäävästi.
- Mä pysähdyin katsomaan, tarvitaanko täällä apua! Luulisi, että tekin ensin tutkitte, tarvitaanko ambulanssia!
- Puhalla tähän, pitkä tasainen puhallus, sanoi naispoliisi apaattisesti ja ojensi vehjettään vuorostaan hänelle.
- No víttu minäkö tässä nyt rikollinen olen? Tunge pimperoos se pilli!

Siinä ei ollut mitään naurettavaa, mutta silti minulta pääsi tirskahdus. Mies tuhisi suuttumustaan kuin siili iltahämärissä. Poliisit katselivat meitä hetken, joka tuntui hyvin lyhyeltä, mutta ajantajuni ei tainnut olla ihan kunnossa. Sitten meidät molemmat ohjattiin suhteellisen kohteliaasti poliisiauton takapenkille.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.7.10 18:01:52

Voi että...tää menee liian sekopäiseks.

Päivämäärä:   6.7.10 18:19:00

"Istuin varovasti kuskinpenkille ja aloin tuntea pääni selvemmäksi. kiukkuisemmaksi myös." Hmm, mitenkähän mulla on jotenkin sellainen hämärä muistikuva semmosesta ku et jotenki pisteiden jälkeen tartteisi olla isoja alkukirjaimia, vai mites se meni... ^^

Huhhuuu. Hee, voisko tossa olla Alissan elämän mies? Toi pakettiautodude?

Päivämäärä:   6.7.10 19:49:23

Mun mielestä ei saa jättää tämmöseen kohtaa, etenkään Tänään!

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   6.7.10 19:57:18

Hajosin hieman tuolle lopulle.. Nainen ojensi vehjettään miehelle ja mies käski tunkemaan sen pimperoon.. Olen ehkä hieman turhan väsynyt.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.10 20:51:03

Tölkki vinkuu ja vonkuu. Menköön nyt Tän Kerran.
---------------
28. Farssimaisia piirteitä
Minusta tuntui, kuin olisin ollut jossain muualla ja katsellut itseäni ulkopuolelta, kun istuin poliisiauton takapenkille laukku sylissäni ja jalat vierekkäin kuin siveällä ruustinnalla. Naispoliisi oli jopa painanut päätäni alas kädellään ihan kuin telkkarissa, etten löisi sitä ovenkarmiin. Se oli tehnyt kipeää ja kun nyt tunnustelin, minulla oli melkoinen pahka pääni etuosassa. Aloin hapuillen muistella, mitä siinä kohden aivoja sijaitsi, mutta en saanut sitä mitenkään päähäni.
- Mun autonavaimet jäi! älähti mies vieressäni ja miespoliisi kävi hakemassa ne ja lukitsemassa pakettiauton oven. Ainakin toivoin, että hän lukitsi sen. Minunkin autossani oli avain vielä virtalukossa, mutta kun ajattelin, miten se oli kolissut, en voinut uskoa, että sillä olisi mitään väliä. Rellu ei varmaan enää ikinä liikahtaisi siitä omin avuin.

Lähdimme liikkeelle ja mies vieressäni äyskytti vähän aikaa, mutta vaikeni, kun ei etupenkillä mitenkään noteerattu häntä. Hän käänsi katseensa minuun, vaistosin sen jotenkin, vaikka tuijotinkin laukkuani.
- Oletko sä ikinä kuvitellut, että tämmöstä vois tapahtua? hän puuskahti.
- En, sanoin pienellä äänellä, sillä en uskaltanut pudistaa päätäni.
- Siis sä olet loukkaantunu ja mä pysähdyin auttamaan sua, ja nyt meitä kuskataan jonnekin vítun kolmannen asteen kuulusteluun!

Nostin käteni otsalleni, sillä sitä mies tuijotti ja tapasin tipan tahmeaa nestettä. Punaista.
- Musta taitaa tulla verta, sanoin epäuskoisena ja katsoin vierustoveriani. Hän miellytti silmääni, tai sitten tunne tuli vain tästä omituisesta tilanteesta. Hänellä oli musta pipo päässään, mutta sen alta näkyi kaistale vaaleaa otsatukkaa. Saman väristä kuin Juhanan, ajattelin ja riemastuin hiukkasen siitä, että muistin Juhanan. Miehen silmät olivat hyvin kirkkaan siniset, mutta enempää en nähnyt, sillä aloin äkkiä voida pahoin. En voinut muuta kuin kumartua, levittää jalkani ja oksentaa kumimatolle. Onneksi en ollut syönyt aamulla kuin voileivän. Meetvurstipalasien näkeminen melkein kengilläni saivat minut silti yökkäämään muutaman kerran ylimääräistä, mikä teki enemmän kuin kipeää rintalastassani ja kylkiluissani.
- Voi herranperkele, tiistai-aamuna, sanoi naispoliisi kyllästyneellä äänellä etupenkillä ja avasi ikkunansa.

Miespoliisi ajoi terveyskeskuksen eteen ja pysäköi pääoven eteen.
- Onko tää ambulanssipaikka? havahduin kysymään. Mistä lienen sellaistakin tullut ajatelleeksi.
- Älä sä siitä huolehdi, naispoliisi sanoi lyhyesti ja tuli avaamaan oveni. Oli ilo nousta viileään, raikkaaseen ulkoilmaan, vaikka kylmä oli ollut autossakin, kun etuikkunasta oli tuullut. Meidät vietiin ohitse vastaanottotiskin toimenpidehuoneeseen ja naispoliisi jäi ovelle vartioimaan meitä.
- Oletko sä kunnossa? pakettiautomies kysyi taas kerran ja näytti huolestuneelta.
- Kai mä olen, arvelin. En ehkä ollut ihan läsnä, mutta ainakin tiesin, missä ruumiini oli.
- Mä olen Valto.
- Alissa, kuiskasin. Minua huippasi taas.

Olimme mitä ilmeisimmin huoneessa, mihin kaikki sikäläiset rattijuopot kyyditettiin viralliseen verikokeeseen. Miespoliisi palasi hetken kuluttua mukanaan pyydystämänsä hoitaja, joka istui tympääntyneen näköisenä tuolilleen.
- No niin, sormet tänne.
Valto meni ensin ja ojensi kätensä pistettäväksi, sitten oli minun vuoroni. Minua pistettiin ja vaikka yleensä en välittänyt moisesta, alkoi minua taas oksettaa, Hoitaja kiirehti ojentamaan minulle pahvisen kaarimaljan, mihin sain syljettyä vähän hapanta vaahtoa.
- Koska mä näen lääkärin? kysyin.
- Mihin sä lääkäriä tarvitset? hoitaja kysyi.
- Mä olen lyönyt pääni ja mun auto on pusikossa. En mä ole kännissä, mä olen ajanut kolarin.
- No kai noi vie sut vastaanoton kautta.

Poliisikaksikko meni vähän nolon näköisiksi, kun meidän molempien tulokset näyttivät puhdasta nollaa. Valto antoi tulla suunsa puhtaaksi aiheesta laiton pidättäminen ja minä istuin ja odotin, mitä tapahtuisi. En jaksanut edes olla vihainen. Mutta kun he halusivat, että tulisin takaisin autoon ja asemalle, pistin hanttiin.
- Mä haluan nähdä lääkärin, sanoin. Valto säesti minua varmaankin ihan vastaan väittämisen ilosta, puhui vakuutuksesta ja niskavammasta ja lääkärintodistuksesta ja poliisit taisivat itsekin havaita olevansa väärässä. Minulle järjestyi vastaanottoaika yllättävänkin nopeasti. Sain laastarin otsaani ja käskyn käydä varuiksi röntgenkuvassa, kunhan pääsisin takaisin kotikulmille. Olin kuulemma niin terveen näköinen, ettei minua, ulkopaikkakuntalaista, ruvettaisi täällä kuvaamaan. En saisi kuitenkaan olla yksin siltä varalta, että pääni olikin tärähtänyt pahemmin ja menisin yhtäkkiä tajuttomaksi. Sairaslomalappu ja särkylääkeresepti sentään oli varaa tulostaa ja sain minä särkylääkkeenkin.
- Kiitos ny vaan ihan kauhian paljo, jupisin ottaessani paperit. Okei, oli mukavaa, että sain tarpeeksi terveen paperit päästäkseni lähtemään, mutta muuten en ollut ihan tyytyväinen päivän etenemiseen.

Päivämäärä:   6.7.10 21:03:39

<3

Päivämäärä:   6.7.10 21:44:57

No huhhui, reppana Alissa. Ja miksi mä jotenkin voin kuvitella Juhanan suorastaan riemastuvan, jos se joskus saa kuulla tästä Valtosta.

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   7.7.10 00:06:34

Toi: ihan vaan aloin miettii et miten auto voi hajoo tollee et pysähtyy ku seinää mut se oli ilmesesti menny johki pusikkoo ni se siitä :D

Kiva nimi tuo Valto ;D

Päivämäärä:   7.7.10 11:00:07

Kyllähän se tempasee jos 80-10km/h ajat ja sit hajoo moottori -> veto katoaa yhtäkkiä -> vauhti tyssäsee, tai jos sieltä pamahtaa jtn irti ja tempasee asfalttiin, esim pakoputki irtoaa edestä, tosin se pompauttais ennemmin.

Päivämäärä:   7.7.10 11:06:48

Ja miksei kukaan soittanut omaisille? Voiks poliisit oikeesti toimia noin typerästi, et auto on puskassa niin ei tutkita ollenkaan mahdollisia aivotärähdyksiä sun muita?

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   7.7.10 15:26:15

Mää oon aina luullu että kolaritilanteessa pitää aina soittaa ambulanssi ja palokuntapaikalle :D tai ainaki palokunta. Poliisien lisäksi. Mutta voin olla väärässä :D Mutta törkeetä tommonen, teki mieli alkaa kirjottaan johonki tekstari palstalle kuinka törkeitä poliisit on :D

Päivämäärä:   7.7.10 15:30:44

Eihän siinä ollut kolaria vaan ajoneuvon hajoaminen ja tieltä suistuminen.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.7.10 16:52:21

Mistä sä oikeesti revit noita nimiä näille tyypeille? Ei elämä, Valto! Mahtavaa!! Mä en osaa enää muuta sanoa, kuin että JATKA!

Joo, ehkä mä oon vähän sekasin. "Muru hei, takki auki, täältä tulee hauki, joka susta tykkää. Heikkoudet on myös mulla, jotenka ala tulla, tahdon juuri tuollaisen..."

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.7.10 18:28:53

Mun riparilla oli kaveri jonka lempinimi oli Valtto, mutta se ois ollu jo vähän liian paksua, eikö? :D Mutta sieltä toi on kai lähtösin.
------------
Jouduin käymään sitten vielä poliisiasemalla, missä naispoliisi kirjasi ylös sen, mitä muistin onnettomuudesta ja toivotti sitten hyvää päivänjatkoa. Valto oli kadonnut kuvasta sillä aikaa kun minä olin ollut lääkärin luona, häntä oli kuulemma lähdetty palauttamaan autonsa luokse. Mietin, että sillä kuskilla mahtoi olla rattoisa matka, sen verran sanavalmiilta tyyppi oli vaikuttanut. Toivoin, ettei häntä kohta tuotaisi raudoissa takaisin syytettynä virkavallan vastustamisesta.
- Mihin mä menen? tuli mieleeni, kun olin lähdössä.
- Mihin sä olet menossa? poliisi kysyi.
- Ypäjälle. Mutta enhän mä nyt sinne pääse ilman autoa. Ja kai mun muutenkin pitäisi mennä kotiin. Eikä mun pitäisi olla yksin, lisäsin, sillä minua kieltämättä vähän hirvitti ajatus aivoverenvuodosta ja tajuttomuudesta.
- Voitko sä soittaa jonkun hakemaan sua? Meiltä ei riitä kyllä autoa kuskaamaan sua Helsinkiin asti, kun meidänkin auto joutu siivottavaksi, nainen sanoi luntaten kai paperistaan ilmoittamani osoitteen.
- En mä tiedä, emmin. Mitähän kello oli? Mitähän Ypäjällä oli tapahtumassa? Ja miten Nötte oli pärjännyt? Mutta kai minä voisin soittaa Dannille. He varmaan luulivat minun nukkuneen pahemman kerran pommiin, sillä olin ollut niin innoissani tulossa heti aamuksi ja nyt oli jo iltapäivä. – Kai mä voin yrittää.
- No hyvä, kuului reipas vastaus.

Poliisilaitos oli onneksi vähän enemmän kuin pelkkä huone, ja olin tullessani huomannut jonkinlaisen odotustilan. Menisin sinne istumaan ja soittaisin Dannille. Yllätyksekseni näin siellä kuitenkin ensimmäiseksi Valton, joka nousi pystyyn ja astui minua vastaan.
- Soititko sä suutasi niin paljon, että sut tuotiin takaisin? kysyin epäillen.
- Ei kun mä ajattelin tulla katsomaan, tarvitsetko sä apua. Just meinasin lähteä, kun ajattelin, että sä olet jo päässyt menemään.
- Apua? toistin. Ymmärsin, että ihminen saattoi tuntea velvollisuudekseen pysähtyä, jos näki onnettomuuden, mutta enpä ollut ajatellut näkeväni miestä enää ikinä.
- Niin. Kun sun autokin jäi sinne. Kai sä olit johonkin menossa?

Tunsin silmieni kirvelevän hiukan moisesta yllättävästä ystävällisyydestä.
- Mä ajattelin soittaa mun siskolle, se on Ypäjällä ja sinne mäkin olin menossa, sanoin.
- Mä voin viedä sut sinne, Valto tarjoutui.
- Miksi ihmeessä sä tahtoisit niin tehdä? Sulta on muutenkin tuhraantunut jo puoli päivää mun takia.
- No ei musta toistaseksi oo tainnu olla sulle kummemmin apua, hän arveli. – Olisi hölmöä pysähtyä auttamaan ja sitten olla saamatta aikaan yhtään mitään.
- Eikö sun tarvii mennä minnekään? Töihin?
- Ei paljon kannata enää. Vítuiks meni tää päivä.
Minusta se oli kovin surullista, mutta Valto alkoikin nauraa.
- Ei mulla oikeesti ollu töitä. Mä olin tulossa käymään kaverilla. Miten sä muutenkaan sinne pääset?
- Mun täytyy soittaa, että kannattaako mun enää mennäkään, sanoin. Nötelle oli varattu karsinapaikka oripäivien ajaksi, mutta Vesku ja Danni eivät olleet aikoneet yöpyä. Jos ja kun Nötte olisi mukana geimeissä vielä viikonloppuna, lähtisi Jessi sinne myös ja silloin hän ja Vesku jäisivät yöksi. Ex tempore –loma kuulemma. Tänään he kuitenkin lähtisivät kotiin jossain vaiheessa ja ajattelin ottaa selvää missä kohden se vaihe olisi.

- Sä et sitten tullukkaan, Danni vastasi vahingoniloisesti. – Onko sulla krapula?
- Auto hajosi.
- Eikä! Oletko sä rikkonu meidän kulkuvälineen?
- Olen. Ihan rikki. Meneekö teillä vielä kauan siellä? Mä voisin saada kyydin sinne.
- Ollaan me täällä vielä ainakin tunti, mutta mitä hemmettiä sä olet autolle tehny? Danni tiukkasi.
- Mä kerron sitten, kun nähdään, sanoin väsyneesti.
- Mikä kyyti? Missä sä olet? Danni huuteli vielä, mutta laitoin puhelimen taskuuni ja katsoin Valtoa.
- Kiitos, mä tulen mielelläni sun kyytiin, jos sä vaan viitsit ajaa sinne. Ja on mulla bensarahaakin. Vähän.
- Sitten ei kun menoksi.

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   7.7.10 20:58:53

Miten se uskaltaa tolleen lähtee vieraan kyytiin?! :O Ja vielä miehen.. :DD

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.7.10 09:43:26

Ihmettelen samaa, kuin edellinen. Voi hyvänen aika, kyllä mä nyt meijän kesisporukan poikien kyytiin uskallan, mutta en mä kyllä kenenkää ventovieraan kyytiin... Mut mä kaipaan silti jatkoa, haluun lukee mitne Danni räjähtää ja Vesku huolestuu. Lupaathan sellaista?

Möömöö, flanu kaipaa jotain piristettä päivään, kun pitäis pysyä iltaan asti hereillä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.7.10 18:14:16

Minulla alkoi olla aika hyvä olo. Saamani pilleri kai auttoi vielä ja kun pääsimme ulos, raitis ilma piristi vielä enemmän. Aurinkokin paistoi edelleen ja minulla alkoi olla hiukan euforinen olo. Olin ollut onnettomuudessa ja selvinnyt. Näin Valton auton parkkipaikalla poliisitalon edessä ja lähdin kävelemään sinnepäin. Vasta siellä mieleeni juolahti, että olinkohan nyt ihan fiksu. En tuntenut koko tyyppiä.
- Et kai sä aio käyttää hyväksesi mun hädänalaista tilaani? kysyin.
- Hä? Valto kysyi ja katsoi minua vilpittömästi. Hänen silmänsä näyttivät nauravan.
- Niin ettet sä ajatellu ajaa jonnekin metsätielle ja raiskata mua, tarkensin.
- Njääh, eiköhän sua ole jo ihan tarpeeksi murjottu yhdelle päivälle. Paitsi jos sä ehdottomasti haluat, tietysti.

Purskahdin nauruun, mutta se vihlaisi kylkiluissani, joten lopetin sen alkuunsa. Eikä päänikään ihan kunnossa ollut, sillä äkkiä minusta tuntui, että voisi olla loistava jatko tälle päivälle ajaa suorinta tietä jollekin metsätielle ja harrastaa vähän hurjaa seksiä. En muistanut, että minusta koskaan olisi tuntunut ihan sellaiselta, ja eihän se edes kuulostanut Alissan ajatukselta. Ehkä siinä särkylääkkeessä oli ollut jotain ylimääräistä mukana.

Pääsin suuremmitta tuskitta kiipeämään sisään autoon ja Valto lähti ajamaan kohti Ypäjää. Matkaa ei ollut paljon, vain joitakin kymmeniä kilometrejä ja juttelimme vilkkaasti jo ennen kuin pääsimme valtatielle. Sekään ei ollut ihan ominaista minulle, mutta jotenkin tuntui, kuin olisimme tunteneet ikuisuuksia. Samalla tietenkään emme tunteneet, joten puhuttavaa riitti vaikka miten. Avasimme ikkunat raolleen ja vaikka olikin vasta maaliskuu, tuntui kesältä. Valto poltti tupakkaa, mutta minä en uskaltanut ottaa, vaikka hän tarjosi. En uskonut pääni arvostavan sitä, vaikka toisaalta samaa savuahan minä hengitin joka tapauksessa.

Minä kerroin, miksi olin menossa Ypäjälle ja ketkä siellä odottaisivat ja Valto kertoi itsestään. Hän oli opiskelija, joka oli ottanut päivän lukuvapaata.
- Sulla on varmaan kirjat mukana, ehdotin.
- No ei ole. Mä ajattelin ensin vähän rentoutua ja sitten miettiä sitä lukemista.
- Tais mennä rentoutuminen vähän pitkäksi?
- Näin pääsi käymään, hän nauroi.
- No kai se käy seikkailusta ajella ympäri Etelä-Suomea. Ritari valkosessa pakettiautossa, arvelin.
- Ilman muuta käy. Mutta jos sä olisit ollu joku lihava keski-ikäinen täti etkä kaunis nuori nainen niin en mä olis tullut sulle kyytiä tarjoamaan.
- Mun sisällä saattaa parhaillaan kasvaa lihava keski-ikäinen täti, huomautin ja tunsin punastuksen alkavan nousta kaulaltani ylemmäs. Kohteliaisuus oli yhtä yllättävä kuin suorakin.

- Ei kai sun nimesi oikeesti ole Valto? Se kuulostaa ihan mustalaiselta, tokaisin jotta hän saisi muuta ajattelemista eikä ehtisi vahtia punaisia poskiani.
- Niinhän se kuulostaa. Jätkät alko sanoa mua Valtoksi aikoja sitten, kun mä olen niin vaalea. Vaikka olen mä oikeastikin Valtteri, Jani Valtteri.
- Jaa, siksi sua ei ruvettu sanomaan Allaniksi, ymmärsin. – Ala hiljentää, me ollaan kohta perillä, ja mun täytyy katsella, mistä käännytään.

Osasin aavistaa oikean kohdan niin, ettei Valton tarvinnut iskeä jarruja pohjaan eikä käydä edempänä kääntymässä ja rullasimme kymmenien trailereiden ja hevosautojen ohi pidemmälle, kunnes tunnistin meidän yhdistelmän.
- Nyt on kaikki kunnossa, mä voin jäädä tähän ja kiitos kauheasti sulle! sanoin hartaasti.
- Tähänkö sä jäät parkkipaikalle?
- Niin, mä en ole ihan varma, missä hallissa ne tapahtumat on, ja missä vaiheessa, tai missä tallissa meidän hevonen asuu. Mun täytyy taas soittaa.
- Anna mä roikun vähän aikaa sun mukana. Mä en ole koskaan käyny täällä, Valto pyysi.

Päivämäärä:   8.7.10 18:21:40

No toi Valtohan vaikuttaa oikein mukavalta tyypiltä ;) Jotenkin siitä tulee mieleen yks tuttava, vaikkei siitä ole vielä paljoa kirjoteltukaan, mutta siis jotenkin nää jutut jota se on tähän mennessä suustaan päästellyt ja toi paku vielä.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   8.7.10 20:06:38

awww Alissa löysi miehen <3

Lähettäjä: lukija 
Päivämäärä:   8.7.10 20:20:59

Mun luokal on yks Valto :DD

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.7.10 14:32:19

Oi vitsit, Valtolla oli SITTENKIN fiksu nimi! Mitä sä oot mennyt tekemään?

Mut mahtava pätkä taas, mä odotan innolla lisää.

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   9.7.10 15:42:28

Mikäs vika valtossa on, ihana nimi :D Rakas setäni tottelee nimeä valto x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.7.10 18:18:06

En nähnyt mitään syytä kieltää, olinpa melkein ilahtunut seurasta ja siitä, ettei hän häipyisikään elämästäni vielä. Hän löysi kolon, mihin parkkeerata autonsa ja sillä aikaa soitin taas Dannille.
- Joko sä olet täällä? Missä sä olet?
- Parkkipaikalla lähellä meidän autoa. Hei, onko toi Hannan auto tuolla? Missä te olette? Vieläkö Nötte esiintyy?
- Ei, me ollaan just hoitamassa sitä talliin.
- Mikä talli?
Danni antoi ohjeet ja lupasin, että tulisimme sinne mahdollisimman pian.
- Ketkä me? hän kysyi, mutta en edelleenkään nähnyt mieltä ruveta selvittämään hänelle asioita puhelimitse, kun saisin kohta kuitenkin tehdä sen uudestaan.
- Tule, saat nähdä mun elämäni hevosen, sanoin Valtolle.

Ypäjän tallit olivat isoja hotelleja, joissa ei juuri hevosenelämä tuoksunut, joten en viitsinyt edes varoittaa Valtoa, kun astuimme sisään avoimesta ovesta. Tallikäytävän kummassakin päässä oli hiukan ihmisiä, ja tunnistin omani oikealla. Hevosia oli jonkin verran, mutta ei joka karsinassa. Osa oli tietysti vielä arvioitavana. Veskun ja Dannin lisäksi tunnistin Hannan ja neljäs, nuori poika, oli epäilemättä hänen henkilökuntaansa.
- Lopultakin! Danni huudahti minut huomatessaan ja aiheutti pienimuotoisen hälinän, tietenkin hyvin hillityn. Olihan paikalla vain hevosalan ammattilaisia ja olimme tallissa.
- Oletko sä ajanut kolarin? kysyi Vesku ja harppasi luokseni. Hän tarttui minua kummastakin olkapäästä niin huolestuneen näköisenä, että vedet pyrkivät taas silmiini. Taisin käydä vähän herkällä. Niiskaisin, kun hän siirsi otsatukkaani, tietenkin hän oli tarkkasilmäisenä huomannut sen pienen laastarin, jonka olin terveyskeskuksessa saanut.
- Mä ajoin tieltä, mutta ei se ollut mun syy. Se rakkine vaan hajosi, yhtäkkiä kuului kauhea kolahdus ja ihan kuin kaikki jarrut ois hirttäny kiinni, kerroin.
- Ai niin se kävi. Siinä on varmaan moottori leikannut kiinni, Valto sanoi tietäväisenä ja Vesku siirsi katseensa häneen.
- Ja sä olet?
- Se on Valto, se pysähty auttamaan mua ja toi mut tänne, kun Forssan poliisit potkas mut pihalle ihmettelemään, mitä mä tekisin, sanoin purevasti.
- Alota alusta, Vesku komensi.
- Mennään ulos selvittelemään, se on pitkä juttu. Mutta ensin mä haluan nähdä Nöten. Onko se ollut hieno?

Se kuulemma oli ja minusta näytti, että se oli mielissään nähdessään minut. Tervehdin ohi mennessäni Hannaa ja jäniksenhampaista kaveria hänen mukanaan, mutta huomioni oli pähkinänruskeassa orissa. Valto seurasi perässäni karsinan ovelle asti, mikä osoitti minusta yllättävää rohkeutta, mutta siihen hän pysähtyi, kun itse astuin sisään. Nötte hamuili taskujani ja toivoin, että minulla olisi ollut sille jotain hyvää. Kun mitään ei löytynyt, se irrottautui kohteliaasti ja siirtyi heinäverkkonsa luo.
- Tulkaa mun autolle, siellä saattaa olla jotain syötävää ja juotavaa ja kuullaan, mitä toi lapsi on tehnyt, Hanna sanoi. Se ei kuulostanut määräykseltä, mutta se oli, joten seurasimme häntä.

Aloin tuntea itseni aika lailla väsyneeksi, kun olimme kävelleet takaisin parkkialueelle ja päätäkin oli taas ruvennut jomottamaan.
- Ottakaa kaapista mitä haluatte, Hanna lupasi.
- Mä otan särkylääkkeen, jos sopii, sanoin.
- Ota pois, sähän tiedät paikat.
Danni jakoi muille limsaa ja pieniä jääkahvipulloja ja Hannan höröhampainen henkilökunta kierrätti laatikkoa, jossa oli kolmiovoileipiä, kuin olisi ollut cocktailtilaisuuden tarjoilija. Olin ymmärtänyt, että Hannan henkilökunta, joita oli toki enemmänkin jossain päin hevoskeskusta, jäisi tänne yöksi ja liikuttaisi myöskin Nötteä kevyesti vielä illalla. Sen aika mahtoi käydä pitkäksi pelkästään tallissa seistessä.
- Kerro, Vesku komensi minua ja aloitin koko tarinan ensimmäisestä kolahduksesta. Valto liittyi mukaan lisäilemään yksityiskohtia siinä vaiheessa, kun minulta loppuivat sanat yrittäessäni kuvailla poliisien tympeyttä.
- Sä olet sankari, Danni ilmoitti.
- No tiedä siitä, Valto sanoi ja katsoi vaatimattomana maahan.
- Hei, mä lupasin sulle bensarahat, muistin.
- Mä hoidan sen, Vesku sanoi. Hän näytti kireältä ja vihaiselta ja ajattelin, että jos hän aikoisi pysähtyä kotimatkalla räyhäämään poliisiasemalla tai terveyskeskuksessa, en vaan jaksaisi.
- Voitaisko me lähteä jo kotiin? pyysin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.7.10 20:43:38

Ohhoh! Mä ihan yllätyin, kun Hanna vaikutti ystävälliseltä, eikä...noh...Hannalta..

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   10.7.10 09:45:42

No Hanna on varmaan muiden silmin aika erilainen kuin Jessin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.7.10 17:23:15

29. Ei mennyt niin kuin suunniteltiin
Kiitin Valtoa kauniisti kaikesta avusta ja kiipesin Veskun maasturin takapenkille jo ennen kuin hän ja Danni olivat irrottaneet traikun sen koukusta. Käperryin siihen ja toivoin, ettei pahoinvointi palaisi niin kuin päänsärky oli tehnyt. Minua ei haitannut ollenkaan oksentaminen poliisiautoon tai terveyskeskukseen, mutta omaan autoomme en halunnut.

Onneksi Hannan pilleri oli tymäkkää ainetta ja kun avasin taas silmäni, oli minulla varsin hyvä olo. Auto seisoi paikallaan ja olin varmaan herännyt ovien paukahdukseen. Konttasin pystympään ja näin, että olimme onnettomuuspaikalla. Vesku ja Danni ylittivät parhaillaan tietä, jonka toisella puolella kotteromme seisoi pää pajupuskassa. Sen ympäri oli kierretty sinivalkoista poliisinauhaa kuin väsynyttä serpentiiniä ja ihmettelin, missä välissä se oli tapahtunut. Harkitsin nousta ja mennä seuraksi, mutta sitten ajattelin, että kaipa he osaisivat sitä ilman minuakin ihmetellä.

He palasivat noin kymmenen minuutin kuluttua ja leväyttivät takaoven auki. Näin, että he olivat tyhjentäneet takakontin, jolle minä en ollut suonut ajatustakaan. Vaikka ei siellä nyt mitään kauhean arvokasta ollut. Jerrykannullinen bensaa, sillä bensamittari oli rikki, ja joitain muita huomattavasti arvottomampia tavaroita. Danni ojensi minulle hanskani, joiden katoamista en ollut edes huomannut ja Vesku tunki maasturin hanskalokeroon paperit ja kännykän laturin, jotka olivat asuneet rellun hanskalokerossa. Avaimet kilahtivat sinne myös.
- Se poika saattoi olla oikeassa, Vesku sanoi.
- Valto? muistin. – Missä asiassa?
- Että moottori on leikannu kiinni.
- Suomeksi?
- Siellä ei ole ollut öljyä. Paloko varotusvalo?
- Mä huomasin sen vasta, kun rysähti. Ei se ainakaan kauan ollut palanut, vakuutin.
- Radio! Danni muisti. – Pitäiskö meidän ottaa radio? Ja kaiuttimet?
- Ei kannata, Vesku päätti ja käynnisti moottorin. Minua ei enää nukuttanut ja rupattelin heidän kanssaan lopun matkaa. Vesku halusi ajaa terveyskeskuksen kautta, mutta minä kielsin jyrkästi. En enää pelännyt saavani aivoverenvuotoa ja luunikin tuntuivat paremmilta. Lupasin ja vakuutin, että herättäisin heidät vaikka keskellä yötä, jos minusta alkaisi tuntua siltä, ja valitin, etten kaivannut muuta kuin päästä kotiin.

- Se oli aika herkku, Danni sanoi ja tiesin hänen tarkoittavan Valtoa. Sen kuuli äänensävystä.
- Mun ritari valkoisella autolla, hymähdin.
- Tapaatteko te uudestaan?
- Ei tietenkään, mähän seurustelen, puuskahdin ja muistin, että Juhana varmaankin odotti minua jo kotiin. Minua ja autoa. Ajatus ärsytti minua, hän olisi varmasti vielä Danniakin murtuneempi sen romuttumisesta.
- Jos sallit mun sanoa…
- En salli, keskeytin Dannin. – Mä en tiedä sen sukunimeä, en puhelinnumeroa, en mitään.
- Mutta mä tiedän sen rekisterinumeron! Danni sanoi voitonriemuisesti.
- Pidä se omana tietonasi. Mua ei kiinnosta, sanoin ja soitin Juhanalle kertoakseni seikkailustani.

Menin tietenkin Mustaojalle, tällaisessa tilanteessa mikään muu paikka ei olisi tuntunut turvalliselta. Minun tarinaani kauhisteltiin ja minusta pidettiin hyvää huolta ja illansuussa soitin vielä Mirjamillekin kertoakseni, että olin virallisella sairaslomalla, enkä tulisi sillä viikolla kouluun. Sen jälkeen vetäydyin yläkertaan omaan, rakkaaseen sänkyyni ja heräsin pari kertaa yöllä, kun Jessi ja Danni kävivät tarkistamassa, olinko mahdollisesti aivokuollut. Aamulla heräsin siihen, että Jerry osoitti kasvojani maglitellaan ja melkein hermostuin.
- Mä olen hengissä! tiuskaisin.
- Ja hyvä niin. Haluatko sä aamiaista?
- Haluan. Mitä kello on?
- Kohta yhdeksän, tytöt lähti just kouluun.
- Moneksiko sä menet?
- Mä en mene, mä jään vahtimaan, ettet sä kuukahda.
- En mä enää kuukahda, sanoin ja kurotin sytyttämään valot samalla, kun nousin istumaan. Se tuntui rintalastassa sen verran, että minun oli pakko ähkäistä.
- Etkö? Jerry kysyi pelästyneenä.
- En, en. Turvavyö ja ratti vaan murjoi mua. Mä olen varmaan ihan mustelmilla. Jessi ja Vesku ja Danni on varmaan jo kaikki häipyny?
- Tuntikausia sitten.
- Tietääkö ne, että sä lintsaat koulusta? kysyin epäillen.
- Ei vielä, mutta ymmärtäähän ne, ettei sua voi jättää yksin, Jerry sanoi hurskaasti ja minua sekä nauratti että itketti. Minua oli itkettänyt paljon eilisen jälkeen. Ehkä se oli se keskus, joka ihmisen aivoissa oli hiusrajan tienoilla.

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   10.7.10 18:34:11

mä luin tän jo. oliks lisää? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.7.10 19:01:24

On ;)

Päivämäärä:   10.7.10 21:31:11

saisko?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.7.10 21:40:39

Olkoon, helle on vetäny mut vähän höveliksi.
--------------------
Jerry passasi minua sen verran, että teki minullekin kupin kaakaota, mutta voileipäni sain voidella itse. Niin halusinkin, Jerry laittoi aina liikaa margariinia.
- Mitäs sitten, mennäänkö ratsastamaan? ehdotin, kun Jerryn katse vaelteli ulos ikkunasta.
- E-ei, jos ei vielä, hän takelteli.
- Sä et halua selvittää Nooralle, miksi sä lintsaat, keksin.
- Lintsaat itsekin.
- Mutta mulla on sairaslomatodistus. Ja mä olen muutenkin täysikänen.
- Ja kannattaako sun ratsastaa?

Tunnustelin vaistomaisesti otsaani ja arvioin, että saattoi tosiaan mennä hetki, ennen kuin saisin ratsastuskypärän tuskitta päähän.
- Katotaan netistä, onko oripäiviltä mitään tuloksia, ehdotin. Tiesin vain, että Nötte oli esiintynyt fiksusti ja saanut hyvät rakennepisteet edellisenä päivänä, mutta minulla ei ollut käsitystä siitä, millaisessa seurassa se oli, olivatko muut nuoret oriit vielä paljon hienompia. Jerry innostui heti ja unohdimme aamiaistarvikkeet pöydälle rynnätäksemme olohuoneessa majailevan kannettavan ääreen.

Nötte oli saanut tosiaan kauniit pisteet ja samoin kaksi Hannan oria, Zinister, joka oli Nöten kanssa saman ikäinen ja Accordio, joka oli vuotta nuorempi. Mutta eivät muut olleet mainittavasti huonompia.
- Erot tulee siinä, kun niitä aletaan esittää ratsain, Jerry tiesi. – Osa on tuotu sinne suoraan pystymetsästä.
- No eikä ole!
- On, mä olen lukenut kaikki jutut mitä netissä on ollu oripäiviltä.
- Et kai sä lue hevostallinettiä? kysyin kurtistaen kulmiani ja Jerry taisi punastua pikkuisen.
- Miksen lukisi?
- Voi lapsi parka! Mieleeni tulivat tulvahduksena kaikki ne jutut, jotka olin sieltä itse lukenut ja kiittänyt ylempiä toimihenkilöitä siitä, että Jerry oli poika ja sellaisen hapatuksen ulottumattomissa. Mehän olimme jonkinlaisia pikkujulkkiksia Veskun takia, mutta Jerry erityisesti oli sitä. Aina, kun hän kilpaili jossain, alkoi polemiikki siitä, oliko reilua antaa hänen osallistua Veskun tai Hannan kisahevosilla, puhumattakaan sitten niistä toisen lajin jutuista, joissa reposteltiin hänen seksuaalista suuntautumistaan ja seksielämäänsä yleensäkin.
- Luet näköjään itsekin, hän huomautti.
- Mä olen tyttö.
- Ei siellä mun mielestä ole mitään ”Vain naisille” –varoitusta, Jerry sanoi ja kuulosti siltä, ettei halunnut puhua aiheesta enempää, joten minäkin lopetin. Nostin vain hengessä hattua hänelle. Jos minua olisi reposteltu kuten häntä, olisin ehkä lopettanut ratsastamisen tai ainakin kilpailemisen kokonaan.

Puoliltapäivin minä puin ulkovaatteet päälleni ja lähdin Armin kanssa tallille ilmoittautumaan Nooralle. Minulla oli taka-ajatus, että saisin hänet lähtemään jo pois, jos lupaisin huolehtia muutaman hevosen liikutuksesta, minkä hän yleensä hoiti työpäivänsä päätteeksi. Hän vastusteli pikkuisen, mutta ei pannut pahakseen vapaata iltapäivää, eikä hän ihmetellyt sitäkään, miten olin yhtäkkiä kotona keskellä viikkoa. Tuskin hänen autonsa oli kadonnut, kun Jerrykin ilmestyi ratsastushousuissaan ja ratsasti tehokkaasti sekä Djangon että Kaoman. Minä seisoin katselemassa sen minkä tarkenin ja kävin välillä lämmittelemässä harjaamalla jäljellä olevat pikkuvarsat. Vaikka olin vähän harkinnut uhmata kuhmua ja nousta sittenkin ratsaille, muutin mieleni siinä vaiheessa, kun kavioiden puhdistaminen kävi täydestä työstä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.7.10 00:58:23

Ihanat kaksi pätkää. Hihi, munkin ritarini kulkee valkoisella autolla<3. Enimmäkseen, paitsi kun on majailemassa Helsingissä, omassa kämpässään.

Jerry on herttainen. Mä en tosin osaa enempää kommentoida, taaskaan...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.7.10 01:03:49

Mun on pakko tähän sanoa, että mä vihaan harmaita autoja! :D (Jopa vaikka mun ehkä rakkain autoni oli harmaa). Jos joku tyyppi mun tarinoissa ajaa harmaalla autolla, sillä ei oo puhtaita jauhoja pussissa. :D

Ja nyt, kun olen tämän paljastanut, pistän Alissan ostamaan harmaan auton ;)

Päivämäärä:   11.7.10 11:34:14

Onneks mun auto on hopeinen eikä harmaa .D

Päivämäärä:   11.7.10 16:37:59

Hopeiset autot <3 ;) Ne on erittäin käteviä, ei näy linnunpaskat eikä kurat juuri ollenkaan!

Päivämäärä:   11.7.10 17:09:10

"Onneks mun auto on hopeinen eikä harmaa .D"

Onneks mulla ei ole autoa ollenkaan, joten mä en voi kuljetella kovin suuria määriä minkäänlaisia jauhoja, en puhtaita enkä likaisia!

Lisää luettavaa jookoskookos :] Täällon nääs 33 astetta ton ympäri vuorokauden varjossa nököttävän mittarin mukaan, niin on hyvin aikaa nököttää vähän sisätilojen varjossa ja viileydessä. Kaipaa sitten tekemistäkin (=lukemista).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.7.10 20:20:42

Se jäi mieleeni erityisen hyvänä päivänä. Jerry ja minä emme olleet pitkään aikaan ehtineet jutella kunnolla ja minua liikutti se, että hän oli halunnut jäädä seurakseni, jopa vaikka se ehkä johtuikin lintsauksenhalusta. Kaksoset tulivat aikanaan koulusta ja Jessikin töistä epätavanomaisen aikaisin, mutta Veskua ja Dannia sai odottaa. Nötte oli tänä iltapäivänä paljon myöhäisemmässä ryhmässä. Lopulta he saapuivat voitonriemuisina ja tyytyväisinä – elämäni hevonen oli saanut vielä edellispäivää loistavammat arvostelut.
- Mä tuun huomenna mukaan, ilmoitin.
- Etkö sä mene jo välillä Hesaan? Danni ihmetteli.
- En. Millä mä sieltä pääsisin teidän kyytiin?
- Oletko sä unohtanut poikaystäväsi?

Minä melkein olin. Alkuperäisen suunnitelman mukaan olisin tietysti ehtinyt Ypäjältä aina illaksi Hesaan tapaamaan Juhanaa, mutta sehän ei ollut onnistunut.
- Oripäivät on vaan kerran vuodessa, Juhana on joka päivä, sanoin huolettomasti. – Kyllä se ymmärtää.
- Parempi onkin.

Juhana tuntuikin ymmärtävän vielä sinä iltana. Vietin torstain Ypäjällä ja soitin taas illalla hänelle, mutta silloin hän alkoi jo kuulostaa vähän kireältä.
- Aiotko sä hylätä mut kokonaan? hän kysyi.
- En tietenkään, lepyttelin. Minuakin harmitti se, miten viikko oli mennyt, mutta Nötte oli nyt tärkein.
- No siltä vähän vaikuttaa. Älä nyt vaan sano, että sä aiot jäädä sinne vielä viikonlopuksikin?
Emmin hetken ennen vastausta. Nötte olisi vielä lauantaina esillä, ja silloin olisi kaikenlaista muutakin ohjelmaa ja hälinää. Se oli koko oripäivien huipentuma, mutta itse asiassa sillä päivällä ei enää ollut mitään merkitystä tulosten kannalta. Minulla oli myös ikävä Juhanaa.
- En, mä tulen huomenna sinne, lupasin. – Mitäs me tehtäis? Keksitään jotain kivaa.
- Mihin aikaan sä tulet?

Siihen en taas valitettavasti osannut vastata. Jessi ehtisi Ypäjälle korkeintaan viideksi, todennäköisesti kuudeksi. Danni ja minä saisimme ajaa hänen autollaan kotiin, mutta Dannillakin kuului olevan suunnitelmia perjantai-illaksi, enkä tiennyt, saisinko hänet hupsutettua ajamaan Helsingin kautta.
- Niin pian kuin mahdollista, mutta se riippuu monesta jutusta, sanoin.
- Mä pääsen kolmelta töistä.
- Niin, mä tiedän. Mä en missään nimessä ehdi kuin aikaisintaan seitsemän maissa. Tai kahdeksan, yhdeksän.
- Se sitten siitäkin illasta, Juhana puuskahti.
- Hei kuule, yhdeksältä perjantai-ilta on vielä nuori!
- Jos oot noussu kuudelta?
- Mä tiedän kyllä, mitä aikasin herääminen on, napautin, sillä aloin hermostua. Juhana vänkäsi jotain takasin, minä nalkutin vähän lisää, ja sitten suljimme kumpikin suumme.

Minä luovutin ensin ja sanoin sovinnollisesti:
- Ei riidellä. Mä tulen huomenna niin pian kun pääsen. Mä rakastan sua.
- Mäkin sua, Juhana sanoi kuulostaen iloisemmalta, mutta ei minun mielestäni ihan tarpeeksi iloiselta. Okei, oli mukavaa, että hänellä oli minua ikävä, mutta en pitänyt siitä, että hän oli saanut minulle syyllisen olon.
- Nähdään huomenna. Mä soittelen.
- Nähdään.
- Keksi jotain kivaa.
- No katotaan nyt.

En ollut saada puhelua loppumaan millään, kun minusta tuntui töykeältä vain lopettaa ja Juhanaa tuntui huvittavan toistella noita jo sanomiamme asioita. Lopulta joku muu yritti kai soittaa hänelle, sillä hän sanoi kiireesti kuulleensa koputuksen ja katosi linjalta. Pistin puhelimen päättäväisesti taskuuni, enkä antanut kasvojeni kavaltaa kenellekään, että olin mitenkään harmistunut poikaystävääni. Rakkaaseen poikaystävääni.

Jotenkin ajatukseni juontuivat siitä Anniin ja ajattelin synkästi, että hänkin varmaan oli minulle jostain vihoissaan. Vähintään siitä, etten ollut soittanut kahteen päivään. Puhelin kuitenkin kaipasi latausta, joten pistin sen johtoon ja siirryin olohuoneen tietokoneelle. Annilla oli yleensä messenger auki kotona ollessaan ja saisin hänet sitä kautta ihan yhtä hyvin kiinni. Kirjasin Sarrin ulos ja itseni tilalle ja silmilleni lävähti ikkuna, jossa sanottiin, että tyyppi tunnuksella JiiVee halusi kaverikseni. Minulla ei ollut mitään käsitystä, kuka se oli ja olin jo sulkemassa koko ikkunan, kun minulla välähti. JiiVee. Jani Valtteri. Valto. Voisiko se olla? Ja jos se oli niin mitä hittoa hän teki minun messengerissäni? Ei minun käyttäjätunnukseni ollut mitään Alissan tapaistakaan, enkä ymmärtänyt, miten hän olisi saanut minusta sen enempää selville. Paitsi että…
- Danni! kiljuin niin kovaa kuin minusta lähti ja Armi, joka oli kiertynyt torkkumaan varpaideni päälle – ei toki sohvalle, kun Vesku oli kotona – heräsi, haukahti ja juoksi eteiseen valmiina puremaan sitä, joka yritti tunkeutua sisään.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.7.10 15:27:16

Toi loppu oli huippu!

Mut mä en tykkää Juhanasta. Se on jotenki...emmä tiiä, se vaa muistuttaa mua liikaa tietyistä ihmisistä... En tykkää.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   12.7.10 16:08:58

Jatkoa :)

Toivottavasti Alissa nyt vihdoin tajuaisi ettei Juhana ole tippaakaan sopiva sille..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.7.10 18:21:57

Danni myönsi kaiken iloisesti. Hän oli tarkistanut tekstarilla, kuka omisti valkoisen pakun ja saanut sen jälkeen toisella tekstarilla Valton puhelinnumeron.
- Soitiko sä sille? kysyin kauhuissani.
- Soitin, Danni sanoi tyytyväisenä. – Hitto vie, se oli söpö. Mä ajattelin, että teen tikusta asiaa ja ellei se ole kiinnostunut susta niin ehkä se kiinnostuisi musta. Mutta se kuulosti siltä, ettei se edes muistanut, miltä mä näytin. Mä olen kateellinen sun geeneillesi!
- Me ollaan kuin kaksi marjaa, kaikki on aina sanonu niin, huomautin.
- Paitsi ettei me olla. Ehkä me ollaan pienenä oltu ja nyt kaikki muistaa vaan sen.

Olimme häipyneet pihalle juttelemaan sillä tekosyyllä, että Armi tarvitsi iltalenkin, ja Danni oli ottanut tupakat mukaan.
- Musta on hävytöntä mennä jakamaan mun meseosoitetta sinne sun tänne, sanoin syyttävästi ja otin omin lupineni itsekin yhden.
- Parempi kai mese kuin puhelinnumero? Paitsi että sillä oli jo sun puhelinnumero.
- Miten niin? kysyin tyrmistyneenä ja Danni vilkutteli silmäänsä minulle.
- Se oli tehnyt tutkimustyötä. Oripäivien osanottajat on netissä ja meidän traikussa lukee Mustaoja. Siitä taas ei tarvitse klikata kahta hakua, kun päätyy Veskuun. Sen jälkeen numeropalvelu juoruaa, että Veskun nimissä on puol tusinaa liittymää, joista yks on sun.

Kuuntelin suu auki.
- Missä on ihmisten yksityisyys nykyään? kysyin heikosti.
- Netissä?
- Oikeesti. Mä en ole ajatellutkaan, että vois olla noin helppoa onkia ihmisistä tietoja.
- Ja toi nyt oli vielä ihan alkeellista. Kai sä hyväksyit sen?
- En mä. Vielä, lisäsin.
- No sun pitää. Ajattele, mitä sä olet velkaa sille!
- En mitään, Vesku antoi sille bensarahaa.
- Hölmö. Kerrankin ihminen, joka toimii auttavaisesti ja niin kuin kirjoissa! Ethän sä voi vaan sanoa laimeesti kiitos ja antaa kakskymppistä ja unohtaa koko juttua!

Danni sai minut tuntemaan, etten voinutkaan.
- Mä en kertonu sille, että mä seurustelen, sanoin.
- Mitä väliä sillä on? Ei kai se nyt aio sua ensimmäisessä lauseessa kosia. Mistä sä tiedät vaikka se seurustelisi?
- En mä tiedäkään.
- Mun mielestä olis vaan kohteliasta hyväksyä se, kun se on nähny semmosen vaivan että on selvittäny, kuka sä olet. Pääseehän siitä sitten eroon, jos se alkaa käydä rasittavaksi.
- Mutta Juhana…
- Mitä siitä? Ei kai se määrää, ketä sulla saa olla mesekavereina?
- Ei tietystikään.
- Jos se vaikuttaa fiksulta eikä sulla ole sille käyttöä niin pyydät sitten vaan mut mukaan ryhmäkeskusteluun niin mä katon, mitä se on syönyt, Danni ehdotti viattoman näköisenä.
- Me ei olla koskaan seurusteltu toistemme exien kanssa, huomautin.
- Eikä seurustella nytkään, eihän se mikään ex ole. Sähän olet Juhanan kanssa!

- Sä saat mut tuntemaan itseni ihan hölmöksi, valitin. – En mä sitä tarkottanu!
- Et sä ole hölmö, Alissa-kulta. Joskus sä et vaan näe metsää puilta. Juhana ei liity tähän mitenkään, joten unohda se. Tää Valto ansaitsee mun mielestä vielä kiitoksen siitä, että se pysähtyi auttamaan sua, eikö susta? Tai se ehkä ajaa seuraavan onnettomuusauton ohi, vaikka voisi pelastaa jonkun hengen. Jos se tekee yhdyssanavirheitä tai on muuten idiootti niin sen kun vaan lemppaat sen sitten. Jos se ei tee niin voit tutustuttaa meidät.
Danni vetosi parempaan minääni ja sai kaiken kuulostamaan järjelliseltä, joten huokaisin ja nyökkäsin.
- Olkoon, mä hyväksyn sen.

Valto ei tehnyt yhdyssanavirheitä, päinvastoin hän kirjoitti parempaa kieltä kuin minä itse, joka oli tottunut mesessä räiskimään asiat vähän siihen suuntaan välittämättä isoista kirjaimista. Ainoa käyttämäni välimerkkikin oli enter. Ehdimme kuitenkin kirjoitella sinä iltana vain lyhyen hetken, sillä Vesku hääti minut koneelta enkä voinut kuin totella, kun oma koneeni kerran seisoi kylmänä Helsingissä.

- No? Danni kysyi vaativasti, kun kiipesin yläkertaan. Hän makoili sohvalla läppäri sylissään.
- No mitä. Ei mitään.
- Et kutsunu mua mukaan.
- Mä en ehtiny, Vesku halusi koneen.
- Mitä te kirjottelitte?
- Ei paljon mitään. Ettei mulla ole enää päänsärkyä. Valto sanoi, ettei rellu enää ole siellä puskassa. Että palaillaan.
- Se on siis ajanu siitä ohi tiistain jälkeenkin. Missä se asuu?
- Jossain Vihdissä.
- Hyvä, Forssa oiskin ollut pikkusen kaukana. Miten vanha se on?
- En tiedä, sanoin ja minua alkoi naurattaa. – Hei, mennään nukkumaan. Ja kun mä nyt tein niin kuin halusin ja juttelin sen kanssa niin teet kai sä mulle huomenna palveluksen?
- Ja mikähän se olisi? Danni kysyi epäileväisesti.
- Vie mut Hesaan huomenna kun tullaan Ypikseltä.
- Siitä tulee kauhea kierros!
- Ei sitten, huokaisin rupeamatta vänkäämään. Ehdin tuskin sänkyyni asti, kun Danni pyrähti perääni.
- No vien mä!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.7.10 15:45:40

Huoh, sisarukset... Vaik eihän noi oikeesti ookaan, mut silti.. Onneks mun pikkusiskoni ei oo tollai, et se onkis kaikki maailman tiedot. Ei se varmaan edes osais...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.7.10 19:03:07

30. Mieheni mun
Juhana vastasi ovisummeriin niin nopeasti, että hän ei ollut voinut olla siitä kovin kaukana. Sivuutin hissin ja kiipesin toiseen kerrokseen, missä oikea ovi oli jo raollaan.
- Oletko sä odottanut mua tässä koko illan? kysyin, kun avasin oven ja Juhana seisoi eteisessä vastassa, katsoen minua hymyillen.
- Mä en ole liikahtanu tästä seitsemän jälkeen, hän vakuutti ja levitti kätensä. Vedin oven kiinni, tipautin kassini nurkkaan ja menin halaamaan häntä. Tuntui kuluneen ikuisuus siitä, kun olimme viimeksi nähneet.
- Mulla on ollu sua ikävä, sanoin hänen paitaansa ja haistelin tuttua tuoksua.
- Ja mulla on ollu niin ikävä, ettet sä edes usko. Oletko sä nyt kunnossa?
- Mulla on komeet mustelmat pitkin rinnuksia mutta muuten joo.
- Näytä!
- Ehkä myöhemmin, naurahdin ja irrottauduin. Juhanan asunto ei ollut muutenkaan iso, mutta eteinen oli sen pienin osa.
- Mä ajattelin, ettei mentäisi mihinkään, jos sulle sopii, hän sanoi siirtyen peremmälle.
- Sopii. Mä olen heränny neljänä aamuna ihan sairaan aikasin.
- Niin minäkin, hän huomautti.
- Mutta sä heräät aina. Mä olen tottunut heräämään vaan kisaviikonloppuina. Ja äkkiäkös me tästä lähdetään jonnekin jos alkaa tuntua siltä.

Minua oli tosiaan odotettu. Pienellä ruokapöydällä seisoi maljakko – epäilemättä naapurista lainattu – jossa tökötti kolme tummanpunaista ruusua. Niiden vieressä oli iso kupillinen sipsejä ja sitä tulista juustokastiketta, josta pidin.
- Juhlitaanko me jotain? kysyin ihastuneena.
- Sitä että sä lopultakin pääsit takasin kotiin.
Se oli niin suloista, etten viitsinyt takertua kotiin-sanaan. Istuimme sängylle sipsikupin ja dipin kanssa.

- Mitä sille sun autolle siis tapahtui? Juhana kysyi.
- Vesku epäili, että sieltä on öljyt valunu ulos ja että moottori leikkas kiinni.
- Onko sitä kukaan katsonut?
- Ei kun Vesku sai jonkun toimittamaan sen suoraan romikselle. Se sanoi, ettei sitä kannata edes näyttää kenellekään ja ettei se olis kuitenkaan enää menny katsastuksesta läpi.
- Niin niin, Juhana sanoi ja pudisti surullisena päätään. – Kuule, mä ajattelin ostaa auton.
- Millasen? huudahdin. Minäkin olin surrut autottomuutta hiukan, tosin vain käytännön syistä. Danni oli jo suunnitellut samantapaista liikettä kuin Juhana. Hän oli saanut kaikkien yllätykseksi säästettyä jonkin verran palkastaan ja sanoi, ettei voinut tulla toimeen ilman autoa. Minä henkilökohtaisesti epäilin, että Jessi ja Vesku ostaisivat kyllä uuden eläkeauton rellun tilalle. Jerry täyttäisi kesällä kahdeksantoista ja tarvitsisi jonkin, millä harjoitella ilman, että koituisi suuria rahallisia menetyksiä, vaikka hän kolistelisi lähiseudun kivet, pylväät ja liikennemerkit.

Minulle sillä ei kuitenkaan olisi kuin satunnaista merkitystä, Mustaojallahan se vehje tulisi asumaan. Juhanan autonosto oli minulle paljon läheisempi asia ja olin iloinen siitä, että keskustelu onnettomuudestani harhautui sivuraiteille, ennen kuin Valton osuus alkoi.
- Mihin sä sen täällä parkkeeraat iltaisin? lisäsin, vaikkei Juhana ollut vielä vastannut ensimmäiseenkään kysymykseeni.
- En mä ole vielä kattonu niin tarkkaan että millasen, jonkun asiallisen ja halvan. Ja sitten mä olen päättänyt toisenkin asian.
- Niin? kysyin.
- Mä aion muuttaa. Ja ihan sama, mitä sä sanot yhteisestä asunnosta. Jos sä et halua sitoutua vielä niin paljon niin voin mä silti hommata isomman kämpän ja sä saat sitten kokeilla siellä yökyläilyä, Juhana sanoi ja katsoi minua tarkkaan kuin lukeakseen ilmeitäni.
- Et kai sä mun takia muuta? huudahdin.
- En, ainakaan kokonaan. Mutta onhan tää tosiaan ahdas, ja mä alan olla aika väsynyt asumaan mutsin naapurissa. Se tietää kaiken, mitä täällä tapahtuu ja käy täällä sillon, kun mä en oo himassa.

Päivämäärä:   13.7.10 19:34:14

Oho, meinaako se Juhana ihan tosissaan erota äiskämuoristaan? Huu.

Ee, mä en jotenkin voi kuvitella Jerryä ajamassa autoa. Sen mä sen sijaan voin hyvin kuvitella, että ht.netin sennut, junnut, ratsuihmiset ja hevoskasvattajat löpisevät pahan- ja joskus hyvänsuopia juttuja Veskun poikalapsosesta. Mä näen ne topikit jo ihan sieluni silmin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.7.10 16:50:30

Mä komppaan Toi:ta ihan täysin!

Lähettäjä: innostunut 
Päivämäärä:   14.7.10 20:17:38

Voiko joku linkittää noista vanhoista tarinoista Dannia ottaa päähän -2 ? :) en itse löydä.. tai jos se ei ole tuo niin sitä seuraava kuitnekin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.7.10 21:53:02

innostunut, http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=775298&t=775298
--------------
Sitä minä olin epäillyt kaiken aikaa.
- Se tuli tänne kerran, kun mä olin jääny nukkumaan ja sä olit lähteny jo töihin, juorusin.
- Niin joo, kyllä se välillä käy ihan luvankin kanssa. Mikä mä oon kieltämään sitä siivoamasta sun muuta, jos sitä kerran huvittaa.
- Sä olet aikuinen mies, ei sitä kuuluisi huvittaa, sanoin päättäväisesti.
- Ei se kyllä paljon ole käynytkään sen jälkeen, kun sä aloit olla täällä yötä. Tai kävi se tällä viikolla.
- Ilmankos täällä onkin siistiä, huomasin.
- Mutta joka tapauksessa mä aion nyt etsiä isomman asunnon. Autatko sä mua?
- Tietysti! huudahdin ja mukava jännitys kouraisi vatsassani. – Millä rahalla sä muuten aiot tehdä tän kaiken? Isomman asunnon ja muuton ja auton?
- Auton saa rahotuksella eikä asunnosta tarvitse välttämättä paljon enempää maksaa, jos muuttaa vähän kauemmas, Juhana sanoi tietäväisenä.

Illasta tuli ehkä paras ikinä. Yhtä hauskaa minulla oli ollut viimeksi silloin, kun olimme Annin kanssa surffailleet syksyllä opiskelija-asuntoja ja nyt meillä oli paljon enemmän surffattavaa. Tosin Juhanan tietokone oli vanha rousku, mutta kyllä se jaksoi nettisivuja sentään avata. Tutkimme oikotietä ja nettiautoa ja etuovea ja autotallia, kunnes silmissä alkoi vilkkua ja minä ainakin aloin väsyä.
- Jos sulla olisi tulostin niin ois voinu printata kaikki kiinnostavat. Nyt mä en enää muista, mistä me alotettiin, valitin.
- Kunhan kerätään vähän yleiskuvaa, Juhana sanoi huolettomasti.
- Onko meillä vielä juotavaa? kysyin. Pari sipsipussia oli kadonnut ja niiden syöminen oli vaatinut niiden parin siiderin juomista, jotka Juhana myös oli vastoin tapojaan ostanut.
- Punasta mehua ja vettä ja maitoa, Juhana luetteli.
- No eikö mentäisi ulos juomaan yhdet oluet? Mietitään siellä sitä yleiskuvaa.
- Mennään ihmeessä, Juhana suostui, vaikka olin melkein arvellut hänen kieltäytyvän ja vetoavan väsymykseen ja myöhäiseen kellonaikaan. Hän kuitenkin vaikutti olevan yhtä innoissaan kuin minäkin, hänen silmänsä loistivat ja niinhän sen piti ollakin. Hänen auto- ja asuntokuumettaanhan tässä käsiteltiin eikä minun.

Ulkona muistin taas, minkä takia olin halunnut muuttaa Helsinkiin. Oli tietystikin jo pimeää, kevät ei ollut vielä niin pitkällä, mutta kadulla oli elämää ja melko lämminkin oli. Ilma tuntui sykkivän ja vaikkei kulmakuppilasta kuulunutkaan musiikkia, sitä kuului ohi ajavasta autosta. Saatoin kuvitella olevani Lontoossa tai Pariisissa.
- Miksei me käydä useammin ulkona? kysyin Juhanalta yrittäen haistella kevään tuoksuja, mitä ne sitten täällä kivikaupungissa mahtoivatkaan olla. Eivät ainakaan samoja kuin Mustaojalla.
- Koska sä et ole melkein koskaan perjantaisin ja lauantaisin täällä, Juhana sanoi ja puristi kättäni, jotka molemmat olin kiertänyt hänen käsivartensa ympärille.
- Musta täällä Kalliossa on ihanaa, sanoin ja pysähdyin lähimmän ravintolan eteen.
- Nauti siitä nyt sitten niin kauan kun mahdollista.

Sivuutin huomautuksen, kunnes olimme päässeet sisään, ostaneet pari olutta ja löytäneet kuin ihmeen kaupalla pari tyhjää tuolia.
- Mikä estää sua muuttamasta johonkin isompaan tässä lähellä? kysyin.
- Raha, Juhana sanoi yksinkertaisesti. – Vuokrat on täällä paljon kovemmat kuin vaikka Vantaalla. Ja mähän olen töissä Vantaalla.
Harkitsin jo sanoa, että jos kyseessä olisi asunto keskustassa tai Kalliossa, voisin itsekin harkita muuttaa sinne ihan virallisesti, mutta jätin sen sanomatta. Minä en puhelinmyyntiprovikoineni voisi paljonkaan avustaa, enkä halunnut ajatella, mitä tuilleni tapahtuisi.
- Varmaan Vantaallakin on ihan kivoja paikkoja, arvelin.
- Missä tahansa on kiva paikka, jos säkin olet siellä, Juhana eikä se kuulostanut ollenkaan falskilta, kuten useasti. Hän oli enemmän perinteistä suomalaista, hiljaista ja puhumatonta tyyppiä, jonka suuhun eivät kauniit sanat luontevasti istuneet. Annoin itseni uppoutua hänen silmiinsä.
- Siitä tulee kivaa, sanoin lämpimästi, sillä sain vatsanväreitä myös, kun ajattelin uuden, tyhjän asunnon sisustamista.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   15.7.10 09:31:31

Salee Juhana saa kämpän siitä HK:n talon vierestä, niist järkyn värisistä! Taas tänäaamuna katoin niitä kauhuissani... Okei se sininen on ok, mut ne muut, varsinki se sinapinkeltanen. YÄK. Tiätkö ne talot siinä Jumbon ja HK:n lähellä?

Tjooh... Alkaa aivot taas pelittämää, vaikka viimeyö meni taas töissä. Taidan lähteä ostamaa uutta läppäriä, ja mitäs vielä...

Jatkathan taas? Tai ainaki nii, et ku mä oon pe-su välin Niksulassa, ni sinä aikana olis mooooonta pätkää jatkoa, niin et mulla olis sit paljon luettavaa?

Päivämäärä:   15.7.10 20:36:26

Ahah, kävisitte kattoo niitä ihmetaloja tuolla Viikissä, Jumbosen talotkin kalpenee niiden rinnalla.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   15.7.10 21:39:28

ettei Juhana vaan muuttais mun naapuriin? :D

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   16.7.10 00:09:47

Hei hetkinen, missäs on uus pätkä?! Kamalaa...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.10 00:24:52

Sorppa vaan, olin talliemon mökillä uimassa ja grillaamassa ja venähti vähän!

Mä ajattelin paremminkin niitä taloja lähempänä Jättijakoa. Ja musta ne Jumbon luona olevat on aika söpöjä, jos nyt puhutaan samoista taloista. Täytyy katsoa, onko niissä sinapinkeltaista seuraavan kerran, kun ajan ohi.
-------------
Juhana oli päässyt yllättämään minut päättäväisyydellään, eikä se ollut ollenkaan epämiellyttävä yllätys. Enimmäkseen hän kysyi aina minun mielipidettäni paitsi mitä tuli siihen, koska minulla oli muuta tekemistä kuin nähdä häntä. Silloin hän oli aina eri mieltä. Tämä yllättävä ilmoitusluonteinen elämänmuutos sai outoa vipinää pöksyihini. Oli kuin hän olisi yhtäkkiä hypännyt pojasta aikuiseksi mieheksi, sellaiseksi camel-tyypiksi, joka kulki omia polkujaan. Se säväytti.

Mailis oli aika lailla nyrppänä aiheesta Juhanan muutto, ei hän sitä pystynyt peittämään. Meillä oli tapana ehkä joka toinen viikko käydä hänen luonaan syömässä, tai Juhana varmasti kävi useamminkin, kun minä olin töissä tai Mustaojalla. Minulla ei ollut mitään Mailista vastaan, mutta hänen luonaan Juhanasta kuoriutui näkyviin pikkupoika, joka saattoi vähän kiukutella ja maristakin, mikä oli inhottavaa.
- Mitä sä siitä tykkäät? Mailis kysyi minulta syyttävästi, muuttoa tarkoittaen.
- Mä en ymmärrä, miten Juhana haluaa muuttaa pois Kalliosta, mutta mä ymmärrän oikein hyvin, miksi se haluaa enemmän tilaa kuin parikymmentä neliötä, sanoin totuudenmukaisesti. Diplomaattisestikin, mielestäni.
- Luulisi, että nuoret ihmiset haluaa asua täällä kaupungissa eikä jossain kehätien takana! Siellähän… Mailis keskeytti lauseensa ja katsoi minua terävästi. – Oletko sä mahdollisesti raskaana? Siksikö te haluatte muuttaa lähiöön?

Minulla meni maito väärään kurkkuun.
- En mä ole muuttamassa mihinkään, sanoin, kun siitä selvisin.
- Alissa ei oo tässä osallisena. Se ei muuta mun kanssa, eikä se ole raskaana, Juhana sanoi jämäkästi.
- No olisi nyt edes ollut, Mailis sanoi hetken mietittyään.
- Naputa ensin Henkalle ja Minnalle perheenlisäyksestä. Nehän on asuneet kimpassa jo vuosia, Juhana sanoi ja taas pitkähkön tauon jälkeen Mailis naurahti.
- No ihan oikeessa olette. Aikuisia miehiähän te olette molemmat. Mutta ei sitä niin helposti lakkaa olemasta äiti.

Siinä vaiheessa tunsin ihan pitäväni Mailiksesta. Ei varmasti ollut helppoa hänellekään ajatella, että Juhana muuttaisi pois, kun tämä sentään oli ollut siinä seinän takana.
- Mistä päin sä nyt olet ollut katsomassa asuntoja, Mailis kysyi sovinnollisesti ja sai Juhanan luettelemaan kaikki ne paikat, joihin hän oli jo soittanut tai aikoi pian soittaa. Olimme melkein jo päätyneet siihen, että Kartanonkosken suunta olisi ihanteellisin. Siellä oli uusia taloja ja Juhanan työpaikka olisi kävelymatkan päässä. Se oli myöskin Tuusulantien varressa ja vaikka se ei ollutkaan suorin reitti Mustaojalle vaan Lahdentie, pääsisi siitä autolla melko vikkelästi. Jos meillä olisi auto. Mailis ei irvistellyt ollenkaan niin paljon Juhanan autonostohaaveille kuin muuttamiselle, mutta oli hänellä siihenkin sananen sanottavana.
- Jos sä asuisit täällä, sä et tarvitsisi autoa mihinkään.
- Mutta jos mä asun Vantaan puolella, mä tarvitsen auton, että pääsen katsomaan sua, Juhana sanoi ilkikurisesti.

Yritimme ajaa molempia asioita yhtä lailla, mutta autoja oli paljon helpompi saada kuin asuntoja. Juhana oli laittanut hakemuksen muutamaan instanssiin, jotka tarjosivat vuokra-asuntoja nuorille, mutta niitä saisi kyllä odottaa, kun Juhanalla kerran oli ihan kelvollinen vuokra-asunto. Ainoa realistinen mahdollisuus oli saada jotain vapailta markkinoilta, ja kyllä hän nekin ilmoitukset soitti tunnollisesti läpi. Hakijoita vaan oli joka paikkaan paljon, vaikka vuokra olisi ollut miten iso. Auton saadakseen taas ei tarvinnut muuta kuin kävellä autokauppaan ja me keskityimmekin ensin siihen.

Oli merkillistä, että iso osa autokaupoista oli paikoissa, jonne mennäkseen tarvitsi autoa, mutta siinä kohden Juhanan ystävä Tomppa tuli apuun. Hänellä oli auto ja hän oli valmis kuskaamaan Juhanaa niihin. Minä menin mielelläni mukaan. Minuun oli iskenyt jonkinlainen autokuume ja minusta Tomppa oli söpö. Hän oli toinen niistä kavereista, joka oli ollut mukana Karon uudenvuodenjuhlissa, mutta silloin en ollut kiinnittänyt häneen juurikaan huomiota. Nyttemmin olin muutaman kerran ihmetellyt, miksen. Hänellä oli tummat hiukset, joita hän kampasi alituiseen ja hiukan liian leveä nenä, joka antoi kasvoille ilmettä, ja hän puhui kuin olisi ollut pahempikin pleijeri, mitä hän Juhanan mukaan oli vain haaveissaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.10 00:35:40

Siis hei haloo, enhän mä ollu tossa edellisessä pätkässä sanonu vielä mitään siitä, mihin päin Vantaata se on muuttamassa ja flanu ja tripi siellä ennustelee :D

Päivämäärä:   16.7.10 10:58:33

voi vitsi, onko todellisuus taas vähän pimennossa? Mä alan toivoa että noi muuttais jättijaolle ni saattais joskus törmätä ruokaostoksilla :D

Vaikka kyllä mä haluaisin Juhanasta eroon että Alissa sais tuon herrasmies-Valton itselleen. mullakin on jo vähänniinkumiessäätö meneillään, katsotaan tuleeko sinkkuilusta vihdoin loppu ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.10 11:16:07

Tripi *tsemp* ja eiks oo hullua? :D Mäkin olin lomalla joskus, kun Danni oli tarinassa ihan pieni, katselin jossain lasten vaatteita ja mietin, että onpä söpöpieni mekko, pitäisi viedä Dannille tuliaisiksi :D
Ja mä näin tossa kotikulmilla yks päivä ihan selvästi Miilan ja Jessin tulevan uimasta.

Päivämäärä:   16.7.10 11:46:20

Joo no, mä olen kanssa joskus nähnyt Dannia jossakin kaupalla Alissan seurassa :D Oli kyllä vaan oikeasti niin dannissapariskunta, että melkein teki mieli käydä nykäsemässä hihasta et hei, mä olenkin lueskellut teiän toilailuistanne. Mitäköhän olisivat tuumanneet?

Toi Alissa voitaisiin tipauttaa pilvilinnoista ton Juhanan suhteen - olenko mä ilkeä, kun mä toivon että näin kävisi? Kun se nyt kuitenkin hetkellisesti vaikuttaa ihan tyytyväiseltä elämäänsä, mutta kun ei sitä tiedä kuinka kauan tota kestää... Kohta se on kuitenkin sitten taas onneton.

Nyt meni sit aurinko pilveen, just kun harkitsin lähteväni tonne rantaan aurinkolasien ja Coelhon kirjan kanssa. No, ei maha mitään, kai mä sitten jumitan tänne sisään ja kuuntelen X3Meä (suosittelen! Kivaa vaihtelua suomenkielisille kanaville!) koira seuranani.

Päivämäärä:   16.7.10 11:57:27

BTW ne irtopakastekaupan viereiset talot on Tammistoa, ja ne jännäkkeet Kartanonkoskea ,) Ja mustkin ne on kivoja, paljon jännempiä kuin jotkut tavalliset rumat tiili- ja betonikuutiot, jotka on niin pliisuja ettei ne vahingossakaan ärsytä ketään.

Ja Tripille bd .)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.10 17:17:28

Yhdelle sellaiselle reissulle lähdimme keskiviikkona ennen pääsiäistä. Olisin minä voinut mennä koulun jälkeen töihinkin, mutta ajattelin, että voisin välillä ottaa vähän vapaata ja pitää hauskaa. Sinä samaisena päivänä olin tajunnut, että kesäloma oli hyvinkin lähellä ja olin jo valmiiksi lintsannut iltapäivän mennäkseni käymään Marin työpaikan työhönotossa. Sieltä oli soitettu minulle kerran, mutta sellaisena hetkenä sunnuntai-aamuna, etten ollut voinut luvata pääseväni lähtemään Mustaojalta niin, että olisin ollut edes tunnin sisällä paikalla. Vesku oli lähtenyt käymään Hangossa, missä Leena-mummi oli kaivannut joko apua tai seuraa ja ottanut kaksoset mukaansa. Jessillä taas oli ollut ani harvinainen viikonloppupäivystys, enkä olisi mitenkään voinut ottaa toista autoa. Minä olisin kuitenkin mennyt vain pyyhkimään lattioita, kun soitto hänelle olisi merkinnyt, että joku oli kuoleman kielissä.

Nyt olin kuitenkin käynyt kyselemässä töitä ja vaikka olinkin pahasti myöhässä, oli tietoni otettu ylös myös hoitajarekisteriin. Olinhan käynyt jo vuoden sairaanhoito-opistoa. Valitettavasti vakituiset kesätyöntekijät oli jo valittu, oli työhönottaja sanonut minulle, mutta oli hän lupaillut, että minullekin löytyisi käyttöä. Kun olin sieltä kävellyt ulos, olivat Juhana ja Tomppa olleet minua odottamassa ja kiipesin takapenkille Juhanan noustua ylös ja käännettyä penkkiään. Tompan pikku Nissanissa ei ollut kuin kaksi ovea.
- Terve! mihin me ollaan menossa? kysyin iloisesti.
- Hyrylään.

Sen olin melkein arvannutkin. Olimme jo kierrelleet ne autokaupat, joihin pääsi näppärästi bussilla, mutta Hyrylään asti ei päässyt edes seutulipulla ja siellä oli mukava rypäs autokauppoja.
- Alotetaan Sports Car Centeristä, Tomppa ilmoitti.
- Mä en ole ostamassa urheiluautoa vaan järkevän perheauton, Juhana huomautti.
- On siellä varmaan niitäkin. Ja mä haluan katsoa ei-järkeviä poikamiesautoja.
Minullakaan ei ollut mitään sellaisia vastaan. Vaelsin kiiltäväksi vahattujen autojen välissä ja kurkin hintalappuja hyvin tietäväisen näköisenä. Meitä ei häiritty ollenkaan, mikä tässä tilanteessa oli ihan mukavaa, mutta olisi kai ottanut päähän, jos olisi tosiaan halunnut ostaa auton. Liu’uin istumaan matalaan kaksipaikkaiseen autoon ja totesin, että vaikka se näytti pieneltä, eivät jalkani ylettäneet polkimille. Juhana ja Tomppa kiertelivät vähän matkan päässä hopeanharmaata Chrysleriä, joka ei taatusti ollut Juhanan kriteerien mukainen. Yritin arvioida, olivatko he vakavasti otettavien asiakkaiden näköisiä, ja minun oli pakko myöntää, että ehkä eivät täällä. Kaksi nuorta juippia tavallisissa vaatteissa potkimassa kalliin auton renkaita, haaveilua se oli eikä bisnestä.

Mietin mielikuvaa vielä, kun siirryimme seuraavaan kauppaan ja pysyttelin vaihteeksi Juhanan rinnalla antaen Tompan kierrellä yksinään vetävämpiä autoja. Mehän voisimme olla nuori aviopari, joka oli tosimielessä ostoksilla. Tartuin Juhanan käsivarteen ja kurkin autojen takakontteihin sen näköisenä, kuin olisin miettinyt, mahtuivatko lastenvaunut sinne. Mutta ei siitä ollut hyötyä, itse asiassa koko kaupassa ei näkynyt olevan ketään meidän lisäksemme. Ei siellä onneksi ollut sellaista autoakaan, joka olisi tarkalleen sopinut Juhanan kriteereihin.

Kolmannesta kaupasta se löytyi, tunnistin sen ensisilmäyksellä. Sen hintalappu minulle huuteli, sillä siinä oli täsmälleen kymppiä vaille se summa, minkä Juhana oli aikonut sijoittaa. Se oli pienimpiä Kian malleja ja harmaa, mikä oli tylsää, mutta oliko värillä nyt sittenkään väliä?
- Toi se on, osoitin Juhanalle, mutta hän halusi katsoa muutkin. Minä kiipesin Kiaan istumaan ja odottamaan, että hän palaisi.
- Kivaa pikkuautoa etsimässä? kuulin avoimesta ikkunasta ja hätkähdin. Myyjä, hallelujaa.
- En minä mutta mun poikaystävä, sanoin ja kiipesin syyllisenä pois autosta, vaikka ei kai ollut rikos koeistua autoja. Saihan niitä koeajaakin.

Lyhyestä virsi kaunis, Juhana sai avaimet ja kävimme pienellä lenkillä, jonka ajan pelkäsin valtavasti, että joku törmäisi meihin ja joutuisimme korvaamaan Kian autokaupalle. Tietystikään niin ei käynyt vaan pääsimme ehjinä perille ja Juhana istui tekemään kauppoja. Sekin oli pelottavaa. Minä istuin viereisellä tuolilla ja yritin laskea, paljonko ylimääräistä hän joutui korkoina maksamaan allekirjoittaessaan rahoitussopimuksen. Mitäs jos hän joutuisi työttömäksi? Olin äkkiä iloinen siitä, että minä en ollut osallisena tässä.

Joka tapauksessa olimme juhlatuulella lähtiessämme autokaupasta, vielä Tompan kyydillä, sillä Kiaan vaihdettaisiin kesärenkaat, ennen kuin Juhana hakisi sen.
- Mennään juhlimaan, uus autonomistaja tarjoo kierroksen, Tomppa ilmoitti. Odotin, että Juhana kieltäytyisi työpäiväänsä vedoten, mutta tällä kertaa niin ei käynyt.
- Mennään vaan, hän sanoi. – Ensimmäisen auton ostaa vaan kerran.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   17.7.10 01:55:16

Juhana ja likaiset jauhot.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.7.10 02:06:34

Niinpä :x
Mä taas paljastelin liikoja liian aikasin, kun en muistanu, missä kohden tarina menee täällä versus mun päässä (ja koneella).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.7.10 19:50:07

31. Kesän kynnyksellä
Jälkeenpäin ihmettelin, missä välissä ehdin vielä ennen pääsykokeita vielä kerrata kaiken. Minulla oli niin paljon kaikkea muutakin – puhelintyöni, koulu, Juhanan kanssa seurusteleminen ja Nötte noin päällimmäisinä, muut ihmisystävyyssuhteet vähän alempana. Nöten kanssa kävin kaksissa kilpailuissa ratsastamassa helpon ceen ja niistä ensimmäiset menivät poukkoiluksi ja sinkoiluksi, sillä vaikka se oli esiintynyt fiksusti oripäivillä, oli tilanne ulkokentällä, missä oli hälinää, yleisöä ja paljon vieraita hevosia sille vähän liikaa siitäkin huolimatta, että se oli ollut kisareissuilla mukana. Minä häkellyin satulassa niin, että melkein annoin sen jäädä keulimaan takakulmaan, mutta onneksi olin osunut näkemään Veskun, joka seisoi aidan takana hyvin ankaran näköisenä. Melkein kuulin korvissani, mitä hän ajatteli: että minun pitäisi ratsastaa eikä istua riepoteltavana ja että hänen olisi pitänyt ymmärtää ratsastaa itse eikä laittaa lasta asialle. Siitä kimmastuin niin, että sain yllätettyä Nöten potkaisemalla sitä ulkojalalla, kun se taas aikoi irrottaa etusensa maasta. Pyöritin sitä pari kertaa napansa ympäri ja sitten se olikin sen verran hämmentynyt, että saimme rämmittyä radan loppuun.
- Sä ajattelit sitten tehdä siitä länkkärihevosen, Vesku sanoi radan jälkeen.
- En mä keksinyt muutakaan – se ei mennyt eteenpäin, ylös vaan, sanoin onnettomana.
- En mä sillä, hyvinhän se toimi. Tuli vaan länkkärikisat mieleen niistä pirueteista.
- Sä haluat varmaan ite mennä seuraavan kerran.
- Miksi haluaisin? Jatka sä vaan.
Ymmärsin, etten ollutkaan Veskun mielestä mokannut ainakaan kovin pahasti ja toiset kisat menivätkin jo paljon paremmin. Niiden jälkeen minä keskityin lukemiseen ja Nötte sai hiukan lomaa.

Mustaojalla käyminen sujui helpommin nyt, kun Juhanalla oli auto, hän nimittäin kyyditti minua ilomielin sinne ratsastamaan. Se puolestaan tarkoitti, että hän kyyditti minut poiskin, joten aloin irtautua siitä paikasta oikein todella. Olisin minä mielelläni viettänyt siellä kokonaisia viikonloppujakin, mutta en saanut sanottua Juhanalle, että halusin lomaa hänestä. Niinhän hän sen olisi ottanut, vaikka kyse ei ollut siitä, että olisin halunnut pois hänen luotaan. Muutaman kerran hän myös vei minut ratsastamaan Kodiakilla, mutta siellä hänellä ei ollut mitään tekemistä vaan hän lähti pyörimään kauppakeskuksessa tai muilla asioilla ja tuli hakemaan minut pari tuntia myöhemmin. Olin iloinen, ettei minun tarvinnut viedä häntä Arskan tallille. Juhana ei tietenkään olisi osannut vaivautua, mutta minusta ajatuskin heistä kasvokkain oli epämiellyttävä.

Ja kun nyt kerran oli toimeen ryhtynyt, Juhana löysi kuin löysikin itselleen isomman asunnon. Me kävimme katsomassa sitä monen muun asunnon jälkeen pääsykokeita edeltävällä viikolla samaan aikaan kahden muun pariskunnan ja yhden nuoren naisen kanssa, ja enemmänkin porukkaa siellä oli ollut. Juhana joutui täyttämään lomakkeen, jossa kysyttiin suunnilleen kaikki rikosrekisteriä myöten ja minä keskityin sillä aikaa hymyilemään yrmeälle sedälle, joka niitä lappuja jakoi halukkaille. Ehkä se auttoi, sillä seuraavalla viikolla hänelle soitettiin, että hänet oli valittu hakijoiden joukosta. Me kiljuimme ja tanssimme, mutta sillä kertaa emme lähteneet ulos juhlimaan – minä en suostunut, sillä halusin mennä nukkumaan ja herätä pirteänä pääsykokeisiin. Poikkesimme toki naapuriin kertomaan Mailikselle suuret uutiset.

Asunto oli Tammistossa ja esittelyn aikaan se oli vielä ollut osaksi kalustettu. Ikkunoissa oli ollut verhot ja eteisessä oli seissyt pesukone, mikä juorusi siitä, että kylpyhuone oli pieni ja huonosti suunniteltu. Muuten siinä ei ollut valittamista. Siinä oli kaksi huonetta, parveke, keittiö ja jopa pikkiriikkinen sauna. Se tyhjennettäisiin niin, että Juhana pääsisi muuttamaan kesäkuun alussa, joskin hänellä oli tietysti irtisanomisaika pikkuisesta Kallion kolostaan. Sen omisti vanha mummo, joka itse oli joutunut vanhainkotiin joitakin vuosia sitten, jolloin Juhana oli saanut vuokrata sen. Mailis kävi häntä katsomassa silloin tällöin ja kertoi, että täti tuskin muisti häntä saati sitten, että hänellä oli asunto.
- Kenelle mä sitten irtisanoudun? Juhana ihmetteli.
- Sen tyttärelle varmaankin, Mailis arveli.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.7.10 21:43:53

Oi vitsit! Vähän oli kiva huomata, et tääl oli jopa KOLME pätkää!

Jättiksen viereski on ihan jees taloja, niist mä tykkään. Ne Jumbon vieres olevat on rumia, paitsi se sininen. Kartanonkoski on kivaa aluetta, mun täti on asunu siel. Mä meen niist Jättiksen taloista joka pv ohitse ku meen kotii töist.

Tjooh, ehkä mä palaan tähän näiden ahkerien kisaajien seuraan :)

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   18.7.10 12:49:08

Jeee sain luettua kiinni :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.10 18:27:19

Danni oli saada kohtauksen kuullessaan, että Juhana oli muuttamassa pois Kalliosta.
- Mä haluan sen asunnon! Sano sille, että sen pitää mainita mut! hän huusi puhelimeen, kun juttelimme sinä iltana, kuten pari kertaa viikossa tapasimme tehdä.
- Miten niin haluat? Tää on kamalan pieni, minä ihmettelin.
- Mutta se sijainti!
- Juhanan äidin naapurissa?
- Vähät siitä. Se on just hyvä päämaja mulle, mun on pakko saada vuokrata se! Kävelymatka melkein kaikkiin Hesan baareihin!
Oikeassahan hän oli. Juhanan asunto oli täydellinen hänelle, ja olisi ollut kenelle tahansa huvittelunhaluiselle sinkulle. Olin melkein odottanutkin jotain tällaista. Jos minä sain odottaa ja jonottaa yhtä kälyistä solua koko syksyn, piti Dannin tietenkin löytää itselleen raflaava pikku asunto kaiken keskeltä jo ennen kuin oli edes päässyt mihinkään opiskelemaan. Mutta niin asiat vain menivät.

- Oletko sä jutellut Valton kanssa viime aikoina? Danni kysyi, kun olin luvannut välittää hänen terveisensä Juhanalle.
- En, mä olin jo unohtanut sen kokonaan, sanoin ja vilkaisin syyllisenä Juhanaa, joka katseli telkkaria vieressäni. Vaikka miksi minun piti tuntea syyllisyyttä siitä, että tunsin muitakin miehiä? – Mä en ole juurikaan ollu edes koneella nykyään.
- No et ole niin, Danni sanoi purevasti. – Voisit vähän ajatella muakin.
Mutta minulle tuli vain mieleen, etten ollut sillä viikolla jutellut Anninkaan kanssa sen paremmin kasvotusten, puhelimessa kuin mesessä. Siitäkin tuli syyllinen olo, joskin uskoin hänen ymmärtävän, että pääsykokeen lähestyessä keskityin lukemiseen.
- Kyllä mä vaikka huomenna, kunhan selviän tosta kokeesta ensin. Nyt mun pitää soittaa Annille ja kertoa uutiset.
- Muistakin!

Sinäkin vuonna minusta tuntui, että pääsykoe meni hyvin, joten en uskaltanut luottaa siihen, että pääsisin nytkään sisään. Jotenkin se tuntuikin vähän toisarvoiselta, kun matkustin kokeen jälkeen kotiin. Omaan kotiini, Käpylään. Oli jo käytännöllisesti katsoen kesä, koulu loppuisi ihan kohta ja minulla oli oma koti ja poikaystävä. Minulla oli oikein hyvä olo ja odotin alkavaa lomaa innoissani. Aurinko paistoi ja tuoksui jo leikatulta ruoholta, mikä sai minut pienen hetken ajan tuntemaan kuristavaa koti-ikävää ja pysähdyin bussipysäkille nuuskimaan ennen kuin jatkoin matkaa kotiin. Oli niin lämmintä, että oli ihan pakko kävellä hitaasti ja nauttia joka askelesta.

Juhana oli päättänyt aloittaa pakkaamisen sinä iltana, joten minä aioin pysytellä poissa Kalliosta. En halunnut penkomaan hänen kaappejaan, vaikka tietenkin auttaisin sitten kantamisessa. Minusta emme olleet vielä sillä asteella, että osuisin ehkä hänen aarrelaatikkoonsa, oli siellä sitten Korkeajännityksiä tai Playboy-lehtiä. Jos hänellä nyt sellainen kaapissaan oli.

Kotonani oli melkein ruuhkaa. Suihku kohisi ja Nata istui keittiössä Rianooran kanssa.
- Moi! Sua ei juuri täällä näy! jälkimmäinen huudahti.
- Niin, myönsin syyllisenä. Vaikka mitä minä nyt senkin annoin vaivata mieltäni. Rauhallisempaa heillä oli kolmestaan, ja vähemmän jonoa suihkuun. Ja kyllä minä pidin kiinni siitä, että nukuin solussani ainakin kerran tai pari viikossa. Vaatteita kävin vaihtamassa paljon useammin. – Harvoin teitäkään näkee tähän aikaan näin runsaasti koolla.
- Eikä rasita koulu, hyräili Ria.

Vein laukkuni pois ja palasin keittiöön muiden seuraan. He olivat ihan liian otollinen yleisö kuulemaan pääsykokeesta ihan tuoreeltaan ja he olivat liikuttavan kiinnostuneita.
- Vähänkö hienoa, jos meillä on täällä syksyllä lääkisopiskelija! Ria sanoi lämpimästi.
- Ellei se muuta sitä ennen Juhanan luo, sanoi Nata kuivasti.
- Mä en halua luopua itsenäisyydestäni! sanoin ja nostin nokkani pystyyn ja samalla puhelimeni soi. – Dämn, nyt se haluaa tietää, miten mulla meni. Älkää karatko, rupatellaan lisää! pyysin häipyessäni omaan huoneeseeni vastaamaan Juhanalle.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   18.7.10 22:35:09

Oh, oli tullu sit kokonaan uusi osa tarinaa viime lukeman jälkeen! :3 Mie pelkäsin kovasti että ennen Alissa-juttuja loppuneet kirjotukset olis ollu viimeisiä. >:O !

Ja että mullakin ois jotakin Alissaan ja kumppaneihin liittyvää; asun Kouvolan Käpyläs. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.10 21:19:03

Kun palasin keittiöön, olivat pidot parantuneet Sannan ja Tirpan verran. Ensimmäisellä oli pyyhe turbaanina hiustensa päällä ja jälkimmäisellä sixpäkki olutta.
- Ole hyvä, hän sanoi hövelisti, kun palasin ja tönäisi pakkausta minun suuntaani.
- Kiitos, sanoin ja tottelin. Sannakin näkyi ottaneen, mutta Ria piteli edelleen teemukiaan ja Nata näytti happamalta.
- Mä menen nyt suihkuun, että päästään menemään, hän ilmoitti katsoen Tirppaa, joka tapitti viattomana takaisin. Minä tunsin velvollisuudekseni kysyä, mihin he olivat menossa.
- Nata-kulta lupasi viedä mut kaverille, Tirppa sanoi ja avasi itselleen toisen oluen.
- Onko silläkin auto? huudahdin muistaessani, etten ollut tainnut vielä täällä kehuskella Juhanan uudella autolla, tai asunnollakaan sen puoleen.
- Mä kävin pihistämässä faijan auton ja Nata ei halua, että mä joudun hankaluuksiin, Tirppa tunnusti ja hihitti hiukan päälle.
- Vítun juveniili! Nata hihkaisi huoneestaan.

Seurue hajosi, kun Nata ja Tirppa lähtivät. Sanna meni kuivaamaan hiuksiaan ja Ria alkoi tiskata, mikä sai minutkin katoamaan vikkelästi. Ulkona näytti edelleen ihanalta, joten nappasin koneeni ja lähdin pihaan. Niin, opiskelijatalollakin oli pihansa. Meidän pihalla oli jopa pari keinua ja hiekkalaatikko, kaiketi siltä varalta, että jostakin soluasunnosta joskus tulisi perheasunto, jossa asuisi lapsi. Tähän asti en ollut kiinnittänyt mitään huomiota koko pihaan, kun se ei ollut julkisivun eikä ikkunani puolella, mutta Sanna oli juuri maininnut, että siellä oli nyt jo parina viikonloppuna pidetty grillibileitä joten kai sitä sai käyttää kotitoimistonakin.

Istuin nurmikolle lähelle taloa, jotta pysyisin kiinni sisäverkossa ja pensaan varjoon, jotta näkisin jotain näytöstä ja valmistauduin julistamaan kaikille kavereille, että pääsykokeet olivat ohi. Valitettavasti meselistani näytti enimmäkseen harmaata, vain Sunna näkyi olevan läsnä. Kaikilla taisi olla parempaakin tekemistä tällaisena päivänä kuin istua koneella. Juttelin Sunnan kanssa hetken, mutta sitten Anni sentään ilmestyi.
- Pääsykokeet on ohi! julistin hänelle kymmenkunnan huutomerkin kanssa.
- Niin että suakin saattaa ehkä taas jossain välissä nähdä? hän tökkäsi, mutta sentään hymiön kanssa. Minua nauratti ja lupasin, että minua näkisi vaikka ihan heti, jos haluaisi tulla katsomaan. Anni nappasi salamannopeasti lupauksestani ja kysyi, lähtisinkö hänen seurakseen tallille.
- Mikä ettei, lupasin oitis ja samalla pompsahti toinenkin ikkuna auki. Vanha kunnon Valto, joka ei näyttänyt olevan läsnä, oli sittenkin läsnä. Sovin Annin kanssa, että hän tulisi poimimaan minut kyytiin kohtapuoleen ja kysyin Valtolta, miksi hän oli näkymätön.

- Mua stalkataan, hän ilmoitti. Minä arvioin, että minulla olisi varmaankin vielä lähemmäs tunti aikaa, ennen kuin Anni ehtisi meille asti – tuskin akkukaan kestäisi sen kauemmin – joten kysyin kuka ja miksi. On pakko sanoa, että minusta oli vähän outoa jutella tyypin kanssa, jonka olin tavannut niin ohimennen kuin hänet, mutta toisaalta se sujui niin vaivattomasti kuin olisimme tunteneet ikuisuuden. Ja Dannihan oli käskenyt.

Valto sanoi jonkun opiskelukaverinsa saaneen edellisviikonloppuna vääriä käsityksiä erinäisistä asioista ja minua nauratti. Kiusasin häntä hiukan ja sitten en voinut olla hehkuttamatta pääsykokeitani.
- Vaikka ei kai niitä vielä auta juhlia, ja saa nähdä, onko juhlimista vielä sittenkään, kun tulokset tulee, huomautin.
- Musta on ihan tarpeeksi juhlimista, jos on pääsee lääkiksen pääsykokeisiin, Valto ilmoitti ja seuraavaan hengenvetoon sanoi saaneensa kesätöitä Vantaalta ja kysyi, voisimmeko joskus tavata. Mietin hetken, mitä vastaisin, jotta olisin tarpeeksi diplomaattinen Danninkin makuun.
- Mikä ettei. Mun poikaystäväkin on just muuttamassa Vantaalle.

Ei se näyttänyt kovin diplomaattiselta kirjoitettuna, totesin surullisena ja kun ei vastausta muutamaan minuuttiin kuulunut, aloin kehitellä lörpöteltävää, jos nyt voi sanoa, että mesessä voi lörpötellä. Keksin ehdottaa, että Valto tulisi mukaan, kun menisimme porukalla juhlimaan koulujen loppumista. Millä porukalla, sitä en vielä tiennyt, paitsi että Danni olisi varmasti mukana. Tosin ajatus oli niin hyvä, että enköhän saisi muitakin suostuteltua.
- Kuule, en mä ehkä halua tulla katsomaan jos sä otat poikaystäväsi mukaan, Valto vastasi hetken kuluttua.
- No mitä sä minusta? Meillä on kiva porukka, ja mun sisko haluaa ehdottomasti tavata sut, kirjoitin melkein hädissäni. Tai jotain siihen suuntaan, aika paljon kirjoitusvirheitä siihen tuli.
- En mä ole kiinnostunut sun siskostasi.

Danni ei pitäisi tästä ja minulta olivat sanat karussa.
- Mieti nyt kumminkin, kirjoitin lopulta. Mese oli inhottava yhteydenpitotapa. Mitkään asiat eivät näyttäneet kirjoitettuina samalta kuin mitä ne kuulostivat päässäni, enkä voinut tietää, oliko Valto suuttunut vai tympääntynyt, kun en nähnyt hänen ilmeitään enkä kuullut äänen sävyä.
- Joo, np, hän vastasi, minkä otin niin, ettei hän ollut suuttunut. Ainakaan hän ei kadonnut näkymättömyyteensä vaan vaihtoi puheenaihetta ja juttelimme vähän aikaa hänen koulustaan. Hänestä tulisi kokki, mikä sai minut nieleskelemään vähän aikaa. Tietysti kokit olivat muodikkaita nykyään, kiitos kaikkien television ruokaohjelmien, mutta jotenkin hän oli enemmän vaikuttanut vaikkapa autonasentajatyypiltä.

- Kirjotellaanko vielä joskus? Valto kysyi, kun huomasin, että akussani alkoi virta käydä vähiin.
- Kirjotellaan ihmeessä! vastasin salamannopeasti ja lisäsin perään aitoutta korostavan hymiön. Minusta olisi tuntunut tosi pahalta, jos yhteydenpitomme olisi katkennut tähän vain siksi, että olin raahannut Dannin ja Juhanan keskustelunaiheiksi.

Lähettäjä: disposable trash 
Päivämäärä:   19.7.10 22:06:46

argh, hankkiutuis jo Juhanasta eroon!

Lähettäjä: Mirjam 
Päivämäärä:   19.7.10 23:06:09

^NIINPÄ!!! :DD

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   20.7.10 00:59:08

Valto olis niin paljon parempi Alissalle :D

Päivämäärä:   20.7.10 07:56:06

- Musta on ihan tarpeeksi juhlimista, jos on pääsee lääkiksen pääsykokeisiin

On päässy, tai pääsee?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.10 17:03:51

Aivan niin, tripi!
-------------------------
- Haluatko sä ratsastaa? Anni kysyi, kun starttasimme kohti tallia. Iltapäiväruuhka alkoi olla pahimmillaan ja saimme ryömiä pitkässä autokoppakuoriaisten jonossa päästäksemme moottoritielle.
- En mä tiedä, haluaisitko sä että mä ratsastan? kysyin. Olin ruvennut säilyttämään yhtä settiä ratsastustamineita Kodiakin satulahuoneessa sillä luoja tietää, että minulla oli niitä tarpeeksi, joten siitä homma ei ollut kiinni.
- No kun musta Kodi on tuntunut vähän kummalta tällä viikolla. Katso nyt ainakin miltä se näyttää, että onko se jotenkin jäykkis tai jotain.
- No katotaan siellä. Kuule, meidän pitää tehdä jotain kivaa, kun kesäloma alkaa.
- Ai sinä ja minä?
- Kaikki jotka haluaa mukaan! Mitä enempi sitä kivempi, eikö vaan? Mä pyysin Valtoakin, eikä se luvannut – mutta ajatus on silti hyvä!
- Niin on, Anni innostui ja halusi kuulla, koska olin Valton kanssa jutellut. Luulen, että kaverilla Annin mielikuvissa oli ritarinhaarniska päällä.

Vaihdoin varuiksi ratsastuskamat ylleni Annin harjatessa Kodiakia. Sille ja Pollelle oli jo muutama viikko sitten avattu portti paratiisiin eli vihreälle niitylle, joka oli tarhan jatkeena, eikä Polle vaivautunut pyörimään ympärillä, kuten sen tapa talvisin oli. Mietin, että paitsi yhtä asiaa Anni oli löytänyt hevoselleen täydellisen tallipaikan, vaikka se aluksi oli näyttänyt niin vaikealta. Se yksi seikka oli se, ettei Annilla käynyt ketään valmentajaa, ellei minua laskettu, eikä minua voinut laskea. Jasu, joka talvella oli niin innokkaasti tarjonnut tunteja Katillaan, oli lakannut puhumasta aiheesta ymmärrettyään, että olimme Mustaojan kasvatteja, eikä Anni jostain syystä tuntunut luottavan Arskan ja Irpon kykyihin. Niinpä hän vain rämpi itsekseen ja löysi jo poisopetellun pahan tavan toisensa jälkeen. Mutta niin olisi varmaan käynyt minullekin, ellen olisi ratsastanut Mustaojalla Veskun nähden, joten en raaskinut paljon huomautella asiasta muuta kuin jos hän nimenomaan pyysi minua vähän opettamaan.

Kopseen kentällekin paistoi ihanasti aurinko ja se oli melkein tyhjillään. Siellä ei siis ollut tuntia, mutta Arska oli ratsastamassa Nimpulla ja Rosa oli vaunujen kanssa katselemassa. Näin kauniina päivänä minua ei haitannut nähdä heitä, paremminkin päinvastoin, ja tervehdin iloisesti, kun suljin kentän portin Annin ja Kodin perässä.
- Ihana päivä, ilmoitin Rosalle istuessani hänen viereensä valkoiselle muovituolille.
- Ei hullumpi, hän sanoi lyhyeen tapaansa. En millään muotoa ollut kevään aikana tutustunut häneen, saati ruvennut kummemmin pitämään hänestä, mutta sen verran olin oppinut, ettei tuo hänen töksäyttelynsä ollut mitään henkilökohtaista vaan myötäsyntyinen tai hyvin opeteltu tapa.
- Mitenkäs vaavi? jatkoin kohteliaasti ja kurkistin vaunuihin.
- Siinähän se, toukkailee, Rosa sanoi samaan sävyyn, mutta olin sentään kuulevinani ylpeyden värähdyksen.
- Roopeko se oli? muistelin Annin kertomia vauvajuttuja, jotka olin ollut sivuuttavinani, mutta oli jotain näemmä tarttunut mieleeni silti.
- Joo, tai Robert, mutta se on vielä liian pieni siihen nimeen.

Sille oli pakko nauraa ja Rosakin naurahti. Ehkä se sai Arskan pysähtymään meidän kohdallamme.
- Moi Alissa! Mitäs tykkäät?
- En mä tiedä vauvoista mitään.
Sekunnin hän näytti pöllähtäneeltä.
- Mä tarkotin Nimuelia.
- Aa! sanoin nolona. – Ei pahalta. Ei yhtä hyvältä kuin Nötte, mutta ei pahalta.
- No kai teillä oli joku syy pitää se itse eikä myydä, Arska heitti. Olin jälkeenpäin kuullut, että hän oli kuin olikin käynyt oripäivillä keskiviikkona, kun minä olin parannellut kuhmujani Jerryn kanssa kotona. Olin väkisinkin tullut ajatelleeksi, että oli ollut aika pienestä kiinni, ettei Arskakin ollut lähtenyt sinne tiistaina, samoihin aikoihin minun kanssani, jolloin hän olisi voinut osua pelastamaan minut eikä Valto. Mutta sellaisia oli ihan turha miettiä.
- Joo, se oli sopivaa vuosikertaa meidän seuraavaksi oriksi, vastasin.
- Koska sä kisaat sillä taas? Mä voisin tulla kattomaan.

Nielaisin.
- Se on nyt vähän lomalla, ei me olla vielä päätetty seuraavista kisoista, eikä edes meneekö Vesku vai minä. Kauanko toi on vielä sulla?
- Ei enää paljon yhtään. Se haetaan ylihuomenna. Haluatko sä kokeilla sitä?
Se oli tarjous, josta en mitenkään voinut kieltäytyä. Nousin tuoliltani ja pujottauduin aidan välistä kentälle. Nimppu kääntyi katsomaan minua tyynillä silmillään, jotka olivat niin samanlaiset kuin sen emällä.
- No ala tulla jo alas, komensin Arskaa. Maltoin tuskin odottaa. Oli harvinaista tavata omia kasvattejamme maailmalla, oli vielä harvinaisempaa päästä niiden selkään.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.10 17:08:00

Uusi.

Lähettäjä: sopuli-kani 
Päivämäärä:   25.7.10 13:04:11

haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.