Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 23.10.10 18:10:57
Joojoo, en meinannukkaan jättää sikseen :D vilahti vaan koko iltapäivä ilosesti ohi estehyppelyä katsoessa.
-----------------
Taksikuski katsoi Tirppaa pitkään, muttei sentään kieltäytynyt ottamasta häntä kyytiin. Istutin hänet takapenkille ja menin itse eteen.
- Ensin Orioninkadulle, mä jatkan sieltä sitten, sanoin.
Tirpan talon edessä jouduin herättämään hänet ja auttamaan pois autosta. Ei toivoakaan, että voisin jättää hänet siihen. Näytti, että hän voisi lysähtää jalkakäytävälle koska tahansa.
- Kumpi matkalaukku? kuski kysyi avuliaasti.
- Se musta. Voisitko sä odottaa, että mä saan tän saatettua sisään? pyysin.
- Tietysti, hän sanoi ja meni takaisin autoon istumaan. Missä oli palveluhenkisyys, kysyn vaan. Talutin ensin Tirpan rapun ovelle ja käskin hänen kaivaa avaimet esiin sillä aikaa, kun hakisin matkalaukun kadun varresta. Hän ei tietenkään tehnyt elettäkään, joten minä sain ruveta käymään läpi hänen taskujaan ja sitten reppunsa taskuja. Se vielä puuttuisi, että Tirpan kotiavain olisi hotellihuoneemme kampauspöydän laatikossa Kreetalla. Siellä minä sen olin viimeksi nähnyt.
Löysin avaimet kuitenkin repun etutaskusta ja raahasin Tirpan sisään. Hän jäi huojumaan eteiseen siksi aikaa, kun hain matkalaukun ja äärimmäisen kiitollisena siitä, että olin selvinnyt kaikesta, heitin avaimen eteisen lipastolle ja paiskasin oven kiinni. Olin niin täynnä Tirppaa, etten ehkä haluaisi nähdäkään häntä ennen joulua, jos ikinä.
Kun palasin taksiin, mittari näytti jo neljääkymppiä, mikä oli täsmälleen sen verran kuin Ruska oli minulle antanut. Ei tällä hyvällä teolla ainakaan rikastumaan päässyt.
- Juhana Herttuan tielle, sanoin taksikuskille ja unelmoin kuumasta suihkusta ja omasta sängystäni, vaikka olikin vasta alkuilta. Puhumattakaan omasta rauhasta.
Unelmani toteutui, ketään ei ollut kotona Käpylässä, joten saatoin vain raahata matkalaukun huoneeseeni rupeamatta heti kaivamaan sieltä tuliaisia. Suihkunkin pidin mahdollisimman lyhyenä, jottei kukaan ehtisi kotiin kyselemään matkakuulumisia. Sammuin kuin saunalyhty, kun pääsin omaan ihanaan sänkyyni, olkoonkin, että lakanat eivät olleet yhtä rapeiksi tärkätyt kuin hotellin lakanat.
Heräsin kahdeksalta illalla siihen, että puhelimeni soi. En ollut uskaltanut jättää sitä sammuksiin, sillä olin ollut tietoinen siitä, että aamu saattaisi tulla hyvinkin pian enkä ollut varma, herättäisikö se minut, jos se ei ollut päällä. Siellä oli Kasimir ja tasapainottelin ilon ja harmistuksen välillä. Harmistus hävisi häpeällisesti, sillä minulla oli ollut häntä kovasti ikävä, etenkin tänään.
- Hei, kulta, vastasin hellästi.
- Joko sä olet kotona? Kaikki okei? Kasimir kysyi.
- On paitsi kauheeta väsymystä ja tenttiä huomisaamuna. Ja sitä, että mä olen melkein kipeä, kun kaipaan sua!
- Mäkin olen just tullu kaupunkiin ja mullakin on tentti huomenna mutta mitä jos tavattais?
- Mä en jaksa liikahtaakaan, sanoin oikopäätä ja huomasin heti puhuneeni ristiin. Olinhan juuri kaivannut kovasti. Kaipasin koko ajan.
- Mä tulen sinne, Kasimir ehdotti.
- Voi ei. Mulla on kolme kämppistä ja sulla vaan… vaikenin. Niin kuin sillä olisi ollut mitään väliä. – Entä sun tentti?
- Se menee niin kuin menee, siihen mun ei enää kannata kerrata. Paitsi ehkä aamulla. Saanko mä tulla sinne?
- Voi tule ihmeessä! lipsautin, ennen kuin ehdin pohtia enempää, mistä olin vain iloinen. Neuvoin Kasimiria soittamaan, kun hän olisi pihalla. Tulisin avaamaan hänelle oven.
Tuntia myöhemmin Kasimir soitti ja minä kipitin häntä vastaan. Olin käyttänyt ajan hyvin laittamalla hiukseni ja laittautumalla muutenkin ihmismäiseksi. Huone oli jäänyt melko siistiksi, kun olin lähtenyt lomalle, joten sitä ei tarvinnut ehostaa muuta kuin sängyn osalta. Olin kastellut tyynyliinan hiuksillani, joten vaihdoin sen uuteen ja vedin päiväpeiton paikoilleen. Kyllä se kelpaisi. Vaatteitakin olin vähän aikaa joutunut miettimään. Nukkumaan olin mennyt suihkun jälkeen ihan ilkosillani, mutta kun menin Kasimiria vastaan, minulla oli mukavat olohousut, joilla ei tosiaan menty rappukäytävää pidemmälle ja iso t-paita. Ajattelin, että jos kerran olimme edenneet niin pitkälle, että hän astuisi neidonkammiooni, hän oli varmasti myös valmis näkemään kotiminäni.
En säikäyttänyt häntä ainakaan kokonaan karkuun avatessani oven ja kurottaessani ulos. Hän asteli pihalla, kuin ei olisi tiennyt, mihin rappuun oli menossa ja ehkäpä hän ei muistanutkaan.
- Täällä, huikkasin. Kasimir käännähti vikkelästi ympäri ja harppoi ilahduttavan nopeasti luokseni.
- Sä olet ihanan ruskea! hän sanoi ihastuneena ja halasi minua.
- Olenko? sanoin hyvilläni. Aloin uskoa, että olin rakastunut. Kaikki fyysiset oireet sisäkaluissani, kun näin Kasimirin, viittasivat siihen.
- Kaikki täällä on lähinnä harmaita tähän aikaan vuodesta.
- Paitsi sinä. Mennään sisään, kehotin. Kämppiksistäni ainakin osa oli tullut jo kotiin, mutta en ollut ihan varma siitä, ketkä. Olin vain kuullut ulko-oven käyvän pari kertaa, mutta en ollut nähnyt ketään eikä kukaan voinut eteisen kenkäkasan perusteella ottaa selvää, kuka oli tullut ja kuka mennyt. Käskin Kasimirin jättää omansa joukon jatkoksi ja vein hänet huoneeseeni.
- Nyt tuu tänne, hän sanoi heti, kun sain oven kiinni ja polveni menivät ihanan veteliksi, kun hän veti minut syliinsä sohvalle.
- Mulla oli ikävä sua, kehräsin, kun suukoilta ehdin.
- Kerro kaikki. Oliko siellä lämmintä?
- Tietysti tähän verrattuna, mitä sä luulet?
- Komeita rantaleijonia?
- Ei yhtään, ne oli varmaan kaikki talviunilla, nauroin. – Jos sä haluat kuulla juttuja, sun pitää lakata suukottamasta mua. Ei mulla ole kuin yks suu.
- Mä voin suukottaa muualle, Kasimir lupasi ja kokeili kaulaani.
- Ei meille tapahtunut mitään kummempaa, sanoin. – Mä olen vaan ihan poikki. Mun on varmaan pakko päästä pitkäkseni.
- Toi oli varmaan ehdotus, Kasimir totesi ja siirryimme sänkyni päälle halailemaan. Olin hyvin onnellinen ja työnsin alle kahdentoista tunnin päässä kummittelevan tentin pois mielestäni.
|