Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Russikeskustelu 3

Lähettäjä: Fanny 
Päivämäärä:   6.6.10 13:28:08

Edellinen: http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=901039&t=901039.

Ihmeessä osallistumaan! Valmennuksessa enää yksi paikka - nopeat syövät hitaat :) (valmennus)

Minkälaisia kriteerejä tarvittaisiin kasvattaja- ja orilistalle? Tietenkin perusjutut, eli toimivat sivut ja realistisuus. Onko teille tärkeää, että kaikki pääsevät listalle vai onko tarkoituksena "erotella jyvät akanoista"?

Esim. vanhoissa kriteereissä kasvattajalta edellytetään yksi siitoskäytössä oleva russitamma. Orilistalle olisi päässyt vanhoilla kriteereillä myös 3v poni, jolla on ainakin "välttävä luonnekertomus" ja "edes jonkin verran kilpailusuorituksia" :) Tulisiko näitä tarkentaa - miten?

Haluatteko lukea orilistalla omistajien vapaamuotoisia kuvauksia oriista vai listataanko vain perustiedot? Eroteltaisiinko orit painotuslajin vai suvun pituuden mukaan?

Siinä muutama kysymys, toivottavasti herättää ajatuksia :)

Re: Russikeskustelu 3

Päivämäärä:   6.6.10 17:30:24

Lauantaina pitäis yhen isomerkkisen ponin kanssa lähteä match show'hun :) Ponin ensimmäinen julkinen tapahtuma ainakin viiteen vuoteen, kauhun ja ilon sekaisin tuntein odotellaan, mitä tuleman pitää. Alkuviikosta 10km päässä ratsastustunnillakin repi melkein pelihousunsa innostuksissaan.. Mut en jaksais kyllä millään odottaa!

sallis, tuleeko sulle Egoboyn jälkeläinen vai? Kirjavuudesta päätellen.

Ja kommentoikaas nyt noita kriteerijuttujakin! Ihan reippaasti vaan omat mielipiteet julki :) Olisi mukava saada vähän vuorovaikutusta, kun kuitenkin rotuyhdistys kyseessä :)

Päivämäärä:   6.6.10 18:18:29

Pohjanmaalla ollaan, naapuritallille pikkumätsäreihin. Muuten ihan näpsäkässä kunnossa, vaikka kaviot voiskin olla paremmassa kunnossa. Ajateltiin kuitenkin lähteä mukaan osallistumisen ilosta, ponillekin tekee varmaan hyvää nähdä välillä uusia maisemia :) Täytyy ite yrittää napsia paljon kuvia, kun jännitän tällä kertaa aidan toisella puolella.

Acanthaan tulossa siis uusia russeja :)

Lähettäjä: Veno. 
Päivämäärä:   6.6.10 18:40:00

sallis - löytyiskö kiinnostusta viedä sinne Ruotsiin myös muita sun B-kasvatteja? : ) Multa meinaan löytyisi vielä kaksi oria.

Voisko muuten järkätä russoreille jonkun jalostusarvostelun tms.? Meidän Regnbyssä voisi ainakin järjestää.

Päivämäärä:   7.6.10 09:33:00

Etusivulle.

Lähettäjä: Catu 
Päivämäärä:   7.6.10 13:10:07

Aattelin nyt tänne laittaa viestiä kun kaverin Maissin kanssa etittäisiin Russiponia tulevalle tallillemme. Mikäli teiltä löytyis (tai tiedätte) vapaita russiponeja, niin olisi mukavaa jos vastaisitte. Vähän epätoivoiselta näyttää nyt :DD (tai sit se johtuu siit et oon löhö <333) Vähän Maissin kanssa tarkkoja ollaan mutta tällä hetkellä ei ole muuta kriteeriä et ponil ois sivut ja sukukin vois olla ihan mukava. Muut me voidaan hankkia omin nokkimme. Silläkään ei oo välii, onks se tamma, ruuna vai ori. Kuviakaan ei tarvitse olla.

Eli kertokaa jos löytyy russiponi.

Päivämäärä:   7.6.10 18:10:33

No niin, kriteerejä miettimään :)

Päivämäärä:   7.6.10 20:43:43

Sallikselle kiitoksia vastauksesta!

Oripisteytys kuullostaa hyvältä, joskin aikaavievältä.
Helpompi olisi ehkä jotkin tietyt kriteerit, jotka katsotaan vaan suoraan jostain listasta. Varsinkin, kun mä en tiedä mitään rakenteen arvostelusta :) Ellei tietty joku muuta ota listaa päivitettäväkseen.

Kaikki ehdotukset kuitenkin hyviä!

Lisää vaan tulemaan :)

Lähettäjä: Eevi 
Päivämäärä:   8.6.10 15:07:36

Mä voisin yhtyä tässä kasvatti listassa Salliksen ajatukseen siinä että listalle pitempi aikaiset kasvattajat eli "ei viikon pystyssä olleet tallit", koska siinä vaiheesa ei vielä näe onko kyseinen talli vain jonkun ohi menevä inspis vai rupeaako homma oikeasti pyörimään ja pysyy kuviossa..
Ja minusta nuo poni vaatimukset (yksi ori ja muutama tamma) ja kasvattien määrä (5 russi kasvattia) kuulostavat ihan fiksuilta, silloin listalle pääsevät pienetkin kasvattajat (muutaman ponin tallit joilla kasvatustoiminta kuitenkin jatkuvaa) muttei kuitenkaan "yhden russivarsan kasvattajat"..

Orilistalle mielestäni olisi kiva että pääsisivät kaikki oriit joihin huomaan että on panostettu (edes jonkin verran). Eli sellaiset joiden kanssa on tehtykin jotain eikä pelkästään siirretty tiedot valmiiseen sivupohjaan ja se on siinä.. Koska ponit joiden kanssa ei ole tehty yhtään mitään ovat myös helposti unohduksiin jäävää sorttia..
Ilmesisikö se sitten orin sivuilta jonkunlaiseen toimintaa osallistumisena tai luonne selostukseen ja/tai muihin teksteihin panostamisena niin mielestäni kaikki vaihtoehdot ovat samanarvoisia koska kukin tekee tavallaan..
Eli mielestäni siinä kohtaa ei pitäisi niinkään arvioida oreja ja päästää vain parhaat yksilöt listalle koska eri ihmisillä on eri käsitykset parhaista, vaan juuri karsia joukosta lähinnä pois sellaiset jotka on hätäsesti tehty koska ne myös hätäsesti jäävät unohduksiin (eli sama homma kuin listattavien kasvattajien kanssa).. =)

Ja orilista minulla ei muuta ajatusta ihmeemmin kuin se että ainakaan painotuksen mukaan minusta ei oli oleellista oreja jaotella, ja se voi olla vähän vaikeaakin kun on kuitenkin oreja joilla ei selvää painotusta (monitoimiponit jotka tekevät vähän kaikkea) ja varsoista kun voi tulla oikeastaan mitä vain.
Omistajien kuvaukset voisivat olla kiva juttu, se voisi tuoda oreja vähän erilailla esiin ja erottumaan toisistaan.

Tässä mun ajatuksia mitkä asiat olisivat missäkin tärkeitä, valitan ettei osannut ruveta selviä kriteeri ehdotuksia tekemään.. :D
(salliksen kasvattilista kriteeri ehdotus on musta hyvä ja ehkäs sit orilistan vanhat kriteerit olisivat riittävät karsimaan orilistalta pois ne hätäisesti väsätyt joihin ei oo yhtään panostettu)

Lähettäjä: Shavo 
Päivämäärä:   8.6.10 15:40:20

Lähettäjä: sallis.
Päivämäärä: 7.6.10 20:02:17

Mä en osaa orilista-asiaan sanoa oikein mitään. Oreja kuitenkin on niin paljon, ja moni niistä ihan laadukkaitakin. Pitäisikö tehdä niin, että anotaan pääsyä sinne, ja orilistan vastaava pisteyttää oriit (rakenne, meriitit, jälkeläiset, luonne?) ja x pistemäärän saaneet pääsevät listalle (sen enempää pisteitä kertomatta). En mä tiedä :D

Jälkeläiset ainakii pisteytyksestä pois - nuori ori joka ilmoitetaan listalle juuri sen takia että saisi jälkeläisiä, niin niin.. :DD
Vai pitääks sinne sitte ilmottaa poni jolla on jo 5-10 jälkeläistä? ^^

Minusta orilistalle vaatimuksia ei pitäisi kauheasti laitella, koska eikö tarkoitus ole kuitenkin saada mahd. monta vaihtoehtoa listalle? Toki toimivat, siistit ja asialliset sivut ovat hyväksi. Orien kuvauksessa voisi sitten lukea jotakin suvusta tmv, mutta kauheita vaatimuksia ei kannattaisi laittaa. Eikö se ole jokaisen tammanomistajan valinta, minkätasoisia oreja haluaa käyttää? :)

Päivämäärä: 7.6.10 20:02:17

Kasvattajalistan suhteen itse tietenkin toivoisin, että henkilö on mahdollisimman pitkäaikainen kasvattaja (eli viikon pystyssä ollutta russitallia ei sinne heti lisättäisi), oreja vähintään 1, tammoja vähintään pari, kasvatteja vähintään 5kpl?

Minusta oreja ei tarvitse kasvattajalla olla. Vai kuinka monella IRL kasvattajalla on itsellään ori? Orejahan voi aina lainata muilta talleilta, mikäli haluaa pistää kaiken panostuksensa vain laadukkaisiin, menestyksekkäisiin siitostammoihin. Aina voi etsiä ja valita mahd. laadukkaita siitosoreja muilta talleilta, ja siten ei tule käytettyä varmaan samaa oria useaan otteeseen kun voi käyttää useampaa eri oria, eli orin pitovaatimusta ei minusta kasvattajalla pitäisi olla :)

Mutta samaa mieltä olen, että pitkäaikaisia kasvattajia vaan listalle - yhden viikon ihmeitä ei tarvitsisi listalle ottaa tai sellaista, joka on kuukausi sitten perustettu ja kasvatteja on EVM- sukuisista, kisaamattomista vanhemmista 20kpl, sillä tässä voidaan sitten miettiä onko se laadukasta ja pitkäaikaista kasvatusta..

Päivämäärä:   8.6.10 15:42:02

"Toki toimivat, siistit ja asialliset sivut ovat hyväksi."
Ääääh, siis perusvaatimus ;D
Kyllä te ymmärrätte mitä tarkoitan :3

Päivämäärä:   8.6.10 18:52:41

Shavon pointti oriasiasta hyvä - eihän oma jalostusori ole oman kasvatuksen elinehto :)

Miten sitten määrittelisitte "pitkäaikaisen kasvattajan"? Ihan kylmästi joku tietty kuukausimäärä? Holstein-topikissa oli pyöritelty eri kriteerejä, esim. juuri kasvatustoiminnan ikää. Tallin perustamisajankohtahan voi olla vain lukuja sivuilla.

Orilistalla oleellisinta olisi näillä näkymin siis selkeästi toimivat ja siistit sivut. Virtuaalirussipiirit eivät ole kovin laajat, joten lienee kaiketi rikkaus saada paljon vaihtoehtoja esille. Kuten Shavo kirjoittelikin, tammanomistajilla voi olla ihan ääripäämieltymykset :)

Jaottelu taitaa olla käytännöllisin ehkä suvun pituuden mukaan?

Päivämäärä:   9.6.10 15:36:21

Yritin eilen kokeilla jonkinlaista raakaversiota orilistasta, mutten saanut taulukkokoodia toimimaan. Kokeilen tänään uudestaan.

Lisää mielipiteitä kehiin!

Lähettäjä: sallis. 
Päivämäärä:   9.6.10 15:52:36

jos Fannylla jotain ongelmaa koodien kanssa, niin multa voi kyllä kysellä apua pikkuongelmiin. Jotain osaan, ehkä. En tosin ehdi istuskella koneella kuin töissä ja hetken iltaisin, mut jos joskus satutaan samaan aikaan meseen, niin.. :)

Päivämäärä:   9.6.10 16:10:50

Tosi hyvää keskustelua muuten täällä, sai ajattelemaan russikasvattajan näkökulmasta.

Mitä mieltä olette russien sukujen tilanteesta? Onko samansukuisuus ongelma? Omasta mielestäni vielä lyhytsukuisille riittää valinnanvaraa, mutta pidempisukuisilla löytyy aina se jokin sama poni jostain vaanimasta!

Myönnän, että oman kasvatuksen ollessa todella pienimuotoista ja kiinnostukseni kohdistuessa lähinnä raviponeihin, yritän ensisijaisesti valita esim. tammalleni raveissa kilpailleen orin (kelpaa siis monitoimiponikin, mutta jonkinlaista ennätystä olen edellyttänyt). Eräässä myyntitopikissa yksi harrastaja kommentoi asialliseen sävyyn kysymykseen "miksei kasvattini mene kaupaksi?", että vanhemmilla on jo ennestään paljon jälkeläisiä. Onko monikin samaa mieltä?

Itse en ole ajatellut tätä. Ostan poneja sukumieltymyksieni mukaan: tiedän tarkalleen mistä poneista pidän ja usein senkin, mistä poneista haluaisin ori- tai tammavarsan. En ajatellut sukujen yleisyyttä, esim. ensimmäisen tvärgåendelaisen ostin viime vuonna, jolloin kys. orilla oli jo n. 40 jälkeläistä. Olen kyllä tyytyväinen ponikokoonpanoon tällä hetkellä, mutta mielen perukoilla kolkuttelee ajatus onko tämä ja tämä poni vuoden kahden päästä suvullisesti "turha". Reaali-ikääntymisellä on hyvät puolensa ja haittansa. Suurimalla osalla siitosponeistani on ennestään jälkeläisiä, tosin viimeisimmät parin vuoden takaa.

Tai kasvattajien tilanteesta? Tältä istumalta osaan luetella kahdeksan kasvattajaa (puolet käytännössä ravitalleja?), toisten kasvatus pienimuotoisempaa kuin toisten ja joidenkin tallien tämänhetkisestä olemassaolosta en osaa sanoa mitään.

Taidan jatkaa jossain vaiheessa toiseen viestiin :) Ottakaa kantaa!

Päivämäärä:   9.6.10 16:21:15

sallis, mulla ei oo tällä hetkellä meseä käytössä. Voin kuitenkin lähettää sähköpostia, kun en viitsi ruveta tätä ketjua täyttämään millään koodinpätkillä :)

Kuinka ennakkoluuloisia olette uusia kasvattajia kohtaan? Toisaalta, en ole tainnut viime aikoina kovin montaa myyntitopikkia löytää, jossa olisi tuntemattompia/uudempia russikasvattajia.. Mutta esim. aloittelevan russikasvattajan kaupatessa ensimmäisiä kasvattejaan. Ja jos nyt tykittäisin vielä kysymyksilläni, niin mikä teille on ponissa tärkeää hankintahetkellä niin virtuaalirussin ostotilanteessa kuin orin valitsemisessa tammalle? Kuinka suuria tekijöitä ovat esim. kasvattajan tai orin omistajan nimi (--> "laatutakuu"?!)/suvun meriitit/suvun tasaisuus?

Vastailen itse kohtapuolin.

Päivämäärä:   9.6.10 17:12:23

Nykyään kiinnitän huomiota suvun tasaisuuteen. En tosin orjallisesti, mutta pääasiassa pyrin valitsemaan tammalleni orin, jolla on samanpituinen suku. Ostaessani ponia asialla ei ole suurempaa väliä, suvultaan epätasaiset ponit eivät ole Ruutilassa kovin suuressa alakynnessä. En tiedä, onko kasvattien jalostus mahd. tasasukuisiksi takana alintajuntainen yritys saada tulevaisuudessa kasvatteja kaupaksi vai mikä. Nykyään, kun joutuu niin useasti lukemaan "harmi, olisipa tuo ollut tasasukuinen..". Pariin otteeseen oon ihastellu jotain mun ponia, kauhistunut katsoessani tarkemmin sen sukutaulua, mutta ihastellut taas yleisilmettä :)

Koska oma kasvatus, kuten sanottu, on niin hirveän pientä - tai oikeastaan vain yksinkertaisesti hidasta (tosin ihan tarpeeksi nopeaa mulle), niin yritän valita mahdollisimman mieluisat orit. Aina se ei ole arvokisasijat, suku tai ennätys, mutta joku vaan natsaa niin täydellisesti. Oon huomannut, että varsinkin evm-poneissa mulla on tälläisia oreja, joita seuraan aika aktiivisestikin. Ennätys ja statistiikka jäävät sivummalle, arvostan kyllä suurkilpailumenestystä ("VRER:n viralliset" ainakin, sekä pari muuta vakiintunutta B-ponien arvokisaa), sillä itselleni ne ovat olleet järkyttävän isoja merkkipaaluja näiden kahden aktiiviravirusseiluvuoden aikana, kun mitään varsinaisia kanssakäymistä ei muiden harrastajien kanssa ole ollut ja oon puuhaillu lähinnä omissa oloissani uskoakseni melko matalalla profiililla.

Pitkäaikaisempien tallien orit ovat usein etuasemassa
valinnan suhteen, sillä tallin toiminnasta ja omistajasta on jo jonkinlainen käsitys. Jotkut tallit on sellaisia, että vaikka ponien sivut olisivatkin koruttomammat (ts. kisakalenteri rahaa jälkijunassa, luonne voi olla keskeneräinen tms.), tietää, että useimmissa tapauksissa ne eivät ole silti omistajalleen mitään tähdenlentoja. En oikein osaa selittää. Mulle on muodostunut myös sellainen - vääränlainen(ko?) - kuva, että pitkän linjan kasvattajat on nähny kaikenlaista eivätkä ole kasvattien suhteen niin vaativia kuin esim. aloittelevat kasvattajat, jotka ehkä joissain tapauksissa panevat koko toivonsa ensimmäisiin varsoihin :) Täytyy myöntää, että Ruutilan ekat kasvatit ovat lunastaneet jo paikkansa merkityksekkäinä poneina osana virtuaaliharrastustani, vaikka niiden tulevaisuus olisi minkälainen. Ei tästä (= kasvatuksesta) mitään hurjaa nousutähteä ole näköjään tulossa, vaikka sitä kuinka hartaasti toivoisin, mutta tärkeintä on, että se on itselleni kiintotähti :)

Reaali-ikääntymisen kanssa kasvatus ei järjellä ajateltuna voikaan olla yhtä tehokasta, kuin ikääntymisellä "kuukausi = virt. vuosi" parhaimmillaan. Pääasiassa virtuaalihevoset on mulle viihdyttävää ajanvietettä eikä ole mikään ensisijainen tarkoitus miellyttää muita. Yritän pitää touhun rentona, mutta samalla haaveilen ehkä vähän ristiriitaisesti pääseväni vaikuttamaan virtuaalirussien sukuihin. Mulla on isoimmista ravitalleista suosikkeja, joilla vierailen usein ja joiden kasvatustyötä ihailen. Sen suuremmin nimiä mainitsematta, arvostan niissä sitä, että tehdään rohkeasti sitä mitä halutaan (ja yleensä tiedetään mitä tehdään) välittämättä siitä, meneekö joka ainut varsa kaupaksi vai ei. Mulla on ittelläni sensuuntainen tavoite, saada yhdistettyä samalla kertaa joustavuus ja määrätietoisuus omaan kasvatustyöhön.

Taisin ajelehtia vähän sivuun aiheesta, mutta kertokaa mitä ajatuksia teksti herättää - vai herättääkö mitään.

Päivämäärä:   10.6.10 12:06:27

Kirjoittelin kommentit valmennukseksta. Kiitos osallistuneille!

Päivämäärä:   10.6.10 13:10:04

Yritän vähän kertoa omia mielipiteitäni Fannyn kirjoittamiin asioihin :)

Ensinnäkin russponien sukutilanteesta.
Noh, itsehän olen "uusi harrastaja", ensimmäinen russponi mulle tuli kyllä joskus v. 2004 (Prumlum- tallilta) mutta sen myin melko pian.
Seuraavat olivatkin sitten Trollvik ja Millenium, evm- sukuiset tuontiponit Ruotsista.
Olenhan minä vähän noista tunnetuista vanhoista kasvattajoista lukenut, mutta kun monien ponien sivut ovat kadonneet/ poistettu, niin hankalahan niihin on sitten ollut tutustua.

Eniten itseänikin kiinnostaa lyhytsukuiset ja uudet raviponit.
Pitkäsukuisilla kun tuntuu olevan ehkäpä 1/3 tai 1/4 osalla 3-4 polvisesta suvusta vielä sivut tallella, niin en noita vanhemman sukuisia mielelläni hirveästi katsele.
Eikä niitä ole seurattu silleen kun esim. shettiksiä ja suokkeja, siellä ei ole mitään sellaisia joita olisin pienenä tyttönä ihaillut koska kuten sanoin, olen uuden ajan kasvattaja ja aloitellut v. 2006 kasvatusta ja russponien pitoa.. :)

Samansukuisuudesta ei minusta kannata valittaa. Jokainen haluaa takuulla käyttää hyvää oria tammalleen, mikäli se on mahdollista.
Minuakaan ei haittaa yhtään, että omassa tallissa voi olla vaikka kolme raviponia samasta isästä tai emästä, koska aina voi etsiä muilta talleilta näille sitten sulhoja ja morsiammia. :)
Enemmän voitaisiin kiinnittää huomiota siihen, että tehdään erilaisia yhdistelmiä eikä tehdä samasta yhdistelmästä viittä varsaa..
Kyllä, kadun, että Trollvik x Millenium poneja on enemmänkin maailmalla, mutta toisaalta eivätpä ne ole olleet yhtään pöntömpiä käyttöponeja ;) No, virheistä oppii.

Sukutilanne on ihan ok minusta tällä hetkellä.
Toki raviponeissa saa suvut helposti ristiin, mutta kun uusia poneja tuodaan paljon koko ajan lisää.. Noh, se on hyvä että saadaan uutta verta milte koko ajan, vaikka vanhoja ja pitkäsukuisia ei minusta missään nimessä saa unohtaa.
Pitkäsukuisista en osaa sanoa mitään.

Minusta uusien sukujen tuonti ei kuitenkaan saisi laskea ponien tasoa. Jos ponilla ei tahdo kilpailla, niin kuitenkin jotain persoonallista ja yksilöllistä ponin sivuilta on minusta löydyttävä.
Myönnän kyllä, että itse saatan käyttää kolmevuotiaita juuri kilpauraansa aloittelevia oreja omille tammoille ja lainaan niitä muillekin, mutta se johtuu joko siitä että a) niillä on minusta hyvä suku ja b) tiedän, että ne tulevat omistuksessani edes jonkin verran kilpailemaan ;)

Niskakarvat nousee helposti pystyyn sellaisilla uusilla talleilla, jossa on 10-20 vasta keksittyä russia, kisakalenterissa viisi kisaa (jos sitäkään) ja kuukauden aikana talli on tehtaillut 20 kasvattia. Tällaiselta tallilta en ponia osta, enkä myöskään käytä tällaisen tallin oreja siitokseen.

Uusilta harrastelijoilta voisin väittää odottavani enemmän aktiivisuutta ja työntekoa, kun vanhoilta harrastelijoilta.
Uusia harrastajia tulee ja menee, mutta vanhoihin voit luottaa jonkin verran. (tosin osaa ne vanhatkin harrastajat tehdä katoamistempun..)
Tämä tosin saattaa vähän karkoittaakin uusia harrastajia eri rotujen/ lajien parista, kun heiltä odotetaan enemmän. (?)

Kuten Fannykin sanoi, useilla poneilla kisakalenteri on päivittämättä (vanhat harrastajat) mutta viimeistään silloin kun poni siirtyy siitokseen päivitän esim. itse sivut. Ja usein kuitenkin nappailen uusia ennätyksiä poneille tulossivuilta, vaikken ehtisi ponin kilpakalenteria joka kuukausi päivittää.

Kasvattajia on minusta melko vähän, tosin onhan russien kuvatilanne vähän huono, koska ei russponi nyt niin hirmu yleinen hevosrotu Suomessa ole.
Itselleni tulee mieleen nopeasti ajateltuna vain viisi laadukasta kasvattajaa.
Ratsurusseihin en ole tutustunut (paitsi salliksen) enkä tutustu. Tuntuu, että ratsurusspiiri on niin pissipäistä porukkaa, ettei tee yhtään mieli edes tutustua heidän poneihinsa. Poneja ei lainata ravipuolelle jalostukseen, eikä sieltä myydä varsaa uutta verta ravipuolelle tuomaan. Itse olen yhden russponin myynyt ratsupuolelle uutta verta viemään - muita ei ole kysytty mutta voisin myydä, jos kysyttäisiin.
Yhtään ei voida tehdä yhteistyötä. Olisiko se nyt niin kamalaa, jos vaikka ERJ- painoitteisella tamallakin olisi niiden viiden 100 ERJ sijoitusta napanneiden ponien lisäksi yksi raviponi? Eikös se vaan toisi arvoa tammalle - monipuolisia varsoja, eli tammastakin olisi voinut tulla varsinainen monitoimiponi. Ja sehän russ on: toimii niin ratsuna, raviponina, valjakkoponina ja missä lie lajissa :D

(eiköhän tämä riitä, kauhea hehtaariposti. olisin kai voinu viel junnailla samoja asioita mutta olkoot ^^')

Päivämäärä:   10.6.10 13:17:26

Niin ja sanottakoon vielä, että kaikki Narriksen russponit toimivat myös selästä käsin - se on olennainen osa raviponin treenausta ja mukavaa vaihtelua poneille. Kaikki opetetaan tekemään vähän töitä kentällä sekä hyppäämään pieniä (ja osa isompiakin) esteitä. Myös laukkavedot yms. kuuluvat ponien treeniin, ja montéillaanhan niillä myös.

Tosin onhan se sama myös suomenhevospuolella, minunkin yhdellä parhaalla suomenhevosravitammalla on ratsu emänä, ja tämä ratsuemä on ee. Virtuaalikriterium kakkoselle :p

Se on vaan niin typerää kun nykyään tuijotetaan sokeaasti sitä painoitusta eikä koulu- ja esteponiakaan voi astuttaa keskenään - eihän se muuta tekisi kun hyppisi kouluaitojen yli tai heittelisi piruetteja esteradalla, hoh hoijaa :P

Päivämäärä:   10.6.10 19:38:54

Toi lajipainotus on mielenkiintoinen juttu. Kaikki omat russit ravikäytössä - muutamat VRY:n kisat, Hillavan aikoina joitain tarinakisoja, pari PLJ:n laukkalähtöä jne. on tullut kokeiltua, mutta jotenkin perinteiset ratsastuslajit ei kiinnosta yhtään. Valjakkoajoonkaan en ole tutustunut yhtä kilpailua enempää, vaikka laji näin mietittynä kuullostaakin melko mielenkiintoiselta. VRL:n toiminnassa en ole ollut mukana muuten kuin rekisteröimällä ponit, jos kasvattaja on sitä erityisesti pyytänyt.

Mulla on ainakin omasta mielestä tosi kivoja, suvullisesti "vanhoja" poneja (joidenkin mielestä ehkä samaa massaa), jotka oon hankkinut raviponeiksi, vaikka suvuissa ei ole ainuttakaan ennätystä. Lähes kaikilla mun pitkäsukuisilla poneilla on lähipolvet täynnä meriittejä KTK-palkinnoista YLA-palkintoihin (tosin useesti ekat vanhemmat on vaatimattomampia/kadonneita). Tiedän, että sitä perinnettä ne eivät meillä tule 98% varmuudella jatkamaan :) Pitkät suvut on Ruutilan poneilla yhtä sekametelisoppaa, mutta hyvällä tavalla. Yks timantti siitostamma mulla on tallissa, kun ajattelee kiinnostustani pitkäsukuisia ja ravirusseja kohtaan: ensimmäisessä linkitetyssä kahdessa polvessa kaikilla ennätykset ja vähän arvokisamenestystä ja ne on tosi vanhoja ravirusseja, ehkä niitä melko ensimmäisiä. Tykkään seurata myös isä- ja emälinjoja, vaikka niillä ei virtuaalisesti mitään käytännön merkitystä olekaan.

Itekin oon tosi uusi kasvattaja, eka oma virtuaalitalli (russeja) oli v. 2005, mutta kasvatteja tuli vain pari. En silloin tutustunut muihin kasvattajiin enkä tiennyt mitään virtuaalirussien tilanteesta. Suvut on alkanut kuitenkin vuosi pari sitten kiinnostaa - huomaan, että mulla on tietynlaisia kausia, kun fanitan pitkäsukuisia ja kausia, kun haluisin heittää koko tallin evm-painotteiseksi. Ehkä evm-poneissa on viime aikoina alkanut mua viehättää se näky, että niiden kanssa on ravipuolella ponnahtanut ihan uusia kasvattajatuttavuuksia, niille on yleensä aina kysyntää ja se, että niitä on ravitulokset ja mestaruudet täynnä. Säännöllisesti tarkistan löytyiskö suurkilpailutuloksista jotain pitkäsukuisia sulhoja, mutta ei kun ei. Tuntuu, että pitkäsukuiset on tällä hetkellä jotenkin väljähtäneitä ja on ollut jo pidemmän aikaa.

Tuli jotenkin huono omatunto, kun ajattelee itse jalostavansa niin suoralta kädeltä vain raviponeja.

Lähettäjä: Leandra 
Päivämäärä:   10.6.10 19:45:09

sallis kai me sitten ollaan :((

Päivämäärä:   12.6.10 19:38:58

Päivämäärä: 10.6.10 19:41:48

Oonkohan mä Shavon luokittelema @!#$.. :D

No et tietenkään ole :D
Vaan nimeltä mainitsemattomat, ketkä eivät voi lainata ratsuponejaan ravipuolelle tai myydä yhtä ylimääräistä varsaa tuomaan uutta verta.

Leandrasta en mee sanoo mitään ku en tunne koko tyyppiä =P

Päivämäärä:   12.6.10 20:23:32

Mätsärit koettu! Oon viimeks ollu minkäänlaisissa näyttelyissä viimeks Turussa ponikunkkareiden yhteydessä (vuosi 2005 vai -06 kenties?), ihan uus tilanne siis. Olin jo vähän paniikissa perjantai-iltana, kun olin kuumeen kourissa, mutta tänään olin onneksi jo lähtökunnossa :)

Mainostan taas vaihteeksi tuontiponeja. Paria uutta hankintaa lukuun ottamatta kaikki ovat jo hyvässä kisavireessä. Värejä, säkää, ikääntymistä saa tietty muuttaa, niihin ei tarvi takertua :) Uusille kodeille ei kauheita vaatimuksia, pääasia että saavat sivut järkevässä ajassa ja parhaimmassa tapauksessa jotain aktiviteettiä elämäänsä. Loistavia monitoimiponeja, vaikka ovat tähän mennessä kilpailleetkin vain ravilähdöissä. Oon tainnu ilmoittaa niitä melkein kaikkia Narrilaivan raveihin täksi kuuksi.

Lähettäjä: namusetä 
Päivämäärä:   16.6.10 23:00:47

Meidän uudet tulokkaat :-) Stina & Adrien.

Päivämäärä:   17.6.10 09:52:51

Meiltä olisi mahdollista varata Juolukan ensimmäinen kasvatti :-). Jos sopivaa kotia ei tälle löydy, niin pidän sitten luultavammin itselläni.

o./t. Odon ***
synt. 31.07.2010
i. Lion King Luned
e. Barbie B
Myyntiehdot

Päivämäärä:   17.6.10 15:00:36

namusetä, Onnelan Portlovin vanhempien osoitteet:

freewebs.com/onnelanratsutilatalli/vilma.htm
freewebs.com/onnelanratsutilatalli/monni.htm

En oo aikaisemmin huomannutkaan, etten oo lisänny vanhempien osoitteita orin sivuille..

Lähettäjä: Laura 
Päivämäärä:   17.6.10 15:14:44

Mikäs on Russien tilanne vrl maailmassa?
Itsellä olisi kiinnostusta perustaa talli jossa kasvatettaisiin pienesti Russeja (alkuun evm sukuisia useampi ja ehkä pari 2-3 polvista) ja siinä rinnalla sitte ois muutama harvinaisen rodun edustaja. Kysymys kuuluukin vain että tarviiko virtuaalimaailma enempää russeja? :)

Päivämäärä:   17.6.10 15:17:55

Aina tarvitaan uusia (ja pitkäikäisiä) kasvattajia :)

Päivämäärä:   17.6.10 15:20:46

Fanny, mä huomasin Niksunkin sivuja tehdessäni (kun lisäsin sen 3-polven) et Loren ja Ronellan sivuillakin ne linkit vievät vain heidän omille sivuilleen :) mutta kiitos nyt tiedosta (:

Päivämäärä:   17.6.10 15:21:31

Itselle Russit on rotuna ihan tuntematon. Raviponi hommista en tiedä mitään joten omista poneistahan tulisi sitten suurella todennäköisyydellä ratsuja kaikista, onko ratsurussit kuin yleisiä vai viekö ravirussit voiton?
Russeille ei tunnu edes kovin helpolla kuvia löytyvän joten katsotaanko kieroon jos on (ainakin alkuun) vapaasti kopioitavat?

Päivämäärä:   17.6.10 15:31:22

Laura, kyllä luulisin ravirusseja olevan vähän enemmän kuin ratsurusseja. Omat russini on yleispainoitteisia tai valjakkopainoitteisia. Yksi ravi & valjakkopainoitteinen tällä hetkellä löytyy, ihan vaan oman mielenkiinnon vuoksi raveja kohtaan (:.

Päivämäärä:   17.6.10 15:33:37

namusetä, okei :)

Päivämäärä:   17.6.10 15:36:10

namusetä, täytyy korjailla jossain vaiheessa :)

Päivämäärä:   17.6.10 15:41:41

Mä taas itse kuvittelisin ratsurusseja olevan enemmän.. Mutta en toki tiedä kaikkia raviharrastajia, mutta mitä nyt russeja oon tässä 7-8v virtuaalisesti kasvattanut, niin mun mielestä ratsurusseja on enemmän. Toki russit on niin monitoimiponeja, että ne voi kilpailla ihan mitä tahansa ollen silti "ratsu-" tai "raviponeja", mutta..

Vapaastikopioitavia kuvia ei tosiaankaan katsota kieroon - ainakin toivon näin. Ja oikeasti niitä kuviakin löytyy monelta, ihmiset ovat vaan niin itsekäitä ja laiskoja, etteivät välttämättä edes vilkaise "ei nimekkäiden" ihmisten kuvaruinaustopiceja. Multa voi aina löytyä laidunkuvia yms kasvateille mukaan, mutta rakennekuvia taas vähän vähemmän. Ja ruotsalaiset farmit ovat antavat usein erittäin mielellään lupia kuviinsa :)

Päivämäärä:   17.6.10 15:44:17

sallis. / Sun ihanan ponin takia mulla on nyt hirvee russi kuume :D
Mut hyvä jos ei katota kopioitavia kieroon, täytynee siis alkaa kehitellä tätä ideaa etiäpäin ja sitten alkaa tonkimaan jotai ruotsalaisia farmeja :)

Päivämäärä:   17.6.10 15:46:44

Laura > kai me puhutaan nyt siitä ponista, jonka sä ostit, eikä mun irl-ponista? :D (ei siinä, onhan sekin ihana)

Mutta mä ehdottomasti toivon uusia russiharrastajia tähän sisäsiittoiseen (wat?) joukkoomme, ja jos ei muuten, niin mielelläni itse autan kaikin mahdollisin tavoin.

Päivämäärä:   17.6.10 16:12:56

sallis. / Siitä puhutaan jonka ostin XD Sait just yhen autettavan :)

Päivämäärä:   17.6.10 16:44:31

sallis. / saat sä sitäki esitellä jos tahot :D

Päivämäärä:   17.6.10 16:45:43

Hmm onko kenelläkään tietoa onko Dimmig nimistä tallia kenelläkään pystyssä :)

Päivämäärä:   17.6.10 16:46:49

Laura, en oo kyl ainakaan kuullut :p

Päivämäärä:   17.6.10 16:54:56

sallis. / Ihanan karvanen noissa talvikuvissa <3 Mullekki tommonen :o

Päivämäärä:   17.6.10 16:59:13

sallis., onpas siitä tullut isotyttö jo (:

Päivämäärä:   17.6.10 17:03:04

namusetä / Jes 8))
sallis. / Karvaset hevosvaavat on sulosia :) Meilläki on tallilla semmone ~1kk ikäne russi vauva :3

Innokkaita koodaajia löytyiskö täältä? Tämmönen pohja kaipailis koodaajaa :)
Palkaksi pystyn ainakin tuomaan ja valmentamaan :) Kisaaminenkin onnistuu koulussa ja esteillä. Valmennusnäyttö, tuontinäyttö

Päivämäärä:   17.6.10 17:12:54

sallis. / Isä on Juter KL ja emä on Autumn :)

Päivämäärä:   17.6.10 17:23:29

voii toi ratsuponivarsa on söpö <3

Mä haluaisin kyl niin nähdä russeja ihan irl, kun en oo koskaan nähny :-D tosin tuol niinisalon tallilla on russ x she risteytysponi, mikä on kyl ihan shettiksen kokonen ja näkönen.

Päivämäärä:   18.6.10 18:30:45

Nouskaamme :D

Ite oon saanu jo huimat kaks russia + salliksen Jaliyah B tamman sekä kaks ABC hummaa jo tuohon tulevaan talliin :)
Pohjan koodausta tosiaan odottelen jos ei kukaan koodaa niin ... voi kaninpoikane sentään :D

Päivämäärä:   18.6.10 22:02:37

Te ootte tänään epäaktiivisia 8)

Päivämäärä:   18.6.10 22:29:38

No ollaa juu :D mut ostakaa barbien varsa pois, jos on kiinnostusta :-)

Päivämäärä:   19.6.10 15:33:00

Onkos kellään hajuu tän tallin omistajasta kuka on ja yhetistietoi.. Kun talli ilmeisimmin jääny unohduksiin.. (tallin meilistä ei tavota.. yllätys yllätys..)
Mulla kun kaksi kasvattia myyty tuonne ja meinasin kysellä ovatko ilmeisesti palautumassa minulle vai vieläkö meinaa jotain niiden kanssa tehdä (mitä suuresti epäilen).. Jos ei kellään hajua taidan ottaa ponit takaisin enempää kyselemättä ja koittaa etsiä uudet kodit jos löytyy kiinnostuneita..

Päivämäärä:   19.6.10 15:36:25

Eevi, vieraskirjassa hän on vastannut viimeksi tammikuussa, joten kaippa talli on jäänyt unholaan. :p Ja hevosten sivuilta päätteli nimestä vaan, että se on Rez.

Päivämäärä:   19.6.10 20:41:48

Jep, samoin päättelin et talli on jääny unohduksiin..
Joo ja ton nimen tiedän kans mut on liikkunu useammil nimil luullakseni ja en tiedä mil nykyään vai onko henkilö enää kuvioissa itse ollenkaan vai vai..? =)

Päivämäärä:   20.6.10 19:31:24

Uah. Eikö oikeesti ois ketään ihanaa ihmistä palkkaa vastaan koodaamaan pohjaa? Ku oma talli ei pääse etenemään ilman :(

Lähettäjä: Andiee 
Päivämäärä:   20.6.10 20:13:52

Oho, tästä aiheesta on tullut jo kolmas topa. Olen aivan ulkona keskustelusta. :-D
Mulla on nyt lähtenyt käyntiin pieni ravirussiprojekti lähtenyt käyntiin, että varautukaa siihen että täälläkin kyttäilen isä ja emä-ehdokkaita... :-)

Päivämäärä:   21.6.10 20:34:37

Täällä on taas hiljaista. Mä täs mietiskelen, vaikka pitäs muutamalle evm-sukuselle tehdä sivut. Nooh, kyl sen kerkee sitten ku muilla on tekstit valmiina :--)

Lähettäjä: TJS 
Päivämäärä:   23.6.10 15:50:31

Kellään ylinmääräisiä russien maitovarsakuvia? Poneille etsiskelen, joten jonkunlainen rakennekuva oltava.

Ja samalla kyselen myös kasvattajanimi ehdotuksia kun tallin nimi on Elit Ponnyer. * EP *, Elit's *, *'Elit mm. ehdokkaina, tähti tarkoittaa nimen paikkaa.

Päivämäärä:   26.6.10 15:00:02

sallikselle vaan kiitoksia kun aina linkittelee noita samperin varsakuvia noista ihanista russponeista :3
Tuttava osti just russin jota oon saanu käydä ajamassa ja ihastelemassa pariin otteeseen, niin arvatkaa auttaaks toi salliksen linkittely asiaan.. XD

Mutta onneks olen vielä semi-köyhä eikä paikkaakaan (mukamas) ole ponille, vaikka kyllähän tohon yhteen paikkaan saisin sen viedä ja ois edullinenkin, kun tarvis vaan ruuat maksaa.. Mutta onneks ei oo sitä paria tonnia, mikä tarvitaan siihen ponin ostoon. Muka. Ei ole ei ole ei ole. :3

--

Miekin oon päivitellyt Narriksen russponien sivuja, ihan mukavasti ovat pärjänneet.
Nyt jäi tosin tosi isomäärä poneja jalostukseen. Varsovat siis mulle yhdet varsat, ja sitten kun sivut on päivitetty yritän tehtailla niille varsoja jotka saisin myytyä...

Alkaa olemaan noita ravirusseja pikkasen liikaa (20kpl) niin oli pakko saada joitain pois. Ja nyt kun niiltä tulee varsat, niin ne saa ikääntyä ihan oikeesti sen 2kk on 1vv, niin sitten on taas aikaa kilpailla niillä, kun osa nyt kilpailevista jää pois.. ^^

Päivämäärä:   26.6.10 15:09:29

Mä oon raahannu ne jo ! :-D

Ostakee joku hyvä poni pois :-)

Päivämäärä:   26.6.10 15:12:52

juu :)

Päivämäärä:   26.6.10 16:09:39

sallis on itse pirulainen -.-

Mä kuule just töissä ollessani olen niitä varsoja ihastellessa haaveillut miten sitten tulevaisuudessa omasta russtammasta syntyy varsoja.. :D
Mutta onneksi olen köyhä, ja tulen aina olemaan, koska hevosenhoitajan taksalla ei poneja osteta XD

Päivämäärä:   26.6.10 16:57:33

Ipsu saa olla nyt ylpee kasvatistaan ;) Oli meinaan ensimmäisissä näyttelyissänsä varsaluokassa ensimmäinen ja ylsi BIS5 ;) Kyllä tästä tapauksesta Ipsu viel saadaan VIR MVA Ch. poni :-D

Päivämäärä:   26.6.10 17:04:48

Dahlia. Joo sallis, sil on sun ottamat kuvat ;D Ada Joann B:kin pärjäs kyl hyvin varsa luokas, mut sitten kun siirryttiin aikuisten luokkiin, se on alkanut vaan saamaan Kumaa ja JS:ää. Tietty voi johtua luokkien tasostakin.

Lähettäjä: Andiee 
Päivämäärä:   27.6.10 17:58:47

Ostetaan russtamma !
Tarkempaa tietoa tästä topasta.

Päivämäärä:   3.7.10 16:38:04

Ponisella alkoi nyt sitten remontti. Päätin vihdoin luopua kaikesta vanhasta millä en enää oikein tee mitään ja keskittyä nyt sitten näihin muutamiin russeihin mitä tallilta löytyy, joihin nyt olen muutenkin keskittynyt näin viime aikoina.. Ihana saada välillä jotain uutta ja saada kaikki ylimääräinen pois, koska intoa ei kuitenkaan riitä niin paljon, että kaikkeen vanhaankin jaksaisi aina vaan edelleen panostaa.
Tulen sit hehkuttamaan tänne kun saan jotain uutta hienoo aikaseks.. Nyt vielä ei siis ole mitään nähtävää, mutta eiköhän sitä pikku hiljaa ala tulemaan, kun tämä projekti tästä etenee :D

Lähettäjä: Ipsu 
Päivämäärä:   3.7.10 17:43:54

namusetä, oooh niinpäs näkyy! Hienoa hienoa ja onnea menestyksestä! ;)

Päivämäärä:   3.7.10 17:57:11

kiitoksia ;)

Päivämäärä:   4.7.10 20:46:27

Tulenkin jo nyt hehkuttamaan ekan kerran Ponisen rempan etenemistä. Sivustolla nimittäin on nyt upea uusi ulkoasu, jota tuli väsättyä tänään vaikka kuinka monta tuntia, mutta lopputulokseen olen todella tyytyväinen!!
Yllätyin kuitenkin kuinka nopeasti sain tuon aikaseksi, olisi voinut mennä huomattavasti pitempäänkin :D

Kertokaas toimiiko tuo ulkoasu myös IE:llä..? (ja tietty muutenkin jos joku homma näyttää siltä et ei oo ehkä ihan niin ku ois tarkotus.. sivujen sisällöstä ei kannatta sanoo mitään koska kaikki on ihan vaiheessa vielä, en ole sisällölle ehtinyt vielä tekee mitään..)

Päivämäärä:   5.7.10 13:56:53

sallis, ei ku sensuuri kävi jo kuvatessa :D

Päivämäärä:   5.7.10 14:08:59

Eevi, jaaa! :D aattelin et mä oon juossu siin ihan ponien perseissä kiinni ja sä oot joutunu muokkaa mut pois sieltä :D Eiks se ois ollu paljo hienompi otsikkokuva, Sallis jahtaa poneja? ::D

Lähettäjä: Marsupieni 
Päivämäärä:   5.7.10 14:35:57

Eilen illalla Lurifax voitti ruotsissa ekan ravilähtönsä<3 Ehkä siitä tulee vielä kunnon poni. Kunhan nelivuotiskaudesta selvitään, sille voisi ottaa pari tammaa.

Min en ymmärrä että miksi ruotsissa on virtuaalirusseja niin tuhottoman vähän:( Haluaisin tuoda lisää otuksia mutta kaikki on joko sukua Lurille tai sitten niillä on IRL suku (linkitettynä jonnekin sukupostintyyppiseen paikkaan).

Päivämäärä:   5.7.10 15:47:37

Mpieni > ruotsissa ei tosiaan juur oo russeja.. Mä oon kyselly niiltä, mut neki sano, ettei ne tiedä oikeestaan ketään. Mä just eilen tältä Lurifaxin kasvattajalta katselin sen uusia poneja, yhdellä oli koko suku täynnä linkkejä sukupostiin.. ÄRSYTTÄVÄÄ.

Päivämäärä:   5.7.10 16:35:39

Sallis, Heh heh :D sehän ois just hyvä, vähän sellain "lähempänä todellisuutta kuva"
mut et sä kato pysyny noiden perässä ni et mahtunu kuvaan ku välimatka kasvoi liian suureksi, joten ennen ens kertaa vähä kunnon kohotusta ni pääset kuvaan ;D
(hyvähän se on täält sanoo, ihan ku oisin ite pysyny muka peräs ja oisin jotenki paremmas kunnos.. heh heh)

Päivämäärä:   5.7.10 17:14:12

Hei nallet ;D

Täällä olis nyt tällainen ihana söpö lista Narriksern russeista, joista sais varsoja.

Elikkäs (hox, kisapäivyrit + sivut parilta päivittämättä, mut just napsin tän vuoden kisoja talteen koko porukalle et kyl ne siitä ;))

Eli tässä tammat joista tilausvarsoja:
Rivens Naomi evm

Beatrix Luned (i. Blixten IV, e. Elaine SWE)

Brenda B (i. Tvärgående, e. Flamma SWE)

Michelle NRL (i. Micah B, ii. Chimeras Isaac, ie. Rosemarie SWE, e. Falinen Carola, ei. Ekvator SWE, ee. Pytteliten SWE)

Janiya NRL (i. Onnelan Portlov, ii. Mynthon, ie. Vilthur, e. Falinen Carola, ei. Ekvator SWE, ee. Pytteliten SWE)

Yarina Laia B (pitkäsuku, i. Fannys Aton, e. Cresendo's Yolanda)

SRR Astrea (semi-pitkäsuku, i. Carentoir's Minihopp, e. MNT Adelie)

Lisäksi siitosoreja etsisin noille jo ihan tulevaisuuttakn ajatellen, eli vauvasuunnitelmia tekisin mielelläni.

Lähettäjä: Tiiiz 
Päivämäärä:   10.7.10 13:54:12

Kellään myydä [linkki=]http://i933.photobucket.com/albums/ad173/pocketminiatures/Vincent1.jpg] voikkoa[/linkki] oria minulle? (:

Lähettäjä: Laura M. 
Päivämäärä:   18.7.10 12:32:11

Laitetaampa tännekkin, nyt olisi hakusessa russ ori tammalleni Juulille.
Orilla tulee olla kaksi polvea sukua netissä, muuta en vaadi. Este tai valjakkopainotus pelkkää plussaa ! :)
Varsa menisi joka myyntiin tai jäisi itselle, ellei orin omistaja sitä tahdo.

Lähettäjä: Laura M. 
Päivämäärä:   21.7.10 16:12:30

Eikö teillä oikeesti oo kellää tarjota kakspolvista oria :(

Päivämäärä:   21.7.10 16:29:53

öö, ei oo :p mut tartteeko sen olla ees sen 2-polvea? olis kiva saada uudenlaisia sukuja.

{url=http://kilkatus.net/sh/niksu.php]tällänen olis sit tarjota. Niin ja Micah B ei ole tämän sukulainen ollenkaan, oon unohtanu muoksia asian.

Lähettäjä: Ipsu 
Päivämäärä:   25.7.10 10:27:49

Mulla ois tarjota Juulille tälläinen sulho, jonka sivut kokevat pian muodonmuutoksen + emä saa uudet sivu
http://eripura.net/ipsu/svarjade/rufus.htm

Niin ja muuten tiedustelisin mistä löytää nykyään Ennican ja Rholloverin sivut sekä Krones Jorunn sivut?

Svärjade nousee vihdoin, whipiii! :p

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.