Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 5.10.10 13:41:53
Virnistelin vielä itsekseni, kun olin Tirpan oven takana ja soitin ovikelloa. Olihan minulla vielä avain, mutta minusta ei tuntunut oikealta käyttää sitä tässä tilanteessa. Hän tuli avaamaan kohtuullisessa ajassa ja varovainen ilme muuttui helpottuneeksi.
- Luojan kiitos, sinä! Mulle tuli just mieleen, että eihän mulla ole televisiolupaa!
- Ovisilmä voi tulla kalliimmaksi, tuumin ja huomasin, etten jaksanut enää olla hänelle vihainen tai loukkaantunut. Olin liian hyvällä tuulella.
- Oletko sä hukannut avaimen?
- En, musta ei vaan ollu fiksua käyttää sitä. Tässä se on.
- Voi ei, ootko sä ihan tosissasi muuttamassa? Hei, anteeksi siitä eilisestä! Mä olin ihan kännissä vielä, en mä muuten olisi mitään sellasta tehny! Tirppa huudahti. Hän näytti olevan aidosti pahoillaan, joten lakkasin olemasta hänelle kovin vihainen.
- Tehty mikä tehty, sanoin ja kohautin olkapäitäni.
- Kai sä voisit jäädä vielä, jos mä lupaan olla tekemättä mitään sellasta enää ikinä?
- Ei kuule, mä oon jo pistäny Lauran siirtämään kamansa Rianooran huoneeseen. Ja suoraan sanoen mä kaipaan omaa sänkyäni ihan kauheasti, sanoin ystävällisesti ja avasin sen eteisen kaapeista, missä oli minun vaatteitani.
- Mutta kai me ollaan kavereita edelleen?
- Mikä ettei, tietysti, miten vaan, sanoin välinpitämättömästi.
- Oikeesti!
- Tietysti oikeesti. Voisinko mä saada muovikasseja?
- Joo, Tirppa huokaisi ja meni keittiöön.
Sain koko omaisuuteni pakattua yhtä nopeasti kuin lähtiessäni Juhanalta. Nyt minulla oli aikaa olla hosumatta, mutta vaatteita oli vähemmän, sillä olin kesäisimmät jo vienyt Mustaojalle edellisviikonloppuna. Kirjani olivatkin valmiina kassissa sohvan vieressä paitsi koulukirjoja, jotka asuivat keittiön ikkunalaudalla.
- Haluatko sä kahvia ja voileipää? Tirppa kysyi, kun eteisessä seisoi jono kasseja ja kävelin vielä kierroksen asunnossa katsellen, olinko unohtanut jotain.
- Voisin mä ottaa, lupasin, kun tulin ajatelleeksi, että hyllylläni Käpylän asunnon jääkaapissa olisi vain Lauran ruokia. Sitä paitsi olisi mukava, liennyttävä ele niin sanoakseni murtaa leipää vielä kerran yhdessä. Huomattavasti parempi lähtö kuin Juhanan luota.
- Mä olen tosi pahoillani, jos mä säikäytin sut eilen, Tirppa sanoi ja onnistui vääntämään silmänsä suuriksi ja anoviksi. Nyt, kun istuin häntä vastapäätä, muistin hyvinkin tarkasti hänen edellispäiväisen tykötulonsa ja suudelman, jota en ollut pyytänyt.
- Säikähtäminen ei ollut pahinta, sanoin ankarasti. – Se oli, että sä ahdistelit sairasta naista.
- Krapulaista, Tirppa korjasi.
- Sairasta. Ei mulla ikinä ole krapuloita, jotka pistää oksentamaan kokonaisen vuorokauden.
- No ihan sama. Mutta mä olin humalassa ja arvostelukyky petti. Sitä paitsi sä olet aina ollu mun mielestä suloinen.
- Sä olet hirveän usein humalassa, huomautin ja jätin loppuosan lauseesta huomiotta.
- Enemmän kuin tavallisesti. En mä tee niin enää ikinä, ellet sä halua. Ollaanhan vielä kavereita?
- Ollaan ollaan, johan mä sanoin, ilmoitin kärsivällisesti ja tunsin itseni hyvin aikuiseksi. Vielä aamulla olin tuntenut pientä paniikkia ja nyt ihmettelin, miksi. Eihän Tirpasta voinut olla vaaraa kenellekään.
- Ja eikö meillä kuitenkin oo ollu aika kivaa?
Mietin sen aikaa, että söin yhden voileivän, yrittäen olla objektiivinen ja olla painottamatta edellispäivää turhan paljon.
- On, sanoin lopulta. – Mutta kyllä tää on välillä ollu tuskastuttavaakin, olla näin pienessä asunnossa törmäilemässä toisiinsa. Pitäisi olla umpirakastunut, että tämmöstä kestäis.
- Ai, ei mua oo haitannu, Tirppa sanoi ja kiiruhdin korjaamaan:
- Siis mä olen tosi kiitollinen sulle! Sä olit kauhean kiltti, kun otit mut tänne, mutta en mä ajatellu, että sitä kestäisi näin kauan! Pari päivää korkeintaan.
- Kai me voidaan silti joskus käydä yhdessä ulkona? Veerakin jo kyseli sun perään.
- Ilman muuta joskus, lupasin täysin valheellisesti, vaikkakin maininta Veerasta lämmitti.
- Ja jutella. Meillä on ollu hyviä keskusteluja.
- Varmaankin.
- Sä et sitten ole mulle vihainen, Tirppa totesi ja hymyili tyytyväisenä. – Mä voin tulla auttamaan sua kantamisessa. Sä joudut juoksemaan Käpylässä miljoona kertaa autolle ja takasin, ennen kuin saat kaikki noi nyssykät sisään. Sitä paitsi mä en ole nähny Nataa aikoihin.
Otin tarjouksen vastaan, sillä hän oli ihan oikeassa, mutta sikäli hän lähti turhaan, että Nata ei ollut kotona. Rianoora ja Laura olivat ja heidän ilmeensä juorusivat, etten ollut kovin suuressa suosiossa. Tirppa notkui asunnossamme hetken autettuaan minua kantamaan tavarani, mutta hänen häivyttyään Ria kysyi:
- Mikä kiire sulle tuli muuttaa sieltä pois? Mä ajattelin, että te ootte riidelly, mutta ei toi siltä näyttäny.
Suoraan kysymykseen oli vaikea olla vastaamatta.
- Voi sitä mennä sukset ristiin ilman, että tahtoo repiä toiselta hiukset päästä, sanoin ympäripyöreästi. – Ehkä Tirppa tahtoo sinne mieluisamman kämppiksen. Ehkä se aikoo ottaa kissan ja mä mä olen allerginen. Ehkä mä sain astman, koska se tupakoi sisällä.
- Ehkä? Sä et edes tiedä, miksi sä haluat yhtäkkiä muuttaa takasin, Ria sanoi syyttävästi.
- Missään kohden ei oo sovittu, että mä saan muuttaa takasin omaan huoneeseeni ainoastaan, jos sä hyväksyt syyn, tuhahdin ja hiljensin Rian. Laura ei ollut koko aikana mitään sanonutkaan, mutta nyt hän avasi suunsa.
- Ria, ole hiljaa. Totta kai Alissan pitää saada huoneensa takasin. Niinhän me sovittiin.
Siihen loppui sen asian käsittely ja minä otin huoneeni taas haltuun. Tuntui kuin olisi kotiin tullut, vaikka en ollut siellä kovin paljon oleillutkaan. Ainakin minulla oli palanen ihan omaa tilaa, joskin minusta tuntui, että Ria katsoi minua pahansuovasti muutamia päiviä.
|