Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 24.7.15 20:57:49
Tää loppuu kohta tota menoa :D
--------------------
10. Pikkujoulujuhlat
Emme viitsineet lintsata toista päivää, vaikka se vuorokausi meni lähinnä valvoessa. En ikinä unohtaisi sitä yötä. Se oli parempaa kuin elokuvissa. Juttelimme, vaikka olimme näinä lyhyinä viikkoina jutelleet jo enemmän ja salaisempia kuin mitä ikinä olin kenenkään kanssa puhunut, Alissaa lukuunottamatta. Kun siihenastiset elämämme oli käsitelty, olimme siirtyneet rakentamaan tulevaisuutta. Olimme päässeet yhteisymmärrykseen siitä, montako lasta hankkisimme ja missä asuisimme isoina. Kummallakin meistä oli sisaruksia vähän liikaa, joten meille saisi riittää yksi tyttö ja yksi poika ja kotimme olisi Helsingissä, ellei sitten suorastaan ulkomailla. Kumpikaan meistä ei halunnut asua tällä tavoin syrjässä. Me myöskin rakastelimme uudestaan, eikä se enää ollut hämmentävää, vaikkakin vielä vähän outoa. Kaipa siihen tottuisi, ja Kasimir tuntui pitävän siitä.
Minun piti olla koulussa kahdeksalta ja silmät ristissä lähdin ajamaan. Kasimirin tunnit alkaisivat vasta kymmeneltä ja hän pääsisikin myöhemmin, joten en ollut luvannut sittenkään ottaa häntä mukaan tallille. En tiennyt, haluaisinko itsekään ratsastaa tänään. Jo mopon satulassa istuminen tuntui vähän omituiselta, mutta piti minun siellä käydä hakemassa tilauksen Hanskilta.
Torkuin useimmat tunnit ja heräsin välitunneiksi. Una halusi tietää, miksi olimme molemmat olleet edellispäivän poissa, ja vaikka me nyt aloimmekin kaikkien silmissä olla pari, en sentään kertonut, ettemme olleet päässeet ylös sängystäni. Tietysti olisin voinut, olihan hänkin kertonut aikeistaan Miikan kanssa, mutta jotenkin en jaksanut. Se olisi vaatinut pidemmän ajan kuin välitunnin ja pikkujoulut olivat paljon hauskempi puheenaihe. Niistä johtuen oma poissaolevuuteni ei pistänyt niin silmään. Opettajat katsoivat tuskastuneina kaikkia oppilaita, sillä bileistä puhuminen ja suunnittelu oli muidenkin mielestä tärkeämpää kuin opetus.
Äiti tuli alkuillasta, juuri, kun olin päässyt kotiin Kasimirin luota. Minun oli ollut pakko lähteä, sillä minusta tuntui, että nukahdin pystyyn ja Kasimirkin oli haukotellut niin, ettei ollut edes pannut vastaan. Emmehän jaksaisi seuraavana iltana juhlia näillä nukkumisilla.
- Oletko sä kipeä? kuului ensimmäinen kysymys, kun äiti astui sisään. Olin käytännöllisyyden vuoksi jo pukeutunut yöpukuun ja mennyt peiton alle.
- En ole, ilmoitin ja piristyin hiukan. – Toitko sä mulle mitään?
- Ruokakaupassa mä kävin. Onko sulla nälkä?
- Ei, väsyttää vaan.
- Mikä sua väsyttää? hän kysyi terävästi ja ennen kuin arvasinkaan, hän oli kokeilemassa kaulaani. Olisihan se pitänyt arvata.
- Ei mulla ole kuumetta, en mä ole kipeä, väsynyt vaan, toistin kärsivällisesti. – Me valvottiin melkein koko viime yö.
- Me?
- Kasimir ja minä.
- Niinkö? Oliko se fiksua koulupäivänä? äiti kysyi ja kohotti kulmakarvojaan.
- Se oli vaan niin paljon hauskempaa kuin nukkuminen, tirskahdin. – Mutta nyt mun pitää nukkua, muuten mä en jaksa huomenna pikkujouluihin. Tarjoatko meille kyydin koululle? Mä en ala mopoilla Miilan mekossa ja sun korkkareissa.
Yllätyksekseni äiti suostui heti paikalla.
- Eikö sulla olekaan iltavuoro? kysyin hämmästyneenä.
- Ei satu olemaan. Kyllä mä ehdin teidät viedä.
Hän meni tyhjentämään ostoksiaan jääkaappiin ja minä leikittelin hetken ajatuksella mennä perässä ja kertoa tarkemmin, mihin yö oli kulunut, mutta olin vaan kerta kaikkiaan liian väsynyt.
Perjantai oli koulussa vielä sekopäisempi päivä kuin torstai oli ollut ja ne opettajat, joiden tunnilla ei ollut koetta, luopuivat yrityksistä opettaa kokonaan ja antoivat meidän hälistä. Koulu oli jo joka tapauksessa niin lopuillaan, että eiköhän suurin osa sen jakson numeroistakin ollut selvillä. Ajatus masensi minua hiukan, samoin kuin se ruotsinkoe, johon en missään välissä ollut ehtinyt lukea, mutta tänään se tuntui toisarvoiselta. Parilla tunnilla saimme tehdä muka ryhmätöitä, joten silloin vetäydyimme Kasimirin kanssa luokan takanurkkaan. Päät yhdessä raapustelimme jotain paperille, mutta itse asiassa puhaltelimme toistemme korviin ja vaihdoimme nopeita suukkoja. Elämä oli hyvää. Onneksi Una ja Miikka olivat ängenneet samaan ryhmään ja tekivät itse tehtävän.
- Nyt se on siinä ja te saatte lopettaa ton ällöttävän imeskelyn, Una sanoi lopulta.
- Ällöttävän? kysyin ja räpsyttelin ripsiäni. Eikö Una itse ollut ollut ällöttävyyden huippu koko syksyn ajan?
- Niin just. Haluatteko te tulla meille ennen bileitä?
Mietin hetken ja katsoin Kasimiria, joka liikautti silmiään aavistuksen verran. Maailman hienovaraisin pudistus.
- Kiitos ei, mutsi lupas tuoda meidät koululle, sanoin. – Teiltä on niin pitkä matka.
- Meidänkin äiti lupas, Una huudahti.
- No mutta mä lupasin jo sille, että se osallistua, sanoin. – Tiedäthän sä äidit.
Koulu loppui ennen aikojaan puoli kolmelta, kun viimeisen tunnin opettaja totesi, ettei hänellä ollut mitään sanansijaa keskustelussa, joka luokassa velloi.
- Menkää kotiin! hän puuskahti. – Jos on musta kiinni, ensi vuonna ei kyllä ole mitään pikkujouluja! Koko tää viikko on menny ihan harakoille!
Me emme toista kehotusta kaivanneet, puolet oppilaista oli jo ulkona luokasta, kun hän lopetteli lausettaan. Kasimir odotti minua naulakon luona.
- Mihin aikaan mä tulen teille? hän kysyi ja puristi minua vyötäisiltä. – Ja onko mun pakko tulla?
- On sun. Mutsi on oikeesti aika jees ja mä tiedän, että se haluaa kuollakseen nähdä, minkä näkönen sälli meillä yöpyy, kun se ei ole kotona, naurahdin.
- Ethän sä kertonut sille… tai siis, ei kai se kurista mua heti ja ilmota poliisille?
- En mä kertonut, vakuutin ja nyt olin siitä iloinen, vaikka aamulla vielä olin vähän harmitellut. Mutta malttaisin minä odottaa äidin ilmeen näkemistä vielä jonkin aikaa. Hyviä ja vielä parempia tilaisuuksia tulisi varmasti, sellaisia, jolloin haluaisin iskeä häntä vyön alle.
- Monelta?
- Puolelta. Sitten sun ei tarvitse olla esillä kuin muutama minuutti, ehdotin.
- Selvä, hän sanoi ja suuteli minua. Se ei ollut pelkkä suukko vaan sen verran enemmän, että aloin vilkuilla ympärilleni.
- Lopettakaa. Ei ihan kaikki ole koulun käytävillä sopivaa! tiuskaisi viimeisenä luokasta tuleva opettaja. Odotimme, että hän ehti melkein kymmenen metrin päähän, ennen kuin aloimme nauraa.
Kotona menin suihkuun ja sen jälkeen rasvasin koko vartaloni äidin ihanantuoksuisella vartalovoiteella ja kasvoni hänen hienoimmalla kosteusvoiteellaan. Föönasin hiukseni mahdollisimman paljon samoin kuin Siiri oli tehnyt ne leikattuaan ja totesin ihmeissäni, että osasin. Ehkä se oli viikon harjoittelun tulos – vaikken joka päivä ollutkaan edes yrittänyt – tai sitten onnenkantamoinen. Siinä tapauksessa tahdoin ottaa sen hyvänä enteenä.
Meikkaamiseen meni toista tuntia, kun halusin kaiken olevan täydellistä. Värivoide, puuteri ja poskipuna. Luomiväriä, rajaus, ripsiväri. Lisää luomiväriä ja kulmakynää. Huultenrajauskynä ja huulipunaa. Sotkin iloisesti sekä äidin että omat meikkini läjään lavuaariin ja lisäsin lopuksi kaikkea vielä ylimääräisen kierroksen, paitsi huulipunaa kaksi. Muistin äidin joskus nauraneen ohjetta, jonka mukaan huulipunaa piti laittaa seitsemän eri kerrosta ja aina välillä puuteria. Minä laitoin yhdeksän. Lopputulos oli yllättävän hyvä. Yliammuttu, tietenkin, mutta ainahan minä olin ampunut yli. Nyt oli aihettakin, kun halusin itselleni filminäyttelijän meikin, joka sopisi Kasimirin pukuun.
Sunnuntaina Mustaojalta palatessani olin käynyt joululahjaostoksilla, ihan niin kuin olin luvannutkin, mutta olin pistänyt suurimman osan isän antamista rahoista uusiin rintsikoihin. Ne olivat ratsastusvarusteita lukuun ottamatta kallein kapistus, mikä minulle ikinä oli ostettu, ja istuvin. Ne paransivat Miilan mekkoa kaksisataa prosenttia. Äidin sukkanauhaliivit olisivat olleet niille loistava lisä, mutta en ollut jaksanut etsiä kaupoista sukkia, joten sain tyytyä sukkahousuihin. Yritin tehdä valintaa äidin kenkien välillä, kun hän tuli kotiin.
- Mitäs tykkäät? kysyin, ennen kuin hän ehti sanoa mitään ja pyörähdin eteiseen. Meillä ei ollut kokovartalopeiliä, joten olin yrittänyt kurkkia kenkien sopivuutta vessanpöntön kannella seisten. Meni hetki, ennen kuin äiti sanoi mitään.
- Ja sä olet…?
- Mä olen sun tyttäresi Danni Aleksandra, sanoin juhlallisesti, enkä voinut pidättää kikatusta. Äiti oli tosiaan joskus aika jees. En olisi voinut saada parempaa kehua kuin hänen tyrmistyksensä.
- Mun kengät, hän huomasi.
- Sun, myönsin. – Ei mulla ole mitään, mikä olisi sopinut Miilan mekkoon. Nämä vai mustat?
- Ota ne, äiti päätti, joten astuin muutaman horjuvan askeleen lisää korkeilla kullanvärisillä ja menin sitten ottamaan mekon kaapista.
Kun olin sen saanut ylleni, saatoin vain seistä paikoillani ja odottaa Kasimiria. Äiti yritti tarjota minulle syötävää, mutta en halunnut tuhrata huulipunaani, ja sitten tajusin, ettei minulla ollut koruja.
- Ei mullakaan ole täällä paljon mitään, äiti sanoi vähintään yhtä huolestuneena kuin minä.
- Mulla ei ole hajuvettäkään, tajusin.
- Sä tuoksut ilmankin. Oletko sä kylpenyt mun vartalovoiteessa? hän naurahti ja kaivoi käsilaukkuaan. Yllättävää kyllä sieltä löytyi pari isoja tekotimantteja, joita en ollut koskaan nähnyt hänen pitävän.
- Ei ihan sun tyyliä, sanoin epäluuloisena.
- No ei niin, ne osu mun silmiin jossain ja mä mietin niitä meidän pikkujouluihin… mutta enhän mä päässyt niihin ollenkaan, kun tuli se sairastapaus. Haluatko sä ne?
- Musta ne sopii mun pikkujouluihin just, sanoin ja kiinnitin ne korviini.
Kasimir tuli minuutilleen puolelta ja sipsutin avaamaan oven. Äiti oli varsin innokkaana takanani, mutta hänen kenkänsä jaloissani olin pidempi ja saatoin tukkia näkyvyyden. Kasimir näytti komeammalta kuin koskaan. Hänellä oli valkoisen pukunsa päällä pitkä takki, jonka hän varmaankin oli lainannut isältään, sillä en voinut kuvitella kuusitoistavuotiaan pojan omistavan sellaista. Minunkin täytyisi lainata äidin pitkää takkia, ei tähän asuun lyhyt toppatakki käynyt.
- Sä olet upea, Kasimir sanoi, mutta vilkuili hermostuneena ohitseni.
- Tule sisään, ei se pure, sanoin ja väistyin. Kuten yleensä tiukoissa paikoissa, äiti ei pettänyt luottamusta.
- Jaaha, hän sanoi Kasimirille. – Mä ajattelin, että Danni on ylipukeutunut, mutta te näytätte aika tasaväkiseltä parilta. Tule sisään, mun on pakko ottaa teistä pari kuvaa kotiväelle.
Yritin Kasimirin vuoksi pitää kuvaussession lyhyenä, mutta hän näytti kotiutuneen saman tien ja se oli itse asiassa äiti, joka meitä hätisteli liikkeelle. Hän halusi vielä ehtiä ratsastamaan.
- Kasimir ratsasti Irkulla, muistin sanoa, kun kiskoin hänen takkiaan päälleni.
- Häh?
- Se oli kivaa, Kasimir sanoi ja äiti katsoi minua kuin heikkopäistä.
- No problem, kaikki hengissä, sanoin ja levitin käsiäni. – Mennään, ettei me myöhästytä.
Osa oppilaista oli jäänyt koululle koristamaan juhlasalia ja kun me pääsimme sinne, sitä valaisi väriä vaihtava näyttämövalaisin ja oikeat kynttilälyhdyt. Ihmettelin, miten moisia oli saanut tuoda sinne, kun opettajat tuntuivat joskus ajattelevan, että jopa lyijykynä oli liian vaarallinen oppilaan pidellä. Toisaalta ne olivat kyllä niin korkealla, ettei niitä voinut vain poimia, vaikka sattuisikin olemaan pyromaniaan taipuvainen.
Lukiossa oli ehkä sataviisikymmentä oppilasta ja kaikki taisivat olla paikalla, abitkin. Myös lähes kaikki opettajat oli kutsuttu, sillä olimmehan jo melkein aikuisia ja saatoimme kohdella heitä lähes vertaisinamme. Sitä paitsi tuskin koulua olisi saanut käyttää juhlapaikkana ilman heidän läsnäoloaan. En tiedä, mistä musiikki oli hommattu, mutta se oli hyvää. Kasimir ja minä kuljimme käsikoukkua ympäriinsä ja keräsimme katseita. Ensisilmäyksellä olin ihan varma siitä, että me olimme parhaiten pukeutuneet. Kukaan muu ei päässyt lähellekään, ei ainakaan parina. Tietysti se johtui Kasimirin valkoisesta puvusta. Kellään muulla pojista ei ollut mitään siihen verrattavaa. Okei, muutama kiva punkkari ja heviketjuasu oli, mutta ne hukkuivat mustina salin hämäryyteen. Pukukilpailu ei enää kuitenkaan tuntunut kovin tärkeältä. Oli hauskempaa kulkea Kasimirin kanssa ja tanssia ja käydä tupakalla. Periaatteessa kenelläkään ei pitänyt olla mitään asiaa ulos, sillä koulun alueella ei saanut tupakoida. Yllättävän iso joukko vaan oli jatkuvasti niin kuumissaan, että pihalle oli pakko päästä ja kun astuimme aidan taakse jalkakäytävän puolelle, ei kenelläkään voinut olla mitään sanomista. Itse asiassa pari opettajaakin kävi siellä. Heidän nähden me oppilaat emme voineet maistella salapulloistamme, mutta eivät he onneksi siellä koko aikaa roikkuneet.
- Anna huikka-huikkanen, kuiskasin Kasimirille, kun kuviksenope katosi joukostamme kohden ovea. Olin edellisiltana vienyt Hanskin tuoman pullon suoraan hänen luokseen, missä olimme jakaneet sen kahteen pienempään pulloon. Kasimirin isän taskumatti oli nyt Kasimirin taskussa ja toinen pullo minun repussani narikassa. Tietenkään alkoholijuomia ei saanut tuoda kouluun, mutta ei meitä ja tavaroitamme niin tarkkaan ollut tutkittu, että olisimme jääneet kiinni. Reppuun oli kurkistettu, mutta litteä muovinen konjakkipullo, jonka olin tyhjänä löytänyt kaapista, oli turvallisesti piilossa terveyssidepaketissa. Olin päätellyt, ettei niitä kukaan menisi tonkimaan.
- Tässä, muru, Kasimir sanoi ja ojensi metallisen, littanan pullon. Terästäydyin ja join vähän, mutta en voinut estää naamaani vääntymästä. Se oli ihan järkyttävän pahaa. Kasimirkin joi ja sitten palasimme sisään tanssimaan.
Juhlat olivat periaatteessa aika lapselliset, mutta juhlatunnelma ja kevyt humala sai typerimmätkin kilpailut tuntumaan hauskoilta ja taputin ja viheltelin innokkaasti kilpailijoille ja voittajille. Jossain vaiheessa ruotsinryhmän Sara, joka oli ollut järjestelytoimikunnassa, kävi tuomassa Kasimirille ja minulle isot, punaiset tarrasydämet. Ne tarkoittivat sitä, että esiraati oli valinnut meidät ehdolle pukukilpailuun. Liimasin tarran olkapäähäni, sillä pelkäsin, ettei se lähtisi irti Miilan puvun kevyestä kankaasta ja virnistin Kasimirille.
- Ajattele, mikä säkä, että joku on keksinyt tämmöisen pukukilpailun.
- Miten niin?
- No jos sä et olisi halunnut voittaa sitä ja kysynyt mua sun pariksi niin oltaisko me muka tässä?
- Mä olisin keksinyt jotain muuta sitten, hän sanoi.
- Oi, olisitko? Mitä?
- Ei aavistustakaan. Mutta jotain. Käydään äkkiä vielä pihalla, ennen kuin ne kutsuu meidät esiin.
Mitä useammin olimme käväisseet pihalla, sitä puuroisemmaksi oli ajantajuni alkanut mennä ja itse asiassa unohdin jo koko kisan, kun tulimme sisään lämpimään.
- Mun täytyy käydä vessassa, sanoin.
- Okei, nähdään salissa.
Tyttöjen vessaan oli melkein jono, kun käytössä oli vain se yksi, mikä oli juhlasalin yhteydessä ja muu koulu oli suljettuna ja pimeänä. Kaikki eriöt olivat varattuina ja peilin eteen tuskin mahtui, kun siinä keekoili rivi kakkosluokkalaisia parantelemassa meikkejään.
- Mistä sä olet saanut ton puvun? kysyi yksi heistä melko ystävällisesti minulta.
- Mun tädiltä, ilmoitin ja totesin, että minun meikkini ei kaivannut korjausta.
- Kenen se on?
Olin vähällä mokata ja toistaa, että tätini, kun ymmärsin, että hän tarkoitti merkkiä.
- Katso sieltä niskasta, en mä muista, sanoin välinpitämättömästi ja käänsin hänelle selkäni. Muistin kyllä, mitä lapussa luki, mutta en uskonut osaavani lausua sitä oikein, näin oli helpompaa. Tunsin kevyet sormet ja kuulin arvostavan henkäyksen.
- Balenciaga!
- Niinhän se olikin, totesin, mutta sitten yksi kopeista vapautui ja vetäydyin sinne. Tytöt olivat edelleen peilien edessä, kun tulin ulos.
- Meillä on jatkot tän jälkeen, haluatko sä tulla? kysyi se, joka oli udellut puvustani. Ällistyin. Kakkosluokkalaiset olivat parhaimmillaan alentuvan ystävällisiä, mutta eivät koskaan noin tuttavallisia.
- Mun täytyy kysyä, onko meillä muuta tiedossa, sanoin epämääräisesti. Ei meillä ollut, mutta en halunnut luvata kysymättä Kasimirilta. – Ja nyt mun pitää mennä, kohta on se pukukilpailu.
- Me pidetään sulle peukkuja!
Una ja Miikka seisoivat etsivän näköisinä juhlasalin ovella ja tarttuivat minua kummastakin käsivarresta.
- Vauhtia, kaikki muut on jo lavalla!
- No hups, mutisin ja annoin kiidättää itseni halki ihmisjoukon Kasimirin luo. Tuskin ehdin vilkaista muita neljää paria, kun mikrofonia pitelevä tyttö pisti pystyyn huutoäänestyksen.
- Mä jo luulin, ettet sä tulekaan, Kasimir mumisi korvaani.
- Sä olisit voittanu yksinkin, tirskahdin.
- Ei sillä ole väliä, kuka voittaa.
Mutta ehkä sillä oli kuitenkin. Me saimme äänekkäimmät huudot ja palkinnoksi pullollisen lasten samppanjaa. Katsoin sitä suoraan sanoen aika pettyneenä, mutta sitten tajusin, että se oli oikeastaan mitä parhain palkinto, Joisimme siitä vähän pois ja tyhjentäisimme sekaan loput väkevät, eikä yksikään opettaja epäilisi yhtään mitään.
Juhlat loppuivat kello kymmeneltä ja siinä vaiheessa välttelin jo opettajia huolellisesti. Heidän ei tarvitsisi kovin tarkasti katsoa huomatakseen, että olin kännissä kuin käki. Oli selvä, että kotiin ei ollut viisasta ihan vielä mennä. Una ja Miikka olivat varautuneet maltillisemmin ja Una sanoi huolestuneena, että voisimme toki mennä heille.
- Ei, sun äiti tulee kuitenkin juttelemaan ja huomaa, sanoin varmasti.
- Mennään jonnekin jatkoille, Kasimir ehdotti.
- Muthan kutsuttiinkin jatkoille, muistin siinä vaiheessa ja aloin katsella ympärilleni. Missä ihmeessä oli se tyttö?
- Kuka pyysi? Kasimir kysyi epäillen.
- Yks kakkosluokkalainen tyttö. Se ihastu mun pukuun ja sanoi pitävänsä peukkuja, että me voitetaan – ja mehän voitettiin! muistutin ja kohotin palkintopulloa, jota raahasin pullonsuusta pidellen. Se oli nyt asianmukaisesti terästetty ja melkein puoliksi juotu.
Lopulta suurin osa oppilaista parveili pihalla ja minä löysin sen tytön. Una ja Miikka vilkuttivat hyvästit ja lähtivät kävelemään kotimatkaa, mutta minä vedin Kasimirin uuden tuttavani luo.
- Missä bileet? kysyin railakkaasti.
- Ai niin, sinä, hän sanoi kuin olisi unohtanut minut.
- Sä kutsuit, muistutin. Ehkä hän ei ollut ollut tosissaan, mutta minä olin ottanut sen tosissani, joten en aikonut antaa periksi.
- Meillä, me odotetaan vaan tässä, että enemmän porukkaa ehtii paikalle, tyttö sanoi hymyillen. – Mä olen Miira.
Esittelin itseni ja Kasimirin ja kun ympärillemme oli kertynyt kymmenkunta ihmistä, Miira lähti näyttämään tietä. Monet huutelivat tulevansa perässä, kunhan kävisivät kotona tai kuka missäkin. Kasimir ja minä maleksimme jonon viimeisinä ja maistelimme palkintopullostamme. Ilta oli paranemaan päin.
11. Talviyönä
Viisas ihminen olisi tehnyt sinä iltana kaiken toisin. Alissa esimerkiksi, vaikka olisi juonutkin itsensä humalaan ja lähtenyt jatkoille, olisi lähettänyt äidille tekstiviestin, ettei tämä olisi ehtinyt kerätä niin kauheasti höyryjä. Alissa olisi myöskin mainituilla jatkoilla ollut ystävällinen ja käyttäytynyt hyvin ja jos hän olisi huomannut olevansa auttamattomasti liian kännissä, hän olisi mennyt jonnekin nukkumaan.
Minä sen sijaan tanssin pöydällä ja join lisää. Miira ja muut tytöt katsoivat minua ja poistuivat huoneesta niskojaan nakellen, mutta minä jatkoin niin kauan kuin juotavaa riitti ja pysyin pystyssä. Kasimir oli ottanut haltuunsa terästetyn voittopullomme väittäen, että olin juonut siitä jo ihan liikaa, mutta paikalla olevat muut pojat tarjoilivat auliisti olutta ja siideriä siihen asti, kun liukastuin. Onneksi olin sentään kengät ottanut pois, sillä ei se lasipöytä olisi kestänyt niiden korkoja kovinkaan kauan.
Siinä vaiheessa Kasimir otti minut haltuunsa ja vei sivummalle jonkun makuuhuoneeseen.
- Haluatko sä mennä sänkyyn? kysyin auliisti.
- En täällä, hän sanoi, mutta menimme sängylle silti ja siihen se hauskanpito minun osaltani loppuikin. Kun heräsin, olivat jatkotkin ohitse ja Miira halusi nukkumaan.
- Selviättekö te kotiin? hän kysyi velvollisuudentuntoisesti mutta näin kyllä, ettei häntä liikuttanut muu kuin saada talo tyhjäksi.
- Tietysti, sanoin ja tunsin pääni täysin selväksi. Kasimir sai kuitenkin auttaa minulle kengät jalkaan, sillä raajani elivät vähän omaa elämäänsä.
- No niin, mitäs nyt? hän puuskahti, kun seisoimme kylmässä talviyössä oven paukahdettua kiinni takanamme.
- Kävellään kotiin niin virkistytään, sanoin. Olimme vain vähän matkan päässä koululta, eli kotiin asti oli ihan kiitettävä kävelymatka, mutta ei Kasimirillakaan ollut parempaa ehdotusta. Ei se kyllä herkkua ollut. Jalkani ottivat tosiaan välillä vähän omia sivuaskelia ja kengät, jotka olivat kalvaneet aikaisemmin vain hiukan, alkoivat hiertää tosissaan.
- Tää ei oo enää kivaa, vingahdin lopulta ja tajusin vasta sitten, ettei Kasimir ollut sanonut sanaakaan koko matkalla. – Ja mitä sä mökötät?
- En mä mökötä, hän sanoi umpimielisesti kädet taskuissa.
- Ai. Miten musta ihan näyttää siltä? sanoin purevasti. Miten hän kehtasi murjottaa, kun minulla oli kevyt, joskin tuskainen olo irroteltuani kerrankin. Toivoin, että olisi ollut kymmenen astetta lämpimämpää ja että olisin voinut kävellä paljain jaloin.
- Miksi sä keikistelit niille kaikille toisille kundeille?
- En mä mitään keikistellyt, väitin piristyen. Matka sujuisi paljon nopeammin jos juttelisimme samalla.
- Vääntyilit pöydällä kuin joku strippari!
- Näytinkö mä stripparilta? kysyin salaa mielissäni. Kaikki, jotka olin nähnyt telkkarissa, olivat tanssineet kauhean hyvin. Enkä minä ollut riisunut mitään, kyllä minä sen muistin.
Kinasimme siitä aiheesta niin, että kilometri tai useampikin taittui ihan huomaamatta ja tuttujen talojen näkeminen sai minut äkkiä tajuamaan, miten poikki olin. Matkaa oli vielä kadunkulmaan asti ja siitä ohitse kahden ensimmäisen talon.
- Mä en jaksa enää askeltakaan, voihkaisin ja laahustin istumaan ison hiekkasäiliön päälle. Kasimir otti muutaman askeleen kuin jatkaakseen suoraan kotiin, mutta kääntyi sentään.
- Oliko tää nyt tässä? hän kysyi hyisesti. Minä olin muistanut, että minulla oli tupakoita ja nostin hämmästyksissäni katseeni rypistyneestä askista.
- Mikä?
- Meidän juttu.
- Mitä sä nyt hourit, poika parka. Miksi olisi?
- Mehän ollaan tapeltu koko matka.
Tajusin, että hän oli ottanut kiistelymme ihan vakavissaan ja taputin peltistä kantta vieressäni. – Tule tänne istumaan äläkä murjota siellä. Täytyyhän sitä joskus vähän tuulettaa. Musta on ihanaa, että sä olit musta niin mustasukkanen.
- Niinkö? hän sanoi ja istui epäröiden. Tarjosin hänellekin tupakan ja painoin pääni hänen olkapäätään vasten.
- Tietysti oli. Sehän vaan todistaa, että sä tykkäät musta.
- Sä olet hassu tyttö. Omituinen.
Minua ei haitannut ollenkaan tulla kutsutuksi omituiseksi, sillä Kasimirin ääni oli muuttunut matalaksi ja helläksi.
- Mua ei huvittais mennä kotiin, sanoin luottamuksellisesti ja halasin häntä. – Mä haluaisin jäädä sun kanssa tähän.
- Tule meille, hän ehdotti.
- En mä, sun koko perhe on ovella tuijottamassa mua aamulla.
- Ja sunkin mutsi takuulla kaipaa sua jo.
- Niin takuulla kaipaa, huokaisin. Olin ollut pitkin matkaa kuulevinani repusta puhelimen soittoa, mutta en ollut välittänyt pysähtyä kaivamaan sitä esiin.
- Mennään nyt, ennen kuin se keksii, että mä olen huonoa seuraa sulle.
Minun ovellani pysähdyimme suutelemaan pitkäksi aikaa, mutta lopulta kylmyys kävi kimppuun ja kengät muuttuivat aina vaan sietämättömämmiksi.
- Hyvää yötä, sanoin päättäväisesti ja tunnustelin avainta äidin takin taskusta.
- Hyvää yötä, muru, Kasimir sanoi lähtemättä minnekään, ennen kuin sain oven auki. Riisuin ensimmäiseksi kengät ja sitten jäin vilkuttamaan lasin läpi, kunnes poika käännähti ja lähti menemään.
Äiti istui sängyllään risti-istunnassa ja näytti ylväältä kuin intiaanipäällikkö. Se, ettei hän juossut eteiseen minua vastaan, tarkoitti, että olin pahoissa hankaluuksissa. Olisi pitänyt viipyä pidempään.
- Hei, sanoin iloisesti ja tipautin kengät naulakon alle.
- Tiedätkö sä, mitä kello on? hän kysyi.
- Ei aavistustakaan, tunnustin.
- Puol neljä.
- Mikset sä ole nukkumassa, hyvä ihminen?
- Missä sä olet ollut? Te ette takuulla saanu olla koululla näin kauan.
- Me mentiin sitten jatkoille. Ja nyt mä olen just kävelly kotiin sun kamalilla kengilläsi ja mä en varmaan pysty kävelemään enää ikinä askeltakaan, sanoin säälittävästi ja lääkäri äidissä heräsi.
- Näytä. Mikset soittanu mua hakemaan?
Sain hellää hoitoa puhjenneisiin rakkoihini ja höysteeksi loppumatonta marmatusta. Äiti haukkui minut siitä, etten ollut vastannut puhelimeen kertaakaan ja siitä, että löyhkäsin viinalle ja tupakalle, mutta enimmäkseen puhelinasiasta.
- Mä en jaksa millään putsata meikkejä, mutisin, sillä lämmin sisäilma ja vuoteeni pehmeys oli saanut minut uniseksi.
- Jaksat sä, äiti määräsi ja osoitti kylppäriä kohden. – Ja putsaa suusi samalla. Mä tulen känniin, jos joudun nukkumaan tommosissa höyryissä. Oksettaako sua?
Pudistin päätäni. Se olo oli kadonnut yökävelyn aikana. Vääntäydyin pesulle ja totesin olevani edelleen ihmeellisen hyvällä tuulella. Olin repäissyt ja saanut vedettyä kunnon kännit, pitänyt hauskaa ja selvinnyt siitä ilman, että kotona odotti hysteerinen kohtaus. Olin oikein tyytyväinen äidin suhtautumiseen ja päätin, että hänen oli saatava siitä ansaittu kiitos.
- Sä käyttäydyit oikein fiksusti, sanoin palatessani sänkyyn.
- Miten niin? kuului yllättyneesti toisesta sängystä.
- Ton verran saarnaa oli just sopivasti.
- Mä en ole lopettanut vielä, mä vaan odotan, että sulla on aamulla krapula ja morkkis, hän sanoi uhkaavasti ja minua alkoi naurattaa. Hihitin tyynyyni, kunnes nukahdin.
Morkkista en saanut, mutta krapulan kylläkin. Päätäni särki, silmät tuntuivat tomaatin kokoisilta ja vaikka minulla oli tavallaan kauhea nälkä, tuntui äidin aamiaiseksi paistamien kananmunien tuoksu ainoastaan vastenmieliseltä. Toisaalta en ollut nukkunut kuin viitisen tuntia, miten sitä silloin saattoikaan olla kunnossa.
- Sä et saa ruveta käyttämään alkoholia vielä tossa iässä, äiti sanoi ja piti lääketieteellisen saarnansa.
- Mä tiedän ton kaiken.
- Mistä sä sait viinaa?
- Sieltä jatkoilta, vakuutin silmät viattomina. Hanskia en käräyttäisi, hän oli liian hyödyllinen.
- Ja sitten me päästään sun rangaistukseen.
- Älä viitti, eikö tää hedari ole tarpeeksi?
- En usko. Mitä sä ehdotat?
Inhosin sitä, kun hän vaati minua miettimään itselleni kohtuullisia rangaistuksia.
- Jospa tästä kuitenkin tällä kertaa selvittäis ihan näin, ehdotin.
- Juomisesta, joo, ehkä, mutta ei siitä, että mä olen huolehtinut susta puoli yötä, etkä sä viitsi sen vertaa, että vastaisit puhelimeen ja kertoisit olevasi elossa.
- Mutta jos mä lupaan muistaa laittaa sulle tekstarin seuraavan kerran?
Äiti näytti miettiväiseltä anovan katseeni edessä, mutta ei luvannut mitään.
- Mä mietin sitä sillä aikaa, kun käyn tallilla. Älä katoa mihinkään sillä välin.
En todellakaan aikonut kadota. Rupesin uudelleen nukkumaan, ja kun äiti palasi vaihtamaan tallivaatteet työvaatteisiin, tunsin oloni taas lähes normaaliksi.
- Mitäs Irkku? kysyin sovittelevasti.
- Aika hyvä. Mitä sä aiot tehdä tänään?
- Ajattelin pyytää Kasimirin tänne.
- Siinä tapauksessa voisit siivota ensin.
Katsoin ympärilleni ja totesin, että ehdotus oli aiheellinen, mutta enhän minä sitä sellaisenaan voinut niellä.
- En mä voi tässä kunnossa siivota, valitin.
- Parempi voida.
- Kävi se täällä eilenkin, eikä sua yhtään haitannut!
- Lauantai on täällä siivouspäivä. Vaikka mistäpä sä sen tietäisit, kun et ole koskaan täällä.
- No mä yritän, sanoin voipuneesti ja haluttomasti, mutta yksin jäätyäni pomppasin pystyyn. Ei minua muutama villakoira haitannut, mutta joka puolella lojui vaatteita, Miilan mekkokin, ja määrättömästi äidin rytkyjä. Miten hän olikin ehtinyt yhdessä aamussa sotkea näin? Sänkynsäkin oli jättänyt petaamatta, ruoja. Ja tiskaamatta. Takuulla ihan tahallaan.
Ei siihen kauan saanut kulumaan ja sitten herätin Kasimirin puhelinsoitolla.
- Tule heti tänne, meillä on koko päivä aikaa kahdestaan iltaan asti, sanoin iloisesti. Hän vastasi unisella muminalla, mutta pian ovikello soi. Hyppelin avaamaan ja halasin häntä hellästi, mutta pian kävi ilmi, että hän oli vailla uudempaa lepyttelyä öisen torailun jälkeen.
- Mitä sä siitä enää, sehän sovittiin jo, ihmettelin.
- Mä en meinannut saada unta, kun mä mietin sitä, hän tunnusti.
- Unohda.
- Ja sitä, että kohta on joululoma ja sä häivyt.
Se oli vakavampi juttu, se piti minunkin myöntää, ja lähellä. Lukukausi oli loppumaisillaan.
- Ei se sentään ole kuin pari viikkoa, lohdutin, vaikka se oli laiha lohtu. Vastahan mekin olimme pari viikkoa olleet yhdessä eikä se ollut ollut ”vain”.
- Etkö sä voisi jäädä tänne? Kasimir kysyi.
- Mä ehdotin sitä jo, ei vaikuta kovin helpolta. Mutta tule sä meille, keksin.
- Me mennään jouluksi mummolaan. Me ollaan aina siellä.
- No mutta sen jälkeen. Hei, loistoidea, innostuin.
- Mitä sun porukat sanoo, jos mä änkeän sinne?
- Ei niillä ole mitään sitä vastaan. Ja jos on, niin kai mä sitten tulen tänne. Se pistää ne järjestykseen, sanoin luottavaisena.
12. Hupsis tupsis pimpeli-pompeli
Isä oli ollut oikeassa sen suhteen, että meillä olisi perhejoulu. Olin epäillyt hänen sanojaan siihen asti, kun äiti oli teipannut uusimman työvuorolistansa keittiön kaapinoveen. Siinä oli pitkä rivi tyhjiä valkoisia ruutuja.
- En kai mä nyt aio homehtua täällä joulua, hän oli sanonut, kun olin kysynyt. – Mä otin vähän lomapäiviä ja vähän palkatonta. Nuoremmat opiskelijat saa viettää joulunpyhät töissä, mulla on parempaa tekemistä.
Se oli ollut loistava uutinen. Olin pelännyt, että joulusta tulisi vajaa, ikävä ja erilainen kuin aiemmat, kun elämä muutenkin oli mennyt niin omituiseksi. Osaksi sen takia olin ajatellut, että jäisin sitten mieluummin Tammisaareen, jottei olisi tarvinnut kohdata puoliksi asuttua kotia. Tämä järjestely melkein kuitenkin korvasi surulliset jäähyväiset Kasimirin kanssa koululla joulujuhlan jälkeen. Äiti oli tullut minua vastaan, jotta pääsisimme lähtemään saman tien. Ihmettelin hänen kiirettään, mutta en kyseenalaistanut. En oikeastaan halunnut viettää enää minuuttiakaan yksiössämme.
- Sopiiko sulle, että pysähdytään vähän jouluostoksille? äiti kysyi suunniteltuaan puoli matkaa ääneen, mitä kaikkea hänen tulisi leipoa ja kokata näinä muutamina päivinä ennen aattoa.
- Ei tietystikään, piristyin. Olin ostellut joululahjoja jo jonkin aikaa varojeni mukaan, mutta pieni shoppailu oli aina paikallaan. – Jos sä annat rahaa, tietty.
- Tietty, hän sanoi lakonisesti ja ajoi Jumbon parkkihalliin. – Jospa erotaan tunniksi ja mennään sitten yhdessä ruokakauppaan? Soitellaan ja sovitaan, missä tavataan.
Se kuulosti lupaavasti joululahjoilta minulle, joten suostuin oitis. Tunnin kuluttua äiti kuitenkin sanoi tarvitsevansa vielä toisen tunnin ja aloin kyllästyä. Kassejakin minulla oli niin, että pelkäsin kohta unohtavani niistä jonkun jonnekin. Äidillä oli niitä kuitenkin vielä enemmän, ja kun tapasimme minun vaatimuksestani auton luona, että hän oli käynyt siellä jo kerran tai pari.
- Oletko sä saanut lottovoiton tai jotain? kysyin nähdessäni kassiröykkiön takapenkillä.
- Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, äiti sanoi opettavaisesti.
- Vesku sanoi, että sä olet maksanut lainaa enemmän, muistin.
- Mun ei ole tarvinnut huoltaa puolta tusinaa ihmistä niin kuin sen. Se oli vaan oikeudenmukaista.
- Entä hevoset, kuka ne on ruokkinu? Ja onko sulle muka silti jäänyt noin paljon ylimäärästä?
- Pyhätöistä maksetaan hyvin, ja jos sä haluat perehtyä tilan kirjanpitoon niin olet enemmän kuin lämpimästi tervetullut, hän naurahti.
- Mikä hinku teillä on molemmilla tunkea mulle jotain kirjanpitoa? Ajatuskin kuulostaa niin kuivalta, että alkaa yskittää, tuhahdin. – Ja mulla on jano. Kai mä saan limun, jos nyt pitää vielä mennä kauppaan?
- Pitää. Merlin ja Vesku ei oo kuitenkaan osanneet ostaa leipomatarvikkeita.
Alkoi jo pimetä, kun pääsimme kotiin täyteen ahdetulla autolla. Vastaanotto oli kuin kirjoista. Ovi aukesi heittäen valokeilan hämärään ja kaksoset juoksivat Armin kanssa vastaan meitä kuin olisimme olleet poissa vuoden. Kyllä siitä tuli joulumieltä kerrakseen. Halailimme heitä ja estimme heitä kurkkimasta autoon sen jälkeen, kun ruokakassit oli nostettu ulos.
- Loput on salaisuuksia, äiti sanoi ja napsautti ovet lukkoon.
- Onko noi kaikki joululahjoja? Sunna henkäisi.
- Ei, siellä on mun likapyykit kanssa, sanoin kuivasti, mutta annoin niiden olla tähän hätään. Kännykkä oli taskussani, jos Kasimir sattuisi soittamaan, muulla ei ollut niin kiire.
Muu perhe oli tullut vastaan vain eteiseen asti, mutta joulumieleni sen kun parani, kun näin sivusilmällä isän ja äidinkin halaavan pikaisesti. Voi vitsi, ehkä tämä farssi oli oikeasti loppumassa ja he alkaisivat elää normaalisti! Huomasin toivovani sitä silläkin uhalla, että äiti irtisanoisi yksiönsä ja muuttaisi takaisin kotiin. Kyllä me Kasimirin kanssa jotain keksisimme. Hän voisi vaikka muuttaa meille ja voisimme molemmat vaihtaa koulua.
- Onko sulla todistusta, kysyi isä minulta.
- Sä olet vanhanaikanen. Ei me mitään todistusta tähän aikaa vuodesta saada, tuhahdin.
- No kai sulla jotain arvosanoja on näyttää?
Minulla oli, printti suoritetuista kursseista, mutta en olisi välittänyt esitellä sitä. Siinä oli enemmän hylättyjä kuin olin uskaltanut edes pelätä. Toisaalta kai se oli parempi käsitellä nyt, kun kaikki olivat vielä iloisia siitä, että olin tullut kotiin, eikä myöhemmin, kun minuun olisi totuttu ja minut raaskittaisiin haukkua.
Silloin meidät kuitenkin keskeytti kova meteli, joka johtui siitä, että Armi oli kaatanut joulukuusen. Onneksi sitä ei vielä oltu ehditty koristella, mutta aika lailla luuttuamista ja pälpätystä siitä seurasi nolon koiran lisäksi. Alissa ja minä käytimme tilaisuuden hyväksemme ja juoksimme yläkertaan. Meillä oli paljon puhumista. Valitettavasti isällä ei ollut muistissa mitään vikaa, vaan hän palasi asiaan illemmalla, mistä seurasi varsin ikävää sanailua. Minä en voinut muuta kuin tehdä hyviä lupauksia ja yrittää olla räjähtämättä. Okei, olin laiskotellut, mutta minun elämänihän tämä oli, eikö vaan?
Seuraavan päivän äiti leipoi ja milloin ei juuri vatkannut jotain, vetäytyi Jerryn entiseen huoneeseen paketoimaan lahjoja. Sen lisäksi hän puhui puhelimessa ja komenteli Merliniä siivoamaan milloin mitäkin. Sitä kuuntelin vallan mielikseni. Typykkä oli mielestäni edelleenkin patalaiska ja Alissan kertomukset todistivat samaa. Onneksi hän oli seuraavana päivänä lähdössä kotiin vanhempiensa luokse pyhiksi.
- Ei kai teitä häiritse, jos Siiri tulee tänne jouluksi? kysyi äiti illalla tullessaan ruokapöytään viimeisenä; hän oli ollut puhelimessa ja viittoillut meitä vaan kattamaan pöydän, kun olimme tulleet tallista.
- Vielä laajempi perhejoulu? isä kysyi. Se oli osuva kysymys, sillä Leena-mummikin oli tänä vuonna luvannut luopua järjestämästä joulua kotonaan pitsihuvilassa. Jaska-setä perheineen oli päättänyt viettää joulun Kanarialla, ja kun me, suvun muut lapset, asuimme Mustaojalla, päätti mummi siirtää joulunsa meille. Hän sanoi kaipaavansa lasten ääniä, ja kun me emme voineet jättää hevosia ja lähteä pyhiksi sinne, oli hänen siis tultava meille.
- Se olis nyt tarpeen. Siiri-parka.
- Mitä on tapahtunut? Alissa kysyi ja me muutkin katsoimme äitiä odottavasti.
- Toni… perhana sentään! äiti sanoi ja täräytti nyrkkinsä pöytään ällistyttäen meidät kaikki. – Anteeksi. Ruma juttu.
- Onko niillä perheriita? Sarri kysyi uteliaana.
- Siksikö, kun Siiri ei saa vauvaa? kysyi Sunna ja näin vanhuksien vaihtavan nopean, hämmästyneen katseen. He eivät olleet tainneet tajuta, miten paljon Sarri ja Sunna jo ymmärsivät ja etenkin kuulivat. Ja jos he sattuivat kuulemaan jotain, mitä eivät ymmärtäneet niin olimmehan me isommat sisarukset selittämässä.
- Tietysti se voi tulla, ellei kerran mieluummin mene vanhemmilleen, mutta miksi? isä kysyi. Äiti katsoi kaksosia ja Jerryäkin hetken aikaa, mutta päätti ilmeisesti sitten puhua asioista niiden oikeilla nimillä.
- Toni on lähtenyt kävelemään. Siiri on lopultakin raskaana ja Toni huomasi sitten, ettei tykkääkään ajatuksesta ruveta isäksi.
Hiljenimme kaikki ja minä ainakin tunsin polttavaa vihaa Siirin puolesta. Miten páskan miehen hän olikaan nainut! Olin puolitoista vuotta kuullut juttuja siitä, miten kovasti he muka molemmat halusivat vauvaa ja sitten tapahtui tällaista!
- Voi Siiri-parka! huudahti Alissa ja minulta näytti, että hänellä oli kyyneleet silmissä. – Koska se tulee?
- Itse asiassa mä sanoin sille, että se voi lähteä ajamaan heti, äiti tunnusti.
- Kivaa, sanoi Sarri. – Se on varmaan surullinen, mutta ei se voi olla surullinen meidän kanssa. Me piristetään sitä.
Niin Siiri tuli ja seuraavana päivänä Leena-mummikin ajoi meille. Tunnelma tiivistyi, eikä se ollut pelkästään positiivista, vaikka pidinkin molemmista. Minun mieleeni hiipi inhottava epäilys siitä, että tämä oli taas jotain vanhuksien juonia, että he haalivat talon täyteen ihmisiä välttyäkseen joutumasta kasvotusten. Tosin miten kumpikaan olisi voinut junailla Jaskan perheen matkaa tai Tonin lähtemistä, sitä en voinut ymmärtää, joten ehkä olin pikkuisen vainoharhainen. Päätin, että olin ja keskityin ripustelemaan joulukoristeita ja hoitamaan tallihommia. Ei ollut lunta mutta pakkasta kyllä ja kenttä ja tarhat olivat kivikovat. Se ei estänyt ratsastamasta, periaatteessa, mutta kauhean kovaa ei olisi viitsinyt niin kovalla alustalla mennä. Sitä taas eivät hevoset ollenkaan tajunneet. Niillä kaikilla oli pikkuisen liikaa energiaa, kuin pakkanen olisi johtanut niihin sähkövirtaa, eikä isä antanut kenenkään meistä nousta satulaan ilman turvaliiviä. Siirillä ei sellaista ollut, eikä kenenkään meidän oma sopinut hänelle, mutta ei hän tuntunut olevan pahoillaan siitä, ettei voinut ratsastaa. Hän oli aika hiljainen ja katseli vaan meidän ratsastusta.
- Nyt alkaa lämmetä ja huomenna jo sataa. Pehmenee ja sä voit tulla meidän kanssa joulumaastoon, isä lohdutti häntä. Siiri irvisti hänelle surkuhupaisasti.
- On siinäkin syy iloita vesisateesta jouluaattona.
Alissa lähti illalla viemään joululahjaa ystävälleen Annille ja viipyi niin pitkään, että vanhukset alkoivat jo melkein hermostua. Mummi, kaksoset ja Jerrykin olivat jo menneet nukkumaan, mutta minä istua kökötin olohuoneessa keskittyneenä tekstailemaan Kasimirin kanssa, joka istui parhaillaan auton takapenkillä matkalla jossain päin Suomea. Tosin ehdin siinä keskittyä ihan yhtä hyvin siihen, miten Siiri purki sydäntään. Hän oli ensin vilkuillut minua epäröiden, kun äiti oli hienovaraisesti ruvennut onkimaan asioita, mutta olin huomauttanut, että olin jo melkein aikuinen ja että oli syntymäpäiväni, enkä tosiaankaan aikonut tulla lähetetyksi nukkumaan oman kotini olohuoneesta.
- Voi Danni-parka! Sun synttärit unohtu! Siiri oli huudahtanut pelästyneenä.
- Ei oikeastaan, sanoin ja kohotin uutta kännykkää, joka oli aamulla odottanut tyynyni vierellä. Sen suurempia juhlallisuuksia en ollut kaivannutkaan. Kai minä aloin jo olla iso.
Oli kiinnostavaa kuulla Siirin tarinointia, vaikka se saikin minut kihisemään ja puhisemaan kiukusta. Tahdoin etsiä sen Toni-roiston käsiini ja satuttaa häntä, kovasti, mutta pidättäydyin kaikista huomautuksista peläten, että jos oikein innostuisin, Siiri lakkaisi kertomasta.
- Se jätti vaan lapun? äiti toisti järkyttyneen näköisenä.
- Ei siitä olis ikinä uskonut. Mutta parempi kai, että se tapahtui nyt kuin että olisi hyljännyt sut ja vauvan, isä sanoi.
- Mitä eroa siinä muka on?
- No, jos sä et näissä oloissa haluakaan pitää vauvaa…
- Vesku! äiti huudahti, mutta meistä muista taisi ajatus olla vain järkevä. Mitäpä äiti moisesta olisi ymmärtänyt – ellei hän olisi ollut lääkäri, olisin epäillyt, oliko hän koskaan kuullutkaan abortista, kun oli kerran vääntänyt näin monta kakaraa.
- Niin, mutta en mä ala miettiä murhaa näin jouluna, Siiri huokaisi. – Arvatkaa, mikä on kaikkein pahinta.
- No?
- Kaikki ne joululahjat, jotka mä olin ostanu Tonille.
- Et kai sä jättänyt niitä sinne kuusen alle odottamaan, että jos se päättääkin palata takasin? älähdin.
- En tosiaan, mä otin ne mukaan. Mutta nyt mä en tiedä, mitä mä tekisin niille, Siiri sanoi räpäyttäen silmiään. Hän kuulosti surkeammalta puhuessaan turhaan ja epäilemättä rakkaudella ostetuista lahjoistaan kuin vielä kertaakaan.
- Polta ne! äiti huudahti ja pompahti sohvalla.
- Anna ne Jerrylle ja Veskulle, ehdotin minä käytännöllisesti, mutta Siiri katsoi äitiä omituinen loiste silmissään. – Jessi, miten sä aina osaat olla noin fiksu! Mennään polttamaan ne!
Näin, miten isä avasi suunsa kuin vastustellakseen, mutta Siirin ja äidin innostus tarttui minuunkin ja hän huokaisi ja sulki suunsa. Itse asiassa olen aika varma, että hän alkoi nauraa, vaikka ääneen päivittelikin ja sanoi, että olimme pähkähulluja. Siitä välittämättä äiti ja minä menimme kiskomaan takit niskaan Siirin mennessä hakemaan tavaroistaan muovikassin, jossa epäilemättä olivat Tonille aiotut lahjat. Menimme pihalle, missä hän laski sen maahan.
- Tulta? hän sanoi äidille, joka kaivoi taskustaan tulitikkuaskin. Siiri kyykistyi sytyttämään pari tikkua, joiden liekit nuolivat valkoista muovia ensin käpertäen ja sulattaen, mutta sitten ne saivat sisältä jotain jykevämpää, mihin tarttua ja leimahtivat suuremmiksi.
- Jii-haa! kiljaisin, kun kassi syttyi kokonaan. En tietenkään tiennyt, mitä Siirin paketeissa oli, mutta selvästi jotain palavaa.
- Pala, paskiainen, Siiri jupisi hampaittensa välistä ja hypähdimme, kun nuotiosta kuului vaimea possahdus. – Ei siellä taida olla mitään räjähtävää, hän sanoi epävarmasti, mutta astuimme silti vähän kauemmas. Siiri laittoi kätensä meidän kummankin olkapäille ja tunsin ihanaa yhteenkuuluvaisuutta hänen ja äidin kanssa. Vähät ikäerosta, me naiset pitäisimme yhtä, tuli mitä tuli.
Aattoaamun perinteistä maastoretkeä lähdettiin suorittamaan lämpimässä ja märässä säässä, mutta oli sentään hyvä, että pääsimme matkaan. Oli tosiaan lämmennyt ja maa paremminkin litisi kuin kumisi.
- Lyödään vetoa, moniko tippuu, ehdotti Jerry, kun kokoonnuimme pihassa.
- Se, joka tippuu, tulee kuraiseksi, totesi Sunna.
Leena-mummi oli tullut ulos sadetta uhmaten ja otti meistä valokuvia ja aika joukko me olimmekin, kymmenen ratsukkoa. Klaudia oli tullut myös ja Noora, vaikka hänellä olisi ollut muuten vapaata. Hän oli sanonut tulevansa joululahjaksi tekemään aaton aamutallin ja tietenkin hänet oli sitten pyydetty mukaan. Hän istui Djangon selässä ja piti sen tasajaloin seisomassa, vaikka suurin osa muista hevosista tepasteli paikoillaan tai pientä ympyrää. Niillä kaikilla riitti energiaa kylmien päivien kevyen kävelyn jälkeen ja minuakin alkoi kiinnostaa se, moniko meistä selviäisi puhtaina kotiin. Siiri näytti vähän huolestuneelta Mian selässä, mutta hän oli sentään saanut ratsun luotettavimmasta päästä. Alissa ratsasti Vallonilla, joka katsoi mallia joka-ainoasta vanhemmasta hevosesta ja yritti yhtaikaa tanssia, stepata, pyöriä ja peruuttaa.
Saldo oli neljä, vaikka kolonnamme eteni enimmäkseen rauhallisesti käyntiä. Kärjessä menevä Django liukastui astuessaan pienemmältä polulta isommalle, ja sen äkkinäinen räpiköinti säikäytti Vallonin, minun Daisyni ja ponit. Onneksi kaksoset ja minä saimme pidettyä ohjista kiinni. Alissa tuli täysin yllätetyksi ja lensi polunviereiseen ojaan, mutta Vallon ei ymmärtänyt lähteä karkuun kun kaikki sen ystävät täpisivät paikoillaan.
- Siinä sen näkee, miten tytöt ratsastaa, hihkui Jerry.
- Oletko sä ihan idiootti? puhisin, vaikka ymmärsinkin hänen keksineen sen ihan vain ärsyttääkseen meitä.
Hevoset tuntuivat, merkillistä kyllä, rauhallisemmilta kalabaliikin jälkeen. Vireitä ne olivat, mutta eivät enää sikailemiseen asti. Parempiakin joulumaastoja meillä oli ollut, ja lumisempia, mutta huolimatta siitä, että vaatteeni olivat märät ja valuivat kuraa ja saisin hinkata satulaa puhtaaksi ikuisuuden, huomasin olevani hyvällä tuulella. Teki mieli ruveta laulamaan, mutta pidättäydyin. Miten lapsellista se olisi ollut?
Palattuamme söimme riisipuuroa, jota Leena-mummi oli keittänyt ja perinteisesti Ilse ja Artsi ja Karoliinakin tulivat puurolounaalle. Jouduin taas esittelemään todistustani ja aloin vähän kypsyä pettyneisiin silmäyksiin.
- Sä olet fiksu tyttö, Danni, Ilse-mummi sanoi hitaasti.
- Ne on vaan yhdet kurssit, ei niillä ole väliä! Mä uusin ne! sanoin kiivaasti.
- Olisitkohan sä saanut paremmin luettua kotona? Onko sulla liikaa tekemistä siellä? Tallillekin on matkaa, eikä oikein lukurauhaa.
Isä rykäisi takanani ja kun vilkaisin, näin hänen kasvoillaan melkeinpä tyytyväisen ilmeen. Hän oli tietysti iloinen siitä, että mummi oli sanonut sen ääneen. Olin odottanut, että hän olisi itse nostanut tuon katin pöydälle, mutta kai hän oli arvannut, että siitä tulisi tappelu. Äiti otti sen itseensä nytkin.
- Danni ei käy tallilla joka päivä, ja sikäli kun mä ymmärrän, niin enimmän ajan tässä viime viikkoina siltä on vienyt se poika, hän sanoi napakasti.
- Mun kouluni, mun elämäni, mutisin ja kiskaisin paperin itselleni. Onneksi kukaan ei halunnut jatkaa aiheesta nyt. Se ei ollut ihan omiaan nostattamaan joulumieltä.
Meillä ei varmaan koskaan ole ollut niin yltäkylläistä joulua. Lahjoja oli kymmenittäin. Mieleeni tuli ihan Harry Potterin Dudley-serkku, joka oli itkenyt, kun oli saanut vain 36 synttärilahjaa. En ehkä ollut saanut ihan niin monta pakettia, mutta riittävästi kuitenkin, ja hyviä paketteja. Jos olisin halunnut riidellä, olisin kysynyt äidiltä, aikoiko hän lahjomalla hyvittää poismuuttamisensa, mutta en halunnut nyt hämmentää. Sitä paitsi jonkun mustaojalaisen sitä olisi pitänyt kysyä eikä minun. Kaksoset tohisivat kuin olisivat olleet vasta seitsemän ja kikattivat Armille, joka pöllytti hurjistuneena papereita ja ruusukkeita. Se oli ensinnäkin ollut ihan tohkeissaan kaikista ruoan tuoksuista, sitten varmaankin siitä, miten paljon ihmisiä meillä oli yhdellä kertaa olohuoneessa, ja lopullisesti se oli pimahtanut huudahduksista ja naurusta ja, niin, papereista, kun lahjoja oli auottu.
- Nyt siivotaan, sanoi äiti lopulta päättäväisesti. – Katsokaa, ettei yhtään naruja jää mihinkään. Mä olen varma, ettei ne tee hyvää Armin suolistolle.
- Mä olen ihan poikki, henkäisi Leena-mummi. – Jessus mikä bakkanaali.
- Mä laitan kahvia ja rauhotutaan vähän, äiti sanoi. Hän häipyi keittiöön ja palasi vain tuodakseen ison jätesäkin pakettiroskille ja hakeakseen puhelimensa. Kuulin, miten hän alkoi soitella joulupuheluita tuttaville ja ystäville.
- Tuleeko joku mukaan iltatalliin? kysyi isä ja nousi sohvalta. Me kaikki halusimme mennä. Jouluna tallissa oli jotain erityistä. Joskus mietin, että olikohan Jeesus-lapsi oikeasti ollut olemassa ja syntynyt tallissa. Se olisi selittänyt sen melkein pyhän tunnelman, joka siellä vallitsi jouluiltaisin ja itse asiassa aina aamuisin.
- On se hyvä, että meillä on oma talli, sanoin ja tartuin molemmin käsin isän käsivarresta.
|