Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.08 21:07:49

Edellinen

Re: Vanhempieni tarina 2

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   20.7.08 23:02:52

No niin, sainpas tänään yhden luvun valmiiksi. :)
----------
Uusi jako

Ilse kuuli arviointivirheestään koulussa jo ennen ensimmäistä tuntia. Nita oli jäänyt odottamaan häntä luokan eteen, vaikka kello oli jo soinut. Ilse oli myöhässä, hän oli nukkunut pommiin, kun oli odotellut toiveikkaana aikansa, josko Stumppi jaksaisi raahautua yöksi.
- Miksi sä siinä kökötät, Ilse huohotti juostuaan koko matkan ratikkapysäkiltä.
- Manninen ei oo tullu vielä, Nita sanoi ja vilkaisi opettajanhuoneen suuntaan. – Joko sä kuulit, että sun rakas Stumppisi luuhasi jonkun tummatukkasen povipommin kanssa ainakin puol viime yötä. Tai mistä sitä tietää vaikka koko yönkin?
- Häh, Ilse sanoi siloitellen hiuksiaan. Kesti hetken, ennen kuin Nitan sanoma upposi tajuntaan. – Siis teki mitä?
- Nuoleskelua, kähmintää, kikatusta, salaperäinen katoaminen, Nita täsmensi, mutta silloin tummanpuhuva miesopettaja alkoi lähestyä ja tytöt joutuivat livahtamaan luokkaan ja omille paikoilleen. Ilse istui länsiseinustalla, mutta Nita oli muuttanut paikkansa Timpan taakse itälaitaan, joten enempää hän ei saanut siinä vaiheessa irti. Artsi tosin istui melkein viereisessä pulpetissa ja hänen myötätuntoinen vilkaisunsa sai Ilsen todella säikähtämään.

Oppitunti meni Ilseltä täysin ohi. Hän ei kuullut sanaakaan Mannisen puheista, eikä jaksanut olla edes kuuntelevinaan. Hän vain nojasi käsiinsä, tuijotti pulpetinkantta ja yritti pitää vatsansa aloillaan, oli vähän oksettava olo. Ajatus Stumpista jonkun muun kanssa teki hänet fyysisesti sairaaksi ja kun kello seuraavan kerran soi välitunnin merkiksi, hän ryntäsi ulos ja suorinta tietä vessaan.

Oksennusta ei kuitenkaan tullut, onneksi, sillä Nita oli kärppänä hänen perässään.
- Ilse, missä sä oot? tämä huuteli ja kokeili koppien ovia.
- Vessassa, hitto vie, Ilse vastasi kiukkuisesti ja huokaisi helpotuksesta, kun kuuli äänensä olevan jokseenkin normaali.
- No miksi?
- Miksi vessassa käydään, mitäs luulisit? Ilse kysyi ja nojasi otsaansa kylmään seinään. Hän odotti vähän aikaa, huuhteli tarmokkaasti ja astui ulos. Nita seisoi oven takana odottamassa ja hänenkin silmissään oli samanlainen ällöttävä, myötätuntoinen katse kuin Artsilla. Ilse olisi mieluusti läimäyttänyt häntä, mutta astuikin vain ohitse ja meni pesemään kätensä.

- Mitä sä aiot tehdä? Nita uteli.
- Miten niin?
- No kai sä nyt lemppaat sen? Heti kun sä selkäsi käännät niin se on imuttelemassa jonkun vieraan pikkunartun kanssa.
- Miksi mä sitä välittäisin? Ilse kysyi karskisti ja nojautui lähemmäs peiliä tutkimaan ripsiään. Niissä ei ollut paakkuja, ei niissä koskaan ollut, mutta hän oli silti nyppäisevinään sellaisen pois. Sitten hän siloitteli kulmakarvansa.
- Öö, jos siksi, että te kai ootte yhdessä? Nita ehdotti.
- Ei me olla mitään uskollisuuslupauksia tehty, Ilse huomautti. Se oli ihan totta. Ei sellaisista ollut ollut puhetta sen paremmin kuin rakkaudestakaan ja se ilahdutti häntä nyt kummasti. Stumppi ei ehkä vaan ollut tullut ajatelleeksi. Olisi ollut ihan eri asia, jos hän olisi joskus luvannut olla vilkaisemattakaan toisia tyttöjä.
- Yritätkö sä esittää, että teillä on jonkinlainen vapaa suhde? Nita kysyi epäuskoisena.
- No, jos sä haluat sen niin tulkita, Ilse sanoi kevyesti. – Mitä meillä on ens tunti?
- Ilse Nummela, sä et oo nyt tosissasi.

Nita kulki hänen perässään seuraavan luokan luokse papattaen kuin urheiluselostaja. Ilse ei sanonut mitään, istui vain luokan oven viereen lattialle ja alkoi selata seuraavan tunnin kirjaa. Ei hän sitä lukenut, mutta oli olevinaan uppoutunut siihen niin, ettei kuullutkaan Nitaa. Sivusilmällään hän huomasi luokkakavereiden seuraavan kiinnostuneena tapahtumia. Kun Nita sai suunsa auki, hänen oli joskus vaikea sulkea sitä.
- Sä olet omituinen idiootti, enkä mä ymmärrä sua, Nita puuskahti lopulta ja potkaisi Ilseä. Ei kovaa, mutta tuntuvasti. Sitten hän meni pois, mistä Ilse oli suunnattoman kiitollinen.
- Opettaja tulee, huomautti Artsi, joka nojaili seinään hänen vieressään ja ojensi kättään, kai auttaakseen hänet ylös.
- Mä pääsen itsekin, Ilse sanoi ylpeästi, eikä tarttunut tarjottuun apuun.
- Ilse, mitä… Artsi aloitti, mutta Ilse ei ollut kuulevinaan vaan käveli luokkaan. Hän toivoi enemmän kuin mitään muuta, että molemmat jättäisivät hänet rauhaan. Hän ei halunnut nyt paijauksia eikä lohdutteluja. Ne vain ajaisivat hänet vielä itkemään, eikä hän sitä aikonut tehdä, ei herra paratkoon ainakaan koulussa kaikkien nähden.

Nita yritti vielä muutaman kerran puhua Ilsen kanssa, mutta kun tämä ruokatunnilla meni istumaan ainoaan pöytään, jossa oli jäljellä vain yksi vapaa paikka, hän taisi suuttua ja Ilse sai olla rauhassa lopun päivää. Viimeisen tunnin jälkeen hän sai kaikessa rauhassa kerätä tavaransa, Nita oli jo häipynyt suureen ääneen Timpan kanssa ja Artsikin oli kadonnut, kai koripalloharkkoihin. Ilse oli helpottunut kummastakin seikasta. Koulupäivä oli mennyt ihan harakoille, hän ei muistanut yhdestäkään tunnista mitään, mutta ensimmäinen shokki oli kadonnut. Vielä viimeisen kerran hän harkitsi, mitä tehdä, mutta päätyi noudattamaan alkuperäistä suunnitelmaa, sitä, minkä kanssa oli aamulla herännyt ja joka päivän mittaan oli ruvennut tuntumaan sittenkin toteuttamiskelpoiselta. Stumppi pääsi maanantaisin koulusta puoli viideltä ja Ilse, joka pääsi neljältä, oli ottanut tavakseen kävellä sinne häntä vastaan. Miksei hän tekisi niin tänäänkin?

Tuntui ihan väärältä, että ulkona oli mitä ihanin syyspäivä. Oli hölmöä kävellä lämpimässä auringonpaisteessa ensimmäisten kellertävien puunoksien alla, kun päässä velloi talvimyrskyn kaltainen tunne. Ilse arveli muistavansa kävelyn Sturenkadulle lopun ikäänsä, niin ahdistava se oli. Vakaasti hän kuitenkin istui vakiopaikalleen matalalle muurille ja sytytti tupakan. Epäluuloisena hän katseli ohikulkevia tyttöjä. Mitä jos joku noista olikin se Stumpin edellisöinen? Jos sekin oli tullut vastaan? Kukaan ei kuitenkaan pysähtynyt odottelemaan hänen laillaan ja Ilsen mietittäväksi jäi vain, että mitä Stumppi sanoisi nähdessään hänet. ”Ai moi, mä löysinkin eilen uuden, että eiköhän tää ollu tässä”? Maailma todennäköisesti pysähtyisi siihen paikkaan.

Huudoista ja puheensorinasta päätellen koulu oli loppunut, mutta Ilse ei kääntynyt katsomaan. Ei uskaltanut. Mitä jos Stumppi hänet nähdessään kääntyisikin toiseen suuntaan? Sitä hän ei kestäisi nähdä. Vaistomaisesti hän painoi päänsä kumaraan hartioiden väliin kuin piiloutuakseen, huomasi sen hölmöksi ja päätti sen sijaan sytyttää toisen tupakan. Samassa hän tunsi kuitenkin lujan läimäyksen selässään ja sytkäri tipahti hänen kädestään. Se oli Paananen, Stumpin koulukaveri.
- Se tulee ihan kohta, poika ilmoitti, sipaisi viiksiään ja jäi toljottamaan Ilseä.
- Ai tulee, Ilse vinkaisi ja kumartui poimimaan sytkärinsä, hän oli säikähtänyt puolikuoliaaksi.
- Joo, sen piti vaan jäädä siivoamaan ja saamaan sapiskaa.
- Mä en halua kuulla, Ilse sanoi normaalimmalla äänellä ja pyöräytti silmiään. Paananen ei tainnut kuulla sitä, vaan alkoi selvittää, minkälaista tuhoa Stumppi oli saanut aikaiseksi. Hän vaikeni vasta horjahdettuaan jalkakäytävältä lähes ajotielle asti; Stumppi oli tullut ja tönäissyt häntä.
- Häivy sitä, hän määräsi ja Paananen kääntyi maleksimaan tiehensä. Ilse katsoi epäröiden ylös, mutta mikään Stumpissa ei antanut ymmärtää, että jokin olisi toisin kuin ennen. Poika veti hänet seisomaan, lujaan halaukseen.
- Moi, Ilse henkäisi ja halasi takaisin. – Sä et sitten tullut eilen.
- En, Stumppi myönsi. – Miten ois tänään?
- Tänään sopii hyvin.

Tummatukkaista puistolalaista ei koskaan otettu puheeksi. Ilse ei tiennyt, mitä oli tapahtunut, muuta kuin sen, mitä Nita oli juorunnut. Hänellä ei ollut aavistustakaan, mihin ne kaksi olivat sitten kadonneet Lintsin kallioilta. Stumpille, sille tytölle vai kumpikin omaan suuntaansa? Ei hän halunnutkaan tietää. Hän hymyili ylenkatseellisesti tytöille, jotka syysviikonloppuisin Kultsalla yrittivät Stumpin kanssa puheisiin, mutta jotka jäivät huomiotta, kun hän itse ilmestyi paikalle. Niin oli hyvä ja sopivaa. Ainakin näin julkisesti Stumppi oli hänen, he olivat diskon tunnetuin pariskunta.

Nita ei osannut suhtautua ollenkaan ja oli hyvin lähellä, ettei heidän ystävyytensä loppunut sinä syksynä. Nita huusi ja haukkui ja yritti puhua Ilselle järkeä, Ilse piti suunsa kiinni ja antoi toisen paasata kerran toisensa jälkeen. Vei kauan, viikkoja, ennen kuin hänen kärsivällisyytensä lopulta kului loppuun.
– Voisitko sä lakata sotkeutumasta mun asioihin, hän pyysi ja niin hiljainen hänen äänensä oli, että Nita innostui entisestään, kuvitellen, että oli lopultakin saanut työvoiton.
- Heivaa mäelle se uskoton paska! hän huusi voitonriemuisena.
- En. Ja jos et sä lakkaa puhumasta siitä tohon sävyyn niin mä heivaan sut mäelle, Ilse ilmoitti.

- Mutta… Nita hiljeni nähdessään Ilsen ilmeen. Tyttö oli tosissaan, mutta miten se oli mahdollista, sitä hän ei voinut ymmärtää. Hän itse oli äkkipikainen ja mustavalkoinen, ihmiset olivat hyviä tai pahoja ja Stumppi oli muuttunut vain epäilyttävästä pahaksi sillä hetkellä, kun Nita oli nähnyt hänen suutelevan toista tyttöä. Nitalle se olisi ollut kaiken loppu, hän ei ikinä unohtanut eikä antanut anteeksi. – Miten sä voit jatkaa sen kanssa?
- Ehkä mä olen antanut anteeksi, sanoi Ilse.
- Oletko? Millä se selitti sen jutun?
- Ei se ole mulle selityksiä velkaa.
- Sun mielestä on siis okei olla olevinaan jonkun kanssa ja silti pettää?
- Jos niin sovitaan, Ilse kohautti olkapäitään.
- No, oletteko te sopinu? Koska sä aiot pettää sitä? Mitä se siihen sanoo?
- Ja se ei kuulu sulle. Älä enää ikinä puhu mulle tästä asiasta, Ilse sanoi ja nosti varoittavasti sormeaan, kun Nita vielä aikoi sanoa jotain. – Alkaen nyt. Tai meidän välit on poikki.

- No jos sä noin sen otat, huokaisi Nita sitten. – Sä olet hullu, me ollaan oltu parhaat ystävät aikojen alusta asti ja sä olet valmis… ei, hullu sä olet.
- Ole sä rauhassa sitä mieltä, kunhan et sotkeudu mun asioihin. Meillä menee Stumpin kanssa ihanasti ja sillä selvä.
- Hullu, Nita mutisi, mutta säikähti Ilsen varoittavaa silmäystä niin, ettei tosiaan enää jatkanut. – Mä en kai sitten kerro sulle vastakaan, jos semmosta tapahtuu? hän kysyi purevasti.
Ilse oli sanomaisillaan että niin oli parempi, mutta pysähtyi miettimään. Oli lähes varmaa, että joskus Stumppi vielä pettäisi häntä uudelleen. Ehkä olisi parempi, että hän tietäisi, missä mentiin. Hänen olisi silloin helpompaa yrittää pitää ohjat käsissään, kun hän yrittäisi pitää tätä monin tavoin herkkää suhdetta pysymään polulla eikä ojassa.
- Miten sä muka voisit olla kertomatta, sun pitäisi leikata kielesi irti, että pystyisit, hän sanoi myrkyllisesti, mutta Nita näytti helpottuneelta.
- Niin pitäiskin. Hyvä ettei mun tarvitse.

Ali oli ymmärtäväisempi, tai ainakaan hän ei katsonut velvollisuudekseen kurmuuttaa Ilseä. He kyllä juttelivat asiasta, sillä Nita oli tietysti juorunnut Alillekin heti ensimmäisen sopivan tilaisuuden tullen. Alin kanssa jutteleminen oli kuitenkin ihan eri asia, hän kun oli paremminkin utelias kuin tuomitseva.
- Onko se sitten muka sen arvoinen, että sä elät jatkuvasti sydän kurkussa että jos se taas? hän kysyi eräänä iltana tultuaan taas istumaan iltaa Ilsen luo.
- Kuka sanoo, että mä elän sydän kurkussa? Ilse kysyi.
- No, mä ainakin eläisin. Mutta eipä kai sillä oo niin väliä, jos sä oot kerran päättänyt antaa kaiken aina anteeksi.
- Mä en aio luopua siitä, Ilse ilmoitti.
- Ai, onko se niin ihana?
- On se.
- Ja sä et ole vaan ihastunut siihen, että sä olet saanut napattua sen kaikkien muiden nenän edestä? Ali varmisti terävänäköisesti.
- Mä olen ihastunut, piste. Ootahan kun itse näet.
- Se ei tehnyt muhun kummostakaan vaikutusta.
- No ettehän te ole kunnolla tavannukkaan. Oota mun tupareihin niin saat tilaisuuden.
- Joko sä lopultakin saat pitää ne? Koska?
- Ei aavistustakaan, Ilse huokaisi. – Joko sä olet hankkinut jotain miesvipinää? Miten ne teidän abipirskeet meni?
- Meidän abit on kaikki järjestään joko tyhmiä tai sitten ne on niin pahan näkösiä, että niille pitäisi pistä pussi päähän, Ali naurahti. – Hemmetinmoinen vahinko, ettei ulkonäkö ja järki ikinä osu samaan päähän.
- Ali Andersen, sanoi Ilse ja nousi istumaan sängyllään. – Tiedätkö sä mitä?
- No?
- Sä väität, että sulla on alemmuuskompleksi ja ulkonäkökompleksi ja ettei kukaan halua seurustella sun kanssa.
- Niinpä.
- Tosiasia on, että sä olet itse niin hemmetin valikoiva, ettei sulle kelpaa kukaan!

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   21.7.08 00:43:59

ei pysy silmät hereillä. piti ottaa nappeja ku särkee ihan tuhottomasti. vissiin pitää nukkua ja antaa periks.

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   21.7.08 16:32:39

Jatkuu.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   21.7.08 16:59:16

No niin tekee
-----------
Yes, I don’t speak English

Puistolalaisnartun juttu alkoi unohtua, kun Nita lakkasi paasaamasta siitä ja Ilse alkoi olla taas täydellisen tyytyväinen elämäänsä. Hän ei varsinaisesti yrittänyt enää kouluttaa Stumppia kieltäytymällä tapaamasta tätä, mutta abivuosi oli rankka, ellei ollut partaveitsenterävä, eikä Ilse ollut. Joskus hänen oli vain pakko ilmoittaa joutuvansa istumaan kotona ja pänttäämään kokeisiin.
- Mä tuun sit teille, ilmoitti Stumppi usein ja usein hän tuli muutenkin. Hän saattoi makailla Ilsen sängyssä tämän lukiessa, tai sitten hän saattoi lampsia katsomaan perheen kanssa telkkaria. Kate ja Tarja olivat ihastuneita häneen. Ilsen isä ei ollut, mutta suhtautui poikaan tiukan asiallisesti.

- Se piti mulle taas oikeen ristikuulustelun, tuli Stumppi eräänkin kerran nauraen kertomaan istuttuaan tunnin tai pari olohuoneessa.
- No mitä se nyt kuulusteli?
- Samat vanhat – koska mä pääsen koulusta, ollaanko me nyt oikein tosissamme. Kohta se varmaan ehdottaa kihloja tai kysyy, käytetäänkö me kortsuja.
Ilseä puistatti. Onneksi isä ei häneltä udellut tuollaisia.
- Se ei ole tottunut kasvattamaan melkein aikuisia tyttäriä, hän huomautti uskaltamatta tarttua ajatukseen kihloista.
- Ei kai sitten. Joko sä olet lukenu tarpeeksi? Mennään sänkyyn, Stumppi ehdotti ja tarttui hänen korvaansa hampaillaan niin, että hän inahti.
- Olkoon, kai mä ehdin loput jollain välitunnilla huomenna, Ilse päätti, kuten aina.

Stumpin kotona Ilsen koulu oli lähinnä leikinlaskun kohde, kiltisti sanottuna. Kun Sepi oli päässyt selville siitä, että Ilse oli kirjoittamassa ylioppilaaksi, hän sai runsaasti uutta vettä myllyynsä.
- Naisihmisten koulunkäynti on ihan yhtä tyhjän kanssa. Kohta se oot sinäkin maha pystyssä ja odotat, että ukko elättää, mies messusi Ilselle. Tämä äimistyi niin, ettei saanut mitään sanotuksi ja mies jatkoi filosofiansa esittelyä.
- Pitää olla päätä, että voi opiskella. Meidän Gregorylla on päätä, se saa kirjottaa ylioppilaaksi. Gary taas on tullu äitiinsä, se saa mennä suorinta tietä ammattikouluun. Jos siitä edes teknikko tulee niin hyvä on. Saa nähdä, tuleeko tosta kutaleestakaan ikinä mitään. Sinuna en luottaisi siihen, että siitä ikinä on sun elättäjäks.

- Mä olen tottunut siihen, että naiset voi elättää itsensä, Ilse sanoi hiljaa. Sepi oli suututtanut hänet nyt tavallista pahemmin, mutta ei hän siltikään uskaltanut korottaa ääntään.
- Perseellään ne elättää, jos millään. Kato nyt tota munkin eukkoa. Nättiin perseeseen minäkin lankesin ja sain käytetyn akan, sáatana. Sepi puisti päätään kuin olisi joutunut ihan liian kovan kohtalon uhriksi. Onneksi Stumppi ilmestyi siinä vaiheessa olohuoneen ovelle ja Ilse ponkaisi pystyyn ja suoraa päätä ulos. Hän pelkäsi, että kiukun kyyneleet alkaisivat valua minä hetkenä hyvänsä, eikä hän todellakaan halunnut antaa Sepin huomata niitä.
- Mitä se nyt? Stumppi huomasi sentään kysyä, kun sai Ilsen kiinni.
- Se sika! Kerro sille, että mun äiti on jumaliste monikansallisen yrityksen lakimies, ja ettei siihen hommaan jumaliste pääse perseellä, ei millään, Ilse huusi.
- Rauhotu, Stumppi sanoi ja laittoi kätensä hänen selälleen. – Kerro itse seuraavalla kerralla.
- Mä en enää ikinä tule teille, Ilse sanoi mököttäen, mutta Stumppi meni siitä niin kauhistuneen näköiseksi, että hän perui saman tien.

Joskus Ilse oli miettinyt, minkälaista hänen elämänsä olisi ollut, jos hän olisi muuttanut eron jälkeen äidille. Tietysti se olisi edellyttänyt, että äiti olisi halunnut hänet, mutta siinä vaiheessa tämän uraputki oli ollut liian jyrkässä nousukiidossa. Siihen ei mitenkään sopinut nuorta tytärtä, jonka koulut ja päiväohjelma olisi pitänyt järjestää omien ympäri kellon kestävien työpäivien lisäksi vieraassa maassa. Eikä Ilse silloin pienenä olisi lähtenytkään. Häntä oli pelottanut ajatus lähteä jonnekin, missä kukaan ei puhunut suomea, eikä yhtään tuttua ihmistä ollut missään. Vasta näin jälkeenpäin hän oli joskus haaveillut siitä, millaista hänen elämänsä nyt olisi. Hän olisi käynyt koulua ulkomailla, ties missä ihanassa maassa, puhuisi täydellisesti kieltä jos toistakin, hän olisi ihan eri ihminen. Epäilemättä parempi.

Eron jälkeen äiti oli tuskin käynyt Suomessa, sillä ei hänellä ollut oikein mitään mihin palata. Entisessä kodissa olivat jo Tarja ja Kate, pian pikkupojatkin, ja anopilla asuvan Ilsen lisäksi seuraavaksi lähin sukulainen oli serkku Kainuussa. Hän piti yhteyttä tyttäreensä lähinnä postikorteilla, eikä se ollut Ilseä haitannut. Molemmat vanhemmat olivat tehneet ihan liikaa töitä ja olleet etäisiä niin kauan kuin hän muisti, ja hän oli jo pienenä viettänyt paljon aikaa mumminsa luona. Sinne muuttaminen eron jälkeen oli ollut ainoa ratkaisu, mitä hän oli halunnut edes harkita.

Sepin haukkuminen sai Ilsen kuitenkin miettimään äitiään. Oliko nyt laitaa, ettei hän ollut nähnyt koko naista ainakaan kolmeen vuoteen? Olisiko jo aika ruveta edes hiukkasen huolehtimaan äidinvelvollisuuksista, muutenkin kuin lähettämällä rahaa? Kiirettä jos pitäisi, jotain ehtisi tapahtua vielä ennen kuin Ilse täyttäisi kahdeksantoista.
- Mitä sä sanosit, jos lähdettäis katsomaan mun äitiä? hän kysyi ajatuksissaan Stumpilta eräänä iltana, kun poika oli taas hiipinyt hänen luokseen yömyöhällä.
- Haluatko sä esitellä mut anopille? Stumppi kysyi heitellessään päällimmäisiä vaatteitaan pois ennen kuin hyppäisi Ilsen seuraksi sänkyyn.
- Mä haluaisin esitellä sille itseni, sanoi Ilse tosissaan.
- Mähän lähden mihin vaan, Stumppi lupasi. – Mihin asti me oltais menossa?
- No, se asuu Lontoossa. Mutta ei se kyllä varmaan ole kiinnostunut tapaamaan mua, Ilse huokaisi.
- Mä en sitten puhu englantia.
- Stumppi, kaikki puhuu englantia, Ilse sanoi järkyttyneenä.
- Mä en. Mä olen selvinnyt koko koulun läpi oppimatta juuri sanaakaan.
- Mutta oletko sä lukenut sitä sitten?
- No jaa, kansakoulussa pari vuotta. Nyt pitäisi kyllä jollain konstilla päästä ammattienglannista läpi, tai mä en selviä koko koulusta, Stumppi huokaisi.
- Miten sä pärjäsit interraililla?
- No osaan mä tilata kaljaa, ja sitten elekielellä, ja jos tuli jotain hankalampaa niin Lasse sai selvittää.
- Mun täytyy kai sitten opettaa sua.

Ilse unohti äitiajatuksensa selvittäessään, että Stumpin oli tarkoitus suoriutua vielä ennen joulua englannin kokeesta. Miten hän oli tähän asti selvinnyt, se ei ollut mitenkään käsitettävissä.
- Mä vaan tapaan kirjottaa kaikki sanat, jotka osaan ja sitten mä pääsen säälistä läpi, Stumppi selitti avomielisesti.
- Mitä kaikkia sanoja sä sitten osaat?
- Ne mahtuu hyvin yhdelle paperille.

Se oli käsittämätöntä ja se oli myös mahdotonta. Ilse oli heittänyt omat vanhat koulukirjansa pois muuton yhteydessä, mutta hän lainasi Katen vanhoja, ja Stumppi oli pihalla kuin lumiukko seitsemännenkin luokan englannista. Eikä hän halunnut oppia. Kun Ilse yritti kärsivällisesti ja kansantajuisesti selittää säännöttömiä verbejä, ihan vain aloittaakseen jostain kulmasta, Stumppi kuunteli aikansa, alkoi sitten murjottaa ja alkoi lopulta paiskoa kirjoja.
- En mä opi ikinä sanaakaan kumminkaan, hän väitti ja heittäytyi Ilsen sängylle silmät kiinni.
- Et kai, jos et sä edes yritä!
- Eikä meidän kokeessa mitään verbejä kysytä, autonosia vaan.
Ilse tunsi vajoavansa voimattomuuteen. Hän ei mitenkään pystyisi opettamaan halutonta oppilasta muutamassa viikossa hallitsemaan vierasta kieltä. Ehkä hänen pitäisi vain keskittyä siihen, mitä Stumpin oli pakko osata.
- Onko sulla jossain sanaluetteloa tai jotain? hän kysyi alistuneena.
- On mulla jossain.
- Opetellaan sitten edes ne.

Päivämäärä:   22.7.08 00:17:46

Käytiin kaverin kanssa haistelemassa kesäfiilinkiä satamassa, mut ei siel ollu ketään/mitään... Ehkä se johtuu siitä, et nyt on maanantai:D
Joten jatkopätkiä toivon:)

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   22.7.08 00:26:46

Kas vain, tuttu sana vilahti tekstissä. Tykkään tästä valtavasti.

(En harrasta itseni toistamista)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.7.08 00:48:30

Jaa mikä sana, Jamis? *utelo*

Aquan kommentti sai mut hetkeksi palaamaan taulukkojeni pariin, kyllä mä ennen pitkää ehkä selvitän sun henkilöllisyyden :D Näyttäisi olleen ex-tallikaverikin + toisen ex-tallikaverin ex-hevonen samoissa aluekarkeloissa (vaikka ne täältä katsoen onkin kamalan kaukana :x)
-------
Ymmärrettävästi Ilse ei puhunut Stumpin englanninopinnoista Nitalle tai edes Alille. Äidistään hän sen sijaan puhui.
- Mun mielestä olisi loistavaa, jos sä ottaisit siihen yhteyttä sanoi Nita, rakastavan ydinperheen rakastettu jäsen.
- Kirjota ihmeessä sille, tiedä vaikka se kutsuisi sut joululomaksi kylään, innostui Ali. – Mä voisin tulla matkalaukussa mukaan!
- Mutta jospa se ei vastaa mulle, Ilse murehti.
- Ei se voi olla vastaamatta, kun joulu on tulossa. Ja jos se vastaa kieltävästi niin lähettääpähän sitä enemmän joulurahaa, sanoi Ali järkevästi.

Niinpä Ilse sitten kirjoitti. Se tuntui helpommalta kuin soittaminen, ja olisihan hänen joulukortti joka tapauksessa pitänyt lähettää. Sitten häntä alkoi kaduttaa, mutta se oli jo myöhäistä. Kirje oli postilaatikossa. Kuitenkin, oliko nyt suomalaisen nuoren naisen arvolle sopivaa vihjailla tarvitsevansa opintomatkaa Lontooseen kevään kirjoituksia ajatellen? Ylpeästi hänen olisi pitänyt odottaa, että äiti keksisi ajatuksen itse. Suomalainen ei anele eikä matele. Isä saisi kohtauksen, jos tietäisi.

Vastaus tuli yllättävän nopeasti. Ilse oli tuskin ehtinyt puoliväkisin haudata ajatuksen tyhmästä kirjeestään, johon äiti kuitenkin vastaisi vain joulukortilla, kun häntä odotti keittiön työpöydän kulmalla kirje englantilaisin postimerkein.
- Ilona on ajoissa joulutervehdyksineen tänä vuonna, isä huomautti, hän oli tokikin tunnistanut käsialan, ja keneltäpä muulta Ilse Englannista postia saisi. Ilse punastui ja painoi kirjeen vatsaansa vasten.
- Mä kysyin siltä, haluaisiko se kenties joskus tavata mua, hän tunnusti.
- Totta kai se haluaa tavata sua, isä vakuutti koneellisesti.
- Mä en ole nähnyt sitä sen jälkeen kun pääsin ripille. Mutta nyt mä kysyin, että eikö olisi ihan kiva, jos me piipahdettaisiin siellä Stumpin kanssa joululomalla.
Isän ilme meni omituisen näköiseksi, mutta se kesti vain pienen hetken.
- No, sitten siellä on todennäköisesti lentoliput sisällä. Avaa ja katso, hän sanoi, mutta Ilse ei totellut, ei vielä.

- Ei kai sua haittaa? Tai siis, et säkään niin kauheasti ole ollut mun elämästä kiinnostunut. Kai mä nyt saan yrittää saada vähän takaisin toistakin vanhempaani, vaikka asun sun luona? Ilse kysyi, sillä hänen mieleensä oli välähtänyt, että isän ilmeen saattoi tulkita mustasukkaisuudeksi. Oli vaan niin, että oli kovin kummallista kuvitella miehen olevan hänestä mustasukkainen.
- Sä et taida tietääkään, että se olisi halunnut ottaa sut mukaan silloin kun se eron jälkeen sai ensimmäisen paikan ulkomailta, isä sanoi. Järjetön, lämmin tunne läikähti jossain Ilsen vatsassa.
- Olisi vai? Mä en tiennyt, mä luulin, että se haluaa vaan mahdollisimman kauas meistä.
- Ei, se ei vaan pystynyt hylkäämään sitä työtarjousta. Mutta on mun syy, ettet sä lähtenyt, mä en suostunut siihen. Toivottavasti sä et ole siitä kauhean vihainen.
- En, Ilse sanoi hitaasti. – En mä olisi sillon halunnut lähteäkään, en mä olisi uskaltanut. Olisi kuitenkin ollut kiva tietää, että se halusi mut.
- Se varmaan haluaa sut nyt, isä sanoi ja viittasi kirjeeseen. Nyt Ilse repi sen auki.

Lentolippuja siellä ei ollut, mutta mitä herttaisin kirje sen sijaan. Se poikkesi täydellisesti Ilsen tähän asti saamista postikorteista, jotka olisivat voineet yhtä hyvin olla valmiiksi painettuja.
- No? isä kysyi hiukan hermostuneesti.
- Se sanoo, että mä olen… me ollaan tervetulleita koska tahansa joulun jälkeen. Että mä en varmaan halua olla joulua poissa Suomesta, Ilse luki. Hän kurkisti kirjekuoreen. – Se lähetti rahat lentolippuihin. Voi voi.
Hän istui keittiön pöydän ääreen, kuin jalat olisivat lakanneet kannattamasta kunnolla. Miksei hän ollut keksinyt ajatusta aikaisemmin? Hän olisi voinut olla kesälläkin Lontoossa sen sijaan että isän siskon luona peräkorpelassa.
- Onko sun passi voimassa? kysyi isä asiallisesti.
- Mun täytyy kai tarkistaa, Ilse mutisi ja meni omaan huoneeseensa. Häntä itketti, eikä hän halunnut isän näkevän sitä. Ei tässä totisesti itkun aihetta ollut, mutta silti itketti. Hullua.

Hän ei ottanut passiaan esiin, sillä hän tiesi ihan hyvin sen olevan vielä voimassa, vaan istui sohvalleen lukemaan kirjeen huolella uudestaan. Et arvaa miten ilahduin… soita ja kerro, millä lennolla tulette… yritän saada vähän vapaata töistä… pieni talo, jossa on kolme kerrosta ja kaksi vierashuonetta. Ottakaa villasukat! En malta odottaa!

Kirjeessä puhui joku ihan vieras nainen. Ei se sama, joka oli kadonnut ja jättänyt hänet. Tätä tyyppiä Ilse ei tuntenut, mutta oli kyllä valmis tutustumaan. Hän luki kirjeen vielä kerran ja nousi sitten mennäkseen soittamaan Stumpille. Tämä ei kuitenkaan ollut kotona, joten hän soitti sen sijaan Nitalle. Jollekin tässä nyt piti saada avautua.
- Et arvaa, mitä mä teen joululomalla!
- Tuut meidän kanssa Italiaan? kiljaisi Nita.
- No en tule – vaikka kivaa sekin olisi. Mä menen sinne äidin luokse. Se lähetti rahat lentolippuihin.
- Mä tiesin, ettei se ole unohtanut sua. Ei äidit koskaan voisi.
- Italialaiset äidit ehkä ei, Ilse oikaisi. – Mun suomalainen on kyllä oikein hyvin osannut esittää.
- Mä olen kauhean iloinen sun puolesta, Nita sanoi lämpimästi ja Ilse tiesi hänen tarkoittavan sitä todella.

Nitan jälkeen hän soitti Alillekin, sillä kertomisenhalua oli vielä jäljellä.
- Voi, mä antasin mitä tahansa, jos pääsisin mukaan, Ali huokaisi.
- Mä voin ottaa siitä valokuvan ja näyttää sitten sulle, Ilse kiusoitteli.
- Äh, vähät mä sun äidistäsi – anteeksi vaan – mutta mä haluaisin Lontooseen. Mä olen aina halunnut, mä haluaisin nähdä Lontoon sumun ja East Endin ja ajaa kaksikerroksisella bussilla!
- Mikset sä tulisi sitten, Ilse sanoi nopeasti ja ajatukset risteilivät hänen päässään salamavauhtia. – Se kirjoittaa, että sillä on kaksi vierashuonetta. Kai sä voisit asua toisessa, jos me asutaan Stumpin kanssa toisessa.
- Mitä se siihen sanoisi? Tai Stumppi?
- Mitä sanomista niillä voisi olla, jos yksi pieni, hyvin käyttäytyvä tyttöihminen tulee mukaan? Mutta entäs sun hevosesi, pärjääkö ne ilman sua?
- Saa luvan pärjätä. Mä en muutenkaan pääse sinne joka päivä kun on tämmösiä kelejä. Tuolla olisi hengenvaarallista pyöräillä nyt, kun tulee räntää vaakasuoraan. Voisitko sä kysyä siltä? Voi, mä ehkä kuolisin onnesta!

Lähettäjä: Letti 
Päivämäärä:   22.7.08 14:21:34

Terve Sennu!!

Eksyin tänne, kun olit niin aktiivisesti kommaillut tossa jamobakteerin tarinassa. Näköjään sä oot aktiivisen kommaajan lisäks huippu kirjoittaja!! OIkeesti tosi upeeta tekstiä, ootko harkinnut tästä uraa?

Kaikki täällä valittelee, et vaikee kuvitella ilsee nuorena yms, mut mul ei tuota mitään ongelmaa, kun en oo sun aikaisempii tarinoita lukenu:D. Jos kaipaat jotain rakentavaa palautetta, niin yhden pienenpienen niponipon löysin. Ekaksi sä puhuit kansakoulusta, ja sitten ykskaks seiskaluokasta. Eikö sen itse asiassa kuuluisi olla oppikoulun ekaluokka? Mä en siis oo ollenkaan varma tästä, mutta en usko että se ainankaan seiskaluokka on.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.7.08 16:44:21

Kiitos Letti, kauhean virkistävä kommentti! :)
Olisi tietysti kiva kuvitella näitäkin painettuna, mutta kuten joku viisas täällä sanoi, se mikä toimii netissä ei välttämättä toimi painettuna...

Ja ihana nipotuskohdekin! (Lue: osaan selittää :D)
Täähn on tapahtuvinaan suunnilleen niihin aikoihin, kun siirryttiin vanhanmallisesta koulusta peruskouluun, ja se tapahtui asteittain niin, että 4-5 vuotta vanhempi Stumppi on hyvin ehtinyt käydä kansa- ja kansalaiskoulun, ja Kate taas on alusta asti ollut peruskoulussa, eli ei enää kansa- ja oppikoulussa vaan ala- ja yläasteella. /*selitys loppuu*/

Mutta mokahan se oikeasti oli, en mä olisi sotkenut samaan lukuun kansakoulua ja seiskaluokkaa, jos olisin vähän ajatellut, vaikka se noin teknisesti ei oliskaan väärin ^^

Ja sitten on pakko sanoa, että on kauhean kiva kun tätä lukee semmosetkin, jotka ei oo lukeneet mun jessijuttuja - joku edes saattaa yllättyä jossain kohden! :D
-----------------
Rakas päiväkirja

Lentokoneessa 26.12
Lopultakin tässä! Tuntui, ettei nää viikot lopu ikinä, ja kerrankin joulumieli ei lässähtänyt aattona siihen, että paketit on saatu avattua!
Äiti toi meidät lentokentälle ja vahti kädestä pitäen, että me osattiin oikealle tiskille, ihan kuin me oltaisi oltu pieniä ja lukutaidottomia. Ilsellä ja Stumpilla on kammottavan isot matkalaukut. Joko ne meinaa vaihtaa vaatteita kolme kertaa päivässä tai sitten ne on varautuneet ostamaan kauheesti tuliaisia. Mä harkitsin lähteä pelkän repun kanssa, mutta äiti puhui mut ympäri, se sanoi, että mun on otettava varuiksi jotain parempaa mukaan, jos Ilsen äiti vaikka vie meidät ravintolaan tai jotain, ja ehkä mäkin löydän jotain ostettavaa. No, ihan varmasti löydän. Niin, että on mullakin nyt matkalaukku tuolla ruumassa, vaikkakin se on vaan puolillaan.

Stumppi ei vaikuta kauhean ilahtuneelta siitä, että mäkin lähdin mukaan, mutta en anna sen häiritä. Enkä mä aio häiritä sitä. Mä yritän kovasti olla inhoamatta sitä, Ilsen takia, mutta välillä kyllä keittää yli. Jätkä mulkoilee mua kuin mitäkin, vaikka en ole sille ikinä mitään pahaa tehnyt. Ehkä se pelkää, että mä aion roikkua kolmantena pyöränä koko matkan ajan, mutta siinä se on kyllä väärässä. Mulla on treffit suurkaupungin kanssa, enkä takuulla ehdi niiden kuhertelua häiritsemään. Mä en esimerkiksi ole huomaavinani, miten ne kopeloi toisiaan tossa, onneksi sentään peiton alla ja ikkunan eikä käytävän puolella eli muut ei välttämättä huomaa kuin mä.

Kovaääninen kilahti, särähti ja koneen kuulutettiin aloittavan laskeutumisen. Ali nosti penkkinsä pystyyn ja pöytänsä ylös ja tunki päiväkirjansa reppuun. Ulkona oli pilkkosenpimeää, joten ei kauheasti haitannut, vaikka Stumppi olikin ikkunapaikalla. Valomeri kuitenkin näkyi Alinkin paikalle asti, kun kone kallistui, ja se oli suunnaton. Kuuden miljoonan ihmisen koti oli heidän allaan ja se lähestyi koko ajan. Ali tarttui innostuksissaan Ilsen käsivarteen, paitsi että se taisikin olla Stumpin, ainakin tämä oli se, joka murahti, kun Ali nipisti.
- Oma moka, mitäs olette tommosessa solmussa, Ali mutisi anteeksipyytävästi. Enempää hän ei sitten sanonutkaan, ennen kuin he ikuisuuden odotettuaan ja kilometrikaupalla käveltyään olivat päässeet matkatavarahalliin ja saaneet kukin oman laukkunsa hihnalta.
- Minkä näköinen sun äitisi on? Stumppi kysyi, kun he olivat päässeet läpi tullista. Kymmenittäin ihmisiä seisoi rivissä alueita erottavan aidan takana, suurella osalla jonkinlainen kyltti kädessään. Siellä haettiin Dr. Schmidtiä ja Mary Malonea, osa oli matkatoimistojenkin.
- Se on Ilsen näkönen, etsi blondia, Ali neuvoi. Samassa hän näki itse tutun näköisen ihmisen ja nykäisi Ilseä käsivarresta. – Tuolla, eikö vaan?
- On, Ilse sanoi ja nielaisi, mennen äkkiä epävarman näköiseksi. Nainen ei kuitenkaan epäröinyt vaan tuli päättäväisin askelin heidän luokseen ja sulki tyttärensä halaukseen.

Ali oli häveliäästi katsovinaan poispäin, mutta ei malttanut olla vilkuilematta sivusilmällä. Ilsen äiti oli ollut heidän idolinsa pikkutyttöinä, Nitan ja hänen, tämä kun oli aina niin uskomattoman huoliteltu ja hyvin pukeutunut. Ja oli näköjään vain parantunut vanhetessaan. Hänen tuhkanvaaleat hiuksensa olivat tyylikkäällä nutturalla ja hän oli pukeutunut hyvin tummansiniseen, liituraitaiseen jakkupukuun, jonka hame ylsi tasan polviin eikä senttiäkään yli tai ali.
- Sun täytyy olla Stumppi, nainen sanoi hyvänmittaisen halauksen jälkeen ja ojensi kätensä pojalle, muuttaen sitten mielensä ja halaten tätäkin. Ali ehti huomata, että Ilse pyyhkäisi silmäkulmiaan, ennen kuin joutui itse seuraavaksi syleilyyn.
- Sä olet kasvanut kaksikymmentä senttiä! Ilona ihmetteli.
- Mä olisin mieluummin kasvanut vaikka kolmekymmentä, Ali virnisti hajuvedentuoksun ympäröidessä hänet. Hänestä tuntui, että tässä oli jo tarpeeksi liikuttuneisuutta yhdeksi päiväksi.
- Hommataan sulle heti huomenna korkokengät, Ilse ehdotti. – No niin, tässä me ollaan. Mitäs nyt?
- Mulla on firman auto lainassa. Katotaan, saadaanko me teidän matkalaukut mahtumaan sinne.

He kävelivät arviolta vielä pari kilometriä parkkipaikalle. Ali oli pysähtynyt pelkästään hengittämään heti, kun he olivat päässeet lentoaseman liukuovista ulos, mutta sitten hänen oli ollut pakko juosta toiset kiinni. Muut eivät näköjään huomanneet, miten kosteaa ja oudonhajuista ilma oli, ja miten lämmin täällä oli. Suomessa oli ollut lähtiessä pikkupakkasta, nyt talvitakki tuntui jo heti liian kuumalta.

Illalla 26.12.
Täällä oli ihan tajuton ruuhka vielä iltayhdeksän aikaan. Ilsen äiti ajoi siinä kuin paikallinen, lentoasemalta kesti melkein tunnin perille. Mä istuin koko matkan nenä ikkunassa kiinni, tosin oli pakkokin, sillä mun matkalaukku ja kaikkien käsimatkatavarat oli pakko ängetä takapenkille. Ilse istui etupenkillä ja Ilona esitteli nähtävyyksiä matkan varrelta. Tai varsinaisia nähtävyyksiä siinä ei juuri ollut, ennen kuin päästiin Hyde Parkin kulmalle, mutta erinimisiä lähiöitä.

Tää Ilonan talo on englantilaisempi kuin mitä mä edes uskalsin toivoa! Tää on noin kymmenen metriä leveä ja kolme kerrosta korkea, tai viisi, jos lasketaan kellari ja ullakkokin. Ei sillä, että meille olisi näytetty kellaria ja ullakkoa, mutta ne on kuulemma olemassa. Me nukutaan kolmannessa kerroksessa, toisessa on Ilonan makuu- ja työhuone ja alakerrassa olohuone ja keittiö ja olohuoneesta pääsee pihalle. Sinne ei voinut kuin vilkasta nyt iltapimeällä, mutta taidanpa huomenna käydä katsomassa tarkemmin. Kalustus on kukkakrumeluuria ja kokolattiamattoa joka paikassa, mutta Ilona on kuulemma vuokrannut tän kalustettuna, niin että voin ymmärtää. Se ei itse ole ruusushintzityyppiä.

Me syötiin iso laatikollinen pikkuriikkisiä kolmiovoileipiä ja juotiin murukahvia ja teetä ja sitten Ilse ja Stumppi alkoi haukotella niin kuin ne olisi kuolleet väsymykseen ihan sillä sekunnilla. Pah! Mua ei olisi juurikaan kiinnostanut vetäytyä naapurihuoneeseen kuuntelemaan niitä, mutta Ilonakin halusi jo nukkumaan, enkä mä ilennyt jäädä yksin alakertaan. Ja toisaalta, mä olin kyllä itse kuolemanväsynyt. Mä en ollut noussut aamulla tallille, sentään, mutta edellisen yön nukkuminen oli ollut aika lailla pyöriskelyä. Matkakuumetta.

Ali heräsi ilman mitään erityistä syytä aamulla. Hänen nenänsä oli tukossa, mutta muuten hän totesi olevansa täynnä tarmoa ja innokas nousemaan ylös. Ilona oli varoittanut, että makuuhuoneissa voisi olla heidän mielestään kylmä, mutta hänellä ainakin oli ihanan lämmin collegepuvussaan paksun peiton alla. Kokolattiamattokin tuntui lämpimältä paljaisiin varpaisiin ja vasta, kun hän veti paksut verhot ikkunan edestä hän ymmärsi, mitä Ilona oli tarkoittanut. Lasin läpi hohkasi viileys, vaikka ulkona paistoi kelmeä talviaurinko.

Talo oli aivan hiljainen, ellei ottanut huomioon kaukaista liikenteen melua. Sisältä ei kuitenkaan kuulunut hiiskahdustakaan. Ali pistäytyi pienessä kylpyhuoneessa, joka kolmannessa kerroksessa oli ja puki sitten päällensä. Farkut ja pitkähihainen T-paita kelpaisivat hyvin turistille. Ilsen ja Stumpin huoneen ovi oli visusti kiinni ja Alia hymyilytti ajatella, miten Ilona oli edellisiltana esitellyt heille kolmannen kerroksen. Stumpin oli ollut tarkoitus nukkua pienemmässä vierashuoneessa, siinä, mistä Ali oli juuri herännyt, ja tyttöjen toisessa. Missäköhän vaiheessa hänelle selviäisi, että he olivat muuttaneet nukkumisjärjestelyt, vai selviäisikö ollenkaan?

Viitsimättä huolestua siitä vähääkään Ali hyppeli alas yhdet portaat ja sitten toiset. Ilonan oli pitänyt mennä tänään töihin, mutta hän oli luvannut yrittää päästä ajoissa pois ja seuraavina päivinä hänellä olisi vuorenvarmasti vapaata. Tänään hän oli kehottanut heitä katselemaan kaupunkia ja oli jättänyt asunnon vara-avaimen tiskipöydälle. Ali oli jo tarttumaisillaan siihen, mutta päätti sitten ensin keittää itselleen kupillisen teetä. Hän inhosi teetä, mutta eikö sen juominen kuulunut asiaan täällä?

Veden kiehuessa hän kävi takapihalla, mutta tammikuinen puutarha oli aika surullinen näky. Se oli sitä kyllä varmaan kesälläkin, sillä se oli surkean pieni läntti. Silti Ali tuijotti sitä haltioissaan. Oli varmaankin kymmenen astetta lämmintä, kaikki oli vihreää, mikään ei ollut lumen peitossa, kuten kotipihassa. Muurilla, joka tuli vastaan ihan muutaman metrin päässä, käveli kissa, mutta se vilkaisi Alia murhaavasti, kun hän puhui sille ja loikkasi alas toiselle puolelle, pois näkyvistä. Hän palasi hymähtäen ihmettelemään teevettään, päätti sitten kuitenkin jättää sen sikseen ja lähti ulos. Ovelta hän kääntyi takaisin ja raapusti keittiön pöydälle lapun, jossa ilmoitti palaavansa varmaankin tunnissa. Ei ollut ollenkaan varmaa, että Ilse ja Stumppi ehtisivät herätä sitä lukemaan ennen hänen paluutaan, mutta kaiken varalta.

Lyhyt, kaareva katu, jonka varrella Ilonan talo oli, oli kuolemanhiljainen, mutta se liittyi kummastakin päästään ensin hiukan isompaan ja sitten paljon suurempaan ja vilkkaampaan väylään. Gloucester Road, Ali luki valkeasta kyltistä. Paitsi että sen yli oli mahdotonta päästä, sillä liikennevaloja ei ollut näköetäisyydellä, se ei ollut enää mikään asuntokatu. Kaikissa taloissa näytti olevan jokin kauppa, autovuokraamo, toimisto tai muu yritys, tai sitten hotelli. Ali, joka ei ollut ymmärtänyt ottaa lompakkoaan mukaan, ei viitsinyt poiketa missään kaupoista vaan kääntyi aikansa käveltyään takaisin. Hän käveli oikean kadunkulman ohi ja pyöri hetken aikaa eksyksissä mutta laittaen merkille pari pubia ja useita pieniä, kioskinkokoisia ruokakauppoja, joiden hedelmäosasto oli jalkakäytävällä. Sitten hän onnistui löytämään takaisin oikealle tielle ja Ilonan taloon, jossa tuoksui yllättäen ruoka.

- Mitä ihmettä, Ali huudahti teeskennellen hämmästynyttä. – Ei oo puolipäiväkään ja te ootte jo hereillä!
- Me ei haluta tuhlata hyvää shoppailuaikaa, sanoi Ilse, joka operoi kahta paistinpannua kuin olisi ollut pikaruokalakokki ikänsä. – Haluatko sä munia ja pekonia?
- Arvaa vaan!
- Paahtoleipää? tarjosi Stumppi, joka seisoi paahtimen edessä syöttämässä sinne viipaleita ja sitten latomassa niitä omituiseen rautalankaviritelmään, joka muistutti lähinnä pientä pyörätelinettä.
- Kiitos, sanoi Ali kätkien taitavasti hämmästyksensä siitä, että Stumppi osasi muutakin kuin luoda häneen alentuvia silmäyksiä. – Oot tainnu saada kun oot noin hyvällä tuulella? hänen suustaan kuitenkin livahti, ennen kuin hän ehti estää.
- Saada? Joko sä tiedät mitä se on? Stumppi kysyi ja kohotti kulmakarvojaan. – Eikö äiti oo käskenyt nukkumaan kädet peiton päällä?
- Rakkaat kultapupuset! Ilse hihkaisi ja asettui heidän väliinsä paistinlasta kummassakin kädessä.
- Anteeksi, mutisi Ali. – Anteeksi, hän sanoi sitten ihan ääneen Stumpille ja katsoi silmiin. Sen äiti oli pienenä opettanut kuuluvaksi anteeksipyyntöön, vaikkei ollut mitään käsistä ja peitoista muistanutkaan sanoa. – Sä yritit olla ystävällinen ja mä olin häijy.

Stumppi ei selvästikään ollut tottunut olemaan anteeksipyynnön kohteena. Hän ei osannut kuin nostaa paahtoleipätelineen pöytään ja sen perään purkin appelsiinimarmeladia. Sitten hän yllättäen hymyili.
- Mikäs siinä, niinhän mä sainkin.
- Riittää siitä aiheesta, Ilse sanoi nopeasti. – Etsi jostain lautasia. Ali, kato sä, olisiko jossain mehua ja maitoa. Ettekä rupee riitelemään tai mä alan itkeä.
- Ei, Ali lupasi pyhästi ja katsoi jääkaappiin.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   22.7.08 21:49:46

Eih!
Sinäkin, brutukseni!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   22.7.08 22:00:47

Sori *punast*
(Ne ei näytä wordissä noin pitkiltä)
(Ja sitä paitsi toi pätkä on kirjotettu jo pari viikkoa sitten, kun en vielä Tienny)
(Ja parempi toi kuin boldaus)
Ja en mä nyt keksi enempää, musta toi on kumminkin toimiva konsti erottaa "lainattu" teksti. :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.08 00:35:38

Okei, pikku yöpala
--------
He viettivät sen päivän kävellen Oxford Streetiä ensin itään ja sitten takaisin länteen. Ali oli kuvitellut olevansa hyvässä kunnossa, mutta kahden pitkäjalkaisen vaatefriikin perässä harppominen sai hänet kerta kaikkiaan uupumaan. Tottenham Court Roadin paikkeilla Ilse alkoi katsella harkitsevasti ympärilleen ja sanoi:
- Ihan kuin kaupat alkaisi käydä vähemmäksi. Mennäänkö toista puolta takasin?
- Tauko, sano Ali rukoilevasti. – Käydään McDonaldsilla vaikka tai jotain, ihan mitä vaan, kunhan istutaan hetkeksi. Mun jalat hajoo!
- Käydään pubissa, Stumppi ehdotti.
- Ilona… äiti sanoi, että pubeista saa ihan hyviä lounaita, Ilse myöntyi. Kauppakaduilla ei sellaisia ollut, mutta kun he olivat kävelleet pikkuisen matkaa takaisinpäin löytyi sivukadulta yksi.
- En mä tarvitse ruokaa kaiken sen pekonin jälkeen, mun jalat kaipaa vaan lepoa, vastusteli Ali.
- Mun jalat kaipaa olutta, sanoi Stumppi.
- Istukaa jonnekin, mä tuon meille olutta, Ilse sanoi ja marssi pää pystyssä tiskille kuin olisi ikänsä käynyt lontoolaisissa pubeissa.

Alin oli pakko riisua kenkänsä pöydän alle, vaikka hän pelkäsikin, ettei saisi niitä parkumatta enää takaisin jalkaan. Hänen ostoksensakin mahtuivat vaatimattomasti kahteen pienenpuoleisen muovikassiin, ja hän oli silti jo ostanut enemmän vaatteita kuin oli aikonut, sekä äidille tuliaisiksi pyyhkeen, jossa oli Englannin lippu. Ilse ja Stumppi olivat käyttäneet rahaa noin kymmenen kertaa enemmän.
- Mä en ole ikinä nähnyt kundia, joka on noin hulluna vaatteisiin, hän sanoi Stumpille hiukan syyttävästi, kun tämä kokoili sekä Ilsen että omia kassejaan tyhjälle tuolille.
- Mä olen pistänyt hyvän osan mun yliopistosäästöistä menemään, Stumppi myönsi surullisen näköisenä.
- Yliopisto? Mä luulin, että sä olet ammattikoulussa, Ali lipsautti ja Stumppi alkoi nauraa.
- No niin oonkin. Autosäästöistä.
- Susta tulee epäilemättä Hesan parhaiten pukeutunut autonasentaja.
- Tadaa! sanoi Ilse, joka toi pöytään pienellä tarjottimella kolme tuoppia olutta. – Nyt skoolataan Lontoolle, ja sitten voidaan saman tien miettiä, mitä tehdään illalla. Täällä on varmaan sikamakeita diskoja!

Iltamyöhällä, 27.12.
Mä en ymmärrä, miten shoppailu ei muka mitenkään väsytä Ilseä tai Stumppia. Ne voisi näköjään viipyä vaatekaupoissa kaiket päivät. Mä sain tarpeekseni jo puolessa päivässä. Onneksi Ilona etsi toisenkin vara-avaimen taloon niin, että me ei olla enää riippuvaisia toisistamme. Mä aion huomenna kävelemään Hyde Parkiin (vaikka me käveltiinkin sen ohi jo tänään) ja sitten mä lähden seikkailemaan Thamesin eteläpuolelle. Ostin Time Outin ja paitsi, että siinä on kaikki keikat ja klubit ja muut tapahtumat, löysin noin seitsemäntoista paikkaa missä on pakko päästä käymään. Ja sitten ehkä pitäisi ne perinteisetkin nähtävyydet saada johonkin väliin, niin kuin Madame Tussaud’s ja Dungeon. British Museumia en viitsi edes ajatella, siihen ei vaan ole tarpeeksi aikaa.

Ilona vei meidät tänä iltana syömään ravintolaan. Se ei ollut mikään hieno juhlapukupaikka, ihan tavallinen pieni kuppila, nepalilainen tai jokin aasialainen. Mä tilasin muttonia, vaikka en tiennyt, mitä se oli (en kehdannut kysyä Ilonalta) ja se oli kyllä sinänsä oikein hyvää. Ainoa vaan, että se muka miedosti maustettu annos sai mun silmät ja nenän vuotamaan ja savun nousemaan korvista. Enkä mä tiennyt, että kardemumma kasvaa pienissä hiekanvärisissä paloissa ennen kuin löysin semmosen suustani.

Enää mä en suostu lähtemään ostoksille muuta kuin Harrodsille, se on kai Pakko Nähdä. Mennään sinne jonain päivänä vielä, niin mä lupasin. Ilse on saanut äidiltään kokonaisen läjän shekkejä. Jos multa joku kysyisi niin epäilisin, että niillä maksetaan Stumpinkin ostokset.

Mutta täällä on ihanaa.

Päivämäärä:   23.7.08 12:07:00

Mie oon ehkä paljastanu itestäni vähän liikaa, mut joo... tosi reilua, kun en tiiä siusta mtn:D
Jaatkoa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.08 16:15:34

Elä sure, Aqua - mä luulin olevani jäljillä mutten taida olla edes oikeessa läänissä :x Taidan jättää sikseen.
--------------
Sekoilua suurkaupungissa

Oli kolmas päivä Lontoossa. Ilse heräsi pienoiseen päänsärkyyn ja siihen, että hänellä oli kuuma. Stumppi oli kietoutunut hänen ympärilleen kuin mustekala pitkine raajoineen ja kun Ilse varovasti kaivautui istumaan sängyn laidalle hän tunsi ihollaan suorastaan kosteat hikilaikut niissä kohdin, missä he olivat olleet kiinni toisissaan. Se johtui tietenkin siitä, että Ilona oli pakottanut heidät ottamaan huoneeseensa sähkölämmittimen, joka seisoi nurkassa ja aika ajoin muuttui ritilänsä takana tulenhehkuiseksi kuin leivänpaahdin. Stumppi päästi pienen äänen unissaan ja hänen kätensä hamuili paljasta lakanaa siinä kohden, missä Ilse oli äsken ollut. Hän ei kuitenkaan herännyt, vaikkei tavoittanutkaan mitään, pikainen ryppy vain ilmestyi otsalle pieneksi hetkeksi ja katosi sitten. Ilse katsoi häntä sydän pakahtumaisillaan jostain, mitä hän ei oikein osannut määritellä. Ehkä se oli rakkautta. Varmaan ainakin jotain sen suuntaista.

Nyt hän kuitenkin tarvitsi suihkun. Kylpyhuone oli ihan vastapäätä, mutta matkalla sinne Ilse ei voinut vastustaa kiusausta ottaa muutamaa sivuaskelta ja kurkistaa Alin huoneeseen. Se oli tyhjä ja hiljainen ja sänky oli pedattu. Ei mikään yllätys sinänsä, Ilse oli ollut kuulevinaan ääniä kylpyhuoneesta joskus aikaisin aamulla. Ja eihän Ali ollut tänne tullut hänen seurakseen, vaan koska halusi tutustua kaupunkiin. Ties missä asti hän jo oli.

Ilse otti vain hyvin pikaisen suihkun, jotta kuuma vesi ei loppuisi ja palasi sitten pukemaan ja tekemään kevyen meikin. Stumppi saisi hänen puolestaan nukkua niin kauan kuin jaksaisi, hän menisi juttelemaan äitinsä kanssa. Ilona oli työhuoneessaan, kuten tavallista. Hän kuitenkin nosti katseensa paperipinosta, jota oli lukemassa heti kun Ilse kurkisti sisään, ilahtuneen näköisenä.
- Huomenta! Keitettäiskö vähän kahvia?
- Mä alan saada tarpeekseni siitä litkusta, mitä sä sanot kahviksi Ilse naurahti. – Juodaan mieluummin vaikka appelsiinimehua.

He olivat jo ehtineet ottaa tavaksi nämä aamulliset juttuhetket. Jos Ilsen tänne tulolla oli jokin tarkoitus, oli se noissa keskusteluissa. He olivat puhuneet paljon siitä, mitä oli tapahtunut avioeron aikaan, jälkeen ja ennenkin, ja pahimmat itkut oli jo itketty.
- Nyt mä vasta oikeastaan tajuan, että sä olet ihan normaali ihminen, oli Ilse sanonut vasta edellisaamuna. – Mikset sä tule Suomeen, jos sä kaipaat mua?
- Mikset sä tulisi tänne, oli Ilona heittänyt siihen.
- Mulla on kirjotukset.
- No en mä tietenkään tarkoittanut heti vaan niiden jälkeen.
- En mä voi tulla. Stumpin koulu ei lopu vielä.

Siihen Ilona oli liian viisas sanoakseen mitään. Ilsen poju oli sievä ja hän ymmärsi, miksi hänen tyttärensä oli rakastunut, mutta tulevaisuus? Oli selvää, ettei siitä tulisi pidemmän päälle mitään. Ei pelkkä rakastuminen voisi kantaa sellaisten asioiden yli kuin ettei tuolla kauniilla pojalla voinut olla kummoistakaan tulevaisuutta. Ilsestä voisi tulla vaikka juristi, kuten hänestä, ja koska kukaan naisjuristi muka oli mennyt naimisiin pelkän ammattikoulun käyneen autonasentajan kanssa?

- Näitkö sä Alia aamulla? Ilse kysyi ottaessaan jääkaapista mehua ja laittaessaan leipäviipaleita paahtimeen.
- Näin, se oli menossa katsomaan jonkun outlet warehousen ja ehkä kampaajalle.
- Brr, sanoi Ilse. – Mua pelottaa ihan, minkä näköisenä se tulee takaisin. Ne ruudulliset housut, mitkä se oli ostanu eilen… mä pelkään, että sillä on seuraavaksi vihreä irokeesi.
- Entäs jos olisikin, Ilona kysyi. – Niitä on täällä paljon. Kai se on jonkinlainen julistus.
- Onneksi se ei voi, sehän menisi ihan lyttyyn ratsastuskypärän alla, Ilse keksi ilahtuen.
- Mä luulen, että Alilla on aika hyvä käsitys siitä, mitä se haluaa tai ei halua, Ilona sanoi ympäripyöreästi. – Joko te ehditte suunnitella jotain perjantaiksi? Illaksi siis.

Ilse pudisti päätään.
- Ei mitään sen kummempaa, varmaan joku disko tai yökerho taas. Miten niin?
- Mulla on firman kokkarit. Mä ottaisin mielelläni sut mukaan, jos sä vaan haluat tulla, Ilona sanoi ja tarttui mukiin, johon oli itselleen sekoittanut murukahvia.
- Mitä mä tekisin sun firman kokkareissa? ihmetteli Ilse.
- Ne on vähän niin kuin henkilökunnan uudenvuodenjuhla. Mä olen puhunut susta niin paljon kaikille, että olisi kiva viedä sut näytille.
- Entä Stumppi? Ilse kysyi. Ilona näytti hetken harkitsevalta, mutta pudisti sitten päätään.
- Ei, sinä vaan. Katsohan, sä olet vähän niin kuin meidän office pet. Kaikki on kuulleet silmät, korvat täyteen susta. Mä en voisi kuvitella mitään parempaa kuin viedä sut kaikkien nähtäväksi.
- Niin kuin jonkun näyttelykoiran, älähti Ilse. – Tarkoitatko sä, että sun limaiset pomosi nipistelisi mua poskista?

Ilona nauroi ääneen.
- Mulla ei ole limaisia pomoja, limaisia asiakkaita vaan. Mutta muuten joo, vähän niin kuin näyttelykoiran, vaikkei se nyt kauhean fiksulta kuulostakaan.
- Ei mulla ole mitään kokkarivaatteita.
- Tässä on hyvää aikaa hommata. Voin varata sulle perjantaiksi meikkauksen ja kampaajankin, jos sä haluat. Mä käyn itse joka tapauksessa, mutta tingin sitten vaikka puolet mun ajasta.
- Ohh, miten teidän kokkareissa pukeudutaan? Ilse kysyi ja hän ei voinut mitään sille, että alkoi hiukan innostua.
- Jotain pientä, tummaa, tyylikästä. Ellen mä olisi levinnyt sua paria numeroa isommaksi, voisit lainata jotain multa. Nyt meidän on kai kumminkin mentävä ostoksille, Ilona huokaisi.
- Löydetäänkö me Harrodsilta mitään? Ali sanoi, ettei se aio käydä ostoksilla enää muualla niin, että me ollaan vähän säästelty siellä käymistä.
- Ellei me löydetä sulle Harrodsilta pukua niin ei sitten mistään, sanoi Ilona ja katsoi lämpimin silmin tytärtään. Välikö sillä, jos he joutuisivat sen jälkeen liftaamaan kotiin.
- No jos sitten mennään huomenna sinne, Ilse sanoi tyytyväisenä. – Tuleepahan sekin nähtyä.

29.12.

Miksei kukaan koskaan sanonut, että ihmisille ei tarvitse kuin puhua? Miksei kukaan koskaan sanonut, ettei ulkonäköä tarvitse ujostella? Mä olen tavannut kerta kaikkiaan upeita tyyppejä täällä, enkä ole edes etsinyt. Se iranilaispoika siellä yhdessä undergroundkahvilassa – ikinä en ole nähnyt niin jumalaisen kauniita silmiä, vaikkei se englantia puhunutkaan senkään vertaa kuin Ilsen rakas Stumppi. Ja sitten Jon. Se meinasi nauraa itsensä tärviölle, kun mä vaan halusin kuvata sitä uudestaan ja uudestaan. Mutta kuka muuten olisi uskonut, että mä olen tavannut maraboun maitosuklaan värisen adoniksen, jolla on pinkki tukka. Luoja, mä rakastan Lontoota! Mun täytyy todella ruveta miettimään, että voisinko mä jättää Ollikaisen oman onnensa nojaan ja tulla takaisin vaikka au pairiksi kirjotusten jälkeen.

Paitsi etten tietenkään voi, sehän on oikeastaan ostanut Hiskin mulle, ja sitten on Madden varsominenkin mitä odottaa.

Se on jokseenkin väärin. Mä rakastan olla täällä, joskin hevoset Lontoossa on varmaan ihan oma jalostusrotunsa. Mä oon pari päivää seurannut Hyde Parkissa näitä ”ratsastajia”. Ne pääsee siis kiertämään puistoa omin nokkinensa, mutta onneksi hevoset näyttää tietävän mitä tehdä. Mä en maksaisi semmosen automaatin selkään pääsemisestä puolta puntaa, saati sitten nelinkertaista hintaa verrattua normaaliin tuntiin Suomessa.

Mutta nyt pitää painua shoppailemaan, Ilse huutelee jo. Harrods vuorossa.

Vanha, perinteikäs tavaratalo oli vielä joulukuosissa, joskin kaikissa joulukuusissa roikkui nyt alennusprosenttien kuvia eikä joulupalloja. Siltikin naisten juhlapukuosastolla oli vielä hepeneitä, joiden hinta oli tuhansia puntia. Ali hypisteli muutamaa sellaista epäuskoisena ja kysyi Ilonalta, kuka sellaisia osti.
- Öljysheikit haaremilleen, tämä sanoi ja lisäsi, että he olivat etsimässä jotain paljon halvempaa. Myyjän avulla Ilse sai käsivarsilleen puolen tusinaa pientä, mustaa mekkoa, joiden kanssa hän katosi sovitushuoneeseen. Ilona meni mukaan ja Stumppi ja Ali jäivät odottamaan ulkopuolelle. Se oli kyllästyttävää. Stumppi kiersi muutamia vaaterekkejä hypistellen hameita ja Ali tuijotti kattoon ja vihelteli. Tämä vaihe yhdessä shoppailemisessa oli aina se tylsin. Lopulta Ilse tuli pyörähtämään sovitushuoneen ovelle leningissä, joka näytti olevan maalattu hänen päälleen.
- Mitä sä sanot? hän kysyi Alilta huolestuneena. – Onko tää kamala?
- Se on jumalaisen upea, tämä vastasi, kuten oli päättänyt vastata, vaikka toinen tulisi jätesäkissä. – Mitä Ilona sanoo?
- Sen mielestä tää on aavistuksen paljastava, mutta tää on halvin…
- Ota se. Sikäli kun mä olen nähnyt sä olet ostanut sen rahoilla vaatteita jo noin matkalaukullisen, ellet kaksi.

Ilsen saatua pukunsa Ilona kysyi, mitä he sitten haluaisivat nähdä.
- Mä voisin käydä ratsastustarvikeosastolla, Ali sanoi pahanilkisesti. – En mä varmaan raaski mitään ostaa, mutta jospa sielläkin olisi ulosheittoalennusmyynti.
- Mennään, Ilse innostui. – Sä tarvitset hienot kilpailuvaatteet, kun ens kesänä kisaat suomenmestaruudesta.
- En ehkä kisaa, Ali nauroi, mutta antoi Ilsen kuitenkin kerätä itselleen sovitettavaksi ihania ratsastushousuja ja –takkeja.
- Mee pukemaan nää päällesi, mä haluan nähdä.
- No tule mukaan sitten. Mä vihaan näitä täkäläisiä sovitushuoneita, kun täällä ei ole mitään koppeja vaan kaikki voi tiirailla kaikkia.
- No sittenhän sua olisi vaan yksi enemmän tiirailemassa. Tuu näyttämään paras kokonaisuus, me odotetaan, Ilse nauroi.
Alia ei enää olisi huvittanut laittaa muita odottamaan, vaikka se oli ollut hänen alkuperäinen ideansa, mutta yhdet Ilsen löytämistä housuista olivat ihanat, vitivalkoiset ja alennuksessa. Jos ne sopisivat, hän saattaisi juuri ja juuri raaskia ostaa ne. Niissä oli ihanan pehmeät kokopaikat, kuin säämiskää, ja ne säväyttäisivät valkoisen Hiskin selässä paljon paremmin kuin hänen vanhat beigensä.

Housut sopivat kuin ne olisi teetetty hänelle ja Ali kiskaisi niiden seuraksi mustan ratsastustakin. Sitä hän ei mitenkään raaskisi ostaa, mutta se saattaisi säväyttää, kun hän kävisi esittelemässä asuaan ulkopuolella odottaville.
- Oi, oletko sä noin hyvä ratsastamaan, päästi Ilona spontaanisti suustaan.
- Ei vaatteilla ratsasteta, Ali irvisti, mutta käveli ylpeänä muutaman kerran edestakaisin, toivoen että olisi huomannut ottaa saappaitakin kokeiltavaksi. Punaiset sukat vähän riitelivät muun asun kanssa.
- Vau, sanoi Stumppi. – Etkö säkin ratsasta? Pitäiskö sunkin hommata tommoset? hän kysyi Ilseltä.
- Ei tosiaankaan, tämä nauroi. – Jos mä saan päähäni mennä ratsastamaan mä en tosiaankaan tarvitse kisavaatteita. Verkkarit riittää mun köpöttelyyn.
- Mun on pakko ostaa nää housut, Ali päätti. – Siihen mun shoppailu sitten loppuukin, mutta nää on vaan täydelliset.

Päivämäärä:   23.7.08 17:41:47

Liekö nuha vähän sekoittanut mun aivoja, mutta hiukan suupielet tärisi tuossa lopussa. En suinkaan miettinyt mitään kaksimielistä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.08 17:54:08

Loistavaa!
Jos toi oli ironiaa, siis. Se oli tarkotuskin. :)

LähettäjäKielo_Kokaiini 
Päivämäärä:   23.7.08 20:15:01

Voi, susta pitäis tulla joku kirjailija! Aivan mahtavaa tarinaa oot nyt pyörittämässä! :) Tee kirja, niin mä ostan sen! Oikeesti, harkitte ees kirjailijan uraa. Tollasta tekstiä on niin mukava lukee, että oon ihan koukussa. Toivottavasti tulee vielä paljon jatkoa. :) Sulle 10 pistettä tästä tarinasta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.08 21:41:27

Voi jessus, Kielo_k, mä olen virnuillu täällä kuin heikkopäinen silkasta onnesta ton luettuani :D

Yöpala jo nyt, kun pitäis ehkä jo mennä ajoissa nukkumaan, koska työt alko. Pari yötä jo mennyt viden tunnin unilla, ei meinaa jaksaa.
-------

30.12.
Luoja, miltä Ilse näytti kun ne lähti Ilonan kanssa niihin cocktail-partyihin. Onneksi mulla oli kamera! Se oli kuin jokin filmitähti menossa oscar-gaalaan ja mä vannon, että kuulin, miten Stumpin suusta tippui kuolaa lattialle

Ilona arveli, että ne olis kotona yhdentoista aikoihin ja Ilse suunnitteli, että sen jälkeen voisi vielä painua johonkin diskoon. Mun oli tarkoitus tavata yksi ruotsalainen Sven tänään, mutta se ei koskaan tullut sinne, joten mä jouduin palaamaan tyhjin toimin takaisin Ilonan luo. Tavallaan harmitti, sillä se poika oli itse vinkunut tapaamista, mutta loppuviimeksi mä olen tyytyväinen, sillä se ei ollut itse asiassa mitenkään houkutteleva tyyppi. Mieluummin mä katson Coronation Streetiä.

Stumppi rymisteli portaat alas kolmannesta kerroksesta, kun Ali venytteli kökötettyään sohvalla telkkarin ääressä puoli tuntia.
- Mitä sä teet? hän kysyi.
- Katson telkkaria. Nyt tulee uutiset.
- Ei kun et katso. Tule mun kanssa pubiin.
- Miksi mä tulisin sun kanssa pubiin? Sä inhoat mua ja mä inhoan sua, Ali paukautti, mutta Stumppi valahti hänen jalkojensa juureen ja syleili hänen sääriään.
- Ei, ei, sä olet ihan väärässä. Tietenkään me ei inhota toisiamme. Me ollaan hylättyjä suomalaisia suurkaupungissa, meidän pitää pitää yhtä. Mennään pubiin.
- Jos sä tilaat, Ali sanoi ilkeästi.
- Vaikka, Stumppi lupasi ja hänen ilmeensä kirkastui. – Kyllä mä osaan sanoa ”two bears”.
- Two pints of lager kuulostaisi paremmalta, Ali neuvoi.
- Ihan mitä vaan. Mä en vaan kestä olla tekemättä mitään ja vaan odottaa, että ne tulee.
- Mutta mä kuulen telkkarista fiksumpia juttuja kuin sulta.
- Sä saat puhua ja mä kuuntelen, Stumppi lupasi ja räpytteli ripsiään. Alia ällötti katsoa sitä.
- Mä vaikka tarjoan, Stumppi jatkoi.
- Äh. No. Yhdelle, Ali lupasi sitten. – Sä tilaat ja maksat ja kannat pöytään.

He olivat käyneet lähipubissa jo muutaman kerran ja se tuntui loogiselta valinnalta nytkin. Se oli pieni, tummalla puulla sisustettu huone, jonka nimi oli Squirrel’s Head. Ali huomasi vapaan pöydän, jonka päälle joku oli vieläpä jättänyt sanomalehden ja kiirehti valtaamaan sen. Stumppi jatkoi urheasti baaritiskille ja Ali seurasi hiukan pahanilkisesti hymyillen, miten hän selviäisi ostoksista. Yllättävän hyvin, oli pakko todeta. Rehevä täti tiskin takana äityi oikein juttelemaan ja sitten he nauroivat yhdessä suureen ääneen.
- Mistä te puhuitte? oli Alin pakko kysyä, kun Stumppi toi pöytään kaksi piripintaista olutlasia.
- Pääministeristä.
- Häh? Ihan totta?
- Ei, ei mulla ole aavistustakaan, mitä se sanoi, Stumppi tunnusti. – Mutta sillä oli kivaa silti, niin että kai se oli hauska juttu.

Ali keskittyi lukemaan lehden ja siemailemaan olutta. Hän sai kulutettua yli puoli tuntia pikku-uutisten lukemiseen, mutta lopulta tuli takakansi väistämättä vastaan.
- Lopultakin, Stumppi puuskahti.
- Mitä?
- Sä lakkasit lukemasta. Kuule, miksei pubeissa soiteta musiikkia?
- Varmaan siksi, että ihmiset kuulisi jutella, Ali arveli.
- Mä toin sullekin toisen oluen.
- Mä en oo juonu ensimmäistäkään, Ali sanoi, mutta huomasi hämmästyksekseen, että hänen lasinsa oli kuitenkin melkein tyhjä. Ehkä Stumppi oli juonut siitäkin? Tai sitten hän oli lukiessaan kiskonut sitä ihan huomaamatta. Luultavasti niin, sillä hänen päässään vähän pyöri.

- Missä ihmiset sitten kuuntelee musiikkia?
- Diskoissa ja yökerhoissa kai. Niin, ja sitten on music bareja, niissä soitetaan musiikkia.
- Mennään etsimään semmonen, Stumppi innostui.
- Mä lupasin lähteä vaan yhdelle, Ali muistutti, mutta aloitti toisenkin oluensa.
- Älä ala mamoilla, kello ei ole vielä paljon mitään. Oliskohan sen ison tien varressa joku semmonen?
- On, mä kävin semmosessa aikasemmin, kun mulla piti olla treffit, Ali huokaisi.
- Piti olla?
- No piti, mutta ei se kaveri tullutkaan.
- Jos se myöhästyi ja on siellä nyt. Mennään katsomaan.
- Äh, ei mua kiinnosta enää nähdä sitä, se oli vaan ruotsalainen.
- Mennään silti, on tylsä juoda ilman musiikkia, Stumppi aneli.

Hän vänkäsi vähän aikaa ja toisen tuopin loppupuolella Ali alkoi kallistua suostumaan. Oli sentään aika mielenkiintoista päästä pörräämään baareissa; ei täällä kukaan ollut epäillyt heitä alaikäisiksi. Sitä paitsi hänen hiuksensa olivat aika ihanasti Sven-treffejä silmälläpitäen. Olisi kai sääli, ellei niitä kukaan muu näkisi kuin Stumppi, Ali mietti silittäen otsatukkaansa. Kampaaja oli litannut sen suoraksi ja sileäksi suoristusraudoilla, ja se oli melkein sellainen edelleenkin.
- Okei, mennään sitten.
- Hyvä tyttö! Stumppi karjui ja tyhjensi tuoppinsa. – Mihin suuntaan?
- Länteen, Ali naurahti ja horjahti noustessaan seisomaan. Ulkona oli pimeää mutta viileä ilma tuntui virkistävältä, kun he lähtivät kävelemään kohden vilkkaampaa seutua.

Aiemmin hänen käydessään baarissa turhaan se oli ollut melkein tyhjä, nyt siellä oli enemmän porukkaa. He sopivat silti vielä istumaan ja tilasivat lisää olutta.
- Tää ei ole kyllä fiksua, mä alan olla humalassa, sanoi Ali paheksuen.
- Sehän on vaan mukavaa. Onko se sun ruotsalaisesi täällä?
- Ei, Ali totesi vilkaistuaan ympärilleen. – Mähän sanoin, ettei mua enää kiinnosta.
- Etsitään sulle joku toinen, Stumppi innostui. – Miten ois noi pukutyypit?
- Ne näyttää liian vanhoilta, ja mä tykkään muutenkin vähän rennomman näkösistä tyypeistä, Ali sanoi.
- Miten rennoista? Stumppi tiukkasi ja oikoi hihojaan. Hän oli taas onnistunut pukeutumaan niin, että naapuripöydistä muutamakin tyttö vilkuili toiveikkaana hänen suuntaansa. Vai liekö siinä vaatteista ollut kysymys. Ali mietti, miten Ilse mahtoi jaksaa sitä. Hän olisi tuskastunut hengiltä.
- Sä osaat pukeutua, hän sanoi hyväksyvästi. – Pakko myöntää sen verran.
- Ja muuta hyvää mussa ei olekaan, vai? Stumppi kysyi hyväntuulisesti irvistäen.
- Mä en ole huomannut, Ali myönsi. Mitä sitä kaunistelemaankaan ja tuskin Stumppikaan muuta oletti.
- Mä olen hyvä pussaamaan, poika ilmoitti, suoristautui puoliksi makaavasta asennostaan ja suuteli Alia.

Se oli totta, hänen huulensa olivat pehmeät ja leikittelevät, ja vaikka olut maistui kitkerälle, niillä tuntui paremminkin jokin vaniljainen maku. Hänen kätensä oli kevyesti Alin poskella, valuen siitä kevyesti alemmas kaulalle, mikä tuntui paljon intiimimmältä kuin normaali halaus olisi voinut.
- Mm, Ali sanoi suudelman päätyttyä.
- Vai mitä? Stumppi kysyi kuin tosiaan kiinnostuneena vastauksesta. Ennen kuin Ali ehti muotoilla mitään, hän suuteli uudestaan. Hitto, se oli tosiaan aika hauskaa. Ali sulki silmänsä ja tarrasi kiinni Stumpin niskasta. Hänen päässään tuntui pyörivän vähän, mutta kai se johtui alkoholista.
- Vai mitä? Stumppi kysyi uudestaan, hyvin hiljaisella, luottamuksellisella äänellä.
- En mä osaa sanoa vielä, Ali arveli. Hän tunsi itsensä suorastaan hurjaksi istuessaan lontoolaisessa baarissa pussailemassa kuin mikäkin kosmopoliitti.
- Uudestaan kai sitten, tuumasi Stumppi. Ali alkoi ymmärtää, miksi Ilse oli ihastunut tähän, kun poika puraisi häntä kevyesti alahuulesta ja he uppoutuivat kolmanteen suudelmaan.

- Jestas, hän sanoi sitten, räväytti silmänsä auki ja siirtyi kauemmaksi.
- Kiitos, Stumppi sanoi.
- Ei se ollut kommentti sulle, hölmö. Mä vaan tajusin, mitä oon tekemässä. En mä voi tämmöstä, mitä Ilse sanoisi!
- No ei kai me nyt sille kerrota. Eikä tää niin vakavaa ole, Stumppi lohdutti ja kietoi toisen kätensä Alin vyötärölle.
- Ei, tämä sanoi ja vetäytyi vielä kauemmas.
- No, vahinko on tapahtunut jo, ei kai sun omatuntosi ton enempää voi naputtaa? Stumppi kysyi.
Se tuntui omituisen järkeenkäyvältä, joten Ali lakkasi vastustelemasta.

Päivämäärä:   23.7.08 22:36:31

Se on hyvä:)
Ja miten kunnollinen Ali tuollaseks rupes:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.08 22:40:57

Mistä sitä tietää onko Ali kunnollinen? Se kun on niin kokematon, voi olla ihan kunnotonkin :D

Päivämäärä:   23.7.08 22:46:38

Mie jotenkin luulin, et on:D Ja siuhan piti mennä ajoissa nukkumaan;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   23.7.08 22:48:29

No niin piti, mutta yritän myydä ircissä satulaa :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.7.08 01:11:41

Ooohhhh, mä sain idean :o
Ja ihmettelen vaan, että miten mä sen nyt vasta sain :o

Lähettäjä: alavíívadésíré 
Päivämäärä:   24.7.08 08:40:01

Huh, huono kisakunto sillä ainakin on .D

Ihan tyhmää mennä aikasin nukkuun, niin et oon missannu kaikki satulanmyynnit ja ideansaamisetkin .<

En saleen kirjota tänäänkään pätkää, ihan vaan kostoks, vaan jatkan elämänhankintaprosessia (menemällä baariin juomaan kokista) .D .D

(Ja kelle mä kostan sitä et menin ITE aikasin nukkuun? Huomaaks et mulla on töissä tylsää? .D)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.7.08 16:47:09

Des aamusekoilee :D
Tänään meen ajoissa nukkumaan!
----------
Prinssi Hurmaava

Baari suljettiin yhdeltätoista, kuten kaikki muutkin paikat, joilla ei ollut yökerhon statusta ja Ali ja Stumppi lähtivät hiukan horjuen kohden Ilonan taloa. Ali olisi horjunut huomattavastikin, mutta Stumppi piti häntä pystyssä ja käytti häpeilemättä tilannetta hyväkseen. Jokaisen lyhtypylvään kohdalla hän painoi Alin sitä vasten ja suuteli tyttöä.
- Miksi sä teet noin? Ali kikatti, mutta ei hän humalaltaan saanut laitettua hanttiinkaan, tai halunnutkaan.
- Koska se on kivaa, Stumppi sanoi ja kiskoi häntä taas eteenpäin.
- Mutta en mä ole ollenkaan sun tyyppiä, Ali yritti seuraavan pylvään luona.
- Kaikki tytöt on mun tyyppiä, Stumppi nauroi ja rutisti häntä.
- Nyt tää saa riittää. Me ollaan melkein perillä, Ali sanoi ja yritti seistä suorana pitäen pylväästä kiinni. – Ei enää yhtään pysähdystä.
- Joo, sanoi Stumppikin vakavoituen. – Mutta jos ne ei ole vielä tulleet…
- On ne varmaan, kello on yli puoli kakstoista. Tai jotain. Ali yritti tiirailla rannekelloaan, mutta se ei pysynyt paikoillaan.

Talo oli kuitenkin tyhjä ja pimeä edelleen. Siitä huolimatta Ali työnsi Stumpin pois kun tämä yritti lemmekkäästi halata häntä eteisessä.
- Ei kun nyt riittää, oikeesti. Mulla on huono olo ja mä haluan nukkumaan.
- Mutta meidän piti lähteä vielä diskoon.
- Mä en lähde tässä kunnossa mihinkään, Ali sanoi varmasti ja lähti seinästä tukea ottaen kohti portaita. Hänestä alkoi tuntua, että vessan löytäminen olisi kohta enemmän kiireellistä kuin tarpeellista.
- Tuunko mä kantamaan sua? Stumppi tarjoutui, mutta ennen kuin hän ehti liikahtaa, kuului ovelta ääniä ja Ilona ja Ilsekin tulivat. Molemmat hihittivät kovasti. Ali lähti kohden kolmatta kerrosta niin vikkelästi kuin pääsi. Jotenkin hän onnistui pääsemään ylös asti tipauttamatta yhtään tauluista, joita oli portaikon seinillä ja hän ehti vessaankin ajoissa, ennen kuin kaikki olut päätti tulla ylös.

Se kyllä helpotti, ja naaman peseminen kylmällä vedellä sen jälkeen, samoin hammaspesu. Hän havaitsi peilissä hurjannäköisenä tuijottavan tytön.
- Mee maate siitä, senkin huoraava juoppo, hän sanoi sille vihaisesti ja se nyökkäsi pelästyneenä.

Uudenvuodenaattona satoi. Ilona ja Ilse ja Stumppi söivät aamiaista keittiössä, joka oli kotoisan valaistu sateen valuessa ikkunaa pitkin. He olivat kaikki vähän vaisuja.
- Mulla on huono omatunto, Ilona puuskahti, kun Ilse haki jääkaapista cokista. – Mä annan oman tyttäreni juoda itsensä hiprakkaan.
- Älä sure, äiti kulta, Ilse lohdutti. – Mä join ihan itse. Eikä se totuuden nimessä ollut ihan ensimmäinen kerta.
- Mennäänkö tänään sitten diskoon? kysyi Stumppi toiveikkaana.
- Uusivuosi? Mitä täällä tehdään uutenavuotena? Ilse piristyi. – Ali on höpöttänyt Trafalgar Squaresta jo monta päivää, sinnekö?
- Mennään ihmeessä sinne, Ilona nyökkäsi. – Siellä on kyllä tuhansia ihmisiä, mutta kai se kuuluu asiaan kun kerrankin olette täällä.
- Ali ilahtuu, Ilse sanoi tyytyväisenä. – Missä se muuten kuppaa? Ensimmäistä kertaa me taidetaan olla ennen sitä ylhäällä.
- Se oli vähän huonossa kunnossa eilen, Stumppi huomautti.
- Olisit pitänyt siitä huolta, sanoi Ilse moittivasti.
- Mä kyllä yritin, parhaani mukaan.
- Mä meen viemään sille kylmää limua, jos siihen tulisi vähän henkeä, Ilse päätti ja nappasi cokispullonsa.

Hän kuitenkin palasi muutamassa minuutissa.
- Ei se ole siellä. Missä se voi olla?
- Katsomassa jotain nähtävyyksiä, Ilona ehdotti rauhallisesti. – Niinhän se on kaiket päivät.
- Mutta tossa säässä… Ilse katsahti ikkunaan. – Olihan se varmasti yötä täällä? Tulittehan te yhdessä kotiin? hän kovisteli Stumppia.
- Tultiin, tämä vakuutti siniset silmät suurina ja viattomina. – Just ennen teitä.
- Kai se sitten ilmestyy, Ilse sanoi huolestuneen näköisenä ja joi itse limsan.

Ali istui sillä aikaa pienessä aamiaiskahvilassa lähellä South Kensingtonin metroasemaa. Hän oli ehtinyt lähteä liikkeelle ennen kuin tasainen sade oli alkanut ja jäänyt sitten kahvilaan jumiin. Kolmas kupillinen kahvia alkoi kuitenkin jo loppua, mutta sade sen sijaan ei osoittanut mitään loppumisen merkkejä.
- You all right, love? huikkasi nainen tiskin takaa, kun Ali nojasi otsaansa ikkunaan ja huokaisi syvään.
- Yes, just wouldn’t want to get wet, hän hätkähti vastaamaan. Nainen sanoi jotain, mistä hän ei saanut selvää ja tuli kaatamaan vielä tilkkasen kahvia hänen mukiinsa. Ali hymyili kiitollisena. Oli ollut mielenkiintoista katsella töihin kiirehtiviä ihmisiä, kun nämä olivat poikenneet sisään kahvilaan syömään kiireesti donitsin tai croissantin kahvinsa kanssa, tai sitten ottaneet annoksen mukaansa pahvimukissa ja paperipussissa. Nyt se virta alkoi kuitenkin tyrehtyä ja hänen seuranaan sisällä istui vain muutama muu turisti, ilmiselvästi sadetta paossa.

Hänellä oli paitsi krapulainen olo myös henkinen morkkis. Ei nyt ranteidenaukomistasoa, mutta aika inhottava silti. Parhaan ystävän poikaystävän kanssa pussaileminen ei kuulunut hänen listoillaan hyväksyttyihin asioihin, mutta kärvisteltyään omantunnontuskissa koko matkan tänne ja parin ensimmäisen kahvikupillisen ajan, katumus alkoi jo vähän menettää voimaansa. Minkäs sille enää teit. Se oli ollut suunnattoman typerää ja pelottavan hauskaa ja kummastakin syystä oli parempi unohtaa ja haudata koko muisto. Oli todella positiivista, että takuulla Stumppikaan ei ikinä mainitsisi Ilselle mitään, joten siitä ei tarvinnut huolehtia. Sen takia hän ei siis viipynyt kahvilassa vaan syynä oli yksinkertaisesti yrittää olla kastumatta, ja vain ihan pikkuisen halu siirtää vielä Ilsen tapaamista. Hänen pitäisi harjoitella pokerinaamaa kotimatkalla, ettei itse paljastaisi mitään, ei edes sitä ikävää, joka tuntui tänä aamuna taas entistä kaihertavampana. Kaikki muut seurustelivat ja rakastivat, hän vain oli yksin.

Lopulta ei tuntunut enää olevan mieltä odottaa. Ei Ali halunnut tässä loukossa vuotta sentään vaihtaa. Ehkä hän ei ehtisi läpimäräksi asti, jos juoksisi nopeasti metroasemalle. Hän pukeutui takkiinsa ja veti vetoketjun tiukasti kiinni leuan alle asti. Kahvilan ovella hän veti hupun päähänsä niin pitkälle kuin mahdollista ja säntäsi juoksuun. Sadepisarat tanssivat lätäköissä ja vesi roiskui joka askeleella ja sitten hän törmäsi päätä pahkaa päin jotakin niin, että näki tähtiä. Hän hoippui hetken kaatumisen partaalla ja tarrasi nenäänsä, joka tuntui ottaneen pahimman iskun. Tukeva ote käsivarresta esti häntä kompastumasta lätäkköön istualleen.
- I’m so sorry, hän kuuli ja räpäytettyään pari kertaa silmiään alkoi taas tajuta missä ja kuka oli.
- Sorry, hän sanoi kiireesti itsekin, hänhän siinä oli juossut kuin sprintteri, tuijottaen vain jalkoihinsa. Hän ei uskonut silmiään, kun näki peribritin, joka hänen käsivarrestaan piti kiinni. Nuorella miehellä oli päällään avonainen duffeli ja ruudullinen kaulaliina. Hänen pikimusta tukkansa valui vettä, posket olivat punaiset ja silmät kirkkaansiniset ja erittäin huolestuneet.
- Are you bleeding? hän kysyi ja Ali irrotti varovasti kätensä. Näköjään, ainakin hänen kätensä oli veressä. Hän ei jaksanut välittää siitä, sillä tuntui tärkeämmältä tuijottaa tuota tyyppiä, johon hän oli törmännyt.

Kaveri vilkaisi ympärilleen ja kiskoi Alin sitten perässään metroasemalle, joka oli lähin suojaisa paikka. Sen ovensuussa värjötteli lauma muitakin märkiä ihmisiä, mutta he väistivät ja sitten mies alkoi pyyhkiä Alin nenää suurella, valkoisella nenäliinalla. Hän pyyteli edelleen vuolaasti anteeksi. Ali ei saanut sanaa suustaan, ennen kuin toinenkin hiljeni.
- Oletko sä varmasti ihan kunnossa?
- Olen, Ali sanoi. – Tää on vaan niin kuin jostain elokuvasta. Oletko sä naimaton miljonääri?
Poika katsoi häntä vähän aikaa ymmällään, mutta alkoi sitten nauraa.
- En, valitettavasti. Oletko sä valepukuinen venäläinen prinsessa?
- Olen, Ali sanoi ja kokeili varovasti nenäänsä. Se ei valunut enää, mutta arka se oli. – Mitä sä aiot tehdä sen asian suhteen?
- Mä veisin sut kahville, mutta mun on pakko juosta eteenpäin. Voisinko mä nähdä sut huomenna?
- Tässä samaan aikaan? Ali ehdotti ja vilkaisi kelloaan. Yksitoista.
- It’s a deal!

Päivämäärä:   24.7.08 17:11:52

Miks mie en koskaan törmää kehenkään mielenkiintoseen sateessa?:D

Päivämäärä:   24.7.08 21:30:53

Oi, heti alkoi tehdä mieli kahvia ja croissantteja (: Mä törmään mielenkiintoiseen herraan tämän tästä, mutta en sateessa koskaan. Suloista.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.7.08 21:58:34

:)
Loppuluku.
--------

- Missä sä olet ollu? kysyi Ilse ja pomppasi ylös sohvalta Stumpin kainalosta, kun Ali vettä valuen astui sisään. Hän ei ollut nähnyt mitään mieltä juosta enää viimeistä pätkää metroasemalta tänne. Kastumatta ei kuitenkaan selviäisi, eikä ollut luultavaa törmätä toiseen ihanaan mieheen. Toisaalta nyt hänen sormensa ja varpaansa tuntuivat märiltä jääkalikoilta ja häntä tärisytti.
- Mä kävin kahvilla ja kävelyllä, hän sanoi ja pani merkille, miten epäluuloisesti Stumppi vilkaisi häntä olohuoneesta.
- Tässä säässä?
- Ei satanut vielä kun mä lähdin. Etkä sä arvaa, mitä mulle tapahtui!
- Mitä? Ilse kysyi – jotain kivaa selvästi, Ali suorastaan hehkui. Tai sitten hän oli kylmettynyt sateessa ja oli kuumeessa.
- Mun on kai pakko käydä ensin kuumassa suihkussa, että lakkaan palelemasta. Mä kerron sitten! Ali lupasi.

Hän palasi puolen tunnin kuluttua tukka pörrössä ja päällään collegepuku ja näytti noin kolmetoistavuotiaalta. Ilona, Ilse ja Stumppi olivat ilmeisesti katselleet jotain televisiosta, mutta nyt sieltä tuli vain mainoksia ja Ilse saattoi kääntää kaiken huomion ystäväänsä.
- Mitä sulle on tapahtunut?
Ali istui arvokkaasti vapaaseen tuoliin, keräsi jalkansa alleen ja katseli yleisöään. Ilonakin näytti kiinnostuneelta, mutts Stumpista ei oikein tiennyt, oliko tämä edes hereillä. Hahaa, pelkäsiköhän poika hänen rupeavan juoruamaan eilisillasta?
- Mä törmäsin yhteen ihanaan mieheen, hän julisti ja jo avasi Stumppikin silmänsä.
- Taas? Eikö sulla ollut eilenkin joku ihana mies? hän kysyi.
- Se ei ollut mitenkään ihana, sitä paitsi se teki oharit, Ali muistutti.
- Missä ja miten? kysyi Ilse kiinnostuneena.
- Törmäsin, mähän sanoin. Ihan kirjaimellisesti, mulla on nenä ihan hellänä vieläkin, Ali sanoi ja kokeili sitä varovaisesti.
- Mikä sen nimi on? Millanen se on? Ilse lateli.
- Me ei ehditty esittäytyä, mutta mä taidan olla rakastunut ja meillä on huomenna treffit.

Silloin Ilonakin liittyi kyselykuoroon, olihan hänellä vähän huono omatunto edellisillasta. Itse hän oli vetänyt hiukkasen överiksi Ilsen kanssa kokkareilla ja jättänyt tämän alaikäiset ystävät hankkiutumaan humalaan. Hän kuitenkin rauhoittui, kun Ali kuvaili tapaamansa tyypin. Ei kyseessä ainakaan ollut maahanmuuttaja eikä punkkari.
- Puhuiko se hyvää englantia? hän kysyi kuitenkin.
- Se puhui kauneinta englantia, mitä mä olen tähän mennessä kuullut, Ali vakuutti.

1.1.

Me juhlittiin uutta vuotta aika kivasti. Ensin mentiin syömään. Tarkoitus oli mennä kiinalaiseen, mutta se ja kaikki muutkin paikat oli ihan täynnä ihmisiä. Lopulta me mahduttiin yhteen aika kälysen näköseen pizzeriaan, mutta siellä oli yllättäen tosi hyvää ruokaa. Sitten me käveltiin ruuhkassa Trafalgar Squarelle ja siellä vasta olikin ihmisiä. No, ei ehtinyt ruveta palelemaan, kun joka puolella hohkasi joku ihminen. Ja onneksi se sade oli lakannut! Mekin jouduttiin seisomaan niin pienessä ringissä, että hyvä kun siinä mahtui avaamaan samppanjapullon kun puoliyö alkoi lähestyä. Sitten laskettiin ääneen sekunteja, kun h-hetki lähestyi ja sen jälkeen kaikki hurrasi ja halasi kavereitaan ja ympärillä seisovia ja sitten alkoi se laulu. Pakko sanoa, että melkein tuli tippa linssiin. Taas tuli yksi kokemus, mitä en halua koskaan unohtaa.

Sen edellisen illan mä sen sijaan haluan, se nolottaa mua suunnattomasti. Musta tuntuu, kuin Stumppi vihjailisi mulle siitä koko ajan. Mun täytyy jossain vaiheessa sanoa sille, ettei semmonen käy tai mäkin alan. Sitten se piruili mun treffeistä koko iltapäivän niin, että Ilsekin jo suuttui sille.

Ja niistä puheenollen, mun pitää ruveta tekemään jotain hiuksille ja naamalle. Nenä on edelleenkin vähän turvoksissa, mutta ei voi mitään. Eli kerronpa myöhemmin, mitä oikein tapahtui – paitsi tietysti, ellei se tule ollenkaan. Silloin ei taida olla paljon pointtia kirjottaa koko jutusta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.7.08 22:05:19

Siis ei loppuluku sinänsä, vaan loput tästä luvusta!
Ja noin muuten btw, alotin just sivun 200 kirjoittamisen. Merkkipäivä!

Päivämäärä:   24.7.08 22:10:32

Mulle tulee huono omatunto, kun en ikinä jaksa kirjoittaa edes 150 sivua ja tyyppi ilmoittaa sitten aloittaneensa 200 sivun kirjoittamisen. Onnea vaan merkkipäivän johdosta!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   24.7.08 22:12:51

No mä oon ollu ihan addiktoitunu tähän nyt. Koko lomaviikot meni koneella.

Päivämäärä:   24.7.08 23:37:43

No meille riittää juttua:)
Oon muuten lähössä Hankoon lauantaina, pitää katella näyttääkö paikat samalta millasina sie oot ne kuvaillu;D

Päivämäärä:   24.7.08 23:38:47

Koneella oleminen on kivaa, varsinkin jos sä kirjoitat tällaisia mestariteoksia tänne, että vähän tasottomampi kirjoittaja kalpenee kateudesta

Päivämäärä:   24.7.08 23:46:49

Jamis ei oo mikään tasottomampi. Siul on oikeen lupaava alku, kirjotat vaan tällasii monta vuotta kestäviä tarinoita niiku Sennnu:D

Lähettäjä: alavíívadésíré 
Päivämäärä:   25.7.08 11:04:49

No just joo. Mullei oo ees vielä 10 sivua .( .( .(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.08 15:33:30

Aqua, kattele ihmeessä! Mä kun en edelleenkään oo ikinä käyny siellä! Viime kesänä piti lähteä Tripin kanssa kattomaan tallikamuja SeaHorseWeekille mutta sitten tuli auto-ongelmia :D
-----------

Bileet ja boolia

Matkalaiset lensivät Suomeen loppiaisena. Ali oli vuorostaan saanut ikkunapaikan, mutta oli yhtä pimeää kuin tullessakin ja pilvistä sitä paitsi, joten siellä ei ollut mitään muuta katseltavaa kuin siiven syttyvät ja sammuvat lamput. Niitä hän tuijottikin koko matkan, milloin ei istunut silmät ummessa leikkien nukkuvaa.
- Onko sun sydän nyt murtunut? kysyi Stumppi ivallisen myötätuntoisesti töniessään häntä hereille, kun lentoemännät alkoivat jakaa aterioita.
- Miksi olisi? Ali kysyi ja katsoi häntä murhaavasti.
- No kun jouduit jättämään sen idiootin sinne.
- Ja mistä sä tiedät sen idiootiksi? Sä et ymmärtänyt sanaakaan, kun se yritti puhua sun kanssasi, Ali tuhahti ja alkoi varovasti kääriä tulikuumaa foliota ruokansa päältä.
- Nyt kyllä lopetatte! Ilse kumartui sanomaan vihaisesti ja mulkoili kumpaakin vuorotellen. – Te ootte ihan mahdottomia!
- Onneksi meidän ei tarvii tavata enää joka päivä, kun päästään Suomeen, Ali sanoi. – Eikä joka viikko, eikä joka kuukausi. Ehkei edes joka vuosi.

Siihen menikin toista kuukautta. Koulupäivät kävivät vähiin, tuli kuullunymmärtämiset ja penkkariajelut ja sitten hiihtoloma. Silloin Ilsen isä, Tarja ja lapset lopulta päättivät lähteä pitkäksi viikonlopuksi pois, Tarjan äidin luokse, joka täyttäisi seitsemänkymmentä.
- Mä jo ajattelin, että te ette poistu kotoa ikinä, Ilse sanoi tyytyväisenä. – No, ainakin mulla on ollut yli puol vuotta aikaa suunnitella tupareita. Niistä tulee parhaimmat juhlat ikinä.
- Oletko sä varma, ettei mitään hajoa tai varasteta tai muuta, kysyi isä huolissaan.
- Jup. Olen.
Tietenkään hän ei ollut, aina sitä jokin lasi tai kaljapullo hajosi, mutta sitä oli turha mainostaa.
- Mun kaverit on oikeen siistejä ja hyvinkäyttäytyviä, Ilse lupasi. – Ja kyllä mä siivoan sitten. Nita ja Ali varmaan auttaa mua. Tai Nita ainakin. Alilla tuppaa olemaan vähän kiire nykyään, mutta jos sillä on niin kiire, ettei se muka ehdi mun tupareihin niin jo on ihme. Jätätkö sä vähän rahaa, että mä saan ostaa sipsejä ja limua?

Ali lupasi kuitenkin hetkeäkään miettimättä tulla apuun niin ennen kuin jälkeenkin juhlien. Hänellä oli tosiaan pitänyt kiirettä. Koulun kanssa tosin alkoi nyt helpottaa, mutta tallihommat veivät yhtä paljon aikaa kuin ennenkin. Hänellä oli huono omatunto siitä, ettei ollut pistäytynyt Ilsen luona yhtä usein kuin ennen matkaa, mutta jotenkin sitä kai saattoi saada toisesta ihmisestä yliannostuksen, kun oli niinkin tiiviisti yhdessä päiväkausia.
- Minä päivänä sä ne pidät? hän kysyi räpläten kalenteriaan.
- Torstaina, sanoi Ilse.
- Miksi torstaina? Eiks perjantai tai lauantai olisi parempi?
- Mitä väliä, porukat lähtee jo torstaina, kaikki on kuitenkin hiihtolomalla, ja sitten kaikki pääsee perjantaina ja lauantaina Kultsalle bailaamaan tavalliseen tapaan.
- No, mä lupasin olla torstaina tallilla kengittäjän apuna, mutta tulen heti kun sieltä irtoan, okei?
- Hienoa, Ilse sanoi. – Hommaanko mä sulle jotain juotavaa?
- Hommaa vaan, mä en välttämättä näe Jukea ennen sitä.
- Viiniä?
- Jotain semmosta, Ali sanoi ryhtymättä selvittämään tarkemmin, sillä hänen äitinsä oli kuuluvilla.

- Ilsekö se oli? tämä kysyi, kun Ali lopetti puhelun.
- Jep, se pitää lopultakin tupaantuliaiset ja pyysi avuksi. Torstaina.
- Kai ne on sitten siistit?
- Totta kai ne on, mitä sä kuvittelet, Ali tuhahti ja meni omaan huoneeseensa. Äiti tuskin oli niin sinisilmäinen, että kuvitteli kaikkien alaikäisten odottavan 18-vuotispäiväänsä ennen ensimmäistä ryyppyä, mutta hän ei raaskinut olla se, joka rikkoisi mielikuvan lopullisesti. Ei siitä, eikä muistakaan asioista. Äiti ei ollut kuullut mitään sen paremmin Jukesta kuin Davestakaan. Semmoisista ei vaan osannut ruveta puhumaan. ”Kuule äiti, mulla on poikaystävä”. Mahdoton lause, kerta kaikkiaan. Pitäköön kaikin mokomin häntä vanhanapiikana vaikka hautaan asti. Tosin Daven kirjeet hän oli kyllä nähnyt, tai siis kuoret. Tehköön niistä kaikessa rauhassa johtopäätelmiä jos halusi.

Ali heittäytyi sängylleen selaamaan viimeisintä kirjeistä. Oli mennyt muutama päivä, ennen kuin hän oli uskonut, että sellaista tosiaan saattoi tapahtua, ja hänelle vielä kaikista maailman ihmisistä: lomaromanssi. Niiden kuuden päivän aikana, jotka olivat olleet jäljellä hänen lomastaan uutenavuotena, he olivat tavanneet Daven kanssa joka päivä. Hän oli saanut oikein henkilökohtaisen lontoonoppaan. Dave oli jopa vienyt hänet käymään kotonaan, tai vanhempiensa kotona. Itse hän oli siellä vain joululomalla yliopistosta. Kun ensimmäinen kauhistus oli voitettu Ali oli ollut äärimmäisen huvittunut siitä, että hänen lomaansa sisältyi myös iltapäivätee englantilaisessa kodissa, missä hänestä tuntui, että amerikkalaiset elokuvat olivat lopullisesti pilanneet hänen englanninkielen ääntämyksensä. Daven vanhemmat olivat olleet äärimmäisen kohteliaita, korrekteja ja kiinnostuneita Suomesta ja hän oli yrittänyt parhaansa mukaan vastata heidän kysymyksiinsä ja saada juotua teensä, jossa oli maitoa ja sokeria, mutta joka ei silti meinannut tipahtaa.

Oli miten oli, kirjeseurustelu ei vetänyt vertoja oikealle. Dave kirjoitteli herttaisia kirjeitä, mutta suoraan sanottuna hiukan tylsiä, ja kun viikot olivat kuluneet, alkoi hänen kuvansakin vähän haalistua Alin mielessä ja epäilykset herätä. Mitä järkeä muka oli pitää yllä toiveita siitä, että heistä voisi joskus tulla jotain? Mistä sitä tiesi, tapaisivatko he edes ikinä enää? Ja jos tapaisivat niin tuntuisiko enää miltään? Ali rynttäsi kirjeen tyynynsä alle ja toivoi, että Ilsen juhlat olisivat edelleenkin lykkääntyneet jonnekin nimettömään tulevaisuuteen. Hänen oli pakko osallistua, parhaiden ystävien vaan oli, mutta häntä ujostutti ajatus kaikista vieraista ihmisistä, joita siellä väistämättä tapaisi. Hänellä ei olisi paljonkaan puhuttavaa Ilsen Kultsa-ystävien kanssa.

Stoalaisesti hän kuitenkin valmistautui torstaihin. Aamupäivä ja vähän iltapäivääkin meni tallilla, ja pidempäänkin olisi oikeastaan mennyt, mutta sitten alkoi sellainen lumipyry, että hän ratsastamisen sijaan meni koputtelemaan Ollikaisen ovea. Mies tuli avaamaan lievästi krapulaisen näköisenä.
- Pystysitlö sä ajamaan mut kotiin? Ali kysyi.
- Joko se kengittäjä lähti? Olisit pyytänyt siltä kyydin.
- No se meni jo, enkä mä viitsinyt pyytää kun meinasin ratsastaa, mutta ei Hiski tuolla suostu mitään tekemään. Se seisoo nytkin persus päin tuulta ja silmät kiinni ja sillä on kohta kinos selässä. Mutta okei, jos sä et pysty niin mä lähden sitten kävelemään isolle tielle. Enkä muuten tule huomenna.
- Älä nyt, Ollikainen alkoi lepytellä. – Kyllä mä uskallan sut bussipysäkille ajaa, jos sä uskallat kyytiin.
- Onko toi ymmärrettävissä niin, että sä ajat pöpelikköön? Ali kysyi epäluuloisesti.
- Jos ajan niin peruutetaan pois sieltä. Mulla on neliveto. Mitä sä meinaat, ettet tule huomenna?
- Mulla on bileet, tai siis kaverilla on, ja mä oon luvannu auttaa sitä siivoamaan huomenna.

Ollikainen ei sentään ajanut metsään. Pikkutie ei ollut vielä hautautunut ihan umpeen, kun puut suojasivat sitä, mutta Itäväylä alkoi olla jo sen näköinen, että Ali puristi penkkiä kaksin käsin, kun pääsi lopulta bussiin. Hänkin oli jo ehtinyt kerätä kinoksen hupulleen ja olkapäilleen pysäkillä odotellessaan ja nyt lumi alkoi sulaa vaatteiden läpi. Siinä säässä ei viitsinyt edes haaveilla ajokortista – ei hän olisi uskaltanut lähteä itse ajamaan.

Päivämäärä:   25.7.08 16:32:29

Huijui, mahtia tekstiä. Yleensä minnuun ei iske tarinat, joissa on kirjakieltä osakin (poikkeuksena toki HP-ficit), mutta tämä on niin mahtava ettei sanotuksi saa!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.08 16:33:41

Onpa kiva kuulla :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.08 20:24:40

Lämpömittari näytti tallimatkalla +34 :) Asiaa :)
------------

Puhelin soi samalla hetkellä, kun Ali pääsi sisään, mikä sekin oli kestänyt aikansa, kun hän oli katsonut parhaaksi putsata pitkät portaat kadulta pihalle. Ne olisivat tätä menoa parin tunnin päästä taas saman näköiset, mutta Ali järkeili, että silloin olisi siltikin puolet vähemmän lapioitavaa.
- Andersen, hän vastasi asiallisesti.
- Joko sä kohta tuut? kysyi Ilse innokkaana.
- Mä pääsin just kotiin, mun pitää käydä suihkussa ja lämmetä ja pukea. Mutta joo, sitten mä tuun, Ali lupasi. Hän ei voinut ymmärtää, mikä kiire hänellä tässä vaiheessa oli. Vieraat eivät kuitenkaan tulisi ennen kuin illemmalla, eikä Ali voinut kuvitella Ilsen koristelevan taloa ilmapalloilla ja serpentiineillä, tai edes valmistelevan mitään tarjottavaa. – Sitä nopeemmin mä pääsen sinne mitä nopeemmin pääsen puhelimesta, hän huomautti.

Nita oli tietenkin jo Ilsellä, kun Ali oli rämpinyt reilua tuntia myöhemmin läpi hiukan jo laantuvan lumisateen. Tai tuuli oli hiljentynyt, eikä lumi enää lentänyt vaakasuorissa puuskissa vaan alkoi leijua joulukorttimaisesti.
- Kultarakas! Ilse huudahti avatessaan oven ja halasi lumista hahmoa. Sisältä kuului jo musiikkia ja Ilsellä oli lasi kädessä.
- Sä oot alottanut jo, Ali huomasi.
- Me yritetään tehdä boolia. Tuu apuun. Maista tätä nyt ensin!
- Hetkinen, Ali sanoi torjuen lasin, jota Ilse työnsi hänen nenänsä eteen. – Mä haluan riisua takin ensin.

Nitalla ja Ilsellä oli keittiön pöydällä kolme kulhoa, joissa kussakin oli eriväristä lientä.
- Musta tää on parasta edelleenkin, sanoi Nita vakaasti ja osoitti vihreää.
- Annetaan Alin päättää, sen makuaisti ei oo vielä mennyt, Ilse ehdotti.
- No jos teillä on ainekset erilaisiin booleihin niin miksette tee erilaisia? Ali ihmetteli. Hän kuitenkin suostui maistamaan jokaisesta, sillä tuntui jotenkin viehättävän syntiseltä juoda iltapäivällä, kun ulkona oli lumisade ja kaikki kunnon ihmiset olivat vielä töissä. Huolellisen harkinnan jälkeen hänkin päätyi vihreään. Valitettavasti sen paremmin Ilse kuin Nitakaan ei muistanut, mitä he olivat siihen sekoittaneet.
- Te ootte mahdottomia, Ali kikatti. – Sama kai se on mitä sinne laittaa, kunhan se menee päähän? Kukaan ei kuitenkaan maistele sitä ensimmäisen lasillisen jälkeen, vai mitä?
- Toi on totta, Ilse myönsi ja loiskautti vihreän kulhon sisällön isoon boolimaljaan. – Jatketaan tota jollakin ja se saa kelvata. Nyt meidän pitää juoda pois tää punanen viritys ja tää ei-minkään-värinen.

Tytöt olivat iloisessa hiprakassa, kun vieraat alkoivat saapua viiden jälkeen, mistä Ali oli itse asiassa tyytyväinen. Alkoholi oli saanut hänet unohtamaan, että hän ei ollut Helsingin limudiskojen sisäpiiriä, kuten kaikki muut. Tai ei ehkä unohtamaan, se ei vaan enää tuntunut niin tärkeältä. Samanlaisia pulliaisia Ilsen vieraatkin olivat, eivätkä kaikki edes paremman näköisiä. Ja kenellä heistä muka oli englantilainen poikaystävä?
- Säpä näytät onnelliselta, totesi Artsikin, kun he osuivat yhtaikaa boolimaljalle.
- Miksen näyttäisi? Ali ihmetteli. – Sä sen sijaan et, hän huomioi.
- No, ei mulla ole mitään erityistä syytä olla erityisen onnellinen, poika totesi.
- Menikö kuuntelut huonosti? Ali kysyi myötätuntoisena.
- Vähän. Ja mälläsin faijan autosta kulman lyttyyn kun parkkeerasin sitä. Ja… Artsi vaikeni, mutta pikainen vilkaisu olohuoneen suuntaan paljasti loput.
- Ai niin, sä olet onnettomasti rakastunut, Ali muisti. – Sun pitäisi varmaan unohtaa se asia.
- Niin kai mun pitäisi. Se ei vaan näytä olevan niin helppoa. Ehkä mun on parasta lähteä kotiin täältä murjottamasta.

- Älä mene, Ali pyysi. – Mulla ei ole muuten ketään, kenen kanssa jutella. Sä olet ainoa täysipäinen täällä, mä olen varma, että kukaan muu ei ajattele kuin vaatteita ja bailausta.
- Niinkö? Artsi kysyi näyttäen ilahtuvan pikkuisen.
- Niin. me voidaan vaikka istua alas ja ruveta juttelemaan tulevaisuudesta tai jostain muusta järkevästä.
- Niin kuin siitä, että sä kuulemma meinaat ruveta jonkun englantilaisen kartanon emännäksi, Artsi kiusoitteli. – Puhutaan vaan. Kerro, minkänäkönen kartano se on? Sulla on epäilemättä siellä talli täynnä hevosia?
- Ehdottomasti, Ali vakuutti. – Ja mä ratsastelen nummilla aamusta iltaan ja iltaisin kestitsen vieraitani takkatulen ääressä sherryllä. Muuten siellä ei tarkenekaan, kun ei britit osaa rakentaa lämpimiä taloja.
- Mä voin suunnitella sulle sinne lämmitysjärjestelmän, kunhan oon valmistunut Polilta, Artsi lupasi.
- Ja mä esittelen sulle naapurikartanon nuoren kreivittären, sä meet rikkaisiin naimisiin ja me eletään siellä naapureina.

Valitettavasti unelmoinnista ei riittänyt Artsille tarpeeksi huvia koko illaksi, vaan hän päätti lähteä kotiin kymmenen aikoihin, kun Ilse ja Stumppi innostuivat tanssimaan hitaita tyyliin, joka alkoi muistuttaa pehmopornoelokuvaa. Alin päässä pyöri aika lailla ja hän olisi mielellään lähtenyt myös, mutta oli liian aikaista. Äiti olisi vielä hereillä ja huomaisi hänen olevan humalassa. Hänen oli pakko odotella pari tuntia, että tämä ehtisi nukkumaan tai kunnes itse tuntisi olonsa kirkkaammaksi.
- Mä menen Katen huoneeseen ottamaan torkut, hän ilmoitti Ilselle, joka ei tainnut kuulla mitään musiikilta, mutta nyökkäsi silti.

Musiikin jytke kuului selvästi makuuhuoneeseenkin, mutta Ali onnistui siitä huolimatta nukahtamaan, onneksi vain pariksi tunniksi. Pää tuntui jo suurin piirtein selvältä ja hän naurahti todetessaan kellon olevan jo yli puolenyön. Hänpä oli varmaan varsin haluttu vieras kotibileisiin, kun meni aina kiltisti nukkumaan eikä oksennellut ympäriinsä ja örveltänyt.

Meno oli huomattavasti rauhoittunut siitä diskosta, mikä olohuoneessa oli ollut hänen vetäytyessään. Muutama pari näkyi kuhertelevan sohvalla, mutta suurin osa jäljellä olevista vieraista istui keittiössä syömässä makkaravoileipiä.
- Mä taidan nyt lähteä, Ali haukotteli ja haroi hiuksiaan.
- Joko nyt? Ota voileipä! Ilse tohotti kohteliaana emäntänä.
- Mä voin syödä voileivän kotonakin. Säästä jotain syötävää aamuksikin, Ali naurahti.
- Mutta et sä voi mennä tonne rämpimään, siellä on satanut lunta niin, että pitää kahlata, Ilse tajusi.
- Entäs sitten? Ei mulla ole montaa sataa metriä matkaa.
- No ihan hyvin voit jäädä yöksi.
- En, muori saa paskahalvauksen, ellen mä kuorsaa omassa sängyssä, kun se lähtee aamulla töihin.
- No sitten Stumppi saa ainakin tulla saattamaan sut, sanoi Ilse päättäväisesti ja töni poikaa, joka nuokkui viereisellä tuolilla puoliunessa. Ali nauroi ääneen.
- Toiko? Sehän sammuu hankeen matkalla, ei tosiaankaan tarvitse!
- Mä en ikinä sammu, Stumppi mutisi ja nosti päänsä.
- Mene katsomaan, että Ali pääsee turvallisesti kotiin, Ilse määräsi.
- Mun pitää lähteä muutenkin. Mulla on huomenna töitä, Stumppi mutisi ja nousi kömpelösti ylös.

Työt ja Stumppi kuulostivat omituiselta yhdistelmältä, mutta kai kaikki oli mahdollista.
- Sitten se sammuu bussin, tai vielä paremmalla säkällä bussipysäkille, Ali ennusti.
- Niin siinä voi käydä, Ilse sanoi huolestuen. – Haluaisitko sä sitten saattaa sen bussipysäkille?
- En, Ali mutisi, mutta heltyi sitten. – Okei, mä pistän sen bussiin, pysäkki on kuitenkin matkan varrella. Mutta ainoastaan sen takia, että sä olet mun rakkaisn ystäväni ja otit mut mukaan Lontooseen.

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   25.7.08 20:51:13

Tota, yks juttu. Kirjotat et ne ei oo vielä 18-vuotiaita, ja silti niillä on ollu penkkarit ja on kirjotukset tulossa?
onko tässä nyt joku erilainen koulusysteemi, et ne käy vuoden vähemmän kouluu ku nykysin vai miten tää nyt on? :D

Paljon on tullu taas hyvää tekstiä. :)

Päivämäärä:   25.7.08 20:53:55

Kunnon hellelukemia:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.08 20:56:47

O_o taidatpa olla ihan oikeessa :o

Mitähän mä oon oikeen ajatellu? En varmaan mitään. *nolo*

Odottakaa hetki niin ne on kaikki täysikäsiä ja ylioppilaita, mun täytyy keksiä tohon omaan versiooni jokin patenttiselitys. Ehkä ne on kaikki menny 6-vuotiaina superälykkäinä eskarilaisina kouluun...

Päivämäärä:   25.7.08 22:58:22

Hanko kutsuu:D Jos en pääse käymään koneella ennen kotiin paluuta, niin ens viikolla on paljon lukemista;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.08 23:12:41

Kerro terveisiä Leenalle ja Iljalle - ja Hannalle, tietty! :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   25.7.08 23:43:30

Mäkin olen anteliaalla päällä tänään - ts. mulla on puheripuli.
--------
Kiltit tytöt ei

Stumppi tuntui selviävän jonkin verran penkoessaan kenkiään eteisestä. Ali katseli ympärilleen todeten, että Ilse kyllä tarvitsisi apua huomenissa, ainakin jos hän aikoisi vielä jatkaa ryypiskelyä. No, kunnon siivousrääkki siinä tilassa olisi vain oikea ja kohtuullinen.
- No niin, Stumppi sanoi ähellettyään kengännauhansa kiinni, mikä oli vienyt ainakin viisi minuuttia.
- Etkö sä aio hyvästellä tyttöystävääsi? Ali kysyi suutaan mutristaen.
- Ei sitä näy missään, Stumppi sanoi ja työnsi ulko-oven auki, melkein kompastuen kynnykseen, mutta sitten ulkoilma näytti piristävän häntä. Lumentulo oli lakannut, mutta kyllä sitä olikin tullut. Kiemurteleva polku johti ovelta portille jo lähteneiden vieraiden jäljiltä ja oli sillä tavoin hiljaista kuin vain uuden lumen satamisen jälkeen. Jostain kuului hiljainen autonmoottorin ääni, mutta sekin kuulosti siltä kuin se olisi vaimennettu pumpuliin käärimällä.
- Ala tulla, Ali komensi. – Jos bussi menee tosta nyt niin seuraava menee vasta puolen tunnin päästä.
- Älä komentele. Sä olet kuule varsin víttumainen ämmä, tiesitkö sä sitä?
- Juu, Ali sanoi ilahtuen.
- Odota.

Ali seisahtui portin luokse, mihin oli jo ehtinyt harppoa ja katseli vahingoniloisena, miten Stumppi kompuroi perässä takki auki, kädet taskuissa ja kumarassa kompastellen.
- Mä otan susta tukea, hän ilmoitti ja kietoi pitkän kätensä Alin harteille.
- Ai nyt on sun vuorosi, Ali piikitteli ja keplotteli heidät ulos portista. – Älä pelkää, mä en aio yrittää raiskata sua joka tolpan kohdalla.
- Etkö? Stumppi nauroi ja kiristi otettaan.
- Älä kurista mua. Ala tulla. Mä olen kuulevinani bussin äänen.

Valitettavasti Ali oli oikeassa. Yksinäinen, sininen HKL:n bussi ohitti parinkymmenen metrin päässä tyhjänä seisovan pysäkin ja jatkoi matkaansa. Ali kiroili ääneen, mutta Stumppi näytti saaneen jonkin humalaisen huvittuneisuuskohtauksen.
- Se meni, hän nauroi ja alkoi kaivella taskujaan.
- Tosi hauskaa, Ali murjotti. – Jospa me mennään takaisin Ilselle odottamaan?
- Eikä mennä. Mä voin saattaa sut kotiin.
- Ei siihen puolta tuntia mene. Mä asun ihan lähellä. Sä ehdit sittenkin sammua pysäkille.
- No mä tulen sun luokse kahville?
- Et tule, mun äiti herää, Ali kauhistui. – Mä odotan sun kanssa sen puol tuntia.

Niin he kahlasivat pysäkille ja Stumppi pyyhki ritarillisesti penkin puhtaaksi lumesta, jotta se pääsivät istumaan kastelematta housujaan.
- No niin, hän sanoi tyytyväisenä ja sytytti tupakan. Ali jäi nojailemaan katoksenreunaan paheksuvan näköisenä ja vilkuili kelloaan. Enää 28 minuuttia.
- Mikset sä tule tänne? Stumppi kysyi ja taputti penkkiä vierellään.
- Mä en halua istua tupakansavussa, kiitos vaan.
- Ai sitä. No, mä laitan sen pois. Tule nyt.

Ali odotti muutaman minuutin, mutta päätti sitten totella. Savukin oli jo hälvennyt, eikä tuntunut mukavalta seistä hangessa palelluttamassa varpaitaan.
- Tiedätkö sä, mikä sussa on vikana? Stumppi aloitti keskustelusävyyn ja pyöritteli peukaloitaan.
- Mä olen kyllä aika viaton, Ali tuumasi.
- Niin, sitä mä epäilinkin. Sä et ole päässyt neitsyydestäsi eroon. Siksi sä olet tommonen tiukkapipo.
- En mä sitä tarkottanut, Ali sanoi kiireesti. Hän voisi keskustella Stumpin kanssa mistä tahansa muusta kuin omasta seksielämästään. Se vain tuntui olevan ainoa asia, mistä poika halusi jutella.
- Ai et ole?
- No en, Ali puuskahti.
- Sille engelsmannilleko annoit pyhimpäsi?
- Ja mitä se sulle kuuluu?
- Mua kiinnostaa, Stumppi sanoi ja nauroi taas.
- Mä en voi kiinnostaa sua vähääkään. Mä en vaan ole sun tyyppiäsi, etkä sä mun, Ali sanoi ja pisti kätensä väliin, kun Stumppi yritti halata häntä.
- Älä viitti venkoilla, Stumppi sanoi ja laittoi kylmät kätensä Alin poskille. Hän ei enää yrittänyt väkisin lähentyä, katsoi vaan Alia hyvin läheltä. Oli pakko myöntää, että pojalla oli kauniit silmät, etenkin kun ne katsoivat noin vilpittöminä ja noin läheltä. Hellyttävät suorastaan. Vastoin parempaa tietoaan Ali antoi käsiensä herpaantua ja sitten he suutelivat, aivan yhtä pehmeästi ja herkullisesti kuin aikoinaan Lontoossa. Hän ei voinut parhaalla tahdollaankaan väittää, etteikö se olisi ollut ihanaa. Aina siihen asti, kunnes Stumppi päästi irti ja sanoi tyytyväisenä:
- Mä tiesin. Sä olet vaan kunnon panon tarpeessa.
- Ja mistä sä sen tiedät, Ali inahti. Hitto, hän voisi ihan hyvin pussailla seuraavat kaksikymmentä minuuttia kunnes bussi tulisi, mutta ei hän halunnut Stumpin analysoitavaksi. Poika oli hädin tuskin siedettävä, mutta vain niin kauan kuin oli hiljaa.
- Mä näen.
- Okei, mä voin hommata jostain semmosen, pidä sinä kätesi erossa musta tästä lähtien.
- Mutta mä en halua.
- Mutta mä en pidä susta.
- Siksi just. Luuletko sä, että mua kiinnostaa pätkääkään kaikki noi kanat, jotka sulaa syliin heti kun niitä vilkasee? Stumppi kysyi. – Sussa on sentään vähän haastetta.

Hän katsoi Alia ilkikurisen näköisenä, eikä tämä voinut olla naurahtamatta. Stumppi tulkitsi sen omalla tavallaan ja suuteli häntä uudelleen.
- Páskat, Ali mutisi. Hän kiersi lumiset lapasensa Stumpin niskaan ja antoi mennä. Dave oli jossain kaukana, Stumppi oli tässä, ilmeisen kiinnostuneena. Ja vaikka tyyppi muuten olikin vähintäänkin epäilyttävä, hän ainakin osasi keikauttaa tytöltä jalat alta. Jopa, vaikka tämä istui bussipysäkin penkillä, tai hetken päästä hajareisin sylissä.
- Mä voisin tulla sun luokse yöksi, Stumppi ehdotti joidenkin minuuttien kuluttua.
- Et voi, Ali sanoi ja havahtui todellisuuteen. – Mun äiti kuolis ja Ilse kuolis, enkä mä ainakaan Ilseä halua teurastaa.
- Tule sä meille?
- Jaa, sun pikkuveljien ihmeteltäväksi, Ali nauroi. Ilse oli varsin värikkäästi kuvaillut Stumpin perhettä ja kotia.
- Ei sitten, poika sanoi pahastuneena ja irrotti kätensä niin, että Ali humpsahti hänen sylistään hangen peittämälle asfaltille.
- Páskiainen! tyttö älähti.
- Sori. Nouse ylös, mä putsaan sut, Stumppi nauroi ja alkoi silitellä hänen takapuoltaan.

- Sä olet näköjään ihan tarpeeksi selvä, että mä voin jättää sut tähän, Ali sanoi posket punehtuneina ja vilkaisi taas kerran kelloaan. – Ei tässä pitäisi mennä kuin viitisen minuuttia.
- Ei tuhlata niitä sitten, Stumppi ehdotti ja työnsi kylmät kätensä hänen takkinsa alle.
- Oletko sä koskaan kuullut, että usein ihmiset, jotka seurustelee jonkun kanssa, ei yritä päästä kopeloimaan muita?
- No joo, mutta se ei koske mua.
- Miten niin?
- Mä kyllästyn niin nopeasti. Kuka sitä aina haluaa yhden ja saman kanssa? Stumppi kysyi ilmeisesti ihan vakavissaan ja Ali suuttui.
- Tietääkö Ilse, että sä olet tota mieltä?
- No kai se tietää mitä on valinnut?
- Ei kun ootko sä koskaan sanonut sille tota?
- Ei meillä oo tainnut olla puhetta. Entäs sitten?
- Oletko sä pettänyt sitä?
- Ja sulleko mä kertosin? Vaikka et kai sä juorua tai mä juoruan susta.
- Siis olet.
- En mä kovin usein. Mitä sitten?
- Sitä sitten, että mä en ainakaan halua enää ikinä nähdä sua, Ali sanoi ja lähti kävelemään pois bussipysäkiltä, kohden kotia. Se oli suunnattoman vaikeaa, kaikki muut osat hänestä aivoja lukuun ottamatta olisivat halunneet jäädä sinne tai sitten ottaa pojan mukaan. Hän oli iloinen, kun alkoi kuulla taas hiljaisuudesta bussin äänen ja kääntyi katsomaan, miten se pysähtyi pysäkille. Hän pysähtyi ja katsoi, miten Stumppi kiipesi sisään, mutta käänsi selkänsä, kun tämä lähetti ikkunan takaa lentosuukon istuessaan tyhjälle penkille.

Päivämäärä:   26.7.08 18:31:28

stumppi on kyl yks tollanen johon EN koskis

Päivämäärä:   26.7.08 18:43:49

Samaa mieltä tripin kanssa. Mutta muuten oikein kivaa tekstiä

Päivämäärä:   26.7.08 18:49:48

paitsi et ikävä kyllä oon jo hairahtanu yhteen vastaavanlaiseen.. :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.7.08 00:41:12

Tutkimattomia ovat elämän tiet
-----------

Ali heräsi aamulla äitinsä lähtiessä töihin ja otti aamiaisseuraksi kirjelehtiönsä. Hän kirjoitti velvollisuudentuntoisesti Davelle sen aikaa kuin söi, mutta paiskasi sitten lehtiön pöydälle ja kynän keittiön nurkkaan. Mitä mieltä? Dave hyvin leikattuine hiuksineen oli parintuhannen kilometrin päässä, ja vaikka olisi ollut lähempänäkin, Alia ei olisi juuri nyt huvittanut nähdä häntä. Häntä ei huvittanut nähdä ketään miehenpuolta. Sáatanan Stumppi kummitteli hänen mielessään, mikä oli täysin järjetöntä. Hän ei suostunut edes ajattelemaan loppuun ajatusta, että olisi – mahdollisesti, ehkä pikkuisen - ihastunut Ilsen poikaystävään. Jätkä oli ihan eri piireistä, ärsyttävä, varattu ja amis. Heillä ei ollut keskenään mitään puhuttavaa, ellei riitelemistä laskettu. Ja sitten tyttöjen ei kuulunut haluta ja hän vääntelehti jopa aamiaispöydässä ajatellessaan Stumppia, ja se oli järjettömintä kaikesta. Sen näköiset kaverit eivät vaan olleet kiinnostuneita hänen näköisistään tytöistä.

Paitsi, että tämä kappale väitti ihan muuta.

Häivyttääkseen liiat ajatukset päästään Ali nousi ja tiskasi tarmokkaasti kahvimukinsa ja äidinkin tiskipöydälle jättämän ja lähti sitten Ilselle. Hän soitti toki ennen lähtöään, mutta siihen ei kukaan vastannut, joten pahanilkisesti hän lähti paukuttelemaan ovia ja ikkunoita. Lopulta, nojattuaan ovikelloon ja käytyään paukuttamassa moneen otteeseen Ilsen sivuovea, tämä tuli avaamaan.
- Sun silmät on kuin keitetyt perunat, sanoi Ali ja käveli sisään.
- Turvoksissa?
- Enkö mä niin sanonut?
- Mua oksettaa.

Ali haahuili peremmälle Ilsen perässä, joka oli kadonnut ovelta huomattavan vikkelästi. Talo näytti nyt tyhjältä, joskin haisi pahalle.
- Onko täällä vielä joku? Ali huuteli Ilselle, mutta vessasta ei kuulunut kuin tukahdutettua kakomista, joten hän kierteli omin päin kaikki Ilsen perheen makuuhuoneet ja totesi, ettei niissä ainakaan ketään enää nukkunut. Ilsen huonekin oli tyhjä, vaikka hän oli olettanut löytävänsä Nitan sieltä sohvalta. Hän laittoi ensimmäiseksi kahvia ja sulki avoinna repsottaneen jääkaapin oven.
- Koska sun porukat tuleekaan? hän kysyi Ilseltä, joka laahusti keittiöön yllään se ihana pikkumusta, jonka Ilona oli Harrodsilta ostanut.
- Sunnuntaina illalla, tämä sanoi väsyneenä ja lysähti pöydän ääreen. – Miksi sä olet täällä tähän aikaan jo?
- Miksen olisi? Mä tulin auttamaan sua siivoamisessa. Ei sulla paljon muuta apua näytä olevankaan. Otatko sä kahvia?
- En, Ilse sanoi ja katsoi nopeasti muualle, kun Ali heilautti kahvinkeittimen pannua hänen edessään. Ali pahastui hiukan, mutta kaatoi sitten itselleen. Ilse tuijotti hänen mukiaan tylsästi vähän aikaa, meni sitten jääkaapille ja otti sieltä kaljapullon.
- Et kai sä aio sitä juoda, Ali kysyi kauhuissaan. Ilse ei vastannut, kaivoi vain laatikosta pullonavaajan, avasi korkin ja tyhjensi ainakin kolmanneksen saman tien. Hetken hän näytti taistelevan pahoinvointia vastaan nojaten kumarassa tiskipöytään, mutta suoristautui sitten.
- Sillä se lähtee millä on tullutkin, hän sanoi uhmaavasti ja meni olohuoneeseen laittamaan levysoittimen päälle.

Rap your hands everybody, everybody clap your hands sieltä alkoi kuulua ja musiikki tuntui saavan Ilsen paremmin hereille kuin kaljakaan. Hän tanssi vähän aikaa paikoillaan, heilautti sitten hiuksensa vapaaksi sotkuiselta nutturalta ja haki jääkaapista toisen oluen. Sitten hän istui Alia vastapäätä.

- Mä kuolen, hän sanoi.
- Et kuole, Sä menet vaihtamaan normaalit vaatteet päällesi ja sitten ruvetaan siivoamaan, Ali sanoi.
- Ei meidän ole pakko siivota vielä tänään! Ilse sanoi.
- Mä en ole auttamassa sua huomenna, Ali sanoi.
- So what. Tänään palvotaan suurta Krapulan jumalatarta, tanssitaan ja oksennetaan, Ilse nauroi. Hän veti Alin ylös ja tanssi, ja oudosti rytmikäs musiikki kiskoi Alinkin mukaansa. He tanssivat keskenään keittiössä, kunnes Ilse halasi Alia nauraen samaa, iloista naurua kuin mitä Ali oli tottunut kuulemaan jo leikkikoulussa. Ilsen nauru oli aina saanut kaikki läsnä olevat nauramaan. Se vain tarttui. Sitä ei vaan voinut vastustaa.

- Ota säkin yks kalja mun seuraksi, Ilse tyrkytti.
- En hitossa, aamupäivällä!
- Sillon se maistuu parhaimmalta kun ei sais.
- Ensin kerätään noi lasit ja tyhjät pullot ja sipsikupit, Ali sanoi päättäväisesti ja saikin Ilseen vähän liikettä. Sitten he istuivat sohvalle lipittelemään kaljaa ja kuuntelemaan musiikkia ja juttelemaan. Ilsen sukkahousuissa oli silmäpako ja mietteissään hän repi siitä ketjun isompia reikiä ja sitten niiden viereen toisen, siirtyen sitten toiseen sääreen.
- Teet uutta muotia? Ali arveli.
- Aika makeet, eikö? Ilse kysyi ja nosti pitkät, repaleiset säärensä ilmaan. – Tuu mun kanssa illalla Kultsalle.
- En tuu, Ali sanoi ja nosti vertailun vuoksi ilmaan oman farkkusäärensä.
- Tuu vaan! Ethän sä ole käynytkään siellä koskaan.
- En mä ole mikään diskohile. En mä viihdy siellä kuitenkaan – sitä paitsi sä kuitenkin kuhertelet siellä Stumpin kanssa ja jätä mut kuin nallin kalliolle.
- Enhän, Ilse sanoi loukkaantuneena. – Koska mä muka olisin? Eikä me roikuta siellä toisissamme, mitä nyt välillä tanssitaan.
- Brr, Ali sanoi.

- Ei Davekaan varmaan halua, että sä homehdut kotona aina ja ikuisesti, Ilse sanoi ovelasti.
- Mitä mä Daven haluamisista.
- Miten niin? Ilse vaistosi haukkana, että jossain oli jotakin vialla.
- Mä taidan olla kyllästynyt siihen, Ali tunnusti.
- Mutta sehän oli niin ihana!
- Se kirjottaa tylsiä kirjeitä.
- Ali Andersen, sä olet mahdoton! Ei toi ole syy dumpata ketään.
- No kelpaako se, että se on siellä ja mä olen täällä enkä mä tiedä, koska me nähdään seuraavan kerran jos enää ikinä?
- Toi on parempi syy, Ilse myönsi ja nousi vaihtamaan levyn ja hakemaan lisää juotavaa. Ilmeisesti kaljat olivat loppuneet, sillä hän palasi viinipullon kanssa.
- Tätä menoa on ihan turha suunnitella, että oltais illalla menossa mihinkään, Ali nauroi.
- Aa, sä tuut siis?
- En mä sitä tarkottanut.

- Kerro mulle, sanoi Ali lopulta, kun he olivat vajuttaneet viinipulloakin jonkin verran. Kysymys oli pyörinyt hänen päässään koko päivän, mutta nyt hän vasta rohkeni esittää sen.
- Mähän kerron mitä vaan, Ilse lupasi auliisti.
- Miksi hitossa sä oikein olet Stumpin kanssa? Sähän voisit saada kenet tahansa!
Ilse katsoi häneen pahastuneena.
- Sinäkin, brutukseni.
- No kun se on arrogantti idiootti ja sä et. Mä yritän vaan ymmärtää.
- Ehkä se sopii mun vartalolle, Ilse tirskahti, ilmeisesti yrittäen lyödä asian leikiksi.
- Se voi olla sun kanssa koska sä sovit sen vaatteisiin, mutta sä olet siihen liian fiksu, Ali paukautti suoraan, ja pahastunut ilme palasi Ilsen kasvoille.
- Mä en halua että sä puhut siitä noin. Mä nyt kuitenkin satun rakastamaan sitä.
- Mutta miksi?
- Miksi? Miksi? Ei semmoseen oo syitä! Se vaan tapahtuu!
- Ai, Ali sanoi alistuneena. Hän ei vaan tainnut ymmärtää. Nähtäväksi jäisi, ymmärtäisikö hän ikinä.

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   27.7.08 11:25:46

jatkoa :>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.7.08 14:31:30

Jälkinäytös diskossa

He nukkuivat iltapäivällä, kumpikin omassa sohvannurkassaan ja heräsivät ällöttävään päänsärkyyn ja pahaan makuun suussa.
- Mä en enää ikinä ryyppää päivällä, Ali voihki.
- Se oli kivaa niin kauan kun sitä kesti. Ilse väitti. – Pitäiskö alottaa uudestaan?
- Sä olet nainen ihan rappiolla, Ali nauroi. – Josko nyt reipastuttaisiin ja siivottaisiin?
- Käydään suihkussa ja ruvetaan laittautumaan, Ilse päätti.
- Mä en ole lähdössä mihinkään.

Ilse sai kuitenkin Alin puhuttua ympäri lupaamalla hänelle ruusunpunaisen kylpyhuoneen ja minkä tahansa puseron omasta vaatekaapistaan.
- Mun täytyy soittaa mutsille, tai se luulee mun kadonneen maan päältä, Ali huokaisi ja otti vastaan Ilsen tarjoaman pyyhkeen. Hänen äitinsä ei kuulostanut ihmettelevän, vaikka hänen kotona viihtyvä tyttärensä oli menossa jo toista iltaa peräkkäin, paremminkin hän kuulosti tyytyväiseltä.
- Kiva, että sä hommaat muutakin elämää kuin tallilla käymisen, hän sanoi kuin sinetöidäkseen Alin aavistukset.
- Ei tästä tapaa tule, älä pelkää, Ali vakuutti ja meni suihkuun.

Hän käänsi veden niin kuumalle kuin iho kesti, sillä tuntui, ettei päiväkänneistä jäänyt tahmea olo katoaisi muuten ja se auttoikin. Saippua tuoksui etäisesti mausteille ja hedelmille ja toi mieleen tropiikin yön. Huomattavasti paremmalla tuulella Ali tuli kylpyhuoneesta pyyhkeeseen kääriytyneenä ja tassutteli Ilsen huoneeseen. Tämä istui jo siellä kuivaamassa hiuksiaan ja tarjoutui föönaamaan Alinkin pään.
- Ihan miten sä haluat. Tee siitä sen näkönen, että kehtaat esiintyä mun seurassa, Ali sanoi kohauttaen olkapäitään.
- Mä teen susta jotain ihanaa, Ilse lupasi ja kaatoi Alillekin viiniä. Tämä voihkaisi sen nähdessään, mutta maistoi kuitenkin.

He matkustivat Kulttuuritalolle bussilla ja raitiovaunulla ja asettuivat lyhyeen jonoon sivuoven eteen. Ali kiemurteli henkisesti tuntiessaan olevansa ihan väärässä paikassa.
- Onko Nita siellä, mitä luulet? hän kysyi Ilseltä.
- Totta kai on, kaikki on, tämä lupasi. – Mutta en mä jätä sua heitteille.
- Parempi onkin, Ali mutisi ja maksoi vitosen lipusta ja narikasta. Hän oli kuvitellut tulevansa johonkin samantapaiseen paikkaan kuin Luola, mutta yhteistä oli vain pimeys, valot ja musiikki. Tämä paikka oli suunnattoman paljon suurempi. Musiikki soi ainakin kahdesta eri salista ja yhdessä huoneessa oli hyvän kokoinen kahvila.
- Tuu, mä näytän sulle paikat, Ilse sanoi iloisesti ja lähti kiskomaan häntä perässään. He kiersivät salit, kävivät moikkaamassa dj:t ja näkivät muutaman tyypin, jotka Ali muisti edellisillasta.
- No niin, mitäs nyt, hän kysyi, kun he palasivat lähtöpaikkaansa.
- Nyt tanssitaan.

Ja he tanssivat. Se oli itse asiassa hauskaa, Ali totesi hämmästyksekseen. Hän ei juurikaan harrastanut tällaista, mutta musiikki vei kummasti mukanaan. Osa hauskuudesta saattoi tietenkin johtua kaikesta, mitä he Ilsen kanssa olivat päivän mittaan ja vielä ennen lähtöäänkin juoneet. Joka tapauksessa Ali alkoi aavistella, ettei Ilsen ja Nitan langanlaihuus ollutkaan pelkästään geeneissä. Jos he parikin kertaa viikossa tanssivat kaiket illat tällä tavoin se vastasi kyllä hyvää lenkkiä. Hän tunsi muutaman hikikarpalon karkaavan hiusrajastaan ja valuvan pitkin otsaa ja aina nenänpäähän. Hän lopetti tanssimisen. Se ei voinut olla kovin viehättävän näköistä.
- Mulla on liian kuuma, hän kiljui Ilselle. Tämä nyökkäsi, lopetti itsekin ja alkoi kiskoa Alia lähemmäs ovea, kauemmas kaiuttimista.
- Haluatko sä jotain juotavaa? hän kiljui siellä, mutta Ali pudisti päätään surullisen näköisenä ja kuivasi otsaansa, hänen viimeinen vitosensa oli mennyt ovella. Sitten hän näki vilahduksen Stumpista ja tunsi kammotuksekseen jysähdyksen sydänalassaan.

- Mitä nyt? Näitkö sä kummituksen? Ilse kysyi ja Ali järjesti kiireesti pelästyneen ilmeensä paremminkin vihaiseksi.
- Joo, hän sanoi ja nyökkäsi Ilsen taakse. Tämä pyörähti ympäri ja levisi suloiseen hymyyn havaitessaan poikaystävänsä. Ali ei voinut kuulla, mitä Ilse sanoi tälle, mutta pojan vastaus oli luettavissa huulilta. ”Miksi sä ton oot tänne raahannut?” hän kysyi sininen katse Alissa. Kas kummaa, sydämenjysähdys katosi saman tien. Miten inhottava poika osasikaan olla!

Ali nojasi seinään kädet puuskassa rinnuksillaan ja odotti, että Ilse ja Stumppi saisivat tervehdysseremoniansa suoritettua. Hän ei enää ikinä sanoisi Stumpille sanaakaan. Hän purisi tai jotain, jos tämä yrittäisi puhua hänelle. Tallaisi varpaille ja potkaisisi sääreen. Sitten Nitakin oli siinä, kovin tohkeissaan. Meni hetki, ennen kuin hän edes huomasi Alia, mutta tuli sitten nopeasti halaamaan!
- Se sai sut houkuteltua tänne! Onks kivaa?
- Perseestä koko touhu, Ali mutisi, mutta hymyili Nitalle. – Mä en oo ihan kotonani täällä.
- Kyllä sä totut, Nita lohdutti ja kääntyi tarraamaan Ilseä käsivarresta, ennen kuin Ali ehti kysyä, miksi hänen pitäisi tottua. Ilse ja Nita supattivat hetken päät vastakkain ja sitten Ilse kääntyi huolestuneen näköisenä Alin puoleen. Musiikki oli lopultakin tauonnut.
- Hei, Nitalla on joku huoli, mä käyn juttelemassa sen kanssa vähän aikaa, jooko? Stumppi voi pitää sulle seuraa sen aikaa? Menkää vaikka tanssimaan, hän ehdotti ja kiskoi Stumpin käsivarresta niin, että he seisoivat nokikkain, itse hän katosi Nitan perään.

Alin teki mieli alkaa itkeä, kun hän katseli poistuvien tyttöjen perään. Siinä se nyt nähtiin, kuka ei hylännyt ketä. Ja Nitan takia vielä! Ali oli kuvitellut, että he olivat ystäviä kaikki kolme, eikä hän silti kelvannut kuuntelemaan Nitan huolia. Häntä kiukutti niin, että halkeaminen tuntui olevan lähellä.
- No, tanssitaanko? Stumppi kysyi ja Ali paukautti häntä nyrkillä rintaan.
- Sun kanssa? Ennemmin mä vaikka kuolisin!
- Älä nyt, et kai? Stumppi nauroi ja laittoi kätensä tytön vyötärölle. Ali jähmettyi hetkeksi tajutessaan, että hänen Ilseltä lainattu paitansakin oli todennäköisesti hiestä nihkeä äskeisen tanssisession jälkeen. Mitä poika siitä mahtaisi ajatella?

Hänen pohtiessaan sitä Stumppi oli peruuttanut hänet muiden tanssivien parien joukkoon, eikä hän enää kehdannut ruveta järjestämään kohtausta. Tuntui, että häntä tuijotettiin muutenkin. Bilekansa varmasti ihmetteli, että miksi hän oli siinä, eikä Ilse.
- Tulitko sä mua katsomaan? Stumppi kysyi omahyväisesti ja kiskoi Alin ihan kiinni itseensä, vaikka tämä oli yrittänyt pitää säädyllisen kymmenen sentin raon heidän välillään.
- En tosiaankaan, Ali puuskahti ja ravisti rajusti päätään. Vaikka musiikki oli hidasta, se ei ollut juurikaan sen hiljaisemmalla ja jotta pystyi keskustelemaan, piti puhua suoraan toisen korvaan.
- Etkö? Stumppi näytti aidosti vähän pahastuneelta. – Mä jo ajattelin.
- Etkä ajatellut. Kyllä mä näin, miten sä kysyit Ilseltä, että miksi se on mut tänne raahannut.

Stumppi oli ihan hiljaa vähän aikaa ja Ali nauroi pahanilkisesti itsekseen. Jäipäs kiinni!
- Kai se olisi ihmetellyt, jos mä olisin kauheesti riemuinnut sun näkemisestä? poika sanoi sitten kuitenkin ja tiukensi hetkeksi otettaan.
- Ai, no riemuitsitko sä sitten? Ali kysyi, ennen kuin ehti ajatella nenäänsä pidemmälle. Hän olisi voinut nielaista kielensä. Hänen olisi pitänyt pysyä arvokkaasti hiljaa, eikä ollenkaan antaa tilaisuutta jatkaa keskustelua tähän suuntaan.
- No, sä lähdit vähän äkkinäisesti eilen. Mä pelkäsin, että katoat taas pariksi kuukaudeksi.

Se ei voinut olla totta. Ali tiesi, että Stumppi todennäköisesti puhui vain huvikseen, tottumuksesta tai tieten tahtoen huijatakseen, mutta hänen sanansa saivat silti sydämen pamppailemaan vähän nopeammin. Hän ei osannut sanoa siihen mitään, mutta antoi käsiensä vaeltaa omia aikojaan Stumpin niskan taakse. Sillä tavalla kaikki muutkin tanssivat, ei siinä sinänsä ollut mitään pahaa. Itsehän Ilse oli käskenyt. Stumppi taisi huomata hänen mielenmuutoksensa.

- Hyvä tyttö, hän kuiskasi Alin korvaan hyvin hiljaa niin, että hänen hengityksensä kutitti lämpimänä, eivätkä he sitten puhuneet enää mitään niin kauan kun hitaita kesti.

Ilseä ei näkynyt missään vielä, kun bassonjytke palasi ja Stumppi lähti kiskomaan Alia ulos salista.
- Mihin me ollaan menossa? tämä kysyi yrittäen irrottaa kättään. – Ilse hukkaa meidät!
- Mulla on jano ja kyllä se meidät löytää.
Buffan valot tuntuivat silmissä kirkkailta kuin auringonpaiste, vaikka sielläkin oli oikeastaan aika hämärää. Stumppi päästi irti Alin kädestä vasta kaivaakseen taskuistaan kolikoita, joilla maksaa ostamansa limsa. Tyytyväisenä huokaisten Ali tipahti takaisin jaloilleen sfääreistä, joihin oli äsken heidän tanssiessaan kohoillut. Käytöstavaton juntti! Pojalle ei ollut tullut mieleenkään kysyä, olisiko hänkin halunnut jotain.
- Istu, Stumppi sanoi kuitenkin kohteliaasti ja veti Alille tuolin yhden pienen pöydän alta. Ali istui, risti voitonriemuisena kätensä ja tunsi taas olevansa oman itsensä herra. Stumppi joi janoisesti ja katseli ympärilleen kuin rekisteröidäkseen, ketä oli paikalla, ja ojensi sitten mukin Alille.
- Olisitko sä halunnut oman? Mä ajattelin että ois romanttisempaa juoda samasta, Stumppi sanoi silmät naurunrypyillä.
- Ehkä ois, jos haluais vaihtaa kuolaa sun kanssa, Ali sanoi ja tuijotti pilliä paheksuvasti. – Tai jos olisit ees tarjonnu mulle ensin.
- Sä sait jo eilen kaikki pöpöt, mitä mussa on, Stumppi kuiskasi luottamuksellisesti, kumartuen vähän lähemmäs ja Ali punastui.
- Älä muistuta mua.
- Sä oot söpö, kun sä punastelet, Stumppi nauroi. Ali punastui kahta pahemmin ja harkitsi kieltäytyä koko limsasta, vaikka olikin kuolemaisillaan janoon.

Ilse pelasti tilanteen, tai pilasi sen, miten vaan. Hän lehahti sisään bootsien korot kopisten ja istahti Stumpin polvelle.
- Olettehan te vielä kokonaisia, hän sanoi iloisesti ja tarttui itse limsamukiin juoden pitkään. – Mä vähän pelkäsin, että te olisitte ehtineet jo repiä silmät toisiltanne tai jotain.
- Mä aioin just alottaa, Ali ilmoitti ja katsoi pahoillaan juoman katoamista. Ilse huomasi sen ja ojensi mukin vuorostaan hänelle.
- Hyvä ettet ehtinyt, hän sanoi ja antoi Stumpille suukon suoraan silmään. – Ne on niin söpöt.
- Mikä sillä Nitalla oli? Ali kysyi.
- Mieshuolia, Ilse huokaisi. – Raukka parka.
- Timppa?
- Sepä. Mennäänkö takasin tanssimaan? Tuleeko diskoprinssi mukaan? Ilse kysyi ja suukotti Stumppia uudestaan. Ali näki mielikuvan heistä kolmesta tanssilattialla ja teki nopean päätöksen.
- Mä lähden nyt kotiin, hän sanoi.
- Etkä, huudahti Ilse. – Ethän sä ole ollut täällä kuin pari tuntia!
- Se riittää mulle hyvin, riittää koko loppukevääksikin. Menkää te vaan ja pitäkää hauskaa, Ali sanoi ja hymyili osoittaakseen, ettei ollut suuttunut, vain kyllästynyt. Pienen vänkäämisen jälkeen Ilse antoi periksi.
- Näytä vaan mulle missä on vessa.
- Se on heti tossa, Ilse osoitti lasiseinän läpi käytävälle ja Ali lähti, hymyillen ja vilkuttaen, joskaan ei Ilse sitä enää tainnut huomata.

Vessassa oli neljä tyttöä rivissä peilin edessä lisäämässä meikkiä ja vessan perillä pari selvästi nuorempaa tyttöä supatti selkä ovelle päin. Ali pani merkille, että toinen muistutti takaapäin aika lailla Ilsen uutta siskopuolta, mutta eihän Kate ollut täällä vaan jossain maaseudulla. Oli kuitenkin helppo arvata, mitä tytöt tekivät: naukkailivat jotain pienestä pullosta. Itse vessoja onneksi oli vapaana ja Ali livahti yhteen sellaiseen huomaamatta, että oli hiljentänyt tulollaan peilin edessä seisoskelevan nelikon. Hän hätkähti huomatessaan, että kaikki neljä seisoivat katsoen peilikuviensa sijaan häntä, kun hän tuli ulos.
- Anteeksi, hän sanoi kohteliaasti ja yritti kiertää heidän ohitseen tai lävitseen pesemään kätensä. Häntä ei kuitenkaan päästetty, päinvastoin, reunimmainen tyttö siirtyi suoraan hänen eteensä.

- Kuka sä oikeen luulet olevasi? hän kysyi uhkaavasti.
- Miten niin? Ali kysyi ymmällään.
- Tuut tänne noin vaan, ihan outo tyyppi, ja meet tanssimaan Stumpin kanssa hitaita! Ootko sä edes ennen käynyt täällä?
- En, Ali myönsi ymmärtämättä oikein, mistä oli kysymys. Nuo tytöt olivat mitä ilmeisimmin pahastuneet hänen tanssimisestaan – mutta sehän oli ollut Ilsen ajatus.
- Jos se joskus karkaa siltä tyttöystävältään tanssimaan jonkun muun kanssa niin se on kyllä joku meistä vakiporukasta, eikä tommonen ekakertalainen, selvitti toinen tytöistä.
- Onko teillä täällä joku nokkimajärjestys? Keräättekö te leimoja joka käynnistä? Alilta pääsi livahtamaan, ennen kuin hän huomasikaan. Sitten kolmas tytöistä tönäisi häntä häijyn näköisenä ja Ali päätti, että jos jutussa oli jotain huvittavaa, hän pohtisi sitä myöhemmin. Hänestä ei mitenkään olisi tappelemaan neljää tyttöä vastaan, tuskin hän olisi pärjännyt yhdellekään.
- Pitäkää se páskiainen kaikin mokomin, hän ilmoitti ja lakkasi yrittämästä lavuaarille. Reunimmainen tytöistä läppäsi häntä poskelle ja Ali päätti painua karkuun niin kauan kuin joukkio ei ymmärtäisi sulkea tietä ovelle. Hän lakkasi juoksemasta vasta jarruttaessaan narikan kohdalla, missä seisoi jyhkeän kokoinen portsari. Varovasti Ali katsoi taakseen, mutta tytöt eivät olleet seuranneet. Näinkin viesti oli kyllä mennyt perille. Hän ei nyt muutenkaan ollut ajatellut tulla tänne uudestaan, mutta nyt se oli varma juttu. Yhtä varmaa kuin se, ettei halunnut enää koskaan nähdä Stumppia.

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   27.7.08 23:23:29

Missäs kaikki muut on? *potkasee tän etusivulle*

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   27.7.08 23:39:29

Yöpala
------
Yli esteiden

Huhtikuisena sunnuntai-aamuna Ilse pukeutui lämpimästi ja hämmästytti koko perheen ilmestymällä aamiaispöytään jo puoli yhdeksältä.
- Kuka sä olet ja miksi sä olet siinä? hänen isänsä kysyi muka kauhuissaan. Ilse irvisti väsyneesti.
- Mä olen sun tyttäresi.
- Et ole – se nukkuu vielä tähän aikaan – eikä se käytä villapaitaa ja verryttelyhousuja.
- Käyttää, Ilse tyrskähti. – Mä olen menossa katsomaan Alin ratsastuskilpailuja.
- Saanko mäkin tulla? innostui Kate ja oli vähällä kaataa mehulasinsa.
- Mä en tiennytkään, että sä olet kiinnostunut ratsastuskilpailuista, Ilse sanoi epäillen. Tosin hän talven mittaan oli alkanut epäillä, että vaikka hän olisi ilmoittanut aloittavansa urdunkielen opiskelun ilmoittaisi Kate kohta halunneensa aina opiskella sitä ja vain sitä eikä mitään muuta.
- Olen mä, Kate vakuutti. – Tuleeko Stumppikin sinne?
- No sitä ei millään saisi ylös tähän aikaan vapaapäivänä. Paitsi töihin, Ilse sanoi muistaessaan, ettei Stumpilla ollutkaan vapaapäivä. Poika oli istunut koko kevään kaikki lauantait, monet sunnintait ja välillä iltojakin huoltoaseman kassalla keräämässä itselleen autokoulurahoja.

Katen ilme lerpsahti vähän, mutta hän halusi edelleen tulla mukaan. Ilsellä ei oikeastaan ollut mitään sitä vastaan. Kate ei enää ollut niin pieni, että häntä olisi tarvinnut vahtia, ja voisihan olla kivaa, että oli jotain juttuseuraa.
- Mihin te menette ja millä kysyi Tarja siivotessaan poikien naamoja kaakaon jäljiltä.
- Bussilla vaan vähän matkaa tonne Sipooseen päin, Ilse selvitti. – Me joudutaan kyllä sitten kävelemään pari kilometriä mennen tullen.
Katen kasvot venähtivät entisestään, mutta ei hän kehdannut kai enää muuttaa mieltään.

Juttuseuraksi Katesta ei kyllä ollut, jokin ujoudenpuuska oli kai iskenyt häneen, eikä hän pukahtanut sanaakaan koko matkalla. Sekin sopi Ilselle oikein hyvin. Hän sai rauhassa miettiä omiaan. Olisi jännä nähdä miten Alin kävisi. Ainakin tyttö oli puheidensa mukaan harjoitellut ihan heikkopäisesti ja huomasi sen siitäkin, ettei tällä taas ollut ollut muka aikaa mihinkään muuhun kuin tallillaolemiseen ja kirjoituksiin lukemiseen. Hän ei ollut edes juhlinut syntymäpäiviään. Tai olivat Ilse ja Nita käyneet kylässä syömässä kakkua, etteivät Ali ja hänen äitinsä kahdestaan olisi pulassa sen kanssa, mutta hän ei ollut lähtenyt edes mihinkään ravintolaan.
– Miksi mä lähtisin tuhlaamaan rahojani ryyppäämiseen kun mun kuitenkin pitää aamulla nousta aikasin tallille? hän oli sanonut ja ilmoittanut siirtävänsä ilomielin ensimmäisen kertansa siksi, kun Ilse ja Nitakin pääsisivät mukaan. Ilse itse ei aikonut odottaa vähääkään, ei edes niitä kahta päivää, jotka Nita oli häntä nuorempi. Hän lähtisi heti.

- Tuolla se on, hän lopulta osoitti Katelle, kun he olivat nousseet pois bussista ja talsineet hyvän matkaa hiekkatietä halki metsän ja peltojen. Kate, joka oli jo jokin aika sitten lakannut potkiskelemasta kiviä, näytti piristyvän.
- Mä en ole koskaan nähnyt hevosta läheltä, hän tunnusti. – Mutta aina mä olen halunnut. Oletko sä?
- Olen, Ilse nauroi. – Me alotettiin kai kymmenvuotiaina Alin ja Nitan kanssa ratsastaminen. Nyt mä en kyllä ole enää käynyt tunneilla pariin vuoteen.
- Mikset?
- Kai mä kyllästyin, Ilse arveli. – Ali ei kyllästynyt, mutta en mä kyllä ymmärrä, miten se jaksaa joka päivä käydä tallilla.
- Entäs Nita?
- Se kyllästyi ensimmäisenä. Tai se putosi kerran aika pahasti, ja se melkeen sitten jäi siihen. Sille taisi tulla kammo.

Tuntui mielekkäämmältä kävellä nyt, kun määränpää jo näkyi, ja loppumatka taittui nopeasti. Kilpailut olivat jo täydessä käynnissä, hevosia ja hyvin pukeutuneita ratsastajia vilisi ja ratsastajien välillä kovaäänisistä kuului musiikkia. Kate jumittui kentän viereen katsomaan esteitä ja niitä ylittävää pientä ruunikkoa, mutta Ilse katseli ympärilleen. Miten hän löytäisi Alin täältä? Vai pitäisikö vain odottaa, kunnes tämä ilmestyisi radalle? Kun ei muutakaan keksinyt, Ilse päätti tehdä juuri niin.
- Onko noi esteet kamalan isoja vai kuvittelenko mä vaan? Kate kysyi.
- On ne. Nää kisat alkoi jo eilen, pienemmät luokat oli silloin. Nyt on vaan vaikeimmat jäljellä.
Kate vaikeni kunnioituksesta ja he seurasivat ratsukon toisensa jälkeen, kunnes kuulutettiin luokan voittajat.
- Se ei ollut siellä, Kate puuskahti.
- Se taitaakin osallistua vasta seuraavaan luokkaan, Ilse sanoi. – Nyt mä käyn kyllä katsomassa, löydänkö mä sitä mistään. Tuutko sä mukaan vai odotatko sä tässä?
- Mä tuun mukaan, Kate päätti nopeasti.

He kävelivät ensimmäiseksi sinne, missä oli pysäköitynä iso linja-auto, josta oli tehty hevoskuljetusauto sekä muutamia trailereita. Ei ketään Alin näköistä. Tallin takana pellolla oli useampi ratsukko harjoittelemassa, mutta ei Ilse sielläkään nähnyt hevosta, joka olisi ollut yhtä valkoinen kuin Alin jutuissa. Vasta, kun yleisö alkoi kerääntyä uudelleen kentän ympärille nähdäkseen palkintojenjaon, Ilse näki heidät. Ali tuli ratsain samaa tietä kuin mitä he olivat äsken kävelleet.

- Mä jo luulin, että sä olet jänistänyt, Ilse hihkui. Ali näytti hyvin kiukkuiselta ja hyppäsi alas satulasta.
- Vítun Ollikainen. Mä tapan sen.
- Miten niin?
- Se oli niin krapulassa, ettei saanut traikkua kytkettyä auton perään. Tai kännissä, suoraan sanoen. Mä en suostunut menemään sen kyytiin, kun katsoin, että me ehditään ratsainkin.
- Miten se jaksaa enää hypätä? Ilse kysyi ja ojensi kätensä koskettaakseen hevosen valkoista turpaa.
- Jaa-a, se nähdään kohta. Mutta parempi väsyneenä radalla kuin raatona ojassa. Ja ainakin me ollaan verrytelty hyvin. Pidätkö sä sitä vähän aikaa, mun pitää päästä vessaan ja kai mun pitää ilmottautuakin jossain.

Ilse jäi pitelemään valkoista hevosta Alin kadotessa ihmisvilinään. Kate katsoi sitä kunnioittavasti parin metrin päästä, kunnes Ilse houkutteli hänet lähemmäs. Ruuna vaikutti hyvin ystävälliseltä ja lopulta Katekin uskaltautui taputtamaan. Kun Ali palasi, hänellä oli mukanaan tilkka vettä ämpärin pohjalla.
- Mä en uskalla antaa sille enempää nyt, mutta pakko sillä on vähän olla jano, hän selitti. Sitten hän kiipesi takaisin satulaan ja lähti pellolle muiden sekaan hyppäämään verryttelyestettä.

Oli paljon mielekkäämpää seurata alkavaa luokkaa nyt, kun tiesi Alinkin kohta hyppäävän.
- Ne ei kai saa tiputtaa esteitä, Kate arveli.
- Ei, eikä ne saa kieltäytyä hyppäämästä, tai ne saa virhepisteitä, Ilse sanoi ja piti sitten pienen luennon pistelaskusta.
- Ja se voittaa, joka ei saa virhepisteitä? Kate varmisti.
- Niin, ja jos niitä on monta niin niistä nopein. Mä olen tähän mennessä laskenut vasta kaksi, jolla on nolla.
- No nyt tulee Ali. Pannaan peukut pystyyn!

Niin Ilsekin teki. Ali ratsasti radalle valkoisella hevosellaan näyttäen tyylikkäältä valkoisissa housuissaan ja mustassa paidassaan. Ilse ei voinut olla varma, näyttikö hevonen väsyneeltä vai ei, ainakin se liikautti nopeasti korviaan, kun Ali lähti liikkeelle sen kanssa, eikä se kompastunut ensimmäiseen esteeseen, kuten Ilse oli pelännyt. Päinvastoin, se laukkasi tasaisesti puhisten, lihakset pullistellen nahan alla ja ylitti joka ainoan esteen epäröimättä yhdelläkään. Kate puhkesi kiljumaan siinä vaiheessa kun muu yleisö alkoi taputtaa käsiään.
- Luokan johtoon tässä vaiheessa Ali Andersen – Nijinsky, kuulutettiin ja Ali ratsasti pois radalta. Hänen ilmeensä oli huomattavasti helpottuneempi kuin hänen saapuessaan. Ilse ja Kate aikoivat rynnätä onnittelemaan, mutta Ali huikkasi heille menevänsä metsään kävelemään vähäksi aikaa, ettei hevonen jäykistyisi. He saattoivat siis hyvin seurata loputkin suoritukset.
- Se oli upeeta! Kate henkäisi syvään. – Voisinkohan mäkin oppia? Alin täytyy olla kauhean tyytyväinen!
- Varmaan se onkin, Ilse myönsi. – Ja mikset voisi, meet vaan alkeiskurssille.
- Äh, ei meillä ole rahaa kuitenkaan, Kate sanoi surullisena.
- Miten niin ei ole?
- Kaikki menee asuntolainaan, kuulemma, eikä riitäkään.
- No ei kai sen kanssa nyt niin tiukkaa voi olla, Ilse ihmetteli. Hän ei tiennyt, mitä talo oli maksanut, mutta jos sen saamiseksi oli myyty kaksi kerrostalo-osaketta keskustassa, ei lainaa kai voinut olla ihan hirveästi. Eihän? Ehkä isä pihisteli sitä osuutta, jonka Ilse itse kohta saisi tullessaan täysikäiseksi. Hänen pitäisi muistaa kysyä. Jos siitä oli kyse niin ei hänellä niin kiire ollut joka satasta saada, ettei Kate pääsisi ratsastuskurssille, jos kerran halusi.

Ali voitti ja Ilse ja Kate huusivat äänensä käheiksi, kun hän laukkasi kunniakierrosta ja taputtelivat hevosta riemuissaan sen jälkeen.
- Nyt sen pitää saada juotavaa ja sitten takasin kotiin, sanoi Ali päättäväisesti. – Mä meinasin mennä ton seuraavankin luokan, mutta ei sitä voi ihan kuoliaaksi rääkätä kun tuli tää ratsastusmatka tänne yllätyksenä.
- Me lähdetään kävelemään sun seuraksi, Ilse lupasi. He olivat hänen puolestaan nähneet jo tärkeimmän ja muuten ihan tarpeeksi ratsastusta yhdeksi päiväksi. Sitä paitsi, kun oli kuitenkin vasta huhtikuu, oli varpaisiin hiipinyt salavihkainen kylmyys ja Kate pyyhki jo nenäänsä. Hän saisi Tarjalta satikutia, jos he vilustuisivat.

- Mä tapan sen Ollikaisen, sanoi Ali edelleen keskustelusävyyn, kun he lähtivät matkaan.
- Mikä juoppo se oikeen on? Toi ei oo eka kerta kun sä kerrot sen kankkusista, Ilse ihmetteli.
- Juoppo mikä juoppo. Tuurijuoppo, Ali tarkensi. – Useimmiten se on ihan ookoo, mutta sitten se avaa korkin ja siinä se sitten pörrää monta päivää.
- Senkö takia sä käyt siellä niin paljon? kysyi Ilse tarkkanäköisesti.
- Siksikin. Mutta kyllä mä katson olevani aika paljon velkaa siitäkin, että saan pitää tätä pojua niin kuin omaani, Ali hymähti ja sipaisi hevosen kaulaa. – No, ehkä se tosta taas ryhdistäytyy kun näkee, että me pärjättiin. Sitä varmaan harmittaa kun ei ollut näkemässä. Ja viimeistään, kun varsa tulee.
- Tuleeko teille varsa? inahti Kate.
- Juu, sen pitäisi syntyä kesäkuussa.
- Mä haluan sitten tulla katsomaan!

Vähän ennen isoa tietä Ali kääntyi polulle, joka erosi hiekkatiestä ja Ilse ja Kate jatkoivat bussipysäkille. Kävely oli onneksi lämmittänyt molempien varpaat. Flunssakuolema ei iskisi ainakaan ihan heti.
- Uskaltaisinkohan mä kysyä sitä ratsastusjuttua? Kate aprikoi.
- Ei kai kysymisessä mitään pahaa ole, Ilse arveli. – Tai kysy vaikka kesäleiriä tai jotain.
- Kesäleiriä, Kate sanoi ihastuneena. – Vau.

Ilse ei kuullut sinä päivänä, miten siinä asiassa kävi, sillä hän vaihtoi vaatteensa fiksumpiin ja meni Stumpin seuraksi töihin. Hänellä oli tapana istuskella siellä pallin takana lukemassa läpi lehdet ja syömässä suklaata, välillä hän sai myydäkin, jos Stumppi sattui olemaan vessassa tai jos kuorma juuri tuli. Siivosi hän välillä hyllyjäkin. Pulju oli niin pieni, ettei sinne sopinut kuin yksi työntekijä kerrallaan, mutta omistajalla ei ollut mitään sitä vastaan, että Ilse kulutti aikaansa siellä.

Tänään siellä oli Stumpin lisäksi Lassekin ja pojat juttelivat niin innokkaasti, etteivät ensin edes huomanneet Ilseä.
- Haloo! tämä sanoi kuuluvasti ja molemmat kääntyivät katsomaan.
- Sadie-kulta, Stumppi sanoi ja harppasi halaamaan häntä tiskin takaa. Hän näytti jumalaiselta, kuten yleensäkin, tänään vain tavallista paremmalta.
- Mikä sua vaivaa? Ilse kysyi. – Sä loistat.
- Mä sain työpaikan kesäksi! Stumppi iloitsi ja nosti hänet ilmaan.
- Täältä?
- Niin. Ja sitten mä varasin inssin!
- Koska se on?
- Mun syntymäpäivänä, Stumppi hymyili ja moiskautti suukon keskelle Ilsen suuta. – Tänään vois vähän juhlia.
- Meinaatko sä että juoda?
- Niin.
- Missä?
- Mennään Lasselle.
- Okei, Ilse sanoi.
- Tulkaa kun joudatte, Lasse sanoi, heilautti kättään ja meni. Hän oli jo täyttänyt maagiset kahdeksantoista vuotta ja kaasutti äitinsä autoa kuin rallikuski ennen kuin lähti huoltoaseman pihalta renkaat ujeltaen. Ilse pujotteli paikalleen tiskin taakse ja kyyristyi lukemaan Ilta-Sanomia. Katen jutut ratsastuksesta ja asuntovelasta olivat saaneet hänen päähänsä ajatuksia, mutta hän halusi vähän hautoa niitä ennen kuin puhuisi niistä Stumpille. Sitä paitsi joku asiakas saattaisi tulla koska tahansa keskeyttämään ja tästä piti saada jutella rauhassa.

Päivämäärä:   28.7.08 20:20:14

Tammalle tuli kaviopaise, joten jouduttiin palaamaan Hangosta päivää aikasemmin:/
Siel oli ihanan lämmintä, otin aurinkoa ja kattelin Kimi Räikkösen ja Teemu Selänteen ökyveneitä:D Ketään Hannan näköstä ei kuitenkaan niissä jahdeissa näkyny.
Mut siel oli K-Market Ali:D Siitäkö oot nimen Alille keksiny?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.08 21:07:29

En :D Kyllä Ali on jostain oisko ollu Topeliuksen sadusta parin mutkan kautta.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.08 21:11:28

Ai niin. Päivän epistola.
----------
Kännissä ja kihloissa on kivaa, krapulassa ja aviossa ei

Stumpin veljet olivat vaihteeksi poissa kotoa, kun he menivät käymään siellä Stumpin päästyä töistä. Ilse vetäytyi siksi poikien huoneeseen odottamaan, sillä häntä ei huvittanut tänään kuunnella Sepiä ollenkaan. Se oli kuitenkin turha varotoimenpide, sillä ei mennyt viittä minuuttia, kun mies tuli poikien huoneeseen ja istui koulupöydän ääreen tuolille niin, että se räsähti.
- Hyi hélvetti, että täällä haisee, hän sanoi nenäänsä nyrpistäen.
- Niin haisee, Ilse myönsi. Hän oli avannut ikkunan heti ensimmäiseksi, mutta pinttynyt teinipojan haju ei kadonnut niin helpolla. Tuntui kornilta ajatella ihanaa Stumppia nukkumassa tässä läävässä.
- Mikset sä koskaan siivoa tätä? Sepi kysyi inhoten. Ilse nousi istumaan Stumpin sängyllä, joka oli ainoa edes etäisesti siisti kohta huoneessa, päiväpeittokin oli levitetty.
- Miksi mä täällä siivoaisin? Ilse kysyi saatuaan auki loksahtaneen leukansa taas hallintaansa.
- No sä olet kai akka.
- Mutta en sun poikiesi akka, Ilse sanoi vihaisesti. – Pistä ne siivoamaan itse. Tää neliö, minkä päällä mä istun, on ihan siisti.

Sepi ei ruvennut inttämään siitä sen enempää vaan siirtyi ihan toiseen asiaan.
- Kutale sanoo, että sä oot rikkaasta perheestä.
- En erityisen, Ilse sanoi varovasti. Mitä ihmettä tuonkin kysymyksen motiivina mahtoi olla?
- Että sulla on asuntorahoja.
- Mun mummi jätti mulle vähäsen, Ilse myönsi.
- No, sitä mä vaan meinasin sanoa, että en mä teitä potkase ulos täältä heti, kun toi täyttää kahdeksantoista. On mullakin sen verran tuloja, ettei tarvitse. Vuokraa se saa kyllä ruveta maksamaan.
- Miten niin potkase mua ulos täältä? En mä ole ikinä täällä asunut, Ilse älähti. Stumpin isäpuoli katsoi häntä itsepintaisen näköisenä. Aina tuo tytönheitukka oli väittämässä vastaan.
- Kesällä saatte kyllä asua, me lähdetään kuukaudeksi mökille juhannuksena, hän lupasi ja hymyili niin, että kaikki hampaat näkyivät. Jonkun mielestä hän oli epäilemättä ollut komea hammasrivistöineen joskus neljäkymmentä kiloa sitten, mutta Ilsestä hän muistutti lähinnä irvistävää sutta. Hänen teki mieli sanoa, ettei hän vilkaisisi koko läävää kohdenkaan, mutta jätti sitten sanomatta. Mistä sitä vielä tiesi, mikä tilanne oli kesällä.

Onneksi Stumppi tuli suihkusta pyyhe lanteillaan ja alkoi penkoa vaatekaappiaan. Se oli aina näky, joka puistatti Ilseä. Stumpin äidillä oli tapana tuoda poikien puhtaat pyykit yhtenä isona kasana suoraan pesutuvasta ja sitten hän asetteli ne kaappiin nostamalla sylillisen aina sille hyllylle, missä oli tilaa. Siinä perheessä ei harrastettu silitettäviä vaatteita. Stumppi kiskoi osan lattialle, kunnes löysi mitä etsi: puhtaat alushousut ja valkoisen T-paidan. Mitään puhumatta hän sitten potki hylkäämänsä veljien vaatteet alimmaiselle hyllylle ja etsi vielä farkut ja neuleen, jota hän ravisteli hetken aikaa surullisen näköisenä.
- Mennään, hän sanoi Ilselle kiinnittämättä mitään huomiota Sepiin.
- Ja äkkiä, tämä sanoi iloisena ja pomppasi pystyyn Stumpin sängyn rumalta, ruskealta päiväpeitteeltä.

He eivät jutelleet Sepin puhumisista, he eivät enää tehneet niin. Ilseä yleensä ällötti ja suututti ja Stumppia kai hävetti.
- Eikö sulla ole huomenna koulua jos me aiotaan juoda? Ilse kysyi.
- On, mutta hitot siitä, Stumppi sanoi ja alkoi ilmeisesti saada vähän takaisin hyvää tuultaan. – Entäs sulla?
- Eihän mulla ole kuin vapaata nyt enää, Ilse virnisti iloisesti. Hän oli hakenut erilaisia kesätöitä, muttei ollut oikein tajunnut, että koulu tosiaan loppui kirjoitusten jälkeen. Nyt hän vain lorvi kaiket päivät Nitan ja välillä Alin ja luokkakavereiden kanssa ja odotteli lakkiaisia.

Lassella istui muutama muukin kaveri. Ilse oli tutustunut heihin, Korvaseen ja Lädeen, hyvinkin tässä talven kuluessa. He olivat Lassen koulukavereita teknisestä opistosta. Korvasta sanottiin Korvasieneksi pahan aknen takia ja Läde oli melkein yhtä leveä kuin isokokoinen Lasse, vain monta kymmentä senttiä lyhyempi. Molemmat palvoivat Ilseä ehdoitta.
- Nyt ootte hiljaa ja hissuksiin vielä puol tuntia, että mutsi ehtii lähteä töihin, Lasse määräsi.
- Meidän pullo, Stumppi vaati.
- Ei vielä, se katsoo tänne ennen kuin lähtee ja haistaa, jos täällä on juotu.

Niinpä he istuivat siististi ja siveästi Lassen sängyllä juttelemassa opiston opettajista, kunnes tämän äiti ilmoitti lähtevänsä töihin ja he saattoivat vallata keittiön ja olohuoneenkin. Korvanen avasi television ja Stumppi kävi keittiössä tekemässä kaksi drinkkiä ja heittäytyi sitten niiden ja Ilsen kanssa sohvalle. Hän oli edelleen riemuissaan kesätyöpaikastaan ja pisti muut skoolaamaan sen kunniaksi monta kertaa.
- Ei monta viikkoa enää, hän sanoi Ilselle lopulta, kun muut uppoutuivat katsomaan elokuvaa.
- Mihin? Ilse kysyi.
- Kun säkin olet kahdeksantoista.
- On sullakin vielä siihen aikaa, Ilse huomautti.
- Pari viikkoa vaan.
- No mulla on viis.
- Mä tiedän ihan tarkkaan, paljonko sulla on, Stumppi nauroi. Ilsellä oli suunnattoman hyvä olo hänen kainalossaan ja hän päätti, että aika oli kypsä ottaa puheeksi se, mitä hän oli iltapäivän miettinyt.

- Eikö olisi ihanaa, jos me päästäis roikkumasta muiden nurkissa? hän kysyi.
- Oma kämppä, Stumppi sanoi heti ymmärtäen ja laittoi kätensä Ilsen poskille. – Arvaa viivynkö mä himassa päivääkään pidempään kuin on pakko.
- Mä en anna sun viipyä siellä, Ilse sanoi vihaisesti. Stumppi oli ansainnut parempaa kuin nukkua laverilla haisevien veljiensä huoneen nurkassa. – Heti kun mä saan oman kämpän sä muutat sinne kanssa.
- Mä toivoinkin, että sä sanosit noin, Stumppi hymyili. – Meinaako se sitä, että meidän pitäisi mennä kihloihin tai jotain?

Ilse jäi sanattomaksi. Stumppi ei ollut ikinä sanonut mitään sen tapaista, ei että olisi mitenkään kiintynyt häneen, ei yhtä ainoaa minä-rakastan-sinua, ei edes mä-tykkään-sustaa. Nyt se puhui kihloista.
- Yritätkö sä sanoa jotain semmosta, että sä rakastat mua? hän kuiskasi varovaisesti, etteivät muut kuulisi.
- Eikö se nyt ole itsestäänselvyys kaikkien näiden kuukausien jälkeen? Stumppi kysyi ja pieni ryppy ilmestyi hänen kulmakarvojensa väliin.
- Sä et oo koskaan sanonu sitä, Ilse sanoi hyvin pienellä äänellä.
- No hitto, oisko mun pitänyt? En kai mä muuten olisi ollut sun kanssa näin kauan? Enhän mä ikinä ennen ole seurustellut kuin viikon tai pari.
- Sä rakastat mua, Ilse kysyi uskaltamatta liikahtaakaan.
- Niin kai.
- Haluatko sä muka mennä mun kanssa kihloihinkin?
- Miksen haluaisi jos me kerran muutetaan kimppaankin?

- Voi jessus, Ilse mutisi ja tunsi, miten kyyneleet alkoivat valua silmistä. Hän hautasi kasvonsa Stumpin paitaan. Että tämä oli tapahtunut Lassen, Läden ja Korvasen istuessa parin metrin päässä tuijottamassa räiskintäelokuvaa, tuntui pieneltä murheelta. Oikeampi paikka olisi ollut ihan missä tahansa muualla kuin tässä, kun Läde matki konekiväärin ääntä ja käänteli käsivarttaan ylitse koko huoneen kuin John Travolta tanssiessaan Greased Lightningia.
- Älä nyt, Stumppi sanoi hyväntahtoisesti ja ravisti Ilseä.
- Mikä sillä on, Lasse havahtui, kun Ilse nyyhkäisi niin, että se kuului yli hiljaisen kohdan elokuvassa.
- Se on vaan vähä liikuttunut, Stumppi selitti ja vääntäytyi istumaan suorempaan. – Me päätettiin just mennä kihloihin.
- Ettekä! Lasse karjaisi ja Läde ja Korvanenkin unohtivat elokuvan. Ilse itki ja nauroi yhtaikaa ja pyyhki silmänalusiaan, kun pojat halusivat skoolata hänen kanssaan. Hänen ripsivärinsä oli kyllä vedenkestävää, mutta kaikki muu ei ollut ja hän häipyi vessaan.
- Mä tulen just, juhlitaan sitten, hän lupasi. Oli helppo lakata itkemästä, kun oli niin onnellinen.

- Koska me mennään ostamaan sormukset? hän kysyi Stumpilta, kun pojat olivat kyllästyneet onnittelemaan heitä.
- Onko sulla rahaa? Stumppi kysyi. – Koska jos on niin vaikka huomenna, muuten pitää odottaa mun palkkapäivään.
- On mulla, Ilse hymyili, ja se oli totta, kiitos hänen äitinsä. Tämä tosiaan lähetti kuukausittain rahaa, joka päätyi Ilsen tilille.
- No, miten olisi aamulla, heti kun herätään sitten?
- Niin, Ilse myöntyi ja jäi katselemaan Stumppia sumuisin, unelmoivin silmin.

He lähtivät viimeisellä bussilla Ilselle, sillä Lassen äiti palaisi aamuseitsemän aikoihin, eikä juuri ollut toiveita, että he pääsisivät hänen sängystään liikkeelle ennen sitä. Ilsen huoneessa heitä ei sen sijaan kukaan häiritsisi.
- Käyt hiirenhiljaa vessassa, Ilse aikoi vannottaa Stumppia tullessaan itse hiiviskellyltä iltapesulta, ainoa huono puoli hänen omassa valtakunnassaan oli, että pesutiloja oli pakko lainata naapureilta eli isältä ja Tarjalta. Stumppi oli kuitenkin ehtinyt jo simahtaa hänen sänkyynsä ja näytti nukkuvalta enkeliltä. Ilse istui hyvän aikaa hänen vieressään vain katsellen kauniita kasvoja ja kalpeaan kultaan sävyttyvää ihoa yölamppunsa valossa. Mies oli täydellinen. Miten hän saattoikin olla niin onnekas, että tuo tyyppi halusi mennä kihloihin hänen kanssaan? Okei, Ilse tiesi olevansa hyvännäköinen itsekin, mutta Stumppi olisi voinut osoittaa ketä tahansa alle kolmikymppistä naista Helsingissä ja poimia pois. Ehkä vanhempaakin, mistä sitä tiesi, Ilse ajatteli ja tirskahti. Hänellä ei ollut ikinä ollut niin lämmin ja hyvä olo kuin sammuttaessaan valon ja käpertyessään siihen Stumpin viereen. Ei ainakaan sen jälkeen, kun mummi oli kuollut.

- No niin, tulithan sä, Stumppi mutisi ja kietoi kätensä hänen ympärilleen ja Ilsen hyvä olo sen kuin parani. Stumppi tuntui sammahtavan uudelleen, mutta heräsi sitten, kun Ilse puolestaan oli nukahtamaisillaan. Hän tarttui niin lujasti kiinni tytöstä, että Ilse vingahti, kun tunsi kovan kouran jalkojensa välissä.
- Mä nukun jo, Ilse sanoi, mutta Stumppi ei tainnut kuulla sitä vaan käänsi kovin sormin tytön selälleen ja avoimeksi. Se nyt ei ollut erityisen hellää eikä rakastavaa, mutta Ilse laittoi sen humalan tiliin, eikä viitsinyt ruveta riitelemään. Sitä paitsi se oli nopeasti ohi ja sitten Stumppi oli taas pehmeänä kuorsaten hänen vieressään.

Päivämäärä:   28.7.08 21:36:58

Huh. Muuta ei kyllä osaa sanoa nyt :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.08 21:38:42

Huh? Mitä se tarkottaa? Positiivista? Negatiivista? Pettynyttä? Pelästynyttä? Alentuvaa? :D

Päivämäärä:   28.7.08 21:49:23

Positiivista ja ehkä aavistuksen pettynyttäkin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.08 21:55:56

Miiksi pettynyttä? Liian ennalta-arvattavaa? *kiskoo hohtimilla sanan kerrallaan*

Päivämäärä:   28.7.08 22:10:17

Ei liian ennalta-arvattavaa. En vaan tykkää Stumpista yhtään, anteeksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.08 22:13:37

Kiitos. :) Nyt saat palata kirjottamaan. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   28.7.08 23:54:12

Loppuluku yöpalaksi.
----------
Herääminen aamulla oli vähän tahmeaa. Kevätaurinko paistoi ylhäällä katon rajassa olevista ikkunoista inhottavasti suoraan silmiin, mutta toisaalta, Ilse totesi vähän aikaa kääntyiltyään, oli aika ihanaa herätäkin. Stumppi oli kuten tavallista seinää vasten kyljellään, kuin selkänoja ja Ilse saattoi painautua häntä vasten ja suukotella hänet hereille. Pojan huulet olivat herkullisesti raollaan, ja herkulliset ne olivat muutenkin, juuri sopivan täyteläiset ja ylähuulen kaarissa oli jotain, mikä houkutteli puraisemaan.
- Mitä sä teet? Stumppi mutisi, kun hän teki niin, mutta ei vihaisesti, paremminkin unisena ja ehkä vähän huvittuneena.
- Mä en voinut vastustaa kiusausta, Ilse nauroi. – Kai mä saan pureskella kihlattuani, jos mua huvittaa.
- Kai mä saan käydä vessassa ennen kuin alan pureskella takasin? Stumppi kysyi. – Tää stondis ei ole ihan yksinomaan sua varten. Kusiraja näkyy kohta silmissä.
- Pystytkö sä kävelemään Tarjan ohi jos se on näkyvillä? kysyi Ilse tosissaan.
- No kai se on stondiksia nähnyt ennenkin, jos sillä on kolme lasta, Stumppi hörähti. Hän kömpi Ilsen yli ja kiskoi farkut jalkaansa poistuakseen sitten kohtuullisen kiireesti. Ilse valtasi koko sänkynsä ja venytteli autuaallisesti. Kuudestoista huhtikuuta. Päivä, jona hän menisi kihloihin.

Stumppi viipyi hyvän aikaa, mutta palasi lopulta naureskellen.
- Mitä? Ilse kysyi.
- Meidät käskettiin aamiaiselle.
- Mitä nauramista siinä on?
- Se hömppä täti. Ihan kuin se ei olisi miestä ennen nähnyt, punasteli pahemmin kuin se sun kaverisi.
- Ei mulla ole punastelevia kavereita, Ilse sanoi miettien punastelevaa Tarjaa.
- Voi, on, Ali punastuu kuin punajuuri jos sitä alkaa kiusata ja se kiukustuu.
- Sun ei tarttisi kiusata Alia, ihan oikeesti, Ilse sanoi. – Se on mun rakas ystävä ja mua vaivaa, että se… että te ette pidä toisistanne.
- Se on olevinaan niin fiksu, ettei sen tarvii pitää musta, Stumppi sanoi happamasti ja kiskoi Ilsen ylös.
- Se pitäisi, jos sä olisit sille ystävällinen, Ilse arveli.
- Et arvaakaan, miten mä olen yrittänyt. Sun äitipuolesi odottaa. Onneksi sun äitipuolesi on fiksumpi kuin mun isäpuoli.

Ilse ei viitsinyt erikseen mainostaa Tarjalle, että he olivat lähdössä ostamaan kihlasormuksia, naisella oli muutenkin kädet täynnä poikien kanssa, joita hän oli pukemassa leikkipuisto- ja kauppareissua varten. Ilse jätti lopulta kahvinsa sikseen ja meni auttamaan Teemun kanssa. Puoli vuotta siten hän ei olisi suostunut pitkällä kepilläkään koskemaan uhmakohtauksen saanutta pikkupoikaa, mutta asiat olivat muuttuneet.
- Mitä sä riekut, Ilse kysyi ankarasti ja Teemu nousi istumaan, vaikka oli juuri ollut kaarella kuin Manaajan riivattu tyttö.
- En mä rieku, poika sanoi aurinkoisesti ja tuli halaamaan Ilseä.
- No sitten puetaan sulle kurahousut ja saappaat, että pääset ulos.
- Okei, Teemu sanoi. Tarja istui vasten vastakkaista eteisen seinää ja tuijotti mykkänä Ilseä.
- Miten vee-ii-tussa sä ton teit?
- Vieraskoreutta, Ilse virnisti. Hän oli ruvennut pitämään pienistä velipuolistaan ihan hirveästi. Kun hän tuli muu perheen puolelle illalla katsomaan telkkaria, molemmat juoksivat kilpaa hänen syliinsä ja voiko siinä tilanteessa muuta kuin rakastaa takaisin?

Tarja ja lapset katosivat ja Ilse ja Stumppi jäivät juoman kahvia ja syömään paahtoleipää.
- Tää on niin hiton erilaista kuin meillä kotona, Stumppi sanoi tyytyväisenä. – Meillä ei oo ees leivänpaahdinta. Sepin mielestä leipää voi paahtaa sähkölevyn päällä, jos nyt joku haluaa kärventynyttä leipää.
- Kulta pieni, Ilse sanoi ja tarttui Stumppia kädestä. – Kunhan meillä on oma koti ensimmäinen asia mitä sinne ostetaan on leivänpaahdin. Mennäänkö ostamaan ne sormukset?

He söivät, ajoivat kaupunkiin ja Ilse nosti tililtään useampia satasia. Hänellä ei ollut mitään käsitystä siitä, mitä kihlasormukset maksoivat, mutta kävi ilmi, että sellaiset saattoi saada aika halvallakin, jos tyytyi yksinkertaiseen neljäntoista karaatin kultaan. Ilselle oli ihan sama, hän olisi tyytynyt vaikka villalanganpätkään. He kuluttivat vähän aikaa liikkeen oven vieressä suutelemassa odottaessaan kaiverrusta ja sitten he saivat ne.
- Ei panna niitä tässä sormeen, sanoi Stumppi, osoittaen sentään vähän tilannetajua.
- Mihin me sitten mennään?
- Miten olisi Lintsin kallioille? Siellä ei tietysti ole mitään vielä tähän aikaan vuodesta, mutta siellä mä sut ensimmäisen kerran huomasin.

Ilse punastui mielihyvästä. Paikka oli tosiaan aika merkityksellinen, joskin hän oli kuvitellut yksipuolisesti haahuilleensa siellä Stumpin perään, kun tämä oli naurattanut edelliskesänä joka ilta eri tyttöporukkaa.
- Huomasitko? Koska? Mitä? Kerro! Ilse vaati.
- No, oikeastaan mä huomasin, että sä katosit, ja kuulin sitten, että sä olit lähtenyt jonnekin maalle. Ei siinä sen enempää. Paitsi, että sä olit tietysti parhaimman näköinen vakiporukasta.
- Ja siitä ei oo vuottakaan, Ilse sanoi haaveellisesti. – Ja nyt me ollaan kihloissa.
- Ei vielä, Stumppi muistutti ja taputti taskuaan.
- No hemmetti. äkkiä sinne kaltseille, Ilse usutti. – Mä haluan kihloihin!

He kiipesivät vielä suljetun Linnanmäen portin vierestä kallioille ja asettuivat lempipaikkaansa, tai siihen syvänteeseen, missä useimmiten oli vietetty edelliskesänä aikaa Luolan sulkeuduttua.
- Ymmärrätkö sä, että tää on viimenen kerta kun mä käyn täällä, sanoi Stumppi harvinaisen vakavasti. – Mä täytän kahdeksantoista ennen vappua.
- Mutta mä en, Ilse älähti. – Kai sä nyt mun kanssa käyt täälläkin?
- Täällä, kun mä pääsen oikeisiin ravintoloihin? Stumppi kysyi ja katsoi Ilseä kuin hellyttävää mutta hölmöä lasta. – Eihän sun tarvii odottaa kuin kolme viikkoa.
- No mitä mä teen sen kolme viikkoa ellet sä ole täällä mun kanssa? Ilse kysyi tosissaan huolestuneena.
- Tanssit, tyttö, tanssit! Mitä sä muutenkaan täällä teet?

Päivämäärä:   29.7.08 00:02:23

Nyt suuri positiivinen HUH!

Päivämäärä:   29.7.08 08:36:27

tanssiminen on ihanaa <3 oon jääny koukkuun siihen JA uimiseen :) jajajaja mulle kuuluu jotain uutta ja todella hyvää :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.08 16:32:35

Niin on :)
Ja mitäs mitäs? Kerro heti lisää, Tripi!
--------
Synttärit

Ilse ei nähnyt isäänsä lähes viikkoon, sillä tämä oli joutunut lähtemään työmatkalle. Tarja esiintyi kuin se olisi ollut riemastuttava juttu, mutta hänen käytöksessään oli alavire, joka sai Ilsen pysyttelemään poissa perheen puolelta, paitsi ne muutamat kerrat, kun Tarja tuli kysymään häntä poikien vahdiksi, että hän pääsisi kauppaan. Ilse meni mielellään. Teemu ja Tero-Pekka olivat suloisia nyt, kun hän oli vähän tutustunut heihin. Hänen ei tarvinnut kuin istua olohuoneen matolle ja pojat alkoivat raahata näytille lempilelujaan ja miten hienosti he niillä osasivat leikkiä. Tarja sanoi sitä noituudeksi.
- Mä olen ehkä niiden noitasisko, sanoi Ilse pelottavalla äänellä yksi poika kummassakin kainalossaan ja molemmat kirkuivat sekä miellyttävästä kauhusta että riemusta samalla kertaa. Yhtäkaikki he rakastivat Ilseä, vaikka tämä lupasi pistää molemmat pataan ja tehdä heistä lihakeittoa.

Sinä iltana, kun isän oli määrä palata, Ilse pysytteli edelleen omissa oloissaan. Tarja oli sen näköinen, että odotettavissa olisi hellyydenosoituksia ja ehkä kyyneliäkin, eikä hän semmoista halunnut olla todistamassa. Sen sijaan hän makaili sängyllään kuuntelemassa Flashdancea ja harkitsi laiskasti ammattitanssijan uraa. Johonkin pitäisi kuitenkin ruveta syksyllä, eikä hänellä ollut aavistustakaan, mihin. Isä tuli keskeyttämään hänet kovalla ryminällä ja Ilse pomppasi pystyyn. Tiedä vaikka hän saisi tuliaisia?
- Mikä on toi juttu, että sä muka olet mennyt kihloihin, mistä Tarja horisee? mies kysyi.
- Joo, niin olen, Ilse sanoi onnellisena ja ojensi vasenta kättään nähtäväksi. Isä ei kuitenkaan tarttunut siihen, eikä puhjennut onnitteluihin ja Ilse tajusi, ettei hän tainnut olla siitä asiasta ollenkaan samaa mieltä kuin Tarja ja Kate. He olivat onnitelleet ja iloinneet hänen puolestaan ja Kate oli kävellyt haaveellisen näköisenä päiväkausia. Käveli edelleenkin, itse asiassa.

- Sä olet ihan liian nuori! isä sanoi ja näytti hyvin harmistuneelta.
- Enhän, Ilse sanoi loukkaantuneena. – Tän ikäsenä sais mennä jo vaikka naimisiin.
- Ei, ei, sähän olet ihan lapsi. Ette kai te nyt naimisiin ole menossa? Et kai sä vaan ole raskaana?
- No en, Ilse puuskahti.
- Kauanko te edes ootte tunteneet?
- Tarpeeksi kauan, Ilse sanoi jäykästi ja lakkasi vastailemasta. Isä räpytteli hermostuneesti silmiään ja toisti muutamaan otteeseen mielipiteensä Ilsen nuoruudesta ja koko ajatuksen typeryydestä, kunnes ei tainnut enää keksiä enempää sanottavaa. Silloin Ilse avasi suunsa.

- Mä täytän kahdeksantoista alle kuukauden kuluttua, hän huomautti hiljaisella äänellä. – Jos se jotenkin helpottaa sun tuskaasi.
- Mutta nyt sä olet seitsemäntoista – etkä sä kuukaudessa kovin paljon ehdi aikuistua.
- Mistä sä tiedät miten aikuinen mä olen?
- Älä nyt taas alota tota ”ethän sä tunne mua ollenkaan” – juttua, isä hermostui. – Mä yritän tutustua suhun parhaani mukaan!
- Hyvä niin, mutta nyt meidän pitää ruveta puhumaan tärkeemmistä asioista, Ilse sanoi ja keräsi jalkansa alleen.
- Tärkeämmistä kuin kihlautuminen?
- Joo. Mun asunnosta.

Isä vilkaisi ympärilleen.
- Mitä tästä? Haluatko sä taas maalata tai jotain? Siitä vaan.
- Ei, ei. Mun asuntorahoista. Mummin jättämistä siis. Paljonko niitä kaiken kaikkiaan on? Minkä kokoista asuntoa mä voin ruveta katselemaan?
- Siis mistä? isä kysyi.
- No niistä rahoista, mitkä sä hassasit tähän taloon ja lupasit mulle takaisin kun mä tulen täysi-ikäiseksi! Ilse selvitti ja hänen otsansa alkoi vetäytyä uhkaavaan ryppyyn.

- Kuulehan, hänen isänsä aloitti ja rykäisi. Pahat epäilykset alkoivat kasaantua Ilsen mielessä ja osoittautuivat pian oikeiksi, kun mies jatkoi:
- Eihän mulla niitä nyt ole irrottaa. Ne on kiinni tässä talossa, ja iso osa tästäkin on vielä pankin.

- Mutta sä lupasit, Ilse sanoi ja surkeus painoi hänen hartiansa kumaraan. Tätä hän oli vähän pelännytkin siitä lähtien, kun Kate oli maininnut jotain asuntolainasta ja rahapulasta.
- Tietysti sä saat osuutesi, se ei vaan onnistu nyt heti, isä selitti. – Ja onhan tästä osa sun, sä saat tietysti asua täällä niin kauan kuin sun tarvitsee.
- Mun tarvitsee päästä täältä pois! Ja Stumpin vasta tarvitseekin päästä pois kotoaan, tajuatko sä, että se asuu samassa huoneessa kahden kamalan pikkuveljen kanssa?
- Sä haluat hassata perintösi ostaaksesi sille niljakkeelle asunnon?
- Ei kun itselleni! Kai se nyt muuttaisi mun luo, kun me ollaan kihloissakin!
- Oletko sä ajatellut, että jos se halusikin vaan sitä? isä kysyi, mutta Ilse heitti häntä tyynyllä ja alkoi itkeä.
- Mee pois! Äläkä tuu takasin!

Isä meni ja Ilse aikoi painua siltä istumalta Stumpin luo töihin valittamaan vääryyttä, mutta hän ei saanut heti lopetettua turhautunutta itkuaan ja sillä aikaa hänen ajatuksensa alkoivat epämiellyttävästi pyöriä isän viime sanojen ympärillä. Mitä, jos tämä olikin oikeassa? Hänen oli pakko myöntää, ettei hänen ollut mahdotonta kuvitella Stumppia kiukustuneena irtisanomassa koko kihlausta. Pitkään punniskeltuaan hän päätti sittenkin olla lähtemättä. Mieli oli ihan tarpeeksi matalalla jo nyt. Jos isän inhottavuudesta poikisi vielä hankaluuksia Stumpinkin kanssa, hän olisi yön yli nukuttuaan vahvempi ottamaan ne vastaan. Aamulla hänellä olikin jo levollisempi olo, ja kun hän joutilaan päivän ajan pohti asioita, hän löysi itsensä Stumppia vastasta koululta.

- Mitä me tehdään tänään? kysyi Stumppi, nosti häntä kainaloista ja pyöräytti niin, että mokkatakin hapsut liehuivat ilmassa.
- Puhutaan, sanoi Ilse vakavasti.
- Puhutaan? Miksi?
- Koska meillä on puhuttavaa.
- No niin kyllä onkin. Mä ajattelin, että me voitaisiin mennä risteilylle juhlimaan mun synttäreitä. Mitä sä sanot? Sä menet kyllä laivalla täysi-ikäisestä ja ellet mene niin voit vähän räpsytellä ripsiä tai jotain.
- Oi, Ilse sanoi ihastuksissaan. – Mennään!
- Mennäänkö heti ostamaan liput?
- Mennään vaan. Vai pyydetäänkö me ensin jotain kavereita mukaan?

Stumppi ei laskenut häntä vieläkään alas vaan katsoi hymyillen suoraan silmiin.
- Mitä jos me ostetaan se matka ensin, tulkoot sitten ne mukaan, jotka haluaa ja pääsee?
- Ja jos kukaan ei tule niin kuherrellaan vaan, Ilse sanoi tyytyväisenä.
- Ei huono, Stumppi myönsi. Ilse tömähti asfaltille, muttei päästänyt käsiään Stumpin niskasta. Poika oli hengästyttävän syötävä näky noin hyväntuulisena. Ei sitä viitsinyt ruveta pilaamaan huonoilla uutisilla, eikä Ilse niitä juuri silloin muistanutkaan.

He ajoivat ratikalla keskustaan ja kävivät Vikingin toimistossa. Ilsellä oli vielä melkein tarpeeksi rahaa sormusostoksista, mutta ei Stumppikaan ollut ihan tyhjätasku. He varasivat sekä risteilyn että hytin ja menivät sen jälkeen Carrolsille pirtelölle juhlistamaan tulevaa lomaa. Stumppi joutuisi olemaan päivän poissa koulusta, mutta ei se kuulemma ollut niin nokonuukaa.
- Mä tuun teille yöksi, Stumppi ehdotti. – Mä olen nyt niin hyvällä tuulella, ettei kiinnosta mennä kotiin.
- Tule vaan, Ilse sanoi ja muisti, mistä hänen oli ollut aikomus puhua Stumpin kanssa. Siitä, ettei hän voisikaan kolmen viikon kuluttua ostaa asuntoa.

Yllättävää kyllä, Stumppi ei suuttunutkaan siitä silmittömästi. Vain hiukan.
- Miten se voi varastaa sun rahasi?
- Ei kai se nyt suorastaan varastanut – se vaan ei voi maksaa niitä nyt heti, Ilse sanoi ja kuuli hämmästyksekseen, miten lepyttelevä hänen äänensä oli.
- No, kai se olikin liian hyvää ollakseen totta, Stumppi huokaisi. – Meidän pitää etsiä joku vuokra-asunto jostain siihen asti.
- Niin, Ilse henkäisi ja helpotus tuntui melkein kosketeltavalta. Senhän he tosiaan voisivat tehdä! Stumpilla oli töitä, ainakin kesäksi, ja miksei olisi sen jälkeenkin. Hänenkin pitäisi etsiä jotain, mieluummin heti. – Me voitaisiin hakea opiskelija-asuntoa, jos mä menen jonnekin opiskelemaan syksyllä, hän ehdotti. – Niitä on kai helpompi saada kuin kaupungin tai jotain.
- No niin, Stumppi sanoi tyytyväisenä. – Rupee vaan hakemaan.

Päivämäärä:   29.7.08 17:11:39

Sopiiko, että tuun lärisemään asiaankuuluvia kommentteja, kun tuun tallilta? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.08 17:16:20

Sopii hienosti :)

Päivämäärä:   29.7.08 22:21:21

Ilse vois fiksuuntua ja pudottaa Stumpin kyydistä, se on ärsyttävä niljake:S

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.08 22:23:10

Mut eihän se voi, rakastunut raukka.

Päivämäärä:   29.7.08 22:43:47

Onko mulla joku pakkomielle etsiä tarinoista epämiellyttäviä henkilöitä?

Päivämäärä:   29.7.08 22:56:58

Nii justiinsa! Stumppi on just sopiva tähän tarinaan. Hyvin kirjotettu Sennnu =)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.08 22:57:07

Hmm, kehittelen just yhtä uutta henkilöä, enkä oo oikeen päättäny, tehdäkö siitä inhottava vai ei. Mitäs sanotte?

Päivämäärä:   29.7.08 22:59:24

Mä jopa tavallaan ymmärrän Stumppia :o

Päivämäärä:   29.7.08 23:02:19

Se riippuu niin siitä hahmoste ;)

Päivämäärä:   29.7.08 23:02:56

Ymmärrän kyl myös Alia, mut eiks muut osaa yhtään samaistua Stumppiin??

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.08 23:24:29

Tölkkikin kerkee tänne Elämältään *piisk*
Mutta kivoja kyssäreitä sillä on, kertokaas mullekin!

Yöpala:
----------

Ensin piti kuitenkin suunnitella risteily. Korvanen ja Lasse lähtivät mukaan ja Ilse kysyi Nitaa ja muutamaa muuta luokkakaveria, Kirsiä ja Tiinaa. Viimeksi mainitut olivat kuitenkin rahapulan kourissa ja Nita ilmoitti ottavansa sen sijaan Artsin mukaan.
- Artsin? Miksi ihmeessä? Onko teillä jotain? Ilse ihmetteli.
- No, me ollaan pidetty tässä yhdessä tylsää sen jälkeen kun meillä meni Timpan kanssa poikki ja kun sä vaan roikut Stumpissa, Nita sanoi. – Sä tietäsit sen, jos kuuntelisit joskus mun juttujani.
- Totta kai mä kuuntelen sun juttujasi, Ilse puuskahti. – Sä et ole sanonut, että Artsi on sun paras uus tyttökaveri.
- Ei se olekaan, sä olet. Sillon kun ehdit.
- Epäoikeudenmukaista, tuhisi Ilse. Ei hän kaikkea aikaansa Stumpin kanssa viettänyt. Tapasivathan he Nitan kanssa vähintään Kultsalla viikonloppuisin.
- Entäs Ali?
- Mä en viitsi sitä edes pyytää. Mä en voi kuvitella, että se haluaisi meidän kanssa risteilylle. Se viihtyisi yhtä huonosti kuin Kultsalla, Ilse arveli ja siitä Nita oli samaa mieltä.

He lähtivät siis kuudestaan. Ilse suostui siihen, että Lasse ja Läde saisivat tulla heidän hyttiinsä nukkumaan, jos nyt joku nukkuisi matkalla, mutta Nita ja Artsi varasivat oman hytin. Nitaa kammotti ajatus kansipaikoista ja kun Ilse ehdotti, että hekin voisivat tulla Stumpin ja hänen hyttiin, hän nauroi.
- Lasse vie sieltä kaiken tilan jo yksinään. Kiipeile sinä sen yli hakun ja köyden kanssa vessaan yöllä, mä en.
- Lasse on vähän isoluinen, Ilse kikatti.

He lähtivät torstaina ja olivat kasseineen satamassa hyvissä ajoin ennen kuutta. Stumppi ei malttanut odottaa edes laivaan asti ensimmäistä laillista oluttaan, vaan he menivät terminaalissa olevaan kuppilaan kaljalle. Läde jäi vähän onnettomana tyttöjen kanssa pöytään odottamaan; hänkään ei ollut vielä täyttänyt.
- Kyllä ne laivalla myy mulle, hän toisteli toiveikkaana. – Siellä ne ei ole niin tarkkoja.
- Niin varmaan, vakuutti Nita. – Etenkin jos sä pistät jotain muuta päälle kuin Mikki Hiiri -collegen.
- No, joka tapauksessa Lasse ostaa kaupasta niin paljon että pärjätään, Läde sanoi ja hänen epävarma ilmeensä muuttui helpottuneeksi, kun hän muisti sen. Ilse ja Nita alkoivat vertailla hyttiavaimiaan. Niillä ei ollut eroa kuin parikymmentä numeroa, ne eivät varmaankaan olleet kovin kaukana toisistaan.
- Hyvä juttu, jos tarvii lainata ripsiväriä tai jotain, Ilse sanoi tyytyväisenä.
- Tai jos sä haluat evakkoon omastasi, Nita naurahti.
- Miksi muka haluaisin?
- Jos sieltä vaikka loppuu happi noiden kolmen piereskelevän sankarin kanssa.

Pojat tulivat takaisin kaljatuoppiensa kanssa. Artsi tarjosi omastaan Nitalle ja sen huomattuaan Stumppi seurasi esimerkkiä. Lasse ei ollut huomaavinaan Lädeä vaan kiskaisi omansa suunnilleen kerralla.
- Olipas se hupaa. Pitää kai hakea toinen, hän ihmetteli. Hän ehti juoda kolme sinä aikana kun muut tekivät selvää ensimmäisistä, ja sitten heidän oli aika marssia laivaan. Heidän hyttinsä olivat halvimmat, alimmaisessa kerroksessa, missä käytävät kaikuivat outoa kolinaa.
- Autokansi on tässä vieressä, Stumppi sanoi. – Ei ne koko yötä autoja lastaa.
- Konehuonekin on tässä vieressä ja koneet kyllä käy koko yön, tiesi Lasse. – Mutta ei tänne nukkumaan ollakaan tultu.

Ilse alkoi tuskastua jo heti hyttiin päästyään. Se oli vielä pienempi kuin mitä hän oli osannut pelätä ja tuntui tekevän tiukkaa mahtua sinne edes sisään kolmen isokokoisen kaverin kanssa. Onneksi Lasse ja Stumppi lähtivät saman tien etsimään laivan kauppaa.
- Älä tuu mukaan, ne vielä alkaa epäillä meidän ostavan alaikäsille, sanoi Stumppi Ilselle.
- Mutta kyllä mäkin haluan siellä käydä.
- Toisen kerran sitten. Laittaudu sä sillä aikaa nätiksi, Stumppi sanoi ja antoi hänelle suukon.
- Mä menen Nitan hyttiin siksi aikaa, Ilse päätti ja nappasi meikkipussinsa. – Siitä on enemmän juttuseuraa kuin Lädestä.

Nitan ja Artsin hytti oli samanlainen koppero, mutta tuntui tilavammalta, kun väkeä oli vähemmän eivätkä he mölisseet kuten Läde. Artsi istuskeli sängynkulmassa ja Nita pikkuriikkisen peilin edessä tarkistamassa ripsivärejään.
- Sä et lähtenyt kauppaan, huomasi Ilse.
- En mä vielä jaksanut. Mulla on juotavaa muutenkin, haluatko sä? poika tarjosi ja kumartui avaamaan kassia, joka oli puoliksi sängyn alla.
- Joo, halutaan me, Nita vastasi Ilsen puolesta ja Artsi ojensi heille pullollisen jotain kellertävää ja pistävänmakuista.
- Vermuttia, ihmetteli Ilse. – Mistä sä tämmöstä keksit?
- Mutsi toi mulle tuliaisiks. Se sano, että siitä tehdään martineja, ehkä se haluaa, että musta tulee isona James Bond tai jotain, Artsi hörähti.
- Et sitten oliiveja ottanu?
- No eihän meillä oo lasejakaan, pulloonko ne pitäis tunkea?
- Sulle sopiskin valkonen smokki ja rusetti, Ilse arveli ja katsoi Artsia tutkivasti. Hän vaihtoi kuitenkin puheenaihetta, kun poika punastui kevyesti. Ei Artsi varmaankaan kuvittelisi hänen flirttailevan, mutta parempi kai oli pysytellä tiukasti kaveripoluilla eikä pistää poikaparan päähän ajatuksia.

Päivämäärä:   29.7.08 23:29:37

Olinkin jo tulossa kitisemään yöpalaa! Täydellistä telepatiaa, vai miten se menikään?

Päivämäärä:   29.7.08 23:29:47

No Elämä pitää kiireisenä =P Mut kyl mä tätä käyn lueskelemas abt aina kun ehdin ircciinkin =) En mä sua oo hylänny <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.08 23:32:20

JaRmo <3 kiittää tölkkiä <3, se sitä tuolla #toisaalla kitisi :)

Päivämäärä:   29.7.08 23:45:07

Kitisi :o kauniisti pyysin ku alko himot.. tehä mieli lukea

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   29.7.08 23:46:35

"kitisi" oli lainattu JaRmon repliikistä, tarkista vaikka :)
Mä olen pieni tautologiafani :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.08 17:28:19

Love boat

Ehkä tunnin kuluttua Nita kiersi päättäväisesti korkin kiinni.
- Nyt mä haluan katselemaan laivaa.
Artsi nousi sängyltä ja oikaisi housujaan. Ilsen teki mieli sanoa niistä jotain, sillä ne olivat varsin tyylikkäät, mutta hän pelkäsi pojan taas häkeltyvän. Hän siis vain pakkasi meikkilaukkunsa, joka oli itse asiassa ollut ihan turhaan mukana. Hän oli meikannut jo kotona ja nyt oli vain leikkinyt asetellen erilaisia kyniä ja suteja pituusjärjestykseen samalla, kun he olivat jutelleet ja nauraneet ja juoneet.

- Kai säkin tuut? Nita kysyi, kun Ilse nousi seisomaan.
- Mä meen katsomaan, mitä ne jätkät osti ja missä kunnossa ne on. Ja mun laukku on joka tapauksessa siellä. Mutta eiköhän me törmäillä, Ilse sanoi huolettomasti ja käveli peilin eteen arvioimaan, tarvitsisiko hänen vaihtaa vaatteita. Ei kai, valkoinen villatakki oli varmaan ihan hyvä. Hiukset voisi ehkä laittaa kiinni.
- No jos sä nappaat vaan laukun niin me voidaan tulla mukaan.
- Mä taidan vähän kampautuakin, Ilse arveli.
- Ei sitten, Nita sanoi teeskennellen loukkaantunutta. he lähtivät Artsin kanssa kohden keulaportaita, Ilse lähti viereiselle käytävälle, missä heidän hyttinsä oli.

Se oli tyhjä. Oli siellä oltu, sen näki aukirevitystä kaljalaatikosta ja puoliksi tyhjennetystä viinapullosta peilipöydällä, mutta nyt siellä ei ollut enää ketään. Ilse tunsi hetken pettymystä, mutta sitaisi sitten hiuksensa takaraivolle, otti laukkunsa ja lähti pinkomaan siihen suuntaan, mihin Nita ja Artsi olivat kadonneet. Hän sai heidät kiinni portaissa kuudennen kannen kohdalla ja oli siinä vaiheessa tukehtua huohotukseensa.
- Odottakaa nyt hemmetissä.
- Meidän seura kelpaa kuitenkin? Nita kysyi ylhäisesti ja hänen kulmakarvansa lennähtivät otsatukan taakse piiloon.
- Ne oli kaikki kadonnu jonnekin. Voin mä olla yksinkin, ellen kelpaa.
- Höpsis, sanoi Artsi ja kaappasi hänet toisen käsivartensa suojiin, toisesta piti Nita kiinni hyvin rouvamaisesti. – Ihan kuin ennen vanhaan, vanhoina hyvinä aikoina. Me meinattiin mennä syömään jotain.
- Hyvä. Varmaan parempi syödäkin välillä, Ilse myönsi.

He päätyivät seisovaan pöytään, söivät enimmäkseen katkarapuja ja kermakakkua ja joivat hapanta viiniä, jota sai itse käydä vajuttamassa hanasta. Ilse ehti jo unohtaa, että hän oli täällä oikeastaan Stumpin kanssa, sillä heillä oli niin hauskaa.
- Mä en pysty enää syömään enempää, Artsi sanoi lopulta ja nojautui taaksepäin tuolissaan. – Mitäs sitten?
- Baareihin, diskoon, yökerhoon, luetteli Ilse. – Ja jossain välissä vois käydä siellä kaupassakin, mä lupasin Katelle ja pojille karkkia tuliaisiksi.
- Mä oletan, että sä haluat koluta läpi joka tarjoilutiskin ja etsiä Stumpia, tuhahti Nita.
- E-en. Kyllä se jossain tulee vastaan, Ilse sanoi päättäväisesti. Hän ei halunnut lähteä omin päin vaeltamaan valtavaa laivaa sinne tänne ja hukata Nitaa ja Artsia. Stumppi päätyisi varmasti diskoon, kunhan se avattaisiin, sieltä hän viimeistään löytyisi.
- Mennään sitten kokeilemaan, jos jostain saisi bacardikolaa sateenvarjon kanssa, ehdotti Nita.

Ensimmäinen baarimikko ensimmäisessä baarissa kieltäytyi myymästä Nitalle, mutta sen jälkeen kukaan ei kieltäytynytkään. Artsi yritti toppuutella heitä, mutta tytöt nauroivat hänelle päin naamaa.
- Te ette pysy tolpillanne siihen asti, että se yökerho aukeaa, poika yritti lopulta epätoivoisena ja se tepsi.
- Mennään nyt karkkiostoksille ja sitten tanssimaan, Ilse päätti. He herättivät pienoista pahennusta myymälässä kikattaessaan kaikelle, mutta selvisivät kaatamatta tai tiputtamatta mitään.
- Sä olit oikeassa, ei ois pitänyt juoda niin paljon, huokaisi Ilse Artsille, kun he selvisivät kaupasta ulos kasseineen. Hänelle oli tullut huono olo ja hän painoi otsansa vasten pojan paitaa.
- Eiköhän se mene ohi, kun juot vähän aikaa pelkkää vettä, tämä lohdutti, eikä näyttänyt pitävän sitä mitenkään pahana asentona. – Tai mennään käymään kannella, saat raitista ilmaa.
- Joo, Ilse piristyi ajatuksestakin. – Käydään vaan viemässä nää ostokset pois ja mennään sitten kannelle.
- Me talutetaan sua, Nita lupasi, hänellä ei näköjään ollut hiukkaakaan huono olo. Ilsenkin alkoi mennä ohitse siihen mennessä, kun he pääsivät alimmalle kannelle. Koneiden jyskytys kuulosti tosiaan kovalta nyt, kun he olivat päässeet kunnolla merelle ja kannella oli elämää melkein yhtä paljon kuin ravintolakannella. Tietystikin, halvimmissa hyteissä asuivat rahattomimmat ja nuorimmat, jotka ryypiskelivät kaupan kaljoja mieluummin kuin ravintoloiden.

- Noin, sanoi Nita, nosti oman karkkikassinsa vain sisään hyttinsä ovesta ja tarttui sitten taas Ilseä käsivarresta. – Nyt sun vuoro.
He huojuivat nauraen viereiselle käytävälle, harpaten yli kokolattiamatolle kaatuneen kaljatölkin ja hetken kaiveltuaan Ilse löysi oman avaimensa taskustaan.
- Jätänkö mä tän villatakin? hän pohti suu mutrussa. – Jos me mennään tanssimaan, se on liikaa, mutta jos me mennään ensin kannelle, se on liian vähän.
- On sulla pulmat, Artsi nauroi, otti häneltä avainkortin, joka ei tahtonut löytää oikeaan koloon ja lennätti oven auki.

Hytti ei ollut tyhjä tällä kertaa. Stumppi loikoili sängyllä ja hajareisin hänen päällään istui joku naikkonen, jolla oli yllään vain mustat rintsikat. No, farkut sentään lisäksi. Ilse jäi tuijottamaan suu auki loksahtaneena, eivätkä Nita ja Artsi saaneet hekään sanottua mitään. Nita tointui ensimmäiseksi ja veti oven taas kiinni.
- Sä tuut nyt meidän hyttiin asumaan, hän ilmoitti Ilselle.
- Mutta mun tavarat on tuolla, Ilse sanoi järkevästi ja ihmetteli, miten tavalliselta hänen äänensä kuulosti.
- Mä haen ne, Nita sanoi ja avasi oven uudelleen. Häneltä ei mennyt viittä sekuntia kauempaa astua sisään ja napata Ilsen kassia ja takkia.

Ilse kulki takaisin Nitan ja Arton hytille pää täysin tyhjänä ajatuksista. Vasta siellä hän alkoi miettiä, olisiko hänen pitänyt tehdä tai sanoa jotain. Esimerkiksi saada raivokohtaus tai repiä silmät päästä siltä luntulta. Tai Stumpilta, tai molemmilta? Se tuntui jotenkin merkityksettömältä nyt, ja sitä paitsi Nita sai parhaillaan raivaria hänen puolestaan. Tyttö harppoi edes takaisin hytissä, kaksi askelta ja taas takaisin. Suomenkieliset solvaukset hän oli jo käyttänyt kertaalleen ja nyt oli vuorossa italia. Ilse aikoi juuri pyytää häntä lopettamaan, kun hän tekikin niin, kesken lauseen, ja alkoi nauraa.
- Nytkö sä sekosit? Ilse kysyi varovaisesti. Artsi oli istunut aiemmalle paikalleen sängynnurkkaan ja vetänyt hänet kainaloonsa, mutta nyt tyttö suoristautui sieltä. Nita romahti lattialle istumaan ja tosiaankin nauroi.
- Mä olen onnellinen sun puolesta – nythän sä näit omin silmin. Nyt sä pääset siitä eroon.
- Pääsen eroon? Ilse kysyi hitaasti. Halusiko hän päästä Stumpista eroon? Kai hän halusi. Tai ainakin Nita näytti varmalta siitä asiasta. Kai se niin sitten oli.
- Päästä eroon, Nita vahvisti ja läppäsi häntä kummallekin reidelle. – No niin, haluatko sä nyt lähteä tarkastamaan tarjontaa tonne yläkansille vai haluatko sä pysytellä täällä?

Järjenvastaisesti Ilseäkin alkoi naurattaa. Jotenkin tuntui, ettei hänen äsken näkemänsä ollut ollenkaan totta vaan jokin painajaishoure. Sitten taannoinen huono olo palasi hetkeksi, kun hän muisti tytön. Tällä oli ollut vaaleat hiukset, niin kuin hänelläkin, ne olivat osaksi peittäneet mustat pitsiset rintaliivit. Ilse ei tiennyt oliko se lieventävä vai raskauttava asianhaara.
- Mä käyn oksentamassa, hän sanoi ja kömpi kiireesti pois ystäviensä välistä. Hän ehti hädin tuskin lukita oven ja kumartua, mutta se helpottikin kummasti, samoin kylmän veden juominen jälkeenpäin. Meikit eivät olleet levinneet, mutta ilme oli kyllä aika hurja, hän tuumi tutkiessaan kuvaansa peilistä. Hän ei tiennyt, mitä tehdä, Stumpin suhteen siis, mutta oli selvää, mitä Nita halusi ja oletti hänen tekevän. Kaipa olisi parasta nyt edetä niillä linjoilla, kunnes saisi omat ajatuksensa setvittyä.
- Mennään sinne ylös, hän ehdotti astuessaan vessasta hytin puolelle.

LähettäjäKielo_Kokaiini 
Päivämäärä:   30.7.08 20:19:20

Hyvä,hyvä, jatkoa vaan... :)

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   30.7.08 22:37:39

Oioi, kiva huomata, että jotkut asiat vaan ei muutu :) En oo yli puoleen vuoteen nenääni tänne pistäny, ja tuntuu mukavan kotosalta tulla huomaamaan, että Sennnun juttujen taso pysyy aivan yhtä erinomaisena.
Mulla jäi sillon joskus Jessi&Vesku kesken (ja oon yrittäny ahkerasti metsästää sitä, mutta mun sivuhistoria on hukannut sen!), ja nyt oon ihan täysin koukussa tähän.

Oikeesti ihan mahtava lukea, kun juoni etenee just mulle sopivaa vauhtia ja kieli on virheetöntä. Hienoahienoa :)

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   30.7.08 22:43:25

http://www.freewebs.com/antenainen ja http://www.freewebs.com/jessijutut .)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.08 22:47:23

Oi Bambi, miten kiva nähdä! :D
Ei oo kauankaan siitä kun annoin sun sivujen osotteen yhdelle lukuhaluselle kaverille :D

Mun linkki löytyy ainakin sen viimesen Jessi&Vesku -topicin lopusta, jonka nimi on Mustia pilviä 2. En piruuttanikaan laita sitä tähän, ettei nää muutamat uudet lukijat niin helposti eksy lukemaan tulevia paljastuksia seuraavasta sukupolvesta ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.08 22:48:22

Haha, se ehti :D

Päivämäärä:   30.7.08 23:02:28

Ehkä mie en oo koskaan rakastunu ihan täysin, kun en voi ymmärtää Ilseä:)
Tammalle tulikin saikkua 4-6 viikkoa, joten pörrään täällä varmaan vielä useammin, ku aiemmin;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   30.7.08 23:39:01

Ohoh, kaviopaiseesta?
--------

Juominen ei enää juurikaan huvittanut, eikä tänään juuri tanssittanutkaan. Paitsi Nitaa. Alkuun hän istui myötätuntoisen oloisena Ilsen rinnalla, vaikka musiikki kuuluikin houkuttelevana jopa siihen diskon perimmäiseen, pimeään nurkkaan, missä he istuivat kolmestaan.
- Painu lattialle siitä, Ilse sanoi lopulta, kun Nita kai huomaamattaan tanssi istuallaan niin, että oli vähällä kaataa tuolinsa.
- Oletko sä varma?
- No olen, ala painua, Artsi pitää mulle seuraa, Ilse kivahti, eikä hänen mieleensä juolahtanut lainkaan ajatella, että ehkä poikakin olisi halunnut tanssimaan tai etsimään seuraa. Laivan tyttötarjonta oli aika hyvä. Artsi ei kuitenkaan sanonut mitään sen suuntaista, päinvastoin hän vaikutti ihan tyytyväiseltä jutellessaan Ilsen kanssa eri kouluista ja ammateista, kunnes Ilse kyllästyi.
- En mä tänne tullu tekemään tulevaisuudensuunnitelmia. Mä taidan mennä hyttiin.
- Mä tuun kanssa, Artsi tarjoutui.
- Mitä turhia, jää sä pitämään hauskaa.
- Sä et pääse meidän hyttiin ilman mua, Artsi huomautti.
- No se, Ilse muisti.
- Etkä sä kai omaasi ole menossa?
- Ei siellä taida olla tilaa mulle, Ilse huokaisi juuri kun Nita purjehti pöytään pitkän, melko hyvännäköisen kundin kanssa. He valtasivat sen enemmän kuin mielellään Ilsen ja Artsin lähtiessä.

Ilseä hiukan värisytti laskeutua alas hyttikerrokseen. Hän oli nähnyt Lassen ja Läden vilaukselta diskossa, mutta ei Stumppia. Mitä jos tämä tulisi nyt vastaan?

Niin ei kuitenkaan tapahtunut, eikä Artsi räplännyt ylimääräisiä hytin ovella vaan sai avaimen osumaan lukkoon ensimmäisellä yrittämällä. Ilse henkäisi helpotuksesta, kun ovi sulkeutui heidän takanaan. Stumppi ei varmastikaan muistanut tämän hytin numeroa, jos oli sitä pannut merkillekään. Ilse ei vielä tiennyt mitä sanoisi, kun väistämätön kohtaaminen tapahtuisi.
- Haluatko sä yläsängyn vai miten? Artsi kysyi ja heittäytyi tutulle paikalleen nurkkaan.
- En mä tiedä, Ilse sanoi ja katsoi epätietoisena ympärilleen. – Mihin me Nita laitetaan? Mitä jos se haluaa raahata sen kaverin tänne?
- Mietitään sitä sitten. Voithan sä tulla tähän niin kauaksi aikaa, Artsi sanoi toiveikkaasti ja avasi sylinsä.
- Sä olet kiltti, Ilse sanoi kiitollisena, riisui villatakkinsa naulaan ja heittäytyi sängylle Artsin viereen. Tai paremminkin päälle, hän asettui pojan jalkojen väliin ja pisti päänsä tämän vatsalle. Artsi epäröi hetken, mutta kiskoi sitten tyttöä vähän ylemmäs ja laittoi kätensä tämän ympärille.

- Etkö sä pelkää, että mä yritän ottaa vapauksia sun suhteesi? hän kysyi ääni tuskin huomattavasti värähtäen ja Ilse naurahti.
- Sinä, maailman kiltein ja kunnollisin?
- Sä taidat pitää mua ihan nyhverönä, Artsi huokaisi.
- Mä tunnen sut liian perin pohjin, Ilse muistutti. – Sut saisi pidettyä aisoissa pikkusormellakin.
- Niin, niin sä kyllä saisit. Uusi huokaisu ja sitten pojan sormet siirtyivät kuin varkain Ilsen niskalle leikittelemään hiussuortuvilla. Se oli tietysti uhkapeliä, Ilse saattaisi ottaa esiin pikkusormensa ja siirtyä yläsängylle, mutta ehkäpä ei.

Tänään ei ollut sellainen päivä, Ilse päinvastoin nosti päänsä ja katsoi häntä huvittuneena.
- Poika parka. Sä taidat edelleenkin olla ihastunut muhun.
- Aina, Artsi vakuutti. Hänen sydämensä alkoi hakata nopeammin. Ilse saattoi vain kiusoitella, tai sitten hän ei kerta kaikkiaan tajunnut mitä teki, mutta ei sillä ollut väliä. Hän istuisi tässä vaikka aamuun asti, vaikka kaikki paikat puutuisivat kuolioon ja vaikkei saisi siitä sen kummempaa palkkiota kuin istumisen ilon.
- Elämä olisi paljon helpompaa, jos mä olisin suhun rakastunut, Ilse sanoi surullisesti ja pisti silmänsä kiinni. – Mutta mä en ole. Saanko mä silti olla tässä.
- Saat. Saanko mä ottaa tyynyn? Saanko mä riisua vähän? Sä olet kuin lämpöpatteri.
- Haluatko sä kunnolla nukkumaan? Mennään vaan, Ilse myöntyi ja kömpi pystyyn. Hetken ajan Artsi tunsi pettymystä, mutta Ilse tipautti vain farkut jaloistaan ja kiemurteli rintaliivit pois paitansa alta. Pikaisen meikkienpoiston jälkeen hän palasi takaisin sänkyyn ja kohotti peitonreunaa.
- No tuletko sä? Vai etkö uskalla?
- Ei mun varmaan pitäisi, Artsi mutisi, mutta oli parissa sekunnissa siellä.

Päivämäärä:   30.7.08 23:43:42

Artsi on jotenkin suloinen tässä pätkässä.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   31.7.08 10:28:11

Niin on .)
Tosin musta Artsi on aina (ollut) suloinen, vaikka tosiaan pikkurillillä pidettävä.

Päivämäärä:   31.7.08 12:18:16

Ei ollutkaan kaviopaise vaan hienosti sanottuna jännekanavien ahtauma. Toivottavasti saadaan tammasta vielä urheiluhevonen.
Artsi on kyllä ihana:)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   31.7.08 16:24:01

Stumppi on ihan tyhnä :( Tai niin on Ilsekin kun katselee tollasta.

Mut Artsi on kyllä söpö :D

Päivämäärä:   31.7.08 16:30:56

Oi voi.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   31.7.08 17:07:08

ja osaan taas kirjottaa. No, tyhmä tai tyhnä, samapa tuo :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 18:45:17

Tymä on muodikkain versio tosta :D

Ja maailmassa on enemmänkin ihania kengittäjiä kuin mitä mä kuvittelin (merkityksessä ystävällisiä, palvelualttiita jne. eikä siinä mielessä kuin Sennulassa...)

Tästä luvusta jää nyt ihan pikkupätkä yöpalaksi, muistuttakaa mua ellei ala kuulua :D
---------
Pyhä I. Veronika

Nita kömpi hyttiin vasta joskus aamuyöllä, mutta oli siitä huolimatta ensimmäisenä aamulla hereillä. Hänen päänsä pisti yläsängystä reunan yli.
- Ylös, pupulaiset. Aamiaiselle ja kaupungille!
Ilse avasi silmänsä, eikä sitten olisi halunnutkaan. Hänellä oli ollut mukavan lämmin ja turvallinen olo seinän ja Artsin välissä, mutta silmien avaaminen palautti mieleen sen karun totuuden, että hän oli väärässä kainalossa.

Artsi kuitenkin katseli häntä hellästi, eikä Ilse kehdannut karata siitä niin kiukkuisesti kuin olisi halunnut.
- Oletko sä valvonut koko yön ja tuijottanut mua? hän kysyi.
- Joo, suunnilleen, poika naurahti. – Harvinaista herkkua. Ei tämmöstä tilaisuutta tuhlata nukkumiseen.
- Sä olet sitten herttanen, Ilse sanoi tosissaan ja painoi huulensa nopeasti pojan leualle.
- Aamiaiselle, mä sanoin! Nita komensi ylhäältä.
- Mee sä nyt ensin vessaan ja meikkaamaan, sulla menee kuitenkin puol tuntia siinä, Ilse sanoi väsyneesti.
- Okei, Nita sanoi hetken mietittyään, hyppäsi alas sängystään ja avasi radion. Hetken kuluttua kylppäristä alkoi kuulua laulua.

- Mä en uskalla edes kysyä, aloitti Artsi varovaisesti.
- Älä kysykään, Ilse sanoi tietämättä, mistä oli kysymys. Todennäköisesti Artsi joko halusi tietää, mitä hän aikoi tehdä Stumpin suhteen tai sitten aikoi taas kerran unilelustaan intoutuneena ruveta ehdottelemaan seurustelua, lähempää sellaista.
- Okei. Saanko mä toisen semmosen?
- Minkä?
- Suukon.
- Onko se viisasta? Ilse kysyi.
- Ei. Mutta silti.

Jos Artsi olisi näyttänyt koiranpennulta, olisi Ilse tuhahtanut ja kiivennyt pois. Poika kuitenkin hymyili, kuin olisi pyytänyt ruokapöydässä suolaa eikä mitään sen vakavampaa.
- Et sitten kehittele mitään taka-ajatuksia, Ilse varoitti, kohottautui ja suuteli häntä kevyesti.
- En, mä vaan muistelen niitä kylminä talvi-iltoina.
- Nyt on kesä tulossa. Ja niitä?
- No Nita ei oo ollu vessassa vielä viittä minuuttia. Ehditään muutama lisää.

Ilse tuli paremmalle tuulelle, kummallista kyllä. Artsin pussailussa ei ollut mitään siitä sähköstä, mitä Stumpin kanssa parhaimmillaan, mutta se oli silti aika mukavaa.
- Näin vois alottaa kaikki aamut, poika sanoi haaveellisesti parin suudelman välissä.
- Yritetään metsästää sulle paluumatkalla joku, jonka kanssa voit, Ilse ehdotti.
- Näh, ei mulle kelpaa kukaan sun jälkeen.
- Miten niin mun jälkeen? Me ei oo koskaan oltu yhdessä.
- Älä höpötä koko ajan. Aikaa kuluu hukkaan.
- Seuraava, huusi Nita kylppäristä ja Ilse nousi naurahtaen pois Artsin päältä.
- Jos mä menen nyt niin sä saat hengityksesi tasaantumaan.
- Silmät kiinni, mä vaihdan vaatteita, Nita kuului komentavan, kun Ilse vuorostaan pujahti vessaan.

Ei ollut yllättävää, ettei Stumppia ja poikia näkynyt aamiaisella, eikä Ilse erityisen huolestuneena nyt katsellutkaan ympärilleen. Eri juttu olisi, kun he palaisivat Tukholmasta. Silloin kolmikko olisi takuulla taas täydessä iskussa. Hän ei malttanut olla miettimättä, mitä Stumppi mahtoi ajatella nyt, tai herättyään. Omantunnontuskia? Ja mitähän oli tapahtunut sille blondille sen jälkeen, kun heidät oli yllätetty? Olivatko he vain jatkaneet mitä olivat tekemässä vai oliko Stumpin mieli muuttunut kun oli jäänyt kiinni.
- Kun mä olen iso ja rikas, ostan tommosen kesämökin, haaveili Nita katsellessaan viimeisiä ohilipuvia huviloita, sitten he alkoivatkin jo lähestyä satamaa.
- Mä luulin, että sä muutat Italiaan, Ilse huomautti.
- No siksi mä tarviinkin kesämökin pohjoisesta, vai mitä? Joko mennään?

Artsi ei näyttänyt kauhean onnelliselta laukatessaan tyttöjen perässä naistenvaatekaupoissa, mutta ei valittanutkaan ja kantoi jopa muovikasseja. Sää oli kaunis, paljon lämpimämpi kuin Helsingissä ja Ilse olisi nauttinut päivästä suunnattomasti, jos hän olisi vaeltanut Tukholman katuja Stumpin kanssa, kuten suunnitelma oli ollut. Nyt häntä alkoi ahdistaa, kun hän näki vaatteita, joita Stumppi olisi jäänyt hypistelemään, tai levykauppoja, joista tämä ei olisi päässyt ohi. Kahden aikaan hän ilmoitti palaavansa laivalle.
- Kesken kaiken? Nita kysyi pettyneenä. Ilse nyökkäsi itsepintaisen näköisenä.
- Joo. Mä haluan nukkua vähän aikaa. Olla yksin, hän lisäsi kiireesti, sillä Artsi oli selvästikin tarjoutumassa mukaan. – Jatkakaa te vaan.
- Oletko sä varma? Mä voisin tulla mukaan, Nita sanoi ja halasi häntä.
- Jääkää mieluummin yhdessä, ehkä jompikumpi teistä sitten osaa takasin laivaan, Ilse virnisti ja tarjoutui ottamaan Nitan ostokset mukaansa, jottei heidän tarvitsisi raahata niitä kauempaa.
- Hei, sä tarviit avaimen! Nita muisti, kun Ilse oli kävellyt poispäin kymmenkunta metriä.
- Olipa hyvä, että sä muistit, Ilse sanoi pelästyneenä. Mihin hän olisi laivalla piiloutunut, ellei olisi saanut Nitan avainta? Ei ainakaan omaan hyttiinsä.

Laiva oli vielä suunnilleen autio, vain muutama eksyneen näköinen turisti haahuili siellä täällä. Silti Ilse melkein hiipi taas alimmaiseen kerrokseen ja hänen kätensä suorastaan vapisivat, kun hän yritti saada hytin oven mahdollisimman pian auki. Hän ei edelleenkään halunnut nähdä Stumppia, sillä hän ei tiennyt, mitä sanoa. Ehkä hän saisi sen nyt selvitettyä. Unta hän tuskin saisi, tai niin hän uskoi, mutta sai sittenkin. Jalkoja särki jo käveleminen ja kun ne sai nautinnollisesti ylös, alkoi koko kroppaan valua sellainen rentous, ettei hän ehtinyt oikein ajatellakaan koko Stumppia, ennen kuin vaipui uneen.

Hän heräsi pari tuntia myöhemmin, edelleen yksin ja edelleen yhtä ymmällään ja sydän kipeänä. Hän oli samalla kertaa vihainen ja loukkaantunut, mutta samalla hänellä alkoi olla kaihertava ikävä Stumppia. Ja edelleenkin hän oli täysin ymmällään siitä, miten hänen tulisi toimia. Hän päätti käyttää yksinäisyyden hyväkseen ja mennä suihkuun miettimään, ennen kuin Nita ja Artsi tulisivat. Peseydyttyään hän valikoi huolella kassistaan vaatteet illaksi, mutta pukeutui näin alkuun vain mustaan T-paitaan. Hytin ilma oli suihkun jäljiltä niin kosteaa, että tuskin hän olisi saanut valkoisia farkkujaan kiskottua jalkaankaan ennen kuin ilma vähän vaihtuisi. Ovea hän ei uskaltanut avata, käytävästä kuului jo sellaisia mölähdyksiä, että joku ohi kulkeva juhlija saattaisi hyvinkin vilkaista sisään ja saada ideoita päähänsä nähdessään puolipukeisen, yksinäisen nuoren tytön. Kylppäristä kuului kuitenkin hurinaa, kun ilma yritti vaihtua.

Viiteen mennessä hän oli saanut hiuksensa laitettua ja meikattua ja häntä alkoi pikkuisen huolestuttaa Nitan ja Artsin viipyminen. Olisipa juhlavaa, jos he myöhästyisivät laivasta! Hän maistoi arvioivasti vermuttia pullosta, joka oli edelleen peilipöydällä ja poltti tupakan, mutta päätti sitten lähteä sisääntulokannelle ystäviään vastaan. Ihan portin vieressä oli ollut yksi baari, joka toivottavasti olisi jo auki – hän tarvitsi ainakin uuden tupakka-askin ja ehkä jonkun drinkinkin.

Hän ehti istua reunimmaiseen pöytään ja polttaa puolikkaan savukkeen, ennen kuin sai seuraa. Kaveri oli ruotsalainen ja nimeltään Keith ja ensin Ilse aikoi väittää, ettei osannut ruotsia sananpuolikastakaan, mutta luovutti sitten, kun toinen siirtyi sujuvasti englanninkieleen, joka oli paljon kammottavampaa kuin Ilsen kouluruotsi.
- Voithan sä siinä istua, kunnes mun kaverit tulee, Ilse sanoi sitten välinpitämättömästi ja kääntyi katsomaan sisään valuvaa ihmisvirtaa. Ihan oikeasti, missä Nita ja Artsi viipyivät? Hän oli näkevinään Lassen ison hahmon lasikäytävässä ja siristi silmiään nähdäkseen tarkemmin. Oli se, ja Läde siinä oli myös, mutta ei Stumppia. Siitä huolimatta hän kieräytti tuolinsa niin, että oli selin saapuviin matkustajiin niin kauan aikaa, että arveli poikien menneen ohi.
- Sä et halunnutkaan nähdä ystäviäsi? Keith arveli katsoessaan huvittuneena, miten Ilse veti päänsä hartioiden väliin piiloon.
- En noita. Eri ystäviä.
- Vielä on parikymmentä minuuttia aikaa, Keith lohdutti, mutta Ilsestä se kuulosti päinvastoin aika lohduttomalta. Ja missä Stumppi oli kun ei ollut ollut poikien seurassa? Oliko hän päässyt hytistä liikkeelle ollenkaan? Ja ellei, oliko hän ollut siellä yksin?

Äh, se alkoi taas. Onneksi Ilse silloin näki Nitan vilkkaasti liikkuvat kädet lasikäytävässä ja huokaisi.
- Nyt ne tulee, sä voit mennä, hän sanoi Keithille.
- Kai mä nyt voin jäädä?
- Et voi, me tarvitaan kaikki kolme tuolia, Ilse sanoi jämäkästi.
- No, ehkä me nähdään vielä, poika sanoi ja totteli jäämättä kuuntelemaan, miten Ilse mutisi ”toivottavasti ei”.

Artsi raahasi ainakin puolta tusinaa muovikassia ja Nita puhui edelleen. Hän ei tietenkään voinut kantaa mitään, kun kerran tarvitsi käsiään puhumiseen.
- Täällä! Ilse huusi ja vilkutti ja he näkivät hänet.
- Paremmalla mielellä? Nita kysyi ja lysähti Keithin jättämään tuoliin.
- En, mä olin niin huolissani, että te myöhästytte, Ilse sanoi moittivasti.
- Artsi-kulta, hakisit mulle oluen niin mä näytän Ilselle mitä mä ostin, Nita pyysi ja poika nousi huokaisten ylös toiselta tuolilta, johon oli juuri heittäytynyt.
- Teidän kanssa matkusteleminen on kyllä niin rankkaa, että ens kerralla mä mietin toisenkin kerran, hän sanoi. – Otatko säkin, Ilse?
- Mulla on vielä, tämä sanoi.

Nita oli ehtinyt kaivaa ensimmäisestä kassista esiin mustan puseron, kun Artsi palasi, seuraavassa olikin alusvaatteita.
- Voi poika parka, olitko sä sen mukana ostamassa noitakin? Ilse irvisti Artsille myötätuntoisesti.
- Mitäs luulet? Mutta en mä sentään sovituskopissa ollut.
- Ootko sä varma, että sä haluat esitellä noi kaikelle kansalle? kysyi Ilse Nitalta, joka taisi vasta silloin tajuta olevansa melko täydessä baarissa.
- No, ehkä mä näytän ne sulle hytissä, tämä myöntyi ja tarttui seuraavaan kassiin, mutta pysähtyi sitten, kuin filmi olisi pysäytetty paikoilleen ja jäi tuijottamaan Ilsen taakse. Tämä pyöräytti tuolinsa ympäri ja totesi Stumpin seisovaan takanaan. Tai nyt siis edessään. Poika näytti krapulaiselta, vieläkin, mutta uskomattoman hyvältä parransängen varjosta ja mustista silmänalusista huolimatta, tai ehkä jopa niiden takia. Hän näytti ylettyvän suunnilleen kahden metrin korkeudelle matalalta tuolilta katsoen ja Ilse tähyili korkeuksiin osaamatta mitenkään päättää, mitä sanoisi, vai sanoisiko mitään.

- Onko sulla jotain asiaa? kysyi Nita jääkylmällä äänellä, mutta Stumppi ei vilkaissutkaan häntä. Sen sijaan hän romahti polvilleen Ilsen eteen ja tarttui tätä lanteilta.
- Sadie, hän sanoi rukoilevasti, ei mitään muuta. Ilse ei edelleenkään saanut sanaa suustaan, tuijotti vain mykkänä Stumppia, joka oli onnettomamman näköinen kuin ikinä.
- Eijjumalauta, kiljaisi Nita ja siihen perään vielä jotain italiankielistä. Ilse vilkaisi häntä nopeasti ja näki alistuneen ilmeen samalla, kun tämä tipautti kätensä syliin. Selkeästi Nita jo tiesi mitä oli tapahtumassa.
- Voisitko sä antaa mulle anteeksi? Stumppi aneli siinä koko baarin seuratessa kiinnostuneena. Ilse huomasi sen hiukan kiusaantuneena.
- Nouse ylös, hölmö, hän sanoi.
- Enkä nouse, ennen kuin sä lupaat, Stumppi sanoi ja hautasi päänsä Ilsen syliin.
- Hitto, tämä manasi ja tarttui pitkähköistä niskahiuksista kiinni. – Lopeta toi, kaikki tuijottaa.
- No mennään meidän hyttiin niin mä saan pyytää sulta anteeksi ihan kahden kesken.
- Ja entäs Lasse ja Läde?
- No ne me potkitaan sieltä ulos.
- Okei, Ilse sanoi yrittäen saada äänensä niin kylmäksi ja torjuvaksi kuin mahdollista. Hän katsoi Nitaan ja yritti silmillään viestittää, ettei tämä ollut sitä miltä näytti, ettei hän ollut näin helppo. Muutama baarissaistujista alkoi taputtaa, kun hän nousi ja lähti Stumpin kanssa kohden portaita.

LähettäjäDr.Elina 
Päivämäärä:   31.7.08 22:10:13

Nosto! :)

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   31.7.08 22:19:39

jatkoa :>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 22:21:58

Uusi topic

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.