Lähettäjä: Sennnu
Päivämäärä: 31.8.15 16:39:30
Nyt saatte vähän pidemmän pätkän, sillä huomenna mä olen reissussa!
--------------
6. Jos et sä soita
Tirppa oli tullut kotiin.
- Hei, sanoin miettien, kehtaisinko ruveta moittimaan häntä.
- Hei! Millasta sulla oli?
- Ihan okei. Missä sä oot ollu?
- Yks kaveri soitti eilen ja pyys kylään. Mä lähdin sinne, kun ei suakaan alkanu kuulua, Tirppa sanoi siniset silmät suurina ja viattomina.
- Mä olin vähän huolissani, kun ei sua näkyny vielä aamullakaan, sanoin.
- Ai olit? hän kysyi ihastuneena.
- No hitto! hermostuin. – Mistä mä oisin voinu tietää, vaikka sut ois ryöstetty, raiskattu ja mukiloitu? Mä en edes tiedä sun vanhempien puhelinnumeroa tai mitään!
- Niin joo, en mä tota tullu ajatelleeksi, ei kukaan oo ollu kiinnostunu mun menemisistä ja tekemisistä pitkiin aikoihin, Tirppa selitti ja meni huolestuneen näköiseksi.
- No mä oisin arvostanu jotain tietoa! Ihan vaan että sä oot jossain eikä sua oo kidnapattu täältä!
- Sä olet hellyttävä. Edes Nataa ei kiinnosta mun tekemiset kuin kerran viikossa tai kahdessa.
Eivät minua Tirpan tekemiset sinänsä kiinnostaneet, mutta enhän minä raaskinut sitä sanoa.
- Unohda koko juttu, eihän se mulle kuulu, aloin toppuutella.
- Ei, ei. Mä laitan vaikka tekstarin sulle, jos häivyn uudemman kerran.
- Niin kauan vaan, kun mä asun täällä, huomautin. Sen jälkeen en kaivannut senkään vertaa raportointia.
- Tietty. Voitko sä hei auttaa mua?
Lupasin tietenkin ja varauduin silittämään vuoren pyykkiä tai siivoamaan vessan.
- Ei mun vaatteita tarvi silittää, silitä omas jos huvittaa. Mutta mä tarttisin apua hiusten värjäämisessä.
- Mä en tiedä, olenko mä semmosessa kovinkaan hyvä, sanoin empien. Olin tietysti värihuuhdellut joskus omia hiuksiani, ja Dannin, Sarrin ja Sunnan, mutta perheenjäseniä ei kai laskettu.
- No helpompi sun on laittaa mulle raitoja kuin mun. Kun sä näet.
- Mulla on yksi tuttu, joka on kampaaja, sanoin hitaasti ja siitä sitten seurasi, että kohta soitin Siirille ja lähdimme hänen luokseen. Minua vähän häiritsi vaivata häntä Tirpan hiuksilla, mutta Siiri kuulosti oikeasti ilahtuneelta soitostani ja kello ei lopultakaan ollut vielä kovin paljon. Keräsimme vielä hänelle tuliaisiksi jääkaapista osan siitä ruoasta, joka Stockalta oli ostettu.
- Onko tää siis sun serkku tai jotain? Tirppa kysyi, kun olimme ajaneet bussilla mahdollisimman lähelle Siirin asuntoa.
- Ei Siiri oo mitään sukua meille. Tai se oli vähän niin kuin ottoisosisko, kun me oltiin Dannin kanssa pieniä.
- Onko se hottis?
- Jaa-a, en mä oikein osaa vastata. Päättele itse, sanoin lyhyesti ja marssin kiireesti eteenpäin kunnes pääsin kääntymään Siirin ovelle ja painoin ovikelloa.
Tirpan ilmeestä ei voinut sanoa, oliko Siiri hänen mielestään hottis vai ei.
- Tässä on Tirppa, mä asun sen luona vähän aikaa, kun mun vuokralainen ei saanutkaan vielä omaa asuntoa, esittelin.
- Ja sä haluat raitoja? Siiri kysyi ja tarttui kursailematta Tirpan hiuksiin tarkastellen niiden latvoja. – Ei näihin. Nää rapisee pois, jos näitä vielä uittaa kemikaaleissa. Hiustenleikkuun sä tarvitset.
- Ruvetkaa te hommiin niin mä kokoan meille vähän iltapalaa sillä aikaa, sanoin ja otin muovikassin Tirpalta.
Siirin asunto oli niin sopivan mallinen, että kun minä touhusin keittiössä ja nostelin juustoja ja keksejä lautaselle ja pilkoin hedelmiä, saatoin kuulla, mitä kylpyhuoneessa puhuttiin. Siiri luennoi Tirpalle jatkuvan vaalentamisen vaaroista ja tämä vänkäsi vastaan.
- Mutta kun mä haluan olla blondi enkä maantienvärinen.
- Sä olet kohta kalju tota menoa.
- Älä leikkaa paljon.
- Mä leikkaan just sen verran, kun on pakko, Siiri ilmoitti ja sitten kuului älähdys. Ilmeisesti pakko oli ollut aika pitkä pätkä.
Yllättävänkin äkkiä he ilmestyivät keittiöön, missä minä voitelin ananaksenpalasia valkohomejuustolla ja pistelin suuhuni. Tirpalla oli kumihattu päässään ja hän näytti kilpauimarilta.
- Olittepa te nopeita, sanoin ällistyneenä.
- Mä haistoin ruoan ja päätin, että me siirretään kampaamo tänne vähäksi aikaa, Siiri sanoi ja istutti Tirpan pöydän ääreen. – Pistä sä vaan keksiä tulemaan tännepäin sillä aikaa kun mä kiskon raitahiuksia näkyviin.
Tirppa teki työtä käskettyä ja Siiri pisteli niitä vasemmalla kädellä suuhunsa sitä mukaa, kunnes sanoi, ettei jaksanut enää.
- Joko sun koulu alko? hän kysyi minulta.
- Joo, tänään. Ja tiettekö, sanoin. Mustat oliivit olivat palauttaneet mieleeni Kasimirin.
- Ei tiedetä, Siiri tuumasi.
- Mulla saattaa olla treffit tiedossa!
- Kenen kanssa? Tirppa kysyi terävästi.
- Kasimirin. Me käytiin tänään kolmestaan yhdellä koulun jälkeen ja se kysyi sillä välin, kun Danni kävi vessassa!
- Mutta, Siiri sanoi ymmällään ja tajusin, että eihän hän ollut tainnut vielä kuulla Juhanan ja minun erosta, ei ainakaan minulta.
- Mä olen nykyään sinkku. Siksi mä hyyrään Tirpan luona, muutenhan mä olen ollu koko kesän Juhanan luona, kerroin.
- No sä et näytä kovin murheen murtamalta.
- Mä en olekaan, mä olen kuin häkistä karannut!
- Hyvä! Mitä mä oon kuullu siitä niin taitaa olla hyvä, että pääsit siitä ajoissa eroon. Älä nyt hyppää mihinkään pikasuhteeseen vaan, koska et oo tottunu olemaan yksin, Siiri neuvoi.
- Mä en ole menossa suhteeseen, korkeintaan treffeille vaan, nauroin.
Pari seuraavaa päivää, loput viikosta, olin kiireinen. Koulu vei enemmän kuin vain ne tunnit, jotka olin Meikussa; oli yllättävän rankkaa olla koko ajan aktiivinen ja kuulolla. Kotiin päästyäni saatoin nukahtaa ihan pelkkää henkisestä väsymyksestä, mutta sitten, kun heräsin, aloin lukea. Minulla oli samanlainen olo kuin ekaluokkalaisena, kun en ollut malttanut laskea aapista kädestään, ennen kuin oli lukenut sen kannesta kanteen. Näiden opusten kanssa se ei ollut mahdollista, mutta innoissani luin silti eteenpäin.
Ja odotin soittoa. Kasimir ei kyllä ollut sanonut mitään siitä, koska hän haluaisi lähteä kanssani ulos, mutta olin olettanut hänen tarkoittavan tätä viikonloppua. Perjantaita, koska oletin hänenkin lähtevän viikonlopuksi kotiin, itsekin aioin Mustaojalle. Hän ei vaan soittanut. Perjantaina, kun Esme ja muut uudet ystäväni katosivat joka suuntaan viikonlopun viettoon, maleksin yksin kohden ratikkapysäkkiä mykkä puhelin kädessäni. Siinä ei ollut vastaamattomia puheluita, ei viestejä eikä se ollut ollut pois päältä. Puhelinnumeroni ei ollut muuttunut sen jälkeen. kun Kasimir oli viimeksi soittanut minulle. Soitellaan, niinpä niin.
Olisi ollut maailman yksinkertaisinta soittaa hänelle ja kysyä viikonlopun suunnitelmat, mutta en saanut pakotettua itseäni siihen. Siihen oli monta syytä, eikä yksikään ollut riittävä yksinään, mutta kun luetteloin niitä mielessäni en vaan voinut. Päätin, että Kasimirilla oli ollut yhtä rankka viikonpuolikas kuin minullakin ja ettei hän ehkä ollutkaan lähdössä vanhempiensa luo vaan menisi ajoissa nukkumaan ja soittaisi minulle huomenna. Mitäpä minäkään saatoin muuta kuin mennä kotiin ja levähtää.
- Hyvää viikonlopun alkua! kuului asunnosta, kun vedin oven kiinni perässäni. Tirppa purjehti eteiseen käsissään kaksi korkeaa lasia, joissa jääpalat helisivät. Mieleeni tuli hullu ajatus, että olin töistä tuleva isä amerikkalaisessa elokuvassa, ja Tirppa oli pikku kotirouva.
- Häh, sanoin, potkaisin kengät pois ja tartuin lasiin.
- Viikonloppu alkaa, Tirppa toisti kärsivällisesti.
- Joo.
- Onko jokin vialla?
- Ei, mä vaan olen ihan poikki, huokaisin. Sekin repliikki oli kuin elokuvista.
- Mene ja istu sohvalle ja nosta jalat ylös.
Ajatus oli kelvollinen, vaikka olinkin viettänyt päivän takapuolellani enkä jaloillani. Olin kuitenkin edelleen hemmetin huonolla tuulella.
- Mennäänkö me tänä viikonloppuna Mustaojalle? Tirppa kysyi. Hän oli istunut viereeni ja maisteli toisesta lasista. Mistä lähtien me olimme olleet me? Olinko menettänyt jossain vaiheessa muistini?
- Mä menen sinne ehkä huomenna tai sunnuntaina, sanoin kylmästi.
- Mä voin tulla mukaan, jos sä haluat, Tirppa sanoi ilmeisesti huomaamatta ollenkaan töykeyttäni. – Musta siellä oli kauhean kivaa ja Jessihän sanoi että tervetuloa koska vaan. Ehkä mä joskus saan ratsastaakin.
- Mä en huomannu, että se ois kutsunu sua.
- Pyysi se, sillon kun me oltiin lähdössä. Mentäiskö vähän ulos tänään?
- Mä en jaksa, sanoin torjuvasti. – Mene sä vaan, ei sun tarvitse olla täällä pitämässä mulle seuraa. Mä luen vähän aikaa ja meen nukkumaan. Mun aivot tarvii lepoa.
- Sä olet niin kauhean ahkera, Tirppa sanoi hyväksyvästi hymyillen, mutta alkoi sitten valmistautua ulosmenoon. Se oli hyvä juttu, sillä olisin saattanut kohta räjähtää. Laskin lasini lattialle ja olin nukkuvinani, ettei hän enää puhuisi minulle, enkä avannut silmiäni edes, kun hän tuli levittämään päälleni peiton ja viemään lasin pois.
Aamuyöllä heräsin kolinaan ja olin äkkiä täysin pirteä. Huomasin olevani edelleen sohvalla kaikki vaatteet päälläni, joten en ollut tainnut valehdella tavuakaan valittaessani Tirpalle väsymystä. Nyt sitä ei enää ollut, olin täynnä adrenaliinia ja valmis vaikka maratonille siitä paikasta. En silti liikahtanutkaan vaan kuuntelin tuijottaen pimeyteen. Mitään ei kuulunut enää, mutta olin varma siitä, että jotain oli tapahtunut. Sitten tulin ajatelleeksi, että se oli varmaan lehdenjakaja ja huokaisin helpotuksesta. Tosin Tirpalle ei tullut lehteä, mutta ehkä naapurille tuli. Olin jo unohtanut, miten sama ääni oli herättänyt minut, maalaistytön, alkuun Käpylässä, vaikka huoneeni oli ollut ainakin kymmenen metrin päässä ulko-ovesta ja ovi kiinni välissä.
Käänsin kylkeä nukkuakseni vähän lisää. Oli kuitenkin liian aikaista nousta ylös ja kaipa Tirppa herättäisi minut, jos tulisi kotiin ja tahtoisi, että sohva levitettäisiin. Pieni levottomuus hänen kunnostaan ja olinpaikastaan kalvoi kyllä mieltäni, mutta en mitenkään jaksanut etsiä kännykkääni ja tarkistaa viestejä. Tekisin sen sitten aamulla. Ja kai yökerhot olivat vielä aukikin, DVD-soittimen kello ei näyttänyt kuin vähän yli neljä.
Kahdeksaa pidempään en jaksanut mitenkään nukkua, siinä kohden kello oli jo ehtinyt kertaalleen ympäri ja hyvän matkaa ylikin. Nousin istumaan, venyttelin ja totesin, että vaatteet päällä nukkuminen teki krapulaisen olon, vaikken ollut enempää kuin maistanut tervetuliaisdrinkistä, jonka Tirppa oli minulle edellisiltana kiikuttanut. Mistä puheen ollen, hän ei ollut tullut herättämään minua ja vaatimaan puolikasta sohvastaan.
Olin ottanut tavakseni jättää laukkuni eteisen naulaan, joten menin sinne tarkistamaan puhelimen. Ei mitään. Ei Kasimirilta, ei Tirpalta. Ensimmäinen olisikin ollut aika epätodennäköistä joskaan ei mahdotonta, mutta toinen suututti. Tirpan menot eivät tietysti edelleenkään kuuluneet minulle, mutta hänhän oli luvannut. Toisaalta olin kyllä itse käyttäytynyt niin narttumaisesti edellisiltana, että ei olisi ihme, ettei häntä huvittanut muistella minua vapaalla. Ehkä hän oli löytänyt jonkun ihanan tytön ja päässyt yökylään – siellä ei varmaan kämppis tullut mieleen, ajattelin. En raaskisi yrittää herättää häntä vielä, mutta kohta koittaisin soittaa, ellei hän antaisi kuulua itsestään. Ellei hän vastaisi, soittaisin Natalle ja kysyisin mitä tehdä.
Tirppa oli kylpyhuoneessa. Säikähdin puolikuoliaaksi, kun astuin sinne ja näin hänet lattialla. Hän oli kaatanut lattialle koko likapyykkikorin sisällön ja levittänyt pyyhkeet päälle ja siinä hän nukkui. Minun ei tarvinnut kumartua kokeilemaan pulssia, sillä hän kuorsasi hiljaa. Uskomattomat omantunnontuskat valtasivat minut. Raukka parka ei ollut raaskinut herättää minua, jotta olisi päässyt omaan sänkyynsä, vaan oli tullut tänne mieluummin.
Nyt oli kuitenkin hänen vuoronsa päästä sänkyyn. Kumarruin ja ravistin häntä, samalla tuntien vahvan alkoholin hajun. Se ei yllättänyt enkä osannut pitää sitä pahana. Viikonloppu, ravintolailta ja vapaa aamu, mikäs siinä.
- Tirppa, nouse ylös ja tuu sänkyyn, komensin kuiskaten, mutta sillä ei nukkuvaa tyttöä saanut edes hievahtamaan. Sain ravistaa oikein kunnolla, ennen kuin mitään tapahtui, eikä sittenkään paljon.
- Mä olen, hän mutisi lopulta, joten katsoin helpoimmaksi kieputtaa hänen käsivartensa niskani ympäri ja yksinkertaisesti kiskoa hänet pystyyn. Onneksi olin saanut sairaalassa opetusta oikeaan nostamiseen, eikä Tirppa kuitenkaan ollut ihan poissa tästä maailmasta. Hän liikutti jalkojaan ja sain hänet sohvalle ongelmitta.
Huomasin, että aamukahdeksan lauantaina kaupungissa oli kuollut ja tylsä hetki. Tapoin vähän aikaa siivoamalla kylppärin, jotta pääsin suihkuun ja keitin kahvia, mutta sen jälkeen en saanut tartutuksi yhtään mihinkään. Tirppa tuskin olisi herännyt, vaikka olisin mennyt katsomaan jonkun elokuvan, mutta sekään ei kiinnostanut. Halusin ulos. Niinpä soitin Annille ja kysyin, kelpaisiko talliseura.
- Sä herätit mut, hän valitti.
- Anteeksi. Ootko sä ollu pämppäämässä eilen?
- En kun töissä. Mutta joo, ois kiva saada seuraa!
Sovimme, että kävelisin Annille, jotta hän ehtisi sillä aikaa pukeutua ja juoda aamukahvin ja minä saisin raitista ilmaa. Sieltä siirryimme tallille hänen pikku autollaan. Kodiak oli kuulemma ollut vanha hyvä itsensä sen jälkeen, kun oli saanut lomailla viikon ja Anni oli intoa täynnä.
- Mistäs me löydettäis teille hyvä, vakituinen valmentaja? pohdin ääneen. – Pitäisköhän sun kysyä, josko Arska tai Irpo haluais ruveta? Olis ainakin selkeetä, koska saa niiden kentän käyttöön.
- Nehän on ihan kakaroita, vasta valmistuneita, Anni puuskahti.
- No ei nyt ihan vasta.
- No joo mutta luuletko sä, että mä voin kelpuuttaa mitä tahansa Veskun jälkeen?
- Musta tuntuu, että kuka tahansa säännöllinen olis hyvä itsekullekin, yritin esittää, mutta Anni ei välittänyt vastata, joten vaihdoin puheenaihetta ja kerroin Kasimirista, joka ei ollutkaan soittanut.
- Mikset sä soita sille? Anni kysyi järkevästi.
- No kun.
- Me ei eletä enää sellasessa maailmassa, ettei naiset saa tehdä alotetta. Sitä paitsi musta se teki sen jo.
- Mä haluaisin silti, että se soittaisi, sanoin surkeana. – Mä haluan kai tuntea olevani haluttu enkä se perässä juokseva osapuoli.
- Mutta ajatteles nyt. Jos sä valitset kaikista uroista sen, jonka perässä sä haluat juosta etkä kaikista sun perässä juoksevista parasta niin sullahan on monta kertaa enemmän valinnan varaa!
- Yritätkö sä vihjailla jotain siihen suuntaan, että semmosia miehiä, jotka haluaa juosta mun perässä on vähemmän kuin semmosia, joiden perässä mä haluan juosta? kysyin uhkaavasti. Anni katsoi minua vähän aikaa valmiina puolustautumaan, mutta ymmärsi sitten, että vitsailin, ja alkoi nauraa.
- Ei tietystikään ole. Sä olet vastustamaton. Ootko nyt tyytyväinen?
Päätin olla, sillä olimme perillä.
- Mä voin laittaa Kodin sulle kuntoon. Mulla on hevosenhoitovajausta, lupasin, ja se sopi Annille hyvin.
Kaikki meni kuten kymmenet kerrat aiemminkin. Kävelimme pian polkua pitkin Kopseen kentälle Kodiakin seuratessa perässä unisen näköisenä, siellä istuin muovituolille kentän aidan taakse ja katsoin, miten Anni nousi satulaan. Valmennuksia oli hauska seurata, mutta yksittäisen individuaalin päivittäinen hevosen liikutus ei aina jaksanut olla kovin innostavaa. Joskus Anni pyysi minua neuvomaan häntä – ei opettamaan, hän ei koskaan käyttänyt sitä sanaa – mutta tänään hän ei ollut sanonut mitään siihen suuntaan ja arvelin, että hän oli ottanut vähän itseensä valmentajapuheistani matkalla. Niinpä, kun Irpo vähän ajan kuluttua saapasteli paikalle, seurasin häntä talliin. Tämä oli ollut taka-ajatukseni soittaessani Annille, joskin olisin mieluummin jutellut Arskan kanssa. Ehkä.
- Miten teillä menee? kysyin suoraan. Olin pyöritellyt mielessäni tallin asioita jo niin paljon etenkin juteltuani Jasun kanssa viimeksi, että tunsin olevani täysin oikeutettu saamaan vastauksen.
- Paskahommia, Irpo sanoi.
- Mä voin kyllä auttaa, lupasin, vaikken tiennyt, oliko hän tarkoittanut kirjaimellisesti. Boksit olivat kuitenkin putsaamatta ja siihen hommaan hän oli selvästi ryhtymässä.
- Ota sitten naftisti. Turve on vähissä.
- Mites oppilaat? Riittääkö niitä? kysyin ja hain itselleni toisen talikon.
- Huonosti. Meillä on maanantaina istunto pankissa. Ne on alkanu epäillä, että haluaako ne antaa meidän leikkiä niiden rahoilla enää.
- Voi ei, puuskahdin, sillä se kuulosti pelottavalta.
- Sano muuta. Me jo mietittiin, että alettaisko laskuttaa Annia kentän käytöstä. Sais ees tupakkarahat.
- Ei kukaan teistä polta, huomautin.
- Kohta pitää alottaa joko polttaminen tai juominen.
Irpo vaikutti hiukan vastahakoiselta avautumaan, mutta sain lopulta ovelasti kyselemällä kuulla jopa heidän pankkitilinsä saldon. Siellä ei ollut paljon.
- Mutta Arska on parhaillaan katsomassa taas yhtä ratsutettavaa, Irpo kertoi ilmeisesti yrittäen 7.hiukan piristyä.
- ”Taas” kuulostaa hyvältä, sanoin rohkaisevasti.
- Niin kai. Sitä edellistä se ei saanu. Ne kuulemma oletti että se menisi laukanvaihtoja saman tien kun ammattilainen nousee selkään.
- Just niin, mutisin miettien, että enpä ollut tuollaistakaan tullut ennen ajatelleeksi, mutta minähän olinkin ratsastanut nuoria hevosia vain Veskulle, jolla oli paljon realistisemmat odotukset kuin minulla itselläni.
Boksit olivat puhtaat, kun kuului kavioiden ääni ja Anni tuli Kodiakia taluttaen ovelle.
- Mä olen valmis, mites sä?
- Olen mäkin, ilmoitin. Irpo lausui vaisun kiitoksen avusta ja lähdimme palauttamaan Kodiakin kotitallilleen. Sen jälkeen Anni ehdotti lounasta Hesessä.
- Sopii, sanoin, kun suunnaton hampurilaisenhimo iski minuun. Sitä paitsi ei minulla ollut mihinkään kiire. Odotin edelleen, että Kasimir soittaisi enkä ollut suunnitellut koko päiväksi muuta ohjelmaa. Tirpan asunto houkutteli hyvin vähän, paremminkin se tuntui pimeältä loukolta, johon en halunnut palata, etenkin jos hän nukkui siellä humalaansa.
Anni oli kuitenkin lähdössä käymään kotona vanhempiensa luona ja vaikka hän tarjosi minullekin kyytiä, kieltäydyin.
- Mä tuun ehkä huomenna sinne, sanoin.
- Mä pidän peukkuja, että se Kasimir soittaa, Anni sanoi.
- Pitikö sun muistuttaa? puuskahdin, vaikka tunnustelin vähän väliä, mahtoiko puhelin taskussani väristä.
7. Tyttöporukassa
En sitten lopultakaan keksinyt muuta kuin palata Tirpan luo, sillä Dannikin vastasi Mustaojalta. Hän oli aika nolo tunnustaessaan, että oli unohtanut minut kokonaan ja kysyi, olisinko halunnut mukaan. En edelleenkään olisi halunnut, mutta hän lupasi hövelisti, että saisin auton, kun hän illemmalla palaisi.
Tirppa taisi herätä, kun tulin, vaikka yritin olla hiljaa. Tosin hän ei puhunut mitään, mutta kuulin, miten hän kääntyili ja puhahteli ja tuhahteli. Minä asetuin keittiön pöydän ääreen koulukirjoineni ajatellen, että kai sitä voisi sitten tehdä jotain hyödyllistä, mutta keskittymiskykyni ei ollut kauhean aktiivisella päällä. Uppouduin kerran toisensa jälkeen miettimään Kopseen asioita, niin hedelmätöntä kuin se olikin. Kasimirin ajatteleminen oli kuitenkin vielä turhempaa. Lopulta Tirppa kuului kömpivän ylös ja laahautui vessaan pitkäksi aikaa. Olin pahanilkisen iloinen hänen viipymisestään siellä. Siitäpä sai, mahtaisiko hän miettiä hetken ennen seuraavan krapulan hankkimista?
Yllättävän eloisan näköisenä hän kuitenkin tuli sieltä.
- Huomenta!
- Iltapäivää, sanoin purevasti.
- Ja sä vaan ahkeroit. Toivottavasti mä en herättäny sua kun tulin.
- Kyllä mä johonkin heräsin, mutta en mä tiedä, olitko se sinä. Ota kahvia, kehotin. Olin keittänyt sen silloin aamulla, mutta kai se termoskeittimessä oli säilynyt juotavana tähän asti.
- Aiotko sä nyt opiskella koko viikonlopun?
- Entäs jos aionkin?
- Kai sitä joskus pitää rentoutua.
Kysymykset ja rupattelu ärsyttivät minua ihan hirvittävästi. Minun teki mieli räjähtää ja huutaa Tirpalle, mutta en keksinyt syytä. Ei ollut hänen vikansa, että hänen asuntonsa oli niin pieni, ettei siellä ollut omaa rauhaa ellei lukinnut itseään vessaan, ja vielä vähemmän hän oli vastuussa Kasimirin hiljaisuudesta.
- Mä saatan lähteä myöhemmin jonnekin, mutisin ja olin keskittyvinäni taas lukemiseen. Tirppa ei ollut kovin herkkävaistoinen tai –nahkainen. Ainakin, kun oli tottunut tasapainottelemaan Annin kanssa, hän tuntui virtahevolta, joka ei huomannut, vaikka sitä olisi heitetty tikalla. Nyt kuitenkin painoin nenäni niin tiukasti kirjaan, että hän ymmärsi vaieta ja vähän ajan kuluttua siirtyä telkkarin seuraan.
Pari tuntia myöhemmin en halunnut enää edes teeskennellä opiskelemista ja takapuoleni oli puuduksissa kovalla tuolilla istumisesta puhumattakaan siitä, miten niskaani ja hartioitani särki. Siirsin kirjat sivuun, ikkunalaudalle ja tallustelin olohuoneen puolelle.
- Sori, että mä olin nuiva, sanoin ja Tirppa hätkähti hereille.
- Mikä?
- Nuiva. Ja sori, että mä herätin sut.
- En mä nukkunut, hän väitti, mutta katsoi televisioruudulla pyörivää elokuvaa, kuin ei olisi tiennyt, mikä se oli. – Haluatko sä nähdä tän? Alotetaan vaan alusta.
- Ihan sama, sanoin haluttomasti.
- Paha ylvikohtaus, ma huomaan, Tirppa mutisi operoidessaan kaukosäädintä, kunnes alkutekstit alkoivat pyöriä.
- Paha mikä? kysyin vuorostani.
- Ylvi. Yleistä vitutusta. Vai onko se jotain spesifimpää vitutusta? Haluatko sä avautua?
En halunnut puhua hänelle Kasimirista, joten tyydyin ylviin. Sehän oli oikeastaan ihan tottakin.
- Sä tarvitset vähän piristystä, Tirppa ilmoitti.
- Niin kai.
- Mä ajattelin mennä yksille kavereille etkoilemaan ja sitten me mennään tanssimaan. Tule mukaan!
Ensimmäinen ajatukseni oli kieltäytyä, sanoa, etten lähtisi minnekään muiden kuin Kasimirin kanssa, mutta tiivistinkin sen yhteen sanaan:
- Ai.
- Ne on kyllä tyttöpari, mutta ehket sä pelkää niitä?
- Mä en pelkää teikäläisiä. Mä olen asunut sun luona jo monta päivää, huomautin.
- Eikä ne sua yrittäiskään, ne on yhdessä.
- En mä niitä pelkää, toistin.
- Sä voit ihan hyvin tulla. Ne on kivoja tyyppejä.
- Mä mietin. Katotaanko me tää leffa vai ei? äyskähdin.
- Katotaan, senkin Ksantippa.
Ruska ja Veera asuivat Espoossa, mutta onneksi ihan lähellä junarataa, joten pääsimme sinne helposti. Matkalla Tirppa kävi hakemassa kaupasta laatikollisen olutta ja kun yritin paheksua, hän muistutti, että oli koko ajan puhunut etkoista. Etkot tarkoittivat alkoholipitoisten juomien nauttimista ennen ravintolaan menoa.
- Joo joo, mä tiedän, huokaisin kyllästyneenä. Jopa minä tiesin sen kyllä oikein hyvin. Vilkaisin vielä kerran puhelintani, kun kiipesimme junaan ja päätin, että se olisi viimeinen kerta. Jos Kasimir vielä kehtaisi soittaa hän saisi kuulla, etten todellakaan ollut istunut koko lauantai-iltaa häntä odottamassa.
- Otetaanko yhdet jo? Tirppa ehdotti, kun olimme löytäneet istumapaikat.
- Haluatko sä lentää ulos seuraavalla asemalla?
- Ne ei lauantai-iltasin niin kauheesti voi kaljanjuojia vahtia. Ne joutus tyhjentämään puoli junaa.
Nopea yleissilmäys osoitti sen olevan totta, mutta en silti suostunut siihen, että Tirppa olisi avannut laatikkoa, joten matkustimme ihan kuivin suin perille asti. Vielä asemallakaan en antanut hänen korkata.
- Oot sä yks, hän sanoi närkästyneen näköisenä, muttei avannut.
- Julkijuopottelu on rikos.
- Mä olen nähnyt sun julkijuopottelevan, vaikka poliisiauto oli kymmenen metrin päässä. Sillon rannassa. Alkukesällä.
- Se oli eri asia. Täällä saat pitää tosta lootasta muutenkin kiinni, ettei kukaan vie sitä kokonaan.
Se ei näyttänyt luultavalta, vaikka junassa muutama kaveri olikin katsonut sitä himoiten. Täällä oli suhteellisen rauhallista. Meillä oli kuitenkin vain lyhyt matka enää käveltävänä, jos Tirppaa oli uskominen, ja se piti paikkansa. Kävelimme alle kilometrin ja olimme perillä valkoisen kerrostalon luona. Tirppa painoi ovisummeria, siihen vastattiin saman tien ja sitten tilasimme hissin.
- Mä olen joskus ollu Ruskan kanssa sängyssä, mutta älä ota sitä puheeksi, Tirppa sanoi.
- Miksi sä sitten kerrot mulle ollenkaan?
- Koska mä haluan varottaa sua menemästä sänkyyn sen kanssa. Se on ihan liian ronski ja miesmäinen sulle. Ja mä luulen, ettei Veera tiedä.
- Tirppa, muistatko sä nyt, kenelle sä puhut? Se, että mä olen tässä ei tarkota, että mä olisin mitenkään kiinnostunu tytöistä.
- No kunhan varotin. Mistä sitä koskaan tietää.
Minua oli pikkuisen ujostuttanut koko matkan ajan, mutta nielin sen alas. Olinhan fiksu ja aikuinen ihminen ja olin tavannut homoseksuaaleja aiemminkin. Olin täällä vain, koska minulla ei ollut mitään muuta tekemistä. Poistuimme hissistä kolmannessa kerroksessa ja Tirppa soitti lähintä ovikelloa. Minä nieleskelin ja varauduin mihin tahansa.
Oven tuli avaamaan pienikokoinen, vaalea naisihminen, joka leväytti oven oikopäätä levälleen.
- Hei vaan! hän toivotti ja veti saman tien pitkän henkäyksen astmapiipusta. Kuva jäi mieleeni ikuisiksi ajoiksi, vaalea Veera takaa tulevan valon tehdessä pyhimyskehän hänen päänsä ympärille ja ventilaattori. Tietenkään en tiennyt, kumpi hän oli, ennen kuin Tirppa esitteli meidät ja minun nimeni kuullessaan Veeran silmät levisivät pingispallon kokoisiksi.
- Alissa! Voi jestas, tulkaa sisään!
Vilkaisin Tirppaa vinoon totellessani. Tyttö hymyili minulle aurinkoisesti.
- Mä olen tainnu mainita susta.
- Tirppa otti mut mukaan, kun mulla ei ollu muutakaan tekemistä, selitin toivoen, että olisin voinut samaan hengenvetoon painottaa, että olin hetero. Se olisi kuitenkin ollut aika kornia.
Veera oli meitä selvästi vanhempi, ehkä kolmissakymmenissä, mutta enemmän hämmästyin Ruskan näkemistä. Olin kuvitellut, että ihminen, jolls oli niin kaunis nimi, olisi kaunis ja eteerinen itsekin, mutta hän olikin tukeva ja kovaääninen naisihminen. Hänellä oli lyhyet, tummat, kiharat hiukset ja hän istui keittiössä suuren pöydän ääressä syömässä makaronilaatikkoa suoraan foliovuoasta.
- Alissa? Kiva tavata! Sori tää tankkaus, mulla on diabetes, hän sanoi suu täynnä. – Istukaa alas! Jääkaapissa on kylmää kaljaa.
- Meillä on kaljaa, uskaltauduin sanomaan, ja osoitin Tirpan laatikkoa.
- Mutta se ei ole kylmää, vai mitä?
Istuimme kaikki soikean pöydän ääreen ja jo ennen kuin olin ehtinyt humaltua ensimmäisestä puolesta tölkistä olutta, totesin, että tämä oli tuhat kertaa parempi vaihtoehto kuin jäädä yksin murjottamaan Tirpan kämppään. Ruska oli vähän turhan itsetietoinen ja päällepäsmäävä, mutta hänellä oli hyvä huumorintaju ja tarttuva, joskin äänekäs nauru. Veera oli kiltimpi, hiljaisempi ja vilkuili vähän väliä Ruskaa kuin tarkistaakseen, ettei sanonut jotain hullusti, mutta se oli ihan turhaa. Jos hän sanoi jotain tyhmää, Ruska kyllä kertoi. Minä melkein suutuin Veeran puolesta muutaman kerran, mutta häntä ei näyttänyt vaivaavan, että häntä ojennettiin. Hän vain nauroi. He olivat molemmat kovin uteliaita minusta, vaikken ymmärtänyt miksi.
- Mitä te kyselette? Selvästikin Tirppa on kertonu musta ihan tarpeeksi, sanoin syyttävästi.
- Joo, sulla on söpöt vaaleanpunaiset alushousut, joissa on perhosia, Veera nauroi ja minä punastuin. En halunnut ajatellakaan, oliko Tirppa tosiaan kiinnostunut alushousuistani ja jos niin miksi?
- Jessus, ei kai se tommosia…
Tirppa näytti nololta ja Ruska nauroi niin, että oli pudota tuolilta. Mutta juttelimme me siinä vakavampiakin asioita. Veeralla oli lapsia, kaksi kappaletta. He eivät asuneet täällä vaan isänsä luona. Tämä ei ollut suostunut kuulemaan mitään muita vaihtoehtoja, kun Veera oli eron jälkeen muuttanut Ruskan luo.
- Sillon mä yritin ekan kerran itsaria, ja sen jälkeen mulla ei tietenkään ollu edes sen vertaa sanomista huoltajuusasiaan kuin aiemmin. Mutta käy ne täällä kerran kuukaudessa, Veera kertoi ja imaisi taas piipustaan. Toisessa kädessä hänellä oli tupakka.
- Sä oot yrittäny itsaria? toistin epäuskoisena.
- Se otti lääkkeitä, Ruska sanoi. – Ja me otetaan lisää kaljaa.
Illan tunnelma oli muuttunut, ainakin minun mielessäni. Muut jatkoivat iloista lörpöttelyään, mutta minun piti hiljentyä miettimään niitä tummia vesiä, joista minulle oli näytetty vilaus. Avioero, itsemurhayrityksiä, pois otetut lapset? Jokainen erikseenkin oli paha ja vaikea asia ja Veera oli kokenut ne kaikki. Silti hän nauroi ja vitsaili tuossa ja näytti aivan normaalilta ihmiseltä. Omat pahanmielenaiheeni alkoivat tuntua aivan naurettavilta.
- Mikä sulle tuli? Veera kysyi pian.
- Mä vaan mietin… sopersin. Saatoinko minä muka kysyä suoraan? – Miksi sä yritit tappaa itsesi?
- Koska mikään ei tuntunu miltään. Mä olin petetty ja eroamassa enkä jaksanu käydä edes töissä. Mutta älä huolehdi, mulla on nyt lääkitys kohdallaan, hän sanoi kuin olisi vertaillut näkkileipiä.
- Okei, sanoin ja vastasin hänen hymyynsä.
Tunnit kuluivat ihan huomaamatta, mutta lopulta Ruska vilkaisi suurta ja näyttävää sukeltajankelloaan.
- Ei kuulkaa, nyt ois aika lähteä menemään jos meinaa mennä.
- Mihin me ollaan menossa? kysyin. Olin iloisessa hiprakassa ja valmis mihin tahansa. Vähän aikaa sitten järkeni oli vielä kuiskutellut, että aloin olla liian huppelissa jatkaakseni tästä minnekään, mutta se oli ollut silloin. Nyt se ei enää jaksanut sanoa mitään.
- Uu mamaan! kiljaisi Tirppa.
- Mä olen käyny siellä ennenkin, huomautin, mutta se ei tehnyt suurtakaan vaikutusta seuralaisiini, jotka alkoivat riidellä vessavuoroista ja tohottaa muuten. Mikään ei poikennut tavallisen tyttöjoukon liikkeelle lähtemisestä muutaman drinkin jälkeen. Veera kävi vaihtamassa puseroa kahdesti ja Ruskakin kerran. Veera oli menossa vielä kolmannenkin kerran, mutta Ruska tarttui häntä niskasta ja kielsi tai myöhästyisimme junasta.
Mamassa oli ihan toinen meno kuin silloin kerran alkuillasta, kun olimme Mirjamin kanssa seuranneet Tipiä sinne. Pidin siitä, tuntui kuin olisin hypännyt elokuvaan. Ihmiset näyttivät kauniimmilta, valot kirkkaammilta ja musiikkikin kuulosti paremmalta kuin missään muualla. Se ei tietenkään voinut pitää paikkaansa, mutta siltä minusta tuntui.
- Mitä sä haluat juoda? Tirppa kysyi.
- En mä halua juoda, mä haluan tanssia!
- Ei kun mä oon janoon nääntymäisilläni, sillä tavalla kun me laukattiin asemalta tänne.
Suostuin seuraamaan Tirppaa, joka seurasi Ruskaa ja Veeraa baaritiskille, sillä niin kovasti en kaivannut tanssilattialle, että olisin uskaltautunut sinne yksin.
Juutuimme tuoppeinemme vain viiden metrin päähän tiskistä, silä Ruska tapasi tuttuja. Minä en tietenkään tuntenut heitä, nyökkäsin vain ja vetäydyin seinää vasten katselemaan ympärilleni. En mitenkään voinut kuulla, mistä he puhuivat, enkä viitsinyt ängetä ihan kiinni kuullakseni, kuten Veera ja Tirppa. Tunsin itseni ulkopuoliseksi ja yritin olla sen näköinen kuin kuuluisin tänne katsellessani muita ihmisiä. Ihan lähellä oli tyttö, joka minusta oli oudon tutun näköinen, mutta kesti pitkän aikaa, ennen kuin päädyin olemaan varma, että olin nähnyt hänet koulussa ihan edellispäivänä. Se hämmästytti minua ja aloin katsella kanssajuhlijoita uusin innoin. Mistä sitä tiesi, kenet näkisin, kenen likaisen pikku salaisuuden saisin tietää. En tullut ajatelleeksi, että olin ihan samassa jamassa itsekin: jos joku puolituttu näkisi minut täällä, hän kuvittelisi ilman muuta, että olin etsimässä naisseuraa, vaikken ollutkaan.
Vähän ajan kuluttua seurueemme jatkoi eteenpäin, mutta vain vähän matkaa, kun Ruska törmäsi taas johonkuhun, jonka kanssa hänen ja Tirpan piti pysähtyä juttelemaan. Minua alkoi tympiä, mutta onneksi Veera ei jäänyt enää siihen joukkoon.
- Mä en voi kestää tota akkaa, hän sanoi vihaisesti.
- Mikset?
- Se on Ruskan entinen. Mä luulen, että se haluais sen takaisin.
Minusta ajatus siitä, että joku olisi Ruskasta mustasukkainen, oli omituinen, mutta kai sellaista saattoi tapahtua, vaikkei hän minusta ollutkaan mitenkään viehättävä. Sanoin kuitenkin jotain ymmärtäväistä ja Veera ehdotti, että menisimme tanssimaan.
- Mennään heti, sanoin tyytyväisenä. En olisi itse uskaltanut kysyä häntä, tiedä mitä etikettiä olisin rikkonut. Ilmeisesti tanssimista ei kuitenkaan laskettu pettämiseksi tai mitään.
Siitä se lähti. Veera oli hyvä tanssija niin vanhaksi ihmiseksi ja minäkin innostuin kaiken juomani jälkeen esittämään temppuja, jotka olisivat paremminkin kuuluneet esiintymislavalle kuin lattialle. Tirppa ja Ruska liittyivät seuraamme myöhemmin, mutta Ruska näytti siltä, ettei ollut oikein kotonaan ja siirteli vain jalkojaan ja Tirppa vain huojui. Ehkä hän oli liian humalassa nostellakseen jalkojaan. Minä ainakin aloin olla. Jossain vaiheessa mieleeni juolahti, että minusta ei taitaisi olla ajamaan Mustaojalle tai mihinkään muuallekaan seuraavana päivänä, mutta sille nyt ei voinut enää mitään.
- Tanssitko sä mun kanssa? Tirppa kysyi, kun olimme tehneet uskaliaan retken täpötäyteen ja tulvehtivaan naistenhuoneeseen.
- Miksei, sanoin, sillä olimmehan tanssineet jo vaikka miten kauan, mutta Tirppa ottikin minua vyötäröltä kiinni.
- En mä… aloitin, sillä en ollut edes tajunnut, että oli hitaiden aika, eikä ollutkaan. Jonkinlainen puolislovari soi ja suurin osa ihmisistä tanssi ihan tavallisesti.
- Justhan sä lupasit, Tirppa sanoi suurin, sinisin silmin, enkä minä kehdannut tunnustaa, etten ollut ymmärtänyt, mitä hän kysyi. Ei kai se nyt minua vahingoittaisi, vaikka hän koskettaisi minua.
Tirpan ote oli yllättävän kevyt ja hän itsekin tuntui kevyeltä ja hauraalta, kun epäröiden kiedoin käteni hänen ympärilleen. Olinhan tottunut tanssimaan paljon isompien otusten, miesten, kanssa. Kunhan siihen tottui, se ei tuntunut kovinkaan kummalliselta, mutta kun kappale vaihtui, vetäydyin pois.
- Eiköhän tää riitä, sanoin.
- Jos sä vaadit, Tirppa sanoi vinosti hymyillen ja tiukensi otettaan hetkeksi, ennen kuin päästi kokonaan irti. – Mä ostan sulle juotavaa.
- Vettä, kiitos, sanoin, sillä paitsi, että olin jo ihan tarpeeksi humalassa, olin hukannut ainakin kaksi puolikasta tuoppia ja moinen tuhlaus harmitti minua.
- Ei käy, niiltä on vesi loppu. Ne sano just kun mä viimeksi kävin tiskillä.
- Nyt kyllä huijaat! huudahdin, mutta Tirppa meni jo.
Valomerkin tullessa en jaksanut enää tanssia. Väki oli vähentynyt jonkin verran ja olimme löytäneet istumapaikan. Minä paremminkin makasin siinä Veeran ja Tirpan välissä. Katselin ravintolan kattoa ja ajattelin uudelleen ja uudelleen, miten helppo siitä olisikaan valua lattialle. Rentouttaisin vain loputkin lihakseni ja painovoima hoitelisi lopun.
- Alissa nukkuu, Tirppa sanoi hellästi, enkä jaksanut avata suutani väittääkseni vastaan.
- Herätä se. Meidän pitää mennä, Ruska määräsi. Seuraavassa mielikuvassani oli portaat, sitten muistin taksin ja pahan olon, mutta olen melko varma, etten oksentanut, ennen kuin olin raikkaassa ulkoilmassa.
- Pikku kännikala, Tirppa sanoi hilpeästi ja piti minua pystyssä. Sitten hän sai auttaa minua pysymään pystyssä ovelle asti, missä nojasin seinään sillä aikaa, kun hän etsi avainta ja avasi oven. Sisällä suuntasin suoraan vessaan oksentamaan vähän lisää. Minulla oli kamalampi olo kuin koskaan aikaisemmin.
Loputtomiin en voinut kakoa, vatsastani ei vaan enää tullut mitään. Kömmin pystyyn ja katsoin peilikuvaani, joka oli vitivalkoinen ja mustasilmäinen. Onnistuin pesemään kasvoni ja pistämään hammasharjankin suuhuni, mutta se yökötti niin, että otin sen äkkiä pois. Purskuttelin vain ja hoipuin sitten olohuoneeseen, missä Tirppa pisti minut nukkumaan. Minua huoletti, että mitä jos minulle tulisi taas paha olo, enkä ehtisi vessaan, mutta en jaksanut sanoa niin pitkää lausetta ääneen. Kaaduin vain sänkyyn ja pistin silmät kiinni. Kuulin kyllä, miten Tirppa tuli vessasta ja asettui omalle puolelleen.
Mitään mukavaa siinä yössä ei ollut. Nukuin tietysti enimmäkseen, mutta heräilin välillä juostakseni vessaan. Vatsani reistaili ja pissatti ja janottikin, tietysti. En kuitenkaan uskaltanut juoda, sillä pelkäsin, että alkaisin taas oksentaa. Silloin saisin tehdä pyykkivuoteen pöntön viereen ihan niin kuin Tirppa edellisyönä. Tirppa itse nukkui aika hyvin ohitse kaiken jumppaamiseni, mutta ei hän ihan toisissa maailmoissa ollut.
- Sä olet eläväisin sammunut, jonka mä olen nähny, hän mutisi jossain kohden.
- Mä en ole sammunut! väitin kiivaasti takaisin.
- Niin, et taida olla, hän tuumi ja käänsi kylkeä niin, että tunsin hänen hengityksensä olkapäälläni ja minä karkasin takaisin vessaan.
8. Kassi-Alma taas matkalla
Joskus, kun oli jo valoisaa, heräsin siihen, että Tirppa silitti hiuksiani.
- Älä herätä mua, mutisin.
- Sori. Sä olit niin sulosen näkönen.
Hälytyskellot alkoivat soida päässäni, mutta en millään olisi jaksanut terästäytyä puolustamaan koskemattomuuttani.
- Älä kuvittele mitään, vaikka me tanssittiin, sanoin.
- Se oli niin kivaa. Minkälainen olo sulla on?
- Kamala. Mä haluan nukkua.
- Eikö sua yhtään paneta? Mua aina panettaa krapulassa, Tirppa sanoi toiveikkaasti.
Se oli vähän liian paksua.
- Mitä se sulle kuuluu? rähähdin. – Ja mitäs sitten jos? Sä et kiinnosta mua!
- Sä oot niin kamalan kiukkuinen. Pikku pano. Eihän se tarkota mitään.
- Mulle se tarkottaa. Mulla ei ole tapana mennä sänkyyn tosta vaan edes miesten kanssa, saati sun!
- Entäs vaikka uteliaisuudesta? Tirppa houkutteli.
- Nyt riittää. Mä häivyn täältä! Mä muutan pois heti tänään!
- Olisitko sä noin äkäinen, ellei sua yhtään kiinnostaisi?
- Sä ahdistelet mua! huudahdin vihaisesti.
- Niin mä taidan tehdä, anteeksi vaan, ja nyt mä aion pussata sua, jos sä kerran aiot sen takia lähteä, Tirppa sanoi ja teki niin. Hänen huulensa olivat yhtä odottamattoman kevyet ja herkät kuin mitä hän oli ollut tanssiessamme itsekin. Valto oli juhannuksena suudellut minua samaan tapaan, paitsi ettei se oikein ollut ollut edes suutelemista. Tämä oli, eikä ollenkaan huonoa. Päässäni pyörivät myös Dannin sanat. Pitäisikö minun ruveta yhtä kokeilunhaluiseksi kuin hän?
Huokaisin tahtomattani, kun suudelma loppui ja Tirppa sipaisi poskeani tyytyväisen näköisenä.
- Ei hullumpaa, vai mitä? hän kysyi ja minä kokosin itseni ja nousin istumaan. Minua hävetti hemmetisti, että olin antanut hänen suudella, vaikkei siinä paljon lupia ollut kyseltykään.
- Sä et kerta kaikkiaan voi käydä tolla tavalla ihmisten kimppuun. Mun kimppuun et ainakaan! Mä en halua!
- Anteeksi, Tirppa sanoi ja näytti vetäytyvän vähän pienemmäksi. – Mutta ei mulla ollut paljon vaihtoehtoja. Sulla olis menny kymmenen vuotta myöntää, että sua kiinnostais kokea yks tyttöjen välinen suukko.
- Mä olisin voinu elää ilman sitä.
- Mä en, Tirppa sanoi.
Tönäisin hänet pois ja vedin peiton pääni yli. Istuminen oli osoittanut, ettei minusta olisi muuttamaan pois ihan heti.
- Mä menen laittamaan aamiaista, Tirppa sanoi ja sohva keikahti, kun hän nousi.
Huolimatta uhkauksestani en päässyt sinä päivänä lähtemään yhtään mihinkään. Olin ihan liian kipeä. Tirppa maanitteli minua juomaan tuoremehua ja syömään vähän paahtoleipää, mutta minä pysyin peiton suojissa enkä edes vastannut hänelle. Itse koitin lopulta juoda vähän, mutta mikään ei pysynyt sisällä ja aloin epäillä, että minulla oli vatsatauti eikä krapula.
- Kyllä se siitä valkenee, kohta mä haen sulle kaupasta pekonia ja munia, Tirppa lohdutti, mikä sai minut välittömästi sinkoamaan taas kerran kohti vessaa. En vastannut hänelle edelleenkään, sillä minusta tuntui, että olin absurdissa unessa, enkä tiennyt mitä sanoa vuokraemännälle, joka oli lähennellyt minua. Uskottelin itselleni, että olin kuvitellut koko jutun, jotta pystyisin nukkumaan siinä sohvassa yön, josta vannoin tulevan viimeisen.
Tirpan sairasloma oli loppu, se, johon hän oli saanut viikon jatkoaikaa Veskulta nilkkansa takia. Minä olin nukkuvinani aikaisin aamulla, kun hänen kellonsa soi ja kuuntelin vain, miten hän jupisi eri puolilla asuntoa. Hän oli sanonut, ettei ollut aamuihminen ja siltä se kuulostikin. Yö oli mennyt rauhallisesti, joskin olin muutaman kerran yön mittaan herännyt miettimään, että voivatko naiset raiskata toisiaan ja jos, niin miten se tapahtuisi.
Oven sulkeutuessa Tirpan takana pomppasin ylös sängystä ja hapuilin puhelimeni sohvan alta. Se näytti vasta seitsemää, mutta etsin Lauran puhelinnumeron ja soitin hänelle. Ehkä se oli häijyä, mutta tilanne vaati toimenpiteitä, ja sitä paitsi hän vastasi ihan pirteästi.
- Mä en tainnu herättää, sanoin happamasti esiteltyäni itseni.
- Et, mä oon menossa kasiksi kouluun.
- Miten sun asuntojutut?
- Ei niistä oo mitään uutta, miten niin? Laura sanoi pelästyneenä.
- Siten niin, että mä tarvitsen sänkyni takaisin nyt, tänään. Meidän pitää siirtyä siihen versioon, että sä ja patja Rian huoneessa.
- Eihän? Mitä nyt on sattunu?
- Sanotaanko vaan, että tää on pakkorako. Mä tuun illalla koulun jälkeen sinne, sanoin ilman aikomustakaan ruveta selvittämään, minkälaisia ongelmia olin väliaikaisessa majapaikassani kohdannut. Laura myönteli vaisusti ja sitten minunkin piti ruveta laittautumaan koulua varten. Olo oli vähän heikko, mutta se olisi saanut olla monin kerroin heikompi, ennen kuin olisin harkinnut pois jäämistä.
Tuntui siltä, kuin olisin ollut siellä kuukausia aiemmin. Viikonloppuna oli tapahtunut niin paljon – ja ollut tapahtumatta. Kasimir loisti edelleen hiljaisuudellaan, mutta sekin tuntui jotenkin kaukaiselta nyt. Tulin melkein myöhässä, ja kun havaitsin Esmen luentosalin edessä edellisviikolla tapaamiemme tyttöjen, Kertun ja Eevan kanssa, he kääntyivät ja lähtivät menemään luentosaliin. Se tuntui läimäykseltä kasvoille. Ihan sama oli tapahtunut minulle lukion alussa, silloin kun Danni oli kesän aikana muuttanut pois ja yhteiset ystävämme tuntuivat pitävän sitä minun vikanani. En olisi kaivannut sitä tänään, vaikka olikin mahdollisuuksien rajoissa, että he eivät vain olleet huomanneet minua. Seurasin perässä tuntien, että hartioillani oli ehkä vähän liikaa painoa nyt.
Viimeisin järkytys muuttui onneksi helpotukseksi, sillä Kerttu huomasi minun tulevan ja vilkutti innokkaasti huoneen sivusta, minne he olivat asettuneet.
- Hei Alissa, tuu tänne! hän huikkasi ja taputti tuolia vieressään. Päivä lakkasi tuntumasta elämäni tympeimmältä. Onnistuin jopa hymyilemään uusille tuttavilleni ja siitä se lähti paranemaan melko hyväksi. Jaksoin edelleen olla riemuissani siitä, että olin päässyt opiskelemaan ja kuuntelin luennoitsijoiden sanoja kuin ne olisivat olleet virvoittavaa vettä. Aika kuivunut olo minulla olikin edellispäivän jäljiltä.
Päivän päätteeksi tarkistin Dannilta, missä automme oli parkissa ja lähdin etsimään sitä. Tirpalla pitäisi käydä seuraavaksi, hakemassa omaisuuteni tai ainakin välttämättömin. Onneksi edessä ei olisi samanlaista draamaa kuin Juhanan luona, todennäköisesti Tirppakin olisi onnellinen saadessaan koko sohvan taas itselleen. Ehkä se jopa oli syynä hänen lähentelyynsä, joka ei nyt enää tuntunut niin anteeksiantamattoman tunkeilevalta kuin vielä aamulla. Mielikuvapakkasin muovikasseja jo matkalla ja tuumin, että elämästäni oli tullut äkkiä aika liikkuvaista. Melkein alkoi jo hymyilyttää. Kaikesta häsellyksestä huolimatta asiani olivat sata kertaa paremmin kuin vuotta aikaisemmin.
Ne paranivat vielä, kun kävelin Hämeentieltä Kolmatta linjaa ylös ja pysähdyin kuuntelemaan, soiko laukkuni. Soi se, enkä osannut odottaa mitään hauskaa puhelua, joten yllätyin ihanasti, kun soittaja oli Kasimir.
- Alissa, henkäisin vastaukseksi.
- Hei, mitä kuuluu?
- Mitäs tässä, sanoin ja istuin ensimmäiseen sopivaan paikkaan, kivirappuselle, joka vei pölyisen näköiseen kauppaan. En tosiaan aikonut ravata mäkeä ylös ja läähättää puhelimessa hengästymisen takia.
- Kun oli puhetta… miten sulla ois aikaa tällä viikolla?
- Pyydätkö sä mua ulos? kysyin.
- Joo, sähän sanoit, että voitais mennä joskus. Vai…?
Olin näkevinäni hänet, hiukan huolissaan ehkä, odottamassa vastaustani. Kuvitelma sai suupieleni kivertymään.
- Mä vähän odotin, että sä olisit soittanu jo viikonloppuna, huomautin.
- Mä lähdin heti perjantaina käymään kotona, Kasimir puolustautui. – Mä ajattelin, että niin säkin.
- Mä en käyny tänä viikonloppuna siellä ollenkaan. Perjantai-illan mä nukuin, lauantaina mä olin tyttöporukalla ulkona niin, että eilinenkin meni pelkkään nukkumiseen. Mutta tällä viikolla mulla ei oo mitään sovittuna, kiiruhdin sanomaan, ettei hän luulisi minun muuttaneen mieltäni.
- No mentäskö joku ilta kahville, tai vaikka lasilliselle viiniä?
- Mennään ihmeessä, lupasin ja nousin hypähtelemään pieniä tanssiaskeleita, kun sovimme keskiviikosta. Lasillinen viiniä! Jumaliste, kutsuiko kukaan ketään lasilliselle viiniä? Se kuulosti juuri niin kosmopoliittiselta kuin miltä Kasimir näytti. Oliko minulla mitään, mihin pukeutua lasilliselle viiniä? Tilaisuus vaatisi roikkuvat helmikorvakorut – mistä minä sellaiset tähän hätään saisin?
Virnistelin vielä itsekseni, kun olin Tirpan oven takana ja soitin ovikelloa. Olihan minulla vielä avain, mutta minusta ei tuntunut oikealta käyttää sitä tässä tilanteessa. Hän tuli avaamaan kohtuullisessa ajassa ja varovainen ilme muuttui helpottuneeksi.
- Luojan kiitos, sinä! Mulle tuli just mieleen, että eihän mulla ole televisiolupaa!
- Ovisilmä voi tulla kalliimmaksi, tuumin ja huomasin, etten jaksanut enää olla hänelle vihainen tai loukkaantunut. Olin liian hyvällä tuulella.
- Oletko sä hukannut avaimen?
- En, musta ei vaan ollu fiksua käyttää sitä. Tässä se on.
- Voi ei, ootko sä ihan tosissasi muuttamassa? Hei, anteeksi siitä eilisestä! Mä olin ihan kännissä vielä, en mä muuten olisi mitään sellasta tehny! Tirppa huudahti. Hän näytti olevan aidosti pahoillaan, joten lakkasin olemasta hänelle kovin vihainen.
- Tehty mikä tehty, sanoin ja kohautin olkapäitäni.
- Kai sä voisit jäädä vielä, jos mä lupaan olla tekemättä mitään sellasta enää ikinä?
- Ei kuule, mä oon jo pistäny Lauran siirtämään kamansa Rianooran huoneeseen. Ja suoraan sanoen mä kaipaan omaa sänkyäni ihan kauheasti, sanoin ystävällisesti ja avasin sen eteisen kaapeista, missä oli minun vaatteitani.
- Mutta kai me ollaan kavereita edelleen?
- Mikä ettei, tietysti, miten vaan, sanoin välinpitämättömästi.
- Oikeesti!
- Tietysti oikeesti. Voisinko mä saada muovikasseja?
- Joo, Tirppa huokaisi ja meni keittiöön.
Sain koko omaisuuteni pakattua yhtä nopeasti kuin lähtiessäni Juhanalta. Nyt minulla oli aikaa olla hosumatta, mutta vaatteita oli vähemmän, sillä olin kesäisimmät jo vienyt Mustaojalle edellisviikonloppuna. Kirjani olivatkin valmiina kassissa sohvan vieressä paitsi koulukirjoja, jotka asuivat keittiön ikkunalaudalla.
- Haluatko sä kahvia ja voileipää? Tirppa kysyi, kun eteisessä seisoi jono kasseja ja kävelin vielä kierroksen asunnossa katsellen, olinko unohtanut jotain.
- Voisin mä ottaa, lupasin, kun tulin ajatelleeksi, että hyllylläni Käpylän asunnon jääkaapissa olisi vain Lauran ruokia. Sitä paitsi olisi mukava, liennyttävä ele niin sanoakseni murtaa leipää vielä kerran yhdessä. Huomattavasti parempi lähtö kuin Juhanan luota.
- Mä olen tosi pahoillani, jos mä säikäytin sut eilen, Tirppa sanoi ja onnistui vääntämään silmänsä suuriksi ja anoviksi. Nyt, kun istuin häntä vastapäätä, muistin hyvinkin tarkasti hänen edellispäiväisen tykötulonsa ja suudelman, jota en ollut pyytänyt.
- Säikähtäminen ei ollut pahinta, sanoin ankarasti. – Se oli, että sä ahdistelit sairasta naista.
- Krapulaista, Tirppa korjasi.
- Sairasta. Ei mulla ikinä ole krapuloita, jotka pistää oksentamaan kokonaisen vuorokauden.
- No ihan sama. Mutta mä olin humalassa ja arvostelukyky petti. Sitä paitsi sä olet aina ollu mun mielestä suloinen.
- Sä olet hirveän usein humalassa, huomautin ja jätin loppuosan lauseesta huomiotta.
- Enemmän kuin tavallisesti. En mä tee niin enää ikinä, ellet sä halua. Ollaanhan vielä kavereita?
- Ollaan ollaan, johan mä sanoin, ilmoitin kärsivällisesti ja tunsin itseni hyvin aikuiseksi. Vielä aamulla olin tuntenut pientä paniikkia ja nyt ihmettelin, miksi. Eihän Tirpasta voinut olla vaaraa kenellekään.
- Ja eikö meillä kuitenkin oo ollu aika kivaa?
Mietin sen aikaa, että söin yhden voileivän, yrittäen olla objektiivinen ja olla painottamatta edellispäivää turhan paljon.
- On, sanoin lopulta. – Mutta kyllä tää on välillä ollu tuskastuttavaakin, olla näin pienessä asunnossa törmäilemässä toisiinsa. Pitäisi olla umpirakastunut, että tämmöstä kestäis.
- Ai, ei mua oo haitannu, Tirppa sanoi ja kiiruhdin korjaamaan:
- Siis mä olen tosi kiitollinen sulle! Sä olit kauhean kiltti, kun otit mut tänne, mutta en mä ajatellu, että sitä kestäisi näin kauan! Pari päivää korkeintaan.
- Kai me voidaan silti joskus käydä yhdessä ulkona? Veerakin jo kyseli sun perään.
- Ilman muuta joskus, lupasin täysin valheellisesti, vaikkakin maininta Veerasta lämmitti.
- Ja jutella. Meillä on ollu hyviä keskusteluja.
- Varmaankin.
- Sä et sitten ole mulle vihainen, Tirppa totesi ja hymyili tyytyväisenä. – Mä voin tulla auttamaan sua kantamisessa. Sä joudut juoksemaan Käpylässä miljoona kertaa autolle ja takasin, ennen kuin saat kaikki noi nyssykät sisään. Sitä paitsi mä en ole nähny Nataa aikoihin.
Otin tarjouksen vastaan, sillä hän oli ihan oikeassa, mutta sikäli hän lähti turhaan, että Nata ei ollut kotona. Rianoora ja Laura olivat ja heidän ilmeensä juorusivat, etten ollut kovin suuressa suosiossa. Tirppa notkui asunnossamme hetken autettuaan minua kantamaan tavarani, mutta hänen häivyttyään Ria kysyi:
- Mikä kiire sulle tuli muuttaa sieltä pois? Mä ajattelin, että te ootte riidelly, mutta ei toi siltä näyttäny.
Suoraan kysymykseen oli vaikea olla vastaamatta.
- Voi sitä mennä sukset ristiin ilman, että tahtoo repiä toiselta hiukset päästä, sanoin ympäripyöreästi. – Ehkä Tirppa tahtoo sinne mieluisamman kämppiksen. Ehkä se aikoo ottaa kissan ja mä mä olen allerginen. Ehkä mä sain astman, koska se tupakoi sisällä.
- Ehkä? Sä et edes tiedä, miksi sä haluat yhtäkkiä muuttaa takasin, Ria sanoi syyttävästi.
- Missään kohden ei oo sovittu, että mä saan muuttaa takasin omaan huoneeseeni ainoastaan, jos sä hyväksyt syyn, tuhahdin ja hiljensin Rian. Laura ei ollut koko aikana mitään sanonutkaan, mutta nyt hän avasi suunsa.
- Ria, ole hiljaa. Totta kai Alissan pitää saada huoneensa takasin. Niinhän me sovittiin.
Siihen loppui sen asian käsittely ja minä otin huoneeni taas haltuun. Tuntui kuin olisi kotiin tullut, vaikka en ollut siellä kovin paljon oleillutkaan. Ainakin minulla oli palanen ihan omaa tilaa, joskin minusta tuntui, että Ria katsoi minua pahansuovasti muutamia päiviä.
|