Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vanhempieni tarina 5

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.08 00:34:26

Mä laitan varuiksi jo uuden, jos joku huomenna intoutuu kommentoimaan, ennen kuin mä pääsen taas illalla koneelle.
Täyttäkää pliis toi edellinen ensin!

Re: Vanhempieni tarina 5

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.08 17:46:24

Ilona oli varsin vaivaton vieras. Hän oli töissä keskieurooppalaiseen tapaan pitkään ja sen jälkeen hän tuntui nauttivan siitä hälinästä, joka oli palannut Ilsen luo. Ilse oli yrittänyt toppuutella kavereitaan, mutta Ilona kielsi.
- Miksei ne saisi tulla tänne vaan sen takia, että mä olen käymässä? Sitä paitsi musta on kiva tavata sun ystäviä.
Niin porukka palasi ja Ilona joko jatkoi töitään keittiössä tai sitten istui juttelemassa, hän tuntui viihtyvän nuorison parissa oikein hyvin.
- Sä olet pahin työhullu, mitä mä olen nähnyt, Ali ihmetteli yhtenä iltana käydessään keittiössä hakemassa juotavaa. Ilona huokaisi ja nosti katseensa papereistaan.
- No, on täällä kyllä kivaa, mutta kyllä mä kaipaan jo takasin vähän lämpösempään ilmanalaan. En millään viitsisi viipyä toista viikkoa.
- Säät ei ole kyllä oikeen suosinu sua, Ali myönsi. Suomen talvi oli ollut kiukkuisimmillaan koko viikon, esitellen enimmäkseen lumimyrskyä toisensa perään, mutta lisäten mausteeksi muutaman hyvän yöpakkasen, jolloin olohuoneen lämpötila oli laskenut reilusti alle kahdenkymmenen. – Viikonloppunako sä lähdet?
- Niin mä yritän.

Suoraan perjantaina töiden jälkeen Ilona ei kuitenkaan vielä lähtenyt. Hän halusi viettää vielä lauantaipäivän tyttärensä kanssa ja varasi paluulipun vasta sunnuntaiksi.
- Me mennään ostoksille, hän ilmoitti Ilselle.
- Se ois kivaa, mutta mulla on rahat vähän vähissä, tämä sanoi epäröiden.
- Mä huolehdin siitä puolesta. Sä tarvitset keittiöön kunnon pöydän, toi keikkuu.
- Sä syydät mulle rahaa muutenkin liikaa, Ilse kursaili, mutta ei hänellä ollut tahdonvoimaa kieltäytyä. Äidin palkka oli kuitenkin jotain tähtitieteellistä verrattuna siihen, millaisissa oloissa hän itse eli.

Parin huonekalukaupan jälkeen he siirtyivät luontevasti vaatekauppoihin ja päättivät kierroksen myöhäisellä lounaalla.
- Tää on vähän kuin kirjoista, Ilse huoahti nyökätessään tarjoilijalle kiitokseksi. – Olisinko mä pilalle hemmoteltu, jos sä asuisit Suomessa?
- Jos mä asuisin Suomessa, mun palkka olisi ihan eri tasoa, Ilona huomautti.
- Mulla on vähän huono omatunto, mä olen sentään täysi-ikäinen, eikä sun tarvitsisi enää tunkea mulle rahaa.
- Ethän sä ole kuin hädin tuskin kahdeksantoista, saa vanhemmat siinä iässä vielä avustaa, ja sitä paitsi mulla on monen vuoden synttäri- ja joululahjat ostamatta.
- Ei ole, aina sä jotain lähetit.
- Niin, jotain pientä nimellistä, kun enhän mä tiennyt, mistä sä tykkäisit. Anna mun nyt rauhassa kuroa niitä vuosia kiinni.
- No siitä vaan sitten, en mä valita, Ilse päätti.

- Harmi, etten mä ehtinyt nähdä Stumppia, mutta oli kyllä kiva nähdä muita sun ystäviä, Ilona jatkoi.
- Ne on kateellisia susta joka iikka, Ilse nauroi.
- No, musta on kiva nähdä, ettet sä vaan räydy yksinäisyydessä, vaikka Stumppi on armeijassa. Se ei kai olisi mitenkään harvinaista.
- Tiedän mäkin muutaman, jotka on kadottaneet kaikki vanhat ystävyyssuhteet, kun ne on ruvennu seurustelemaan. Sillon voikin olla aika yksinäistä jäädä inttileskeksi.
- Pääsetkö sä ensi kesänä käymään Lontoossa? Tai aiemminkin, pääsiäisenä vaikka? Tai onko sulla hiihtoloma?
- Mistäpä sitä vielä tietää, Ilse sanoi. – Stumppi ei kuitenkaan pääse.
- Ota joku muu mukaan. Ali tai Nita, vaikka, tai Artsi. Siitä mä tykkään.
- Kaikki tykkää Artsista.
- Kai sä oot huomannu, että se on ihastunut suhun? Ilona kysyi ja Ilse huokaisi.
- Älä säkin alota. Nita on jo tarpeeksi rasittava.
- En mä mitään alota, ajattelin vaan, että tiedätkö sä.
- Joo, tiedän, se onkin ainoa vika siinä.

Sunnuntai-aamuna Ilona sitten lähti lentokentälle laina-autollaan ja nyt koti tuntui tosiaan tyhjältä. Ilse kulki ympäri sitä osaamatta ryhtyä mihinkään. Lopulta hän pakkasi kassin täyteen pestäviä lakanoita ja lähti Marjaniemeen. Kyllä yksinasumiseen taas tottuisi, mutta nyt oli mukava tulla taloon, missä pikkupojat temmelsivät ja Kate kiukutteli ja oli ylipäätään elämää.
- Pitäsiköhän mun hankkia kissa tai jotain, Ilse pohti auttaessaan Tarjaa kuorimaan perunoita lakanoiden pyöriessä koneessa.
- Älä hommaa huollettavia, ennen kuin olet vakiintunut, tämä sanoi.
- Mutta mähän olen, Ilse sanoi hämmästyneenä. – Ei mua vakiintuneempaa olekaan.
- No, ehkä mun olisi pitänyt sanoa tasaantunut. Sä haluat kuitenkin vielä mennä ja juhlia, ja etkös sä äsken ollu menossa Englantiinkin taas? Mihin sä sen sitten laittaisit?
- En mä kyllä taida päästä Englantiin.
- Ja mikset pääsisi? Sun äitisi kuitenkin maksaa lentoliput.
- No kun… Ilse pysähtyi miettimään, eikä keksinyt enempää, ellei sitä, että mitä iloa matkasta olisi, ellei olisi rahaa tehdä ihania ostoksia. Olisihan se kyllä kauhean kivaa. Ehkä Nita lähtisi mukaan, tai Ali? – Ali vois olla helppo houkutella tapaamaan Davea, hän sanoi puoliääneen.

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   12.8.08 20:59:19

Juu, Englantiin vaan:)

Lähettäjä: JamoBakteeri. 
Päivämäärä:   12.8.08 21:13:01

Englantiin vaan ja Artsi mukaan. Ilsen kiltteys alkaa jo olla raivostuttavan kilttiä, jos noin nyt voi sanoa.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   12.8.08 21:51:02

Jup jup ^^
-------
Takapakkia

Meni kuitenkin kesälomaan asti, ennen kuin matka saatiin järjestettyä. Hiihtoloman ja pääsiäisen tienoilla matkaliput olivat hävyttömän kalliita, mutta osuttamalla lähtö päivää ennen koulujen loppumista Nitakin onnistui kaapimaan matkakassan kokoon ja samoin Artsi. Ali ei lähtenyt mukaan, vaikka hänen Ilse oli kuvitellut olevan helpoimmin houkuteltavissa. Hän oli lähdössä Terhin kanssa valmennusleirille Ypäjälle, ja oli suorastaan huvittavan tuskastunut, kun olisi halunnut revetä kahtaalle. Ratsastus kuitenkin voitti. Heillä oli Hiskin kanssa takana erittäin lupaava alkukausi ja loppukaudeltakin odotettiin suuria. Ainakin Ali itse ja Ollikainen odottivat.
- Eikö edes Dave saa sun mieltäsi muuttumaan? Ilse kysyi ovelasti, vaikka arvasikin houkuttelun turhaksi.
- Ei se edes ole Lontoossa siihen aikaan. Niillä alkaa kesäloma vasta heinäkuussa siellä. Ja ei, jos mä pistän toiseen vaakakuppiin Daven ja toiseen sen, että mä saatan päästä suomenmestaruusradalle tänä kesänä niin kyllä Dave häviää kirkkaasti.

Niin he sitten lähtivät kolmestaan, mutta niinkin oli hyvä. Ainakin he näyttivät Alin mielestä maailman onnellisimmilta ihmisiltä, kun hän kävi viemässä kolmikon lentoasemalle.
- Olisit tullu mukaan, sanoi Nita uhkaavasti. Hän ei ymmärtänyt kilpailemisen vetoa senkään vertaa kuin Ilse.
- Asiat pitää laittaa tärkeysjärjestykseen, Ali sanoi.
- Onko sulla muka mielessä jotain tärkeempää kuin päästä meidän kanssa reissaamaan?
- On, voi olla jotain vieläkin tärkeempää kuin te! Mutta pitäkää te hauskaa, ja sanokaa Ilonalle terveisiä, älkääkä juoko liikaa lageria…
- Hyvää valmennusta! keskeytti Ilse ja halasi Alia. – Meidän pitää kai mennä.
- Halaa muakin, sanoi Artsi Alille. Hän näytti koko joukosta tyytyväisimmältä.
- Totta kai mä halaan sua, mitä mä noita muijia käpälöimään, Ali nauroi ja Artsi kaappasi hänet syliinsä niin, että hänen nenänsä osui kipeästi farkkutakin nappiin.

Ali katseli sen aikaa, että toiset pääsivät passintarkastuksesta läpi ja kääntyi sitten palaamaan autolle. Loma olisi ollut ihana juttu, mutta hän odotti leiriltä niin suuria, ettei oikeastaan edes harmitellut. Hiski oli huippuhyvässä kunnossa, mutta heidän yhteistyössään oli vielä parannettavaa. Siihen hän tarvitsi ammattiapua, ammatillisempaa kuin mitä Ollikaiselta sai. Hän lähti ajamaan tallille. He lähtisivät vasta parin päivän päästä, ja hän oli käynyt jo aamulla ratsastamassa, mutta hän arveli voivansa liikuttaa Hiskin vielä toisenkin kerran. Leiristä tulisi rankka, ja vaikka se olikin nyt hyvässä kunnossa, se voisi olla vielä paremmassa. Sitä paitsi varusteita voisi jo ruveta puunaamaan, jotta he olisivat sitten siistejä.

Sitten kaikki romahti. Ali huomasi pihaan ajaessaan oudon auton, mutta arveli, että Ollikaisella oli vieraita. Hän oikaisi suoraan laitumelle, mutta ei yllätyksekseen nähnytkään siellä Hiskin valkeaa hahmoa. Varsa sen sijaan oli uteliaana hänen kimpussaan, eikä hän malttanut olla rapsuttelematta sitä yltympäriinsä. Se oli jo melkein vuoden vanha, iso neiti jo, suunnattoman hellyydenkipeä ja leikkisä. Ollikainen oli antanut sen nimeksi Majolica ja Madde, joka oli astutettu uudelleen, oli jo täysin kyllästynyt siihen. Hän puhalsi lopuksi sen sieraimiin niin, että se nyrpisti turpaansa, mutta lähti sitten talliin katsomaan, olisiko Hiski siellä, vai olisiko Ollikainen vastoin kaikkia tapojaan päättänyt lähteä sillä maastoon.

Tallissa oli muitakin kuin Hiski, oli Ollikainen, oli Elsa ja sitten kolmas ihminen, jota Ali ei tuntenut. Silmäys lattialla lojuvaan isoon lääkärinlaukkuun paljasti kuitenkin, että kyseessä täytyi olla eläinlääkärin.
- Ei, hän sanoi ovelta, tuntui siltä, että kaikki voima katosi jaloista. Hiskissä ei voinut olla mitään vikaa, ei saanut! Ei nyt! Elsa silmäisi häntä myötätuntoisesti, vai oliko katseen pohjalla sittenkin vähän vahingoniloa, ja Ollikainen astui hänen luokseen, painaen raskaan käden hänen olkapäälleen.

- Mikä sitä vaivaa? Ali kysyi, kun sai äänensä taas kulkemaan.
- Ei se ole kuin kolhu, sanoi eläinlääkäri hänen helpotuksekseen.
- Ei jänne? Ali sanoi ja taas hänen jalkansa tuntuivat huterilta, helpotuksesta tällä kertaa. Madde oli seissyt jännevammansa takia kuukausikaupalla.
- Jänteissä ei ole mitään vikaa, mies vakuutti. – Pari päivää lepoa ja kylmäystä, mä tulen sitten katsomaan uudelleen.
- Pari päivää! Ali masentui ja kauhistui uudestaan. Hänen leirinsä.
- Sä voit ottaa Madden sinne leirille, tarjosi Ollikainen. Ali kääntyi katsomaan häntä tuskastuneena.
- Mutta enhän voi – se on tiukkaa valmennusta – se olisi jalaton jo yhden päivän jälkeen. Eihän sillä ole tehty koko keväänä sen kummempaa kuin köpytelty.
- No entä voisiko sieltä lainata hevosta?
- Varmaan voisi, mutta mitä mieltä? Se on nimenomaan ratsukoille, mitä meitä hyödyttää, jos mä opettelen siellä asioita jonkun vieraan hevosen kanssa, jolla mä en koskaan tule kilpailemaan? Voi pyhä pérkele, Ali vaikersi ja painoi päänsä Hiskin turpaa vasten.
- No, mä kirjotan sulle lääkärintodistuksen niin saat ainakin rahasi takasin, eläinlääkäri lohdutti. Se tosin tuntui hyvin pieneltä lohdulta juuri nyt.

Terhi oli lähes yhtä epätoivoissaan kuin Alikin, mutta ei ihan. Tietenkään. Olihan hänen hevosensa kunnossa ja hän pääsisi leirille, olkoonkin, että ilman seuraa. Ali sen sijaan vaipui suoranaiseen masennukseen. Ellei Hiski olisi ollut hänelle niin rakas, hän olisi tuskin jaksanut edes tallille, mutta kyllä hän sinne raahautui kahdesti päivässä letkuttamaan jalkaa. Melkein kaikkein pahinta oli, että se parani jo selkeästi.

- Jos se olisi telonut sen viikkoa aikasemmin niin se olisi ehkä ehtinyt parantua, hän valitti äidilleen. – Tai edes paria päivää!
- Olisit onnellinen, että se sentään paranee, tämä lohdutti.
- No mä olenkin, tietysti, mutta tää on vaan niin epäreilua! Mä olin odottanut tota leiriä koko kevään!
- Ja sä voisit olla nyt Lontoossa.
- Käännä nyt vielä veistä haavassa! Ali älähti ja katosi kynnyksiä potkien omaan huoneeseensa.
Vähääkään ei lohduttanut myöskään kortti, jonka hän sai Lontoosta. Ilse, Nita ja Artsi olivat kirjoittaneet sen yhteistuumin, ilmeisesti heti ensimmäisenä iltanaan perillä. Se suorastaan tuoksui pubilta ja lämpimältä oluelta ja oxfordinenglannilta ja Alin teki mieli repiä se silpuksi ja paiskata roskikseen. Ensimmäistä kertaa häntä huvitti lähteä jonnekin ja vetää päänsä täyteen, mutta sekin idea lopahti seuran puutteeseen. Kaikki hänen parhaat ystävänsä olivat jossain muualla.

Mutta sitten eläinlääkäri kävi toistamiseen ja näytti tyytyväiseltä.
- Viikko kevyesti ja sitten vaan menoksi, ellei se enää arista, ette te ehdi menettää monia kisoja, hän sanoi iloisesti ja sai väkisinkin Alin paremmalle tuulelle. Yksi leiri oli sentään aika paljon vähemmän kuin koko kisakausi.
- Kai mun pitää ottaa tää rangaistuksena pahoista teoistani, hän sanoi yrittäen virnistää, mutta eläinlääkäri katsoi häntä melkein vihaisesti.
- Ei se sillä tavalla toimi.
- Vaan miten?
- Mikä ei tapa, se vahvistaa.
- Mä olen sitten varmaan herkules tän jälkeen.

Loppuviikolla hän jo ratsasti, tosin vain lyhyitä pätkiä. Hiski ei oikein ymmärtänyt olevansa toipilas, eikä sitä todennäköisesti enää vaivannutkaan mikään. Se oli hyvin säpsy ja otti äkkinäisiä karkupätkiä huomatessaan epäilyttäviä kiviä maassa, vaanivia pikkulintuja ja muuta sentapaista. Ollikainen oli tukehtua nauruun seuratessaan sitä.
- Sun on ihan turha yrittää säästellä sitä, näköjään, hän sanoi. – Se riekkuu vaan kahta pahemmin. Pistä se töihin.
- En enää tänään, eiköhän se ole saanu loikkia tarpeekseen. Huomenna, jos ei se reagoi tähän. Ja nyt mulle riittää, niin kauan kun oon vielä itse yhtenä kappaleena, Ali ilmoitti ja hyppäsi alas selästä. Hän oli vieläpä ajatellut ottaa oikein rennosti ja oli jättänyt satulan pois. Kyydissä oli ajoittain ollut oikeasti vaikea pysyä.
- Mä voin juoksuttaa sitä huomenna, jos sä haluat, tarjoutui Ollikainen yllättäen. – Sä olet suunnilleen asunu täällä monta päivää. Pidä vapaata.

Lähettäjä: polli 
Päivämäärä:   12.8.08 23:05:46

voih, ali parka :/ kauheeta ku teit sille tommosen tempun :P

Lähettäjä: suvi 
Päivämäärä:   13.8.08 12:06:18

Herraisä ku mä olen jäänyt jälkeen! :o Monta uutta topikkia tullu ja minä en tiedä enää mistään mitään :S

Muttamutta, minä palaan asiaan ensi viikolla kun saan netin ja jumittaudun koneelle moneksi päiväksi :)

Päivämäärä:   13.8.08 13:35:52

Mitäköhän se Ali nyt keksii?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.08 16:46:15

Ali oli tuhahtanut Ollikaisen tarjoukselle, mitäpä hänellä muutakaan oli kuin tallilla käyminen, mutta kun hän heräsi lauantai-aamuna rankkasateeseen hän muutti mielensä. Ehkä hän oli tosiaan ansainnut vapaapäivän. Voisi vaikka järjestää valokuvia kansioihin tai aakkostaa kirjahyllyn tai jotain muuta järisyttävän tylsää.
- Siivoa ullakko, hänen äitinsä ehdotti.
- Hah, paljonko maksat?
- Mä voin oikeesti maksaa. Sitä ei oo siivottu sen jälkeen kun me muutettiin tänne.

Siispä Ali kiipesi ullakolle ja alkoi mättää tavaroita roskasäkkeihin. Sitä äiti kai oli siivoamisella tarkoittanut. Hän toimi tehokkaasti ehkä kymmenen minuuttia, mutta sitten kävi niin kuin aina käy, hän istui ihmettelemään vanhoja tavaroita, joiden tunnearvosta hän ei ollut varma, eikä aina käyttötarkoituksestakaan. Lopulta hän löysi läjän vanhoja kirjeitä, äidiltä isälle ja päinvastoin, eikä voinut olla ihan vaan vilkaisematta yhtä. Sitten toista. Hän tiputti pelästyneenä koko nipun, kun kuuli askeleita portaista.
- Ali?
- Joo joo, mä siivoan! hän sanoi nopeasti ja veti laatikollisen joulukoristeita kirjeiden päälle. Niiden lukemisesta hän ei halunnut jäädä kiinni.
- Sä olet edenny suunnilleen siihen kohtaan, mihin mäkin viimeksi pääsin. Ei kauhean hyvältä näytä, noin palkanmaksullisesti.
- On mulla jo pussillinen poisheitettävää.
- Mä haluan sitten käydä ne läpi, ennen kuin ne menee roskikseen.
- Just. Ja ollaan taas siinä missä alotettiin. Eiköhän lopeteta suosiolla tähän.

Äiti nauroi ja kääntyi palatakseen takaisin, mutta pysähtyi äkkiä.
- Ai niin! Sulle on puhelu! Sitähän mä tulin sanomaan!
- Ollikainen kysyy, että enkö mä tulisi sittenkin, kun sen päätä särkee sateella, Ali arvasi.
- Ei se ollut Ollikainen, joku nuorempi kaveri.
- Rasmus, arvasi Ali ja pakkasi salavihkaa kirjeet sinne, mistä oli löytänytkin ne, ennen kuin seurasi äitiään. – Moi! hän sanoi iloisesti puhelimeen.
- Johan kesti, missä asti sä olit?
- Rasse? Ali kysyi. Ääni oli outo, tai sitten Rassella oli kärpänen kurkussa.
- No en ole. Kuka on Rasse?

Ali istahti puhelinpöydälle. Hänhän tunnisti äänen, tai hänen polvensa olivat tunnistaneet. Stumppi se oli.
- Se ei varmaankaan kuulu sulle, hän sanoi.
- No, jos sä et halua kertoa… mitä sä teet?
- Siivoan vaan.
- Tylsää. Tuu pitämään mulle seuraa.
- Minne?
- No tänne meille tietysti.
- Älä unta näe.

He eivät olleet nähneet koko keväänä, eivät sen jälkeen, kun Ali oli talvella kuskannut Ilsen ja Stumpin ravintolaan. Alokkaan lomat olivat harvassa eikä Ilsellä istuttu iltaa silloin, kun Stumppi oli lomalla. Ali oli alistunut siihen tyynesti, eipä hänellä ollut mitään asiaa vaatia enempää, ja hyvin pian hän olikin ollut pelkästään iloinen siitä, että tämä häpeällinen episodi hänen elämässään näivettyi kuoliaaksi. Ja nyt – muutama sana puhelimessa ja hänen vatsassaan liihotteli perhoslauma ilman aikomustakaan asettua.
- Kulta pieni, mä tiedän, että mä olen laiminlyöny sua, mutta mä olen ollu vähän kiinni…
- Eijei, älä hitossa alota tommosta! En mä ole sulta mitään saamista.
Stumppi oli hetken hiljaa.
- Sä olet uskomaton. Tuu tänne niin mä näytän, miten väärässä sä olet. Saamisen suhteen siis.
- En mä halua alottaa uudestaan.

Kymmentä minuuttia myöhemmin Ali oli käynyt suihkussa ja valikoi alusvaatteita sellaisella huolella, että se pysäytti hänet punastumaan häpeästä. Sitten hän jatkoi.
- Mä siivoan hei sen ullakon joku toinen päivä, tuli kivempaa tekemistä, hän ilmoitti äidilleen kiskoessaan hiuksiaan poninhännälle. Oli turha yrittää tehdä niille mitään, ulkona edelleen valuva sade olisi murhannut kaikki yritykset muutamassa minuutissa.
- Jaa, no, kai se oli tuhoon tuomittu yritys. Koska sä tulet?
- Ei aavistustakaan!
- Sano Rasmukselle terveisiä. Äläkä ota autoa, mä tarviin sitä kauppareissulle.

Ilsen ja Stumpin kämpästä näki jo eteisessä, ettei Ilse ollut kotona, vaikka Stumppi ei kai mitenkään ollut voinut olla siellä yhtä yötä kauempaa.
- Älä välitä mun sotkuista, Stumppi sanoi seuraten Alin katsetta, joka pyyhki lattialla lojuvia vaatteita ja kenkiä, harmaita ja muunvärisiä.
- Näyttää siltä kuin sä olisit asunu yksinäsi täällä viikon, tai kuukauden.
- Enkä, eilen tulin. Äläkä nyrpistele nenääsi, kyllä mä siivoan ennen kuin lähden. Kato mua ennemmin.

Sitä Ali oli yrittänyt välttää, siksi hän olikin painanut katseensa suoraan lattiaan, kun Stumppi oli tullut avaamaan pelkissä lyhytlahkeisissa alushousuissa. Häntä ujostutti.
- Hitto, että mulla on ollu sua ikävä, poika sanoi sitten, kun ei Ali näkynyt saavan katsettaan irti vaateläjistä. – Ajattele, mä raukka olen räytyny täällä ihan yksin ja akka sen kun huitelee ulkomailla miesseurassa.
- Artsi tuskin on miesseuraa siinä mielessä, Ali aloitti, mutta Stumppi nappasi häntä kainaloiden alta kiinni ja nosti ilmaan.
- Sehän on just pahinta mahdollista. Se on vaan odottanu tilaisuutta päästä Ilseen käsiksi ja nyt se on epäilemättä pehmittänyt sitä koko kevään, kun mä en ole ollut tiellä. Mutta mitä me niistä. Kuka on Rasse?
- Koulukaveri, Ali sanoi ja antoi Stumpin suudella itseään vanhan viinan löyhkästä huolimatta.
- Ei muuta?
- Vaikka se ois mitä muuta niin en kertois sulle. Mähän oon tässä, enkö?
- Sä oot ihan oikeessa.

Lähettäjä: tripi 
Päivämäärä:   13.8.08 18:18:23

voi mikä urakka, sain viimesen topicin luettua, ja sä olit ehtinyt aloittaa uudenkin ennen kuin sain teidät kiinni! Kävin katsomassa mun uutta asuntoa äsken :)

Päivämäärä:   13.8.08 19:29:58

Miksi Ali meni taas Stumpin luo? :D

Lähettäjä: anniku 
Päivämäärä:   13.8.08 19:56:26

pitäisköhän munkin astua kaapista ulos :D oon lukenu tätä aika pitkään juu, mutten oo hoksannu kommentoida : D

Lähettäjäalavíívadésíré 
Päivämäärä:   13.8.08 20:13:28

Jamis siks ku ne on molemmat tymii? .D

Päivämäärä:   13.8.08 20:24:24

^^ :DD

Päivämäärä:   13.8.08 20:26:59

Niin kai sitten :D Älyni ei pelaa todellakaan..

Lähettäjä: tölkki 
Päivämäärä:   13.8.08 20:31:48

Toi siivous muistutti ihan mun siivoomista.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   13.8.08 21:16:27

Tripi, oi, ja Anniku, moi ja Jamis - ehkä se oli vaan tilaisuus jota ei voinu ohittaa :D (tai sit se on tymä) (tai sekä että)
------------
Kuka on gorillanainen?

Artsi makasi kädet päänsä alla ja tuijotti huikaisevansinistä taivasta. Oli kuuma ja hänen olisi tehnyt mieli riisua T-paita, mutta Nita oli kieltänyt, niinpä hän oli vain rullannut sitä vähän ylöspäin vatsalta ja kiskonut hihat olkapäille. Eikö Englannissa pitänyt aina olla harmaata ja sateista, tai ainakin sumuista? Ehkä tytöt olivat salakuljettaneet hänet Espanjaan.
- Mä en taida haluta lähteä takasin, hän sanoi, saamatta vastausta. Se vaati päänkohotuksen ja silmäyksen ympäriinsä. Ilse ja Nita istuivat vähän matkan päässä päät yhdessä ja näyttivät laskevan kolikoita. Sitten he kömpivät kuin yhteisestä päätöksestä polvilleen.
- Hei Archie, onko sulla rahaa? Nita kysyi.
- Tietysti on, mistäs teille saatais?
- Jaha, tolla asenteella saat kohta kysyä, että mistä sulle saatais lounasta.
- Meinaatteko te mennä kauppaan? Artsi kysyi ja nousi istumaan.
- Nälkä, sanoi Ilse ja nyökkäsi kadun toiselle puolelle. – Tossa on pakikauppa.
- No sitten, poika sanoi ja kaivoi taskustaan pari seteliä.
- Pidä huoli lompakostasi, kun me ei olla vahtimassa sua, Ilse sanoi ja sitten he menivät. Artsin teki mieli kääntyä tuijottamaan heidän peräänsä, mutta pelkäsi heidän vilkaisevan taakseen ja huomaavan, niinpä hän kääntyi vatsalleen, jotta saattoi tehdä sen huomaamatta. Kun tytöt katosivat liikennevalojen vaihtumista odottavaan ihmisjoukkoon, hän sulki silmänsä. Tämä oli ehdottomasti paras loma hänen elämässään, vaikka he eivät olleetkaan tehneet juuri mitään koko viikolla, tai ehkä juuri siksi. Laiskottelukin oli joskus ihan paikallaan, pelkkä ajan tappaminen hyvässä seurassa.

Jokin tuhahti hänen korvaansa, mikä sai hänet pomppaamaan istumaan. Karvainen, vaaleanruskea koira loikkasi loukkaantuneen näköisenä kauemmas.
- Sorry about that! huikkasi ohi hölkkäävä nuori tyttö ja kutsui koiran mukaansa.
- Phuuh, kuului toiselta korvalta, ja hän hätkähti taas.
- Oisit nähnyt itsesi, sä hyppäsit puol metriä ilmaan, Nita nauroi ja istui alas. Ilse ilmestyi hänen toiselle puolelleen ja jotenkin sulavasti taittui nurmikolle, vaikka hänellä oli minihame päällään. Hänellä oli muovikassi kädessään.
- Syömää ja juomaa. Sä saat valita ensin, koska sä maksoit eniten, hän sanoi ja hymyili niin, että valkoiset hampaat välähtivät. Artsin teki mieli kaapata hänet syliin siinä paikassa, mutta hän oli tarpeeksi viisas jättääkseen sen sikseen. Kaikki oli täydellistä juuri näin, ainakin Ilsen mielestä, eikä Artsi uskaltanut keikuttaa tasapainoa. Ei hän oikeastaan halunnutkaan. Ilsen ei tarvitsisi sanoa puolikasta sanaa sitten, jos joskus haluaisi häneltä jotain enemmän kuin nyt. Siihen asti oli parempi pitää tämä toveruus.

- Tää ja tää, ja tää, Artsi alkoi luetella penkoessaan kassista voileipäpaketteja.
- Sä syöt kolme ja me syödään yksi per nokka? Nita kysyi kohottaen kulmakarvojaan, tai toista niistä.
- Se syö joka ehtii, Artsi ehdotti ja repäisi kanaleipäpakkauksen auki.
- Mä rakastan näitä voileipiä täällä, Ilse sanoi ja kävi itse yhden kimppuun. – Mä aion elää paahtoleivällä ja kaiken maailman tahnoilla koko loppukesän.
- Ja lihot muodottomaksi, Nita huomautti.
- Enpä. Mä aion ruveta pyöräilemään töihin, en mä sitten liho.
- Sä olet itse asiassa tainnut vähän lihoa, Nita sanoi pää arvostelevasti kallellaan. – Mitäs kultapoika nyt sanoo? Eikö olekin, Artsi?

Artsilla oli suu niin täynnä, ettei hän uskaltanut sanoa mitään, kaivoi vain kiireesti pussista tölkillisen limsaa ja avasi sen niin, että sihahti.
- Älä yritä, Ilse tiuskaisi. – Artsin mielestä mä olisin täydellinen, vaikka lihoisin kymmenen kiloa.
- Niin olisitkin, Artsi sanoi. Sen verran hän uskalsi myöntää nyt, kun sanat oli suunnilleen jo pantu hänen suuhunsa.
- Ää! Mäkin haluun tommosen! kiljui Nita.
- Hommaa koira, Ilse nauroi, mutta sipaisi samalla Artsin käsivartta niin, ettei tämän mieleenkään tullut loukkaantua.

Se oli heidän viimeinen päivänsä Lontoossa ja aurinkoinen piknik Hyde Parkissa tuntui kruunaavan koko loman, summaavan kaiken. Aamulla he lähtivät matkatavaroineen samalla ovenavauksella kun Ilona lähti töihin.
- Pärjäättekö te varmasti junassa? Pitäiskö teidän sittenkin ottaa taksi? Ilsen äiti kysyi kolmatta kertaa.
- Me pärjätään junassa, ja meillä on aikaa niin paljon, että me voidaan ottaa taksi, jos eksytään, Ilse vakuutti.

He kävelivät yhtä matkaa maanalaisen asemalle, mutta erosivat siellä eri linjojen juniin. Ilse, Nita ja Artsi lähtivät kohden Heathrow Expressiä ja Ilona Cityyn. Matkalaukkujen raahaaminen aamuruuhkassa ei ollut varsinaisesti hauska kokemus, mutta kokemus silti, ja lopulta he onnistuivat nousemaan Paddingtonin asemalta lentokentälle menevään junaan. Se ei ollut enää täynnä kiireisiä, pukupäällisiä ihmisiä, jotka silmäilivät aamulehtiä, kuten metrojuna oli ollut, vaan muita matkalaisia ja turisteja tavaroineen. He onnistuivat kuitenkin löytämään istumapaikat.
- Musta tää oli loistoidea, sanoi Nita miettiväisesti, kun he pääsivät maan pinnalle ja olivat tuijotelleet vähän aikaa radanvarren pikku talojen takapihoille. – Meidän pitäisi matkustaa enemmän yhdessä. Mihin mennään seuraavaksi?
- Sun mummon luokse, Artsi ehdotti.
- Ei, sitä te ette halua tavata, Nita sanoi ja häntä puistatti. – Se on noita-akka. Mutta entäs Pariisi? Eikö sulla Artsi ole mitään sukulaisia missään päin maailmaa, kelle voisi mennä kuokkimaan?
- Mulla on täti Turussa, Artsi sanoi epäröiden.
- No niin! Sinne on paljon halvempaa lähteäkin kuin Pariisiin, nauroi Ilse.

He olivat turhan aikaisin lentokentällä, mutta tappoivat aikaa juomalla kahvia ja katselemalla ihmisiä, kunnes lopulta olivat myöhästyä lennolta, jonka numero yhtäkkiä alkoi vilkkua monitoreissa. Koneessa enää Nita jaksoi papattaa, kunnes melkein perillä hänkin yhtäkkiä hiljeni.
- Mä en halua mennä kotiin, hän sanoi. – Eikö me voitais tehdä jotain vielä tänään? Mä olen niin tottunut teihin.
Ilse näytti helpottuneelta.
- Luoja, mä ajattelin just samaa – että miten hiton ankeeta mennä yksin kotiin, kun on ollut teidän kanssa koko viikon! Tulkaa meille! Artsi?
- Tietysti, poika sanoi. Hänen ajatuksensa olivat kulkeneet vähän samoja latuja. Ei ollut kivaa, että tämä oli ohi.
- Mun täytyy kyllä varmaan käydä ilmottautumassa, ja kai sitä voisi matkalaukun viedä kotiin, Nita jatkoi suunnittelua.

Nita ja Artsi hyppäsivät lentokenttäbussiin, Ilse päätti tuhlata taksiin. Hän asui lähimpänä lentokenttää, ei se kauhean kalliiksi tulisi, eikä hän jaksanut ruveta edes miettimään, miten monessa eri bussissa joutuisi seikkailemaan päästäkseen kotiin. Sää ei ollut yhtä ihana kuin oli ollut aamulla Lontoossa, vaan harmaanpilvinen, eikä hän voinut olla huokaisematta, kun taksi ajoi kotipihaan. Korkeat kolossitalot olivat tavallistakin luotaantyöntävämmän näköiset ja kun taksikuski vei häneltä lähes viimeisetkin rovot, meni mieli väkisinkin aika matalaksi. Onneksi sentään hissi toimi, olisi ollut piste i:n päälle joutua raahaamaan matkalaukkua viidenteen kerrokseen.

Kotona oli niin hiljaista, että se melkeinpä koski korviin ja Ilse harppoi ensimmäiseksi pistämään radion päälle. Olohuone oli hämärä, mutta hän ei viitsinyt vetää verhoja ikkunan edestä vaan sytytti valot. Päivänvalo oli niin harmaata, että hän piti sen mieluummin ulkopuolella. Hän soitti lyhyen puhelun Marjaniemeen ilmoittaakseen, että oli hengissä ja kotona, ja selasi puhuessaan postin, mitä oli melko vähän. Keittiössä hän ymmärsi, että Stumppi oli käynyt lomalla hänen poissa ollessaan. Pöydällä oli tavaraa, postia, astioita ja margariinipaketti, jota hän ei takuulla ollut itse jättänyt. Sen sisältö näytti niin masentuneelta, ettei hän edes harkinnut siirtää sitä muualle kuin roskikseen. Stumppi ei ollut puolella sanallakaan vihjaissut mahdollisesti pääsevänsä lomalle sillä aikaa, kun hän olisi reissussa, olipahan vaan muuten tehnyt happamia huomautuksia siitä, että hän oli lähdössä. Että hän olikin ollut katkera!

Ilse ei halunnut edes ajatella, miten poika oli sitten lomansa viettänyt, kun hän ei ollut itse ollut kotona vaan ulkomailla hurvittelemassa, mutta pahat aavistukset valtasivat hänen mielensä. Hän valutti vettä tiskialtaaseen ja tiskasi pois pari lasia ja lautasta, jotka Stumpilta oli jäänyt, mutta kun se oli tehty, hän ei voinut enää muuta kuin kävellä makuuhuoneeseen.

Sänky oli petaamatta, tietenkin, mutta tyhjä, ja Ilse päästi helpottuneen naurahduksen. Mitähän hän oikein oli kuvitellut? Että Stumppi olisi unohtanut sinne jonkun naikkosen samalla lailla kuin astiat pöydälle? Olipa hän naurettava! Huomattavasti paremmalla mielellä hän haki matkalaukun aikomuksenaan heittää sen sängyn päälle ja purkaa sieltä likapyykit ja tuliaiset. Epäluulon kaiherrus ei kuitenkaan ollut kadonnut, vaikka oli piiloutunut hetkeksi. Hänen oli pakko kiskoa ryppyinen peitto pois ja tuijottaa arvioiden lakanoita, jopa haistaa niitä. Nekin olivat ryppyiset ja tuoksuivat aika ummehtuneille: pesuun vaan nekin.

Tavallaan häntä hävettikin, mutta tungettuaan lakanamytyn pyykkikorin virkaa tekevään laatikkoon hän vielä laskeutui polvilleen katsoakseen sängyn alle. Siellä oli muutama tumma mytty, jotka hän kalasteli esiin. Hänen omat sukkansa, Stumpin tummansininen T-paita, ja suunnattomat mustat rintaliivit, joita Ilse istui lattialle kääntelemään. Ne eivät olleet ihan halpahallimallistoa vaan pröystäilevästi topatut, kuppien reunassa kulki koristeena ohut, punainen silkkinauha. Ei pahan näköiset ollenkaan, Ilse olisi voinut itsekin joskus haluta sellaiset, joskin juuri nyt hänestä tuntui, ettei pystyisi ehkä ikinä pitämään mustia rintsikoita.

Päivämäärä:   13.8.08 21:43:39

Hui, joko Stumppi ja Ali jää kiinni? Tuli heti Paddingtonista mieleen se nalle :D

Päivämäärä:   13.8.08 22:04:40

Miusta olis ihan oikeutettua, että Stumppi ja Ali jäis kiinni...

Lähettäjä: saltsi 
Päivämäärä:   13.8.08 22:39:47

ohho, ohho! Eihän noi saa jäädä kiinni. Kaikki ideahan katoaa siitä samantien :D

Päivämäärä:   13.8.08 23:28:34

Jos ne on Alin ja jos sil on oikeesti megatissit ni miten se on voinu lähtee ilman rintsikoita :o

Päivämäärä:   14.8.08 01:09:39

no nyt mä sain teidät kiinni! Jos Stumpilla on kuitenkin joku toinenkin pano? Ei Ali saa menettää välejään Ilseen ollenkaan!

Päivämäärä:   14.8.08 01:43:07

Hetken sai tonkia että löysi Jessin äidin nimen. Koskas se ilmestyy kuvioihin? Tuli vaan mieleen tossa että Mustaojallahan oli vuokralainen nimeltään Terhi, eihän se ollut tämä Alin kaveri? :o

Mitäs sä sitten teet kun ollaankin siinä pisteessä että on jo Miila ja Jessi teini-ikäisinä? Kirjoitatko Dannin tarinaa? :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.08 16:51:09

Tripi, ei se varmaankaan ollu sama Terhi. Ja äkkiä katsoen kymmenisen lukua menee, ennen kuin Jessin äiti tulee näyttämölle. Ja mitä sitten... en tiedä ja ahistaa! En edes tiedä, että mihin tää loppuu. Tuskin kumminkaan viitsin kirjottaa Jessijuttujen alkuun asti, mutta ellen parempaa aihetta keksi niin...

Ja muille tässä nyt enshätään vastauksia.
--------------

Hänen täytyi istua siinä melko kauan, sillä hän havahtui ovikellon soittoon. Nita ja Artsi olivat ehtineet hyvin kauas hänen ajatuksistaan eikä heidän paluunsa ollut yksinomaan miellyttävä asia. Tämä tilanne olisi ehkä pitänyt saada sulatella ihan yksin, mutta pakkohan hänen oli mennä avaamaan ovi. Kaverit kuvittelisivat vielä muuten hänen taksinsa ajaneen tieltä ja huolestuisivat. Ovella hän kuitenkin vielä pysähtyi. Nita nostaisi helvetinmoisen metelin. Ei hän vahingoniloinen olisi, sinänsä, mutta olisi se silti aika tuskallista kuunnella. Tosin, ei sille asialle nyt tainnut voida mitään.
- Oltiinko me nopeita vai oltiinko me nopeita? kysyi Nita myrskyisään tapaansa heti, kun Ilse sai oven raolleen.
- Te olitte nopeita, Ilse arvasi ja huomasi edelleen pitävänsä mustia rintsikoita toisessa kädessään. – Ette te ainakaan matkalaukkuja jääny purkamaan.
- Ne ehtii kyllä. Ei ne happane. Säkö ehdit jo?
- En, mä unohduin ihmettelemään näitä, Ilse sanoi ja kohotti toista kättään.
- Älä esittele tommosia, Artsi on vielä pieni ja viaton, Nita nauroi.
- Tuskinpa, Ilse sanoi. – Eikä nää ole mun. Ne kävi kimppuun meidän sängyn alta.

Kesti hetken, ennen kuin Nita tajusi, mutta sitten hänen ilmeensä muuttui suorastaan hurjistuneeksi, ja vähän riemastuneeksikin samalla. Hän ei todennäköisesti sanoisi ”mitä minä sanoin”, mutta se sisältyi tuohon välähdykseen. Artsi näytti siltä kuin ei olisi tiennyt, mitä tehdä, mutta kun Nita repäisi alusvaatteen itselleen, hän pisti molemmat kätensä Ilsen ympärille, eikä tämä tehnyt elettäkään estääkseen.
- Nää on jonkun muun? Kuka täällä on ollu? Näähän on jumaliste amatsonikokoa! Nita jupisi, astui peilin eteen ja veti toisen kupin päähänsä. Se melkein sopi, eikä Ilse voinut olla tirskahtamatta, näky oli niin idioottimainen.
- Ootko sä ihan kunnossa? kysyi Artsi latteasti ja näytti sitten siltä, kuin olisi halunnut nielaista kielensä. – Äh, et tietenkään ole.
- Tulkaa nyt peremmälle, Ilse sanoi ja meni sohvalle. Artsi seurasi häntä pistäen uudelleen kätensä hänen ympärilleen, mutta Nita ei näköjään voinut rauhoittua. Hän asteli edes takaisin lattialla ja ihmetteli ja venytteli rintsikoita.

- Näiden on pakko olla jonkun gorillan! Kuka nää on tänne jättäny, mä kysyn vaan?
- Niissä ei tainnu olla nimilappua, Ilse sanoi. – Mahtaiskohan Stumppikaan tietää nimeä jos mä kysyisin.
- Onko se jätkä vielä hölmömpi kuin mitä mä kuvittelenkaan vai pitääkö se sua hölmönä?
- Tai sitten se haluaa antaa takasin, kun mä kehtasin lähteä teidän kanssa reissuun, eikä se päässyt mukaan, Ilse uskalsi arvella.
- Olisko meidän pitänyt odottaa syksyyn, että se pääsee pois? Sallikaa mun nauraa! Ilse-kulta!
Nita pudottautui polvilleen hänen eteensä. – Olethan sä edes vihainen? Et kai sä tätä enää niele niiden kaikkien vanhojen juttujen lisäksi?

- Olen mä vihainen, Ilse huokaisi ja alkoi samassa tosiaankin tuntea tervetullutta kiukkua. Turta olo alkoi kadota ja hän kiskoi jalkansa ylös sohvalle. Artsin lohduttava ote hänestä kirposi, kun hän ryhdistäytyi, mutta hän ei edes huomannut. – Kyllä mä olen tainnut kaikenlaiselta pieneltä sulkea silmäni, mutta en mä nyt anna hieroa naamaani ihan mitä tahansa, niin kuin tuoda vieraita naisia mun kotiin – mun sänkyyn, hitto soikoon!
- Jei! Potkasetko sä sen nyt ulos? Nita kysyi jännittyneenä, mutta Ilse meni epävarman näköiseksi.
- En mä siitä tiedä – tää on perheasunto – joudunko mä sitten itsekin tästä pois? Mun täytyy miettiä.
- Mieti rauhassa, sanoi Nita hellästi ja taputti häntä. – Kunhan et anna sen enää hyppiä sun nenälle.
- Ei, sitä mä en taida enää haluta, Ilse sanoi hitaasti. – Mutta nyt mä en halua puhua siitä enempää.

Artsi ei ollut osallistunut Nitan mesoamiseen ja oli aika vaisu sittenkin, kun he hyvin vaivalloisesti saivat käännettyä keskustelun muille raiteille. Hän kihisi kiukkua. Oli eri asia katsoa, miten Ilse oli onnellisen rakastunut johonkuhun ja kestää se kuin katsella, miten tätä kohdeltiin huonosti. Artsi ei ollut väkivaltaan taipuvainen eikä ollut tapellut sen jälkeen kun oli tullut yhdeksän vuoden kypsään ikään, mutta nyt hän olisi voinut hyvin murjoa Stumpin ja tuntea siitä tunnontuskien sijaan mielihyvää. Hän nautti kuvitellessaan vaikkapa kantapäätään Stumpin nenän paikalla ja hänen olisi tehnyt mieli pidellä Ilsestä kiinni, ihan vain osoittaakseen, että oli läsnä ja halusi olla tukena ja turvana. Se olisi kuitenkin ylittänyt ne toverillisuuden rajat, jotka he olivat tulleet sanattomasti sopineeksi. Nopea halaus oli jotakin, mitä saattoi harrastaa, mutta siihen se sitten melkein jäikin.

Kuitenkin, kun he illan pimetessä tekivät Nitan kanssa lähtöä ja tämä päätti vielä viime hetkellä käydä vessassa, Artsi ei voinut olla halaamatta Ilseä oikein kunnolla. Tyttö näytti niin yksinäiseltä ja umpimieliseltä. Ehkä hän yllättyi, mutta painoi pieneksi hetkeksi päänsä Artsin olkapäälle, vain kiskaistakseen sen seuraavassa hetkessä taas pystyyn. Hän pyyhki vihaisen näköisenä silmiään.
- Kyllä mä tästä pääsen jaloilleni, hän tokaisi.
- Tietysti pääset, Artsi sanoi.
- Eihän tää mikään maailmanloppu ole.
- Sano vaan, jos mä voin tehdä jotain, ampua sen vaikka, tai ajaa autolla päälle, tai muuta semmosta.
Ilse naurahti.
- Ja sä tekisit sen, Artsi-kulta.
- Niin tekisin, hän sanoi epäröimättä.

Päivämäärä:   14.8.08 17:33:01

voi ihana Artsi :)

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   14.8.08 17:57:02

Artsi on ihana, Stumppi on PÖNTTÖ (vaik onki ihana) ja Alilla ei saa olla mitkään megaboobsit.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.08 18:15:37

Aiskii ei sillä ole
(hetken aikaa meni hakiessa tätä tuolta sivulta 39)
"- Mutta mun puserot on aina löysiä. En mä voi pitää muita kun ei mulla ole mitään muotoja, Ali valitti ja Ilse pyöritteli silmiään. "

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   14.8.08 19:15:36

Ummmhmumsnam Artsi on sulonen!

Lähettäjä: jatkoa 
Päivämäärä:   14.8.08 19:23:02

pliiiiiiiis!

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   14.8.08 19:31:53

Muahhahahaa jee ! Niin mä vähän muistelinkin. ;>

Mutta mä haluun tietää ketä se megatissi sitten oikeen on! Mikäli Stumppi ei oo alkanu vaan leikkii jotain ihan eri leikkejä ja ostanu ne itelleen....

Päivämäärä:   14.8.08 20:09:39

^^ hahhaaa:D

Lähettäjä: jule 
Päivämäärä:   14.8.08 20:40:39

haluun oman artsin, missä niitä myydään?! :D

Päivämäärä:   14.8.08 21:27:21

Onko Stumpista kuoriutumassa transun elkeitä vai kuka on tämä salaperäinen megatissi, niin kuin aiskii sano? :D

Päivämäärä:   14.8.08 21:30:55

lisäääää ! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.08 21:34:23

Jaa, mun on pakko tuottaa pettymys. Kukaan ei tiedä, kenen ne on. Stumppikaan ei muista edes, oliko se tumma vai vaalee.
-------
Tyttöjen välistä ystävyyttä

Ilse nukkui sinä yönä vanhassa sängyssään olohuoneen nurkassa, ja erityisen huonosti jos ollenkaan. Hän ei saanut mentyä makuuhuoneeseen petaamaan parisänkyä – hän ei voinut mitään mielikuvalle, että se kuhisi ties mitä satiaisia. Oma, kapea sänky tuntui sitä paitsi tutulta ja turvalliselta kääntyillä ja heittelehtiä. Jossain vaiheessa hän tosin oli jo nousemaisillaan etsiäkseen Heathrowsta ostamastaan ginipullosta helpotusta, mutta järjen ääni esti. Hän ei voisi antaa Stumpin ajaa itseään juomaan suruun, ellei halunnut kuolla alkoholistina.

Kivisti ajatella alkuaikoja ja muistella, miten huumaavan onnellinen hän oli silloin ollutkaan saatuaan Stumpin. Tosin, olihan silloinkin ollut yhtä sun toista pientä kärhämää, mutta ne oli aina selvitetty ja he olivat edenneet etenemistään, aina tähän yhteiseen kotiin asti. Miksi odottaa tänne asti ja vasta sitten pilata kaikki? Stumppi olisi voinut ihan hyvin sanoa jo alun perin, jos halusi jonkun toisen, tai jos ei halunnut sitoutua. Miksi antaa hänen kuvitella koko tämä aika ja nyt tulla näin kamalan loukatuksi? Sillä nyt hän oli loukkaantunut, ja niin pahasti, ettei ehkä koskaan voisi unohtaa ja antaa anteeksi.

Pahinta oli, ettei Stumppi ollut läsnä vastaamassa teostaan. Ei, itse asiassa se oli parastakin. Ilse pystyi kuvittelemaan, millä sanoin poika yrittäisi lepytellä häntä ja selitellä asiat parhain päin ja hänen oli myös helppo kuvitella, miten hän itse suuressa halussaan uskoa heltyisi antamaan anteeksi. Mutta nyt hän yön tunteina sepitti päässään selityksiä, joita Stumppi saattaisi käyttää ja ne lakkasivat kuulostamasta uskottavilta. Liian humalassa. Totta kai, ainahan lomalla otettiin lärvit, mutta jos pääsi ravintolasta kotiin asti ei todennäköisesti voinut olla ihan tiedoton. Tai vanha kunnon serkkutyttö kylässä –juttu. Stumpilla ei vaan ollut serkkuja, ainakaan sellaisia joista hän olisi koskaan puhunut. Ja sitten se, minkä Ilse päätteli hyvin todennäköiseksi syyksi, vaikkei Stumppi varmaan sitä selitystä käyttäisi: tahallisesti kostaa Ilsen englanninmatka.

Ajatus ottaa Stumpilta avaimet pois ja nostaa tämän vaatteet rappukäytävään ei tuntunut aamun tullen enää ihan mahdottomalta. Ainakaan hän ei kuolisi ikävään, kun oli selvinnyt koko keväästäkin. Stumppi oli kai viidesti päässyt viikonloppulomalle, ja niiden lomien parhautta olivat olleet krapulapäivät sängyssä. Mikä kammottava totuus! Muun ajan he olivat olleet ravintoloissa, juomassa ihan liikaa ja puhumassa typeryyksiä Stumpin kavereiden kanssa – no, tasapuolisuuden nimissä Ilsenkin kavereiden kanssa. Yhtäkaikki se oli ollut hirveää ajan ja rahan tuhlausta.

Puoli yhdeksältä Ilse kyllästyi makaamaan sängyssä ja nousi ylös. Jääkaapissa ei ollut enää oikein mitään, mutta hän keitti kahvia ja päätti soittaa Alille. Nitasta ei saisi ulos kuin murahduksia tähän aikaan aamusta, ja jonkun kanssa olisi kiva jutella. Alin kanssa ei sitä paitsi tarvitsisi puhua Stumpista, kuten Nitan, ja sitä Ilse ei halunnut tehdäkään, ei ainakaan ennen kuin olisi saanut pari litraa kahvia.
- Ali on jo lähtenyt töihin, sanoi tämän äiti kuitenkin pahoitellen. – Ja munkin pitäis olla jo menossa, mutta kerro nyt, miten teidän matka meni!
- Ihanasti se meni, sanoi Ilse pettyneenä. – Entäs Alin leiri?
- No päinvastoin, ei se päässyt sinne ollenkaan, se hevonen sairastui.
- Eihän, Ilse kauhistui. Hän saattoi kuvitella, että Ali oli hakannut päätään mäntyyn sellaisen epäonnen takia.
- Kokeile illalla uudelleen, vaikka tallilla sillä tietysti ilta menee… saitko sä muuten kesätöitä?
- Sain, mutta mä menen vasta ylihuomenna, kun ajattelin, että pari vapaapäivää matkan jälkeen voisi tehdä hyvää… Sano sille, että mä soitin, että vois koittaa pirauttaa mulle jossain välissä kun ehtii.
- Mä kerron!

Ilse toivoi jo melkein sittenkin menneensä töihin heti, kuten Nita ja Artsi, mutta hän sai sentään päivän kulutettua käymällä pankissa ja kaupassa ja nukkumalla, lopultakin, ja sitten ystävät taas muistivat hänet. Artsi taisi tulla suoraan töistä ja Nita vähän perässä, Alikin soitti siinä välissä ja lupasi poiketa tallilta tullessaan.
- Te ootte mun perhe, Ilse sanoi tyytyväisenä, kun he istuivat rinnakkain sohvalla katsomassa telkkaria.
- Sun perhe on nälkänen, sanoi Artsi, nousi ja meni keittiöön. – Sopiiko, jos mä kokkaan jotain?
- Mitä vaan löydät, Ilse huusi takaisin auliisti ja Nita mulkoili paljon puhuvasti kattoon.
- Kokkaava mies, hän sanoi.
- Melkeen kaikki huippukokit on miehiä, Ilse huomautti.
- Joko sä olet soittanu Stumpille?
- En tietenkään. Ne juoksee jossain metsissä tai sulkeisissa kaikki päivät.
- Nyt on ilta.
- Sitten ne on Sotkussa.
- Soita.
Ilse katsoi häntä hetken tuskastuneena, mutta meni sitten puhelimen luo. Kesti hyvän aikaa, ennen kuin kukaan vastasi, mutta sitten hän sai kysyttyä Stumppia. Lisää odotusta, niin kauan, että hän itsekin kyllästyi seisomaan ja istui vaatenaulakon alle. Nita ja Artsi kuuntelivat molemmat häntä peittelemättä, Nita nojaten käsiään ja leukaansa sohvan käsinojaan ja Artsi pilkkoessaan sipuleita ja perunoita.

- Hei, hän sanoi ystävällisesti lopulta ja samassa ovikello soi. Nita pomppasi pystyyn ja hipsutteli avaamaan, hyssyttäen Alin saman tien hiljaiseksi. Tämä katsoi kysyvästi, muttei sitten sanonut mitään, tiputti vain kenkänsä kynnysmatolle ja seurasi Nitaa olohuoneeseen.
- Joo, oli ihana reissu, Ilse sanoi parhaillaan. – Kyllä mua siellä harmitti, ettet sä päässy mukaan.
Nita nosti peukaloaan, ilmeisesti sille, miten hän oli painottanut sanaa ”siellä”.
- Säkin pääsit näköjään sillä välin lomalle. Niin, kyllä mä huomasin heti, että sä olit käyny kotona. No, mä pistin ihan varmaan margariinin jääkaappiin, ennen kuin lähdin, ja petasin sängyn. Hei, en mä nalkuta. En vielä.

Ali romahti istumaan sohvan viereen ja vaikkei hän alkuun ollut ymmärtänyt, miksi Ilse istui eteisessä kuin näyttämöllä ja Artsi ja Nita olivat tiputtaa korvansa yleisönä, hänen huono omatuntonsa kuiskutti pian oikean vastauksen. Kaikki veri tuntui pakenevan hänen päästään ja hänen oli tarrattava kiinni sohvan käsinojan kiiltävästi, ruskeasta puusta. Nyt kaikki tulisi ilmi ja kohta kaikki kääntyisivät katsomaan häntä halveksuvasti.
- Mutta osaatko sä selittää, mitä vítun bordellia sä oot tällä pitänyt? Ilse kysyi ja hänen kulmakarvansa vetäytyivät uhkaavasti yhteen. Ali vilkaisi silmät suurina keittiön suuntaan. Kohta Artsikin tulisi, ehkä sen ison veitsen kanssa, jolla oli äsken leikitellyt. Ehkä he eivät tyytyisikään vain halveksimaan häntä ja heittämään ulos ovesta. Ehkä hän saisi kyydin ulos suoraan ikkunasta ilman päänahkaa.

Ilse jatkoi puhelua näyttämättä ollenkaan tyytyväiseltä.
- Mä päättelen siitä, että täällä lojui vieraita naisten alusvaatteita.
Lisää kuuntelua, pitkään.
- Joo mä ymmärrän, ettei sua huvita ruveta selittelemään, jos puol komppaniaa on sun selän takana, mutta luuletko sä, että mä uskon mitään myöhemmin, kun sä oot saanu rauhassa miettiä satuja vaikka miten kauan? Nyt on sun tilaisuus.
Ali vilkaisi pelästyneenä Nitaa, joka tirskahti tyytyväisenä.
- Miten voisin tietää kenen ne on? Ei oo mun, koko on vähän pielessä. Hei, sä olet ainoa, joka mun lisäksi asuu täällä. Väitätkö sä päästänees Läden hässimään meidän sängyssä? Okei, mä soitan sille heti ja kysyn. Voin mä soittaa Lassellekin. Joo, soitankin. Arvo sä siellä keskenäsi, kummalle soitat ensin ja selität, mitä pitää sanoa. Mä soitan sillä aikaa toiselle ja selvitän, onko ne ollu täällä ja kenen kanssa. Ai? Sun pitäisi ehkä juoda vähemmän ja muistaa enemmän.

- Lopeta jo, Nita kuiskasi hiljaa, sillä Ilsen ääni alkoi kuulostaa katkonaiselta. Tyttö taisi itsekin tajuta sen, hän painoi hetkeksi aikaa kätensä suunsa eteen ja veti sitten syvään henkeä.
- Koska sulla on seuraava loma? hän onnistui sitten kysymään ihan asiallisesti. – Niin pian? Okei, mä odottelen täällä. Jos sun vaattees on rappukäytävässä odottamassa niin laita vaan avain postiluukusta. En mä tiedä vielä, sitten näet.

Sitten hän lopultakin paiskasi luurin paikoilleen niin, että koko kone kilahti ja henkäisi uudelleen, itkuisesti.
- No niin, ootteko te nyt tyytyväisiä? hän kysyi.
- Ollaan, kultapieni, Nita hihkaisi ja meni Ilsen viereen kenkäpinon päälle istumaan. – Sä olet reipas tyttö ja mä vakuutan, että toi oli varmaan sun elämäsi paras teko.
- Ei hemmetti, nyt mä tarviin tupakan. Oikeesti mä tarviin paukun.
- Sä olet ansainnu molemmat, Nita vakuutti ja auttoi Ilsen ylös ja keittiöön, missä Artsi pisti jotain uuniin, äänistä päätellen. Ali ei vaan saanut noustua sijoiltaan. Hänellä oli yhtäkkiä kammottava pissahätä.

Päivämäärä:   14.8.08 21:44:35

mahtavaa,josko se vihdoin heittäis stumpin pihalle ? *toiveikas* :D

Päivämäärä:   14.8.08 21:48:40

Ei ;) Jos on lukenu Jessi-tarinat ja muistaa jtn ni jotain ei oo vielä tapahtunu =D

Päivämäärä:   14.8.08 22:10:39

Heivatkoon vaan Stumpin menemään, mokoma kaksnaamanen idiootti :D Ei, en aio lukea yhtäkään lukua Jessi-tarinoista, ennen kuin Stumppi on haudattu elävältä!

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.08 22:23:24

Mutta en mä voi haudata sitä elävältä :x
Kelpaisko jokin muu?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   14.8.08 23:19:18

Yöpala
-------

- Hei, mitä sä siellä kykit, tuu tänne! tuli Ilse sanomaan ovensuusta, imien nautinnollisesti tupakkaa, jota piteli sormiensa lomassa.
- Kramppi, sai Ali ähkäistyä ja ihmetteli, mistä se oli hänen päähänsä putkahtanut.
- Missä? Selässä? Pohkeessa? Mä autan! Ilse sanoi ja tarttui häntä kainalosta niin, että hän pääsi seisomaan.
- Mä käyn vessassa, Ali sanoi ja livahti.
- Millä sä tulit, autolla vai pyörällä? Ilse kuului kiljuvan oven takaa. Alilla meni hetki miettiä.
- Pyörällä! hän kiljui sitten takaisin.

Pissaaminen tosi hädässä vastasi kyllä huonoa saamista, Ali ajatteli ja laski päänsä käsiinsä tajutessaan, miten väärässä paikassa tuokin ajatus oli tullut mieleen. Hän ei vieläkään oikein tiennyt, mitä oli ollut todistamassa, mutta kyllä hän nyt kai uskaltaisi mennä ottamaan siitä selvää. Häntä ei selvästikään epäilty mistään, ei ainakaan toistaiseksi, eikä hän tänne vessaankaan voisi jäädä suihkutangolla roikkuvien Ilsen alusvaatteiden seuraksi.
- Mitä mä nyt äsken oikein näin ja kuulin? hän siis kysyi urheasti siirtyessään keittiöön muiden luo. – Onko tapahtunut jotain, mitä mä en tiedä?
- Nää! julisti Nita, joka näytti kiduttavan mustia rintaliivejä. Toinen pää oli hänen tuolinsa jalan alla ja toinen melkein puolentoista metrin korkeudessa, kun hän venytti niitä. Ali tuijotti niitä hetken silmät suurina, kunnes tajusi, etteivät ne ainakaan hänen olleet.
- Ja noi on? hän kysyi.
- Jonkun Stumpin pikku panon. Tai niin kuin näet. aika ison, Nita selitti. – Mua pelottaisi nähdä eukko, jolle nää sopii.
- Istu, sanoi Ilse ja taputti tyhjää tuolia silmät ehkä aavistuksen verran punareunaisina. – Kai sä pystyt pyöräilemään kotiin, vaikka otat vähän giniä? Mä haluaisin tarjota sulle giniä. Tai jos sä et ota niin sitten mä juon sen itse, hän sanoi ja alkoi itkeä. Nita hyökkäsi hänen kaulaansa ja Ali kääntyi katsomaan Artsia, joka näytti vielä täysijärkiseltä.
- Kertositko sä, mitä on tapahtunut?

Ja Artsi kertoi, lyhyesti ja selventävästi, ja sinä aikana Ilse lakkasi itkemästä. Ali katsoi parhaaksi kulauttaa kurkkuunsa lasillisen, joka hänen edessään oli.
- Pistä nyt jo hemmettiin se riepu, Ilse sanoi Nitalle, joka rullasi mustia rintsikoita nyrkkinsä ympärille. – Mä heitin ne jo kerran roskikseen.
- Poltetaan ne, Nita innostui. – Musta rintsikoiden polttaminen on aina kuulostanut kivalta.

Vähän myöhemmin Artsi nosti uunista jonkinnäköisen kiusauksen, joka osoittautui oikein kelvolliseksi syötäväksi. Tosin Ilse ei viitsinyt ottaa edes lautasta itselleen vaan istui ja seurusteli ginipullon kanssa.
- Mä meinasin nousta viime yönä ryyppäämään, hän uskoutui. – Mutta se olisi ollut noloa, ihan yksin. On se kiva, että mulla nyt on seuraa. Sitten hän sytytti taas yhden savukkeen.
- Tuu tänne, muotoili Nita Alille äänettömästi suullaan ja nyki päätään ihan vimmatusti eteisen suuntaan. Ali totteli.
- Tää ei näytä hyvältä, hän sanoi, ennen kuin Nita ehti sanoa mitään.
- Ei niin. Onko sulla huomenna töitä?
- On, mutta vasta yhdeltä, mä meinasin mennä aamulla tallille.
- Mun pitäisi mennä kahdeksaksi, ja mä tiedän, että Artsin pitää mennä vielä aikasemmin. Etkö sä vois jättää ne hevoset yhtenä päivänä ja jäädä Ilsen kanssa yöksi? Mua vähän pelottaa, että mitä se saa päähänsä.
- Se on vähintä, mitä mä voin tehdä, sanoi Ali, ennen kuin tajusi periaatteessa taas kerran paljastaneensa, että hänellä oli Salaisuus. – Totta kai mä jään.
- Hyvä, sanoi Nita helpottuneena. – Sähän et oo kuullu vielä matkajuttujakaan, eiköhän siinä oo teille ihan harmitonta ajanvietettä.

Huolimatta auliista lupauksestaan Ali olisi mieluummin ollut missä tahansa muualla, kun ovi sulkeutui Nitan ja Artsin jäljessä. Hän ei osannut sanoa mitään seuratessaan Ilseä takaisin keittiöön, istui vain tuolin reunalle ja tuijotti pöydälle jääneitä lautasia. Hänestä tuntui kuin olisi tullut suljetuksi samaan häkkiin leijonan tai jonkun muun kanssa, joka minä hetkenä tahansa huomaisi, että hän oli syötävää.
- Jäätkö sä tänne? Ilse kysyi ilahtuneena.
- Taidan jäädä, Ali sanoi varovasti, miettien missä vaiheessa hänen pitäisi yrittää ottaa Ilseltä pullo pois. Tämä ei kuitenkaan ollut tolkuttoman humalassa, vaikka puristikin lasiaan kaksin käsin.
- Älä oo ton näkönen, en mä meinaa juoda itseäni kuoliaaksi, Ilse naurahti.
- No toi oli helpottavaa kuulla.
- Otatko sä?
- No jos ihan vähän, Ali sanoi ajatellen, että parempi hänen lasissaan kuin Ilsen. Edelleenkään hän ei kuitenkaan keksinyt mitään sanottavaa. Olisi kornia ruveta juttelemaan jostain ihan jokapäiväisestä, kun oli keskellä suurta draamaa, ja vielä vähemmän viisaalta tuntui hänen ruveta puhumaan Stumpista Ilselle.

- Tiedätkö sä, musta on ihanaa, että Nita lähti, Ilse sanoi luottamuksellisella äänellä.
- Miksi? Tehän ootte kuin paita ja peppu, sanoi Ali hämmästyneenä.
- Niin niin, ja sä olet pöksyt. Mutta se on niin riemuissaan. Ne molemmat on, vaikka ne yrittää olla näyttämättä sitä. Musta ei oo kivaa, jos joku on salaa iloinen kun mä olen surullinen.
- Ei ne sen takia ole ilosia, Ali uskalsi sanoa.
- Niin, niin, kyllä mä sen tiedän. Ne ajattelee, että mä olen lopultakin tullut järkiini, mutta ei sekään nyt erityisen imartelevaa ole, Ilse tuhahti.
- No, mä en ainakaan yritä neuvoa sua miesasioissa. Paremmin sä osaat ne kuitenkin hoitaa kuin minä, Ali huokaisi.
- Mua vaan harmittaa, jos mä heitän Stumpin ulos ja sitten tulee HOASilta kirje, että sinä sinkku siellä, muuta soluun, Ilse sanoi ja katseli ympärilleen.
- Jos?
- No… kun. Kai. Sä et tiedä, miten hyvä se on suostuttelemaan. Se voi puhua vaikka kiven solmuun, jos vaan antaa tilaisuuden.
- Ei kai sentään, Ali sai sanottua ja vaikersi mielessään. Hänen ei olisi pitänyt jäädä. Jostain ilmeestä tai lipsahtaneesta sanasta Ilse vielä saisi hänet kiinni, tajuaisi hänenkin tietävän siitä asiasta yhtä sun toista.
- Olisit kuullu, miten se yritti selitellä äsken puhelimessa, Ilse tirskahti äkkiarvaamatta. – Jos se on yhtä nolo livenä niin mulla ei kyllä ole mitään vaikeuksia. Jätkä yritti esittää valhetta toisen perään, että josko mä uskoisin jonkun niistä. Kiemurteli kuin mato koukussa. Kun mä sen muistan, ja sen, että se on raahannut jonkun nartun mun sänkyyn niin mulle ei tuu kiusausta antaa taas anteeksi.

- Jos mä jään yöksi niin missä mä nukun? kysyi Ali. Hän ei kestänyt enää kuunnella.
- Missä sä haluat nukkua? Sohva on vähän kova, kai, mutta makkarin sängyssä ei oo lakanoita. Tai mä voin nukkua sohvalla ja sä saat mun sängyn, mä en taida haluta mennä makuuhuoneeseen nukkumaan. Siellä on mörköjä.
- No, ne ei oo mun mörköjäni, mä voin hyvin mennä petaamaan sen kuntoon, Ali sanoi päättäväisesti.
- Joo, ja sä varmaan onnistut ajamaan ne pois, Ilse sanoi. – Sä olet kiltti. Sitten mä voin mennä sinne huomisiltana ja ajatella, että Ali tässä vaan on viimeksi nukkunut.

Päivämäärä:   14.8.08 23:24:00

Kiitos yöpalasta!

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   14.8.08 23:52:23

Jaiks, mä en haluais olla Alin housuissa... Vaikka mun mielestä Stumppi on tossa niiden jutussa se roisto, ei Ali. Stumppi on vaan typerä. Nyt mä tykkään siitä enää vaan vähäsen.

Voisit jotain kyllä kolauttaa ja sitten haudata..

Lähettäjäheycamel 
Päivämäärä:   15.8.08 00:07:40

Luin vasta aivan ekan kappaleen ja miellyin heti sun kirjoitustyyliisi. <;

Tulen varmasti lukemaan lisää (: <3

Päivämäärä:   15.8.08 04:15:15

khihiiii :) Sennu koskas sä teet sen kirjasarjan?

Lähettäjä: Kielo_Kokaiini 
Päivämäärä:   15.8.08 14:37:20

hii, äkkii jatkoo. Kauheet vierotus-oireet, kun en päässy 4 päivään koneelle ja jäin paljo jälkeen. :'D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.08 15:34:21

Haa, taas uus naama :) Kiva kuulla, heycamel.
Tripi jaa-a :D Meinaaks että pitäis yrittää?
--------

Kohtaamisia

Stumppi oli ollut oikeastaan ihan varma siitä, että häntä odottaisi rapussa jätesäkki, tai pahimmassa tapauksessa vain läjä levyjä, vaatteita ja kenkiä. Siltä Ilse oli kuulostanut, kun hän muutaman kerran oli tässä viikon aikana soittanut ja yrittänyt vielä lepytellä tätä ja sen takia hän oli pyytänyt Lassea lainaamaan äitinsä auton ja hakemaan hänet varuskunnasta.
- Ei sulla olekaan muuttokuormaa, Lasse totesi, kun he astuivat hissistä.
- Mulla taitaa olla vielä mahdollisuuksia, Stumppi ilahtui. – Mee autoon odottamaan.
- Jos sun tavarat on eteisessä?
- Älä manaa, ne ei oo ulkona ja sillä hyvä. Se ehkä haluaakin vaan vähän anelua ja taputtelua.
- No, älä koko iltaa anele, en mä jaksa odottaa, Lasse huokaisi ja astui takaisin hissiin. Stumppi järjesteli hetken aikaa ilmettään sopivan katuvaiseksi, ennen kuin kaivoi avaimen esiin. Koko juttu oli harmittava, mutta ehkä tästä vielä hyvä tulisi sittenkin.

Ilse istui keittiössä tekemässä sanaristikkoa vaalean letin pää miettiväisesti suussa, mutta hän nosti sentään katseensa, kun Stumppi astui sisään. Ilme ei luvannut hyvää, eikä pöydällä lojuva kihlasormus, ja oudosti Stumppi kaipasi sitäkin, miten hän aina muulloin oli juossut vastaan ja halaamaan.
- Moi, hän sanoi.
- Sun tavarat on muovikasseissa makuuhuoneessa, Ilse sanoi.
- Hei, eikö me voitais vielä jutella?
Tytöt rakastivat aina sitä, että halusi jutella. Ilsenkin ilme muuttui hiukan.

- No, puhu sitten, hän sanoi vastahakoisesti.
- Et tekis tätä meille, Stumppi pyysi ja katsoi parhaaksi romahtaa lattialle Ilsen tuolin viereen. Kaikki olisi helpompaa, jos hän pääsisi kosketusetäisyydelle. Ilse kuitenkin siirsi tuoliaan sen verran kiukkuisesti kymmenen senttiä etäämmälle, ettei tainnut vielä kannattaa yrittää.
- Sä loukkasit mua, tyttö sanoi.
- No niin tein, mutta ei se ollut mun tarkoitus. Mä olen vaan tämmönen tyhmä páska ja mulla oli ikävä sua.
Jessus, tämä oli tuskallista, mutta olisi myös inhottavaa joutua ajetuksi ulos. Sepin ilmeen ajatteleminen antoi kummasti potkua nöyristelyyn.
- Etkö sä voisi antaa mulle anteeksi?
- Mä olen antanut sulle anteeksi ennenkin, Ilse sanoi surullisen näköisenä.
- Niinpä, sä voit tehdä sen taas.
- Eikä siitä ole ollut mitään hyötyä. Ja mä alan epäillä, että sä olet pettänyt mua monta kertaa enemmän kuin mitä mä olen osannu kuvitellakaan.
- Kuka semmosta väittää? Stumppi kysyi nopeasti. Hänen ymmärtääkseen Ilsellä ei pitänyt olla minkäänlaista havaintoa mistään sen onnettoman risteilyn jälkeen, ja siitä oli sentään jo yli vuosi.
- Ei kukaan, ihan itse oon vaan laskeskellut pikkuasioita yhteen. Mä oon tainnu olla sokea hölmö.
- Mä lupaan parantaa tapani, kunniasanalla, kunhan sä vaan annat anteeksi! Mä rakastan sua!

Se sai Ilsen lopultakin katsomaan häntä silmiin. Hyvä merkki!
- Nytkö sä sen sanot, hän sanoi.
- Niin – etkö sä muka enää rakasta mua?
- Ehkä vielä vähän, mutta ei se auta enää, Ilse sanoi ja hänen äänensä oli äkkiä muuttunut niin päättäväiseksi, että Stumppi arvasi viimeisen yrityksensä olevan ohi.
- Et selvästikään, hän sanoi pää painuksissa.
- Annatko sä sen avaimen.
- Hei, enkö mä edes saisi asua täällä vielä? Ei musta ole sulle kauheesti häiriötä, jos mä joka toinen tai kolmas viikko käyn. Eihän mulla enää ole edes sänkyä kotona. Tuskin Sepi antaa mulle edes patjaa!

Stumppi yritti näyttää mahdollisimman säälittävältä, ja varmaankin Sepin mainitseminen sai Ilsen epäröimään, ennen kuin kuitenkin pudisti päätään.
- Ei, mä en voi kuvitella, että nukkusin enää sun kanssa samassa kämpässä. Sori. Mee vaikka Lasselle.
- No et kai sä vaadi, että mä nyt lähtisin raahaamaan kaikkia tavaroitani? Stumppi kysyi nöyrästi. Tässä kohden oli turha mainostaa Lassea ja autoa, jotka odottivat pihalla. Jos hän oli päässyt sisään selittelemään kerran, toisella kertaa hän voisi jo onnistua.
- En mä niin julma ole, että pistäsin sut odottamaan bussia kaikkien niiden kanssa, Ilse lupasi sentään, ja antoi Stumpin käydä vaihtamassa makuuhuoneessa siviileihin. Avaimen hän kuitenkin vaati takaisin, kun tämä tuli sieltä vaaleissa kesähousuissa ja –paidassa, yksi muovikassi kädessään ja aurinkolasit paidankauluksessa roikkumassa.
- Mä en olisi ikinä uskonut, että tää loppuu näin, Stumppi sanoi ja pyöritteli avainta pitkään, ennen kuin ojensi sen.
- Hassua, nyt kun mä vähän ajattelen, niin mä olin aina ihan varma siitä, että tää loppuis just näin, Ilse sanoi ja kieltäytyi halaamasta hyvästiksi.

Kun Stumppi oli mennyt, Ilse meni makuuhuoneeseen ja heittäytyi levälleen sängylle. Se oli ollut ihan niin vaikeaa kuin hän oli pelännytkin, mutta hän oli kyllä mielestään hoitanut homman aika hyvin. Kiitos sen, että hän oli edelleen vihainen. Sen myös, että hän oli ehtinyt totutella asiaan ja harjoitella tämän viikon, kun Stumppi oli ollut kiinni. Eniten hän oli pelännyt alkavansa itkeä, ja oli se lopuksi ihan lähellä ollutkin. Jos he olisivat halanneet, hän olisi itkenyt, tai jos hän olisi itkenyt, he olisivat halanneet, ja sitten koko asetelma olisi keikahtanut eikä lopputulosta olisi voinut ennustaa kukaan.
- Olen mä aika hyvä, hän sanoi ääneen katolle ja naurahti ääneen muistaessaan, miten poika oli polvistellut hänen vierellään, sulokielisenä ja krokotiilinkyyneliä poskillaan. Se kuva kyllä teki hyvää loukatulle itsetunnolle.

Puhelin kilahti, mutta Ilse ei tehnyt elettäkään noustakseen vastaamaan. Se olisi kuitenkin Nita, joka vaatisi raporttia ja suoraan sanoen hän oli juuri nyt varsin kyllääntynyt ystäväänsä. Koko viikkona ei hetken rauhaa, ei vapaailtaa, ihan kuin hän olisi ollut sairastunut lapsi, joka kaipasi päänsilitystä ja hoivaa, ja siinä sivussa hienovaraista manipulointia. Nita varmasti kuvitteli tekevänsä kuten parasta oli ja tarkoitti pelkkää hyvää, mutta jossain kohden Ilsen mielessä oli jo käynyt, että ihan kapinoidakseen soittaisi Stumpille ja sopisi kaiken.

Hiljennyttyään hetkeksi puhelin aloitti uudelleen, vaativammin, ja sitten taas kymmenen minuutin kuluttua. Lopulta Ilse ei enää kestänyt sitä, vaan kävi kiskaisemassa johdon seinästä. Eivätkö ne voineet ymmärtää, että hän ehkä halusi setviä ajatuksiaan kaikessa rauhassa? Ei sitä sentään joka päivä purettu kihlauksia. Hänellä oli omituisen kevyt, vapaa olo, vaikka hän oli kuvitellut parkuvansa silmät päästään Stumpin lähdettyä. Kaipa se viimeistään todisti ratkaisun oikeaksi.

Stumppi oli ottanut mukaan tärkeimmät tavaransa ja lomaunivormun, jonka joutuisi vetämään päälleen taas sunnuntaina ja ne käytiin tipauttamassa Lassen luo, sitten pojat lähtivät kaupungille. Mitäpä sitä muutakaan koditon sotilas saattoi kuin mennä ravintolaan?
- Kohta on autorahat juotu, Stumppi manaili pankkiautomaatilla, kuten aina, mutta ei näyttänyt ottavan sitä tänään kauhean vakavasti.
- Mä tarjoan, sanoi Lasse myötätuntoisesti. Hän näytti olevan enemmän pahoillaan tapahtuneesta kuin Stumppi itse.
- Ai koko illan? Stumppi kysyi piristyen ja Lasse säikähti.
- Sun juomatahdilla? En mä nyt sentään miljonääri ole! Sanotaan, että sen aikaa kun ollaan terassilla.

He onnistuvat valtaamaan pöydän Häppärin aidan vierestä, mistä oli paras näköala sekä Espan puistoon että itse terassille ja Lasse kantoi lupauksensa mukaan kaljaa pöytään.
- Mitä sanot, noi kaksi valkopuseroista vai noi pari vähän vanhempaa? Stumppi kysyi maistaessaan.
- Joko sä katselet naisia?
- Enkö mä aina?
- Mutta että tänään?
- Nimenomaan tänään! Nythän mulla ei varsinkaan oo mitään menetettävää, päinvastoin tarttis jostain voittaa yösija.
- Mä luulin, että sä tuut meille.
- Samassa huoneessa sun sukkien kanssa mä nukun vaan, jos ei mitään muuta tästä kaupungista löydy.
- Unohdit palauttaa sormuksenkin, Lasse huomasi.
- Niin unohdin. Mä voin vielä tarvita sitä Ilsen kanssa, ja arvaa mitä tekee tädeille, kun mä alan pyöritellä sitä ja itkeä, että kihlattu just jätti. Ja lopuks sen voi aina myydä.
- Oot sä aika sika.

Parin ehkä 25-vuotiaan naisen, joita Stumppi oli aurinkolasiensa takaa seurannut, pöytään tuli pari miestä ja hän käänsi etsivän katseensa eteenpäin. Poikaystävät olivat vain hidaste, mutta tänään hän ei hidasteita kaivannut, jos aikoi päästä jonnekin muualle yöksi kuin Lassen jalkojen seuraan. Valkopuseroiset vilkuilivat heidän pöytäänsä kyllä lupaavasti, mutta näyttivät niin nuorilta, että saattoivat hyvinkin vielä nukkua äidin ja isin makuuhuoneen vieressä. Mutta muitakin oli, ihan riittämiin.
- Terassit on sitten hienoja paikkoja, pelkkiä tissejä ja perseitä, hän huokaisi tyytyväisenä.

Lassen lähdettyä hakemaan toisia kaljoja koputti joku Stumppia olkapäähän aidan yli puiston puolelta. Hän kääntyi katsomaan ja näki melko sievän, punahiuksisen tytön.
- Onko siinä pöydässä tilaa? Kauheen täydeltä näyttää koko paikka, tämä kysyi.
- Tähän voi tehdä tilaa, Stumppi sanoi todettuaan, että tytön takana seisoi toinenkin, blondi, jolla oli lupaavan antelias kaula-aukko kesämekossaan.
- Kiitos, punapää sanoi ja hymyili kauniisti. Hän lähti ystävineen kiertämään sisäänkäynnille ja Stumppi nousi nostamaan nurkassa olevasta tuolipinosta pari ylimääräistä tuolia pienen pöydän ympärille.
- Joko sä ehdit iskeä jonkun, kysyi Lasse tuodessaan lisää olutta.
- Katotaan nyt. Noi tuolla, jotka nyt menee tiskille. Valkonen mekko ja toisella ruskea pusero.
- Kumman sä haluat?
- Sen, jolla on oma kämppä, Stumppi virnisti. – Ja jos molemmilla on niin sä saat blondin, vaikka sillä onkin paremmat tissit. Mä pidän mieluummin vähän hajurakoa vaaleatukkasiin vähän aikaa.
- Mä olen Berit, esittäytyi punapää, kun tytöt tulivat. – Ja tää on Heidi. Kiva kun teitte tilaa.
- Te saatte nyt kiitokseksi pitää meille seuraa, sanoi Stumppi. – Missäs te asutte?
- Me ollaan täällä käymässä Heidin tädin luona, me ollaan oikeasti Uudestakaupungista, Berit sanoi iloisesti.
- Päätettiin lähteä katsomaan, mitä täällä tapahtuu perjantai-iltana, Heidi säesti.

- Me voidaan… aloitti Lasse, mutta Stumppi potkaisi häntä.
- Vahinko, että meillä on jo muuta sovittuna loppuillaksi, muuten me oltais voitu näyttää vähän paikkoja, Stumppi sanoi ja veti naamalleen pahoittelevan ilmeen. – Ettei ne hei nyt tullu. Mä käyn katsomassa.
Hän nousi ja lähti pujottelemaan pöytien väliin. Valkopuseroiset vilkuilivat häntä edelleen, mutta hän oli iskenyt silmänsä ehkä parikymppiseen tyttöön, joka istui sisäänkäynnin vierellä ja jonka kaveri oli juuri lähtenyt kai vessaan.
- Moi, mä teen galluppia, Stumppi sanoi ja nosti aurinkolasejaan. – Sattuuko sulla olemaan takka tai poreallas?
Tyttö katsoi häntä huvittuneena.
- Ei, mutta mulla on mikroaaltouuni ja kylpyamme. Entäs sitten?
- No saisko niistä kysellä tarkemmin?
- Istu alas, tyttö sanoi naurua äänessään.

Päivämäärä:   15.8.08 16:25:20

Loistavat iskulauseet:D

Päivämäärä:   15.8.08 16:50:29

voi että...
sennuseni mä en varmasti ole ainoa joka on sitä mieltä!

Päivämäärä:   15.8.08 17:22:10

Ei, kyllä Stumppi joutaa hautaan :D Iskulauseet<3

Päivämäärä:   15.8.08 19:47:47

Joko tulis ilttistä?

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.08 19:51:32

Oukei.
Ja Jamis ei sitten koskaan pääse lukemaan jessijuttuja kun en mä voi murhata Stumppia. :(
----------
Kesäyön unelma

Juhannukseksi Ilse ja Nita ja Ali lähtivät Artsin turuntädin mökille.
- Vähintä, mitä mä voin yrittää tarjota, kun viimeks oltiin sun äidillä, Artsi sanoi Ilselle.
- Kuuntele, tämä sanoi ja vilkuili Nitaa. – Seuraavaks sun pitää viedä meidät Italiaan, oli sun mummosi noita tai ei.
- Mä en voi viedä teitä yhtään mihinkään, ellen tallille, sanoi Ali surullisena. – Meillä ei oo kuin oma piha.
- Entä sun tanskansukulaiset? kysyi Nita.
- Mä en tunne niitä, eikä mulla ole nyt aikaa yrittää tutustuakaan. Että sen voit unohtaa.
- Sun piha riittää ihan hyvin, lupasi Ilse. Hän istui Alin vieressä etupenkillä, sillä he olivat lähteneet Alin äidin autolla, tämä kun ei luvannut tarvita sitä juhannusviikonloppuna. Alia oli vähän surettanut jättää äiti yksinään kotiin, mutta tämä oli puolittain pakottanut hänet lähtemään, sanoen, että hän tarvitsi lomaa hevosista. Oikeastaan asia oli päinvastoin, hän menetti yhdet kisat lähtiessään reissuun, mutta edellisviikonlopun Finnderby oli kuitenkin mennyt sen verran kohtalaisesti, että ehkä Hiskikin oli ansainnut pienen loman.

Artsin tädin mökki ei ollu Turussa asti vaan Inkoossa, joten heillä ei ollut pitkä matka ajettavanaan. Sen aikana Ali alkoi kuitenkin tajuta, mitä oli menettänyt, kun ei ollut päässyt mukaan Lontooseen aiemmin. Toiset kolme juttelivat puolikkaita lauseita ja ymmärsivät silti toisiaan. Vaikka niinhän he olivat sitä ennenkin tehneet. Ali tunsi itsensä surullisesi ja ulkopuoliseksi. Ja sitten ne olivat niin Ilsen kimpussa molemmat, ihan kuin tämä olisi ollut kuningatarmehiläinen. Hänellekin oltiin ystävällisiä, mutta Ilse tuli aina ensin. Artsi kantoi Ilsen tavarat autosta ovelle, kun he olivat perillä, ja vaikka Ali uskoi, ettei Nita sitä itse ehkä huomannutkaan, hänen silmänsä seurasivat Ilseä suurimman osan aikaa.
- Kuka nukkuu missä? kysyi Nita tarmokkaana, kun Artsi oli hapuillut avaimen räystäslaudan takaa ja avannut oven.
- Mä en ole käynyt täällä moneen vuoteen, pitää ensin tarkistaa, että mitä täällä on edes tarjolla, Artsi sanoi hiukan epätietoisena. He olivat isossa tupakeittiössä, jossa oli kyllä puinen sohva, mutta huoneen nurkassa oli verho, jonka Artsi vetäisi syrjään paljastaen lyhyen käytävän. – Täällä on makuutilat, hän sanoi.

Niitä oli kaksi huonetta, joista toisessa oli parisänky ja toisessa kaksi yksittäistä. Selvä juttu, totesi Ali. Nita ja Ilse ottaisivat parisängyn ja hän saisi nukkua Artsin kanssa toisessa huoneessa. Ei sillä, että hänellä olisi mitään sitä vastaan sinänsä ollut, mutta kun tiesi, että Artsikin haaveilisi koko yön nukkuvansa Ilsen kanssa, se olisi tuskastuttavaa.
- Me tytöt otetaan tää, hihkaisi Ilse ja heittäytyi poikittain parisängylle. – Sori, Artsi, mutta joudut nukkumaan yksin.
- Tietysti joudun, Artsi sanoi kuin ei olisi muuta suunnitellutkaan. Ali ajatteli sarkastisesti tietenkin joutuvansa sitten keskisauman kohdalle, mutta kun hänkin heittäytyi sängylle, hän totesi, ettei sellaista ollutkaan.

- Mä menen laittamaan grillin ja saunan päälle, Artsi ilmoitti.
- Nyt jo? ihmetteli Nita.
- No, kuka meitä pakottaa odottamaan kuuteen ennen kuin saa alottaa juhannuksen? Uimaan ei ainakaan viitti mennä ilman saunaa.
Poika katosi ja Ali meni kurkistamaan pitsiverhojen reunustamasta ikkunasta ulos. Mökki oli meren rannassa ja vesi väikkyi ja aurinko paistoi. Huonompikin juhannussää olisi voinut olla, mutta jostain syystä Ali tunsi itsensä tyytymättömäksi ja toivoi jääneensä kotiin. Tuntui hullulta sanoa, että hän tunsi itsensä neljänneksi pyöräksi, mutta ylimääräiseksi joka tapauksessa.

Ilse tohotti uimisesta ja etsi bikinejään. Alikin kaivoi omansa repusta, vaihtoi ne alusvaatteiden tilalle, kuten toisetkin ja seurasi heitä velvollisuudentuntoisesti ulos. Ilse ja Nita lähtivät meluisalle tutkimusretkelle, kiertäen mökin ympäri, katsoen liiteriin ja ihastellen pientä saunaa. Ali ei jaksanut seurata heitä kuin hetken vaan meni rantaan. Se oli enimmäkseen kaislikkoa, mutta oli siinä pienen pieni kaistale hiekkaa ja siihen hän asettui makaamaan. Ei huvittanut olla seurallinen. Kun Ilse ja Nita tulivat polskimaan rantavedessä, hän sulki silmänsä ja oli nukkuvinaan.

- Sä olet hirveän hiljainen, Artsi huomautti Alille lopulta, kun he olivat syöneet päältä mustia, sisältä kylmiä makkaroita ja kun Ilse ja Nita olivat menneet saunaan.
- Mä olen aina.
- Ethän. Vaivaako sua joku?
- Tavallinen kesäkuun maailma kaatuu päälle –angsti vaan, Ali naurahti. Vaivasihan häntä monikin asia, muttei mikään, mistä olisi voinut Artsille mainita. – Eikö susta oo tylsää viettää juhannusta kolmen tytön kanssa? hän kysyi vaihtaakseen puheenaihetta, vaikka ei tietenkään ollut, ei, kun Ilse oli yksi tytöistä.
- Miks olisi? Eikö mulla ole aika ihannetilanne? Artsi naurahti. – Mihin mä tarttisin jotain karvajalkasia äijänköriläitä?
- En mä tiedä, Ali myönsi. – Pelaamaan rantalentistä? Ryyppäämään? Kertomaan härskejä juttuja?
- Etteköhän te selviä kaikista noista jos tarvis tulee.
- Tietysti selvitään, mehän ollaan varsinaiset Charlien enkelit. Mikset sä seurustele? Ali kysyi äkkiä. Itsepähän oli usuttanut häntä puhumaan.
- Ei mua huvita.
- Jos sä oletkin piilohomo ja esität vaan olevasi onnettomasti rakastunut Ilseen, ettei kukaan ihmettelisi?
- Öhh, Artsi näytti häkeltyneeltä, mutta alkoi sitten nauraa. – Toi olikin aika hyvä. Miten mä ton todistan vääräksi?

- Ei sun tarvitse, Ali sanoi, kun samassa saunalta kuului naurua ja äänekästä puhetta. Artsin katse oli lennähtänyt sinne salamannopeasti, ja seurasi kuinka Ilse hyppäsi puisen askelman yli ja kipitti kohden rantaa. – Näkeehän sen sokeakin. Joko sä olet yrittänyt?
- Mitä yrittänyt? Artsi näytti häkeltyneeltä.
- No Ilseä, se on sinkku nyt, ellet oo huomannu.
- Kyllä se tietää, ettei sen tarvitse kuin vihjata.
- Kannattaisko sun kuitenkin muistuttaa, ettet sä ole kaappihomo?
- En mä tiedä, se vaan tuskastuu, Artsi sanoi, oma ilmeensä tuskastuen.
- Tai ehkä sun pitäisi hommata joku tyttöystävän tapainen, jos se sitten tajuaisi, että sä et oo eunukki etkä ikuisesti saatavilla, Ali ehdotti.
- Kuule, leikittäiskö, etten mä kysynytkään sulta mitään?
- Myöhäistä, Ali nauroi.
- Etkö sä halua mennä saunaan?
- En mä vielä jaksa, mene itse, ellet kestä mua enää.
- No ota edes makkara, Artsi ehdotti ja kurottui ottamaan viimeisen grillin vierestä lautaselta.
- En mä jaksa, Ali sanoi, mutta Artsi tunki sen päättäväisesti hänen suuhunsa, vaikka hän yritti väistää, sillä seurauksella, että hän putosi kiveltä, jonka päällä oli istunut. Artsi heittäytyi perässä ja Ali yritti kiemurrella karkuun, kunnes makkara tipahti maahan.
- Ruoan tuhlausta, Artsi huoahti ja heittäytyi selälleen maahan. Ali vain kikatti. Hänen melankoliansa oli kadonnut painiessa.

Päivämäärä:   15.8.08 20:17:38

Olisi Ilselle ihan oikein, että Ali ja Artsi vaikka alkaisivat seurustella :D Miks oon tänään niin raivostuneella tuulella.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.08 20:50:56

Mun on tehnyt kyllä ihan hirveesti mieli parittaa Ali ja Artsi, mutta en mä sitten kumminkaan halunnu niin salkkareiksi vetää...

Lähettäjämarmelaadipossu 
Päivämäärä:   15.8.08 21:16:21

Oiiiiih!

Päivämäärä:   15.8.08 22:37:26

Lähen viikonlopuksi to Heinolacity, sitten onkin maanantaina paaljon lukemista;)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.08 22:40:12

Ja mitäs sä siellä??? *uteliashymiö*
Mun piti nim. käydä siellä nyt treffaamassa yhtä kaveria, mutta ne taitaa jo huomisaamuna lähteä sieltä takasin Ameriikkaan.

Päivämäärä:   15.8.08 22:45:54

Siehän rupeet uteliaaks:) Siel on motocrossin MM-kisat.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.08 22:47:59

Ai on vai :D ok! Saunomiskisat tais mennäkin jo :D

Päivämäärä:   15.8.08 22:57:44

:D

LähettäjäNuotti 
Päivämäärä:   15.8.08 23:31:55

LISÄÄ LISÄÄ! Tää toimii tosi hyvin valkkarin ja omarsuklaan kanssa! :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   15.8.08 23:59:03

Ok, yöpala
-------

Illemmalla he joivat vähän olutta ja tappoivat hyttysiä. Nita ja Ilse juoruilivat jostain tuttavastaan, joka oli lähtenyt viettämään juhannusta toisen tuttavan poikaystävän kanssa ja Ali pysytteli visusti erossa keskustelusta. Olisi pysytellyt muutenkin, ei hän tuntenut koko ihmisiä, mutta aihe oli epämukava.
- Mä en jaksa ymmärtää tommosia ihmisiä, Nita sanoi vihaisesti. – Jos kerran on jonkun kanssa niin sitten on. Piste. Ei sillon vilkuilla muita. Joko muuten Stumppi on hakenu loput kamansa sun luota, Ilse?
- Ei se kaikkia, Ilse sanoi laiskasti. – Eikä se kuulemma tarvii sänkyään takasin. Se on muuttanu jonkun eukon luo.
- Onko? Nita kiljaisi. – Etkä oo mitään sanonu!
- No, en mä tiennyt, että sen asiat kiinnostaa sua niin kauheesti. Ilsen ääni oli pureva. – Enkä mä tiedä, voiko puhua muuttamisesta, kun se kumminkin on Santiksessa. Mutta sen kamat on enimmäkseen muuttanu.
- Nopeeta toimintaa, Nita ähkäisi.
- Miten se sun asuntoasia? kysyi Artsi.
- Mä en tiedä, tunnusti Ilse. – Mutta mistäpä ne toisaalta saa selville, etten mä enää ole perheellinen. En mä jaksa uskoa, että Stumppi on muistanut tai jaksanut tehdä mitään osotteenmuutosta tai poismuuttoilmoitusta, ja ellei se tee, niin ei mua voi häätääkään. Ja joka tapauksessa kohta on heinäkuu niin, ettei missään virastossa tai säätiössä kumminkaan tapahdu mitään. Että en mä jaksa kauheasti huolehtia just nyt.
- Mä taidan mennä vielä saunaan, sanoi Ali.

Hän käveli sisään, riisui syvissä ajatuksissa ja kiipesi lauteille. Vai oli Stumppi jo jonkun uuden hoteissa. Tai ehkä vanhan, mistä sitä tiesi? Himskatin nopeaa todellakin, eikä Ali oikein tiennyt, mitä siitä ajatella. Se ei ollut mitään uutta, ei hänen päänsä ollut ikinä ollut ihan selvä mitä Stumppiin tuli. Nytkään hän ei ollut tiennyt pelätäkö vai odottaa, että tämä ottaisi jotain yhteyttä, saati tiennyt mitä itse sitten tekisi, jos niin tapahtuisi. Nythän se tosin olisi ollut luvallista ja soveliasta, joskaan eivät he ikinä olisi voineet ruveta seurustelemaan. Ilse ja Nita olisivat ihmetelleet ihan liikaa, eikä Ali sitä paitsi halunnut seurustella Stumpin kanssa.

Miten hitossa hän edes oli joutunut koko tähän sotkuun? Soti kaikkia luonnonlakeja ja todennäköisyyksiä vastaan, että Stumpin kaltaisella perhosella ja tavallisennäköisellä hevostytöllä oli mitään tekemistä keskenään. Ja edelleenkin tosiasia oli, ettei hän pitänyt koko tyypistä. Stumppi oli itsekeskeinen, lyhytnäköinen, epärehellinen tolvana, joka joi liikaa, eikä välittänyt kenenkään muun tunteista kuin omistaan, ellei sitten sattunut hyötymään siitä jotain. Miten Ilse oli häntä kestänyt, sitä ei Ali voinut ymmärtää. Ei parin vuoden suhdetta, kihlausta ja yhteistä asuntoa kai sentään voinut pelkälle seksille perustaa.
Ei, turhaan hän vaivasi päätään koko tyypillä.

Kun hyttyset kävivät liian ärhäkkäiksi he siirtyivät sisään pelaamaan korttia, mutta Nita alkoi pian haukotella näyttävästi.
- Mikä sua vaivaa? Eihän oo vielä puoliyökään, ihmetteli Ilse. – Jos me oltais jossain tanssimassa sä keikkuisit virkeimmilläsi.
- Sen täytyy olla tää raitis ilma, Nita sanoi puolustellen. – Mä taidan mennä nukkumaan.
Hän nousi ja potkaisi Alia sääreen.
- Au, tämä sanoi.
- Sori, sanoi Nita ja potkaisi uudelleen. Ali katsoi häntä vihaisesti ja ymmärsi vasta, kun näki, miten tyttö nyki päätään kohden makuutiloja.
- Mäkin taidan mennä, mä en ole tottunut valvomaan, sanoi Ali kiltisti ja lätkäisi korttinsa pöydälle.

- Mä jo luulin, ettet sä tajuu ollenkaan, Nita sanoi, kun he pääsivät makuuhuoneeseensa.
- Luuletko sä, ettei Ilse tajunnu? Ja mitä iloa, voihan ne tavata ja jutella koska tahansa, ja jutteleekin?
- No mutta kesäyö, juhannus ja vähän alkoholia veressä. Jos se siitä.
- Ja miksi sä yleensä yrität niin kauheesti parittaa niitä? Kai ne osaa hoitaa omat asiansa? Ali tiukkasi kiskoen päälleen T-paitaa, jonka oli ottanut yöpuvuksi, unohtaen, mitä itse oli illalla Artolle jutellut.
- Ilse ei osaa. Näithän sä mitä se valitsi omin päin.
- Mä en usko, että se arvostaa tommosta järjestelyä, vaikka sulla miten olisi se geeneissä, Ali arveli. – Ja ehkä se vaan tykkää rentuista ja siinä tapauksessa Artsi on ihan väärä.
- Pidetään nyt kumminkin peukkuja, ettei se tuu heti perässä nukkumaan.

Eikä Ilse tullut. Nita oli kuorsannut vienosti jo pitkän aikaa ja Alikin oli torkahtanut ainakin kerran ja herännyt sitten taas mietiskelemään maailman menoa, ennen kuin huoneen ulkopuolelta alkoi kuulua ääniä. Hiukan jännittyneenä hän odotti, menisivätkö ehkä molemmat askeleet viereiseen huoneeseen mutta ei, heidänkin ovensa kävi. Ilse touhuili vähän aikaa hämärissä vaatteidensa kanssa ja seisahtui sitten sängyn viereen.
- Tee tilaa, hän kuiskasi.
- Mistä sä tiesit, että mä oon hereillä?
- Hengityksestä.
Ali siirtyi lähemmäs Nitaa, joka mutisi unissaan ja käänsi kylkeä.
- No? hän kysyi sitten.
- Ja mitähän sä haluaisit tietää? Ilse kysyi hilpeästi.
- Mistä te puhuitte?
- Jos me oltais puhuttu mitään semmosta mitä sä toivoisit, tai Nita, niin mä en kertoisi.
- Enkä mä oikeasti haluaisi kuulla, sanoi Ali katuvaisesti. – Omapa on asiasi.
- Ymmärtäispä Nitakin ton verran. Sen pitäisi hommata itselleen joku mies, ettei se ehtisi niin kauheasti huolehtia mun asioista, Ilse sanoi ja toivotti hyvää yötä.

Nukkumaan hän ei kyllä ruvennut, vaikka hengittikin tahallisen tasaisesti, kunnes uskoi Alin nukahtaneen. Arto pyöri hänen mielessään ja suretti. Ettei se poika ikinä oppinut. Vaikka ihan korrektisti se oli tällä kertaa alkanut.
- Siitä sun asunnosta, oli Artsi sanonut miettiväisesti.
- Niin?
- Oletko sä ajatellut, että ottasit sinne kämppiksen? Sillonhan se ei olisi yksin sulla.
- En mä usko, että ne pitäis kämppistä perheenjäsenenä, paremminkin alivuokralaisena, ja se taas on kiellettyä.
- Ja mistä ne tietää kumpi on kyseessä?
- No… sitten Ilse oli vasta tajunnut. – Voi Artsi-kulta, et sä voi muuttaa mun luo, hän oli sanonut.

Poika oli nolostunut selvästi, ruskeat kasvot olivat saaneet punertavamman sävyn, mutta kysynyt itsepintaisesti, miksei.
- En mä sua paljon sen enempää häiritsisi kuin nykyäänkään. Enkä hiipisi yöllä raiskaamaan sua.
- Et tietystikään, mutta eihän siitä mitään tulisi. Mitä jos mä rupeaisin seurustelemaan jonkun kanssa?
- Sitten rupeaisit, niinhän sä olet tehny tähänkin asti.
- Nin kuin mä ilkeäisin kuherrella kenenkään kanssa sun nähden! En mä nyt sentään niin julma ole.
- Kyllä mä sen kestäisin, Artsi oli sanonut urheasti.
- Voi jessus sä olet sulonen. Ja mahdoton, Ilse oli puuskahtanut, eikä voinut olla taputtamatta poikaa poskelle. – Jos mä vaan jotenkin voisin komentaa itseäni, mä rakastuisin suhun heti. Mutta kun se ei vaan toimi niin.

Lähettäjä: alavíívadésíré 
Päivämäärä:   16.8.08 10:44:33

Pinppi-Sennnu :D Mut jos Ali olis pariutunu Artsiin, ni sit se kyl vois olla ehk vähän jakorasian sukuinen.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.8.08 11:00:09

No mut jos se ois ollu Tosi Rakkautta? Ei kai sitä sitten lasketa?

Päivämäärä:   16.8.08 13:31:41

No ei se voi olla Tosirakkautta kert mä Tiedän asioita :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.8.08 13:41:12

No mut eiks Tosirakkaus oo aikasidonnainen juttu?
--------
Working Girl

Koulut olivat jo ehtineet alkaa hyvän aikaa sitten, kun Ilse sai kirjeen HOASilta. Hän ehti jo mielessään manailla todennäköistä vuokrankorotusta repiessään sitä auki, mutta se olikin pahempaa. Ne ilmoittivat, että hänen pitäisi muuttaa, mutta lupasivat toki tilalle soluasunnon. Hänen pitäisi vain tulla kirjoittamaan uusi vuokrasopimus.

Uutinen ei olisi voinut tulla huonompana päivänä. Koulussa oli jaettu vähän aikaisemmin listat työharjoittelupaikoista ja Ilse ja Mona olivat viettäneet monta miellyttävää välituntia laittaen niitä paremmuusjärjestykseen ja lopulta sitten merkanneet nimensä mielenkiintoisimpien kohdalle. Tänään oli alkanut tipahdella tietoja siitä, kuka oppilaista oli pääsemässä minnekin, eikä Ilsen nimeä ollut minkään niistä firmoista kohdalla, joihin hän olisi halunnut. Itse asiassa sitä ei ollut missään, ja kun hän oli käynyt sitä ihmettelemässä, oli rehtori ihmetellyt yhtä suuresti.
- Jonkun on täytynyt jossain vaiheessa tiputtaa sun nimesi joltain listalta pois.
- Niin kai, sanoi Ilse happamasti. – Mustakin olisi ollut kiva päästä työharjotteluun.
- Kyllä sä pääset, älä huolehdi. Vetskille pääsee aina.
- Vetskille?
- Valtion Tietokonekeskus, suomensi rehtori.
- No voi vi…hne, parkaisi Ilse. Siinä menivät haaveet monikansallisista jättiläisyrityksistä, joissa työskenteleminen olisi harjoittelijallekin kunnia – valtio! Se kuulosti pölyisiltä vanhoilta miehiltä työkavereina, lattiavahan tuoksulta ja huonolta palkalta.
- Tässä, soita tälle kaverille ja sovi haastattelusta, sanoi rehtori ja ojensi Ilselle muistilapun, johon oli kirjoittanut jotain.
- Raukka-parka, oli Mona sanonut, kun Ilse vuodatti kovaa kohtaloaan. – Sinne sun ei ainakaan tarvii hommata jakkupukua, hommaat puukengät ja vanhan villapaidan ja silmälasit.
- No niin just, ja kasvatan vielä parran!

Hän ei ollut soittanut, vielä, koulun oppilaspuhelin oli ollut varattuna aina, kun hän oli mennyt sen ohi. Tietystikin, kun koko vuosikurssi soitteli heille arvottuihin paikkoihin. Nyt ei enää juuri huvittanutkaan. Hän ei ollut enää vähään aikaan viitsinyt pelätä häätöä, kun Stumpin postiakin tuli vielä, mutta ilmeisesti poika oli nyt saanut tarmonpuuskan. Tai sitten se oli se uusi tyttöystävä, joka halusi saada jotenkin virallistettua heidän suhteensa, vaikka muuttoilmoituksella ellei muuten.

Ilse päätti lähteä Marjaniemeen. Pitäisi varoittaa perhettä, että hän tarvitsisi taas autotallin ja että isän uusi rakkaus, keltainen ford, saisi muuttaa kadunvarteen. Mihinkään soluasuntoon hän ei ainakaan lähtisi. Hänen autotallissaan olisi todennäköisesti enemmän omaa rauhaa ja tilaa kuin missään, mitä opiskelija-asuntosäätiö voisi tarjota ja piti muistaa, että ilman isän venkoiluja hän ei olisi nyt tässä tilanteessa vaan ihan oman katon alla. Tai ainakin osaksi oman, vaikka osa olisikin pankin.

Tarja oli laittamassa ruokaa ja sätti samalla Katea, joka istui myrtyneen näköisenä pöydän ääressä nojaten toiseen kämmeneensä sen näköisenä, että valuisi ilman tukea lattialle.
- Sissos, sanoi Ilse kohteliaasti ja istui vastapäätä. Kate oli vähän innostunut ripsivärin kanssa. Kajaliakin oli niin, että oikeastaan silmät näyttivät luodinrei’iltä.
- Kato nyt, oletko sä ikinä nähnyt Ilsellä tommosta pakkelikerrosta, Tarja kysyi. Siitä siis senhetkinen napina.
- Ei se tarvii, se on luonnonkaunis, Kate sanoi.
- Parempi luonnonkaunis kuin purkkiruma, sanoi Ilse, mutta silloin Kate ponkaisi seisaalleen ja paineli pois. Hetken kuluttua jostain kuului oven paiskaisu.
- Sanoinko mä jotain? Taisin mä sanoa, huokaisi Ilse. – En mä sitä niin tarkottanu. Pitäiskö mun mennä sovittelemaan?
- Ei se kuuntele, mutta mene jos huvittaa. Se on ihan mahdoton nykyään. Toivottavasti pojat on helpompia murrosikäsiä.
- Mä olin helppo, huomautti Ilse, mutta lähti Katen perään.

Kesti hyvän aikaa vakuuttaa Katelle, että hyvin harvalle sopi reunustaa silmänsä ympäriinsä mustalla, mutta lopulta hän taisi uskoa. Siinä vaiheessa Tarja jo kuului hätistelevän poikia ruokapöytään. Ilsen isäkin oli ehtinyt tulla ja näytti hämmästyneeltä nähdessään tyttärensä.
- Mikä suo meille tämän kunnian? hän kysyi.
- No kuule, minäpä kerron, sanoi Ilse ja kertoi. – Niin, että mä taidan ens kuussa taas tarvita autotallia.
- Niin pian? huudahti Tarja.
- Ei ne sen enempää aikaa antanu. Siksi kai, kun tarjosivat sitä solua, etten mä sentään kadulle joudu. Mutta eihän mun tavarat edes mahdu mihinkään soluun. Ja tietysti mä nyt yritän pitää silmäni auki, jos mä vaikka sattuisin kompastumaan johonkin halpaan pieneen vuokrakämppään, mutta siitä kai se on lähdettävä, että sun autosi saa muuttaa ulos.

Ilsen isä näytti miettiväiseltä, mutta puisti sitten päätään.
- En mä kyllä keksi, miten me vieläkään pystyttäisiin ostamaan sua tästä ulos niin että tervetuloa vaan.
- Mä haluan sitten korkoa kanssa, kun joskus pystytte, Ilse sanoi purevasti. Hän ei edelleenkään ollut ihan sujut sen asian kanssa, että hän omisti palasen omakotitaloa, josta ei oikeastaan olisi halunnut ikkunalautaakaan.
- Koska sä haluat ruveta muuttamaan? Tarja kysyi.
- En kai mä ennen tule ennen kuin on pakko. Kuun vaihteessa.

Niin Ilse palasi vihreään huoneeseen, joka tuli vähän entistä täydemmäksi. Stumpin laverin hän myi kympillä naapurirappuun. Hän oli yrittänyt Lassen kautta saada ilmoitettua, että se oli haettavissa pois, mutta Stumpista ei ollut kuulunut mitään, joten ei hän katsonut olevansa velvollinen sitä säilömään. Mitä ilmeisimmin Stumpin uudella oli ihan mukava sänky.

Sitten alkoi työharjoittelu. Ilse oli saanut sovittua haastattelun rehtorin lappusen koordinaatein ja käynyt näyttäytymässä. Hän oli valmistautunut todistusnipuin ja tarkkaan mietityin vastauksin mitä erilaisimpiin kysymyksiin, mutta kiireisen oloinen nuori, tumma mies oli suunnilleen vain vilkaissut häntä ja kysynyt aloituspäivää, ikään kuin heille tulisi harjoittelijoita liukuhihnalta. Kuultuaan, mitä valtiokin maksoi harjoittelijoille, Ilse luvannut ahneuksissaan tulla töihin heti lukukauden loppumisen jälkeen, jo ennen joulua. Itse asiassa Monalle, joka oli päässyt IBM:lle, mistä Ilse oli ensin ollut suunnattoman kateellinen, ei maksettu niinkään hyvin.
- Stumppi kuolisi katkeruuteen, jos kuulisi, millasta palkkaa mä saan nyt, hän sanoi tyytyväisenä Alille aatonaattona, oltuaan jo kokonaista kaksi päivää töissä.
- Lähetä sille joulukortti ja kerro, Ali ehdotti.
- Ja saisin sen konttaamaan takasin ja kinuamaan, että mä ostasin meille auton ja omakotitalon? Ei kiitos. Enkä mä tiedä osoitetta.

Ali tiesi, muttei aikonut tunnustaa moista. Ei hän ollut Stumppia tapaillut, poika oli yhtä lailla kadonnut häneltä kuin Ilseltäkin silloin kesällä. Vain paria viikkoa aikaisemmin hän oli kuitenkin sattunut tankkaamaan Stumpin työpaikalla.
- Mä en tienny, että sä oot täällä töissä, kunniasanalla, hän oli sanonut säikähtäneenä, mikä olikin totta. Kai Ilse oli joskus maininnut, missä päin Helsinkiä Stumpin asema oli, mutta ei Alille ollut siitä syntynyt mitään mielikuvaa paikasta, kun ei hän normaalisti sillä suunnalla liikkunut. Stumppi oli sitten pakottanut hänet juomaan kupillisen kahvia, minä aikana he olivat ehtineet vaihtaa tärkeimmät kuulumiset. Ali oli kertonut Ilsen muuttaneen takaisin kotiin ja Stumppi oli kertonut uusista oloistaan intin jälkeen. Uuden vuokraemännän nimi oli Minna ja hän oli kahdenkymmenenkahden, apuhoitaja ja tiukkis. Kuulemma. Stumpin ilme ja se, että hän oli pakottanut Alin ottamaan lappusen, jolle oli kirjoittanut nykyisen osoitteensa ja puhelinnumeronsa oli jotenkin jättänyt käsityksen, että uusi, jonkinlaista asuntoa hallitseva naisihminen oli jo haussa.

- Kerro sun töistä, sanoi Ali hätistäen Stumpin pois mielestään. Hänellä ei ollut kummempaa asuntoa kuin oma huone, joten hän ei edes kuvitellut pojan enää ilmestyvän elämäänsä.
- No ei parin päivän perusteella vielä oikeen mitään osaa sanoa. Tyypit on ihan kivoja, ja mä saatan vielä oppia tekemään sitä mitä mun pitäis, sanoi Ilse venytellen käsiään kohden kattoa ja pyörien tuolillaan ympäri. Hänen silmissään oli kuitenkin innostunut loiste. – Eikä ne kaikki pukeudukkaan puukenkiin ja haiseviin villapaitoihin niin, ettei munkaan ehkä tarvii.
- Puukenkiä? Mitä ihmettä?
- Hihi, ammattislangia – tai sisäpiirin vitsi, tai jotain. Perinteiset nörtit ei kuulemma pukeudu muuhun. Ne nukkuu yönsä työpaikalla pöydän alla listapino päänalusena ja niillä on hilsettä olkapäällä ja pesemättömät hiukset.
- Ja semmonen susta tulee? Ali kysyi epäuskoisena ja katsoi ystäväänsä, jolla oli tummanpunaiset samettihousut ja valkoinen, pörröinen neulepaita.
- No, mulla on vielä vuosi koulua harjottelun jälkeen, ehkä ne opettaa vasta siinä vaiheessa ton pukeutumisosuuden.
- Pääasia, jos siellä on kivaa, Ali arveli.
- Ei, kyllä pääasia on palkka! Mä tunnen itteni niin kroisokseksi kun ei tarvii ees vuokraa maksaa!

Päivämäärä:   16.8.08 14:05:26

Nii joo. Mut olis aika katkeraa Alille, kert Artsille se ei oo kumminkaan TR.

Päivämäärä:   16.8.08 16:13:57

vihdoin ilse palannu järkiinsä !

Päivämäärä:   16.8.08 20:25:18

höööymps nyt sun pitää jatkella ahkerasti :D Ku mulla ei oo mitää muuta tekemistä ku lukee tätä!
Koska en jaksais millää oottaa et neljä viikkoo menee :(

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   16.8.08 21:06:01

Anniku, mitä 4 viikon päästä?
---------

Joulun jälkeen Ilse palasi uuteen työhönsä innokkain mielin. Hän oli oikeasti ihan pihalla vielä, mutta vanhempi nainen, Saara, joka oli ottanut hänet siipiensä suojaan, oli asiallinen ja ystävällinen, eikä näyttänyt tuskastuvan tyhmiin kysymyksiin. Paljon muita ei töissä ollut ollutkaan näin joulun alla. Joulusiivouslomilla, sanoi Saara. Nyt välipäivinä porukkaa alkoi kuitenkin jo palailla, vaikka osa lomaili aina uuteen vuoteen asti. Vasta sen jälkeen Ilse tapasi uudelleen pomonsa, miehen, joka hänet oli palkannut. Tämä tuli samaan aikaan kärkkymään aamukahvia, joka oli vasta tippumassa.
- Miten sulla on lähtenyt hommat käyntiin?
- Hyvin, kai, sanoi Ilse ujosti. Häntä harmitti ujostelunsa, mikä ei ollut hänelle luonteenomaista, mutta jotenkin hän kunnioitti ja pelkäsikin tuota miestä kovasti. Hänellä ei ollut koskaan ennen ollut miespomoa, eivätkä Elvi ja sen jälkeiset myymäläpäälliköt ja muut esimiehet olleet olleet mitenkään kunnioitusta herättäviä vaan paremminkin pikkumaisia luonteita, joita saattoi ainakin salaa katsoa nenänvarttaan pitkin. Tämän tyypin käsissä oli kuitenkin hänen arviointinsa ja sekin, saisiko hän pakollisen kolmen kuukauden harjoittelun jälkeen jatkaa. Porukassa oli kaksikin kaveria, jotka olivat tulleet työharjoitteluun ja jääneet sille tielleen, toinen oli jo valmistunut ja toinen teki tuntitöitä minkä koululta ehti. Tai kävi koulussa, minkä töiltä ehti. Niin Ilsekin oli päättänyt haluta tehdä.

- Hyvä, sanoi mies poissaolevasti ja ravisti kahvipannun suodatinta. – Siitä se lähtee.
Sitten hän katosi kohden omaa huonettaan kahvimukinsa kanssa ja Ilse istui kaikessa rauhassa pöydän ääreen juomaan omaansa. Vasta vähän myöhemmin hänen mieleensä tuli, että ehkä hänenkin olisi pitänyt mennä takaisin työhuoneeseensa kahville – samalla olisi voinut tehdä töitä, tai ainakin olla näyttävinään ahkeralta.
- Älä höpsi, meillä on lakisääteiset kahvitunnit, sanoi Alex, joka oli ryhmän toisiksi nuorin, tullessaan myös aamukahville.
- No on tässä joskus tullut istuttua vähän kauemmin kuin ykstoista minuuttia, myönsi Ilse.
- Niin, kahvitunti aamulla, kahvitunti iltapäivällä ja sitten välissä ruokatunti.

Loppujenlopuksi Ilse oli siis varsin tyytyväinen harjoittelupaikkaansa. Monalla ei kuulunut olevan ollenkaan niin hauskaa omassaan, hän sai lähinnä ottaa kopioita ja juosta jakkupukuihmisten asioilla sen sijaan, että olisi oikeasti päässyt tekemään jotain kivaa tai edes tarpeellista.
- Sä vedit sittenkin pidemmän korren, hän sanoi aidosti kateellisena, kun Ilse kertoi, miten oli antanut Alexin ja Jonin houkutella itsensä mukaan työpaikan sählyjengiin perjantai-iltaisin.
- Ai koska meillä on sählyvuoro? Kai teilläkin jotain on, Ilse nauroi.
- Voi olla, mutta musta tuntuu, ettei niihin mitään harjottelijoita huolita. Teillä kuulostaa olevan kivaa.
- Tuu meidän kanssa kaljalle sen jälkeen, Ilse ehdotti. – Se kuuluu asiaan.
- Ai jaa. Mä luulin, että te harrastatte vakavahenkistä urheilua, mutta te taidattekin vaan kehittää janoa, että pääsette sen jälkeen baariin.
- Jotain semmosta, tai ei se ainakaan kovin vakavahenkistä ole, Ilse myönsi. – Kunhan räiskitään. Tuutko sä?
- Miksen mä voisi tullakin, Mona sanoi miettivästi. – Onko ne hyvännäkösiä?
- Jaa Alex ja Joniko? Ilse kysyi hetkeksi häkeltyen. – Mä en oo itse asiassa oikeen ajatellu. Ei kai ne hullumpia ole. Alexilla on poninhäntä ja Joni on pitkä kuin nälkävuosi.

Parissa kuukaudessa Ilse oli kotiutunut täysin ja kuvitteli jo olevansa ainakin jonkin verran hyödyllinenkin. Silti hän hypähti syyllisenä, kun pomo eräänä aamuna tuli koputtamaan ovenpieleen huoneessa, jonka hän jakoi Saaran kanssa. Ei hän enää sätkyillyt miestä niin kuin alkuun, mutta oli vähän noloa, että hän oli ollut juuri selailemassa naistenlehteä työpapereiden sijaan. Teki mieli vetää äkkiä jokin paperipino lehden päälle, mutta se taisi olla myöhäistä, olisi vain kiinnittänyt huomiota.
- Onko sulla aikaa? Kimmo kysyi.
- Näytänkö mä kauhean kiireiseltä? Ilse hymähti ja osoitti lehteään.
- Et, mies myönsi. – Jos haettaisiin kahvia ja mentäis mun huoneeseen vähän juttelemaan?
- Selvä, Ilse sanoi, vaikka hänen niskahiuksensa tuntuivat nousevan pystyyn. Jos nyt oli tarkoitus puhua siitä, miten hänen harjoittelunsa oli sujunut ja jatkaisiko hän täällä edelleen, oli meikkivinkkien lukeminen työajalla kai suunnilleen pahinta mistä jäädä kiinni. Tai no, ehkä ryyppäämistä lukuun ottamatta, tai vessapaperirullien varastamista.

Pomon olemuksesta ei kuitenkaan voinut ennustaa haukkuja, hän vihelteli ja lampsi kokoon niitatuissa läpykkäissään keittiöön kahvipannulle, kaatoi Ilsellekin ja jatkoi sitten omaan koppiinsa ja sulki oven tytön perässä.
- Miten sä olet viihtynyt täällä? hän kysyi kun Ilse oli istunut vierastuolille.
- Hyvin, tosi hyvin.
Hmm, kuulostikohan se liian innokkaalta?
- Onko sulla riittäny tekemistä?
- Ei ihan aina, Ilsen oli pakko myöntää, muuta hän ei kai voinut sanoa tässä tilanteessa.
- Niin mä olen vähän epäillyt.
No niin, siitä siis olikin kyse. Häntä ei tarvittu. Ei tarvinnut enää jännittää.

- Oletko sä ajatellut, haluatko jatkaa täällä? Kimmo kysyi sitten kuitenkin yllättäen Ilsen, joka oli valmistautunut kuulemaan ihan muuta.
- Totta kai mä haluaisin, hän sanoi. – Mutta tarviitteko te mua?
- Tarvitaan. Mihin asti sä voit olla?
- Koulu alkaa taas elokuun puolivälissä, mutta voinhan mä jäädä sen jälkeen tuntitöihin niin kuin Alex, Ilse ehdotti ja jäi henkeä pidättäen odottamaan vastausta. Kimmo nyökkäsi tyytyväisenä.
- Hyvä, mä pyydän jonkun tekemään uuden työsopimuksen ja Saara saa ruveta näyttämään sulle yhtä uutta hommaa. Sä et olisi ehtinyt kuin alottaa sitä, jos et olisi halunnut jatkaa meillä. Ja palkka tietysti nousee vähäsen.

Ilse istui hetken sanattomana. Olikohan hän kauhean rahanahne ihminen? Ensimmäiseksi tuli nimittäin mieleen, että mitä kaikkea voisi ostaa – tai jos lopultakin aloittaisi autokoulun? Sitten hän tajusi pomon tuijottavan itseään huvittuneen näköisenä ja järjesti ilmeensä peruslukemille.
- Kiitos, hän sanoi asiallisesti.
- Taisit olla jo ostoksilla?
- Olin, Ilse myönsi.
- Oisko jotain muuta mistä sä haluaisit puhua? Tuletko sä toimeen työkavereiden kanssa?
- Useimpien, Ilse sanoi varovasti. Oli tietysti Mänty, joka oli vähän omituinen vanha mies ja pysytteli niin omissa oloissaan, että oli vaikea sanoa, tuliko hänen kanssaan toimeen vai ei.

- Koska mä voisin kyllä vähän puhutella niitä.
- Mistä sä nyt puhut? kysyi Ilse rehellisen hämmästyneenä. Keitä niitä?
- Mä olen välillä kuullut Jonin ja Alexin käyttävän aika rumaa kieltä. Oikeastaan ihan sopimatonta.
- Ei, hyvä ihminen, jätä ne rauhaan, Ilse nauroi. Pojat olivat tosiaan välillä aika härskejä, mutta kyllä hän ihan itse oli yllyttänyt heidät kertomaan blondivitsejä. Itse hän piikitteli ihan samalla mitalla takaisin.
- Mutta mä olen kuullut… Kimmo aloitti, eikä sitten jatkanutkaan.
- Se on vaan huumoria, Ilse selitti.
- Omituista…
- Mieluummin näin kuin että ne nipistelisi takapuolesta. Sitten saat kyllä puhutella, jos semmosta alkaa tapahtua.
- Jaa. No jos sä olet varma. Olisko vielä jotain? Tarvitsetko sä jotain? Puhelin ja pääte sulla on. Entäs mitään koulutusta? Nyt sua voi kurssittaakin kun tietää, ettet ole katoamassa heti paikalla.

He jatkoivat juttua vielä vähän aikaa, mutta Ilse kihisi jo halusta päästä kertomaan jollekulle uutisia. Hän lupasi auliisti mennä mille tahansa kurssille, mikä katsottaisiin tarpeelliseksi, ja osallistua henkilökunnan virkistyspäiville ja kesäretkelle ja jopa pikkujouluihin. Kun palaveri alkoi vaikuttaa päättyneeltä, hän nousi ja harppoi käytävällä korot kopisten eteenpäin, Jonin ja Alexin huoneeseen.
- Hei häiriköt, hän sanoi ovelta. – Ja etkö sä Alex taaskaan ole koulussa? Sä et kohta valmistu ikinä!
- Mitä mä papereilla, kun mulla on jo työpaikka, poika kysyi laiskasti ja keskeytti näpyttämisen. – Oliko sulla asiaakin vai tulitko vaan lämpimiksesi häiritsemään meidän työntekoa?
- Mä tulin kertomaan, että nyt, kun mä olen vakituinen teidän pitää lakata puhumasta mulle epäkunnioittavasti tai Kimmo antaa teille potkut.
- Mähän sanoin, että saat sä jatkosopparin, olisit uskonu mua, sanoi Joni.
- Miten niin epäkunnioittavasti? halusi Alex tietää.
- Siihen voidaan varmaan laskea kaikki puhe, mitä sun suusta tulee, arveli Ilse.
- Okei, seuraavan kerran kun sä vihjailet, että mä olen impotentti, mäkin menen kantelemaan pomolle! Ja sä saat tarjota kaljat töiden jälkeen, kun oot kerran noin polleena.

Töiden päätyttyä he löysivät itsensä pubista Rautatieaseman kulmalta. Ilsen olisi oikeastaan tehnyt mieli mieluummin mennä tuhlaamaan vähän rahaa vaatekauppoihin palkankorotuksen kunniaksi, mutta ei hän raaskinut tuottaa pojille pettymystä, kun oli jo tullut luvanneeksi.
- En mä kuitenkaan ota toista, hän kieltäytyi. Joskus, esimerkiksi perjantaisin pelin jälkeen, oli kiva istua pidempäänkin, mutta ei näin epäkristillisesti keskellä viikkoa. Silloin hän näki Stumpin, ensimmäistä kertaa yli puoleen vuoteen, sen jälkeen kun tämä oli käynyt viimeiset levynsä hakemassa. Näky ensin seisautti sydämen lyönnin ajaksi, sitten vähän kirpaisi, mutta huomattavan vähän enää. Hän painautui piiloon Alexin olkapään taakse ja katsoi uteliaana tyttöä, jonka kanssa Stumppi oli. Ihan nätti, ruskeahiuksinen, mutta kasvoilla hyvin päättäväinen ilme. Stumppi taas näytti samalta kuin ennenkin, tuijottaen parhaillaan umpimielisen näköisenä ulos ikkunasta. Saattoi kuvitella, että siellä oli meneillään pikku perheriita.

- Miksi sä roikut mussa? Yritätkö sä harrastaa seksuaalista häirintää? kysyi Alex.
- Hys, älä nyt kilju. Mä en haluaisi että toi tyyppi näkee mua.
- Joku kostonhimoinen exä?
- En mä tiedä kostonhimoisesta mutta exä kumminkin.
Heidän katsellessaan pariskunta nousi ylös ja marssi ulos baarista, tyttö edellä, Stumppi perässä. Pöytään jäi kaksi vain osaksi juotua oluttuoppia eikä Ilse voinut olla virnistämättä iloisesti. Oli kiva nähdä, että joku oli saanut Stumppiin vähän kuria ja järjestystä. Hän itse ei ikinä ollut saanut Stumppia liikautettua mihinkään suuntaan, jos juomaa oli vielä jäljellä.

Päivämäärä:   16.8.08 21:13:26

mennään hakemaan kuukaudenpäästä meille koira :)
Eile oltii kattomassa.

Päivämäärä:   17.8.08 05:42:35

wipiiii hei kuule sennu, et tietäis mitään kivaa pikkuautoa olevan halvalla myynnissä? Nissan, mazda tai volkkari mielelläään

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.08 09:09:35

Tripi, ei nyt tuu mieleen mutta pannaanpa korvan taakse jos tulis joku vastaan.

Ja nyt tallille pesutalkoisiin.
--------
Miten virkistävää!

Nita ja Ali olivat istumassa iltaa Ilsen luona, tai paremminkin katselemassa, miten hän repi vaatekaapista esiin rievun toisen jälkeen ja mallaili niitä päälleen.
- Onko liian arkista laittaa farkut? On kai. Mutta onko tää sitten liian hieno? hän kysyi ripustaen niskansa ympärille pienen, mustan puvun, jonka oli saanut äidiltään.
- Me ei voi tieta, mutisi Nita. – Tossako sä meinaat koko päivän töitä tehdä?
- Ei, ei, töihin mä laitan jotain ihan tavallista, tuulipuvun varmaan.
- Tuulipukuko on teidän uus nörttiunivormu? kysyi Ali huvittuneena.
- Ei mutta me lähdetään kumminkin iltapäivällä jo ulkoilemaan, en mä nyt millään kolmia vaatteita viittis ottaa yhtä päivää varten!
- Mitä muut laittaa? kysyi Nita saadakseen jotain pohjaa minkä perusteella neuvoa.
- Kun mä en tiedä yhtään, en mä oo ikinä ollu millään virkistyspäivillä! Mutta tuskin ne tuulipuvuissa on, tai jessus, en mä kyllä menis vannomaan siitäkään.
- Sittenhän ei oo mitään hätää, kun sulla on jo tuulipuku päällä.
- Yyh, ihan hikisenä… mutta entäs tää? Olenko mä ylipukeutunut jos mä laitan tän mustan?
- Tossa puvussa ei voi sanoa olevansa ylipukeutunut vaan alipukeutunut, nauroi Ali.
- Sun pitää ottaa matkalaukku ja päättää sitten siinä kohden päivää kun se on ajankohtasta, Nita sanoi ja yritti pysyä vakavana.
- Ei, kun mä otan… ei hitto, en mä osaa päättää! Ilse vaikersi.

Lopulta hän paiskoi isoon urheilukassiin pyyhkeen, urheiluvaatteet, pikkumustan ja parin lenkkareita ja jäi miettimään, mitä sitten laittaisi aamulla päälleen. Siinä vaiheessa Nita nousi ja sanoi lähtevänsä kotiin päin.
- Saataksä mut pysäkille vai jäätkö sä vielä? hän kysyi Alilta.
- Ei, mäkin lähden, tämä sanoi.
- Soita huomenna jos tuut ihmisten aikoihin kotiin, että miten virkistynyt olet, Nita sanoi Ilselle, joka nyökkäsi otsa rypyssä, todennäköisesti kuulematta mitään.

- Se ei ole ihan normaali, sanoi Nita, kun he pääsivät pihalle asti.
- Ainahan Ilse hössöttää vaatteiden kanssa.
- No kun nimenomaan ei hössötä. Se miettii hetken, menee kaapille ja ottaa sieltä jonkun täydellisen yhdistelmän. Sillä on siellä työpaikalla joku.
- Niinkö sä luulet? Ali kysyi yllättyneenä.
- Mä olen valmis lyömään vaikka vetoa.
- Siitäkin, kuka se on? Tai siis Joni vai Alex?
- Siitä mä en kyllä uskalla lyödä vetoa, Nita mietti. – Oletko sä nähnyt niitä?
Ali pudisti päätään ja Nita jatkoi:
- Alex voisi ehkä olla enemmän sen makuun sen poninhäntänsä kanssa, mutta en mä silti osaa veikata kummankaan puolesta.
- Hieno juttu, kai, Ali arveli. - On se jo tarpeeksi kauan Stumpin jälkeen katsellu ympärilleen.
- Olisi kyllä mun puolesta voinut katsella vähän lähemmäs, mutta en mä tiedä jaksaako Artsikaan enää mitään toivoa, Nita huokaisi.

Ilse olisi pelästynyt kuullessaan moisen keskustelun. Tai ehkä todennäköisemmin nauranut. Ei hän ollut itse pähkäillyt ollenkaan noin pitkälle, tuskaili vain epätietoisuuttaan ja sitä, ettei ollut kysynyt vaikka Saaralta, miten homma toimi. Olisi suunnattoman paha olla päivällisellä farkuissa tai tuulihousuissa, jos muut olisivat iltapuvuissa, mutta vielä suunnattoman paljon hölmömpää olisi toisinpäin. Onneksi kassi oli niin iso, että saattoi varautua kumpaankin vaihtoehtoon.

Jokakeväisten virkistäytymispäivien tarkoituksena oli kai saada kaikki päätteidensä eteen jumittuneet työntekijät edes kerran vuodessa liikahtamaan muutama askel ylimääräistä, mutta ei se olisi onnistunut ilman, että palkinnoksi tarjottiin ruokaa ja juomaa, etenkin juomaa. Näin oli Joni valistanut, kun Ilse oli kirjoittanut nimensä listaan.
- Mitä me sitten tehdään? Ilse oli kysynyt.
- Ensin näköjään kävellään, Joni oli lukenut ohjelmaa. – Sitten harrastetaan liikuntaa jossain puistossa. Sitten päästään asiaan, tullaan takasin tänne ja bailataan pommisuojassa… ei kun siis koulutustiloissa.
- Ja sitten tullaan virkeinä aamulla töihin? Ilse oli kysynyt epäilevästi.
- Usko pois, ei näitä turhaan järjestetä.
- Monillako oot ollu mukana?
- Kaksilla jo, Joni sanoi ja näytti ylpeältä ja kokeneelta.

Aamupäivän työnteko ei ollut erityisen aktiivista. Ihmiset haahuilivat vapaa-ajanvaatteissaan, kävivät kahvilla, tupakalla ja syömässä ja odottivat vain, että kello tulisi kaksi ja tapahtuma vihellettäisiin käyntiin. Ilse huomasi koko sählyjengin kokoontuvan kasaan, kun oli tarkoitus lähteä kävelemään parin kilometrin matka liikuntapaikalle ja liittyi mukaan.
- Mitä te laitatte illalla päälle? hän kysyi lyöttäydyttyään yhteen parin naapuriosaston tytön kanssa. Nämä, Miia ja Oona, näyttivät käyvän myös pelaamassa ihan pelaamisen ilosta eivätkä päästäkseen hikisiin tilanteisiin nuorten, miespuolisten työkavereiden kanssa. Siinä suhteessa Ilse katsoi toimivansa samojen periaatteiden mukaan.
- Moi, Miia sanoi näyttäen jopa ilahtuneelta. – Vaatteita?
- Ei kun oikeesti, Ilse sanoi. – Mä kun en tiedä onko ne kokkarit, pikkarit vai laavubileet.
- Voi, ennemminkin ne on pikkarit, sanoi Oona kauhistuneena. – Mulla on ainakin ihana mekko, ja miehet on olleet puku päällä, tai ainakin kravatti. Tai no, jotkut.

He pääsivät ensimmäisten joukossa määränpäähänsä, eikä Ilse epäröinyt lähteä mukaan katulätkäjoukkueeseen. Se olisi kuitenkin väkisinkin aika lailla samanlaista kuin sähly. Mitä hän nyt ehti muita työkavereita seurata, nämä valtaosaltaan valuivat jatkamaan kuntoiluaan kävelemällä puiston ympäri tai osallistuivat ohjattuun venyttelyyn, jotkut alkoivat pelata lentopalloa ja monet vain seisoivat katsomassa, mitä muut tekivät leikitellen ehkä palloilla ja kepeillä, joita oli myös tuotu kansan huviksi.

Katulätkäjoukkue oli lähes sama kuin heidän perjantai-illan sählyporukkansa, mutta lisättynä muutamalla kohtuullisen karjaalla kaverilla tuotantopalveluista sun muualta ja vähennettynä muutamalla naisihmisellä, jotka ilmeisesti eivät halunneet sotkea meikkejään. Ilse pelasi ensin innolla mukana, heidän sählymatseissaan suurin vaara oli, että kompastui, sillä vartalokontakteja vältettiin. Tämä oli kuitenkin rankempaa peliä. Yksi oudommista kavereista taklasi naapuriosaston Tomin niin, että tämä poistui ontuen kentältä, ja maalivahti sai kiekkona toimivan sählypallon suoraan suuhunsa. Ilse huomasi Miian siirtyvän vaivihkaa yleisön joukkoon ilman, että kukaan suostui ottamaan hänen mailaansa. Ilse päätti tehdä samoin, mutta ei ehtinyt kentän laidalle asti, kun peli tuli kohdalle ja jokin jääkaapin kokoinen tipahti hänen päälleen. Kaikki pimeni hetkeksi, mutta se taisi johtua vain siitä, että hänen suunsa, nenänsä ja silmänsä olivat täynnä tummaa collegepaitaa.

- Sori, kaappi sanoi kiireesti ja jatkoi matkaansa Ilsen jäädessä istumaan maahan ja tunnustelemaan takaraivoaan. Sieltä saattoi rapistella hiekkaa.
- Mulle taitaa riittää, hän sanoi kömmittyään yleisön joukkoon.
- Sattuko sua? kysyi Miia huolestuneen näköisenä.
- Ei ainakaan pahemmin, Ilse arveli. Saara huitoi puhtaaksi hänen selkäänsä ja jupisi ja pomokin oli siinä, tosin tavallisissa työvaatteissaan eikä verkkareissa.
- Pitäskö sun käydä jossakin? Haluatko sä kyydin, mulla on auto tossa? hän kysyi.
- Missä jossakin?
- Lääkärissä tai jossain?
- Ei tarvitse, se oli vaan muksaus, Ilse sanoi varmasti samalla kun viimeisetkin naisihmiset vetäytyivät pelistä, joka ilmeisesti kävi entistä hurjemmaksi. – Autollako sä olet tullut kuntoilemaan? hän kysyi uteliaana.
- Ei kun mä olin palaverissa, tulin sieltä vasta just.
- Mehän voitaisiin lähteä jo suihkuun, ennen kuin kaikki änkeää sinne, keksi Miia.
- Me ainakin kaivataan suihkua, toisin kuin noi sunnuntaikävelijät, sanoi Oona, joka pyyhki otsaansa.
- No hypätkää kyytiin, mä olen menossa toimistolle, Kimmo sanoi ja kolmikko lähti seuraamaan häntä kadunvarteen.

Lähettäjä: molli 
Päivämäärä:   17.8.08 18:53:44

millonkohan se jessin äiti ilmestyy tähän :P:P

Lähettäjä: |katie| 
Päivämäärä:   17.8.08 19:21:48

mieki innostuneena oottanu millon tulee Jessin äiti mukaan :)

Nyt tuntuu et oon päässy tähänki tarinaan sillee sisälle, samalla tavalla ku Jessi ja Vesku juttuihin.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.08 20:11:26

5 lukua vielä :)
-----------

Ilse istui matkan ravistellen hiekkaa hiuksistaan ja tunnustellen arkaa leukaansa, toivoen, ettei siihen tulisi mustelmaa ja tajusi vasta perillä kysyä, mihin he pääsisivät suihkuun.
- Kellarissa on pukuhuone ja suihku. Mä käytän sitä kesäisin kun tuun pyörällä töihin, valisti Oona.
- Ja sitten se tuotannon yksi hassu täti käyttää sitä joka päivä töiden jälkeen, juorusi Miia. – Me luullaan, ettei sillä ole kotona suihkua. Eikä sillä ole ilmeisesti pyyhettäkään, se kuivaa itsensä niihin paperisiin käsipyyhkeisiin.
- Ai kuka? kysyi Kimmo kiinnostuneen näköisenä.
- No en mä sulle kerro, käräytät sen vielä työnantajan omaisuuden tuhlaamisesta, Miia nauroi.

Pukuhuone oli ankeaakin ankeampi tila peltisine kaappeineen ja niitä kiertävine penkkeineen, mutta suihku toimi ja siellä oli hiustenkuivaaja ja hyvä peili. He ehtivät oikein hyvin meikata ja vaihtaa vaatteet, ennen kuin seuraavat naiset ehtivät saapua.
- Täällä alkaa käydä ahtaaksi, mä taidan mennä tekemään töitä vielä hetkeksi, totesi Miia, eikä Ilseään muuta keksinyt kuin palata työhuoneeseensa odottamaan, että kello tulisi viisi ja he pääsisivät syömään. Saarakin oli jo palannut puistosta ja vaihtanut ilmeisesti vessassa ylleen mekon, joka muistutti laskuvarjoa.
- Joskus mäkin olin nuori ja hoikka, hän sanoi murheellisesti nähdessään Ilsen saapuvan.
- Tietysti olit, tämä sanoi. Enää ei todellakaan kumpikaan ollut nähtävissä, mutta mukava Saara kyllä oli, ja hän viihdytti Ilseä jutuilla menneiden vuosien juhlista ja skandaaleista, kunnes kello tuli viisi.

Talon kellarissa oli pari isoa huonetta, joissa pidettiin kursseja, mutta nyt päätteet ja pulpetit oli viety pois ja tilalla oli seisova pöytä ruokaa ja juomaa ja ovi autohallin alimpaan kerrokseen oli kiilattu auki. Sinne ei ollut päästetty ketään parkkeeraamaan tänään vaan siellä oli tarkoitus kulkea lautasten ja lasien kanssa ja seurustella ja tanssia. Ilse katseli epäluuloisen näköisenä ympärilleen ja oli kiitollinen Saaran seurasta. Nämähän olivat hänen ensimmäiset työpaikkabileensä ikinä, eikä hänellä oikeastaan ollut aavistustakaan siitä, mitä tulisi tapahtumaan. Onneksi Alex ja Joni tulivat ottamaan hänet siipiensä suojaan kun herraisopomo astui huoneen keskelle lausumaan pakolliset pari sanaa hengenkohottamisesta ja tulevaisuudennäkymistä.
- Se voisi yhtä hyvin nauhottaa ton puheen jonain vuonna ja sen jälkeen lähettää paikalle pelkän nauhan, sanoi Joni. – Se lähtee kuitenkin pois saman tien, ja hyvä niin.
- Miten niin? Ilse kysyi.
- Se jähmettää tunnelman. Pikkupomojen kanssa voi vielä juoda viinaa ja keskisuuria pomoja voi sitten vetää turpiin, mutta eihän ton nähden uskalla edes nauraa.
- Miksi pomoja vedetään turpiin? Ilse oli kauhistunut.
- No jos on jäänyt jotain hampaankoloon sitten pikkujoulujen.
- Älä nyt säikähdä, en mä ole nähnyt koskaan kenenkään tappelevan, sanoi Alex.

Puheen pitäneen johtajan poistuttua tunnelma tosiaan keveni aika lailla. Ruoka alkoi tehdä kauppansa ja musiikki kuulostaa houkuttelevalta. Ilse totesi, ettei tämä nyt sitten sen kummallisempaa tainnut ollakaan kuin jos olisi mennyt ravintolaan, paitsi että kaikki läsnäolijat olivat työkavereita. Tanssiminen autohallin betonilattialla oli vähän hankalampaa kuin parketilla, mutta ainakin tilaa oli. Ilse tanssi ja jutteli Miian ja Oonan kanssa ja kuunteli kiinnostuneena näiden huomioita siitä, kuka haki ketäkin, keillä oli meneillään vanha romanssi, ketkä yllättivät ja keitä haettiin kohteliaisuudesta.
- Roponen esimerkiksi hakee Lailaa vaan, koska on mukana sen vetämässä projektissa ja haluaa nuoleskella, Oona selitti ja nyökkäsi yhtä paria kohden.
- Entäs Saara? kysyi Ilse uteliaana katsoen huonekaveriaan, joka pyörähteli paljon nuoremman miehen kanssa.
- Voi, Saara ja Mikko on seurustellu iät ajat! Vähän epäsuhtasen näköinen pari, vai mitä? Jaa, mä taidan joutua nyt kohteliaisuustanssimaan, Oona totesi ja häipyi pomonsa kanssa, joka oli ehkä viisikymppinen, poskipartainen mies.
- Niin näköjään säkin, huomautti Miia, kun Ilse tunsi koputuksen olkapäällään.
- Jaha, Ilse sanoi huomatessaan Kimmon. – Mä en kyllä osaa tanssia.
- Näyt sä osaavan, mies naurahti.
- Niin mutta tällä lailla perinteisesti.
- Seuraa vaan mukana, hyvin se menee.

Ilse ei ollut tanssinut paritansseja sitten vanhojenpäivän, muttei kehdannut kieltäytyäkään. Ei kai hän voisi pahempaa kuin tallata varpaille ja äkkiäkös yksi kappale menisi. Se oli kuitenkin yllättävän hauskaa.
- Musta tuntuu, että sä hallitset tän homman, Ilse uskalsi sanoa jonkin ajan kuluttua.
- Me ollaan harrastettu paritanssia vaimon kanssa ja musta tuntuu sitä paitsi, että säkin alat hallita, Kimmo naurahti ja pyöräytti hänet taas kerran ympäri. Suunnilleen siinä kohden se tapahtui. Ilse huomasi nauttivansa tukevasta otteesta selkänsä takana ja sitä paitsi miehellä oli aika kauniit silmät ja hän katsoi ihailevasti. Mutta ei se yksin sitäkään ollut. Se oli valta, se, että mies kuljetti häntä pitkin tanssilattiaa, miten halusi, sen lisäsi, että hänen kämmenellään oli Ilsen tulevaisuus tässä työpaikassa. Sekä se, että pomo halusi tanssia hänen kanssaan, olkoonkin, että se saattoi olla vain kohteliaisuudesta.
- Kiitos tanssista, Ilse sanoi, omasta mielestäänkin vähän hölmösti, kun kappale loppui.
- Et sä vielä voi mennä mihinkään. Aina pitää tanssia kaks kappaletta, Kimmo sanoi.
- Ai, miten niin?
- Koska muuten kaikki kuvittelee, että mä olen ihan surkea tanssija ja talloin sun varpaat tai sitten tein härskejä ehdotuksia.
- Mitäs jos sä olisit? Ilse nauroi.
- No, sitten sä kai lähtisit.
- En mä, Ilse lupasi.

Toisen kappaleen jälkeen Kimmo palautti hänet samaan paikkaan mistä oli hakenutkin ja lähti luovimaan kohti Saaraa.
- Mä taidan tarvita jotain juotavaa, Ilse sanoi Miialle ja livahti sisään. Hän kävi vessassa, valikoi pöydältä muovimukillisen valkoviiniä ja päätti jatkaa sen kanssa autohallin kulmaan tupakalle. Hänellä oli omituinen olo ja hän huomasi tuijottavansa kulmat kurtussa tanssilattialle. Kimmo tanssi edelleen Saaran kanssa, mutta vaihtoi sinä hänen katsellessaan tanssiparikseen Henriikan, nuoren ja värittömän kahden lapsen äidin, jonka kukaan ei ollut uskonut saavan miestään lapsenvahdiksi tänään. Selvästikin se oli kohteliaisuustanssia, sitä, että pomo huomioi kaikki alaisensa. Vaikka tuskin hän Jonia, Alexia tai Mäntyä kävisi hakemassa. Ilse ei halunnut hänen tanssivan edes Ailan kanssa, porukan viimeisen, syvästi uskonnollisen oloisen vanhemman naisen kanssa. Ehkä Aila ei edes pitänyt tanssimista hyväksyttävänä ajanvietteenä – mutta miksi hän toisaalta sitten olisi edes tullut tänne, pahuuden pesään?

Kimmo ei ollut kauhean vanha, ei varmastikaan vielä kolmeakymmentä. Ilse oli kuullut Saaran manailevan nuorta jolppia pomon paikalla pariinkin otteeseen, ja päätellyt iän hänen puheistaan. Oli kuulostanut siltä, että Saara oli itse kuvitellut tai toivonut pääsevänsä niihin saappaisiin sen jälkeen, kun edellinen esimies oli syksyllä jäänyt eläkkeelle mutta ei, siihen oli palkattu uusi, nuori, tehokas luuta. Ja nyt Ilse oli yhtäkkiä täysin järjenvastaisesti mustasukkainen siitä, että mies pyöritti Henriikkaa muiden tanssijoiden seassa ja oli epäilemättä sanonut jotain hauskaa, koska Henriikka nauroi. Ilse halusi hänet itselleen. Se oli typerää, eikä tulisi tapahtumaan. Vastahan mies oli puhunut hänelle vaimosta, ja hänen työhuoneensa seinällä oli kuva pikkutytöstä, ehkä kahden tai kolmen vanhasta. Jokin vihreänharmaissa silmissä oli vaan pannut hänen ajatuksensa ihan uusille urille, tai sitten se oli Kimmon tapa liikkua tanssiessa. Siinä oli samaa laiskaa röyhkeyttä
kuin Stumpissa, joka oli opetellut sen musiikkivideoiden neekereiltä.

Päivämäärä:   17.8.08 21:41:04

Kokoajan mä kuvittelin, että tuo Kimmo on sellainen tummakutrinen, suklaasilmäinen hurmuri, jolla on viimeistä grammaa myöten timmi kroppa ja tiukka takavarustus, mutta sitten tunnelma latistui kun sillä olikin vihreänharmaat silmät.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.08 21:59:24

Eijei, vihreenharmaat on ainoa oikea tohon kohtaan! (Sitä paitsi mä en luota suklaasilmiin).

Päivämäärä:   17.8.08 22:05:13

OI! Työpaikkaromanssi! Tai ainakin ykspuoleinen semmoinen.

Päivämäärä:   17.8.08 22:40:44

Kotona taas. Ihana toi Ilsen työpaikka:) Ja uudet ihmiset.

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   17.8.08 22:50:31

Oi oi oi, jotain säpinää oliskin nyt jo aika saada. :) Ja kivaa kun tuli vähän uusia naamoja, ei sillä että vanhat kyllästyttäisi, mut kuitenkin.

Ja virnistelin tolle vikalle lauseelle aika kauan, se oli jotenkin huippu.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.08 22:54:44

Aiskii, ai :o Mä harkitsin just ottaako sen pois word-versiosta, musta se on sittenkin jotenkin falski.

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   17.8.08 23:22:47

No hyvä ettet ottanu, se on kerrassaan täydellinen. Mieskin naureskeli kippurassa kun luin sen sille. :>

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   17.8.08 23:39:24

Nyt jotenkin tökkii tää kirjottaminen. Taidan stressata huomista työpäivää.
Mutta ottakaatten yöpala, tuolloin se vielä sujui.
----------
Lomalle lomps

Siitä tuli merkillinen loppukevät, sokerinsuloinen ja kirpeänkatkera yhtaikaa. Ilse leijui rakastumisessaan ja tunne oli ihana. Hän oli jo ehtinyt unohtaa, miltä se tuntui. Miten sitä kaipasi nähdä toisen edes vilahdukselta, tai vaihtaa pari vaikka miten yhdentekevää sanaa. Mietiskellä yökaudet mahdollisia salaisia merkityksiä toisen puheissa. Hän alkoi osuttaa töihintulonsa niin, että oli siellä kahdeksan aikoihin joka aamu, sillä siihen aikaan Kimmokin tuli. Sitten hän kuunteli korvat hörössä ja kun kuuli käytävältä tuttujen askelten äänet, laittautui itsekin hakemaan aamukahvia. Täysin arkipäiväisellä pikku huomautuksella hän sai Kimmon istumaan kahvihuoneeseen juomaan kahvinsa, kuten muutkin, sen sijaan että tämä olisi karannut sen kanssa huoneeseensa ja pian he olivat joka-aamuinen näky siellä juttelemassa, kun muut alkoivat valua töihin. Välillä he osuivat lounasruokalaan samaan aikaan ja söivät yhdessä, joskin Ilsellä oli lähes aina Joni mukana, ja usein myös Alex. Sen enempään Ilse ei kuitenkaan uskaltautunut. Miehellä oli perhe ja hän saisi tyytyä tähän, mitä täysin viattomasti pystyi saamaan, muutamiin juttuhetkiin. Hän alkoi aavistella, että tällaiselta Artsista saattoi tuntua.

Todennäköisesti, Ilse ajatteli, jos hän yrittäisi, hän saisi Kimmon kyllä kiinnostumaan itsestään. Hänellä ei ollut harhaluuloja ulkonäöstään. Harvassa ainakin toistaiseksi olivat olleet kaverit, jotka eivät ensinäkemän jälkeen katsoneet häntä toistakin kertaa. Ilseä harmitti, että käydessään syksyllä työhaastattelussa hän oli itse ollut niin hermostunut, ettei ollut tullut rekisteröineeksi Kimmon reaktioita.

Hän ei siis flirttaillut. Hän ei ajatellut ainoastaan Kimmon perhettä, sitä avoinkatseista pikkutyttöä ja vaimoa, josta tämä tosin puhui yllättävänkin harvoin, vaan myös sitä, miten epätodennäköistä olisi pikkupomon kiinnittää huomionsa pelkkään harjoittelijaan, miten hyvän näköiseen tahansa. Hän oli myös alkanut käsittää työpaikan kirjoittamattomia sääntöjä niin, että sellainen olisi ollut mehevä pikku skandaali. Harjoittelijatyttö yritti reittä pitkin. Tilanteessa oli niin vähän mitään konkreettista, ettei hän ollut puhunut mitään edes Nitalle tai Alille, aavistamatta, että nämä olivat nähneet hänen lävitseen ja ennen kuin hän oli itsekään ymmärtänyt mitään.

- Sä olet myöhässä, sanoi Kimmo eräänä aamuna syyttävästi, kun Ilse kipitti aamukahville vasta lähempänä puolta yhdeksää.
- Bussi hidasteli, Ilse puolustautui ja seisahtui ovelle luodakseen salavihkaisen, ahmivan katseen tummista hiuksista naurettaviin läpykkäisiin ja takaisin, niin kuin teki joka aamu. Sillä jaksoi sitten lopun päivää. – Niin taidat olla itsekin, hän huomasi, kun mies vasta kaatoi itselleen kahvia.
- Anna ei halunnut lähteä tarhaan. Meinaatko sä muuten pitää kesälomaa jossain vaiheessa?
- Onko harjottelijoilla lomaa? Ilse kysyi istuessaan vakiopaikalleen.
- Kaikilla täyspäiväsillä on lomaa – sulle on kai kertynyt kuutisen päivää.
- Varmaan mä sitten pidän, Ilse sanoi kohauttaen harteitaan. Ajatus lomasta oli puolessa sekunnissa menettänyt kiinnostavuutensa, kun hän oli tajunnut, että Kimmokin jäisi lomalle jossain vaiheessa, ehkä kokonaiseksi kuukaudeksi. Miten hän selviäisi? – Koska sä aiot lomailla?
- Heti kesäkuussa, Annan tarha menee kesäksi kiinni, mies sanoi ja tuijotti miettiväisenä kahvikuppiinsa.

Kesäkuu ilman aamukahvihetkiä. Mikä ankea tulevaisuudenkuva. Ilse vallan masentui.
- Huomenta! kajautti Joni ja lampsi sisään. – Mikä on päivän epistola?
- Kesälomista me puhuttiin, Ilse huokaisi.
- Loma! Hyvä puheenaihe! Koska sä pidät?
- En mä ole vielä ajatellut yhtään.
- Älkää nyt olko kaikki yhtaikaa pois sitten, Kimmo sanoi ja lähti omiin hommiinsa. Joni alkoi houkutella Ilseä mukaan Mallorcalle.
- Nythän mulla voisi olla jopa varaa, Ilse sanoi riemastuen. Hän ei ollut koskaan käynyt etelässä.
- No niin, sitten vaan varaamaan matkaa.
- Täytyy jutella kavereiden kanssa. Koska sä olet menossa?
- Kesäkuun kymmenes. Alex tulee kanssa.

Nita ja Ali suhtautuivat periaatteessa myötämielisesti lomamatkaan, mutta molemmat epäröivät lähteä mihinkään heti kesän aluksi. Eiväthän he olleet tehneet töitä ja ansainneet rahaa koko kevättä kuten Ilse.
- Mä voin lainata teille matkarahat ja maksatte sitten loppukesällä, Ilse ehdotti.
- Ei lainarahalla voi pitää hauskaa, sanoi Ali ankarasti. – Eikö me voida mennä joskus elokuussa?
- Mutta Joni ja Alex on menossa kesäkuussa. Ja sillon on munkin loma.
- Ehkä sun sitten vaan pitää mennä niiden kanssa, Ali ehdotti.
- Onhan sulla jo siinä seuraa, mitä sä meistä, Nita säesti.
- Mutta teidän kanssa olis kivempaa, meillähän on aina ollu ihan huippureissuja. Hei, lähtisköhän Artsikin?
- Et kai sä sitä aio kysyä mukaan, jos Joni ja Alex kerran lähtee? Nita kauhistui.
- Miksen? Ne tulee varmaan ihan loistavasti toimeen.

- Ei se ole kumpikaan niistä, sanoi Nita Alille, kun he olivat luvanneet vielä miettiä ja lähteneet kohti kotejaan.
- Ei olekaan, ei Ilse harkitsisikaan pyytää Artsia mukaan vaan katselemaan, miten itse kuolaa jonkun muun perään.
- Mutta kuka se sitten on?
- Me joudutaan ehkä kysymään, kun ei meille kerrota, Ali ehdotti.
- Aiotko sä päästä lähtemään?
- Mun tekisi ihan hirveästi mieli. Mä taidan kysyä, heltiäsikö äidiltä yhtään avustusta – mua suututtaa vieläkin se teidän viimekesänen englanninmatka, jolle mä en päässyt vaikka olisinkin päässyt.
- Mua ei avusteta tommosta tarkoitusta varten, sanoi Nita synkästi. – Oli eri asia mennä Ilsen äidin luo kuin jonnekin rantalomakohteeseen, missä kuitenkin harrastetaan naimattomalle tyttölapselle sopimattomia juttuja. Keikistellään puolipukeissa rannalla ja vikitellään miehiä, toisin sanoen.
- Miten sun vanhemmat kuvittelee sun koskaan pääsevän naimisiin, ellet sä ikinä vikittele miehiä? Ali ihmetteli.
- En tiedä, ehkä ne kuvittelee valitsevansa mulle valmiiksi, Nita nauroi.

Lopulta he kaikki päättivät lähteä. Nitalle Ilse lainasi rahat matkaa varten, mutta Ali ja Artsi saivat hätäapua vanhemmiltaan. Ilse oli innoissaan, sillä kavereiden kanssa matkustelu oli sentään paras mahdollinen tapa tappaa aikaa sillä välin, kun Kimmo kuitenkin olisi tavoittamattomissa. Työpaikalla herätti enää vain pientä mielenkiintoa se, että Ilse, Joni ja Alex olivat lähdössä yhdessä lomalle. Olivathan he aina muutenkin yhdessä.
- En mä nyt suoranaisesti niiden kanssa lähde, Ilse selitti. – Mä lähden omien kavereideni kanssa, ja päivää myöhemmin, vaikka samaan paikkaan kylläkin.
- Hyvä, ettette mene samalla koneella, huomautti Kimmo ilman häivääkään mustasukkaisuudesta, mitä Ilse olisi niin mielellään ollut kuulevinaan hänen äänessään.
- Miksi niin?
- No, jos kone putoaa niin multa ei mene kolmea duunaria kerralla.

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   18.8.08 00:08:46

HAHAHHAHAHAA. Mä tykkään Kimmosta jo. Etkä sitten tee siitä mitään veepäätä! :) Ja Ilsekin on kauheen virkistävä kun se ei oo kenenkään tossukka.

Ja mistä tietää et oon taas totaalisen koukussa (taas siks et olin/oon jessijuttuihinkin) on se, että nää taas elää mun päässä ihan oikeina ihmisinä. No, paitsi Ilse ei ainakaan ihan vielä, se ei oikeen oo kotiutunu.

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.08 00:13:09

Mä pääsen (taas kerran tässä tarinassa) sanomaan, että Kimmollakin on ihan oikea esikuva (siksi sillä ei voinu olla ruskeita silmiä ^^).
Siksi varmaan noita pätkiä oli niin kiva kirjottaa.

Päivämäärä:   18.8.08 01:53:50

<3

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.08 16:52:07

Ilse olisi halunnut manipuloida aikaa. Toukokuun loppu olisi saanut estää ikuisesti ja sitten, kun Kimmon loma alkaisi, päivät olisivat taas saaneet ruveta vilistämään ohi, ainakin kunnes heidän lähtönsä koittaisi. Niin ne eivät kuitenkaan kulkeneet, olivat vain itsepintaisen kaksikymmentäneljätuntisia kaiken aikaa. Onneksi olivat sentään vielä kesäjuhlat, tai kesäkauden avajaiset, ennen kuin kaikki karkaisivat lomille.
- Kai sä sinne tulet? Ilse kysyi Kimmolta kurkku jännityksestä kireänä. Tämän loma oli alkamassa samaisena perjantaina ja Ilse pelkäsi kuulevansa, että tämä aikoi päinvastoin pakata perheensä autoon jo iltapäivällä ja lähteä ajamaan mökille tai jotain vastaavaa.
- Pitäiskö mun? Kimmo kysyi ja vilkaisi häntä sivusilmällä. Hän oli alun perin vain kuvitellut, että tytöllä oli vain mennyt useampi kuukausi kotiutua tänne, ennen kuin oli uskaltanut ruveta juttelemaan hänellekin kuin normaalille ihmiselle, eikä jollekin ruoskaa heiluttavalle orjapiiskurille. Välillä hän kuitenkin tuli ajatelleeksi, että mahtoiko siinä olla jotain muutakin takana, hätistäen tosin saman tien moiset ajatukset pois. He olivat melkeinpä eri sukupolvea ja Ilsellä oli kyllä omanikäistäänkin seuraa. Tai lähes, ei kukaan ollut ihan yhtä nuori. Jessus, kokonaiset kaksikymmentä! Ilsestä itsestään se oli tainnut olla jo melkoinen saavutus, kun hän oli tuonut synttäreidensä kunniaksi pullapitkon iltapäiväkahville ja olisiko hän vähän loukkaantunut, kun koko ryhmä oli heittäytynyt hyvin äidilliseksi ja isälliseksi, Alexia myöten, joka oli sentään vain pari vuotta vanhempi.
- No, eikö sun pitäisi, Ilse kysyi epävarmasti. – Tekeekö hyvää ryhmän hengelle, jos pomoa ei huvita olla niiden seurassa?
- Hyvä pointti, Kimmo naurahti. – Kai mun sitten pitää, jos meidän yhteishenki on siitä kiinni.

Niitä juhlia ei vietetty autotallissa vaan Suomenlinnassa ja onneksi sää oli kaunis. Virallinen osuus illasta tosin oli sisätiloissa, ravintolassa syötiin, kuunneltiin pakolliset puheet ja sitten talon oma bändi alkoi soittaa. Se ei ollut järisyttävän kamala, muttei niin hyväkään, että sitä olisi ihan mielikseen kuunnellut, joten Ilse pakeni ulos. Hän oli pettynyt, kun kukaan ei ainakaan toistaiseksi ollut intoutunut tanssimaan, ihmiset vain kiertelivät pöydistä toiseen juttelemassa. Hän oli laskenut sen varaan, että Kimmo taas edes kohteliaisuudesta tanssittaisi häntä, mutta koko mies oli päässyt katoamaan jonnekin, vaikka hän oli yrittänyt pitää silmänsä auki.

Ilse käveli vähän matkan päähän ja istui leveälle muurinpätkälle. Valkoisesta olkalaukusta hän kaivoi esiin tupakat ja mietti harmissaan, oliko Kimmo jo lähtenyt koko saarelta. Jos mies oli kadonnut antamatta hänelle edes tilaisuutta toivottaa hyvää lomaa, se osoitti hänelle aika tarkkaan hänen paikkansa: alimmalla portaalla, ellei sitten peräti kynnysmatolla. Tai kynnysmattona. Hän nosti jalkansakin muurille ja nojasi poskensa polviinsa, tuntien itsensä yksinäisyyden ja kaipauksen ruumiillistumaksi. Kaipa oli sama aloittaa ikävöiminen jo tänään kuin vasta huomenna tai maanantaina. Voisi vaikka palata ravintolaan ja vetää perseet.

Hän ei kuitenkaan ehtinyt toteuttaa ajatusta, ei edes lopettaa savukettaan, kun näki silmäkulmastaan Kimmon astelevan alas ravintolan rappusia paitahihasillaan, takki roikkuen etusormen varassa olkapäällä. Tuttu humpsahdus tuntui vatsassa – koska se oikein katoaisi? Monessakymmenessä päivässäkään se ei ollut osoittanut lievenemisen merkkejä. Mies oli mitä ilmeisimmin suuntaamassa portille ja kävelytielle kohden lauttarantaa ja hädissään Ilse huusi hänelle.
- Joko sä olet karkaamassa?
Kimmo seisahtui, huomasi hänet ja vaihtoi hetken epäröityään suuntaa.
- Niin mä ajattelin, hän sanoi, mutta istui silti muurinpätkälle Ilsen viereen. – Anna tulee aamulla, eikä sillon ole kivaa olla väsynyt.
- Mistä Anna tulee? Ilse kysyi, innokkaana pitkittämään näitä minuutteja.
- Äidiltään. Se on nyt kesäkuun mulla ja heinäkuun sitten Viivillä.
- Siis mitä? Ilse kysyi, kun palapelin palaset rahisivat hänen päässään asettuessaan ihan uuteen järjestykseen. – Mä luulin, että se asuu sun luona. Tai siis, että te asutte kaikki yhdessä.
- Ei, se on mulla vain joka toisen viikon. Tai nyt kesällä kuukauden kummallakin.
- Sä oletkin eronnut, totesi Ilse. Hänen päänsä tuntui täysin tyhjältä tuota yhtä ainoaa ajatusta lukuun ottamatta.
- Niin olen, etkö sä sitä muka tiennyt? Kimmo kysyi hämmästyneenä.
- Miten mä olisin sen voinut tietää? Ainahan sä puhut Annasta, ja Viivistäkin, miten te harrastatte tanssimista ja muuta!
- Harrastettiin, mies oikaisi. – Vanhoina hyvinä aikoina.

Ilsen ilme juorusi enemmän kuin mitä hän olisi ehtinyt tunnissa puhua. Kimmo katsoi sitä silti epäuskoisena. Hän varmasti kuvitteli omasta päästään tuon riemastuneen hymyn, joka äkkiä hänen katsellessaan kuitenkin muuttui otsanrypistykseksi.
- Seurusteletko sä sitten edes? Ilse tiukkasi.
- Se ei ole kovin helppoa, jos on joka toinen viikko uhmaikäisen yksinhuoltaja, Kimmo sanoi.
- Onko toi ei?
- On, on se ei. Mitä sitten?
Ilse hermostui lopultakin. Enemmän kuin mitään muuta hän olisi halunnut kakistaa ulos koko totuuden, kysyä oliko Kimmo niin vítun tyhmä, ettei tajunnut mitään, mutta hän pelkäsi miehen alkavan nauraa tai katsovan häntä isällisesti. Olihan hän itse loppujen lopuksi yrittänyt parhaansa mukaan olla antamatta mitään merkkejä, olla vaan hyvä jätkä.
- Mä en tiennyt, hän huokaisi sitten vain ja vastusti halua painaa päänsä Kimmon olkapäälle.
- No, nyt tiedät, mies sanoi ja liikahti kuin lähteäkseen jatkamaan matkaansa.
- Me ei ehditty edes tanssia tänään, sanoi Ilse surullisesti.
- Oisitko sä halunnut?
- Olisin. Se oli kivaa.
- Sä olet hassu lapsi, Kimmo sanoi jokseenkin hellästi, mutta Ilse ei viitsinyt loukkaantua.
- Kyllä mä olen ihan täyskasvunen jo, hän huokaisi. – Töissä tulee tylsää, kun sä jäät lomalle.

Se oli jo niin selvästi sanottu, että Kimmo laski takkinsa takaisin muurille. Ellei hän olisi ollut esimies, hän ei olisi miettinyt toista kertaa yrittää tehdä jotain, yrittää vaikka suudella, mutta hänen oli mahdotonta kuvitella lähentelevänsä parikymppistä harjoittelijaansa.
- Jos sä haluat tanssia niin mennään, hän sanoi sen sijaan. – Siellä innokkaimmat jo alotteli.

Päivämäärä:   18.8.08 18:26:33

Nyt Ilselle ja Kimmolle romanssi pystyyn:) Ihanaa!

Lähettäjä: molli 
Päivämäärä:   18.8.08 18:27:29

voi ei :D tuo oli söpö pätkä :D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.08 19:38:41

Hih teitä :D
Mistä sitä tietää mitä siellä lomalla tapahtuu...

Päivämäärä:   18.8.08 19:45:38

Ei esimies-alainen suhteita! Ehdoton EI :o

Päivämäärä:   18.8.08 20:02:38

Tulisko alkuiltapätkää? Aattelin olla kunnollinen ja käydä nukkumaan jo kymmenen aikaan:D

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   18.8.08 20:20:46

Oukei, Aqua :)
------
Mallorca

Ilsellä oli paperilapulla Jonin ja Alexin hotellin nimi, mutta hän ei saapumisillan pimeydessä edes harkinnut lähteä etsimään sitä. Oli jo melkein puoliyö, kun lentokenttäbussi lopulta tipautti heidät hotellinsa eteen.
- Muistakaa huomenna aamupäivällä tervetuliaistilaisuus, muistutti opas saatuaan kaikille turisteilleen huoneen.
- Jaksetaanko me sinne? Ilse mutisi raahatessaan matkalaukkuaan muiden perässä pitkin hotellin käytävää. Häntä väsytti armottomasti ja hänellä oli nälkä. Lentokoneen iltapala oli ollut aika onneton. Hän kuitenkin piristyi, kun Artsi pysähtyi yhden oven eteen ja leväytti sen auki.
- Perillä! riemuitsi Nita ja jyristi kuin juna suoraan parvekkeen ovelle avaamaan sen. Tuoksuva yöilma tulvahti sisään.
- Miten me nukutaan? kysyi Ali aina käytännöllisenä ensimmäiseksi. He olivat varanneet ison neljän hengen huoneiston, joka nyt paikan päällä osoittautui olevan makuuhuone ja iso keittiö-olohuone –yhdistelmä, jonka kaksi sohvaa oli sijattu vuoteiksi myös.
- Mennään alas ja pelataan korttia siitä, kuka saa minkä sängyn, ehdotti Artsi ja kurkisti parvekkeelta alas uima-altaalle. Se hehkui turkoosinsinisenä pimeydessäkin ja sen vieressä oli selvästi avoin baari. Pöytien ääressä istui ihmisiä syömässä, juomassa ja juttelemassa, vaikkei altaassa enää ketään näkynytkään.

Tytöt suostuivat. Kukaan ei ollut erityisesti nauttinut lentokoneateriasta ja tuo oli selvästi lähin paikka saada jotain ruokaa. He tilasivat, etsivät vapaan pöydän ja läiskivät laiskasti korttia odotellessaan ruokiaan.
- Mulle on kyllä sama, missä mä nukun, huomautti Ilse, kun he olivat saaneet kiitettävän suuret hampurilaisensa. He eivät oikein olleet päässeet yksimielisyyteen, mistä sängystä pelattaisiin ensin.
- Se, joka nostaa isoimman kortin saa toisen makuuhuoneen sängyistä, Nita ehdotti ja käänsi pakasta näkyville ristikuningattaren. – Haa, mun kuva!
Sillä konstilla he pääsivät lopulta tulokseen, että Nita ja Ilse nukkuisivat makuuhuoneessa ja Ali ja Artsi olohuoneessa.
- Mä olisin voinut sanoa, että me päädytään tähän joka tapauksessa, Ali huomautti. – Otetaanko toiset oluet?
- Mä en jaksa, Ilse sanoi ja haukotteli leveästi. – Jääkää te, mä otan toisen avaimen ja menen.
- Oletko sä varma? Nita kysyi äidillisesti ja Ilse virnisti hänelle.
- Ihan varma, mä lupaan juhlia sitten huomenna ja koko loppuviikon teidän kanssa niin paljon kun haluatte!

Ilse ei viitsinyt edes avata matkalaukkuaan, etsi vain käsimatkatavaroista meikkipussin, jotta sai putsattua kasvonsa ja pestyä hampaat. Niine hyvineen hän painui sänkyyn sileiden, valkoisten lakanoiden väliin. Häntä nukutti, muttei niin paljon, ettei olisi jaksanut vielä hetken valvoa ja haaveilla. Koko maailma oli tuntunut saavan astetta vaaleanpunaisemman sävyn, kun hän oli ymmärtänyt, ettei Kimmo asunutkaan vaimonsa kanssa. Sen tiedon voimin loman ja matkan odotuskin oli sujunut kevyesti. Sen, ja sen muiston, mikä oli jäänyt kesäjuhlien lopusta. He olivat tanssineet pari tanssia ilman, että Kimmo oli tainnut harkitakaan kohteliaisuudesta käydä muuta ryhmäänsä läpi, ja ilmeisesti juuri se oli maanantaina poikinut muutamia omituisia katseita Ilsen suuntaan. Hän ei kuitenkaan jaksanut välittää niistä, hän oli liian onnellinen. Sen jälkeen Kimmo oli nimittäin uudelleen päättänyt lähteä ja Ilse oli lähtenyt samaa matkaa, tosin vain lauttalaiturille asti.
- No niin, painu nyt takasin juhlimaan, oli Kimmo sanonut siellä. – Turhaan sä mussa roikut, vanhassa ukossa.
- Sen mä kai saan päättää itse? oli Ilse rohkaistunut sanomaan ja harkinnut kovasti, olisiko hirveä moka yksinkertaisesti nousta varpailleen ja suudella miestä. Hänen vielä miettiessään Kimmo oli tehnyt sen itse, suudellut häntä pehmeästi ja pyytänyt sitten saman tien pelästyneen näköisenä anteeksi.
- Hyvää lomaa, oli Ilse henkäissyt. Tällä eläisi kevyesti heinäkuuhun.
- Samoin, oli häkeltynyt Kimmo sanonut, mutta sitten hän oli joutunut nousemaan lauttaan ja Ilse oli palannut ravintolaan. Niinhän pomo oli käskenyt.

Ja nyt hän vietti hyvää lomaa, kuten Kimmo myös oli käskenyt. Hän heräsi porukan ensimmäisenä ja kävi kaikessa rauhassa suihkussa ja lähti sitten ulos etsimään ruokakauppaa. Sellainen löytyi niinkin läheltä kuin vastapäätä hotellia ja hän pisti hyvän läjän rahaa menemään ostamalla kahvia, leipää, voita, juustoa, mehua, munia ja vettä. Muut saisivat sitten hoitaa seuraavat kauppareissut.

Ilsen helpotukseksi hänen siviili- ja työystävänsä tulivat toimeen keskenään. Oikein hyvinkin jopa. Hän oli toivonut ja uskonut niin, mutta oli silti vähän jännittänyt, kun he ensimmäisenä aamuna yhyttivät toisensa Jonin ja Alexin hotellin baarista. Ryhmä oli kuitenkin loksahtanut oikein nätisti kokoon. He ottivat tavakseen nähdä aamuisin hiekkarannalla, ottaa huolellisesti aurinkoa niin kauan kuin nahat ja päät kestivät ja nähdä uudelleen illalla, jolloin ohjelmassa oli ruokaa ja sen jälkeen mahdollisesti jokin disko. Jopa Ali seurasi mukana, vaikka Ilse oli vähän arvellut hänen kyllästyvän pelkkään laiskotteluun ja lähtevän omin päin kiertämään saaren nähtävyyksiä.
- Me ollaan pienessä turistituppukylässä, ei täällä ole mitään nähtävyyksiä, pelkkiä hotelleja vaan, Ali sanoi. – Eikä mulla ole rahaa vuokrata autoa. Te ootte sentään ilmasta huvia. Ja nyt mä lähden siestalle, mä olen palanut. Missä me nähdään illalla?
- Nähdään siellä torilla, missä aina, eikö vaan? Päätetään sitten, mitä me halutaan syödä ja tehdä.

Ali lähti kohden hotellia muiden viiden jäädessä vielä vähäksi aikaa aurinkoon. Artsi nukkui, tai oli ehkä vain nukkuvinaan, sillä hän havahtui heti, kun Joni ja Alex alkoivat suunnitella katsovansa iltapäivän ajan jalkapalloa.
- Mä tulen sitten teille siestalle, hän sanoi, ja niin hekin lähtivät.
- Meidät jätettiin, hymähti Ilse Nitalle surumielisyyttä tavoitellen.
- Joo, dumpattiin kerta kaikkiaan. Mitäs me tehdään?
- Otetaan aurinkoa?
- Mä alan jo tiristä, sanoi Nita ja silmäili paheksuen käsivarsiaan. – Eiks mentäis rantabaariin ottamaan jotkut virkistävät drinksut?
- Mennään meidän omalle parvekkeelle, sanoi Ilse säästäväisesti.

He kävivät kaupan kautta ja ostivat pullollisen herkullisenpunaista likööriä ja päästivät sitten itsensä sisään niin hiljaa kuin mahdollista siltä varalta, että Ali nukkuisi. Niin hän tekikin.
- Voi kun se on söpö, sanoi Nita pää kallellaan. Ali makasi selällään, kädet pään yläpuolella ja hengitti tasaisesti kuin ei maailmassa olisi ollut huolen häivää.
- Ei herätetä sitä, Ilse kuiskasi, haki kaapista pari lasia ja hiipi parvekkeelle.
- Tää on taas tätä ihanan syntistä, sanoi Nita tultuaan perässä. Aurinko ei paistanut enää suoraan, ja vaikkei siellä nyt suorastaan viileää ollut niin ainakin sopiva istuskelukeli.
- Täytyy olla varovainen, musta tuntuu, että kaikki menee päivällä päähän kuin häkä, Ilse sanoi ja kaatoi itselleen varovaisen vähän.

Se meni silti. Parin tunnin kuluttua he olivat vajuttaneet pulloa melkein kolmanneksella ja nauraa rätkättivät niin, että herättivät Alin, joka tassutteli silmät vielä puoliummessa parvekkeelle.
- Mikä hiton ilotalo täällä on?
- Me ollaan niin ilosia! kikatti Ilse.
- Mä kuulen, koko hotelli varmaan kuulee, hyvä jos ei koko pohjoispuoli saarta. Antakaa mullekin.
- Hae lasi.
Nita oli mitä ilmeisimmin ollut analysoimassa Jonin ulkoisia piirteitä, tai siitä hän ainakin jatkoi, kun Ali palasi lasin kanssa.
- Mulla on illalla treffit, hän huomautti ohimennen istuessaan kolmannelle tuolille. Ensin Ilse ja Nita eivät tuntuneet noteeranneen sitä mitenkään, mutta jäivät sitten katsomaan häntä suut ammollaan.
- Missä välissä sä olet semmoset sopinut? Ilse kysyi, ja ihmetteli, miksi oikeastaan oli hämmästynyt. Ali oli aina osannut yllättää.

- Tänään.
- Missä? Sähän olet ollut meidän kanssa koko päivän! Matkalla tänne vai?
- Meressä.
- Sä olet tavannut jonkun tänään meressä ja tehnyt treffit sen kanssa, Nita varmisti.
- Niinhän mä sanoin, Ali nauroi. – Älkää nyt tiputtako leukojanne. Se on vaan Alex. Me mennään romanttisesti rantaan kävelemään, kunhan ollaan syöty. Käsi kädessä ja silleen.
- Voi, meidän Alex, miten ihanaa, Ilse sanoi liikuttuneena. Häneltä valahti oikeasti kyynel silmäkulmasta. – Mä toivon, että te tuutte oikeen onnellisiksi.
- Ei nää nyt sentään häät ole, iltakävely vaan, sanoi Ali kauhistuneena. – Älä ota enää!
- Otanpas, Ilse sanoi itsepäisesti, sillä seurauksella, että kun Artsi tuli Jonin ja Alexin seuraamana käymään suihkussa ennen päivällistä, tytöt istuivat edelleen parvekkeella.

- Ne on päissään kuin pienet kanaset, sanoi Joni ihastuneena.
- Ei me kaikki olla, sanoi Ali arvokkaasti. Hän oli osannut pitää varansa vähän paremmin.
- Ei noita voi mihinkään syömään raahata, jääkööt tänne, puuskahti Artsi.
- Älä nyt tee hätiköityjä johtopäätöksiä, mä käyn vaan suihkussa ja sillä hyvä, mutisi Nita ja ponnistautui seisomaan. Ilse yritti myös, muttei päässyt vaan romahti takaisin tuolille.

Lähettäjäaiskii 
Päivämäärä:   18.8.08 21:22:18

JEE Alillekin säpinääsutinaa. Oon nyt sutinan kannattaja !

Lähettäjä: jule 
Päivämäärä:   18.8.08 21:42:21

mie oon sen sutinan kannattaja, et ilselle ja artsille tulee juttuu, en malta oottaa 8) !

Päivämäärä:   18.8.08 21:49:05

jule, siinä voi mennä vissiin Hetki =P

Päivämäärä:   18.8.08 22:15:54

Nyt on Ilsellä oikea mies kiikarissa, vaikka Kimmolla ei olekaan hurmurisilmiä.

Päivämäärä:   19.8.08 00:20:01

No ei tod oo :o a) se on sen pomo ja b) se on liian vanha :o mä oon taas paras sanomaan nää kaks asiaa..

Lähettäjä: hih. 
Päivämäärä:   19.8.08 00:32:55

Yöpalaa? :)

LähettäjäSennnu 
Päivämäärä:   19.8.08 00:34:57

Tein jo varuiksi uuden. En kuitenkaan tule koneelle taas ennen iltaa.

Yöpala omistettuna S-joelle.
Niin, ja julelle!
-------

Nita sai itseensä vähän eloa kylmässä suihkussa, mutta Ilse ei päässyt edes sinne asti.
- Menkää te, mä olisin surkeaa seuraa kuitenkin, hän sanoi ja hoipperoi Alin sängylle. Hänen silmänsä punoittivat uhkaavasti. Muiden laimeat suostuttelut vain saivat hänet itkemään.
- Oikeesti, eihän se pysy edes tolpillaan, pakko se on vaan jättää tänne, hermostui Alex lopulta.
- Mä haluan olla yksin ja surra, jupisi Ilse.
- Mitä sä suret? kysyi Nita myötätuntoisesti ja istui hänen viereensä.
- Maailman menoa.
- Et mitään sen vakavampaa?
Ilse pudisti päätään ja pyyhki poskiaan ja lopulta muut lähtivät. Hän katsoi hetken surkeana sulkeutuvan oven perään ja itki sitten pikkuisen. Häneen oli iskenyt syvä ikävä ja masennus. Jossain mielensä kolkassa hän kyllä tiesi, että oli typerää ja hedelmätöntä tuhlata lomaa Kimmon perään itkemiseen, ja vielä typerämpää oli itkeä Stumppia, mutta hän oli yhtäkkiä tajunnut, että oli tasan vuosi siitä, kun hän oli jättänyt pojan. Itkeminen tuntui kuitenkin jollain hullulla tavalla tekevän hyvää.

Muut päätyivät syömään pihvejä ja juomaan halpaa punaviiniä, mutta kun toiset alkoivat suunnitella jälkiruokaa ja mihin mennä seuraavaksi, Artsi vääntelehti paikallaan. Lopulta hän kaivoi lompakostaan muutaman setelin ja heitti ne pöydälle.
- Tossa on mun osuus, mä menen katsomaan Ilseä.
- Anna blondin potea, tyhmästä päästä kärsii seuraavanakin päivänä, Joni ehdotti.
- Niin mä antaisinkin, mutta jos se jatkaa siellä itsekseen ryyppäämistä, se tarvii kohta vatsahuuhtelun.
- Sammunut se on, arveli Ali. – Mutta kai sun pitää mennä.
- Älä tee mitään sopimatonta, jos se on ihan edesvastuttomassa tilassa, sanoi Nita Artsin poistuvalle selälle. – Toisaalta, ehkä se olisi just, mitä sen pitäisi tehdä, hän tuumi sitten muille.

Ilse ei ollut sammunut, eikä hän enää itkenytkään. Siitä oli tullut kauhea jano ja nuhjuinen olo ja hän oli tarkkaan harkinnut pitkän aikaa, uskaltaako mennä suihkuun. Humalaisia ihmisiä oli kuollut suhkuun kaaduttuaan ja lyötyään päänsä halki. Toisaalta ei hän nähnyt vaihtoehtojakaan. Iholla oli vielä suolaa ja hiekkaakin aamun rannallaolon jäljiltä ja hänestä tuntui, että kuolema korjaisi, ellei pääsisi pesulle. Hyvin varovasti hän siis horjui seinistä tukea pidellen kylpyhuoneeseen, kiipesi kylpyammeeseen ja antoi viileän veden valua kasvoilleen. Miten hyvää se teki! Hän tunsi itsensä idiootiksi, kun oli mennyt juomaan niin paljon. Vesi virkisti ihmeesti, ja vasta, kun hän oli kiivennyt ammeesta pois, hän liukastui hiuksistaan valuneeseen lätäkköön. Hetken ajan hän odotti kuolemaa ja pimeyttä – että olikin pitänyt mennä manaamaan – mutta ei niitä tullutkaan.
- Humalaisen tuuria, hän totesi puoliääneen ja tunnusteli takaraivoaan. Sormiin tuli hiukan verta, mutta vain vähän. Hyvin huolellisesti hän levitti pyyhkeen lattialle, ettei liukastuisi uudelleen, otti naulasta toisen ja käytti sitä kuivaamiseen. Valkoisessa froteessa pienikin verimäärä näytti paljolta, mutta onneksi haava lakkasi melkein vuotamasta, kun hän painoi sitä hetken aikaa ja varmuuden vuoksi hän kääri kolmannen pyyheen päänsä ympärille.

Artsi tuli, kun hän huojui jääkaapilla miettien, mitä joisi.
- Et kai sä etsi lisää viinaa? poika kysyi epäillen ensimmäiseksi.
- Mitäs jos ettisinkin? Ilse kysyi harmistuneena moisesta holhoavaisuudesta. Vettä hän kuitenkin otti, joi ahneesti ja tassutteli sitten takaisin toiselle sängylle. Pää tuntui hiukan kirkkaammalta nyt, mutta askeleet eivät olleet vieläkään oikein tukevat.
- Onko toi verta? Artsi kysyi katsoen hänen verentahrimaa pyyhettään.
- No ei kun sitä viinaa, keksi Ilse salamannopeasti jostain. Mitäpä hänen tupelointinsa Artsille kuului, tai kenellekään sen puoleen. Suututti. – Mitä hittoa sä teet täällä? Mene juhlimaan muiden kanssa.
- Mun oli pakko tulla katsomaan, että sä olet ehjänä, anteeksi nyt vaan tämmönen tunkeilu.
- Mä olen ihan okei, Ilse sanoi ja heittäytyi pitkäkseen. – Sä voit mennä.
- En mä jaksa niitä lähteä etsimään, eikä ne sitä paitsi näyttäny siltä, että ne kaipais viidettä pyörää.
- Ai niin. Alilla oli treffit, Ilse muisti ja tunsi taas pienen surumielisyyden pyyhkäisyn. Vesikin tuntui nousevan päähän ja takaraivoon koski. Kyyneleet alkoivat taas valua.

- Voin mä mennä, jos sä niin kerran haluat, sanoi Artsi, joka oli käynyt parvekkeella hakemassa pois tyttöjen lasit ja tyhjän likööripullon. – Taasko sä itket?
- Näköjään, Ilse nyyhkäisi ja pyyhki silmiään pyyhkeenkulmaan.
- Mutta minkä ihmeen takia? Artsi laski lasit tiskipöydälle ja jäi katsomaan melkein suuttuneena, kädet lanteilla. Hänen hiuksensa olivat haalistuneet auringossa niin, että hän näytti melkein vieraalta.
- Älä kuulosta noin vihaselta! Ilse pyysi.
- Mutta onko sulla joku syy vai ihan senkö takia sä parut kun se on niin kivaa?
- Sekä että. Siitä on nyt vuosi, kun mä heitin Stumpin ulos, Ilse itki.
- Juhliahan sun sitä pitäisi, Artsi huokaisi, mutta istui sitten Ilsen viereen ja hetken epäröityään halasi tätä. Yllättävää kyllä Ilse ei räpiköinyt irti vaan halasi takaisin.
- On se silti surullista, ja sitten mulla on niin ikävä.
- Niin niin, Artsi mumisi lohduttavasti. – Mihin sulla on ikävä?
- Ei kun yhtä miestä.

Artsi päästi otteensa niin, että Ilse tipahti puoli-istuvasta asennostaan takaisin sängylle ja vingahti, kun päähän koski.
- Minkä miehen perään sä oikeen itket? Artsi tokaisi.
- Yhden… Ilse aloitti innokkaana lopultakin uskoutumaan jollekulle, mutta sitten hän ymmärsi pelästyä Artsin ilmettä. Poika ponkaisi pystyyn hänen vierestään ja alkoi astella edes takaisin huoneessa.
- Nyt mulle riittää. Mä en jaksa enää. Kyllä mä olen hiljalleen alkanut ymmärtää, ettei meistä ikinä tule mitään, kun vuotta vaan kului ja kului… mutta jaksoin mä silti toivoa… ja nyt sulla on joku salainen uusi? Pidä se, kuule! hän huusi.
- Voi kamala, Ilse sanoi pelästyneenä ja nousi istumaan. Artsi ei ollut ikinä, milloinkaan sanonut hänelle pahaa sanaa ja siksi tämän meuhkaaminen tuntui kahta pahemmalta. Se porautui läpi humalankin.
- Onnea teille ja hyvää loppuelämää vaan, Artsi sanoi ja äännähti kohden ovea.
- Odota! Älä… ei me olla yhdessä, Ilse sanoi hätäisesti. Jotenkin tuntui, ettei hän mitenkään voisi kestää Artsin kävelemistä pois elämästään. Poika pysähtyi ovelle ja katsoi epäluuloisena taakseen.
- Joku onneton ihastusko sut saa parkumaan? Älä naurata.
- Ei se ole sen enempää, eikä siitä taida tullakaan, Ilse sanoi ja alkoi taas itkeä. Artsi katsoi häntä vähän aikaa, mutta palasi sitten sängynlaidalle ja otti taas tytöstä kiinni. Ei hän voinut mitään itselleen. Ilse tarrautui hänen kaulaansa lujasti, kuin olisi ollut hukkumassa, mutta onneksi se loputon nyyhkytys sentään alkoi tauota. Sitten Artsi tunsi tytön huulet poskellaan.

- Mitä sä teet? hän kysyi pelästyneenä.
- No tätähän sä olet aina halunnut, etkö? Ilse kysyi ja suuteli häntä suulle seuraavaksi.
- Sä olet kännissä.
- Mitä se haittaa?
- Sitä, että sä et nyt ajattele järkevästi. Et sä halua.
- Mistä sä tiedät, mitä mä haluan? Ilse sanoi vihaisesti ja veti Artsin päälleen. – Mä olen itse asiassa aina halunnut kokeilla, millasta se olisi sun kanssa.
- Etkä ole, Artsi sanoi järkyttyneenä, mutta ei pannut vastaan, kun Ilse näpersi pyyhettään auki ja vei hänen kätensä rinnalleen.
- Olen mä, oikeesti. Jotenkin se on vaan aina tuntunut huonolta idealta.
- @!#$ huono idea, Artsi ähkäisi, kun Ilse alkoi kiskoa hänen T-paitaansa ylöspäin.
- Auta tyttöä pulassa… tai puutteessa, Ilse hihitti.
- Lakkaa sitten kikattamasta, Artsi sanoi ja huokaisten suuteli häntä kaulalle. Oli ihan mahdollista, että tyttö sammahtaisi kesken kaiken, mutta ei hän jaksanut kauempaa yrittää pysyä omalla kannallaan. Tätähän hän tosiaan oli aina halunnut, muun muassa. Tätä ja televisioiltoja ja tiskivuoroja ja lapsia. Ilse lakkasi hihittämästä, mutta puristi häntä kovasti ja alkoi sitten ujuttaa käsiään shortsien alle.
- Mulla ei ole ollut ketään Stumpin jälkeen, hän sitten ilmoitti odottamattoman selvän oloisena ja katsoi Artsia suurin, vakavin silmin.

Artsi ei tiennyt, mitä hänen oletettiin vastaavan, jos mitään. Hiljaisuuskin tuntui kelpaavan hyvin. Hellin sormin hän käänsi pyyhkeen pois tytön ympäriltä ja kiskoi sitten omat vaatteensa pois. Hän toivoi, etteivät Nita ja Ali kehittäisi mitään kärhämää Jonin ja Alexin kanssa ja paukkaisi äkkiarvaamatta kotiin vaan viipyisivät merenrantakävelyllään vaikka aamuun asti.
- Mä rakastan sua, sanoin mä äsken mitä tahansa, hän sanoi.
- Niin, kyllä mä sen tiedän, aina oon tiennyt.
- Oletko sä muka ihan varma? Tästä, siis.
- Olen.

Päivämäärä:   19.8.08 00:40:30

Kiitos Sennnu <3

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.