Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina 4

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 20:38:13

Edellinen

Re: Vanhempieni tarina 4

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   6.8.08 22:52:11

Mis on yöpala :o

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 22:55:35

Mun taskussa! Ei vielä oo yö!

Mutta tulkoon nyt tännekin et pääset nukkumaan.
--------

Siitä alkoi heidän kotileikkinsä. Ilse nautti saadessaan tulla töistä Merihakaan. Hän jynssäsi siellä keittiötä mielensä mukaiseen kuntoon, pohtien kostonhimoisena, oliko Stumpin äiti ikinä siivonnut sitä kunnolla. Hän saattoi käydä läheisessä pikkukaupassa ja harkita viisikin minuuttia kahden tarjousmakkarapaketin välillä ja sitten mennä takaisin laittamaan Stumpille ruokaa. Hän osti desinfiointiainetta ja pesi kylpyhuoneen hangaten kaakeleiden saumoja lopulta hammasharjalla. Hän halusi olla täydellinen pikkurouva, valitettavasti vaan Stumppi ei tainnut huomata hänen muita yritelmiään kuin ruoan. Ei Ilse sitä kuitenkaan kauheasti pistänyt pahakseen, ei kai miesten kuulunutkaan kaikkea huomata. Iltaisin he istuivat katsomassa telkkaria kylki kyljessä kyhnäten, mutta lauantaina Stumppi ei enää jaksanut sitä.
- Tänään mennään ulos, tai me homehdutaan tänne, hän ilmoitti. – Ei sullakaan voi olla mitään sitä vastaan, huomenna on vapaapäivä.
- Mä meinasin mennä Marjaniemeen pesemään pyykkiä tänään töiden jälkeen, Ilse huomautti.
- No ei kai siellä koko iltaa mene? Sähän pääset kumminkin töistä jo yhdeltä.
- Kai mä voin jättää ne sinne kuivumaan, Ilse myönsi.

- Miten teidän viikko on mennyt? Tarja kysyi ystävällisesti, kun Ilse oli tyhjentänyt pyykkikassinsa koneeseen ja tullut keittiöön odottamaan, että se hoitaisi hommansa. Teemu kiipesi hänen syliinsä saman tien.
- Ihanasti, Ilse vakuutti. – Musta on ihanaa siivota ja kokata.
- Uutuudenviehätystä, Tarja hymähti. – Mä näin sen sun kaverisi aamulla, se pyysi sanomaan terveisiä.
- Alin? Oiskohan se kotona, jos mä pyytäisin sen juoruamaan vähäksi aikaa?
- Kokeile. Me lähdetään poikien kanssa puistoon.

Ali vastasikin puhelimeen ja Ilse pyysi häntä kahville isänsä taloon.
- Oletko sä yksin siellä? Ali kysyi epäluuloisena.
- Olen, Katekin lähti jonnekin ulos.
- No ehkä mä sitten.
Vasta, kun ovikello soi, Ilse tuli ajatelleeksi, että tuskin Ali hänen perhettään oli tarkoittanutkaan vaan Stumppia. Häntä alkoi ärsyttää.
- Koska sä tuut oikeen meille kylään? hän kysyi siksi ensimmäiseksi.
- Jaa, nyt pitää vähän kiirettä, Ali tuumasi varautuneen näköisenä ja silitteli hiuksiaan, kuten hänellä oli hermostuneena tapana.
- Mikäs kiire sulla on, et sä nyt voi kaikkia päiviä vaan tallillakaan notkua?
- En voikaan, mutta mä alotan ens viikolla työt, Ali naurahti. – Mä pääsin yhteen kuppilaan tarjoilijaksi. Sen jälkeen mulla ei totisesti oo aikaa muuhun autokoululta ja tallilta, ja kisojakin olisi.
- Kai sulla nyt joskus on vapaapäivä tallilta? Ja joko se varsa muuten syntyi?
- Joo, juhannuksena, Ali sanoi nopeasti. – Tuutko sä joskus katsomaan sitä?
- Pyörälläkö? Mä saattasin kuolla, jos joutusin ajamaan sinne asti, Ilse epäili.
- Häpeä, jos ei sun kuntosi riitä kymmeneen kilometriin.
- Ja takasin, Ilse huomautti ja kaatoi heille kahvia.

He juttelivat viikon kuulumiset, tai Ilse lähinnä puhui ja hehkutti ihanaa elämäänsä. Ali kuunteli vähän epäuskoisen oloisena.
- Sä taidat ihan tosissasi nauttia tosta kotileikistä? hän kysyi.
- Miksen nauttisi? Ilse kysyi.
- No entäs Stumppi, onko siitäkin ihanaa?
- On varmaan vaikka ei sillä enää kestä hermo istua kotona, tänään me ollaan menossa illalla ulos. Tulisitko sä muuten mukaan?
- En mä halua teille kolmanneksi pyöräksi, Ali tuhahti.
- Sano vaan suoraan, että sä et halua nähdä Stumppia, Ilse sanoi vihaisesti. – Mä en ymmärrä, mitä teillä on sitä vastaan, Nitalla ja sulla.
- Se on liian keikarimainen ja liian täynnä itseään, Ali vastasi epäröimättä.
- Mä ymmärrän, ettei se sun valikoivaan makuusi mitenkään voi olla mistään kotoisin, pelkkä ammattikoulun käynyt autonasentaja, mutta olisi kiva, jos te voisitte yrittää tulla toimeen ihan vaan vaikka mun mieliksi, Ilse tokaisi.
- Jestas, älä nyt suutu, Ali sanoi säikähtäneenä. – En mä sitä tarkottanut. Älä loukkaannu!
- Tuletko sä siis? Ilse kysyi piristyen.
- No en mä kyllä. Huomenna kisatkin.
- No kylään ainakin tuut. Stumppi tekee ens viikonkin iltavuoroja niin, että mulla on yksinäistäkin muuten.
- Eikä sulla riitä siivottavaa? Ali naurahti, mutta lupasi sitten huokaisten. Hänhän oli päättänyt olla Ilselle oikein kiltti, ja mikäs siinä sitten, jos Stumppi kerran oli töissä.

Ravintolaillasta huolimatta sunnuntaina ei herääminen ollut vaikeaa. Palkkapäivä oli vasta maanantaina, eikä Ilsellä kerta kaikkiaan ollut ollut rahaa juoda liikaa, eikä Stumpillakaan, sen puoleen. Oli yllättävän kallista asua omillaan, ostaa omat ruokansa ja pesuaineet ja kaikki muu, eikä juhannuksenjälkeisiä alennusmyyntejäkään ollut voinut jättää käymättä. Ilse oli paluumatkalla bussissa laskenut rahavaransa: 4,70.

- Mitä pieni, heräävä Stumppi mutisi ja kiskoi tytön itseään vasten. Ilse hymyili tyytyväisenä. Äänestä päätellen pojallakaan ei ollut krapula.
- Mä yritän miettiä, mitä tänään voisi tehdä ihan ilmaiseksi, hän sanoi.
- Me voidaan naida, Stumppi ehdotti.
- Mutta sen jälkeen.
- Uudelleen?
- Siellä paistaa aurinko, ei kai sitä koko päivää voi viettää sängyssä, jos aurinko paistaa, Ilse kikatti.
- No, aurinkoa voi mennä ottamaan.
- Joo, tai sitten katsomaan kun Ali ratsastaa kilpaa. Vaikka ei se taida sua paljon kiinnostaa, Ilse lisäsi.
- Onko niillä kaikilla semmoset tiukat valkoset housut?
- Varmaan, Ilse sanoi, eikä kuulostanut enää ihan niin onnelliselta.
- Kyllä mua sitten kiinnostaa.
- Kiva.
- No hei, jos me mennään Hietsuun tai Stadikalle niin enemmän siellä on katseltavaa, Stumppi ymmärsi sanoa. – Yläosattomiakin.

Niin he sitten aikansa laiskoteltuaan lähtivät kohden ratsastusstadionia. Ilse oli pukenut bikinit alle ja pakannut mukaan pyyhkeen, jonka päällä voisi istua, miksei sielläkin voisi ottaa aurinkoa? Iso katsomo tosin oli katettu, mutta kentän vastakkaisilla puolella kohoavilla kallioilla istui muutakin väkeä ja sinne paistoi aurinko esteettä. Sinne hekin kiipesivät ja Ilse alkoi hieroa aurinkoöljyä olkapäihinsä.
- Mikä tässä on niinku homman nimi? Juokseeko ne kilpaa? Stumppi kysyi katsellen ennemminkin paikoitusalueella kuin radalle.
- Niiden pitää hypätä esteiden yli, Ilse selitti. – Tietyssä järjestyksessä, eikä niitä saa tiputtaa.
- Onko se muka vaikeeta?
- On.
- Okei, koska Ali tulee?
- Ei aavistustakaan.

Stumppi jaksoi katsella muutaman suorituksen, mutta riisui sitten paitansa ja asettui aurinkoon makaamaan. Ilse antoi hänen olla rauhassa ja katseli itse. Hän ei ollut ollut hevosen selässä sitten edelliskesän, ja ratsastamisen katselu alkoi kaihertaa. Näinköhän sitä vielä pysyisi satulassa? Ei tietenkään esteitä tai kilpailuja, ihan pelkkä harjoitusravikin saattaisi olla tarpeeksi haasteellista. Hän huokaisi. Rahanreikiä oli nyt tarpeeksi ilman ratsastustuntejakin, jos he saisivat jostain asunnon.

Valkoinen hevonen alhaalla polulla radan vieressä herätti hänen huomionsa, mutta oli vaikea sanoa, oliko kypäräpäinen hahmo satulassa Ali vai ei. Ratsastajat näyttivät etäältä kaikki samoilta samanlaisissa univormuissaan. Ilse ravisteli Stumppia.
- Tossa se on, vai onko? Katso nyt?
- Jaa missä? Stumppi sanoi laiskasti, mutta nousi istumaan. – Voi ollakin. Mitä se tossa tekee, miksei se hyppää esteitä sitten?
- Jos kohta on sen vuoro. Kuuntele kuulutuksia.

Valkoinen ratsukko käveli kerran edestakaisin, mutta jäi sitten radan kulmaan odottamaan vuoroaan.
- Seuraavana Aliisa Andersen – Nijinsky.
- Aliisa? Stumppi kysyi epäuskoisena. – Onko sen nimi Aliisa?
- Vielä pahempaa, Ilse tirskahti. – Se on oikeesti Aliisa-Leena. Mä en voi ymmärtää, missä mielenhäiriössä sen äiti on ollut kun on miettinyt nimeä.
- Sano muuta, Stumppi sanoi hartaasti. – Nyt se lähtee.

Hevonen aukoi suutaan muutaman kerran yrittäessään päästä liikkeelle lujempaa kuin mitä ratsastaja tahtoi, mutta alistui sitten siihen, että sai pidentää askeltaan vasta lähellä ensimmäistä estettä. Ilse puristi kätensä nyrkkiin, mutta ei hän oikeastaan jännittänyt. Alilla näytti olevan homma hanskassa ja hevonen myös, vaikka se tohottikin vähän omiaan ja spurttaili esteiden välillä. Esteet ylittyivät kuitenkin komeasti ja Ilse tunsi suurta ylpeyttä ystävänsä puolesta, ehkä vähän kateuttakin. Tuolla sitä liideltiin metrikaksikymmentäsenttisten esteiden yli kuin lintu konsanaan ja hän haaveili harjoitusravista.
- Se ei tiputtanut yhtään, Stumppi huomautti.
- Ei niin! Se voi vaikka voittaa!
- Mistä sen tietää?
- Ei sitä tiedä, ennen kuin kakki on ratsastaneet. Pitäisköhän mennä onnittelemaan sitä?
- Mun puolesta, Stumppi myöntyi, joten Ilse kääri pyyhkeen takaisin kassiin ja he lähtivät laskeutumaan kalliolta kohden parkkipaikkaa. He hukkasivat kävellessään näköyhteyden valkoiseen hevoseen ja joutuivat puikkelehtimaan koppien ja hevosbussien välissä hyvän aikaa, ennen kuin löysivät Alin, joka oli juuri hypännyt alas satulasta ja nosti jalustimia.

- Moii! sanoi Ilse ja kun Ali kääntyi, hän meni perin juurin säikähtäneen näköiseksi.
- Ja mitä hittoa te täällä teette? hän kysyi ja vilkaisi nopeasti Ollikaista, joka piteli hevosta suitsista.
- Me tultiin katsomaan sua ja kyllä kannatti, Ilse sanoi iloisesti. – Onnea puhtaasta radasta!
- Kiitos, Ali sanoi ja alkoi tuijottaa saappaitaan. Kaikki adrenaliini ja hurmos, jota hän oli heti sitten radalla tuntenut, tuntui valuneen niiden kärkiin. Miten Stumppi saattoi olla noin typerä? Ollikainenhan oli nähnyt hänet tallilla! Mitä jos mies livauttaisi nyt jotain? Ilse hymyili pojalle rakastavana hassussa hellehameessaan ja Ollikaisella oli pienessä, alkoholin turruttamassa mielessään kenties kuva, joka pilaisi heidän kaikkien elämän, jos hän vain saisi puettua sen sanoiksi!

Mitään ei kuitenkaan tapahtunut, Ollikainen oli keskittänyt huomionsa Hiskiin ja sanoi menevänsä taluttelemaan sitä.
- Mene, sanoi Ali ja helpotus valui hänen ylitseen kuin suihku. Hän uskalsi taas katsoa Ilseä ja pystyi vastaamaan tämän rupatteluun normaalilla äänellä, Stumpin katsomiseen ei rohkeus riittänyt.
- Voitatko sä, Aliisa? poika kysyi uteliaana.
- En mä tiedä vielä, äläkä kutsu mua sillä nimellä, Ali hermostui.
- Nyt ne kuuluttaa, olkaa hiljaa, Ilse hyssytteli ja he hiljenivät kuuntelemaan. Alin nimi mainittiin toisena ja Ilse kiljaisi ja hyppäsi hänen kaulaansa. Ihan piruuttaan Stumppikin kietoi pitkät kätensä molempien tyttöjen ympärille.
- Onnea, Aliisa!

Päivämäärä:   6.8.08 23:17:52

Kiitos, tää menee nyt sit nuq

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   6.8.08 23:18:24

mutta iltapala ennen yöpalaa! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 23:20:13

Seuraava pala tulee kun mä pääsen huomenna töistä :)

Lähettäjä: [[Suvie 
Päivämäärä:   6.8.08 23:21:17

Voihan piru kuinka ihana toi Stumppi on :') Se on niiin herttainen.

Höh, arvaapa vaan kuka melkein nukkuu koneen ääressä kun luki koko viimeyön sun juttujas.
Luin sun kotareilta loppuun ne Jessit ja Veskut, sitten katse osu viimeseen 'otsikkoon' ja hetken jo kuvittelin Veskun heittävän veivinsä. Mutta vain hetken.

Tää pälinöinnin tarkotus oli sitten vain anoa jatkoa. :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 23:25:08

Hah, mun oli pakko käydä katsomassa, miten olin sen otsikoinut. Word-version nimi taisi kyllä olla täällä koneella Veskun viimeiset sanat... :D

Päivämäärä:   6.8.08 23:29:26

No niin, hyvä etten saanut sydänkohtausta kun sen luin. Olin valmistautunut kauheeseen murhenäytelmään :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   6.8.08 23:36:40

Olin mä vähän aikaa kiikun kaakun...
No en ollut, enhän mä sitä ois voinu tappaa (sori spoilaus).
Mutta harkitsin kyllä vakavasti, että siitä tulisi pyörätuolivihannes tjtn. Ehkä joskus, kun saan tän tarinan valmiiksi menen ja muutan lopun ;D

Lähettäjä: kide 
Päivämäärä:   7.8.08 08:33:34

Et varmasti muuta sitä miksikään vihannekseksi :D

Eikö me saada aamiasta tänäänkään ;(

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   7.8.08 10:01:34

Uhhuh.. Onpas menny tehokkaasti eilisilta ja tämä aamu :D Piru, kun riittäis itelläkin rahkeet näin mahtavaan tekstiin!

*kerjää lisää tätä herkkua*

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   7.8.08 16:00:44

Hei mäkin oo alkanu kallistumaan sille puolelle että Stumppi onki aika rempsee eikä vaan idiootti. Siis semmonen rempseeidiootti. :) Tai rempseemoraalitonidiootti... No enivei, huippu.

Jatkoa kiitos.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.08 17:02:57

Kide, en mä voi laittaa aamupaloja koska oon töissä aamusin. Valitettavasti.
Nuotti :)
Ja Aiskii :o En mä tosissani kuvitellut, että kukaan voisi tykätä Stumpista. Suvia ei lasketa, se ei jotenkin hämmästytä...
--------
Koulutusta

Kate ilmestyi Pullapuodin tiskin taakse eräänä päivänä, kun heinäkuuta oli jo kulunut jonkin aikaa. Hän halusi ostaa leivän ja sitten hän ojensi Ilselle muutaman kirjeen.
- Äiti arveli, että sä haluat saada nää heti, hän sanoi.
- Postia, Ilse ihmetteli, mutta puna levisi hänen kasvoilleen, kun hän näki toisen kulmassa kauppaopiston painetun nimen. Sen oli pakko olla hyväksymisilmoitus – miksi ne muuten hänelle postia lähettelisivät? Välittämättä Elvin vihjailevista silmäyksistä hän repi kuoren auki saman tien ja niin se oli. Hän pidättäytyi sentään kiljaisemasta ääneen.
- Pääsitkö sä? Kate kysyi jännittyneenä.
- No pääsin! Nyt mun täytyy mennä käymään HOASilla ja hakea hakupaperit ja… Ilse aloitti ja vilkaisi toisia kirjeitä. Ne olivat Nitalta Italiasta ja äidiltä Lontoosta, mutta niiden lukeminen saisi jäädä töiden jälkeen. Elvi alkoi jo suorastaan mulkoilla.

Stumppikin oli vaihteeksi ollut aamuvuorossa, joten Ilse pääsi suoraa päätä kertomaan hyvät uutiset kotiin päästyään.
- No hiton hienoa, että säkin oot saanu postia, poika puuskahti, mutta hänen ilmeensä vakuutti ihan päinvastaista.
- Mitä nyt? Ilse kysyi huolestuen. Jokin oli vialla, eikö Stumppi enää halunnutkaan muuttaa hänen kanssaan yhteen?
- Kutsunnat, Stumppi sanoi ja kirosi ääneen. – Ja laskuja tuli iso pino.
- Mitä laskuja? Ilse kysyi tarttuen automaattisesti viimeiseen lauseeseen.
- No vuokra. Mä luulin Sepin maksaneen sen etukäteen.
- No ei kai sun sitä tarvitse maksaa?
- Voinko mä muutakaan? Sehän tappaa mut, jos ne saa häädön, koska mä oon jättäny vuokran maksamatta.
- No, varmaan se maksaa takasin sulle sitten kun ne tulee.
- Ehkä, Stumppi sanoi, muttei näyttänyt kovin lohdutetulta. Ilse silitti hellästi ryppyä hänen otsassaan.
- Se on vaan rahaa. Mennään hei käymään HOASilla ja kattomaan, mihin me haluttaisiin asumaan. Sen pitäisi olla auki vielä tunnin verran.

Stumppi suostui armollisesti lopettamaan murehtimisen ja he löysivät itsensä pian harhailemasta Pasilasta. Asuntosäätiön toimisto oli kuitenkin juuri sulkeutumassa, joten he vain keräsivät suuren läjän kaikkia tarjolla olevia esitteitä ja lomakkeita. Voisihan niitä tutkia kaikessa rauhassa muuallakin.
- Mennään jonnekin terassille, ehdotti Stumppi, nyt jo selvästi paremmalla tuulella.
- Onko meillä varaa? Ilse kysyi järkevästi.
- No kai nyt aina pariin kaljaan. Mitä järkeä on tehdä hulluna töitä, jos ei oo varaa edes käydä terassilla?

Kahdesta tuli neljä ja sittemmin peräti kuusi, mutta Ilse oli niin innoissaan, että tuskin tunsi humaltuvansa. Hän luki esitteitä ääneen ja teki suunnitelmia ja vaikka Stumppi irvisteli sille tosiseikalle, että halvimmat asunnot olivat kaukana Vantaalla tai Espoossa, ei hän loppujenlopuksi pistänyt kauheasti hanttiin, kun Ilse alkoi ympyröidä niitä.
- Ei keskustassa ole opiskelija-asuntoja, Ilse sanoi. – Ja mitä sillä on väliä missä asuu, kunhan saadaan asua yhdessä.
- Ai? Stumppi kysyi.
- No eikö susta?
- Niin kai se on, poika myönsi. – Mutta miten sä meinaat pärjätä sitten kun mä joudun inttiin?
Se pisti Ilsen hiljaiseksi. Koko suunnitelmahan perustui sille, että Stumppi kävisi töissä ja hän opiskelisi.
- Ehkä mä voin käydä iltatöissä, hän sanoi. – Ja ehkä sun ei tarvii nyt vielä mennäkään sinne?
- Varmaan tarvii, koulu käyty ja kaikki. Mutta, Stumppi sanoi ilahtuen. – En mä siellä ehkä kovin kauan viihdy.

Yleisesti ottaen Stumppi oli kyllä sillä viikolla aika huonolla tuulella, mutta Ilse pisti sen kutsuntakirjeen piikkiin. Kotisohvaelämäkään ei tainnut oikein sopia hänelle, ja illat kotona alkoivat yhä useammin päätyä siihen, että poika käveli levottomana puoli tuntia tai tunnin ympäri asuntoa.
- Mä en kestä enää, mä lähden ulos, hän sanoi eräänä iltana käytyään kolme kertaa peräjälkeen parvekkeella tupakalla, istuttuaan aina välillä takaisin pariksi minuutiksi sohvalle ja todettuaan sen kai epämukavaksi.

Ilse loukkaantui siitä sydänjuuriaan myöten, muttei hän sitä näyttänyt. Hänelle kotona kuhertelu olisi riittänyt aivan ihanasti, mutta ties millaiset pultit Stumppi olisi saanut, jos hän olisi alkanut nalkuttaa.
- Okei, mihin mennään, hän siis sanoi iloisesti.
- Ei sun tarvii tulla mukaan. Mä taidan mennä käymään Lassella, Stumppi sanoi ja katosi. Ilse jäi sohvannurkkaan istumaan, eikä voinut estää kyyneleitä valumasta. ”Ei sun tarvii tulla”. Stumppi oli kyllästynyt hänen seuraansa. Hän ei osannut edes suuttua. Jos hän olisikin kiukustunut, hän olisi voinut lähteä omin päin jonnekin – vaikka käymään Marjaniemessä, ellei mitään muuta. Samperin Nita, joka oli lomalla!

Mutta sitten Stumppi palasi epämääräiseen aikaan, tuoksuen hiukan oluelta, mutta muuten rakastavana ja Ilse antoi anteeksi. Mielessä hänellä oli vain, eihän Stumppi voinut mitään sille, että oli levoton luonne. Ei hän varmaan ollut edes huomannut pahoittaneensa Ilsen mielen. Ja oikeastaan oli hyvä, että Nita oli matkoilla. Hän olisi vain päässyt sanomaan ”mitä minä sanoin”.

Tuli iltoja, jolloin Stumppi ei ilmestynyt töiden jälkeen kotiin moneen tuntiin, mutta aina hän sitten lopulta tuli ja Ilse alkoi tottua. Hänen kotonaan se tosin oli ollut äiti, joka teki pidempiä päiviä ja joutui välillä iltaisin asiakkaiden kanssa ulos, mutta kai oli normaalimpaa niin päin, että mies meni ja vaimo viihtyi kotona. Itsehän hän oli vasta halunnut pikku kotirouvaksi, tosin silloin hän ei ollut ajatellut että saisi rouvailla ihan keskenään monta iltaa viikossa.

Kävivät he sentään yhdessäkin ulkona, aina viikonloppuisin, ja eräänä iltana, kun Ilselläkin oli levoton olo, hän soitti Kirsille ja Tiinalle ja lähti näiden kanssa ulos. Työpäivä tai ei, ei hänkään nyt iänkaiken jaksanut tuijottaa seiniä ja telkkaria.
- Sua ei oo näkyny, tytöt sanoivat syyttävästi.
- Höpsis, just oltiin lauantaina viimeksi ulkona.
- Rosessa?
- Niin.
- Nyt mennään Tavalle. Siellä on paljon parempi meno.
- Okei, Ilse myöntyi. Oli kyllä omituista kuulla, että jossain muualla kuin heidän kantapaikassaan muka oli parempi meno. Miksi he eivät sitten olleet siellä? Ilse oli olettanut Stumpin tietävän kaupungin parhaat menomestat.

Asia selvisi kyllä, kun he pääsivät sisään ravintolaan. Musiikki oli väärää. Täällä soitti bändi eikä dj, Stumppi ei viihtyisi täällä. Ilsekin vähän vierasti uutta aaltoa, eikä bändi totuuden nimessä juurikaan osannut soittaa, mutta hänellä oli silti ihan hauskaa. Oli kivaa olla pitkästä aikaa tyttöseurassa ulkona. Artsinkin hän tapasi siellä, ensimmäistä kertaa sitten lakkiaisten.
- Mitä sulle kuuluu? Ilse kysyi ilahtuneena, aikoi halata poikaa, mutta jätti sitten väliin. Raukka saisi vaan taas ajatuksia päähänsä. – Täälläkö sä nykyään roikut?
- Aina välillä, Artsi myönsi. – Sä et?
- Mä olen täällä ekaa kertaa, Ilse myönsi ja katseli ympärilleen. – Mitä sä olet tehnyt koko kesän?
- Töitä, pääasiassa. Ja sä kuulemma leikit kotia Stumpin kanssa.
- Joo, väliaikasesti tosin vaan. Mutta kunhan koulut alkaa, me haetaan yhdessä kämppää.
- Mihin kouluun sä menet?
- No, kauppaopistoon mut on hyväksytty, mutta jos nyt kävisi joku ihme ja oisin päässyt jonnekin muuallekin, niin voin mä vielä vaihtaa, Ilse naurahti. – Sä kai pääsit Polille?
- Pääsin, joo.
- Mä arvasin. Pirun pinko.

Stumppi oli, yllättävää kyllä, kotona, kun Ilse tuli. Hän oli lähtenyt ravintolasta jo aikaisin vedoten aikaiseen nousuun.
- Missä sä oot ollu? hän kysyi syyttävästi.
- Tavalla likkojen kanssa.
- Etkä mulle viittiny sanoa mitään?
- Mä huusin lähtiessäni kovaan ääneen, mutta sä et vissiin ollu täällä kuulemassa, Ilse sanoi hermostuen lopultakin. – Miten mä oisin voinu sanoa sulle mitään, kun ei mulla ollut aavistustakaan, missä sä liehut?
- Mä olin vaan Lassella, Stumppi puolustautui.
- Niin tietysti, ja mun ois telepaattisesti pitäny tietää se? Et sä voi marista mun menemisistä kun mä en puolet ajasta tiedä, missä sä olet, Ilse sanoi ja meni ovet paukkuen suihkuun. Oli vähän myöhäistä valuttaa vettä, mutta ei sentään vielä puoliyö, ehkä naapurit eivät saisi kohtausta. Hänen olisi pakko saada ravintolan haju hiuksistaan, tai Elvi nyrpistelisi nenäänsä koko seuraavan päivän.

Kesti vähän aikaa, mutta kun Ilse oli saanut hiuksensa pestyä ja levitti niihin hoitoainetta, ovi kävi ja Stumppi kiipesi hänen seurakseen valuvan veden alle.
- Et kai sä ole mulle vihainen? poika kysyi ja kiersi kätensä hänen ympärilleen. Ilse ei vastannut hetkeen, mutta hänen suupielensä kipusivat itsepintaisesti ylöspäin. Hän oli tainnut sittenkin tehdä oikein, olisi kai pitänyt ärähtää jo aikaisemmin?
- En, hän huokaisi.
- Ja ethän sä kuherrellu kenenkään muun kanssa siellä? Stumppi jatkoi ja puristi häntä vähän.
- En tietystikään, Ilse sanoi ja joutui puremaan poskiaan, ettei olisi nauranut ääneen. Se oli mustasukkainen! Upeaa, tämä oli lähempänä rakkaudentunnustusta kuin mikään, mitä Stumppi oli vielä koskaan sanonut.
- Mennään sänkyyn, Stumppi ehdotti ja käänsi hänet ympäri. Ilse purskahti lopultakin nauruun tajutessaan, että pojalla oli vaatteet päällä. Ilmankos hän olikin tuntunut jotenkin oudolta.
- Et sitten ehtinyt riisua, hän kikatti.
- Mä ajattelin, että oisin säälittävämmän näköinen näin, Stumppi tunnusti ja suuteli häntä otsalle.

Lähettäjäwhisky. 
Päivämäärä:   7.8.08 17:22:41

Jotenkin ihana pätkä :)

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   7.8.08 20:51:27

Mitä vuotta tässä eletään?

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   7.8.08 21:18:19

Mä oon miettiny kans, ja sit sitä et onks valuuttana euro vai markka. Lähinnä tuli mieleen siitä kympin tuntipalkasta.

Päivämäärä:   7.8.08 21:19:47

Ha, kuinkas niin ei hämmästytä jos mä pidän Stumpista? Pyh, sä oot kuules tehnyt siitä aikas herttasen immeisen :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.08 21:49:24

Hmm, suunnilleen 1984. Eli markka :D

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   7.8.08 21:59:07

Jep, Stumppi on huippu. Idiootti mut huippu. Mut ei se kyllä herttasta oo nähnykään Suvi. :D

Ilseä mä sen sijaan inhoan. "- Mitä sulle kuuluu? Ilse kysyi ilahtuneena, aikoi halata poikaa, mutta jätti sitten väliin. Raukka saisi vaan taas ajatuksia päähänsä." Yhhh kuinka omahyvänen. Ja säälittäväkin.
Onneks siitä sentäs isona tulee kiva. ;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.08 23:03:57

Ai että on hauska lukea teidän analyyseja! :D

Tää on todennäkösesti yöpala, meinaan nukahtaa jo tähän mut tarvii katsoa House vielä.
-----------
Juustopizzaa ja popcornia

Heinäkuun viimeisenä päivänä Ilse keräsi tavaransa ja muutti takaisin kotiin. Merihaan kämppä ei jäänyt paljonkaan siistimpään kuntoon kuin mitä se oli ollut juhannuksena, sillä hänen siivousinnostuksensa oli hiipunut melko pian, mutta ainakin poikien vaatteet olivat ojennuksessa, joskin todennäköisesti vain Marin seuraavaan pyykkipäivään asti.

Vihreä autotallihuone näytti ihanan kotoiselta ja Ilsestä tuntui, kuin hän olisi ollut poissa vuoden eikä vain viittä viikkoa. Hän tunsi itsensä myös kummallisen aikuiseksi, olihan hän sentään pärjäillyt omillaan niin kauan.
- Pysytkö sä kotona tänään? kysyi hänen isänsä, kun he kokoontuivat syömään. Oli kiva saada valmista ruokaakin.
- Nope, Nita on tullut Italiasta, mä menen sinne, Ilse sanoi, ja niin hän teki. Bussi ehti kuitenkin livahtaa nenän edestä ja harmiteltuaan hetken hän päätti käydä katsomassa, saisiko Alista seuraa. Hengästyen hän harppoi portaat kadulta talolle ja huohotti vielä, kun Ali tuli avaamaan oven.
- Mä kuolen noihin rappusiin vielä joku kerta! Miten te kestätte niitä?
- Ne on mun timmin peffan salaisuus, Ali nauroi. – Ja äiti ajaa enimmäkseen takakautta autolla. Joko sä muutit takasin?
- Jo, ja Nitakin on tullut takasin. Tuutko sä mukaan, mä menen saamaan tuliaisia ja kuuntelemaan juttuja? Vai onko sulla töitä?
- Ei, luojan kiitos, Ali huokaisi. – Kuppila pantiin remonttiin viime yönä. Onneksi mä en tee niitä myöhäsiä vuoroja, siellä on välillä ihan tarpeeksi hurjaa iltapäivälläkin.
- No hop hop sitten! Bussi tulee varmaan ihan kohta, koska mä myöhästyin edellisestä.
Ali harkitsi pari sekuntia, mutta nyökkäsi sitten. Ei hänellä tähdellisempääkään tekemistä ollut, tallillakin hän oli jo käynyt. Voisi olla kivaa juoruta pitkästä aikaa tyttöjen kesken.

He viipyivät Nitan luona hyvän aikaa syöden suklaata ja päivittäen monen viikon kuulumiset, mutta sitten Nita halusi jonnekin ulos sanoen, että tarvitsi vähän etäisyyttä perheeseensä.
- Mennään Tavalle, Ilse ehdotti.
- Mä en taida, Ali aloitti epäröiden.
- Älä taas alota, mä luulen, että siellä säkin viihdyt.
- Ja mä haluan ainakin juhlia mun uutta opiskelupaikkaa! Nita julisti ja heilutti kirjettä, joka oli saanut sekä Ilsen, että hänet kiljumaan riemusta; he olivat päässeet samaan paikkaan.
- Okei, ehkä mäkin haluan, Ali tuumasi, vaikkei häntä niin juhlittanutkaan. Ypäjälle hän ei ollut päässyt, mutta yliopistoon sentään. Hänen äitinsä oli hävyttömän onnellinen, mikä sai Alin ajoittain harkitsemaan kapinallisesti, ettei menisi mihinkään lukemaan vaan jäisi tarjoilijaksi.
- Mä en, mutta mä olen aina valmis juhlimaan muuten, Ilse nauroi. – Mulla ei ole aavistustakaan mitä mä teen koulussa, mutta ehkä mä kestän sen nyt, kun Nitakin tulee. Ellen mä tarttis opiskeljia-asuntoa, mä tekisin töitä vuoden ja miettisin, mikä musta tulee isona.
- Mennään ottamaan kouluille, Nita alkoi kiirehtiä.

Muutamaa viikkoa myöhemmin kesä oli virallisesti ohi, ainakin jos sen merkkinä pidettiin koulujen alkamista. Ilse ja Ali yrittivät houkutella Alia viimeisenä viikonloppuna mukaansa juhlimaan oikein kunnolla, mutta vaikka hänellä oli ollut ihan hauskaa silloin, kun he olivat käyneet Tavastialla, hän kieltäytyi nyt.
- Tarkoitushakuista ryyppäämistä, Nita houkutteli.
- Niin just, ei kiitos, Ali sanoi. –Sitä paitsi mun koulu alkaa vasta viikon kuluttua. Mutta mä voin tulla tuomaan teille kylmää limsaa aamulla, ja aspiriinia.
- Siihen meidän kai pitää tyytyä, Nita tuumasi. Hän oli varannut yösijan Ilsen sohvalta, sillä vaikka hän oli täyttänyt kahdeksantoista keväällä, ei sillä ollut mitään merkitystä hänen vanhemmilleen. Italialaisperheessä tytär oli lapsi niin kauan kuin asui kotona, eivätkä tyttölapset juopotelleet.
- Riekkukaa munkin puolesta, Ali kehotti ja lähti kotiinsa tyttöjen sytyttäessä tupakat ja jäädessä bussipysäkille. Vaikka eivät he kyllä kehotuksia tainneet kaivata.

Ali oli lopettanut iltatyönsä baarissa. Se oli ollut rankkaa ja epämiellyttävää, mutta yllättävän rahakasta, eikä hänen ollut enää pakko tehdä sitä. Autokoulu oli maksettu, paitsi inssiajoa, ja vähän oli jäänytkin. Ei likikään tarpeeksi autoa varten, mutta sen verran, ettei hänen tarvitsisi syksyn mittaan olla jatkuvasti ruinaamassa äidiltä rahaa. Hän toivoi, että inssi olisi jo ollut ohi ja hän olisi voinut lähteä ajelemaan, mutta toisaalta äiti oli vienyt auton lähtiessään koulutuspäiville Porvooseen. Alilla olisi siis ollut oikein hyvä tilaisuus lähteä kaupungille riekkumaan, jos häntä olisi huvittanut, mutta hän ei halunnut. Ilse ja Nita olisivat pitäneet hänestä kyllä huolen, eivät he olisi jättäneet häntä yksin, olisivat todennäköisesti yrittäneet etsiä hänelle potentiaalisia poikaystäviäkin, mutta Ali tunsi aina ravintolassa itsensä heidän seurassaan ylimääräiseksi. Se oli ulkonäkökysymys, hän ei paininut samassa sarjassa. Sen kanssa saattoi elää, siitä saattoi pilaillakin, mutta ei se kovin hauskaa ollut.

Ei, hän viettäisi koti-illan, taas kerran, istuskelisi pihassa kunnes hyttyset kävisivät liian röyhkeiksi ja ehkä televisiosta tulisi jotain katsottavaa. Ehkä hän onnistuisi löytämään uusia ystäviä, kunhan koulu alkaisi? Toisaalta maa- ja metsätieteellinen kuulosti siltä, että opiskelijat siellä olisivat risupartaisia koijärvityyppejä, joilla kaikilla olisi vihreä maihari ja käsinkudottu pipo. Ehkä hänenkin pitäisi hommata semmoiset? Jos pipon aloittaisi nyt, se voisi valmistua jouluksi.

Yhdentoista aikaan näkyi alkavan myöhäiselokuva ja Ali valmistautui siihen tekemällä itselleen juustopizzan ja popcornia ja vaihtamalla päälleen siniraidallisen flanellisen pyjaman. Kauhua ja kummituksia, mutta ehkä hän kestäisi sen vatsa täynnä. Onneksi ovikello soi jo alkutekstien aikaan, myöhemmin tyttö olisi saattanut pelästyä niin, että olisi kastellut housunsa. Nytkin sydän alkoi hakata miljoonaa. Iltayhdeltätoista ei ollut jehovantodistajienkaan otollisin aika. Mutta jospa…

Ali kävi kurkistamassa äidin makuuhuoneen ikkunasta kuistille, ennen kuin edes meni ovelle, mutta sitten hänelle tuli kiire.
- Sinä, hän totesi leväyttäessään oven selälleen.
- Minä, Stumppi sanoi ja hymyili aseistariisuvasti. Alin teki mieli hypätä hänen kaulaansa mutta toisaalta – kaveri ei ollut juuri antanut itsestään elonmerkkejä sen jälkeen, kun oli Ilsen kanssa tullut säikäyttämään hänet ratsastuskilpailuissa. Toisaalta, oliko hän odottanutkaan? Ja miten Stumppi olisi voinut livahdella häntä tapaamaan, kun he Ilsen kanssa olivat leikkineet kotia?

- Mikset sä ole kaupungilla Ilsen kanssa? Ali ymmärsi sitten kysyä. Hän oli luullut Stumpin liittyvän tyttöjen seuraan töiden jälkeen, siinä oli ollut yksi lisäsyy, miksei hän ollut lähtenyt mukaan.
- Koska Nita purisi multa pään irti ja söisi sen, Stumppi naurahti. – Mä kaipaan ennemmin kilttiä seuraa tänään ja Ilse sanoi, että sun äiti on jossain reissussa. Voinko mä tulla sisään vai puretko säkin?
- Saatan purrakin, Ali sanoi ja tarttui poikaa takinrinnuksista. Hänellä oli ollut järjetön ikävä, jonka hän oli kuvitellut jo haudanneensa, kun aikaa oli kulunut näinkin paljon. Nyt se pomppasi kuitenkin elävänä ja täysissä voimissa esiin ja hän painoi päänsä pojan rintaa vasten.
- Sä et varmaan pure kauhean kovaa, Stumppi sanoi ja nosti hänet oven sisäpuolelle. – Sä näytät ihan joltain kuusvuotiaalta tossa nukkupuvussa.
- Jos mä olisin tiennyt, että sä tuut, niin mä olisin voinut lainata mutsin mustan yöpaidan.
- Mustaa pitsiä? Sähän voit vaihtaa sen nyt, Stumppi ehdotti, mutta Ali pudisti päätään.
- Ei kannata, ensivaikutelma meni jo.

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   7.8.08 23:10:37

NamNam.. Huomenna iltapäivällä tätä taas saa lisää? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   7.8.08 23:12:59

Juu :)

Lähettäjä: Swanna 
Päivämäärä:   7.8.08 23:51:15

Ay tää on kyllä tosi hyvä! :)

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   8.8.08 00:07:05

Mie en vieläkään ymmärrä Alia...

Päivämäärä:   8.8.08 15:17:06

Ilse ja Ali yrittivät houkutella Alia..
Ilse ja Nita kaiketi?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 15:40:36

Kiiiits Jamis! Tommosista ei herjaa minkään valtakunnan oikoluvut :D

Aqua, mua vähän häirii nyt. Mutta tässä se nyt porsastelee kumminkin lisää.
---------

Alin pieneksi pettymykseksi Stumppi seurasi nenäänsä olohuoneeseen ja kävi pizzalautasen kimppuun hänen sijastaan.
- Mä luulin, että sä tulit katsomaan mua, ja nyt sä tuijotat telkkaria ja syöt, hän sanoi hiukan huvittuneena, mutta keräten ääneensä syytöstä.
- Rankka työpäivä, Stumppi puolustautui. – Anna nyt miehen vähän hengähtää.
- Hengähdä, Ali sanoi ja istui sohvannurkkaan popcornien kanssa. Häntä olisi huvittanut hypätä kiskomaan pojalta vaatteita pois, mutta hän ei uskaltanut tehdä aloitetta. Mitä jos hänen typerä pyjamansa olikin vienyt tältä kaikki halut? Olisi noloa saada pakit. Sitten hän alkoi ajatella Ilseä, vaikka olikin katsovinaan elokuvaa. Hänen omatuntonsa oli aika hyvin hiljennetty. Suukapuloitu ja sidottu vinttikomeroon. Stumpilla oli muitakin, paljon muitakin. Hänelle poika ei kai viitsinyt teeskennellä vaan oli puhunut niistä ihan avoimesti. Sen huomioon ottaen ei tuntunut niin kauhealta rikokselta hässiä varatun kaverin kanssa. Se olisi vaan mennyt jonnekin muualle, jos hän olisi ajanut sen pois.

- No niin, Stumppi sanoi ja röyhtäisi. – Tuu tänne.
- Mä katon elokuvaa, Ali sanoi välinpitämättömästi, mutta hänen vatsanpohjassaan alkoi kutista ihanasti.
- Sä voit katsoa sitä täälläkin, Stumppi sanoi ja kurottautui tarttumaan hänen käsivarrestaan. Kun hän kiskaisi, popcornkuppi heilahti ja valutti puolet sisällöstään sohvalle.
- Piru! Ali sanoi ja hypähti pystyyn keräämään ne takaisin. Ne olivat rasvaisia, ne jättäisivät tahroja sohvaan.
- Mitäs rupesit venkoilemaan? Stumppi nauroi, mutta odotti, että Ali oli saanut siivottua, ennen kuin tarrasi hänestä uudelleen kiinni. He asettuivat mukavasti sylikkäin ja Stumppi kiersi pitkät jalkansa tytön ympärille.

- Onko sulla ollu ikävä mua? hän kysyi keskustelusävyyn.
- Välillä, Ali myönsi. Mitä sitä salailemaan.
- Uusia miehiä?
- Mulla? En oo ehtiny etsiä.
- Sitten sun täytyy olla ihanasti puutteessa.
- Vai niin sä kuvittelet.
- Otetaan selvää, Stumppi ehdotti ja työnsi kätensä löysien pyjamanhousujen sisään.
- Ei tässä, Ali kauhistui.
- Miksei? Ei noi näe tuolta telkkarista tännepäin.
- Mutsi tappaa mut, jos sohvaan tulee tahroja!
- Okei, näytä sitten missä.

Ali nousi sulkemaan telkkarin ja tarttui Stumppia kädestä, johdattaen tämän omaan huoneeseensa. He rakastelivat kiireisesti ja sitten Stumppi veti Alin kainaloonsa.
- Ootko sä rakastunut muhun? hän kysyi.
- En, Ali sanoi tyytyväisenä. Hän oli, vähäsen, mutta sitä hän ei paljastaisi ikinä kenellekään.
- Et yhtään?
- En, mä vaan haluan käyttää sun kroppaasi.
- Okei, Stumppi hyväksyi.
- Miten niin?
- No, oishan se voinu olla mukavaa.
- Ilse on suhun niin rakastunut, että sen luulisi riittävän sulle loppuiäksesi. Etkö sä ole siihen? Ali kysyi ja toivoi sitten, ettei olisi kysynyt. Vastaus saattaisi olla väärä.
- Äh, en mä taida osata koko hommaa, Stumppi sanoi ja katsoi pimeää kattoa.
- Miksi te sitten olette yhdessä?
- Noo… kai sitä pitää jonkun kanssa olla? Se tuntuu haluavan olla mun kanssa.

Ali potki Stumpin ylös aamulla puoli viideltä, tai oikeastaan tämä potki itse itsensä. Hänen työvuoronsa alkaisi kuudelta.
- Pidä silmäs auki, ettet törmää Ilseen ja Nitaan, Ali neuvoi ja se oli jotenkin väärä asia sanoa. Häntä alkoi taas kuvottaa oma käytöksensä ja tämä tilanne.
- Mitä ne tekisi liikkeellä tähän aikaan vuorokaudesta? Stumppi ihmetteli ja nousi istumaan kapean sängyn laidalle.
- Jos niillä meni juhliminen pitkäksi?
- Ei näin pitkäksi voi mennä. Koska sä olet taas yksin kotona?
- Mä en tiedä, Ali sanoi. – Mulla on ens viikko vielä lomaa ennen kuin koulu alkaa… mutta sä kai olet töissä.
- Mihin aikaan sun äiti lähtee töihin?
- Kahdeksalta viimeistään, Ali sanoi ja tiesi jo, ettei yhtenäkään päivänä tulevalla viikolla menisi tallille aamusta. Hän istuisi täällä odottamassa, josko Stumppi sattuisi olemaan iltavuorossa ja saisi päähänsä suoda hänelle aamupäivänsä.
- Pärjäätkö sä? poika kysyi ja Ali katsoi häntä hämmästyneenä.
- Miten niin pärjäänkö? Tietysti pärjään.
- Sun otsa oli rypyssä kuin rusina.
- Älä mun otsasta välitä ja mitä sä sille voisit muutenkaan, vaikka mä sanosin, etten pärjää.
- Mä voisin aina soittaa pomolle ja sanoa, että mä oon sairas ja jäädä tänne sun kanssa.
Se kuulosti houkuttelevalta ja Ali veti hetkeksi pojan päälleen, mutta pudisti sitten päätään.
- En mä halua, että sä lintsaat mun takia ja sitä paitsi mutsi tulee johonkin aikaan nyt aamulla.
- Okei, nähdään sitten kun nähdään.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   8.8.08 19:12:58

mä oon ihan jäljessä! enkä vielkää voi ottaa teitä kiinni :( pitää mennä nukkumaan nyt ku on sen reilut 40h pyöriny ties missäpäin suomea.

Päivämäärä:   8.8.08 19:17:03

Mulle pitäisi ainakin erikseen tehdä sellainen kirjotusohjelma, joka huomauttaa ihan KAIKISTA virheistä. Ai niin, oon saanut jopa kolme sivua kirjoitettua jatkoa Juskulle ja Paolalle!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 19:27:27

Tripi ei nää karkaa :)
Jamis jee! Mun inspispillerit autto? :D

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   8.8.08 19:47:24

Oii, tämä on ihan liian mahtava tarina! Jatka! <3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 21:26:48

Vatsalihaksia

Ilse ei ollut erityisen ihastunut kouluun. Hänellä ei ollut ollut motivaatiota mennä sinne alunperinkään, eikä sen aloittaminen ollut täyttänyt tarkoitustaan – vielä syyskuun loppuun mennessäkään HOASilta ei ollut tullut kirjettä asunnosta ja hän alkoi pelätä, ettei sellaista tulisikaan ennen kuin Stumppi joutuisi tammikuussa lähtemään armeijaan. Nita sen sijaan viihtyi erinomaisesti, ja Ilsekin tavallaan silloin, kun ei ollut tunneilla. Luokkakaverit olivat kivoja, pari opettajaakin oli ookoo, mutta luettavissa aineissa ei vain ollut mitään kiinnostavaa.

- Nummela, jää vähäksi aikaa, sanoi erään tavallista tylsemmän päivän jälkeen heidän luokkansa valvoja, Birgit, joka opetti laskentatointa. Ilse huokaisi, muttei pelästynyt. Hän ei ollut tehnyt mitään erityisen kamalaa kuten yrittänyt luntata – pari poissaoloa hänellä vain oli, mutta ne saattoi selittää pommiin nukkumisella. Kokeetkin olivat toistaiseksi menneet hyväksytyn rajaa hipoen, joskin sen asiantilan säilymisestä hän ei ollut oikein varma.
- Mä odotan sua, Nita lupasi ja Ilse nyökkäsi istuessaan eturivin keskimmäiselle pöydälle.
- Niin? hän sanoi kohteliaasti. Birgit ei ollut paha opettaja, joskin Ilseä otti päähän hänen tapansa puhutella kaikkia sukunimellä. Nainen istui oman pöytänsä taakse ja laittoi kätensä ristiin.

- Miksi sä oikein olet täällä? hän kysyi.
- Opiskelemassa? Ilse tarkensi, tai ehkä se oli ehdotus vastaukseksi.
- Sä et vaikuta kauhean innostuneelta, siksi mä kysyin.
- En mä olekaan kauhean innostunut, Ilse tunnusti. – Mutta jonnekin piti mennä ja mä ajattelin, ettei kai tää ihan hukkaan mene. Hän ei viitsinyt sentään opettajalle tunnustaa, että ainoa syy tulla kouluun oli ollut toive saada opiskelija-asunnon syrjästä kiinni.
- Oletko sä sitten ajatellut jossain vaiheessa ruveta lukemaan jotain muuta?
- Heti, jos mä keksin, mitä haluan lukea.
- Kiinnostaisko sua tietotekniikka?
- Miksei, Ilse sanoi epäröiden. Hänen teki mieli sanoa, että mikä tahansa kiinnosti enemmän kuin kirjanpito, mutta hän ei halunnut sentään tahallaan loukata.

Puoli tuntia myöhemmin hän kipsutti ulos luokasta aulassa sinnikkäästi odottavan Nitan luo.
- Mitä se halusi? tämä kysyi. – Kauhean pitkän puhuttelun se piti.
- Se ehdotti, että mä vaihtasin koulua, Ilse sanoi riemuissaan.
- Vaihtasit? Mihin?
- Datanomiksi, mutta mun pitää mennä sitten valintakokeisiin, ja mä taidan mennäkin. Se kuulosti kauhean paljon kiinnostavammalta kuin tää paska, ja mikä vielä parempaa, se kestää vähemmän aikaa ja sen jälkeen saa takuulla töitä.
- Sä jättäsit mut tänne yksin? Nita sanoi kauhistuneena.
- Yksin, hahaa! Täällä on kolmekymmentä muutakin!
- Mitä Stumppi sanoo?
- Sille on kai ihan sama, mitä mä opiskelen, vai opiskelenko, Ilse arveli.

Se oli totta. Stumppi ei viitsinyt edes hymähtää, kun Ilse kertoi uusista suunnitelmistaan, joskin hän kyllä kiinnostui lievästi, kun Ilse kertoi palkallisesta työharjoittelusta.
- Jos sä meinaat hakea johonkin toiseen kouluun niin sittenhän sä voit nyt lopettaa koulun ja mennä töihin, Stumppi ehdotti.
- Mutta jos mä en pääsekään sinne?
- Mutta jos säkin olisit töissä, me voitaisiin etsiä jotain muutakin asuntoa, vapailta markkinoilta.
- Ne on ihan järkyttävän kalliita, vaikka me oltaiskin molemmat töissä, Ilse huomautti.
- Vuokrataan yhdessä Lassen ja Korvasen kanssa.
- Juu ei kiitos! Ilse sanoi kauhistuneena. Hänen ensikotinsa ei olisi Stumpin kavereiden poikamiesboksi.
- Sä olet tainnu lihoa aika lailla. Et kai sä ole raskaana? Stumppi kysyi kostonhimoisesti ja nappasi sormillaan kiinni Ilsen vatsasta.

Koulut ja asunnot unohtuivat heti ja Ilse loikkasi peilin eteen. Hän oli kotiin tultuaan vaihtanut farkut mukavampiin verkkareihin ja totisesti, hänen mahansa näytti paksulta niissä.
- En mä ole raskaana, hän vakuutti ja yritti vetää vatsaansa sisään.
- No sitten sä varmaan syöt liikaa.
- Ennemminkin mä juon liikaa, tajusi Ilse. Pari-kolme kertaa viikossa ulkona, vaikkei joka kerran joisikaan kuin tuopillisen olutta, pakkohan niiden oli ruveta näkymään jossain.
- Niin, sähän oletkin varsinainen juoppo, Stumppi myönsi, mutta alkoi sentään nauraa, kun Ilse käänsi onnettoman katseensa häneen. – No se oli vitsi! Mutta varo nyt oikeesti, ettet ala lässähtää. Mitä katsottavaa sussa sitten enää on?

- Mene pois katsomasta, mä lähden lenkille, Ilse hermostui. Hän oli säikähtänyt oikein kunnolla. Oli totta, että lempifarkut olivat tuntuneet kutistuneen kaapissa, mutta nyt hän vasta tajusi tilanteen koko karmeuden. Jos hänestä tulisi läski, ei Stumppia huvittaisi näyttäytyä hänen seurassaan.
- Okei, Stumppi sanoi huolettomasti ja lähti. Ilse alkoi kaivaa kaappiaan. Hänellä oli jossain lenkkarit, mutta niitä oli tarvittu viimeksi jollain jumppatunnilla edellisvuonna ja niiden löytämisessä oli hiukan haastetta.

Alkoi jo vähän hämärtää, kun hän selvisi tihkusateiselle kadulle ja lähti päättäväisenä hölkkäämään. Kahden lyhtypylvään välin jälkeen hengitys takkusi jo. Se oli niin surkeaa, että melkein nauratti, mikä entisestään vaikeutti hengitystä. Alin talon kohdalla Ilsen oli pakko pysähtyä nojaamaan polviinsa ja läähättämään. Ehkä Ali olisi kotona ja lähtisi seuraksi?

Portaat olivat hyvin vähällä tehdä hänestä totaalisen lopun ja kun Alin äiti tuli avaamaan oven, Ilse sai tuskin sanaa suustaan.
- Se tuli just tallilta, se on suihkussa, Kristiina sanoi ja katsoi punaisena puuskuttavaa tyttöä lempeästi. – Sä olet ruvennut kuntoilemaan?
- Hahaa, Ilse puuskahti synkästi. – Mä juoksin jo kotoa tänne ja kato mua. Mä tulin soittamaan taksin takaisin.

Nainen purskahti nauruun ja hätisti Ilsen sisään. Ali tuli samassa kylpyhuoneesta ja Ilse tajusi, että tuskin tätä huvittaisi suihkunraikkaana lähteä hiottamaan itseään uudestaan. Hän kysyi kuitenkin ja Alinkin kulmakarvat hyppäsivät huvittuneina koholle.
- Oletko sä ihan tosissasi? Mä luulin, että sä harrastat liikuntaa vaan tanssilattialla.
- Ei oo tullut paljon sitäkään harjotettua viime aikoina, Ilse tunnusti. – Tuopinnostolihasta vaan.
- Voin mä tulla kävellen seuraksi, siellä on ihana ilma. Juokse sä rinnalla jos haluat.
- Ihana? Ilse sanoi vilkaisten ulos. Hänestä siellä oli ollut harmaata ja tihruista.
- Ilma on täynnä happea. Mä tiedän, mä just pyöräilin kymmenen kilometriä.
- No, mä en todennäköisesti jaksaiskaan juosta enempää, tunnusti Ilse. – Ja ehkä munkin on parempi alottaa kävelyllä. Sä olet kiltti kun tuut.

Ali hymähti ja kävi pukeutumassa. Kun he olivat taas kadulla, hän kysyi uteliaana, mistä Ilse oli saanut päähänsä kunnonkohotuspuuskan.
- Stumppi sanoi mua lihavaksi.
- Ei kai? Ali kysyi vihaisen näköisenä.
- Sanoi, ja se on ihan oikeessa. Mä olen läskistynyt. Mulla on pallomaha. Mä lopetan kaljan juomisen.
- No se on varmaan ihan tervettä, mutta et sä mikään läski ole. Itse se kai enemmän juo?
- Mutta ei sille mitään oo kertyny. Biologia on epätasa-arvosta.

He kävelivät reippaan lenkin parantaen samalla maailmaa. Ali kuulosti paljon innostuneemmalta Ilsen alanvaihtosuunnitelmista kuin Nita ja Stumppi yhteensä.
- Yks mun koulukaveri epäilee vieläkin, että sen olisi pitänyt mennä lukemaan datanomiksi eikä yliopistoon. Se sanoi, että ne palkat, mitä niille maksetaan, on ihan järjettömiä.
- Niinkö? Ilse kysyi ihastuneena. Siitä Birgit ei ollut sanonut mitään.
- Osa kuulemma lopettaa koulun kesken, kun ne palkataan kesken kaiken, Ali jatkoi maalailujaan.
- Loistavaa! Toivottavasti musta sitten tulee semmonen! Mitä sä tykkäät koulusta?
- Siinähän se menee, Ali sanoi varovasti. – Mieluummin mä olisin Ypäjällä, mutta saanhan mä sentään harrastaa niin paljon kuin ehdin. Koska sä muuten tulet ratsastamaan? Jos sä haluat kuntoilua niin mä voin siinä hommassa tehdä sun vatsalihaksillesi enemmän ihmeitä kuin puolimaraton.
- Vatsalihaksille? Ei mulla ole ikinä vatsa tullut ratsastamisesta kipeeksi, jalat ja persus vaan, Ilse ihmetteli.
- Eli sä olet ihan noviisi. Ilman vatsalihaksia ei voi ratsastaa.
- Mitä Ollikainen siihen sanoisi?
- Ei mitään. Ehkä se voisi nurista, jos mä alkaisin pitää alkeistunteja Hiskillä ja Maddella, mutta muuten mulla on aika vapaat kädet.
- Hmm, sanoi Ilse selvästi harkiten. – Mutta mun pyörästä on kumi puhki. Ja sitä paitsi, jos mä pyöräilen sinne asti niin mä en jaksa enää kiivetä selkään, tai ainakaan en jaksa enää ajaa takasin.
- Me voidaan mennä autolla, Ali lupasi.
- Koska mennään? Tällä viikolla jo?
- Tuu vaikka heti huomenna, jos haluat. Pitää vaan odottaa, että äiti ehtii töistä että saa sen auton.

Päivämäärä:   8.8.08 21:33:15

Kyllä ne inspispillerit oli ainakin avuksi! Otsikosta ja omasta viitsimisestähän tässä on enää vaan kysymys.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 21:38:18

Annat pikkusormen, se vie koko käden... mä olen kirjottanu aika lailla putkeen nyt vähän reilut kaks vuotta, ilman montakaan "vapaa"päivää. Ei osaa enää olla ilman.

Mutta otsikot on totisesti kamalia. Yritän kouluttaa itseäni sillä, että laitoin tähän tarinaan luvuille oikein otsikot enkä vaan numeroita. Phuuh! Aika harvaan oon ollu tyytyväinen. Mut koko tarinan otsikko ei vois olla mitään muuta.

Päivämäärä:   8.8.08 21:52:18

Jos innostun nyt kirjoittamaan oikeen urakalla jatkoa, niin pitää varmaan vaan laittaa otsikoksi "nimetön" tms. muuta yhtä tylsää ja typerää. Otsikoiden keksiminen ei sais olla näin vaikiata.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 22:10:57

No et takuulla laita Nimetön.
"JamoBakteeri tarinoi" vaikka ellet parempaa keksi :D

Päivämäärä:   8.8.08 22:22:24

Johan nyt otsikon repäisit! Yleensä kiskon kaikki mun tylsät otsikot jostakin biisistä, mutta nyt on aika heikonlaista. Pitääkö mun laittaa jotain Pesäpalloa ja parisuhteita ja hävetä silmät päästäni, kun aihe sivuaa vain pesäpalloa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 22:26:43

Eiku Pesäsuhteita ja paripalloa! x)

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   8.8.08 22:47:54

Sennnu, saisko iltapalaa vaikka? :)

Päivämäärä:   8.8.08 22:49:14

Sopupalloa samantien :D Jään odottelemaan otsikon syntymistä ja sun iltapalaa!

Lähettäjä: [[suvie 
Päivämäärä:   8.8.08 22:49:37

Mäkin haluaisin hieman iltapalaa :) Nyt kun viimeinkin oon päässyt jopa omalle koneellekin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 22:55:51

Oukei
----------

Seuraavanakin päivänä satoi samaan tapaan, kuin mikroskooppiset vesipisarat olisivat tanssineet ilmassa osaamatta oikein päättää, olivatko menossa ylös vai alas vai pysyäkö paikallaan. Ali oli ollut oikeassa, se oli hyvää ilmaa hengittää ja huolimatta siitä, että pohkeissa tuntui edellisiltainen lenkki, Ilse oli aika innoissaan. Stumppi saisi nähdä.
- Mä en varmaan ehdi nähdä sua tänään, mä kuntoilen, oli Ilse ilmoittanut nenäkkäästi soittaessaan tälle töihin.
- No en mä nyt niin tosissani ollu! poika oli vastustellut.
- Olitpas, ja vaikket ois ollukkaan niin oikeassa sä olit silti. Mä menen Alin kanssa ratsastamaan.
- Ai menet vai? Sen mä haluaisin nähdä!
- Ei, Ilse sanoi kiireesti. Hän ei ollut ollut satulassa melkein puoleentoista vuoteen ja Stumppi epäilemättä kuvittelisi hänen hyppäävän suoraan puolitoistametrisiä esteitä. – Tai ehkä joskus myöhemmin, mun täytyy ensin vähän harjotella.

Ali tuli hakemaan häntä varttia yli viisi äitinsä harmaalla kuplavolkkarilla, kuten he olivat sopineet.
- Sulla on vielä ratsastushousutkin olemassa, hän huomioi.
- Onhan mulla, onneksi ne venyy, Ilse naurahti. – Mä sain nää varmaan neljätoistavuotiaana.
- No niin, et sä voi olla kauhean läski, jos sä voit pitää neljä vuotta vanhoja, esiteininä saatuja vaatteita.
- Mähän sanoin että nää venyy ja paukkuu kuin purkka, Ilse sanoi ja todisti venyttämällä kangasta pussille reiden kohdalta.

Siinä vaiheessa, kun varsa oli tarkastettu ja sen kanssa leikitty ja Hiski oli harjattu ja satuloitu, Ilseä alkoi jännittää. Kädet ihan vapisivat, kun hän asetteli kypärää päähänsä.
- Se on kumminkin sun kisahevonen, mitä jos mä en pärjää sille? hän kysyi epäröiden.
- Se on kiltti kuin vauva, Ali vakuutti. – Mä sen sijaan en ole. Jos sä pääset huomenna sängystä itkemättä niin jo on ihme.
- Ei kai? Ilse kysyi pelästyneenä.
- No ei tietenkään, hölmö. Sano, jos meinaat kuolla.

Ilse kiipesi selkään ja sääti jalustimia samalla, kun antoi valkoisen hevosen kävellä pitkin uraa. Ainakaan se ei heti alkanut riekkua, käveli vain joutuisin askelin pää nyökkyen. Ilse toivoi, että sillä olisi ollut harjaa, josta tarrata kiinni, jos tulisi tiukka paikka, mutta se oli leikattu puolen sentin mittaiseksi jenkkisiiliksi. Hänen pitäisi tarrautua satulaan, jos tulisi jokin tilanne.
- Ota jalat pois jalustimista, sanoi Ali ensimmäiseksi ja Ilse alkoi epäillä, että ehkä tyttö oli sittenkin ollut tosissaan uhkailuissaan. Hän kuitenkin alkoi vain korjailla Ilsen istuntaa kaikessa rauhassa samalla, kun Hiski käveli, ilman että pyysi edes ottamaan ohjia.
- Tunnetko sä vatsalihaksesi? hän kysyi vaativasti vähän ajan kuluttua, mutta Ilse joutui pudistamaan päätään.
- En mä tunne mitään.
- Äh. No, ota ohjat ja ravaa vähän kevyttä ravia niin lämpiätte kunnolla.
Ilse totteli ja yllättyi miellyttävästi, kun hevonen totteli heti hänen haparoivia apujaan. Ei hän ollut kaikkea näköjään unohtanut. Kesti hetken, ennen kuin hän sai ravin rytmistä kiinni, mutta sitten helpotti, oli kuin ei taukoa olisi ollutkaan.

Mutta sitten Ali aloitti lupaamansa höykytyksen. Ilse sai nostaa jalustimet ylös ja ravata ympäri kenttää kierroksen toisensa jälkeen. Kymmeniä kierroksia toisensa jälkeen. Hiskin askeleet eivät olleet ihan kammottavimmasta päästä, paremminkin laajat ja liitävät kuin selkärangan palasiksi ryskyttävät, mutta silti Ilse tunsi pompahtavansa joka askeleella kymmenisen senttiä irti satulasta. Valittamaan hän ei silti aikonut ruveta, vaan puri kuvaannollisesti hampaansa yhteen. Kirjaimellisesti sitä ei voinut tehdä, ne kolisivat toisiaan vasten muutenkin.
- Pidä vatsa tiukkana ja istu takapuolesi päällä, Ali neuvoi kerran toisensa jälkeen.
- Vähän armoa hei välillä, Ilsen oli pakko lopulta pyytää. – Anna mä kävelen.
- Kävele vaan, Ali lupasi armollisesti. Hänkin oli huomannut, että Ilse alkoi olla ihan puhki. Kulmissa hän hytkyi holtittomasti ulkokyljelle ja hän oli jo miettinyt, sanoisiko tyttö mitään, ennen kuin liukuisi selästä silkkaa väsymystään.
- Mä alan tuntea ne lihakset, Ilse ilmoitti sitten, saatuaan hengityksensä tasaantumaan. Se oli totta, hänen vatsansa tuntui tiukalta nyrkiltä, joka alkoi jo kainaloista, ellei peräti lapaluista asti. Se ei kuitenkaan ollut mitään verrattuna siihen, miltä hänen takapuolessaan tuntui. Sieltä hän oli takuulla vereslihalla.

Ali näytti ilahtuvan ihan suhteettomasti.
- Loistavaa! Sitten sä sait jujusta kiinni! Sä et muuten ikinä pysty istumaan siellä ryskymättä.
- Olen mä ryskynytkin, sä olet takuulla aiheuttanut mulle viikon selibaatin, Ilse tiuskaisi yrittäessään kohentaa varovasti asentoaan.
- Mä? Mähän sanoin miljoona kertaa, että istu peffasi päällä mutta ei, sä vaan könötät kirjaimellisesti päin víttua! Joko sä olet valmis ravaamaan lisää?
- En taida olla, Ilse sanoi pelästyneenä.
- Okei, ehkä toi riittää yhdeksi kertaa. Haluatko sä vähän hypätä lopuksi, tai edes laukata?
- Kunhan mä saan jalustimet.
- No ota, ystävä hyvä.
- Ja ehkä jätetään esteet toiseen kertaan.

Ilse laski jalustimet alas ja kokosi taas ohjat. Hän otti pari varovaista laukannostoa kumpaankin suuntaan, eikä Ali enää huutanut kuin vääpeli, vaikka hän nosti koko takapuolensa satulasta. Laukkaamisessa oli kuitenkin jotain, mikä sai ihmisen hyvälle tuulelle.
- Ihan hyvinhän se meni, Ali sanoi rohkaisevasti lopuksi.
- Mahtaako mun jalat kannattaa, kun mä hyppään alas, mietti Ilse.
- Pidä satulasta kiinni, Ali neuvoi ja niin hän teki. Jalat olivat kuitenkin kohtuullisessa kunnossa. Housut sen sijaan hiersivät ikävästi ja Ali lupasi hoitaa hevosen pois. Ilse istui tallin seinustalle ja sytytti tupakan. Ikiaikoihin hän ei ollut kaivannut sellaista niin kovasti.

- Tuletko sä uudestaan? Ali kysyi, kun he valmistautuivat lähtöön.
- Riippuu siitä, miltä musta tuntuu huomenna, Ilse tuhahti.
- Ylihuomenna se tuntuu pahimmalta, Ali lohdutti ja työnsi kasetin sisään soittimeen samalla, kun starttasi. – Sillon kannattaisi kokeilla taas. Mutta eikö ollu kivaa?
- Oli, Ilse myönsi. – Tuskallista mutta kivaa. Se totteli mua.
- Tietysti se totteli, ethän sä nyt mikään tumpelo ole. Kunhan opit istumaan.

- Hyvää musiikkia, Ilse huomioi. – Mä en tiennykkään, että sä kuuntelet tämmöstä.
- Ai, Ali sanoi ja vilkaisi kummastuneen näköisenä soittimeen päin, kuin olisi itsekin ihmetellyt. – Mä taisin saada ton kasetin yhdeltä koulukaverilta.
- Ai sulla on diskohenkisiä koulukavereita? Kerro lisää.
- No, ei ne kaikki ole luonnonsuojelijahörhöjä, niin kuin mä pelkäsin, Ali naurahti. – Itse asiassa siellä ei ole kuin muutama sellanen. Loput on ihan normaaleja ihmisiä.
- Onko monta perintökartanon vanhinta poikaa, joiden kanssa sä voisit mennä naimisiin?
- Muutama vanhin poika on, mutta ei sellaisia, joiden kanssa mä suostuisin naimisiin, Ali nauroi.
- Sä olet tosiaan maailman valikoivin. Onko semmosta miestä syntynytkään, joka sulle kelpaisi?
- Mistä mä tiedän? Mutta jos sä nyt olet kauhean huolissasi mun sosiaalisesta elämästä niin mä olen menossa perjantaina ulos.
- Uu, jonkun miehen kanssa vai?
- Kahdenkin, ja yhden tytön lisäksi.
- Oikeen ravintolaan?
- Oikeen, Ali vahvisti.

Päivämäärä:   8.8.08 23:01:34

Ei, kyllä mä oon Aliakin valikoivampi mitä tulee miehiin. Mitä sitä turhia hyvää ottamaan, jos voi odottaa täydellistä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 23:09:12

Oikee periaate x) Täydelliset vaan tuppaa olemaan varattuja.
Sopupeli ois muuten myös ihan hyvä otsikko sinänsä, jos se muuten sopii kuvioon.

Päivämäärä:   8.8.08 23:42:56

Tiiän parikin täydellistä, joista kumpikaan ei ole varattu ;> Koko lajihan sinänsä menetti mediaseksikkyyttään sen sopupeli-jutun takia, mutta ei se taida oikein sopia kuvioon. Mulla on se paha tapa, että alan kirjoittaa ohi aiheen kun oikein innostun

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   8.8.08 23:58:35

Mä ajattelinkin jotain sivujuonellista sopupeliä. ;) Entäs ajolähdöt ja kunnarit?

Tänpäiväsessä Sotkamo-lehdessä hyvä juttu: mitä yhteistä on Kuhmon ja Kajaanin kunnanjohtajilla? - Ne ymmärtää asua Sotkamossa. :D

Päivämäärä:   9.8.08 00:05:46

Minä lähden Pohjois-Karjalaan jne. :D Sivujuonelliset sopupelikohdat saavat kyllä odottaa aamuun, niitä ei voi yöllä kirjoittaa. Tulee vain ajatuskatkoja ja muuta mukavaa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 00:15:35

Oih, paras otsikko tähän mennessä:
Vaihdan farkut verkkarihousuun!

Päivämäärä:   9.8.08 00:23:29

Se kävis aika hyvin tarinalle. Pitäisiköhän mun nyt ryhdistäytyä ja alkaa tosissaan kirjottaa?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 00:34:03

Pitäis :)
Mä en kyllä taida enää tänään pystyä, mutta pidä sä lippu korkealla.
Ts. tänä yönä ennen aamua.
Anonyymimese on auki, jos haluat jutella ilman että täytetään kaikkia topicceja :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 10:04:22

Aamupala ;)
---------
Kaksio mukavuuksin

Opiskelija-asuntosäätiö huomioi lopulta Ilsen ja Stumpin hakemuksen marraskuussa. Ilse ei voinut olla kiljumatta ääneen nähdessään kirjeen postiläjässä ja isomman kiljunnan hän päästi avattuaan sen.
- Me päästään muuttamaan!

Tarja ja Kate ja pojat keräytyivät hänen ympärilleen tutkimaan kirjettä, isä ei ollut vielä tullut töistä. Ilse ahmi silmillään tekstiä ja kääri sitten kirjeen tiukalle rullalle, jonka painoi rintaansa vasten.
- Mä ehdin ehkä vielä tekemään vuokrasopimuksen tänään, kun heti lähden.
- Sinäkö sen yksin teet? Tarja kysyi.
- Minähän meistä oon opiskelija.

Ilse ehti ja talletti sitten kaikki paperit huolellisesti olkalaukkuunsa, ennen kuin lähti kohden Stumpin työpaikkaa. Olisi voinut tietysti soittaakin, mutta se olisi ollut latteaa – tällaiset uutiset piti saada laukoa naamatusten ja päästä halailemaan päälle. Stumppi oli onneksi yksin, kun Ilse harppoi sisään, pihallakaan ei ollut autoja.
- Hyvä kun tulit, mä meinasin just pistää lapun luukulle, että pääsen vessaan, poika sanoi helpottuneena.
- No mene, Ilse sanoi suopeasti. Uutiset voisivat hyvin odottaa pari minuuttia. Hän kaatoi itselleen kahvia ja totesi, ettei Stumppi ollut keittänyt uutta useampaan tuntiin, se maistui kamalalta. Pomo riemastuisi, jos sattuisi paikalle. Hän ei kuitenkaan ruvennut laittamaan uutta, vaan levitti kallisarvoiset paperinsa tiskille ja seisoi niiden edessä, kun Stumppi palasi.
- Mitä nyt? poika kysyi.
- Nyt se tuli, Ilse julisti.
- Mikä?
- Meidän asunto.

Stumppi riemastui kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja pyöräytti jopa Ilseä ympäri niin, että tämän varpaat osuivat muutamaan öljypänikkään, jota kolisivat lattialle, menemättä onneksi rikki.
- Mihin me muutetaan ja koska?
- Joulukuun alussa ja Vantaalle. Mutta, Ilse sanoi ja alkoi kaivella taskujaan. – Tadaa! hän sanoi juhlallisesti.
- Sulla on jo avain? Miten sulla voi olla jo avain?
- Se on jo tyhjänä, mutta siellä tehdään remppaa. Edelliset asukkaat oli kuulemma aika possuja.
- Mehän voidaan mennä sinne vaikka heti sitten?
- No niin voidaan. Ja mennäänkin, heti kun sä pääset töistä.

Yön pimeydessä he sitten kymmenen jälkeen lähtivät etsimään linja-autoasemalta bussia, joka menisi oikeaan suuntaan Vantaalle. Edes seutulipun hinta ei saanut Stumppia siinä kohden huonolle tuulelle, vaan hän halaili Ilseä onnellisena koko matkan. Ilse itse tunsi olevansa sisältä sulaa hopeaa, niin hyvä mieli hänellä oli. Nyt alkaisi elämä, kun he pääsisivät oman katon alle.

He olivat ehtineet opetella ulkoa sen puhelinluettelon karttasivun, jolta uusi osoite löytyi, mutta oli vähän haasteellista vilkuilla ulos pimeässä ja yrittää päättää, koska bussi tulisi oikealle pysäkille, etenkin kun unohtui aina välillä pussailemaan.
- Nyt mennään, sanoi Stumppi kuitenkin äkisti. – Tuolla näkyy jo kehäkolmonen, sen on pakko olla tässä.
Bussikuski sai tehdä äkkijarrutuksen pysäkin kohdalla, mutta päästi heidät sentään ulos. Kaikki näytti pilkkopimeältä lukuun ottamatta kelmeitä katulamppuja ja muutamaa korkeaa taloa.
- Oisko se tossa? Ilse ehdotti.
- Se selviää kun mennään kokeilemaan avainta, Stumppi sanoi ja veti hänet kainaloonsa. Se oli. Ovinumero ohjasi viidenteen kerrokseen ja siellä ovelle, jonka postiluukussa oli maalarinteipille raapustettuna kaksi nimeä. Kädet täristen Ilse avasi oven.

Sisällä tuoksui maali ja siellä oli pimeää. Eteisen valokatkaisijasta ei tapahtunut mitään ja Ilse huokaisi pettyneenä.
- Eikö täällä ole sähköjä?
- Tai sitten täällä ei ole lamppuja. Stumppi astui sisään jättäen oven rappuun levälleen ja löysi vessan. Sinne tuli valo ja Ilse kääntyi vetämään oven kiinni. Nyt he olivat kotona.

Asunnossa oli kaksi huonetta ja keittiö. Toisen huoneen lattialla oli tikkaat ja isoja maalipurkkeja, muuten asunto oli aivan tyhjä paitsi jääkaappia. Sieltä lehahti ummehtunut haju, kun Ilse uteliaisuuttaan kurkisti sinne.
- Yyh, hän sanoi. – Millä ihmeellä me oikeen kalustetaan tää kaikki?
- Sullahan on sohva, Stumppi huomautti.
- Sohva ja kaappi ja sänky, Ilse myönsi. – Ja kirjotuspöytä ja kirjahylly. Siinähän onkin jo enemmän kuin huonekalu per huone.
- Me tarvitaan telkkari.
- Ja ruokapöytä ja tuoleja. Ja verhoja ja mattoja.
- Niinkö? Stumppi kysyi pehmeästi ja naulitsi Ilsen keittiön seinää vasten.
- Jossain vaiheessa, Ilse mumisi ja oli valmis riisuutumaan siihen paikkaan. Olisi ollut sopivaa, jos Stumppi olisi halunnut rakastella täällä nyt, heti, ensimmäisen käynnin kunniaksi.
- Mennään takasin, poika sanoi kuitenkin. – Täältä ei takuulla kulje busseja kovin myöhään enkä mä viittis kävellä.

Lähettäjä: alavíívadésíré 
Päivämäärä:   9.8.08 12:29:56

Heei, mitä inspiraationappeja sä oikeen jakelet? Mulle kans, koko purkillinen kiitos!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 12:31:11

*puhal*
Oho, tais kopsahtaa otsaan... :|

Päivämäärä:   9.8.08 15:22:59

:)

Päivämäärä:   9.8.08 18:02:03

Lissöö..:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 18:15:42

Kas tässä
-----------

Ilsen isä maksoi heille pakettiauton, jotta he saisivat kuljetettua huonekalut, ja ystävät auttoivat kantamisessa, jopa Nita ja Ali. Suurin apu oli kyllä väkivahvasta Lassesta, jota ilman painavaa vaatekaappia ei olisi ehkä saatu ikinä ylös. Muita tavaroita oli kertynyt yllättävän paljon, kun Tarja oli innostunut siivoamaan omia kaappejaan, ja niin oli Stumpin äitikin. Muuten pojalla ei ollutkaan muuta tuotavaa kuin laverisänkynsä ja senkin hän olisi jättänyt, mutta Ilse ei antanut, sillä sen sai levitettyä parisängyksi. Ja sitä paitsi, sanoi Ilse, hänen äitinsä saisi nukkua Ilsen vanhassa sängyssä, jos eksyisi Suomeen. Nyt hän voisi tullakin, kun täällä kerran oli paikka, mihin tulla.
- Teillä on tähän mennessä viittä eri sorttia laseja ja kuutta erilaista sarjaa lautasia, ilmoitti Nita iloisesti keittiöstä.
- Köyhä ei voi valittaa, Ilse nauroi ja rysäytti tiskipöydälle muovikassin. – Stumpin äiti lähetti nää, mielenkiintosta nähdä, mistä se on raaskinu luopua.

Siellä oli enimmäkseen samanlaista roinaa, ellei pahempaa. Yksinäinen kahvinsuodatin, naarmuuntunut paistinpannu, muutama mustunut puinen lasta ja yksinäisiä kippoja ja kuppeja. Ainoa arvokas oli tiukasti astiapyyhkeeseen kääritty sanomalehtipaperimytty, jonka Ilse avasi samalla, kun Ali siirteli nenä rypyssä muita tavaroita ja ehdotti niiden laittamista suoraan roskikseen.
- Hitto, mitähän Sepi sanoo, älähti Ilse löytäessään paketista kaksi korkeajalkaista kristallilasia.
- Söpöt, hyväksyi Ali. – Miten niin mitä Sepi sanoo?
- Nää on varmaan ollu kunniapaikalla niiden lasikaapissa, ja nyt ne on täällä. Se varmaan syyttää Maria varkaudesta! Tai Stumppia!
- Ne ei ole Sepin vaan äidin, huomautti Stumppi keittiön ovelta. – Yks niitä harvoja asioita, mitä ei Sepi oo omasta selkänahastaan siihen kämppään hankkinut.
- Ja sun äiti raaski antaa ne meille, Ilse sanoi liikuttuneena. Se tuntui arvokkaammalta kuin kaikki se käyttökelpoisempi, mitä Tarja oli yltäkylläisyydestään lahjoittanut. Stumpin äidille ei välttämättä ollut jäänyt mitään omaa.

Stumppi ja Lasse lähtivät palauttamaan pakettiauton, Korvanen ja Läde jäivät järjestelemään Stumpin levyjä Ilsen kirjahyllyyn ja tytöt purkivat astioiden jälkeen vaatekasseja.
- Puolet teidän muuttokuormasta on sun vaatteita, naurahti Ali. – Ja toinen puoli Stumpin. Ihme keikareita te ootte.
- Se on ihan totta, sanoi Ilse ankaran näköisenä. – Tästedes tulee olemaan muitakin rahanreikiä kuin vaatteet.
- Vessapaperia, ehdotti Nita, joka tuli vessasta.
- Dämn. Ilman vessapaperia on aika ankeeta, tajusi Ilse, joka oli petaamassa heidän sänkyään. Stumpin vanha patja ja hänen sängyssään ollut olivat eripaksuiset, mutta sitä ei voinut nyt auttaa. – Mun täytyy kai mennä käymään kaupassa. Tarttiskohan jotain muuta ihan välttämättä?
- Ruokaa?
- Tarja lähetti kassillisen kaikennäköstä, näkkäriä ja muuta.
- Kaljaa! huusi Korvanen viereisestä huoneesta.
- No sitä ei kyllä tarvii yhtään enempää, Ilse ilmoitti napakasti. Muuttokuormasta oli ensimmäiseksi purettu kaksi korillista ja ne seisoivat nyt jääkaapissa, jossa ei niiden lisäksi ollut juuri muuta kuin Tarjan lähettämä maitopurkki ja margariinirasia.
- Sä keksit kuitenkin miljoona asiaa, mä tulen mukaan kantamaan, sanoi Ali päättäväisesti.
- Ja minä, Nita sanoi.

Ilse keksikin, muttei silti aikonut ostaa kauppaa tyhjäksi. Hänellä oli aavistus, että välttämätöntä hankittavaa tulisi lähiaikoina niin paljon, että välttämättömästäkin pitäisi karsia. Tänään he eivät kuitenkaan tarvitsisi juuri mitään .
- Vai haluaakohan pojat syödä jotain, hän keksi.
- Pojat haluaa aina syödä, mutta tarviiko sun ruokkia ne? kysyi Nita.
- Kai mun periaatteessa tarvii. Onhan ne raahanneet mun huonekaluja koko päivän. Mutta mitä? Hernekeitto ois halpaa, mutta mä epäilen, etten mä sillä saa kauheita suosionosotuksia.
- Pizzaa, ehdotti Ali. – Vehnäjauhokin on halpaa.
- Osaankohan mä?
- Mä osaan.
- Tekisitkö sä? Voi, sä olet enkeli, te molemmat ootte, kun tulitte auttamaan! Ilse riemastui ja halasi ystäviään keskellä ahdasta kauppaa.
- Ei kai sua nyt kokonaan voi hylätä, vaikka sun miesmakusi onkin karmea, sanoi Nita.
- Etenkään, koska sun miesmakusi on karmea, nauroi Ali.

Niinpä he ostivat leivinpaperia ja vehnäjauhoja ja juustoa ja tomaatteja sun muuta ja Ali linnoittautui keittiöön tekemään pizzapohjaa. Ilsen hän vaati seurakseen.
- Sun pitää tulla katsomaan, että osaat itte seuraavalla kerralla.
- Otatko sä kaljan? Ilse tarjosi.
- Ja hankkisin lössömahan? Ei kiitos, Ali nauroi.
- Haluatko sä viiniä sitten?
- Haluan, sanoi Nita, joka istui lattialla selkä seinää vasten. Niin he sitten istuivat ensimmäistä iltaa Ilsen ja Stumpin uudessa kodissa, tytöt laittaen ruokaa keittiössä ja pojat kuunnellen levyjä olohuoneessa, toiset maistellen hiukan viiniä ja toiset kiskoen kaljaa kaksin käsin. Lopulta Nita halusi lähteä kotiin ja Ali oli heti valmiina lähtemään seuraksi.

- Mä en tiedä, mitä tosta tulee, sanoi Nita huolestuneena sytyttäessään tupakan matkalla bussipysäkille.
- En mäkään, Ali huokaisi. – Mutta oletko sä koittanut puhua sille järkeä?
- Arvaa monestiko. Mutta sen naama menee rusinalle heti, kun mä mainitsen Stumpin nimenkin, puhu siinä sitten järkeä.
- Mä tiedän. Se vaan haluaa itsepäisesti elää harhoissaan ja kuvitella, että sillä on ihana ja uskollinen mies. Onneksi se sentään häipyy inttiin!
- Niinpä, Ilse ei saa niin vikkelästi näpeilleen, säesti Nita ja he katsoivat toisiaan liikuttavan yhdenmielisinä.

Ei paljonkaan myöhemmin Stumppi heitti pojatkin ulos. Kaljat olivat huvenneet huolestuttavaa tahtia ja pizza oli syöty viimeistä murua myöten.
- Menkää koteihinne, hän sanoi ja avasi ulko-oven.
- Nyt jo? Huonot tuparit! Läde vastusteli.
- Nää ei oo vielä tuparit, tänään oli vaan muuttopäivä. Menkää pois, meillä on vielä tekemistä.
- Teidän tekemiset tiedetään, jupisi Korvanen, mutta lähtivät he silti.

- Hyvä kun ajoit ne pois, sanoi Ilse. Hän oli aikonut ripustaa verhot makuuhuoneeseen, mutta nipsuja ei ollut. Eikä silitysrautaakaan, mutta kaipa ryppyisetkin verhot olisivat olleet paremmat kuin ei mitään.
- Niiden jutuista tulee niin älyttömän typeriä, kun ne saa vähän kaljaa, sanoi Stumppi, heittäytyi sohvalle istumaan ja hieroi kasvojaan. – Sitä paitsi on kai kivempaa viettää ensimmäistä iltaa kahdestaan?
- Niin on, Ilse sanoi ilahtuneena ja istui hänen viereensä. – Vaatteet on vielä purkamatta ja sitten pitäis tiskata. Ja maanantaiksi pitää tehdä lista kaikesta, mitä pitää tehdä ja ostaa.
- Puhelin. Telkkari.
- Semmosiin meillä ei ole varaa, sanoi Ilse vakavoituen.
- Mutta etkö säkin vois hommata jotain iltatyötä? Eikä puhelin maksa oikeastaan mitään.
- Jos mä pääsen tammikuussa alottamaan sen toisen koulun, mä voin hankkia vaikka kokopäivätyötä siihen asti, lupasi Ilse harkittuaan hetken otsa rypyssä.
- Niin sitä pitää! sanoi Stumppi ihastuksissaan ja halasi häntä. – Koska ne ilmottaa?
- Joskus tässä kuussa.
- Kyllä sä pääset, sä oot niin välkky, Stumppi vakuutti. – Mennään hei katsomaan, onko tässä lähellä mitään kuppilaa! Pakko tässä on olla, ei näin iso talo täynnä opiskelijoita voi olla pitämättä yhtä baaria pystyssä ihan helposti.
- No, tän kerran, Ilse myöntyi, mutta pieni huolenryppy muodostui hänen kulmakarvojensa väliin.

Päivämäärä:   9.8.08 21:33:13

Potkitaas etusivulle, hyvin kirjotat Sennnu!

Päivämäärä:   9.8.08 22:02:32

Anonyymimese vois olla ihan kiva.

LähettäjäErektiohäiriö 
Päivämäärä:   9.8.08 22:30:52

jotenki mahtava tuo Stumppi; eka on sitä mieltä et on kivempi viettää ekaa iltaa kahdestaan ja sitte haluu lähtä jonnekki kuppilaan/baariin :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 23:01:36

Äkkiäkös semmosen tekee. Tölkkikin vois ottaa sen tuolta säpon takaa talteen, jos tulee tarvis, kun ei noi molemmat näjemmä voi olla yhtaikaa päällä.
-----------
Ilman vaihtoehtoja

Alilla oli toisenlaisia huolia. Kerrassaan musertavia huolia, ja mikä pahinta, sen laatuisia, ettei niistä voinut edes puhua kenellekään. Koulussa kaverit kiusasivat, että hän oli lukenut tentteihin liikaa, kun hänen silmänalusensa tummenivat päivä päivältä ja hän haukotteli luennoilla niin, että muutaman kerran luennoitsija keskeytti puheensa ja jäi katsomaan häntä.
- Sä et saa mitään stipendiä ensimmäisen lukukauden perusteella niin, että hellitä jo, kehotti Terhi, josta oli syksyn mittaan tullut oikeastaan ystävä, kun he olivat syömässä. Ali tuijotti häntä vähän aikaa tylsänä, ennen kuin älysi naurahtaa.
- Mä en oo mitään stipendejä saamassakaan, se on ihan varma.
- Ootko sä ihan kunnossa? Terhi huolestui. - Ei kai Ollikainen meinaa myydä Hiskiä tai mitään?
- Ei, samperi sentään, mitään niin kamalaa ei sentään oo tapahtumassa, Ali nauroi. He olivat alun perin lyöttäytyneet Terhin kanssa yksiin, koska muistivat toisensa Ypäjän pääsykokeista. Terhi olisi päässyt sinnekin, mutta valinnut yliopiston, mutta pääasia oli, että he molemmat ratsastivat, eikä Alin ollut koskaan ollut vaikeaa tutustua hevosihmisiin.
- Mutta jotain kamalaa kuitenkin? Terhi kysyi ja suki tummanruskeita hiuksiaan paremmin korviensa taakse.
- Ei oikeestaan, Ali vakuutti, mutta sitten hänen alahuulensa alkoi vapista ilman, että hän sai siihen mitään kontrollia. Kiireesti hän nousi, otti tarjottimensa ja harppoi ulos ruokalasta. Terhi tuijotti hetken, tyhjensi maitolasinsa ja juoksi perään. Alia ei näkynyt missään, mutta hän päätti kokeilla naistenhuonetta. Ulkona oli joulukuu ja satoi räntää, tuskin tyttö oli sinne mennyt ilman takkia.

Siellä Ali oli, selvästikin saaneena itsehillintänsä takaisin, ja laittoi ripsiväriä, tai paremminkin seisoi ripsiväri kädessään peilin edessä. Terhi jäi seisomaan hänen viereensä kädet puuskassa, kunnes Ali vilkaisi häntä puolustautuvasti.
- Tuliko sulle äkkiä huono olo tai jotain? Terhi kysyi.
- Jotain, Ali mutisi.
- Oletko sä oikeasti ihan kunnossa? Kyllä sä voit mulle kertoa.
- Ei mua mikään vaivaa.
- Ei sitten, Terhi sanoi näyttäen loukkaantuneelta. Ali tunsi häpeän pistoksen, mutta siltikin… hän oli tuntenut Terhin alle puoli vuotta, saattoiko siinä ajassa edes tutustua kunnolla? Oli eri asia pähkäillä yhdessä kouluhommia ja jutella hevosista kuin kertoa pahimpia salaisuuksiaan.

Mutta oliko hänellä toisaalta valinnanvaraa? Mieli kaipasi kovasti kevennystä.
- Oletko sä koskaan ollu raskaana? hän kysyi niin nopeasti, että sanat tuntuivat syövän toisiaan, ennen kuin ehtisi muuttaa mielensä.
- Ai sitä, sanoi Terhi ja nyökkäsi miettiväisenä. – Kuka se on, Rasmusko?
- Äh, ei, Ali sanoi ja paiskasi ripsivärinsä avonaiseen laukkuun. Olisihan hänen pitänyt arvata, että Terhi vain kinuaisi lisäinformaatiota. Ilse olisi ensin lohduttanut häntä, mutta ei tästä Ilselle voinut puhua. Tosin, ei kai Ilsekään olisi malttanut olla lopulta kysymättä.

- Olen, sanoi Terhi sitten yllättäen. – Eikä se oo kuolemaksi.
- Ai, Ali sanoi hämmästyneenä. – Mitä sä teit?
- Abortin, tietysti. Et kai sä oo koskaan kuullu mun kertovan mitään mistään pikku-Teposta?
- Oliko se kamalaa?
- Vähän inhottavaa, Terhi myönsi. – Mutta ei siihen kuole.
- Missä… miten…
- Varaa aika gynelle. Sieltä se sitten hoituu.
- Mutta mä en ole koskaan ollu gynellä!
- Ois ehkä kannattanu, pillereiden kanssa ei yleensä tuu raskaaks.
Samassa ovi kävi ja joku muu tuli sisään. Ali sulki suunsa tiukasti, vaikka hänen olisi tehnyt mieli kysyä kymmentä asiaa.
- Jutellaan luentojen jälkeen lisää, Terhi sanoi nopeasti. – Tuu vaikka mun luokse.

Kunhan Terhi uskoi, ettei kyse ollut heidän kurssikaveristaan, hän osoittautui hyvin asialliseksi, hyödylliseksi ja myötätuntoiseksikin.
- Sä et ole koskaan puhunut kenestäkään muusta kundista, hän sanoi vain syyttävästi.
- Ei siitä ole ollut mitään puhumista, se oli vaan semmonen muutaman illan juttu, Ali vähätteli, vaikka olihan se nyt ollut vähän useamman.
- No sitten mä ymmärrän, ettet sä ole hommannut pillereitä, Terhi sanoi anteeksiantavasti. Ali ei ollut yhtä anteeksiantavainen itse. Kyllä hän oli jollain tasolla tiennyt, ettei todennäköisyys ollut heidän puolellaan, sillä tavoin kun he Stumpin kanssa olivat syksyn mittaan vinguttaneet kumia, mutta pillereiden hankkiminen oli silti tuntunut liioittelulta. Se olisi antanut koko hommalle jotenkin pysyvän luonteen, eikä hän ollut vielä kertaakaan Stumpin lähtiessä uskonut tämän tulevan uudelleen.
- Nyt mulla on todennäkösesti joku kuppa tai neekerisankkerikin sitten, hän sanoi alistuneesti.
- No varaat sen gynen, siellä sekin selviää, Terhi sanoi lohduttavasti ja kaatoi Alille lisää kaakaota. Suklaa kun kuulemma auttoi kaikkeen. Siinä saattoi olla perääkin, Ali ajatteli, kun kermainen tuoksu kohosi hänen nenäänsä isosta mukista.

- Mitäs Rasmus sitten? Terhi kysyi, kun keskustelu oli ollut vähän aikaa katkolla.
- Älä viitti kertoa sille, Ali pyysi. – Ei sillä, että me varsinaisesti seurusteltais tai mitään, mutta mieluummin mä pitäsin tän meidänvälisenä.
- En tietystikään kerro, ja jos te ette kerran seurustele niin saanko mä sen?
- Pidä hyvänäsi, Ali nauroi. Rasmus oli kauhean mukava poika mutta, kuten hänelle aina tuntui käyvän, jos hän edes alkuun kuvitteli tuntevansa jonkinlaisen kipinän, se hiiltyi pian kylmäksi ja mustaksi. Ainoa, jossa se oli säilynyt, oli Stumppi, ja se tyyppi taas oli muuten ihan mahdoton muualla kuin sängyssä.
- Sä voit tulla mun luokse yöksi sen jälkeen, mä hoidan sua, Terhi lupasi.
- Tarviinko mä hoitoa? kysyi Ali pelästyneenä.
- No ainakin vähän paapomista.

Ali terästäytyi ja hoiti homman mahdollisimman asiallisesti alusta loppuun. Seuraavana päivänä hän varasi ajan gynekologille ja itkeskeli siellä käynnin jälkeen koko illan saatuaan melko musertavat haukut. Hän tunsi olevansa holtiton heitukka, joka kulutti vastuuttomasti verovaroja halutessaan abortin. Hyvässä lykyssä hänen nenänsäkin kohta mätänisi päästä, vaikka hän saikin sitten jo ennen itse toimenpidettä puhtaat tulokset sukupuolitautitesteistä. Siinä sitä olisikin ollut ihmettelemistä, jos hän olisi joutunut kertomaan Stumpille saaneensa tältä jonkin taudin. Seuraavaksi Ilse olisi soittanut ja kaivannut olkapäätä, jota vasten itkeä. Se olisi ollut jo aika makaaberia.

Itse toukkaa hän ei halunnut ajatella ollenkaan, eikä ainakaan lapsena. Se oli vain jonkinlainen kasvain, josta piti päästä eroon mahdollisimman pian, syylä ehkä. Sillä ei ollut elämisen edellytyksiä. Ei, kun hän oli tällainen liian nuori vanhanpiianalku ja isä täysin sopimaton. Ei hänestä olisi äidiksi. Ei missään nimessä nyt, eikä ehkä koskaan. Väkisinkin se kuitenkin hiipi uniin ja ajatuksiin, vaikka Ali teki risti sormensa ja teki pahansilmänmerkkejä. Niistä ajatuksista hän ei voinut puhua edes Terhille, vaikka tyttö muuten olikin mitä parhain tuki ja turva. Terhi saattoi hänet ja oli vastassa, kun hän sai luvan lähteä kotiin ja teki hänelle suloisen pedin pikku yksiönsä sohvalle.
- Sä saat mennä yöksi mun sänkyyn, hän sanoi, mutta siitä Ali kieltäytyi. Oli vain oikein, että hän kärsi vähän epämukavalla sohvalla, olihan hän murhaaja. Ja kevytkenkäinen naikkonen ja petollinen valehtelija sitä paitsi. Ollikainen ja hänen äitinsä kuvittelivat hänen puurtavan Terhin kanssa viimeisiä tenttejä varten, vaikka hän makasi lämpötyyny vatsalla ja napsi särkylääkkeitä. Ja itki, kunhan Terhi oli mennyt nukkumaan.

Päivämäärä:   9.8.08 23:02:06

Artsia ei oo näkyny vähään aikaan...?

Päivämäärä:   9.8.08 23:06:47

Voi Ali-raukkaa (kun laitoin ton ylemmän kommentin, en ollu viel lukenu tätä uusinta pätkää, telepatia toimii)...

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 23:07:10

Aqua, taitaa noin äkkiä silmäillen mennäkin muutama luku, ennen kuin näkyy taas, mutta ei se oo kokonaan kadonnu :)

Päivämäärä:   9.8.08 23:10:09

Minkä ottaa talteen? Ei tajuu just nyt eikä hetkeen.

Lähettäjä: karkki 
Päivämäärä:   9.8.08 23:10:42

ohhoh toi pätkä oli vähän yllättävä :o mutta erinomaisen hyvä kieltämättä, nyt alkaa meitityttään että kertookohon Ali Stumpille koskaan?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 23:12:36

Tölkki, olenko epäselvä? ;) Vai sinä? ;)
Tein toisen meseosotteen, siis ton mikä mulla on täällä nyt säpona.

Päivämäärä:   9.8.08 23:14:02

Hui! Voi Ali-parkaa ;< Nickin takanako sun anonyymimese on? Itse en jaksa sellaista alkaa väkertää.

Päivämäärä:   9.8.08 23:17:18

mä oon just nyt äärimmäisen epäselvä, laitetaan sen piikkiin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   9.8.08 23:18:42

Tölkki, ai nou. Mut osasit sentään. :)
Jamis, juu, siellä.

Päivämäärä:   9.8.08 23:23:14

Lisään sen nytten, niin meidän ei tarvi topia turhaan täytellä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.08 01:09:02

Laitanpa vielä yöpalan kun näyttää siltä, ettei tuu kovin aikasta aamupalaa.
----------

Helpotus oli kuitenkin aamulla ottanut vallan, eikä hän ollut enää niin kipeäkään.
- Mitä sä haluat aamiaiseksi? Terhi huuteli keittokomerosta.
- Maitokahvia ja tuoreita voisarvia? Ali vastasi ja totesi äänensä kuulostavan ihan normaalilta.
- Käykö murukahvi ja paahtoleipä?
- Mikä vaan käy, mä kuolen nälkään.
- Onneksi tentit on ohi, ei tarvii enää mennä kouluun, Terhi ilmoitti ja katsoi olohuoneen puolelle paistinlasta kädessään. – Haluatko sä munaa?
- Sitä mä olen tainnut saada tarpeekseni vähäksi aikaa, Ali mutisi.
- Paistettua, kananmunaa?
- Ei kiitos. Mutta voinko mä käydä suihkussa?
- Totta kai sä voit. Mä en ala paahtaa leipää vielä. Ota mun kylpytakki, ja tästä saat pyyhkeen.
Terhi tanssahteli kaapille ja Ali tunsi silmiensä kirvelevän ihan hiukan. Että Terhi viitsikin olla niin kiltti! Hän ei enää tiennyt, miten olisi selvinnyt yksinään koko hommasta.
- Mene, Terhi sanoi vähän hämillään, kai hän näki, että Ali oli itkun partaalla.

Kuuma suihku teki hyvää, eikä Ali tuntenut itseään enää niin raadelluksi kuin edellisiltana. Silti hän kuivasi alavatsansa varoen. Tuntuiko se jotenkin tyhjemmältä? Ei se voinut, sehän oli ollut mikroskooppisen pieni vasta. Ja nyt se ei ollut enää mikään missään. Ei enää huolen häivää, huh hei. Hän kieltäytyi itkemästä enempää, veti Terhin vaaleanpunaisen kylpytakin päälleen ja meni syömään.
- Istu sinne sohvalle, katotaan videoita samalla, tämä ehdotti, ja kun Ali näki hänen jo kattaneen sohvapöydälle höyryävät kahvimukit, hän istui sinne takaisin ja veti jalat alleen. Kyllä tästä hyvä tulisi, kunhan Terhi ei laittaisi koneeseen mitään nyyhkyleffaa.
- Mulla ei ole kauheesti videoita, Terhi sanoi anteeksipyytävästi. – Räiskintää vai romantiikkaa?
- Räiskintää, Ali vastasi empimättä.
- No saamasi pitää.

He tuijottivat älytöntä ammuntaelokuvaa samalla kun söivät voita valuvia paahtoleivänviipaleita ja lopulta Terhi kysyi:
- Kerroitko sä sille… isälle?
- En, Ali sanoi ja pudisti rajusti päätään.
- Meinaatko sä kertoa?
- Tuskin. En mä edes tiedä, koska mä näen sen seuraavaksi.
- Sä näet siis kuitenkin? Terhi kysyi tarkkanäköisesti.
- No, sanotaan, että meillä on yhteisiä tuttuja. Väistämättä me jossain törmätään.
- Etkö sä luule, että se haluaisi tietää?
- En usko, Ali huokaisi ja painoi päänsä käsinojalle. – Enkä mä taitaisi kestää, jos se sanoisi vaan että entäs sitten.
- Ei kai kukaan voisi niin sanoa!
- Mä olen mieluummin ottamatta siitä selvää.

Iltapäivällä Ali pukeutui omiin vaatteisiinsa ja lähti Terhin luota. Hän oli onnistunut järjestämään abortin niin, että koulu oli jo ohi, mutta tänään oli Ilsen viikottainen ratsastuspäivä. Hän oli ajatellut voivansa päästä siitä eroon vetoamalla äkilliseen sairastumiseen, jos tarvitsisi, mutta nyt hänellä oli oikeastaan jo ihan hyvä olo, eikä Ilsen tarvitsisi pettyä. Tyttö oli käynyt Hiskillä alkuun hampaat irvessä, selvästi pelkkää itsepäisyyttään, mutta sitten jokin oli loksahtanut kohdalleen eikä hän enää valitellut ratsastuksen jälkeen hankautumiaan. Sitä paitsi ei Ali itse uskaltaisi vielä tänään ratsaille.

Ali haki Ilsen töistä. Tämä oli lopettanut kauppaopiston sinä päivänä, kun oli saanut hyväksymiskirjeen tammikuussa alkavasta tietotekniikan tai jonkin koulutuksesta ja hankkiutunut kiireapulaiseksi tavarataloon, mikä olikin ollut aika helppoa näin joulun alla. Nyt hän odotti Alia sovitussa paikassa parkkihallissa ja virnisteli vähän nolona nostellessaan takapenkille ratsastusvarustekassinsa lisäksi ison muovikassin.
- Mä taidan olla niin väärässä paikassa töissä, hän huokaisi.
- Anna mä arvaan, sä ostit taas jotain, Ali sanoi kuivasti.
- Mä en kohta saa palkkaa paljon páskaakaan, Ilse myönsi iloisesti. – Mutta mun oli pakko ostaa meille joululakanat, ne on ihan sikasuloset, pieniä joulupukkeja!
- Stumppi varmaan ilahtuu niistä suunnattomasti, Ali sanoi sarkastisesti. Stumpille oli takuulla ihan sama, minkä alla tai päällä nukkuisi, joskin musta satiini olisi ehkä voinut saada hänet huomaamaan, että sängyssä yleensä oli jotain petivaatteita. Ilse oli hömppä. Joulupukkikuvioiset lakanat olivat varmastikin aika alhaalla siinä listassa, mitä opiskelija-asuntoon oli pakko hankkia.

Tallilla Ali totesi, ettei sittenkään tainnut olla ihan parhaimmillaan. Hän putsasi bokseja sillä aikaa, kun Ilse harjasi Hiskin ja jo puolivälissä kylmä hiki valui pitkin otsaa.
- Mene sä jo, mulla menee vielä vähän aikaa näiden kanssa, hän sanoi Ilselle, joka nyökkäsi ja talutti valkoisen hevosen ulos. Ali lysähti satulahuoneen pallille istumaan ja lepäämään. Hidastamalla tahtia hän sai loputkin siivottua, mutta jätti sitten kottikärryt tallinseinustalle. Hän ei uskaltanut lähteä työntämään niitä lantalaan, hänellä oli epämiellyttävä aavistus, että kärryjen tasapainottelu jyrkkää lautaa pitkin saisi jotain hänen vatsassaan repeämään. Ollikainen saisi tyhjentää ne illalla.
- Voinko mä hypätä tänään? Ilse huusi kentältä, mutta puomien ja tolppien raahaaminen ei tuntunut Alista juurikaan helpommalta tehtävältä.
- Sori, mutta kun sillä oli eilen vapaa niin ois varmaan parempi ottaa vähän kevyemmin, Ali sanoi yrittäen kuulostaa määräävältä.
- Okei, joku toinen kerta sitten, Ilse sanoi. – Mitä mä sitten tekisin?
- Jos sä kokeilisit jotain ihan oman pääsi mukaan tänään? Ali sanoi ja tajusi kuulostavansa töykeältä. – Sori, mutta mulla on vähän huono olo.
- Ootko sä tulossa kipeeksi? Ilse kysyi ja pysäytti hevosen. – Hei, mee sä vaan jonnekin istumaan ja lepäämään. Kyllä mä keksin jotain.
- Mä voisin mennä vaikka autoon, Ali myöntyi. – Ja taidan pysyä huomenna kotona.

Taas kerran aamulla olo oli parempi, mutta Ali ei viitsinyt riskeerata mitään vaan soitti Ollikaiselle olevansa kipeä, tämä saisi itse ratsastaa Hiskillä tai pyytää jotakuta tytöistä tai antaa vapaapäivän, ihan miten vaan. Hän oli sitä paitsi nukkunut hävyttömän huonosti ja oli hyvin vähällä jättää oven avaamatta, kun Stumppi ilmestyi nojailemaan ovikelloa kymmenen aikoihin. Kehtasikin, kaiken sen jälkeen, mitä Ali oli hänen takiaan saanut kärsiä.

Hän avasi kuitenkin.
- Aamupanolle vai? hän kysyi kirpeästi ja Stumpin ilme meni hämmästyneeksi.
- Ilse sanoi, että sä oot kipeä, niin että mä ajattelin tulla katsomaan sua.
- No katso sitten, Ali sanoi.
- Kyllä sä näytät vähän kipeeltä, Stumppi arveli. Tytön silmät ainakin näyttivät tavallista suuremmilta kalpeissa kasvoissa. – Saanko mä silti tulla sisään vähäksi aikaa? Mun varpaat on ihan jäässä, kun oon tarponu tuolla loskassa.
- Sama se, Ali sanoi välinpitämättömästi ja ymmällään Stumppi seurasi häntä sisään. Ali oli tavallisesti hänen kimpussaan heti ovella, eikä kursaillut tai kruusaillut tuolla tavalla. Toisaalta tyttö ei ikinä lirkutellut eikä vaatinut häntä lässyttämään lupauksia tulevasta. Siksi täällä olikin niin virkistävää poiketa aina välillä.

Nyt Ali kuitenkin meni istumaan sohvannurkkaan ja veti jalat syliinsä, tekemättä mitään sen kummallisempaa kuin tuijotti eteensä.
- Mikä sua sitten vaivaa? Stumppi kysyi varovaisesti. Hän oli vähän toivonut, että tyttö olisi mennyt omaan sänkyynsä potemaan, hän olisi sitten voinut änkeytyä sinne viereen. Täällä paraatipuolella ei kuherreltu, sen oli Ali tehnyt selväksi.
Tyttö vilkaisi häntä epäluuloisen näköisenä, mutta huokaisi sitten.
- Mulle tehtiin abortti, hän sanoi.

Voi jeesusmariapérkele, ajatteli Stumppi.
- Tehtiin? hän kysyi, varmistuakseen aikamuodosta ja hänen helpotuksekseen Ali nyökkäsi.
- Toissapäivänä.
- Munko se oli?
- Sun tietysti. Luuletko sä, että mulla on enemmänkin petikavereita?
Miksei voisi olla, Stumppi ajatteli kysyä, mutta Ali oli niin surullisen näköinen, ettei hän viitsinyt. Reipas tyttö sentään, kun oli hoitanut koko homman vaivaamatta häntä. Siitä hyvästä hän ansaitsi kyllä vähän ylistystä ja hyvänäpitoa.
- Mikset sä kertonu mulle mitään? Stumppi kysyi ja nosti lupaa kysymättä tytön syliinsä.
- Mitäpä se sulle kuulu, vai olisitko sä muka halunnu isäksi?
- Mä olisin tullu sun mukaan.
Sitä hän ei tosiaankaan olisi tehnyt, mutta se tuntui hyvältä asialta sanoa. Aliinkin se taisi vedota, sillä tämä painoi päänsä hänen rintaansa vasten ja alkoi hytkyä itkusta. Se oli jotenkin liikuttavaa ja Stumppi tunsi halua silittää lohduttavasti hänen hiuksiaan.

- Olisitko muka? Ali nyyhkäisi pitkän ajan kuluttua ja Stumppi painoi pari suukkoa hänen hiusrajaansa.
- Tietysti olisin, hän vakuutti.
- Paskat oisit, Ali mutisi, mutta hänen äänestään kuuli, että hän vaati vain vähän vakuutteluja. Ja Stumppi vakuutteli. Siinä hän oli hyvä.
- Oletko sä kauhean kipeä? hän kysyi sitten.
- En mä enää kovin, Ali mutisi. – Mutta en mä tiedä, haluanko mä mennä sänkyyn sun kanssasi.
- En mä sen takia kysynyt, Stumppi ähkäisi, vaikka olikin. Aina Alin kanssa hän muisti, miten tämä oli silloin ensimmäisellä kerralla pyörtynyt ja aina hänen mielensä teki yrittää onnistua siinä uudelleen. Pääsisiköhän siitä mielihalusta ikinä eroon?

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   10.8.08 10:19:08

Äh, Ali vois lopettaa ton jakelun jo.
Ja miten ne on oikeen pannu jos kumeista huolimatta tulee raskaaks? Kyllähän rikkoontumisen nyt huomaa. Vai oliks ne jotenki heikompilaatusia 80-luvulla?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.08 10:25:09

Ehkä siellä on ollu siili laadunvalvojana xD

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   10.8.08 10:47:28

muahahaha, sattuipas sopivasti xD Luoja ne stripit tarttee viel joskus piirtää x)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.08 17:13:43

Jouluyö, juhlayö

Joulun lähestyessä uudesta pariskunnasta pidettiin kovasti huolta.
- Kai te tulette meille syömään aattona? kysyi Ilsen isä.
- Mä ajattelin laittaa jouluruokaa ihan kotona, sanoi Ilse.
- Voithan sä silti laittaa, onhan siinä pyhiä. Tulisitte vaan, vietettäis perhejoulua.
- Ne on ollu vähän vähissä viime vuosina, niitä on ollu tasan viime joulu, Ilse huomautti, muttei hänellä ollut sydäntä kieltäytyä.

Kävi ilmi, että Stumppi oli käynyt lähes samanlaisen keskustelun äitinsä kanssa.
- Mä sanoin, ettei me mihinkään tulla, mutta se alkoi melkeen itkeä. Sepi kuulemma loukkaantuu, ellei me mennä sinne, Stumppi sanoi vähän nolona.
- Sepi saa mun puolesta loukkaantua ihan niin paljon kuin haluaa, mutta Maria mun käy sääliksi, tuumasi Ilse. Stumpin äiti oli onnistunut vetoamaan häneen lasilahjallaan. Naisen elämä mahtoi olla yhtä @!#$ä, ja kai hänellä oli ikävä poikaansakin. – Ainoo vaan, ettei me päästä millään mihinkään jouluaattona, kaikki liikenne pysähtyy aattoillaksi.
- Sepi lupasi lainata meille autoa, jos me tullaan, sanoi Stumppi ja sillä asia oli selvä.

He matkustivat ensin Merihakaan niin kauan kun bussilla vielä pääsi. Asunto oli joulukuosissa sikäli, että olohuoneessa seisoi tekojoulukuusi ja Kekellä ja Kakella oli paidat ja kravatit, samoin Sepillä, tietenkin. Mies nousi peräti seisomaan sohvalta, kun he saapuivat ja kätteli Ilseä.
- Mahtaako olla leipä leveää nyt, kun on jalat oman pöydän alla, hän kysyi arvoituksellisesti.
- On meillä joulukinkku, jos sä sitä meinaat, vastasi Ilse ja ojensi Marille kukkapaketin. Sen ostaminen oli tuntunut kuuluvan asiaan.
- Tässä on teille lahjoja, Stumpin äiti sanoi hössöttävään tapaansa. Hän puhui niin harvoin, että Ilse aina säikähti hänen äänensä hienoista karheutta. Kai se käytön puutteessa meni semmoiseksi.
- Kiitos, Ilse sanoi ja antoi sen kassin edelleen Stumpille. Jos edellisvuodesta saattoi mitään päätellä, siellä olisi suklaarasia ja kummallekin kudotut lapaset tai sukat.
- Ja nyt syömään! Sepi hätisteli hyväntuulisesti.

Kuuliaisesti Ilse ja Stumppi siirtyivät keittiöön pöydän ääreen ja heille alettiin lastata ruokaa eteen. Oli kinkkua ja perunoita, makaronilaatikkoa ja lintupaistia, jota viimeksi mainittua Sepi annosteli runsain käsin. Oli kuulemma itseammuttua. Ilse katseli lihanpalasia hyvin epäilevästi ja maistoi varovasti. Ei se pahaa ollut, vähän mautonta, mutta hän sai poimia pikkuisia luita suustaan pitkän aikaa. Mitä lie varpusia Sepi onnistunut ampumaan?
- Ei maistu vai, mies sanoi uhkaavasti seuraten Ilsen ilmettä.
- Ei se hullumpaa ole, tämä vastasi vaisusti. Häneen oli yhtäkkiä iskenyt joulumelankolia. Edellisjouluna se oli ollut todella paha, se kun oli ollut ensimmäinen joulu, jota hän ei ollut viettänyt kahdestaan mummin kanssa, mutta hän oli luullut sen helpottavan jo täksi jouluksi. Mutta ei, linnunluiden nyppiminen suusta sen sijaan, että olisi syönyt kaikessa rauhassa mummin tekemää lanttulaatikkoa, oli liikaa, liian erilaista.

- Lähdetään jo, hän sanoi Stumpille, kun Mari nosti pöytään ison kulhollisen soppaa.
- Ottakaa marjasoppaa, sanoi Mari pahastuen, eikä Ilse voinut kuin lysähtää takaisin tuoliin. Marin marjasoppaa tehtiin joka sunnuntai-ilta iso kattilallinen ja sitä syötiin sitten koko viikko. Jos se uhkasi loppua, lisättiin vettä, joten loppuviikosta se alkoi olla aika litkua. Tämä oli kuitenkin selvästi joulun kunniaksi keitetty tänään ja sen kanssa sai kermaa. Sepi katsoi myhäillen heidän syömistään ja kaateli itselleen näkäräisiä kirkkaasta pullosta, jota piti pöydänjalan vieressä. Marillekin hän oli kaatanut, ja Ilselle tarjonnut, mutta tämä oli pudistanut kieltävästi päätään. Se ei olisi ollut reilua, kuin Stumppi kuitenkin joutui vielä ajamaan autoa.

- Ens jouluna ei mennä sinne, Ilse huoahti, kun he lopulta pääsivät karkaamaan. Hänellä oli epämiellyttävän täysi olo, vaikka he olivat onnistuneet välttymään pullakahveilta.
- No sitten ei mennä sunkaan porukoille, möksähti Stumppi.
- Selvä. Ollaan vaan kahdestaan kotona. Niin mä olisin halunnut olla joka tapauksessa.

Marjaniemessä oli selvästi odotettu heitä, pöytä oli valmiiksi katettuna ja Tarja hoputti heitä syömään. ”Me syötiin jo” tuntui ihan mahdottomalta lauseelta siinä kohden, ja sitä paitsi ruoka oli parempaa.
- Jäättehän te meidän kanssa avaamaan lahjat, pyysi Kate, kun he siirtyivät jälkiruokaan, luumukiisseliin kermavaahdon kera.
- Ei kun me halutaan jo kotiin, Ilse sanoi onnettomana. Stumppikin alkoi näyttää siltä, ettei ehkä saisi enää mitään alas kurkustaan. Kate oli pettynyt, mutta Tarja ja isä näyttivät ymmärtävän.
- Kai te haluatte vähän aikaa viettää ensimmäistä omaakin joulua. Tässä, ottakaa teidän paketit, Tarja sanoi ja ojensi isoa kassia. Ilse oli tuonut mukanaan pienemmän, jonka hän tarjosi tilalle.
- Ja tässä teidän. Soitellaan.
- Ottakaa tää vielä, saatte omalle jouluateriallenne juotavaa, isä tarjosi ja pisti kassiin pullollisen punaviiniä.

Ilse heittäytyi heidän olohuoneensa lattialle selälleen, kun he pääsivät kotiin, mutta se ei auttanut. Asunnossa leijui inhottava kinkun tuoksu, se kun oli ollut yön yli uunissa, ja hänen oli pakko nousta ja mennä oksentamaan.
- Onko sulla anoreksia tai jotain? kysyi Stumppi, kun hän tuli vessasta.
- Anti-anoreksia, mulla on olo kuin syöttöporsaalla. Mä en enää ikinä halua jouluruokaa.
- Kukas meidän sitten syö?
- Sinä.
- No otatko sä joulujuomaa sitten?
- Mä voin yrittää, Ilse sanoi ja otti Stumpin tarjoaman lasillisen viiniä. Ehkä se saisi hänen mahansa uskomaan, ettei siellä enää ollut kahta kiloa ruokaa.

Sen jälkeen jouluaatto alkoi joka tapauksessa tuntua paremmalta. Heilläkin oli joulukuusi, paitsi että se oli katajannäre maljakossa: Stumppi oli eräänä iltana tuonut sen tullessaan yöllä kotiin. Hän oli ollut naapurilähiön kuppilassa töiden jälkeen ja oikaistessaan siltä kotiin pienen puiston läpi saanut päähänsä tuoda Ilselle joulukoristeen. Ilse ei ollut raaskinut edes haukkua häntä kaupungin omaisuuden turmelemisesta, ajatus oli ollut niin kaunis. Hän oli koristellut sen mummin vanhoilla joulukoristeilla, jotka oli Tarjalta saanut.
- Avataan lahjat, Ilse sanoi innostuen.
- Mä avasin jo, Stumppi sanoi kohottaen viinapulloa, jonka oli saanut Lasselta. Lasse oli saanut häneltä samanlaisen, siinä oli jokin vitsi, jonka perusteellista versiota Ilse ei ollut kuullut.
- Ei kun paketit, höntti.
- Mua ei huvita, avaa sä vaan. Sä sait kuitenkin paljon enemmän kuin mä, mä saan pitkät kalsarit ja villasukat mutsilta ja se siitä.

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   10.8.08 18:38:34

Oi jatkuujatkuu

Päivämäärä:   10.8.08 19:32:55

Huh, tuntuupa pahalta lukea joulusta kesällä tai no muka-kesällä.

Lähettäjä: kide 
Päivämäärä:   10.8.08 20:34:11

jatkoa? :)

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   10.8.08 20:45:04

Mikä edellinen joulu?

Lähettäjä: Kielo_Kokaiini (ek 
Päivämäärä:   10.8.08 20:46:56

En voi vieläkään mitään muuta, kun kehua sut pilviin saakka. Tää koko tarina on vaan niin mahtavan ihanan taivaallisen hyvä, oon ihan koukussa! En oo löytäny vieläkään yhtään virhettä. Jatkeles äkkiä. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.08 21:21:00

Des, se edellinen joulu, jonka jälkeen ne lähti Lontooseen. En viittiny kirjottaa siitä mtn, mutta epäilemättä semmonen oli sinäkin vuonna ;)
----------

Ilse katsoi melko kunnioitettavaa lahjapinoa ja myönsi, että siinä oli totuuden siemen. Hän oli saanut lahjoja paitsi ison läjän perheeltä ja paketin äidiltä Englannista, myös Nitalta ja Alilta ja muilta ystäviltä. Ehkä tytöt olivat lahjaorientoituneempia kuin pojat?
- Mulla on ainakin sulle lahjoja, hän lohdutti.
- No, ehkä mä katon vähän myöhemmin, Stumppi lupasi ja avasi telkkarin. Sen hän oli hommannut, kun he olivat tuskin viikkoa asuneet täällä. Hän sanoi, ettei vaan tullut ilman toimeen.
- Äidin paketin mä ainakin avaan, Ilse päätti. Hän voisi odottaa muiden kanssa, kunnes Stumppiakin huvittaisi, mutta iso, ruskeaan paperiin kääritty paketti, jonka hän oli hakenut postista jo alkuviikolla, oli kutkuttanut hänen mieltään niin, ettei hän voinut enää odottaa. Stumppi seurasi sivusilmällä, vaikkei ollutkaan olevinaan kiinnostunut, ja hän tajusi, mitä siellä oli jo ennen Ilseä.
- Videot! Hitto, se on lähettäny meille videot! Hitto, sun äiti on huipputäti! Stumppi riemastui. Hänen joulunsa oli pelastettu, ja siinä saman tien Ilsenkin. Kaikkein parasta oli, kun laatikon alta löytyi vielä muutama elokuva, eikä Stumppia haitannut edes, ettei niissä ollut suomenkielistä tekstitystä.

Stumppi viritteli vielä johtoja, kun puhelin soi ja Ilse hypähteli vastaamaan. Hän oli onnellinen siitä, että he olivat sittenkin hankkineet puhelimen. Elämä olisi ollut aika ankeaa ilman sitä.
- Hyvää joulua, sieltä kuului vain, kun Ilse oli vastannut ja kesti hetken, ennen kuin hän tunnisti äänen.
- Äiti! Kaukopuhelut on kamalan kalliita!
- Kai semmosen voi sentään joulun kunniaksi soittaa, nainen sanoi nauraen.
- No kai sä voit, Ilse nauroi takaisin. – Mä en olisi raaskinut.
- Mitä tykkäsitte joululahjasta?
- Stumppi saattaa rakastaa sua sen takia enemmän kuin mua!
- Ja oletko sä miettinyt sitä tänne tulemista?
- En… olen, sanoi Ilse vaisuuntuen. Äiti oli houkutellut häntä kylään jo loppukesällä ja nyt oli aloittanut uudelleen, joululomalla. Kummallakin kerralla Ilse oli todennut, ettei hänellä ollut varaa. Äiti olisi lähettänyt lentoliput, kuten edelliselläkin kerralla, mutta hän ei vain ollut uskaltanut kesälläkään lopettaa töiden tekemistä, ja nyt vielä vähemmän.
- No?

- Mä en mitenkään voi lähteä, mun täytyy saada rahat kokoon tammikuun vuokraan, kun Stumppi ei ole enää auttamassa. Tai meidän. Sehän joutuu armeijaan.
- Eikä mun avustuksesta ole mitään hyötyä?
- Ei tarpeeksi, Ilse huoahti. – Eikö sulla ole koskaan lomaa? Meillä on nyt kaks huonetta ja ylimääräinen sänky, tule sä tänne!
- Itse asiassa, mä saattasin tullakin, Ilona naurahti. – Ei se varsinaista lomaa ole, mutta pitäisi mun käydä sielläkin ensi tai seuraavassa kuussa. Että jos me sitten tavattais.
- Tulet tänne asumaan, Ilse sanoi heti. – Sähän voit olla olevinasi hotellissa ja sitten maksaa mulle yösijasta sen, mitä hotelli laskuttaisi.
- Se ei kyllä käy, Ilona nauroi. – Ne laskuttaa suoraan firmaa. Mutta joka tapauksessa mä olen tulossa ja olisi kiva tavata.
- Niin mustakin, Ilse sanoi ja tarkoitti sitä tosissaan.

- Nyt se toimii, Stumppi julisti, kun Ilse palasi.
- Niin näkyy.
- Kuka soitti?
- Äiti se oli, toivotti hyvää joulua ja sanoi tulevansa Suomeen nyt talvella.
- Sepä hauskaa, mutisi Stumppi ja uppoutui katsomaan elokuvaa. – Jos mä en pysy mukana niin kerro mulle, mitä ne sanoo, jooko?
- Tietysti, Ilse lupasi, mutta mitä tyhjemmäksi he joivat isän antaman punaviinin ja Stumpin joululahjapullon, sitä enemmän pihalla hänkin oli. Hän alkoi vaivihkaa hamuilla joululahjojaan ja repiä niitä äänettömästi auki, jottei häiritsisi Stumpin elokuvanautintoa, mutta tämäkin alkoi kiinnostua niistä.
- Miksi sä saat Nitalta alusvaatteita? poika kysyi paheksuvasti.
- Koska se tietää, mistä mä tykkään, Ilse sanoi ja levitteli syntisenpunaisia rintsikoita ja alushousuja.
- Mutta tietääkö se, mistä tykkään? Noi näyttää ihan joltain huoran vetimiltä.
- Eiks nää susta oo kivat? Ilse kysyi murheellisena.
- Ois, jos mä oisin ostanu ne sulle!

- Avaa toi, Ilse sanoi ja paiskasi Stumpin syliin yhden itse ostamistaan paketeista. Hän ei todellakaan halunnut ruveta riitelemään jouluaattona. Stumppi avasi paketin murjottaen, mutta kirkastuivat hänen silmänsä sentään, kun hän kaivoi esiin Ilsen ostaman valkoisen paidan.
- MicMacista!
- Niin on, Ilse kehräsi. – Ja sillä olisi voinut ostaa kuukaudeksi makaronia, että toivottavasti tykkäät.
- Makaronia? Kenen mielestä ruoka on tärkeempää kuin vaatteet?

Mutta sitten Stumppi alkoi taas murjottaa. Hän sai tosiaankin pitkät kalsarit ja villasukat ja sen jälkeen hän tutkaili Ilsen saamia lahjoja ja keksi niistä vikoja. Ilse yritti olla ymmärtäväinen, vaikka pahoittikin mielensä. Stumppi-parka ei tainnut tietää joulun hengestä mitään, mutta ehkäpä tulevat joulut olisivat hauskempia, kun hän tottuisi viettämään niitä Ilsen kanssa.
- Mennään nukkumaan, hän ehdotti ja kasasi tavarat sohvan alle.
- Nyt jo? Kello on vasta ykstoista.
- Ihan tarpeeksi, mun päässä ainakin pyörii.
- No, jos sä välttämättä haluat, Stumppi myöntyi ja nousi horjahdellen. Sitten hän haukotteli niin, että naama oli revetä ja tallusteli makuuhuoneeseen. Kun Ilse tuli kylpyhuoneesta hän saattoi pettymyksekseen vain todeta pojan kuorsaavan jo umpiunessa peiton alla.
- Mä olisin kaivannut vähän romantiikkaa ja rakkautta, hän sanoi puoliääneen mennessään omalle puolelleen, mutta ei hänen äänensäkään saanut Stumppia hereille, joten hän käänsi vain kylkeä ja sulki silmänsä. Oli hiukan surullinen olo.

Joulupäivänä kaikki kuitenkin kuittaantui ihanasti. Tosin heillä oli krapula, muttei kauhean paha, vain sen verran, ettei tehnyt mieli nousta sängystä. Niinpä he pysyivät siellä käyden vain välillä hakemassa juotavaa.
- Tää on ehkä mun elämän paras päivä, Ilse sanoi palatessaan takaisin haettuaan lasillisen limsaa.
- Anna tänne se, Stumppi sanoi ja kulautti melkein koko lasin tyhjäksi kerralla.
- Äh, mullakin oli jano!
- Mä haen seuraavan, Stumppi lupasi ja veti peiton heidän päidensä yli. – Miksi tää on sun paras päivä?
- Koska musta on ihana köllöttää täällä sun kanssa, eikä tarvii ajatellakaan, että pitäis tehdä jotain, Ilse selitti ja nauroi, sillä Stumppi kutitti häntä. – Ja koska mä rakastan sua, hän jatkoi sitten vakavoituen.
- Niin, niin, Stumppi sanoi, mutta kuulosti siltä, että oli mielissään.
- Etkö sä mua? Ilse kysyi päättäen ottaa härkää sarvista, kun ei poika älynnytkään jatkaa kuten piti.
- Tietysti, Stumppi sanoi ja nosti päänsä Ilsen vatsalta.
- Sä et oo koskaan sanonu sitä, Ilse sanoi vähän syyttävästi.
- Enkö muka? Takuulla olen.
- Et ole, mä muistasin kyllä.
He kinastelivat vähän aikaa.
- No sano se nyt sitten, ei se varmaan enää satu, jos sä olet muka sanonut niin ennenkin, Ilse ehdotti, mutta silloin puhelin soi. Huokaisten hän nousi vastaamaan.
- Meinaatteko te pérkeleen penikat pitää mun auton ens vuoteen asti? karjui Sepi.
- Me tullaan heti, Ilse huokaisi.

Päivämäärä:   10.8.08 22:04:15

Tuo Sepihän on raivostuttava :D Olisivat vaan pitäneet auton ja romanttisen joulupäivän yhdessä.

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   10.8.08 23:18:48

Ihme nyhverö toi Ilse kyllä... Mut Stumppi on semmonen kaksnaamanen ihanuus. Sillähän on kaikki selvästi oikein hyvin! ;D Mä ootan kyllä sitä kun se menee inttiin, että miten se sitten jakaa vapaa-aikansa kahen akan kesken. Muah!

Mutta olipa ihanaa tulla rankan vlopun jälkeen lukemaan monta taivaallista pätkää. :)
Suutelisin Sennu sun kenkiä jos tietäisin mitkä ne on.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   10.8.08 23:24:48

Ne on ne ruskeet MHn turvakärkiloaferit joitei oo putsattu ikinä x)

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   10.8.08 23:31:40

Öhhh... No ehkä mä sit vaan palvon maata sun jalkojen alla... Tai jotai. :P

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   11.8.08 10:33:52

sain edellisen topicin luettua ::D:D nyt pitää ottaa lepoa hetki

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.8.08 16:37:30

Tripi urakoi x)
Ja Sepillä on ihan todellinen esikuva. Ei ees tarvinnut yhtään värittää, uskokaa tai älkää!
-------------
Harmaissa

Uutenavuotena pidettiin Ilsen ja Stumpin luona bileet ja vähän niiden jälkeen toiset, armeijaanlähtöbileet. Viimeksi mainitut äityivät sen verran hurjiksi, että naapurit alkoivat paukutella seiniin, mikä opiskelijasäätiön talossa lauantai-iltana oli kai aika hyvä saavutus. Stumppi oli kiukkuinen ja Ilse surkea, eikä ollut helppoa pysytellä riitelemättä viimeisiä päiviä.
- Mä en tiedä, miten mä tuun toimeen ilman sua, Ilse sopersi, kun Stumppi lopulta valmistautui lähtemään.
- Äh, ihan hyvin sä pärjäät, poika sanoi vihaisesti. – Sulla on kai ihan tarpeeksi tekemistä siinä uudessa koulussa ja voithan sä hommata iltatöitä, jos et muuta keksi.
- Mutta mä kaipaan sua.
- Kai mä pääsen lomalle jossain kohden.
- Mä tuun saattamaan sut.
- Älä tuu, sä alat kuitenkin itkeä. Se ois noloa.

Ilse jäi tuijottamaan ällistyneenä, talvisaapas toisessa kädessään, miten Stumppi käveli ulos. Hän ei uskonut silmiään. Poika oli vaan mennyt ja jättänyt hänet siihen. Äkkinäisesti hän ryntäsi ovelle, mutta pysähtyi, ennen kuin sai väännettyä lukkoa. Ei hän nyt sentään menisi rappukäytävään itkemään, rajansa kaikella. Mutta miten Stumppi saattoi? Oliko itkevä tyttöystävä muka niin hirveä juttu, tässä tilanteessa?

Ehkäpä Stumppi pelkäsi itse menettävänsä kasvonsa, tuli Ilse ajatelleeksi sitten ja rauhoittui huomattavasti. Intistä ei ollut paljon puhuttu, sillä oli selvää, että Stumpista ajatuskin sinne joutumisesta oli inhottava. Poika taisi pelätä itkevänsä itse.

Ajatus lohdutti, mutta ei se siihen auttanut, että koti tuntui kauhean hiljaiselta ja autiolta. Se suorastaan kumisi tyhjyyttään, vaikka hän laittoi musiikkia soimaan. Se vasta osoittautuikin huonoksi ideaksi – lähes kaikki levyt olivat Stumpin ja saivat ikävän vaan kaihertamaan pahemmin. Kun puhelin soi seitsemän aikaan, Ilse suorastaan juoksi vastaamaan.
- Haa, sä olet jo kotona, sanoi Nita.
- Täällähän minä, Ilse sanoi ja istui lattialle valmistautuen onnellisena pitkään juoruiluun.
- Laita teetä hautumaan, me ollaan tulossa, Nita sanoi kuitenkin ja sulki puhelimen, ennen kuin Ilse ehti sanoa enempää. Hän totteli ja meni keittämään teevettä ja kurkisti sitten jääkaappiin tarkistaakseen, olisiko sen seuraksi mitään muuta. No, maitoa oli vähäsen. Ja joulukinkkua, joskin se alkoi jo vähän vihertää. Nitan soitosta saamansa tarmonpuuskan vallassa hän nakkasi sen roskikseen ja vei suoraa päätä pihalle. Sitten hän aikoi ruveta siivoamaan – bileiden jälkeen oli vain raivattu - muttei ehtinyt tiskausta pidemmälle, kun ovikello soi.

Nita ja Ali kävelivät sisään kuin kotiinsa. Olisihan se pitänyt arvata, Ilse ajatteli huvittuneena. Heti kun kissa on poissa hiiret ilmestyvät.
- Onnea! Nita hihkaisi.
- Mistä ihmeestä? Ilse kysyi ja veti suupielensä alaspäin.
- Sinkkuudesta! Siitä, että sä oot taas oman itsesi herra! Että herra kúsipää on poissa maisemista kuukausikaupalla!
Kenen tahansa muun sanomana tuollainen olisi ollut verinen loukkaus, mutta ei Ilse voinut Nitalle loukkaantua.
- En mä siitä sinkkuuntunut, hän huomautti vain.
- Me tultiin piristämään sua, sanoi Ali tarpeettomasti. – Tehdään lettuja.
- Mistä? Luuletko sä, että mulla on maitoa ja munia ja hilloa?
- Näistä, tyttö sanoi ja kohotti muovipussia.
- Vähänkö kivaa, että te hommasitte kumminkin tän asunnon, sanoi Nita ja meni keittiöön. – Voi olla, että me joudutaan muuttamaan tänne nyt, tai minä ainakin.

- Oletko sä ihan maassa? kysyi Ali etsiessään kaapista kulhoa ja vilkaisi Ilseä myötätuntoisesti.
- En enää, kun te tulitte, tämä vastasi. – Ennen sitä mä kyllä meinasin hajota palasiksi.
- Me vähän pelättiin, että sä oisit jääny jonnekin kuppilaan matkalla etkä tullut kotiin ollenkaan.
- En mä ole missään käynytkään.
- Etkö sä ollut saattamassa sotilasta kasarmin portille?
- Ei se huolinut mua, Ilse sanoi surullisesti. – Se halusi mennä yksin. Kai se olisi ollut noloa, jos me oltais molemmat paruttu siellä.
- Ei huolinut sua mukaan? Sillä oli takuulla joku muu, jonka se oli luvannut ottaa saattamaan, sanoi Nita ja nyökkäili painokkaasti.
- Älä viitti. Ei tietystikään ole, Ilse sanoi ja katsoi Alia kuin apua hakien. Tämä ei kuitenkaan kiirehtinyt vakuuttelemaan, ettei ollut, ei tietenkään.
- Älä viitti kiusata, hän sanoi vain Nitalle ja Ilseltä hän kysyi: – Onko sulla vispilää?

Nita ei ihan muuttanut Ilsen luo, mutta niin usein hän alkoi käydä siellä, että osti kuukausilipun seutumatkoja varten. Itse asiassa Ilse huomasi hyvin äkkiä pitävänsä jonkinlaista seurustelusalonkia. Kavereille ei tuntunut olevan ollenkaan hankalaa matkustaa Vantaalle istumaan iltaa hänen luonaan.
- Mä olen kuin Minna Craucher, hän sanoi tyytyväisenä eräänäkin iltana, kun Nita oli raahannut Artsin mukanaan katsomaan telkkaria ja neljäntenä pyöränä oli Mona, tyttö johon Ilse oli tutustunut koulussa. Ilse ja Mona yrittivät kaksin tuumin päästä voitolle harvinaisen hankalasta kotitehtävästä.
- Mä en välttämättä ole ihan oikeassa koulussa nyt, mutisi Mona ja järsi kynäänsä.

- Mitä te oikeen yritätte tehdä? Artsi kysyi avuliaasti. Hän oli solahtanut vakioillanistujaksi yhtä luontevasti kuin aikaisemmin Ilsen vihreään huoneeseen ja Ilse oli huomannut olevansa siitä iloinen. Nyt hän oli uteliaana irrottanut vähän väliä katseensa telkkarista, kun tytöt olivat pähkäilleet ääneen.
- Puoliohjelmointia, sanoi Ilse iloisesti. Hänestä tuntui, että hän oli ihan oikeassa koulussa. Ei hän tehtävästä ollut sen paremmin kärryillä kuin Monakaan, mutta hän nautti aivotyöstä.
- Mä voin katsoa sitä, jos te haluatte, Artsi tarjoutui.
- Ei, mä haluan miettiä itse vielä, sanoi Ilse, mutta Mona kiitti helpottuneena ja Artsi siirtyi sohvalta tämän viereen.
- Söpö pari, huomautti Nita. Mona kuuli sen ja punastui, Artsi ei ollut kuulevinaan ja Ilse näytti Nitalle kieltään. Ihan kuin hän ei olisi arvannut Nitan taka-ajatuksia.

Päivämäärä:   11.8.08 20:55:10

Jee, Artsi on taas kuvioissa:)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.8.08 21:41:57

Aqua :)
------------

Stumppi pääsi ensimmäiselle lomalle kolmen viikon kuluttua, samana viikonloppuna, jolloin Ilsen äiti saapuisi. Molemmat asiat olivat odottamisen arvoisia, mutta Ilse oli ikionnellinen, etteivät ne osuneet pahemmin päällekkäin: äiti tulisi sunnuntai-iltana ja silloin Stumpin pitäisi jo palata, he tuskin ehtisivät edes tavata. Hän ryntäsi kotiin koulusta perjantaina, vaikkei hänellä oikeastaan mikään kiire ollut. Asunto oli siisti, jääkaapissa oli ruokaa ja oluttakin, eikä hänellä olisi muuta tekemistä siellä kuin odottaa. Hän päätti käyttää ajan tälläytymiseen ja aloitti menemällä suihkuun, mutta joutui sieltä pois nopeammin kuin oli aikonut, sillä hän oli kuulevinaan ovikellon äänen. Olisiko Stumppi päässyt lähtemään jo iltapäivällä? Mutta ei, hänhän olisi tietysti tullut omilla avaimillaan.

Ali siellä vain oli, kiharat märkinä sulavasta lumesta, jalassaan ratsastushousut ja märän näköiset tallikengät.
- Ei täältä sais vähän teetä ja sympatiaa? hän kysyi toiveikkaana. – Tai siis kahvia. Hevosenpérkele heitti mut selästä.
- Saa tietysti, Ilse sanoi. – Jos ei sua haittaa, että mä meikkaan ja paklaan samalla. Stumppi pääsee lomalle tänään.
- Tänäänkö? Ali sanoi mennen pelästyneen näköiseksi. – Miten mä luulin, että se ois ens viikolla vasta! En mä sitten tuu häiritsemään.
- Ei kun tule, hyvä ihminen! Ihanaa saada seuraa, ettei tarvii seinille hermoilla!

Ilse suorastaan kiskoi Alin sisään. Kukaan muu ei takuulla tänne tänään eksyisikään, niin hän oli pölpöttänyt kaikille koko viikon perjantaista, mutta Alia hän ei ollut nähnyt sitten edellisen ratsastusreissunsa, joka oli ollut jo edellisviikolla.
- No jos mä vähäksi aikaa, Ali mumisi kumartuessaan avaamaan kengännauhojaan. Tottuneesti hän meni itse keittämään kahvia Ilsen palatessa takaisin kylppäriin kuivaamaan hiuksiaan. Keskustelu oli mahdotonta niin kauan, kun hän käytti hiustenkuivaajaa, mutta sitten hän tuli meikkipusseineen keittiöön Alin seuraksi.
- Mua jännittää, hän tunnusti.
- Jaa Stumppi? Mä luulin, että sä olisit vaan riemuissasi.
- Olen mä sitäkin, mutta me ei olla nähty kolmeen viikkoon, eikä soiteltukaan kuin pari kertaa. Mulla on olo niin kuin ekoille treffeille menisin. Ilse näytti tosiaan vähän hermostuneelta.

- Älä viitti dramatisoida, sanoi Ali melkein vihaisesti. – Mitä sä oikeen pelkäät? Sä tiedät varmaan ihan hyvin, että kunhan se tulee teillä menee noin minuutti että te päädytte sänkyyn, niin että sun vois olla viisainta tilata puhelinherätys sunnuntaiksi heti, ettei sillä mene loma pitkäksi.
- Mutta… Ilse aloitti.
- Että ihan turhaan sä meikkaatkin, tuhraat vaan tyynyliinasi.
- Mutta, Ilse sanoi uudelleen. – Mua jännittää silti.
Ali pudisti päätään luovuttaneen näköisenä ja vaihtoi puheenaiheen tallikuulumisiin, mikä näytti sopivan Ilsellekin oikein hyvin. Tyhjennettyään pari mukillista kahvia hän nousi.
- Kiitos, ehkä mä menen tästä.
- Älä vielä! sanoi Ilse nopeasti. – Odota mun kanssa! Jooko!
- Monelta se pääsee?
- Kuudelta – ja siihen on vielä aikaa, ja sitten matkassakin kestää!

Ali ei raaskinut lähteä, Ilse näytti tosiaan siltä, että hajoaisi palasiksi, jos jäisi yksin.
- Tulisko telkkarista mitään? hän huokaisi ja he siirtyivät olohuoneen puolelle. Ilse tosin juoksi olohuoneen ja makuuhuoneen väliä valikoiden ja hyläten vaatteita, mutta Ali tunsi itsensä tarpeelliseksi silti, etenkin, kun kello tuli yli seitsemän, eikä Stumppia vielä kuulunut. Siinä vaiheessa Ilse oli jo päätynyt tummiin farkkuihin ja punaiseen puseroon ja hän oli niin hermostunut, että repi kynsiään.
- Missä se viipyy? hän kysyi puoli kahdeksalta, eikä Ali osannut sanoa mitään, katsoi vain myötätuntoisesti. Entä jos Stumppi olikin mennyt jonnekin muualle? Jonkun muun luo? Mutta miksi hän sitten olisi ollut niin idiootti, että oli ollenkaan kertonut Ilselle koko lomasta.

Kello tuli kahdeksan, ja puoli yhdeksän ja Ali alkoi jo miettiä mielessään jotain, ihan mitä tahansa, mitä voisi höpistä selitykseksi. Ehkä bussi oli hajonnut. Ehkä Stumppi oli liukastunut matkalla ja oli jossain ensiavussa. Ehkä lomat oli peruttu.
- Sitten se olisi voinut soittaa, sanoi Ilse onnettomana, mutta silloin ovelta kuului rapinaa. Hän oli pystyssä sekunnin murto-osassa.
- Anna sille edes satikutia, Ali sanoi murhanhimoisesti. Hän olisi antanut, olisi potkinut koko kaverin takaisin ulos. Todennäköisesti. Ilsellä ei kuitenkaan ollut aikomustakaan tehdä sellaista, hän roikkui jo Stumpin kaulassa, kun Ali ehti eteiseen.
- Missä sä oikeen oot viipyny?
- Mä vaan pysähdyin Lassen kanssa yhdelle kaljalle matkalla, Stumppi sanoi ja näytti tyytyväiseltä vastaanottoon.
- Sä kävit Lassen kanssa kaljalla, ennen kuin tulit kotiin?
- Jep, mutta nyt jos sä päästät irti niin mä vaihdan vaatteet ja me lähdetään kaljalle.
- Lähdetäänkö?
- Ihan hélvetin varmasti lähdetään.

Stumppi riisui karvalakkinsa ja manttelinsa eteisen naulakkoon näyttäen vieraalta lyhyine hiuksineen. Niiden menettäminen oli varmaan koskenut syvältä, ajatteli Ali kostonhimoisesti. Hän oli Ilsen puolesta niin loukkaantunut, että oli siitä vain hyvillään.
- Kato, säkin olet täällä! Stumppi huomasi Alin ja pysähtyi hänen kohdalleen. Ali säikähti pojan aikovan ajattelemattomuuttaan halata häntäkin ja astahti kiireesti askeleen taaksepäin.
- Mä olen just lähdössä.
- Älä hoppuile, ootko sä autolla?
- Olen, Ali myönsi. Kai sen arvasi hänen tallivarustuksestaan, ei kai kukaan täysijärkinen olisi lähtenyt ratsastushousuissa bussilla kyläilemään?
- Heitätkö sä meidät keskustaan? Poika jatkoi matkaansa makuuhuoneeseen, missä kahinasta päätellen alkoi mitä kiireimmin hankkiutua harmaistaan eroon. Ennen kuin Ali ehti vastata, hän palasi kiskoen jo farkkuja jalkaansa. – Me mennään Kalleen.
- Mennäänkö? kysyi Ilse.
- Jep. Nyt. Heti. Kaikki odottaa jo siellä.
- Sä haluat lomallas enemmän kaljalle kavereiden kanssa kuin olla mun kanssa? Ilse toisti, kuin olisi ollut hidasälyinen ja alkoi lopultakin näyttää vähän vihaiselta. Stumppi haki kaapista auringonkeltaisen paidan, jonka veti päälleen ja tarttui sitten Ilseä hyvittelevästi vyötäisiltä.
- Muru, mähän halasin sua jo. Ja onhan tässä koko viikonloppu aikaa. Mennään nyt vaan. Ali?
- Joo, kai mä vien, Ali huokaisi.

Päivämäärä:   11.8.08 22:05:49

Mitäs toi meinas?:)^^

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.8.08 22:12:32

Että kiva nähdä, kai :D

Päivämäärä:   11.8.08 22:16:39

Olisi kyllä joutanut Stumppi takaisin Lassen kanssa kaljalle :D Mutta ah, lämmitti kovasti mun pettynyttä ja petettyä oloa nämä kaksi pätkää!

Päivämäärä:   11.8.08 22:23:44

:D Jeesjees, virtuaalista näkemistä;D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   11.8.08 22:25:05

No joo, Aqua, kun vaikutit niin pettyneeltä Alin toilailuihin.
Jamis niin mustakin ois voinu pysyä kaupungilla.

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   11.8.08 22:35:28

Äh, Stumppi on tyhmä, ja Ilse tossukka .P (minä tietty paraskin puhumaan)

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   11.8.08 22:46:05

Ilse on kaaameee tossukka. Ja mullakin oli ikävä Artsia jo. :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.08 00:03:14

Onhan se tossukka - se oli maailman kiltein jo pienenä.
Katson Hotelli Babylonia ja Rebecca on aika lailla sitä, mitä Ilse on mun mielessäni.

Mä olen btw sivulla 305. En voinut julistaa sivua 300 aiemmin, kun kirjotin sen töissä aamupäivällä, enkä siellä voi pitää kirjaa sivunumeroista enkä myöskään pääse kirjottelemaan nettiin :D
--------
Sukurakkautta

Se viikonloppu oli yhtä humalaa ja krapulaa. Perjantain juhliminen jatkui aamutunneille ja lauantai meni sängyssä loikoillessa iltaan asti. Siinä vaiheessa Ilse oli jo ihan tyytyväinen. Stumppi oli kotona ja jos krapula oli se, millä hänet sai pidettyä sängyssä, lähellä ja hyvänäpidettävänä niin olkoon sitten niin. Sitten kierros aloitettiin alusta ja sunnuntaina ensimmäinen aristava silmäys kelloon näytti kellon olevan jo kaksitoista. Ilse puristi luomet tiukasti takaisin kiinni, kun sisäänpyrkivä auringonvalo vihlaisi päässä ja kun hän avasi ne uudelleen, kello oli jo puoli kaksi. Stumppi nukkui ja Ilse jäi hetkeksi katselemaan, miten viattomilta hänen kasvonsa näyttivätkään, ennen kuin nousi ylös. Siihen poika kuitenkin heräsi.
- Mihin sä menet?
- Ylös.
- Älä luulekkaan! Tai tuo sitten mullekin juotavaa. Ja tuu äkkiä takasin.

Itsekseen hymyilen Ilse teki niin, vaikka oli aikonutkin käydä suihkussa ja pukeutua.
- Mihin aikaan sun pitää olla takasin? hän kysyi palatessaan syleiltäväksi.
- Kuudelta. Montako kertaa me ehditään naida varastoon ennen sitä?
- Ei kauheen montaa. Pitää nousta siivoamaan.
- Täällähän on ihan siistiä.
- Keittiössä ei oo. Joku on aikonu kokata siellä jotain.
- Ai niin, Stumppi muisti ja alkoi nauraa. – Onneks ei poltettu koko taloa. Mutta sähän voit siivota siellä sitten, kun mä oon lähteny.
- En voi, mun äiti tulee tänään, Ilse muistutti.
Puheenaihe ei tuntunut kiinnostavan Stumppia niin paljon kuin Ilsen vartalo, eikä hän sanonut mitään, ennen kuin tyttö yritti seuraavan kerran nousta.
- Et kai sä tosiaan meinaa karata? hän aneli.
- Kulta-pieni, mun on pakko! Mä en tosiaankaan aio antaa mun äidin kävellä sisään kämppään, joka näyttää siltä kuin siellä ois humalainen kokki leikkinyt ruokasotaa.
- Kaks humalaista kokkia, huomautti Stumppi.
- Tai puoli tusinaa.
- Älä silti vielä.
- Ei kun nyt on pakko.

Keittiö oli tosiaan aika kammottavassa kunnossa. Stumppi oli yrittänyt paistaa munia, mutta oli säheltänyt yhden rikki lattialle ja siitä masentuneena oli istunut juomaan olutta, mutta kaatanut vahingossa puolikkaan pullollisen pöydälle, mistä se oli valunut lattialle. Tuhkakuppi oli täynnä ja haisi ja Ilsen oli pakko avata ikkuna, vaikka ulkona olikin pakkasta. Tupakansavun haju ei lähtisi kokonaan, mutta jos osaksi, ja ehkä sitruunantuoksuinen pesuaine raikastaisi muuten.

Hän oli melkein selvinnyt lattianpesusta, kun Stumppi tuli suihkusta ja pysähtyi ovelle katsomaan.
- Tiedätkö sä, ei sunnäköisten ihmisten pitäisi alentua siivoamaan.
Se oli kai kohteliaisuus, mutta se ei ihan osunut napakymppiin tänään. Ilse pyyhkäisi hiukset hikiseltä otsaltaan ja paiskasi rätin ämpäriin.
- Jos mä olen liian kaunis siivoamaan niin täällä ei sitten asu kuin yksi toinen ihminen, joka sen saa hoitaa, hän tokaisi.
- Sori, mun pitää kai ruveta pukemaan, Stumppi mutisi ja katosi. Ilse marssi olohuoneeseen tarkistamaan miltä se näytti ja huokaisi helpotuksesta. Siellä he olivat ehtineet tuskin käydä koko viikonloppuna, se oli siisti. Pitäisi vain laittaa lakanat hänen vanhaan sänkyynsä, joka nurkassa toimitti varasohvan virkaa. Kylmä siellä kyllä oli nyt, kun oli tullut kunnon talvi. Päätyseinä oli pohjoiseen ja se hohkasi kylmää. Eräänä iltana, kun oli tuullut kunnolla, oli Artsi raaputtanut jäähileitä kulmasta. Toivottavasti äiti ei paleltuisi sinne.

- Tuutko sä saattamaan mua? kysyi Stumppi ja veti selkeästi inhoten harmaata pusakkaa päälleen. Ilse mietti, pitikö joku tosiaan alokkaan univormua seksikkäänä. Hän ainakin inhosi sitä, se oli ruma ja haisi omituiselle ja edusti ikäviä asioita, kuten että hän taas jäisi yksin ties miten pitkäksi aikaa.
- Mä en voi, äiti voi olla täällä minä hetkenä hyvänsä ja enhän mä voi jättää sitä oven taakse odottamaan matkalaukkunsa kanssa, hän sanoi ja meni sipaisemaan Stumpin kaulaa. Siinä oli punainen jälki, harmaan pusakan kaulus oli selvästi liian karhea. – Koska sä pääset taas lomalle?
- Ei mitään käsitystä, Stumppi sanoi ja alkoi näyttää umpimieliseltä ja vihaiselta. Hänestä näkyi jo kauas, ettei lomaltapaluu juuri houkuttanut.
- Soita mulle.
- Tietysti soitan.
- Vähän useemmin kun kaks kertaa kolmessa viikossa, jooko?
- Voit säkin soittaa mulle.
- Voinko? Ilselle ei ollut tullut mieleenkään sellainen. – Anna numero.
- En mä sitä nyt muista, mä annan sen kun mä soitan. Mutta nyt mä menen.

Tällä kertaa Stumpin katoaminen ei tuntunut ollenkaan niin musertavalta, vaikka Ilse olikin pahoillaan siitä, ettei voinut lähteä saattamaan nyt, kun olisi saanut. Hänellä oli kuitenkin sänkyjä pedattavana ja vieras odotettavana ja suihkuunkin piti ehtiä. Äidin tapaaminen tuntui hykerryttävältä. Jouluna Ilse oli taas tajunnut, miten tärkeitä perhesiteet olivatkaan, ja se, että oli rakastavia sukulaisia, ja kun ovikello lopulta soi, hän juoksi avaamaan.
- Tervetuloa! hän toivotti ja yllätti sitten itsensäkin halaamalla ovella seisovaa pitkää naista. Tämä halasi takaisin ja työnsi sitten Ilsen käsivarren mitan päähän.
- Älä sano, että mä olen kasvanut, en mä ole, Ilse varoitti.
- Et tietenkään ole, mä haluan vaan muuten katsoa sua. Ja että täällä on kylmä! Ei yhtään harmita, että asun muualla!
- Mulla on ikkuna auki, muisti Ilse.

- Täällähän on kivan näköstä, Ilona totesi nostaessaan matkalaukkunsa sisään. – Vaikka ulkoapäin mä jo ajattelin joutuneeni johonkin leningradilaiseen lähiöön.
- Nää on kamalan rumia taloja, Ilse myönsi ja katsoi ympärilleen kuin nähdäkseen, mitä äiti mahtoi pitää kivan näköisenä. Kämppähän oli vähän kuin kirpputori, kun kaikki oli vaan haalittu sieltä täältä. Mummin kauniit vanhat huonekalut olivat ainoat rehellisesti kivannäköiset, kaikki muu olisi sopinut yhteen paremmin minkä tahansa muun kanssa kuin keskenään. Mutta oli hän ainakin yrittänyt. Seinillä oli kuvia ja ikkunan edessä lattialla maljakollinen männynoksia, jotka hän oli yhden talvimyrskyn jälkeen löytänyt kotimatkalla jalkakäytävältä.

He istuivat iltaa jutellen ja aamulla Ilona tilasi taksin ja lähti pääkonttorille, palatakseen sieltä vasta, kun Ilse oli jo aikaa sitten ehtinyt koulusta kotiin.
- Mennään jonnekin syömään, hän ehdotti päästettyään itsensä sisään vara-avaimella.
- Jaksatko sä? Sä lähdit ennen mua ja tuut nyt vasta, etkö sä ole ihan poikki? Ilse epäili.
- En mä niin poikki ole, etten jaksaisi syödä. Mä sain autonkin lainaksi täksi aikaa kun viivyn täällä. Mä tarjoan.
- Okei, mutta sitten mä kokkaan huomenna.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.08 00:37:37

Ja laitoin siis [linkki=http://forum.hevostalli.net/read.php?f=11&i=656176&t=656176]uuden topicin[/linkki} valmiiksi.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.08 00:38:58

Hmm... näin siis

Päivämäärä:   12.8.08 13:04:56

Mie täällä taas ensimmäisenä tänään:)

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   12.8.08 13:17:12

Mä voin sulkea tämän, niin Sennnu pääsee alottelemaan ton uuden :)

Olipas kivan paljon uutta tekstiä kun oli pari päivää poissa maisemista.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.