Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 1.6.15 17:07:19
Mun sormet kyllä syyhyää kovasti toisen Henriikan kimppuun, joten enköhän mä kohta viilaa sen kuntoon. Pari kertaa tuli jo luettua samalla kuin toi ekakin, mutta pitää sitä vielä vähän editoida.
-------------------------
19.
Hanna oli meitä vastassa tallilla ja sai lapset kimppunsa heti.
- Saadaanko me ratsastaa? kysyi Danni ensimmäiseksi vaientaen Hannan, joka oli kumartunut lepertelemään Jerrylle.
- Ei mulla ole teidän kokoisia hevosia, hän sanoi epätietoisen näköisenä.
- Ollaan me ratsastettu Nikillä ja Kiiralla ja Mansikallakin, sanoi Alissa, ja tottahan se olikin, jos sitä nyt varsinaiseksi ratsastukseksi saattoi sanoa.
- Ette te voi täällä ratsastaa, Hannalla on vaan niin hienoja kilpahevosia, että edes mä en saa ratsastaa niillä, sanoin painokkaasti, jotta he ymmärtäisivät lopettaa alkuunsa. Siihen he tuntuivat tyytyvänkin ja hätistin heidät sivummalle, kun Panu tuli auttamaan Veskua Mustin kanssa. Jerry oli Hannan sylissä.
- Kauanko sä viivyt? Hanna kysyi minulta.
- Sunnuntaihin, ellei kotona satu mitään katastrofia, arvelin. – Vaikka ei kai siellä, meillä on hyvä henkilökunta, lisäsin ylpeänä. Vuosikaudet olin kadehtinut Hannaa, jonka ei tarvinnut itse edes verrytellä hevosiaan – ei sillä, että olisin halunnut ihan niin hienohelmaksi – ja nyt saatoin puhua omasta henkilökunnastamme. Se kyllä sykähdytti.
- Lopultakin, tämä tuhahti, kuin olisimme olleet vain ymmärtämättömiä tähän asti, kun emme olleet tajunneet, että tarvitsimme hevosenhoitajan.
- Teidän pitää tulla huomenna syömään Kaitsun ja mun kanssa. Se on kerrankin maisemissa, Hanna sanoi sitten.
- Se nyt tietysti riippuu siitä, suostuuko Veskun äiti olemaan lapsenvahtina, sanoin epäröiden.
- Luuletko sä hetkeäkään, ettei se suostuisi?
- No en, myönsin. Illallinen Hannan ja miehensä kanssa ei tosin kuulostanut ihan siltä rennolta lepäilyltä, mitä olin tullut täältä hakemaan, mutta ehkä voisin sen verran joustaa suunnitelmistani. Kaitsu oli tehnyt minuun vaikutuksen niinä harvoina kertoina, kun olimme tavanneet. Saatoin kuvitella, että olla hänen seurassaan ravintolassa saisi tytön kuin tytön tuntemaan itsensä filmitähdeksi. – Kunhan ei tarvitse syödä hummeria tai mitään muuta semmosta, mitä tämmönen tavis ei osaa syödä, sanoin vielä ja vilkaisin Hannaa alta kulmieni. Tämä alkoi nauraa.
- Hummeria tietysti! Ja alkupaloiksi etanoita! Ja sitten ostereita.
- Ja sitten mä en tiedä mitä mä teen kaikilla merkillisillä veitsillä ja pihdeillä ja leikkureilla ja saan syödä vaan lisukkeita ja väittää, ettei mulla ole nälkä, sanoin ja yhdyin nauruun. Joskus sitten pidin Hannasta.
Vesku jätti vain Mustin Panun hoiviin ja sopi Hannan kanssa seuraavan päivän aikataulusta ja sitten pääsimme jatkamaan matkaa. Pitsihuvilassa odotti yllätys.
- Riikan auto, osoitin tuulilasin läpi, kun Vesku ajoi pihaan.
- Niin onkin! Ei äiti sanonut sen olevan täällä.
- Kivaa nähdä se! Mun piti jossain välissä soittaa sille, mutta en mä muistanut! sanoin, ja huono omatunto hölvähti ylitseni,
- Jos sille olisi jotain erityistä sattunut, me oltaisiin kuultu, Vesku tuumasi.
Hän oli kuitenkin ihan väärässä. Kotiuduimme katraamme kera ja Leena näytti nuortuvan vuosia joka halauksesta.
- Sä olet tainnut hemmotella ne piloille, arvelin, kun Jerrykin, joka ei sentään ollut nähnyt mummoaan kuukausiin, suostui syliin.
- Jessi-kulta, se on mun etuoikeus, Leena nauroi minulle. Olin samaa mieltä, joten vaihdoin puheenaiheen heti:
- Riikka on täällä? Tai siis missä? Ja mahtaisko sulle sopia, jos me huomenna mennään ulos syömään? Hanna kutsui meidät.
- Menkää vaikka heti, Leena tuhahti. – Kyllä mä pienet kullannuput hoidan.
- Se Riikka? kysyin uudelleen.
- Jossain täällä… telkkarin ääressä?
Riikka ei ollut yksin vaan hänellä oli Krisu vieressään. Ilahduin ihan käsittämättömästi.
- Te ootte täällä! vinkaisin.
- Ollaan, Riikka myönsi.
- Molemmat! Ootteko te taas yhdessä? kysyin ja halasin Riikkaa, ja kun hän vastasi myöntävästi, halasin myrskyisästi Krisuakin. Tämä oli viimeinen pisara lomafiilismaljaani. Se alkoi vuotaa yli.
- Upeeta, että houkuttelit mut mukaan, sanoin Veskulle. Tämä ei vastannut, vilkaisi vain epäilevästi Krisua. Hän ei tainnut olla ihan varma siitä, oliko tämä kelvollinen hänen sisarelleen, luullakseni lähinnä siitä syystä, että Krisulla ja minulla oli ollut jotain juttua joskus vuosia sitten, ennen häntä.
Kyllä Veskukin siitä illan mittaan suli, ja Leenan Krisu näytti myös sulattaneen ja kiertäneen pikkusormensa ympärille. Miksipä ei, olihan hän hyväntuulinen ja herttainen ja ystävällinen ja suloinen kuin keskenkasvuinen koiranpentu. Kuka sellaista saattoi vastustaa? Myöhään illalla, kun lapset olivat jo nukkumassa ja Leena katseli televisiota, menimme me neljä istumaan rantasaunalle. Lämmitimme sen, saunoimme ja uimme ja istuimme terassin rottinkituoleissa katselemassa auringonlaskua loppumattoman meren yllä. Minusta näytti, kuin Riikka olisi salaa hamuillut Krisun käden omaansa tuolien käsinojien suojissa ja minua hymyilytti. Kuin ujot teinit, mutta mitäpä se minulle kuului. Pääasia, että molemmat näyttivät onnellisilta.
Oli hyvin hiljaista ja kaunista ja viihtyisää, kun nautimme maisemasta ja juttelimme. Ellei Riikka olisi joskus vähän ennen puolta yötä halunnut nukkumaan, olisin voinut istua siellä vaikka aamuun asti.
- Ajattele, ei aamutallia, mutisin Veskulle, kun menimme hänen vanhaan huoneeseensa nukkumaan; Krisu ja Riikka olivat vieneet vierashuoneen parisänkyineen.
- Ei me olla tehty montaa aamutallia koko kesänä, Vesku huomautti.
- Eipä kyllä. Ihanaa silti, kun saa nukkua vaikka miten kauan.
Jerry kuitenkin tuli herättämään meidät ennen kahdeksaa.
- Puuro on valmista, poika komensi ja kiipesi väliimme ahtaaseen sänkyyn. Hänen ruskettunut naamansa oli onnellisessa hymyssä ja hän muistutti yhtäkkiä kauheasti Veskua. Hän näyttikin isolta pojalta, ihan kuin vauvanpyöreys olisi huomaamattani kadonnut yhdessä yössä.
- Joko sä muka söit? Vesku kysyi ja nappasi pojan painiotteeseen.
- En. Mä tulin hakemaan teidät.
Kenelläkään meistä ei kuitenkaan ollut kovaa kiirettä keittiöön, ei Jerrylläkään, joka kiemurteli itsensä irti Veskun otteesta ja väliimme. Peukalo eksyi suuhun ja makailimme siinä vähän aikaa kaikki kolme tuijottaen kattoon. Sekin oli aika hyvä hetki.
Tytöt halusivat lähteä Veskun kanssa tallille, ja kun he olivat luvanneet ja vakuuttaneet osaavansa pysyä poissa jaloista, etenkin hevosten jaloista, he pääsivätkin. Minä lähdin Jerryn ja Krisun ja Riikan kanssa kaupungille. Leikkisimme turisteja ja kävisimme toimittamassa Leenan ruokakauppa-asiat. Olin ihastunut Hankoon ensi näkemältä, ja edelleenkin, kymmenien vierailujen ja yhden kokonaisen kesän jälkeen, se tuntui etenkin näin keskikesällä jotenkin lumotulta. Krisu näytti suunnilleen yhtä ihastuneelta ja Riikka nauroi meille.
- Te ootte kuin maalaistollot ekaa kertaa kaupungissa! Ei uskoisi että ootte Helsingistä! Ja sinäkin, sä olet sentään ollu Amerikassakin! hän tönäisi Krisua.
- Mä olen Tuusulasta nykyään, mutisin, mutta en pahastunut hänen kiusaamisestaan.
- Amerikassa ei ollut tämmöistä, vakuutti Krisu.
Kävimme satamassa jäätelöllä, enkä uskaltanut päästää Jerryä rattaista ollenkaan, sillä olin varma, että lapsi olisi meressä heti, kun silmääni räpäyttäisin.
- Mihin te menette syömään niiden hienojen ihmisten kanssa? Riikka halusi tietää.
- Mä en tiedä, mulle ei kerrottu.
- Onko sulla jotain mihin pukeutua? hän kysyi, minkä oletin hienovaraiseksi kutsuksi lähteä kiertämään muutama vaatekauppa. Itse hän oli valkoisissa shortseissa ja kirkuvanpinkissä topissa ja näytti hyvin paikalliselta. Säälin kuitenkin Krisua.
- On mulla, vakuutin. – Mä olen niin monta kertaa joutunut täällä äkkiarvaamatta ravintolaan, että pakkasin mekonkin. Se saa kelvata.
Illalla, kun aloimme valmistautua lähtemään kaupunkiin, minua alkoi kuitenkin kaduttaa. Kesämekkoni alkoi näyttää jotenkin nukkavierulta, vaikka se olikin ihan uusi, vasta alennusmyynnistä ostettu. Sen kirjava kuviollinen kangas näytti arkiselta ja mauttomalta, kun kuvittelin Hannan eleetöntä eleganssia. Näyttäisin totisesti maalaistylleröltä – voisin laittaa vielä hiukset leteille ja lainata Leenalta huivin päähäni!
Asia ei kuitenkaan ollut enää autettavissa, joten nielin epävarmuuteni. Oli joka tapauksessa ihan sama, mihin olisin pukeutunut, Hanna saisi joka tapauksessa minut näyttämään Juntti-Einarin vaimolta kaupunkireissulla. Sitä paitsi ainakin lasteni mieleen olin, Jerry tuli halaamaan reisiäni ja ilmoitti, että olin kaunis.
- Löysitpäs kerrankin just oikeat sanat, ilmoitin hänelle ja tulin taas oikein hyvälle tuulelle. Vesku hoputti minua jo liikkeelle.
- Otetaanko auto vai kävelläänkö? hän kysyi vilkuillen kelloa.
- Kävellään, tietysti, kun kerrankin ollaan jostain kävelymatkan päässä. Sitä paitsi olisi kurja jättää ilmaiset viinit juomatta, irvistin hänelle.
- Mutta sitten saadaan kyllä mennä puolijuoksua tai myöhästytään.
- Mihin te menette? kysyi Riikka ja kuultuaan vastauksen lupasi viedä meidät.
Se oli kaiketi Hangon hienoin paikka: ainakin niin hieno, etten minä ollut aiemmin käynyt siellä. Pistin pääni pystyyn, kun purjehdimme halki pöytien, joiden valkoiset pöytäliinat oli silitetty himmeänhohtaviksi ja jotka oli katettu hopein ja kristallein ja kankaisin servetein. Hanna ja Kaitsu istuivat ison ikkunan ääressä ilta-auringossa ja Kaitsu nousi seisomaan, kun lähestyimme. Hän antoi minulle poskisuukon ja tunsin entistä selvemmin olevani jossain, mihin ei kuulunut.
- Mä en tilannut vielä hummeria, sanoi Hanna katsoen minua viattomin silmin, mutta suupielet nykien. Hänellä oli valkoiset pitkät housut ja valkoinen paitapusero, joka näytti siltä, kuin olisi maksanut yksinään kolminumeroisen summan, mutta viittaus hummeriin sai minut naurahtamaan.
- Sitäkö me halutaan syödä? Kaitsu kysyi kohteliaasti.
- Mä en osaa syödä hummeria, tunnustin. – Sitä varten Hanna sitä haluaa.
- Kyllä mä näytän, Kaitsu lupasi. Hän oli sitten hurmaava. Vanha, taatusti hyvän matkaa yli neljänkymmenen, mutta hurmaava.
Sitä elävää ei onneksi kuitenkaan ollut listalla, vaan saimme tyytyä tavallisempaan ruokaan. Kai edelleen kiusallaan Hanna houkutteli minut tilaamaan etanoita alkupaloiksi, ja koska Kaitsu oli heti saanut minut tuntemaan oloni kotoisaksi, suostuin, vaikkakin ajatus olikin lievästi ällöttävä. Yllätyksekseni niitä ei tarvinnutkaan kaivaa esiin kovista kuorista vaan ne uiskentelivat valkosipulivoissa, eivätkä tuntuneet mitenkään limaisilta.
Pois se minusta, että olisin kauheasti miettinyt, miksi Hanna halusi tarjota meille illallisen. Ehkä hänkin vain jollain tavoin piti minusta, ja Veskusta hän kai ainakin piti. Annoin Kaitsun pitää itselleni seuraa ja kertoa purjehdusreissuiltaan matkakertomuksia, joita en väsynyt kuuntelemaan, joskin yritin samalla toisella korvalla seurata Hannan ja Veskun keskustelua hevosista. Ihan kuin he eivät niistä ehtisi puhua tarpeekseen tallilla tavatessaan! Halusin kuitenkin pysytellä sen verran juonessa mukana, ettei Hanna saisi Veskua houkuteltua mukaansa millekään ulkomaan kisakiertueelle, millaista hän kuului suunnittelevan seuraavaksi kesäksi.
Vesku onneksi tyrmäsi itsekin ajatuksen.
- Ei mulla ole aikaa semmoseen, ja olisi sitä paitsi ihan hullua lähteä tommoselle reissulle yhden ainoan hevosen kanssa.
- Äkkiäkös mä sulle kakkoshevosen lainaan, Hanna tuumasi.
- Kiitos vaan, mutta ei se ole sopivaa hommaa perheelliselle ja työssäkäyvälle ihmiselle, Vesku sanoi lopullisenoloisesti. – Ensi kesänä mä alan jo kilpailla Kaomalla ja eiköhän Mustillekin riitä ihan täällä Suomessa tarpeeksi voitettavaa.
- Tee tahtosi, sanoi Hanna, antaen minun mielestäni epätavallisen helposti periksi. Tuosta suunnitelmasta varmaan kuultaisiin vielä. Onneksi Vesku oli niin järkevä!
- Etkö sä ikinä kyllästy kuuntelemaan hevosjuttuja? kysyi Kaitsu minulta ja pudistin päätäni samalla, kun Hanna muka loukkaantuneena huitaisi häntä lautasliinalla.
- Joko sä nyt olet kyllästynyt muhun ja mun juttuihini? hän valitti.
- Miksi puhua aina työasioista?
- No, ne on mulle enemmän kuin työ. Jos en mä puhu hevosista niin ei jää muuta kuin vaatteet ja meikit – tuskin nekään sua kiinnostaa?
Katselin kiinnostuneena, syntyisikö tästä riita, mutta he näyttivät täysin sopuisilta. Söimme lisää, pääruoan ja jälkiruoan, ja kun emme enää jaksaneet, halusi Hanna, että lähtisimme Kaitsun ”poikamiesboksiin” drinkeille. Hänkin aikoi kuulemma jäädä sinne, kaupunkiin, yöksi.
- Mitä me sinne teitä häiritsemään, kursailin, vaikka minun teki kyllä mieli nähdä, millaisesta luukusta oli kyse.
- Sieltä on hieno näköala, Kaitsu houkutteli, joten niin sitten menimme.
Emme tilanneet taksia matkustaaksemme mihinkään satulinnaan vaan kävelimme pari kulmanväliä läheiseen kerrostaloon ja sen ylimpään kerrokseen. Huoneisto kylpi laskevan auringon valossa ja näytti tietenkin sisustuslehdestä repäistyltä. Asumattomalta, toisin sanoen. Missään ei ollut elämisen jälkiä, ei sanomalehtiä pöydällä, ei vaatteita tai keskenjäänyttä kirjaa. Vain mustaa ja valkoista, kiillotettua puuta ja kromia ja kaikessa tuoksui raha.
Istuimme parvekkeella kohteliaan puolituntisen, mutta sitten Vesku halusi lähteä ja suostuin. Aloin saada tarpeekseni ylellisyydestä yhdelle päivälle. Matalamielinen ja pikkumainen pääni alkoi kehrätä kaikenlaisia ajatuksia ja pelkäsin, että kohta rupeaisin piikittelemään Hannaa tai Kaitsua vain, koska olin kateellinen heidän omaisuuksistaan.
- Sä olet hirveän hiljainen, Vesku sanoi, kun olimme laahustaneet jo puolet kotimatkasta.
- Jaa olen? ihmettelin.
- Joo. Oletko sä huonolla tuulella jostain?
- Mä vaan tunnen itseni niin köyhäksi ja maalaiseksi, huokaisin.
- Mutta ethän sä ole.
- En kai niin, mutta nyt kyllä tuntuu siltä. En mä huomenna enää halua olla Hanna, sanoin ja huokaisin uudestaan.
- Et kai sä muutenkaan haluaisi olla Hanna? Vesku ihmetteli.
- Ja miksi hitossa en haluaisi? Sillä on kaikkea.
- Ai sä haluat vaihtaa mut ja lapset johonkin huvivenepurjehtijaan, joka on puolet vuodesta poissa sun silmistäsi, Vesku sanoi surkeana, mutta nyt en mennyt siihen lankaan. Hän halusi vain saada minut tunnustamaan, että olin onnellisempi omana itsenäni. Tietysti olinkin, juuri nyt ei vain tuntunut siltä ja halusin mieluummin ihan itse tulla siihen tulokseen kuin antaa hänen houkutella minut sanomaan niin.
Vesku taisi loukkaantua siitä, etten ruvennut myöntelemään, mutta kun pääsimme pitsihuvilaan, missä Leena oli tuoksusta päätellen leiponut tuoretta pullaa, aloin jo itsekin muuttaa mieltäni. Hannan keittiössä ei takuulla ikinä tuoksuisi tällaiselta, ja Kaitsun vielä vähemmän. Tämmöistä tuoksua ei saanut rahalla.
Sunnuntaina osa Veskun veljenlapsista tuli yökylään enkä yllättynyt, kun eivät tytöt suostuneetkaan lähtemään tallille, saati että olisivat lähteneet illalla kotiin minun kanssani. Yritin kyllä, mutta niin Vesku kuin Leenakin toppuuttelivat minua.
- Anna niiden jäädä tänne, saat säkin pari päivää lomaa niistä.
- Ne oli just viikon toisessa mummolassa – mä olen tuskin selvinny vierotusoireista! vastustelin.
- Mutta töissähän sä kumminkin olet suurimman osan päivää.
Niin ipanat sitten jäivät Veskun kanssa kaikki kolme ja minä matkustin yksinäni junalla takaisin. Juna oli melko täysi, muutama muukin halusi palata kesäkaupungista pääkaupunkiin, mutta sain pitää penkkini yksin ja lueskelin asemalta ostamaani lehteä ja torkuin. Oikeastaan oli kauhean kivaa matkustaa kerrankin junalla ja saada nuokkua rauhassa, sen sijaan että olisin ajanut autolla. Helsingin rautatieasemalta juostessani paikallisjunaan soitin Andrukselle ja kysyin, mahtaisiko hän joutaa hakemaan minut asemalta. Hän lupasi, ja olikin vastassa autonromiskollaan, kun lopulta olin perillä.
- Onko kaikki menny hyvin? kysyin, kun nostin kassini takapenkille.
- Kai mä olisin soittanu ellei olisi?
- No kai sä olisit, hymyilin. – Onko Siirikin käyttäytynyt?
- En mä ole paljon sitä nähnyt. Ne on seikkaillu jossain Sannan kanssa.
- Yötäkin? kysyin huolestuen.
- Ei, ei, mutta eilisen päivän ja tänään. Ne vaan otti mopon ja katosivat.
- Hmm, sanoin miettien, pitäisikö minun tietää, missä tytöt olivat olleet, mutta päätin jättää sen päätöksen myöhemmäksi.
Andrus sanoi liikuttaneensa kaikki hevoset Siirin ja Sannan kanssa, kun eivät he olleet tienneet mihin aikaan olin tulossa, ja minulle se sopi hyvin. Olin vielä viikonlopputunnelmissa ja olisi mukavaa vain oleilla loppuilta. Kävin kuitenkin moikkaamassa hevoset läpi ja sitten menin laittamaan lämpimiä voileipiä iltapalaksi. Andrus ja minä olimme juuri istuneet keittiön pöydän ääreen tekemään niistä lopun, kun Siiri tuli.
- Tuu syömään, sanoin neutraalilla äänellä, kun en oikein tiennyt, olisiko minun pitänyt tentata häntä menemisistään vai olla vain ihan normaali. Panin merkille, että hän oli pukeutunut ratsastushousuihin. Ei hän varmaankaan ollut missään ollut rellestämässä.
Siiri istui tyytyväisen näköisenä pöytään.
– Mitäs olet puuhannut? kysyin sitten kuitenkin, sillä ratsastushousut ja mopolla saapuminen eivät oikein tuntuneet sopivan yhteen.
- Voi kuule, tyttö sanoi tyytyväisen näköisenä ja kaatoi itselleen lasillisen maitoa voileivän seuraksi. – Mä olen ollut ratsastustunnilla.
- Niinkö? sanoin yrittäen peittää hämmästykseni. Mikäs tämä juttu nyt oikein oli? Olin nähnyt Kiiran laitumella muiden tammojen kanssa. Miksi Siiri kävisi muualla?
- Mulle tuli huono omatunto, kun mä räyhäsin sulle perjantaina, Siiri tunnusti mutustaen. - Niin että mä aloin miettiä jotain hyvityskonstia.
- Ja menit sitten sen takia ratsastustunnille?
- Ei kun me alettiin Sannan kanssa taas miettiä Lindaa. Me käytiin eilen katsomassa Jänkkyä ja Gottista siellä ratsastuskoululla, muistathan, missä mekin käytin silloin kerran.
- Miksi ihmeessä?
- No se ei ole vieläkään saanut ansionsa mukaan, vai mitä? Ja sitten me haluttiin kyllä nähdä ne tammatkin, että onko ne jo miten isoja kun Kaoma on kerran ihan valtava. Ootko varma ettei se odota kaksosia?
- Ei odota, vakuutin. En ollut ihan varma siitä, miten Siirin huono omatunto ja Jänkky ja Gottis liittyivät yhteen, joten odotin jatkoa.
- Me mentiin vasta vähän illemmalla, ettei Linda vaan olisi siellä, sehän yleensä lähti aina alkuillasta jo töihin.
- No, oliko ne hevoset siellä? kysyi Andrus kiinnostuneena. Siirin naama kurtistui hiukan.
- Oli, ja tunneilla, hitto vie, molemmat.
Meidän arvion mukaan Lindan tammoilla olisi varsomisaika ehkä lokakuussa, mutta siitähän ei voinut olla varma kukaan muu kuin Linda itse.
- Kyllä kantavia tammoja voi liikuttaa kai aika pitkälle pidempään kuin mitä me tehdään, arvelin.
- Mutta ratsastuskoulussa? Jestas sentään, hyvä että niiden satulavyöt saatiin kiristettyä kiinni! Ne on valtavia, varsinkin Jänkky! sanoi Siiri tuohtuneena.
- Ja sitten te päätitte liittyä seuraan? Niilläkö te ratsastitte?
- Ei, tunnille me jouduttiin oikeastaan vähän vahingossa. Se täti tuli kysymään, että sitäkö me oltiin tultu kyselemään ja mä vähän hämäännyin ja sanoin, että niin. Se sitten piti meille yksityistunnin tänä iltana.
- Toivottavasti oli edes hyvä tunti, tuumasin.
Siiri otti toisen voileivän ja tuhahti.
- Vähän kuin olisi ollut jatkokurssilla. Se hevonen, millä mä menin, ei osannut paljon enempää kuin Puhurikaan, ja Sannalle se ei osannut oikein sanoa muuta kuin milloin vaihtaa ravista käyntiin tai nostaa laukka. Mutta kiva täti se oli. Se sanoi tunnin jälkeen, että jos me haluttaisiin mieluummin vuokrata hevoset maastoiluun kuin olla tunnilla niin saataisiin.
- Se näki, ettei sillä ole teille mitään opetettavaa? arvelin.
- Hih, voi olla! Me ehkä mennään sinne huomennakin, mutta vasta illalla, kun Linda on varmasti lähtenyt töihin.
Miten tämä liittyi siihen, että Linda ei ollut ”saanut ansionsa mukaan”, sitä en ymmärtänyt, eikä Siirilläkään ollut vastausta.
- Ei me olla keksitty vielä, mutta jospa me keksitään jotain, kun roikutaan siellä vähän aikaa, hän sanoi aurinkoisesti.
- Kunhan ette tee mitään tyhmää, varoitin.
- Olenko mä ikinä tehnyt mitään tyhmää? Ei, älä alota! Siiri nauroi, kun avasin suuni.
Vähän minua arvelutti, mutta jos tytöt halusivat vähän jännitystä elämäänsä vakoilemalla Lindan touhuja niin ei minun kai tarvinnut heitä estellä. Ehkä heistä oli kiva myös käydä välillä jossain, missä oli vähän enemmän elämää kuin meillä.
20.
Töissä oli hiukan hiljaisempaa kuin tavallisesti. Osa vanhuksistani oli kotilomilla ja toiset oli tainnut heinäkuun helle uuvuttaa, joskin toisille se sitten kävi pumpun päälle. Koska olin tavallaan oma pomoni, lähdin vähän aikaisemmin pois. Mitäpä minä sielläkään peukaloitani pyörittelin, kun saatoin yhtä hyvin tehdä jotain hyödyllistä kotona, kuten ratsastaa ja siivota ja aloittaa leipomisen Jerryn syntymäpäiviä varten.
Kotona jonkinlainen tylsyys kuitenkin valtasi minut. Tekemistä tuntui olevan niin paljon, etten oikein tiennyt mistä aloittaa. Mikään ei tuntunut kaikkea muuta tärkeämmältä.
- Lähdetkö sä mun kanssa maastoon? kysyin lopulta Siiriltä, kun olin käynyt tarkistamassa kaikki hevoset läpi, leikkinyt vähän aikaa varsojen kanssa ja päätynyt lopulta harjaamaan Nastia, jolla edelleenkin oli vähän talvikarvaa jäljellä.
- Sori, mä lähden hakemaan Sannaa ja sitten me mennään sinne Vantaalle, tämä pahoitteli.
- Meinaatteko taas tunnille? utelin.
- Me ajateltiin kysyä, oisko siellä jotain hommaa, mitä voitais tehdä. Sannalla ei ole rahaa käydä koko ajan tunneilla, tai se ei halua tuhlata. Sehän säästää syksyksi, sitä ratsastuslukiota varten.
- No kai sen vanhemmat nyt siinä auttaa? kysyin pöyristyneenä.
- Kyllä kai, mutta meneehän sitä ihmisellä paljon enemmän rahaa, kun ei asu kotona, Siiri sanoi viisaasti.
Tallilla ei ollut kuin Ulla, joka tunnetusti ei maastoillut, joten päätin pyytää Andrusta seurakseni.
- Saat ottaa Maggien, houkuttelin, mutta kai hän olisi tullut ilmankin. Päätin samalla ruveta tiedustelemaan hänen syyssuunnitelmiaan. Olisipa onnetonta, jos hän löytäisikin jonkin muun työpaikan juuri, kun mekin haluaisimme pitää hänet. Keskustelimme siis lähes koko matkan ajan, ja Maggie käyttäytyi paremmin kuin vielä kertaakaan, kun Andrus oli enemmänkin keskittynyt tähän improvisoituun työpaikkahaastatteluun kuin varjojen vahtimiseen sen seuraksi.
- Joko Kaoma kohta varsoo, mitä luulet? kysyin, kun aloimme lähestyä taas kotia.
- Tiedä siitä. Ei se ainakaan rieku enää niin kuin alkukesällä, nyt Nasti kiusaa paremminkin sitä leikkimään kuin päinvastoin, hän tuumasi.
- Se poni ei tunnu ikääntyvän ikinä, naurahdin ja ohjasin Nikin laidunlankojen välistä kohden tallia.
- Nyt se ainakin lepää, Andrus osoitti. Kaoma näytti torkkuvan auringonpaisteessa ja Nastista näkyi vain pullea valkoinen maha, kun se makasi pitkin pituuttaan ruohikossa.
Hoidimme Nikin ja Maggien pois ja sitten olikin päivän hevoshommat tehty, muusta olivat Andrus ja Siiri päivän mittaan huolehtineet. Siivoaminen tai leipominen ei juuri houkutellut vieläkään, mutta ryhdistäydyin ja menin tekemään pikkuleipiä. Paju saapui ja vahtiessani uunia katselin ikkunasta, miten hän ratsasti Conartistilla. Pete oli tullut mukana ja oli seurana kentällä Denan kanssa, mutta hän näytti kokonaan menettäneen otteensa koko hommaan. Kun Paju harjoitteli siistejä väistöjä, Pete lähinnä antoi Denan hölkätä puolipitkin ohjin. Mieleeni tuli, että ellei hän saisi hevostaan kaupaksi ennen syksyä niin hänhän voisi lainata sen Sannalle kouluun mukaan. Minun pitäisi ehdottaa heille.
Siiri viipyi ja viipyi niin, että ehdimme Andruksen kanssa katsoa uutisetkin.
- Jos menisi iltahommiin sitten, tämä lausahti ja venytteli nojatuolissaan.
- Mennään, myönnyin ja lähdimme tallin suuntaan jakamaan kauroja. Vasta, kun tulimme ämpäripinojen kanssa tallista tajusin, että Nasti oli edelleen pitkänään ja Kaoma vahti sitä kuin äiti nukkuvaa varsaansa.
- Onko toi poni liikahtanut sen jälkeen kun me tultiin maastosta? kysyin ja Andrus pudisti epätietoisena päätään. Jätin kaurat sikseen ja lähdin katsomaan. Kaoma käänsi ruskeaa päätään, kun kumarruin lankojen välistä laitumelle, mutta ei liikahtanut, eikä Nasti liikahtanut senkään vertaa. Ei ollenkaan. Se oli kuollut kuin kivi ja vain muutama kärpänen pörräsi sen puoliavoimeksi jääneessä silmässä.
Lysähdin polvilleni sen viereen ja ensimmäiseksi tuli mieleen, että luojan kiitos tytöt eivät olleet kotona. Itsekään en varmaan ikinä unohtaisi kärpäsiä. Kosketin varovasti ponin pientä, ruskeaa turpaa, tietämättä oikein, mitä tehdä.
- Se on kuollut, sanoin Andrukselle, joka oli seurannut minua.
- Olipa hyvä kuolema, keskelle laidunta auringonpaisteeseen, tämä sanoi, mutta minä en oikein tajunnut hänen sanojaan. Minua alkoi itkettää. Poni oli sentään ollut meillä jo kauan ja tytöille se oli ollut ihan korvaamaton. Mitä he mahtaisivat sanoa? Millä Jerry nyt opettelisi ratsastamaan?
- Mä vien Kaoman Kiiran ja Maggien kanssa niin mieti sä sillä välin, mihin me haudataan se, Andrus sanoi, kuin ei kyseessä olisi kengitystä kummempi juttu. Kun hän meni ruskean tamman kanssa pois, alkoivat kyyneleet valua. Istuin Nastin vieressä itkemässä vähän aikaa, ennen kuin osasin ruveta ajattelemaan mitään muuta.
Kun Andrus tuli takaisin, olin saanut itseni taas järjestykseen, joskin silmäni taisivat olla vähän punaiset.
- Mun pitää kai soittaa Jutalle, sanoin.
- Ei sitä enää voi eläinlääkäri auttaa.
- Mutta vakuutus… sitten muistin, ettei ponilla mitään vakuutusta ollut. Se oli ollut liian vanha vakuutettavaksi jo siinä vaiheessa, kun se oli siirtynyt meidän omistukseen. – Jos se osaisi sanoa, mikä sille tuli?
- Sydänkohtaus, tai vanhuus, Andrus arveli ja siihen suuntaan minunkin ajatukseni olivat menneet. Mitä väliä sillä oikeastaan olikaan? – Mutta haudata se pitää. Mä menen hakemaan traktorin niin tule sä näyttämään paikka.
Valitsimme takapihalta sellaisen kohdan, jossa maa alkoi kohota hiljalleen ylös kohti tietä ja johon olisi helppo traktorilla kaivaa poninmentävä kuoppa. Ja varmaan myöhemmin joutuisimme kaivamaan muitakin, olihan väistämätöntä, ettei Nasti jäisi viimeiseksi vainajaksemme, jos jatkaisimme hevosenpitoa tässä laajuudessa. Pikku traktori osoittautui käteväksi vehkeeksi noinkin surulliseen työhön ja Andruksen möyriessä maata minä soitin Veskulle ja kerroin, että muonavahvuudestamme oli poistunut yksi.
- Voi voi, mitähän tytöt sanoo, hän murehti.
- Ikävää, että sä joudut kertomaan niille, sanoin vaikken tiennyt ihan varmasti, oliko se minusta ikävää vai ei. – Mutta pakko sun kai on, ennen kuin tulette kotiin.
- Niin on. No, ehkä siitä selvitään. Eihän ne kauheasti ihmetelleet Katrinankaan kuolemista.
- Katrina ei ollut niiden oma pikku poni. Huomennahan te tulette?
- Niin – mä käyn heti aamusta ratsastamassa ja sitten päivällä lähdetään.
- Te olette täällä sitten jo, kun mä tulen töistä. Koita pärjätä niiden kanssa.
- Mä yritän.
Traktorin ääni oli peittänyt Siirin mopon pärinän ja hänelle oli seuraavaksi kerrottava, kun hän hyppelehti alapihalle.
- Mitä ihmettä te mylläätte täällä tähän aikaan illasta? Mä jo luulin, että te ootte lähteneet hurvittelemaan, kun ei ketään ollu sisällä.
- Hyst. Hautaa me kaivetaan.
Melkein sain harjoitella lohduttelemista heti Siirin kanssa, mutta hän sai koottua itsensä.
- Nasti-parka, ja Danni- ja Alissa-parka, hän sanoi sitten vain ja oli hyvä, että hän oli tullut juuri silloin kuin oli. Oli yllättävän vaikeaa saada Nastin ruho kieräytettyä traktorin kauhaan ja ylimääräinen käsipari oli tarpeen. Muut hevoset seurasivat yöllistä ähertämistämme lievästi kiinnostuneina, mutta niitä ei tuntunut kuollut poni mitenkään häiritsevän. Kai niiden vaistot olivat vielä niin villejä, että vanhimman poistuminen laumasta oli ihan luonnollinen tapahtuma. Minä puolestani olin taas kerran iloinen, etteivät lapset olleet näkemässä irvokkaasti kauhasta törröttäviä pieniä jalkoja.
- Odota! kiljahti Siiri, kun Andrus oli tipauttanut ponin kuoppaan ja aikoi alkaa täyttää hautaa. Hän juoksi talliin ja palasi sieltä vain hypätäkseen itsekin monttuun. Ihmettelin, mitä hän oikein aikoi, mutta tajusin, kun hän kiipesi sieltä ylös pitkä häntäjouhitupsu mukanaan ja sakset toisessa kädessään.
- Tyttöjen pitää saada muisto Nastista, hän selitti ja sitten hän loppuillan kulutti punoen siitä kaksi pitkulaista lettiä, yhden Dannille ja toisen Alissalle.
Minua suoraan sanoen pelotti mennä seuraavana päivänä töistä kotiin. Viivyttelin vähän ja kävin kaupassa. Ostin jäätelöä ja mansikoita toivoen, että saisin niillä kevennettyä tunnelman, jos lapset olisivat ihan kauhean surkeina. Danni ja Alissa istuivat portailla odottamassa minua, Maru maaten heidän vieressään ja nousin autosta hitaasti yrittäen varautua kaikkeen mahdolliseen.
Tytöt eivät kuitenkaan juosseet vastaani itkien, niin kuin olin vähän pelännyt, istuivat vain, ja kyykistyin kauppakasseineni heidän eteensä.
- Voi lapsikullat, sanoin ja halasin heitä.
- Älä sure, Nastilla on nyt hyvä olla, sanoi Danni ja silitti hiuksiani.
- Niin on, sanoin yllättyneenä. – Mutta mulla on ikävä sitä.
- Mullakin on, mutta nyt sille ei tule paha mieli, kun me ei enää mennäkään kilpailuihin sen kanssa vaan uusien ponien, selitti Alissa.
- Minkä uusien ponien? kysyin ällistyneenä.
- No niiden, mitä sä olet etsinyt netistä koko kesän. Hannakin sanoi, että kyllä ne varmaan jo kohta löytyy.
- Haluatteko te jätskiä ja mansikoita? kysyin, kun en muutakaan siihen keksinyt ja he halusivat.
- Mikä on tää juttu uusista poneista? tiukkasin Veskulta, kun olin istuttanut tytöt ja Jerryn keittiön pöydän ääreen syömään.
- No haku päällähän tässä on oltu, hän sanoi ja kohotti katseensa läppäristä, minkä kanssa hän löhösi sohvalla.
- Niin, mä olen vähän katellut, mutta mä luulin, että sä olit paremminkin sitä vastaan. Ja vielä monikossa?
- Lapsiakin on kaksi, jos nyt jätetään Jerry toistaiseksi pois laskuista.
- Mutta…
- Mä lupasin, sanoi Vesku lopullisenoloisesti. – Niiden suomenmestaruudet ja olympiajoukkueeseen pääseminen ei tuu ainakaan olemaan kiinni siitä, etteikö niille pienestä pitäen olisi annettu mahdollisuuksia.
- Ohoh! sanoin, ja ellei Vesku olisi nauranut viimeistä sanoessaan, olisin luullut hänen saaneen auringonpistoksen.
Kyllä tytöt olivat surullisiakin. He eivät tulleet tallille koko iltana ja nukkumaanmenon aikaan Alissaa alkoi itkettää ja se tarttui tietysti Danniinkin. Istuin ja silittelin heitä ja yritin olla liittymättä kuoroon, mutta en estellyt heitä. Itkeminen oli hyväksi joskus. Niistin nenäni vasta, kun hiivin pois heidän huoneestaan. Siiri, joka ei ollut tänään lähtenyt seikkailemaan vieraille talleille, oli ominut tietokoneeni ja ilmoitti löytäneensä koko joukon sopivia poneja.
- Et ole voinut, sanoin. – Mä en ole löytänyt vielä ensimmäistäkään ja olen sentään hakemalla hakenut.
- Olen! tyttö intti ja ojensi minulle sivun muistilehtiöstä, johon hän oli raapustellut. Otin sen ja aloin lukea. Muistin monet ilmoituksista ihan sen perusteella, mitä hän oli niistä kirjoittanut ylös.
- Kuusivuotias on liian nuori…issikkaa me ei ehkä haluta, eiköhän perinteinen ratsuponi ole noille sopivampi…
- Älä uskallakaan keksiä niistä kaikista jotain vikaa, Siiri sanoi uhkaavasti.
- Näytä mullekin, sanoi Vesku ja ojensi kätensä saadakseen lappusen ja tutki sitä vähän aikaa. – Mikä on tää pikkuponiruuna? Tai tää opetusmestari?
- Liian kalliita, sanoin minä nopeasti. Suurin osa poneista ei ollut päässyt minun seulani lävitse hinnan takia.
- Ei halvalla saa hyvää, sanoi Vesku.
Veskulla oli vielä lomaa, mutta vaikka emme olleet ihan samaa mieltä siitä, millaista ja etenkään minkä hintaista, ponia etsisimme, tai kuinka montaa, olimme yhtä mieltä siitä, että tytöt ansaitsivat vähän suruaikaa. He eivät siis sännänneet suoraa päätä loppuviikolla katselemaan ja kokeilemaan mitään kaviokkaita vaan lapset saivat mennä tarhaan, jotta Vesku pääsi hoitamaan valmennusvelvollisuutensa. Mielellään he sinne menivätkin. Danni ja Alissa olivat tainneet tajuta, että eskaripäivät olivat valumassa loppuun. Vain kolmisen viikkoa enää ja he aloittaisivat koulun.
Jerry-parka, joka sentään oli viikon sankari kolmivuotispäivineen, oli jäänyt vähän sivuun kaikesta. Hän ei puhunut vielä kovin hyvin, etenkään tuollaisista abstrakteista asioista kuin kuolemasta, mutta kyllä hänkin oli kysellyt, missä Nasti oli, ja olin yrittänyt selittää. Meille ei ollut oikein koskaan tullut tilaisuutta puhua kuolemisesta koko sinä aikana, kun hän oli ollut olemassa tai tarpeeksi iso ymmärtääkseen mistään mitään, mutta yritin selvittää asiaa yhtä asiallisesti ja jokapäiväisesti kuin aikoinaan tyttöjen kanssa. Siitä tuli vähäksi aikaa Jerryn iltasatu, vähän samaan tapaan kuin Danni oli halunnut pienenä kuulla aina vaan uudestaan ja uudestaan miten vauvat oikein saatiin alulle.
- Miksei niille voisi ruveta kertomaan iltasaduiksi jotain lukion fysiikkaa? kysyin Veskulta.
- Miksi pitäisi?
- No jos niiden mielestä ihmisen fysiologia on mielenkiintosempaa kuin sadut? Me voidaan saman tien ruveta kertomaan niille juttuja, joista voi olla hyötyä myöhemmin. Jos ei fysiikkaa niin maantietoa? Historiaa?
- Ainakin ne nukahtais nopeammin jos me puhutaan noin tylsiä, Vesku myönsi.
Jerryn juhlista oli tulossa taas kerran aikamoiset bakkanaalit. Olimme osanneet varautua siihen kisavapaalla sunnuntailla: jotenkin näin kesällä ei tarvittu kummiakaan kissanristiäisiä, että meille tulvahti talo täyteen vieraita. Kävihän noita talvellakin, mutta kesäisin kaksin verroin. Ellei kolmin. Ja mikäs siinä, kivaahan se vain oli, ja lähes samalla vaivalla paistoin kaksi tai kolme kakkupohjaa kuin yhden. Sitten pistin sapuskaa tarjolle ja kieltäydyin stressaamasta. Muutkin osasivat keittää kahvia ja kaataa lapsille mehua kuin minä ja olisin pian kiipeillyt seinille, jos olisin kaiken aikaa kulkenut ympäriinsä tutkimassa, oliko kaikilla syötävää ja juotavaa.
Se ei varmasti ollut marttakerhon suosittelema tapa emännöidä kutsuja, mutta antoi minulle täyden vapauden istua juttelemassa niiden kanssa, joiden halusin ja karata keittiöhommiin, jos tarve vaati, kuten kun Veskun veljen vaimo Titta alkoi kuulustella minua siitä, emmekö kuvitelleet vähän liikoja, kun pistimme kuusivuotiaat ratsastamaan kilpaa. Hänen äänestään kuulsi läpi ellei nyt suorastaan kateus niin ainakin muistot kohtauksista kotona – hänenkin tyttönsä olivat jossain vaiheessa aloittaneet ratsastamisen ja saatoin kuvitella, miten esiteini Taija osasi hevoshulluuksissaan vääntää peukaloruuveja. Olihan epäoikeudenmukaista, että paljon nuoremmilla serkuilla oli oma poni, jos itse joutui vain käymään tunneilla. Oli ollut oma poni, siis.
- Ei ne nyt ratsasta kilpaa, kun ei ole millä ratsastaa, huokaisin. – Mä taidan käydä katsomassa, pitääkö laittaa lisää kahvia.
- Sun siskosi laittoi just tulemaan, Titta sanoi ja tarttui käteeni pakottaen minut istumaan takaisin huvimajan penkille. Sitten hän alkoi ihmetellä, että kuinka pidimme niin vähän yhteyttä. Tällainen paratiisi kun meilläkin oli, eikö olisi kuvitellut olevan ihan luonnollista, että esimerkiksi Taija ja Loviisa olisi välillä kutsuttu käymään, hevoshulluja kun olivat hekin.
- Ei mulle ole tullut mieleenkään, sanoin hämmästyneenä, eikä ollutkaan. Veskun veljien perheiden kanssa ei tosiaan ollut paljon pidetty yhteyttä, muuta kuin Riston kanssa silloin, kun tilan asioissa oli selvittämistä, ja hän laskutti siitä.
- No tytöt sitä ihmettelee. Mielellään ne viettäisivät viikon, pari kesässä hevostilalla.
- Sun olisi pitänyt tosta jutella Veskun kanssa aikaisemmin, huokaisin. – Nyt sen loma on melkein lopussa ja mun loma alkaa vasta, kun koulut alkaa, eikä ne tietenkään voi tulla, jos me ollaan töissä eikä päivät pitkät kotona.
Salaa riemuitsin siitä, että ajankohta oli mikä oli. Taijassa ja Loviisassa ei sinänsä ollut mitään vikaa, mutta vierastin ajatusta, että meidän oletettiin pitävän kesäsiirtolaa tai ratsastusleiriä hevoshulluille sukulaislapsille kaiken muun ohessa. Olin kuitenkin liian hyvinkasvatettu sanoakseni sitä Titalle päin naamaa.
- Jessi? sanoi Siiri ja pisti kasvonsa läpi kukkien, jotka laatikoissa reunustivat huvimajan seinää.
- Kerro?
- Voisiko Desillä vähän ratsastaa? Kun mä ehdin jo aamulla liikuttaa Kiiran…
Arvasin, mistä oli kyse. Niin Karoliina, Taija kuin Loviisakin olivat suunnistaneet suoraan tallille ja Siiri oli mennyt paimentamaan heitä.
- Voihan sillä, mä tulen auttamaan sua, että saadaan varsat sisälle häiritsemästä, lupasin ja pääsin täten lopultakin Titasta eroon.
Danni ja Alissa eivät edelleenkään juuri viihtyneet tallilla, vaan leikkivät yläpihalla Jerryn sekä Titan ja Jaskan pienimpien kanssa, mutta kun Siiri ja minä molemmat purjehdimme ohi, heidän uteliaisuutensa heräsi.
- Mitä te meette tekemään?
- Otetaan varsat sisään, että tytöt saa vähän ratsastaa Desillä, sanoin ja silloin he päättivät tulla katsomaan.
Desi oli tietysti ihan liian iso kaikille pikkutytöille, mutta se oli rauhallinen ja tuskastui harvoin. Tosin se ei ollut helppo ratsastettava, eikä todennäköisesti kukaan saisi sitä edes ravaamaan Karoliinaa lukuun ottamatta, jolla oli pitkät jalat ja jo vähän kokemusta siitä. Istuin katsomaan, miten Taija ja Loviisa harjasivat tamman kuparinpunaista karvaa, innoissaan tästäkin vähästä. Danni ja Alissa istuivat vakavina viereeni.
- Saadaanko mekin ratsastaa Desillä? kyysi Danni hyvin pitkän miettimisen jälkeen.
- Teille se nyt kyllä on ihan liian iso, epäsin.
- Mutta millä me sitten voidaan ratsastaa? Me ei olla ratsastettu ikuisuuteen. Kohta me ei osata enää mitään.
- Te ette oo ratsastaneet reiluun viikkoon, korjasin. – Siinä ajassa ei kyllä vielä ehdi unohtaa mitään. Semmoista on sattunut monta kertaa ennenkin, kun teitä ei vaan ole huvittanut ratsastaa, syksyllä esimerkiksi kun on pimeetä.
- Kyllä mua nyt ainakin huvittaisi vaikka joka päivä, vakuutti Alissa nopeasti.
- Saadaanhan me ihan oikeasti uusi poni? kysyi Danni hiukan epäuskoa äänessään.
- Saatte, lupasin. – Heti kun me löydetään sopiva.
Itse asiassa olin juuri aamulla kuunnellut, miten Vesku oli soittanut eräästä ponista ja luvannut tulla katsomaan sitä heti huomenissa. Olimme vain päättäneet jättää tytöille kertomisen iltaan, tai koko synttärikutsut olisivat menneet yhdeksi ponikohkaamiseksi.
- Mennään keräämään kukkia Nastin haudalle, ehdotti Danni sitten, kun he kyllästyivät katsomaan harjaamista ja satuloimista ja niin he tekivät.
Kun Desille oli saatu varusteet päälle, alkoivat Taija ja Loviisa kehrätä kinaa siitä, kumpi saisi ratsastaa ensin – Karoliina lupasi odottaa viimeiseksi, sillä hänhän oli mennyt Desillä ennenkin ja sai muutenkin ratsastaa Mansikalla milloin mieli. Minä puutuin puheeseen ja määräsin, että Loviisa pienempänä saisi ratsastaa ensimmäisenä. Hän nyt ei varmasti onnistuisi ravaamaan Desillä, joten tamma saisi ainakin hyvät alkukäynnit.
Titta ja Jaska tulivat katsomaan lapsiensa ratsastelua ja Vesku heidän mukanaan.
- Että sä uskallat olla noin korkeella, Titta ihasteli tytärtään ja Loviisa hymyili leveästi, vaikka hän tosiasiallisesti vain matkusti ja antoi Desin kuljettaa häntä. Kiltisti tamma sen tekikin, se olisi hyvin voinut käydä ratsastuskoulun luottoratsusta. Taija näytti pihisevän aidan vieressä, mutta ei ruvennut sentään mankumaan omaa vuoroaan, sellaiseen hän oli jo kai liian vanha tai vieraskorea.
|