Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.7.08 21:51:17

En malta odottaa.
Kertokaa mitä tykkäätte, kannattaako jatkaa tänne?
-----------
Leirin loppu

Viimeisen leirin viimeiset osanottajat vilkuttivat viimeisen lähtevän auton takaikkunasta ja Ilse vilkutti mekaanisesti takaisin. Lopultakin!
- Lopultakin, huokaisi Nikke, nuori ratsastuksenopettaja, kuin olisi lukenut tytön ajatukset.
- Sun ei tarvinnut keksiä niille iltaohjelmaa ja kukkua läpi yön komentamassa niitä hiljasiksi, Ilse huomautti.
- Väitätkö sä, että sulla oli helpompaa? Nikke kysyi uhkaavasti. Viimeiset leiriläiset olivat olleet isompia tyttöjä, ja yli puolet heistä oli rakastunut Nikkeen. Sitä pörräystä hänen ympärillään tuntien välillä, flirttailevia katseita ja naisellista avuttomuutta ratsastaessa! Puolialastomia viuhahduksia pihan yli ja suoranaista lähentelyäkin.
- Joo en, Ilse naurahti ja ihmetteli mielessään, mitä tytöt olivat muka olleet Nikessä näkevinään. Tai ehkä se riitti, että hän oli ainoa mies lähistöllä, ellei laskenut 10-vuotiasta Mikkoa ja Ilsen setää, joka omisti paikan, mutta hän olikin jo lähemmäs viisikymppinen, tukevahko ja punakkakasvoinen.

- Ja nyt mä lähden lomalle, Nikke ilmoitti ja kääntyi marssiakseen autolleen. Ilse jäi katselemaan ympärilleen tyhjällä tallipihalla. Puomien alle oli jäänyt muutama harja ja seinänvierustalle jonkun kypärä. Hän keräsi ne pois ja vei talliin, joka oli kuin hirmumyrskyn jäljiltä. Kaikki karsinanovet repsottivat auki ja käytävälle oli kulkeutunut purua. Unohtuneita harjoja ja raippoja lojui lattialla täälläkin ja hän keräili ne parempaan talteen varustehuoneeseen. Siellä, toimistopöydän alla, lojui Niken kassi. Mahtaisi miestä harmittaa, jos huomaisi sen unohtumisen vasta siellä mihin nyt olikaan menossa!

Ilse nappasi kassin ja lähti ulos, ehkä Nikke ei vielä ollut ehtinyt lähteä. He melkein törmäsivät tallin ovella.
- Mä unohdin, Nikke aloitti ja huomasi mitä Ilsellä oli kädessään.
- Niin unohdit. Tässä.
- Kiitos. Joko sä muuten lähdet kotiin?
- Joo, illalla, jos joku vaan ehtii heittää mut bussille, Ilse irvisti. Setä, täti ja serkut olivat itsekin lähdössä lomamatkalle ja koko talo oli kuin hullunmylly, kun he pakkasivat ja etsivät tavaroitaan.
- No, hyvää loppukesää sitten vaan, mies sanoi ja lähti uudemman kerran. Ilse tarttui luutaan ja alkoi sutia käytävää puhtaaksi. Hänen pitäisi pakata omatkin tavaransa, mutta niitä ei ollut paljon. Aikaa sen sijaan oli. Elleivät serkut olisi olleet niin tohkeissaan lomareissusta, heidät olisi ehkä saanut houkuteltua vielä ratsastamaan, mutta nyt ei tainnut olla paljon toiveita onnistua, sitä paitsi hevoset oli jo päästetty laitumelle, Leiriläiset olivat saaneet olla mukana viemässä niitä ja kamerat olivat räpsineet ahkerasti, kun lauma oli ottanut ilon irti tilasta ja vapaudesta.

Lopulta tallissa ei oikein enää ollut tehtävää ja Ilse lähti sisään. Hän oli pitkä tyttö, jonka vaaleat hiukset roikkuivat hapsuisena lettinä selässä, ja hän oli pukeutunut polvien yläpuolelta katkaistuihin farkkuhaalareihin, harmaaseen T-paitaan, jonka hihat oli leikattu pois ja puukenkiin. Viimeksi mainitut hän potkaisi ulko-oven viereen, suureen kenkäkasaan. Tosin se ei ollut enää mitään verrattuna siihen, minkä kokoinen se oli ollut, kun siinä oli lojunut perheenjäsenten kenkien lisäksi viidentoista leiriläisen lenkkarit, varvastossut ja ratsastussaappaat.

- Phuuh, sanoi Ilsen Meija-täti, kun he osuivat yhtaikaa eteiseen. Meijalla oli kädessään ämpäri, jossa huljui harmaata vettä.
- Teetkö sä suursiivousta ennen matkaa? Ilse kysyi.
- Pakko mun oli siivota leiriläisten huoneet. Että ne on possuja. Eikö lapsille opeteta enää nykyään kotona alkeellisiakaan siisteyskäsityksiä? Elävät kuin pellossa, purkkaa ja karkkia ja limsalätäköitä lattioilla… jupina muuttui hiljalleen kuulumattomaksi, kun täti katosi vessaan tyhjentämään ämpärinsä. Ilse kiipesi toiseen kerrokseen kokoamaan omat tavaransa valmiiksi lähtöä varten.

Hän jakoi huoneen serkkujensa kanssa. Ahdasta siellä oli, mutta kun koko alakerta oli täynnä leiriläisiä, ei kenelläkään muullakaan ollut liiemmin tilaa. Nyt sinne tuskin mahtui sisään. Keskellä lattiaa oli avonainen matkalaukku ja Raila ja Laila heittelivät sinne vaatteita kuin olisivat muuttamassa kuukaudeksi toiselle mantereelle. Tytöt olivat kaksoset, mutta eivät identtiset, Raila oli tummempi ja tukevampi, Laila pidempi ja vaaleampi ja hänellä oli silmälasit.
- Mä luulin, että te olisitte jo valmiita, Ilse sanoi seisahtuen ovelle. – Mä olen paimentanut niitä likkoja autoihinsa jo tuntikausia ja siivonnut tallinkin ja aina te vaan pakkaatte.
- Nyt saakin riittää, Raila sanoi ja alkoi kääntää matkalaukkua kiinni. Ihme kyllä se suostui sulkeutumaan ilman päälleistumista. Ilse pujottautui sisään huoneeseen heti kun mahtui ja kyykistyi kaivamaan oman laukkunsa sen varasängyn alta, jolla nukkuen hän oli kiduttanut selkäänsä koko kuukauden. Häntä vähän potutti se, että kaksoset olivat jättäneet hänet yksin vahtimaan hakemista odottavia leiriläisiä, mutta sellaisia he olivat, luistivat mielellään kaikista hommista, jos vain pystyivät.

- Etkö sä haluaisi lähteä kanssa Espanjaan? kysyi Laila ja istui sängylleen katsomaan, miten Ilse tyhjensi kaapista hänelle varatun hyllyn suoraan kassiin, jättäen sängylle vain vaaleat farkut.
- En tosiaankaan, kiitos vaan, hän sanoi ja alkoi katsella etsien ympärilleen.
- Mä toin pesusta aamulla tähän sängylle ne paidat, mitkä meinasin laittaa päälle matkalle. Oottekste nähny niitä?
Laila meni omituisen näköiseksi ja kun Ilse vilkaisi häntä toistamiseen, oli puna levinnyt tytön koko naamalle.
- Oletko sä varastanut mun vaatteeni? Ilse kysyi uhkaavasti.
- Ehkä ne on menny ihan vahingossa meidän laukkuun, meillä oli vaatepinoja joka paikassa, ehdotti Raila ja avasi avuliaana juuri sulkemansa matkalaukun. Ilse ei yllättynyt, kun paidat löytyivät sieltä kaiken muun alta.
- Varkaat, hän tuhahti. Kumpikaan kaksosista ei sanonut mitään, mutta nolon näköisiä he olivat.

Ilse kävi suihkussa ja jätti tallilla käyttämänsä haalarit roikkumaan Lailan pyyhkeen päälle. Pitäköön ne, jos kerran himoitsi hänen vaatteitaan! Kaupungissa niille ei kuitenkaan olisi käyttöä. Sitten hän meikkasi hiukan, harjasi tukkansa lähes kuivaksi ja lampsi kasseineen alakertaan.
- Kuka vie mut bussille? hän kysyi tädiltään, joka nyt touhusi keittiössä.
- Nytkö? Ei kai se vielä lähde? Ruoka on just valmista!
- Se lähtee neljältä.
- No sitten sä ehdit syödä. Laita lautaset pöytään, ole kiltti.
- Ainakaan mulla ei ole tiskivuoroa, Ilse sanoi tyytyväisenä.

Hän oli ollut kuukauden päivät tätinsä ja setänsä luona ratsastusleiriavustajana. Ehdotus oli tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta, sillä he eivät olleet juuri pitäneet yhteyttä, Ilse ei ollut serkkujaankaan nähnyt vuosiin. Kesän alussa Meija ja Martti olivat kuitenkin tulleet Helsinkiin Ilsen mummin hautajaisiin ja ties mistä kohtalon oikusta olivat tarjoutuneet ottamaan hänet mukaansa. Kun muuta kesätyötä ei ollut löytynyt ja kun kuukausi poissa kotoa oli tuntunut siinä kohden paremmalta idealta kuin jäädä sinne, oli Ilse suostunut.

Ei se nyt suorastaan kammottavaa ollut ollutkaan, vaikka serkut olivat välillä rasittavia ja kavereita oli ikävä. Paras ystävä Nita oli kuitenkin Italiassa. Jos hän olisi ollut Hesassa, olisi Ilse miettinyt lähtemistään toisenkin kerran. Nyt Nita oli kuitenkin palannut, leirit olivat loppu ja talonväkikin lähdössä reissuun niin, että oli aika palata.
- Olisit sä tietysti voinut ajaa meidän kanssa yöllä, kun me kuitenkin lähdetään lentokentälle, Martti sanoi, kun he lopettelivat ruokailuaan.
- Ei autoon olisi mahtunut, sanoi Ilse ja kuvitteli hetken yöllistä matkantekoa ahtautuneena moneksi tunniksi takapenkille Railan, Lailan ja Mikon kanssa. Ajatuskin puistatti.
- Lähdetään sitten sinne bussille.

Eteisessä Martti pysähtyi ja tunki salamyhkäisesti muutaman setelin Ilsen käteen.
- Vähän palkkaa.
- Kiitos, Ilse sanoi ja silitteli ilahtuneena rahoja. – Ei me kyllä puhuttu mistään palkasta mitään.
- Ei puhuttukaan, mutta olet sä sen ansainnut.
Ilse oli samaa mieltä, joten hän ei väittänyt vastaan.
- Tuletko ens kesänä taas? Martti kysyi.
- Saa nähdä, Ilse kierteli. Se oli erittäinkin epätodennäköistä. Ensi kesäksi hänen olisi pakko saada jo jokin kunnon työpaikka. Jotain, mistä saisi palkkaa enemmän kuin nuo muutamat sataset ja mitä saisi tehdä kaupungissa, missä kaikki muutkin olivat. Hänelle alkoi tulla kova ikävä takaisin ja hän alkoi hoputtaa setäänsä.

Paikallinen linja-autoasema oli tuskin muuta kuin kyltti huoltoaseman pihassa ja Ilse oli tyytyväinen, kun Martti jäi hänen seurakseen odottamaan bussia. Mitä hän olisi tehnyt, ellei sitä olisi tullutkaan? Lähtenyt raahaamaan tavaroitaan takaisin ja kuollut pölyyn ja rakkoihin talsiessaan maantien laitaa? Bussi kuitenkin tuli ajallaan ja Ilse antoi kassinsa kuskille laitettavaksi matkatavaratilaan ja kiipesi itse sisään vilkuttaen sedälleen. Hänellä oli koko ajan kiireempi takaisin, mutta matka veisi väistämättä neljättä tuntia. Se olisi vain pakko kestää.

Hän kulutti matkan alun katsellen maisemia, mutta kun ne olivat vain joko metsää ja peltoa tai peltoa ja metsää, oli ne pian katsottu. Muissa matkustajissakaan ei ollut paljon katselemista, vaikka bussi näin sunnuntai-iltana olikin aika täynnä. Ei perheitä, ne matkustivat autoillaan, mutta aika paljon vanhempia rouvia ja nuorta porukkaa, jotka olivat kyläilleet viikonlopun maalla, niin Ilse kuvitteli. Ei ketään erityisen potentiaalisen näköistä, vaikka vinosti vähän edessäpäin istuva poika vilkuilikin häntä. Ilse ei ollut huomaavinaan. Hän oli tottunut siihen, että häntä katsottiin. Miten todennäköistä kuitenkaan oli, että löytäisi elämänsä miehen linja-autosta, joka kuljetti juntteja, jotka olivat käyneet kotona äiteen luona ja palasivat nyt ihmisten ilmoille? Ei kovin.

Re: Vanhempieni tarina

LähettäjäTallukka 
Päivämäärä:   5.7.08 19:08:06

Ehdottomasti jatkoa lisää, tosi mukava alku. Oli vaan tosi vaikea tottua ajatukseen, että Ilse olis nuorena tässä tarinassa.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   6.7.08 10:57:36

Oi, onpa kivan oloinen tarinan alku! En mä silti miellä tuota Ilse Miilan äidiksi :)

Lähettäjä: Pumpuli 
Päivämäärä:   6.7.08 12:48:23

jatka vaan. Ihan kiinostava alku.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.08 15:24:00

Kappas, muutama sentään löytänyt tämänkin. :)
------------
Vallattu valtakunta

Helsingin linja-autoasema oli kaunis ja kuhisevan elävä ilta-auringossa ja Ilse pysähtyi laiturille vain katsellakseen ja haistellakseen sitä. Hän harkitsi hetken laskeutua polvilleen asfaltille ja suudella sitä, mutta hylkäsi kuitenkin tirskahtaen ajatuksen. Miten hitossa hän oli malttanut täältä lähteä moneksi viikoksi?

Hän kohensi painavanpuoleista kassia olkapäällään ja lähti kävelemään kohti raitiovaunupysäkkiä. Tuntui oudolta väistellä ihmisiä, joita tuli vastaan koko ajan. Näinkö pian sitä maalaistui? Mannerheimintietä ylittäessään hän tunsi jonkun tarttuvan käsivarteensa.
- Sä olet tullut takasin!
Se oli Artsi, luokkakaveri ja ystävä, joka olisi mielellään ollut enemmänkin. Sen takia Ilse antoi hänen halata, kun he pääsivät suojatieltä pysäkille.
- No just tulin, hän naurahti ja katsoi poikaa tarkkaan. Tämä oli ruskettunut ja leikannut vähän ruskeita hiuksiaan sitten viime näkemän. Ilsen mieleen tuli pähkinä.
- Kotiinko sä olet menossa? Mitä sä aiot tehdä tänään?
- Mennä ensin sinne kotiin. Sitten soittaa Nitalle ja kysyä mitä se tekee. Kai lähteä johonkin.
- Tulkaa Lintsille, sinne me ollaan menossa, Artsi pyysi, eikä laskenut irti otettaan Ilsen käsivarsista. Hän katsoi Ilseä innokkaana.
- Todennäkösesti sinne, Ilse lupasi.
- Mä voin tulla kantamaan sun laukun, poika lupasi, ja se painoi sen verran ettei Ilse kieltäytynyt.
- Aina herrasmies, hän hymyili ja Artsi taisi punastua hiukan.
- No sä asut joka tapauksessa matkan varrella.

Se oli totta. He hyppäsivät raitsikasta puolivälissä matkaa Linnanmäelle ja kävelivät parisataa metriä tumman kerrostalon luo. Ilse kaivoi avaimensa esiin.
- Kiitos kun raahasit sen, hän sanoi ja avasi alaoven.
- Ei kestä. Nähdään pian! Artsi sanoi kohteliaasti ja kääntyi mennäkseen odottamaan seuraavaa ratikkaa. Ilse astui viileään, hämärään rappukäytävään ja tilasi hissin, ja samalla häntä alkoi ahdistaa. Miltähän siellä mahtaisi näyttää?

Syy, jonka takia Ilse oli ottanut lentävän äkkilähdön tätinsä ja setänsä mukaan odotti tuolla ylhäällä, eikä yhtään sen miellyttävämpänä kuin silloinkaan. Isän uusi perhe. Vaimo ja kolme räkänokkaa. Tai eihän se mikään uusi perhe ollut, yhteiset lapsetkin olivat jo kai kolmen ja neljän vanhoja. Uutta oli se, että se sakki oli tunkeutunut Ilsen kotiin, missä hän oli asunut mumminsa kanssa vanhempien avioerosta asti. Mummin kuoltua ne olivat hyökänneet tontille kuin haaskalinnut, eikä Ilsellä ollut mitään mahdollisuuksia estää heitä. Olivat tyhjentäneet ja laittaneet myyntiin oman asuntonsa, joka oli huonommalla paikalla, ja tunkeutuneet hänen kotiinsa.

- Vain väliaikaisesti, kunnes me löydetään joku kiva talo, oli isä selittänyt.
- Miksette te ostanu sitä taloa ja muuttaneet suoraan sinne?
- No ei taloja nyt yhdellä osakeasunnolla saa. Tämä pitää myydä myös.
- Mutta tää on mun! Mummi jätti tän mullekin eikä vaan sulle!
- Ja mä olen sun holhoojasi. Et sä kuitenkaan voi täällä yksin asua, alaikäinen tyttö.
- Sä myyt mun perinnön että saat uudelle akalles ja vinkuville kakaroillesi omakotitalon?
- Sä saat tietysti osuutesi siitä heti, kun täytät 18 ja haluat muuttaa pois, isä oli luvannut, eikä Ilse ollut voinut tehdä mitään. Ei mitään muuta kuin lähteä uppo-oudoille sukulaisille karkuun, ettei hänen tarvitsisi katsella isää, Tarjaa ja lapsia.

Voimaton raivo kuristi kurkkua, kun hän nousi vanhuuttaan tärisevässä ristikko-ovisessa hississä ylös, mutta ei tilanne ollut miksikään muuttunut. Hänen olisi vain pakko alistua asumaan tuolla ihmisten kanssa, joista ei pitänyt. Vähän aikaa, toistaiseksi. Ei onneksi kauhean kauan enää. Vain vuosi, suunnilleen. Vähän vajaa vuosi, tarkemmin. Kymmenen kuukautta ja pari faking viikkoa.

Ensimmäinen ajatus, kun hän avasi oven, oli, että siellä haisi väärältä. Entinen haju oli ollut vanha. Talo oli vanha, mummin huonekalut olivat vanhoja, mummi itse oli ollut vanha. Nyt vastaan tulvahti ruoan, lastulevyn, väriliitujen ja muovailuvahan tuoksu. Eteinen oli ennallaan, mutta kun Ilse astui peremmälle, hän näki olohuoneessa ihan vieraat huonekalut. Mitä ne olivat tehneet mummin senkille ja sohvakalustolle?

Uskaltamatta odottaa mitään miellyttävää Ilse avasi oman huoneensa oven vain keskeyttääkseen kolmen tytön keskustelun. Kaksi niistä istui hänen sängyllään ja kolmas oli Tarjan tytär, Kate, kolme- tai neljätoistavuotias hiukan pyöreä tyttö, jolla oli tuuhea kiharainen hiuspilvi.
- Moi, sanoi viimeksi mainittu arasti ja alkoi hätistää kavereitaan pois Ilsen sängyltä.
- Moi, sanoi Ilse happamasti. Kate oli ollut pakko laittaa hänen huoneeseensa asumaan, sillä mummin makuuhuoneeseen oli ahdettu isän ja Tarjan parisänky ja vierashuoneeseen pikkupoikien pedit. Sekin vielä, pari vuotta nuorempi tyllerö hänen reviirillään. Onneksi tyttö oli hiljainen ja katsoi häntä palvovasti, kun luuli, ettei hän huomannut, mutta silti Ilseä otti päähän.
- Ette pitäisi mun sängyllä mitään torikokousta, hän ärähti ja nuuhkaisi epäilevästi. Tässä huoneessa tuoksui vahvasti hajuvesi – hänen hajuvetensä sitä paitsi - mutta mahtoiko sen tuntua aavistus tupakansavua?
- Hss, äiti saa raivarin, jos joku metelöi, kun se yrittää nukuttaa poikia, Kate sanoi pelästyneenä ja se oli Ilselle liikaa. Hän rojautti ison kassinsa sängylleen pitäen vain olkalaukkunsa ja lähti saman tien takaisin ulos.

Hissi ei ollut enää kerroksessa, joten Ilse juoksi portaat alas ja pysähtyi vasta kadulla hengittämään kiivaasti. Oli aika juureton olo – eikä hän ollut ehtinyt soittaa Nitallekaan. No, ei se mitään, hän voisi mennä käymään. Nita ei asunut kaukana. Ovisummeriin vastattiin, kun hän oli painanut sitä pariin otteeseen vaativasti ja hän pääsi sisään rappukäytävään. Hän harppoi pari kerrosta ylöspäin ja rämpytti ovikelloa. Nitan veli, Henkka, tuli avaamaan.
- Onko Nita kotona? Ilse kyysi hengästyneenä. Henkka vain avasi ovea enemmän, vastaamatta, ja päästi hänet livahtamaan sisään. Koputtamatta hän leväytti Nitan huoneen oven auki ja hoippui sisään.

- Sinä! Nita kiljaisi peilipöytänsä äärestä. Hän oli pitkä ja hoikka tyttö, jolla oli lyhyeksi leikatut lähes mustat hiukset ja ihana oliivinvärinen iho.
- Minä, Ilse myönsi ja heittäytyi sängylle. Nita hyppäsi hänen päälleen ja nauroi ääneen.
- Koska sä tulit? Mikset sä soittanut?
- Mä en ehtinyt, kun oli niin kiire ulos, Ilse sanoi ja selitti, mitä oli ehtinyt kotona nähdä.
- Raukka parka, Nita sanoi ja hänen ennestäänkin melkein mustat suuret silmänsä tummuivat myötätunnosta. – Eikö ne ole löytäneet sitä taloa sitten vielä? Te tarttisitte vähän enemmän tilaa.
- Mistäs mä tietäisin? Mä en ehtinyt kysyä. Mitä me tehdään tänään? Mä näin Artsin ja se sanoi että kaikki on Lintsillä.
- Sinne mäkin ajattelin mennä. Missä sä Artsin näit? Oliko se sua vastassa?
- Ei kun törmäsin vaan siihen kaupungilla.
- Ehkä se on vastassa kaikkia Mikkelistä tulevia busseja, Nita ehdotti.
- No syytön minä siihen olen jos on, Ilse nauroi ja nousi istumaan. Artsin ihastus häneen oli heidän jatkuva huvinaiheensa.

Nita jatkoi keskeytynyttä meikkaamistaan ja Ilse kurkki hänen olkapäänsä yli peiliin ja lisäsi itselleenkin vähän ripsiväriä.
- Stumppi ei ole vielä tullut interraililta? hän varmisti.
- Ei oo näkynyt, Nita sanoi ja vilkaisi Ilseä peilin kautta. – Pitäskö meidän mennä asemalle postaamaan sitä? Kai se ensi viikolla kumminkin tulee, siellähän päivät menisi rattosasti.
- Äh, älä kiusaa, Ilse tuhahti. Jos Artsi oli toivottomasti ihastunut häneen, oli hän puolestaan Stumppiin. Miksi, se olikin sitten ratkaisematon kysymys. Niin vain oli ollut yhdestä keväisestä päivästä lähtien.
- En. Mietin vaan että mikset sä tee asialle mitään, Nita sanoi ja pakkasi meikkinsä pois. – Mennään.
- Mitä mun pitäisi tehdä?
- Jos sä haluat olla sen kanssa niin voisit vaikka sanoa sille jotain? Niin kai se yleensä menee.
- Äh, ehkä. Hei, voinko mä lähteä näin vai pitäiskö mun lainata sulta jotain? Ilse kääntyili peilin edessä.
- Sä kelpaat kyllä, Nita totesi ja sitten he lähtivät, Nita vain huikkasi eteisestä moit.

Kadulla korkeiden talojen välissä oli jo hämärää, mutta kun he pääsivät kulman ympäri paistoi ilta-aurinko taas silmiin Kallion kirkon tornin takaa.
- Mennäänkö ratikalla vai kävelläänkö? Ilse kysyi.
- Mennään ratikalla, kello on jo aika paljon, Nita sanoi. – Ei viitsi maksaa sisään jos ehtii olla jonkun vajaan tunnin.
- Miksi meidän tarttisi maksaa sisään? Ilse kysyi hölmistyneenä.
- Koska Masa on lomalla ja siellä on joku tiukkapiponen lipunmyyjänä.
- Jaa, no… et oo yrittäny lirkutella tarpeeksi?
- Se on muija.

Linnanmäelle pääsi, paitsi kahdesta pääportista, myös vähän sivummalta Luolan kautta ja sinne tytöt menivät. Portailla ei enää ollut jonoa, mutta niiden juurella pari pikkutyttöä huojui ja hihitti.
- Oo nyt kunnolla, tai me ei päästä sisään, toinen komensi toista, jolla näytti olevan vaikeuksia pysyä pystyssä.
- Mä en voi mitään, mä oon niin vítun kännissä, toinen kikatti. Ilse ja Nita vilkaisivat heitä melkein äidillisesti hymähtäen. Noita pikkuteinejä jaksoi riittää. Limudiskossa ei tietenkään myyty mitään keltaista jaffaa vahvempaa, mutta aina sinne joku yritti vähän maistissa ja saattoi päästäkin. Tuskin nuo kuitenkaan, niillä oli mennyt vähän överiksi. He nousivat portaat ylös, Nita varovaisesti varpaillaan, etteivät hänen korkonsa jumittuisi askelmien metalliritilöihin.

Lipputiskin takana istui tosiaan tympääntyneen näköinen nuori naisihminen, eikä Masa, joka olisi leimannut heidät edes kysymättä rahaa.
- Me ollaan vakkareita, ilmoitti Ilse.
- Niin? tyttö kysyi ja jatkoi purkkansa jauhamista.
- Niin sitä, että yleensä me päästään ilmaseksi.
- Arvaa montako kertaa mä kuulen ton illan aikana.
- Jos me ei käydä täällä niin ei käy moni muukaan, uhkasi Nita, mutta Ilse luovutti.
- Äh, antaa olla. Mulla on rahaa.

He saivat leimat kämmenselkiinsä ja astuivat peremmälle, pimeään sykkivään luolaan, missä musiikki tuntui ensin turruttavan korvat. Kesti hetken, ennen kuin silmät tottuivat pimeyteen ja välkkyviin diskovaloihin, mutta sitten Ilselle tuli kotoinen olo. Täältäkin hän oli ollut poissa ikuisuuden. Hänen toinen kotinsa. Täällä olivat kaikki hänen ystävänsä, hänen perheensä muun perheen puuttuessa.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   6.7.08 16:49:18

oi että :D jotenki vaikea kuvitella tätä :D

Päivämäärä:   6.7.08 20:44:42

hyvin vaikeaa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.08 21:20:55

Hmm :x toivottavasti ei liian vaikeaa.
(Jossain viidennen luvun kohdalla kai aloin vasta itse tottua :D)

Päivämäärä:   6.7.08 22:56:31

Ehkä palaset loksahtelee kohdilleen kun tarina etenee, mutta toistaseksi nää ei oo mun mielessä samoja henkilöitä kun tuossa toisessa :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.7.08 22:58:01

Ei tarvii ollakaan, parempikin varmaan unohtaa, että tiedätte Mitä Niistä Tuli :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.7.08 04:12:39

Hmm, vasta tuli mieleen, että ehkä mun olisi pitänyt keksiä ihan uusi nimimerkki ja katsoa, miten tää sitten kerää lukijoita vai kerääkö? Ei ehkä ole tarkoituksenmukaista, että kaikki jessijuttujen lukijat vaan lukee kun ne kuitenkin tietää, mihin päädytään...

Toisaalta, olen kiitollinen jos asia on niin kuin joku mulle sanoi, että on pääasia kun kirjoitan...

Joo, olen lomalla ja dataan 24/7

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.7.08 20:39:52

Ilsen isä oli odottamassa, kun hän saapui kotiin puolenyön jälkeen. Luola suljettiin jo kello kymmeneltä, mutta sitten pieni porukka heitä oli jäänyt istumaan Linnanmäen kallioille ja juttelemaan. Ilseä oli kiusoiteltu lehmänhajuiseksi ja maalaisjuntiksi, mutta se oli ollut pelkkää hyväntahtoista pilailua, eikä ollut kirpaissut mitenkään, päinvastoin.
- Missä sä olet näin kauan ollut? mies kysyi vaativasti, kun Ilse riisui kenkänsä ja kurkisti keittiöön. Hänellä oli nälkä, mutta hän oli kuvitellut saavansa tähän aikaan vierailla jääkaapilla kaikessa rauhassa, yksin. Eipä siltä näyttänyt.
- Mä olin sun armaan siskosi luona maalla, hän vastasi nenäkkäästi.
- Ei kun nyt illalla, tietenkin, sen jälkeen kun tulit sieltä.

Jääkaappikin oli sekaisin. Hillot ja maustekurkut, niiden paikka oli alahyllyllä eikä ylimmäisellä. Juusto oli muovipussissa, eikä rasiassa, ja jostain syystä leivätkin olivat jääkaapissa. Voita ei näkynyt missään, vain margariinia. Ilse melkein menetti ruokahalunsa katsoessaan kaappiin, mutta teki kuitenkin itselleen voileivän – ilman margariinia - ja otti jogurtin.
- Kavereiden kanssa ulkona, hän vastasi sitten kiltisti. Hänellä oli aavistus, että yhteenottoja tulisi riittämään lähitulevaisuudessa joka tapauksessa, oli kai turha ruveta ehdoin tahdoin lietsomaan sellaista heti ensi minuuteilla.
- Sä olisit saanut sanoa, mihin menet ja koska tulet, isä selvitti vakavana. – Sä olet nyt esimerkkinä Katelle.

Ilse oli tukehtua leipäänsä.
- En mä ole pyytänyt päästä kellekään esimerkiksi, hän älähti.
- Siltikin sä nyt vaan olet, kun tilanne kerran on mikä on.
- Itsepähän ootte kehittäneet tilanteenne! En mä teitä tänne halunnut! Kohta sä kai alat keksiä mulle kotiintuloaikoja! Ilse sanoi tulistuen, ja vähän aikaa isä ja tytär loivat salamoivia katseita toisiinsa. Mies antoi kuitenkin tällä kertaa periksi.
- Sä et ole tainnut tottua semmosiin.
- En tosiaankaan! Mummi sanoi aina, että mä olen harvinaisen fiksu lapsi, ja niin mä olenkin! Ei se ikinä vahtinut, mihin aikaan mä tuun kotiin, se luotti muhun! Ilse selitti ja sulki sitten suunsa, kun mummin ajatteleminen alkoi itkettää.
- No, ei nyt riidellä, isä sanoi lepytellen. Hän ei oikein tiennyt, miten tyttöä olisi pitänyt käsitellä, tämä oli ehtinyt kasvaa teini-ikäiseksi ilman, että hän oli ehtinyt sitä paljon huomatakaan, kun uuden perheen ja poikien kanssa oli ollut kädet täynnä.
- Älä sitten riitele, Ilse mutisi ja katsoi epäillen jogurttiaan, kuin harkiten, maistuisiko se sittenkään.

- Me mennään huomenna tekemään talokaupat, hänen isänsä sanoi nopeasti, kuin olisi pelännyt, että tyttö karkaa pois ja koko keskustelusta jäisi vain laihan riidan maku. Se hävittikin sentyyppiset ajatukset Ilsen päästä, joskaan ei saanut häntä myötämielisemmälle tuulelle.
- Te ootte hassaamassa mun perinnön johonkin rötisköön, mitä mä en ole nähnyt ja mistä mä en ole edes kuullut? Kai mullakin nyt olisi pitänyt olla jotain sanomista siihen, millasen talon takia mun koti myydään?
- Se on valtavan hieno, sä tulet ihastumaan siihen, isä sanoi puolustellen.
- Mistä sä tiedät, mikä on mun mielestä valtavan hieno?
- Se varmaan on.
- Ja missä se on? kysyi Ilse epäröiden. Ei ainakaan kovin lähellä. Helsingin keskustassa omakotitalot olivat melko harvassa. – Ei kai missään Espoon takametsässä?
- Se on Helsingissä, isä lepytteli. – Marjaniemessä.

Hetken Ilsellä löi tyhjää, oli kuin hän ei olisi ikinä kuullutkaan sellaisesta paikasta, mutta sitten välähti.
- Mä tiedän, missä se on, hän sanoi hitaasti.
- Se on hienoa aluetta, huippuhienoa! Tosin toi meidän nyt ei ole ihan upeimmasta päästä kyllä, mutta…
- Onko siellä tarpeeksi tilaa?
- On, on!
- Ja koska sinne on tarkotus muuttaa? Ei vaan, koska mun oli tarkotus nähdä se?
- Sä saat nähdä sen vaikka heti huomenna, kun me saadaan avaimet, isä sanoi ylpeänä.

Ilse oli jo ehtinyt sopeutumaan ajatukseen, että Kalliosta oli muutettava. Häntä ei kuunneltaisi, hän oli samalla lailla isän perintöosuutta kuin puolet tämän asunnon osakkeistakin, kiinnosti tätä vieraantunut teini-ikäinen tytär sitten vähääkään tai ei. Velvollisuutensa isänä hän aikoi selvästi kuitenkin hoitaa. Sen huomioon ottaen tämä oli oikeastaan aika jännittävää. Kukapa kaupunkilainen ei olisi haaveillut omakotitalosta ja omasta pihasta?
- Mihin aikaan, hän kysyi asiallisesti.
- Me mennään pankkiin heti aamuyhdeksäksi. Haluatko sä tulla mukaan? isä kysyi vähän hämmästyneenä.
- Mitä mä pankissa tekisin? Sinne taloon mä haluan mennä. Mihin pankkiin te meette?
- Tohon Hakaniemeen.
- Ja sitten sinne Marjaniemeen?
- Niin.
- Mä tulen sitten sinne mukaan, Ilse sanoi päättäväisesti, laittoi jogurtin sittenkin takaisin jääkaappiin ja meni nukkumaan.

Aamu koitti yllättävän nopeasti ja yllättävän äänekkäänä. Okei, maallakin oli ylösnousu ollut aikainen ja kovaa rämisevän herätyskellon, kaksosten riitelyn ja huutelun säestämä, mutta siihen oli ehtinyt tottua. Ilse ei ollut tottunut uusien velipuoliensa ääniin, eikä Tarjan, kun tämä komensi heitä ja maanitteli aamupesulle. Kate ilmeisesti oli, sillä toisen sängyn möykky ei liikahtanutkaan.

Ilse katseli huonettaan pahan tuulen kertyessä kurkkuun kuin palanen, jota ei saanut nieltyä pois. Kun Katen sänky oli ängetty sinne, siitä oli tullut vielä ahtaampi kuin mitä Railan ja Lailan huoneesta, kun sinne oli pystytetty hänen varasänkynsä. Sitä paitsi Katen keltainen lastulevylaveri riiteli kaiken muun huoneessa olevan kanssa. Se nimenomainen huonekalu oli ollut selkeänä Ilsen mielessä, kun hän oli päättänyt lähteä maalle. Nyt hän joutuisi taas saamaan siitä päänsärkyä.

Ainakin, kunnes he muuttaisivat.

Se sai tytön heittämään peiton sivuun ja nousemaan istumaan. Kello oli puoli kahdeksan. Se pankki – uusi asunto – hänen pitäisi soittaa Nitalle ja varoittaa, että tämänkin tuli olla yhdeksältä Hakaniemessä. Ei ihan vielä kuitenkaan, Nita nukkui takuulla vielä. Ilse kuunteli vähän aikaa ja arveli lasten äänten siirtyvän kylpyhuoneesta kohden keittiötä, joten hän nousi ja meni sinne, vain palaten hakemaan purkamattomasta kassistaan pyyhkeensä. Kylpyhuoneen hyllyllä ei ollut enää puhtaita pyyhkeitä, kuten olisi kuulunut, vaan ylimääräisiä vessapaperirullia ja shampoopulloja. Hän oli joutunut kuivaamaan kasvonsa edellisiltana randomisti johonkin pyyhkeeseen, eikä hän vieläkään tiennyt, kenen se oli.

Ilse ehti tuskin suihkuun, kun ovi kävi taas ja joku tuli sisään. Hän päätti olla välittämättä siitä, harmitteli vain, että oli unohtanut lukita oven, mutta säikähti sitten äreää ääntä, isänsä.
- Onko sun pakko käydä suihkussa aamulla? Koko huone on ihan vesihöyryssä!
- Totta kai on! Ilse huusi kiukustuen takaisin veden äänen yli. – Vai oisko mun pitänyt käydä yöllä?
Isä oli ehkä kuvitellut Katen olevan suihkussa, ainakaan hän ei sanonut enempää ja kohta kuului taas oven kolahdus. Ilse käänsi hanat kiinni ja alkoi kuivata itseään. Vai ei täällä saanut aamuisin käydä suihkussa? Tästä lähtien saisi, jos hänellä olisi siihen jotain sanomista.

Pyyhe hiustensa ympärillä ja oma kylpytakkinsa, joka jostain ihmeen syystä oli ollut edelleen omassa naulassaan, Ilse meni keittiöön. Tarja oli istuttanut molemmat pikkupojat pöydän ääreen ja nämä puputtivat paahtoleipää. Isä istui heitä vastapäätä. neljäs paikka oli niin ilmiselvästi Tarjan, ettei Ilse tohtinut istua siihen.
- Tervetuloa kotiin, isän uusi vaimo sanoi hänelle vähän hermostuneesti. Ilse mutisi jotain, joka kuulosti ystävälliseltä ja vilkaisi Tarjaa. Tämä oli selvästi nuorempi kuin Ilsen oma äiti, mutta muissa suhteissa hän ei sitten pystynytkään kilpailemaan ollenkaan. Ilsen äiti oli kaunis, ei tavallisen näköinen pystynenä. Hän oli aina laitettu ja huoliteltu, hän ei missään olosuhteissa olisi tullut edes aamiaispöytään meikkaamatta ja hiukset kampaamatta. Tai kylpytakissa, niin kuin Ilse havahtui tajuamaan.
- Mä menen pukemaan, hän ilmoitti. Sukulaisuus velvoitti.

Puoli kymmeneltä Ilse istui Ympyrätalon sisäpihalla pyörätelineen päällä ja odotti Nitaa. Isä ja Tarja olivat menneet pankkiin jo jokin aika sitten, mutta Ilsellä ei ollut mitään käsitystä siitä, kauanko asuntokaupoissa meni aikaa. Kate oli saanut jäädä kotiin vahtimaan pikkupoikia. Kovin mieluisalta hommalta se ei vaikuttanut, mutta ei hän mitään ollut sanonut, minkä Ilse oli pannut ehkä hiukan kunnioittaen merkille. Tai ihmetellen. Hän itse ei ainakaan olisi suostunut mistään hinnasta, hän ei tiennyt lapsista mitään. Ne olisivat todennäköisesti joka tapauksessa ruvenneet itkemään, eikä hän olisi tiennyt, mitä kuuluisi tehdä.

Kopisevat askeleet lähestyivät häntä ja siinä Nita oli, hiukan hengästyneenä
- Mihin me mennään? Kauhee kun sä olet aamuvirkku. Mä en ole noussut tähän aikaan moneen viikkoon!
Ilse nousi pyörätelineeltä ja nappasi Nitan kädestä tupakan vetääkseen siitä nopeat henkoset.
- Me mennään katsomaan meidän uutta taloa. Sä saat auttaa mua suunnittelemaan sisustusta!

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   7.7.08 20:48:20

ihana :)

Lähettäjä: alavíívadésíré 
Päivämäärä:   7.7.08 21:03:33

ei llluoja et mä oon hi-das! Vähän odottelen että tää lähtee tästä käyntiin, mutta alku aina hankala. Odotellen!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.7.08 23:43:27

Hi-das? Kuis? :D
---------
Oma huone

Marjaniemeen matkustettiin bussilla, joka pysähtyi torin merenpuoleisella laidalla.
- Mä joudun varmasti ostamaan auton, kun me muutetaan, isä riemuitsi. – Kaikilla on siellä auto.
Mitä Tarja vastasi siihen, sitä ei Ilse kuullut, sillä he kävelivät muutaman metrin taaempana. Ilse näpersi kiinni avainrenkaaseensa avainta, jonka isä oli hänelle juuri antanut.
- Mä en kestä, miten jännää, että te tosiaan muutatte omakotitaloon! Nita hehkui.
- Sitten ei kyllä enää juosta tosta vaan kylään toistemme luo, Ilse huomautti.
- No ei juosta, mutta eihän se niin kaukana ole. Muistatko sä, kun käytiin Alilla? Onkohan se lähellä sen taloa?
- Se me nähdään ihan kohta.
- Joko sä soitit sille?
- Miten mä oisin ehtinyt? Vastahan mä viime yönä kuulin koko asiasta!

Bussi tuli ja he kiipesivät sisään, Ilse miettien, koska oli viimeksi soittanutkaan Alille. Siitä oli kyllä kuukausia. Tyttö oli ollut heidän kolmas pyöränsä jo päiväkodista asti, kunnes hänen perheensä oli muuttanut Marjaniemeen joitain vuosia sitten. Sen jälkeen yhteydenpito oli hiljalleen hiipunut ja Ilse tarrasi äkkiä Nitaa käsivarresta.
- Uskallakin hylätä mut sinne niin kuin me ollaan hylätty Ali!
- Miten niin hylätty?
- No, koska sä muka olet viimeksi puhunut sen kanssa?
- En muista, Nita myönsi. – Mutta on kai niilläkin puhelin ja meille voi soittaa.
- Mutta et saa unohtaa mua, vaikka mä muutan!
- Mitä sun muuttosi mihinkään vaikuttaisi? Kai sä nyt yhtä lailla pörräät illat kaupungilla kuin tähänkin asti? Sulla on vaan pidempi matka.
- Niin, Ilse sanoi huojentuen.

He olivat ylittäneet Kulosaaren sillan ja jatkoivat vielä hyvän matkaa Itäväylää, kunnes bussi kääntyi puikkelehtimaan omakotialueelle.
- Ihanan näköistä, Nita henkäisi ja Ilsen oli pakko olla samaa mieltä. Erilaista tosin kuin kaupungissa, minkä kivikatuja Ilse rakasti sydämestään, mutta ei hullumpaa. Puut reunustivat kiemurtelevaa katua ja joka talolla näytti olevan suunnaton piha.
- Nyt me jäädään, Ilsen isä kääntyi sanomaan edessäolevalta penkiltä ja painoi nappia.
- Mikä se näistä on? Ilse kysyi, kun he seisoivat pysäkillä.
- Se on tuolla, vähän takaisin päin, Tarja osoitti ja oli näköjään unohtanut ujostella miehensä tytärtä. – Se ei nyt ole ihan yhtä hieno kuin nää isoimmat, mutta…
- Mikä numero? kysyi Nita ja alkoi jo mennä.
- 38!

Tytöt ehtivät oikealle portille ensin ja Ilse totesi aavistuksen pettyneenä, että talo oli tosiaan vaatimaton naapureihinsa verrattuna. Toisaalta – eiväthän he miljonäärejä olleet.
- Ihana, vinkaisi Nita taas ja avasi portin astuakseen pihaan. Hiekkainen, vähän ruohottunut ajotie vei matalan tiilitalon eteen. Nurmikko oli pitkää, mutta pihassa kasvoi omenapuita ja marjapensaita. Ilse astui epäröiden nurmikolle poimiakseen yhden pullean, vihreän karviaisen, mutta sylkäisi irvistäen sen pois. Se oli vielä aivan raaka.
- Mennään sisään, Nita hoputti.

Isä ja Tarja olivat kuitenkin ehtineet ovelle ensin. Tytöt astuivat sisään heidän vanavedessään. Talo näytti suunnattomalta tyhjine, kaikuvine huoneineen ja paljaine seinineen. Siellä oli myös omituisen hämärää, kun pihan puut päästivät auringonvalon sisään vain vihreäksi värjäytyneenä.
- Tässä on keittiö… kodinhoitohuone,,, Tarja esitteli, mutta Ilse ja Nita olivat lähteneet toiseen suuntaan tutkimaan makuuhuoneita. Ilse oli vakaasti päättänyt valita siinä suhteessa parhaan päältä. Se kai oli hänen oikeutensa, eihän hän kuitenkaan asuisi täällä kuin vuoden tai jotain sinne päin?

Makuuhuoneet olivat sumpussa talon takaosassa, eikä yksikään niistä ollut mitenkään toista parempi. Toiset olivat vähän pienempiä, toiset suurempia, ja kaikissa oli ikkuna.
- Olisi nyt jossain ollut takka tai ovi pihalle niin olisi ollut helppo valita, Ilse huoahti.
- Katotaan muutkin paikat, jospa sä osaat valita, kun annat hetken hautua, Nita ehdotti ja avasi oven suureen vaatehuoneeseen. Seuraavan oven takana oli pieni eteinen ja toinen ulko-ovi, joka avautui talon sivulle, ja vielä yksi ovi, jonka takaa Ilse kuvitteli löytävänsä sähkökaapin tai jotain sellaista, mutta ei. Siitä pääsikin kelmeään, paljaaseen huoneeseen, jonka ikkunat olivat katon rajassa. Autotalli.

- Tämä, Ilse sanoi ja seisahtui keskelle tilaa.
- Hölmö, ei tää ole huone!
- Nyt se on, Ilse sanoi ja nosti leukaansa päättäväisesti. Tila vetosi häneen erillisyydellään ja yksinäisyydellään. Hän halusi tänne, erilleen uusioperheestä, täällä hänellä olisi omaa rauhaa.
- Mutta tää on autotalli! yritti Nita.
- Entäs sitten? Eihän meillä ole autoakaan.

Nita puisteli päätään, mutta alkoi innostua, kun Ilse alkoi miettiä, mihin nurkkaan laittaisi sänkynsä.
- Täähän on itse asiassa aika makee, Nita myönsi painettuaan nappia seinässä ja nosto-oven auettua. – Voisi kuvitella, että sulla on tässä oma terassi.
- Joo, tää on hyvä, tää on niin hyvä! Ilse taputti käsiään.
- Mennään nyt katsomaan loputkin paikat. Onko täällä uima-allasta?
- Ei kai nyt sentään!

Sellaista ei tosiaan ollut, mutta kylpyhuoneita oli kaksi, joista toinen vaaleanpunaiseksi kaakeloitu ja niiden lisäksi pieni vessa eteisessä. Olohuoneesta pääsi takapihalle, josta osa oli laatoitettu niin, että siihen saattoi kuvitella vaikka puutarhapöydän ja –tuoleja.
- Mitäs tykkäätte? kysyi Ilsen isä löytäessään tytöt sieltä.
- Tää on ihana, vakuutti Nita.
- Menetteleehän tää, Ilse myönsi. – Tää on vaan ihan väärässä kaupunginosassa.
- Höpsis, täällä on ihanan rauhallista ja vähän liikennettä, ja uskaltaa pojatkin päästää pihaan leikkimään ilman, että pitää aina vahtia. Minkä huoneen sä haluat itsellesi?
- Mä otan autotallin.

Isä katsoi Ilseä kuin uumoillen tämän laskevan leikkiä, mutta näki kai ilmeestä, ettei se ollut sellaista.
- Täällä on ihan hyviä makuuhuoneita vaikka miten, et sä nyt autotalliin voi mennä asumaan.
- Mutta mä haluan sen ja vaan sen. Leikkikää te perhettä toisessa päässä taloa, mä haluan olla siellä itsekseni.
- Onko se lämpöeristettykään…
- No sen näkee kun tulee talvi.
Yllättäen Tarja oli Ilsen puolella.
- Ajattele nyt vähän, Teuvo, ei ton ikäinen tyttö välttämättä halua asua kolme- ja neljävuotiaiden poikien naapurihuoneessa. Sitä alkaa kaivata jo vähän yksityisyyttä.
Ilse loi häneen kiitollisen katseen ja isä yritti vielä:
- Mutta jos siellä on kylmä talvella.
- Tulkoon sitten nukkumaan ylimääräiseen makuuhuoneeseen. Käydäänpäs katsomassa sitä.

Koko joukkio palasi peräkanaa autotalliin ja Tarja silmäili tutkivasti seiniä ja lattiaa.
- Seinät on kammottavassa kunnossa, mutta lattialla ei sentään ole öljyläikkiä. Vähän juuriharjaa ja uutta maalia niin miksei täällä voisi asua.
- Maalia, Ilse sanoi ihastuneena. – Saanko mä maalata täällä?
- Mikset saisi?
- Saanko mä valita värinkin?
- No sinä sitä kai katselet?
- Uijui, Ilse vinkaisi. Ajatus muutosta alkoi tuntua jo aika hyvältä.
- Nyt mä alan olla tosissani kateellinen, Nita tunnusti ja kääntyili ympäri niin, että lyhyet tummat kiharat hulmahtivat.
- Sä saat tulla yökylään koska haluat, Ilse lupasi. – Koska mä saan ruveta maalaamaan? Mähän voisin vaikka heti, enkö voisikin?
- Mun puolesta, isä huokaisi.
- Ei ihan heti, nyt me lähdetään kotiin, sanoi Tarja. – Ja kai sun, Teuvo, pitää töihinkin ehtiä tänään.

Ilse ja Nita seurasivat heitä bussipysäkille, mutta siellä Nita äkkiä ravisti Ilseä olkapäästä.
- Hei, eikö me mennä nyt saman tien käymään Alilla ja kertomaan sille uutiset?
- Mennään, suostui Ilse heti. Hänellä ei ollut mitään tarvetta seurata isää ja Tarjaa kotiin. Edessä oli pitkä, vapaa kesäpäivä, jota hän ei kuitenkaan aikonut viettää huoneessaan siskopuolen kanssa. – Mä tulen kotiin myöhemmin.
- Kenen luona? isä kysyi.
- Alin. Kyllä sä sen muistat. Me oltiin jo samassa leikkikoulussa. Sekin asuu täällä nykyään. Ja hei, jos sä antasit rahaa, niin me voitaisiin käydä ostamassa sitä maaliakin ja tulla sitten tänne takasin.
Isä ehti juuri kaivaa lompakkonsa esiin, kun bussi kurvasi esiin mutkan takaa. Kiireesti hän kaivoi sieltä satasen ja ojensi Ilselle.
- Mä en tiedä mitä tolla saa mutta…

Vanhemmat nousivat bussin kyytiin ja Ilse ja Nita jäivät pysäkille.
- Mistä maalia saa? Nita kysyi.
- En mä tiedä. Rautakaupasta? Mutta ei sillä nyt väliä. Löydetäänkö me Alin luo?
- Totta kai löydetään, tai kysytään joltain tietä.
- Keneltä? Täällä ei näy ristinsielua. Ja muistatko sä osoitteen?
- Kyllä se tulee kohta mieleen, Nita sanoi luottavaisesti, vilkaisi, että bussi oli varmasti jo kaukana ja kaivoi laukustaan tupakat. – Lähdetään tähän suuntaan. Musta tuntuu, että tää voisi olla oikea.

Hän oli oikeassa. Ilse muisti Alin talon heti, kun näki rinteen tien toisen puolen alkavan nousta. He asuivat lähiön korkeimmalla kukkulalla ja portin takaa nousi pitkät, polveilevat portaat ylös kohti asumusta, joka siellä nökötti kuin linnunpesä. Molemmat huohottivat kevyesti päästyään ylös asti.
- Ihan kun ois kuntosali kotona, Nita hönki ja nojasi käsiään polviinsa.
- Lopeta tupakointi, tokaisi Ilse ja meni soittamaan ovikelloa. Alin talo oli paljon vanhempi kuin heidän, puurakenteinen ja romanttisemman näköinen. Kesti hyvän aikaa, ennen kuin sisältä kuului mitään ja hän oli jo soittamassa uudestaan, kun ovi aukesi. Hän tunnisti Alin äidin, Kristiinan, heti, mutta nainen katsoi tyttöjä ihmeissään.
- Nita ja Ilse, ilmoitti Nita, joka ei ikinä missään tilanteessa ujostellut. – Me tultiin katsomaan Alia, onko se kotona?
- Ei ole, se on tallilla, mutta hyvä ihme sentään, mistä te siihen paukahditte? Ja olettepas te kasvaneet!
- No toi nyt on ihan puppua, ei siitä niin kauan ole kun me ollaan nähty, Ilse nauroi ja katsoi itse asiassa naista alaspäin.
- No, näytätte jotenkin aikuisemmilta. Kauniilta.
- Kiitos vaan, et säkään näytä hullummalta, Nita sanoi hymyillen. – Me tultiin, koska me oltiin just katsomassa Ilsen porukoiden uutta taloa. Se on tossa ihan lähellä.
- Niinkö? Alin äiti kysyi kiinnostuen. – Tulkaa sisään, mä haluan kuulla kaiken. Otatteko te kahvia?
- Ilman muuta, sanoi Nita ja marssi sisään.

He päätyivät pieneen keltasävyiseen keittiöön, missä heidät istutettiin pöydän ääreen. Kristiina annosteli heille murukahvia kolmeen mukiin ja istui itsekin pöydän ääreen.
- Äitisikö kanssa sä tänne muutat? hän kysyi katsoen Ilseä, joka puisti päätään.
- Isän ja sen uuden perheen. Äiti on Lontoossa ja mummi kuoli toukokuussa.
- Voi, miten ikävää, nainen sanoi. Lähinnä kuulosti siltä, että hän sanoi sen muodon vuoksi. Hän ei tuntenut Ilsen mummia, vaikka tiesikin, että tämän luona tyttö oli viime vuodet asunut. Päiväkodin ja koulun vanhempainiltojen aikaan Ilsen vanhemmat eivät vielä olleet eronneet. Sitten hän halusi tietää tarkalleen minne ja koska. Nita selitti auliisti.
- Ja nyt meidän pitäisi oikeastaan lähteä ostamaan maalia ja tulla maalaamaan Ilsen uusi huone, hän keksi.
- Juo nyt kahvisi ensin, Ilse sanoi ja tönäisi häntä kylkeen.
- No kun ei Alikaan ole kotona.
- Harmi, ettei se ollut, mutta se liesuaa siellä tallilla kaiket päivät, Kristiina pahoitteli.
- Käske sen tulla illalla katsomaan, josko me ollaan saatu remonttiporukka kokoon! Numero 38! Nita ehdotti ja nousi ylös. Ilse ei voinut kuin seurata.
- Näköjään me mennään nyt. Kiitos kahvista.

Nita steppasi jo portailla, kun Ilse sai kengät jalkaansa.
- Mikä hiton kiire sulle tuli? hän ihmetteli.
- Miten niin?
- No ihan kuin oisit istunu muurahaispesään ja lähteny äkkiä karkuun! Kauhean epäkohteliasta!
- En mä ollut epäkohtelias, Nita sanoi silmät pyöreinä. – Mä vaan sain idean ja meidän pitää lähteä.
- Mihin?
- Stadiin tietysti, soitetaan koko porukka koolle ja mennään Renskalta katsomaan maalia ja sitten tullaan porukalla takasin tänne maalaamaan!

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   12.7.08 14:24:37

Miekii löysin tänne:) Kuulostaa tosi kivalta, ja miusta toi autotallijuttu oli loistava veto Ilseltä.

Päivämäärä:   12.7.08 16:26:20

autotallihuoneet on ihan parhaita!!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.7.08 18:04:58

Kiva, kun löysite tännekin, täällä alkoi jo olla yksinäistä. :)
-----------
Samaan aikaan toisaalla

Ali hyppäsi alas valtavan tummanruunikon hevosen selästä ja riisui saman tien kypärän. Hiki oli liimannut hiukset päätä myöten ja hän arvasi näyttävänsä vähintäänkin omituiselta, mutta hänellä oli niin kuuma! Ollikainen virnuili kentän laidalta, missä hän istui ahtautuneena ahtaaseen tuoliin. Kokemuksesta Ali tiesi että kun hän tahtoisi siitä liikkeelle, hänen pitäisi käsillään työntää tuoli irti takapuolestaan.
- Hyvähän sun on siellä ilveillä, kun saat vaan istua, hän huusi.
- Olisit ottanut ne kannukset.
- Mä otan seuraavalla kerralla kaunoluistimet niin jo on ihme jossei tuu liikettä. Mikä sitä oikeen vaivaa? Onko sitä syötetty liikaa?
- Aina se on ollu vähän tahmee, Ollikainen sanoi ja alkoi vaivalloisen irrottautumisen tuolistaan. – Mä taidan myydä sen sitten.

- Ai, Ali sanoi pelästyneenä. Oli ollut puhetta, että hän alkaisi ratsastaa Ollikaisen ruunalla, kunhan se muuttaisi kotiin oltuaan ylläpidossa muualla. Milläs hän sitten ratsastaisi, jos tämä myytäisiin? Tamma, joka heidät oli saattanut yhteen, Ollikaisen toinen hevonen, oli loukannut itsensä ja astutettu. Siitä ei olisi ratsuksi ainakaan pariin seuraavaan kuukauteen, kenties paljon pidempäänkään aikaan.
- Osta oma, Ollikainen ehdotti.
- Millä mä muka oman ostaisin? Viikkorahoilla?
- On halpojakin hevosia.
- Mutta mä en halua halpaa hevosta! Mä haluan kisahevosen! Ali voihkaisi ja löysäsi satulavyön.
- Toi hyppää kyllä vaikka mitä.
- Mun kanssa? Ei ehkä, hyvä kun sain sen nostamaan laukan.
- Hmm. Ratsasta sillä nyt kuitenkin sen aikaa kun mä saan jonnekin ilmoituksen siitä.
- Mikset itse ratsasta?
- En mä halua ratsastaa kuin Maddella. Turhaan mä tota pidän, ellei teilläkään synkkaa.

Ali ei sanonut mitään, lähti vain taluttamaan hevosta sisään. Suuresta koostaan huolimatta se seurasi lauhkeana kuin lammas, eikä se ratsastaessakaan ollut ollut sen paremmin häijy kuin villi. Se oli vain hidas ja raskas.
- Se on sitä paitsi mulle ihan liian iso, hän heitti olkapäänsä yli vielä Ollikaiselle.
- Osta poni, tappijalka, tämä letkautti takaisin.

Ollikaisen talli oli rakennettu vanhaan viljasiilon näköiseen torniin. Se oli kahdeksankulmainen, sisältä katsottuna oikeastaan pyöreä, ja sinne oli mahdutettu kuusi karsinaa. Kaikki ne olivat näin päivällä tyhjillään ja yhteen Ali talutti Alastairin. Häntä harmitti melko lailla. Madden loukkaantuminen oli ollut kurja juttu ja vielä enemmän kirpaisi nyt, kun Ollikaisen toinen hevonen oli osoittautunut näin sopimattomaksi. Hän oli jo ehtinyt odottaa sen saapumista kuin kuuta nousevaa ja haaveillut ties mitä. Upeaa ratsua vaikka, jonka kanssa ratsastaa lähitallin kisoihin seuraavana viikonloppuna, noin alkajaisiksi. Tämän kanssa ei kuitenkaan ollut lähtemistä mihinkään, hänhän ei saanut koko eläintä edes kunnolla liikkeelle.

- Älä yritä esittää ihanaa, hän sanoi hevoselle, joka tönäisi häntä ystävällisesti turvallaan. Toisissa oloissa hän olisi varmasti leppynyt rapsuttamaan sitä, mutta nyt hän oli vain yksinkertaisesti liian pettynyt. Mitä hän nyt tekisi? Palaisi ratsastuskouluun? Se ei paljon houkutellut, hän oli jo ohittanut sen asteen, että edistyisi viikottaisilla tunneilla. Kun Ollikainen oli keväällä loukannut itsensä ja etsinyt Maddelle jotakuta liikuttajaa, kunnes paranisi, Ali oli löytänyt ihan uuden näkökulman koko hevosharrastukseen. Että sitä oli käytössä hevonen, josta sai vastata muutakin kuin vain tunnin ajan, että sitä saattoi mennä tallille silloin kun huvitti, eikä määräaikaan. Että hän oli oppinut noin sata uutta asiaa kesän aikana Madden kanssa Ollikaisen välillä innostuessa opettamaan heitä.

Ali nosti hevosen varusteet paikoilleen, pyyhkäisi sen selän kostealla sienellä ja puki sille riimun. Menköön sinne muiden sekaan syömään, sehän vaikutti joka tapauksessa olevan sen lempihommaa.
- Liikutatko sä sitä kuitenkin? kysyi Ollikainen, joka oli ontunut heidän perässään talliin. Ei hän ihan kunnossa ollut vieläkään.
- Tietysti liikutan, sehän halkeaa, jos ei sillä mitään tehdä, Ali lupasi. – Ja mitä mullakaan muuta tekemistä olisi.
- Hyvä, kokeile huomenna ottaa kannukset mukaan.

Ihan kuin Ollikaisella olisi ollut muutakin sydämellään? Mies ei kuitenkaan jatkanut, joten Ali lähti viemään ruunaa ulos. Siellä sulassa sovussa isossa ruohikkoisessa tarhassa söivät Luvly ja Simana, Jalissa ja Hävikki, tallin yksärit. Tai kaikkihan siellä olivat yksityisiä. Ne, jotka eivät olleet Ollikaisen hevosia vaan vuokralla. Madde oli pienemmässä tarhassa yksinään kipeän jalkansa kanssa ja Ali pysähtyi hetkeksi houkuttelemaan sitä luokseen. Tammaa ei kuitenkaan kiinnostanut, se mieluummin lepuutti koipeaan varjoisassa kulmassa.

Ollikainen oli kadonnut tallista kai kotiinsa, joka sijaitsi siinä samassa pihapiirissä ja Ali hoiti hommansa, karsinoiden siivouksen. Kuusi hevosta, jotka olivat valtaosan vuorokaudesta ulkona, eivät paljon sotkeneet ja hän onnistui mahduttamaan kaiken yhteen ainoaan kottikärrylliseen. Sitten ei ollut enää mitään syytä viivytellä tallilla. Voisihan, hän ajatteli yrittäen tavoitella toiveikkuutta, Alastair seuraavana päivänä olla vähän virkeämpi etenkin jos hän kokeilisi niitä kannuksia. Sisimmässään hän kuitenkin tiesi että vaikka niin kävisikin, ei heistä koskaan tulisi sellaista ratsukkoa kuin Madde ja hän. Jokin tusinaratsukko ehkä, mutta ei enempää. Kipinä vaan puuttui.

Hitain liikkein hän otti pyöränsä tallin seinustalta ja lähti polkemaan pois, kohden kotia. Pikkutiellä, joka oli tallin ja ison tien välissä, tuli vastaan sininen, laivankokoinen auto, joka mutkassa kauempana liukui niin holtittomasti, että Ali pysähtyi ja kiskaisi varmuuden vuoksi pyöränsä pusikkoon. Kuski kuitenkin sai ajokkinsa takaisin hallintaan ennen kuin oli hänen kohdallaan, mutta ei hiljentänyt juurikaan. Sen sijaan kuului kova tyyttäys ja Ali ehti nähdä vain iloisen vilkutuksen sivuikkunasta. Puna levisi hänen kasvoilleen, kun hän palasi tielle ja lähti taas polkemaan. Juke, nuorempi Ollikaisen veljeksistä. Jos hän olisi ymmärtänyt viipyä viisi minuuttia kauemmin tallilla, he olisivat väistämättä tavanneet.

Hetken hän harkitsi kääntyä takaisin väittäen unohtaneensa tallille jotain, mutta se olisi ollut liian läpinäkyvää. Ei hän kehtaisi. Sitä paitsi ei Juke tallille jäisi notkumaan, ellei siellä ollut ketään, hän menisi suoraan veljensä luokse. Välillä hän kyllä mielellään roikuskeli siellä ja kiusoitteli heitä tyttöjä, jopa Mandaa ja Nettaa, kahden- ja kolmentoista vanhoja pikkutyttöjä, joilla oli oma connemara Luvly.

Ali hymähti ja jatkoi matkaansa. Kukaan ei kuvitellutkaan, että Juke oli vakavissaan flirttaillessaan veljensä tallitytölle, mutta hänelle se olisi kyllä sopinut. Ja se toteutuisi sitten kun lehmät oppivat lentämään, tällä pärställä ei paljon tarvinnut rumimpia ympärilläpyörijöitä pois potkiskella, hän ajatteli synkkänä. Liian iso nenä ja silmät liian lähellä toisiaan, pisteenä i:n päällä omituinen tukka, joka ei suostunut ikinä mihinkään yhteistyöhön. Nytkin se jo taas sojotti itsepäisinä kiharoina suoraan ylöspäin, vaikka oli äsken ollut kypärän jäljiltä liimaantunut päänahkaan. Kotiin pyöräiltyään hän näyttäisi neekeriltä, joka oli juuri käynyt föönauttamassa afronsa auringonkehäksi.

- Antasitko sä mulle vähän rahaa? Ali kysyi äidiltään ensi töikseen päästyään kotiin.
- Mihin? tämä kysyi automaattisesti nostamatta katsettaan naistenlehdestä, jota luki.
- No kampaajalle nyt ens hätään, Ali puhahti ja seisahtui peilin eteen. Hän yritti siloitella tukkaansa, ensin käsin ja sitten kammalla. Se asettui hetkeksi kiltisti, mutta kun hän käänsi päätään, ilmavirta kohotti lyhyet suortuvat taas. – Nää on saamari kuin lampaan persusta!
- Ali!
- No kun on!
- Kasvata ne pitkiksi, saat ne poninhännälle.
- Mutta se vie vuoden ja ne on kamalat nyt!

Kristiina taisi kuulla häivähdyksen aitoa hätää ainoan tyttärensä äänessä, sillä hän heitti lehtensä pois ja tuli seuraksi eteisen peilin eteen. Hänkin silitti ja kampasi vaaleanruskeita kiharoita ja sanoi sitten:
- Mee suihkuun, mä voin koittaa föönata sen suoremmaksi sitten. Niin ja hei, Nita ja Ilse kävi täällä kysymässä sua.
- Mitä? Ali kysyi leuka loksahtaen auki. Yhteydenpito niiden ystävien kanssa oli hiipunut niin, että hän oli kuvitellut sen jo kuolleen. Jos puheluiden väli oli aina hiljalleen tuplaantunut, olisi seuraava ollut odotettavissa ehkä tammikuussa, ja se olisikin ehkä viimeinen ikinä.
- Ilse on muuttamassa tänne, äiti selitti. – Kolmekasiin. Ne käski sanoa, että ne on siellä maalaamassa tänään illemmalla, että menisit käymään.
- Ai, Ali sanoi ja nielaisi. – Mä menen sinne suihkuun.

Juke ja hiukset olivat unohtuneet. Ali kiskoi tallivaatteensa pois ja vei ne takaeteiseen, mihin ne kuulemma kuuluivat – ihme, ettei äiti ollut jo äsken saanut niistä raivaria – ja tallusteli suihkuun. Ilse ja Nita pyörivät hänen mielessään ja mielessä myllersi. He olivat olleet niin paita, peppu ja alushousut aikoinaan, mutta voisiko siihen enää palata? Ali oli ymmärtänyt, että Ilse ja Nita olivat kehittäneet ihan uusia harrastuksia sen jälkeen, kun hän oli muuttanut keskustasta pois. He viettivät ilmeisesti kaikki iltansa kaupungilla ja diskoissa ja kavereiden kanssa, tunsivat kaikki ja kaikki tunsivat heidät. Toki hänkin oli ehtinyt sitä elämää kokeilla. Ensimmäinen disko kolme tai neljä vuotta sitten oli jäänyt ikuisiksi ajoiksi hänen mieleensä. He kaikki kolme olivat olleet liian nuoria, hassusti pukeutuneita ja peloissaan kuin kolme hiirtä, mutta urheaa naamaa näyttäen he olivat olleet pitävinään hauskaa. Sen jälkeen oli jo ollut hauskempiakin kokemuksia, mutta jos Ali oli muuttonsa jälkeen käynyt viisi kertaa tanssimassa, oli Ilsen ja Nitan lukema ehkä paremminkin viisisataa.

Ali oli sen sijaan keskittynyt jatkamaan vanhaa harrastustaan, ratsastusta. Sipoon tallit olivat pyöräilymatkan päässä ja hän kävi ahkerasti useammilla, kunnes löysi parhaan, ja sitten olivat tulleet Madde ja Ollikainen. Nyt hän oli aika varma siitä, että jostain siltä saralta löytyisi hänen tulevaisuutensa ura. Mikään muu ei tuntunut mitenkään mielekkäältä, paitsi että tietystikään ei ollut kiva olla yksinäinen.

Hän nosti kasvonsa vasten piiskaavaa suihkua ja sääti vettä vähän viileämmälle. Koulukavereista kukaan ei ratsastanut, eivätkä he kesällä pitäneet yhteyttä. Heillä oli kiireitä kesätöissä ja poikaystäviensä kanssa ja rannalla. Tallituttuja hänellä oli, paljonkin, mutta mitä he tekivät vapaa-aikanaan, siitä Alilla ei ollut aavistustakaan. Hän oli tottunut olemaan paljon omissa oloissaan, mutta äidin maininta siitä, että Ilse odotti häntä käymään, kihersi vatsassa. Ei hän kyllä uskaltaisi mennä, oli niin kauan siitä, kun he olivat viimeksi tavanneet, ettei hän saisi sanaa suustaan. Hänen pitäisi vähän aikaa hautoa asiaa ja miettiä sopivia keskustelunaiheita valmiiksi.

- Älä käytä kaikkea kuumaa vettä! äiti karjui oven takaa.
- Mä oon kylmässä suihkussa, Ali karjui takaisin, mutta sammutti kuitenkin hanat ja alkoi kuivata itseään.
- Tuu tänne mun huoneeseen niin katotaan mitä me saadaan aikaseksi siitä sun tukastasi! Äiti kuulosti innostuneelta, ja Ali veti kylpytakin päälleen, ennen kuin laahusti tämän huoneeseen peilipöydän eteen ja antautui käsiteltäväksi. Hiustenkuivaajan surina esti häntä kuulemasta juuri mitään, mutta äiti ei tainnut tajuta sitä, sillä hän puhui taukoamatta. Ali vain tuijotti peiliin ja ihmetteli. Oli ihan uskomatonta, miten hänen kiukkuinen päänsä alistuikaan harjalle ja kuumalle ilmalle. Hänestä tuli aivan vieraan näköinen, kun äiti veti hiukset suoriksi, tosin latvat eivät suostuneet vaan kähertyivät silti loivalle kiharalle.
- No? äiti sanoi lopulta ja sammutti kuivaajan. – Ton parempaan mä en pysty.
- Se on… outo, sanoi Ali, eikä ollut ihan varma, oliko tämä parempi kuin alkuperäinen. – Pysyykö se tämmösenä?
- Seuraavaan sateeseen tai suihkuun asti. Mene nyt käymään siellä Ilsellä, mä alan laittaa ruokaa.
- Mä menen mieluummin sen jälkeen, sanoi Ali kiireesti, vaikkei hän ollut lainkaan varma siitä menisikö ollenkaan.

Tuntia myöhemmin hän kuitenkin hyppäsi taas pyörällensä, sanoen menevänsä kirjastoon.
- Muista käydä siellä Ilsellä!
- Tietysti, Ali mutisi, vaikkei ollut edelleenkään päättänyt mennä. Joka tapauksessa hän lähti ajamaan kohden taloa numero 38, hiljensi vähän ennen sitä ja kumartui kohentamaan kirjakassia pakkarilla. Salavihkaa saattoi samalla kurkistella aidan yli. Talo oli niitä matalia tiilitaloja, ja näytti täysin asumattomalta. Ei siellä ketään ollut, varmaankaan, turha olisi mennä edes katsomaan. He törmäisivät kyllä väistämättä ennemmin tai myöhemmin, jos kerran asuisivat alle puolen kilometrin päässä toisistaan. Ehkä Ilse jopa tulisi samaan kouluun, samalle luokalle?

Alin vielä katsellessa aukesi talon vasemmassa siivessä oleva autotallin ovi, itsekseen kuin kummitustalossa. Paitsi ettei se ollut kummitustalo. Autotallissa näytti olevan menossa bileet. Sieltä kuului musiikkia ja siellä oli pieni joukko ihmisiä, nuoria ihmisiä. Ali tunnisti Ilsen pitkät, vaaleat hiukset, kun tämä astui ovesta ulos kädet levällään kuin ottaen haltuunsa koko pihankin.
- Tässä on mun oma terassi, hän kuului sanovan äänellä, joka pulppusi naurua ja muutkin tulivat ulos, Nita ja joku toinen tyttö ja pari poikaa – toinen näytti hämärästi tutulta mutta Ali ei jäänyt katsomaan tarkemmin. Hän hyppäsi pyöränsä satulaan ja lähti ajamaan eteenpäin, kertoen illemmalla äidilleen, ettei Ilsen uudessa kodissa ollut ollut ketään. Hänen pitäisi yrittää käydä siellä jonain toisena päivänä.

Päivämäärä:   12.7.08 19:30:37

" Kotiin pyöräiltyään hän näyttäisi neekeriltä, joka oli juuri käynyt föönauttamassa afronsa auringonkehäksi. " Mistä sie revit näitä juttuja:D

Päivämäärä:   12.7.08 19:32:49

Se vielä, että laitoit tohon Jamiksen topsuun, et olit käyttäny hevostas ulkomaangurulla niksautettavana. Voinkohan kysellä kenellä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.7.08 19:44:39

Aqua, en viitti tänne laittaa - laita mulle säpo niin kerron.
Ei kuitenkaan se, josta H&R:ssä oli just juttua, jos se helpottaa. :)

Päivämäärä:   12.7.08 19:51:16

Ok, en oo lukenu ko. lehteä. Ajattelin vaan, että onko sama joka on meillä käynyt:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.7.08 19:52:44

Tää on käynyt Suomessa vasta nelisen kertaa eli aika uus tuttavuus. :)

LähettäjäPistoolisankari 
Päivämäärä:   13.7.08 18:19:17

Enpäs ole sun muita tekstejä juurikaan lukenut, että todellakin mielenkiinnolla ja täysin tietämättömänä tulevista tapahtumista hyppäsin tähän mukaan :D Hyvin sä kirjotat.

Lähettäjä: viivi 
Päivämäärä:   13.7.08 19:33:34

jatkoa viel tänään? (:

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.7.08 19:38:38

Kas tässäpä, uudet ja vanhat :)
--------
Oma tupa, oma lupa

Ilse ja Nita olivat palanneet kaupunkiin, Nita oli soittanut muutaman puhelun jaellen estoitta Ilsen uutta osoitetta, ja sitten Nitan äiti oli syöttänyt heidät. Hän oli asunut Suomessa vuosikymmeniä, mutta olisi edelleenkin sulautunut milanolaisten tai roomalaisten matroonien joukkoon koska tahansa, ainakin mitä ruoanlaittoon ja ruokkimiseen tuli.
- Mä en jaksa lisää, osasi Ilse ilmoittaa oikeassa kohden ja kiikuttaa lautasensa tiskipöydälle. Vuosien harjoitus teki mestarin, ja hän oli syönyt Nitalla varmasti satoja aterioita.
- Mäkin olen täynnä, ja meidän pitää mennä, selitti Nita kiireesti.

Pari tuntia myöhemmin he olivat taas Marjaniemessä, tällä kertaa vähän huonommissa vaatteissa ja niskat hikeä valuen maalipurkkien raahaamisesta. Ilsellä oli mennyt ikuisuus värin päättämiseen ja Nita oli lopulta pakottanut hänet sulkemaan silmänsä ja osoittamaan.
- Vihreä, luojan kiitos, Ilse huokaisi.
- No, sä olisit voinut valita sen ihan muutenkin.
- Mutta vaaleansininenkin ois ollu kiva…
- Maalaat sitten seuraavan kerran vaaleansiniseksi, Nita sanoi ja töni ystäväänsä kohden kassaa. – Mitä jos kaikki onkin jo siellä odottamassa?
- Pensseleitä pitää ostaa!

Uudella talolla ei kuitenkaan vielä ollut ketään, tosin vain vähän tyttöjen jälkeen alkoi ovelta kuulua kolkutusta. Nita tanssi avaamaan.
- Tervetuloa tähän matalaan majaan! Ette sitten ovikelloa osaa soittaa?
- Onko näin maalla muka ovikellojakin? kysyi nauraen Timppa, tumma poika, jolle Nita oli ensimmäiseksi soittanut. He eivät olleet yhdessä – eivät ainakaan olleet olleet llsen lähtiessä maalle, ja hän uskoi, että olisi kuullut ensimmäiseksi, jos asia olisi mitenkään edennyt – mutta jotain vipinää heillä oli. Tosin Timpalla oli mukanaan Artsin lisäksi myös Anna, mistä seikasta Ilse ei oikein tiennyt mitä ajatella. Anna oli samassa koulussa kuin he muutkin mutta ei mitenkään erityisen hyvä ystävä. Nita ei varmasti ollut soittanut hänelle vaan hän oli tullut jommankumman pojan kylkiäisenä.

Anna oli kuitenkin ihan kiva tyttö sinänsä, ja juoksi ihastuksissaan tyhjässä talossa tummat kiharat liehuen.
- Säkö muutat tosiaan tänne, sä mahdat olla onnessasi?
- Niin kai, Ilse tuhahti. Kaikkien mielestä talo oli ihana, eikä ketään muuta tuntunut häiritsevän, että se oli niin kaukana, suorastaan jumalan selän takana.
- Te ootte hitto porhoja, sanoi Timppa katsellen ympärilleen silmät lautasen kokoisina. Vain Artsi ei sanonut mitään, seisoi vain kädet taskuissa paikoillaan.
- Koska te muutatte? hän kysyi lopulta. Ilse kohautti olkapäitään.
- Ei aavistustakaan. Ei ne ainakaan oo pakanneet mitään, että ei varmaan ihan heti huomenna. Paitsi että mähän voisin kyllä muuttaa, hän tajusi. Tämä oli kaukana, kyllä, mutta täällä ei metrin päässä nukkunut ventovieras siskopuoli. – Nita, me muutetaan tänne huomenna joohan? Sun pitää tulla kanssa, en mä täällä yksin uskalla nukkua.
- Totta kai me muutetaan, muru, Nita vakuutti.

Se piristi Ilseä huomattavasti ja hän nappasi Artsia kädestä.
- Tulkaa kattomaan mun huonetta! Se pitää sitten maalata tänään!
Porukka seurasi autotalliin, minne Ilse ja Nita olivat ehtineet viedä maalit.
- Sä aiot asua tässä? kysyi Artsi, katsellen tarkasti joka nurkkaa valkoisessa betonisessa kuutiossa, kuin kuvitellen Ilsen sinne.
- Joo, koko muu perhe asuu toisessa päässä taloa ja mulla on tässä vieressä oma ulko-ovi, Ilse esitteli.
- Ja mitäs sanotte tästä ulko-ovesta? Nita huusi ja avasi taas nosto-oven. Auringonvalo tulvehti sisään ja Anna kirkaisi ihastuksesta.
- Siis miten makeeta!
- Töihin, Ilse komensi ja alkoi ihmetellä, miten saisi maalipurkit auki. Timppa se sitten kaivoi taskustaan avainnipun ja väänsi kannet auki sen avulla.

Maalaaminen oli hauskaa, joskin sotkuista puuhaa. Heidän oli tarkoitus maalata vain seinät, mutta jotenkin lattiakin sai osansa, samoin tietysti kaikkien vaatteet.
- Mä en tehnyt sitä tahallani, vinkaisi Anna huitaistuaan vahingossa pensseliään Nitan suuntaan niin, että tämä alkoi näyttää pilkulliselta.
- Uskoiskohan, tämä mutisi, mutta pyyhkäisi vaan kasvojaan.
- Meidän ois pitäny ostaa tärpättiä, huomasi Ilse. – Ja enemmän maaliakin, tää loppuu kohta.
- Samoin, ilmoitti Timppa ja hölskytteli toista purkkia.

- Ei jumalauta, tää näyttää ihan kammottavalta, Artsi puuskahti ja katseli ympärilleen ja oli valitettavan oikeassa. Kaikkia seiniä oli sudittu vihreäksi jonkin verran, mutta kaikista oli yläosa maalaamatta – eihän heillä ollut mitään minkä päältä ylettää katonrajaan asti. Pensselinjäljet näkyivät ikävästi. Lattia oli kuin vihreäpilkkuisen dalmatialaisen turkki.
- Niin on, sanoi Ilse masentuen, kun katsoi huonettaan. Paitsi että maali oli loppu, häntä ei enää huvittanut jatkaa.
- Mulla on nälkä, valitti Timppa ja potkaisi toista tyhjää maalipurkkia, paitsi ettei se nyt niin tyhjä ollut, etteikö sieltä olisi lähtenyt valumaan maalia lattialle.
- Torvi! Ilse kirahti, tuo oli viimeinen oljenkorsi. Hän käveli ulos nosto-ovesta ja istui pihalle. Autotalli oli puolitekoinen ja ruma, hänelläkin oli jo nälkä ja väsytti. Lisäksi häntä pelotti kuulla, mitä isä ja Tarja sanoisivat, kun näkisivät, mitä hän oli saanut aikaiseksi.

Muut seurasivat häntä pihalle jutellen ja nauraen ja ilmeisesti ilman huolen häivää.
- Ilse hei, onks tässä lähellä mitään paikkaa mistä sais ruokaa? kysyi Timppa.
- Mistä mä tiedän? Mä oon käyny täällä ekan kerran tänä aamuna, Ilse möksähti.
- Itiksessä on varmaan, arveli Anna. – Lähdetään kävelemään sinne?
Ilse heittäytyi maate kuunnellen, miten muut myötäilivät Annaa. Häntä ei huvittanut mikään.
- Hei, jatketaan huomenna, sanoi Artsi ja istui hänen viereensä. – Ei se enää vaadi kuin pari purkillista, tai kolme jos maalataan lattiakin.

Ilse raotti silmäluomiaan sen verran, että sai vilkaistua vieressään istuvaa poikaa, joka katsoi häntä innokkaana vaaleanruskeilla silmillään.
- Ai, huvittaisko sua jatkaa huomennakin? hän kysyi.
- Tietysti.
”Tietysti”, Ilse ajatteli. Artsi kai maalaisi koko talon, jos hän vain ilkeäisi pyytää. Sillä hetkellä se ei kuitenkaan ollut ollenkaan vastenmielinen ajatus, paremminkin lohduttava.
- Tulisitko sä oikeesti auttamaan? Mä en tiedä mitä isä sanoo jos se näkee ton tommosena, mutta se on onneksi huomenna töissä, hän kysyi ja nousi istumaan.
- Totta kai mä tulen, Artsi sanoi ja sai Ilsen hymyilemään. Hänen olisi pakko ottaa tarjottu apu vastaan, mutta häntä harmitti periaatteessa jäädä kiitollisuudenvelkaan, etenkin Artsille kaikista maailman ihmisistä. Siltikin hänen olonsa helpottui huomattavasti.
- Mennään syömään, vaati Nita ja tökki häntä tennarinsa kärjellä.
- Joo joo, älä potki, Ilse ärähti ja nousi ylös.

Timppa ja Anna luistivat saapumasta rautakaupan kulmalle seuraavana aamuna kello yhdeksältä, minkä takia Nitakin raahautui sinne vähän vastahakoisesti. Raahautui kuitenkin ja melko suuren kassin kanssa.
- Mitä sulla on tuolla? uteli Artsi, joka oli ollut paikalla jo ennen tyttöjä.
- Makuupussi ja ruokaa. Äiti lähetti ruuat, Nita lisäsi, niin kuin siitä olisi ollut jotain epäilystä.
He kävivät ostamassa lisää maalia ja tärpättiä ja lähtivät takaisin autotallin kimppuun.

Ilselläkin oli isonpuoleinen kassi: hän oli pakannut kasettimankan, kasetteja, hammasharjan ja vähän vaihtovaatteita, makuupussi hänellä roikkui olkapäällä. Edellispäivän toivottomuus oli kadonnut, ja hän oli loistavalla tuulella. Tänään he saisivat maalattua autotallin valmiiksi ja sitten Nita ja hän asettuisivat taloksi. Eivät ehkä juuri autotalliin, mutta Marjaniemeen joka tapauksessa.

Työ sujui ehkä paremmin pienemmällä joukolla. Siltä ainakin tuntui.
- Meillä ei oo vieläkään mitään minkä päällä seistä, Ilse tajusi, kun huone alkoi olla muuten aika hyvässä kuosissa.
- Tuu mun harteille, Arto ehdotti, ja kun ei muutakaan konstia keksinyt, Ilse suostui. Hän sai lyhyen päätyseinän yläosan maalattua, ennen kuin Artsi alkoi huojua uupumuksesta.
- Äkkiä, laske mut alas ennen kuin kaadut! hän kiljui ja tiputti pensselin lattialle. Sekin olisi totisesti pakko maalata vihreäksi.
- Joo, Artsi ähkäisi ja kyykistyi.
- Tauon paikka, tuumasi Nita ja he istuivat autotallin edustalle mutustelemaan Nitan äidin tekemiä eväitä.

Iltaan mennessä Ilse oli varma siitä, ettei pystyisi ikinä oksentamatta nukkumaan vihreässä autotallissa. Hän oli katsellut väriä ihan liikaa, silmissä näkyi pelkkää vihreää. Toisaalta siellä haisikin niin maalilta, ettei sinne pariin päivään voinut kuvitellakaan menevänsä, mutta nyt se oli ainakin kokonaan maalattu ja valmis.
- Mitäs nyt? Artsi kysyi, kun he olivat kiikuttaneet tyhjät maalipurkit roskiksen viereen.
- Nyt vois tietysti alkaa leikkiä kotia ja ruveta nukkumaan, mietti Nita.
- Pyyhe unohtui, muisti Ilse otsa rypyssä. – Kauhean paljon kaikkea muutakin voisi olla mukana mutta kun ei oo. Enkä kyllä aio enää liikahtaa täältä.
- Joo, ei puhettakaan, säesti Nita.

- Sitten me joudutaan vaan kärvistelemään täällä alkeellisissa olosuhteissa, sanoi Artsi iloisesti, risti kätensä niskan taakse ja nojasi seinään näköjään täysin tyytyväisenä oloonsa. He istuivat taas autotallin edustalla, ilta-auringossa.
- Toisaalta voisi mennä kotiin, käydä suihkussa ja sitten mennä pyörähtämään Lintsillä, sanoi Nita hitaasti vilkaistuaan kelloaan ja todettuaan, että se oli vasta seitsemän.
- Sähän muutat mieltäsi kuin tuuliviiri, Ilse voihkaisi.
- Se on mun oikeus, mä oon nainen! Et kai sä nyt tosissasi halua istua täällä loppuiltaa? Katsella tyhjiä seiniä ja kuunnella linnunlaulua? Nita kysyi uhkaavasti.
- En kai, Ilse huokaisi. Kun Nita sanoi sen tuolla tavoin se ei tosiaankaan kuulostanut hauskalta. Tosin hänellä ei ollut erityistä hinkua kaupungille, kun Stumppi ei ollut siellä. Vai oliko? Mistäpä hän olisi kuullut, vaikka olisikin? Hänhän oli viettänyt pari vuorokautta täällä tavoittamattomissa. - Oikeastaan, mennään vaan, hän sanoi, uutta eloa olemukseensa saaneena. – Tullaan sitten tänne yöksi.

Päivämäärä:   13.7.08 22:17:00

Jatkuja.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.7.08 23:07:22

Tässä lyhyt yöpätkä, joka tosta luvusta vielä jäi. Saapahan sitten taas seuraavalla kerralla laittaa pidemmän (vai tuleeko jo liian pitkiä?)
-------

Ensimmäinen aamu uudessa kodissa ei lupaillut hyvää, jos sen aikoi ottaa enteenä tulevaisuudelle. Ilse heräsi keittiön ikkunasta sisään paistavaan aurinkoon ihan liian aikaisin. He olivat Nitan kanssa päätyneet nukkumaan sinne, koska se oli ainoa huone vessoja lukuun ottamatta, minne sai valon, ja sinnekin vain loisteputkeen tiskipöydän päälle.

Auringonvalo oli liian kirkas ja liian varhainen. Ilse yritti ensin kääntyillä välttyäkseen siltä, mutta se porotti ikkunalasin läpi hänen takaraivoonsa joka tapauksessa niin, että tuli kuuma. Puhumattakaan siitä, että hänen kaikkia luitaan särki. Makuupussi yksin ei pehmentänyt lattian kovaa korkkimattoa ollenkaan. Radio soi tiskipöydällä jotain onnetonta suomi-iskelmää, joka sopi mahdollisimman huonosti hänen mielentilaansa.

Pisteen i:n päälle antoi tympeä maku suussa. He olivat Luolan ja Lintsin sulkeuduttua ajautuneet taas Lintsin kallioille, ja erittäin läheiseen tuttavuuteen oli tunkeutunut joku puistolalainen Rasti, joka oli lääpällään lipunut Nitan jalkojen juuressa. Poju oli ollut kohtuullisen sievä, mutta Nita oli kohdellut häntä kuin rikkinäistä vasemman käden rukkasta huolimatta siitä, että hän oli kovasti yrittänyt tarjota huikkia pullostaan. Ilse oli napannut niistä suuriman osan, tietenkin vain estääkseen Nitaa joutumasta mitenkään edesvastuuttomaan tilaan.

Nyt se kostautui. Ilse tunsi kiehuvansa pahanhajuisessa hiessä ja kuori inhoten makuupussin ympäriltään. Auringonläikkä ei vielä ulottunut ihan Nitaan, joka oli lähempänä tiskipöytää mutta Ilse totesi pahanilkisesti, että kohta se paahtaisi tätäkin. Hän nousi ylös ja laski hanasta vettä hyvän aikaa saadakseen kylmää, jota hän sitten kumartui juomaan. Sen ponnistuksen jälkeen hän olikin valmis heittäytymään takaisin lattialle ja pohtimaan asioita.

Stumppi ei ollut vielä palannut Suomeen, se oli varma asia. Ilse oli löytänyt Leevin, joka oli Stumpin parhaan ystävän, Lassen vuotta nuorempi pikkuveli. Itse asiassa Lassen kanssa Stumppi oli kiertämässä Eurooppaa, joten Ilse uskoi empimättä, kun Leevi sanoi, että pojat olivat palaamassa vasta viikonlopuksi. Leevi myös kertoi varmana asiana, että Mäkelänkadulla Topin luona pidettäisiin lauantaina bileet ja että Stumppi ja Lasse varmaan ehtisivät sinne.

Se kuulosti hyvältä, Ilse pohti. Siellä hän saisi tilaisuutensa. Ellei mikään hienovaraisempi näyttäisi tepsivän, hän päätti, hän menisi ja paukauttaisi pojalle päin naamaa, että tämän oli aika tajuta itsekin, että he kuuluivat yhteen. Eiköhän suomalaisessa blondissa olisi sellaisen onnistumiseen vaadittavaa eksotiikkaa sen jälkeen, kun toinen oli kiertänyt Etelä-Eurooppaa useamman viikon?

Hän nousi ylös muistaessaan, että he olivat eilisillan raahanneet mukana isoja kasseja. Kaipa ne olivat tulleet mukana tänne asti eivätkä unohtuneet mihinkään? Kyllä, ne löytyivät eteisestä ja Ilse avasi omansa kaivaakseen sieltä esiin pyyhkeen ja meikkipussin. Kun hän palasi suihkusta pyyhe ympärillään, oli Nitakin jo hereillä.
- Onko sulla kankkunen? Ilse kysyi vahingoniloisesti.
- Ei sitten vähääkään, odotin vaan että sä tulet pois sieltä että mäkin pääsen.
- Olisit mennyt toiseen kylppäriin.
- Hitto, enhän mä muistanut, että täällä on monta. Joko sä olet käynyt katsomassa autotallia, onko se kuiva?
- Mä en halua nähdä vihreetä vähään aikaan, Ilse sanoi ja häntä puistatti.
- Höpsis. Mennään kattomaan.

Ilsen uusi huone näytti aamuauringossa siltä, kuin olisi ollut umpimetsässä. Haju oli kaamea, mutta itse asiassa se näytti aika hyvältä. Lattia oli tosin vielä hiukan tahmea, joten he eivät menneet ovensuuta pidemmälle.
- Mitäs me tehdään tänään? Ilse kysyi mennessään katsomaan, paljonko Nitan äidin tekemiä eväitä oli vielä jääkaapissa.
- Mennään uimaan, Nita sanoi empimättä.
- Jaa. Okei.
- No miksi muuten mä olisin käskeny sun pakata uikkarit ja aurinkorasvatkin?
- Totta, Ilse myönsi. –Hietsuun vai stadikalle?
- Ei kun pysytään täällä. Täähän on meren rannassa, pakko täällä on olla uimaranta jossain.
- Onko? Mä en ainakaan tiedä missä.
- Mä olen nähnyt kyltin, missä luki Uimaranta, Nita paljasti. – Ja mehän voitaisiin hakea se Ali mukaan. Nyt on vielä niin aikasta, että sen on pakko olla kotona.

Puolen tunnin kuluttua he kipittivät taas ylös korkeita portaita, jotka veivät Alin talolle ja rämpyttivät railakkaasti ovikelloa. Tällä kertaa avaamaan ei tullut Alin äiti vaan tyttö itse, vielä yöpaidassa ja silmät unisina. Hän säikähti kuollakseen nähdessään Ilsen ja Nitan oven takana eläväisinä ja nauravaisina.
- Kullannuppu! Ilse ilmoitti ja halasi häntä. – Mä olen muuttanut tänne ja sä tulet nyt näyttämään meille, missä täällä on uimaranta.

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   14.7.08 11:36:47

Noup, pitkät pätkät = parhautta.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   14.7.08 12:24:45

des on oikeessa =)

Lähettäjätökötti 
Päivämäärä:   14.7.08 12:46:10

PARAS :>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.7.08 18:08:38

Maailmanmatkaaja ja –napa

Lauantaina Ilsen loppukin perhe jo muutti. Hänen oli pakko häärätä mukana auttamassa ja kantamassa, mutta onneksi Alikin tarjoutui avuksi ja he yhdessä purkivat laatikoita uuden asunnon kaappeihin ja järjestelivät huonekaluja toisten hakiessa yhä uusia ja uusia kuormia. Nitalla oli perinteinen siivouspäivä kotonaan lauantaina, eikä hän olisi siitä päässyt luistamaan kuin korkeintaan hautajaisiin. Alilla oli hauskaa. Vanha ystävyys oli asettunut paikoilleen kuin vanha, sopiva vaate, joka oli löytynyt kaapin perukoilta, eikä hän voinut enää ymmärtää, miten oli voinutkin kuvitella Ilsen muuttuneen niin, etteivät he enää muka tulisi toimeen.

- Kerro lisää niistä bileistä, Ali pyysi, kun vuokrattu pakettiauto taas kerran lähti ajotieltä takaisin kohden Kalliota.
- Miten mä voin niistä vielä kertoa, kun ne on vasta illalla? Ilse ihmetteli.
- No mitä teidän bileissä yleensä tapahtuu?
- Kaikki tulee yhteen paikkaan, alkaa jutella ja juoda ja siinä se sitten onkin.
- Okei, ei siis mitään ohjelmanumeroita eikä tarjoiluja?
- Ei, Ilse nauroi. – Ainoa ohjelmanumero on seurata, syntyykö uusia pareja, ellei kukaan ala tapella, siis. Mikset sä muuten tulisi mukaan?
- En mä voi, sanoi Ali nopeasti. – Enhän mä tunne sieltä ketään.
- Tunnethan, samoja vanhoja tyyppejä siellä on koulusta ja muutenkin, äkkiä sitä tutustuu.
- Mä en tutustu äkkiä, enkä mä tunne sitä, kenen luona ne on.
- En mäkään kovin hyvin, Ilse tunnusti. – Ei se haittaa.
- Ei, mun pitää mennä illalla tallille, Ali sanoi lopullisesti. – Ja musta on joka tapauksessa epämiellyttävää mennä jonnekin kuokkimaan. Etenkin jos sä et aio ehtiä muuta kuin piirittää sitä jätkää.
- Tuut ainakin sitten, kun mulla on tupaantuliaiset, Ilse sanoi.
- Ai sä meinaat järkätä semmoset? Mitä sun isä sanoo?
- Mä en tiedä vielä, mutta meinaan. Tää on sentään munkin koti, Ilse sanoi itsepintaisen näköisenä.

Iltapäivällä, kun viimeisetkin tavarat oli tuotu vanhasta asunnosta ja varastokin, jonka Ilsen isä ja Tarja olivat vuokranneet osalle huonekaluista, oli tyhjennetty, Ilse lukkiutui pitkään suihkuun. Ali oli jo lähtenyt kotiin tai tallille ja hänen oli aika ruveta valmistautumaan iltaa varten. Hän oli suunnattoman onnellinen omasta huoneestaan nyt, olkoonkin vihreä – muu talo oli kuin hullunmylly, pikkupojat juoksivat villiintyneinä huonekalujen lomassa, kiipesivät tyhjiin ja puolityhjiinkin pahvilaatikoihin ja pitivät helvetillistä meteliä. Kun hän hipsi takaeteisen kautta omaan huoneeseensa ja sulki kaksi ovea perässään, kaikki jäi sinne, kuulumattomiin.

Ali ja hän olivat asetelleet paikoilleen kaikki huonekalut, joten hänen oma valtakuntansa näytti jo melko hyvältä. Ainoastaan vaatteet olivat isoissa mustissa jätesäkeissä edelleen, eihän täällä ollut mitään kaappia, mihin pistää niitä, eivätkä Ilse ja Ali olleet kahdestaan jaksaneet siirtää mummin suurta, puista vaatekaappia tänne. Siinä oli sitä paitsi aina säilytetty lakanoita ja pyyhkeitä, ja ajatuskin pistää sinne vaatteita tuntui Ilsestä omituiselta.

Joka tapauksessa siellä olivat nyt hänen sänkynsä, kirjahyllynsä ja kirjoituspöytänsä, ja tilaa oli vielä vaikka miten. Hän ajatteli vaatia sinne vielä mummin vanhan sohvan, jonka Tarja oli toimituttanut varastoon hautajaisten jälkeen: perhe siis tuskin kaipaisi sitä omalle puolelleen. Toistaiseksi se kuitenkin saisi nököttää eteisessä, hän ei nyt viitsinyt pyytää ketään apuun raahaamaan sitä. Eikä ehtinytkään, hänen pitäisi laittautua.

Hän napsautti musiikin päälle ja istui sängylleen meikkaamaan. Ihan vaan kevyesti, hän oli niin ruskettunut, että olisi ollut sääli peittää sitä millään tökötillä. Aavistus punaa poskille ja huolellinen silmämeikki. Hän tuijotti itseään peilistä, hymyili kokeeksi ja irvistikin. Ei juurikaan valittamista, joskin nenä olisi saanut olla vähän suorempi. Harva sitä kuitenkaan taisi huomata, kirkkaansiniset silmät vetivät ja yleensä myös pitivät huomion. Pitkät hiuksensa hän harjasi kuiviksi niin, että ne jäivät pöyheiksi ja alkoi sitten kaivaa esiin vaatteita. Hänellä oli ajatus siitä, mitä pukisi päälleen, ongelmana oli vain löytää ne nimenomaiset rievut vaatesäkeistä.

Vastoin tapojaan hän hermostui penkomiseen ja tyhjensi lopulta kaksi säkkiä kokonaan lattialle, ennen kuin löysi tiukat valkoiset housut. Niiden seuraksi läjästä löytyi myös musta, melko avokaulainen paita, joka myötäili imartelevasti ihoa. Jos Stumppi tiputtaisi silmänsä hänet nähdessään, kaikki sujuisi kuin itsestään. Ellei, hänen pitäisi vain toimia.
- Tuu syömään, kuului ovelta. Ilse käännähti säikähtäneenä, hän ei ollut kuullut oven avautumista.
- Etkö sä osaa koputtaa? hän kysyi äreästi ja Kate meni säikähtäneen näköiseksi.
- Äiti käski, hän puolustautui pienellä äänellä.
- En mä ehdi, Ilse sanoi vilkaisten kelloaan. Hän oli luvannut olla Nitalla kuudelta.
- No saat kyllä itse tulla sanomaan, Kate sanoi rohkeasti ja poistui. Ilse kaivoi vielä yhdestä vaatesäkistä mustan, ohuen nahkatakkinsa siltä varalta, että illaksi viilenisi ja etsi mustat avokkaansa. Hän seurasi Katea keittiöön, joka ei ollut vähemmän kaaoksen vallassa kuin muutkaan huoneet.

- Mä en ehdi syödä, hän ilmoitti ja veti kengät jalkoihinsa nojaten ovenpieleen.
- Totta kai sä ehdit, hänen isänsä sanoi jämäkkyyttä tavoitellen.
- Nope, Ilse sanoi toivoen kuulostavansa pahoittelevalta, vaikka salassa hän kiehahti. Miehen oli turha kuvitella saaneensa jonkinlaisen määräysvallan häneen vain, koska onnettomat sattumat olivat pakottaneet Ilsen asumaan samaan taloon hänen ja hänen uuden perheensä kanssa. Mummi ei koskaan ollut kyseenalaistanut hänen menojaan, joten hän ei ollut tottunut sellaiseen, eikä aikonut aloittaakaan. Korot kopisten parketilla hän marssi ulos ja tunsi pahanilkistä iloa kuunnellessaan taakse jääviä huutoja, niin Tarjan kuin isänkin.

Bussi tuli juuri sopivasti, eli Ilse ei ollut edes huijannut kiireestään. Hän ajoi Hakaniemeen ja siitä muutaman pysäkinvälin ratikalla, kunnes oli Nitalla. Tämä harjasi hurjana hiuksiaan, mutta näytti muuten valmiilta.
- Miltä mä näytän? hän kysyi Ilseltä ja pyörähti. Vaaleankeltainen pusero korosti ruskeaa ihoa ja tummat farkut hoikkaa vartaloa.
- Kelpaat, Ilse sanoi.
- Kelpaan? Siinäkö kaikki?
- Hölmö, jos ei ykskään auto aja pahki liikennevalotolppaan, kun me kävellään sinne niin jo on ihme, Ilse nauroi.
- No niin, toi kuulostaa paremmalta.
- Onksulla meidän juomat?
- On, Nita sanoi ja kumartui penkomaan alusvaatelaatikkoaan. Hänen veljensä oli jo täysi-ikäinen ja oli korvaamaton apu, kun piti hommata alkoholia. Tosin hän rokotti tuntuvat hakupalkkiot eikä suostunut hakemaan kuin kerran viikossa. Sen lisäksi Henkka katsoi asiakseen vahtia Nitan menoja ja seuraa paljon tarkemmin kuin heidän vanhempansa.

Ilse piilotti puolukkaviinipullon olkalaukkuunsa ja Nita samoin, vilkaisten vain nopeasti ovelle, vaikka se oli suljettu.
- Nyt mennään.
He lähtivät kävelemään kohden Topin kotia, pujahtaen pari kertaa matkalla porttikäytäviin maistamaan viinejään. Tällä seudulla liikkui aina paljon poliisipartioita, oli parempi piiloutua siksi hetkeksi kun kallisti pulloa. Kun he pääsivät Kurviin, otti Nita kiusallaan Ilseä kiinni vyötäisiltä ja alkoi vilkutella ohiajaville autoille.
- Toi meinasi ajaa edellisen perään, huomioi Ilse ja vilkutti itsekin. Tämä oli yksi heidän lempihuvejaan. Oli uskomatonta, miten vanhatkin ukonkäppänät saattoivat jäädä tuijottamaan kahta nuorta, pitkää naista, jotka vain kävelivät kaikessa rauhassa kesäiltana kaupungilla, vaikkei heillä ollut edes minihameita.

Heidän määränpäänsä oli enää vain kivenheiton päässä ja Nita halusi pysähtyä tupakalle ennen kuin he menisivät sisään.
- Kai sielläkin saa polttaa, parvekkeella ainakin, Ilse esitti harmistuneena.
- Ei sulla ole mikään kiire sinne, sanoi Nita ja puhalsi savut hänen silmilleen. – Anna kultapojan vähän odottaa.
- Mistä se tietää, että sen kuuluu odottaa mua?
- No, se ymmärtää sen siinä vaiheessa, kun se näkee sut.
- Kiitos, Ilse sanoi tyytyväisenä. Kuin pisteeksi Nitan lauseelle ohiajava auto tööttäsi heille. Se peräti koukkasi jalkakäytävälle ja pysähtyi, mutta siihen paljastui olevan syy. Takapenkiltä nousivat Timppa, Anna ja Artsi, sitten auto meni menojaan.

- Kuka se oli? Ilse kysyi ja katsoi poistuvan auton perään, hän ei ollut tunnistanut kuskia.
- Mun työkaveri, ilmoitti Anna.
- Sä näytät upeelta, sanoi Artsi ja mittaili Ilseä katseellaan päästä varpaisiin ja takaisin.
- Kiitos, kulta, Ilse sanoi ja taputti poikaa ystävällisesti poskelle. Artsi aikoi ilmeisesti toiveikkaana tarttua häntä vyötäröltä, mutta Ilse vetäytyi irti.
- Sori, ei sulle, hän sanoi naurahtaen, mutta pahoillaan. Artsi oli niin herttainen, mutta samalla niin rasittava. Miksei se voinut uskoa puhetta ja hankkia jotakuta muuta piiritettäväkseen? – Me ollaan vaan ystäviä, muistatko sä.
- Ei mua aina huvittaisi muistaa, Artsi sanoi jörösti ja meni kokeilemaan rapun ovea. Se aukesi, yllättävää kyllä, ja koko revohka ahtautui pieneen hissiin.

Päivämäärä:   15.7.08 00:33:55

Lähen nyt ilta(!)ruokkimaan mein hepat:) Josko olis jatkoa, kun tuun takasin;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.7.08 00:38:31

Hmm, ainakin kohtuulliset ruokintavälit luulisi niillä olevan.

Loppuluku taas yöpalaksi.
--------

Viidessä minuutissa llse näki, ettei Stumppi ollut vielä tullut. Se selvisi hyvin helposti, kun hän kurkisti sekä Topin että Topin vanhempien huoneeseen ja totesi ne tyhjiksi. Vasta olohuoneessa ja parvekkeella oli vähän porukkaa, eikä ketään mielenkiintoista. Kohteliaisuudesta hän jutteli vähän itse Topin kanssa etsiessään lasia.
- Vähän makeeta että sä tulit, poika selvitti silmät harittaen ja Ilse livahti pois, ennen kuin joutuisi hankalaan tilanteeseen. Hänellä ei ollut mitään aikomusta antaa kenenkään kouria itseään tänä iltana, paitsi Stumpin, tietenkin.
- Täällä on ihan páskaa porukkaa, valitti Nita, jonka Ilse löysi parvekkeelta.
- Siksi, koska Timppa ja Anna istuu vierekkäin sohvalla? Änkeä väliin, Ilse nauroi.
- Saatanpa vielä ängetäkin, Nita uhkasi ja joi pitkän kulauksen. – Jos jaksan viihtyä täällä niin kauan. Jos ei meno parane, mä lähden Lintsille.
- Ja ketä sä luulet sieltä löytäväsi? Ilse kysyi hajamielisesti, katsellen kaukana alhaalla liikkuvia autoja ja busseja.
- Tuu mukaan.
- Mä en liikahda täältä tänä iltana mihinkään.

Hän kiskoi Nitan mukaansa sisään, istutti tämän Timpan viereen sohvalle ja ahtautui itse vielä neljänneksi. Hajamielisesti hän maisteli viiniä ja katsoi telkkaria ja alkoi itsekin tuntea harmistumista. Ja hermostumista. Entä jos Stumppi ei tulisikaan tänne?
- Mä haen lisää, hän sanoi Nitalle, joka ei kuullut, hän oli uppoutunut juttelemaan Timpan kanssa. Ilse kuuli äänensävystä, että Nitalla oli iso vaihde päällä. Todennäköisesti hän pyöritteli suuria silmiään siihen malliin, että ellei Timppa nyt ollut suunnilleen kihloissa Annan kanssa, tämä olisi jo unohtunut.

Ovikello soi, kun Ilse oli päässyt pystyyn ja hän jähmettyi siihen paikkaan. Sydän alkoi jyskyttää kovemmin, kun joku kipitti Topin huoneesta avaamaan oven ja sitten Stumppi oli siinä. Hän näytti juuri siltä kuin lähtiessäänkin, paitsi ruskeammalta. Hiukset olivat myös vähän pidemmät ja auringonvaalentamat ja roikkuivat peittämässä puoliksi toista silmää. Hän oli uskomattoman tyylikkäästi pukeutunut. Aina hän kyllä oli, mutta ilmiselvästi tänään oli tarkoitus brassailla Etelä-Euroopan muodilla. Paita näytti silkiltä ja housut olivat rennon löysät ja vaaleat.
- Mitä juntit? kuului viehättävä tervehdys, mutta se ei Ilseä häirinnyt. Kaipa Helsinki tuntui hirveän junttimaiselta Rooman jälkeen, tai Pariisin. Joka tapauksessa, nyt oli hänen tilaisuutensa. Hän laski tyhjän lasin kädestään, astui tyynesti pari askelta ja suuteli Stumppia.

Jos poika yllättyi, hän ei ainakaan näyttänyt sitä.
- Moi, Sadie, hän sanoi käyttäen lempinimeä, jonka oli joskus antanut Ilselle.
- Moi Stumppi! kiljuivat tähän asti hiljaa nojatuolissa istuneet nuoremmat tytöt ja ryntäsivät roikkumaan pojan hihoihin.
- Irti, Ilse ärähti heille ja melkein paljasti hampaansa kuin koira. Molemmat astahtivat pelästyneinä takaisin päin ja Stumppi naurahti huvittuneena.
- Ihan kuin sulla olisi ollut mua ikävä hän sanoi Ilselle.
- Ihan kuin, tämä sanoi. – Vaan ei nyt enää. Tajusitko sä?
- Voi olla, että sun pitää selittää tarkemmin. Missä me voitaisiin jutella?

Stumppia oli kuitenkin mahdoton kiskoa erilleen muusta porukasta hetkeen. Kaikki halusivat jutella hänen kanssaan ja kuulla, mitä reissussa oli tapahtunut. Ilse tajusi jäävänsä häviölle, jos yrittäisi kiskoa pojan heti omaan yksityiseen seuraansa ja astahti arvokkaasti taaemmas. Tai yritti.
- Älä nyt heti karkaa, Stumppi sanoi kuitenkin ja piti kätensä tiukasti hänen vyötäröllään. Hänen pikainen hymynsä sai Ilsen polvissa tuntumaan vähän omituiselta.
- Mä haen juotavaa, hän sanoi kuitenkin. Kenenkään ei tarvitsisi päästä sanomaan, että hän oli roikkunut Stumpissa niin, ettei kukaan muu ollut päässyt edes juttelemaan.

- Tuo mullekin. Tai älä tuo, Lassella on meillekin, Stumppi sanoi ja kiskoi esiin kaverinsa, jota ei kukaan ollut tähän mennessä tainnut huomatakaan. Lasse oli hiljainen, iso poika, joka muistutti vähän kilttiä koiraa. Kilttiä, isoa koiraa, ehkä bernhardilaista. Kuuliaisesti hän kaivoi povitaskustaan viinapullon ja ojensi sen Stumpille, joka istahti tyytyväisenä pikkutytöiltä tyhjäksi jääneeseen tuoliin. Ilse istui varovasti sen käsinojalle odottamaan, että kohu hälvenisi. Hän katseli ylhäisen välinpitämättömänä ulos ikkunasta ja antoi Stumpin lepuuttaa kättään reitensä päällä. Kukaan ei olisi voinut kuvitella, miten hän kihisi sisäisesti.

Päivämäärä:   15.7.08 01:04:15

Meillä ei oo ketään muita kotona, ja illanvietto kaverin kanssa venähti oletettua pidemmäksi... No, hepat on kuitenkin laitsalla ja voi ahmia koko ajan:)
Taidan lähtee nukkumaan- ja aamulla 8 töihin...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.7.08 01:08:28

Nnjaaa... no mun Rouvalohikäärme on laitsalla 24/7 myös, eikä saa muuta ruokaa montaakaan kertaa viikossa. :D Tosin se ei olekaan kisakunnossa tänä kesänä. (Vaikka jos oisin tiennyt miten HUIPPU toi meidän guru on niin ois voinut ollakin!) (Ja jos en olisi pessyt rokotustodistusta pesukoneessa).
2009 taas aluekisoissa viimeistään. ;)

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   15.7.08 02:28:09

Hmm, empä ole ennen tullut avanneeksi sun juttuja. Lupaan lukea tämän huomenna, jos jaksan raahautua vielä tallin jälkeen koneelle (lue; totta kai jaksan istua koneella!)

Lähettäjätökötti 
Päivämäärä:   15.7.08 09:12:13

JATKA <:

Lähettäjä: des. 
Päivämäärä:   15.7.08 13:54:56

JamoBakteeri on missannut, ja paljon o__O

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   15.7.08 15:33:11

Tänään aamulla tulin koneelle, ja heti tänne et luen jessin ja veskun jatkot, etin topiccia pitkään, kun muistin, että se loppu kokonaan :o

Jessi&Vesku jutut oli paras mitä oon ikinä lukenu! Ja onneks sulla on ne sivut ni voin sieltä käydä lukemassa niitä aina uudestaan ja uudestaan. Sitä tuli seurattua niin pitkään, että ne alkoivat tuntua jo niin todellisilta, ja välillä miettii niitä juttuja niin, että ihankun ne oikeesti olis totta :)

Tääkin vaikuttaa ihan hyvältä, mut ei oo vielä vaan kerenny tottuu siihen et ei ookkaa enää Jessistä ja Veskusta nää jutut.. :D
Ja kiva ku on kumminki vähän samoista henkilöistä ku Jessissä ja Veskussa. :D

Lähettäjä: Simpsu 
Päivämäärä:   15.7.08 16:07:25

jatka ehdottomasti ! (::

Päivämäärä:   15.7.08 17:02:11

Mein Keski-Euroopan leidi oli kyllä laitettu jo aikasemmin sisälle ja väkirehut syötetty (kiits yhdelle ihanalle vuokralaiselle). Sehän olis kuollu jo ajatukseen, et pitäis olla 24/7 pihalla;)
Pullaheppalauma löntystelee yötä päivää pihalla.
Ja Sennnu hei, rokotustodistuksia ei pestä pesukoneessa;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.7.08 17:17:04

Katie, kiitos - mä kirjotin Jessiä&Veskua aika tarkkaan kaks vuotta ja pakko sanoa että kyllä mullakin on niitä ikävä. :x Ja kiitti muillekin :)

Aqua, mä kyllä yritän vastasuudessa muistaa ton rokotustodistusjutun. Sen verran harmittaa.
-------------
Dagen efter

Myöhemmin Nita sanoi, ettei ollut nähnyt sellaista mieheniskentää kuin elokuvissa. Tai tarkalleen ottaen hän sanoi sen seuraavana aamuna, kun Ilse kömpi heille.
- Sä olit niin kuin se yks viilee vaalee vamppi vanhoissa amerikkalaisissa, mikä sen nimi on?
- Lauren Bacall? Ilse hihitti ja heittäytyi Nitan sängylle.
- Ei kun se blondimpi. Veronica Lake. Sä vaan menit ja otit sen.
- Niin tein, Ilse myönsi ja sulki silmänsä. Hänellä oli jyskyttävä päänsärky.
- Kerro kaikki, sanoi Nita ja loikkasi istumaan jalkopäähän. – Mihin te katositte sieltä Topin luota?
- Stumpille me mentiin, kunhan oltiin vähän aikaa kävelty. Mä olin siellä yötä.
- Ette kai te ollu sängyssä?
- Mitäs jos oltiinkin? Ilse kysyi ja kurkisti Nitaa toisen luomensa alta.
- Olitteko? Et sä oo voinu, ethän sä ikinä ekana iltana tee niin!
- No ei voi oikeestaan sanoa, että tää oli eka ilta, mehän ollaan tunnettu ikuisuus, Ilse sanoi ja ryhdistäytyi vastaanottamaan Nitan utelut ja puhuttelut. Tämä ei kuitenkaan yllättäen sanonut hetkeen mitään.

- Miksi sä semmoista menit tekemään? Nita kysyi sitten.
- Mä halusin, Ilse sanoi kevyesti. Hän ei viitsinyt mainita erikseen, että alkoholillakin saattoi olla osuutta asiaan. Sillä saattoi olla, mutta kyllä hänen tarkoituksensa oli ollut päätyä Stumpin sänkyyn muutenkin ennemmin tai myöhemmin.
- Ootteko te nyt yhdessä?
- En mä tiedä.
- Sä annat sen naida sua, etkä tiedä? Nita vingahti.
- Nähdään me illalla, Ilse sanoi.
- No, oliko viisasta päästää se sun pöksyihin? Eikö olisi ollut fiksumpaa odottaa ja antaa sen kärvistellä ja anella?
- Älä sekota mun päätä, Ilse sanoi ja nousi istumaan. – Aina se jonkun panopuun löytää. Parempi, että se olen minä sitten.
- Sä puhut omituisia, nainen, Nita sanoi vakavasti. – Oliko se edes sen arvoista?

Ilse tunsi kevyen punan nousevan kaulaltaan ylöspäin. Nitan huoneessa oli kuuma. Vai oliko?
- Se oli taivaallista, hän sanoi ja katsoi kateuden vilahtavan Nitan kasvoilla. Se nyt ei ihan suoraan sanottuna ollut ihan totta, sillä hänen muistikuvansa olivat hyvin hämäriä, mutta tavallaan oli. Hän oli ollut taivaallisen onnellinen päästessään nukkumaan Stumpin kainaloon, ja kaipa se itse suorituskin oli ihan kelvollinen ollut. – Mä tulin kysymään, että etkö sä tulisi mun kanssa meille? Jos mä saisin vähän pienemmän saarnan, jos sä olet mukana?
- Etkö sä ilmottanut niille, ettet tuu yöksi kotiin?
- Millä mä oisin ilmottanu? Me muutettiin eilen, ei siellä mikään puhelin vielä toimi.
- Ne tappaa sut! Mun vanhemmat ainakin tappais mut! Nita sanoi tuijottaen Ilseä hurjistuneena.
- No, sitä mä en kyllä usko. Mutta jos ei sulla oo treffejä Timpan kanssa tai mitään, niin me voitais sitten mennä vaikka rannalle, kun mut on ehkä haukuttu, Ilse sanoi hymyillen vinosti.
- Joo, odota, mä pakkaan. Ja mekin nähdään illalla, että älä luule olevasi ainoa jolla on treffit!

Uudessa talossa Marjaniemessä oli hiljaista ja Ilse ehti jo hengähtää helpotuksesta. Hänellä ei ollut aavistustakaan siitä, mitä isä ja Tarja olivat päättäneet olla mieltä siitä, että hän meni omia menojaan, tai ylipäätään siitä, että heillä oli ylimääräinen teini asumassa pikku ydinperheessään. Ehkäpä he olivat fiksuja ja rauhallisia, tai ehkäpä he eivät olleet edes huomanneet, ettei hän ollut tullut yöksi kotiin?

Sen suhteen hän oli kuitenkin liian toiveikas. Tuskin he Nitan kanssa olivat päässeet sivuovesta hänen huoneeseensa, kun Kate oli jo ovella kurkkimassa. Ilseä alkoi ärsyttää koko tyttö.
- Missä sä olet ollut? tämä kysyi.
- Ja mitäpä se sulle kuuluu?
- Ne sai hirveän hepulin aamulla kun et sä ollutkaan kotona.
Ilse irvisti ja heitti takkinsa sängyn päälle.
- Ei niiden tarvii hepuloida mun takia. Mä ilmotan kyllä, jos mulle sattuu jotain. Missä ne on?
- Takapihalla poikien kanssa. Meetkö sä ilmottautumaan?
- En, mä menen uimaan, Ilse sanoi ja oli tyhjentämässä kolmannenkin jätesäkin löytääkseen bikininsä, kunnes muisti niiden jääneen roikkumaan kylpyhuoneeseen edellisen uintireissun jälkeen. Hän harkitsi pyytää Katea tuomaan ne, mutta tyttö oli jo kadonnut.
- Mun täytyy mennä leijonan luolaan, mun uikkarit on siellä, hän voihkaisi Nitalle, joka nosti peukalonsa kannustavasti pystyyn. - Tuu mukaan, mennään muina miehinä kahville, jos siellä olisi. Mä en halua hiipiä tuolla noiden puolella kuin varas yöllä.
- No, enkös mä sitä varten tullutkin? Nita sanoi ja lähti epäröimättä kohden keittiötä Ilsen seuraamana. Matkalla olohuoneen läpi hän peräti vilkutti iloisesti Tarjalle, joka istui lasiovien ulkopuolella toinen silmä poikien touhuissa ja toinen naistenlehdessä.

Tytöt ehtivät ottaa kaapista mukit ja haistelivat epäillen kahvipannun sisältöä varmistuakseen sen juomakelpoisuudesta, kun Ilsen isä rynnisti sisään.
- Ja missä sä olet ollut?
- Mä olin kaupungilla, sanoi Ilse sävyisästi.
- Missä sä olit koko yön?
- Jäin kaverille yöksi.
- Et sä voi olla yötä pois noin vaan ilmoittamatta!
- No kävelläkö mun olis pitänyt? Ei tänne tule busseja läpi yön, Ilse hermostui. Se oli yksi hänen pyörittelemistään syistä ja selityksistä, jotka voisi esittää, jos tuntuisi tarpeelliselta. – Eikä mua tarvitse muutenkaan vahtia, jos mä haluan jäädä kaverille yöksi niin mähän jään.
- Sä et voi käyttäytyä tolla tavalla tän katon alla! Kate ottaa susta esimerkkiä! isä jylisi ja alkoi punoittaa pelottavasti.
- Älä nyt kiihdy, sanoi Nita huolestuneena ja Ilsen isä räpytteli silmiään kuin olisi vasta huomannut toisen tytön. Ilse hiljeni kunnioittaen katsomaan, miten mies rauhoittui silmissä. Oli ollut loistoidea tulla kotiin Nitan kanssa.
- Meidän on kai parasta keskustella vähän pelisäännöistä tässä talossa, mutta tehdään se kahden kesken, mies sanoi.
- Keskustellaan vaan, Ilse lupasi auliisti ja kaatoi kahvin tiskialtaaseen. Ei sen hajuisesta tökötistä enää ollut mihinkään. – Me mennään nyt rannalle.
- Tänä iltana.
- Mulla on menoa illalla.
- Ennen kuin häivyt mihinkään.

Isä kääntyi ja meni takaisin pihalle. Nita katsoi hänen peräänsä.
- Sehän meni ihanasti. Meidän isä olisi huutanut niin, että katto lähtee tai verisuoni katkeaa, kumpi vaan tapahtuu ensin.
- Se ei raukka ollenkaan osaa suhtautua siihen, että mä en ole enää yhdentoista niin kuin sillon, kun se muutti pois, Ilse sanoi miettiväisesti. – Mitenkähän sen saisi menemään perille?
- Kai se väkisinkin tottuu. Ettehän te nyt ole asunut saman katon alla kuin viikkoakaan. Mennään nyt sinne rantaan.

Iltapäivällä nälkä ajoi heidät kotiin ja ihokin jo kihelmöi. Ilse saattoi Nitan pysäkille ja odotti hänen seuranaan, kunnes bussi tuli.
- Lintsilläkö te tapaatte? hän kysyi Nitalta.
- Missäs muualla?
- Mennäänkö sitten sinne samaa matkaa, jos mä tuun hakemaan sut?
- Sopii mulle, ellet sä nyt kauhean kauan joudu istumaan ja keskustelemaan pelisäännöistä.
- Siinä ei tuu menemään kauan, Ilse lupasi.

Varma hän ei kuitenkaan ollut ja aavistuksen verran hermostuneena hän laahustikin kotiin bussin vietyä Nitan. Tämä keskustelu saattaisi osoittautua merkityksellisimmäksi hänen tähänastisessa elämässään. Siksipä hän pysähtyikin hetkeksi oven taakse miettimään ennen kuin meni sisään. Jos hän halusi, että nuo hössöttäjät kohtelisivat häntä kuin aikuista alivuokralaista, hänen varmaankin pitäisi käyttäytyä siihen tapaan. Huutaminen ja raivoaminen oli ainakin unohdettava, se olisi lapsellista. Päättäväisesti hän avasi oven ja käveli sisään. Keittiöstä tuli ruoan tuoksu ja hänen mahansa kurahti kymmenettä kertaa.

Isä ja Tarja istuivat kuin tilauksesta keittiössä. Pöydällä oli lautaspino ja Tarja taitteli lautasliinoja.
- Mitä me juhlitaan? Ilse kysyi hämmästyneenä.
- Meillä on tapana syödä sunnuntaisin vähän fiksummin. Puhtaat vaatteet ja pojatkin saa veitset ja haarukat, Tarja naurahti.
- Vihjaatko sä, että mun pitää vaihtaa vaatteet? Ilse kysyi ja vilkaisi hiekkaista, rypistynyttä mekkoaan, jonka oli äsken vetänyt vähän kosteiden bikiniensä päälle.
- No en mä ehtinyt sua vielä katsoa mutta joo, pitää, Tarja sanoi tarkistettuaan tilanteen. Hän näytti hyväntuuliselta ja rentoutuneelta sen sijaan että olisi tavanomaiseen tapaansa näyttänyt ujostelevan Ilseä.
- Okei, mä vaihdan, Ilse lupasi, mutta istui kuitenkin kolmanneksi pöytään. – Olisko nyt hyvä aika sopia niistä asioista, mitä mä saan tehdä, hän kysyi isältään.

Äh, se oli huono repliikki! Ihan kuin hän olisi tullut anelemaan myönnytyksiä! Isä kuitenkin katsoi häntä ystävällisesti ja äkkiä Ilse muisti, että he olivat kuin olivatkin sukulaisia. Voisiko jopa olla mahdollisuuksien rajoissa, että tästä elämästä ei tulisi ihan silkkaa hélvettiä?
- Puhutaan vaan.
- Okei, Ilse sanoi ja veti henkeä. Huonon alun jälkeen hän voisi ainakin aloittaa, ennen kuin nuo keksisivät esittää jotain omituista. – Mua ei tarvii vahtia. Mä en halua kotiintuloaikoja ja mun kaikki kaverit on kaupungissa ja mä voin joutua joskus toistekin jäämään niille yöksi, jos bussit ei enää kulje.
- Mutta et sä voi noin vaan kadota ilmoittamatta mitään, Tarja sanoi vakavasti.
- Enhän mä mihinkään kadonnu eilenkään. Mähän sanoin, että menen ulos.
- Ja tulit vasta aamulla.
- Okei, mä ilmotan nyt saman tien, että voi olla etten mä tule tänä yönäkään ennen kuin aamulla. Tai minään iltana, Ilse esitti.
- Ei kun sä saat ruveta soittamaan, jos sun on muka pakko jäädä jonnekin, sanoi isä ja Ilse helpottui. Tuosta asiasta hän oli epäillyt suurimman kinan tulevan.
- Tietysti, heti kun puhelin alkaa toimia, hän sanoi ja hymyili leveästi.
- Hyvä pointti, isä mutisi.

- Sitten, jatkoi Ilse voitonriemuissaan, kun oli päässyt niskan päälle. – Mä en aio osallistua lastenkasvatukseen. Mä en tiedä niistä mitään enkä osaa enkä halua. Etenkään Katen. Se voisi muuten opetella koputtamaan, jos sillä on asiaa mun huoneeseen, eikä hiiviskellä sinne kuin varjo yössä.
- Ai? sanoi Tarja.
- Mullahan voi olla vaikka vieraita, Ilse huomautti ja tunsi äkkiä pienen, miellyttävän värähdyksen ajatellessaan, että nyt hänellä oli tosiaankin oma tila, jonne voisi tuoda vaikka Stumpin yöksi. Mummin luo hän ei koskaan vienyt ketään edes illalla. Vanha ihminen nukahti ja heräsi aikaisin ja nukkui kevyesti. – Yövieraita, hän tarkensi.
- Onko sulla poikaystävä? hänen isänsä kysyi salamannopeasti.
- Mitäs sitten jos olisikin?
- Kate…

- Mä lupaan pitää huolen, ettei täällä juoksentele vähäpukeisia miehiä teidän puolella, Ilse lupasi ja puraisi huultaan, ettei hymyilisi. Ehkäpä sellainen opettaisikin Katen koputtamaan?
- Kai sä olet jo tarpeeksi vanha, huokaisi Tarja eikä Ilse ollut uskoa tuuriaan. Nehän nielivät kaiken, mitä hän vain keksi ehdottaa.
- Ja sitten mä haluan mummin sohvan ja ison liinavaatekaapin ja pitää tupaantuliaiset mun kavereille ja äidin elatusmaksut mä edelleen mun tilille, niin kuin tähänkin asti, hän vaati nopeasti niin kauan kun onnea näytti riittävän. Isä risti kätensä pöydän päälle ja katsoi häntä vakavasti.
- Mitenkäs, haluaisitko sä myös aamiaisen sänkyyn ja jalkahierontaa iltaisin?

Ilse ehti miettiä hetken, ennen kuin purskahti nauruun. Se oli ensimmäinen kerta tässä seurassa, isän ja Tarjan kanssa. Ehkä tästä tosiaankin voisi tulla jotain.
- Mulle sopii, hän myönsi.
- Ei kun vakavasti ottaen, sä olet nyt sanellut kaiken tähän asti. Mitäs sä olet valmis tarjoamaan vastineeksi?
- Niin kuin mitä? Ilse kysyi vakavoituen. – Mitäs saisi olla?
- Joskus me tarvitaan lastenvahtia, Tarja sanoi.
- Mutta en mä niitä ymmärrä, Ilse sanoi oikeasti kauhuissaan.
- Sä totut kyllä.
- Sitä mä en voi luvata, hän sanoi päättäväisesti. – Eikö ois mitään muuta?
- Siivousta, Tarja ehdotti. – Musta viikkosiivouksen pitäisi hoitua yhdessä eikä niin, että minä teen sen. Tiskit vuorollasi ja pyykinpesua.
- Se sopii. Mä olen siivonnut mummin luona vuosikaudet, kun ei se enää jaksanu, Ilse lupasi.
- Ja palataan siihen lapsenvahtiasiaan kunhan te ootte vähän kotiutuneet kaikki. Mee nyt vaihtamaan vaatteesi. Ruoka alkaa olla valmista.
- Ehdinkö mä suihkuun?
- Jos sä selviät sieltä kymmenessä minuutissa, Tarja lupasi.

Päivämäärä:   15.7.08 17:52:25

Ilsehän on oikee huimapää:)

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   15.7.08 18:49:09

Ohhoh, olipas rakentava keskustelu o__O
Mä en varmaan vieläkään kykenis tollaseen, saatika alaikäisenä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.08 00:06:00

Jaa, ehkä Ilse oli vähän vieraskorea?

Taas loppuluku pikku yöpalaksi.
----------
Kun Tarja ja Katekin tulivat avuksi, Ilse sai isänsä kanssa siirrettyä sohvan ja suuren, painavan kaapin hänen huoneeseensa. Hän ei kuitenkaan ehtinyt juuri vaatteitaan sinne asetella, mitä nyt siirsi muutaman pinon muodon vuoksi pois tieltä etsiessään sopivia vaatteita illaksi. Hame? Ehkä vähän liioittelua. Hame oli juhlavaate, tai ei ainakaan sopiva riepu Lintsille. Ehkä joskus diskoon, mutta Luola ei ollut näin sunnuntaisin auki. Farkut saisivat kelvata. Tuskin Stumppikaan enää tänään olisi silkkisissään.

Hänen oli pakko mennä peilaamaan eteiseen. Käsipeili ei riittänyt näyttämään koko kuvaa eikä hän ollut ihan varma oliko pusero paras mahdollinen.
- Sä näytät ihanalta, henkäisi Kate, joka oli tullut nojailemaan seinään peilin viereen ja tuijotti, miten Ilse veti hiuksiaan pinneillä pois kasvoilta. – Mihin sä meet.
Ilse harkitsi hetken, vastatako ollenkaan, mutta kohteliaisuus oli pehmittänyt häntä vähän.
- Lintsille, hän sanoi.
- Mitä siellä?
- Kavereita vaan, Ilse hymähti. Tuskin Kate kuvittelikaan, että hän oli menossa kieppumaan kaikissa vempaimissa.
- Tuutko sä yöksi kotiin?
- Saa nähdä.
- Saanko mä järjestää sun vaatekaapin?

Ilse käännähti hurjistuneena katsomaan tyttöä. Hulluko se oli? Sinisten silmien anova katse kuitenkin pysäytti ensimmäiset, pahemmat sanat hänen huulilleen.
- Miksi ihmeessä sä sen tekisit?
- Kun sulla on niin ihania vaatteita, Kate sanoi kaihoisasti.
- Pidä sä vaan näppisi erossa niistä, Ilse sanoi ja etsi naulakon alta kengät jalkoihinsa. – Sulla ei ole mitään asiaa mun huoneeseen.

Häntä kiukutti vielä bussissakin, mutta sitten se meni ohi, kun hän alkoi jännittää Stumpin kohtaamista. Siitä ei ollut mitään epäilystä, etteikö poika tulisi sinne. Muuta tekemistä ei sunnuntai-iltana käytännöllisesti katsoen löytynyt, ellei sitten halunnut riehua Asemalla tappelemassa, ja se nyt oli vähän nuorempien hommaa. Se olikin sitten toinen juttu, miten hän suhtautuisi Ilsen nähdessään. ”Kas, moi, hei, ai oliko meillä eilen jotain, enpäs ois muistanutkaan?” Ehkä parhaimmassa tapauksessa vielä joku toinen misu kiikarissa, ellei peräti kainalossa. Se ei olisi mitenkään ennenkuulumatonta, Ilse oli itsekin nähnyt moisen toistuvan erinäisiä kertoja sinä aikana, kun he olivat pyörineet samoissa porukoissa. Silloin ennen kuin pojan läsnäolo oli ruvennut asentelemaan hänen sisuskalujaan uusiin järjestyksiin. Hassua, miten äkkiä sekin oli käynyt, ilman sen kummempaa syytä kuin jokin puolihuolimaton hymy ja lausahdus, epäilemättä ihan viattomaksi tarkoitettu.

Edes Nita ei viitsinyt keksiä mitään rohkaisevaa tai sitten hän oli kiukkuinen, kun Ilse oli viipynyt luvattua kauemmin. Huonekalujen raahaaminen oli vienyt aikansa.
- Timppa takuulla odottaa jo, hän murehti ratikassa.
- Älä nyt hermoo, hyvää kannattaa odottaa, Ilse yritti lohduttaa. Olisi sitten lähtenyt omia aikojaan. Yllättäen Nita hymyili.
- Siinä sä oletkin oikeassa.
Kiire hänellä silti oli ja hän tanssahteli kärsimättömänä portilla jonossa, vilkuillen ympärilleen, kuin hänen päänsä olisi ollut vieterin päässä.
- Rauhoitu, ole arvokas, Ilse suhisi mutta tuloksetta. Kun he lopulta pääsivät läpi hän sai kaksin käsin puristaa Nitaa käsivarresta, ettei tämä olisi juossut lähimpään peliluolaan, missä kaikki mitä todennäköisimmin olivat.

- Au, mustelma, Nita sanoi pahoillaan, tutkien ruskea käsivarttaan.
- Älä nolaa mua. Leidit ei juokse. Ainakaan jätkien perässä.
- Okei, näytä sä sitten mallia! Nita sanoi tuohtuneena.
- Näin, kaikessa rauhassa, Ilse esitti ja lähti maleksimaan, kuin hänellä olisi kaikki maailman aika käytettävissään. Peliluolan ovella hän pysähtyi ja toivoi, että olisi ottanut aurinkolasit mukaan. Nyt olisi ollut hyvä hetki nostaa ne otsalle ja katsella viileästi ympärilleen, tarkistaa, keitä kaikkia siellä oli.
- Tuolla, Nita osoitti. – Tuolla ne on kaikki. Hänen sormensa sojotti lähimpään kulmaan rahanvaihtoluukun vierelle.
- Niin näkyy, Ilse sanoi yllättyneenä siitä, että Stumppikin oli jo siellä. Hän oli varautunut odottamaan vielä ainakin tunnin tai jotain siihen suuntaan. Mikä vielä ihmeellisempää, poika huomasi hänet ja hidas hymy levisi hänen kasvoilleen, hymy, joka sai Nitan vilkaisemaan Ilseen kummastuneena.

- Oho, hän sanoi ja astui sivummalle, ja sitten Stumppi oli siinä. Ilsen järki oli juossut sen verran nopeasti, että hän seisoi kaikessa rauhassa ja odotti, mitä tapahtuisi. Hän oli edellisiltana antanut ihan tarpeeksi signaaleja. Jos hän nyt heittäytyisi Stumpin kaulaan, tämän mielenkiinto lerpahtaisi nopeammin kuin hattara auringonpaisteessa.
- Missä sä viivyit? Stumppi kysyi vaativasti, huitaisi toisella kädellä hiukset pois silmiltään ja toisen Ilse tunsi seuraavassa hetkessä lapaluidensa välissä. Hän antoi sen vetää itseään lähemmäs, kohotti vain huvittuneena kulmakarvojaan ja kysyi:
- Ihan kuin sulla olisi ollut ikävä mua?
- Mulla olikin. Mutta ei oo enää, jos tajuat?

LähettäjäDr.Elina 
Päivämäärä:   16.7.08 13:40:32

Takasin ekalle sivulle!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.08 16:24:28

Olkaahan kilttejä ja kommailkaa, tää lähtee terassille :)
------------
Venäläinen balettitanssija

Ollikainen oli käskenyt Alin odottaa kello kymmeneltä kotiportillaan, hän tulisi hakemaan.
- Mihin? oli Ali kysynyt ymmällään. Oli jo ihan tarpeeksi omituista, että mies soitti hänelle, saati sitten komento sinänsä. Pyörällähän hän aina tallilla kävi ja Ollikaisen oli turha kuvitella, että hän alkaisi maksaa bussimatkasta takaisin kotiin. Hän vaatisi kyydin siihenkin suuntaan.

Siinä hän sitten kuitenkin istui tallikasseinensa määräaikaan ja nielaisi kuuluvasti, kun Juken sininen laiva valui kadunkulmasta ja pysähtyi hörpöttäen hänen kohdalleen. Ollikainen istui etupenkillä pelkääjänpaikalla ja viittoili Alille.
- Kyytiin sieltä.
- Mitä tässä nyt oikeen on tapahtumassa? Ali kysyi päästyään takapenkille ja paiskattuaan oven kiinni niin, että Juke mulkaisi häntä murhaavasti.
- Sä olet hajottamassa mun Valiantia!
- Miten niin hajottamassa? Vanhoissa autoissa ovet reistaa aina! Ali puolustautui.
- Ei tässä!

Kuski kuulosti oikeasti kiukkuiselta, joten Ali tyytyi mutisemaan melkein kuulumattoman vastauksen uskaltamatta edes toistaa kysymystään, joka tietenkin oli tarkoitettu vanhemmalle Ollikaiselle. Tuskin veljekset häntä kidnappaisivat, hän voisi odottaa vastausta, kunnes se tulisi. Juke lähti ajamaan ihan väärään suuntaan, poispäin tallilta. Ali kyhjötti takapenkillä hiljaa, mutta kun he olivat väärällä moottoritiellä, joka vei Helsingistä pohjoiseen eikä itään, hän ei enää malttanut.
- Mihin me oikeen ollaan menossa? Olisko mun pitänyt ehkä pakata tanssiaispuku ja hammasharjakin?

Ollikainen kääntyi nauraa hörähtämään ja puhalsi samalla niin tyrmäävän pilven vanhan viinan hajua, että Ali ymmärsi oitis ainakin sen, miksi Juke oli kuskina.
- Me mennään katsomaan yhtä hevosta. Sä saat koeratsastaa.
- Mitä hevosta ja kenelle?
- Mulle.
- No mikset sä koeratsasta itse?
- Mä olen vähän heikossa hapessa nyt, ja sinä sitä kai enemmän ratsastat kumminkin, jos mä sen ostan.

- Ahaa, sanoi Ali tyynesti, kuin olisi ollut ammattimainen koeratsastaja ja vaipui takaisin penkinnurkkaan. Todellisuudessa hän ei keksinyt mitään sanomista. Ollikainen oli hullu – miksi he olivat menossa katsomaan jotain ratsua, mikä ei häntä itseään kiinnostanut? Ja Alastairkin oli vielä myymättä. Sitä tosin oli vastikään käynyt katsomassa nuori tyttö, ehkä Alin ikäinen, jolle se ei ollut liian suuri. Ali ei ollut koskaan nähnyt niin valtavaa naisihmistä ja sääli tyttöä vilpittömästi. Oli varmasti kamalaa olla 180-senttinen ja satakiloinen.

Samainen henkilö oli yllättäen heitä vastassa, kun he pysähtyivät ja nousivat autosta. He olivat hiukan ränsistyneessä tallipihassa. Kentän ympärillä oli pelkät tolpat ja paalinarua, kunnioitettava läjä suoranaista romua kohosi korkeuksiin lantalan vieressä ja siellä täällä lojui unohtuneita tavaroita – lasten leluja, kottikärryt, autonrenkaita, polkupyörä, josta puuttui satula.
- Moi! Mä otin sen jo sisään ja harjasin. Pääset suoraan ratsastamaan, mammuttimainen tyttö hymyili Alille. Olikohan hänen nimensä ollut Maija?
- Mikä se oikein on? Ali kysyi. – Mulle kerrottiin tossa kymmenen kilometriä sitten, että me ollaan tulossa katsomaan jotain hevosta.
- Miehet, Maija tuiskahti ja pyöritteli silmiään. – Mun hevonen. Jos me saataisiin tehtyä vaihtokaupat.
- Menkää te hakemaan se, me istutaan tohon varjoon odottelemaan, esitti Ollikainen ja osoitti muutamaa vanhaa tuolia puun alla.
- Toivottavasti sä kuolet tohon krapulaan, sanoi Ali kirpeästi. Oli noloa, että sponsori valui hikikarpaloita ja haisi pahalle.

Talli oli aavistuksen paremmassa kunnossa kuin mitä ensisilmäys pihamaalle oli antanut odottaa, mutta vain hiukan. Oli sielläkin paalinarua ovissa ja rojua nurkissa. Ali siirsi vaivihkaa pois talikon, joka nojasi ovenpieleen sen näköisenä, että se vain odotti hevosenjalkoja joiden kimppuun käydä, mutta ei tohtinut ruveta järjestelemään enempää. Sitä paitsi hänen oli seurattava ja kuunneltava Maijaa.
- Se on ollut mulla jo kolme vuotta, mutta ihan oikeesti, mä olen kasvanut sille liian isoksi.
- Poni? Ali kysyi.
- Ei, ei, on se ihan hevonen, mutta se on vaan 155 korkea ja aika sirppana. Puolalainen ruuna. Tässä se on.

Maija pysähtyi ja avasi karsinan oven. Sisällä oleva hevonen kääntyi uteliaana ja työnsi päänsä oven rakoon. Se oli valkoinen ja sen harja oli leikattu lyhyeksi siiliksi. Se tunki oitis turpansa Maijan käteen kuin tarkistaakseen, oliko jotain tarjolla. Ali kohotti kätensä ja silitti sitä kokeilevasti ja sai vuorostaan lämpimän henkäyksen käsivarrelleen.
- Sen nimi on Hiski. Tai oikeasti se on Nijinsky, Maija sanoi.
- Hyppääkö se?
- Mitä vaan. Kohtahan näet. Mä haen satulan ja suitset.

Ali satuloi ja suitsi hevosen ja totesi samalla, ettei se ollutkaan vielä ihan vitivalkoinen. Etupolvissa näkyi vielä harmaita kimolaikkuja, samoin kupeissa. Parin vuoden kuluttua ei niitäkään todennäköisesti näkyisi.
- Mun täytyy vaihtaa vaatteet, hän tajusi, kun he lähtivät taluttamaan hevosta ulos tallista.
- Vaihda rauhassa, mä voin vähän verkata sitä sulle, Maija lupasi ja Ali pujahti paremman puutteessa autoon penkomaan kassistaan ratsastusvarusteensa. Kai hän olisi voinut raahautua talliinkin vaihtamaan housunsa, mutta mahtui hän tekemään sen takapenkilläkin. Kun hän nousi autosta asetellen kypärää päähänsä, hän totesi, että Maijan oli tosiaan aika saada uusi ratsu. Hän ei ollut varsinaisesti lihava, mutta hän kyllä täytti tehokkaasti koko satulan takakaareen saakka ja kauempaa katsoen olisi voinut kuvitella, että siellä ratsasti joku normaalikokoinen ihminen walesinponilla.

- No niin, näytä meille! sanoi Ollikainen rohkaisevasti varjoisasta paikastaan. Ali harkitsi pysähtyä ja rähistä vähän kaljapullosta, jonka mies oli jostain taikonut käteensä, mutta ei viitsinyt kiinnittää Maijan huomiota siihen.
- Tietysti mä näytän, ihan mitä vaan haluat, hän vain tuhahti ja totesi joutuvansa lyhentämään jalustinhihnoja ainakin viisitoista reikää Maijan jäljiltä. Hiski-hevonen seisoi kuuliaisesti paikoillaan sen hetken, mutta valppaasti se silti koko ajan liikutteli korviaan ja tarkkaili ympäristöään. Sitten se huoahti alistuneesti, kun Ali nousi satulaan ja komensi sen eteenpäin.

Alle kierroksen ratsastettuaan Ali oli varma, että vaihtokauppa tapahtuisi. Alastair oli varmaan juuri sopiva Maijalle ja tämä hevonen oli niin miljoona kertaa enemmän hänen makuunsa. Piruuttaan hän pysähtyi Ollikaisen kohdalle.
- Selvä, otetaan tää, hän sanoi.
- Ää, eihän me ole nähty vielä mitään! vastusteli Juke.
- Ei tarviikkaan, tää on ihan eri rotua kuin se möhköfantti.
- Hyppää nyt kumminkin, Ollikainen ehdotti.
Niin Ali aikoikin. Hän oli sanansa sanonut, mutta ei mikään silti estäisi häntä ratsastamasta ihan kunnolla. Maija rakensi jo estettä ja Ali siirsi Hiskin ensin raviin ja kohta laukkaan. Molemmat löytyivät ilman suunnattomia ponnistuksia.

Hän ratsasti varmastikin lähemmäs tunnin ihan pelkästä ratsastamisen ilosta. Hiski muistutti jollain lailla Maddea – tosin mikä tahansa muistuttaisi Alastairin jälkeen – ja hän uskoi Ollikaisen pitävän siitä itsekin, kunhan joskus vaivautuisi selkään. Sitä paitsi se hyppäsi melko vaivattomasti sitä yksittäistä estettä, jonka Maija oli tehnyt ja kieltäytyi vain kerran, kun askeleet eivät sopineet kunnolla. Lopulta Ali totesi sen alkaneen hiota ja arveli, että olisi aika lopettaa. Hän laski ohjat käsistään ja jalat jalustimista.
- No? huusi Ollikainen puun alta.
- Mitä no? huusi Ali vastaan.
- Että onko se neidin mieleen?
- Mähän sanoin sulle jo tunti sitten, Ali muistutti.
- Sä sitten kilpailet sillä, okei?
- Mä vaikka nuolen sun saappaasi, jos saan kilpailla, Ali nyökkäsi, mutta piti huolen siitä, etteivät sen paremmin Ollikainen kuin Jukekaan todennäköisesti kuulleet hänen sanojaan.

Hän jäähdytteli hevosen ja lähti sitten viemään sitä talliin Maijan jäädessä juttelemaan Ollikaisen kanssa. Hiski antoi nauttivan näköisenä hänen pestä selkänsä ja hikisen satulavyön alustan, sitten Ali löysi satulahuoneesta puoli ämpärillistä leivänkannikoita ja meni syöttämään sille muutaman niitä.
- Sä olet melko mukava hevonen, hän ilmoitti. Ei enää tuntunut niin järjettömältä, että Ollikainen oli hommaamassa tätä, jos Maija oli kerran ehdottanut vaihtokauppaa. Ei järjettömältä, mutta aikamoiselta onnenpotkulta kylläkin. Hän paiskisi ilomielin tallitöitä koko talven, jos tällä ratsastaminen oli palkkana.

Kun Maijaa ei kuulunut talliin, eikä Ali tiennyt, mitä sen enempää olisi hevoselle tehnyt, hän palasi ulos. Siellä he edelleenkin juttelivat ja paikalle oli tullut myös mies, jonka Ali oletti olevan Maijan isä. Hän riisui kypäränsä ja lysähti istumaan puun varjoon. Ratsastaminen ei ollut ollut likikään niin rankkaa kuin Alastairilla, mutta päivä oli melko lämmin ja kypärä oli painanut hiukset tavanomaiseksi kosteaksi massaksi.
- Haluatko sä juotavaa? kysyi Juke ystävällisesti ja Ali myönsi, että se saattaisi olla paikallaan.
- No en mä tätä, hän älähti, kun poika kaivoi Ollikaisen tuolin alta muovikassista kaljapullon.
- No ei täällä muuta ole. Oletko sä joku absolutisti? Juke kysyi ja kohotti toista kulmakarvaansa. Ali tulkitsi hänen ilmeensä pilkalliseksi.
- En – mutta keskellä arkipäivää – ja sitä paitsi… hän oli aikonut sanoa olevansa vasta seitsemäntoista, mutta se tuntui lapselliselta. Kuka muka odotti kahdeksattatoista syntymäpäiväänsä ennen kuin maistoi alkoholia ensimmäisen kerran. – Onko sulla avaajaa sitten?
- On tietysti.

Lämmennyt olut oli vähällä palata saman tien takaisin ja Ali irvisti voimallisesti.
- Hyvää? Juke kysyi.
- No, on se kuitenkin märkää, Ali sanoi diplomaattisesti. – Mikä ihmeen ryyppyputki sun veljelläsi on?
- Sillä oli joku inttikaveri eilen kylässä ja niillä taisi mennä saunominen vähän pitkäksi. Hyvä, että sen puheesta sai selvää aamulla, kun se soitti kyytiä.

Siihen nähden Ollikaisen olo näytti jo paljon paremmalta. Hän nousi kohtalaisen reippaasti tuolistaan ja paiskasi kättä Maijan isän kanssa, ja sitten Maijankin kanssa ja komensi Juken ja Alin ylös. Hänen silmänsä pyöristyivät, kun hän huomasi kaljapullon Alin kädessä.
- Mitä sä teet? Et sä ole tarpeeksi vanha kittaamaan mun kaljojani.
- Juke pakotti, puolustautui Ali. – Sitä paitsi se on kamalaa, saat sen kyllä takaisin.
- No en mä niin köyhä ole, että yhtä pulloa kaipaisin, Ollikainen huitaisi kädellään ja lähti menemään kohden autoa.

Päivämäärä:   16.7.08 18:03:31

Loistavat henkilöt oot tähänkin tarinaan kehittäny:D Sellasta Hanna2:sta mie vielä odotan... (kukaan ei voi kyllä olla samanlainen, kun Hanna, mut melkeen);)

Lähettäjä: jule 
Päivämäärä:   16.7.08 19:20:46

aluksi olin vähä pihalla, ja meni hetki tajuta täst jutusta mitää. mut nyt oon kyllä jo ihan sitä mieltä et tää alkaa kivuta ton jessi tarinan kaa samalle tasolle. tosin ei mikään kyllä mustaojan porukkaa voita, mutta kuiteski.

jatkoa!

Päivämäärä:   16.7.08 22:33:21

Hitsi, olen todellakin missanut paljon, kun en oo lukenut sun juttuja! Tosin nuo hevoskohdat oli sellaista lukemista, jotka yleensä pomppaan yli. En kamalasti pidä heppatarinoista täällä, mutta olit osannut kirjottaa ne oikein mukavasti (: Aion alkaa seurata tätä ja tulla tänneKIN lätisemään turhia välillä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.7.08 23:32:30

*palasi juuri terassilta*
Etenkin kiitos julelle ja jamikselle :D Lämmittää! :D

Tän tarinan oon kirjottanu valmiiksi jo aikoja ennen jessijuttuja ja se, että tässä ei ole (ainakaan toistaisesi) hannatyyppejä johtuu siitä, että mielikuvitukseni ei koko Hannaan ollut valmis kuin joskus syksyllä 2006. Taisinpa kuitenkin saada juuri idean asiaan liittyen. :D

Julelle erityisesti: tätä en todellakaan saanut liikkeelle niin, että kuvittelisin kenenkään vielä koukkuuntuneen (mutta ootteko lukeneet Päätaloa missä kestää 11 sivua käydä kaivolla kusella? xD) mutta toivottavasti ennen pitkää...

Jamis pysyttelee täällä vaan, ellei hevosjutut kiinnosta. Jessijutuissa niitä oli ehkä 50% tarinasta, ellei välillä enemmänkin (ja välillä vähemmän). Lue tää ensin ja sitten voit mennä katselemaan niitä hevospitoisempia, kun oot kunnolla koukutettu x)

Hmm. halunnette jatkoakin...
------------

He ajoivat tallille. Ollikainen nukahti matkalla ja kuorsasi autuaana etupenkillä, kun Ali kokosi tavaransa ja nousi autosta. Juke ravisteli veljeään harmistuneena.
- Mä tarvitsen kyydin kotiin, Ali muisti.
- Ai tarvitset?
- Joo. Bussipysäkille on kaks kilometriä, eikä mulla sitä paitsi ole bussirahaakaan.
- No tosta ei taida olla sua kuskaamaan. Mitä sä aiot tehdä, tai siis kauanko sulla menee?
- Mun pitää siivota karsinat ja kai mun pitäisi ratsastaakin.
- Selviätkö sä puolessa tunnissa?
- No ehkä jos mä jätän ratsastamatta, Ali sanoi epätietoisena. Ei Alastair kärsisi jos saisi vapaapäivän, hän oli vasta edellispäivänä viimeksi liikuttanut sen.
- Mä yritän puolessa tunnissa saada ton rohjakkeen sisään niin voin sitten viedä sut.

Ali ei halunnut kuvitella millä konstein hevoset oli aamulla saatu laitumelle, mutta kai Ollikainen sitten oli laskuhumalassa niitä talutellut. Olivat ne ainakin yön olleet sisällä, sen näki siivottavista karsinoista. Hän putsasi ne kaikki vikkelästi ja ehti vielä tarkistaa vedetkin, ennen kuin Juke palasi. Koko ajan viipyi päässä ajatus valkoisesta hevosesta, jonka selässä hän vasta oli ollut. Miten onni voikin joskus ihmisen lasta potkia! Häntä laulatti.

Vasta, kun Juke avasi Alille kohteliaasti autonsa etuoven iski paniikki. Hän joutuisi istumaan kahdestaan tuon söpöläisen kanssa koko kymmenen kilometrin matkan! Mitä ihmettä hän sanoisi? Ei hän voinut tuppisuuna istua koko matkaa! Hevosten kanssa puuhatessaan Ali ei muistanut olla vaivautunut, mutta nyt hän oli tilanteessa, jossa tunsi itsensä kymmenvuotiaaksi. Hän oli varmastikin punainen kuin tomaatti.
- Kuuma, hän sanoi puolustellen ja rullasi ikkunan raolleen.
- Mikäs sä oikein olet naisiasi? Juke kysyi kääntyessään pois pihasta. Loistavaa, hän sentään puhui.
- Miten niin? Sun veljesi talliapulainen, Ali vastasi ihmeissään.
- No sen mä tiedän, ja hyvä ratsastaja, mutta mitä muuta? Et sä nyt sentään asu tallilla.
- En mä paljon muuta ole, Ali mutisi.
- Paat itsesi hyllylle kun pääset tallilta kotiin ja hyppäät seuraavana päivänä taas pyörän päälle?
- Suunnilleen, Ali myönsi ja luojan kiitos ajatus alkoi huvittaa häntä. Hymyileminen rentoutti. – En mä paljon muuta tee, ei mulla ole enempää harrastuksia.
- Kai sä nyt sentään joskus käyt kavereiden kanssa viihteellä ja semmosta?

Ali pidättäytyi sanomasta, ettei hänellä juurikaan ollut sentyyppisiä kavereita. Se olisi kuulostanut säälittävältä. Ja sitä paitsi, olihan nyt Ilse ja Nita.
- Harvemmin, hän sanoi kuitenkin.
- Aijaa. No, mä tulin pyytäneeksi Elsan ja Lean tuolta tallilta mun bileisiin perjantaina ja nyt mulle tuli mieleen että mikset säkin tulisi?
- Sä kutsut sun bileisiin talliporukkaa? Ali kysyi. Hän ei uskonut korviaan.
- Ihmisiä nekin kai on? Vai ootteko?

Juke vilkaisi häntä nauraen ja Ali punastui taas, edellinen väri olikin jo armollisesti kadonnut. Itsestään hän ei ollut varma, mutta Elsa ja Lea saattoivat hyvinkin olla ihmisiä siinä mielessä kuin Juke tarkoitti, normaaleja, hauskanpidonhaluisia nuoria naisia. Heillä oli takuulla kokonainen elämä tallin ulkopuolellakin.
- Kuka on, kuka ei, hän mutisi.
- No, joka tapauksessa, jos sua huvittaa niin tervetuloa. Juke teki äkkinäisen ohjausliikkeen ja kääntyi pois Itäväylältä.
- Mihin sä nyt meet? Ali kysyi pelästyneenä, mutta Juke pysäyttikin jo auton jalkakäytävän reunaan.
- Näytän sulle, missä mä asun, siltä varalta, että sä päätät tulla. Tossa talossa, päätyrappu, toinen kerros, keltaiset verhot.
Ali seurasi pojan sormen suuntaa ja vilkuili sitten ympärilleen painaakseen paikan mieleensä. Tietystikään hän ei mitenkään uskaltaisi tulla, mutta…
- Seitsemän aikaan perjantaina, Juke sanoi ja teki u-käännöksen. – Omat juomat mukaan.

Ali oli liian levoton mihinkään kotiin päästyään. Hiski ja Juken kutsu – molemmat tapahtumat olisi voinut pilkkoa palasiksi ja jakaa tasaisesti eri päiville ja niissä olisi siltikin ollut riittävästi ihmettelemistä puoleksi vuodeksi. Onneksi äiti oli töissä eikä kotona kyselemässä, miksi hänen hiljainen ja rauhallinen tyttärensä ravasi ympäri taloa ja pysähtyi välillä huokailemaan itsekseen.
Lopulta Ali päätti lähteä pyöräilemään. Kodin hiljaisuus tuntui kaatuvan päälle niin, että hänen teki mieli kiljua, ja sitten hän muisti Ilsen. Jospa Ilse olisi kotona, hän saattaisi jopa ymmärtää Alin innostuksen uudesta hevosesta ja Juke-jutun hän ymmärtäisi takuulla. Varmuuden vuoksi hän kuitenkin vaihtoi uikkarit alusvaatteiden tilalle ja otti pyyhkeen mukaan. Hän voisi ainakin käydä vilvoittamassa päätään meressä pyöräiltyään, ellei löytäisi Ilseä.
- Tytöt on rannassa, sanoi tiilitalon ovella se nuorehko nainen, joka oli Ilsen uusi äitipuoli.
- Niin tietysti, ois pitäny ajaa suoraan sinne, sanoi Ali harmistuneena hölmöydestään. Siellähän he aina olivat, Nita ja Ilse, vaikka olivat molemmat jo kuin aurinkorasvamainoksesta.
- Jos sä aiot sinne niin muistuta, että ruoka on viideltä, Tarja sanoi ja Ali lupasi.

Ilse oli kuitenkin yksin, minkä takia kesti kauemmin, ennen kuin Ali huomasi hänet. Hän oli etsinyt tummaa ja vaaleaa päätä, todennäköisesti pelaamassa korttia ja puhumassa toistensa suuhun ja sivuutti kaikessa rauhassa aurinkoa ottava vaaleahiuksisen useamman kerran.
- Mä luulin, että sä olet täällä Nitan kanssa, hän sanoi ja istui hiekalle Ilsen viereen.
- Kato, sinä! Ilse sanoi ja räpytteli silmiään auringonpaisteessa. – Ei, Nita on Timpan kanssa jossain. Mä tulin Katen ja sen kavereiden kanssa, mutta ne on jossain tuolla kauempana. Mä en kestänyt kuunnella niiden kälätystä.

- Mut on kutsuttu bileisiin, sanoi Ali esivalmisteluitta. Hän tiesi, ettei Ilse vähättelisi asiaa, vaikka itse sai kutsuja bileisiin varmaan useampia viikossa.
- Kenen bileisiin ja kuka kutsui? Ilse kysyi kiinnostuneena ja nousi istumaan. – Ja meinaatko sä mennä?
- Juken ja Juke itse. Kai sä muistat, mä kerroin sulle siitä. Mun tallinpitäjän pikkuveli. Ja ei, en mä varmaan mene, Ali huokaisi.
- Mutta sähän kerroit, että se on oikee herkkupala! Kai sä nyt menet jos se kerran kutsuu?

Ali painoi päänsä polviinsa ja katsoi Ilseä tuskastuneena.
- Mutta mä en mitenkään uskalla. Mä en tunne sieltä ketään – paitsi pari tyttöä tallilta – enkä mä tiedä, mitä siellä on tarkoitus tehdä. En mä ainakaan vaan osaa ruveta juttelemaan vieraiden ihmisten kanssa.
- Lopeta, toihan on upeeta, Ilse innostui. – Sun on jo aika ryömiä ihmisten ilmoille. Totta kai sä menet – mä vaikka vien sut kädestä pitäen! Mä voin jopa hommata sulle juotavat, ellet sä sitten mieluummin kysy siltä Jukelta.
- Hmm, sanoi Ali. Hän alkoi tuntea pientä epävarmuutta epävarmuutensa suhteen. Jospa hän uskaltaisikin? – Mä haluun hei uimaan. Ja sitten mun pitää kertoa sulle yks hevosjuttukin, se on oikeastaan vielä ihmeellisempää!
- Siitä lajista mä olen saattanu saada täksi kesäksi jo tarpeeksi, Ilse arveli. – Vaikka sun hevosjutut onkin vähän eri kaliiperia kuin olla jossain korvessa leiriavustajana. Mutta mennään uimaan, kerro sitten!

Päivämäärä:   17.7.08 00:03:34

Alan olla jo vähän koukussa :D Ehkä luen ne paljon puhutut Jessijutut sitten, kun oon niellassut madon ja menossa jo puolessä välissä siimaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.7.08 00:07:57

Näin olisi hyvä suunnitelma :)

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   17.7.08 13:37:39

sori että jauhan tästä, mut en voi uskoa et Jessi-jutut on loppunu, luin niitä sentään tosi pitkään. Kuinkas pitkään ne täällä on ollu, melkeen 2 vuotta?

Tää alkaa nyt kyllä kuulostaa jo aika hyvältä, ja varmasti tuun lukemaan tätä aina.
Nii, joku Hanna2 ois kiva saada tähän, koska Hanna on ihan paras :D

Mut joo, jatkoa vaan :D

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   17.7.08 14:08:40

Tullu ihan hitosti tekstiä sillä välin ku mä olin poissa! :D aluks meni hetki totutella ajatukseen et Ilse on tässä nuorena. Lisää :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.7.08 15:43:57

Katie, reilun 1½ vuotta ne täällä jatku, puolisen vuotta ensin kirjottelin vaan itsekseni enkä uskaltanut laittaa julki. :D
-----------

Tuhkimo

Ellei Juke olisi sattunut pyörähtämään tallilla torstaina, olisi Ali jahkaillut ja pohtinut bileisiinmenoa varmaan lauantai-aamuun asti. Hän oli juuri tullut Hiskin ensimmäiseltä maastolenkiltä Elsan ja Hävikin kanssa ja tytöt istuivat tallinseinään nojaillen, kun sininen auto lipui pihaan.
- Mä ajattelin, ettet sä saa sitä kiinni sen laukkasuoran jälkeen, sanoi sievä, punatukkainen Elsa kulmat huolestuneesti rypyssä, mutta Alia ei huvittanut enää analysoida äskeistä ratsastusta. Sen sijaan hän keskittyi katsomaan, miten Juke nousi autosta ja hetken harkittuaan lähti heidän suuntaansa.
- Se saa varoa, ettei sillä oo kohta samanlainen kaljamaha kuin veljellään, sanoi Elsa keskustelusävyyn, näköjään hänen analysointihalunsa oli vain vaihtanut kohdetta. Ali tirskahti väkisinkin.
- Eihän sillä oo kaljamahaa.
- On sillä alku, katohan vaan.

Ali tuijotti tutkivasti pojan vyötärönseutua, muttei voinut väittää näkevänsä mitään kummunalkua.
- Mitäs tytöt? Juke kysyi, ja havaittuaan tyttöjen katseiden suunnan jatkoi: - Onko mulla vetskari auki?
- Eii, sun muotojasi tässä vaan arvioitiin, Elsa nauroi.
- Täh? kysyi Juke, teeskennellen tyrmistynyttä. – Miten seksististä!
- Ihan kuin et koskaan itse tiirailis meidän peffoja. Kyllä sä olet siitä jäänyt kiinni sata kertaa.
- Mä rakastan ratsastushousuja, Juke myönsi. – Voisitteko te tulla semmoset päällä huomenna? Kai te olette tulossa?
Elsa nyökkäsi ja epäröiden Ali seurasi esimerkkiä.

- Joo, jos sä viitsit hakea mulle jotain juotavaa, hän sanoi sitten huokaisten. Jos hän pistäisi vähät käteisvaransa johonkin juomaan, joka odottaisi Juken luona, hänen olisi pakko mennä eikä hänen tarvitsisi murehtia ja soutaa ja huovata enää.
- Tietysti viitsin. Mitä sä haluat? Kaljaa, lonkeroa, viiniä?
- Kalja on pahaa ja lonkerosta mä saan päänsärkyä niin että viiniä, päätti Ali nopeasti. – Valkoviiniä.
- Selvä juttu, Juke sanoi ja kääntyi Elsan puoleen. – Entäs teille?
- Mulla on jo, Lea haki meille molemmille. Ois se tuonu sullekin, jos oltais tiedetty, että sä tulet, Elsa sanoi Alille.
- No en mä oikeastaan ollu päättäny tullakaan ennen kuin nyt.
- Mennäänkö yhtä matkaa?
- Mennään ihmeessä, Ali hymyili. Nyt hän ainakin oli niin pussissa, ettei enää tarvitsisi empiä.

Oli silti hyvä, että Ilse tuli perjantaina kylään. Hän oli luvannut lainata Alille puseron, joka olisi kuulemma juuri oikeanlainen ja hän saapui sen kanssa hyvissä ajoin, jo viiden jälkeen, kun Ali vasta kuivasi hiuksiaan.
- Mä en ymmärrä, miten mutsi sai näistä kerran ihan siedettävät, Ali mutisi hurjistuneena peilikuvalleen ja repi itsepäisiä kiharoita sekä kammalla että sormillaan.
- Mitä se teki niille? Ilse kysyi.
- Jotenkin se sai ne melkeen sileiksi.
- Mä voin koittaa, Ilse lupasi ja tarttui harjaan. Hänellä ei kuitenkaan ollut kokemusta lyhyistä kikkurahiuksista, eikä lopputulos muistuttanut juurikaan sitä, mitä Ali oli toivonut.
- Nyt riittää. Mä kasvatan ne pitkiksi ja pidän poninhäntää lopun ikäni, hän huokaisi.
- Oisko sulla hiuspantaa? Tai vaikka jotain huivia?
- Huivi päässä voiskin olla paras ratkaisu. Leuan alta kiinni vielä.
- Ei kun mä laitan.

Hän onnistuikin sitomaan ohuen huivin pannaksi niin, että se piti aloillaan yltiöpäisimmät kikkurat ja Ali katsoi ihmeissään kuvaansa.
- En olisi uskonut. Mä alan aina pitää näin.
- Siitä vaan, Ilse sanoi uupuneena ja heittäytyi Alin sängylle seuraamaan tämän meikkausta. Se oli nopeasti hoidettu. Koko meikkipussista ei edes löytynyt montaa esinettä. Kun Ali alkoi penkoa pienestä rasiasta koruja, Ilse havahtui nousemaan.
- Mä toin sulle korujakin lainaan. Laita ne. Ja tässä on tää paitakin. Farkuthan sä laitat?
- Ei mulla ole muuta kuin farkkuja. Ja tallihousuja, Ali tirskahti. Hän veti tuolinselkämykseltä jalkaansa vaaleat farkut ja alkoi sitten mallata Ilsen tuomaa puseroa. – Eihän tää mahdu mulle.
- Takuulla mahtuu. Sen ei kuulukaan olla löysä.
- Mutta mun puserot on aina löysiä. En mä voi pitää muita kun ei mulla ole mitään muotoja, Ali valitti ja Ilse pyöritteli silmiään.
- Juu niin ei varmaan olekaan, jos sä hukutat ne pari numeroa liian isoihin collegepaitoihin. Pue se nyt päälle äläkä marise.

Alin teki mieli marista, mutta ei hän kehdannut, kun toinen oli sentään tarjoutunut lainaamaan omistaan, jotta hän näyttäisi ihmiseltä. Yllätyksekseen hänen oli pakko myöntää, että Ilse taisi tietää, mistä puhui. Hän näytti oudolta, mutta kieltämättä melko hyvältä vedettyään ylleen kylkiä myötäilevän syklaaminpunaisen puseron ja Ilsen pitkät korvikset.
- No niin, sä voit pitää ton paidan, Ilse totesi asiallisesti. – Se on paremman näköinen sun päällä kuin mun, ja se on joka tapauksessa liian vahva väri mulle. Sun hiuksiin se sopii.
- Öh… kiitos? Ali sopersi ja häntä alkoi taas hirvittää. Alkoi olla aika lähteä kävelemään pysäkille, missä hänen oli määrä tavata Elsa ja Lea. – Nyt kyllä tekisi mieli painua nukkumaan ennemmin kuin lähteä. Mitä jos mä muutun takaisin kurpitsaksi keskiyöllä?
- Mä tuun saattamaan sua. Sitten kun pääset perille, juot yhteen menoon puoli lasillista viiniä niin eiköhän estot katoa, Ilse neuvoi. – En mä meinaa, että ilo ilman viinaa olisi teeskentelyä, mutta kyllä siitä ainakin joskus apua on.

Ilse kääntyi kotiaan kohden, kun Elsa ja Lea huomasivat heidät ja alkoivat vilkuttaa. Ali oli edelleen puolijäykkänä kauhusta, mutta kiukustui sitten. Typerä penska hän oli. Koska vieraat ihmiset olivat nuoria tyttöjä pureskelematta nielleet? Ja jos siellä olisi suunnattoman tuskastuttavaa, hän voisi aina lähteä kotiin. Ei ihan heti, mutta vaikka tunnin kuluttua. Annettuaan itselleen luvan arvioida tilanne uudelleen kello kahdeksan hän pystyi jo hymyilemään tytöille ja juttelemaan ihan luonnollisesti. Kurkussa ei enää kuristanut ja hän saattoi iloisella äänellä tunnustaa, ettei tiennyt yhtään ainutta ihmistä Juken tuttavapiiristä.
- Ei mekään, Elsa sanoi iloisesti, eikä se näyttänyt häntä häiritsevän ollenkaan.

Kävi ilmi, että vain Ali tiesi tarkalleen mihin mennä. Elsa ja Lea tiesivät osoitteen, mutta heitä Juke ei ollut sattunut käyttämään talon edustalla katsomassa.
- Päätyrappu, toinen kerros, keltaset verhot, Ali esitteli.
- Oi, ootko sä käyny siellä?
- No en. Sain kerran kyydin kotiin Jukelta ja se näytti.
- Niin, just joo.
Viittä yli seitsemän, totesi Ali. Viisikymmentäviisi minuuttia. Ja Ilsen neuvo viinistä piti muistaa myös.
- Muistitko sä mun juotavan, hän kysyi sen vuoksi ensimmäiseksi Jukelta, joka tuli avaamaan oven.
- Jessus, onko meidän pikkusella jano? tämä nauroi. Ali punastui harmista.
- Mä kuolen janoon, hän ilmoitti nokkavasti ja marssi sisään. Asunto oli vielä tyhjä paitsi yhtä nuorta miestä, joka selasi levyjä stereotason luona.
- Toi on Janne. Muita ei oo vielä tullukkaan. Täällä, Ali.

Juke johdatti hänet keittokomeroon ja avasi jääkaapin, osoittaen ovessa seisovaa viinipulloa.
- Toi on sun.
- Saako lasin? Ali kysyi toiveikkaasti.
- Ei, mä vihaan tiskaamista. Mutta mulla on kertakäyttömukeja.
- Semmonen kelpaa, Ali vakuutti ja taputti itseään henkisesti olkapäälle, kun pystyi juttelemaan niin normaalisti. – Haluaisitko sä avata sen pullon? Mä en varmaan osaa.
- Mitä vaan, Juke sanoi kohteliaasti, otti pullon jääkaapista ja kirskautti korkin auki.
- Mä luulin, että siinä ois semmonen korkkiruuvilla avattava korkki, Ali kuiskasi ja olisi halunnut vajota lattian läpi. Kyllä hänkin nyt tuosta olisi selvinnyt. Juke piti häntä varmaan ihan idioottina.
- Mikä antaa mun ymmärtää, ettet se tiedä halvoista valkoviineistä paljon mitään? Juke kysyi toinen kulmakarva koholla, mutta ystävällisen näköisenä.
- Mä alan vasta opetella, mutisi Ali, kaatoi valkoisen muovimukin puolilleen ja tyhjensi sen kerralla.
- Tiedätkö sä, sanoi Juke hartaasti. – Sä olet vähän omituinen. Kiva, mutta omituinen. Ali vilkaisi häntä alta kulmiensa ja kaatoi mukiin lisää viiniä, jättäen kuitenkin se heittämättä samaa kyytiä. Edellinenkin vähän harkitsi vielä potkia vastaan. Samassa ovikello soi ja Juke lähti avaamaan.

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   17.7.08 17:23:37

jatkoa

Päivämäärä:   18.7.08 00:04:57

Ihmeellisesti löydän itteni tosta Alista...
Nooh, jatkoa:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.08 00:19:46

Jep, mullakin on usein kovin alimainen olo :x
-----------

Niin kamalaa kuin se olikin, viini auttoi. Ali huomasi rentoutuvansa ja juttelevansa muiden vieraiden kanssa kuin nämä olisivat vanhoja tuttuja. Se ei itse asiassa edes ollut ollenkaan vaikeaa, kunhan hän oli saanut ihkaensimmäisen repliikin ulos. Se oli ollut niinkin fiksua kuin kysyä yhdeltä Juken vasta sisääntulleista kavereista, että eikö tämä ollutkin Valtsussa töissä. Kaikki röhähtivät nauramaan.
- Sä olet ihan saman näköinen, ehti Ali mutista yrittäen vetäytyä sohvatyynyjen väliin, ennen kuin hän ymmärsi, ettei nauru ollutkaan tarkoitettu hänelle.
- Se oli, ulvoi Juke. – Se oli, kunnes se saatiin kiinni siitä, että se nosti kaljakorin lastauslaiturille odottamaan, että kaverit nostaa sen autoon.
- Nuorisorikollinen, Ali kauhistui ja taas kaikki nauroivat, mutta se ei ollut mitenkään pahaa naurua. Tarttuvaa se oli.

Puoliyö tuli ja meni Alin muuttumatta kurpitsaksi. Hän oli juonut suurimman osan viinistään, mutta sitten hänen päätään oli alkanut särkeä ja hän oli jättänyt loput sikseen. Kauhea kardinaalimoka tai ei, hän oli torkahtanut sohvannurkkaan ja siitä herätessään tunsi olonsa paljon paremmaksi. Vierasjoukko oli sillä välin sekä huvennut että hiljentynyt. Hän ei tiennyt oliko hyvien bileiden merkki, että vieraita sammahteli lattialle, mutta jos oli, nämä ilmeisestikin olivat hyvät bileet. Parvekkeelta kuului vielä keskustelua, Ali kurkisti sinne ja näki sen Valintatalon entisen kassan ja Lean juttelemassa kesäyössä. Hän ei halunnut mennä häiritsemään, mutta Lea huomasi hänet, kun hän vetäytyi takaisin sisään.
- Elsa lähti jo, hän sanoi. – Että älä huolestu, ei sitä ole paloteltu roskapusseihin eikä mitään.
Ali nyökkäsi ymmärtämisen merkiksi ja mietti lähteämistä itsekin. Mahtoiko hän haista viinille niin, että äiti huomaisi? Mahtaisiko tämä edes valvoa enää? Hän päätti kuitenkin katsoa ensin, löytäisikö Juken jostain. Olisi kai kohteliasta kiittää isäntää ennen lähtöä, jos tämä nyt löytyisi.

Pojan huoneessa oli lukuvalo päällä ja Ali näki jonkun makailevan sängyssä lukemassa Tex Willeriä. Juke se ei kuitenkaan ollut.
- Se on tuolla sen vanhempien makuuhuoneessa, jos sä Jukea etit, poika ilmoitti ja osoitti seinää. Ali jatkoi matkaansa sinne ja totesi Juken nukkuvan täysissä pukeissa isolla parisängyllä. Kuorsaus vain kuului. Ei tainnut olla paljon mieltä yrittää herättää häntä vain sanoakseen hei-hei – tuskin Juke ainakaan ilahtuisi, vaikka hän onnistuisikin.

Vähän haikeana Ali nojasi ovenpieleen ja mietti, saisiko hän ikinä poikaystävää. Kukapa hänet huolisi, ja missä hän semmoisenkin elävän tapaisi? Ei ainakaan koulussa, jos tähänastisiin kokemuksiin oli uskomista, eikä tallillakaan, kun ainoa siellä koskaan käyvä miehenpuoli oli tuossa. Ollikaista itseään ei tietenkään voinut laskea. Jukeen hän nyt oli ollut ehkä aavistuksen ihastunut, mutta ei kai se ollut mitenkään vastavuoroista. Kai poika muuten olisi ennemmin vaikka yrittänyt jutella hänen kanssaan kuin ryöminyt tänne nukkumaan.

Ali sai hullun idean, joka sai hänet tirskahtamaan. Jos hänet nyt oli tuomittu vanhaksipiiaksi loppuelämänsä ajaksi, niin kuin vähän alkoi vaikuttaa, voisi kai hän edes kerran kokeilla, miltä tuntuisi maata miehen vieressä. Juke ei liikahtanutkaan, kun hän varovaisesti kömpi sängylle ja asettui selälleen makaamaan. Hetken harkittuaan hän jopa asetti päänsä Juken levitetylle käsivarrelle ja kääntyi katsomaan tämän profiilia. Hämärässäkin se erottui ikkunan takana olevan pihavalon ansiosta. Nenä oli melko sievä, suora, ja Ali tiesi suupielien pystyvän kivertymään kerrassaan suloisesti, jos Juke hymyili. Paljon muuta hän ei sitten koko kaverista tiennytkään.

Alin aikomuksena oli viipyä siinä vain pari minuuttia ja lähteä sitten kotiin, mutta hämärässä silmät alkoivat painua väkisinkin kiinni, eihän hän totisesti ollut ehtinyt kaikkea sitä viiniäkään torkahtaa pois. Pimeys alkoi tuntua raskaammalta, mutta ei hän nukahtamistaan huomannut, eihän sitä koskaan. Herääminen sen sijaan oli ikimuistoinen. Hän säikähti niin ettei saanut edes henkäistyä – jokin kaamea painajaisolio oli kaapannut hänet kuristusotteeseen, tarkoituksenaan epäilemättä vähintään tappaa.
- Ali, sanoi Juke ällistyneenä ja tyttö avasi silmänsä. Ei se ollut painajaishirviö. Ehkä hän itse oli, sillä Juke näytti vähintään yhtä säikähtäneeltä.
- E-ei mun ollut tarkotus nukahtaa, Ali hengähti ja ajatteli, että nyt hän oli tehnyt elämänsä pahimman mokan. Ikinä enää hän ei voisi mennä tallille. Kun Juke kertoisi Ollikaiselle, tämä nauraisi hänet ulos, puhumattakaan, että jos Lea oli nähnyt… Hän yritti irrottautua, mutta Juke oli unissaan vetänyt hänet halaukseen, jota hänellä ei näemmä ollut aikomustakaan höllentää.

- Päästä mut irti! Äläkä tuijota mua tolla tavalla! Onko mun meikit levinny, mitä? Ali hermostui herätessään kokonaan ja pääsemättä siltikään irti.
- Ei pahasti, Juke sanoi ja alkoi nauraa. – Mikä yllätys.
- Irrota, Ali puhisi, mutta Juke teki ihan päinvastoin, puristi tiukemmin.
- Miksi? Täähän on ihan loistavaa.
- Ai on? Ali sanoi epäröiden, pienellä äänellä. Juke laski leikkiä, teki julmaa pilaa hänestä, takuulla.

Tai sitten ei. Hänen otteensa heltisi vähän, mutta vain siksi hetkeksi, että hän sai asentoaan kohennettua. Sitten Ali oli taas hänen kainalossaan, oikein mukavasti tällä kertaa, sanattomuuteen asti ällistyneenä.
- Mua on aina kiinnostanu yks juttu, Juke aloitti keskustelusävyyn, kuin he olisivat olleet kahvilla.
- Mikä? Ali kuiskasi.
- Miten sun nimi voi olla Ali? Sehän on miehen nimi?
- Se on vaan lempinimi, tyttö sanoi heikosti. Hän alkoi uskoa olevansa edelleen unessa, kun Juke katsoi hyväksi suudella häntä otsalle.
- Lempinimi? Mistä se tulee? Onko se lyhenne jostain?
- On, mutta en kerro mistä, Ali sanoi ja sai jostain vähän varmuutta ääneensä.
- Mikset kerro? Mikä voi olla niin kamalaa? Ali Baba? Juke nauroi.
- Melkein.
- Mä haluan tietää!
- Mitä se sulle kuuluu? Sitä ei tiedä kuin mun vanhimmat ystävät.
- Kerro, Juke vaati ja alkoi kutittaa.
- Ei, eiii! Älä!
- Mä lopetan kun kerrot.
- En, Ali sanoi niin vakuuttavasti kuin pystyi. – Mä en ikinä kerro sitä ensimmäisillä treffeillä.

Hän ei tiennyt, mistä sekin oli juolahtanut mieleen, eikä sillä ollut väliäkään. Juke nauroi ja halasi häntä ja sitten he suutelivat.
- Jos nää on ekat treffit niin mistä alkaa toiset? Puolestapäivästä?
- Onko nää treffit?
- Musta nää vaikuttaa pikkusen treffeiltä. Jos sulle sopii?
- Mä luulin, että treffit on sitä, että mennään elokuviin tai kahvilaan, mutta okei, kai mä voin elää tänkin kanssa, Ali sanoi pohdiskellen, eikä edes huomannut lakanneensa pelkäämästä, että mokaisi joka hengenvedolla.
- Sovitaan niin, palataan siihen nimiasiaan illemmalla tänään.

Päivämäärä:   18.7.08 01:15:59

Söpöä. Pitääkö mun ymmärtää, että tämä on jatkoa jollekin toiselle tarinalle? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.08 01:21:57

Ei, tää on paremminkin edellinen osa toiselle tarinalle. Paljon edellisempi. :)

Päivämäärä:   18.7.08 01:34:58

Okei, lupaan kyllä lukea sun muitakin juttuja, kunhan vaan pääsen aluksi kunnolla koukuttamaan itteni tähän. Mua muuten naurattaa tuo Ali-nimi, en kyllä tiiä miksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.08 01:37:12

Ei mulla ole kuin yksi muu juttu :)

Päivämäärä:   18.7.08 01:55:00

Ai, no sen aion sitten lukea (:

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   18.7.08 11:15:54

oi että söpöä :) jatkoa sennnu

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   18.7.08 15:41:06

Kiristystä ja lahjontaa .D Mä en laita lisempää ennenko sä laitat ,)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.08 15:44:30

Ai?! :D Melko hävytöntä :D
--------------
Pikkusisaruksia

Ilse palaili hyräillen kotiin saatuaan Alin käsistään. Luoja, sillä tytöllä oli ongelmia! Kuka saattoi pelätä viattomiin kotibileisiin menemistä kuin hyppäämistä kymmenestä metristä? Etenkin, jos kutsun esittäjä oli se nimenomainen kaveri, josta Ali oli salaa kiinnostunut? Ali oli hömppä ja Ilse toivoi totisesti, että hänelle tapahtuisi jotain radikaalia tänään. Jonkun pitäisi ravistella hemmettiin se alemmuudentunteen savikuori, jolla hän oli itsensä ympäröinyt.

Se selviäisi kuitenkin vasta huomenissa. Ali saattaisi tietysti karata juhlista kotiin vaikka saman tien, mutta ei hän varmaan tänään enää Ilselle soittelisi, sillä kukaan muu kuin Nita ei tiennyt, että Ilse aikoi viettää rauhallisen ja yksinäisen koti-illan. Ei Stumppikaan, hänelle Ilse oli vain ilmoittanut, ettei tänään ehtinyt tavata.
- Mihin sä aiot tuhlata perjantai-illan ellet tuu Luolaan? Stumppi oli kysynyt epäluuloisen näköisenä.
- Mulla on vaan muuta sovittuna, Ilse oli hymyillyt ja taputtanut poikaa poskelle.
- Mikä voi olla tärkeempää kuin minä?
- Ehkä mun pitää lakata varpaankynnet ja kihartaa silmäripset, Ilse ehdotti.
- Sulla on sopimus jonkun lakkapullon kanssa?
- Mä sanoin ehkä, Ilse muistutti. - Nähdään lauantaina.

Stumppi oli mennyt murjottavan näköiseksi, mutta täsmälleen se oli ollut Ilsen tarkoituskin. He olivat tavanneet joka ainoa ilta siitä ensimmäisestä lähtien ja hänestä alkoi tuntua siltä, että oli tauon paikka. Hän ei ollut kyllästynyt, ihan päinvastoin, mutta hän pelkäsi Stumpin kyllästyvän, jos hän olisi jatkuvasti saatavilla.
- Entäs jos se käyttää tilaisuuden hyväkseen ja löytää jonkun toisen kun sä et ole vahtimassa? oli Nita kysynyt.
- No sitten mua kai vítuttaa, mutta miten mä muka voisin aina olla sitä vahtimassa?

Ei ollut tosiaan ihan tuulestatemmattu ajatus, että jotain sellaista tapahtuisi. Luolassa Stumppia yleensä piiritti tai ainakin piti tarkasti silmällä epälukuinen tyttölauma. Hänessä oli jotain, mikä sai useimmat tytöt hymyilemään typerästi, tuijottamaan ihastuneesti ja unohtamaan monia äidin opettamia asioita. Ehkä se oli vähän liian, melkein tyttömäisen nätti naama, viimeisen päälle muodikkaat vaatteet tai kissamainen tapa liikkua.

No, siellä hän nyt saisi potkia ihan rauhassa rumempia kauemmas tai olla potkimatta, Ilse ajatteli, vaikka hänen otsansa vetäytyikin pieneen huolenryppyyn. Jos hänen suunnitelmansa toimisi, Stumppi kiemurtelisi miettien mitä ja missä Ilse teki, eikä antautuisi minkään perjantai-illan kunniaksi parhaimpiinsa tälläytyneen lähiöprinsessan viekoiteltavaksi.

Ilse meni tapansa mukaan sisään sivuovesta, mutta peremmältä kuului niin mielenkiintoisia ääniä, ettei hän malttanut olla kurkistamatta ensin olohuoneeseen. Kate ja Tarja riitelivät. Kate näytti olevan itkun partaalla.
- Mun on pakko saada mennä, hän vaati ja polki jalkaansa.
- Ensin vaihdat vaatteet ja peset naamasi!
Vasta nyt Ilse katsoi tyttöä tarkemmin. Jessus, lapsi oli meikannut itsensä Pelle Hermanniksi. Ja ellei tuo ollut hänen paitansa niin jo oli ihme.
- Mistähän täällä on kysymys, paitsi varkaudesta, hän kysyi ja molemmat käännähtivät katsomaan häntä. Kate meni, mikäli mahdollista, vieläkin surkeamman näköiseksi.
- Ei mistään, Tarja sanoi nopeasti kuin tajuten huutaneensa itsekin. – Tai on, kyllä.

- Mä haluan vaan mennä Lintsille, Kate sanoi ja nyt hän alkoi todella itkeä. Ilse olisi voinut tuntea myötätuntoa, ellei kakara olisi kaikista kielloista huolimatta käynyt hänen vaatekaapillaan.
- Ei sua ole kielletty sinne menemästä, sua kiellettiin lähtemästä kotoa ton näkösenä! tarkensi Tarja. – Lapsi on tälläytynyt kuin ilotalon asukki!
- Mä haluan ton mun ilotalopuseron heti takasin, Ilse ilmoitti. Se ei näyttänyt pahalta Katenkaan päällä, mutta oli kai ymmärrettävää, ettei äiti ollut kovin ihastunut, jos tuon ikäinen halusi esitellä vakoa rintojensa välissä. – Sitä paitsi sulla on niin kauheasti meikkiä, että sut nauretaan sieltä ulos.
- Onko? Kate kuiskasi ja pyyhkäisi poskiaan niin, että valunut ripsiväri levisi. Mitä hän sitten laittanutkaan silmiinsä, se ei ollut koskaan kuullut vedenkestävyydestä.
- Ihan järjettömän paljon liikaa, Ilse vakuutti. – Annatko sen paidan? Ennen kuin sekin on ripsivärissä.
Kate taisi miettiä hetken, mitä tehdä, mutta alkoi sitten avata nappeja.
- Anteeksi, hän sanoi ja ojensi vaatteen. – Mä otin sen pyykkikorista, kun ajattelin, ettet sä kaipaa sitä vielä vähään aikaan. En mä ole käyny sun huoneessa.

Ilsen oli pakko heltyä. Kate oli niin säälittävä, ja menossa niin hakoteille. Hän olisi yhtä hyvin voinut laittaa hintalapun selkäänsä lähtiessään tuon näköisenä kaupungille.
- Mee pesemään naamasi ja vie se samalla takasin sinne pyykkikoriin. Mä autan sua meikkaamaan, hän lupasi ja huokaisi sisäisesti. Ehkä Tarjakin oli lähdössä tanssimaan? Ilse voisi lainata hänellekin vaatteita ja neuvoa kampaamisessa ja meikkaamisessa.

Kate vilahti tiehensä nopeammin kuin jänis loukusta ja Tarja istahti nojatuolin käsinojalle, naurahtaen hetken kuluttua.
- Se olisi huvittavaa, jos ei se olisi ihan pelottavaa, hän huokaisi.
- Mikä? Ilse kysyi.
- No että se melkein pääsi lähtemään tollaisena. Se on puhunut Linnanmäestä koko viikon ja mä kuvittelin tietysti, että ne on menossa laitteisiin… mutta ei, kuulemma. Diskoon ne oli menossa.
- Ai sinne, Ilse sanoi. – No sieltä se ainakin olisi naurettu ulos ton näkösenä. Mikään oo pahempaa kun lapset jotka leikkii aikuisia.
- Oletko sä käynyt siellä? Voiko sinne ton ikäistä päästää? Tarja kysyi.

Ilseä nauratti.
- Äitipuoli-kulta, mä asun siellä. Paitsi tänään, tänään mulla on koti-ilta. Mutta voi Kate sinne mennä ihan hyvin, ei se ole liian nuori. Eikä sinne saa viedä alkoholia eikä mitään semmosta.
Tarja näytti helpottuneelta ja Katekin näytti olevan paremmalla tuulella palatessaan kasvot kiiltävänpuhtaina kylpyhuoneesta.
- Autatko sä mua tosiaan? hän kysyi arasti Ilseltä.
- Joo, tämä vastasi. Alotetaan heittämällä roskikseen se musta möhnä, mitä sulla äsken oli ripsissä.

Ilse lainasi omaa ripsiväriään Katelle, esti tätä laittamasta sinistä luomiväriä ja pinkkiä poskipunaa ja yhdessä he löysivät tytön omasta kaapista sopivan paidan.
- Sä olet ihana, Kate huokaisi, kun Tarja nyökkäsi hyväksymisen merkiksi, ja häipyi sitten. Surkuhupaisaa, ajatteli Ilse. Tuokin lähti sinne, hänen kantapaikkaansa, ja hän kökötti kotona. No, itsehän hän oli valinnut.
- Missä isä ja pojat on? hän huomasi kysyä.
- Ne lähti leikkipuistoon, kun me alotettiin välienselvittely, Tarja sanoi. – Kaipa ne kohta tulee. Tuutko sä syömään? Ruokaa on vielä.

Ilse oli ajatellut viettää koti-iltansa ihan omissa oloissaan, omassa loukossaan, kuunnellen musiikkia ja lukien tai vaikka kirjoittaen päiväkirjaansa. Kuitenkin hän löysi itsensä syötyään olohuoneesta katsomasta televisiota. Isä ja pojat olivat palanneet ja jälkimmäiset tuijottivat Ilseä vähintään yhtä epäluuloisina kuin Ilse niitä. Onneksi ne pysyivät kaukana ja olivat vaihteeksi hiljaa.

Vähän ennen uutisia kuitenkin nuorempi pojista tuli ja kiipesi Ilsen syliin. Ihan noin vaan, sanomatta mitään. Nojasi rintaan ja laittoi peukalon suuhunsa. Ilse istui jäykkänä kuin hänen syliinsä olisi tipahtanut hämähäkki, mutta vähän ajan kuluttua hän laittoi varovaisesti kätensä pojan ympärille. Mikä tämän nimi olikaan? Teemu? Olipa noloa, että hänen tarvitsi edes miettiä. Hän ei vaan ollut ollut missään tekemisissä isänsä perheen kanssa silloin, kun pikkupojat olivat syntyneet ei hän ollut pystynyt pitämään mielessään, kumpi oli Teemu ja kumpi Tero-Pekka.

Mikä vielä hullumpaa, nähtyään, että pikkuveli oli kiivennyt Ilsen syliin, tuli toinenkin veljes ja nojautui Ilsen kylkeen, laittaen hänkin peukalon suuhunsa niin, että he olivat ihan identtiset.
- Katso, sanoi Tarja puoliääneen Ilsen isälle ja molemmat jäivät myhäillen katsomaan kolmikkoa. Ilse tunsi lievää noloutta, mutta jotenkin kevyet, pienet vartalot olivat mukavia. Hän oli korjaavinaan asentoaan niin, että sai samalla kohennettua kummankin pikkupojan asentoa.
- Tuu lukemaan meille, sanoi stten se, joka oli hänen kainalossaan, ja vilkaisi ylöspäin unisin silmin. Ilse puolestaan katsoi kauhistuneena Tarjaa.

- Ensin pesulle, tämä sanoi reippaasti ja nousi seisomaan. – Ilse, tule sä auttamaan. Sä voit sitten lukea, jos viitsit, kun ne kerran sut haluaa.
Seuraavaksi Ilse löysi itsensä pikkupoikien makuuhuoneesta, istumasta naurettavalla pikku pallilla ja lukemasta muumeja.
- Nukahtaako ne muka jos mä luen? hän kysyi.
- Nukahtaa, vakuutti Tarja.
- Okei, Ilse huokaisi ja aloitti, vaikka tuntuikin idioottimaiselta lukea ääneen. Hän ei ollut tehnyt sellaista sitten alakoulun. Ihme kyllä, pojat toistivat mukana puoliääneen hänen sanansa. He selvästikin osasivat koko jutun ulkoa. Kun heidän äänensä hiljenivät, lopetti Ilsekin lukemisen.
- Vielä, kuului toisesta sängystä unisesti, mutta sitten sieltäkin alkoi kuulua tasainen, vieno kuorsaus ja Ilse katsoi hommansa hoidetuksi.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   18.7.08 15:54:50

No olitpa nopee .D
Mut joo, mars omaan topikkiini --->

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   18.7.08 20:17:14

lisää :>

Päivämäärä:   18.7.08 20:42:20

Ah, mul on kaks kirjottajaa! JES! =P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.08 20:45:42

Mullapa on kolme, lälläslää! Ja sitten oon lukenu noita prinsessajuttujakin, joiden otsikot jostain syystä tökki pitkään ja huolella.

Päivämäärä:   18.7.08 20:51:21

No periaatteessa kolme, mut kuitenkin silti kaks.

LähettäjäLauurs 
Päivämäärä:   18.7.08 21:23:47

jatkoa jatkoa, ihanan sujuvaa tekstiä :)
tällasta on miellyttävää lukea :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.08 22:29:38

Lauurs, kiva kuulla ja tervetuloa :)
Mä varmaan laitan vielä yöpalan tänään, tapani mukaan.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.7.08 23:14:31

Ja olkoon nyt yö :)
----------
Stumppi soitti jo kymmenen aikaan ja Tarja tuli herättämään Ilsen.
- Samperi, puoliltaöin, llse marisi laahautuessaan olohuoneeseen. Hän oli valvonut illalla katsoen elokuvaa isän ja Tarjan kanssa ja tuntenut ensimmäistä kertaa olonsa kotoisaksi uudessa talossa. Se oli ollut suunnattoman mukavaa. Hänellä ei ollut ollut oikein kotoisa olo elämässä sen jälkeen, kun mummi oli kuollut – ja oliko se ihmekään, sehän nyt oli kuitenkin mullistanut koko hänen maailmansa. Surusta puhumattakaan.
- Sadie, kuului luurista Ilsen uniseen korvaan, ja hän piristyi.
- Mitä sä teet hereillä tähän aikaan aamusta, hän kysyi ja haukotteli. Hiljalleen hän alkoi herätä ja mukava, lämmin olo valahti koko kroppaan. Stumppi oli kuolemassa ikävään, muuten hän ei olisi ruvennut soittelemaan näin aikaisin.
- Tule tänne, porukat on lähdössä pois.
- Mihin ne on menossa? llse kysyi.
- Mutsi lähtee joidenkin työkavereiden kanssa risteilemään ja Sepi metsästämään.
- Nyt on kesä, mitä nyt saa metsästää? Ilse kysyi venytellen ja alkoi tuntea olevansa jo hereillä.
- Ei kai ne nyt mitään metsästäkään, kiillottaa pyssyjään metsästysmajassa ja ryyppää, Stumppi sanoi ääntään madaltaen ja Ilse ymmärsi, että isäpuoli ei ollut lähtenyt vielä mihinkään.
- Entäs pojat? hän kysyi.
- Ei meidän niistä tarvii välittää. Tuu nyt vaan tänne.
- Mä tulen, Ilse lupasi.

Toisin kuin Nita ja suuri osa muista kavereista, Stumppi ei asunut ydin-Kalliossa vaan Hakaniemen liepeillä Merihaassa. Ilsen bussi meni ihan vierestä ja salaisesti värähtäen hän kiipesi kolossaalisten tornitalojen sekaan. Paikka oli puistattava jopa näin kesäisessä auringonpaisteessa. Harmaassa syyssateessa sen täytyi olla ankeampi kuin hautausmaa. Vaikka hautausmaatpa olivatkin yleensä aika kauniita ja romanttisia paikkoja.

Ilsen piti vieläkin pysähtyä miettimään reittiään. Kaikki talot näyttivät samoilta, hän ei ollut käynyt Stumpilla sen ensimmäisen kerran jälkeen ja silloin oli ollut yö ja hän oli ollut hiukkasen humalassa. Silloinkin Stumpin vanhemmat, tai äiti ja isäpuoli, olivat olleet poissa. Heistäköhän johtui, ettei häntä ollut uudempaa kertaa pyydetty käymään? No, eipä Ilsekään ollut esitellyt Stumppia vielä isälle tai Tarjalle. Sen ehtisi.

Oikea rappu kuitenkin löytyi ja oikea asuntokin. Ovessa luki vähän keikkuvin kirjaimin Gustafsson, mutta ei Stumpin nimeä, joka oli Nurmi. Ehkei se mahtunut postiluukkuun, olihan Gustafsson sentään pitkä nimi. Sisältä kuului huutoa, älinää ja töminää vastaukseksi ovikelloon, ja Ilse astahti varmuuden vuoksi vähän taaksepäin – kuulosti siltä, että sieltä oli tulossa norsulauma oven läpi. ja hyvä niin, ovi lennähti selälleen niin kovalla voimalla, että se paukahti seinään ja sai koko rappukäytävän kaikumaan. Kynnykselle oli romahtanut pullea, pellavapäinen teini-ikäinen poika, toinen samanmoinen, mutta vähän laihempi, pyristeli Stumpin tiukassa niskaotteessa.
- Hélvettiin siitä, hän ärjyi ja antoi muutamalla napakalla potkulla vauhtia. Veljet vetäytyivät pari metriä sisemmäs, mutta pysähtyivät siihen ja kääntyivät tuijottamaan Ilseä. Vähän aikaa toljotettuaan toinen vihelsi ja Stumppi otti uhkaavan askeleen heidän suuntaansa, jolloin molemmat lopultakin katosivat kokonaan.

- Sun pikkuveljesi, Ilse oletti.
- Velipuolet, Stumppi korjasi kiukkuisesti ja veti oven kiinni. Sitten hän pisti kätensä Ilsen poskille ja suuteli tätä. Se oli yllättävän pehmeä suukko, kun ottaa huomioon, miten vihaiselta hän oli juuri kuulostanut, Ilse sulki silmänsä ja ajatteli että oli ollut viisaampi kuin oli kuvitellutkaan pysyessään illan kotona. – Tuu sisään, Stumppi sanoi sitten ja kiskoi hänet kädestä pitäen peremmälle. Ilse ehti panna merkille suunnattoman sotkuisen huoneen, joka selvästikin oli poikien, kliinisen siistin olohuoneen, jonka läpi hän muisti kävelleensä viimeksi livahtaessaan aamulla pois, ja sitten he olivat perillä makuuhuoneessa, jossa ei paljon muuta ollut kuin parisänky. Senkin Ilse muisti. Stumppi sulki myös sen huoneen oven perässään ja istutti Ilsen sängyn laidalle.
- Mitä sä oikein touhusit eilen? hän kysyi syyttävästi ja istui itse viereen.
- Tutustuin mun uusiin velipuoliin.
- Ai sä jouduit lapsenvahdiksi? No, ne ei varmaan oo tommosia idiootteja vielä.

Stumppi näytti tosiaan tuskastuneelta vilkaistessaan kohti ovea. Ilsen teki mieli taputtaa häntä lohduttavasti poskelle, mutta pelkäsi, että toinen olisi ottanut sen piruiluna. Sen sijaan hän kysyi:
- Minkä ikäsiä ne on?
- En mä tiedä, Stumppi puuskahti. – Tai no, oisko neljätoista ja viistoista. Jotain semmosta.
Hän heittäytyi selin sängyn päälle ja Ilse antoi hänen kiskoa itsensä viereensä. Stumpin silmät olivat hyvin siniset, niihin olisi voinut vaikka hukkua ja kädet lämpimät, kun ne liikkuivat pitkin hänen selkäänsä. Ilse tunsi itsensä hyvin tyytyväiseksi. Tässä voisi hyvin viettää koko päivän, ja se oli kai ollut Stumpin tarkoituskin.
- Musta oli ihan outoa eilen, kun sä et ollut mukana. Ihan kuin puolet musta ois puuttunu, Stumppi sanoi.
- Et sitten ketään muuta kelpuuttanu? Ilse tirskahti. Stumpin sanat olivat odottamattomat, mutta ihanat.
- Ei näkyny ketään sun veroista, poika sanoi ja sai Ilsen varmaksi siitä, että tästä tulisi aika hyvä viikonloppu.

He halailivat ja suutelivat vähän aikaa täysin uppoutuneena toisiinsa, sitten Ilse oli näkevinään liikettä silmäkulmastaan ja vilkaisi. Asunnossa oli, omituista kyllä, ikkunat kaikkien sisäovien yläpuolella. Tämän huoneen ikkunasta näkyi kaksi pyöreää pojanpäätä, jotka virnistelivät häpeämättömästi. Ilse tarttui kiinni Stumpin kädestä, joka yritti parhaillaan nostaa hänen T-paitaansa ylös ja nyökkäsi melkein huomaamattomasti oven yläreunaa kohden. Stumppikin vilkaisi, päästi jalopeuran ääntä muistuttavan karjaisun ja oli saman tien ovella työntämässä sen selälleen. Päät katosivat, mutta eivät tarpeeksi nopeasti kolinasta ja paukkeesta päätellen. Kuului tuskaista ulvontaa ja räsähtävän puun ääni. Kaikesta päätellen se, minkä päällä veljekset olivat seisseet ylettyäkseen ikkunaan, oli nyt säleinä.

Ilse suoristi paitansa paikoilleen ja meni katsomaan. Toinen nuoremmista pojista piteli päätään vedet silmissä ja ulvoi, toinen istui tuolin jäänteiden keskellä.
- Sä halkasit mun pään! pulleampi vaikersi ja hetken ajan Ilse pelkäsi, että Stumppi tosiaan hoitaisi homman loppuun ja tekisi niin lopullisesti. Tämä taisi kuitenkin päätellä, että alentuminen samalle tasolle riiviöiden kanssa ei ollut kovin coolia.
- Paha juttu, ettet sä pysy pystyssä, hän sanoi ja pisti kätensä farkkujen taskuun. – Lasten ei pitäis kiipeillä. Teidän isä ei varmaan kauheesti arvosta sitäkään, että menitte hajottamaan ton tuolin. Ilse ei tiennyt, mitä odottaa, tulisiko tästä nyt kunnon tappelu? Pojat kuitenkin alkoivat kömpiä mutisten pystyyn. Toinen tallasi tuolinsälön päälle ja ulvaisi, mutta sitten he vain päätyivät katsomaan Ilseä, kuin eivät olisi ennen naista nähneet.
- Hei, Ilse sanoi ja hymyili suloisesti. – Mä olen Ilse.

Pojat tuijottivat takaisin niin kauan, että hän alkoi jo miettiä, olivatko he ihan täyspäisiä. Samalla hän totesi, ettei heissä ollut mitään samaa näköä Stumpin kanssa, ellei vaaleahkoa hiusväriä laskettu. Jos Stumppi oli pitkä ja hoikka, olivat nämä paremminkin rotevia, toinen suorastaan lihava. Jos Stumpin kasvot olivat enemmän kauniit kuin komeat, ei näiden pärstiä voinut kuvailla kummallakaan sanalla. Sammakkomainen oli ehkä ensimmäisten mieleen tulevien sanojen joukossa.
- Te ette oo juurikaan samannäköisiä, Ilse huomautti Stumpille.
- Ei, luojan kiitos, ne on isänsä näkösiä, tämä huokaisi hartaasti.
- Mitkä niiden nimet on? Ilse kysyi. Tilanteessa oli jotain huvittavaa, vaikka toinen pojista pitelikin edelleen päätään ja toinen kaivoi tikkuja sukanpohjasta. Erittäin mustapohjaisen sukan.
- Keke ja Kake, Stumppi sanoi ja hetken ajan Ilse luuli hänen laskevan leikkiä. Ei kellään voinut olla semmoisia nimiä.

- Äh, tuu keittiöön, juodaan kahvit ja häivytään, Stumppi huokaisi ja marssitti Ilsen olohuoneen lävitse keittiön pöydän ääreen. Hän latasi kahvinkeittimen ja penkoi kaappeja ovia paiskoen. – Täällä ei oo mitään syötävää. Hei hirviöt! Te saatte mennä kauppaan!
- Ei mennä, ilmoitti se pojista, joka piteli päätään. Hän tuli perässä keittiön ja otti naulasta villaisen patalapun, painaen sen sitten takaraivoaan vasten. – Äiti sano, että sä käyt ja ruokit meidät, Kaken ja mut,
- Anna rahat sitten, sanoi Stumppi ja Keke valahti nolon näköiseksi. Hän kaivoi farkkujensa taskusta pienen rullan seteleitä. Stumppi huomautti, että hän oli vítun varas.
- No voidaanhan me mennä ostamaan niille maksalaatikkoa, ehdotti Ilse, jonka huumorintaju oli päässyt pinnalle. Kyllä hän siitä ensimmäisestä yöstä täällä oli ymmärtänyt, ettei Stumppi ollut paikallisen perintökartanon esikoispoika. Happamanhajuiset lakanat heidän sängyssään olivat myös rajoittaneet mielikuvitusta. Nyt hänestä tuntui varsin hyvältä idealta ruokkia tajuttomiksi nuo Stumpin kaksi veljeä.

Päivämäärä:   19.7.08 01:49:10

Arvaa vaan kuin mä tykkään tästä! Lisää kohtia tykkään-listalleni.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   19.7.08 09:57:17

Haha, pääskö NNM:t tarinaan? .D .D .D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.08 10:00:40

Ei noi oo NNM:iä, noilla on ihan muut esikuvat ajalta ennen kuin mä keksin sitä nimitystä xD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.08 17:17:33

Poikia ja rakastajia

Ilse ja Stumppi kävivät kaupassa ja Ilse laittoi ruokaa, perunamuusia muusijauheesta ja lihapullia purkista. Keke ja Kake söivät kuin eivät olisi ennen ruokaa nähneet ja häipyivät sitten omiin hommiinsa.
- Tää on ihan kuin me leikittäis kotia, huomautti Ilse pyyhkiessään tiskipöytää tiskaamisen jälkeen. Hänestä oli ollut omituisen hauskaa leikkiä emäntää ja ruokkia Stumpin rumia veljiäkin.
- Mä en ainakaan haluu tommosia lapsia, Stumppi huomautti. – Lähetään kaupungille?
- Mihin?
- Noo… Lintsille?

Sinnehän he tietenkin päätyivät, tosin vasta illemmalla, kun Luolakin oli jo auki. Stumppi oli jo saanut tympeän lipunmyyjän sijaisen ymmärtämään, ettei hänen ollut välttämätöntä maksaa sisään ja Ilse pääsi siivellä. Suurin osa vakioporukasta oli siellä, Nitakin.
- Tuu mun kanssa ostamaan ranskalaisia, mä kuolen nälkään, tämä pyysi ja kiskoi Ilsen mukaansa ulos huvipuistoon. He istuivat penkille puun alle päivittämään kuulumiset.
- Mä menen Stumpille yöksi, niiden porukat on taas poissa, Ilse uskoutui.
- Te taidatte olla ihan tosissanne, Nita arveli ja pisteli ranskalaisia suuhunsa. – Se näytti eilen ihan orvolta ilman sua.
- Näytti vai, Ilse sanoi ihastuneena.
- Joo. No, jos sä olet tyytyväinen niin kai se on pääasia. Musta se nyt ei ole mistään kotosin koko jätkä.
- Itte et oo!
- Olisit tyytyväinen, etten mä sitä huoli.

Nita kiusoitteli tietenkin, mutta oli kyllä onni, että heillä oli niin erilainen miesmaku. Olisi ollut kurjaa olla ihastunut samaan tyyppiin kuin paras ystävä. Ilse nappasi yhden ranskalaisen ja sytytti sitten tupakan ja hiljaisen tuttavallisuuden vallitessa Nita pisteli loput suuhunsa.
- Kato, Artsi tulee, hän huomasi sitten. – Mitä se tykkää kun sä oot Stumpin kanssa?
- Mistäs mä tietäsin, Ilse kohautti harteitaan. Artsi huomasi heidät ja vaihtoi suuntaa, istahtaen kolmanneksi penkille.
- Joko sä olet heivannut sen idiootin? hän kysyi toiveikkaasti Ilseltä.
- Päinvastoin, tämä vastasi ja mulkaisi poikaa ylhäisesti. – Miksi sä semmoista kuvittelet?
- Tuli vaan mieleen, kun ei sua eilen näkynyt.
- Toiveajattelua, Ilse tuhahti ja Artsi huokaisi.
- Niin kai sitten.
- Mennään takasin, mä haluan tanssimaan, päätti Nita ja pompahti pystyyn. – Artsi, sä saat tanssia mun kanssa hitaita tänään. Sullekin tulee parempi mieli.
- Mikset sä tanssi Timon kanssa?
- Koska se ei ole täällä, Nita nauroi ja nappasi Artsia kädestä.

He palasivat takaisin diskon hämäryyteen. Ilse hypähteli edellä ja Artsi seurasi katseellaan, miten tyttö liimaantui luontevasti Stumpin kylkeen. Hänen kurkkuaan kuristi katsella sitä, mutta ei hän voinut olla katsomattakaan.
- Ne on aika hyvännäkönen pari, Nita tuumi.
- Niin kai, Artsi mutisi.
- Mutta ei ne varmaan kovin kauan pysy yhdessä. Ilse on liian fiksu. Niin että älä sure.
- Ei se taida mua huolia siitä huolimatta.
- Älä nyt huku itsesääliin, Nita nauroi. – Sitten sä löydät jonkun toisen.

Ilse ja Stumppi kävelivät kotiin Luolan sulkeuduttua, lähinnä tappaakseen aikaa sen verran, että Keke ja Kake olisivat ehtineet nukkumaan. Ilse tunsi pientä jännitystä. Kohta he päätyisivät taas sänkyyn, se oli selvää. Se oli hänestä ihan okei, mutta jännitti se silti vähäsen.
- Hyvä, siellä on pimeetä, Stumppi totesi katsoen pihalta ylös toisen kerroksen ikkunoihin. Sitten hän veti Ilsen itseensä kiinni ja halasi vaativasti. – Me voidaan mennä.

Siihen olisi Ilsen mielestä sopinut hyvin sanoa ”minä rakastan sinua”, mutta kaipa sellaista oli lapsellista odottaa. Eivät kai he olisi tässä nyt, ellei Stumppi välittäisi hänestä?
- Mennään vaan, hän myöntyi, halattuaan itse lähes nälkäisesti takaisin. Ehkä oli ihan hölmöä näin pian uumoillakaan mitään rakkaudentunnustuksia.

Asunto oli tosiaan kokonaan pimeänä ja he hiipivät poikien suljetun oven ohi makuuhuoneeseen. Ilse jäi seisomaan epätietoisena paikoilleen, kun Stumppi harppasi laittamaan yöpöydän pikku lamppuun valot ja palasi sitten Ilsen luo. Hän näytti hämärässäkin niin söpöltä, etenkin katsoessaan noin hellästi, että Ilseä melkein hengästytti katsoa häntä.
- Sadie… Stumppi sanoi ja liu’utti Ilsen takin pois olkapäiltä ja tämä värähti, kun viileä ilma osui paljaisiin käsivarsiin. Ilseä ei suuremmin ollut seksi vielä koskaan kiinnostanut, mutta pojille se tuntui aina jossain vaiheessa muodostuvan elämää ja kuolemaakin tärkeämmäksi asiaksi. Hän lähinnä sitten suostui leikkimään mukana. Miksei olisi suostunut, kun ei asialla ollut niin väliä? Stumpin kädet tuntuivat kuitenkin tavallista mielenkiintoisemmilta, kun tämä hiljalleen riisui hänen vaatteitaan. Ehkä se johtui siitä, että Ilse oli niin rakastunut?

Stumppi auttoi Ilsen sängylle ja jatkoi taitavia hyväilyjään. Hän ei halunnut pilata mitään kiirehtimällä, päinvastoin hän halusi pitää huolen, että tällä kertaa tästä tulisi ikimuistoista. Se ensimmäinen kerta Topin bileiden jälkeen oli mennyt sellaisessa tuiskeessa, että siitä oli tuskin jäänyt muistikuvaa. Ilsen puheista päätellen tälle oli jäänyt vielä vähemmän. Hyvä pano oli ehkä paras tapa sitouttaa naisihmisiä, vaikkeivat tytöt sitä koskaan myöntäneetkään. Kummasti ne vain silloin tulivat aina takaisin kuolaamaan lisää.

Ilse näkyi toimivan ihan samoista nappuloista kuin kaikki muutkin. Stumppi suuteli häntä kaulalle, rinnoille ja vatsalle, kunnes hänen hengityksensä alkoi kuulostaa kovalta ja kiireiseltä, eikä sittenkään vielä kiirehtinyt eteenpäin.
- Tuntuuko susta hyvältä? hän varmisti. Siitäkin tytöt pitivät, että muisti kysyä.
- Tuntuu hitossa, Ilse puuskahti ja puristi häntä kuin hukkuva. – Älä lopeta.
- Ei mulla ole mitään aikomusta, Stumppi vakuutti, vaikka nivusissa alkoi jo suorastaan pakottaa. Hän jatkaisi sormeiluaan vaikka aamuun, mutta hän odottaisi, kunnes tyttö pyytäisi.
- Tuu mun sisään, tämä sanoi suunnilleen samalla hetkellä, kun Stumppi sai ajatuksensa loppuun.
- Oletko sä varma?
- Olen, olen!
- En kai mä sitten voi kieltäytyäkään, Stumppi arveli ja kääntyi Ilsen päälle. Tyttö oli suloisen näköinen posket punehtuneena ja silmät loistaen, oudon keskittynyt ilme kasvoillaan.

Ilse tunsi, miten Stumppi tunkeutui hänen sisäänsä ja se tuntui järjettömän hyvältä, paremmalta kuin koskaan ennen kenenkään kanssa. Sen täytyi johtua siitä, että hän oli rakastunut. Vaikka ei sillä ollut väliä, mistä se johtui, ei millään ollut tällä hetkellä, kun hän tunsi, miten hyvän olon aallot alkoivat käydä lävitse koko vartalon. Stumppikin taisi tuntea ne – miten hän olisi voinut olla tuntematta?
- Voi luoja, poika ähkäisi sitten ja muuttui veltoksi ja raskaaksi Ilsen päällä. Tämä henkäisi syvään ja tunsi hämmästyksekseen, miten silmäkulmasta alkoi valua kyynel. Se oli tavallaan huvittavaakin, mutta tuntui oudosti sopivalta. Hän kuitenkin pyyhkäisi sen pois, kun Stumppi kierähti hänen viereensä. Turha pojalle oli näyttää, että tämä oli saanut hänet ihan niin liikuttuneeseen tilaan.

- Nyt sä olet mun, Stumppi ilmoitti ja siveli Ilsen käsivartta sormellaan niin, että hennot ihokarvat nousivat pystyyn.
- Niin olen, Ilse myönsi. – Vaikka niinhän mä olin jo ennestään.
- Olitko?
- Olin tietysti. Mitä sä sitten kuvittelit? Kuule.
- No?
- Miten monen tytön kanssa sä olet ollu sängyssä?
- Mistä mä tietäsin? Stumppi naurahti. Itse asiassa hän tiesi, ihan tarkalleen, mutta tiesi myös, että Ilsen mielestä niiden laskeminen oli todennäköisesti ällöttävää.
- Kymmenen? Sadan?
- Jotain siltä väliltä, Stumppi myönsi ja vaiensi Ilsen suutelemalla tätä.

Päivämäärä:   19.7.08 21:25:31

Huoh, viimein kotona. Oon ollu 12 tuntia kansallisissa töissä (tai kävin omat radat välissä hyppimässä), älkää koskaan ilmottautuko vapaaehtosiksi töihin;) No tietty kivan rusketuksen sai (=paloin:)) Ja huomenna samanlainen päivä tiedossa...:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.08 21:37:18

Arvaapa Aqua oonko mä salapoliiseimassa kipassa? :D
Kuten jo Siiri aikanaan sanoi, netistä löytää kaiken :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.08 21:42:30

Niin, ja meidän ihana ell lupasi uuden rokotustodistuksen ^^

Päivämäärä:   19.7.08 22:06:47

No mitäs löysit? Onko miun henkilöllisyys jo paljastunu?:D
Eläinlääkärin kanssa kannattaa olla hyvissä väleiss. Miekii tänää rupattelin kisojen ell:n kanssa, kun söin päivän lounasta- höyrytettyjä mansikoita ja kuumaa cokista (autossa oli ollu ehkä 50 astetta lämmintä):D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.08 22:14:14

Hihi, mä ihan suosiolla keitin mansikoista hilloa enkä höyryttäny :D
Enkä mä vielä jaksanu salapoliiseilla loppuun asti, päättelin vaan, et oot ennemmin keskellä kuin idässä tai lännessä x) Ja sekin on valistunut arvaus. Mutta sitten meillä ei ainakaan ole yhteistä Gurua :) (Sun häviösi...)
Ja kun nyt rupesin höpöttämään, niin ihana ex-ell jäi kun vaihdettiin tallia parinkymmenen km:n päähän ja uudella tallilla olikin kimppa-ell. Kaikki hankalat asiathan hoitaa Guru :) (joka myös on ell)

Sori, mula on puheripuli tänään.

Päivämäärä:   19.7.08 23:02:41

Ei ne mansikat oo hullumpia höyrytettyinäkään, kantsii kokeilla;D
Sen voin sanoa, et valistunut arvaus meni vähän mettään:) Sanoin jo kisoissa, et on meillä kova yritys, ku miun kaikki valmentajat oli paikalla (koulu, este ja "kaiken muun hoitaja"). Mut ei kyl onnistunu siltikään. Neiti ei pitäny pohjasta (tammat rules!)...
Ennenkun tää menee ihan OT:ksi, niin laitas iltapätkää:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.7.08 23:27:09

*roiskasee pikaisesti yöpalan*
Ateenan agentti oli varattu, eikä ehtinyt vastaanottaa uutta informaatiota, kun Korpilahteen viitanneet ohjeet osoittautuikin vääriksi. Joutunen siis itse töihin :D
------------

Se ei jäänyt viimeiseksi kerraksi, kun Ilse kävi Stumpin luona, joskaan yöksi hän ei jäänyt silloin, kun vanhemmat olivat kotona. Silloin heidän olisi pitänyt ahtautua Stumpin laverille, joka puolestaan oli ahdettu nurkkaan Keken ja Kaken kerrossängyn taakse. Siinä loukossa Ilse ei halunnut nukkua, saati tehdä mitään muutakaan, eikä Stumppi koskaan edes kysynyt. Koko huone haisi jalkahielle ja pesemättömälle teinipojalle, eikä Ilse halunnut sinne muutenkaan. Yleensä hän istui olohuoneessa odottamassa sen aikaa, kun Stumppi kävi suihkussa tai vaihtoi vaatteet tai mitä varten he nyt olivatkaan tulleet ja tuli siinä tutustuneeksi tämän äitiin ja isäpuoleen. Äitiin vähän etäisemmin, sillä nainen tuntui asuvan keittiössä, mutta kyllä he tervehtivät toisiaan. Stumpin isäpuoli, Sepi, puolestaan asui olohuoneessa, istui leveästi keskellä samettista sohvaa ja keskittyi televisioon. Ilse näki tuskin koskaan häntä muussa paikassa eikä koskaan tekemässä mitään muuta.

- Taas uusi naikkonen, Sepi oli murahtanut nähdessään Ilsen ensimmäistä kertaa. Ilse oli nielaissut, sillä ei hän ihan tuollaista vastaanottoa ollut odottanut. Isä ja Tarja olivat ainakin olleet kohteliaita, kun Stumppi oli käynyt heillä. Hän kuitenkin päätti itse olla fiksumpi, esittäytyi ja ojensi kätensä. Sepi katsoi sitä vähän aikaa, kuin ei olisi ikinä joutunut kättelemään ketään, mutta tarttui siihen sentään.
- Toi kutale on olevinaan joku naistenmies, hän ilmoitti Ilselle vilkaisten Stumpin suuntaan.
- Niinkö? Ilse kysyi kohteliaasti ja istuutui nojatulin reunalle.
- Sä olet jo ainakin kolmas. Samanlainen sáatanan tyhjäätoimittava häntäheikki se on kuin isänsäkin.

Sepi tavallaan pelotti Ilseä. Mies oli hyvin täynnä itseään, vaikka oli lihava ja velton oloinen. Kun hän tottui siihen, että Ilse joskus istui puolituntisen hänen seuranaan, hän tuntui juttelevan tytölle oikein mielikseen.
- Tää kaikki, hänellä oli tapana luennoida ja viitata ympärilleen olohuoneessa, jossa oli viininpunainen matto, keltaiset verhot ja vihreä sohvakalusto, jotka kaikki riitelivät keskenään. - Tää kaikki on mun selkänahasta revitty. Minä tähän taloon oon kaiken ostanut.
- No mutta onhan Marikin töissä, sanoi Ilse nyökäten keittiöön päin.
- Hah! Sen palkalla nyt ei paljon muuta osteta kuin perunat. Kúsessa olisi ilman mua, Mari ja äpäränsä. Kaiken muun oon uutena ostanut, mutta akka sáatana tuli otettua käytettynä.
Sepi puisteli päätään tuskaisen näköisenä, kuin yksinhuoltajan naiminen olisi ollut pahinta mitä mies saattoi tehdä. Oli varsin selvää, miksei äpärän nimi mahtunut ulko-oven nimikilpeen.

- Se on ällöttävä, Ilse sanoi Stumpille, kun he taas pääsivät lähtemään.
- Niin on, poika vastasi ja leukaperien kireästä liikkeestä päätellen puri hampaitaan yhteen. – Mä lähden sieltä heti kun pääsen.
- Miksi se on niin katkera susta? Ei kai sun äitisi nyt ensimmäinen nainen maailmassa ole, jolla on lapsi valmiina.
- Äiti ei kuulemma koskaan kertonut sille musta. Siis ennen kuin ne oli naimisissa. Mä muistankin sen, hämärästi, kun ne tuli kai häistä ja äiti sanoi mulle että ”tässä on sun uus isä”. Tai sitten mä vaan luulen muistavani, kun se on joskus kertonut.
- Ohoh, Ilse sanoi, kun ei muutakaan oikein osannut. Oli ihme, että Stumppi oli pysynyt noinkin terveenä päästään, jos oli kuunnellut Sepin naljailua koko ikänsä. Ja hänen äitiraukkansa elämä vasta herkkua olikin.

Yhtäkaikki, Sepi oli pieni ja vältettävissä oleva piikki lihassa. Muuten elämä hymyili. Ilsellä oli unelmien poikaystävä, viimeinen vuosi koulussa oli alkanut, eikä hänen uusi asuinpaikkansa isän ja Tarjan luona ollut sittenkään niin kamala. Sijainniltaan se oli, edelleen, mutta muuten Ilse viihtyi siellä. Hänellä ei ollut koskaan ollut niin paljon omaa tilaa kuin nyt, ja parasta oli, että hänen kaverinsakin tuntuivat arvostavan hänen vihreää majaansa. Harva se ilta hänellä oli siellä joku kylässä. Stumppi tietysti useimmin, hän alkoi jo kuulua sisustukseen, mutta Nita ja Alikin pistäytyivät useamman kerran viikossa ja muitakin tuli silloin tällöin Nitan mukana: Timppa tai Artsi esimerkiksi.

Oli kyllä ihme, että Ali ehti käymään ikinä, Ilse mietti yhtenä iltana, kun hän yritti hienovaraisesti saada Artsia lähtemään. Ali pyöräili joka jumalan ilta tallille koulun jälkeen, ratsasti ja teki tallityöt ja ajoi sitten takaisin läksyjen pariin. Ilseä puistatti miettiäkin sellaista tehokkuutta.
- Mä teen vaan nää fyssan tehtävät, Artsi mutisi hänen sängyltään. Hän oli tullut Nitan ja Timpan kanssa, uppoutunut läksyihinsä eikä ollut tainnut edes huomata toisten lähtemistä.
- Mikset tee niitä kotona? Ilse tuhahti, mutta kuuli sitten naputusta nosto-ovelta. Ali aina rapisteli sitä tullessaan. Hän päätti jättää Artsin omaan rauhaansa, eipä tuo nyt paljon häiriöksi ollut maatessaan siinä uppoutuneena laskuihin, ja meni avaamaan Alille sivuoven.
- Tuutko sä suoraan tallilta? Ilse kysyi.
- No en, Ali nauroi. – Mutsi kuolisi, jos mä tekisin yhtään mitään tallilta tultuani käymättä suihkussa. Mäkin alan tottua siihen niin, että mun on pakko aina päästä suihkuun… sopiiko tänne tulla?
- Sopii, ihanasti, Ilse sanoi ja töni Alin peremmälle.

- Ei Stumppia, Ali totesi muka pettyneenä päästessään sisään ja istuessaan sohvalle.
- Kyllä sä siihen joskus törmäät, Ilse lohdutti. Ali oli alkanut jo laskea leikkiä siitä, että Ilse oli keksinyt koko poikaystävän, kun ei hän ikinä sattunut tapaamaan tätä.
- Enkö mä kelpaa enää sullekaan? kysyi Artsi happamana. Ei hän ollutkaan niin omissa maailmoissaan kuin miltä oli näyttänyt.
- Sä kelpaat ihanasti, Ali vakuutti. Artsin hän oli tuntenut melkein yhtä kauan kuin Ilsen ja Nitankin, eikä tätä tarvinnut ujostella vähääkään. Sitä paitsi Ali oli muuttunut paljon rennommaksi viime aikoina.
- Mitäs Juke? Ilse kysyi ja Alin ilme muuttui vältteleväksi. Sitten hän huokaisi.
- Ei siitä tuu mitään.
- Miten niin? Ilse huudahti.

Ali kyyristyi halaamaan polviaan.
- Ei se vaan suju.
- Miten se nyt yhtäkkiä on lakannut sujumasta, tehän ootte tapaillu jo viikkokausia? Ilse tiukkasi. Ali katsoi häntä toinen kulmakarva koholla ja sanoi mitä yllättävimmin:
- Koska mä en enää kestä sitä, se on typerä kuin vasemman jalan saapas.
- No toi kuulostaa hyvältä syyltä, Artsi nauroi.
- Mä olen kyllä harkinnut pitää sitä vähän niin kuin lemmikkinä, että on jotain mitä ulkoiluttaa, Ali selitti avomielisesti, mutta alkoi sitten itsekin nauraa. – Mutta ei siitä tuu mitään, ennen mä lainaan naapurin koiran.

Ilse katsoi ystäväänsä miellyttävästi hämmästyneenä. Hän oli jotenkin kuvitellut, että nyt, kun Ali oli lopultakin löytänyt poikaystävän, se olisi ikuista, meni sitten hyvin tai huonosti. Ilse oli nähnyt semmoisia tapauksia ennenkin – että sitä roikuttiin yhdessä vain, jotta olisi joku.
- Reipas tyttö, hän sanoi kunnioittavasti. – Etsitään sulle joku uus mun tupareista.
- Joko sä lopultakin aiot pitää ne? Artsi kysyi kiinnostuneena.
- En, Ilse huokaisi. Lupa oli kyllä tullut, mutta ongelma oli siinä, ettei talo ollut ikinä tyhjä. Isä ja Tarja eivät milloinkaan käyneet missään, eivät edes ulkona syömässä, eikä hän tosiaankaan aikonut ruveta pitämään juhlia tässä omassa huoneessaan, kyllä siihen tarvittiin koko talo. – Ali, sun pitää tulla sunnuntaina Lintsille, kun se pannaan kiinni. Et saa uutta tilaisuutta ennen kuin ensi kesänä.
- Pitääkö?
- Pitää, Ilse sanoi lujasti.

Päivämäärä:   20.7.08 00:53:27

Phurr, totaalinen ihastuminen tähän.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.08 01:43:16

Hahaa, ono se huulessa vai kiduksessa?

Päivämäärä:   20.7.08 12:13:00

luin yli TUNNIN ja vielä jäi 3 tai 4 pätkää lukematta. Viikko vierähti hevosten parissa.. oli aika kamalaa, mutta kyllä se loppujen lopuksi kannatti.

Päivämäärä:   20.7.08 12:39:54

noniin, sainpa luettua. nyt mä kokeilen taas josko pysyisi pystyssä ja vois mennä tupakille.

Mä oon TOSI ulkona teidän jutuista taas :s

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.08 12:52:49

Ei niissä taida kukaan ihan sisällä olla :D
Missäs hevostelit? Pohjanmaalla?

Päivämäärä:   20.7.08 12:58:00

sielläpä siellä :) mulloli liian samanlainen hevonen ku mitä mä ite oon ni ei siitä tullu mitään... sit sain vikalle itsenäiselle ottaa automaattipikkulikkojensuosikkiponin jota kukaan ei ihme kyllä halunnu. Ja se oli IIIhana. kolmanneks leirikisoissa <3

mut se on ihan paras paikka, ei sitä voi noin vaan jättää.. parempi onni ens kerralla opetuksen suhteen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.08 15:53:10

Korvakuulolta

Ilse ei suostunut tapaamaan Stumppia joka päivä. Hänellä oli edelleen vahva tunne, että poika oli pidettävä vähän etäällä, vähän varuillaan, jotta kiinnostus säilyisi. Eikä hän itsekään halunnut, että heidän seurustelunsa muuttuisi arkiseksi nyhjäämiseksi. Hän ei halunnut kadottaa sitä tunnetta mikä tuntui jysähdyksenä vatsassa tai kuin sähköiskuna, kun hän päivän tai parin tauon jälkeen näki Stumpin.

Stumppi olisi ehkä halunnut roikkua enemmän Ilsen luona Marjaniemessä, mutta ei vonkunut enempää. Olihan hänelläkin toisaalta omia kavereita, joiden kanssa piti joskus viettää aikaa ja koulussakin meni pari kertaa viikossa myöhään, kun oli pajailta. Siitä Stumppi kuitenkin hiukan pahastui, kun Ilse ilmoitti tulevansa Lintsille viimeisenä päivänä kaverinsa kanssa.
- Mä luulin, että sä olisit mun kanssa siellä.
- Totta kai mä olen sun kanssa. Kin. Me tullaan Alin kanssa jo iltapäivällä ja käydään kieputtimissa ja me nähdään sitten kun Luola aukee, Ilse selitti. – En mä ajatellu sen kanssa tanssia hitaita. Se raukka on vaan niin ujo, että tarvitsee seuraa.
- Kuulostaapa fiksulta tyypiltä, Stumppi sanoi häijysti.
- Se onkin, niin että älä märise, Ilse nauroi. Hän kieltäytyi ottamasta Stumppia vakavasti noin hölmössä asiassa. Hehän näkisivät joka tapauksessa.

Ali oli vähän nolon näköinen tullessaan iltapäivällä hakemaan Ilseä. Hän oli ilmiselvästi tulossa suoraan suihkusta ja tuoksui vienosti saippualle: aamupäivä oli kai mennyt tallilla.
- Kauheeta, miten innoissani mä olen, hän sanoi heittäytyessään sohvalle katsomaan, miten Ilse viimeisteli meikkiään.
- Jaa Lintsistä?
- Niin! Mä en oo käyny kahteen kesään ja nyt mä en malta odottaa, että pääsen Vuoristorataan. Vähän noloa, eikö?
- Ehkä ihan pikkusen, Ilse myönsi.
- Olenko mä kelvollisen näköinen? kysyi Ali sitten huolestuneena. Ilse vilkaisi häntä arvioiden. Tytöllä oli uudet farkut, tai ainakaan Ilse ei ollut nähnyt niitä ennen ja hän oli tainnut ottaa opikseen: valkoinen T-paita ei roikkunut liian suurena vaan paljasti lihakset niin käsivarsissa kuin vatsassakin.
- Olet, ja hitto vie, sä näytät siltä kuin bodaisit.
- En kai? Ali sanoi huolestuneena ja katsoi hauiksiaan. – Polje itse kakskymmentä kilometriä päivässä ja siivoa boksit ja ratsasta…
- Niin mun pitäisikin. Mulle tulee huono omatunto kun katon sua. Mä olen ihan plösö, Ilse sanoi surullisena ja Ali alkoi nauraa.
- Sä ootkin hirveä plösö, joo. Näytä mulle missä kohden sulla on löysää.

Ilse nousi seisomaan ja meni kääntyilemään peilin eteen, joka seisoi seinää vasten nojallaan, kun kukaan ei vielä ollut ehtinyt porata sille naulaa. Hänen ilmeensä muuttui tyytyväisemmäksi.
- Ei se vielä pahasti näy, mutta muistuta mua, että mun pitää ruveta tekemään jotain, hän sanoi ja taputteli keskivartaloaan. – Ehkä me ollaan sitten tarpeeksi ihania lähtemään. Mäkään en ole käynyt Vuoristoradassa kuin kerran toukokuussa.

He heittivät ikävuotensa roskiin ja pitivät hauskaa. Ali halusi joka ainoaan laitteeseen ja parhaimpiin kahdesti tai kolmesti ja he kiljuivat kurkkunsa aroiksi. Ilsellä oli siitä huolimatta haikea olo. Kaikki tämä loppuisi nyt, koko huvipuisto pantaisiin pakettiin seuraavaan kesään asti. Vohvelintuoksu katoaisi, ei enää kuuluisi iloista kirkunaa monen korttelin päähän eikä kieputtimien moottoreiden sähköisiä ääniä. Ja mikä pahinta, seuraavana kesänä hän täyttäisi jo kahdeksantoista. Koko kaupunki olisi avoinna ja hän epäili, ettei hänellä riittäisi enää mielenkiintoa huvipuistoon. Se oli surullinen ajatus.
- Joskus voisi olla kiva pysyä samanikäsenä, hän sanoi ja yllättävää kyllä, Ali taisi ymmärtää.
- Me voidaan tulla tänne ensi kesänäkin, hän huomautti. – Ei tää ole kielletty täysi-ikäisiltä.
- Mutta ei se ole sama – eikä sitä viitsi notkua limudiskossa kun on ikää, Ilse sanoi ja vilkaisi kohden Luolan oviaukkoa, jossa parhaillaan avattiin ovia. Sinne ei kannattasi mennä ihan vielä. Oli niin hyvä sää, että sinne ei kertyisi porukkaa vielä ainakaan tuntiin.
- Mennään vielä Vekkulaan, jos se vaikka onkin viimeinen kerta ikinä, Ali ehdotti ja niin he tekivät. Sitten he menivät vielä kummitusjunaan ja sitten vielä yhden kerran Enterpriseen.

- Nyt käydään vessassa kampaamassa ja mennään Luolaan, sanoi Ilse.
- Mulla ei oo mitään kampaamista, Ali sanoi, mutta seurasi mukana. Hänen hiuksensa tosiaan seisoivat jokseenkin pystyssä, mutta ei niille voinut mitään tehdä näissä oloissa. Hän vain kaivoi laukustaan huivin, joka oli ollut vähällä karata heti alkuunsa ja sitoi sen pannaksi siten kuin Ilse oli näyttänyt. Ilse harjasi omat pitkät hiuksensa, jotka olivat hulmutessaan menneet suorrukkeisiksi ja lisäsi huulikiiltoa.
- No niin, mennään katsomaan, joko Stumppi ois tullut niin näet, että se on olemassa, hän sanoi. Ali väännähteli hiukan, mutta totesi sitten, ettei häntä nyt niin suunnattomasti jännittänytkään. Päinvastoin, voisi olla kivaa mennä diskoon.

Tällä kertaa heidän ei tarvinnut riidellä maksusta; viimeisen illan kunniaksi sisäänpääsy oli ilmainen. Ali hyppeli Ilsen perässä alas tummanpunaisella vuorattua portaikkoa kohden musiikin jytkettä ja tunsi, miten hänen oma pulssinsa alkoi yrittää saavuttaa samaa rytmiä. Musiikissa oli jotain kiihdyttävää. Tanssilattia oli melkein täynnä ja stromboli sai tanssijoiden liikkeet näyttävään vanhalta pätkivältä filmiltä.
- Mennään tanssimaan, Ali kiljui Ilselle, joka oli pysähtynyt katsomaan etsivästi ympärilleen. Ilmeisesti hän ei nähnyt, mitä etsi, sillä hän nyökkäsi, ja he ahtautuivat muiden sekaan lattialle. Musiikki vei mukanaan ja he viipyivät toisenkin kappaleen ajan. Ali oli kuvitellut, että täällä olisi lähinnä pikkutyttöjä ja yllättyi siitä, miten paljon ihmisiä oli, poikiakin, eikä enemmistö tosiaankaan ollut kahdentoista vaan varmaan paremminkin heidän omaa ikäluokkaansa.

Kolmannen kappaleen alkaessa Ilse näki jotain ja tarttui Alia kädestä.
- Tuolla ne on, tuu!
He kiipesivät pari porrasta ja sitten Ilse lähti kohden nurkkaa, jossa oli muutama flipper ja baari. Ali tunnisti Nitan ja Timpan, jotka istuivat pienen, pyöreän pöydän ääressä ja kiinnitti sitten huomionsa pitkään poikaan, jonka luo Ilse häntä kiskoi. Sen täytyi olla Stumppi, päätellen siitä, että Ilse meni ja pisti kätensä tuttavallisesti pojan takataskuihin. Ali pysähtyi vähän kauemmas ja katsoi uteliaana, minkälainen ihme nyt sitten oikein oli kyseessä.

Hän ei ollut vaikuttunut. Okei, kaveri oli oikein sievä. Ihan liiankin sievä, jos sellaista nyt saattoi olla, ja liian hyvin pukeutunut. Alin mieleen tuli Barbie ja Ken, kun hän katsoi pariskuntaa, molemmat pitkiä ja hoikkia ja täydellisiä. Stumpin ilme hänet kuitenkin sai lopullisesti päättämään kantansa. Poika katseli häntä päästä jalkoihin kuin olisi arvioinut lihatiskillä kyljystä ja käänsi sitten tympääntyneenä katseensa pois, kuin olisi päättänyt olla haluamatta liharuokaa sinä iltana. Ali kiukustui. Ei hän tietenkään ollut minkään näköinen Ilseen verrattuna, mutta olisi voinut odottaa vähän alkeellista kohteliaisuutta, jos tapasi tyttöystävänsä ystävän, eikö?
- Sano moi Alille, Ilse kuului komentavan, kun musiikissa tuli tauko. Stumppi nyökkäsi hänelle ja Ali nyökkäsi ihan yhtä lyhyesti takaisin. Sitten hän meni istumaan Nitan viereen. Ilse seurasi perässä vain muutaman minuutin kuluttua. Hän näytti kaikin puolin tyytyväiseltä ja onnelliselta.
- Tanssimaan, tytöt. Viimeinen tilaisuus tänään.
- Hölmö, ens viikonloppuna ollaan Kultsalla, tuhahti Nita.
- Viimeinen tilaisuus täällä, Ilse korjasi.
- Etkö sä halua tanssia poikaystäväsi kanssa? kysyi Ali ja musiikki hukutti onneksi happamen sävyn hänen äänestään.
- Sun kanssasihan mä tänne tulin vai mitä? Mä etsin sen sitten, kun tulee hitaita, Ilse nauroi ja kiskoi Alin taas lattialle.

Huvipuiston kesäkausi päättyi kello kymmeneltä ja vähän aikaisemmin Luolan väkeä alettiin häätää ulos sytyttämällä diskovalojen sijaan tavalliset, kirkkaat valot. Musiikkikin hiljeni rauhalliseksi taustamusiikiksi. Ali oli tanssinut lopuksi Artsin kanssa ja he ajautuivat ruuhkan mukana ulos jääden odottamaan muita. Yöilma oli viileää ja tuntui iholla melkein pistävänä; sisällä oli ollut varmaankin kolmekymmentä astetta lämmintä.
- Mitäs te nyt aiotte tehdä? Artsi kysyi.
- En mä tiedä, kai mä menen kotiin, Ali arveli. Hän oli iloinen siitä, että Artsi oli pyytänyt hänet tanssimaan, sillä Ilse oli kadonnut Stumpin seuraan viimeisten hitaiden alkaessa.
- Osa varmaan menee vielä kaupungille, tai sitten kallioille istuskelemaan, Artsi arveli.
- Mä olen noussut seitsemältä ja ollut liikkeellä siitä lähtien, ja huomenna pitäisi taas nousta kouluun, Ali huomautti. – Mä taidan jättää istuskelut väliin.
- Haluatko sä, että mä saatan sut bussille? Artsi kysyi ystävällisesti.
- Älä nyt hätäile, en mä mihinkään ole lähdössä, ennen kuin näen Ilsen vielä, Ali toppuutteli. Tämä ei ollut puhunut mitään ohjelmasta Linnanmäen sulkeuduttua, ehkä hän halusi jäädä vielä kaupungille. Kuitenkaan Ali ei halunnut kadota hyvästelemättä. – Tuleehan ne tästä ulos?
- Pakko niiden on, ei Lintsin puolelle enää päästetä, Artsi vakuutti.

Ja sieltä he maleksivat portaita alas, Ilse ja Stumppi, kädet toistensa ympärillä. Ali vilkutti, jotta Ilse huomaisi hänet. Kokonainen lauma tanssimisesta kiihtyneitä ihmisiä seurasi heitä.
- Nää on lähdössä vielä kukkumaan tonne kallioille, mutta mennäänkö me jo? Ilse kysyi Alilta hiukan huolestuneen näköisenä.
- Mieluummin niin, Ali sanoi helpottuneena ja tunsi pahanilkistä riemua, kun Stumppi mulkaisi heitä molempia kulmakarvat kiukkuisena viivana.
- Mä luulin, että sä tulisit mukaan, hän sanoi Ilselle.
- Ei kun me mennään Alin kanssa kotiin, tämä sanoi lujasti. – Meillä on joka tapauksessa sama matka, ja on tylsää mennä yksin.
- Mähän voin tulla sun kanssa myöhemmin, Stumppi ehdotti, ilmeisesti sivuuttaen kokonaan sen, että sitten Ali joutuisi menemään omin nokkinensa.
- Sähän voit tulla meille myöhemmin, Ilse vihjaisi ja kurottui antamaan suukon pojan vihaiselle suulle. Ali katsoi kiinnostuneena, miten he kuiskuttelivat hetken, mutta sitten Ilse irrottautui.
- Okei, lähdetään vaan.

Iso joukko nuoria lähti vastakkaiseen suuntaan, Artsikin lähti sitten sen joukon mukana, samoin Nita, mutta Ilse ja Ali lähtivät kohden raitiovaunupysäkkiä.
- Eikö sun olisi tehnyt mieli mennä mukaan? Ali kysyi uteliaana.
- No jaa, tavallaan.
- Ei sun mun takia ois tarvinnu vielä lähteä – Artsi lupasi saattaa mut bussillekin.
- En mä sun takia lähtenyt, Ilse naurahti. – Mun täytyy vaan välillä aina näyttää sille, etten mä ole sen pyöritettävissä. Ja saa nähdä, ehkä se tulee vielä mun oven taakse rapistelemaan tänä yönä.
- Mä luulin, että te ootte rakastuneita, Ali älähti. – Eikö sillon halua olla koko ajan yhdessä?
- Mä olen, ja haluaisin, mutta en mä ole varma Stumpista, Ilse oikaisi.
- No mutta tehän ootte yhdessä?
- Niin, mutta se ei oo koskaan sanonut sitä. Mistä mä tiedän, ehkä se on mun kanssa vaan tavan vuoksi, tai koska mä sovin sen vaatteisiin, Ilse nauroi, mutta hänen äänensä paljasti, ettei kyseessä ollut vitsi. – Niin, että mä yritän saada sen välillä tajuamaan, että sillä on ikävä mua.
Ali mietti vähän aikaa ja puisti sitten päätänsä.
- Mä en tietystikään tiedä mistään mitään, mutta musta toi kuulostaa omituiselta.
- En mäkään oikein tiedä, miten sen kanssa pitäisi pelata. Mä vaan yritän parhaani, Ilse huokaisi.

Sinä iltana Ilse oli kuitenkin pelannut pahan kerran väärin. Stumppi oli loukkaantunut, kun Ilse oli raahannut mukaansa sen pienen, menninkäisennäköisen tyttöihmisen, jota ilmeisesti piti paapoa kuin jotain jälkeenjäänyttä ja hylännyt hänet. Tänään jos koska hän olisi kaivannut koristeellista tyttöystävää käsipuoleensa – kaikki olivat viimeisenä iltana Lintsillä ja nyt kaikki epäilemättä kuvittelivat hänen saaneen pakit. Se söi miestä. Ja se, että Lasse kehtasi läimäyttää häntä selkään ja tehdä pilaa.
- Miten tässä kerrankin kävi näin että mulla on misu ja sulla ei, hän nauroi ja rutisti kainalossaan hihittävää tyttöä. Tämä oli yksi sitä puistolalaista porukkaa, joka oli alkanut pyöriä Luolassa loppukesästä, ehkä kuudentoista vanhoja. Stumppi tönäisi häntä kovakouraisesti takaisin, muttei saanut rotevaa ystäväänsä edes horjahtamaan.
- Ilta on vielä nuori, hän sanoi enteellisesti. Tuolla Lassen puistolalaisella oli ollut kaverikin, tai montakin, mutta yksi heistä oli melko sievä. Ehkä jopa erityisen sievä, tummat vilkkuvat silmät ja loistava kroppa. – Missä se sun hyvännäkönen ystäväsi on? hän kysyi töksäyttäen tytöltä, jonka kasvoilla vilahti harmistus.
- Tuolla, hän sanoi kuitenkin ja nyökkäsi pieneen joukkoon, joka kulki heidän edellään. Stumppi kiirehti hiukan askeliaan saavuttaakseen ryhmän.

Lähettäjä: Daa` 
Päivämäärä:   20.7.08 16:00:48

Wauuu, ihanaa! ^^

Päivämäärä:   20.7.08 17:01:47

En tykkää tuosta Stumpista. Mulla tulee mieleen yks tyyppi täältä, joka ei todellakaan ole mikään lempituttavani. No, loistavaa tekstiä jälleen.

(Alan täälläkin höpöttämään tyylilleni uskollisena kaikkea tyhmää, niin kuin omassakin topikissa tehään)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.08 18:29:14

Höpötä pois :) Vaikka melkeinpä loukkaannuin tommosesta, ettei joku muka pidä Stumpista :o ;)

Lähettäjä: jule 
Päivämäärä:   20.7.08 18:35:55

mieku luulin et ilse oli nuorena sellanene rauhalline yms, mut arvaus meni pahasti nyt pusikkoo :s onkoha miunki äiti ollu tollane? ;D

Päivämäärä:   20.7.08 20:41:46

Eilen paistuttiin kisoissa, niin tänään sitten kastuttiin. Koko päivän tuli vettä...:(
Meikään en jotenkin tykkää Stumpista.

Päivämäärä:   20.7.08 21:06:21

osaankirottaa.com, siis sehän oli miekään...:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.08 21:10:05

Haa, Aqualle 99 pistettä tokavikasta viestistä just, kun osuin olemaan vahtimassa :)

Uusi, jatkoa sinne tosin taitaa tulla vasta vähän myöhemmin.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.