Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Lähtisitkö kanssani 5

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.11.10 14:12:21

Edellinen

---
Sillä välin sade oli vain yltynyt. En ollut uskoa silmiäni, kun astuin tallista ulos. Kaikki oli valkoista, ilmakin, ja jalkani upposivat hyvinkin kymmenensenttiseen hankeen. Arskan volvosta ei näkynyt juuri muuta kuin nietos – hän oli jo pari päivää ajanut kotiin asti hevosautolla, joten en ollut täällä ihan nalkissa. Danni ei tietenkään pitänyt siitä, että yhteinen automme oli muuttanut Vihtiin, joten olin ollut vähän aikaa autoton, kun olin jättänyt volkkarin hänelle. Nyt aloin miettiä, mahtaisiko mikään auto kohta päästä pihaan tai sieltä pois, jos lumentulo jatkuisi. Minun pitäisi ruveta lumitöihin.

Liiterintapaisessa rakennuksessa talon takana, siinä, joka ei ollut vaaleanpunainen, oli joitakin työkaluja ja muistin nähneeni siellä lumikolankin. Hain sen ja aloin lykkiä lunta pois, ensin asuntovaunun ja tallin väliltä, sitten päätin ajotien olevan tärkeämmän. Onneksi pihatie oli sen verran suojassa, että siihen ei sentään kertynyt lunta toisin kuin Arskan auton ympärille ja talon portaille. En ollut ikinä tullut ajatelleeksi, että lumi saattaisi olla sellainen vihollinen. Kun ensilumi tuli Mustaojalle me tappelimme siitä, kuka sai hypätä pikku traktorin puikkoihin ja ruveta auraamaan sitä sivuun. Tietenkään se ei koskenut kuin ensimmäisiä lumisateita, mutta eipä monena talvena ollut monta lumimyräkkää tullutkaan.

Nyt työnsin ja aurasin, kasasin ja tein kinoksia, kunnes olin hengästynyt ja läpimärkä hiestä talvitakkini alla. Siinä vaiheessa piha oli kuitenkin aika hyvässä kunnossa ja päätin suoda itselleni lämpimän suihkun. Se vaatisi hetkeä pidempää käyntiä hometalossa, mutta olin psyykannut itseni ajattelemaan, ettei suihkussa käyminen haittaisi. Ei siellä muuten olisi voinut asua ja sitä paitsi pesutiloissa ei tuoksunut ollenkaan märältä tai epäilyttävältä. Arska arveli, että koko saunaosasto oli tuotu sinne yhtenä kuutionmuotoisena pakettina, joka todennäköisesti olisi tiiviimpi ja kunnollisempi kuin mikään muu kohta koko talossa.

Minulla oli hankaluuksia löytää puhtaita vaatteita puhdistettuani itseni ja totesin, että minun olisi pikimmiten tehtävä retki joko vaatekaapilleni Käpylään tai pesukoneelle Mustaojalle tai molemmille. Oli minulla nyt sentään vielä yhdet käyttökelpoiset farkut ja muutamia paitoja, jotka vedin päällekkäin päälleni, sillä kostea ihoni paleli. Vein takkini kuivumaan talliin samalla, kun kävin vielä ruokkimassa hevoset, sillä siellä oli sähkölämmitin enkä halunnut märkää vaatetta hönkimään kosteutta asuntovaunuun.

Lumentulo alkoi hiljentyä ja joulumieleni palasi, kun istuin asuntovaunussa juomassa kaakaota. Siellä oli lämmintä ja valoisaa, ulkona pimeää ja kylmää. Sitten kuulin kuorma-auton kumean jyrinän, kun Arska ajoi pihaan. Sekin tuntui kotoisalta, olin ollut vähän huolissani hänestä kelin takia. Hän tömisteli sisään ällistyneen näköisenä.
- Täällä ei oo satanu paljon yhtään! Mä pelkäsin, etten pääse pihaan vaan joudun jättämään auton johonkin bussipysäkille tientukoksi!
- No just joo, sanoin loukkaantuneena. – Saat kyllä kiittää mua. Mä olen kolannu lunta tuntikausia, kirjaimellisesti!
- Sinä?
- Minä ihan itse. Kädet tärisee vieläkin, esitin.
- Käsin?
- No en löytäny traktoria, tuhahdin.
- Okei. Mä teen sen huomenna, ellei toi lakkaa.
- Se taitaa lakata, arvelin, mutta sillä aikaa, kun Arska kävi vielä kerran katsomassa hevosia ja jääkaapilla, tuuli alkoi taas vonkua ja tietokoneeni nettiyhteys mykistyi. Se ei pahasti haitannut, sillä en ollut sillä mitään erityistä tehnytkään, kunhan ajankulukseni naputellut ja odotellut, ilmestyisikö mihinkään juttukaveria. Vetäydyin sänkyyn lukemaan.

Re: Lähtisitkö kanssani 5

Lähettäjä: a_des 
Päivämäärä:   26.11.10 14:29:07

koht siel katkee kaikki sähkö ja lämpö ja ne joutuu lämmittelemään niinku eskimot (tai inuiitit ,)!

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   26.11.10 16:58:16

Hahaa, mietin just ihan samaa :)

Lähettäjä: Toi 
Päivämäärä:   26.11.10 20:52:20

"Hain sen ja aloin lykkiä lunta pois, ensin asuntovaunun ja tallin väliltä, sitten päätin ajotien olevan tärkeämmän." Eikös tossa pitäisi olla, että "päätin ajotien olevan tärkeämpi"? Niin ainakin mun mielestä. Oi voi, muna lkaa tulla ikävä meidän asuntoautoreissuja, kun mä lueskelen tota vaunuelämää. Olisi se kiva pakata vaan taas kimpsut ja kampsut ja painua Euroopaan kesällä... Hoih.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.11.10 14:25:30

Toi, musta toi kuulostaa paremmalta - tölkki vois tulla viilaamaan pilkkua ja kertomaan kumpi on oikein :D
----------

Täällä sitä tuli mentyä nukkumaan ihan pikkulasten aikoihin, sillä ei sitä keksinyt lukemista kummempaa ajanvietettä enää iltapimeällä, eikä haitannut nousta ruokkimaan hevosia kuuden maissa. Arskakin rösähti viereeni sisään tultuaan ja vähän aikaa makasimme siinä rinnakkain kirjoinemme kuin ikivanha aviopari, jolla ei enää ollut mitään puhuttavaa. Minulla oli suunnattoman tylsää ja lumityöt vaativat veronsa – nukahdin siihen vain herätäkseni vähän myöhemmin kosketukseen.
- Mitä sä teet? kysyin pöpperöisenä Arskalta, joka yritti halata minua.
- Sä tuhisit niin suloisesti, hän sanoi.
- Ai. Etten vaan kuorsannu, kun pitää ravistella.
- En mä ravistellut, yritin vaan rutistaa sua.
- Miksi hitossa? kysyin ja pistin kirjani tyynyn alle. Arska näytti hämmentyneeltä.
- Etkö sä tykkääkään? Mä luulin…

Niinpä. Niin minäkin olisin luullut, mutta eihän se niin mennytkään.
- En mä ole täällä odottamassa, että sä alkaisit taas tykätä musta, tai näyttelisit semmosta, sanoin.
- Mutta… Arska sanoi ja hänen ilmeensä muuttui hiljalleen noloksi. – Jessus. Mä olen kuvitellu… mä luulin…
- Sä luulit, että mä änkesin sun luokse, koska mä olen ollu salaisesti rakastunut suhun vuosikaudet, täydensin hänen puolestaan.
- Niin… ja kun sun poikaystäväsikin on mun nähdäkseni kadonnu kuvioista…

Arska kuulosti siltä kuin olisi halunnut hypätä kaivoon tai jotain sellaista. Minun kävi häntä kovasti sääliksi, mutta olin kyllä hiukan huvittunutkin.
- Kasimirin katoaminen ei kyllä liity suhun mitenkään. Se ei edes tiedä, että mä olen täällä. Se ei ole vaivautunut kysymään.
- Mikä tyyppi se oikeen on? Arska kysyi äkäisesti, mutta en suostunut vaihtamaan puheenaihetta. Tämä jumalainen tilaisuus selvittää tilanteemme piti käyttää.
- Se nyt on mitä on, eikä sitä selkeesti huvita tapailla tyttöä, joka on päälomalla. Mutta olet sä tavallaan oikeessa. Kyllä mä muistelin sua onnettomasti ihastuneena vaikka miten kauan. Vielä niin hiljattain, että mä toivoin Rosaa ja Roopea hemmettiin. Mutta sitten se vaan loppui.
- Loppui, Arska toisti.
- Sitä ei enää ole. Mä en enää näe unta, että sä kosit mua. Sori vaan.
- Mutta mitä sä sitten teet täällä?

Se oli oikein hyvä kysymys, johon minulla oli parikin vastausta.
- Koska mulla ei ole mitään tän kummempaa tekemistä kaupungissa. Ja koska sä et voi jättää hevosia yksin jos sä olet kellon ympäri ajossa. Tänäänkin ne ois ollu tuolla kylmissään lumimyrskyssä monta tuntia. Nälissäänkin, kun tuuli ois vieny heinät tai lumi peittäny ne. Jos joku ois nähny, oisit äkkiä saanu eläinrääkkäyssyytteen. Sitä paitsi mitä jos joku citykarhu tulis ja söis ne?

Taisin antaa vähän liiankin monta syytä, sillä karhukohdassa Arska alkoi hymyillä.
- Eiköhän karhut nuku tähän aikaan vuodesta, mutta jos joku sattuis olemaan hereillä niin mä en yhtään epäile, ettet sä saisi peloteltua sitä hemmettiin.
- Älä tee pilaa musta, sanoin loukkaantuneena.
- En teekkään, en, hän sanoi kiireesti. – Sä olet siis täällä ihan pyyteettömästä halusta auttaa lähimmäistäsi. Äläkä nyt ota tätäkin väärin.
- Olen mä ihan pikkusen senkin takia, että mä ajattelin tulevani oikeasti hulluksi, jos kökötän päivät pitkät pienessä solukämpässä ja mietin sitä, olenko mä todella hullu tai masentunut, ja sitten vielä se Veeran juttukin siihen samaan syssyyn, tunnustin.
- Et sä ainakaan hullu ole, Arska sanoi hellästi. – Ellet sitten hullun kiltti. Ja oisithan sä voinut aina mennä Mustaojalle, ois kai sielläkin ollu hoidettavia hevosia.
- Ois. Ja niillä läjä hoitajia. Musta on enemmän hyötyä täällä.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   28.11.10 11:01:50

Nostetaas nyt tääkin etusivulle... Kommentoini on ollu hiukan hiljaista, mutta ei nyt oo mitään tapahtunu mitä kommentois:/

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   28.11.10 17:30:55

Oi ihana! :) Mä olisin kaivannu vähän semmosta bitch slappia tossa viimeisimmässä luvussa.. niin näin sieluni silmin ku Alissa oikee suutahtaa :D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   28.11.10 18:03:55

Mua nyt vähän harmittaa jos Alissa ei haluakaan ollenkaan Arskaa :( Niistä olis saatu niin kovin söpö pari.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.11.10 18:25:55

Arskalla oli seuraavana aamuna lyhyt keikka viedä klinikalle shirenhevonen, joka oli liian iso traikkuun, ja minä lähdin huvikseni mukaan. En ollut nähnyt oikeaa, elävää shireä koskaan ja olin aina pitänyt niitä kovin sympaattisina. Tämä tapaus sulatti sydämeni kokonaan. Se oli suuri ja jykevä, mutta katsoi minua lempeästi ja kumarsi päätään niin, että saatoin rapsuttaa sitä korvien juuresta. Seoli kuin suunnaton nallekarhu, joka houkutteli halaamaan.

Valitettavasti sen omistaja ei ollut ollenkaan huvittunut kiinnostuksestani vaan tepasteli paikallaan ja hermoili, mitä tekisimme, ellei hevonen suostuisi menemään autoon ja kestäisikö lastaussilta sen varmasti.
- Ja tämmönen keli vielä! hän puuskahti katsellen moittivasti loskaa, jota oli joka paikassa.
- On mulla nastat alla, tuumasi Arska, joka oli käynyt sisällä autossa siirtämässä väliseiniä, tarttui riimunnaruun ja talutti hevosen sisään.

Siinä reissussa meni kolmisen tuntia ja sen jälkeen otin Arskan volvon ja lähdin vaatehuoltoreissulle. Arska ei halunnut edelleenkään mukaan vaan jäi kolaamaan pihaa ja laittelemaan paikkoja, omien sanojensa mukaan. Se sopi minulle ihan hyvin. Huolimatta siitä, etten ollut enää hullaantunut häneen, pidin hänestä kyllä kovasti. Olin kuitenkin viettänyt jo monta päivää pikkuisessa vaunussa ainoana seuranani hänen persoonansa ja pääseminen ihan yksin ajelemaan ihmisten ilmoille tuntui lomalta. Mietin, oliko elämäni tosiaan muuttunut paremmaksi sen jälkeen, kun olin muuttanut pois Juhanan luota. Ensin olin ollut tulla mökkihöperöksi Tirpan luona ja nyt Arskan asuntovaunussa, eikä soluhuoneeni ollut kauhean paljon houkuttelevampi. Oma tila oli sielläkin melko suhteellista. Yksityisyyttä siellä olisi tietysti ollut vähän enemmän, mutta sitähän olin nimenomaan lähtenyt karkuun. Turhaan, minulla oli Arskan töissä ollessa ollut ihan riittämiin aikaa vatvoa omia huoliani.

Ajoin Käpylän kautta ja poimin mukaan postini, josta Rianoora oli soittanut, sekä hiukan vaatteita. Siellä ei ollut ketään kotona, mitä en ihmetellyt, eikä ollut Mustaojallakaan, kun pääsin sinne ja laitoin pesukoneen laulamaan. Lämmitin sillä aikaa itselleni saunan ja nautiskelin siellä kunnollisesta lämmöstä valehtelematta ainakin tunnin.

Perhe ehti kotiin, ennen kuin olin saanut kaksi koneellista pyykkiä pestyä ja kuivatettua. Jerry ja kaksoset eivät kaivanneet minulta kummempia kannanottoja, kunhan lupasin tulla jouluaatoksi kotiin. Niin kuin olisin voinut sitä iltaa missään muuallakaan viettää!
- Mulla ei kyllä ole teille lahjoja, varoitin.
- Onhan tässä vielä aikaa, tuumi Sarri.
- Mulla ei ole myöskään rahaa. Mä voin ehkä virkata teille kännykkäpussit, semmoset, joita voi roikuttaa kaulassa, lupasin ja tytöt vilkaisivat toisiaan irvistäen.
- Tarviitko sä rahaa? Mä voin lainata, tarjoutui Jerry, kun kaksoset olivat kopistelleet yläkertaan.
- En sulta, naurahdin ja minun teki mieli taputtaa pitkää pikkuveljeäni poskelle. Hän vaan oli liian kiltti ja suloinen ollakseen ihan todellinen.

Jessi piti pienen muka huomaamattoman haastattelunsa, jota olin jo odottanut ja jonka tarkoitus oli syväluodata mahdollista masennustani, mutta Veskulla oli konkreettisempia huolia.
- Tuliko teille pahasti lunta? Toimiiko sähköt? Kuka siellä käy tekemässä lumityöt?
- Minä tein, vastasin viimeiseen.
- Sitä tulee nimittäin lisää ens yönä.
- Saadaan valkea joulu, tuumasin.
- Oikeesti, ei oo leikin asia, jos tulee kunnon myrsky ja puita kaatuu sähkölinjoille, tai jos sataa niin paljon lunta, ettette pääse pihasta.
- Ei kai niin, huokaisin, kun huomasin hänen olevan ihan tosissaan. – Mutta ei me nyt olla Kainuussa, vaikka aika korvessa ollaankin. Ei täällä tule semmosia myräköitä eikä metreittäin lunta. Ja jos tuliskin niin saman tienhän se sulaa pois. Ei meillä oo mitään hätää.
- Toivottavasti niin, Vesku sanoi epäilevästi, mutta silloin olin kuulevinani kellarista piipitystä ja lähdin tutkimaan pyykkejäni.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   28.11.10 21:50:06

Vautsi mitkä pätkät. Huisin hienoja pätkiä. Tykkäsin kovin. Ja nyt mä oon sanaton.

Lähettäjä: jackets 
Päivämäärä:   28.11.10 21:52:47

Pitäisköhän mun ruveta ramppaamaan talleilla/Meikussa, jos vaikka löytäisin tollasen Veskun ittelleni? Oon vieläki ihan rakastunu siihen, vaikka se alkaa olla aika vanha jo :)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   28.11.10 22:43:50

tärkeämpi

Lähettäjä: Lady-Rahtari 
Päivämäärä:   29.11.10 01:08:38

Kyllä toi Alissa saisi nyt lämmetä Arskalle, nehän oli silloin aikoinaan match-made-in-heaven! Kun nyt tuolla asuntovaunun ahtaudessa ovat pakostakin lähekkäin ruumiillisesti, voisi henkistäkin lähentymistä tapahtua.

Päivämäärä:   29.11.10 01:12:55

Sennu hei, MÄ tein tänään SÄMPYLÖITÄ!!! Tarkoitus oli tehdä leipäkoneella leipää, vaan kone ei halunnut toimia toivotulla tavalla, vaan pysähtyi alustuksen jälkeen, luovutin, ja pyöräytin sen valmiin taikinan sämpylöiksi uuniin. Jos joku tietää, kuinka 80-luvun lopun Nordica Kotileipuri toimii, otan neuvot kiitollisena vastaan.

LähettäjäMuisto97 
Päivämäärä:   29.11.10 09:01:41

Seoli kuin suunnaton nallekarhu,

Jos tuonne väli... Se oli...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.11.10 17:27:17

L-R, sähän oot ruvennu ihan hurjaks :o Mä en oo ikinä käyttäny millastakaan leipäkonetta, joten en osaa auttaa. Löytyskö netistä?
Muisto, mä huomasin ton heti kun täältä tein viimeisne okoluvun :D Vihreeltä pohjalta vihreet on palio helpompi huomata!
----------
5. Snowbound
Tunsin oloni joulupukkimaiseksi, kun pääsin perille Vihtiin. Minulla oli kaksi suunnatonta kassillista puhtaita, viikattuja vaatteita, melkein puolet tietysti Arskan, sillä mistäpä hänkään olisi pesukoneeksi muuttunut. Lisäksi minulla oli pari tavallisemman kokoista muovikassillista ruokaa, joiden ajatteleminen kyllä masensi hiukan. Olin käynyt ennen kauppaan menoa automaatilla ja todennut, että kohta eläisin kai pyhällä hengellä. Sysäsin ajatuksen kuitenkin taaemmas. Käpylästä hakemassani postinipussa saattoi olla pari kuorta, jotka lupailivat rahaa. Tai sitten ei.

Lumisade alkoi, kun pysäköin volvon Arskan työauton viereen ja aloin keräillä kassejani. Se sakeni niin nopeasti, että ennen kuin ehdin asuntovaunun ovelle, hiukseni olivat lumen kuorruttamat. Rysäytin oven auki ja nostin kassit sisään.
- Kiitti kun tulit apuun, sanoin ärhäkästi ja Arska, joka oli istunut tietokoneen ääressä ilmeisestikin kuulokkeet korvissaan, loikkasi pystyyn.
- Mä en kuullu sua, hän sanoi melkein pelästyneenä.
- Et varmaan huomannu ajovalojakaan? arvelin ja menin hakemaan loput tavarat, viimeiseksi Jessin pakkaaman kassin, jossa niinikään oli ruokaa. Hän oli aina ollut ehtoisan emännän perikuva, mutta viime viikot hän oli ollut kahta pahempi. Hän kai luuli, ettei meillä Arskan kanssa ollut hänen ruokapakettiensa lisäksi muuta syötävää kuin paleltuneita marjoja, kauraa ja pettua.

- Tulee huono keli, Arska sanoi, kun söimme iltapalaksi kylmiä mutta erittäin hyvänmakuisia lihapullia ja ketsuppia.
- Älä säkin alota, Vesku jo pelotteli mua, naurahdin ja vilkaisin ulos pikkuruisesta ikkunasta. Näin vain yönsinistä ja valkoista. Kiireistä, viistoon tuiskuttavaa valkoista.
- Oikeesti, mä katsoin sääennusteet ja meidän huominen kyytiläinen peruutti. Se meinasi, ettei lähde sellasessa kelissä mihinkään.
- Ai, sanoin ja aloin lopultakin ottaa Veskun kanaisämäisyyden puoliksi tosissani.

Lunta tuli koko yön ja sitä tuli lähes koko seuraavan päivänkin. Se ei vain loppunut. Emme viitsineet pitää hevosia kovinkaan kauan ulkona, kun niitä ei selvästikään edes loimista huolimatta huvittanut, saati että olisimme haikailleet ratsastamaan. Se olisi ollut todellista extremeurheilua siinä säässä ja liikuntaa sai ihan tarpeeksi, kun kävi välillä kolaamassa tallin, talon ja asuntovaunun välin auki. Lopun aikaa kökötimme asuntovaunussa pelaamassa ja juttelemassa ja surffailemassa. Se oli oikeastaan aika hauskaa. Vähän kuin pieni talo preerialla.

Toisena päivänä hauskuus alkoi kyllästyttää, samoin kuorma-auton kaivaminen esiin, se se vasta kyllästyttikin. Homma oli kuitenkin pakko hoitaa, sillä Arskan pomo tarvitsi sen viikonlopuksi itselleen. Minä liukastelin perässä volvolla, kun Arska ajoi pois pihasta viedäkseen sen ja luojan kiitos isot tiet oli aurattu hyvinkin ajokelpoisiksi. Palatessamme alkoi taas pyryttää ja yhteisestä sopimuksesta jätimme auton pihatien päähän, takarenkaat melkein pientareella. Vähemmän siinä kohden olisi kolaamista sitten, kun sitä taas tarvitsisi.
- Tää alkais musta riittää täksi talveksi, ilmoitin.
- Kiva, kun on valkosta, Arska sanoi tavoitellen positiivista sävyä.
- Joo mutta tää valkonen riittäis jo! Tulee kohta käytettyä ens talvenkin lumet!

Mutta niitä oli nyt näemmä alettu päästää niskaamme oikein useamman vuoden edestä. Seuraava päivä oli tyyni, joten lumi leijaili pystysuoraan alas, mutta sitä tuli kuitenkin vielä runsaasti. Siinä mielessä sää oli kuitenkin hyvä, että saatoimme laittaa hevoset koko päiväksi ulos. Ne eivät olleet tyytyväisiä tallissa seisomiseen, mutta vielä vähemmän lumimyrskyssä ulkoilemiseen, ja se oli tietenkin meidän syymme. Mistäpä ne olisivat voineet tietää, ettemme me, kaikkivaltiaat heinäautomaatit, voineet säätää säitä ulkoiluun sopiviksi.

Sitten myrsky taas yltyi ja aloin absoluuttisesti vihata taivaalta tupruttavaa lunta. Arskan oli määrä lähteä maanantai-aamuna taas töihin ja minua peräti hiukan pelotti, että miten mahtaisin pärjätä elukoiden kanssa. Banya tuli aina vaan happamammaksi kotiarestissa ja Charmi oli ruvennut rajuksi ja äkkinäiseksi, vaikka en ollut enää moneen päivään antanut niille väkirehuja. Se oli alkanut potkia karsinassa ja nousta takajaloilleen aina vaihtelun vuoksi ja pelkäsin, että se satuttaisi itsensä.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   29.11.10 21:30:07

Voi raukkoja, mun mielestä nytki on lunta liikaa, saati jos sitä satais kolme-neljä päivää putkeen... Ja mulla on sentään sellainen mukavuus kuin huoltoyhtiö, joka tekee lumityöt!

Jos oisin Danni, nii pakottaisin Alissan lähtee mun kanssa ulos ja vähän irrottelemaan, että se pääsis tosta jumituksestaan :)

Lähettäjä: sndy 
Päivämäärä:   30.11.10 01:03:01

Hei ihanaa, pieni talo preerialla<3 mun lempi sarja<3

Valtoa kehiin kun ei toi Alissa lämmennykkään Arskaalle!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   30.11.10 09:23:12

ei valtoa, se on liian hönö.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.11.10 10:37:57

Mun poni esitteli eilen tripille melkeinpä samanlaista showta, kun Charmi!

Vitsit, mun pitäis siivoo, mut täällä mä vaan pyörin... Ja vajaa puolentoista tunnin päästä pitäis kokeeseenki lähtee...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.11.10 13:01:33

Hauskaa! Siis että ootte tripin kanssa yhyttäneet toisenne, ei se että varsa riekkuu. Mitkäs teidän muuttokuviot on?
--------------

Tuli maanantai-aamu ja sekä Arskan että minun kännykät olivat herättämässä aamukuudelta. Volvo pitäisi nousta lapioimaan esiin kinoksesta. Pahimman työn olimme toki tehneet jo sunnuntaina, mutta kun keli oli mikä oli ja tuuli vinkui nurkissa koko yön, olimme päättäneet varautua ainakin tunnin hommaan myös aamulla. Heräsin ehkä noin yhdeksältä siihen, että minua aivastutti. Kellonaikaa oli tietysti hankala sanoa, mutta ei ollut enää pimeää, mikä sai minut mitä vikkelimmin nousemaan istumaan. Pienistä ikkunoista valui sisään sinistä hämärää ja oli aivan äänetöntä. Oli myös kylmä. Todella kylmä. Sukelsin takaisin peiton alle ja ravistin Arskaa.
- On valosaa ja täällä on kylmä kuin ryssän helvetissä.
- Niin on, Arska mutisi, mutta avasi silmänsä. – Valosaa?
- Herätys on pettäny. Varmaankin. Kello ei varmasti ole kuusi. Paljon enemmän se on.

Seurasi pieni määrä ihmettelyä, kiroilua ja hämmennystä. Minun puhelimeni oli hyvin viattoman näköinen, kun kaivoin sen tyynyn alta. Mistään ei voinut päätellä, etteikö se olisi soinut aikanaan, kolmisen tuntia sitten, mutta ehkä se oli ollut niin ilmatiiviisti tyynyn ja patjan välissä, etten ollut vaan kuullut sitä. Arskan puhelin oli kiinni laturissa, mihin hän oli sen illalla laittanut, mutta se oli siitä huolimatta kuollut kuin kivi.
- Mun täytyy kai soittaa pomolle ja kysyä, onko se jo perillä ilman mua, Arska huokaisi ja yritti turhaan saada kännykkää päälle.
- Soita mun puhelimesta. Mä meen katsomaan, miten kiukkuisia hevosia tallissa on, sanoin ja vingahdin, kun heitin peiton pois päältäni. Vielä kertaakaan ei asuntovaunussa ollut ollut niin kylmä. Kiskoin kiireesti päällysvaatteet päälle ja tajusin, ettei lämmitin puhaltanut.

Vasta tallissa huomasin, että jotain puuttui: sähkö. Sinne ei tullut valoja, mutta näin kyllä Charmin ja Banyan liikehtivän rauhattomasti aamuhämärässä. Ei niitä ollut minuutilleen ruokittu ja hoidettu, mutta sentään tunnilleen.
- Anteeksi, anteeksi, hoin ja annoin kummallekin puoli sylillistä heinää, mikä sai ne heti rauhoittumaan. Niiden syödessä kasasin loimia niiden päälle, sillä lyhyelläkin matkalla olin huomannut, että pakkanen oli kiristynyt huomattavasti siitä, mitä viime päivinä oli ollut. Sormeni olivat tarttuneet inhottavasti kiinni tallin ovenripaan ja olin saanut kiskaista saadakseni ne irti.

Vein tarhaan tuoreelle lumelle isomman heinäläjän ja siirsin hevoset sinne, tallin siivoaminen saisi odottaa parempaan hetkeen, joka ei koittaisi ainakaan, ennen kuin olisin löytänyt itselleni kunnon hanskat. Palasin kiireesti asuntovaunuun, missä Arska oli saanut vaatteet ylleen takkia myöten.
- Täällä ei ole sähköjä, hän ilmoitti.
- Ei tallissakaan ole.
- Jossain on varmaan kaatunu puita sähkölinjoille.
- Saitko sä sen sun pomon kiinni?
- Joo, ei se ollu päässy lähtemään ajoissa. Auto ei inahtanutkaan ennen kuin tunti sitten. Onneksi, se ymmärsi mua aika hyvin eikä heti antanu potkuja, vaikka joutuu itte hoitamaan homman.
- Liian kylmä? Lähteeköhän volvo?
- Kai se nyt, aina se on lähteny. Mutta mihin tässä pitäisi mennä?
- Ei kai mihinkään, arvelin.

Se oli väärä vastaus, sillä asuntovaunua ei ollut tarkoitettu oleskelemiseen, kun ulkona oli toistakymmentä pakkasastetta eikä sähkölämmitin saanut virtaa. Talossa oli pikkuisen lämpöisempää, mutta nenäni alkoi vuotaa sielläkin alle puolessa tunnissa. En tiennyt, johtuiko se homeesta, siitä, että tiesin homeesta, vai siitä, ettei sen parin asteen ylläpitolämmitys, joka tietenkin oli myös nyt kuollut, riittänyt ihmisen olemiseen.
- Tästä ei tuu mitään, sanoin Arskalle.
- Ei niin. Mennään jonnekin. Mennään vaikka lähimmän huoltsikan baariin juomaan jotain kuumaa. Jospa sähköt tulisi sillä välin takaisin.
- Käynnistät auton, ennen kuin aletaan kaivaa sitä esiin, vaadin. – Mä en kestä, jos me ollaan lapioitu puol tuntia ja sitten se ei inahdakaan. En halunnut ajatella, mitä sitten tekisimme, ellei se starttaisikaan.

Päivämäärä:   30.11.10 13:27:41

kauhea heppakuume iski kyllä nyt kun näki taas reilun vuoden tauon jälkeen elävän hevosen, siis monta hevosta ja paaaljon poneja!! mut aika kiva poninrimpula flanulla on, siinä ei ehdi kyllästyä kun sen kanssa touhuaa :)

mä harkitsin jo lähteväni paleltumaan taas tänään flanun kanssa, mutta saas nähdä viihtykö se siellä niin pitkään että pääsen paikalle ja onko sitten enää mitään tekemistä.

LähettäjäUninalle 
Päivämäärä:   30.11.10 14:02:31

Ihania pätkiä tullu viimeaikoina, nyt haluaa vaan lisää luettavaa kokoajan.. :) Tänään vielä?

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   30.11.10 16:36:37

Mä en haluu ajatella sitä et siel on kesäsiiselit sisällä ja sit ne pääsee kilsan ja sit se romu hyytyy. Tai sitä et se käynnistetään eka, ja sit skrabataan ja lapioidaan ja sit huomataan et kas, pakkanen kusee lukituksen ja auto käy avaimet sisällä...

T. nimim. 20 hinattua autoa välillä la klo 16 - ma klo 07

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   30.11.10 22:56:32

Ei me vielä olla ponin kanssa muuttamassa. Ja mä oon ihan ilonen, että tripsu tykkäs ponista, sen varusteiden väri valloitti :D (meillä on valtaosaksi kamat pinkkejä).

Mä tykkäsin tästäkin pätkästä, ja nyt tuli kyllä sellanen fiilis, että hope ei meillä mee tallilta sähköt, mä voin vaan kuvitella mitä Aapo Paapo tykkää, kun Johis vetelee sitä tukasta tarhassa, ja miten meillä on sit kolme riekkuvaa oripoikaa vapaana, kun ne keksii kaataa aidat :D. Vaikka Paapovauva kyllä pysyy aidoissa, vaikka just eilen kerroinki tripille, miten se oli kerran keksiny kävellä matalasta kohdasta yli kaverin kanssa, sit ne oli menny vapaana pihassa, ja pikkutytöt ei uskaltanu ottaa sitä kiinni. Ja Aapo on sentäs niistä kahesta (tarhakaverina on vuotta vanhempi she) orista se rauhallisempi tapaus.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.12.10 19:05:29

des, onneks mä ehdin kirjottaa tän kohdan jo ennen näitä kylmiä, joten ei tullu tommosia kauhukuvia mieleenkään :D
------
Volvo kuitenkin käynnistyi kauniisti ja lämmitti itsensä suloisen lämpimäksi sillä aikaa, kun siirsimme enimpiä lumia pois. Ajoimme lähimpään taajamaan ja siellä kahvilaan. Iltalehdet olivat jo tulleet ja niiden otsikot huusivat talvimyrskyä. Ostimme molemmat kahvimukien seuraksi ja luimme lumen tuhoista.
- Tässä sanotaan, että voi mennä monta päivää, ennen kuin sähköyhtiöt saa kaikki linjat taas kuntoon, luin Arskalle silmät suurina.
- Ei varmasti täällä. Eri asia jossain Kainuun korvessa, tämä sanoi varmasti.

Parin tunnin kuluttua meitä alettiin vilkuilla tiskin takaa siihen malliin, että olimme kuluttaneet penkkejä tarpeeksi kahden kahvin ja kahden iltalehden edestä.
- Lähetään siivoomaan talli ja katsomaan tilanne, ehdotin. Arska sanoi arvelevansa, että takuulla sähköt olisi jo saatu päälle, mutta hän oli liian optimistinen. Jotain hauskaa sentään oli tapahtunut: joku oli ajanut ohi auran kanssa ja käynyt kääntymässä pihalla niin, että siellä oli nyt sievä, ajokelpoinen lenkki. Mitä lie naapuriapua. Charmi ja Banya tuijottivat meitä epäileväisinä tarhastaan ja mietin, miten ne olivat mahtaneet reagoida traktoriin. Eivät ne ainakaan olleet karanneet.

Sähköjä ei ollut, ei talossa, ei tallissa eikä tietenkään asuntovaunussakaan. Tartuin jo talikkoon siivotakseni boksit, mutta sen metallinen varsi sattui kylmästi sormiini ja ensimmäinen lantakasa, johon osuin, oli kivikova. Silloin tilanne alkoi tuntua jotenkin absurdin toivottomalta.
- Paskat on jäätyny bokseihin, sanoin Arskalle ja potkaisin läjää. Ei se umpijäässä ollut, potkuni sai sen hajoamaan, mutta se sai minut kokeilemaan juoma-automaattia. Se ei edes korahtanut ja vesiliru sen pohjalla oli jäässä. – Putket on jäätyny. Tuleeko taloon vettä? Meidän pitää ottaa hevoset sisään, vaikka tuskin ne enää pystyy lämmittämään näin isoa tallia, kun se on päässy jäähtymään näin.
- Mä menen katsomaan, Arska sanoi kokeiltuaan toista kuppia ja käytävän vesihanaa. Niissäkään ei ollut eloa. Eikä talossa. Menin perässä toteamaan, että edes vessaa ei saanut vedettyä. Tuijotin sitä pohtien, alkaisinko huutaa vai en.

En alkanut. Siitä ei olisi ollut mitään iloa.
- Meidän pitää häipyä täältä, sanoin.
- Mihin muka?
- Ihan sama. Ei me voida jäädä tänne, missä ei oo lämpöä eikä vettä. Eikä hevosetkaan.
- Voidaanhan me käydä ostamassa vettä. Tai sulattaa lunta.
- Ostaa? Lähdevettä puolen litran pulloissa? Hevosille tarttee ainakin sata pulloa päivässä – kaksisataa! Ja missä me lunta sulatettaisiin? Koko talossa ei oo mitään tulisijaa, kiuaskin toimii sähköllä. Poltetaan talo tai asuntovaunu? Tehdään ovista nuotio?

Se olisi voinut toimiakin eikä kukaan varmaan olisi ovia kaivannutkaan, mutta mietittyäni hetken pää kallellaan hylkäsin senkin ajatuksen. Meillä olisi pitänyt olla saunapata tai jotain sen tapaista, mutta meillä oli vain muovisaaveja.
- Hevoset voi syödä lunta, Arska sanoi itsepintaisesti ja minun teki mieli potkaista häntä. Tyydyin tönäisemään.
- Ota järki käteesi ja mieti vähän. Ne on saatava jonnekin muualle, niiden pitäminen täällä on eläinrääkkäystä. Meidän pitää päästä pois. Me jäädytään ens yönä.
- Me voidaan ottaa kaikki peitot ja lämmittää toisiamme…
- Ei! huusin ja tönäisin häntä uudestaan. – Soita sille sun pomolle ja sano, että sä tarvitset autoa. Nyt heti, tai mä lähden hakemaan Mustaojalta traikun.

Sillä hetkellä olin iloinen siitä, ettei välillemme ollut kehkeytynyt mitään hellempiä tunteita. Melkein vihasin Arskaa, joka ei tahtonut katsoa totuutta silmiin ja tunnustaa, ettemme voisi jäädä tänne enää yöksikään. Olin niin raivoissani hänelle.
- Mihin me muka mentäis? hän kysyi jurosti.
- Sen kun valitset! kivahdin. Meillä oli harvinaisen erikoislaatuinen ja onnekas tilanne kuitenkin. Arskan vanhemmilla oli talli, minun porukoillani oli talli. Yhtä hyvin molemmat saattaisivat asua kaupungissa kerrostalossa, tai rivitalossa, jonka ainoa ulkorakennus olisi täpötäysi autotalli tai puutarhavaja.
- Mä en vie niitä faijalle, Arska sanoi välittömästi.
- Entäs jos se ois sun ainoo mahdollisuus?
- Ensin mä soittaisin joka ainoan tuttavan lävitse, hän sanoi uppiniskaisesti.
- Vítun jääräpää. Tarkista, saatko sä sen kuorkin lainaan. Mä ilmotan Jessille, että tulee vieraita.

Puhisin suuttumusta niin, että Arska totteli ja odotin, miten hänen puhelunsa päättyisi, ennen kuin aloitin omani. Kun kuulin hänen lupaavan, että tulisi pian hakemaan auton, yritin tavoittaa Jessiä. Hän ei vastannut heti, mutta soitti takaisin vain parin minuutin päästä.
- Miten te ootte selvinny myrskystä? hän kysyi. – Mä en oo soittanu, kun musta tuntui, että mä oon koko ajan hönkimässä sun niskaan…
- Vähän huonosti, meillä ei ole sähköä ja putket on päässy jäätymään. Me tullaan sinne heti, kun Arska saa auton ajosta, sanoin ja kuulin sanojeni asettuvan nopeaksi jonoksi kuin konekiväärin tuli.
- Selvä. Tammatallissa on tilaa, jos te ehditte sinne ennen mua, Jessi sanoi kysymättä ainuttakaan toisarvoista kysymystä.
- Jep, mä tiedän, sanoin ja kuulin äänen muuttuvan sovinnollisemmaksi. Asiat järjestyisivät kyllä nyt, kun saisimme hevoset Mustaojan suojiin.

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   1.12.10 20:04:31

Oon taas ajankuluksi lueskellut noita sun vanhoja tarinoita ja sielläkin oli yhdessä Charmi. Tuskin sama hevonen on kyseessä, mutta mainitsinpa vain :D

En osaa tästä sanoa juuri mitään muuta kuin sujuvaa tekstiä. Ja tätä on mukava lukea nyt, kun on kipeänä ja kun yrittää itse väsätä jotain uutta tarinaa pidemmälle.
Tää nyt oli tällainen "mäkinluentätävälillä"-kommentti.

Ois kyllä kamalaa joutua olemaan ilman sähköjä niinku nuo nyt! Arska kyllä on outo, mä en tiiä tykkäänkö siitä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.12.10 20:48:40

Moi Jamis! *vilkuttamis*
Missä oli Charmi? Yhtään en muista!

LähettäjäJamis 
Päivämäärä:   1.12.10 20:53:12

Tässä;

- Onko sulla jotain asiaa? Hanski kysyi lyhyesti ja Monika mulkaisi minua kuin hänen äänensävynsä olisi ollut minun syytäni.

- On – ne tuli hakemaan Charmia nyt.

Sinkku-tarina ja luku oli Ravitalli

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.12.10 21:02:40

Katos pirua :D

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   1.12.10 23:34:37

Nyt vasta pääsin lukemaan ton uuden pätkän! Mitä härdelliä koko päivä, peevelin ponikaan ei tajunnu ohjasajosta mitään (se vaan peruutteli ja oli niin tyhmää, että...)

Hieno pätkä, kiva kun ne saa majotuttua Mustaojalle. Vaik must olis kyl ollu hauskaa, ku Arska olis soittanu Hannalle, ja valittanu, et tarvii majapaikkaa itselleen ja ponilleen :D. Alissahan olis tietty Charmiliinin majottanut Mustikselle...

Päivämäärä:   2.12.10 15:23:10

Ei ehkä joku kesäpoika kauheesti soittele entiselle työnantajalleen, joka on tarinassa Suomen kouluratsastajaeliittiä, tuttavallisesti "Moi, mä tarviin tallipaikan vanhalle ponilleni, kun putket jääty"
Kyseessä on kuitenkin vain Arska, ei mikään Vesku, jolla oli Hannan kanssa ihan Pikkasen erilainen historia.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.12.10 15:53:49

Joo ei soittele.
-----------------
6. Sivistyksen parissa
Ehdin leppyä Arskalle kauan ennen kuin olimme perillä. Menihän siinä kyllä aikaakin, kun haimme ensin kuorma-auton lainaan ja pakkasimme hevoset ja tavarat. Olin enää väsynyt ja surullinen, kun pääsimme iltapimeällä Mustaojalle. Plus kylmissäni, minusta tuntui, etten lämpiäisi ikinä. Olimme ajaneet ohi mittarista, joka oli näyttänyt 21 astetta pakkasta ja minua puistatti ajatus siitä, että ehkä edellisyönä oli ollut yhtä kylmä.
- Me oltais jäädytty, sanoin itsekseni.
- Eikä oltais.
- Hevoset ois kuollu janoon.
- Ei noin nopeesti.
- No ähkyn ne ois kuitenkin saanu. Siinähän oisit taluttanu niitä yön läpeensä, jupotin ja Arska hiljeni.

Aloin olla jaksamisen äärirajoilla, mutta onneksi vastassa oli uteliasta ja avuliasta väkeä.
- Mun täytyy lähteä palauttamaan auto, sanoi Arska, joka näytti yhtä lailla uupuneelta kuin minäkin. – Soitellaan.
- Hei haloo. Mihin sä sitten olet menossa? kysyin ja irrotin hänen otteensa Banyan riimunnarusta antaakseni ponin Sunnan hoiviin. Arska pudisti päätään kuin ei olisi ihan ymmärtänyt kysymystä. – Aiotko sä ajaa vanhempies luo nukkumaan? täsmensin.
- En… mutta en kai mä voi tännekään ängetä.
- Voit. Tuunko mä pitämään sua hereillä?
- Ei, mä pärjään kyllä, Arska sanoi ryhdistäytyen ilahduttavasti ja sulki takasillan heti, kun Jerry kärräsi sieltä kottikärryn ulos.

Sarri ja Sunna omivat Charmin ja Banyan ja sivusilmällä näin Jerryn kiipeävän kuormuriin Arskan seuraksi. Minusta se oli hiukan kummallista, mutta en jaksanut ihmetellä. Ehkä Jerry aikoi mankua, että saisi siirtyä ajamaan kuorkkia seuraavalla huoltoasemalla. Toivoin, ettei Arska antaisi, Jerry ei tietääkseni ollut koskaan vielä päässyt ajamaan niin isoa autoa lumella, mutta ainakin hän palaisi, kun Jerry piti palauttaa. Menin talliin, kun auto jyrähti käyntiin ja totesin kaksosten huolehtivan hevosistamme mitä ammattitaitoisimmin. Enpä ollut muuta odottanutkaan.
- Ja tämäkö on se sun lämppäris? kysyi Jessi, joka oli jakanut hevosille ruoat. Varsatkin oli otettu sisään pihatosta tällä pakkasella ja talli oli aivan täysi, varsat tosin olivat kaksittain isoissa bokseissa.
- Sepä se, myönsin ja arvasin hänen selvittäneen, että olin tosiaankin tehnyt omistajanvaihdoksen, huijausta tai ei.
- Ja toi toinen on tuntiponi?
- Joo. Ikivanha ja äkäinen. Mahdoton ratsastaa ja täysin tarpeeton.
- Sehän voisi mennä pihattoon pitämään varsoja ojennuksessa. Siellä ei oo ollu pomoa pariin vuoteen ja mun on pakko sanoa, että ennen meidän varsat oli helpompia ja fiksumpia.
- Sä meinaat, että se tuli jäädäkseen, lausahdin, eikä se ollut edes kysymys.
- Eikö se tullut? Jessi kysyi ja lähti jatkamaan hommiaan.

Se oli sellainen päivä, että olin jotenkin liian väsynyt mennäkseni edes nukkumaan. Arska ja Jerry olivat palanneet yllättävän pian ja me pääsimme saunaan ja saimme lämmintä ruokaa. Pöydässä keskusteltiin, kuinka ollakaan, lumentulosta ja pakkasesta. Jessi ja Vesku saivat Arskan vakuutettua siitä, että vaikka piakkoin lämpenisikin – mitä ei ollut luvassa vaan päinvastoin – olisi idioottimaista miettiäkään paluuta asuntovaunuun ja etenkään hevosten viemistä takaisin.
- Niillä on täällä paljon paremmat olot, Jessi sanoi sellaiseen sävyyn, että asia oli loppuun käsitelty.
- Mutta mulla on nyt vähän naftisti pätäkkää pitää niitä vieraalla. Mun pitää kai etsiä joku asunto ja sellasta ei taida ilman jotain takuurahaa saada, Arska sanoi.
- No, toinenhan näkyy olevan Alissan nimissä, Jessi sanoi vilkaisten minua vinosti, mistä kaksoset nostivat sellaisen äläkän, että keskustelu ajautui ihan muille poluille.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   2.12.10 16:21:53

Heiheihei! Mä haluun tietää mitä kaksoset älämölöilee!

Päivämäärä:   3.12.10 13:16:43

no tietty ne äläköi sitä et alissa osti hevosen!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.12.10 14:07:52

Sitäpä niin, eikä siitä oo sen enempää kerrottavaa.
Mulla on ollu viime aikoina niin vähän aikaa kirjotella, että mietin semmoista, että kunhan saan tän osan loppuun, saatan pitää pienen tauon. Johan tässä on tullut neljä vuotta tätä puhelletuakin.
-----------------
Iltamyöhällä Arska ja minä istuimme yläkerran oleskeluhuoneessa. Vanhukset olivat jo menneet nukkumaan ja Jerry ja kaksosetkin vetäytyneet omiin huoneisiinsa. Arskalle oli laitettu yksi tyhjistä kammareista, mutta väsyneinäkin jämähdimme katsomaan televisiota, vaikkei sieltä mitään erityistä tullutkaan. Sitä kun ei ollut tullut nähtyä pitkään aikaan. Oli minulla tosin läppärikin mahani päällä ja katselin toisella silmällä sieltä Arskalle sopivia asuntoja.
- Voit sä varmaan kyllä tännekin jäädä, arvelin.
- Mä en halua olla mikään hyväntekeväisyyskohde.

Jätin jalosti mainitsematta, että hän oli asunut ainakin vuoden Rosan vanhempien luona, sillä mitäpä sitä muistelemaan. Se oli ollut eri asia, kun hän oli ollut vävynä.
- Jää duuniin. On täällä ennenkin tallimeset asunu, ehdotin.
- Eikö täällä muka ole jo semmonen?
- No en tiedä, lausahdin. Meillä oli vuosikaudet ollut Noora, joka oli erittäin hyvin ansainnut mestari-nimikkeen. Hän oli kuitenkin lopulta tullut siihen tulokseen, ettei ollut järkevää aikuisen ihmisen tehdä elääkseen huonosti palkattuja tallitöitä ja siirtynyt siisteihin sisähommiin. Tosin hän oli kuulemma edelleen yhtä huonosti palkattu ja kaipasi hullun lailla hevosia ja ratsastamista, mutta ei silti harkinnut palaamista. Hänen tilalleen oli löytynyt ensin nuori tyttö, joka oli viipynyt viikon ja nukkunut niistäkin viidestä aamusta kaksi pommiin. Seuraava oli viipynyt kuukauden, ennen kuin oli siirtynyt samaan hommaan isommalle tallille, isomman palkan perässä. Tosin myös tuplasti pidempien työpäivien. Nyt oli vuorossa numero kolmonen, mutta hänkään ei kuulunut olevan lähellekään Nooran veroinen eikä Vesku päästänyt häntä ratsastamaan ollenkaan. Itse en ollut ehtinyt häntä edes nähdä. – Mä luulen, että jos joku tunnollinen tyyppi kysyisi, paikka aukeais välittömästi.
- Kuule, kiitos mutta ei kiitos. Kuskina tulee rahaa ihan eri lailla, ja eikös se mesen paikka sitten ole sun?
- Etkö sä muka aio palata hevoshommiin? kysyin samalla, kun hänen sanansa alkoivat pyöriä päässäni villiä polkkaa.
- Varmaan. Jossain kohden. Mutta just nyt mä olen hemmetin tyytyväinen siitä, että mulla on joku, joka maksaa säällistä palkkaa ja mä saan istua lämpösessä sen eteen.

Arskan maininta siitä, ettenkö minä kelpaisi tallimestariksi, oli ensimmäinen asia, jonka muistin aamulla ja totesin, että olisin mitä mainioin siihen toimeen. Asiani tuntuivat lopultakin loksahtavan paikoilleen. Minulla oli vielä sairaslomaa vaikka miten paljon, mikä esti minua menemästä oikeisiin töihin, toisaalta minun kai olisi sopivaa tehdä jotain Charmin heinien eteen. Mutta tajusin meneväni asioiden edelle. Eivät Vesku ja Jessi varmaan suostuisi antamaan potkuja tallityöläiselleen vain, koska minä keksin olevani vapaana ja käytettävissä. Ehkäpä se tyttö oli ruvennut ihan kunnolliseksi alkukankeuksien jälkeen. Ei hänestä ainakaan eilen ollut kukaan sanonut pahaa sanaa, jos ei kyllä hyvääkään.

Päätin lähteä katsomaan ja herätin Arskan naapurikopista mukaani. Talo oli jo tyhjä ja hiljainen, mutta oli kellokin jo yli yhdeksän.
- Mitäs nyt? Arska kysyi, kun olin tyhjentänyt kahvinkeittimestä loput kahteen mukiin.
- Mä ajattelin viettää päivän tallilla. Haluatko sä ruveta soittamaan niitä asuntoja?
- Joo, Arska sanoi ja näytti saavan piristysruiskeen, kun muistutin niistä. Tai ehkä se oli kahvi.
- Mä jätin parhaat auki välilehtiin. Haluatko sä mun koneen? kysyin ja hain sen, kun hän nyökkäsi. Join kahvini ikkunan ääressä pihalle katsellen. Siellä oli valkoista ja näytti kylmältä, hevoset oli paksusti loimitettu ja niiden turpakarvat olivat valkoisina huurteesta. Mittari ikkunanpielessä näytti miinus kahtakymmentäviittä. Ainakin suurimuotoisempi ratsastaminen saisi jäädä. Pakkanen ei ehkä haittaisi hevosia – varsat riekkuivat parhaillaankin kuin pahaiset kakarat - mutta minä jäätyisin.

Päivämäärä:   3.12.10 15:45:08

voi ei, mitä mä sit teen ku TV on täysillä?? .<

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.12.10 18:58:43

TV as in työvitutus?
No ei nää sivun pätkät oo monta minuuttia työpäivästä voinu tähänkään asti pelastaa. Ja ainahan voit aloittaa alusta ;)

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   3.12.10 21:01:56

Mut mitä ihmettä mä sit luen jos tää menee tauolle? :(

Päivämäärä:   4.12.10 12:26:21

No ei silleen. mut se onki kai vaan tsykolokinen juttu. Et aina jossain vaiheessa päivää käy tän lukemassa ja sitä hetkee odottaa.

(mitenniin mulla on tylsä työ?)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.12.10 14:49:24

No katotaan nyt kuin käy. On tätä vielä joksikin aikaa valmiina ja jouolun jälkeen mullakin varmaan kiireet helpottaa...
----------------

Puin päälleni ja jätin Arskan hoitelemaan asuntoasioitaan. Menin ensin vanhaan talliin, sillä se oli lähempänä ja sormiani ehti alkaa palella jo lyhyellä matkalla sinne. Armi hyppeli innoissaan ympärilläni, mutta livahti innoissaan talliin, kun avasin oven, joka oli raollaan. Sillä ei ollut mitään syytä olla raollaan, mutta kynnykselle oli pakkautunut lunta, eikä se sulkeutunut enää ihan tiiviisti. Muistin katkerasti, miten meidän tallillemme Vihdissä oli käynyt, vaikka ovikin oli ollut kiinni ja hain lapion saadakseni hakattua lumen pois. Minä en ollut koskaan aikaisemmin tullut ajatelleeksi vesiputkien jäätymistä, enkä tiennyt, minkä takia nuoren tallityöläisemme olisi pitänyt olla sen viisaampi, mutta suhtauduin häneen jo varsin epäilevästi. Tallissakaan ei ollut lakaistu, vaikka karsinat olikin putsattu. Hanna ei olisi suvainnut turpeen ja heinänkorsien jättämistä käytävälle tuolla tavoin, minuutiksikaan ylimääräistä.

Jatkoin matkaa tammatalliin, missä näytti yhtä keskeneräiseltä paitsi että kottikärryt seisoivat täysinä keskellä käytävää. Itse tallinhengetär löytyi keittiöstä lukemasta Hevosurheilua ja juomasta kahvia. Tyttö katsoi yllättyneenä ylös, kun seisahduin ovelle.
- Hei, hän sanoi.
- Hei, mä olen Alissa, esittäydyin. Hän oli ehkä minun ikäiseni, mutta näytti pidemmältä ja hänellä oli lyhyehköt, tummat hiukset ja pipo päässä.
- Alissa?
- Mä asun täällä, selvensin. – Ainakin välillä. Ja nyt on välillä. Mikäs sun nimi olikaan?
- Emilia, mutta sano Emppu vaan. Otatko sä kahvia?
- En, mä join jo sisällä. Mites noi uudet hevoset?
- Mä laitoin ne tyhjään tarhaan keskenään. Niin luki taululla, Emppu puolustautui ja kai minun ääneni olikin ollut vähän hyökkäävä. Hymyilin sovinnollisesti ja lähdin ulos katsomaan Charmia, Banyaa ja muita. Minulla oli työnjohtajamainen olo. Emppu saattoi olla kaimani, mutta se ei auttanut häntä siinä asiassa, että hän teki tallityöt eri tavalla kuin mihin olin tottunut täällä Nooran aikana ja viikonloppuisin, ja Hannan luona.

Epäluuloisena kävin lävitse joka ainoan tarhan sekä varsapihaton ja kaikki eläimet näyttivät olevan tyytyväisiä elämäänsä Charmia ja Banyaa myöten. Ikivanha Musti oli kuin toppapukuun tällätty taapero useiden toppaloimiensa alla, sillä se paleli jo ihan vanhuuttaan helposti. Rasse-poni, joka oli melkein yhtä vanha, ei tarvinnut vielä ihan niin paljon fylliä, mutta sen oma talvikarva olikin melkein kymmensenttistä. Se piti seuraa Nötelle ja aloin miettiä, että Charmikin voisi olla hyödyksi rupeamalla Djangon tarhakaveriksi. Tai ehkä sittenkin Mustin, Django oli sen verran viriili ja voimansa tunnossa, että se olisi ehkä ensin nitistänyt heppoisen ruunan ja vasta sitten ruvennut kyselemään, mikä se oli miehiään.

Olin menossa Charmin ja Banyan luota pihattoon katsomaan varsoja, kun Arska tuli ulos.
- Täällä vaan kylmenee, brr, hän sanoi.
- Joo. Löysitkö sä asunnon?
- Mä menen katsomaan yhtä. Haluatko sä tulla mukaan?
- Mikä ettei, myönnyin. Asunnot olivat mielenkiintoisia.
- Se on vasta kahdelta, niin että jos sulla oli mielessä ratsastaa tai jotain niin tässä ehtii hyvin.
- Entäs sinä? Etkö sä halua ratsastaa? kysyin.
- Näh, en mä tiedä.
- Ei edes Mustilla? Djangolla? kysyin ovelasti. Tuntui hyvältä, että minulla oli valta tarjota hänelle hevosia, joista oli keräilykuvia satojen ellei tuhansien hevostyttöjen seinillä.
- En mä voi… et sä voi, Arska häkeltyi.
- Mä voin ja sä voit. Ei tietysti mitään kauhean ihmeellistä, tällä säällä, mutta vaikka vähän vääntelyä. Vesku on näköjään aurannu kentänkin eilen.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   5.12.10 11:57:56

Joo Alissa rupee tallimestariksi :) Jatkoa flunssapotilaalle?

Päivämäärä:   5.12.10 14:00:02

Häiritsi tuossa alussa

Armi hyppeli innoissaan ympärilläni, mutta livahti innoissaan talliin, kun avasin oven

ja tän kohdan mä luin monesti.. en ymmärrä!

Emppu saattoi olla kaimani,

Mut nyt päästiin asian ytimeen, heppailuun!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.12.10 14:27:43

Joo, turhaa toistoa :x
Ja Alissan toinen nimihän on Emilia.
--------------------
Arska valitsi Mustin ja minä otin tietenkin Nöten. Koko ajan harjatessani oria löysin uusia puutteita Empun työnteossa. Hän ei selvästikään ollut edes vilauttanut harjaa hevosen suuntaan aamulla. Emme me oma väkikään sellaista tehneet aamutallissa, sillä silloin oli yleensä kiire, mutta Noora oli kyllä ehtinyt harjata niitä ainakin sen verran, ettei niillä ollut eriteläikkiä kyljissään ja puhdistaa kaviot. Ihan niin kuin Arska ja minäkin olimme oppineet aikoinaan Hannan luona. Neuvoin Arskaa loimittamaan koko Mustin uudelleen satuloituaan sen ja siirryimme kentälle. Oli hauska katsoa Arskan ilmettä, kun hän nousi Mustin selkään. Tietysti hän oli aikoinaan päässyt ratsastamaan vaikka minkälaisilla huippuhevosilla, mutta ei Musti-kultakaan ollut niille aikoinaan hävinnyt pätkääkään.

Sessio oli valitettavasti pakko jättää lyhyeksi, sillä minun sormeni ja varpaani alkoivat mennä tunnottomiksi jo alle puolessa tunnissa.
- Me voidaan jatkaa huomenna, tai illemmalla, kun ollaan käyty katsomassa sitä sun kämppää, esitin. – Missä se on?
- Aika lähellä sitä Vihdin paikkaa, mutta Nurmijärven puolella. Se on halpa ja lähellä duunia niin että en mä vielä edes soittanut muista.
- Sun duuni on autossa. Se voi olla missä tahansa.
- No sen auton kotia sitten.

Emppu katseli tammatallin ovelta, kun palautimme orit tarhoihinsa ja minun teki mieli huutaa hänelle, että sulkisi oven, ennen kuin tallissa tulisi liian kylmä. En kuitenkaan sanonut mitään, vaikka olisi kai pitänyt. Olin aina ollut vähän arka pomottamaan ihmisiä. Vaihdoin vaatteet, etsin meille lounasta ja lähdimme yhden jälkeen ajelemaan. Valkoinen maisema ei tuntunut muuttuvan miksikään, vaikka matka eteni etenemistään. Samaa lumen peittämää metsää, välillä uneliaita risteyksiä tai peltoa. Mieleeni tuli yhtäkkiä, että minullahan oli tosiaankin asunto Helsingissäkin ja että olin aikoinani uinut kuin kala vedessä siellä kaupungin hälinässä. Kasimirkin tuli mieleen ja samalla se, miten monta päivää oli siitä, kun olin viimeksi kuullut hänestä. Ihan liian monta, jotta olisi ollut miellyttävää tietää oikea luku niin tarkasti kuin tiesin. Mitä minä niitä päiviä laskin, kun ei sillä ajalla ollut näköjään loppua.

- Tässä se kai on, Arska sanoi lopulta ja pysäytti valkoisen kerrostalon eteen. Tällaisia pieniä lähiönpoikasiakin oli näkynyt matkalla jonkin verran. Ne näyttivät mielestäni surullisilta, mutta minua jännitti mukavasti. Uudet asunnot olivat aina mielenkiintoisia, vaikken itse ollutkaan vuokraamassa. Tästä luukusta oli kyllä vaikea saada selkoa ja välittäjäkin näytti vähän nololta. Kämppä näytti siltä, että joku naisihminen oli juuri herännyt sieltä kovassa krapulassa ja rynnännyt näytön alta karkuun korvaten siivoamisen mustankirjavan päiväpeitteen oikaisemisella. Arska näytti lähinnä hämmentyneeltä yrittäessään olla tuijottamatta kaikkia naisellisia tavaroita ja minä yritin osoitella hänelle oleellisia asioita. Kaikki näytti ihan kivalta, kun osasi katsoa vain seiniä ja kaappeja.
- Koska tää vapautuu? Arska kysyi lopulta.
- Kuun lopussa.
- Sä voit kyllä olla meillä siihen asti, ota vaan tää, neuvoin ja niin Arska päätti tehdä.

Ajoimme takaisin Mustaojalle asuntovaunun kautta. Minusta tuntui, että olin unohtanut sinne vähän vaatteita ja Arska halusi myöskin tarkistaa, etteivät paikat olleet kiireessä jääneet kovin rempalleen. Sähköt eivät olleet vieläkään palanneet, mutta muuten kaikki näytti hyvältä. Asuntovaunua ei tietenkään saisi sieltä pois, ennen kuin lumi sulaisi, ja sitä katsoessani olin äkkiä todella kiitollinen Vihdin Sähkön tai minkä lieneekään hitaudesta. Kotileikki vaunussa ei ollut enää ollut hauskaa ja ajatus joulusta siellä oli kammottava.
- Menetkö sä kotiin jouluksi? kysyin Arskalta.
- Kai mun pitää, en mä voi teilläkään joulua kuokkia, hän sanoi. – Tai ehkä mä tsekkaan, haluaisko Irpo viettää poikamiesjoulun. Ostetaan toisillemme mäyräkoirat joululahjaksi ja ollaan vaan kaks puol-isoa valveilla.

Päivämäärä:   6.12.10 18:43:22

Saas näkee, tuleeko täälläkin vietettyä jonkin asteinen poikamiesjoulu =P Jotain piti viilailla, mutten nyt muista.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.12.10 18:48:39

Joulubileet!
---------------
7. Myötäkäymisissä
Jouluun ei ollut enää aikaa paljon mitään ja ihan kuten olin arvannutkin, porukat olivat samaa mieltä minun kanssani siitä, että tietenkin Arska asuisi meillä, kunnes pääsisi muuttamaan, joulunpyhät mukaan lukien. Hän kävi Mustaojalta käsin ajamassa muutaman keikan ja yksi pitkäkin oli luvassa, Viroon asti. Hän sanoi hakevansa sieltä joululahjahevosia. Silloin, kun hän ei ollut töissä, luuhasimme tallilla ja teimme Empun elämän hankalaksi. Tietenkään se ei ollut tarkoituksellista, ainakaan aluksi, mutta melko pian kuljimme tytön perässä ja neuvoimme, miten kaikki olisi pitänyt tehdä. Tunsin omantunnonpistoksen asiasta oikeastaan vasta sitten, kun hän yhtenä aamuna paiskasi minua talikolla ja meni satulahuoneeseen soittamaan.
- Teillä on täällä näköjään kaks niin hemmetin hyvää tallityöntekijää, ettei mua kai tarvitakaan, kuulin hänen sanovan. Punastuin, häpesin ja pidättelin naurua yhtaikaa, toivoen hartaasti, että hän soitti Jessille eikä Veskulle.
- Mutta mehän vaan neuvottiin, sanoi Arska puoliääneen, mutta hänen syyllisestä ilmeestään näki, että hänkin tajusi meidän käyttäytyneen kuin koulukiusaajat.

- Hei sori, sanoin sovinnollisesti, kun Emppu ryntäsi ulos eikä näyttänyt juurikaan leppyneeltä.
- Sori, hän matki ja jatkoi matkaansa edes vilkaisematta minuun. Hetken kuluttua ulkoa kuului hänen moponsa kiukkuinen pärähdys, joka kaikkosi pian.
- Voi vitsi, nyt vanhukset kyllä kuristaa mut, sanoin epävarmasti ja vilkaisin Arskaa.
- Miten niin. Nyt me vaan ruvetaan hommiin ja hoidetaankin ne niin kuin pitää. Ja ne säästää yhden palkan. Ja sosiaalikulut!
- Oikeesti. Ja sitä paitsi me oltiin häijyjä.
- Me? Ajattele, mitä Hanna ois sille sanonu!

Se oli huomio, joka helpotti oloani jonkin verran, mutta omatunto vaivasi kyllä edelleen. Hannalla oli terävä kieli, mutta myös oikeus käyttää sitä omassa tallissaan, ellei hän mielestään saanut maksamalleen palkalle vastinetta. Tämä ei ollut minun tallini eikä Empun palkka mennyt minun pussistani. Toivoin kovasti, ettei minua haukuttaisi illalla ihan pataluhaksi.
- Töihin siitä, Arska sanoi keskeyttäen pohdintani ja ojensi minulle talikon.

Teimme tallissa selvää jälkeä. Lakaisimme lattiatkin niin huolella, että ne eivät olleet niin puhtaita kuin kesällä, kun suursiivottiin painepesurilla. Emme ratsastaneet, mutta käytimme kaikki hevoset kaksi kerrallaan tallissa, harjasimme ne huolella ja vaihdoimme pois likaiset tai rikkinäiset loimet. Lopuksi keräsin ne ja kaikki satulahuovat ja raahasin pyykkiläjän kellarin isoon teollisuuspesukoneeseen. Autotallin ovi oli ikävästi pyryttänyt umpeen, joten jouduin menemään oikein asuintilojen kautta ja vähän ajan päästä sain ripustella loimia kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Ehkei olisi kannattanut vaihtaa ihan kaikkea kerralla.

Kaksoset ja Jerry saapuivat luonnollisesti kotiin paljon ennen Jessiä ja Veskua. Olin jatkanut katumusharjoitteluani tekemällä ruokaa, mutta niin olin tehnyt monena päivänä muutenkin, joten sitä ei ehkä laskettu. Arska ja minä vain istuimme, ruokimme nuorempiamme ja odotimme tuomiota.

Vesku ehti ensimmäisenä kotiin ja hän oli se, jolle Emppu oli soittanut.
- Meillä ei sitten ole tallityöntekijää. Mitähän te mahdatte siitä tietää? hän kysyi siloisesti.
- Se ei ollut kovin hyvä. Mä olen parempi – me ollaan – ja mullahan on vaan aikaa vielä seuraavat kaks kuukautta! latelin henkeä vetämättä. Olin harjoitellut.
- Ja entä sen jälkeen? Vesku kysyi.
- No enhän mä varmaan palaa kouluun ennen kuin syksyllä. Siihen on melkein vuosi aikaa.
- Sä säästät monta tuhatta euroa, jos Alissa hoitaa teidän tallin, ja se varmasti hoitaa sen paremmin kuin tää Emppu, Arska sanoi vilpittömästi.
- Niin. Alissahan ei tarvitse kuin ylläpidon, Vesku lausahti.
- Kuule, mä olen oikeesti pahoillani. Me ehkä huomauteltiin sille vähän liikaa. Mutta ei me sanottu kuin asiasta. Sä et olisi voinut tuoda Hannaa tallitarkastukselle, selvitin tavoitellen asiallista sävyä ja minusta näytti, että Veskua sentään hymyilytti.
- Mä en ole ikinä yrittänyt saada meidän tallia Hannan tallin tasolle siinä mielessä. Mutta olkoon. Ihan totta se on, ettei Empulla ihan niin paljon kykyjä tai haluamista ollut kuin Nooralla.
- Mulla on enemmän, huomautin.
- Niin varmaan. Nyt saat sitten todistaa sen. Jos sulle tulee ens viikolla mieleen, että oikeastaan Hesassa oliskin kivempaa ja enemmän kavereita niin hommaat uuden talliapulaisen ennen kuin pakkaat kimpsusi ja häivyt.
- En mä häivy, vakuutin.

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   6.12.10 21:46:33

Oi Vesku :) <3 Missä se taas olikaan töissä, voisin mennä käymään sen vastaanotolla tän saakelin flunssan kanssa..?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.12.10 22:19:00

HUSin neurologian osastolla - sä tarvinnet aivokuumeen tms :D

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   6.12.10 22:20:08

Kyl mul voi olla aivokuume, ainaki koko pää on ihan täynnä räkää, niin kai aivotkin..? ;P

LähettäjäMeow 
Päivämäärä:   7.12.10 04:48:58

Miksei Vesku vois muuttaa vaikka Turkuun ja alottaa hommia vaikkapa työpaikkalääkärinä? :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.12.10 14:48:14

Lähdin kuitenkin perjantaina Hesaan. Joulu oli ihan ovella ja halusin käydä tekemässä jouluostoksia ja moikkaamassa kämppiksiäni, jotteivat he luulisi minun kadonneen maan päältä. Arska oli lähtenyt järjettömän aikaisin aamulla Viron-reissulleen, joten minä sain hoitaa tallin omin neuvoineni. Onneksi nautin siitä hommasta ihan rehellisesti ja pidin huolen siitä, että kaikki oli viimeisen päälle nuoltu. Päässäni vilisi ideoita siitä, miten kaikesta saisi vielä helpompaa ja tehokkaampaa. Ehkä voisin jossain vaiheessa käydä Hannan luona tarkistamassa, oliko siellä tehty jotain matkimisen arvoisia uudistuksia.

Ehdin ratsastaa Charmilla, ennen kuin oli aika jakaa iltapäiväheinät, mihin tallityövuoro periaatteessa loppui, joten lähdin suihkuun ja valmistauduin lähtöön. Jerry oli ehtinyt tulla koulusta ja lirkuttelin häneltä kyydin asemalle.
- Koska sä tuut takasin? hän kysyi.
- Ennen maanantaita, lupasin. Viikonloppu olisi Empullakin joka tapauksessa ollut vapaa. En ehkä ehtisi tehdä tarpeeksi ostoksia tänään ja illalla tapaisin Annin pitkästä aikaa. Aioin houkutella hänet jonnekin tanssimaan. Sillä siunaaman hetkellä, kun Vesku oli kieltänyt minua hinkumasta kaupunkiin, minulle oli tullut kauhea himo päästä vähän huvittelemaan.
- Näetkö sä Dannin?
- Ehkä, ellei sillä ole muita kiireitä.
- Muistuta sitä, että se lupasi mulle joululahjaksi pullon mua vanhempaa viskiä.
- Eikä luvannu!
- Lupasi se, Jerry virnisti.

Käpylässä ei ollut ketään kotona. Joko heillä oli jo alkanut joululoma ja he olivat lähteneet koteihinsa tai sitten he rutistivat koulussa viimeisiä. Asetin keittiön pöydälle tuomani suklaarasian ja joulukortin. Olin tunnontuskia tuntematta napannut lahjuksen keittiön kaapista, johon Vesku ja Jessi olivat keränneet potilailta, työkavereilta, lääkekauppiailta sun muilta yhteyshenkilöiltä saamansa suklaat ja viinit. Niitä oli ihan liikaa meille. Sitten pyörittelin peukaloitani vähän aikaa. Annin joululoma oli alkanut jo, mutta hän oli sanonut joutuvansa menemään vähäksi aikaa töihin, ennen kuin voisimme tavata. Toivoin, ettei häntä pidäteltäisi siellä iltamyöhään. Päätin lähteä kaupungille ja katsoa, saisinko ainakin osan joululahjaostoksistani tehtyä tänään. Rahaa minulla ei ollut paljon, mutta sitä sentään oli, sillä olin aiemmin viikolla saanut sairauspäivärahani. Maksuilmoituksen näkeminen oli korventanut ikävästi. En tuntenut olevani ollenkaan sairas, ainoastaan laiska lusmu.

Vilkaisu eteisen peiliin sai mieleeni uuden ajatuksen. Olin niin vieraan näköinen kaupunkivaatteissa ja meikattuna, kun olin löntystänyt tallikamppeissa monta viikkoa. Näytin ihan sievältä, vaikka kampaajalla käynti ei olisi kyllä tehnyt pahaa. Ehkä olin jopa tarpeeksi kelvollisen näköinen tavatakseni Kasimirin. Tosin tuskin hän enää oli kaupungissa. Eiköhän hän vastaisi vanhempiensa luota joulunvietosta, jos yrittäisin soittaa. Niin, siellä hän varmastikin oli. Voisin ihan hyvin soittaa ja toivottaa hyvää joulua.

- Heippa, Kasimir vastasi varovaisesti muutaman soiton jälkeen, ihan kuin olisi pelännyt minun käyvän puhelimen välityksellä hänen kimppuunsa, itkevän ja valittavan hylkäämistäni. Se olikin varsin varteenotettavana vaihtoehtona mielessäni, mutta en minä niin tehnyt. Enhän itsekään ollut ottanut häneen yhteyttä sen jälkeen, kun olimme viimeksi eronneet sairaslomani alussa.
- Heippa hei, sanoin tekopirteästi. – Mä ajattelin vaan toivottaa sulle hyvää joulua. Sä tulit mieleen, kun mä tulin pitkästä aikaa kaupunkiin. Oletko sä jo kotona jouluhommissa?
- En, mä lähden vasta huomisiltana. Meillä on tänä iltana vielä pippaloa loman kunniaksi. Ai sä olet täällä?
- Joo, oon just lähdössä tekemään vähän jouluostoksia ja sitten mä lähden Annin kanssa jonnekin viihteelle, kerroin.
- No mutta haluaisitko sä nähdä? Voitais käydä jossain kahvilla.

Tietysti minä halusin nähdä. Halusin nähdä niin kovasti, että rinnassa puristi.
- No mulla menee max puol tuntia keskustaan. Sano paikka, ehdotin. Kasimir mietti vain hetken ja esitti Seurahuonetta, mutta se oli minulle liikaa. En kestäisi tavata häntä paikassa, jossa meillä oli ollut ensitreffit.
- Eikä. Se on takuulla täynnä sinitukkaisia tätejä, jotka on pysähtyny jouluostoslasilliselle Stockan ja Sokoksen välissä. Ennen vaikka Heseen, sanoin.
- Höpsis. Sports Academyn terassi sitten?

Se kelpasi minulle oikein hyvin. Se ei tietenkään ollut ulkoterassi, tähän aikaan vuodesta, vaan kauppakeskuksen kakkoskerroksen käytävällä, missä kulki koko ajan ihmisiä ohitse. Se olisi täydellinen paikka parin vanhan tutun tavata ja istua kuulumisia vaihtaen hetken aikaa.

Päivämäärä:   7.12.10 17:38:17

Ah, keskitypäs taas noihin missä/jossa/mihin/jonne/mikä/joka-juttuihin

Päivämäärä:   7.12.10 23:06:22

Täh? Tauolle? Mitenkäs minä sitten osaan iltapalani syödä, jos ei ole Sennnun tarinaa luettavana??

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.12.10 18:11:14

Huominen pätkä tullee vasta iltamyöhällä, mä lähden ulomaille ellen myöhästy laivasta :D
------------------

Kasimir oli ehtinyt ennen minua paikalle ja minun piti pysähtyä toiseksi ylimmälle portaalle, kun näin hänet. Mies vaan pompotteli sydäntäni edelleen mihin tahtiin halusi, vaikkei edes tiennyt tekevänsä niin, koska ei ollut vielä edes huomannut minua. Pelkkä hänen näkemisensä aiheutti minulle rytmihäiriöitä. Nielaisin ne kuitenkin alas, vedin henkeä ja jatkoin matkaa niin pian kuin pystyin. Olisipa ollut kaiken huippu, jos hän olisi huomannut minut portaissa seisomassa ja tuijottamassa.
- Hei, sanoin ja istuin alas. Kasimir oli ollut varma tulostani, hän oli jo hakenut kaksi mukillista juotavaa.
- Siellä oli glögiä. Toivottavasti se ei oo vielä ihan jäähtyny, hän sanoi ja kiirehdin istumaan, ennen kuin hän ehtisi nousta ja auttaa tuolin alleni. Sellaistakin oli joskus tapahtunut, mutta nyt en kaivannut herrasmieseleitä.
- Kiitos. Oisin mä voinut hakea oman juomani, sanoin, mutta tartuin silti höyryävään astiaan.
- Ja mitä sulle kuuluu? Kasimir kysyi ja katsoi minua mustilla silmillään. Hän ei varmaan tiennyt, miten vetoava hänen katseensa oli. Tuskin hän muuten olisi sitä minulle, raaskulle, suonut. Ajatus sai minut takaisin tähän päivään.

- Kiitos, mitäs tässä, sanoin täysin arkisesti. – Mä olen ollut kaverilla hevosenhoitajana ja me asuttiin yhdellä autiotilalla Vihdissä asuntovaunussa, kunnes tuli lumimyrsky ja sieltä lähti sähköt. Sitten meidän piti muuttaa Mustaojalle ja nyt mä oon sitten siellä tallimestarina paitsi että mulla on nyt vapaa viikonloppu, mutta mun pitää palata maanantaiksi paskanmättöön.
Kasimir katsoi minua vähän aikaa kuin yrittäen sulattaa kaiken.
- Vau, hän sanoi ja minä lisäsin pökköä pesään.
- Se asuntovaunuaika oli aika extremeä. Se autiotalo oli homeessa, joten siellä piti käydä suihkussa suurin piirtein hengittämättä. Niinpä mä melkein asuin samoissa pilkkihaalareissa koko ajan. Se oli niin metsässä, että sinne piti hommata haulikko siltä varalta, että sudet yrittäis lähennellä hevosia, ja sehän on sitä citykarhualuettakin, latelin.
- Nyt sä huijaat, Kasimir sanoi ja hänen silmänsä välähtivät huvittuneesti.
- Pikkusen, hymyilin. – Ei meillä ollu haulikkoa, mutta muuten se oli aika selviytyjämeininkiä. Ja mitä sulle kuuluu?

Kasimirille kuului pelkkää koulua ja hän ehti vuodattaa niin pitkän pätkän tenteistä ja arvosanoistaan – jotka olivat kaikki kadehdittavan hyviä – että tuskastuin. Peitin irvistykseni lasin taakse, mutta ei hän ihan tunteeton tampio ollut.
- Sori. Miten sun koulukuviot nyt sitten tulee jatkumaan? hän kysyi.
- Mulla on saikkua edelleenkin helmikuuhun asti, kerroin.
- Ja sitten jatkat?
- Saa nähdä. Mun täytyy käydä juttelemassa jonkun kanssa, että onko siellä jotain sellasia kursseja, jotka mä voisin tai mun kannattais tehdä pois. En mä oo sitä vielä kummemmin miettinyt.
- Ja siihen asti sä aiot hoitaa teidän tallia?
- Niin aion. Mulla on siellä yksi koulutettava hevonen ja sitten Veskun ja sisarusten kilpahevoset… ehkä niistä riittää joku mullekin ens kaudeksi, sanoin ja jäin suu aavistuksen verran auki kuulostelemaan, mitä olin juuri sanonut. Ehkä niistä tosiaan riittäisi. Vesku oli vaikuttanut harmistuneelta, kun edelliskeväänä olin jättänyt Nötellä kilpailemisen työ- ja Juhana-kiireiden takia. Hän tuskin tarjoaisi sitä minulle enää. Siitä oli tullut jo iso hevonen ja se osallistuisi luokkiin, joihin minä olin liian kokematon, mutta ehkä jokin muu hevonen… ehkä Vesku antaisi minun kisata jollain osaavammalla. Jos lupaisin, etten ottaisi sellaista työpaikkaa, joka taas veisi minulta kaikki viikonloput, sillä tietystihän minun pitäisi jostain hommata rahaa sen jälkeen, kun sairaslomani päättyisi. – Mä olen ajatellu panostaa oikein kunnolla kilpailemiseen ens kaudella, ilmoitin mainitsematta, että olin ajatellut asiaa vasta minuutin tai pari.

Kasimir ei ollut hevosihmisiä, mutta oli sen verran perillä lajista, että katsoi minua kunnioittavasti.
- No mutta sehän on loistava ajatus. Ainakin parempi kuin maata sängyssä ja tuijottaa kattoa, hän sanoi rohkaisevasti.
- Niinkö sä luulet mun tehneen?
- Miten mä voisin tietää? Sä puhuit masennuslomasta ja kun mun täti on ollu masentunu, se ei ole viitsinyt mennä edes suihkuun.
- Burn out –loma, ei masennusloma, oikaisin kiukkuisesti.
- No mutta eikö se ole melkein sama asia?
- Mä voin vakuuttaa sulle, että mä olen käynyt suihkussa joka ainoa päivä! Paitsi siellä asuntovaunussa, lisäsin, sillä siellä olin tosiaan lipsunut ja sitä paitsi halusin pitää yllä mielikuvan siitä, että olin ollut jollain selviytymisleirillä – ja selvinnyt. – Mä en tiennyt, että sulla on olut masentunut täti.
- Ei mulla enää olekaan. Se kuoli pois.
- EI kai se tappanut itseään? kysyin kauhuissani, sillä nyt aloin ymmärtää, miksi Kasimir ehkä oli lakannut pitämästä minuun yhteyttä.
- Ei. Se kuoli syöpään sitten myöhemmin.

Asiat, joista olimme jutelleet, olivat olleet ihan hyviä puheenaiheita. En ollut tänne lähtiessäni uskonut, että voisin olla näin helpottunein mielin Kasimirin seurassa sen jälkeen, kun hän oli käytännössä dumpannut minut kokonaan ja olin iloinen, että olin soittanut hänelle.
- Kuule, oli tosi kiva tavata, Kasimir sanoi ja tarttui yllättäen hellästi käteeni. – Ei sua huvittais tulla mun seuraksi illalla?
Sävähdin hänen kosketustaan ja kiskaisin käteni pois. Onneksi laukkuni alkoi piipittää samalla hetkellä, joten sen saattoi tulkita myös kiireeksi vastata puhelimeen.
- Mähän sanoin, että mä olen sopinut Annin kanssa, ja nyt se soittaakin, sanoin nopeasti. Ilta Kasimirin kanssa johtaisi hyvin todennäköisesti hänen sänkyynsä ja vaikka olin parhaillani aika sekaisin, niin sekaisin en halunnut olla. Ei ollut fiksua olla nalkissa tyyppiin, jolle kelpasin vain, kun olin parhaimmillani ja joka käänsi minulle selkänsä heti, kun tuli vastoinkäymisiä. Mitä jos joskus vaikka katkaisisin hampaan?

Anni ilmoitti pääsevänsä juuri lähtemään töistä ja minä lupasin mennä häntä vastaan. Jatkaisimme sitten yhdessä hänen luokseen.
- Mun täytyy lähteä. Hyvää joulua ja kiitos glögistä, sanoin Kasimirille ja nousin.

Päivämäärä:   8.12.10 21:43:34

Mulle tuli muuten Itsenäisyyspäivänä mieleen tehdä torttuja vanhan perinteen mukaan, mutta enpä ollut hoksannut ostaa tarvikkeita. Tääh? Siis minkä perinteen? Kotona tehtiin tortut vasta Jouluviikolla... :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.12.10 21:51:33

Mä tein perinteisesti piparkakkuja itsenäisyyspäivänä :)

Lähettäjäjackets 
Päivämäärä:   9.12.10 20:17:07

Mitä ihmettä hän teki toisella sivulla :O

Hyvä, et Alissa kerranki pysy lujana :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.12.10 21:29:32

8. Kaupungin yössä
Anni oli töissä ihan Rautatieaseman vieressä ja hän saattoi kuulemma ikkunastaan katsoa, koska oli aika kiiruhtaa junalle, paitsi että käytännöllisesti katsoen mikä tahansa juna vei hänet kotiin Pasilaan. Hän seisoskeli jo toimistorakennuksen oven edessä, kun puolijuoksua kiiruhdin sinne. Hänellä oli uusi takki, valkoinen, pörröinen kaulaliina ja tumma värihuuhtelu hiuksissaan ja olin vähällä kävellä ohi.
- Sitä ei enää tunneta, Anni sanoi loukkaantuneena.
- No sun hiukset on uudet! Ja takki!
- Tää vanha rätti, Anni puhahti ja lisäsi, ihan kuten olin odottanutkin, ettei ollut hänen vikansa, ellen ollut sitä vielä nähnyt.
- Mä olen oleskellu tuolla ulkokunnissa, ilmoitin ja tartuin häntä molemmin käsin käsivarresta.
- Mitäs tehtäis? Anni kysyi jättäen sikseen enemmän moitiskelun.
- Jos me tehtäis ihan niin kuin mä haluan niin me käytäis ostamassa pullollinen viiniä, mentäis sun tai mun luo etkoille ja sitten lähdettäisiin kaupungin yöhön.
- Selvä! Mulle sopii, Anni sanoi miettimättä.

Annin solukossa ei ollut sen suurempaa ruuhkaa kuin omassanikaan, joten kipitimme vapautuneesti Annin huoneen ja kylppärin, jossa oli isompi peili, välillä. Minä en ollut lähtiessäni osannut varautua siihen, että jatkaisimme suoraan kaupungille, joten olin vähän arkisissa vaatteissa ja pengoin Annin vaatekaappia löytääkseni jotain, joka ei näyttäisi päälläni säkiltä. Löysinkin kelvollisen puseron, jonka Anni lupasi minulle saman tien, hän oli kuulemma saanut sen lahjaksi ja se oli liian pieni. Sitten rauhoituimme Annin sängylle meikkaamaan, juomaan viiniä ja juttelemaan. Hän tiesi jo kaiken asuntovaunulomastani Arskan kanssa, sillä sieltä minulla oli ollut hyvää aikaa raportoida. Sen sijaan Mustaojan viimeiset uutiset olivat kertomatta.

- Sä asut sitten siellä, etkä ehdi enää ikinä katsomaan Kodiakia, Anni sanoi pettyneenä.
- Miten niin en ikinä? Viikonloput mulla on vapaat, ainakin kunnes kisakausi alkaa. Ja sullahan on sille vuokraaja.
- Niin on, ja kiva onkin. Se käy sillä aina näin perjantai-iltaisin tunnillakin. Mutta kyllä elämä oli siinä mielessä hauskempaa sillon, kun Kodi asu teillä ja me päästiin aina yhdessä ratsastamaan. Etkö sä voisi hankkia vuokrahevosta Dumista?
- En tosiaankaan, sanoin päättäväisesti ja vaihdoin puheenaihetta. – Mä tapasin just Kasimirin.
- Mitä? Voi miten hienoa! Ootteko te nyt taas väleissä?
- No ollaan me väleissä, mutta en mä tiedä, haluanko mä olla tän läheisemmissä väleissä. Vaikka se kyllä ehdotti, että jatkettais iltaa yhdessä, tunnustin. Anni tiesi ihan tarkkaan, miten Kasimirin hiljeneminen oli minua loukannut. Mitä en ollut niin vuolaasti kertonut oli, miten olisin edelleen halunnut olla hänen kanssaan, mutta nyt tulin vuodattaneeksi senkin. Illan tunnelma oli juuri sopiva uskoutumiseen, kun olimme pitkästä aikaa kahden ja puolet viinipullosta oli jo kadonnut.

- Sä olisit halunnu mennä sen kanssa, Anni totesi lopetettuani ja kiiruhdin tyrmäämään.
- En olisi. Sä et olis voinu soittaa paremmalla hetkellä.
- No mutta jos mä olisinkin soittanut vasta puolen tunnin päästä?
- En mä sittenkään olisi mihinkään lähtenyt. Sä et olisi puhunu mulle vielä toukokuussakaan, jos oisin skipannu sut. Vai?
Anni näytti hetken loukkaantuneelta, mutta kuten yleensäkin, hänen huumorintajunsa kesti pienen piikittelyni siitä, miten äkkinäinen hän oli suuttumaan.
- Se on siinä ja siinä. Huhtikuulle ois voinu mennä.

Kun viinipullo oli tyhjennetty, lähdimme. Oli vielä hirvittävän aikaista löytää paikkaa, missä päästä tanssilattialle irrottelemaan, mutta Anni sanoi tietävänsä upean ravintolan Kalliossa ja sinne hän halusi eikä minnekään muualle.
- Se kyllä aukeaa vasta ysiltä ja sinne maksaa sisään, hän varoitti. Minä vilkaisin kelloa, joka oli seitsemän.
- Ajattelitko sä, että me kontattais sinne vai miten me tapettais pari tuntia? kysyin.
- Mennään johonkin kuppilaan lähistölle odottamaan. Hei, onko Danni kotona? Mennään sen luokse toisille etkoille! Me ehditään hakea toinen viinipullo!
- Mä en tiedä, mutta mäpä pirautan sille, sanoin iloisesti muistaessani, että minunhan piti välittää Jerrynkin terveiset. Tosin ajatus, että Danni olisi kotona perjantai-iltana siihen aikaan olematta menossa minnekään oli outo.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   9.12.10 21:44:54

Täällä kun on tapana virheitä kertoa, ni tässä vaikka tällä kertaa. "kuulemma" :D

Päivämäärä:   10.12.10 20:32:04

Meillä Savossa sanotaan "kuulema", kahdella ämmällä oikein.

Päivämäärä:   10.12.10 22:22:40

Lisääääääääääää!!!!!!!!!!!!!!!!!1111111

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.12.10 22:27:19

Sieltä hän kuitenkin vastasi unisena ja ilahtui kovasti herättämisestä.
- Mä olin vähän lähdössä ulos, kyllä, mutta en mä muistanu laittaa herätystä. Mä olen ihan kuollu, oon valvonu monta yötä.
- Mikä sua on valvottanu? tahdoin tietää.
- Mitäs luulet? Kauhea bileputki tietysti!
- Sopiiko että Anni ja minä tullaan sun luokse etkoille. Me juotiin jo yhdet etkot Annin luona, mutta meillä ois aikaa tapettavana ennen ravintolaa, esitin.
- Tulkaa pois! Danni lupasi ja niin lähdimme taas Alkon kautta liikkeelle.

Matkalla Anni esitti minulle ehdotuksen.
- Haluaisitko sä asua mun kanssa? hän kysyi.
- Tää tuli nyt vähän äkkiä, nauroin tuntien itseni suunnattoman vitsikkääksi.
- Ei kun oikeesti. Me voitais vuokrata joku kaksio tai vaikka kolme huonetta ja keittiö niin meillä ois olohuonekin.
- Mutta mä en oikeastaan tarvitse nyt asuntoa täältä. Mä olen jopa miettinyt, että antaisinko mä ton solun pois, sanoin. Olin tosiaan miettinyt sitä, mutta en ollut vielä uskaltanut tehdä mitään niin radikaalia.
- Tarvitsetpas. Tulethan sä takaisin opiskelemaan ennen pitkää. Ja ennemmin mä ottaisin sut naapurihuoneeseen kuin minkä tahansa vieraan tyypin jostain Perähikiältä. Mulla on vaihtunu toi porukka enemmän kuin laki sallii ja kaikilta menee viistoista viikkoa, ennen kuin ne oppii talon tavoille! Anni sanoi tuohtuneena.
- Oishan se kyllä kivaa, sanoin empien. Olisiko se oikeasti, siitä en ollut ihan varma, mutta kaipa se sujuisi, jos minä ottaisin asiakseni hioa Annin pahimpia särmiä, ja kai minullakin oli Annin mielestä omani. Se nyt ainakin oli totta, ettei naapurihuoneeseen silloin tuppaisi asumaan ventovieraita.
- Jee! Anni kiljaisi.
- Mä en luvannu mitään! Eikä me kyllä löydetä kolmiota, mihin asumistuki riittäisi niin, että en mä ehkä pysty.
- Älä ole ilonpilaaja.
- No anna mä ainakin mietin pari päivää. En mä halua tehdä mitään päätöksiä tai edes lupauksia puolen viinipullon jälkeen.

Danni tuli avaamaan oven hiukset märkinä ja kylpytakki yllään.
- Mä olen pahasti teitä jäljessä, mutta älkää kitatko kaikkea sillä aikaa, kun mä kuivaan hiukset, hän sanoi ääni helähtäen rapussa ja automaattisesti vilkaisin Mailiksen ovea. Mahtoiko hän roikkua ovisilmän takana katselemassa? Näytin varmuuden vuoksi kieltä siihen suuntaan. Menimme sisään, asetuimme taloksi ja Anni kaatoi meille juotavaa. Hän näytti saaneen sanaisen arkkunsa auttamattomasti auki ja paljasti nyt, miksi hän tahtoi siihen tiettyyn paikkaan.
- Me ollaan käyty siellä työporukalla ja osa oli menossa sinne tänäänkin, hän sanoi näyttäen punastuneelta ja melkein syylliseltä.
- Mä en tiennykkään, että sulla on niin kivoja työkavereita, että niiden kanssa haluaa viettää vapaa-ajankin, huomautin melkein arvaten, mihin oltiin menossa.
- On niistä osa.
- Etenkin joku mies? kysyin ja Anni nyökkäsi.
- Se on ollu tuolla vasta pari kuukautta, mutta se on hirveän suloinen. Sen nimi on Nevala.

- Mielenkiintoinen nimi, sanoi Danni, joka siinä kohden liittyi seuraan.
- Se on tietysti sen sukunimi, Anni selitti kärsivällisesti.
- Mä en ehkä halua tietää, miksi se haluaa käyttää sukunimeä mieluummin kuin etunimeä, naurahdin ja aloimme miettiä, mikä tyypin nimi saattaisi olla.
- Kullervo, esitti Danni ja minä nokitin Aabrahamilla ja Sepetuksella.
- Hölmöt! Se on Joni. Ei siinä ole mitään kamalaa, Anni keskeytti.
- Mä lähden teidän mukaan, Danni päätti. – Jos Anni lähtee iskemään työkaverinsa niin mä pidän sitten Alissalle seuraa.
- En mä ole lähdössä ketään iskemään! Ja Alissahan voi aina sitten soittaa Kasimirille, Anni sanoi kiireesti.
- Semmosta hätää mulle ei tule, että mä niin tekisin, ilmoitin.

Päivämäärä:   11.12.10 14:24:52

Äijävoittoisissa paikoissa sitä vaan nyt puhutaan sukunimillä, varsinkin niitä äijiä. Onks Palonen jossain, Julin sano, Inkinen lupas jne. Hm, paitsi et meidän myyjät on kyl poikkeus. (mut ne ei ookaan äijii.)

Päivämäärä:   11.12.10 14:27:05

Ai nii, ja kai sä muistit tän tasavertaisuuslain. Jos kaks ihmistä muuttaa samaan känppään, niiden tulee tehdä selvitys siitä et ne ei oo pariskunta, kert muuten toisen tulot romauttaa toisen tuet. Tätä mä itseasiassa olin konmentoimassa mut sit eksyin sivupoluille. Ja we all <3 kela, melkeen yhtä paljon ku verovirasto.

Vieläkin hyppää sydän kurkkuun jos kelan kuori poksahtaa postilaatikosta, vaikken oo opiskellu ikuisuuteen.

Päivämäärä:   11.12.10 16:14:32

Jos ne samaan kämppään muuttavat on eri sukupuolta niin sitten tarvii tehdä selvitys. Ja jos kaks poikaa asuu Hoasin kaverikämpässä ja sinne muuttaa tyttö kanssa kaverikämppä-idealla niin ei tarvi myöskään selvitellä Kelalle mtn.

Päivämäärä:   11.12.10 17:38:05

Ai? Must tää muuttu sillon ku se samatsukupuoletnaimisiin-laki tuli. Oletettavasti sun tieto on ajankohtaisempaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.12.10 20:29:56

Hyviä pointteja, enpä ois tullu ajatelleeks!
------------
Olimme jo aika lailla viihteellä, kun lähdimme ravintolaan. Se sopi minulle loistavasti, juuri sitä olin lähtenyt hakemaankin. Annin valitsema paikka oli myös täsmälleen sopiva mielialaani, vaikka ovella pitikin maksaa mielestäni aika suolainen hinta. Ajattelin kuitenkin, että tämä olisi joululahja itselleni. Enhän ollut pitkään aikaan käynyt missään, enkä tulisi taas käymäänkään ikiaikoihin. Nyt olin valmis juhlimaan joka solullani, tanssimaan, kunnes jalkani huutaisivat armoa ja unohtamaan kaiken näiden seinien ulkopuolella. Aloittelut tyttöjen asunnoilla olivat vieneet kaikki estot ja minusta oli vain hauskaa hypätä suoraan tanssilattialle ja antaa palaa, vaikka kaikki katsoivat. Oli kai sikäläisittäin vielä aikaista ja suurin osa asiakkaista vasta virittäytyi tunnelmaan.

Tanssin, tanssin ja tanssin ja Danni ja Anni pitivät minulle seuraa lattialla. Ajoittain jompikumpi poistui, sitten molemmat, mutta minä pysyin siellä, kunnes tunsin pyörtyväni nestehukasta. Jaloissa alkoi tuntua, mutta siitä en olisi välittänyt ellei selkääni olisi myös alkanut vihloa. Olin tainnut keikuttaa peppuani vähän liian innokkaasti ja päätin, että minun oli aika mennä tankkaamaan vähän urheilujuomaa ja mikäli mahdollista, istumaan joksikin aikaa. Annin ja Dannin sijaintia olin pitänyt vaivihkaa silmällä, joten osasin mennä suoraan heidän luokseen, kunhan olin hakenut ison tuopillisen juotavaa. He nojailivat korkeaan baaripöytään, mutta minä poimin matkalta vapaan baarijakkaran ja kiipesin sen päälle istumaan heidän väliinsä.
- Onko se jo täällä, se sun Nevalasi? kysyin.
- Ne on tuolla, osoitti Danni kauempana olevaa ihmisryhmää, jota Annikin tuijotti. Hänen ilmeensä oli kaihoisa.
- No mennään ihmeessä esittäytymään, ehdotin. Voisin kyllä istua myöhemminkin.
- Eikä me mitään mennä! En mä tullut tänne tuppautuakseni niiden seuraan kuin joku tyrkky! Anni sanoi kauhistuneena.
- Mutta tulit tuijottaakses sitä kuin teinityttö? tarkistin ja katsoin sitä porukkaa. Siinä oli vain yksi mies, jonka täytyi siis olla J. Nevala. Hän oli paitahihasillaan ja valkoinen paita toi mieleeni Kasimirin. Muut kolme olivat nuoria, hoikkia uranaisen perikuvia. He näyttivät siltä kuin olisivat juuri tulleet tärkeästä liikeneuvottelusta. – Pukeudutko säkin tolla tavalla töissä?
- En tietenkään. Noi on myyntiporukkaa, mä olen harjoittelija. Mä voin pitää vaikka farkkuja, Anni sanoi.

Ajattelin kunnioittaa hänen toivettaan, vaikka mieli tekikin vähän piikitellä moisesta hömppyydestä. Minä kuitenkin kirjaimellisesti törmäsin Nevalaan yhtä tanssisessiota ja yhtä olutta myöhemmin, kun olin matkalla vessaan. Hän vain käveli minua päin ihmisten seasta, tai minä häntä päin, ei siinä oikein tiennyt syyllistä. Nielaisin haluni kertoa, että tiesin hänen nimensä, missä hän oli töissä ja mikä oli hänen lemmikkikissansa nimi ja sanoin vain:
- Anteeksi.

Paidastaan huolimatta Nevala oli niin kaukana Kasimirista kuin vain saattoi kuvitella. Hänen hiuksensa olivat vaaleahkot ja lyhyet, kasvot eittämättömän suomalaiset ja melkeinpä tavalliset, kunnes hän hymyili ja paljasti harvinaisen komean hammasrivistön. Tuijotin niitä ja ajattelin, että ihmisten pitäisi pitää parempaa huolta hampaistaan, jos ne saattoivat valaista tuolla tavalla.
- Tanssijatyttö! Sinä se jaksat! hän huudahti.
- Mä tykkään tanssimisesta, etenkin tänään, myönsin imarreltuna siitä, että minut oli huomattu. Toivottavasti positiivisessa mielessä.
- Kiva meille, mies nauroi, mistä päättelin, että hän oli pitänyt näkemästään.
- Kiitos.
- Mä olen Jonte, hän sanoi ojentaen kätensä.
- Mä tiedän… aloitin. – En tiedäkään. Mä luulin, että sä olet Nevala.
- Olen mä sitäkin, mutta mistä sä sen tiedät?

Totesin pettäneeni Annin ja toivoin vain, ettei hän haluaisi murhata minua. Toisaalta, jos minä sanoisin muutaman hyvän lauseen hänen puolestaan, hän varmasti antaisi anteeksi, ehkä jopa kiittäisi.
- Mun ystävä on sun työkaveri.
- Ai, kuka? Siru? Vai Tuula vai Kati?
- Ei kukaan niistä Charlien enkeleistä, joiden kanssa sä oot täällä, nauroin. – Sen nimi on Anni, se on harjoittelija.
- Anni? Ei sano mitään, Nevala sanoi näyttäen siltä, että tosiaankin mietti asiaa.
- Sä et ehkä ole sitä niin monesti nähnyt, se tekee vaan tuntitöitä koulun jälkeen, mutta se on puhunut susta.

Ja minä puhuin itseäni pussiin mitä kovimmalla kiireellä.
- Kerro lisää, Nevala kehotti ja katsoin parhaaksi tehdä niin. Paha kyllä Annia ei näkynyt missään, jotta olisin voinut yksinkertaisesti näyttää hänet, mutta yritin kuvailla häntä mahdollisimman imartelevasti ja tulin siinä samalla melkein paljastaneeksi kaiken. Onneksi yksi Nevalan enkeleistä tuli hakemaan hänet pois juuri, kun muistin, että minulla oli ollut kova kiire vessaan.
- Hei, lähdetään keskustampaan pois tästä läävästä, nainen sanoi ja katsoi minua arvioivasti, arvostelevasti ja melkeinpä pahantahtoisesti. Hymyilin hänelle.
- Mun täytyy mennä. Mikä sun nimi olikaan? Nevala kysyi kiireesti.
- Joko sä unohdit? kysyin.
- En, sä et oo kertonu sitä.
- Mä vaan kokeilin, menisitkö sä lankaan.
- No kerrotko sä?
- Alissa, sanoin ja sitten minun oli jo kiirehdittävä vessan suuntaan. Niin nopeasti en kuitenkaan päässyt liikkeelle, etteikö Nevalaa olisi viety vielä nopeammin. Hänestä ja naiskolmikosta ei näkynyt enää jälkeäkään, kun vilkaisin taakseni hetken kuluttua. Ajattelin, että oli hyvä, ettei Anni ollut halunnut tervehtimään. Nenilleen hän olisi vain saanut ja masentunut.

Päivämäärä:   11.12.10 21:34:16

No ei mun oo ainakaan tarvinnu tehdä mtn selvityksiä kelleen ja täydet tuet tulee ja toinen oli IRL elämän kokemus pupulta =)

Päivämäärä:   12.12.10 10:39:46

Ne kelan laput tuleekin aina 2 v jälkikäteen ja vitullisella korolla...

Työkavereihin ihastuminen on kyl oikeestaan aika vammasta. Vaikka ei olis ees samalla tontilla niiden kanssa. Ei, en jonottanut viittäkymmentä metriä Looseen eilen, tyttöseura masensi .(

Päivämäärä:   12.12.10 17:14:09

Lähde: KELA

Et voi saada asumislisää, jos

asut omistamassasi tai puolisosi omistamassa asunnossa. Puolisolla tarkoitetaan avio- tai avopuolisoa tai rekisteröidyn parisuhteen toista osapuolta. Samaa sukupuolta olevaa avopuolisoa ei kuitenkaan pidetä puolisona. Samassa asunnossa kahdestaan asuvat mies ja nainen katsotaan avopuolisoiksi, jos hakija ei toisin todista.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.12.10 18:28:25

9. Joulua
Valomerkki tuli vasta puoli neljältä, jolloin olimme lopen uupuneita kaikki, etenkin minä, joka olin siinä kohden valvonut yli kaksikymmentä tuntia. Ulkona oli kylmä, yöbussit menivät harvoin ja taksit suhahtelivat ohi täynnä matkustajia ja pimein kyltein, joten Danni kutsui meidät hänen luokseen yöksi. Sieltä me pikkuhiljaa heräilimme, kun kello ailkoi lähetä puoltapäivää.
- Jaha, naaman kampaus ja tallille, Anni sanoi yllättävän hilpeästi. Muistin hänen yöllä olleen hiukan myrtynyt Nevalan katoamisesta, mutta olimme me saaneet hänet piristymään.
- Todella houkuttelevaa, mutisin. – Ainakin verrattuna siihen, että pitäisi lähteä shoppailemaan.
- No tule mukaan!
- Mä en voi. Mun pitää oikeesti hankkia muutama lahja. Päivät alkaa käydä vähiin.

Danni ja minä uskaltauduimme jouluostoshelvettiin ja sitten paketoimme pieniä lahjojamme hänen luonaan pari tuntia. Yritin panostaa pakkauksiin, sillä sisältö oli monessa vaatimaton. Vaikka eipä sillä oikeasti ollut väliä, tiesin sen. Kaikilla perheessämme oli jo kaikkea, mitä he tarvitsivat. Ajatus oli tärkein.
- No niin. Lähdetäänkö me Mustaojalle nyt vai huomenna? kysyin, kun viimeinenkin rusetti oli paikoillaan.
- Huomenna. Mä lupasin Jessille, että me tehdään huomenna joululahjakierros. Meidän pitää viedä Siirille ja Karoliinalle suklaata ja Jinnalle kukkia, muut tuleekin meille aattona.
- Eikö Jinna tule? huudahdin, sillä hän oli vakiokalustoa.
- Se lähtee Villen kanssa jonnekin maatilalle viettämään joulua, Danni kertoi ja minä taputin käsiäni sen kuullessani. Jinnan sinkkuus oli asia, jota emme tahtoneet käsittää, hän kun oli maailman suunnilleen herttaisin ihminen. Oli ihana kuulla, että hän ja Leksan isä viettäisivät joulun yhdessä. Se kuulosti ihan kuherruskuukaudelta.
- Mä lähdenkin tästä sitten kotiin, sanoin.
- Voit sä jäädä tännekin, Danni lupasi.
- Kiitos mutta ei kiitos. Mä haluan nukkua edes yhden yön tässä kuussa siinä huoneessa, mistä mä maksan vuokraa. Hemmetin kallis yö onkin, totesin.

Oletin, että Käpylässä olisi yhtä tyhjää kuin edellisiltana, enkä yllättynyt kovin positiivisesti, kun löysinkin Natan ja Tirpan sieltä. Nata oli kyllä hauska nähdä, mutta Tirppa toi ikävästi mieleeni Veeran.
- Moi ja hyvää joulua, toivotin silti. Sisarukset istuivat keittiössä syömässä purkkihernekeittoa ja puhkesivat minun mielestäni vähän liioiteltuihin ihmetyksiin nähdessään minut.
- Sä olet ihan kadonnut, Tirppa syytti.
- Niin, totesin ja kysyin, oliko hän ollut Veeran hautajaisissa.
- En. Ei mua kutsuttu. Eikä Ruskaakaan. Oletko sä joulun täällä? Tai etpä tietenkään. Teillä on varmaan oikea sukujoulu siellä hevostilalla.
- Niin on, myönsin. – Kai tekin nyt sentään kotiin menette?
- Ainakin me käydään syömässä aattona, Nata sanoi. – Kuule, jos sä kerran menet jouluksi kotiin niin saisko Tirppa lainata sun huonetta?

Ensimmäinen ajatukseni oli, etten tahtonut Tirppaa minun alueelleni. Ei kai hänessä kirppuja ollut, mutta en pitänyt ajatuksesta, että hän saattaisi penkoa tavaroitani.
- Mikä vika sen omassa asunnossa on? kysyin epäkohteliaasti.
- Ei sitä ole.
- Miten niin ei ole?
- Mä jouduin muuttamaan sieltä, Tirppa sanoi jurosti.
- Mitä sä teit? Poltit sen? Ei kai ihmistä voi tolla tavalla ajaa ulos omasta asunnostaan – ja kai sä voit aina ostaa uuden, ihmettelin. Nata tyrskähti.
- Ostaa? Voitko sä kuvitella, että tolla ois ikinä varaa omaan asuntoon?
- Mutta sä sanoit… onko Tirppa huijannu mua? Entä ne mummon perintörahat? kysyin ymmälläni.
- Meidän mummon? Niitä oli pari tonnia. Työsuhdeasunto se oli ja semmoset tapaa mennä työpaikkojen mukana, Nata kertoi ja Tirppa näytti nololta. Tunsin itseni hyvin loukkaantuneeksi ensinnäkin, koska Tirppa oli syöttänyt minulle pajunköyttä ja hullua kyllä vielä enemmän, koska olin uskonut häntä. Mutta miten olisin osannut varoa? En minä ollut tullut ajatelleeksikaan, että voisi olla ihmisiä, jotka voisivat tuolla tavalla valehdella päin naamaa.
- No ei sullakaan hyvin mee. Mä en kuitenkaan enää aio lainailla tai vuokrailla huonettani kenellekään, sanoin. – Hyvää yötä.

Päivämäärä:   12.12.10 19:41:31

huoneessa, mistä <- josta

Päivämäärä:   13.12.10 09:20:57

nostellaanpas.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.12.10 17:04:40

Joulutonttumaisissa tunnelmissa Danni ja minä ajoimme sunnuntai-aamupäivällä jakelemassa suklaarasioita ja joulutähtiä. Vaikka kaikilla oli moisia varmasti jo ennestään, oli niitä kiva käydä viemässä. Aloitimme Siiristä, joka asui minun lähelläni. Karoliina oli poikaystävineen muuttanut idemmäs, Herttoniemeen, ja sinne menimme seuraavaksi, sillä Danni järkeili, että Jinnan luona Kalliossa löytyisi parkkipaikka sitä helpommin, mitä myöhemmin sinne menisi, kun ihmiset pikkuhiljaa lähtisivät pois kaupungista joulunviettoon.
- Eiköhän ne kaikki oo lähteny jo perjantaina, jotka on lähdössä, arvelin, mutta Danni tuumi, että osa teki varmasti vielä viimeisiä jouluostoksia täällä, missä kaikki kaupat olivat.

Oli miten oli, minulle oli samatekevää, missä järjestyksessä me kierroksen teimme ja puolen päivän aikoihin soitimme Jinnan ovikelloa. Kaduilla oli kuin olikin ollut epätavanomaisen väljää.
- Ai te, Jinna sanoi hämmästyneenä meidät nähdessään.
- Me ollaan kuriirihommissa, Danni sanoi ja ojensi ison kukkapaketin.
- Me ollaan joulutonttuja, oikaisin.
- No niin näköjään. Tuletteko te juomaan mukilliset glögiä? Leksakin on täällä.
- No sitten, Danni sanoi, vaikka olimme vasta päättäneet Siirin ja Karoliinan samanlaisten tarjousten jälkeen, että glögi riittäisi siksi päiväksi. Emme olleet nähneet Leksaa ikuisuuksiin, ainakaan minä en ollut nähnyt, eikä Dannikaan ollut sellaisesta maininnut.

- Oi, sä olet täällä ihan yksin ilman Hannea! Danni huudahti, kun löysimme Leksan keittiön pöydän äärestä.
- Joo, tämä murahti eikä näyttänyt erityisemmin ilahtuvan näkemisestämme. Mutta sellainen hän oli ollut kaikki vuodet sen jälkeen, kun oli äänenmurroksen saanut. Sitä ennen hän oli ollut herttainen ja nauravainen poika.
- Kuuluu sanoa että ihana nähdä pitkästä aikaa ja mitä teille kuuluu, sanoin ja potkaisin hänen tuoliaan. Kolme tai neljä vuotta sitten Leksa olisi korkeintaan murahtanut siihenkin, mutta hän oli aikuistunut.
- Mitä teille kuuluu? hän kysyi tottelevaisesti ja jopa hymyili hiukan kauimmaisella suupielellään.
- Ei varmaan mitään, mistä sä et olisi kuullut, tuumasin, sillä olin varma, että Jessi oli kertonut kaikki kuulumisemme Jinnalle, joka oli kertonut ne eteenpäin.

Toiseen suuntaan uutiset eivät kuitenkaan olleet liikkuneet yhtä nopeasti. Danni mainitsi jotain Jinnan ja Villen joululomasta ja nainen meni onnettoman näköiseksi.
- Mä en tiedä, lähdenkö mä.
- Älä ole idiootti, johan mä sanoin, että totta kai sä lähdet, Leksa sanoi vihaisesti.
- Mutta kun.
- Mitä sä voisit täällä tehdä? Kyllä mä pärjään.
- Tässä haisee nyt pienoinen draama, Danni sanoi ja katsoi toisesta toiseen.
- Leksalla ja Hannella on kriisi, Jinna juorusi ja Leksa huokaisi syvään.
- En mä sanoisi sitä kriisiksi, hän sanoi.
- No mikäs se sitten on?
- En mä tiedä. Käännöspiste. Loppu. Alku. Kevätsiivous, Leksa luetteli muuttuen sana sanalta harmistuneemman näköiseksi, mutta tämä kaikki oli Dannin ja minun uteliaisuudelle liikaa ja vaadimme lisätietoja. Leksa ei sentään karannut paikalta, kai hän halusi olla vahtimassa, ettei Jinna puhunut läpiä päähänsä selvittäessään meille tapahtunutta.

- Hanne on lähdössä ulkomaille, Pariisiin, Jinna kertoi.
- Töihin? Danni kysyi nopeasti ja rypisti kulmakarvojaan. Arvasin, mitä hän ajatteli, sillä olimme kerran tai pari ruotineet Hannea oikein sydämiemme pohjasta. Pienten, mustien, katkerien ja kateellisten sydämiemme, ajattelin tuntematta silti suurtakaan katumusta, vaikka olimme haukkuneet häntä oikein pahantahtoisesti. Meidän keskeiseksemme se oli jäänyt ja olihan selvä, ettei kukaan meidän mielestämme voinut olla tarpeeksi hyvä Leksalle, joka oli kuin isoveljemme ja enemmänkin. Ei ainakaan Hanne, joka oli olevinaan niin ihana, vaikka oli ilman meikkiä ja kampausta kuin kuka tahansa maalaishiiri. Unohduin miettimään, mitä omalle ulkonäölleni tapahtuisi, jos osaisin meikata kuin ammattilainen.
- Töihin, niin. Au pairiksi.
- Ai ei malliksi? minulta lipsahti.
- Mä ymmärsin, että mallin työ ois perimmäinen tarkotus. Että siellä olisi helpompi tulla keksityksi, Jinna selitti ja Leksa nyökkäsi hänkin.
- No mutta mikäs siinä. Kuulostaa hienolta tilaisuudelta, sanoin puolueettomasti, joskin ajattelin, että minusta olisi ollut loogisempi polku tehdä ensin sen verran uraa kotimaassa, että olisi sitä kautta päässyt maailmalle. Mutta mitäpä minä niistä asioista ymmärsin, en niin yhtään mitään. Ehkä Hanne oli jalosydäminen tyttö, joka rakasti lapsia ja tahtoi ruveta kodinhengettäreksi.
- No se siinä on, että se lähtee heti joulun jälkeen ja että se sattui mainitsemaan mulle asiasta eilen illalla, Leksa puuskahti.

Se selitti täydellisesti, miksi hän oli niin huonotuulisen näköinen, eikä hän näyttänyt hiukkaakaan arvostavan Dannin ja minun ihmetystä ja osaaottavia lauseita, joten suljin suuni pian.
- Mitä sä nyt aiot tehdä? kysyin ja vastaus tuli mieleeni saman tien. – Sä tuut tietysti Mustaojalle. Nyt heti, meidän mukana. Sillä et kai sä halua viettää joulua katsoen, miten Hanne pakkaa?
- Ei kai niiden nyt tarvitse erota epäsovussa! Kannattais varmaan jutella ja selvittää asioita, Danni aloitti ja se kuulosti niin väärältä hänen suustaan, että hän näytti itsekin hämmästyneeltä. Danni, joka oli leppymättömyyden ja nopeiden liikkeiden mestari, puhui sovittelusta.

Leksakin oli leppymätön, ainakin sillä hetkellä. Häntä ei tarvinnut paljon taivutella ennen kuin hän hän lupautui mukaamme. Tosin ei nyt ihan heti. Hän halusi käydä ensin kotona hakemassa vähän vaihtovaatteita, mutta hän lupasi ajaa perässä pikimmiten.
- Tuleekohan se, aprikoin, kun lähdimme kaupungista. – Jos Hanne saakin sen leppymään ja ne viettää pikaisen kuherruskuukauden ennen kuin se lähtee. Tai jospa Hanne päättääkin viime hetkellä olla lähtemättä?
- Kohtahan se nähdään, Danni sanoi fatalistisesti.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.12.10 01:44:36

Olipas monta pätkää luettavana. Huh kun teki hankalaa lukea kaikki :D. Mutta kivoja pätkiä, just sopivia vuodenaikaan nähden!

Ei Jessillä ja Veskulla olis vapaita tallipaikkoja?

Päivämäärä:   14.12.10 09:45:24

hiihaa! lucifer irtisanoutui!

Päivämäärä:   14.12.10 17:36:57

pekka ja pätkä -leffapaketti on toimitettu!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.12.10 18:19:31

flanu, ei ne yleensä ota vieraitA :D
_des, onko pitkäkin irtisanomisaika?
tripin juttu ei ihan auennu...
--------

Arska oli tullut keikaltaan vähän ennen meitä ja Leksa tuli kuin tulikin iltapäivällä. Talo alkoi tuntua jouluiselta, kun kaksoset nuorimman oikeudella koristelivat joulukuusen, joka villiinnytti Armin puolihöperöksi, kuten jokaisena jouluna. Se temmelsi sen ympärillä haukahdellen, kunnes se komennettiin ulos olohuoneesta. Jessi oli tainnut viettää koko päivän keittiössä valmistelemassa ruokia ja minä halusin vain käpertyä sohvannurkkaan haistelemaan joulun tuoksuja ja aistimaan tunnelmaa. Sellainen laiskottelu ei kuitenkaan käynyt päinsä, kun pihassa oli sellainen määrä ratsastettavia hevosia. Leksaa ei saanut houkuteltua tallille, vaikka hän lupasi harkita perinteiselle aattoaamun ratsastukselle osallistumista.

- Mä voin tulla ratsastamaan jonkun, Arska lupasi, mutta haukotteli niin antaumuksella, että passitin hänet nukkumaan. Hän oli kertonut heidän ajaneen hevosia ympäri Etelä-Suomea uusille omistajilleen puolen yötä ja sen jälkeen hän oli vielä käynyt moikkaamassa vanhempiaan. Sanoin hänen olleen jo ihan tarpeeksi tekemisissä hevosvoimien kanssa yhdeksi päiväksi.
- Huomenna mennään koko porukka, lupasin. – Se on meidän jouluperinne.
- En mä sinne tuu tunkeilemaan, Arska jupisi, tai niin kuvittelin, sillä hänen lauseensa katkesi taas haukotuksiin. Tönäisin hänet kohti portaita ja päätin antaa satikutia, jos hän vielä huomenissa jatkaisi tuota. Ei tehrä tästä ny numeroo. En mä halua tuppautua. Täällä ei jumaliste tarvittaisi marttyyreja pilaamassa muiden joulua. Arska ja Leksa saisivat luvan olla kilttejä ja kohteliaita ja pitää hauskaa, kun käskettiin.

Aatto meni vuosien rutiinilla samoin kuin aina ennenkin. Riisipuuro pantiin yöksi uuniin hautumaan ja kun tulin Armin kanssa aamutallista, oli jo melkein valoisaa. En tietenkään ollut ottanut kaikkia bokseja vielä, vain muutaman, mutta ajattelin käydä katsomassa, josko joku olisi herännyt ja tarjoutuisi avukseni. Emppu ei kuitenkaan olisi ollut tänään töissä ja laskin hiukan joulun hengen varaan.

Minun oli pakko pysähtyä pihalle ja vain katsella ympärilleni. Kaikki oli sinistä. Taivas oli harmaansininen, lumipeitteiset kuuset näyttivät mustansinisiltä ja lumi oli sitä tiettyä melkein kirkkaansinistä, jota ei oikeastaan nähnyt kuin talvihämärässä. Olin luullut saaneeni lumesta ihan tarpeeksi asuntovaunuviikkoina, mutta nyt olin iloinen lumisesta joulusta. Se jotenkin kuului asiaan. Toivoin hetken, että meillä olisi ollut reki. Charmi olisi varmaan ollut omiaan vetämään sitä.

Talossa oli yllättävän aamuvirkkua väkeä ja sain sekä Arskan että Veskun avukseni ihan pyytämättä. Siten saimme tallitkin joulusiivoon, ennen kuin jouluvieraat saapuivat. Ilse-mummi tahtoi mukaan joulumaastoon, samoin Miila, ja puuron ääressä jaoimme meluisasti hevosia itsekullekin. Lupauksistani huolimatta niitä ei kyllä ollut tarpeeksi ihan kaikille, joten jakauduimme kahteen peräkkäiseen porukkaan niin, että mummot, muut vanhukset ja harvemmin ratsastavat kävivät ensin pikku lenkillä ja me seuraava sukupolvi sekä Arska odottelimme päästäksemme seuraavalle. Minä otin Charmin, mutta pistin Arskan laittamaan itselleen Nöten, joka ei ollut leppoisammalle retkelle päässyt. Sille oli keräytynyt melko lailla energiaa nyt kylmällä säällä, vaikka olinkin parhaani mukaan yrittänyt ehtiä liikuttaa sitä.
- Mitä jos se tiputtaa Arskan? kysyi Danni, joka piti minulle seuraa odottaessaan Irkkua Jessin alta.
- Silmä silmästä, sanoin irvistäen häijysti. – Sehän pisti mut ratsastamaan Marionilla niin, että mä satutin selkäni.
- Alissa!
- No en mä ollut tosissani. Kyllä se pärjää. Muista, että se on ammattilainen.

Meidän maastoretkessämme ei sitten ollut mitään erityistä, paitsi se, että meitä oli niin monta – en muistanut, koska me penskatkaan olisimme kaikki olleet yhtaikaa lenkillä - ja että jouduimme vähän himmailemaan pakkasen takia, joka oli taas kiristynyt. Uskalsimme me sentään pari kunnon laukkapätkää ottaa, ja kun oli tilaa ja vetäjiä ja hyvää onnea matkassa, sain Charminkin nousemaan heti laukalle sen sijaan, että olisin painellut monteratsastajana muiden perässä. Onnella tosin taisi olla suurin osuus asiaan. Sen laukka näin metsätiellä oli yllättävän hyvää, ihan jotain muuta kuin se haparointi, jota se esitti kentällä, jopa meidän isolla kentällämme. Sillä hetkellä päätin, että jos lähitulevaisuuteni kerran joka tapauksessa oli täällä hevosten seurassa, tekisin siitä oikein hienon ratsuhevosen.

Kerroin Arskalle aikeistani, kun palailimme takaisin tallille metsäpolkua pitkin ja hän oli jättäytynyt Nöten kanssa joukon viimeiseksi.
- Ja sitten sä menet sen kanssa kisoihin ja sen omistajat tunnistaa sen ja tulee jupakka, hän lausahti.
- Hei, älä nyt ole ilonpilaaja! Sitä paitsi, sehän voisi olla oikein hyvä vaihtoehto. Enhän mä ole sitä varastanut ja jos sitä joku tulee väittämään omakseen niin saa pulittaa sen ylläpidon. Sä tuut todistamaan oikeuteen, ja Irpo ja Rosa. Veskulla on suvussa lakimiehiä! suunnittelin istuen puoliksi takaperin ja antaen Charmin hoitaa etenemisen.
- Katso mihin menet, Arska sanoi vain ja ehdin kääntyä juuri sopivasti saadakseni piikikkään kuusenoksan päin naamaani.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   14.12.10 22:10:42

No ihan höhlää, olis ne voinu yhen puskaponipalleron huolia.

Heei mäkin haluan joulumaastoon. Pitäisköhän sitteki käydä ihan ratsastamassa sillon jouluaattona... Kaverin heppa kyllä tykkäis siitä kovasti. Oivoi. Nää joulupätkät on jotenki aina ihanimpia!

Päivämäärä:   15.12.10 09:24:39

Joulumaasto vois olla ihan veikee. Mut jollain melko pystyynkuolleella, kiitti x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.12.10 13:10:19

Mun ajatukseni täsmälleen, meillä ei taida olla paljo niin pystyynkuolleita :D
----------
10. Frankly, my dear, I don’t give a damn
Joulunpyhien ihmisvirran jälkeen oli ihanaa, kun kaikki vieraat palasivat omiin koteihinsa ja töihinsä, paitsi tietysti Jerry ja kaksoset, jotka nauttivat lomasta valvomalla aamuyöhön ja nukkuen iltapäivään. Niin kivaa kun olikin tavata ihmisiä, ei sitä olisi mitenkään jaksanut kovin pitkään. En minä ainakaan. Ensimmäisenä oikeana arkena kaipasin vain ehkä Dannia ja ihan hiukan Arskaa, joka oli lähtenyt uudemman kerran Viron-reissulle. Hän olisi auttanut minua aamutallissa ja häneen olisin saattanut testata kaikkia ajatuksiani tallitöiden suhteen. Nyt ne kuolivat päässäni yksi toisensa jälkeen, sillä kai Vesku ja Jessi olivat kuitenkin viimeisten viidentoista vuoden mittaan ajatelleet ja hioneet kaikki nämä käytännöt huippuunsa. Miten monella tavalla sitä muka saattoi loimittaa ja jakaa ruokaa?

Ratsastamisen suhteen sentään oli vähän enemmän mahdollisuuksia tehdä omia päätöksiä ja keskityin suurella tarmolla tekemään Charmista ratsuhevosta. Olin ratsastanut sillä joulunpyhät ja jatkoin arkena Veskulta ja Arskalta saamieni hyvien neuvojen varassa. Oli minulla kyllä jonkinlainen tuntuma itsellänikin – eihän se ollut ensimmäinen ratsastamani ummikkohevonen, eikä se edes ollut ummikko oltuaan niin kauan Arskan hoteissa. Ensimmäinen ravuri kylläkin ja minä yritin päästä sen nahkoihin ja keksiä, miten sen saisi esimerkiksi ymmärtämään, ettei aina tarvinnut mennä täysiä. Muuten se oli aika hyvässä jamassa – se ymmärsi pohkeet, vastasi painoapuihin ja oli alkanut kasvattaa ratsunlihaksia, mutta sillä ei ollut kuin kaksi vaihdetta, hiljaa tai kovaa, ja laukannostot eivät olleet mikään kirkossa kuulutettu juttu.

Mietin Charmin asioita ratsastaessani kevyesti sen perään Djangon, jota Vesku oli edellispäivänä höykyttänyt ja tunsin pistävästi eron hevosten askelissa ja olemuksissa. Charmista ei ikinä olisi liikkumaan tällä tavoin, mutta ei sille voinut mitään. Ei siitä olisi saanut huippukouluratsua, vaikkei se olisi eläessään valjaita nähnytkään, kun sitä ei ollut jalostettu siihen hommaan. Mutta kyllä siitä varmaan ihan näppärän seura- tai aluekisahevosen saisi. Kysymys kuului vain että kenelle. Ensimmäistä kertaa mieleeni tuli, ettei ehkä ollut sittenkään ollut fiksua ilmoittautua sen omistajaksi. Se ehkä sinänsä oli vielä pikkujuttu, mutta jos myisin sen jollekin, se olisi kyllä omasta mielestänikin petos. Olin tainnut hankkiutua ikuiseen kavioliittoon pikkuisen lämppärin kanssa. Ajatus oli vähän ahdistava.

Anni soitti, kun olin viemässä Djangoa talliin ja vastasin iloisesti. Hän oli pistäytynyt joulupäivänä ja olimme alkaneet puida uudemman kerran sitä hänen ideaansa yhteisestä asunnosta. Hänen isänsäkään ei kuulemma ollut tyrmännyt ajatusta kokonaan. Anni oli sanonut palaavansa kaupunkiin heti pyhien jälkeen ollakseen välipäivät töissä. Jos hän nyt kaipaisi talliseuraa, voisin hyvinkin harkita ajaa sinne, jos Jerry vaan lainaisi autoa. Mutta ei Anni sitä soittanut.
- Alissa Emilia, sä oot maailman kaksnaamasin narttu! hän ilmoitti. Olin pudottaa puhelimen, leukani ainakin tipahti, sillä äänensävystä päätellen hän ei vitsaillut.
- Mitä sä tarkotat? huudahdin avaten samalla toisella kädellä Djangon turparemmiä.
- Sen kerran, kun mä löydän jonkun niin sun pitää pistää sormet soppaan!
- Jonkun? toistin äimänä. Mitä Anni nyt oli löytänyt?
- Nevala!
- Ai niin, muistin. En ollut tullut kertoneeksi Annille, että olin jutellut miehen kanssa silloin ravintolassa. Siellä oli ollut turhan meluisaa keskustella muuta kuin välttämättömin ja sen jälkeen koko juttu oli haihtunut päästäni.
- Se tuli just juttelemaan mulle, mutta arvaapas mitä sillä oli asiaa! Että mahtaisinko mä antaa sille mun ystävän Alissan puhelinnumeron!

Vedin henkeä ja yritin olla nauramatta. Miten asiat voivatkin mennä noin helposti sekaisin?
- Ei siinä mitään ollu! Mä vaan… aloitin, mutta Anni ei tahtonut kuunnella minua.
- Sä olet ilkeä, ja piittaamaton, ja omahyväinen ja mun tekisi mieli lyödä itseäni, kun olen pitäny sua mun parhaana ystävänä! Sä olet tietysti kaikki nää vuodet nauranu mulle, kun en ole yhtä nätti kuin sinä, ehkä sä olet vokotellut ihan huvin vuoksi kaikkia mun poikaystäviä ja ihastuksia! Mun selän takana!

Se alkoi jo olla liian hullua ollakseen huvittavaa. Pelottavaa se oli ja olin iloinen, että Anni oli puhelimessa eikä edessäni.
- Sä olet ihan väärässä! Mä en ole ikinä… väitin vastaan ja aloin itsekin hiukan loukkaantua ja suuttua. Anni ei kuunnellut vaan jatkoi omaa monologiaan, joka oli etenemässä toivomukseen, ettei hän enää ikinä näkisi minua tai kuulisi nimeäni ja että mätänisin mahdollisimman kivuliaasti helvetissä. Siinä vaiheessa hänen äänensä alkoi sortua ja hän lopetti puhelun melkein kesken sanan.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   15.12.10 17:13:09

Auts :/. Anni on vähän lapsellinen.. Lisää?

Päivämäärä:   16.12.10 15:19:18

Flanelli ai. Mitäpä ite tekisit, jos huomaisit parhaan kaveris vampanneen sen sun ihqn anttis?

Päivämäärä:   16.12.10 15:39:27

mutta eihän alissa edes yrittänyt? annista se vain yritti puhua, mutta anni ei viitsinyt edes kuunnella.

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   16.12.10 16:31:22

Onnekseni ei ole kovin montaa vastaavaa Anina kaveripiirissä. :I Muutenkin olen jaksanut ihmetellä miten Alissa jaksaa sitä. :-D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.12.10 17:45:21

Minua hengästytti kuin olisin juossut ja pulssini hakkasi varmaan sataa. Mitä ihmettä minun pitäisi tehdä? Tietysti Anni pian tajuaisi olleensa ihan hölmö ja kohtuuton, mutta pystyisinkö minä antamaan anteeksi moisen hyökkäyksen? Olin aika kiukkuinen. Onneksi Django kiinnitti huomioni. Olin saanut sen boksiin asti ja nyt se hamuili turpeelle jääneitä heinänkorsia niin, että minun piti kiirehtiä riisumaan siltä varusteet.

Yritin häätää Annin soiton pois mielestäni ja järkeillä, että kyllä hän pian leppyisi sen verran, että saisin selitettyä hänelle asioiden kulun. Enpä pitäisi pahana, vaikka hän tulisi kokonaan järkiinsä ja soittaisi pyytääkseen anteeksi asiatonta hyökkäystään. Kumpikaan ajatus ei kyllä siinä odottaessa lohduttanut. Minulla oli omituisen surkea ja apea olo koko iltapäivän ja pidättäydyin touhuilemasta hevosten kanssa sen enempää kuin mitä pakolliset ruokinnat enää vaativat. Joskus ne lohduttivat, kun oli pahoilla mielin, mutta joskus kävi päinvastoin. Menin yläkerran olkkariin murjottamaan ja odottamaan puhelua ja tiuskin kaksosia itse kaivamaan itselleen ruokaa.
- Te ootte pilalle hemmoteltuja kakaroita. Teidän iässä Danni ja minä oltiin paljon aikuisempia, julistin ja sain heidät karkaamaan tiehensä.
- Entäs minä? kysyi Jerry ja räpsytteli minulle tummia ripsiään.
- Sä olet koko porukan pahin lellipentu! kivahdin ja sain hänetkin häipymään. Jäin ihan kuristavan surkeuden ja katumuksen valtaan, sillä Jerry oli minulle äärimmäisen rakas ja hänen silmänsä olivat kavaltaneet, että hän oli loukkaantunut.

- On se, aika munkin lakata sitä lellimästä, jupisin itsekseni enkä lähtenyt hieromaan sovintoa. Aloin sen sijaan muistella mitä kaikkea olimme Annin kanssa intoutuneet suunnittelemaan siltä varalta, että tosiaan löytäisimme jostain asunnon jaettavaksi. Olimme jo sisustaneet olohuoneen ja sopineet kokkausvuoroista ja talousrahajärjestelyistä. Anni oli uskonut saavansa isänsä suostumaan siihen, että niin kauan, kun minä olisin sairaslomalla ja kiinni Mustaojan tallimestarina, minun vuokraosuudekseni riittäisi sama, minkä maksoin solustani kaiken aikaa. En minä ihan täydellä sielullani siinä ollut ollut mukana, sillä en tosiaankaan ollut ratkaissut, olisiko se mitenkään järkevää. Rahallisesti ei varmasti olisi, mutta eniten olin epäröinyt sitä, haluaisinko asua Annin kanssa. No, tässähän se nyt tuli todistettua, ettei koko ajatus ollut mistään kotoisin, mikä oli suunnattoman surullista.

Annista ei kuulunut enää mitään sinä päivänä eikä seuraavanakaan. Minä olin ymmälläni siitä, miten paljon riita minua vaivasi. Olimmehan me kinanneet satoja kertoja aiemminkin, eikä Anni kuulunut jokapäiväiseen elämääni samalla tavoin kuin kaksoset ja Jerry, jotka olin vaivihkaa saanut lepyteltyä. Kaksoset vielä vähän jurnuttivat epäluuloaan, mutta Jerry oli kaivanut minusta esiin syyn kiukutteluuni. Hän oli hyvä sellaisissa asioissa, ja kun Dannikin oli poissa, en voinut olla uskoutumatta.
- Mä en voi kuvitella sua vikittelemässä kenenkään poikaystävää, Jerry sanoi.
- En mä ole vikitellytkään!
- No niin, ja Anni on tuntenut sut vuosikausia. Kyllä sekin sen ihan varmasti tietää.

Niinpä minäkin olin luullut, siksi syytökset olivat niin koskeneetkin. Odotin kuitenkin turhaan anteeksipyyntösoittoa ja lauantai-iltana olin tarpeeksi turhaantunut yrittääkseni itse soittaa Annille. Jospa hän ei kehdannut soittaa minulle oltuaan sellainen riemuidiootti? Mutta kuunneltuani pari tuuttausta valintaääni muuttui varattu-ääneksi ja masennus valui ylleni. Anni ei halunnut vastata minulle.
- Mitä sä ajattelit tehdä uutena vuotena? kysyi Arska, joka käveli sisään yläkerran olkkariin juuri sopivasti.
- Ratsastaa, mutisin.
- Koko uudenvuodenaaton?
- Ai silleen uutena vuotena. En kai mä mitään, jos mä teen seuraavana aamuna aamutallin, sanoin haluttomasti, sillä olimme me Annin kanssa suunnitelleet sitäkin. Jäisi sekin juhliminen nyt.
- Kai sulla joskus on vapaata?
- Joo. Viikonloput, ilmoitin lyhyesti, vaikka kyllä minä saisin helpostikin sovittua Jessin ja Veskun kanssa uudenvuodenpäivästä. Ei Empullakaan silloin olisi ollut töitä.
- Okei, Arska sanoi ja kääntyi mennäkseen kuulemasta tiuskinaani. Uteliaisuuteni heräsi ja nousin nojaamaan sohvan selkänojaan.
- Hei, miten niin?
Arska kääntyi ja tuli tyytyväisen näköisenä istumaan viereeni.
- Irpo muuttaa. Ne pitää tuparit uudenvuodenaattona.
- Mutta sehän just muutti sieltä Rosan vanhempien luota… ja miten niin ne?

Vastaus oli tietysti ilmeinen, mutta Arska selvitti sen minulle silti. Irpo oli uusissa ympyröissään tavannut naisen ja he olivat muuttamassa yhteen. Hän oli soittanut ja kysynyt Arskaa avuksi raahaamaan vähiä tavaroitaan ja vaihtaakseen muutenkin viimeiset kuulumiset.
- Nopeeta toimintaa, tuumasin. - Tuleeko se sitten auttamaan sua muuttamisessa?
- Tuleepa kyllä. Vaikka aika vähissä on munkin tavarat.
- Mennään kirpparille ja ostetaan sulle sänky, sanoin, sillä sillä tavoin meillä toimittiin.
- On mulla muutama huonekalu kotikotona. Ei mun tarvitse lattialla nukkua, Arska ilmoitti naurahtaen. – Lähtisitkö sä mukaan Irpon bileisiin?
- Lähden tietysti, päätin. Olimmehan me sentään luusereiden kuninkaallisia, Arska ja minä. Meidän tuli pitää yhtä.

Päivämäärä:   16.12.10 18:46:01

Ei kai ketään huvita kuunnella mtn meriselityksiä, mikäli on vahvasti siinä luulossa, että on oikeassa.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   17.12.10 15:03:11

a_des, nimenomaan niinkuin tripikin sanoi. Kyllä mä sen verran kyselen ennen ku syytän. Vaikka osaan mä mustiskin olla...

Huisin jänskävänskä pätkä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.12.10 18:07:16

Uudenvuodenaattona Arska lähti auttamaan Irpoa ja minä hoidin tallin. Sinä vaiheessa joululomaa minua alkoi todellakin ottaa päähän se, että kaksoset ja Jerry viruivat vuoteissaan pitkälle aamupäivään ja jättivät hommat minulle. Sarri oli ilmoittanut nenäkkäästi, että he todellakin tarvitsivat lomansa ennen pitkää ja rankkaa kevätlukukautta ja minä nielin kaikki katkerat sanani, sillä minulla oli edelleen vähän huono omatunto siitä, miten olin heitä joulun jälkeen sättinyt. Itsekseni kyllä jupisin ja pupisin ja onnistuin hajottamaan talikon kiroillessani. Se oli taas sellainen päivä, etten tahtonut ratsastaa. Hoitakoot nuo laiskat teinit edes jotakin.

Arska oli luvannut soittaa ja varoittaa lähtiessään Helsingistä, missä Irpon uusi koti oli, ja kun hän teki niin, pyysin häntä käymään Alkossa ja tuomaan minulle jotain juotavaa. Pullollisen viiniä tai vielä mieluummin viinaa, ei mitään siiderinlitkua.
- Aiotko sä vetää perseet? Arska kysyi, muttei kieltäytynytkään.
- Miten muuten tän vuoden pahan maun sais suusta? Vedetään yhdessä, maanittelin.
- Mä olen kuulevinani tossa järjen äänen, Arska sanoi.

Minä painuin suihkuun ja sitten yläkertaan meikkaamaan ja laittautumaan sellaisella hartaudella, etten edes muistanut koska. Mielessä karvasteli viimeisin kerta, etkot Annin luona, eikä niiden miettiminen saanut minua muuta kuin kapinalliseksi ja vihaiseksi. Ystävyys! Ha! Olin iloinen siitä, että tunteeni olivat polttavan kiehuvia eivätkä happamen puuromaisia. Kiukku oli parempi kuin suru.
- Uskaltaako sua lähestyä? kuului nöyrästi oven virkaa toimittavan verhon rakosesta, kun olin lakannut hiukseni pystyksi pehkoksi ja vetänyt hurjat kajalit silmiini. Tunnistin Jerryn äänen ja lepyin.
- Lähesty pois, sanoin suopeasti.
- Olenko mä ymmärtänyt oikeen, että Arska ja sinä ootte lähdössä jonnekin kaupunkiin? Jerry kysyi istuutuessaan sänkyni jalkopäähän.
- Jonnekin Hesaan, mä en tiedä sen tarkemmin minne.
- Mahtaiskohan teidän kyydissä pari pientä tai ainakin kapeaa nuorta miestä päästä suurkaupunkiin?
- Ei kai me nyt autolla olla menossa, epäsin. Mutta mistäpä minä tiesin. – Kysy Arskalta, ollaanko me ajamassa sinne ja mahtuuko sen autoon. Tai voithan sä olla kuskina ja me tullaan takapenkille.
- Mä en ole kuskina, Jerry sanoi kauhistuen, mutta lupasi jutella Arskan kanssa, kunhan tämä kotiutuisi. Mitään kiirettä hänellä ei sitten ollut, vaan hän jäi seuraamaan meikkaamistani.
- Kiinnostavaa vai mitä? lausahdin sarkastisesti.
- No on. Se, että miten sä saat itsestäsi noin eri näköisen.

Pysähdyin katsomaan kuvaani peilistä. Olin tosiaan aika vieras, jos avasi silmänsä puolueettomana.
- Siis, Danni vois hyvinkin laittautua ton näköiseksi, mutta sä olet aina ollut enemmänkin semmosta kuningatarmaisesti kaunista tyyppiä. Vähän niin kuin Grace Kelly, Jerry sanoi vilpittömästi.
- Mitä sä tiedät Grace Kellystä? puuskahdin huvittuneena mutta imarreltuna. Kyllä Jerry tiesi, meidät kaikki oli kasvatettu vanhojen amerikkalaisten elokuvaklassikoiden maailmassa. Joka joulu me katsoimme Ihmeellinen on elämä ja kaikki meistä osasivat ulkoa repliikkejä Tuulen Viemästä.
- Sä olet kaunis ja rauhallinen siinä missä Danni on räiskyvä siili, Jerry summasi.
- Danni ei oo ollu siili enää pitkään aikaan, sanoin, mutta tuolta pohjalta poikasen puheissa oli jotain järkeä. Näytin enemmänkin kapinalliselta kuin ruhtinattarelta. Enemmän Dannilta kuin itseltäni. Vaikka enpä minä mikään ruhtinatar ollut, pahnanpohjimmainen kasvattitytär vain.

Alakerrasta kuului ääniä, ovi kävi ja koska ajanhetki sopi, sanoin Jerrylle Arskan varmaankin tulleen ja komensin hänet alas juttelemaan kyytijärjestelyistä. Minulla oli ihan riittämiin miettimistä siinä, mistä löytäisin kuteet, jotka sopisivat vaatteisiini ja hiuksiini. En omasta kaapistani; sieltä lähes kaikki kaupunkikelpoiset vaatteet olivat huoneessani Käpylässä. Siirryin suvereenisti katsomaan, mitä Danni oli mahtanut jättää tänne. En yllättynyt löytäessäni hänen kaappinsa melkein tyhjillään. Siellä olivat vain kaikista ylitseampuvimmat sofioksasvaatteet, joten aloin selata niitä. Ne sopivat hyvin mielentilaani. Valitsin mustaa, mustaa ja mustaa Dannin jo yli viisi vuotta sitten hylkäämistä roippeista, joita hän oli halunnut säästää siltä varalta, että kaksoset seuraisivat hänen jalanjälkiään kapinan polulla. Hän mahtaisi huvittua suuresti kullessaan, että mustaa pitsiä kiskoinkin ylleni minä.

Päivämäärä:   18.12.10 19:14:31

Arskasta vois tulla hyvä uudenvuodenpano Alissalle. Mun mustat pitsit on kyl jo hukkuneet jonnekin, välillä olis käyttöä ./

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.12.10 19:24:07

11. Ei näin
Loivensin ulkonäköäni kuitenkin hiukan, ennen kuin lähdimme: harjasin hiukseni vähän maltillisemmiksi ja putsasin pumpulipuikolla suurimman osan kajalista. Olin mielestäni ihan tarpeeksi pelottavan ja kiukkuisen näköinen sittenkin. Toisin kuin Jerry, Arska ei tuntunut huomaavaan mitään eroa ulkonäössäni verrattuna tavalliseen aamutalliolemukseen ja huokaisin hiukan turhautuneena. Sen hän huomasi.
- Oletko sä huonolla tuulella? hän kysyi.
- Tasan vuosi sitten me oltiin lähdössä etsimään vakavasti otettavia poikaystäviä, eikä siitä seurannu mitään hyvää, sanoin, enkä huijannut. Olin juuti muistanut senkin asian.
- Sulla on ollu huono vuosi, Arska sanoi myötätuntoisesti. Hän tiesi Juhanasta melkein enemmän kuin Anni tai Dannikaan, kiitos asuntovaunuviikkojen.
- Mitä varten sä luulit mun tilanneen sulta juotavaa? Mitä sä toit?
- Jaloviinaa. Uppooko?

Nyökkäsin ja pääsimme lopulta matkaan. Jerry tuli mukaan ihan kuten olin epäillytkin; he tulivat huomattavan hyvin toimeen Arskan kanssa ikäerosta huolimatta. Luulen, että Jerry oli iloinen tavatessaan jonkun toisenkin hevostelevan nuoren miehen. Hän antoi takapenkiltä ajo-ohjeita kaverinsa Nikon luokse ja minä avasin pulloni. Seurustelin sen kanssa aina Helsinkiin asti, vaikka tymäkkä maku pisti silmäni kyyneltymään, enkä onneksi saanut otettua kuin neljäsosakulauksia kerrallaan.

Jerry ja Niko jäivät kyydistä Lasipalatsin kulmilla ja kun olimme jääneet kahden, katsoin velvollisuudekseni ruveta seuranpitoon.
- Mihin me ollaan menossa ja mitä sitten tapahtuu? kysyin.
- Irpon ja Nunnun luo. Pienet illanistujaiset vaan, me ja Nunnun sisko poikaystävineen ja vielä joku neljäs pariskunta.
Irvistin. Olin odottanut jotain sen tapaista kuin Karoliinan luona edellisenä vuonna – kymmeniä ihmisiä jotka tulivat ja menivät ja jotka eivät kiinnittäneet mitään huomiota toisiin.
- Olisit sanonu, että nää on jotkut päivälliset. Mä en olisi juonut itseäni puolihumalaan.
- Ai, oletko sä sitten?
Epäilin olevani, mutta mitäpä sillä nyt sitten oli väliä.
- Nunnu on ihan mahdoton nimi ihmiselle, sanoin riidanhaluisesti ja aloin penkoa laukkuani tarkistaakseni, että minulla oli Käpylän avaimet mukana. Toivottavasti tajuaisin lähteä sinne, jos huomaisin käyttäytyväni kauhean huonosti.

Määränpäämme oli Ruoholahdessa, sillä missä muuallakaan se olisi voinut tällaisena iltana olla. Arska ajoi Kasimirin talon ohitse tietämättä ollenkaan, miksi nojasin otsani ikkunaan ja yritin nähdä, mitkä ikkunat olivat valaistuja. Toivoin, että olisin voinut nähdä sisään asti ja roikkuiko ovenkahvoissa vaatekappaleita. Hyvin pian sen jälkeen Arska kuitenkin pysäköi volvon kadunvarteen.
- No niin, me ollaan perillä, hän sanoi.
- Nipistä mua, jos mä tuotan sulle häpeää, huokaisin. Emmehän me tietenkään seurustelleet, mutta olisi ikävää ajatella, että Arskan ystävät luulisivat hänen löytäneen juopon ja kiukkuisen tyttöystävän.
- Höpsis, Arska sanoi ja kiersi auttamaan minut ulos autosta. – Musta on kiva, että sä lähdit mukaan. Meille tulee hauska ilta.

Kumma kyllä hän oli oikeassa. Vaikka kävelin sisään vähän korvat luimussa ja pidättäen jaloviinanhajuista hengitystäni, totesin pian olevani ystävällismielisellä maaperällä. Irpo oli pelkästään ilahtunut nähdessään minut ja niin näytti olevan hänen uusi rakkaansa, Nunnukin. Tyttö oli niin iloinen, nauravainen ja horjahteleva, että arvasin hänenkin olevan pikkuisen humalassa, joten en enää huolehtinut.
- Tulkaa ottamaan boolia. Mä olen kokannut puoli iltapäivää, kohta saatte ruokaa. Täällä on Sara, mun sisko ja Robban, ja tässä on mun naapurin porukat, Kati ja Hemmo. Mä katsoin parhaaksi kutsua ne tänne, ettei ne ala paukuttaa seiniä kohta, Nunnu selitti yhdessä henkäyksessä ja Arska ja minä teimme olomme kotoisaksi.

Lähettäjäflanelli 
Päivämäärä:   19.12.10 13:26:34

Mulla tuli Nunnusta iha mielee mun enon entinen tyttöystävä, jota sanottiin Nuunuuks :D. Tai mä sanoin ainaki... Oikeesti sitä taidettii sanoa Tuutuuks :D.

Tuolla oli muuten pari kirjotushäröä, mut mä tyhmä en tajunnu ottaa niitä talteen. Ihan lyöntivirheitä ne varmaan oli ^^

Lähettäjä: keppälerttu 
Päivämäärä:   19.12.10 14:25:45

juuti - juuri

toi oli ainut virhe jonka löysin:) Ja siis jatkoa odottelen, en varmaan ikinä kyllästy Sennnun teksteihin! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.12.10 15:55:26

Olin kuvitellut tupaantuliaisten tarkoittavan sitä, että Irpo ja Nunnu olivat muuttaneet yhdessä uuteen asuntoon, mutta se ei ollut mahdollista. Tämä asunto oli niin sisustetun ja asutun näköinen, että olisi ollut sula mahdottomuus saada sitä siihen kuntoon yhden päivän aikana. Irpo vahvisti epäilyni. Asunto oli Nunnun oma ja sinne oli tänään muutettu vain Irpon tavarat. He olivat, kuinka ollakaan, tavanneet tallilla, jossa Irpo nykyään työskenteli. Nunnun hevonen oli siellä ja kipinöinti oli alkanut saman tien.
- Sä muutit sitten siipiveikoksi, töksäytin Irpolle ja tämä näytti pienen hetken ajan loukkaantuneelta.
- Voi kai sen noinkin sanoa, hän sanoi lyhyesti ja ymmärsin olleeni jollei häijy niin ainakin epäkohtelias.
- En mä sitä silleen tarkottanu! Mulla ei oo vuoden paras päivä tänään, huokaisin ja silloin Nunnu huusi meitä syömään.

En ollut ennen ollut bileissä, joissa istuttiin katettuun pöytään ja syötiin lihapataa ja salaattia ja juotiin viiniä jalallisista laseista, mutta se ei ollut ollenkaan hullumpaa. Alkoholilla oli varmasti osuutensa asiaan, mutta meillä oli oikeinkin hauskaa. Aika kului ihan huomaamatta, kunnes Kati, se naapuri, vilkaisi kelloa ja huudahti, että meidän oli aika lähteä ulos.
- Ulos minne? kysyin.
- Tonne kanavan varrelle katsomaan raketteja!

Niin tietysti. Vaikka olin monta yötä Ruoholahdessa viettänytkin, olin liikkunut siellä äärimmäisen vähän. Kanavan Kasimir oli kuitenkin minulle näyttänyt, vaikkei se ollutkaan myöhään syksyllä erityisesti säväyttänyt. Varmaan se kesällä oli sievä sisustuselementti, mutta nyt en jaksanut innostua. Mutta mahdotonta minun oli asuntoonkaan yksin jäädä, joten aloin etsiä päällysvaatteitani siinä missä muutkin ja yhtenä nauravana ja lörpöttelevänä parvena pelmahdimme pihalle pakkaseen. Siellä olikin yllättävän viihtyisää. Kaikkialla oli lunta, kiitos pitkään jatkuneen talvisään, ja jouluvaloja. Ravintolat näyttivät ikkunoiden takaa olevan täynnä ihmisiä, mutta oli heitä ulkonakin paljon, samanlaisissa ryhmissä kuin me ja isommissa ja pienemmissä. Vanhempia pariskuntia oli uskaltautunut ulos katselemaan vuoden vaihtumista ja ihan lapsiakin oli paljon. Minä vedin hupun syvälle päähäni ja vilkuilin ihmisiä epäluuloisena odottaen näkeväni Kasimirin. Ehkä hän olisi keskustassa, ehkä jopa Tammisaaressa, mutta minun säkälläni hän olisi täällä ja törmäisin häneen.

- Onko sulla kylmä? Arska kysyi huolehtivaisesti ja liikautti kättään selälläni kuin haluten lämmittää minua.
- Ei, mulla on tarpeeksi päällä ja lämmikettä laukussa, ilmoitin lyhyesti, mutta tunsin, miten hänen huolehtivaisuutensa teki minulle hyvää.
- Hyvä, hän sanoi lyhyesti ja veti käteni kainaloonsa.
- Sä olet kiltti, sanoin liikuttuneena. Alkoholi puhui, tietenkin, ei sellaiselle hempeilylle ollut mitään tarvetta.
- Niin sinäkin.
- Sä olet ehkä mun paras ystävä, jatkoin.
- Ja sä mun, Arska vakuutti pieni pilke silmäkulmassa.
- Sä teet pilaa musta! Ota vähän juotavaa niin et huomaa pilkata mua, tyrkytin.

Vuoden vaihtumiseen oli vain puolisen tuntia ja me kahdeksan seisoimme ringissä juoden skumppaa Nunnun mukaansa ottamista hienoista, jalallisista laseista. Juoma oli melkeinpä liian kylmää, sillä se oli alkanut jäähtyä heti joutuessaan ulkoilmaan. Muutenkin pakkanen alkoi pureskella jopa minua ja Kati ja Sara hyppelivät jalalta toiselle kuin olisivat olleet kesäkengissä.
- Mä en tunne varpaitani! Kati valitti.
- Enää vähän aikaa, mä haluan nähdä uuden vuoden, Nunnu sanoi ja kaatoi lisää juotavaa. Raketit alkoivat paukkua tiheämmin, kun aika hiipi kohden uutta vuotta, kunnes pauke oli lopulta aivan tauotonta. Tuijotin mustalle taivaalle, jota raketit värittivät ja haistelin ruudintuoksua. Nyt se oli ohitse, viime vuosi. Ainakin olin nyt paremmassa seurassa, ajattelin muistaessani Juhanaa ja puristin kiitollisena Arskan untuvahanskan peittämää kättä.
- Hyvää uutta vuotta, Alissa, hän sanoi ja painoi kylmän suukon ohimolleni. Se oli okei. Vuoden vaihtuessa sai halailla vaikka vieraampiakin, ja niin me sitten intouduimme tekemäänkin.

- Nyt mennään, Kati vaati kalisevin hampain ja lähdimme palaamaan kohti Nunnun ja Irpon asuntoa. Minä yritin esittää, että lähtisin hallitsemaani huoneeseen Käpylään, mutta toiset pistivät kovasti vastaan, eikä minuakaan suoraan sanottuna houkutellut matka halki kaupungin ihmistungoksessa ja pakkasessa. Minua paleli ja olin enemmän kuin hiukan humalassa.
- Mennään pelaamaan rulettia, Nunnu ilmoitti. – Mä sain sen joululahjaksi!

Lähettäjä: campsu 
Päivämäärä:   19.12.10 19:35:05

Kyllä Arskalla ja Alissalla pitäs olla jotain juttua=D

Lähettäjä: Uninalle 
Päivämäärä:   19.12.10 20:45:00

Lähettäjä: campsu
Päivämäärä: 19.12.10 19:35:05

Kyllä Arskalla ja Alissalla pitäs olla jotain juttua=D

Lähettäjä: :> 
Päivämäärä:   19.12.10 20:48:09

Mä oon NIIN samaa mieltä Campsun kanssa. ;)

Päivämäärä:   19.12.10 23:11:11

Juu, Alissa ja Arska yhteen ehdottomasti!! Ne vaan niin sopii toisilleen. Ne vois rakentaa sen hometalon paikalle uuden oman pirtin, tallihan siellä ja on. And they lived happily ever after!

Lähettäjä: Ramona 
Päivämäärä:   21.12.10 11:33:51

Toisella sivulla taas.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.12.10 13:47:29

Se oli naula arkkuuni, sillä kyse oli juomaruletista. Kutakin numeroa vastasi pieni lasi, joita Nunnu täytteli summamutikassa monenlaisista eri pulloista. Minulla oli sikäli hyvä onni, että ensimmäiset kolme kierrosta onnistuin saamaan appelsiinimehua tai vettä, mutta kun olin heittänyt pari tukevaa shottia ja juonut ne, tuskin enää huomasin Katin ja Hemmon lähtevän omaan kotiinsa naapuriin. En pistänyt ollenkaan hanttiin, kun Nunnu ja Arska auttoivat minut sängylle, joka oli valmiiksi pedattuna asunnon kolmannessa huoneessa, joka näytti työhuoneelta. Olin aiemmin illalla kurkistanut sinne ja nähnyt ikkunan edessä olevalla työpöydällä sekä ompelu- että tietokoneen.
- Kiitos ja anteeksi, sanoin painaessani pääni tyynyyn. Kun ovi sulkeutui ja jäin yksin, haparoin kuitenkin pystyyn ja riisuin päällimmäiset vaatteet.

Arska oli tietenkin passitettu samaan sänkyyn, sen huomasin, kun heräsin joskus aamunkoitteessa kovaan janoon ja vessahätään. Pitihän Nunnu meitä varmasti parina ja lattiallako hänen olisi sitten pitänyt nukkua? Minusta oli vain kotoista kömpiä hänen viereensä kylpyhuoneesta palattuani. Arska kääntyi unissaan ja otti minusta kiinni ja halauskin oli kotoisa ja lohdullinen. Mietin sanontaa, että vuoden ensimmäisen päivän herätys antaisi suunnan loppuvuodelle. Kello oli jotain hyvin varhaista, joten jos tämä laskettaisiin heräämiseksi, olisin kai kovin aamuvirkku seuraavat kaksitoista kuukautta. Ainakin seuraavat pari olisin joka tapauksessa aamutallin takia, joten eipä tuo kauhean kummoinen ennustus ollut. Sitten havaitsin, ettei Arska kuitenkaan tainnut nukkua. Hänen kätensä ainakin tuntuivat olevan hereillä.
- Mitä sä teet? kysyin hyvin hiljaa kuiskaten. Ei siinä paljon volyymia tarvittu, kun olimme ihan kasvokkain. Arska mutisi jotain, mistä ei saanut selvää ja minä muistin yhtäkkiä elävästi sen kesän, jolloin olimme olleet nuoria ja rakastuneita. Minä ehkä nuorempi ja rakastuneempi, mutta en uskonut Arskankaan pelkästään leikkineen minun kanssani. Silloin olimme saattaneet valvoa puolen yötä halaillen ja suudellen uhmaten lähestyvää aamutalliin nousemista.

Muistin kyllä, että olimme – minun aloitteestani – sopineet, että olisimme vain ystäviä, mutta se ei tuntunut olevan este sille, että minun teki mieli suudella Arskaa. Tein niin ja hän vastasi tavalla, joka juorusi, ettei hän todellakaan nukkunut. Yksi suukko vaati toisen ja kolmannenkin. Minulla ei ollut oikein kokemusta krapulapanetuksesta, josta Tirppa oli silloin kerran puhunut, mutta nyt olinkin vasta kaatumassa laskuhumalan puolelle. Hetki hetkeltä minun teki enemmän mieli rakastella Arskan kanssa. Tuskin häntä kauheasti häiritsisi. Minun tietämykseni mukaan miespuolisten teki aina mieli. Aloin kiemurrella ulos lopuista vaatteistani ja siitä se sitten eteni enempiä ihmettelemättä, ei Arska paljon rohkaisua kaivannut. Häpeäkseni minun täytyy myöntää, että osan aikaa ajattelin Kasimiria ja arvuuttelin, kuka hänen sängyssään parhaillaan nukkui.

Heräsin uudemman kerran vasta valoisalla. Asunnosta kuului ääniä ja patja allani keikkui. Arska oli noussut ylös ja kiskoi vaatteita päälleen sängyn laidalla istuen. Tuijotin häntä ripsieni raosta ajatellen, että olin mennyt hänen kanssaan sänkyyn vailla mitään vakavampia aikomuksia ja vatsassani alkoi tuntua ikävän painavalta. Minä, joka joskus olin ajatellut pysyä neitsyenä avioliittoon asti. Tunsin itseni hyvin huonoksi ihmiseksi. Arska vilkaisi minua ja meni syyllisen ja nolon näköiseksi huomatessaan minun olevan hereillä.
- Minkälainen olo sulla on? hän kysyi ja sipaisi hiuksiani.
- Kauhea morkkis, mutisin ja vedin lakanan kasvojeni peitoksi.
- Mennään kahville, se on kuulemma valmiina, Arska sanoi ja oli kyllin ymmärtäväinen häipyäkseen.

Kokosin itseäni vähän aikaa ja totesin, ettei tästä voinut edetä kuin nostamalla pään pystyyn. Nousin ja pukeuduin vain todetakseni, että edellisiltaiset kapinavaatteeni näyttivät naurettavilta päivänvalossa ja että olin tahrinut tyynyliinan meikkiin. En halunnut edes ajatella, millä muulla olimme sängyn sotkeneet, vaan keräsin lakanat mitä pikimmiten pois pieneksi siistiksi pinoksi. Yritin ajatella, etten ollut tehnyt mitään kovin kummallista – nuorilla naisilla oli nykyään ihan yhtä suuri oikeus juoda itsensä humalaan ja harrastaa spontaania seksiä kuin toisellakin sukupuolella. Danni olisi varmaan onnitellut minua. Ajatus ei paljon parantanut oloani mutta lohdutti sentään sen verran, että uskalsin mennä keittiöön, missä Arska oli Nunnun ja Irpon kanssa kahvilla. Nunnun siskoa ei enää näkynyt, joten hän oli kai poikaystävineen jo häipynyt. Kello oli kaksi.

Irpo ja Arska suunnittelivat vähän aikaa Arskan muuttoa, joka tarkoitti lähinnä huonekalujen hakemista hänen vanhempiensa luota, Mustaojalla hänellä oli vain lähinnä vaatekasseja. Se tapahtuisi huomenissa aamulla, heti kun Arska olisi saanut avaimen uuteen asuntoonsa. Hänen olisi pitänyt periaatteessa saada se jo uudenvuodenaattona, mutta silloin hän ei Irpon muutolta ollut ehtinyt sitä hakemaan.
- Joko sä kohta uskallat lähteä ajamaan? kysyin pienellä äänellä, sillä kaipasin kovasti omaa sänkyäni.
- Uskallan mä, lähdetään vaan, Arska sanoi kiltisti ja minä kävin vielä vessan peilin edessä tarkistamassa, että kehtaisin ulkonäön puolesta astua ulos. Yllättäen en näyttänyt ollenkaan niin surkealta ja krapulaiselta kuin miltä minusta tuntui, mikä kohensi mielialaani miellyttävästi.

Ulkona oli edelleen reippaasti pakkasta ja kalseassa valossa juhlimisen jäljet näkyivät surullisina. Rakettien kääreitä, nokeentunutta lunta ja tyhjiä pulloja lojui siellä täällä.
- Mä olen pahoillani, sain sanottua Arskalle, kun olimme kiertäneet talon ja päässeet melkein volvon luokse. Toivoin, ettei hän kysyisi mistä, sillä olin pahoillani roskista, Annista, päivän harmaudesta, koti-ikävästä ja omasta surkeudestani yhtä lailla kuin siitä, että olin vietellyt hänet. Minun olisi jo pitänyt tuntea hänet paremmin.
- Älä ole, hän sanoi, pysähtyi ja halasi minua. – Ei sulla ole mitään syytä olla.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.12.10 13:48:58

Ja uusi.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.