Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 21.8.08 00:06:44
Vieläkö siellä joku vinkuu? :D
Ajattelin odotella et Aiskii vastaa... mut olkoon.
--------
Tähtäys, laukaus, kaato
- Onko nyt parempi? Ilse kysyi seuraavana aamuna tullessaan aamukahville. Hänellä oli farkut, kumitossut ja korkeakauluksinen villapaita ja hän näytti jo hikoilevan otsalta ja hiusrajasta.
- Parempi, mutta sä voisit kokeilla huomenna jotain muslimikaapua. Mä alan ymmärtää niitä, Kimmo sanoi hetken mietittyään.
- No en mä ihan mitä vaan sun takias tee, tyttö tuhahti ja otti kahvia.
- Mitä isi sanoi?
- Ei mitään. Se heräsi päivätorkuilta vasta, kun mä tulin toisen kerran kotiin. Ja sori, mutta nyt mun on kyllä pakko riisua, Ilse sanoi, pyyhkäisi otsaansa ja kiskoi villapuseron pois. Hetken aikaa Kimmo ehti pelätä, mutta oli sen alla sentään T-paita.
- Mä voisin melkeen käräyttää sut seksuaalisesta häirinnästä työpaikalla.
- Juttele mun esimiehen kanssa. Vaikka en mä kyllä ymmärrä, mistä mua voi syyttää, Ilse sanoi katsoen häntä viattomasti, mutta suupielet nykien.
- Joo. Mä menen tästä töihin.
- Muista hakea mut mukaan kun lähdet.
Ilse olisi voinut päästää inkkarikiljahduksia tyhjässä kahvihuoneessa, mutta tyytyi nauramaan ääneen. Nyt hän ei vaan takuulla saisi mitään tehtyä odottaessaan vain kotiinlähtöä, se huono puoli tässä oli.
- Mitä sä täällä itsekses hihität? kysyi Joni.
- Muistelen vaan yhtä juttua, minkä Nita kertoi susta, Ilse sanoi. – Kaada mulle lisää kahvia.
- Hae itse.
- Enkä, mä menen sitten töihin, Ilse sanoi, kietoi villapaidan kaulansa ympärille ja nousi seisomaan.
- No älä oo tylsä. Kaadanhan mä. Miksei sulla tänään olekaan univormua?
- Pomon mielestä se oli siveetön tai jotain, Ilse nauroi.
- Hölmö mies.
- Niin mustakin, Ilse myönsi. – Mennäänkö pizzalle tänään vai soittoruokalaan?
- Kysytään mitä Alex haluu, mulle on ihan sama.
Kahdelta Ilse kävi tupakalla ja palasi sitten ankaran näköisenä päätteensä ääreen. Jo oli hitto, jos ei hän tänään edes jotain saisi aikaiseksi. Hommaisi vielä Kimmon hankaluuksiin, jos joku sattuisi tulemaan ja kysymään, miksi hän piti harjoittelijaa, joka ei tehnyt mitään muuta kuin istui kahvilla ja näytti nätiltä. Hän tuijotti ruskean ruudun meripihkanvärisiä kirjaimia, kunnes ne melkein tanssivat silmissä, mutta sai ohjelmanpätkänsä lopulta siihen kuntoon, että kääntäjä suostui syömään sen oksentamatta.
- Jes! hän ilmoitti ja pyöräytti tuolinsa pyörimään villisti keskellä lattiaa.
- Mitä sä riekut? Saara kysyi närkästyneenä ja väisti.
- Käännös meni läpi!
- Rieku sitten vasta kun se toimii älä potki viattomia ihmisiä.
- En mä potkinu, mulla oli jalat tuolilla, Ilse puolustautui.
- Mä menen joka tapauksessa pois alta, ennen kuin sä osut muhun. Ja mä tulen huomenna vähän myöhemmin, käyn aamulla labrassa.
- Selvä, Ilse sanoi helpottuneena. Hän oli jo vähän pelännytkin, että Saara viipyisi, kunnes Kimmo tulisi vinkkaamaan hänelle. Saara olisi saattanut ihmetellä, ja sitten kaiken maailman juorut olisivat lähteneet liikkeelle.
- Huomiseen!
Ilse heittäytyi hetkeksi tuolilleen löhöämään, mutta ryhdistäytyi kuullessaan askeleita. Äkkiä hän toivoi, että hänellä olisi vaikka silmälasit, saisi enemmän ammatillista uskottavuutta.
- Mä meen nyt, Kimmo sanoi ovelta, näyttäen varautuneelta ja torjuvalta. Vaivaantuneeltakin, kun hän katsoi Ilseä tunkien käsiään syvemmälle housuntaskuihin.
- Mulla menee puol minuuttia, Ilse sanoi kiireesti ja naputteli istuntonsa kiinni. Kimmo oli jo menossa ja hän sai juosta perään.
- Ei sun pakko ole mua kuskata, jos sä et kerran halua, hän sanoi kiukkuisena saadessaan tämän kiinni hissin edessä.
- Ei tässä siitä ole kysymys, Kimmo sanoi ja avasi hissin oven, kun se pysähtyi.
- Mistäs sitten?
- Siitä, etten mä halua haluta, mies sanoi, mutta kun ovi läimähti kiinni heidän perässään, hän laittoi kätensä Ilsen ympärille. – Haluatko sä ajaa?
- Mä en tiedä minne, Ilse sanoi.
- Miten niin et tiedä?
- No saisinko mä ajaa mihin vaan?
- Kai sä saisit, Kimmo huokaisi syvään.
- Neuvo sitten tie, mennään sun luokse.
- En mä taida sittenkään voida, Ilse sanoi, kun he olivat päässeet autohalliin asti ja Kimmo ojensi hänelle avaimia. Hän pisti kätensä selän taakse piiloon. – Jos mä naarmutan sitä, tai mällään sen ihan kokonaan.
- Okei, mä vien sut sitten kotiin, Kimmo sanoi.
- Ai, jos sä ajat niin sä viet mut kotiin ja jos mä ajan niin mä vien sut minne haluan?
- Kuski päättää, mies sanoi järkähtämättömästi, eikä Ilse löytänyt minkäänlaista hymynhäivää edes silmistä.
- No hitto, anna tänne, Ilse päätti. Tämä oli kai jonkinlainen valtataistelu. Tai testi. – Älä sitten kiduta mua jos siihen tulee skraadu, tapa ihan silleen nopeesti, jooko?
Hänen kätensä olivat hikiset, kun hän käynnisti auton ja niitä piti pyyhkiä farkkuihin. Auto oli paljon hienompi kuin isän käytettynä ostettu, mutta onneksi myös pienempi. Ilse onnistui sentti kerrallaan peruuttamaan sen pois ruudusta niin, ettei se osunut pylvääseen. Sitten olikin jo helpompaa, kun pääsi ajamaan suoraan eteenpäin. Radio oli mennyt päälle samalla kuin autokin ja hän väänsi sitä vähän kovemmalle ja avasi ikkunan raolleen, kun he pääsivät kadulle.
- Laita valot päälle, Kimmo neuvoi.
Ilse alkoi nauttia ajamisesta päätettyään suunnata kehätielle, missä sai mennä kovempaa. Auto kiihtyi rehvakkaasti, kun vähän painoi kaasua ja hänen teki mieli nauraa ääneen tehtyään sulavan ohituksen. Tämä alkoi olla hauskaa.
- Ja mä saan ajaa, minne huvittaa? hän varmisti vielä.
- Niin kauan kun bensaa riittää.
Tankki näytti olevan alle puolillaan, joten Ilse hylkäsi ajatuksen pidemmästä retkestä, mutta sai uuden idean. He olivat Alin kanssa käyneet muutaman kerran uimassa siellä, satoja metrejä matalana jatkuvalla rannalla, joka aukesi suoraan avomerelle. Ehkä sinne, kun ei Kimmo kerran näyttänyt mitään aikeita neuvoa häntä kotiinsa. Ilse oli toki yrittänyt puhelinluettelon avulla ottaa selvää siitä, missä mies asui, mutta sieltä oli löytynyt pelkkä puhelinnumero, ei osoitetta. Niinpä hän ajoi rantaan. Kimmo näytti purevan huuliaan, kun hän ajoi varovasti juurakkoista polkua ja auto keikahteli, muttei sanonut mitään, ennen kuin hän pysäytti auton männikköiselle paikoitusalueelle.
- Mitä nyt? hän kysyi sitten.
- Mennään kävelemään.
Rannalla oli aika paljon verran uimareita ja auringonottajia, mutta Ilse tarttui Kimmoa kädestä ja lähti menemään kohden niemen äärimmäistä kärkeä, missä oli liian kaislikkoista uida. Sieltä näkyi silmänkantamattomiin sinistä merta. Aurinko heijastui pienistä laineista niin, että silmiin välillä ihan koski jokin oikein terävä valonsäde.
- Eikö oo mahtavaa? Ilse huokaisi. – Tästä kun lähtisi niin vois päästä ihan mihin vaan.
- Mihin sä oikeen pyrit? Kimmo kysyi, kun tyttö nojasi selkänsä hänen rintaansa vasten ja veti hänen kätensä ympärilleen. Hän oli yrittänyt keksiä vastausta siihen edellispäivästä asti, muttei uskaltanut pitää mitään vaihtoehtoa oikeana. Selvästi Ilse oli kiinnostunut hänestä, mutta oliko se vain kesäromanssin etsimistä, silkkaa huvittelua vai oliko tarkoitus vain katsoa, saisiko esimiehen päänahan yhtä helposti kuin kenen tahansa muun?
- Tähän, suunnilleen, Ilse sanoi. – Näin lähelle. Vieläkin lähemmäs, jos mahdollista. Mä olen tainnu rakastua suhun.
- Mutta kun ei se oikein käy, Kimmo sanoi.
- Miksei käy? Ei ole mitään lakia, ettei työkaveriin sais rakastua. Saara ja Mikkokin seurustelee.
- Ne ei oo samassa ryhmässä töissä, eikä kumpikaan ole toisensa pomo.
- Anna mulle potkut sitten, Ilse nauroi ja kääntyi ympäri siirtymättä siltikään yhtään kauemmas.
- Haluaisitko sä työtodistukseen että erotettu palveluksesta esimiehen viettelemisen takia?
- Jos ei tästä muulla selvitä, tyttö lupasi ja suuteli häntä nopeasti ja kevyesti huulille, mutta jäi sitten katsomaan odottavan näköisenä.
- Kai säkin olet edes vähän kiinnostunut? hän kysyi sitten huolestuneena, kun ei Kimmo sanonut mitään.
- Miten mä voisin olla mitään muuta? Ei kai kukaan voisi, sen sun eilisen näytöksenkin jälkeen, mies ähkäisi.
- En mä ole pitänyt mitään näytöstä, Ilse loukkaantui.
- Etkö? Ne vaatteet, ja paljaat jalat, ja autonavaimet…
- Jalat? Ei paljaat jalatkaan mun tietääkseni ole laittomat, enkä mä tahallani niiden avainten kanssa sählännyt!
- Sä olet niin julmetun nuorikin!
- Et sä nyt ihan ikäloppu ole itsekään.
- Mutta kakskymmentä… mä olin jo koulussa, kun sä synnyit.
- Entäs sitten? Anna tulla nyt kaikki, mitä keksit ja mä haluan sut silti.
- Ja ainako sä saat, mitä haluat?
Ilse mietti vähän aikaa, mutta nyökkäsi sitten. – Melkein. Tai ainakin joskus. Pääsenkö mä nyt käymään sun luona? Mä haluaisin nähdä, miten sä asut.
- Mä en tiedä, uskallanko mä viedä sua sinne.
- En mä pure. Tai no, hyvin harvoin.
- Tää ei ole ollenkaan viisasta, Kimmo sanoi.
- Hei, mä en ole muuttamassa sinne. Voihan olla, että mä en kestäkään sua, jos me tutustutaan paremmin. Mä haluan vaan tietää, millanen sä olet. Mistä kohden sä puristat hammastahnatuubia?
- Päästä, aina päästä.
- Okei, yksi kohta selvä. Tarjoo mulle kupillinen kahvia niin mä selvitän lisää. Meidän ei tarvii kertoa töissä kenellekään, että mä kävin sun luona kahvilla.
|