Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oi kultainen nuoruus 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.09 22:32:25

Edellinen

Re: Oi kultainen nuoruus 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.2.09 17:03:56

Järssistä ei vielä ollut ajamaan autoa, mutta sunnuntai-aamuna hän ilmestyi tallille Paulan kanssa jo aikaisin. Vesku oli ehtinyt puunata Zairen kiiltäväksi ja Nina oli samassa hommassa Hämärin kanssa. Reine ja Essikin olivat jo tallilla lähteäkseen mukaan katsomaan ja kannustamaan.
- Ei apuohjia, ei suojia, ei raippaa, Vesku toisti kuuliaisesti Ninan perässä. Hän ei ollut koskaan ratsastanut Zairella ilman niitä, mutta ei kai se niin erilaista voinut olla?
- Kai satulahuopa sentään saa olla valkonen? Järssi kysyi vähän pisteliäästi. Innostus, jonka Reine oli alkuun saanut aikaan, oli hiukan hiipunut, mutta ei mies sitten lopultakaan ollut perunut heidän osallistumistaan, osoittipahan vaan muuten, miten vähän arvosti moisia kinkereitä.
- Saa, sanoi Nina totisena.

Vesku ei voinut kieltää sitä, että häntä jännitti. Ei niinkään itse ratsastus, nyt melkein kaksi kuukautta Zairella ratsastettuaan hän alkoi käsittääkseen tuntea hevosen kuin oman kämmenensä risteilevät viivat. Hän oli kuitenkin ensimmäistä kertaa menossa kisoihin muualle kuin kotitallille ja hän oli aamuyöllä todennut, että päivässä oli ihan liian monta kohtaa, jotka voisivat mennä pieleen ihan hänestä riippumattomista syistä, ja sitten tietysti nekin, joihin hän saattoi vaikuttaa. Mitäpä, jos hän esimerkiksi unohtaisi radan? Tai jos Ninan varaama kuski tulisikin myöhässä tai ajaisi harhaan tai vaikkapa kolarin? Järssi epäilemättä pitäisi häntä vastuullisena, jos Zaire loukkaantuisi liikenneonnettomuudessa.

Mutta ainakin kuski tuli ajoissa. Hän kaarsi yhdistelmänsä tallin eteen ja avasi takaluukun. Järssi lähti epäileväisen näköisenä potkimaan trailerin renkaita kuin tarkistaakseen, oliko se tarpeeksi jykevä kuljettaakseen hänen silmäteräänsä, mutta nyökkäsi sitten hyväksyvästi. Se oli samanlainen kuin hänen omansa, joka nyt seisoi pölyttymässä tallinnurkalla. Paula ei saanut vetää sitä, eikä Järssi varmaan sitä hommaa olisi antanutkaan muiden tehtäväksi. Ninan esimerkkiä seuraten Vesku kantoi Zairen varusteet traikun satulakaappiin ja sitten he toivat hevoset pihalle.
- Kumpi menee ensin? Nina kysyi.
- Zaire ensin, jos sun läskiperseesi on jo siellä, se kuvittelee, ettei se mahdu, Järssi sanoi.
- Läskiperse? Mun suomenhevonen on just hyvässä lihassa, Nina väitti vastaan loukkaantumatta ja Vesku talutti ratsunsa sisään koppiin. Siinä ei ollut mitään ihmeellistä, Zaire seurasi häntä, vaikka hidastikin hetkeksi vauhtia sillalla. Se oli kuitenkin niin rutinoitunut kisaaja, että traileriin meno taisi olla sen mielestä ihan tavanomainen juttu, mistä ei kannattanut tehdä numeroa. Nina talutti Hämärin perässä ja he olivat lähtövalmiita kymmenessä minuutissa siitä, kun kyyti oli tullut. Nina ja Essi kiipesivät hevoskuskin kyytiin, Järssi komensi Veskun oman maasturinsa takapenkille ja sinne Reinekin meni.
- Muistatko sä nyt radan? Missä sun kypärä on? Ja saappaat?
- Tallin käytävällä kassissa, Vesku tajusi. Radan hän muisti, ainakin oli aamulla muistanut, mutta ei hän olisi ihmetellyt, vaikka se tässä jännityksessä katoaisi hänen päästään, ennen kuin he olisivat perillä.

Kisapaikka oli yksityistalli vähän kaupungin ulkopuolella. Siellä ei ollut ratsastuskoulutoimintaa, eikä Vesku ollut aikaisemmin käynyt siellä, vaikka tietysti olikin kuullut paikasta, eikä pelkkää hyvää. Joku hoitajatytöistä oli kertonut kerran käyneensä siellä kysymässä itselleen hoitohevosta, mutta hänet oli ohjattu päättäväisesti takaisin maantielle. Siellä ei kuulemma tarvittu vapaaehtoisvoimia eikä pikkutyttöjä. Vesku vilkuili uteliaana joka suuntaan heidän ajaessaan pihaan, nähdäkseen, miten hemmetin hieno oli paikka, missä ei hevosenhoitajia tarvittu, ja hänen oli pakko myöntää, että hieno se oli. Kaikki oli hyvin siistiä ja säntillistä eikä porukkaa tällä kertaa ajettu takaisin maantielle, vaan pihalla oli liikenteenohjaaja, joka osoitti hevosautot vasemmalle ja henkilöautot oikealle. Paula ajoi neuvojen mukaan ja onnistui pysäköimään Järssin maasturin rivin jatkoksi kolhimatta sitä.
- Mitäs nyt? Vesku kysyi aprikoiden, onnistuisiko mitenkään kurkistamaan sisään tiilirakenteiseen talliin, vai aiheuttaisiko se karkoituksen.
- Kai sun pitäisi maksaa lähtösi jonnekin, Reine arveli.
- Menkää te etsimään se paikka, mä menen vahtimaan, ettei ne uuvelot vaan kuvittele ottavansa Zairea ulos ilman meitä, Järssi komensi.

- Mikä tää paikka on? Reine kysyi kunnioittavasti, kun he Veskun kanssa siirtyivät parkkipaikalta siistille tallipihalle.
- Paikallinen ökytalli. Täällä ei ole kuin sikarikkaiden hevosenomistajien miljoonaratsuja, Vesku virnisti.
- No siltä näyttää. Mitä täällä tehdään?
- Kai ne ratsastelee tossa omassa pikku maneesissaan omalla pikku porukalla, Vesku arveli ja nyökkäsi kohden pitkää rakennusta, joka reunusti tallipihaa vasemmalla. Hänen mieleensä tuli epämiellyttävä ajatus. Eivät kai kisat olleet sisällä maneesissa? Zaire oli toki sellaisessa käynyt mutta hän ei, eivätkä he yhdessä. Mitä jos se kilahtaisi siellä?
- Tuolla on varmaan kilparata, sanoi Reine ja osoitti eteenpäin ja helpotuksekseen Vesku näki myös suuren ratsastuskentän. Sen lähellä seisoi myös parkkeerattuna auto, jonka katolla oli iso kyltti, jossa luki ”Kilpailukanslia”. Sinne hänellä kai oli asiaa.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   19.2.09 19:52:51

uu, jännää nähdä miten veskusta tulee tuuppari :)

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   19.2.09 19:58:08

Aijai, alkaa olla aika kutkuttava paikka. Tulisko nyt Veskun ja Hannan ensitapaaminen? Ja kiva nähdä miten Veskun mielipiteeseen kouluratsastuksesta vaikuttaa noi kisat.. taitaa jäädä koukkuun kaveri :)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   19.2.09 21:21:41

Mäki odottelen Hannaa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.09 00:24:42

Laitetaan Hanna areenalle :)
-------

- Kuka tän omistaa? jatkoi Reine alituisessa tiedonjanossaan.
- Joku Lund-niminen heppu, joka kasvattaa hevosia.
- Kasvattaa? En mä näe yhtään varsaa.
- Se kasvattaa niitä jossain muualla, Vesku sanoi muistellen otsa rypyssä. Kyllä hän tietenkin oli tiettyyn rajaan asti kiinnostunut kaikesta hevosiin liittyvästä, mutta nyt juuri hänen mieleensä ei tullut enempää tietoa tästä paikasta tai sen omistajista. – Kysy Järssiltä, tai Ninalta.
Hän pysähtyi kanslia-auton avoimelle ovelle, kaivoi esiin lompakkonsa maksaakseen osallistumismaksun ja joutui esittämään aluelupansakin. Oli onni, että Järssi oli talvella kehottanut kaikkia kisaamisesta kiinnostuneita hoitamaan sen kuntoon; silloin hänellä oli ollut suuria suunnitelmia järjestää itse ainakin yhdet aluekisat kesällä ja olisihan silloin ollut noloa, jos ei kenelläkään omalta tallilta olisi ollut lupaa osallistua. Tällä varoitusajalla hän ei olisi lupaa mitenkään ehtinyt saada.
- Lund, sanoi Reine mietteissään. – Jotain kelloja se kilkuttaa. Mä olen lukenut jotain. Mutta hiton hieno paikka. Käydäänkö tallissa?
- Käydään, Vesku innostui. Eivät kai ne voisi muuta kuin käännyttää takaisin ulos. Mutta heidän rohkeutensa lopahti suljettuun oveen ja siihen nastoilla kiinnitettyyn suureen ”Pääsy kielletty!” –plakaattiin. – Tai jos mennään vaan ottamaan se hevonen ulos traikusta.
- Tehdään niin, Reine huokaisi.

Hevosautoparkissa oli rivissä jo toistakymmentä koppia ja lisää saapui lähes jatkuvana virtana. Ninan kuski oli saanut hyvän paikan maneesin kulman kohdalta, missä oli enemmän tilaa kopin kummallakin puolella ja Hämäri oli jo näköjään otettu ulos. Järssi seisoi lastaussillalla ja piteli tervettä kättään Zairen lautasilla kuin pidellen sitä aloillaan.
- Ole nyt tarkkana sen kanssa, se saattaa vähän intoutua, kun ei se ole ollut kisoissa pitkään aikaan, hän varoitti Veskua. – Laita suitset päähän ennen kuin otetaan se ulos.
Vesku teki työtä käskettyä ja iso ruuna tosiaan astahteli epätavanomaisen säpsynä ja pää korkealla päästyään pihalle. Se kuitenkin asettui hirnahdettuaan pari kertaa ja saatuaan vastauksia sieltä täältä ja Reine kumartui riisumaan kuljetussuojia.

- Mä en meinannut uskoa silmiäni, kun mä näin lähtölistan, mutta nyt mun on kai pakko uskoa, kuului Veskun selän takaa, kun hän asetteli Zairen meksikolaista turparemmiä symmetrisesti.
- Mitä sä et meinannu uskoa, Järssi kysyi pahantuulisesti.
- Että Jari Järvisen ykköstykki tulee koulukisoihin, tietysti.
- Sama se kai, missä kisoissa se kiertää, ei se esteillekään tänä kesänä pääse.
- Osaako se kulkea oikein päin? Aluetasolla se olisi jo suotavaa, sama ääni jatkoi kiusoittelevasti ja Vesku kääntyi katsomaan, kuka uskalsi puhua Järssille siihen tyyliin. Se oli pitkä tyttö, hyvin hoikka, valkoisissa kisahousuissa ja –paidassa, mutta ilman takkia ja kypärää. Saappaista olisi voinut tarkistaa kamauksensa, niin peilikirkkaina ne kiilsivät.
- Varmaan todennäköisemmin kuin mitä sun kopukkasi pääsee metrin rataa, Järssi tuhahti ja alkoi jo kuulostaa siltä, että Vesku olisi viimeistään pistänyt suunsa säppiin. Paula roikkui omistavasti miehen terveessä käsivarressa.
- Onneksi sä et sentään itse ratsasta. Sitten ois jo voinu ruveta odottamaan, että meri aukeaa ja sataa heinäsirkkoja, tyttö nauroi.
- Mun ratsastamiset on vähän vähissä tällä kaudella.
- No, onnea matkaan vaan, tyttö sanoi, ja vaikka hänen äänensä ei oikeastaan ollutkaan ivallinen, se kuulosti siltä. Sen jälkeen, mitä hän oli aikaisemmin sanonut, hän ei mitenkään voinut olla tosissaan toivotuksessaan. Hän vilkaisi huvittuneena Veskuakin ja lähti kävelemään pois.

- Kukas toi sitten oli? Vesku kysyi, kun tyttö oli kuulomatkan ulkopuolella.
- Lundin pikkunarttu, sylkäisi Järssi. – Se tätä pyörittää nykyään. Ja yrittää pyörittää kaikkia muitakin Hangon hevosasioita. Käveli vaan sisään seuran hallitukseenkin, kun ne munattomat ämmät siellä kuuli sen muuttaneen mantereelle.
- Tommonen nuori tyttö?
- Hanna Lund, sanoi Reine ja näytti siltä kuin lamppu olisi syttynyt hänen päänsä päällä. – Miten mä en heti muistanut.
- Niin tietysti, Vesku sanoi harmissaan. Jos pienenpuoleisella paikkakunnalla oli yksi ainoa – tai kaksi, jos laski Järssinkin - jonkintasoinen hevosalan julkkis niin ei kai tätä sopinut unohtaa, vaikka laji ei kiinnostanutkaan. – Mä jotenkin luulin, että sillä on vaan joku kisahevonen täällä, en mä käsittänyt että tää on sen paikka.
- Isäpapan paikka, Järssi korjasi. – Kuuluisaa vanhaa Pappa betalar –sukua. Katokkin että saat sen kaakin kulkemaan oikeenpäin radalla, mä en kuuntele tota irvailua enää toista kertaa.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   20.2.09 00:29:17

* kamPauksensa!

Mmmmmmm.. tuskin malttaa oottaa miten tää etenee =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.09 00:44:03

Mä näin sen taas vasta täällä vihreällä! Oon jo korjannu wordiin!

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   20.2.09 00:45:54

Uuh, hienoa :)) Mä oon itseasiassa jumittunut lukemaan sun kotareilta Jessiä ja Veskua ja yritän aina siinä sivussä kirjottaa tota omaa tarinaa :'))

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.09 00:48:10

Suvi, sepä hauskaa! (Sekä se, että sä kirjotat, että se että oot jumissa xD)

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   20.2.09 00:52:24

Ei tää jumissa olo oo yhtään kivaa, en pääse enää irti :D Ja tajusin nyt vasta, etten oikeesti oo ikinä edes lukenut noita kaikki Jessi ja Vesku juttuja o.O''
Mä ilmeisesti oon vaan hyppiny joittenkin kohtien yli :'D

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   20.2.09 01:04:46

Ja nyt mun elämä meni totaalisesti pilalle. Jäin koukkuun pahasti, mutten enää saa sivuja auki. Joku teki jotain! Nyt mua alko kiukuttaa pahemman kerran joten meen leikkiin rinsessa ruususta. HEIJ!

Päivämäärä:   20.2.09 10:08:42

oijoi, hanna on ihan loistava :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.09 17:17:05

9. Pylperrystä

Nina ja Vesku olivat menossa samaan luokkaan ja päättivät ratsastaa yhdessä verryttelyyn. Se oli sisällä maneesissa ja Vesku oli salaa kiitollinen Hämärin mukanaolosta. Jos tulisi oikein tiukka paikka, hän voisi ehkä käyttää sitä Hambon ratsastajien tapaan jarruna, vaikka Zaire olikin sen verran isompi, ettei ollut takeita, ettei se saman tien sitten hyppäisi selkään.
- Onhan tää tottunu maneeseihin, Vesku varmisti Järssiltä ennen kuin ratsasti sisään.
- Se rakastaa maneeseja enemmän kuin mitään muuta, mies vakuutti. Hän arveli, että mikä tahansa muu vastaus saisi pojanjolpin panikoimaan niin, että he olisivat kirjaimellisesti seinillä. Sitä tilannetta oli parempi vältellä, sillä mistään hinnasta Vesku ei ollut suostunut lisäämään turvaliiviä kisa-asuunsa.

Zaire pysähtyi sekunniksi maneesin ovelle kuin ottaakseen tilanteen haltuunsa, mutta suostui sitten menemään peremmälle. Oli ollut tilanteita, joissa se oli ruvennut kerta kaikkiaan kiehumaan jo heti alkuunsa, mutta Järssi oli aina laittanut sen sen piikkiin, että se oli innostunut nähdessään harjoitusesteet. Täällä niitä ei tietenkään ollut, ja se näytti tottelevan ratsastajaansa ainakin yhtä hyvin kuin kotona. Enempää ei sitten voinut toivoakaan.

Veskulla ei ollut hajuakaan Järssin mietteistä, olipahan vain todennut, että Zaire pysyi käsissä ja sillä hyvä. Hän lönkötteli aikansa Hämärin perässä tietämättä oikein, mitä tehdä. Kai tässä oli tarkoitus vain lämmittää hevosen nivelet, samoin kuin ratsastustuntien alussa. Toiset laukkailivatkin, mutta hän ei aikonut ottaa sitä riskiä vieraiden hevosten seassa. Hän vain ravailisi, kunnes tulisi hänen vuoronsa. Kaipa joku muistaisi kertoa, koska hänen oli aika siirtyä radalle? Veskun katse osui Reineen, joka nojaili katsomon aitaan. Reine ainakin muistaisi. Hänhän se oli hitto vieköön ideoinut koko jutun.

Reine nosti peukkunsa rohkaisevasti pystyyn, kun huomasi Veskun katseen osuvan itseensä. Ratsukko pisti silmään muiden joukosta kuin paise poskessa. Zaire oli suuri, mutta kyse ei ollut siitä. Sen vaaleanruskea estesatula ja estesuitsitus sen tekivät, samoin se, että kuin suurimmalla osalla muista oli vaaleat kisahousut, oli Veskulla ruskeat. Onneksi hän oli sentään ymmärtänyt pukea mustan paidan eikä mitään riemunkirjavaa. Eniten Reineä huolestutti hänen ratsastuksensa. Poika näytti vain hölkkäyttävän hevostaan ilman aikomustakaan ottaa sitä kuulolle. Reinen oli pakko nousta seisomaan ja huiskuttaa vähän, kun ei Järssistäkään näköjään ollut mihinkään.

- Oliko sulla jotain asiaa? Vesku kysyi ratsastettuaan hänen kohdalleen.
- Etkö sä aio ollenkaan ratsastaa sitä? Luuletko sä saavasi sen menemään peräänannossa heti kun sä menet radalle? Reine kysyi.
- En mä uskalla laukata sillä täällä.
- No en mä sitä mutta ota nyt hitto vie edes ohjat käsiisi. Ja etkö sä voi pidentää jalustimia vähän?
- Tän mittasilla mä olen aina ratsastanut, Vesku sanoi ymmällään.
- No älä sitten muuta niitä nyt, mutta ratsasta sitä nyt kun vielä voit tehdä jotain.
Vesku katsoi häntä vähän aikaa kuin punniten hänen sanojaan, mutta nyökkäsi sitten Reinen helpotukseksi.
- Onkohan mulla vielä paljon aikaa? hän kysyi keräten ohjia paremmin paljaisiin käsiinsä.
- Mä käyn katsomassa tilanteen, Reine lupasi ja toivoi palatessaan näkevänsä vähän enemmän yritystä. Samaan aikaan hänen kanssaan maneesista lähti Nina, jonka Essi oli juuri käynyt hälyttämässä lähemmäs kisakenttää.

Veskun vuoro oli viitisen ratsukkoa Ninan jälkeen, ja sitä ennen hän tosiaankin yritti Reinen toiveen mukaan saada Zairen yhteistyöhön. Kun se alkoi väläytellä muutamia pätkiä sitä pehmeyttä, mikä aina tuntui niin palkitsevalta, hän lopetti taas. Zairen keskittyminen tuntui hajoavan aina, kun joku ohitti heidät ja Vesku ajatteli olla leikkimättä enempää. Se tunne joko tulisi radalla uudestaan tai sitten ei, sen suhteen ei juuri nyt voinut juuri enempää tehdä kuitenkaan, sillä Reine ja nyt Paulakin huitoivat hänelle jo hurjasti.
- Joko mä menen?
- Voit mennä. Sä saat kiertää radan ennen kuin alotat, Nina käski sanoa, Reine sanoi hiukan hengästyneenä, sillä hän oli juossut maneesiin.
- Joo, jotain semmosta se puhui aamullakin, Vesku tuumi. Hän lähti kuitenkin mielellään jo ulos hiukan hiostavasta maneesista. Ei varmaan tekisi pahaa nähdä jokunen suoritus, ihan vaan vaikka tarkistaakseen, että rata oli tallella päässä.

Päivämäärä:   20.2.09 17:42:41

Heh, onpa vesku hellyyttävä tässä!

Päivämäärä:   20.2.09 18:30:39

Oliskohan perjantain kunniaks mahdollista saada toinenki pätkä tästä? Jäi niin jännään paikkaan ;)

Lähettäjä: weera` 
Päivämäärä:   20.2.09 19:04:00

Aijh ihana. ;D Sanon sen, että mun iskän nimi on Vesa ja sitä kutsutaan Veskuksi, joten vähän on kiusallista lukea tätä, mutta se on just hauskaa. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.09 20:27:33

Haha, tarviiko mun pistää Veskun lapselle nimeksi Weera? :D
Pingo, no kun noin kauniisti pyydät ;)
-------------

Se oli, ja melko itsevarmana Vesku lähti vuorollaan kiertämään kouluaitoja ulkopuolelta, kuten oli nähnyt edellistenkin ratsukkojen tekevän. Hän antoi Zairen ravata ja kevensi itse tarmokkaasti mukana. Ohjelmassa ei ollut yhtä ainutta pätkää kevyttä ravia, eikä hän huvikseen istunut alas Zairen isoissa askelissa, ennen kuin oli pakko. Sitten portinkohta avattiin ja hän ratsasti radalle. Zaire ei ollut moksiskaan sen paremmin aidoista kuin autostakaan, jossa tuomari sihteereineen istui, mutta se vilkuili sankkaa yleisöä aidan takana, ihan kuin se ei olisi koskaan ihmisiä nähnyt esteitä hypätessään. Veskun teki mieli kiroilla sille, mutta Nina oli muistuttanut, ettei ääniapuja ollut tarkoituksenmukaista käyttää, ja kiroilu kai voitiin laskea sellaiseksi. Tosin, mitäpä tuomari tuonne auton sisään mahtoi kuulla? Tuskin kovin paljon. Hän jätti kuitenkin toistaiseksi voimasanat käyttämättä, pysäytti ja tervehti.

Veskusta ohjelma meni kohtuullisen hyvin. Hän ei unohtanut mitään, eikä Zaire tehnyt yhtään sivuloikkaa eikä karannut kertaakaan pukkilaukkaan. Tosin se ensimmäiset ravipätkät kulki pää aika lailla pystyssä, ennen kuin kaarsi kaulansa soveliaampaan asentoon, ja laukassa aavistuskin oikeasta muodosta katosi kokonaan. Mutta kaipa tuomari sen ymmärtäisi, kaikkihan kai tiesivät, että Zaire oli estehevonen eikä mikään kouluratsu. Vihoviimeisellä laukkalävistäjällä hevonen tuntui kuitenkin purevan kuolaimeen kiinni tavalla, jonka Vesku ikävästi tunnisti. Se aikoi kiikuttaa häntä seuraavat pari kierrosta, ellei hän äkkiä tekisi jotain. Vaistomaisesti hän kietoi koipensa niin hyvin sen ympärille kuin vain saattoi ja otti edestä kunnon pidätteen. Se auttoi. Tosin hevonen tipahti raville, mutta ei enää tuntunut ratittomalta ferrarilta. Kuin mitään ei olisi tapahtunut hän nosti uuden laukan ja ratsasti ohjelman loppuun. Melko lailla riemuissaan hän ratsasti pois radaltakin. Se ei ollut sentään tipauttanut häntä, mitä hän oli eniten pelännyt. Se kai oli pääasia.

- Mitäs tykkäsit? Vesku kysyi innoissaan Järssiltä ratsastettuaan tämän luokse ja hypätessään saman tien satulasta. Nyt Zaire alkoi tuntua kuumenneelta ja hän tiesi pystyvänsä pitelemään sitä paremmin maasta käsin, jos se alkaisi riekkua.
- Se ei pahemmin temppuillu, Järssi myönsi.
- Ei, se yritti karata vaan yhden kerran, siinä lopussa, huomasitko sä?
- Se on paljon uljaamman näkönen kun noi kaikki muut, kun se menee sillä lailla pää ylhäällä, sanoi Paula ihastuneena.
- Äh. Se ei kyllä olis tarkotus, Vesku arveli. – Missähän mä voisin kävelyttää sitä? Mä en taida mennä enää selkään. Ei kai me palkinnoille sentään kumminkaan päästä.
- Tuolla menee pikkunen metsälenkki, Nina on kiertämässä sitä Hämärin kanssa, tiesi Essi, joka myös oli porukassa, ja osoitti kisakentän taakse.
- Jos mäkin käyn kiertämässä sen, Vesku ehdotti ja nosti jalustimet ylös. Järssi nyökkäsi lyhyesti.
- Mä jään odottamaan teidän arvostelua, Reine sanoi.

Vesku löysäsi vielä satulavyötä ja lähti lampsimaan hevosen kanssa kohden metsikköä. Olisi mielenkiintoista nähdä, mihin kohden he sijoittuisivat. Zaire tuli perässä varsin tyynen oloisena, mitä nyt kerran juurtui niille sijoilleen pää kirahvimaisesti pystyssä, kun vastaan tuli toinen ratsukko. Lenkin kiertäminen kesti melkein puoli tuntia, mutta Vesku nautti joustavasta pohjasta ja varjostavista puista ja oli tyytyväinen siitä, ettei Järssi ollut saanut päähänsä kieltää häntä lähtemästä. Mutta mitään muutakaan paikkaa loppuverkkoihin maasta käsin ei oikein ollut, ei hän käsihevosen kanssa olisi voinut maneesiinkaan mennä herättämään pahennusta.

Muut olivat jo trailerin luona, kun Vesku ehti takaisin tallialueelle. Hämäri seisoi kuljetussuojineen vain odottamassa, että pääsisi koppiin, he olivat varmaankin odottaneet Zairen menevän taas ensimmäisenä.
- Miten meidän kävi? Vesku kysyi.
- Nina oli kahdeksantena ja sä jossain kahdenkymmenen jälkeen äsken, mutta luokka jatkuu vielä, Essi kertoi.
- Mulla on sun arvostelu, lisäsi Reine.
- Näytä, Vesku pyysi, mutta Järssi käski hänen hoitaa hevosen ensin traileriin, sitä paperia ehtisi tavata koko kotimatkan autossa.

Päivämäärä:   20.2.09 20:32:08

Hahaa, voin kuvitella mitä siinä arvostelussa sanotaan :) aijai, nyt tää juttu on päässy kunnolla vauhtiin. Jos perjantaina kunniaks vielä kolmas pätkä ;) jookos.. :D

Noi Veskun mietteet on niiin huvittavia, varsinki ku tietää jotain sen tulevista mietteistä :D

"Mutta kaipa tuomari sen ymmärtäisi, kaikkihan kai tiesivät, että Zaire oli estehevonen eikä mikään kouluratsu" hihihii, vähänkö hauska lause!

(joku on aika väsynyt..)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.2.09 21:27:51

Sä oot Pingo mahoton :D
Pikkusormen kun antaa...
-----------

Arvioinnissa ei ollut paljon kehumista. Vesku luki sen ensin epäuskoisena ja sitten suuttuneena.
- Miten ne voi olla näin nipoja? Täällä on joka pikku moka!
- Se taitaa olla kouluratsastuksen perimmäinen tarkoitus, sanoi Reine lempeästi.
- Jos se on tämmöstä pilkunnussimista niin mulle saa tää kerta riittää!
- Niinkö? Reinen ääni oli välinpitämätön ja hän kääntyi katselemaan ikkunasta ulos, mutta Järssi puuttui siihen.
- Ei riitä. Nyt aletaan treenaamaan kunnolla ja kokeilet uudelleen.
- Siis häh?
- Te meette koulukisoihinkin uudestaankin, heti kun mä vaan löydän semmoset jostain lähistöltä.
- Ai mennään?
- Joo, ja yritäpäs ruveta napisemaan vastaan, itte sä tän alotit.
Se oli oikeastaan ollut Reine, mutta Vesku ei viitsinyt puuttua moiseen pikku yksityiskohtaan. Sitä paitsi hän oli tulkinnut käsin kirjoitettuja kommentteja arvostelupöytäkirjastaan niin kauan, että Paula kääntyi jo tallin pihaan ja heidän piti nousta autosta ottamaan hevoset vastaan. Järssi häipyi saman tien kotiinsa ja Paula hänen perässään.

- Tiedätkö sä, mitä me nyt tehdään? kysyi Reine, kun Zaire oli viety tarhaansa Tipuen seuraan.
- Miten mä voisin semmosta tietää?
- Nyt me mennään sinne takasin ja katsotaan vähän oikeeta kouluratsastusta.
Veskulla ei oikeastaan ollut mitään sitä vastaan, etenkään jos Järssi pitäisi kiinni omituisesta ideastaan, että heidän pitäisi kilpailla toisenkin kerran. Ehkä hän saisi jonkinlaisen käsityksen siitä, miten hänen olisi pitänyt ratsastaa. Ratsastusvaatteet hän kuitenkin halusi vaihtaa ensin pois.
- Mitä sä tarkotit, että oikeeta kouluratsastusta? hän lohkaisi seuratessaan farkuissa ja tallikengissä Reineä tämän punaisen auton kyytiin.
- Semmosten ihmisten, jotka ottaa sen vakavissaan, Reine sanoi.
- Väitätkö sä etten mä ratsastanut tosissani.
- Joo. Väitän. Te molemmat, Järssi ja sinä, lähditte mukaan ihan läpällä.
- Aijaa. Miten sä tommosta päättelet? Vesku kysyi happamasti. Jos Reine nyt yhtäkkiä heittäytyi joksikin kouluratsastusasiantuntijaksi niin kai hän olisi voinut avata sanaisen arkkunsa vähän aikaisemmin, eikä vasta sen jälkeen, kun vahinko oli jo tapahtunut.
- No esimerkiksi siitä, että ei aluetason kisoihin mennä estesatulalla.
- Ei Zairella mitään koulusatulaa ole, ei ainakaan mun tietääkseni.
- No jos tallissa on toistakymmentä hevosta niin ehkä niiltä joltain olis löytyny edes yleissatula?

Ehkä olisi, ehkä ei. Elleivät he olisi olleet jo matkalla, Vesku olisi ehkä pyörtänyt lupauksensa lähteä mukaan. Reinekin rupesi nipottamaan.
- Homojen hommaa, hän mutisi puoliääneen, mutta vaikka Reine oli avannut autoradion, hän kuuli sen.
- Ehkä Järssi antaa sun seuraavaksi mennä johonkin länkkärikisoihin. Niihin ei kai tarvii farkkuja kummempaa rekvisiittaa, hän sanoi kirpeästi, mutta heitti sitten nopean hymyn pelkurinpenkin puolelle. – Ei me nyt ruveta riitelemään tästä. Mutta jos Järssi tosiaan meinaa tehdä teistä kouluratsukon, niin käydään vähän kattomassa mallia. Oliko noi sun ekat koulukisat?
- Mä en ole ollut koulukisoissa edes katsomossa, Vesku tunnusti. Hänen tietonsa niistä olivat tähän aamuun asti perustuneet vain ja ainoastaan siihen, mitä oli Ninalta kuullut ja mitä joskus oli ohimennen saattanut nähdä telkkarista. Niistäkään hän ei oikein ollut jaksanut innostua, vaikka ratsastusta tulikin harvoin, sillä ne olivat niin hitaita ja yksitoikkoisia. Esteratsastuksessa oli sentään aina vauhtia ja jännitystä. – Ei Järssilässä järkätä semmosia kinkereitä, estekisoja vaan.
- Etkö sä ole muualla kisannut kuin siellä?
- En mä ole koskaan ratsastanut muualla, eikä sieltä käy muualla kisaamassa muut kuin Järssi itse. Ja jotkut yksärit tietysti, Vesku lisäsi. Aina joskus hyvin menneiden estetuntien jälkeen Järssi kyllä saattoi heitellä ilmoille ajatuksia siitä, että muutama tuntihevonen pakattaisiin traikkuun ja lähdettäisiin maailmalle näyttämään, mutta toistaiseksi niistä ei ollut seurannut mitään konkreettista. Eikä seuraisi tänäkään kesänä, kun ei hän kerran voinut ajaa autoa.

Päivämäärä:   20.2.09 21:34:58

Jee, kiitos. Jotain sisältöä munki villiin perjantai-iltaan :D nyt voinki sit lähtee nukkumaan, toi kaveri tuolla mahassa vie ihan kaiken energian :p

Hehe, nauratti noi nipot tuomarit..

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   20.2.09 23:39:56

Sennnu tee siitä Weera Cristiina, ni ne kuuluisat vessajutut, mistä Veskukin joskus puhui (puhuu?) ainakin toteutuu .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.2.09 18:27:00

Des, loistoidea! x)
-----------
10. Kohti kilpakenttiä

Vesku ei innostunut kuolettavasti kouluratsastuksesta, vaikka he katselivatkin kisoja koko iltapäivän, vaikeimpiin luokkiin asti, joissa oli enää kourallinen osanottajia. Hän alkoi kuitenkin ymmärtää, miten hän oli pistänyt esiin joukosta Zairen kanssa. Kaikki iltapäivällä esiintyvät hevoset kulkivat kauniisti peräänannossa ja niiden ratsastajat näyttivät istuvan omituisessa asennossa koulusatuloissaan pitkine jalustimineen. Kaikkien hevosten harja oli palmikoitu sykeröille ja kaikilla ratsastajilla oli valkoiset housut ja hansikkaat sekä ratsastustakit ja auringossa kiiltelevät kannukset.
- Mä en kyllä hommaa valkosia housuja yksiä kisoja varten, hän ilmoitti Reinelle.
- Voithan sä käyttää niitä estekisoissakin.
- Liian hienot tallikisoihin, Vesku kuittasi. Muitahan hänellä ei ollutkaan näköpiirissä.
- No, ei missään säännöissä määrätä, että niiden housujen tarttis olla valkoset, Reine huokaisi.

Satula-asiasta Vesku kuitenkin mainitsi Järssille, kun tämä edelleen seuraavina päivinä pysyi päätöksessään, että heidän pitäisi osallistua toisiinkin kilpailuihin. Tuskin hän muuttaisikaan mieltään. Reine oli kertonut, että Veskun ollessa Zairen kanssa metsässä, oli Hanna Lund tullut onnittelemaan Järssiä nautittavasta esityksestä, jonka hänen tallinsa oli tarjonnut kaikelle yleisölle.
- Se sanoi, että te olitte yhtä symppiksiä kuin Eddie Edwards mäkihyppykisoissa ja että yleisö oli rakastanut teitä, Reine oli juorunnut ja Vesku oli tajutessaan vertauksen kiukustunut hetkeksi niin, että näki punaista. Sitten hän oli kuitenkin nielaissut takaisin jo kielen päällä pyörineen lupauksen lopettaa ratsastus siihen nimenomaiseen paikkaan. Parempi kosto olisi osoittaa, että heistä oli johonkin ja niin Järssikin tuntui ajattelevan, vaikkei Vesku ollenkaan rohjennut ottaa hänen kanssaan puheeksi Reinen kertomaa. Tallin kunnia oli nyt kyseessä ja jos Järssi oli sotajoukon kenraali, oli Vesku hänen konekiväärinsä.
- Mulla on yks koulusatula, Järssi sanoi ilmeenkään värähtämättä.
- Mistä hitosta sä oot semmosen saanu? Vesku ei voinut olla kysymättä.
- Se tuli Nadan mukana, kun mä ostin sen. Sen pitäis olla satulahuoneessa, käydäänpäs katsomassa.

Sieltä se löytyikin, ylimmältä satulapukilta päällimmäisenä kolmen ylimääräisen satulan pinosta. Vesku kiipesi jakkaralle ja nosti sen syliinsä saaden saman tien yskänpuuskan, kun sen päälle kertynyt pölykerros pöllähti hänen kasvoilleen.
- Sä voisit joskus putsata nää varusteetkin palkkasi eteen, Järssi huomautti.
- Mä luulin, että hoitajat tekee sen.
- Putsaa se nyt kumminkin ennen kuin kokeillaan sitä. Vaikka pitäisi sen sopia.
- Mustat suitset, Vesku huomautti. – Ilman meksikolaista turparemmiä.
- Kas kun ei punasia rusetteja otsatukkaan.
- Ei mutta letityskumppareita.
- Älä nyt rupee neiteilemään sentään!
- No kai me nyt tehdään tää kunnolla jos tehdään?
- No víttu niin tehdään.

Sillä kertaa satulan puunaaminen oli kuitenkin turhaa, sillä tallista ei löytynyt siihen kouluvyötä. Nina käytti Hämärillä yleissatulaa, jossa oli lyhyet vastinhihnat, eikä kenelläkään muullakaan yksityishevosista ollut. Järssi komensi Paulan viemään itsensä lähimpään hevostarvikeliikkeeseen ja jätti Veskun yksinään kentälle pyörimään Zairen kanssa, mutta siitä tuli itse asiassa oikein hyvä sessio. Reine istui vakiopaikallaan jalat ristissä aidantolpan ympärillä, ja vaikkei hän paljonkaan sieltä huudellut, hän heitti aina muutaman neuvon. Järssi motkotti samoista asioista, mutta jostain syystä Reinen melkein anteeksipyytävät ”musta näyttää että…” ja ”mitä jos sä kokeilisit…” menivät perille ihan eri tavalla. Vaikka tyttö ei varmaan ollut mitenkään mainittavasti kokeneempi ratsastaja kuin Veskukaan, hän osasi jotenkin käyttää sellaisia sanamuotoja, että Vesku ymmärsi ne heti, ja sitä paitsi ihan uudella tavalla.

- Missä sä olitkaan ratsastanu? Vesku kysyi hypätessään lopulta vajaan tunnin kuluttua alas satulasta. Zaire oli ollut jotenkin pehmeä ja yhteistyöhaluinen koko ajan, eikä hän halunnut kiusata kohtaloa niin kauan, kun kaikki meni hyvin.
- Tampereella, me muutettiin sinne, kun mä olin kymmenen. Siellä mä alotin, Reine kertoi ja nojasi leukaansa aidantolppaan.
- Susta voisi tulla hyvä ratsastuksenopettaja. Ootko sä ajatellut sitä?
- En. Mä menen lukemaan valtiotieteitä. Jos pääsen, tietenkin.
- Tuleeko susta sitten isona presidentti? Vesku kysyi nauraen. Hänelläkin oli haaveensa, mutta kun Reine kysyi niistä, hän vastasi jotain ympäripyöreää. Joka tapauksessa valkolakkiin oli vielä melkein vuosi. Hänhän saattaisi muuttaa mieltäänkin vielä.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   21.2.09 19:12:00

voi elämä :D tää on niiiiiiin ihana. mie kyllä vaa ootan hannaa yli kaiken :D

Päivämäärä:   21.2.09 19:25:17

hitsi että tää on varmaan parasta tähän asti!

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   21.2.09 20:23:40

on se jännä, aluks mä luin tätä vähän silleen että no, katellaan mitä tästä tulee, mut nyt tykkään tästä.
Sä saat sennu jotenki koukutettua ihmiset tarinoihisi. En tiedä onko se hyvä vai huono asia xD

Mut todellakin, tää on yhtä hyvä ku sun kaikki muutki juttus.

Hannaa odotellessa...

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   21.2.09 21:37:18

Vesku on ihanan erilainen=)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.2.09 23:17:12

Vitsit te ootte kivoja :)
Ottakaa nami :)
----------

Illalla Järssi tuli ensimmäistä kertaa tunninpitoon ilman kantosidettään.
- Joko sä alat olla terve? Vesku ihmetteli.
- Pakkohan mun on ruveta olemaan, Järssi murahti ja heilutti kokeilevasti raajaansa. – Sä meet kohta takasin kouluun, jonkun on pakko pystyä kopukkahommiin sen jälkeen. Ja ois sen rievun voinut heittää mäkeen jo aikoja sitten, kuulemma. Mä vaan olin niin tottunu siihen. Eikä Paula päässyt vinkumaan, että olisi mun tiskivuoro.
- Mahtaako susta silti olla vielä lantaa lapioimaan? Vesku uskalsi epäillä, vaikka mitäpä hän tiesi luunmurtumista. Hänen ainoa luunmurtumansa oli katkennut maitohammas neljän vanhana, jos sitä nyt sellaiseksi saattoi kutsua.
- No onhan tässä vielä muutama viikko harjotella. Ellei ole niin olkoot ulkona kunnes on. Kai mulla ennen yöpakkasia jo talikko pysyy kädessä. Tänään ei muuten oo maastotunteja. Sä voit häipyä.
- Sen sä oisit voinu kertoa vähän aikasemmin, Vesku sanoi hiukan harmissaan. Reine oli päivällä ruvennut miettimään, millaista olisi lähteä katsomaan perjantai-iltaa Helsingissä, käydä vaikka elokuvissa tai syömässä tai sekä-että ja kysynyt, ehtisikö hän mukaan, mutta ei Vesku ollut luvannut, kun oli ajatellut joutuvansa roikkumaan tallilla tuntien loppuun asti.
- No syytön mä siihen olen, että ne peru. Mene keskenäsi.
- Kiitos mutta ei kiitos, Vesku sanoi. Hän oli tosiaankin päässyt vaiheeseen, ettei enää tarttunut jokaiseen tilaisuuteen päästä ratsaille. Edellisiltana hänellä oli ollut maaston vetämisen lisäksi oma ratsastustunti, samoin seuraavana aamuna olisi, ja Zairea riitti joka päivälle sunnuntaita lukuun ottamatta. Hänen ratsastushousunsa alkoivat tuntua uhkaavan ohuilta istuinluiden kohdalta. Hänen pitäisi ennen niitä kisoja tarkistaa, ettei niistä suorastaan näkyisi läpi. Se tuskin mahtuisi ”siistin ratsastusasun” määritelmään.

Oli kuitenkin vielä aikaista, joten Vesku päätti yrittää soittaa Reinelle. Kyllä ajelu kotona istumisen voittaisi. Pojat olivat todennäköisesti menossa baariin, eikä heidän seuraansa liittyminen houkutellut niinkään, kun muisti, että aamulla oli estetunti. Ehkä huomenna. Baari oli epäilemättä ohjelmassa silloinkin.
- Tuu vaan mukaan, Reine vastasi. – Me ollaan lähdössä vasta kohta.
- Ketkä me? Vesku uteli. Reine oli äkkiä kerännyt pienen joukon ystäviä. Hän liikkui jonkin verran Nina ja Essin kanssa, välillä hän kävi Veskun ja Paten ja Larin kanssa baarissa, ja sitten hän oli omia aikojaan tutustunut pariin naapuriinsakin.
- Mä pyysin Paten mukaan.
- Ai. No viitsinkö mä tulla kolmanneksi pyöräksi, Vesku sanoi ja tunsi onton muljahduksen mahassaan. Ei niin, että hän olisi mitenkään kuvitellut perjantai-illan ajelua treffeiksi, tai että hän muutenkaan olisi pitänyt Reinen kanssa olemista muuna kuin kaverin kanssa hengailuna, mutta Pate oli vähän eri juttu. Patekin oli ollut Reinen luona silloin juhannusyönä ja oli siitä lähtien enemmän tai vähemmän leikkimielisesti tehdä itseään tykö. Vesku väitti itselleen, ettei se häirinnyt häntä, mutta kyllä se häiritsi. Miksi, sitä hän ei ollut saanut itselleen selitettyä.
- Totta kai tuut, hölmö, ei ne mitkään treffit ole, Reine nauroi, kuin olisi lukenut hänen ajatuksensa.

Pate ei tervehtinyt häntä ihan niin riemuissaan kuin olisi voinut toivoa, kun Reine pysäytti Veskun talon kohdalle vähän myöhemmin.
- Sä saat mennä takapenkille, hän sanoi vain avoimesta ikkunasta.
- Ole sä sitten takapenkillä paluumatka, Vesku myöntyi.
- Älä unta näe. Mä olin täällä ensin.
- Älä ite. Mua pyydettiin ensin.
- Suut kiinni tai saatte mennä takakonttiin molemmat, Reine sanoi uhkaavasti. – Me ei ehditä enää ainakaan alkuillan leffaan mutta jos käydään syömässä jossain?

Pate lupasi tarjota pizzat, kun kesätyöpalkka kuulemma painoi perstaskua, mutta sen jälkeen Reine kieltäytyi ajelemasta ympäri pääkaupunkia. Siellä oli hänen mielestään ihan liikaa autoja ja ihmisiä, ja katujakin.
- Käy vielä niin, etten mä enää löydä muuta kuin Porvooseen menevän tien, ja mitäs sitten tehdään? hän sanoi.
- Mennään Porvooseen, tietysti, Pate nauroi.
- Ajetaan kotiin ja käydään siellä jollakin terassilla. Mullakin alkaa olla olutjano, Reine ehdotti.
- Veskun pitää varmaan jo mennä nukkumaan, vai mitä? Pate kysyi takapenkiltä, missä hän tosiaan nyt istui ja puristi Veskua varoittavasti niskasta.
- Kyllä mä varmaan jaksan valvoa vielä yhden tuopin verran, tämä arveli, vaikka Pate puristi kovempaa, hyvä, etteivät sormet menneet nahasta läpi. Reinehän oli sanonut, etteivät ne olleet treffit, niin että mitä Pate oikein kiukutteli?

Päivämäärä:   22.2.09 17:09:44

Potkua tähän päivään! Oi, tuleekohan tappelu =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.09 17:55:38

Ei tuu :)
--------

Järssinkin sisimmässä asui jokin pieni kouluratsastaja, vaikka hän ei yleensä tunteja pitäessään päästänyt sitä näkyville ja hän alkoi toden teolla hiillostaa Veskua sen sijaan, että olisi vain kieltänyt häntä tekemästä sitä tai tätä, ettei Zaire kiskoisi hernettä nenään. Hän oli ilmoittanut heidät kilpailuihin, jotka järjestettäisiin paikkakunnan toisella, isommalla, ratsastuskoululla viikkoa ennen koulujen alkua ja vaikka hän olikin sielunsa syvyyksiä myöten esteratsastaja, hän ei olisi voinut olla sitä hallitsematta hyvää perusratsastusta. Hän kätki suurpiirteisyytensä jonnekin ja saattoi nipottaa jostain Veskun mielestä ihan järjettömästi pikkuasiasta loputtomiin. Kuten jalustinhihnojen pituudesta. Koulusatulassa jalat tuntuivat muutenkin olevan ihan väärässä asennossa, lonkkia jomotti ja jalustimet tuntuivat tippuvan jalasta heti, kun Zaire siirtyi raviin.
- Ei tämmösillä pyykkinarun mittasilla jalustimilla voi ees keventää, hän valitti.
- Kouluratsastajat ei kevennä. Sä oot nyt kouluratsastaja, kunnes se nipo naikkonen myöntää, että estehevosella voi mennä koulukisoihinkin.
Veskun mielessä pyörähti mielikuva itsestään rynkyttämässä Zairen satulassa neljä reikää liian pitkillä jalustimilla vielä seuraavanakin kesänä.
- Onneksi sä pääset kohta itse ratsaille, hän sanoi helpottuneena.
- En vielä moneen viikkoon. Ja sun housuista on muuten persus auki.
- Mä en sitten pääse viemään maastoa illalla, Vesku totesi. Mistään hinnasta hän ei suostuisi ratsastamaan kalsarit vilkkuen paikkakunnan kotirouvien seurassa.
- Mennään kaupoille, kunhan oot hoitanu sen elukan pois.

Veskulla ollut mitään syytä kieltäytyä kyydistä ostoksille nyt, kun Järssikin jo saattoi taas ajaa autoaan. Pyöräilymatkan päässä ei ollut ratsastustarvikkeita myyvää kauppaa, ja vaikka Reine olisi varmaan mielellään tarjonnut kyydin, ainakin bensarahoja vastaan, ei Vesku oikein voinut nähdä itseään ratsastushousuostoksilla tyttöseurassa. Järssi osoittautui kuitenkin raivostuttavammaksi ostoskaveriksi kuin mitä olisi voinut kuvitellakaan. Ensimmäiseksi hän kannatutti myymäläapulaisella varastosta useamman säkin kivennäistä ja pellavarouhetta ovensuuhun, mistä Vesku sai raahata ne autoon, ennen kuin hän pääsi edes tutkimaan housuhyllyjä sillä seurauksella, että Järssi ehti sinne ennen häntä.
- Mikä sun koko on? Kokeile näitä, mies murahti ja työnsi hänen syliinsä muutamat housut ja Vesku katosi sovituskoppiin siksi aikaa, että sai selvitettyä oikean koon. Sitten hän vasta vilkaisi hintalappua.
- Luuletko sä, että mä oon tehty rahasta, vai? Mä ajattelin pistää kesätyöansiot autokouluun enkä yksiin ratsastushousuihin, hän ilmoitti.
- No et sä mitään muutaman kympin housuja ala ostaa. Ne hajoo kuukaudessa. Noilla sä pärjäät seuraavat viis vuotta, ellei kymmenen. Kokeile näitäkin.

Verhon raosta pisti esiin käsi, jossa oli valkoiset kisahousut.
- No en mä tommosia huoli.
- Parempi huolia.
- Yksiä kilpailuja varten?
- Kai sä joskus menet toisiinkin? Sovitaan, että mä maksan ne nyt, ja jos sä mokaat, niin mä pidätän ne sun palkasta. Tule sitten katsomaan takkeja.
Reinelle olisi ollut helpompi pistää hanttiin kuin Järssille, mutta sai Vesku kieltäydyttyä kisatakin kokeilemisesta lupaamalla kokeilla Järssin omaa.
- Rumat ne vaatteilla koreilee, hän yritti esittää.
- Nimenomaan, Järssi murahti ja heitti hänelle parin ratsastushanskoja kokeiltavaksi.
- Mun kourat on ihan tarpeeksi känsäiset, en mä tarvii hanskoja.
- Nimenomaan, edelleen. Ei tässä oo kyse siitä, mitä sä oot vaan miltä sä näytät. Onko sulla kannuksia?
- On, kyllä sä sen tiedät, mutta et kai sä kuvittele, että mä niitä Zairen kanssa pistän?
- Valkonen koulusatulahuopa… Järssi mutisi ja meni jo kohden seuraavaa nurkkaa.
- Sä olet hullu, tommonen summa yksiin kisoihin, kouluratsastuskisoihin vielä, Vesku ähkäisi, kun Järssi maksoi useamman satasen kortillaan.
- Tää on kunnia-asia. Jos Kyra ois maassa, mä voisin pyytää sen pitämään teille pari valmennusta, mutta tän seudun ainoa nylkytysvalmentaja on se Lundin naikkonen itse, niin että se me jätetään väliin.
- Sä oot saanut auringonpistoksen, Vesku kuittasi, tarkoittaen sekä mainintaa Kyrasta, että sitä, että tuskin parikymppisen näköinen Hanna Lund oikeasti oli mikään valmentaja.
- No joo, tuskin Kyra suostuisi mistään rahasta.

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   22.2.09 18:01:32

mä tykkään tosta järssistä :D

Päivämäärä:   22.2.09 18:05:48

:D niin mieki :D järssi on kyllä saanu mut puoleensa :D

Päivämäärä:   22.2.09 18:13:14

lundin naikkonen .D

Päivämäärä:   22.2.09 18:13:25

Joo, järssi on Äijä, jolle ei aleta =D

Päivämäärä:   22.2.09 19:44:57

Heh, jotenki taas aivan hulvaton pätkä :) sekä Vesku että Järssi oli tosi ihania, kunnon äijät.. jotenki odotan kauheesti et missä vaiheessa Veskua puree kouluratsastuskärpänen :) vai Hannako se vaan purasee? ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.09 20:03:06

Hah, enpä olis uskonu, että Järssi kolahtaa :D Mutta en mä kyllä sitä etukäteen arvannu Hannastakaan...
Vähän jännitettävää huomiseksi:
-----------
11. Seuraavana ratsastaa

Nina ja Hämäri eivät aikoneet lähteä enää kilpailemaan. Nina sanoi, että häntä laiskotti ja että hän aikoi kyseisen viikonlopun juhlia kesäloman päättymistä eikä nousta kukonlaulun aikaan palmikoimaan Hämärin harjaa. Vesku oli kokeillut sitä hommaa, mutta todennut sormensa täysin sopimattomiksi. Onneksi Reine oli olemassa ja hän se väkersi Zairelle tasaisen rivistön sieviä sykeröitä edellisiltana. Niistä suurin osa oli jäljellä vielä aamullakin, ja auenneet Reine korjasi muutamassa hetkessä. Hän oli ilmestynyt tallille heti aamulla hänkin, mikä oli vain oikein ja sopivaa, sillä ilman häntähän he eivät olisi olleet lähdössäkään mihinkään kisoihin.
- Mä en jättäisi tätä näkemättä mistään hinnasta, ja mä veikkaan, että siellä tulee olemaan aika lailla muutakin yleisöä tältä tallilta, hän ennusti. Vaikka Järssi ja Hanna Lund eivät olleetkaan lyöneet mistään vetoa, oli tallityttöjen keskuuteen levinnyt huhu, joka väitti muuta. Parhaimmissa versioissa he olivat lyöneet vetoa Zairesta tai jopa koko Järssin tallista.

- Oletko sä nyt ihan paskat housussa? kysyi Järssi Veskulta saapuessaan itsekin tallille haukottelevan Paulan kanssa. Reine tirskahti, ennen kuin Vesku ehti sanoa mitään.
- Sä se olet aina yhtä sulopuheinen. Miten hitossa se vois olla, ton värisissä pöksyissä? Noissa näkyy jo pierukin.
- Nytkö sä jo olet täydessä tällingissä? Järssi kysyi tyytymättömänä. – Sun tarttee tulla auttamaan mua laittamaan traikku koukkuun.
- Mä voin tulla, Reine kiirehti sanomaan, kun Vesku vilkaisi vaatteitaan. Hän oli kerran keväällä sattunut paikalle auttamaan Järssiä siinä hommassa ja se öljytahra oli niissä farkuissa edelleenkin. Aika neidiksi hän kyllä tunsi itsensä, kun Reine lähti Järssin perässä ulos.

Vähän huolestuneena Vesku lastasi hevosen ja tavarat ja mietti omiaan koko matkan. Ohjelma ei ollut sama kuin edelliskerralla, joskaan ei sen vaikeampi, ja hän luuli osaavansa sen vaikka unissaan. Olihan hän sen edellisenkin oppinut parissa päivässä. Tilanne vaan oli niin erilainen. Viimeksi hän oli tosiaan lähtenyt soitellen sotaan, ihan niin kuin Reine oli syyttänytkin, ja kuvitellut, että päätarkoitus oli pitää hauskaa, ihan niin kuin esteradallakin. Sittemmin, kuluneiden viikkojen intensiivisen harjoittelun ansiosta, hän oli löytänyt sekä hevosesta että koko ratsastuksesta ihan uusia puolia ja vaikka hän arveli pystyvänsä paljon parempaan kuin ensimmäisissä kisoissaan, hän oli silti epävarma siitä, riittäisikö se. Jos Hanna Lund taas tulisi naureskelemaan Järssille, tämä varmaan räjähtäisi palasiksi. Eipä hän itsekään välittänyt mitään irvailuja kuulla, ei välikäsien kautta eikä päin naamaa. Sitten hänen mieleensä tuli helpottava ajatus. Tuskin koko tyyppi olisi edes paikalla vielä näin aamusta. Sellainen guru hienoine hevosineen osallistuisi varmasti vasta iltapäivän vaikeampiin luokkiin, ja oli naurettavaa kuvitella, että nainen vain hänet nähdäkseen tulisi paikalle.

Se oli vapauttava ajatus ja Vesku nosti katseensa sormistaan, joita oli tuijottanut.
- Opettelitko sä rataa? kysyi Reine, joka ilmeisesti oli katsellut häntä jo pidemmän aikaa.
- Jep, Vesku sanoi haluamatta sanallakaan paljastaa, mitä oikeasti oli miettinyt. Sitä paitsi he olivat jo perillä. Täälläkin oli maneesi, mutta kouluaidat oli koottu ulkokentälle. Kenttiä oli itse asiassa kaksikin ja toisella oli jo pari ratsukkoa. Eivät kai he olleet myöhässä? Ei, kello oli vasta puoli yhdeksän.

Yrittäen näyttää siltä, että oli tehnyt tätä ainakin yksitoista kertaa yhden sijaan, Vesku kävi hoitamassa alkumuodollisuudet ja peruutti Zairen ulos Järssin haukankatseen alla. Reine satuloi sen, vaikka se astahtelikin vähän levottomana siinä parkkipaikalla, mihin koko ajan virtasi lisää ajoneuvoja. Siinä kuitenkin muutkin laittoivat hevosiaan kuntoon, eivätkä ne hievahtaneetkaan, vaikka ohitse rullasi suuri kuorma-auto, lukuun ottamatta yhtä ponia, joka pomppasi säikähdyksissään takajaloilleen ja pääsi irti. Vesku tarrasi Zairea kiinni kuolainrenkaista estääkseen sitä liittymästä seuraan ja ruuna yllätti hänet vain vilkaisemalla halveksuvasti ohipinkovaa ponia.
- Siinä paha missä mainitaan, tuhahti Järssi, vaikkei ollutkaan maininnut ketään koko aamuna.
- Mikä? Vesku kysyi, mutta sitten hänkin näki tekstin auton takaosassa. ”Lund” ja ”Hästar”, kissankokoisin kirjaimin. – Mäpä lähden tästä verryttelemään, hän sanoi. Mikä syy tuon auton saapumiseen jo ennen ensimmäistä luokkaa olikaan, hän ei ollut kiinnostunut siitä.
- Parempi jo mennäkin, Järssi sanoi. – Ole nyt varovainen, mä käyn kattomassa, saako täältä jostain kahvia ja tuun sitten katsomaan, miten te pärjäätte.

Päivämäärä:   22.2.09 20:13:39

Ei ei ei ei ei, ei voi jättää tollaseen kohtaan.. menee vielä yöunet ku miettii miten Veskulle käy.. tuhma sennnu jos noin teet!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.09 20:17:48

Mut mä oon niin hidas. Seuraavakaan pätkä ei ratkase mitään. Paremminkin sotkee vaan lisää :D

Päivämäärä:   22.2.09 20:23:04

Pitäis sit varmaan laittaa pidempiä pätkiä ;) sulla on kuitenki sivukaupalla jemmassa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.09 20:36:40

No niin onkin, mut niin pitää ollakin, kun en eilen saanut mitenkään aikaseksi kuin puoli sivua.
Mutta menköön nyt sit vielä yks.
--------------------

Reine ei lähtenyt etsimään buffettia vaan Veskun kanssa kohti verryttelykenttää.
- Miksi ihmeessä Lundin auto on täällä nyt jo, Vesku puuskahti, kun he olivat päässeet tarpeeksi etäälle Järssistä ja Paulasta.
- Ne on tullu kilpailemaan, Reine ehdotti.
- Tähän aikaan aamusta? Helppo bee on aloittelijoille, ei guruille.
- No ei sen nuoret hevoset voi olla guruja nuorina, vai mitä?
- Nuoret?
- Niin, sen koulutettavat, varsat, neljä-viisvuotiaat. Kyllä niiden pitää alottaa jostain muusta kuin GP-luokista.
- Vai niin, Vesku murahti. Reine tiesi selvästi asioista enemmän kuin mitä oli muistanut kertoa, ja se oli harvinaista se.
- Mä mietin, että pitäisköhän mun pyytää siltä nimikirjotus, tyttö paljasti.
- Siltä Hannalta?
- Niin. Kahdenkymmenen vuoden kuluttua se voi olla yhtä arvokas kuin Kyran olis nyt, jos olis siis tajunnut pyytää siltä sillon kakskymmentä vuotta sitten.
- Älä ainakaan anna Järssin nähdä, jos meet semmosta tekemään.

Mutta sitten Vesku päätti lakata miettimästä Hanna Lundia ja keskittyä Zaireen. He olivat ehtineet verryttelykentän laidalle ja hän pysähtyi kiristääkseen satulavyön.
- Mitään viime hetken neuvoja? hän kysyi vilkaisten Reineen.
- Pidä kantapäät alhaalla, ja kädet kanssa, tuli sieltä kuin tykin suusta.
- Mä yritän, Vesku naurahti, mutta Reine näyttikin yllättävän vakavalta.
- Et kai sä ole kauhean kiukkunen mulle, kun mä sain Järssin päästämään teidät niihin ekoihin kisoihin? Kun sä jouduit sitten tämmöseen myllerrykseen?
Vesku vilkaisi toisia ratsukkoja, kouluaitoja ja tunsi miellyttävän, odottavan jännityksen vatsassaan. Esteet olisivat olleet enemmän hänen mieleensä, mutta ei tässäkään ollut valittamista.
- En totisesti! hän sanoi, ja se tuntui tulevan sydämen pohjasta asti ja se sai Reinen äsken vielä huolestuneet silmät vetäytymään iloisiksi viiruiksi.
- Hyvä! Mä olin vähän huolissani! Mee nyt ja ratsasta niin, että ne lentää pyrstölleen, kaikki dresyrinnat!

Sen sijaan, että olisi päästänyt Veskun nousemaan satulaan, Reine kuitenkin tarttui häntä niskan takaa, nousi varpailleen ja suuteli häntä. Eikä se ollut mikään hyvänonnensuikkaisu, se oli ihan hyvä suudelma. Vesku maistoi kevyen mansikan maun, huulirasvasta varmaankin, vai saattoiko tytöllä olla noin herkullinen ominaismaku? Hänen vatsansa möyri edelleen, mutta nyt ihan eri syystä.
- Mene, Reine sanoi, ja vetäytyi kauemmas, mutta hänen kasvoillaan oli ilme, jollaista Vesku ei niillä ollut koskaan ennen nähnyt. Jotenkin kissamainen, yhtaikaa salaileva, tietävä ja tyytyväinen. Ihan hemmetin viehättävä.
- Ei mulla oo kiirettä, hän sanoi ja yritti uudestaan tarttua tytöstä kiinni.
- On sulla, oikeesti! Mä pidän vastaan, Reine sanoi ja vilahti hevosen toiselle puolelle roikkumaan jalustinhihnassa.

Veskusta tuntui, että hän leijui, kun hän ohjasi Zairen kentälle muiden sekaan. Vähän kuin sähikäinen olisi mennyt pitkin selkärankaa. Hyvin vähän sillä oli enää tekemistä kisajännityksen kanssa, sen sijaan kaikki tuon tyypin kanssa, jolla oli herkullinen pikku peppu vaaleansinisissä farkuissa ja pehmeät huulet. Sitten hän oli törmätä kuparinpunaiseen suomenhevoseen, jonka ratsastaja mulkaisi häntä ja hän keräsi ajatuksensa takaisin yhteen nippuun. Mitä Reine ajattelisi, jos hän antaisi Zairen purjehtia täällä kuin tankkeri ilman peräsintä? Puhumattakaan siitä, mitä Zaire ja Järssi siitä pitäisivät. Hän alkoi ratsastaa, keskittyneemmin ja huolellisemmin kuin koskaan. Ajatus siitä, että Reine oli katsomassa tavallaan katosi, mutta tavallaan oli koko ajan läsnä. Reine oli yrittänyt auttaa häntä ymmärtämään hevosta, ohjaamaan, olemaan yhtä ja juuri nyt tuntui siltä, että hän oli tehnyt mestarityön.

Päivämäärä:   22.2.09 21:01:52

No niinpä sotki lisää. Kiitos kuitenki :)

Päivämäärä:   22.2.09 22:17:19

Todellakin sotki. "dresyrinnat" oli kiva ilmaus=)

Päivämäärä:   22.2.09 22:58:40

*hakkeroituu Sennnun koneelle*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.2.09 23:01:06

*nostaa palomuurin takasin pystyyn, vaikka se haittaakin irkkaamista*

Päivämäärä:   22.2.09 23:55:44

voooi että mun pitäis olla viikko lukematta niin saisin ehkä tarpeeksi luettavaa yhdelle kerralle :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.2.09 17:24:49

Hanna Lund aikoi juuri ratsastaa verryttelykentälle, kun Vesku kuulutettiin radalle. Ratsastajan nimi ei hänen huomiotaan ollut herättänyt vaan hevosen. Hitto vie, se Järvisen tyyppi oli rahdannut hirvensä taas kisoihin! Tämä piti nähdä! Hän seisautti Xagarian verryttelykentän aidan ulkopuolelle, mistä hänellä oli hyvä näköala radalle ja valmistautui katsomaan päivän huumoripläjäyksen. Hetkeä myöhemmin ohut ryppy ilmestyi hänen kulmakarvojensa väliin. Oliko tuo varmaan sama ratsukko kuin hänen kisoissaan? Missä olivat vaaleanruskeat varusteet ja se tyyppi, joka istui satulassa kuin jockey? Mutta ei, Zaire ei tänään näemmä pitänyt pöydästä, jonka takana tuomari ja sihteeri istuivat, ja välttyäkseen lähestymästä sitä alkutervehdyksen jälkeen se nosti päänsä pystyyn ja alkoi poikittaa, Se oli taas ihan tunnistettavasti sama hevonen.

Hetken jäkityksen jälkeen ratsastaja sai sen kuitenkin houkuteltua uralle, vaikkakin paremminkin pohkeenväistössä kuin harjoitusravissa, ja kun he kääntyivät poispäin tuomarista, hevonen painoi päänsä takaisin alas ja pärskähti kuuluvasti, kuin helpotuksesta. Ryppy Hannan otsassa syveni, kun hänen oli pakko myöntää, että ellei hän olisi nähnyt ratsukon taannoista räpellystä, ei hän nyt olisi kiinnittänyt heihin mitään huomiota, ei hyvässä eikä pahassa. Lukuun ottamatta tuomarinpöydän välttelyä, joka toistui kierros kierrokselta, joskin koko ajan lievempänä, se oli kuin mikä tahansa tuon tason ratsukko. Ihan siisti, joskin ilman mitään erityistä hohtoa. Aina viimeiseen laukkaan asti, silloin hevonen säikähti jotain ja väisti silmänräpäyksessä monta metriä uran sisäpuolelle. Jännittyneenä Hanna katsoi, miten ratsastajan kävisi. Tuommoiset tyhjästä aiheutuvat sivuloikat olivat selässä pysymisen kannata ehkä haasteellisinta, mitä oli. Poika kuitenkin istui siellä edelleen, vaikka horjahtikin parhaillaan pahan näköisesti. Hevonen nimittäin näytti ottavan nokkiinsa tiukasta ohjasotteesta ja heitti parhaillaan takapäätään kiukkuisesti ilmaan. Ratsastaja näytti harmistuneelta, mutta onnistui saamaan hevosen taas liikkeelle ja palasi uralle jatkamaan laukkaosuutta suunnilleen siitä kohden, missä se oli keskeytynyt. Vielä vajaa kierros laukkaa, joka oli yllättävän tasapainoista ja rauhallista äskeisen purkauksen huomioon ottaen, ilman minkään näköistä reaktiota edes tuomarin kohdalla, ja sitten he lopettivat.

Hanna vilkaisi vielä, miten ratsukko poistui radalta, mutta käänsi sitten tammansa verryttelykentälle. Hänen oli aika ruveta keskittymään omaan vuoroonsa ja toivoa, ettei hänen hevosensa välittäisi kokeilla samantapaisia temppuja.

Veskun teki mieli kuristaa Zaire. Sen viimeinen temppu oli ollut aivan tarpeeton, pelkkää koirankuria ja lapsellisuutta. Radan lähistöllä ei ollut liikahtanut edes heinäsirkkaa, ei oikeasti.
- Sä et pudonnut, sanoi Paula lohduttavasti, kun hän ja Järssi ja Reine kerääntyivät hänen ympärilleen.
- Se nyt vielä ois puuttunu, Vesku tuhahti.
- Muu osa meni aika hyvin! sanoi Reine rohkaisevasti, mutta Järssi ei sanonut mitään, eikä Vesku suostunut lohduttautumaan niin helpolla.
- Mä meen kävelemään vähän, lähdetään sitten, hän huokaisi.

Kumma kyllä, häntä lakkasi harmittamasta muutaman kierroksen jälkeen. Reine oli oikeassa, sittenkin. Suurin osa radasta oli mennyt ihan hyvin, paljon paremmin kuin viimeksi. Hän toivoi, että olisi ollut joku puolueeton taho, jolta kysyä, että olivatko he vielä näyttäneet naurettavilta ja siltä kuin eivät olisi kuuluneet kouluratsastuskilpailuihin, mutta sellaista ei ollut. Paula ei ymmärtänyt mitään, Reinestä ei voinut olla varma, hän saattaisi hyvän hyvyyttään vähän kaunistella totuutta ja Järssin ilme oli jo sanonut kaiken.
- Tää ei taida loppua tähän, Vesku sanoi Zairelle ja sipaisi sen kaulaa. Ja hitto vie, Järssi tietysti muistaisi uhkauksensa ja vähentäisi ratsastushousut hänen palkastaan.

He lastasivat Zairen kaikessa rauhassa ja alkoivat jo tehdä lähtöä, kun Reine muisti Veskun arvostelun.
- Ne ei antanu sitä mulle, mä en kai näyttäny Vesalta, hän naurahti.
- Okei, kai mun pitää hakea se. Eihän täältä muutakaan käteen jääny.
- Kato samalla sun sijotus, kaikki on tainnu jo ratsastaa, Reine kehotti vilkaisten nyt tyhjän kentän suuntaan.

Päivämäärä:   23.2.09 17:41:49

Tulihan se pätkä sieltä :) hmm, tuota olinkin miettiny et miten Hanna kiinnostuu Veskusta.. ratsastuksellisesti siis ;) tästä ehkä jo vähän vihiä..

Päivämäärä:   23.2.09 20:33:17

oivoi :D tää on yhtä koukuttava ku jessin jutut alkuvaiheessa :D

Päivämäärä:   23.2.09 22:44:55

Voi että mä niin tahtoisin ahmia kaiken kerrallaan, mutta ikävä kyllä se ei tämän tarinan kanssa ole mahdollista :s ja erehdyin alottamaan so you think you can dance australian kakkoskautta, vaikka siitä on tullut vasta 9 jaksoa! tiedän tulevani hulluksi senkin kanssa..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.2.09 18:17:34

Joo tätä saa vaan lusikallisen kerrallaan. Kiva jos koukuttaa!
Vähän lisää Hannasta.
--------

Kilpailukanslian tytöllä oli enää muutama pöytäkirja jäljellä ja vähän haluttomana, mutta silti uteliaana Vesku astui sivummalle vilkaistakseen omaansa. Hänen silmänsä pyöristyivät rivi riviltä. Arviot olivat hyviä, paljon parempia kuin mitä hän oli odottanut. Viimeisestä laukasta oli kolmonen, mutta muuten ne olivat enimmäkseen kutosia ja seiskoja, yksi kasikin, kun hänen ensimmäisessä paperissaan oli skaala ollut kolmosesta vitoseen.

Ei, tämä oli käsittämätön laji! Hän katseli ympärilleen nähdäkseen, olisiko jossain tuloslistaa ja kysyi sitten kanslian tytöltä, joka osoitti ilmoitustaulua maneesin oven pielessä. Hän syöksähti sinne ja luki listan muutamaan kertaan uskomatta silmiään. Hän oli seitsemäntenä, heti kohta sen viivan alapuolella, jonka hän arveli merkitsevän sijoittuvia. ja siinä kohden hänen nimensä pysyi, vaikka välillä sulkikin silmät ja sitten katsoi uudestaan.

- Hei, sinä.
Vesku käännähti hätkähtäen kuullessaan äänen selkänsä takaa. Se oli se nirppanokka, Hanna Lund.
- Sä olet se Järssin poju? hän kysyi.
- Poju? Vesku kysyi piikit valmiiksi pystyssä, mutta Hanna huiskautti kädellään kuin hänen sanaalintansa olisi ollut epäoleellinen asia. Ehkä se olikin.
- No sä ratsastit sen hevosella.
- Niin tein, Vesku myönsi ja hänen teki mielensä kääntyä ja katsoa, missä kohden listaa kysyjän nimi mahtoi olla. Epäilemättä hänen yläpuolellaan.
- Ja sinäkö sillä ratsastit silloin mun tallillakin.
- Minä.
- Just. Mä en ollut ihan varma. Aika lailla parempia te olitte tänään. Tulisitko sä mulle töihin?

Vesku oli nielaista kielensä hämmästyksestä. Mitä tuo nainen – tyttö – oikein horisi?
- Mitä sä oikeen tarkotat? hän sai kysyttyä.
- Sitä mitä mä sanoinkin. Tarjosin töitä.
- En mä tarvii töitä. Mä olen koulussa, Vesku sanoi tarttuen ensimmäiseen mieleensä tulevaan asiaan. Hannan kasvoilla vilahti pettymys, mutta van hetken.
- No, viikonloppuisin? Sillon mä oikeastaan eniten tarttisinkin apua.
- Miksi ihmeessä sä mua kysyt? Mä en ymmärrä, Vesku puuskahti.
- Mä pidin siitä miten sä tänään ratsastit. Miten sä sait sen kaakin jatkamaan suoritusta niin kuin mitään ei olisi tapahtunut, vaikka se yritti paiskata sut ketoon. Mä luulen, että sussa on ainesta.
- Mä en tarvii töitä, Vesku sai sanottua uudelleen.
- No, ehkä tää tuli vähän äkkiä. Mieti yön yli. Tuu huomenna vaikka käymään. Mulla on illalla yks valmennus niin että mä olen tallilla ainakin viidestä kuuteen.

Hanna hymyili nopeasti, vilkaisi tuloslistaa ja lähti sitten kävelemään pois, jättäen Veskun seisomaan niille sijoilleen.

Päivämäärä:   24.2.09 19:02:31

Jäi vähän enemmän lukemista, kun eilen oli sellanen aivot narikkaan-ilta, ni tänne asti meni sitten siitä parantuessa...
Hanna tuntuu yhtä Hannalta, kun aikasemmissakin tarinoissa:)

Päivämäärä:   24.2.09 19:18:58

Hanna on niin Nainen.. :D ei meidän aivoituksia voi aina ymmärtää!

Päivämäärä:   24.2.09 21:20:35

hanna on niiin ihana :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.09 16:23:05

12. Ökytalli

- Mikä sua vaivaa? Reine kysyi, kun Zaire oli taas turvallisesti omassa tarhassaan ja Järssi istui edelleen tallin edustalla mummopallilla tavaamassa Veskun arviointia. Hän oli vähintään yhtä ymmällään siitä sekä Veskun melkein sijoittumisesta kuin tämä itsekin. Kun Vesku oli saanut takapenkiltä kakaistua, missä kohden oli ollut tulosluettelossa, hän oli ollut vähällä kääntyä takaisin kisapaikalle pröystäilemään Hannalle. Hannan työtarjouksesta Vesku ei ollut kuitenkaan saanut sanottua mitään. Vaikka tämä nimenomainen olikin hänen viimeinen työpäivänsä Järssillä, ja hän oli sikäli kaikin puolin vapaa menemään hommiin vaikka McDonaldsiin, tuntui sen ääneen sanominenkin jotenkin petturuudelta. Mitä hän ei tietenkään tekisi, huomenna alkaisi koulu ja se veisi hänen aikansa. Työ valmennustallilla oli kuitenkin ihan eri luokan asia kuin pihvinkääntö.

- Miten niin vaivaa? Vesku havahtui.
- Sä et oo sanonu kahta sanaa kisojen jälkeen. Pussasinko mä sut puhumattomaksi? Reinen ääni paljasti, että sanavalinnasta huolimatta hän oli tosissaan, ehkä huolissaankin ja Veskusta tuntui kuin joku olisi napauttanut häntä otsaan. Miten hän oli saattanut unohtaa sen?
- Et tietystikään! hän sanoi kiireesti. – Tai joo. Haluatko sä kokeilla, toimisko se toisinkin päin?
- Enpä taida, Reine nauroi.
- Et arvaa… tai. Ei täällä. Hei, mennään kahville tai jotain? Vesku ei halunnut ruveta puhumaan koko työtarjouksesta tallilla. Jospa vaikka seinillä oli korvat.
- Tuu meille kahville. Mä lupasin tehdä tänään ruokaa.

Vesku lupasi ja pujahti satulahuoneeseen vaihtaakseen valkeat pellehousut pois. Ne olivat jo selvästi pesun tarpeessa. Järjetöntä käyttää sen värisiä vaatteita, jos oli tekemisissä hevosten kanssa. Sitten hän vähän haikeana pakkasi muutkin tavaransa isoon kassiin. Hän oli säilyttänyt kaikkea tallilla koko kesän, mutta oli kai aika viedä ne pois nyt, kun hän ei enää varsinaisesti kuulunut kalustoon eikä pääsisi ratsaille joka päivä. Järssi oli jo kokeillut ratsastusta, ei tosin Zairella vaan Drakmalla ja todennut, että hän pääsisi ihan hyvin itsekin vetämään maastot.
- Sä voit pistää sen nyssäkän autoon, niin sun ei tarvii sen kanssa polkea, Reine ehdotti. – Vai tuletko säkin kyytiin?
- En mä viitti jättää pyörää tänne.
- Koska sä oikeen alotat sen autokoulun?
- Tällä viikolla. Teoriat alkaa keskiviikkona.
- No, mä lähden ajamaan. Tuu perässä, kävele vaan sisään sitten, Reine sanoi.
- Niinhän mä aina teen.

Sitten juhannusyön Vesku oli tosiaan käynyt Reinellä useammankin kerran, joskaan ei enää aamuun asti kestävillä vierailuilla eikä hänen sängyssään. Hän oli hämmästynyt tajutessaan, että Reinen äiti oli pyörätuolissa. Olisi voinut kuvitella, että puhelias tyttö olisi jotain niin merkittävää kertonut, mutta ei, siitä hän ei ollut maininnut mitään. Hänen isänsä taas teki paljon matkatöitä ja Vesku ymmärsi, että sen takia Reinellä ei ollut ollut mitään erityistä hinkua etsiä kesätöitä vaan oli ennemmin äitinsä seuraneitinä. Tosin ei tämä mitenkään avuttomalta vaikuttanut. Tuolilla pääsi hyvin viilettämään pitkin alakertaa ja pihallekin, ja hänen jalkansa kantoivat sen verran, että hän pystyi halutessaan siirtymään vaihteeksi nojatuoliin tai sänkyyn.

Nyt hän näkyi viilettävän pihalla, tai paremminkin kököttävän paikoillaan poimimassa viinimarjoja keittiön ikkunan takana. Vesku heilautti hänelle kättään tervehdykseksi ja istui pöydän ääreen. Kahvinkeitin oli jo päällä ja Reine seisoi hellan edessä ruskistamassa lihapaloja.
- Ota kaapista meille mukit. Mä heitän nää vaan pataan ja pistän uuniin, tyttö sanoi ja ripotteli kanelia lihoille. Vesku totteli ja hetken päästä he istuivat höyryävien mukien ääressä.
- Miksi sä pussasit mua? Vesku kysyi ennen kuin ehti ruveta jännittämään kysymystä.
- Kunhan toivotin onnea, Reine sanoi huvittuneen näköisenä.
- Ai vaan?
- No niin, vaan. Mitä sä kuvittelit?
- En mä tiennyt, mitä kuvitella, Vesku puolustautui. – Se oli vaan aikamoinen yllätys.
- No ei siinä mitään sen merkillisempiä tarkoitusperiä ollut. Sähän oot tehny alusta asti ihan selväksi, että sä vihaat kaikkia naisihmisiä.
- Enhän! Vesku sanoi loukkaantuneena. Mistä ihmeestä Reine tuollaista oli saanut päähänsä? Sitten hän muisti Lisbetin, ensimmäistä kertaa moneen viikkoon. Muisto tuntui pahasti haalistuneelta, eikä kirvellyt enää oikeastaan ollenkaan, minkä hän hämmästyen totesi. – En ainakaan enää, hän lisäsi kiireesti.
- Jaa. Sepä mukavaa, kai. Mitä sulla oli kerrottavaa, mitä ei voinut tallilla sanoa?
- Mulle tarjottiin töitä, Vesku sanoi ja kertoi kohtaamisestaan Hanna Lundin kanssa. Reine kuunteli keskeyttämättä ja pikku hiljaa hänen silmänsä levisivät.

- Jessus, mikä säkä jätkällä! Kai sä otat sen?
- Missä välissä mä mitään töitä tekisin? Koulu alkaa huomenna.
- Älä muistuta siitä, mua jännittää muutenkin. Ja onhan sulla viikonloput. Mä en miettis kahta sekuntia, jos olisin sinä!
- Etkö?
- En tosiaan! Siellä voi varmaan imeä itteensä enemmän hevostietoa bokseja putsatessaan kuin käymällä vuoden Järssin tunneilla!
- Sulla ei taida olla Järssistä kovin korkeeta käsitystä, Vesku mutisi.
- No ihan suoraan sanoen ei olekaan. Siis on se varmaan hyvä ratsastaja itse, esteratsastaja siis, mutta en mä sen opetuksesta kovin paljon maksaisi.
- Se on opettanu mulle kaiken, mitä mä osaan.
- Ei nyt viitti siitä kiistellä. Kai sä menet huomenna käymään siellä?
- Pitäiskö mun? Vesku kysyi epätietoisena.
- No voi elämän kevät, totta kai sun pitää! Itse asiassa mä kuristan sut, ellet sä mene! Sä kai miettisit viikon sitäkin, lunastaako lottovoittoa, jos sattusit saamaan seitsemän oikeen?
- Kai mä sitten menen, Vesku sanoi hitaasti.
- Ota ratsastuskamat mukaan.
- No en tosiaankaan ota! Ihan kuin mä menisin sinne kärkkymään ilmasta ratsastusta!
- Jaa. No, pääasia, että menet. Hei, mennäänkö yhdessä huomenna kouluun? Reine katsoi pyytävästi.
- Kaipaatko sä tukea? Vesku kysyi kiusoitellen.
- Joo, ja jonkun näyttämään mulle paikkoja.
- Mennään vaan. Tosin sitten kaikki luulee, että me ollaan pari, Vesku arveli ja totesi, että nyt oikeastaan voisi palata siihen suudelma-aiheeseen, mutta silloin Reinen äiti pyöritti itsensä takaovesta sisään, eikä sitä hänen kuultensa oikein voinut käsitellä.

Päivämäärä:   25.2.09 18:23:34

hihihi :D miten vesku voikin olla noin hölmö :D aivan jännä ku se on niin nuori :D

Päivämäärä:   25.2.09 20:12:19

Kiva kun oli pikkasen pitempi pätkä tällä kertaa :) Vesku on kyllä aika hassu. Tässä tarinassa tuntuu aina et just seuraavaan pätkään jää jotain hirveen mielenkiintoista. Aina uutta odotan kauheella innolla :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.09 20:12:46

Eikö? :D
Tätä on ihan järjettömän hauska kirjottaa, ja tosi kiva jos se edes vähän kuulostaa uskottavalta!

Päivämäärä:   25.2.09 20:25:53

Kyllä. Ja voin kuvitella et on hauska kirjoittaa. Varmaan jopa niin hauska et vois välillä laittaa ylimääräisenki pätkän tulemaan ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.2.09 20:31:46

Pingo se jaksaa ;D
Kun mä kattelin tota jatkoa niin siinä ois tämmönen kiva lyhyt pätkä jonka vois heittää leijonille ja sitten jää huomiseksi aika pitkä pätkä loppulukua. Sovitaanko niin?
------------

Varttia vailla yhdeksän seuraavana aamuna Vesku odotti polkupyörineen koulun kulmalla Reineä. Siinä he olivat sopineet tapaavansa näihin aikoihin ja melko pian tuttu, punainen auto ilmestyikin näkyviin. Reine näytti oudolta, kun oli tottunut näkemään hänet ratsastushousuissa ja T-paidassa ja nyt hänellä oli siisti kirkkaanpunainen jakku. Hän olisi voinut olla lentoemäntä.
- Mä luulin, että sä aioit tulla pyörällä, Vesku sanoi.
- En mä ehtiny, mulla meni liikaa aikaa meikkaamiseen, Reine tunnusti.
- Älä stressaa, ei ne sua syö, Vesku lupasi. Hän näytti Reinelle opettajanhuoneen, mihin tämä pujahti ilmoittautumaan läsnä olevaksi ja lähti itse etsimään omaa luokkaansa ja kavereitaan. Sieltä löytyivät Ilja ja Pate, Ilja näytti olevan puoliunessa ja Pate puolestaan oli tainnut ottaa kesäloman loppumisesta kaiken irti. Ainakin hänen silmänsä olivat vähän punareunaiset.
- Oot tainnu juopotella, Vesku paheksui.
- Älä alota, sinä puhtoinen pulmunen. Mutsi antoi jo tulla ihan olan takaa. Onko susta tullu joku uskovainen tai jotain? Mä ajattelin, että olisit edes lauantaina tullu viihteelle, mutta ei näkyny.
- Ei voinu, mulla oli kisat eilen.

Pate sulki silmänsä kärsivän näköisenä, eikä kysynyt, miten oli mennyt, mutta sitten heidän luokanvalvojansa ilmestyi näkyviin Reine kannoillaan ja Ilja tönäisi häntä.
- Haluatko sä pastillin? Naiskauneutta näkyvillä.
Se sai Paten piristymään hetkessä ja kun he pääsivät sisään luokkaan, hän piti huolen siitä, että ehti varata hupparillaan toisenkin tuolin kahdenhengen pöydistä.
- Ette tuu tähän, Reine saa tulla, hän äsähti Iljalle, joka yritti istua siihen, mutta siirtyikin sitten Veskun viereen seuraavan pöydän ääreen. Reine seisoi ovenpielessä ja näytti siltä, ettei hänellä ollut erityisen hauskaa, ja kun opettaja esitteli hänet, hän kertoi kiusaantuneen näköisenä nimensä ja mistä oli muuttanut. Sitten hän ilmeisestikin Patea huomaamatta istui tyhjään pöytään eturivissä. Reine tuskin oli tarkoittanut sitä miksikään kannanotoksi, mutta Vesku oli silti tyytyväinen siitä, ettei hän ollut istunut Paten viereen. Häntähän tyttö oli suudellut eilen, ja se juttu oli vieläkin vähän avoinna.

Päivän mittaan sitä ei ehtinyt selvitellä, vaikka Reine tulikin heidän kanssaan syömään.
- Mä haluan nähdä sut illalla, hän sanoi uhkaavasti Veskulle ruokatarjottimensa yli.
- Äh, miksi sä sen haluat nähdä, kun mäkin oon tyrkyllä, Pate ähkäisi.
- Siksi että se menee työhaastatteluun ja mä haluan kuulla millasta siellä oli.
- Ei se nyt oikeestaan oo mikään työhaastattelu, Vesku huomautti. Oliko tuosta nyt tarvinnut poikien kuullen ruveta puhumaan, alkaisivat vielä irvailla, kun ei kaksi ja puoli kuukautta tallilla ollut riittänyt hänelle.
- Minne? kysyi Ilja.
- Tallille, hän huokaisi.
- Miksi sun pitää mennä haastatteluun, johan sä oot ollu siellä kesäkuusta?
- Eri tallille.
- Hanna Lundin tallille, valisti Reine, vaikka mitäpä sillä oli merkitystä noille hevosista mitään tietämättömille jolpeille.

Paitsi että Pate ei ollut ihan niin tietämätön kuin mitä Vesku oli luullut.
- Se blondi! hän kysyi.
- Niin, kai se aika vaalea on, Vesku sanoi. Hän ei ollut oikeastaan kiinnittänyt eilen mitään huomiota Hannan ulkonäköön valmistautuessaan vain puolustautumaan ja ehkä antamaan sanan sanasta takaisin, jos tämä alkaisi piikitella. – Tunnetko sä sen?
- En, mutta toivoisin tuntevani! Sillä on ainakin biletyksen suhteen asenne kohdallaan. Harva se ilta se pörrää kaupungilla hauskaa pitämässä, ja kyllä niillä näyttääkin olevan hauskaa, Pate sanoi kaihoisasti. Sitten hän muisti, missä seurassa oli ja kysyi, miksei Reineäkään ollut näkynyt kaupungilla aikoihin ja keskustelu kääntyi seuraavan viikonlopun suunnittelemiseen.

Päivämäärä:   25.2.09 20:43:43

Joo jaksan, hädin tuskin vielä hereillä. Mulle on oikeesti ihan tuskaa lukee tarinaa näin hidasta tahtia, onneks noi Jessit löysin vasta syksyllä ja sain lukee omaa tahtia (eli alle viikossa) kaiken :) tosin nyt en ehtisikään kovin paljoa. Mut nyt lukemaan toi pätkä ja sit nukkumaan, kiitos!

Päivämäärä:   25.2.09 21:10:07

Joo, olihan näitä jokunen pätkä jäänyt lukematta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   26.2.09 18:17:28

Neljän aikoihin Vesku oli ehtinyt kirjakaupan kautta kotiin läjä ensimmäisen jakson kirjoja pakkarillaan ja arpoi vielä hetken lähteäkö käymään Hannan tallilla vai ei. Lopulta uteliaisuus voitti.
- Mihin sä menet? Mä alan tehdä ruokaa, hänen äitinsä kysyi.
- Työhaastatteluun… tavallaan.
- Et kai sä nyt aio mitään työpaikkaa ottaa, ennen kirjoituksia? Autokoulukin vie aikaa!
- No en mä tiedä, olenko mä mitään ottamassa, kunhan käyn katsomassa.
- Mitä töitä?
- Hevoshommia, Vesku sanoi lyhyesti, mikä sai Leenan huokaisemaan.
- Sä jaksat innostua niistä.
- Niin jaksan.

Pyöräilymatka ei ollut mitenkään ylivoimainen, vaikka Hannan talli olikin kauempana kuin Järssin. Tallipiha oli yhtä siisti kuin ennenkin ja hevoset yhtä kiiltäviä ja hyvinvoivan näköisiä tarhassa. Maneesin vieressä oli parkissa traileri takaluukku avoinna ja Vesku muisti Hannan puhuneen jotain valkkutunnista. Sellaisten perässä näemmä matkustettiin kauempaakin. Olikohan hän oikeasti hyvä, vai oliko jonkun mielestä vain hienoa käydä muualla tunneilla? Vesku meni talliin, sillä se kutkutti hänen uteliaisuuttaan edelleen, ja nyt hänellä ainakin oli asiantynkää mennä sinne, vaikka ovessa miten olisi lukenut ”Pääsy kielletty!”

Tällä kertaa ovi oli auki, ja valoisa talli näytti ensisilmäyksellä tyhjältä. Vasemmalla oli lyhyempi käytävä, oikealle se ylettyi paljon pidemmälle, mutta kauhean suuri talli ei kuitenkaan ollut. Pienempi kuin Järssin, selvästi. Mitään ylimääräistä ei näkynyt missään, ei edes yhtä harjapussia roikkunut minkään karsinan edessä lukuun ottamatta sitä, että yhden boksin edessä oli satula. Ei tietenkään lattialla, vaan nostettavalla satulatelineellä. Veskun katsellessa nuorenpuoleinen nainen astui boksista ulos ottaakseen sen syliinsä.
- Etsitkö sä jotain? hän kysyi Veskulta sen näköisenä, että vastauksen oli parempi tulla heti ja olla myöntävä.
- Hannaa.
- Jaa. Se on ylhäällä. Portaat lähtee siitä sun vierestäsi.
- Kiitos, Vesku sanoi melkein liioitellun kohteliaasti. Hänestä alkoi tuntua, että hän ehkä oli teollisuusvakoojana huipputason tutkimuslaboratoriossa eikä tallilla. Hän paikansi hämärät portaat, jotka nousivat toiseen kerrokseen ja lähti kiipeämään niitä miettien, mihin oikein päätyisi. Heinäparvelle?

Kaukana siitä. Yläkerrassa tuli ensimmäisenä vastaan ihmisasumuksen näköinen huone, varsin mukavan asumuksen sitä paitsi. Toisella seinustalla oli rivistö keittiökaappeja, toisella puolisen tusinaa korkeaa kaappia, samantyyppisiä kuin uimahallin pukuhuoneissa, ja niiden väliin jäävällä alueella mukavan näköinen punainen sohvaryhmä. Hanna istui siellä selaamassa jotain lehteä kahvimuki kädessään, mutta hän laski sen nopeasti pöydälle huomatessaan Veskun.
- Hei, sä tulit! Kiva!
- Niinhän mä tulin, Vesku myönsi.
- Ota ittelles kahvia. Mikä sun nimi olikaan?

Vesku vastaili aukoessaan kaapin ovia, löysi mukin ja kaatoi itselleen tipan kahvia. Sitten hän istui sohvanreunalle.
- No niin, rupeatko mulle hommiin? Hanna kysyi suoraan.
- Mitä hommia sä nyt ihan tarkalleen oot ajatellu? Vesku kysyi varovaisesti.
- Ratsastusta, hyvä ihminen. Enkö mä muka sitä sanonut?
- Et, mä luulin, että sä tarkotit enemmänkin tallitöitä.
- Ei, ei, on mulla paskanlappajia, ja ei kai mun semmosia tarvitsisi ratsastuskilpailuista yrittää pyydystää?
- Sä palkkaisit mut ratsastamaan? Vesku kysyi uskomatta ihan korviaan.
- Jep jep. Onko sulla kamat autossa? Ratsastuskamat siis?
- On, itse asiassa, kaverin autossa. Mä tulin pyörällä, Vesku sanoi: hän oli unohtanut ottaa tavaransa Reineltä.
- Harmi. Sä olisit voinut tulla mukaan tunnille, mutta toisaalta ehkä hyväkin noin. Noi marisee jo tarpeeksi siitä, että ne törmäilee toisiinsa, vaikka niitä on vaan kaks. Ja nyt mun varmaan pitää lähteä höykyttämään niitä, Hanna sanoi vilkaisten seinäkelloa. – Tuu mukaan maneesiin, jutellaan sen jälkeen lisää. Ei kai sulla niin kiire oo?

Ei Veskulla ollut. Hän oli todella utelias näkemään Hannan pitämän tunnin. Tyttö ei näyttänyt häntä itseään vanhemmalta ja pyöritti silti tällaista paikkaa ja valmensi ratsukoita. Hänen täytyi olla jonkinlainen ihmelapsi. Sanomatta sitä kuitenkaan ääneen hän kulautti mukinsa tyhjäksi ja seurasi Hannaa alas ja sitten pihan poikki maneesiin. Siellä ravaili kaksi ratsukkoa ilman ainakaan minkään näköistä ilmeistä aikomusta törmäillä toisiinsa ja vähin äänin Vesku kiipesi katsomoon katsomaan, mitä tapahtuisi.

Ratsukot olivat hyviä, sen hän tajusi pian tempuista, joita Hanna alkoi heillä teettää. Järssin tallilla pohkeenväistö ja etuosakäännökset olivat vaikeimmasta päästä temppuja, nämä hioivat ainakin tänään ravi- ja laukkaväistöjä ja taivutuksia. Vesku saattoi kuvitella, mitä Zaire olisi sanonut, jos hän olisi yrittänyt sen kanssa tehdä harjoitusta, jossa oli loputtomasti laukannostoja ja laukasta käyntiin siirtymisiä. Se laukkasi mielellään, mutta olisi ärsyyntynyt suunnattomasti moisesta sahaamisesta laukan ja käynnin välillä ja takuulla paiskannut hänet selästään. Paitsi, että nämä hevoset toteuttivat ne aivan tyyninä ilman mitään kovin havaittavia apuja ratsastajilta, Veskun oli myönnettävä, että Hannakin oli hemmetin hyvä. Hän istui käsiensä päällä ja mietti, miten hieno juttu oli, että hänen tallikassinsa oli unohtunut Reinelle. Hän olisi mokannut itsensä täydellisesti tässä seurassa.

Lopulta hevoset näyttivät valuvan hikeä, eivätkä ratsastajatkaan enää näyttäneet ihan freeseiltä.
- Lopetetaan tältä kertaa, Hanna sanoi ja käskemättä molemmat siirtyivät letkeään raviin. He keskustelivat muutaman sanan asioista, joihin pitäisi kiinnittää huomiota ennen seuraavaa tapaamista ja siirtyivät sitten käyntiin.
- Tuutko mun kanssa kävelemään lenkin? kysyi toinen ratsastajista toiselta ja sitten he poistuivat maneesista.
- Mihinkäs me jäätiinkään? kysyi Hanna Veskulta.
- Mä en osaa ratsastaa tolla lailla, Vesku sanoi, ajatellen, että se asia oli parasta tehdä selväksi nyt heti. Mitähän Hanna mahtoi hänestä kuvitella.
- Juu et varmaan osaakaan. Voi olla ettet sä opikaan, se jää nähtäväksi. Mutta sä istut kohtuullisen siististi ja sulla näkyy olevan pinnaa hevosten kanssa. Voitko sä tulla huomenna ratsastuskamoinesi niin katotaan miltä se näyttää?
- Voin, Vesku sanoi epäröiden. – Millä mä ratsastaisin?
- Katotaan joku tuolta. Vai meinaatko sä yleensä? Kaikilla, mitä mulla nyt täällä on. Mä ratsastan ne kunnolla kerran tai pari viikossa ja mulla on ratsuttaja, mutta välipäiville ne tarvitsee jotain kevyempää liikuntaa. Joskus mun tallityöntekijät ratsastaa niitä, mutta toi Valtteri, joka mulla nyt on täällä, on niin rähmäkäpälä, etten mä anna sen kuin juoksuttaa, eikä sitä voi tehdä kaikille jatkuvasti.

Se kuulosti elokuvalta, joltain, mikä oli kovin kaukana ratsastuskouluelämästä, missä hevoset juoksivat tunteja ansaitakseen kauransa. Täällä niihin syydettiin rahaa sen sijaan että ne olisivat tuoneet sitä. Vesku sai kuitenkin ajatuksenhännästä kiinni, ennen kuin meni möläyttämään jotain sentyyppistä, että toisilla taisi kasvaa rahaa puutarhan puskissa.
- Haluatko sä nähdä hevoset? Hanna kysyi ja tietenkin hän halusi. He menivät ulos, kävelivät päästä päähän käytävän, joka meni kahden tarharivistön välissä ja Hanna esitteli jokaisen hevosista. Vain pari ei ollut hänen omiaan vaan vuokrapaikalla, kuten toinen äsken maneesissakin olleista. Suurin osa oli nuoria, ihan niin kuin Reine oli tiennytkin.

- Tätä sä voisit kokeilla jos tuut huomenna, Hanna sanoi viimeisen tarhan kohdalla. Siellä seisoi harmaa ori, jonka hän oli maininnut olevan nelivuotias. – Tai ei. Otetaan kumminkin joku vähän osaavampi. Burana, sen mä ratsastin tänään niin se saa huomenna ottaa vähän kevyemmin. Mä merkkaan sut sen listaan, ettei kukaan virkaintoile ja liikuta sitä päivällä jos sä tulet illalla. Mihin aikaan sä pääset?
- Vaikka näihin aikoihin kun tänäänkin, Vesku arveli. Häntä arvelutti vieläkin se, mitä Hanna sanoisi nähdessään, ettei hän osannut ratsastaa avotaivutusta eikä takaosakäännöksiä, mutta tilaisuus oli liian herkullinen. Hän pääsisi ainakin kerran elämässään oikeasti hienon hevosen selkään.

Päivämäärä:   26.2.09 21:19:33

Tää vaan on hyvä.

Päivämäärä:   26.2.09 21:39:05

ihanaa:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.2.09 17:23:02

13. Erilaisia naisia

Illalla Vesku ajoi Reinen luo hakemaan kamansa ja raportoimaan.
- Mähän sanoin, että ota ratsastuskamat mukaan, tyttö sanoi innoissaan hänen kertomastaan. – Tai oisit soittanu mulle, mähän oisin ollu siellä kymmenessä minuutissa niiden kanssa. Mitä luulet, voisinkohan mä tulla huomenna katsomaan?
- Et, Vesku sanoi jyrkästi. Hän ei totisesti kaivannut ylimääräisiä silmäpareja näkemään nöyryytystään tai korvia kuulemaan, miten Hanna peruisi puheensa ja toteaisi, ettei hän tainnutkaan olla ollenkaan, mitä hän haki.
- Tylsimys! Reine sanoi ja työnsi alahuulensa esiin. – Mä joudun kai sitten menemään Paten kanssa kaljalle.

Sekään ei saanut Veskua muuttamaan mieltään, mutta palautti taas sen sunnuntaisen suukon hänen mieleensä. He istuivat vaihteeksi yläkerrassa Reinen tiloissa, jotka olivat nyttemmin muuttuneet pikkuopiskelijakaksioksi. Sänky oli siirtynyt pikkuhuoneeseen ja isompi huone oli kuin olohuone sohvineen ja telkkareineen. He istuivat niin sopivasti vierekkäin, ettei Veskun tarvinnut kuin ojentautua ja hän pääsi yllättämään Reinen suukolla. Tytön huulilla tuntui edelleen hienoinen mansikan aromi, ja hetken hän, kai ihan hämmästystään pysyi siinä, mutta painoi sitten kätensä Veskun olkapäille ja työnsi tämän kauemmaksi.

- Ja mitäs sä nyt luulet tekeväsi? hän kysyi lempeästi.
- Jatkan siitä, mihin me sunnuntaina jäätiin, Vesku ehdotti.
- Mutta eihän me jääty sillon mihinkään.
- Mun mielestä me jäätiin. Vai onko sulla tapana kulkea ympäriinsä pussailemassa satunnaisia kavereita?
- Vaan jos mä haluan toivottaa niille onnea.
- Etkö sä sitten yhtään tykkää musta?
- Tietysti tykkään, on ollu ihan huippua roikkua sun kanssa tallilla ja muualla koko kesä. Ja mä kun pelkäsin, etten mä ystävystyis täällä kenenkään kanssa ennen kuin koulu alkaa! Jos sittenkään. Mutta en mä halua olla mikään laastari.

- Mikä? Vesku kysyi ymmärtämättä. Reine käyttäytyi parhaillaankin kaikkea muuta kuin takertuvasti.
- Laastari. Sydänsurujen parantaja.
- Ei mulla ole sydänsuruja, Vesku väitti.
- Oli ainakin muutama viikko sitten.
- Eikä ollut, en mä edes muista, koska mä olisin miettinyt Lisbetiä. Sitä sä kai tarkotit.
- Ai, Reine sanoi ja meni miettiväisen näköiseksi. - Ai jaa. No sitten mun ei ehkä olisi pitänyt suudella sua.
- Sä et siis tarkottanut sillä mitään?
- No tarkotin mä nyt mitään, mutta ei se nyt mikään kosinta ollut.
- Etkö sä huoli mua?
- Mutta eihän me olla rakastuneita.
- Me voitais olla.
- Ei se silleen käy. Kavereitahan me ollaan.
- Mä en ymmärrä naisia, Vesku puuskahti ja päästi lopultakin otteensa Reinen vyötäröltä.
- Voiko sun mielestä kaverit pussailla keskenään? Reine kysyi.
- Ehdottomasti, Vesku väitti, vaikka hän ei oikeastaan ollut koskaan ajatellut koko asiaa.
- No, ihan kavereina sitten vaan, Reine sanoi ja kääntyi istumaan hänen syliinsä. – Älä vaan rupea rakastumaan muhun tai mitään.

- Entäs jos niin vaan tapahtuu? Vesku kysyi ja otti hänestä uudelleen kiinni. Reine oli ihan omituinen juttuinensa, mutta itse asiassa hänellä oli nyt mukavan vapautunut ja onnellinen tunne mielessään. Hän piti Reinestä, kyllä, mutta ei tätä rakastumiseksi voinut sanoa. Silloin hän olisi ehkä ollut kuitenkin jonkinasteisessa paniikissa.
- Ei tapahdu, tai sä lakkaat saamasta kaverisuukkoja, Reine määräsi ja antoi yhden sellaisen.

Päivämäärä:   27.2.09 18:00:41

Hihi, olipa hauska pätkä tää jälkimmäinen. Tuo aiempi taas oli ehkä vähän sellainen et edelleen mietin mitä Hanna veskussa oikeen näkee kun haluu sen palkata. Ehkäpä se selviää vielä. Laitahan pian se 'koeratsastus'pätkä, se nyt kutkuttaa eniten :D muutenki on niin mahtavaa ku taas tuli viikonloppu et sen kunniaks olis kiva lukee oikeen supermuhkeapätkä vielä illalla ;D

Päivämäärä:   27.2.09 18:42:56

'supermuhkea', hyvin sanottu Pingo:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.2.09 20:18:42

Olkoon, viikonlopun kunniaksi - ja palkkapäivän!
-----------

Vesku totesi sormiensa vapisevan hienoisesti, kun hän seuraavana iltana kiinnitti solkia Carmina Buranan suitsissa, ja sellaista ei ollut sattunut sen jälkeen, kun hän ensi kerran oli saanut luvan mennä Zairella, ja sitä ennen ei ehkä koskaan. Hanna oli ollut tallissa tutkimassa yhden hevosensa jalkaa, kun hän oli tullut ja oli vain osoittanut valmiiksi sisään tuotua punaruunikkoa tammaa ja telineeseen tuotuja suitsia ja satulaa. Harjata ei kuulemma tarvinnut, tallityöntekijä harjasi kaikki hevoset aamuisin.
- Mee vaan maneesiin kävelemään, kun oot valmis, Hanna sanoi sivumennen ja Vesku lähti. Kun hän pääsi satulaan asti, jännitys alkoi laueta. Pahinta, mitä Hanna saattoi tehdä, oli käskeä hänet alas ja lähettää tiehensä, siihen asti hän voisi käyttää tilaisuuden hyväkseen ja nautiskella. Buranalla oli pitkä, joustava käynti, ja kun hän aikansa oli tunnustellut sitä, hän päätti ottaa ohjat käsiinsä ja kokeilla ravia. Olivathan ne eilisetkin ratsukot ravailleet Hannan tullessa.
- Pysäytä! kuului kuitenkin melkein saman tien ovelta ja syyllisenä Vesku seisautti hevosen. - Pidennä jalustimia pari reikää, Hanna komensi ja mielessään irvistäen Vesku totteli. Hänen olisi turha haaveilla keventämisestä enää sen jälkeen.

Hanna ei onneksi ruvennut pyytämään häneltä asioita, joiden merkityksestä hän ei tiennyt muuta, kuin mitä oli lukenut Reinen edellisiltana lainaamasta ratsastusoppaasta. Sen sijaan hän pisti Veskun ratsastamaan ihan siedettävän tavallisia juttuja ja korjasi loppumattoman kärsivällisesti hänen istuntaansa.
- Jalat alas, hän sanoi ainakin viisitoista kertaa, vaikka Veskusta tuntui, että niiden oli pakko jo kohta ylettyä maahan asti, niin hän niitä venytti. Ja kun hän sitten halusi nähdä vähän avotaivutusta, hän neuvoi, miltä sen kuului näyttää ja tuntua, ja miten Vesku saisi sen aikaan.

Alle tunnissa Veskusta tuntui, että hänestä oli puristettu kaikki mehut. Ellei hän olisi ratsastanut koko kesää, hän olisi todennäköisesti nyykähtänyt jo varttitunnissa, mutta nytkin hän tunsi kivistystä paikoissa, joissa ei ikinä ennen – eikä se tarkoittanut vain takapuolta.
- Mun kunto ei kuule kestä paljon enempää!
Sitä oli nolo sanoa ääneen, mutta pakkohan hänen oli. Ehkä Hanna ei vain ollut huomannut ajan kulumista.
- Jaa. No kai se siitä ajan mittaan kohoaa, Hanna sanoi hienoisesti paheksuen. – Mutta olkoon. Ota vähän ravia ja anna sen venyttää kaulaansa, pari kierrosta, ja sitten käyntiin. Voitko sä käydä iltaisin?

Vesku tunsi iloisen ihmetyksen tuulahduksen. Se halusi hänet sittenkin, vaikkei hän hallinnut piffejä ja paffeja!
- Ehkä joskus, mutta en välttämättä joka viikkokaan. Mulla on lukio ja autokoulu ja ratsastustunti…
- Ratsastustunnit sä saat tästä lähtien täällä, Hanna sanoi. – Autokoulu? Oletko sä sentään niin vanha? Minkä kortin sä aiot ajaa?
- AB, mitä mä enemmällä.
- Vaihda se. Aja saman tien kuorma-autokortti, niin, ja sitten pikku-e, että saat vetää traikkua.
- Miksi?
- Mä saatan joskus tarvita kisakuskia. Ja vaikkei meidän yhteistyö jatkuiskaan niin kukaan hevosihminen ei pärjää pelkällä henkilöautokortilla. Mutta viikonloppuna siis? Mä näytän sulle lukujärjestyksen ja miten se toimii, kunhan oot kävelyttäny sen ja tuut talliin.
- Mitä sä sanoit ratsastustunneista? Vesku kysyi varovasti.
- Että mä opetan sua. Kyllä me susta kouluratsastaja vielä tehdään. Niistä tunneista sä et tietenkään saa palkkaa, Hanna kiirehti lisäämään, mutta ei hän toisaalta sanonut, että Vesku joutuisi niistä maksamaankaan.

Siitä se lähti. Alle kuukauden kuluttua Vesku totesi Hannan olleen oikeassa. Hän ei tosiaankaan enää kokenut saavansa paljonkaan irti Järssin tunneista. Lauantaisesta hän ei kuitenkaan raaskinut luopua, hyppytunnistaan. Hannan tallilla oli muutama este, mutta ne olivat lähinnä vuokralaisten käytössä, ja joskus Hannan ratsuttaja, Ekku, hyppyytti nuorimpia hevosia niiden yli ihan mielenvirkistykseksi. Vesku oli eräänä iltana kuullut, miten Hanna oli jollekulle arvioinut puhelimessa hevostensa hintoja ja hänen hyppyhalunsa olivat kadonneet heti. Hän ei ottaisi vastuuta siitä, että sen hintaluokan ratsut kolistelisivat puomeja ja saisivat mustelmia tai muitakaan vammoja niistä.

Muuta henkilökuntaa Ekun lisäksi olivat Mika, joka asui tallin yläkerrassa erillisessä pikku yksiössä ja vastasi tallista noin kokonaisuutena, sekä Kata, jonka Vesku muisti hämärästi joskus menneinä vuosina käyneen Järssillä ratsastamassa. Sittemmin hän oli käynyt hevosenhoitajakoulun ja kävi nyt Mikan apuna ja tekemässä viikonlopputallit. Täällä tunnettiin työehtosopimukset. Muita tallilla ei sitten pyörinytkään, paitsi niitä hevosenomistajia, joiden ratsut olivat siellä, eikä siellä vieraita toivotettukaan tervetulleiksi. Vesku oli kerran suostunut ottamaan Reinen mukaansa, kun tämä oli aikansa kinunnut ja Hanna oli melkein lytistänyt heidät pelkällä katseellaan.
- Tää ei oo mikään turistinähtävyys, hän oli sanonut, eikä Reine ollut halunnut tulla toista kertaa, vaikkei häntä ollutkaan suorastaan ajettu pois.

Hanna itse, vaikka oli alkuun tuntunut hevosharrastajan hyvältä haltiattarelta, osoittautui ajan kanssa vähän erilaiseksi. Alkuopastusten jälkeen Vesku ei tavannut häntä juurikaan, paitsi silloin, kun Hanna jonain arki-iltana ujutti hänet mukaan jollekin valmennustunneistaan, aina sen mukaan, miten Vesku oli onnistunut hamstraamaan ajotunteja ja ehti tallille. Viikonloppuisin, jolloin Vesku vietti päivänsä tallilla ratsastaen yleensä kolme tai neljä hevosta, Hanna oli joko kisoissa tai sitten pysytteli muuten poissa. Henkilökunta kuitenkin, vaikka kuuluikin kunnioittavan hänen hevostaitojaan, kunnioitti häntä myös lempinimillä noita-akka ja orjapiiskuri, ja muutamalla rumemmallakin. Paljonkin rumemmalla. Eräänä sunnuntai-aamuna Vesku oli tullut tallille jo niin aikaisin, että kisaporukka vasta lastasi ja hän pääsi ihan itse todistamaan, että Hanna tosiaan osasi olla aika inhottavakin. Koko ajan siihen hetkeen asti kun auton ovet paukahtivat kiinni, hän sätti Ekkua ja Kataa ja Mikaa – Vesku pysyi viisaasti näkymättömissä siihen asti ja välttyi siltä – ja asioista, joihin näillä ei välttämättä ollut osaa eikä arpaa. Mika sylkäisi tallipihalle, kun auto lopulta katosi näkyvistä ja Vesku uskalsi tulla esiin.
- @!#$ narttu, mies sanoi synkästi. – Mä alan olla kurkkuani myöten täynnä sitä.
- Eihän se aina tollanen oo?
- Aina kisa-aamusin on. Ja sillon, kun se on huonolla tuulella. Ja sillon kun tuulee luoteesta. Ja aina ennen kymmentä. Se luulee, että aurinko paistaa sen perseestä – mutta hélvetin hyvä perse se kyllä on, Mika vuodatti, mutta sulki sitten yhtäkkiä suunsa, kuin olisi huomannut sanoneensa vähän liikaa.

Veskua ei pomon tuittupäisyys kuitenkaan häirinnyt. Hän sai ratsastaa minkä jaksoi, enemmänkin, ja silloin, kun Hanna opetti häntä, hän käyttäytyi aina asiallisesti, olihan läsnä lähes aina maksavia asiakkaitakin. Paljo ratsastaminen ja intensiiviset valmennustunnit tekivät hänelle ihmeitä. Järssinkin, joka oli ensin tyrmistynyt kuullessaan Veskun uusista puuhista, oli pakko myöntää se.
- Susta voisi tulla hyvä esteratsastaja, hän myönsi vähän ennen kuin ensimmäiset pakkaset tulivat ja hänen kenttänsä jäätyi hyppykelvottomaksi. Mutta siinä vaiheessa Vesku oli jo alkanut viehättyä kouluratsastuksesta, eikä häntä harmittanut juurikaan sanoa, että hän taitaisi lopettaa tämänkin vakiotuntinsa. Järssi taisi vähän pahastua, mutta Reinen mielestä Vesku oli toiminut ihan fiksusti.

Niin, Reine. He olivat edelleen kavereita, mutta Vesku oli lakannut vonkaamasta suukkoja. Ne olivat mukavia, mutta niissä ei ollut heidän ystävyytensä juju vaan siinä, että he olivat kiinnostuneita samoista asioista ja heillä oli samantapainen huumorintaju. Ja Reine lakkasi jakelemasta kaverisuukkoja, kun hän alkoi seurustella heidän luokkakaverinsa Tanelin kanssa. Vesku huomasi olevansa iloinen hänen puolestaan. Taneli oli ihan ookoo kaveri, vaikkei kuulunutkaan hänen lähimpiin ystäviinsä. Sitä paitsi hän oli itsekin vähän ihastunut ja ihan ymmällään tilanteesta. Salla oli ollut hänen luokallaan viisi kokonaista vuotta, tämä oli kuudes, ja olisi voinut luulla että jos heidän oli ollut määrä rakastua toisiinsa, se olisi tapahtunut joskus aiemmin. Jostain syystä se vaan oli tapahtunut vasta nyt. Eräänä marraskuisena aamuna Vesku vain tajusi, että Sallan älykkäät, ruskeat silmät kapeasankaisten silmälasien takana saivat hänen sydämensä heittämään volttia, ja että hän itse asiassa oli samaa mieltä aina, kun tyttö avasi suunsa väitelläkseen opettajien kanssa, mikä oli hänen lempipuuhaansa.

Tosin ei Salla vaikuttanut olevan mitenkään kiinnostunut hänestä, niin että Vesku päätteli vain kärsivänsä jonkinlaisesta ehkä ohimenevästä mielenhäiriöstä. Se oli kuitenkin ihan mukava mielenhäiriö ja hän yritti osallistua mahdollisimman monen abiriennon järjestämiseen, sillä Salla oli niissä aktiivisimpana.
- Sä tuijotat sitä kuin lehmä uutta porttia, Reine kiusasi.
- Mutta miksei se tuijota takasin? Mikä mussa on vikana? Vesku tuskaili.
- Ei mikään, hömppä. Käy kimppuun.
Mutta Vesku ei halunnut vain käydä kimppuun. Hän haaveili, että jonain kauniina päivänä Salla ymmärtäisi pitävänsä hänestä ja ujosti tunnustaisi sen. Toistaiseksi vaan se päivä ei ollut tullut, ei muuta kuin hänen unissaan.

Päivämäärä:   27.2.09 23:03:02

oijoi, lisäälisää!

kuvittele, perjantai-ilta ja olen kotona!! (no, mulla on vielä kaksi lauantaita tulossa, maanantaikin on mulle vapaa kun ladymoonilla on synttärit pe-su ;) Tänään en osallistu, mutta huomenna ainakin ja sunnuntaina jos se poke vielä varmistaa huomenna että pääsen sillon :)

niinjoo, isoäiti jätti meidät eilen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.2.09 23:12:24

Tripi, voi ei :(
Vitsit, mulla on aina ollu sikahauskaa Lady Moonissa! Taidan kuitenkin jättää nää bileet väliin...

Lisää huomenna. Rajansa kaikella.

Päivämäärä:   28.2.09 09:25:20

Äh. Sääli et mä en oo tollanen natural talent niinq Vesku, voisin kaipaa tollasta paikkaa Just Nyt.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.2.09 11:00:16

Des, tosielämä voi olla vähän raadollisempaa...
--------
14. Luolamiehen yritys

Ennen penkkareita Veskun oli pakko toimia. Heidän koulussaan oli penkkariperinteenä juhlallinen illallinen kaupungin parhaassa ravintolassa ja hän tahtoi totisesti mennä sinne Sallan kanssa. Hän oli melkein joulusta asti miettinyt, missä kohden hänen pitäisi tehdä siirtonsa ja varmistaa asia Sallalta, mutta hän toivoi pitkään, että se ajautuisivat läheisempiin väleihin niin, ettei hänen tarvitsisi kysyä, vaan se olisi itsestäänselvyys. Mitään sellaista ei kuitenkaan tapahtunut niin, että lopulta hänen oli pakko ottaa asia puheeksi. Salla kohotti kulmakarvojaan, kuin olisi yllättynyt.
- Joo, voinhan mä tietysti tulla sun kanssa, hän lupasi kuitenkin. Hän kuulosti ikävästi siltä, että hänen mielestään oli samantekevää, kenen seurassa hän penkkaripäivällisensä söisi, vaikka ei se tietystikään voinut ihan niin olla.
- Hienoa, Vesku sanoi ja mietti hetken, antaisiko tämä sopimus tarpeeksi hyvän aiheen hänen yrittää suudella Sallaa, tai edes halata tai ottaa kädestä, mutta hän mietti hiukan liian kauan ja tyttö ehti alkaa touhuta lähtöä seuraavalle tunnille.

- Sä olet ihan mahdoton nössö, sanoi Reine kuullessaan, miten epäromanttisesti kaikki oli tapahtunut. – Mä en ymmärrä, miten sä olet koskaan päätynyt seurustelemaan asti. Tai ei, oikeastaan mä en ymmärrä, että mikä sut saa Sallan kanssa käyttäytymään kuin joku kakstoistavuotias tampio. Oliko sulla muka mitään vaikeuksia yrittää pussata mua sillon syksyllä?
- Oli mulla, vähäsen, Vesku tunnusti. – Mä alan aina ajatella liian pitkälle eteenpäin, että mitäs sitten. Että mitä jos sä olisit suuttunu mulle. Tai mitä jos Salla olis sanonu, että mä olisin maailman viimenen, jonka kanssa se haluaisi mennä.
- Aina ei kannata ajatella niin kauheesti. Joskus pitää kuule vaan heittäytyä.
Reine nauroi niin sanoessaan, mutta sanat jäivät pyörimään Veskun päässä koko illaksi ja vielä yöksikin. Heittäytyminen kuulosti houkuttelevalta, uhkarohkealta… miehekkäältä. Reine oli oikeassa. Hän oli nössö, mitä Sallaan tuli. Sen takia homma ei varmaan edennyt.

Oli kauhean vaikeaa samalla kertaa analysoida omia tekemisiään ja samalla kertaa yrittää olla analysoimatta ja toimia vaan, mutta kun penkkari-ilta tuli, Vesku oli päättänyt, ettei pysähtyisi harkitsemaan tekemisiään kertaakaan vaan antaisi mennä ihan fiilispohjalta. Vaikka se sitten päättyisi siihen, että Salla vetelisi häntä ympäri korvien, kun hän rupeaisi liian tuttavalliseksi. Alku meni hienosti. He olivat sopineet tapaavansa ravintolan edessä – Salla asui ihan vastakkaisessa suunnassa, eikä ollut suostunut siihen, että hän tulisi hakemaan.
- Se kuulostais liikaa amerikkalaiselta teinileffalta, et takuulla tuu notkumaan meille kukkapuskan kanssa!
- En mä ajatellu hommata kukkia, mutta voin mä, jos sä haluat, Vesku sanoi. Mielikuva nauratti häntä, ja niin Sallaakin.
- Joo ei tosiaan. Helmikuussa. Suomessa.

Vesku yritti käyttäytyä kuin täydellinen herrasmies. Hän avasi Sallalle ravintolan oven, auttoi tältä takin päältä ja hoiti sen narikkaan ja kääntyi sitten tarjoamaan käsivarttaan, kun spontaanius iski.
- Voi hitto, sä näytät hyvältä, hänen suustaan pääsi ja Salla meni selvästi hämilleen, punastui peräti hiukan.
- Kiitos, hän mutisi ja näytti entistä sievemmältä punaisine poskineen. Hänellä oli hihaton musta leninki jotain himmeästi kiiltelevää kangasta ja mustat kengät ja hän oli hyvin yksinkertainen ja tyylikäs ja naisellinen. Vesku heitti sikseen ajatuksen siirtyä heille varattuun kabinettiin käsikynkkää, vaan laittoi kätensä tytön vyötärölle, eikä tämä ravistanut sitä pois. Erittäin hyvä alku.

Kun kolmen ruokalajin ateria oli syöty, abit päättivät yksimielisesti siirtyä kabinetista ravintolan puolelle jatkamaan juhlimista. Salla tuntui jo pitävän itsestään selvänä sitä, että Vesku piti kättään hänen ympärillään, ja nauroi iloisesti horjahtaessaan liikkeelle lähtiessään.
- Mun pitää käydä ves… puuteroimassa nenäni, hän ilmoitti.
- Sun nenäs on täydellinen noin, Vesku vakuutti ja painoi sen päähän kevyen suukon. Hänen ennestäänkin hyvä mielialansa sen kun parani, kun Salla vain hymyili sen sijaan, että olisi vetäytynyt kauemmas tai muuta sellaista.
- Odotatko sä mua? hän kysyi.
- Odotan tietysti. Tässä mä olen ja pysyn.

Päivämäärä:   28.2.09 16:47:49

Menipäs tässä aikaa nopeesti eteenpäin. Enemmän sais olla sitä miten Vesku kehittyy hepojen kans ja millasta Hannalla on olla töissä.. mut sitä on varmaan jatkossa luvassa lisää :P

Päivämäärä:   28.2.09 17:10:34

"voi olla" ja "vähän" on ehkä aika lievii ilmaisuja .D

Ja toi heittäytyminen on astetta vaikeempaa, mäkin aina mietin et "mitä sit".

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.2.09 18:43:02

Pingo joo, mä en mitenkään jaksanu ruveta keskittymään siihen koulusyksyyn. Mutta kyllä noita ratsastuksenopettelujuttuja tulee, lupaan. :)
Ei kuitenkaan ihan vielä.

---------------

Ravintola oli niin täynnä, että yksi abivuosikerta sulautui hälinään vaivattomasti. Vesku huomasi sivusilmällä, että Pate ja Ilja jumittuivat baaritiskille ja että heidän daaminsa olivat kadonneet ties minne, ehkä tanssilattialle, mutta hän itse ei aikonut päästää Sallaa minnekään.
- Haluatko sä jotain juotavaa? hän kysyi ja hiukan mietittyään tyttö nyökkäsi. Vesku osti pari drinkkiä ja he joivat ne yrittäen jutella, mutta musiikki oli liian kovalla. Turhat yritykset huutaa toisen korvaan alkoivat tuskastuttaa Veskua. Ehkä oli aika siirtyä suoraan seuraavaan vaiheeseen ja suudella Sallaa. Oikeasti eikä piloillaan nenälle. Kuin luolamies, kävi miten kävi. Juuri silloin kappale kuitenkin vaihtui ja tyttö laski lähes tyhjän lasinsa pois kädestään.
- Mä haluan tanssia tän! hän ilmoitti, joten Veskun oli pakko seurata häntä lattialle, ellei halunnut päästää häntä näkyvistään. Hän saattoi hyvin tulla toimeen tanssimattakin ja toivoi kovasti, ettei näyttäisi ihan naurettavalta.

Ilmeisesti ei, sillä Salla ei halunnut sieltä pois hyvään aikaan, eikä teeskennellyt, etteivät he tuntisi toisiaan. Reine ja Taneli pyörähtivät jossain vaiheessa ihan vierestä ja Reine näytti rohkaisevasti peukkuaan Veskulle ja virnisti, ja sitten, lopulta kappale vaihtui hitaammaksi ja Vesku ymmärsi tilaisuutensa tulleen.
- Mennäänkö pois? Salla kysyi hiukan hengästyneesti.
- Eikä mennä. Nyt mä haluan tanssia, Vesku ilmoitti ja kietoi kätensä hänen ympärilleen.
- Susta paljastuu ihan uusia puolia tänään, Salla nauroi, mutta Veskun ajatukset olivat jo pitkällä tulevaisuudessa. He eivät virallisesti näkisi enää kuin kirjoituksissa, mutta tämän illan jälkeen kaikki olisi toisin. Tästä se lähtisi.
- Odota vaan niin mä näytän sulle paljon muitakin puolia, hän vakuutti ja vielä naurahtaen Salla otti häntä niskan takaa kiinni. Kohta, ihan kohta olisi täydellinen hetki ensisuudelmalle.

Vesku olisi saanut olla vähän ripeämpi otteissaan, vaikka olisiko sekään lopulta auttanut, sitä hän mietti jälkeenpäin paljon. Tuskin olisi. Hän tunsi keveän otteen olkapäässään ja kuuli iloisen äänen, joka hiljaisuudessaankin kantoi hyvin musiikin yli.
- Mitä mun silmäni näkee? Onko mun pikku harjottelijani viihteellä?
Hän käännähti katsomaan, vaikka tunnistikin äänen, ja niin teki Sallakin, ja suukko, jonka Hanna oli jostain syystä päättänyt hänen poskelleen antaa, osui paremminkin suulle. Vesku ei osannut sanoa mitään, mutta se ei Hannaa haitannut.
- Sä olet viimeinen ihminen, jonka mä oisin kuvitellu löytäväni täältä jonkun tyttösen kanssa, Hanna ilmoitti. Hänellä oli kädessään lasi ja hän katsoi kiinnostuneena Sallaa päästä jalkoihin ja takaisin. Tämä ei selvästikään pitänyt siitä, hän irrottautui jäykästi Veskun otteesta.
- Miksen olisi? Mitäs itte täällä teet? Vesku kysyi töykeästi, mutta Hanna ei välittänyt vastata.
- Muista, että sulla on ylihuomenna työpäivä, Hanna sanoi, pörrötti hänen hiuksiaan ja kääntyi sitten pujottelemaan halki tanssilattian. Vähän matkan päässä hän kuitenkin vielä vilkaisi taakseen ja tirskahti, kuin näky olisi ollut hänen mielestään suunnattoman huvittava. Salla näki sen ja hänen silmänsä alkoivat salamoida.

- Mikä toi sitten oli? hän vaati saada tietää.
- No ei mikään. Tai siis, se on mun pomo, Vesku ähkäisi ja yritti laittaa kätensä uudelleen Sallan ympärille, mutta tämä astahti puoli askelta taaksepäin niin, että törmäsi johonkuhun.
- Pomo? Mielenkiintosta, miten jotkut pussailee pomojensa kanssa!
- Eihän!
- Mähän just näin!
- Ei se ollu mitään… mä en tehny mitään! Älä nyt hermostu!
- Ei mulla ole tapana tunkeutua toisten väliin.
- Ei oo mitään väliä! Sehän se tunkeutu meidän väliin! Tanssitaan nyt, Vesku aneli, mutta Salla oli nyt vihainen.
- Mua ei huvita enää tanssia. Itse asiassa mä taidan haluta kotiin.
- Ethän, Vesku sanoi tyrmistyneenä. Tähänkö tämä ilta nyt tyssäisi, ja niin paljon kun hän oli vielä pari minuuttia sitten odottanut?

Salla oli kuitenkin vuorenvarma asiastaan, eikä Vesku voinut mitään muuta kuin lähteä hänen kanssaan narikkaan.
- Mä tulen saattamaan sut, hän sanoi.
- Kiitos mutta ei kiitos, Salla sanoi ja vilkaisi häntä murhaavasti. – Mene leikkimään sen pomosi kanssa.
Veskun teki mieli ennemminkin mennä kuristamaan Hanna, kun hän jäi ravintolan eteiseen kuin nalli kalliolle. Kädet nyrkissä hän harppoi takaisin ravintolasaliin, mutta Hannan vaaleita hiuksia ei näkynyt missään. Pate ja Ilja sen sijaan olivat edelleen baaritiskillä ja Vesku suuntasi heidän luokseen.
- Mihin sä jätit ihanaisesi? Pate tiedusteli. Veskun ihastus Sallaan oli suuri huvinaihe hänelle.
- Se suuttui ja lähti kotiin, Vesku tunnusti ja tilasi oluen.
- Mitä sä sanoit sille?
- En mitään, en yhtään mitään! Se oli Hannan syytä. Mä murhaan sen akan!

Pate taipui kippuraan naurusta ja Iljakin tyrski olutta nenänsä kautta ulos, kun Vesku selvitti heille, mitä oli tapahtunut. Hänen teki mieli tirvaista heitäkin.
- No hemmetti, jos se sun kuuma pomosi pilas sun illan niin mikset mee vaatimaan hyvitystä? Mä olisin jo menossa, jos olisin sinä. Sanosin, että nyt pillua, @!#$, kun pelotit daamin karkuun! Pate ohjeisti. Vesku tuijotti häntä miettien, ravistaisiko ensin vai mottaisiko suoraan. Hän ei painajaisunissakaan menisi sanomaan Hannalle mitään tuollaista. Hänen mieleensä ei ollut oikeastaan juolahtanutkaan, että Hannakin oli naisihminen, ja vieläpä nuori – vaikkakaan ei niin nuori kuin mitä hän oli ensin kuvitellut – ja varsin hyvän näköinen. Ei, Hanna oli pelkkä auktoriteetti, jonka kädessä oli koska hän sai ratsastaa ja miten ja millä. Yhtä hyvin hän olisi voinut mennä vonkaamaan heidän rehtoriltaan, viisikymppiseltä tädiltä, jonka kotkankatse hiljensi ärripäisimmänkin oppilaan.
- Sä oot hullu, hän ilmoitti ja tilasi lisää juotavaa.

Päivämäärä:   28.2.09 18:48:16

ihana :D Hanna oli niin Hanna ! :D

Päivämäärä:   28.2.09 18:59:34

Hehe, Hanna tulee ja Hanna sotkee kaiken..

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   28.2.09 19:19:38

Oikeestaan ensimmäistä kertaa Hanna vaikutti ihan täysin siltä Hannalta jonka mä muistan jessijutuista.. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.09 09:40:53

Entäs nyt?
----------

Tavallisuudesta poiketen Hannakin oli tallilla, kun Vesku meni lauantaina hommiinsa. Hän oli alun perin ajatellut tarjoutua töihin jo perjantainakin, penkkareiden jälkeisenä päivänä, mutta ei ollut sitten nähnyt Hannaa sopivasti ja se oli jäänyt. Onneksi, sillä hän oli nukkunut suurimman osan perjantaista. Sen jälkeen kun Salla oli lähtenyt, hän oli innostunut juomaan Paten ja Iljan seurassa enemmän kuin mitä oli aikonutkaan, ja onnekseen Hanna oli tainnut vaihtaa ravintolaa tai lähteä kotiin, hänkin. Loppuillasta Vesku oli ollut jo ihan valmis sanomaan hänelle suorat sanat, muttei ollut löytänyt häntä.

Nyt pahin kostonhimo oli taittunut. Osaksi se johtui puhelusta Sallan kanssa. Tyttö oli vähätellyt hänen anteeksipyyntöään ja omaa lähtemistään.
- Mä olin juonu vähän liikaa, Salla tunnusti. – Sillon mä aina rupean haastamaan riitaa.
- Voitaisko me tavata? Vesku kysyi.
- Kuule, ehkä on parempi, ettei. Mutta nähdään kirjotuksissa. Onnea lukemiseen, jos sä nyt ehdit töiltäsi lukea.
Se oli aika selkeä kiitos mutta ei kiitos, sekin, eikä Vesku löytänyt siihen hätään sanoja Sallan mielen muuttamiseksi. Hän vain päätteli olevansa kerta kaikkiaan epäkiinnostava tyyppi, eikä hän voinut edes jutella asiasta Reinen kanssa, joka aina sai hänet paremmalle tuulelle, sillä tämä oli lähtenyt Tanelin kanssa laskettelemaan. Ainoa, mitä hänellä nyt pänttäämisen lisäksi oli, oli ratsastus, ja vaikka sekään ei juuri nyt kauheasti houkutellut, hän tiesi mielensä muuttuvan, kunhan vaan pääsisi tallille ja ratsaille.

Hanna paukahti maneesiin, kun Vesku oli lopettelemassa ensimmäisen ratsastettavansa kanssa.
- Joko sulla alkaa olla hommat hanskassa? hän kysyi.
- Vastahan mä oon alottanut, Vesku sanoi lyhyesti. Ei hänellä ollut työaikoja, ja vaikka olisi ollutkin, hän oli ollut tallilla jo yhdeksältä. Se oli hänen mielestään ihan hyvä aika, hän ehti ratsastaa kaksi hevosta ennen päiväruokintaa, levätä sen aikana vähän itsekin ja jatkaa sitten iltapäivän puolella, jos hevosia riitti, ja yleensä niitä riitti, kun ei Ekku käynyt viikonloppuisin ja Hannakin ratsasti silloin vain harvoin.
- No, mä haluan jutella sun kanssa. Tuu ylös kun oot saanu sen pois käsistäsi, Hanna sanoi ja meni taas. Hän ei puolella sanalla kysynyt, miten se sopi Veskun aikatauluihin, mutta eipä hänen tarvinnutkaan. Hänhän oli pomo. Vesku uhrasi puoli minuuttia miettiäkseen, mitä Hannalla mahtoi olla asiaa, mutta lopetti sitten. Jos hän oli syystä tai toisesta saamassa potkut, Hanna olisi ilmoittanut sen maneesin ovelta kuuluvalla äänellä vaivautumatta kiertelemään. Hänellä ei ilmeisesti ollut mitään hienotunteisuutta siinä suhteessa, ainakin hän oli lähettänyt pari viikkoa sitten Katan tilalle tulleen uuden tallipojan tiehensä hyvin vikkelästi, kun tämä oli nukkunut pommiin ja ilmestynyt tallille vasta puoli kymmenen aikaan. Vesku oli ehtinyt sinne ennen sitä ja todettuaan tilanteen heittänyt hevosille heinät eteen ja alkanut ruveta loimittamaan niitä tarhausta varten.

Siltikin mieli hiukan myllertäen hän kiipesi portaat tallinylisille vietyään ratsunsa takaisin tarhaan, viivyteltyään sitä ennen mielenosoituksellisesti niin maneesissa kuin tallissakin. Hanna oli täällä yksinvaltias, kuin vanhan ajan tehtaan patruuna, ja sitä paitsi häntä itseään suututti ja kaiversi edelleen Sallan juttu. Ehkä siitä ei olisi tullut mitään ilman Hannan väliintuloakaan, mutta ei se ainakaan ollut mitenkään parantanut tilannetta. Hanna ei kuitenkaan näyttänyt muistavan koko tapahtumaa vaan viittoili hänet istumaan suu ilmeisestikin täynnä sokerista munkkia, joita oli pöydällä koko vadillinen.
- Sä sanoit joskus, ettei sulla ole koulua enää helmikuun puolenvälin jälkeen, Hanna aloitti. Vesku ei muistanut sanoneensa sellaista, mutta nyökkäsi. Ei hänellä ollutkaan, lukuun ottamatta muutamia tenttejä, ja tietenkin kirjoituspäiviä vähän myöhemmin, kun niiden aika tulisi. – Hyvä. Voisitko sä ruveta tekemään vähän enemmän töitä?
- Ei mulla oo mitään tallihommia vastaan, Vesku sanoi. Hän olisi halunnut pysyä lyhytsanaisena ja suuttuneena, mutta hänen oli pakko kysyä, miksi. Hanna oli löytänyt uuden tallityöntekijän pois potkimansa tilalle uskomattoman pian, joten henkilökunnan vahvuus oli ihan sama kuin mikä oli ollut syksylläkin, hänen aloittaessaan.
- En mä niinkään oikeestaan sitä, mutta kisakausi alkaa ja kisareissuille pitäisi saada enemmän apua mukaan. Se vaan tarkottaisi sitä, että usein sä et sitten ehdi niiden lisäksi paljon viikonloppusin ratsastaa. Kun me mennään täyden auton kanssa ja hevosia on ekaan ja vikaan luokkaan niin siinä menee usein enemmän kuin kellon ympäri.
Se kuulosti hienolta. Päästä Hannan porukassa kiertämään kilpailuja!
- Selvä, Vesku sanoi. – Mä tulen.
- Sä voisit sitten varmaan arkisin käydä enemmän ratsastamassa, niin, että viikonlopuiksi järjestyisi useammille hevosille vapaapäiviä. Suunnilleen puolet on yleensä mukana kisoissa kuitenkin, jos sekä Ekku ja mä startataan. Niin, ja sitten pitäis vähän ruveta miettimään sunkin kisakalenteria.

Vesku oli leppynyt Hannalle jo hetki sitten, tai ainakin unohtanut olleensa vihainen. Nyt hän oli valmis nuolemaan naisen saappaat, mutta salavihkainen vilkaisu paljasti, että tällä oli jalassa kumia ja toppakangasta olevat tallikengät, ja niissä oli turvetta.
- Meinaatko sä, että mä saan kilpailla sun hevosilla?
- No Ekku ei erityisesti arvosta tahkota läpi jotain helppoa beetä, helppoa aata noilla viis-kuusvuotiailla, enkä minäkään, mutta pakko niiden on se vaihe käydä läpi.
- Mitä jos mä mokaan?
- Sen jälkeen kun mä oon koko talven kouluttanu sua? Hei, vähän realismia peliin, pliis.
Se ei ollut vitsi, vaikka Vesku ensin niin luulikin. Hanna oli täysin vakava.
- Xagaria varmaan, ja Wettan? Vesku kysyi.
- Njoo, mä yritän saada Wettanin kaupaksi vielä, ennen kuin päästään oikeen vauhtiin. Mutta Graf. Ja sitten jos Wettan menee, ja ehkä Xagariakin niin mä saatan hakea Tanskasta hevosen tai pari. Ens viikonloppuna ois ekat hallikisat, mihin me aiottiin. Sä voisit tulla Wettanilla.

Hannalla oli tapana puhua konditionaalissa, ikään kuin keskustelukumppanilla olisi ollut jotain mahdollisuuksia väittää vastaan, mutta itse asiassa hän vain ilmoitti, miten asiat tulisivat menemään. Veskun mielessä ei käynytkään kieltäytyä lähtemästä kilpailuihin viikon varoitusajalla.
- Mikä luokka ja ohjelma? hän kysyi sen sijaan.
- Wettan saa mennä helpon aan, pitää vaan tarkistaa, mikä ohjelma siellä oli, Hanna sanoi rypistäen hienoisesti otsaansa kuin muistellen. – Onko sulla kouluohjelmavihkoa?
- Ei, mä oon etsiny netistä aina jos oon tarvinnu.
Oikeastaan Reine oli tehnyt sen Zairen kisoihin, mutta Vesku arveli, että hän osaisi surffata itsekin.
- Tuolla hyllyllä on vihkoja, ota ittelles yks. Mutta älä turhaan opettele kaikkia ulkoa, uudet julkastaan ihan kohta. Onko sulla varusteet?
- Onhan mulla kisahousut ja saappaat.
- Hommaa kisatakki ja valkoset hanskat. Tai paritkin. Ja kisapaitoja. Valkosia, ei mitään esteratsastajanruudullisia. Ootko sä menny kangilla?
- En, kyllä sä sen tiedät.
- Okei, ei sitten niitä ens viikonloppuna. Mutta tuu Xagarian kanssa joku ilta tunnille kangilla. Tai oikeastaan katotaan niitä joku päivä, kun mulla ei oo valmennettavia. Tädeillä menee hermo, jos mä keskityn liikaa sun ohjaksiisi.

Hannalla oli vaikka miten paljon asioita ja neuvoja sen suhteen, mitä Veskun pitäisi tehdä ja hankkia, mutta lopulta hän vilkaisi seinäkelloa.
- Ne on syöny jo. Sä voit mennä jatkamaan, hän sanoi.
- Jep, Vesku sanoi. Hänen listassaan tälle päivälle oli vielä kaksi hevosta, toinen niistä juurikin Wettan. Sen hän ottaisi seuraavaksi. Hän kiskoi saappaat takaisin jalkoihinsa ja veti takin päälleen palatakseen töihin.
- Niin ja kuule, Hanna sanoi vielä, kun hän oli jo ovella.
- Niin?
- Mä en tiennykkään, että sulla on semmoinen pikkunen tyttöystävä.

Salla oli pitkä tyttö, ei pieni, eikä Vesku ymmärtänyt, mitä hänen henkilökohtaiset asiansa Hannalle kuuluivat, eikä hän pitänyt tämän ivallisesta äänensävystä. Juuri nyt tuntui kuitenkin toisarvoiselta haukkua Hannaa hänen asioihinsa sekaantumisesta. Hän ei halunnut riskeerata työpaikkaansa, ei nyt.
- Ei mulla olekaan, hän sanoi.
- Ai? No, ei se ollutkaan sun tyyppiäsi.
- Mistä sä tiedät, kuka on mun tyyppiäni? Se kuulosti vähän äyskähdykseltä, mutta sille Vesku ei voinut mitään.
Hanna vain taputti nenänsyrjäänsä etusormellaan. – Mä tiedän, usko mua.

Päivämäärä:   1.3.09 09:47:19

Olipas aamuinen pala O__O

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.09 09:49:37

Niin no, tuli niin laupias olo tässä pyhäaamun jumalanpalvelusta katsellessa, että ajattelin ilahduttaa teitäkin x) *tyrsk*

Päivämäärä:   1.3.09 10:28:40

hehehe, Hanna-maailman itsevaltias-Hanna :D

Päivämäärä:   1.3.09 12:56:47

^^Juuri näin:D
Miulle tuli tätiolo, kun rupesin leipomaan pullaa=)

Päivämäärä:   1.3.09 13:35:02

mulla oli eilen mummo olo kun aloin kutomaan lauantai iltana lapasia :D mie en muistakkaa millon oisin lauantai illan viettäny vapaaehtosesti kotona. mutta olipa ihanaa ku oli jatkoa :D

Päivämäärä:   1.3.09 16:56:10

Sennnu joojoo ja lehmätkin lentää .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.09 17:51:40

Des, voitko todistaa, että ne EI lennä?
------------

15. Kaikenlaisia koitoksia

Vesku ei ollut kisahoitajaksi lupautuessaan muistanut ollenkaan Hannan kisahermoja, mutta ei se olisi asiaa miksikään muuttanut, vaikka olisikin. Hänen päänsä oli liian täynnä haavekuvia isoista kisoista. Jo se olisi riittänyt, että hän olisi saanut saapua kisapaikoille sillä hienolla autolla, jonka takana luki LUND ja pyöriä sen ympärillä koko päivän hoidellen hevosia ratsastuskuntoon. Olihan hän itse ollut todistamassa, minkälaisen vaikutuksen se teki kisapaikalle saapuessaan. Se, että hän saisi itse ratsastaakin, oli kinuskikastiketta ja kirsikka sen päällä, ja kultalusikka, jolla syödä herkkunsa. Hanna saisi ihan vapaasti räkyttää niin paljon kun halusi tarjotessaan hänelle sellaisen tilaisuuden.

Kyllä Hanna räkyttikin. He olivat pakanneet kaikkien hevosten varusteet autoon valmiiksi jo lauantai-iltana, mutta Hanna alkoi käydä niitä uudelleen läpi sunnuntai-aamuna, kun muut sukivat hevosia ja loimittivat ja pukivat kuljetussuojia ja hän juoksi auton ja tallin väliä useampaan kertaan kertomassa, mitä puuttui. Ei puhettakaan siitä, että hän olisi voinut itse mennä varustehuoneeseen hakemaan kyseisen esineen, jonkun muun piti se hänelle kaivaa ja viedä autoon. Vesku juoksi enimmäkseen sitä väliä, sillä Ekku sulki haaveellisen näköisenä korvansa ja uusi tallipoika Keijo piiloutui kulloinkin hoitamansa hevosen taakse niin, ettei osunut silmiin. Mikalla oli vapaata viikonloppuisin, mutta meteli tallissa oli sen verran kova, että hän lampsi silmät sikkaralla yläkerran boksistaan talliin myös ja alkoi kiinnittää viimeisiä kuljetussuojia.
- No nyt víttu autoon joka kopukka tai Vesku ei ehdi radalle! Hanna kiljui lopulta ja alkoi sanella, missä järjestyksessä hevoset lastattaisiin.
- Meetkö sä ekaan luokkaan? Mika kysyi Veskulta.
- Tokaan vasta.
- No sitten teillä ei voi olla kiire. Kello on kahdeksan.
Vesku vain kohautti harteitaan ja puki Wettanille riimun päähän. Se oli iso, vaaleanruskea tamma, joka oli jotenkin äidillisen oloinen ja erityisen järkevä kuusivuotiaaksi. Vesku piti siitä kovasti ja toivoi, että he onnistuisivat vastaamaan Hannan odotuksia. Tuolla temperamentilla pomo saattaisi yhden väärinratsastuksen jälkeen heittää hänet pellolle siinä paikassa ja hän saisi parhaassa tapauksessa kävellä kotiin kisapaikalta. Seitsemänkymmentä kilometriä nahkasaappaissa tuhoaisi ne.

Se ajatus sai hänet onneksi muistamaan, että hänen kisavaatteensa sisältävä kassi oli edelleen äidin autossa, jota hän talvisaikaan lainaili tallireissuilleen aina, kun se vaan liikeni.
- Voitko sä viedä tän autoon? Mun pitää pakata mun omat kamat! hän hätääntyi. Mika vilkaisi pyjamanhousujaan ja puukenkiään, mutta nyökkäsi. Hanna olisi takuulla antanut potkut tyypille, joka lähti kisoihin farkuissa ja maihinnousukengissä.

Kun kaikki hevoset olivat autossa ja lastaussilta kolahti paikoilleen yläilmoihin, Hanna näytti huokaisevan syvään. Hidas hymy levisi hänen kasvoilleen.
- No niin, alettaisko lähteä? Hop hop kyytiin, pojat.
- Mä meen livingiin, Vesku sanoi nopeasti. Hän ei luottanut Hannan hymyyn pätkääkään. – Mä aion lukea.
Hannalla ei kuitenkaan ollut siihen mitään sanomista, osoitti vain sivuovea. Ekku kiipesi ohjaamoon ja Hanna itse kiersi kuskin paikalle. Vesku kiskaisi oven kiinni perässään ja haparoi hetken pimeässä, astuen oman varustekassinsa päälle, mutta sitten valot syttyivät kun Hanna käynnisti auton. Hän kaivoi kassistaan biologian kirjan ja heittäytyi alemmalle sängylle sen kanssa. Tosin sen välissä oli hänen senpäiväinen ohjelmansa, jota teki mieli vilkaista myös, vaikka hän uskoikin osaavansa sen pilkulleen. Vähempi ei kuitenkaan riittäisi.

Sen verran Veskulla oli sittenkin kisajännitystä mielessä, että vaikka hän auton lopulta pysähtyessä totesi selanneensa puoleen väliin kirjaansa, hän ei muistanut lukemastaan mitään. Sillä ei kuitenkaan ollut väliä, kirjoituksiin oli vielä aikaa ja hän osasi biologiansa muutenkin aika hyvin.
- Mä käyn ilmottamassa meidät kaikki sillä aikaa kun sä laitat Wettanin kuntoon ja vaihdat vaatteet, Hanna määräsi, kun he kaikki olivat päässeet ulos autosta ja lastaussiltakin oli laskettu. – Älä lähde verkkaamaan, ennen kuin mä tulen takaisin, mä tuun katsomaan.
Vesku ei tiennyt, oliko se hyvä vai huono juttu, kun otti huomioon Hannan mielialan aiemmin aamulla, mutta hetken mietittyään hän päätyi siihen, että hyvä se oli. Hanna saattaisi karjua hänelle keuhkonsa käheiksi, mutta se ei olisi ensimmäinen kerta ja hän yleensä teki niin vain asiasta. Ja ehkei hän viitsisi kauheasti haukkua, kun kaikki kilpakumppanit olisivat myös verryttelemässä. Hän joutuisi itsekin outoon valoon, jos olisi päästänyt kilpailemaan jonkun, joka sieti kuulla kunniansa jo verryttelyssä.

Hänen arvelunsa osoittautui oikeaksi. Hanna seisoi silmä tarkkana maneesin laidalla, kun Vesku lämmitteli ratsuaan hänen oppiensa mukaan, eikä sanonut mikään. Lopulta hän viittoili sen näköisenä, että hänellä oli jotain asiaa. Kun Vesku ratsasti sinne, hän ehdotti vain, että tämä yrittäisi ottaa muutaman reippaamman etenemisen, jos vain löytäisi sopivan tilan jostain. Maneesissa oli siinä vaiheessa jo kymmenkunta ratsukkoa, joten se oli vähän haasteellista, mutta onnistui silti ja Wettan pärskähti kuuluvasti päästyään posottamaan puoli kierrosta.
- No niin, tuu alas ja ota pintelit pois, Hanna sanoi lopulta. – Sun vuoro alkaa lähestyä.
Veskun mielessä kävi, että toki Hanna olisi voinut kääriä ne rievut pois hevosen jaloista, kun kerran oli valmiiksi maassa, mutta kai se olisi ollut pyhäinhäväistys. Hän totteli, ja sitten olikin jo aika siirtyä toiseen maneesiin, missä itse rata oli.

Päivämäärä:   1.3.09 18:03:53

No jäipä kyllä taas ilkeeseen kohtaan..

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   1.3.09 20:18:27

sennuuu vois laittaa tänne viellä yhden pätkän näin maaliskuun alkamisen kunniaksi ;D

Päivämäärä:   1.3.09 20:35:33

Samaa mieltä, oon tässä odotellu et tulisko vielä viikonlopun lopuksi pätkä. Kohta pitää mennä nukkumaan niin olis ihan iltasadun paikka.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.3.09 20:40:06

No jessus. Ottakaa sit, viekää käsivarsi ja tuhkatkin pesästä :D
-------

Wettan meinasi tehdä stopin ovella nähdessään yleisön, jota alkoi jo olla jonkin verran toisella sivulla olevassa katsomossa. Se tiesi hankaluuksia, Vesku ajatteli mieli mustuen, mutta sitten hän huomasi, että muut vuoroaan odottavat ratsukot kiersivät parhaillaan rataa ja hän lähti sinne itsekin. Wettan oli sen verran järkevä hevonen, että se todennäköisesti rauhoittuisi päästyään kerran tai pari katsomaan ihmisjoukkoa lähempää. Hän ehti kiertää radan kerran kummastakin suunnasta ennen omaa vuoroaan ja tunsi jo olonsa paljon luottavaisemmaksi. Siitä huolimatta teki mieli tehdä ristinmerkki tai jokin muu symbolinen ele, kun pillin vihellys antoi hänelle luvan siirtyä radalle. Ajatus ristinmerkkiä huitelevasta pilotista pisti hymyilemään. Siinä sitä olisi yleisölläkin ihmettelemistä.

Se meni oikein hyvin. Hänellä oli hieno hevonen, jonka hän tunsi talven ratsastamisen ja kuluneen viikon intensiiviharjoittelun jälkeen varmasti paremmin kuin yhdenkään toisen hevosen koskaan aikaisemmin. Jos Wettan yleisönpuoleisella sivulla liikkuikin vähän hosuvammin ja vähän kauempana aidasta, se ei ehkä suorastaan tökkisi tuomareiden silmiä, niin Vesku ainakin toivoi. Hän oli varsin tyytyväinen heidän suoritukseensa ratsastaessaan lopputervehdykseen, eikä Hannaltakaan, joka seisoi maneesin ovenpielessä kädet puuskassa kuin tuomion toteemi, ainakaan noussut savua korvista.
- Voi perhana, miten mua hävettää, tämä sanoi kuitenkin ja lähti kävelemään Wettanin rinnalla ulos. Vesku hämmästyi hiukan, mutta huokaisi alistuneesti. Hän oli sittenkin mokannut jossakin kohden, vaikkei itse ollutkaan huomannut.
- Mitä mä tein?
- Sun istunta! Sä näytät ihan esteratsastajalta! Sulla on olkapäät koko ajan ihan kuin lähdössä myötäämään hyppyyn. Enkö mä ole nähnyt sitä kotona vai köyristelitkö sä vasta täällä julkisesti ihan mun kiusaksi?

Vesku veti oikopäätä hartiansa taakse, vaikka hän oli kuvitellut niiden olevan ihan paikallaan tähänkin asti.
- En mä vaan tiedä, hän sanoi epävarmasti.
- Sä saat ratsastaa henkari takin sisällä seuraavan viikon. Tai oikeastaan, turvaliivissä. Sitä varten kai esteratsastajat pitää semmosia, ettei ne näytä Notre Damen kellonsoittajilta? Vähän selkärankaa, hei!
- Siinäkö kaikki? Vesku kysyi nöyrästi, vaikka häntä alkoi naurattaa. Jos tuossa oli kaikki, mitä Hanna keksi moittimista, heidän ratansa oli mahtanut olla aika hyvä.
- Taitaa olla, Hanna arveli, selvästi pahoillaan siitä seikasta. – Mä veikkaan että te saatte jotain kuudenkymmenen prosentin kieppeillä. Kääri pintelit takasin, tähän aikaan kaudesta sillä sijottuu takuuvarmasti.

Vasta jälkeenpäin Vesku ymmärsi, mitä tarkoitti kuudenkymmenen prosentin tulos, jollaisen he tosiaan saivat. Vaikka hän olikin koko talven käynyt kouluratsastustallilla, oli talvi ollut hiljaiseloa kilpailemisen suhteen, eikä hän muutenkaan ollut osannut kuvitella, että kilpailut häntä mitenkään liiemmin liikuttaisivat. Nyt hän tunsi kihertävää innostusta silitellessään ruusukettaan, jonka oli kiinnittänyt povitaskuunsa vaihtaessaan kisa-asun takaisin tallipojanvaatteisiin, ja harmitteli sitä, ettei päässyt seuraamaan Hannan ja Ekun ratsastuksia. He ratsastivat molemmat samoja luokkia, eri hevosilla, ja Veskulla piti kiirettä, kun hän satuloi ja pintelöi. Sitten kun ratsukot olivat menneet, hänellä ei ollut muuta tehtävää kuin odottaa, sillä autossa oli kuitenkin hevosia, eikä niitä voinut jättää vartioimatta. Tosin Vesku ei tiennyt, mitä tekisi, jos joku autossa seisovista ratsuista saisi päähänsä panikoitua, mutta ei hän uskaltanut poistua kuuloetäisyyttä kauemmas kuitenkaan.

Kotimatka oli leppoisa kuin huviretki aamuiseen verrattuna. Veskukin uskalsi ahtautua ohjaamoon, missä Hanna ja Ekku kävivät lävitse toistensa ratoja ja ratsastusta. Hän kuunteli korvat höröllä ja yritti imeä tietoa.
- Me tarvitaan lisää porukkaa tähän kisaremmiin, sanoi Hanna päättäväisesti ja läimäytti syytöntä rattia. – Kolme ei mitenkään riitä.
- Pärjättiinhän me kolmella viime kausikin, Ekku sanoi.
- Mutta sillon meitä ratsasti vaan kaksi ja sitä paitsi mä haluan tänä vuonna videoita. Me tarvitaan ainakin yks ihminen lisää, ellei kaksikin. Mä taidan kysyä Satua.
- Kuka Satu? Vesku kysyi uteliaana.
- Jiisuksen Satu tietysti.
- Eikö se kisaa itse?
- No ei ainakaan monta kertaa vielä tänä kesänä.

Jiisus oli Hannan tallin ainoa suomenhevonen, vasta nipinnapin viisivuotias. Sen oikea nimi oli Tuulenjuoksu, mutta Satu, räväkkä ja kantavaääninen ehkä parikymppinen nainen oli ottanut tavakseen kiljua sille ”Jiisus” aina, kun se nappasi häntä kiinni milloin mistäkin ja se nimi oli paljon tarttuvampi.
- Luuletko sä, että se haluaa uhrata kaikki viikonloppunsa kiertämällä kisoja? Vesku kysyi uteliaana.
- Se haluaa, että mä valmennan niitä, Hanna sanoi yksinkertaisesti.
- Sä aiot kiristää sen hommiin?
- Tietenkään mä en kiristä. Älä ole naurettava. Mä aion vaan kysyä. Ihan ilman taka-ajatuksia.

Kukaan ei ollut todistamassa sitä, millä sanoin Hanna Sadulle jutteli, mutta seuraaviin kisoihin hän tuli jo mukaan ja niin tuli Hannan uusi videokamerakin. Neljän kesken olikin helppo hoitaa hommat niin, että sekä hevosten luona että radan laidalla kuvaamassa oli joku. Vaikka Vesku olikin periaatteessa mieluummin kuvaamassa ja katsomassa, ei häntä haitannut, vaikka Satukin meni sinne vuorostaan. Hän saattoi lukea vähän odotellessaan ja näkisi joka tapauksessa videon myöhemmin. Elleivät kisareissut venyneet ihan tolkuttoman pitkiksi, tuli tavaksi niiden jälkeen kokoontua tallin yläkertaan lepohuoneeseen katsomaan ja arvioimaan itse kunkin radat. Ne olivat usein ihan hulvattomia tilaisuuksia. Kaikki olivat väsyneitä ja nauravia ja rentoutuneita laittoman pitkän päivän jälkeen ja kisajännityksen lauettua. Vesku nautti saadessaan löhötä sohvalla ja nauraa omalle ratsastukselleen, puhumattakaan, jos löysi jotain naurettavaa Ekun tai itse Hannan videoista.

Aina aika ajoin Hanna päivitti huolellisesti suunnittelemaansa kisalistaa eteenpäin. Mitä pidemmälle kevät eteni, sitä enemmän oli kisoja tarjolla, mutta samalla hän myi Veskulta hevosen alta yksi kerrallaan. Ensin lähti Wettan ja sitten Yngraf, se nuori harmaa ori. Xagaria oli vielä, mutta siitäkin Hannalla oli ilmoituksia.
- Etkö sä ajatellu pitää mitään niistä itselläs, Vesku kysyi pahoillaan.
- En mä voi pitää kaikkia meidän varsoja. Ihan vaan ehdottomasti parhaat, Hanna sanoi. Hän ei näyttänyt tajuavan Veskun perimmäistä tarkoitusta, sitä, että kohta hänellä ei olisi ratsastettavia. Toisaalta, hänellä alkoi olla muitakin tapauksia kalenterissaan kuin ratsastuskilpailut.
- Älä vaan buukkaa mua mihinkään kisoihin lakkiaisviikonloppuna, hän muistutti.
- Ai niin. Hyvä kun muistutit.
- Ja sillon edellisen alkuviikostakaan mua ei näy.
- Miten niin?
- Käyn pääsykokeissa, Vesku sanoi. – Helsingissä.
- Helsingissä? Hanna sanoi, eikä näyttänyt iloisesti yllättyneeltä. – Mä kuvittelin, että sä hakisit Ypäjälle.
- Ei kun mä haen lääkikseen, Vesku sanoi, eikä voinut olla punastumatta hiukan. Sen sanominen ääneen tuntui oudolta muualla kuin kotona, missä kaikki olivat tienneet jo vuosikausia, että hän aikoi lääkäriksi.
- Mä luulin, että sä haluat hevosalalle, Hanna syytti. Vesku ei tiennyt, miksi hänelle tuli huono omatunto, mutta niin vaan tuli.
- Ehkä jos mua ei huolita, hän sanoi, vaikkei hän tosiasiassa ollut koskaan ajatellut hevosista ammattia. Hän ei ollut ajatellut muuta kuin lääkistä sen jälkeen, kun oli ymmärtänyt, että Tarzan ja Batman eivät olleet ammatteja.

- No, sinne on kai aika vaikeeta päästä, Hanna sanoi kevyesti. – Huvittaisko sua kesätyöt?
- Totta kai, Vesku sanoi. Hän oli pitänyt itsestäänselvyytenä, että Hanna tarvitsisi häntä vielä kesälomallakin, eikä hän ollut edes kysellyt mistään muualta.
- Menisitkö sä mun isälle töihin?
- Siis mitä? Mä luulin…
- Mä en tarvitse sua täällä kuin kesäkuun kymmenenteen, Hanna sanoi kuin se olisi ollut vanha ja kaluttu aihe, eikä kaipaisi toistamista. – Mä otan Buranan ja Amoyetin ja lähden Tanskaan. Mulla on ollu tapana kerran vuodessa käydä siellä treenaamassa ja kisaamassa. Kattelen sit samalla uusia nuoria meille. Ekku ja Mika ja Keijo kyllä hoitaa tän puljun ja pappa tarttis apua. Yks sen duunareista aikoo jäädä äitiyslomalle.
Hannan äänensävy antoi ymmärtää, että äitiysloma oli hyvin lähellä vieroitushoitoa statukseltaan.

- Mitä tekemään? Vesku kysyi ajatukset harhaillen moneen eri suuntaan.
- No hevosenhoitajaksi, sen siittolaan. Ahvenanmaalle.
- Mä en muistanut, Vesku lipsautti. Hänen olisi tietenkin pitänyt tietää ja muistaa, mutta jostain syystä hän oli silti saanut ensinnä mieleensä oman isänsä pölyisen asianajotoimiston. – Hei, mä menen inttiin heinäkuussa.
- Mitä? Hanna sano ja katsoi häneen suu puoliavoimeksi loksahtaneena. Veskun teki mieli ravistaa häntä. Hän oli kertonut asiasta jo kuukausia sitten, heti kutsuntojen jälkeen, ja oli siitä Hannan kuullen ollut puhetta sen jälkeenkin.
- Miesten pitää käydä armeija, Vesku sanoi.
- No víttu joo niin. Koska sä lähdet?
- No heinäkuussa. Kymmenes päivä kai.
- Rupee sivariks?
- No en, intistä mä pääsen puolessa vuodessa, sivarina menee ainakin kaks kertaa niin kauan. Mutta ei mua mikään estä lähtemästä Ahvenanmaalle siihen asti. Mitä mä täälläkään teen, jos sä myyt Xagariankin.
- No entä se sun pikku tyttöystäväsi?
Ettäs kehtasikin kysyä. Vesku mulkaisi Hannaa.
- Mulla ei ole tyttöystävää. Ei pientä. Ei pitkää.
- No et kai sä homo oo? Hei, älä mulkoile. Vitsi se oli.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   1.3.09 20:49:33

hanna ja vesku on ihania! jos vesku ei olis noin nössö mä olisin jo rakastunut siihen !

Päivämäärä:   1.3.09 21:04:51

Olipas kivat tuhkat :) ihan kivasti etenee, tosiaan jos kauheen tarkkaan jäis käymään tuota aikaa läpi ni menis pitkään kirjotella sinne jessiin asti. Tässä on kuitenki mukavasti ku annetaan aina joku pätkä tarkemmin ja sit käydään taas joku pätkä aikaa yleisemmin ohi. Nyt nukkumaan!

Päivämäärä:   1.3.09 21:07:10

Vesku on kyl aika luttana, Hannassa on särmää, mut Reine on tosi jees =D

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   1.3.09 21:53:13

Jeejee. Oli kiva lukea, ku oli jääny muutama päivä väliä viime kerrasta...

Hanna on ihan mun suosikki, mut se ei oo kyl must niin ihanan ironinen ja kyyninen, ku Jessi-jutuissa. Mut ehkä se tulee iän kanssa ;)

Lähettäjäsaltsi 
Päivämäärä:   1.3.09 22:23:51

tää on kyllä nykyään ihan mahtava tarina :D alkuun en oikeen päässyt sisään, mutta nyt! Ah, ei malta odottaa jatkoa :D

Päivämäärä:   1.3.09 22:47:51

Jos oikein kovasti koittais, ni onnistuiskohan teleporttaa ittensä Sennnun tarinaan =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.09 19:22:48

Hih, kivoja kommentteja :)
------------

Ennen lakkiaisia Vesku hyppäsi junaan ja matkusti Helsinkiin käydäkseen pääsykokeessa. Vähän aikaa hän pyöri kasseineen Rautatieasemalla ympyrää, ennen kuin hahmotti, mihin suuntaan hänen piti lähteä päästäkseen oikealle raitiovaunupysäkille: oli jo aikaa siitä, kun hän oli viimeksi käynyt veljien Helsingin-asunnossa muuta kuin autolla. Tai Jaskan hallussahan se nyt oli, kun Risto oli valmistunut ja muuttanut yhteen tyttöystävänsä kanssa. .
- Ethän sä aio ängetä tänne nyt syksyllä vielä? Jaska varmisti ensi sanoikseen päästettyään hänet sisään pieneen yksiöön.
- Mä olen intissä syksyllä, Vesku muistutti.
- Hyvä. Täällä on hemmetin ahdasta kahdelle.

Se oli totta. Huone oli pikkuruinen ja keittiö vielä pienempi, mutta yllättävän siistiä siellä oli. Tosin Jaskan huone oli aina kotonakin ollut tip-top. Hän oli jonkin sortin perfektionisti, joskaan ei niin nipotarkka kuin Risto.
- Mikset sä hankkiudu eroon toisesta sängystä? Vesku ehdotti, vaikka nyt oli tietysti mukavaa, ettei hänen tarvinnut nukkua lattialla. Jaska oli vetänyt molemmat poikamieslaverit yhteen parisängyksi ja yhdistelmä vei suurimman osan huoneesta.
- Luuletko sä, ettei mulla ole käyttöä parisängylle, Jaska tuhahti muka loukkaantuneena, mutta vilkutti silmäänsä. – Nyt kyllä kiskotaan ne erikseen, en mä halua, että sä nyhjäät mun kyljessä.
- Yritätkö sä vihjailla, että sulla on joku tyttöystävä? Vesku uteli. Jaska ei ollut koskaan ainakaan tuonut ketään näytille eikä puhunut kenestäkään erityisestä.
- Ja sehän taas ei kuulu sulle. Lähdetäänkö kaljalle?

Sitä vastaan Veskulla ei ollut mitään. Tosin hänen oli aamulla selviydyttävä jollain konstilla Töölöön ajoissa, mutta hän arveli, että saattaisi pyöriä puolen yötä sängyssään miettimässä, mitä kaikkea oli unohtanut kerrata. Muutama olut varmaan auttaisi nukahtamaan.
- Mihin mennään? Keskustaan?
- Ei kun tässä on lähellä yks ihan kelvollinen paikka, missä on terassikin. Voidaan syödäkin siellä, ei mulla oo tapana laittaa ruokaa.
Veljekset lähtivät kävelemään ja Vesku tuijotteli niska kenossa korkeita taloja, jotka saivat kadut näyttämään kapeilta, kunnes Jaska käski häntä lopettamaan maalaisserkun esittämisen.
- Mä vaan totuttelen uuteen kotikaupunkiini, Vesku puolustautui.
- Ensin sun pitää päästä opiskelemaan. Luuletko pääseväs?
Vesku kohautti olkapäitään. Mahdoton sitä oli sanoa. Kyllähän hän oli lukenut vaikka miten, mutta ei hän tiennyt, millainen koe häntä aamulla odottaisi.

Veljesten edellisestä tapaamisesta oli jo niin pitkä aika, että keskustelu oli vähän väkinäistä, etenkin kun hän ei tuntunut kaikin ajoin muistavan, ettei pikkuveli ollut enää kuudentoista. Hän jaksoi suuresti ihmetellä sitä, että Vesku oli edelleen hevoshommissa, mutta ei hän kuitenkaan kiusoitellut edelliskesäiseen tapaan.
- Sä olet kuulemma aika hyväkin, hän sanoi ihmetellen.
- Miten niin? kysyi Vesku vähän nolona.
- Äiti raportoi joka toinen viikko, että kuinka monta uutta palkintoa sä olet sitten viime puhelun saanut.
- Mä olen saanu ratsastaa hyvillä hevosilla, Vesku puolustautui.
- Mutta ihan niin kuin työksesi? Mä en ole koskaan kuullu kenestäkään, joka ratsastaisi työkseen.
- Ei niitä kauheesti taida ollakaan.
- No miksi sä et sitten ala tehdä sitä työksesi?
- Koska mä olen aina halunnut lääkäriksi, siksi. Ja koska hevoshommissa ei paljon voi palkalla kehuskella.
- Eikö kaikki hevosihmiset ole ökyrikkaita?
- Niiden on pakko olla, muuten niihin ei oo varaa, Vesku nauroi, mutta sitten hän halusi nukkumaan. Alkoi olla myöhä ja päässä oli sopivan pumpulinen olo nukahtamiseen, muttei niin pöpperöinen, että olisi tarvinnut pelätä krapulaa.

Hän heräsi omia aikojaan vähän turhan aikaisin, mutta käytti tilaisuuden hyväkseen ja selasi vielä viimeisen kerran muistiinpanojaan odottaessaan kahvin tippumista. Jaska oli kiltillä tuulella ja lupasi saattaa hänet, vaikkei hänen olisi tarvinnutkaan lähteä yliopistolle ihan niin aikaisin, mistä Vesku oli kiitollinen. Olisi ollut melko hélvetillistä huomata jossain kohden nousseensa väärään ratikkaan ja löytää itsensä kello yhdeksältä vaikka Arabiasta eikä Töölöstä.
- Tää on se katu, mikä numero se oli? Jaska kysyi, kun he olivat nousseet pois ja kävelleet hetken aikaa.
- Toi sen täytyy olla, Vesku sanoi, ja hänestä tuntui ontolta. Oven lasiin oli teipattu iso paperi, jossa luki ”Lääketieteellisen tiedekunnan pääsykokeet”, kai, jotta maalaisemmatkin varmasti tajuaisivat. Juuri silloin hän tunsikin itsensä hyvin maalaiseksi.
- No, ei kai sitten muuta kuin menet ja näytät niille, Jaska sanoi epätavanomaisen ystävällisesti. – Ja sano kotona terveisiä.
Vesku nyökkäsi, vaikka unohtikin kuulemansa saman tien. Nyt oli vaan mentävä ja näytettävä, ei tässä muutakaan voinut.

Salissa hänen itsevarmuutensa palasi. Kysymykset eivät olleet mahdottomia. Osa oli laajoja, osa työläitä, mutta mikään niistä ei tuntunut ylitsepääsemättömältä. Hiljalleen hän alkoi innostua, kun hän kuvitteli tehtävä kerrallaan raivaavansa tietään opiskelemaan, ihan kuin olisi tehnyt polkua umpimetsään viidakkoveitsen kanssa. Hän ei huomannut edes ajan kulua, vaan hätkähti, kun valvoja lopulta rykäisi ja rikkoi hiljaisuuden ilmoittaakseen, että koeaikaa oli jäljellä enää viisitoista minuuttia. Se ei haitannut, hänellä oli kaikkiin tehtäviin vastaus ja hän oli tarkastanut jo kirjoitusvirheitä. Hänen huomaamattaan suuri osa muista kokelaista oli jo kadonnut, vain ehkä neljäsosa oli jäljellä. Hän ehtisi varmaan seuraavaan junaan, jos nyt lähtisi. Tosin hänen mieleensä tuli, kun hän asteli ulos salista, että äiti oli käskenyt hänen samalla reissulla etsiä itselleen puku lakkiaisia varten, mutta ajatus ei huvittanut ollenkaan. Ajatuskin juhlista oli vähän ahdistava.

Matkalla asemalle Vesku kuitenkin muisti, että ainakin hän lakkiaisissa ja illalla niiden jälkeen tapaisi taas Sallan. Ehkä puvun hommaaminen kannattaisi sittenkin.

Päivämäärä:   2.3.09 19:50:03

kuule onko sulla vanhempieni tarina jossain esillä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.09 19:54:40

Onhan se

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.3.09 19:57:21

Ja uusi

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.