Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pikkuvaimo 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.10 17:30:11

Edellinen

Re: Pikkuvaimo 2

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   7.8.10 23:42:50

Hiihei jatkoo heti :D

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   8.8.10 02:03:16

Tuolta edellisestä pätkästä tuli bongailtua:
"luulen Juhanan päässeen kärryille." Luulin.
"laatikko, mihin" Johon.

Huhhih, viikon metässä möyrimisen jälkeen oli kiva päästä lukemaan näitä pätkiä! Lisää saa heittää vaikka heti jos niikseen, kyllä näitä ilokseen lueskelee.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.10 11:19:06

Evakuoin lähes kaikki tavarani Käpylästä heti seuraavana iltana, jolloin Rian Laura-serkkukin oli jo hankkiutunut paikalle. Hän ei muistuttanut kaunista Riaa juurikaan vaan oli paljon arkipäiväisemmän näköinen, mutta jotenkin minusta oli sen takia vain helpompi jättää koloni hänen vastuulleen.
- Mä en ole nyt ehtinyt täällä vähään aikaan siivoamaan, mutta en mä ole toisaalta paljon ollu sotkemassakaan, sanoin anteeksipyytävästi.
- Voi, kyllä mä siivoan! Laura lupasi ja näytti hyvin onnelliselta. Mietin, oliko tämä huone hänenkin ensi askeleensa pois vanhempien luota.
- Sä maksat vuokran mulle ja mä maksan HOASille, muistutin.
- Just niin. Varmasti. Ihan niin kuin sovittiin!

Sen jälkeen astuminen Juhanan asunnon ovesta sisään tuntui kieltämättä erilaiselta. Olin pitänyt paikasta kaiken aikaa, sillä se oli valoisa ja avaran tuntuinen, mutta nyt aloin nähdä asioita eri silmin.
- Sun pitää ostaa pölynimuri, sanoin päättäväisesti.
- Miksi? Mulla on rikkalapio, Juhana sanoi ymmällään.
- No sitten se esiin ja heilumaan. Mun täytyy järkätä itselleni vähän kaappitilaa mun vaatteille. Vai tiskaatko sä mieluummin?

Me olimme eläneet pikkuisen porsaiksi viime aikoina, mutta nyt oli minusta hyvä hetki tehdä isompi viikkosiivous, kun kerran alkoi tavallaan uusi elämänvaihe. Juhana ei vaikuttanut kauhean innostuneelta, mutta mutisi mieluiten tiskaavansa, mitä vähän ihmettelin. Tiskejä oli valtavasti, ainakin ottaen huomioon, miten vähän hänellä oli astioita.

Siivoaminen ei ollut lempihommiani, mutta en minä sitä osannut kauhean aktiivisesti inhotakaan, se oli vain jotain, mikä piti hoitaa. Minusta se meni helpoimmin, kun siitä ei tehnyt kauheaa numeroa, kuten nyt, mutta joskus teki hyvää vähän riehahtaakin. Nyt riehuin tavarani makuuhuoneen ja eteisen kaappeihin ja aloin sitten järjestellä sinne tänne unohtuneita muita tavaroita paikoilleen. Juhanan vaatteita oli siellä täällä, samoin astioita. Sängyn altakin löytyi muutama lasi.
- Tässä on vielä, sanoin iloisesti viedessäni ne keittiöön jo olohuoneesta ja parvekkeelta viemieni lisäksi.
- Voitko sä jo lakata kantamasta niitä tänne? Juhana ärähti kulmat rypyssä ja käsivarret saippuavaahdossa.
- Häh?
- No eikö mulla muka ole tässä ihan tarpeeksi tiskaamista ilmankin?

Leukani loksahti auki ja kimpaannuin.
- Kai sä nyt hoidat homman mieluummin kerralla loppuun kuin jätät näitä homehtumaan ympäri asuntoa? tiuskaisin. Minä olin käsittääkseni tehnyt vain palveluksen auttamalla häntä astioiden keräämisessä ja sain siitä hyvästä silmilleni kuin kiusantekijä. Menin mielenosoituksellisesti parvekkeelle ottamaan teknisen tauon ja odottamaan, että Juhana ymmärtäisi olevansa idiootti. Häntä ei kuitenkaan kuulunut, joten siivosin, mitä siellä vielä oli siivottavaa. Se ei ollut paljon. Viereisestä puutarhamyymälästä olimme käyneet ostamassa pari muovituolia halvimmasta päästä ja pöytälevyn, jonka sai ruuvattua kiinni kaiteeseen. Ravistin pöytäliinan, jonka olin asetellut pöytälevyn päälle ja totesin syyllisenä, ettei ollut tainnut olla hyvä idea tuoda Juhanan saintpaulioita ulos. Niiden pehmeät lehdet olivat muuttuneet kellertäviksi ja laikullisiksi. Mitähän Mailiskin sanoisi?

Nojasin kaiteeseen muutaman minuutin ja katselin loppumatonta ruuhkaa. Ehkä siinä meni kauemminkin, ehkä kymmenen minuuttia, mutta sitten Juhana tuli myös ulos ja heittäytyi pahantuulisena tuolille niin, että jalat kirskahtivat sementtilattialla.
- Ja sä vaan laiskottelet täällä? hän huomasi.
- Yritän tointua siitä, miten sä räyhäsit mulle, taas kerran, ja taas ilman syytä, sanoin purevasti. Aloin osata. Juhana mulkoili minua vähän aikaa pyyhkien hikipisaroita otsaltaan ja nenältään, mutta harppasi sitten pystyyn.
- Anteeksi Alissa! hän henkäisi ja halasi minua kovasti. Nojasin häneen ja annoin suupielteni kiertyä ylöspäin. Ei hän sitä voisi nähdä.

- Toi kuulostaa jo paremmalta, sanoin vastahakoisella äänellä mutta täysin valmiina sopimaan kaiken. Hetken kuluttua käännyin ympäri ja saatoimme halata kunnolla.
- Vieläkö sä mua, vaikka mä olin hölmö? Juhana kysyi. Hänellä oli tapana jättää r-sana pois tuosta kysymyksestä ja alkuun se oli tuntunut hauskalta, keskinäiseltä vitsiltämme. Olin kuitenkin ruvennut miettimään, että ehkä sitä joskus voisi käyttääkin.
- Vielä mä sua, vakuutin.
- Mennäänkö sänkyyn?
- Ei kun mennään kauppaan ja ostetaan jotain ja tehdään ruokaa. Mulla on nälkä.
- Ei takuulla osteta mitään, mistä tulee tiskiä! Juhana sanoi kauhistuneella äänellä. – Pizzaa. Tai jotain muuta, mitä voi syödä sormin.
- Jos seuraava tiskivuoro on mun, muistutin.
- Ai niin. No sitten.
- Parempi onkin, jos sun kuntosi ei kerran kestä sitä, kiusoittelin ja pyyhkäisin hikipisaroita hänen otsaltaan.
- Se oli kuumaa hommaa, Juhana puolustautui. – Takuulla mulla on parempi kunto kuin sulla.
- E-enpä usko. Töissäkin vaan seisoskelet paperihattu päässä eikä sun tarvii tehdä mitään!
- No piru! Lähdetään lenkille! Mä todistan!
- Mä en edes omista lenkkivaatteita. Tai no, on Mustaojalla ehkä jotain, mitä mä oon koulussa jumppatunneilla pitäny, pohdin.
- Sitten haetaan ne sieltä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.8.10 14:54:24

Juhana on vähän ku mä, suuttuu pienestä :D. Tosin mä suutun vaa porukoille kaikesta pienestä. Lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.10 12:46:26

7. Juhananpäivä
Jälkeenpäin ajatellen se kesäkuun alku oli kaunis, onnellinen ja aurinkoinen. Danni, joka jo aiemmin oli pilkannut pesänrakennusintoani, olisi pilkannut minua monin kerroin enemmän, joten en viitsinyt edes mainita, että olin puolivirallisesti muuttanut kesäksi Juhanan luo. Tulisi se jossain kohden ilmi kuitenkin, kun Anni tiesi asiasta, mutta ajattelin hoitaa tiedottamisen erittäin matalalla profiililla, lähinnä vastaamalla, jos joku kysyisi, enkö enää ikinä käynyt Käpylässä.

Me tapasimme Juhanan kanssa melkein vähemmän kuin keväällä, kun olin ollut koulussa, koska minä olin nyt vuorotyössä. Viikonloppuvapaatkaan eivät olleet enää itsestäänselvyys ja oikeastaan niitä ei ollutkaan, mikä johti siihen, että Vesku alkoi suunnitella Nöten kisakalenteria oman kalenterinsa mukaan. Olin vähän pahoillani, mutta toisaalta se oli alkanut keksiä omituisia teinipojan temppuja, joita se esitteli minullekin käydessäni Mustaojalla. Se saattoi yhtäkkiä kesken hyvän, tasaisen etenemisen kadota avuilta ja singota toiselle puolen kenttää huohottaen kuin puuma olisi puraissut sitä persuksista. Minä en pelännyt sinkoiluja, vaikka minua ärsyttikin niiden arvaamattomuus, mutta en minä halunnut joutua riepoteltavaksi kouluaitojen sisällä. Mitä ihmisetkin olisivat sanoneet?

Koska absoluuttista aikaa ei ollut niin paljon, Juhana ja minä vietimme siis kaiken liikenevän tiukasti yhdessä. Leikimme kotia ja kävimme lenkillä. Juhana olisi halunnut pelata tennistäkin, mutta juokseminen tuli halvemmaksi. Ajelimme autolla ja kävimme vierailuilla Juhanan kavereiden ja sukulaisten luona. Tasapuolisuuden vuoksi ehdotin, että voisimme joskus ajaa kylään myös vaikkapa Ilsen ja Artsin, Miilan ja Laurin, Siirin tai Leena-mummin luo, mutta Juhana huomautti, että kävinhän joka viikko Mustaojalla ja hän oli niin usein mukana, että eiköhän minun kiintiöni ollut siinä. Etenkin, kun emme enää käyneet viikoittain Mailiksen luona syömässäkään.

- Mun kiintiö? kysyin pikkuisen hiiltyen. Olimme lenkillä ja se suututti minua aina alkuun muutenkin. En ollut koskaan erityisemmin pitänyt juoksemisesta.
- Mutta sun isän mä haluaisin tavata, Juhana jatkoi ja keskeytti suuttumiseni juuri, kun olin huitaisemassa häntä hupparilla, joka roikkui täysin turhaan hartioillani, olin kuumissani ilmankin. Hän juoksi kevyen näköisesti takaperin, vaikka en toden sanoakseni ollut pitänyt hänenkään kuntoaan kovin kummoisena. Hakkasi se kuitenkin omani, se oli ollut selvää ensimmäisestä kerrasta lähtien.
- Miksi ihmeessä?
- No sehän on sun ainoa lähisukulainen, eikö vaan? Siltähän mun pitää pyytää sun kättä, Juhana virnuili. Hänen ilmeensä sai minutkin nauramaan.
- Älä mene asioiden edelle, en mäkään ole vielä luvannut sulle mun kättä.
- Mutta kaikki muut paikat oot, eiks vaan? Kuule, etkö sä voisi jättää noita rintsikoita pois, kun me lähdetään lenkille?
- En! kivahdin ja juoksin hänen ohitseen. Juhana oli välillä ihan mahdoton, mutta rakastin häntä silti. Pidin siitä, miten turvallinen olo minulla oli hänen syleilyssään ja miten hän halusi olla alati seurassani, unohtamatta noita hänen heittojaan, jotka antoivat ymmärtää, että olisimme yhdessä aina ja ikuisesti.

Minulla oli siis vapaita aamuja ja kokonaisia vapaapäiviä Juhanan ollessa töissä ja sain käyttää ne miten halusin. Jos Anni tarvitsi apua, kävin ratsastamassa Kodiakilla, kokonaisina vapaapäivinä lähdin heti aamusta Mustaojalle ja palasin illaksi kaupunkiin. Olin onnellinen. Olin sitoutunut. Olin saanut perheen mallin Jessiltä ja Veskulta, jotka olivat kuin henkiset siamilaiset kaksoset, olivat olleet silloin, kun minä olin ollut pieni, ja omituisen kriisinsä jälkeen olivat sitä vielä enemmän. Halusin itselleni samaa kuin heillä, ja lapsia, jotka saisivat kasvaa samanlaisessa ilmapiirissä kuin minä olin kasvanut. Juhanakin halusi lapsia, tiesin sen. Olimme jo jutelleet nimistäkin. Tyttö olisi Taina Teija Marika ja poika Tomi Niklas. Tietystikään he eivät olisi tulossa vielä moneen vuoteen, ei ainakaan, jos pääsisin lääkikseen. Ellen, niin voisin ehkä harkita toisen sairaanhoito-opistovuoden vaihtamista äitiyslomaan. Se oli kuitenkin vielä niin häilyvä ajatus, etten ollut sitä sanonut ääneen edes Juhanalle.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   9.8.10 14:23:13

Hoh, Juhanahan on melkeen ku Stumppi noine huomautuksineen. Ja Alissa ei kyl ala vääntään lapsia keskenkasvusena niinku Jessi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.8.10 14:46:50

Mä en jostain syystä tykänny tästä pätkästä, se oli jotenkin...ontto. Mutta mä tahtoisin silti lisää. Juhana ei oo enää ihan niin vastenmielinen, kun alussa, siihen on tottunut, vaarallista.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   9.8.10 18:07:00

Onpas tää junnannut paikallaan nyt pitkään. :o Ehkä Alissan töiden alkaessa sitten tapahtuu taas..

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   9.8.10 19:20:00

Mä koko ajan odotan että millon Juhanasta paljastuu se karmea puoli.
Hyi.

Mutta lisää toki, iltapalaa :--D

Lähettäjä: Lucié 
Päivämäärä:   9.8.10 19:59:19

Tykkään tarinasta, mutta viimeinen pätkä oli tosiaan vähän ilmeetön..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.10 21:12:14

Oisko tästä apua? Vähän hiljasena tää taitaa kyllä vielä ainakin hetken jatkua.
-------------
Annin uima-allasbileet olisivat juhannuksen jälkeisenä viikonloppuna, mutta sitä ennen piti tietenkin viettää keskikesän juhla. Mitä minuun tuli, siitä oli kyllä tulossa melkoinen tynkä. Minulla oli juhannusaattona aamuvuoro, juhannuspäivänä iltavuoro ja sunnuntaina taas aamu. Olin vastaanottanut työvuorolistani stoalaisen tyynenä. Juuri näin Jessi oli luvannutkin minulle käyvän ja lohduttanut, että tarvittaessa hän vaikka hakisi minut Mustaojalle saunomaan aattoiltana, jotta saisin vähän juhannustunnelmaa minäkin. Minä olin kuitenkin viettänyt lähes kaikki juhannukseni siellä, joten kieltäydyin kohteliaasti tarjouksesta sanoen, että me varmaankin viettäisimme kaupunkijuhannuksen. Voisimme vaikka mennä Seurasaareen, sehän oli Helsingissä Se Paikka.
- Seurasaaren juhannus? Jessi sanoi epäilevästi. – Jos sä pidät sitä hauskana, sä tulet enemmän Katri-tätiisi kuin kehenkään muuhun ihmiseen, jonka mä tunnen.
- Miten mä voin tietää, pidänkö mä sitä hauskana, ellen oo koskaan käyny siellä? kysyin mielestäni hyvinkin aiheellisesti.

Juhanakaan ei kauheasti ilahtunut työvuoroistani.
- Mä oon just sopinu että me lähetään yhelle upeelle mökille juhannuksena! Tompan kaverin porukat ei mee sinne vaan me mennään.
- Mikä sai sut kuvittelemaan, että mulla ois juhannuksena vapaata? kysyin epätoivoisena.
- No jotenkin mä ajattelin… juhannus. Ei kai sillon mitään leikkauksia tehdä tai mitään?
- Ennen juhannusta tehdään, eikä niitä voi heti sen jälkeen kotiin lähettää, vai mitä sä luulet? Mutta mene sä vaan Tompan kanssa, sanoin urheasti.
- Oletko sä tosissasi?
- Tietysti olen. Sullahan alkaa lomakin. Ja mä olen kuitenkin töissä.
- Eikö sua haittaa?

Rakastin häntä, koska hän kysyi. Minua haittasi pieneen romahdukseen asti, mutta koska en voinut muuttaa olosuhteitani, hymyilin vain ja sanoin:
- Miks mua haittais? Mene ja pidä hauskaa!
- Sä olet kyllä paras, Juhana sanoi ja halasi minua kovasti. Vasta paljon myöhemmin illalla hän huomasi kysyä, että mitä minä sitten ajattelin tehdä.
- En kai mä mitään kummempia. Ehkä mä juon pari siideriä parvekkeella ja meen nukkumaan, arvelin. Seurasaari oli menettänyt tyystin viehätyksensä, kun ajattelin meneväni sinne yksin.
- Ellen mä tarttis autoa niin voisit mennä käymään Mustaojalla, Juhana pahoitteli.
- En mä sinne mene. Mä kokeilen kaupunkijuhannusta. Ehkä Mirjami on kaupungissa, tulin ilahtuen ajatelleeksi.

Minun oli kuitenkin vähän vaikeaa soittaa Mirjamille, sillä emme olleet jutelleet sitten koulujen loppumisen. Eihän se nyt kauhean pitkä aika ollut, mutta omatuntoani painoi se, etten ollut edes ajatellut häntä kertaakaan sen jälkeen. Danni ja Anni olivat menossa Tonin – ja Valton, tietenkin – luo kotibileisiin. Olin laiminlyönyt Valtoakin, jos sellaista nyt saattoi sanoa. Tietokoneeni oli pysynyt melkein täydellisesti kiinni sen jälkeen, kun olin muuttanut Juhanan luo. Hän ei harrastanut sosiaalista nettaamista, enkä minäkään ollut muuta kuin pari kertaa tarkistanut sähköpostini. Siellä ei ollut ollut mitään muuta kuin nettikauppojen tai operaattorien mainoksia.

Mainitut Danni ja Anni ilahtuivat kuitenkin kovasti kuullessaan, että olisin yksin kaupungissa juhannuksena. Anni ei missään nimessä tahtonut koti-kotiinsa eikä Dannikaan aikonut lähteä Mustaojalle ollenkaan ennen kuin juhannuspäivänä. Juhannussunnuntaina Jessi oli luvannut viedä hänet ja Irkun Tuomarinkylän perinteisiin estekisoihin, joten kovin pitkää viikonloppua hän ei aikonut juhlia, mutta aaton sentään.
- Mä tulen hakemaan sut aattona, lupasi Anni, jolla ei edes ollut töitä sinä päivänä.
- Hakemaan mistä ja minne, tahdoin tietää.
- Mistä sä haluat, ja Tonin luo.
- Mä ajattelin mennä Seurasaareen.
- Kenen kanssa? Anni kysyi pahastuen.
- No en kai kenenkään. Itsekseni. Mitä sitä kesälesket muutakaan?
- Haista kuule. Kesälesket pukeutuu pliseerattuihin hameisiin ja unohtaa alusvaatteet jääkaappiin. Etkö sä muka ole nähny Kesäleskeä?

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   9.8.10 21:52:17

Mie en tykkää Juhanasta, varsinkaan kun sillä on harmaa auto :D

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   9.8.10 22:08:14

Kiitos iltapalasta :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.10 13:56:18

Hyvä polli x)
----------
Jäin katsomaan Annia suu ammollaan. Hän kuulosti enemmän Dannilta kuin Danni itse ja se sopi hänelle.
- Mitä sulle on tapahtunut? kysyin havaitessani, että hän näyttikin erilaiselta kuin mihin olin tottunut. Ei vain uusi kampaus ja uudet vaatteet, jotka kyllä olin sivusilmällä pannut merkille hänen alettuaan työnsä lakiasiaintoimistossa, vaan myös hänen ilmeensä ja äänensävynsä.
- Mulleko? Anni kysyi, mutta näin, että hän otti kysymykseni kohteliaisuutena.

Lupasin tietenkin lähteä heidän mukaansa aattoiltana. Ellen olisi luvannut, Danni olisi toimittanut minut hoitoon. Minun ei kuitenkaan tarvinnut pakata varusteita pitkäksi viikonlopuksi, kuten Juhanan, jota autoin parhaani mukaan.
- Pärjäätkö sä täällä nyt varmasti? mieheni kysyi, kun olin nostellut hänelle pinottain t-paitoja ja kalsareita.
- Pärjäänkö? Miksen pärjäisi? Mä olen kahdenkymmenen tunnin päästä taas töissä, sanoin murheellisesti.
- Muista käyttäytyä hyvin ne kakskymmentä tuntia, Juhana sanoi isällisesti.
- Miten mä osaisin olla muuten? Äläkä sä juo liikaa.
- Ai niin, kaljat! Juhana muisti ja meni keittiöön. Hän oli tullessaan tuonut laatikollisen ja Alkon muovikassinkin. En ollut katsonut sinne sisään, mutta se kilisi, joten siellä oli useampi pullo. – Autatko sä mua raahaamaan tän kaiken autoon? Tomppa tulee minä hetkenä hyvänsä.
- Tietysti autan, lupasin ja kysyin, millä Tomppa oli tulossa. Olin kuvitellut, että kun Juhana kerran tarvitsi auton, hän kävisi hakemassa kaverinsa kyytiin.
- Omalla autollaan tietysti.
- Mihin te kahta autoa tarvitsette?
- No lähtee meitä enemmän kuin mitä yhteen autoon mahtuu.
- Keitä?
- En mä tunne niitä. Vielä. Joitain tyyppejä.

Tyydyin siihen, mitäpä muutakaan olisin voinut tehdä, nappasin avaimet taskuun ja tartuin Juhanan kassiin. Harmaa Kia seisoi kiiltävänä omalla paikallaan pihalla ja vei vain hetken nostaa tavarat sen takakonttiin. Sen hetken aikana Tomppakin ajoi paikalle. Hänellä oli kyydissä poika, jota en tuntenut, heillä oli ikkunat auki ja musiikki paukutti ulos niin, että tunsin kouraisun rinnassani. He olivat niin lähdössä seikkailemaan, oli väärin, etten minä päässyt mukaan.
- Moi Alissa! Tomppa karjui minulle ja kohensi aurinkolasejaan.
- Haist ite, sanoin, vaikkei hän varmaan sitä musiikilta kuullut.
- Koita nyt pärjätä, Juhana sanoi ja halasi minua. Minusta näytti kuin hän olisi ollut pahoillaan siitä, että oli lähdössä.
- Tietysti mä pärjään, sanoin urheasti ja samassa mielialani parani monta sataa prosenttia. Näin Annin ajavan parkkipaikallemme. Hän pysäköi vieraspaikalle ja vilkutin hänelle.
- Kappas, sä saat seuraa, Juhana sanoi tyytyväisenä. Luulen, että hän piti Annista, tai piti ainakin enemmän kuin Dannista, jonka teräväkielisyyttä hän usein arvosteli.
- Niin saan, hymyilin. – Lähtekää te nyt vaan. Älä juo liikaa. Äläkä sammu saunaan tai mitään semmosta typerää.

Siinä vaiheessa Anni oli ehtinyt luoksemme.
- Oletko sä jo valmis, hän kysyi minulta.
- En, Juhanaa tässä on vasta pakattu.
- No mä tuun pitämään sulle seuraa, kun sä laittaudut.
- Laittaudut? Juhana kysyi otsa hiukan rypistyen.
- Jep, me mennään Annin kanssa Tonin luo, muistutin.
- Sähän sanoit olevasi kotona.
- Kuka nyt juhannusaattona kykkii kotona, jos on bileet tarjolla. Ei edes sada, Anni puuttui puheeseen.
- Mähän sanoin sulle, että menen.
- Ai, Juhana sanoi epäillen.
- No mä en ehkä voi mitään sille, ettet sä kuuntele mua. Luulisi, että sä oot tyytyväinen, jos mullakin on jotain tekemistä, kun itse lähdet örveltämään kolmen hengen viinalastin kanssa, kivahdin. Yritin viestittää hänelle tuimalla katseellani, että hän oli hyvin hilkulla nolata itsensä ja minut Annin silmissä. Jotain siitä taisi mennä perille, sillä hän halasi minua uudemman kerran.
- Niin olenkin! Vaikka et sä kyllä sanonut mitään, hän lisäsi kuiskaten.

Olin varma siitä, että olin, mutta nyt ei ollut oikea aika kinata siitä. Juhana istui autoonsa, Tomppa ajoi oman autonsa pois sen takaa ja vilkutti meille ja ne häipyivät, molemmat.
- Etkö sä muka ollu kertonu Juhanalle, että sä lähdet bilettämään? Anni kysyi.
- Tietysti olin, tuhahdin. Muistin tilanteenkin, ja miten hän oli mumissut vastaukseksi. Oma oli häpeänsä, jos piti korvansa kiinni minun puhuessani. – Mun pitää käydä suihkussa. Kai sä maltat sen aikaa?
- Onko mulla vaihtoehtoja? Ei vaan, ihan kaikessa rauhassa!

Juoksin suihkun läpi ja löysin Annin kurkkimasta jääkaappiimme, kun tulin pois.
- Sulla ei ole mitään juotavaa, hän sanoi syyttävästi.
- On siellä mehua.
- Hölmö, mitään juhannusjuotavaa.
- En mä ajatellu juoda mitään. Mä ajattelin, että mä voin olla kuski, että päästään sieltä poiskin, sanoin.
- Mikä absolutisti susta on tullut? Me jäädään yöksi.
- Mulla on huomenna töitä, muistutin.
- No se ei varmaankaan estä sua juomasta muutamaa siideriä? Pue nyt niin ehditään vielä käydä kaupassa.
- Mä en aio mennä krapulassa töihin!
- Ja saatko sä muka parista siideristä krapulan? Salli mun nauraa. Mene pukemaan nyt.

Tottelin ilman erityistä juhlamieltä. Ajatus kuokkimisesta Tonin bileissä ei ollut ihan minun makuuni, mutta eipä minulla ollut vaihtoehtojakaan, ellen halunnut Mustaojalle. Kotiin en halunnut yksin jäädä, se olisi ollut vihoviimeistä. Jopa nytkin minusta tuntui kurjalta, että Juhana oli iloisena matkalla ties minne ökymökille suomatta ajatustakaan minulle. Tai ehkä hän sentään muutaman ajatuksen soi, tulin sitten ajatelleeksi häijyn tyytyväisenä. Jos hän oli kuvitellut minun homehtuvan parvekkeella yksinäisen siiderin kanssa, oli hän kokenut pienen järkytyksen huomatessaan, että minullakin oli vientiä. Edes vähän, vaikkakin vain Annin ja tämän poikaystävän ansiosta.
- Mä olen valmis! hihkaisin saatuani hiukset asentoon. Olin pukeutunut farkkuihin ja hihattomaan, valkoiseen t-paitaan ja ilokseni olin todennut, että vaikka juokseminen oli suoraan saatanasta, näkyi se farkkujen vyötäröllä ja lanteilla. Tai ehkä se johtui töistä, sielläkin liikuin enemmän kuin ikinä. Joka tapauksessa se tuntui hyvältä. En ollut liian rikas sen paremmin kuin liian laihakaan, mutta laihuus oli lähempänä.
- Ota jotain pitkähihastakin, illalla on varmaan hyttysiä ja muutenkin voi tulla kylmä. Ja yöpuku, jos siltä tuntuu.
- En mä jää yöksi.

Päivämäärä:   10.8.10 15:40:04

Noniin :D Helpotti!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.8.10 17:45:03

Juhana on niiiiin tyypillinen mies. Aina sulkemassa korvansa ku naisella on jotain asiaa. Tärkeää asiaa. Olipa muuten kiva lukea KAKS pätkää :).

Mä tykkäisin Juhanasta vielä vähemmän, jos sillä olis punanen auto. Punasia autoja on liikaa. Mulle ei IKINÄ tuu punasta autoa, ellen saa hommattua sitä vuoden 66 Amazonia. Se saa olla punanen, mutta muuten ei tuu IKINÄ punasta autoa. Yäk.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.8.10 13:01:31

Punanen on just paras! tai no, ainakin hyvä, on niitä muitskin hyviä värejä.
--------
8. Puutarhabileet
Anni ajoi ensimmäiseksi huoltoasemalle, mistä ostimme hyttysmyrkkyä ja siideriä. Siellä oli vähän kalliimpaa, mutta muut kaupat olivat jo kiinni. Sen jälkeen välttelimme moottoritietä, joka oli edelleen tukossa ja Anni ajoi meidät jonnekin Vantaan perukoille, nähdäkseni vielä enemmän jumalan selän taakse kuin missä Kodiakin talli sijaitsi.
- Mua vähän häiritsee ängetä mukaan, tunnustin.
- Älä höpötä, et sä änkeä. Ne on sitä paitsi ihan huippuporukkaa ja siellä on ainakin sata muutakin ihmistä, Anni vakuutti pysäyttäessään autonsa hiekkatien varteen vehreällä omakotialueella.
- Sata? Apua!
- Niin. Jos teidän talo on parhaimmillaan niin kuin Melukylä niin nyt et usko silmiäsi. Tonin mutsi on ihan paras.
- Onko nekin kotona? Vanhemmat siis? pelästyin.
- Ihan varmasti, ne on tosi rentoja tyyppejä.

Minulla oli ollut ihan erilainen mielikuva varmaankin johtuen siitä, että Valto oli epäillyt, miten viihtyisi tätinsä luona. En ollut ollenkaan tullut ajatelleeksi, että mahdolliseen viihtymättömyyteen voisi olla muuta syytä kuin tiukkapipoisuus. Seurasin Annia vähän varuillani, olihan hän lähes ainoa, jonka saatoin odottaa tuntevani, paitsi tietenkin Dannia ja Valtoa ja Tonia. Kiersimme kaksikerroksisen talon, jonka maali vähän hilseili ja päädyimme takapihalle, joka oli suuri ja vihreä viidakko. Ihmisiä ei ollut sataa, sentään, mutta aika lailla ja tunsin, miten paniikki alkoi kuristaa kurkkuani. Minun ei olisi pitänyt tulla… minulla ei tulisi olemaan hauskaa, eikä Juhana ollut pitänyt siitä. Tästä tulisi vain hankaluuksia myöhemmin.
- Tuolla on Tonin vanhemmat, mä näytän ne sulle ensin, Anni sanoi ja vei minut talon lähelle rakennettua kesäkeittiötä kohden. Vesku olisi kuolannut itsensä kuoliaaksi sen nähdessään. Grillin hinnalla olisi voinut takuulla ostaa varsan.

- Hei, tässä on Alissa! Nää on Marsa ja Altti, Anni esitteli minut ehkä viisikymppiselle pariskunnalle. Mies oli lyhyenpuoleinen ja hyvin tumma niin hiuksiltaan kuin iholtaan, naisella oli valkoinen lierihattu ja korkea lasi kädessään. Hän laski lasinsa grillin viereiselle pöydälle, sipaisi vaaleanpunaista pukuaan ja halasi minua.
- Alissa! Me ollaan kuultu susta niin paljon!
- Häh, sanoin minä. En voinut ymmärtää, miten se oli mahdollista. Hän varmaankin puhui lämpimikseen ja olin haistavinani, että hän oli ottanut jo muutaman drinksun.
- Altti, anna tytöille juotavaa, Marsa komensi ja mies totteli automaattisesti ottaen sivupöydältä ison kannun, jossa jäät kilisivät. Hän kaatoi siitä kahteen lasiin, jotka hän ojensi Annille ja minulle ja nolona tipautin siiderikassini maahan.

- Älä välitä äidistä, sillä on taas maaninen vaihe menossa, mies kuiskasi minulle ja hän näytti niin kiltiltä, että rentouduin, vaikka olisin yhtä hyvin voinut säikähtää entistä pahemmin. Olin kuin Liisa Hullun Hatuntekijän teekutsuilla. Huomasin vilkuilevani lähipuiden oksille, josko sieltä irvistäisi minulle sininen kissa.
- Kiitos, sanoin ja otin lasin.
- Pojat on tuolla jossain, Altti sanoi ja viittasi kohden viidakkoa, joka täältä katsoen ei ollutkaan viidakko, ihana puutarha vain.
- Me mennään etsimään, Anni sanoi ja tönäisi minua eteenpäin. Vaelsimme muovikasseinemme ympäri viinimarjapensaiden ja omenapuiden ja ensimmäinen tuttu, jonka näin, oli Danni. Hän istui ison koivun oksaan ripustetussa keinussa ja näytti eteeriseltä keijukaiselta. Hän oli pukeutunut pukuun, jonka oli aikoja sitten saanut Miilalta, ja josta olin aina sen nähdessäni korventavan kateellinen, vihreään sifonkiunelmaan. Ensimmäinen ajatukseni oli, että nyt se hankautuisi keinulautaa vasten ja kangas menisi pilalle.
- Hyttyset syö sun kinttusi pian, sanoin pahanilkisesti.
- Mä vaihdan vaatteet ennen sitä, siihen asti mä olen vaan kaunis, hän sanoi pää kallellaan ja ojensi kätensä jonnekin taakseni. Kun käännyin ja katsoin, harppoi Valto sieltä pari pulloa käsissään.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.8.10 15:02:07

Punasia autoja on liikaa -.-

Hieno pätkä :), tykkäsin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.10 13:09:11

- Alissa, hän sanoi ilahtuneen näköisenä ja sen sijaan, että olisi tarjoillut Dannille juotavaa, halasi minua. Halasin automaattisesti takaisin ja minun on pakko myöntää, että sydämeni vähän humpsahti. Olihan hän sentään alun perin minun löytöni, vaikka yhteydenpito oli sittemmin valunut Annin ja Dannin harteille.
- Musta tuntuu, ettei mun pitäis olla täällä, tunnustin puoliääneen ja Valto katsoi minua vakavasti yrittämättäkään ihmetellä, mitä oikein tarkoitin tai miksi uskouduin hänelle sillä tavoin. Hänen kanssaan oli vaan alusta alkaen ollut niin helppo jutella.
- Älä siitä huolehdi, hyvä kun pääsit tulemaan. Entäs Juhana?
- Sillä alko loma ja se lähti kavereiden kanssa jonnekin mökille. Mulla on huomenna töitä. Ja ylihuomenna.
- Loistava järjestely. Voitko sä auttaa mua grillaamaan?

Vilkaisin automaattisesti Dannia, joka oli hypännyt keinusta ja otti parhaillaan Valton kädestä toisen pullon.
- Totta kai se voi, hän ilmoitti. – Mä en valitettavasti voi tulla kovin lähelle grilliä. Jos tälle puvulle lentää pisarakin rasvaa, mä kuolen.
- Sun pitäisi varoa sitä, sanoin moittivasti.
- Mä varonkin. Justhan mä sanoin. Menkää nyt hommiin, että saadaan joskus ruokaa.

Ymmärsin, että Valto oli päässyt grillausvastaavaksi kokkikoulunsa takia ja menin ihan mielelläni auttamaan häntä, kun ei se Danniakaan näyttänyt haittaavan. Siellä oli paistettavaa vähän enemmän kuin pari pakettia makkaraa: paremminkin puolikas sika. High tech –grillissä oli varras, johon suunnattoman lihaköntin sai kierimään ja samalla paistelimme maissintähkiä sun muuta pienempää ja juttelimme.
- Sä olet omituinen tyyppi, sanoin sivellessäni grillikastiketta maisseille.
- Minä? Valto kysyi teatraalisesti.
- Mä en tiedä ketään muuta, kenen kanssa mä voisin lörpötellä tällä tavalla mistä tahansa asiasta, paitsi Dannin tietysti, kerroin. – Ja senkään kanssa ei voi aina jutella kaikesta.
- Jaa se. Se on kai sukuvika. Me ollaan kaikki tämmösiä viehättäviä lörppöjä, Valto naurahti ja nosti ison lihapalan vielä isommalle vadille, missä hän leikkeli sen viipaleiksi. – Nyt saa riittää. Nosta ne maissit pois tälle vadille ja mennään tekemään jotain kivaa vaihteeksi. Kyllä noi makkaraa osaa paistaa itsekin.
- Mitä kello on? Pitäisköhän mun jo lähteä, mietin.
- Kultapieni, ei täältä mene enää busseja. Ullakolle on tehty siskonpetejä niille, jotka ei pääse kävelemään kotiin tai oo hommannu kuskia tai aio ottaa taksia. Sä saat tulla mun huoneeseen yöksi, jos haluat.
- Entäs Danni?
- Sekin saa, Valto lupasi. – Mennään katsomaan, onko jotkut keksiny jotain hauskaa tekemistä.

Minä halusin kuitenkin mennä etsimään vessan. Olin juonut Altin antaman drinkin, Valton tuoman siiderin ja yhden omistani, ja lisäksi tahdoin vilkaista puhelintani. En ollut kuullut sen soivan, mutta laukkuni olikin maannut grillin alla viimeisen tunnin.
- Mä tulen etsimään sut, lupasin, kun Valto oli antanut koordinaatit hotelli helpotukseen.

Kun olin käynyt vessassa, istuin eteisen tuolille tutkimaan puhelintani. Juhana oli soittanut, kahdesti, ja minulle tuli huono omatunto. Poikaystäväni oli halunnut jutella kanssani ja minä olin vain käännellyt maissintähkiä Valton kanssa. Olin huono tyttöystävä. Yritin korjata asiaa soittamalla Juhanalle takaisin saman tien. Huokaisin helpotuksesta, kun hän vastasi.
- Mä en huomannut että sä olit soittanu, sanoin anteeksipyytävästi.
- Hyvät pirskeet ilmeisesti, Juhana totesi.
- En mä oikein tiedä vielä… me vasta grillailtiin. Miten siellä?
- Ihan sikamakeeta! Sun pitäis nähdä tää paikka!

Lähettäjäriitasointu. 
Päivämäärä:   12.8.10 16:39:06

voi voi voi kun haluaisin että alissa ottais valton...

Päivämäärä:   12.8.10 21:09:29

Sama vika täällä..

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   12.8.10 21:28:37

täällä yks valton puolesta puhuja lisää..

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   12.8.10 21:38:20

Ylempiä komppaan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   12.8.10 22:54:25

Mä kans^^

Juhana on niin niljakas..

Lähettäjä: Ninni 
Päivämäärä:   13.8.10 00:32:39

Valto!!! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.10 01:03:45

Jahas! Paljon ääniä Valtolle! :D
Entä Arska?
Ja sitten ois yksi, josta parhaillaan kirjoitan... tai kaksi.

Mä olen sen verran edellä tän kirjoittamisen kanssa, että ihan pätkään tai seuraavaan liittyviä toiveita en varmaan palaa tekemään... mutta kertokaapa, millaisen tyypin kanssa Alissan pitäisi päätyä yhteen! Mä kun en vielä ole itse osannut päättää.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.8.10 03:11:22

No kunhan se ei oo yhtä iljettävä kun Juhana! Joku tosimies, eikä mikää nössykkä! Sellai MIES. :D Juhana on liian lapsi..

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   13.8.10 09:37:40

No se voi olla joku ihan tavallinen kundi, tai miksei tyttökin. Sellanen ei-nössykkä, mut sit ei tollanen piilokuspää. Mut ei myöskään sellanen ku Vesku, mua ainaki rassais elää sellasen mr. Täydellisyyden kanssa, kun ei ikinä tee virheitä ja tietää aina paremmin.

Sellanen joka tappelee takas mut ei vetäse riitoja tyhjästä. Noi Tosimiehet on kaikkein pahempii, Juhanahan on just sellanen.

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   13.8.10 10:02:38

Mä kans mietin, et mihin se Arska jäi!
Paitsi jos se muksu on tosiaan sen, nii ei kyl ainakaan parikymppisenä Alissasta mitään äitipuolta!

Mut oikeestaan oon ehkä sitä mieltä tällä hetkellä, et kuka tahansa paitsi Juhana. En ehkä oo niin Valtonkaan puolella välttämättä, ku se on ehkä taas liian sopiva Alissalle.

Päivämäärä:   13.8.10 10:53:41

Alissalle sellain kunnon Mies isolla ämmällä, ei mitää tollasta limanuljaska-Juhanaa :D
Mä tykkään tosta Valtosta, mutta en kyllä osaa päättää onko se sittenkin sopivampi Dannille...
Arska olis kyllä ihan paras! Kun musta olis niin kiva et Alissa palais teinirakkautensa kanssa yhteen, eikä Arskakaan katois kokonaan tarinasta. Sit ne perustas yhdessä ison hevostilan ja ratsuttas nuoria hevosia...
Mutta sit se kyllä menee vähän plörinäks, jos tosiaan se vauveli on Arskan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.10 13:12:53

Hyviä kommentteja, kiitos!
----
Juhanan innostus oli balsamia haavoilleni. Hänellä oli selvästi hauskaa ja pehmeistä ässistä päätellen hänkin oli jo aloittanut juomiensa tuhoamisen. Tosin ei minusta ollut kauhean hauskaa kuulla, miten komeaa ja hienoa mökillä oli, ja miten upeita tyyppejä muut olivat. Siitä viisastuen en itse kehuskellut kauniilla puutarhalla ja sadalla vieraalla, mutisinpahan vain jotain ja arvelin, että voisin kohta olla lähdössä kotiin. Se ei ollut suorastaan valehtelua, enhän ollut luvannut jäädä tännekään, vaan voisin ottaa taksin.

Puhelu rauhoitti kuitenkin mieleni ja lähdin tyytyväisenä takaisin puutarhaan. Sen verran omatunto edelleen naputti, että kun näin ensimmäiseksi Dannin, jäin hänen seuraansa, enkä jatkanut etsimään Valtoa. Sitä paitsi halusin puhua hänen kanssaan. En kuitenkaan ehtinyt muuta kuin istua hänen viereensä, kun hän aloitti.
- Vaivaako sua joku?
- Näytänkö mä siltä?
- Joo, sulla on otsa rypyssä ja suupielet alaspäin. Ei semmonen sovi juhannuksena. Riitelitkö sä Valton kanssa?
- En, sanoin hämmästyneenä. Minä en ollut tullut edes ajatelleeksi, että Valton kanssa voisi riidellä. – Mulla on ikävä Juhanaa.
- Jestas sentään, Danni puuskahti. – Sinun mä olisin sille niin kiukkuinen, että etsisin itselleni jonkun juhannusheilan. Miten se kehtaa lähteä jonnekin ryyppäjäisiin ilman sua?
- No en mä voi mihinkään ryyppäjäisiin mennäkään, mulla on huomenna työpäivä.
- Jos se rakastaisi sua, sekään ei ois lähteny. Oisitte molemmat voinu tulla tänne, tai olla romanttisesti kahdestaan kotona, tai jotain.

Danni oli tapansa mukaan onnistunut keikauttamaan kaiken niin nurinniskoin, että minun piti vähän aikaa järjestellä ajatuksiani.
- Miksi mä olisin kieltänyt sitä menemästä, en mä halua olla mikään ruikuttaja, sanoin ylväästi.
- Sitähän mä just yritin sanoa! Sen ei ois pitäny haluta mennä!
Siihen en voinut sanoa, että minua harmitti, etten ollut kiltisti kotona odottamassa Juhanaa. Danni olisi tehnyt minusta päreitä. Sen sijaan kysyin:
- Mitäs sinä ja Valto? Oletteko te yhdessä?
- Ei, Danni sanoi selvästi mielistyneenä puheenaiheeseen ja otti mukavamman asennon.
- Mutta te kuitenkin tapailette, tai siis, se kai sut kutsu tänne, vai mitä?
- Joo, niin kutsui. Ollaan me oltu pari kertaa leffassa ja terassilla. Se on kiva tyyppi, mutta ei se ole mun tyyppiäni. Mä vähän luulen, että se on homo.
- No ei ole! huudahdin.
- Kyseenalaistatko sä mut? Minä sen kai paremmin tunnen.
- Sä unohdat, että mä tunnen Tipin, muistutin. – Valtossa ei ole mitään samaa.

- Mitä samaa mussa ei ole? Valto kysyi saapastellessaan paikalle. Nolostuin kamalasti ja yritin miettiä, oliko hän saattanut kuulla, mistä oikeasti oli kysymys. Danni ei nolostunut.
- Me räävittiin sun seksuaalista suuntautumistasi, hän ilmoitti kuin se olisi ollut täysin normaali keskustelunaihe.
- Eikä räävitty, sanoin, kun näin Valton ilmeen. – Se oli vaan vitsi.
- Ehkä te riitelitte musta, hän sanoi toiveikkaasti.
- No… aloitin.
- No ihan sama, ei tarvii huijata. Haluatteko te tulla pelaamaan mölkkyä?
- Mä vaihdan eka vaatteet. Mua aletaan syödä, Danni päätti.

Ilta muodostui aika kiltiksi ollakseen juhannusaatto. Me pelasimme vähän aikaa mölkkyä Mikon ja tämän kavereiden kanssa, mutta sitten itikat alkoivat todella verenhimoisiksi ja alkoi tulla viileäkin, joten vetäydyimme sisätiloihin. Suurin osa muista vieraista jäi pihalle Marsan ja Altin kanssa, ja he pistivät mekkalasta päätellen haisemaan meidän nuorten istuessa kiltisti sisällä juttelemassa ja vain siemailemassa siideriä ja muuta. Osa pojista lähti saunaan ja minua alkoi nukuttaa. Oli totuuden hetki, joko uskaltautuisin nukkumaan Valton huoneessa tai törsäisin monta kymppiä taksiin.

Päivämäärä:   13.8.10 13:27:44

– Sinuna mä olisin...
Sieltä puuttui jopa yksi kirjain.

Danni on ihana <3

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.8.10 00:01:22

Mä en edes tajunnut tota kirjaimen puuttumista ennen kun luin Toin kommentin :D. Hieno pätkä, Danni on kyllä ihastuttava nuori nainen. Sellai spontaani.

Lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.10 12:37:31

- Tota… sanoin ja tunsin, miten naamani repesi vastentahtoiseen haukotukseen. Valto, joka löhösi vieressäni, katsoi minua huvittuneena.
- Haluatko sä nukkumaan?
- Alkais olla aika, myönsin.
- No mennään.
- Tota…
- Mä näytän tietä, hän virnisti hämmennykselleni.
- Mä tuun myöhemmin, Danni sanoi hajamielisesti katse televisiossa ja huokaisin sisäisesti helpotuksesta. Kaikki olisi säällistä ja kunnollista, ellen nukkuisi Valton kanssa kahden samassa huoneessa.

Valton huone oli paremminkin pieni asunto. Siellä oli jopa keittiösyvennys, tosin käyttämättömän näköinen, ja oma vessa.
- Vau, sanoin.
- Meidän mummi asu tässä kunnes kuoli.
- Loistava opiskelijakämppä!
- Niin on, Valto myönsi ja levitti muutamalla näppärällä liikkeellä sohvan. Lakanoita hän ei varmaan tullut ajatelleeksi, mutta otti kaapista pari tyynyä ja ohuen torkkupeiton. – Neiti on hyvä. Mä voin peitellä.
- Mun pitää käydä pesulla ja vessassa ja kaikkea, mutisin.
- Siitä vaan, mä voin odottaa.
- Ei sun tarvitse, sanoin ja livahdin vessaan. Toivoin totisesti, että hän tajuaisi lähteä sillä aikaa, kun touhusin meikkejä parhaani mukaan pois ja haukottelin niin, että naama oli haljeta.

Siellä hän kuitenkin edelleen oli, kun astuin ulos. Olin rohjennut riisua farkut ja rintsikat, jotta nukkuminen olisi mukavampaa ja säikähdin melkein.
- Silmät kiinni, komensin, vaikkei minussa nyt niin kauheasti paljasta pintaa ollutkaan näkyvissä. Nähdäkseni Valto totteli ja syöksyin sohvanpuolikkaalle ja kääriydyin peittoon.
- Vai tuletko sä mieluummin mun sänkyyn? hän kysyi kiusoitellen ja asettui toiselle puolikkaalle kyynärpäidensä varaan.
- En, kiitos, sanoin varmasti, mutta tilanne oli kiihdyttävä. Ajattelin ensin kiihottavaa, mutta se sana oli liian seksuaalissävytteinen. Niin pitkällä ei sentään oltu. Sen verran pitkällä kuitenkin, että kun Valto kurottautui lähemmäs, en vetäytynyt pois, vaan annoin hänen koskettaa huulillaan omiani. Se oli oikeastaan liian kevyt edes suukoksi, se oli melkein vain hengitystä iholla.

Jäykistyin tietämättä, mitä sitten tapahtuisi ja puristin peittoa vasten kurkkuani kuin pelastusrengasta. Sen kummempaa ei tapahtunut, ainoastaan sama uudestaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan. Emme puhuneet mitään, vain hengityksemme äänet kuuluivat ja kaikki tuntoaisti tuntui keskittyneen huuliini. Mieleeni tuli, miten olin puoliksi leikilläni, puoliksi epätoivoisena ehdottanut Juhanalle, että voisimme perehtyä vähän tantraseksiin. Ensin hän oli innostunut valtavasti, kai siksi, että sanassa oli mukana ”seksi”, mutta kun hän oli ymmärtänyt, että se käsittäisi ensin monta päivää pelkkää selän silittelyä, ennen kuin olisi lupa siirtyä uudelle alueelle, hän oli hermostunut. Hän nyt vaan oli enemmän halki, poikki ja pinoon –tyyppiä.
- Koska perkeleessä sitä sitten pääsisi oikein naimaan? Joulunako? hän oli äyskinyt ja olin huokaisten unohtanut koko idean.

Valtolla ei tuntunut olevan kiire mihinkään ja lopulta vain rentouduin ja nautin, kunnes huomaamatta vajuin uneen. Kun aamulla heräsin kännykän herätykseen, tuhisi Danni vieressäni ja Valton vaalea pää erottui hämärässä huoneessakin toisella puolen huonetta olevassa sängyssä.

Päivämäärä:   14.8.10 17:48:46

Äää hienoa, hyvä Alissa!

Päivämäärä:   15.8.10 03:45:47

Valtolla ei tuntunut olevan kiire mihinkään ja lopulta vain rentouduin ja nautin, kunnes huomaamatta vajuin uneen.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   15.8.10 10:23:29

NONIIIN, edistystä :--D
Huhhuh, nukahin eilen vähän kuuden jälkee (O__o) ja heräsin tossa tunti sitten, 14½h yöunet :''D

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   15.8.10 13:09:45

Voi miten söpö pätkä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.10 14:10:26

9. Huokauksia
Valto oli tarpeeksi kiltti noustakseen tarjoamaan minulle aamiaista muuten vielä nukkuvassa talossa ja sen lisäksi hän lupasi tarjota minulle kyydin kotiin.
- Se nyt on ihan liikaa, yritin esittää, mutta en minä oikeasti voinut muuta kuin ottaa tarjouksen vastaan. Anni nukkui jossain päin huvilaa Tonin kainalossa, eikä minulla ollut mitään hajua edes siitä, mihin osoitteeseen olisin tilannut taksin. Minua kuitenkin rassasi kevyiden suukkojemme muisteleminen. Nolotti. Valtoa sen sijaan ei tuntunut mikään häiritsevän. Hän keitti kahvia ja paahtoi leipää ja sitä odottaessaan nojasi keittiön työtasoon ja katseli minua.

- Mulla on ilmeisesti meikit pitkin poskia, mutisin.
- Ei oo. Mutta saat sä mennä suihkuun jos haluat.
- Kiitos, mä menen mieluummin kotona.
Minulla oli lämmin sekä edellisillan muistelemisesta että tästä hetkestä. Molemmat myös kaiversivat ikävästi, kun ajattelin Juhanaa, mutta järkeilin, etten loppujenlopuksi ollut tehnyt mitään kauhean kamalaa. Vai tekikö se asiasta kamalamman, että se oli minusta ollut niin mukavaa? En tiennyt ja mitä enemmän mietin, sitä enemmän olin pyörällä päästäni. Niinpä tungin paahtoleivän suuhuni niin äkkiä kuin kykenin ja ilmoitin olevani valmis lähtemään. Valto oli ehkä toivonut kuulevansa jotain muuta, ainakin hän huokaisi ja kaivoi auton avaimet taskustaan.
- Voitko sä varmasti jo ajaa? tarkistin.
- Voin. Ja kaikki poliisit on juhannusvapailla joka tapauksessa.

Se ei ollut totta vaan Valto joutui puhaltamaan noin sata metriä ennen kuin olisin opastanut häntä kääntymään parkkipaikallemme. En tiedä, olinko koskaan pelännyt niin kovin: kyyristyin toiselle penkille sydän sykkyrällä ja yritin hengittää sisäänpäin. Valto joutui avaamaan pakun oven, sillä kuskin puolen ikkuna ei toiminut, mutta sen jälkeen ei ollut ongelmaa.
- Kaikki kunnossa, hyvää matkaa, toivotti poliisiystävämme. Tilanne oli jotenkin sarkastinen, mutta Valtoa ei tällä kertaa tuntunut haittaavan. Hän vihelteli iloisesti ajaessaan kaikki loput talomme eteen. Juhanan talon, siis. Yritin keksiä jotain sanottavaa, joka olisi sekä riittävän kiitollista että neutraalia, mutta aivoni olivat jäässä. Lopulta en saanut suustani muuta kuin ”kiitos” ja hyppäsin ulos autosta.

Onneksi minun piti lähteä töihin. Sielläkin oli vähän tavallista hiljaisempaa, kuten koko kaupungissa, mutta ei niin hiljaista, että olisin enää ehtinyt hautoa tyhmiä ajatuksia ja unohdin koko juhannusaaton. Illalla palatessani kotiin siellä oli hiljaista ja yksinäistä ja mietin vain, mahtoiko Juhanalla olla hauskaa. Olin koko illan odottanut, että hän soittaisi, mutta turhaan, enkä oikein tiennyt, mitä ajatella siitä. Oliko hänellä niin hauskaa, että hän oli unohtanut minut? Vai oliko hän vihainen siitä, että minäkin olin lähtenyt juhlimaan? Vai oliko siellä kenties niin hurja meno, ettei hän kehdannut soittaa? Olin kuitenkin liian väsynyt miettiäkseni sitä kauhean intensiivisesti; söin vähän ja painuin nukkumaan noustakseni taas aamulla hommiin.

Sieltä päästyäni en mennyt suoraan kotiin vaan hyppäsin ihan toiseen bussiin ja ajoin katsomaan Dannin kisoja. Alustavien aikataulujen mukaan minun ei olisi pitänyt ehtiä näkemään hänen rataansa, mutta koska kisat aina myöhästyivät enemmän tai vähemmän ajattelin kuitenkin kokeilla. Ravasin puolijuoksua bussipysäkiltä suoraan kentän laidalle, missä esteitä ylitti musta hevonen jonkun miehen ratsastamana. Seurasin sen loppuun yrittäen samalla kuikuilla odotusalueelta Irkun vaalean kullanväristä hahmoa, mutta en nähnyt sitä. Kuuntelin kärsivällisesti kuulutuksia, yritin erottaa hevosten numeroita ja lopulta sain lainata lähtölistaa katsomossa istuvalta naiselta vain todetakseni, että Danni oli ratsastanut kolme ratsukkoa aiemmin. Tyypillistä säkää, että juuri nämä kilpailut kaikista olivatkin ajoissa.

Jätin katselemisen sikseen ja lähdin etsimään perhettäni trailerien paikoitusalueelta. He eivät välttämättä olisi siellä, mutta palaisivat sinne väistämättä ennemmin tai myöhemmin. Oikean trailerin löytäminen kymmenien samanlaisten joukosta ei ollut ihan helppoa, mutta löysin sen sentään lopulta, tyhjänä, kuten olin uumoillutkin. Istuin lokasuojalle odottamaan ja ensimmäisenä paikalle ilmestyi Danni itse. Hän ratsasti Irkulla, jonka kisahermot näyttivät olevan koetuksella. Se steppasi pää pystyssä ja hirnui suuntaan jos toiseenkin näyttämättä ollenkaan siltä, että se oli jo jäähdytellyt radan jälkeen.
- Miten teillä meni? huudahdin noustuani sen verran hitaasti pystyyn, ettei Irkku säikähtänyt minua ja sännännyt tiehensä.
- Meillä? Miten meillä meni? Danni kysyi pöyhkeästi ja arvasin, että hyvin.
- Puhdas rata? kysyin ja tartuin Irkun ohjiin, mutta Danni puisti päätään.
- Ei sentään. Tiputettiin yksi. Mutta voi hitto, se meni kovaa ja korkeelta! Vähän vaan liiankin kovaa. Mutta on se kuule makee!
- Siis se kiikutti sua ympäriinsä kuin märkää lapasta.
- Mä en käyttäisi noita sanoja, mutta joku ilkeämielinen tietysti vois…

Siinä vaiheessa Jessi ja kaksoset ilmestyivät myös paikalle ja Jessin pään pudistelusta saattoi päätellä, että Dannin ei tarvinnut odotella palkintojenjakoa. En yllättynyt, sillä näissä mammuttikisoissa ei edes virheetön ratsastus aina ollut tae sijoituksesta. Aloimme vaan valmistella hevosta kotimatkaan ja vaihdoimme siinä samassa uusimmat kuulumiset. Jessin kanssa siis. Kaksosilla ei ollut puolikasta lausetta enempää sanottavana omasta juhannuksestaan, mikä tarkoitti, että he olivat tehneet jotain, mitä eivät halunneet Jessin kuulevan, ja Danni ja minä tiesimme toistemme tekemiset melkein loppuun asti.
- Tuletko sä kotiin? Jessi kysyi minulta. Olisin voinut, hetken halusinkin. Nyt minulla alkoi parin päivän vapaa, joten sekään ei olisi estänyt.
- En mä, sanoin kuitenkin. – Juhana tulee tänään reissusta, mä haluan kuulla millasta sillä on ollut.
- Mä ymmärrän, Jessi sanoi haaveellisesti. Mutta en usko, että hän todella ymmärsi. En ollut itsekään ihan varma siitä, mitä päässäni mylläsi.

Lähettäjäriitasointu. 
Päivämäärä:   15.8.10 18:13:48

oi hitto, miten osasitkaan kirjottaa noin ihanan pätkän tosta alissan ja valton.. hmm.. hetkestä. just tollanen mikä kutkuttelee omassakin mahassa:> aivan ihana!

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   15.8.10 18:41:26

Hauskaa muuten, mullakin on juhannusjuhlat huvilalla mun seuraavassa luvussa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.10 18:51:43

Riitis, kiitti :)
Jackets, mitä muuta juhannuksena vois tehdä? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.8.10 12:16:58

Ilta ehti pitkälle ilman sanaakaan Juhanalta. Ensin olin levoton ja loikin sinne tänne asunnossa, järjestellen tavaroita, jotka näyttivät olevan poissa paikoiltaan. Lakaisin jopa lattian ja vaihdoin lakanat. Sitten aloin ärsyyntyä. Juhana olisi voinut ilmoittaa, jos hänen iltansa tarkoitti kello kuuden sijaan kello yhtätoista. Silloin olisin ehkä lähtenytkin Mustaojalle. Viimeinen vaihe oli tietenkin se, että aloin pelätä jotain tapahtuneen, mutta en saanut itseäni pakotettua puhelimeen. Entä jos en olisi saanut vastausta? Tai jos Juhana olisi juuri ajamassa kotiin, alkaisi kaivaa kännykkää taskustaan ja ajaisi rekan alle?

Puoli kahdeltatoista hän tuli. Istuin turtana parvekkeella hypäten pystyyn joka kerran, kun auto hiljensi kohdallamme, ja kun yksi niistä oli lopulta se oikea, tuntui kuin polvet olisivat pettäneet altani. Nojasin vain kaiteeseen ja katselin, miten Juhana nousi autosta, otti kassinsa takakontista ja lähti kävelemään sisään. Sitten minulle tuli kiire. Olin jo kerran tyhjentänyt roskikseen vanhan jugurttipurkin, jota olin pitänyt tuhkakuppinani, kun olin hermostuksissani käynyt ostamassa lähihuoltoasemalta askin tupakkaa ja polttanut siitä niin monta, että minulle oli tullut huono olo. Se oli tapahtunut niin monta tuntia sitten, että olin ehtinyt toistaa sen ja nyt minulla oli taas kuppi puolillaan ja haiseva hengitys.

Ovi kävi, kun olin harjaamassa hampaitani ja Juhana huikkasi sieltä tervehdyksen. Paiskasin hammasharjani lavuaariin ja ryntäsin eteiseen.
- Missä hitossa sä oot viipyny näin kauan? vinkaisin.
- En mä tiennykkään, että mulla on kotiintuloaika, Juhana naurahti.
- No musta tää ei oo enää iltaa, onko susta?
- No ainakin on vielä tänään.
Aioin räkyttää vähän lisää, kun pelästykseni alkoi purkautua, mutta samalla tunsin, miten helpotuksen kyyneleet alkoivat kirvellä silmissäni, eikä minua huvittanutkaan enää riidellä.
- Senkin paskiainen, mä luulin, että sulle on sattunu jotain, sanoin ja menin halaamaan häntä.
- Mitä mulle nyt ois sattunu? Me ei vaan uskallettu lähteä ajamaan aikasemmin, Juhana sanoi ja halasi minua takaisin. Jos minä olin löyhkännyt tupakalle, löyhkäsi hän vanhalle viinalle ja vahvasti.
- Oletko sä varma, että sä olet vieläkään ajokunnossa? kysyin epäillen.
- Mä en ole ihan varma, mutta ainakin mä pääsin perille. Vai mitä?
- Pelottavaa, mutisin. – Kerro kaikki. Mitä te teitte? Ketä siellä oli?
- Odota, mä haluan jotain syötävää ja juotavaa ensin. Haiseeko täällä tupakka?
- Tässä ei haise kuin vanha viina, tokaisin.

Juhana meni keittiöön kasseineen ja kaivoi vaatemyttyjen seasta esiin vajaan viinapullon ja puolisen tusinaa kaljatölkkiä.
- Haluatko sä? hän kysyi ojentaen minulle yhtä. Nyökkäsin ja otin sen samalla, kun hän totesi jääkaapin melkein tyhjäksi. – Loistavaa. Takasin näkkileipälinjalle.
- No sori. En jaksanu käydä kaupassa. Ajattelin että käydään huomenna heti aamulla yhdessä, puolustauduin.
- Onhan kaljakin oikeastaan ravintoa. Ohravelliä, Juhana tuumasi ja siirryimme olohuoneen puolelle. Kävin sulkemassa parvekkeen oven, sillä sieltä alkoi tulla viileää ja istuin sohvalle Juhanan viereen kuuntelemaan, mitä hänelle oli tapahtunut sitten perjantain.

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   16.8.10 20:51:54

oi valto on ihana! jatkahan pian =)

Lähettäjä: flanu 
Päivämäärä:   17.8.10 01:53:34

Ei apua! "Onhan kaljakin ravintoa, ohravelliä" *reps*!!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.10 11:37:39

Heitä oli ollut kauhean iso porukka. Juhanakin oli saanut autonsa täyteen muita juhannuksen juhlijoita, ennen kuin he olivat päässeet Espoota pidemmälle, ja jostain oli tullut vielä kolmas autolastillinen. Menin sekaisin nimistä jo heti alkumetreillä, laskin vain, että suunnilleen viisitoista nuorta naista ja miestä siellä oli ollut. Sää oli kuulemma ollut mitä parhain ja he olivat enimmäkseen maanneet kallioilla ottamassa aurinkoa ja juomassa. Sen uskoin, Juhana oli ruskea kuin piparkakku sieltä mistä ei punoittanut.
- Entäs sun viikonloppu? hän kysyi lopulta, mutta nousi odottamatta vastausta. – Haluatko sä toisen kaljan? Mä taidan tarvita vähän lisää tasottavaa.
- Mikä etten, mullahan sentään alkoi loma, myönnyin.

Minun kertomukseni ei kestänyt kauan, sitä ei ollut kymmentä lausetta, kun yritin yksinkertaistaa kaiken ja pitää Valton olemassaolon jutun ulkopuolella. Onneksi Juhanaa lakkasi kiinnostamasta minun juhannukseni, kun hän kuuli, että olin nukkunut Dannin kanssa levitettävässä sohvassa ja lähtenyt herättyäni pirteänä töihin.
- Olihan se kivaa, ettei sun tarvinnut ihan yksin koko viikonloppua täällä istua, hän sanoi suopeasti.
- Niin minustakin. Mitä me nyt tehdään, kun sä olet lomalla? kysyin käpertyneenä hänen kainaloonsa.
- Ei kai me mitään voida tehdä, kun sulla ei ole lomaa?
- Mutta on mulla vapaapäiviä. Niinku huomenna.
- Mennään Korkeasaareen, Juhana ehdotti ja minä tirskahdin.
- Mä en ole ollu siellä kuin luokkaretkellä joskus vuosia sitten.
- No eikö oo jo aika? Mutta ensin me kyllä mennään sänkyyn.
- Niinkö? kysyin viattomana. Tietysti olin odottanutkin sitä näin monen päivän eron jälkeen.
- Niin, Juhana sanoi ja rutisti minut itseään vasten niin lujasti, että nenäni painui hänen nuotiosavulta ja hiukan hieltä tuoksuvaan paitaansa.

Siirryimme makuuhuoneen puolelle ja heittelin toiveikkaana vaatteeni pois. Minulla oli ollut Juhanaa ikävä ja kai hänelläkin minua – ehkä tästä tulisi mahtavinta seksiä ikinä. Vaikken olisi halunnut, mielessäni häivähtivät Valton suukot. Jospa Juhanakin malttaisi edes kerran keskittyä minuun.

Nyt ei ainakaan ollut se kerta. Möyrimme kiihkeästi pari minuuttia ja siinä se sitten oli. Juhana pyörähti omalle puolelleen ja minä yritin oikoa äsken niin sileää lakanaa allani. Mietin pahoillani, että tätäkö tämä nyt tulisi olemaan aikojen loppuun asti. Muutaman kerran olin ehdottanut Juhanalle, mitä hän voisi tehdä; mistä pitäisin, mutta se tuppasi menemään siihen, että hän loukkaantui. Ihan kuin olisin arvostellut häntä. Huokaisin syvään.
- Murjotatko sä? kuului viereiseltä tyynyltä ja pelästyin. Olin kuvitellut hänen nukahtaneen.
- En tietystikään, miksi mä murjottasin? kysyin vikkelästi.
- Sä vaan kuulostit siltä, hän sanoi ja kääntyi halaamaan minua. Se lohdutti kummasti ja halasin takaisin. Onneksi hän ei ollut kysynyt, että harmittiko minua, siihen olisin joutunut valehtelemaan. Ehkä minua ei olisi harmittanut, jos Juhana olisi ollut ensimmäinen mies, jonka kanssa olin edes suudellut, mutta ihan niin viaton en sentään ollut. Olin kokenut parempiakin suudelmia, parempaakin kuhertelua. Suoraan sanoen parempaa rakasteluakin, sillä melkein sitä me silloin ammoisina aikoina Arskan kanssa olimme harrastaneet.

Mutta ehkä olin väärässä ja aika vain kultasi muistot. Mitäpä se penikka, joka silloin olin ollut, mistään tiesi. Ja onneksi en ollut mikään seksihullu. Suhteessa oli paljon tärkeämpiäkin asioita, kuten rakkaus ja hellyys. Ja retket Korkeasaareen.

Päivämäärä:   17.8.10 13:43:27

Voi Alissa mitä tekosyyselityksiä tohon loppuun. Mitäs iloa Juhanasta sille muka on, jos se ei oo hyvä edes sängyssä?!

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   17.8.10 18:52:53

täälläkin iloinen lukija, joka tahtoo jatkoa! :) koska saadaan lisää?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.10 12:43:43

Jackets, mä tiedän monia naisihmisiä, jotka on itsepetoksen mestareita :D
Kivaa, iloinen lukija! Jatkoa nyt.
-----------
10. Pool par-tay
Elämä oli yhtä juhlaa, sillä seuraavaksi piti ruveta tohisemaan Annin uima-allasbileistä. Onnistuin järjestämään työvuoroni niin, että minulla oli niiden jälkeen vapaata ja hyvä niin, sillä Anni oli uhannut murhata minut, jos tulisin vain pyörähtämään ja lähtisin aikaisin nukkumaan, kuten juhannuksena.
- Mä en mennyt kovinkaan aikaisin nukkumaan juhannuksena, huomautin. – Sä katosit paljon ennemmin. Haluatko sä, että mä yritän saada vapaata ennen juhliakin, että voin tulla auttamaan?
- Ei missään nimessä. En mäkään ehdi niitä järkkäämään. Eihän ne edes ollu mun idea! Anni sanoi leppymättömänä, mutta kyllä hän oli aika innoissaan kutsuista. Välillä hän unohtui luettelemaan, mitä kaikkea hän oli ehdottanut tarjottavaksi ja keitä kaikkia oli kutsunut.
- Ihan Beverly Hillsiä, kuittasin ja mietin, pitäisikö minun hankkia uudet bikinit ja mihin pukeutuisin niiden lisäksi. Johonkin unelmanohueen lannevaatteeseen varmaankin – ja sitten olisi tietysti juuttaan kylmä ja sataisi niin, että juhlat pitäisi siirtää sisätiloihin, eikä kukaan tarkenisi kokeilemaan uudistettua allasta.

Juhana ei ollut ihan yhtä haltioissaan juhlista kuin minä, mutta kun näytin hänelle yhtenä iltana CSIstä, millaisia misuja sikäläisissä juhlissa parveili uima-altaan ympärillä, hän alkoi näyttää miettiväiseltä.
- Mutta sen vanhemmat on kuitenkin kotona? hän kysyi.
- On, myönsin. – Ne on kutsuneet koko suvun myös, mutta suurin osa on kyllä Annin kavereita. Mutta eihän sillä ole väliä, ei me enää mitään lapsia olla. Ei meidän tarvitse käydä salaa sireenipuskan takana tupakalla.
- Jos sä poltat tupakkaa, mä alan syödä sipulia, Juhana uhkasi.
- Syön mäkin sipulia.
- Mä otan raa’an sipulin taskuuni ja haukkaan siitä joka kerran, kun sä sytytät tupakan, hän lupasi ja minua puistatti.

Anni ei ollut tullut maininneeksi, että minunkin sukuni oli kutsuttu ja kuulin sen sattumalta Dannilta. Tai ei koko sukua, mutta mustaojalaiset. Anni yritti pistää sen ensin äitinsä syyksi, mutta puuskahti lopulta, että tietysti heidänkin kuului tulla, hänhän oli melkein asunut meillä kaikki lukiovuodet. Se latisti intoani ihan pikkuisen, sillä oli sentään eri asia juoda ja bailata Annin suvun nähden kuin Jessin ja Veskun. Onneksi asia oli edelleen niin, että olimme täysi-ikäisiä, joten ei se pahasti vaivannut ja kun sain narrattua Juhanan kanssani bikinikauppaan, saatoin odottaa lauantaita ihan täysillä. Löysin järjettömän ihanat bikinit, kirkkaanpunaiset kultaisin koristein, sellaiset joita en tosiaankaan raaskisi kastella, mutta joiden kanssa tyttö saattoi kuvitella tanssivansa uima-altaan reunalla. Lisäksi ostin itseruskettavaa voidetta ja pistin Juhanan hieromaan sitä ruhooni, sillä en ollut pahasti ehtinyt ottaa aurinkoa.
- Onko kaikki tää tosiaan tarpeellista? Juhana kysyi, muttei pistänyt hanttiinkaan.
- Tietysti on – Anni täyttää kakskytyks vain kerran – ja en tietysti tiedä susta, mutta nää on mun elämän ensimmäiset uima-allasbileet!

Sääjumalat olivat suosiollisia, sillä lauantaina oli täydellisen kaunis päivä, Juhana tuli hakemaan minut töistä, sillä autonkäyttöoikeuteni oli päättynyt hänen lomaansa, kuten luonnollista olikin. Kyllä hän sitten kiltisti kuskasi minua paitsi aamuvuoroon, niin aikaisin hän ei suostunut lomalla nousemaan ylös.
- Mennäänkö vähän ajelemaan? hän ehdotti, kuten oli sillä viikolla ottanut tavakseen, kun hyppäsin kyytiin.
- Ei tänään! Vie mut suoraa päätä kotiin ja sitten lähdetään Annille, epäsin kauhistuneena.
- Voi ei, se, hän irvisti tuskastuneena.
- No et oo voinu unohtaa! Enhän mä oo muusta puhunu koko viikolla.
- Et ookkaan niin… Juhana mumisi ja käynnisti auton. Katsoin häntä epäilevästi vähän matkaa.
- Ja mitä sun päässäs nyt pyörii? kysyin.
- Ei mitään. Eiku.
- Anna tulla!
- Eiku me vaan käytiin päivällä kahvilla Tompan ja parin muun kanssa, jotka oli siellä mökillä. Mietittiin, että jos lähtis illalla ulos.

Päivämäärä:   18.8.10 15:00:16

Tappelu! Tappelu!

Päivämäärä:   18.8.10 16:55:03

Ero! Ero!

... okei joo, ei mulla oikeastaan ole ollut mitään Juhanaa vastaan, muuta kuin se auto (ja se, että on se vähän turhan tommonen... tommonen, u know), mutta ei Alissa nyt ihan tosissaan voi olla niiiin typerä, että kuvittelee viettävänsä tommosen ihmisen kanssa loppuikänsä ja varmaan vielä kuolemanjälkeisenkin ajan! Ryhdistäytyisi nyt hyvä nainen, ja antaisi Juhanalle lapikasta.

Päivämäärä:   18.8.10 17:44:34

Sennnu, joo, mä luulen, että suurin osa naisista harrastaa itsepetosta ;D

Mä oon iltavuorossa lueskellut Jessi-juttujen ihkaensimmäisen osan, ja täytyy kyllä sanoa, että Alissa ei ihan samaan yllä. Toisaalta, ehkä täätosiaan olis yhtä mukaansatempaava, jos vois lukea luku kerrallaan ;) Kuitenkin, mun mielestä hevosjutut kuuluu niin olennaisena osana Jessin suvun elämään, että niitä on himpun verran liian vähän tässä. Alissan pitäis raivata ittelleen tilaa kalenterista ja ratsastaa enemmän esim Nötteä, jos sitä oikeasti kiinnostais tehdä jotain hevosiin liittyvää työkseen. Alissa mun mielestä kuitenki vaikuttaa siltä, ettei sitä hirveästi haittais, vaikkei oiskaan maailman parhaat tulot alusta asti.

Ja joku taisikin jo sanoa, mutta jollain tavalla Juhanasta tulee etäisesti mieleen Jaakko, kun se on tollanen koiranpentuilmeilijä.

Kuitenkin, nyt on ollu pitkään jo nousujohteisia pätkiä, kun Alissa ei ihan purematta niele kaikkia Juhanan oikkuja ja päähänpistoja! :)

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   18.8.10 17:49:40

Samaa mieltä, toi Juhana mäkeen ja joku muu tilalle. :D Mä oon kauheesti tykänny tästä sun tekstistä ja kirjoitustyylistä, jatka samaan malliin! <3

Päivämäärä:   19.8.10 06:42:36

Synttäreiden kunniaksi ylimääräinen pätkä? :----D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.10 12:01:43

Onnea Ramona ja kiitos pitkästä kommentista, jackets! Ja muutkin lyhyemmistä :)
---------------
Katsoin häntä, katsoin vain. Suuttumus tuntui nousevan kaulalta kohden poskia ja arvasin, että kohta olisin kirkkaanpunainen. Onneksi Juhana ymmärsi oikein hyvin itsekin sanoneensa jotain täysin sopimatonta, niin lammasmaisen katseen hän heitti minuun.
- Sen jos teet niin se on sitten siinä, ilmoitin.
- Alissa…
- Voit päästää mut kyydistä niin voit painua ajelemaan ja ulos. Pysäytä.
- No enkä pysäytä! Tietysti mä en mene minnekään, jos se on sulle noin tärkeetä! Juhana sovitteli ja jatkoi ajamista kaikessa rauhassa.
- Ihanko itse sä tajusit, että on?
- Mä vaan ajattelin, että ihan sama. Enhän mä kuitenkaan tunne sieltä ketään.
- Sä et tuntenu niitäkään, jotka tuli sinne mökille, niin sä sanoit, muistutin.
- Mutta nyt mä tunnen.
- Ja mua alkaa riepoa keksiä tekosyitä, mikset sä ole ikinä mukana. Alkaa olla ihan selvää, että sä et rakasta mua, kun et kerran voi yhtä iltaa viettää mun ja mun kavereiden kanssa, murjotin ja pistin kädet puuskaan rinnalleni. Se oli vähän teatraalista makuuni, sillä aavistelin jo voittaneeni, mutta en voinut vastustaa kiusausta. Loppumatkan kotiin Juhana selitteli, ettei ollut tarkoittanut mitään ja että olin vetänyt pultit ihan turhasta.

Kinan voittaminen sai minut loistavalle tuulelle, enkä välittänyt, vaikka löysin Juhanan mököttämästä sohvalta, kun tulin suihkusta.
- Käytkö sä? Jos et niin vaihda vaatteet sillä aikaa, kun mä laitan hiukset ja meikkaan, ehdotin.
- Mihin mun pitää vaihtaa?
- Johonkin, mikä sopii juhliin, vaikka.
- Ja miksi sun pitää tälläytyä, jos sä aiot lillua uima-altaassa?
- En mä aio lillua enkä mä aio myöskään tälläytyä, sanoin ja katselin hiukan huolestuneena purkkirusketustani. Se näytti sähkövalossa vähän kellertävältä. Tiesin, ettei se ollut, sillä olin päivällä töissä tutkinut vatsaani, kun olin käynyt parvekkeella, ja se oli ollut oikein kauniin värinen. Mutta entä jos se oli valunut viemäriin suihkussa? Minun oli pakko mennä parvekkeelle tarkistamaan.
- Tuu pois sieltä vilauttelemasta! Juhana karjui.

Varsin leppoisissa merkeissä siis pääsimme matkaan. Juhana oli kauhistuvinaan, kun pukeuduin uusiin bikineihini, olkoonkin, että vedin niiden päälle kietaisuhameen ja hihattoman paidan.
- En mä riisu paitaa ja hametta ellei muutkin, lupasin ja pakotin hänetkin ottamaan uimahousut mukaan. Onneksi olin hommannut jo viikolla Annin lahjan ja pari pulloa hedelmäviiniä, joihin voisimme turvautua, jos booli loppuisi. Juhanaa olisi voinut rassata vähän liikaa, jos olisin joutunut tässä hässäkässä vielä kiirehtimään häntä kauppaan.

Koko matka meni lähes ääneti, joskin minä hyräilin radiosta tulevia rytmejä yrittäen esittää, että olin juhlatuulella. Olinkin, mutta Juhanan murjotusta ei voinut jättää kokonaan huomiotta. Olihan totta, ettei hän tuntenut montaakaan juhliin tulijoista, joten olin velvoitettu pitämään hänelle seuraa, eikä se olisi hauskaa, ellei hän puhuisi minulle.
- Mennäänkö me Mustaojalle ensin? hän kysyi noustuaan pois moottoritieltä.
- Ei, mennään suoraan Annille. Kello on jo ihan tarpeeksi, sanoin tasaisella ja neutraalilla äänellä ja neuvoin hänelle, mihin ajaa. Annin pihalle ei mahtunut kuin korkeintaan yksi auto, joten monista kadun varteen jätetyistä näki, että siellä oli jo muitakin. Juhana ajoi eteenpäin, kunnes löysi tilaa ja pysäytti siihen.

- Vieläksä mua? kysyin, kun olimme nousseet autosta. Pienen hetken hän näytti murjottavalta, mutta huokaisi sitten ja laittoi kätensä vyötärölleni.
- Vielä.
- No niin, sitten mennään vaan pitämään hauskaa!
- Ollaanko me kauan?
- Todennäköisesti loppuun asti.
- Kumpi ajaa kotiin?
- Eiköhän me saada joku kolo, missä nukkua.
- Ei kun mä ajan, Juhana sanoi synkästi ja minun teki mieli ravistella häntä. Saatoin kuvitella, miten paheksuvasti hän mulkoilisi minua, jos olisi vesilinjalla ja minä en. Mistä tiesin, vaikka hänellä olisi sipuli taskussaan.
- Älä huolehdi siitä. Soitetaan Jessi hakemaan meidät Mustaojalle tai otetaan taksi sinne.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   19.8.10 23:54:41

Juhana on edelleen ihan @!#$.. Kuolis pois. En tykkää siitä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.8.10 16:06:33

Anni oli unohtanut kertoa minulle muutakin kuin että oli kutsunut mustaojalaiset. Juhana ja minä kävelimme yksinkertaisesti sisään ja talon läpi, pysähtyen vain matkalla tervehtimään Annin äitiä, joka oli keittiössä.
- Alissa, hei! hän sanoi iloisesti ja tuli halaamaan minua, mitä hän ei sivumennen sanoen ollut koskaan ennen tehnyt. – Ja tämäkö nyt lopulta on se sun poikaystäväsi?
- Tämä, vahvistin ja Juhana ojensi kohteliaasti kätensä.
- Menkää vaan suoraan pihalle. Eikö ole ihanaa, että tuli tämmönen ilma!

Nyökyttelin ja myöntelin ja jatkoin tuttua reittiä olohuoneen läpi lasiovista takapihalle. Uima-allas oli tosiaan rakennettu uusiksi, se veti ensimmäisenä katseet puoleensa turkooseine kaakeleineen.
- Kato nyt miten ihanaa, sanoin ihastuneena ja Juhanakin alkoi näyttää vähän suopeammalta. Altaan ympärillä oli asiaankuuluvaa rekvisiittaa, kuten tuoleja, pöytiä ja aurinkovarjoja ja Annin äidin kukat kukkivat hulluina. Grilli oli vanhalla paikallaan terassin katoksen alla ja Annin isä touhusi sen luona yllään kirjava paita ja shortsit, joista hänen yllättävän laihat säärensä pistivät valkoistakin valkoisempina esiin. Yritin tunnistaa ihmisiä, mutta aurinko paistoi silmiini ja saatoin ainoastaan sanoa, että altaassa räpiköivät lapset olivat varmaan Annin serkkuja. Paitsi kaksi pitkää hahmoa, jotka istuivat vierekkäin altaan reunalla yrittäen näyttää cooleilta. Ellen olisi heti tunnistanut heitä, olisin peräti mennyt lankaan. He olivat lähempänä Playboy-talon allasbileitä kuin kukaan muu, kenet olin ehtinyt rekisteröidä. Livuin mahdollisimman nopeasti heidän luokseen.

- Lakatkaa keikistelemästä, te pistätte silmään, suhisin.
- Ei me mitään keikistellä, Sunna sanoi pelästyneenä ja kohotti aurinkolasejaan.
- Mitä te muutenkaan täällä teette?
- Meidät kutsuttiin, joten tietenkin me tultiin, Sarri sanoi ja mulkoili minua.
- Teidätkin? Mä ajattelin, että vaan aikuiset ja ehkä Jerry. Missä ne sitten on?
- Ne tulee myöhemmin. Me tultiin pyörillä.

Pyörittelin silmiäni mutta pidättäydyin ryhtymästä suurempiin kasvatustoimiin, kun ympärillä oli kuitenkin paljon ihmisiä.
- Selkä suoraan, ei teidän tissit siitä kasva, että yritätte vääntää selkänne mutkalle, kuiskasin kieltämättä vähän pahantahtoisesti. Kaduin sitä heti, mutta onneksi Sarri vain nauroi ja kahmaisi altaasta kädellään vettä yrittäen roiskauttaa sen päälleni. Väistin ja törmäsin Juhanaan, joka oli seurannut minua ja seisoi takanani.
- Mihinkäs me mennään? hän kysyi napaten kiinni käsivarrestani. Minä jatkoin ihmisten katselua.
- Mä haluaisin löytää Annin… sanoin ja arvelin kukkamekkoisten naisten ja heihin sopivien miesten olevan joko Annin tätejä ja setiä tai sitten hänen vanhempiensa työkavereita. Ketään koulukavereistamme en nähnyt, en edes Jannea ja Nooaa, mutta toisaalta oli aikaista. Nuoret tapasivat lähteä juhlimaan aika lailla myöhemmin. En nähnyt edes Tonia, enkä Valtoa tai Miroa, jotka oli myös kutsuttu. Mutta jotakin näin, joka sai polveni notkahtamaan. Varjossa puutarhavajan vieressä istui ruudullisen fleeceviltin päällä Rosa ja hän vaihtoi parhaillaan vauvalleen vaippaa.

- Mun täytyy löytää Anni, sanoin ja aloin töniä Juhanaa kohden terassia, Annin isää ja grilliä. Olin siellä nähnyt mukeja ja juotavaa, joilla ehkä voisin saada Juhanan tyytyväiseksi ja hiljaiseksi, ja epäilemättä sieltä löytyisi myös tieto juhlakalun olinpaikasta. Koputin Annin isää, Hessua, olkapäähän ja esittelin Juhanan hänelle.
- Haluatteko te lapset cokista? Hessu kysyi innoissaan ja ravisteli Juhanan kättä.
- Kuule, me saadaan juoda ihan väkeviäkin jo, muistutin ja minun oli pakko nauraa. – Mutta mä haluaisin nähdä Annin ja antaa sille mun lahjan… esittele sä Juhanalle sillä aikaa grilliä, jooko? Mekin mietitään grillin hankkimista parvekkeelle.

Se oli vale, mutta mielestäni varsin hyvin keksitty, ja grilli oli kone, joten Juhana tuijotti sitä jo kiinnostuneena.
- Mä en tiedä missä Anni on. Oletko sä katsonut sen huoneesta? Mitä juotavaa sä haluat? Hessu kysyi Juhanalta ja minä katosin. Menin takaisin sisään melkein törmäten ovella Irpoon, joka ilahtui kovasti näkemisestäni.
- Kiva nähdä, sanoin hätäisesti. – Vaikka en mä tiennytkään, että tekin olette täällä. Mä näin Rosan ja Roopen pihalla.
- Anni pyysi.
- Niin, ette te varmaan muuten olisi tullu. Mutta nyt mun pitää löytää Anni, jutellaan myöhemmin!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.8.10 21:32:37

hmph. tää sitten on oikea sanasensori. Mutta mä en silti tykkää Juhanasta. Se on vaan niin... Noh, ei siit sen enempää.

Tää oli jotenkin kiva pätkä, ja toi missä Alissa tunnisti Sarrin ja Sunnan, niin AWWS vähänkö hienosti kirjotettu kohta!

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   21.8.10 11:54:18

Luin tän pätkän eilen Elisa Shopitissa HTC Desirellä (jonka ostamista nimen takia mietin ihan tosissani!). Hyvä etten ollut lukenut päivällä, pari hetkeä jonotuksesta meni sit siinäkin .) On noi pelkät kosketusnäyttöpuhelimet hiton hankalia, hyvä etten hankkinu. Tossa uudessa en oo saanu vielä internjet-asetuksia toimimaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.8.10 13:11:24

No ois sun pitäny hommata desire xD
Ja on se hyvä, että ainauskollinen flanu käy välillä kuitteilemassa, etten luule olevani ihan yksin täällä.
--------
Anni oli omassa huoneessaan ja pyörähteli peilin edessä, kun paukahdin koputtamatta sisään. Ovi oli ollut raollaan, mutta tuskin olisin vaivautunut, vaikka se olisi ollut kiinnikin.
- Moi! hän sanoi ilahtuneena. – Onko näin hyvä?
Hänellä oli yllään bikinit, jotka olivat melkein yhtä hienot kuin omani ja lanteille sidottuna vihreä huivi.
- Sä näytät siltä kuin sulla ois kaislahame, töksäytin. – Miksi hitossa sä olet mennyt kutsumaan Kopseen porukan? Onko Arskakin täällä?
- On ja kai mä saan kutsua juhliini kenet haluan, Anni sanoi loukkaantunut värähdys äänessään.
- No olisit voinut kertoa mulle, että mä olisin voinut varautua!
- Mihin sun muka ois pitäny varautua?

En äkkiä osannut vastata. Mihinpä tosiaan. Eihän Arskalla enää ollut mitään väliä, ei ollut ollut aikoihin. Enhän ollut nostanut mitään meteliä siitäkään, että Valto oli tulossa serkkujensa kanssa, ja miksi olisinkaan. Eihän hänkään mitään merkinnyt.
- Mun oli pakko, Anni tunnusti keskeyttäen ajatukseni, jotka olivat valumassa anteeksipyynnön puolelle.
- Pakko? Oletko sä kutsunut Arvin ja Annan ja pikku-Mineankin? letkautin silti.
- En… mutta mulle alkoi tulla pula vieraista. Tytöt on kaikki kuka missäkin, meidän vanhat koulukaverit siis. Ja Janne on kanssa mökillä ja Nooaa piti melkein rukoilla. Se väitti ettei sitä ollut kukaan kaivannut tähänkään asti, niin että miksi nyt.
- Possu-Nooa!
- Niinpä, luuleeko se, ettei toiseen kaupunkiin muuttaminen muuta mitään? Mutta Toni ja porukat sentään tulee ja Danni lupasi ottaa Merin mukaan ja Milja, se mun kämppis… Mä pyysin töistäkin paria tyyppiä, mutten tiedä tuleeko ne, Anni selitti.
- Joten sä pyysit sitten Arskan ja Irpon ja Rosan.
- Niin pyysin. Mutta ei ne viivy kauan, jonkunhan pitää mennä iltatalliin.
- Mutta mitä väliä? Täällähän on jo porukkaa kuin pipoa!
- No oishan se nyt ollut vítun noloa, jos mun synttäreillä ois enemmän mutsin ja faijan vieraita kuin mun!

Siinä oli outoa logiikkaa, kun ajatteli, mistä koko juhlat olivat lähteneet liikkeelle. En ihan täysin leppynyt, mutta en oikeastaan voinut napista enempääkään. Anni olisi saanut ihan väärän käsityksen asioista. Sen sijaan kaivoin esiin lahjan, jonka olin hommannut hänelle. Se oli vain riipus ohuessa kultaketjussa, ei erityisen näyttävä, mutta sievä. Minulla ei ollut ollut rahaa kummempaan, muttei Anni ollut voinut minulta kruununjalokiviä odottaakaan.
- Kiitos, hän sanoi ja ripusti korun heti kaulaansa. Sitten hän halasi minua. – No niin, ota vaatteet pois, mennään näyttämään, mistä synttärisankari pissii!
- Mä en ole sankari enkä aio ruveta strippaamaan!
- Hei, bikinibileet! Vai tarvitsetko sä rohkaisuryypyn? Anni nauroi ja tarjosi minulle kampauspöydältä poimimaansa lasia.
- Taidan tarvita. Ja mä pidän hameeni, jos säkin pidät ton kaislareuhkan.
- Toistaseksi!
Joimme Annin drinkin pois, tarkistimme toistemme meikit ja minä muistin taas, miksi Anni oli paras ystäväni. Hänellä oli koukkunsa, mutta hänellä oli myös hyvät puolensa.

Juhana oli edelleen Hessun seurassa ja näytti ihan tyytyväiseltä, joten annoin Annin vetää minut mukaansa kiertämään vierasjoukkoa. Hän esitteli tai osoitti minulle useimmat niistä ihmisistä, joita en tuntenut, mutta sanoi, ettei heistä ollut väliä, he olivat vain sukulaisia ja naapureita tai sitten hänkään ei tuntenut heitä. Jessi, Vesku ja Jerry olivat myös tulleet, mutta Dannia ei vielä näkynyt. Anni lähti hakemaan meille juotavaa ja minä jäin vaihtamaan kuulumisia perheen kanssa.
- Me ei voida olla myöhään, huomenna on kisat, Jerry sanoi kaihoisasti.
- Kai te tuutte kotiin yöksi? Jessi kysyi.
- Niin mä ajattelin, mutta en mä vielä ole varma, sanoin vilkaisten Juhanan suuntaan. Sen asian käsittely oli jäänyt vähän kesken.
- Koska sä ehdit ratsastamaan taas? halusi Vesku tietää ja sai minut puolustuskannalle.
- En mä tiedä… meillä on niin paljon tekemistä nyt, kun Juhanalla on loma, ja kai mäkin saan joskus vähän vapaata siitä hommasta, tiuskaisin niin, että Vesku näytti hämmästyneeltä.
- Tietysti saat! Mä vaan ajattelin, että sä haluaisit!

Halusinkin, mikä teki tilanteesta entistä ilkeämmän, mutta onneksi Anni tuli silloin kantaen tarjotinta, jossa oli monta muovimukia.
- Mikä on mitäkin? Jessi kysyi, sillä ne kaikki näyttivät samanlaisilta.
- Toi, mikä on musta kauimmaisena, on Jerryn, vastasi Anni empimättä ja Jerry irvisti.
- Mä ajattelin lähinnä, että mikä on mun, kun mä kohta joudun ajamaan meidät takasin iltatalliin, Jessi tarkensi ja otti kyseisen mukin. Anni punastui.
- Tota… jos sä aiot kohta ajaa niin älä ota sitä, hän sopersi.
- Ahaa, Jessi mutisi diplomaattisesti ja minä nappasin nopeasti yhden mukin peittääkseni sen taakse hymyni.
- Mä menen katsomaan, mitä Juhanalle kuuluu. Mä vaan jätin sen tonne, eikä se tunne ketään, sanoin, kun näin Tonin, Miron ja Valton tulevan.

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   21.8.10 13:47:10

Ihanaa ku on viikonloppu ja aikaa lukee tätä =)) ja hyvä toi loppupätkä ;D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   21.8.10 20:43:40

On se hyvä et käyn ees kuittailemassa :p.

Olipas hyvä pätkä, mä meinasin revetä tolle, kun Alissa tiuskas Veskulle! AAPUVA!

Lähettäjä: katjajau- 
Päivämäärä:   21.8.10 21:10:53

Uu vähä hyvä pätkä :D

Hei huomenna joku extrapitkä synttärilahjaks jooko? :))

Päivämäärä:   22.8.10 11:52:34

Nostelen uuden pätkän toivossa ;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.8.10 12:05:07

11. Miesten puheita
Juhana näytti tuskin huomaavan tuloani, mutta ei hän näyttänyt murjottavankaan. Istuin grillin vieressä olevalle tuolille siemailemaan juomaani, ja kuuntelin, miten Juhana esitteli grillin hienouksia ehkä kolmikymppiselle miehelle, jonka arvelin olevan Annin serkku. Hessu oli kadonnut jonnekin, ehkä hakemaan lisää ruokaa tai juomaa. Minä istuin ja heiluttelin jalkojani ja katselin vierasjoukkoa. Olin oikeastaan ihan tyytyväinen siinä, varjossa ja vähän piilossa. Minua vaivasi edelleenkin se, että paikalla oli sekä ensirakkauteni että mies, jonka suukkoihin olin nukahtanut vain viikkoa aikaisemmin. Tunsin itseni huonoksi naiseksi.

Mutta sitten alkoi tapahtua. Ilmeisesti tarpeeksi suuri osa vieraista oli saapunut ja Annin vanhemmat saapuivat sisältä suurella tohinalla. Pihalla tokikin tohistiin niin, ettei heitä huomattu eikä kuultu, ennen kuin Hessu pisti sormet suuhunsa ja vihelsi. Mitä hän sanoi, se ei kuulunut siihen, missä istuin, mutta koska kaikki alkoivat keräytyä heidän luokseen ja lapsetkin komennettiin ylös altaasta, nousin seisomaan.
- Mennään tonne, sanoin Juhanalle ja kiedoin käteni hänen vyötärölleen. Hän ei vastustellut, vaan liityimme väkijoukon reunalle. En missään nimessä olisi halunnut olla Anni, joka punasteli vanhempiensa edessä, väkijoukon keskellä.

Onneksi siitä ei tullut kauhean kornia. Hessu puhui muutaman lauseen, lähempänä olevien naurusta päätellen jotain vitsikästä ja viittoili kohden grilliä ja juomapöytää. Sitten hän kävi halaamassa Annia monien muiden seuratessa esimerkkiä ja tilanne laukesi. Ihmiset alkoivat taas liikahdella ja joku laittoi musiikkia soimaan. Siinä kohden juhlat alkoivat muistuttaa televisiota. Minäkin kävin halaamassa Annia uudestaan ja yritin usuttaa Juhanaa moikkaamaan Jessiä ja Veskua, mutta hän tyytyi nyökkäämään näille ja meni sen sijaan hakemaan meille juotavaa. Seuraavaksi seisoimme juttelemassa parin uppo-oudon, vanhemman ihmisen kanssa, jotka paljastuivat Annin äidin pomoksi ja hänen vaimokseen. Pomo vilkuili bikinieni yläosaa niin, että minun oli pakko kääntää katseeni pois hänestä, etten olisi potkaissut. Siinä tuli sitten huomattua yhtä ja toista, kuten kaksoset, jotka kävelivät ihan pokkana hakemaan itselleen juotavaa siitä päästä pöytää, missä ei ollut viinimarjamehua ja pommacia. Jerry teki ihan samaa, mutta hän sentään oli vain kuukautta vaille täysi-ikäinen, joten siitä eivät varmaan vanhuksetkaan välittäneet. En minä raaskinut Sarria ja Sunnaakaan mennä riepottamaan. Melkeinpä ihailin heidän röyhkeyttään, kun Jessi ja Vesku sentään olivat läsnä.
- Perhanan penskat, jupisin sentään Juhanalle.
- Täh?
- Kaksoset käy hakemassa drinksuja, selvensin.
- No mikä ettei, Juhana sanoi katsoen pitkiä pikkusiskojani eittämättömän kiinnostuneena.
- Hei, ne on penikoita! Ne menee kohta rippileirille!
Juhana katsoi minua hämmästyneenä.
- Ihan totta? Mä luulin, että ne on jotain kahdeksantoista!

En ollut ihan varma siitä, laskiko Juhana leikkiä. Miten hän muka saattoi olla tietämättä kaksosten ikää näiden kuukausien jälkeen? En kuitenkaan ehtinyt sanoa mitään, kun minua tultiin hakemaan. Se oli Hessu kamera kaulassaan ja hän halusi saada minut mukaan Annin synttärikuviin.
- Entäs Juhana? kysyin.
- Voi, kuvaan mä senkin, mutta te kaksi, tehän olette kuin paita ja peppu! Hessu sanoi ja veti minut Annin luo.

Siinä meni aikansa, mutta lopulta Hessu katosi kameroineen muille maille ja Anni katosi kinastelemaan Tonin kanssa. Minä jäin paikoilleni todistamaan Dannin myöhäistä sisääntuloa ja tunsin oloni hiukan eksyneeksi. Danni kävi moikkaamassa Meri kannoillaan, mutta jatkoi saman tien matkaansa juomien luo enkä minä oikein tiennyt, mihin mennä. Kaksoset olivat istuneet takaisin altaan reunalle ja Rosa oli edelleen filtillään Roopen kanssa. Kulmani kohosivat hiukan, kun näin, että Jessi oli siellä hänen seuranaan. Olin nähnyt Arskan vilaukselta siinä vaiheessa, kun kaikki olivat kerääntyneet Annin ympärille, joten nyt tiesin varoa yhdistelmää kastanjanruskeat hiukset ja keltainen paita. Juhanaa sen sijaan en nähnyt missään, joten arvelin hänen menneen sisään etsimään vessaa tai jotain. Minä, joka olin juonut jo muutaman mukillisen, tunsin auttamatonta nikotiininhimoa ja katselin ympärilleni etsien jotakuta, keneltä pummata tupakka. Valton näin ja hylkäsin, mutta sitten näin Merin. Hän oli ollut parhaita ystäviäni vielä ylä-asteella, mutta lukiossa olimme vieraantuneet. Danni oli kuitenkin pysytellyt läheisemmissä väleissä, joten uskalsin mennä asialle.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   22.8.10 12:51:27

Nyt jotain neliödraamaa noille, kun asetelma on niin otollinen :)

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   22.8.10 13:46:03

Ihanaa lukea kaksi pätkää kerralla. :)

Hyvää ja selkeää tekstiä joka kerta, mutta yksi kohta mun korvaan kuulosti oudolta. En tiedä onko tämä väärin, mutta oudolta se kuulosti; "Pihalla tokikin tohistiin niin"
Mun mielestä tuo "kin" on ylimääräinen, mutta en tiedä.. :D

Lisää jatkoa pian, mä haluaisin jotain äksöniä tähän väliin. Arskaa, Valtoa ja Juhanaa sekaisin ja sit Juhana jättää Alissan ja kaikki on tyytyväisiä, paitti Alissa. Mut siis lukijat. :D Nii joo, ja Alissa haluu ostaa limen vihreen pikku pösön (206), eiks vaa? :P

Päivämäärä:   22.8.10 14:03:34

Mä olen tykännyt näistä viimeisimmistä pätkistä (no joo, olen mä tykännyt aikaisemmistakin), enkä oikein saa mitään kommenttia kyhätyksi nyt, kuten en yleensä muutenkaan. Musta on hauskaa, kun kaksoset on ainakin näin hetkellisesti mukana kuvioissa! Olisi kiva kuulla, mitä kaikkea niillekin nyt kuuluu. Jotenkin on vaan omituista ajatella niitä menossa riparille... Hui jui.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.8.10 18:23:34

Mä yhdyn Toin kommenttiin, ja pysyttelen muuten hiljaa ^^

Päivämäärä:   23.8.10 14:05:22

meinas pudota kakkossivulle!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.8.10 14:17:05

Voi voi miten paljon kommentteja!
-------------------
- Totta kai, Meri sanoi iloisesti ja tarjosi minulle savukkeen, itse heilauttaen paljonpuhuvasti tyhjää mukiaan ja jättäen minut. Vetäydyin toiselle puolen sitä puutarhavajaa, jonka varjon puolelle Rosa oli Roopen kanssa leiriytynyt ja istuin alas nurmikolle. Olin käytännöllisesti katsoen piilossa, jos katsoi talolta päin, mikä oli tarkoituksenikin. Juhana alkaisi vaan naputtaa, jos huomaisi minun tupakoivan. Mietin, mahtoiko kaappijuoposta tuntua tältä, kun istuin selkä seinää vasten ja imaisin savua.

Korkeintaan minuutin kuluttua sain seuraa.
- Mä näin, kun sä livahdit tänne, Arska sanoi ja istui viereeni. Katsoin häntä tyynesti ja mietiskellen. Tämä ei tietenkään ollut ollut tarkoitukseni, mutta kohtalon sormi oli näköjään pistänyt sen ainoan ihmisen, jonka kanssa en olisi halunnut jutella, seuraamaan minua.
- Ei sulle tullu mieleen, että mä livahdin tarkotuksella? kysyin. – Ehkä mä halusin olla yksin.
- Halusitko? Arska kysyi huolestunut välähdys ruskeissa silmissään. Näin, että hänen nenänvarressaan oli ruskeita kesakkoja.
- En, mä tulin vaan piiloon tupakalle, huokaisin. – Juhana ei tykkää, että mä poltan, mutta joskus tekee mieli.
- Mä ajattelin, että ois kiva jutella sun kanssa. Me ei olla taas nähty aikoihin.

Emme olleetkaan,
- Mä en ole ajatellut, että meidän pitäisi jutella jotenkin säännöllisesti, sanoin.
- Ei tietenkään tarvitsekaan… olenko mä jotenkin suututtanut sut? Sä olet kauhean piikikäs?
Olihan hän, rupeamalla Rosan avomieheksi ja lapsen isäksi, mutta sitä en olisi sanonut ikinä, missään olosuhteissa.
- Miten te tänne päädyitte? kysyin sen sijaan. – Äläkä sano että Anni kutsui. Mä tiedän sen. Mä en vaan tiennyt, että te ootte niin hyviä ystäviä kaikki. Ja eikö teidän hevoset kaipaa kohta iltaheiniä?
- Ei me niin kauan viivytä, ettei iltatalliin ehditä. Roopenkin takia. Ja kyllä mäkin yllätyin, kun Anni kutsui. Mutta Rosa halusi lähteä, se sanoo tulevansa seinähulluksi, kun ei näe muita kuin meitä ja tallilaisia nykyään.

Hiljennyin kuvittelemaan seinähullua Rosaa. En olisi halunnut joutua hänen kanssaan törmäyskurssille. Arskakaan ei sanonut mitään, nyppi vain ruohonkorsia maasta ja muistin, miten meillä oli ennenkin ollut tapana välillä istuskella näin, puhumatta mitään. Vain välillä, tietenkin. Yleensä, kun meillä ei ollut ollut mitään sanottavaa, olimme suudelleet. Se sai sydämen melkein halkeamaan.

- Meillä ei mene kauhean hyvin, Arska sanoi lopulta ja nyhti lisää ruohoa maasta.
- Teillä? kysyin ja sydämeni alkoi halkeamisen sijaan pamppailla hulluna. Voi apua, nytkö Arska kertoisi minulle, että Rosa ei ymmärtänyt häntä, että he olivat eroamassa, että hän oli huomannut rakastavansa minua edelleen!
- Tallilla, hän tarkensi ennen kuin mielikuvitukseni ehti täyteen laukkaan. Taisin kuitenkin olla enemmän helpottunut. Olisi ollut vastenmielistä häneltä tulla itkemään minun olkapäätäni vasten, jos ongelmat olisivat liittyneet Rosaan ja vauvaan. Noloa, iljettävää ja hankalaa.
- Mä luulin, että teidän kesäkurssit vetäisi kauheasti väkeä.
- Ei ollenkaan tarpeeksi paljon. Ehkä, jos vaan yhden ihmisen leipä riippuisi tallista, mutta meitä on kolme ja sitten vielä Roope. Rosan vanhemmat ei oo pyytäny vuokraa paikasta, mutta kyllä nekin toivoo jossain kohden jonkun lantin saavansa takasinpäin.

Annoin Arskan puhua keskeyttämättä, kunnes hän lopetti.
- Hitto, ei mun pitäny tommosta valitusvirttä esittää! Unohda koko juttu, mitäpä se sulle kuuluukaan, hän sanoi hämillään.
- Kai se helpotti, arvelin.
- Helpotti kyllä. Me ei olla oikein haluttu nostaa kissaa pöydälle ja puhua tästä Irpon ja Rosan kanssa, mutta kyllä me kaikki tiedetään, että on ihan hilkulla, kannattaako meidän jatkaa syksyllä.
- Se olisi sääli, sanoin hitaasti. Ei niinkään asiakkaiden kannalta, Vantaalta löytyi talleja ihan tarpeeksi ilman Kopsettakin. Arska minua säälitti, ja tietyssä määrin Irpo ja Rosakin. Mahtoi kirvellä, kun luuli pääsevänsä toteuttamaan unelmansa ja sitten se romahtikin.
- No, kyllä me jo alkuun tiedettiin, ettei tästä helppoa tulis, Arska sanoi äänellä, joka kuulosti pisteeltä keskustelulle.
- Mikä on pahinta, mitä voi tapahtua? Teidän pitää vaan mennä muualle töihin, mietin. – Vuokralaisia te voitte silti pitää. Tuntihevosiakin oikeastaan voitte, ja pitää tunteja silloin tällöin, jos ei niin säännöllisesti kuin nyt.
- Sä saat ton kuulostamaan tosi helpolta, Arska huomautti.
- No semmoseen tallinpitoon mä olen kasvanut. Töissä käydään tekemässä töitä, että on varaa pitää hevosia, puolustauduin ja olin taas kerran onnellinen siitä, etten ollut hakenut ratsuttajakoulutukseen. – Sähän voisit hakea vaikka Mustaojalle töihin. Mä ja Danni ei ehditä enää nimeksikään ratsastaa, kun ollaan muutettu pois, ja Jerrykin on jo vuoden päästä ylioppilas. Vaikka ehkä ne sitten vähentää ratsastettavia hevosia, lisäsin ajateltuani asiaa tarkemmin.
- Tuskin ne mua palkkaisi. Mutta kiitos kun kuuntelit joka tapauksessa.

Tajusin, että olimme istuneet vajan takana piilossa jo paljon kauemmin kuin yhden tupakan verran ja hyppäsin pystyyn niin nopeasti kuin sain kangistuneet jalkani toimimaan.
- Eiköhän palata ihmisten ilmoille. Rosa alkaa ihmetellä, missä sä olet, sanoin, vaikka ajattelin Juhanaa. Hän saisi taas aihetta piikitellä minua siitä, miten jätin hänet yksin ventovieraiden seuraan.

Päivämäärä:   23.8.10 21:57:43

Lissssäää=)) Joo ja tosiaa ois kiva kuulla vähän kaksostenki kuulumisia ja miksei Danninki ku siitäki kuulee enää vaan ohimennen :P

Päivämäärä:   23.8.10 22:24:15

Ah, mä jo aattelin että ei kai toi Arska ny tossa ala itkeskellä että nyyh-suhde-on-syvältä-ota-mut-takaisin-Alissa-olen-aina-rakastanut-vain-sinua. Se ei ehkä olisi ollut kovin tyylipuhdasta! Kiva pätkä. Mua pelottaa toi Alissan asenne: pitää olla Juhanalle mieliksi, jottei se saisi taas aihetta piikitellä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.8.10 12:32:43

Vaikkei salainen kohtaamisemme ollutkaan mitenkään paheksuttavassa mielessä salainen, jäimme komeasti kiinni. Aurinko oli siirtynyt jo niin paljon, että heti vajan kulman ympäri astuttuamme törmäsimme Rosaan ja Jessiin. Ensin mainittu levitti filttiä uuteen, varjoisaan paikkaan ja Jessi piti pelkkään vaippaan ja hattuun puettua vauvaa sylissään ihastuneen näköisenä. Kuvaan sopi hyvin, että Juhanakin lähestyi pitkin askelin.
- Siinähän sä olet, mä olen etsiny sua puoli tuntia, hän sanoi syyttävästi.
- En mä ole ollut puolta tuntia kateissa, itse olet, syytin takaisin. Jessi taisi uumoilla perheriitaa, sillä hän kiirehti keskeyttämään, ennen kuin ehdimme pidemmälle.
- Mä pyysin Rosaa joskus käymään Mustaojalla katsomassa meidän tallia, hän sanoi minulle. – Me ollaan juteltu pitkät pätkät siitä, millasta on yrittää sovittaa pieni vauva ja hevoset.
- Upeeta, loistavaa, sanoin sarkastisesti. Jotenkin en voinut kuvitella, että Mustaoja kiinnostaisi Rosaa. Toisaalta saatoin olla väärässäkin, olihan paikalla nimeä.
- Arska ainakin haluaisi, Rosa sanoi pisteliäästi, tai sitten kuvittelin vain. – Se on kovasti kiinnostunut Mustaojasta.

Huokaisin ja totesin tilanteen hävityksi. En olisi välittänyt ollenkaan siitä, että Juhana ja Arska tapaisivat, ei sen jälkeen, kun olin aikoja sitten kertonut Juhanalle ensirakkaudestani. Onneksi hän oli käynyt tallilla niin harvoin, ettei kohtaamista ollut siellä tapahtunut.
- Juhana, tässä on Rosa ja Arska, joiden tallilla Anni ja minä käydään ratsastamassa Kodiakilla, esittelin. Hän ojensi hyvinkasvatetusti kätensä, eikä hänen ilmeensä paljastanut mitään, joten huokaisin helpotuksesta. Olisi ollut inhottavaa vetää meidän ammoinen seurustelumme esiin, etenkin kun en tiennyt, tiesikö Rosa siitä.
- Koska me lähdetään kotiin? Juhana kysyi sen sijaan minulta. Hämmästyin kysymystä.
- Miten niin lähdetään? Meidänhän piti jäädä yöksi!
- Ei kai me semmosta sovittu. Mä olen ainakin ollu ihan vesilinjalla, että päästään lähtemään.
- No ei ainakaan ennen vaippaikäsiä, kivahdin ja vilkaisin murhanhimoisesti Roopea, jonka Jessi oli antanut takaisin Rosalle. – Tai mä en ainakaan, mene sinä keskenäs sitten, jos täällä on niin tuskallista olla!
Juhana taisi arvata menneensä vähän liian pitkälle ja pisti kätensä hartioideni ympärille.
- Ei sitten, jos sä olet sitä mieltä. Mennään sitten hakemaan juotavaa.

Lopulta menimme Mustaojalle yöksi. Annilta ei löytynyt yösijaa, sillä osa sukulaisista jäi sinne, mutta saimme kyydin Merin veljeltä, jonka Danni ja Meri olivat tilanneet kuskikseen viemään heidät jatkoille Jäkeen. Juhana tosin intti, että hän pystyisi hyvin ajamaan ne muutamat kilometrit, mitä matkaa oli, mutta olin nähnyt hänen juoneen ainakin kolme olutta, joten kielsin ehdottomasti. En myöskään suostunut kävelemään, mikä sekin olisi ollut mahdollisuuksien rajoissa, ellen minä olisi juonut niin paljon ja jos minulla olisi ollut paremmat kengät kuin korolliset sandaletit.

Olin kiukkuinen, mutta pidättäydyin räkyttämästä niin kauan, kun olimme alakerrassa. Ei siellä nukuttu vielä aikaisesta herätyksestä huolimatta, mutta niin vanhukset kuin Jerrykin olivat jo sängyssä. Luulen, että ainakin Jessi ja Vesku odottivat kaksosia, jotka olivat jossain vaiheessa lähteneet Annin luota viettääkseen loppuillan kavereidensa kanssa.
- Ai te, sanoi Jessi hiukan pettyneenä kurkistaessaan makuuhuoneestaan, kun tulimme sisään.
- Me vaan, totesin.
- Haluatteko te iltapalaa?
- Ei kiitos, tai jos halutaan niin me kyllä löydetään. Me mennään nukkumaan.

Oman huoneeni suhteellisessa yksityisyydessä avasin sanaisen arkkuni. Ymmärsin kyllä, että kiukkuni oli kännirähinää, mutta ei siitä päässyt mihinkään, että minulla oli Juhanalle sanomista.
- Miksi sä lähdit ollenkaan, jos sä kerran haluat lähteä kotiin, ennen kuin juhlat on ehtiny kunnolla alkaa? kysyin.
- Koska sä sanoit, että ellen mä lähde niin sä haluat erota, Juhana muistutti.
- Enkä sanonut! Tai en ainakaan tarkoittanut! Mutta musta on häijyä, että sä haluat vaan pistäytyä, kun on kysymys mun kavereista… niin, sä olisit tietysti halunnut kotiin niin ajoissa, että oisit voinu sitten jatkaa Tompan ja niiden muiden kanssa johonkin ravintolaan!
- Mutta mä jäin sun kanssa, hän sanoi, ja se oli niin totta, etten keksinyt enää mitään. Pallo niin sanoakseni valui vastapuolelle, joka lähti hyökkäykseen.
- Ja mitä sä teit sen jäppisen kanssa siellä piilossa?
- Juttelin, sanoin kylmästi.
- Sehän oli se, jonka perään sä itkit vielä keväällä? Tunnusta vaan!
- Mitä väliä sillä on, mitä joskus on tapahtunut? Enkä mä itkenyt.
- No joka tapauksessa katosit sen kanssa vaikka miten pitkäksi aikaa. Ei se Rosakaan teitä mitenkään leppeästi katellu.
- Sillä ei taida olla olemassakaan leppeää ilmettä, sanoin väsyneesti ja menin sänkyyn. Sammutin valon, joten Juhana ymmärsi seurata esimerkkiä hyvinkin vikkelästi.

- Sitä paitsi sä tuijotit ja kuolasit, muistin.
- Minä? Ketä?
- Sinä, kaikkia niitä puolialastomia tyttöjä.
- No hei anteeksi vaan, mutta toi nyt vaan on asioita, joille ei mies voi mitään. Sitä paitsi puolialastomilla tytöillähän sä mut houkuttelit mukaankin!
Tuhahdin ja käänsin hänelle selkäni. Minulla oli inhottava olo, että välillemme oli jo jonkin aikaa kerääntynyt jos jonkinlaista roskaa hiertämään. Kohta hiekkaa olisi rattaissa niin paljon, ettei mistään tulisi enää mitään. Samalla, kun vieläkin olin vihainen Juhanalle, pelkäsin jo ajatusta tyhjästä elämästä ilman häntä. Olin niin tottunut häneen. Mitä osaisin tehdä yksin? Ja eihän minulla ollut enää asuntoakaan.

- Alissa hei, ei riidellä, Juhana kuiskasi hyvin hiljaa korvaani ja otti minusta kiinni. Niihin mietteisiin se oli parempaa lääkettä kuin mikään muu. Minua oli melkein itkettänyt äsken, nyt minua itketti oikein kunnolla, joten en sanonut mitään, painauduin vain häntä vasten. Minulle tuli korvia myöten hyvä ja lämmin olo.

- Vieläksä mua? hän kuiskasi.
- Vielä, myönsin. Ei ollut muuta vastausta, ei sillä hetkellä.
- Kun me ollaan naimisissa niin ostetaan talo jostain korvesta.
- Miksi korvesta? kysyin ja kyyneleet katosivat. – Kauhee työmatka.
- No jostain täältäpäin vaikka. Mutta mä haluan sen ympärille aidan ja sitten portin. Ja siihen sellasen telkkarisysteemin, että eteisestä näkee, kuka soittaa kelloa ja voi päättää, avaako portin.
- Miksi ihmeessä? Kuusiaidanko? Se on kauhean synkkä.
- Ei kun oikean aidan, muurin vaikka. Mä en halua, että kuka tahansa voi kävellä koputtelemaan meidän ovea.
- Oletko sä ihan hullu? kysyin ja käännyin. – Mä haluan, että meillä on sellanen talo, johon kaverit voi poiketa aina, kun niitä huvittaa. Ja sitten mä haluan hopeapajuja.
- Ei niitä, ne roskaa kamalasti!

Ajattelin itseäni haravoimassa loputtomia hopeapajun lehtiä kaiket syksyt ja myönnyin.
- Okei, ei hopeapajuja. Mutta ei mitään ovikelloporttiakaan. Miten meidän lasten kaverit muuten pääsisi kylään, ja kaikki muutkaan?
Siihen Juhana ei vastannut, mutta sen sijaan hän suuteli minua oikein mallikkaasti. Se oli hellä ja viipyilevä suukko, ja hän toisti sen niin monta kertaa, ettei minua enää harmittanut rakastella hänen kanssaan.

Päivämäärä:   24.8.10 18:25:26

Mä en enää tiedä mitä mieltä oon Juhanasta ku se on jotenki monimutkanen :o Välillä se ärsyttää ihan suunnattomasti mut toisinaa se on tosi mukava ja usein sellai lattee mitäänsanomaton :D

Päivämäärä:   24.8.10 18:35:44

Ihanan pitkä jatko :)

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   24.8.10 18:41:33

Tossa lopussa se oli aivan toivottoman ihana, siis Juhana. :D Mut en silti tykkää siitä.

Mä haluun lisää tekemistä siksi aikaa kunnes meen pesee värin pois, joten uutta pätkää? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.8.10 11:01:47

Toivottavasti Tiikerililja on saanu jo värin pois päästään =D
------
12. Anu
Muut olivat jo lähteneet kisoihin, kun heräsimme lukuun ottamatta kaksosia, jotka nukkuivat vielä pidempään. Söimme hyvän aamiaisen ja sen jälkeen Juhana sanoi alistuneesti, että epäilemättä halusin hukata lopun sunnuntaista pomppimalla hevosten selässä. Minä olin hiljaa mielessäni kehittänyt ajatusta houkutella hänet Mustin selkään ja pienelle lenkille radalle. Minulla oli kuitenkin sen verran krapulanpoikasta, ettei minulla ollut tarmoa siihen sinä aamuna.
- Ei, voidaan me lähteä. Oletko sä ajatellut joskus kokeilla ratsastamista?
- En tosiaankaan!
- Selvä. Voidaanko me yrittää saada jostain mansikoita matkalla? Mun tekee ihan järjettömästi mieli mansikoita ja kermavaahtoa.
- Totta kai me voidaan, Juhana sanoi hymyillen ja minä etsin järkevät kengät, joilla jaksoin kävellä Annille asti hakemaan autoa.

Kello oli kotia lähestyessämme jo niin paljon, että viereinen iso supermarket oli auki ja sain haluamani mansikat. Vatkasin kermaa niiden kaveriksi, söin vatsani täyteen ja menin ottamaan päiväunet. Olin tainnut juoda enemmän kuin olin kuvitellutkaan ja kun heräsin, en halunnut muuta kuin kulkea tukka pystyssä kylpytakki päällä parvekkeen, keittiön ja vessan väliä. Juhana, joka oli paljon paremmassa kunnossa kolmen kaljansa jäljiltä, houkutteli minut kuitenkin pian pukeutumaan.
- Mä tiedän maailman parhaan drive-in –hampurilaispaikan, hän houkutteli, ja ajatus vasta paistetusta hampparista, ehkä ranskalaisista, jotka vielä polttelisivat sormia ja isosta mukillisesta kuplivaa limsaa saivat minut suostumaan. Kiskoin ylleni lököttävät verkkarit ja ison T-paidan, enkä vaivautunut meikkaamaan, sillä ajattelin turvautua aurinkolaseihin.
- Mennään sitten, sanoin Juhanalle, joka tuli juuri kylppäristä tuoksuen partavedelle.
- Noinko sä lähdet? hän kysyi aavistus paniikkia äänessään.
- Noinko sä lähdet, toistin purevasti. – Mulla on krapula ja jos sä aiot löyhkätä tolta, saat pitää kaikki ikkunat auki koko matkan. Mene ja huuhdo se pois, mä en nyt kestä noin tuoksuvaa poikaystävää.
- Sä näytät ihan joltain… en mä edes tiedä miltä.
- Sun rakkaalta tyttöystävältäsi, ehdotin. - Ei kai mun tarvii kävellä pidemmälle kuin parkkipaikalle?
- Ei kai, Juhana huokaisi ja palasi kylppäriin palatakseen ehkä vähemmän tuoksuvana. Tosin tuoksu oli jo tarttunut nenäni limakalvoihin ja vaivasi minua ulos ja autoon asti, joten avasin oman ikkunani reilusti raolleen ja valmistauduin torkkumaan.

Minä en oikein jaksanut jakaa Juhanan iloa silkasta ajelemisesta, ehkä koska olin itse ajellut jo pari vuotta pelkkiä välttämättömyysreissuja. Oli kyllä hauskaa olla matkalla jos tiedossa oli jokin kiva päämäärä, mutta joku nakkikioski jossain epämääräisessä suunnassa ei tänään jaksanut kiinnostaa niin paljon. Silmäni lupsuivat puoliksi kiinni, kun ajoimme ah aina niin viehättävää kehäkolmosta Espoon suuntaan. Juhana ei onneksi ollut puheliaalla päällä vaan keskittyi soittamaan suomipoppia. Etenkin muutamaa kappaletta hän toisti niin, että minua alkoi jo etoa ja juuri, kun keräsin läsnäoloa tarpeeksi kysyäkseni, mistä lähtien hän oli ollut Chisu-fani, hän pysäytti auton. Mahani murahti ja avasin silmäni.
- Ollaanko me jo siellä? kysyin, mutta näin vain asfalttia ja kaiteita ja bussipysäkin katoksen: Juhana oli pysähtynyt pysäkille.

- Ei vielä, Juhana sanoi hajamielisesti ja katseli ulos sivuikkunastaan, vaikken nähnyt mitään katsottavaa. Tien toisella puolella seisoi rivi tornitaloja, eikä niiden yli lipunut edes kuumailmapalloja tai mitään.
- Miksi me sitten seistään tässä? kysyin ymmälläni.
- Ei kun mä jäin vaan miettimään, että mikä noista taloista oli se, mistä me haettiin porukkaa sillon juhannuksena mökille mennessä, Juhana sanoi.
- Niin? sanoin tuskastuneena. En ymmärtänyt, mitä väliä asialla oli.
- No ei mitään, Juhana sanoi edelleen tuijottaen ulos.
- Mä luulin, että sä halusit viedä mut syömään.
- Niin halusinkin. Mutta mun ehkä tarttis kertoa sulle jotain.
- Ai mitä? sanoin laiskasti.
- Se oli toi toinen talo vasemmalta.

Aloin uskoa, että Juhana oli menettänyt mielenterveytensä, joten katsoin parhaaksi havahtua.
- Mitä sä nyt oikein yrität sanoa? kysyin ja nousin pystympään istumaan. Juhana käänsi kasvonsa minua päin ja näytti siltä, kuin olisi juuri ostanut minulle leivoksen, muttei ollut voinut vastustaa kiusausta vaan syönyt sen itse. Hämilliseltä ja taisi hän punastuakin, samalla, kun hänen suupielensä näyttivät väkisin yrittävän hymyyn.
- Tiedäthän sä, että sä olet mun paras ystävä? hän sanoi.
- Ai, sanoin. Se oli kai kohteliaisuus, vaikken ollutkaan tiennyt. Mutta mikäs siinä, kai sitä saattoi olla myös ystävä vaikka seurustelikin. – Sä käyttäydyt omituisesti. Mitä hittoa sulla oikeen on mielessäs?
- Mä taidan olla rakastunut, Juhana tunnusti.

Päivämäärä:   25.8.10 11:31:54

Eeeei! Ei saa jättää tämmöseen kohtaan! :D

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   25.8.10 11:37:13

Juu, olen saanut värin pois :D

Ei tällaiseen kohtaan saa jättää! :o Nyt heti lisää, että pääsen lukemaan kun pääsen koulusta. Mulla alkaa koulu vasta 13.10 ja loppuu vissiin neljän aikaan.. Prkl. On tää Media-assistentin elämä rankkaa :'D

Mä jotenkin tykkäsin tästä pätkästä erityisen paljon, en tiedä miksi, mutta tykkäsin vaan. Lisää tällaista, mutta paaaaljon pidempänä kuin tämä. Mikä ihmeen lukutoukka musta on tullut..? :o

Päivämäärä:   25.8.10 12:34:43

paras ystävä, jota se panee?

Päivämäärä:   25.8.10 18:03:46

Auts! Ei tohon nyt oikein muuta osaa sanoa.

Ja koska se jäi noin jännittävään pkohtaan ja koska mä tarvitsen lohduketta ja kivunlievitystä, seuraavaa pätkää odotetaan innolla saapuvaksi :] Selkä räsähti taas. Nyt pärjäillään edellisellä kerralla saaduilla ohjeilla, mutta jos ei tää tästä ens viikkoon mennessä parane, son lekurille ja fyssarille taas mentävä. Harmittaa, kun ei oikein voi liikkua eikä edes istua (pienissä pätkissä vaan), joten muuta ajateltavaa = luettavaa kaivattaisiin!

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   25.8.10 23:16:57

Se kosii sitä! Mä olen niiiiinn varma (ja luultavasti kuitenkin väärässä).
Jatkoa pliis, ei saa jättää tollaseen kohtaan! :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.8.10 07:56:49

Ei näin! Mä oon koulun ja töiden takia joutunu olemaan lukematta, ja nyt sit ku luin, nii TÄLLASEEN KOHTAAN!!!!

Päivämäärä:   26.8.10 09:40:31

Sennnu on selvästi sadisti...! :D Tai sitten ei. Tuskin sieltä muuten tulisi yhtä upeaa tekstiä luettavaksi. :)

Kyllä sie olet mun lempparikirjoittajien joukossa, ja niitä ei ole paljoa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.8.10 11:33:11

Voi mussa pikkusen olla sadistisiakin piirteitä :D
Piaffin ehdotus oli tosi hyvä!
----------------------
Minun piti ajatella vähän aikaa, ennen kuin tajusin, että hän tosiaan oli sanonut niin, mutta sitten tunsin, miten niskahiukseni nousivat pystyyn ja painauduin syvemmälle auton penkin suhteelliseen turvaan.
- Johonkuhun muuhun vai? kysyin värittömästi.
- Tai ei siis rakastunut, mutta ehkä vähän ihastunut, hän jatkoi.
- Kehen sitten?
- Yksi Anu oli siellä mökillä juhannuksena. Se on kauhean kaunis.
- Ja se asuu toisessa talossa vasemmalta, arvasin, vaikka mitä vítun väliä sillä oli.
- Niin.
- Ja nyt sä haluat jättää mut, oletin, mutta siitä Juhana pelästyi.
- Voi ei, en tietenkään, hassuko sä olet? Ei se vilkasekaan mua, ei sun tarvitse siitä huolehtia.

Mietin vähän aikaa ja totesin olevani vereslihalle asti pelästynyt ja loukkaantunut.
- Mitä hélvettiä sä oikeen tarkotat kun kerrot mulle tommosta? huusin ja Juhana meni vuorostaan loukkaantuneen näköiseksi.
- Mä ajattelin, että ois vaan reilua olla rehellinen, eikö me olla aina puhuttu, ettei valehdella toisillemme?
Kai me joskus olimme sellaistakin puhuneet, mutta en minä ollut ikinä kuvitellut, että siitä seuraisi tällaista.
- Miltä susta tuntuis, jos mä sanosin, että mä olen rakastunut johonkin toiseen? kysyin ja se taisi olla täsmäkysymys, joka sai Juhanan ymmärtämään, miksi olin niin tuohduksissani.
- Ei kai se kivaa olisi, hän mutisi. Minua alkoi itkettää ja kumarruin painamaan kasvot käsiini.
- Alissa hei, Juhana sanoi pyytävästi muutaman kerran ja yritti koskea minua, mutta huidoin hänen kätensä pois nojautuen vasten ovea. Kohta hän lakkasi yrittämästä ja käynnisti huokaisten taas auton.

En ole ihan varma, kauanko hän ajoi, mutta ei kovin kauan. Minun ajatukseni törmäilivät sokkoina toisiinsa, mutta olivat juuri alkaneet hiukan jäsentyä, kun auto taas hidasti. Tietystikin meidän olisi mahdotonta enää jatkaa samoin kuin tähän asti. Luottamukseni Juhanaan oli kadonnut kokonaan. Olin ajatellut hänen rakastavan minua, kunnes olimme vanhoja ja harmaapäisiä, mutta olin näköjään luullut väärin ja minun pitäisi nyt järjestää jotain hänen jättämänsä aukon tilalle.
- Mitä sä haluat syödä? Juhana kysyi myötätuntoisesti.
- Pidä känttys, sähähdin kiukkuisesti. Miten minä muka voisin syödä tässä mielentilassa?
- Ei kun oikeesti?
En vastannut vaan käperryin penkilleni ja katsoin pois. Juhanan vuoro tilata tuli ja kuulin, miten hän kuitenkin tilasi kaksi hampurilaista lisukkeineen. Hyvä, ajattelin. Jos hän vielä yrittäisi tuputtaa minulle syötävää, hieroisin sen hänen naamaansa ja kaataisin limsat päälle.

Juhana sai läjän ruokaa, joiden kanssa oli hetken aikaa pulassa, koska en ollut huomaavinani, että hän olisi tarvinnut ylimääräisen käsiparin. Lopulta hän sai kaiken pois käsistään keskikonsoliin ja kojelaudan päälle ja ajoi sivummalle.
- Otatko sä? hän tarjosi.
- En, sanoin itsepintaisesti ja avasin ikkunaani enemmän. Hampurilaisen ja ranskalaisten haju ällötti. Olimme huoltoaseman pihassa, eikä siellä siis haissut paljon paremmalta mutta vähän kuitenkin.

- Anna vitonen, pyysin, vaikka olin päättänyt, etten puhuisi Juhanalle lähitulevaisuudessa. Olin kuitenkin jättänyt laukkuni ja lompakkoni kotiin, mikä harmitti minua nyt ja esti minua lähtemästä. Juhana ei ihmetellyt vaan totteli ja nousin vikkelästi ulos autosta. Nyt minulla olisi rahaa matkustaa kotiin, mutta toisaalta minulla ei ollut avaimia. Mustaojalle asti ei vitonen riittänyt… mutta tupakka-askiin se riittäisi ja se olikin ollut alkuperäinen ajatukseni. Uskaltakoonkin Juhana marmattaa siitä!

Kävin ostamassa askin ja tulitikut ja istuin aidalle tupakoimaan. Onneksi minulla oli aurinkolasit; niiden takaa saatoin vilkuilla Juhanan ilmettä, vaikka olin katsovinani muualle. Tosin tuulilasi heijasteli ikävästi sinistä taivasta, mutta saatoin kuvitella hänen ilmeensä. Paheksuvan, koska poltin, mutta toisaalta huolestuneen.

Olin sytyttänyt kolmannen tupakan, joka maistui jo suoraan sanoen pahalta, kun Juhana avasi ovensa ja kurottautui puoliksi ulos.
- Tuu tänne, lähetään kotiin, hän pyysi.
- Oletko sä saanut mahasi täyteen? kysyin pahanilkisesti.
- Olen ja sullekin jäi.
- Heitä ne hélvettiin, mä en halua, muistutin, mutta nousin ja menin takaisin autoon. Enhän voinut muutakaan.

Päivämäärä:   26.8.10 11:56:49

Ooh! Taitaa olla aika harvinaista että Alissa on vihainen. Rupesipahan taas tapahtumaan! >:D

Päivämäärä:   26.8.10 15:17:04

jos alissa ton jälkeen viel leikkii juhanan kanssa ni se on viel enemmän sääliö ku juhana ite.

Lähettäjä: Piaff 
Päivämäärä:   26.8.10 21:32:28

Voi hitsi. Mä jotenkin ajattelin, että Juhana julistaisi kiihkeästi rakkauttaan Alissaa kohtaan ja kosisi sitä, ja tää pätkä olis ollut ällöttävän romanttinen.

Onneks ei, tää oli paljon parempi vaihtoehto! Mäkään en nimittäin juuri pidä Juhanasta. :D

Lähettäjä: Car 
Päivämäärä:   26.8.10 22:41:29

JES, Juhana himputtiin!
Sennnu, vainoan sua ikuisesti jos Alissa antaa Juhanalle mahdollisuuden :D

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   26.8.10 23:15:16

Samaa mieltä Carin kanssa. Mä tulen Sennnu sun uniin ja järjestän painajaisia sulle jos Juhana saa anteeksi ja jää vielä kuvioihin...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.8.10 11:32:44

Juhana yritti kaikkensa saadakseen sanansa takaisin ja asiat ennalleen, mutta vaikenin hänen yrityksensä kuoliaaksi. Minulla ei ollut mitään aavistusta siitä, miten minun olisi kuulunut käyttäytyä, mutta tiesin, että hän oli satuttanut minua Anullaan pahemmin kuin kukaan koskaan ennen. Sekin, että Arska oli aikoinaan jättänyt minut, oli ollut helpompaa. Vaikka olisin saanut kuulla, että Juhana oli mennyt sänkyyn jonkun toisen kanssa, se olisi varmaan ollut helpompaa kuin kuulla, että hän oli mennyt hullaantumaan johonkin toiseen tyttöön. En kestänyt katsoa häneen, kun mietin, ajatteliko hän parhaillaan ihanaa Anua ja arvelin, etten ikinä enää pystyisi kuuntelemaan Chisua, joka epäilemättä oli ihanan Anun suosikki, tai syömään hampurilaisia, joita tämä epäilemättä oli suositellut. Nukuin sohvalla ja menin seuraavana päivänä bussilla töihin, vaikken mennessäni ymmärtänyt, miten jaksaisin olla siellä koko illan, kun sydämeeni koski niin. Yllättäen työnteko helpottikin oloani. Oli hyvä, kun oli kiire ja tekemistä ja minulla oli mieluinen työpari, ehkä kolmekymppinen Salla, jota olin ikäerosta huolimatta alkanut pitää melkein ystävänäni.
- Sä olet kauhean hiljainen tänään, hän huomautti, kun olimme saaneet iltakierroksen tehtyä ja saatoimme istua kirjoittamaan raportteja.
- Mulla on rakkaushuolia, huokaisin.
- Niinkö? Haluatko sä kertoa? Mulla on jonkun verran kokemusta niistä, Salla naurahti. Pudistin kuitenkin päätäni. Olin mieluummin ajattelematta asiaa ja sitä paitsi emme olleet osastolla kahdestaan ja joku tulisi keskeyttämään minä hetkenä hyvänsä.
- Joskus myöhemmin ehkä.

En oikeastaan yllättynyt, kun Juhana odotti minua vuoroni päätyttyä. Olin toivonut ja samalla vähän pelännyt, että hän tulisi vastaan, kuten yleensä. Olisi toisaalta ollut helpottavaa, jos hän olisi lopultakin ottanut nokkiinsa ja jättänyt minut rauhaan, mutta itse asiassa nautin siitä, miten saatoin pyörittää häntä. Hyväksyin kyydin kotiin, mutta jatkoin puhelakkoani jättämättä huomiotta kaiken, mitä Juhana sanoi, ellei se vaatinut vastausta ihan välttämättä.
- Aiotko sä nukkua ens yönkin sohvalla? oli yksi sellainen kysymys.
- Aion, sanoin.
- Hyvä.
- Häh? Miten niin? huudahdin.
- No ainakin sä olet samassa asunnossa kuin minä. Kai se tarkottaa, että sä aiot joskus taas ruveta puhumaan mulle?

Avasin suuni kysyäkseni, mihin hän kuvitteli minun voivan mennä, mutten sitten kysynytkään. Olisihan noita mahdollisuuksia ollut. Olisin voinut mennä vaatimaan soluni takaisin tai mennä Mustaojalle, vaikka työmatka sieltä olikin hurja. Olisin voinut mennä Annin varapatjalle, tai Dannin. Ilse ja Artsi olisivat ottaneet minut avosylin vastaan, eivätkä tuttavat Helsingissä läheskään vielä siihen loppuneet, oli Karoliina, Siiri ja Jinnakin. Tai Tipi tai Mirjami, tai Valto. Ihmisiä alkoi tulla mieleeni jonoittain ja tajusin, etten ollut valmis jättämään Juhanaa tämän takia.
- Ehkä mä aion, sanoin hitaasti.
- Kulta pieni, Juhana sanoi hellästi ja oli saada kyyneleeni taas valumaan. Yskähdin piilottaakseni sen ja käännyin tuijottamaan ulos ikkunasta.

Juhana ei enää puhunut Anusta puolikasta sanaa. Hän oli seuraavat pari päivää ehdottomasti täydellisin, ihanin ja anteeksianelevin poikaystävä, mitä kuvitella saattaa, hän jopa nousi viemään minut aamuvuoroon, vaikken sanallakaan ollut ikinä pyytänyt sellaista. Mitä hän teki päivisin, sitä en tiennyt, enkä aikonut kysyäkään. Pelkäsin, että hän vastaisi istuneensa kahvilla Tompan ja ”joidenkin” kanssa. Puoliväkisin asiat vain alkoivat palata entiselle mallilleen ja torstai-iltana minä palasin makuuhuoneeseen.

- Sä olet hassu pikku höppänä, Juhana sanoi, kun kääriydyin lakanaan metrin päähän hänestä. Meillä oli ollut tapana nukkua yhteisen peiton alla, mutta niin helppo en halunnut vielä olla.
- En ole hassu, en pieni enkä höppänä, ilmoitin valmiina olemaan eri mieltä ihan mistä tahansa, mitä hän keksisi sanoa.
- Olet sä. Kuka ois voinu kuvitella, että kukaan loukkaantuu noin kauheasti tommosesta pikkujutusta?
- Musta se ei ollut pikkujuttu, mutisin.
- No olihan! Enhän mä ole pettänyt sua tai mitään, mistä sä oikeesti oisit voinut suuttua! Mutta sä oletkin vielä niin kauhean nuori.

Jotenkin omituisesti Juhana sai minut melkein vakuutetuksi siitä, että olin tyhmä ja lapsellinen, ja että aikuinen ihminen olisi ottanut pelkkänä kunnianosoituksena hänen rehellisyytensä. Tuijotin häntä lakanan reunan yli ja mietin, mitä hän sanoisi, jos kertoisin, että olin edellisyönä nähnyt unta Valtosta. Varsin herkullista unta vieläpä. Siitä oli kuitenkin niin lyhyt matka juhannussuukkoihin, etten sanonut mitään.
- Tuu tänne lähemmäksi, Juhana houkutteli ja minä huokaisin ja tottelin.
- Vieläkö sä mietit sitä Anua? kysyin.
- Hölmö, miten mä oisin tässä ehtiny miettiä mitään muuta kuin sua?

Se oli hyvä vastaus, joten suljin silmäni.
- Hyvää yötä, toivotin.
- Eikö me voitais vähän?
- Ei. Mulla on menkat.
- Ai. No ei sitten. Kuule.
- Hmm?
- Koska mä tapaan sun isän?
- En tiedä. En mä tapaa sitä itsekään koskaan.
- Mutta mikset? Mä haluaisin tavata sen. Mä haluaisin tietää, mistä sä olet tullut. Ja kai meillä nyt yhteensä olisi hyvä yksi isä olla.

-----------
Mä jään kauhistuksella odottamaan painajaisia ja vainoojia :x

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   27.8.10 12:14:20

Sennnu, nyt sua vihataan. >:/ Ei sen noin pitänyt mennä, ei todellakaan! Tai jos se seuraavassa pätkässä sitten pettää Alissaa tai Anu tulee vastaan ja kertoo kuinka ihanaa niillä oli yksi yö ja plaa plaa plaa ja SITTEN Alissa jättää Juhanan. Mä olen odottanut sitä niin kauan jo! :D´´

Lähettäjä: Reija 
Päivämäärä:   27.8.10 14:29:05

Niin paljon kun minäkin Juhanaa inhoan ja toivon, että Alissa jättäis sen ja ottais Valton niin silti tämä on nimenomaan sitä todellisuutta! Tiedän niin paljon naisia jotka kestää idiootti poikaystäviään jollain käsittämättömällä kärsivällisyydellä. Itse olisin lempannu tommoset miehet jo heti alkuunsa :D

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   27.8.10 14:36:22

KUOLE JUHANA KUOLE!

Päivämäärä:   27.8.10 14:38:40

Alissa Ilseilee. Sekin venaa et Juhana lyö, ja sit vast saa lähdettyä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.8.10 15:57:33

Alissa ei sais Ilseillä -.-

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   27.8.10 22:58:49

Reijan kanssa samaa mieltä. Helpompihan se on tavallaan antaa anteeks, ku ruveta kauheeseen muutokseen ja erota. Se vaan ei oo pidemmän päälle kovin kannattavaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.8.10 00:04:12

Uusi.

Ja tähän kohtaan mun on pakko sanoa, että toi Anu-juttu on tapahtunu mulle ihan tommosenaan, vasemmanpuoleista taloa ja Anu-nimeä myöten.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.