Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lähtisitkö kanssani

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.10 15:14:33

Edellinen

Re: Lähtisitkö kanssani

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   15.9.10 15:46:05

Jäipäs taas kutkuttavaan kohtaan. :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   15.9.10 16:39:13

Kai tänään tulee mun syntymäpäivän kunniaks toinen pätkä? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.10 20:52:54

Onnea whiskylle!
-------------
Käteni tärisivät, kun laskin puhelimen pöydälle ja minulle lopullisesti valkeni, miten erilaisia meidän ajatusmaailmamme näköjään olivat. Juhana oli ollut ihan tosissaan ja varmaankin kuvitellut minun suostuvan. Minä taas en voinut kuvitella, että roikkuisin tässä vaan sekalaisia töitä paiskien, kunnes auto olisi maksettu. Auto! Olisi edes ollut kyseessä jokin elävä – raskaus olisi ollut hyvä syy, jos elämäntilanne olisi muuten ollut sille sopiva, mutta edes hevonen ei. Niistähän olin jo melkein luopunut, mikä sai minut aina vaan kiukkuisemmaksi.

Minun piti päästä pois. Se, että Juhana oli ehdottanut minun rupeavan ottamaan vuokran vastuulleni, oli palauttanut mieleeni, etten oikeasti asunut täällä. Siitä tuli mieleeni sekin, että koulu alkaisi pian, enkä ollut vielä saanut mitään sanaa Rialta tai Lauralta Lauran uudesta asunnosta. Mitenkähän ne asiat mahtoivat edetä? Päätin lähteä katsomaan, sillä minua ei huvittanut olla vastassa, kun Juhana tulisi. Ei hän minulle tietenkään mitään tekisi, fyysisesti, mutta kinaa, epäsopua ja naljailua olisi varmasti tiedossa. Saatoin kuvitella, että hän alkaisi penätä minulta näiden kuluneiden kolmen kuukauden osuutta vuokrasta. Päätin hammasta purren, että jos hän sen tekisi, minä maksaisin vaikka viimeisillä killingeilläni. Juhana oli tainnut unohtaa, että hän oli halunnut minua luokseen ja ollut riemuissaan, kun olin saanut huoneeni vuokratuksi. Minä itse huomasin melkein unohtaneeni, miksi olin suostunut muuttamaan hänen luokseen. Sen jälkeen en muistanut montakaan hyvää hetkeä. Oikein tarkkaan kun ajattelin, oli koko kesä ollut enemmän tai vähemmän hélvettiä.

Nappasin laukkuni ja lähdin kohti bussipysäkkiä. Toivoin ohimennen, että auto olisi ollut minulla eikä Dannilla, mutta niin pitkälle en ajatellut, että olisin voinut pyytää häntä hakemaan minut. Halusin vain päästä mahdollisimman pian ulos ja pois ja mieluiten saamaan asuntoni takaisin Lauralta.

Oven tuli Käpylässä avaamaan Tirppa ja muistin omatunto viheltäen, että hänen niin auliisti lainaamansa kaljakärry oli edelleen Juhanan luona. Oli ollut puhetta soitella sen palauttamisesta, mutta ei hänkään ilmeisesti ollut sitä tarvinnut.
- Mä en muistanut sun kärryäsi, mutisin.
- Ei se mitään haittaa, tuo se jonain iltana, Tirppa sanoi iloisesti.
- Onko Laura kotona?
- On, me ollaan just kahvilla. Etkö sä aio kysyä?
- Kysyä mitä?
- Että olenko mä muuttanut tänne. Sä aina kysyt, tyttö nauroi. Tai mikä tyttö, kai hän minua vanhempi oli niin kuin kaikki muutkin. Tunsin itseni hyvin nuoreksi ja ymmärtämättömäksi.
- Miksi sä tänne haluaisit muuttaa, kun sulla on ihan kelvollinen omakin kämppä, kysyin ja astuin sisään.

Laura ja Rianoora olivat tosiaan keittiössä Natan kanssa ja Lauran ilme meni pelästyneeksi, kun hän näki minut.
- Hei vaan hei, sanoin ja otin itsellenikin mukin ja siihen kahvia.
- Mä en ole vielä saanut asuntoa, Laura sanoi.
- Niin, kai mä olin hölmö kun kuvittelinkaan. Kai sä olisit soittanu, huokaisin.
- Nytkö te olette eronneet Juhanan kanssa? kysyi Tirppa tarkkanäköisesti.
- En mä nyt ihan niinkään voi sanoa, mutta mä en voinut jäädä sinne enää.
- Te riitelitte? sanoi Nata myötätuntoisesti.
- Se ehdotti, että mä lykkäisin lääkikseen menemistä koska se haluaa ostaa kalliin auton ja mä voisin auttaa sitä vuokran maksamisessa niin kauan, kun sillä on hélvetin iso autolaina, puuskahdin ja jos olinkin matkalla miettinyt, teinkö nyt kärpäsestä härkästä, minun ei tarvinnut miettiä enää. Kaikki neljä tyttöä kauhistuivat ajatustakin kiitettävän pontevasti.

- Miten lyhytnäköistä ja miesmäistä! julisti Tirppa.
- Mä pelkään, että se haluaa, että mä maksan jälkikäteen puolet kesän vuokrista, sanoin surkeana.
- Et tietenkään maksa, vai onko teillä vuokrasopimus? Nata sanoi.
- No ei ole. Mutta olishan se oikeudenmukaista, kun mä olen asunut sen luona ilmaiseksi.
- Kai sä nyt olet maksanu asumisesi seksuaalisilla palveluksilla, Tirppa ehdotti, mutten jaksanut edes punastua.
- Ja siivoamalla ja tekemällä ruokaa ja pesemällä sen kalsareita, joo. Onko sulla Laura mitään tietoa?
- Ei, Laura sanoi pudistaen päätään, mutta lupasi heti aamulla soittaa ja kysellä.
- Tee se. Mähän en ehkä olisi saanut tätä ollenkaan, ellen ois soittanu perään, muistin piristyen.
- Haluatko sä nyt tulla tänne yöksi? Rianoora kysyi minulta. Hän näytti paheksuvalta, ei varmaankaan ollut ikinä voinut kuvitella, että pitäisin kiinni takaportistani.

- En mä tiedä, huokaisin. – Mulla on lomaa vielä, voin mä tietysti mennä Mustaojalle, tai Dannin luo, tai jonkun muun.
- Mä tiedän! Sä voit tulla mun luokse! Tirppa huudahti. Katsoin häntä pitkään.
- Miksi ihmeessä sä haluaisit mut sun luokse yöksi?
- No miksen? Kyllä mun luo mahtuu. Enemmän siellä on tilaa kuin täällä!
Se oli totta, se oli pakko myöntää. Tirpan luona olemisessa oli sekin hyvä puoli, että jos menisin Dannin luo tai kotiin, he kiukustuisivat puolestani ja Danni ainakin haluaisi lähteä vääntämään Juhanalta munat solmuun.
- Mennään vaikka käymään mun paikallisessa, Tirppa houkutteli.
- Alissa ei tahdo lähteä sun kanssasi ulos, Nata ilmoitti, enkä kyllä sen edelliskerran jälkeen halunnutkaan. Tirpalla yöpyminen sen sijaan tuntui piristävän odottamattomalta.
- No hitto, miksei, päätin. – Mutta ei mulla ole varaa eikä halua lähteä ulos.
- Ei se mitään, se oli vaan ehdotus, Tirppa sanoi.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   15.9.10 21:02:06

Mua ihan hymyilytti toi Juhana pitkästä aikaa :) Must on mainiota mennä ihan pokkana selittämään toiselle opiskelujen jättämisestä autolainan takia.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.9.10 21:19:23

jackets, mulle on käyny ihan tasan noin :D
tummanpunainen mersu oli kyseessä...

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   15.9.10 22:11:33

Juhana on nilkki, mut ei voi mitään. Monet miehet on.

Hihi, mä meinasin jättää koulun kesken sitä varten, et voisin tehä enempi töitä hommatakseni oman kämpän ja hommatakseni lisäks hevosen :D. Hullua? Ei toki...

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   16.9.10 02:20:20

Oon lukenu tän koko jutun ja seuraillu tasasesti mukana, mut nyt vast kommentoin :)

Toi Alissa vois mennä ja tavata jonkun elämänsä miehen niinku Jessi ja Vesku, koska toi Juhana nyt vaan on ihan toivottoman tyhmä :D ja erittäin kaukana elämän miehestä. Pitäkööt mersunsa yksin :D

ps. nää sun tekstit on ihan mahtavia !

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   16.9.10 12:44:57

Jotenkin tosi piristävä toi viimenen pätkä, en osaa syytä sanoa. Vihdoinkin Alissa on saanut vähän järkeä päähänsä. Meinasin jo sanoa että vihdoin sen luonnekin puskee esille, mutta onhan se jo ollut hetken aikaa. Kyllä nyt kuitenkin kaipaisin jo vaihtelua, ja tässähän sitä tulee. Vaikka olisi se jännä päästä taas jonkun muunkin elämää seuraamaan.. Tosin Jessiinkin säilyi mielenkiinto pitkiä aikoja. Tollasta tyttöporukkaa Alissa on tarvinnut, ei pelkkä Anni tai Danni riitä.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   16.9.10 13:38:12

^ Ihanaa, vihdoinki Alissa alkaa tajuamaan jotain! =) mutta nyt se kuitenki menee vielä takas Juhanan luokse ja sama jatkuu..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.10 14:54:38

Kiitos L ja muut kommenteista!
Flanelli, onneksi vaan mietit, et varmaan enää..: :D
------------
23. Hunajavoileipiä
Viivyimme vielä vähän aikaa, mutta sitten Tirppa sanoi, että jos kerran oli tulossa vieraita, hänen pitäisi käydä kaupassa.
- Mä maksan, kiiruhdin sanomaan.
- Älä höpötä, en mä aio ottaa vuokraa sulta. Kivaa, kun tuut kylään. Mitä sä tykkäät syödä?
- Mä olen syöny jo tänään, en mä mitään tarvii, estelin.
- Mä tiedän maailman parhaan iltapalan! Ja mä olen loistava kokki. Mennään.

Ajoimme pitkälle Tirpan asunnon ohi Hakaniemeen asti ja menimme siellä ensin Alkoon.
- Tykkäätkö sä punaviinistä? Tirppa kysyi ja aloin huolestua.
- En erityisemmin.
- Sääli, se ois sopinu iltapalaan. Mutta kai sä olutta juot? Sekin on ihan ok.
- Ei kai me nyt ryyppäämään ruveta?
- No jestas, normaalit ruokajuomat, Tirppa nauroi ja keräsi koriinsa tusinan verran erilaisia kaljatölkkejä sekä pullon kirkasta. Siitä en tohtinut sanoa mitään, sillä tuskin hän sitä kuvitteli minulle juottavansa.

Niistä tuli täysi kassillinen ja ruokakaupasta kaksi. Tirppa ei olisi selvinnyt niiden kanssa yksin kotiin. Ei hän myöskään antanut minun maksaa mitään, sanoi vain, että voisin tarjota hänelle oluen terassilla, kun jäisimme pois bussista. Siihen ei oikein voinut sanoa vastaan, kun itsellänikin oli jano silkasta yhden kassin kantamisesta ja kuumassa bussissa istumisesta.
- Me ei voida olla kauan, tai nää ruoat pahenee, huomautin, sillä Tirppa oli ostanut muun muassa jauhelihaa, joka minua huoletti.
- Ei ei, ihan pikaiset vaan!

Se oli nopein tuoppi eläessäni ja siltikin Tirppa oli juonut omansa nopeammin. Vatsassani hölskyi, kun lähdimme jatkamaan matkaa. Tuli melkein huono olo, ainakin röyhtäytti, ja yritin parhaani mukaan pidätellä sitä sillä seurauksella, että minun oli pakko rynnätä vessaan heti, kun pääsimme Tirpan luo. Siellä päästin ilmaa kunnes oloni parani taas siedettäväksi.

Tirppa oli sillä aikaa vienyt ostokset keittiöön ja näytti tehokkuuden perikuvalta vaivatessaan käsin jauhelihataikinaa.
- Istu alas ja ota juotavaa, hän nyökytteli pöydällä seisovan olutpullon ja lasin suuntaan.
- Hei, oikeesti.
- Se on kylmää, se oli entisiä jääkaapista.
Sitä minä en ollut tarkoittanut ollenkaan, mutta en katsonut voivani jättää valmiiksi avattua olutta siihenkään.
- Onko sulla töitä huomenna? kysyin jotain kysyäkseni, vaikka ei minun olisi tarvinnut huolehtia. Tirppa osasi kyllä huolehtia puhumisesta niin, ettei syntynyt tuskastuttavia tyhjiä hetkiä.
- Ei oo, mä oon saikulla, hän sanoi ja alkoi paistaa jauhelihapihvejä. Mietin, kysyäkö miksi, mutta ennen kuin ehdin päättää, hän oli näppärästi kääntänyt puheenaiheen Juhanaan.
- Jätitkö sä sen nyt?

Vastaus vaati kulauksen olutta, eikä se sittenkään tahtonut tulla.
- En mä ole sitä jättänyt. Kai se pitää tehdä nokikkain ja me juteltiin vaan puhelimessa, sanoin lopulta.
- Siitä autosta?
- Niin.
- Sehän on ihan hullu, jos se luulee, että sä mieluummin teet jotain paskahommaa kuin opiskelet.
- Niin, sanoin surullisena uudelleen. Siinähän se vika olikin. – Se ei varmaan sanonut mielestään mitään hassua, kun se ehdotti semmosta.
- Sehän ei ole itse käyny mitään koulua, eikö se niin ollu? Tirppa kysyi ja muistin, että hehän olivat jutelleet oikeinkin tiiviisti silloin Pikkukoskella.
- Ei niin.
- Ehkä se ei halua, että sen akka on sitä paremmin koulutettu. Paljon kivempaa, jos se on hellan ja nyrkin välissä tallessa sillä välin, kun herra ajelee mersullaan.

Se oli minusta aika terävänäköistä ja minua alkoi melkein itkettää. Tätäkö Jessi ja Veskukin olivat tarkoittaneet puhuessaan pahaa Juhanasta? Miten en ollut itse silloin tajunnut? Mutta silloin keväällä Juhana oli vielä tuntunut olevan oikeinkin myötämielinen sen suhteen, että hakisin ja ehkä pääsisinkin lääkikseen.
- Sillon te ette vielä asunu yhdessä. Jos se ajatteli, että susta tulee sen omaisuutta, kun sä muutat sen katon alle.
- Niin kai sitten.
- Osaatko sä raastaa juustoa?
- Tottakai mä osaan, tuhahdin iloisena siitä, että puheenaihe edes lauseen ajaksi vaihtui. Sain käteeni raastinraudan ja ison köntän emmentalia, jonka Tirppa oli ostanut, sekä kulhon.
- Paljonko?
- Paljon. Juustoa ei voi koskaan olla liikaa. Tästä saat uuden kaljan.

Otin sen, sillä ajatuskin itkemisestä oli saanut minut janoiseksi ja seuraavaksi minua alkoi naurattaa, kun juusto pisti sormeni löyhkäämään ja Tirppa alkoi kiusata minua, että olin tainnut kaivella napaani kesken kotitöiden. Hän itse oli asetellut kahdelle lautaselle paahdettua leipää, jauhelihapihvit ja niiden päälle kasat tölkkiparsaa. Raastamani juuston hän nosteli anteliaiksi keoiksi niiden päälle ja nosti lautaset sitten uuniin.

Juhana soitti, ennen kuin ehdimme ruveta syömään. Minun ei tehnyt mieli vastata, mutta vastasin kuitenkin. Hänellä oli oikeus tietää, mitä mieltä olin tilanteesta, kun hän ei selvästikään ollut nähnyt mitään merkillistä puhelussaan. Enkä voisi antaa hänen valvoa huolissaan koko yötä, kun hänen piti nousta aikaisin töihin.
- Missä sä nyt olet? hän kysyi äreästi.
- Mä lähdin pois, sanoin.
- Lähdit? Minne?
- Mä olen nyt Tirpalla yötä.
- Siis kenellä ja miksi helvetissä?
- Kyllä sä muistat Tirpan. Se moottoripyörätyttö.
- Ai niin! Juhana huudahti.
- Ja mä olen täällä, koska mä olen tänään ymmärtänyt, miten erilaisia me ollaan, enkä mä tiedä, kannattaako tätä jatkaa, jatkoin ääni värähtäen. Sen sanominen ääneen ei ollut helppoa.
- Alissa! Mitä sä tarkotat?
- Sitä, että mä en tiedä, kannattaako meidän seurustella enää.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   16.9.10 16:27:46

noo... emmä sitä koulua kesken jätä, kämpän ostan ko saan mun rahat valtiolta ja poninkii samalla :D. Hullua, kyllä :D

JES HYVÄ ALISSA!!! *tanssii villisti ympäri huonetta intiaanihuutojen kera* *aivastelee ja niistää* *jatkaa tanssimista*

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   16.9.10 20:05:04

jee!! nyt alissa vain pitäis päänsä:)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   16.9.10 21:36:26

Hei saisko flunssapotilas viel yhen pätkän tähän iltaan? *bambikatse*

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   16.9.10 22:08:32

Piilolinssipotilaskin heittää erittäin itkettyneen bambikatseen :] Yh, mun vasen silmä ei vaan ehkä ikinä totu tohon piilolinssitouhuamiseen, siinä on hirmuisen voimakas räpsyrefleksi ja sit sen kaa saa tapella. Sit on "itku silmässä" pitkän aikaa ja yks pätkä lievittäis kyllä kovasti tuskaa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.10 22:51:55

No olkoon jos te ootte noin kamalan vaivasia :D
------------

Olin ylpeä siitä, ettei ääneni särkynyt, vaikka olin ollut melkein varma, että se tekisi niin. Tirppa istui toisella puolen pöytää ja tuijotti minua kuin telkkaria. Minulla oli hyvää aikaa huomata se, sillä Juhana oli ihan hiljaa hyvän aikaa, ennen kuin hän räjähti.
- Mitä vítun shittiä toi nyt on? Missä sä olet? Mä tuun hakemaan sut, sano osoite!
En voinut sanoa, sillä en tiennyt. Muutenkaan en olisi sanonut, sillä hänen huutamisensa oli pelästyttänyt minut. Mieleeni juolahti, että ehkä minun ei olisi turvallista palata Tammistoon.
- En.
- Jumalauta!
- Jutellaan huomenna. Mä tulen huomenna, kun sä olet vähän rauhottunu, lupasin. Juhana ei ollut ollenkaan samaa mieltä. Hän rähjäsi lisää, mutta lopetti sitten yllättäen.
- Sä et ole tulossa? hän kysyi.
- En tänään.

Puhelun jälkeen minulla ei ollut mainittavaa ruokahalua, mutta närkin Tirpan mieliksi uunista tullutta annostani, ja oli pakko myöntää, että se maistui hyvältä. Toisaalta minulle olisi voinut syöttää vaikka kengänpohjia sulatetussa juustossa, rakastin sitä.
- Haluaisitko sä käydä vaikka suihkussa? Tirppa kysyi siinä vaiheessa ja nosti lautaseni takaisin uuniin. Minusta ajatus oli oikein hyvä. Ainakin saisin siellä olla hetken yksin ja rauhoittua.
- Haluaisin, mutta mulla ei ole pyyhettä eikä vaihtovaatteita, sanoin.
- Pyyhe ei ole ongelma, eikä vaatteetkaan. Ei me niin eri kokosia olla, vaikka sä oletkin vähän lyhyempi. Mene vaan, mä etsin sulle jotain päällepantavaa.

Minulla ei oikeastaan ollut mitään syytä vaatteiden vaihtamiseen, mutta kun olin aikani virunut kuumassa suihkussa, oli Tirppa nostanut vessanpytyn kannelle punaiset verkkarit, joissa oli painettua tekstiä reisissä ja valkoisen topin. Kiskoin ne päälleni lainattuani peilikaapista deodoranttia ja tunsin itseni vähän vähemmän zombiksi. Ei elämä mitenkään loistokasta ollut siltikään. Vatsaani koski ja niskakarvoissa kipristeli, kun mietin Juhanaa, ja mietin häntä koko ajan. Kyllä kai minä saatoin elää ilman häntä, mutta minua pelotti vähän ajatus siitä, että elämäni muuttuisi kovin paljon kerralla.

- Ymmärrätkö sä, mitä mä yritän sanoa? kysyin Tirpalta, kun olin yrittänyt selittää hänelle ajatuksiani.
- Tietysti. Parempi tuttu vankila kuin tuntematon vapaus, hän sanoi.
- Just niin, myönsin ja ihmettelin, miten hän olikin osannut kiteyttää sen noin hyvin.
- Mutta muuttuuhan sun elämä joka tapauksessa nyt, kun sä menet sinne lääkikseen.
- Nimenomaan. Mua pelottaa jo se ihan tarpeeksi, tunnustin, vaikken ollut kenellekään vielä hiiskahtanut mitään sen suuntaistakaan. Mutta pelotti se. Mitä jos en pärjäisikään? Tirppa alkoi nauraa ja katsoin häntä epäluuloisena. Mitä tuo nyt sitten tarkoitti? Oliko arasteluni noin naurettavaa?
- Hölmö, mitä sulla on muka pelättävää, fiksu ihminen! Susta tulee kaikkien aikojen nuorin ja nopeimmin valmistunu tohtori koko Suomessa!

Tietystikään ei tulisi, eikä Tirppa tuntenut minua niin hyvin, että hänellä olisi ollut aihetta puhua tuollaisia. Siltikin se oli lohdullista kuultavaa. Minua ei ollut viime aikoina erityisemmin ylistetty mistään asiasta ja aiheettomatkin kehut tuntuivat kesäsateelta kuivan kauden jälkeen.
- Älä höpötä, sanoin, mutten voinut olla hymyilemättä leveästi.
- En niin. Joko sulla nyt on nälkä? Syö ja ota uus kalja, mä menen laittamaan sängyn. Voidaan löhöillä ja katsella elokuvia. Kauheen kiva, kun ei tarvii istua iltaa yksin!

Söin ja katselin samalla, miten Tirppa levitti sohvaansa. En ollut tullut ajatelleeksi, että kun hän oli tarjonnut yösijaa, hän oli tarjonnut sitä vierestään sohvalta. Olisi kai pitänyt.
- Eikö sulla ole varapatjaa? kysyin.
- Ei, mutta kyllä me tähän mahdutaan. Ei kai sua haittaa?
Miksipä minua olisi haitannut. Olimme me Dannin kanssa nukkuneet ahtaamminkin välillä. Vähän minua kyllä kaiversi epäilykseni siitä, että Tirppa saattoikin olla tyttöihin päin kallellaan – Ninako se oli ollut se tyttönen, jonka kanssa olin nähnyt hänet käsi kädessä Vanhan kellarissa? Tänään en kyllä aikonut kysyä, en vaan jaksanut ruveta huolehtimaan siitäkin. Lautasellani oli jo ennestään tarpeeksi. Tuskin hän minua yrittäisi vietellä.
- Tykkäätkö sä James Bondeista? Tirppa kysyi hälventäen huoleni. Kai hän olisi halunnut katsoa Brokeback Mountainia tai jotain sellaista heterosankarin sijaan, jos olisi ollut lesbo.

Katsoimme kolme leffaa peräperää löhöten sohvalla ja juoden kaljaa. Tirppa osasi vuorosanoja ulkoa pitkät pätkät ja minä hihitin hänen imitoinneilleen ja juoksin vessassa. En ollut tottunut kittaamaan sillä tavalla ja kesken kolmannen elokuvan simahdin hiljaa ja rauhallisesti, joten en tiedä, katsoiko Tirppa vielä muutaman lisää. Jouduin tietysti heräämään vessaan keskellä yötä ja haparoin pimeässä, vieraassa asunnossa onneksi herättämättä emäntääni. Pääni ei tuntunut hyvältä ja suussa maistui pahalta, mutta toivoin nukkumisen auttavan niihin vaivoihin ennen aamua.

Päivämäärä:   16.9.10 22:53:21

Jee ! Mäkin voisin tehdä jonkun voitontanssin ! Mutta nyt ku ilo alko ni se loppuu aika lyhyeen, pitää kirjottaa tänään vielä kaks esseetä et saan kurssin ja pääsen pois lukiosta :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.9.10 22:59:41

L - aikamoinen homma tässä tunnissa tehtäväksi - mars hommiin!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   16.9.10 23:26:18

Mun pitäis tehä mediatyö ens tiistaiks ja esseeki, ku en ollu tänää koulus sitä palauttamas :D.

Hirmu kiva pätkä tämäkin, lukemista vaan varjosti kurkkukipu ja nyt illalla ilmennyt vasemmanpuoleinen turvotus. Tulisko Jessi tai Vesku diagnosoimaa mut? Tai Alissa? Ettei tarttis huomen raahautuu Mehiläiseen?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.10 13:07:14

Kyllä se auttoikin, tai sitten se, että aamu koitti vasta iltapäivällä.
- Haluatko sä hunajavoileipiä? Tirppa kysyi huomatessaan minun heränneen. Se oli ehkä omituisin kysymys, mitä koskaan olin kuullut minuutin sisällä silmien avaamisesta.
- Miksei, sanoin epäröiden, sillä oli jo tullut aika selväksi, että Tirppa tahtoi auliisti antaa vähästään, eikä ottanut eitä vastaukseksi. Olinkohan koskaan edes syönyt hunajavoileipiä?

Makailin sohvanpuolikkaalla vielä sen aikaa, kun Tirppa kävi keittiössä touhuamassa ja palasi tuoden pitkiä hiivaleivänsiivuja, jotka valuivat hunajaa ja kaksi tuopillista kylmää maitoa. Minun oli myönnettävä, että yhdistelmä oli loistava ja viimeistään syötyäni aloin taas tuntea oloni normaaliksi.
- Se oli hyvää, sanoin.
- Niin. Mitäs sitten tehtäis? Tirppa kysyi ja kaikki palasi mieleeni.
- Mun täytyy mennä kotiin juttelemaan Juhanan kanssa, huokaisin.
- Haluatko sä, että mä tuun mukaan? Tirppa tarjoutui yllättäen minut.
- Miksi ihmeessä sä haluaisit tulla sinne, sotkeutumaan meidän riitaan?
- No jos sä vaikka tarvitset taustatukea.

Muistin, miten minua edellisiltana on hetken ajan pelottanut ajatus kohdata vihainen Juhana. Ei hän tietenkään ollut koskaan lyönyt minua, sitä en olisi sietänyt, mutta oli hän pari kertaa ollut vähällä ravistaa. Tai kerran hän oli ravistanutkin, mutta sitä hän oli pyytänyt heti anteeksi ja ollut kauhean pelästyneen näköinen.
- Mä pyydän Dannin mukaan, päätin.
- Mäkin voin sitten kai tulla?
- Kai sä voit, vaikken mä edelleenkään ymmärrä, miksi, lupasin ja tajusin, että olin tekemässä irtiottoa. En ollut menossa sopimaan Juhanan kanssa, sillä siinä tapauksessa en olisi tarvinnut ulkopuolisia tarkkailijoita. Missä vaiheessa päätös oli syntynyt, sitä en tiennyt, mutta uskoin siihen vaikuttaneen sen seikan, että hiukan pöhnäisestä päästä huolimatta minulla oli ollut mukava ja turvallinen olo täällä Tirpan luona. Olin ollut varuillani ja varpaillani kaiken aikaa siitä asti, kun Danni ja minä olimme tulleet Hangosta, eikä sellainen voinut jatkua.

Danni yllättyi, kun soitin hänelle ja kerroin tilanteen.
- Totta kai mä tulen mukaan, jos sä menet jättämään sen! hän hihkui.
- Ei siitä mitään näytöstä tule, se on kahdenkeskinen asia, epäsin, kun tajusin, miltä vaikuttaisi, jos marssisin Danni ja Tirppa kannoillani kohtaamaan Juhanan. Lapselliselta, suorastaan ala-asteikäiseltä. – Mutta auto on sulla ja siellä Juhanan luona on melkein kaikki mun vaatteet ja tavarat.
- Tietysti mä tulen kuskaamaan sut. Missä sä nyt tarkkaan ottaen olet?

Kysyin Tirpalta osoitteen, kerroin sen Dannille, ja puoli tuntia myöhemmin olimme matkalla Tammistoon. Olin lainannut Tirpalta ison, tupakansavulta haisevan kassin. Kaikki hänen asunnossaan haisi tupakansavulta, ulkoilmassa haistoin sen jopa omista hiuksistani ja vaatteistani, vaikken ollut polttanut kuin pari tupakkaa illalla, kun olut oli saanut tekemään mieli. Olimme perillä puoli kolmen aikaan, mikä oli hyvä, vaikka olisin suonut, että aikaa pakata olisi ollut vähän enemmän. Toisaalta oli ilo vain kiskoa kaikki pois hyllyiltäni ja sulloa sikinsokin kassiin. Siellä oli paljon muutakin, mikä oli minun, kuten liinavaatteita ja astioita, mutta kaikki ei mitenkään mahtunut mukaan, vaikka täytin pari muovikassiakin. Se ei haitannut, ne eivät olleet sellaisia kapineita, joita akuutisti tällä viikolla tarvitsisin vaan paremminkin Mustaojalta nimenomaan Juhanan kämppään tuomiani. Kirjat tietysti otin kaikki ja läppärini.

Ovi kävi ja käteni alkoivat taas täristä. Ne olivat vapisseet tullessammekin niin, etten ollut saanut avainta avaimenreikään vaan Dannin oli pitänyt avata ovi.
- Menkää te viemään noi kassit autoon, mä tulen ihan kohta, sanoin tytöille. Juhana oli pysähtynyt keskelle eteistä kulmakarvat rypyssä eikä tehnyt elettäkään väistääkseen niin, että Danni ja Tirppa saivat ahtautua kasseineen hänen ohitseen. – Mä tulen ihan just, toistin.

Lähettäjä: ~~ 
Päivämäärä:   17.9.10 14:19:32

apua, jatkoa äkkiä!!

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   17.9.10 14:52:08

Nyt kyllä jatkoa ja pian :)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.9.10 15:04:42

Voi ei... Nyt se alkaa... Lisää nyt heti kohta äkkiä. Eiku siis just nyt heti eikä hetikohta.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   17.9.10 15:52:54

Sennnu, miten sä voit olla samaan aikaan enkeli ja niin pirullinen?

Enkelinä saat plussat siitä, että Juhana vihdosta viimein saa lapikasta, mutta samaan aikaan oot silti niin pirullinen, että jätät nyt tuollaiseen kohtaan!

Nyt äkkiä lisää, iltavuoron ja alkavan loman kunniaksi!!!

*räpsyttää silmiään ja katsoo anovasti* Pliis....

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   17.9.10 15:54:14

Voi elämä miten alko kutkuttaan! Hihi :)

Päivämäärä:   17.9.10 16:17:20

nyt on sellanen tilanne, että oon ollu koko viikon räkätaudissa, mun salarakas lähti viikonlopuksi landelle ja ajomatka tampereelle on tylsä yksin ajettavaksi! Piti lähteä vakoilukeikalle.. Ja tarviin matkalukemista :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.9.10 20:21:23

Vakoilukeikalle? Onko susta tullu joku salainen agentti?
Sori nyt ellei tää ehtiny ennen teidän iltavuoroja sun muita.
--------------------
- Mitä tää nyt oikeen tarkottaa? Juhana kysyi, kun ovi sulkeutui.
- Mä muutan pois, sanoin pienellä äänellä.
- Miksi hélvetissä? Mitä mä muka olen sulle tehnyt?
- Sä osotit, miten huonosti me sovitaan yhteen.
- Ai sen takia, kun mä halusin vaihtaa autoa?
- Sen takia, ettet sä arvosta ton enempää sitä, että mä yritän kouluttautua, sanoin ja yritin kuulostaa järkevältä ja asialliselta.
- Hyvähän sun on sanoa, sun porukat asuu isossa talossa ja kasvattaa miljoonien kaakkeja! Jos mulla olis ykskin niistä mä voisin myydä sen, enkä tarttis autolainaa!
Hänen äänensä oli katkera ja vihainen ja olin iloinen siitä, että olin päättänyt lähteä, että olin jo menossa. Yksi pahimpia vikojani oli tainnut olla, että olin kasvanut Mustaojalla. Tuntui olevan anteeksiantamaton rikos, että perheellä oli tila, useampi auto ja hevosia, vaikkeivät ne merkinneetkään sellaista rahassa kieriskelyä kuin Juhana tuntui luulevan.

Juhana vaihtoi taktiikkaa.
- Mä luulin, että sä rakastit mua, hän syytti. – Niin sä ainakin sanoit.
Minulle tuli heti syyllinen olo, sillä niinhän minä olin hänelle sanonut. Tosin en ehkä ihan sydämeni pohjasta enkä ihan viime aikoina. Ryhdistäydyin ottamaan moitteen vastaan.
- Se asia alko epäilyttää mua sen jälkeen, kun sä rakastuit Anuun, sanoin purevasti, sillä se teki kipeää edelleen.
- Mutta enhän mä ole puhunut siitä halaistua sanaa aikoihin!
- Mä muistan sen silti, sanoin väsyneesti.
- Mitä mä teen ilman sua?
- Kaikkea mitä sä muutenkin teet. Käyt töissä ja hengailet kavereiden kanssa. Etsit uuden tyttöystävän, rohkaisin. Silloin ovella rapisi taas ja Danni ja Tirppa astuivat sisään.

- Me tultiin katsomaan, missä sä viivyt, Danni sanoi epäluuloisena pyöritellen avainnippuani, joka oli näköjään jäänyt hänelle.
- Me vaan vähän juteltiin, sanoin rauhoitellen ja nappasin avaimet ryhtyen irroittamaan niistä asunnon avainta. Juhana muuttui sillä aikaa taas murheellisesta vihaiseksi.
- Sinäkö oot pannu tämmösiä hölmöyksiä Alissan päähän? Sä et ole ikinä sietäny mua, hän rähjäsi Dannille.
- Mä olen yrittänyt kyllä, mutta ei se ole suostunu kuuntelemaan mua, Danni sanoi pää kallellaan. Juhana käännähti taas minun puoleeni.
- Onko sulla joku uus? hän kysyi, nyt vasta. Olin epäillytkin, että kysymys tulisi jossain kohden.
- Ei, sanoin.
- Mä tiedän. Se tallijätkä, sä alat taas vikitellä sitä!
- Alissa muuttaa mun luokse, Tirppa puuttui puheeseen ja halasi minua toisella kädellään.

En ollut ajatellut vielä niin pitkälle, että lähtisinkö tästä häätämään Lauraa varapatjalle vai pariksi päiväksi Mustaojalle, mutta olihan tämäkin vaihtoehto, eikä ihan huono.
- Sun luokse? Onko teistä tullu jotain vítun lepakoita? Juhana älähti.
- Sun kanssa seurusteleminen tekis varmaan nymfomaanistakin lepakon, Danni huomautti mielestäni turhankin ilkeästi tilanteeseen nähden ja käräytti Juhanalta viimeisetkin proput. Tämä kohotti nyrkkiään ja ellen olisi syöksynyt roikkumaan hänen käsivarteensa, olisi hän motannut Dannia.
- Nyt me mennään, heti, sanoin, kun hän ravisti minut irti niin, että tömähdin seinään. Olin pelästynyt, mutta järkeni liikkui vilkkaasti. Nyt ei ollut aika lisätä pökköä pesään, nyt oli aika lähteä. Danni ja Tirppa taisivat nähdä sen myös, sillä muutamassa sekunnissa olimme ulkona asunnosta kaikki kolme. Katsoin taakseni kauhuissani kuin painajaisunessa, kun pelkäsin kiinni paukautetun oven avautuvan ja Juhanan ryntäävän peräämme, mutta niin ei sentään käynyt. Saimme ihan rauhassa hölkätä portaat alas ja auton luona hihitimme jo hysteerisinä, minä itkun ja naurun rajoilla. Kai sekin kuului asiaan, helpotukseen kun tilanne oli ohi.
- Mihin sä nyt menet? Danni kysyi lopulta.
- Mun luokse, Tirppa toisti. – Tule säkin.
- Mikä ettei, Danni päätti ja niin ajoimme taas Vallilaan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.9.10 20:30:23

Hahaha :D. Mä voin vaan kuvitella miten Alissa saa pettyä, Juhana varmaan tuhoaa kaiken mitä se jätti jälkeensä, tai sit vie roskikseen, tai kierrätyskeskukseen...

Mut ihan oikein Juhanalle! Se ei ansaitse Alissan kaltasta naista!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   17.9.10 21:24:10

Ah ihanaa <3

Lähettäjäriitasointu. 
Päivämäärä:   17.9.10 21:28:36

Vihdoinkin! Olipa nautinnollista lukee monta pätkää peräkkäin ja vielä NOIN mieluisesta kohdasta:D Bravo!

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   17.9.10 21:57:14

Vielä yks iltasatu ennen mun kuolemaa? *puppy-eyes*
Mä katos hyppään huomenna pukittavalla 5v superläskllä russruunalla 30-40cm ja 90% varmuudella tuun sieltä pä edellä alas jo verkassa ja kuolen, ja haluisin mun viimesestä illasta hyvät muistot :( (oliko riittävä perustelu? :--D)

Tuntuu kyl tyhmältä ku mä oikeesti jännitän tota 30-40cm luokkaa ja sitte ne 90cm ja 100cm jotka hyppään myöhemmin ei tunnu ees mainitsemisen arvosilta :''D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   18.9.10 02:24:17

Figu, älä nyt, mä meen viikon pääst oman tallin pikkukisois 60-70cm luokan ja oon ollu jo pari viikkoa ihan varma etten selvii siit radasta :D. Oon sentäs hyppiny viimeks 3v sit (ja meen rauhallisella ja varmalla hepalla)... Kuollaan molemmat, mun piti kyl eka mennä 40cm, mut sit mut laitettiinki vahingos siihe isompaa, en jaksanu alkaa valittaakaan...

Päivämäärä:   18.9.10 09:57:34

jee nyt se viimein tapahtui!! *hyppii ilosta* nää jää aina niin kutkuttavaan paikkaan:)

Lähettäjä: Aivokana 
Päivämäärä:   18.9.10 10:15:38

JES!!!<3 Kiitos Sennnu! Paransit mun loistavasti alkanutta aamua entisestään =) Ihan mahtavaa.:P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.9.10 13:26:24

Kaks ruusuketta tallikisoista! :)
-----------
1. Sinkku
Minä olin aamulla pikasiivonnut Tirpan asunnon sillä aikaa, kun hän oli suihkussa, joten se näytti melko siistiltä, kun Danni astui kulmat arvostelevasti rypyssä sisään. Sohva oli taas kasassa ja tyhjät kaljatölkit piilotettu muovikassissa keittiön alakaappiin. Ikkuna kissanverkkoineen oli selkoselällään, joten siellä oli tuulettunutkin melko hyvin.
- Kuka haluaa kaljan? Tirppa kysyi keittiöstä, mihin hän oli itse mennyt; sieltä kuului jo sihahdus.
- Mä olen autolla, Danni huomautti.
- Mähän voin pitää sitä vaihteeksi, ehdotin. Tirpan talon edessä oli ollut ruhtinaallisesti tilaa parkkeerata.
- Mitä sä ajattelit tehdä sillä?
- No, mulle jäi vielä tavaraa Juhanan luona, ja sitten mä oikeastaan ajattelin mennä huomenna Mustaojalle.
- Hyväksytty, tuumasi Danni. – Vaikka sinuna pistäisin kyllä Juhanan tuomaan ne loput tavarat. Äläkä ainakaan yksin sinne mene, äläkä ennen kuin se on vähän rauhoittunu.

- Mustaoja? kysyi Tirppa tuoden kainalossaan meille kaljat ja avasi telkkarin.
- Koti, tarkensin. – Mustaojan ratsutila. Lähdetkö sä, Danni?
- Ehkä, ellet sä lähde kauhean aikasin. Mä olen menossa ulos, hän vastasi ja ymmärsin, miksei autosta ollut tullut edes kunnon keskustelua.
- Valton kanssa? arvasin ja Danni irvisti hupaisasti.
- Ei, pupuseni, sen koulu on jo alkanu ja se on muuttanu takasin Vihtiin tai sinne jonnekin. Kasimir.
- Oi, sanoin, enkä tiennyt halusinko vajota sohvan sisään vai onnitella Dannia. Jo pelkkä nimi kutitteli hiukan vatsaani ja ymmärrys siitä, että olin nyt sinkku, iski kuin nyrkki otsaan. Hangon jälkeen olisi voinut kuvitella tai ainakin toivoa, että Kasimir ottaisi yhteyttä minuun eikä Danniin… mutta minähän olin varattu – olin ollut varattu. – Sekö on jo muuttanut tänne?
- Kuulemma. Mä lupasin näyttää sille muutaman paikan. Haluatko sä tulla mukaan? Danni kysyi.

- No en missään tapauksessa! sanoin nopeasti ja huomasin, etten halunnutkaan. Olin ihan puhki iltapäivän tapahtumista. Ehkä joskus vielä tapaisin Kasimirin, mikä oli ihan mahdollista, ellei hän onnistuisi verisesti riitelemään Dannin kanssa tänään, tai sopimaan niin hyvin, että he palaisivat entiseen. Silloin halusin olla valmistautunut enkä kaksi päivää käytetyissä vaatteissa tai ensimmäisissä, mitä muuttokassistani osuisi käteen.
- Mä ymmärrän, Danni sanoi ja taputti polveani. – Mä kerron sille, ettet sä seurustele enää. Se tulee niin ilahtumaan.
- Höpö höpö, sanoin ja tunsin, miten puna alkoi nousta kaulaltani ylöspäin. – Tirppa, saanko mä lainata sun suihkua?
- Tietysti saat, hän sanoi ja karkasin. Kuulin selkäni takaa, miten Danni selvitti Tirpalle, kenestä oli kysymys.
- Mä luulen, että niistä voisi tulla hyvä pari, ne tanssi niin suloisesti hitaita, kun me tavattiin Hangossa vähän aikaa sitten, hän sanoi luottamuksellisesti ja minä paiskasin kylpyhuoneen oven kiinni, ettei minun tarvitsisi kuulla enempää. Kun palasin, tytöt olivat vaihtaneet puheenaiheeksi Juhanan. He haukkuivat tätä antaumuksella ja keksivät mielenkiintoisia keinoja satuttaa tätä. Minusta se ei ollut huvittavaa. Olihan Juhana paskiainen, mutta ihan viime päiviin asti hän oli ollut minun paskiaiseni.
- Olkaa hiljaa, mä en halua kuunnella tommosta, ainakaan tänään, sanoin.

Danni viipyi enää vähän aikaa ja sanoi sitten lähtevänsä laittautumaan.
- Mitä sä haluat tehdä? kysyi Tirppa, kun ovi sulkeutui hänen perässään.
- En mitään, sanoin anteeksipyytävästi, sillä mieleeni juolahti, että kun kerran hyyräsin hänen nurkissaan, saatoin ehkä olla velvoitettu jonkinlaiseen seuranpitoon.
- Sä et halua lähteä ulos?
- En missään nimessä. Tää on ollu aika rankka päivä, mulla pyörii päässä miljoona eri asiaa, puolustauduin ja hänen ilmeensä muuttui myötätuntoiseksi.
- Niin tietysti. Olenpa mä tyhmä. Onko sulla nälkä?
- Hunajavoileipiä? arvasin.
- Vaikka. Tai mä voisin mennä kauppaan ja laittaa sulle ruokaa.
- Mä en halua, että sä tuhlaat muhun yhtään enempää rahaa! sanoin jyrkästi.
- Mutta musta se on kivaa. Ja mulla on nyt rahaa, ei se siitä ole kiinni. Nyt tehdään niin, että me levitetään se sohva, sä rupeat siihen ja vaikka nukut vähän aikaa. Mä käyn sillä aikaa ostoksilla ja kokkaan jotain.

Tirppa oli varmaankin hyvä työssään lasten kanssa. Minä ainakin olin heti tottelemassa, sen verran vain jurputin vastaan, että pakotin hänet ottamaan ainoan käteisen rahani, kaksikymppisen. Kielsin häntä myös söhläämästä sohvan kanssa, saisin sen itsekin avattua ja siihen hommaan jäin, kun hän meni. TV:stä tuli uutisia ja raveja, joista en jaksanut piitata, vaikka ne hevosurheilua olivatkin. Selasin sen sijaan hetken Tirpan kunnioitettavan kokoista elokuvakokoelmaa ja pistin vielä yhden James Bondin pyörimään. Se ei ainakaan vaatisi kummempaa keskittymistä.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   18.9.10 14:03:48

/me tuulettaa täälläkin!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   18.9.10 14:57:36

Mäkin voisin tuulettaa, kämpän tyhjäksi idiooteista. Harmi vaan, että kämppä on niiden. Ehkä pitäis hommata se oma... *ja valo tuli* Tai ehkäpä...

Mut hieno pätkä, Tirppa oli alkuun jotenki vähän omituinen, mut se onkin oikeesti tosi kiva.

Päivämäärä:   18.9.10 17:32:04

lisää, pliis jooko. tähän jää niin koukkuun:)

Päivämäärä:   18.9.10 20:39:41

kuinka moni on heränny lauantaiaamuna puol seitsemältä omasta autosta 24h parkkipaikalta 400m kotiovesta? Kyllä kannatti.. kuuden jälkeen illalla heränny.. enää vuorokaus ni salarakas tulee takasin <3

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   18.9.10 20:48:51

- No, mulle jäi vielä tavaraa Juhanan luona <-- HAA VARMAA EKA VIRHE JOSTA OON PÄÄSSY URPUTTAMAAN :'D

Meillä meniki sit sen pullukan kanssa oikein hyvin ja sähläsin vaihteeks niissä isommissa luokissa.
Onneks oli vaan esterataharjoitus, ei jaettu palkintoja tai mitään. Varsinaiset kisat sitte ens viikonloppuna :--D

Päivämäärä:   18.9.10 21:43:22

Ihanaa, uus pätkä tullut ! Loistavaa tekstiä jälleen kerran :)

Päivämäärä:   19.9.10 10:53:01

Lisäälisää :PP

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.9.10 11:00:47

Todellisuus ilman Juhanaa tuntui omituiselta. Olin ajatellut, etten selviäisi ilman suhdettamme, mutta tässähän minä nyt olin ihan hyvissä voimissa. Hiukan onneton olin kyllä, mutta se johtui lähinnä siitä, miten hän oli pyytänyt, etten lähtisi. Se oli ollut surkeaa kuunneltavaa, mutta onneksi sitä himmensi kiukku siitä, miten hän oli kohottanut nyrkkinsä Dannia kohtaan. Muutoin minulla oli suorastaan hyvä olo. Saisin tehdä ihan mitä halusin kenen kanssa halusin, eikä minun tarvitsisi selitellä kenellekään. Minun ei tarvitsisi kuunnella napinaa menemisistäni tai tekemisistäni. Voisin polttaa tupakkaa ja riekkua ulkona ihan niin paljon kuin haluaisin – tai mihin minulla oli varaa – eikä Juhanalla tai kenelläkään olisi siihen mitään sanomista. Päädyin siihen, että olin vahvasti plussan puolella ja se oli helpottava ja rauhoittava ajatus.

Edellisyön pämppääminen ja äsken juomani kalja tuntui painavan silmissä, ja tulin ajatelleeksi, että Tirpan ehdotus nukkumisesta oli varmaan ihan hyvä. En tiennyt, mihin asti hän joutui lähtemään kauppaan, enkä tarkemmin ajatellen sitäkään, oliko hän mennyt kauppaan. Jospa hänen menojalkansa oli alkanut vipattaa ja hän olikin lähtenyt ravintolaan. Sehän oli tietenkin ihan hänen asiansa. Tuijotin vähän aikaa turtana, miten James listi roiston ja annoin silmieni painua kiinni.

- Herää. Onko sulla nälkä?
Meni hetki, ennen kuin tajusin, missä olin, mutta pian se muistui mieleen. Elokuva pyöri edelleen, joten ei Tirppa ainakaan kovin monen mutkan kautta ollut tehnyt kauppareissuaan, sillä huoneessa tuoksui ruoka. Hyvä ruoka. Mahani oli ihan nukuksissa, mutta kohteliaisuudesta nousin istumaan.
- Joo. Kai.
Tirppa oli tehnyt taas jotain, missä oli paljon juustoa ja sen alla piilossa tällä kertaa pekonia ja tomaatteja. Se maistui ihan hemmetin hyvältä, mutta kieltäydyin enemmästä kaljasta. En pitänyt siitä, miltä se tuntui päässäni, kun heräsin.
- Sä oot niin kiltti tyttö, Tirppa naurahti.
- Ja mä ihmettelen, ettet sä pyöri tolla juomisella, vastasin.
- En mä aina juo näin paljon. Mun maha on vaan nyt vähän huonossa kunnossa.
- Ai ja kalja auttaa?
- Niin. Se turruttaa, hän selitti ja tönäisi oman lautasensa kauemmas, kuin ruoka olisi juuri alkanut sattua. – Mä syön ton ehkä myöhemmin.

Katselimme lisää elokuvia ja juttelimme. Tirppa kertoi lapsuudestaan, miten hän oli aina jäänyt vanhemman ja fiksumman Natan varjoon. Siitä huolimatta oli helppo huomata, että tämä oli ehkä tärkein ihminen hänen elämässään. Vanhemmat sivuutettiin nopeasti, vain Natan tekemisillä oli merkitystä. Minä saatoin hyvin ymmärtää sen, kun Danni kerran oli olemassa.
- Minkälainen sun perhe on? hän kysyi lopulta.
- Iso. Mukava.
- Ja te menette huomenna katsomaan niitä?
- Niin, mä ainakin menen.
- Saanko mä tulla mukaan? Musta olisi tosi kiva nähdä mukava perhe.
Se kuulosti säälittävältä, mutta en muutenkaan olisi voinut sanoa ei sen jälkeen, kun valmistauduin jo toista yötä jakamaan hänen sohvansa. Ihmettelin ohimenevän hetken, miten tähän oikein oli päädytty, niin omituisena ja huonokäytöksisenä kuin olin häntä pitänyt, mutta ei kai sillä ollut väliä.
- Tule vaan, lupasin.

Juhana soitti aamulla ja vanhasta tottumuksesta vastasin. Vasta siirtäessäni puhelinta korvalleni muistin, ettemme olleet enää yhdessä. Niinpä ääneni ehti aika töykeäksi ja viralliseksi, ennen kuin vastasin. Töykeä oli Juhanakin.
- Oletko sä sen ämmän luona? hän kysyi.
- Mitä se sulle kuuluu? Olen, tiuskaisin.
- Saitko sä?

Tyrmistyin, myönnän sen. Toisaalta se oli niin hullunkurista, että minua alkoi hihityttää.
- Kuuluuko sekään muka sulle? kysyin ja venyttelin nautinnollisesti ääneen inahtaen. – Sä herätit mut. Onko sulla oikeeta asiaa vai halusitko sä vaan tietää, onko se parempi sängyssä kuin sinä?
- Koska sä tuut hakemaan loput tavaras? Juhana kysyi ja hänen äänensä lakkasi olemasta niin hyökkäävä. Itse asiassa siitä tuli lähes aneleva. Se oli sydäntäsärkevää, mutta sai olla. Olin ollut alle minuutin sisällä jo kiukkuinen ja huvittunut, ei minusta ollut ailahtelemaan ihan miten paljon vaan.
- Mä en ole vielä ajatellu, sanoin hyvin virallisesti ja nousin istumaan. Tirppakin oli herännyt, näin hänen seuraavan ilmeitäni.
- Mä vaan ajattelin. Että koska.
- Mä olen nyt lähdössä Mustaojalle. Mä soittelen.
- Alissa…
Mutta en halunnut kuunnella enempää. Asiat vaativat aikaa, eroaminen ja irtipäästäminenkin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   19.9.10 14:36:52

Hahahahahaah! Juhana on katkera ja mustasukkanen! Oioivoi, miten voikin olla näin hauska pätkä...

Nam, munkin tekee mieli pekonia.. Pitäisköhän lähteä kauppaan hakemaan... Vai tekiskö sitä vaan kebabia... Pita-sellaista.

Päivämäärä:   19.9.10 15:55:16

jesjes pisteet Alissalle taas ;D loistava toi Onko sulla oikeeta asiaa vai halusitko sä vaan tietää, onko se parempi sängyssä kuin sinä? :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.10 13:36:17

Lähdimme Mustaojalle. Dannikin oli jo elävien kirjoissa, joten koukkasimme hänet ensin mukaan Kalliosta, sitten suuntasin auton nokan maalle. Tirppa tenttasi meitä siitä, mitä hän tulisi näkemään, kun pääsisimme perille ja minä yritin olla kysymättä Dannilta, miten ilta Kasimirin kanssa oli mennyt. Mitäpä minä siitä. En ollut jättänyt Juhanaa ruvetakseni heti miettimään muita miehiä. Se ei olisi viisasta, puhumattakaan siitä, miltä se näyttäisi. Dannikaan ei ruvennut kertomaan mitään, mistä päättelin, että ilta oli ollut miellyttävä.

- Täällä ollaan, sanoin lähinnä Tirpalle, kun käännyin Mustaojan pihaan. Tyttö kumartui lähemmäs tuulilasia nähdäkseen talon kokonaan. Se oli tänä kesänä maalautettu uudestaan, joten se näytti melkein hienolta.
- Vau, iso! Missä ne hevoset on?
- Talon takana, kerroin. Tirppa oli osoittanut matkalla kiitettävää kiinnostusta niitä kohtaan. Hänkin oli kuulemma kerran ratsastanut, sillä hänen serkullaan oli ratsastuskoulu Porvoossa. Hän oli saanut laukatakin, mikä sai minut hautaamaan koko tarinan saman tien todeksi muuttuneen toiveajattelun hautausmaahan. Ehkä koko serkku kuului samaan paikkaan, en viitsinyt edes kysyä tallin nimeä.
- Mitä teidän porukat sanoo, kun mä tulin mukaan? hän kysyi.
- Kohtahan sen näkee, tuumasin. Eivät he tietenkään mitään sanoisi, mutta minusta oli merkillepantavaa, että Tirppa tuli ajatelleeksi asiaa vasta nyt.

Perhe oli lopettelemassa lounasta, kun menimme sisään.
- Miksette te soittanu, että tuutte? Jessi huudahti.
- Älä huolehdi, me syötiin vasta aamiaista, sanoin, sillä arvelin hänen hätänsä johtuvan siitä, että ruokapöytä oli jo tyhjiinsyöty.
- Alissa on jättäny Juhanan! kiljui Danni eteisestä, mihin hän ja Tirppa olivat jääneet kurmuuttamaan Armia.
- Oletko! Jessi huudahti ja hyppäsi pystyyn halaamaan minua. – Voi lapsikulta! Onko sulla kauhean paha mieli?
- Mä selviän kyllä hengissä, sanoin kuivasti, mutten pistänyt halausta pahakseni.
- Sä kai sitten muutit takaisin Käpylään? kysyi Vesku, joka ei noussut halaamaan minua, muttei hänen tarvinnutkaan. Olisihan se ollut lällyä ja ymmärtävä katse ajoi ihan saman asian.
- En vielä. Mähän vuokrasin sen pois kesäksi ja sitten mä lupasin vuokrata sitä edelleen, kunnes se tyttö saisi oman solun, tunnustin. Alkuosan olin kertonut ennenkin, loppuosa oli perheelle uutta.
- Missä sä sitten asut? Dannin luonako? kysyi Sarri.
- Ei kun yhden tutun. Se on tuolla eteisessä, sanoin nyökäyttäen päätäni siihen suuntaan. Kaksoset nousivat saman tien ja lähtivät katsomaan Tirppaa kuin eivät olisi ennen vierasta ihmistä nähneet.
- Mä meen tästä tallille, ilmoitti Jerry aavistaen ilmeisesti, että keittiössä alettaisiin mitä pitkäveteisimmin ruotia tekemisiäni eilen, nyt ja tulevaisuudessa.

Oikein hän arvasikin. Autoin Jessiä raivaamaan pöydän, kaavimme ruoanjämät Armin kuppiin ja ladoimme astiat tiskikoneeseen. Vesku nousi laittamaan kahvia ja Danni ja Tirppa seurasivat koiraa keittiöön. Armin kuulo ei pettänyt, se oli salamana paikalla, vaikka olisi vain vahingossa varpaallaan hipaissut sen ruoka-astiaa.
- Mä olen Teresa, Tirppa esittäytyi ja minä hätkähdin. Olin jo unohtanut, että hänellä oli oikeakin nimi.
- Tirppa on antanu mun hyyrätä sen sohvalla pari yötä, selitin. – Niin että mä ajattelin vastavuoroisesti tuoda sen pariksi päiväksi maalle.
- Selvä. Ruskeassa kammarissa on puhtaat lakana, Jessi sanoi asiallisesti tarkoittaen yhtä ullakon kopperoista.
- Pääseekö täällä kaupunkilaishiiri ratsastamaan? Danni kysyi ja minä muistin, että minullakin oli juoruttavaa hänestä.
- Danni on ollu Kasimirin kanssa ulkona eilen!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.9.10 21:54:14

Voiiii! Lisää äkkiä. Nyt tää oikeesti herätti mun lukuhalut!

Varsinkin kun tänään oli muutenkin hirmuisen kivaa! Esteitä vuosien tauon jälkeen, ja tässä lopputulos; http://heppailua.vuodatus.net/blog/2654245.

JOOOKO SENNNU?! Onnistuneen estetunnin kunniaks viel YKS pätkä *bambikatse* *koiranpentuilme*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.9.10 22:14:04

Jep, toi oli aika lyhyt pätkä, joten tässä toinen samanlainen.
--------------------------
Kahvihetki oli Mustaojaa parhaimmillaan ja välillä vilkuilin Tirppaa miettien, oliko tässä tarpeeksi isoa, mukavaa perhettä hänelle. Hän näytti siltä kyllä, hänen katseensa siirtyili Jessin ja Veskun välillä kuin tennisottelussa, kun Danni ja minä selvittelimme viimeisimpiä käänteitä elämässämme. Kaksoset istuivat näkymättömissä olohuoneen puolella kuuntelemassa, mutta me kaikki tiesimme heidän olevan siellä, paitsi ehkä Tirppa, joten valitsimme sanamme sen mukaan.
- Kasimirista tulee lakimies, Danni kertoi ja pyöritteli silmiään, kun olimme käsitelleet Juhanan ja syyt eroon perinpohjaisesti ja Jessi oli vielä kertaalleen käynyt halaamassa minua ja sanonut, että olin toiminut täsmälleen, kuten hänkin olisi tehnyt. Hän jätti sanomatta, ettei olisi alunperinkään ruvennut mihinkään kenenkään kanssa, johon ei ollut hulluna, kuten Veskuun, mutta tiesin sen.
- Mikäs siinä, Vesku tuumasi. – Kunniallinen ammatti.
- Kaikkea muuta kuin kunniallinen, Danni puhahti.
- On niitä hyviäkin, sanoi Tirppa, elokuva-addikti. – Ja ainakin ne tienaa hyvin. Onko se siis sun poikaystävä?
- Entinen poikaystävä. Ehkä Alissan tuleva, Danni sanoi vilkuillen kattoon.
- Anna olla, huokaisin. – Mä jätän nyt miehet vähäksi aikaa huomiotta. Kunhan mä saan loput kamani

- Haluatteko te tosiaan ratsastamaan? Vesku kysyi, kun keskustelu alkoi tyrehtyä.
- Mä haluan, sanoin tietäen hänen kysymyksensä tarkoittavan ohjattua ratsastusta aka höykytystä eli kaikkien pahojen tapojeni korjailua.
- Onko mitään, millä vois mennä vähän maastoon? Danni kysyi haukotellen.
- Mia ja Daisy on! kuului Sunnan ääni olohuoneesta. Hän oli ehkä unohtanut, että he olivat muka piilossa siellä.
- Ettekö te mee niillä? huusin takaisin.
- Meidän piti, mutta nyt kello alkaa olla jo aika paljon…
- Te ootte tuhlannu koko iltapäivän salakuuntelemalla meitä ja nyt te ette ehdi enää ratsastamaan, kun teidän pitää ruveta kähertämään hiuksianne, Danni sanoi ankarasti.
- Pärjäätkö sä täällä, jos me käydään vähän lenkillä? kysyin Tirpalta, vaikka minulle se oli oikeastaan ihan sama.
- Miksen pärjäisi? Koira pitää mulle seuraa, Tirppa sanoi ja rapsutti Armia ihastuneen näköisenä.

- Ei mennä ihan vielä, Danni sanoi, kun kaksoset häipyivät kuuloetäisyydeltä. – Juhanasta on vielä puhumista.
Minulle tuli sellainen olo, että halusin vetää pääni kauluksen sisään ja unohtua sinne, mutta tiesin itsekin, että asia ei ollut loppuunkäsitelty.
- Se ei oo lyöny mua, vinkaisin. – Aikaisemmin siis. Tai eihän se nytkään lyönyt.
- Mutta mua se aikoi lyödä, ja ois lyönytkin, ellet sä ois estäny, Danni sanoi vihaisesti.
- Mun mielestä semmoset seinälle nostamiset lasketaan lyömiseksi, puuttui Tirppa puheeseen, vaikkei kukaan ollutkaan häneltä mitään kysynyt.
- Siis mitä? sanoi Vesku.
- No kun me oltiin Alissan henkisenä tukena, kun se meni hakemaan tavaroitaan Juhanan luota. Eikä me saatu kaikkia, kun se kusípää alko riehua, Danni muotoili vastaukseksi isälleen.
- Onko se satuttanut sua? kysy Jessi minulta.
- Justhan mä sanoin, ettei se oo lyöny mua.
- Ja mä en kysynyt sitä.
- Se tönäsi Alissan päin seinää niin että rysähti, Tirppa juorusi.

Kumma kyllä, tunsin syvää syyllisyyttä. Olin altistanut Dannin ja Tirpan Juhanan nyrkeille huoliessani heidät mukaani. Tunsin syyllisyyttä myös siitä kerrasta, kun Juhana aiemmin oli ravistanut minua. Ellei sitä olisi tapahtunut, hän ei ehkä nytkään olisi siirtynyt sanoista tekoihin.
- Mitä se on sulle tehny? Jessi vaati saada tietää.
- Kerran se ravisti mua, kun me riideltiin, tunnustin.
- Ja mistä te riitelitte?
- En mä edes muista, valehtelin. Muistin oikeinkin hyvin, mutta en voinut sanoa, että sellaisten mittasuhteiden tora oli alkanut siivouksesta.

Keskustelu oli jakautunut kahtia; sillä aikaa kun Jessi tenttasi minua, oli Danni kuvaillut Veskulle pilkuntarkasti, mitä Tammiston asunnon eteisessä oli tapahtunut.
- Lähdetäänpä hakemaan sun loput tavarat, Vesku sanoi päättäväisesti ja nousi seisomaan.
- Mitä? Nytkö? hätäännyin.
- Nyt just.
- Joo! innostui Danni, mutta Vesku sanoi tiukasti, ettei mukana tarvittu ylimääräisiä. Minä ja hän riittäisimme.
- Mä en edes tiedä, onko Juhana kotona, yritin estellä, sillä pelkäsin, mitä tapahtuisi, jos Vesku ja Juhana äityisivät tappelemaan. Juhana oli nuorempi ja isokokoisempi, vaikkakin Vesku taisi olla vihaisempi.
- Soita sille, että parempi olla tunnin kuluttua. Tai ei, anna sen numero niin mä soitan, Vesku määräsi äänellä, jota oli parempi totella. Luettelin Juhanan numeron ja Vesku soitti saman tien lähtien kävelemään eteistä edestakaisin. Ei varmastikaan, jottemme voisi kuulla, vaan paremminkin, koska keittiö oli liian ahdas harppoa sillä tavoin. Joka sana kuului selvästi, kun Vesku esitteli itsensä virallisesti koko nimellään ja ilmoitti, että saapuisimme hakemaan loput tavarani. Puhelun lyhyydestä päätellen Juhana ei sanonut siihen kovin pitkästi mitään.
- Nyt mennään, Alissa, Vesku sanoi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   20.9.10 22:30:04

Siistii! Ethän sä tohon voi jättää, nyt sun on pakko laittaa vielä kolmaskin pätkä :D..

Ehkä mä alan lukee näitä aina vasta valmiina, se vois olla hyvä...

Mut oikeesti, HINEE pätkä!

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   20.9.10 22:42:59

Vesku <3

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   21.9.10 08:51:10

Lisää, ei tällaiseen kohtaan saa jättää.. :)

Huiiii! Meillä on tullu toimituksen luokkaan mac koneet ja tää on ihan hassu kone.. : DD En oo ikinä ennen käyttäny.. ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.9.10 12:01:14

2. Portaita alas
- Voitko sä ajaa? Vesku kysyi pyöritellen auton avaimia.
- Voin tietysti, sanoin ihmeissäni ja astuin pari viimeistä porrasta alas pihalle.
- Parempi niin. Musta tuntuu, että mä ajan sataakuuttakymppiä jos pääsen rattiin ja liiskaan muutaman pyöräilijän tai sunnuntaikuskin matkalla.
Katsoin häntä suu auki. Vesku, joka oli aina rauhallinen ja järkevä!
- Ei tää nyt sentään niin vakavaa oo, sanoin, mutta otin häneltä avaimet.
- Kuule, on tää. Mun tyttöjä ei mitkään jolpit rusikoi.

Silmäni kostuivat hänen sanoistaan ja räpyttelin niitä kiivaasti kiertäessäni auton ympäri. Mun tyttöjä. Mutta enemmän kuin sanat, sinänsä erittäin merkittävät, kertoi tämä tilanne. Vesku ei olisi voinut olla hiukkaakaan raivostuneempi, vaikka joku olisi taittanut hiuksen Dannin päästä. Vähänkin enemmän ja häneltä katkeaisi verisuoni päästä.

Alkumatka meni hiljaisuuden vallitessa, sillä en halunnut puhua liikutukseltani ja Vesku vain puhisi. Melko pian hän kuitenkin alkoi kysellä Juhanasta ja minä vastailin. Ei, Juhana ei tosiaankaan ollut hakannut minua koko alkuvuotta. Ei hän tarkalleen ottaen ollut koskaan lyönyt minua.
- Kyllä munkin on tehny monta kertaa ravistella sitä tai paukauttaa kirjalla päähän, huomautin.
- Mutta oletko sä tehnyt niin? Vesku kysyi terävästi.
- En, myönsin.
- Aivan. Miksi sä puolustelet sitä?
- Puolustelenko? kysyin hitaasti.
- Joo. Sä olit tarpeeksi fiksu lähteäksesi sen luota ja silti sä yrität vähätellä asioita, joissa ei ole mitään vähättelemistä.
- Ai, sanoin turtana ja tunsin itseni tyhmäksi. Vesku taisi kuulla sen äänestäni, sillä hän taputti minua nopeasti kädelle.
- Älä ota tätä arvosteluna, se kuuluu taudinkuvaan.
- Taudin? kirahdin.
- Psykologisessa mielessä. Tai sosiologisessa. Et sä ole kipeä mistään, Vesku naurahti ja taas tunsin itseni tyhmäksi, joskin helpottuneeksi. Sitten vedin henkeä ja kerroin hänelle koko onnettoman jutun Anusta ja miten se oli minua loukannut.

Juhanan auto oli omalla paikallaan, mutta minä ajoin maasturin rapun eteen. Olimmehan muuttamassa ja ellei kukaan muu sattunut olemaan muuttamassa samana päivänä, iso auto ei häiritsisi siinä ketään.
- Mua ei yhtään huvittaisi, sanoin Veskulle.
- Hoidetaan tää homma nyt loppuun asti, hän sanoi jämäkästi, mutta minua pelotti. Edelleenkin hän oli huomattavasti Juhanaa lyhyempi, kevyempi ja vanhempi. Mitä jos Juhana löisi häntä niin, että se metallilevy, joka oli ruuvattu hänen päähänsä, kun me olimme Dannin kanssa olleet pikkuriikkisiä, irtoaisi? En antaisi sitä ikinä anteeksi itselleni, eivätkä antaisi Jessi ja Dannikaan, tai Jerry ja kaksoset.

Mutta enhän voinut väittää Veskua päin naamaa vanhaksi ja hauraaksi, joten menimme sisään. Juhana tuli avaamaan oven kohtuullisen ajan kuluttua siitä, kun Vesku oli määrätietoisesti rimpauttanut ovikelloa ja näytti hiukan… pelästyneeltä?
- Hei Alissa, hän sanoi, mutta joutui väistymään, kun Vesku astui määrätietoisesti sisään.
- Hei, sanoin vaisusti ja menin Veskun perässä.
- Alissa, etsi sä mitä sulla on vielä vietävää niin mä vaihdan pari sanaa tän nuoren miehen kanssa, Vesku sanoi.
- Onko sulla muovikasseja? kysyin Juhanalta, joka näytti vähän torutulta koiralta.
- Viistoista senttiä kappale, tämä kehtasi sanoa, silmät välähtäen suuttumusta, joka sai minut astumaan puoli askelta taaksepäin. Ryhdistäydyin kuitenkin hetkessä. En halunnut Veskun näkevän minua sellaisena. Kaivoin taskujani ja löysin 50-senttisen.
- Mä otan kolme. Pidä vaihtorahat, sanoin.

Lähettäjä: Keukeu 
Päivämäärä:   21.9.10 13:55:37

I-Ha-Naa! Muuta ei voi sanoa. Paitsi, että melkein putosin tuolilta kun luin tota muovipussipätkää... *reps, kops*

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   21.9.10 14:06:37

Harmi kun oon koulussa, en voinut nauraa kunnolla tälle pätkälle! HUIPPUA! Sä oot Sennnu NIIN paras kirjottaja, oikeesti!

Äää, mä oon ihan myyty.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   21.9.10 21:24:01

awww vesku on ihana =) ja nyt valto alissalle eikä mitään kasimiria!! =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.9.10 21:51:57

Menin keittiöön hakemaan muovikasseja ja aloitin hakemalla makuuhuoneen kaapeista lakanani. Olohuoneesta kuului painokkaita sanoja, kun Vesku puhutteli Juhanaa. Kuulin, miten hän kertoi tälle, miten heikompaa sukupuolta tuli kohdella ja mikä oli tuomittavaa, ellei rikollista käytöstä. Juhanan vastauksista en kuullut paljon mitään, mutta kun olin saanut yhden kassin täyteen ja siirryin keittiöön, näin hänen istuvan kyyryssä ja kuuntelevan korvat punaisina. Ja minä olin pelännyt hänen lyövän Veskua!

Juhana ei ollut tiskannut vähään aikaan, joten osa astioistani oli tiskialtaassa, mikä oli aika ällöttävää. Jouduin tiskaamaan muutaman astian ja toteamaan, että yhtä kattilaa en edes yrittäisi puhtaaksi. Veden lorinalta en valitettavasti oikein kuullut, mitä Vesku Juhanalle sanoi, mutta ilmeisesti puhuttelu loppui, sillä pian Juhana tuli keittiöön.
- Mitä víttua sä ton tänne raahasit? hän kuiskasi minulle.
- Anteeksi? kysyin arvokkaasti.
- Isin pikku tyttö! hän pilkkasi.

Siinä oli edelleen jotain, väistin häntä vaistomaisesti ja samalla toivoin olevani urheampi.
- Tää ei ollu mun idea vaan sen, puolustauduin.
- Tosi reilua.
- Ihan niin kuin sinäkin, uskaltauduin sanomaan ja huokaisin helpotuksesta, sillä Veskukin tuli keittiöön.
- Ei kai teillä ole erimielisyyksiä? hän kysyi siloisesti.
- Ei, sanoin minä, mutta Juhana oli saanut vähän sisua takaisin, liekö siitä, miten oli nähnyt minun edelleen pelkäävän häntä.
- Tiedätkö sä, minkä takia sun ihana tyttösi jätti mut? Koska se on vítun lesbo! Se juoppo naikkonen, jonka luona se asuu, on lepakko! Juhana ilmoitti. Vesku katsoi häntä ilmeettömänä kuin intiaanipäällikkö, kunnes hiljaisuus oli melkein sitämätön. Sitten hän sanoi:
- Niin?
- No etkö sä välitä? Juhana kysyi.
- Jospa sä tuut nyt pois täältä ja annat Alissan pakata loppuun. Mä kerron sulle muutamia lääketieteellisiä totuuksia, koska sä näyt olevan niistäkin ihan pihalla, Vesku sanoi ja Juhanan uho katosi taas. Hän laahusti takaisin olohuoneeseen kuin korvasta talutettuna ja minä hoidin homman loppuun. Tiskit olivat saaneet minut muistamaan pyykikorin, missä oli muutama lempipaidoistani, mutta niitä en sentään ruvennut pesemään.

- Mä olen valmis, menin sanomaan Veskulle. Kolme muovikassia ei ollut riittänyt, mutta olin kerännyt pyykit yhteen tyynyliinaan ja siinä oli käsittääkseni kaikki. Olin maksanut osani parvekekalusteista, mutta eihän minulla niille ollut paikkaa joten jääkööt.
- Oletko sä varma? Vesku kysyi.
- Olen. Jos jotain jää niin se ei ole hakemisen arvoista, vakuutin.

Tällä kertaa minun ei tarvinnut juosta portaita alas peläten Juhanan tulevan perässä, mutta kiiruhdin vanhasta muistista silti ja vasta pihalla pysähdyin hengähtämään. Vilkaisin silti taakseni, mutta ei sieltä tullut kuin Vesku.
- Se ei enää tule sun perääsi, hän sanoi vihaisesti. – Toivottavasti sille meni perille jotain niin, ettei se enää jahtaa ketään muutakaan.
- Ei se ole mua jahdannut, sanoin vaisusti ja kaivoin auton avaimia taskustani.
- Eikö? Ainakin sä juoksit karkuun.

Sain ovet auki ja nostin kantamukseni takapenkille, sitten minun oli pakko halata Veskua.
- Kiitos, sanoin nyyhkäisten. – Nyt taitaa olla parasta, että sä ajat. Ja se mitä Juhana sanoi Tirpasta… ei siinä ole mitään perää.
- Luuletko sä, että sillä olis väliä, vaikka se olis tottakin? Sä saat rakastaa vaikka keinuhevosia niin kauan, kun se on laillista, Vesku sanoi ja pörrötti hiuksiani. Se sai minut nauramaan, tai oikeastaan taisin klukluttaa kuin kalkkuna, kun yritin itkeä ja nauraa samaan aikaan.
- Mua ei huvita nyt just rakastaa ketään paitsi mun perhettä, sanoin.

Lähettäjä: salde 
Päivämäärä:   21.9.10 22:07:13

kunnes hiljaisuus oli melkein sitämätön.

Jälleen aivan loistavaa tekstiä! Vihdoin alissa pääsi eroon juhanasta ja saa jatkaa elämäänsä rauhasa =)

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   22.9.10 00:26:44

Voi että mä repesin tolle lopulle. Mahtavaa! Mä oon sanaton.

Päivämäärä:   22.9.10 08:54:29

vielä se juhana ehtii tehdä jaakotkin..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.9.10 12:19:32

Danni oli odottanut minua, joten lähdimme ratsastamaan, kun Vesku ja minä palasimme. Oikeastaan en olisi viitsinyt, mutta kun Danni oli harjannut Daisyn ja Mian valmiiksi ja oli valmiina lähtemään, en voinut kieltäytyä. Se olikin vain hyväksi. Danni tietysti tahtoi kuulla kaiken, mitä Tammistossa oli tapahtunut ja minä sain pääni tuuletettua parilla laukkapätkällä. Sillä välin Tirppa oli asettunut taloksi. Hän istui Jerryn kanssa liekehtivän grillin ääressä lähellä autotallin ovia ja heidän vieressään pöydällä odotti läjä grillattavia ruokia kuvun alla, jotta kaikki tallikärpäset eivät päätyisi ateriaan. Vilkutin hänelle, kun menimme talliin tammoinemme.
- Mikä toi tyyppi oikein on? Danni kysyi.
- En mä oikeen tiedä. Mä luulin, että se on joku epäsosiaalinen rapajuoppo, mutta mun on ollut pakko ruveta miettimään. Se tuntuu ilomielin antavan paidankin päältään, mietin.
- Ainakin se ui täällä niin kuin kala vedessä.
- En mä sitä osaa pahana pitää. Osaisinpa vaan itsekin.
- Miten niin? Danni kysyi, mutta leikin, etten ollut kuullut kysymystä riisuessani Mialta varusteet. Hän oli itsekin vähän samanmoinen, ainakin esitti olevansa joka paikassa kotonaan. Minusta se oli tullut kovin vaikeaksi. Silloin en vielä tiennyt sen johtuvan siitä, miten olin oppinut joka käänteessä miettimään, mitä Juhana sanoisi. Juhana ja samalla kaikki muut ihmiset.

Sinä iltana ei onneksi tarvinnut teeskennellä, sillä olin ihan oikeasti kotona. Kaksoset ja Jerry häipyivät viettääkseen lauantai-iltaa kavereiden kanssa heti, kun olivat saaneet ensimmäisestä kattauksesta vatsansa täyteen, mutta me vanhemmat jäimme syömään. Oli hullua, miten olimme tavallaan hypänneet seuraavaan sukupolveen, kun olimme muuttaneet pois kotoa. Minä ainakin nautin ihan eri tavalla juttelemisesta Jessin ja Veskun kanssa kuin silloin, kun olin asunut täällä, ja tämä päivä oli ihan omassa sarjassaan.

Sauna tietysti lämmitettiin myös, ja jotenkin aika hurahti melkein puoleenyöhön. Vanhukset olivat vetäytyneet nukkumaan jo aiemmin, vaikka epäilin, etteivät he todella nukkuisi ennen kuin ainakin kaksoset tulisivat kotiin. Dannikin oli mennyt syyttäen edellisen illan valvomista. Tirppa ja minä katselimme hetken aikaa telkkaria yläkerrassa, mutta en minäkään jaksanut kovin kauan.
- Mä menen nukkumaan, mutta jää sä tänne, jos huvittaa, sanoin Tirpalle. Mutta ei hänkään halunnut yksinään valvoa, joten pistin hänet ruskeaan huoneeseen ja muistutin, että vessa oli kerrosta alempana.
- Ei mun tarvii yöllä käydä, hän sanoi.
- Ei varmaan, jos sun rakkosi kestää kotioloissa sixpäkin ja nyt oot saanu vaan yhden saunakaljan, myönsin.

Siinä luulin väärin ja niin Tirppakin, sillä vessaan hän oli menossa kieriessään jyrkät ullakon portaat pari tuntia myöhemmin. Minä en ehkä olisi herännyt kolinaan, mutta vuosia teini-ikäisiään valvoneet Jessi ja Vesku heräsivät kyllä, samoin tietenkin Armi, jonka niskaan oli vierinyt vieras ihminen, ja heidän hälinänsä herätti kaikki muutkin. Minä olin varma, että uhri oli jompikumpi kaksosista tai Jerry, mutta he kaikki rymistelivätkin portaat alas minun perässäni. Tirppa istui eteisen lattialla ja piteli nilkkaansa.
- Pystytkö sä nousemaan? Jessi kysyi mutta Vesku ei kysellyt mitään vaan tarttui Tirppaa kainaloista ja nosti tämän seisomaan.
- Voitko sä varata sille? kysyi hän puolestaan.
- Joo, Tirppa mutisi ja astui pari varovaista askelta naama irvessä. Helpolta se ei näyttänyt, mutta kun menin avuksi, hän onnistui konkkaamaan keittiöön. Katsoin häntä kulmiani rypistäen, sillä se, mitä olin haistanut leikkiessäni hänen kainalosauvaansa, ei ollut tunteja vanha saunakaljan haju vaan jotain paljon terävämpää. Hänellä täytyi olla taskumatti mukana, tai ehkä koko kossupullo.

Kovin humalaiselta Tirppa ei kuitenkaan näyttänyt, vaikka voihkikin teatraalisesti Veskun väännellessä hänen nilkkaansa. Sitten Jessi tunnusteli sitä vuorostaan ja yhteistuumin he tulivat siihen tulokseen, ettei se vaatinut sairaalareissua ainakaan saman tien. Dannia, Jerryä ja kaksosia lakkasi kiinnostamasta koko juttu ja he palasivat sänkyihinsä, mutta minä koin velvollisuudekseni jäädä hoivaamaan Tirppaa.
- Menkää tekin nukkumaan, kyllä mä tiedän, mitä tehdä, sanoin Jessille ja Veskulle.
- No mitä? Jessi tahtoi tietää.
- Kylmäpakkaus, parikymmentä minuuttia, ja sitten kai vierashuone. Tuskin se pääsee enää portaita ylös.
- Just niin.
- Ei kolmiosärkylääkkeitä, lisäsi Vesku, mistä arvasin hänenkin haistaneen väkevän alkoholinlöyhkän.
- Ensin se vessa, muisti Tirppa, joten raahasin hänet sinne vanhusten vetäytyessä omaan huoneeseensa.

Leikin sairaanhoitajaa rutiinilla, joka kesän aikana oli syntynyt ja vähän ajan kuluttua Tirppa oli pedattuna puhtaisiin lakanoihin vierashuoneen sänkyyn, kylmäpakkaus nilkkansa ympärillä. Tarjosin hänelle buranan vesilasillisen kanssa ja aioin istua sängyn jalkopäähän odottamaan, että kylmäpakkaus pitäisi ottaa pois.
- Voisitko sä tehdä mulle palveluksen? Tirppa kysyi niiskaisten.
- Tietysti, sanoin myötätuntoisesti.
- Sinne yläkerran huoneeseen jäi mun siideripullo, etkö sä viitsis hakea sen?
- Vai siideriä, mutisin, mutta menin. Siellä oli tosiaan puolitäysi siideripullo, mutta kun avasin korkin ja nuuhkaisin, löyhkäsi se vain vahvalle. Otin myös Tirpan repun, sillä tuskin hän tänne vielä huomennakaan kiipeäisi ja palasin alas.

- Siiderinne, madam, sanoin sarkastisesti ojentaessani pullon Tirpalle. Hänellä oli tajua punastua.
- Mun oli pakko ottaa se varuiksi. Mä arvasin, että mun maha tulisi kipeeksi.
- Oletko sä tosissasi, ettei muka mikään lääke auta sun mahakipuusi? Tai ruokavalio? kysyin epäillen.
- Ota tästä, Tirppa sanoi ja ojensi pulloa minulle. – Ota vähän suuhun ja pidä, ennen kuin nielaset.

Tottelin ja irvistin.
- Ja miltä tuntuu? Tirppa kysyi.
- Turralta, myönsin.
- Sitä se tekee mun mahallekin, Tirppa väitti ja otti pitkän kulauksen.
- Oletko sä edes käynyt lääkärissä? kysyin, mutta hän vain kohautti olkapäitään.

Kaksikymmentä minuuttia meni ja nousin sängyltä.
- Mihin sä meet? Tirppa kysyi hätääntyen.
- Se kylmäkääre pitää ottaa pois, ennen kuin sä alat saada paleltumia, ja kai se ois aika mennä nukkumaan.
- Et menis.
- Häh? kysyin ja kaivoin kylmäpakkauksen hänen sukastaan. Se kuulosti joltain, mitä pikkulapsi saattaisi sanoa. Ehkä hän näki yksin ollessaan vaaleanpunaisia elefantteja tai pieniä vihreitä miehiä ja pelkäsi niitä?
- Mä oisin halunnu jutella, Tirppa sanoi. – Mulla on kauhea puheripuli. Kai sä tiedät, että mä tykkään tytöistä?
Kesti hetken, ennen kuin ihan ymmärsin sen ja mitä se tarkoitti.
- No nyt tiedän, mä en halua setviä sun suuntautumistasi tähän aikaan aamuyöstä. Hyvää yötä, sanoin ja karkasin huoneesta. Eihän tuo nyt varsinaisesti uutinen ollut, mutta vaati se hiukan sulattelua ja jaloistani tuntui hyvältä päästä puolijuoksua pois Tirpan luota.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   22.9.10 14:44:59

toi edellinen kappale oli jotenki yllättävä, ajattelin että Juhana ois tarttunu ennemmin siiihen että Vesku ei oo Alissan oikea isä ku siihen että Alissa ois isin tyttö. Varsinki ku se on nähny Alissan oikeen isän, mutta parempi näin. =)

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   22.9.10 21:54:02

tää on ihan kuollu, mut ainaki minä odottelisin jatkoa =)

Päivämäärä:   22.9.10 22:09:23

huomenna toinen saikkupäivä.. Tuun varmaan hulluksi. Tarvitsen siis paljon tarinaa!

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   23.9.10 10:09:11

Anna mulle lisää tätä, jooko? Mä olen eronnu hetki sitte ja nyt mulla on masennusjaahdistus-olo. Ei jaksais tehdä yhtään mitään, haluis vaa mennä nukkumaan, eikä ole edes nälkä. Huoh, tää vois piristää..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.10 12:06:36

3. Hämmentävää
Heti herättyäni muistin Tirpan tunnustuksen ja tunsin oloni vähän ontoksi. Oli eri asia jakaa vuodesohva hetero- kuin homokaverin kanssa ja tunsin ikävästi, että minua oli vähän jujutettu. Sitten muistin onnettomuuden ja minulle tuli kiire alas. Jospa nilkka oli sittenkin pahana ja hänet pitäisi viedä röntgeniin.

Ei se ollut. Tirppa istui keittiön pöydän ääressä Jessin kanssa ja näytti erittäinkin hyvinvoivalta.
- Miten sun jalkas? töksäytin ja otin kahvia.
- Paljon parempi, Tirppa hymyili vastaukseksi.
- Veskulla on valmennusryhmä käymässä. Käy kysymässä, jäiskö sille henki päälle niin, että se pitäis tuntia sullekin, Jessi ehdotti.
- Mä menen. Missä Danni on?
- Se meni jo tallille, mutta se tais suunnitella viedä Irkun maastoon, kun Jerry ja Kaomakin menee.

Luovuin ajatuksesta syödä hidas sunnuntaiaamiainen ja nappasin kahvini seuraksi vain kanttipalan leipäkorista päästäkseni nopeammin ulos. Minulla menisi aikaa hevosen laittamiseen, jos Vesku suostuisi ja olin muutenkin vähän tympääntynyt Tirppaan. Mielestäni ei ollut kovin kohteliasta kieriä kännissä portaita alas, kun oli kylässä.

Sain kulutettua tallilla koko lopun aamupäivän ja enemmänkin olisi mennyt, mutta Tirppa ontui sinne, kun olin asettunut pusaamaan Mian ja tämän varsan kanssa. Sille oli annettu nimeksi Rusinessa ja se oli suloinen. Olin juuri alkanut taas miettiä elämäni hevonen –juttuja, enkä erityisemmin arvostanut keskeytystä, etenkään, kun keskeyttäjä oli Tirppa.
- Jessi sanoo, että ruoka on kohta valmista, hän sanoi.
- Okei, mutisin.
- Mä katselin, kun sä ratsastit.
- Ai? En ollut huomannut, mutta näkihän tietysti niin keittiön kuin vierashuoneen ikkunasta oikein hyvin kentälle.
- Mä istuin tuolla grillin luona, Tirppa osoitti. Se oli täysin tarpeeton tieto, joten kai hän jutteli vaan lämpimikseen ja kuten jo tiesin, hän voisi helposti jatkaa sitä vaikka miten kauan.
- Mennään syömään, sanoin ja kiipesin aidanpienojen välistä tarhan ulkopuolelle.

Olin hyvin kohtelias ja virallinen Tirppaa kohtaan koko ruokailun ajan ja karkasin iltapäivällä taas tallille. Illemmalla grillattiin taas, sillä sää suosi aina vaan.
- Pitäiskö meidän ruveta valumaan takasin kaupunkiin? kysyi Danni laiskasti, kun kaksoset oli nakitettu viemään likaiset astiat ja ruoanjämät sisään. Jerry ei ollut ollut syömässä ollenkaan ja vanhukset olivat lähteneet tallihommiin.
- Mä en tiedä, huvittaako mua vielä lähteä, ei mun koulukaan ala vielä, sanoin. Olin pohtinut Tirpan sohvakuviota puolen päivää, eikä se juuri nyt oikein houkutellut minua.
- Ei munkaan, mutta eikö Tirpan pidä päästä töihin? Danni kysyi.

Tämä istui nurmikolla ja hieroi hiljalleen nilkkaansa.
- En mä tällä vielä juokse muksujen perässä. Teidän isä kirjotti mulle sairaslomaa, hän sanoi.
- Kai sulla on muuten jo ikävä kaupunkiin? kysyin hyökkäävästi. Hänen eväspullonsa oli varmaan jo tyhjä ja hän mahtoi kärsiä kamalista vatsakivuista. Ellei vielä nyt niin ainakin kohtapuoleen. Hän katsoi minua pää kallellaan ja sanoi:
- Ei mulla sinne mikään kiire ole. Täällä on paljon kivempaa.
- Mulla alkaa olla vähän tylsää, mutta suunnitelkaa te nyt kaikessa rauhassa. Mä menen ottamaan mun pyykit kuivurista, sanoi Danni ja vääntäytyi pystyyn jättäen meidät kahden.

- Keksitkö säkin nyt jonkun tuikitärkeän homman, mikä sun pitää mennä tekemään? Tirppa kysyi pisteliäästi. Juuri niin olin aikonut, mutta nyt en voinut. Ehkä olikin parasta puhua asiat halki.
- En mä ole menossa minnekään, huokaisin. – Tirppa, mä en taida voida enää asua sun luona sen jälkeen, mitä sä sanoit eilen.
- Aijaa. Sä olet sittenkin niitä, tyttö sanoi surullisena ja alkoi nyhtää ruohoa maasta.
- Mitä niitä?
- Homofoobikoita.
- Enkä ole! huudahdin vihaisesti. Enhän ollut – olihan Tipikin ystäväni.
- Niinpä. Etpä. Käytöksestä sen huomaa eikä siitä mitä sä sanot. Sä pelkäät mua.
- Tietenkään mä en pelkää sua! Musta ei vaan ollu reilua, että sä kerrot vasta tässä vaiheessa!
- No onko se sitten niin kauhean iso juttu? Musta meillä on ollu kivaa.

Minustakin meillä oli ollut kivaa. Näissä parissa päivässä oli ollut kotoisa pyjamabilemeininki, johon olin tottunut vain Dannin kanssa.
- Mustakin on ollu, myönsin. – Mutta sen jälkeen, mitä sä sanoit…
- Sä pelkäät, että mä käyn sun kimppuus?
- En! sanoin kiivaasti. Tirpasta ei voinut kuvitella sellaista, enkä olisi myöntänyt vaikka olisin kuvitellutkin.
- Sitten sä pelkäät, että se tarttuu, hän sanoi voitonriemuisena.
- Älä nyt oo ihan idiootti!
- Okei, sitten Laura on ilmeisestikin saanut asunnon keskellä viikonloppua.

Huomasin kyllä, että minua manipuloitiin, mutta en saanut poikettua polulta, joka johti suoraan suohon.
- Mä voin ihan hyvin hyyrätä sun luona, kunnes Laura saa solun, en mä sua pelkää, julistin hyvinkin pian.
- No arvasinhan mä, että sussa on vähän munaa, Tirppa nauroi.

Lähettäjäelwaen- 
Päivämäärä:   23.9.10 16:48:52

kivoja kappaleita, mutta täälä kaivattais vähän valtoa joooooko ===)

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   23.9.10 17:23:33

Niin, Valtoa tai Kasimiria!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.9.10 17:29:03

Miksei se kertonut, että sillä on homokaveri?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.9.10 23:20:59

Flanu: koska mitä väliä sillä ois ollu?
------------------------
Me palasimme sitten myöhemmin sunnuntai-iltana Helsinkiin. Vilkutin Dannille iloisesti Kalliossa, kun hän jäi kyydistä, ikään kuin kaikki asiat maailmassa olisivat olleet järjestyksessä. Ja olivathan ne tavallaan, ei siinä mitään. Koko Tirppa-juttu vaan oli sellainen, jota olisin halunnut puida hänen kanssaan, mutta en ollut voinut Mustaojalla. Dannista ei tiennyt. Hän olisi voinut mennä vääntämään Tirpan nenän niskaan, tai ruveta ruotimaan juttua koko perheen kuullen.

Ajoin sitten Tirpalle, enkä oikein tiennyt, miten päin olisin siellä ollut.
- Pistääkö sua jousi pyllyyn? Tirppa kysyi vähän ajan kuluttua, kun olin istunut vähän aikaa sohvan reunalla jäykkänä kuin suolapatsas. Hän itse oli purkanut reppunsa, tutkinut keittiön kaappeja ja romahtanut lopuksi viereeni kaukosäädin kädessään.
- Ei pistä, tokaisin.
- Mä kutittasin, mutten taida uskaltaa, Tirppa virnisti ja käänteli kanavia.
- Joo, älä uskalla, naurahdin väkinäisesti ja nousin hakemaan eteisen naulassa roikkuvasta laukustani puhelimen. Olin ihan tarkoituksella antanut sen olla siellä koko viikonlopun, sillä en ollut välittänyt tietää, yrittikö Juhana tavoitella minua. Olin tuuminut, ettei kukaan muu minua mitenkään kiireisissä asioissa voisi tavoitella, eikä siellä ollutkaan muita kuin pari vastaamatonta puhelua Annilta. Olin hiukan pettynyt. Näinkö pian Juhana oli päässyt lähdöstäni ylitse?

Soitin Annille saadakseni jotain tekemistä ja koska hän ei vielä tiennyt, että olimme eronneet. Kolme päivää sitten, hän repisi pelihousunsa sellaisesta tiedottamisesta.
- Lopultakin! hän sanoi, kun kerroin uutisen, eikä ruvennutkaan moittimaan minua.
- Sinäkin muruseni, puuskahdin. Anni oli sentään ollut enimmäkseen kohtelias tai ainakin neutraali, mitä Juhanaan tuli, mutta tuo kuulosti siltä, ettei hän ollut arvostanut poikaystävääni sen enempää kuin Dannikaan.
- Minäkin muruseni. Juhana ei ollu sulle se oikea.
- Ja sä tiedät sen mistä?
- Siitä, että sä et saanu viedä tallikamoja kotiin, tai siis sen luokse. Eihän semmosesta voi tulla mitään hyvää, Anni nauroi. – Ei vaan. Sä aloit olla jotenkin ahdistuneen olonen, enkä mä ainakaan keksiny muuta syytä kuin Juhanan. Olitko sä ahdistunut?
- Taisin mä olla, myönsin.
- Mitenkäs Juhana otti sen?
- Ensin se oli vihainen, sitten se oli surkea ja seuraavaksi taas vihainen, kerroin ja kuvailin, miten nöyrää poikaa hän oli ollut, kun olimme Veskun kanssa käyneet Tammistossa.

Annin asia oli alun perin ollut kysyä, haluaisinko käydä hoitamassa Kodiakia maanantaina ja tiistaina, sillä hänellä oli iso ja kiireinen urakka töissä. Liikuttaa sitä ei vielä tarvinnut niiden piikkien jälkeen, jotka se oli saanut klinikalla vuohisiinsa. Nyt hän tarjosi mahdollisuutta vielä innokkaammin sanoen, että tarvitsin varmastikin muuta ajateltavaa, etten pohtisi eroa.
- En mä ole sitä miettiny juuri ollenkaan, mutta voin mä mennä, lupasin. Kaipaisin tällä viikolla ajateltavaa, etten alkaisi jännittää koulun alkua. Olihan tässä asumisjärjestelyssä tietysti pohtimista, mutta en minä siihen aikonut enää kummemmin käyttää energiaa. Ellen tuntisi voivani olla täällä, ratkaisisin asian siirtämällä kimpsuni ja kampsuni jonkun muun niskoille tai häätämällä Lauran huoneestani.

- Mitä sä haluat katsoa? Tirppa kysyi, kun kiinnitin puhelimen telkkarin vieressä lojuvaan laturinjohtoon.
- Ihan sama, mutisin.
- Älä oo tylsä.
- No kun mulle on oikeesti ihan sama.
- Vai mentäskö kaljalle?
- Tirppa, oletko sä alkoholisti? kysyin ja katsoin häntä hitaasti.
- En tietystikään ole. Mä vaan ajattelin, että meidän ehkä tarttis puhua.
- Niinkö? Mikä järki ois mennä puhumaan jonnekin kuppilaan? Eikö tässä voi puhua?
- Musta tuntuu, että sä voit tarvita pari drinksua, että pääset oikeeseen puhevireeseen.
- Ehkä, jos sä tarkotat, että meidän pitäisi puhua siitä, että sä olet lesbo. Mutta eihän siinä oo mitään puhumista, saat olla ihan kaikessa rauhassa, sanoin töykeästi.
- Musta meidän pitää ehdottomasti puhua siitä, miten sä säikähdit sitä, ja sä näytät siltä, että niin sunkin mielestä.

Minusta alkoi tuntua, että Tirppa oli oikeassa, joten annoin periksi. Kävelimme lähimpään korttelikuppilaan, samaan, jossa olimme pysähtyneet silloin ensimmäisen illan kauppareissun päätteeksi. Hidasta etenemistä se oli, vaikka Tirppa väittikin nilkkansa olevan jo melkein ennallaan. Hän ontui silti näkyvästi ja lopulta tarjosin hänelle käsivarteni tueksi.
- Ois pitäny katkasta joku karahka kävelykepiksi, hän huohotti päästyämme perille.
- Istu alas, mä haen meille juotavaa, sanoin lyhyesti.

- Miksi sä olet noin vihanen mulle? hän kysyi, kun palasin kahden tuopin kanssa.
- En mä ole vihanen sulle, väitin. Käyttäydyin kyllä varmaankin erehdyttävästi kuin olisin, mutta jotenkin en voinut sille mitään. Minun oli pakko pitää piikit pystyssä, ettei hän tulisi lähemmäs.
- Sitten sä pelkäät mua kuollaksesi, raukka parka.
- En. Puhu vaan nyt, kun kerran ollaan täällä.

Tirppa alkoi taas kertoa lapsuudestaan. Tällä kertaa tarinassa vaan oli enemmän sävyjä kuin pari iltaa aikaisemmin. Hän sanoi aina tienneensä, että piti tytöistä enemmän kuin pojista ja oli kuvitellut pienenä olevansa jonkinlainen kummajainen. Teini-iässä hän oli ymmärtänyt, ettei ollutkaan ainoa laatuaan, mutta ei se siinä herkässä iässä lohduttanut. Kaikilla kavereilla oli poikaystäviä ja ihastuksia, eikä hän ollut uskaltanut poiketa joukosta kertomalla, että hänen ihastuksensa olivatkin tyttöjä.
- Oliko sulla sitten poikaystäviä? utelin, sillä tarina alkoi kiinnostaa minua.
- Oli tietysti. Montakin.
- Menitkö sä niiden kanssa sänkyyn?
- Muutaman, Tirppa sanoi ja irvisti kuin olisi muistellut jotain puistattavaa. – Sun olis pitäny nähdä yks niistä. Se nuoli aina huulensa, ennen kuin pussasi, tälleen, hän esitti ja näytti lipovan puoli naamaansa märäksi.
- Ei voinu, sanoin ja värähdin inhosta, mutta Tirppa vakuutti joka sanan olevan totta ja jatkoi kertomustaan. Hän oli pitänyt likaisen pikku salaisuutensa vuosikausia antamatta kenellekään aihetta ihmetellä muuta kuin poikaystävien lyhytaikaisuutta.

- Mutta nyt sä et ole enää kaapissa, totesin.
- Riippuu siitä, kuka katsoo. En mä ole vanhemmille kertonut vieläkään, vaikka mä luulenkin, että mutsi arvaa. Faija pilkkoisi mut pieniksi palasiksi paljain käsin, jos kuulisi, Tirppa sanoi ja siinä vaiheessa aloin tuntea syvää sääliä häntä kohtaan.
- Kenelle sä sitten kerroit? kysyin.
- Mun isoäiti arvasi. Se, joka kuoli pois. Se rohkaisi mua.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.9.10 23:28:56

No mä nyt ajattelin, että jos se olis sillä saanu Tirpan uskomaan, ettei sillä oo mtn homoja vastaan?

Multaki kaikki aina kysyy, onko mulla jotain homoja vastaan, kun jos joku ei esim. vastaa puhelimeen, niin toteen "voi vatun homo, voitko vastata?!" Mut ei mullakaan oo homoja vastaan mitään, oikeestaan, niillä on MIELETTÖMÄN hyvä vaatemaku ;)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   24.9.10 00:02:45

Eh, on vähän eri asia onko se homo samaa vai eri sukupuolta. Ei Tirppaa kiinnosta onko Tipi homo vai ei, koska ei se ois Alissalle minkäänlainen 'uhka'. Mutta jos tyttöhomo ja tyttöhetero kohtaa niin tyttöhetero voi luulla, että tyttöhomo koittaa vähintäänkin raiskata sen ensi yönä. Tai saa jotain vääriä signaaleita, että kiinnostaa vaikkei kiinnostaisikaan. Ei sillä, monia tyttöheteroita kyllä näyttää kiinnostavan ihan seikkailumielessä vannoen edelleen olevansa 200% heteroita. Ja ns. homohaukkumat on kyllä vähän eri asia kuin varsinainen suvaitsemattomuus.

Olen taas läsnä ja nusuttelemassa pilkkua, toivottavasti edes jollain oli ikävä ;)

Ja ps monet neitimäiset mieshomot on enemmänkin rasittavia: ne on tyttöheteropissisten miesmuotoja.

Päivämäärä:   24.9.10 11:44:44

Mua kyl ottaa aivoon enemmän poikahomot kun tyttöhomot. Kert poikahomot voi olla kivoi, mut niilt ei saa, mut jos on kiva tyttöhomo, silt voi saada. Ja sit oli viel se tölkin vertaus miespissiksistä. Tyttöheterot taas.. No, mä väitän et tytöt on aina paljon homompia ku miehet, niitä ei asia häiritse niin paljoa. Ja jos tyttö on sellanen et se tykkää pojista niin se ei suoranaisesti oo multa mitenkään pois. Välillisesti vaan, kert sit voi taas olla joku kiva poika jolta ei saa kun sillä on joku typerä tyttö joka ei tykkää tytöistä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.9.10 13:10:23

Mielenkiintosia pohdintoja :D

Eilisestä luvusta jäi hölmön lyhyt loppupätkä pois.
----------------
Sitten kuulin lyhennetyn läpijuoksun siitä, miten Tirppa oli mennyt lukioon toiselle puolelle kaupunkia päästäkseen eroon vanhasta painolastista ja myöhemmin lastenhoitajakouluun ja siinä vaiheessa hän tuntui jo uiskentelevan Helsingin vähemmistöseurapiireissä kuin kultakala maljassa.
- Entä Nata? kysyin, sillä sadusta puuttui jotakin.
- Nata on… Nata, Tirppa sanoi, minkä tulkitsin ilmaisevan sitä suurta kiintymystä, jonka olin ymmärtänyt olevan olemassa pari iltaa aiemmin.
- Kai se tietää susta?
- Tietysti tietää. Sille mä esittelin ensimmäisenä mun ensimmäisen tyttöystävän. Isoäiti oli sillon jo sairaalassa ja aika höppänä.
- Onko sulla ollu niitä monta? kysyin, enkä tullut ajatelleeksi, että se ehkä viestitti vääränlaista kiinnostusta aiheeseen.
- Muutama, Tirppa sanoi. – Muutama vakava. Mutta mitä niistä. Mun vuoro hakea juotavaa.

Tirppa oli ollut ihan oikeassa halutessaan tulla kaljalle. Pari tuoppia sai minun sojottavat piikkini katoamaan, ja hänen tarinallaankin oli osansa asiassa. Aloin tottua ajatukseen lesbokämppiksestä ja uteliaskin olin. Lisäksi haistoin hänen jutuissaan ihan erilaisen Helsingin kuin mitä olin tähän asti päässyt näkemään – sellaisen kuin mitä olin kuvitellut tänne muuttaessani. Yöihmisiä ja yöelämää, värivaloja ja hauskanpitoa.
- Mäkin olen ollut homodiskossa, paljastin jossain vaiheessa iltaa.
- Ohoh! Et sä sitten olekaan niin homofobinen kuin mitä mä pelkäsin! Tirppa huudahti ja halusi skoolata.
- Tipi vei meidät kerran, se mun koulukaveri. Se on umpihomo.
- Ai niin se. Tiedän mä sen.
- Enkä mä muutenkaan niitä… teitä pelkää. Mä vaan yllätyin. Hämäännyin.

Huomasin selitteleväni ja Tirppa nauroi minulle, mutta en pahastunut. Itsekin olin alkanut ajatella, että olin lapsellinen.
- Voitasko me ruveta lähtemään. Mun täytyy aamulla mennä liikuttamaan Annin hevonen.
- Mun täytyy muistaa antaa sulle vara-avain! Ja joo, mennään vaan kohta. Mä haen vielä meille yhdet.

4. Perhosia vatsassa
Ihan aamusta en päässyt tallille, mutta kymmenen aikaan heräsin ja kömmin Tirpan yli pois sohvalta. Hän ei ollut yrittänyt käpälöidä minua yön aikana, en ainakaan ollut huomannut ja aloin olla aika levollisin mielin hänen suhteensa. Eiköhän edellisiltana ollut tullut selväksi, että vaikka olin avarakatseinen ja hyväksyin hänet, en tosiaankaan ollut itse kiinnostunut. Kolmannen ja neljännen tuopin ajan olimme puhuneet minun poikaystävistäni tai mahdollisista sellaisista. Katuen muistin lärpättäneeni hänelle vaikka mitä Kasimirista ja Valtosta, unohtamatta edes Arska-parkaa ja kaikki tämä sen jälkeen, kun Juhanasta oli puhuttu kaikki puhumisen arvoinen. Kauhean paljon sitä ehtikin.
- Nytkö sä jo meet? Tirppa kysyi unisesti, kun palasin vessasta ja kiskoin farkkuja jalkaani.
- Nyt.
- Etkö sä halua aamiaista?
- Mä nappaan jotain, jos täällä on. Ja laitan sulle kahvia tippumaan, lupasin mielissäni siitä, että saatoin vaihteeksi paapoa Tirppaa vähän takaisin. Ei hän varmaankaan ottaisi sitä väärin. Minusta alkoi tuntua, että tämän tyyppinen kämppäkaveruus voisi olla ihan mukavaakin.

Hunajavoileipää ei enää voinut tehdä, sillä leipä oli homehtunut, joten join vain tilkan kuumaa kahvia, jonka valutin kesken kaiken suoraan suodattimesta mukiini ja lähdin. Oli edelleenkin kesäisen kaunista, mutta silti jo pikkuisen kirpeää syksyn tuntua ilmassa. Edellisyönä, kun olimme kävelleet kotiin kuppilasta, oli yöilma suorastaan vähän pureskellut. Pidin siitä, se toi mieleen kaikki lukuvuoden alut tähänastisessa elämässäni. Se oli aina uuden alun merkki. Huomasin, että minulla oli itse asiassa erittäin hyvä olo.

Kodiak ja Polle paistattelivat päivää jo keltaiseksi käyneellä niityllä. Kävin hakemassa Kodin lähemmäs tallia ja harjasin sen sekä tunnustelin kaikki jalat läpi. Missään en tuntenut mitään erityistä ja ilman klinikkaeläinlääkärin kieltoa olisin saattanut hyvinkin lähteä ratsastamaan. Sen sijaan leikkasin sen korvakarvat ja rasvasin kaikki paarmanpuremat. Varusteita en viitsinyt vilkaistakaan, eiköhän Anni ollut huolehtinut niiden huollosta jo alkusairasloman aikana. Hän oli sanonut, että tiistaina eli huomenna voisin ratsastaa, mutta minusta se oli hiukan hätäistä, olisi kulunut paremminkin kuusi päivää kuin viikko.

Päästin Kodin palaamaan Pollen seuraan ja se lähti täysin puhtaasti ravaten heti, kun olin hiukan heilauttanut riimunnarua. Ei se ainakaan vaikuttanut kipeältä. Minä olin tehnyt osuuteni ja se siitä. Nyt voisin tehdä, mitä halusin ja halusin ajaa pikkumatkan ratsastuskoulu Kopseen puolelle ja tarkistaa, mitä siellä oli meneillään.

Talli oli tutun hiljainen, mutta oli siellä sentään yksi auto. Sekin oli enemmän kuin mitä olin odottanut tähän aikaan maanantaina, mutta Jasu teki iltatöitä ja arvelin sen olevan hänen. Se oli onnekas sattuma, sillä häneltä ainakin kuulisin, jos tallin asioista oli jotain kuultavaa. Tuntihevoset nuokkuivat tarhoissaan odotellen toivottavasti työteliästä iltaa, mutta sivuutin ne ja menin suoraan talliin. Siellä Jasu oli toisen suokkitammansa kanssa, sen nuoremman. Vanhempi oli lähtenyt kesän alussa maalle varsomaan ja sillä oli kuulemma nyt orivarsa. Jasulla oli siten ollut ihan riittämiin aikaa touhuta kolmivuotiaansa kanssa.
- Moi! tervehdin ja Jasu näytti ilahtuvan tapaamisestani.
- Moi vaan! Mä just toivoin, että tulisi joku, jolle vois kehua Ihkua. Mä ratsastin sillä just ja se on kyllä maailman fiksuin!
- Kerro lisää, sanoin, sillä aihe ei olisi voinut olla mieluisampi. Juttelimme hyvän aikaa nuorista hevosista ja mitä Jasu oli oppinut niistä koulussa ja miten taas Mustaojalla tehtiin.

- Mitä tänne muuta kuuluu? kysyin, kun hän oli valmis viemään tammansa takaisin ulos. – Koska Kati ja varsa tulee?
- Ei ne tule.
- Sä et halua varsaa ratsastuskouluun, arvasin.
- Joo en. Kaikki pikkutytöt lellittelis sen pilalle. Mä taidan viedä Ihkunkin sinne maalle. Ei sinne niin kauhean pitkä matka oo, Jasu sanoi.
- Yks tallivuokra vähemmän, mietin ääneen.
- Niin, tää alkaa näyttää vähän hiljaselta.

Menin mukaan, kun hän lähti taluttamaan Ihkua pihalle. Halusin käydä katsomassa Charmia ja jatkaa keskustelua.
- Meneekö täällä huonosti? kysyin suoraan.
- No ei kai näillä oo koskaan oikein hyvin mennykkään. Mä en tiedä, mikä haave se oli, että kolme ihmistä vois elää yhdestä tallista.
- Mutta onhan ne sentään selvinny melkein vuoden! Ja Rosahan on äitiyslomalla ja paikka ilmanen eikö vaan?
- Niin niin, mutta oppilaita pitäis olla enemmän. Tai ainakin ratsutettavia. Molempia. Maksavia ratsutettavia, Jasu lisäsi vielä, kun saavuimme näköetäisyyden päähän Charmista.
- Onko toi nyt ainoa? kysyin.
- On. Ja ei ne tietysti ole mulle valittaneet, mutta osaanhan mä laskea. Mä tiedän heinän hinnan ja paljonko ne saa yhdestä ratsastustunnista ja osaan laskea.

Minä en tiennyt heinän hintaa enkä tiennyt sitäkään, montako oppilasta Kopseessa kävi viikottain, mutta osasin myös laskea. Jos yritin saada Irpolle ja Arskalle edes jonkinlaisen kuukausipalkan sen jälkeen, kun hevosten ruoansaanti oli taattu, oppilaita olisi pitänyt olla ainakin sata. Heidän hevosmäärällään se oli sula mahdottomuus.
- Mitä ne sitten aikoo tehdä? kysyin melkein hätääntyneenä.
- Ei hajuakaan. Mähän sanoin, että nää on vaan mun päätelmiä. Mutta nyt mun pitää mennä.
- Okei, sanoin ja jäin aitalangan taakse katsomaan Charmia. Se ei kiinnittänyt minuun mitään huomiota, mutta innostui ravaamaan muutaman askelen, kun Ihku juoksi sen luokse ja ohitse. Mietin taas hetken sen ostamista, mutta eipä se Arskaa auttaisi. Eihän se ollut hänen hevosensa myydä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   24.9.10 13:51:32

Voi että, nykyään aina kun Charmi mainitaan, mulla tulee mieleen kaverin luota yks heppa, lämppäri, Johannes, joka on viime helmikuussa ostettu radoilta pois. Ja nyt se osaa jo näytellä vähän kouluheppaakin. Charmi on varmaan yhtä suloinen, kuin Johanneskin.

Saisko poskiontelontulehdus-potilas vähän lisää? Sillein päiväunien jälkeen luettavaa?

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   24.9.10 14:38:17

Tiksulle lisää tätä..<3 Ihanaa oli taas lukee kaks pätkää.

Mä olen pahasti riippuvainen.. Tähän, Vampire diaresiin ja stieg larssonin kirjoihin. >.< Awws, mä en kestä ku kokoajan tekee mieli jotain noista, murr.

Päivämäärä:   24.9.10 16:00:07

Larssonit on kyl hyviä. Varsinkin se trilogian kakkososa! Just toissailtana sain kolmosen luettua, seuraavaks varmaan Jo Nesbota.

Lähettäjä: Ra 
Päivämäärä:   24.9.10 16:18:13

Tigerlily: Ootko siis katsonut Vampire Diariesia telkkarista vai lukenut niitä kirjoja ? Mä ehtisin jo kaikki jaksot kattoo fin-tv.comista ja nyt haluisin lukea niitä kirjoja, mutta mistä niitä mahtaisi saada, ja onkohan edes suomennettu ?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.9.10 23:18:28

Mä oon nähny Vampire diariesia vaan puolikkaan osan, mutten panis pahakseni vaikka näkisin lisääkin. Ja des, onnistuisko Nesbota lainata? Mulla ei taida olla niitä yhtään!
-------

Palasin kotiin, tai siis Tirpan kotiin, joka oli muuttunut sillä välin kirpputorin varastoksi. Vaatteita oli joka puolella ja lisäksi ikkunan edessä oli pyykinkuivausteline ja pesukone kylpyhuoneessa kuului käyvän.
- Ohoh, sanoin, kun melkein kompastuin läjään kenkiä.
- Sori sori! Tirppa huudahti.
- Mitä sä teet?
- Mä aloin tyhjentää sulle paria hyllyä kaapista ja… no, tilanne vähän riistäyty käsistä. Mä kerään ne pois.
- Anna olla! Sun koti, sun sotkut! toppuuttelin ja menin kaivamaan vaatekassista tietokoneeni. Halusin katsoa, mitä löytäisin talliyrittämisestä ja heinän hinnasta ja muusta sellaisesta.

En löytänyt juuri mitään, mutta en kyllä tiennyt, mihin olisin tietojani käyttänytkään. Olisinko muka mennyt neuvomaan Arskalle ja Irpolle miten ratsastuskoulu perustettiin ja miten sitä pyöritettiin tuottavasti? Tuskin. Eiköhän heille ollut koulussa opetettu yrittämisestä ihan riittävästi.
- Mä tarviin uusia vaatteita. Lähdetkö sä mukaan makutuomariksi? Tirppa tuli kysymään syli täynnä rytkyjä. – Ja kato, sopisko näistä joku sulle.

Tarjous oli vastustamaton. Kukapa naisihminen ei olisi sormet syyhyten käynyt tarjotun vaatekasan kimppuun? Ei haitannut, vaikka Tirppa pukeutui yleensä mielestäni turhan neutraalisti, melkeinpä tylsästi. College-paidat kelpasivat oikein hyvin tallille tai lenkille. Mieleeni tuli, että mahtoikohan Juhana käydä nyt lenkillä yksin. Vai ihanan Anun kanssa? Se oli hyvä ajatus ja jatkoin Tirpan vaatteiden sovittelua. Siinä oli parit housut, jonka tyyppisiä en olisi kaupassa vilkaissutkaan, mutta jotka näyttivät päälläni yllättävän hyviltä ja neuleita, jotka olivat melkeinpä upeita.
- Mikset sä pidä näitä itse? kysyin ja huomasin unohtaneeni tilanteen. Olin oikopäätä stripannut alusvaatteisilleni, mutta en huomannut mitään kuolalätäkköä Tirpan alla, joten en antanut itselleni lupaa kehittää tilanteesta draamaa.
- Joko ne ei mahdu tai ne on joululahjoja, joita mä en oo koskaan edes kokeillu, Tirppa sanoi. – Noi oli mun lempihousut viis kiloa sitten. Sä tarviit niihin vyön. Tuutko sä mun kanssa ostoksille?
- Mikä ettei, tuumin. Ei minulla muutakaan tässä ollut tekeillä.

Minä en halunnut parkkipaikkaongelman takia ajaa keskustaan, minne Tirppa halusi, joten menimme bussilla. Siellä hän tahtoi Stockmannille.
- Eikö se ole aika kallis paikka? kysyin, vaikka eipä Tirpalla ollut tuntunut olevan rahasta pulaa.
- On kai… mutta voidaan me käydä matkalla Seppälässä. On siellä ainakin joskus kelvollisia alusvaatteita.
Se oli totta ja ostin itselleni alennusrekistä niitä muutamalla kympillä. Tirppakin löysi monenlaisia tavaroita, joita halusi, mutta sitten jatkoimme Stockalle. Hän osti sieltä parit farkut, mutta pisti sitten minut kokeilemaan kapeaa hametta sanoen, että se näytti ihan minulta. Se oli totta, se oli todella tyylikäs vaate, mutta kun näin sen hinnan, palautin sen vikkelästi paikalleen.
- Mä oisin voinu ostaa sen sulle, Tirppa sanoi.
- Ja miksi mä olisin ottanu sulta vastaan melkein satasen hameen?
- Koska mulla on luottokortti, hän virnisti. Kyllä hän sitä sitten vinguttikin ja osti ainakin viisi uutta puseroa, jakun sekä sukat, jotka saivat minut hyperventiloimaan. Yksinkertaiset urheilusukat, jotka maksoivat monta kymppiä.
- Haluatko säkin? hän kysyi.
- Älä unta näe. Mä käytän sukkia, joita saa viis paria vitosella tai enemmän.
- Mennään sitten ruokaosastolle.

Tirppa tuskin yritti tehdä minuun vaikutusta rahoillaan – tai kortillaan – mutta kyllä hän vähän teki. Hän keräsi huoletta kärryihin järjettömän määrän herkkuja, mitä eksoottisempia, sitä parempi. Jokirapuja, tuoretta ananasta, viikunoita ja juustoja. Kimpaleittain ihania, erilaisia juustoja.
- Keksejä ja viinirypäleitä, Tirppa keksi. – Ja viiniä. Omenoita. Patonkia.
- Lopeta jo. Sä et saa tätä kaikkea syötyä, ennen kuin kaikki pahenee. Ellet sä oo järkkäämässä jotain juhlia.
- Sä saat auttaa mua, Tirppa sanoi huolettomasti, mutta käänsi lopultakin kärryt kohti kassaa. Vietimme sen illan syöden kuin siat.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   24.9.10 23:59:07

Tirppa on ihan ko mun porukat :D Herkuttelee vaan...

Päivämäärä:   25.9.10 00:05:53

Tirppahan on ku minä! ... paitsi ettei se kyllä ole. Kyllä mä herkutella tykkään, mutta mä olen itara ja pihi (no joo, en edes oikeastaan kovin, mutta sen verran, etten halua enkä kehtaa ostaa kaikkea mitä mieli tekee. Toisaalta tähän voi kyllä vaikuttaa sekin, ettei mulla ole liikaa rahaa.) ja lisäksi vähän tarkanpuoleinen siitä, mitä suuhuni tungen. Tämä tyttö herkuttelee hedelmillä, koska ne on ihania, ja yhdellä tietyllä pähkinäsekoituksella, koska nekin on ihania. Keksit ja viinit ja juustot mä jätän niille, jotka niistä osaavat nauttia, kuten esimerkiksi Tirppa mitä ilmeisemmin osaa.

Päivämäärä:   25.9.10 12:08:04

Sennnu ei oo mullakaan, mä lainaan kummitädiltä ja äidiltä ./

Ja hitsi, faija tekee ihan järkkyhyviä jättikatkiksia tai ravunpyrstöjä pannulla, mun on tehny niitä viikon mieli ja nyt tekee viel enemmän!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.9.10 12:40:48

Noni, nyt munkin tekee mieli ravunpyrdejä :x
---------
Tiistaina kävin Kopseessa Kodiakin kanssa. En ratsastanut, mutta juoksutin sitä kentällä ja se näytti liikkuvan täysin puhtaasti ja sen lisäksi ylettömän innokkaasti. Vaikka olin laittanut kellon soimaan ja päässyt liikkeille heti aamusta, en tavannut tallilla ketään. Olin laskenut, että näkisin edes jonkun siivoamassa karsinoita, mutta näemmä aamutallilainen oli vain hoitanut hevoset ulos ja jättänyt siivoamisen myöhemmäksi. Ehkä se oli kohtalon näpäytys utaliaisuudestani – mitäpä tallin asiat minulle kuuluivat.

Eipä sillä, että olisin ehtinyt niitä enää hautoakaan. Minun piti aloittaa opiskelu, mikä sai perhosparven pyristelemään mahassani. Olin suorastaan iloinen, kun Juhana soitti illansuussa ja keskeytti jännittämiseni.
- Oletko sä nyt onnellinen? hän aloitti hyökkäävään sävyyn.
- Ei mulla ole mitään valittamista, ilmoitin.
- Mä en olis uskonu, että sä jätät mut jonkun naikkosen takia!
Tuntui liian herkulliselta antaa hänen pysyä luulossaan, joten en väittänyt puolella sanalla vastaan.
- Mitä sä luulet, että kaikki mun kaveritkin sanoo? hän jatkoi.
- Mitä niille kuuluu, miksi mä jätin sut? Sitä paitsi ei syynä ollut kukaan muu ihminen vaan se, että sun elämänasenteet on ihan eri planeetalta kuin mun.
- Ja blaa-blaa. Kyllä mä nyt ymmärrän, miksi sä olit semmonen vítun lahna sängyssä.
- Jos susta ois ollu johonkin niin ehkä muakin ois huvittanu enemmän, sanoin myrkyllisesti, sillä nyt mentiin alueelle, missä en viihtynyt.

Sivistynyt ja aikuinen ero olisi ollut kiva juttu, mutta tämä ei ollut sellainen. Sätimme toisiamme vähän aikaa ja kutsuimme rumilla nimillä, kunnes minua alkoi hävettää omasta puolestani.
- Mä en jaksa riidellä sun kanssa. Oliko sulla jotain asiaa vai halusitko sä vaan haukkua mua? Mun täytyy ruveta kattomaan, että mulla on kaikki tarpeellinen, mä meen huomenna kouluun.
- En mä halunnut haukkua sua, Juhana sanoi ja hänen äänensä muuttui hiljaiseksi ja surulliseksi. – Mulla on kauhean yksinäistä täällä ilman sua.
Sitä halusin kuulla vielä vähemmän.
- Mene ajelemaan. Mene käymään Tompan tai Niklaksen luona. Mee käymään kummitädilläs, ehdotin.
- Niin voisin mennä. Käännän vaan äkkiä rattia kohden pylvästä, kun meen sillan alta, kuului apea vastaus.
- Älä ole idiootti. Et sä ole itsemurhaavaa tyyppiä.
- Etkä sä lesbotyyppiä, että kuka tässä on idiootti? Menetkö sä sinne hienoon kouluunkin lappu kaulassa että hei olen Alissa, olen lesbo? Ehkä ne potkii sut pois sieltä ja sä joudut menemään töihin ja sä jätit mut ihan turhaan.

Se riitti minulle sillä kertaa ja katkaisin puhelun kuuntelematta, mitä hänellä vielä olisi ollut.
- Se oli varmaan Juhana, arvasi Tirppa ja toivoin, että maailmassa olisi vähän yksityisyyttä.
- Sehän se, huokaisin. – Ensin se nälvi, sitten se oli tekemässä itsaria ja sitten se haukku ja uhkaili. Ja ennusti, että mut potkitaan pois koulusta alta aikayksikön.
- Jätä se omaan arvoonsa. Se on vaan typerä ja katkera mies. Sua potkita mihinkään.
- Niin niin, mutisin, mutta Juhanan viimeinen oli osunut juuri siihen, mikä minua nyt eniten huoletti. Lukukausi alkaisi ja entä jos minä en pärjäisikään? Aloin penkoa puolikasta kaappia, jonka Tirppa oli minulle tyhjentänyt ja jonne olin vaatteeni tunkenut ja valitsin sopivan kouluunmenoasun. Sitten tarvitsisin isomman laukun, sillä varmaankin saisin läjittäin papereita ja monisteita ja opinto-oppaita heti huomenna ja käsilaukkuni oli paremminkin lompakkokokoa.

- Mä lähden käymään Käpylässä, ilmoitin Tirpalle, sillä olin pidättänyt yhden huoneeni kaapeista siellä omille tavaroilleni.
- Mä tuun mukaan, Tirppa tarjoutui heti, mutta en huolinut häntä. Hän oli mukava ja viihdyin hänen kanssaan yllättävän hyvin, mutta rajansa kaikella. Olimme olleet yhdessä melkein viikon, siis kirjaimellisesti yhdessä. Tarvitsin taukoa hänestä.

Laura ei ollut vielä tullut, mutta Ria oli ja hänen valvovan silmänsä alla kävin hakemassa tavaroita kaapistani.
- En mä ajatellu nyysiä mitään, huomautin vilkaisten häntä vinosti. Rialla oli tajua punastua.
- No en mä sitä…
- Eikö Lauralla vieläkään oo mitään tietoa asunnosta?
- Ei kai, etköhän sä kuulisi ensimmäisenä, jos olis.
- Kai se on soittanu sinne toimistolle?
- On on, mutta siellä on kuulemma kauhea ruuhka. Opiskelijoita nukkuu väliaikaisesti ties missä yömajoissa.

Siihen minun oli tyytyminen ja tunsin itseni sen verran huonotuuliseksi, ettei minun tehnyt mieli vielä mennä takaisin Tirpan luo. Arvoin hetken Annin ja Dannin välillä, mutta Anni vastasi puhelimeen töistä. Raportoin hänelle pikaisesti Kodiakista ja hän toivotti minulle onnea ensimmäiseen koulupäivään. Danni sen sijaan toivotti minut tervetulleeksi ja kysyi, jättäisinkö auton hänelle.
- Sun on vielä mahdottomampi mennä yliopistolle autolla kuin mun Haartmaninkadulle, huomautin, mutta en kieltäytynytkään. Dannin ja Tirpan asunnot eivät itse asiassa olleet kuin muutaman kilometrin päässä toisistaan, sama kai se mihin volkkarinrotiskon sille välille parkkeeraisi.

Tällä kertaa löysin vapaan paikan melkein vastapäätä Dannin rapunovea ja sitten tapahtui se, mitä en oikeastaan ollut osannut vielä pelätäkään. Törmäsin rapun ovella Juhanan äitiin. Näin heti hänen naamastaan, että hän tiesi erostamme, ja kuinkapa ei olisi tiennyt. Olinhan minäkin kertonut siitä perheelleni jo monta päivää sitten.
- Hei, hän sanoi niin jäätävällä äänellä, että kuulin jääpuikkojen kalisevan.
- Hei, vastasin, mutten saanut samanlaista hyytävyyttä omaan ääneeni. Minua paremminkin hävetti, kun olin aiheuttanut moisen vihan. Mailis aukoi pari kertaa suutaan, muttei sanonut mitään, tuijotti vain minua niin halveksivasti, että kipitin portaisiin karkuun kuin torakka seinänkoloon hänen jäädessään odottamaan hissiä. Soitin Dannin ovikelloa kiivaasti, mutta en ehtinyt päästä sinne turvaan, ennen kuin Mailis ehti samaan kerrokseen.
- Sano siskolles, että pitää vähän pienempää ääntä iltasin, hän sanoi ylhäisesti ja meni omaan asuntoonsa.

Päivämäärä:   25.9.10 18:38:28

Ei luoja tota Mailista..:D Oli muuten ihanaa lukee taas koko viikon pätkät kerralla kun ei kokeisiin lukemiselta oo viikon aikana ehtiny paljo koneella roikkua=))

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   25.9.10 19:54:51

Tulipa tässä mieleen, että mun työkaverin nimi on Mailis :D. Mailis on mukava ihminen, mutta Juhanan äiti-Mailis ei ole. Oon aina ollu siitä ihan varma.

Hitsi kun kiva pätkä jotenkin taas. Juhana on sitten lapsellinen!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.9.10 15:24:18

Mullakin on ollu työkaveri nimeltä mailis - tai itse asiassa kaks
------------
5. Ensimmäinen päivä
- Sä olet kuin aaveen nähny, totesi Danni päästäessään minut lopulta sisään.
- Mailis yritti tuijottaa mut kuoliaaksi, sanoin vedettyäni oven huolellisesti kiinni.
- Mitä se sano?
- Ei mitään, mulkoili vaan. Tai siis hei ja sitten, että sä metelöit iltasin.
- A-haa! Danni sanoi ja pyöritteli silmiään.
- Metelöitkö sä?
- No ei mulla ole bileitä ollu. Jos telkkari tai musiikki häiritsee niin häiritköön mun puolesta, en mä mitenkään luukuta. Haluatko sä kylmää kaakaota?
- Haluan, kiitos, sanoin tyytyväisenä. Ajatuskin kaakaosta lohdutti, olkoonkin kylmää. Oli joka tapauksessa liian lämmintä kuumalle kaakaolle.

- Miten sä olet pärjäilly? Danni kysyi myötätuntoisesti, kun istuimme lasien ja keksipaketin kanssa pöydän ääreen.
- Mulla on maha kipeenä jännityksestä.
- Mä tarkotin Juhanaa. Eroa.
- Ai, sanoin ja tunsin itseni hölmöksi, tunteettomaksi. Minä en juurikaan ollut ajatellut koko Juhanaa paitsi silloin, kun hän soitteli. Oli kuin alkuvuosi olisi kadonnut muististani kokonaan, ne hyvätkin ajat, joita oli alkuun ollut. Mutta niiden loppumista minä olinkin surrut ja itkenyt jo, kun kaikki oli alkanut mennä huonosti. Olisinpa vaan tajunnut päästää kokonaan irti jo silloin, enkä vasta nyt. – Se soitti tänään. Ensin se haukkui, sitten se uhkaili tappavansa itsensä, mikä ei ollut kovin uskottavaa ja lopuksi se lipsahti taas haukkumaan.
- Anna tappaa, Danni sanoi kostonhimoisesti ja otti keksin. Ne olivat wilhelmiinoja, joita minun aina teki mieli kaupassa, mutta joita en koskaan raaskinut ostaa. Tirppa olisi takuulla ostanut niitä minulle pienestäkin vihjauksesta.
- Entä sun kämppä? Danni jatkoi tenttaamistaan.
- Laura ei oo kuullu vielä mitään, mutta mä voin kuulemma jatkaa Tirpalla luuhaamista. Jos voin. Se hyppäsi kaapista ja julistautu julkilesboksi.
- Mitä?

Nautin kovasti, jos ja kun joskus sain Dannin hämmästymään.
- Niin se sanoo, tuumasin ja otin keksin. En edelleenkään osannut arvella, miten Danni suhtautuisi, mutta ainakin Tirppa oli tällä kertaa turvassa häneltä.
- Vau! Mitäs nyt? Mitä sä sanoit sille?
- No tietysti kaikkea poliittisesti korrektia, mutta kyllä se ensin säikäytti, tunnustin.
- Mitä jos se alkaa yrittää sua?
- No sepä. Mutta en mä voi kuvitella itseäni rupeamassa mihinkään minkään naisen kanssa.
- Voi, mä rupeaisin! Danni huudahti.

Se oli jo enemmän kuin olin kuvitellut.
- Mä en ikinä kuvitellu, että sä tykkäisit tytöistä, huohotin.
- Enhän mä, en mä sillä. Mutta ois se mielenkiintoista! Jos mulla ois tollanen tilaisuus, mä en voisi varmaan olla kokeilematta!
- Danni, kaikkea maailmassa ei tarvitse kokeilla!
- Niin, jätetään kansantanssit väliin, hän nauroi.
- Mä jätän väliin tyttörakkaudenkin, ilmoitin.
- Mutta ajattele jos se onkin sitä, mitä sä olet odottanu. Sun poikaystäväs on ollut toinen toistaan laimeempia ja lyhytikäsempiä. Jos sä oletkin lesbo etkä vaan oo vielä tajunnu sitä!

Danni tökkäsi pahasti yksityisalueelleni, mikä ei saanut minua pätkääkään huvittuneeksi.
- Mä en ole, enkä mä halua puhua siitä asiasta enempää. Mä tulin tänne, että sä saisit piristää mua ja sanoa, että on kivaa lähteä opiskelemaan huomenna.
- Mutta niinhän se onkin! Mä olen ihan intopiukeena, hän huudahti. – Kauanko sä aiot asua Tirpan luona?
- Niin kauan kun mun on pakko. Jos se yrittää lähennellä mua, mä muutan sun luo, ilmoitin. – Kerro mulle, että musta tulee hyvä lääkäri – tai ylipäätään lääkäri. Ja että mä saan kavereita siellä ja että kaikki menee hyvin.
- Mikä sua vaivaa? Tietysti menee ja tietysti saat ja tietysti tulee. Ei sulla oo ollu tapana tommosista huolehtia!

Ei ollutkaan. Vain vaivainen vuosi sitten olin ollut täysin varma siitä, että selviäisin ensimmäisestä sairaanhoito-opistovuodestani priimuksena, vaikkakin se, etten jo silloin ollut purjehtinut sisään lääkikseen, oli vähän kolauttanut kaikenvoittavaa itsevarmuuttani. Ihan niinhän ei ollut käynyt, en ollut todellakaan tehnyt kehenkään vaikutusta arvosanoillani ja nyt tuntui, ettei itsetunnostani ollut mitään jäljellä.
- Juhana ennusti, että mut potkitaan pois, tunnustin.
- Ja säkö päätit uskoa jotain tommosta? Se haluaa vaan nitistää sut.
- No en, mutta ei se kuulostanu kivalta. Ihan kuin se ois manannu.
- Idiootti. Hei, me sovittiin Kasimirin kanssa, että yritetään huomenna mennä yhdessä syömään, jos vaan aikataulut sopii. Tuutko sä mukaan?
- En varmaan. Te ootte kantakaupungissa ja mä Meilahdessa. Tuskin mulla on niin pitkää ruokista, että ehtisin teidän luo.
- No tavataan sitten sen jälkeen, kun ollaan tehty mitä me nyt tehdäänkään ekana päivänä.

Ajattelin rentouttavaa siideriä tai viilentävää jääteetä epäilemättä tuskastuttavan ja sekavan ensimmäisen päivän päätteeksi, eikä minun tarvinnut miettiä kahta sekuntia.
- Ilman muuta, lupasin. – Soitellaan ja tekstaillaan kun tiedetään aikataulut.

Kävelin Tirpan asunnolle koululaukkuineni ja yritin buustata itseni takaisin voitonvarmaksi teini-ikäiseksi. En onnistunut kovin hyvin, mutta ei se haitannut. Raitis ilma ja Dannin tyttöpuheiden muisteleminen oli paljon terveellisempää päälleni kuin kouluasian hedelmätön jauhaminen. Menisiköhän hän tosiaan sänkyyn jonkun naisihmisen kanssa, jos tulisi tilaisuus, vai oliko hän liioitellut kokeilunhaluaan?

Tirppa ei ollut kotona, mikä ilahdutti minua. Toisaalta ilahtuminen hävetti, kun hän kerran piti minua vieraanaan kuin kuninkaallista. Siitä nyt vaan ei päässyt mihinkään, että olimme tuijottaneet liian monta päivää toistemme naamoja. Kävin suihkussa, söin juustovoileivän ja tarkistin vielä kerran, mihin aikaan ja millä välineellä minun pitäisi täältä lähteä, että olisin ajoissa Meilahdessa. Nukkumaan oli liian aikaista mennä, mutta levitin sohvan silti ja asetuin surffailemaan tv-kanavia. Avoimesta ikkunasta kävi sisään elokuisen yön tuuli, joka putsasi asunnosta tupakansavut hemmettiin ja viilensi sen niin, että nukahdin huomaamattani, vaikka en ollut uskonut sen käyvän kovinkaan helposti.

Päivämäärä:   26.9.10 20:19:42

jeij koht pääsee lukee Alissan ekasta lääkispäivästä =))

Päivämäärä:   26.9.10 20:40:41

Mä odottelen innolla lääkispäivää ^^

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   26.9.10 20:47:08

^^ tää yhtyy edellisiin, vaikka olis ilman luettavaakin varmaan vielä monen viikonkin päästä täpinöissä (ellei 2vk pääst mee koulukisoissa kaikki persiilleen)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.9.10 00:10:55

Flanu kuisvarten?
Mä oon päivittäny konetta koko illan ja oon nyt niin riemuissani, kun ei sillä ehkä tarviikaan heittää vesilintua! Siitä ilosta saatte vielä pätkäsen :)
--------------------
Selvisin panikoimatta aamutoimista ja ehdin ratikkapysäkille siihen aikaan, kun olin halunnutkin. Minua ei enää edes jännittänyt. Olin huolissani, sillä Tirppa ei ollut tullut kotiin koko yönä. Selitin kyllä itselleni, ettei hän ollut mitenkään tilivelvollinen minulle, mutta ei se auttanut. Minun maailmassani yön äkillinen poissaolo ilman selityksen sanaa oli paha juttu. Mietin, mitä minun pitäisi tehdä, ellei hän olisi palannut illallakaan. Katoamisilmoitus?

Mutta sitten olin perillä enkä enää ehtinyt miettiä Tirppaa, kun minun piti ruveta lääketieteen opiskelijaksi. Kaikesta jännittämisestä huolimatta se ei ollutkaan vaikeaa. Minulle kävi yhtä iloisesti kuin edellissyksynä, kun Mirjami oli oikopäätä tullut tekemään tuttavuutta kanssani. En kai sitten näyttänytkään täydelliseltä luuserilta. Heitin kiitollisen ajatuksen toiselle puolen Mannerheimintietä ja ajattelin, että minun pitäisi soittaa viimevuotisille kavereilleni. Oli jo aika.

Tämänvuotinen ensimmäinen tuttavuuteni oli nimeltään Esme, ja kun olimme hiukan tutustuneet toisiimme ja käyneet syömässä, laitoin hyvän kiertämään ja kävimme esittäytymässä muutamalle muullekin eksyneen ja yksinäisen näköiselle tytölle. Oikeastaan kaikki olivat vähän hukassa, mutta valitsin sellaisia, jotka näyttivät siltä, miltä minusta oli tuntunut pari viimeistä päivää. Jotka nojailivat seinään tai olivat lukevinaan ilmoitustaulua, mutta pälyilivät ympärilleen anovasti kuin etsien ystävällistä sanaa. Ei siinä ikuisuuksia ystävyyksiä vannottu tai tehty verivaloja, mutta tiesin, että meistä kaikista olisi helpompaa palata sinne seuraavana aamuna, kun vastassa olisi muutama tuttu, ystävällinen naama ja niille nimikin.

- Mihin suuntaan sä lähdet? Esme kysyi, kun tuli iltapäivä eikä kenelläkään ollut meille enää sanottavaa.
- Keskustaan. Mä tapaan mun siskon, kerroin tutkien puhelintani. Siellä oli Dannilta pari viestiä. Ensimmäiset olin jo lukenut ja kuitannut, mutta viimeisessä hän ilmoitti olevansa Kappelin terassilla odottamassa minua. Tirpalta ei ollut mitään, mutta miksi olisi ollutkaan.
- Selvä. Mäkin tuun keskustaan, mennäänkö samalla ratikalla?

Tietysti minulle sopi ja tunkeuduimme täpötäyteen neloseen, missä ei ollut istumapaikasta toivoakaan ja oli niin kuuma, että vaatteet alkoivat liimautua ihoon. Huomasin olevani liian väsynyt jutellakseni ja Esmekin enimmäkseen tuijotti ikkunasta ulos. Hän oli minua pidempi ja hänellä oli pitkät, tummat hiukset, jotka valuivat vapaina pitkin selkää. Mietin, että tulisiko meistä oikeasti ystäviä vai oliko tämä vain tätä ensimmäisen päivän turvaverkon hapuilua. Sitä ei voinut tietää, se jäisi nähtäväksi.

Esme jäi pois Lasipalatsin edessä, mutta minä jatkoin muutaman pysäkinvälin lisää lähemmäs Espan puistoa. Poikkesin H&M:ssä peilin edessä tarkistamassa, että näytin ihmismäiseltä ja jatkoin puiston läpi terassille. Danni ei ollut tänään puhunut mitään Kasimirista, mutta siellä hänkin oli ja olin iloinen, että olin pysähtynyt peilaamaan. Hän oli sentään… mutta en antanut masulleni lupaa muljahdella vaikka hän olikin. Maharaukka oli saanut ihan tarpeeksi liikuntaa koulun alun takia ja lisäksi oli muistettava, että Kasimir oli soittanut Dannille eikä minulle asetuttuaan tänne Helsinkiin. Kävin ostamassa siiderin ja vilkuilin tiskiltä heitä. Danni oli näemmä päättänyt pysytellä kesämekkomoodissa ja Kasimir näytti italialaiselta turistilta kauluspaitoineen ja vaaleine housuineen. He olivat kaunis pari ja minä olin taas kolmas pyörä.

- Hei, sanoin arvokkaasti ja istuin pöytään.
- No lopultakin. Mä olen jo melkein huppelissa, Danni nauroi.
- Miten sun päivä meni? Kasimir kysyi ystävällisesti ja arvasin, että he olivat jutelleet jo omat kuulumisensa läpi. Minkäs sille voi.
- Ihan ok, kai siitä hyvä tulee, huokaisin, mutta se ei riittänyt heille. Molemmat alkoivat tentata minua ja aloin sittenkin tuntea itseni tervetulleeksi ja kiinnostavaksi.

Istuimme siinä reilun tunnin, kunnes Kasimir alkoi vilkuilla kelloaan.
- Onko sulla treffit? kysyin viattomasti.
- Tavallaan. Yhden vanhan koulukaverin kanssa puhuttiin, että tavataan tänään parin tuopin merkeissä ja mä ajattelin ehtiä käydä ennen sitä kirjakaupassa ja kotona. Lähtekää mukaan?
- Mä lähden vessaan, Danni ilmoitti ja sinkaisi pöydästä huomattavan vikkelästi.
- Tuletko sä? Kasimir kysyi minulta. Pyörittelin sen ensimmäisen ja ainoan siiderini väljähtänyttä loppua lasinpohjalla ja pudistin päätäni.
- Mä en halua alottaa kouluvuotta krapulassa.
Kasimir näytti hetken ajan nololta, mutta nosti sitten varoittamatta kätensä minun käteni päälle.
- Mutta voitaisko me joskus tavata?
- Tietysti, justhan me tavataan, naurahdin.
- Ei kun siis.

Teki niin hyvää antaa hänen etsiä sanoja ja ymmärtää, että hänkin muisti tanssimisemme Hangon yössä. Ja hänen silmänsä olivat edelleen yhtä upottavat, kuin kaksi magneettia.
- Danni sanoi, ettet sä seurustele enää, hän sanoi seuraavaksi lähestyen asiaa toiselta suunnalta.
- Niin pääs käymään.
- Niin että mä voin pyytää sua ulos ihan sotkematta mitään. Jos sä haluat siis.
- Voithan sä pyytää ihan riippumatta siitä, haluanko mä vai en, nauroin.
- No haluatko sä?

Lakkasin leikkimästä. Olisi hyvä saada tämä episodi hoidettua, ennen kuin Danni palaisi.
- Teillä ei oo mitään tekeillä Dannin kanssa? kysyin.
- Ei tosiaankaan ole.
- Siinä tapauksessa musta olisi kiva mennä joskus sun kanssa ulos, hymyilin. Minulla oli ihana olo, lämmin ja suloinen. Se tuntui varpaissa asti ja parani vaan, kun Kasimir nosti käteni pöydältä ja antoi kämmenselälleni vanhanaikaisen suukon, joka värisytti ihoani.
- Soitellaan siitä, hän sanoi mutta katsoi sitten taas kelloa. – Mun pitää kyllä ruveta menemään.
- Odota sekunti. Danni tulee tossa. Jos sä oot karannu kun se ehtii tänne, se luulee, että mä oon potkassu sua munille.

Kasimir nauroi, mutta nousi jo ja vaihtoi pari sanaa Dannin kanssa tämän palatessa paikalleen. Minä yritin sillä aikaa pyyhkiä tyhmän virneen pois suupielistäni. Taisin onnistua, sillä Danni ei huomannut mitään, tai ei ainakaan sanonut mitään Kasimirista. Toisaalta hän oli tosiaan hiukan huppelissa ja valitteli, mitä tuhlausta oli heittää hukkaan hyvä nousuhumala ja mennä kotiin tähän aikaan illasta.
- Ei auta. Säkään et halua kärsiä kankkusesta huomenna, kun meet ekalle luennolle, sanoin ankarasti.
- En haluakaan, Danni sanoi mietittyään hetken ja lähdimme kohti ratikkapysäkkiä.

Päivämäärä:   27.9.10 00:42:12

Jee ihanaa, jatkoa ! Ja toi Esme, tuli heti mieleen twilight <3 oon tänään jotenkin uppoutunu näihin ihaniin lässynlää rakkausjuttuihin, ekana katoin Prince of Persian, sit oli pakko vähän lukea tota jo mainittua twilightiä ja katoin vielä ton Pirates of the caribbeanin, vaikka siinä onkin surullinen loppu ja tuli tippa linssiin.

Mutta siis oli hyvä pätkä jälleen kerran, kivaa kun Tirppa ei ole koko ajan mukana, se jotenkin ärsyttää välillä.

Ja anteeksi mun hyvin epäselvä viesti :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   27.9.10 09:49:20

flanu on täpinöissä, koska eilen tuli estekisoissa 60-70cm eka hylky, mut sit sain extempore luvan viel mennä 80-90cm ja siint tuli kolmossija vaikka kiellettiinkin kerran <3

Kattokaa ny, ku mää hyppäsin hianosti; http://www.facebook.com/album.php?aid=2075249&id=1559042578&ref=mf

Mut 2vk pääst on koulukisat, ja mun pitäis selvitä helppo C:2 ohjelmasta.. Tulostin sen eilen, ja mä oon ihan hukassa... Siis oikeesti hukassa.. Siin on jumantsuikka keskikäyntiä! Mä en oo koskaan oppinu sitä, ei oo koskaan opetettu :(. Ja sit taas ravissa askeleenpidennystä yms... Onneks laukka on vaan harjotuslaukka :D.

Ja nyt mä en osaa enää kommentoida tätä pätkää. Mullakin tuli tosin Esmestä mieleen Twilight ja se HÄIRITSEE! Oikeesti!

Päivämäärä:   27.9.10 12:22:14

No osaathan sä varmaan keskiravia ratsastaa? Ei keskikäynti juuri sen vaikeempaa oo, yhtä vaikeeta molemmissa on säilyttää tahti sillon kun pistää kaasun pohjaan. Pyydät vaan pikkasen enemmän ku temponlisäyksessä. C:2 on ihan mun lemppariohjelmia, C:1 2000 on niin loppuunratsastettu kuin ohjelma vaan voi olla.

Paitsi ehkä Sennnun hepan kanssa, jostain syystä se on hirmu helppoo vaik muuten pääosin keskityn häiritsemään sen urheilusuoritusta .D

(Ja mulle tuli Esmestä mieleen vaan Notre Damen kellonsoittaja.)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.9.10 12:34:41

Mä mietinkin, mistä toi Esme-nimi pompsahti mun mieleen :D
--------------------
6. Jos et sä soita
Tirppa oli tullut kotiin.
- Hei, sanoin miettien, kehtaisinko ruveta moittimaan häntä.
- Hei! Millasta sulla oli?
- Ihan okei. Missä sä oot ollu?
- Yks kaveri soitti eilen ja pyys kylään. Mä lähdin sinne, kun ei suakaan alkanu kuulua, Tirppa sanoi siniset silmät suurina ja viattomina.
- Mä olin vähän huolissani, kun ei sua näkyny vielä aamullakaan, sanoin.
- Ai olit? hän kysyi ihastuneena.
- No hitto! hermostuin. – Mistä mä oisin voinu tietää, vaikka sut ois ryöstetty, raiskattu ja mukiloitu? Mä en edes tiedä sun vanhempien puhelinnumeroa tai mitään!
- Niin joo, en mä tota tullu ajatelleeksi, ei kukaan oo ollu kiinnostunu mun menemisistä ja tekemisistä pitkiin aikoihin, Tirppa selitti ja meni huolestuneen näköiseksi.
- No mä oisin arvostanu jotain tietoa! Ihan vaan että sä oot jossain eikä sua oo kidnapattu täältä!
- Sä olet hellyttävä. Edes Nataa ei kiinnosta mun tekemiset kuin kerran viikossa tai kahdessa.

Eivät minua Tirpan tekemiset sinänsä kiinnostaneet, mutta enhän minä raaskinut sitä sanoa.
- Unohda koko juttu, eihän se mulle kuulu, aloin toppuutella.
- Ei, ei. Mä laitan vaikka tekstarin sulle, jos häivyn uudemman kerran.
- Niin kauan vaan, kun mä asun täällä, huomautin. Sen jälkeen en kaivannut senkään vertaa raportointia.
- Tietty. Voitko sä hei auttaa mua?

Lupasin tietenkin ja varauduin silittämään vuoren pyykkiä tai siivoamaan vessan.
- Ei mun vaatteita tarvi silittää, silitä omas jos huvittaa. Mutta mä tarttisin apua hiusten värjäämisessä.
- Mä en tiedä, olenko mä semmosessa kovinkaan hyvä, sanoin empien. Olin tietysti värihuuhdellut joskus omia hiuksiani, ja Dannin, Sarrin ja Sunnan, mutta perheenjäseniä ei kai laskettu.
- No helpompi sun on laittaa mulle raitoja kuin mun. Kun sä näet.
- Mulla on yksi tuttu, joka on kampaaja, sanoin hitaasti ja siitä sitten seurasi, että kohta soitin Siirille ja lähdimme hänen luokseen. Minua vähän häiritsi vaivata häntä Tirpan hiuksilla, mutta Siiri kuulosti oikeasti ilahtuneelta soitostani ja kello ei lopultakaan ollut vielä kovin paljon. Keräsimme vielä hänelle tuliaisiksi jääkaapista osan siitä ruoasta, joka Stockalta oli ostettu.

- Onko tää siis sun serkku tai jotain? Tirppa kysyi, kun olimme ajaneet bussilla mahdollisimman lähelle Siirin asuntoa.
- Ei Siiri oo mitään sukua meille. Tai se oli vähän niin kuin ottoisosisko, kun me oltiin Dannin kanssa pieniä.
- Onko se hottis?
- Jaa-a, en mä oikein osaa vastata. Päättele itse, sanoin lyhyesti ja marssin kiireesti eteenpäin kunnes pääsin kääntymään Siirin ovelle ja painoin ovikelloa.

Tirpan ilmeestä ei voinut sanoa, oliko Siiri hänen mielestään hottis vai ei.
- Tässä on Tirppa, mä asun sen luona vähän aikaa, kun mun vuokralainen ei saanutkaan vielä omaa asuntoa, esittelin.
- Ja sä haluat raitoja? Siiri kysyi ja tarttui kursailematta Tirpan hiuksiin tarkastellen niiden latvoja. – Ei näihin. Nää rapisee pois, jos näitä vielä uittaa kemikaaleissa. Hiustenleikkuun sä tarvitset.
- Ruvetkaa te hommiin niin mä kokoan meille vähän iltapalaa sillä aikaa, sanoin ja otin muovikassin Tirpalta.

Siirin asunto oli niin sopivan mallinen, että kun minä touhusin keittiössä ja nostelin juustoja ja keksejä lautaselle ja pilkoin hedelmiä, saatoin kuulla, mitä kylpyhuoneessa puhuttiin. Siiri luennoi Tirpalle jatkuvan vaalentamisen vaaroista ja tämä vänkäsi vastaan.
- Mutta kun mä haluan olla blondi enkä maantienvärinen.
- Sä olet kohta kalju tota menoa.
- Älä leikkaa paljon.
- Mä leikkaan just sen verran, kun on pakko, Siiri ilmoitti ja sitten kuului älähdys. Ilmeisesti pakko oli ollut aika pitkä pätkä.

Yllättävänkin äkkiä he ilmestyivät keittiöön, missä minä voitelin ananaksenpalasia valkohomejuustolla ja pistelin suuhuni. Tirpalla oli kumihattu päässään ja hän näytti kilpauimarilta.
- Olittepa te nopeita, sanoin ällistyneenä.
- Mä haistoin ruoan ja päätin, että me siirretään kampaamo tänne vähäksi aikaa, Siiri sanoi ja istutti Tirpan pöydän ääreen. – Pistä sä vaan keksiä tulemaan tännepäin sillä aikaa kun mä kiskon raitahiuksia näkyviin.

Tirppa teki työtä käskettyä ja Siiri pisteli niitä vasemmalla kädellä suuhunsa sitä mukaa, kunnes sanoi, ettei jaksanut enää.
- Joko sun koulu alko? hän kysyi minulta.
- Joo, tänään. Ja tiettekö, sanoin. Mustat oliivit olivat palauttaneet mieleeni Kasimirin.
- Ei tiedetä, Siiri tuumasi.
- Mulla saattaa olla treffit tiedossa!
- Kenen kanssa? Tirppa kysyi terävästi.
- Kasimirin. Me käytiin tänään kolmestaan yhdellä koulun jälkeen ja se kysyi sillä välin, kun Danni kävi vessassa!
- Mutta, Siiri sanoi ymmällään ja tajusin, että eihän hän ollut tainnut vielä kuulla Juhanan ja minun erosta, ei ainakaan minulta.
- Mä olen nykyään sinkku. Siksi mä hyyrään Tirpan luona, muutenhan mä olen ollu koko kesän Juhanan luona, kerroin.
- No sä et näytä kovin murheen murtamalta.
- Mä en olekaan, mä olen kuin häkistä karannut!
- Hyvä! Mitä mä oon kuullu siitä niin taitaa olla hyvä, että pääsit siitä ajoissa eroon. Älä nyt hyppää mihinkään pikasuhteeseen vaan, koska et oo tottunu olemaan yksin, Siiri neuvoi.
- Mä en ole menossa suhteeseen, korkeintaan treffeille vaan, nauroin.

Lähettäjä: DM 
Päivämäärä:   27.9.10 12:42:56

flanelli kouluohjelmissa keskikäynti on ihan tavallista käyntiä. Ratsastat ne osuudet reippaassa, tahdikkaassa käynnissä. Ei ole olemassa "harjoituskäyntiä", joten helpoissa kouluohjelmissa mennään keskikäyntiä. Myöhemmin eteen tulevat koottu ja lisätty käynti, mutta siihen asti no panic, keskikäynti HeCeessä sujuu hyvin, kun muistat ratsastaa mahdollisimman rentoa, hyvää ja matkaavoittavaa käyntiä kuolaintuntumalla.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   27.9.10 19:48:05

Tää eilen kruunattu seuran juniorimestari esteillä saattais haluta vähän iltapalaa *vinkvink* :--D

Päivämäärä:   27.9.10 20:50:29

ja mä tarvitsen todella nyt ajateltavaa.. meillä on nyt luottamuskoe menossa ja mä melkein tärisen täällä.. No, onpahan nyt ainakin tarinanpoikanen kytemässä.. timo2, vaikkei tämä timo olekaan :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.9.10 20:53:51

No on teillä syitä! :D
Kiva kuulla, Tripi, koska pääsee lukemaan?
--------------------
Pari seuraavaa päivää, loput viikosta, olin kiireinen. Koulu vei enemmän kuin vain ne tunnit, jotka olin Meikussa; oli yllättävän rankkaa olla koko ajan aktiivinen ja kuulolla. Kotiin päästyäni saatoin nukahtaa ihan pelkkää henkisestä väsymyksestä, mutta sitten, kun heräsin, aloin lukea. Minulla oli samanlainen olo kuin ekaluokkalaisena, kun en ollut malttanut laskea aapista kädestään, ennen kuin oli lukenut sen kannesta kanteen. Näiden opusten kanssa se ei ollut mahdollista, mutta innoissani luin silti eteenpäin.

Ja odotin soittoa. Kasimir ei kyllä ollut sanonut mitään siitä, koska hän haluaisi lähteä kanssani ulos, mutta olin olettanut hänen tarkoittavan tätä viikonloppua. Perjantaita, koska oletin hänenkin lähtevän viikonlopuksi kotiin, itsekin aioin Mustaojalle. Hän ei vaan soittanut. Perjantaina, kun Esme ja muut uudet ystäväni katosivat joka suuntaan viikonlopun viettoon, maleksin yksin kohden ratikkapysäkkiä mykkä puhelin kädessäni. Siinä ei ollut vastaamattomia puheluita, ei viestejä eikä se ollut ollut pois päältä. Puhelinnumeroni ei ollut muuttunut sen jälkeen. kun Kasimir oli viimeksi soittanut minulle. Soitellaan, niinpä niin.

Olisi ollut maailman yksinkertaisinta soittaa hänelle ja kysyä viikonlopun suunnitelmat, mutta en saanut pakotettua itseäni siihen. Siihen oli monta syytä, eikä yksikään ollut riittävä yksinään, mutta kun luetteloin niitä mielessäni en vaan voinut. Päätin, että Kasimirilla oli ollut yhtä rankka viikonpuolikas kuin minullakin ja ettei hän ehkä ollutkaan lähdössä vanhempiensa luo vaan menisi ajoissa nukkumaan ja soittaisi minulle huomenna. Mitäpä minäkään saatoin muuta kuin mennä kotiin ja levähtää.

- Hyvää viikonlopun alkua! kuului asunnosta, kun vedin oven kiinni perässäni. Tirppa purjehti eteiseen käsissään kaksi korkeaa lasia, joissa jääpalat helisivät. Mieleeni tuli hullu ajatus, että olin töistä tuleva isä amerikkalaisessa elokuvassa, ja Tirppa oli pikku kotirouva.
- Häh, sanoin, potkaisin kengät pois ja tartuin lasiin.
- Viikonloppu alkaa, Tirppa toisti kärsivällisesti.
- Joo.
- Onko jokin vialla?
- Ei, mä vaan olen ihan poikki, huokaisin. Sekin repliikki oli kuin elokuvista.
- Mene ja istu sohvalle ja nosta jalat ylös.

Ajatus oli kelvollinen, vaikka olinkin viettänyt päivän takapuolellani enkä jaloillani. Olin kuitenkin edelleen hemmetin huonolla tuulella.
- Mennäänkö me tänä viikonloppuna Mustaojalle? Tirppa kysyi. Hän oli istunut viereeni ja maisteli toisesta lasista. Mistä lähtien me olimme olleet me? Olinko menettänyt jossain vaiheessa muistini?

- Mä menen sinne ehkä huomenna tai sunnuntaina, sanoin kylmästi.
- Mä voin tulla mukaan, jos sä haluat, Tirppa sanoi ilmeisesti huomaamatta ollenkaan töykeyttäni. – Musta siellä oli kauhean kivaa ja Jessihän sanoi että tervetuloa koska vaan. Ehkä mä joskus saan ratsastaakin.
- Mä en huomannu, että se ois kutsunu sua.
- Pyysi se, sillon kun me oltiin lähdössä. Mentäiskö vähän ulos tänään?
- Mä en jaksa, sanoin torjuvasti. – Mene sä vaan, ei sun tarvitse olla täällä pitämässä mulle seuraa. Mä luen vähän aikaa ja meen nukkumaan. Mun aivot tarvii lepoa.
- Sä olet niin kauhean ahkera, Tirppa sanoi hyväksyvästi hymyillen, mutta alkoi sitten valmistautua ulosmenoon. Se oli hyvä juttu, sillä olisin saattanut kohta räjähtää. Laskin lasini lattialle ja olin nukkuvinani, ettei hän enää puhuisi minulle, enkä avannut silmiäni edes, kun hän tuli levittämään päälleni peiton ja viemään lasin pois.

Aamuyöllä heräsin kolinaan ja olin äkkiä täysin pirteä. Huomasin olevani edelleen sohvalla kaikki vaatteet päälläni, joten en ollut tainnut valehdella tavuakaan valittaessani Tirpalle väsymystä. Nyt sitä ei enää ollut, olin täynnä adrenaliinia ja valmis vaikka maratonille siitä paikasta. En silti liikahtanutkaan vaan kuuntelin tuijottaen pimeyteen. Mitään ei kuulunut enää, mutta olin varma siitä, että jotain oli tapahtunut. Sitten tulin ajatelleeksi, että se oli varmaan lehdenjakaja ja huokaisin helpotuksesta. Tosin Tirpalle ei tullut lehteä, mutta ehkä naapurille tuli. Olin jo unohtanut, miten sama ääni oli herättänyt minut, maalaistytön, alkuun Käpylässä, vaikka huoneeni oli ollut ainakin kymmenen metrin päässä ulko-ovesta ja ovi kiinni välissä.

Käänsin kylkeä nukkuakseni vähän lisää. Oli kuitenkin liian aikaista nousta ylös ja kaipa Tirppa herättäisi minut, jos tulisi kotiin ja tahtoisi, että sohva levitettäisiin. Pieni levottomuus hänen kunnostaan ja olinpaikastaan kalvoi kyllä mieltäni, mutta en mitenkään jaksanut etsiä kännykkääni ja tarkistaa viestejä. Tekisin sen sitten aamulla. Ja kai yökerhot olivat vielä aukikin, DVD-soittimen kello ei näyttänyt kuin vähän yli neljä.

Päivämäärä:   27.9.10 22:44:06

Äkkiä jatkoa, ei tollaseen kohtaan saa jättää ! Se on ihan varmaan Juhana kuka kolisteli ja on tulossa sinne kidnappaamaan Alissan ja sit Kasimir pelastaa sen :D tai sit ei...

Päivämäärä:   28.9.10 10:16:19

no en tiedä, mä kirjottelen tuoreimmat jutut ensin.. Tulee vähän fiksumpaa ja mielekkäämpää tekstiä kun on tuoreessa muistissa :) kai jotain alustusta pitää kirjotella. Eka pätkä on kyllä jo valmis, mutta siitä on pari-kolme kuukautta matkaa tähän päivään.

pitää kyllä taas kehittää joku salanimi, ettei tutut keksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.9.10 14:01:02

tripi, ja sit kauhean tylsä otsikko, ettei niitä huvita avatakaan, jos sattusivat tänne :D

Laitoin uuden pätkän tänne.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.