Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina 3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 22:21:11

Edellinen

Re: Vanhempieni tarina 3

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   31.7.08 22:23:07

yöpalaa vielä ennen kun pitää mennä kattoo Reservoir dogs? :P

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 22:26:50

No ennen sitä tulee, nyt mulla on wördi jumissa ja odotan että kaatuuko se vai pitääkö murhata :o
Mut en aio tuntia odotella mitä tapahtuu.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 22:42:44

Noni, murhattu.
Yöpala. Onneksi varoitin jo että pieni.
-------

Stumppi teki kirjaimellisesti, kuten oli luvannut, antoi potkimalla Lasselle ja Lädelle vauhtia ulos hytistä. Ilse katseli ympärilleen nenä rypyssä. Melkoisen läävän pojat olivat saaneet hytistä yhdessä yössä. Hän suoristi varovasti alasängyn lakanoita ja istahti sen reunalle sanomatta sanaakaan. Nita saisi olla ylpeä hänestä, hän käyttäytyisi kuin jääkuningatar.
- Anna mulle anteeksi, Stumppi sanoi ja istui soveliaan matkan päähän hänestä.
- Miksi mun pitäisi? Ilse kysyi.
- No etkö sä yhtään rakasta mua?
- Välikö sillä, sä et taida rakastaa mua. Miten sä kerkeet parissa hassussa tunnissa hommaamaan jonkun hemmetin vosun? Ja miten sä voit olla niin idiootti, että kaikista maailman paikoista tuot sen meidän hyttiin, mihin mullakin on avain?
- Mä luulin sitä ensin sinuksi, Stumppi mutisi. – Mä käännyin vähän liian känniin ja luulin, että se olit sinä ja sitten mä en päässykkään siitä eroon.
- Niin, että päätit tuoda sen tänne ja kiksauttaa sitä?
- No ei se niin mennyt – mun piti vaan tulla käymään täällä ja se roikku mukana ja sitten, ennen kuin mä huomaan, se on puolialasti ja mun kimpussa. Tai jotain. En mä muista ihan varmasti.

Se kuulosti uskottavalta, Ilse mietti tuijottaen hytin kokolattiamattoa. Toisaalta se oli aika ilmeinen tarina, jos halusi keksiä hyvän selityksen.
- Ilse kuule, et viittisi, Stumppi pyysi ja laski kätensä hänen reidelleen.
- Mä mietin.
- Mieti pian tai mä en kestä! Ajattele nyt, me mentiin just kihloihin ja meinataan muuttaa kimppaankin, aiotko sä pilata sen kaiken?

Siihen olisi voinut hyvin vastata kysymällä kuka oli pilannut kaiken, mutta Ilse ei jaksanut jatkaa sitä rataa.
- Oletko sä varma?
- Mistä?
- Siitä, että se oli vahinko?
- Tietysti, Stumppi lupasi ja veti Ilsen syleilyynsä. Hän taisi jo tietää olevansa voiton puolella. – Mä teen mitä tahansa sä vaan haluat, kunhan unohdetaan se juttu. Mä nuolen sun varpaat.
- Todista, Ilse tirskahti. Hänen vastustuskykynsä katosi siinä vaiheessa, kun Stumppi suuteli häntä korvaan ja kumartui sitten riisumaan hänen kenkiään ja sukkiaan. – Ei, odota! Ensin kyllä petaat tän sängyn ja siivoot hytin, täällä on kammottavan näköstä!
- Haluatko sä jotain juotavaa siksi aikaa? Stumppi kysyi nöyrästi. Ilse sanoi voivansa ottaa jotain ja sitten ovelta kuului koputusta ja huutoa.
- Päästä sisään! huusi Lasse.
- Ei käy, Stumppi karjui takaisin potkien pyyhkeitä ja vaatteita sängyn alle. – Teillä ei oo mitään asiaa tänne ainakaan pariin tuntiin!
- Mun lompakko on siellä!

Stumppi avasi ovea sen verran raolleen, että peilipöydällä lojunut lompakko mahtui ulos ja paiskasi sitten sen taas kiinni. Ilselle hän heitti lämpimän oluen ja järjesteli sitten kaikkialla lojuneet yksittäiset tavarat lähinnä sängyn alle. Kun kaikki alkoi näyttää siedettävältä, hän hyppäsi Ilsen viereen sänkyyn. Tämä nousi kuitenkin hitaasti seisomaan ja lähti kohden ovea.
- Mihin sä nyt? Stumppi hätääntyi.
- Jos mä aion jäädä tänne, mun pitää kai käydä palauttamassa tää Nitan avain, Ilse sanoi ja näytti korttia. – Odota. Paikka.
Hän palasi parissa minuutissa kasseineen. Toinen hytti oli jäänyt surullisen autioksi, kun hän oli kerännyt tavaransa ja jättänyt vain avainkortin tilalle.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   31.7.08 22:48:15

Mm, kiva pätkä :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 22:51:59

Kiva :D
Mä haluaisin muistuttaa niistä erinomaisista kysymyksistä, joita Tölkki laittoi tonne edelliseen topicciin, ja joihin mä kovasti mielelläni haluaisin lukea vastauksia. Että kuka osaa samaistua kehenkin, taisi olla perimmäinen ajatus.
Ja kiva, kun tykkäätte Artsi-reppanasta.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   31.7.08 23:01:15

Samaistumisesta? Mä samaistun ehk eniten Artsiin ku mäkin oon tällanen reppana, kuhan kaukaa vaan ihastelen :P

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   31.7.08 23:02:19

Hmm.. Mä samaistun varmaan eniten Aliin. Noi muut on jotenkin liian täydellisiä. Ilse ja Nita on kauniita ja itsevarmoja bilehileitä. Stumppi on.. No, limanen, inhottava, mä en jotenkin vaan pysty ajattelee tätä juttua sen kannalta. Ja Artsi on tässä kohtaa jo niin epätoivonen, että mä en pysty kuvittelee ajattelevani ikinä ihan noin. :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 23:13:42

Kiitti kaverrrit :D
Lisää vaan!

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   31.7.08 23:23:07

Oikeastaan mä en osaa samaistua kehenkään. Ilse ja Nita on - kuten whisky. totesi - liian täydellisiä, kauniita ja itsevarmoja. Stumppi on taas paskamainen liero, Artsi säälittävä velliperse välillä ja Ali ei-minunlaiseni. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tämä olisi ihan surku tarina, kun sitähän tämä nimenomaan vähiten on.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   31.7.08 23:37:09

Hmm >: *pohtivahymiö*
Mä olen kovasti yrittänyt tässä saada Ilsestä vähän vähemmän jumalaista, toivottavasti olen onnistunut. Mutta nää pätkäthän näette vasta joskus tulevaisuudessa.

Ja nyt mulla on ongelma ton yhden tyypin kanssa kun olen ruvennut tykkäämään siitä ja mun tarttisi kuitenkin välttämättä päästä siitä eroon. *poht*

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   1.8.08 00:00:26

Kauheita ongelmia Sennnulla:D
Mie löydän itteni Alista, ainakin noiden alkujuttujen perusteella. En oo mitään bilehile-tyyppiä, joten Ilse ja Nita jää lähinnä ihailun tasolle. Stumppi on liian niljake ja Artsi... siihen pystyn samaistumaan suht hyvin. Oon varmaan yhtä epätoivonen;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.8.08 00:07:03

Ihania ongelmia! Hitto, kun olisikin niin rikas, että voisi vaan istua aamusta iltaan kirjottamassa eikä tarttisi mitään muuta tehdä!
Tuolla irccikavereille mainitsinkin jo, että Ali on mun alter ego, kyllä se on lähinnä mua itseänikin.

Päivämäärä:   1.8.08 13:02:02

Voisit viskoa pätkiä tälle päivälle:)

Lähettäjä: luuri 
Päivämäärä:   1.8.08 15:21:16

Vaikka Ilse ja Nita oliskin vähän liian täydellisiä, niin se ei tee niistä vaikeasti samaistuttavia. Mä olen tässä kauhulla ihaillut, miten hyvin saat Sennnu kirjoitettua Ilsen tämän hetkisistä ristiriitaisista tunteista. Sitä on jopa vähän vaikeaa lukea, kun osuu niin omaan tilanteeseen. Melkein liian aitoja tunteita.

Mä myös väittäisin, että kerrontatavalla on tässä tosi paljon merkitystä.. Kertoja kertoo tavallaan henkilöiden "läpi". Vaikka ei olekkaan minä-muotoinen, on siinä subjektiivinen sävy. Kyllä on taas äidinkielen opit menny perille, kaikkitietävä kertoja kerrassaan.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   1.8.08 15:33:00

niii mulla ei toiminut netti pariin päivään, ei oo oikein päässy lueskelemaan :s Mutta sellasta hyvää, että mä oon saanu kämpän!! Muutto on elokuun 28. ja kämpän pääsen tsekkaamaan reilun viikon päästä! en muuta tästä ees kovin kauas, teitä pitkin 6 km:n päähän, mutta silti musta tulee VANTAALI :) Mutta siis ihan omaan kämppään pääsen vihdoin.

Ja työt alkaa toivottavasti jo maanantaina. Fysiatri kirjotti mulle uuden todistuksen joka kumoaa sen edellisen, että pääsen jo ens viikolla töihin, mutta mun pitää käydä TTL:n luona juttelemassa että voinko mä oikeesti mennä töihin. Niskaa särkee jatkuvasti edelleen, mutta migreenit on melkein ohi rillien myötä. Pakko kestää, pakko saada rahaa kun muuttaa vihdoin omaan kotiin :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.8.08 15:50:41

Tripi, oo!
Luuri - kiitos kaunis, ihana saada oikein mietittyä kommenttia (saati sitten vielä noin hyvää! :D)
*viskoo Aqualle (ja muillekin)*
---------------
Jälkipyykkiä ja pullaa

Nita oli niin loukkaantunut, että kääntyi ja kiskoi Artsin toisaalle, kun he seuraavana aamuna näkivät sataman ruuhkassa toisensa, eikä häntä saanut puhelimellakaan kiinni moneen päivään. Ilse alkoi olla jo ihan epätoivoinen. Ei kai Nitan nyt pitäisi olla hänelle vihainen sen takia, että hän halusi seurustella? Sehän oli järjetöntä, ei hänkään Nitan poikaystäviä arvostellut, vaikkei kaikista pitänytkään.

Stumpille hän ei viitsinyt ihmetellä Nitan aivoituksia, poika katsoi hänen ystäväänsä vinoon jo ennestäänkin, mutta onneksi oli Ali.
- Mä en enää tiedä, mitä mä tekisin, Ilse valitti. – Menenkö mä istumaan sen oven eteen ja odottamaan, että se kulkee siitä? Mä olen jättänyt ainakin viis soittopyyntöäkin, eikä mitään.
- Mä olen puhunut sen kanssa, Ali sanoi Ilsen yllätykseksi. – Se on ollu töissä.
- Töissä? Se on saanu töitä eikä oo kertonut mulle mitään? Ilse kysyi loukkaantuneena.
- Se on vähän kiukkuinen sulle, Ali sanoi varovasti.
- No tulisi sitten riitelemään, ei tommonen murjotus ole sen tapaista!
- Mä voin ehdottaa sille, koska sä olisit kotona?
- Nyt! Koko illan!

Alilla ei näemmä ollut mitään hankaluuksia päästä puheisiin Nitan kanssa. Tuntia myöhemmin molemmat seisoivat Ilsen ovella.
- Kullannuppu! Sä oot páskiainen! Ilse kiljaisi ja halasi Nitaa. Tämä halasi kyllä takaisin, mutta hyvin jäykän ja arvokkaan näköisenä.
- Mä saatan olla, mutta sinä se vasta oletkin.
- Miten niin? Ilse sanoi pahastuen.
- No haluatko sä, että mä kerron ja kailotan tässä niin, että koko naapurusto kuulee, vai päästäänkö me sisään? Nita kysyi. Ilse väistyi.

Nita meni istumaan Ilsen sohvalle, edelleen hyvin arvokkaan näköisenä, ja Ali istui hänen viereensä sen näköisenä kuin olisi kaivannut popcornkuppia syliinsä.
- No, anna tulla nyt, niin päästään tästäkin, Ilse sanoi ja veti tuolin kirjoituspöytänsä äärestä heidän eteensä. – Sytytänkö mä vielä jonkun lampun paistamaan mun naamaan?
- Sä et ole huvittava, Nita lausui.
- Okei, en sitten ole. Hauku mut ja ollaan taas kavereita – vaikka en mä ymmärrä miksi sä olet mulle vihainen:
- Koska sä olet aasi ja koska sä särjit Artsin sydämen – taas kerran, jos saan huomauttaa.
- Miten niin? Ilse kysyi hämmästyneenä. – Mulla mitään tekemistä sen sydämen kanssa ole.
- On sulla, ainakin sen ilmeestä päätellen, kun sä häivyit taas Stumpin kanssa.
- Mä olen kihloissa Stumpin kanssa, Ilse muistutti.
- Ja sä löysit sen sängystä jonkun vieraan naikkosen kanssa.
- Mä menin vaan kuuntelemaan, mikä oli sen kanta siitä asiasta.
- Tarviiko siihen toista näkemystä sen jälkeen mitä me nähtiin?
- Asioilla on puolensa, ja sitten niillä on toinen puoli, Ilse sanoi umpimielisesti. – Ei pitäisi olla kenenkään muun asia, annanko mä sille anteeksi ja miksi annan.

- Jos sä aioit kaiken aikaa ottaa sen takasin, niin miksi sä pistit ajatuksia Artsin päähän?
- Mä mitään pistänyt, Ilse puolustautui vihaisesti.
- Te pussailitte sillon aamulla, älä luule, ettei se lätinä kuulunut vessaan asti.
- No mutta se halusi.
- Totta kai se halusi! Etenkin, kun se toiveikkaana ajatteli, että nyt sä lemppaat pellolle petturimaisen poikaystäväsi!
- Mutta en mä sitä ottaisi tilalle, ja se tietää sen kyllä, Ilse sanoi alkaen pikkuisen suuttua itsekin. – Me ollaan vaan kavereita!
- Sitten sun ei pitäisi antaa sen luulla muuta.
- Sillä ei oikeesti ollut mitään syytä luulla muuta. Se tietää, ettei se ole mun makuun.
- Ja sun makusi on pérseestä, jos siihen kuuluu vaan Le Idiot! Vai mitä? Nita kääntyi kysymään Alilta, joka oli seurannut keskustelua kuin tennisottelua, päätään käännellen. Nyt hän hätkähti ja ikään kuin kyyristyi.
- Älä vedä mua mukaan tähän, mulla ei ole kommentoitavaa.
- No jos sun pitäisi valita, niin kumman kaa olisit, Artsin vai Stumpin?
- Jestas, kumpikaan ei huolisi mua, Ali sanoi ja näytti pelästyneeltä.

Nita loi kattolamppuun pitkän silmäyksen ja huokaisi.
- Tää oli hypoteettinen kysymys. Jos sä voisit valita fiksun ja rehellisen kaverin, joka on korvannipukoitaan myöten suhun rakastunut tai nilviäisen, joka pettää sua aina kun silmä välttää niin?
- Todistajan johdattelua! huusi Ilse.
- Öö, varmaan sen fiksun ja rehellisen, arvasi Ali.
- No niin! kiljaisi Nita riemuissaan. – Kymmenen pistettä Alille!
- Meneekö tässä kauan vielä? Mä haluaisin jo kuulla sun uudesta työpaikasta? Ilse huokaisi ja Nita hymyili äkkiarvaamatta.
- Enköhän mä jo sanonut tärkeimmät. Mua vaan pisti niin risomaan katsoa Artsin surkeeta naamaa koko se paluumatka.
- Olisit käskenyt sen etsiä jonkun kivan tytön laivalta, olihan niitä.
- Miten mä olisin raaskinut kun toinen oli niin palasina?
- Se tiesi, ettei se ollut kuin leikkiä se pussailu, aloitti Ilse taas vihaisesti. – Hävytöntä sitten itkeä sun olkapäätäsi vastaan.
- Ei se mitään itkenyt, mutta kai mä nyt näen, jos ystävällä on paha mieli.

Päivämäärä:   1.8.08 15:53:40

osallistuakseni tähän samaistumis-keskusteluun voisin sanoa, että aikaisemmin olin tuollainen kuin Ali, mutta nykyään olen jo lähempänä täydellisyyttä :D Nykyään jaksaa juosta baareissa ja tanssia hullun lailla, olen aina menossa ja miehiäkin riittäisi jos vaan ottaisin :) Tällä hetkellä kyllä on vaan yksi, ja se on juuri tuollainen kuin Stumppi, eikä halua musta toistaiseksi mitään muuta kuin seuraa ja pientä kivaa. Eli enköhän mä ole eniten Ilse just nyt :s

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   1.8.08 17:59:19

Viikonlopun kunniaks
-------

Nita ei ollut löytänyt vakinaista työpaikkaa, oli vaan ollut auttelemassa tuttavan kaupassa. Ilse kuitenkin etsi nyt töitä yhtä innokkaasti kuin mitä oli päiväperhoillut koko kevään kirjoitusten jälkeen. Laivareissun jälkeen Stumppi oli ollut paitsi kaikin puolin ihana ja huomaavainen, melkein jaloissa liehakoivan koiran tasolle asti, myös erittäin innostunut vakiintumaan. Hän oli ottanut selvää kaikista paikoista, jotka tarjosivat vuokra-asuntoja ja hän se patisti Ilseä töihinkin. Ilsellä ei ollut mitään sitä vastaan. Mitä nopeammin hänelläkin oli töitä, tai vaihtoehtoisesti opiskelupaikka, opintolainaa ja opintotukea, sitä nopeammin Stumppi pääsisi nukkumasta veljiensä jalkopäässä.

Valitettavasti hän oli aika lailla myöhässä etsimässä töitä, kesätyöt oli jaettu käytännöllisesti katsoen jo ennen hiihtolomaa. Silloin Ilse oli ajatellut epämääräisesti, että etsivä kyllä löytäisi myöhemminkin, ja että jos oikein kummallisesti kävisi niin äitihän joka tapauksessa lähetti hänelle kuukausittain taskurahaa. Nyt tilanne oli kuitenkin muuttunut kokonaan. Taskurahoista ei sentään maksettaisi vuokraa ja sähkölaskua eikä ostettaisi ruokaa, vaan jotenkin nuo asiat oli ratkaistava, jotta he Stumpin kanssa voisivat vakiintua.

Lopulta Ilse huomasi Stockmannilla käydessään Pullapuodin kassalla lapun, jossa etsittiin myyjää. Hän käännähti siltä seisomalta ja meni puhuttamaan vanhanpuoleista naista, joka seisoi tiskin takana.
- Mä etsin töitä ja teillä näköjään olisi, Ilse sanoi ja osoitti lappua. Nainen katsoi häntä niin tarkkaan, että katse tuntui suorastaan porautuvan läpi.
- Onko sulla kokemusta asiakaspalvelusta?
- Mä olin viime kesänä leiriavustajana, eikö se ole sitä, Ilse sanoi. Nainen ei näyttänyt vakuuttuneelta, mutta kysyi kuitenkin, koska hän voisi aloittaa.
- Huomenna? Ilse ehdotti ja hymyili toivoakseen valloittavasti.
- No tule huomenna, yhdeksältä, katsotaan, miten se alkaa sujua, nainen päätti ja ojensi kätensä. Ilse tarttui siihen ja nainen esittäytyi Elvi Pekkalaksi.

Sen sijaan, että olisi mennyt kotiin syömään, Ilse lähtikin Stumpin työpaikalle. Hänen oli pakko saada kertoa suuret uutisensa heti. Valitettavasti oli iltapäiväruuhkan aika ja pieni huoltoasema oli täynnä asiakkaita. Ilse pujotteli heidän ohitseen tiskin taakse, muttei voinut keskeyttää Stumpin hommia.
- No niin, silmänruoka tuli taas, huikkasi vanhempi taksimies tullessaan vuorostaan maksamaan ja kaataessaan itselleen kahvia. Hän kävi täällä vakituisesti ja pysähtyi aina juttelemaan ja juomaan kahvia.
- Mä luulin, että sä käyt täällä ilmasen kahvin takia, Ilse ihmetteli.
- Ei, mä käyn vaan kuolaamassa sua, kulta.
- Kolkytkahdeksan ja neljäkymmentä, sanoi Stumppi.

Kun asiakasjono loppui, hän kääntyi katsomaan Ilseä.
- Mitä sä flirttailit sille?
- Mille? Ilse ihmetteli. Hän oli jo ehtinyt syventyä Ilta-Sanomiin ja unohtaa koko taksikuskin.
- No sille taksille.
- Enhän. Hölmö. Hei, mä meen huomenna töihin!
- Ai menet? Stumppi näytti unohtavan, mistä oli puhunut ja halusi kuulla lisää. Ilse kertoi.
- Paljonko sä saat palkkaa?
- Ei meillä siitä ollut mitään puhetta, Ilse tajusi.
- No pidä huoli siitä, ettet puoli-ilmaiseksi mene sinne.
- Työpaikka kuin työpaikka, Ilse nauroi. – Se on joka tapauksessa enemmän rahaa kuin mitä mulla on ilman sitä.
- Pitäiskö meidän juhlia sitä jotenkin?
- Mä en todellakaan aio huomenna nukkua pommiin tai mennä sinne viinalta haisten. Mutta voidaanhan me mennä meille, Ilse sanoi ja ripustautui pojan kaulaan.
- Mennään vaan, kaikki asuntohakemukset on sun luona. Katotaan niitä läpi, Stumppi sanoi ja Ilse hymyili onnellisena. Kohta heillä olisi oma koti.

Ilse ei myöhästynyt töistä juuri ollenkaan. Hän oli jonottamassa tavaratalon ovien takana aikaisimpien ruotsia puhuvien mummojen kanssa, kun se avattiin yhdeksältä ja sitten hän pujotteli kiireesti läpi kosmetiikkaosaston Pullapuotiin.
- Tässä mä olen! hän sanoi iloisesti.
- Nyt vasta, Elvi kivahti ja Ilse loukkaantui.
- Mä juoksin pääovelta. En mitenkään olisi voinut ehtiä ennemmin, hän sanoi.
- Enkö mä neuvonut sulle henkilökunnan sisäänkäyntiä? Ei, enpä tainnut. No, mä näytän sen, kunhan iltavuorolainen tulee, nainen hymähti ilman pahoittelun häivääkään.

Mummot eivät olleet vielä ehtineet tänne asti, joten hän näytti Ilselle pienen takahuoneen ja kehotti ottamaan hyllyltä sopivimman työtakin ja suikan.
- Sulla on sentään hiukset kiinni, hän sanoi hyväksyvästi.
- Joo, mä ajattelin, ettei oo kivaa, jos pulliin menee hiuksia, sanoi Ilse tosissaan.
- Kun olet pukenut niin mä näytän sulle, miten kassakone toimii.

Ilse ei käsittääkseen ollut kauhean typerä. Hän oppi kassakoneen helposti – se ei poikennut kauhean paljon siitä, mikä Stumpilla oli töissä – ja vietti lopun aamupäivää opetellen erinäköisiä leipiä ja pullia nimeltä. Kuitenkaan Elvi ei antanut hänen myydä niille harvoille asiakkaille, joita aamupäivän mittaan kävi. Ehkä niin olikin parempi. Nainen näytti tietävän jokaiseen nisuun käytetyn hiivamäärän grammalleen ja lirkutteli asiakkaille kuin olisi ollut kartanon halvin pikkupiika, mutta Ilseä hän neuvoi töykeään ja ylemmyydentuntoiseen tapaan. Tyttö kuitenkin puri hammasta ja keskittyi prinsessa- ja sacher-leivoksiin ja kun puolen päivän jälkeen paikalle tuli toinen työntekijä, keski-ikäinen nainen nimeltään Auli, hän seurasi Elviä takahuoneeseen.

- Me voidaan pitää sut, nainen sanoi yllättäen. Ilse oli ollut varma siitä, että kun hän ei ollut muuta saanut tehdä kuin nostella pullia rasioihin Elvin myytyä ne, hänet olisi jo todettu tarpeettomaksi. Hänen jalkojaan särki jo, mutta siitä huolimatta hän ilahtui kovasti.
- Hienoa! Paljonko mä saan palkkaa? Ja koska mulla on ruokatunti? Ja entä se henkilökunnan ovi?
- Harjoittelijat saa kympin tunti, ja nyt on niin, että mä joudun lähtemään iltapäiväksi asioille, joten sunkin työpäiväsi loppuu tähän tänään, en jätä sua Aulin vaivoiksi. Mä näytän sulle sen oven nyt, kun lähdetään ulos, ja huomenna voit tulla sitä kautta puoli yhdeksäksi.

Enempää Ilse ei ehtinyt kysellä, kuten että olisiko hän voinut kenties ostaa jotain syötävää kurnivan mahansa täytteeksi, vai kuuluiko se ehkä työsuhde-etuihin, sillä Elvillä tuntui olevan kiire. Hän vain kiskoi äkkiä pois päältään ruskean takin ja hassun hatun ja lähti seuraamaan tätä niihin tavaratalon osiin, joissa ei ollut koskaan käynyt. He päätyivät kalsealle sisäpihalle ja Elvi neuvoi hänelle numeroyhdistelmän, jolla hän saisi oven auki.
- Puoli yhdeksän, hän muistutti.
- Niin, Ilse vahvisti ja antoi Elvin lähteä kohden porttikäytävää, josta kajasti auringonvalo ja kuului liikenteen humina. itse hän jäi niille sijoilleen. Hänellä oli edelleen kauhea nälkä ja ennen kaikkea hän halusi polttaa tupakan. Hän kyykistyi seinän viereen ja sytytti yhden. Olisi ehkä ollut kiva ansaita pidempään nyt, kun oli kerran saanut töitä, mutta oli kolmekymppiäkin jo rahaa, ja yhtäkkinen vapaa tuntui samalta kuin se, kun opettaja oli yllättäen päästänyt koulusta kotiin kesken päivän, ihanalta. Hänhän voisi aina mennä Carrollsille. Tai, jos nyt rupeaisi aikuiseksi ja säästäväiseksi, menisi kotiin syömään.

LähettäjäKielo_Kokaiini 
Päivämäärä:   1.8.08 19:10:12

oot saanu paljon aikaan. :) Mä samaistun varmaakin Aliin, niinkun moni muukin. En oo mikään bilehile, vaan tismalleen kun Ali. :) Jos mä olisin Ilse, niin olisin jo lempannu ton Stumpin, sellanen liero. Ehkä Ilse vielä joskus tekee sen...? :D

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   1.8.08 19:25:35

Rakkaus on moniselitteinen, siks Ilse ei oo lempannu sitä =P

Päivämäärä:   1.8.08 23:07:16

Rakkaus on moniselitteinen, mutta ainakaan mun hermoilla ja periaatteilla ei Stumpin kaltaista lieroa kovin pitkään katseltaisi :D

Oli oikein mukava pätkä. Lievitti hiukan alaselän jumitusta. Aloin tässä just laskeskella, että enää kymmenen päivää koulujen alkuun :p

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   2.8.08 00:08:33

Äh, laitaks yöpalaa et mulla on huomenna töissä tekemistä? Nyt meen nuk, hy koko #takapirulalle kans.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.08 00:09:52

Olin just tulossa laittamaan. :)
--------
Rose Room

Elvi ei paljon parantunut, vaikka häneen tutustui paremmin, mutta Auli osoittautui kohtuullisen mukavaksi ihmiseksi ja asiakkaatkin olivat enimmäkseen kivoja tai ainakin siedettäviä. Kovin hauskaa tai haasteellista pullien myyminen ei ollut, mutta Ilse viihdytti itseään laskemalla, paljonko saisi palkkaa kuun lopussa ja suunnittelemalla synttäreitään. Hän oli muuttanut mielensä sen suhteen, että lähtisi ravintolaan heti syntymäpäivänään, sillä häntä pelotti ajatus myöhästyä töistä tai tulla sinne krapulassa Elvin tarkkojen, kylmien silmien eteen. Nita oli riemuissaan, sillä se tarkoitti, että hänkin ehtisi täyttää kahdeksantoista ja heillä olisi lauantaina yhteiset juhlat.

- Nyt sunkin on tultava mukaan, sanoi Ilse Alille ja kuulosti siltä, että oli tosissaan.
- Mitä mä muka teen ravintolassa? Ali vastusteli.
- Tulet juhlimaan Nitaa ja mua! Ihan oikeesti, mä en anna sulle ikinä anteeksi, ellet sä tule ainakin käymään! Oletko sä edes käynyt vielä missään?
- En, Ali myönsi.
- Mä en ymmärrä, eukko on täyttänyt kuukausia sitten, eikä oo ollut vielä baarissa!
- Kenen kanssa mä olisin mennyt jonnekin ja miksi? Juomaan jonkun kälysen kaljan?
- No nyt tuut meidän kanssa. Tuu meille lauantaina niin mennään yhtä matkaa. Tuu joskus viiden aikaan, Nitakin tulee jo sillon.

Ali ei voinut muuta kuin suostua, joskin hän vähän ihmetteli, miten oikein oli päätynyt tilanteeseen, että hänen kaksi parasta ystäväänsä olivat tuommoisia bilehileitä eikä häntä olisi voinut juuri vähempää kiinnostaa. Toki oli hauskaa, että hänellä oli kaksi parasta ystävää, mutta kyllä Ilse ja Nita välillä tuntuivat olevan kuin toiselta planeetalta. Vaikutti kuitenkin siltä, että näistä bileistä ei oikein voinut kieltäytyä ilman jotain kipsattua ruumiinosaa tai umpisuolentulehdusta.
- Mä en varmaan viivy kauan, Ali sanoi äidilleen lähtiessään.
- Saat sä viipyä, kiva kun menet välillä ulos, tämä sanoi.
- Haa, on siinä äiti, usuttaa tyttärensä kapakkaan riekkumaan.
- Eihän sun ole pakko riekkua. Eikö susta oo kiva tavata ihmisiä?
- Ei tosiaankaan, Ali mutisi. Ei ainakaan suomalaisessa diskossa, ei sen Kultsan jutun jälkeen. Lontoossa esimerkiksi oli ollut ihan eri juttu.
- Tossa vanhassa paidassako sä aiot mennä?
- En, mä vaihdan Ilsen luona vaatteet ja meikkaan ja niin edelleen.
- Tästä saat vähän rahaa.
Rahaa oli useampi kymppi ja Ali tunki ne lompakkoonsa ilman aikomustakaan ostaa niillä kaikilla drinkkejä. Aina pennosille käyttöä löytyisi, vaikka Ollikainen periaatteessa huolehtikin siitä, että Hiskillä oli kaikki tarvittava.
- Moi, hän sanoi vaisusti ja lähti.

Ilse ja Nita olivat alusvaatteisillaan keskellä meikkausoperaatiota, kun Ali käveli sisään, kerrankin paraatiovesta, kun Tarja ja pojat olivat olleet juuri lähdössä ulos ja päästäneet hänet sisään. Ilse tipautti ripsivärinsä heti huomatessaan Alin ja nousi ylös.
- Jipii, mä saan tarjota jo toiselle ihmiselle itse ostamaani viiniä! hän riemuitsi ja kaatoi kirjoituspöydällä seisovasta pullosta kolmanteen lasiin.
- Jipii, tän jälkeen mun ei tarvii ostaa sitä yhtäkään drinkkiä siellä, Ali tuumasi.
- Höpsis, ei toi vielä missään tunnu.
- Eipä kai, mutta kun mä ajattelin pärjätä yhdellä tänään.
- Tänään ei pärjätä edes yhdellätoista, Ilse nauroi. – Mä olen varannut koko huomisen päivän nukkumiseen.
- Ja oksentamiseen, huomautti Nita. – Yhdentoista jälkeen sä oksennat.
- Ihan miten vaan, Ilse myönsi.

Ali istui sohvalle, asetti viinilasinsa lattialle ja kaivoi esiin vaatimattoman meikkipussinsa. Hän oli valmis kymmenessä minuutissa, ellei viidessä, ja Ilse ja Nita eivät olleet näyttäneet edistyneen sillä välin ollenkaan.
- Te ootte huvittavia, Ali totesi ja asettui mukavasti käsinojan varaan.
- Miten niin?
- Te ette ees kaipaa mitään meikkiä ja silti tuhraatte siihen tuntikausia.
- Se on kivaa, puolustautui Ilse. – Ihan kuin olisi joku taiteilija.
- Kaiken lisäksi sen tunnin jälkeen sä et edes näytä siltä, että sulla olisi meikkiä.
- Haa! Siinäpä se onkin se suurin haaste, että kiitos vaan! Ilse näytti oikeasti tyytyväiseltä ja Ali huokaisi. Oli näköjään asioita, joita ei vaan voinut ymmärtää.
- Mihin me ollaan menossa ja ketä sinne tulee?
- Rose Roomiin, ja sinne tulee aika lailla sama porukka kuin oli sillon mun tupareissa täällä. Tai siis ne niistä, jotka on jo täyttäny. Mutta nyt mä saan kelvata, tarvii enää vaan pukea.

Ilse ja Nita pukeutuivat kapeisiin hameisiin molemmat ja Ali kiskoi jalkaansa Lontoosta ostamansa mustat pitkikset, joihin oli erityisen ihastunut. ne olivat samalla kertaa rennot ja katu-uskottavat
ja musta, lyhythihainen neulepaita, jonka hän oli valinnut, sai hänet tuntemaan itsensä vakoojalta, jonka oli mahdollisuus kadota varjoihin.
- Sä olet söpö, sanoi Ilse tyytyväisenä katsoessaan häntä.
- Olenko? Ali kysyi hämillään ja vilkaisi itseään alapäin. Oli tietysti kiva kuulla olevansa söpö, mutta ei hän antanut sen hämätä itseään. Varjoihin hän katosi, halusi tai ei, Nitan ja Ilsen rinnalla.
- Olet. Otetaan vähän kuvia, ennen kuin lähdetään!

Nitalla oli kamera ja hän pakkasi sen laukkuunsa kun he lähtivät bussipysäkille.
- Joskus kun mä olen rikas, mä menen aina ravintolaan taksilla, Ilse puhisi, kun he seisoivat pysäkillä odottamassa bussia ja raikas kevättuuli puhalsi viininhöyryjä heidän päistään. – Tai sitten mä asun niin keskustassa, että voin kävellä joka paikkaan.
- Etkö sä ole rikas, sähän oot töissäkin, Ali kiusoitteli.
- Juu en valitettavasti, enhän mä ole saanut vielä ensimmäistäkään palkkaa.

Rose Room oli ihan keskustassa, kävelymatka bussilta sinne ei kestänyt viittä minuuttia. Ovella oli pienoinen jono, jonka perään tytöt tyynesti asettuivat.
- Eikö synttärisankareiden kuuluisi päästä sisään jonottamatta, Ali ehdotti, mutta toiset eivät innostuneet yrittämään.
- Eiköhän me pian tulla niin tutuiksi, että meidät kutsutaan ohi, Nita tuumasi. – Jos mennään nyt ensin matalalla profiililla.
- Mitä te tässä seisotte? kuului heidän takaansa. Ali oli tunnistavinaan äänen ja kääntyi muita hitaammin, nähdäkseen, kuten oli epäillytkin, Stumpin, joka oli jo keskittynyt pitkään suudelmaan Ilsen kanssa.

- Kunhan jonotetaan, sanoi Nita happamasti, kun he lopettivat.
- Höpsis, mennään sisään, Stumppi sanoi, hätisti Nitan ja Alin jonon sivulle ja seurasi itse Ilse kainalossaan. Ovimies ei vilkaissut kahta kertaa ovenraosta, ennen kuin leväytti sen selälleen.
- Tervetuloa, hän sanoi.
- Tässä on synttärisankari, Stumppi esitteli Ilsen ylpeästi. – Ette tuu tapaamaan viimeistä kertaa.
- Jaha, poke sanoi ja Ilse kiskaisi Nitankin esiin.
- Tässä on toinen synttärisankari ja samat sanat.
- Entäs sinä? poke kysyi vilkaisten Alia. – Onko sullakin synttärit?
- Ei ole, eikä me todennäköisesti tavata enää ikinä, tämä huokaisi.
- Tuu säkin silti sisään, jos ikä riittää, poke nauroi ja sai Alin virnistämään takaisin. Hän oli kuvitellut ovimiehiä yrmeiksi, tyhmiksi bodareiksi, joilla ei ollut huumorintajun pätkääkään ainakaan töissä ollessaan, mutta tämä kappale sai hänet rentoutumaan.
- Joo, mähän olen näiden äiti, Ali ilmoitti ja viittasi Ilseen, Nitaan ja Stumppiin, jotka olivat jo pari askelta peremmällä.
- Niin tietysti. Miten mä en huomannut yhdennäköisyyttä. Sun onnesi, että tänään äidit pääsee ilmaiseksi.

Huomattavan paljon paremmalla tuulella kuin pari minuuttia aikaisemmin Ali seurasi muita sisään ravintolaan. Hän ei siltikään odottanut illalta kovin suuria. musiikki olisi niin kovalla, ettei kenenkään kanssa voisi jutella, Ilse ja Nita riehuisivat tanssilattialla kauemmin kuin mitä hänen vuoden tanssikiintiöönsä mahtui, eikä ollut todennäköistä, että hän törmäisi täällä elämänsä mieheen. Hän meni vastoin aiempaa päätöstään sittenkin baaritiskille ja tilasi lonkeron ja alkoi sommitella mielessään, mitä kirjoittaisi Davelle ensimmäisestä ravintolareissustaan.

Stumppi kuljetti Ilseä käsipuolessaan ympäri paikan ja tyttö katseli ympärilleen. Ravintola oli ihana, eikä hän ihmetellyt, että Stumppi oli ottanut sen kantapaikakseen ja viihtynyt siellä nämä muutamat viikonloput, jotka jo oli päässyt sisään. Hän oli myös tyytyväinen siitä, että Nita oli pitänyt suunsa kiinni ja liuennut heidän seurastaan heti, sillä yhtä hyvin tämä olisi voinut pistää ranttaliksi ja kehittää mehevän huutoriidan heti sisäänkäynnillä. He ehtisivät kyllä bailata yhdessä myöhemmin.
- Täällä ei ole vielä paljon ketään, Stumppi valitteli.
- Kello on niin vähän.
- Mä ajattelin, että me voitas vallata toi nurkka tuolta läheltä baaritiskiä, meidän tuttuja tulee kuitenkin niin paljon. Ja nyt mä tarjoan sulle drinkin.
- Tarjoa vaan, Ilse hymyili. Väkeä valui koko ajan lisää, kavereitakin alkoi tulla vastaan, ja he viittoliivat kaikki Stumpin valitsemaan nurkkaan, myös Alin, joka nojaili kyllästyneen näköisenä baaritiskiin.
- Älkää riidelkö, Ilse sanoi nopeasti. Oli kyllä aika kumma, että hänen piti suojella Stumppia parhailta ystäviltään.
- Eihän me, tää on kuin pikkusisko, jota mulla ei ole ja jota en ole koskaan halunnut, Stumppi naurahti ja oli vetävinään Alin toiseen kainaloonsa. Tämä meni kauhistuneen näköiseksi ja väisti. Stumppi oli halaillut häntä jo liiankin monta kertaa koko loppuelämäksi ja hän oli päässyt niistä kaikista yli. Ei ollut tarvis järjestää uusia muistoja unettomiksi öiksi.
- Mä tarvitsen lisää juotavaa, hän sanoi ja poistui vikkelästi.

Pari tuntia myöhemmin ilo oli ylimmillään. Kavereita oli ilmestynyt kymmenittäin ja Nita ja Ilse olivat joutuneet viemään useampia pussillisia saamiaan lahjoja narikkaan turvaan, etteivät ne hukkuisi tai turmeltuisi illan mittaan. Tyttöporukka viihtyi tanssilattialla paremmin kuin pojat, mutta kyllä pojatkin tanssivat. Ali ei tanssinut, hän oli löytänyt Artsin ja yritti pidätellä tätä lähtemästä.
- Et menisi, kaikki muut täällä on idiootteja, hän rukoili.
- Kiitos, Artsi sanoi ja väläytti hänelle nopean hymyn. – Mutta mä olen nyt näyttäytynyt, niin kuin Nita vaati, eikä mua enää huvita.
- Mutta onhan nää sunkin kavereitasi!
- On, joo, mutta nyt ei jaksa, poika huokaisi ja katsoi tanssilattialle, missä Ilse ja Stumppi huojuivat liimaantuneina toisiinsa.
- Mä ymmärrän, mutta mulle tulee tylsää, Ali murehti ja katsoi täyttä lasiaan. Ehkä hänkin sitten lähtisi, kun olisi saanut sen juotua. Hän olikin viipynyt jo kauemmin kuin mitä oli aikonut.
- Pärjäile, Artsi sanoi ja heilautti kättään.

Lähettäjä: Bambi 
Päivämäärä:   2.8.08 16:58:15

Tää on ihan mielettömän hyvää yritän-kirjottaa-pullo-punaviiniä-seuranani -lukemista. Paitsi että nyt oon lukenu kaiken ja pitää ehkä oikeesti ruveta kirjottamaan. Tykstyksin tästä :)

LähettäjäTallukka 
Päivämäärä:   2.8.08 17:03:30

Sennnu, nämä sun tarinat on huumetta mulle.:D
Mulla oli aluksi tosi vaikea päästä mukaan tähän tarinaan, mutta nykyään en voi edes kuvitella etten kävis illalla lukemassa onko jatkoa tullu lisää.:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.08 17:12:39

Bambi, miten paha sä olet! Nyt mun tekee mieli heti hakea pullo punaviiniä :D
Ja Tallukkakin, pitkästä aikaa, kiva kun oot koukussa :D
--------

Ali istui yhteen tyhjistä pöydistä, mutta ei mennyt kuin hetki, kun hän sai seuraa Korvasesta.
- Sä olet Ilsen kaveri, mä olen Stumpin kaveri, eiks meistä tulisi loistopari? poika kysyi.
- Toi on ehdottomasti surkein iskuyritys, mistä mä olen ikinä kuullut, Ali tokaisi.
- Ai, Korvanen sanoi ja hänen ilmeensä valahti. – Sä et sitten vissiin lähde tanssimaan?
- Juu en. Mä lähden kotiin.
- Älä vielä, mä voin viihdyttää sua.
- Saat yrittää sen aikaa, kun mä juon tätä, Ali sanoi ja kohotti lasiaan.
- Okei, ootko sä nähnyt mitään hyviä leffoja viime aikoina?
- Ei, ei, ei. Mitä järkee on yrittää puhua elokuvista tässä metelissä?
- Mistä sitten?
- Ei täällä oo järkeä puhua mistään. Koko tässä paikassa ei ole järkeä – ellei sitten oo tanssihullu, niin kuin noi tuolla, Ali sanoi ja nyökkäsi kohden tanssilattiaa. – Sun aikas loppuu noin neljän kulauksen jälkeen.
- Mennään jonnekin muualle, missä voi jutella, Korvanen keksi.

- Sun idioottikaverisi kiusaa Alia, huomasi Ilse lattialta ja pyöräytti heidät ympäri niin, että Stumppikin näki. – Mee pelastamaan se!
- Kumpi?
- Ali tietysti, ei Korvasta tarvitse miltään pelastaa. Hae se tanssimaan tai jotain.
- Mutta nyt alkaa hitaat.
- Sitä parempi, sitten se voi tullakin.
- Joo, taidanpa mennä, Stumppi sanoi ja pieni ryppy ilmestyi hänen silmiensä väliin.
- Kiltti poika. Mun pitää mennä vessaan.

Ilse irrottautui hiukan horjuen ja lähti yhtäälle, Stumppi harppoi pari pitkää askelta toisaalle ja tarttui lujin sormin Korvasta niskasta.
- Au! Päästä irti!
- Jätä sä Ali rauhaan, se tulee nyt mun kanssa tanssimaan, Stumppi sanoi ja tarttui yhtä vähän kyselemättä Alia käsivarresta.
- Miten niin tulee, sullahan on Ilse, ja mä olin just… Korvanen selitti, mutta Stumppi ja Ali olivat jo menneet.
- Miten niin tanssimaan? Ali vinkui vastaan ja yritti jarruttaa.
- Ilse käski mut pelastamaan sua, Stumppi sanoi, kun he pääsivät lattialle asti.
- No toi sun kaverisi oli aika harmiton hölmö.
- Ei sillä silti ole mitään asiaa sua häiritsemään.
- Ei niin, Ali myönsi ja uteliaisuus sai hänet nostamaan katseensa ylemmäs, kunnes huomasi Stumpin katsovan häntä tuiman näköisenä. – Ihan kuin se sua jotenkin kiinnostaisi, hän puolittain kysyi ja tunsi humpsahduksen vatsassaan.
- Totta kai kiinnostaa, mulla on jutut kesken sun kanssa.
- Mitkä… Ali kysyi ja tunsi, miten kuuma aalto alkoi kohota kaulalta poskille. Stumpin sanat olivat hyvin ymmärrettävissä yhdellä tavalla, mutta niillä oli pakko olla jokin muukin merkitys, sillä hänen mieleensä tulleessa ei ollut mitään järkeä.
- No et kyllä mene antamaan millekään Korvaselle ennen kuin mulle.

Ali jäi sanattomaksi vähäksi aikaa ja tunsi, miten pojan käsi liukui hänen selkäänsä pitkin. Sitten hän suuttui.
- Sä olet ihan niin ällöttävä kuin mitä Nita sanokin. Miten sä kehtaat puhua tommosia? Mitä jos mä kerron Ilselle?
- Et sä kerro, Stumppi hymähti.
- Miksen kertoisi?
- Koska sitten mä kerron susta.
- Sä olet tosiaan kammottava, Ali sanoi inhoten.
- Ja sä olet virkistävä. Vieläkö sä kirjottelet sen engelsmannin kanssa?
- Mitä se sulle kuuluu? Ja joo, kirjottelen.
- Unohda se, ette te kumminkaan tapaa enää. Onko sulla muita kierroksessa, joista mun pitäisi tietää kuin Korvanen?
- Ei mulla ole mitään tekemistä sen kanssa.
- Hyvä. Muita?
- Ei, en mä ehdi etsiä hyviä enkä mä huoli huonoja. Parempi yksin kuin jonkun yhdentekevän kanssa tavan vuoksi.
- Sä olet tosiaan piristävä, Stumppi sanoi ihaillen. – Anna mulle sun puhelinnumero?

- Mitä hélvettiä sä oikein yrität? Ali kysyi ja ravisti poikaa olkapäistä. – Kehittää jotain salasuhdetta mun kanssa?
- Niin, just niin.
- Mä olen Ilsen ystävä!
- Ei oo tarkotus sille kertoa. Au!
Ali oli upottanut kyntensä kaikin voimin Stumpin lihaan. Valitettavasti ne olivat tallityöteknisistä syistä olemattoman lyhyet, mutta ehkäpä hänen vahvoista sormistaan sentään jäisi mustelmat tai jotain. Stumppi näytti hetken ajan suorastaan murhanhimoiselta ja Ali päästi pelästyksissään irti. Hän avasi jo suunsa pyytääkseen anteeksi, mutta sulki sen sittenkin.
- Mä en halua olla sun kanssa missään tekemisissä, älä kuvittelekaan, että mä suostuisin pettämään Ilseä. Sano sille, että mä lähdin jo.
- Se puhelinnumero?
- Ei ikinä.
- No, löydän mä sen Ilsen kalenterista kuitenkin, Stumppi huokaisi ja antoi Alin mennä.

Musta-asuinen hahmo katosi ja Stumppi meni ostamaan lisää juotavaa. Että olikin tullut taas puhuttua hölmöjä. Hän oli kuitenkin raivostunut nähdessään Korvasen yrittämässä tuttavuutta. Olisi ollut äärimmäisen noloa, jos Korvanen olisi onnistunut siinä, missä hän ei, Ilsen nirppanokkaisen kaverin kellistämisessä. Alun perin hän oli ruvennut yrittämään vain tylsistymistään ja koska oli ollut vähän humalassa, mutta sittemmin häntä oli ruvennut sekä harmittamaan että huvittamaan. Alin tyyppiset ujot, ei paljon minkään näköiset tytöt tippuivat yleensä muutamasta hymystä ja kauniista sanasta eivätkä uskoneet onneaan todeksi. Tämä senkun sinnitteli ja se oli raivostuttavaa. Stumpin oli ihan pakko saada selvitettyä, mikä hän oikein oli naisiaan.

- Oletko sä täällä yksin? kuului kehräävä ääni hänen vierestään ja kun Stumppi katsahti alas, hän näki lyhyen, mutta muodokkaan tytön, joka hymyili hänelle toiveikkaasti.
- En tänään, ja pistä suu kiinni, kuola valuu, Stumppi sanoi epäkohteliaasti. Hän muisti tytön punaisen topin, tuo naikkonen oli seurannut häntä jo hyvän aikaa.
- No, koska sä olisit?
- Yksin vai? Tuskin ihan lähiaikoina. Pidä sä vahtia ja kerro mulle, jos joskus näyttää siltä, Stumppi ehdotti. Ilse näkyi jo tulevan ja hitaita oli vielä jäljellä.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   2.8.08 17:17:52

Argh, stumppi on niin ällöttävän limanen :/

Päivämäärä:   2.8.08 18:25:49

Mä jotenki oudosti melkein tykkään Stumpista, vaikka se on niin epämiellyttävä :) Tai ehkä se johtuu viinistä (myönnetään, oon hyvin paha).

Oon tapellu Wordin kanssa melkeen tunnin, ehkä nyt pitäs alottaa se kirjottaminen...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.08 18:29:21

Miten kauhean kivaa, että sä kirjotat ^^
Etenkin nyt, kun Jamis arpoo, jatkaisiko vai eikö jatkaisi. Sitä kun on päässyt ihan tottumaan siihen, että on pari hyvää tarinaa seurattavana.

Päivämäärä:   2.8.08 18:30:58

Mä en usko saavani aikaseks mitään julkasukelpoista. Musta on tullu tylsä ja mielikuvitukseton ku rupesin seukkaamaan. Mutta yritetään...

Lähettäjä: kkisu 
Päivämäärä:   2.8.08 20:38:09

KRHM, mun on nyt pakko tulla viimein ilmiantamaan itseni sun lukijanasi ^^ En oo sun muita tarinoita lukenu, mut on ilmeisesti hyviä nekin, ainakin kommenteista päätellen 8DD Enkä yhtään ihmettele, kun kirjotat näin hyvin ^^
Mä tykkään ehkä tosta Nitasta eniten, en tiiä miks O.o Se vaan jotenki kolahtaa, on aika samanlainen ku minä. ^^ Ja Ali on kans aika kiva, haluun tietää mikä sen oikee nimi on :DD
Stumppi on limanen ja ällöttävä, mut se kumminki kuuluu tähän tarinaan eikä tää olis yhtä hyvä ilman sitä, eli hyvä vaan et se on tommone limaveikko 8)
Jees, ei tuu mitää muuta mieleen nyt, mun ainaki ilmiannoin itseni ja aion varmaan kommentoida jatkossakin ^^

Hyvää tekstiä<3

Päivämäärä:   2.8.08 21:54:05

Hui, en kyllä ala koskaan seurustella, jos mustakin tulee mielikuvitukseton ja tylsä (vaikka tylsä taidan jo ollakin). Ja arvaa kumman puolelle olen kallistumassa jatko-kysymyksessä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.08 21:58:57

Bambi joo, toi on paha hidaste... :x lähetä se inttiin tjtn
Kkisu kivaa! Et oo hullumpi itsekään :D
Jamis mun puolelle? ;) Jooooohan?

Päivämäärä:   2.8.08 22:34:31

ootsä lukenu mun tarinaa vai? :D millos meinaat jatkaa? Oon hiton koukussa, ilkeetä :DD

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.08 23:01:30

Kkisu, olenhan mä :)
Ja mä jatkan kaiken aikaa. Nolife.
Yöpala.
---------
Gaudeamus igitur

Alin ylioppilasjuhlat olivat hyvin pienet, sillä hänen äitinsä suku oli hyvin pieni eikä isänpuoleiseen pidetty yhteyttä kuin joulukortein, nämä kun asuivat Tanskassa. Äidillä oli yksi täti ja yksi serkku, joista täti tuli juhliin, lisäksi oli äidin paras ystävätär jo opiskeluajoilta, joka oli myös Alin kummitäti. Ali oli enemmän kuin tyytyväinen tähän asiaintilaan, eikä hän ollut kutsunut Elsaa ja Leaakaan tallilta, vaikka nämä olivat vähän vihjailleet. Tosin he ilmestyivät silti.
- Mihin te menette illalla? tytöt utelivat katsellessaan, miten Ali avasi pakettia, jonka he ilmoittivat olevan heiltä ja Ollikaiselta yhteisvastuullisesti.
- Oi, sanoi Ali unohtaen vastata, kun paketista löytyi tyylikäs plastrong-neula.
- Älä kadota sitä, se on kultaa ja makso maltaita, sanoi Lea ja Elsa tönäisi häntä.
- Ei nyt sentään maltaita.
- Mikä koru se on? Karin-täti kysyi ja kohotti silmälasejaan. – Solmioneula?
- Se kuuluu ratsastusasuun, Ali selitti. – En mä käytä solmioita.
- Tulkaa kahville, Alin äiti sanoi tytöille ja Ali meni heidän seurakseen pöytään. Oli omituista, kun tallikaverit olivat kotona. Hänen oli vaikea keksiä heille mitään puhumista siinä ympäristössä, mutta onneksi tytöt huolehtivat siitä itse.

- Niin, mihin te menette illalla?
- Meidänkoululaiset menee Kulosaaren kasinolle, mutta mä en mene, Ali sanoi varautuneena kysymysryöppyyn, joka tulikin.
- Mitä, mikset mene?
- Koska mä olen katsellut niitä nyt kolme vuotta, enkä halua nähdä yhtäkään enää. Mä sanoin niille, että me lähdetään matkoille tänään, hän tunnusti, vaikkei hän siitä ollutkaan mitenkään ylpeä. Olisi pitänyt olla sen verran rohkea, että olisi vaan sanonut, ettei seura kiinnostanut, mutta toisaalta, miksi pahoittaa luokkakavereiden mieli?
- Aiotko sä sitten jonnekin muualle juhlimaan? Lea kysyi.
- Mä olen suunnitellut, että istun joutilaana puutarhakeinussa lakki sylissä ja luen pääsykoekirjoja, Ali naurahti.

- Mihin sä haet opiskelemaan? kysyi Eeva, kummitäti. Ali vilkaisi syyttävästi äitiinsä.
- Mä aioin hakea ainoastaan Ypäjälle hevostalouskouluun, mutta joku tässä huoneessa on sitä mieltä, ettei sieltä valmistuneet saa töitä kuin minimipalkalla tai alle. Niin, että mä nyt sitten luen maa- ja metsätieteelliseen kanssa.
- Ehkä sä et edes pääse sinne Ypäjälle, hänen äitinsä sanoi toiveikkaasti.
- Huomatkaa, miten mua kannustetaan ja rohkaistaan, huomautti Ali.

Vieraiden lähdettyä Ali ravisteli muruset leningiltään ja huokaisi.
- Mun täytyy kai mennä käymään Ilsellä, mä lupasin. Ilkeisköhän vaihtaa vaatteet ensin?
- Ei ilkeä, hänen äitinsä sanoi. – Ja lakki päähän. Sä näytät ihan ihanalta.
- Mä vihaan mekkoja, Ali valitti, muttei nyt suorastaan itkenyt pysähtyessään peilin eteen. Leninki oli hänen äitinsä kaapista ja vanhanaikaisuudessaan jotenkin suloinen, pitsikankainen vaaleansininen kotelo. Heidän oli tarvinnut lisätä vain pari muotolaskosta ja se oli ollut täydellinen.
- Se on mun hääpuku, Kristiina huomautti.
- Tämä? Ali käännähti. – Olenko mä sun hääpuvussa? Oletko sä mennyt sinisessä naimisiin?
- Ei kun oli se sillon valkoinen. Mä värjäsin sen sitten, että sillä olisi enemmän käyttöä.
- Oho, Ali sanoi ja katsoi pukua kunnioittavasti. – Onneksi mä en tiputtanut sille kahvia tai kakkua tai mitään.
- Hyvä, että se pääsi vielä kerran tuulettumaan.

Alilla ei enää ollut niin kiire päästä eroon mekosta. Olihan jotenkin hellyttävää, että äiti oli lainannut hänelle hääpukunsa. Tosin oli hän ollut valmis ostamaan uudenkin mekon, Ali vaan ei ollut suostunut sellaiseen tuhlaukseen, kun tämä oli löytynyt.
- No, mä käyn siellä, en mä viivy kauan.
- Mä siivoilen täällä ja sitten mä menen illalla elokuviin.
- Ai kenen kanssa?
- No Eevan, just sovittiin.
- Ai, mä jo toivoin, että sulla ois ollu treffit.
- Ei ole, äiti nauroi.

Ilsellä oli vielä jonkin verran vieraita, mutta hän näytti ilahtuneelta, kun Ali käveli sisään avoimesta ulko-ovesta.
- Hiton kissanristiäiset, hän sanoi puoliääneen. – Mennään pihalle. Ota kakkua.
- Kiitos, mun kakkukiintiö on täynnä, Ali nauroi.
- Tarja teki aika hiton hyvää voileipäkakkua.
- Ai? No voin mä sitä. Makee tulee jo korvista.

Lautanen kädessään hän käveli Ilsen perässä takapihalle, missä istuskeli vielä muutama esiäiti ja pojat leikkivät muutaman samanikäisen kanssa. Ei Nitaa eikä onneksi Stumppiakaan.
- Odota, ennen kuin istut, mä haluan katsoa sun pukua, Ali sanoi kiireesti. Ilsen äiti, joka ei töiltään päässyt matkustamaan lakkiaisiin, oli lähettänyt hänelle puvun Lontoosta, eikä hän ollut vielä nähnyt sitä.
- No katso, Ilse sanoi ja pyörähti ympäri. Hänkin oli kalpeansinisessä, eikä tämä puku ollut yhtä julkean seksikäs kuin se musta cocktailmekko, jonka Ilse oli talvella saanut vaan paremminkin tyttömäinen.
- Aika tyylikäs, Ali arvioi, mutta Ilse tuhahti.
- Arvaa, onko mun ollut pakko käydä solariumissa, että saatoin laittaa tän? Talvivalkosella iholla mä näytin ihan joltain juustolta tänvärisessä.

- Mä luulin, että täällä olisi tupa täynnä vieraita, Ali sanoi katsellen ympärilleen.
- Ne kävi jo, suurin osa. Monilla on monet juhlat, joissa käydä. Ja arvaa, Stumppi on lainannut jonkun tuttunsa auton, se tulee viemään mut sillä ravintolaan! Se on kuulemma joku järjettömän makee avoauto!
- Pitäkää hauskaa, Ali hymyili.
- Säkö et edelleenkään ole menossa?
- En edelleenkään.
- Sä olet tyttö omituinen!
- Olen, omituinen erakko, Ali myönsi ja nauroi päälle, mutta sitten hän alkoi tehdä lähtöä takaisin kotiin. Hän ei halunnut roikuskella täällä Stumpin tullessa, kun oli kerran onnistunut tulemaan niin, ettei tämä ollut paikalla.

Kyllä Ali tunsi pienen epätietoisuuden vihlaisun vaihtaessaan kotona shortseihin ja T-paitaan ja heittäytyessään puutarhakeinuun lakki ja pääsykoekirja sylissään. Olisiko hänen sittenkin pitänyt lähteä ravintolaan luokkakavereidensa kanssa? Menettäisikö hän jonkin elämänikäisen muiston itsepäisyyttään?
- Tuskin, hän sanoi puoliääneen. Yhtäkään niistä hän ei ollut tavannut kirjoitusten jälkeen, vaikka muutama tytöistä olikin soitellut. Joka tapauksessa oli liian myöhäistä muuttaa mieltään, pöytävaraukset oli tehty jo viikkoja sitten.

Ilta-aurinko paistoi ihanasti keinuun ja Ali päätti sittenkin olla ihan tyytyväinen valintaansa. Hän viihtyi omissa oloissaan hyvin, ja pääsykoekirja läjästä, jonka hänen äitinsä oli lupaa kysymättä käynyt ostamassa, ei ollut ollenkaan tylsä. Agronomi A. Andersen kuulosti oikeastaan aika hauskalta, joskin hän edelleen mieluummin menisi Ypäjälle opiskelemaan pelkkiä hevosia kuin koko maanviljelysalaa.
- Ali? Kristiina huusi takaovelta.
- Jaa, joko sä menet? Ali havahtui.
- Menen, ja sulle tuli vieras.
Ali kääntyi niin vikkelästi, että oli tipahtaa keinusta. Ei hänelle mitään vieraita voinut tulla, kaikki kaverintapaisetkin olisivat juhlimassa lakkiaisiaan ja Lea ja Elsa olivat jo käyneet. Pahat aavistukset valtasivat hänen mielensä ja osoittautuivat oikeiksi, Stumppi seisoi hänen äitinsä vieressä ja hymyili enkelimäisesti.

- Mitä sä täällä teet? Ali kysyi vihaisesti.
- Mä ajattelin tulla katsomaan, kelpaako seura. Ilse lähti juhlimaan.
- Mikset sä ole jossain kapakassa?
- En mä malta mennä kapakkaan, kun mulla on auto, Stumppi sanoi ja maleksi laiskasti keinun toiseen päähän. Hän näytti siltä, kuin olisi karannut omista häistään vaaleissa housuissa, valkoisessa paidassa ja löysälle kiskotussa kravatissa.
- No musta ei varmaan ole sulle seuraa, mä luen, Ali sanoi pienellä äänellä ja pudisti päätään, kun hänen äitinsä ehdotti mehua ja lakkiaiskakkua.
- Hakekaa itse sitten, jos alkaa tehdä mieli. Mä menen nyt.
- Mene, Ali sanoi, veti jalkansa koukkuun kilveksi eteensä ja valmistautui riitelemään Stumpin kanssa.

Poika ei kuitenkaan tuntunut muistavan heidän viimekertaisia tapaamisiaan, tai ainakaan hän ei vihjaillut mitään, eikä naljaillut vaan alkoi jutella kuin normaalille ihmiselle. Mitä Ali luki, miksei hän ollut lähtenyt juhlimaan, kuten kaikki muut ylioppilaat, mitä hän aikoi tehdä kesällä? Ilmeisesti hän yritti iskeä vain humalassa, Ali päätteli ja rentoutui vähän.
- Mä en paljon piittaa ravintoloista, hän sanoi. – Edelleenkin mä ihmettelen, että sun mielestä joku laina-auto on syy olla menemättä ryyppäämään.
- Ajeleminen on kivaa, ja tänään on varmaan aika hiljasta kaikkialla muualla, paitsi missä on ylioppilaita. Näin hyvä sääkin.
- Mä en näe sun ajelevan.
- Mä ajattelin mennä Kaivariin vähän myöhemmin, mutta ei siellä vielä ketään ole. Haluisitko sä päästä jonnekin?
- Tarjoatko sä mulle kyytiä? Ali kysyi epäuskoisena.
- Joo. Tai tuu mun kanssa ajelemaan.
- Ei mun tarvii päästä mihinkään – ellet sä sitten halua heittää mua käymään tallilla, Ali keksi. Ollikainen ei odottanut häntä tänään, mutta hänellä itsellään alkoi olla vieroitusoireita, ja sitä paitsi hän oli raahannut saappaansa kotiin viikolla lankatakseen ne kunnolla. Niiden köyttäminen pyöränpakkarille oli ollut varsinainen haaste, ne voisi palauttaa jos kerran saisi kyydin.
- No totta kai mä haluan, Stumppi sanoi ja nousi seisomaan, kaivaen taskustaan autonavaimet, joita hän hypisteli hellästi.
- Selvä, Ali sanoi ja tassutteli sisään. Hän nappasi keittiön työpöydältä leivänkannikat, jotka olivat viikon mittaan kertyneet ja takaeteisestä saappaansa sekä eteisestä varvastossut jalkaan. – Mä olen valmis.
- Menoksi sitten vaan, Stumppi sanoi innokkaana ja pyöritteli avaimia etusormessaan. Ali oli huvittunut. Toinen oli viimeisen päälle hienona ja hän itse raahusti perässä shortseissa ja varviksissa ja syli täynnä roinaa. No, tallin suuntaan ei varmasti olisi paljonkaan liikennettä, tuskin kukaan ihmettelisi heidän epäsuhtaansa.

Auto seisoi kadulla portin edessä kiiltäen punaisena kuin joulukonvehti. Se oli tosiaan oikea katseenkääntäjä – Ali oli Juken seurassa oppinut vilkuilemaan vanhoja jenkkejä. Samassa hänen mieleensä tuli ajatus.
- Mistä sä tiesit, missä mä asun? hän kysyi syyttävästi Stumpilta.
- Noi portaat, poika sanoi nyökäten niitä kohden. – Ilse on manannut niitä niin monta kertaa, että mä oletin vaan, kun ne osui silmään. Ja oikeen oletin, vai mitä?
- Näköjään. Mitä jos siellä olisikin asunut joku muu?
- Sitten olisi, Stumppi sanoi ja avasi Alin yllätykseksi hänelle oven. – Olisin sanonut että anteeksi väärä osoite.

Etupenkki oli leveä kuin sohva ja mustaa, auringon polttavaksi lämmittämää nahkaa. Alin oli pakko älähtää, kun hän istui siihen paljaine reisineen.
- Palovammoja, apua! hän vingahti ja nosti jalkansa ilmaan. Stumppia nauratti. Hän näytti nauttivan elämästään suunnattomasti kiertäessään kuskinovelle ja käynnistäessään moottorin ja kunhan Ali sai varovasti nahkansa totutettua kuumaan penkkiin, hänenkin täytyi myöntää, että tässä oli jotakin. Tuulilasin kromireunus tuntui hymyilevän auringossa ja moottorin jyrinä kuulosti näennäisesti kesytetyltä villipedolta. Tällaisessa kyydissä oli pakko kuvitella olevansa filmitähti tai jotain.
- Mihin? Stumppi kysyi avatessaan radion ja lähtiessään liikkeelle kadunreunasta.
- Itäväylälle.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   2.8.08 23:03:28

Ihme ajoituksia sulla. Telepatia?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   2.8.08 23:09:13

No saatto silläkin olla osuutensa asiaan et ilmestyit linjoille :D

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   2.8.08 23:12:17

Jee, oon saanu tänään jotain hyödyllistä aikaiseks .D

Päivämäärä:   2.8.08 23:15:37

aww tulin just kattoo et olisitko laittanu ja olithan sinä ;)) hyyyyyyyyyvä!

Päivämäärä:   2.8.08 23:50:19

Nyt mulle on tullut tavaksi käydä tarkistamssa aina oletko sä jatkanut.

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   3.8.08 11:53:02

lisää vaan (:

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   3.8.08 12:33:41

Oi mikä pätkä!

Täytyy tulla paljastautumaan lukijaksi. Alusta alkaen olen tätä lukenut ja joskus muinoin luin jotain muutakin. Kirjoitat älyttömän hyvin ja virheettömästi. Tähän on helppo samaistua ja pysyä perässä/päästä mukaan ideaan, vaikken ole tähän liittyvää lukenut muuta. Tarkoittaen tuota tarinaa josta aiemmin on puhuttu. Olisi mukava lukea sekin!

Hyvää kesää, jatka samaan malliin (:

Päivämäärä:   3.8.08 13:06:52

Ai niin! Aloin eilen puolitosissani kirjoitella jatkoa. Ei siis suljeta trilogiaa vielä pois

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.8.08 13:11:14

Tervetuloa saltsi - onko tää joku tule ulos kaapista -viikko? :D Se mun toinen tarina on oikeastaan jatkoa tälle, joten linkkaan kyllä siihen viimeistään, jos tää joskus loppuu.

Jamis jeeee! Sen kunniaksi saat luvun :)
--------
Pillurallia

Tuuli tarttui ihanasti hiuksiin, kun he pääsivät isolle tielle ja penkkikin alkoi viiletä. Ali roikotti kättään auton sivulla ja ihmetteli itseään. Miten saattoi olla niin nautittavaa istua avoauton kyydissä kesäiltana, kun ei hän muuten perustanut normaaleista tyttöjen kotkotuksista? Tuli hullu halu kiljua, mutta hän pidättäytyi sentään siitä.
- Mihin asti me ajetaan? Stumppi kysyi jossain vaiheessa ja Ali huomasi hänen löytäneen aurinkolasit nenälleen. Hän näytti laittoman hyvältä.
- Söderkullan risteyksen ohi ja sitten mä sanon mistä käännytään, Ali vastasi keskittyen vaihteeksi tiehen. Tallitie oli melkein huomaamaton, ellei siitä tiennyt ja hän alkoi varoitella Stumppia hyvissä ajoin. – Tuolta, keskeltä tätä suoraa, ton ison pajun takana on tienviitta piilossa.

Stumppi melkein ajoi ohitse ja Ali oli liukua penkiltä alas, kun hän jarrutti kiivaasti, mutta sitten he olivat turvallisesti hiekkatiellä. Vauhti hiljeni melkein kävelyvauhdiksi, ilmeisesti Stumppi ei halunnut auton pölyyntyvän tai saavan kivenhakkaamia.
- Mihin asti?
- Tien päähän. Pari kilometriä.
Alin ei niinkään mieluisaksi yllätykseksi Juken auto oli pihalla. Stumppi ajoi sen viereen katsellen sitä kiinnostuneena.
- Kenenkäs toi valiant sitten on? hän kysyi.
- Yhden tyypin vaan, Ali sanoi ja alkoi kerätä tavaroitaan lattialta.
- Joku sun kaveri?
- No, mun exä, jos sun nyt on pakko saada tietää. Tuntui hullulta puhua Jukesta exänä, mutta ei hän siihen hätään parempaakaan sanaa keksinyt. Olihan se periaatteessa tottakin.
- Sustahan paljastuu ihan uusia asioita! Stumppi sanoi nostaen hämmästyneen näköisenä kulmakarvojaan.
- Ihastele sä sitä, mä vien nää vaan talliin ja käyn kurkkaamassa hevosta, Ali sanoi ja nousi autosta.
- No jaa, noita nyt on kymmenen tusinassa, mutta hevosta mä en ole nähnyt vuosiin kuin telkkarissa. Tai oikeastaan ikinä. Mä tuun mieluummin sun mukaan.
- No senkun, Ali sanoi välinpitämättömästi.

Talli oli tyhjillään ja hän jätti vain saappaansa Hiskin satulan alle. Leipäpussista hän otti muutaman ja sujautti loput saappaanvarteen talteen. Kaikki kuusi hevosta torkkuivat laitumella, mutta kun Ali vihelsi aidan takaa, Madde ja Hiski nostivat päänsä. Hiskin uteliaisuus ja ahneus saivat sen lähtemään ensin tulemaan kohti ja Madde seurasi perässä hetken harkittuaan. Siitä oli tullut vähän hidas ja harkitsevainen nyt, kun se oli niin pitkällä tiineenä, että vatsa roikkui jo.
- Onko noi sun? Stumppi kysyi.
- En mä omista niitä, mä vaan touhuan niiden kanssa ja ratsastan, Ali selitti ja kyhnytti Hiskiä otsasta. Madde työnsi oman päänsä myös rapsutettavaksi ja Hiski väisti. Se oli ihan tamman tossun alla. Piruuttaan Ali ojensi leipäpaloja Stumpille.

- Uskallatko sä syöttää niitä?
- Miksen? Stumppi sanoi, mutta näytti vähän epävarmalta.
- Tarjoot vaan näin kämmeneltä. Ne ei todennäkösesti vie enempää kuin sen leivän, Ali näytti. – Ei ainakaan usein, eikä ne tahallaan yleensä pure.
Stumpin kunniaksi oli sanottava, että senkin jälkeen hän tarjosi leivänpalasen kummallekin, joskin näytti hyvin helpottuneelta, kun katsoi ehjänä pysynyttä kättänsä. Siinä vaiheessa Hävikki ja muutkin olivat tajunneet, että aidan takana sai muutakin kuin rapsutuksia ja tulivat tunkeilemaan. Siinä irvisteltiin vähän ja Hiski poistui kauemmas. Se oli värinsä takia porukan pahnanpohjimmainen, muilla ei riittänyt ymmärrystä valkoiselle hevoselle.
- Ne riitelee, Stumppi ihmetteli.
- Niin tekee. Mutta ei mulla tän enempää täällä välttämättä oo tekemistä. Voit viedä mut takasin kotiin.

Ali olisi voinut tietysti vaikka harjata Hiskin ja Madden, mutta pärjäisivät ne huomiseen noinkin ja oli turha pitkästyttää Stumppia. Sitä paitsi olisi mukava päästä lähtemään Juken huomaamatta. Siinä he eivät kuitenkaan onnistuneet, sekä Ollikainen että Juke seistä töröttivät katselemassa punaista chrysleria, kun Ali ja Stumppi kiersivät tallin takaa autojen luo.
- Sinäkö tällä tulitkin? Ollikainen kysyi ja oli tipauttaa silmänsä.
- Minä, Ali myönsi.
- Mä ajattelin, että Elsa tai Lea.
- Toi halusi päästä ajelemaan niin mä toin vaan saappaani tänne, Ali sanoi nyökäten kohden Stumppia ja ilman aikomustakaan esitellä ketään kenellekään.
- Minkä kokonen moottori tässä on? Juke kysyi innostuneena. – Ju-ma-lauta mikä peli!
- Kuuslitranen, Stumppi sanoi. – Ja onko toi valtteri sun?
- Onhan se.
Pojat alkoivat jutella, kuin olisivat tunteneet toisensa iänkaiken ja siinä vaiheessa, kun he alkoivat aukoa konepeltejä, Ali lähti sittenkin hakemaan Hiskin laitumelta. Ollikainenkin kurkisteli viisaan näköisenä moottoreita, eikä kenelläkään näyttänyt olevan mitään kiirettä minnekään. No, onneksi Alillakaan ei ollut.

Hän oli ehtinyt harjata koko hevosen, ennen kuin Stumppi tuli etsimään häntä, selvitteli jo viimeisiä häntäjouhia.
- Joko mennään? hän kysyi.
- Mä olin valmis jo puoli tuntia sitten, Ali huomautti.
- Olisit tyytyväinen, etten mä unohtanut sua tänne. Melkeen olin jo lähdössä.
- No just. Tosi ritarillista.
- Onneksi sun exäsi muistutti, Stumppi naurahti. – Me lähdetään nyt Kaivarin ajamaan pillurallia.
- Kiva, että sait uuden ystävän, Ali tuhahti. – Kai sä maltat tiputtaa mut jonnekin lähelle mun kotia matkalla.
- Ei kun sä tuut mukaan.
- Miksi ihmeessä tulisin? Luuletko sä, että mä haluan jahdata pilluja?
- Etkö sä halua ajella?
- No se, Ali myönsi. Punaisessa New Yorkerissa oli jotain seksikästä, eikä Stumppi vaikuttanut tänään ollenkaan vaaralliselta. Olihan hyvä merkki sinänsä, jos poika oli melkein unohtanut hänen olemassaolonsa. – Ehkä vähäksi aikaa, kunhan lupaat viedä mut kotiin, kun mä haluan. Mä vien tän hevosen vaan pois.

Ali tunsi sopivansa entistä huonommin auton kyytiin, kun hänen mustissa vaatteissaan oli valkoisia hevosenkarvoja ja pölyä, mutta oli hän sentään löytänyt satulahuoneesta aurinkolasinsa. Ehkä niillä saisi vähän enemmän uskottavuutta. Ainakin niiden taakse saattoi piiloutua uteliailta katseilta. Ollikainen oli kadonnut, mutta Juke nojaili oman autonsa oveen.
- Sä et varmaan halua mun kyytiin? hän kysyi Alilta.
- En, kiitos, tällä säällä avoauto on kivempi, Ali tirskahti. Hän istui takaisin mustan nahkapenkin nurkkaan ja nautiskeli ajomatkasta keskustaan. Merkillistä kyllä, hän nautti myös ihailevista silmäyksistä, joita katujen varsilta ja toisista autoista heiteltiin, kun he pääsivät ruuhkaisemmille seuduille. Tietysti ne ihailivat autoa, tai ehkä Stumppia, jonka vaaleat hiukset liehuivat tuulessa, eivätkä häntä, mutta oli se silti hauskaa. Vähän kuin olisi päässyt kunniakierrokselle voitettuaan koko kisan.

Ajettuaan pari kierrosta ympäri Kaivopuistonrannan Stumppi kuitenkin muutti suuntaa ja lähti kohden keskustaa.
- Mihin sä nyt menet? Ali kysyi.
- Pitää tankata. Kai Juke tajuaa tulla perässä?
- Ei siitä ole takeita, ei se ole maailman välkyin, Ali sanoi ja kääntyi ympäri nähdäkseen, missä sininen valiant oli. Kyllä se taisi seurata.
He ajoivat huoltoasemalle ja Stumppi tankkasi auton, pysäköiden sen sitten sivummalle. Juke parkkeerasi oman autonsa viereen.
- Mulla on nälkä, tuonko mä sulle jotain? Stumppi kysyi.
- Ei mulla ole rahaa, en mä ottanut mukaan kuin avaimet.
- Voin mä lainata.
- Nääh, en mä ole oikeastaan nälkäinen, Ali sanoi hetken harkittuaan, eikä Jukekaan tainnut olla, sillä vaikka hän nousi autosta, hän jäi niille sijoilleen.

- Mistä sä tommosen hidalgon oot löytänyt? hän kysyi Alilta syyttävästi.
- Minkä? Ali kysyi kohottaen aurinkolasejaan.
- No ton tyypin. Sikamakee auto sillä on.
- En mä sitä ole mistään löytänyt, se on mun kaverin poikaystävä, Ali tunnusti, vaikka Jukea olisi tietysti voinut olla kiva vähän käristää. – Eikä tää autokaan ole sen vaan lainassa.
- Ai ettekö te olekaan yhdessä?
- Luuletko sä, että se olisi meinannut unohtaa mut tallille, jos me oltais?
- Jaa, Juke sanoi miettiväisesti. – Semmosta varmaan vois tapahtua.
- Ei voisi, tai mä en ainakaan antaisi ikinä anteeksi, Ali sanoi vihaisesti. – Jos mä olen jonkun kanssa niin mua pitää kohdella kuin kukkaa kämmenellä.
- Enkö mä muka kohdellut sua kuin kukkaa kämmenellä?
- No, meillä nyt tökki muutamat muutkin jutut, Ali myönsi. – Mutta joo, et sä ainakaan unohtanut mua koskaan mihinkään.

- Mistä te puhutte? Stumppi kysyi palatessaan hampurilainen kourassa.
- Ali antaa neuvoja siitä, miten tyttöjä pitää kohdella, Juke naurahti.
- Ai? Kertokaas mullekin.
- Niitä ei saa unohtaa paikkoihin ja niitä pitää suunnilleen jumaloida ja silleen.
- Älä vääristele mun sanoja, Ali sanoi loukkaantuneena. – Mä en puhunut mitään jumaloimisesta. Vaikka sekin on kyllä ihan okei, hän myönsi.
- Ja mitä muuta? Stumppi kysyi kiinnostuneena.
- Älä viitti, etkö sä nyt ole täysinoppinut, Ali hermostui.
- Mistä mä tiedän? En mä ainakaan sun kanssasi ole päässyt mihinkään.
- Etkä pääse, Ali sanoi. – Kielletty puheenaihe. Vie mut kotiin.
- Nytkö? Saanko mä syödä ensin?

Olisi ollut miellyttävää kieltää, mutta Ali epäili, että Stumppi käskisi hänen sitten kävellä, joten hän vain nyökkäsi lyhyesti. Joka tapauksessa aurinko alkoi jo laskea ja viiletäkin. Luultavasti Stumppi olisi itse seuraavaksi lähtenyt ajamaan Marjaniemeen palatakseen itse kaikessa rauhassa tutkailemaan juhlistaan liikkeelle lähteneitä ylioppilasneitosia. Alilla ei ollut mitään harhaluuloja siitä, että hän etsisi erityisesti Ilseä, ehkä paremminkin päinvastoin ja se suututti häntä. Oli hän itsekin ollut aika sinisilmäinen, hänhän oli antanut Stumpille hienon alibin. Kun Ilse kysyisi, miten tämä oli viettänyt illan, hän ilahtuisi kuullessaan, että Alia ajeluttaessa.
- No niin, Stumppi sanoi lopulta ja paiskasi hampurilaispaperit suunnilleen roskiksen suuntaan.
- Tuletko sä takaisin Kaivariin? Juke kysyi.
- Joo, eiköhän me siellä nähdä myöhemmin.

Ali ei puhunut sanaakaan kotimatkalla.
- Mistä sä oikeen suutuit? Stumppi kysyi lopulta, kun he olivat taas Alin talon kohdalla.
- Siitä, että sä lähdet metsästämään vieraita naisia, Ali puuskahti.
- No tässähän mä olen!
- En mä omasta puolestani ole vihainen, vaan Ilsen, Ali sanoi kauhistuneena tajutessaan, että oli tahtomattaan kuulostanut siltä, kuin kiemurtelisi itse mustasukkaisuuden kourissa.
- Etkö yhtään? Stumppi kysyi teeskennellen pettynyttä.
- Riittää, älä pilaa nyt koko iltaa, kun tähän asti on ollut ihan kivaa.
- Onko sulla? Stumppi ilahtui. – Onnistuinko mä lopultakin jossain?
- Oli kivaa ajella, Ali myönsi varovaisesti. – Mutta sitten sä aloit taas vihjailla.
- Mä en ymmärrä sua, Stumppi huokaisi. – Olenko mä niin hiton vastenmielinen?

Hän nojasi masentuneen näköisenä selkänojaan, eikä Ali tiennyt, mitä sanoa. Oliko tuo nyt taas jokin temppu, vai oliko hän tosiaan pahoittanut pojan mielen? Surkealta hän ainakin näytti pää painuksissa ja rattia tuijottaen.
- En mä sitä tarkoittanut… Ali sanoi lopulta, kun hän ei kestänyt enää hiljaisuutta ja kääntyi etsimään ovenkahvaa. – Mä menen nyt. Kiitos. Tai jotain. Kyydistä siis.
- Ali?
- No? Ali vilkaisi vielä häntä.
- Hyvänyönsuukko? Stumppi kysyi, nosti aurinkolasit otsalleen ja katsoi anovasti. – Jos mä lupaan pärjätä sillä enkä lähde metsästämään muita?
- Huonoin esitys ikinä, Ali mutisi, mutta viivytteli sen aikaa, että Stumppi tulkitsi sen omalla tavallaan ja siirtyi penkillä puolisen metriä lähemmäksi. Ali sulki silmänsä ja suuteli nälkäisesti takaisin. Kai se oli auton syytä. Tai jotain. Hän puristi poikaa niskan takaa kuin hukkuva ja henkäisi, kun tämä liikutti käsiään hänen kyljellään. Sitten jokin järjen hiven palasi ja hän riistäytyi irti. Ehtimättä etsiä ovenkahvaa hän kiipesi oven yli ja lähti juoksemaan portaita ylös.

Häntä alkoi todella hävettää vasta, kun hän oli päässyt omaan sänkyynsä. Äiti ei onneksi ollut tullut vielä, joten kenellekään ei tarvinnut jutella eikä tilittää menemisiään ja saattoi skipata normaalit iltatouhut herättämättä ihmetystä. Vaatteet saattoi jättää mytyksi sängyn viereen ja lakkiaisten kunniaksi laitetut meikit pestä pois aamullakin.

Stumppi leikki hänen kanssaan kuin koe-eläimen, se oli ihan selvää, ja naureskeli takuulla nyt tyytyväisenä ajaessaan takaisin kaupungin yöhön. Tiukkapipoinen nipo Ali oli innostunut pussailemaan ihan selvin päin, ilman yhtä ainoaa drinkkiä tekosyyksi. Varsin innokkaasti vieläpä. Mahtoi jätkällä olla orhi olo. Tokikin se nyt oli sitten ohi, koko peli. Stumppi oli todistanut olevansa vastustamaton ja tuskin katsoisi häntä enää ikinä. Ei sillä, että sellaista tilaisuutta tulisikaan. Tästedes Ali pitäisi entistä tarkemmin huolen siitä, etteivät he törmäisi koskaan, missään olosuhteissa.

Ja pahinta oli, että se oli nytkin tuntunut niin uskomattoman hyvältä.

Päivämäärä:   3.8.08 13:23:24

Mun on pitänyt tulla ilmoittautumaan vaikka kuinka monta kertaa, niin se vaan on aina jäänyt :D Mutta hienoa, olis mukava lukea se toinenkin. Odottelen sillä välin tämän parissa.

Viimeinen kappale on kuin täysin mun elämästäni repäisty. :o Pelottavaa!

Päivämäärä:   3.8.08 16:40:06

kaapista ulos-viikko? hei vähä hyvä. onks kellään viel jotain paljastettavaa? ;DD

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   3.8.08 17:58:47

TADAA ! Nyt sain vihdoin ja viimein luettua tämänkin alusta. Eka tökki, nyt on huippu. Kyllä sä Sennnu vaan osaat. Jep.
Hyvää hoitoa Jessi-vierotukselle. ;)

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   3.8.08 18:15:07

Siis voi vee!
Arvatkaa kuka tollo on istunu koko päivän koneen eessä ja lukenu tän tarinan alusta alkaen? Öö..MINÄ!
Ihan sairaan upee tarina, mahtava, ihana, loistava...
Vou, tykkään sikapaljon! Jäin koukkuun tyyliin heti kun olin lukenut ensimmäisen rivin.

Tosin nyt mulla on sellanen fiilis, et voisin vetää tota Stumppia turpaan..ja rankasti! :'D

Ja awww, Artsi on jotenkin niiin mahtavan suloinen!
Jatkoa ja äkkiä, plis!

Päivämäärä:   3.8.08 18:19:34

En käyny eilen lukemassa ja tänäänkin vasta nytten, niin ihanan paljon tekstiä oli ilmestyny:)
Mukava yllätys kaiken juhlissa juoksemisien jälkeen...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.8.08 21:31:55

*laskee kaapista tulleita* :D
----------
Suunnitelmia

Ilse ei ollut juurikaan lukenut, mutta kävi kuitenkin kesäkuussa englannin kielen pääsykokeissa. Hänellä ei ollut erityistä hinkua yliopistoon, eikä hän tiennyt, minkä ammatin voisi englanninkielen turvin hankkia, mutta se oli hänelle vahva kieli ja oli ehkä mahdollista, että hän pääsisi livahtamaan sisään ja voisi sitten hakea opiskelija-asuntoa. Sitten hän oli tietenkin alkukeväällä laittanut yhteishakuun paperit, niin kaikki tekivät, mutta hän ei edes muistanut, mihin oli hakenut. Niistäkin saattaisi poikia opiskelupaikka, ja se oli nyt tärkeämpi kuin mikään muu. Kuukauden asiaan perehtymisen jälkeen oli käynyt selväksi, että opiskelija-asunto oli oikeastaan ainoa mahdollisuus, elleivät sekä Stumppi että hän yhtäkkiä saisi sadan prosentin palkankorotusta tai alkaisi tehdä kuudentoista tunnin työpäiviä. Yksityisten vuokra-asuntojen hinnat olivat pöyristyttäviä, eikä kaupungille päässyt asuntojonoon kuin hännille, kun asui vielä vanhempien luona.

- Meidän pitäisi olla naimisissa ja meillä pitäisi olla pari muksua, kolmas tulossa ja häätö, Ilse laski surkeana.
- Nyt ei oo niin hätääkään, meillä on meidän kämppä juhannuksesta heinäkuun loppuun, muistutti Stumppi. Hänen alkuun niin kaikenvoittava intonsa etsiä asuntoja oli vähän haalentunut, kun vaatimukset joka paikassa olivat tosiaan tuota tasoa, ja kun hänen perheensä oli lähdössä kesälomalle.
- Sentään, Ilse huokaisi. Sepi oli kysynyt, aikoiko nuoriparikin tulla mökille ja loukkaantunut vähän, kun Ilse oli suoraa päätä kieltäytynyt ja Stumppi nauranut.
- Mä olen viettänyt siellä ihan tarpeeksi monta kesää, mä en enää ikinä tuu sinne hyttysten syötäväksi.
- Katotaan vaan, missä vaiheessa sä saat hankittua oman kesämökin, oli Sepi sanonut suuttuneena. – Et varmaan ikinä – minäpä olen semmoisenkin ostanut.
- Mutta yhtä vanha ja käytetty sekin oli kun akkasi, Stumppi livautti, sillä he olivat sopivasti juuri lähdössä. Ilse pysähtyi rappukäytävään nauramaan, kun he olivat paiskanneet oven perässään kiinni.
- Kerrankin se sai nenälleen! Onko se tosiaan voinut mennä ostamaan vanhan mökin?
- On on, se on ikivanha. Joka kesä kun sinne mennään, se on yhdestä nurkasta painunut niin, että sitä pitää nostaa auton tunkilla ja lisätä uusi kivi kulman alle, Stumppi nauroi ja vakuutti pyhästi puhuvansa totta.
- Missä se on?
- Pohjois-Karjalassa, ihan korvessa. Matkakin kestää ainakin kuusi tuntia. Siellä ei oo mitään muuta tekemistä kuin ajaa naapureille kylään, eikä sielläkään ole mitään tekemistä. Tai Sepi ryyppää naapurin äijän kanssa ja muut odottaa, että pääsis takaisin mökille nukkumaan, paitsi että sitten se mölyää känniuhoissaan niin, ettei kukaan saa nukuttua.

Ilseä puistatti ajatuskin, mutta olisi kyllä ihanaa, että heillä olisi koko asunto käytössään sen aikaa.
- Pidetäänkö me juhannusbileet? hän kysyi.
- No totta hitossa, miksei pidettäisi, Stumppi lupasi. – Mutta ei kauheen isoa porukkaa, eikä Nitaa. Se on koko ajan sen näköinen kuin se haluaisi raadella mut palasiksi.
- Ei se tulisikaan. Eikä pääsisikään, ne lähtee Italiaan. Mutta Alin mä pyydän, Ilse sanoi päättäväisesti.
- Ali on ihan eri juttu, Stumppi myönsi. – Ehkä pitäisi ruveta jo varottelemaan, että kaikki tietää, ettei oo pakko karata mökeille ja maalle. Lasse ainakin menee muuten.

Alia ei kuitenkaan saanut kiinni.
- Se on siellä Ypäjällä pääsykokeissa, hänen äitinsä selitti.
- No niin tietysti, enhän mä muistanut, että ne on nyt, sanoi Ilse harmistuneena. – Koskas se tulikaan sieltä?
- Torstaina, ja sitten sillä on ensi viikolla ne toiset pääsykokeet ja mä olen varma, ettei se tällä viikolla ole lukenut ollenkaan, Kristiina avautui. Ilse ei osannut siihen sanoa oikein mitään, pyysi vain sanomaan, että hänellä oli asiaa sitten, kun Alilla tuntuisi olevan hetki aikaa.

Sitä löytyi näköjään lauantai-iltapäivällä.
- Sä olit kuulemma soitellut, sanoi Ali.
- Jep, millaset pääsykokeet oli?
- Pelottavat, kuului vastaus ja Alin ääni oli harvinaisen totinen. – Mä luulin osaavani jotain, mutta nyt mä tajusin, etten osaakaan mitään. Mä en ikinä pääse sinne.
- Niinkö? Mutta osaathan sä, sähän kilpailet ja kaikkea.
- Mäkin luulin että se merkkaisi jotain. Mutta pahalta näyttää. Entä sun pääsykokeet?
- Ei paljon toivoa sielläkään, Ilse huokaisi. – Mutta mitä sä teet juhannuksena?
- Oon tallilla. Se vastaus tuli nopeasti ja epäröimättä.

- Juhannusaattona? Aattoiltana?
- Todennäkösesti. Madden varsan pitäisi syntyä ens viikolla ja mä aion mennä vahtimaan sitä öisin. Mä en luota Ollikaiseen, että se jaksaa juosta tallilla kovinkaan monta kertaa yössä.
- Sä pelkäät, että se ryyppää arvasi Ilse.
- Ei, en mä sitä oikeastaan pelkää, Madde on sen lemppari ja silmäterä. Mutta ei se ainakaan aio nukkua tallissa niin kuin mä.
- Aiotko sä tosiaan uskaltaa nukkua siellä yksin?
- Miksen uskaltaisi? Ei siellä metsähiiriä pahempaa voi olla ja Ollikainen asuu parinkymmenen metrin päässä. Mutta siellä mä varmaan olen. Miten niin?
- Stumpin porukat lähtee mökille ja me meinattiin kutsua vieraita, mä olisin halunnut sutkin sinne.
- No nyt ei käy, Ali sanoi kuulostamatta kovin pahoittelevalta.
- No hitto, alkaa näyttää siltä, että mä vietän juhannusaaton Lassen ja Läden ja Korvasen kanssa, Ilse sanoi, eikä voinut olla itsekin nauramatta koko surkuhupaisuudelle.
- Ja Stumpin, Ali muistutti.
- Niin, luojan kiitos sekin on siellä. Ja tulethan sä sitten, jos se varsa on syntynyt jo?

Ali mutisi jotain mikä ei oikein kieltänyt eikä luvannut. Hänen otsansa tuntui hikoavan ja hän pyyhkäisi sitä tuskastuneena. Ihana Madde, joka soi noin hyvän tekosyyn kieltäytyä Ilsen kutsusta, jota hän ei missään nimessä voisi hyväksyä! Muuten hän olisi saanut ruveta keksimään jotain rengasmatkasta Lappiin äidin kanssa tai vuokramökistä jossain hyvin kaukana, ja sellaisista valheista oli helppo jäädä kiinni, Ilsen tarvitsisi vain kysyä äidiltä miten matka oli mennyt.
- Hyvä, Ilse sanoi tyytyväisenä, ilmeisesti Ali oli kuulostanut enemmän myöntävältä. – Huvittaisko sua lähteä ulos? Me ollaan menossa jonnekin terassille.
- Mun täytyy pyykätä ja mulla on huomenna kisat, Ali sanoi nopeasti. – Ja äiti naputtaa ens viikon pääsykokeista, voi jestas miten se naputtaakaan!
- Tsemppiä sitten vaan, niin kisoihin kuin kokeisiin, Ilse huokaisi. – Sä et raukka saa ikinä tehdä mitään kivaa.
- Mä menen mieluummin kisoihin, vaikken enää osaakaan ratsastaa, kuin terassille hankkimaan itselleni krapulaa, Ali nauroi, ja vaikka loppuosa puhelusta olikin vain iloista lörpöttelyä hän oli iloinen, kun se päättyi.

Hiki siinä oli tullut. Hiki huonosta omastatunnosta. Ei niin, että mitään olisi tapahtunut sitten lakkiaisillan, ja eihän silloinkaan pussailua kummempaa, mutta… Ali nojasi takaraivonsa eteisen seinään ja kolautti sitä muutaman kerran siihen. Hänen oma päänsä tässä oli se, jota sai syyttää. Lakkiaisillan halailua Stumpin kanssa ei voinut pistää humalan tiliin, kuten kaikkia aikaisempia kertoja, ja vielä pahempaa oli se miten se palaili mieleen iltaisin kun oli nukahtamassa ja vähemmänkin sopivina hetkinä. Pahimpia kaikista olivat ehkä unet, joita hän näki. Niistäkin heräsi hikisenä mutta unissa ei omatunto sentään vaivannut. Herätessä vasta, eikä niistä muutenkaan olisi välittänyt herätä. Tämä oli pahempaa kuin se, kun hän oli syksyllä kuvitellut olevansa ihastunut Jukeen, ja samalla vielä suloisempaa.
- Kylmään suihkuun, hän mutisi itsekseen ja totteli. Kaipa aika auttaisi, ja järki, ja kylmät suihkut.

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   3.8.08 22:00:40

Mä oon sitten vaan puolikas, kun sä kuitenkin tiesit mun olevan siellä kaapissa. ;>

Ja kyllähän se kesti! Koko päivän oon kytänny jatkoa. :)
Mä en tykkää Stumpista, ärrr oon raivoissani ku se on niin tyhmä. Ja Ilse on kans vähän tyhmä.. tai siis ei sillain tyhmä mut sillain..jotenkin vähän säälittävä ehkä.

Mut silti tää on loistava. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   3.8.08 22:14:36

Aiskii, mä tiesin, ettet sä ollu kaapissa ;)

Päivämäärä:   4.8.08 11:46:09

Jatkuja.

Lähettäjä: aiskii 
Päivämäärä:   4.8.08 13:01:13

No hyvä, sietääkin. ;)

Ja nyt sitä jatkoa kiitos, tylsistyn kotona kipeänä, tarviin piristystä.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   4.8.08 14:31:29

Jatkuu?

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   4.8.08 15:33:46

Jeijj! Mahtavaa. Jatkuu?
(Sori että olen tälläinen tylsimys plösö enkä voi sanoa muuta kuin jotain niin kulunutta kuin: jatkuu?)

Ainiin, ja Ilse on ihana nimi, mistä keksit sen?
En ole nimittäin ikinä kuullut :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 15:54:09

Hih, en mä pääse tähän omalle koneelle kuin iltaisin ja viikonloppusin, vaikka miten tekis mieli laittaa jatkopätkiä muulloinkin. Ja illalla yritin kyllä laittaa yöpalaa, mutta sillon tää ei antanu. Saa nähdä toimiiko nyt?

Ilse-nimellä on ihan oikeesti tarina, joten kai sen sietää kertoakin. Mä jonotin kerran diskoon, kun joku huusi isoon ääneen Ilseä. Piti oikein kääntyä katsomaan, kelle niin huudettiin, ja siinä se oli, pitkä, kaunis vaalea tyttö. Mielikuvitus alkoi laukata ja tässä on sitten tulos. Niin että jossain päin on olemassa ihan oikea Ilse.

*hmm* edelleen se valittaa hetkellistä häiriötä. Tuleekohan edes nää höpinät ilman jatkopalaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 15:55:38

Kokeillaanpa sitten lyhyemmissä pätkissä, 2 A4:sta ei ainakaan pääse läpi.
----------
Ilse tunsi itsensä inhottavan yksinäiseksi juhannusviikolla. Nitan perhe oli lähtenyt viikonloppuna jokavuotiselle italianmatkalleen, Ali oli selkeästi ilmoittanut olevansa kiireinen ja Stumppi teki iltavuoroja huoltoasemalla. Siellä hän saattoi pistäytyä, mutta ei siellä kyllä jaksanut istua koko iltaa oman työpäivän päätteeksi. Sitä paitsi Stumppi, joka sai nukkua aamuisin, yritti mielellään houkutella häntä sitten kaupungille yhdelle tai kahdelle eikä Ilse halunnut roikkua ulkona kauhean myöhään, hän kun sai tätä nykyä ilmoittautua työpaikalla jo kahdeksalta. Stumppi tuli sitten useimmiten hänen luokseen yöksi, tai jos ei tullut, oli epäilemättä unohtunut ravintolaan myöhempään kuin oli soveliasta. Edelleenkään Ilse ei suostunut kyselemään raportteja hänen menoistaan. Stumppi kiusaantuisi sellaisesta ja alkaisi tuntea itsensä kahlituksi, ja sitten ei olisi kellään enää kivaa.

Keskiviikko-iltapäivänä ilmestyi Ali tiskin toiselle puolelle hymyilevänä ja hyväntuulisena.
- Moneltako sä pääset töistä? hän kysyi.
- Neljältä, miten niin?
- Ajattelin vaan että oisko sulla aikaa kahville tai jotain. Mä tulin niistä hiton pääsykokeista ja usko tai älä, ne oli paljon helpommat kuin mitä mä luulin.
- Tee jotain tunti, käy vaikka vaateosastoilla, mä pääsen varmaan sitten livahtamaan Ilse hätääntyi. Tämä oli liian hyvä tilaisuus hukattavaksi – he eivät olleet nähneet silmästä silmään sitten ylioppilasjuhlien. Ali näytti hetken miettiväiseltä mutta nyökkäsi sitten.
- Mikä ettei. Ei mulla mihinkään oo kiire. Mä tuun takasin tähän sitten.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 15:56:39

Niin tapahtui, ja onneksi siihen mennessä Elvi oli lähtenyt asioilleen, kuten hän yleensä jossain vaiheessa iltapäivää teki. Aulia ei näyttänyt haittaavan, vaikka Ilse katosi viisi minuuttia aikaisemmin.
- Mihin mennään? Ali kysyi.
- Mihin vaan, kunhan kadotaan tästä. Jonnekin, missä on ulkopöytiä.
- Ei tänään, siellä sataa.
- Äh, tuolla sisällä ei näe edes säätä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 15:57:55

He päätyivät nuhjuiseen kuppilaan Asematunnelissa. Eipä sillä niin väliä ollut, missä istui jos aikoi vain jutella eikä viihtyä katselemalla sisustusta.
- Joko se varsa on syntynyt eli pääsetkö sä meidän bileisiin? Ilse kysyi innokkaana. Ali puisti päätään.
- Tänään mä vasta lähden sitä vahtimaan. Mä en uskaltanut viime yönä, kun ajattelin, että jos mä nukun siellä pommiin, en millään ehdi ajoissa kokeisiin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 16:03:01

Ei, mä en saa tota seuraavaa pätkää postattua en niin millään :o

Päivämäärä:   4.8.08 16:28:04

Mun loistavaa päivää vaan paransi se, että sä olit jatkanut! Oli ihana tulla koneelle, kun oli jotain luettavaa eilisen matsin koosteen lisäksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 16:34:53

Voisit tehdä vastapalveluksen :D

Tässä on nyt tosiaan pikkupätkä, mitä mä en saa tänne edes uudelleen kirjottamalla (mikähän siellä on se Vaarallinen Sana?)
Voitte lukea sen täältä

Päivämäärä:   4.8.08 18:08:12

Very good! Ainoa juttu, joka särähti silmään, oli tuo italianmatkalleen. Tulisiko ehkä Italian-matkalleen?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 18:38:46

Jep! Olet oikeassa! Aika lailla googlausta se vaati, mutta noin näyttäisi olevan.
Jos genetiivialkuisen yhdyssanan alkuosana on erisnimi, käytetään yhdysmerkkiä, Viron-matka, Lapin-tuliaiset tai Suomen Brasilian-suurlähettiläs.

LähettäjäTripi 
Päivämäärä:   4.8.08 18:44:17

taas loistava viikonloppu mökillä takana! nukkunu perjantaista laskien jotain 7h :s lauantaiaamuna ekan tunnin, seuraavana yönä jotain 5, ja su illalla ehkä sen tunnin :) mut nyt ei kerkee lukea, pitää lähteä töistä pois :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 21:24:19

K-16

Ali oli iloinen, että oli käynyt moikkaamassa Ilseä. Oli ollut hyvä päästä juttelemaan ja verestää ystävyyttä: hänellä oli ollut huono omatunto siitäkin, etteivät he olleet tavanneet. Nyt asiat voisivat taas lähteä rullaamaan oikeaan suuntaan kun hän oli konkreettisesti todistanut, miten höpsähtänyt Ilse aina vaan oli poikaystäväänsä. Yhteinen asunto! Ajatuskin tuntui pelottavalta – miten sitä koskaan uskaltaisi ruveta asumaan jonkun vieraan ihmisen kanssa? Toisaalta Ilsellähän siitä oli enemmän kokemusta, ensin hän oli muuttanut vanhemmiltaan mummille ja sitten sieltä isän uuden perheen luo. Ehkä se joillekin sopi paremmin. Ali ei voinut kuvitella viihtyvänsä, jos joutuisi jakamaan kaiken jonkun kanssa. Hän alkaisi varmasti paiskoa esineillä sitä, joka ei osaisi laittaa tavaroita oikeille paikoilleen. Ja Ilsen lapsijutut olivat ihan käsittämättömiä. Likka ei ollut kuukautta päälle kahdeksantoista vielä ja puhui jo sellaisista!

Mietteissään hän pakkasi tallille tarvittavia tavaroita ja totesi selvinneensä talvisesta englanninmatkasta pienemmällä laukulla.
- Sulla on melkonen pakaasi, hänen äitinsäkin totesi. – Ajattelitko sä tulla kotiin ollenkaan ennen kuin se varsa syntyy?
- Mä ajattelin tulla huomenna kotiin nukkumaan, Ali sanoi ja katsoi isoa urheilukassia. – Mutta tuolla on lukemista ja kirjepaperia ja mankka ja evästä ja huopa ja taskulamppuja ja pattereita ja kaikenlaista muuta tarpeellista. Makuupussi pitää ottaa sitten vielä lisäksi.
- Ethän sä saa noita sinne pyörällä mitenkään, mä voin viedä sut.
- Veisitkö sä? Se olisi kyllä kivaa. Kyllä Ollikainen varmaan heittää mut aamulla takaisin, Ali sanoi toiveikkaana.
- No vien. Koska sä haluat lähteä?
- Vaikka kohtapuoleen niin mä ehdin ratsastaa Hiskin, ennen kuin on sen nukkumaanmenoaika.

Aurinko paistoi vielä täysillä kun he kahdeksan aikoihin kaarsivat tallin pihaan. Alin äiti tuli kohteliaasti kurkistamaan Hiskiä ja vaihtoi muutaman sanan Ollikaisenkin kanssa, joka oli tullut vilkaisemaan Maddea mutta kauan hän ei viihtynyt. Tämä touhu oli vienyt hänen tyttärensä kokonaan, mutta itse hän ei siitä piitannut, eikä oikein ymmärtänyt miksi joku halusi elämäntyökseen olla hevosten kanssa. Jonkinlaista hulluutta se kai oli. Onneksi Ali oli suostunut sentään käymään yliopistonkin pääsykokeissa.

Ali ratsasti huomaamattaan toista tuntia. Ajan kulua ei huomannut, kun valo ei vähentynyt ollenkaan ja hän mietti tulisiko yölläkään kunnolla pimeää. Tallinylisillä tosin varmaan tulisi, siellä oli vain pienet ikkunat katonrajassa, ja siellä oli päivälläkin himmeänhämärää, sillä ikkunoita ei ollut pesty varmaan ikinä. Joka tapauksessa olisi kai parasta mennä rakentamaan pesä sinne niin kauan kun siellä näkisi ilman taskulamppua.

Hän palautti Hiskin laitumelle muiden sekaan ja raahasi tavaransa ylös. Pyöreästä tallista pisti esiin lyhyt siipirakennus, jossa Ollikainen säilytti kaikenlaista rojua, ja sitä kautta pääsi myös tallirakennuksen yläkertaan jossa säilytettiin heiniä. Vanhaa heinää oli siellä vielä joitakin kymmeniä paaleja ja Ali hajotti niistä surutta yhden lattialle alusikseen. Hevoset eivät ehtisi kuitenkaan syödä kaikkea ennen kuin tulisi uutta. Ihan lähelle heinäluukkua hän ei tohtinut asettautua, sillä häntä pelotti ajatus että hän unissaan kierähtäisi siitä alas talliin. Heinäkerroksen päälle hän levitti huovan ja sen päälle makuupussinsa. Kokonaisista paaleista tuli hyvä yöpöytä ja selkänoja. Lopputulos näytti niin mukavalta, että Alin teki mieli heittäytyä siihen saman tien, mutta ensin hänen piti hakea Madde sisään ja Ollikainenkin oli käskenyt iltapalalle. Yhdentoista maissa hän vasta hän palasi pesälleen. Talliin hän oli jättänyt valaisemaan yksinäisen lampun joka oli satulahuoneena toimivan välikön seinässä. Sen valossa näkisi ylhäältä kurkistaessaan oliko Madde jalkeilla vai makuulla eikä tarvitsisi osoitella taskulampulla.

Ylisillä sen sijaan oli niin hämärää että Ali sai hetken totuttaa silmiään oviaukolla, ennen kuin uskalsi peremmälle etsimään taskulampun. Sen valossa kaikki näytti entistä kotoisammalta ja vaihdettuaan ratsastushousut löysiin tallihousuihinsa ja riisuttuaan rintsikat hiertämästä hän heittäytyi makuupussinsa päälle ja asetteli taskulampun osoittamaan kirjaansa. Radion hän avasi hyvin hiljaiselle, jottei se peittäisi Madden mahdollisia ääniä ja laittoi herätyskellon varmuuden vuoksi soimaan kello yhdeltä. Voisihan hän huomaamattaan nukahtaa, vaikkei se nyt tuntunut mahdolliselta.

Kirja kuitenkin valahti melkein heti vatsalle. Hän oli nukkunut edellisyön huonosti jännittäessään pääsykoetta ja viileys, hiljaisuus ja heinäntuoksu houkuttelivat kevyeen horteeseen. Siitä olisi kai tullut kunnon, syvää unta, ellei hän olisi kuullut jotain. Autonmoottorin ääni ei huolestuttanut, ehkä Ollikainen oli lähdössä yöjalkaan tai Juke tuli käymään, vaikka ei tuo kuulostanutkaan ison jenkin hörpötykseltä, mutta sitten alapuolelta tallista kuului kolaus. Se oli todennäköisesti vain Madden kavio, joka osui seinään, mutta se havahdutti Alin lopullisesti ja hän hiipi luukulle.

Madde seisoi kaikessa rauhassa karsinassaan, mutta ei torkkunut vaan oli työntänyt päänsä oven yli. Ali näki toisenkin hahmon, joka sai hänen mahansa kouristumaan. Kullanvaaleat hiukset erottuivat hämärässäkin kun hahmo epäröiden kosketti hevosen päätä, eikä hänen laiskasta liikehtimisestään voinut erehtyä.
- Mitä hélvettiä sä täällä teet? Ali kysyi kiukkuisesti, ennen kuin tuli edes harkinneeksi että olisi voinut olla ihan hiljaakin ja palata jatkamaan lukemistaan. Stumppi vilkaisi ylös hämmästyneen näköisenä.
- Sielläkö sä olet?
- Mä olen täällä, mutta miksi sä olet siellä?
- Tulinpahan vaan. Miten sinne pääsee?
- Hyppää ja kiipeä, Ali tuhahti. Stumppi taisi hetken harkita, sillä hänen katseensa pyyhki kattoa ja seiniä, mutta sitten hän tajusi.
- Jostain sieltä takaa. Ei sun tarvii tulla vastaan, enköhän mä löydä.

Ali palasi makuupussinsa päälle istumaan ja yritti päästä yli säikähdyksestään mutta hänen sydämensä laukkasi laukkaamistaan, eikä hän oikein osannut päättää, oliko sen jumputus positiivista vai negatiivista. Oli kai turha kuvitella, että Stumppi oli ilmestynyt tänne ihan vaan ohi kulkiessaan sanomaan moi ja jatkamaan sitten matkaa. Miten tästä tilanteesta selviäsi, kun ei voinut edes karata kotiin, olikin mielenkiintoinen juttu. Puhumattakaan sitten siitä, että iso osa hänestä ei edes halunnut selvitä kunnialla.
- No niin, sanoi Stumppi oviaukolta tyytyväisenä löydettyään luiskan ylös.
- Sun ei olisi pitänyt tulla tänne, Ali sanoi heikosti, kun poika romahti istumaan hänen viereensä ja katseli ympärilleen, heinäpaaleja, Alin tavaroita, taskulamppua joka lojui heinäpaalin päällä.

- Ei mulla ollut muutakaan tekemistä Stumppi hymyili.
- Olisit mennyt nukkumaan. Millä sä edes pääsit tänne?
- Pomo lainasi autoa.
- Entäs Ilse?
- Eiköhän se nuku omassa sängyssään. Sinne se ainakin jäi, kun mä keksin tulla pitämään sua hereillä.
- Mä en taida haluta, että sä olet täällä, Ali sanoi, muttei kovinkaan vakuuttavasti.
- No voin mä mennäkin, en mä nyt väkisin seuraan tunge, Stumppi sanoi ja heittäytyi makaamaan kädet niskansa takana. Hän oli ihan liian lähellä, eikä tullut mitenkään yllätyksenä, että hän kohta ujutti kätensä Alin paidan alle, paljasta selkää vasten.
- Eikö sulla ole minkäänlaista omatuntoa? Ali kysyi melkein itku kurkussa.
- Ei, Stumppi myönsi. – Mä olen havainnut että semmosesta on vaan haittaa hauskanpidolle. Sullako on?
- No on.
- Lähetä se nyt yölomalle, Stumppi ehdotti ja yhdellä sulavalla liikkeellä hän nousi istumaan, tarttui tyttöä olkapäistä ja painoi tämän makuulle. – Tää on kivaa. Mä oon Tauno Palo, ole sä se Regina mikä se nyt olikaan.
- Linnanheimo, Ali sanoi automaattisesti.
- Niin just. Romantiikkaa heinäladossa, Stumppi nauroi ja suuteli häntä varovasti.
- No voi víttu, Ali mutisi ja nosti kätensä pojan niskaan. Hänellä ei ollut enää tahdonvoimaa vastustella. Hänestä tuntui, että Stumppi nauroi edelleen, mutta ihan varma hän ei voinut olla, veri kohisi korvissa liian kovaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 21:25:05

*Äimänä*
Mä en edelleenkään tajuu, mitä pahaa oli tossa yhdessä pätkässä joka jäi välistä?????

Päivämäärä:   4.8.08 21:42:04

Bongasin virheen! Viiva seinään, koska sulla ei koskaan ole semmosia tekstissä, ei ainakaan niin mainittavia kuin omat virheeni.

englanninmatkasta - Englannin-matkasta :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   4.8.08 21:44:06

Mä en aio korjata noita :D Kaikki mun matkat on kirjoitettu samalla lailla :D

Päivämäärä:   5.8.08 13:49:11

Nostetaan.

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   5.8.08 15:40:00

Jeijj!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.08 15:56:54

Krääh, tää piruilee taas!
Onnistuuko edes pelkän kommentin postaus?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.08 16:04:02

Enpä viitsi leikkiä enempää. Täällä seuraava pätkä.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   5.8.08 16:21:28

Voi Ali, Ali..

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   5.8.08 18:32:06

Voi, Ali, Ali, Ali...

Päivämäärä:   5.8.08 21:14:25

Voi Alia, aijai :D

Päivämäärä:   5.8.08 21:21:13

Stumppi on edelleen inha, mutta voi Ali minkä menit tekemään.

Päivämäärä:   5.8.08 21:37:42

apua mulla on vaikka kuinka paljon lukematta!! Huomenna töissä sitten :) saan korjattua mun auton vihdoin!!!

Päivämäärä:   5.8.08 22:04:23

Vielä tälle päivälle?:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.08 22:12:07

Jep jep :)
--------
Bonussektori

Ali oli laittanut kellon soimaan uudelleen kolmelta ja sitten taas viideltä. Ei häntä erityisesti kiinnostanut nousta katsomaan, miten Madde aina vaan nukkui samassa asennossa, mutta velvollisuudentunnosta hän kummallakin kerralla ryömi luukulle katsomaan.

Paluu oli niin hankalaa. Nukkuvan Stumppi odotti häntä. Kolmelta hän vielä painautui lähelle, viideltä hän jäi istumaan heinäpedin nurkkaan. Hän veti hiljaisesti verkkarit jalkaansa, ja T-paidan päälle Stumpin takin. Ylisillä alkoi olla viileää. Sitten hän istui Stumpin vieressä tarkoituksenaan ainoastaan katsella. Poika oli kaunis kuin kiiltokuva, ja kaikki ne asiat, mitä hän oli tehnyt Alille… Tämä yö oli ollut enemmän kuin kaikki elokuvat, mitkä hän oli koskaan nähnyt tai kirjat, jotka koskaan oli lukenut. Stumppi oli ollut enemmän. Siltikin se omituinen olo, ettei hän oikeastaan ollut oma itsensä ja ettei tämä kaikki tapahtunut hänelle, alkoi hälvetä ja tilalle hiipi kuristava ahdistus. Totta tämä oli ja katsoi asiaa miltä kantilta tahansa, hän oli halveksittava olio. Minkään kriteerien mukaan ei ollut sopivaa peuhata parhaan ystävän poikaystävän kanssa. Ei siitäkään ollut mitään lohtua, ettei hän ollut yksinään sopassa. Kaikki tiesivät muutenkin, ettei Stumpilla ollut mitään moraalia ja hän oli nyt ihan samanlainen ällötys. Onnettomana hän asettui makaamaan ihan huovan reunalle, niin kauas pojasta kuin pääsi. Hän kaipasi kotiin ja omaan sänkyynsä kipeämmin kuin ehkä ikinä, mutta eihän hän voinut karata, kun oli luvannut olla täällä. Tuskin bussitkaan vielä kulkivat, hän olisi saanut kävellä yli kymmenen kilometriä.

Seitsemän jälkeen Ali heräsi kolahduksiin, ja kuunneltuaan hetken tunnisti Ollikaisen äänen, kun tämä jutteli Maddelle. Yövuoro oli näköjään ohitse. Hän ei kuitenkaan mennyt huikkaamaan huomenia, kuvitelkoon mies hänen nukkuvan. Hän olisi kai saanut aamukahvia, mutta ensin hänen piti järjestää Stumppi jotenkin siististi matkoihinsa.

Paitsi että tietystikin Ollikainen oli huomannut oudon auton pihassa, Ali tajusi ja painoi kädet kasvoilleen, joita alkoi kuumottaa. Mies tiesi, että hänellä oli seuraa täällä, vaikkei tiennytkään kuka. Eihän sillä sinänsä ollut väliä, hän oli vapaa, valkoinen ja täysi-ikäinen, eikä hän Ollikaiselle ollut tilivelvollinen, mutta nololta se vain silti tuntui.
- Hei, sanoi Stumppi ja kurotti kätensä Alin mahan päälle. – Kenen luvalla sä olet menny pukemaan päälles?
- Älä viitti, Ali sanoi käsiensä takaa. – Se on ohi nyt, on aamu.
- Älä höpötä. Poika siirtyi lähemmäksi ja kietoi kätensä hänen ympärilleen. Se tuntui lohdulliselta ja turvalliselta ja Ali huokaisi tyytyväisenä, kunnes muisti taas, ettei mikään ollutkaan kunnossa.
- Tää on ihan yhtä hélvettiä, hän puuskahti. – Mulla on niin huono omatunto, että mun tekisi mieli itkeä.
- Unohda se, ehdotti Stumppi kevyesti.
- En mä voi.
- Et sä voi mitään muutakaan. Mitä kello on?
- Seitsemän, tai kohta puoli kahdeksan. Pitääkö sun mennä töihin?
- Iltapäivällä vasta, mutta tukussa mun pitää käydä, sitä varten mä sain lainata autonkin. Mitä sä aiot?

He olivat kuin vanha aviopari, tuli Alin mieleen, kun Stumppi antoi hänelle suukon otsalle. Tai ei kauhean vanha, ei niin vanha, että he olisivat välinpitämättömiä tai riitaisia.
- Mä menen kotiin nukkumaan, että jaksan ens yönä taas heräillä, hän sanoi.
- Haluatko sä kyydin?
- Sama kai se, saanko mä sen sulta vai ruinaanko Ollikaiselta.
- Ja haluatko sä muuten vielä kyytiä? Yks varvi ennen ylösnousua?
- No en!
- Samaan morkkikseen se menisi, Stumppi houkutteli.
- Kortsut loppu, Ali muistutti ja nousi istumaan. Edellispäivänä hän ei olisi voinut kuvitella aamulla juttelevansa muina naisina kortsuista jonkun kanssa. Punastelematta vieläpä.
- Ai niin se, Stumppi muisti. – No onneksi mä olen menossa sinne tukkuun.

Ollikaista ei näkynyt, kun he hipsivät alas ja Madde oli pikku aitauksessa yksinään, varjossa puun alla. Ali harkitsi hetken käydä ilmoittautumassa talossa, mutta päätti kuitenkin jättää sen tekemättä. Ollikainen arvaisi hänen lähteneen, kun vieras auto olisi poissa ja tietäisi kyllä hänen palaavan illalla. Madde tuskin varsoisi päivän aikana, mutta jos niin kävisi, mies varmaan soittaisi. Ja pitäisi hänen joka tapauksessa tulla illalla ratsastamaan Hiski.

Stumpille hän ei enää vastaillut kuin yksitavuisilla sanoilla ja pian poikakin lakkasi yrittämästä keskustelua. Alin talon kohdalla hän kuitenkin sipaisi tyttöä niskasta.
- Suukko?
- Älä viitti, Ali sanoi taas ja vilkaisi häntä epäilevästi. Hänen olisi kyllä tehnyt mieli, noin jäähyväisiksi, sillä tässähän tämä nyt oli. Stumppi oli saanut, mitä halusi ja jättäisi hänet rauhaan, onneksi ja valitettavasti.
- Sä leikit taas jääkaappia, Stumppi huomasi ja kumartui lähemmäs. Hänen huulensa olivat hyvin pehmeät ja maistuivat Sisu-pastilleilta. Ali vastasi surullisesti.

- No, mä menen. Hyvää loppuelämää tai jotain, hän sanoi sitten. Ei maksanut vaivaa pitkittää tätä ja sitä paitsi, vaikkei ollut luultavaa, että Ilse haahuilisi tästä ohitse tähän aikaan aamusta, oli se kuitenkin mahdollista.
- Nähdään illalla, Stumppi sanoi iloisesti.
- Niin, niin, Ali sanoi ja paiskasi auton oven kiinni. Tyhjiä lupauksia, joihin ei viitsinyt edes vastata. Hän menisi omaan sänkyynsä nauttimaan laatuajasta iltaan asti, jos nyt saattoi pitää laatuaikana itsesyytöksissä kieriskelyä.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.08 22:13:00

(Ja miten toi pätkä taas pääs läpi ilman mtn ongelmia? Onkohan se kellonajasta kiinni?)

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   5.8.08 22:15:59

Hannu taisi selvittää tämän jutun, kun sille asiasta valitettiin. Omatkin pätkät on nyt mennyt hyvin läpi :)

Ja jatkoa taas kaivataan, tästä tarinasta ei vaan koskaan saa tarpeekseen :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   5.8.08 22:25:39

Oo, oispa kiva, whiskypiste, jos näin on! Kiitos kun valitit, mulle ei tullut mieleenkään :)

Lähettäjä: hihi 
Päivämäärä:   5.8.08 22:44:33

Pistä lisää jatkoa,pliiiis ! =) Oon kans nyt yks näitä kaapista tulleita. Joskus ennen joulua bongasin sun Jessi-tarinat täältä ja sieltä sivuilta luin ne kaikki ja sen jälkeen täältä kaikki mitä oli! Ja lisää haluun !

Päivämäärä:   5.8.08 22:50:12

Mulle tuli tossa mökkiviikonloppuna sellanen olo, että mun ois pitäny jatkaa kirjaa mikä mulla oli kesken... mutta hetken mietittyäni tajusin, että se olikin tämä tarina :) Pari pätkää enää luettavana.. pitää vissiin säästää töihin loput ja nukkua nyt ees pari tuntia :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 00:09:08

Haa, yks lisää *keräilee päänahkoja*

Yöpala
------------

Illalla Ali oli jo kuitenkin paremmalla tuulella polkiessaan takaisin tallille. Parin tunnin lisäunet olivat tehneet ihmeitä, ja vereslihalla olleen omantunnon päälle oli jo alkanut kasvaa uutta nahkaa. Ilse ei voinut loukkaantua sellaisesta, mitä ei tiennyt ja Stumppihan vilkuili kuitenkin kaiken aikaa muita tyttöjä. Ali oli varma, että Ilse tiesi sen jollain tasolla. Tuntui laimealta ja typerältä luvata itselleen olla Ilselle oikein kiltti tästedes, suorastaan tekopyhältäkin, mutta ei hän parempaankaan pystynyt. Kertoa ei ainakaan voinut, hän saisi ihan yksin kantaa synkän salaisuutensa helpottamatta omaatuntoaan kenellekään.

Madde oli edelleen isona tarhassa ja Hiski tuli mielellään portille vastaan, kun sen paras ja ainoa ystävä ei ollut puolustamassa sitä muilta hevosilta. Ali harjasi ja satuloi sen nopeasti ja tehokkaasti ja ratsasti samaan tapaan. Tänään hän olisi toivonut, että joku olisi ollut höykyttämässä häntä, vaikka hänen kaikkein ilkein ja vaativin ratsastuksenopettajansa. Hän tunsi olevansa höykytyksen tarpeessa. Ollikainenkin tuli ulos vasta, kun hän oli jo lopettelemassa.
- Se näytti hyvältä, mä katsoin ikkunasta, mies ilmoitti.
- Kiitos, Ali sanoi ja pyyhkäisi hikistä naamaansa. – Oisit tullu kiljumaan ohjeita.
- Näky se sujuvan ilmankin. Mä lämmitän saunaa, haluatko sä käydä?
- Haluan, kiitos, Ali sanoi.
- Sinne vaan sitten kun joudat. Mä otan jo Madden sisään ja ruokin sen.

Hiskikin kaipasi vähän suihkua ja tällä kertaa se ei kiskonut riimuaan rikki nähdessään letkun, kuten kerran aikaisemmin. Märkänä Ali päästi sen muiden seuraan laitumelle ja lähti itse Ollikaiselle. He saunoivat perätysten ja istuivat sitten portaille. Ollikainen joi olutta, mutta Ali ei huolinut kuin mehua.
- Parempi pitää pää selvänä, että mä jaksan heräillä kurkkimaan Maddea. Ja niin ois sunkin, mitä jos se alkaakin varsoa ja sä makaat täällä ämpärikännissä?
- En mä ota kun tän, Ollikainen vakuutti. – Millä sä tulit eilen?
- Mutsi toi, näithän sä sen.
- No, sanotaanko että millä sä lähdit aamulla? Kenen se corsa oli?
- Se oli yhdellä kaverilla lainassa, Ali sanoi vältellen. – Ei se tule toiste, älä pelkää.
- Ei mua haittaa, kunhan olin utelias. Sä et kuitenkaan anna kenenkään tupakoida heinissä tai muuta, Ollikainen sanoi suurpiirteisesti.

He juttelivat vielä vähän aikaa tulevista ratsastuskilpailuista, mutta sitten Ollikainen alkoi näyttävästi haukotella.
- Muista, että mun saattaa tarvita herättää sut, Ali muistutti.
- Mähän sanoin jo, mies ärähti ja Ali katsoi parhaaksi painua tallille. Hän ei voisi tehdä mitään, jos Ollikaisen viinahammasta pakotti, paitsi toivoa, ettei joutuisi yrittämään tätä hereille. Ehkäpä mies aikoi tosiaan vain nukkumaan.

Ylisillä oli saman näköistä kuin aamulla ja Ali tunsi kuin puristuksen sydämensä tienoilla katsoessaan myllättyä petiä. Olisi varsinaista @!#$ä asettua siihen lukemaan, tuntea nenässään Stumpin tuoksu ja elää ikävissään uudelleen edellisyötä. Se olisi kuitenkin hänelle ihan oikein. Kärsimystä hän oli ansainnutkin. Hän pöyhi heinät ja levitti huovan ja makuupussin uudestaan, mutta lukemisen sijaan hän kaivoi kassista kirjelehtiön ja alkoi kirjoittaa Davelle. Poika houkutteli häntä käymään Lontoossa loppukesällä, mutta Ali ei ollut vielä vastannut siihen mitään. Matka maksaisi ja hänen ylioppilaslahjarahansa oli korvamerkitty autokoulua varten. Ja missä hän asuisi siellä? Daven vanhempien luona?

Kirjoittaminenkaan ei huvittanut, Daven kuva oli jotenkin haalistunut ihan läpinäkyväksi hänen mielessään. Ali järjesti herätyskellon taas soimaan parin tunnin päästä ja sulki silmänsä. Hänen päänsä alkoi tehdä tepposia saman tien, hän kuvitteli kuulevansa auton ääntä pihalta. Pelkkää toiveajattelua se oli, ei Stumppi enää kiinnittäisi häneen mitään huomiota. Hänet oli kokeiltu eikä hän enää ollut mitenkään mielenkiintoinen.

Ihan kuin askeleita? Ali naurahti ilottomasti. Hänen huono omatuntonsa kummitteli. Kuitenkin hän huomaamattaan pidätti hengitystään, silmiä hän ei uskaltanut avata.
- I’m ho-ouuum! Stumppi kiljaisi kuin Retu Kivinen ja hyppäsi hajareisin Alin päälle.
- Mitä hittoa sä täällä teet? Ali kirahti ja räväytti silmänsä auki.
- Miten niin? Mähän sanoin, että mä tulen.
- No en mä sitä uskonut hetkeäkään, Ali ilmoitti ja hänen oli pakko nauraa ääneen samalla, kun hän yritti päästä kääntymään selälleen. Stumppi kumartui ja syleili häntä ja hän halasi takaisin. Omatunto oli unohtunut ja hän oli vain riemuissaan.
- Mä luulin, että sä harrastat vaan yhdenyönjuttuja, hän sanoi syyttävästi.
- Ja mistä ihmeestä sä olet sellasen käsityksen saanut, Stumppi nauroi ja katsoi häntä hyvin läheltä sinisillä silmillään, jotka hämärässä näyttivät melkein mustilta. – Ihan kuin mä olisin saanu susta vielä tarpeeksi.
- Voi jessus, Ali kuiskasi tajutessaan, että edessä olisi toinen yhtä seksintäyteinen yö. – Montako kortsua sulla nyt on?
- Enemmän kuin mitä me tarvitaan, koko hiton tukkupakkaus, Stumppi nauroi.

Varsa ei syntynyt sinäkään yönä ja Ali matkusti taas aamulla Stumpin kyydissä kotiin. Tällä kertaa hänellä oli pikkufiiatti.
- Kenen tää sitten on? Ali kysyi.
- Kaverin äidin. Saanko mä tulla sisään?
- Jos sä haluat, Ali myöntyi. – Mutsi on kyllä töissä vaan puoleen päivään asti, kun on juhannusaatto. Ja jos ei Ilse tunnista autoa, jos se vaikka kävelee tästä ohi.
- Ei se tätä autoa tiedä, Stumppi vakuutti ja seurasi Alia.

Ali keitti kahvia ja sitten he loikoilivat pari tuntia Alin sängyllä. Kellon alkaessa lähestyä puolta päivää Ali kuitenkin alkoi hätistellä Stumppia lähtemään.
- Säkö et tule meille illalla? poika kysyi.
- En missään tapauksessa, Ali sanoi. – Mä menen tallille, enkä mä tulisi muutenkaan. Mun täytyy harjotella pokerinaamaa, ennen kuin tapaan Ilsen seuraavan kerran. Ethän sä varmasti ikinä livauta sille mitään?
- En tietystikään, Stumppi sanoi kuulostaen loukkaantuneelta.
- Me ei sitten kai enää tavata, Ali sanoi ääni tuskin havaittavasti värähtäen.
- Miten niin ei tavata?
- No tehän ootte muuttamassa yhteen. Et sä voi huidella missä tahansa, kun Ilse odottaa sua kotona.
- Sä et tiedä, miten kekseliäs mä voin olla. Ja me ollaan muuttamassa vaan viideksi viikoksi nyt toistaiseksi.
- Älä lupaile mitään. Mä en ainakaan kuvittele mitään, Ali sanoi suoraan ja katsoi poikaa totisena. Hän oli ihastunut syvemmin kuin oli koskaan uskonut mahdolliseksi, mutta hän oli realisti. Jo tämä toinen yö oli ollut ylimääräinen bonus, johon hän ei ollut uskonut Stumpin mielenkiinnon riittävän. Ehkä nyt olisi viisainta suosiolla haudata koko juttu ja jatkaa elämää.
- Mä soittelen, Stumppi lupasi kiellosta huolimatta.

Lähettäjä: kide 
Päivämäärä:   6.8.08 09:40:31

aamupalaa?

Aloin lukemaan jessijuttuja uudelleen, ne on vaan niiiiiiiiin hyviä :)

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   6.8.08 10:55:43

Awww! Mahtavaa!

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   6.8.08 12:52:33

oikeesti, voi tota Alia minkä sotkun se on järjestäny :D

Päivämäärä:   6.8.08 13:48:15

Mie luulin, et Ali olis ollu kunnollinen..

Lähettäjä: [[Suvie 
Päivämäärä:   6.8.08 14:51:11

Hah, mä pidän tästä paljon enemmen ku Jessi&Vesku -jutuista. Tää on niin paljon hauskempi (ei mitenkään pahalla.)

Ja mun täytyy kyllä sanoa, että mä rakastuin taas sun tekemään henkilön. Stumppi on vaan niiiin ihana <3 Ehkä sekin taas sitten johtuu siitä, että mussa ja Stumpissa kuuluu olevan jotain tiettyjä yhtäläisyyksiä :)

Mutta, mä haluan kuulla lisää :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 16:06:56

Suvie, taas? Kehen sä oot ennen rakastunu? *utelo* Mut hauskaa jos tykkäät :)

Kide, myöhäinen aamupala, vasta pääsin töistä :D
------
Kotileikkiä

Ilse pääsi töistä juhannusaattona yhdeltä, kun tavaratalo suljettiin ja sieltä hän lähti itsekseen hyräillen kohden Merihakaa. Stumpin porukat olivat takuuvarmasti jo vähintään Kuopion korkeudella ja pojalla olisi vapaapäivä: huoltoaseman omistaja ei tahtonut maksaa juhlapäiväkorvauksia vieraille vaan istuisi töissä itse koko juhannuksen kalliit vuorot. Hän harppoi pari kerrosta kaksi rappusta kerrallaan ja soitti ovikelloa railakkaasti. Stumppi tuli avaamaan hiukset märkinä ja pyyhe lanteillaan.
- Sun pitää saada avain, hän totesi. – Ne jätti onneksi Keken ja Kaken avaimet, ne on keittiössä.
- Mm, Ilse sanoi ja suuteli häntä. – Etkö sä haluaisi nostaa mua kynnyksen yli tai jotain?
- Sä olet jo sisäpuolella, Stumppi huomautti ja meni pukemaan.

Juhannusjuhlien vieraslista oli tosiaan kutistunut kolmeen Stumpin kaveriin. Ilse vähän harmitteli Alin itsepintaista poissaoloa, mutta muuten hän oikeastaan oli ihan tyytyväinen siihen, ettei porukkaa ollut enemmän. Muutamia vähemmän hyviä kaverityttöjä hän oli harkinnut pyytää, mutta oli sitten päättänyt, että hän viihtyisi oikein hyvin porukan ainoana tyttönä. Ainakaan kukaan ei olisi vikittelemässä Stumppia.

Poikia odotellessa Ilse teki tupatarkastuksen. Hän vaihtoi lakanat Sepin ja Stumpin äidin sänkyyn ja tutki keittiön kaapit nähdäkseen, oliko heille jätetty sen verran ruokaa, että he pärjäisivät juhannusviikonlopun. Tulos oli melko laiha, eikä enää ehtinyt kauppaankaan, he saisivat kai mennä Marjaniemeen syömään seuraavana päivänä ja jos vieraat haluaisivat syötävää, saisi näkkileipä ja margariini kelvata.
- Sä olisit voinut käydä kaupassa, hän huomautti Stumpille, joka maleksi keittiöön.
- Mähän kävin.
- Ai? Mitä sä ostit?
- Kaks koppaa kaljaa, ne on parvekkeella.
- Just, Ilse mutisi. – Jos mä otan sitten lounaaksi semmosen.
- Tuo mullekin.

Lassen mukana tuli yllättäen tyttöihminen, Riina. Hän oli aika tavallisen näköinen ja vaikutti melkein tuskallisen ujolta joutuessaan äkkiä vieraaseen porukkaan. Ilsen kävi häntä sääliksi ja hän teki heille nopeaan tahtiin pari drinkkiä, josko Riina sitten saisi suunsa auki.
- Me tavattiin yksissä bileissä, hän kertoi Ilselle tämän tentatessa, muttei oma-aloitteisesti saanut kerrottua siitäkään sen enempää.
- Hyvä, että sekin lopulta löysi jonkun, Ilse sanoi rohkaisevasti, mutta päätti sitten, että emännänvelvollisuuksiin ei kuulunut kiskoa vierailta puhetta kuin hohtimilla. Ehkä Riinalla olisi kotoisampi olo Lassen kanssa. – Mennään tupakalle.

Parveke oli niin iso, että sinne sopi koko vierasjoukko yhdellä kertaa ja Riina istuikin helpottuneen näköisenä Lassen viereen. Korvanen istui vaarallisen näköisesti kaiteella ja Ilse kiskoi hänet alas.
- Et saa keikkua siinä! Tiput vielä kännipäissäsi!
- En mä ole vielä kännissä.
- Mutta kohta oot ja sitten oot tuolla pihalla.
- Okei, äiti, poika nauroi ja istui sen sijaan kaljakorin päälle.
- Et piereskele sinne, sanoi Läde kauhistuneena.

He istuivat parvekkeella suurimman osan illasta, röyhytellen monta askia tupakkaa ja juttelun yltyessä ennen pitkää niin kovaääniseksi, että ellei suuri osa naapureista olisi ollut jossain maaseudulla, he olisivat varmasti saaneet vihaisia saarnoja naapuriparvekkeilta. He joivat ihan liikaa, tai ainakin Ilse, joka seuraavaksi havahtui tajuamaan, että makasi täysissä pukeissa makuuhuoneen parisängyllä aamuauringon paistaessa huoneeseen niin, että silmiin koski. Hän olisi mieluummin pistänyt silmät uudelleen kiinni ja palannut siihen koomaan, josta oli herännytkin, mutta vatsassa tuntui siltä, että hänen oli päästävä vessaan ja äkkiä.

Kylpyhuoneen ovi oli lukossa, eikä sieltä kuulunut mitään, vaikka Ilse rynkytti ja huuteli miten. Epätoivoissaan hän ryntäsi lopulta keittiöön ja oksensi tiskialtaaseen, siunaten mielessään sitä, ettei ollut eilen juuri syönyt. Ajatuskin ruokakokkareiden siivoamisesta tiskialtaasta pyöräytti vatsan uudelleen ympäri, mutta sitten alkoikin jo helpottaa. Jääkaapissa ei ollut muuta juotavaa kuin maitoa, joten hän joi pari lasillista kylmää vettä ja lähti uudelleen tutkimaan kylpyhuoneen ovea. Ei hän sentään halunnut pissata tiskialtaaseen.

Ovi oli ja pysyi lukossa, mutta kahvan alla oli pieni kolonen. Ilse meni poikien huoneeseen etsimään jotain kättä pidempää ja totesi Läden nukkuvan Keken sängyssä. Pöydällä oli kuitenkin sakset ja niiden terillä vääntäen hän sai kylppärin oven auki. Stumppi nukkui siellä kääriytyneenä vessanpöntön ympärille. Ilse töni häntä sen verran kauemmaksi, että pääsi pöntölle. Hän ei näköjään ollut ainoa, jolla oli mennyt överiksi. Kuinkahan Lasse tyttöineen ja Korvanen?

Viimeksi mainittu löytyi parvekkeelta, mutta Lassea ja Riinaa ei ollut missään. Ilse totesi, ettei sotku ollut mitenkään kamala, lähinnä parvekkeella oli tyhjiä pulloja ja laseja, mutta muualla ei juuri ollut örvelletty. Hänen teki mieli takaisin nukkumaan, mutta vilkaisu peiliin oli vakuuttanut hänet suihkun tarpeesta. Ripsivärit olivat pitkin poskia ja hiukset littaantuneet päätä myöten. Hän ei viitsinyt edelleenkään yrittää herätellä Stumppia, harppasi vain tämän yli ja kiipesi ammeeseen. Ehkä oli ymmärrettävää juhannuksena juoda liikaa, mutta tästedes hän kyllä pitäisi paremmin varansa, olo oli nyt niin hirveä.

Stumppi oli herätessään sen verran huonolla tuulella, että potki Korvasen ja Läden siltä seisomalta ulos eikä puhunut Ilsellekään sananpuolikasta painuessaan sänkyyn jatkamaan unia. Toinen herääminen neljän aikaan oli jo parempi. Ilse oli tarpeeksi pirteä noustakseen siivoamaan parvekkeen ja keittämään kahvia. Tuntui miellyttävältä leikkiä kotia, vaikkei asunto ollutkaan oma. Hän ehti jopa poikien vaatekaappien kimppuun, lajitteli ja viikkasi ja järjesteli, kunnes Stumppikin nousi ja tuli etsimään häntä.
- Huomenta, muru, Ilse hymyili. – Mitä me tehdään tänään?
- Jotain ruokaa tarttis saada, poika ehdotti. – Ja yks loiventava olut?
- Parvekkeella on vielä kolme kaljaa. Kaapissa on perunoita ja näkkäriä.
- Mennään jonnekin vaikka pizzalle.
- Onko mikään paikka auki juhannuspäivänä?
- Mennään ettimään.

Suurin osa kaupungista oli suljettu juhannuksen kunniaksi, mutta pizzaa he sentään löysivät, ja olutta. Ei ääliökänniin asti tällä kertaa, mutta pieneen huppeliin kyllä.
- Huomenna alotetaan uusi, kunnollinen elämä, Ilse ilmoitti, kun he maleksivat takaisin kotiin.
- Mitä se on? Stumppi kysyi ja pystyi jo vetämään suunsa jonkinlaiseen hymyyn.
- No ei me voida joka päivä juoda. Mennään ottamaan aurinkoa ennemmin.
Siihen Stumppi oli heti valmis.

Lähettäjä: [[Suvie 
Päivämäärä:   6.8.08 16:36:40

Hmm, Veskuun tykäsyin alussa, mutta sitten siitä tuli vähän semmonen nössykkä. Ja Krisu. Mä pidin Krisusta (oliko se ees Krisu? :o)

Mutta toi Stumppi on kyllä yli kaikkien :) Tässä meinaan, ei siinä Jessi&Vesku hommissa vaikuttanu yhtään kivalta. :'D

Päivämäärä:   6.8.08 16:48:29

Ilsestä tulee ainakin mulle mieleen enemmän brunette kuin blondi. Eikö Ilse kuitenkin ole vaalea?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 17:59:59

On vaalea - osaatko sanoa miksi se kuulostaa brunetelta?

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   6.8.08 20:18:23

Musta taas Ilsellä on just semmoset ilmavat pitkät vaaleat hiukset, joihin tuuli tarttuu tosi kauniisti ja pienet pakarat.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   6.8.08 20:30:03

Mustakin Ilse on enemmän brune kuin vaalea. Jotenkin, en mä osaa selittää.

Päivämäärä:   6.8.08 20:36:15

En kyllä osaa yhtään sanoa. Siitä vaan tulee mieleen sellainen brunette, jolla on olkapäille ulottuvat hiukset ja keskipitunen kroppa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 20:39:56

Ilmeisesti ulkonäön kuvaus on jääny vähän vaiheeseen? No, kyllä siitä blondiudesta vielä tullaan jauhamaan. Pakaroista mulla ei oo mitään mielipidettä :P

Ja Suvi juu, Krisuhan se oli.

Uusi

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.