Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oi kultainen nuoruus 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.09 19:56:07

Edellinen

Re: Oi kultainen nuoruus 3

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   2.3.09 20:38:22

sun pitäs sennu aina laittaa tähän joka topan alkuun ensin edellisen linkki, sitten jessijuttujen ja miilan sekä vanhempien tarinan linkit :D niin ei tartteis sitten kaikkien kysellä erikseen..

nojoo, tuo oli vaan ehotus ^^

ja jatkoa taas!

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   2.3.09 22:40:01

Tai linkki etsi-toimintoon ;P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.09 23:02:55

Ei Etsi taida löytää niitä, se hakee vaan 2 kuukautta
Vanhempieni tarina ja tässä pitäis olla Minä, Miila ja Jessijutut onkin täällä nyt, Mansikkakesä-nimellä.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   3.3.09 14:40:22

Mä ylipäätään rakastan sitä, että jaksat Sennu laittaa noi linkit kaikkien alkuun ja loppuun, niin ettei laiskan lukijan tartte ettiä näitä ite :)

Ton vikan pätkän alkupuolella mua häiritsi "Veljesten edellisestä tapaamisesta oli jo niin pitkä aika, että keskustelu oli vähän väkinäistä, etenkin kun hän ei tuntunut kaikin ajoin muistavan, ettei pikkuveli ollut enää kuudentoista. Hän jaksoi suuresti ihmetellä sitä, että Vesku oli edelleen hevoshommissa, mutta ei hän kuitenkaan kiusoitellut edelliskesäiseen tapaan. "

Kyllä sen tajus, että toi hän oli Jaska, mut kappaleen alussa se vaan hämäännytti...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.09 18:07:01

Bambi joo, mä huomasin ton tapani mukaan vasta, kun oikoluin täältä!
---------
16. Ylioppilaat

Pienet, hiljaiset lakkiaiset perheen kesken olivat ehkä sitä, mitä Vesku olisi halunnut, mutta se oli mahdottomuus. Jo kun hän lähti aamulla koululle hakemaan lakkia ja papereita, olivat ensimmäiset pitkämatkalaiset tulleet, kummitäti miehineen Oulusta. Vesku kuunteli kiltisti, miten hän oli kuulemma kasvanut ja miehistynyt edellisnäkemästä ja pohti, kuinka monta kertaa sama vielä toistuisikaan päivän mittaan.
- Mun täytyy lähteä koululle nyt, hän sanoi kohteliaasti.
- Ota Riikka kyytiin, me muut tullaan isän ja Kaarinan autolla, äiti kehotti. Hyvä. Jos tänään olisi pitänyt pyöräillä, olisivat lahkeet kuitenkin jääneet ketjujen väliin.
- Voi video, Riikka huokaisi istuessaan etupenkille ja silitellessään lyhyttä vekkihamettaan sileäksi. – Sun ei tarvii enää ikinä tän jälkeen mennä kouluun.
- Tästähän se vasta alkaa, Vesku hymähti.
- No mutta siis, tavalliseen kouluun. Kai nyt joku yliopisto on ihan eri juttu. Hei, mikähän musta tulis isona?
- Valtaosa meidän perheestä on lakimiehiä, rupee sä lakinaiseksi.
- Hyi, en. Voisinkohan mä ruveta tanssijaksi?
- Sun olis pitäny alottaa kymmenen vuotta sitten. Nyt sä oot ihan liian vanha.
- Äh, Riikka sanoi pettyneenä, mutta piristyi, kun he ohittivat pienen joukon hänen kavereitaan. – Pysäytä! Mä kävelen tästä noiden kanssa!

Lukuun ottamatta Patea ja Iljaa Vesku ei ollut nähnyt oikeastaan ketään abikavereistaan moneen viikkoon, ei edes Reineä. Nyt tuntui vähän omituiselta nähdä heidät kaikki juhlatamineissaan, kokoontuneina kuuntelemaan rehtorin viimeisiä neuvoja ennen kevätjuhlan alkamista. Nina vilkutti hänelle iloisesti ja lähetti lentosuukonkin. Reine seisoi sivummalla ja räpelsi laukkuaan niin, ettei huomannut mitään eikä ketään muuta. Vesku vilkaisi etsivästi ympärilleen, sillä hän oli tottunut siihen, ettei Taneli koskaan ollut kovin kaukana Reinestä, mutta pariskunta unohtui, kun hän näki Sallan.

Hän oli puolittain odottanut, että nyt, kun penkkareista oli jo monta kuukautta, tytön näkeminen ei ehkä enää tuntuisi miltään mutta hitto vie, kyllä se vaan jysäytti. Sallalla oli sievä, vaaleanpunainen leninki, joka sopi hyvin hänen ruskeisiin hiuksiinsa ja rusketukseensa. Vesku tiesi hänen olleen lomalla etelässä nyt ennen lakkiaisia, Marokossa. Hän oli kertonut siitä jo talvella. Veskun katsellessa Salla huomasi hänet ja vilkutti hänelle hymyillen. Ehkä hän oli unohtanut ja antanut anteeksi? Ehkä Veskulla olisi illalla uusi tilaisuus? Suloisessa huumassa hän teki kuten muutkin, asettui määrätylle paikalleen toiseen riviin. Alemmat luokat alkoivat jo kertyä juhlasaliin myös ja niiden perässä uusien ylioppilaiden sukulaiset.
- Muistakaa, seitsemältä illalla sitten, suhisi Salla eturivistä joka suuntaan. Hän se oli organisoinut lakkiaisillanvietonkin. Vesku olisi mielellään kysynyt, josko he voisivat mennä yhdessä, mutta päätti, että se olisi ollut kohtalon kiusaamista. Jääköön illalla nähtäväksi, olisiko hänellä parempi onni lakkiaisissa kuin penkkareissa.

Lakkien ja todistusten jaon jälkeen sukulaisjoukot kaappasivat itse kunkin uuden ylioppilaan haltuunsa, eikä siinä sen enempää ehtinyt iltaa suunnitella, mutta olihan tapaamisaika ja –paikka kaikkien tiedossa muutenkin. Iltapäivä oli yhtä vieraiden virtaa ja vilinää, päivittelyjä ja ruusuja, mutta niiden lisäksi onneksi myös melkoinen määrä lahjoja. Onneksi Veskun sukulaiset olivat suurimmaksi osaksi täysipäisiä ja heillä oli aika hyvä käsitys siitä, mitä poikapuolinen henkilö saattoi tarvita ylioppilaslahjaksi. Vähän ymmällään Vesku tosin käänteli käsissään Aalto-maljakkoa.
- Siitä tulee hyvä boolimalja, vinkkasi Jaska.
- Jaa. Vesku ei voinut juuri nyt nähdä itseään tarvitsemassa boolimaljaa, mutta ainakin siihen oli hyvä nyt kerätä kaikki onnittelukortit.

Viiden maissa Veskun puhelin alkoi väristä vaativasti taskussa ja toiveikkaana hän vastasi siihen. Se ei kuitenkaan ollut Pate, kuten hän oli epäillyt, vaan Reine.
- Räyh, Reine sanoi.
- Onnea sullekin, ja kylläpä sä olet kasvanut.
- Just niin. Onko sulla juhlat vielä pahasti kesken?
- On, Vesku sanoi ja silmäili pihaa. Juhlat olivat parhaimmillaan, vieraat ottivat ilon irti tästä sukukokouksesta eivätkä näköjään harkinneetkaan lähtöä. – Miten niin?
- Oisit lähteny mun kanssa kaljalle tässä ennen kuin tarvii mennä syömään.
- Ehdottomasti lähden. Ei noi mua enää kaipaa, ne juhlii keskenään.
- Tosi kiva! Nähdäänkö Clubin terassilla? Puolen tunnin päästä?

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   3.3.09 20:35:19

Tuo edellinen tuntuu välipätkältä, kaikki mielenkiinto on nyt tuolla Hannan tiluksilla :D Ja osittain ehkä opiskelemaan pääsyssä..

Hannasta. Tuntuu tosiaan, että Hanna on tässä vaiheessa lähinnä häijy (ei toki koko aikaa) ja ailahtelevainen, sellainen Jessijutuista tuttu kyynisyys ja itseironia puuttuvat vielä. Mutta se on siinä mielessä uskottavaa, että tuollaiset piirteet yleensäkin kehittyy iän tullessa, harvalla parikymppisellä niitä vielä on. (Ainakaan siinä määrin kuin myöhempien aikojen Hannalla.) Ehkäpä näemme tässä tarinan edetessä Hannan luonteen muokkautumisen.. ei mitään paineita sennnulle ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.09 20:56:27

Eeei ollenkaan, Pingo hyvä! :D
Hannaa on kuitenkin näkynyt tähän mennessä vasta ihan sivuosassa, kyllä mä toivon saavani esiin sen faktan, että ainakin siemenet on. Ja sehän ei tosiaankaan ole enää parissakymmenissä (vai enkö oo vielä kertonu sitä?)
Sitten mä olen jo valmistellut puolustuspuheen, ellen onnistukaan! Sillä, miten Vesku näkee Hannan, ei oo mitään tekemistä sen kanssa, miten Jessi näkee sen aikanaan. (Vähän niin kuin Charles Hamiltonin mielestä Scarlett O'Hara oli maailman kilten, kaunein ja hyväsydämisin tyttö, jos muistatte tuulenviemänne ;))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.09 20:58:26

Niin ja edistetään nyt vähän tätä välinäytöstäkin.
--------

Reine oli jo siellä, kun Vesku ehti perille, vaikka hän sai kyydin Ristolta. Kaikkien oli pitänyt saada erikseen toivottaa hauskaa iltaa ja antaa viimeiset elämänohjeet, kun hänen havaittiin olevan karkaamassa, ja siihen oli mennyt aikaa. Hän kävi ostamassa itselleen huurteisen oluen ja röhnähti Reinen viereen vapaalle tuolille. Meni hetki, ennen kuin hän ymmärsi, että tässä oli jotain omituista.
- Missäs Tane on?
Reine katsoi häntä apeasti ja pyöritteli omaa tuoppiaan.
- Kai se on kotonaan juhlimassa. Me ollaan erottu.
- Älä hitossa. Miksi?
- Korjaamattomia ristiriitoja. Kasvettiin kai erillemme. En mä hitto vie edes tiedä, tyttö puuskahti. Oli selvää, ettei ero ainakaan hänen aloitteestaan ollut tapahtunut.
- Voi raukkaa, Vesku sanoi. Hän ei mitenkään voinut keksiä mitään muuta sanomista. Onneksi Reine virnisti hänelle.
- No en mä sua tänne ruumiinvalvojaisiin pyytäny. Nyt pidetään hauskaa ja juhlitaan lakkeja. Ja kerro, mitä sulle kuuluu. Tane kun ei tykänny, että mä olen kovin tuttavallinen muiden miesten kanssa, niin mä en oo soitellukkaan sulle aikoihin. Anteeksi.
- Ei se mitään, Vesku sanoi suurpiirteisesti, vaikka se asia oli jonkin verran häntä välillä vaivannutkin. Taneli oli sittenkin hölmö. Hehän olivat Reinen kanssa pelkkiä kavereita.
- Kerro kaikki sun hevosasioista. Äiti näki sut paikallislehdessä, Reine sanoi innokkaasti.
- Niin munkin, ja se leikkasi sen jutun talteen ja esitteli tänään kaikille vieraille, Vesku ähkäisi, sillä se oli itse asiassa aika noloa. Juttu oli tietysti Hannasta eikä hänestä, mutta siihen oli painettu kuva, jossa puolet hänestä näkyi taustalla, nenästä vasemmalle.

He juttelivat hevosista, kunnes muutama ohi kulkeva luokkakaveri huikkasi heille ja kysyi, eivätkö he ollenkaan aikoneet lähteä syömään.
- Oho, miten aika kuluu, kun on hauskaa, Reine huomautti ja pomppasi pystyyn. – Olisko noloa unohtaa mennä juhlimaan muiden kanssa?
- Olis, Vesku myönsi. He siirtyivät vähän matkan päässä olevaan ravintolaan, joka myöhemmin kesällä olisi täynnä veneileviä turisteja, mutta missä nyt näkyi lähes pelkästään valkolakkisia nuoria. Vesku pälyili ympärilleen etsien Sallaa, mutta ei nähnyt kuin Tanelin, joka rypisti tyytymättömän näköisenä otsaansa nähdessään Reinen ja Veskun saapuvan yhdessä. Veskun teki mieli käydä vähän ravistelemassa häntä. Hänestä nyt ei ollut tarvinnut olla mustasukkainen aikaisemminkaan, saati nyt, jos he eivät kerran Reinen kanssa enää seurustelleet. Tyttökin taisi huomata Tanen paheksuvan silmäyksen, sillä hän nosti leukansa entistä ylemmäs ja tarttui Veskua käsivarresta.
- Tuolla on paikkoja Paten ja Iljan pöydässä, mennään sinne, hän ehdotti ja se sopi tietenkin Veskulle paremmin kuin hyvin.
- Ryhmä rämä koossa taas, sanoi Ilja ja hymyili aurinkoisesti. – Nyt juhlitaan! Mä tilasin meille shamppanjaa, mutta mun täytyy kai tilata toinenkin pullo.

Reine vaikutti haluavan pitää hauskaa kerrassaan epätoivoisesti. Hän nauroi raikuvasti huonommillekin vitseille, mutta Vesku ymmärsi sen aika hyvin. Hiljalleen se nauru, vaikkei se ehkä ihan aitoa olisi alun perin ollutkaan, tarttui heihin muihinkin ja heille tuli loppujenlopuksi oikeasti hauskaa. Ruokailun jälkeen siirryttiin viereiseen yökerhoon, joka sopivasti availi oviaan ja siellä Vesku lopulta sai yhytettyä Sallan baaritiskillä.
- Hei, söpöläinen, hän sanoi kaikista ruokajuomista rohkaistuneena ja kääri kätensä tytön lanteille.
- Äläpäs lääpi, Salla sanoi kuivasti.
- Äh, älä ole noin tympeä aina, Vesku puuskahti. – Tuu tanssimaan mun kanssa.
- Miten sä kehtaat?
- Miten niin? Miksen kehtaisi? Sä olet mun mielestä ihana, jos mä en ole muistanut kertoa, Vesku runoili ja ihmetteli, miten moisen sanominen aikaisemmin, esimerkiksi talvella tai penkkareissa oli tuntunut niin vaikealta.
- Irti musta, senkin Auervaara, Salla sanoi silmät salamoiden. – Et sä voi ruveta vokottelemaan muista, kun sä olet tullu tänne Reinen kanssa kerran. Sinäkö niiden välitkin rikoit?

Hän lähti pois odottamatta vastausta, jättäen Veskun ymmälleen. Mitä ihmettä Salla nyt oikein kuvitteli hänestä? Että hän leikitteli Reinellä houkuttelemalla tämän ensin eroamaan Tanesta ja sitten vaihtamalla hänet Riinaan?
- Mä en tajua naisia, en sitten ollenkaan, hän murisi palatessaan Reinen ja muiden luo juomatarjottimen kanssa. Tänään ei kannattanut säästellä. Huominen saattoi hyvinkin olla hänen ainoa lakisäteinen krapulapäivänsä loppuvuonna.
- Ja mä en tajua miehiä, Reine napautti takaisin. – Tai no, tajuan mä joitakin, mutta en kaikkia. Sua mä tajuan. Tajuatko sä mua?
- Joo, sä olet järjellinen tyyppi.
- Kiitos samoin. Tanssitaanko?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.3.09 21:08:50

Ja toi Rina tossa lopussa oli sit pahemmanpuoleinen ajatusmoka, Salla siinä piti olla.

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   4.3.09 16:37:29

^^Ihmettelinkin jo, et kuka toi Riina on.
Tää kohta oli pakko poimia: "- Onnea sullekin, ja kylläpä sä olet kasvanut."
Omissa juhlissa aina sama. Tekis mieli sanoa takasin, et niin muuten siekin:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.3.09 17:08:39

He tanssivat, ja Reine tanssi Patenkin kanssa, ja Iljan, mutta tämä katosi sitten jonnekin ja vähän ennen valomerkkiä he eivät enää löytäneet Pateakaan mistään. Heillä molemmilla oli sentään lakit tallella. Niitä lojui siellä täällä pitkin ravintolaa, niin lattialla, penkeillä kuin pöydilläkin.
- Mitä jos lähdettäis, Reine ehdotti. Hän horjahteli hiukan seistessään, eikä Veskukaan tuntenut oloaan mitenkään tukevaksi, oikeastaan erittäin paljon päinvastoin.
- Otetaan taksi, hän ehdotti. Hän ei eläessään ollut mennyt ravintolasta kotiin taksilla, mutta tänään oli jotenkin hälläväliä olo.
- Ei kun kävellään. Mä haluan selvitä vähän, Reine sanoi päättäväisesti ja Vesku huokaisi.
- Haluatko sä, että mä saatan sut? hän kysyi ritarillisesti.
- Joo.

Puolivälissä matkaa Reine alkoi itkeä. Vesku ei alkuun edes huomannut sitä, mutta pitkä nyyhkäisy ja kiukkuinen silmienpyyhkäisy sai hänet havahtumaan.
- Sitä Taneako sä suret? hän kysyi myötätuntoisena, joskin vähän kiusaantuneena.
- Niin kai, Reine vastasi pitkän ajan kuluttua, kun Vesku oli jo kuvitellut, ettei saisi vastausta ollenkaan. Onneksi he alkoivat olla jo lähellä Reinen kotia. Hän ei oikein tiennyt, mitä itkeville tytöille pitäisi tehdä.
- Kuule, tämä sanoi parhaillaan ja pyyhki poskiaan, jotka olivat vähän tahraiset ripsiväristä. – Tuu meille yöksi.
Vesku epäröi. Hänen vaistonsa oli ehdottomasti sitä mieltä, että olisi parempi ottaa etäisyyttä itkevään tyttöön, mutta olisiko se toisaalta ollut raukkamaista, kun tämä oli niin surkean näköinen? Reine taisi aavistaa hänen ajatuksensa, sillä hän tuhahti tarmokkaasti, kuin pisteeksi vetistelylle.
- En mä enää paru, mä lupaan. Paitsi jos mä joudun nukkumaan yksin, sitten mä takuulla parun.
- No kai mä voin tulla, ettei sun tarvitse parkua, Vesku arveli ja liioitellun varovaisesti he avasivat ensin portin ja sitten ulko-oven. Reine riisui kenkänsäkin, ennen kuin alkoi kiivetä portaita yläkertaan, mutta löi sitten varpaansa rappuseen ja alkoi hihittää villisti. Vesku yritti ravistella häntä hiljaiseksi, mutta se taisi vain yllyttää, Reine ei lakannut nauramasta, ennen kuin hänen silmänsä taas vuotivat vettä.
- Mä kuolen, hän läähätti.
- Mitä jos sä vaikka joisit lasin vettä tai jotain, Vesku ehdotti.
- Joo. Mä juon. Mee sä vaan nukkumaan, mä tulen, kunhan oon rauhoittunut, Reine henkäisi, päästi vielä pienen hihityksen ja meni penkomaan jääkaappiaan. Vesku kävi vessassa ja meni sitten Reinen makuuhuoneeseen, jota aamunkajo jo valaisi. Hän riisui vaatteensa läjäksi sängynpäätyyn, jättäen vain kalsarit jalkaansa ja pujahti peiton alle. Niitä oli vain yksi, vaikka sänky oli leveä. Jos heitä alkaisi palella, heidän olisi pakko nukkua aika lähekkäin.

Reine kuului laskevan loputtomiin vettä kylpyhuoneessaan ja Veskun silmät painuivat väkisinkin kiinni. Hän tajusi vain hämärästi askeleet ja vaatteiden kahinan Reinen tullessa huoneeseen, mutta jaksoi hyvin vastustaa kiusausta kurkistaa, miten tämä vaihtoi yöpuvun leninkinsä tilalle.
- Kyllä oli mukavaa, että sä suostuit tulemaan, Reine sanoi tyytyväisenä ja kömpi itsekin peiton alle. – Pidä musta kiinni, jooko?
Vesku totteli ja heräsi kertaheitolla, kun hänen kätensä tapasi sileän, paljaan selän pehmeän puuvillan sijasta.
- Sulla ei oo vaatteita.
- Entäs sitten? Reine sanoi ja käpertyi hänen kylkeään vasten.

Niin, siihen Vesku ei oikein osannut vastata. Entäs sitten, eikö alastomuus ollut ihan luonnollista? Hän oli kuitenkin kiitollinen omista kalsareistaan. Uni oli kaikonnut jonnekin, mistä sillä ei tuntunut olevan aikomustakaan palata, mutta ei Reinekään nukkunut. Hänen kätensä meni pitkin Veskun ihoa.
- Muistatko sä kun sä olit täällä viimeksi yötä, Reine sanoi miettiväisesti.
- Sitä mä tässä just mietin, Vesku sanoi rehellisesti, hän oli tosiaan ajatellut edellistä juhannusta. – Sillon sulla oli pyjama päällä.
- Ja sulla oli kaikki vaatteet ja sä näytit muutenkin siltä. kuin pelkäisit, että mä puren sulta pään irti. Reine naurahti niin, että hänen hengityksensä kutitti Veskun kaulaa ja hänen teki mieli kysyä, että mitä hélvettiä tyttö oikein aikoi. Okei, he olivat silloin aikoja sitten, alkusyksyllä, välillä kuherrelleet ja se oli ollut hauskaa kaveripohjaltakin. Olivat he kaverisuukkojen lisäksi joskus jutelleet kaveriseksistäkin, mutta Vesku oli pitänyt sitä vain teoreettisena keskusteluna, ja sitten Taneli olikin tullut kuvioihin.
- Mitä sä, hän aloitti, mutta vikkelästi kuin hyökkäävä silmälasikäärme Reine kohottautui kyynärpäänsä varaan ja suuteli häntä.
- Älä nyt höpötä siinä, tyttö sanoi moittivasti. – Sä et seurustele, enkä tosiaan minäkään, ja jos sä et ole puhunut mulle ihan puuta heinää niin et sä ajatellu säästää kaikkea hääyöksi.

Vesku tunsi itsensä hiukan hyväksikäytetyksi, mutta se oli vain pieni tunne jossain taka-alalla. Kaveri tai ei, Reine oli ihan liian pehmeä ja liian lähellä ja liian suloinen. Tosin ehkä myös liian humalassa. Mitäs jos hän aamulla heräisi katuvana ja syyttäisi häntä painostamisesta, tai vaikka raiskauksesta?
Mutta ei, siihen Reine oli liian hyvä jätkä.
- Mikä hääyö? Mä en varmaan ikinä mene naimisiin, Vesku naurahti ja suuteli Reineä takaisin. – Kukaan ei näytä huolivan mua.
- Mä huolin nyt.

Kello oli jo yksi seuraavana päivänä, kun Vesku heräsi itsepintaiseen piipitykseen. Kun hän tunnisti sen puhelimekseen, hän kierähti suoraan lattialle, kun ei muistanut olevansa vieraassa sängyssä. jossa oli reuna siinä kohden, missä ei pitänyt. Puhelin löytyi vaateläjästä sängyn vierestä, mihin se oli jossain vaiheessa tipahtanut ja hän vastasi siihen ehtimättä katsoa, kuka soitti.
- Missä sä olet? Mutsi kulkee ympyrää keittiössä, kun ei sua näy, eikä se uskalla soittaa sulle, ilmoitti Riikka. Vesku yskäisi vastaukseksi. Kurkku tuntui turvonneelta ja suu kuivalta.
- Mä nukuin.
- Puistonpenkillä? Vai ootko sä putkassa? Onko sulla krapula? Riikka kysyi toiveikkaalla äänellä.
- Mä oon Reinellä, ei mulla mitään hätää ole. Mä tuun jossain vaiheessa.
- No höh, oisit nyt kerrankin tehny jotain villiä.
Veskua ei huvittanut tehdä mitään villiä, jos tuossa olivat Riikan hyväksymät vaihtoehdot. Hän tipautti puhelimen takaisin vaateläjään ja nousi takaisin sänkyyn. Hän kuvitteli ensin Reinen nukkuvan, mutta tämä käänsi päätään ja katsoi häneen, kun hän levitti peiton paremmin tämän päälle.
- No? Vesku sanoi vähän epävarmana. Nyt ne tulisivat jos olisivat tullakseen, syytökset ja itsesyytökset ja itku ja morkkis.
- Mitä sä ajattelit tehdä tänään? Reine kysyi pienellä äänellä.
- En yhtään mitään.
- Et mee ratsastamaan tai mitään?
- En mene.
- No tehdäänkö yhdessä ei-mitään?
- Tehdään vaan, Vesku sanoi. Reine kuulosti niin surulliselta, että hän tunsi suurta hellyyttä tyttöä kohtaan ja veti tämän kainaloonsa, mihin tämä taas asettui kuin kotiinsa.
- Kyllä kaveripojilla on puolensa, Reine sanoi pitkän ajan kuluttua, kun Vesku oli jo epäillyt hänen nukahtaneen uudestaan.

Päivämäärä:   4.3.09 18:06:12

Jeps, se on kyllä ihan totta et Hannaa on ollu aika vähän tässä alussa. Samoin Jessien alussakinhan menee useempi vuosi ennen kun Hannaa tulee enemmän kuvioihin, on siinäkin aikaa kasvatella kyynisyyttä ;)

Mut kyllä toi vähän vilahdellut Hanna ihan tutulta vaikuttaa, uskon kyllä että onnistut hyvin kasvattamaan Hannan Hannaksi :D

Ihan mielenkiintoista sekin et kuinka vaaleanpunaisten lasien läpi Vesku tulee välillä Hannaa kattomaan.. vai tuleeko? Kivoja ihmissuhdekiemuroita tulossa ratsastuskiemuroiden lisäks :D

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   4.3.09 23:00:13

Huu, mua ihan melkein kiinnostaa, miten Reine noin vaan häipyy kokonaan kuvioista muutamassa vuodessa... Toivottavasti ei mee ton touhuilun jälkeen sukset ristiin!

Päivämäärä:   4.3.09 23:07:23

Oisko kuolema mtn?

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   5.3.09 13:55:55

Tölkki miten julmaa! :D

Lähettäjä: miiuska 
Päivämäärä:   5.3.09 16:00:19

Ää tämäkin on saanut minut koukutettua salakavalasti, epäreilua :(
LISÄÄ!

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   5.3.09 17:30:30

Hei, missä tollasii kaveripoikia jaetaan? Mulla olis tilausta, tosin mulle vois riittää ihan se nukkuminenkin (ainakin alkuun..).

Päivämäärä:   5.3.09 17:50:11

Bambi, se taitaa olla mun toinen nimi ;P Tai ilkee tai joku, mitä viime aikoina on saanu kuulla =D Mul ois vähän samaa tilausta ku desillä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.3.09 20:01:30

Mä en tahdo tappaa Reineä! Mulla on vieläkin paha mieli edellisestä murhasta. Mä varmaan kadotan sen jonnekin ulkomaille tai jotain.
--------------
17. Lundsätra Stuteri

Reinen kanssa Vesku kulutti vapaa-aikansa seuraavan viikon ajan. Viikonloppuna oli viimeiset kisat, joihin hän sinä vuonna pääsisi mukaan: seuraavalla viikolla Hanna lähtisi Tanskaan ja Vesku puolestaan Ahvenanmaalle. Välillä hän mietti, mikä oli saanut hänet niin empimättä vastaamaan, että totta kai hän lähtisi ventovieraaseen paikkaan, vieraalle ihmiselle töihin, tietämättä oikein edes, mitä lähti tekemään. Siellä tuskin tarvitsisi paljon ratsastaa. Lisäksi Hanna oli lohduttanut häntä, että hänen isänsä kyllä puhui oikein hyvää suomea ja sai Veskun ihmettelemään, että entäs muut ihmiset siellä? Pärjäisikö hän kouluruotsilla?
- Puhut sitten vaikka englantia, Reine sanoi huolettomasti. – Musta se kuulostaa kamalan kivalta. Hei, mähän voisin tulla kattomaan sua joku viikonloppu.
- Tuu ihmeessä, jos se nyt on ollenkaan semmonen paikka, että sinne voi tulla, Vesku sanoi synkästi. Hän oli yrittänyt ajatella ruotsiksi ja todennut sen vaikeaksi.
- Haluatko sä, että mä vien sut laivalle?
- Ehditkö sä töiltäsi?
- Mä voin ottaa aamupäivän vapaaksi. Olen mä sulle sen verran velkaa.

Ensin piti kuitenkin hoitaa Hanna matkaan. Vesku pelkäsi sitä jo etukäteen. Jos Hanna sylki kuin sähikäinen lähdettäessä kisareissulle naapuritallille, miten hän rähisisikään lähtiessään ulkomaille kuukaudeksi? Mika ja Ekku auttoivat kuitenkin tyynesti ja kärsivällisesti häntä pakkaamaan kaiken, mitä hän halusi ja niin monta kertaa kuin halusi ja Vesku ymmärsi, että he odottivat ilolla tulevia kevyempiä viikkoja ilman Hannan valvovaa silmää. Olisihan tietysti myös kevyempää, kun kaksi hevosista olisi Hannan mukana ja kaksi myyty. Ekulla olisi käytännöllisesti katsoen vain puolipäivätyö jäljellejäävien ratsastamisessa.
- Mä soittelen, sanoi Hanna uhkaavasti avoimesta autonikkunasta, ennen kuin lähti ajamaan. Hän otti kahdelle hevoselleen kuorma-auton, epäilemättä siltä varalta, että löytäisi uusia hevosia. Ekku saisi pärjätä kisamatkoilla trailerilla ja maasturilla.
- Jei! kiljaisi Mika ja hyppäsi muutaman kerran tasajalkaa silkasta riemusta, kun auto katosi näkyvistä. Vesku mottasi häntä nauraen olkapäähän ja lähti hakemaan ratsastuskamojaan lepohuoneen kaapista, jonka oli saanut käyttöönsä. Hän ei enää tarvitsisi niitä täällä.

Kaapin tyhjentäminen tuntui yllättävän haikealta. Eihän hän nyt vuosikymmeniä ollut täällä viettänyt, jotakin kuukausia vaan, ja vain muutaman päivän viikossa. Siltikin se oli paljon. Hän ei voinut olla miettimättä, palaisiko koskaan. Armeijan jälkeen jäisi väkisinkin vähän aikaa ennen kuin koulut syksyllä alkaisivat, ja ellei hän pääsisikään lääkikseen, aikaa olisi huomattavasti enemmän. Mutta katsoisiko Hanna silloin tarvitsevansa hevosenliikuttajaa, se jäisi nähtäväksi. Se täti osasi olla niin äkkinäinen toimissaan, ettei Vesku uskaltanut laskea mitään varmaksi. Hän saattaisi joutua palaamaan Järssin tunneille ensi vuonna, jos haluaisi ratsastaa.

Nyt sitä oli kuitenkin turha miettiä. Hänen pitäisi raahata nämä tavarat kotiin, viimeistellä pakkaaminen ja sitten painua kaupungille. Pojat halusivat juhlia hänen läksiäisiään. Tai niin Pate ja Lari väittivät. Ellei Vesku olisi ollut parhaillaan lähdössä, he olisivat todennäköisesti juhlineet keskiviikko-iltaa. Vesku itse otti illan kuitenkin aika maltillisesti, ja niin otti Reinekin, ja he lähtivät jo ennen puolta yötä nukkumaan.
- Tuu meille, Reine houkutteli.
- Okei, Vesku sanoi ilahtuneena. Hän oli vähän toivonutkin, että Reine pyytäisi. Taas kerran, vielä kerran. Aika monta kertaa hän oli sitten lakkiaisten ollutkin Reinellä yötä. – Mielelläni, hän lisäsi ja painoi hetkeksi kasvonsa tytön hiuksiin.
- Mä en rakasta sua! tämä muistutti ja heitti Veskuun tuiman katseen.
- Et tietenkään, enkä mä sua. Kunhan nain vaan.
Se oli heidän keskinäinen leikkinsä, se tuntui pitävän asiat jotenkin omassa lokerossaan.
- Just niin, Reine naurahti tyytyväisenä ja tarttui häntä kädestä.

Aamulla he nousivat aikaisin ja Reine ajoi heidät Veskun luo.
- Nytkö sä tuut ja nyt meet? Leena valitti. Hän oli aamuvirkku ihminen ja Vesku oli tuskin koskaan noussut niin, ettei äiti olisi jo ollut keittiössä, usein siellä myös tuoksuivat tuoreet sämpylät ja vähintään puurokattila oli hellalla pulpahtelemassa.
- Joo, niin mä teen, Vesku vahvisti ja työnsi Reinen keittiöön. – Anna Reinelle kahvia niin mä meen viemään tavarani autoon ja vaihdan vaatteet.
Heillä ei ollut liikaa aikaa, mikä oli oikein sopivaa. Hän ei ollut koskaan ollut poissa kotoa useampaa viikkoa peräjälkeen, ja hän pelkäsi äidin rupeavan liikuttuneeksi. Hitto, näiden Ahvenanmaan-viikkojen jälkeen hän lähtisi kuukausiksi, äiti saisi luvan ottaa tämän kenraaliharjoituksena.

Onneksi Reine sai äidin paremmalle tuulelle. He naureskelivat jo keskenään, kun Vesku palasi siemaisemaan puoli mukillista kahvia.
- Täällä tulee olemaan tyhjää, Leena sanoi ja huokaisi, muttei onneksi näyttänyt olevan mitenkään itkun partaalla.
- Riikka täyttää kyllä kaikki tyhjät kohdat, jos sä vaan annat, Vesku ennusti ja siirsi pois tuolilta läjän Demejä ja Cosmoja. – Ajattele, miten taivaallisen rauhallista täällä sitten on, kun sekin on maailmalla.
- Niin, Leena huokaisi, mutta sitten hänen kasvonsa kirkastuivat. – Mutta onhan onneksi lapsenlapsia.
- Älä sitä katso, Vesku sanoi säikähtäneenä, kun äidin katse vilahti Reineen. – Me ollaan vaan kavereita.

Hän ei tiennyt, miten uskottavaa se oli, kun hän ei ollut mitenkään peitellyt sitä, missä oli ollut ne yöt, joina ei ollut tullut kotiin, mutta Reinekin nyökytteli vakuuttavasti ja sanoi, että heidän piti tosiaan lähteä.
- Raukka parka, hän sanoi autossa myötätuntoisesti.
- Ei sitä tarvitse raukotella. Se saa uusia lapsenlapsia ihan pian. Ja mä epäilen, että seuraavallakin on tosi kyseessä, Vesku sanoi hajamielisesti. Jaska oli tuonut hänen lakkiaisiinsa naisen, jolla oli tummat, kiharat hiukset, ja joka mitä ilmeisimmin oli se, jonka takia hän tahtoi pitää parisängyn. Mikä mielenkiintoisinta, tällä oli ollut mukana kaksi pientä lasta, tyttö ja poika. Sitten hän vaipui hiljaisuuteen, jota kesti Turkuun asti.
- Kiitos seurasta, Reine sanoi hiukan purevasti ajaessaan satama-alueelle.
- Sori. Mä unohduin miettimään, millasta siellä on, Vesku sanoi hätkähtäen. – Kiitos itsellesi, kyydistä, ja näistä parista viikosta.
- Suukko, Reine ehdotti. Hänen äänessään saattoi olla pikkuisen haikeutta, mutta silmät hymyilivät.
- Kaverisuukko, Vesku täsmensi. – Etsi itsellesi joku fiksu mies.
- Samoin. Tai siis… Reine purskahti nauramaan kesken suudelman ja se oli juuri sellainen ero kuin Vesku oli halunnutkin.

Päivämäärä:   5.3.09 20:45:22

Jaa, vissiin jonnekin autiomaahan keskelle ei mtn kerta niin tehokkaasti sen hukkaat =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.3.09 21:02:08

No en mä jaksa ruveta kirjottamaan sitä Jessijuttuihin x)
Hmm, vai pitäiskö?

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   5.3.09 21:44:25

Sennnu, murhat on kauhean mukavia tehdä :))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.3.09 22:36:05

No ei oo, jos tykkää uhrista!

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   5.3.09 22:41:36

hahaha, onon :)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   6.3.09 12:00:41

Joo EI Reineä saa tappaa. Mustki on vieläki kamalaa, et saatoit tappaa Tapsan!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.3.09 16:49:33

Bambi, niin mustakin! Ehkä mä opin kerrasta...
------------------
Laivamatka Maarianhaminaan oli pelkästään tylsä. Vesku oli vienyt isot kassinsa matkatavarahuoneeseen säilöön ja istui enimmän osan aikaa kahvilla. Äiti oli halunnut pakata hänelle mukaan tuoreita sämpylöitä, mutta hän ei ollut suostunut ottamaan. Nyt se kyllä harmitti, kun hän mutusteli kuivahtanutta, sellofaaniin pakattua samannimistä leipomotuotetta, joka ei maistunut miltään, eivätkä sen täytteetkään. Tai ei, ne maistuivat sentään margariinille.

Hän oli jutellut puhelimessa Hannan isän kanssa alkuviikolla. Se ei ollut ollut mikään työhaastattelu, paremminkin hän oli vain ilmoittanut, millä laivalla aikoi saapua ja Bosse oli todennut sitten sovittavansa viikoittaisen kaupunkireissunsa niin, että voisi samalla poimia hänet kyytiin. Mies oli kuulostanut mukavalta, niin mukavalta, että hän oli oikeastaan ruvennut epäluuloiseksi. Hannakin oli päältä mukava niin halutessaan. Olikohan ukko yhtä skitsofreeninen luonne? No, laivat kulkivat päivittäin. Ainahan sieltä pääsisi pois.

Maarianhamina otti Veskun hyvin vastaan. Se makoili tyynenä ja rauhallisena auringonpaisteessa ja Vesku tunsi olonsa heti kotoisaksi raahatessaan kassinsa laivalta maihin. Hänen puhelimensa oli piipannut hiukkasta aikaisemmin: Bosse oli ilmoittanut saapuneensa sataman eteen ja että Veskun pitäisi etsiä musta pickup. Se ei ollut mitenkään ylivoimaista, sillä parkkipaikkoja ei ollut hehtaareittain, kuten Turussa, eikä autojakaan kovin monta. Ainoassa mustassa pickupissa istui sisällä sikaria polttava mies, jonka oli pakko olla Hannan isä.
- Terve, Vesku sanoi ja ojensi kätensä avoimen ikkunan suuntaan.
- Jaha, siinä sä olet. Heitä tavarasi lavalle niin lähdetään, mies sanoi ja virnisti ystävällisesti.

Bosse myöskin sai Veskun tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Hän muistutti tytärtään hyvin vähän, oikeastaan vain vähän silmien tienoilta, ja mitä puhetapaan ja käytökseen tuli, ei ollenkaan. Tolokun mies, tuli Veskulle mieleen. Niin olisi hänen Kaarina-tätinsä varmaankin Bossea luonnehtinut. Hän jutusteli tilastaan koko matkan, kun oli selvinnyt, ettei Vesku tiennyt siitä oikein mitään ja mitä lähemmäs päämääräänsä he pääsivät, sitä kunnioittavammin Vesku häntä vilkuili. Hän ei ollut tajunnut, että Suomessa oli tuon kokoisia siittoloita. Miten ihmeessä hän oli säilynyt siltä tiedolta, vaikka oli olevinaan hevosharrastaja? Miten ihmeessä Hannakaan ei ollut edes hiukan enemmän pröystäillyt isänsä yrityksellä? Toisaalta, vaikka Hannalla oli monennäköisiä epäilyttäviä tapoja, oli pakko myöntää, ettei pröystäily kuulunut niihin. Hän piti omistamansa hyvän itsestäänselvyytenä.
- Auta mua kantamaan noi säkit sisään niin mä näytän sulle paikat, Bosse sanoi pysäyttäessään auton matalan tallirakennuksen eteen. Vesku yritti nähdä kaiken kerralla noustessaan autosta. Talli oli paljon suurempi kuin Hannan kaupungissa ja vähän matkan päässä oli toinenkin samantapainen rakennus. Rivistö tukevia tarhoja reunusti tallipihaa yhdestä suunnasta ja kaikkialla oli pelottavan siistiä. Sukuvika selvästikin, tai sitten jo pienenä opittu tapa, sillä samanlaista oli Hannallakin.

Tallirakennus oli tyhjä, sillä hevoset olivat tietenkin ulkona. Toinen tallirakennus olikin ainoastaan talvisin käytössä, Bosse kertoi. Sitä asuttavat tammat ja varsat olivat jo laitumella, eivätkä palaisi edes öiksi sisään ennen syyskuuta. Tässä tallissa asuivat orit ja astutettavaksi tulleet tammat, ja sen perällä olivat myös varsomiskarsinat. Vesku kulki Bossen perässä ja näki toimiston ja pesuboksit ja rehuvaraston ja satulahuoneen. Se sai hänet kiinnostumaan ja pysähtymään hetkeksi. Oli selvää, ettei kukaan pystyisi ratsastamaan kaikkia paikan hevosia, joita Bosse laski sillä hetkellä olevan viitisenkymmentä, mutta ehkä joitakin sentään? Varsatammathan tietenkin olivat äitiyslomalla, mutta entäs orit? Mutta sitten hänen piti kiirehtiä Bossen perään. Sitä ehtisi kysyä myöhemminkin. Ehkä se suorastaan kuuluisi hänen tehtäviinsä.

- Osaatko sä ajaa traktoria? Bosse kysyi ohimennen ja siihen Veskun oli pakko pudistaa päätään. – No, kyllä sä sen opit.
- Missä kaikki ihmiset on? Vesku kysyi lopulta, kun he olivat käyneet toisessakin, betonista tyhjyyttä kaikuvassa tallirakennuksessa ja lähtivät seuraavaksi kohti tarhoja.
- Ratsastamassa, näköjään, Bosse sanoi ja viittasi kohden kahta tyhjää tarhaa. – Tässä on mun kolmas ori, Pelle. Noi loput on täällä käymässä olevia tammoja.
Pelle oli niin kirkkaan punaruskea ruunikko, että sen väri melkein särki silmiä. Vesku sipaisi ohimennen sen harmaahuulista turpaa, ja sitten hänen oli taas painuttava Bossen perään. Hän tapasi tammat, joita oli kolme kappaletta, mutta sitten Bosse katsoi kierroksen riittäväksi.
- Käydään illalla katsomassa laitumet. Mä näytän, missä sä saat asua, sä ehdit purkaa tavarasi ennen kuin syödään viideltä.
- Eikö tänne oo kauhea matka tuoda tammoja, laivalla ja kaikki, Vesku ei voinut olla kysymättä, sillä se askarrutti häntä tosiaankin. Vai olivatko nämä ahvenanmaalaisia tammoja?
- Mun orien perässä kannattaa matkustaa, Bosse sanoi ilman ylpeilyn häivää ja nousi taas autoonsa. – Mennään tällä, ei noita ruokaostoksia raahaa täältä mitenkään.

He ajoivat tallin kulman ympäri, missä alle sadan metrin päässä oli suuri, matala omakotitalo, hyvin paljon samaan tyyliin rakennettu kuin tallitkin. Sitä ympäröi vihreä nurmikenttä kukkaistutuksineen ja koristepensaineen ja sen ovi oli houkuttelevasti auki. Vesku auttoi omien tavaroidensa lisäksi Bossea kantamaan sisään suuren määrän ruokakaupan muovikasseja. Keittiö oli ollut tyhjillään alkuun, mutta viimeisiä kasseja tuodessaan Vesku oli törmätä pitkään, vaaleaan naiseen. Hänessä oli niin paljon Hannan näköä, ettei hän voinut olla kukaan muu kuin tämän äiti.
- Ingela, Bosse esitteli ja Vesku ojensi kätensä. Nainen tarttui siihen varovasti ja päästi nopeasti irti. Hän ei sanonut mitään, nyökkäsi vain. Vesku oli onnellinen, ettei ollut ensimmäiseksi törmännyt häneen vaan Bosseen. Tuo kylmä katse, joka näytti katsovan hänen ohitseen tai lävitseen olisi ehkä saanut hänet palaamaan laivaan ja matkustamaan saman tien takaisin mantereelle.

Ingela jäi purkamaan ostoksia kaappeihin ja Bosse tarttui toiseen Veskun kasseista.
- Tännepäin, hän sanoi ja Vesku seurasi mielellään. Jostain ilmestyi tappijalkainen koira pyörimään heidän jaloissaan, corgi, ja se tassutteli mukana aina talon takaosaan asti.
- Tässä, Bosse sanoi ja avasi oven pieneen makuuhuoneeseen. Se oli hyvin askeettisesti sisustettu, pelkällä sängyllä, kaapilla ja matalalla kirjahyllyllä, mutta lakanoissa erotti terävät vekit mankeloinnin jäljiltä ja matonpätkä oli millilleen sängyn suuntaisesti suorassa. – Vessa ja suihku on tossa vastapäätä, ja jos sä haluat oikasta tallille kulkematta koko talon läpi niin tuolla on sivuovi. Se voisi olla suotavaakin.
- Selvä, Vesku sanoi ja vilkaisi automaattisesti jalkoihinsa. Hän oli varmaan tuonut kengissään hiekkaa sisään vaikka miten paljon. – Asuuko täällä muita?
- Asuupa hyvinkin, vanha Nisse ja Helen ja Matias.
- Joku jäi äitiyslomalle? Vesku muisteli Hannan kertomaa.
- Niin, Anna-Maria. Se ei tietenkään asu täällä vaan kotonaan miehensä kanssa. Mutta asetu nyt taloksi, viideltä on ruoka.

Vesku vilkaisi kännykkäänsä ja totesi, että hänellä oli lähes tunti aikaa. Siinä ajassa hän ehtisi vaikka aakkostaa vaatteensa. Hän nosteli ne kaappiin, kengät ja tyhjät kassit alahyllylle ja katseli ympärilleen. Kirjahyllyssä oli muutamia kirjoja ja lehtiä ja sen päällä oli radio. Jotain viihdykettä sentään, jos sattuisi olemaan liikaa vapaa-aikaa. Jäisi nähtäväksi, olisiko sitä ollenkaan. Hän totesi osaavansa oman huoneensa ja päätti kurkistella vähän muuten ympärilleen. Vessa ja kylppäri olivat siinä missä Bosse oli sanonutkin niiden olevan ja Vesku vei hammasharjansa kylpyhuoneessa olevan kaapin tyhjälle hyllylle, joka näytti vain odottavan hänen tavaroitaan.
Hänen uteliaisuutensa ei loppunut siihen ja etsiessään sivuovea hän päätyi ilokseen pieneen olohuoneentapaiseen. Siellä oli sohvakalusto ja televisio, pirttipöytäkin nurkassa. Hän olikin aprikoinut, oliko radio ainoa kontakti ulkomaailmaan. Jotenkin Ingela oli vaikuttanut siltä, ettei Vesku osannut kuvitella tunkeutuvansa hänen aistikkaaseen olohuoneeseensa katsomaan uutisia, tai istumaan iltaa noin muutenkaan. Tämä oli selvästikin palveluskunnan puoli, sillä se henki ihan erilaista lämpöä ja kotoisuutta kuin muutamat salimaiset huoneet, joihin hän oli tullessaan onnistunut vilkaisemaan. Hän meni selailemaan pientä lehtipinoa pöydällä ja totesi ne kaikki ruotsinkielisiksi. No, kielikylpyähän hän oli osannut odottaakin.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   6.3.09 21:27:34

oih :D aivan mahtis

Päivämäärä:   6.3.09 21:51:14

Mua nyt ärsyttää ihan sikana toi Tolokun mies, vaik tiiän kyllä mitä sillä on haettu. Näyttää niin typerältä kirjotettuna .P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.3.09 10:17:06

Niinhän se näyttää :D
En mä tiedä, mistä se tupsahti mun päähän.

Pingolle tiedoks, että tän jälkeen hypätään taas puol vuotta ja ymmärtänette syyn.
----------------

Parissa päivässä Vesku kotiutui Lundsätraan ja totesi olevansa huomattavasti enemmän kuin hevosenhoitaja. Hän teki kaikenlaista kuin mikäkin yleismies Jantunen. Ensimmäisenä päivänä hän oli Helenin kanssa pessyt tyhjillään olevan tallin painepesurilla ja seuraavana Nisse oli pistänyt hänet traktorin penkille ja pistänyt ajamaan laitumien ympäri, kun aidat oli pitänyt tarkistaa. Työkaverit olivat ihan mukiinmeneviä. Tosin he naureskelivat hänen ruotsinkielelleen, mutta aika hyväntahtoisesti, he olivat ilmeisen tyytyväisiä siitä, että hän pystyi saamaan itsensä ymmärretyksi. Nisse väitti, ettei ollut eläessään lausunut sanaakaan suomea, ja vaikkei Vesku ollut ihan varma siitä, uskoako, se saattoi olla tottakin. Ukko vaikutti niin itsepäiseltä tervaskannolta. Hän oli kuulemma ollut töissä jo Bossen isällä ja siirtynyt tämän kuollessa ikään kuin perintönä pojalle ja hän pyöritti tilalla oikeastaan kaikkea muuta kuin talleja epälukuisen apumiesjoukon kera. Helen puolestaan oli Maarianhaminasta ja Matias Ruotsin puolelta, ja he olivat rakastuneita. Sitä ei tarvinnut kenenkään kertoa, sen näki ja kuuli. Vesku alkoi tuntea itsensä erittäin hitaaksi ja jäyhäksi hämäläiseksi kuunnellessaan heidän jatkuvaa riitelemistään ja sopimistaan, mutta se näkyi heille sopivan. Molemmat vaikuttivat onnellisilta sovussa ollessaan. Ja riidellessäänkin, tarkemmin ajatellen.

Hevoshommia Vesku kuitenkin pääasiassa teki. He vuorottelivat Helenin ja Matiaksen kanssa hevosten aamuruokinnassa ja tarhauksessa, ja ratsastettavia riitti kaikille, jotka halusivat. Bossen orit olivat valtavan hienoja paitsi ulkonäöltään ja suvultaan, myös koulutukseltaan, eivätkä niiden luo kyläilemään tuodut tammatkaan olleet ihan harrasteratsuja. Niitäkin sai liikuttaa, yhtä jopa piti, ja Vesku nappasi sen pian silmäteräkseen. Se oli aika taitava ratsu ja sen omistaja toivoi, ettei se pelkästään seisoisi lemmenlomallaan, vaan että hän pääsisi sen kanssa jatkamaan kisakautta, kunhan se olisi toistamiseen siemennetty.

Bossen omista tammoista Vesku ei ihan pian oppinut erottamaan jokaista yksilöä. Ne käytiin toki tarkistamassa joka päivä haavojen ja ontumisien varalta, samoin jo syntyneet varsat, joita oli jo kuusi. Tänä vuonna varsat olivat ilahduttavan aikaisessa, vain pari isovatsaista tammaa odotti enää omaansa. Sitten olivat nuoret tammat, yksi- ja kaksivuotiaat, joita kipakka vanha kimo piti kurissa ja nuhteessa ja opetti kasvamaan hevosiksi. Nuoret orit oli viety kesäksi saareen orilaitumelle ja sielläkin Vesku pääsi käymään, kun niitä käytiin tarkistamassa. Ne olivat metsänrajassa vastassa ilkikurisena pörröharjaisena joukkiona, joka katosi näkyvistä kuin ujo peikkolauma niin, että ne piti houkutella porkkanasäkillä takaisin, jotta niiden puremat ja kolhut saatiin laskettua ja todettua itsestään paraneviksi.

Parasta olivat kuitenkin nuoret hevoset. Bossella oli viisi kolme- ja neljävuotiasta, jotka hän aikoi pitää, tai joista Hanna aikoi itselleen kisahevosia, ja niiden peruskoulutus oli täydessä vauhdissa. Matias osasi sen homman, Helenkin jotenkin, mutta Veskulle oli ihan uutta joutua nuoren, kouluttamattoman eläimen selkään. Hän ei osannut edes pelätä, että tekisi jotain vahinkoa niille osaamattomuuttaan, eivätkä Bosse ja Matias onneksi antaneetkaan mitään sen suuntaista tapahtua. He eivät päästäneet häntä huseeraamaan yksinään vaan olivat mukana neuvomassa ja Vesku imi jokaisen tiedonpisaran. Jos Hanna oli maksanut hänelle kitsaasti, jäisi hänelle tästä kuukaudesta Bossen luona vielä vähemmän käteen, kun osa palkasta oli ruoka ja asunto, mutta hän olisi ollut onnellinen ilman niitäkin roposia. Tällaista koulutusta ja kokemusta ei mistään saanut rahalla.
- Saanko mä tulla takasin intin jälkeen? hän kysyi puolitosissaan Bosselta onnistuttuaan houkuttelemaan nuoren Ivan-ruunan tekemään ensimmäisen laukannostonsa ratsastajan kanssa, mikä oli saanut hänet tuntemaan itsensä maailman omistajaksi.
- Koska?
- Tammikuussa, varmaankin. Vesku ei ajatellut uhrata sille hommalle yhtään sen enempää kuin mitä oli pakko.
- Siihen aikaan vuodesta mä en varmaan tarvitse sua, Bosse pahoitteli.

Vesku ei ehtinyt ruveta kaipaamaan vapaapäiviä. Miksi olisikaan, hänen päivänsähän olivat täynnä mielekästä tekemistä, ja mitä hän olisi vapaalla tehnytkään? Tila oli kaukana kaikesta ja hänen piti pyytää auto lainaksi päästäkseen edes postiin. Juhannuksena tosin Helen ja Matias lähtivät Maarianhaminaan: he aikoivat katsoa sikäläiset juhannusjuhlat ja yöpyä Helenin vanhempien luona. Helen kysyi, halusiko Veskukin mukaan, mutta hiukan mietittyään hän kieltäytyi. Häntä ei huvittanut ängetä Helenin vanhempien luokse, ja sitä paitsi hän epäili, että jossain vaiheessa iltaa nuo kaksi olisivat taas repimässä toisiltaan silmiä päästä. Sen saattoi sietää täällä, missä saattoi vain kävellä pois, tallille tai omaan huoneeseensa, mutta jalkamiehenä vieraassa kaupungissa se olisi harmillisempaa. Sitä paitsi Ingela aikoi järjestää juhannusjuhlat, ja ellei joku jäisi hoitamaan iltatallia, joutuisi Bosse kesken parhaan ilonpidon jättämään vieraansa.
- Bosse on vaan ilonen, jos se pääsee sieltä välillä tallille, Helen ennusti, mutta Vesku päätti silti jättää lähtemättä. Jos Bosse olisi juhlinut juhannusta koko illan, hän olisi viimeistään aamulla kiitollinen siitä, ettei koko hänen tallihenkilökuntansa ollut lähtenyt kaupunkiin juhlimaan.

Kuukausi oli kuitenkin lyhyt aika ja lopulta Veskun oli ruvettava pakkaamaan kamppeitaan. Armeija kutsui.

Päivämäärä:   7.3.09 11:30:25

Kiva pätkä, tykkään tuosta kun sennnu osaat kuvailla noita ajanjaksoja tuolleen yleisluonteisestikin, mut silti niin et niistä välittyy tunnelmat ja fiilikset. Ja hyvä et hyppäät puol vuotta eteenpäin! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.3.09 20:39:09

18. Paluu olennaiseen

Se päivä, jolloin Vesku pääsi siviiliin, oli niin kylmä, että junat Etelä-Suomessakin olivat jäätyneet, ja hän joutui matkustamaan Hankoon linja-autolla. Se oli paljon hitaampaa, mikä ei oikeastaan haitannut häntä ollenkaan. Oli mukavaa päästä kotiin, mutta sekin oli mukavaa, että siirtymiseen meni vähän aikaa. Sitä ehti paremmin tajuta koko asian körötellessään ensin pari tuntia lumista maisemaa tuijottaen. Ero armeijan ja kodin välillä oli kuitenkin melkoinen, joskaan ei Vesku ollut mitenkään erityisesti kulunutta syksyä inhonnut. Se oli ollut vain asennekysymys, ja tavallaan oli ollut mukavaakin, kun asiat tehtiin järjestyksessä, sääntöjen mukaan. Mutta ehkä hän tottuisi hiljalleen taas jättämään sängyn petaamatta.

Illalla olisi ehdottoman välttämätöntä lähteä ulos. Pate oli ruvennut suunnittelemaan tervetuliaisryyppäjäisiä jo hänen edellisellä lomallaan, vaikkei niissä nyt kummempaa suunnittelemista ollutkaan. Kunhan päätti baarin ja meni ja alkoi ostaa kaljaa.
- Puuha-Pate, Vesku oli tuhahtanut muka vastahakoisena, mutta hän tiesi jo kokemuksesta, että iltaan mennessä hänkin halusi kaupungille. Koti oli aina koti, mutta kesti päivän tai pari, että tottui siihen taas, etenkin, kun äidin oli pakko hössöttää hänen ympärillään ensimmäinen ilta. Sitä ei aina jaksanut.

Sen illan rymistelyissä ei sattunut eikä tapahtunut mitään erityistä. Pieni poikajoukko kokoontui ensin yhteen baariin, siirtyi siitä toiseen ja päätyi lopulta kolmanteen, maineeltaan kaikista pahimpaan, jota kutsuttiinkin Räkäläksi. Siitä oli seurauksena, että Vesku heräsi kohtuullisen päänsäryn kourissa. Ilta oli kyllä ajanut asiansa, hän antoi nyt oikein mielellään äidin hössöttää ja kaataa itselleen mehua ja kahvia. Se ei kestäisi kauan, todennäköisesti hänellä jo huomenissa olisi imurointivuoro.
- Mitä sä aiot nyt tehdä? Leena kysyi, kun Vesku nosti astiansa koneeseen.
- Taidan mennä kysymään töitä.
- Mistä?
- Tallilta, tietysti.
- Etkö sä aio yhtään pitää lomaa?
- Mistä mä tiedän, saanko mä töitä? Ja jos ei mua siellä tarvita, mä voin mennä seuraavaksi terveyskeskukseen kysymään.
- Mitä sä siellä tekisit? Leena kysyi tyrmistyneenä, vaikka ei sen olisi pitänyt häntä ihmetyttää.
- Mitä vaan. Kai mun pitää vähän ruveta haistelemaan, että mihin mä oikeen oon pääni pistämässä.

Vesku jätti sanomatta, että häntä kyllä ottaisi ankarasti päähän, jos Hanna vain näyttäisi hänelle ovea. Hän ei ollut päässyt hevosen selkään sitten heinäkuun ja nyt, kun se alkoi olla mahdollisuuksien rajoissa, hän ei ollut pysyä housuissaan. Hän päätti, että ellei Hanna huolisi häntä, hän ajaisi Järssin tallille katsomaan, mikä siellä oli nykyään meno.

Olisi ollut kohtalon härnäämistä ottaa ratsastuskamppeet mukaan, joten sitä Vesku ei nyt tehnyt. Hänen mielessään sitä paitsi käväisi, että voisi olla fiksua kokeilla niitä, ettei tarvitsisi tosipaikan tullen yllättyä ikävästi. Puoli vuotta oli sentään puoli vuotta, ja ainakin vaaka näytti eri lukemia kuin heinäkuussa.

Tallilla näytti autiolta. Oli niin kylmä, että tarhatkin olivat tyhjillään ja Vesku siirtyi mahdollisimman vikkelään sisään talliin toivoen, ettei äidin auto päättäisi hyytyä maneesinseinustalle. Sisällä oli lämmin ja kotoisa tunnelma. Tuoksuvainen, voisi sanoa. Ei paha, mutta outo pitkästä aikaa, ja tavallista aromikkaampi, täällä kun talli oli aina tuoksunut melkein neutraalin raikkaalle. Ihmisiä ei kuitenkaan näkynyt ensimmäistäkään ja Vesku käytti tilaisuuden hyväkseen katsoakseen hevoset läpi. Ne olivat vaihtuneet sitten kesän niin, että edelliskesäisiä oli enää Carmina Burana ja kaksi yksäriä, Jiisus ja Sineter. Tosin siellä oli sitten muutamakin hevonen, jonka hän oli nähnyt Bossen luona. Erityisesti hän ilahtui nähdessään Ivanin. Se oli siis kelpuutettu Hannan kisaremmiin hänen ratsastamisensa jälkeen, tai siitä huolimatta. Samoin musta tamma, joka vain vilkaisi häntä happaman näköisenä silmäkulmastaan ja totesi sitten ilmeisesti boksinsa nurkan häntä kiinnostavammaksi, oli tutun näköinen. Hän oli aika varma siitä, että se oli ollut Bossen tammalaitumella. Hän oli muistavinaan sen varsankin, mustan tamman.

Päivämäärä:   8.3.09 08:15:38

Hyvää naistenpäivää!

Heräähän Sennnu jo laittamaan uusi pätkä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.3.09 10:14:11

Mulla ei ollu edes kello soimassa vielä tohon aikaan, saati että olisin jaksanu nousta siihen. :D
Mutta tässä, hyvää naistenpäivää!
--------------

Tallin ovi kävi, se sulkeutui huomattavan vikkelästi ja Vesku käännähti syyllisenä. Tietystikään hän ei ollut sinänsä asiaton haahuilija, mutta jos sieltä tulisi joku vieras ihminen, hän saisi varmaan selitellä sitä hiukan. Se oli kuitenkin Hanna itse, joskin meni hetki, ennen kuin Vesku tajusi sen. Tyypillä oli päällään pitkä ja suuri takki, jonka huppu peitti pään kokonaan.
- Päivää, pomo, Vesku sanoi piruillen.
- Mä katsoinkin, että sun auto, Hanna sanoi suostumatta hämmästymään ja tipautti hupun niskaansa. Hänen vaaleat hiuksensa jäivät pörrölleen. – Koskas sä olet päässyt pois?
- Eilen.
- No niin, ilahduttavaa aktiivisuutta, että sä nyt jo oot täällä. Krapulassa?
- Pikkusen, Vesku myönsi ja Hanna nauroi.
- Niin sitä pitää. Ratsastatko sä?
- Nytkö? Ei mulla oo kamoja mukana, Vesku sanoi, sekä helpottuneena että huvittuneena. Näinkö näppärästi tämä kävikin?
- No hittoako sä täällä ilman niitä teet? Voisitko sä juoksuttaa jonkun? Ne kilahtelee näillä pakkasilla ihan jonossa. Kadmia meinas just heittää mut kuuta kiertävälle radalle.
- Eikö ne tarkene ulkona? Vesku uskalsi kysyä.
- Ei. Oli ne pari tuntia aamulla, ja pakko ne on pistää vielä hetkeksi, mutta on siellä liian kylmä. Ota hei vaikka toi Pore ja pyöritä sitä vähän. Parikymmentä minuuttia, se riittää. Ja sano Oskarille, ettei sen tarvii laittaa mulle vielä Katrinaa, pidetään kahvitauko tässä kohden. Se voi vaikka ruokkia ne.

Vesku haki hiukan hymyillen satulahuoneesta kapsonin ja liinan ja puki ne hevoselle, jota Hanna oli osoittanut. Nainen oli loistava organisoija. Tai delegoija. Tässä hän oli työnsyrjässä kiinni kymmenen minuutin kuluttua siitä, kun oli saapunut, kuin ei olisi poissa ollutkaan.

Maneesissa käveli iso ruunikko selässään nuori mies.
- Oskari varmaankin, Vesku oletti. – Hanna käski sanoa, että se pitää nyt kahvitauon ja että hevoset voi ruokkia.
- Ja kukas hitto sä sitten oot? mies kysyi rekisteröityään, että Veskulla oli talutettavana yksi tallin hevosista. Vesku esittäytyi, miettien, oliko täällä vanhoja tuttuja enää ollenkaan. Oskari ilmoitti hitunen ylpeyttä äänessään olevansa tallimestari, se kai tarkoitti, että Mika oli häipynyt. Ei kai tuo mikään ihme ollutkaan. Hän ei ollut aina tuntunut jaksavan kaikkia Hannan särmiä.
- Odota, että mä pääsen ulos täältä, jos aiot ruveta juoksuttamaan sitä, Oskari sanoi ja Vesku talutteli tottelevaisesti Porea pitkin uraa, kunnes toinen hyppäsi alas selästä ja poistui maneesista.

Minuutilleen kahdenkymmenen minuutin kuluttua hän lähti viemään hevosen takaisin sisään. Hannan ohjeet saattoivat kuulostaa ylimalkaisilta, mutta hän muisti että ne oli parasta ottaa tosissaan. Oskarikin oli ottanut hänen mainintansa hevosten ruokinnasta todesta ja jakoi niille juuri heiniä. Vesku jätti Poren karsinaansa ja kiipesi yläkertaan. Hän oletti Hannan kahvitauon koskettavan häntäkin.
- Sä et olisi voinut tulla parempaan aikaan, Hanna ilmoitti ja viittoi häntä ottamaan itselleen kahvia.
- Miten niin?
- Yks tallityöntekijä lähti just. Hemmetin nirppanokka. Mä olen joutunu tekemään itse iltatallit, paitsi kun Ekku teki maanantaina.
- Oo, sanoi Vesku. Ajatus Hannasta tekemässä tallitöitä ei ollut kovin uskottava. – Sulla on ollu rankkaa.
- Älä piruile. Voitko sä alottaa heti? Tarviitko sä asunnon?

Veskun katse vilahti kohti keittiöseinää, jonka takana hän tiesi olevan pikkuisen asunnon.
- Eikö Oskari asu täällä sitten?
- Ei se tarvii sitä, sillä on oma kämppä kaupungissa. Sä voit saada sen jos haluat.
- Pitää miettiä, Vesku sanoi välittämättä paneutua asiaan juuri sillä hetkellä sen tarkemmin. Häntä kiinnostivat enemmän tallin kuulumiset.
- Onko sulla nyt sitten ketään muuta töissä kuin Oskari?
- Ekku on tietysti, luojan kiitos. En mä ilman sitä pärjäisi. Kai sä tulet? Siis, et kai sä tullu vaan katsomaan mitä tänne kuuluu?
Hanna katsoi häntä ilme kerrankin melkein anovana ja se sai Veskun kysymään:
- Ajattelitko sä antaa mulle palkankorotusta?

Se kuulosti hänen omastakin mielestään röyhkeältä ja hän jo toivoi voivansa vetää sanat takaisin, mutta Hanna huiskaisi kärsimättömänä kättään.
- Joojoo, miksen antaisi? Voitko sä tulla jo tänä iltana?
- En, Vesku sanoi päättäväisesti. Äiti oli ilmoittanut, että kaikki isovanhemmat tulisivat syömään ja katsomaan häntä ja varmistumaan, ettei häntä ollut nälkiinnytetty armeijassa. – Mutta mä voin tulla huomenna ja ratsastaa täyden päivän ja tehdä sitten iltatallin.
- Loistavaa! Hanna sanoi ja hymyili hänelle.
- Kerro hevosista.

Yksi kehotus riitti. Hanna luetteli hevosensa nuorimmasta kokeneimpaan, mitä hän oli minkäkin varalle suunnitellut ja missä aikataulussa.
- Satuitko sä huomaamaan sen ruunikon viimeisessä boksissa? hän kysyi lopuksi.
- Buranan?
- Ei se ollu Burana. Se on Viable.
Hanna jäi katsomaan häntä kuin odottaen reaktiota, kuin Veskun olisi pitänyt tuntea nimi ja kun hän oli hetken aikaa miettinyt hän tunsikin, jopa vaikka oli ollut puoli vuotta eristyksissä maailmasta. Se hevonen oli edelliskesänä saanut Suomen mestarin voittoloimen lautasilleen ja sitä Hanna oli komentanut kuvaamaan omien ratsukoiden lisäksi niissä kilpailuissa, joissa he olivat olleet vastakkain.
- Sä sait sen ostettua? Vesku sanoi hiukan ihmetellen. Olisi voinut luulla, ettei kukaan semmoisesta aarteesta luopuisi.
- Mä tarvitsin sen, se on parempi kuin yksikään mun hevosista, Hanna sanoi vilpittömästi.
- Luulisi ettei se olisi lähtenyt millään rahalla.
- No, se alkaa olla vähän vanha ja niillä oli jo nuorempi tulossa. Mutta kyllä mä sillä vielä pari kautta kisaan ja sitten mun omatkin ehkä alkaa olla samalla tasolla. Sillä kyllä niistä on siihen, ne tarvitsee vaan lisää ikää ja kokemusta.
- Tietysti! Vesku ei missään nimessä aikonut epäillä sitä, pistipähän vaan mieleensä, että hänen pitäisi varmaan ruveta seuraamaan alan lehtiä. Intissä siihen ei tietenkään ollut ollut mahdollisuutta, eikä heille kotiinkaan mitään sellaisia tullut, mutta tänne tuli. Uusimmat lehdet lojuivat aina yläkerran pöydällä. Ja tietystihän sitä pysyisi ajan tasalla ihan vain pitämällä korvansa auki.

- Joku me vielä tarvitaan lisää tiimiin, kunhan päästään taas kisaamisen alkuun. Oletko sä maksanut aluelupasi?
- En, Vesku sanoi. Hän ei ollut ihan varma edes siitä, oliko ratsastusseuran jäsenyys maksettu, mutta jos sellainen lasku oli tullut, äiti oli sen saattanutkin maksaa.
- Maksa se. Täytyy ruveta miettimään sitäkin, josko sä tarttisit kansallisen luvan.
- Odota ensin, että näet, olenko mä unohtanut kaiken, Vesku sanoi pelästyneenä. – Mä en ole käynyt satulassa puoleen vuoteen.
- Ei se unohdu, Hanna sanoi luottavaisesti.

Päivämäärä:   8.3.09 18:16:12

hihii :D katrina, se onki kummitellu mun päässä aina jessitarinoista asti

Päivämäärä:   8.3.09 19:11:21

Tää on nyt ilonpilaaja, kuten aina, mut tuli mieleen Klamydian Kaunis Katriina x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.3.09 19:15:44

Eikä se ollutkaan unohtunut. Hyvin pienellä totuttautumisella Vesku huomasi saavansa vanhan tasapainon takaisin ja kun hän muutaman päivän oli kerettiläisesti käynyt ulkona ratsastamassa ja muistutellut mieleensä apujen saloja, hän uskalsi jo ratsastaa Hannankin nähden. Hevoset olivat uskomattoman pirtsakoita ja kanamaisia päästessään pakkassäässä ulkoilmaan, missä lumi narskui ja oksat paukkuivat ja hänen oli vaan pakko palauttaa kaikki oppimansa mieleensä, mutta se oli sen arvoista. Persnahka tosin ei parkkiintunut ihan niin äkkiä, mutta lihasten särky katosi yllättävän pian.

Jiisuksen omistaja, Satu, oli ilahtunut hänen palattuaan tallille mutta Sineterin Vuokon mielestä tuntui olevan ihan samantekevää, kuka hänen hevosensa ruokki ja tarhasi. Ekku oli etäisen ystävällinen kuten aina mutta Oskari ei näyttänyt voivan sietää häntä. Vesku mietti alkuun, miksei mutta kun hän ei keksinyt siihen mitään syytä, hän antoi asian olla. Ei heidän kuitenkaan tarvinnut juurikaan olla tekemisissä toistensa kanssa. Siinä vaiheessa, kun Vesku yleensä tuli tallille Oskari oli jo hoitanut aamutallihommat ja laitteli Hannalle ja Ekulle hevosia niin, että oli täystyöllistetty satuloidessaan ja alkukävellessään ja loppukävellessään niitä. Veskun oli helppo pysytellä poissa hänen tieltään ja ratsastaa omansa siihen tahtiin kuin huvitti. Kerran viikossa hän hoiti koko tallin, sunnuntaisin, kun oli Oskarin vapaapäivä ja sama toisinpäin, lauantaina kun oli hänen. Muuten kaikki oli Hannan kädessä, hän se oli se, joka päätti kunkin hevosen ruokinnan ja liikunnan ja tuntui tietävän jokaisen nirhautuman ja jäykkyyden ja epäpuhtaan askelen.

Meni pari viikkoa, pakkanen hellitti ja tilanne hevosten keskuudessa alkoi rauhoittua, kun ne pääsivät taas ulkoilemaan normaalin aikataulun mukaan. Valitettavasti se tarkoitti myös sitä, että kenttä ja metsälenkki muuttuivat loskaisiksi ja liukkaiksi eikä siellä voinut enää päästellä turvallisesti käyntiä kovempaa. Mutta olihan maneesi, Vesku huokaisi muistellessaan talvia Järssin tallilla. Siellä ei joskus useampaan viikkoon ollut päässyt kuin kävelemään.

Hän oli lopettelemassa Ivanin kanssa eräänä iltapäivänä maneesissa, kun Oskari livahti sisään. Ovi kirskahti ja Ivan katsahti sinnepäin epäluuloisena mutta kiinnostuneena, valmiina lähtemään ihan mihin suuntaan vain tarvittaessa.
- Älä luulekaan, Vesku sanoi sille ja painoi varoittavasti kätensä sen säälle. Jostain syystä se rauhoitti Ivania, sen hän oli huomannut ihan sattumalta.
- Alatteko te lopetella? Hanna käski mun tulla päästämään sut sen puheille, se on yläkerrassa, Oskari töksäytti.
- Joo, mä ajattelin kävellä enää pari kierrosta Vesku sanoi. Maininta Hannan puhuttelusta sai äkkiseltään karvat pystyyn, mutta jos olisi ollut odotettavissa jotain ilkeää, Oskari olisi kai virnuillut tai jotain, niin hän järkeili.
- Kuule, Oskari sanoi yllättäen. – Voisitko sä hoitaa mun puolesta sunnuntain aamutallin?

Oli ennenkuulumatonta että mies puhui hänelle muuta kuin välttämättömän, ja Vesku katsoi häntä uteliaana.
- Mä en taida voida luvata, mä olen menossa lauantaina ulos, hän sanoi piruuttaan. Niin hän itse asiassa olikin, mutta sen ensimmäisen vapaaillan jälkeen hän oli ottanut baari-illat aika maltillisesti. Ei hän nyt sentään autolla niissä käynyt, mutta ei hänen tarvinnut kotimatkalla lyhtypylväitäkään halailla. Aamutalli sellaisen jälkeen oli ihan mahdollisuuksien rajoissa. Nyt oli kyllä sikäli erikoistilanne että Pate oli järjestänyt hänelle jonkinlaiset treffit, tai ainakin oli ilmoittanut, että yksi hänen tuttavatyttönsä tulisi mukaan, kaverin kanssa. Vesku oli ensin kieltäytynyt lähtemästä semmoisella porukalla, mutta Pate oli jankannut kunnes hän oli suostunut.
- Pakko sun on tulla, mä en pääse mihinkään lähempään Reetan kanssa, jos se vaan supattaa sen kaverinsa kanssa koko illan, ja jos mä pyydän Iljan niin ne alkaa kattoa muakin kuin marsilaista, eikä Lari liikahda minnekään Minnan luota.

Niinpä Vesku oli luvannut lähteä ja Oskarin naama meni aika nyrpeäksi.
- Oisit tehny kaverille palveluksen.
- Kaverille?
- No mä teen sun puolesta heti kun sä haluat. Hei, sähän voit tulla tänne yöksi.
Se oli totta. Vesku ei ollut luvannut muuttaa tallille, ei hän ollut muistanut sitä asiaa oikein miettiäkään, eikä Hanna ollut ottanut sitä toistamiseen puheeksi mutta sillä tavoin varmasti pääsisi helpommin hommiin vähän huonovointisempanakin.
- No okei, hoida sä lauantai niin mä hoidan sunnuntain, hän huokaisi ja muisti sitten, että Hanna odotti.

Hanna istui lepohuoneen sohvalla, ihan kuten Vesku oli epäillytkin. Sohvapöytä hänen edessään oli papereiden peitossa.
- Mulla on kriisi, hän ilmoitti.
- Kolmenkympin? Vesku lipsautti. Hanna ei tosiaankaan ollut hänen ikäisensä, joskaan ei vielä kolmikymppinenkään. Vanhempi kuitenkin kuin miltä näytti, kahdenkymmenenviiden.
- Älä ala piruilemaan mulle, mä oon ihan kusessa, jos joudun erottamaan sutkin.
- Mutkin? Kenet muut sä olet erottanu?
- En ketään, mutta Ekku aikoo lähteä.
- Ohoh, Vesku sanoi ja istui alas. Hän ei olisi kuvitellut, että Ekulla menisi sukset ristiin Hannan kanssa, mies oli jotenkin niin tasaisen rauhallinen. – Miksi? hän uteli.
- No se ei kai oikeastaan kuulu sulle. Henkilökohtasia juttuja. Ja sitten se, että se väittää saaneensa paremman paikan, Hanna tuhahti, kuin sellainen olisi ollut käsittämättömän huono tekosyy.

- Hommaat uuden ratsuttajan.
- Niin mä tietysti hommaankin, ja jos mulla on yhtään onnea, mä löydänkin sellaisen ennen kuin Ekun irtisanomisaika loppuu. Mutta yhtä hyvin voin olla löytämättä. Mutta joka tapauksessa se pistää meidän hevosjaot uusiksi. Sen on turha kuvitella tuuppaavansa enää mun ykköstykkejä, se saa keskittyä noihin alaikäsiin. Sä saat ottaa Katrinan ja Kadmian.
- Mutta eihän vielä oo kisakausi.
- Entäs sitten? Mulle on ihan sama, jos se katkoo luunsa Ivanin kanssa tässä vaiheessa. Ja sitten se saa pitää sulle tunteja.

Vesku istui ja kuunteli miettien, että Hannan kanssa kannatti pysytellä väleissä.
- Kai sä muistat, että mä ehdin olla vaan puoli vuotta, sitten mä lähden opiskelemaan? hän kysyi varovasti, puolittain peläten, että hänetkin alennettaisiin saman tien opettamaan nelivuotiaille perusasioita. Vaikka ei hän sitä nähnyt niinkään arvonalennuksena, paremminkin päinvastoin.
- Joo joo, se nyt on sen ajan murhe, Hanna sanoi välinpitämättömästi. – Mä olen laittanu lukujärjestyksen uusiksi. Ja sä rupeet käyttämään kankia niillä. Sun kahden ohjan käyttösi on vieläkin kammottavaa katseltavaa. Sä voisit oikeastaan ottaa nyt Katrinan ja mä tuun vähän höykyttämään teitä. Onhan sulla koko ilta aikaa ratsastaa noita sun loppuja.

Päivämäärä:   8.3.09 19:20:04

Hihi, mitähän tossa lauantai-iltana tulee tapahtumaan ;)

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   8.3.09 21:40:23

voi, ihanaa! heppoja! kai hepajuttua riittää vielä meille moneen pätkään?

Päivämäärä:   8.3.09 21:47:24

"Joo joo, se nyt on sen ajan murhe" Toi Hanna on niin omanlaisensa. Vaikuttaa huolettomalta huithaipelilta, mut sit kuitenkin on koko ajan ajan tasalla.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.3.09 22:19:23

Laitetaan vielä pala, vaikka tää päivä onkin mennyt valokuvia skannaillessa ja naamakirjaillessa.
--------

19. Miten valloittaa valloittamaton

Ennen viikonloppua Vesku sai käydä ostamassa itselleen uudet ratsastushousut. Vaikka Järssi oli luvannut heidän aikanaan ostamiensa kestävän vuosikausia, olivat ne kuluneet puhki istuinluiden kohdalta. Se oli oikeastaan miellyttävä yllätys. Ajatella, että hän oli päässyt ratsastamaan niin paljon! Saappaitakin hän vilkuili hajamielisesti: Hanna oli katsonut hänen sisäsyrjältä vaaleiksi kuluneitaan inhoavasti ja määrännyt, että ennen ensimmäisiä kisoja hänen olisi hommattava uudet. Ne saivat kuitenkin toistaiseksi jäädä odottamaan palkkapäivää. Nyt hän aikoi sijoittaa vähän viihteeseen.

Pate oli ilmoittanut, että he tapaisivat tytöt pizzeriassa, mikä jo antoi pientä vinkkiä siitä, että hän oli tosissaan sen Reetan suhteen. Vesku myöhästyi taktisesti kymmenisen minuuttia antaakseen muiden ensin asettautua ja päästä jutun alkuun. Hän toivoi, ettei se Reetan kaveri olisi mikään hirviö, vaikka eipä hän toisaalta ollut mitään luvannut mihinkään suuntaan. Ei hän ollut menossa niinkään sokkotreffeille kuin pöydäntäytteeksi.

Muut istuivat ikkunapöydässä selaamassa ruokalistoja ja Vesku istui vapaalle paikalle Paten viereen hiukan vaivaantuneena tervehtien. Sitten hänen silmänsä revähtivät auki. Toista tyttöä hän ei muistanut koskaan nähneensäkään, mutta toinen oli Salla. Mitä hittoa Pate nyt oikein oli juoninut?
- Tässä on Reetta, ja Sallan sä varmaan muistatkin, Pate sanoi nopeasti. – Yhden toisen Reetan kaverin piti tulla alun perin, mutta se ei päässytkään, niin että se pyysi sitten Sallan, kun kerran oli puhe, että mennään nelisin syömään.
- Hei, Salla sanoi ja hymyili neutraalisti.
- Hei, sanoi Vesku, eikä voinut mitään sille, että jossain hänen sisuksissaan läikähti aina vaan. Nyt hän ei mokaisi tätä juttua. – Mitä sulle kuuluu?
- Mä taidan ottaa kinkku-aurajuusto-ananaksen, Salla sanoi ja Vesku huomasi tarjoilijan jo seisovan heidän vieressään. Hän nappasi Paten ruokalistan ja selasi sitä näön vuoksi, vaikka tiesikin, mitä tilaisi: saman kuin aina. Sinä aikana hän sai kuitenkin ajatuksensa kuriin ja jonkinlaisen suunnitelmantyngän aikaiseksi. Hän ei puolella sanalla vihjaisisi Sallalle, että se vanha kiinnostus oli edelleen olemassa. Sen sijaan hän olisi hyvin fiksu ja aikuinen ja ystävällinen. Olihan heidän viime tapaamisestaan kuitenkin jo reippaasti yli puoli vuotta. Salla saisi nähdä, miten paljon armeija oli muuttanut häntä. Tosin se ei Veskun mielestä ollut muuttanut pätkääkään, mutta voisihan sitä teeskennellä.
- Otetaanko viiniä? Pate kysyi ja Vesku puraisi poskiaan ollakseen hymyilemättä ääneen. Pate, kaljasieppojen kruunaamaton kuningas. Jos hän halusi juoda jalallisista laseista hapantunutta marjamehua, Reetan täytyi olla todella erityinen.
- Voi joo, otetaan, Reetta sanoi. – Täällä oli hyvän näköstä italialaista punkkua.

Hän oli nätti tyttö, Vesku totesi. Tummat hiukset ja tummat silmät ja puhe italialaisesta viinistä sai mieleen ajatuksen, että tytössäkin oli jotain italialaista.
- Mistä te tunnette toisenne? Vesku kysyi Sallalta, sillä ainakaan heidän kanssaan Reetta ei ollut ollut samassa koulussa.
- Koulusta, tämä vastasi kuitenkin. – Siis nykyisestä koulusta, kauppaopistosta. Mitäs Reinelle kuuluu?
- Mä en tiedä, Vesku sanoi. Miksi ihmeessä Reine kiinnosti Sallaa?
- Tiedät kai sä enemmän kuin mä?
- No sehän lähti Helsinkiin opiskelemaan syksyllä. Mä tapasin sen muutaman kerran, kun mulla oli pelkkä iltaloma, enkä ehtinyt lähteä tänne asti. Ennen kuin se rupesi seurustelemaan, siis.
- Ai sillä on uusi poikaystävä?
- Joo, joku teekkari.
- Otan osaa, Salla sanoi vakavana.
- Älä turhaan. Eihän me Reinen kanssa koskaan olla oltu muuta kuin kavereita.

Päivämäärä:   9.3.09 00:17:30

Eeeeeeegh, kele mihin kohtaan jätit!! Senkin SIKA!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.09 00:24:11

Ite oot.
------
Vesku osasi pitää näppinsä oikein hyvin kurissa koko illan ja Salla tuntui arvostavan sitä. Heillä riitti yllättävän paljon puhumista sittenkin, kun he syötyään siirtyivät ainoaan talvella auki olevaan diskoon, osaksi johtuen siitä, että edellissyksynä urheilupäivänä Salla oli saanut päähänsä käydä kokeilemassa ratsastusta ja oli todennut sen oikeastaan aika hauskaksi lajiksi. Diskossa olisi kai ollut luontevampaa tanssia kuin keskustella ratsastuksen saloista, mutta se sopi Veskulle paremmin kuin mikään. Lopultakin oli jokin asia, minkä takia Salla tuntui hiukkasen arvostavan häntä.
- Mä ajattelin aina, että sä oot joku ihme hiippari, kun jaksat semmosta harrastaa, Salla tunnusti. – Mutta sehän onkin kamalan haastavaa. Harmittaa vaan, kun mä yritin päästä tunneille sinne ratsastuskouluun, mutta kaikki niiden alottelijoiden kurssit oli täyteen varattu.
- Mikset sä kokeilisi päästä Järssin tallille, Vesku ehdotti, sillä oli jo käynyt ilmi, että Salla oli käynyt sillä isommalla tallilla. Mieluiten hän olisi luvannut opettaa tyttöä itse, mutta Hannalla ei vaan ollut sellaiseen sopivaa hevosta, saati että hän olisi puolta sekuntia katsellut sellaista toimintaa tallillaan.
- Luuletko sä, että sinne pääsisi?
- Mä voin pirauttaa sille ja kysyä. Sehän on mun entinen pomo, Vesku lupasi ja Salla hymyili hänelle kauniisti.

Loppuillasta Vesku oli pelkästään iloinen siitä, että oli luvannut mennä tekemään Oskarin aamutallin. Tässä tilanteessa hän ei olisi voinut keksiä parempaa syytä lähteä ravintolasta ennen kuin meno äityi mahdottomaksi.
- Reipasta, Salla sanoi ja Vesku kuvitteli, että hänen katseessaan oli hitunen ihailua. – Mä taidan lähteä kanssa.
- Entäs Reetta?
- Jaa toi, joka ei oo viimeseen kahteen tuntiin vilkassukaan meitä? Eiköhän se pärjää, Salla nauroi. – Haluatko sä saattaa mut kotiin?
Vesku halusi ja kun he olivat Sallan talon kohdalla, hän kysyi tämän puhelinnumeroa.
- Siis jos mä soitan sille Järssille ja kysyn sulle niitä tunteja, hän lisäsi kiireesti. Hän ei halunnut olla milliäkään päällekäyvä.
- Eikö sulla ole mun numeroa?
- Ei enää.
Se oli suoranainen valhe, mutta Sallan ei tarvinnut tietää, että hän oli säilyttänyt sitä kaikki nämä kuukaudet turhan toivossa. Niinpä hän näpytteli sen uudelleen kännykkäänsä ja toivotti hyvää yötä yrittämättä hyvänyönsuukkoa.

Oli melko viileää ja Salla asui tasan toisella puolella kaupunkia. Vesku päätti puolimatkassa poiketa vielä yhdelle lasilliselle ja lämmittämään korviaan. Hän tunsi olevansa ajokunnossa vaikka heti, ja varmasti olisi aamullakin, vaikka ottaisi vielä yhden oluen. He olivat Sallan kanssa keskittyneet puhumiseen eikä juomiseen. Diskoon hän ei kuitenkaan välittänyt enää palata, vaan poikkesi pienempään kuppilaan, jota Patella oli tapana sanoa Esileikkiläksi, sillä se oli kuin suunniteltu romanttisia treffejä varten. Oli siellä kuitenkin baaritiskikin niitä asiakkaita varten, jotka joutuivat odottamaan, että joku kynttilöin valaistuista pöydistä vapautuisi. Tähän aikaan illasta suurin osa pöydistä tosin oli jo vapaana, kun Vesku istui baarijakkaralle oluensa kanssa ja silmäili saliin. Kappas vaan, Hanna oli siellä. Hänen vaalea hiuspehkonsa suorastaan hyppäsi silmille hämärässä. Kiinnostuneena Vesku mittaili häneen selin istuvaa miestä, jota vastapäätä Hanna istui, ja hämmästyi hiukan, kun tämä vilkaisi sivulle ja hän saattoi tunnistaa Oskarin.

Eihän se tietysti hänelle kuulunut, jos Hanna heilasteli henkilökuntansa kanssa, mutta eikö se ollut vähän… epäeettistä? Ja oliko Oskarilla jotain tekemistä sen asian kanssa, että Ekku oli irtisanoutunut? Vesku muisti Hannan sanoneen, että syy oli myös henkilökohtainen. Hän mietti asiaa vähän aikaa ja totesi, ettei se oikeastaan kiinnostanutkaan häntä. Hänelle Hanna oli pelkkä pomo, guru ja auktoriteetti, ei nainen. Tietysti oli pakko myöntää, että varsin vetävän näköinen auktoriteetti oli kyseessä, nyt kun tuli mieleen katsoa sillä silmällä.

Mutta sitten Vesku unohti pariskunnan ja alkoi miettiä, millä sanoin ylipuhuisi Järssin ottamaan Sallan jollekin tunnille, jos hänen alkeiskurssinsa vaikka sattuisikin olemaan jo täynnä. Piti vaan toivoa, ettei Järssi kantaisi hänelle kaunaa siitä, että hän oli niin täysin siirtynyt Hannan leipiin, vaikka eiväthän he mitenkään asiakkaista kilpailleetkaan.

Päivämäärä:   9.3.09 00:26:45

<3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.09 17:09:28

Hanna heräsi siihen, että mitään ei kuulunut. Tai kuului, raskasta tuhinaa, muttei minkäänlaista piippausta tai kilinää, ja nukkumisen ääni oli ehdottomasti väärin, niin hänen sisäinen kellonsa sanoi ja se oli yleensä oikeassa. Hän nousi kyynärpäänsä varaan ja totesi Oskarin makaavan hievahtamatta, selin häneen, ja kellon hänen yöpöydällään näyttävän seitsemää.
- Hei, Hanna sanoi kimmastuen ja iski polvensa miehen ristiselkään. Oskari murahti unisesti, mutta havahtui sitten ilman, että Hannan tarvitsi toistaa temppua.
- Huomenta. hän sanoi ja alkoi kääntyä, mutta Hanna ei antanut hänen halata itseään.
- Tiedätkö sä mitä kello on? Sun pitäisi jo olla tallissa.

Oskari heräsi kunnolla, eikä ihme, sen verran kirpeä Hannan äänensävy oli.
- Ei tarttis, hän sanoi ja haukotteli.
- Minä kai sen parhaiten tiedän, koska siellä pitää olla? Ala painua ja vähän äkkiä.
- Vesku hoitaa, Oskari sanoi ja yritti uudelleen Hannasta kiinni. Tämä kuitenkin väisti edelleen.
- Nyt on sun aamu. Luuletko sä, että sä voit jäädä tänne venymään, vaikka sun kuuluis olla hommissa?
- Me vaihdettiin. Ja mä voin ruveta hommiin täällä, Oskari ehdotti, mutta alkoi sitten tajuta, että Hanna oli tosissaan.
- Mun tallissa ei vaihdeta vuoroja mun tietämättä, ja et kai sä muutenkaan kuvitellu saavas jäädä siihen koko aamupäiväksi? Vaatteet niskaan ja töihin siitä.
- Eihän mulla ole edes työvaatteita, Oskari sanoi, mutta nousi istumaan ja alkoi kiskoa jalkaansa suoria housuja. Hänen oli pakko uskoa, että Hanna oli tosissaan.
- Itepähän valitset missä vaatteissa teet työsi.
- Ei prkle, Oskari mutisi etsiessään paitaansa, mutta Hanna taisi kuulla sen.
- Katokkin, että mä löydän sut enkä Veskua tallilta kohta, kun mä tulen sinne, Hanna sanoi uhkaavasti. – Ja sitten mä toivon totisesti, ettet sä ruvennu vuoronvaihdon syyksi esittämään, ettet viitti nousta pomon sängystä ajoissa. Ihan sun ittesi ja sun työpaikkasi takia.
- En, Oskari sanoi jurosti, mulkaisi Hannaa vihamielisesti ja käveli ulos makuuhuoneesta sukat kädessään. Hanna heittäytyi takaisin makuulle ja tunsi, miten virnistys kiipesi poskille. Miehet! Muka vahvempi sukupuoli ja millaisia nössöjä ne kaikki olivatkaan!
Hän sulki silmänsä ja kun kuuli ulko-oven kolahtavan kiinni, sulki uudelleen silmänsä. Hän nukkuisi vielä tunnin ja menisi sitten katsomaan, että häntä oli toteltu.

Vesku oli ehtinyt jakaa kaikille hevosille ruoat ja oli harjaamassa ensimmäisiä, kun Oskari tuli talliin niska kyyryssä ja itsekseen kiroillen.
- Unohditko sä, että mä oon täällä? Vesku kysyi hämmästyneenä.
- Sä voit mennä, mä hoidan tän sittenkin itse.
- Mutta mehän vaihdettiin.
- Mene nyt vaan.
Vesku ei voinut ymmärtää, mitä Oskari oikein höselsi, mutta tämä näytti niin vihaiselta, ettei häntä huvittanut ruveta väittämään vastaankaan. Jos mies tosiaan halusi ruveta lannanlappoon pikkukengissään, kauluspaidassaan ja pyhähousuissaan niin ei kai hän sitä voinut estää.
- Okei, hän sanoi, tipautti harjan kädestään ja lähti. Olisi kai voinut kiivetä ylös keittämään kahvia sillä aikaa kun hevoset söivät ja sitten ottaa jonkun ratsastettavaksi, mutta toisaalta oli oikeasti hänen vapaapäivänsä, eikä hänellä ollut listassa liikutettavia.

Autoa käynnistäessään hän sai päähänsä, että nyt voisi olla hyvä hetki ajaa Järssille. Mies olisi siellä varmasti aamutallihommissa ja jos hän piipahtaisi tarjoamaan auttavan kätensä, olisi helpompi ruveta kyselemään Sallan asiaa.

Järssi oli hiukan myöhäisempi tallitoimissaan, hän vasta heitteli loimia päälle niille muutamille hevosille, jotka sellaisten kanssa ulkoilivat. Suurin osa hänen hevosistaan oli talvisin pörröisiä ja pitkäkarvaisia.
- Tervehdys, Vesku sanoi saapastellessaan sisään.
- Kato, mitäs sinä.
- Kunhan ajattelin poiketa. Tarviitko sä apua?
- No hitto, ainahan se kelpaa, Järssi ilahtui. – Senkun etit talikon.

Päivämäärä:   9.3.09 18:41:11

mie jotenki tykkään tuosta järssistä :)

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   9.3.09 19:22:07

Lisää! x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.3.09 21:03:23

Oukei :)
------

Vesku totteli ja haki kottikärryt, alkaen putsata karsinoita sitä mukaa kun Järssi talutti hevosia ulos. Tai ei se ihan niin nopeasti käynyt, mutta huomattavasti vikkelämmin kuin aikojen alussa.
- Ihanko sä huviksesi lähdit näin aamutuimaan kuntoilemaan? Järssi uteli vietyään viimeisenkin hevosen.
- Jep. Tai meinasin mennä muualle aamutalliin, mutta ei mua tarvittukaan, Vesku selvitti.
- Muualle? Vieläkö sä luuhaat siellä Lundiskan nurkissa?
- Vielä. Tai taas, vastahan mä pääsin intistä.
- Rupesit sitten kokonaan pylpertäjäks, Järssi sanoi paheksuvasti.
- Niin siinä kai pääsi käymään, Vesku myönsi. – Mitenkäs sulla menee?
- Mitäs tässä. Asiakkaita vois olla enemmänkin, mutta on niitä tarpeeksi, ja kesäksi tulee taas lisää. Osa aina katoaa talvella maneesitallille.
- Oisko sulla tilaa yhdelle alottelijalle?
- Kenelle?
- Yhdelle tytölle.
- Jaa, Järssi sanoi merkitsevästi. – No, tän päivän alkeiskurssilla on viis. Ne on kyllä ratsastaneet jo neljä kertaa. Vai kolmeko? Jotain semmosta.
- Se varmaan sopisi, Vesku arveli. – Huolitko sä siihen kuudennen?
- Jaa, sitten rupee kyllä olemaan vähän paljon ohjattavia kerralla.
- Älä ala. On sulla isompiakin ryhmiä.
- Taitaa olla joku ihan erityinen tyttö.
- Yks vanha koulukaveri vaan, Vesku sanoi. – Haluatko sä itte jatkaa tästä, nyt kun oot näköjään ihan toimeton?
- Jatka sä vaan, jos sua kerran huvittaa. Ja kai siihen yks vielä sopis. Yhdeltätoista.

Niin Vesku sitten putsasi loputkin boksit ja soitti sitten Sallalle kysyäkseen, halusiko tämä aloittaa ratsastamisen heti vai heti.
- Siis nyt? Tänään? Salla kysyi säikähtäneenä. – Jestas, mä en ole ollenkaan valmistautunu…
- Sitä parempi, etpähän ehdi ruveta jännittämään.
- Mä rupesin jo, Salla inahti, mutta sitten hän naurahti ja lupasi ilmestyä paikalle.

Vesku ei aikonut poistua tallilta mihinkään ennen kuin Sallakin poistuisi, joten hän pyöri tallissa ja järjesteli loimia siistimmin ja yritti järjestää koko paikan yleisilmettä vähän siistimmäksi, kunnes Järssi kielsi häntä hössöttämästä.
- Mä olen tottunu siihen, ettei lattioilla loju mitään, Vesku puolustautui.
- Älä tuu vanhempaas opettamaan. Hae sille friidullesi Hippa laitsalta, jos haluat olla hyödyksi. Ja tuo oikeastaan Nada samalla, senkään hoitajaa ei näy missään, eikä noita alottelijoita vielä viitsi pistää niitä itse hakemaan. Karkuuttaa vielä koko lauman. .
Vesku teki, kuten oli käsketty ja kampasi muodon vuoksi suomenhevosen pitkää karvaa vähän siistimmäksi. Hiphei oli Järssin luottoratsu, pomminvarma, jos mikään hevonen oli ikinä ollut. Jos Salla onnistuisi joutumaan sen kanssa hankaluuksiin, hänen olisi parasta hankkia toinen harrastus. Tyttö saapui sopivasti, kun Vesku oli hakemassa satulaa ja suitsia varustehuoneesta.
- Sun pitää tulla ens kerralla vähän aikasemmin, että ehdit laittaa hevosesi kuntoon, Vesku huomautti.
- Ens kerralla mä ehkä tiedän vähän aikasemmin kuin tuntia ennen, että mun pitää tulla? Kai täällä on lainakypäriä? Mä en ehtiny tunnissa hankkia, Salla sanoi vähän purevasti, mutta ei hän voinut kokonaan peittää innostunutta hymyä.
- Katso tuolta satulahuoneesta, siellä on hyllyllinen.

Järssi ei uskonut taluttajiin, mutta silti Vesku jäi kävelemään Hiphein rinnalle ensialkuun, autettuaan Sallan satulaan. Hän yritti siinä samalla tiivistää muutamaan minuuttiin oleellisimmat asiat ratsastuksesta – ohjas- ja pohjeavut, kääntämisen ja pysäyttämisen. Kun katsoi muuta ryhmää, oli luultavaa, että Salla pärjäisi ihan hyvin, vaikkei ollutkaan ollut mukana alusta asti. Yksi ratsukoista oli juurtunut aidan viereen, kun Ramina päätti tuhota välipalaksi muutaman lumesta törröttävän risun. Sen ratsastaja ei näyttänyt voivan sille mitään.
- No niin, onnea, Vesku sanoi, kun Järssi itse tuli kentälle. – Paina kantapäät alas. Istu rentona.
- Rentoudu tässä nyt, Salla puuskahti, mutta Vesku pujahti aidan raosta toiselle puolelle katsomaan. Miten hiton hyvin kaikki olikaan järjestynyt. Hän käyttäisi tästä lähin vapaapäivänsä juuri täällä, katsomassa miten Salla opettelisi ratsastuksen jaloa taitoa.

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   9.3.09 22:09:35

Jeij! Loistava pätkä jälleen! Odotan jo innolla veskun ja hannan lämpeneviä välejä!

Päivämäärä:   10.3.09 15:52:25

hihi :D vesku on ihan pölijä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.3.09 17:04:18

20. Radalla

Sitä iloa, että Vesku olisi saanut hengailla Sallan kanssa tallilla, ei kuitenkaan kestänyt kauan. Hanna löysi ensimmäiset hallikisat jo helmikuussa ja saneli keneltäkään kysymättä, kuka heiltä lähtisi ja mihin luokkaan. Ekun ilmekään ei värähtänyt, kun hän kuuli saavansa yrittää läpi helppoa ceetä Ivanin ja Poren kanssa, ja että Vesku osallistuisi A:han Kadmialla.
- Kangilla, Hanna huomautti. – Ja oikeastaan sä saat ottaa Katrinankin.
- Kyllä, rouva, Vesku sanoi liioitellun nöyrästi niin, että Hanna mulkaisi häntä epäluuloisesti.
- Onko sulla jotain sitä vastaan?
- Älä oo hölmö, ei tietenkään ole. Sä vaan muistutat taas ryssäruhtinatarta, joka komentelee sieluttomia.
- Ai. Jaa sitä, Hanna sanoi tyytyväisenä. Vesku oli ihan vahingossa huomannut, että hän näytti nauttivan, jos sai joskus vähän takaisin esiintyessään hirmuvaltiaana. Tietystikin vain ihan pikkuisessa määrin. Kai se oli mukavaa vaihtelua.

Kisa-aamuna ei Veskukaan kuitenkaan uskaltanut edes ajatella poikkipuolista tai naljailevaa sanaa. Silloin Hannan huumorintaju piilotteli jossain niin, ettei siitä näkynyt edes varjoa, ennen kuin auto startattiin. Vesku oli määrätty tälle reissulle Hannan seuraksi ohjaamoon ja Ekku ja Satu olivat livingissä. Sekin oikein alleviivasi sitä, miten anteeksiantamatonta oli mennä ja irtisanoutua Hannan palveluksesta.
- Osaathan sä ohjelman?
- Osaan, mutta mä en tiedä selviänkö mä siitä Kadmian kanssa, Vesku sanoi vähän synkkänä. Hannan vaatimus kankikuolainten käytöstä oli heivauttanut hänet takaisin sinne, missä oltiin hyvin epävarmoja omista ratsastustaidoista. Kadmia huoli ne suuhunsa, mutta oli auringontarkka siitä, miten niitä käytettiin, ja käyttävällä osapuolella oli homma aika lailla hakusessa.
- Tolla mielellä ei kannattais lähteä kisoihin ollenkaan, Hanna ilmoitti ja Vesku sulki suunsa. Miten hän muka olisi voinut kieltäytyä lähtemästä? Eikä hän sitä paitsi olisi halunnutkaan, hän tajusi. Kilpailujännitys oli ehkä paras tunne maailmassa.

Heillä oli täysi autollinen hevosia, vaikka kauden ensimmäiset kisat olivatkin helpot ja luokkia oli vain kolme. Ensimmäinen luokka oli oikeastaan se, joka oli tänään heidän kannaltaan jännittävin, sillä Ekku oli menossa siihen Zingaporella, joka oli käynyt kisoissa kerran edellissyksynä ja Ivanilla, joka ei ollut koskaan. Satukin osallistuisi nuoren suomenhevosensa kanssa, eikä ollut paljon takeita siitäkään, mitä se muistaisi edellissyksyn ensimmäisistä koitoksista. Sitten he odottelisivat yhden luokan verran ja Vesku ja Hanna ratsastaisivat helpon A:n. Vesku oli kysynyt, miten Hannalla oli pokkaa tuoda Viable sen tasoiseen kilpailuun, sehän oli ihan eri tason hevonen ja hakkaisi kaikki muut mennen tullen, mutta Hanna oli vain kohauttanut olkapäitään ja sanonut:
- Jostainhan meidän pitää alottaa, eikä nää nyt sattunu järjestämään vaikeempia luokkia. Sitä paitsi mehän ei olla kisattu vielä kertaakaan yhdessä.

Vesku ei tietenkään nähnyt ensimmäisestä luokasta mitään. Hänen hommakseen jäi jäädä autolle vahtimaan Viablea ja Katrinaa ja Kadmiaa ja laittamaan Ekulle Ivania kuntoon, kun Hanna videokameroineen meni seuraamaan sekä verryttelyt että radat. Hän kuuli vain ratsastajien kommentit, kun nämä palasivat radalta, eikä niistä voinut päätellä mitään. Ekku sanoi vain, että ihan okei, Satu oli punakka ja hermostunut edelleenkin.
- Mä en tiedä… oikeastaan se meni aika hyvin. Mutta miltä se sitten taas näytti, sitähän mä en voi tietää. Mutta en mä ainakaan unohtanut mitään. Kai se oli aika hyvä? Mutta sittenhän sen näkee.

Helpon B:n aikana Vesku ehti kuitenkin katsoa Hannan ottamat videot, kun tämä oli ensin näyttänyt Sadulle tämän radan ja analysoinut sen. Jiisus oli selviytynyt joukosta parhaiten, vaikka olikin ensin säpsähdellyt yleisöä. Sitten se oli ilmeisesti kuitenkin todennut, ettei ihmisjoukko aikonut sille pahaa ja ruvennut esiintymään tavalliseen, rauhalliseen tapaansa. Satu oli sijoittunut kolmanneksi ja hänen suupielensä olivat revetä, niin leveästi hän hymyili. Ekun puoliveriset olivat laittaneet homman vähän enemmän lekkeriksi kumpikin, ja mikäli Vesku saattoi kameran pieneltä ruudulta nähdä, vain ratsastajan taitavuus oli saanut ne pysymään radalla ja suorittamaan ohjelmansa mitenkuten loppuun asti. Hannalta ei kuitenkaan Ekulle riittänyt minkäänlaista kommenttia, ei kiittävää, ei moittivaa.

Päivämäärä:   10.3.09 17:31:55

Ihanan paljo tullu parissa päivässä lisää tekstiä :) jotenki tuntuu et edelleen mennään vähän jotain välinäytöstä.. ehkä se johtuu siitä et odotan niin innolla (ja toisaalta kauhulla) niitä Hanna-kuhinoita.

Päivämäärä:   10.3.09 21:21:12

Tykkään noista kisapätkistä:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.3.09 16:54:56

Vesku lähti radalle ensin Katrinan kanssa. Hapan tamma oli haukannut häntä käsivarresta, kun hän oli kiristänyt satulavyötä, mutta muuten hän oli sen suhteen melko toiveikas. Vaikka se noin yleensä ei erityisesti pitänyt ihmisistä, se oli paljon mukavampi ratsastaa kuin Kadmia, joka otti nokkiinsa jokaisesta haparoivasta avusta ja ratsastajan epäröinnistä. Katrinan kanssa hän kyllä pärjäisi, kunhan vain onnistuisi pitämään ohjat oikeassa järjestyksessä käsissään.

Hanna seisoi kuvaamassa vielä sen radan, mutta sitten hän luovutti kameran Sadulle ja lähti Veskun kanssa yhtä matkaa takaisin autolle.
- Sulla roikkui kankiohja koko ajan ihan löysänä, ja sitten sun pitää ehdottomasti panostaa enemmän siihen, että sä teet siirtymiset siinä kohden kun pitääkin, siinä oli Hannan kommentti hänen ratsastukseensa, ja siitä ymmärsi, että se oli ehkä mennyt aika hyvin.

Kadmia oli tavallistakin räjähdysherkemmällä tuulella. He olivat yhtaikaa verryttelemässä Hannan ja Viablen kanssa ja Veskulla oli täysi tekeminen siinä, että hän sai hevosen liikkumaan vieraiden hevosten joukossa. Kun se pysähtyi keskelle verryttelyaluetta ja alkoi nousta takajaloilleen kerran toisensa jälkeen, Hanna ratsasti heidän viereensä.
- Yritä saada se vaan ravaamaan rauhassa. Unohda kaikki hienostelut. Unohda se hiton kankiohjakin.
Vesku ei viitsinyt sanoa, että Kadmia tuskin osasi ravata pelkästään takajaloillaan, mutta onneksi se sitten tömäytti etujalkansa viimeisen kerran takaisin maahan. Vesku antoi sen katsella vähän aikaa ympärilleen ja veti itsekin henkeä. Kai tässä jotenkin pitäisi yrittää nollata tilanne. Hän kokosi ohjat niin, että piti tuntumaa ainoastaan ylemmällä ohjalla ja pyysi varovasti hevosta siirtymään eteenpäin. Siinä vaiheessa, kun heidät pyydettiin radalle, he olivat onnistuneet muutaman kerran ravaamaan verryttelyalueen ympäri ilman välikohtauksia, joten Vesku ei jaksanut odottaa, että itse rata menisi kovinkaan hyvin. Kadmia ei suostunut taipumaan, se hädin tuskin malttoi asettua, ja jos ei laukannostoista tulisi ilotulitusnäytöksiä niin jo olisi ihme. Hänen pitäisi vaan keskittyä minimoimaan vahingot, eli pysymään selässä ja estämään hevosta kolhimasta itseään maneesin seiniin.

Hevonen tuntui kuitenkin rentoutuvan välittömästi, kun pääsi pois verryttelyalueen sekamelskasta. Vesku ei siltikään uskaltanut toivoa liikoja, mutta yritti ratsastaa niin kevyesti kuin vain ikinä saattoi, pelkällä ajatuksella, jos mahdollista. Muutamissa kohdissa rataa tuntui, että telepatia riittikin, mutta telepaattinen laukannosto oli liian haastava. Hän joutui käyttämään pohkeitaan, kun he purjehtivat säädetyn pisteen ohi, eikä Kadmialla ollut aikomustakaan siirtyä laukkaan. Se pahastui ja pukkasi ja koko laukkaosuus sen jälkeen oli aikamoista sähläämistä, mutta onneksi ohjelma loppui siihen.
Hanna odotti jo vuoroaan radan päädyssä, katse keskittyneenä tuomareissa, eikä hän näyttänyt edes huomaavan Veskun poistumista ohitseen. Jäisi siis myöhemmäksi kuulla hänen tuomionsa. Veskun teki mieli jäädä katsomaan, miten Viable menisi, mutta hän ei uskaltanut jäädä Kadmian kanssa maneesiin. Se saattaisi edelleen keksiä jotain epäilyttävää ja ruveta teutaroimaan, ja jos Viablen suoritus häiriintyisi sen takia, Hanna takuulla raivostuisi. Olihan Satu videoimassa. Vesku siis poistui takaisin verryttelyalueelle, ja kun se alkoi olla jo melkein tyhjä, hän sai lopultakin hevosen kulkemaan niin kuin sen olisi pitänyt kulkea ennen rataa, rennosti ja halukkaasti.

Viable liiteli suvereenisti sen luokan voittoon, ja Vesku sai yllätyksekseen lähes yhtä hyvät pisteet molemmista radoistaan. Tosin Kadmian arvostelupaperissa oli enemmän hajontaa, alkuosan arvosanat olivat hyviä ja laukkaosuuden kakkosta ja kolmosta, Katrinan arviossa oli tasaisempaa vitosta.
- Mä en ymmärrä kouluratsastusta, hän tunnusti vertaillessaan niitä, kun Ekku ja Satu pintelöivät Viablea palkintojenjakoa varten.
- Mä pistän sut ymmärtämään, lupasi Hanna, joka kurkisteli hänen olkapäänsä yli. – Kunhan päästään tallille niin mennään ja katsotaan telkusta koko roska. Mä selitän sulle.
- Ekku olisi selvinnyt paremmin.
- Niin varmaan, Hanna myönsi. – Entäs sitten? Pitää pelata niillä korteilla mitä on.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   11.3.09 18:59:03

Tää on niin hyvä, että mun mielestä on epäreilua laittaa noin lyhyitä pätkiä, ku toi vika!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.3.09 20:43:51

Hihi, Bambi - mä harkitsin ja harkitsin sen kanssa ja sit päätin pistää kahtia, joten tässä toinen lyhyt pätkä (onks parempi kaks pätkää vai yks?)
Mä oon touhunnu ihan kaikkee muuta kuin kirjottamista melkeen kaks viikkoa, mutta nyt onneks alko taas vähän päästä jutun juonesta kiinni :)
----------

Ekku ei välittänyt liittyä joukkoon, joka iltapäivällä kiipesi lepohuoneeseen käymään läpi videoita, eikä Hanna pyytänyt häntä. Satu ja Vesku sen sijaan istuivat sohvalle, kun Hanna kytki videokameran televisioon ja pisti nauhan pyörimään. Sadun radanhan he olivat katsoneet jo kertaalleen kisapaikalla, mutta sekin käytiin uudelleen läpi kohta kohdalta, samoin Ekun radat, vaikkei hän ollutkaan itse kuulemassa. Hannan kunniaksi oli sanottava, että hän selitti täysin ilman minkäänlaista pahantahtoisuutta, missä kohden ja minkä takia jokin tehtävä oli mennyt pieleen, ja samoin osoitti, missä kohden Ekku oli pelastanut tilanteen, josta olisi voinut tulla pahempikin.
- Etkö sä ole ajatellu itse ruveta koulutuomariksi? Vesku kysyi. Hänestä oli käsittämätöntä, että joku pystyi näkemään tuon kaiken.
- En.
- Mikset?
- Mä ratsastan mieluummin. Nyt tulet sä.

Hanna tosiaan selitti. Vesku alkoi ymmärtää, miksi hänen arvosanansa Katrinan radalta olivat vitosta eivätkä seiskaa. Hanna seisoi television vieressä ja osoitti sormellaan hänen jokaisen virheensä.
- Sä olet hutilus! nainen ilmoitti. – Menit sinne taas niin että tää on pikkujuttu, yks vaivanen helppo aa.
- Enhän, Vesku väitti vastaan. Vai oliko siinä sittenkin perää? Mitä ihmettä Hanna sanoisi hänen toisesta radastaan? Hän yllättyi taas.
- Tää on miljoona kertaa parempi. Sä keskityt. Sä et heiluta jalkojas niin kuin olisit maratonilla. Näyttää, että sä vaan istut ja hevonen tekee. Tältä sen pitää näyttää. Vaikka tietysti ois näyttäny paremmalta, jos sulla olis ollu molemmat ohjat käsissä.
- Sitten se olis räjähtäny, Vesku mutisi.
- Niin oiskin. En mä sanonut, että sä teit väärin, sanoin vaan, että ois näyttäny paremmalta.
- Ja nyt se räjähtää, Vesku huokaisi, kun tuli laukannoston aika.
- Jep. Semmosta sattuu, Hanna sanoi ja pysäytti nauhan. – Ei sitä viitti enää katsoa, et sä ois voinu tossa vaiheessa mitenkään pelastaa tota loppua.
- Sun rata! kiirehti Satu sanomaan Hannalle.
- Mitä siitä?
- Mä haluan nähdä sen, sanoi Vesku. – Mä haluan vahtia, heiluuko sun jalat tai jotain.
- Älä leiki hengelläs, Hanna mutisi, mutta painoi kuvan vielä liikkeelle. Hänen jalkansa eivät heiluneet.

Vesku lähti ajamaan kotiin yrittäen päättää, pitäisikö hänen soittaa Sallalle ja kysyä, miten tämän ratsastustunti oli mennyt. He olivat ottaneet tavakseen käydä Sallan tunnin jälkeen kahvilla niin, että Salla sai kerrata tunnin ääneen. Hän oli liikuttavan innostunut ja kyseli mitä ihmeellisimpiä asioita, katsoen sitten Veskua ihmeissään, kun tämä osasi vastata. Tietysti Veskun teki mieli soittaa, mutta olisiko se liian innokasta? Innokkuudesta ei ollut aikaisemminkaan ollut mitään hyötyä Sallan kanssa, päinvastoin.

Hänen ei tarvinnut päättää, sillä Salla soitti hänelle.
- Joko sä olet päässyt kisoista?
- Joo, ei tullut palkintoja, Vesku ilmoitti arvaten seuraavan kysymyksen. – Miten sun tunti?
- Me laukattiin ja mä tipahdin.
- Olisinpa mä ollut näkemässä!
- Hyvä, ettet ollu!
Vesku päätti, ettei olisi hyvä idea ehdottaa kahville menoa nyt. Salla voisi tulkita sen väärin, ja sitä paitsi hän oli edelleen kisahousuissaan, joissa hän ei tosiaankaan aikonut esiintyä missään kahvilassa. Niinpä hän vain ajoi bussipysäkille ja sammutti auton, kuunnellen sitten puhelimessa selostuksen tunnista. Koskahan hän onnistuisi tapaamaan Sallan seuraavan kerran? Nyt, kun pää oli auki, Hanna löytäisi todennäköisesti kilpailuja joka viikonlopuksi.

Päivämäärä:   12.3.09 09:36:45

äh, olis ollu niin mielenkiintosta kuulla Hannan viisaita sanoja siinä vaiheessa kun se Veskua lähti opettamaan. Miksei Veskua yhtään enää kiinnosta hyppääminen? kerpele!

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   12.3.09 16:24:49

Ehkä kaks lyhyttä on parempi, ku yks pitkä, koska sit ilahtuu, ku tulee toinenki :) Vaik pitkii pätkiä on kyl ihana lukea. En tykkää tost Sallasta, se on vähän väritönhajutonmauton.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.09 17:03:06

Tripi millä se hyppäis?
Bambi niin mäkin vähän mietin :)
--------------
21. Kyseenalaista kunniaa

Hanna ei löytänyt uutta ihmistä Ekun tilalle ihan heti, mutta Katja-nimisen tytön hän löysi Oskarille avuksi.
- Sä saat toistaseks leikkiä mun ykkösratsuttajaa, Hanna ilmoitti Veskulle, joka ei voinut olla punastumatta hiukan. Se kuulosti niin hemmetin hienolta. Ratsuttaja, hän! Hannan ratsuttaja! Hän ei tajunnut edes kysyä palkankorotusta maistellessaan uutta titteliään. Eipä silti, ei sellaista takuulla olisi herunutkaan, mutta olisi ollut kiva kysyä.

Oskari tuntui kyräilevän häntä entistä enemmän Ekun lähdettyä, mitä Vesku ihmetteli. Okei, Hanna tuhlasi häneen suunnattomasti aikaa hioessaan hänen ratsastustaan, mutta se kai nyt oli ihan ymmärrettävää. Hänen osaamisestaanhan riippui, miltä Hannan hevoset näyttivät radalla ja sitä myötä myös se, mikä niiden arvo olisi sinä päivänä, kun Hanna päättäisi pistää ne myyntiin. Ja sen hän tekisi varmasti jossain kohden.
- Mä etsin täydellisiä hevosia. Semmosia, jotka pystyy hakkaamaan kaikki muut Suomen kouluhevoset. Viable on semmonen ja sitä mä en myy, mutta tuleeko näistä muista, se jää nähtäväksi, Hanna oli selittänyt kerran. Joka tapauksessa se vipinä, mitä hänen ja Oskarin välillä ilmeisestikin oli ravintolaillasta päätellen ollut, oli kai edelleen olemassa, sillä Vesku sai heidät kerran kiinni tallin yläkerrassa poistumassa vessasta punakoina ja pörröisinä – hän ei tietenkään ollut huomaavinaan mitään. Ja monesti, kun hän jäi vielä liikuttamaan ratsastettaviaan ja Oskari katsoi päivänsä täydeksi ja häipyi, hänen askeleensa eivät suuntautuneetkaan kohden bussipysäkkiä vaan kohden tallin eteläpäätyä, jonka kulman takaa oli vain parisataa metriä matkaa Hannan keltaiseen taloon.

Veskua ei olisi voinut vähemmän kiinnostaa, vaikka he olisivat heilastelleet ihan avoimesti, olivathan molemmat hänen käsittääkseen sinkkuja ja täysi-ikäisiä. Mutta ehkä kuormasta syöminen ei ollut Hannan mielestä sopivaa. Varmaan kuka tahansa mies olisi ihan mielellään pröystäillyt Hannan kanssa seurustelemisella, siihen tulokseen Vesku oli tullut, kun oli tapaus Oskarin myötä oikein tutkineeksi, miltä hänen työnantajansa näyttikään. Tähän asti Hanna oli ollut enemmän ääntä ja auktoriteettia, mutta nyt, kun Vesku oli kerran saanut silmänsä auki, hänen oli pakko myöntää, että Hanna oli aika vetävä pakkaus. Vanha, tietenkin, mutta vetävä. Hän oli pitkä ja hoikka, ja ne vähät kummut, jotka hän katsoi hyväksi omistaa, olivat täsmälleen siinä kohden kuin pitikin. Ja jos häntä vain katseli joutumatta kuuntelemaan, olivat hänen kasvonsa hyvin puoleensavetävät. Vilkkaasti mielialojen mukaan liikahtelevat kulmakarvat ja ilmeikäs suu rikkoivat sinänsä madonnamaisten kasvojen tyyneyden niin, että niitä saattoi juuttua katsomaan näkemättä tai kuulematta mitään muuta. Paitsi että Hannaa ei tietenkään jätetty kuuntelematta.

Ihan muut naispuoleiset kuitenkin vaativat Veskun enimmän huomion. Hän ratsasti lähes kaikilla Hannan hevosilla, Viablellakin joskus, kun sillä oli ohjelmassa kevyt päivä, mutta eniten Katrinalla ja Kadmialla. Hän oli arvellut, ettei Hanna pistäisi häntä toista kertaa kisaamaan Kadmialla, mutta niin hän nimenomaan teki, sanoen, että se hyvä pätkä, mikä heillä oli ollut ensimmäisellä radallaan, oli ollut sen verran hyvä, että sitä kannatti työstää.
- Sitä paitsi se on liian narttu mun makuun, hän sanoi rehellisesti.
- Osaisit sä silti ratsastaa sillä paremmin, Vesku arveli.
- Niin varmaan osaisinkin, mutta kestäiskö mun hermot sitä? Ei kuule kestäis. Joskus mä mietin, ettei tammoista pitäis yrittääkään muuta kuin siitoseläimiä.
- Ai niin kuin kotiäitejä?
- Hmph.

Ja sitten oli tietysti Salla. Veskusta tuntui, että se tyttö oli ihan yhtä epävarma projekti kuin Kadmiakin. Sen onnenpotkun lisäksi, että Salla oli innostunut ratsastamaan ja oli ottanut tavakseen soittaa hänelle ja raportoida ratsastustunnistaan, ellei hän ollut päässyt katsomaan, he osuivat usein samaan porukkaan perjantai- tai lauantai-iltaisin, kun lähtivät vähän viihteelle. Tosin Vesku ei useinkaan olisi lähtenyt, ellei olisi arvellut tapaavansa Sallaa. Viikonloppuaamuisin kun hänen oli pakko nousta ennen aamunkoittoa, parhaimmillaan jo ennen viittä, jos he olivat lähdössä pidemmälle kisoihin. Ne olivat kuitenkin ainoa tilaisuus tavata Salla ilman, että olisi ruvennut organisoimaan jotain, mikä olisi saattanut vaikuttaa treffeiltä. Vesku oli varma siitä, että jos hän pyytäisi Sallaa edes leffaan, tämä vain katsoisi häntä pitkin nenänvarttaan ja kieltäytyisi. Reine oli ollut niin paljon mutkattomampi. Mikseivät kaikki tytöt voineet olla sellaisia?

Päivämäärä:   12.3.09 18:43:44

Mihis se Reine nyt häviskään (laho pää:D)?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.09 19:11:21

Aqua, Hesaan opiskelemaan.

Päivämäärä:   12.3.09 21:51:39

Mut miksei ne sit törmänny myöhemmin? Olis ollu turvallisempaa laittaa se vaik Oulun yliopistoon .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.3.09 21:59:03

Hmm, loistoidea. Ehkei mun tarviikkaan naittaa Reineä millekään beduiinille vaan se voi yksinkertasesti mennä Ouluun x)

Päivämäärä:   12.3.09 23:01:16

Tai lähtee vaihtoon.

Päivämäärä:   13.3.09 15:42:45

Tälle päivälle lukemista?

Päivämäärä:   13.3.09 15:51:52

Nyt olis kyllä asiaa saada pätkä ihan pikapuoliin. Armoton vitutus päällä, pitäis saada se vaihdettua viikonlopusta nauttimiseen..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.09 16:50:32

Pate oli tätä nykyä niin seestynyt, ettei Reetalta jaksanut kiinnostua Veskun naisongelmista, mutta Ilja oli aulis kuuntelija.
- Mikset sä vaan kysy siltä että alettaisko hei kimppaan? Tai parempi vielä, sanot, että nyt naikkonen meille ja vaatteet pois, Ilja ehdotti.
- Mä yritin tolla asenteella viime keväänä ja se meni ihan metsään. En mä uskalla, menee taas puhevälitkin.
- Mitä sä sitten voit? Yrittää salakavalasti saada se rakastumaan suhun niin, että se tulee polvillaan anelemaan sulta?
- Se olisi kiva, Vesku myönsi. – Mutta ei taida tapahtua.
- Naiset, aloitti Ilja ja kohotti silmälasejaan kuin olisi ollut professori, joka aloitteli luentoa. – Naiset haluaa aina semmosta, mitä ne ei voi saada.
- Ja sä tiedät sen mistä, casanova? Vesku lipsautti, mutta Ilja ei ottanut itseensä.
- Elokuvista. Maailmankirjallisuudesta. Sun pitää palkata joku hemaseva blondi tai parikin piirittämään sua kuola valuen niin Salla ymmärtää, että sekin haluaa sut.
- Siitähän se mulle oikeastaan viime keväänä suuttukin, kun se kuvitteli, että mulla on kaiken maailman naisia.
- Niin mutta sillon sä yritit sitä samalla. Niin kuin olisit keränny haaremia tai jotain.

Ilja nousi seisaalleen ja alkoi kulkea leuka pystyssä edes takaisin, esittäen ilmiselvästi Veskua, jonka perässä kulki laahus kiinnostuneita tyttölapsia, mutta joka ei ollut huomaavinaan niitä, mitä nyt vähän töni lähimpiä kauemmas.
- Sitten kun Salla läähättää tuolla samassa laumassa niin osotat vaan sitä sormella ja sanot, että sinä, Ilja sanoi.
- Se ei ikinä alennu semmoseen, kyllä sä sen tiedät. Yhtä kauan sä oot sen tuntenu kuin minäkin.
- No joo, ei se varmaan suostu läähättämään, mutta kai sä käsitit idean? Sulla ois naisia joka sormelle, mutta sä et huoli niistä ketään muuta kuin Sallan. Idioottivarma juttu.
- Siinä on yks heikko kohta.
- No?
- Mulla ei oo varaa palkata niin montaa blondia, Vesku nauroi. Iljan esitys oli tietysti parodiaa, mutta mistä sitä tiesi vaikka se toimisi? Ei hänellä parempaakaan suunnitelmaa ollut. Tosin ei hänellä myöskään ollut naislaumaa, jolla tehdä Salla mustasukkaiseksi. Kaipa hänen pitäisi vain tyytyä näihin satunnaisiin tapaamisiin ja toivoa, kuten tähänkin asti.

Pääsiäisenä Hanna aikoi viedä väkensä Helsinkiin. Siellä oli kaksipäiväiset kisat, mikä tiesi kahta erillistä reissua, ensin nuorten kanssa helpompiin luokkiin ja sitten sunnuntaina kokeneempien ja taitavampien kanssa. Siitä huolimatta Vesku paineli pitkänäperjantaina baariin. Kai sitä ehtisi vanhana nukkua.
- Hyvä kun tulit, Salla ilahtui. – Lähdetkö sä mun kanssa huomenna shoppailemaan? Mä olen päättänyt, että mä tarvitsen oikeat ratsastushousut ja sä varmaan tiedät, millaset ois hyvät.
Vesku näki väläyksenä mielessään, miten hän kantaisi Sallalle sovituskoppiin housuparin toisensa jälkeen ja saisi sitten arvioida niiden istuvuutta. Hän joutui kuitenkin pudistamaan päätään.
- Mä oon huomenna koko päivän kisoissa. Hesassa.
- Höh, Salla sanoi pettyneenä, mutta innostui sitten. – Ratsastatko sä vai meetkö vaan hoitajaksi?
- Ratsastan mäkin.
- No mutta sitten mä tuun katsomaan ja shoppailen Hesassa! Siellä nyt takuulla on isompia ja parempia kauppoja kuin täälläpäin.
- Kattomaan mua? Vesku sanoi pelästyneenä. Ensimmäistä kertaa häneen iski paniikki kisojen alla. Salla katsomossa? Parempi sata ventovierasta asiantuntijaa kuin yksi alkeiskurssilainen, jos se oli Salla!

Tyttö oli silminnähden ihastunut ideaansa ja halusi lähteä jo ennen puolta yötä kotiin nukkumaan jaksaakseen herätä aamulla ajamaan. Vesku oli siitä iloinen, sillä hänen piti herätä vielä paljon aikaisemmin, eikä hän edes tarjoutunut saattamaan Sallaa kotiin. Se olisi vienyt kävelyineen lähes tunnin kallisarvoista nukkuma-aikaa, ja sitä paitsi, olisiko se Iljan esittämä maailmanmies tehnyt niin ympärillään pyörivälle randomille?
- Nähdään sitten huomenna, Salla sanoi hetken hiljaisuuden jälkeen ravintolan edessä. Ihan kuin hän olisi kuitenkin odottanut saattotarjousta?
- Tehdään niin, Vesku haukotteli.

Tallille hän saapui kuuden aikoihin aamulla. Oskari oli jo ruokkinut hevoset ja Katjakin oli tullut ja harjasi tarmokkaasti Porea. Hevosauto oli ollut silta avoinna tallin edessä, mutta Hanna oli ajanut sen siihen jo edellisiltana, kun he olivat pakanneet varusteet, eikä Vesku ollut ohi tullessaan uskaltanut vilkaista sen sisään. Hanna oli siellä kuitenkin laskemassa pinteleitä.
- Huomenta! hän toivotti valoisassa, yön jäljiltä lämpimänkosteassa tallissa. Oskari työntyi hänen ohitseen sylissään läjä kuljetussuojia, eikä edes murahtanut vastaukseksi, mutta se ei haitannut Veskua vähääkään. Mörökölli ei tulisi mukaan pilaamaan päivää.
- Mä nukuin liikaa! huokaisi Satu, joka ryntäsi talliin melkein Veskun kintereillä.
- Ei meillä nyt vielä oo mikään hengenhätä, Vesku lohdutti ja meni ruokkoamaan Ivanin. Hän oli vähän lyhyistä yöunista huolimatta loistavalla tuulella. Hän oli huomannut nauttivansa näistä kisapäivistä enemmän kuin suunnilleen mistään muusta, alusta aina loppuun asti, vaikka sitten olisi palannut tallille miten puolikuolleena. Ehkä parasta oli tämä aamuhetki, kun tallissa touhuttiin hiljaisesti mutta silti tehokkaasti. Kun jokainen tiesi oman hommansa ja tähtäsi siihen, että hetken kuluttua kaikki mukaan lähtevät hevoset olisivat yhtaikaa valmiina lastattavaksi, jopa huolimatta siitä, että Hanna yleensä parhaansa mukaan yritti levittää hajaannusta ja hämmennystä vaatimalla milloin ketäkin etsimään jos jotakin tuiki tarpeellista ja unohtunutta.

Tänään Hanna ei kuitenkaan ollut ihan pahimmalla päällään. Vesku arveli hänen keräävän höyryä seuraavaksi aamuksi, kun olisi tosi kyseessä. Näiden nuorten hevosten kanssa oli kuitenkin ajatus vain lähinnä, että ne saisivat kokemuksia, etenkin näin alkukaudesta. Siitä huolimatta Vesku tuuppasi Sadun ohjaamoon ja meni itse mieluummin livingiin Katjan kanssa. Hän heittäytyi alasängyn nurkkaan mukaan ottamansa pokkarin kanssa, toivoen Katjan siitä ymmärtävän, että hän halusi keskittyä lukemiseen, mutta se oli turha toivo. Tyttö oli hyvinkin sievä, mutta hän puhui vielä enemmän kuin Reine. Niin nytkin, vaikka Vesku yritti hautautua kirjansa taakse. Hän kertoi koko ratsastushistoriansa alkaen ensimmäisestä talutustunnista, päätyen ravureiden selästähiittaamisen kautta issikkatallille ja kysyi sitten:
- Miten sä uskallat kilpailla?
- Miten niin? Vesku kysyi.
- No siis. Mulle tulee maha kipeeks jo ajatuksesta, että kaikki tuijottais mua. Mä tiputtasin takuulla raipan ja oksentaisin.
- Jaa, no ei mulle niin oo käyny, Vesku hymähti. Tietystikin Katja tiesi, ettei koulukisoissa käytetty raippaa, eikö vain?
- Sulla on rautahermot! Kuule, ootko sä huomannu, että Hannalla ja Oskarilla ois jotain vipinää?
- Olen, Vesku myönsi. Mitäpä sitä kieltämään, vaikka hänen mielestään asia ei edelleenkään kuulunut hänelle.
- Eikö työpaikkaromanssi ois kätevä? Ajattele nyt, menis työpäivät paljon kivemmin, kun vois aina välillä vähän suukotella!
- No mutta oisko sitten kivaa enää, jos ei enää oliskaan yhdessä ja silti pitäis tehdä töitä yhdessä?
- Ai hitto, joo, Katja sanoi mennen miettiväisen näköiseksi. – Tota mä en ollenkaan ajatellu. Ja ajattele, miten kamalaa ois, jos se toinen sitten alottais uuden työpaikkaromanssin! Mä en vois takuulla sietää semmosta, mä olen niin mustasukkanen!

LähettäjäSiera 
Päivämäärä:   13.3.09 21:25:35

Ohlalaa mikä tarina :O oon jumittanu lukemas tätä alusta asti n. kello viidestä lähtien. Jatkoa odotellessa ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.3.09 22:08:51

Oo, uusi lukija!
Viikonlopun kunniaksi toinenkin pätkä, huomenna ei tulekaan mitään ennen iltaa.
-------

Auto tuntui hiljentävän vauhtiaan, se kääntyi, mikä sai aikaan muutaman kolahduksen hevososaston puolella, ja pysähtyi.
- Lähetään hommiin, Vesku sanoi ja heitti kirjan kädestään. Hän avasi oven ja hyppäsi ulos. He olivat jonkinlaisella urheilukentällä, eikä mistään muusta kuin trailereista voinut arvata, että jossain lähistöllä olisi ratsastuskilpailut. Lähin rakennus ei ainakaan muistuttanut mitään Veskun koskaan näkemää tallia tai maneesia, vaan se oli suuri, kaksikerroksinen valkoinen talo. Varmaan Hanna oli kuitenkin tiennyt, minne ajaa, joten heidän täytyi olla Ruskeasuolla.
- Katja, sä jäät tänne. Me mennään ilmottautumaan, ilmoitti Hanna kiertäessään heidän luokseen.

Vesku kertasi mielessään rataansa ja katseli uteliaana ympärilleen. Kai tämä oli talli sittenkin, sillä hän näki muutamia hevosia pienissä tarhoissa ja kolme ratsukkoa hyvin pidetyn näköisellä ratsastuskentällä. Tämäkin oli hyvä hetki. He maksaisivat lähtömaksunsa, ottaisivat lähtölistan ja veisivät sen Katjalle. Laittaisivat hevosensa kuntoon ja lähtisivät verryttelemään. Kävisivät ratsastamassa ratansa ja menisivät vaihtamaan hevoset, paitsi Satu, tietenkin, jolla oli vain Jiisus. Veskulla oli tänään Ivan ja Pore, Hannalla Ivanin puoliveli Armagnac ja Tanskasta edelliskesänä tuomansa viisivuotias Boogie. Tänään heillä ei olisi kuvaajaa, ellei sitten Satu sattuisi olemaan niin alkupäässä luokkaa, että hän ehtisi kuvata Hannan ja Veskun toiset radat. Katjan käsiin ei videokameraa kannattanut antaa, se oli jo todettu, sillä hänen kuvauksistaan sai merisairauden oireita, ja jonkun piti sitä paitsi päivystää autolla.

Ivan oli ensimmäisenä vuorossa. Vesku sai sen aika hyvin kuulolle ulkokentällä, vaikka se selvästikin mulkoili kauhuissaan paria poniratsukkoa. Ne eivät olleet mitään pikkuponeja, mutta Ivan-parka ei ollut koskaan nähnyt niin pieniä hevosennäköisiä eläimiä, ja niiden vikkelät askeleet saivat sen ehkä miettimään kiitolaukkaa vaaran uhatessa. Ivan oli osoittautunut vähäisestä iästään huolimatta nuorisojoukon tasaisimmaksi ja järkevimmäksi, vähän filosofityypiksi, joten Vesku oli ihan tyytyväinen siihen, että ponit olivat saaneet siihen vähän ylimääräistä eloa. Niin sai outo maneesikin. Se ei ollut tietenkään ikinä nähnyt hallia, jossa oli korkealla kummassakin päässä oikeat katsomot ja se pyöritteli silmiään ja korviaan ovensuussa hyvän aikaa, ennen kuin uskalsi mennä sisään. Pari kertaa tuntui kuin siltä lakoaisi jalat alta, kun toistaiseksi vähälukuisen yleisön joukosta kuului jotain yllättävää – Ivan oli selvästi sitä mieltä, että ylhäällä istuvat ihmiset olivat puunoksilla vaanivia panttereita, jotka himoitsivat hevospaistia – mutta ei se karannut käsistä, vaikka niiailikin ja Vesku silitteli sen kaulaa rauhoittavasti.

Itse ohjelma meni ihan kohtuullisesti, joskin jännittyneesti siihen asti, kunnes he olivat jo kääntymässä pituushalkaisijalle lopputervehdykseen. Silloin joku radan sivussa odottelualueella liikkuva hevonen sattui kolauttamaan kavionsa maneesin seinään niin, että se kaikui muuten hiljaisessa hallissa kuin tykinlaukaus. Ivan tipahti taas kymmenen senttiä matalammaksi, mutta se ei edes aloittanut kaaosta, vaan joku toinen odottelevista ratsukoista ampaisi kouluaitojen yli radan puolelle. Sen ratsastaja tipahti yllätettynä hiekalle ja irti päässyt hevonen laukkasi ohjat lepattaen ympäri maneesia. Oli hyvin lähellä, ettei se juossut suoraan päin tuomaripöytää. Tietenkin Ivan oli lähdössä mukaan: se ehti ottaa pari hätäistä laukkaloikkaa, ennen kuin Vesku ehti reagoida ja kiskaista ohjista. Siinä vaiheessa se päätti hankkiutua eroon ymmärtämättömästi ihmisestä, joka ei antanut sen karata vaaraa ja pukitti kuin rodeohevonen. Vesku tömähti jonkin merkillisen kiepauksen kautta jaloilleen sen viereen ja sai onneksi pidettyä ohjat käsissään.

Tilanne oli ohi muutamassa minuutissa, vaikka se tuntuikin kestävän pidempään. Irtohevonen saatiin kiinni, tipahtanut ratsastaja nousi ylös ja nosti radalta poistuessaan pystyyn kaatuneen aidanpätkän ja tuomari, joka oli sentään noussut seisomaan pöytänsä takana, käski tyynesti Veskua jatkamaan siitä mihin oli jäänyt. Vesku oli sen verran pöllähtänyt, ettei osannut edes ihmetellä, pisti vaan jalkansa jalustimeen ja loikittuaan hetken hermostuneesti pyörivän hevosen perässä onnistui ponnistamaan itsensä paikoilleen. Mihin hittoon hän edes oli jäänyt?
- Ratsasta lopputervehdykseen, neuvoi tuomari, joka taisi nähdä hänen ilmeestään, ettei hän ollut ihan kartalla. Mitähän hittoa Hanna tästä sanoisi? Oli kai ennenkuulumatonta, että kukaan koskaan olisi pudonnut kouluradalla.

Hän ei päässyt raportoimaan Hannalle ihan heti, sillä tämä oli Nakin kanssa lämmittelemässä, eikä Vesku tohtinut mennä sitä häiritsemään. Sitä paitsi hänen täytyi kiireen vilkkaa käydä hakemassa Pore ja aloittaa sen kanssa. Ainakin hänen suorituksensa olisi tänään nousujohteinen. Eipä mitään tuota hullumpaa enää voisi tapahtua.
- Hei! Sinä siellä! kuului huuto hänen takaansa, kun hän lähti taluttamaan Ivania kohden autoa. Saappaat tuntuivat äkkiä painavan tonnin kumpainenkin. Hän oli unohtanut Sallan! Oliko tyttö ollut jo katsomossa, todistamassa hänen nolouden hetkeään? Huutaja ei kuitenkaan ollut Salla, vaan hänen eteensä pölähti Reine.
- Moi, Vesku sanoi ilahtuen. Hän ei ollut hetkeäkään kuvitellut, että Reine viitsisi raahautua katsomaan häntä, vaikka paikkakuntalainen olikin. Hänen teki mieli halata tyttöä, ja hän halasikin.
- Sulla oli vähän huono säkä, Reine sanoi nauraen.
- Ai vähän?
- No ei siitä voi rokottaa kuin yhden arvosanan kohdalla. Kai sä sen jo olet oppinut?
- Joo. Mä saatan pikkuhiljaa jo alkaa tietää kouluratsastuksesta melkein yhtä paljon kuin sinä, Vesku virnisti. Hän toivoi, ettei hänellä olisi juuri ollut niin kiire. Olisi ollut kauhean kivaa jutella Reinen kanssa vähän pidempään. – Tuu mun kanssa käymään autolla, mun pitää vaihtaa hevonen, hän ehdotti.
- No mikä etten tulisi.

He saivat tärkeimmät kuulumiset vaihdettua matkalla autolle ja sieltä taas verryttelykentälle, mutta sitten Reine palasi katsomoon. Kun Vesku vähän myöhemmin palasi halliin Poren kanssa, hän yritti löytää Reinen yleisöstä, mutta vaikka ihmisiä ei vieläkään ollut kovin paljon, ei hän onnistunut paikallistamaan tyttöä.
- Seuraavana ratsastaa Vesa Laakso-oja hevosella Zingapore.

Yllätyksekseen Vesku kuuli epäröivää kättentaputusta siirtäessään Poren raviin, ja hän katsoi ihmeissään katsomoon. Oliko hän ikinä kuullut taputusta kisoissa aikaisemmin? Siis ennen rataa, kyllähän poistuva ratsukko yleensä sai jonkinlaiset velvollisuusaplodit. Hänen äimistellessään taputus muuttui päättäväisemmäksi ja saatteli heidät radalle. Sen oli pakko johtua hänen kuperkeikastaan, Vesku päätteli, mutta ei syyllä väliä. Se tuntui silti hivelevän hyvältä. Hän leijui, ja sitä myötä sitten alkoi tietysti Porekin leijua. Radan jälkeen taputukset olivat vielä innokkaammat.

Hanna oli Boogien kanssa maneesin oven ulkopuolella, odottamassa vuoroaan päästä sisään.
- Miten teillä meni? hän kysyi heti haukkana.
- Nyt meni hyvin, mutta Ivanhan tosiaan paiskas mut selästä, Vesku tunnusti ja laskeutui ratsailta.
- Ai mitä? Mä en tainnu kuulla! Hanna näytti tosiaan epäilevän korviaan ja Vesku kertoi hänelle tapahtuneen muutamalla lauseella.
- Jessus, Hanna sanoi, mutta Vesku ei ehtinyt tulkita, mitä hän sillä tarkoitti, kun maneesin ovi kävi taas ja Hanna kokosi ohjansa: oli hänen vuoronsa siirtyä sisään. Samalla ulos pölähti muutama pikkutyttö, neljä kappaletta, ehkä kolmen-neljäntoista vanhoja. Vesku ei kiinnittänyt heihin mitään huomiota, ennen kuin he piirittivät hänet.
- Saadaanko me sun nimmari? kysyi rohkein, mutta hänkin punastui, kun Vesku katsoi häntä ymmällään, epäillen kuulleensa väärin. Tyttö joutui toistamaan.
- Ei mulla ole kynää, Vesku sanoi.
- Ei se mitään! Mulla on!

Päivämäärä:   14.3.09 13:40:43

Hii mahtavaa tekstiä taas 8)
Jatkuu!

Päivämäärä:   14.3.09 16:24:40

JOOO! Sijoitus!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.3.09 17:31:55

Tässä nyt puolivahingossa vähän pidempi pätkä, mä en jotenkin saanu katkastua tota mistään kohden.
-------------
22. Ruusukkeita

Pikkutytöt jäivät norkoilemaan maneesin ovelle, että se taas avattaisiin ja Vesku sai ihan rauhassa viedä Poren autolle. Satu ja Katja istuivat lastaussillalla pidellen Nakkia ja Jiisusta. Ivan oli jo laitettu takaisin autoon.
- Miten sulla meni? Satu kysyi innokkaasti.
- Multa pyydettiin nimikirjotusta, Vesku sanoi. Se oli huomattavasti merkittävämpi juttu kuin se, miten hän oli ratsastanut.
- Sittenhän sä menit varmaan tosi hyvin! hihkaisi Katja ja Vesku ravisti päätään, kuin herätäkseen.
- Paremminkin päinvastoin.
- Miten niin?
- Mä kerron, kun Hanna tulee. Sille pitää raportoida kumminkin.

Salla ehti autolle ennen Hannaa, mutta vain hiukkasen, sen verran, että hän ehti silittää Porea ja henkäistä jotain Veskun tipahtamisesta, ja sitten Hannakin oli jo siinä vaativine äänineen.
- Putositko sä tosiaan selästä? Sano, että sä laskit leikkiä, jooko.
- Putosin mä, Vesku huokaisi ja vuodatti sitten koko jutun.
- Ahaa, sen takia ne pikkulikat halusi sun nimmarin. Sä olet päivän pellenumero! nauroi Satu ja helpottuneena Vesku yhtyi siihen. Eihän sitä nyt tosissaan voinut ottaakaan.
- No niin, kuka menee katsomaan tuloksia? Hanna kysyi kuin pistääkseen pisteen keskustelulle.
- Mä voin, Vesku lupasi vilkuillen vapaata kättä, johon tunkea Poren ohjat.
- Mä voin pidellä sitä, Salla lupasi, romuttaen Veskun ajatuksen siitä, että he olisivat kadonneet hetkeksi kahdestaan.
- Hae mun pöytäkirjat samalla, Hanna komensi. – Onko sulla jo omas, Satu? Ei? Tuo Sadunkin.

Vesku sai odottaa vähän aikaa, ennen kuin maneesin ovet taas avattiin suoritusten välillä ja hän pääsi kyselemään arvosteluja ja tuloksia.
- Tää ei oo vielä ihan valmis, kanslistityttö sanoi, mutta suostui kuitenkin näyttämään Veskulle listaansa. Sitä oli suunnattoman vaikea lukea, sillä se oli vain lähtölista, johon oli käsin lisätty tulokset, ja Veskun oli pakko luovuttaa, kun rivit ja pisteet ja prosentit alkoivat tanssia hänen silmissään. – Odota kymmenen minuuttia niin mä saan printattua lopullisen listan. Tai voit sä vilkasta tästäkin, tyttö lupasi sitten ja käänsi vähän läppäriään. Siinä olivat ratsukot paremmuusjärjestyksessä ja Vesku silmäili nopeasti alun. Hannan nimi oli toisena Boogien kanssa ja hän itse juuri sijoittuneiden viivan alapuolella. Satua hän ei nähnyt, mutta se tietohan riittikin, ettei hän ollut kärkisijoilla.
- Kiitos, Vesku sanoi ja lähti kertomaan Hannalle ilouutisen. Hän joutui taas odottamaan, että radalla oleva ratsukko ehtisi suorituksensa loppuun, ennen kuin ovet avattiin ja sinä aikana katsomosta livahti taas muutama hyvin nuori hevostyttö katsomaan häntä toiveikkaasti. Vesku tuijotti takaisin vähän samaan tapaan kuin Ivan oli tuijottanut niitä poneja verryttelyalueella. Halusivatko nuokin muka nimmareita?

Halusivat he, mutta ymmärsivät onneksi odottaa ulos asti ennen kuin alkoivat ojennella kalentereitaan ja lähtölistojaan eikä Veskun auttanut muu kuin raapustaa nimensä kaikille kolmelle, sitten hän karkasi autolle.
- Se sijottuu varmaan, hän sanoi Hannalle osoittaen tämän hevosta.
- Okei, muut autoon sitten.
Ihmeen vikkelästi he saivat Boogien pintelöityä ja muut hevoset lastattua.
- Mennäänkö me kattomaan palkintojenjakoa? Salla ehdotti Veskulle, kun Hanna oli lähtenyt ratsastamaan kohti maneesia.
- Mennään, Vesku sanoi. – Jaa, pitäiskö ottaa se kamera mukaan niin saisi edes yhden pätkän kisavideota täältäkin. Missähän se on.
- Se on mulla, sanoi Salla ja taputti pullottavaa takkiaan. – Mä olen teidän uus virallinen kuvaaja.

Salla oli tosiaan tulossa mukaan. Hanna oli kysynyt Satua kuvaamaan sunnuntain luokkia, mutta tällä oli jotain muuta menoa päiväksi ja Salla oli tarjoutunut. Vesku toivoi vain, että hän ymmärtäisi tulla ajoissa ja pysyä poissa Hannan jaloista lähtöön asti. Lähtö oli ihan yhtä aikainen kuin edellisaamunakin, sillä Vesku oli menossa ensimmäiseen luokkaan. Aikaiset aamut alkoivat tuntua. Hän ei ollut Sallan mukaantulosta huolimatta ollenkaan niin hyvällä tuulella kuin edellisaamuna, etenkään, kun Hanna komensi hänet ohjaamoon seurakseen Sallan ja Katjan mennessä livingiin.
- Miksi sä mut tänne halusit? hän äyskäisi.
- Pitämään mua hereillä.
- Ai, Vesku sanoi, sulki silmänsä ja otti hyvän asennon ottaakseen torkut.
- No et kai sä kuvitellu, että mä Katjan tänne pyytäisin? Se likka on tampio.
- Miten sä nyt semmosen oot menny palkkaamaan?
- Miksen olisi? On se sentään hevosia fiksumpi. Ainakin mä luulisin. Tai.

Hanna vaikeni miettiväisen näköisenä, ja ellei Vesku olisi tosiaan ollut niin harmissaan, häntä olisi naurattanut. Häntä kuitenkin harmitti, olihan hän suunnitellut puoli aamuyötä, miten he Sallan kanssa löhöilisivät livingin sängyllä koko matkan. Juttelemassa, tietenkin, vain.
- Älä murjota, ei sun tarvitse saada palkallista työaikaasi kuluttaa kuherteluun, Hanna sanoi sitten tuimasti kääntäessään auton isolle tielle.
- Ei me oltais kuherreltu, Vesku huokaisi. – Ei se ole mun tyttöystävä tai mitään.
- Sun housut on likaset, huomasi Hanna ja Vesku vilkaisi polveaan, jossa tosiaan oli kuolatahra eilispäivältä.
- En mä voinut laittaa niitä pesuun, ei ne ois ehtiny kuivua aamuksi, hän puolustautui.
- Sun pitää hommata vaihtohousut. Et sä voi esiintyä likasissa housuissa toisena päivänä. Ja hei, sulla ei varmaan ole frakkia ja silinteriä. Hommaa nekin.
- Ootko sä hullu?
- Mä luulin että sulla on kunnianhimoa, että sä haluat edetä.
- Tajuatko sä mitä ne maksaa? Vesku puuskahti ymmärtämättä Hannan kommenttia. – En kai mä nyt silkkipytyllä ratsasta?
- Mun tallilta ei mennä frakkiluokkaan ilman frakkia. Piste.
- Meinaatko sä pistää mut osallistumaan johonkin sellaiseen?
- Miksen meinais?

Se hiljensi Veskun tehokkaasti, eikä puolen palkan sijoittaminen kilpailuvaatteisiin tuntunut enää ollenkaan niin mielettömältä ajatukselta kuin äsken. Hanna aikoi pistää hänet ratsastamaan vaativaa A:ta.
- Millä? hän kysyi.
- Katrinalla ainakin. Se on menny ennen varsaa jopa vaikeeta, ei pitäis olla hankalaa saada sitä takasin sille tasolle ennen kesää. Ja Kadmiallakin viimeistään loppukesällä.
- Sä taidat luulla musta enemmän kuin minä itse, Vesku sanoi vähän epävarmasti.
- Älä ole idiootti. Sulla on mun hélvetin hyvät hevoset alla ja minä valmennan sua.
Niin, siinä olikin varmaan Hannan mielestä riittävät edellytykset päästä vaikka mihin.
- Jos sä niin sanot, Vesku sanoi nöyrästi. Oli varmasti totta, että Hannan hevosjoukko oli huomattavan hyvä. Hänellähän oli mistä valita, kun hänen oma isänsä kasvatti niitä, ja nekin, jotka hän jossain koulutuksen vaiheessa havaitsi hiukan epävarmemmiksi kuin mitä hän oli uskonut, hän sai myytyä järjettömillä hinnoilla niin, että hän saattoi sitten käydä ulkomailla ostamassa lisää hienoja potentiaaleja.

Tällä kertaa Vesku näki, mihin he ajoivat. Hänen käsittääkseen he olivat jo ihan Helsingin keskustassa, ennen kuin Hanna kääntyi pienemmälle tielle ja päätyi edellispäiväiseen paikkaan.
- Painutaan ilmottautumaan. Sano sille tyttöystävällesi, ettei koske hevosiin.
Vesku ei aikonut sanoa mitään sellaista, se kuulosti hirveältä epäluottamuslauseelta, hän vain avasi Katjalle ja Sallalle oven ja sanoi, että he palaisivat pian.

Lähettäjä: luuri 
Päivämäärä:   14.3.09 21:34:12

tää on kyllä älyttömän hyvä. Enemmänkin sais jatkoa laittaa. Kuinkas pitkälle oot sennnu tätä jo kirjottanu ja meinaatko jatkaa ihan niihin aikoihin asti kun vesku ja jessi tapaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.3.09 22:06:54

Kiitos, Luuri :)
Mulla on abt 45 sivua valmiina, ja mä tosiaan ajattelin, että tää vois loppua Jessin tapaamiseen.

Päivämäärä:   14.3.09 22:19:06

Siihen lienee hyvä ja loogista lopettaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.3.09 09:37:16

Se oli helpompi päivä kuin edellinen, vaikka luokat olivatkin vaikeampia, olihan kilpailijoita vain kaksi, eivätkä he osallistuneet samaan luokkaan. Hanna seurasi Veskua kuin hai laivaa, ensin neuvomaan verryttelyssä, sitten seuraamaan suoritusta ja Salla kameroineen kipitti kolmantena perässä ja kuvasi kaiken. Se oli muutenkin hyvä päivä, sillä Vesku sijoittui molemmilla hevosillaan ja hänen päänsä tutui leijuvan jossain pilvissä. Olisiko voinut paremmin sattua, juuri tänään, kun Sallakin oli mukana? Edellispäiväiset tyttölapset olivat myös maneesissa, he olivat ilmeisestikin jonkun paikallisen tallin pikkuhoitajia. He piirittivät Veskun tänään uudelleen.
- Enkö mä antanu teille nimmareita eilen? hän kysyi voimatta pidättää hymyä. Hän muisti tytöistä ainakin kaksi ulkonäöltä.
- Joo, mutta anna toinen, yksi tytöistä pyysi ja Vesku antoi, ja antoi heidän ottaa valokuviakin. Hän ei saanut idioottimaista virnettä naamaltaan sittenkään, kun palasi autolle Katrinan kanssa. Hanna ja Salla olivat menneet jo edeltä ja Timothine seisoi auton vieressä pintelöitävänä.
- Sä olet hommannu faniklubin, Hanna huomautti äärimmäisen huvittuneen näköisenä.
- Just joo, Vesku tuhahti ja poimi ruusukkeet parempaan talteen Katrinan suitsista. Tehköön Hanna kaikin mokomin pilaa hänestä, nainen itse oli takuulla niin tottunut menestykseen, että ihailevat pikkutytöt olivat hänelle varmaan kakkakärpästen kaltaisia häiriköitä. Hän ei todennäköisesti ymmärtänyt, miten ihanasti se saattoi kihahtaa päähän näin äkkiarvaamatta.

Hanna ratsasti Timothinella sijoituksille ja voitti viimeisen luokan Viablella ja siinä vaiheessa päivä oli jo hyvin pitkällä. Katja oli pyytänyt ja anellut, että Vesku vahtisi vähän aikaa hevosia autolla niin, että hän pääsisi vähän lämmittelemään maneesiin ja ostamaan jotain syötävää. Veskun oli ollut pakko suostua, vaikka hän olikin ajatellut mennä Sallan seuraksi maneesiin. Hän tiesi, miten puuduttavaa oli istua koko päivä lastaussillalla odottamassa, että joku toisi tai hakisi hevosen. Katja kuitenkin käytti tilaisuuden hyväkseen ja katosi puoleksi iltapäivää ja kiukkuinen Vesku pääsi katsomaan vasta viimeisen luokan palkintojenjaon.

Sallakaan ei ollut mitenkään hyväntuulinen. Hän näytti siltä, että hänen teki mieli murista ja näyttää hampaitaan, mutta pystyi suurin ponnistuksin pidättäytymään sellaisesta.
- Mä en tajunnu, että täällä menee näin hélvetin kauan, hän huokaisi ja Vesku tunsi piston omassatunnossaan, kun ei ollut muistanut mainita siitä asiasta.
- Niin, nää on pitkiä päiviä, hän myönsi.
- Ja mä en ymmärrä, miksei Hanna voinu kuvata sun ratoja ja sinä Hannan.
Niin. Miksi tosiaan?
- Ja sitten mä luulin, et sä oisit pitäny mulla vähän seuraa, Salla jatkoi.
- Mä oisinkin! Mutta se Katja katos ja mun piti päivystää autolla!
- No mitä siellä nyt muka tapahtu päivystettävää? Kai ovet ois voinu lukita?

Niin, siellä ei ollut tapahtunut mitään kummallista, mutta Veskua kylmäsi ajatus, että hän olisi lähtenyt omille teilleen ja joku hevosista olisi jostain syystä saanut paniikin ja satuttanut itsensä. Tai tosiaan, joku olisi voinut varastaa jonkin niistä. Tai auton. Tai tavarat autosta. Hän avasi suunsa selittääkseen, mutta Salla huitoi hänet hiljaiseksi ja alkoi kuvata palkintojenjakoa.
- Mä jäädyn ja kuolen nälkään, hän ilmoitti, kun se oli ohi ja se oli selvästikin Veskun syytä. Hän meni taas paluumatkaksi Katjan kanssa livingiin Hannan heittäessä yllättäen kuormurin avaimet Veskulle.
- Sä ajat.
- Minä ja sun hevoset? Vesku kysyi, sillä yhtälö kuulosti mahdottomalta.
- No pakko kai sun on joskus alottaa. Mulla on muuta tekemistä.

Hannan tekeminen tarkoitti sitä, että hän asettui risti-istuntaan pelkurinpenkille ja poksautti auki pullollisen kuohuviiniä.
- Mistä hitosta sä ton kaivoit? Vesku ihmetteli, kun korkki tipahti hänen syliinsä.
- Jääkaapista. Meni aika hyvin, syytä juhlia. Varo tota pikkufiiattia, se aikoo tulla eteen.
- Eikä aio, Vesku sanoi, kun he ohittivat mainitun auton. Hän toivoi, ettei Hanna aikonut neuvoa koko kotimatkaa samaan tyyliin, tai tämä olisi tasan viimeinen kerta, kun hän suostuisi ajamaan.
- Sä saat kanssa, kun päästään tallille, Hanna lohdutti. – Säkin ratsastit ihan kelvollisesti tänään.
- Mulla on auto siellä.
- No en mä sua känniin asti ajatellu juottaakaan.

Matka meni tapahtumitta ja Vesku alkoi jo odottaa tulossa olevaa videosessiota. Olisi kiva nähdä, miltä hänen ratansa olivat näyttäneet ja sitä paitsi ylhäällä lepohuoneessa kukaan ei voisi häntä istumasta Sallan vieressä. Ja Salla saisi kuulla, miten Hanna kehuisi häntä, sillä kai tämä kehuisi? Oli kai tuo ”ihan kelvollisesti” alkusoittoa sille? Salla oli kuitenkin eri mieltä.
- Mä lähden kotiin, hän ilmoitti hypättyään ulos autosta.
- Etkö sä tuu kattomaan noita sun kuvaamia videoita? Vesku aneli.
- Joo en tule. Mä haluan ruokaa ja kuumaan suihkuun, ja harmittelemaan menetettyä ratsastustuntia, Salla tiuskaisi ja lähti menemään. Vesku ei ehtinyt ruveta lepyttelemään häntä, sillä hevoset piti saada purettua autosta, ja tavarat samoin. Mitä hän nyt oikein oli tehnyt väärin?

Oskari oli vastassa pahantuulisen näköisenä. Vaikkei hän ollutkaan joutunut pitkälle kisareissulle, oli hänenkin päivänsä ollut ihan kiitettävän pitkä, kun hän oli joutunut hoitamaan normaalit tallihommat, molemmat päiväruokinnat ja edellispäivänä kisanneiden hevosten kevyen liikutuksen. Hän mulkoili Veskua murhanhimoisena todettuaan tämän olleen kuskina ja Hannan laskeutuneen hiukan horjuen ohjaamosta kuohuviinipullo toisessa kädessään.
- Avaimet, hän sanoi Veskulle, joka pyöritteli niitä ajatuksissaan laskiessaan laskusiltaa ja tuijottaessaan ajatuksissaan Sallan katoavien takavalojen perään.
- Mitä sä niillä teet? Vesku äsähti. Ei hän niillä itsekään enää mitään tehnyt, mutta Oskari ärsytti häntä tavallista enemmän juuri silloin.
- Anna ne sille, se saa ajaa sen pois, kunhan on siivonnu sen, Hanna sanoi ja tarttui Veskua tuttavallisesti olkapäästä, todennäköisesti tasapainottaakseen itseään. – Katja ja Oskari saa hoitaa hevoset, me mennään nyt ylös.

Koska Oskari näytti alkavan punoittaa vaarallisesti, Vesku suostui. Tuntui tarpeelliselta levittää tätä vítutusta ja Hanna auttoi siinä ihan tietämättään. Vai olikohan mitään, mitä Hanna ei nähnyt? Vesku ei ollut varma. Hän nappasi varustekassinsa autosta, ettei Oskari onnistuisi lukitsemaan sitä sinne loppupääsiäisen ajaksi ja siirsi sen omaan autoonsa. Sitten hän lähti kiipeämään yläkertaan Hannan perässä. Tämä näytti selvinneen täysin sillä aikaa ja selaili jo Sallan kuvauksia.
- Ota ittelles lasi, vai juotko säkin pullon suusta? hän kysyi, mutta ennen kuin Vesku ehti vastata, hän tunsi puhelimen tärisevän taskussaan.
- Haloo, hän vastasi ja istahti sohvalle.
- Hei, oletko sä vielä kisoissa?
- Reine, hän sanoi ilahtuen ihan järjettömästi. Maailman ainoa järkevä naisihminen! – Ei, me päästiin just tallille.
- Mä tulin moikkaamaan vanhuksia pääsiäisen kunniaksi. Et sä lähtisi mun kanssa ulos illemmalla?
- Takuulla, Vesku lupasi miettimättä sekuntiakaan samalla, kun Hanna tökkäsi hänelle pullon käteen. – Mun pitää vaan ensin kattoa vähän kisavideoita ja juoda kuoharia ja sitten ajaa kotiin ja vaihtaa vaatteet.
- Miten musta toi ei oikeen kuulosta järkevältä? Sä aiot juoda kuoharia ja ajaa kotiin?
- Niin no…
- Mä voin hakea sut tallilta ja käyttää kotona, jos sä haluat.
- Selvä, jos sä vaan viitsit! Vesku lupasi. Äiti ei toivottavasti saisi hermoromahdusta, vaikka hän jättäisi auton yöksi tallille. Hänen käytössäänhän se pääasiassa pelkästään oli nykyään. – Hei, entäs Enska?
- Se meni omille porukoilleen. Luuletko sä, että mä olisin sulle soittanut, jos se olisi mukana?
- Et, Vesku sanoi empimättä. Reine tuntui aina päätyvän omistushaluisiin ja mustasukkaisiin miehiin. Tai ehkä hän vaan itse oli niin eläväinen, että hänen poikaystävistään tuli sellaisia.

- Joko sä olet valmis? kysyi Hanna kärsivällisen näköisenä, kun Vesku lopetti.
- Jep. Anna palaa. Mulla on tunti aikaa.
- Odota, mä avaan toisen pullon.

Päivämäärä:   15.3.09 12:00:52

Olipas kivasti luettavaa. Tasaisen hyvää ja viihdyttävää tekstiä. Ei tosin ole muutamaan pätkään ollut sellaista yksi ylitse muiden kommenttia tai lausetta. Toi Salla ärsyttää aivan suunnattomasti :P sen voisit jo hukata johonki..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.3.09 14:21:03

Kyl se hukkuu, älä huolehdi x)
Tässä toinen pätkä sunnuntaille, nyt pitää lähteä juhlimaan Tölkin synttäreitä.
-----------
23. Naiset

Vesku tuli huomattavasti paremmalle tuulelle loppuillasta. Videohetki Hannan kanssa oli päätynyt nauramiseen. Ei voinut väittää, että Hanna olisi juonut itseään humalaan, mutta ainakin hän oli paljon rennompi kuin ikinä normaalioloissa ja Oskarin mielenosoituksellinen kahvipannun paiskominen, kun he olivat katsomassa ratoja toistamiseen, kruunasi kaiken. Sitten Reine oli lupauksensa mukana hakenut hänet, käyttänyt hänet kotona, missä Leena oli ilahtunut niin hänen näkemisestään, ettei ollut sanonut poikkipuolista sanaa siitä, ettei Vesku ollut saanut itse ajettua hänen autoaan kotiin ja nyt he istuivat baarissa ja kiskoivat kaljaa. Se oli harvinaista herkkua, sillä jo muutaman kuukauden hänen baari-iltansa olivat olleet joko lyhyitä tai käsittäneet korkeintaan pari tuoppia.

- Onneks sun seurassa voi örveltää, mä en uskalla, jos Salla on mukana, Vesku uskoutui Reinelle, joka alkoi kikattaa.
- Vedä poika sitten! Mä raahaan sut kotiin! Eikö Salla anna sun juoda kuin kaksi kaljaa illassa?
- Ei se siitä mitään sano, mä vaan en kehtaa. Mitä se ajattelis?
Sitten hän vuodatti päivän tapahtumat ja Reine vuoroin nauroi ja huokaili, vakavoituen kuitenkin lopuksi.
- Kuule, täältä katsoen se on käyttäytynyt kuin oikea narttu. Mitäs änkesi mukaan, ellei aio jaksaa, ja miten se muka olisi sun syy, jos sä et ehdi pidellä sitä kädestä? Sähän olit hei töissä!
- Niinkö? Vesku kysyi ilahtuneena. Reine sai aina hänen olonsa paremmaksi.
- Niin. Takuulla. Sen on syytä hävetä, ja kyllä mä luulen että se tekeekin niin, kunhan ehtii. On se kumminkin fiksu likka.

Niin he jatkoivat juomista pääsiäisloman ja luvallisten aamu-unien kunniaksi, kunnes valomerkki tuli ja heitä pyydettiin poistumaan. Siinä vaiheessa Reine pyysi Veskua luokseen yöksi.
- Mitä Enksa… Enska siitä sanoo? Vesku sopersi.
- Mitä se aa, sille kuuluu ja bee, miten se sais siitä tietää, Reine tuhahti leppymätön sävy äänessään. – Olis tullu mukaan.
Hän näytti harvinaisen pahantuuliselta, niin että Veskun oli pakko halata häntä.
- Älä murjota, totta kai mä tulen jos sä haluat. Meneekö teillä huonosti?
- Ei. Itse asiassa me ollaan alettu puhua kihloihin menemisestä, Reine sanoi ja nauroi taas. – Mutta tuu silti, jooko?

Salla häivähti Veskun mielessä, mutta vain hyvin etäisenä. Mitäpä se cee, varsinkaan Sallalle kuului, missä hän yönsä nukkui, jos Reinelle sopi. Ja oli aikaa siitä, kun hän oli ollut päässyt yhdenkään tytön sänkyyn, ihan liian kauan aikaa. Se oli ollut Reine joskus ennen inttiä ja siitä oli ikuisuus, yli puoli vuotta.
- Yritäpäs estää mua. Mitä sä luulet, toimisko se Iljan suunnitelma?
- En mä ymmärrä, mikset sä kokeilis sitä, Reine arveli. – Mutta oo kiltti, äläkä kerro Sallalle tästä yöstä. Se pitää mua muutenkin lunttuna ja mä haluaisin kehdata tulla luokkakokouksen joskus kahdenkymmenen vuoden kuluttua.
- Sä et ole lunttu.
- En niin, mutta musta tuntuu, että mä olen, aina kun Salla kattoo mua silmälasiensa yli.
- Suu kiinni.
- Okei, pomo. Kuule, saanko mä sun nimikirjotuksen?
- Vaan, jos mä saan kirjottaa sen sun pyllyyn, Vesku keksi ja häntä alkoi naurattaa koko juttu niin, että he joutuivat pysähtymään Reinen portille, kunnes hän pystyi olemaan tarpeeksi hiljaa kiivetäkseen yläkertaan Reinen kortteeriin.

Reine ei vienyt häntä alakertaan kahville aamulla, kuten joskus oli ollut tapana.
- Vanhukset ei ehkä ymmärtäisi, hän sanoi pahoitellen. – Vaikkei ne tykkääkään Enskasta erityisesti niin en mä silti usko, että ne haluaa ajatella mun olevan joku horoperse.
- Mä voin hiipiä ulos, Vesku lupasi. – Ja sä olet ihana.
- Sä et ole paskempi itsekään, Reine sanoi ja suuteli häntä, mutta sitten hän nousi ylös ja alkoi kiskoa vaatteita päälleen. – Hei kuule, haluatko sä, että mä palautan sut tallille? Mä voin kyllä.
Vesku venytteli hetken haluamatta nousta. Olisi oikeastaan ollut aika kivaa kuluttaa tässä koko päivä, mutta nyt selvin päin ja päivänvalossa se tosiasia, että Reinellä oli poikaystävä, tuli mieleen paljon vahvemmin kuin yöllä.
- Se olisi kiva, hän huokaisi.

Päivämäärä:   15.3.09 14:45:12

Tosta tulee kyllä jotain mieleen.

Päivämäärä:   15.3.09 17:48:50

Hoo johan on vipinää, nyt äkkiä sitä jatkoa!

Päivämäärä:   15.3.09 21:06:02

Vieläkö yks illaks?;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.3.09 21:48:40

Tölkki, anna mä arvaan. Se pyllyyn kirjottaminen.
--------

Salla tuli Veskua vastaan vasta pari viikkoa myöhemmin, baarissa, kuinka ollakaan. Vesku oli hiljaisesti alkanut miettiä luovuttamista, kun ei Salla ollut sunnuntainakaan soittanut juorutakseen ratsastustunnistaan. Miksi roikkua tytön perässä, kun tätä ei näköjään kerta kaikkiaan kiinnostanut? Sitä paitsi Katja oli näiden parin viikon aikana tehnyt itseään tallilla silmin nähden tykö ja lopulta he olivat jotenkin päätyneet sopimukseen siitä, että tapaisivat perjantai-iltana kaupungilla. Katja oli huomattavan sievä ja oli näköjään viimeistään pääsiäiskisoissa päättänyt, että Vesku oli ihan kelvollinen vampattava. Ja pääsiäisen jälkeen Vesku oli, Reinellä vierailtuaan, tajunnut, ettei hänen ikäistään miestä ollut tarkoitettu elämään selibaatissa, ei edes Sallan takia. Ei varsinkaan Sallan epämääräisten arvojen takia.

Vesku ehti baariin kuitenkin ennen Katjaa ja melkein saman tien, kun hän ehti baaritiskille, oli Sallakin siinä.
- Hei, lopultakin mä näen sut! hän sanoi ja tarttui Veskun käsivarteen. Poika yritti olla välinpitämättömän näköinen, mutta tottumus oli liian voimakas. Liian kauan hänen sydämensä oli hypellyt omiaan Sallan takia, se ei ymmärtänyt lopettaa näin pienellä varoitusajalla. Ja Salla katsoi häntä kovin anovasti ja piti kovin lempeästi kiinni.
- Niin, no, tässä sitä ollaan, hän sanoi.
- Mä haluan jutella sun kanssa.
- Tota, Vesku sanoi ja katseli ympärilleen. Hän ei ollut nähnyt Katjaa sisään tullessaan, mutta hän halusi varmistaa. – Okei. Tietysti.

- Mä olin inhottava ja ilkeä sillon niissä kisoissa, ihan aiheettomasti, Salla sanoi yksinkertaisesti, kun he istahtivat pöytään, missä tytöllä oli laukkunsa, lasinsa ja muut tavaransa.
- Ei se mitään, Vesku sanoi lämpimästi.
- No mutta kun olin. Mä olin vaan niin kauhean väsynyt. Mä en tajunnu, miten rankkaa tommonen kiertäminen on. Ja sähän olit ihan hemmetin hyvä, kun sait rusetteja ja kaikkea.
Salla katsoi häntä ihanasti ja yritti tarttua hänen käteensä, mutta silloin Vesku näki Katjan astuvan sisään.
- Mun pitää varmaan mennä, hän sanoi vähän kiusaantuneena. – Katja tuli.
- Ai sä oot sen kanssa, Salla sanoi.
- No en, me vaan sovittiin, että nähdään täällä.
- Treffit kuitenkin.
- No siis treffithän tarkottaa tapaamista. Ei me olla yhdessä.
- Ehkä mä kuitenkin poistun, Salla sanoi.
- Istu, mä poistun, Vesku sanoi, sillä Sallalla oli pöydälle levitettynä paitsi laukkunsa ja jokin koulukirjan näköinen, myös ristikkolehti ja kynä.

Yllättäen Veskulla oli käsissään kahden naisen dilemma. Katja kiehnäsi hänen kyljessään omistavan näköisenä ja Salla tökkäsi silmälasejaan ylöspäin näyttäen hetken ankaralta opettajalta.
- Moi! Katja sanoi iloisesti Sallalle. – Me lähettiin vähän tuulettumaan.
- Niin, siltä näyttää. Mä olenkin tästä lähdössä. Sori hei Vesku vielä siitä pääsiäisestä.
- Ei se mitään, Vesku mutisi toivoen olevansa jossain hyvin kaukana, mutta sitten hänen päähänsä pälkähti, että tämähän meni oikeastaan ihan Iljan suunnitelman mukaan. Salla ei halunnut häntä, mutta ehkä hän hiljalleen ymmärtäisi, että hän oli kuitenkin ihan haluamisen arvoinen, jos hän kerran kelpasi jollekulle muullekin. Sitä paitsi pitäisikö hänen elää yksinäisenä ja selibaatissa loppuikänsä, tai kunnes Salla ymmärtäisi oman parhaansa?
- Älä anna meidän häiritä, hän sanoi siksi ystävällisesti ja nyökkäsi kohden Sallan lasia. – Sullahan on kaljakin juomatta. Me mennään tonne sivummalle.

Salla lähti kuitenkin pois vähän ajan kuluttua, Vesku ei huomannut missä vaiheessa, sillä Katjalla oli tallilta mielenkiintoisia uutisia, jotka Veskulta oli jäänyt kuulematta, koska hänellä oli ollut vapaapäivä. Hanna oli kuulemma lopultakin löytänyt uuden ratsuttajan ja tämä oli käynyt päivällä kierroksella tallissa katsomassa hevosia.
- Minkälainen tyyppi se oli? Vesku kysyi masentuen hiukkasen. Hänen paikkansa Hannan ykkösratsuttajana oli siis mennyt. No, oli se hivellyt ylpeyttä niin kauan kun sitä oli kestänyt ja olihan hän tiennyt, että näin kävisi. Hänhän oli vasta oppipoika eikä ammattilainen ja Hannalla meni tuhottomasti aikaa hänen valmentamiseensa.
- Semmonenhan se, ihan tavallinen, Katja kuittasi. – Mutta mitä siitä, helpottuuhan sullakin hommat, kun ei tarvii puolta tallia ratsastaa.
- Mutta kun mä haluaisin ratsastaa puol tallia, Vesku sanoi ja totesi säikähdyksekseen, että se kuulosti ihan pikkulapsen marinalta. Katjaa se ei kuitenkaan näyttänyt häiritsevän.
- Voi kun sä olet luttana, hän nauroi. – Mikään ei oo söpömpää kuin hevoshullu poika.

Illan mittaan tuli selväksi, että Katja käsitti treffeillä enemmänkin kuin yhdessä baariin menon. Melko pian hän istui puoliksi Veskun sylissä ja suuteli tätä, ja totuuden nimessä on sanottava, että Vesku vastasi vähintään yhtä innokkaasti. Katja ei totisesti ollut hänen tyyppiään – mukava tyttö silloin, kun ei tarvinnut jutella syvällisempää kuin jotain työhön liittyvää – mutta tyttö yhtäkaikki. Siinä vaiheessa, kun Katja kysyi klassisen ”mennäänkö meille vai teille”, Vesku sai kuitenkin pakoon juoksevan järjen hännästä kiinni. Reine oli helppo ja yksinkertainen mitä tuli sitoutumattomaan seksiin, mutta Katjan kanssa Vesku haistoi hankaluuksia. Hän ei tosiaankaan halunnut ruveta seurustelemaan Katjan kanssa ja vielä vähemmän hän tahtoi ruveta selvittelemään sitä asiaa tytölle, jos he olivat ensin ehtineet sänkyyn asti.
- Kuule, ei, hän sanoi.
- Mitä ei?
- Että ei kumminkaan.
- Mitä víttua. Enkö mä muka kelpaa sulle? Katja irrotti kätensä hänestä ja alkoi näyttää murhanhimoiselta. Vesku ajatteli niin nopeasti kuin kykeni, sillä eivät asiat nytkään edenneet oikein hyvään suuntaan.
- Ei kun musta tää etenee vähän liian nopeasti, hän sanoi, kun ei parempaakaan keksinyt. Katja kallisti päätään ja näytti miettiväiseltä. Melkein näki, miten hänen ajatuksensa raksuttivat.
- Meinaatko sä että sä kunnioitat mua liikaa ja silleen? hän kysyi ilahtuneena.
- Just niin, Vesku vakuutti.
- Vähänkö ihanaa! Mua ei oo ikinä kunnioitettu! Ihanaa, kun sä olet noin fiksu ja kunnollinen, Katja hymyili ja tarttui häntä kädestä. Veskun teki mieli toisella kädellä pyyhkäistä tuskanhiki pois otsalta, mutta kun hän vaivihkaa kokeili, ei sitä ollutkaan. Oli vain tuntunut siltä.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   15.3.09 22:02:46

Voi toi Katja on aika söpö :D Ärsyttävä mutta söpö.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.3.09 23:58:34

Ihanaa. Tullu taas moonta pätkää. Musta olis ainakin kiva lukee vähän Veskun mietteitä Jessistä :)

Päivämäärä:   16.3.09 01:40:02

Sennnu, ei nyt sentäs =D Oiskin =P

Päivämäärä:   16.3.09 20:07:16

Hyvä et Reineki sanoi suoraan et Salla on narttu. Vesku vois jo unohtaa sen. Tuosta Katjasta ei taida olla edes välivaiheeksi.

Vesku tuntuu siltä, et sillä on vielä paaaljo matkaa meidän tuntemaks Veskuksi. Tai sitten Jessin näkymys Veskun aikuismaisuudesta on ihan harhaa..

Päivämäärä:   16.3.09 20:16:37

Rakkaus on jännä asia, ei sitä sillon huomaa muuta kuin kuinka ihana se toinen on =) Vaikka se ehkä muitten mielestä oiskin narttu. Sydän ei käy yksiin järjen kanssa =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.3.09 20:48:27

Oli vähän häijyä mennä tallille seuraavana päivänä, mutta siltikin Vesku onnitteli itseään. Miten paljon häijympää se olisi ollutkaan, jos hän olisi käynyt kiksauttamassa Katjaa tositarkoituksetta! Nyt saattoi pistää kaiken kuhertelun alkoholin piikkiin ja unohtaa onnellisesti koko jutun. Onneksi Katjaa ei näkynytkään missään hänen tullessaan, tai ei ainakaan tallissa, eikä hän ollut yläkerrassakaan, mihin hän kiipesi napatakseen alkajaisiksi mukillisen kahvia. Siellä oli vain Hanna.
- Sä olet kuulemma löytäny ratsuttajan, Vesku muisti.
- Jep, Hanna huokaisi. – Lopultakin. Mä jo aloin pelätä, että mun täytyy jättää mun Tanskan-matka väliin, kun ei meinannu ketään löytyä.
- Siis mitä? Olenhan mä olemassa, ja Oskari, ja Katja. Kai me nyt kolmen kesken oltais pärjätty, Vesku sanoi loukkaantuen.
- Mutta sulla ei ole alan koulutusta, Hanna sanoi, kuin se olisi yhtäkkiä paisunut elämää suuremmaksi tosiseikaksi.
- Entäs sitten? Kyllä mä nyt olen aika paljon ehtiny tässä oppia. Ja eikö Oskarilla muka ole?
- On, hevosenhoitajan, mutta siihen mä en luota. Se ei huomannut alkuviikolla sitä Ivanin haavaa, eikä sitäkään, että Viablen kenkä oli irtoamassa.

Oli inhottavaa kuulla, ettei Hanna katsonut häntä päteväksi vastaamaan hevosistaan, mutta lohdutti sentään vähän, ettei Oskari saanut sen parempaa arvosanaa. Siitä huolimatta Veskua suututti.
- No koska tää ihmemies ja puolijumala oikeen alottaa ja koska sä lähdet? hän kysyi pisteliäästi.
- Ens viikolla.
- Sä uskallat jättää jonkun ventovieraan tänne päällysmieheksi vaan, koska sillä on paperit? Vaikkei se tunne hevosia ollenkaan?
- No en mä lähde, ennen kuin mä näen, että se on päässy sisään rutiineihin. Ja sitä paitsi tänne jää aika vähän hevosia, mä otan neljä mukaan, ja sitten mä oon myyny Hassen.
- Neljä?
- Jep, Viable, Timothine, Katrina ja Kadmia.
- Sä viet mun ratsut, Vesku sanoi sävyttömästi. Hänestä alkoi koko ajan enemmän tuntua siltä, että häntä savustettiin ulos täältä.
- Höpsis, jäähän sulle Ivan ja Pore. Odota vaan, kun mä tuun takasin Katrinan ja Kadmian kanssa. Sä et tunne niitä sen jälkeen, kun Sigge on vähän takonut niille oppia päähän. Mä lupaan.

Se kuulosti jo paremmalta, mutta Vesku ei jaksanut leppyä kerralla.
- Mähän voinkin sitten varmaan pitää kesälomaa sillä aikaa kun sä olet poissa, jos täällä kerran on riittävästi koulutettua henkilökuntaa ja vaan puolet hevosistakin paikalla.
- Lomaa? Hanna sanoi kuin olisi ihmetellyt, mitä se tarkoitti. – Jaa. Joo. Totta kai sä voit pitää lomaa. En mä kuitenkaan ajatellu, että te kisoissa kävisitte mun poissa ollessa. Siihen Herkko ei ehdi saada rutiinia, ja kisatauko tekee noille kakaroillekin ihan hyvää. Mutta muista, että sä olet ollut töissä vasta tammikuusta, sulla ei ole palkallista lomaa kuin viisi päivää.
Vesku pisti mukinsa tiskipöydälle viitsimättä pestä sitä ja käveli ulos huoneesta. Hänen teki mieli ravistaa Hannaa, ja oli parempi poistua, ennen kuin tämäkin huomaisi sen. Jotenkin tuntui maailman pikkusieluisimmalta, että Hanna alkoi nipottaa hänen lomapäivistään, etenkin kun hänelle ei itselleen ollut tullut mieleenkään, että hänellä olisi palkallista lomaa. Tai lomaa yleensäkään, hänhän oli heittänyt koko asian ilmoille vain hetken mielijohteesta, huomauttaakseen, että hänellä oli omakin tahto. Ei hän mihinkään lomalle halunnut, hän halusi vain ratsastaa.

Lähettäjä: koukussa 
Päivämäärä:   16.3.09 20:48:40

Missä tän päivän pätkä :o Ei tuu kesää, ahistus tulee, ellei saa päivän pätkää :(

Lähettäjä: koukussa 
Päivämäärä:   16.3.09 20:49:41

Huuh! Tulihan se sieltä samalla kellonlyömällä :D Ilta pelastettu ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.3.09 20:54:57

Sori, meni vähän pitkään tallireissulla :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.09 19:07:49

24. Kun kissa on poissa

Herkko oli noin kolmikymppinen mies, joka ei tehnyt numeroa itsestään. Hän seurasi alkuun Hannaa, kuunteli ja nyökkäili, tutki pitkän tovin lukujärjestystä satulahuoneen ovessa, kunnes nyökkäsi sillekin ja ryhtyi hommiin. Vesku hankkiutui maneesiin samaan aikaan, sillä hän halusi nähdä, miten kaveri pärjäisi Porelle. Hyvin se meni. Tyyppi ratsasti yhtä eleettömästi kuin teki kaiken muunkin. Veskun oli pakko myöntää, että Herkko vaikutti paitsi pätevältä myös mukavalta. Tai ainakin harmittomalta. Hän oli vähän pelännyt, että Hanna olisi palkannut kaltaisensa vääpelin, mutta kyllä hän Herkon kanssa tulisi toimeen. Oskari sen sijaan oli tavalliseen tapaansa piikit pystyssä heti ensihetkestä. Hän muistutti Veskun mielestä muutenkin mörökölliä ja nyt kaksin verroin, kun hänen piti mulkoilla Veskun lisäksi Herkkoakin. Hänen muutenkin paksut, mustat kulmakarvansa tuntuivat tällä viikolla kasvaneen keskeltä yhteen ja Veskun oli pakko ihmetellä, mitä Hanna oikein näki hänessä. Kaveri oli kuin luolamies, neandertalilainen.

Hanna ei tosin enää nyttemmin tainnut nähdä Oskarissa mitään. Vesku istui yhtenä iltana varustehuoneessa puunaamassa Tanskaan lähtevien varisteita, kun tallin puolelta alkoi kuulua keskustelua, ellei suorastaan kinastelua. Hän harkitsi vaihtoehtojaan ja totesi, ettei niitä ollut. Ei sinne voisi mennä sanomaan, että älkää riidelkö ihmisten kuullen, eikä huoneesta päässyt muutakaan kautta pois. Hommaa ei myöskään voinut jättää kesken, sillä hän oli luvannut Hannalle hoitaa sen tänään ja oli tahallaan lusmunnut siitä iltapäivällä, lähtenyt käymään asioilla palatakseen takaisin illemmalla, kun Katja olisi lähtenyt töistä. Hän ei jaksanut tytön silmänvilkutuksia ja puolimielisiä juttuja, jotka olivat kai olevinaan hienovaraisen vihjailevia, mutta joista hienovaraisuus oikeasti oli kaukana. Hannakin oli nauranut niitä hänelle yhtenä päivänä, mikä ei Veskun mielestä ollut erityisen korrektia. Eihän Katja ollut mikään ruudinkeksijä, mutta ei työnantajan tarvinnut silti alaisestaan leikkiä laskea.

Ihan korrektilta esimies-alais –sanailulta ei kuulostanut tuokaan, mitä tallinkäytävällä nyt käytiin.
- Sä et tosiaankaan tule, kuului Hanna sanovan, mutta Oskarin matalampi ääni ei kantautunut niin hyvin. Vesku toivoi, että hänellä olisi ollut jokin soitin ja kuulokkeet korvissaan, että olisi voinut ainakin esittää tietämätöntä, jos sattuisi jäämään kiinni, mutta hänellä ei ollut.
- Ei, Hanna sanoi painokkaasti johonkin, ja äänet kuuluivat lähempää.
- Sä palkkasit ton uuden kaverin vaan ittelles uudeksi leluksi, sä olet kyllästynyt muhun! Nyt Oskarinkin sanat erottuivat ihan selvästi, samoin katkera äänensävy.
- Luuletko sä, että mun pitää palkata itselleni seuraa? Hanna kysyi kopeasti.
- No miksi sä sen sitten hommasit? Tai sen räkänokankaan? Sä vaan haluat, että sun ympärilläs pyörii miehiä kuolaamassa, Oskari syytti ja Vesku sävähti ymmärtäessään, että kuolaava räkänokka tarkoitti häntä.
- Sulle ei kuulu se, millä porukalla mä pyöritän tätä paikkaa, ei yhtään sen enempää kuin se, kenet mä otan sänkyyni. Minne sä et sivumennen sanoen enää tuu pääsemään. Ja jos sä jatkat tota länkytystä niin voi olla, etten mä tarvitse sun palveluksia enää täällä tallissakaan.
- Mutta Hanna…
- Ihan sanakin vielä, Hanna varoitti.
- Et sä voi antaa mulle potkuja. Sähän olet lähdössä pois… kuka täällä katsois, että kaikki sujuu?
- Mä luotan siihen, että joku tekee sen, vaikka sinä se et selvästikään ole. Mulla on ollut kymmenittäin parempia tallimestareita, mutta ei tuu ihan heti mieleen huonompaa. Häivy nyt mun silmistäni, mä en jaksa katella sua enkä kuunnella tota paskanjauhantaa. Mä ruokin ne itse.

Vesku ei uskaltanut nousta pistämään satulaa sylistään takaisin telineelle, ennen kuin Oskari oli hiukan raivonnut, hiukan anellut ja sitten taas raivonnut ennen kuin tallin ulko-ovi kolahti. Sitten kolahti rehuhuoneenkin ovi melko temperamentikkaasti. Hanna kuului sadattelevan seinän takana ruotsiksi, mutta sitten sieltä alkoi Veskun suureksi hämmästykseksi kuulua naurua. Kenties Hanna oli vähän hullu? Kuka nyt kikatti itsekseen tyhjässä tallissa? Hän vaihtoi kuitenkin äänettömästi syliinsä viimeisen koulusatulan, Viablen, ja kiitti onneaan, kun oli aloittanut urakan suitsista. Kuolainten kilinää olisi ollut suunnilleen mahdotonta peittää, ja hän toivoi, ettei Hannakaan huomaisi hänen läsnäoloaan, vaikka Oskari olisikin ollut huomattavasti ikävämpi yllättäjä.

Hän ei tullut ajatelleeksi, että tietystikin Hanna tulisi sammuttamaan valot satulahuoneesta ennen lähtöään, ellei sitten peräti aloittelisi jo pakkaamista. Ovi kävi ja Hanna kirkaisi nähdessään Veskun jakkaralla rätti kädessään.
- Mitä sä täällä teet tähän aikaan? hän kysyi syyttävästi.
- Töitä, Vesku urahti.
- Tähän aikaan?
- Mä olin asioilla iltapäivällä ja sä halusit, että nää putsataan tänään.
- Kuuntelitko sä meidän… sananvaihtoa äsken?
- Vaikea sitä oli olla kuulematta, Vesku myönsi. Oli turha valehdellakaan.
- Jaa, Hanna sanoi ja katsoi häntä tutkivasti.
- No älä luule, että se mikään salaisuus oli, että te paneskelitte Oskarin kanssa, Vesku puuskahti. – Mitä se mulle kuuluu?
- Ei kuulukaan, Hanna sanoi ja hymyili. – Sä olet hyvä räkänokka. Mene nyt kotiisi. Kyllä se satula jo kelpaa.

Päivämäärä:   17.3.09 19:21:55

Hahaa, kirjotusvirhe! "varisteita", kerrankin löysin:P Et ookkaan ihan täydelline, vaikka niin luulin;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.09 19:26:12

Hihi, no en tosiaankaan ole! xD
(Variste ois muuten ihan kiva hevosennimi)

Päivämäärä:   17.3.09 21:24:15

hihi :D hanna on ihana

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   17.3.09 22:26:46

Oi oi ku hyvä tuleeko tänään viellä lisää?? vink vink ;D

Päivämäärä:   17.3.09 22:36:53

uiii olin niin uppoutunu musiikkiin ja facebookkiin että nyt vasta pääsin lukemaan ja lisää kaipaan ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.09 22:46:04

No oukei.
------------

Hanna totesi Herkon niin luotettavaksi, että kun mies oli aloittanut työt maanantaina, hän itse lähti kohden Tanskaa jo torstaina. Vesku pysytteli taktisesti poissa tallilta siihen aikaan, kun tiesi Hannan lastaavan ja lähtevän matkaan: sitä showta hän ei kaivannut ollenkaan. Hän toivoi vain, että tallin ihmissuhdesotkut katoaisivat samalla kertaa kuin pomokin.

Kyllähän Tallin Salatut Elämät vähän rauhoittui Hannan lähdettyä, mutta vain vähän. Oskari murisi edelleen Veskulle ja Herkolle, tosin ehkä vähän vähemmän, mutta Katja oli edelleen lemmekkäällä päällä.
- Mennäänhän me ulos tänään, hän kehräsi Veskulle perjantaina.
- Öh, mä olen menossa kavereiden kanssa, Vesku sanoi haluamatta läväyttää tytölle päin naamaa, ettei häntä kiinnostanut, että tämä oli liian päällekäyvä, ettei hän halunnut seurustella työkaverin kanssa.
- Ei se mitään, musta on kivaa tutustua sun kavereihin!
Vesku ei keksinyt, miten selvitä siitä kunniallisesti, joten huokaisten hän kertoi Katjalle, mihin he olivat illalla menossa.
- Mihin aikaan?
- Varmaan joskus vähän myöhemmin vasta, Vesku arveli. He eivät olleet sopineet vielä kellonajasta mitään, mutta hänelle sopisi erinomaisesti, jos Katja lyöttäytyisi seuraan vasta joskus puoli tuntia ennen valomerkkiä.

Ilja oli heillä notkumassa jo, kun hän tuli kotiin.
- Mä tulin syömään, hän ilmoitti. – Meillä on tänään vihannespäivä.
- Vihannespäivä? Leena kysyi huvittuneena kattaessaan ruokapöytään ylimääräistä lautasta.
- Joo. Kevyttä ja herkullista kesäkeittoa. Mai ääss, Ilja vaikeroi. – Eihän semmosella pärjää rankkaa baari-iltaa.
- Taasko te menette ulos? Leena kysyi ja hänen silmiensä väliin ilmestyi ryppy.
- Taasko, Vesku matki. – Kai sitä saa käydä kavereita tapaamassa? Ja nyt sitä on mentävä kun kerrankin ei tarvii viikonloppuna nousta aamuyöstä kisoihin.

He lähtivätkin Iljan kanssa heti syötyään.
- Miten sä etenet Sallan kanssa? Joko se on rähmällään sun edessä? Ilja kysyi, kun he istuivat isoon pyöreään pöytään, joka varmaan täyttyisi illan mittaan.
- Kaikkea vielä. Mä en ole nähnytkään sitä viikkoon. Mutta, Vesku ilahtui. – Mulla on lopultakin taas sunnuntai-aamupäivä vapaana. Mä menenkin katsomaan sen ratsastustuntia.
- Oletko sä varmasti muistanut esittää sille, miten paljon sulla on vientiä?
- No just viimeksi kun tavattiin mä satuin olemaan Katjan kanssa liikenteessä.
- Katjan?
- Mun työkaveri. Hei, ota sä se mun niskoilta, se on änkeämässä mukaan tänäänkin.
- Onko se hyvännäköinen? Ilja kysyi vakavana.
- On se, ei vaan erityisen välkky.
- Mitä aivoista, kunhan on tissit oikeassa paikassa eikä navan alla.
- No ne on, Vesku vakuutti. Ilja ei ehkä olisi Katjan mielestä ensi näkemältä mikään herkkupala, mutta hänhän voisi aina pohjustaa asiaa kehumalla, miten fiksu tämä oli ja ajoikin bemarilla. Tosin se oli hänen isoveljensä bemari ja oli erittäin kyseenalaista saisiko Ilja enää koskaan edes koskettaa sen avaimia, sillä ainoan kerran sitä lainatessaan hän oli kaatanut sillä heidän postilaatikkonsa.

Pate ja Reetta tulivat, mukanaan joku Reetan kaveri, joka esiteltiin Minjaksi, ja sitten Lari. Ninan kanssa ei ollut sovittu mitään, mutta tämäkin sattui paikalle ja Vesku kävi kiskomassa hänet samaan pöytään. Hän halusi kuulla, mitä Järssin tallille kuului, ja että oliko Nina törmäillyt Sallaan siellä. Nina ei kuitenkaan ehtinyt kertoa oikein mitään, ennen kuin Katjakin tuli.
- Hei, hän sanoi ja jäi pieneksi hetkeksi seisomaan Veskun olkapään tuntumaan. Pöytä alkoi jo olla aika täysi.
- Moi. Ilja ottaa sulle tuolin siihen, Vesku lupasi ja yritti ilmeellään viestittää Iljalle, että nyt oli tämän tilaisuus. – Tässä on Ilja, tehkää te tuttavuutta sen aikaa, kun mä juttelen Ninan kanssa. Me ei olla nähty aikoihin.

Katja nyrpisti nenäänsä, mutta istui Iljan herrasmiesmäisesti hakemaan tuoliin. Hän jopa jutteli Iljan kanssa ja Vesku kuuli sivukorvalla tämän esittelevän tytölle muut pöydän ääressä istujat. Ilja oli sopivalle päälle sattuessaan armoton supliikkimies, mutta loppuviimeksi ei sitten kuitenkaan onnistunut taivuttamaan neitoa puoleensa. Kun Vesku lähti hakemaan uutta olutta, singahti Katja hänen mukaansa tiskille.
- Onko toi joku sun entinen tyttöystäväsi, hän kysyi.
- Nina? Ei tosiaankaan, me ollaan koulukavereita.
- Kauhean paljon teillä on juteltavaa.
- Joo, no, mä halusin kuulla, mitä niiden tallilla tapahtuu.
- Nyt sun pitää keskittyä muhun, Katja vaati. Vesku tunki liioitellun hitaasti vaihtorahat taskuunsa, miettien, mitä sanoisi.
- Pitääkö, hän huokaisi sitten vain.
- Pitää, Katja sanoi ja antoi suuteli häntä.

Oli mahdotonta sanoa, että kiitos mutta ei kiitos. Katja olisi nolostunut ja loukkaantunut, mutta hiljaisuudessa Vesku päätti, että tämä olisi viimeinen kerta, kun hän suostuisi lähtemään Katjan kanssa mihinkään.
- Mitä sä tykkäät Iljasta? hän kysyi.
- Mitä mä siitä?
- No eikö sen kanssa oo mukava jutella?
- Onko se ihan viisas? Se juttelee kummallisia.
- Se on mahdottoman viisas, siksi se ehkä voi kuulostaa siltä.
- Mä en osaa jutella viisaiden ihmisten kanssa. Mä juttelen mieluummin sun kanssa.
- Odota, mä ostan vielä viskin, Vesku ähkäisi.
- Viski on sitten miehekästä! Ostatko sä mullekin?
- Tupla, Vesku tilasi. – Tai olkoon. Kaks tuplaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.3.09 22:58:14

Tein jo uuden, jos vaikka tulis paljon kommentteja ennen huomisiltaa... *vink*

Päivämäärä:   17.3.09 22:58:27

"antoi suuteli häntä. "? Miul on kunnon sensori päällä:D

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   18.3.09 00:10:48

Kai mä sit kommentoin että saadaan tää täyteen :P

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.