Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 25.7.10 13:12:58
Mä laitan nyt vähän pidemmän pätkän, sillä oon lähdössä reissuun enkä taida viitsiä ruveta ihmettelemään, toimiiko mokkula tuolla aluevesien ulkopuolella. Tiistaihin siis!
Flanu, kurja kuulla, toivottavasti tarpeeksi pian tulee vähän säpinää!
-----------------
Oli suloista vain istua siellä ilta-auringossa ja maistella kylmiä juomia. Anni oli ottanut kameran mukaansa ja napsi kuvia meistä kaikista, sitten Tirppa tahtoi lainata sitä, sillä hän sanoi aina halunneensa valokuvaajaksi.
- Miksei se sitten ottanut omaa kameraa? kysyi Danni minulta.
- Hitostako mä voin tietää? Ehkei sillä ole.
- Entäs sun valkoinen ritarisi?
- Hetkinen, sanoin, sillä puhelimeni tärisi taskussani. Se oli Juhana, joka tahtoi tietää, missä olimme. He olivat parkkipaikalla ja käskin häntä katsomaan kallion korkeimmalle laelle, mihin kävelin heiluttamaan heille. Sekä Juhana että Tomppa heiluttivat takaisin ja lähtivät tulemaan meitä kohden. Minä istuin takaisin Dannin viereen. – Valto on muuttanu Vantaalle ainakin toistaiseksi. Se saattaa soitella tässä illan mittaan. Se pyysi mun puhelinnumeron.
- Uu, entäs Juhana? Anni kysyi.
- No en mä sitä itselleni tilannu, se tietää, että mä seurustelen.
Rianoora oli ottanut mukaan pelikortit ja osa porukasta alkoi Juhanan ja Tompan saavuttua pelata korttia, minäkin menin mukaan suudeltuani Juhanaa tervetuliaisiksi.
- Sä olet tupakoinut, hän totesi.
- Joo ja tupakoin tänään vielä lisääkin, naurahdin. – Tuu pelaamaan?
- En mä taida. Mulla on vissiin vähän kiinniotettavaa teissä, hän sanoi ja otti omasta kassistaan oluen, joka sihahti vaimeasti, kun hän avasi sen.
- Okei, sanoin. Meitä oli pelaamassa Ria, Nata, Anni ja Mirjami minun lisäkseni ja siitä riitti huvia ehkä tunniksi. Sitten Mirjami, joka oli hävinnyt joka ainoan kierroksen, löi kortit pöytään, tai siis kallioon.
- Mun taitaa olla aika katsoa sitä rakkauspuolta, pelissä ei ainakaan tänään onnista.
Minä aloin tuntea kutsua jonnekin missä olisin katseilta suojassa ja nousin seisomaan. Onneksi kallion laki ei ollut pelkkää kalliota vaan metsän raja oli melko lähellä. Lähdin kulkemaan sinne päin päästäkseni jonkin puskan suojiin, panin mennessäni merkille, että Sanna istui vähän erillään meistä ja jutteli nuoren miehen kanssa, joka varmaankin kuului viereiseen kallionkoloon leiriytyneeseen ryhmään.
Istuin Juhanan viereen palattuani helpotukselta. Ajattelin, että hän varmastikin kaipaisi jo seuraani.
- Hyvä, ettei sulla ole valkosia housuja, hän ilmoitti.
- Miten niin? Ne ois kai vähän epäkäytännölliset, arvelin.
- No kerran oltiin jossain tällä lailla retkellä parin misun kanssa joilla oli. Mitä enemmän ne joi kaljaa, sitä useammin ne kävi kusella, ja oli aika ällöttävää kattoa, miten niiden pöksyt alko loppuillasta näyttää keltasilta haarojen välistä, Juhana hörähti ja Tirppa, joka oli istunut lähellä purskahti kovaan nauruun, kuin ei olisi koskaan kuullut mitään niin huvittavaa. Mulkaisin häntä epäluuloisena. En oikein ollut päässyt perille siitä, mikä hän oli naisiaan. Ensin hän oli kysellyt minulta Juhanasta ja sittemmin istunut juttelemassa tämän kanssa koko sen ajan, minkä minä olin ollut korttiringissä. Yrittikö hän viedä poikaystäväni?
- Mulla ei oo pidätysongelmia, sanoin äkäisesti. – Ja mitä misuja ne semmoset oli?
- Ei mitään kummempia, jotain puolituttuja.
- Ai sulla on tapana ryypiskellä puolituttujen kanssa?
- Älä nyt kiehu, en mä enää edes muista niiden nimiä.
Huomasin olevani typerä ja avasin itselleni uuden juoman. Tirppa tarjosi taas tupakkaa ja otin uhallakin. Juhana oli ärsyttänyt minua misupisujutullaan, nyt ärsyttäisin takaisin. Enkä liikahtaisikaan paikaltani, vaan jököttäisin siinä ja kuuntelisin, mikä oli niin mielenkiintoista, että he jaksoivat jutella vaikka miten kauan.
Se ei ollut mielenkiintoista, tai oli tavallaan, mutta ei siten kuin olin uumoillut. Tirppa kertoi matkoistaan. Ymmärsin, että hän oli joskus kiertänyt puoli Suomea ja osan Eurooppaakin moottoripyörällä ja Juhana kuunteli melkein nälkäisen näköisenä. Arvasin sen johtuvan moottoripyöräkohdasta. Hän oli ollut kateellinen jopa minun mopolleni kuultuaan, että olin saanut sellaisen heti, kun ikä antoi myöten ja luvannut vielä joskus hankkia sellaisen itsekin. Moottoripyörän siis, ei mopoa.
- Te ootte tylsiä, sanoin ylhäisesti, kun he siirtyivät ajamisesta moottoreihin.
- Sä oot semmonen pikku maalaistyttö, ymmärrät vaan kauramoottoreista, Juhana sanoi ja yritti taputtaa minua poskelle, mutta väistin.
- Enemmän mä olen kakspyöräsellä ajanut kuin sinä, ilmoitin ja nousin siirtyäkseni Annin luo. Ei ollut mieltä ehdoin tahdoin kehittää riitaa ja konetekniikka ei kiinnostanut minua.
- Mihin sä olet menossa?
- Meen kuuntelemaan, jos tuolla ois mielenkiintosempia juttuja.
Toivoin, että hän olisi estänyt minua, mutta niin ei tapahtunut, joten istuin tyttöjen seuraan mököttämään. Tai oli siinä Tomppakin, hän oli elementissään monta naisihmistä ympärillään ja hän jutteli hauskoja. Olin oikein ylpeä hänestä.
- Onko Valtosta kuulunut mitään? Danni kysyi minulta puoliääneen.
- No ei ole.
- Kauanko me istutaan täällä kallioilla? Lähdetäänkö me jonnekin jatkoille?
- Ei aavistustakaan.
- Oletko sä huonolla tuulella?
Myönsin, että olin ja Danni luki tilanteen ihanasti eikä ruvennut kyselemään, miksi. Tosin hän heitti pitkän, tutkivan katseen Juhanaan ja Tirppaan.
- Soita sille Valtolle, hän ehdotti ja kuinka ollakaan, siinä kohden ajatus oli minusta hyvä. Ei tätä laskettu kännipuheluksi, olinhan juonut vasta kolme siideriä ja lonkeron. Vai neljä? En ollut varma.
- Ei se varmaan vastaa, jos ne on jossain ravintolassa. Eihän se voi kuulla, sanoin ja tunsin puolustautuvani, vaikkei kukaan ollut syyttänytkään minua mistään. Mutta hän vastasikin ja melko pian vielä.
- Hei, sä soitit, hän sanoi kuulostaen ilahtuneelta. Minua alkoi ärsyttää vähän vähemmän.
- Mä ajattelin vaan kysästä onko hauskaa, sanoin ja siirryin vähän kauemmas muista. Oli hassua puhua näin, puhelimessa, kun tosiaan kuuli toisen äänen eikä tarvinnut kuvitella sitä.
- Me ollaan jossain kamalassa pubissa, missä lauletaan karaokea, Valto sanoi.
- Missä?
- Jossain täällä Vantaan perukoilla. Oletko sä siellä rannassa?
Myönsin olevani ja Valto sanoi päättäväisesti, että mikä tahansa voittaisi sen paikan, missä hän oli parhaillaan. Mutta sitten meille tuli ongelma. Minä olin ummikko ja hän oli vielä ummikompi, en mitenkään pystynyt neuvomaan, miten hän löytäisi sinne, missä me olimme. Onneksi Valtolla välähti.
- Mä annan mun serkulle, kerro sille.
- En mä taida osata, mutta mä annan mun kaverille, se osaa! keksin ja menin viemään puhelimeni Sannalle, joka oli palannut kiltisti omaan parveensa Tompan saavuttua. Painuin itse taas kiireimmän kaupalla metsän siimekseen ja kun palasin, oli osa tytöistä pakkaamassa tavaroitaan.
- Mitä nyt? kysyin.
- Lähdetään kaupunkiin. Juomatkin alkaa olla lopussa, Sanna sanoi. – Meillä on treffit.
Oli hirveä operaatio saada kaikki liikkeelle. Aina kun suurin osa oli valmiina, joku keksi vielä pissahädän ja loput istuivat huokaisten takaisin odottamaan. Mutta ainakin Juhana hakeutui taas luokseni.
- Kappas vaan, muistit minutkin, sanoin happamasti.
- Miten niin? Mihin me ollaan menossa?
- Jonnekin kaupungille. Sanna tietää.
- Haluatko sä mennä mukaan?
- Tietysti haluan. Haluatko sä vai jäätkö sä mieluummin tänne Tirpan kanssa?
- Oletko sä mustis? Juhana kysyi ja minua inhotti pieni, tyytyväinen juonne hänen suupielessään.
- Pitäiskö mun olla?
- Ei tietystikään! Suahan mä rakastan! hän julisti ja halasi minua. Annoin sen tapahtua reagoimatta itse mitenkään, sillä idioottimaista tai ei, olin vähän mustasukkainen ja aika lailla loukkaantunut.
- Mennään nyt, eiköhän me olla kaikki koossa, sanoin ja irrottauduin.
|