Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oi kultainen nuoruus

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.2.09 22:59:32

Otsikosta saatte kiittää ihan itseänne! :D Mä yritin ja yritin ja pyysin apua, mutta tähän mä nyt päädyin. :D

Tää on siis Veskun tarinaa ajalta paljon ennen Jessiä.

Saa kommentoida.
----------
1. Nuorta rakkautta

Toukokuun ilta oli kaunis mutta kylmä. Mereltä puhaltava tuuli tunkeutui armotta vaatteiden läpi ja sai posket punoittamaan ja korvat kihelmöimään.
- Mennään juomaan jotain kuumaa, Lisbet sanoi ohuella äänellä. He olivat kävelleet ehkä viisi kilometriä, mikä oli enemmän kuin riittävästi. Hän peitti korvanlehtensä käsillään, jotka olivat nekin punaiset kylmästä.
- Mä en ottanu lompakkoa mukaan, Vesku pahoitteli hamuillen silti vuoroin kaikkia taskujaan, josko jonnekin olisi jäänyt unohtunut seteli. Kaikki mitä hän löysi, oli pari kolikkoa. – No, ehkä näillä saa yhden kupillisen kahvia tai jotain.
- Juodaan puoliksi, Lisbet lupasi ja suuntasi pienen kahvilan ovelle. Hetkeä myöhemmin he istuivat nurkkapöydässä yhden suuren kaakaomukin kanssa.

Söpö nuoripari, ajatteli vanhempi nainen kahvilan tiskin takana, kun he molemmat kietoivat sormensa sen ainoan mukin ympärille lämmittääkseen niitä. Hän katsoi hyväksyvästi nuorten vaatetusta, joka paljasti heidän lähteneen ulos nimenomaan ulkoilemaan, ehkä peräti juoksulenkille. Valtaosa nuorista, jotka hänen kuppilassaan pistäytyivät, oli yleensä pukeutunut kuin rock-konserttiin menossa, mustia vaatteita ja mustia silmämeikkejä, pystyyn lakattuja hiuksia, joillakin ketjuja ja niittejäkin. Hiukset noillakin oli pörrössä, mutta se ei ollut ihme, sellainen tuuli kuin ulkona oli.

- Mitä sä mietit? Lisbet kysyi, kun Vesku irrotti sormensa mukista ja nojautui taaksepäin tuolissaan, katseen silti siirtymättä hänestä.
- En mitään, poika väitti totuudenvastaisesti. He olivat olleet yhdessä nyt melkein kaksi kuukautta ja todellisuudessa hän pohti, pitäisikö merkkipäivää juhlistaa jotenkin. Ehkä hän voisi ostaa Lisbetille jotain, vaikka jonkin pienen korun. Hän saattoi kuvitella, miten tytön suuret, ruskeat silmät alkaisivat loistaa, kun hän avaisi pakettia.
- Mietit kumminkin, Lisbet naurahti ja tönäisi Veskun pöydällä lepäävää kättä. Hän oli sievä muutenkin kuin vain silmistään, hänellä oli sydämenmuotoiset kasvot ja paljon hiuksia, jotka tällä hetkellä olivat kiharretut ja vaaleanruskeat. Hän kävi kampaajakoulua ja kurssin tytöt tuntuivat harjoittelevan toistensa hiuksilla jatkuvasti.
- Okei, mä laskin päiviä, Vesku myönsi.
- Mihin?
- Lauantaina on kaks kuukautta siitä, kun me alettiin olla yhdessä.
- Niin on, Lisbet hymyili. – Me voitais tehdä jotain kivaa. Mennään vaikka leffaan.
- Mä arvaan, sä haluat katsomaan jotain ällöimelää rakkaushömppää, Vesku kiusasi ja kumartui takaisin pöydän ylle voidakseen katsoa tyttöä suoraan silmiin.
- Itse sä valitsit viimeksi semmosen, mä olisin halunnu nähdä Bondin, Lisbet puolustautui nauraen, mutta antoi pojan tarttua käsiinsä.

He eivät toisiltaan huomanneet, miten kahvilan ovi kävi taas, mutta nainen tiskin takana ryhdistäytyi nähdessään, kuka yritti sisään.
- Sulle ei myydä täällä, hän tokaisi pitkälle nuorelle miehelle, jota hän juuri oli muistellut vastapainoksi nurkkapöydän pariskunnalle. Kaverilla oli mustat farkut, musta nahkatakki ja mustat hiukset, ei sentään ketjuja eikä nyrkkirautoja mutta punertava ruhje leuassa.
- Älä nyt ala keuhkoo.
- Sun porukkas hajotti viimeksi pöydän ja kaks tuolia.
- No en mä oo tulossa tänne istuskelemaan, mä haluun vaan ostaa röökiä!
- Osta muualta. Mulla on sormi hälytysnapilla ja mä painan sitä ihan just, nainen sanoi uhkaavasti. Poika heilautti kätensä ilmaan kuin antautumisen merkiksi. Tiskin alla oli hälytysnappi, ainakin siitä päätellen, miten nopeasti vartijat edellisen kerran olivat ilmestyneet.
- Vítun lehmä, hän huomautti ja kääntyi menemään takaisin ulos.

Lisbet ja Vesku eivät kiinnittäneet huomiota koko välikohtaukseen vaan siemailivat juomansa loppuun kiistellen toistensa elokuvamausta. Lopulta kuppi oli eittämättömän tyhjä eikä siitä ollut enää sormienlämmikkeeksikään.
- Eiköhän lähdetä, Vesku ehdotti, vilkaisten tiskin taakse. Tietenkään hänen mieleensä ei voinut tulla, ettei siellä kahvinkeitintä lataavalla naisella ollut mikään kiire päästä heistä eroon, että hän päinvastoin harkitsi juuri tarjota heille toisen kupillisen omaan piikkiinsä. He olivat kuitenkin jo lämmenneet ja Lisbet nousi reippaasti seisomaan.
- Kiitos! hän huikkasi tiskin taakse viedessään kupin tiskikärryyn.

Viileä tuuli iski taas ovella vastaan, mutta nyt se tuntui vain virkistävältä. Käsi kädessä he lähtivät jatkamaan matkaa, mutta jo kulman takana heidät keskeytettiin. Kahvilassa käynyt kaveri, joka oli istuskellut puistonpenkillä parin samanoloisen kanssa, hypähti pystyyn ja astui heidän eteensä.
- Heittäkää rööki.
- Ei oo, Vesku sanoi lyhyesti ja hänen kulmakarvansa rypistyivät ihan omia aikojaan. Jos hän olisi pysähtynyt harkitsemaan, hän ei ehkä olisi ruvennut ilmeilemään tuontyyppiselle kaverille, etenkin kun niitä oli muutama lisää heti takaoikealla, mutta häntä ärsytti se, miten tyyppi kehtasi keskeyttää heidän matkansa. Olisi vaan huudellut sivusta niin hän olisi vastannut kaikessa ystävyydessä.
- Entäs tytsyllä? poika kysyi ja siirsi katseensa Lisbetiin, joka tuijotti häntä suurin silmin.
- Ei silläkään ole, Vesku sanoi töykeästi ja oli jo ottamassa askeleen eteenpäin. Lisbet ei kuitenkaan ollut seuraamassa, eikä näyttänyt mitenkään pelokkaalta, hiukan hämmentyneeltä vain. Sitten hän naurahti.
- Ei mulla ole, mutta mä lupaan hommata niin että seuraavalla kerralla kun nähdään, on, hän sanoi.
- Tee se, söpöläinen, poika sanoi ja kääntyi palatakseen kadun toiselle puolelle. Keskellä katua hän kuitenkin pysähtyi niin, että lähestyvä auto joutui pysähtymään, ja mittaili Lisbetiä katseellaan päästä jalkoihin ja takaisin.

- Ei se olis meille mitään tehnyt, Vesku vakuutti ja kaappasi Lisbetin kainaloonsa, vaikkei hän ollutkaan ihan sataprosenttisen varma. Hänen kokemuksensa mukaan tuollaiset uhoajat innostuivat vain, jos vastapuoli näytti pelästyneeltä, mutta toisaalta ei voinut olla varma siitä, mitä kaveri oli vetänyt. Ei kai ainakaan mitään, mikä olisi saanut hänet kuvittelemaan itsensä Hulkiksi, kun hän kerran oli poistunut niin helpolla.
- Niin, ei varmaankaan, Lisbet sanoi. sen enempää hän ei sitten sanonutkaan, ennen kuin he olivat hänen kotitalonsa kulmalla.
- Tuu meille? Vesku sanoi toiveikkaana. Lisbet kävi heillä paljon, he katselivat telkkaria ja istuivat iltaa ja pelasivat välillä Veskun pikkusisaren kanssa lautapelejä. Veskun vanhemmat tuntuivat adoptoineen Lisbetin toiseksi tyttärekseen ja hän tuntui viihtyvän siellä paremmin kuin kotonaan. Ei kai se ihme ollutkaan, hän asui ahtaasti yksinhuoltajaäidin ja pahassa murrosiässä olevan pikkusiskon kanssa ahtaassa asunnossa. Tällä kertaa Lisbet kuitenkin puisti päätään.
- En mä nyt, hän sanoi havahtuen kuin unesta.
- Oisit tullu vaikka yöks, Vesku maanitteli.
- En mä voi. Mulla on hommia… koulujuttuja vielä, Lisbet sanoi ja painoi kevyen suukon Veskun poskelle.
- Okei, poika sanoi alkamatta kinuamaan. Koulu oli hänen arvojärjestyksessään aika paljon korkeammalla kuin Lisbetillä tuntui olevan omassa listassaan. Jos nyt oli jokin loppuryhdistäytymisen aika, ei hän ainakaan aikonut sitä estää, vaikkakaan hän ei voinut kuvitella, minkälainen olisi kampaamo-opiston lukukauden loppu verrattuna lukion kakkoseen.
- Tuuthan sä viikonloppuna ainakin? Tai huomenna? hän kysyi ja antoi nopean suukon Lisbetin huulille.
- Soitellaan siitä, tyttö sanoi ja kääntyi menemään sisälle.

Lisbet ei tullut seuraavana iltana, mikä ei ollut mitenkään epätavallista. He eivät useinkaan tavanneet torstaisin, sillä Veskulla oli illalla ratsastustunti ja hänellä meni siellä yleensä koko ilta. Aika vain jotenkin hupeni käsistä tallilla, vaikkei hän mielestään edes tehnyt siellä mitään erityistä. Hoiti hevosensa ennen ja jälkeen ratsastuksen, jutteli tuntikavereiden ja tallityttöjen kanssa ja seurasi sivusilmällä edeltävää tuntia, vaikka se olikin ponilasten estetunti. Siinä yleensä kuitenkin riitti vauhtia ja sattumuksia. Niin tänäänkin, pikkuinen Tipue sai ratsastajansa ketoon peräti kolmesti, pääsi joka kerran karkuun, ja villitsi loput ponit laukkaamalla pukitellen niiden sekaan.
- Tulkaa hei vasta varttia yli, huusi Järssi tuskastuneena heille aidan taakse. Hän oli tallin omistaja, opettaja ja lähes ainoa työntekijä, hiukan alle kolmikymppinen mies. Hänen tyttöystävänsä Pirja auttoi joskus tallitöissä, kun oikeilta töiltään ehti, tai vei ryhmiä maastoon. Järssi ratsasti itsekin vakavissaan, hänellä oli hieno estehevonen, jonka kanssa hän kiersi isompia kisoja lähes joka viikonloppu.

- Kai mekin saadaan ratsastaa tunti ja vartti? huusi takaisin Teemu, jonka syytä oikeastaan oli se, että Vesku oli parhaillaan tallilla. Tai oikeastaan se oli hänen äitinsä syytä. He olivat olleet ala-asteella, kun Järssi oli keksinyt järjestää oman kesäkurssin pikkupojille, inkkarit ja länkkärit –kurssin. Teemun äiti oli halunnut ehdottomasti Teemun sinne omien ammoisten ratsastusaikojensa muistoksi ja oli kysellyt luokkakaverit läpi saadakseen pojalle seuraa. Vesku oli lähtenyt, samoin pari muuta, mutta vain he kaksi olivat jääneet koukkuun.
- Jos te porsastelette tällä lailla kuin nää ipanat niin ette ratsasta varttia pidempään, Järssi uhkasi. Oli merkillistä, että hän saattoi käyttäytyä kuin saksalainen vääpeli, ja käyttäytyikin, eivätkä pienimmätkään ponitytöt silti pelänneet häntä. Kunnioittivat, kyllä, kukaan ei ikinä napissut puolta sanaa vastaan Järssille, mutta palvoivat häntä selvästi silti.

Järssi höykytti heitä ihan kiitettävästi niin, että lopulta niin hevoset kuin ratsastajat olivat hikisiä ja puuskuttavia ja Pirja oli jo ehtinyt tulla ja aloittaa iltatallin teon, ennen kuin he lopettivat. Pyöräiltyään vielä kotiin Vesku oli oikeastaan aika tyytyväinen, kun ei puhelin juorunnut mitään Lisbetistä. Kai hän olisi vielä kontannut kaupungille, jos tyttö olisi pyytänyt, mutta tänään oli mukavaa, ettei tarvinnut. Sitten hänelle tuli huono omatunto moisista ajatuksista ja hän nousi hakemaan puhelimensa, vaikka oli jo ehtinyt sänkyyn. Lisbet ei vastannut, oli kai taas unohtanut puhelimensa äänettömälle tai jotain. ”Hyvää yötä, kulta”, Vesku tekstasi.

Re: Oi kultainen nuoruus

Lähettäjä: Hruuna 
Päivämäärä:   5.2.09 12:25:24

Hruunis is back again. Mistä voisin lukea siun tarinoita, kun jäin taas jälkeen henk.koht. syistä?

Lähettäjä: whisky. 
Päivämäärä:   5.2.09 18:21:37

Mä olen niin odottanut tätä tarinaa, ja lupaavalta vaikuttaa :)

LähettäjäKaroliina 
Päivämäärä:   5.2.09 19:00:18

Oi kuusipuu, mitä Tutisevalle Moottoritielle on tapahtunut?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.2.09 19:24:34

Hruunis, en mä ole tainnut juuri mitään uutta tänne kirjotella sen jälkeen kun sä katosit. Tätä vanhaa tarinaa aloin laittaa uudelleen samalla kun värkkäsin tätä. Karo, tässä on siis Tutiseva :D Ja mitä sille tapahtui? Se paisu oikeaksi sukusaagaksi :D että kiitti vaan!
Whisky, kiva kuulla!
--------------

Seuraava koulupäivä oli epäinhimillisen pitkä, etenkin perjantaiksi. Puoli neljältä vanha kemianopettaja luovutti. Hän kieltäytyisi tästedes kerta kaikkiaan perjantai-iltapäivänä työskentelemisestä – innokkainkaan lukiolainen ei vaan pystynyt työskentelemään enää siihen aikaan viikosta, ei ainakaan toukokuussa. Jos hän yritti luennoida, he haaveilivat ja juttelivat omiaan, jos hän yritti pistää heidät töihin, he tekivät typeriä virheitä niin, että hän pelkäsi heidän räjäyttävän luokan.
- Menkää kotiin, hän käski. Yksikään oppilas ei kiinnittänyt siihen mitään huomiota ja hän huokaisi. Tuon verran hänen sanojaan kuunneltiin. Hän keräsi vähin äänin tavaransa ja lähti. Jääkööt sinne haaveilemaan. Ruojakkeet.

Oven kolahdus sentään havahdutti luokan, joka sekunnin tyrmistyneen hiljaisuuden jälkeen heräsi henkiin ja alkoi kerätä tavaroitaan, Vesku muiden mukana. Huono omatunto pisteli häntä hetken verran, hänkin oli ollut täysin omissa ajatuksissaan, mutta vapaan viikonlopun houkutus hukutti sen jo ennen kuin hän ehti pihalle.
- Mitä sä aiot? kysyi Pate, hänen paras kaverinsa, joka asui parin talon päässä.
- Mä taidan mennä käymään Lisbetillä, Vesku sanoi, Pate löytäisi kyllä kotiin yksinkin.
- Illalla pelaamaan?
Vesku vain liikautti olkapäitään. Se riippui siitä, mitä Lisbet halusi tehdä, olihan sentään perjantai.

Lisbetin kotitalo oli keskustassa, ja Vesku pyöräili sinne nopeasti. Rapun ovi oli auki, kuten aina, ja hän harppoi kaksi rappusta kerrallaan toiseen kerrokseen ja rimpautti ovikelloa. Lisbetin koulu loppui perjantaisin jo puoliltapäivin, hän olisi varmaankin jo kotona. Oven tuli kuitenkin avaamaan hänen pikkusiskonsa, Martina.
- Ei se oo täällä, tyttö sanoi jurosti ja aikoi kiskaista oven kiinni, mutta Vesku asettui sen eteen.
- Missähän se mahtaa olla? hän kysyi ystävällisesti. Aluksi hän oli yrittänyt olla Martinalle oikein kiltti, koska tyttö vaikutti niin onnettomalta ja ahdistuneelta, mutta ennen pitkää hän oli päätellyt, että Martina halusikin esittää onnetonta ja ahdistunutta. Sen jälkeen hän oli ollut kaksin verroin ystävällisempi, se kun tuntui suututtavan tuota pientä, huomionkipeää otusta.
- En mä tiedä.
Martina pyyhkäisi otsalla roikkuvat hiuksensa taaksepäin ja tarjoili yllättäen ihan ravistelematta ylimääräisen tiedonmurusen: - En mä ole nähny sitä aikoihin.
- Ja mikähän on aikoihin? kysyi Vesku edelleen miellyttävästi hymyillen, vaikka hälytyskellot alkoivat soida hänen päässään. Eihän hänkään ollut nähnyt Lisbetiä sitten tuulisen lenkki-illan, mutta oli hän kuitenkin saanut vastauksen tekstiviestiinsä.
- No en ainakaan eilen, Martina tuhahti ja alkoi uudelleen kiskoa ovea. Tällä kertaa Vesku astui pois välistä ja antoi oven paukahtaa kiinni. Missä Lisbet sitten muka oli?

Hän yritti soittaa, muttei saanut vastausta. Tietystikin Lisbet piti koulussa puhelinta hiljaisena, mutta ei olisi ennenkuulumatonta, että hän oli unohtanut laittaa äänet päälle. Sekään ei olisi ennenkuulumatonta, että hän olisi unohtanut sen jonnekin, kaappiinsa, luokkaan, tyynyn alle. Sellaistakin oli tapahtunut. No, oli perjantai ja viikonloppu alkamassa, takuulla hän jollain konstilla ottaisi yhteyttä ihan pian. Martinan puheista ei kannattanut välittää, tyttö saattoi puhua huvikseen, tai sitten hän oli itse liehunut jossain koko eilisen niin, etteivät sisarukset tosiaankaan olleet kohdanneet.

Vesku talutti pyöräänsä kohden kauppakatuja, sillä hän oli saanut ajatuksen. Nyt jos koskaan olisi hyvä tilaisuus käydä kultasepänliikkeessä katsomassa jotain Lisbetille. Hiukan häntä ujostutti mennä sellaiseen kauppaan, mutta hyvän asian vuoksi hän rohkaisi mielensä ja totesi helpotuksekseen, ettei häntä naurettukaan ulos. Myyjätär näytti päinvastoin oikein hyvin ymmärtävän, mitä hän etsi ja paljonko hänellä oli rahaa taskussaan. Yhdessä he päätyivät hopeiseen kaulaketjuun, jossa roikkui sydämenmuotoinen, vaaleanpunertava korukivi.
- Haluatko sä tän pakettiin?
- Kai mä haluan, Vesku arveli ja selasi lompakkoaan. Se tyhjenisi suunnilleen kokonaan, mutta olisi se sen arvoista. Lisbet oli suloinen, oli hän nyt missä tahansa. Hän yritti kadulle päästyään soittaa vielä kerran ja lähetti sitten viestin perään. ”Missä sä luuhaat? Soita!”

Tasan kello kahdeksan Lisbet lopulta soitti. Vesku oli ehtinyt jo ruveta oikeasti miettimään sitä vaihtoehtoa, että hänelle oli tapahtunut jotain ja vastasi noin kahdessa sekunnissa. Hänhän oli valmiiksi pyöritellyt puhelinta käsissään.
- Missä sä oikeen oot?
- Kotona mä nyt oon, Lisbet sanoi ja yskäisi lyhyesti, kuin olisi vilustunut.
- Missä nähdään? Oletko sä ajatellut, että mitä me tehdään huomenna?
- En oikeestaan. Mutta voitaisko me nähdä nyt?
- Totta kai.
- Tulisitko sä puistoon? Nähtäis siellä?
- Mä olen siellä vartissa, Vesku lupasi ja nousi sohvalta, jossa oli tylsistyneenä maannut tuijottamassa telkkaria.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   5.2.09 20:05:33

mä en tykkää lisbetistä :s
mut heppoja!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.2.09 16:48:48

No sitten tää pätkä ilahduttanee sua :D
--------
2. Kaksi kuukautta, huomenna

Lisbet tiesi, että puisto riittäisi Veskulle koordinaateiksi ihan hyvin. Heillä oli tapana istuskella tietyn puistikon tietyllä penkillä ja sinne hänkin lähti, tarkistettuaan vielä eteisen peilistä, että kaikki oli kunnossa. Kyllä, hän oli ihan kelvollisen näköinen. Tiukat farkut istuivat hyvin ja hiukset olivat entistä vaaleammat. Lisbetin koulukaveri, Tanja, oli tuhrannut niihin kullanvärisiä raitoja koko iltapäivän. Ne puolestaan olivat tuntuneet vaativan tummemman meikin, joten Lisbet tuijotti itseään silmin, jotka erottuivat kasvoista melkein mustina. Dramaattista, hyvä. Hänellä oli dramaattinen olo.

Mustat korkkarit kuitenkin hidastivat askeliaan, mitä lähemmäs puistoa Lisbet pääsi. Dramatiikka ei ollutkaan pelkästään positiivinen asia, kun alkoi vähän pohtia. Hän oli ajatuksissaan kohdannut Veskun nopeasti ja myrskyisästi, mutta kun hän näki penkillä istuvan ja odottavan pojan, hänen teki mieli kääntyä takaisin. Se oli kuitenkin myöhäistä, Vesku oli huomannut hänet ja hypähti pystyyn.
- Sulla on taas uudet hiukset, hän ilmoitti ja halasi Lisbetiä.
- Joo… Aina Vesku huomasi, vaikka miehet eivät kuulemma huomanneet koskaan mitään, ainakaan muuta kuin tissit.
- Mitäs tehdään? poika kysyi ja katsoi häntä hellän innokas ilme harmaissa silmissään.
- Istutaan, Lisbet sanoi ja hänellä oli hiukan epämiellyttävä olo, kun Vesku piti hänen kätensä kädessään.
- Mitä jos mentäiskin leffaan jo tänään? Mä otin vapaaliput mukaan.
- Kuule, Vesku.
- Me ehdittäis ehkä just… niin mitä?
- Meidän pitää erota, Lisbet töksäytti. Häntä riipi ja raastoi Veskun käytös, kun tilanne oli mikä oli. Vesku ei tietenkään voinut tietää tilannetta, niinpä hän selvitti sen mahdollisimman nopeasti.

Meni hetki, ennen kuin hänen sanansa tulivat ymmärretyiksi, sitten Vesku katsoi häntä hullunkurisen hämmästyneen näköisenä.
- Mitä sä oikeen tarkotat?
- Mähän sanoin. Meidän pitää erota. Mä en enää voi olla sun kanssa.
- Mutta… meillähän menee hyvin? Vesku sanoi ymmällään, mutta Lisbet näki, että hän alkoi tajuta. – Miksi muka?
- Mä olen löytänyt toisen, Lisbet sanoi, muttei ollenkaan niin riemuisasti kuin suunnitelmissaan. Veskun ilmettä ei katsellut mielellään. Hän näytti kummallisesti siltä, kuin joku olisi heittänyt hänen päälleen ämpärillisen vettä, jopa ruskeat hiukset tuntuivat rupsahtaneen apeasti roikkumaan.
- Mä en ymmärrä. Mä luulin, että meillä meni hienosti, Vesku sanoi vaivalloisesti.
- Menihän meillä, mutta nyt mä… mun pitää mennä, Lisbet sanoi.
- Kuka se on? Mistä sä nyt yhtäkkiä muka löysit jonkun toisen? Etkä kyllä häivy mihinkään, et sä voi noin vaan tulla ja paukauttaa tommosta ja kadota saman tien!

Lisbetin oli myönnettävä, että Vesku oli oikeassa. Se ei ollut reilua, mutta hän ei halunnut mitään mieluummin kuin karata tilanteesta. Silti hän jäi vielä. Kai hän sen verran oli velkaa.
- Sä olet maailman kiltein ja kultasin, mutta mä en ole suhun ihastunut, hän ilmoitti.
- Ihastunut? Mä luulin, että me ollaan rakastuneita!
- Niin mäkin luulin, kunnes… Lisbet vaikeni. Miten hän osaisi kuvailla, miltä hänestä tuntui? Miten hän raaskisi kertoa, että Karren näkeminen oli ollut kuin moukarinisku päähän ja ettei mikään ollut enää näyttänyt ihan samalta sen jälkeen?
- Kuka se on? Vesku toisti itsepintaisesti niin, että Lisbet ärsyyntyi.
- Hakalan Karre.
- Pitäiskö mun muka tietää joku Hakalan Karre? Kuulosti siltä kuin Vesku olisi sylkäissyt nimen suustaan.
- Kai sä tiedät, Lisbet arveli. – Ainakin naamalta.
- Mistä muka? Ei se ainakaan meidän koulussa oo.
- Ei se oo missään koulussa.

Jotain tuttua nimessä kuitenkin oli, Vesku mietti, mutta hänen ajatuksensa eivät tuntuneet oikein kulkevan. Ainoa selkeä ajatus oli, että Lisbet halusi jättää hänet, erota hänestä, olla jonkun muun kanssa. Hän ei oikein osannut tunteakaan mitään muuta kuin tyhjää, ei osannut olla sen paremmin vihainen kuin surullinenkaan. Ja Lisbet sen kuin istua kökötti paikoillaan, kädet sylissä ja nilkat ristissä ja tutki miettiväisen näköisenä hiekkakäytävää. Veskun teki mieli ravistella häntä niin kauan, että hän peruisi sanansa.
- Mun pitää nyt mennä, Lisbet sanoi sitten ja liikahti äkkinäisesti.
- Mihin sä olet menossa? Sen luo vai?
- Niin. Rannalle istumaan iltaa.
- Mutta mistä mun pitäisi se tietää? Vesku älähti, lähinnä estääkseen Lisbetiä lähtemästä ihan vielä, sillä sitten kaikki olisi totta ja ohitse.
- No, sä muistat kai kun oltiin kahvilla sillon yks ilta ja se tuli pummaamaan meiltä tupakkaa, Lisbet sanoi vastahakoisesti.
- Se pummi? Se renttu?
- Se, Lisbet myönsi. – Mä meen nyt. Älä muistele pahalla.

Vesku jäi tuijottamaan hänen peräänsä, näki, miten Lisbet pysähtyi suojatien eteen, kaivoi laukkuaan ja sytytti tupakan. Hän ei ollut koskaan polttanut ennen. Tekikö seura kaltaisekseen? Noinko pian se tarttui? Mitä muuta Lisbet oli ehtinyt oppia sitten toissaillan, muuta kuin laukomaan kauheuksia päin naamaa? Mitä hän oikein näki siinä jätkässä? Koko juttu oli ihan käsittämätön. Hän näki varmastikin painajaista. Taitaisi olla parasta painua kotiin ja sänkyyn, että pääsisi jossain vaiheessa heräämäänkin tästä pahasta unesta.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   6.2.09 19:31:13

Voi, Vesku raukka.. :/ Mut toi Lisbet oli kieltämättä ärsyttävä, että parempi vaan noin :D

Lähettäjä: roosaa 
Päivämäärä:   6.2.09 19:32:08

Oi ihanaa ! Uutta tarínaa sennulta ! Vähänkö riemastuin ku huomasin tän ja kirjottajana oli sennu =) mut tää kuulostaa kans tosi hyvältä : D ja toi lisbet oli munki mielestä aika ärsyttävä.. :D

Päivämäärä:   6.2.09 19:54:50

minkähän ikäsiä tässä ollaan? mä en oo oikein keskittynyt

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.2.09 19:56:35

Eipä siitä oo tainnu vielä olla puhettakaan, mutta nippa nappa 18.

Lähettäjä: álávíívádésíré 
Päivämäärä:   7.2.09 12:02:32

Saaks tänne aamupalaakin? Työt haittaa harrastuksia, oon ollu koneella viimeks ehkä tiistaina niinku silleen kunnolla. Sata kilsaa Jessiä lukematta ja oli pakko hyppää tänne heti ku oli maininta .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.2.09 17:12:18

Myöhäinen aamupala :D Mut oon tosiaan lähteny ajamaan klo 4.45 ja sit juhlinu 100-vuotiskekkereitä niin että nyt vasta sain koneen auki. Terveisiä verkosta tipas1 :D
---------------

Lauantai-aamu valkeni täydellisenä, ellei suorastaan lupaillut liiankin kuumaa. Ainakin Vesku oli hiusjuuriaan myöten hiessä, kun hän havahtui ravisteluun. Riikka, pikkusisko.
- Ootko sä kipeä? Etkö sä aio tunnille? tyttö ihmetteli. Veskun ensimmäinen ajatus oli, että ehkä hän olikin kipeä, sillä hänen päänsä tuntui omituisen raskaalta ja täydeltä.
- En mä tiedä – mä nukuin huonosti. Mitä kello on? hän mutisi ja samalla, kun muisti alkoi taas pelata ja elämän kaameus alkoi taas kaatua päälle. Lisbet oli jättänyt hänet, ei häntä mikään flunssa vaivannut vaan suru.
- Melkeen yhdeksän jo. Tavallisesti sä oot tähän aikaan jo menossa. Oletko sä ollut ryyppäämässä? Riikka kysyi ja katsoi häntä epäluuloisena.
- En.
- No meinaatko sä mennä?
- En.
- Aha.

Tyttö kääntyi ja poistui, sulkien oven perässään. Vesku käänsi kylkeä ja sulki silmänsä ja tuli sitten järkiinsä. Hulluko hän oli? Lauantai-aamuisin oli hänen estetuntinsa, viikon kohokohta. Aikoiko hän muka petollisen Lisbetin antaa riistää senkin häneltä, etenkin kun Järssi tähän aikaan vuodesta saattoi perua ne ihan äkkiarvaamatta, jos oli löytänyt itselleen sopivat kisat lauantaiksi. Ei hélvetissä. Yhtään enempää hänen viikonlopustaan se naikkonen häneltä pilaisi. Hän nousi ripein liikkein sängystä välittämättä siitä, että peitto jäi lattialle ja kiskoi vaatteet päälleen. Hänen katseensa osui pikkuiseen pakettiin, joka oli kirjahyllyn reunalla. Mitä käyttöä silläkään nyt enää olisi? Hän otti sen ja paiskasi roskikseen ja lähti haukkaamaan jotain ennen kuin pyöräilisi tallille.

Heitä oli yleensä tunnilla kolme koulun hevosilla ja epälukuinen määrä tallin yksityishevosia, tänään näköjään kaksi kappaletta. Nina, joka oli Veskun rinnakkaisluokalla, oli pulskalla suomenhevostammallaan Hämärillä ja toisena oli vasta muutama kuukausi sitten tallille muuttanut iso poni, Souvenir ja sen selässä vaaleahiuksinen tyttö. Veskun mielestä tyttö ei ollut sen omistaja, mutta hän ei voinut olla varma, eikä häntä jaksanut kiinnostaakaan. Hän kiskoi riuskin ottein oman ratsunsa satulavyön tiukalle ja nousi selkään. Jonain muuna päivänä hän olisi ollut kovin iloinen saadessaan estetunnille Vakarin, joka oli tallin parhaita hyppääjiä, ellei Järssin Zairea laskettu, ja se hevonen ei tosiaankaan käynyt tunneilla. Tänään sekään ei tuntunut juuri miltään. Hän melkein toivoi, että olisi sittenkin jäänyt kotiin.

Järssi taisi toivoa samaa. Hän pysäytti Veskun ensimmäisen hypyn jälkeen karjuakseen hänelle, todella karjuakseen.
- Älä rääkkää mun hevosta tolla lailla! Sä kiskot sitä suusta ja oliko muka mitenkään tarpeellista käyttää raippaa kun se oli menossa muutenkin?
- Ei, Vesku myönsi ja tunsi omantunnon pistoksen. Turhaan hän Vakaria rökitti, se oli tosi noloa, ja niin oli Järssin huutaminenkin, ja tuntikavereiden virnistelyt ja myötätuntoiset katseet. Penteleen Lisbetin syytä sekin, yritti pilata vielä hänen estetuntinsa.
- Jalustimet pois ja harjoitusravia kentän ympäri, Järssi määräsi. Se oli hänen vakiorangaistuksensa, jos jollekulle ei meinannut mennä hänen sanansa kaaliin. Hänestä olisi tullut loistava ammattisotilas. Vesku ei pullikoinut vastaan vaan tunsi rauhoittuvansa pikkuhiljaa töyssyillessään tamman korkeiden askeleiden tahtiin.

Lopputunti meni paremmin, kun hän onnistui lopulta keskittämään ajatuksensa siihen, mitä oli tekemässä. Järssikin lakkasi mulkoilemasta häntä pahantahtoisesti, ja Vesku uskalsi kysyä, järjestäisikö hän vielä kisoja ennen kesälomaa.
- Ei ehdi, mulla on kaikki viikonloput kiinni kisoissa, Järssi sanoi, eikä vaikuttanut olevan erityisen pahoillaan. – Vastahan meillä oli kisat.
Se oli totta, niistä oli vain kaksi viikkoa ja Vesku oli tullut toiseksi ysikymppisessä. Hambo, yksi yksityisistä, oli voittanut.
- Me aiotaan mennä koulukisoihin kesäkuussa, ilmoitti Nina. Se laji kieltämättä sopikin paremmin hänen tammalleen kuin tikkujen loikkiminen, vaikka piti se siitäkin. Sillä ei vaan oikein ollut koordinaatiota ja Järssi aina välillä uhkasi veloittaa Ninalta ylimääräistä estetunneista, kun Hämäri katkoi niin paljon puomeja.
- Sekin vois olla kivaa, Vesku sanoi kaihoisasti. Hän piti kilpailemisesta, adrenaliinista ja jännityksestä ja onnistumisen tunteesta.
- Pylpertelyä, tuhahti Järssi hiukan halveksivasti. – Menkää nyt pois että seuraavat pääsee tilalle.

Vesku jäi tallille pyörimään osaamatta lähteä kotiinkaan. Siellä ei mikään houkutellut, sen sijaan talli tuntui turvallisen neutraalilta paikalta. Siellä Lisbet ei ollut koskaan käynyt, sillä hän pelkäsi hevosia. Hän pelkäsi koiriakin: hänellä oli ollut tapana tarrautua Veskun käsivarteen aina, jos heitä kävelyllä tuli vastaan jokin kissaa suurempi koiraeläin. Hatara ajatus Lisbetistä roikkumassa Karren käsivarressa kävi Veskun mielessä, ja kun Pirja samassa astui talliin, hän tarjoutui tekemään jotain, ihan mitä tahansa.
- Mulla on pari boksia vielä siivoamatta, jos sä tosiaan haluat, mä voin ruokkia, sanoi Pirja ilahtuneen näköisenä. Hän oli matala ja tukeva ja hänellä oli pystynenä, mutta hän oli äärimmäisen mukava. Vesku alkoi putsata loppuja karsinoita miettien laiskasti, oliko hän koskaan nähnyt Pirjaa huonolla tuulella.

Tämä oli kuitenkin se päivä, jolloin hän näki, ja niin näkivät kaikki muutkin, jotka tallilla vielä olivat, viimeisen tunnin ratsastajat ja muutama hevosenomistaja. Vesku oli menossa tyhjentämään kottikärryjä ja oli vähällä törmätä oven edessä ensinnäkin jonoon hevosia ratsastajineen ja seuraavaksi heinäkärryihin, jotka Pirja oli jättänyt sikseen. Nainen itse seisoi kädet lanteilla ja huusi Järssille. Oli helppo nähdä miksi. Se johtui taatusti nuoresta, punatukkaisesta tytöstä, joka oli kietoutunut Järssin kaulaan.
- Älä nyt, mies ähki Pirjalle samalla, kun yritti irrottaa tyttöä ympäriltään. – Paula on vaan tuttava…
- Siltä näyttää!
- Vai vaan tuttava! kiljaisi punapääkin, se sai hänet irrottamaan otteensa.

Ratsastajat lakkasivat harkitsemastakaan talliin menoa ja ne, jotka olivat sinne jo ehtineet, tulivat takaisin pihalle. Naiset huusivat toisilleen ja Järssille ja Järssi huusi heille kummallekin vuorotellen. Ilmeisesti hän oli edellisiltana ollut ilman Pirjaa viihteellä.
- Pidä naikkoses, pidä tallis, pidä lääväs! puhisi Pirja lopulta ja lähti marssimaan poispäin, Järssin kotitalon suuntaan.
- Sä et puhunu mitään vaimosta! kimitti Paula ja paukutti nyrkeillään Järssiä käsivarteen.
- No ei se ole vaimo! Järssi vakuutteli naama punaisena ja vaaleat hiukset epätoivoisena pörrönä, kun hän haroi niitä. Lopulta hänen katseensa osui yleisöön, kaikkiin oppilaisiin ja hevosenomistajiin. – Eikö teillä muka ole mitään muuta tekemistä kuin seistä siinä tuijottamassa? Häipykää!

Hyvin vikkelästi kaikki katosivat näkyvistä, muut talliin ja Vesku nurkan taakse lantalaan. Kun hän palasi sieltä tyhjien kottareiden kanssa, seisoi punatukkainen nainen yksinään keskellä pihaa. Hän ei kuitenkaan näyttänyt enää mitenkään kiukkuiselta, uteliaalta paremminkin kääntyilleessään ympäri katselemassa kaikkea.
- Oletko sä Jarin tallipoika? hän kysyi Veskulta tämän huomatessaan.
- En ole, Vesku sanoi lyhyesti. Asiahan ei hänelle mitenkään kuulunut, mutta jos joku olisi kysynyt hänen mielipidettään, olisi hän ollut sataprosenttisesti Pirjan puolella.

Päivämäärä:   7.2.09 19:07:02

Aamupala, lounas (ainakin mulla), what's the difference.. No, itekin käyn ihan nollavaihteella, sinisilmät peruttu tältä päivältä, otin kahen tunnin päikkärit ja sit vaan makasin tunnin sängyssä hereillä ku en jaksanu tehä mitään muuta...

Ja voi Veskuparkaa, ku se on muutenki tollanen tunneihminen ni lukiolaisiässä sen maailman on täytyny lähes kaatua!

(Huom, vesku sai just säälipojoi vaik olin päättäny et se on tylsä ja kaikkitietävä mr. täydellisyys .D)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.2.09 19:05:38

Des, kiva et ees säälipojoja :D
-------
3. Kompastelua kesän kynnyksellä

Torstai oli Veskun seuraava tallipäivä ja siihen mennessä maailma näytti aika lailla erilaiselta. Elo ei ollut enää yhtä ainoaa puristavaa tuskaa. Itse asiassa lauantai-ilta kavereiden seurassa oli jo parantanut hänen oloaan aika lailla. He olivat kokoontuneet Iljan pihalle ensin pelaamaan petankkia ja sitten grillaamaan ja saunomaan ja juomaan olutta ja lopulta katsomaan elokuvia takkahuoneessa, ja vaikka Vesku välillä oli vaipunut synkkyyteen, eivät pojat olleet antaneet hänen ruveta valittamaan.
- Siinä naikkosessa ei ikinä ollutkaan mitään muuta hyvää kuin tissit, oli Lari sanonut, ja vaikka Vesku oli eri mieltä, ei hän jaksanut ruveta tekemään numeroa siitä asiasta.
- Me ollaan neljä muskettisoturia ja pidetään yhtä elämämme loppuun asti eikä vilkastakaan mitään naisia, haaveili Ilja.
- Sä olet varmaan vähän vajaa, Lari tuhahti siihen.
- Okei, voidaan me kuvia katella, ja elokuvia, Ilja myöntyi.
Sinä iltana he olivat kuitenkin nauraneet paljon ja jotenkin kummasti jokainen naurunpurskahdus kutisti sitä tosiasiaa, ettei Lisbetiä ollut enää. Tai siis ei ollut Veskun elämässä. Oikeastaan oli aika houkutteleva ajatus sekin, ettei häntä olisi ollenkaan. Ehkä hän onnistuisi pääsemään hengestään sen nuorisorikollisen kanssa?

Hetken Vesku tunsi huonoa omatuntoa ajatellessaan jotain niin pahaa, mutta pikkuhiljaa hän alkoi tajuta, että Lisbet ei ollut kuitenkaan ollut se tyttö, jona hän oli tätä pitänyt. Se Lisbet ei ikinä olisi jättänyt häntä jonkun Hakalan Karren tapaisen takia. Oli ehdottomasti parempi, että se asia oli selvinnyt ennemmin kuin myöhemmin. Nyt hän tiesi myös, miksi kaverin nimi oli kuulostanut tutulta, Ilja oli muistuttanut.
- Se oli sen niminen tyyppi, joka hajotti mun silmälasit viime talvena, hän oli sanonut pohdiskellen, nostanut lasit nenältään ja katsellut niitä arvioivasti, vaikka ne olivatkin eri lasit. Häneltä oli hajonnut siinä rytäkässä vähän muutakin kuin lasit, muun muassa yksi etuhammas ja itsetunto. Molemmat oli sittemmin onnistuttu jotenkin paikkaamaan, mutta Ilja ei mielellään jutellut siitä jutusta.

Niinpä Vesku ei ollut enää niinkään suruissaan pyöräillessään torstaina tunnilleen, paremminkin hän puhisi orastavan naisvihan kourissa. Teemu oli näköjään ehtinyt tallille jo ennen häntä, mutta se ei ollutkaan ihme. Hän oli kiirehtinyt sinne jo useamman viikon paljon ennen aikojaan ja aina Vesku oli löytänyt hänet lorvailemasta Tafsan karsinan tienoilta tai sitten sen hoitajan kanssa tallin edustalta tai kentän laidalta. Okei, Siru oli ihan sievä tyttö ja vanhimmasta päästä tallin hoitajakatrasta, ainakin kuuden- ellei seitsemäntoista, mutta hän oli tyttö ja se riitti Veskulle tänään. Hän vain nyökkäsi lyhyesti Teemulle, joka haahuili tallin ovella Sirun ja Vakarin hoitajan, Lauran, kanssa, mutta tämä tarttui hänen kassiinsa ja alkoi kiskoa häntä kohden ratsastuskenttää.
- Hei, mikä hoppu sulla on? Sä meet Tafsalla ja se on jo tunnilla.
- Ai, Vesku sanoi ja pysähtyi vastahakoisesti. Teemu näytti kiusallisen hyväntuuliselta, vähän jännittyneeltäkin ja jatkoi:
- Täällä on tapahtunu kaikenlaista!
- Niin kuin? Vesku kysyi suostumatta innostumaan.
- Pirja on lähteny, ilmoitti Siru.

No, se oli kieltämättä uutinen. Nainen oli tuntunut kuuluvan talliin yhtä lailla kuin Järssi itsekin.
- Se paukkasi tänne yhtäkkiä sunnuntaina traikun kanssa ja pakkasi tavaransa ja Hamatapin, selosti Laura vuorostaan.
- Ja Järssillä taitaa olla uusi tyttöystävä, Siru jatkoi.
Vesku muisti lauantaisen kohtauksen ja huokaisi. Ei Järssilläkään tainnut hyvin mennä, tai mistäpä sitä toisaalta tiesi? Häntähän ei sentään ollut jätetty yksikseen kuin nallia kalliolle, jos hän nyt käsitti oikein.
- Se punapää? Mä näin sen viikonloppuna.

- Just se. Se on ihan kammo kana, juorusi Laura. Hänen silmänsä olivat levällään kuin teelautaset, kuin korostaakseen, miten kammottava punapää olikaan.

Mainittu henkilö sipsutti parahiksi Järssin mökiltä päin ja tytöt sulkivat suunsa niin, että napsahti. Kaikki neljä tuijottivat Paulaa ymmärtämättä edes hävetä, vaikka se selvästi sai naisen hämilleen. Hänen kasvoilleen nousi kevyt puna ja hän puraisi nopeasti alahuultaan, mutta tuli silti päättäväisesti heidän luokseen. Hänellä oli hyvin vaaleat farkut, melkein valkoiset, ja jaloissaan kullanväriset sandaalit. Varpaankynnet leiskuivat punaisiksi lakattuina.
- Hei vaan hei, hän sanoi pirteästi. – Oletteko te tulleet ratsastamaan?
Teemu mutisi jotain myöntävää vastaukseksi ja Paula nyökkäsi hyväksyvästi. Veskun mieleen tuli, että hän yritti esittää ratsutilan emäntää, tosin epäonnistuen pahan kerran. – Mä menenkin tästä talliin, hän ilmoitti ja sipsutti sisään.
- Tekemään mitä? mutisi Laura hyvin hiljaa.
- Ruokkimaan hevosia? Vesku ehdotti. Paula näytti siltä, ettei ihan varmasti tiennyt, kumpaan päähän hevosta tunkisi syötävää, puhumattakaan siitä, että olisi tiennyt mitä syötävää. – Mä meen vaihtamaan vaatteet.

Talli oli melkein tyhjä, kun Vesku saapasteli sisään, ei siellä tarkalleen ottaen ollut kuin Paula, joka pyörähteli keskellä käytävää sandaaleissaan, eikä selvästikään tiennyt, mitä tehdä. Hän suoristi vähän sadeloimea, joka roikkui Zairen karsinan edessä, vilkaisi sitten sormiaan ja pyyhkäisi ne nopeasti farkkuihinsa. Sen verran Vesku ehti nähdä, ennen kuin lukittui vessaan vaihtamaan ratsastushousut jalaansa. Normaalioloissa hän olisi mennyt satulahuoneeseen, missä oli enemmän tilaa, mutta tuosta naikkosesta ei osannut sanoa. Hän olisi vaikka voinut törmätä sinne kesken kaiken ja kuvitellut Veskun tieten tahtoen tulleen strippaamaan hänelle.

- Järssi kysyi mua kesätöihin, juorusi Siru parhaillaan, kun Vesku palasi ratsastuskamoissaan ulos.
- Meinaatko sä mennä? Teemu kysyi kiinnostuneena.
- En mä voi. Mulla on jo kesätyöpaikka.
- Mä menisin, mutta se ei huoli mua, sanoi Laura surkeana.
- Miksei huoli?
- Se sanoo, että mä olen liian nuori. Mutta kelpaan mä sentään sen mukaan kisoihin, tyttö sanoi ilme kirkastuen hieman.
- Miten niin liian nuori? Teemu kysyi.
- No mä olen vasta viistoista. Ihan kuin se ois iästä kiinni – kai mä nyt osaisin seitsemänsataa kertaa paremmin hoitaa tallia kuin toi Paula. Mutta hoitakoon Järssi vaan sitten ihan itsekseen, jos ei kelpaa. Pian sille tulee Pirjaa ikävä.

Laura kuulosti vahingoniloiselta ja Veskun teki mieli tökkäistä häntä jollakin. Mitä Järssin naisasiat tytölle kuuluivat? Tai se, miten mies hoiti tallinsa ja minkä ikäisellä työvoimalla?
- Mä olisin voinu tulla, mutta mullakin on jo töitä, hän sanoi huokaisten. Kesä tallilla olisi ollut paljon mielekkäämpää kuin isän firman toimistossa, jonka ikkunoita ei saanut auki, todennäköisesti vielä sen arkistohuoneessa, jossa ei edes ollut ikkunoita. ”Siistiä sisätyötä”, oli hänen isänsä sanonut. Sitäpä tosiaan, mutta kuka poika halusi siistiä sisätyötä, jos toinen vaihtoehto oli olla ulkona enimmän osan aikaa ja kasvattaa hauiksia? Hän oli ollut siellä edelliskesänkin ja ties, että kesästä tulisi tappavan tylsä. Tuntui elämän haaskuulta istua kahdeksan tuntia päivässä aakkostamassa mappeja ja odottamassa, että joku juristeista haluaisi saada kolmekymmentäyksi kopiota muistiostaan, arkistokappale mukaan lukien.

Lähettäjässfä 
Päivämäärä:   8.2.09 19:29:42

Whei! Tämähän on mielenkiintoinen! :)

Lähettäjä: s^tu 
Päivämäärä:   8.2.09 19:56:13

tätä mä oon ehtinyt jo odotellakkin ! taas hyvin aloitit, ettei se hanna ihan heti ollut jo veskun housuissa. mutta joo, oottelen innolla jatkoo :)

Päivämäärä:   8.2.09 20:25:55

wiii, tallielämää :)

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   8.2.09 21:06:05

Toi aakkostaminen on syvältä (voin puhua kokemuksen syvällä rintaäänellä)..:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.09 17:50:01

Kesäloma läheni kuin juna. Luojan kiitos läheni, Vesku myönsi salaa itselleen. Hän oli kadottanut kaiken opiskelumotivaation Lisbetin mukana, mutta nyt ei ollut enää jäljellä kuin pari hassua koetta, jotka saattoi lyödä lekkeriksi. Sisimmässään hän tiesi, että huonot arvosanat harmittaisivat häntä myöhemmin, mutta tällä hetkellä sillä ei tuntunut olevan merkitystä. Hänellä oli omituinen hinku olla epäsosiaalinen ja kapinallinen ja tyly, kaikki piirteitä, joita hän ei ollut tiennyt omistavansakaan, eivätkä ilmeistään päätellen hänen äitinsä ja pikkusiskonsakaan. Hän jurotti kummallekin ja olisi jurottanut isälleenkin, ellei tämä olisi ollut kellon ympäri töissä ja sen jälkeen jatkanut työhuoneessaan, ja veljilleen, jos nämä olisivat olleet kotona eivätkä Helsingissä opiskelemassa.

- Sun pitää käydä parturissa, Veskun äiti huomautti yhtenä iltana vain hiukan ennen koulun loppumista, kun he kaikki neljä istuivat päivällisellä. Isäkin yleensä yritti ehtiä samaan ruokapöytään heidän kanssaan, joskin hän yleensä söi aterian ajatuksissaan, odottaen vain pääsevänsä takaisin työn pariin.
- Ai mun, Vesku sanoi haluttomasti ja tipautti otsatukkansa vielä enemmän silmiensä eteen. Se oli kuin suojaava verho. – Miks? Saan mä todistuksen näinkin.
- En mä ajatellut sun kevätjuhliasi vaan Riston valmistujaisia, hänen äitinsä huomautti.

Vesku mietti hetken, ajatuksissa kävi nopeana mielikuvana Hakalan Karren musta hiuspehko, joka ei takuulla ollut nähnyt kampaajan saksia ainakaan vuoteen.
- Okei, hän sanoi. Ellei isä olisi ollut läsnä, hän olisi saattanut sanoa jotain enemmänkin, todennäköisesti jotain kirpeää vanhimmasta veljestään, mutta hän empi herättää nukkuvaa karhua.
- Mäkin haluun, vinkaisi Riikka.
- Menkää yhdessä huomenna, mä varaan ajan ja annan Veskulle rahat, äiti päätti. Hän vilkaisi huolissaan nuorinta poikaansa, joka näytti yrittävän saada tuimalla katseellaan lautasella lojuvan perunan leijumaan. Oli kuin poika olisi saanut myöhäisen murrosiän yhtäkkiä pari viikkoa sitten. Tietystikin se johtui vain välirikosta Lisbetin kanssa, ainakin toivottavasti, mutta se huolestutti häntä silti. Perheen kolmantena poikana Vesku oli kasvatettu jo aika lailla vanhalla rutiinilla ja vasemmalla kädellä, ja lopputulos oli tähän asti näyttänyt oikein hyvältä, mutta nyt hän ei ollut ihan varma.

Riikka odotteli Veskua innokkaana koulun edessä seuraavana päivänä.
- Pian pian, meillä on aika nyt!
- Mä unohdin rahat kotiin, Vesku sanoi ja Riikan ilme valahti kauhistuneeksi. Sitten hän virnisti.
- Et unohtanu. Mä näin kun sä laitoit ne taskuun aamulla, ennen kuin sä lähdit.
- En niin, Vesku myönsi. Pikkulikka oli terävä. Hauska myös, aika usein. Hän tunsi hiukkasen katumusta muistaessaan, miten oli tiuskinut tälle viime päivinä.
- Mä saan ottaa väriä, äiti lupas, Riikka rupatteli. – Mitä sä teet? Laittasit vaaleita raitoja, ne sopis sulle ihanasti!
Veskun ilme synkistyi. Lisbet oli joskus luvannut raidoittaa hänen hiuksensa. Ehkä hän nyt hoiteli Karren hiuksia.
- En mä ala koreilla, hän sanoi torjuvasti, ja kun he pääsivät perille kampaamoliikkeeseen, jota äidin tuttava piti, hän rojahti tuoliin ja käski ajaa kaiken pois.

- Ja mähän en susta kaljupäätä tee, sanoi Aila-täti ronskisti samalla, kun hänen nuorempi työntekijänsä pöyhi Riikan hiuksia toisessa tuolissa.
- Niin, sitten mun ei olisi pakko tulla tänne moneen kuukauteen, ja sä olisit kahtakymppiä köyhempi, Vesku myönsi. – Jos jätät millin?
- Älä ole hävytön, nuori mies, kampaajatar sanoi ja läppäsi Veskua kammalla päälaelle, kuten oli tehnyt jo vuosikymmeniä, jos parturoitava ei pysynyt paikoillaan. Hän suostui sentään leikkaamaan hiukset koneella niin lyhyiksi, että niillä olisi hyvin kelvannut mennä vaikka armeijaan.
- Kammottavaa, sanoi Riikka nähdessään peilin kautta veljensä kuvan.
- Kätevää, tuumasi Vesku ja istui odottamaan, että Riikka joskus valmistuisi, vaikka hän tunsi olevansa aika lailla väärässä paikassa peilien ja hiuslakan tuoksussa vailla muuta selailtavaa kuin naistenlehdet. Aina, kun oven kilikello kilahti, hän laski lehden syyllisen oloisena pois, kunnes sai sellaisen ajatuksen, että pakokauhu iski. Mitä jos Lisbet marssisi juuri sisään? Hänhän ei tietenkään tulisi asiakkaaksi, mutta mitäpä, jos hän tulisi kysymään kesätöitä, tai jospa Aila-täti olikin jo palkannut hänet ja hän tulisi töihin?

Niin ei kuitenkaan käynyt ja helpotuksesta huokaisten Vesku lopulta löi rahat tiskiin. Riikka kääntyili vielä peilien edessä ja irvisteli peilikuvalleen. Hänen hiuksensa olivat tummemmat kuin tullessa ja hän näytti yllättäen vanhemmalta kuin olikaan.
- Älä pörrötä! hän kirahti, kun Vesku ei voinut vastustaa kiusausta yrittää sekoittaa ne.
- Et sä… hän aloitti, mutta keskeytti puheensa, kun hänen puhelimensa alkoi soida taskussa. Se oli Teemu. Jaha. Vesku melkein arvasi asiankin. Järssi oli varmaankin päättänyt perua kevään viimeisenkin estetunnin lauantai-aamuna löydettyään vielä yhdet kilpailut, joihin hän voisi Zairen kanssa osallistua. Niin oli käynyt useammin kuin kerran jo.
- Mo, Vesku murahti.
- Joko sä kuulit?
- En mutta anna mä arvaan. Meillä ei oo tuntia lauantaina.
- Ei varmaan ole, ei. Järssi on joutunu sairaalaan.
- Mitä, miksi, kerro lisää, Vesku sanoi hämmästyneenä.
- Pääsetkö sä tallille? Siru yrittää saada kokoon kriisikokouksen.
- Siru?
- Kuka muukaan?
- Joo, mä tuun, Vesku päätti. Järssin kriisit eivät ihan suoraan sanoen olleet hänen kriisejään, mutta ei hänellä ollut muutakaan tähdellistä tekemistä. Kotona lorviminen päätyisi todennäköisesti siihen, että hän saisi vaivata pullataikinaa. Äiti otti varsin tosissaan Riston valmistumisjuhlat.

Päivämäärä:   9.2.09 18:29:12

Miulla on, ah, niin ihana hevonen... Sil on joku intohimo järjestää hyppyloikkakohtauksia ja samalla pamauttaa miuta kaulalla päähän:S
Viime viikolla juoksin hammaspolilla kalustoa tarkistuttamassa, ku valkassa sain hepsulta turpiin. Tänään teki sitten saman, ehä mie enää kehtaa mennä uudestaan polille:D Särkee vaan helevetisti:S

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.09 19:29:12

Aqua, mene ihmeessä, ennen kuin hampaat alkaa tipahdella!
Joko te kohta avaatte kisakauden? (mulla on se etsivänhomma kesken :D)

Päivämäärä:   9.2.09 21:25:07

Enemmän se tohon leukaluuhun ja poskeen tömähti..:) Poski paisu ja mustelmoitu ja kuulemma korvakäytävä turpoaa..:/ Mielenkiintoista:D
Napsin pillereitä jo urakalla, mut iltapätkää vois viel laittaa kärsimyksiä helpottamaan;)
Kyllähän se kisakausikin kohta puoliin avataan. Kunhan neiti ei miuta hengiltä saa ennen sitä (kovasti se yrittää, mut pitäähän sitä luonnetta olla...):D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.09 22:14:54

Ainoastaan Aquan turvonneen korvakäytävän kunniaksi. Semmosesta en oo koskaan kuullukkaan...
---------
4. Tallipoika

Vain pari päivää myöhemmin Vesku oli vakaasti sitä mieltä, että Järssin olkapään murtuminen oli ehkä vuoden onnellisin sattuma. Tosin ei ehkä miehen itsensä mielestä, mutta hänen kyllä. Ilman sitä hän istuisi parhaillaankin siinä hemmetin asianajotoimistossa nuutumassa.
- Ota Riikka sinne arkistoimaan ja kopioimaan, mä osaan jo, Vesku oli ehdottanut isälleen ja sisko oli tyrmistyneenä nostanut katseensa Aku Ankasta.
- Pitäisikö mun muka ruveta tekemään töitä? Mähän olen lapsi!
- Ajattele, miten paljon enemmän jätskiä ja hiushörhelöitä ja meikkejä sä voisit ostaa, jos ansaitsisit omaa rahaa, kuin jos saat pelkän viikkorahan, Vesku oli huomauttanut.
- Höh, jos viikkoraha loppuu niin mä käyn mummeilla ja papoilla, Riikka oli todennut pettämättömällä logiikalla ja jatkanut lukemistaan. Yön yli nukuttuaan hän oli kuitenkin tullut toisiin ajatuksiin ja arvellut, että voisi hyvinkin käydä parin tunnin ajan päivässä hankkimassa omaa rahaa. Pidemmäksi aikaa ei isä suostunut häntä ottamaan, eikä siellä totuuden nimessä juuri pidemmäksi aikaa ollut töitäkään, ei ollut ainakaan edelliskesänä ollut. Siitäkin syystä Vesku oli tyytyväinen nykytilanteeseen.

- Joko sä alat olla valmis? tuli Järssi kysymään ja Vesku huomasi hätkähtäen unohtuneensa nojailemaan talikkoon.
- Pari boksia vielä, hän ilmoitti tarkistettuaan, missä oli.
- Jaa… no kai sä jossain vaiheessa opit. Mä olen yleensä kymmeneen mennessä valmis.
- Et nyt, Vesku huomautti ja silmäsi kantosidettä, jonka kätköissä Järssin oikea käsi oli.
- No en pérkele niin.
- Mitä siitä olenko mä valmis?
- Oltais katottu sitä Zairea.
- Mä voin ottaa nää loput sen jälkeen, Vesku lupasi kiireesti. Hänen hommiinsa oli sovittu kuuluvan hevosten ruokinta ja tarhaus, karsinoiden siivous ja maastojen vetäminen, kaikki töitä, jotka Järssi normaalisti hoiti itse, mutta joista luopumista hän ei kovasti tainnut harmitella. Zaire olikin eri juttu, hänen kilparatsunsa. Murtuma ei nyt sinänsä maailmaa kaatanut, mutta kisakauden se kyllä pilasi. Oli turha yrittää enää loppukesällä saada mainittavaa menestystä, jos hevonen oli seissyt kuukauden tai pari laitumella lihomassa. Niinpä Vesku oli sivulauseessa ehdottanut, että kai hän siinä sivussa yhden ylimääräisen hevosenkin liikuttaisi. Järssi oli sanonut suoralta kädeltä, ettei millään nassikalla ollut asiaa Zairen satulaan, mutta yön yli nukkuminen oli auttanut hänenkin kohdallaan.
- Ei kun siivoa ensin loppuun, jos sä et sitten enää pystykään, mies sanoi otsa epätietoisessa rypyssä, kuin pohtien, oliko sittenkään tekemässä mitään viisasta.

Vesku sai kulumaan melkein puoli tuntia vielä, mutta sitten hän työnsi kottikärryt piiloonsa kulman taakse ja marssi pitkin askelin kohden sitä tarhaa, jonne hän aamulla Järssin ylpeyden oli vienyt. Järssi itse nojasi terveellä kädellään aitaan ja katseli kaihoisasti, miten mustanruunikko hevonen häiriytymättä söi tuoretta ruohoa aidan alta. Muut hevoset olivat jo sulassa sovussa kahdella laidunlohkolla, mutta Zaire pääsisi sinne vasta illemmalla muutamaksi tunniksi. Järssi väitti sen lihovan muodottomaksi jo pelkästä vihreällä kävelemisestä. Sen seurana ruohoa nyhti shettisristeytys Tipue, joka ei pääsisi silloinkaan, sillä oli taipumusta kaviokuumeeseen.
Järssi seurasi vakaasti perässä, kun Vesku vei hevosen sisään, ja tuntui panevan merkille jokaisen liikkeen, kun hän harjasi ja satuloi hevosen. Hän ei kuitenkaan sanonut mitään, joten Vesku arvasi toimivansa kelvollisesti. Mies ei takuulla vaiennut hienotunteisuuttaan.
- Laitanko mä suojat? hän kysyi.
- Laita vaan. Ja laita martsakin, ota se Nadan.
- Miksei sen omaa?
- Ota vaan Nadan, se on tiukempi.

Vesku puri hampaansa yhteen ja potkaisi ohimennen ovenpieltä mennessään satulahuoneeseen. Järssi ei selvästikään odottanut suuria hänen ratsastuksestaan. Melkein kuulosti siltä, että hän olisi halunnut vetää lupauksensa takaisin, jos olisi ilennyt, mutta sellainen ei kuulunut hänen tapoihinsa. Mitä hittoa ukko kuvitteli hänen tekevän hienolle hevoselleen? Lasiksiko hän sitä luuli? Veskun mieleen ei juolahtanutkaan, että mies ehkä pelkäsikin päinvastaista, mutta ei hänen mieleensä tullut myöskään napista vastaan. Järssi nyt kuitenkin oli hänen pomonsa, ainakin nämä pari kuukautta, ja sitä paitsi hänen opettajansa. Ja pakkohan Järssin oli hänen ratsastustaitoonsa luottaa, kun hän kerran saisi maastotkin vetää.

- Kelpaako? hän kuitenkin kysyi melko pisteliäästi tarkistettuaan suurieleisesti, että niin suojat, martingaali kuin turparemmikin olivat tarpeeksi, mutteivät liian tiukalla.
- Missä sun turvaliivi on? Järssi murahti.
- Kotona.
- No just niin. Niin tietysti. Jos siirretään tää huomiselle?
- Ei, Vesku sanoi ja iski kypärän päähänsä. Zaire jo kilisytteli kuolaimiaan niin, että sen suupieliin alkoi muodostua hiukkasen vaahtoa. Mitä sekin sanoisi, jos päivän ohjelma olisi vain satulointi ja sitten kamojen riisuminen?
- Se on sitten hirveän herkkä, Järssi kuului selvittävän, mutta Vesku lähti taluttamaan hevosta kentälle sen verran reippaasti, että ääni tuntui jäävän jälkeen leijumaan ja pienenevän, vaikka Järssin ääni oli kyllä varsin kantava.
- Saanko mä hypätä? hän heitti taaksepäin, ja vastauksen siihen kuuli hyvin.
- Älä kokeile onneas, skidi, mä olen vieläkin sillä hilkulla että ratsastatko ollenkaan ilman liiviä.

Zaire ei todellakaan ollut ihan jokamiehenratsu. Sillä oli taipumusta joutua paniikin valtaan, ellei se ollut ihan varma siitä, mitä oli tapahtumassa ja nyt jo alkuasetelma oli epäedullinen. Se oli seissyt muutamia päiviä ratsastamatta ja sen lihakset tuntuivat kaipaavan rääkkiä, mutta selkään ei kiivennytkään ratsastaja, johon se oli tottunut vaan joku, joka tuntui ihan oudolta. Ruuna liikutteli hermostuneesti korviaan ja kokonaiset kymmenen metriä käveltyään se näki ruohikossa aidan takana liikahduksen ja kavahti sivulle, karkuun mahdollista vaanivaa kissapetoa. Vesku horjahti satulassa, muttei tipahtanut.
- Älä vedä ohjista! Istu rauhassa! Järssi karjui ja pyyhkäisi otsaansa terveellä kädellään. Vesku oikaisi asentonsa ja jatkoi matkaa, sydän hakaten hiukan tiheämmin. Ei häntä pelottanut, ainakaan vielä, mutta äkillinen liike oli säikäyttänyt.

Päivämäärä:   9.2.09 23:25:59

Haha, kuulostaa ihan Ponilta parin päivän seisomisen jälkeen. Eiks tollanen oo ihan normaalii käytöstä yksäreiltä?

(joo, menin jo nukkuun, mä haluun tähän koneeseen äänenvaimentimen tms et voi jättää yöks päälle)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.2.09 23:29:16

Ei Murulta ainakaan :) Nykyään se voi seistä vaikka viikon turhautumatta :) (Kysykää vaan multa miten puskis tehdään :D)

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   10.2.09 15:41:42

Oi oi oi :)

Bambilla alkoi taas luku-urakka ja niin vaan löytyy täältä tämmöstä! Mikä salaliitto tää oikein on?!

Ihanaa lueskella taas uusia juttuja. Ja Vesku on aivan ihana, ihan ku minun mies :)

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   10.2.09 16:57:01

Ei meijän karvamammutti ainakaan tommosia pönttöpelästymisiä saa =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.09 17:10:29

Bambi! Moi! Mitäs sä luet? Ja tärkeempää, mitäs sä kirjotat??

Tölkki, se on liian vanha oppimaan uusia temppuja, vaikka Muru on yrittäny opettaa :D
-----------------
Puolessa tunnissa Vesku oli lentänyt satulasta kolme kertaa, eikä Järssi siltikään ollut pyytänyt häntä edes siirtymään raviin. Zaire oli oma-aloitteisesti sinkoillut miten mieli, silmät päässä pyörien ja kauhusta puhisten, kun tuuli liikutti oksia tai lintuparvi lennähti kentälle.
- Lopetetaan jo, Järssi ehdotti, kun poika kömpi hiekkaa sylkien ylös hieroen olkavarttaan. Tällä kertaa hän oli onnistunut pitämään kiinni ohjista ja se taisi tuntua.
- Koska sä olet muka antanut lopettaa tipahtamiseen? Vesku ärähti.
- Kohta mulla ei oo tallityöntekijää.
- Ei lopeteta. Mä alan tajuta sitä.
- Siltä näyttää, Järssi mutisi, mutta luovuttaminen siinä kohden oli niin kerettiläistä hänenkin mielestään, ettei hän voinut muuta kuin pitää terveellä kädellään vastaan oikeasta jalustimesta, kun Vesku taas kerran kiipesi satulaan. – Jos sä pysysit yhden kierroksen selässä niin sitten kyllä sais riittää.

Vesku veti syvään henkeä ja pyydysti jalustimet jalkoihinsa. Hänellä oli hiekkainen ja hakattu olo, mutta jos hän nyt antaisi periksi, ei Järssi missään nimessä antaisi hänen liikuttaa Zairea. Tosin hänen intonsa tehdä sitä oli laimentunut huomattavasti, mutta ei kokonaan kadonnut. Luovuttaminen tuntui mahdottomalta, ja hänestä tuntui, että hän tosiaankin alkoi hiukan ymmärtää hevosen ajatuksenjuoksua. Se kettuili hänelle ihan tahallaan, mutta karkukohtauksista alkoi sen pienissä aivoissa tulla todellisia, kun hän tarrautui kaikkine raajoineen kylkiin ja ohjiin kuin hengenhädässä. Jos hän itse pystyisi pysymään selässä rentona, se ei ehkä saisi lisäpolttoainetta paniikkeihinsa.
- Vois olla hyvä ajatus juoksuttaa sitä vähän huomenna ennen kuin mä ratsastan, hän huomautti Järssille, ennen kuin käänsi Zairen taas kohden kentän pelottavaa päätyä. Teoriaansa testatakseen hän antoi ohjien roikkua puolipitkinä ja kiersi sormensa valmiiksi satulan etukaaren ympärille eikä hevonen tuntunut ainakaan yhtään sen kireämmältä kuin aikaisemmilla kerroilla, kun se oli ollut kaula tiukasti kaarelle rullattuna.

Lähtihän se taas puolen kierroksen kuluttua, mutta tällä kertaa Vesku onnistui pysymään selässä ja yritti olla tekemättä mitään. Vasta kun hevonen aikoi tapansa mukaan pysähtyä aidan vieressä seisovan Järssin luo hän painoi varovaisesti jalkansa kiinni saadakseen liikkeen jatkumaan. Hämmästynyt Zaire epäröi hetken, mutta jatkoi sitten ensin töksähtelevää, sitten hiljalleen tahdikkaammaksi muuttuvaa ravia.

Paria kierrosta enempää Vesku ei riskeerannut. Hevonen tuntui edelleen siltä, että voisi räjähtää minä hetkenä hyvänsä, eikä hän seuraavalla kerralla taas välttämättä pysyisi kyydissä.
- Nyt mä voisin lopettaa. Jatketaan huomenna, hän ehdotti ja pysähtyi Järssin luo, joka väisti nopeasti, kun Zaire aikoi puskea häntä olkapäähän.
- Mun pumppu ei välttämättä kestä tätä toista kertaa, mies mutisi, mutta hän tunsi hevosensa ja se, miltä se oli näyttänyt ihan viime metrit, oli saanut hänet huokaisemaan helpotuksesta. Se oli lopultakin lakannut pyörittelemästä silmiään ja laskenut hiukan turpaansa. Selvästikin se oli edelleen valmis karkaamaan, mutta seuraavaa kuvitteellista petoa odotellessaan se saattoi vaikka tehdä ratsastajan mieliksi. – Se juoksutus voisi olla hyvä juttu, mun olisi pitänyt ajatella sitä jo tänään, hän myönsi sitten ja tajusi vasta sitten kai niillä sanoilla luvanneensa, että Vesku saisi ratsastaa ainakin kerran vielä.

Vesku hoiti hevosen takaisin tarhaan omin päin. Järssi oli ilmoittanut kaipaavansa nappeja ja torkkuja ennen kuin ratsastustuntilaiset saapuisivat iltapäivällä ja lähtenyt kohden taloaan, joka oli vain kivenheiton päässä tallista. Jos Pirja olisi vielä ollut maisemissa, ei Järssi olisi mitään tallityöntekijää tarvinnutkaan. Paula sen sijaan nauroi paljon, mikä ei sinänsä ollu vika, mutta hän väisti, jos joku hevonen vilkaisi hänen suuntaansa. Siitä huolimatta hän pyöri siellä jonkin verran, ihan kuin ei olisi raaskinut päästää Järssiä silmistään, ja yritti osallistua asioihin. Rakennekynsineen ja tallille sopimattomine vaatteineen hän onneksi keskittyi juttelemaan ihmisten kanssa, eikä rohkaistunut yrittämään mitään sen vaativampaa kuin hakea Järssille juotavaa, jos tämä karjui kurkkunsa käheäksi opettaessaan. Ehkä hänestä oli enemmän hyötyä sairaanhoitajattarena, Vesku toivoi laskiessaan Zairen takaisin tarhaansa.

Hänkin lähti kotiin syömään, mutta hankasi vähän kylmälinimenttiä olkapäähänsä ennen kuin otti pyöränsä. Se tuntui ainoalta paikalta, joka oli jäänyt pahemmin juilimaan kaikkien ilmalentojen jäljiltä, mutta ei sekään ollut järjettömän kipeä. Olisipa ollut ironista, jos Zaire olisi onnistunut murtamaan toisen olkapään viikon sisään.

Neljän jälkeen tallilla oli jo kova hyörinä. Tuntihevosten hoitajat olivat tulleet valmistelemaan hevosia tunteja varten ja yksityishevostenkin omistajia alkoi saapua työpäivän jälkeen. Vesku katseli ihan uusin silmin ympärilleen tallissa astuessaan sisään. Käytävällä lojui tavaroita ja turvetta, jälkeäkään ei näkynyt siitä hiljaisesta siisteydestä, jonka hän oli aamulla jättänyt taakseen. Paitsi kello seitsemän maastoa hänellä ei oikeastaan tänään ollut täällä enää muuta tekemistä kuin hakea tuntien jälkeen sisään ne hevoset, joita joko hoitaja, ratsastaja tai omistaja ei ollut jo hakenut, ja antaa iltaruoat. Pidättäytyen ärisemästä kaikkialla vallitsevasta siivosta hän meni vähin äänin rehuhuoneeseen laittaakseen pellavarouheen turpoamaan. Oli kummallista, ettei hän aikaisemmin ollut huomannut, minkälaisen sotkun ja ennen kaikkea metelin tytöt toivat tullessaan, vaikkei heitä niin monta ollutkaan. Tuntihevosiakin oli vain kymmenen.

Vesku heitteli ruokintakärryn isoon saaviin pellavaa ja kivennäisiä, lisäsi vettä ja hämmensi sitä, kun ovi kävi ja sisään tuli Siniriitta, joka omisti yhden yksityishevosista. Tyttö katsahti häntä päästä jalkoihin ja takaisin.
- Ai, se olet siis sinä. Sähän ratsastat torstaisin, eikö vaan?
- Ja lauantaisin. Mikä mä olen? Vesku kysyi hiukan vaivaantuneena tytön katseesta.
- Se uusi tallintekijä. Mä kuulin, että Järssi palkkasi jonkun tuntilaisen, mutta ei sun nimi sanonut mulle mitään.
- Ai. Vesku ei oikein tiennyt, loukkaantuako. Tietenkään hän ei ollut tavannut käydä tallilla muulloin kuin ratsastustuntipäivinään, eikä voinut olettaa, että hevosenomistajat jaksaisivat kiinnittää huomiota tuntiratsastajiin tai heidän nimiinsä, mutta toisaalta he olivat pienellä tallilla, eikä poikia niin kauhean monta ollut hänen lisäkseen. – Mä muistan sut kilpailuista, hän huomautti.
- Jaa. Siniriitta ei kommentoinut sitä sen enempää vaan käänsi äkkinäisesti selkänsä Veskulle ja alkoi mitata oman poninsa ruokia. Hän oli viimeisimmissä kisoissa tullut kahdesti hylätyksi, tosin sitten hänen poniltaan oli löytynyt vuohisnivelen tulehdus, minkä takia se todennäköisesti oli ollut haluton hyppäämään. Tytön ilmeestä päätellen siitä muistuttaminen oli kuitenkin läpsäisy päin naamaa ja Vesku katosi vähin äänin. Alku ei ollutkaan niin ruusuinen, kuin mitä hän oli vielä aamulla kuvitellut. Ensin Zaire oli höykyttänyt häntä ja nyt ensimmäinen hänen tapaamansa hevosenomistaja tuhahteli närkästyneenä.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   10.2.09 17:27:01

Heipä hei :)

Mä en edes erityisemmin välitä hevosista, mutta tää on tosi mukaansatempaava.

Pääsykokeita pukkaa, kahen työvuoden jälkeen HIEMAN vaikeeta tarttua kirjaan... Jotain sekalaisia tekeleitä ontyön alla, mut toistaseks ne ei oo johtanu mihinkään. Ehkä nyt lukemista pakoillessa sais inspiksen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.09 17:33:55

No toi nyt oli vasta puolitotuus - pääsykokeet mihin?

Lähettäjä: Pingo 
Päivämäärä:   10.2.09 20:47:28

Tänneki ilmoitus että luen :)

Hauskaa lukea nuoresta Veskusta, Vesku vaikuttaa aika naiivilta tässä vaiheessa :) ja toisaalta hauska et tietää suurpiirteisesti mitä on tulossa.

Ja toi sun kirjoittaminenhan on tutun sujuvaa ja selkeää, ei siihen niin muista edes kiinnittää huomiota kun keskittyy vain tarinaan. Sinuna kyllä ihan oikeasti harkitsisin yrittää saada näitä tarinoita (tai ainakin osaa) kirjaksi. Onhan tällaisia 'heppatyttöjen' kasvutarinoita ennenki ollu kirjasarjoina, ekana tulee mieleen noi Sunny-kirjat. Ei muuten mikään ärsytä niin paljoa kuin sarjat, joissa päähenkilöt eivät vanhene (esim. Nummelan ponitalli, argh)! Suomalaisten hevosmaailmaan sijoittuvien kirjojen (ainaki laadukkaiden) määrä on kyllä ihan onneton.

Sori, meni nyt osin ohi aiheen :p

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   10.2.09 20:51:38

Kauppikseen ja Haaga-Heliaan liiketalouteen ja muutamaan muuhun.

Päivämäärä:   10.2.09 21:02:17

Se turpoaminen kuulosti kyl tosi katu-uskottavalta:D
Oon varma, et mein neiti on ton Zairen esikuva (yhtä seko)...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.09 21:25:35

Pingo kiitos! Pitäisköhän sitä rohkaistua. Mä olen kyllä suunnitellut tehdä jonkinlaisen omakustanteen, mutta kai sitä voisi ensin kokeilla josko joku suostuis maksamaan, ettei mun tarttis...
Ihan samaa mieltä kyllä muuten sun kanssasi!

Bambi ~aaltoja~

Aqua, se esikuva on paljon lähempänä kuin sun neitisi ;)

Päivämäärä:   10.2.09 21:59:15

Siniriutta .D

Mut hei, mullon nälkä, kaks paahtista ei riittäny ja teestä tulee hammas kipeeks ni haluun sielunravintoa!

Ja Tölkki ja Sennnu tein hepat on tammoja. Ja meil on ruuna. Ja viel nuorempiki! (Vaiks tänään käytiin keskustelua siitä et järkevöityykö tammat vanhetessaan..)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.09 22:05:57

Mut ponit on eri asia :D

Ja olkoon nyt tän kerran. Mutta mä EN ota tavaks laittaa tätä kuin pätkän päivässä! Muuten oon kohta taas paniikissa, jos jossain kohden tulee tökkö kirjoittamisessa.
-------

Hevosenomistajatytöt eivät sinänsä olleet mikään syy hänen kesätyönvalintaansa, mutta heillä oli ollut kätevää perustella sitä kavereille. Nämä olivat jotenkin hiljaisesti hyväksyneet sen, että Vesku kävi ratsastustunneilla, mutta se, että hän aikoi kuluttaa tallilla koko kesänsä, oli ylittänyt kiusoittelukynnyksen komeasti.
- Hevoset on ih-hah-haa! oli Pate kimittänyt ja kiskonut hiuksiaan tupsuille, jotka muistuttivat hänen hevoshullun pikkusiskonsa saparoita. Onneksi Vesku oli ehtinyt odottaakin moista reaktiota.
- Sehän on suunnilleen toiseksi paras kesätyö, rantavahdin jälkeen, hän oli huomauttanut.
- Hah, miten niin? Pate oli jatkanut ilkkumistaan.
- No lihakset kasvaa ja saa aurinkoa ja sitten siellä käy viikossa noin sata tyttöihmistä.
- No et kai sä mitään meidän Sannin ikäsiä ole ruvennu katselemaan? Mikä pedo sä oot?
- Kyllä niistä ainakin puolet on ihan laillisen ikäsiä, Vesku oli tuumannut sillä seurauksella, että Pate ja Lari olivat luvanneet tulla häntä vastaan tänä iltana tarkistaakseen, miten paljon hän huijasi.

Sitä ennen oli kuitenkin vielä hommaa. Ensimmäisen tunnin ratsukoiden kerääntyessä kentälle hän lähti hakemaan laitumelta Drakman, jolla Järssi yleensä veti maastot, sillä se oli tammalauman pomo eikä kukaan uskaltanut lähteä sitä ohittamaan ihan vaan huvin vuoksi. Vielä aamulla hän oli hiukan elätellyt toivoa saada ottaa Zaire ratsukseen, mutta se idea oli nyt hyllytetty ainakin toistaiseksi. Ehkä loppukesästä.

Maasto sentään sujui hyvin. Vesku oli ratsastanut tallilla sen verran kauan, että osasi harvat maastoreitit vaikka unissaan, vaikka hän olikin jo reilun vuoden ajan keskittynyt esteratsastukseen. Muutaman kerran hän oli vaihtanut tuntiakin, jos tarjolla oli ollut maasto kenttätunnin sijaan. Hänen ryhmässään oli viisi vähän varttuneempaa ratsastajaa, viikon tätiryhmä, joka kiljahteli ja säpsyi ja jonka kanssa piti ottaa rauhallisesti. Vesku ei ollut tajunnutkaan miten rauhallisesti, kun he palasivat varsinaisen lössyttelylenkin jälkeen tallille vähän myöhässä ja yksi ratsastajista huokaisi:
- Hitsi, että te nuoret ootte hurjia! Me ei olla ikinä laukattu noin paljon!
Hänen pulleat kasvonsa loistivat kuitenkin riemusta, ja muidenkin suupielet olivat venyneet kohden korvia. Ilmeisesti hurjastelemaan joutuminen oli ollut kaikille miellyttävä kokemus.

Järssi istui penkillä tallin oven vieressä kärsivän näköisenä, vaikka hänellä oli punatukkainen Paula kainalossaan.
- Te viivyitte liian kauan, hän ilmoitti.
- Pitää ens kerralla mennä kovempaa, Vesku tuumasi ja sai naislaumassaan aikaan pieniä kirkaisuja ja ihastunutta kiherrystä. Se sai Järssin ilmeen laukeamaan huolestuneesta tyytyväiseksi.
- Eihän se mitään kun oli viimenen tunti. Mä vaan aloin epäillä, että teille on sattunut jotain. Pärjäätkö sä nyt?
- Pärjään, Vesku vakuutti.
- Hämäri ja Hambo on vielä kentällä, mutta jaa niillekin ruoat valmiiksi, vaikkei ne ehtisi sieltä, ennen kuin sä lähdet, Järssi neuvoi.
- Selvä.

Tädit riisuivat hevosiltaan satulat ja suitset ja katosivat sitten laumana kesäiltaan. Vesku lähti hakemaan loput hevoset sisään ja sai seuraa viimeisistä hoitajatytöistä, Miasta ja Roosasta. Heitä oli oikeastaan kaksi porukkaa, isot ja pienet, ja ikäraja meni jossain neljäntoista paikkeilla. Nämä olivat niitä pienempiä, ehkä kolmentoista ikäisiä ja he kuulustelivat Veskua tarkasti. Oliko hän tullut tallipojaksi jäädäkseen? Mitä hän piti työstä?
- Piti kai sitä jostain kesätöitä saada, vaikka palkka onkin aika onneton, Vesku tuumasi.
- Saatko sä palkkaa? Hitsi, mehän oltais hoidettu talli ratsastuspalkalla, Mia kiljaisi. Vesku ei viitsinyt sanoa, että niin hänkin melkein teki.

Tytöt ottivat viimeiset yksärit, Mårranin ja Fetan, ja Vesku pyydysti Zairen, joka otti muutaman harkitsevan askeleen poispäin, muttei kyllin nopeasti.
- Alkakaa te vaan painua kotiin, ja kiitos avusta, Vesku sanoi, kun kaikki hevoset olivat sisällä paitsi viimeisiä kentällä pyörijöitä. Tytöt eivät vakuuttaisi Patea ja kumppaneita siitä, ettei hän pistäisi täällä esiin kuin opettaja lastentarhassa. He tottelivat, hän jakoi ruoat ja vetäytyi sitten rehuhuoneeseen vaihtamaan ratsastushousunsa katkaistuihin farkkuihin, joilla oli aamulla tullut tallille ja päivällä käynyt syömässä. Mistään maailman rahoista hän ei olisi pyöräillyt pitkin Hangon katuja ratsastushousuissaan, vaikkei matka pitkä ollutkaan.

Hän ehti istuskella tallin edessä odottelemassa poikia niin kauan, että viimeisetkin ratsukot päättivät lopettaa iltaurheilunsa.
- Sammuttakaa sitten valot kun lähdette, Vesku pyysi, kun Nina ja Essi tulivat vilkkaasti rupatellen ja ratsujaan taluttaen kentältä.
- Uusi tallijehu, Nina kiusoitteli. – Et kai sä meitä jäänyt odottamaan?
- En, kavereita mä odottelen, Vesku naurahti.
- Ai noita? Hop hop, mennään! komensi Essi vähän hätäisellä äänellä. Hänen kimo poninsa oli ottanut muutaman pelästyneen sivuaskeleen, kun pihaan surisi mopo. Tosin se tuli ihan kiitettävän hitaasti, sillä sen rinnalla tuli pyöräilijä.
- Joo, Vesku sanoi ja nousi avaamaan pyöränsä lukon. – Muistakaa ne valot.
- Missä ne kaikki naiset on? kysyi Lari ja katseli ympärilleen tyhjällä tallipihalla.
- Ne on lähteny jo kotiin.
- Jaa, pikkulikoilla on nukkumaanmenoaika?
- Voi olla. Mitäs tehdään? Mä kuolen nälkään, Vesku ilmoitti katsellen kavereitaan kysyvästi.

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   10.2.09 22:16:57

Mä en ymmärrä, miten kaikissa hevosjutuissa on aina Essi. Janeon aina hätähousuja tai ylipirteitä :O

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.09 22:21:05

Apua, ei kai meissä kaikissa asu pikkuista palaa Merja Jaloa ja Nummelan ponitallin Muffella ratsastavaa Essiä? :D
E-rit-täin pelottava ajatus!
(Essi on mun kissamummoni)

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   10.2.09 22:47:20

Voi ei, eli mun sisäinen olemus on kissamummo tai ponitallilainen?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.2.09 23:02:14

Kissamummo on mun mielestä noista paras vaihtoehto :)

Lähettäjä: Skidi 
Päivämäärä:   11.2.09 15:10:30

Oi voi...jäin koukkuun:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.2.09 17:38:34

Skidi, sepä hauskaa!
----------
5. Kolhuja

Pojat päätyivät Mäkkiin ja sen jälkeen rannalle. Paten pyöräntarakalla oli pallo, kuten useimmiten, ja näin illalla lentisverkko oli vapaana.
- Mä passaan, Vesku ilmoitti yritettyään ensimmäistä syöttöä. Olkapäässä oli vihlaissut niin, että hän oli ollut vähällä kiljaista. Toivottavasti sillä saisi huomenna työt hoidettua.
- Söitkö sä liikaa? Lari pilkkasi, kun Vesku istui sivummalle.
- Työtapaturma. Sitä paitsi paremmin te mahdutte riekkumaan siinä kahdestaan kuin kolmestaan.
Rannalla oli muutakin porukkaa, nuoria, mutta he olivat vähän kauempana veden rajassa, eikä Vesku ollut suonut heille vilkaisua enempää. Jollakin porukalla oli ehkä koulujen päättäjäiset venähtäneet vähän pitkäksi. Vesku istui käsi poskella katselemassa kavereidensa loikkimista ja mietti tulevaa työpäivää. Taitaisi olla parasta huomenissa ottaa turvaliivi mukaan siltä varalta, että Järssi aikoisi ruveta urputtamaan Zairesta. Hän ei huomannut lähestyvää tyttöä, ennen kuin tämä rojahti hänen viereensä hiekalle.
- Hei, Lisbet sanoi ja Vesku hätkähti. Yllätys ei ollut mitenkään miellyttävä.

- Mitä sulle kuuluu? tyttö kysyi ja hänen ässänsä suhahti hiukan, mutta vaikkei se olisi juorunnutkaan, alkoholin tuoksu hänen hengityksessään olisi.
- Hyvää, Vesku sanoi niin lyhyesti kuin mahdollista, mutta ei saanut käännettyä katsettaan tytöstä pois niin pian kuin olisi oikeastaan halunnut. Lisbet oli sydämeenkäyvän sievä, kuten aina, mutta nyt hänen suuret ruskeat silmänsä olivat jotenkin turvonneen näköiset ja hänen hiuksensa olivat toiselta sivulta littanat ja toiselta pystyssä, kuin hän olisi nukkunut ja jättänyt kampaamatta herättyään. Hänen päällään oli liian suuri nahkatakki, jonka alla näkyi olevan vain bikinien yläosa, ja tahraiset farkut.
- Ihan oikeestiko? Kato, mä kumminkin tavallaan rakastan sua vielä, tyttö sanoi ja tuijotti häntä suurin silmin kuin vakuuttaakseen.

Pate ja Lari jatkoivat pallottelua mutta se ei ollut mitään peliä enää, he vain siirsivät sormenpäillään palloa verkon yli ja tähtäsivät niin hyvin, ettei edes askelten rapina estänyt heitä kuulemasta keskustelua.
- Ai? Vesku sanoi myrkyllisesti ja katsahti tarkemmin porukkaa, joka istui ja mökäsi. Vettä vasten heistä näkyi vain tummat siluetit. – Sitä varten sä varmaan haluatkin olla ton nuorisorikollisen kanssa ja ryypätä aivos pihalle, että sä rakastat mua. Miten mä en nyt ihan tajua?
- Siis en mä silleen enää rakasta, että mä haluaisin olla sun kanssa, mutta mä rakastan muuten, ymmärrätkö sä? Sä olet niin kiltti ja kultanen, Lisbet selitti ja näytti siltä, että hänen silmänsä kostuivat liikutuksesta. Nenä ainakin alkoi punertaa. Hän tarttui Veskua käsivarresta toisella kädellään ja silitti sitä toisella.
- Unohda, poika ärähti ja nousi seisomaan niin ripeästi, että hänen puoleensa nojautunut vaaleaverikkö mätkähti hiekalle.
- Possu! tyttö kirahti, kun hänen kasvonsa osuivat maahan, mutta pojat olivat jo menossa.

- Mennäänkö satamaan? Lari ehdotti, mutta Vesku puisti päätään.
- Mä taidan lähteä nukkumaan.
- Älä nyt anna sen nartun enää vaivata sua, Pate ärähti kiukkuisesti ja tönäisi häntä, ikävä kyllä siihen kipeämpään olkapäähän.
- No en mä sen takia… mun pitää olla seiskalta töissä, Vesku vastasi yhtä kiukkuisesti, osaksi koska Pate oli satuttanut häntä mutta osaksi, koska ystävän sanoissa oli pieni rahtunen asiaa.
- No ei siltä näyttäny, Pate jatkoi terrierimäiseen tapaansa.
- Oisko mun pitänyt jäädä siihen istumaan ja antaa kännisen akan lääppiä itseäni?
- Munkin pitäs varmaan painua nukkumaan, sanoi Lari, rauhanhieroja. Hän oli kesätöissä satamassa ja siellä oli nimenhuuto kuudelta.
- Mamot, Pate mutisi. – Kai teillä on edes viikonloppuna vapaata?
- Toivottavasti ei, Lari sanoi iloisesti ja Veskukin puisti päätään. Miten Järssi muka yhtäkkiä viikonloppuna pystyisi hoitamaan hommansa kun ei arkenakaan selvinnyt niistä?

He asuivat kaikki saman kadunpätkän varressa ja pujahtivat yksi kerrallaan omiin pihoihinsa, Vesku ensimmäisenä. Hän ajatteli hiippailla vähin äänin nukkumaan, mutta vanhemmat ja pikkusisko, jotka olivat iltapalalla, huhuilivat häntä raportoimaan ensimmäisestä työpäivästä ja hänen vatsansa oli samaa mieltä Big Macista huolimatta.
- Oli se järjellisempää kuin toimistossa, hän sanoi lyhyesti istuessaan pöytään.
- Sä et näytä kovin tyytyväiseltä elämääsi, hänen äitinsä huomautti.
- Äh, mä törmäsin Lisbetiin äsken.
Vanhemmat vaikenivat hienotunteisesti, mutta Riikkaa ei pidellyt mikään.
- Oliko se sen Karren kanssa? hän kysyi.
- Yksin se oli, Vesku murahti.
- Karre on ihana. Ihan kuin joku merirosvo, Riikka sanoi haaveillen.
- Ja sä olet höntti.

Ehkä Lisbetin uusi oli tyttöjen mielestä kutkuttavan vaarallisen näköinen ja oloinen, joskin Veskun oli vaikea ymmärtää, miten se saattoi olla houkutteleva ominaisuus. Selkeästi niin kuitenkin oli. Riikka muisteli innoissaan, miten oli nähnyt pojan jengeineen puistossa kaljapiknikillä ja Lisbetiin renttumaisuus oli tehnyt samantapaisen vaikutuksen. Vesku puisti päätään ja oli melkein vahingoniloinen muistellessaan, miten rähjäisen näköinen Lisbet oli ollut.
- Mä taidan mennä nukkumaan, hän haukotteli.

LähettäjäJamoBakteeri. 
Päivämäärä:   11.2.09 17:55:07

Mä tykkään Veskusta, vaikka se onkin heppapoika :)

Päivämäärä:   11.2.09 18:51:04

Ollaan neidin kanssa jo jonkun aikaa hakattu päätä seinään (lähes kirjaimellisesti). Nyt kävi valkku kotona sanomassa muutaman taikasanan ja pikkupiru on taas aisoissa:D Viisas opettajani varmaan anto neidille jotain taikapölyä (tai sit se vaan osaa hommansa)..:D

Päivämäärä:   11.2.09 19:41:07

Aqua valkut yleensä osaa! (tai sit niille ei kande maksaa)

Päivämäärä:   11.2.09 19:52:50

Onhan se tullu todettua jo montaa kertaa, kun yhteistyö on ollut pitkä ja hedelmällinen:)
Mut se taikapöly kuulostais paljon hienommalta:DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.2.09 16:59:33

Jamis, kiva :)
Taikapölykin kuulostaa kivalta... vai onko se vaan se auktoriteetin läsnäolo...?
--------

Karsinoiden siivoaminen sujui seuraavana päivänä vielä hitaammin kuin ensimmäisenä, kiitos kipeän olkapään, mutta kun Järssi ja Paula maleksivat tallille aamupäivällä, oli Veskulla jo Zaire satuloituna ja itsellään ratsastuskamat turvaliiviä myöten päällä.
- Ai sä et aio antaa periksi, Järssi totesi.
- Mä aion hypätä tällä vielä ennen syksyä, Vesku ilmoitti.
- Tai sitten et. Katokkin, ettet ala ratsastaa sillä salaa.
- En tietenkään, Vesku sanoi loukkaantuneena.
- Toivottavasti sä et putoa tänään, sanoi Paula ystävällisesti.
Sitä Veskukin toivoi, sillä satulan nostaminen selkään oli vihlaissut olkapäässä niin, ettei sitä liikettä tehnyt mieli toistaa kovin monta kertaa, ja ratsautuminen vaatisi sitä ehdottomasti.
- Juoksutusta? hän varmisti Järssiltä. Hän oli jo etsinyt juoksutusliinan valmiiksi, muttei ollut rohjennut lähteä kentälle hevosen kanssa. Hän ei ollut koskaan juoksuttanut hevosta, vaikka olikin muutaman kerran ollut näkemässä, eikä se vaikuttanut hankalalta.

Toisaalta, ei ratsastuskaan vaikuttanut hankalalta sivusta seurattuna. Juoksuttaminen saattoi olla aavistuksen helpompaa, mutta helppoa se ei ollut. Zaire seisoi narun päässä, eikä liikuttanut muuta kuin korviaan, vaikka Vesku maiskutteli miten, kunnes se astahti epäröivän askeleen kohden häntä.
- Älä anna sen astua liinan päälle, sitten on hélvetti irti! Järssi karjui ja Vesku keri kiireesti löysälle päässyttä nauhaa maasta.
- Mene nyt, hän äsähti hevoselle niin hiljaa, ettei Järssi voinut kuulla, ja heilautti löysää narua, tipauttaen samalla juoksutuspiiskan ja sitten Zaire taisi tajuta, tai se teki vaan sille ominaisen karkupyrähdyksen. Seuraavassa hetkessä se oli vetänyt koko liinan pitkäksi ja laukkasi. Vesku sai onneksi juuri ja juuri kiinni lenkistä, tai hevonen olisi ollut vapaa. Hänellä ei ollut mitään sanomista siihen, mitä se ympyrällä teki – se vaan meni.
- Anna sen juosta, Järssi huusi, kai vastauksena hänen anovaan katseeseensa.

Muutamaa minuuttia myöhemmin Zaire alkoi jo hidastaa vauhtia järjelliseksi ja kohta sen jälkeen se laukkasi oikein hyvässä rytmissä. Vesku alkoi Järssin ohjeiden mukaan kelata liinaa lyhyemmälle ja ympyrän pienentyessä hevonenkin hidasti vauhtia.
- Joko? hän kysyi.
- Mitä joko?
- Joko mä voin mennä selkään?
- No mene, mies puuskahti. – Mutta jos sä satutat ittes, saat löylytyksen.
- Sultako? Vesku naurahti epäkunnioittavasti ja irrotti liinan hevosen suitsista. Järssistä ei olisi löylyttämään häntä vasemmalla kädellään.

Sinä päivänä ratsastus sujui aavistuksen verran paremmin. Zaire yritti edelleen kaikota paikalta useaan otteeseen, mutta Vesku alkoi tuntea takapuolessaan, milloin se suunnitteli sitä, ja onnistui enimmäkseen pysymään selässä. Väliaikoina hän saattoi oikeasti ratsastaa ja lopulta Järssi nyökkäsi hitaasti.
- Anna olla jo, taluttele se kuivaksi.
- Eikö mennytkin paremmin? Vesku kysyi toiveikkaana.
- No sanotaanko, että mä en enää pidä ihan mahdottomana sitä, että sä joskus oppisit ratsastamaan sillä.

Päivämäärä:   12.2.09 17:12:06

jotenkin mä en vielä miellä Veskua samaksi Jessin Veskuksi, että ihan piristävää lueskella tätä :)

Päivämäärä:   12.2.09 19:40:05

Kuulkaas, osaisko joku sanoa, mitä teksin, kun miulla on puol litraa 21% likööriä ja sitä pitäis hieman lantrata. Oon suht pienikokonen ja menee helposti päähän, ni kuinkas paljon kaataisin limsaa sekaan?:D

Päivämäärä:   12.2.09 19:47:49

Puoleen litraan kaksykköstä voisin ottaa kolme litraa blandiksia. Ainakin tuskassa toimi 3,5 dl viunaa ja 2 l mehuu/limuu. Paitsi et limuu EI kande laittaa mehutölkkiin, se tölkki alkaa paisuun ja poksahteleen :D

Toisaalta liköörii kandee laittaa vähemmän kun muuten juomasta tulee ällömakeeta. Siks suosinkin mielummin tiukkoja ja valmiiks makeita mehuja.

/vanha juoppo lopettaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.2.09 19:50:40

tölkki alkaa paisuun ja poksahteleen xD

Miksei täällä voi quoteta? xD

Päivämäärä:   12.2.09 19:52:48

Juujuu, yritetämpäs tehdä tuon ohjeen mukaan:D Thanks, des! (En oo vielä mikään paatunu juoppo;D)

Päivämäärä:   12.2.09 22:08:58

Sennnu, no kiitti vaan hei! =D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.2.09 17:14:59

Vähän pidempi pätkä vastapainoksi kun eilinen oli lyhkä.
---------------

Veskun olkapää ei ollut saanut täräystä kummempaa. Se ei vihoitellut enää parin päivän kuluttua, ja tallityöt alkoivat nekin sujua ilman, että niiden jälkeen teki mieli kaatua satulahuoneen sohvalle. Ei hän ollut kyllä kaatunut alkupäivinäkään – olisi ollut liian noloa, jos Järssi olisi löytänyt hänet siitä – mutta mieli oli kyllä tehnyt. Ei koulunpenkillä juuri kuntoa kasvateltu, eikä hän tosissaan harrastanut mitään muuta urheilua kuin ratsastusta. Kaksi viikkotuntia saattoi pitää pohkeet timmeinä, mutta ei niillä muutoin juuri kuntoa kohottavaa vaikutusta ollut. Nyt hän paiski pari tuntia lapiohommia aamutuimaan ja ratsasti sen jälkeen Zairen ja illan maastotunnin ja parina päivänä lisäksi vielä omat viikkotuntinsa. Ne hän tosin olisi voinut vaikka jättää väliinkin, kun Järssi joka tapauksessa neuvoi häntä Zairen kanssa, mutta kun äiti oli kesäkaudenkin maksanut jo huhtikuussa, turha niitä tunteja oli perumaankaan ruveta.

- Koska sulla oikeen on vapaata? Veskun isä kysyi kolmantena viikonloppuna, kun hän taas vetäytyi lauantaina nukkumaan jo hyvissä ajoin ennen puoltayötä.
- Ei mulla ole.
- Sulla on pakko olla. Ei alaikäsiä saa pitää töissä seitsemän päivää viikossa. Ei ketään itse asiassa saa.
- Mutta ei Järssillä ole muitakaan tekemään hommia.
- Saa luvan hommata. Sano sille, vai pitääkö mun jutella sen kanssa?

Ajatus kantavaäänisestä isästä latelemassa vähintään yhtä kantavaääniselle Järssille työaikalainsäädäntöä ei ollut yksinomaan miellyttävä. Okei, kuulemista siinä varmasti olisi, mutta se saattaisi päättyä siihen, että Järssi toteaisi hyvin tulevansa toimeen ilman mitään tallityöntekijää, heittää vaikka koko hevoslauman laitumelle tai palkata sittenkin jonkun pikkuhoitajista.
- Mä juttelen sen kanssa itse, kiitos vaan, hän sanoi tiukasti, ja niin hän tekikin, tosin vähemmän tiukasti ja vasta ratsastettuaan Zairella.

- Sähän tiedät, että mun isä on lakimies, hän aloitti pohjustamisen.
- En. Tarviinko mä semmosta johonkin? Järssi kysyi.
- Et kai. Se vaan alko eilen ihmettelemään, että koska on mun lakisääteinen vapaapäiväni.
- Ai. Sä alat jo kyllästyä?
- No enhän, Vesku sanoi kiukkuisesti. Hän olisi mieluummin jättänyt mainitsematta koko asiasta, mutta se olisi vain johtanut siihen, että isä olisi ruvennut hoitelemaan sitä. – Se nyt vaan sattuu olemaan hassun nipo siinä mielessä, että asiat menee oikeen.

Järssi haroi oljenkeltaisia hiuksiaan ja näytti vähän tuskastuneelta.
- En mä suoraan sanottuna tullu ajatelleeksikaan, hän tunnusti. – Ei ne tommoset koske yksityisyrittäjää, eikä sen akkaakaan, sen puoleen. Mitäs nyt tehdään?
- Kai mun pitää jonain päivänä viikosta pysyä poissa täältä, Vesku sanoi vähän surkeana. Hänestä koko puheenaihe oli nolo, mutta asia oli pakko hoitaa. Järssi jatkoi hiustensa haromista ja Veskun mieleen tuli, että mahtoi olla hankalaa pestä hiuksia yksikätisenä. Vaikka ehkä Paula auttoi siinä? – Vieläkö Paula pelkää hevosia? häneltä livahti ja Järssi mulkaisi häntä.
- Arvosteletko sä mun naisasioiden hoitoa?
- No en! Mutta eikö koko homma ratkeais, jos Paula voisi tehdä vähän tallitöitä?
- Mä taidan ratkasta sen jollain toisella tavalla. Kävelytä se nyt niin, ettei se puuskuta, mä menen nappaamaan vähän nappia.

Vesku alkoi talutella isoa ratsuaan ympäri kenttää. Se oli muutaman kerran alkuun rynnännyt suoraan hänen päälleen, mutta kun hän oli ottanut tavakseen pitää raipan oikeassa kädessä ja välillä muistutteli hevosta sen olemassaolosta, se oli lopettanut. Itse asiassa Zaire oli aika rasittava hevonen boksin ulkopuolella, se Veskun oli pakko myöntää ainakin itselleen, vaikkei olisi sitä kenellekään ääneen sanonutkaan. Siitä huolimatta hän jatkuvasti himoitsi päästä sen selkään. Joka kerran oli yhtä hivelevää muistaa, että hän oli ainoa ihminen maailmassa, joka sinne tällä hetkellä pääsi.
- Tai no ehkä Raimo Aaltonen tai vaikka Numminenkin kelpais Järssille, hän sanoi hevoselle, joka ei ollut kuulevinaan.

Järssi odotteli häntä tallissa.
- Mä taidan tietää, hän sanoi. – Ne saa ruveta olemaan viikonloput laitumella. Sun ei tarvi tulla sunnuntaisin. Eikä lauantai-iltaisin.
- Entäs yksityiset, mitä ne siihen sanoo? Vesku kysyi.
- Tuskin ne mitään sanoo, tai jos sanoo niin tulkoon itse ottamaan yöksi sisälle ja siivoomaan boksinsa. Suurin osa niistä on joka tapauksessa alkanu jutella, että ne haluais antaa hevostensa olla ulkona yötäpäivää.
- Entäs Zaire ja Tipue?
- Seisköön ne yhden yön tarhassaan, kyllä Paula saa luvan osata heittää niille heinää aidan yli ja laskea vettä letkusta saaviin. Ja juhannuksenkin saat vapaata, kai se kattaa nää alkukuun viikot?
- En mä tarvii, Vesku sanoi, mutta Järssi huitaisi ehjällä kädellään.
- Pysy poissa, mä en halua mitään työsuojeluihmisiä niskaani. Mä aion joka tapauksessa pitää tallin kiinni. Meillä ei ole juhannuskisoja tänä kesänä.

Juhannusvapaa, jonka Järssi oli luvannut, tai paremminkin määrännyt, askarrutti Veskua sinä iltana, kun hän palasi iltatallin tekoon. Tietysti hän oli aikonutkin viettää illan kavereiden kanssa, mutta nämä olivat olleet vähän näreissään, kun hän oli muistuttanut joutuvansa olemaan taas aamulla ruokkimassa hevosia.
- Jopa mulla on vapaata juhannuksena, ja sitä paitsi nää on mun ekat ryyppäjäiset täysikäsenä, oli Lari valittanut.
- Ryyppää pois. Mä voin taluttaa sut sitten himaan nukkumaan, kunhan et oksenna mun päälle, Vesku oli luvannut ja lisännyt, että elukat vaativat ruokaa pyhinäkin. Lari oli viimeinen heidän porukastaan, joka täytti kahdeksantoista. Veskun synttärit olivat olleet jo melkein kaksi kuukautta sitten, Iljan jo alkuvuodesta ja Teemun toukokuussa, mutta he olivat solidaarisesti odottaneet Laria lähtemättä vielä suuremmille kapakkakierroksille, mitä nyt jonkun kerran olivat saunakaljoja ostelleet. Nyt hän aavisteli, että juhannusaatosta voisi tulla vähän suunniteltua railakkaampi.

Kuin olisi osannut lukea hänen ajatuksensa, Hämäriä pölyharjalla sutiva Nina kysyi:
- Mitä sä aiot tehdä jussina?
- Täällä me pörrätään kai kavereilla ja kaupungilla. Entäs itse?
- Me lähdetään meidän mökille, Essikin tulee mukaan. Mä mietin, että huvittaisko sua liikuttaa Hämäriä sillon?
Vesku katsoi heitä kiinnostuneena, paksua suokkia ja pitkähiuksista tyttöä. Hämäri ei kuulunut niihin hevosiin, joiden satulaan hän olisi koskaan hingunnut, mutta tilanne oli kutkuttava. Häntä kysyttiin liikuttamaan jotain yksityishevosta.
- Voinhan mä, hän lupasi välinpitämättömänä. – Mutta en mä Essin ponilla voi ratsastaa, sille mä olen liian iso.
- Joo ei sun sitä tarviikaan, Essi on löytänyt sille uuden vuokraajan ja se on juhannuksen kaupungissa ja huolehtii siitä. Sä voit tietysti vaikka näyttää sille maastoja tai jotain, jos te satutte yhtaikaa.
- Ai. No. Ehkä, Vesku mutisi. Se olisi tietenkin joku tyttöihminen taas ja hän tunsi edelleenkin lievää vastenmielisyyttä sellaisia kohtaan. Nina oli eri juttu, hän oli selkeästi vain kaveri, mutta suurinta osaa tallin tytöistä Vesku, ellei nyt suorastaan vältellyt niin ainakin kohteli asiallisen lyhytpuheisesti. Välillä hän suomi itseään sellaisista ajatuksista, että nämä muka olisivat hänestä jotenkin kiinnostuneita, mutta kieltämättä jotkut näyttivät olevan. Hoitajat suhtautuivat vähän ylemmyydentuntoisesti tuntiratsastajiin, jopa pikkuhoitajat, mutta nykyään hän olikin tallimestari ja sai sitä paitsi ratsastaa Zairella.

- Saitko sä vapaapäiväasiasi kuntoon? kysyi isä katse terävästi vilahtaen, kun Vesku alkoi ahtaa itseensä iltapalaa. Hänellä tuntui nykyään olevan alati nälkä.
- Tietysti, Vesku sanoi suu täynnä ja voiteli jo toista sämpylää.
- Jätä nyt muillekin jotain, tokaisi Jaska, joka oli palannut kesäkuun alussa Helsingistä sekä vanhaan kesätyöpaikkaansa Hankoon että vanhaan huoneeseensa.
- Sä et tarvitse niin paljon, kun sä teet istumatyötä. Sun peffasi on muutenkin levinny talven aikana, huomautti Riikka asiallisesti.
- Eikä ole! Jaska väitti ja alkoi hiukkasen punoittaa, vaikka itse asiassa Riikka oli ihan oikeassa. Toisaalta Jaska oli aina ollutkin vähän pyöreän sorttinen, mutta oli hän kyllä saanut lisäkilojakin. Se oli aina ollut hänelle vähän arka paikka ja Riikka tiesi sen oikein hyvin, ja niin tiesi Veskukin.
- Ei tämmöset tietokoneen ääressä kasva, hän sanoi ja ojensi hauiksensa Jaskan nenän eteen. Jossain perheessä kolme isoveljeä olisi saattanut pitää yhtä ja joko kiusata tyttökuopuksen kuoliaaksi, tai sitten palvoa hänet piloille, mutta jostain syystä heillä oli juopa aina ollut kahden vanhimman ja kahden nuorimman välillä.
- Vie se saastanen raajas hemmettiin tai mä puren, Jaska ärähti ja paiskasi takaisin tarjottimelle sämpylän, jonka oli juuri poiminut käteensä. Hän nousi ja lähti pöydästä.
- No niin, seura parani huomattavasti, Riikka totesi iloisesti. Vanhemmat vilkaisivat toisiaan kuin pohtien, räjähtääkö nauramaan vai saarnaamaan, mutta lopulta kumpikaan ei sanonut mitään.

Päivämäärä:   13.2.09 21:27:04

Asiavirhe!!
Sulla on pakko olla. Ei alaikäsiä saa pitää töissä seitsemän päivää viikossa. Ei ketään itse asiassa saa.
[clip]
Lari oli viimeinen heidän porukastaan, joka täytti kahdeksantoista. Veskun synttärit olivat olleet jo melkein kaksi kuukautta sitten

Sennu sun pitää yön pimeinä tunteina ku kukaan ei oo kuulemassa lisää salakuoteja .D

Ai niin ja eilen törmäsin baarissa henkilöön jonka nimi oli ihan oikeesti Ilja!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.2.09 21:32:18

Des, mä huomasin ton vasta, kun täältä luin :S
Mut mun oli tarkotus eka tehdä niistä nuorempia.

Oliko sillä Iljalla musta tukka ja silmälasit? :D

Päivämäärä:   13.2.09 22:09:47

Ei, vaalee tukka ja iso nenä .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.09 12:52:07

6. Aattomaastossa

Juhannusaattona ei ollut ratsastustunteja, mutta aamutalliin Vesku meni tavalliseen tapaan ja ratsasti sen jälkeen Zairen. Järssi seisoi edelleen kuin toteemipatsas kentän nurkassa ja seurasi tuimana heidän jokaista liikettään, vaikka Veskun mielestä se alkoi jo olla aika tarpeetonta. Jossain vaiheessa, tarkalleen sanoen kolme päivää sitten, tiistaina, jokin oli naksahtanut heidän yhteistyössään tai hevosen mielessä. Sinä päivänä se ei ollut loikannut karkuun kertaakaan vaan oli ollut oikein miellyttämishaluisella tuulella ja asettunut lopuksi oikeinpäinkin niin, että sen liikkeet olivat alkaneet tuntua selkään voimakkailta ja joustavilta ja tahdikkailta. Se ei tietenkään voinut jatkua, seuraavana päivänä Zaire säikähti pihaan pyöräileviä pikkuhoitajia, eikä rentoutunut kunnolla yli puoleen tuntiin, mutta Vesku oli saanut maistiaisia siitä, mitä voisi olla ja muistikuva siitä riitti antamaan uutta motivaatiota. Mikä parasta, Järssikin oli nähnyt sen ja tiesi, mitä oli nähnyt.

- Mitenkäs se hyppääminen? Vesku kysyi, kun hän juhannuksen kunniaksi oli taas saanut hevosen hetkeksi leijumaan täydessä yhteisymmärryksessä ja hänestä tuntui, kuin hän itsekin olisi vähän leijunut. Aika paljonkin, itse asiassa.
- Sä et hyppää sillä ja piste, Järssi sanoi.
- Mutta etkö sä nähnyt?
- Mä näin, että sä sait sen kulkemaan rehellisesti peräänannossa viimeset kaks minuuttia. Kun sä pystyt siihen kahdessa minuutissa niin keskustellaan sitten asiasta. Se kuumuu esteillä niin, että mä olen ehtiny parantaa toisenkin luunmurtuman, ennen kuin sä olet siinä vaiheessa, Järssi lateli. Hänen tarkoituksensa ei ollut olla ilkeä, mutta pojan ilmeestä hän tajusi olleensa sitä silti. – Mutta selkeesti sulla alkaa olla siihen tuntumaa, hän kiirehti lisäämään. Miksi pilata klopin juhannusaatto? Tämä kun oli kuitenkin osoittautunut paljon hyödyllisemmäksi kuin mitä hän oli uskaltanut odottaakaan.

Laimea kiitos oli tarpeeksi palauttamaan Veskun hyvän mielen, sillä Järssi ei kehunut aiheetta ja harvoin aiheestakin. Hän laskeutui satulasta ja löysäsi vyön.
- Hauskaa juhannusta sitten vaan, Järssi sanoi, kuin vielä hyvittääkseen töykeyttään.
- Samoin. Vaikka en mä vielä lähde, mä teen jotain Hämärinkin kanssa, Nina pyysi. Kai mä voin huomennakin ratsastaa Zairen? Ja ylihuomenna?
- Sulla piti olla vapaata.
- Ei ratsastaminen oo töitä, ja mä tulen joka tapauksessa liikuttamaan Hämärin.
- Huomenna se saa pitää vapaan, sillä mä aion olla krapulassa enkä aio jaksaa seistä vahtimassa teitä, Järssi ratkaisi. – Katotaan sunnuntaina.

Vesku tyytyi siihen ja lähti vaihtamaan hevosta. Mitä pidemmälle kesä kului, sitä enemmän hän oli alkanut nauttia kesätyöstään. Hän ei olisi välittänyt kuvailla tuntemuksiaan, mutta ne olivat hyvin lähellä sentyyppisiä, mitä Pate oli hänelle muutama ilta sitten Sannin Hevoshullusta lukenut matkien kimittävää pikkutytön ääntä. Hänkin oli nauranut muiden kanssa, mutta ymmärtänyt hyvin esiteinien rakkauskirjeet eläimistä jaloimmalle. Sitä paitsi ratsastaminen oli urheilua. Sitä eivät kaveritkaan asettaneet kyseenalaiseksi. Vesku oli kerran lässytyksestä sydämistyneenä haastanut heidät kokeilemaan ja he olivat kävelleet kuin housuihinsa päästäneet monta päivää.
- Vielä me hypätään, hän sanoi puoliääneen Zairelle ja hevonen käänsi päänsä korvat toiveikkaasti hörössä häntä kohden, omassa turvallisessa boksissaan sillä oli varaa olla ystävällinen höpsöttäjä. Se oli jo tottunut siihen, että Järssin sijaan sitä hoitelikin Vesku, sekä siihen, että pojalla oli usein porkkanoita taskuissaan. Niin nytkin, sen pehmeät huulet hamusivat makupalan pois kämmeneltä hetkessä.

Päivämäärä:   14.2.09 13:07:33

Voi että, mä en malta odottaa että tää etenee :)

Päivämäärä:   14.2.09 19:46:43

Oivoi, vedin tätä sivua alaspäin ja nopeesti vilkasin otsikkoa, Alastomuutta, hhmmm:DD (enosaalukea.com)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.09 20:19:00

Aqua, hyvä idea! Laitan ton talteen, jos joskus tarttis tommostakin luvun nimeä (ne on ihan yhtä hankalia kuin muutkin otsikot).

Viikonlopun kunniaksi vähän jatkoa.
------------
Kun Vesku aikoi lähteä hakemaan Hämäriä laitumelta, pihaan ajoi pieni, punainen auto. Se ei ollut kenenkään hevosenomistajista ja kun ei tuntejakaan tänään ollut, hän jäi uteliaisuuttaan katsomaan, kuka sieltä nousisi. Ehkä joku oli ajanut harhaan. Parkkipaikkana pidettiin aidanvierustaa, jonka toisella puolella oli Järssin piha ja auto kaarsi siihen tottuneesti, mutta sen sijaan, että olisi asettunut kiltisti paikoilleen, se tekikin lopuksi rykäisevän hyppäyksen. Kuului räsähdys, kun sen muovipuskuri osui aitaan, eikä Vesku voinut pidättää hymyään. Tosin hän itse ei ollut vielä autokoulussakaan, se olisi vuorossa vasta kesätyöpalkalla, mutta oli hän sen verran kokeillut, että osasi sammuttaa auton ennen kuin nosti jalan kytkimeltä. Sitä ei tuo tulokas näemmä osannut.

Autosta nousi poninhäntäpäinen tyttö, joka syöksähti tutkimaan autonsa nokkaa, mutta nousi pystyyn silminnähden huojentuneena. Ilmeisesti pelivaraa oli ollut juuri tarpeeksi, vaikka ääntä olikin kuulunut. Sitten hän lähti kävelemään kohti tallia tunkien autonavaimia ratsastushousujensa taskuun. Hän oli aika sievä, Vesku totesi ja henkiset piikit nousivat pystyyn. Samanlainen juuri sopivasti muodokas vartalo kuin Lisbetillä, vaikkakaan tämä ei tietenkään koskaan ollut pitänyt ratsastushousuja.
- Täällä ei ole tunteja tänään, hän sanoi töykeästi, kun tyttö lähestyi häntä.
- En mä ole tunnille tulossakaan. Mulla on vuokrahevonen täällä, tyttö sanoi ja läheltä katsoen hän ei onneksi enää muistuttanutkaan niin Lisbetiä: hänen silmänsä eivät olleet suuret ja ruskeat vaan iloiset ja siniset. – Et kai sä sattuis olemaan Vesku?
- Sattuisin, Vesku myönsi, vaikka mielessä kävi myös ajatus esittäytyä Juho-Petteriksi.
- Essi sanoi, että sä ehkä voisit lähteä mun kanssa maastoon tässä jonain päivänä.
- Ahaa, sä olet se Hambon uusi, Vesku tajusi ja tyttö nyökkäsi ja ojensi kätensä.
- Joo, mä olen Reine.

Vesku tarttui siihen ja päästi nopeasti irti. Nina oli tietysti juorunnut Essille ja Essi puolestaan tälle Reinelle, että hän oli suostunut lapsenvahdiksi. Vai voiko puhua lapsenvahdista, kun Reine oli selvästikin ainakin hänen ikäisensä?
- Mä oon menossa ratsastamaan nyt, hän ilmoitti.
- Loistavaa, niin mäkin, tyttö sanoi, ehkä hiukan sarkastisesti. – Mä tulin ihan sitä varten.
- No ei sitten kun pyydystämään villihevosia, Vesku tuumasi ja jatkoi matkaansa laitumen suuntaan.
- Mä olen vasta muuttanu tänne, Reine ilmoitti iloisesti ja ehti kertoa ennen laitumen porttia, miten hän ei ollut ehtinyt edes kaikkia tavaroitaan purkaa, kun oli huomannut Essin vuokraajanhakuilmoituksen lähikaupan ilmoitustaululla ja olikin kaappien täyttämisen sijaan lähtenyt koeratsastukselle. – Mutsi meinas saada kohtauksen, mutta asiat tärkeysjärjestyksessä, vai mitä?

Siitä oli pakko olla samaa mieltä. Vesku penkoi tottuneesti portin vieressä lojuvasta käärmeenpesää muistuttavasta riimunnaruröykkiöstä Hämärin ja Hambon narut ja ojensi toisen Reinelle.
- Kai sä tunnistat Hambon? hän kysyi.
- Kimo. Ei kai niitä monta ole?
- Kaksi.
- Ai. Reinen kasvoilla vilahti epätietoisuuden varjo, kun hän siirsi katseensa hevoslaumaan. – Toi? hän ehdotti osoittaen lähintä.
- Se on Nada, tuntsari, Vesku virnisti.
- Okei, onneksi sä satuit olemaan täällä. Mikä on mun?
- Se on tuolla puun alla.
- Mä en muistanu, että se on noin arabimainen, Reine sanoi ja loi vertailevan silmäyksen Nadaan, kuin opetellakseen niiden erot nyt kertaheitolla. Vesku nappasi kiinni Hämärin, joka oli norkoillut lähellä porttia, odottaen toiveikkaana, että joku ehkä veisi sen talliin syömään oikeaa ruokaa.
- Hae se nyt vaan, ettei mee koko päivää.
- Joo. Onko toi sun?
- Ei.

Päivämäärä:   14.2.09 21:38:49

Wohoo, ehkä miusta syntyy vielä hyvä otsikkonikkari;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.2.09 21:49:52

Voi, semmoselle ois tilausta! Alahan vuodattaa vaan!

Päivämäärä:   14.2.09 22:25:16

Ei miul mtn tästä lonkalta tuu, mut kerron, jos keksin jonkun kuningasidean (tai siis luen uudestaan jotain väärin:D).

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.2.09 11:19:52

Reine ei tuntunut pahastuvan Veskun lyhyistä, töksähtelevistä vastauksista, mutta Vesku itse kyllä tunsi käyttäytyvänsä huonosti ja moukkamaisesti. Se suututti häntä niin, että hän muuttui entistä vähäpuheisemmaksi.
- Mä en oikeastaan tiedä, pitäiskö mun mennä kumminkin vielä kentällä, Reine aprikoi ääneen. – Tää voi kuulemma olla aika vauhdikas maastossa.
- Sopii, Vesku sanoi olkapäitään kohauttaen.
- Mutta tuutko sä ratsastamaan huomenna tai ylihuomenna?
- Kai mä tulen.
- Mihin aikaan?
- Ei harmaata aavistustakaan.
- No sitten mä tulen sun kanssa maastoon nyt, mistä sitä tietää, koska mä seuraavan kerran saan seuraa, Reine päätti. – Ei kai se voi kuin heittää mut päin puuta niin, että mä saan neliraajahalvauksen ja juosta itse auton alle ja katkasta kaikki jalkansa.

Ketään muuta ei näkynyt tallilla, kun he taluttivat ratsunsa pihalle ja nousivat selkään. Vesku alkoi epäillä, ettei muita tulisikaan. Hoitajatytöt tietysti pysyttelisivät poissa, kun Järssi kerran oli niin määrännyt, ja todennäköisesti hevosenomistajat olivat kukin tahollaan jo aloittelemassa juhannuksen viettoa.
- Täälläpä on hiljasta, vaikka on näin ihana kesäpäivä, Reinekin huomautti.
- Juhannusrauha, Vesku ilmoitti ja sai tytön nauramaan, vaikkei ollut ajatellutkaan olla hauska.
Reine jatkoi rupatteluaan ratsaillakin. Vesku ei ensalkuun juurikaan kuunnellut häntä yrittäessään saada Hämärin jotenkin heräämään siihen todellisuuteen, että nyt oltiin lenkillä.
- Mä kysyin, että onko sulla omaa hevosta! Reine korotti ääntään, kun he olivat kulkeneet ensimmäiset kymmenen minuuttia ja suokki tuntui yhä kompastelevan omiin kenkiinsä.
- Mitä? Ei mulla ole. Laukataan vähän, Vesku havahtui. Hän tiesi Hämärin osaavan liikkua, kunhan sitä vain huvitti, se oli nyt vain päättänyt jäkittää hänen kanssaan. Huomiseksi pitäisi kaivaa kannukset esiin. He olivat hyvän, pitkän laukkasuoran alussa ja apujensa tehostamiseksi hän läimäytti ruunaa takapuolelle pitkällä raipalla, jonka oli sentään ymmärtänyt ottaa mukaan. Takaa kuului epämääräinen ”viu”-ääni, eikä Vesku ehtinyt miettiä, tuliko se Reinestä vai Hambosta, kun Hämäri kimmastuneena raipaniskusta pukitti ja lähti kuin lähtikin laukkaamaan. Kavioista kuului sellainen jytinä, että pienemmät metsäneläimet varmaan piiloutuivat kiireen vilkkaa koloihinsa, mutta kyllä se sitten menikin, kun sai itsensä vauhtiin. Oli suorastaan sääli ruveta hidastamaan, kun polku taas alkoi kaveta kinttupoluksi.

- Jesses, kuului takaa ja kun Vesku vilkaisi sinne, hän näki Hambon siron turvan Hämärin lautasilla. Onneksi hevoset olivat kaveruksia, kuten omistajansakin, eikä Hämäri ollut moksiskaan. Todennäköisesti se oli tottunut siihen, että sen häntäpäätä käytettiin Hambon jarruna.
- Ei kai me menty liian lujaa? Vesku kysyi viattomana.
- No aika lujaa te menitte, en ois uskonu, että tosta lähtee, Reine nauroi hengästyneenä. Veskuakin nauratti. Oli mahdotonta pysyä huonolla tuulella, kun adrenaliini suhisi suonissa ja tuuli korvissa.
- Nyt se on varmaan hereillä. Haluatko sä laukata edellä seuraavan pätkän.
- Kiitos, en mä ainakaan tällä kertaa, ennen kun mä vähän tutustun tähän tyyppiin. Parempi, jos on jotain mihin ohjata, ellei sitä huvitakaan hiljentää.
- Niin kuin meidän persus?
- Just niin. Miksei sulla ole omaa hevosta?
Tytön kysymykset eivät tuntuneet loppuvan.
- En mä ole oikeen ikinä harkinnu semmosta, Vesku sanoi, hiukan itsekin yllättyen vastauksestaan. – Ne on kauhean kalliita, tietysti, ja sitten mä olen kai ajatellu, että pitäisi osata vähän enemmän. Enkä mä usko, että porukoita paljon kiinnostaisi maksaa semmosen ylläpitoa.
- Ai, etkö sä ookkaan töissä?
- Mä oon vaan kesätöissä. Viimenen vuosi lukioo vielä jäljellä.
- Haa, niin mullakin. Meistä tulee sitten varmaan koulukavereita syksyllä.

Se havainto johti väkisinkin vilkkaanpuoleiseen keskusteluun. Reinellä oli noin satakunta kysymystä ja uusi pyrki hänen huulilleen, ennen kuin Vesku oli ehtinyt vastata edelliseen. Ällistyksekseen hän lenkin lopussa huomasi juttelevansa tytön kanssa kuin tämä olisi ollut hänen ikiaikainen ystävänsä, vaikka hän miten oli päättänyt pysytellä arvokkaan etäällä kaikista naisihmisistä.
- Voi vitsi, se oli kivaa, Reine sanoi hypätessään pois Hambon selästä. – Nyt sitten takasin kitkemään ja katkomaan.
- Mitä niin?
- Rikkaruohoja ja risuja. Meidän uutta pihaa ei oo hoidettu ainakaan tänä kesänä kertaakaan, ja mä vähän epäilen, ettei viime kesänäkään.
- Ja sinäkö sen kunnostat, juhannusaattona? Vesku kysyi myötätuntoisena. Hän oli vuosien varrella saanut osansa porkkanapenkin kitkemisestä kotipihassa.
- Minä. Mä olen meillä lapsityövoima. Enkä mä sitä paitsi tiedä, mitä täällä vois tehdäkään, enhän mä ole ehtinyt tutustuakaan kuin Essiin, jos nyt voi sanoa, että on tutustunut, kun on vaan kerran tavannu.
- Jos sä et ihan ehdottomasti halua kaivaa voikukanjuuria maasta niin voithan sä tulla meille, Vesku ehdotti. Sitten hän tömähti maan pinnalle sekä kuvaannollisesti että kirjaimellisesti. Miltä tuo nyt kuulosti? Huonolta iskuyritykseltä, ellei peräti säälittävältä iskuyritykseltä.

- Siis meille tulee porukkaa grillaamaan, hän kiirehti korjaamaan. Se oli totta, Pate, Lari ja Ilja olivat äänestäneet kolmiäänisesti, että juhannuksenvietto aloitettaisiin Veskun takapihalta, sillä siellä oli todennäköisesti parhaat tarjoilut. – Sinne tulee muutama tyyppi täältä talliltakin, jos sä haluat tutustua…
- Se ois ihan hemmetin hauskaa, Reine sanoi ja katsoi Veskua yllättävän vakavana.
- Siis ei ne mitkään bileet sinänsä ole, meillä on puol sukua paikalla, mutta me siirrytään siitä sitten jonnekin kunhan ollaan syöty, Vesku selvitti lisää niin, että oli sotkeutua sanoihinsa. Onneksi hän oli pyytänyt Teemun, joka puolestaan oli pyytänyt Sirun, joka taas oli pyytänyt Lauran, tytöt kun eivät tietyssä iässä tuntuneet pystyvän liikkumaan muuta kuin pareittain. Reinen voisi tuupata heidän seuraansa, niin välttyisi monimielisiltä vilkaisuilta. Hän oli tullut julistaneeksi kaikille, ettei aikonut ruveta seurustelemaan ainakaan lähivuosina, ja eihän tässä tietenkään mitään sellaista ollutkaan muuta kuin päältä katsoen.
- Kerro vaan mihin mä tulen ja mihin aikaan ja mitä mä tuon! Reine sanoi hyvillään.

Päivämäärä:   15.2.09 11:47:26

Malttamattomana odottelen, että millon Hanna tulee kuvioihin mukaan.

Sitä tuossa mietin jossain välissä, et tästä olis nyt nelisen vuotta siihen kun tapaavat Jessin kanssa, niin ehtiikö Veskusta tulla niin hyvä kouluratsastaja kuin Jessijutuissa annetaan ymmärtää? Nyt Vesku vaikuttaa kuitenkin aika estepainotteiselta vielä. Tuon takia lähinnä odotin et Hanna olis tässä ollu kuvioissa heti alusta asti :)

Ei jätä kylmäksi tämäkään tarina, vaan pistää miettimään. Erittäin hyvä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.2.09 11:53:37

Jep, jännä nähdä, oonko mä saanut sen teidän mielestä uskottavaksi. :) Tossa vaiheessahan Vesku on joka tapauksessa ehtiny ratsastaa jo kymmenkunta vuotta, joten on sillä niin sanoakseni homma hyppysissä, vaikka se mieluummin menisikin kovaa ja korkeelta. Se nyt taitaa olla miespuolisista yleensäkin hauskempaa.

Lähettäjä: Shattered 
Päivämäärä:   15.2.09 13:47:13

Upea tarina. Luin nyt yhdellä kertaa kaiken, kun bongasin tarinan.
Joo, ei ole mitään kritiikkia. :D

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   15.2.09 14:01:29

Tähän asti musta on ainakin ollut kovin mielenkiintoinen ja hyvä :D En mä tota oikein miellä veskuksi, vielä.

Kaikkein eniten nauratti tuo alku kun oli lisbetin kanssa olleet jopa 2 kuukautta yhdessä. Mutta mä kyllä jatkan tän lukemista, taas taattua Sennnu -laatua =)

Päivämäärä:   15.2.09 14:09:03

Yeah, tää kyl on hyvä! Semmosta lepposaa luettavaa =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.2.09 19:30:42

Kiva kuulla :)
--------
7. Mittumaari

Veskun vanhemmat rakastivat pihaansa ja he rakastivat pihajuhlia, eikä sellaisten järjestämiseen tarvittu välttämättä lauantaita kummempaa syytä. Kaikki lasten kaveritkin tiesivät sen, samoin kuin sen, että juhannuksen kokoisiin juhliin Leena leipoi ja kokkasi ainakin pari päivää ja että he olivat tervetulleita. Kaikki olivat aina tervetulleita, kunhan summittainen lukumäärä oli etukäteen selvillä.
- Meitä onkin varmaan siinä kahdeksan, Vesku ilmoitti, vähän sittenkin peläten viime hetken vastusteluja. Kahdeksan henkeä söi kuitenkin aika paljon, etenkin kahdeksan nuorta miestä, eikä hän tässä kohden viitsinyt painottaa, että osa olikin nuoria naisia. Hän oli julistanut naisvihaansa kotonakin.
- Hienoa, hänen äitinsä sanoi ja raapusti luvun listaan, joka hänellä oli jääkaapin ovessa.
- Meitä on kaks, matki Riikka. – Meitä on Inna ja minä.
- Te ootte jo listassa, Leena sanoi lempeästi ja kun hän kääntyi pois, Vesku vilkaisi uteliaisuuttaan lappusta. Isän työkavereita, perhetuttuja, Risto perheineen ja ilmeisesti joitakin Jaskan kavereita.
- Eikö vanhukset tuu? hän ihmetteli.
- Tietysti tulee, mutta en mä niitä ole listannut. Ne on niin kuin pohjakassaa.
- Pohjasakkaa! kiljaisi parantumaton Riikka.

- Mä meen suihkuun, ilmoitti Veskun ja jätti äitinsä ripittämään tyttöä moisesta epäkunnioittavuudesta. Hän arvasi, ettei rantasaunaa ollut vielä lämmitetty ja tyytyi kylpyhuoneeseen. Hämärin kanssa maastoileminen ei ollut saanut hikeä pintaan, mutta tallityöt ja Zaire sitä ennen olivat. Hän seisoi lopuksi hetken viileässä suihkussa ja alkoi sitten tarmokkaasti kuivata itseään, kunnes unohtui tuijottamaan peiliin. Harmaat silmät katsoivat vakaina takaisin ja hän ihmetteli, mikä niissä ja hänessä oli ollut niin… riittämätöntä, että Lisbetin oli pitänyt jättää hänet. Hän oli selvästikin elänyt jonkinlaisessa kuplassa, jossa kaikki oli jotenkin keinotekoista kuvitelmaa. Muovinen, värjätty ja kiillotettu maailma, missä hyvät palkittiin ja paha sai palkkansa. Millaista harhaluuloa. Paha tässä tosiaankin oli palkittu, kun Karre oli saanut Lisbetin.

Hänen ajatuksensa olivat kiertäneet sitä samaa rataa jo satakunta kertaa, mutta vieläkään hän ei voinut nähdä itseään muuttumassa vaaralliseksi tyypiksi, joka pelotteli kahvilanmyyjiä ja uhitteli ohikulkijoille ja varasti näiden tyttöystävät. Ei hänestä edes saisi vaarallisen näköistä, ellei nyt alkaisi hommata arpitatuointeja poskiin. Jos hän yrittäisi pukeutua Hakalan Karren tapaan nahkatakkiin ja risaisiin farkkuihin, kaverit nauraisivat itsensä kuoliaiksi. Miksi antaa heille sitä iloa?

Ensimmäiset vieraat saapuivat jo kuudelta, mutta Vesku odotti omia kavereitaan vasta tuntia, paria myöhemmin. Siihen asti hän lojui sängyllään yrittäen lukemista, kunnes menetti malttinsa. Lisbet tuntui kummittelevan hänen sängyssään, ja hän ihmetteli, minkä takia tyttö pyöri hänen päässään koko päivän. Reinestäkö se johtui, siitä, että hän oli ensisilmäyksellä niin muistuttanut Lisbetiä? Vesku oli oikein hyvin pystynyt käyttämään sänkyään jo kuukauden päivät muistelematta niitä kertoja, kun Lisbetkin oli viettänyt yönsä siinä, mutta tänään se ei vaan näyttänyt onnistuvan, joten hän painui pihalle. Hän heilautti kättään ja nyökkäsi isovanhemmilleen ja muille vieraille, jotka olivat kokoontuneet pihaan, aikoen maleksia saunalle katsomaan, olisiko siellä kylmää olutta, mutta silloin Riikka huusi hänelle talon kulmalta.
- Täällä on jotain sun hyyppäreitä!

Niiden täytyi olla tallilaisia, jos Riikka ei tuntenut heitä nimeltä ja Vesku vaihtoi vikkelästi suuntaa mennäkseen pelastamaan ystävänsä, ennen kuin pikkulikat ehtisivät kiusata heidän kuoliaiksi. Innan kanssa he saattoivat villiintyä ihan mahdottomaksi, jos tuuli sopivasta suunnasta, tai jos joku oli erehtynyt antamaan heille liikaa karamelleja ja limsaa. Tänään ainakin oli todennäköistä, että he olivat jo saaneet molempia.

Siellä oli tosiaankin Teemu Sirun ja Lauran kanssa.
- Menkää mäjelle, Vesku komensi Riikkaa.
- Ei mennä kun me ollaan airuina tässä etupihalla, äiti käski.
- Airut? Tiedätkö sä edes mikä semmonen on?
- Semmonen sanoo vieraille että olkaa hyvät, siirtykää suoraan takapihalle, valisti Riikka.
- Äh, tulkaa nyt sitten takapihalle, ettei tarvii kuunnella tota näsäviisasta ipanaa, puuskahti Vesku Teemulle ja tytöille, mutta samalla hän huomasi epäröivästi lähestyvän Reinen tiellä. – Menkää hakemaan meille viis kaljaa, airueiden kuuluu tarjoilla tervetuliaismaljatkin, hän komensi sen sijaan Riikkaa ja Innaa.
- Okei, suostui Riikka, ja kun kesämekkoiset tytöt pötkivät tiehensä, saattoi vielä kuulla, miten hän esitti Innalle, että he ottaisivat saman tien pari ylimääräistä.

Päivämäärä:   15.2.09 19:43:54

Mmm.. Oispa kesä ja pääsis grillailee jonnekin =)

Päivämäärä:   15.2.09 20:58:32

Juu, miekin haluun kesän=)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.09 00:01:42

- Hei, sanoi Reine arasti, mutta näytti huokaisevan helpotuksesta tunnistaessaan Veskun. – Mä en ollu ollenkaan varma, että olenko mä oikealla tiellä. Ja joo, annoithan sä osotteen, mutta jotenkin mulle tuli uskonpuute, niin että olipa hyvä, että sä olit siinä niin, että mä näin sut, koska, enhän mä voinu kattoa edes postilaatikoista kun en mä tiedä sun sukunimeä.
Hän katsoi silti Veskua vähän huolestuneen näköisenä ja tämä tunsi ritarillisuuden viitan kietoutuvan ympärilleen.
- Tervetuloa, hän sanoi virallisesti ja puraisi huultaan. Ihan kuin hän olisi ollut museonjohtaja tai jotain. Reineä ei kuitenkaan näyttänyt haittaavan.
- Mä olen Reine, hän ilmoitti Teemulle ja Sirulle ja Lauralle.
- Reine on Hambon uus vuokraaja, me oltiin tänään maastossa, Vesku kiirehti esittelemään, ja sitten hän esitteli toiset Reinelle ja sitten Riikka ja Inna jo saapuivatkin sylit täynnä pulloja.

He menivät istuskelemaan vähän erilleen aikuisista, kunnes näistä ensimmäiset alkoivat harkita saunomista ja Pate ja Ilja ja Larikin olivat jo tulleet. Reinen pieni uudenpuuska oli jäänyt portille ja tyttö puhui kuin olisi tuntenut Sirun ja Lauran koko ikänsä. He kävivät läpi tallin hevosia ja Teemu kohotteli Veskulle kysyvästi kulmakarvojaan useaan otteeseen, kunnes tämä lähti tutkimaan grillin ja ruokapöydän tilannetta ja hän lähti perään.
- Mistä sä ton nappasit? hän tiukkasi.
- Mä mitään oo napannu, Vesku sanoi vähän kiusaantuneena. – Se vaan ilmesty tallille.
- Ja sä iskit kiinni saman tien.
- Enkä iskenyt. Sillä ei vaan ollu mitään tekemistä, kun se on vasta muuttanut eikä tunne täältä vielä ketään. Mä ajattelin, että kai se tänne mahtuu.
- Ahaa, Teemu sanoi ja kääntyi katsomaan tyttöjä. Siru ja Laura olivat pukeutuneet aika lailla tavallisesti, housuihin ja toppeihin ja huppareihin. Reinellä sen sijaan oli leninki, oikein perinteinen kesämekko, jossa oli vaaleanpunaisia ruusuja ja leveä helmus ja tiukka vyötärö. Se ei ehkä ollut kovinkaan muodikas, mutta Veskun mielestä se sopi hienosti juhannusjuhliin.
- Mitä Siru sanoo, jos sä tolla tavalla kuolaat toisia, Vesku kysyi vähän äkeästi.
- Se… ei me… niin. Mitäs sä sanot?
- No mulle se ei kuulu. Ei se mun ole.

Pate ja kumppanit eivät nähneet Reinessä mitään outoa, tallityttö mikä tallityttö siinä missä Siru ja Laurakin, joita he eivät myöskään ennestään tunteneet, mitä nyt olivat saattaneet jossain vaiheessa kouluvuosiaan nähdä. He kävivät empimättä ruoan kimppuun ja naureskelivat Veskun äidille.
- Mun tekisi niin mieli sanoa teille joka ikiselle, että näpit irti, tämä huokaisi, kun pojat aukoivat olutpulloja.
- Sä et voi, me ollaan jo aikuisia miehiä, sanoi Ilja ja röyhisti laihaa rinnustaansa. Hänen ja Veskun äidit olivat parhaita ystäviä, joten hän oli vielä enemmän kotonaan täällä kuin toiset. Itse asiassa hänen vanhempansakin olivat siellä.
- Me ihan vaan pari ruoan kanssa, vakuutti Lari ja siihen oli Leenan tyytyminen.

- No niin, nyt me voitais mennä meille, Pate ilmoitti, kun kukaan ei jaksanut syödä enempää.
- Mitä teillä? Reine kysyi uteliaana.
- Juhlitaan juhannusta.
- Mikä vika näissä juhlissa on?
- No siis, juhlitaan silleen niin kun vähän railakkaammin.
- Ja sitten mennään ravintolaan, muistutti Lari. Sirun ja Lauran ilmeet venähtivät vähän, mutta kumpikaan ei halunnut mainita, ettei heillä vielä ollut ikää päästä mihinkään.

Paten kotitalo oli tien toisella puolella, vähän kauempana rannasta ja sinne he siirtyivät seuraavaksi. Pojan vanhemmat olivat lähteneet veneilemään, joten siellä ei ollut huolestuneita silmiä vahtimassa nuorison juomista. Oli sen verran kaunis ilta, että he asettuivat isolle terassille talon takaosaan. Pate oli kerännyt etukäteen kolehtia ja käynyt ostamassa muutaman korillisen olutta. Ilja toi viinapullon ja Teemun repusta löytyi siideriä Sirulle ja Lauralle.
- On täällä varmaan jotain alkoholitontakin, jos sä haluat, Vesku sanoi Reinelle.
- En mä ole absolutisti, joinhan mä teilläkin olutta, tyttö hymyili ja kaivoi omaa olkalaukkuaan. – Mä en oikein tiennyt, että tarviinko mä tätä, mutta nyt se varmaan menee, hän jatkoi nostaen esiin pienen pullon.
- Okei, Vesku sanoi ja avasi itselleen kaljan istuessaan Reinen viereen pehmustetulle puusohvalle.
- Mitä nyt tapahtuu? Tai siis, tapahtuuko täällä jotain?
- Kaupungilla varmaan tapahtuu vaikka mitä, eiköhän me lähdetä sinne vielä jossain vaiheessa. Lari pitää siitä huolen, Vesku arveli.
- Kiva kun sä pyysit mutkin mukaan, Reine sanoi ja tarttui häntä tuttavallisesti käsivarresta. Vesku sävähti ja hänen teki mielensä hypätä pystyyn päästäkseen irti. Miksi hän olikaan siihen istunut, tiedä mitä tyttö vielä siitä saisi päähänsä.

Reine ei onneksi tuntunut huomaavan, vaan päästi irti ja jatkoi juttuaan Lauran kanssa Järssin onnettomuudesta. Vesku vilkuili häntä hyvin varovasti, ettei kukaan huomaisi. Vaaleat hiukset olivat nyt auki ja kihartuivat somasti poskille. Kukallinen mekko sai tytön vaikuttamaan jotenkin hyvin kiltiltä ja viattomalta, ja normaalitilanteessa Vesku olisi ehdottomasti yrittänyt saada selvää sitä, mikä hän oikein oli naisiaan. Eipä silti, ettei se olisi selvinnyt yrittämättäkin, Reine rupatteli lakkaamatta eikä ollut väistänyt yhtäkään hänelle esitettyä kysymystä ja hänen pikku pullonsa tuntui vain ruokkivan puheliaisuutta. Siltikään Vesku ei tahtonut olla missään tallikaveruutta lähemmissä tekemisissä hänen kanssaan. Naiset olivat epäluotettavia lieroja ja pojat olisivat virnuilleet, että nopeastipa hän unohti Lisbetin vaikka oli vannonut jäävänsä vanhaksipojaksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.09 00:04:56

uudenpuuska = ujoudenpuuska

LähettäjäBambi 
Päivämäärä:   16.2.09 15:29:07

Bambi tykkäilee edelleen :) Hassua, kun Vesku on niin nuori. Tai kun Jessissä se on niin aikuinen. Söpöä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.09 16:54:38

Bambi, mukava kuulla :)
-----------

Aamuyön puolella juhannus alkoi olla juhlittu. Porukka oli hajonnut pikkuhiljaa niin, että enää Pate ja Reine ja Vesku olivat jäljellä. Ensin olivat kadonneet Siru ja Laura. He olivat kyllä päässeet ravintolaan sisään, mutta hiukan myöhemmin Siru oli liukastunut jonkun kaatamaan juomaan ja Laura oli tupsahtanut perässä yrittäessään auttaa häntä ja epäluuloinen baarimikko oli kehottanut heitä poistumaan. Teemu oli epäröinyt katkeran näköisen hetken, mutta oli sitten lähtenyt saattamaan tyttöjä kotiin. Muut olivat vielä jatkaneet ilonpitoa, kunnes Larin silmät alkoivat näyttää siltä, että ne tipahtaisivat oluen sekaan minä hetkenä hyvänsä. Hän ei enää puhunutkaan juuri mitään, ja lopulta hän kumartui ja oksensi pöydän alla tuoppiinsa. Henkilökunta ei sitä huomannut, mutta Vesku muisti hämärästi luvanneensa kantaa kaverin kotiin tässä vaiheessa iltaa. Hän nousi hiukkasen horjuen ja alkoi ravistella Lariakin, mutta Ilja käski hänen istua uudelleen.
- Mä voin viedä sen kotiin, mullekin riittää tää juhliminen jo, hän sanoi.

Valomerkki tuli vain hiukkasen sen jälkeen, mutta vain Reine sen huomasi.
- Apua, nyt pitäis lähteä ja meillä on vielä noin kauheesti juotavaa, hän harmitteli ja katsoi kaikkia pöydässä seisovia laseja. Niistä ei mitenkään enää voinut sanoa, mikä oli joskus ollut kenenkin, eikä välttämättä sitäkään, mitä niissä oli.
- Juodaan ne pois, Pate sanoi ja näytti mallia nappaamalla toiseenkin käteensä lasin.
- Mä en voi kohta enää, Reine nauroi ja Veskukin alkoi olla sitä mieltä, että voisivat ne vaikka jäädäkin.
- Sä olet söpö, hän ilmoitti sen sijaan Reinelle.
- Jaha, ja sä oot juonu näköjään tarpeeksi, tämä sinkautti takaisin. – Humalassa kaikki tytöt on nättejä.
- Mä en ollu humalassa päivällä, ja sä olit sillonkin söpö, Vesku sanoi jääräpäisesti, ja sitten heitä tultiin jo hätistelemään ulos.

- Vitsit että mulla oli hauskaa, Reine ilmoitti, kun he löysivät itsensä kadulta, jossa alkoi taas jo olla valoisaa. Hän nappasi kumpaakin poikaa käsivarresta, mutta kuin yhteisestä sopimuksesta nämä puolestaan ottivat tyttöä kiinni vyötäröltä niin, että he kulkivat kolmen leveänä rintamana.
- Mullakin, vakuutti Pate. Vesku ei sanonut mitään, mutta hänellä oli harvinaisen mukava olo. Humalainen, kyllä, mutta mukava. Reine hänen kainalossaan oli pehmeä ja hyväntuoksuinen ja vaikka katu tuntuikin vähän keikkuvan jalkojen alla, se ei sentään keikauttanut häntä nurin. Ja kaupunki oli uskomattoman kaunis aikaisen aamun nousevassa auringossa.

- Mihin me mennään? Vesku havahtui, kun he olivat kävelleet vähän aikaa. Se sai kolmikon pysähtymään.
- Me ollaan jo oltu teillä molemmilla niin että oisko aika mennä meille, Reine päätti.
- Okei, me saatetaan sut tietysti, sanoi Pate. – Mihin päin?
- Mulla ei oo aavistustakaan, mä en tiedä missä me ollaan, enkä missä suunnassa mä asun, Reine tunnusti ja alkoi sitten nauraa. – Teidän onkin pakko viedä mut kotiin, tai ainakin johonkin, mistä mä osaan sinne.
- No kai sä osoitteesi muistat?

Sen Reine muisti, ja pojilla oli aavistus siitä, mistä suunnasta lähteä sitä hakemaan.
- Mä en oo ehtiny opetella koko kaupunkia vielä, en mä oo asunu täällä kuin pari päivää, Reine puolustautui, vaikkei olisi tarvinnutkaan. He kävelivät edelleen käsikynkkää, kunnes olivat pienen omakotitalon kohdalla. Sen piha näytti tosiaankin aika villiintyneeltä.
- Mun koti, tyttö sanoi ilahtuneena.
- Hyvää yötä sitten, Vesku sanoi yrittäen hurjasti päättää, olisiko sopivaa yrittää suudella Reineä. Muuten tietysti olisi, mutta se tuntui omituiselta, kun Patekin oli siinä, tytön toisessa käsipuolessa.
- Ette kai te aio häipyä? Teidän piti tulla meille.
- Eikö sun porukat ole kotona? Pate kysyi.
- On on, entä sitten?
- No mitä ne sanoo? Nyt on sentään yö.
Pate haroi hiuksiaan epätietoisen näköisenä ja Reine katsoi häntä ymmärtämättä.
- Niin? Mä asun yläkerrassa, ne asuu alakerrassa, hän selitti kuin lapselle.
- Mennään, kun kerran kutsutaan, Vesku sanoi, vaikka ajatus kompastelemisesta jonkun kotiin aamuyöllä ravintolan jälkeen oli hänestäkin jotenkin väärä.

Heti ulko-oven jälkeen lähtivät nousemaan kapeat portaat ylös, aivan kuin talon yläkerta olisi alun perin jo suunniteltukin erikseen asuttavaksi. Sinne Reine johdatti heidät, ja kun hän sytytti valot, he näkivät kokonaisen asunnon. Toisessa huoneessa tosin oli vain pelkkiä pahvilaatikoita, mutta toisessa oli sänky, televisiotaso, pieni pöytä ja jopa jääkaappi.
- Mulla ei ole vielä sohvaa niin että saatte istua sängylle, ja sori vaan, mutta mä meen hankkiutumaan näistä hepeneistä eroon, Reine sanoi ja katosi kolmannen oven taakse. Sen ovessa oli pieni kukon kuva, joten ehkä se oli kylpyhuone.
- Jumaliste, Pate sanoi ja istui varovasti sängyn kulmalle.
- Kiva kämppä, Vesku sanoi ja istui toiselle kulmalle. Se oli iso sänky ja näytti houkuttelevan pehmeältä. Hänen mieleensä tuli, että hän oli tosiaankin ollut kohta vuorokauden valveilla noustuaan aamulla aamutalliin.
- Eiks tää oo vähän niin kuin pornoleffasta? Kuuma tipu raahaa meidät kämpilleen ja käskee sänkyynsä odottamaan, kun käy itse vaihtamassa vähän mukavampaa päälle, Pate visualisoi. Veskulle tuli epämukava olo. Ei Reine ollut sellainen.
- Älä oo törppö, hän sanoi ja heittäytyi pitkäkseen, mutta ajatus kaiversi häntä. Hän ei halunnut ajatella Reineä tyttönä, joka raahasi kaksi ennestään ventovierasta kaveria kotiinsa jotakin muuta tarkoitusta kuin iltateetä varten. Hän halusi, että Reine olisi miltä näyttikin, kiltti ja kunnollinen tyttö.

Kiltiltä ja kunnolliselta hän onneksi näytti edelleenkin palatessaan. Hänellä oli iso, flanellinen pyjama päällään ja puputossut jaloissaan.
- Mulla on limua jääkaapissa, ja sipsejäkin on. Pelataanko Trivial Pursuitia?

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   16.2.09 16:59:48

Alkoi kamalasti houkuttaa lukea tätä, mutta sitten alkoi vaivaamaan että missä järjestyksessä nämä sun Jessi-jutut olis tarkoitus lukea? Kun mulla on toi Mansikkakesä lukematta kokonaan..

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.09 17:01:46

Aivina tää kertoo ajasta ennen Mansikkakesää, vaikka mä vasta tätä kirjotankin niin, että ihan hyvin voit tästä aloittaa. Mansikkakesä on itse asiassa kaikkien mun juttujen päätös :D

Lähettäjä: s^tu 
Päivämäärä:   16.2.09 18:53:49

eihän sennnu, sun täytyy tän jälkeen kirjoittaa vielä jerrystä tai muista lapsista jotain ! :D

Päivämäärä:   16.2.09 19:59:24

Niin, jatkat jessijuttuja vaikka sinne sivuille jos et tänne viitsi. Lukijoita varmasti riittää :)

Mut tää on kyllä mielenkiintoinen tää Vesku-juttu. Innolla odotan tulevia käänteitä :D

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   16.2.09 21:21:40

Aijaa :DD:D No sitten mä alan lukemaan tätäkin, enköhän mä jotenkin pysy ajantajussa kiinni kuitenkin =)

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   16.2.09 22:26:54

Mä oon itseasiassa nyt vasta jaksanut lukea tätä ihan ajatuksella :) Tää on ehkä paras näistä jutuista, tai ainakin nyt tällä hetkellä tuntuu siltä :> Vesku on ihana <3

Päivämäärä:   16.2.09 22:31:39

Mmmm.. Tykkään Reinestä! Mistä semmosia voi ostaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.2.09 23:05:43

Jess! Mä sain yhden projektin valmiiksi! Sen kunniaks saatte vielä yhden pätkän. :)
S^tu ja Pingo, niin mun ehkä täytyy. Mut eka tää valmiiks.
Kiitti Suvie ja tölkki, onneks en alottanu tästä. Jessi ois jääny ehkä kokonaan syntymättä kun tuli Reine keksittyä.
--------
8. Tytöstä ystävä

Reine heräsi aamulla siihen, että hänellä oli kuuma ja heti silmänsä avattuaan hän ymmärsi miksi. Nolostuksen punastus levisi hänen kasvoilleen ja kuumotti vielä lisää, kun hän tajusi makaavansa kahden pojan välissä. Jessus, minkä älynväläyksen hän olikaan yöllä saanut raahatessaan Veskun ja Paten tänne! Varsinaisen aivopierun! Eihän hän tuntenut heitä alkuunkaan, he olisivat voineet olla mitä vaan psykopaattiraiskaajia!

Vaan eivätpä olleetkaan, hän tajusi. He olivat olleet ihan niin kunnollisia kuin miltä olivat näyttäneetkin. Hänen silmänsä ei ollut pettänyt.
- Hyvin oot Reine järjestäny ittelles voita kahden puolen leipää, hän sanoi puoliääneen vilkaistuaan kummallekin puolelleen ja häntä alkoi naurattaa silkasta hyvästä mielestä. Hän oli kyllä muuttanut ihan mielellään vanhempiensa mukana Hankoon, vaikka olisi ollut mahdollisuuksien rajoilla jäädä Tampereellekin viimeiseksi kouluvuodeksi. Kaikenlaista hankaluutta siitä olisi kuitenkin tullut, joten ei hän sitä ollut miettinyt montaakaan hetkeä. Vaikka hän oli luonteeltaan hyvinkin ulospäin suuntautunut, oli muuttaminen silti jännittänyt, se että miten hän kotiutuisi yhtäkkiä uudelle paikkakunnalle. Mistä hän löytäisi ystäviä? Talli oli näin lomalla tuntunut ainoalta vaihtoehdolta, koska tuskin hän mistään näin myöhään kesällä löytäisi kesätöitäkään, mutta ei hän ollut uskonut sentään näin hyvään onneen. Toinen käynti tallilla ja hän oli saman tien saanut tekemistä ja seuraa juhannusaatoksikin. Eihän hän ollut uskaltanut uskoa edes siihen, että löytäisi hauskan tallin, saati sitten vuokrahevosen, kovin pian.

Kello oli vasta seitsemän ja hetken harkittuaan Reine nousi istumaan ja alkoi varovasti ravistella nukkuvia poikia. Vesku heräsi ensin ja katseli pöllähtäneen näköisenä ympärilleen, ennen kuin hänen silmänsä pysähtyivät Reineen. Silloin hänen kasvoilleen ilmestyi umpimielinen ilme, joka sai tytön vetäytymään hiukan.
- En mä pakottanu sua siihen jäämään, hän sanoi loukkaantuneena.
- Et niin, Vesku myönsi, ja sitten Patekin heräsi.
- Hitto mun päätä, hän ähkäisi.
- Haluatko sä limua? Reine tarjosi. – Mä en taida uskaltaa viedä teitä alas aamiaiselle. Vois olla vanhuksille vähän liikaa, jos mä marssittaisin sinne kaks miesihmistä, joita ne ei oo ikinä nähneetkään.
- Ei me tarvita mitään, Vesku sanoi päättäväisesti ja nousi istumaan. Hän kiersi sängyn ja kiskoi Patenkin seisaalle.
- Anna mä nyt käyn edes vessassa, tämä ähki tukka pystyssä, mutta Vesku marssitti hänet ulos niin nopeasti, ettei Reine ehtinyt itse edes sängyltä nousta.
- Sä voit kusta pensasaitaan matkalla, kuului portaista juuri ennen kuin ovi kolahti hiljaa kiinni.
- Hitto, Reine sanoi itsekseen. Hän olisi halunnut kysyä Veskulta, mihin aikaan tämä aikoi tallille tänään, vai aikoiko. Vaikka olisikohan tämä vastannut, kun hän kerran näytti taas vihaavan häntä ja koko maailmaa. Koko tyyppi oli jotenkin omituinen, heittelehti mukavasta vähäpuheiseen ja ilkeään koko ajan.

Pate oli samaa mieltä. Hän pysähtyi ensimmäiseen suojaisaan kohtaan keventämään rakkoaan, vaikkei liikkeellä ollutkaan siihen aikaan juhannusaamuna liikkeellä vielä edes koiranulkoiluttajia, ja läksytti Veskua.
- Mikä hélvetin kiire sulle tuli pois sieltä?
- No hei, me oltiin tytön makuuhuoneessa, miltä se ois näyttäny? Sen sängyssä!
- Mitä sillä on väliä? Oot kai sä ennenkin ollu tyttöjen huoneessa.
- No jos sen vanhemmat ois tullu?
- Ei olis, sehän sanoi, että ne asuu alhaalla ja se ylhäällä.
- Mene takasin sitten, Vesku puhahti.
- Joo, mene nyt soittamaan jonkun ovikelloa tähän aikaan aamusta. Tosi hyvä idea.
- Mene myöhemmin, Vesku sanoi ja lähti kädet taskuissa kävelemään kohti kotia. Häntä otti vähän itseäänkin päähän moinen karkuun lähtö, mutta häneen oli iskenyt paniikki. Hän oli muistavinaan, että oli ainakin nähnyt unta siitä, että oli unissaan pitänyt Reinestä kiinni. Mitä jos se olikin totta? Mitä ihmettä Reine siitä mahtoi ajatella?

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   16.2.09 23:36:45

nauroin tolle tokavikan pätkän lopulle ihan kuset housuissa. johtuu ehkä väsymyksestä vaihteeksi :D
btw, nauroin myös sanalle "aivopieru" :---D

Päivämäärä:   16.2.09 23:40:50

Aivopieru on hyvä sana ;)
<senssi> Btw, jos joku tunnistaa ittensä Reineksi tahi Veskuksi ja on sinkku ja täysikänen niin saa ottaa yhteyttä
</senssi>

Lähettäjä[[suvie 
Päivämäärä:   16.2.09 23:41:49

Vesku on todella suloinen, kun se on tommonen stressaaja.

Mitähän se nyt tostakin ajattelee?
Jos mä teen näin, niin kuvitteleeko se mun olevan aivan taukki?
:'D Se on kiva.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.2.09 18:03:23

Voi vitsit te ootte ihania kun viitsitte kommentoida tolleen. :) Tekee mieli koko ajan kirjottaa lisää. :)
-------------
Vesku jatkoi uniaan vähän aikaa omassa sängyssään ja lähti sitten iltapäivällä pyöräilemään tallille. Hämäri odotti tänäänkin ja olo alkoi olla sopiva ratsastukseen. Ihan aamulla ei olisi paljon huvittanut, mutta nyt hän tunsi olevansa elämänsä kunnossa. Tosin, kun hän jo tielle näki sen pienen, punaisen auton parkissa, hän melkein pysähtyi. Tietysti Reinen piti olla täällä juuri nyt. Hetken hän harkitsi kääntyä ja palata tunnin kuluttua, mutta se olisi ollut järjetöntä. Lapsellista. Hän joutuisi joka tapauksessa törmäilemään Reineen täällä, ja mitäpä ujosteltavaa hänellä muka oli? Eihän mitään ollut tapahtunut. Ja ehkäpä tyttö oli tullut jo pari tuntia sitten, hän saattaisi olla jo lähdössä pois ja Vesku saisi ratsastaa Ninan hevosen ihan kaikessa rauhassa.

Ilokseen hän näkikin Hambon vaalean hahmon jo kentällä. Loistavaa. Kunhan hän hiukan jahkailisi, Reine ehtisi lopetella ja lähteä pois. Hän haki Hämärin talliin ja harjasi hevosen silkinsileitä, toffeenvärisiä kylkiä kuin sillä olisi ollut karvanlähtö pahimmillaan, vaikka melkein pelkkä puhalluskin olisi riittänyt saamaan sen ratsastuskuntoon, ja sitten kuului kavioiden kopsetta, kun Reine talutti Hambon sisään.
- Terve! tyttö sanoi iloiseen tapaansa. Hän oli huiskuttanut kentältäkin Veskun nähdessään, mutta tämä oli vain lampsinut laitumelle kuin ei olisi huomannutkaan. Nyt hän ei voinut leikkiä kuuroa, vaan nyökkäsi lyhyesti ottaessaan satulan telineestä karsinan edestä.

Hän oli saanut suitsetkin suomenhevosen isoon päähän, kun karsinan ovi avautui ja Reine seisoi siinä.
- Mikä víttu sun ongelma oikeen on? tyttö kysyi ja Vesku melkein pelästyi huomatessaan, että siniset silmät osasivat salamoidakin.
- Miten niin?
- Jos sä inhoat mua noin kovasti niin miksi sä ollenkaan pyysit mua eilen mukaan? Vai pidätkö sä nyt mua jonakin lunttuna, kun mä nukuin yöni samassa sängyssä kahden jätkän kanssa?
- En tietystikään inhoa, enkä tietystikään pidä, Vesku sanoi kiireesti, hämmästyneenä.
- No sitten ois kai kohteliasta edes vastata tervehdykseen?
Olisi, epäilemättä, mutta miten olla samaa mieltä vaikuttamatta täydeltä urpolta? Vesku katsoi Reineä yrittäen kuumeisesti keksiä jotain sanottavaa, jotain, jolla edes jotenkin voisi selittää käytöstään.

- Anteeksi, hän sanoi, kun ei parempaakaan keksinyt, ja sitten muutama irtonainen lause pulpahti mieleen. – Mä en vaan oikeen osaa suhtautua suhun. Kun…
- Mä en oo mikään Lisbet, Reine ilmoitti samaan, kipakkaan sävyyn.
- Mitä? Mistä sä…
- Hei, mä olen istunut koko eilisillan sun kavereidesi kanssa. Kyllä siinä ehti jutella montakin asiaa. Mutta mä en ole Lisbet, ensinnäkin, ja toiseksi, ei mulla ole mitään hinkua yrittää iskeä sua.
- En mä sitä, Vesku änkytti. Olisi ollut äärettömän itserakasta myöntää ajatelleensakaan sellaista, vaikka sitähän hän tavallaan pelkäsi, sitäkin. Ja sitä, että saattaisi itse ihastua.
- Mä en halua mitään muuta kuin saada muutaman tutun täältä, ettei tarvii kotona seinille jutella, Reine julisti.
- No kai mä semmoseksi kelpaan, Vesku puuskahti.
- Kelpaisit, jos et joka toinen tunti teeskentelis, ettet näekään mua.
- En mä oikeesti oo tämmönen idiootti. Ihan totta.

Reine tuntui pyörittelevän ja pureskelevan Veskun tunnustusta ja sitten hänen huulilleen levisi pieni, helpottava hymy.
- Okei. Mä jo ajattelin, että sä oot jotenkin jakomielitautinen.
- No en mä ole. Ollaan vaan kavereita. Jos sulle sopii.
- Njaa. Ollaan vaan, Reine naurahti ja lähti hoitamaan Hambon loppuun.
Hän tuli kentän laidalle istuskelemaan ja katsomaan Veskun ratsastusta, mikä oli raivostuttavaa, vaikkei Vesku äskeisen sananvaihdon jälkeen kehdannutkaan sanoa mitään siitä asiasta. Reinellä oli nimittäin jokin kysymys lähes joka kierroksella Veskun ratsastaessa ohi ja pystyäkseen vastaamaan, hänen piti joko hidastaa tai ratsastaa voltti, oli hän sitten suunnitellut tekevänsä mitä tahansa muuta.
- Sä olet varmaan tehny sun vanhemmat puolihulluiksi sillon, kun sulla on ollu kyselykausi, hän puhisi lopulta. Reine taisi nolostua hiukan ja virnisti.
- Mä olen kauhee puhumaan, mä tiedän. Mutta onko täällä aina näin hiljasta? Ollaanko me ainoat, jotka täällä käy? Entä kaikki muut hevoset, kuka ne hoitaa?

Vesku huokaisi ja heitti ohjat käsistään. Eiköhän tämä riittänyt tällä kertaa.
- Tavallisesti täällä on kymmenen tai kakskymmentä hoitajaa, mutta Järssi halusi viettää juhannuksen rauhassa ja kielsi niitä tulemasta, hän selitti.
- Okei, sitten ens viikolla on ehkä vähän enemmän elämää, vai mitä? Mitä sä luulet, mahtusinko mä jollekin tunnille mukaan? Mä en varmaan saa hamboilla kuin korkeintaan pari kertaa viikossa sen jälkeen kun Essi tulee sieltä mökiltä.
- Varmaan, Vesku arveli.

Päivämäärä:   17.2.09 18:35:44

Minäkin kommentoisin hienosti ja fiksusti, jos ei olisi aivot ihan koomassa työpäivän jäljiltä :P mut kiitos taas kivasta pätkästä, tästä on jo tullu ihan tapa palautua takas järjelliseen (tai jonnekin sinnepäin) toimintaan näin iltaisin :)

Lähettäjä: Violetta 
Päivämäärä:   17.2.09 23:16:19

Voi kun kiva uusi tarina :)) Luin sitä Jessi tarinaa ja pidin siitäkin. Sennu sä olet oikeasti kadehdittavan hyvä kirjoittamaan. =))

LähettäjäAivokana 
Päivämäärä:   18.2.09 10:42:57

Uu Reinellä on munaa =)) JAtkoa

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.09 16:53:32

Kiitos :)
-----------

Reine alkoi käydä tallilla lähes päivittäin ja pian hän alkoi ajoittaa käyntinsä siihen ajankohtaan, jolloin Vesku ratsasti Zairella. Häntäkin kiehtoi tuo räjähdysherkkä hevonen ja millaisia kiemuroita se minäkin päivänä sai päähänsä esittää. Parhaimmat häneltä tosin olivat jääneet näkemättä: sellaista kyytiä kuin kesäkuun alussa Vesku ei enää saanut.
- Tehän alatte näyttää ihan ratsukolta jo, hän huusi aidalta eräänä aamuna, kun Veskukin oli harvinaisen tyytyväinen. – Miksette te menis johonkin kilpailuihin?
- Ei ne mene, Järssi jyrähti. Hän valitti korviensa kipeytyvän Reinen alituisesta pulinasta, muttei ajanut tätä aidalta poiskaan, joten se taisi olla vain puhetta.
- No mutta totta kai ne voisi mennä. Vaikka Hämärin kanssa viikonloppuna niin Ninan ei tarvitsisi maksaa koko traikun vuokraa, Reine esitti.
- Koulukisoihin? Toi on estehevonen! Järssi sanoi järkyttyneenä ja Veskukin pysähtyi heidän kohdalleen.
- Estehevonen, jolla sä et anna hypätä, hän huomautti.
- Mut tuomittaisiin murhayrityksestä, jos mä antaisin sun hypätä sillä.
- Voihan se olla estehevonen, mutta kai se nyt jonkun helpon been selvittäisi, Reine arveli.
- No en mä nyt mihinkään koulukisoihin halua, Vesku sanoi.
- Se siitä puheenaiheesta, sanoi Järssikin ja lähti menemään.
- Mikset muka halua koulukisoihin? Kuka tahansa pystyy loikkimaan tikkujen yli, koulu se vasta vaikeeta on, Reine sanoi ja lähti kävelemään mukana, kun Vesku hyppäsi satulasta ja alkoi taluttaa Zairea ympäri kenttää.
- Kouluratsastajat on omituisia pylpertäjiä, Vesku puuskahti.
- Miten niin?

Mutta Vesku ei osannut pukea mielikuvaansa sanoiksi ja kohautti vain olkiaan, mikä oli Reinelle kuin sytytysnestettä hiilille.
- Etkö sä tykkää kilpailemisesta?
- Mä rakastan kilpailemista.
- No sitten, mikset menis?
- Kuulithan sä ittekin, ettei Järssi suostu.
- Jos mä hoitelen Järssin niin lähdetkö sä?
- Ilman muuta, Vesku nauroi. Reine ei tiennyt, mitä ehdotti.
- Mä meen juttelemaan sen kanssa, tyttö sanoi ja katosi.

Veskun ällistys oli suunnaton, kun Järssi seuraavana päivänä itse otti asian puheeksi.
- Mä olen ehkä ollut vähän liian esteratsastuspainotteinen, hän mainitsi. – Kouluratsastushan on oikeestaan kaiken perusta. Ehkä mä en halua, että mun talli profiloituu paikaksi, missä vaan holtittomasti ylitetään tikkuja.
Järssin sanavalinnasta Vesku tiesi Reinen olleen asialla ja piilotti hymynsä, mutta kun mies sitten alkoi kaivaa farkkujensa taskusta kouluohjelmaa, hän tajusi tämän tulleen täydellisesti aivopestyksi.
- Oletko sä ihan tosissasi lähettämässä mua johonkin nylkytyskisoihin? hän kysyi.
- No etkö sä halunnut kilpailla? Sitähän sä olet vikissy vähintään kerran viikossa koko kesän. Hyppäämään ja kisaamaan.
- Niin olen, mutta… Vesku ei ollut hetkeäkään ajatellut muuta kuin estekilpailuja, mutta sai suunsa kiinni ajoissa. Miksei sitä voisi kokeilla koulukisojakin? Vähemmän vauhtia niissä olisi, joskaan siitäkään ei tietysti voinut Zairen kyseessä ollen olla varma, mutta ehkäpä niistäkin löytyisi se adrenaliinihumaus, mitä hän rakasti. – Ilman muuta, hän sanoi.
- Osaatko sä ohjelman?
- Minkä ohjelman?
- No sen helpon been.
- Miten mä sen osaisin?
- No pitäis kai ruveta opettelemaan, jos sä aiot sunnuntaina ratsastaa sen. Jos mä huutelen täältä nyt alkuun.

Niin Vesku alkoi ratsastaa rataa Järssin ohjeiden mukaan ja miettien hiljaa, mikä oikein oli iskenyt. Tietysti tallilla pidettiin enimmäkseen koulutunteja, eiväthän mitkään hevoset olisi jaksaneet pelkkiä estetunteja, mutta Järssi itsekään ei niitä pitäessään keskittynyt niin epäoleellisiin asioihin kuin tuntumaan tai muotoon, jotka hän nyt näytti kaivaneen jostain pölyttyneistä muistilokeroista esiin. Tuntia myöhemmin mies rutisti lunttipaperinsa palloksi ja paiskasi sen aidan alle.
- Ei hélvetti, että te näytätte kamalilta. Mä perun puheeni. Ette te mihinkään mene nolaamaan itteänne.
- Älä yritä. Lupasit jo! puuttui Reine soppaan vakiopaikaltaan aidan päältä ja Järssi mulkoili häntä mitään vastaamatta. Vesku hyppäsi satulasta ja kävi onkimassa paperin omaan taskuunsa. Hänen pitäisi kai itsekin opetella se rata.

Päivämäärä:   18.2.09 21:14:28

Veskusta aivopestään kouluratsastaja:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.09 21:23:25

Aqua, juurikin näin! :P

Lähettäjä: polle 
Päivämäärä:   18.2.09 22:00:02

no voi ei :D mie en olis ikinä kuvitellu veskua esteratsastajaksi :D

Päivämäärä:   18.2.09 22:15:20

^^Se on jotenkin absurdi ajatus.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.09 22:26:14

No mut se oli POIKA!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.2.09 22:33:47

Hups, en huomannutkaan, että tää on näin täys. Uusi.

Päivämäärä:   19.2.09 15:15:57

heposteluja :) järssi vaikuttaa just sellaseslta mieheltä millasiin mulla on paha tapa sortua..

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.