Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pikkuvaimo 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.8.10 23:59:20

Edellinen.
Ja laitetaan nyt pikku pätkä, ettei näytä niin kornilta.
--------------------
13. Papa was a rolling stone
Me siis jatkoimme yhdessä, mutta en minä voinut täysin unohtaa Juhanan henkistä uskottomuutta. Alkuun hän sieti kiltisti piikittelyni, jos ja kun tahdoin purkaa pahaa mieltäni, mutta sittemmin hän kai kyllästyi ja alkoi antaa takaisin väittäen minua lapselliseksi nirppanokaksi. Kaiken kaikkiaan meillä kuitenkin meni ehkä paremmin riidan jälkeen kuin ennen sitä. Leppymiseeni saattoi vaikuttaa sekin, että olin niin onnellinen hyvistä uutisista: pääsykokeiden tulokset tulivat ja minun kohdallani toinen kerta sanoi toden. Pääsisin lukemaan lääkäriksi. Muistin sen aina, kun Juhana viittasi oletettuun naiiviuteeni ja muistutin häntäkin.
- Älä jaksa, ei se tee susta yhtään vanhempaa, hän sanoi lopulta väsyneesti, joten lopetin. En halunnut olla nalkuttava akka.

Mirjami ja Tipi ottivat suuret uutiseni tyynesti ja me sovimme, että pitäisimme silti yhteyttä ja tapaisimme, mutta minusta tuntui, että niin ei tulisi käymään. Olihan jo koko kesäkuu lipunut ohi ilman. Kämppäkaverini sen sijaan iloitsivat puolestani kovasti, vaikka säikäytinkin Rianooran ilmestymällä Käpylän asuntoon varoittamatta. Hän kai luuli, että tulin haluamaan huoneeni takaisin. Kaikkein eniten innoissaan oli kuitenkin Mustaojan väki. He eivät tuntuneet voivan kiitellä minua tarpeeksi, joskin Danni muistutti välillä, että oli hänkin päässyt yliopistoon ja vieläpä kertayrittämällä.
- Tietysti sä pääsit, välkky, nauroin hänelle. Todennäköisesti Danni olisi päässyt lääkikseenkin, jos vain olisi ottanut sen asiakseen, mutta hän ei ollut kiinnostunut. En kyllä tiennyt hänen olevan kiinnostunut filosofiastakaan, mutta hän sanoi lähinnä halunneensa päästä sisään katsellakseen sitten ympärilleen ja päättääkseen, mitä todella halusi.

Mustaojalle keräytyi kesäviikonloppuisin usein vieraita ja Jerryn syntymäpäivät lähestyivät. Pojankoltiainen aikoi boikotoida juhlia ja lähteä ravintolaan, mutta ei se estänyt Jessiä järjestämästä niitä ja hän keksi, että ne olisivat samalla juhlat meidän opiskelemaan pääsymme kunniaksi.
- Ja koska te ette ollu juhannuksena kotona, hän lisäsi.

Tällä kertaa Juhanallakaan ei ollut mitään sitä vastaan, että menisimme pariksi päiväksi Mustaojalle, tai ainakaan hän ei uskaltanut sanoa mitään. Sen sijaan hän kyllä esitti, että jos kyseessä olivat minunkin juhlani niin kai minun isäni tulisi sinne?
- Sulla on pakkomielle siitä äijästä, tuhahdin.
- Musta on omituista, että te ette pidä yhteyttä.
- Ei se varmasti halua tulla.
- No kysy!

Juhanan inttäminen oli pikku hiljaa herättänyt minunkin uteliaisuuteni, joten suostuin juttelemaan Miilan kanssa. Kukaan muu tuntemani ihminen ei siihen mieheen pitänyt yhteyttä, eikä Miilakaan siitä tehnyt mitään numeroa. En tiennyt, olivatko hekään tavanneet edes tällä vuosikymmenellä.
- Se on itse asiassa aika hyvässä kunnossa, Miila sanoi yllätyksekseni, kun soitin hänelle töistä. Vietin ruokatuntia ulkona pihassa syöden jäätelöä.
- Siis elossa?
- Tietysti elossa, kai mä nyt olisin kertonu sulle, jos se olisi kuollut. Se asuu palvelutalossa eikä juo enää paljonkaan, naamasta päätellen. Miten niin? Etsitkö sä juuriasi?
- Juhana haluais tavata sen, eikä kai se mullekaan pahaa tekisi. Mä en muista, koska mä olen nähnyt sen. Tuliskohan se Mustaojalle Jerryn synttäreille?
- Hei stop. Mä en tiedä olisko se hyvä idea.
- Mutta on se käynyt siellä joskus ennenkin, Jessi on kertonu.
- Millä se pääsisi sinne? Ei sillä ole autoa, liekö enää korttiakaan. Meidän kyydissä vois tietysti tulla, mutta me aiotaan jäädä sinne viikonlopuksi. Kuka sen toisi pois kesken kaiken?

Miilalla oli kymmenen hyvää syytä, tai suunnilleen siihen asti kuuntelin, ennen kuin keskeytin hänet.
- Selvä juttu. Mutta kyllä mä taitaisin haluta tavata sen.
- Menkää käymään siellä palvelutalossa. Mä annan osotteen ja puhelinnumeron, Miila sanoi ja teki niin. Kirjoitin ne muistiin jätskipaperiin ja tungin sen sitten taskuuni. Minun piti sittenkin vielä vähän hautoa asiaa. Ei minulla ollut pokkaa ihan valmistautumatta soittaa vieraalle miehelle, sanoa, että olin hänen tyttärensä ja voisinko tuoda poikaystäväni näytille, kun hän ei takuulla tunnistaisi minuakaan. Onneksi Juhanakaan ei tiennyt patistaa minua, mutta illalla kotona totesin, että minun olisi kannattanut soittaa saman tien. Olin ehtinyt miettiä sanojani niin paljon, että mikään ei enää tuntunut sopivalta.

Re: Pikkuvaimo 3

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.8.10 00:54:31

Ohhoh mikä käänne! Mutta mä suorastaan janoan edelleen lisää. Tää koukuttaa niin kovasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.8.10 13:33:08

Lyhyestä virsi kaunis, soitin sitten seuraavana iltana, sillä Juhana ei antanut minulle hetken rauhaa kuultuaan, että minulla oli puhelinnumero.
- Älä kuuntele mua, käskin ja menin parvekkeelle. Hän jäi olohuoneeseen istumaan ja tiesin, että sieltä saattoi kuulla, ellei telkkari ollut kovalla, mutta en jaksanut välittää enää siitä. Valitsin numeron ja odotin, kunnes sain vastauksen.
- Täällä on Alissa. Sun nuorempi tyttäresi, sanoin. Samassa päähäni tulvahtivat perimätiedon palaset, joita oli aikojen kuluessa osunut korviini. Miila oli joskus katkeranhuvittuneena miettinyt, paljonko meillä oikein mahtoikaan olla sisaruksia. Ilmeisesti isälläni oli ollut naisystäviä enemmän kuin pari kappaletta. Siksi lisäsin vielä: - Kaisan tytär.

Puhelimessa oli vähän aikaa hiljaista, ennen kuin vastaus tuli.
- Miila on kertonut susta, isä sanoi.
- Niin, mä tiedän, että te tapaatte sillon tällön. Mäkin haluaisin tavata sut.
Taas hetken hiljaisuus.
- Vai niin. Haluat nähdä, miltä vanha musta pässi näyttää. Miksi nyt?
- Kai mulla on vaan sellanen elämänvaihe, sanoin ja huomasin kohauttavani olkapäitäni, vaikkei hän voinut sitä nähdäkään. – Mä olen muuttanut kotoa ja pääsin just opiskelemaan ja mun poikaystäväkin haluaisi tavata sut.
- Vai poikaystävä. Miten vanha sä oletkaan?
- Kakskymmentä. Voidaanko me tulla katsomaan sua?
- En kai mä voi estääkään. Mutta ei kannata tulla aamupäivällä. Sillon mä olen Itäkeskuksessa tapaamassa kavereita.

Se kuulosti vähän oudolta aikuisen, jopa vanhahkon miehen suusta, mutta ehdotin seuraavaa iltaa, kunhan olisin päässyt töistä ja siitä sovimme.
- No niin, sä tapaat sen huomenna, ilmoitin Juhanalle.
- Missä me nähdään?
- Mennään sen luokse palvelutaloon.
- Palvelutaloon? Semmosessako se asuu?
- Miksei asuisi. Se on vanha.
Juhana näytti järkyttyneeltä, kun muistutin, että sisarpuoleni Miila oli suorastaan edellistä sukupolvea, mutta ei ruvennut mässäilemään omituisilla perhesuhteillamme, kuten joskus.
- Hyvä, huomenna sitten, hän vain sanoi.

Aloin vasta, kun olimme perillä ja kävelimme parkkipaikalta kohden ovea miettiä, olisiko minun pitänyt tuoda jotakin. Muistin Katri-tädin marmatuksen kukkasista ja kahvipaketeista.
- Meillä ei ole mitään tuliaista, sanoin Juhanalle.
- Mitä meillä pitäis olla? Ethän sä tunne koko tyyppiä, mistä sä tietäsit mitä se haluais?
Se oli totta samoin kuin se, etten minäkään ollut saanut mitään isältäni ikiaikoihin. Mieleeni juolahti, ettei se välttämättä johtunut vain siitä, ettei hän muistanut minun olemassaoloani. Ehkei hänkään tiennyt, mistä tyttölapset pitivät.

Palvelutalo muistutti ihan tavallista kerrostaloa, joten etsimme vain oikean kerroksen ja oven ja soitimme ovikelloa. Minua jännitti, sillä en tiennyt, mitä odottaa. Perimätietoomme ei kuulunut kuvia tästä miehestä, joskin äidin vanhoissa valokuva-albumeissa, jotka olin saanut Katri-tädiltä, oli muutamia, joissa hän jossain nurkassa vilahti. Tai niin oletin, jos olin osannut tulkita kuvatekstit oikein. Odotin siis melko pitkää, hoikkaa vaaleaa tyyppiä, ja sellainen tulikin avaamaan oven. Tiesin, että hänen täytyi olla lähempänä seitsemää- kuin kuuttakymmentä, mutta hän ei vaikuttanut niin vanhalta, ennen kuin katsoi kasvoihin, jotka eivät olleet enää ihan tuoreet. Hän oli pukeutunut farkkuihin ja hihattomaan t-paitaan, eikä hänellä ollut edes reinotossuja jalassa.
- Isä, sanoin kokeilevasti ja mies irvisti kuin olisin pistänyt häntä neulalla.
- Stumppi vaan. Tulkaa sisään siitä. Naapurin kääkkä vahtii kuitenkin ovenraossa.
Vilkaisin ympärilleni ja tosiaan, yksi toisista ovista oli hiukan raollaan. Katsellessani se vetäytyi hiirenhiljaisesti kiinni. Menimme sisään.

Asunto oli tuskin enempää kuin huone ja siellä tuoksui pinttynyt tupakansavu.
- Saako tämmösissä paikoissa polttaa? kysyin yllättyneenä.
- Saa, Stumppi sanoi lakonisesti ja pisti saman tien tupakaksi. Hän istui pienen pöydän ääreen, mikä ei jättänyt Juhanalle ja minulle oikein muuta paikkaa kuin sängyn laidan. Katselin häntä ja hän katseli minua, enkä kuollaksenikaan keksinyt mitään sanottavaa.
- Vai Kaisan tyttö. Mä aina mietin, että mahdatko sä olla mun, mutta niin se väitti, isäni sanoi.
- Mulla on sun nenä. Miila sanoo niin.
- Voi ollakin. Mutta enemmän sä äidiltäsi näytät. Mikäs tää jässi sitten on?
- Se on Juhana. Me ollaan seurusteltu nyt reilut puol vuotta, esittelin.
- Onko se mistään kotoisin? Miesten kanssa pitää olla tarkkoina, voisit kysyä äidiltäsi, jos se olisi elossa, Stumppi irvisti huvittuneena.
- On se jokseenkin kelvollinen ollut, arvelin. Olin kiitollinen siitä, että Stumppi oli ottanut langat käsiinsä ja aloittanut keskustelun, joskin noin epäsovinnaisin sanakääntein. Huomasin yllättäen pitäväni siitä. Ei tämä tilannekaan kovin sovinnainen ollut.

Stumppi tahtoi tietää, missä asuin, kun kerran olin kertonut muuttaneeni omilleni.
- Mulla on opiskelijahuone Käpylässä, mutta mä olen vuokrannut sen kesäksi pois, kerroin ja hän nyökytteli. – Niin, että mä hyyrään nyt Juhanan luona, kun se muutti isompaan kämppään pois Kalliosta.
- Pois Kalliosta? Minne?
- Vantaan puolelle.
Mies näytti saavan yskänkohtauksen.
- Miten helvetissä joku haluaa muuttaa Kalliosta Vantaalle?

Muistin olleeni samaa mieltä ja muistin myös, miten olin pitänyt ajatuksesta muuttaa Helsinkiin. Hulinasta Juhanan entisen asunnon luona olin pitänyt myös.
- Enemmän tilaa ja lyhyempi työmatka, selitin kuitenkin. – Sitä paitsi Juhanan äiti asui naapurissa.
- No se on tietysti miinus, ellei ole ihan mammanpoika, Stumppi myönsi epäilevällä äänellä ja katsoi Juhanaa arvioiden kuin yrittäen päättää, oliko tämä mammanpoika.
- Oikeesti, ei siinä ollut kuin parikymmentä neliöö. Ei sinne kahta mahtunut. Danni asuu siellä nyt, sanoin kaihoisasti.

- Nouse ylös, Stumppi komensi yllättäen. – Nouse ylös ja käänny ympäri.
Tottelin ja tein pienen pyörähdyksen, joskin aika hämilläni. Ihan kuin olisin ollut näytillä. Ja sitä nimenomaan olinkin.
- Et sä pahalta näytä, Stumppi arvosteli. – Hyvä perse, mutta niin sun mutsillaskin taisi nuorena olla. Tietysti se lössähti pahasti vanhemmiten. Varo sitä. Ja pukeudu jumalauta paremmin!

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   28.8.10 13:56:37

Noni, miehet on just tollasii "oon ihastunu yhteen toiseen, mut eiks oo kiva, et olin rehellinen??". EI! Alissan ois pitäny vetää ässä hihasta ja sanoa että "aha, mut mäpä pussailinki Valton kanssa!".

Ja oi Stumppi <3 :')

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.8.10 18:19:45

Oi vitsit Stumppi<3 :D. Ihan on vanhana ukonkäppänänäkin samanlainen kuin nuorena!

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   29.8.10 12:15:57

Oikeesti toi juhana vaihtoon aika inhottavan olone!!!
Ärsyttää lukee ku Alissa vaa jaksaa pyöriä Juhanan kanssa!!!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.8.10 12:47:14

Mitähän Juhana ois sanonu, jos Alissa ois sanonu Valtosta... mä en tiedä, haluanko tietää.
--------
Moista en sentään osannut odottaa. Suuni loksahti auki ja taisin punastuakin.
- Mikä mun vaatteissa on vikana? kysyin ja katsoin kukallista hamettani, joka oli ihanan viileä ja valkoista t-paitaani.
- Hemmetti, sä olet kuin keski-ikänen mummo torireissulla. Vähän seksiä tossa iässä! Ja meikkiä! Lyhyempi hame tai ainakin tiukempi, ja isompi kaula-aukko! Mistä sä olet ostanut noi rintsikat?
- Tarjoustalosta, arvelin ja ihmettelin hänen röntgennäköään.
- Anna ne Pietarin katulapsille. Mä voin antaa sulle rahaa, että saat kunnon alusvaatteita, ellei sulla ole itselläsi varaa.
- Kiitos, kai, sanoin ja istuin takaisin.
- Ei kestä, Stumppi sanoi aivan tosissaan. – Mikään ei oo pahempaa kuin huonosti pukeutunut naisihminen.

- Miksi sä et ole koskaan pitänyt mitään yhteyttä muhun? kysyin, sillä pelkäsin hänen alkavan seuraavaksi ruotia Juhanan ulkonäköä. Tämän puuvillahousut ja raidallinen paita eivät varmaan saisi armoa hänen silmissään.
- En mä tiedä lapsista mitään, hän sanoi torjuvasti. – Eikö sua muka ole pidetty hyvin siellä missä sä olet ollut?
- On, varmaan paremmin kuin mitä sä olisit osannut. Kunhan vaan ajattelin, että eikö sussa ole yhtään sukurakkautta.
- Ei.
- Mutta tapailet kuitenkin Miilan kanssa.
- Ei sillä ole mitään tekemistä sukulaisuuden kanssa. Se on hyvää seuraa.
- Olenko mä?
- Mistä mä vielä tiedän. Et sä nyt ihan mahoton ole, Stumppi myönsi ja ilahdutti minua kovasti. – Mennään joskus kaljalle ja puhutaan kunnolla. Puhuuko toi muuten koskaan? hän kysyi nyökäten kohden Juhanaa.
- Puhuu se, vakuutin, vaikka näyttikin siltä, ettei Juhana ihan lähitulevaisuudessa tulisi sanomaan mitään.

Stumppi siirtyi perinteisempiin keskustelunaiheisiin ja tahtoi tietää mitä minä tein.
- Mä olen lukenut vuoden sairaanhoitajaksi ja olen nyt sairaalassa töissä, mutta syksyllä mä menen lääkikseen, sanoin. Sitä lausetta olin harjoitellut, joten se tuli sulavasti.
- Lääkäri? Stumppi pyrskähti. – Tuleeko susta lääkäri? Ettei lääkärihoitaja?
- Ei lääkärihoitaja, ihan oikea lääkäri, vakuutin.
- Jumalauta, mä olen sittenkin ollu salaa fiksu mies, sillä äidiltäs sä et ainakaan ole periny päätä tommoseen! Se oli tyhmempi kuin päähän potkittu kani.
- Jessikin on lääkäri, muistutin.
- No ei sekään sitä ole äidiltään voinu saada. Jumalauta, mulla on hyvät geenit! Myyntijohtaja ja lääkäri! mies toisteli.
- Ja mitä muuta? utelin.
- Miten niin?
- Onko sulla enemmän lapsia? Onko meillä sisaruksia? Mitä ne tekee?
- Ei, hän sanoi torjuvasti. – Mä olen ollu varovainen. Enimmäkseen. Mitä toi sitten tekee?

Hän katsoi taas Juhanaa, joka rykäisi.
- Mä olen makkaratehtaassa, hän sanoi.
- Duunari, Stumppi totesi.
- Niin kai, Juhana mutisi.
- Vuoropäällikkö, minä oikaisin.
- Ihan sama. Onko sulla semmonen paperimyssy päässä töissä? Stumppi kysyi uteliaana.
- Ei!
- Ihan sama. Ei tosta tule mitään. Anna sen paukuttaa sua niin kauan kun sua huvittaa, mutta etsi sitten itselles joku mies, jolla on yhtä terävä pää, Stumppi kääntyi neuvomaan minua.

- Me voitais mennä nyt, Juhana sanoi ja nousi seisomaan. Näin, että hän oli tosissaan ja minäkin olin vähän loukkaantunut hänen puolestaan, ja omastanikin. Toisaalta Stumpin suoruus ja pikkuilkeily viehätti minua oudolla tavalla.
- Joo, ehkä me voitais, sanoin. – Oli kiva tavata.
- Jaa. Enhän mä ehtinyt edes kaljaa tarjota. Ei sillä, että mulla ois ollukkaan, Stumppi käkätti. – Mutta ota vaan luottamuksella yhteyttä, jos sä tarvitset apua rintaliiviostoksissa.

Juhana puhisi autolle asti.
- Oliko toi niinku tosiaan sun isäs? hän kysyi siellä.
- Niin mulle on väitetty.
- Olisit sanonu, että se on vanhuudenhöperö!
- Mistä mä olisin tienny? Eikä se musta ollut vanhuudenhöperö. Huonotapanen ja aika omituinen vaan.
- Enemmän kuin omituinen, hullu!
- Voi olla, myönsin, mutta muistutin vielä, että koko tapaaminen oli ollut Juhanan ajatus.
- No kuka tommosta ois osannu odottaa? Avaa ikkuna, ettei tää tupakansavu tartu autoon meidän vaatteista. Apus eka suihkussa.
- Mene vaan. Mutta oli hyvä, ettei Miila suostunut tuomaan sitä viikonlopuksi Mustaojalle. Mä luulen, että moni muukin ois halunnu lynkata sen ennen iltaa kuin sinä.

Lähettäjä: Trot 
Päivämäärä:   29.8.10 21:01:31

Saisko iltapalaa? Ihana toi Stumppi mies neuvoineen:)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   29.8.10 21:12:17

Voi Stumppia! Että se on viisas <3 Toivottavasti Alissa kuuntelee isipappansa neuvoja.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.8.10 00:36:55

Vitsit, Stumppi on kyl ihan huippu! Lisäää!!

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   30.8.10 11:50:03

Jos en olis ollu töissä, olisin nauranu ääneen .D Vähän äksöniä tähänkin tarinaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.8.10 13:51:51

14. Jerryn syntymäpäivä
Minun ei tarvinnut yrittää järjestellä itselleni vapaata Mustaojan juhliin. Oli heinäkuu ja osastoja oli suljettu. Olin muutenkin jo arkipäivät poolissa ja viikonlopuiksi saatiin väkeä suljetuilta osastoilta, vaikka olikin paras lomakausi. Viikonloppulisien menetys kyllä harmitti, mutta minkäs sille voi. Olinhan saanut nauttia niistä jo kesäkuun ja tunsin olevani melkeinpä rikas.

Koska en voinut kuvailla tulevaa tapausta muuta kuin perhejuhlaksi, olimme menneet perjantaina Juhanan kanssa oikeasti ulos. Hänen lomansa oli loppumassa ja hän sanoi synkästi, ettei kuitenkaan ilkeäisi juoda paria kaljaa enempää, jos Jessi ja Vesku olisivat katsomassa. En ollut ajatellut asiaa siltä kantilta, mutta miksi minäkään kotona haluaisin ryypätä. Humaltuminen kuului ravintolaan, missä oli vieraita ihmisiä ja mahdollisia uusia tuttavuuksia, tai sitten saattoi kännätä kavereiden kesken, mutta ei kotona sukulaisten kanssa. Normaalit ruoka- ja saunajuomat nyt kuuluivat asiaan, mutta minä en ollut oppinut pitämään oluesta tai viinistä ruokajuomana.
- Ei ne mitään sano, mehän ollaan aikuisia ihmisiä, sanoin kuitenkin.
- No mä en vois kuvitella juovani jos äiti olisi katsomassa. En usko, että pystyn, jos sunkaan porukat on, ja kaikkia hiton mummoja myöten.
- Mammanpoika, sanoin kiusallani, mutta Juhana meni niin pahan näköiseksi, että otin sen takaisin ja sitten menimme Niklaksen ja Marin kanssa terassille.

Lauantaina nukuimme pitkään ja söimme kaikessa rauhassa aamiaista, mikä oli mukavaa. Aurinko paistoi, kuten oli tuntunut paistavan suurimman osan kesää ja minä olin ehdottanut, että söisimme parvekkeella, mutta Juhana ei halunnut. Sinne ei paistanut vielä eikä hän halunnut kärpäsiä voileipäänsä. Oli keittiön pieni pöytäkin kuitenkin hyvä.
- Mennäänkö sitten, ehdotin, kun ruoka oli elvyttänyt minut.
- En mä tiedä, voinko mä vielä ajaa, Juhana sanoi otsa huolestuneesti rypyssä. Hän oli juonut aika monta enemmän kuin minä.
- Mä voin ihan hyvin. Mä olen elämäni kunnossa.
- Onko meillä kiire?
- Ne voi tarvita apua ja sä voit mennä nukkumaan mun huoneeseen, jos oot noin raihnanen, naurahdin.

Juhana vänkytti vielä vähän vastaan, mutta minä en malttanut viivytellä kaupunkikaksiossa enää hetkeäkään vaan patistin hänet liikkeelle.
- Aja sitten varovasti, Juhana sanoi pahantuulisesti istuessaan apukuskin paikalle. Minä starttasin ja yritin tehdä häneen vaikutuksen peruuttamalla mahdollisimman sulavasti ja taloudellisesti pois parkkiruudustamme sillä seurauksella, että päästin auton sammumaan. Punastuin sekä silkasta nolostumisesta, että siitä, miten teatraalisesti Juhana veti kädet silmilleen ja huokaisi, ja sen jälkeen ajotaitoni tuntui katoavan kokonaan. En sammuttanut autoa uudelleen, mutta tunsin kutistuvani pientäkin pienemmäksi, kun Juhana alkoi ohjeistaa minua kuin autokoululaista ennen jokaista risteystä ja liittymää.
- Mä olen ajanut autoa kohta kolme vuotta, muistutin lopulta, kun aloimme olla jo melko lähellä Mustaojaa.
- Ei uskoisi – akka ratissa, saakeli!
- Rupee nyt vielä sovinistiksikin niin mä pysäytän tähän ja sä saat ihan itse ajaa lopun matkaa, uhkasin. – Tai työntää, eiköhän siinä krapula karise.
- No en mä sillä, Juhana alkoi toppuutella, joten ajoin perille asti.

- Aiotko sä olla aivoton paskiainen edelleenkin? kysyin nousematta autosta. Olin loukkaantunut ja vähän peloissanikin siitä, että viikonloppu menisi piloille. En halunnut tietää, mitä Jessi ja Vesku ja muut ajattelisivat, jos Juhana käyttäytyisi minua kohtaan tuolla tavoin heidän läsnä ollessaan. Juhana antoi vähän aikaa odottaa vastaustaan, mutta sanoi sitten:
- En tietenkään. Mä taisin olla vähän piikikäs.
- Olit sä. Ja mä voin viedä sut takasin, jos sä haluat edelleen piikitellä, uhkasin, vaikka en suurin surminkaan tahtonut ajaa enää metriäkään Juhana kyydissäni.
- Ei tarvii. Vieläksä mua? hän kysyi ja katsoi minua kauniisti.
- Kai mä, sanoin happamasti ja sitten nousimme autosta. Talon ovet olivat auki pihalle asti ja Armi juoksi vastaan meitä. Se jo melkein sulatti minut, joskaan ei Juhanaa, jonka mielestä se oli huonosti käyttäytyvä vasikka. Mutta kun menimme sisään ja Juhana tervehti perhettä täysin normaalisti ja hyväntuulisesti, annoin hänelle luvan kiivetä ullakolle ottamaan päikkärit.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.8.10 15:31:17

Mua ärsyttää toi noiden tapa kysyä aina vaan "Vieläksä mua?" Ne ei oikeesti voi rakastaa toisiaan, kun ne noin kyselee -.-

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   30.8.10 17:46:10

Nyt mun mielestä Juhanan ois jo korkee aika paljastaa sisäinen sikansa ja häipyä kuvioista. Yh.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   30.8.10 17:58:06

Juhana on paljastanu sikansa jo monta kertaa, mut Alissa on kyl kieltämisen mestari. Vaik pointsit sille kyllä möksähtämisistä!

Onneks mä en lukenu edellistä pätkää töissä vaan kotona ja sain nauraa ihan rauhassa ääneen :)

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   30.8.10 22:01:22

Samaa mieltä Figaron_haamun kanssa.. eihän tota jaksa kuunnella! (tai tässä tapauksessa lukea).
Stumppi on niin loistotyyppi :D Ihan paras

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.10 11:10:44

Juhlat olivat tietysti jo alkamassa, kun me tulimme, minkä oli nähnyt autojen määrästäkin. Ilse ja Artsi olivat siellä, samoin Miila ja Lauri, heidän autonsa tunnistin. Niiden lisäksi oli ainakin neljä muuta, jotka sitten osoittautuivat olevan Siirin, Villen ja joidenkin Jerryn kavereiden. Onneksi meillä oli laaja piha. Jessi ja Siiri olivat tekemässä salaattia ja sekoittamassa marinadia grillattaville lihoille ja minä liityin itseoikeutetusti seuraan. Olohuoneessa istui osa vieraista, sillä kaikki eivät mahtuneet keittiöön ja keskustelu kävi vilkkaana kahden huoneen välillä olevan oviaukon kautta.
- Heippodei! sanoin iloisesti ja kurkistin sinne. Ilsen, Artsin ja Laurin lisäksi siellä istui pieneksi yllätyksekseni myös Juha, Siirin isä, ja Jinna, mikä ei ollut yllätys, sillä Villen rooli oli varmastikin ollut vain kuskata hänet paikalle. Muut olivat kai tallilla tai yläkerrassa tai jossain. Rakastin tätä yhteisöllisyyden tunnetta. Minusta oli ihanaa, miten kaikki tahtoivat kasaantua tänne pienenkin tekosyyn varjolla. Minulla ei ehkä ollut ollut varsinaista geneettistä ydinperhettä, mutta oliko minulla jumaliste perhettä? Oli enemmän kuin mitä pystyin sormineni ja muine ulokkeineni laskemaan.

Iltapäivän mittaan saapuivat vielä Danni ja Valto sekä Leena-mummo Hangosta Loviisa-serkun kuskaamana. Tai eihän hän minun serkkuni ollut, mutta Dannin ja Jerryn ja muiden.
- Upeeta nähdä sua, sanoin, sillä pidin todellakin Leena-mummista, enkä ollut saanut Juhanan sukulaisvierailuja ulotettua Hankoon asti edes kiristyksellä. Tosin en ollut ihan hiljattain muistanut kokeillakaan.
- Ja tämäkö on sun poikaystäväsi? Leena kysyi tihruten taakseni, missä Danni ja Valto haahuilivat.
- Ei, se on vaan Dannin kaveri. Luulisin. Juhana on nukkumassa, että se jaksaa juhlia, naurahdin. Danni oli varoittanut minua siitä, että ottaisi Valton mukaan, sillä hänen omien sanojensa mukaan hän mieluummin kertoi kaikille, että he eivät seurustelleet kuin vastasi kysymyksiin siitä, missä hänen poikaystävänsä oli.

Vain vähän heidän jälkeensä tuli Hanna. Hänestä ei ollut ollut mitään puhetta, mutta tietenkin hän tuli ja olin iloinen siitä, että Juhana oli siihen mennessä kömpinyt alakertaan ja ulos. Hänen hiuksensa seisoivat pystyssä toiselta sivulta, mutta oli mukavaa, että hän näki Hannan entreen. Danni ja Valto ja minä istuimme huvimajassa odottamassa, että joku jaksaisi aloittaa grillaamisen tai edes jonkin aktiviteetin, kun pihaan pörisi pieni, kiiltävänmusta Seat, joka pörisi kuin ampiainen.
- Voi víttu, Danni sanoi hartaasti, kun erotimme Hannan vaaleat hiukset ratin takaa. Pojat katsoivat häntä kummissaan, mutta minullakin leikkasi. Hanna ei ikinä olisi hommannut tuollaista sardiinipurkkia itselleen, olkoonkin, että siinä oli kattoluukku. Muistin yhä sen Jerryn syntymäpäivän vuosien takaa, kun palomino poni nimeltä Vaudeville oli tullut meille, vaikka poika tuskin osasi juosta kaatumatta. Mieleni teki yhtyä kiroukseen, mutta laskin sen sijaan kymmeneen. Vesku oli pari viikkoa aiemmin ostanut viisitoista vuotta vanhan volkkarin, jolla Danni ja Valto itse asiassa olivat saapuneet paikalle, sillä Jerryllä ei vielä ollut korttia. Nyt se jäisi kokonaan meille.

- Se olisi voinut olla porsche, huokaisin. – Tai se olisi voinut olla viidenkymmenen tonnin tanskalainen kouluhevonen.
- Kuka toi nainen on? Juhana kysyi, kun Hanna nousi autosta.
- Jerryn kummitäti, sanoi Danni.
- Onko siinä jotain kiroilemista?
- Ei muuta kuin että toi on ehkä melko varmaan Jerryn synttärilahja.
- Hitto, Juhana kuiskasi ja tarttui minua kädestä. Melkein näin, mitä hän ajatteli. Millainen oli minun kummitätini, mitä minä mahtaisin saada syntymäpäivälahjaksi?
- Hanna ei ole meidän muiden kummitäti. Itse asiassa mä en ole omaani koskaan nähnytkään niin, että muistaisin. Se on Stumpin veljentytär, selvitin ja Juhanan ilme vähän venähti.
- No hei. Ainakin meillä on molemmilla käytettävissä auto, kunnes Jerry saa inssin lävitse, Danni löysi riemastuksen aiheen ja nousi seisomaan. Hän ei kuulostanut ihan vakuuttavalta ja täytyi sanoa, että minuakin korvensi. Seurasin hänen esimerkkiään ja yhdessä astuimme huvimajasta pihamaalle.

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   31.8.10 15:05:48

jotenkin nää tekstit pyörii samaa rataa ja ei oikein tapahdu mitään kummempaa. Hevosistakaan ei oo ollu mitään tekstiä. Alan pikku hiljaa kyllästyä tähän sarjaan:( Juana veks ja lisää hevos juttuja niin toimii paremmin..

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   31.8.10 21:00:38

"kun pihaan pörisi pieni, kiiltävänmusta Seat, joka pörisi kuin ampiainen."

pörisee, pörisee

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   31.8.10 21:05:19

Mä niin vihanaan Juhanaa! Voin kuvitella ku se dollarin kuvat silmissä miettii onko Alissalla yhtä rikas kummitäti ja mitenköhän se voisi siitä hyötyä... Yök, yök, yök, mikä iljetys! Pistä Sennnu nyt se Alissa hyvänen aika tulemaan järkiinsä, eihän kukaa kattele tollasta äijää! :D

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   31.8.10 21:24:32

noni, ny mä refressaan täällä ihan simona .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.8.10 21:25:12

Miu, kyllä tähän vielä hevosiakin tulee, mutta siihen menee jonkin verran aikaa vielä!
Juhana Hate Club?
--------
- Onko toi kultapojan synttärilahja? Danni kysyi valmistelematta sen kummemmin. Hanna katsoi meitä kumpaakin arvioivasti.
- Kuulenko mä kapinaa? Mä kuulin, että Vesku on just hommannu teille käyttöauton.
- Käyttöauto on ihan eri asia kuin tuliterä, sanoin, enkä voinut mitään sille, että äänessäni oli pikkuisen katkeruutta.
- En mä ole ostanut sitä, Hanna sanoi kuitenkin. – Kolmen vuoden liising. Missä Jerry on?
- Taitaa olla alapihalla sytyttelemässä grilliä, arvelin.
- Okei. Mitäs teille kuuluu? Millä te ratsastelette nykyään?

Se, miten Hanna sanoi ”ratsastelette” paljasti hänen kuulleen, että olimme molemmat enemmänkin keskittyneet muihin elämän osa-alueisiin tänä kesänä.
- Millon milläkin, enimmäkseen mä autan liikuttamaan kaverin hevosta, sanoin vähän apeana.
- Mä hyppään Irkulla! Danni sanoi ylpeänä ja Hanna huokaisi, ihan kuin vastaukset olisivat olleet ihan niin kamalia kuin hän oli odottanutkin.
- Jessi ja Vesku? hän kysyi seuraavaksi.
- Joko keittiössä, grillillä tai juoksemassa niiden väliä, Danni sanoi ja Hanna lähti nyökäten sisään.

- Mäkin voisin ottaa tommosen kummitädin, Valto sanoi, kun palasimme poikien luo.
- Sä et vaan erottanu sen ryppyjä näin kaukaa. Se on vanha hirviö, Danni naurahti.
- Ei se kovin vanhalta näyttänyt.
- Se voisi olla Jerryn mummo.
- No ei voisi.
- Melkein voisi, todistin minäkin, mutta oli myönnettävä, että Hanna oli melko hyvin säilynyt. – Mitähän noitakonsteja se käyttää? Meidän pitäis Danni ottaa selvää, ettei rupsahdeta ennen aikojamme.
- Mä pelkään, että sen noitakonstit vaatii niin paljon rahaa, ettei niihin ihan lähitulevaisuudessa voi turvautua. Mennään hei kattomaan, joko kohta sais ruokaa.

Juhana ja minä satuimme istumaan paraatipöytään, joka oli vierashuoneen vanha ovi ja jonka vieressä oli aurinkovarjo. Siinä olivat myös isovanhemmat sekä Miila ja Lauri, ja kun Juhana ensimmäisen kierroksen jälkeen meni hakemaan koko joukolle lisää juotavaa, Miila kysyi minulta, olimmeko käyneet kylässä.
- Käytiin me, sanoin, enkä vieläkään oikein tiennyt, mitä mieltä olla vierailusta.
- Menikö hyvin?
- No tota…
- Missä te kävitte? Ilse kysyi ystävällisesti.
- Stumpin luona, kerroin. Minä en olisi ottanut asiaa puheeksi hänen läsnä ollessaan, sillä vaikka he joskus ammoisina aikoina olivatkin olleet pari, mistä Miila oli elävä todiste, eivät he olleet ymmärtääkseni kovin hyvissä väleissä. Mutta kai aihe oli ihan okei, kun Miila oli kerran kysynyt.

- Onko se tyyppi ihan täysjärkinen? kysyi Juhana, joka palasi sopivasti syli täynnä pulloja.
- En mä luule, että sen järjessä mitään vikaa on, käytöstavoissa vaan, Miila tuumasi. – Nätkyttikö se teille?
- Se sano, että mulla on äitini perse – ennen kuin se lössähti, siis – ja huonot rintsikat, summasin ja Juhana toisti auliisti kaiken lopun paitsi sitä, että Stumppi oli käskenyt minun lempata hänet. Se oli kai vähän liian arka paikka. Ilse näytti julmistuneelta, kun hän lopetti.
- Jättäkää se idiootti omaan arvoonsa, hän sanoi.
- Ilomielin, Juhana nyökytteli mutta minä olin edelleen vähän epätietoinen.
- Ei me kyllä ehditty kauheasti jutella. Ehkä mä kokeilen vielä joskus uudelleen.
- Saat kyllä tehdä sen ilman mua, Juhana uhkasi.
- No en mä sua olisi ottanutkaan mukaan.
- Ei puhuta siitä. Koska sun koulu alkaa? Ajatella, että sä pääsit kuin pääsitkin lääkikseen! Ilse vaihtoi puheenaihetta, eikä kenelläkään tainnut olla mitään sitä vastaan

Lähettäjä: katjajau- 
Päivämäärä:   1.9.10 15:41:28

Hihii nyt mä pääsin kait ekana sanoo virheest :D

Mihinkäs se piste tost lopust unohtu? ;P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.9.10 15:46:18

Näkyy jääneen kopioimatta ;)
-----------------
Alkuillasta Jerry kavereineen katosi epäilemättä lähimmälle terassille. Poika-parka ei ollut tiennyt, miten päin olla nähdessään lahjansa ja Vesku ja Jessi olivat näyttäneet melko hurjistuneilta. Hanna sen kun nauroi.
- Tarviihan poju ajopelin, että pääsee välillä auttamaan mua.
- Mä voin ihan hyvin ajaa sun luokse vaikka joka ilta tiskaamaan, Jerry ilmoitti Seatin ratin takaa. Hänellä ei ollut kuin muutama ajotunti jäljellä ennen inssiä, eikä hän ollut malttanut olla ajamatta pientä kierrosta tallipihalle ja takaisin. Kuinka olisikaan.
- Mulla on tiskikone, Hanna muistutti. – Mutta tallilla voidaan keksiä yhtä ja toista.

Sarri ja Sunna häipyivät kylille samoihin aikoihin ja hankolaisetkin katosivat, mutta me muut jäimme. Hannakin oli jäämässä yöksi: hänen palkollisensa noutaisivat hänet kyytiin aamupäivällä hevosautolla, sillä kaikki kesäviikonloput olivat täynnä kisoja. Hän syyllisti Veskua melko purevasti siitä, että tällä ei ollut kalenterissa mitään sunnuntaille.
- Mä olen jo liian vanha ja raihnanen kisaamaan joka viikonloppu, ja oispa ollut julmaa, jos ei Jerry sais vapaapäivää synttäreidensä jälkeen, Vesku sanoi suostumatta loukkaantumaan.
- Ja tytötkin on kaikki ihan hunningolla. Ratsastelee ja kiskoo siideriä. Jos ne olis mulla töissä niin asiat ois ihan toisin, Hanna marmatti punaviinilasi kädessään ja vilkuili Dannia ja minua. Minä olin katsovinani muualle, ettei hän huomaisi minun kuuntelevan.
- Ne alkaa olla niin vanhoja, että tekee mitä haluaa. Ja oli miten oli, kai tässä on pakko tunnustaa, ettei kaikki aio pyörittää koko elämäänsä hevosten ympärillä.

Minusta hän kuulosti surulliselta, tai sitten se johtui siitä, että hänen sanansa saivat minut surullisiksi. Kyllä minusta olisi ollut mukavaa, jos minun elämässäni olisi ollut enemmän hevosia – kuten siinä oli tähän vuoteen asti aina ollutkin. Kaipasin niitä, mutta miten tässä muka ehtisi täysipainoisesti treenaamaan, kun oli työt ja Juhana ja pian taas koulukin, ja koulu, joka vaatisi paljon enemmän kuin mitä viimetalvinen oli vaatinut. Pienoinen paniikki tuntui kurkussani, kun mietin, miten tulisin selviämään seuraavasta syksystä.
- Haluuko joku jotain juotavaa? kysyin, sillä äkkiä minusta tuntui, että tarvitsin hetken yksinäisyyttä.
- Ehdottomasti, sanoi Valto, joka hätisteli kärpäsiä aurinkoa ottavan Dannin selästä lehtevällä oksalla. Juhana näytti nukkuvan, mutta hänkin kuuli sen verran, että raotti toista silmäänsä.
- Jos siellä on vielä kaljaa kylmänä.
Keräsin syliini ne pullot ja tölkit, jotka olimme jo juoneet tyhjiksi ja kannoin ne jätesäkkiin, joka oli autotallin ovella. Saunatilojen jääkaappi näytti jo pelottavan tyhjältä, joten jatkoin matkaa portaita ylös, keittiöön. Ihan yksinäistä sielläkään ei ollut, Jessi ja Siiri näyttivät juovan kilpaa kylmää vettä hanasta.

- Musta tuntuu, että täällä on aina parempi sää kuin muualla, Siiri naurahti ja lähti palaamaan ulos. Minä avasin toiveikkaana jääkaapin oven ja olihan siellä vaikka mitä. Vieraamme tapasivat tuoda tullessaan syötävää ja juotavaa siihen malliin, että useimmiten jääkaappi oli juhlien jälkeen täydempi kuin ennen niitä.
- Mä otan vähän juotavaa, sanoin varmuuden vuoksi, vaikken uskonutkaan Jessin ihmettelevän.
- Istu nyt kiireimmäks aikaa, hän sanoi.
- Ei mulla ole kiire.
- Ei mullakaan, hän sanoi ja istui. – Miten pitkään sulla on töitä?
- Kaks viikkoa vielä. Sillonhan mulla alkaisi koulu, jos oisin jatkanu Lääkärikadulla. Mutta nythän mä voin ottaa pari viikkoa lisää, tajusin ilahtuen.
- Älä ota.
- Miten niin?
- Siten niin, että pieni loma ennen syksyä tekis vaan hyvää. Siitä tulee rankkaa.
- Mä arvaan, huokaisin. – Mutta mä tarvitsen rahaa.
- Saathan sä tukia ja kyllä me autetaan. Ei sun ole pakko yrittää olla niin itsenäinen, Jessi sanoi ja katsoi minua vakavasti.

- Miksen olisi? Olittehan tekin, sanoin ja nostin leukaani.
- Ei ihan niin omillamme, kuin mitä ehkä on joskus tullut kehuttua, Jessi tunnusti. – Vesku asui ilmaiseksi, mä asuin ilmaiseksi sen luona, Ilse ja iskä oli keränny mulle opiskelurahastoa lapsilisistä vuosikaudet. Sitä me ei oo voitu tehdä – tässä hommassa on menny välillä niin omat kuin vieraatkin rahat, mutta kyllä tässä nyt jonkinlainen toimintatonni alkaa olla taskussa teille kummallekin.
- Ja nyt sä sen sanot, kun mä olen kohta vuoden asunu poissa. Vai oliko niin, ettei sitä kannata tuhlata, ellei oo päässy yliopistoon? kysyin pisteliäästi.
- Älä ole nenäkäs, natiainen. Sähän olit niin omavarainen, kun sait sen solun, että hyvä jos eilistä makaronilaatikkoa huolit, Jessi näpäytti. – Me ajateltiin, että jos todellisuus ois tähän mennessä vähän nöyrryttänyt.

Mietin hetken ja totesin, että hän taisi olla oikeassa.
- Se oli Katri-tädin syytä. Sen mielestä mä olin teidän niskoilla, juorusin huokaisten.
- Jotain sellasta mä arvelinkin. Unohda se vanha riivinrauta.
- Mun sukuni on kamalaa, sanoin surullisena. – Katri-täti on riivinrauta ja Stumppi hirviö. Mulla ei taida olla kovin suloset tulevaisuudennäkymät itsellänikään.
- Älä höpötä, sä olet suloinen nuori nainen, Jessi sanoi tiukasti.
- Mutta mulla on kaikki mahdollisuudet kehittyä riivinraudaksi.
- Jos sua huvittaa ruveta sellaseksi. Muista se. Ihmisillä on valinnan vapaus. Mutta älä ota enää töitä näiden kahden viikon jälkeen, sovitaanko niin? Otat ihan lepäilyn kannalta, käy shoppailemassa ja lataa akkuja.
- Mitä iloa mun on lomailla, kun Juhanakin menee takaisin töihin?
- No onhan sekin lomaillut, vaikka sä olet ollu töissä.

Se oli hyvä pointti, minun täytyi myöntää, ja Jessin mieliksi lupasin. Asiaan vaikutti hiukan se, että hän sanoi vaatineensa Dannilta vastaavan lupauksen, joten minulla olisi ainakin seuraa kaupungissa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.9.10 17:19:12

Oi! Kolme pätkää! Mä voin kuvitella vaan tyttöjen ilmeen, kun Hanna ajaa pihaan :D. Ajaispa joku mullekin auton tohon pihaan... Tai sit isäpuoli vois yllättää mut ja antaa mun ajaa letukalla töihin, kun ei Mersulla voi ajaa (vietävän kuluneet takarenkaat ja uupuva katsastus -.-)

Päivämäärä:   1.9.10 21:46:08

Mäpä ajoinki tänään sellasta autoa, että jäi kyllä Jerrynkin siitin kakkoseksi. Jopa se oranssi näytti hel-vetin hyvältä, ja (nyt oon oikeesti varmaan kipee!) jopa paremmalta kun se musta! Sen kunniaks mulla on värikoodikynsilakkaakin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.9.10 02:11:17

Mut volvo! Mä en haluais uutta volvoa kuin myytäväksi. Kun saan lottovoiton, ostan 544:n (taas) mutta voin toki sen maalauttaa uuden volvon oranssilla :)
--------------------------
15. Tirpanpesä
Mitä lähemmäs viimeinen työpäiväni tuli, sitä onnellisempi olin Jessille antamastani lupauksesta. Danni soitteli melkein päivittäin ja teki hyviä ehdotuksia siitä, mitä tekisimme. Tai ei hyviä, täysin mahdottomia. Tietysti olisi ollut upeaa ottaa äkkilähtö jonnekin etelään, mutta Suomessakin oli lämmin, enkä minä suostunut missään nimessä tuhlaamaan hiellä ansaittua palkkaani sellaiseen. Muutama idea oli kuitenkin ihan toteuttamiskelpoinen, kuten ajaa Hankoon pariksi päiväksi tai käydä päiväristeilyllä Tallinnassa. Danni tahtoi ulkomaille ja siihen minunkin kukkaroni sai luvan venyä, niin päätin.

Juhana olisi todennäköisesti niellyt muun ihmettelemättä, mutta Tallinnasta hän alkoi naputtaa. Tai sitten se oli vain ylitsevuotava pisara ja hän olisi alkanut naputtaa jostain muusta, ellemme olisi päättäneet lähteä sinne.
- Miksi ihmeessä sä et keksinyt haluta Tallinnaan niin kauan, kun mulla oli loma? Mä olisin halunnut olla mukana, kun sä menet sinne ekan kerran!
- En mä keksinyt nytkään, se oli Danni, sanoin totuudenmukaisesti.
- Eksytte vielä sinne ja teidät ryöstetään ja myydään orjiksi.

Purskahdin nauruun. Emmehän me nyt sentään Marokkoon olleet menossa. Juhana pahastui selvästi.
- No teidät tuntien te konttaatte laivasta ulos, helppo saalis te ootte kenelle tahansa!
- Kiitos luottamuksesta.
- Oisitte edes lähteny viikonloppuna niin mäkin olisin voinut tulla.
- Maanantai oli halvempi. Ja oishan sun kamalaa raahata kahta konttauskuntosta naikkosta laivaan ja laivasta pois.

Ennen risteilyä minulla oli yksi homma tehtävänä eli käydä ottamassa soluni taas haltuun. Laura oli vuokrannut sen tähän asti, viikonloppuun, jolloin suurin osa kouluista alkoi, ja alkuviikolla olimme sopineet, että tulisin lauantaina tarkistamaan, ettei hän ollut oksentanut sohvaani tai muuta sellaista. Se oli tietenkin vitsi, ei hän ollut sellainen tyyppi ollenkaan. Kieltäydyin ottamasta Juhanaa mukaan, sillä toivoin, että muitakin kämppiksiäni olisi kotona ja voisimme vaikka istua vähän aikaa rupattelemassa siitä, miten itse kunkin kesä oli sujunut. Ei hän kauhean innokkaasti sinne onneksi halunnutkaan, mutta autoa hän ei tarjonnut minulle vaan sanoi sitten käyvänsä jossain ajelemassa. Olin vähällä kysyä, ettei kai tuijottamassa Anun taloa, mutten sanonut. Se asia oli loppuun käsitelty, ja minulle oli kunnia-asia, etten kaivellut sitä enää esiin.

Asunnossamme tuoksui kahvi, kun rimpautin varoitukseksi ovikelloa ja päästin itseni sisään. Olin melkein odottanutkin sitä, joten olin hakenut lähikaupasta jäätelöä. Löysin Rian ja Lauran keittiöstä, missä pöytä oli puhdas, siisti ja katettu kolmelle ja serkukset tapittivat minua kuin jumalankuvaa. Haistoin heti, että jotain oli tekeillä ja olin oikeassa. Laura oli juuri saanut tiedon, että hän oli saanut peruutuspaikan koulusta, johon ei ollut luullut päässeensä. Nyt hän halusi, mikäli mahdollista, pitää huoneeni edelleen, kunnes saisi oman.
- Sähän et varmaan kuitenkaan asuisi täällä sen enempää kuin kesälläkään, Rianoora huomautti ja minun oli pakko myöntää, että niin varmaan oli. Joimme kahvia, söimme jäätelöä ja totesimme, että jos Laura ja minä emme tekisi uutta vuokrasopimusta, hän oli käytännössä asunnoton ja saisi parhaassa tapauksessa oman solun ihan muutamassa viikossa. En voinut muuta kuin myöntyä.
- Vanhoin ehdoin. Jos mä riitelen Juhanan kanssa ja tarvitsen sen takasin, sä muutat Rian huoneeseen, vaadin ja Ria nauroi.
- Niin kuin te riitelisitte! Tehän olette söpön pariskunnan perikuva!

Teki mieli kysyä, että mistä hän sen muka tiesi, mutten viitsinyt. Minusta vaan välillä tuntui, ettemme me muuta tehneetkään. Hain itselleni lisää kahvia, mutta serkukset alkoivat vääntelehtiä paikoillaan sen näköisinä, että kysyin:
- Ootteko te lähdössä jonnekin? Vai onko teillä kirppuja?
- Joo, me ollaan menossa kaupungille. Niin että jos tää on tällä selvä… Laura sanoi.
- On on. Menkää ihmeessä. Ja soitellaan, sanoin hyväntahtoisesti ja he katosivat saman tien välittämättä siitä, että minä jäin. No, enhän ollut mitenkään vieras talossa.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   2.9.10 09:25:24

Hassua, mua on alettu kutsua Tirpaksi viime aikoina, kun vanhaan porukkaan on taas päässyt sisälle, ja pari uuttakin naamaa sieltä on tullut kyytiin.

Mutta meillä töissä on tällä hetkellä sellanen auto, että sille jää joka ikinen auto suomenmaalla kakkoseksi, aivan varmasti.

Nyt Alissa vois oikeasti jättää sen Juhanan. Muuttaisi vaikka Hannalle töihin.. Lääkäriopiskelut tietysti vähän haittaavat tätä skenaariota, mutta siellähän Alissa pääsisi elämään unelmaansa.

Päivämäärä:   2.9.10 09:57:00

nyt mielenkiinnostais tietää et onks tripi meillä töissä .D

Päivämäärä:   2.9.10 10:43:41

emmää usko :o ei noita oo suomessa ku korkeintaan 5kpl, hopeena ja mustana :) Mutta ei se ehkä kuitenkaan kaikkia autoja jätä, on noita muitakin malleja samalla koneella

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.9.10 13:52:31

Istuin siinä juomassa kahvini tippa kerrallaan, sillä toivoin, että Sanna ja Natakin ilmestyisivät ja juuri, kun olin luovuttamassa, ovi kävikin.
- Hei! huusin ja nousin mennäkseni katsomaan, kuka se oli, mutta kuulin äänet ja istuin takaisin. Nata sieltä tuli ja Tirppa oli hänen mukanaan ja he kinasivat.
- Heippulis! Tirppa sanoi aurinkoisesti ja tuli keittiöön istumaan vastapäätä minua. Nata seurasi häntä vain hetkeä myöhemmin.
- Moi! Oletko sä tullut takasin?
- En vielä. Laura taitaa asua täällä vielä muutamia viikkoja, kunnes se saa oman asunnon, kerroin.

- Tylsää, täällä on ihan tympeetä ilman sua, Tirppa tokaisi hymyillen koko naamallaan ja katsoin häntä epäluuloisesti. Viimeinen tapaamisemme, kun olin raahannut häntä jalattomana ulos ravintolasta, ei ollut jättänyt mitenkään hyviä mielikuvia hänestä, vaikka eivät ne olleet hyviä sitä ennenkään. Siihen liittyi kieltämättä sekin, miten hän ja Juhana olivat istuneet juttelemassa ikuisuuksia ja ikuisuuksia sinä iltana.
- Täällä? Oletko säkin muuttanut asumaan tänne? tokaisin.
- Ei tietenkään ole, kunhan pyörii perskärpäsenä, niin kuin aina ennenkin, Nata tuhahti. Hän otti lopun kahvin tarjoamattakaan Tirpalle ja mietin, miten kummallinen sisaruspari he olivatkaan. Nata viisauden ja järkevyyden perikuva ja Tirppa hulttio, jos sellaista sanaa saattoi tytöstä käyttää. Silti he olivat paljon yhdessä ja Nata taisi olla aina valmiina pelastamaan pikkusiskonsa pulasta. Toisaalta, enkö minäkin tekisi mitä tahansa, jos Danni tarvitsisi apuani? Kyllä, siitä ei ollut epäilystäkään.

- Me lähdetään Dannin kanssa käymään Tallinnassa, kerroin vaihtaakseni puheenaihetta.
- Oi, koska? Tirppa kysyi.
- Maanantaina. Päiväksi vaan, mutta kumminkin.
- Hei, mä tulen mukaan!
- Kiitos mutta ei kiitos, sanoin jyrkästi samalla, kun Nata läppäisi Tirppaa takaraivoon.
- Sulla ei onneksi ollu rahaa, hän sanoi uhkaavasti.
- Sähän lupasit lainata.
- Ruokaan, en mihinkään matkailuun.
- Vois vanhukset vähän sponssata, Tirppa arveli.
- Unohda niiden kiusaaminen. Alissa, mitä te meinaatte tehdä?
- Ei aavistustakaan, kai me vaan kävellään ympäri kaupunkia, arvelin sillä seurauksella, että sisarukset alkoivat muistella kivoja kauppoja ja hyviä ravintoloita ja kahviloita.

- Ja sitten teidän pitää ostaa halpaa viinaa, Tirppa muistutti. – Kai teillä on kaljakärryt.
- Ei, naurahdin. – Mä en tosiaankaan ajatellu kulkea kärryt kainalossa sen näkösenä, että oon hakemassa vuoden viinoja.
- Hölmö, niin kaikki tekee! Se on niin paljon halvempaa – ja ettehän te kuitenkaan mitään absolutisteja ole. Saat lainata multa, Tirppa päätti.
- Kiitos mutta ei kiitos, sanoin, vaikka aloinkin ajatella, että ehkä idea ei ollut ihan huono. Juhana voisi olla paremmalla tuulella, jos toisin hänelle tuliaisiksi laatikollisen olutta.
- Me voidaan lähteä hakemaan ne saman tien. Onko sulla auto? Tirppa kysyi nousten seisomaan.
- Ei… sanoin ja huomasin nousevani itsekin. Näköjään olin lähdössä lainaamaan kaljakärryä.
- Ei se mitään, mennään bussilla.

Nata katsoi meitä hämmästyneenä, ja hiukan hämmästynyt minäkin olin. Jotenkin Tirppa oli vaan saanut minut johdateltua tähän tilanteeseen, enkä kehdannut perua.
- Älä anna sen naruttaa sua mihinkään, Nata sanoi ankarasti, kuin Tirppa ei olisikaan läsnä.
- Mihin se voisi mut naruttaa? ihmettelin.
- Ihan mihin tahansa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.9.10 17:57:14

Hitsit, aina täällä on useempi ku yks pätkä nykyjään :D.

Hienot pätkät, oikeesti, mä tykkäsin. Hyvä kun Alissa pääsee vähän maistelemaan "suurehkoa maailmaa" - siis reissuun :D. Mutta mä odotan sitä, kun ne käy Dannin kanssa Hangossa...

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   2.9.10 20:16:38

Jee, ihanaa useampi pätkä! Tosin sillä ei saa armoa painajaisten suhteen! Sennnu, Juhana nyt kuuseen! =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.9.10 13:03:22

Kadutti minua vähäsen, kun lähdimme bussipysäkille. Minähän en ollut koskaan oikein päässyt perille Tirpasta. Oletusarvoisesti pidin ihmisistä, mutta hänen käytöstapansa eivät sopineet mihinkään oppimaani lokeroon. Melkein pelkäsin häntä, sillä enhän voinut olla varma, että hän käyttäytyisi, kuten olin oppinut olettamaan ihmisten käyttäytyvän.

Nyt, kun olimme kahden kesken, Tirppa käyttäytyi kuitenkin täysin normaalisti. Hän kyseli, oliko ihanaa asua yhdessä poikaystävän kanssa ja kertoi, että oli itse saanut isoäidiltään perinnöksi asunnon.
- Asunnon? toistin epäuskoisesti. – Mutta miten se on mahdollista? Siis entäs Nata?
- No oikeasti me saatiin molemmat rahaa, Tirppa oikaisi. – Mä pistin sen asuntoon ja Nata istuu sen päällä, kunnes se valmistuu.
- Vau, aikamoinen isoäiti.
- No ei se ihan kokonaisen asunnon verran ollut. Sen verran kuitenkin, että sai loput helposti lainaa, Tirppa tunnusti.
- Oletko sä jo töissä? Mä luulin, että säkin opiskelet!
- Mä valmistuin jouluna.
- Mitä sä sitten teet?
- Mä olen lastenhoitaja.

Ensimmäinen ajatukseni oli, että luojan kiitos minulla ei ollut vielä lapsia, mutta se oli niin häijysti ajateltu, että omatuntoni nousi välittömästi takajaloilleen. Melkein pyysin anteeksi, vaikken ollut sanonut mitään ääneen.
- Olipa sulla hyvä säkä. Missä sä nyt sitten asut? sanoin sen sijaan niin ystävällisesti kuin osasin.
- Tässä, Tirppa sanoi, kun ohitimme Paavalin kirkon.

Nousimme bussista ja kävelimme ehkä puolisen kilometriä rannan suuntaan, kunnes olimme samansuuntaisella kadulla kuin Hämeentie, muutamien ruskeiksi rapattujen kerrostalojen edessä.
- Tässä se on, Tirppa sanoi ja avasi yhden ovista. Seurasin häntä ja olimme asunnossa, joka oli samassa tasossa kuin rapun ovikin. Huomasin ajattelevani, miten kätevää oli, kun ei tarvinnut kantaa huonekaluja. En tiennyt, mitä odottaa, mutta yllätyin joka tapauksessa. Okei, vanhan tupakansavun haju ei yllättänyt, mutta muuten asunto oli aika sievä. Pienehkö, vain yksi huone ja keittiö, ja matala sijainti ja ruskea kokolattiamatto tekivät siitä vähän pimeän, mutta siellä oli minimalistisesti vain sohva, sohvapöytä ja pieni pyöreä pöytä tuoleineen. Tirppa kai nukkui sohvassa, jota peitti paksu musta-harmaa peite, oletin, ja minun teki mieli kyykistyä tuijottamaan mattoa. En ollut kuvitellut, että missään enää olisi kokolattiamattoa tässä maassa.
- Onneksi mä petasin aamulla ja siivosin muutenkin, vaikken tiennykkään, että saisin vieraita, Tirppa sanoi tyytyväisenä.
- Eikö tää matto ole kauhean epähygieeninen? kysyin.
- Voi olla. Ehkä mä joudun jossain vaiheessa repimään sen pois. Mutta en mä jaksanut heti alkuun.
- Sä et ole sitten kauan vielä asunu täällä?
- Pari kuukautta vasta.

Se selitti, miksen ollut kuullut asiasta Natalta mitään. Ehkä hän oli pitänyt muille kämppiksille kekkerit perintönsä kunniaksi, mutta luultavampaa oli, ettei hän ollut sanonut siitä mitään. Eiväthän lottovoittajatkaan kai juuri huudelleet asiasta ympäriinsä.
- Okei, tota. Se kärry, sanoin ja huomasin ikkunalaudalla tuhkakupin ja tiskipöydällä tyhjän olutpullon.
- Etkö sä halua kahvia?
- En kiitos, mähän just join.
- Entä kaljan? Onko sulla yhtään tupakkaa?
- Ei satu olemaan, pahoittelin.
- No mä käärin sitten sätkän. Ota sä jääkaapista meille kaljat, mun pitää varmaan vähän etsiä sitä, Tirppa ohjeisti.

En tiennyt miten kieltäytyä, enkä myöskään miksi, joten menin ja avasin jääkaapin oven. Siellä ei ollut paljonkaan ruokaa, mikä juorusi siitä, ettei täällä ollut asuttu kauan. Juhanan jääkaappiin oli jo ruvennut kertymään kaikenlaista ja se näytti täydemmältä, kun siellä oli mansikkahilloa, maustekurkkua ja muuta sellaista, jota ei syöty muutamassa päivässä. Tirpalla oli vain margariinia, maitoa, juustoa, tomaatteja ja olutta. Pääelintarvikkeet selvästikin. En kurkkinut laatikoihin, otin vain pari kaljaa ja avasin ne tiskipöydällä lojuvalla avaajalla. Tirppa istui sillä aikaa pöytänsä ääressä ja askarteli sätkäkoneen kanssa. Se näytti kiehtovalta.
- Anna mä katson, pyysin.
- Etkö sä ole tämmöstä ennen nähnyt? hän kysyi huvittuneena.
- En, minun piti tunnustaa.

Jäin istumaan pöydän ääreen kylmän kaljani kanssa, kun Tirppa meni penkomaan eteisen kaappirivistöä. Jatkoin ympärilleni katselemista hänen etsiessään. Seinillä oli pari julistetta, Cats ja Phantom Of The Opera. Tuuletusikkuna oli ammollaan, mutta sitä näytti peittävän jonkinlainen kananverkko. Menin tutkimaan sitä lähemmin ja Tirppa ilmoitti eteisestä harkitsevansa kissan ottamista, kun ikkunakin oli valmiiksi kissanpitävä.
- Sopiiko kissa ja kokolattiamatto yhteen? kysyin samalla, kun näin hänen tipauttavan samaiselle matolle pätkän tuhkaa. Sopivatko Tirppa ja kokolattiamatto yhteen, siinäkin oli ihan hyvä kysymys.
- Tässä se on, hän sanoi tyytyväisenä ja nosti esiin kokoontaitetun kärryn.

Olin iloinen päästessäni ulos, vaikka Tirppa olikin osoittautunut odotettua järkevämmäksi. Asunto oli jotenkin ahdistava. Soitin toiveikkaana Juhanalle ajatellen, että jos hän sattuisi olemaan liikkeellä, voisin saada kyydin kotiin. Hän ei kuitenkaan vastannut puhelimeen, joten päätin viedä kärryn Dannin hoteisiin, sillä hän oli kotona.
- Tuotko pari siideriä tullessas? hän pyysi.
- Hupsis, sanoin, sillä minusta tuntui ensin mahdottomalta mennä kauppaan kaljakärrykainalossa ja kaljalta haisten. Onneksi muistin, että minulla oli pastilleja laukussani. – Okei. Montako on pari?
- Pari. Onko sulla kotiinmenoaikaa? Mä ajattelin mennä tohon terassille, tuutko mukaan?
- Mihin sä sitten siideriä tarvitset?
- Meikkaamiseen. Tuutko mukaan?
- Tulen ihmeessä, päätin. Voisin pyytää Juhanaa hakemaan minut siitä ja saisin kaljanhajun peitettyä siiderin miellyttävämmällä tuoksulla. Olinhan sentään lomalla.

Lähettäjä: Jekku 
Päivämäärä:   3.9.10 13:16:51

:D kuulostaa vähä miu lomalta :D

Päivämäärä:   3.9.10 19:19:35

Nyt vähän äksönii pelii:P Alissa vois vihdoinki lempata Juhanan.....

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.9.10 19:37:09

Viikonloppua kaikille!
--------
16. Ulkomailla
Maanantaina heräsin huonosti nukutun yön jälkeen puoli seitsemältä. Juhana oli jo noussut lähteäkseen töihin ja paiskoi kaapinovia niin, että vaikka olin ajatellut olla heräävinäni vasta hänen mentyään, en kestänyt sitä.
- Onko sun pakko metelöidä, mä olen nukkunut muutenkin huonosti, äyskin laahustettuani keittiöön, jossa Juhana kolisteli parhaillaan astioita.
- Mikä sun unias haittaa?
- Matkakuume kai, huokaisin ja se oli varmasti oikea diagnoosi. Olkoonkin, että kyseessä oli vain päiväristeily Tallinnaan, en ollut tottunut matkustamiseen.
- Niin joo. Niinhän se olikin. Ethän sä ole muusta puhunut päiväkausiin.

Se ei pitänyt paikkaansa, olin ollut hyvin hiljaksiin koko asiasta, etten ärsyttäisi Juhanaa. Niinpä otin lasillisen mehua, vaikkei minun tehnytkään mieli, ja menin parvekkeelle istumaan. Miksi minä antaisin Juhanalle tilaisuuden vängätä ja nalkuttaa, menisi vaan omakin päiväni piloille. Hän lähtisi ihan pian, jotta ehtisi kävellä töihin ja minä voisin ruveta omiin hommiini.

Heiluttelin varpaitani ja odotin kuulevani oven käyvän. Kuulinkin, mutta se oli väärä ovi, parvekkeen ovi. Hyppäsin pystyyn, mutta en nähnyt sisällä Juhanasta enää kuin poistuvan selän, eikä hän reagoinut mitenkään, vaikka paukutin lasia ja huusin. Jumaliste, miten suutuin. Tuo oli raukkamaisuuden huippu, jättää minut parvekkeelle topissa ja alushousuissa, aseenani vain mehulasi, joka sekin oli jo tyhjä. Paistuisin tänne ennen Juhanan työpäivän päättymistä puhumattakaan siitä, mitä Danni sanoisi, kun en ilmestyisi hänen luokseen kohtapuoliin.

Onneksi rapunovi oli suunnilleen parvekkeemme alapuolella, joten siirryin roikkumaan kaiteelle ja odottamaan, että Juhana astuisi ulos. Silloin kiekaisin niin, että piha raikui, välittämättä siitä, kuinka monta lomaa viettävää naapuria herätin.
- Juhana perkeleen Suuronen, tuu heti paikalla takasin ja päästä mut pois täältä, tai mä tapan sut! huusin. Juhana vilkuili ympärilleen, ennen kuin ymmärsi katsoa ylös. Sikäli kun erotin, hän esitti melko onnistuneesti hämmästynyttä.
- Mitä sä siellä teet?
- Sä suljit mut tänne, senkin idiootti!

Minun oli mahdoton tietää, oliko hän tehnyt sen tahallaan vai ei. Ainakin hän kääntyi saman tien palaamaan ja muutaman minuutin kuluttua ovi oli auki.
- Víttu mikä raukkis, räyhäsin ja tönäisin häntä rintaan molemmin käsin.
- No en mä sitä tahallani tehny! En mä tiennyt, että sä olit siellä!
- Etpä, matkin.
- En tietystikään!
- Mä en usko sua. Sä et vaan halua, että mä teen mitään hauskaa ilman sua, syytin, mutta Juhana vilkaisi kelloa ja sanoi, ettei hänellä ollut nyt aikaa kuunnella nalkuttamistani. Tuhahdin ja marssin kylpyhuoneeseen. Sitä ovea ei ainakaan saanut lukkoon ulkopuolelta.

Viileän suihkun jälkeen olivat tunteenikin jo vähän viilenneet, olinpa peräti pahoillani kaikesta, mitä olin suustani päästänyt. Ei kai Juhana nyt todellisuudessa niin lapsellinen voinut olla, että oli tarkoituksella sulkenut minut ulos? En halunnut uskoa sellaista. Laitoin hänelle sovittelevan tekstiviestin, ennen kuin aloin pukeutua, mutta vastausta ei kuulunut, ennen kuin lähdin kohden Dannin kämppää. En ollut sitä odottanutkaan. Hänellä ei ollut aikaa räplätä kännykkää kuin korkeintaan ruokatunnilla. Oli kuitenkin mukava ajatella, että viestini odottaisi siellä ja saisi hänet paremmalle tuulelle sitten päivemmällä.

Herätin Dannin, vaikka kello oli jo melkein yhdeksän, kun soitin hänen ovikelloaan. Hän väitti, etten ollut, mutta hänen silmänsä olivat sikkarassa ja hiukset siihen malliin pystyssä, ettei hän ainakaan viittä minuuttia kauemmin ollut ollut ylhäällä.
- Älä huijaa vanhempaas, sanoin hellästi, sillä oli yhtäkkiä kauhean hauskaa nähdä hänet tuolla lailla unenpöpperössä, kun oli tottunut siihen, että se oli jokapäiväistä. Äkkiä minua ei huvittanut ollenkaan kasvaa aikuiseksi ja asua omillani, erossa Dannista ja muista.

Matkakuume tarrasi mahastani taas, kun lähdimme kohden satamaa.
- Mitä jos me mennään väärään laivaan, tuskailin ja Danni iski kyynärpäänsä kylkiluihini niin, että ähkäisin.
- Jos sä olet päässy lääkikseen niin kai sä olet tarpeeksi fiksu lukeaksesi, mistä meidän laiva lähtee? Sitä paitsi ei tähän aikaan varmaan muita lähde, ainakaan samasta paikasta. Vieläkö Juhana murjottaa siitä, ettet sä ole kotona imuroimassa tänään?

Koska hän kysyi niin suoraan, en oikein voinut muuta kuin kertoa aamullisen välikohtauksen, vaikka en ollut aikonut mainita sitä. Danni suuttui ihan yhtä paljon kuin minä parvekkeella ollessani.
- Et oo tosissasi! Sehän on hullu!
- Ei tietystikään ole, ei se sitä tahallaan tehny, sanoin vakuuttavalla äänellä, vaikkei siitä niin kauan ollut, kun olin miettinyt samaa. Danni väitti vastaan ja kinastelimme aiheesta niin kauan, että olimme jo lippuluukulla vaihtamassa varaustamme matkalipuiksi, enkä ollut muistanut panikoida vielä ollenkaan.
- Lopeta toi kaahotus. Mihin me mennään tästä? kysyin, kun olin pistänyt pahvikortin laukkuni sivutaskuun.
- Yläkertaan, Danni sanoi varmasti ja se oli tosiaan ainoa suunta, mihin hallista pääsi. Sinne ihmisiä hiljalleen menikin, joten seurasimme heitä.

Matkustimme kevyesti, vain tyhjät reput harteilla, paitsi Tirpan kaljakärryä, joka Dannilla oli kankaisessa ostoskassissa. Yläkerran aulassa oli ihmisiä jo ihan mustanaan, ja sen nurkassa oli baari, johon pelkäsin Dannin raahaavan minut saman tien. Olin väärässä.
- Mä en tosiaankaan halua juoda kaljaa aamiaiseksi, hän sanoi lujasti ja kiskoi minut lähemmäs laivan sisäänkäyntiä. – Mennään laivalla kahville ja syödään jotain hyvää.
Olin samaa mieltä ja aloin nauttia lomapäivästä.

Päivämäärä:   3.9.10 22:25:38

Joo hv vaan sullekin .)

Menin nukkuun mutta esimies valvottaa taas olemassaolollaan... Vois aikuistten oikeesti ettii kyl sen uuden duunin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   4.9.10 06:53:52

Mäkin voin nyt toivottaa hyvää veckosluuttia, kun se alkoi taas. Kivat pätkät, Juhana tosin käyttäyty kusipäisesti, eikse ny tyhmä tajuu kattoa sinne partsille -.- Urpo mikä urpo.

Joo, taidan mennä nukkumaan ennen ku aiheutan enempää sekasortoa mollaamalla Juhanaa...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.9.10 11:30:48

Laivamatka kesti tunteja, ei kovin montaa, mutta kuitenkin joitakin. Jo tunnissa olimme kiertäneet kaikki paikat laivalla ja juoneet ne kahvitkin. Istuimme vähän aikaa kannella auringossa, mutta viima oli niin kylmä, ettei siellä tarjennut kovin kauan. Aloin tympääntyä.
- Voisko täällä olla jotain ohjelmaa? kysyin äkäisesti.
- Onhan täällä. Bingoa. Karaokea. Kaljaa. Mennään kauppaan.
- Mehän sovittiin, ettei mennä kauppaan ennen kuin paluumatkalla. Ei kai me nyt ruveta kantamaan kaikkia ostoksia koko päivää Tallinnassa?
- Ei osteta mitään. Mennään haistelemaan hajuvesiä ja miettimään, mitä ostetaan paluumatkalla.
Siten kulutimme ajan, kunnes Tallinnan satama alkoi näkyä.
- Nyt painutaan ulkomaille, sanoin ihastuksissani.

En muistanut mitään Natan ja Tirpan suosituksista, mutta se ei haitannut. Danni ja minä lähdimme patikoimaan kohden kaupunkia, suoden vain silmäyksen kauppakeskuksille, joita törötti sataman reunalla. Säälin ihmisiä, jotka tekivät koko matkan vain kävelläkseen sata metriä niihin ja sitten takaisin laivaan. Me vaelsimme Vanhaan Kaupunkiin ja kävimme noin sadassa kaupassa. Danni innostui värillisistä laseista, jotka olivat kaikki vähän erilaisia ja painiskeli ikuisuuden miettiessään, montako raaskisi ostaa ja minkä värisiä. Minun oli pakko hätistää hänet liikkeelle, sillä iltapäivä kului pelottavan nopeasti, emmekä olleet vielä syöneet mitään, emme edes juoneet. Löysimme terassin, jonka tarjoilijoilla oli pitkät hameet ja päässään pellavahilkat, jotka näyttivät sadan vuoden takaisilta ja jonka liitutaululla mainostettiin hunajaolutta. Se oli ohittamaton paikka. Hunajaoluen oli pakko olla hyvää, eikö?

Se oli, ja lisäksi istuminen oli ihanaa. Oli kuuma ja jalkani tuntuivat kasvaneen pari numeroa. Dannin iho näytti käristyneeltä olkaimien vierestä, ja kun huomautin siitä, hän laski kauhistuneena niin topin kuin rintsikoidenkin olkaimet alas.
- Mä en halua rajoja, en enää tässä vaiheessa kesää!
- Kerroinko mä sulle, mitä Stumppi sanoi mun rintsikoista? hihitin. Olin kertonut vierailusta, mutta luulin jättäneeni tämän kohdan pois.
- Sun faija? Koska se on sun rintsikat nähny?
- Ei se tietenkään olekaan, tai mitä nyt voi t-paidan läpi nähdä, nauroin ja kerroin koko episodin.
- Ja Juhana sanoi siihen mitä?
- Se oli sanaton, vakuutin.

Suunnaton raukeus valui jäseniini, kun siemailin hunajanmakuista juomaa isosta savikolpakosta, tuntui suorastaan, etten kohta enää pysyisi istumassa.
- Mä olen ihan tattis, en jaksais millään edes ajatella liikkeelle lähtemistä, huokaisin.
- Jäädään tänne, Danni sanoi yltiöpäisesti.
- Älä oo hassu!
- No me ei olla syöty vielä ja meidän piti. Ja mä voisin vielä haluta käydä parissa kaupassa. Ja mulla on edelleenkin kauhea jano ja nestehukka!
- En mä voi, Juhana odottaa mua kotiin! Ja meidän matkaliput… missä me nukuttais?
- Kaupunki on pullollaan hotelleja!
- Haloo, tän piti olla halpa reissu! Sitä paitsi sitten pitäis ostaa uusia vaatteita. Tällä kelillä ei voi pitää yhtä puseroa kuin puoli päivää, huomautin. Olin hionnut oman toppini jo läpimäräksi enkä toivonut mitään enempää kuin suihkua. Paitsi ehkä ruokaa.
- Sä olet tylsä ja keski-ikäistyny. Sehän ois seikkailu! Danni maanitteli, mutta huokaisi sitten, että olisi varmasti sitten aika lähteä etsimään ruokapaikkaa.
- Koska meidän pitää olla taas laivassa?
- Mä luulen, että viideltä.
- Luulet?
- No mä tiedän. Miten sä et muka tiedä?

Siten, etten vaan voinut saada kellonaikaa mieleeni. Hunajaolut tuntui tyhjentäneen muistini. Kelloni näytti melkein neljää, joten yritin ryhdistäytyä.
- Ruoka-aika. Mun on ihan pakko saada nyt jotain syötävää.
- Mennään etsimään, Danni sanoi reippaasti.

Olimme ison torin laidalla ja käytännöllisesti katsoen koko tori oli laajojen terassien valloittama. Ihmisiä oli sadoittain, joka pöytä näytti olevan varattu, mutta he näyttivät vain juovan ja nauttivan auringosta, eivät syövän.
- Mäkkäri, keksin ilahtuen ja osoitin torin vastakkaiselle kulmalle.
- Alissa, mä ennemmin kuolen nälkään kuin tulen ulkomaille syömään mäkkärissä, Danni ilmoitti ja oikeastaan olin samaa mieltä. Kuljimme eteenpäin ja Danni löysi meille ravintolan. Se oli pimeä kuin iltamyöhällä auringonpaisteen jälkeen ja sinne piti mennä jyrkkiä portaita, mutta se oli ihan oikea ravintola, ja mukavan tuntuinen vieläpä. Saimme pöydän ja ruokalistat ja Danni pyysi meille minulta kysymättä pullon viiniä.
- Mitä viiniä se on? kysyin epäillen.
- Toivottavasti jotain juotavaa. Enhän mä voi niitä nimeltä tuntea. Se oli toiseksi halvinta.
- Mistä sä tiesit, että mä edes haluan viiniä?
- No sori, mutta mä olen aina haaveillu saavani tilata kokonaisen pullon! Jätä juomatta sitten!

Sitä en aikonut tehdä. Ruokalistalla oli ihan normaalia perusruokaa ja tilasin itselleni kanaa ja maalaisperunoita ja hetken mietittyään Danni teki samoin. Hän kaatoi meille viiniä ja aloimme maistella sitä odottaessamme.
- Oletko sä huomannut, miten kauhean tylsä susta on tullut? hän avasi keskustelun.
- Kiitos vaan, tuhahdin loukkaantumatta.
- Miksei me voitaisi repäistä vähän? Itse asiassa, jos sä et halua maksaa hotellista niin varmasti täällä on yökerhoja, jotka on auki aamuun asti. Me voitais bailata hurjasti koko yö ja mennä aamulla terminaaliin nukkumaan ja odottamaan ensimmäistä Suomen laivaa.
- Juhana odottaa mua kotiin.
- Niin, että se saa taas lukita sut jonnekin talteen?

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   4.9.10 13:00:04

Nyt Danni ja Alissa myöhästyy laivasta, ja niiden on pakko bilettää koko yö :D Vähän jännitystä Alissankin elämään..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.9.10 13:40:27

Ilmeisen ilmeistä :D
---------
Vedin henkeä sanoakseni taas, että ei Juhana ollut tarkoituksella sulkenut minua parvekkeelle, mutta Dannin piikittely osui kipeästi.
- Sulla on pari hassua viikkoa lomaa ennen kuuden vuoden rypistystä, etkä sä malta olla yötä poissa kotoa, hän jatkoi, kun ruokamme oli tuotu.
- Oikeesti, sä nalkutat itse kuin olisit keski-ikänen vanhapiika, huomautin suu täynnä.
- Entä jos mä maksan hotellin?

Alkoi tuntua typerältä pistää Dannin argumenteille hanttiin. Eikö loma ollutkin vapaa-aikaa? Eikö vapaa-aikana voinut tehdä, mitä halusi, vaikka hetken mielijohteesta? Halusin kuitenkin miettiä vielä hiukan, joten tungin suuni täyteen ruokaa niin, etten pystynyt vastaamaan ja sillä välin Danni vaihtoi puheenaihetta. Hän alkoi ruotia alkavaa syksyä ja millaista olisi opiskella yliopistossa.
- Hemmetin rankkaa, arvelin jännityksen kouraistessa vatsaani.
- Sulla joo, epäilemättä. Mutta kyllä sä siitä selviät.
- Mä en tiedä, miten mulla riittää aika ja jaksaminen, tunnustin.
- Riittää ne. Jessillä ja Veskullakin on riittäny. Ja hei, muista, että Jessi sai vielä mut kesken kaiken!
- Ja mut kohta perään, muistin ja se ajatus kyllä lohdutti.
- Mutta älä sä rupea punkemaan kakaroita kesken kaiken.
- En tosiaankaan, lupasin. Pikku Taina-Teija ja Tomi saisivat kyllä luvan odottaa ainakin kuusi vuotta.

Söimme loppuun ja pyysimme laskun. Sitä odotellessamme tarkistin kellonajan.
- Hei hemmetti, nyt me myöhästytään! ulvaisin kauhuissani, kun näin, mitä se näytti: kymmentä vaille viittä. Emme me käsittääkseni olleet kauhean kaukana satamasta, mutta kun muistelin tulomatkaamme vanhaan kaupunkiin, olimme väkisinkin kävelleet ainakin pari kilometriä. Lisäksi piti ottaa huomioon, että ensin piti päästä sille reitille, jota olimme kävelleet. – Danni! puuskahdin.

Hän katsoi kuitenkin omaa kännykkäänsä yhtä yllättyneenä.
- Ohhoh, miten aika menee, kun on hauskaa. Mitä jos kokeiltaisiin kuitenkin, oisko jossain hotellissa tilaa?
- Onko meillä vaihtoehtoja?
- No onhan muita laivoja. Niitähän menee edes takaisin koko päivän.

Sitä en ollut tajunnutkaan ja helpotus valahti ylleni. Lysähdin tuoliin.
- Mennään sitten satamaan katsomaan, mihin aikaan menee seuraava, sanoin.
- Vai entäs jos kuitenkin mentäis mutkan kautta ja kokeiltais muutama hotelli?
Ajattelin hetken, mitä Juhana sanoisi, kun soittaisin ja sanoisin, että olimme myöhästyneet laivasta. Hän takuulla syyttäisi minua holtittomasta juopottelusta ja kysyisi, joko me konttasimme. Se olisi melkeinpä pahempaa kuin vain ilmoittaa, että olimme päättäneet jatkaa matkaamme seuraavaan päivään asti. Päätös oli helppo tehdä sen jälkeen.
- Kokeillaan sitten. Ja sitten käydään satamassa katsomassa, mihin aikaan täältä huomenna pääsee pois.

Oli vapauttavaa, kun kiire oli poissa. Maksoimme laskun kristillisesti tasan ja Danni kysyi tarjoilijalta, osaisiko tämä suositella edullista hotellia. Tyttö mietti ja pudisti päätään, mutta neuvoi sentään, mistä suunnasta meidän kannatti lähteä etsimään. Vatsat täynnä ja pienessä hiprakassa palasimme torille, jota aurinko paahtoi edelleen niin kuumasti, että melkein teki kipeää.
- Mihinkäs kauppaan mennään sitten? Danni kysyi, mutta minä pysähdyin niille sijoilleni.
- Ei kuule, ensin me selvitetään, missä me ollaan ens yö, ennen kuin tehdään mitään muuta.

Isot ketjuhotellit, joiden luo löysimme tarjoilijan ohjeita seuraamalla, näyttivät paitsi järjettömän suurilta, myös kalliilta. Minusta tuntui mahdottomalta marssia sisään niiden komeista ovista ja ruveta kyselemään yösijaa, mutta Dannilla ei ollut sellaisia estoja.
- Viru-hotelli – eikö se oo jotenkin kuuluisa? hän kysyi ja valitsi sen. Kymmenen minuuttia myöhemmin meillä oli huone. Se oli pienempi ja nuhruisempi kuin mitä olin hotellihuoneelta odottanut, mutta siellä oli ihana sänky, jonka päälle kaaduin Dannin tutkiessa kaapit ja kylppärin. Tuntui, että voisin oikein hyvin jäädä siihen loppuillaksi ja aamuun asti, viileääkin siellä oli. Tietenkään se ei käynyt päinsä ja halusin sitä paitsi selvittää kotiinpääsyasian. Danni sai älynväläyksen ja soitti Jessille komentaen tämän katsomaan netistä, millaisia laivoja oli valittavissa. Heidän neuvotellessaan minä yritin soittaa Juhanalle, mutta totesin kesken kaiken, etten halunnutkaan puhua hänen kanssaan. Runoilin tekstiviestin, missä pistin myöhästymisemme liian hitaan tarjoilijan syyksi.

- Mennään ostamaan liput, sanoin, kun Danni lopetti.
- Me voidaan tehdä se huomennakin, eihän me edes tiedetä, koska me herätään. Nyt mennään takasin kaupungille, shoppaillaan vähän lisää ja tullaan sitten suihkuun.
- Suihku ensin kuulostaisi ihanammalta.
- Mutta mä tarvitsen ainakin raittiimman puseron, mihin pukeutua sitten suihkun jälkeen, Danni sanoi ja siinä oli järkeä, joten nousin sängyltä. Hihitin koko matkan hissiin ja ulos hotellista sitä ajatusta, että ainakin paitamme olisivat raittiita, jos emme me ihan olleetkaan.

Päivämäärä:   5.9.10 20:07:27

Toivottavasti Juhana suuttuis oikeen kovasti ja ne eroais...:)

Päivämäärä:   5.9.10 20:12:07

Niin no, mutta mä kyllä toivon että se on kuitenkin Alissa joka sanoo sen viimeisen kunnon sanan. Sen jälkeen saisi mieluusti kuulua uikutusta Juhanan suusta.

Munkin tekee mieli lähteä Tallinnaan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.9.10 21:32:57

No katotaan mitä Juhana sanoo :)
---------
17. Hevoshommia
Palasimme Helsinkiin seuraavana iltapäivänä erinomaisen hauskan illan jälkeen. Olin todella iloinen siitä, että olimme joutuneet jäämään yöksi, joskin satamassa oli sittemmin selvinnyt, että todennäköisesti olisimme kyllä ehtineet kuitenkin laivaan. Viideltä siellä oli pitänyt olla, mutta lähtö oli tapahtunut vasta puoli kuudelta. Aikaraja oli varmaan asetettu, jotta meidänlaisemme mattimyöhäisetkin varmemmin ehtisivät kyytiin.

Me olimme sitten shoppailleet vielä hiukkasen, lähinnä välttämättömyystarvikkeita, jotta selviäisimme yllättävästä yöpymisestä, mutta myös vähän pientä kivaa, kuten vaatteet, joissa ilkesimme mennä katsastamaan muutaman drinkkibaarin ja yökerhon myöhemmin illalla. Huolimatta siitä, että minusta olimme ostaneet ihan liian ylitseampuvat raittiit puserot, anteliaat ja kiiltävää kangasta, olimme pahasti alipukeutuneita. Ja lyhyitä. Tunsin itseni hobitiksi, kun odotimme juomiamme virolaiskaunotarten keskellä. He tuntuivat kaikki olevan puoli metriä minua pidempiä eikä yhdelläkään ollut edes ripsi vinossa. Siellä ymmärsin täydellisesti, miksi he pilkkasivat suomalaisia tuulipukukansaksi.
- Älä välitä, ei ne kaikki voi olla malleja ja missejä. Muistatko sä Merlinin? Yhtä persjalkanen se oli kuin mekin, Danni lohdutti.

Rahaa oli mennyt monta kertaa enemmän kuin mitä olin budjetoinut, mutta en uskaltanut olla ostamatta Juhanalle lupaamaani kaljalaatikkoa ja koska se näytti naurettavan yksinäiseltä Tirpan kärryssä, ostin toisenkin, ja tietysti Danninkin siiderilaatikko nostettiin siihen päällimmäiseksi. Sellaisen kuorman kanssa rantauduimme Helsinkiin. Danni oli pistänyt minut soittamaan Juhanalle mereltä ja pyytämään, että hän tulisi meitä vastaan. Olin suostunut, koska ajatus taksista vihlaisi lompakossani ja kävelemisestä bussipysäkille kantapäissäni. Juhana oli lyhytsanaisesti luvannut tulla ja odotin aika huolissani, mitä hänellä olisi sanottavana.

Ankarasta ilmeestään huolimatta Juhana ei lausunut mitään poikkipuolista, kun löysimme hänet parkkipaikalta.
- Oliko hauska reissu? hän vain kysyi.
- Oli. Etkö sä halaa mua? kysyin helpottuneena.
- Kiitos en, sä olet kuitenkin tupakoinu koko matkan.
- Sä olet tosi kiltti, kun tulit hakemaan meitä! sanoi Danni ja hän halasi Juhanaa: hän oli juuri heittänyt tupakantumpin pois ja tallannut sen sammuksiin, joten hänen ympärillään leijui vielä sankka tupakanhaju, jota Juhana huiski pois kädellään.

Veimme tietysti ensin Dannin Kallioon. Juhana jutusteli matkalla sinne, että voisimme samalla käydä moikkaamassa Mailista, mutta pysäköintitilanne siellä oli niin mahdoton, että seisoimme vain vähän aikaa muun liikenteen tukkona, kunnes Danni sai kantamuksensa takakontista, ja jatkoimme matkaa. Olin iloinen siitä. Minulla ei varsinaisesti ollut krapula, mutta minua väsytti megalomaanisesti eikä vierailu anopin luona ollut ihan kärjessä niiden asioiden listassa, joita halusin nyt tehdä.

- Ihanaa, ettet sä ruvennu laukomaan mitään typeryyksiä Dannin kuullen, huokaisin, kun olimme päässeet kotiin. Juhana oli ollut sanaton koko loppumatkan ja minulla oli sisäinen pakko katkaista hiljaisuus jotenkin.
- Ai jaa, hän sanoi lyhyesti ja paukautti toisen kaljalaatikon tiskipöydälle niin, että sen sisällä varmaan kuohui. Avasin sen, jota olin itse kantanut nostaakseni sieltä muutaman jääkaappiin viilenemään. – Nytkö sä aiot jatkaa ryyppäämistä? hän kysyi syyttävästi.
- Näytänkö mä muka siltä? kimmastuin.
- No kauhee kiire jäähdyttää niitä.
- No ihan niin. Kai sitä voi ilta-auringossa parvekkeella ottaa kylmän oluen? Sitä paitsi sulle mä ne toin, kyllä sä tiedät, että mä juon mieluummin siideriä!
- Mulla on huomenna työpäivä, Juhana sanoi ja meni pois keittiöstä. Minä painoin otsani vasten jääkaapin hyllynreunaa ja vannon, että jos minulla vain olisi sillä hetkellä ollut Käpylän solu hallinnassani, olisin häipynyt saman tien.

Juhana murjotti pari tuntia, mutta kyllästyi kai sitten ja suostui lopulta juomaan yhden oluenkin.
- Musta oli törkeetä noin vaan jättää tulematta sillon, kun lupaa, hän moitti minua.
- Mähän sanoin, että me jäätiin laivasta! Eikä oltu kännissä! Ei sieltä uidakaan voi! papatin vastaan ja äänensävyni kai sai hänet toppuuttelemaan.
- No älä nyt hermostu. Pääasia, että sä olet kotona.
- Niin, sanoin leppyen. Parvekkeella ei ollut yhtä kuuma kuin Tallinnan Raatihuoneentorilla edellispäivänä, mutta mukavan lämmintä ja minulla oli hyvä olo.
- Me ei olla enää pitkään aikaan käyty lenkillä, Juhana huomautti, mikä oli totta. Koko kunnonkohotus oli hiljalleen unohtunut, kun hän oli jäänyt lomalle.
- Mä en jaksa tänään!
- Mennään huomenna pikku lenkki ja ylihuomenna tosissaan.
- Mennään vaan huomenna, mutta ylihuomenna me lähdetään Dannin kanssa sukuloimaan, sanoin varovaisesti. Hangossa käymisestä oli ollut puhetta niin, että Juhana tiesi siitä kyllä, mutta silti minua vähän hirvitti.
- Just joo, hän puuskahti.
- Me ei olla käyty siellä koko kesänä, puolustauduin.
- No eikö me ois voitu käydä sielläkin sillon, kun mulla oli loma.
- Mä yritin. Sä et halunnu etkä ehtiny sillon, muistutin ja sitä ei Juhana voinut kieltää, joten katsoin voittaneeni sen erän.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.9.10 22:48:34

Haha, Alissa pistää Juhanalle luut kurkkuun!!

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   6.9.10 06:02:55

Mie inhoan koko Juhanaa.. :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.9.10 14:35:29

Danni oli ehdottanut, että viettäisimme seuraavan päivän kumpikin omilla tahoillamme, ettemme kyllästyisi toistemme pärstiin, mutta siitä huolimatta hän soitti minulle jo aamulla.
- Koska sä olet viimeksi jutellut Annin kanssa? hän kysyi. Minun piti miettiä.
- Viime viikolla kai. Miten niin?
- Koska mä näin sen illalla kaupungilla ja se oli huolissaan, isolla hoolla.
- Mistä?
- Kodiakista. Se meinaa, että sillä on joku paikka kipeänä, kun se on kuulemma ihan mahdoton ratsastaa.

Huokaisin syvään. Jos minulla olisi ollut määräysvalta Annin suhteen, olisin pakottanut hänet ainakin kaksi kertaa viikossa ratsastustunnille. Tiesin, että hän oli kesällä käynyt muutamilla Kopseessa järjestetyillä kursseilla, mutta hänen toiminnassaan ei ollut jatkuvuutta. Kukaan sellainen, joka tunsi hänet ja Kodin kunnolla, ei pitänyt heitä silmällä minua lukuun ottamatta, eikä minunkaan osallistumistani voinut nyt kesällä kehua. Kun olin ollut vuorotöissä, tuntui, etten koskaan ollut ehtinyt Annin mukaan tallille, etenkään Juhanan loman aikana. Ymmärsin yhtäkkiä, ettei Anni ollut käynyt kilpailemassakaan koko kesänä, ja se oikeastaan selvitti koko tilanteen vakavuuden. Tietysti kuljetus olisi ollut hieman hankalampaa kuin edelliskesänä, kun hän oli saanut Kodiakin mukaan Mustaojan traikkuihin, mutta ei siinä mitään mahdotonta olisi ollut. Annin isä olisi todennäköisesti ostanut hänelle trailerin ja isomman vetoauton, jos hän olisi pyytänyt, tai Mustaojalta olisi joku voinut tulla apuun. En ollut kuullut hänen edes mainitsevan ratsastuskilpailuja sitten huhtikuun.

- Mä en usko, että sillä on mikään vikana, sanoin Dannille. – Tai no, onhan se tietysti mahdollisuuksien rajoissa, mutta todennäköisesti se tarvitsee vaan läpiratsastusta.
- Mä lupasin Annille, että me mennään tutkimaan tilanne, joten kerää ridauskamppees ja tule ulos vartin päästä.
- Mulla on kamat siellä.
- Mä tulen hakemaan. Ollaan pelastuspartio Bernard ja Bianca. Tai Kim ja Aggie.
- Kuule, sä taisit just keksiä ihan loistavan liikeidean! Ruvetaan ongelmahevoskonsulteiksi telkkariin! nauroin ja muistin Charmin. Huomasin pahoillani, että olin unohtanut sen, ja niin kun se oli minua inspiroinut. En edes tiennyt, oliko se enää Arskalla.

Danni tuli hakemaan minua Jerryn Seatilla, sillä olimme viekkaudella, sisarellisella painostuksella ja osittain tekaistuilla tilastotiedoilla saaneet hänet lupaamaan, että hän ajaisi ensimmäisen kuukauden vanhusautolla eikä omalla tuliterällään. Hän oli uskonut, ettei Hanna kiittelisi häntä, jos hän heti ensimmäisinä viikkoina mälläisi uuden ajokkinsa, kuten tuoreiden nuorten mieskuskien oli tapana. Ehkä eniten oli kuitenkin vaikuttanut se Dannin väittämä, että niin kauan, kun auto oli sisäänajovaiheessa, sillä ei saanut ajaa kuin maltillista kahdeksaakymppiä. Joka tapauksessa meillä oli nyt kaupungissa näppärä pieni ajopeli, olkoonkin, että se oli toistaiseksi ollut vain Dannilla. Nyt vaadin saada ajaa sillä vanhemman oikeudella ja koska en uskonut Dannin muistavan reittiä.

Kodiak vietti leppoisaa kesäpäivää poniystävänsä kanssa lähes kaljuksi kalutulla laitumella. Nälkä niillä ei kuitenkaan voinut olla, sillä aidan lähellä oli jäänteitä vaaleanvihreästä heinäkasasta, väristä päätellen Arvi oli jostain saanut ihan tuoretta satoa. Molemmat ruunat katselivat meitä laiskasti, mutta eivät tehneet elettäkään siirtyäkseen lähemmäs muutaman aidan takana kasvavan puun varjosta. Saimme kävellä sinne hakemaan Kodin.
- Jospa se on oikeasti kipeä. Kokeillaan sen jalat, ehdotin.
- Ja selkä, sanoi Danni.
Teimme niin, molemmat vuorollamme, mutta lukuun ottamatta pientä turvotusta vuohisissa, jonka päättelimme johtuvan sään kuumuudesta, emme löytäneet hevosesta moitittavaa.
- Ei kun ratsaille, sanoi Danni.
- Voit säkin, jos haluat, tarjosin.
- Enhän mä ole ratsastanu sillä suunnilleen ikinä, mitä järkeä. Sulla on sentään jonkinlainen kuva siitä, miltä sen pitäis tuntua.

Se oli totta, joten menin vaihtamaan ratsastustamineisiin, joita sain vähän aikaa hakea satulahuoneesta. Ne löytyivät lopulta kaapin päältä. Danni harjasi hevosen sillä aikaa ja satuloimme ja suitsimme sen yhdessä. Anni oli sitten viime näkemän lisännyt sen varusteisiin martingaalin, mitä ihmettelin, mutta ajattelin sitten, että ehkä hän oli halunnut hypätä ja ottanut sen hätävaraksi. En minäkään sitä viitsinyt irrottaa, eipä se menoa haittaisi.
- Pitäiskö juoksuttaa ensin tai jotain? Danni kysyi epäröiden.
- En mä näe mitään syytä, eihän se ontunu tai mitään eikä sillä ole ollu vapaata sanoin lehteillessäni läpi Kodiakin päiväkirjaa, joka vilisi kiukunsekaisia kuvauksia jäykkyydestä, ryntäilystä ja jäkittämisestä. Lisäsin kannukset ja raipan omiin varusteisiini.

Ratsastuskoululla oli hiljaista, mikä ei sen paremmin yllättänyt kuin pelästyttänytkään minua. Olivathan koulut jo alkaneet ja kaikki toiminta oli taas keskittynyt iltoihin. Olin tietysti vähän huolissani siitä, mitä Arska oli minulle Annilla kertonut, mutta toiveajattelin hänen stressaavan turhia. Ja ellei niin kävisi, niin aika vähissä olivat minun keinoni vaikuttaa asiaan. Sen verran katselin ympärilleni, että näin tutut tuntihevoset tarhoissaan, muille oli kuulemma rakennettu rauhallisempia tarhoja kauemmas tallista. Jasun hevoset olivat siellä jossain ja niin varmaan Charmikin, jos se vielä oli täällä. Ehdotin Dannille, että kävisimme etsimässä sitä, kunhan olisin ratsastanut.
- Mun puolesta, hän sanoi välinpitämättömästi. – Jos sä tykästyt johonkin lämppäriin niin mä haluan kyllä nähdä sen.

Ensin oli kuitenkin Kodiakin vuoro. Se luimisti korviaan, kun nousin satulaan, mutta sitten se ei tuntunutkaan ollenkaan niin pahalta kuin olin kuvitellut. Aika vino se oli, muttei niin vino, ettei sitä saanut suoristettua pienellä maanittelulla, eikä se edes ajatellut ryntäillä tai jäkittää. Tosin en antanut sille tilaisuuttakaan miettiä omiaan. Oli jo melkein kaksi viikkoa siitä, kun olin viimeksi ratsastanut ja minusta tuntui kuin olisin tullut kotiin, kun pistin Kodiakin tekemään, mitä halusin. Minun pitäisi ehtiä tätä useammin, paljon useammin!

Lähettäjä: keukeu 
Päivämäärä:   6.9.10 16:38:14

Jei, kolme uutta pätkää! Iltavuoro pelastettu! Kiitos, Sennnu! Ehkäpä mä armahdan sut niiltä painajaisilta vaikka toi Juhana niin tökkiikin...

Päivämäärä:   6.9.10 17:18:55

Ihanaa lueskella Kodiakista ja ylipäätään Alissan ratsasteluista! Mun käy kyllä vähän sääliksi Kodiakia ja Anniakin - tässä on oikeastaan taas yksi syy, jonka takia mä en ole uskaltanut hevosta hankkia, vaikka sellaista on tarjottu. Pelottaa, että sitten urautuukin loppujen lopuksi omiin virheisiin, jos ei syystä tai toisesta saakaan mahdollisuutta käydä riittävän usein ratsastamassa jonkun asiantuntevassa ohjauksessa.

Ja Charmia peliin vaan - mä tykästyin siihen Alissan lailla! Se vaan vaikutti jotenkin kovasti joltakin mun nykyisen ratsastettavani ja yhden tuttavahevosen välimuodolta.

Päivämäärä:   6.9.10 19:01:46

Lisää :) Ite en niin näist heppajutuist välitä mut kyl ne täs sivus menee :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   6.9.10 22:15:11

Lisää vaan, heppailuja!

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   6.9.10 23:55:57

Samaa mieltä, lisää vaan heppailuja, ja Juhanalle mononkuva persaukseen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.10 00:57:16

- Eihän siinä ole mitään vikaa, summasi Danni aidan takaa, kun olin ratsastanut ravia hikeen asti ja annoin hevoselle hetkeksi pitkät ohjat.
- Mä en epäillytkään, että siinä olisi, tunnustin. – Anni on vaan vähän liian kiltti. Ja Kodiak taitaa tietää jo, ettei sen auta ryppyillä, kun mä olen paikalla. Mitenkähän se vuokraaja pärjää sen kanssa? Mä en huomannut lukea sen kirjoituksia.
- Se ei enää käy, Danni sanoi yllätyksekseni.
- Mistä lähtien?
- Tästä lähtien kun koulut alko. Niin Anni sanoi, ja sekin taisi rassata sitä aika lailla. Tai olisi se voinut käydä viikonloppuisin, mutta Anni sano, ettei se ala antamaan ainoita valoisia ratsastuspäiviään pois, kun kohta on taas marraskuu.
- Okei, sanoin mieli vähän mustuen. Se tarkoittaisi suunnatonta projektia uuden vuokraajan löytämiseksi ja minä saisin kuunnella kaikki Annin jahkaamiset ja toimia apuratsastajana sillä välin. Tietysti oli hölmöä ruveta valittamaan asiasta nyt, kun olin juuri todennut tarvitsevani lisää ratsastuksen tuomaa mielihyvää, mutta kokemuksesta tiesin, että hän kaipasi eniten apua silloin, kun minullakin oli kiireintä. Tai siltä minusta ainakin tuntui.

Sitten, ihan arvaamatta, Kodiak otti ja lähti. Olin ehtinyt kiertää pois Dannin luota ja kääntyä taas palaamaan, kun hevonen jännittyi ja katosi kohden porttia. Minä pysyin mukana, joskin selkäni nytkähti ilkeästi. Portilla olin jo saanut ohjat lyhyemmiksi ja Kodiakin tehtyä siihen äkkipysähdyksen onnistuin ottamaan ne kunnolla käsiini.
- Pistä siihen vauhtia! Danni sanoi kulmat uhkaavasti rypyssä. En ollut muuta ajatellutkaan. Läimäisin varuiksi raipallakin ja Kodiak siirtyi ilmaan potkaisten epätasapainoiseen laukkaan. Ryhti ja tahti kuitenkin paranivat askel askeleelta ja ajoin sitä eteenpäin niin kovaa kun uskalsin. Samalla näin, mikä sen todennäköisesti oli ajanut tekemään temppunsa. Rosa oli tulossa tallipihalle vaunujen kanssa. Kodiak oli varmasti nähnyt ne kymmeniä kertoja, minäkin olin nähnyt sen näkevän ne monesti. Se oli vain tulkinnut tarjoamani lepohetken ja pitkät ohjat tilaisuudeksi päästä niskan päälle.

Kodiakin kunnossa ei ollut mitään vikaa, mutta kolmen tai neljän kierroksen jälkeen se alkoi ehdotella, että vauhtia voisi hiljentää. Tunsin synkkää tyydytystä, kun en antanut sen tehdä niin, ennen kuin puoli kierrosta myöhemmin, ja silloinkin aloin vain koota sitä ja lyhentää askelta. Se ei ollut osaavinaan vaan tiputti raville, joten jouduin ajamaan sen pari kertaa uudestaan siihen kenttäratsastuslaukkaan, josta olimme aloittaneet. Sitten huomasin tuntevani kostonhimoa ja kylmää tyytyväisyyttä siitä, että pystyin pompottamaan hevosta ja lopetin. En ehkä tehnyt mitään virallisesti väärin, mutta Vesku olisi ravistanut niskani sijoiltaan, jos olisi tiennyt, millaisella asenteella ratsastin. Laskin taas ohjat pidemmiksi, kunhan olin saanut Kodiakin rytmikkääseen raviin, johon yleensä pyrin päättämään ratsastukseni. Hevonenkin tiesi tapani, ja kai Annikin edelleen teki samoin. Se venytti kaulaansa ja pärskähti pari kertaa tyytyväisenä ja pääsimme kunniallisesti kohtaan, jossa saatoin taas antaa sen kävellä. Ohjien laskeminen käsistäni tuntui huonolta ajatukselta; selkälihaksiani juili, mutta pakottauduin tekemään sen silti. Pitihän elikolle antaa tilaisuus näyttää, ettei se porsastellut säännönmukaisesti.

- Se ontuu, sanoi Rosa aidan takaa lyhyesti ja lakonisesti.
- Tietenkään se ei onnu, väitin vastaan, sillä kai minä nyt olisin sellaisen huomannut. Mutta kun vähän tunnustelin askelten tahtia, huolestuin. Se ei ollut niinkään selvää ontumista, mutta jotain omituista siinä oli.
- Se töpöttää, sanoi Arska, joka oli huomaamattani ehtinyt paikalle hänkin. Sydämeni humpsahti ja tunsin, miten kylmä hiki nousi kasvoilleni kuuman ja valuvan tilalle. Olinko rikkonut Annin hevosen? Pysäytin Kodiakin ja hyppäsin alas.
- Mikä sillä on? Miltä se näyttää? kysyin hätääntyneenä ja Danni kömpi aitalankkujen välistä kentän puolelle.
- Katso itse, hän sanoi ottaen kiinni ohjista ja siinä kohden aloin olla varma, että se hyvä eteen-alas-ravikaan ei ollut ollut oikein kunnollista. Nyt, kun oikein ajattelin, oli sekin ollut ehkä vähän… töpöttävää?
- Kaviokuume? ehdotti Rosa.
- Ei voi olla, ei sillä laitumella, missä ne on, sanoin ja katsoin, miten Danni talutti Kodiakia ensin käynnissä, sitten ravissa. Se ei varonut mitään jaloistaan, mutta kyllä se jotenkin liikkui varovaisesti. Kai. Ehkä. En enää oikein uskaltanut luottaa silmiini, kun perstuntuma oli minut pettänyt. – Ei kai me laitettu suojia liian tiukalle?
- Tulkaa kylmäämään sen koivet, Arska ehdotti ja koska se oli sekä järkevä että toteutettavissa oleva toimenpide, teimme niin. Rosa tuhahteli ja sanoi, että hänen piti viedä Roope syömään, mutta me kolme jäimme vuorottelemaan ohjaksissa ja vesiletkussa. Kun oli minun vapaavuoroni kummastakin, yritin soittaa Annille. Oli hyvin epätodennäköistä, että hän vastaisi, hänhän oli koulussa, mutta hän vastasi kuitenkin.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   7.9.10 18:59:31

Pätkää tälle päivälle? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.10 19:13:00

Tokkiisa.
--------------------

- Mä olen suunnittelemassa syksyn ryhmätyötä, hän ilmoitti, kun ihmettelin. – Onko jokin vialla?
- Mä en oikein tiedä. Musta se oli ihan hyvä ratsastaa, yllättävänkin hyvä, mutta sitten se otti yhden lähdön ja sen jälkeen se alko näyttää omituiselta. Ja tuntuakin, lisäsin.
- Mä tiesin! Anni puuskahti. – Mikä sillä on?
- Enhän mä voi tietää, ystävä kallis. Mulla ei ole aavistustakaan. Koska se on kengitetty? kysyin ja kaduin saman tien kysymystä, sillä kun katsahdin Kodiakin kavioihin, ne olivat sievän lyhyet ja pyöreät ja sitä paitsi kauniin kirjavat kuin merenrannan kivet, kun vesi valui niiden yli ja kirkasti himmeät harmaan ja vaaleamman sävyt.
- Vasta pari viikkoa sitten. Ja ei, se ei ollu uus kengittäjä. Tää on jo toinen kerta, kun se kengittää meillä. Mähän kerroin sulle.

Niin hän olikin kertonut. Joppe, joka kävi hoitelemassa Mustaojan porukan ja oli tietenkin hoitanut Kodiakinkin siihen aikaan, oli käynyt Vantaalla koko talven siitä asti, kun Kodiak oli muuttanut. Keväällä hän oli kuitenkin alkanut vihjailla, että matka oli vähän turhan pitkä, kun hänen kaikki muut asiakkaansa olivat Tuusulasta pohjoiseen. Anni oli kehittänyt asiasta kiitettävän pienen draaman ja oletin, että hän oli yksinkertaisesti ruvennut käyttämään sitä kengittäjää, joka kävi Kopseessakin. Mutta tuskin nyt siitä oli kyse.
- No, jotain on pikkusen vinossa, mutta mä en tiedä mikä, summasin.
- Mitä mä teen?
- Varmaan sun pitäis kysyä eläinlääkäriltä? ehdotin.
- Niin joo. Ja sitten kun vaan tietäis keneltä. Se, joka kävi raspaamassa ja rokottamassa Kodin ja Pollen ei näyttäny olevan ihan varma siitä, mikä pää on etupää ja mikä takapää. Mutta hei, nyt noi alkaa kaivata mua. Tunnetko sä eläinlääkäreitä täältäpäin?
- En tietenkään. Kysy Kopseen porukoilta, ne varmaan tietää.
- Okei, niin mun kai pitää tehdä.

Anni lopetti puhelun, sillä taustamelu alkoi käydä vaativaksi, ja minä otin vuorostani letkun Dannilta. Kodiak seistä törötti ja tuntui nauttivan kylmästä vedestä kintuillaan.
- Kuka eläinlääkäri teillä käy? kysyin Arskalta.
- Riippuu ihan vaivasta, Arska sanoi.
- Ja mistä sä tiedät, kuka sopii mihinkin vaivaan? jatkoin tenttaamistani.
- Maine kiirii. Rosa ja Jasu tuntee niitä aika hyvin.
- Mitä sä tekisit Kodiakin kanssa? sanoin melkein epätoivoisesti, kun en saanut hänestä kunnon vastausta.
- Odottasin ja katsosin. Vähän aikaa, sitten mä varmaan veisin sen klinikalle. Siellä saa ainakin kuvia ja voi muutenkin tehdä juttuja, joita ei tallilla voi.

Nyökkäsin, kun en muutakaan voinut ja päätin jättää enempien suositusten hankinnan Annin itsensä huoleksi. Voisihan hän aina kysyä Veskulta, jos tulisi tiukka paikka.
- Joko mahtais riittää? kysyi Danni jonkin ajan kuluttua.
- Eiköhän, arvelin.
- Mennään sitten. Tai jos mä vien Kodiakin niin sä voit käydä kattomassa sitä sun lämppärinraatoasi, Danni tarjoutui ja minä muistin katsoa Arskaa kysyvästi.
- Vieläkö se on sulla, Charmi?
- Vielä, Arska sanoi synkästi. – Mutta en mä siitä mitään rahaa oo saanu.
- Sopimus? Kai sulla on sopimus?
- Onhan mulla sopimus, mutta ei allekirjotusta siinä. Eikä omistajaa saa kiinni. Klassinen käsiin jätetty tapaus.

Arska näytti harmistuneelta ja nololta ja Danni ja minä tuijotimme häntä melkeinpä suut auki. Noin lapselliseen temppuun ei olisi edes kumpikaan meistä sortunut.
- Miten sä olet päästäny tommosta tapahtumaan, idiootti, Danni tokaisi.
- No en mä nyt ihan idiootti ole, mulle lykättiin ensimmäiseksi paperit käteen, kun kuljetusfirma toi sen tänne. Sillä ukolla vaan oli kuulemma niin julmettu kiire, että en mä ehtinyt niitä tarkistaa, kun sillä oli jo auto auki ja se karjui sinne hakemaan hevosta. Mä tungin ne lähimpään koloon ja kun mä myöhemmin muistin ne, ei siellä ollut muuta kuin se mun allekirjottama versio, joka sen omistajan oli pitänyt kuitata omasta puolestaan.

Ymmärsin, että sellaista saattoi tapahtua ja katsoin Arskaa osaaottavasti.
- Menkää te nyt. Mä menen nyt. Jos mä ajan tänne hakemaan sut sitten, Danni ehdotti.
- Selvä, sanoin. Olisin ihan yhtä hyvin voinut lähteä hänen mukaansa, mutta minun teki mieli nähdä Charmi. Minun teki myös mieli viettää hetki Arskan seurassa ja tunnustella, miten hyvin olinkaan päässyt hänestä ylitse. Ja ennen kaikkea tahdoin kuulla, miltä Kopseen tulevaisuus näytti nyt.

Päivämäärä:   7.9.10 20:04:10

Onks silläkin kivi kaviossa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.9.10 20:37:49

Oisinkin semmonen ennustaja :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.10 12:53:12

18. Lisää lomaa
Seuraavana aamuna lähdimme Hankoon. Minä olin vaihteeksi vienyt Dannin kotiin ja ajanut Jerryn auton parkkiin meidän vieraspaikallemme. Juhana oli tietenkin huomannut sen tullessaan kotiin ja halunnut lähteä ajelulle, mutta kieltäydyin ehdottomasti päästämästä häntä rattiin, joten ei häntä sitten enää niin kovin kiinnostanutkaan. Oli kuitenkin parasta, että jos autolle jotain sattuisi, syypää löytyisi perhepiiristä.
- Väitätkö sä, etten mä osaa ajaa, sanoi Juhana happamasti.
- Olenko mä muka sanonut jotain semmosta? Mutta entä jos joku rekka ajaa meitä päin, kun sä olet ratissa. Tai siihen tulee joku tehdasvika. Parempi, että mä saan sillon syyt, sillä mä saan helpommin anteeksi.
- Sun perheesi vihaa mua!
- Älä oo typerä, ei tietenkään vihaa.
- No ei tykkää ainakaan.

Epäilin sen olevan sen verran totta, että katsoin parhaaksi vaihtaa puheenaihetta tuhahdettuani jotain epäävää ja sitten olimme lähteneet ajelulle Juhanan autolla. Aioimme vain Niklaksen luo, mutta hän olikin mennyt istumaan paikalliselle terassille, joten palasimme kotiin. Alkuun olin arvostanut Juhanan omistautumista työlleen, mutta nykyään minua vähän nyppi se, miten hänen piti saada yhdeksän tunnin yöunet, ettei makkaratehdas olisi kaatunut.

Aamulla olin varmuuden vuoksi nukkuvinani, kunnes Juhana oli lähtenyt töihin, ihan varmuuden vuoksi vain, ja nousin sitten pakkaamaan, mitä tarvitsisin yön tai ehkä parinkin viipymiseen Hangossa. En ollut viitsinyt tehdä sitä illalla, ensinnäkin, koska tarvitsin aamulla vielä hammasharjaa ja deodoranttia ja toiseksi, koska en ollut halunnut pahoittaa Juhanan mieltä muistuttamalla häntä siitä faktasta, että olisin taas pari päivää poissa. Pysähdyin oikein miettimään sitä kesken pakkaamiseen. Miten minulla oli nykyään koko ajan sellainen olo, että tahdoin salata tai piilotella Juhanalta asioita, jottei hän tulisi huonolle tuulelle? Tai eihän tämäkään ollut salailua, kyllä hän tiesi, että olin lähdössä. Päättelin, etten vain tahtonut pahoittaa hänen mieltään, kun hän ei kerran pitänyt siitä, että olin menossa.

Ja menossa minä olin, hyvät hyssykät! Miniloma Tallinnassa oli ollut loppujenlopuksi hauska seikkailu ja arvelin, että miniloma Hangossa olisi vähintäänkin yhtä hauska Dannin kanssa. Mikähän siinä olikin, että hän sai kaikki asiat tuntumaan kokemisen arvoisilta? Minä taisin olla aika tylsä tyyppi itse. En onneksi ehtinyt istua säälittelemään itseäni vaan soitin pakattuani Dannille ja niin matka alkoi.

Olisimme oikein hyvin ehtineet aamiaisajan puitteissa Leena-mummin luo, mutta Danni halusi pysähtyä Tammisaareen fiilistelemään. Hän pisti minut ajamaan koululle, jota oli käynyt siellä, ja Hanskin tallin tienhaaraan – en suostunut ajamaan pihalle asti – sekä lopuksi tietysti sinne, missä hän oli Jessin kanssa asunut.
- Mä en vieläkään ymmärrä, miten te selvisitte hengissä yli puolesta vuodesta samassa yksiössä, sanoin.
- Sopu sijaa antaa, Danni sanoi mietteissään ja tuijotti rapunovea. Asunnon ikkunat olivat pihalle päin, joten niitä ei voinut tuijottaa. – Aja vähän eteenpäin.
Tottelin, kunnes hän käski pysäyttää ja sitten hän alkoi tuijottaa kohdalla olevan talon ikkunoita.
- Mitä sä teet? kysyin hiukan kiukkuisesti. Hän näytti suunnilleen siltä, miltä Juhana oli näyttänyt tuijottaessaan sitä saamarin tornitaloa, missä se peevelin Anu asui. Mistä minä tiesin, vaikka hän suunnittelisi kuluttaa tulevankin illan juuri siinä puuhassa, haaveellinen ilme kasvoillaan. Ajatus latisti iloani lomamatkasta.
- Mä olen ruvennu miettimään, että olinko mä oikein fiksu sillon Kasimirin suhteen, Danni paljasti ja ymmärsin, että pojan asuntoa hän nyt halusi stalkata.

- Et, sanoin suoraa päätä. Kasimir oli ollut minusta kertakaikkiaan ihastuttava. Sievä kuin kiiltokuva, eikä muutenkaan pöllömpi.
- Ai. Mä taisin olla vähän nuori.
- Ei siinä ikää katsottu, ihan yhtä ehdoton jääräpää sä olet aina ollut, tokaisin. Olin kyllä hämmästynyt. Dannilla ei ollut tapana pyörtää päätöksiään tai harmitella tekemisiään jälkikäteen. Hän vaan purjehti eteenpäin nenä pystyssä. – Hei kuule, mene kysymään, vieläkö se asuu siellä, ehdotin innostuen. Danni pudisti päätään.
- No can do. Voin mä itsekseni miettiä, että mitä jos, mutta en tosiaankaan aio ruveta juoksemaan vanhojen haaveiden perässä.
Tilanne oli niin poikkeuksellinen, että minun ajatukseni laukkasivat jo ties missä. Minähän voisin ottaa selvää Kasimirista, missä hän oli nykyään ja mitä teki. Danni oli tehnyt saman hiukan kyseenalaisen palveluksen, kun Valtosta oli ollut kyse. Voisin nyt tehdä maksaa potut pottuina.
- Mennään jo, Danni sanoi.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   8.9.10 13:07:26

"Voisin nyt tehdä maksaa potut pottuina."

Ai ai ai..

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   8.9.10 20:25:19

No just meinasin sanoa, että kiva ku Alissa koko ajan vaan miettii, mitä tekis, etteih hermostuttais Juhanaa. Ja Juhana on pahempi kiukuttelemaan kuin mä pahimpina päivinäni - ja se on paljon se!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.9.10 21:11:39

on se hyvä, Alissa yrittää välttää Juhanan suututtamista ja mä yritän tietentahtoen suututtaa kaikki...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.9.10 21:36:46

Whisky. hups!
Toiset vaan on kiltimipiä kuin toiset... ;)
---------
Jatkoimme matkaa vielä pikkuisen, Hankoon asti. Alkoi tulla lämmin ja Danni avasi ikkunaansa, vaikka Seatissa olikin ihan pätevä ilmastointi. Hän väitti haluavansa mieluummin tuoretta, elävää ilmaa, vaikkei se ollutkaan yhtä kylmää kuin mitä ilmastointilaite puski autoon.
- Saat niskajumin, ennustin ja mielessäni välähti, että se oli juuri sellainen asia, jonka tylsä ihminen sanoisikin. Epätylsä ihminen, kuten Danni, työnsi päänsä ikkunasta kuin koira ja antoi tuulen tuivertaa. Jospa harjoittelisin vähän epätylsyyttä nyt, kun oli tilaisuus?

Meillä oli Hangossa muitakin sukulaisia kuin Leena-mummi. Tai tarkkaan ottaen ei minulla ollut, mutta perheellä. Danni mietiskeli ääneen, pitäisikö meidän käydä kylässä myös Veskun veljien luona, mutta molemmat tiesimme, ettemme tekisi niin. Poiketen muusta suvusta sedät eivät olleet kovin mukavia. Eivät pahojakaan, tai ilkeitä, ainoastaan sellaisia, että aina löytyi parempaa tekemistä kuin viettää aikaa heidän perheidensä kanssa. Leena oli toista maata. Hän oli hemmottelemisen Etelä-Suomen mestari, eikä pitänyt meitä liian vanhoina olemaan hemmoteltavina. Eikä minua ulkopuolisena.

Istuimme koko aamupäivän brunssilla tai sen tapaisella valkoisessa huvilassa, jossa Leena asui. Olimmehan vasta nähneet Jerryn synttäreillä, mutta juteltavaa tuntui riittävän silti. Ei kuulumisia, mutta äkkiä olimme syvällä elämän tarkoituksessa ja muissa kesäaamuun sopivissa aiheissa.
- Mitä sä aiot tehdä? Leena kysyi minulta ja tiesin, ettei hän tarkoittanut vain lääkistä.
- Seuraavat kuus vuotta on aika tarkkaan ohjelmoitu, sanoin silti.
- Ja sitten? Perhe ja lapsia?
Olisin voinut sanoa, ettei asia kuulunut hänelle, mutta se olisi tappanut tunnelman.
- Me ollaan puhuttu lapsista, myönsin. - Juhana on puhunut kihloihin menemisestäkin jo varmaan puoli vuotta. Kai ne sitten tapahtuu jossain kohden.
- Meidän perintöhääpuku menee sulle kyllä, Leena sanoi tyytyväisenä ja minä sain välittömästi ahdistuskohtauksen.
- Mä en halua kokeilla sitä!
- Mä haluan! huudahti Danni.
- Eihän sulla ole miestäkään.
- Ehkä mä joskus vielä hankin semmosen. Mutta sitten me ei voida pitää kaksoishäitä, kun perintöpukuja on vaan yks.

Siinä saman tien ei kuitenkaan aloitettu sovittelua. Meillä oli tekemistä. Piti esimerkiksi käydä Hannan tallilla katsomassa, millaiseksi hänen naamansa menisi, kun tulimme Jerryn autolla, ja kaupungilla ehkä vähän shoppailemassa. Lupasimme Leenalle palata illansuussa päivälliselle, minkä jälkeen lähtisimme tutkimaan yöelämää.
- Haluatteko te saunoa? Leena kysyi.
- Ehdottomasti. Ja me voidaan nukkua saunan terassilla, ettei herätetä sua, kun kontataan aamuyöstä kotiin, Danni ehdotti.
- No ei tule kuuloonkaan. Mä haluan herätä ja tietää, että te olette tallessa.
- Mutta entä jos meidät kutsutaan vaikka johonkin monacolaisen miljonäärin veneeseen bileisiin?
- Laittakaa tekstari jos niin käy niin mäkin tulen, Leena tuumasi. – Miljonäärejä ei koskaan tunne liikaa.

Kahdeksan aikoihin olimme kaupungilla iltapukumoodissa. Ei kirjaimellisesti, mutta mekoissa kuitenkin. Ne tuntuivat sopivalta asulta turistien kansoittamaan kaupunkiin kauniina iltana. Olimme päivällä vähän ajelleet ympäriinsä ja valinneet sopivan terassin ensimmäiseksi kohteeksemme, ja kai tasapuolisuuttaan Danni oli käynyt pysähtymässä siellä, missä Arska oli asunut ollessaan Hannan luona kesätöissä. Olin käskenyt häntä vikkelästi ajamaan eteenpäin, sillä en minä ollut tullut millekään nostalgiamatkalle, vaikka hän ehkä olikin.

Valitettavasti tunne oli jäänyt, epämääräinen haikeus, ja kun olimme pistäytyneet tallilla, olin halunnut käydä katsomassa pikkuriikkistä huoneen irvikuvaakin, jossa Danni ja minä olimme silloin molemmat asuneet. Hanna ei ollut ollut paikalla ja hänen henkilökuntansa oli katsonut meitä epäilevästi, kun olimme halunneet katsella paikkoja. He eivät kuitenkaan olleet pistäneet vastaan, kun olimme sanoneet olevamme Mustaojalta.
- Tullaan huomenna uudestaan. Mä tahdon nähdä Hannan, Danni sanoi.
- Miksi?
- Muuten vaan. Siihen on kiva terottaa kynsiä.

Taas yksi asia, missä olimme täysin erilaisia. En minä Hannaa suorastaan pelännyt, en ainakaan nyt enää, kun emme olleet työsuhteessa häneen, mutta ei minulla ollut mitään intohimoja nokkapokkaan hänen kanssaan. Tai kenenkään muunkaan, sen puoleen.
- Senkin Räyhä-Reetta, sanoin ja osoitin vapautuvaa pöytää keskeltä terassia. – Otetaan äkkiä toi!
- Ota sä, mä voin hakea juotavaa, Danni lupasi, joten ryntäsin istumaan tyhjälle tuolille. Terassi oli ilmeisen suosittu, sillä en olisi kuvitellut missään olevan täpötäyttä arki-iltana enää nyt, kun koulut olivat alkaneet. Ilmeisesti lapsettomiakin veneturisteja oli. Tarkemmin ajatellen, varmaan heitä oli aika paljon.

Danni toi meille siiderit ja aloimme maistella niitä. Tähän asti minulla oli ollut vain hauskaa, mutta nyt alkoi vähän epäilyttää. Mikä oli Dannin motivaatio lähteä terassille? Etsikö hän elämänsä miestä ja mitä tapahtuisi minulle, jos hän löytäisi sellaisen? Minähän en ollut etsimässä mitään.
- Me lähdettiin ulos pitääksemme hauskaa, Danni sanoi kuullessaan epäilyni. – Jutellaan ja katellaan. Jos löydetään joku paikka, jossa on musiikkia niin tanssitaan. Luuletko sä, että mä olen joku munahaukka ja hylkäisin sut tänne yksin, kun ollaan kahdestaan lähdetty?
- En, sanoin helpottuneena ja vaikka olimme vasta viettäneet pari päivää Tallinnassa ja tämän koko päivän samassa autossa, löysimme silti uusia keskustelunaiheita. – Sitten kun ollaan vanhoja vanhojapiikoja niin muutetaan asumaan yhteen? ehdotin.
- Miksi sä kuvittelet, että meistä tulee semmosia? Ittelläskin on jo toinen jalka hääpuvussa ja lasten nimet valmiiksi mietittyinä.
- Miten niin? kysyin punastuen, sillä sitä en tosiaankaan ollut Dannille kertonut. Hän olisi vain pilkannut minua.
- Ha haa! Mähän arvasin! Minkä nimisiä niistä tulee?
Epäröin hiukan, mutta kerroin sitten. Danni kuunteli pää kallellaan ja totesi sitten:
- Noiden lasten isä on selvästi Juhana.
- No se mulla on tällä hetkellä käytettävissä, muistutin.
- Olisit nyt edes yhdestä halunnut tehdä Fannin, vaikka mun kunniaksi.
- Tee itse oma Fannisi.

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   8.9.10 22:20:18

Huippu Danni!:D

Oon muute miettiny et jos miulla joskus on tyttökoira, ni sen nimeks tulee Fanni :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.9.10 12:34:27

Ja mä luin koko ajan että tyttö(lapsi) :D
---------------
Juotuamme yhdet siiderit alkoi viereisen talon varjo uhkaavasti lähestyä pöytäämme, joten päätimme lähteä etsimään aurinkoisempaa paikkaa. Oli kuitenkin jo elokuu, joten kaikkialla hämärtyisi pian, mutta vielä oli terasseja, joissa sai kylpeä oranssissa laskevan auringon valossa. Väki alkoi harvenemisen sijaan paremminkin lisääntyä, joten kun löysimme länteen päin aukeavan terassin, jossa oli vapaa pöytä, emme etsineet enempää. Minä hain vuorostani juotavaa ja sitten jatkoimme juttujamme.

Viihdyimme siinä hyvän aikaa ja sitten piti ruveta käymään vessassa. Vuorottelimme, sillä terassipöydännälkäisiä olioita pyöri edelleen ympärillä. Dannin mennessä keskityin hetkeksi Iltalehteen, jonka joku oli jättänyt pöytäämme, mutta sitten jäin katselemaan tummaa poninhäntää, joka oli istunut selkä minuun päin ehkä viiden metrin päässä koko ajan. Olin ensimmäisellä silmäyksellä olettanut sen kuuluvan naiselle, mutta nyt totesin, että hartiat, liikkeet, ruumiinkieli, kaikki olivat paremminkin miehen. Koska olimme vasta sinä aamulle. na käyneet katsomassa Kasimirin kotitaloa ja koska hänellä silloin Dannin kanssa seurustellessaan oli ollut tummat, pitkät hiukset, minusta alkoi tuntua, että katselin hänen niskaansa. Tietysti se oli silkkaa ajatusleikkiä. Ei sellaista vaan tapahtunut.

Katselin kuitenkin tarkemmin nyt, kun minulla oli aikaa. Kuka mies lieneekään, hän ei näyttänyt pahalta, ainakaan jos piti latinotyypeistä. Minulla ei ollut mitään heitä vastaan, minusta Kasimir oli ollut äärettömän sievä. Ajatus oli kerettiläinen kahdestakin syystä. Ensinnäkin hän oli ollut Dannin poikaystävä ja toiseksi minulla oli Juhana eikä siis mitään asiaa miettiä muita miehiä. Hän ei pitäisi siitä. Minulle tuli huono omatunto, joten päätin sovitukseksi soittaa Juhanalle. Hän ei ehkä ihan vielä ollut ehtinyt nukkumaan.
- Moi, hän sanoi varovaisesti.
- Moi, missä sä olet? kysyin, sillä taustalta kuului ääniä, jotka eivät kuuluneet asuntoomme. Puhetta ja vaikeasti määriteltäviä ulkoilma-asioita. Vähän ehkä tuulen suhinaa tai jotain sellaista.
- Tompan kanssa uimassa.
- Tähän aikaan?
- Niin. Täällä on ollu kuuma. Ja mä olen ollu päivän töissä.
- Niin niin, tietysti.
- Oliko sulla jotain?
- Ei kummempia… ajattelin vaan ilmottautua jos sulla on vaikka tylsää yksin kotona.
- No onneksi mun elämäni ei ole pelkästään sun odottamista.

En välittänyt syytöksestä hänen äänessään vaan pidin sitä peräti vähän oikeutettuna. Kello oli kuitenkin paljon arki-illaksi.
- Painu nyt nukkumaan, että pääset aamulla töihin. Et kai sä puhelin korvalla ui?
- En tietystikään, kunhan kuivattelen uikkareitani.
Samassa sieltä kuului vertahyytävä kiljaisu, sellainen, joita uimarannoilla kaikui kaiket päivät, mutta ehkä vähän vähemmän iltamyöhällä.
- Mikä se oli? kysyin, sillä Tomppa se ei ollut ellei häntä parhaillaan kastroitu.
- Jotain penskoja vaan. Tomppa kiljuttaa niitä.
- Tomppa kiljuttaa tyttölapsia ja sä istut vieressä ja katselet? kysyin ja epäilykset alkoivat vallata mieleni. Mahtoiko jonkun tyttölapsen nimi olla Anu?
- Sä kuulostat vanhalta nalkuttajalta.
Sellainen en halunnut missään nimessä olla ja mitä hittoa minulle kuului, mitä Tomppa teki jossain sadan kilometrin päässä ja kenelle.
- No anteeksi, että mä häiritsin. Hyvää yötä, toivotin arvokkaasti. En jäänyt odottamaan, mitä Juhana siihen mahdollisesti vastaisi vaan suljin puhelimen. Dannikin oli juuri palaamassa.

- Tekikö Juhana tarkistussoiton? hän kysyi istuessaan.
- Ei kun mä soitin sille, sanoin surkeana. Puhelusta ei ollut jäänyt mitenkään hyvä mieli, olisi pitänyt jättää väliin.
- Et kai sä herättäny sitä?
- En, se oli uimassa.
- Tähän aikaan, arki-iltana? Danni ihmetteli. Hänelle Juhanan tunnollisuus, mitä tuli nukkumaan menoon, oli loputon riemun aihe.
- Älä viitti, huokaisin väsyneesti. – Mä menen nyt vessaan. Haenko mä samalla meille uudet?
- Hae vaan. Aurinko paistaa tähän vielä vähän aikaa.

Menin ja ehkä kymmenen minuuttia myöhemmin olin tiskillä. Kymmenen minuuttia on luokattoman pitkä aika jonottaa vessaan, mutta olin kestänyt sen stoalaisesti ja nyt minulla oli jano. Jonoa oli tässäkin, mutta ei niin paljon. Olin juuri saanut tilattua pari siideriä, kun olkapäähäni koputettiin.
- Danni? kuului varovaisesti selkäni takaa ja pyörähdin ympäri. Se oli se poninhäntäinen poika ja ihmeiden aika ei ollut ohi. Ellen ollut kokonaan unohtanut, miltä Kasimir näytti, niin tässä hän nyt oli muutamaa vuotta vanhempana.
- Mä en ole Danni, sanoin tuijottaen häntä. – Danni on tuolla pöydässä. Mä olen Alissa. Ja sä olet Kasimir.
- Niin, nuori mies sanoi hetkellisesti nolostuen.
- Älä välitä, et sä ole ensimmäinen, joka meidät sekottaa, ja onhan siitä aika monta vuotta, kun me ollaan nähty, lohduttelin. – Tuu moikkaamaan Dannia!
- Mitähän se sanoo, jos mä tulenkin?
- No johan sä yritit, jos sä luulit, että se on tässä! Älä nyt menetä rohkeuttasi, nauroin.
- Totta. Mä ostan juotavaa ja tulen kohta, Kasimir sanoi päättäväisesti.

Päivämäärä:   9.9.10 19:03:35

Ihanaa, Kasimir on kuvioissa pitkästä aikaa :D Mä odotan innolla näkeväni, mitä Danni sanoo. Ja vai että Tomppa kiljuttaa jotain penskoja, nyt ei ole Juhana thö minulla-on-harmaa-auto (harmaahan se oli?) puhtaat jauhot pussissa.

"vasta sinä aamulle. na käyneet" Aijai Sennnu! Mistä toi tonne ilmestyi?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   9.9.10 20:32:35

Mä jäin samaa miettimään, kun Toi, mutta se ehti ensin :D.

Hienot kaks pätkää taas. Ja vähän kiva, kun Kasimirkin palasi kuvioihin, ehkä Dannia alkaakin vanha suola jaanottaa?

Hmph.. Juhana salee onkii Anun kanssa uimassa... Oon ihan varma siitä...

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   9.9.10 23:56:23

Selvästi noi ilotulitukset oli mulle liian myöhään, ku nyt hihitän hysteerisesti mielikuvalle onkivista Anusta ja Juhanista uimassa. Mut hei peukku Kasimirille! :)

Päivämäärä:   10.9.10 11:49:29

lounasaika?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.9.10 15:05:22

Oli joo, mä olin äidin tykönä lounaalla :)
-------------------
19. Hedelmätöntä
Olin hyvin ylpeä Dannista, kun Kasimir ilmestyi pöytäämme niin pian minun jälkeeni, etten ollut ehtinyt edes varoittaa häntä. Hän hämmentyi kyllä kovasti, mikä oli ilo nähdä, kun ei sellaista tapahtunut ikinä. Minusta hän jopa kalpeni hiukan rusketuksensa alla ja soperteli pari sekuntia, ennen kuin sai puheensa järjestykseen. En kuitenkaan usko, että sitä kukaan muu olisi huomannut kuin perheenjäsen.
- No mutta tämäpä odottamatonta, Danni lausui ylevästi kuin kuningatar ja ojensi kätensä samaan malliin, kuin odottaen suudelmaa kämmenselälle.
- Ei musta, mä olen koko kesän odottanu, että mahtaisitko sä tulla käymään täällä, Kasimir sanoi ja istui alas. Vilkaisin siihen pöytään, jossa olin hänet äsken nähnyt ja se oli tyhjä. Ehkä hänen seuransa oli jo lähtenyt ja hän oli jäänyt vain tarkistamaan, olinko minä hänen entinen tyttöystävänsä vai en.
- Ja miksi sä sellaista olet mahtanut odottaa? Danni kysyi suloisesti.
- No sullahan on sukulaisia täällä, eikö? Kyllä mä muistan.
- Danni, lakkaa käyttäytymästä hölmösti. Täähän on loistava sattuma! komensin ja potkaisin hänen tuoliaan.

Danni totteli ja lakkasi jäykistelemästä.
- Mitä hittoa sä sitten täällä teet? hän kysyi Kasimirilta kulmat kurtussa, mutta tälläpä oli hyvä selitys.
- Mä oon täällä kesätöissä. Tai olin, mä lopetin itse asiassa tänään. Huomenna pitäisi ruveta pakkaamaan, että saa viikonloppuna kämpän tyhjäksi.
- Kerro lisää, Danni komensi ja Kasimir totteli. Hän oli ollut kiinteistövälittäjällä harjoittelijana ja saanut juosta valokuvaamassa myytäviä asuntoja sekä runoilla niistä ilmoituksia. Nyt hänen oli aika lopettaa ja lähteä Helsinkiin kouluun.
- Kouluun tähän aikaan vuodesta? Danni sanoi epäluuloisena. – Oletko sä lipastolla?

Kasimir näytti yhtä kummastuneelta kuin minä tuskastuneelta. Danni oli jostain napannut tuon sanan ja käytti sitä itsepintaisesti puhuessaan yliopistosta, vaikka olin nauranut hänelle ja haukkunut ja pilkannut häntä.
- Dannista on tullu piironkihomo, sanoin purevasti.
- Hölmö. Yliopistoa mä tarkotin. Mä pääsin sinne just, niin, ja Alissakin. Joko sä olet ylioppilaaksi päässyt?
- Olenhan mä, Kasimir naurahti. - Mä pääsin nyt toisella yrittämällä oikeustieteelliseen.
- Susta tulee jurristi? No, luojankiitos ei tippa-inssi, Danni sanoi.
- Mun matikalla? Haloo.
- Ja säkin tulet Helsinkiin? kysyin pikkuisen innostuen. Olisi kiva saada uusia satunnaisia tuttavia sinne.
- Sinne, Kasimir vahvisti ja kertoi, että hän oli jo saanut opiskelija-asunnon.

Sen jälkeen meillä olikin paljon puhuttavaa, eikä minulle tullut mieleenkään, että olisin kolmantena pyöränä, kun selvittelin Kasimirille HOASin kiemuroita. Tulin ajatelleeksi sitä vasta, kun lasimme olivat tyhjät ja aurinko oli mennyt sen verran matalalle, että viileys värisytti minua.
- Vaihdetaan paikkaa, Kasimir ehdotti.
- Sä varmaan tiedät, mihin täällä kannattaa mennä, Danni arvasi.
- On tässä jonkun kerran tullut käytyä iltaa istumassa. Mitäs neidit tahtoo tehdä? Kuunnella elävää musiikkia vai tanssia?
- Pitäisköhän mun lähteä valumaan sinne mummolaan, aprikoin. En millään olisi tahtonut, mutta en halunnut olla tiellä, jos Danni halusi lämmittää vanhaa pyttipannua Kasimirin kanssa.
- Ei tietenkään pitäisi, molemmat sanoivat yhtaikaa ja kuulostivat ja näyttivät niin vilpittömiltä, että melkein uskoin heitä.
- Alissasta on tullu maailman tylsin, mutta se johtuu vaan siitä, että se seukkaa maailman tylsimmän tyypin kanssa, Danni puuskahti.
- Danni! sanoin loukkaantuneena.
- No sori vaan, mutta niin se on. En mä ole viitsinyt sitä sulle joka välissä toitottaa, mutta sä saisit tusinan parempiakin kuin Juhana!
- Se on kiltti ja turvallinen! puolustin ja Danni irvisti minulle.
- Onkin kilttiä lukita sut parvekkeelle!
- Ei se tehny sitä tahallaan! huudahdin ja huomasin Kasimirin katsovan meitä ihmeissään. – Pidetään Juhana erossa tästä keskustelusta. Mennään vaan jonnekin, missä on musiikkia.

Kasimir vei meidät pubiin, jossa nuorehko naisihminen esiintyi kitaran kanssa. Minä en ollut juurikaan käynyt paikoissa, joissa oli elävää musiikkia ja minusta tuntui tylyltä jutella, kun naisparka lauloi. Helpotti, kun huomasin, että niin kaikki muutkin tekivät, vain välillä hiljentyen, jos hän sattui valitsemaan tavallista paremman kappaleen, minkä jälkeen seurasi suosionosoituksia.
- Alissakin luuli joskus, että se osaa laulaa, Danni juorusi.
- Paremmin mä osaan kuin sinä.
- Mutta et noin hyvin.
- Jos oisin osannu, olisin tehny ihan eri ammatinvalintoja.

Kun pubi sulkeutui, erosimme. Siinä ei edes ehdoteltu jatkoja sen paremmin seuraavassa paikassa kuin Kasimirin luona, mutta puhelinnumeroita vaihdoimme siltä varalta, että päättäisimme jäädä toiseksikin yöksi Hankoon ja jotta voisimme viimeistään Helsingissä pitää yhteyttä. Kasimir lähti omaan suuntaansa ja Danni ja minä omaamme.
- Kaikkea sitä näkee. Ihan kuin mä olisin manannu sen jostain kivenkolosta, Danni sanoi, kun olimme vähän aikaa kävelleet.
- Sähän manasitkin. Hei, et kai sä tiennyt, että se on täällä kesätöissä? kysyin äkillisten epäilysten vallassa.
- En tosiaankaan! Mä en ollut muistanut koko tyyppiä pitkään aikaan, ennen kuin näin tullessa tienviitan Tammisaareen, Danni vakuutti.
- Ja entäs nyt?

Danni oli hyvän aikaa hiljaa.
- Mä toivon, etten olisi tavannutkaan sitä, hän sanoi lopulta.
- Mutta miksi ihmeessä? Siitähän on tullu kauhean fiksu ja aikuinen!
- Niin kai. Mutta en mä mihinkään fiksuun ja aikuiseen Kasimiriin ole ollut rakastunut! Danni kiukutteli.
- Jos se olisi ollut niin kuin kuustoistavuotias, sä et olisi ruvennut edes juttelemaan sen kanssa.
- Miten niin en? Sillon se oli ihanan rakastunut muhun. Olisin mä voinu sitä lepertelyä kuunnella ja sitten nauraa räkäsesti päälle.
- Danni!
- No ei pitäisi tavata vanhoja heiloja. Ne on aina muuttunu.
- Ainakaan sillä ei vielä ollut kaljamahaa ja kaljua. Musta se oli vaan parantunut.
- Saat sen, Danni lupasi ja pelästyin.
- Älä höpötä! Juhana… ja sitä paitsi, eihän se käy. Se on sun entinen.
- Unohda tommoset lapsellisuudet. Mun luvalla, sen kun haukkaat vaan. Ethän säkään alkanu vitistä Valtosta.
- Niin kun ei meillä koskaan mitään ollutkaan.
- Ei tullu meillekään, Danni tunnusti. Olin joskus miettinyt sitä, mutten ollut saanut kysyttyä. Eivät he nyt ainakaan seurustelleet vakavasti, vaikka esiintyivätkin välillä yhdessä ja seksiasioista en mielelläni jutellut edes Dannin kanssa. Ne saivat minut vaivaantuneeksi. Niin tylsä minä vaan olin.

Minusta oli kuitenkin ollut ainoastaan mukavaa tavata Kasimir. En minä ollut ehtinyt häneen juurikaan tutustua silloin, kun hän oli seurustellut Dannin kanssa, hehän olivat heilastelleet kaukana Tammisaaressa, mutta oli Kasimir sentään joskus käynyt Mustaojalla ja minä Dannin luona. Nyt jos olisin ollut vapaa nainen, olisin voinut kiinnostua hänestä kovastikin, etenkin, kun minusta näytti, ettei hän ollut yhtään sen valmiimpi lämmittämään vanhaa romanssia kuin Danni. Hän oli jutellut ainakin yhtä paljon minun kanssani ja muutama pitkä katse oli saanut sydämeni läpättämään. Se oli tietysti ihan asiatonta ja minun pitäisi sitoa piikkilankaa tai solmuinen köysi vyötärölleni seuraavana päivänä, jotta saisin rangaistuksen epäpuhtaista ajatuksistani, kun Juhana odotti minua kiltisti kotona.

Vai odottiko?

Lähettäjäriitasointu. 
Päivämäärä:   10.9.10 21:18:16

En haluais että Alissa tekee mitään väärin, koska sen on pysyttävä kunniallisena ja moraalisena naisena. Joten mikä tilaisuus laittaa Juhana säätämään Anun kanssa ja Alissa jättämään se! Ja oon edelleen sitä mieltä että Valto on ihana.

En osaa antaa palautetta täydellisyyttä hipovasta tekstistä, joten jatkoa odottelen innokkaasti (vaikkei sitä koskaan ees tarvii kauaa joutua oottamaankaan). :>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.9.10 12:55:03

Hih, entä jos Alissa heittäytyykin ihan hurjaksi ja moraalittomaksi? :D
----------------

Heräsin perjantaina vähän krapulassa ja vähän enemmän kuin vähän huonolla tuulella. Olin pyöriskellyt ja pohtinut sitä kiljahtelua, joka korviini oli Juhanan puhelimesta kantautunut, vaikka useimmiten ravintolaillan jälkeen nukuin kuin kuollut. Oliko hän lähtenyt yöuinnille Tompan ja Anun ja kuka ties kenen muiden kanssa? Vai oliko kyseessä todellakin ihan vieraita tyttöjä ja jos oli niin saisinko palattuani rehellisyyden nimissä kuulla, että hän oli taas rakastunut johonkuhun toiseen? Jos niin kävisi, päätin synkkänä, jättäisin hänet. Pääni ei kestäisi.

Päätös oli pistänyt minut itkemään, sillä minulla ei ollut varasuunnitelmaa tulevaisuuteni varalle, jos Juhana ei olisi elämässäni, ja siihen onneksi nukahdin. Tai epäonneksi, sillä näin unia Kasimirista. Jumalaisia unia ne olivat; me tanssimme ja hän syleili ja suuteli minua ja minä kertakaikkiaan upposin hänen mustiin silmiinsä. Heräsin niistä vastentahtoisesti, kiihottuneena, henkeäni haukkoen ja äärettömän häpeissäni. Tietysti tiesin, että moiset unet kuuluivat jokaisen murrosikäisen elämään, mutta minä en ollut enää murrosiässä ja minä seurustelin. Minulla ei ollut mitään asiaa nähdä moisia unia.

Tuijotin kattoon hetken aikaa ja kun sydämeni lakkasi laukkaamasta, annoin itselleni anteeksi. Tietenkään unissa ei ollut mitään pahaa eikä niitä voinut ohjata. Olisinpa vaan voinut palata sinne ja katsella vähän lisää. Mutta ei se onnistunut, sen sijaan onnistuin palaamaan murehtimaan Juhanaa, mikä oli täysin hedelmätöntä. Minä en voinut tietää, mitä hän touhusi enkä vaikuttaa siihen mitenkään. Miksi pilaisin päiväni miettimällä häntä? Onneksi Danni tuli herättämään minut.
- Onko sulla nälkä? Leena on tehny meille aamiaista. Pekonia ja munia, ne jäähtyy.

Se oli uutinen, joka ei voinut mitenkään olla parantamatta maailmaa kohdaltani ja kun olin syönyt ja käynyt sen jälkeen uimassa, näytti maailma jo ihan toisenlaiselta. Danni ja minä jäimme saunan edustalle ottamaan vähäksi aikaa aurinkoa ja minun teki mieli kertoa hänelle huolistani ja unistani. Se ei kuitenkaan käynyt päinsä. Ensimmäisiä hän olisi pilkannut ja jälkimmäisiä en vaan voinut ottaa puheeksi. Tylsä, estynyt minä.

- Mitä tehdään tänään? Danni kysyi torkahdettuaan ja kuorsattuaan vienosti pienen hetken. Nyt hän ojenteli käsivarsiaan ja näytti pirteältä kuin peipponen.
- Sä halusit käydä Hannalla, muistutin haluttomasti.
- Joo, voihan siellä pyörähtää. Mitä sä haluat tehdä?
Minä halusin kotiin, missä minua odotettaisiin avosylin ja rakkaudella. Minuun oli jotenkin vaan juurtunut epäilys, etten enää tulisi kokemaan sellaista.
- Ihan sama, sanoin haluttomasti.
- Ja mikä sua vaivaa?
- Mä olen vähän masentunut, mutisin.
- No víttu et kyllä saa olla masentunu, kun oot mun kanssa lomalla! Danni kiljaisi ja hyökkäsi kutittamaan minua. Ensin suutuin, kun hän sillä tavalla kävi persoonaani käsiksi ja alensi minun pahan oloni lapsellisuuksilla parannettavaksi, mutta sitten hän sai jalkapohjani vangittua, enkä voinut enää muuta kuin kiljua hysteerisenä.
- Lopeta, ennen kuin Leena soittaa ambulanssin, Danni sanoi lopulta ja päästi irti.
- Sinä, puuskahdin, sillä en saanut kokonaista lausetta muodostettua kerralla. Keuhkoihini koski, samoin vatsalihaksiini ja kylkiluihini. Parasta oli se, että kiljumisen seassa olin nauranut niin, etten enää muistanut olleeni masentunut. Sitä nauraminen teki.

Lähdimme käymään Hannan tallilla uudestaan ja tällä kertaa Danni sai ilonsa, sillä Hanna oli paikalla ja kommentoi autovalintaamme happamasti.
- Jerry on koulussa ja sitä paitsi me vaan sisäänajetaan tää sille sillä aikaa, kun se sisäänajaa sen vanhan katiskan nokan sisään, Danni selitti vähän liiankin menestyksekkäästi, sillä Hanna vaikutti oikein tyytyväiseltä vastaukseen. Paljon muuta siinä ei juteltukaan, sillä Hanna oli lähdössä klinikalle yhden hevosensa kanssa. Hän kyllä käski meidän jäädä kiertelemään ja lupasi, että henkilökunta esittelisi meille hevoset, mutta me sanoimme kierrelleemme jo edellispäivänä. Hannan henkilökunta varmaan halusi ihan mielellään hetken hengähdystauon, jos Hanna oli viettänyt aamupäivän tallilla.

Päivämäärä:   11.9.10 22:19:33

Nyt toi Juhana jo hemmettii tai mun on pakko lopettaa tän tarinan lukeminen! alkaa vaa päässä kiehuu ja hihat käryy ku sen on niin tajuttoman rasittava...

Ja Alissalle mielummin Valto ku Kasimir:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.10 13:58:13

Lähdimme sen sijaan vielä vähän shoppailemaan. Tai paremminkin katselemaan. Olin tuhlannut kesäpalkastani jo enemmän kuin olin aikonut. Danniakaan ei näyttänyt enää mikään oikein miellyttävän ja päädyimme terassille juomaan viilentävät limsat.
- Mitäs sitten? Danni kysyi pyyhkien hikeä otsaltaan.
- Mennään ottamaan aurinkoa? ehdotin, kun en keksinyt oikein muutakaan ilmaista siihen hätään.
- Mennään leikkimään Leenan ullakolle ensin. Sen jälkeen haluaa takuulla uimaan ja vaikka ottamaan aurinkoa, keksi Danni ja se olikin hyvä idea. Ullakko oli kuin yksityinen kirpputori. Kerran rahapulassa olimme onnistuneet salakuljettamaan sieltä läjän niin vanhoja lehtiä, että paikallinen divari oli maksanut niistä ison rahan ja olimme saaneet karamellinhimomme täysin tyydytettyä.

Nyt katselimme vähän eri silmin. Danni päätti kinuta itselleen mitä sievimmän tummapuisen yöpöydän, jossa oli yksi laatikko ja jonka jalat olivat vähän länkisääriset. Sen isompaan tavaraan hänen asunnossaan ei olisi ollut tilaakaan. Minä olisin mielelläni vienyt kirjahyllyn tai pari, mutta autossa taas ei olisi ollut tilaa niille ja ne olivat kaikki kyllä käytössä varastohyllyinä. Meillä ei ollut Juhanan luona kirjahyllyä, joten suurin osa kirjoistani oli joko Mustaojalla tai Käpylässä ja kaipasin niitä. Sen sijaan aloin katsella lehtiä ja kirjoja, mutta ajatukseni lähtivät harhailemaan, kun mieleeni tuli ajatus. Jos Arskalla oli hankaluuksia tallinpidon suhteen Vantaalla niin ehkä Hanna voisi antaa hänelle töitä? Mutta ei, tajusin samalla miten älytöntä sellaista oli miettiä. Haluaisiko Rosa muuttaa näin kauas vanhempiensa luota ja halusiko Arska palkolliseksi, kun oli kokeillut omaa yritystä, tuskin. Sitten Leena huusi meidät syömään ja pyysi, että sen jälkeen käyttäisimme hänet ostoksilla.

- Tietenkin, Danni lupasi ja eihän siitä voinut kieltäytyä. Minä huomasin kellon olevan jo melkein kolme. Juhana pääsisi kohta töistä. Pitäisikö minun soittaa hänelle ja selvittää, oliko minulla ollut syytä parkua yöllä? Pitäisikö minun houkutella Danni jo lähtemään kotiin? Se saattaisi kyllä osoittautua vaikeaksi. Hän oli puhunut tanssimisesta, kun edellisilta oli mennyt vain musiikkia kuunnellessa. Onneksi minun ei sen jälkeen, mitä hän oli eilen sanonut, tarvinnut pelätä, että hän haluaisi soittaa Kasimirin mukaan. En ehkä pystyisi katsomaan häntä punastumatta, vaikkei hän ollutkaan mitenkään syypää villeihin uniini, saati että olisi voinut aavistaa niitä.

- Soitetaanko Kasimir mukaan? Danni kysyi saman tien. Kuinkapa muutenkaan.
- Mä luulin, ettet sä halua enää nähdä sitä, sanoin.
- Miten niin? Mä sanoin, että mä en olisi halunnut nähdä sitä, mutta kun mä nyt olen nähnyt sen kerran niin kai mä voin nähdä toisenkin kerran?

Siinä oli outoa logiikkaa ja yhteensattumien suma jatkui, kun puhelimeni soi ja siellä oli nimenomaan Kasimir. Olihan hän saanut minunkin numeroni edellisiltana, kun olimme niitä vaihdelleet, mutta minusta se oli ollut lähinnä kohtelias ele. Danni ja Kasimir olivat yksikkö, minä se ylimääräinen. Tuskin osasin vastata ja taisin vaihtaa väriä niin tehdessäni. Onneksi luulen, että ääneni oli sentään jokseenkin vakaa.
- Moi. Me just puhuttiin susta, sanoin ja kuulostin omasta mielestäni hyvinkin sellaiselta kuin miltä Danni olisi saattanut kuulostaa, vaikka korvissani suhisikin vähän. Perhanan uni.
- Moi, mitä te touhuatte?
- Ollaan lähdössä kauppaan mummin kanssa, kerroin. – Miten sä mulle soitat?

En voinut olla kysymättä sitä, en vaan voinut.
- Koska mulla on sun numero.
- Mutta mä ajattelin… olkoon. sopersin kun lopullisesti ymmärsin, että Kasimir olisi voinut soittaa Dannillekin mutta oli silti valinnut minut. Vai oliko kyse vain siitä, että olin aakkosissa aikaisemmin? Niin sen täytyi olla.
- Mitä te musta puhuitte?
- Mietittiin soittaako sulle. Danni haluais tanssimaan.
- Entä sinä?
- Ei mulla ole mitään sitä vastaan, huokaisin ja ennen kuin huomasinkaan, olin tehnyt treffit illaksi.

Lähettäjä: kissssu 
Päivämäärä:   12.9.10 16:34:35

hei mistä löytäis näitä edellisiä? ootko kirjottanu jonnekkin siitä kun alissa ja danni olivat hannalla kesätöissä, en itse löytänyt enää uusia tekstejä veskun loppusanojen jälkeen, ja siitäkin vain yhden luvun?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.10 17:30:47

Sait mut lopultakin aktivoitumaan ja tekemään sivun näille [linkki=http://mustaoja.webs.com/]Mustaojan myöhemmille tarinoille(/linkki]. Toivottavasti en sotkenut järjestystä eikä mikään jäänyt puuttumaan jne jne.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.10 17:33:59

Siis Mustaojan myöhemmät. Osaanlinkata.com.

Lähettäjäriitasointu. 
Päivämäärä:   12.9.10 21:04:52

Hmm... Voishan sellanen pieni moraalittomuus olla tylsälta Alissalta jotain uutta ja hienoa:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.9.10 21:26:09

Mä laitan vielä yhden pätkän, että päästään eteenpäin tässä...
--------------
20. Sopuli sialle antaa
Minun oli pakko soittaa Juhanalle heti, kun minulla oli tilaisuus, eli kun olimme käyneet Leenan kanssa kaupassa ostamassa kuution ruokaa ja auttaneet häntä purkamaan lastin kaappeihin.
- Mitä sä teet näin paljolla ruoalla, yksinäinen, pieniruokainen ihminen, Danni moitti.
- Mulla käy paljon vieraita, vaikkei sitä teiltä katsoen ehkä huomaakaan, Leena sanoi aavistuksen katkerasti. Vaikka sen taisin vain kuvitella. Leena ei ollut katkera tyyppi. Siinä vaiheessa joka tapauksessa karkasin pihalle puhelimineni.

- Soitatko sä sanoaksesi, ettet oo tulossa kotiin vieläkään, Juhana vastasi syyttävästi, ihan kuten olin pelännytkin.
- Soitan. Mähän sanoin, että me ollaan ehkä kaks yötä, puolustauduin.
- No sano nyt sitten vielä, että sä menet vielä viikonlopuksi Mustaojalle! hän sanoi katkerasti. En ollut ajatellut sellaista, mutta koin saavani niskoilleni kohtuuttomasti syytöksiä ja kimpaannuin. En minä sentään ihan tossukka ollut.
- Riippuu ihan siitä, mitä sä teit eilen ja aiot tehdä tänään, kivahdin.
- Miten niin eilen?
- No sä valvot yömyöhään jonkun iltauinnin takia heti, kun mä olen poissa. Mahtoiko ihana Anu olla mukana uimassa?

Juhana vaikeni, ihan liian pitkäksi aikaa. Ehdin nähdä hänet kuolaamassa naista, jota en ollut koskaan nähnyt. Pitkää, jäntevää, sievää, hoikkaa, punapäistä, kuten tarina kertoi.
- Mä olin Tompan kanssa, hän sanoi väkinäisesti.
- Tompan ja kenen muun?
- Mitä sä oikeen tenttaat mua?
- Jos sulla ei ole mitään salattavaa niin mikset sä voi sanoa?
- Haluatko sä, että mä valehtelen sulle?

Minun teki mieli huutaa, että juuri sitä minä halusin, mutta sen jälkeen olisin alkanut ulvoa. Sitä en halunnut, vaikka minusta tuntuikin, että sydämeni repesi parhaillaan kahtia. Ehkä en ollut silmittömästi ihastunut ja rakastunut Juhanaan, ainakaan enää, mutta oli hän kuitenkin noin kahdeksankymmentä prosenttia elämästäni.
- Mitä sä aiot tehdä tänään? kysyin kuivin huulin.
- No ellet sä tule kotiin, mä kai menen Tompan kanssa ulos.
- Tompan ja kenen?
- Mistä mä tiedän ketä me tavataan? Pidä sä vaan hauskaa siellä missä on mukavampaa kuin täällä.
- Niin pidänkin, sanoin hampaitteni välistä ja sammutin puhelimeni. Vaikka ei kai hän olisi soittanutkaan takaisin, ei noin vihaisena. Siltikään en halunnut nähdä, ettei hän soittaisi. Sanoisin Dannille ja Kasimirille, että akkuni oli loppu. Hyvä luoja, että minuun koski.

Kiukku ja ylpeys polttoaineenani kiharsin Dannin hiukset ja suoristin omani, meikkasin niin vahvasti kuin näin kesäaurinkoon uskalsin ja pukeuduin shortseihin ja toppiin. Oli sääli, että olin käyttänyt kesämekkoani jo edellisiltana, siinä olisi ollut hyvä lähteä tanssimaankin. En kuitenkaan halunnut Kasimirin kuvittelevan, että omistin vain yhden ainoan vaatekappaleen.
- Sä näytät siltä kuin olisit menossa rannalle tekemään hiekkakakkuja, Danni kommentoi asuani.
- Ei voi mitään. Mä en ottanu mukaan enempää hörhelöitä, sanoin oikeastaan tyytyväisenä. En minä halunnut vamppikaan olla. Ellen olisi riidellyt Juhanan kanssa, en ehkä olisi halunnut lähteä ollenkaan, mutta nyt en uskaltanut jättää menemättä. Leena menisi nukkumaan aikaisin ja sitten vain hautoisin ikäviä ajatuksia.

Kävelimme kaupungille yhdeksäksi ja löysimme Kasimirin samaiselta terassilta kuin edellisiltana. Joimme yhdet siiderit siinä ja minä onnistuin painamaan muistumat unistani jonnekin mieleni perukoille, kun tulin laskeneeksi, kuinka paljon oikein olin juonut siideriä sillä viikolla. Säikähdin ihan.
- Miksi sä näytät noin kauhistuneelta? Kasimir kysyi, kun tuijotin tuoppiani.
- Koska mä olen pistänyt melkein sata euroa kurkusta alas tällä viikolla! puuskahdin. Toiset hiljenivät hetkeksi, mutta sitten sain niskaani vähättelevän ja lohduttelevan puheryöpyn.
- Et ala valkasta nenää tänään. Sä ehdit ens viikolla, summasi Danni. Nyökkäsin, mutta ajattelin, että pysyttelisin enimmäkseen vesilinjalla tänään. Ainakin, ellei siitäkin joutunut maksamaan monta euroa lasilta.
- Ollaanko me valmiita jatkamaan matkaa? Kasimir kysyi ja tyhjensi oman tuoppinsa. Danni pomppasi saman tien ylös ja ilmoitti, että olimme.

Ravintolassa soi hyvä musiikki ja vesi maksoi, joten oli ihan sama jatkaa siiderilinjalla. Oli hiukan omituista olla ulkona tällaisella porukalla, kaksi tyttöä ja yksi poika, mutta olimmehan me toisaalta samalla porukalla olleet edellisiltanakin. Vasta ensimmäisten hitaiden sattuessa kohdalle minusta alkoi tuntua todella tympeältä.
- Mennään vessaan, Alissa, Danni pelasti tilanteen ja sinne katosimme. Oli hyvä hengähtää hiukan. Seisoin peilin edessä ja kaivelin taskujani – olin päättänyt matkustaa kevyesti ja tunkea rahat ja huulikiillon taskuihini laukun asemesta, kun Danni oli jatkanut kiusaamistaan ja ehdottanut, että ottaisin leikkiämpärin käsilaukuksi.
- Miten usein hitaita tulee? Kerran tunnissa? pohdin.
- Ehkä, riippuu kai siitä, tanssiiko niitä kukaan. Miten niin?
- Mietin vaan, että miten usein pitää piiloutua tänne.
- Miten niin piiloutua? Mun oli pakko tulla, Danni tuhahti.
- Okei, mä piiloudun sitten keskenäni seuraavan kerran.
Danni katsoi minua kysyvästi, joten minun oli pakko selventää: - Että te saatte rauhassa tanssia.
- Ai! Jaa. Joo. En mä tiedä, haluanko mä. Eikä sun ainakaan tarvitse karkuun tulla.
- Mä ajattelin, että jos Kasimirille tulee semmonen olo, että sen on pakko tanssia munkin kanssa. Ja mä en halua, sanoin päättäväisesti.

Luonnollisestikin siitä seurasi se, että kun musiikki seuraavan kerran vaihtoi tahtia hitaammaksi, Danni katosi kuin maan nielemänä. Kasimir ei kadonnut.
- Tanssitaan, hän ehdotti ja tuijotin häntä tietämättä mitä sanoa tai tehdä. Kaikki oli mennyt täsmälleen toisin kuin olisin halunnut. Kai se oli karman laki.
- Eh, sanoin, kun poika heilutti kättään silmieni edessä ja hymyili. Se oli vähän noloa, mutta en epäillyt, etteikö hänen silmiinsä olisi hukkunut tyttölapsia ennenkin. Mutta mikä minä olin pistämään vastaan kohtalolle. Sitä paitsi yksien hitaiden tanssiminen Dannin entisen poikaystävän kanssa, kun sen noin puki sanoiksi, oli kerrottavissa vaikka Juhanalle. – Okei. Tanssitaan vaan.

Kasimir pisti kätensä vyötäröllen, minä laitoin omani hänen olkapäilleen ja siirryimme keskemmälle lattiaa. Yritin pitää rakoa välillämme, mutta se oli jotenkin hankalaa ja teennäistä. En myöskään ollut nähnyt unta sellaisesta, joten painauduin sitten mukavasti Kasimiria vasten ja tunsin, miten hän painoi poskensa ohimoani vasten. Tietysti hänkin oli minua pidempi etenkin näin, kun jalassani oli vain tasapohjaiset tossut, joilla oli hyvä tanssia. Niin pitkä hän ei kuitenkaan ollut kuin Juhana, jonka kainaloon saatoin hyvin työntää nenäni, jos ja kun joskus harvoin tanssimme. Sellaista ei kyllä ollut tainnut tapahtua sitten tammikuun.

Se ei luojan kiitos ollut ihan niin värisyttävää kuin unessani, mutta erittäin mukavaa. Koska tiesin, ettei sitä kestäisi kuin korkeintaan kymmenen minuuttia, annoin itseni nauttia ja kun valot rävähtivät taas päälle, olin tuntevinani kevyen suukon hiusrajassani. Räpytin hiukan silmiäni, sillä olin pitänyt niitä kiinni pimeämmässä.
- Danni on näköjään tuolla, Kasimir sanoi ja nyökkäsi selkäni taakse, joten päättelin kuvitelleeni suukon.
- Mennään sinne sitten, sanoin kiitollisena siitä, että olin selvinnyt koettelemuksesta.

- Voi että te olitte suloliineja, Danni sanoi tyytyväisen näköisenä, kun liityimme hänen seuraansa.
- Kiitos sulle tästä, sanoin sarkastisesti ja toivoin sitten, että olisin valinnut sanani toisin. Musiikin pauhatessa sarkasmia ei ehkä kuullut tarpeeksi selvästi.
- No problem, Danni hymyili ja Kasimirkin taisi kuulla sen kirjaimellisesti, sillä hän puristi harteitani ja tällä kertaa tunsin suukon selvästi. Niin, että me tanssimme sitten illan loputkin hitaat Dannin myhäillessä baaritiskillä. Olihan se loppujenlopuksi ihan sama, montako kertaa me tanssimme, kun olimme kerran aloittaneet.

Lähettäjä: Polli 
Päivämäärä:   12.9.10 21:57:02

Sais nyt tuo Alissa ottaa vaan tuon Kasimirin, ja jättää joku tyhmä Juhana..

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   12.9.10 22:16:00

jättäis juhanan, ja ottais valton =)

Päivämäärä:   13.9.10 08:15:31

ei valtoa vaan kasimir :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.10 11:26:04

Hi hii, Valto taitaa johtaa :D
-----------------
Lauantaina palasimme lopulta kotiin. Danni ajoi, sillä minulla oli kohmelo ja hänellä kuulemma ei, tai niin sanoin hänelle, sillä halusin tekosyyn olla hiljaa ja jännittää kotiin menemistä. Se jännitti ihan sairaasti, melkeinpä pelotti, mutta en voinut vihjaista mitään sen suuntaistakaan, tai Danni olisi vaatinut saada tulla mukaan hämmentämään suuri lusikka ojossa. Olen varma, ettei hän huomannut mitään kummallista minussa, kun murahtelin hänen jutuilleen, joista osa liittyi Kasimirin ja minun tanssimiseeni.
- Pari hidasta, mitä väliä? kysyin laiskasti ja sain kuin sainkin hänet hämättyä.
- Ois niin kiva, jos te alkasitte olla yhdessä! Sehän on melkein maailman suloisin!
- Mulla on jo poikaystävä, sanoin ja Danni huokaisi ja sulki suunsa vähäksi aikaa, kunnes alkoi pohtia, että hänen varmastikin kannatti pitää auto itsellään, jos minä aioin pupuilla loppuosan viikonlopusta Juhanan kanssa, sillä hän ajatteli mennä käymään Mustaojalla.
- Pidä vaan, lupasin ja näyttelin torkkuvaa, mutta eihän se estänyt häntä puhumasta. Hänellä oli seuraavalle viikolla vaikka mitä suunnitelmia, mutta otin niihin kantaa vain kierrellen ja kaarrellen.
- Jutellaan niistä enemmän ens viikolla, sanoin vain, kun olimme perillä Tammistossa.
- Joo, soitellaan! Danni sanoi iloisesti ja vilkutti.

Kia oli omalla paikallaan, joten Juhana oli varmaankin kotona. Lähdin laahustamaan sinne hitain askelin muotoillen mielessäni hyviä argumentteja, olisipa seuraava riidan aihe sitten mikä tahansa. Avasin oven mahdollisimman äänettömästi, etten herättäisi Juhanaa, jos hänellä vaikka oli mennyt myöhäiseen edellisyönä, mutta se oli turhaa. Hän tömisteli eteiseen heti, kun sain oven kokonaan auki.
- Lopultakin sä tulet! hän huudahti ja huomasin vetäneeni pääni hartioiden väliin kuin siili, joka valmistautuu nostamaan piikkinsä. Se oli kuitenkin turhaa. Juhana kuulosti helpottuneelta ja ilahtuneelta ja kaappasi minut karhunsyleilyynsä saman tien.
- Mitä… sain aloitettua, ennen kuin hän suuteli minua.

- Anna anteeksi, että mä oon ollu víttupää ja riidelly sun kanssa. Mä aloin jo miettiä, että mitä jos sä et tulekaan takaisin, kun mä olen ollu näin idiootti, hän sanoi nopeasti.
- Tietysti – mulla oli ikävä sua, sopersin ja siitä alkoi paras koskaan kokemani liennytys ja sovittelu. Ensin sopertelimme katkonaisia selityksiä pieniin, tyhmiin kysymyksiin, joita ei ollut edes esitetty ja pian päädyimme sänkyyn. Seksi oli ollut pikkuisen vähissä sillä viikolla, joten minullakaan ei ollut erityisesti mitään sitä vastaan. Oikeastaan ihan päinvastoin. Oli mukavaa nähdä, millaista mielihyvää minä pystyin tuottamaan tekemättä juuri mitään.
- Kavereita? Juhana kysyi sen jälkeen ja nyökkäsin. Sitten nousimme tekemään kerrosvoileipiä ja juomaan vihreää jaffaa niiden kanssa.

Minun mielessäni oli käynyt, että ehkä Juhana tahtoisi nyt ulos minun kanssani, mutta helpotuksekseni hän ei sanonut mitään sen suuntaista. Olin saanut sitä lajia sillä viikolla ihan tarpeeksi. Sen sijaan kävimme vuokraamassa pari elokuvaa ja ostamassa grillimakkaraa. Lämmitimme saunan sekä makkarat foliokäärössä kiukaalla ja sen jälkeen katselimme leffoja ja
joimme pari tallinnalaista olutta. Lopulta minun oli pakko ottaa edellisillat puheeksi, sillä niin mukavaa kuin meillä siinä olikin, en voinut jäädä epätietoisuuteen.

- Oliko sulla kiva ilta eilen? kysyin.
- Aika tylsä, Juhana sanoi hajamielisesti.
- Olitko sä Tompan kanssa ulkona?
- Joo, mutta se löysi ekalta terassilta jonkun sussun, josta ei päässy eroon, joten mä päätin jättää ne omaan rauhaansa ja tulla kotiin. Entäs sulla?
- No vähän niin ja näin. Danni halusi tanssimaan ja se löysi entisen poikaystävänsä niin, että mä pyörin lähinnä tiellä, sanoin tyytyväisenä siitä, etten oikeastaan edes valehdellut. – Mutta mummi syötti meitä kuin jouluporsaita, lisäsin, sillä Leenaahan olin sanonut meneväni katsomaankin.
- Niin, mä huomaan, Juhana sanoi ja taputti mahaani.
- No perhana! Ei se noin paljon syöttäny! huudahdin nauraen.
- Ja tänään mä käytin auton katsastuksessa, eikä se mennyt läpi, Juhana jatkoi ja rypisti tyytymättömänä otsaansa.
- Vaikka se on noin uus? ihmettelin, vaikka minulla ei siitä hommasta ollut oikein muuta kuvaa kuin että Vesku arvioi meille lapsille ostamiaan harjoitusautoja yhden tai kahden katsastuksen rakkineiksi.
- Niinpä. Mun täytyy maanantaina hommata sille huolto. Toivottavasti sinne ei mee tonnia.
- Ei kai se oo mahdollista, rauhoittelin ja otin mukavamman asennon. Oli oikeastaan ihan kiva, ettei minun nimissäni ollut moista rahanreikää. Omatunto kaiversi muutenkin tuhlaavaisuudestani kuluneella viikolla.

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   13.9.10 11:33:03

Mmh, moonta pätkää oli taas tullut. :) Kiva!

Lähettäjä: *..* 
Päivämäärä:   13.9.10 16:10:36

Tuleeks tän lopun jälkeen vielä jotain: "- Ilse, Ilse, Ilse, Nita sanoi ja puisteli päätään. – Mitä jos me Mikan kanssa saatettais sut nyt kotiin. "

Jotenkin tuntuu, et mulla on jääny joku osio lukematta. Mistähän löytyisi?

Päivämäärä:   13.9.10 16:23:07

no hei, se on kia. ei kai oo ylläri ettei se mee leimasta läpi ykkösellä.

Lähettäjäriitasointu. 
Päivämäärä:   13.9.10 18:35:44

Hihihi:> olipas kiva kun Alissa tanssi hitaita Kasimirin kanssa! Just sopivan lähellä moraalitonta. Propsit siitä:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.9.10 18:52:08

*..* joo, sit jatkuu täällä.
--------------------------
21. Kodiakia kunnostamassa
Anni soitti minulle maanantaina, kun Juhana oli töissä ja minä perin alusvaatteita lavuaarissa. Talossa oli pesutupa, mutta siellä ei ollut vapaata aikaa ennen torstaita, joten jotain oli pakko tehdä. Olin kuitenkin pelkästään iloinen keskeytyksestä.
- Ethän sä enää ole Hangossa? Anni kysyi.
- En, ihan kotona vaan. Tai siis Tammistossa.
- Sullahan ei vielä ala koulu?
- Ei, sanoin jännityksen kirpaistessa vatsaani. Olin käynyt ilmoittautumassa heti, kun se oli mahdollista, mutta varsinaiseen aloituspäivään oli vielä hiukan aikaa.
- Kuule, mä tarttisin palveluksen.
- Anna kuulua, sanoin iloisesti, sillä minulla oli huono omatunto siitä, etten ollut soittanut ja kysynyt Kodiakin kuulumisia.

Sitä Annin asia koskikin.
- Eläinlääkäri kävi katsomassa sitä perjantai-iltana, mutta ei se keksinyt, mikä siinä on vialla. Se käski mun varata sille ajan klinikalle, ellei se viikonloppuna olisi ennallaan ja mä soitin sinne just. Huomisaamuksi on peruutusaika.
- Sä tarvitset kyydin, kuskin ja apurin, arvasin.
- Voisitko sä?
Tietenkin minä lupasin voida, jos vain saisin Mustaojalta kaluston. Ja tietenkin saisin, eivät molemmat traikut mitenkään voisi olla menossa arkiaamuna. Piti minun kuitenkin kysyä, joten soitin Jessille, joka ei vastannut, mutta soitti takaisin hetken kuluttua.

- Saanko mä tulla hakemaan auton ja traikun? Kodiak pitäis saada huomisaamuna klinikalle, kysyin.
- Mikä sillä on? Jessi kysyi salamannopeasti. Mietin, mahtoiko hän pitää kaikkia varsojamme vähän kuin lapsinaan.
- Ei tiedetä. Vähän jotain pientä ja outoa, ei mitään suolisolmua tai semmosta.
- Aa, okei. Tietysti saat. Otanko mä sut kyytiin, kun lähden töistä? Mä pääsen tänään jo kahdelta.
- Ei tarvii, eiköhän Juhana heitä mut, lupasin arvellen, ettei hän tykkäisi kovinkaan hyvää, jos olisin hänen töissä ollessaan karannut Mustaojalle.

Juhana ei ehtinyt tykätä mistään tullessaan töistä, heitti vain eväslaukkunsa tiskipöydälle ja huikkasi minulle, että oli kiire.
- Miten niin? kysyin siirtyessäni sisään parvekkeelta, missä olin istuskellut iltapäiväauringossa odottamassa häntä.
- Mä soittelin koko ruokatunnin autokorjaamoja läpi ja löysin yhden, johon saa viedä Kian heti. Kai sä tulet mukaan? Se menee kiinni neljältä.
- Mun pitää päästä Mustaojalle, sanoin.
- Miksi hemmetissä? Ei mulla nyt oo aikaa jutella. Tuutko sä mukaan?
- En mä nyt minuutissa laittaudu, jos sulla on kiire. Mun täytyy sitten ruveta kyselemään muita kyytejä. Nähdään illemmalla, sanoin ja aloin etsiä puhelintani. Juhana kääntyi kannoillaan ja lähti menemään, mutta huikkasi sentään ovelta:
- Miks sun pitää Mustaojalle päästä?
- Hakemaan auto!

Jessi oli tietenkin jo mennyt ja Vesku olisi vielä jonkin aikaa töissä, joten ajattelin kokeilla, huvittaisiko Dannia pieni huviajelu. Anni tietysti olisi ollut oikein sopiva uhri kuskaamaan minua, mutta kaipa hänen piti ehtiä tallillekin puunaamaan Kodi klinikkakuntoon. Danni oli onneksi heti valmis ajelulle, vaikka olikin vasta tullut Mustaojalta.
- Ja mä tulen mukaan klinikalle, hän ilmoitti.
- Kunhan nyt ensin autat mua hommaamaan meille kyydin.
- Mä lähden heti hakemaan sut, Danni lupasi.

Emme selvinneet Mustaojalta ihan tunnissa takaisin. Piti syödä, jutella ja käydä katsomassa hevoset ja etenkin varsat. Minulle tuli surkea olo niiden näkemisestä. Yleensä tähän aikaan vuodesta olin niiden kaikkien keinoemo ja isosisko, nyt ne olivat minulle ihan vieraita persoonia.
- Miksi ihmisen pitää tehdä valintoja? kysyin surullisena. Olisin halunnut niin paljon yhtaikaa. Lapsuudenkodin ja oman kodin, perheeni ja poikaystävän, hevoset ja opiskelun, ehkä vähän töitäkin.
- Mä laitoin sulle traikun kiinni autoon, sanoi Vesku, joka harppoi tallipihalta lähemmäs varsa-aitausta.
- Kiitos, sanoin.
- Voithan sä aina muuttaa Juhanan kanssa tänne, sanoi Danni käytännöllisesti ja sai Veskun käännähtämään kannoillaan.
- Onko teiltä menossa asunto? hän kysyi.
- Ei ole, sanoin harmissani. Hän oli reagoinut vähän liian nopeasti, mutta ei Juhana tahtoisi tänne yhtään sen enempää kuin mitä häntä näköjään haluttiin.
- Alissa vaan haluais kaikesta kuorrutuksen, selvitti Danni. Me olimme puhuneet asiasta vasta reissuillamme, joten kyllä hän tiesi, mitä ratoja ajatukseni olivat kulkeneet.
- Mun täytyy soittaa Annille ja sopia aikatauluista, muutin puheenaihetta.

Juhana ei ollut kauhean iloinen, kun palasin kotiin ja kieltäydyin irrottamasta traikkua, jotta pääsisimme kruisailemaan Jessin maasturilla. Minulla oli ollut ihan tarpeeksi hommaa, jotta olin saanut yhdistelmän pysäköityä parkkipaikkana toimivan hiekkakentän perukoille. Jos joku vielä parkkeeraisi sopivasti, joutuisin aamulla oikaisemaan nurmikon yli pois. Ei se tietysti maasturia haittaisi, mutta naapurit tai huoltoyhtiö voisivat ruveta marmattamaan renkaanjäljistä.
- Eikö ala olla sun nukkumaanmenoaika? kysyin epäkunnioittavasti. – Sillä alkaa ainakin olla mun. Mun pitää nousta viimeistään kuudelta.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.9.10 00:04:13

Kunhan nyt laittais Juhanan vaihtoon. Toi niiden juttu vaan ei toimi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.10 12:31:58

Enhän minä osannut ruveta nukkumaan niin aikaisin, joten valvoin ja luin vielä pari tuntia lisää, kuten aina. Yleensä loikoilin sohvalla telkkari auki, ja nyt Juhana käänteli kylkeä suuresti liioitellen häiriintymistään lukuvalostani, sillä hän nukahti sitten kuitenkin kahdessakymmenessä minuutissa. Minäkin heräsin ihan kohtuullisen pirteänä kellon soittoon ja ehdin jo lähtövalmiiksi ennen kuin Juhana nousi.
- Heipat! toivotin häipyessäni. Minua stressasi hiukan ison auton ja yhdistelmän ajaminen pääkaupunkiseudun aamuruuhkassa, mutta onneksi sentään Anni oli luvannut hakea mukaan Dannin niin, ettei minun tarvinnut ajaa Kallion kapeille kaduille. He olivatkin jo tallilla, kun pääsin sinne asti ja ajoin röyhkeästi halki Arvin ja Annan pihamaan. Minua vähän hävetti jurnuttaa ison auton moottoria siellä siihen aikaan aamusta, mutta eihän sille mitään voinut. Toivoin vain, että Anni oli varoittanut heitä.

Kodiak meni kauniisti koppiin, suljimme luukun ja kiipesimme autoon. En ollut käynyt Vermon klinikalla aikoihin, sillä meidän hevosemme kävivät yleensä Hyvinkäällä lyhyemmän matkan vuoksi ja minun on myönnettävä, että siinä vaiheessa viimeistään alkoi kylmä hiki kihota otsalleni. Oli pahin aamuruuhka-aika ja jouduimme ajamaan pitkin kehäykköstä, joka oli ruuhkainen jopa heinäkuussa. Nyt se oli yhtä puuroa ja tunsin erittäin huonoa omatuntoa, kun tungin sekaan hevoskoppeineni.
- Me oltais päästy nopeammin vaikka Turkuun, puuskahdin.
- Ei oltais. Meidän ois pitäny ajaa tätä samaa tietä Turuntielle asti, Danni huomautti. – Älä hätäile. Nyt me noustaan pois seuraavassa liittymässä ja sitten käännytään vasemmalle.

Hän tuntui tietävän, mistä puhui, joten rauhoituin ja jatkoin ajamista. Löysimme perille mutkittelematta kovin kummoisesti, joskin tie itsessään oli mutkainen ja pisti Kodiakin kolistelemaan seiniä.
- Perhanan elikko, sitä on kuljetettu liian vähän , Anni mutisi takapenkiltä ja hänen äänensä oli kireä, mutta minua ei enää jännittänyt nyt, kun olimme perillä. Tiesin, tai luulin tietäväni, että Anni jännitti eniten itse matkaa ja sen valmisteluja, sitä miten Kodi lastautuisi ja matkustaisi. Niin oli ainakin kilpailureissuilla. Tällä kertaahan hänellä kyllä oli vähän enemmän mietittävää kuin että muistaisiko radan, ja koko kotimatka oli vielä jäljellä, joten mieleenikään ei tullut moittia häntä. Ei kai tässä voinut muuta kuin peukuttaa, että Kodiakista löytyisi jotain vikaa, niin hullulta kuin se kuulostikin. Parannettavissa olevaa vikaa tietenkin.

Anni ryhdistäytyi, kun sammutin auton moottorin. Merkittyjä parkkipaikkoja ei ollut, mutta vaistoni sanoi, että seinän viereen oli ihan hyvä pysäköidä.
- Mun täytyy kai etsiä se klinikka kaikista näistä rakennuksista ja käydä sanomassa, että me ollaan tultu, hän sanoi.
- Se on toi talo, osoitti Danni, sillä olimme me sentään muutaman kerran aikoinaan päässeet käymään täälläkin.
- Okei, Anni sanoi heikosti ja lähti menemään. Danni ja minäkin nousimme autosta ja Danni tarjosi minulle tupakan.
- Onko tää nyt sopivaa. Me ollaan lääkärissä, huomautin, mutta Danni vain osoitti ohitse lämminveristä ravuria ajavaa miestä, jolla myös oli sätkä suupielessä.

Otimme ottamassa hevosta traikusta, kun Anni palasi ja sanoi, että voisimme mennä sisään. Hän sai itse taluttaa Kodiakin, mutta Danni ja minä seurasimme varjoina perässä. Oli aina suunnattoman mielenkiintoista seurata eläinlääkärien työskentelyä. Tänään saimme nähdä sitä koko rahan edestä niin sisällä klinikalla kuin pihamaallakin. Kodia juoksutettiin ja taivuteltiin, suoralla ja ympyrällä. Sitä kuvattiin ja tunnusteltiin. Röntgenkuvien ottaminen etenkin oli mielestäni kiinnostavaa. Siihen mennessä Kodi oli saanut jo vähän rauhoittavaakin, kuulemma jottei kalliille kuvauslaitteelle kävisi vahingossa mitään ja se nuokkui puoliunessa. Danni avusti pitelemällä kuvalevyjä lyijyessu ympärillään, sillä hän tokaisi, että koska Anni ja minä kerran seurustelimme, saatoimme ihan hyvin olla raskaana.
- Haist ite, ilmoitin siihen ja laittauduin hyviin asemiin eläinlääkärin olkapään taakse, kun kuvat ilmestyivät koneelle.

Lopputulema oli, ettei Kodiakissa ollut mitään muuta vikaa kuin aavistus tulehdusta vuohisnivelissä.
- Mistä se on voinu tulla? Anni kysyi ankarasti, mutta ei siihen mitään selvää syytä ollut ehdottaa. Epätavallinen rasitus, muuttunut kengitys ehkä. Mahdollisesti. Tai sitten jotain muuta. Saimme viipyä vielä puolisen tuntia, kun edelleen nuokkuvan Kodiakin vuohiset ajeltiin ja piikitettiin ja sitten Anni jäi selvittämään laskua ja Danni ja minä lähdimme lastaamaan hevosta. Se oli onneksi herännyt jo sen verran, ettei enää horjunut tai kompuroinut, olisi ollut inhottavaa yrittää saada sitä takasiltaa ylös muuten. Nyt se pysähtyi kerran pöllähtäneen näköisenä, kuin ei olisi ihan tiennyt, missä oli, mutta käveli sitten perille asti.

- Kaikki on sen kengittäjän syytä, Anni sanoi kiukkuisena saapuessaan vähän myöhemmin. Hänellä oli käsissään muutamia papereita ja jokin lääkeputkilo sekä Kodiakin kengät, jotka oli irroitettu viimeisiä kuvia varten.
- Niinkö ne nyt sanoi? kysyin uteliaana.
- No ei suoraan, mutta mitä muuta se vois olla? Mikään muu ei ole muuttunut.
Myönsimme, että siinä oli itua ja kiipesimme autoon. Anni puhisi edelleen takapenkillä ja kun olin päässyt raviradan portille, kuulin hänen soittavan kengittäjälleen. Se oli mielenkiintoista, melkein teki mieli pysähtyä ja keskittyä kunnolla kuuntelemiseen, mutta ajoin kuitenkin eteenpäin korvat hörössä. Aavistin, ettei Anni olisi arvostanut niin innostunutta yleisöä. Melko kirpaisevin sanakääntein hän ilmoitti tyypin vuolleen Kodian kaviot niin perseelleen, että klinikalle asti oli pitänyt lähteä ja että nyt sopisi tulla lyömään irroitetut kengät takaisin paremmin ja mitä pikemmin sitä parempi.

- Se sanoo, ettei sillä ole vapaata hetkeä lähimpään kolmeen viikkoon, Anni sanoi hetken kuluttua ällistyneenä.
- Miksi sillä oliskaan? Sähän haukuit sen pataluhaksi. Se ei takuulla tule enää ikinä, Danni nauroi.
- No kai niilläkin on joku vastuu työstään! Anni puuskahti.
- Sinuna mä en edes huolisi sitä enää. Jos se alun perin aiheutti tän niin osaako se sitä korjatakaan?
- Hyvä pointti, Anni myönsi ja alkoi miettiä, kenelle sitten soittaisi. Sitä kesti niin kauan, että lupasin kysyä, eikö Jessi voisi suostutella Joppea käymään Kodiakin luona vielä kerran. Kyllä hän varmaan tulisi, kun kuulisi, mitä oli tapahtunut.

Päivämäärä:   14.9.10 13:50:12

Otimme ottamassa hevosta traikusta,

olimme ottamassa?

Ja nyt hei mä alan saamaan tarpeekseni Juhanasta! itsellä menee niin kivasti nyt että mä en ymmärrä tota meininkiä.

Päivämäärä:   14.9.10 16:11:34

Voisko ihmiset keksii joskus omaperäisempääkin kommenttia, kuin "eroon juhanasta".

Mä esmes mietin et miks Vermoon eikä Viikkiin? Ja miten Anni on niin avuton ettei tiedä mistä löytää kengittäjiä? Sun pitää suositella sitä irokeesisetää sille ,)

Lähettäjäelwaen 
Päivämäärä:   14.9.10 16:18:25

^ vapaa sana, mutta voin olla jatkossa kommentoimattakin jos ei kelpaa. =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.10 17:34:12

Mäkin oon vapaan sanan kannalla ;)
Jaa miksei Viikkiin? varmaan siksi, etten muistanu koko paikkaa, kun en oo siellä koskaan itse käynyt. :D
Ja irokeesisetä on hei oikee ihminen, pidetään semmoset erossa saduista :p

Päivämäärä:   14.9.10 17:39:19

Miksi Viikkiin, vaan ei Vermoon? Viikissä ja Vermossa molemmissa erikoiseläinlääkärit, ainoa ero että Viikissä niitä on kaksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.9.10 19:05:18

Ja Vermossa on ne pari setää, jotka on monien mielestä ainoita tarpeeksi guruja hoitamaan heidän hevosensa. ;)
-------
Ehdin kotiin vasta viiden jälkeen, sillä olin jäänyt odottamaan Jessiä hoitaakseni Jopen jutun ja sitten oli mennyt hetki, ennen kuin mies oli saatu kiinni. Kuten oli arvellutkin, hän lupasi tulla pikimmiten katsomaan Kodiakia. Kaipa se nyt hiveli ammattiylpeyttäkin, moinen kutsu. Sitten oli pitänyt sumplia autojuttuja, sillä Jerry katsoi kuukauden nyt kuluneen ja halusi Seatin takaisin. Se oli tietenkin Dannin luona Kalliossa, joten minä sain ottaa volkkarin ja ajaa Jerryn hakemaan oman autonsa. Danni tahtoi romiskon itselleen, joten minä sain tulla kotiin bussilla. Olin kuumissani ja vähän kiukkuinen kaiken sähläyksen jälkeen, etenkin, kun olin bussissa jutellut Annin kanssa. Sen sijaan, että hän olisi ilahtunut järjiltään, kun Joppe oli luvannut ehtiä jo seuraavana iltapäivänä, hän huolestui.
- Meillä on projektityötä – mä en voi lintsata taas huomenna, kun lintsasin tänään. Etkö sä voisi hoitaa sitä? Sullahan ei ole vielä koulua!

Se oli tietenkin ihan ymmärrettävä pyyntö ja mitä varten ystävät oikein olivatkaan olemassa? Anni ei kuitenkaan kaikessa kiireessä ollut tullut kiittäneeksi minua edes klinikkakäynnistä saati kaluston hommaamisesta sitä varten, joten tunsin itseni hiukan hyväksikäytetyksi. Olihan hänellä ollut kauhea kiire kouluun, mutta ei yksi kiitos niin paljon aikaa olisi vienyt. Hän ei ollut edes tarjoutunut maksamaan polttoainetta, vaikka se nyt olikin Jessin pussista eikä minun.

Suostuin silti, joskin pitkin hampain, ja nyt minua harmitti sekä kiltteyteni että se, että ollenkaan olin harmistunut. Kyllä Anni aikanaan kiittäisi ja korvaisi, hänellä oli vain ollut kova kiire tänään.
- Missä sä olet viipyny? Juhana murahti, kun pääsin sisään.
- Mulla oli asioita, vastasin samaan sävyyn. – Mikä sua risoo? Oisko mulla pitäny olla ateria odottamassa sua ja päällä pelkkä esiliina?
- Kun joskus näkiskin jotain sen suuntastakaan.

En välittänyt ironiasta. Tuskin Juhana minun viipymisestäni kiukutteli, kun ei ollut soitellutkaan minulle, jotain muuta se oli. Menin keittiöön pistämään jääkaappiin Jessin lähettämät ruoat ja join lasillisen vettä.
- No niin, mikä mättää? kysyin istuutuen Juhanan viereen sohvalle.
- Mä en saanu autoa vielä korjaamolta.
- Ai, sanoin samalla kertaa helpottuneena, koska hänellä oli kerrankin ymmärrettävä syy kiukutella ja pettyneenä, koska olin laskenut voivani ajaa sillä seuraavana päivänä tallille. – Harmi, mä olisin tarvinnu huomenna autoa.
- Mihin muka?
- Mun pitää käydä tallilla.
- Ai miks?
Selitin, vaikka tiesin, ettei se Juhanaa kiinnostanut.
- Miksei Anni hoida omaa kaakkiaan itse? hän kysyi.
- Koska se on koulussa. Mutta älä sure, pääsen mä sinne muutenkin.

Oli melkein kotoista, kun nälvimme taas toisiamme. Paljon tavallisempaa se oli kuin se suloinen sopu, johon olin Hangon.matkalta palannut. Se melkein sai epäilemään, että jotain jäynää oli tekeillä.
- Sä et koskaan tuo mulle kukkia, keksin.
- Mitä víttua tähän kukat kuuluu? Juhana kysyi ällistyneenä.
- Sitä vaan, että jos sä joskus tuot mulle kukkia niin mä tietysti epäilen heti, että sä olet pettäny mua tai jotain, kun en ole tottunu semmoseen. Että kannattais ehkä totuttaa.
- Niin tai sitten kannattaa muistaa, ettei sulle pidä ikinä tuoda kukkia, Juhana lohkaisi takaisin. Ihan kiva tulevaisuudennäkymä. Jiihaa.

Kodiakin kengityksessä seuraavana päivänä ei ollut mitään kummallista. Joppe vähän pudisteli päätään nähdessään sen ja kysyi, kuka sen oli viimeksi vuollut, mutta minähän en edelleenkään tiennyt.
- Sano joku pätevä tyyppi ketä mä voin suositella Annille, pyysin, kun Kodi oli saanut kengät takaisin kavioihinsa minimaalisen muotoilun jälkeen. Joppe mietti hartaasti ja antoi pari nimeä, jotka kirjoitin muistiin Annia varten, sitten maksoin hänelle ja päästin hevosen takaisin Pollen seuraan.
- Säkö et enää ratsasta? Joppe kysäisi pakatessaan työkalujaan autoonsa.
- En mä ole lopettanut, sanoin hämilläni.
- No kilpailemisen kumminkin.
- Mulla on ollu vähän muita kiireitä. Niin kuin elämä.
- Aa, okei. Jotenkin mä aina kuvittelin, että kilpaileminen on sulle elämä, mies tuumasi ja sai minulle huonon omantunnon, vaikka hän olikin väärässä. Ei kilpaileminen minun elämäni koskaan ollut ollut vaan ratsastaminen yleensä. Opetteleminen ja opettaminen, kun pääsin ratsastamaan nuorella hevosella. Kilpaileminen oli vain osa sitä, yhdenlainen mittari. Siitä ei vaan päässyt mihinkään, että nyt minulla ei ollut sellaiseen aikaa.

Päivämäärä:   14.9.10 19:55:25

Puupposen Leena ainakin tosi pätevän olonen kun Vermossa pari viikoa sitten yhtä ruunaa käytettiin :).

Päivämäärä:   14.9.10 19:58:18

Hangon.matkalta - mistä lähtien pisteellä on korvattu välimerkit? Aijai.

Muuten mulla ei oikein ole mitään sanottavaa, mietinpä vain, että kauanko toi Alissa jaksaa Juhanaa tommosenaan katella. Mä aloin jossakin vaiheessa jo oikeestaan tykätäkin Juhanasta, tai siis se oli mun mielestä ihan ok, mutta nyt se vähän nyrppii taas. Hyvä ettei Kodiakista sen suurempaa vikaa löytynyt, mä en olisi tykännyt yhtään jos se olisi pitänyt lahtauttaa jonkun isomman vaivan takia. Mä olen tykästynyt Kodiakiin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.10 14:08:55

Toi mut ku ne on vierekkäin tässä mun näppiksessä :D
-------------
22. Pois
Mikäli mahdollista, Juhana oli vieläkin kiukkuisempi kuin edellisiltana, kun pääsin kotiin.
- Mikä nyt? kysyin kieltämättä huolissani. Jos hän kiukkuili taas siitä, että olin ollut tallilla, kun hän tuli töistä, alkoivat asiat olla hullusti. Seuraavalla viikolla alkaisi kouluni. Pitäisikö minun ehtiä sieltäkin kotiin odottamaan häntä? Se ei ollut luultavaa. Se oli vielä hullumpaa kuin se, että Mari nousi keittämään Niklakselle aamukahvia neljältä.

Mutta ei, kyse oli taas ja edelleen autosta. Korjaamolta oli soitettu Juhanalle ja ilmoitettu, että katsastusmiehen kirjoittaman vikalistan korjaaminen maksaisi useampia tuhansia. Hän oli voimattoman raivon vallassa, käveli edestakaisin ja paukutti ovenkarmeja nyrkeillään.
- Eihän siinä pitäis voida olla tommosia vikoja, sehän on aika uusi, uskalsin sanoa.
- Ei niin! Juhana ärjyi. – Mutta mistä mä nyt muka repäsen monta tonnia?
- Jospa sä saisit palauttaa sen? ehdotin.
- Oletko sä vähän tyhmä? Luuletko sä, että autokaupat toimii niin?
- No vaihda se johonkin toiseen.
- Siitä on suurin osa vielä velkaa! Ja luuletko sä, että joku huolii tommosen, joka ei oo menny katsastuksesta läpi, koska siihen pitää tehdä tuhansien eurojen edestä remppaa?

Minun teki mieli ehdottaa, että jospa sen vain veisi johonkin autokauppaan, eikä mainitsisi mitään myttyyn menneestä katsastuksesta, mutta pelkäsin vain saavani kuulla lisää karjumista. Kun vähän aikaa ajattelin, luulin pystyväni ymmärtämään, miltä Juhanasta tuntui. Hän oli tehnyt ison irtioton, muuttanut pois äidin naapurista ja ostanut oman auton. Pari kuukautta myöhemmin osoittautuikin, että hän oli mokannut pahasti ja pistänyt paljon rahaa kapineeseen, josta ei ollutkaan iloa kuin hetkeksi. Nyt piti joko maksaa paljon tai maksaa paljon. Hän varmaan tunsi itsensä typeräksi penskaksi.

- Lakkaa nyt ravaamasta edestakaisin, ehdotin. – Keksitään jotain.
Juhana ei totellut heti, mutta istui jonkin ajan kuluttua viereeni sohvalle.
- Paljonko sulla on kesätyörahoja? hän kysyi.
- Ei montaa tonnia.
- Mutta sähän voisit ottaa opintolainaa, etkö voisikin?
- No en mä ole ajatellut ottaa, ainakaan ellei ole ihan pakko.
- Jos mä ottasin jonkun kulutusluoton, Juhana mietti kulmat rypyssä.
- Älä ota! Niissä on kauheat korot! huudahdin.

Tavallaan pidin tilanteesta. Oli tietysti kurjaa, että meidän piti pohtia raha-asioita tällä tavalla, mutta eikö kaikkien nuorien parien pitänyt? Ajattelin, että olin Juhanalle suuri tuki ja lohtu, kun sain hänet hiljalleen rauhoittumaan.
- Mehän ei oikeastaan tarvita autoa, huomautin. – Ellei sitä kannata korjata niin kai sen voi aina viedä romuttamolle.
- Mä maksan sitä seuraavat neljä vuotta joka tapauksessa niin, että älä edes kuvittele tommosta!

Lakkasin siis kuvittelemasta. Seuraavana päivänä katsoin, että olin kotona kolmen jälkeen. Olin käynyt kaupassakin ja tehnyt pizzaa. En aikonut ottaa moista pikkuvaimoilua tavaksi, mutta ajattelin piristää Juhanaa vähän. Sitten häntä ei kuulunutkaan. Hän ei tullut vielä neljältä eikä puoli viideltäkään, kun istuin itse syömään haalennutta ruokaa. Aloin huolestua ja pikkuhiljaa kimmastuakin. Hän ei ollut sanonut mitään siitä, että viipyisi. Okei, minäkään en ollut ollut kotona kello 15.15 viime päivinä, mutta enpä ollut luvannutkaan. Juhanakaan ei mitenkään ollut luvannut, mutta… menin solmuun ajatusteni kanssa ja se sai minut vielä huonommalle tuulelle.

Vähän vaille kuusi hän soitti.
- Missä sä olet riekkunut, kun mä kerrankin olen kotona ja oon laittanu sulle ruokaa? rähähdin.
- Älä nyt viitti.
- No missä sä olet?
- Autokaupassa. Sähän sanoit että se pitäisi vaihtaa ennen kuin kukaan huomaa, ettei sitä ole katsastettu!

En minä kai ihan niin ollut sanonut, mutta ei sillä ollut väliä. Joka tapauksessa Juhana kuulosti hyvinkin innostuneelta, mikä oli virkistävää vaihtelua edellisillan jupotuksen jälkeen.
- Ja löysitkö sä nyt sitten jotain, mihin vaihtaa se? kysyin.
- Voi löysin, ihan huippuauton! Jos mä ostaisin sen niin saisin tästä hyvitystä melkein yhtä paljon kuin mitä mä maksoinkin!

Jokin lauseessa ei ihan täsmännyt. Jos en vielä keväällä ollut paljon käytettyjen autojen kaupasta tiennytkään, olin oppinut joitakin asioita kesän kuluessa. Yksi niistä oli, ettei autokaupassa ikinä maksettu sellaista välirahaa kuin mistä Juhana nyt puhui. Ellei…
- Mitä sä olet ostamassa? kysyin varovaisesti.
Juhana vastasi suoranaisena ryöppynä. Se oli mersu, urheilumallia. Vähän vanhempi jo, mutta kuulemma vähän ajettu ja kuin uusi. ”Kaikilla herkuilla”, Juhana henkäisi.
- Sua ahdisti jo se, että sun piti maksaa neljä vuotta Kiaa, muistutin. – Jos sä pistät sen menemään vaihdossa niin montako vuotta lisää sun pitäisi maksaa mersua? Ja kuinka paljon enemmän kuussa?
- Siinäpä se, kuukausierät nousisi melkein kaksinkertaisiksi. Mutta mulla on idea.
- No, kerro.
- Mä ajattelin, että jos sä et meniskään vielä opiskelemaan. Varmaan sä saisit jatkaa siellä sairaalassa. Kahdestaan me selvittäis ihan helposti vuokrasta ja autolainasta ja muista laskuista.
- Etten menisi kouluun? toistin.
- No niissä sun papereissahan sanottiin, että voi ilmoittautua poissaolevaksi vai mitä se oli ja jatkaa sitten vasta myöhemmin.

Se oli totta, niin niissä oli tosiaan sanottu. Olin lukenut sen kohdan Juhanalle ääneen, kuten monta muutakin, kun olin selannut niitä innoissani kerran toisensa jälkeen. En ollut kuvitellut hänen kuunnelleen ollenkaan, mutta olipa näköjään.
- Semmosta tehdään vaan pakottavasta syystä, sanoin hitaasti.
- No eikö oman elämän rakentaminen ole pakottava syy?
- Oman elämän? Juhana, sä puhut autosta etkä elämästä! Jos mä joutusin armeijaan tai sairastuisin vakavasti tai jotain sellasta…
- No ei sun tarttis autoa maksaa, jos sä voisit maksaa vuokran vaikka.
- Ja niissä papereissa puhuttiin lukukaudesta, tai kahdesta. Sä puhut neljästä vuodesta! Luuletko sä, että mä suostun lykkäämään mun opintoja neljä vuotta ja tekemään hanttihommia, jotta sä saat ajaa mersulla?
Ääneni alkoi pikkuisen kohota, kun ymmärsin, miten kohtuuton pyyntö oikeastaan olikaan.
- Sä et siis suostu, Juhana sanoi mököttäen.
- Ihan oikein. Mä en suostu.
- Selvä.

Päivämäärä:   15.9.10 15:08:11

...tu että toi Juhana on idiootti! Sennnu tee äkkii jotain tälle tarinan tilanteelle mun hermot ei kestä tota äijää.:sss :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.10 15:18:25

Jatkuu sitten uudessa topicissa :D

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.