Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 21.6.15 20:52:14
No jos kolme?
Nyt kertoo Danni, katotaanpa, miten te siihen sopeudutte :D
----------------------
1. Ratsutilan lapset
Meillä oli aina ruvettu suhertamaan joulujuttuja jo marraskuussa. Pienenä sitä oli meinannut tulla ihan hulluksi, kun ensin piti odottaa joulukuun alkua, että sai pikkujoululahjan ja pikkujoulukuusen ja joulukalenterin, ja sitten, kun oltiin siinä pisteessä, varsinainen odottaminen vasta alkoikin. Luukkuja oli niin mahdottomasti ja yksi päivässä oli liian hidas tahti. Siltikään en ollut avannut kaikkia luukkuja kerrallaan kuin kerran. Se ei ollut auttanut ajan kulumiseen ja sen jälkeen joulun odotus oli ollut vielä vaikeampaa. Alissa sai joka aamu avata luukun omasta kalenteristaan, ja vaikka minä olin painanut omat luukkuni tiukasti kiinni tajuttuani, etteivät ne olleet toimineet aikakoneena, ei niiden avaaminen toiseen kertaan enää ollut mitään. Ne eivät olleet enää tuoreita, ne olivat uusintoja. Seuraavana vuonna ymmärsin paremmin, enkä aukonut määrääni enempää ja myöhemmin mietin, olisinko saanut uuden kalenterin, jos se olisi ollut suklaakalenteri ja olisin kaikki kaksikymmentäkolme seuraavaa aamua joutunut katsomaan, miten Alissa sai namin. Meille ei kuitenkaan koskaan ostettu suklaakalentereita. Äidillä oli aina ollut vain kuvakalentereita, joten mekään emme tarvinneet sellaisia. Sitä paitsi hän sanoi, että kalentereiden suklaa oli pahaa, mutta mistä hän sen sitten tiesi?
Tänä vuonna joulun tekeminen näytti vähän nihkeältä. Aamuisin, kun Alissa ja minä kiirehdimme alas ehtiäksemme juoda edes lasin mehua ennen koulutaksin tuloa, ei vastassa ollut jouluverhoja, kynttelikköjä eikä ikkunakoristeita, joilla oli ollut tapana öisin ilmestyä kuin tyhjästä. Tietysti ne olivat aika turhaa hömpötystä, mutta olisi ne nyt Jerryn ja kaksosten iloksi voinut ottaa esiin.
- Mikä on? kysyin äidiltä yhtenä aamuna, kun hän aamutakissaan pureskeli hajamielisenä paahtoleipää ja tuijotteli ikkunasta ulos lähetettyään kaksoset ja Jerryn jo kouluun. Alissakin oli jo mennyt, mutta minulla ei ollut valinnaista musiikkia kuten hänellä ja sain nukkua myöhempään.
- Mikäs tässä? hän havahtui.
- Joulu tulee, huomautin ja istuin häntä vastapäätä.
- No ei luojan kiitos vielä vähään aikaan.
- Etkö sä ole muka yleensä tähän aikaan jo ruvennut kaivamaan koristeita esiin ja leipomaan piparkakkuja?
Äiti katsoi minua hetken sen näköisenä kuin ei olisi tajunnut, mistä puhuin ja vilkaisi seinällä roikkuvaa kalenteria.
- Jaa, olenpa tainnut, tosiaan. Mä en ole nyt ehtinyt ollenkaan ajatella semmosia.
- Oletko sä mahtanut muistaa Alissan synttärit? Entäs kaksosten joulukalenterit? kysyin silkinsiloisesti. – Sarrille ja Sunnalle tulee ainakin paha mieli, jos ei kohta ala näkyä joulukoristeita.
- Tottakai mä olen muistanut Alissan synttärit, hän sanoi vilkastuen. – Kai te pidätte taas yhteiset juhlat? Mutta joulujuttuja mä en tosiaankaan ole vielä ajatellu. Pitäiskö jo?
- No ehkä nyt on vielä vähän aikaista, myönsin. – Mä vaan ajattelin varmistaa, että sä muistat.
- Kuule, sä olet ihan oikeessa. Huvittaisko sua laittaa illalla jotain? Ihan jotain pientä, muutama pikku juttu? Mä näytän, missä kaikki koristeet on.
Hän nousi pystyyn niin ripeästi, että tuoli huojahti ja innostus tarttui minuunkin. Seurasin perässä, kun hän harppoi kellariin ja siellä varastolle.
- Ne on täällä, hän sanoi ja nosti ylähyllyltä pahvilaatikon, jossa luki ”joulukoristeita”. Kumarruimme penkomaan sitä ja minun teki mieli kerätä heti sylini täyteen ja viedä kaikki ylös.
- Mä olen aina valinnut vaan muutaman joka ilta. Musta oli ihana katsoa, kuka teistä huomasi ensimmäisenä, mitä uutta mä olin edellisiltana laittanut, äiti naurahti. Minäkin muistin sen. Se oli ollut vähän niin kuin aarteenetsintää.
- Laitetaan jotain nyt heti! sanoin.
- No mikä ettei, laitetaan! Ja sitten sä voit laittaa illalla jotain, kun tytöt on menny nukkumaan.
- Niin voinkin, sanoin, ja suupieleni levisivät, kun ajattelin, että minä olisinkin nyt joulun hengetär.
Valitsimme muutaman tontun eteisen lipaston päälle ja yhden roikkumaan keittiön lampusta ja minä suunnittelin jo, mitä illalla kellarista toisin, mutta äidin ajan ja paikan taju palasi ja pilasi kaiken.
- Eikö sun kyytisi tule just? Syö äkkiä jotain aamupalaa!
Ähkäisin, mutta tiesin, että se oli siinä. Joulun hengettären nolo romahdus koulun hengettäreksi.
Alissa ja Elsi olivat luokan edessä kyselemässä toisiltaan englannin sanoja, mutta ketään muuta kiinnostavaa ei näkynyt.
- Me esiinnytään joulujuhlassa, Alissa ilmoitti, ikään kuin se olisi ollut mikään ihme. Kai joululaulujen laulajat nyt valittiin niistä, jotka osasivat laulaa. Alissa ei kylläkään osannut, ikävä kyllä, joten toivoin, että hän saisi soittaa ksylofonia tai jotain muuta sellaista, ettei nolaisi itseään.
- Kiva, sanoin ja samassa minua tönäistiin niin, että olin vähällä romahtaa naulakolla istuvien tyttöjen päälle.
- Mitä poniprinsessa? kysyi naurava ääni, joka sai lämpimän olon vatsaani. Reppuni oli valahtanut olkapäältä melkein Elsin kasvoille, joten minun tarvitsi vain pyörähtää ja se mäjähti kuin moukari Ossin keskivartaloon. Virnistin, kun hän ähkäisi, ellei kivusta niin yllätyksestä.
- Älä ala paremmillesi! tuhahdin. Ossi ja muutamat muut olivat kiusanneet minua ratsastuksesta vuosikausia – vain minua, kumma kyllä, eivät Alissaa – eikä sille näyttänyt loppua tulevan. Aikoinaan olin suuttunut monesti oikeasti, paukuttanut heitä kirjoilla päähän ja pistellyt kynillä, kunnes opettajat olivat puhutelleet minut. Nyt se oli kuitenkin enää vain leikkiä. Riparilla Ossi oli tunnustanut, että hän oikeastaan nälvi vain, koska ihaili minua ja pelkäsi itse hevosia. Meidän oli kaikkien pitänyt paljastaa jotain itsestämme ja hän olisi voinut sanoa mitä tahansa muutakin, vaikka että hänellä oli kalsarit nurinpäin jalassa, mutta ei. Hän sanoi kunnioittavansa sitä, että uskalsin ratsastaa. – Mä käsken mun ponin purra sua, lisäsin, mutta sitten opettaja tuli ja meidän piti mennä luokkaan.
Muuta mielenkiintoista sinä päivänä ei tapahtunutkaan. Lisää koepäiviä vain ilmestyi kalenteriin ja alkoi sataa räntää. Olisi tehnyt mieli jäädä sisään venyttelemään ja katsomaan telkkaria, mutta sehän ei käynyt. Sarri ja Sunna olivat jo kentällä, posottivat satulattomilla poneilla edes takaisin vailla ilmeisesti minkäänlaista suunnitelmaa. Rassella ei tainnut olla edes suitsia, vain kaksi riimunnarua, joita Sarri puristi lapasissaan. Lapset! Hymähdin alentuvasti, mutta en voinut mitään sille, että se näytti houkuttelevalta. Näin kurjassa säässä olikin ehkä viisasta tehdä jotain hauskaa eikä yrittää ratsastaa tavoitteelliseksi. Sitä menisi huomattavan nopeasti herne nenään, jos ei sujuisikaan.
- Oletteko te menossa ratsastamaan? kysyi Jerry Mustin boksista, kun talutin Daisyn sisään ja pyyhin sen selän päältä märkää, valkoista kerrosta.
- Mitäs luulisit? tuhahdin.
- Kentälle siis?
- Joo.
Jerry huokaisi kuuluvasti ja tunsin omantunnon pistoksen, joka tosin meni heti ohi. Hän oli kesästä asti saanut ratsastaa Mustilla ja jossain vaiheessa hiljaisesti ajautunut siihen, että sai ratsastaa sitä omin päinkin, kun alkuun isä oli vahtinut heidän joka askeltaan. Oli kuitenkin yksi sääntö, jota ei ollut rikkominen. Jerry ei saanut tulla kentälle pyörimään orin kanssa, jos siellä oli tammoja. Siksi hän usein ryntäsi tallille suoraan koulusta, mutta tänään hän ei ollut ehtinyt, kun olimme tulleet samalla kyydillä. Hän kuitenkin haki satulan ja suitset huolimatta sanoistani.
- Mitä sä meinaat? kysyin.
- No menen ratsastamaan. Kai sulla nyt vähän aikaa menee harjaamisessa.
- Ei tässä mene kuin sekunti, mä meen ilman satulaa, sanoin ja vein märän loimen satulahuoneeseen kuivumaan.
- Mä lähden sitten maastoon, kun sä tulet.
Alissa oli kadonnut tammatalliin Macadamian kanssa, mutta ei tullutkaan sieltä yksin ulos. Klaudiakin oli tullut tallille. Hän oli Hallen vuokraaja ja kiskoi perässään luimistelevaa ruunikkotammaa. Minusta hän oli vähän ärsyttävä, hänellä oli suuret silmälasit ja hän näytti aina hirveän huolestuneelta, mutta Alissan kanssa he tulivat oikein hyvin toimeen, vaikka ikäeroa olikin nelisen vuotta.
- Me ajateltiin mennä maastoon, Alissa sanoi.
- Höh, sanoin pettyneenä. Minä en kyllä viitsisi palata hakemaan satulaa, enkä toisaalta kyllä ilman sitä ja liukkaat toppahousut jalassa lähtisi Daisyn kanssa metsään. En pelännyt putoamista sinänsä, mutta en pääsisi sitten takaisin eikä poluilla olisi tilaa pysähtyä ja pyytää punttausapua. – Menkää sitten, menkää kaikki. Mä en tule.
Jerry kärjessä he ratsastivat metsään ja minä kiipesin muovijakkaralta Daisyn selkään. Se tepasteli, vaikka ärisin sille, potkaisi jakkaraa ja loikkasi kolahduksen kuullessaan metrin niin, että olin jo keikahtaa saman tien alas.
- Räkäpää! kiljaisin ja tarrasin harjasta. Daisy ei ollut sinänsä mikään hörhöilijä, mutta kyllä se joskus äityi loikkimaan.
Sarri ja Sunna viipyivät vielä hetken seuranani, mutta he alkoivat olla jo aika läpimärkiä.
- Mä tärisen, sanoi Sunna.
- Mä en tunne mun sormia, sanoi Sarri.
- No menkää hitossa pois, ennen kuin saatte kuolemantaudin!
Oli ehkä maailman ankeinta kiertää kenttää yksin, kun alkoi hämärtää ja joka askel litsahti ja kylmät tipat valuivat kauluksesta sisään ja imeytyivät läpi takin olkapäistä. Päätin hyvin pian, ehkä parinkymmenen minuutin kuluttua, ettei Daisykaan siitä pitänyt ja lopetin. Jätin tamman talliin ponien seuraksi kuivattelemaan itseään ja lampsin sisään.
Jostain syystä kaksoset olivat päättäneet ruveta laittamaan ruokaa. Pakko sanoa, että onneksi en ollut jaksanut ratsastaa kauemmin. Heidän perunankuorimisensa näytti hengenvaaralliselta.
- Äiti oli jättänyt lapun, että keittäkää perunoita ja laittakaa pata uuniin, he puolustautuivat.
- On tää kyllä yhtä hélvettiä, ettei ikinä enää pääse valmiiseen ruokapöytään, murisin ja pelastin heidän rannevaltimonsa. Seuraavaksi terä oli omassa peukalossani. Se kirveli ihan järjettömästi ja perunan pintaa valuva veri näytti siltä, että minun teki mieli oksentaa. Teki mieli jättää koko homma sikseen ja heittää pottu ikkunan läpi pihalle, mutta ehdin muistaa Sarrin ja Sunnan, ennen kuin tein mitään. He pelästyisivät.
- Paljonko me pannaan uuniin lämmintä? Sarri kysyi Sunnan kurottaessa pataa jääkaapista.
- En mä tiedä, ihan sama, tiuskaisin peukalo suussa.
- Saitko sä haavan? kysyi Sarri tarkkanäköisesti.
- Ihan pienen vaan, väitin, vaikkei se ollut pieni. Se repsotti kuin puoliksi saranoiltaan oleva kaapinovi, mutta onneksi isä tuli silloin kotiin.
- Dannilla on haava! kiljui Sunna ja hän harppoi takki vielä päällä keittiöön.
- No toi ei onneksi oo kuolemaksi, hän sanoi helpottuneena.
- Jos mä kuolen verenhukkaan, sanoin synkästi, mutta hän taittoi minulle palan talouspaperia pieneksi tyynyksi.
- Paina sitä tällä vähän aikaa niin eiköhän se tyrehdy. Mä hoidan noi perunat.
Perunoita kuorivat isähenkilö oli jotenkin surullinen näky. Olin nähnyt hänen tekevän sitä ainakin sata kertaa, mutta tänään hänkin näytti kömpelöltä ja siltä, ettei kuulunut keittiöön. Äidin siinä olisi pitänyt olla. Isää ei kuitenkaan tuntunut häiritsevän, ettei hän ollut ehtinyt edes vaatteitaan vaihtaa, vaan hän jutusteli kaksosten kanssa näiden koulupäivästä ja kuunteli selostusta siitä, miten kumpikaan ei ollut pudonnut, vaikka olivat ratsastaneet ilman satuloita. Vaikka ihmekö tuo, molemmat olivat oppineet sellaisiksi apinoiksi, ettei paremmasta väliä.
- Miksi äiti halusi vaihtaa töitä? töksäytin, kun isä sai kattilan levylle ja alkoi kuivata käsiään.
- Kai kaikki haluaa välillä vaihtelua, isä tuumasi.
- Mutta miksi se haluaa sellasta vaihtelua, ettei se ole ikinä kotona?
- Onhan. Vastahan sillä oli eilen vapaa.
- No mutta se on silloin tällöin, miten sattuu. Siinä ei oo mitään järjestystä. Mä haluaisin järjestystä, marisin.
- Asioilla on tapana pyrkiä kohti epäjärjestystä. Sitä sanotaan entropiaksi, isä sanoi sen näköisenä, että hän piilotteli hymyä. Okei, olin mokannut ja pedannut hänelle tilaisuuden tarjota minulle järjestyksen tekemistä huoneeseeni. Hän ei kuitenkaan ollut tarttunut siihen. Minä sen sijaan painoin entropia-sanan visusti mieleeni. Käyttäisin sitä seuraavalla kerralla, kun joku motkottaisi siivoamisesta.
- Huutakaa, kun pääsee syömään, sanoin ja karkasin yläkertaan. Vaara ei ollut vielä sataprosenttisesti vältetty vaan sen kannatti antaa unohtua.
- Missä Jerry ja Alissa on? isä kysyi, kun minut lopulta kutsuttiin alas.
- Ne lähti maastoon Klaudian kanssa, sanoin ja tajusin, että siitä oli kauheasti aikaa. Ulkona oli jo pimeää ja heidän lähdöstään oli pakko olla jo yli kaksi tuntia. Isä rypisti otsaansa.
- Kai niillä on heijastimet ja lamput? hän kysyi. Minä rypistin otsaani ja yritin miettiä.
- Ei kai ne nyt niin hölmöjä ole, että lähtis ilman, sanoin, kun totesin, etten voinut muistaa varmasti. Isä ei sanonut mitään ja kaksoset lörpöttelivät omiaan, mutta minun ruokahaluni oli äkkiä mennyttä. Tökin perunanpalasia lautasellani, mutta sitten pistelin ne nopeasti ja päättäväisesti suuhuni ja nielin pois. Isä olisi huolestunut, jos olisin jättänyt ne syömättä, enkä halunnut huolestuttaa häntä vaan päästä äkkiä soittamaan Alissalle. Ilman puhelimia he eivät ainakaan olleet lähteneet, siitä olin ihan varma. Kukaan meistä ei tekisi sellaista unissaankaan.
Palasin ullakolle ja menin toiseen päätyyn. Siellä, Alissan ja minun olohuoneessa oli ikkuna, josta näki tallipihalle ja toivoin näkeväni metsästä otsalamppujen välkehdintää. Kaikki oli kuitenkin täysin mustaa pihavalojen kaarien ulkopuolella ja puhelin tuuttasi korvaani kiusallisen hitaasti. Mitä jos heille oli sattunut jotain? Mutta mitä kaikille kolmelle voisi tapahtua? Ja kolmelle hevoselle? Ehkä heidät oli ammuttu hirvilaumana, vaikka siihen olisi varmaan tarvittu konekivääri. Tai he olivat eksyneet suolle ja uponneet sinne jonossa. Tosin en tiennyt, että missään näillä seuduin olisi soita, mutta sitä pahempi sellainen kai olikin, jos sinne ratsasti pahaa aavistamatta. Tai auto oli voinut ajaa heidän päälleen, jos he olivat olleet tarpeeksi hulluja mennäkseen tielle, ja kaikki kolme makasivat nyt ojassa…
- Mitä? Alissa vastasi.
- Missä hemmetissä te ootte?
- Me ollaan just tulossa.
- Kuka idiootti haluaa tehdä kolmen tunnin maastolenkin tässä säässä ja pimeessä?
- Jerry, mutta ei täällä enää sada. Me ollaan ihan just siellä.
Niin hän sanoi ja pisti puhelimen pois. Näin isän harppovan pihalla ja sen sijaan, että hän olisi mennyt ottamaan Djangoa tai Kaomaa tarhasta, hän jäikin seisomaan keskelle pihaa, tuijottaen metsänrajaan yhtä kiinteästi kuin minäkin. Minun teki mieli avata ikkuna ja huutaa hänelle, että he olivat tulossa, mutta samassa olin näkevinäni metsässä jotain, aran välkähdyksen. Se oli hyvin vaimea, mutta se toistui pian ja huokaisin helpotuksesta. Siinä he tosiaan olivat. Olisin voinut sähistä helpotuksesta. Saisivat kyllä kuulla kunniansa, molemmat.
Meni ikuisuus, ennen kuin kuulin Alissan kiipeävän ylös. Siihen mennessä olin muuttanut taktiikkaa. Istuin sohvannurkassa läppäri sylissä, enkä ollut huomaavinani häntä ollenkaan. Sainkin istua hyvän aikaa, sillä hän vain vaihtoi vaatteet ja palasi sitten takaisin alakertaan, kai syömään. Sillä aikaa ehdin unohtaa, että minun piti hautoa kaunaa, sillä Leksa tuli meseen ja sydämeni humpsahti. Häntä näkyi harvoin ja hän viipyi yleensä vain vähän aikaa ja lähes aina hän väitti olevansa varattu, joten yleensä en uskaltanutkaan sanoa mitään. Nyt mieleeni tuli asianpoikanen, jonka takia uskaltauduin avaamaan keskustelun hänen kanssaan. Mutta eihän hän vastannut, vaikka tuijotin ruutua miten ja pidätin henkeä. Lopulta kirjoitin asianikin, ehkä hän vastaisi sitten. ”Tuuthan sä meidän synttäreille?”
Mitään ei edelleenkään tapahtunut vähään aikaan, mutta kun olin jo heittämässä toivoni, hän suvaitsi vastata: ”Mehua ja täytekakkua?” Vastasin vikkelästi, että kyseessä oli sentään viisitoista- eikä viisivuotispäivät ja että aioimme pitää bileet, ja että kun hän oli melkein kuin serkkumme, hänen kuului tulla. Ja hän vastaili ja juttelimme itse asiassa aika kauan, kunnes hän sanoi, että piti mennä. Minäkin pistin itseni offline-tilaan, vaikka olin huomannut, että olin saanut viestejä muiltakin Leksan kanssa kirjoitellessani. Ne eivät voineet olla puoliksikaan niin kiinnostavia, enkä aikonut keskittyä niihin nyt. Halusin sen sijaan maistella uudestaan ja uudestaan jokaisen hänen kirjoittamansa sanan ja lauseen. Niissä ei ollut mitään erityistä, mutta ne oli kirjoitettu minulle.
Melkein hermostuin, kun Alissa tuli ja käänsi kanavaa, vaikken ollut vilkaissutkaan televisiota ainakaan puoleen tuntiin.
- Mä kutsuin Leksan meidän synttäreille, ilmoitin ja Alissan vihertävä katse lennähti minuun.
- Tuleeko se?
- Ei se tienny vielä, mutta kai se tulee. Koska me pidetään ne?
- Itsenäisyyspäivänä, Alissa ehdotti. Silloin meillä tosiaan oli yleensä synttärijuhlat järjestetty.
- Mutta se ei oo hyvä, jos aikoo pitää kunnon bileet. Silloin pitäis aamulla mennä kouluun, eikä me saada mitenkään järjestettyä, että kaikki muut on yötä poissa.
- Meinaatko sä semmosia bileitä? Alissa kysyi ja hänen silmänsä levisivät vähän.
- Joko semmoset tai ei ollenkaan, sanoin päättäväisesti. – Ei mehua ja täytekakkua. Sanotaan vaikka, ettei me haluta mitään muuta synttärilahjaksi kuin saada pitää bileet.
- Mutta mä haluan!
- Sähän voit pyytää sen kaiken joululahjaksi, sanoin käytännöllisesti. – Mennään hei kattomaan Jessin työvuorolistaa.
2. 15+15
Synttärikutsuille löytyi täydellinen päivä: joulukuun viides, itsenäisyyspäivän aatto. Äidillä oli iltavuoro ja isä suostui kuin suostuikin lopulta lähtemään käymään Hangossa Jerryn ja kaksosten kanssa. Hän oli paljon epäileväisempi sen suhteen, että oliko viisasta antaa meidän emännöidä juhliamme ihan kahdestaan kuin äiti. Minä otan suuren kunnian siitä, että hän lopulta taipui. Esitin loukkaantunutta ja marttyyria ja huokaisin, että koko luokka varmasti pettyisi pahan kerran.
- Koko teidän luokanko te olette kutsuneet? isä kysyi.
- No nii-in, ne kaikki suunnittelee jo, mitä ne laittaa päälle. Mutta en mä kyllä ala, jos Sarri ja Sunna ja sinä pörräätte täällä, ja Jerry nauraa, jos me tanssitaan hitaita. Olkoon sitten koko juhlat, ja toivottavasti se painaa sun sydämellä ikuisesti!
- Mutta iltatalli.
- Voidaan me kai siksi hetkeksi karata vierailta, että käydään hoitamassa se. Eihän siinä mene kuin kymmenen minuuttia, jos me voidaan ottaa hevoset sisään jo ennen kuin vieraat tulee. Ja Leksa voi auttaa.
- Tuleeko Leksakin teidän synttäreille? äiti kysyi nopeasti.
- Tätä menoa ei näköjään tule, kun näyttää koko synttärit vähän heikoilta.
Jostain syystä, jota en ymmärrä, se taisi olla ratkaiseva oljenkorsi. Minulla ei kyllä edelleenkään ollut Leksalta mitään lupausta siitä, että hän tulisi, mutta enhän voinut sellaista tivatakaan, ennen kuin tiesin, että koko bileet toteutuisivat.
- Eiköhän me anneta niiden hoitaa omat juhlansa, äiti sanoi isälle. – Mähän tulen joka tapauksessa yhdentoista maissa.
- Mä olen muuten miettiny, että miten sä jaksat ajaa tänne aina iltavuoron jälkeen ja sitten nousta kuudelta ja lähteä ajamaan uudestaan töihin. Eikö sun kannattaisi nukkua siellä? esitti Alissa ovelasti.
- Missä mä siellä nukkuisin? Jonkun potilaan vieressä?
- No Tehiksessäkin on lääkäreille pimeä huone, missä ne nukkuu kun ei oo potilaita. Tai mene jollekin sun työkaverille.
- Juuei, mä olen kyllä tulossa nukkumaan ihan omaan sänkyyni, niin että yhdeltätoista on juhlien parempi olla aika lailla ohitse.
Siihen oli pakko tyytyä, mutta oli sekin aika hyvä. Mehän voisimme sitten vetäytyä yläkertaan, meidän olohuoneeseemme ja jatkaa siellä hiljaisemmin. Leksan pitäisi tietysti jäädä yöksi, sillä ei hän millään ilveellä pääsisi meiltä pois keskellä yötä. Se oli mukava ajatus.
Uskaltauduin soittamaan Leksalle, kun päivämäärä kerran oli selvillä. Sitä en ollut tehnyt koko syksynä, vaikken nuorempana ollut ujostellut häntä ollenkaan. Kesän jälkeen asiat olivat kuitenkin ihan toisin, sen jälkeen, kun olin rakastunut häneen. Joskus alle kymmenvuotiaina, kun olimme saaneet ekat kännykkämme, olimme soitelleet niin paljon, että äiti ja Jinna olivat ottaneet ne pois vähäksi aikaa. Minä olin soittanut Leksalle, Leksa oli soittanut Alissalle. Mikä hulluinta, Alissa oli soittanut minulle, vaikka olimme samassa huoneessa. Sitten Alissa oli soittanut Leksalle, Leksa minulle ja minä Alissalle ja niin edelleen. Eihän sitä silloin ollut ymmärtänyt paremmin. Nyt en kuitenkaan ollut soittanut kertaakaan sen jälkeen, kun hän oli lähtenyt takaisin kotiin. Pari hauskaa tekstaria olin hänelle lähettänyt, mutta ajatuskin puhumisesta oli tuntunut kuristavan kurkkuni mehupillin kokoiseksi.
En minä tietystikään ollut räytynyt Leksaa muistellen koko syksyä. Totta puhuen olin melkein unohtanut hänet, paitsi silloin, kun hänen nimimerkkinsä hyppäsi silmille tietokoneelta hänen tullessaan meseen ja kunnes olin tullut ajatelleeksi, että hänkin voisi tulla synttäreillemme. Tietysti hän oli komein tietämäni poika, mutta mitä iloa siitä nyt tarkalleen ottaen oli, jos hän oli neljän- tai viidenkymmenen kilometrin päässä?
Nyt oli kuitenkin asiaa, ja nieleskelin tyhjää, kun etsin hänen numeronsa. Onneksi kukaan ei nähnyt, sillä olin mennyt varmuuden vuoksi talliin soittamaan. En halunnut Alissankaan kuulevan. Hän vastasi ikuisuudelta tuntuneen ajan kuluttua.
- Hei, sanoin, ja kuulostin piru vie hengästyneeltä, kuin olisin juuri juossut. – Viides päivä.
- Joo, mä tiedän.
- Tiedät?
- Joo, Alissa soitti mulle just.
- Häh? Tiesin, että se kuulosti idioottimaiselta, mutta mitä Alissan päässä oikein liikkui? Minähän koko Leksan olin keksinyt pyytää! Mutta se ei nyt ollut tärkeintä, ehtisin höyhentää Alissan myöhemmin. – Tuuthan sä?
Leksa huokaisi raskaasti.
- Kuule, oikeesti, mitä mä tekisin ysiluokkalaisten luokkabileissä?
- Ei ne oo luokkabileet, ne on meidän synttärit! vingahdin. – Sun ei tarvii tuoda lahjoja eikä mitään, tulisit vaan itse!
- Millä sä ajattelit mun pääsevän sinne?
Ajattelin hurjasti. Olin miettinyt vain sitä, että juhlien jälkeen hän ei ainakaan voisi lähteä mihinkään, ei äiti suostuisi ajamaan häntä asemalle päästyään viimein kotiin, eikä varmaan muutenkaan päästäisi häntä matkustamaan siihen aikaan. Mutta olihan sama ongelma tosiaan toiseenkin suuntaan. Asemalta ei jaksanut kävellä meille, ei ainakaan joulukuun loskassa, ja kesälläkin se oli liikaa, ellei nyt ehdoin tahdoin halunnut kuntoilla hulluna.
- Taksi? ehdotin. – Jos sun isä tois sut? Tai Vesku voi ottaa sut kyytiin, kun se lähtee töistä ja tulee hakemaan Jerryn ja kaksoset.
- Eikö ne ole kotona? Leksa kysyi, ja virkistyikö hänen äänensä hiukan?
- Ei, ne menee Hankoon.
- Ai. No kuule, voisinhan mä kai tulla. Ei mulla täälläkään sen parempia bileitä ole tiedossa.
Minun teki mieli kiljua, mutten halunnut kuulostaa pissikseltä.
- Hyvä poika, sanoin sen sijaan.
- Siis mitä sä sanoit?
- Kiltti poika, reipas poika! Voitko sä hankkia jotain terästettä meidän booliin?
- Ai sen takia sulla oli niin hirveä hinku saada mut sinne? Leksa sanoi, ja hänen äänensä muuttui kylmäksi ja epäluuloiseksi.
- Hölmö, en tietystikään, sanoin nopeasti.
- Vaan?
- Koska mä haluan!
- Okei. Kai.
Jokin esti minua aloittamasta kokonaisvaltaista vakuuttelua. Leksa olisi ihmetellyt sitä, ja minä olisin vaikuttanut typerältä kanalta. Saatoin olla ihastunut häneen, mutta oli minullakin arvokkuuteni. En rupeaisi mihinkään, ellei hän tekisi minkäänlaista aloitetta.
- Pyydänkö mä Veskua nappaamaan sut kyytiin silloin? Tai vaikka jo edellisenä iltana? Ai, mutta kai sullakin koulua on.
- Alissa kysyi jo.
- Ai, sanoin ja tunsin itseni vähän narutetuksi. Leksa nauraa kihersi hiljaa, mutta sanoi sitten, että hänen piti mennä.
Minunkin piti, mutta ensin piti roudata hevoset sisään, sillä varjolla olin sanonut tallille meneväni. Hemmetin uteliaat vanhemmat, jotka eivät voineet ymmärtää, että joskus ihminen vain saattoi haluta pistäytyä pihalla. Osa olikin jo tallissa, ne, joilla me olimme ratsastaneet iltapäivällä ja illalla, mutta kävin hakemassa Irkun ja Hallen ja Kaoman, jonka Noora oli ratsastanut päivällä, ja viimeiseksi pelastin Nikin varsojen luota, jotta se saisi nukkua yönsä rauhassa lämpimässä karsinassaan. Yöheiniä en malttanut vielä jakaa, oli vähän aikaistakin niille, ja sitä paitsi minun piti mennä kuristamaan Alissa.
- Kaikki on inessä, en antanu ruokia! kiljuin potkiessani tallikengät jaloistani kuistin ovella ja rynnistin suoraa päätä rappusiin. Alissa makasi sohvalla ruotsinkirja rintansa päällä ja tuijotti telkkarista Frendejä. Hyppäsin istumaan hänen mahansa päälle.
- Älä, hän sai puhahdettua, ennen kuin kaikki ilmat katosivat ja hän alkoi huitoa. Kasvot muuttuivat hiljalleen punaisiksi kuin punajuuri ja hän kääntyi kyljelleen niin, että sekä minä että ruotsinkirja valuimme lattialle.
- Mitä sä oikeen yrität? Tappaa mut? hän kysyi vihaisena saatuaan taas henkensä kulkemaan. Hänen poskensa punoittivat edelleen ja silmät salamoivat ja katseeni nauliutui siihen suoraan, kauniiseen nenään, joka minulta puuttui, vaikka muuten olimmekin hyvin paljon samannäköisiä. Minun teki mieli rusentaa se.
- Sä soitit Leksalle! murisin.
- Tietysti soitin, miksen olisi soittanut? Jessi halusi tietää, millä se ajatteli tulla tänne! Alissa parkaisi.
- Mäkin soitin, ja kuulostin tietysti ihan idiootilta, kun en tienny, että sä olit jo soittanu! huusin ja Alissa katsoi minua hetken.
- Sä olet ihastunut siihen, hän sanoi.
- Paskat olen!
Tässä kohden pitää kertoa, että Alissa oli paljon sievempi kuin minä. Pieninä olimme olleet kuin kaksi marjaa. Edes Sarri ja Sunna eivät muistuttaneet yhtä paljon toisiaan kuin me olimme muistuttaneet, vaikka olivatkin oikeita kaksosia. Koulukuvissa alkoi eroja jo kuitenkin huomata. Alissa oli pidempi ja hänen hiuksensa olivat vähän vaaleammat, ihanan kullanpunaiset, kun minun olivat lähempänä kuranruskeaa. Hänen kasvonsa eivät olleet yhtä pyöreät kuin minun naamani. Hän oli jotenkin… tyylikkäämpi. Olin tähän asti ottanut sen faktana, jonka kanssa piti elää ja jolla ei ollut suurtakaan merkitystä, mutta nyt minua korvensi kummasti.
- Mitä me tarjotaan? tuhahdin. Oli aika vaihtaa puheenaihetta. Olimme liian isoja ollaksemme pihkassa samaan poikaan, ja epäilin nyt, että Alissakin oli.
Alkuperäinen ajatus oli, ettei meidän tarvitsisi tarjota oikeastaan mitään muuta kuin boolia, mutta sehän ei tietenkään ollut sellainen ruokalista, jonka olisi voinut äidille esittää.
- Sipsit ja limu riittää, ei ainakaan mitään lapsellista kakkua! sanoi Alissa.
- Sipsejä ja limua kolmellekymmenelle lapselle? Ostoruokaa? sanoi äiti järkyttyneen näköisenä.
- No haloo, ei me olla konkurssissa, vaikka tarjottaiskin kerrankin ostoruokaa! sanoin vihaisesti. Ihmeellistä nipotusta!
- Jos te ette kerran halua täytekakkua niin mä voin tehdä vaikka pikkupizzoja tai nakkikääröjä tai jotain semmosta, äiti ehdotti, ja kun tarkemmin ajatteli, niin se ei oikeastaan ollutkaan yhtään hullumpi idea. Pojat ainakin olivat aina nälkäisiä, ja kai tytötkin odottivat saavansa jotain purtavaa. Ei kuitenkaan missään nimessä synttärikakkua. Nämä olisivat nyt isojen ihmisten juhlat. Ei serpentiiniä, ei ilmapalloja, ei kermakakkua.
Alkoholipuolessa oli vähän järjestelemistä. Meillä oli kyllä jonkin verran piilossa: äiti oli tuonut kesällä Espanjasta jotain paikallista viinaa, josta he olivat isän kanssa vain maistaneet. Sen jälkeen oli ollut helppo kaataa sieltä toiseen pulloon ja laittaa vettä tilalle. Ja sitten Siirin hääjuhlat. Jessus, että niihin oli tuotu viinaa! Kukaan ei takuulla voinut olla varma siitä, paljonko sitä oli ollut alunalkaen ja paljonko sitä oli käytetty. Olin laittanut talteen ensin yhden pullon kirkasta viinaa, ja sitten toisenkin. Se, että olimme sitten näpistäneet jäljelle jääneet jääkaapista Merin bileitä varten, oli ollut aika typerää, mutta jotenkin kaikki oli vaan ajautunut siihen. Leksa oli ollut lähdössä takaisin Helsinkiin ja ollut itse asiassa aika raivostuttava, kun Alissa ja minä olimme saaneet hänet jäämään vielä vähäksi aikaa Merin bileiden takia. Hän oli pilkannut meitä, kutsunut pikku maalaistytöiksi ja kysynyt, leikittäisiinkö Merillä aasinhännän kiinnitystä ja kuurupiiloa. Siihen ei ollut ollut mitään muuta vastausta kuin kerätä jääkaapista kaikki vajaat pullot kassiin ennen lähtöä, vaikka oli ollut itsestään selvää, että siitä jäisi kiinni. Ja sitten Leksa ei ollut edes maistanut niistä. Hän oli sanonut, ettei niistä tipoista tulisi kuin vihaiseksi. Me olimme tyttöjen kanssa maistelleet, mutta niitäkin oli vielä pikkuisen.
Varmuuden vuoksi olimme laittaneet vielä Elsin isoveljen asialle. Hän oli jo kahdenkymmenenyhden, eikä pistänyt pahakseen ansaita vitosen hakupalkkiota per pullo.
- Näitä on kamalasti, Alissa sanoi katsellessaan riviä, jonka pullot muodostivat sohvan eteen.
- Paljonkohan booliin pitää laittaa? pohdin minä.
- Katotaan netistä joku ohje, sanoi Alissa ja minä ilahduin.
- Kerrankin sulla välähti!
Sitten meille tuli kiire tunkea kaikki putelit sohvan alle, sillä joku kuului tömistävän portaita ylös. Jerry luultavasti, sillä kaksoset olisivat tulleet yhdessä kevyemmin askelin ja jutelleet keskenään, ja äiti ja isä olivat tallilla.
- Mitä sä täällä teet? kysyin epäkohteliaasti, kun Jerry heittäytyi toiselle sohvalle.
- Tulin kattomaan telkkaa. Likat haluaa kattoa jotain idioottimaista leffaa.
- Ja mistä lähtien sä luulet, että meidän olohuone on sunkin olohuone?
- Siitä lähtien kun mä olen iso poika.
Jerry käänteli kanavia, kunnes löysi Simpsonit, mutta tuo nyt oli minusta vähän nokkavaa pikkuveljeltä.
- Ehkä meillä on kahdenkeskisiä juttuja, Alissa ehdotti.
- Mä tiedän teidän juttunne kyllä. Ja mä jään teidän bileisiin kanssa.
- Et muuten jää! me sanoimme yhteen ääneen ja tunsin taas hurjan lämmintä yhteenkuuluvaisuutta Alissan kanssa. Nostimme molemmat oikean peukalomme ja painoimme ne yhteen, kuten kuului tehdä, jos sattui sanomaan saman asian samaan aikaan.
- Mä tiedän, että te aiotte juoda, ja jos te ette sano noille, että mäkin saan jäädä, niin mä vien kaikki teidän viinapullot. Ne on siellä sohvan alla, Jerry sanoi keskustelusävyyn ja Alissa ja minä katsoimme toisiamme tyrmistyneinä.
- Sä kiristät meitä? kysyin.
- Niin mä taidan tehdä.
Jerry sai minut kihisemään raivosta niin, etten saanut edes unta. Mikä nappulaa oikein riivasi? Yksitoistavuotiaiden kyllä kuului kulkea ihan nätisti vanhempien mukana eikä roikkua kiusaamassa isosiskojaan. Tilanne oli kuitenkin ohi. Alissa oli antanut periksi melkein heti, mutta minä suunnittelin vielä tuskallisia vastaiskuja.
Minua ei niinkään häirinnyt ajatus siitä, että Jerry jäisi. Hän oli fiksu ikäisekseen ja rakastin häntä hellästi silloin, kun hän ei ollut mahdoton tai saanut suhteettomia etuuksia. Hän ei varmasti juoruaisi mistään, mitä tapahtuisi äidille ja isälle. Hänellähän oli kaikki juoruttava jo nyt hyppysissään, jos hän kerran oli tutkinut viinavarastomme, ja jos hän kerran halusi osalliseksi, hän likaisi samalla omat pahnansa kertomalla. Ei, minua otti päähän joutua kiristyksen uhriksi, ja kun hän oli yrittänyt vielä jatkaa esittämällä, että Liskonkin pitäisi saada tulla, olin lyönyt häntä kirjalla.
- Sitten saa olla koko homma! Perutaan bileet!
Niin, että Jerry peruutti vähän ja lupasi tyytyä omaan seuraansa, ja Leksan, tietysti.
3. Juhlat
Meillä oli onneksi viidentenä päivänä lyhyt päivä koulussa. Kahdeltatoista alkoi itsenäisyyspäivän juhla ja sen jälkeen alkoi vapaus. Ehdimme melkein kotiin, ennen kuin äiti lähti töihin – hän ajoi koulutaksia vastaan ja vilkutti meille. Hän oli selvästi kuluttanut koko aamun leipoen, sillä koko talo tuoksui ihanalle.
- Nam nam! sanoi Sarri silmät loistaen ja tuijotti herkkuja. Hän oli molemmin käsin kaappaamassa nakkikääröjä, mutta läppäsin häntä sormille.
- Ne on meidän synttäreille! Kyllä mummi syöttää teidät illalla!
- Älä nyt oo niuho, Danni, Alissa sanoi. – Anna niiden maistaa, kyllä niitä on tarpeeksi.
Hellyin, kun katsoin Sarria ja Sunnaa, jotka tapittivat minua pyytävästi.
- Ottakaa sitten, muttei montaa. Mä menen nyt suihkuun, että ehdin meikata rauhassa.
- Aiotko sä meikata viis tuntia?
- Ehkä meikkaankin. Ratsastamaan mä en ainakaan ehdi.
Muut eivät aikoneet olla niin kiireisiä, Alissakaan, vaan he painuivat tallille minun hipsiessäni saunaan. Daisy ei kärsisi vapaapäivästä sen paremmin kuin isänkään hevoset, ei hänkään tänään ehtisi satulaan. Epäilin, ettei äitikään ollut ehtinyt. Ei se niin vakavaa ollut, olisihan huomenna uusi päivä. Pesin hiukseni, mutten raaskinut seistä suihkussa ylettömän kauan, tai Alissalle ei riittäisi lämmintä vettä ja Jerryllekin olisi säästettävä. Onneksi hän oli jo pääsemässä siitä haisukaudesta, joka kaikkiin esiteini-ikäisiin poikiin nenäni perusteella jossain vaiheessa iski. Koulussa oli ollut joskus oikein tukalaa istua, etenkin jumppatunnin jälkeen. Ei tietenkään nyt enää, mutta muutama vuosi sitten.
Ikinä en ollut meikannut huolellisemmin. Seurasin kaikkia koskaan lehdistä lukemiani neuvoja, alustin, pohjustin, puuteroin ja rajasin, kunnes ei enää ollut mitään lisättävää. Väänsin ja käänsin hiuksiani, ja toivoin, että ne olisivat olleet paljon pidemmät, esimerkiksi takapuoleen asti, mutta sitten niitä ei kai olisi saanut ikinä leikata.
Olin paitaa vaille valmis, kun Alissa tuli tallivaatteet kainalossaan ja hiukset märkinä ja menin sitten katsomaan hänen laittautumistaan ja käymään läpi, mitä vielä pitäisi tehdä. Ei juuri mitään, totesimme. Kunhan vaan isä tulisi ja toisi Leksan ja pakkaisi kaksoset autoon ja ajaisi pois, voisimme tehdä boolin, ja sitten vain odottaisimme.
- Tytöt soitti, että ne tulee jo kohta, Alissa sanoi harjatessaan ripsiväriä ripsiinsä. – Ne saa Merin äidiltä kyydin, mutta sen täytyy tuoda ne viimeistään viideksi, kun sillä on joku meno. Mä sanoin ettei haittaa.
Nyökkäsin, ei se haitannutkaan. Minun puolestani Elsi ja muut olisivat voineet tulla jo vaikka suoraan koulusta, olisi ollut kiva laittautua yhdessä. Minua alkoi hiljalleen vähän jännittää. Koulussa ei ollut koko viikolla ollut juuri muuta puheenaihetta kuin meidän bileemme. Osa luokan tytöistä oli mennyt järkyttyneen näköisiksi kuullessaan alkoholitarjoilusta, mutta minkäs teit, jos jotkut olivat nössöjä. Saisivat juoda pelkkää limsaa sitten ja sillä hyvä. Kaikki eivät ehkä tulisi, mutta uskoin, ettei monikaan uskaltaisi jäädä pois. Ihan senkin takia, että he olisivat sitten ihan ulkopuolisia jälkeenpäin, kun kaikki muut puhuisivat vain juhlista seuraavan viikon. Hitto, ehkä niistä puhuttaisiin koko loppulukukausi!
Sitten alkoi tapahtua. Merin äiti toi Merin ja Elsin ja Heljän ja Emman ja melkein samalla ovenavauksella tuli isä töistä.
- Lopultakin, ota pian noi lapset ja mene, että me päästään juhlimaan, kehotin tullessani kaksosten huoneesta. Minulle oli juuri tullut mieleen pistää heidät pakkaamaan yöpaitansa ja hammasharjansa, ettei heillä turhaan siihen tuhrautuisi aikaa isän tultua.
- Ihan kuin sulla olisi kiire päästä eroon meistä, hän naurahti ja katsoi minua päästä varpaisiin. – Sä näytät vähän nokivarikselta.
Olisin voinut loukkaantua, ellei hän olisi hymyillyt sitä sanoessaan.
- Musta on kohtalokasta! Musta on kaikkien värien äiti!
- No eipähän tahrat näy. Mä syön jotain ja kai me sitten voidaan mennä.
- Ei sun tarvitse syödä. Mummilla on kuitenkin jo padat porisemassa, kun se odottaa teitä, sen kun menette vaan! Hei!
Katselin etsivästi ympärilleni. Leksa, missä hän oli?
- Unohditko sä hakea Leksan kyytiin? kysyin kauhistuneena.
- Oho, isä sanoi rypistäen otsaansa ja olisin voinut lyödä häntä.
- Unohditko tosiaan? Et voinu unohtaa!
- No en unohtanu. Kai se meni saman tien ylös viemään kassinsa.
Se oli mahdollisuuksien rajoissa, enhän ollut ollut näkemässä keitä tuli, kun ovi oli käynyt. Minun piti kuitenkin juosta katsomaan. Leksa oli meillä kesällä ollessaan ominut ullakon isoimman huoneen, ja olin henkilökohtaisesti laittanut hänelle sinne puhtaat lakanat edellisiltana. Siellä hän olikin ja sydämeni hypähti pikkuisen, kun näin hänet taas pitkästä aikaa.
- Vesku kiusasi unohtaneensa sut, huokaisin.
- Ois voinu unohtaakin, mä en oikeen tiedä, mitä mä täällä teen, poika murahti vastaukseksi eikä näyttänyt mitenkään ilahtuneelta minun näkemisestäni. En minä nyt ollut kuvitellut hänen ryntäävän syleilemään minua, mutta edes hymy olisi ollut ihan kiva saada.
- Sulle tulee kivaa, lupasin ja ahmin häntä salavihkaa silmilläni. Hän oli aika pitkä ja hoikka ja hänellä oli mustat hiukset, mustat farkut ja musta pitkähihainen T-paita, joka sai hänet silti näyttämään lihaksikkaalta, mutta parasta olivat hänen silmänsä. Ne olivat näin sähkövalossa vain vaaleansiniset, mutta tiesin, että auringonpaisteessa niihin tuli melkein uima-altaan värinen turkoosi sävy. – Tule alas, pyysin.
- Mä taidan hengähtää ensin hetken, Leksa sanoi ja heittäytyi sängylle.
- Hengähtää? Mikä vanhus sä olet?
- Mun tarvii kerätä voimia, että jaksan, hän virnisti. Jaksoi mitä? Jätin sen kuitenkin selvittämättä ja lähdin varmistamaan, että isä ja kaksoset tosiaan menisivät.
Olimme ilmoittaneet, että juhlat alkaisivat seitsemältä, jotta talo varmasti olisi tyhjä ylimääräisistä perheenjäsenistä, mutta isä oli nyt totellut minua niin ripeästi, että meille jäi vähän liikaakin aikaa tehdä loput valmistelut. Booli sekoitettiin isoon kulhoon ja Alissa huomasi, ettei meillä ollut jäitä.
- Se on nyt myöhästä, sanoin harmissani. Limsat olivat kyllä kylmiä, mutta kuinka kauan?
- Maistetaanko me? Meri kysyi, kun Alissa oli mitannut sekaan viinaa.
- Täytyyhän meidän maistaa, että tiedetään, onko se hyvää, päätin.
- Ja meneekö se päähän, Emma tirskui.
Se oli niin pahaa, että se todennäköisesti meni päähän jo ennen kuin sen ehti nielaista. Maistoimme kaikki vuorotellen samasta kertakäyttömukista, toistemme ilmeille kikattaen ja jonon viimeisenä oli Jerry, joka otti mukin Elsiltä ja tyhjensi sen.
- Kaameeta! hän raakkui ja näytti siltä, ettei saanut henkeä.
- Kuka lupasi sun maistaa? Alissa kysyi ankarasti. – Sä olet vielä lapsi.
- En mä huoliskaan, Jerry tuhahti. Leksa, joka oli suostunut lopettamaan lepohetkensä ja auttanut minua kantamaan pullot alakertaan, katseli meitä keittiön kaappiin nojaillen, kädet puuskassa ja vähän ylimielisen näköisenä.
- Ennen kuin te lapset rupeette ryyppäämään niin ajattelitteko te tehdä hevosille jotain?
- Apua! Alissa vingahti ja minunkin teki mieli. Olimme unohtaneet koko elikot. Katsoin pahoillani vaatteitani, pitsisen hameeni helmat olisivat mennyttä ensimmäisen loimen riisuttuani. Ravassa ja repeilleet. Alissalla oli hyvin vaaleat farkut kuin kontrastiksi minun mustalle asulleni, eikä hän näyttänyt yhtään sen innostuneemmalta. Onneksi sain neronleimauksen.
- Jerryhän voi mennä iltatalliin, sanoin.
- Nope, sanoi ärsyttävä veljeni.
- Mikset menisi? Sua ei ole muutenkaan tänne kutsuttu, itse änkesit niin, että voit hyvin olla vähän hyödyllinenkin!
- Äh, mennään, Jerry. Ne on takuulla hiljaisempaa seuraa kuin tää papukaijaparvi, Leksa sanoi epäkohteliaasti. Auoin suutani hetken aikaa ja taisin vaihdella painoa jalalta toiselle, kun tajusin, että olisinhan voinut vetää äidin pilkkihaalarin päälle ja mennä mukaan, jos Leksakin kerran meni, mutta toisaalta se olisi ollut noloa sen jälkeen, mitä olin sanonut. Pojat eivät aikailleet, joten minun ei tarvinnut keikkua kahden vaiheilla kauan.
- Tulkaa maistamaan, paraniko tää, sanoi Alissa, joka oli juuri kaatanut booliin vielä yhden limsapullollisen ja muistin, mikä oikein oli illan tarkoitus.
Ovikello alkoi soida, kun olimme saaneet boolin hyvään malliin, siis hyvän makuiseksi. Ensimmäisinä saapuivat luokan kiltit tytöt, Janika ja Erika ja paksu Pippa, he, jotka eivät takuulla olleet ikinä maistaneet edes siideriä. Me emme tavallisesti olleet juuri missään tekemisissä keskenämme, mutta nyt Alissa ja minä toivotimme heidät tervetulleiksi suorastaan ylitsevuotavaisen iloisina.
- Tulkaa sisään! Haluatteko te limsaa vai boolia? Alissa kysyi ja halasi jokaista. Niin pitkälle minä en sentään aikonut mennä, mutta nyökkäilin heille kaikille ja usutin peremmälle.
- Me ostettiin teille yhteiset lahjat, sanoi Janika. – Tai ei siis yhteistä teille, mutta meiltä yhteisesti teille kahdelle, meiltä kolmelta. Siis kummallekin oma lahja…
Minä keskeytin hänen selittelynsä ja pyörähdin ympäri katsomaan Elsiä ja muita.
- Lahjoja! Apua, mä en ollenkaan ajatellu, että me ehkä saadaan lahjoja!
- Synttäreille on tapana tuoda lahjoja, nauroi Meri. – Meilläkin on, mutta te näette ne vasta myöhemmin!
Seuraavaksi saapui ryhmä luokan poikia siitä nörtimmästä päästä ja kiitettyäni heitä kauniisti lahjapaketeista kiitin myös onneani siitä, että Leksa ja Jerry viipyivät vielä tallissa. Leksa oli tietysti tavannut meidän porukan tytöt jo kesällä Merin bileissä, mutta kyllä hän saisi mielenkiintoisen kuvan meidän muista ystävistä, jos sattuisi juuri nyt tulemaan takaisin sisään. Janika ja muut olivat istuneet rinnakkain yhdelle sohvalle, kullakin limsalasi kädessä ja Visa ja muut istuivat heitä vastapäätä katsellen kattoon ja verhotankoihin ja näyttäen siltä, että olisivat mieluummin jossain muualla. Onneksi Erika ei voinut koskaan olla kauan hiljaa. Hän oli luokan hiljaisia vain nimellisesti, sillä hän ei tuntunut pystyvän ajattelemaan ääneti, eikä hän osannut lukeakaan muuta kuin sopottamalla vähintään puoliääneen joka sanan. Kokeissa sen aina huomasi, ellei muualla, kun hän selitti itselleen koekysymyksiä.
- Teillä on ihana talo, ja kauheen iso! Tää on kuin joku herraskartano! hän sanoi hartaasti.
- Menkää katselemaan ympärillenne, ei teidän siinä tarvii istua! sanoin riehakkaasti.
- Yläkerta on ihana, sanoi Emma hartaasti, ja niinhän se tavallaan olikin. Jos sattui pitämään pienistä, pimeistä huoneista, ja vähän puolitekoisen tunnusta. Minä kyllä pidin. Kaikista hauskinta oli se, miten joka kolo oli erinäköinen kuin edellinen. Harpoin sitten itsekin tyttöjen perään ja kuuntelin, miten he ihmettelivät erilaisia huoneita. Äiti oli kehitellyt mitä hulluimpia ideoita ullakon vierashuoneisiin. Yksi oli sisustettu kullanvärisillä samettiverhoilla joka seinältään. Hän epäili niiden tulleen kirpputorille jostain hotellista. Minun huoneeni oli enimmäkseen sininen ja olin siihen aika kyllästynyt, mutta Alissan huone kirvoitti eniten huokailuja. Siellä oli kristallilampetteja ja hörhelöitä. Se oli minusta melkein oksettava, mutta kai Alissa viihtyi siellä.
Seuraavaksi tulivat luokan pissikset, Kaisamaija ja Moa ja Sira. Minä kuulin ovikellon äänen ylös asti ja menin avaamaan.
- Tervetuloa, sanoin kohteliaasti. Henkilökohtaisesti olisin ollut ihan valmis jättämään tämän porukan kutsumatta, mutta en minä heitä nyt erityisemmin pelännytkään tai mitään. He olivat niin kammottavan typeriä, että Alissa ja minä olimme jo aikaa sitten päätyneet raakkaamaan vakavasti otettavien ystäviemme joukosta pois ne pojat, jotka heitä vilkaisivatkaan.
- Ihanaa päästä teille! Kaisamaija kirahti ja halasi minua. Hän vilkuili innoissaan joka suuntaan olkapääni yli ja arvasin, etten hänen suustaan kuulisi mitään kommenttia herraskartanosta. Onneksi pääsin hänestä eroon, kun auki jääneestä ovesta alkoi kuulua mopojen pärinää ja sitten poikien ääniä. Ossi ja loput luokasta olivat tulleet.
- Tulkaa ottamaan boolia! kuului Jerry huutavan keittiöstä hyväntuulisesti. Ilmeisesti hän piti juomanlaskijan roolia sopivana itselleen, eikä kumma kyllä näyttänyt ollenkaan ujostelevan meidän luokkaa.
- Ja tulkaa te avaamaan lahjat! huusi Elsi. – Sitten tanssitaan!
Nappasin täyden mukillisen boolia ja tottelin häntä. Tunnelma oli vähän jäätävä, ihan kuin kaikki olisivat olleet vieraita toisilleen, vaikka olivat istuneet kaksi ja puoli vuotta samassa luokkahuoneessa. Leksakin oli ylhäisesti erillään. Toivoin, että hän lakkaisi näyttämästä niin halveksuvalta. Tyttöjä se ei varmasti haittaisi, hän oli silti komea, mutta pojille saattaisi tulle mieleen sanoa jotain.
Lahjoja ei ollut ihan kauheasti, sillä monet olivat lyöneet rahansa yhteen ja ostaneet jotain yhteisesti. Niiden avaaminen kyllä oli hauskaa. Siellä oli mitä ihmeellisimpiä juttuja, kertakäyttöpartakoneista siideripulloon, jonka avasin saman tien. Se kuohui ylitse, oli kai hölskynyt paketissaan, ja valui hameelleni, sohvalle ja matollekin.
- @!#$, manasin.
- Se oli viimenen lahja, sanoi Alissa löytäessään hänkin samanlaisen, mutta varoi avaamasta pulloa. Hän sipsutti stereoiden luokse ja laittoi musiikkia kovemmalle. Maan hiljaiset vetäytyivät nopeasti kauemmas, seinän vierille ja minä aioin mennä hakemaan Leksaa tanssimaan, mutta Jerry esti.
- Danni, boolimalja on tyhjä. Laitanko mä sinne jotain vai alanko mä tarjoilla limsaa?
- Mä tuun tekemään lisää, sanoin vähän harmistuneena, mutta velvollisuudentuntoisesti.
Siinä ei olisi mennyt viittä minuuttia, mutta sain laahuksena perääni Pipan ja Erikan, jotka katselivat epäluuloisen näköisinä, miten sekoitin juomaa.
- Maistakaa ihmeessä, kehotin, vaikken uskonutkaan heidän ottavan. Minun piti tietysti maistaa, että siitä tuli hyvää, vaikka minulla oli siiderikin juomatta.
- Danni, sä tulet humalaan, sanoi Jerry ja katsoi minua kiinnostuneena.
- Ehkä tulen, ehkä en, nauroin ja sitten totesin, että keittiöön oli muuttanut myös suurin osa pojista. Se ei yllättänyt minua. Pojat noin yleisesti ottaen eivät minun nähdäkseni välittäneet tanssimisesta. he kuitenkin alkoivat tehdä selvää äidin leipomuksista siihen tahtiin, että minun piti laittaa niitäkin enemmän esille. Ossi ei syönyt vaan joi olutta. Tyhjennettyään pullon hän pamautti sen tiskipöydälle, röyhtäisi ja tarttui minua hameesta.
- Dannipanni.
- Voisitko sä laittaa ton kaljapullon takasin sinne, mistä sä otitkin sen? ehdotin suloisesti. – Porukat ihmettelee muuten, että kuka täällä on juonu kaljaa, eikä mun sängyn alla ole tilaa kaikille tyhjille pulloille.
- Tanssitaan, hän ehdotti. Se oli niin yllättävää, etten voinut kieltäytyä, ja valuimme eteisen puolelle, missä oli väljempää, mutta minne musiikki kuului oikein hyvin. Tuumasin, ettei Leksan tekisi pahaa nähdä, että minulla oli vientiä. Se sujui muuten hyvin, mutta kompastuin jonkun kenkiin ja romahdin naulakon alle.
- Sä taidat tosiaan olla humalassa, nauroi Ossi ja pelasti reppunsa altani. Hänellä oli siellä lisää kaljaa, sen kuuli kilinästä.
He olivat kyllä oikeassa, Ossi ja Jerry, molemmat. Minä olin humalassa. Pääni pyöri ja ajantaju oli jotenkin vääristynyt. Kello oli ihan yhtäkkiä melkein yhdeksän, vaikka oli vain hetki siitä, kun vieraat olivat tulleet ja olimme avanneet lahjoja ja ruvenneet tanssimaan. Tosin minä en sitten tanssinutkaan. Ossi oli kieltäytynyt auttamasta minua ylös, joten istuin itsepäisesti edelleen naulakon alla kenkäläjässä ja annoin hänen tarjoilla itselleni olutta, vaikken pitänytkään sen mausta. Mutta sitten tajusin, että koko bileet olivat menossa ohitse ilman minua. Voisin istuskella Ossin kanssa naulakon alla koulussakin, joten aloin kömpiä pystyyn.
- Mihin sä menet? hän kysyi.
- No en kai mä nyt tässä sun ilonasi voi koko iltaa istua. Ja mun pitää päästä vessaan.
Kaikki vessamme olivat olleet ahkerassa käytössä koko illan ja jouduin nytkin odottamaan vähän aikaa. Moa sieltä tuli lopulta ulos ja koko huusi tuoksui niin, että silmäripset olivat tippua. Hänellä täytyi olla parfyymipullo laukussaan.
- Ihanat juhlat, hän kihersi.
- Kiva, sanoin ja vedin oven kiinni perässäni, minulle oli äkkiä tullut kiire.
Taisin nukahtaa sinne, ainakin hetkeksi, sillä kun menin ulos, näytti eteisen kello jo melkein kymmentä. Tuijotin sitä epäuskoisena, en halunnut uskoa, että se oli niin paljon. Äiti pääsisi kymmeneltä töistä.
- Missä sä olet ollut? kysyi Alissa, joka tupsahti keittiöstä.
- En missään, vessassa vaan.
- Kuule, meillä on ongelma.
- Joo, aika loppuu!
- Ei kun oikea ongelma.
- Meidän pitää siivotakin, huokaisin ja katsoin ympärilleni. Eteinen oli sentään ihan ok. Takit olivat vähentyneet aika lailla. Osan oli täytynyt jo lähteä.
- Älä nyt höpötä vaan tuu tänne.
Alissan ongelma oli Pippa. Hän istui sohvalla jotenkin velton näköisenä ja nikotteli, Janika ja Erika kummallakin puolellaan ravistelemassa.
- Onko Pippa kipee? kysyin ja väistin tanssijoita vääntäen samalla musiikkia vähän hiljaisemmalle.
- Ei, mutta se on juonu ainakin viis mukillista boolia, Alissa sanoi.
- Miten me saadaan se kotiin? kysyi Janika huolestuneena.
- Miten te meinasitte mennä kotiin? kysyi Alissa.
- Pipan äiti tulee hakemaan, sitä mä tarkotan, että sehän huomaa heti, että Pippa on juonu, kun se menee etupenkille. Te ootte kyllä mahdottomia!
Janika kuulosti suuttuneelta, mutta suututti vain Alissankin.
- Kukaan ei oo pakottanu sitä juomaan! Ihan omaa syytään se on tossa kunnossa.
Vessassa käynti tuntui selvittäneen päätäni. Pippaa ei saisi päästää tuon näköisenä äitinsä silmien eteen. Hän narahtaisi nalkkiin ja seuraavaksi hänen äitinsä soittaisi Jessille ja kysyisi, miten oli mahdollista, että tytär tuli 15-vuotissynttäreiltä humalassa. Siinä sitten narisisimme mekin.
- Sen pitää jäädä yöksi meille, sanoin.
- No ihmetteleekö sen äiti, jos me vaan mennään sen kyytiin ja se jää tänne, Erika kysyi.
- Mistä mä tiedän? Jääkää mun puolesta vaikka kaikki, mutta nyt on pakko ruveta vähän siivoomaan. Pullot pitää ainakin kerätä piiloon ja… katselin ympärilleni nähdäkseni, keitä vielä oli jäljellä. Ossi ja Nooa olivat keittiössä tyhjentämässä tarjoiluvateja viimeisistä nakkikääröistä ja Meri ja Elsi ja Heljä ja Emma tanssivat Jerryn kanssa. Pissiksetkin olivat vielä jäljellä. Moa ja Sira tanssivat myös, ketkuttivat oikein vartaloitaan loppujen poikien seistessä ringissä heidän ympärillään, mutta Kaisamaija näytti ahdistaneen Leksan sohvannurkkaan ja nojautui puhuessaan tätä kohden niin kuin olisi yrittänyt tarjoilla kaula-aukkoaan lähempiä tutkimuksia varten. Ojensin käteni ja sammutin stereot.
- Juhlat loppu nyt! ilmoitin kovaan ääneen, kun tanssijat pysähtyivät. – Meidän mutsi lähtee parhaillaan duunista kotiin ja on täällä varmaan puolen tunnin kuluttua.
|