Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lähtisitkö kanssani 4

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.11.10 21:24:01

Edellinen.

Re: Lähtisitkö kanssani 4

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   2.11.10 22:02:20

Voi voi, kun tämä topa näyttää yksinäiseltä ja tyhjältä ilman jatkopätkylää... joita tosin oli ilmaantunut tuonne edelliseen topikiin ihastuttava määrä sitten mun viimelukemani. Auts, noi selkävaivat kuulostaa kauhean inhottavilta ja liian tutuilta, eikä kivalta kuulostanut Veerankaan tilanne. Tosta pulla-Jokisesta mulle vaan tulee järjettömän elävästi mieleen meidän entinen keittiöhenkilökunnan jäsen, josta tosin ei kovin ystävällinen kuva jäänyt, kun se aina tiuski, mitä sit tää Jokinen ei tehnyt :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.11.10 01:06:41

Toi, siksi varmaan kirjoitit noin mukavan pitkän pätkän :)
Juttelin just kolmen tunnin puhelun bestiksen kanssa ja kun nää hevospiirit on näin pienet niin taidan tietää, että Flanellin poni sai tallipaikan .D

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   3.11.10 12:13:09

wuppiduu :s kuinka kauan sinne ajaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.11.10 13:44:15

No mä ajan tästä alle 20 min (mistä menee puolet siihen että pääsen motarille). Laske siitä :D
Mutta toi oli tokikin vähän niinku kolmannen käden tietoa, luotettavaa imo silti.
--------------
- Ei kun loppuun palaneena. Mulla ei ole tietenkään mitään stressipistelomakkeita sulle täytettäväksi, mutta kaikki toi, mitä sä kerrot, kuulostaa pelottavan tutulta. Oletko sä masentunut?
- En… tai ehkä vähän. Miten sä selvisit siitä? kysyin kiinnostuen.
- Mä jäin kotiin kolmeksi kuukaudeksi miettimään asioita ja pistämään niitä uudelleen järjestykseen.
- En mä voi jäädä kotiin kolmeksi kuukaudeksi, tää lukukausi on jo muutenkin melkein menetetty ja sitten menis seuraavakin! kauhistuin.
- Kai se nyt on se ja sama, menetätkö sä ne kituen riittämättömyyden tunteessa vai yrittäen kerätä elämän palasia takaisin järjestykseen?

Puhuimme lisää, toisen puolituntisen ja minussa heräsi syvä kunnioitus pullataikinamiestä kohtaan. Ehkä hän ei olisi ollut niin kiltti minulle, ellei Vesku olisi pyytänyt palvelusta, mutta joka tapauksessa hän otti huoleni vakavasti, määritteli ne ja laittoi sopiviin mittasuhteisiin, vaikka hänen olisi oikeastaan kuulunut olla kiinnostunut vain selkälihaksistani.
- Mä kirjotan sulle pari viikkoa lisää saikkua, mene sä sinä aikana YTHS:ään ja juttele jonkun vähän paremmin näihin asioihin perehtyneen lääkärin kanssa, hän sanoi lopulta.
- Musta sä olet oikein hyvin perehtynyt, uskalsin sanoa.
- Niinhän mä olen. Ikävä kyllä. Menetkö sä?
- Joo, mutisin ajatellen, etten ehkä sittenkään. Minun piti sulatella tätä asiaa ja ajatus mennä valittamaan jollekin uudelle ihmiselle pahaa oloani tuntui ylitsepääsemättömältä.
- Vakuuttavaa, Jokinen tuhahti ja tulosti minulle uuden sairaslomatodistuksen. – Mä laitan sun epikriisin tiedoksi sun isällesi, ellei sua haittaa.
- Laita vaan, sanoin. Vesku haluaisi kuitenkin tietää, mitä oli tapahtunut ja minä kertoisin. Sama hänen oli saada se kirjallisena ja lääkärislangillakin, jos Jokinen halusi kuitata tehneensä pyydetyn palveluksen.

Sitten oveen koputettiin ja Jokinen vilkaisi taas kerran kelloaan.
- Nyt mun on kyllä pakko mennä, ne odottaa mua jo kierrolle.
- Anteeksi, sanoin vielä kerran.
- Ei mitään. Hoida itsesi kuntoon.
Kiitin ja lähdin samalla ovenavauksella. Vasta ulkona katsoin, oliko hän kirjoittanut tähänkin sairaslomalappuseen saman diagnoosin vai lukiko siinä jotain burn-outista tai depressiosta. Siinä ei ollut mitään tekstiä, pelkkiä numeroita vain mutta silmäni levisivät, kun katsoin päivämääriä. Ei se ollut kahden viikon lappunen, se oli kolmen kuukauden lappunen. Olinko ollut niin läpinäkyvä lupaillessani mennä toiselle lääkärille? En minä nyt ihan ehdottomasti ollut päättänyt olla menemättä, mutta todennäköisesti. Mitäs minä nyt tekisin? Ei kai tätä voinut viedä opintotoimistoon näytille? He potkaisisivat minut pois, toivottaisivat takaisin ensi syksynä!

Ajatus tuntui äkkiä siltä kuin olisin joutunut ihanaan, viileään suihkuun hellepäivänä. Kuin aurinko olisi pilkahtanut pilvien välistä ja valaissut koko maailman kullankeltaiseksi. Niin ei tosiaankaan ollut käynyt, oli edelleen hyvin harmaata ja hämärää, mutta se oli aika selvä merkki, siitä, mitä minä halusin. Sitten häpesin omia ajatuksiani niin, että hartiani menivät lysyyn. Aioinko minä muka luovuttaa? Sellainen ei sopinut suomalaiselle naiselle – hän oli sitkeä ja peräänantamaton, eikä antanut periksi. Muistin taas Veerankin ja minusta tuntui pahalta, kun olin unohtanut hänet, vaikka omat huoleni olivat näin pieniä. Mahtoiko hän olla täällä?

Tungin sairaslomatodistuksen laukkuuni ja päätin unohtaa sen viikonlopuksi. Ehtisin minä käydä esittämässä sen maanantainakin, jos enää silloin halusin. Etsisin sen sijaan neuvonnan ja kysyisin muina miehinä, millä osastolla Veera mahtoi olla. Vähät siitä, ettei ollut vierailuaika, saattaisin silti kokeilla onneani tai tulla takaisin myöhemmin.

Mutta Veera ei ollut Meikussa, enkä minä halunnut ruveta soittelemaan Ruskalle, joka epäilemättä oli töissä. Tirppa tuskin edes tietäisi, ajattelin häijysti. Lähdin hiljalleen matkustamaan Käpylän suuntaan juoksematta yhteenkään raitiovaunuun tai bussiin tai istumatta niissä, sillä verkkainen kävely ja seisominen olivat ne askellajit, jotka selkäni tällä hetkellä hyväksyi. Tarvitsin vähän vaakatasoa. Katselisin kattoani ja pohtisin, mitä tekisin. Oli niin paljon päätettävää. Mitä tehdä tänään, koko viikoloppuna, lopun vuotta ja loppuelämäni. Tai no, aika vähänhän neljä asiaa oikeastaan oli.

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   4.11.10 02:06:31

Oo! Alissa on tainnut olla koko ikänsä liian tunnollinen ja se ottaa nyt noin voimille. Toivottavasti Alissa vielä valmistuu, eikä jätä leikkiä kesken. Pieni loma voi tehdä hyvääkin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   4.11.10 14:37:19

Sennnu, meille tarjottiin tallipaikkaa, mutta eriasia on, että kelpuutanko mä sitä :D. Mä nimittäin tiedän sen tallin ja pitäjänkin, joten suhtaudun vähän varauksella siihen tarjottuun paikkaan.

Totta kyllä, et heppapiirit on pienet, sillä mua vähä huolettaaki se, et mitä jos en ota sitä tarjottua tallipaikkaa...

Mutta pätkään; Olipas omalla tavallaan kiva pätkä, voi kun mäkin osaisin puhua lääkäreille noin, mutta kun en osaa. Kuitenkin hirmuisen kiva, että oli tollainen järkevän fiksusti alakulonen pätkä. Sellain, et pisti pohtimaan asioita. Tykkäsin siis kovastikin.

En oikein paremmin osaa taas kommentoida, mutta kommentoinpa kuitenkin edes jotenkin!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.11.10 16:42:04

Puhutaankohan me sitten ollenkaan samasta? :D Mutta sama se, mä olen ihan liian kiinnostunut toisten ihmisten asioista.
-----------
Vesku päätti niistä osan. Otin pienet nokkaunet ennen kuin tein muuta päätöstä kuin soittaa ruokatunnin aikoihin Kasimirille ja tarkistaa hänen viikonloppusuunnitelmansa. Hän oli puhunut Tammisaaressa käymisestä, mutta oli luvannut odottaa ja katsoa ensin, mitä minun selkäruotoni sanoisi muista mahdollisista aktiviteeteista.
- Mitä sä teet ja mitä Jokinen sanoi? Vesku kysyi.
- Olin tässä oikosenani ja nukuin, ja se sanoi paljon kaikenlaista. Mutta selkä on aika hyvä.
- Oletko sä kuullut siitä sun ystävästä mitään uutta?
Piru, olin taas päästänyt Veeran unohtumaan. Miten onnistuinkaan?
- Se ei ole Meikussa. Mä en tiedä, missä se on, sanoin.
- Haluatko sä ottaa selvää? Me voidaan käydä katsomassa sitä kotimatkalla. Sillä kai sä tulet viikonlopuksi kotiin?

Minulle tuli lämmin olo hänen sanoistaan. Varmaan hän olisi mieluiten ajanut tukka putkella kotiin työviikon päätteeksi sen sijaan, että kuskaisi minua.
- Taidan mä haluta tulla. Ja sä olet kiltti.
- Mä ehdin sinne varmaan neljän, puoli viiden välillä. Mennään sitten sinne sairaalaan, jos sä saat selville, missä se on, ja jos sä haluat, tietysti.
- Kyllä mä haluan, päätin. Ehkä minulle tulisi parempi olo, kun näkisin Veeran.

Aloin soitella. Ensin Kasimirille, joka suhtautui tyynen fatalistisesti siihen, että menisin vielä pariksi päiväksi kotiin sairastamaan, mutta sovimme tapaavamme sunnuntaina. Seuraavaksi rohkaistuin soittamaan Ruskalle, vaikken uskonutkaan hänen vastaavan, mutta hän vastasi silti.
- Mä oon tupakkatauolla, hän selitti.
- Mutta töissä kuitenkin? kysyin.
- Joo, missäs muuallakaan?
- No mä ajattelin, että… Tirppa kerto Veerasta.
- Niin joo. Paska juttu, Ruska sanoi synkästi.
- Missä sairaalassa se on?
- Jorvissahan se.
- Saako siellä käydä?
- Jos ei siellä oo sen havukkamutsia tai kotkasiskoa. Joku sais ampua molemmat!

Kuvio selvisi minulle melkein jo siitä, mutta Ruska selvitti sen minulle ihan rautalangasta vääntäenkin.
- Ne saatanat väittää, että tääkin oli taas mun vika! Ihan niin kuin ne itse välittäis Veerasta yhtään! Mä hermostuin niihin eilen ja tiedäthän, sä miten kova ääni mulla on, kun mä hermostun.
- Sulla on muutenkin kova ääni, vahvistin.
- No se meni siihen, että meille tuli vähän nokkapokkaa ja hoitsut kutsu vartijat ja voi olla, etten mä ole kauhean tervetullut sinne tänään ollenkaan. Bannais víttu sen Neuvosen! Se käy vaan itkettämässä Veeraa!
- Se sen eksä? varmistin.
- No se niin.
- No onhan se sentään niiden lasten isä.
- Onko susta oikeen viedä ne ipanat sinne? Näkemään äitinsä siinä kunnossa?
Siihen en osannut vastata näin äkkiseltään, mutta keskustelu ainakin selitti sen, miksei Ruska ollut sairaalassa. Olin aikonut sanoa siitä jotain kirpeää.
- Mä sanon sulta terveisiä, mä yritän päästä käymään siellä tänään, sanoin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.11.10 13:17:04

Veeraa ei vartioinut lauma kerberoksia tai kiukkuisia sukulaisia. Hänen luonaan ei ollut ketään, vaan hän makasi pienellä kerällä sängyssä ihan niin hauraan ja lohduttoman näköisenä kuin olin pelännytkin. Hän kuuli varmasti askeleeni, mutta ei kääntynyt katsomaan, ennen kuin olin kiertänyt hänen sänkynsä viereen.
- Ohoh, mitäs sinä täällä teet? hän kysyi.
- Mä halusin nähdä sut, sanoin ja jäin seistä töröttämään sängyn viereen. Siinä ei ollut tuolia ja tuntui pahalta istua sängyn laidalle.
- No tässä mä olen, Veera sanoi ja räpäytti pari kertaa silmiään. Hänen silmänalusensa olivat järkyttävän tummat vaaleankellertävää ihoa vasten, mutta hän kuulosti ihan omalta itseltään.
Tai ei oikeastaan, hän kuulosti syyttävältä. Voi miten toivoin pois viisi mummoa, jotka olivat samassa huoneessa! Tunsin uteliaat katseet selässäni ja melkein kuulin, miten he höristivät korviaan. Muuten olisin kysynyt, että mitä Veera oikein oli ajatellut niellessään kaikki ne lääkkeet.

- Oisko sulla yhtään tupakkaa? oli Veeran seuraava kysymys.
- Ei. Mutta mennään kanttiiniin, mä voin ostaa sulle. Vai saatko sä lähteä liikkeelle?
- Saan mä. Se ois kilttiä. Mä en sattumoisin huomannu ottaa käsilaukkua mukaan, kun lähdin tänne, Veera sanoi sarkastisesti.
- Mennään sitten, sanoin. Tiesin, että täällä oli kahvila, sillä Vesku oli jäänyt sinne odottamaan minua. Autoin Veeran jalkeille ja katsoin, miten hän kiristi melkein maata laahaavan aamutakkinsa vyön ja tarttui tippatelineeseen.

- Miksi sulla on tippa? kysyin, kun me kolme olimme päässeet hissiin.
- Se huuhtelee mun sisäelimiä tai jotain, Veera sanoi lyhyesti. – En mä oikeen tiedä.
- Miksi sä teit sen? kysyin. Nyt saatoin, kun kukaan ei ollut kuulemassa. Se ei millään muotoa ollut korrekti kysymys, mutta pakko minun oli se saada ulos. Veera kohautti olkapäitään, eikä katsonut minua.

Pääsimme oikeaan kerrokseen ja lakkasimme puhumasta siksi aikaa, kun pääsimme kahvilaan. Panin merkille Veskun nurkkapöydässä ja osoitin Veeralle lähempää tyhjää pöytää.
- Haluatko sä kahvia tai jotain? Onko sulla nälkä?
- Ei ole, eikä kahvia. Eikä teetä. En mä tarvii mitään, hän sanoi, mutta istui silti.
- Oletko sä varma?
- Olen, mä en oikeesti kaipaa kuin tupakkaa.

Ostin siltikin sekä kahvia että teetä pahvimukeissa, sillä laskin, että Veera haluaisi sitten varmaan heti ulos tupakalle ja siellä oli kylmä. Menimme pihalle, joskin minun piti pysähtyä matkalla laskemaan kupposet lattialle. Ne polttivat sormiani.
- Mitä nyt tapahtuu? kysyin, kun Veera oli kävellyt vähän matkan päähän ovesta ja istunut penkille tuhkakupin viereen. Hän repi kiihkeästi auki tupakka-askin, jonka olin ostanut ja sytytti yhden, ennen kuin vastasi mitään.
- Miten niin tapahtuu?
- Sulle. Sun elämälle.
- No, ne hoitaa mun sisukset kai kuntoon ja sitten mä pääsen kotiin. Risto epäilemättä alkaa taas yrittää tappelua tapaamisoikeuksista. Mä saan juosta terapiassa kymmenen kertaa, sitten mut katsotaan parantuneeksi ja se siitä.
- Se siitä, toistin. Se tuntui jotensakin riittämättömältä. – Auttaako se muka?
- Mihin sen pitäisi auttaa?
- Sun pahaan oloon. Kai sulla on paha olo, jos sä kerran yritit tappaa itsesi.
- En mä tiedä paha. Turha, hän sanoi ja näytti välinpitämättömältä. Minulla ei ollut aavistustakaan, mitä minun olisi pitänyt sanoa. Mitähän Jokinen olisi anonut, tai Vesku? Tai oikea koulutettu terapeutti.

- Sä et ole turha, sä olet tärkeä, sanoin, eihän minulle jäänyt muuta mahdollisuutta kuin käyttää omaa järkeäni ja omia sanojani.
- Niinkö? Veera sanoi ilahtumatta suurestikaan.
- Niin, sanoin ja halasin häntä. – Mä tarvitsen sua juttukaveriksi.
Hän ei vastannut siihen, mutta vilkaisi sentään minua ja päästin irti. Hän ei tuntunut ilahtuvan siitä, että halasin häntä, ei hän ainakaan mitenkään reagoinut siihen. Istuimme sitten ääneti, kunnes tupakat paloivat loppuun.Sitten Veera avasi suunsa.
- Mä luulen, että mun on parasta päästä takasin. Mua alko pyörryttää.

Minustakin oli parasta palauttaa hänet, sillä hän tärisi aivan holtittomasti, hyvä että sai tumppinsa osumaan tuhkakuppiin. Saatoin hänet takaisin huoneeseen asti, ja kun olin levittänyt peiton hänen ylleen, hän lopulta hymyili hiukkasen ja huokaisi kuin olisi tehnyt pitkän matkan.
- Kiitos kun tulit käymään ja kiitos tupakoista.
- Ei siinä oo mitään kiittämistä. Musta tuntui, että mun piti omin silmin nähdä sut, sanoin vilpittömästi. Vasta ovella muistin ja käännyin. – Niin ja Ruska käski sanoa terveisiä.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   5.11.10 14:02:45

Mitähän Jokinen olisi anonut, tai Vesku?
-> jos tuohon sen s:n lisäisit vielä...

Muuten ei oikein osaa kommentoida mitään :o Olenpa taas avulias :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   5.11.10 15:22:28

Voi olla, et me puhutaan samasta tallista, mutta meillä voi olla eri näkemykset siitä :D. Talli, josta mulle tarjottiin paikkaa, on Kehä III ja Itäväylän risteyksessä melkein, noin 7km Itäkeskuksesta Sipooseen päin. Ennen Husötä.

Nää kaks pätkää oli jotenkin... En mä osaa sanoa. Oon ehkä vaa hiljaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.11.10 15:37:59

Joo mä en puhunut siitä vaan siitä toisesta, jonka sä mainitsit. :D
Muisto, korjattu!

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   6.11.10 15:13:26

Oho, täähän oli tippunu jo toiselle sivulle.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.11.10 15:45:44

Ohops. Hyvä kun nostit.
---------------
20. Burn-out
Olin jo Veeran luo ajaessamme kertonut Veskulle, että Jokinen oli antanut selästäni oikein hyvän tuomion ja kysynyt, joko hän oli saanut raportin tältä.
- Voi en, jos se menee sanelun kautta niin siihen menee päiviä, hän naurahti. – Mutta hyvä niin. Sä vaan sanoit, että se puhui paljon. ”Oikein hyvä” on musta vain kaksi sanaa.
Mietin. Olin ajatellut, että kertoisin muusta keskustelusta illalla, kun Jessikin olisi kuuntelemassa, mutta jos nyt sanoisin, että haluaisin kertoa heille yhtaikaa, Vesku huolestuisi kuoliaaksi. Kuulostihan se siltä, että minulla oli joko jokin tappava sairaus tai että olin vähintäänkin raskaana. Mutta sitten olimme perillä Jorvissa ja juttu jäi kesken, kunnes jatkoimme matkaa.

- Jokinen väittää, että mulla on burn-out, sanoin, kun olimme päässeet kehätielle.
- Niinkö? Vesku sanoi ja vilkaisi minua yllättyneen näköisenä. – Mielenkiintoinen diagnoosi, jos sä meet näyttämään venähtänyttä selkää.
- Sillä on itsellään ollu, se tietää. Ja mä romahdin heti, kun se sanoi mulle päivää. Mä itkin varmaan kymmenen minuuttia, kerroin.
- Itkit? Miksi?
- Mä en edes tiedä. Ehkä se kuuluu burn-outin oireisiin.
- No onko sulla sitten?
- Burn-out? En mä tiedä. Kai mulla voi olla.
Ajatus siitä, miten surkea ja säälittävä olin, sai kyyneleet taas kihoamaan silmiini ja sanoin Veskulle, että juttelisin siitä mieluummin illalla, kun Jessikin olisi läsnä.
- Tehdään niin, hän myöntyi.

Oli helppo järjestää kolmenkeskinen perheneuvottelu, sillä olihan perjantai. Niin Jerry kuin kaksosetkin lähtivät kavereidensa seuraan kuka minnekin ja jo ennen iltatallia talo oli tyhjä.
- Mitä sitten, kun noikin lähtee pois? Te varmasti tuutte hulluiksi täällä kahdestaan, sanoin istuessani keittiön pöydän ääreen.
- Voi kuule, Vesku naurahti, mutta Jessi keskeytti hänet.
- Niin tullaankin. Ehdottomasti. Ehkä meidän pitää ruveta miettimään iltatähteä.
- Teillä on jo kaks, muistutin ja Vesku näytti tyrmistyneeltä.
- Tai sitten jaetaan talo jotenkin kahtia ja otetaan joku teistä tänne alivuokralaiseksi tekemään niitä, Jessi jatkoi tutkien nähdäkseni verhotankoa ikkunan päällä.
- Jessi… Vesku aloitti.
- Mutta ei kai meidän siitä pitäny puhua vaan Alissasta.

Nielaisin ja läväytin heidän eteensä Jokisen kirjoittaman sairaslomatodistuksen.
- Mä en tiedä, mitä tehdä tällä, sanoin. Jessi ja Vesku painoivat päänsä melkein yhteen lukiessaan sitä enkä tiedä, tunnistivatko he diagnoosinumeron, mutta ainakin päivämäärät he osasivat lukea.
- Tää on loppumassa ens vuonna, Vesku sanoi ja katsoi minua ällistyneenä.
- Sepä se, sanoin ja tunsin ainakin sen hetken olevani se, joka johti keskustelua. Minähän tiesin tuon jo.
- Sä et mitenkään selviä tässä vaiheessa noin pitkästä sairaslomasta, Jessi sanoi.
- Mä tiedän senkin, ilmoitin. – Mä haluan vaan teidän mielipiteen, että käytänkö mä tota todistusta vai unohdanko mä sen ja jatkan niin kuin mitään ei ois tapahtunu.
- Mutta miksi se kirjoitti sulle tommosen loman? Eihän tossa ole mitään järkeä – venähtänyttä selkäähän sä menit näyttämään! Jessi huudahti.
- Se sanoi, että mulla on burn-out ja käski mun mennä ylioppilaiden terveydenhuoltoon asiantuntijalle. Mä lupasin, mutten mä tainnu olla kovin uskottava, sanoin nöyrästi ja jäin odottamaan.

Jessi ja Vesku ottivat asiani vakavasti, mistä olin hyvin iloinen. Tai ensin kyllä säikähdin, niin kauhistuneina he toisiaan vilkaisivat, ennen kuin kumpikaan sai enempiä sanoja suustaan. Mutta sitten tunsin itseni tärkeäksi, kun he keskustelivat ongelmastani, eivätkä vain sanoneet, että oli minun päätettävissäni, halusinko jatkaa hampaat irvessä vai antaa periksi ja ottaa uuden vauhdin myöhemmin.
- Mutta jos sä olet väärässä koulussa. Pitäiskö sun miettiä jotain muuta ennen ens syksyä, Vesku sanoi.
- Ei! Täähän on mun haave – mä en vaan jotenkin oo osannu… Sillon mä ainakin tiedän, mitä on odotettavissa ja minkälaisella vakavuudella siihen pitää suhtautua, sanoin ja huomasin jättäneeni konditionaalin pois. Se juorusi, ellei siitä, että olin päättänyt jotain, niin siitä, mihin suuntaan kallistuin. – Mä olen nyt vähän lipsunut. Mun ois pitäny olla ahkerampi alusta asti.
- Sulla oli liikaa kaikkea silloin alkusyksystä. Ero Juhanasta. Ja sun ei ois pitäny ottaa niitä viikonlopputöitä alkuunkaan, sanoi Jessi ankarasti.
- Monet mun kurssikavereista tekee viikonlopputöitä, puolustauduin, vaikka ei niitä tietääkseni ollut kauhean monta.

Lopulta Jessi sanoi, että hänen mielestään minun pitäisi pitää lomaa ihan niin paljon kuin mitä Jokinen oli määrännyt, ellei enemmänkin. Hän oli heittänyt keskustelun sekaan harmittoman tuntuisia pikku kysymyksiä siitä, mitä ajattelin ja miten jaksoin ja miltä minusta tuntui ja olin tajunnut hänen tekevän omaa diagnoosiaan vasta, kun hän oli kysynyt, olinko koskaan ajatellut itsemurhaa.
- En, sanoin kauhuissani.
- No sepä mukavaa. Pidetään huoli siitä, ettet sä alakaan.
- Mä en ymmärrä, miksi Veera teki semmosta, vaikka se yrittikin selittää, sanoin allapäin, kun ystäväni taas muistui mieleen.
- Sä olet vielä nuori, ja sulla on aikaa katsella ympärillesi yksi vuosi, tai ainakin muutama kuukausi, sanoi Jessi ja olin tavallaan iloinen siitä, ettei hän suostunut vaihtamaan puheenaihetta Veeraan. – Voithan sä kevätpuolella ehkä kuitenkin jotain suorittaa. Jos se on taloudellisesti järkevää. Sun pitää selvittää kaikki opintotukijutut. Ne on mutkistunu potenssiin seitsemän miljoonaa siitä, kun mä opiskelin, niissä me ei kyllä osata auttaa. Asunnosta sun ei tarvitse huolehtia niin kauan, kun Mustaoja on pystyssä.

Pimeästä marraskuun illasta huolimatta minä olin taas tuntevinani auringonpaisteen ja huokaisin syvään helpotuksesta.
- Oletko säkin sitä mieltä? kysyin Veskulta, ennen kuin aloin riemuita.
- Sä näytät siltä, että se on oikee ratkasu, hän sanoi katsoen minua tutkivasti.
- Musta tuntuu siltä ainakin nyt, mutta varmaan mä aamulla olen sitä mieltä, että mä olen kauhea luuseri ja että mun pitää purra hammasta ja kestää, sanoin synkästi.
- Ei. Se ei käy. Sä et ala arpoa tätä juttua viikkokausia, Jessi sanoi päättäväisesti.
- Enkö?
- Et. Ala totutella ajatukseen, että sä olet sairaslomalla.
- Mutta mä en oikeastaan tunne itseäni sairaaksi.
- Se kuuluu taudinkuvaan. Sun vastaukset niihin stressitestikysymyksiin, mitä mä nyt lonkalta muistin, oli aika pelottavia.

Minä ymmärsin olevani potilas siinä missä tytärkin, tai, no, ei tytär, mutta huollettava. Entinen huollettava. Se tuntui pelkästään helpottavalta.
- Kiitos, että mä sain jutella teidän kanssa, sanoin.
- Kiitos, että sä juttelit, Jessi sanoi hellästi. – Mene nyt nukkumaan. Sulla on ollu rankka päivä.
- Älä unta näe. Mä tulen iltatalliin teidän kanssa, sanoin, sillä yhtäkkiä tunsin itseni pirteämmäksi ja iloisemmaksi kuin aikoihin.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   6.11.10 16:24:39

Kiva aamuratsastus, tsiideri ja pari hyvää pätkää. Nam, kuulostaa loistavalta lauantailta .)

Päivämäärä:   7.11.10 11:19:56

(ja nosto ennenko putoo taas)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.11.10 12:27:56

Tärkeintä, mitä tuosta perjantai-iltaisesta keskustelusta jäi päähäni oli Jessin ehdoton kielto ruveta märehtimään sitä, oliko päätökseni oikea. Tietysti itse päätöskin oli samaa perua; olisihan Vesku voinut ruveta karjumaan, etten saanut edes miettiä luovuttamista, että voisin yhtä hyvin mennä Alepan kassaksi, ellen kyennyt edes yhtä lukukautta pysymään muiden mukana. Ja että tuottaisin häpeää perheelle moisella heikkoudella. Oli kyllä vaikea kuvitella Veskua sanomassa sellaista, mutta olin minä tuonkin näytöksen ehtinyt kuvitella, kun olin ollut ahdistuneimmillani.

Nyt ei enää ahdistanut. En uskaltanut vielä ratsastamaan, eikä selkäni oikein hyvää tykännyt tallitöistäkään, mutta löytyi tallilta sellaistakin hommaa, missä ei tarvinnut kumarrella ja kyykistellä. Siivosin satulahuoneiden kaapit, joissa oli miljoona loimea ja satulahuopaa, osa vielä myyntipakkauksissaan, ja kävin seurustelemassa joka ainoan asukin kanssa. Vaihdoin kaikkiin satuloihin puhtaat satulahuovat ja pesin likaantuneet. Pesin joka ainoan ruokakupin ja ämpärin.

- Tää on oikeeta elämää, julistin kaksosille.
- Ai mikä? Sarri kysyi epäilevästi, taisi pelätä, että nakitan hänelle jonkin homman.
- Tallin pitäminen. Hevosten hoitaminen. Kaikki tää.
- Sä olet väärällä alalla, hän kuittasi, joten arvasin, että vanhukset olivat kertoneet heille.
- Tällä ei elä, sanoin surullisesti. Olihan tapaus Kopse sen todistanut.

Sunnuntaina lähdin kaupunkiin Jerryn ja tämän kavereiden kyydissä. He olivat menossa elokuviin ja jättivät minutkin keskustaan, mikä sopi hyvin. Olin matkalla soitellut Kasimirin kanssa ja hänkin oli juuri bussissa, jota menisin Kamppiin vastaan. Voisimme leikkiä treffejä niin kuin silloin alkuaikoina ja juoda jossain joko kupilliset kahvia tai lasilliset viiniä. Tai sitten voisimme painua suoraa päätä Kasimirin luo. Merenrantakävelyt olivat jääneet pois ohjelmasta, kun syksy oli todella alkanut painaa päälle, ja minulla ainakin oli sen verran iso kassi, ettei kävelyretki sen kanssa huvittanut.

Kasimir oli sitä mieltä, että mitä pikemmin pääsisimme Ruoholahteen, sitä parempi.
- Mä en ole nähny sua ikuisuuteen, hän kuiskasi korvaani niin, että sitä kutitti ja vedin päätäni turvaan kauluksien sisään.
- Hop hop sitten, sanoin ja aloin töniä häntä kohden metroasemaa. Tuntui mukavalta kulkea hänen kanssaan. Hän oli huomiota herättävän hyvännäköinen ja hän yritti pitää minua vyötäisiltä, hartioiden ympäriltä ja käsikoukusta, mutta minua huvitti väistää, ihan vaan koska voin.
- Miten sun ruotosi jaksaa? Entä se sun ystävä? hän kysyi, kun olimme päässeet metroon asti ja tarttui molempiin käsiini niin, etten voinut kuin istua paikoillani.
- Molemmat aika hyvin. Mä kävin katsomassa Veeraa perjantaina ja se pääsee kai kohta pois sairaalasta. Mutta olen mä siitä huolissani silti, sanoin.
- Älä turhaan. Kaipa ne tietää, mitä tekee?
Mutta siitäpä juuri minä en ollut ihan varma. Onneksi matkaa oli vain nopea luikaus ja vedin käteni Kasimirin käsistä.
- Mennään pois. Jutellaan sitten sun luona.

Kasimirin kämppis ei tainnut olla kotona päätellen siitä, että siellä oli sekä pimeää että hiljaista.
- Haluaisitko sä jotain syötävää tai juotavaa? Kasimir kysyi alati kohteliaana.
- Ehkä lasillisen vettä, toivoin, sillä Jessi oli toki syöttänyt minut ennen lähtöäni.
- Mee vaan mun huoneeseen, mä tuon, hän lupasi ja tottelin. Vasta siellä tuli mieleeni, että minulla oli, kuten tavallista, myös ruokaa kassissani. Etsin muovipussin viedäkseni sen keittiöön. Kasimir tuli ovella vastaan kädessään tarjotin ja kaksi vesilasia, joihin hän oli tuikannut raidalliset pillit ja paperisateenvarjot.
- Hieno kattaus, totesin. – Saanko mä lainata jääkaappia?
- Tietysti.

Palatessani alle minuutin kuluttua näin jotain omituista. Kasimir ripusti lapasta ovenkahvaan.
- Miksi sä noin teet? kysyin ja muistin ensimmäisen kerran, kun olin ollut täällä. Silloin siinä oli roikkunut sukka.
- Se on vaan merkki Samulle, Kasimir naurahti vähän nolona.
- Merkki? toistin, vaikka aloin ymmärtää.
- Niin, ettei se tule häiritsemään.

Päivämäärä:   7.11.10 13:07:21

Luin muuten vanhoja juttuja eilenillalla niin tuli mieleen et mites Alissan veljet ja Kiie ja Jesse?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   7.11.10 14:20:47

En jaksanu etummaista pätkää kommentoida, mut kommentoin nyt molempia; Hienot pätkät, mä tykkäsin molemmista kovasti. Ja mä oon kyllä Alissan kanssa myös tota mieltä, et tallilla touhuilu on sitä todellista elämää, ainoo vaan, ettei sillä kovin hyvin itteään tosiaan elätä. That's why my pony is on someone elses yard. (meniköhän toi edellinen ees oikein)

Mä jään innolla odottamaan lisää, ja nyt kun deskukka mainitsi, niin tosiaan, mitäs Alissan veljet sekä Kiie ja Jesse?

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   7.11.10 20:53:08

No nyt tuli tiltti, kukas on Jesse? :D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   8.11.10 00:23:24

Kiien poika.

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   8.11.10 02:53:13

Hahaa, mähän sanoin et se sukka oli merkki! >:) Loistavaa, tarina on edennyt siitä ku viimeks lueskelin (kaks päivää sitten), jei.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.11.10 17:26:34

Ajatus sinänsä oli yksinkertaisuudessaan nerokas, mutta jotenkin siitä tuli vähän kaksijakoinen olo. Älä tule sisään, Kasimir saattaa kiksauttaa. Minä en ollut ihan varma siitä, halusinko olla sellaisessa osallisena.
- Onko sillä jokin merkitys, mikä vaatekappale siinä on? kysyin sarkastisesti. – Viimeksi mä olin sukka, tai viimeksi, kun mä huomasin. Eikö lapanen anna vähän väärän kuvan? Että sä tumputat täällä ihan itsekses? Mitäs jos mä ripustaisin siihen vaikka rintsikat? Eikö se olisi oikeudenmukaisempaa kuin esittää, että mä olen musta sukka tai lapanen?
- Älä rintsikoita, Samu-parka tipauttaa silmänsä, Kasimir alkoi nauraa. Minun teki kauheasti mieleni kysyä, että kuinka usein ovenkahvassa oikein roikkui symboleita, mutta sain nieltyä utelun. Mitä se minulle kuului? Emme me olleet luvanneet olla tapailematta ketään muita, enkä tosiaankaan halunnut kuulla vastausta, jos se oli jotain muuta kuin että minä olin ainoa.
- Hmph, sanoin pahantuulisesti ja istahdin Kasimirin sängyn laidalle.
- Mikä nyt? hän kysyi ja istui viereeni.
- Ei mikään. Mitä tehdään?
- Mä näytän.

Emme me jatkuvasti tai aina tilaisuuden tullen harrastaneet seksiä. Itse asiassa Kasimir oli paljon vähemmän hanakka pääsemään pöksyihini kuin Juhana, vaikka minä olisin ollut huomattavasti hanakampi päästämään hänet. Hän oli ihan valmis vain halailemaan ja juttelemaan välillä ja nyt tuntui olevan sellainen ilta. Olisi voinut olla toisinkin. Nyt aloin miettiä, että montako kertaa hän oli päässyt sänkyyn sen jälkeen, kun me olimme viimeksi tavanneet. Mutta toisaalta, ehkäpä selkäni ei olisi vielä sentyyppistä voimistelua arvostanutkaan.

Kasimir kertoi, mitä oli tehnyt viikonloppuna ja minä, miten olin touhunnut tallilla.
- Jäätkö sä yöksi? Sulla näkyy ainakin olevan vaihtovaatteita mukana, Kasimir kysyi viitaten kassiini.
- Ainakaan mulla ei ole kiire nousta, tuumasin. Tietysti hänenkin pitäisi kuulla suuresta elämänmuutoksestani.
- Miten niin?
Kerroin taas kerran koko tarinan lääkärissä käynnistä ja sairaslomasta.
- Sä keskeytät? Kasimir kysyi.
- En kokonaan. Vähäksi aikaa.
- Mutta mä en oikeen ymmärrä… Oletko sä sitten sairas?
- Mä olen loppuun palanut. Sitä se tarkottaa, burn-out, tiuskaisin. En ollut oikein tarkkaan vielä uskaltanut ajatella sitä, miten ystäväni suhtautuisivat. Olin arvellut ja toivonut heidän olevan niin fiksuja, etteivät kuvittelisi minua hulluksi psyykkisestä diagnoosistani huolimatta. Olinkohan ollut väärässä?

- Mutta mistä sä olet palanut loppuun? Eihän tässä oo menny kuin pari kuukautta vasta!
- Ihan tarpeeksi, mutisin ja käänsin kasvoni pois Kasimirista, joka rypisteli kulmakarvojaan sen näköisenä, että mietti ankarasti. Minua itketti.
- Hei, älä nyt pahastu. Mä pidän huolta susta, hän lupasi ja halasi minua. – Mitä sä aiot sitten tehdä kaiket päivät?
- Mä en tiedä, sanoin hämmästyneenä. Sitä en ollut tullut ollenkaan ajatelleeksi.
- Töihin?
- Mä en tiedä, saako sairaslomalla tehdä töitä. Enkä mä tiedä, miten mun opintotuen käy, jos meen töihin. Vaikka ei sillä, en mä tiedä, miten sen käy missään tapauksessa.
- Pitäisköhän sun miettiä tota juttua vielä vähän tarkemmin? Kasimir kysyi. Se ei auttanut paljonkaan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.11.10 21:56:00

Mäkin oon selkäpotilas :(. Huomenna lekuriin kello 10:50...

Saanhan mä MONTA lohtupätkää huomisillaks?

Päivämäärä:   8.11.10 22:16:32

Voi voi, tsempit flanellille - selkäpotilaana oleminen on ihan kakkamaista. Onneksi itsellä on jo asiat (toistaiseksi) paranemaan päin, mutta tässä nyt vaan odotetaan kauhulla seuraavaa mahdollista hajoamista :D Nytkin aina vuoden välein räsähtänyt uudestaan. Neiti Positiivinen Ajattelija tässä hei!

Tuli tosta vaateparsi ovenkahvassa -jutusta mieleen... nyt mä ymmärrän, miksi yhden kaverin kämppiksen ovessa roikkui joskus joku sukka, kun yövyin kaverin luona. Ja mä kun ajattelin, että se sukka oli ihan vaan kuivumassa siinä. Noh, ehkä se tosiaan oli vain kuivumassa. Mistäs sitä ikinä tietää.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   8.11.10 22:22:31

Toi, hyvä sinä :D. Mä sentäs saan paketit lantiolleni niin, et sit hajoo selkä.. Alaselkä IHAN kipee, eikä tän päivän ridatunti tehny kyllä YHTÄÄN hyvää.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.11.10 12:37:28

Mä en valitettavasti lupaa enempiä pätkiä, oon ehtiny kirjottaa niin vähän eteenpäin. Mitäs lääkäri sano?
-----------
21. Lähtisitkö kanssani?
Jäin yöksi, sillä vaikka olisin voinut hernahtaa ja lähteä, en halunnut jättää Kasimiria pohtimaan mahdollista synkkämielisyyttäni koko yöksi. Sitä paitsi minusta oli ihanaa nukkua yhdessä hänen kanssaan. Mikään ei ollut parempaa kuin kaivautua toisen kainaloon, kun ulkona satoi ropisten ikkunalautaan ja tuuli ulvoi. Lähdin aamulla samaa matkaa hänen kanssaan, mutta en vielä Meilahteen. Minun olisi kai pitänyt pikimmiten toimittaa sairaslomatodistus koululle, mutta huolimatta siitä, mitä Jessi oli pistänyt minut lupaamaan, minusta tuntui, että asiaa piti vielä pureskella vähän. Ehkä minun pitäisi mennä käymään Kelan toimistossa ja kysyä joltain tädiltä suoraan, miten minun kävisi, ellen olisi opiskelija enkä työtön.

Heti minua ei kuitenkaan huvittanut. Ajattelin, että voisin suunnitella sanomisiani tämän päivän ja hoitaa asioita sitten huomenissa. Tänään voisin keskittyä vaikka surffaamaan ennakkotapauksia netistä. Tai vaikka siivoamaan vähän, sekin kuulosti houkuttelevammalta kuin hoitaa asiat lopulliseen pisteeseen. Illalla soittaisin Annille ja kertoisin uusimmat käänteet. Tai ehkä soittaisin iltapäivällä, jotta hän saisi tilaisuuden pyytää minut mukaan tallille, jos halusi. Ja jos vähän viivyttelisin, ehkä saisin tarmonpuuskan ja päättäisinkin olla täysin kykenevä palaamaan kouluun.

Tietysti se oli ihan perusteeton toive, vaikka ystäväni piristivätkin minua. Anni ei ollut menossa tallille vaan töihin sinä iltana ja hän jutteli kanssani työmatkansa ajan. Sitten Veera soitti ja ilmoitti olevansa kotona ja kauniiksi lopuksi Danni tuli hakemaan minut kylään ja paistoimme hänen luonaan lettuja ja juttelimme erittäin syvällisesti niiden ääressä. Hän oli samaa mieltä Jessin kanssa: en saisi kyseenalaistaa tehtyä päätöstä vaan minun piti pitää määrätty loma ja katsoa asioita uudestaan kevätpuolella.
- Kasimir katsoi mua kuin mä olisin ollu joku avohoitopotilas, kun mä kerroin sille, tunnustin.
- So what? Danni sanoi sotaisasti. – Sä et ole. Jos se luulee niin, niin oma häviönsä.

Danni oli niin penteleen vahva. En voinut kuvitella, että mikään ikinä ajaisi häntä epäilemään omia voimavarojaan. Onneksi hän tuntui silti ymmärtävän niitäkin, jotka eivät olleet samanlaisia ja hän piristi minua niin, että seuraavana aamuna lähdin tosiaan Kelan kautta koululle. Minulle tuli parempi olo, kun sain ne asiat hoidettua. Kelan täti sanoi, että saisin kyllä sairauspäivärahaa, mikä oli suuri helpotus. Opintotoimiston tätikään ei katsonut minua nenäänsä pitkin tai nauranut minua ulos. En ehkä sittenkään ollut ainoa opiskelija, joka oli joutunut pistämään opinnot jossain vaiheessa katkolle. Kun kävelin sieltä ulos marraskuuhun, aurinko paistoi ihan oikeasti eikä vain mielikuvituksessani.

Maleksin kaikessa rauhassa keskustaan asti, ennen kuin tulin ajatelleeksi, että olisin kai voinut mennä kurssikavereideni kanssa syömään ja kertoa, etten tulisi ihan pian takaisin. Toisaalta se olisi ollut aika hankala tilanne, olisinkohan selvinnyt siitä pokerina. Päätin syödä lounaan intialaisessa kerää niin paljon kuin syöt –paikassa ja naputtelin samalla Kertulle tekstiviestin aiheesta. Se oli tietysti pelkurin tapa, mutta eipä minulla siellä sellaisia sydänystäviä ollut, jotka välttämättä olisivat ansainneet pidemmän selvityksen. Minun puolestani kaverit saisivat vaikka kuvitella, että kärsin nikaman murtumasta tai että välilevyni oli pullahtanut ulos kuin löysä lipastonlaatikko.

Annilla oli kerrankin lyhyt päivä koulussa ja menin hänen luokseen puoli kolmeksi. Olin kierrellyt kaupungilla ja käynyt jopa taidenäyttelyssä – ilmaisessa sellaisessa – ja mietin, että tällaisiako minun päiväni tulisivat tästedes olemaan. Tänään oli vielä ollut siedettävää, jopa hauskaa käydä kaupoissa vain katselemassa tavaroita, mutta epäilin kyllästyväni siihen pian. Eteen saattaisi tulla aika, että muuttaisin takaisin Mustaojalle tappamaan aikaa. Siellä ainakin tarvittiin auttavia käsiä.
- Mennään Kopseen kentälle, sanoi Anni harjattuaan Kodiakin.
- Miksi? Kerrankin on valosaa.
- Just siksi. Sieltä on palanu lamppu, ei siellä näe enää illalla ratsastaa. Ja sitä paitsi mä haluan, että sä tuut näyttäytymään siltä varalta, että Arska on siellä. Se meinasi kiivetä seinille, kun mä kerroin, miten pahasti sä olitkin satuttanu itsesi sillon Marionin kanssa.
- Voi että, sanoin ja hymy kiipesi salaa kasvoilleni. Arska-paralla mahtoi olla kauheat omantunnontuskat, vaikka eihän se hänen syynsä ollut ollut. – Myytiinköhän se?
- Myytiin, Anni kertoi.
- No sitten mä en tipahtanut turhaan.

LähettäjäTigerlily_ 
Päivämäärä:   9.11.10 13:43:22

Ihana pätkä! :) Ei voi muuta sanoa..

Lähettäjäflanelli @school 
Päivämäärä:   9.11.10 14:37:06

Ei mitään, kun ei mulla ollu henkkareita mukaan, ni en sinne päässyt. Perhanan työterveys -.-

Mut ei oo enää selkä yhtä kipee, kun eilen, niin että en mä varmaan enää uudestaan varaa. Ellei sitten oo huomenna kipee (siinä tapauksessa varaan torstaille ajan, ja otan saikkua to-pe ja pe-la öiks). Eilen ainaki oli illalla kipee, kun tyhmänä menin ratsastamaan. Se ei tehny hyvää. Tänään taas tallille, mut vaan maastakäsin juttuja... Uush, ainoo vaa, et papan ruokasangot painaa ku synti :D

Mä selviän tällä pätkällä, nyt toistaiseksi. Voi että, nyt mun tekee mieli päästä nukkumaan murupalleron kainaloon, se on ehkä parasta mitä mä tiedän, kömpiä toisen kainaloon ja käpertyä siihen.

Päivämäärä:   9.11.10 21:49:20

Aina pitää olla henkkarit mukana! Jos ei muuten niin jos jotain sattuu, niin omaisille voidaan tiedottaa eikä niiden tartte hätäillä et mitä on käynyt.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.11.10 22:16:23

No hö - eiks ajokortti nyt melkeen kuitenkin oo aina mukana?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.11.10 14:05:29

Ajokortti kadonnu, samassa katos kelakortti (uusia en oo vielä saanu) ja sitte passi oli tietty toisessa laukussa (siinä joka alunperin piti ottaa kouluun).

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, niinhän sitä sanotaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.11.10 14:46:42

Kävelimme Kopseeseen, kuten niin monta kertaa aikaisemminkin ja matkalla Anni kysyi, tulisinko kuskaamaan Kodiakin Tuomarinkylään. Kuun vaihteeseen ei ollut enää monta päivää. Lupasin, tietenkin, ja sitten olimme perillä hyvin hiljaisella tallilla. Hevoset olivat vähenneet entisestään. Tarhassa seisoivat vain Charmi ja Banya, Arskan poni.
- Näyttääpä ankealta, totesin. – Missä Muzza on?
- Mä en tiedä, Anni sanoi. Hän nousi hevosensa selkään ja alkoi ratsastaa. Minä katselin hetken ja menin sitten talliin. Sielläkin oli asumattoman näköistä. Turvetta oli vielä neljässä boksissa, mutta kahdessa todella vähän, kuin niistä olisi otettu täydennystä muihin kahteen. Niissä ei ollut enää nimilappujakaan sen paremmin kuin riimuja tai loimia. Näky oli suunnattoman masentava, mutta jatkoin ehkä juuri siksi tutkimusmatkaani. Satulahuone oli myös melkein tyhjä mutta onnistui siitä huolimatta olemaan surullisen sotkuinen. Lattialla lojui pölyinen läjä loimia ja kolmesta satulasta yksi oli sen näköinen, ettei sitä ollut liikautettukaan viikkoihin.

Minä en ollut aktiivisesti hakeutunut puheisiin Arskan kanssa kuukausimääriin, en sen jälkeen, kun olin ymmärtänyt hänen ja Rosan olevan pari. Nyt minusta kuitenkin tuntui, että minä halusin tietää, mitä täällä tapahtui. Tämähän saattoi hyvinkin olla viimeinen kerta, kun kävisin tällä tallilla ja olisi vain sopivaa toivottaa hyvää jatkoa, tai ainakin parempaa. Typerä, romanttinen minäni oli joskus edellisenä talvena tallentanut hänen numeronsa ilmoitustaululta – joka sekin oli nyt melkein tyhjä – kännykkääni ja etsin sen. Hän vastasi heti parin piippauksen jälkeen, kuin olisi odottanut puhelin kädessään soittoani, mikä tietenkin oli hullu ajatus.
- Hei, Alissa täällä, sanoin.
- Hei, Alissa, Arska sanoi ja kuulin, että hän oli autossa.
- Mä tulin käymään Annin kanssa teidän tallilla ja täällähän on melkein tyhjää.
- Joo ja kohta siellä on ihan tyhjää.
- Miten niin?
- Kuule, mä olen kohta siellä. Et kai sä ole vielä lähdössä?
- En, olen mä täällä ainakin sen aikaa, kun Anni ratsastaa ja se vasta alotti.
- No mä tuun sinne ihan kohta. Jutellaan sitten.

Ehdin tuskin nostaa kaikki loimet lattialta ja viikata ne roikkumaan tyhjille satulatelineille, kun kuulin ulkoa hiljaisesti auton äänen. Arska ei tosiaan ollut ollut kaukana. Potkaisin loimien alla ollutta heinä- ja pölykasaa puoliksi peläten hajottavani hiirenpesän, mutta niin kauan se ei sentään ollut siinä ollut. Arska kuului sanovan pihalla jotain Annille, mutta jatkoi sitten talliin.
- Sä kuulemma satutit itsesi sittenkin, hän sanoi tervehtimättä, kun näki minut satulahuoneen ovella.
- Joo, nitkahtihan se vähän. Mutta mitä tänne kuuluu? Missä Muzza on? kysyin.
- Tuolla kuusen juurella, Arska sanoi ja huitaisi jonnekin poispäin. Niskassani alkoi kihelmöidä.
- Onko se lopetettu? kysyin.
- Joo. Se oli jo jonkin aikaa ontunut milloin mitäkin jalkaa. Ei sitä ollut mieltä pitää enää kituuttamassa. Ja syömässä, Arska sanoi koruttomasti.
- Voi ei, sanoin. Mitä siihen muka olisi voinut sanoa? Mutta kauhean surullista se oli ja jouduin räpyttämään silmiäni muutaman kerran. Hevosia kuoli, se oli selvä. Vaivaisten hevosten oli parempi päästä sinne sateenkaarisillalle, vihreämmille laidunmaille ja mitä muita niitä kliseitä olikaan.
- Elämä on, Arska sanoi. – Ja oletko sä nyt kunnossa? Anni sanoi, että sä olit sairaslomalla.
- Joo. Olin mä. En mä uskalla vielä ratsastaa, mutta pian, kerroin helpottuneena puheenaiheen vaihdoksesta.

Uutta puheenaihetta vaan ei tuntunut olevan. Olimme tuskastuttavan hiljaa pitkän aikaa, ja vasta, kun ojensin käteni tarttuakseni nurkkaan nojaavaan luutaan, Arska sanoi:
- Mä kävin just katsomassa uutta paikkaa.
- Ratsastuskoululle? kysyin.
- Ei kun mulle ja noille kahdelle raakille. Rosa haluaa, että me lähdetään. Se on ruvennu taas pitämään yhteyttä Roopen isään ja ne taitaa palata yhteen. Tai ainakin mun on aika häipyä välistä siltä varalta, että ne haluaa palata.
- Ohoh, sanoin, kun en muutakaan osannut.
- Semmosta sattuu, Arska sanoi vaivaantuneen näköisenä.
- Rosa on inhottava ja ilkeä! suutahdin. Miten se naikkonen kehtasi? Pitää nyt ensin Arskaa isän korvikkeena vauvalleen ja sitten potkaista pois, kun asiat alkoivat mennä huonosti! Tai hänen kannaltaan ehkä hyvin, jos ajatteli eksän palaamista kuvioihin.
- Eikä ole. Kyllä mä ymmärrän, että se haluaa mut pois silmistään, tämmönen katastrofi kuin tästä tuli.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   10.11.10 17:45:34

Voi Arskaa^^ Ehkä se menee Hannalle?

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   10.11.10 18:27:49

Arska Alissalle!! Ehdottomasti, nyt kun se on mahdollista ;)

Päivämäärä:   10.11.10 22:29:11

Sennnu!!! Mä en yhtään pidä tästä sun pihtaamisestasi, PÄTKÄ/PÄIVÄ!!! Mulla on TYLSÄÄ!!

Päivämäärä:   10.11.10 22:45:06

Ohhoh, Rosa tekemässä paskaset Arskalle. Musta Arska vaikuttaa suhtautuvan tohon jotenkin liian kiltisti.

Lähettäjä: :> 
Päivämäärä:   10.11.10 23:51:02

Ei taida Arskaa kiinnostaa oikeesti toi Rosa, ku nuin hyvin eron ottaa ja lähtee lätkimään. Tai sit se on oikeesti kokoajan ollu kiinnostunu Alissasta ja nyt ne menee yhteen! :D

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   11.11.10 02:06:25

Uu naminami, oli uutta pätkää oikein kaksin kappalein! :)

Päivämäärä:   11.11.10 08:14:45

Ehkä Arska ei vain ollut niin innokkaasti muutenkaan Rosan kanssa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.11.10 13:19:52

L-R, et sä varmaan tykkäis siitkään, et mullois monen päivän taukoja kun en oo saanu kirjotettua jatkoa =D

Ja mä en jotenkin näe Arskaa tyyppinä, joka valittelis omia asioitaan ulkopuolisille, etenkään Alissalle.
---------

Minä en ymmärtänyt, en alkuunkaan, mutta Arska ei näyttänyt siltä, että olisi ollut mielissään, jos olisin jatkanut. Hän nappasi luudan, jota minä olin äsken tavoitellut ja alkoi lakaista käytävää niin, että pölypilvet leijailivat.
- Mitä sä nyt sitten aiot tehdä? kysyin, sillä se kai oli turvallinen puheenaihe, ja sitä paitsi halusin tietää.
- Mä kävin yhdellä tilalla Vihdissä. Purkukuntoinen, mutta siinä on kelvollinen talli ja mä saan muuttaa sinne, kunhan pidän ulkorakennukset kunnossa. Taloa ei voi enää pelastaa, siinä on niin pahoja homevaurioita. Saattaa kestää vähän aikaa, ennen kuin joku sen suostuu ostamaan ja laittamaan dynamiittia alle niin, että enköhän mä siinä kortteeraa ainakin talven yli.
- Ja missä sä asut? Siinä homevaurioisessa talossako? kysyin kiivastuen taas. Opintoni saattoivat olla aluillaan, mutta sen verran kai nyt tiesi normaali kansalainenkin, että tuolla tavoin saattoi pilata terveytensä lopullisesti.
- En mä sentään ihan hölmö ole, Arska naurahti ja katsoi minua huvittuneena. – Mä lainaan isältä asuntovaunun. Se pitää leiriläisiä niissä, mutta ei sillä talvella ole leirejä. Jos se kesällä tarvitsee sen takaisin ja mä olen edelleen tuolla niin kai mä sitten muutan telttaan.

- Eikö sun isällä olisi sulle hommia? kysyin, sillä nyt muistin Arskan isänkin olevan hevosmiehiä ja ratsastuskoulun pitäjä.
- Voisi hyvinkin olla. Mutta ennen mä menen vaikka maatalouslomittajaksi kuin sille hommiin.
- Osaatko sä lypsää?
- En, mutta eikö ne hoida senkin asian ihan itsekseen nykyään? Kävele vaan koneeseen?

Minä en tiennyt, mutta sen tiesin, että yhtälöstä puuttui jotain.
- Sulla on paikka sulle ja hevosille, summasin. – Millä sä ajattelit elää ja ostaa niille heinät ja kaurat ja kaiken muun? Mitä hevosia sulle tulee sinne?
- Banya ja Charmi vaan.
- Häh? Missä maksavat asiakkaat? kysyin.
- No ei mulla niitä täälläkään ole. Banyaa mä en raaski laittaa pois, vaikka kai pitäisi, enkä mä Charmia voi. Sehän ei ole mun.
- Oletko sä edelleenkään saanut siitä penniäkään? tulistuin ja Arska pudisti päätään. Hän ei näyttänyt kauhean lyödyltä, vaikka mikään hänen kertomastaan ei minusta ollut hyvä uutinen. Hän näytti paremminkin päättäväiseltä. – Millä sä sitten elät? toistin.
- Mä oon saanu työpaikan. Mä alan ajaa hevoskuljetuksia.

Se oli jo hyvä lisä ja huokaisin helpotuksesta.
- Sehän on loistava uutinen, sanoin lämpimästi.
- Niin. Mun täytyy vaan toivoa, että jostain lähistöltä löytyy joku luotettava ihminen, joka voi käydä ruokkimassa noi pari raakkia, jos mulle tulee pitkiä keikkoja.
- Miten pitkiä?
- No jos joutuu ulkomaille. Täältähän menee jo puoli vuorokautta, ennen kuin pääsee Eurooppaan.
- Suomi on Eurooppaa, huomautin.
- No, sä tiedät, mitä mä tarkotan.

Niin tiesinkin.
- Mä olen pahoillani sen takia, mitä Rosa sulle teki, mutta ilonen, että sä olet saanut asiasi noin hyvin järjestettyä, lausuin.
- Kiitos, Arska sanoi ja hymyili minulle. Se sykähdytti vieläkin vähäsen, enkä kai pääsisi siitä ikinä. Ensirakkaus oli aina ensirakkaus. – Me ei varmaan enää nähdä. Mä haen huomenna faijalta traikun lainaan ja muutan.
- Ei me nähtäis muutenkaan. Mä just lupasin auttaa Annia muutossa, Kodihan lähtee Tuomarinkylään kuun vaihteessa.
- Niinpä. Onhan se siitä puhunut. Se sitten tästä vaiheesta elämää.

Tuntui haikealta ajatella, että meillä oli jo näin nuorina taakse jääviä elämänvaiheita. Tai eihän minulla ollut kummempia.
- Kaikkea hyvää sulle, toivotin. – Mä voin pyytää, että Vesku suosittelee sua, jos sillä on tuttuja siellä päin, Vihdin suunnassa.
- Ei se voi mua suositella. Eihän se ole ikinä nähnyt mun tekevän mitään, Arska sanoi.
- Totta kai se voi. Luuletko sä, ettei se usko mun arviointikykyyn? kysyin.
- No, katsoo nyt, miten mä edes ehdin muuta kuin ajaa niitä keikkoja.

Vilkaisin kännykän kelloa ja totesin, että Anni oli ratsastanut jo niin kauan, että tulisi varmasti kohta hätyyttelemään minua.
- Eiköhän me aleta olla valmiita, totesin.
- Joo. Ja mä lähden pakkaamaan lopun omaisuuteni, Arska sanoi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   11.11.10 13:50:36

Arska on kyllä niin hyväntahtonen... Miksei Alissa ehdottanut, että se yrittäis Hannalle töihin taas?

Munkaan mielestä se ei oo semmonen, että avautuis kauheesti asioistaan, etenkään Alissalle.

LähettäjäUninalle 
Päivämäärä:   11.11.10 22:02:52

Miks toi pätkä ei edennyt yhtään? :( :D

Mä haluun lisää, lisää ja lisää, mikään ei riitä! Joten näppäimistö sauhuamaan. :)

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   11.11.10 22:57:54

Sennnu, siitä mä pitäisin vielä vähemmän, totta!

Päivämäärä:   11.11.10 23:04:47

Hups! Osuipas jäämään tuo puskanick tuohon *puna*

Lähettäjä: Lamita 
Päivämäärä:   12.11.10 00:14:34

missä on sennun mansikkakesä novellit ja niiden jatko osat, jäi kesken mutten löydä niitä enää mistään olis kiva jatkaa lukemista! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.11.10 00:45:51

Vanhempieni tarina ja Minä, Miila
Oi kultainen nuoruus
Jessijutut ja
Jessijutut jatkoa
Myöhemmät tarinat

Lähettäjä: Lamita 
Päivämäärä:   12.11.10 01:37:31

Kiitos paljon! :)

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   12.11.10 02:11:38

Lisää pianpian! :) Mä tuun aina öisin kurkkimaan onko tullut uusia pätkiä et kehtaa mennä hyvillä mielin nukkumaan :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.11.10 16:03:47

Anni oli innoissaan Arskan uusista kuvioista; hänkään ei ollut ollut Rosan ylin ystävä.
- Musta ei ole mitenkään upeeta päätyä yksin asumaan jonnekin Vihdin takametsään kahden hevosen kanssa, sanoin, kun hän ajoi kohden asuntoani.
- No sehän nyt on kuitenkin vaan väliaikaista, vai mitä? Joka tapauksessa on hienoa, että sillä on työpaikka ja ettei se ole masentunu tästä kaikesta.
- Mistä sitä tietää vaikka se olisi miten masentunut, sanoin miettiväisesti.
- No ainakaan se ei ole työtön masentunut. Tarpeeksi hommaa niin ei ehdi hautoa kaikenpäiväsiä ongelmia.

Sattuneesta syystä masennus ja ongelmat ja niiden hautominen olivat minulle vähän arka aihe juuri sillä hetkellä, joten ilahduin, kun puhelimeni soi. Parhaimmassa tapauksessa se olisi Kasimir, joka tahtoisi tavata, mutta en pistänyt kovin pahaksi Ruskankaan nimeä näytöllä. Hän halusi todennäköisesti kaikki kylään juhlimaan Veeran kotiin pääsyä.
- Alissa, vastasin iloisesti. Siihen kaikki ilo loppuikin siltä viikolta. Ruska itki ja huusi. Hän oli ottanut ruokatunnin vapaata käydäkseen hakemassa Veeran sairaalasta – ”Taksilla, jumalauta!” – ja kun hän oli tehnyt päivän täyteen ja päässyt kotiin, hän oli löytänyt Veeran sieltä täysin elottomana.
- Miten niin? kysyin turtana ja ihan ymmärtämättä vielä.
- Mun inskat! Kaikki särkylääkkeethän se oli jo kiskonut edellisellä kerralla, mutta en mä ajatellu, että se alkaa piikittää mun inskoja!
- Kuollut? kysyin.
- Kuollut kuin vítun hautakivi. Ja mistä mä saan muka itselleni piikin aamuksi?
- Missä sä olet? kysyin heikosti. Olin oikeastaan iloinen niin suorasta, joskin tunteettoman tuntuisesta kysymyksestä.
- Kotona. Ei ne huolinu mua mukaan Monosen autoon. Niiden olis pitäny, eikö oliskin?

Minä en tiennyt. En edes tiennyt, mihin kuolleet ihmiset vietiin.
- Mene sun päivystävälle terveysasemalle, sanoin. Mistähän senkin sain päähäni, kun näin vain mielessäni kuvan Veerasta, joka makasi vihreässä oksennuslätäkössä. – Oksensiko Veera tällä kertaa?
- Ei ollenkaan. Eikä mulla ole päivystävää terveysasemaa. Se on jo kiinni.
- Ota taksi ja aja Jorvin tai Meikun päivystykseen. Tai soita sairaanhoitopalvelujen neuvontaan. Eikö sulla muka ole varainsuliinia missään? Reseptiä? Mene apteekkiin!
- On! Ruska huudahti helpottuneena. – Onhan mulla resepti! Kiitos, Alissa! Mä olisin kuollu ilman sua!

Minua ei olisi juuri sillä hetkellä kauheasti surettanut sellainen tapahtuma. Olisin voinut itse käydä Ruskan kurkkuun, jos olisimme olleet samassa tilassa ja hän vain Veeran kuoleman sijaan itki omia lääkkeitään. Olisinpa hyvinkin.
- Mikä nyt? Anni huudahti, kun paiskasin kännykän kojelaudalle ja vedin kädet kasvoilleni odottamatta, että Ruska alkaisi kinuta autokyytiä apteekkiin.
- Se mun kaveri, Veera… se onnistu tällä kertaa, sopersin.
- Onnistu missä?
- Itsensä tappamisessa. Viime viikolla se ei onnistunu. Nyt se onnistu. Ja sen vitun idiootti tyttöystävä vaan itkee, että se käytti sen lääkkeet.

Anni ajoi kääntöpaikalle kotini eteen ja kääntyi kuuntelemaan. Minä puhuin ja itkin, itkin ja puhuin, ja hän tarjoutui tulemaan kanssani sisään, viemään minut Dannin luo tai Mustaojalle. En kuitenkaan ottanut vastaan mitään noista tarjouksista.
- Mä haluan olla yksin ja miettiä, mutta kiitos, sanoin.
- Soita mulle, jos sä haluat ihan mitä vaan, Anni sanoi ja halasi minua. – Vaikka keskellä yötä ruumishuoneelle. Mä tulen.
Tiesin, että hän tulisi. Anni otti minua joskus päähän, mutta aina välillä tuli esiin asioita, joiden takia hän oli paras ystäväni. Rutistin häntä takaisin, pyyhin naamani ja menin sisään. Menin kohti pahinta yötä elämässäni.

Sannan huoneesta kuului musiikkia, mutta kävelin nopeasti ja äänettömästi ohi hänen ovensa ja heittäydyin omalle sängylleni. Edelleenkin tunsin paitsi surua ja ikävää Veeran poismenon johdosta, suunnatonta ällistystä siitä, että hän oli tehnyt sen. Miksi hän oli sen tehnyt? Minä en voinut nähdä sellaista lohduttomuutta, että olisin päätynyt samaan. Miksi minua tällä tavalla koeteltiin? Silloin, kun joskus olimme puhuneet Veeran itsemurhayrityksistä, olin ollut täynnä myötätuntoa Veeraa kohtaan, kunnes Ruska oli kysynyt, etteikö kukaan säälinyt jälkeenjääviä, kuten häntä ja olin ajatellut, että niin, sehän oli tosiaankin vielä pahempaa. Varmasti oli totta se, että tällä hetkellä Ruska oli se, joka kärsi eniten, mutta millaisia monstereita vastaan Veera sitten oli taistellut ja miten kauan, että oli heti kotiin päästyään halunnut yrittää uudelleen?

Aamuneljältä otin kännykkäni ja soitin Arskalle.
- Alissa täällä, hei, sanoin.
- Niin. Mä tiedän, hän vastasi unisesti, muttei kuitenkaan tarpeeksi unisesti. En ollut herättänyt häntä.
- Miten niin tiedät?
- Puhelin kertoi. Mitä sä tähän aikaan?
- Sitä vaan, että mä tulen sulle hevosia vahtimaan, kun sä olet reissussa, jos sä haluat.
- Mitvit?
- Mitvit sun puhelin kertoi? huomasin kysyä näin vähän jälkijunassa.
- Mä otin sun numeron talteen. Mitä sä oikeen tarkotat? Sullahan on opiskelut ja asunto ja kaikki.
- Ei ole, sanoin väsyneesti. – Tai no, asunto on. Mutta ei muuta. Mä tarvitsen… mun pitää päästä pois täältä. Monestakin syystä. Huolitko sä mut? Mä osaan ruokkia hevoset vaikka sä olisit Manner-Euroopassa.
- Kuule, sä olet varmasti vähän hullu, mutta tottakai mä huolin sut, Arska sanoi ja olin kuulevinani vähän intoa ja toiveikkuutta hänen äänessään. Se riitti minulle tällä erää.
- Jutellaan aamummalla lisää. Mä tulen sun kanssa hakemaan traikkua ja asuntovaunua, jos sä haluat, sanoin.

Päivämäärä:   12.11.10 16:35:25

... :<
Itku tuli mullakin.

Lähettäjä: Tigerlily_ 
Päivämäärä:   13.11.10 13:57:53

En olis uskonu itkeväni, mut.. :´o

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.11.10 18:05:50

Mä olisin luullut itkeväni, mutta ei näköjään ollut tarpeeks hyvin kirjotettu kohta.

Hienoa, että Alissa on Arskalle avuksi, ja että Arska huolii Alissan apukäsiksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.11.10 19:37:59

Sori, meinasin unohtaa...
Pitäskö mun ottaa tavotteeksi itkettää flanua? ;D
-----------
1. Vaaleanpunainen tupa
Kahdeksalta seisoin kääntöpaikalla taloni edessä ja odotin, että Arska rullaisi vanhan farmarivolvonsa, joka raksutti kuin traktori, kohdalleni. Oli vielä pimeää ja satoi heikosti. Mielessäni oli vielä pimeämpää ja minua paleli niin, että pujahtaminen lämpimään autoon, jonka sisävalo hetken paloi kellertävänä, tuntui ihanalta.
- Huomenta, Arska murahti, tai siltä se kuulosti ja minä mutisin jotain saman tapaista vastaukseksi. Hän lähti ajamaan eteenpäin, emmekä jutelleet sanaakaan enempää ennen kuin hän oli päässyt aamuruuhkassa kaupungin toiselle laidalle ja liikenne helpotti.

- Pysähdytään kohta jonnekin kahville, Arska sanoi ja minä kohautin hiukan olkapäitäni, vaikkei minun tehnyt mieli kahvia. Vatsani tuntui kuitenkin jotenkin ontolta, samoin pääni. Se tuntui lisäksi myös turvonneelta, etenkin silmien ja kurkun kohdalta. Ikään kuin se olisi ollut vain paisunut kuori tyhjän ympärillä.
- Mun ystävä on tappanu itsensä eilen, sanoin Arskalle, sillä päättelin, ettei hän kysyisi, kun ei vielä ollut kysynyt.
- Ohoh, tämä sanoi ja vilkaisi minua nopeasti. – Sulla on varmaan kamala olo.
- Niin onkin. Vaikkei se edes ollu kauhean hyvä ystävä, tai oli, mutta ei me oltu tunnettu kuin alkusyksystä.
- Ei kai sillä ajalla ole väliä, Arska tuumasi ja kurvasi huoltoaseman pihaan. – Haluatko sä, että mennään sisään juomaan vai haenko mä mukaan?
- Hae mukaan, toivoin. Minusta tuntui ihan mahdottomalta nousta ja mennä kirkkaasti valaistuun kahvioon, vaikka minusta muuten alkoikin tuntua paremmalta. Oli ollut helpottavaa kertoa Arskalle. Ihan kuin juttu olisi nyt varmemmin totta ja käsitelty. Kyllä se alkoikin olla käsitelty, ei minua enää juuri edes itkettänyt.

Kiedoin kaulaliinan takaisin pääni ympärille, kun auto alkoi jäähtyä Arskan lähdettyä. Hän ei viipynyt monta minuuttia vaan harppoi pian takaisin kannellinen styroxmuki kummassakin kädessään. Jotenkin hän näytti kiireestä kantapäähän hevosihmiseltä, vaikka en osannut sanoa miksi. Lippiksessä ei lukenut Horze eikä edes Vermo tai Agrimarket, eikä hänellä ollut saappaita vaan farkut ja maihinnousukengät, mutta silti.

Kun kuuma kahvi ja auton äänekäs lämmitin olivat hoitaneet hommansa, nukahdin ja se paransi oloni. Veera oli poissa eikä minun märehtimiseni häntä takaisin toisi. Se siitä.
- Nyt ei oo enää pitkä matka, Arska sanoi, kun huomasi minun venyttelevän ja haukottelevan. Katsoin uteliaana ympärilleni, mutten nähnyt kuin metsää, jota kapea tie halkoi. Tiesin vanhastaan, että Arskan isällä oli vanha ja maineikas ratsastuskoulu täällä lounaissuunnalla, mutta en ollut koskaan käynyt siellä. Miksi olisinkaan? Ei meillä harrastettu ratsastuskouluja vaan kotiopetusta ja siksi olinkin aina ollut suunnattoman kiinnostunut ratsastuskouluista.
- Paljonko sillä on siellä hevosia? Ja onko siellä muita kuin tuntihevosia? kysyin.
- Siellä on kolmekymmentä paikkaa, mutta vanhin talli on niin pieni ja matala, että se on ollu tyhjillään jo jonkin aikaa. Joskus, jos tulee leiriläisiä omien hevosten kanssa, sinne pannaan pikkuponit, ellei siis oo semmonen keli, että kaikki voi olla ulkona yötä päivää, Arska kertoi. – Eikä siellä muita ole kuin meidän omia hevosia, jos sä sitä meinaat. Joskus on jollain tallityöntekijällä ollu oma hevonen ja semmoset tietysti, mutta ei mitään yksäriasiakkaita. Faija sanoo, että semmoseen se ei enää rupea mistään rahasta.
- Niin, ei meilläkään oo ollu vieraita aikoihin, ellei Annin Kodiakia lasketa. Eikä sitä lasketa, kun ne oli ihan kuin omaa perhettä molemmat.

Metsätie päätty vähän asutummalle seudulle, missä oli talojakin, jonkinlainen taajama, ja niistä ehkä kilometrin päässä seisoi tien varressa komea kyltti, joka osoitti ratsastuskouluun. Vielä pieni pätkä hiekkatietä ja näin tallit, tarhat, kentän ja maneesin. Paikka oli suurempi kuin jostain syystä olin olettanut, mutta pitihän tietysti kolmellekymmenelle hevoselle vähän lääniä ollakin. Rakennuksiakin oli enemmän kuin mitä olin kuvitellut, enkä voinut tietää, mitä niissä kaikissa oli.
- Haluatko sä kierroksen? Arska kysyi. – Mun pitää joka tapauksessa etsiä faija täältä jostain, samalla mä voin esitellä sulle paikat.
- Ihan takuulla haluan, sanoin painokkaasti.

Kaikki oli tarkoituksenmukaista joskin vähän kulunutta. Ei pahalla tavalla, mutta kotoisasti. Laudoista tehdyt karsinanseinät olivat paikoitellen syötyjä tai sileiksi hinkutettuja, ovenkahvat kiiltäviksi kosketettuja. Yksi kolmesta käytössä olevasta tallista oli muita uudempi: siellä oli samanlaiset valmiskarsinat kaltereineen kuin meillä kotona tammatallissa. Se oli siistimpi ja asiallisempi, mutta ei ollenkaan niin tunnelmallinen kuin muut kaksi, puhumattakaan Arskan mainitsemasta ponitallista, jossa olisi voinut asua vaikka tonttuperhe. Ja varmaan asuikin.
- Niin asuu, Arska sanoi, kun huudahdin epäilykseni ääneen. – Ne on joskus joutunu juottamaan ponit, kun tallintekijä on unohtanu.
- Huijaat, sanoin ja tuijotin häntä epäluuloisena.
- Niin leiriläisille ainakin kerrotaan, Arska nauroi ja näytti minulle hevoset. Ne olivat kahden tai kolmen kesken tarhoissa ja näyttivät märiltä. Siinä oli joka lajia, oli suomenhevosia, puoliverisiä ja poneja, ihan pieniäkin.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   13.11.10 23:26:31

Sä voit yrittää :D

Awwww, ihana pätkä. Mä tykkäsin. Sellai rennon tunnelmallinen. Tykkäsin erittäinkin kovasti tästä. Oikeasti! Lisää taas hetikohta jookoskookos?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.11.10 14:34:55

Arskan isä löytyi maneesista lanaamasta, tai oli paremminkin juuri ajamassa sieltä ulos. Meidät nähdessään hän sammutti mönkkärin ovelle ja hyppäsi sileälle hiekalle.
- Siinä sitä nyt ollaan, hän totesi Arskalle.
- Tässä, tämä myönsi aavistuksen verran hyökkäävästi. Minun piti oikein vilkaista, miltä hän näytti ja kyllä hänen leukaperissään näkyi epätavallista kireyttä ja asennossa uhittelua. Saatoin kuvitella, miten nuo kaksi olivat ottaneet yhteen menneinä vuosina vaikka minkälaisista asioista, ottaisivat ehkä taas ihan hetkenä minä hyvänsä.
- Tässä on Alissa, se tuli matkaseuraksi, Arska esitteli minut ja vanhempi mies veti hanskan kädestään ja törkkäsi sen minulle.
- Janne, hän esittäytyi, vaikka tiesinhän minä sen, kun koko talli kantoi hänen nimeään. Hän ei päästänytkään irti kädestäni vaan jäi katsomaan minua tutkivasti. – Sekö Mustaojan Alissa?

Punastuin hiukan, sillä ei minua yleensä yhdistetty Mustaojaan enkä voinut ymmärtää, minkä takia Arskan isä teki niin.
- Oikeastaan mun nimi on Alakärppä, mutisin ja odotin näkeväni sen tutun suupielen värähdyksen tai huvittuneen silmänpilkahduksen, jonka yleensäkin, kun kerroin sukunimeni.
- Niin niin, mutta Mustaojan tilalta, hän sanoi kärsimättömästi.
- No sieltä kyllä. Mistä sä sen tiesit?
- Ei sun etunimesi tuu ihan joka välissä vastaan enkä mä ihan heti unohda, miten täällä ei tehty muuta kuin vertailtiin paikkoja Mustaojaan sen jälkeen, kun toi kävi siellä joskus, Janne sanoi ja vilkaisi Arskaa.
- Hei, siitähän on vuosikausia, tämä sanoi kiusaantuneena.
- On asioita, jotka kaivertaa ikuisesti, Janne naurahti ja paukautti poikaansa selkään. – Haluatteko te kahvia vai lähdettekö saman tien?

Se ei edes kuulostanut kutsulta ja vaikka en nyt olisi pannut pahakseni kupillista ja hiukan pidempää juttutuokiota Jannen kanssa, Arska sanoi, että meidän oli parempi jatkaa matkaa, jos aioimme tänään saada hevoset muutettua ja sitten vielä ehtiä hakemaan asuntovaunun.
- Selvä. Älä hitossa kolhi böckistä, Janne sanoi ja kiipesi takaisin mönkijään.
- Missä sun mutsi on? kysyin hänen ajaessaan pois, sillä yhtäkkiä huomasin, ettei Arska tästä ollut sanonut halaistua sanaa.
- Duunissa se on tähän aikaan.
- Se ei halua pyörittää tallia työkseen?
- Ei. Enkä mä ihmettele, ei täällä kukaan muu osaa tehdä asioita oikein kuin faija ja palkolliset, jotka tekee, niin kuin se sanoo.
- Musta se vaikutti ihan mukavalta, sanoin.
- Se ei kehdannu ruveta retostamaan sun kuullen. Mennään hakemaan se traikku.

Autoin Arskaa peruuttamaan auton koukun tummanpunaisen traikun nuppiin ja lähdimme hakemaan Charmia ja Banyaa. Emme edelleenkään jutelleet paljon vaan sain kaikessa rauhassa ajatella. Oli hassua, miten olin soutanut, huovannut ja epäröinyt sen asian suhteen, että pitäisinkö sairaslomani vai en, ja sitten yhdessä silmänräpäyksessä päättänyt, että voisin ihan hyvin ruveta Arskan hevosenhoitajaksi, eikä se päätös epäilyttänyt minua vieläkään. Toisaalta helppohan minun oli ollut tähän lupautua, kun olin vailla muita velvollisuuksia.
- Koska sä alotat työt? kysyin.
- Viikonloppuna on yksi ravikeikka, lähinnä mä meen apupojaksi mutta kumminkin. Maanantaina sitten pidemmälle, Ouluun ja takasin. Mä ehdin hyvin kotiutua asuntovaunuuni tässä loppuviikon aikana, Arska sanoi kuivasti naurahtaen.
- Lauantaina vai sunnuntaina? Meneekö siinä kauan? Tulenko mä sillon?
- Oletko sä nyt ihan tosissasi?
- Tietysti olen. Ei mulla ole muutakaan tekemistä.
- Huvittaisko sua selventää tota? Oletko sä lopettanut koulun?

Selvitin tilanteen muutamalla lauseella. Olin harjoitellut sen kiteyttämistä niin, ettei sitä tarvinnut juuri enää miettiä.
- Jaaha, Arska sanoi jättäen arvoitukseksi, mitä mieltä hän oli.
- Pidätkö sä mua nyt jotenkin omituisena? Luuserina tai henkisesti sairaana? kysyin.
- En tietystikään pidä, hän sanoi lyhyesti ja lopullisesti.
- Mulla on vähän sellanen olo, tunnustin.
- Höpö höpö. Sitten mäkin oon henkisesti sairas, niin masentunut mä olen välillä tänä syksynä ollut.
- No se ei olisi mikään ihme, niin paljon paskaa sä olet niskaasi saanut.
- Ellei faijan tuttu olis tarjonnu tota Vihdin tilaa ja Irpo löytäny tota työpaikkaa mulle, mä olisin todennäköisesti muuttamassa Banyan viereiseen boksiin makuupussiin, Arska tunnusti. – Tuntu ihan mahdottomalta saada mitään itse aikaan.
- Niin just! Mä tiedän täsmälleen, miltä toi tuntuu! innostuin.
- Nyt on ihan erilainen olo, kun on saanut jotain tapahtumaan. Tarmokas.
Olin tunnistavinani senkin tunteen, mutta en viitsinyt enää myötäillä, se olisi kuulostanut typerältä.
- Ollaan me aika rataraakkeja, huokaisin sen sijaan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.11.10 17:45:35

Nyt ne vaa myötäilee toisiaa. Vielä ne keksii lähtee yhessä moikkaa Hannaa, joka tietty keksii vaikka ja mitä!

Haha, tuli tässä mieleen, että mä voin vaan KUVITELLA, et millasta kommenttia mun poni sais, jos Hanna olis todellinen, ja näkis mun ponin. "Mikä raakile toi on? Eihän sitä varmaan oo ikinä madotettu, hirvee maha, liikettä ei oo nimekskään..."

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.11.10 18:45:54

Miten niin jos ois todellinen... :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.11.10 19:07:21

Mä just olin tulomas sanomaa, et "tai voihan se olla todellinen, mistäs sitä tietää".

Vähän kyllä järkyttyisin varmaan. Elä vaan sano, et sä kirjotat jotain realitysarjaa ja huijaat meitä, et tää on tarua?

Mä kyl nii haluisin tietää millasta kommenttia mun poni sais Hannalta ja Mustaojan väeltä :D. Hanna haukkuis sen lyttyyn, aivan varmasti.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.11.10 19:29:37

Mä luulen että Hannan katse pyyhkäsis sen ohitse ja jos kysysit mielipidettä niin se kysyis "Ai mistä?"
Sitten se sanois että "onhan se varmaan tarkoitukseensa sopiva" ja jatkaisi siitä, mitä olikaan sanomassa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.11.10 20:33:57

Se voi olla kyl joo. Tai sit se järkyttyis sydänjuuriaan myöten ja sais sydänkohtauksen, tai joutuis vähintään shokkiin.

Poniparka kun on vähän solakassa kunnossa (mut ei sitä viiti ihan pullaskaan lihottaa, mieluummin alkaa kehittää lihaksia heti sit ko saa ohjasajovyön)

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   14.11.10 22:16:24

Mä vaan niin tykkäisin Arskasta ja Alissasta yhdessä. Varsinki ku TIESIN, ettei Roope ollu sen lapsi :) Kasimirissa ei must oo sinänsä mitään vikaa, mut se on ehkä vähän turhan lapsi Alissalle (ku Allu on vähän vakavamielinen). Ja ehkä K:sta puuttuu vähän kanssa niitä mausteita, joita Jessi aina nuorena peräänkuulutti.

Olin melkein aatellu, et Oskari (meniköhän nyt oikein..?) ois ollu Arskan isä, mut ehkä se ois ollu turhan Kauniit ja rohkeat -meininkiä.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   15.11.10 09:05:39

ei hanna taida paljoo maindaa mistään kaksvuotiaista poninrimpuloista.

Lähettäjä: Jossu 
Päivämäärä:   15.11.10 09:57:25

jacketsin kanssa samaa mieltä. tosin ilmaisisin asian vähän kipakammin, nimittäin mun mielestä Kasimir kaipaisi roppakaupalla lisää maustetta! Mä tykkäsin siitä aikoinaan Dannin kanssa, ja mun mielestä se kuuluu edelleen sinne, Dannin vierelle, Alissa kun on paljon rauhallisempi ja vakavampi kun Danni. Musta vaan Alissa kaipaisi karismaattisemman ukkelin, ja Arska on just sellanen! Ja sitten jos noi saataisiin yhteen, niin mä saisin enemmän sitä kaipaamaani heppailua tähän tarinaan, ainakin toivottavasti. Mutta musta tosi mukava käänne tämä viimesin :).

Päivämäärä:   15.11.10 17:11:56

des, luulen kanssa =D Etenkään, jos ne on vielä jotain virolaisia sekasotkuja.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.11.10 17:59:34

Tytöt tytöt! Ihan kuulostaa kuin te mollaisitte poniparkaa. Ei kovinkaan ystävällistä. :x

Jackets, siinä ois kyllä vähän liikaa kaunareita, jos Oskari... onneks mulle ei tullu moinen mieleen, oisin voinu vaikka vielä toteuttaakin :D

Jossu, heppailua tulossa jossain vaiheessa :)
--------
Tallilla ei ollut mitään eikä ketään muuta kuin Banya ja Charmi, jotka otimme tarhasta sisään talliin ja annoimme niille tukut heinää.
- Mä haen mun tavarat sisältä jos sä viitsit pakata satulat ja mitä muuta satulahuoneessa vielä on. Ja heinät ja kaurat ja muut safkat, Arska sanoi.
- Selvä, sanoin vetäen kättä lippaan. Tavaraa oli edellisiltana näyttänyt olevan surullisen vähän, mutta oli sitä kuitenkin. Kaapissa oli läjittäin satulahuopia ja pari kassillista riimuja, suojia, harjoja ja muuta tarpeellista. Raahasin ne kaikki trailerin satulakaappiin ja volvon takakonttiin. Pari heinäpaalia sai mennä trailerin etusillalle. Olisihan siinä hevosille tekemistä, jos ylettäisivät matkalla napsimaan niitä. Kauroja en uskaltanut sinne laittaa, vaan ne saivat paikkansa takapenkin jalkatilassa, samoin kivennäissäkki ja muut nyssykät. Olin ehtinyt pakata kaiken muun paitsi kuljetussuojat, kun Arska tuli raahaten matkalaukkua ja kahta suunnatonta kassia.

- Kassi-Arska, sanoin sipaisten hikisiä hiuksiani pois otsaltani. Minulle tuli elävästi mieleen, miten olin itse raahannut kimpsujani ja kampsujani alkusyksyllä paikasta toiseen.
- No semmonen just joo.
- Onko sulla siellä jotain kuiviketta? Kaikkea muuta, mitä enshätään tarvitsee,mä olen tainnut pakata. Ja kai sinne tulee vesi? Ja entä sähkö?
- Tulee vesi ja pitäs tulla sähkö ja siellä on vähän vanhaa turvetta jäljellä. Pannaan vaan koput koppiin ja menoks.

Kumpikaan hevosista ei halunnut mennä traileriin ja saimme tehdä töitä oikein urakalla, ennen kuin Banya suostui luudalla avitettuna juoksemaan sisään. Se näytti ajattelevan, että jos kerran mennä piti niin oli parempi mennä vauhdilla. Sen jälkeen Charmi oli jo kohtalaisen helppo saada perässä, mutta minä olin nihkeä hiestä ja sateesta, sillä olin ollut pakotettu riisumaan takkini, etten läkähtyisi.
- Miltä kuulostaisi metwurstipizza lounaaksi, Arska kysyi kostonhimoisesti, kun nostimme takasillan.
- Mitä tuoreemmasta metwurstista sitä parempi? arvasin nauraen. Tästä päivästä oli ollut tulossa ankea ja harmaa ja sitä se kyllä sään puolesta olikin, mutta muuten minulla oli hauskaa. Oli huippua, kun oli järkevää tekemistä ja tunsi olevansa hyödyksi.

Matka jatkui kohti Vihtiä. Seutu oli minulle tuntematonta, mutta näytti silti tutulta. Se oli samanlaista pääkaupunkiseudun lievettä kuin Mustaojan ympäristökin, joka oli melkein maaseutua, mutta joka oli kasvattanut väliin vähän tiiviimpiä satelliittitaajamia. Matka tuntui loppumattomalta.
- Eikö me kohta olla jossain… Salossa? kysyin lopulta yritettyäni vähän aikaa hahmottaa Uudenmaan karttaa.
- Ei olla, hömpsä. Mutta Nurmijärvellä kyllä.

”Hömpsä” sai hetkeksi niskakarvani varuilleen, mutta Arskan äänensävy poikkesi niin paljon muistoista siitä, miten Juhana oli alentanut ymmärrystäni milloin milläkin nimityksellä, etten halunnut heti ponkaista ikkunan läpi.
- Älä puhu mulle tolla tavalla, kivahdin silti ja Arska katsoi minua hämmästyneenä.
- Millä tavalla?
- Äh… älä mollaa mua.
- Enhän mä mollannukkaan.
- Kuulosti ihan siltä. Juhanalla oli tapana puhua just tolla tavalla, niin kuin mä en ois ymmärtäny mistään mitään.
- No ei tulis ihan heti mieleenkään. Miten niin et muka ymmärtäis?
- Mähän ymmärränkin! Se vaan yritti esittää, että se ymmärsi enemmän!

Arska pudisti päätään, kuin ei olisi itse ymmärtänyt mitään ja sanoi:
- Nyt me aletaan olla perillä.
Hän kääntyi pihatielle, joka oli surullisesti hiukan ruohottunut ja vain hetkistä myöhemmin olimme sievän, vaaleanpunaisen huvilan pihalla. Etsin heti tallia, mutta näkyvillä oli vain toinen vaaleanpunainen rakennus, joka näytti liian karamellimaiselta eläinsuojaksi. Sen vieressä oli tyhjä läntti, joka näytti siltä kuin siitä olisi jokin pieni rakennus lähtenyt suoraan kuuhun jättäen vain perustukset paikoilleen. Talon takaa pilkisti vähän vanhempaa, punamullanruskeaa seinää.
- Onko joku varastanut tallin? huudahdin.
- Täällä on ollu siirtotallikin, mutta se on myyty pois. Tossa on jäljellejäänyt talli, Arska sanoi ja ajoi sen söpöisen ulkorakennuksen viereen.
- Miten tää voi olla joku hylkytila? Näin kaunista! huudahdin ja nousin autosta.
- Asuinrakennuksessa ei voi asua, mähän kerroin. Ehkä joku raharikas ostaa tän ja rakentaa talon uusiksi. Laitetaanko talli ensin kuntoon, ennen kuin otetaan noi ulos?
- Ei, ne hajottaa kopin, sanoin. Jompikumpi, epäilin että Charmi, oli kolistellut koko matkan.
- Joo, sä voit olla oikeassa. Kaipa ne hetken kestää betonillakin.

Pian hevoset olivat vierekkäisissä karsinoissa tallissa, joka oli yhtä herttainen sisältä kuin ulkoakin. Minun oli vaikea kuvitella, että olisin omaa talliani maalannut sillä tavoin pastellivärein, mutta ehkä täällä oli asunut jonkun romantiikkaan taipuvaisen tädin hevosia. Käytännöllisen silti: väreistään huolimatta kuuden karsinan talli oli järkevästi suunniteltu ja asiallisesti sisustettu. Katossa oli loistelamput, joista suurin osa toimi, satulahuone oli ovenpielessä ja takaoven ulkopuolella oli samanlainen katos kuin meillä kotona Mustaojalla suojaamassa vaatimatonta turvekasaa.
- Ollapa hevonen, sanoin ihastuneena. – Maksatko sä tästä mitään?
- Hyvin vähän, Arska sanoi. – Olemattomasti. Sähkölaskun. Lähdettäiskö jatkamaan matkaa?

Rehellisesti sanoen minulle olisi jo riittänyt sille päivälle, mutta nyökkäsin ja kiipesin autoon. Lähdimme vaihtamaan traikun asuntovaunuun. Kun toistamiseen sinä päivänä ajoimme Jannen tallin pihaan, seisoi keskellä sitä jumalattoman pitkä, hopeanhohtoinen vaunu.
- Mitä hemmettiä se nyt meinaa, raahaa tänne kaikista suurimman, Arska ähkäisi ja kiersi sen varovasti päästäkseen palauttamaan traikun samaan paikkaan kuin missä se oli ollut. Sillä aikaa hänen isänsä ehti taas pihamaalle ja tuli silmä kovana vahtimaan, ettei Arska peruuttanut koppia päin seinää.
- Onko se siivottu? hän kysyi, kun nousimme irrottamaan auton koukkua siitä.
- Tietysti vai luuletko sä, että mä jätin sinne jouluterveiset? Arska tuhahti. – Et pienempää vaunua viitsiny kiskoa esiin? Luuletko sä, että mun auto saa ton perille asti?
- Älä mua syytä. Oli sun äitisi idea, että jos sä aiot asua asuntovaunussa, sun pitää saada hienoin. Mutta ei se painava ole, jos toi selvisi kahdesta hevosesta niin selviää se tostakin, Arskan isä sanoi ja keikkui vuoroin saappaidensa kannoilla ja kärjillä. Se taisi lepyttää Arskan, sillä hän vain ajoi autonsa seuraavaksi asuntovaunun eteen.

- Mun piti käskeä sut syömään, Janne ilmoitti, kun koukku oli taas kytketty.
- Mä tuun joku toinen kerta. Mä haluan mennä äkkiä takasin katsomaan, ettei kopukat oo keksiny mitään hölmöä uudessa paikassa, Arska ilmoitti.
- Ihan sama mulle, mulla alkaa tunnit. Soita äidilles illalla ja sano, ettet totellu mua.
Se sai Arskan hymyilemään leveästi ja hän lupasi tehdä niin.
- Herra se on herrallakin, hän mutisi, kun lähdimme taas liikkeelle.
- Mä luulin, että se on sun isäs, joka määrää teillä kaapin paikan, huomautin.
- Toinen tappaa talossa, toinen puutarhassa.

Päivämäärä:   15.11.10 22:18:58

Ei me mollata ponia, me otettiin vaan katsaus Hannan näkökulmasta!

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   15.11.10 23:53:53

No mut miettikää nyt, jossain koulukisoissa, se ei mitenkään VOIS olla vaan kommentoimatta, se varmaan kattois järkyttyneenä, että miten joku sen näkönen otus on voinu päästä KOULUKISOIHIN! Ja sit se haukkuis sen lyttyyn :D "Eihän tolla oo minkään valtakunnan liikettä edes, miten tommosen kanssa on kehdattu lähteä. Eihän toi edes ole hevonen, saati sitte kouluhevonen. Tasapaksu makkara!"

Ja sehän on melkeen virolainen sekasotku :D tosin molemmat vanhemmat tiedossa, emästä tietää omistaja koko suvun, hippos vaan nykyjään nihkeilee tamman suhteen (välissä oli yks omistaja, ja ne kadotti sen paperit prkl), isän suvusta mä sit taas en ite osaa mennä takuusee, tiiän vaa isän nimen :D.

Vaautsi mikä pätkä, mää tykkäsin. Toooosi kiva pätkä. Mut miksei koskaan enää oo Hannaa?

LähettäjäUninalle 
Päivämäärä:   16.11.10 14:38:17

Mä haluan lisää tällasta. Aivan mahtavaa tekstiä ja Arska ja Alissa sopis toisilleen niin hyvin.. Ne vois nostaa toisensa tuolta pohjalta ylös ja sit ne vois olla onnellisia ja aah. :D

Mä olen taas kipee ja silti koulussa.. :/

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.11.10 15:52:16

Ehkä se Hannakin vielä eksyy mukaan: En tiedä. Vielä.
-----------
2. White trash
Selkäni oli alkanut ilmoitella itsestään jo, kun olimme purkaneet hevoset ja etenkin niiden tavarat, jotka eivät kävelleet omilla jaloillaan, ja kun Arska oli asetellut asuntovaunun talon seinustalle, en enää tahtonut päästä autosta ulos. Se oli ennemminkin kokonaisvaltaista jäykkyyttä kuin varsinaista kipua, mutta haittasi kyllä kovasti liikkumista.
- Voi hemmetti, mä unohdin kokonaan, että sä olet vammanen! Arska huudahti, kun näki minun irvistävän.
- Eiköhän tää tästä taas vetreydy, sanoin ja toivoin, että olisin ottanut mukaan olkalaukkuni enkä vain tunkenut lompakkoa ja muuta tarpeellisinta taskuihini. Laukussa olisi ollut särkylääkettä.

Onneksi vetreytyikin, sillä paloin halusta nähdä, minkä näköistä oli sisällä, niin talossa kuin asuntovaunussa. Ajatus asuntovaunussa asumisesta oli loppuviimeksi enemmän hauska kuin surullinen, ihan kuin se olisi ollut leikkimökki. Arska ankkuroi sen paikoilleen tukijaloilla ja kaivoi esiin pitkän jatkojohdon, joka näytti paksulta kuin käärme.
- Mä en ole koskaan ollu asuntovaunussa, huomasin.
- No kohta olet. Etsitään vaan ensin sinne sähköt, että saadaan lämmitys päälle.

Seurasin häntä sisälle taloon, jossa oli hämärää, muttei kovin kylmää. Vaikkei Arska olisi kertonutkaan homeesta, olisin epäillyt sitä, siellä haiskahti sellaiselta. Mikä sääli. Se ei ollut mikään vanha rakennus ja se oli vielä herttaisemmin sisustettu kuin talli. Eteisessä oli ruusukuvioiset tapetit ja keittiön kaapeissa oli valkoiset peiliovet.
- Kammottavaa tuhlausta, sanoin hartaasti, kun ajattelin, että kaikella tällä ei ollut muuta käyttöä kuin päätyä purkujätteenä kaatopaikalle tai parhaassa tapauksessa ehkä juhannuskokkoon.
- Niin on. Olisivat hommanneet kunnon katontekijän. Koko takaseinä kuplii, Arska sanoi avaten pientä ikkunaa, joka oli ulko-oven vieressä. Minun piti mennä katsomaan ja kävelin peremmälle. Hän oli oikeassa. Taaemmassa huoneessa vahingon ihan näki. Tapetissa oli läiskiä ja se oli irtoilemassa. Suljin oven takanani, sillä siellä ei tehnyt mieli viipyä.

En osannut oikein tehdä mitään, joten jäin keittiön ikkunaan katsomaan, miten Arska veti roikkaa asuntovaunuun. Kokeilin huvikseni hellaa ja sen reunaan syttyi valo, kun väänsin nupista. Kyllä täällä onneksi oli sähköä. Mahtoikohan Arskalla olla astioita? Kyllä keittiötä varmaan uskaltaisi käyttää sen verran, mitä tarvitsi ruoanlaittoon. Eihän homeenhaju sentään mitään radioaktiivista säteilyä ollut.

Arska ei tullut takaisin sisään vaan näkyi menevän talliin. Lähdin perään, sillä mieleeni oli tullut, että minun piti kai päästä täältä poiskin.
- Ne näkyy kotiutuneen ihan hyvin, Arska sanoi katsellen kahta ruunikkoaan. Ruunat torkkuivat ja kaikki jättämämme heinät olivat kadonneet.
- Mihin ne pääsee ulos? kysyin.
- On tuolla tarhoja, mun pitää vaan aamulla tarkistaa, että aidat kestää.
- Tota. Oisitko sä lähdössä vielä vaikka kauppaan tai jotain?
- En mä välttämättä. Faija oli vieny asuntovaunuun vähän ruokaa, epäilemättä mutsi on käskeny. Miten niin?
- Mun kai pitäisi päästä kotiin, muistutin.

Arska katsoi minua ihmetellen, mutta vain hetken.
- Niin tietysti, hän sanoi ja mieleeni juolahti, että ehkä hän oli luullut minun tulleen jäädäkseni.
- Vai…? kysyin hitaasti, sillä näin pitkälle en ollut ollenkaan ajatellut.
- Tietysti mä vien sut. Kiitos kauheesti avusta tänään. Mulla ois ollu aikamoinen homma hoitaa tää kaikki yksin. Puhumattakaan masentavista ajomatkoista.
- Me ei puhuttu paljonkaan ajomatkoilla, huomautin.
- Mutta jos ois huvittanu puhua niin ei ois tarvinnu puhua itsekseen. Lähdetään vaan menemään, kohta tulee pimeä.
- Tota… aloitin, sillä ajatus jättää hänet yksin tänne oli oikeastaan surkea. Mietin, miten hän valvoisi ja miettisi, miten oli yhden päivän aikana joutunut Vantaalta tyttöystävän ja vauvan luota tänne pimeään korpeen, yksinäiseen asuntovaunuun. Ehkä hän kaipaisikin vähän seuraa. – Ei mun mikään välttämätön pakko ole lähteä. Jos sä tarvitset vielä apua. Tai jotain. Siis en mä halua tyrkyttäytyä, enkä mitään…

LähettäjäCampsu 
Päivämäärä:   16.11.10 20:44:32

Arskasta itekkin tykkään enemmän kun Kasimirista. =D

Kivoja pätkiä tullut nyt nämä pari missä se on kierrellyt ja autellut arskan kans :>

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.11.10 14:58:01

Awwwww mikä lopetus! Nyt tää alko käymään oikeesti very intresting. Mä kauhulla odotan viikonloppua, kun oon reissussa, enkä koneelle pääse, miten mä selviän ilman luettavaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.11.10 17:22:25

Kaikista vähiten halusin Arskan kuvittelevan, että olin ängennyt hänen mukaansa ryömiäkseni Rosan paikalle hänen kainaloonsa. Jos tämä nyt oli siellä viime aikoina viihtynytkään. Arska ei varmasti kaivannut sellaista, ensinnäkään näin pian ja toiseksikaan minulta. Minä olin menneen talven lumia, monen vuoden takaisen talven. En minä itsekään sellaista ollut suunnitellut.
- Ois kiva, jos sua huvittaisi! Arska sanoi ja huolestunut ilme katosi. – Tuolla on kyllä tilaa nukkua – siellä on kesäsin aina neljä tai viisi leiriläistä.
- Mä en ole vielä käyny siellä, muistin.

Vaunu oli kuin hyvin kompakti yksiö. Neliöitä oli varmaan vähemmän kuin soluhuoneessani, mutta silti sinne oli mahdutettu sohva, pari laveria, ruokailuryhmä, keittiösyvennys, suihkukoppi, jonne ei olisi lihava ihminen mahtunut ja jopa wc, joka oli puolet pienempi kuin laivan hyteissä näkemäni. Tutkin ne kaikki rehellisesti ihmeissäni.
- Tää on kuin joku hobitin kolo, sanoin. – Mä olen aina luullut, että karavaanarit on jotenkin sekasin, mutta en mä enää tiedä… vois tämmösessä olla aika hauska asua, ainakin vähän aikaa välillä.
- Suihkua ei voi käyttää, eikä hellaa. Ei ole kaasua. Faija on ihan varma, että ipanat räjäyttäisi kaiken ilmaan, jos niille jättäisi kaasupullot tänne.
- Miksi suihkuun tarvitsisi kaasua? Kuulostaa pelottavalta.
- Jotta sais lämmintä vettä. Mutta ei ole vettäkään. Onneksi talossa on. Vessaa tässä kyllä voi käyttää, se on kuivamallia. Siellä on jopa vessapaperia.

Se oli kuin kotileikkiä. Arska näytti, miten lavereiden ja sohvatyynyjen alla oli säilytystilaa. Kaivoin sieltä esiin peittoja ja tyynyjä ja hän laittoi vaatteensa ja muut tavarat tilalle. Ruokakassissa oli leipää, juustoa ja mehua, joista teimme selvän, sillä olihan koko päivä mennyt syömättä. Sitten kännykkäni soi ja menin ulos puhumaan. Siellä oli Tirppa.
- Hei, onko sulla auto?
- Ei todellakaan, sanoin lyhyesti. En olisi kaivannut mitään muistutusta hänestä ja Ruskasta ja Veerasta juuri nyt.
- Mennään sitten junalla. Tavataanko asemalla?
- Mihin sä olet mua raahaamassa? kysyin, vaikka arvasinkin.
- Mennään Ruskan luo.
- Ai se selvisi sittenkin hengissä, vaikka Veera oli niin epähieno, että käytti sen insuliinit?
- Alissa, mikä sua vaivaa? Ruska kaipaa apua ja tukea ja seuraa, Tirppa sanoi hämmästyneenä. Hetken tunsinkin katumusta. Huolimatta siitä, miten Ruska oli illalla tuntunut olevan enemmän huolissaan itsestään kuin suruissaan Veeran vuoksi, oli hänkin ikävän tapahtuman uhri. Ennen kuin ehdin sanoa mitään anteeksipyytävää, Tirppa kuitenkin kysyi, oliko minulla mitään juotavaa ja kimmastuin uudestaan. Näin sieluni silmin, mitä heillä oli suunnitteilla, varsinaiset ruumiinvalvojaiset, jotka varmaan päättyisivät Maman tanssilattialle, kun kaikki alkoholipitoinen oli kaapeista juotu.
- Mä en ole kaupungissa. Mene keskenäs, sanoin ja painoin punaista.

Arska tuli asuntovaunusta ja halusi sittenkin lähteä kauppaan.
- Mä haen mieluummin kahvia ja sokeria ja maitoa nyt kuin alotan aamun ilman niitä, hän sanoi. – Samalla mä voin heittää sut kotiin, jos sä haluat.
- Kiitos, mä mieluummin en halua, sanoin päättäväisesti. Tuon puhelun jälkeen oli todennäköistä, että tämäkin yö menisi valvoessa, jos olisin kotona. Tosin olin vähän huonosti varustautunut yöpymiseen, mutta voisin aina ostaa hammasharjan ja deodoranttia.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.11.10 22:28:03

Ja niitä särkylääkkeitä Alissa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.11.10 15:42:21

Kauppa, jonka löysimme, oli pieni, mutta tavattoman hyvin varustettu, todellinen sekatavaramyymälä. Siellä oli jopa pieniä kodinkoneita ja huomattavan vähän aikaa mietittyään Arska osti kahvinkeittimen. Minulle tuli mieleen, miten olimme pieninä Dannin kanssa rakentaneet majan ja joutuneet varustelukierteeseen. Kun olimme raahanneet sinne lähes kaikki lempilelut ja kodin mukavuudet, ei leikki enää ollutkaan niin hauskaa. Kahvinkeitin ei kuitenkaan pilannut tunnelmaa asuntovaunussa, vaan minusta tuntui edelleen kuin olisin ollut lomalla. Kuin leikkiä.

Olimme ostaneet iltapäivälehdet ja vaunussa alkoi olla suloisen lämmintä niin, että riisuin, kunnes ylläni oli vain farkut ja t-paita ja aloin lukea, mitä maailmalla oli tapahtunut. Arska järjesteli paikkoja ja kävi viemässä ruokia keittiöön jätettyyn jääkaappiin. Minua alkoi painaa edellinen uneton yö, ja kun Arska istui pöydän ääreen ja avasi tietokoneensa, minä laskin poskeni Ilta-Sanomien aukeamalle ja nukahdin hiljaa ja häiriöttömästi.

Aamulla olin vähän nolo. Heräsin Arskan kännykän herätykseen ja nousin istumaan ihmetellen, missä olin.
- Sori. Ei musta ollut sulle seuraa, sanoin.
- Ei haittaa yhtään, Arska sanoi nousten hänkin. Vaunu oli yön mittaan lämmennyt vähän liikaakin ja hän oli näköjään nukkunut pelkissä boksereissa. Minulla taas oli kuuma, sillä Arska oli uskaltanut peitellä minut, muttei tietenkään riisua. Ajatus suihkusta sai minut huokaisemaan.
- Mä meen laittamaan kahvia ja ruokkimaan hevoset, Arska sanoi kiskoen farkut jalkaan ja takin päälleen. Kun ovi oli kolahtanut hänen perässään kiinni, ryntäsin pikkuruiseen kuivakäymälään. En olisi ilennyt sulkeutua sinne lorottelemaan, jos Arska olisi jäänyt kuuntelemaan. Epäilemättä hän oli parhaillaan samassa hommassa talon wc:ssä, jonka sijainti oli minulta vielä hämärän peitossa.

Päätin, että seuraava toimenpiteeni olisi mennä pihalle ottamaan aamusavut. Olin hammastahnan ja deodorantin lisäksi ostanut askin tupakkaa ihan vaan siitä ilosta, että voin. Oli melko kirpakka aamu, mutta onneksi ei kostea. Päivä alkoi jo nousta niin, että erotti sekä talon että tallin vaaleanpunaisuuden ja minuun iski suuri tarve leikkiä vähän lisää pesänrakennusta ja kotia. Löysin tekemistäkin, kun menin takaisin asuntovaunuun. Se löyhkäsi raskaasti yöltä, joten sammutin lämmittimen ja pönkitin oven selälleen, jotta siellä tuulettuisi.

Aamutuima meni siinä, että joimme pannullisen kahvia ja menimme tarkistamaan tarhat. Niitä oli kolme lauta-aitaista kappaletta ja ne olivat kaikki yllättävänkin hyvässä kunnossa. Arska tosin ajatteli puoliääneen, että niihin pitäisi varuiksi vetää vielä sähköt, sillä niihin kumpikin hevonen oli Kopseessa tottunut. Hän päätti lähteä etsimään lähintä paikkaa, mistä saisi sekä sähköpaimenen että talvilankaa.
- Mä voin samalla jäädä jonnekin, mistä mä pääsen hyppäämään kaupunkiin menevään bussiin, sanoin.
- Tuletko sä takaisin? Arska kysyi tarttuen käsiini. Hän katsoi minua kirkkain, vilpittömin silmin, joissa ei ollut mitään vihjailevaa.
- Tietysti mä tulen heti kun sä tarvitset hevosenhoitajaa. Mähän lupasin, sanoin.
- Musta olisi maailman parasta, jos sä tulisit. Mä en voisi toivoa parempaa seuraa, Arska sanoi ja tunsin alkavani punastua.
- Mitä sä oikeen tarkotat? puuskahdin.
- En mä mitään semmosta! Etkös sä seurustelekin?

Oli hyvin hilkulla, etten sanonut ”Ai niin”. Kasimir oli päässyt kokonaan unohtumaan minulta, kun olin heittäytynyt tälle retkelle. Joka tapauksessa hän tuntui hyvin kaukaiselta nytkin, kun taas muistin hänen olemassaolonsa.
- Se nyt on paremminkin vaan deittailua, sanoin.
- Mitä se sanoo, jos sä roikut täällä mun kanssa?
- Tuskin mitään. Ei se koulultaan ehdi, ja mitäpä sille kuuluu, miten mä sairaslomani kulutan? Mieluummin mä teen täällä jotain hyödyllistä kuin makaan kotona tuijottamassa kattoa. Ja eihän tässä mitään vanhoja soppia olla lämmittämässä, lisäsin katsoen Arskaa ja odottaen vahvistusta sille seikalle. Paitsi että huomasinkin odottavani ihan hirveästi, että hän väittäisi vastaan.
- Ei tietenkään, hän sanoi ja tunsin ihan kirjaimellisesti, miten olkapääni valahtivat pettyneesti. Otin tarmokkaan askeleen auton suuntaan siltä varalta, että Arskakin oli huomannut.
- Mun täytyy nyt joka tapauksessa päästä käymään himassa. Mä tarviin puhtaita vaatteita.
- Selvä. Lähdetään vaan.

En antanut Arskan viedä minua kotiin asti vaan hyppäsin bussiin lähimmältä linja-autoasemalta. Hän oli ruvennut matkalla miettimään, että entä jos hevoset säikähtäisivät jotain ensimmäisenä aamunaan tarhassa ja lähtisivät aitojen läpi tai yli ja halusi palata pian.
- Mä otan Dannilta auton ja tuun varmaan illalla, lupasin. – Tai sitten mä käyn Mustaojalla ja otan sieltä auton ja traikun. Mä olen joka tapauksessa luvannu muuttaa Kodiakin huomenna.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   18.11.10 19:37:29

Kuitenki ne lämmittää vanhan jutun, mä oon melkein varma siitä.. Tai sit Arska yrittää lämmittää, ja siinä vaiheessa Alissaa ei enää kiinnostakaan...

Olipas taas kiva pätkä, tykkäsin kovin, ja odotan innolla lisää :)

LähettäjäUninalle 
Päivämäärä:   18.11.10 19:55:13

Saako tänään vielä lisää? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.11.10 13:49:37

Koska minä olin antavana ja Anni taas kerran saavana osapuolena pistinkin hänet kuskaamaan minut illalla Mustaojalle. Hän kehtasi napista vähän vastaan, mutta ylenkatsoin hänet hiljaiseksi ja sanoin, että hän sai kaikin mokomin hommata jonkun muun kuskin ja kaluston, jos siltä tuntui. Lopullisesti hän leppyi, kun kerroin auttaneeni Arskaa muuttopuuhissa.
- Loistojuttu, mä vähän pelkäsin, että sä vaan istut ja itket sitä sun kaveria, hän huudahti.
- Niin, mä huomasin puhelutulvasta, miten huolissaan kaikki oli musta, sanoin kuivasti. – Voi ei, toi kuulosti kamalalta.
- Ja sä olit Arskan luona yötä? Anni varmisti sivuuttaen jalosti typerän vitinäni.
- Niin olin. Mutta ihan kavereina vaan, lisäsin kiireesti.
- No mutta eikö toi ois loistava tilaisuus teidän palata yhteen?

Vaikka se ei ollut aluksi ollut edes tietoinen ajatus, se oli alkanut pulpahdella omaankin päähäni koko ajan useammin.
- Ei missään tapauksessa, sanoin tiukasti. – Jos vaikka joskus jossain tilanteessa… mutta ei missään tapauksessa tämmösessä. Mä en suostu rupeamaan Rosan korvikkeeksi.
- Sä olet viksu akka, Anni sanoi kunnioittavasti.
- No siitä tiedä. Mutta jos tästä nyt kehittyis jotain niin mä en ikinä lakkaisi miettimästä, että ajatteleeko se Rosaa aina kun katsoo mua. Ei. Tiukasti kaverilinjalla.
- Niin ja sullahan on tietysti Kasimir.
Olin taas vähällä sanoa ”Ai niin”, mutta sain siitä kiinni ja nyökkäsin vain. Olihan minulla Kasimir.

En viipynyt Mustaojalla kuin välttämättömän verran, mikä kyllä oli aika kauan, vaikka Anni tulikin mukaan ja auttoi tiedottamaan elämäni uusimmista käänteistä. Minun piti ottaa mukaan paitsi traileri, myös yhtä ja toista tarpeellista asuntovaunuun. Jessi tuntui katsovan minua monesti, kuin haluten kysyä jotain, ja lopulta, kun kannoin kassillista kirjoja, lakanoita ja pyyhkeitä autoon, hän sai suunsa auki.
- Onko sun viisasta muuttaa Arskan luokse tässä vaiheessa? hän kysyi.
- En mä muuta sen luokse. Sinänsä.
- Musta toi näyttää ihan siltä.
- No mä saatan yöpyä siellä vielä kerran tai pari – ja haluan tosiaankin sillon puhtaat lakanat sänkyyni – mutta en mä ole muuttamassa sen luo. Me ollaan vaan kaksi surullista ja yksinäistä vanhaa raatoa, jotka pitää toisilleen vähän seuraa, runoilin.
- Vanhaa raatoa?
- Just niin, sanoin ja läimäytin auton oven kiinni kuin pisteeksi keskustelulle. Aavistin hyvin, mitä Jessi ajoi takaa, mutta en aikonut antaa hänen neuvoa minua itsellenikin päivänselvässä asiassa. Arska oli no-no ja ei saa koskea. En minä edes halunnut. Oikeastaan.

Olin toivonut ehtiväni takaisin Vihtiin ennen pimeää, mutta se oli toivoton yritys. Oli alkanut pimetä jo silloin, kun olimme Annin kanssa lähteneet kaupungista. Minä olin melkein varma siitä, etten löytäisi pimeässä Arskan luo soittamatta lisäohjeita, mutta vaikka olin käynyt siellä vain kahdesti, löysin perille. Tosin en ollut ihan varma siitä, että olin kääntynyt oikealle pihatielle, ennen kuin näin asuntovaunun ja tallin valot. Ilahduin niiden näkemisestä ihan suhteettomasti. Olisi ollut enemmän kuin kammottavaa ajaa harhaan ja joutua kääntämään yhdistelmä jonkun puutarhassa. Nyt en tehnytkään muuta kuin sammutin auton keskelle pihaa ja hyppäsin ulos. Arska astui ulos tallin avoimesta ovesta, sen ehdin nähdä, ennen kuin hän sammutti valot perässään. Iltatallihommat oli selvästikin hoidettu.
- Mä en odottanu sua enää tähän aikaan, hän sanoi, kun huikkasin hänelle tervehdyksen.
- No en mä päässyt liikkeellekään, ennen kuin Anni pääsi koulusta. Mitä sä oot puuhannu koko päivän? Ota tää kassi, sanoin puuhakkaasti.

Arska oli tehnyt paljon asioita tallissa, ainakin kertomansa mukaan. Taloakin hän oli tutkinut sen verran, että oli naulannut kiinni ne ovet, joiden takana olevat huoneet olivat silmin nähden vaurioituneet.
- Ei kai se pahemmin estä homeen leijumista, mutta eipähän tuu vahingossa harhailtua sinne, hän sanoi.
- Uskaltaakohan saunaa käyttää? kysyin. – Kai siellä on sauna?
- Sano sinä, sinähän tässä oot terveydenhuollon ammattilainen, Arska sanoi.
- En mä tiedä. Mä kysyn Jessiltä. Haluatko sä lakanat sänkyysi?

En odottanut vastausta vaan laitoin sellaiset molemmille lavereille. Ei kai sitä tarvinnut elää kuin puoli-irtolainen, vaikka nukkuikin asuntovaunussa. Mielikuvitukseni alkoi lentää ja kuvittelin vaunun alle lauman takkuisia koirasusia, jotka olisivat valmiit raatelemaan kaikki tunkeilijat. Pukeutuisimme farkkuhaalareihin ja olkihattuihin emmekä kampaisi hiuksiamme kuin korkeintaan kerran viikossa. Tupakka suupielessä ja haulikko käsivarrella ajaisimme mahdollisesti pihaan eksyvät vieraat pois, muun ajan ammuskelisimme tyhjiä kaljatölkkejä ja kävisimme tienvarsilla keräämässä yliajettuja eläimiä aterioiksi. Minua alkoi naurattaa. Kliseisempää valkoisen roskaväen kuvaa en osannut kuvitella.
- Kiva, kun sulla on hauskaa. Kerro mullekin, Arska sanoi.

Kerroin ja hänkin huvittui. Vietimme loppuillan pelaten lautapelejä, jotka myös olivat löytyneet vaunusta. Ne oli varmaankin tarkoitettu leiriläisten ajanvietteeksi, mutta kului niiden kanssa aika meiltäkin, kunnes aloimme haukotella kilpaa. Hyvin päättäväisesti painuimme kumpikin omiin sänkyihimme ja sammutimme valot, mutta ei se niin helposti käynyt. Yritin olla kääntyilemättä, etten häiritsisi Arskaa, mutta hänen hengityksestään kuului, että hereillä hänkin oli.
- Arska? sanoin lopulta, kun alimmainen kylkeni alkoi puutua.
- Mitä?
- Haluatko sä jutella?
- Ai mistä?
- Mistä vaan. Vaikka Rosasta.
- En, hän vastasi välittömästi. – Tai en ainakaan vielä, tuli sitten huomattavan tauon jälkeen.
- Okei, sanoin enkä sallinut itseni loukkaantua.
- Ehkä joskus myöhemmin, Arska sanoi kuulostaen siltä, että se myöhemmin olisi joskus niihin aikoihin, kun @!#$ jäätyisi. Vähän ajan kuluttua hän kuitenkin ojensi kätensä pimeässä sänkyjemme väliin jäävän käytävän yli. Kuulin sen vuodenvaatteiden kahahduksesta ja näinkin sen pienen vihreän valon kajastuksessa, joka oli oven päällä. Tartuin siihen ja huolimatta epämukavuudesta, joka puudutti laverin reunan yli roikkuvan olkavarteni pian, nukahdin.

Lähettäjä: campsu 
Päivämäärä:   19.11.10 15:11:47

Kiva pätkä :-D Tänään toinen jatkopätkä kans?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   19.11.10 15:46:22

Awwww. Miten tää voikin olla näin söpö tarina. Hyvä, että tuli otettua läppäri mukaan, saapahan luettua reissussa jatkopätkät!

Aivan mielettömän kiva pätkä, tykkäsin kovin.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   19.11.10 22:45:57

Naaww :)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   20.11.10 17:21:20

Missäs pätkä tälle päivälle?

Mutta söpöä todellakin, Arska ja Alissa yhteen, niiden nimetkin sopii toisiinsa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.11.10 18:16:02

Sry, mä oon ollu hautajaisreissulla koko päivän, ihan just vasta pääsin kotiin.
------------
3. Hopsan
Arskan uusi paikka ja siellä roikkuminen olivat oiva keino vältellä oman elämäni ajattelemista. Kävin muuttamassa Kodiakin, joka matkusti fiksusti ja näytti kotiutuvan uuteen paikkaan paljon nopeammin kuin emäntänsä, joka katseli melkein kauhistuneena illan vilinää tallissa: siihen aikaan siellä oli jo paljon enemmän väkeä kuin silloin, kun olimme siellä aiemmin käyneet. Lohdutin Annia sanoen, että hän tottuisi tallikavereihin pian, eikä kohta enää tajuaisi, miten oli jaksanut koko vuoden kahden hevosen tallilla. Minusta tuntui kuitenkin, että olin itse paniikkihäiriön partaalla siellä ja kaasuttelin takaisin Vihtiin niin nopeasti kuin uskalsin. En pelännyt tunkeilevani – Arska oli pyytänyt, että palaisin ja olin luvannut.

Lauantaina Arska katosi uuteen työhönsä ja jätti minut huolehtimaan paikasta ja hevosista. Eipä sillä, että niissä olisi paljon huolehtimista ollut, kunhan ruokkisin ja juottaisin hevoset. Arska ei kuitenkaan tiennyt, koska pääsisi kotiin, joten oli kai hyvä, että olin paikalla ottamassa hevoset sisään pimeän tullen. Minä odotin kovasti päivää yksin, sillä minusta tuntui, että voisin saada ihmeitä aikaan itsekseni.

Talli oli hyvä. Siitä ei päässyt mihinkään. Varmastikaan sama rakennusfirma, joka oli mokannut talon vesikaton, ei ollut tehnyt sitä tönöä, vaikka ulkoseinien väri olikin sama. Kuljin siellä edes takaisin nenä pystyssä ja silmä kovana ja sitten ymmärsin, että rakennuksilla oli toinenkin perustavanlaatuinen ero. Asuintalo oli hiukan rinteessä. Huonot perustukset olisivat saattaneet homehduttaa sen jopa ilman sateen sisään päästävää kattoa.

Edelleenkin kauniin talon ennenaikaista kuolemaa surren tarkistin tarhat, jotka olivat lajissaan ihan kiitettävät. Aidathan olimme Arskan kanssa tarkistaneet jo heti aluksi, mutta minä ainakin olin samalla silmäillyt niiden pohjia. Minusta ne olivat ihan tarpeeksi hyväpohjaisia vaikka ratsastukseen. Sitä täällä ei kyllä ollut vielä harrastettu. Arskalla ei tuntunut olevan kummempaa himoa ratsastaa. Miksi olisikaan, kun hevoset olivat käsiin jäänyt ravuri ja ikivanha poni. Minä taas paloin halusta päästä satulaan. Selkäni ei ollut muistuttanut vaivoistaan enää pariin päivään, joten päätin ottaa Banyan ja katsoa, mitä tapahtuisi. Arska ei ollut kieltänyt, mutta enpä uskonut, että hän olisi sellaista tehnytkään, missään olosuhteissa.

Ainoa vahinko, jonka saatoin ennakoida, oli, että Charmi kimpaantuisi kaverinsa menettämisestä ja tekisi jotain tyhmää, joten heitin sille vähän heinää ja harjasin ja satuloin Banyan sidottuna tarhan aitaan. Samalla mietin jo seuraavia juttuja listallani. Arska ei ollut muka saanut kiinni Charmin omistajia. Minä en uskonut siihen, että ihmiset voisivat kadota maan alle. Hevosen oli pakko olla rekisteröitynä jonkun nimiin ja ihmiset saattoi löytää. Ja kun löytäisin heidät, toimittaisin heille laskun kuluneista kuukausista. Niiden rahojen saaminen helpottaisi Arskan elämää huomattavasti. Ajatukseni katkesi, kun poni puraisi minua. Minun on myönnettävä, että kimpaannuin hiukan, mutta yritin niellä sen ja pysyä asiallisena ja ammattimaisena. Talutin Banyan yhteen tarhaan ja suljin varuiksi portin, vaikken voinut kuvitella tipahtavani ratsastuskouluraakilta, joka oli ehtinyt opettaa ratsastuksen alkeet varmasti tuhannelle pikkutytölle.

Banyalla ratsastaminen oli uskomaton kokemus. Minä pidin itseäni oikeasti hyvänä ratsastajana, mutta tämä maailmaa nähnyt poniini osoitti, etten oikeastaan osannut yhtään mitään. En saanut sitä millään konstilla ensin edes ravaamaan, kun en ollut huomannut ottaa raippaa mukaan. Onneksi en, ajattelin hampaat irvessä, sillä olisin kyllä saattanut pöllyttää Banyan perskarvoja vähän liian kanssa.

Koska poni ei halunnut liikkua eteen, pistin sen sitten liikkumaan sivulle, ja kun olimme jonkin aikaa kiemurrelleet väistöaskelin ja etu- ja takaosakäännöksin, sain kuin sainkin esiin pienen ravipätkän. Päätin olla edes miettimättä laukkaa, se olisi ollut kohtalon kiusaamista. Ehkä se rupeaisi myötämielisemmäksi ajan mittaan tai ehkä Arskalla olisi jotain vinkkejä sen suhteen. Kokemus litisti kuitenkin sen verran, etten ruvennut touhuamaan Charmin kanssa mitään perusteellista harjaamista kummempaa, mitä nyt talutin sen kerran toisen tarhan ympäri niin, että jos jonain päivänä veisin sen sinne ratsastettavaksi, paikka ei olisi ihan uusi. Lopun päivää touhuilin niitä näitä mutta istuin enimmäkseen koneella. Charmi löytyi Hippoksen hevostietokannasta, mutta kun ryhdyin etsimään sen omistajan yhteystietoja, päädyin hollolalaiselle ravitallille. Arvoin vähän aikaa, ennen kuin soitin miehelle näin lauantaina, mutta soitin sitten kuitenkin. Jos hän oli hevosihminen, ei viikonloppuvapaista voinut puhuakaan, paremminkin päinvastoin.

Lähettäjä: *..* 
Päivämäärä:   21.11.10 12:58:51

Mä oon pitäny Alissaa vähän yksinkertaisena ja nythän se sitten varmistui ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.11.10 15:17:49

Ai kui? :D
-------
Olin jo arvannut lopputuloksen. Hevonen oli myyty, mutta uusi omistaja ei ollut koskaan rekisteröinyt sitä omakseen.
- Mikä sen ihmisen nimi on, muistatko sä? kysyin tuskastuneena.
- No en kyllä… kai mulla se jossain on.
Aioin kiittää ja pyytää häntä soittamaan, kunhan olisi ehtinyt tutkia arkistojaan, mutta sitten sain neronleimauksen.
- Tee siitä mulle luovutustodistus!
- Luovutustodistus, mies hörähti nauramaan.
- No mikä se nyt on? Kauppakirja? Omistajanvaihdoslomake!
- Ja miksi ihmeessä mä niin tekisin? En mä sitä sulle ole myyny!
- No se on edelleen sun nimissä! Mä luulen, ettei siltä, jotka sen sulta osti, saa meidän rahoja pois mitenkään, vaikka mä löytäisinkin sen, mitä ei oo tähän asti tapahtunu. Ja jos se rupeaa joskus valittamaan niin sittenhän meillä on se puhe-etäisyydellä ja se saa maksaa laskunsa, ennen kuin saa hevosensa!

Selitin niin, että hengästyin ja mies naureskeli toisessa päässä.
- Jo oot kiero akka! Taitaa olla totta, että naisten aivot on spagettia!
- No se olisi vaan oikeudenmukaista, me ollaan elätetty sitä kopukkaa kuukausikaupalla, sanoin. Olin alusta alkaen yksinkertaisuuden vuoksi puhunut meistä enkä vain Arskasta ja nyt se meni jo ihan miettimättä.
- Mutta ei se taitais olla ihan laillista, mies jatkoi ja masennuin.
- Niin, ei kai, huokaisin.
- Tuu tänne niin katotaan, hän sanoi seuraavaksi yllättäen. Lainkuuliaisuus ei tainnut olla hänen mielestään kovinkaan ehdoton ominaisuus.
- Mä lähden heti, sanoin riemuissani siitä, että olin voittanut Dannin tappelussa autosta, sillä Arska oli lähtenyt omallaan aamupäivällä. – Mihin mä tulen?

Arska palasi yhdeksän aikoihin illalla, kun minä olin jo aikaa sitten palannut Hollolasta ja hoitanut hevoset yöpuulle. Olin jopa ehtinyt tehdä ruokaa, mikä tarkoitti sitä, että olin palatessani hakenut pari pakastepizzaa ja lämmittänyt ne talon uunissa. En viihtynyt rakennuksessa, vaikka yritin järkeillä, etten saisi homepölykeuhkoa siitä, että kävin siellä pari kertaa päivässä. Yleensä juoksin sisään, tein mitä piti tehdä mahdollisimman nopeasti ja juoksin takaisin ulos hengittämään. Arska tapasi nauraa minulle.

- Terve, millasta oli? kysyin, enkä voinut olla virnistelemättä. Arska ei huomannut, sillä hän näytti itsekin olevan kovin hyvällä tuulella.
- No mitä nyt luulet – semmosta köröttelemistä, hän sanoi väheksyen.
- Taisit viihtyä, arvasin.
- No pomo on ihan okei tyyppi ja mä oon aina tykänny ajaa. Hevoset lastautu kuin elokuvissa ja keli oli ihan ok.
- Ja siitä saa rahaa, lisäsin.
- No sekin, Arska sanoi ja huomasi pizzasiivut. – Nam. Oispa vielä pari olutta.
- Sitä mä en huomannut ostaa, pahoittelin ja mietin, miten kertoa, että jotain olin sentään hankkinut. En keksinyt sopivia sanoja, joten nousin ja heiluttelin hollolaiselta saamaani paperia hänen edessään.
- Mikä toi on?
- Mä olen nyt hevosenomistaja! Tai siis enhän mä ole, mutta tavallaan, melkein…
- Nyt saat kyllä vähän selittää, Arska sanoi ja minähän selitin.

- Niin että heti maanantaina mä toimitan tän Hippokseen ja sitten mulla on hevonen, lopetin.
- Mutta mitä iloa siitä on? Arska kysyi ymmällään.
- Miten niin iloa?
- No muuta kuin että mä voin kysyä sulta, että haluaisitko sä mahdollisesti maksaa takautuvasti pari tonnia mun saatavia?

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   21.11.10 15:52:05

Ei vitsit mikä lopetus! Alissa teki vähän samaa tapaa, ku minä, "ostanpas hevosen, mikäs tässä".

Nyt mä odotan innolla tietoa siitä, miten Jessi ja Vesku suhtautuu Alissan touhuun :D

Lähettäjä: keppälerttu 
Päivämäärä:   21.11.10 18:33:13

ei hitto, mä oon viettäny täs ehkä viikon lukien koko tän jutun alusta asti, ja nyt hemmetti soikoon en saakkaan enää lukea niin paljon ku haluan :D

Nyt sitä jatkoo! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.11.10 12:43:52

Se oli harvinaisen hyvä kysymys, enkä ihan heti keksinyt, mitä vastata. Mistä olinkaan saanut koko ajatuksen päähäni? Kelasin takaisinpäin.
- Ainakin me voidaan nyt myydä se, sanoin lopulta.
- Se on totta, Arska myönsi. – Jos joku haluaisi ostaa sen.
- Mä ehkä ajattelin, että jos se, joka sen oikeasti omistaa, näkisi mun nimen sen omistajana, se tulisi vaatimaan sitä takaisin sulta. Ja että se sitten maksaisi.
- Jaa-a, minkähän takia se kaivelisi hylkäämänsä hevosen tietoja? Oletko sä ajatellu, että toi on kai jonkinlainen petos?
Olin, paljonkin, mutta se asia ei häirinnyt minua.
- Moraalisesti tässä on toimittu ihan oikein, julistin ja nostin leukani ylös. Ja oli toinenkin asia, joka sai minut pulppuilemaan.
- Sä olet kai nyt sitten niinku olevinas hevosenomistaja, Arska tuumasi.
- Nimenomaan! Mä en ole ikinä eläessäni omistanu mitään tietokonetta isompaa! Ja enhän mä tietysti oikeesti omista nytkään, mutta silti tää tuntuu… lopetin siihen, koska en osannut kuvailla, miltä minusta tuntui. Juhlavalta, jotenkin, ja ainakin siltä, etten tulisi saamaan unta.

Koska Arska ei vaikuttanut sen uneliaammalta, vetäydyimme vaunun perään sohvalle pelaamaan backgammonia, jossa olin ehdottoman surkea, mutta jota halusin oppia. Arska ei näyttänyt edes miettivän, miten siirtää ja hakkasi minut mennen tullen joka kerran.
- Mä en halua enää, mä masennun, sanoin lopulta ja heittäydyin pitkäkseni. – Hei, tää on paljon pehmeämpi kuin toi hiton laveri. Miksei me nukuta tässä?
- Nukutaan vaan, Arska sanoi ja keräsi nappulat laatikkoon. Muutamalla näppärällä liikkeellä hän käänsi pöytälevyn niin, että u:n muotoisesta sohvasta tulikin hyvänkokoinen parivuode ja siinä kohden minun piti nielaista. En ollut ajatellut ihan loppuun asti puhuessani taas meistä, enkä ollut kirjaimellisesti halunnut ehdottaa, että nukkuisimme samassa sängyssä. Arska ei tuntunut huomaavan tilanteessa mitään kummallista, auttoi vain siirtämään vuodevaatteet ja heittäytyi tyytyväisesti ähkäisten pitkäkseen.
- Sä olet oikeassa, täähän meidän ois pitäny tehdä heti, hän sanoi.

Eihän siinä voinut muuta tehdä kuin ottaa haltuun oma puoliskonsa. Sammutin valot ja tein niin muistuttaen samalla itselleni, että olin tänä syksynä nukkunut kummallisemmissakin paikoissa. Esimerkiksi Tirpan vieressä.
- Hyvää yötä, sanoin. Arska mutisi jotain samansuuntaista vastaukseksi aikomattakaan ruveta nukkumaan. Hän tuli kyllä sänkyyn, mutta otti seurakseen pari lehteä, joita uppoutui lukemaan. Se oli jotenkin kummallista, kun olin vähäiset kokemukseni miesten kanssa nukkumisesta rajoittuivat Juhanaan, joka ei lukenut ja Kasimiriin, joka keskittyi minuun silloin, kun olin hänen sängyssään. Vuosien takainen Arska oli myös ollut kiinnostuneempi minusta kuin mistään painetusta sanasta, mutta asiat olivat tietysti nyt ihan toisin. Näinhän halusinkin niiden olevan. En antaisi hänen koskettaakaan, ennen kuin tapaus Rosa olisi käsitelty, ja se tarkoitti siitä puhumista. Tällainen sisar-veli-suhde oli ainoa mahdollinen tässä vaiheessa elämää. Mutta väkisinkin oli ihan pikkiriikkisen loukkaantunut siitä, ettei hän edes yrittänyt.

Sunnuntai oli vapaapäivä ja Arska pisti minut ratsastamaan Charmilla.
- Sehän on sun hevosesi, eikö vaan? hän sanoi kuivasti, enkä vieläkään oikein tiennyt, pitikö hän temppuani täysin idioottimaisena vai ei. Tarha, jota olin käyttänyt Banyan kanssa, oli kuitenkin surkean pieni. Charmi ei ollut paljon isompi, mutta kun se siirtyi raviin, tuli aita vastaan ihan liian pian. Laukka oli poissuljettu askellaji senkin kanssa.
- Eikö me voitaisi mennä etsimään jotain maastoreittejä? ehdotin ja Arska suostui. Tarjouduin vaihtamaan ratsua, jottei hänen tarvitsisi kömpiä nolosti ponin selkään, mutta ei hän suostunut vaan käski minun pitää omani. Ei hän miltään jättiläiseltä näyttänytkään päästyään Banyan selkään. Poni oli sen verran iso ja roteva.
- Tule sä perässä, hän sanoi, enkä olisi kyllä uskaltanut ensimmäisenä lähteäkään. Banya tuskin hetkahtaisi, vaikka joutuisimme autotielle ja rekka ajaisi ohi, joskin toivoin Charmin ja itseni takia, että sellaista ei tulisi tapahtumaan.
- Mihin me ollaan menossa? kysyin ja tarkistin uudemman kerran, että kypäräni oli tarpeeksi tiukalla. Mieleeni tuli, että jonkinlainen heijastinvarustus voisi olla tarpeen. Minun pitäisi penkoa Mustaojalta, sillä Arskan tavaroissa ei ollut näkynyt sellaisia.
- Ei aavistustakaan, mä en oo täältäpäin, Arska sanoi ja käänsi Banyan kohti tietä. – Käännytään heti ensimmäisestä mahdollisesta kohdasta pois.

Niin me teimme ja löysimme pari vähemmän käytetyn näköistä hiekkatietä, jotka halkoivat syksyisenharmaata peltomaisemaa. Lopulta näytti siltä, että päätyisimme maatilan pihaan, joten siinä kohden päätimme kääntyä ja palata samaa tietä takaisin. Se ei ollut kovinkaan mieltäylentävä retki ja päätin mielessäni, että yksin en ainakaan uskaltautuisi pois pihapiiristä. Ratsastelisin ennemmin vaikka tallin ympäri. Ohi oli mennyt vain muutama auto, eivätkä ratsumme olleet niitä mitenkään säikähtäneet, mutta minulla oli koko ajan epämääräinen olo, että olimme väärässä paikassa. Mistähän saisi selville, missä oikein sai ratsastaa?

Lähettäjä: keppälerttu 
Päivämäärä:   22.11.10 13:02:04

ihunaa :)

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   22.11.10 23:42:49

Oi ku tykkään tästä uudesta käänteestä :) Paitsi tuli vaan mieleen, et mitä Kasimir tykkää, ku Alissa suunnilleen asuu exänsä kanssa? Tai vaihtoehtoisesti siitä, että se on kadonnu kuin tuhka tuuleen, jos ei tiedä Arskasta..

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.11.10 13:49:54

Huisia. Samaa pohdin muuten, kuin jackets. Mitähän Kasimirin päässä liikkuu tällä hetkellä?

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   23.11.10 16:41:00

kasimir on pelimies... ei se edes muista alissaa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.11.10 17:04:09

Sanosin, että tässä kohden Tripi on lähinnä totuutta.
------
Puhelimeni oli piipitellyt muutaman kerran matkan aikana, mutten ollut rohjennut kaivaa sitä esiin ja vastata vaan aloin tutkia sitä vasta, kun hevoset oli hoidettu takaisin tarhaan. Jessi oli soittanut ja huokaisten ryhdyin kysymään, mitä hänellä oli sydämellään. Arvasin kyllä, mutta ellen soittaisi, hän hermostuisi pahan kerran.
- Hei, sori etten mä vastannu, me oltiin maastoilemassa, sanoin tekopirteimmällä äänelläni, jotta hän heti ymmärtäisi, ettei minulla ollut mitään hätää, vaikken ollutkaan pariin päivään ilmottautunut.
- Ja miten sä jaksat?
- Kiitos hyvin, sanoin tottelevaisesti. Arska oli hienotunteisesti häipynyt asuntovaunuun huomatessaan, että aloin puhua puhelimessa, mutta menin itse perässä ja otin keittiötasolta tupakkani. Istuin portaille ja sytytin yhden. Tässä saattaisi mennä aikaa. – Mulla on lämmin, mulla on seuraa, mulla on ruokaa ja ihana lämmin peitto, vastasin hänen sillä aikaa esittämiinsä kysymyksiin.
- Mä taidan olla yks kanaemo, mutta mä haluaisin kyllä nähdä omin silmin, Jessi sanoi anteeksipyytävästi.
- Haluatko sä, että me tullaan käymään? kysyin.
- Se ois kiva.

Minä lupasin, sillä sunnuntai oli vasta aluillaan, eikä mitään tähdellisempää tekemistä tiedossa, mutta Arska ei halunnutkaan lähteä mukaan.
- Mä jään mieluummin vahtimaan, ettei kopukat karkaa ja otan päikkärit. Mun pitää lähteä aamulla jo viiden maissa. Sitä paitsi ne on kuitenkin sitä mieltä, että mä olen kaapannut sut ja haluaa murhata mut.
- Hölmö. Kyllä ne tietää, ettet sä ole.
Edes lupaus lämpimästä ateriasta ei kuitenkaan saanut Arskaa muuttamaan mieltään, joten lähdin omin päin. Ehkä olikin parempi niin. Miksipä minä Arskaa sinne olisin raahannut, olihan hän paremminkin pomo kuin poikaystävä. Aloin miettiä, mitä he sanoisivat Charmista ja olisiko minun parempi olla puhumatta siitä asiasta mitään.

Mustaojakaan ei ollut viehättävimmillään niin loppusyksyllä, joskin talon keltainen väri oli lämmin ja pirteä jopa nyt. Autoja oli pihalla sellainen rivi, että Jerryllä taisi olla kavereita kylässä. Jouduin jättämään omani keskelle pihaa ja kipitin sisään. Klisee tietysti, mutta oli kuin olisin kotiini tullut. Kaksoset kuorivat keittiössä perunoita myrtyneen näköisinä.
- Mitä pahaa te ootte tehny, kun joudutte tekemään ruumiillista työtä pikku kätösillänne? Missä Jessi on? kysyin huvittuneena. Pikkulikkoja ei liian usein saanut kiinni kotitöistä.
- Tuolla, Sarri sanoi ja nyökkäsi ikkunan läpi alapihalle.
- Kuorikaa ainakin kolme ylimäärästä perunaa, mä kuolen nälkään, ilmoitin ja lähdin vikkelästi takaisin ulos, ennen kuin saisin potaatin otsaani.

Jessi oli ratsastamassa Irkulla ja näytti pieneltä kuin herne siellä ylhäällä. Näköharha, ei Irkku niin valtava ollut, eikä Jessi niin pikkuinen, mutta olin viime aikoina tottunut Jerryyn kullanvärisen tamman satulassa. Vesku piti heille tuntia, joten juutuin aidan taakse. Tilaisuus oli niin harvinaista nähtävää, etten lähtisi siitä edes käskystä.
- Etkö sä haluaisi mennä katsomaan varsoja sen sijaan, että sä katsot, miten mua nöyryytetään? Jessi kysyikin vähän ajan kuluttua.
- En, kiitos, vastasin ja hymyilin aurinkoisesti. Jessi saattoi olla hevosnainen jumalan armosta, mutta kouluratsastaja hän ei ollut, eikä Irkku kouluhevonen. Vesku repi hiuksiaan ja Jessi jäkätti vastaan – tosiaankin jäkätti. Kukaan meistä kakaroista ei olisi tehnyt sellaista, saati sitten Veskun valmennettavista. Mutta he maksoivatkin maltaita noista viisauden sanoista.

- Sä saat hoitaa hevosen, tokaisi Jessi minulle, kun he lopulta lopettivat. Se ei ollut ollut mitenkään loistokasta katsottavaa. Ehkä pikkunättiä helppoa aata, mutta ei mitään, mitä olisi odottanut näkevänsä kuuluisan kouluratsastajan ja –valmentajan kentällä.
- Ilomielin, sanoin ja tartuin Irkun ohjiin. Jessi kyllä tuli perässä Veskun kadotessa päätään pudistellen sisään, kun talutin hevosen tammatalliin ja riisuin siltä varusteet.
- Mä olen okei, sanoin, kun hän oli hakenut jääkaapista juotavaa ja tullut katselemaan puuhiani. Hänen hiuksensa olivat hikiset ja kypärän litistämät.
- Musta on aika hurja ajatus, että sä asut jossain asuntovaunussa korvessa puolitutun miehen kanssa, kun sä just vasta olit helsinkiläinen medisiinari, Jessi sanoi.
- Elämä heittelee, sanoin kevyesti, mutta ymmärsin saman tien, etten sillä äänensävyllä saisi vakuutettua häntä edes silmieni väristä. Hän odottaisi luottamuksellista uskoutumista, selittämistä ja halausta, ennen kuin olisi tyytyväinen. Joskus ymmärsin oikein hyvin, miksi naisväki rassasi miesten hermoja. – Kysy, mitä haluat, mä kerron, mitä haluan, huokaisin ja suljin Irkun karsinan oven. Tästä ei selvittäisi ihan hetkessä.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   23.11.10 20:50:23

tripsuuu mä laitoin sulle tänää söhköpostia!!

Vai on Arska vaan puoltuttu mies :D. Voi että... Mä voin nähdä niin sieluni silmin Veskun repimässä hiuksiaan ja Jessin jäkättämässä vastaan hevosen selästä :D.

Rupeiskoha Anttiki huippuvalmentajaks, et se vois sit repii hiuksiaan ku mä en Paapovauvan kanssa tottelis :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.11.10 16:07:55

No siitä vaan kouluttamaan Anttia :D Eiköhän se jo siks jotain opi kun poni on ratsastusvaiheessa
---------
4. Yes but no but
Olin iloinen päästessäni sinä iltana lähtemään Mustaojalta, vaikka olinkin käsittääkseni saanut Jessin vakuutettua siitä, etten ollut hajoamassa vaan päinvastoin mukana mukavassa, pienessä seikkailussa. Hän tuntui kuitenkin yrittävän nähdä pääni sisään ja sanojeni taakse ja hänen kysymyksensä saivat minut aavistelemaan, että hän teki minulle taas jotain depressiopistetestiä. Onneksi hän lakkasi pitämästä minua koekaniinina, kun otin Charmin puheeksi. Silloin hän otti viime aikoina varmaan kyllästymiseen asti harjoittelemansa roolin: typerän teini-ikäisen tyttären äidin. Tosin eivät Sarri ja Sunna varmaan sen typerämpiä olleet kuin mitä ja Danni ja minä olimme aikoinamme olleet, vaikka siltä saattoi näin kypsässä iässä näyttääkin.

- Sä et mitenkään voi mennä tekemään semmosta temppua että menisit pistämään sen omiin nimiisi! Jessi pauhasi minulle.
- Miksen muka?
- Koska se on petos! Sä saat rikosrekisterin!
- Se ei tuu tulemaan koskaan ilmi, huomautin.
- Miten niin ei tulisi? Eikä sillä oo mitään merkitystä, tuleeko se vai ei! Se on väärin!

Tuijotin Jessiä, puristin suuni kiinni ja ajattelin, että omahan oli asiani. Ehkä se olisi virhe, mutta ainakin se olisi oma virheeni. Oli mukava ajatella, että valta ja päätös oli minun, enkä aikonut antaa Jessin hassuttaa minua lupaamaan mitään.
- Niin niin, sä olet tietysti ihan oikeassa, sanoin rauhoittavasti ja taputin hänen käsivarttaan, mikä mykisti hänet kokonaan. Hymyilin päälle ja hän alkoi näyttää helpottuneelta.
- Sanoitko sä, ettei teillä ole heijastimia?
- Sanoin, myönsin ja hän lähti penkomaan satulahuoneen kaappia.

Seuraavat pari viikkoa Arskalla oli yllättävän paljon töitä. En ollut ikinä tajunnut, että hevosia kuljeteltiin niin paljon vuokrakuskien voimin, etenkään siihen aikaan vuodesta, kun kilpahevoset alkoivat olla talvitauolla eikä tammojakaan kuskattu oriiden luokse tai päinvastoin. Mutta mitäpä minulla olisi ollut sen suhteen valittamista, kun Arska tuntui olevan tilanteeseen mitä tyytyväisin. Hän saattoi olla poissa kellon ympäri ja olla palatessaan umpiuuvuksissa mutta silti hyvällä tuulella. Ellei hän ollut liian poikki, hän saattoi kertoa huvittavia juttuja, joita matkalla oli tapahtunut, tai sitten hän säästi ne seuraavalle päivälle.

Minusta taas elämä hevosvahtina osoittautui piankin tylsemmäksi kuin mitä olin osannut kuvitella. Olin tainnut nähdä itseni pelastavana enkelinä, jonka sädekehää Arska rakastavasti kiilloittelisi kotiin tullessaan, ja ennen kaikkea olin kuvitellut, että voisin tehdä jotain. No, en voinut. Hevosten ulos vienti ja tallin siivous vei noin viisitoista minuuttia ja sitten ne tarvitsivat vain vähän heinää silloin tällöin. Ratsastin niillä kyllä, mihin meni parhaimmillaan pari tuntia. Jossain vaiheessa suunnittelin toivioretkeä lähiseudun maatiloille, sillä heinätilanne alkoi näyttää huonolta, mutta yhtenä päivänä Arskan isä kävi ja toi kymmenkunta kuivaa paalia. Ne riittäisivät taas pitkäksi aikaa. Olin myöskin suunnitellut, että kunhan sana uusista hevosista seudulla kiirisi, naapurin pikkutytöt pelmahtaisivat paikalle ja haluaisivat ratsastaa. Pitäisin heille alkeistunteja Banyalla ja hankkisin Arskalle vähän rahaa. No, yhtäkään ei ilmestynyt. Taisi näillä seuduilla olla joka penskalla oma poni jo valmiiksi.

Olin myöskin tullut kehränneeksi jotain romantiikkaa välillemme, niin painokkaasti kuin olinkin sitä kieltäytynyt tunnustamasta. Että Arska olisi jossain vaiheessa ruvennut puhumaan Rosasta ja Roopesta, miltä hänestä tuntui ja miten rakkaus heidän väliltään oli kuollut jo aikoja sitten. Minä olisin läsnä kuuntelemassa, lohduttaisin häntä ja pian hän tajuaisi, ettei oikeastaan ollut koskaan lakannut rakastamasta minua. No, sekään ei mennyt niin kuin Strömsössä. Rosa tuli kyllä puheeksi lopulta, olisi ollut luonnotonta, ellei olisi tullut. Joimme yhtenä iltana vähän olutta, mikä sai Arskan puheliaalle tuulelle ja hän avautui sen verran, ettei heidän suhteensa enää aikoihin ollut ollut muuta kuin naljailua. Arska oli muuttanut Irpon huoneeseenkin siinä vaiheessa, kun tämä oli jättänyt Kopseen.

LähettäjäFigaron_haamu 
Päivämäärä:   24.11.10 16:17:53

No hemmetti. Mun piti tulla kommentoimaan jotain järkevääkin mut nyt mun päässä pyörii vaan loputon rimpsu aslamaslamaslamia.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   24.11.10 16:41:18

Se eilen nauro vieressä ko mä ton kommentin laitoin. Eiköhän se jotain opi, ainakin se saa luvan oppia vähän ratsastamaan!

Aina ei mee ihan niinku Strömsössä. Voi Alissaa, se on haaveileva sielu. Toivottavasti se nyt saa JOTAIN tekemistä päiviinsä. Vaikka niitä paimennettavia pikkutyttöjä :D.

Päivämäärä:   25.11.10 16:43:01

täähän oli pudonnu jo vaikka minne asti!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.11.10 19:35:56

sry kiirekiirekiire!
----
- Kauhean surullista, sanoin myötätuntoisesti sohvannurkastani ja ihmettelin, miksei sydämeni alkanut läpättää tai mitään. Se oli ihan hiljaa ja ainoa tunne, josta kroppani vihjaili, oli pissahätä. Arska ei ollut rupsahtanut tai kaljuuntunut siitä, kun meillä oli ollut kesäromanssimme Hannan luona, tai edes viime talvesta tai menneestä kesästä. Hänen hiuksensa olivat edelleen suloisesti kiharalla niskassa, eikä hän ollut edes lihonut. En myöskään ajatellut mitään niin matalamielistä kuin että jos minusta tulisi lääkäri, en voisi seurustella vain hevosammattikoulun käyneen miehen kanssa, olinhan minä sentään asunut koko kesän makkaratehtaan duunarin kanssa. Arska ei vaan sytyttänyt minua enää. Kasimirkin sykähdytti enemmän.

Tai olisi sykähdyttänyt, ellei olisi unohtanut minua kokonaan. Niin oli ilmeisestikin käynyt. En ollut saanut häneltä edes tekstiviestiä sen jälkeen, kun olin viimeksi lähtenyt hänen luotaan. Olisin voinut soittaa hänelle – olin soittanut useinkin syksyn mittaan - mutta tämä tilanne oli niin arkaluontoinen. Ellen kelvannut hänelle pakkolomautettuna, surullisena ja kohtalon päähän potkimana, en halunnutkaan kelvata. Se tuntui samalla kertaa musertavalta että lohdulliselta. Ensinnäkin, koska muistin taas konkreettisesti olevani epäonnistunut ja surkea ja toiseksi, koska Kasimirin ajatteleminen ei yllättäen tuntunutkaan niin kovin pahalta, ainoastaan miedosti haikealta.

Ilmeeni taisi kuitenkin juoruta enemmän, sillä Arska kysyi vastakkaisesta sohvannurkasta, mitä mietin. Hänen äänensä oli hyvin osaaottava.
- En mitään kummempia, tuhahdin.
- Hei haloo, mä uskoudun sulle ja sä vaan sanot, että ei kummempia.
- Ei miesten kuulu sanoa tommosta, sanoin ja vilkaisin häntä vinosti, painaen viileää tölkkiä vasten poskeani.
- Mitä niin?
- Huomata, että jollain muullakin on jotain sydämellään. Ja vielä kysyä. Mähän voin nyt ruveta tilittämään enkä lopeta tuntikausiin.
- Ai tota mieltä sä oot meistä? Tilitä pois.

Mutta ei minulla ollut tuntikausiksi asiaa. En halunnut repostella pahaa mieltäni Arskan nähden.
- Mä vaan muistin taas pikkusen surra sitä Veeran juttua.
- Eikö sun kaverit kaipaa sua kaupunkiin?
- Kaipaahan ne, myönsin. Arskan töissä ollessa harrastin kohtuullisen vilkasta puhelu- ja viestiliikennettä Annin ja Dannin kanssa ja Tirpankin kanssa olin taas ruvennut puheväleihin. Jopa Rianoora oli soittanut minulle yhtenä päivänä ja ilmoittanut, että minulle oli postia. – Pitäis kai mennä käymään siellä. Kämppikset alkaa ihmetellä.
- Ei sun tarvitse täällä homehtua. Mä voin soittaa ja pyytää sua apuun, jos mulle tulee niin pitkiä ajoja, ettei noita vaan voi jättää yksin. Kyllä ne kellon ympäri pärjää, kun jättää tarpeeksi heinää tarhaan.
- Mä lupasin, sanoin ja puristin huuleni tiukasti yhteen. En alkaisi perua lupaustani.

Siitä ei mennyt kuin pari päivää, kun talvi iski. Leijailevat lumihiutaleet, jotka nykyään olivat niin harvinaisia, kohottivat mielialaani huomattavasti ja minun teki mieli mennä pyydystämään niitä kielelläni. Tajusin, että minun pitäisi ruveta kovalla kiireellä miettimään joululahjoja ja toivoin, että meillä olisi ollut kynttilöitä ja lyhtyjä.

Pari tuntia myöhemmin en enää ollut niin huvittunut. Leijuminen oli muuttunut viistoksi tuiskeeksi ja pehmeät hiutaleet pieniksi ja pistäviksi. Kaikkialla oli valkoista, mutta alkoi silti jo hämärtää ja päätin siirtää hevoset sisään tuulesta, joka räntävihmaa kiidätti. Niidenkin selkien päällä oli jo kerros lunta, mutta ehdin harjata kinokset pois, ennen kuin ne pahasti sulivat. Jos myräkkä jatkuisi, ne pitäisi huomenna loimittaa. Tähänastinen leuto harmaus ei ollut sellaista vaatinut ja kumpikin oli kasvattanut karhumaisen talvikarvan. Ruokin ne ja etsin kummallekin sopivan loimen, kunnes kaikki oli niin valmista, ettei minun tarvitsisi enää kuin käydä ennen nukkumaanmenoa heittämässä kummallekin vähän lisää heinää.

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   26.11.10 10:03:34

Ei kiire mut mä ihmettelen et eiks tänne kukaan enää kommaile mitään.

Ja mä voin kertoo Alissalle et ku on noin masis niin eipä sitä kauheesti jaksa ihastuillakaan. Ku kaikesta kivastakin asiasta se masennus vie osansa sinne tuntemistyhjiöön.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.11.10 14:18:12

Ja uusi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.