Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 20.7.08 15:53:10
Korvakuulolta
Ilse ei suostunut tapaamaan Stumppia joka päivä. Hänellä oli edelleen vahva tunne, että poika oli pidettävä vähän etäällä, vähän varuillaan, jotta kiinnostus säilyisi. Eikä hän itsekään halunnut, että heidän seurustelunsa muuttuisi arkiseksi nyhjäämiseksi. Hän ei halunnut kadottaa sitä tunnetta mikä tuntui jysähdyksenä vatsassa tai kuin sähköiskuna, kun hän päivän tai parin tauon jälkeen näki Stumpin.
Stumppi olisi ehkä halunnut roikkua enemmän Ilsen luona Marjaniemessä, mutta ei vonkunut enempää. Olihan hänelläkin toisaalta omia kavereita, joiden kanssa piti joskus viettää aikaa ja koulussakin meni pari kertaa viikossa myöhään, kun oli pajailta. Siitä Stumppi kuitenkin hiukan pahastui, kun Ilse ilmoitti tulevansa Lintsille viimeisenä päivänä kaverinsa kanssa.
- Mä luulin, että sä olisit mun kanssa siellä.
- Totta kai mä olen sun kanssa. Kin. Me tullaan Alin kanssa jo iltapäivällä ja käydään kieputtimissa ja me nähdään sitten kun Luola aukee, Ilse selitti. – En mä ajatellu sen kanssa tanssia hitaita. Se raukka on vaan niin ujo, että tarvitsee seuraa.
- Kuulostaapa fiksulta tyypiltä, Stumppi sanoi häijysti.
- Se onkin, niin että älä märise, Ilse nauroi. Hän kieltäytyi ottamasta Stumppia vakavasti noin hölmössä asiassa. Hehän näkisivät joka tapauksessa.
Ali oli vähän nolon näköinen tullessaan iltapäivällä hakemaan Ilseä. Hän oli ilmiselvästi tulossa suoraan suihkusta ja tuoksui vienosti saippualle: aamupäivä oli kai mennyt tallilla.
- Kauheeta, miten innoissani mä olen, hän sanoi heittäytyessään sohvalle katsomaan, miten Ilse viimeisteli meikkiään.
- Jaa Lintsistä?
- Niin! Mä en oo käyny kahteen kesään ja nyt mä en malta odottaa, että pääsen Vuoristorataan. Vähän noloa, eikö?
- Ehkä ihan pikkusen, Ilse myönsi.
- Olenko mä kelvollisen näköinen? kysyi Ali sitten huolestuneena. Ilse vilkaisi häntä arvioiden. Tytöllä oli uudet farkut, tai ainakaan Ilse ei ollut nähnyt niitä ennen ja hän oli tainnut ottaa opikseen: valkoinen T-paita ei roikkunut liian suurena vaan paljasti lihakset niin käsivarsissa kuin vatsassakin.
- Olet, ja hitto vie, sä näytät siltä kuin bodaisit.
- En kai? Ali sanoi huolestuneena ja katsoi hauiksiaan. – Polje itse kakskymmentä kilometriä päivässä ja siivoa boksit ja ratsasta…
- Niin mun pitäisikin. Mulle tulee huono omatunto kun katon sua. Mä olen ihan plösö, Ilse sanoi surullisena ja Ali alkoi nauraa.
- Sä ootkin hirveä plösö, joo. Näytä mulle missä kohden sulla on löysää.
Ilse nousi seisomaan ja meni kääntyilemään peilin eteen, joka seisoi seinää vasten nojallaan, kun kukaan ei vielä ollut ehtinyt porata sille naulaa. Hänen ilmeensä muuttui tyytyväisemmäksi.
- Ei se vielä pahasti näy, mutta muistuta mua, että mun pitää ruveta tekemään jotain, hän sanoi ja taputteli keskivartaloaan. – Ehkä me ollaan sitten tarpeeksi ihania lähtemään. Mäkään en ole käynyt Vuoristoradassa kuin kerran toukokuussa.
He heittivät ikävuotensa roskiin ja pitivät hauskaa. Ali halusi joka ainoaan laitteeseen ja parhaimpiin kahdesti tai kolmesti ja he kiljuivat kurkkunsa aroiksi. Ilsellä oli siitä huolimatta haikea olo. Kaikki tämä loppuisi nyt, koko huvipuisto pantaisiin pakettiin seuraavaan kesään asti. Vohvelintuoksu katoaisi, ei enää kuuluisi iloista kirkunaa monen korttelin päähän eikä kieputtimien moottoreiden sähköisiä ääniä. Ja mikä pahinta, seuraavana kesänä hän täyttäisi jo kahdeksantoista. Koko kaupunki olisi avoinna ja hän epäili, ettei hänellä riittäisi enää mielenkiintoa huvipuistoon. Se oli surullinen ajatus.
- Joskus voisi olla kiva pysyä samanikäsenä, hän sanoi ja yllättävää kyllä, Ali taisi ymmärtää.
- Me voidaan tulla tänne ensi kesänäkin, hän huomautti. – Ei tää ole kielletty täysi-ikäisiltä.
- Mutta ei se ole sama – eikä sitä viitsi notkua limudiskossa kun on ikää, Ilse sanoi ja vilkaisi kohden Luolan oviaukkoa, jossa parhaillaan avattiin ovia. Sinne ei kannattasi mennä ihan vielä. Oli niin hyvä sää, että sinne ei kertyisi porukkaa vielä ainakaan tuntiin.
- Mennään vielä Vekkulaan, jos se vaikka onkin viimeinen kerta ikinä, Ali ehdotti ja niin he tekivät. Sitten he menivät vielä kummitusjunaan ja sitten vielä yhden kerran Enterpriseen.
- Nyt käydään vessassa kampaamassa ja mennään Luolaan, sanoi Ilse.
- Mulla ei oo mitään kampaamista, Ali sanoi, mutta seurasi mukana. Hänen hiuksensa tosiaan seisoivat jokseenkin pystyssä, mutta ei niille voinut mitään tehdä näissä oloissa. Hän vain kaivoi laukustaan huivin, joka oli ollut vähällä karata heti alkuunsa ja sitoi sen pannaksi siten kuin Ilse oli näyttänyt. Ilse harjasi omat pitkät hiuksensa, jotka olivat hulmutessaan menneet suorrukkeisiksi ja lisäsi huulikiiltoa.
- No niin, mennään katsomaan, joko Stumppi ois tullut niin näet, että se on olemassa, hän sanoi. Ali väännähteli hiukan, mutta totesi sitten, ettei häntä nyt niin suunnattomasti jännittänytkään. Päinvastoin, voisi olla kivaa mennä diskoon.
Tällä kertaa heidän ei tarvinnut riidellä maksusta; viimeisen illan kunniaksi sisäänpääsy oli ilmainen. Ali hyppeli Ilsen perässä alas tummanpunaisella vuorattua portaikkoa kohden musiikin jytkettä ja tunsi, miten hänen oma pulssinsa alkoi yrittää saavuttaa samaa rytmiä. Musiikissa oli jotain kiihdyttävää. Tanssilattia oli melkein täynnä ja stromboli sai tanssijoiden liikkeet näyttävään vanhalta pätkivältä filmiltä.
- Mennään tanssimaan, Ali kiljui Ilselle, joka oli pysähtynyt katsomaan etsivästi ympärilleen. Ilmeisesti hän ei nähnyt, mitä etsi, sillä hän nyökkäsi, ja he ahtautuivat muiden sekaan lattialle. Musiikki vei mukanaan ja he viipyivät toisenkin kappaleen ajan. Ali oli kuvitellut, että täällä olisi lähinnä pikkutyttöjä ja yllättyi siitä, miten paljon ihmisiä oli, poikiakin, eikä enemmistö tosiaankaan ollut kahdentoista vaan varmaan paremminkin heidän omaa ikäluokkaansa.
Kolmannen kappaleen alkaessa Ilse näki jotain ja tarttui Alia kädestä.
- Tuolla ne on, tuu!
He kiipesivät pari porrasta ja sitten Ilse lähti kohden nurkkaa, jossa oli muutama flipper ja baari. Ali tunnisti Nitan ja Timpan, jotka istuivat pienen, pyöreän pöydän ääressä ja kiinnitti sitten huomionsa pitkään poikaan, jonka luo Ilse häntä kiskoi. Sen täytyi olla Stumppi, päätellen siitä, että Ilse meni ja pisti kätensä tuttavallisesti pojan takataskuihin. Ali pysähtyi vähän kauemmas ja katsoi uteliaana, minkälainen ihme nyt sitten oikein oli kyseessä.
Hän ei ollut vaikuttunut. Okei, kaveri oli oikein sievä. Ihan liiankin sievä, jos sellaista nyt saattoi olla, ja liian hyvin pukeutunut. Alin mieleen tuli Barbie ja Ken, kun hän katsoi pariskuntaa, molemmat pitkiä ja hoikkia ja täydellisiä. Stumpin ilme hänet kuitenkin sai lopullisesti päättämään kantansa. Poika katseli häntä päästä jalkoihin kuin olisi arvioinut lihatiskillä kyljystä ja käänsi sitten tympääntyneenä katseensa pois, kuin olisi päättänyt olla haluamatta liharuokaa sinä iltana. Ali kiukustui. Ei hän tietenkään ollut minkään näköinen Ilseen verrattuna, mutta olisi voinut odottaa vähän alkeellista kohteliaisuutta, jos tapasi tyttöystävänsä ystävän, eikö?
- Sano moi Alille, Ilse kuului komentavan, kun musiikissa tuli tauko. Stumppi nyökkäsi hänelle ja Ali nyökkäsi ihan yhtä lyhyesti takaisin. Sitten hän meni istumaan Nitan viereen. Ilse seurasi perässä vain muutaman minuutin kuluttua. Hän näytti kaikin puolin tyytyväiseltä ja onnelliselta.
- Tanssimaan, tytöt. Viimeinen tilaisuus tänään.
- Hölmö, ens viikonloppuna ollaan Kultsalla, tuhahti Nita.
- Viimeinen tilaisuus täällä, Ilse korjasi.
- Etkö sä halua tanssia poikaystäväsi kanssa? kysyi Ali ja musiikki hukutti onneksi happamen sävyn hänen äänestään.
- Sun kanssasihan mä tänne tulin vai mitä? Mä etsin sen sitten, kun tulee hitaita, Ilse nauroi ja kiskoi Alin taas lattialle.
Huvipuiston kesäkausi päättyi kello kymmeneltä ja vähän aikaisemmin Luolan väkeä alettiin häätää ulos sytyttämällä diskovalojen sijaan tavalliset, kirkkaat valot. Musiikkikin hiljeni rauhalliseksi taustamusiikiksi. Ali oli tanssinut lopuksi Artsin kanssa ja he ajautuivat ruuhkan mukana ulos jääden odottamaan muita. Yöilma oli viileää ja tuntui iholla melkein pistävänä; sisällä oli ollut varmaankin kolmekymmentä astetta lämmintä.
- Mitäs te nyt aiotte tehdä? Artsi kysyi.
- En mä tiedä, kai mä menen kotiin, Ali arveli. Hän oli iloinen siitä, että Artsi oli pyytänyt hänet tanssimaan, sillä Ilse oli kadonnut Stumpin seuraan viimeisten hitaiden alkaessa.
- Osa varmaan menee vielä kaupungille, tai sitten kallioille istuskelemaan, Artsi arveli.
- Mä olen noussut seitsemältä ja ollut liikkeellä siitä lähtien, ja huomenna pitäisi taas nousta kouluun, Ali huomautti. – Mä taidan jättää istuskelut väliin.
- Haluatko sä, että mä saatan sut bussille? Artsi kysyi ystävällisesti.
- Älä nyt hätäile, en mä mihinkään ole lähdössä, ennen kuin näen Ilsen vielä, Ali toppuutteli. Tämä ei ollut puhunut mitään ohjelmasta Linnanmäen sulkeuduttua, ehkä hän halusi jäädä vielä kaupungille. Kuitenkaan Ali ei halunnut kadota hyvästelemättä. – Tuleehan ne tästä ulos?
- Pakko niiden on, ei Lintsin puolelle enää päästetä, Artsi vakuutti.
Ja sieltä he maleksivat portaita alas, Ilse ja Stumppi, kädet toistensa ympärillä. Ali vilkutti, jotta Ilse huomaisi hänet. Kokonainen lauma tanssimisesta kiihtyneitä ihmisiä seurasi heitä.
- Nää on lähdössä vielä kukkumaan tonne kallioille, mutta mennäänkö me jo? Ilse kysyi Alilta hiukan huolestuneen näköisenä.
- Mieluummin niin, Ali sanoi helpottuneena ja tunsi pahanilkistä riemua, kun Stumppi mulkaisi heitä molempia kulmakarvat kiukkuisena viivana.
- Mä luulin, että sä tulisit mukaan, hän sanoi Ilselle.
- Ei kun me mennään Alin kanssa kotiin, tämä sanoi lujasti. – Meillä on joka tapauksessa sama matka, ja on tylsää mennä yksin.
- Mähän voin tulla sun kanssa myöhemmin, Stumppi ehdotti, ilmeisesti sivuuttaen kokonaan sen, että sitten Ali joutuisi menemään omin nokkinensa.
- Sähän voit tulla meille myöhemmin, Ilse vihjaisi ja kurottui antamaan suukon pojan vihaiselle suulle. Ali katsoi kiinnostuneena, miten he kuiskuttelivat hetken, mutta sitten Ilse irrottautui.
- Okei, lähdetään vaan.
Iso joukko nuoria lähti vastakkaiseen suuntaan, Artsikin lähti sitten sen joukon mukana, samoin Nita, mutta Ilse ja Ali lähtivät kohden raitiovaunupysäkkiä.
- Eikö sun olisi tehnyt mieli mennä mukaan? Ali kysyi uteliaana.
- No jaa, tavallaan.
- Ei sun mun takia ois tarvinnu vielä lähteä – Artsi lupasi saattaa mut bussillekin.
- En mä sun takia lähtenyt, Ilse naurahti. – Mun täytyy vaan välillä aina näyttää sille, etten mä ole sen pyöritettävissä. Ja saa nähdä, ehkä se tulee vielä mun oven taakse rapistelemaan tänä yönä.
- Mä luulin, että te ootte rakastuneita, Ali älähti. – Eikö sillon halua olla koko ajan yhdessä?
- Mä olen, ja haluaisin, mutta en mä ole varma Stumpista, Ilse oikaisi.
- No mutta tehän ootte yhdessä?
- Niin, mutta se ei oo koskaan sanonut sitä. Mistä mä tiedän, ehkä se on mun kanssa vaan tavan vuoksi, tai koska mä sovin sen vaatteisiin, Ilse nauroi, mutta hänen äänensä paljasti, ettei kyseessä ollut vitsi. – Niin, että mä yritän saada sen välillä tajuamaan, että sillä on ikävä mua.
Ali mietti vähän aikaa ja puisti sitten päätänsä.
- Mä en tietystikään tiedä mistään mitään, mutta musta toi kuulostaa omituiselta.
- En mäkään oikein tiedä, miten sen kanssa pitäisi pelata. Mä vaan yritän parhaani, Ilse huokaisi.
Sinä iltana Ilse oli kuitenkin pelannut pahan kerran väärin. Stumppi oli loukkaantunut, kun Ilse oli raahannut mukaansa sen pienen, menninkäisennäköisen tyttöihmisen, jota ilmeisesti piti paapoa kuin jotain jälkeenjäänyttä ja hylännyt hänet. Tänään jos koska hän olisi kaivannut koristeellista tyttöystävää käsipuoleensa – kaikki olivat viimeisenä iltana Lintsillä ja nyt kaikki epäilemättä kuvittelivat hänen saaneen pakit. Se söi miestä. Ja se, että Lasse kehtasi läimäyttää häntä selkään ja tehdä pilaa.
- Miten tässä kerrankin kävi näin että mulla on misu ja sulla ei, hän nauroi ja rutisti kainalossaan hihittävää tyttöä. Tämä oli yksi sitä puistolalaista porukkaa, joka oli alkanut pyöriä Luolassa loppukesästä, ehkä kuudentoista vanhoja. Stumppi tönäisi häntä kovakouraisesti takaisin, muttei saanut rotevaa ystäväänsä edes horjahtamaan.
- Ilta on vielä nuori, hän sanoi enteellisesti. Tuolla Lassen puistolalaisella oli ollut kaverikin, tai montakin, mutta yksi heistä oli melko sievä. Ehkä jopa erityisen sievä, tummat vilkkuvat silmät ja loistava kroppa. – Missä se sun hyvännäkönen ystäväsi on? hän kysyi töksäyttäen tytöltä, jonka kasvoilla vilahti harmistus.
- Tuolla, hän sanoi kuitenkin ja nyökkäsi pieneen joukkoon, joka kulki heidän edellään. Stumppi kiirehti hiukan askeliaan saavuttaakseen ryhmän.
|