|
Lähettäjä: Shavo
Päivämäärä: 10.6.10 13:10:04
Yritän vähän kertoa omia mielipiteitäni Fannyn kirjoittamiin asioihin :)
Ensinnäkin russponien sukutilanteesta.
Noh, itsehän olen "uusi harrastaja", ensimmäinen russponi mulle tuli kyllä joskus v. 2004 (Prumlum- tallilta) mutta sen myin melko pian.
Seuraavat olivatkin sitten Trollvik ja Millenium, evm- sukuiset tuontiponit Ruotsista.
Olenhan minä vähän noista tunnetuista vanhoista kasvattajoista lukenut, mutta kun monien ponien sivut ovat kadonneet/ poistettu, niin hankalahan niihin on sitten ollut tutustua.
Eniten itseänikin kiinnostaa lyhytsukuiset ja uudet raviponit.
Pitkäsukuisilla kun tuntuu olevan ehkäpä 1/3 tai 1/4 osalla 3-4 polvisesta suvusta vielä sivut tallella, niin en noita vanhemman sukuisia mielelläni hirveästi katsele.
Eikä niitä ole seurattu silleen kun esim. shettiksiä ja suokkeja, siellä ei ole mitään sellaisia joita olisin pienenä tyttönä ihaillut koska kuten sanoin, olen uuden ajan kasvattaja ja aloitellut v. 2006 kasvatusta ja russponien pitoa.. :)
Samansukuisuudesta ei minusta kannata valittaa. Jokainen haluaa takuulla käyttää hyvää oria tammalleen, mikäli se on mahdollista.
Minuakaan ei haittaa yhtään, että omassa tallissa voi olla vaikka kolme raviponia samasta isästä tai emästä, koska aina voi etsiä muilta talleilta näille sitten sulhoja ja morsiammia. :)
Enemmän voitaisiin kiinnittää huomiota siihen, että tehdään erilaisia yhdistelmiä eikä tehdä samasta yhdistelmästä viittä varsaa..
Kyllä, kadun, että Trollvik x Millenium poneja on enemmänkin maailmalla, mutta toisaalta eivätpä ne ole olleet yhtään pöntömpiä käyttöponeja ;) No, virheistä oppii.
Sukutilanne on ihan ok minusta tällä hetkellä.
Toki raviponeissa saa suvut helposti ristiin, mutta kun uusia poneja tuodaan paljon koko ajan lisää.. Noh, se on hyvä että saadaan uutta verta milte koko ajan, vaikka vanhoja ja pitkäsukuisia ei minusta missään nimessä saa unohtaa.
Pitkäsukuisista en osaa sanoa mitään.
Minusta uusien sukujen tuonti ei kuitenkaan saisi laskea ponien tasoa. Jos ponilla ei tahdo kilpailla, niin kuitenkin jotain persoonallista ja yksilöllistä ponin sivuilta on minusta löydyttävä.
Myönnän kyllä, että itse saatan käyttää kolmevuotiaita juuri kilpauraansa aloittelevia oreja omille tammoille ja lainaan niitä muillekin, mutta se johtuu joko siitä että a) niillä on minusta hyvä suku ja b) tiedän, että ne tulevat omistuksessani edes jonkin verran kilpailemaan ;)
Niskakarvat nousee helposti pystyyn sellaisilla uusilla talleilla, jossa on 10-20 vasta keksittyä russia, kisakalenterissa viisi kisaa (jos sitäkään) ja kuukauden aikana talli on tehtaillut 20 kasvattia. Tällaiselta tallilta en ponia osta, enkä myöskään käytä tällaisen tallin oreja siitokseen.
Uusilta harrastelijoilta voisin väittää odottavani enemmän aktiivisuutta ja työntekoa, kun vanhoilta harrastelijoilta.
Uusia harrastajia tulee ja menee, mutta vanhoihin voit luottaa jonkin verran. (tosin osaa ne vanhatkin harrastajat tehdä katoamistempun..)
Tämä tosin saattaa vähän karkoittaakin uusia harrastajia eri rotujen/ lajien parista, kun heiltä odotetaan enemmän. (?)
Kuten Fannykin sanoi, useilla poneilla kisakalenteri on päivittämättä (vanhat harrastajat) mutta viimeistään silloin kun poni siirtyy siitokseen päivitän esim. itse sivut. Ja usein kuitenkin nappailen uusia ennätyksiä poneille tulossivuilta, vaikken ehtisi ponin kilpakalenteria joka kuukausi päivittää.
Kasvattajia on minusta melko vähän, tosin onhan russien kuvatilanne vähän huono, koska ei russponi nyt niin hirmu yleinen hevosrotu Suomessa ole.
Itselleni tulee mieleen nopeasti ajateltuna vain viisi laadukasta kasvattajaa.
Ratsurusseihin en ole tutustunut (paitsi salliksen) enkä tutustu. Tuntuu, että ratsurusspiiri on niin pissipäistä porukkaa, ettei tee yhtään mieli edes tutustua heidän poneihinsa. Poneja ei lainata ravipuolelle jalostukseen, eikä sieltä myydä varsaa uutta verta ravipuolelle tuomaan. Itse olen yhden russponin myynyt ratsupuolelle uutta verta viemään - muita ei ole kysytty mutta voisin myydä, jos kysyttäisiin.
Yhtään ei voida tehdä yhteistyötä. Olisiko se nyt niin kamalaa, jos vaikka ERJ- painoitteisella tamallakin olisi niiden viiden 100 ERJ sijoitusta napanneiden ponien lisäksi yksi raviponi? Eikös se vaan toisi arvoa tammalle - monipuolisia varsoja, eli tammastakin olisi voinut tulla varsinainen monitoimiponi. Ja sehän russ on: toimii niin ratsuna, raviponina, valjakkoponina ja missä lie lajissa :D
(eiköhän tämä riitä, kauhea hehtaariposti. olisin kai voinu viel junnailla samoja asioita mutta olkoot ^^')
|