Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 5.4.09 20:17:43
Voi apua, mä oon ihan unohtanu laittaa tänne tänään mitään!
Mullon melkeen pieni paniikki, koko viikko on menny niin, että hyvä jos oon saanu sivua kirjotettua :x
---------
Vesku heräsi siihen, että sai kavion mahaansa. Se oli se rautias ori, se oli tosiaankin hullu, ihan niin kuin Bosse oli sanonut. Paitsi, ettei se ollutkaan, se oli Hanna.
- Sä yrität taas tukehduttaa mut, Hanna sanoi kiivaasti ja käytti kyynärpäätään toisen kerran. – Monestiko mä olen sanonut, etten mä halua, että sä nukut mun ympärillä, mulle tulee kuuma!
Se taisi pitää paikkansa, hänen niskassaan ja ylähuulellaan kimmelsi muutama hikipisara. Vesku veti henkeä ja tunnusteli kylkiluitaan. Mustelma, varmasti, mutta tuskin sen pahempaa.
- Mä sut kuule tukehdutan, hän sanoi tulistuneena aiheettomasta rökityksestä. Olisi kai tuon voinut hiukan hellemminkin ilmaista kuin rupeamalla väkivaltaiseksi. Häntä oudoksutti muutenkin Hannan suhtautuminen, hän oli ihmetellyt sitä alusta asti. Mitä seksiin tuli, tämä oli valmis kokeilemaan suunnilleen mitä tahansa, mutta sylikkäin nukkuminen oli jotain, mihin hän ei voinut suostua, vaikka se olisi ollut Veskun mielestä miten ihanaa.
Vesku nappasi Hannan ranteista kiinni ja kierähti tämän päälle koko painollaan silläkin uhalla, että saisi polven haaruksiinsa. Hanna ei sitä kuitenkaan pannut ollenkaan pahakseen, vaan alkoi nauraa.
- Toi on ihan eri asia. Mutta ei me nyt ehditä, meidän pitää nousta tai jäädään laivasta.
- Ei meillä niin kiire voi olla, Vesku sanoi välittämättä edes vilkaista, olisiko missään lähettyvillä kelloa.
- No etko sä halua aamiaista?
- Kiitos vaan, mutta mieluummin mä katselen sua siinä kuin sun äitiä pöydän toisella puolella. Se yrittää joka tapauksessa tuijottaa mut kuoliaaksi niin, että parempi kai antaa sille syykin?
He sitten rakastelivat syömisen sijaan ja Vesku painui suoraan tallille sen jälkeen jättäen Hannan hyvästelemään äitinsä. Siellä oli jo täysi tohina päällä. Hannan traikku oli avoinna ja tallissa Matias ja Bosse käärivät jo kuljetussuojia hevosten jalkoihin.
- Meillä ei voi olla noin kiire, sanoi Vesku taas.
- Parasta alottaa lastaaminen jo. Ne ei oo ollu kopissa sen jälkeen kun tulivat orilaitumelta, se voi ottaa vähän aikaa, Bosse tuumasi rauhalliseen tapaansa.
- Mitä ne sanoo, kun ne joutuu seisomaan siellä tuntikausia, ja vielä laivassa? Vesku kysyi ja hänelle tuli epämiellyttävä olo.
- Jaa. Arvaile sä jotain, mä voin arvailla jotain muuta, yhtä lähelle todennäkösesti osutaan. Ei vaan, yllättävän fiksusti ne yleensä osaa olla.
Pienempi hevosista, mustanruunikko ruuna, meni traileriin pysähtyen vain kerran lastaussillalle, mutta se ruskea, Barabbas, ei tahtonut. Se kerta kaikkiaan kieltäytyi koskettamasta siltaa kavionkärjelläänkään.
- Antakaa sille luudasta, ehdotti vanha Nisse, joka oli pysähtynyt katsomaan showta, samoin kuin pieni joukko muitakin.
- Ei se sillä mene, arveli Vesku. Hannan hevoset lastautuivat yleensä hyvin, joten hänellä ei ollut paljonkaan kokemusta tällaisista tilanteista, mutta hänestä näytti, ettei ori jäkittänyt itsepäisyyttään. Sen silmät pyörivät päässä ja korvat vaihtoivat suuntaa taukoamatta. Se näytti ennemminkin olevan aidosti kauhuissaan, ja sitten se keksi nousta takajaloilleen. Bossen oli pakko väistää, ettei olisi saanut heiluvista etukavioista osumaa.
- Aikalisä, mies sanoi ja kiepautti liinan orin turvan ympäri, kunhan se laskeutui takaisin alas.
- Pistä sille säkki päähän, Vesku ehdotti.
- Niinkö luulet?
- No sama kai se on sitä kokeilla ennen luutaa?
- Totta, Bosse myönsi ja Vesku riisui takkinsa kietoen sen hevosen pään ympärille. Se hengitti kiivaasti ja hohkasi hikistä kuumuutta ja äkkinäinen sokeus sai sen säpsähtämään. Sitten se jäi seisomaan jalat tukevasti tanassa, kuin ei olisi ollut ihan varma siitä, oliko näön lisäksi mennyt tasapainokin. Bosse maiskautti ja luottavaisesti hevonen nyt seurasi häntä hämärään traileriin. Vesku kiirehti sulkemaan takapuomin ja nostamaan sillan, ennen kuin se keksisi peruuttaa sieltä pois ja Hannakin tuli siihen juuri parahiksi.
- Hyvä, te oottekin valmiita. Eiköhän me sitten vaan lähdetä.
Trailerista kuului epämääräistä kopinaa aika ajoin matkalla satamaan, mutta varsinainen räiske alkoi vasta, kun he olivat päässeet laivaan ja Hanna sai yhdistelmän parkkeerattua. Silloin takana alkoi kuulostaa siltä, että Barabbas määrätietoisesti ja järjestelmällisesti oli päättänyt pistää trailerin palasiksi.
- Mitä se nyt alko riehumaan, kun pysähdyttiin, Vesku kysyi melkeinpä kauhistuneena.
- Autonmoottorit kuulostaa kyllä aika kamalilta täällä, kun kaikuu, Hanna sanoi. – Ja jos se niistä ottaa kierroksia niin arvaa vaan, mitä tapahtuu, kun laivan moottorit käynnistyy. Saa nähdä, onko meillä kyydissä vaan tonni hevosenlihapihviä, kun päästään mantereelle.
- Ei kai me voida vaan odottaa, että se potkii itsensä ja sen toisenkin hajalle?
- Mä laitan sille korvatulpat, Hanna päätti ja avasi traikun satulakaapin. Sen pohjalla oli pieni pakki, jota Vesku ei ollut ennen huomannutkaan ja sieltä Hanna penkoi esiin isot pallukat.
Barabbas taukosi hetkeksi potkimasta, kun sivuovi aukesi. Toinenkin hevosista, Baryton, näytti levottomalta, mutta paremminkin se näytti pelkäävän Barabbasta kuin ylimääräisiä, vieraita ääniä. Hanna sujautti tupot orin korviin ja silitti sen päätä.
- Voi raukkaa, hän sanoi sille, eikä Vesku ollut koskaan kuullut hänen puhuvan niin hellällä äänensävyllä. – Mä taidan antaa sille pienet päiväkännit. Ei oikeesti oo kivaa, jos se hajottaa ittensä.
- Millä sä sen kännäät?
- Siellä pakissa pitäs olla rauhottavaa, anna tänne. Äkkiä, meidät tullaan ajamaan täältä ihan pian pois.
Niin tapahtuikin, mutta onneksi trailerin matkustaja oli jo hiljentynyt siihen mennessä, vaikka laivankin moottorit olivat jyrähtäneet käyntiin.
- Mä haluan tulla käymään täällä, Hanna ilmoitti, kun heidät saatettiin matkustamon puolelle.
- Tänne ei saa tulla ilman henkilökuntaa.
- Mä tiedän, te henkilökunta vaan hautaudutte yleensä jonnekin kahville. Mä vaan varotan, että mä haen sitten vaikka kapteenin mukaan komentosillalta.
- Haetko? Vesku kysyi huvittuneena, kun he suuntasivat kahvilaan myöhäistä aamiaista tai aikaista lounasta saadakseen.
- Kai mun pitää, ellei ne oo unohtaneet ovea auki, joskus käy niinkin, Hanna hymähti.
Hän tosiaan kävi autokannella muutaman kerran matkan aikana jättäen Veskun varaamaan heidän paikkojaan ja palasi sieltä aina yhtä tyytyväisenä.
- Nuokkuu kuin valtion duunari. Sä saat ruveta harjottelemaan sen kanssa kuljetuksia heti, kun päästään kotiin.
- Minä?
- No sinä sen halusit. Mä olisin ottanu sen tamman.
- Just joo. Ja jos se on hajottanu trailerista jotain niin sä epäilemättä pidätät sen mun palkasta, Vesku murahti.
Mutta ei se ollut, ei mitään, mitä ei olisi voinut ensi hätään jeesusteipillä paikata. Kun he pääsivät perille ja tutkivat vahingot, oli trailerinseinässä muutama halkeama potkujen jäljiltä, kuljetussuojat olivat suikaleina lantakasassa ja Barabbas ontui, ilmeisestikin oikeassa takavuohisessa olevan nahattoman nirhautuman takia.
- Aika vähällä selvittiin, Hanna totesi.
|