Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 4.10.08 00:05:44
Sitten pääsimme meren rantaan ja Liisa luetteli meille tukun ohjeita, ennen kuin saimme kahlata veteen kahdessa ryhmässä. Liirto meni sinne kuin vanha tekijä ja kahlasi empimättä niin syvälle, että kylmä vesi osui varpaisiini, sitten se pysähtyi, eikä mennyt pidemmälle vaikka mitä tein. Se oli raivostuttava hevonen ja katselin kateellisena Repeä ja Kattia, jotka olivat jo paljon syvemmällä. Jessikin oli saanut Nassen uimaan, mutta Liirto vain puhahti, kun potkin sitä niin, että vesi roiskui. Hemmetin koni. Siinä kökötin, kunnes Liisa käski meidät pois ja rannalla odottaneet vuorostaan veteen.
En tiedä, mitä Maurin hevonen pelästyi, en minä ainakaan nähnyt enkä kuullut mitään. Yhtäkkiä se vain kiskaisi päänsä pystyyn, törmäsi Dalmaan ja pelästyi kai kahta pahemmin sitä, että tämä loikkasi ja sitten se lähti. Ensin luulin, että se aikoi tulla mereen, meidän luoksemme, mutta sitten sille taisi tulla koti-ikävä ja se suuntasi kohti tallille menevää polkua. Taru Dalman selässä kirkaisi ja niin tekivät muutamat muutkin tytöt. Liisakin näytti pelästyneeltä.
- Mä menen perään! huusin minä, kun adrenaliini humahti päähäni. Pääsisinpäs sittenkin laukkaamaan tänään! Ei Liirto tosin mitenkään voisi saada Raffertyä kiinni, mutta voisinhan yrittää. Sitä paitsi Mauri varmaan löytyisi jostain polunvarresta. Hän ei ollut kovin kummoinen ratsastaja, enkä uskonut hänen pysyvän satulattomassa selässä tallille asti.
- Älä… aloitti Liisa, mutta en ollut kuulevinani vaan painoin vain kantapääni kylkiin. Liirto oli tainnut virkistyä vedessä, sillä nyt se suostui liikkumaan ja lähtemään Raffen perään.
Oli ihanaa laukata iltaisessa metsässä ja ajattelin, että Mauri sietäisi saada kiitokset järjestettyään tällaisen tilaisuuden. Sitten näin hänet, hän seisoi polunmutkassa. Hän näytti olevan ihan kunnossa, joten en viitsinyt pysähtyä juttelemaan, olisi mennyt taas kauan aikaa saada Liirto uudelleen vauhtiin. Jatkoin Raffertyn perään. Se löytyi tallipihalta mutustelemasta seinän vierellä kasvavia ruohotuppaita.
- Häijy elukka, ilmoitin sille ja tartuin kiinni ohjista, tai ohjasta, sillä ne olivat katkenneet.
Olisi ollut mukavaa laukata takaisinkin, mutta ajattelin Raffen kiskovan itsensä irti, jos yrittäisin, joten ratsastin vain ravia. Mauri oli suunnilleen samassa paikassa kuin missä olin nähnyt hänet tullessanikin, ja Liisakin oli siinä, hän oli näköjään lainannut Nonnin ja ratsastanut sillä apuun.
- Etkö sä kuullut, kun mä kielsin sua lähtemästä? hän kysyi syyttävästi.
- En mä mitään kuullu, sanoin viattomana. – Onko Mauri okei?
- Olen mä, naarmuja vaan, poika sanoi ja otti Raffen ohjat, joita ojensin.
- Haluatko sä vaihtaa mun kanssa hevosta? tarjouduin toiveikkaana. Ei hän tietysti suostuisi, sehän olisi merkinnyt sen tunnustamista, ettei uskaltanut enää ratsastaa Raffella.
- Voin mä vaihtaakin, poika sanoi kuitenkin olkapäitään kohauttaen. Ja niin minäkin pääsin uittamaan oikein kunnolla.
Emme jaksaneet enää uittamisen jälkeen ruveta pelaamaan, mutta me kokoonnuimme sen sijaan puutarhakeinuun pohtimaan Maurin mahdollista salaisuutta.
- Mä tiedän, miten me saadaan selville, onko se homo, sanoi Taru ja me muut katsoimme häntä odottavasti. – Miila menee ja pussaa sitä. Jos se on sen mielestä ällöttävää niin se on. Niin yksinkertaista se on.
- Miksi minä? puuskahdin.
- Kukas sitten?
- En minä, sanoi Jessi nopeasti.
- Enkä mä! Se oli Veera.
- Etkö sä muka uskalla? kysyi Taru ovelan näköisenä.
- No, ei siinä mitään, kyllä mä voin, lupasin. Tosin, jos tässä nyt piti ruveta pussailemaan niin ehkä olisin mieluummin kokeillut Repen kanssa, mutta kai tieteen takia piti uhrautua.
- Okei, odota tässä, me käydään hakemassa se, Taru masinoi ja yhtäkkiä huomasin olevani keinussa yksin. En minä pussaamista pelännyt, mitä pelättävää siinä olisi ollut, mutta oli tämä kyllä kai vähän omituista.
Ehkä kymmenen minuutin kuluttua Mauri tuli. Hän näytti kysyvältä ja jäi seisomaan keinun viereen.
- Taru sanoi, että sulla on asiaa mulle?
Harkitsin hetken pyytää häntä istumaan siihen, mutta sitten ajattelin, että jospa hän aavistaisi jotain, pelästyisi ja menisi pois, joten nousin seisomaan ja hoidin homman saman tien sanomatta mitään. Ensin en meinannut saada huuliani osumaan huulille, sillä nenämme olivat tiellä, mutta sitten keksin kallistaa päätäni niin kuin elokuvissa ja suutelin häntä. Mauri ei tehnyt mitään, ei niin mitään, joten jatkoin vain, kunnes ilma loppui keuhkoista, sitten vetäydyin irti ja katsoin tarkasti, miten hän suhtautuisi.
Mauri ei sanonut mitään, katsoi vain minua tyrmistyneenä, sitten hän alkoi punastua, kunnes näytti tomaatilta. Se oli pahan näköistä, kun hänen tukkansa oli niin oranssi.
- No? kysyin, mutta poika ei vastannut mitään, kääntyi vain kannoillaan ja juoksi pois. Hetkessä olivat Jessi ja Taru ja Veera ympärilläni.
- No, no? sanoivat hekin.
- En mä tiedä, tunnustin.
- Se juoksi karkuun, Taru huomautti.
- Joo, mutta vasta kun mä olin lopettanut. Se meni ihan noloksi.
- No eikö se tarkota just sitä?
- Se saattoi nolostua ihan muuten vaan, se on aika ujo, Jessi huomautti järkevästi ja olin samaa mieltä. Taru näytti miettiväiseltä.
- Täytyy tehdä joku toinen koe, hän sanoi ja sitten ovelta kuului kellokilkatusta, joka tarkoitti sitä, että Ruusulla oli iltapala valmiina.
Toiseksi viimeisenä iltana järjestettiin leiridisko. Oli sateinen ilta, muuten olisimme olleet puutarhassa, sanoi Ruusu. Nyt kuitenkin jouduimme tanssimaan olohuoneessa. Tanssimme ja söimme karkkia ja joimme limsaa, tosin Ulpu ja Ninnu eivät alkuun tanssineet ollenkaan, istuivat vain sohvalla katsomassa meitä nenänvarsiaan pitkin, mutta innostuivat hekin sitten lopulta. Mokomat vanhukset, ainakin viidentoista.
Tässä kohden oli jännää, että leirillä oli poikiakin. Repe oli ihan loistava, tanssi meidän kanssa ja kaikkien kanssa vuorotellen, ja Maurikin, kunhan hän ensin oli kerännyt rohkeutta aikansa. Lopulta Repe kiskoi hänet käsivarresta lattialle ja kun hän pääsi vauhtiin, hän koikkelehti siellä loppuillan. Mutta sitten kello tuli kymmenen ja Ruusu tuli sanomaan, että meidän alkoi olla aika lopetella.
- Ei vielä, Taru hätääntyi. – Me ei olla ehditty yhtään hitaita! Hän ryntäsi CD-soittimen luo ja alkoi selata levyjä. Ruusu ei sanonut mitään, meni vaan pois ja Taru laittoi jotain hempeää soimaan. Kaikki olivat jähmettyneet niille sijoilleen. Hitaat olivat tietysti vähän haastava ajatus, jos joukossa oli kaksi poikaa ja toistakymmentä tyttöä. Repe ja Maurikin näyttivät aika kauhistuneilta, mutta Repe ei pannut vastaankaan, kun Taru meni ottamaan häntä kaulasta kiinni ja Veera sammutti kattolampun niin, että huoneeseen tuli hämärää. Olin kuitenkin ehtinyt nähdä Maurin pakokauhuisen ilmeen ja arvannut hänen painuvan karkuun.
Yllätyksekseni hän kuitenkin tuli minun luokseni ja silkkaa hämmästystäni rupesin tanssimaan hänen kanssaan.
- Miksi sä teit sen? hän kysyi, hiukan änkyttäen, kun kappale oli jo melkein lopussa.
- Me haluttiin, aloitin, sillä arvasin kyllä, että hän tarkoitti sitä suukkoa. Sitten hiljenin. En minä voinut sanoa, että olimme halunneet vain ottaa selville, oliko hän homo. Ei hän kai ollut, jos hän kerran halusi tanssia minun kanssani? – Se oli vedonlyönti, sanoin sitten.
- Ai, hän sanoi vähän pettyneenä, mutta sitten hän yllätti minut täysin suutelemalla vuorostaan minua. Se ei ollut ensisuudelmani – ei sekään ollut ollut, minkä olin itse antanut hänelle – mutta ensimmäinen vähänkään kunnollinen. Aikaisemmat olivat olleet lastentarhajuttuja.
- Miksi sä teit noin? kysyin haastavasti, kun selvisin hetkellisestä hämmennyksestä, mutta siihen Mauri ei pystynyt vastaamaan. Hän päästi äkkiä irti minusta ja karkasi ulos huoneesta, joten vain Repe jäi tanssittamaan meitä kaikkia. Paitsi Ulpua ja Ninnua, he olivat kadonneet myös, katsoivat kai arvolleen sopimattomaksi tanssia itseään nuorempien poikien kanssa. Tai ehkä he pelkäsivät, etteivät kelpaisi näille?
Puoli yhdeltätoista Ruusu tuli uudestaan, sytytti valot ja sammutti musiikin.
- Nyt, hän sanoi painavasti ja otti pöydältä karkkikipot mukaansa. Tyhjiä ne jo olivatkin.
- Ei se ole homo, sanoin huonekavereilleni, kun olimme kaikki päässeet sänkyihimme.
- Ai koska se tanssi sun kanssa? Taru kysyi terävästi.
- Se pussaskin mua, sanoin.
- Uuuu!
- Mä kirjotan ton leiripäiväkirjaan, ilmoitti Jessi ja yläsänkyyn syttyi valo. Hetken ajattelin vängätä vastaan, mutta annoin olla. Ei siinä nyt mitään pahaa ollut, ja Jessin leiripäiväkirja oli kuitenkin hyvä juttu. Minä en viitsinyt semmoista tuhrata, mutta tiesin Jessin kirjoittavan muistiin kaikki minunkin asiani, samalla tavalla kuin tuntiratsastuspäiväkirjaansa joka tunnin jälkeen.
|