Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voisitko valmentaa minua? Palkalla tietty! 3

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.11.09 10:48:26

Forever Arabiansin tammat tarvitsisivat nyt vuorostaan valmennuksia. Tavoitteenani olisi nyt saada valmennukset ainakin:
Eme - 5 este ja 5 koulu valmennusta
Aríella - 5 este ja 5 koulu valmennusta
Ruby - 5 este ja 5 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 5 koulu
Gabi 5 este ja 5 koulu
Luna 5 este ja 5 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 5 koulu

Palkaksi voin antaa:
-Luonteita (2 valkkaa/1 luonne)
-Sukuselvityksiä (2 valkkaa kahdesta polvesta, 3 valkkaa kolmesta)
-Valmennuksia (1 valkka/1 valkasta)
-Kuvia (sovitaan)
-Kisoja (1 valmennus/10 kisaa)
-Sijoituksia (1 valmennus/5 sijoitusta)
-Muuta, ehdota (en osaa koodata)

Luonne ja sukuselvitys näyttönä toimii Midi, valmennusnäyttöjä löydät Edellisestä topasta

Ja nyt valmentamaan!

Orien valmennuksista jonossa on vielä:
Willa - Kuvat ok / 2 valmennusta puuttuu
Emmmaa - 5 sijoitusta saatu, jatkan kisaamista / valmennukset ok
Vernolia - 40/40 kisaa kisattu, laitan kisat tähän kunhan oon saanu loput valkat / 2/4 valmennusta saatu

Edellinen

Re: Voisitko valmentaa minua? Palkalla tietty! 3

Lähettäjä: Deadkiss 
Päivämäärä:   15.11.09 10:55:33

http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+216.JPG hei onkos toi jo mennyt?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.11.09 17:38:00

Deadkiss : Eipä ole, haluatko valmentaa siitä vaikka yhden valmennuksen?

Päivämäärä:   15.11.09 17:52:47

juu kirjoittelen jollekkin

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   15.11.09 17:56:53

Millä saisi tästä ponista kuvat? Jos ei ole mennyt vielä...

Lisäksi tarvitsen
1 x she-ori kuvat jos on vielä jäljellä
2 x she-tamma kuvat jos on vielä :)

Kirjoitan tekstejä :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.11.09 20:53:13

Deadkiss : Jeps, odottelen :)

Veno. : 5 valmennusta jos kirjoittelisit niin kuvat olisivat sun, tossa on mun kaikki kuvat, joten kattele jos löytyisi noita vielä :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.11.09 21:41:33

Up 1.

Lähettäjä: Vernolia 
Päivämäärä:   16.11.09 16:17:43

Juoksutimme Rupya vartin ennen kuin menit selkään ja hyvä niin koska tamma vaikutti melko energiseltä. Koska alkuverryttelyt oli jo tehty, pääsimme suoraan treenaamaan koulua. Harjoittelisitte tänään siirtymisiä, kuten olin suunnitellut. Aloitimme ensin käynti-ravi siirtymisillä. Raviin tamma lähtikin hienosti, mutta käyntiinsiirtymiset venähti pitkiksi. Muutama pukkikin siinä välissä tuli. Harjoittelitte siirtymisiä niin kauan, että ne sujuivat, jonka jälkeen rupesimme laukkaamaan ja tekemään laukka siirtymisiä raviin. Ravi-laukka siirtymiset sujuivat hyvin, koska Rupy oli ruvennut keskittymään. Koska ravi-laukka siirtymiset sujuivat hyvin koitimme käynti-laukka siirtymisiä. Usein tuli raviaskeleita väliin, mutta jokunen kerta sujui hyvin. Loppuverryttelyissä teimme ravi-käynti siirtymisiä.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   17.11.09 18:41:48

Oho, linkitykset on menny vähä pieleen tos, eli Edellinen topa

Vernolia : Oliko tämä siis Rubylle? Ajattelin kyllä että olisit tehnyt oreilleni, mutta ei haittaa, vaikka teitkin Rubylle :)

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   18.11.09 17:22:05

Safir// kirjoittelen kun kerkiän :)

Kenelles laitetaan?

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   18.11.09 17:34:11

Onko tämän kaverin rodusta tietoa/onko lisäkuvia (tai muista varsoista kuvia):
http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+101.JPG

Entä tästä lisäkuvia:
http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+189.JPG

Päivämäärä:   18.11.09 18:33:06

tein Windylle ok ? -

Windy tuli kentälle pää ylhäällä ja ensinäkemältä päättelin että,valmennus ei tulisi onnistumaan.Olin kuitenkin väärässä.Menimme ensiksi pitkillä ohjilla käyntiä molempiin suuntiin. Windy viskoi päätään joka suuntaan,mutta kun kokosimme ohjat ratsastaja sai sen lopettamaan pään viskelyn. Valmennuksen aiheena oli lisätty ravi jos siirtymät. Aloitimme ravaamaan ja Windy meni kauniisti. Otimme pitkillä sivuilla lisättyä ravia ja Windy meni oikeen lennokkaasti ja hyvin. Ratsastajan avut oliva myös apuna.Jatkoimme samaa rataa molempiin suuntiin.Windy meni todella hyvin, mutta välillä se kuitenkin heitteli päätään.Ravien jälkeen otimme laukkaa.Laukassa teimme voltteja ja pysähdyksiä.Pysähdykset olivat vähän ongelmallisia sillä Windy ei olisi millään halunnut pysähtyä. Loppujen lopuksi kuitenkin sekin onnistui. Valmennus sujui hyvin ja reippaasti. : )

Päivämäärä:   19.11.09 15:45:23

Okei :) Nyt tei sitten Amille. Laittaisitko ne kisat sitten?

Ami oli heti alussa mahdoton ja alkukäynneistä ei meinannut tulla mitään. Pyysin sinua tekemään paljon pidätteitä ja voltteja. Vihdoin ori rupesi keskittymään ja kuuntelemaan kunnolla. Ravissa se kulki kauniisti kaula kaarella ja hyvällä eteenpäin pyrkimyksellä, mutta laukassa mentiin niinsanotusti kovaa ja korkealta. Puolipidättellä sait sen kuitenkin hyvin kuuntelemaan. Alkulämmittelyiden jälkeen menimme itse asiaan. Harjoittelisimme tänään ravista ja laukasta pysähdyksiä ja liikkelle lähtöjä. Ami pysähtyikin hyvin ravista, mutta laukassa sille tuli ongelmia. Se pysähtyi aina ravinkautta. Yrititte ahkerasti ja lopputunnista ori pysähtyikin nätisti- laukastakin. Loppuravien aikana Ami säikähti jotain kentän toisesta päädystä ja lähti välittömästi pakoo. Pian olitkin maankamaralla, kun ori säikähtäessään oli tehnyt valtavan pukin. Nousit vielä selkään ja ratsastit Amin varmasti ja tietoisesti kentän päätyyn, jossa ori oli säikähtänyt.

Amilla on upeat liikkeet ja niitä kannattaa käyttää hyväksi.

Lähettäjäcirith 
Päivämäärä:   19.11.09 20:23:50

Voisin kirjoitella vaikka Lunalle este- ja kouluvalmennukset. Jos vastapalkaksi saisi Mansikalle ja Somalle kouluvalmennukset? :) Kirjoitan suunnilleen tämän mittaisia.

LähettäjäWilla 
Päivämäärä:   20.11.09 14:05:59

Olisikos mahdollista maksaa nuo valmenukseni jotenkin muuten, kuten huomaat, en ole kovin aktiivinen kirjoittaja. Ja kun koeviikko taas alkaa, niin en oikein ehdikkään, eikä inspistä riitä.

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   20.11.09 18:17:25

Okei, mikä mahtaa olla kaverin sukupuoli/onko rotu tiedossa? Kuinka monta (keskipitkiä-pitkiä) valmennustahaluaisit parista noista?

Päivämäärä:   20.11.09 19:17:10

8. http://www.freewebs.com/toivoto/erj6.htm
18. http://hafrena.webs.com/erj/21.htm
19. http://hafrena.webs.com/erj/22.htm
20. http://hafrena.webs.com/erj/23.htm
21. http://hafrena.webs.com/erj/24.htm
34. http://hiippalakki.net/blip/k/13.html
35. http://hiippalakki.net/blip/k/14.html
36. http://hiippalakki.net/blip/k/16.html
37. http://hiippalakki.net/blip/k/17.html
38. http://hiippalakki.net/blip/k/18.html
39. http://hiippalakki.net/blip/k/19.html
40. http://koti.terrieri.net/virtuaali/aaaaeste1.html

Noissa kisoissa ei löytynyt Diwhipen tuloksia. Et ilmeisesti ollut mukana.

LähettäjäWilla 
Päivämäärä:   21.11.09 09:16:33

Voisin laittaa kisoja muotoon=)

Päivämäärä:   21.11.09 16:10:16

Juu :)

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   21.11.09 16:38:26

No en mä noita ehkä noin korkeella hintatasolla.. ;)

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   21.11.09 21:53:16

Teen 5 estevalmennusta hevoselle Aríella:

Estevalmennus 1
Aríella vaikutti oikein kuuliaiselta tänään. Se kulki heti alkuvolteilla perenannossa, mikä tosin ei ollut ihme: ratsastaja oli tuttu. Alkukäynneissä menimme voltteja ja suunnanvaihdoksia, mutta lämmiteltyämme myös ravissa ja laukassa aloimme tositoimiin. Tamma nyökytti päätään innoissaan huomatessaan esteet. Ajattelin, että 100-senttiset esteet toisivat Aríellalle tarpeeksi haastetta, mutta tamma liiteli niiden yli kuin ne olisivat olleet kavaletteja. Minun ei oikeastaan tarvinnut ohjata ratsastajaa yhtään, hän myötäsi täysin oikeassa kohdassa eikä jysähtänyt satulaan hypyn jälkeen. Aríellalla on harvinaisen pitkä ja kaunis laukka mielestäni. Nostin puomia parin viiden minuutin välein, mutta edelleen tamma hyppeli esteitä kevyesti. Vasta aloittaessamme radan hyppelyä tuli raja eteen: tamma ei missään nimessä suostunut hyppäämään vesiesteen yli, vaikka madalsin sen takana olevia puomeja asteittain. Koko rata onnistui muuten mallikkaasti, mutta viimeinen este oli Aríellan kauhistus ja ratsastajakin melkein lensi yleensä niin sävyisän tamman selästä vesiesteeseen. Hikoiltuamme vartin verran Aríella antoi hieman myöten ja hyppäsin teatraalisesti säpsyen esteen yli. Kehusimme tammaa vuolaasti ja lopettelimme kymmenen minuutin kävelyllä.
Yleisvaikutelmaltaan tamma on mielestään oikein mukava, mutta kyllähän jokaisella se huono puoli on. Aríellalla se taitaa olla liiallinen dramaattisuus. ;)

Estevalmennus 2
Arabialainen tanssahteli innosta puhkuen kentälle: oli taas valmennuksen aika. Tosin viime kerralla Aríella oli vaikuttanut kuuliaiselta ja innokkaalta, nyt se oli pelkästään ylienerginen. Tamma ei olisi millään malttanut pysyä käynnissä, vaan suorastaan laukkasi paikoillaan. Ei se kyllä ollut ihme: olin jo pystyttänyt sarjan kentälle. Lämmittelyn jälkeen Aríella oli jo melko vaahdossa sählättyään kuin gaselli koko lämmittelyn ajan. Alas ratsastaminen oli hankalampaa kuin luulin, joten ilmoitin ettei se ole niin tärkeää hypätessä, jottei koko tunti kuluisi pelkästään siihen. Tällä kertaa ajattelin monipuolistaa hieman tuntia jumppasarjoilla, jotta Aríella saisi tuhlata ylimaallisen energian muuhun kuin ratsastajan härnäämiseen. Niinpä valitsin jumppasarjat, joissa sekä ratsastaja että hevonen tekee töitä. Aluksi tamma ei näyttänyt tajuavan, mikä sarjan idea oli. Se yritti harpata kaikkien esteiden yli kerralla, sillä jumppasarjalla esteiden välit ovat lyhyet. Harppailun takia puomit kolisivat. Tajusin korottaa hieman esteitä, että Aríella ei luulisi niitä pituusesteeksi, ja nyt tamma liiteli niitä kuin vanha tekijä.
Edelleen toistan samaa kuin viime kerralla: tämä tamma on oikein kapasiteettinen, ja hyvän ratsastajan avulla sen kanssa pääsee todella pitkälle!

Estevalmennus 3
Tällä kertaa treenaisimme uusintaratoja. Luulin, että Aríella olisi tällä kertaa hieman paremmalla päällä kuin viimeksi, mutta ei: tamma puhkui jo vastahakoisuutta saapuessaan kentälle. Aloitimme tunnin reippaalla pukilla, joka heitti ratsastajan totaalisesti maankamaralle. Aríella juoksi jonkin aikaa voitonriemuisesti pitkin kenttää, mutta saimme sen pian kiinni. Tamma ei enää alkuverryttelyä kaivannut, joten aloitimme tunnin reippaalla neljän esteen radalla: okseri, pysty, sarja, okseri. Aríellalle tuli pari vauhtivirhettä, kun se ei kuunnellut ratsastajaa käännöksissä. Toisella yrittämällä ratsastaja huomasi pidättää hieman esteen jälkeen, eikä jäädä hevosen suuhun kiinni joka taas hermostutti tammaa. Aríella alkoi toimia radalla kunnolla vasta lopputunnista, jolloin se alkoi kääntyä kuin "kolikon päällä". Kerran se vielä pukitti, mutta sitten tamman mielenkiinto taisi keskittyä esteisiin, jonka jälkeen takapää ei enää lennellyt. Suosittelen juoksuttamista ennen seuraavaa valmennusta.

LähettäjäWilla 
Päivämäärä:   22.11.09 11:29:50

OK=)

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   22.11.09 16:25:48

Sopii kaksi, kenelle kirjoittelen? :)

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   22.11.09 18:48:10

Voin valmentaa vielä Aríellan kouluvalkat ja muitakin valmennuksia, kun on kauhea kuvapula :)
Jos vaan löytyy, niin tarvitsisin vielä yhdet shet-orin kuvat ja yhdet shet-tamman kuvat. Mahdollisesti vielä lisääkin ...

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   22.11.09 19:11:36

Tämän orin kuvista olisin kiinnostunut, sekä tämän. Ja tämä tamma (:

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   23.11.09 16:56:53

Estevalkka Rubylle
Ennen varsinaisen valmennuksen aloittamista juoksutit Rubya vauhdikkaasti sillä välin kun rakentelin teille esteitä. Tamma oli varsin vauhdikkaana, ja kestikin hetki ennen kuin sait sen kunnolla takaisin laukasta käyntiin ja tätä kautta pysähdyksiin selkäännousuasi varten. Kävelit ja ravailit hetken tunnustellaksesi tammaa. Selitin sitten sinulle tehtävän, ja aloititte. Ruby oli säpsäkällä tuulella, eikä se oikein millään meinannut säpsyilyltään keskittyä hommaan. Hiljalleen kun sait sen tuntumalle, homma alkoi luistaa nätisti. Keskityimme tunnin aikana lähinnä rakentamani radan ja sen eri osien hyppäämiseen. Hankaliksi rakentamistani teistä huolimatta saitte aina hyvän lähestymisen esteille, ja Ruby sia henosti sullottua askeleensa mitä ihmeellisimpiin sarjaväleihin eikä teillä juuri pudotuksia tai kieltoja nähty - varsinkaan kunhan tamma oli kunnolla vertynyt.

--

Kirjoitan toisen kohta

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   23.11.09 21:37:36

Veno : Niin siis sullahan on vielä kaks valkkaa tekemättä noista edellisistä kuvista, teit vasta 3/5. Mutta jos haluat nuokin, niin voisin pyytää vaikka 6 valmennusta, ok?

Maijunen : Kiitoksia.

Jono:
Orit:
Willa - Kuvat ok / 0/4 hevosen syys-lokakuun kisojen muotoonlaitto

Tammat:
Veno - kuvat ok / 3/5 valmennusta saamatta ekoista kuvista, 0/6 lopuista

cirith - 0/2 valmennusta tekemättä (teen huomenna) / 0/2 valmennusta saamatta

Maijunen - kuvat ok / 1/2 valmennusta saatu

Ja valmennuksia tarvitaan vielä:
Eme - 5 este ja 5 koulu
Aríella - 5 koulu
Ruby - 4 este ja 4 koulu
Windy 5 este ja 4 koulu
Gabi 5 este ja 5 koulu
Luna 4 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 5 koulu

LähettäjäMaijunen 
Päivämäärä:   23.11.09 21:47:54

Lunalle estevalkka
Saapuessani valmentamaan teitä olitte jo lämmittelemässä, niinkuin olimme aiemmin sopineet kiireisen aikatauluni takia. Aloititte hiljalleen laukkatyöskentelyn kun rakensin pituushalkaisijalle kuuden esteen jumppasarjan - tänään siis jumpattaisiin todenteolla. Ensimmäisellä kerralla puomit kolisivat, sillä hyppäämisestä innostuneena Luna vain rynni, eivätkä askeleet mitenkään voineet sattua oikein esteväleihin. Uusi yritys - ja tälläkertaa rauhallisemmin - sujui hyvin. Esteiden noustessa Luna alkoi kierrellä niitä, se sujahti aina liukkaasti ohi sieltä, mistä hyvältä tuntui. Kun pidit pohkeet napakkana, tamma alkoi lopetella väistämis-touhujaan. Estekorkeus nousi hiljalleen, ja tamman vertyessä ja hiukan rauhoittuessa (kun enimmät höyryt oli päästelty) hypyt alkoivat näyttää todella hyviltä ja Luna muisti venyttää isteään hienosti. Lopetimme hyvään suoritukseen ja aloititte itsenäiset loppuverryttelyt.

--

Mitä laitan kuviin copyiksi? :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   23.11.09 21:53:12

Maijunen : Kiitoksia, copyiksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   23.11.09 22:36:51

Up 4.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   24.11.09 18:09:01

Up 5.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   24.11.09 20:37:02

Up 6.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   25.11.09 17:45:52

Up 7.

Valmennuksia tarvitsee vielä:
Eme - 5 este ja 5 koulu
Aríella - 5 koulu
Ruby - 4 este ja 4 koulu
Windy 5 este ja 4 koulu
Gabi 5 este ja 5 koulu
Luna 3 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 5 koulu

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   25.11.09 17:48:02

Safir, sopii :) Kirjoittelenpas niitä nyt sitten.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   25.11.09 17:58:58

Veno. : Hyvä hyvä :)

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   25.11.09 18:05:27

Kouluvalmennus 1 hevoselle Aríella:
Tervehdin jo melko tutuksi tullutta Aríellaa koulutunnin alussa. Se tanssahteli kaula kaarella pitkin kenttää, ja ratsastaja näytti nauravan sille. Aloittelimme kootussa käynnissä mennen voltteja ja kiemuroita. Tamma vaikutti taipuisalta ja kuuliaiselta, joten jatkoimme ravissa. Harjoitusravissa neuvoin ratsastajaa myötäämään enemmän, sillä Aríella alkoi hieman hermostua nykiviin otteisiin. Jatkoimme kevyessä ravissa tehden avo-ja sulkutaivutuksia. Sitten aloitimme laukan: Aríellalla on mielestäni hieno, ja pyörivä laukka! Se alkoi kuitenkin hieman kiihdyttää ja oikoa kulmissa, joten neuvoin pysymään koko ajan "suutuntumalla" siten, että ratsastaja saa paremmin arvattua mitä hevonen seuraavaksi aikoo. Koitimme uudestaan, ja nyt Aríella ei oikonut paljon yhtään ravatessaan perenannossa.
Sitten otimmekin käyntiä ja kertasimme pohkeenväistöä. Aríella näytti nauttivan saamastaan huomiosta, ja nosti hienosti jalkojaan korkealle kuin andalusianhevonen. Tamma kuitenkin kyllästyi pian ja sitä alkoi laiskottaa: lopetimme hyvään suoritukseen ja jäähdyttelimme käynnissä. Aríellalla on potentiaalia kouluratsastushevoseksikin, mutta sillä ei välttämättä aina riitä kärsivällisyys.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   26.11.09 18:06:17

Veno : Kiitoksia! :)

Lisää valmentajia tarvitaan!

Eme - 5 este ja 5 koulu
Aríella - 2 este ja 4 koulu
Ruby - 4 este ja 4 koulu
Windy 5 este ja 4 koulu
Gabi 5 este ja 5 koulu
Luna 3 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 5 koulu

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   28.11.09 17:45:55

Up 8.

LähettäjäJette 
Päivämäärä:   28.11.09 17:49:10

Voisin sulle Hopsulle tehdä yhden valkan kouluun, ni tekistikö sä meidän Princelle? :)

http://realityrebel.net/kirmaus/prince.htm

Lähettäjä: Minähän vaan:) 
Päivämäärä:   28.11.09 18:01:42

Lunalle 1 este ja 1 koulu ok?

Este:
Luna tuotiin kentälle ja se oli aika säpsy tänään. No eipä se mitään. Aloitimme alkuverryttelyn. Menimme kahdeksikkoa, jotta saisin Lunan kääntymään ja taipumaan. Sitten vähän laukkaa molempiin suuntiin, jotta Luna heräisi. Sitten ekalle esteelle, joka oli n. 50 cm korkea. Helposti ja tasaisesti yli! Hyppäsimme vielä muutaman haastavan radan, matalilla esteillä. Loppuverkaksi puomeja ja maastoon ravailemaan.

Koulu:
Kentällä mentiin ja alotettiin käynnissä peräänannolla. Meni helposti. Siirryttiin raviin ja Luna meni vielä peräänannossa, vaikka en mitään tehnytkään. Tehtiin paljon laukka juttuja, mm. laukanvaihtoja, vastalaukkoja, pohkeenväistöä tms. Loppuverkaksi ravissa ja käynnissä pohkeenväistöä ja avoja ja sulkuja. Hyvin meni ja lopuks maastoon käppäilemään.

Ilmaseksi teen. kun ei muutakaan tekemistä ollut:) Toivottavasti kelpaa:))

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   29.11.09 18:01:36

Kouluvalmennus 2 hevoselle Aríella
Aríellaa oli juoksutettu noin 10 minuuttia ennen tätä valmennusta, sillä tällä kertaa harjoittelisimme vähän vaativampia liikkeitä. Tamma puhisi ratsastajan noustessa selkään innostuneesti. Aloitimme kootulla käynnillä pääty-ympyröillä. Aríella oli kuuliaisella päällä ja taipui hyvin kiemuroille. Kulmat, nämä perusasiat, kuitenkin olivat hyvin pyöreitä sekä ravissa että laukassa joten pyysinkin ratsastajaa ratsastamaan enemmän kulmaan ja taivuttamaan tammaa enemmän. Siirtymiset laukasta käyntiin ja toisinpäin onnistuivat hyvin, mutta ravista käyntiin siirtyminen oli vähän töksähtelevää. Harjoittelimme sitä jonkin verran, mutta sitten aloitimme kunnon työskentelyn. Pohkeenväistö meni hyvin, niinkuin viimeksikin, mutta peruutuksessa Aríella olisi vain halunnut eteenpäin. Sitä yritimme viiden minuutin ajan, mutta tamma pysyi päätöksessään: se ei siirtynyt yhtä askelta taaksepäin. Lopulta kuitenkin, kymmenen minuutin yrittämisen jälkeen tamma liikkui kaksi askelta eteenpäin. Kehuimme sitä loistavaksi ja otimme vielä pari kierrosta koottua laukkaa.
Loppukäynneillä arabialainen näytti vieläkin energiseltä. Tämä tunti oli sujunut hyvin perusasioita kerratessa.

Mitäs vielä puuttuu noista kuvista :D

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   29.11.09 19:29:19

Jette : Jeps, alan kirjottaa valkkaa nyt -->

Minähän vaan:) : Kiitoksia tosi paljon <3

Veno. : Kiitoksia :) Eli näistä ekoista kuvista on nyt palkka maksettu, mutta jos vielä haluat tämän, tämän ja tämän kuvat, niin sitten sulla on tekemättä vielä 6 valkkaa :)

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   30.11.09 16:08:04

Ok :) Kirjoitanpas ne sitten. Mitä copyiksi?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   30.11.09 18:21:27

Veno. : Copyiksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

Lähettäjä: Minähän vaan:) 
Päivämäärä:   30.11.09 18:43:17

Emelle, yks este ja yks koulu? OK?

Este:
Eme oli tänään tosi reipas. Se piti päätään tosi korkealla. Aloitimme kavaleteillä ja puomi harjoituksilla. Oli reipas! Meni reippaasti, eikä puomit kolisseet. Sitten siiryimme rataan. Se koostui kahdesta sarjasta, joista toinen oli pystyistä koostuva kahden esteen sarja, ja toinen okserista ja pystystä koostuva. Radalla oli myös muuri ja vesieste. Aloitimme Pysty-sarjasta. Eme meni reippaasti ja lensi oikein yli. Sitten jatkoimme okseri-pysty sarjalle. Sekin meni muuten hyvin, mutta Eme kolautti yhden puomin alas. Ei se menoa näköjään haitannut! Sitten muuri ja sitten vesi este. Molemmat meni tosi helposti. Sitten lopuksi ravia ja maastoilemaan.

Koulu:
Eme tuli kentälle energisenä. Aloitimme helpoilla jutuilla, kuten volteilla ja taivutuksilla. Sitten siiryimme käyntiphkeen väistöön. Se meni ongelmitta myös. Sitten siiryimme raviin ja otimme lisäyksiä, askeleen lyhennyksiä ja pidennyksiä. Ne meni puhtaasti. Laukkasimme muutaman kierroksen ennen kuin aloimme tehdä vaativampaa hommaa... Mentiin ensin vastalaukkoja, ja sitten laukanvaihtoja. Vaihdettiin suuntaa ja sitten alettiin loppuverkata. Nyt eme oli "sulanut" muotoon ja liikkui nyt peräänannossa. Lopuksi käyntiä maastossa.

Ja ilmaseksi taas tein, ellet ulkoasua osaa tehdä:)

Päivämäärä:   30.11.09 18:49:12

Noita kisoja ei tarvitse enää kisata, kyllä nuo riittää.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   1.12.09 19:14:29

Minähän vaan:) : Kiitoksia taas paljon :) Joo, en osaa tehdä ulkoasua, valitan... :/

Vernolia : Ai, juuri tänään ajattelin että pitäs neki mennä kisaamaan, mut eipä sit tarviikkaa :D

Valmennuksia vielä:
Eme - 4 este ja 4 koulu valmennusta
Aríella - 2 este ja 3 koulu valmennusta
Ruby - 4 este ja 4 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 4 koulu
Gabi 5 este ja 5 koulu
Luna 3 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 5 koulu

Lisää valmentajia, siis!

Jono:
Willa - Kisojen muotoonlaitto // Kuvat ok
Veno - 0/6 valmennusta // Kuvat ok
Jette - 0/1 valmennusta // Valmennus tehty, saat kun saan Hopsun valkan
cirith - 0/2 valmennusta // 2/2 tehty, saat kun saan Lunan valkat

Olikohan siinä nyt kaikki??? Toivottavasti :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   2.12.09 20:03:11

Up 9.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   3.12.09 20:13:59

Up 10.

LähettäjäMaikku 
Päivämäärä:   3.12.09 20:15:47

voin kirjoitella niin monta valmennusta kuin jaksat minulle kirjottaa takas ja jos tyylistäni tykkäät :) pituus on keskipitkä/pitkä, joskus vähän venähtää varsinkin nuo estevalkat ;) kerro keille on suurin tarvis niin alan heti tänäiltana kirjustelemaan! :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   4.12.09 13:21:43

Maikku : Kiitoksia, kaikilla on yhtä suuri tarve valmennuksille, tee ihan kenelle haluat :) Minä kyllä kirjoittelen heti kun ehdin :)

LähettäjäMaikku 
Päivämäärä:   4.12.09 14:05:54

No teenpä Tiinalle kouluvalkan... :)

Saavuin maneesiin ja näin kauniin arabin tanssahtelevat korvat luimussa toisessa päädyssä. Katselin ratsukkoa hetken ja odotin että se tuli luokseni. Tiina tanssahteli kuumana eikä olisi millään malttanut seisoa edessäni pientä hetkeä kun tervehdin sen ratsastajaa. Selitin Safirille että tänään harjoittelisimme ihan perussiirtymisiä ja ympyröitä.
Alkuun otimme ihan ravissa pääty-ympyröitä niin että Safir pääsi tasoittamaan Tiinan rytmin sopivaksi ja istumaan kunnolla satulaan. Tiinakin alkoi pikkuhiljaa tasaantua eikä hermoillut enää niin pahasti. Ratsukko jatkoi koko uraa pitkin ja aloin huudella askellajia, mihin Safirin pitäisi kullakin kerralla Tiina siirtää. Ensin oli melko paljon pysähdyksiä ja ravia, sitten myös laukkaa ja pitempiä pätkiä tahdikasta käyntiä. Kommentoin koko ajan myös Safirin istuntaa. Tiina kuumui laukoissa ja pari pukkiakin sieltä tuli, mutta Safir sai tamman hienosti hallintaansa kun siirtymän aika tuli.
Sitten teimme ihan käynnissä ensin ympyröitä ja sitten pienempiä voltteja keskittyen lähinnä asetukseen ja ympyrän pyöreään muotoon. Apuna käytimme kartioita. Loppuun teimme laukassa muutamia pikkuvoltteja ja Tiina otti hienosti takajalat alleen ja kääntyi napakasti.
Sopusointuinen ratsukko, jolla hyvä yhteisymmärrys ja keskinäinen luottamus. Lisää harjoitusta niin hyvä tulee!

LähettäjäMaikku 
Päivämäärä:   4.12.09 14:44:07

Tässä Lunalle estevalkka:

Pystyttelin esteitä maneesiin sillä aikaa kun Safir lämmitteli Lunaa. Tamma tuntui olevan melko jäykkä eikä oikein tahtonut liikkua kunnolla eteen. Pyysin Safiria tekemään sen kanssa paljon ympyröitä ja väistöjä irrottavina liikkeinä. Tein toiselle pitkälle sivulle neljän esteen jumppasarjan ja toiselle puolelle linjan jossa oli pysty ja okseri.
Aloitimme jumpalla, jossa esteet olivat näin aluksi vain 50cm. Luna tuntui ensin vähän epäilevältä josko tämä on järkevää ollenkaan, mutta kun Safir valoi siihen uskoa tarpeeksi, tuli tamma esteet nätisti ja tasaisesti. Nostin esteitä vähän ja Luna tuli nyt entistä paremmin. Safir kehui sitä paljon ja tamma sai hetken kävellä rauhassa. Sitten aloimme työstämään linjaa. Safir kertoi että joskus Luna tulee vähän vahvaksi edestä ja ryntäilee. Kehotin häntä istumaan välissä vahvasti satulaan ja ottamaan turhaa intoa siten pois. Tulimme ensin linjaa pelkkinä pystyinä ja todellakin Luna tuli välin melko vahvasti, mennen viiden laukan välin neljällä ja hypäten kaukaa toisen esteen. Vaihdoimme tehtävää: molemmat esteet ravissa ja väliin voltti. Ensimmäisillä kerroilla Luna näytti todella vahvalta ja Safirilla oli hieman ongelmia mutta tamma kyllä kääntyi linjalta pois ajoissa ja hypyt tulivat kuin tulivatkin ravista. Kun Luna alkoi olla paremmin kuulolla, nostin esteet niin että ne olivat 90cm pysty ja okseri. Tässä Luna teki todella hyvän ja tasapainoisen suorituksen ja siihen oli hyvä lopettaa.

Vastavalkoista toisen jos saisin tälle: http://www.freewebs.com/st_rivel/prettyprincess.htm koulu, taso vaB ja toisen tälle: http://www.freewebs.com/st_rivel/lolli.htm kouluvalkka taso heC (huomioi orin ikä) :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   5.12.09 09:57:19

Maikku : Kiitoksia valkoista :) Kirjoitteleb vastavalkat heti kun ehdin, siihen tosin voi mennä muutama päivä, kun on juuri nyt muutama sukuselvitys kirjoittamatta :) Voit toki valmentaa lisääkin jos haluat, mä kyllä kirjoittelen vastavalkkoja kunhan ehdin :)

Valmennuksia vielä:
Eme - 4 este ja 4 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 4 koulu
Gabi 5 este ja 5 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 4 koulu

Lisää valmentajia!

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   5.12.09 17:26:13

Up 11.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   5.12.09 18:05:54

Up 12.

LähettäjäMaikku 
Päivämäärä:   5.12.09 20:29:56

Gabille kouluvalkka:

Lämmittelyssä tamma tuntui selvästi hieman hitaalta, jopa aavistuksen laiskalta. Sen takia harjoitukset aloitettiin keskiravin hakemisella. Safir sai innostaa tammaa aluksi oikein kunnolla, että se heräsi ja nosteli kunnolla jalkojaan päästäkseen kunnon lennokkaaseen raviin. Tamma kuitenkin heräsi hyvin hetken yrittämisen jälkeen ja keskiravi irtosi oikein lennokkaasti parilla viimeisellä yrittämällä.
Vaihdoimme harjoitusta, keskittyen nyt avotaivutuksiin. Teimme ensin pari kertaa pitkällä sivulla, sitten keskihalkaisijalla. Gabi teki hyvin, aluksi hieman kiemurteli keskihalkaisijalla liikaa kun seinän tuki oli kadonnut, mutta pikkuhiljaa Safir sai tamman keskittymään paremmin ja se kulki suoralla linjalla, nätisti kolmella uralla. Tulimme avot pariin kertaan ravissakin molempiin suuntiin ja ne sujuivat melkoisen hyvin.
Loppuun harjoittelimme vielä tasaisia ja kiireettömiä laukannostoja ravista ja käynnistä. Gabi nosti hyvin, vähän veti muutamilla kerroilla "sutia", eli lähti turhankin äkäisesti pompahtaen laukalle. Loppuun nostot olivat kuitenkin kumpaankin suuntaan sekä käynnistä että ravista oikein hienoja.

LähettäjäMaikku 
Päivämäärä:   5.12.09 20:35:11

Windylle kouluvalkka

Alkuun huomasin selvästi että Windy testasi Safiria, mutta tyttö piti hienosti päänsä ja pisti tamman aisoihin. Aloitimme ihan rauhallisesti pysähdyksillä ja peruutuksilla. Windy vastusteli peruutusta melkoisesti alkuun, tai ainakin peruutti vinoon. Kun saimme yhden nätin peruutuksen irti, kiitimme tammaa ja jatkoimme seuraavaan harjoitukseen.
Pyysin Safiria ratsastamaan pari metriä uran sisäpuolella ja tekemään kulmien kohdalle voltit ulospäin, kohti maneesin nurkkia. Windy kiemurteli alkuun melkoisesti suorilla pätkillä ja tahti ravissa rikkoutui helposti volteilla. Hioimme tahtia kevennyksen ja tasottavien puolipidätteiden avulla ja pienensimme kääntäviä apuja, ja tamma alkoi vaikuttaa tyytyväisemmältä ja kulkea huomattavasti paremmin. Peräänantokin löytyi oikeaan paikkaan ja Windy näytti todella hyvältä. Otimme volttien jälkeen muutamia laukannostoja, eikä ratsukon rauhallinen ilme häiriintynyt. Lopputunnista tehdyt laukkavoltit sujuivat oikein hyvin ja Windy näytti oikein hienolta.

LähettäjäMaikku 
Päivämäärä:   5.12.09 20:36:37

niin ja noista jos sais vastavalkat http://www.st_rivel.webs.com/rhmarithti.htm tuolle vaA kouluvalkka ja sitten tälle 80cm estevalkka http://www.rivel07.webs.com/lina.htm

LähettäjäNoora 
Päivämäärä:   5.12.09 20:54:15

Eme
Eme saapui maneesiin steppaillen korvat luimussa paikoillaan. Tamma ei selvästikään pitänyt estevalmennuksen ideasta, varsinkaan niin aikaisin aamulla. Eme lähti kävelemään vauhdikkaasti radalla, puhti tuntui purkautuvan hetki hetkeltä ja kunnon turvavarustuksella varautunut ratsastajammekin sai rentoutua. Ratsastajan rentoutuessa myös Eme rentoutui ja lähti esteille korvat tötteröllä. Esteet sujuivat hienosti tamman rentouduttua ja ratsukko eteni radalla vaivatta. Vaikka joissain kohtia tuli pieniä töppäyksiä ja Eme saattoi heittää pari kaunista pukkia, selvittiib valmennuksesta ilman sen suurempia ongelmia. Ratsukko liikkui hyvässä tempossa, Eme tiukasti tuntumalla ja hyvin koottuna. Tahdikkaasti liikkuva tamma lähti kuitenkin kunnolla alta päästyään laukkaamaan ja siinä sitten jahdattiin tammaa pitkän aikaa ennen kuin saatiin mokomaa kiinni. Lopulta ratsukko laukkasi pari ympyrää ja esterata sujui erinomaisesti Emen vastusteluista huolimatta. Muutama puomi kolahti, mutta Eme toimi hyvin ja se oli kaikkein paras juttu, sekä valmentajan että ratsastajan puolesta. Yhteistyö lähti loppuvalmennuksesta sujumaan ja Eme teki töitä oikein tyytyväisenä, eikä vältellyt esteitäkään vaan hyppäsi suoraan keskeltä. Eme ei epäröinyt hypätä vaan loikki upeasti kaikki esteet hankalammankin lähestymisen kanssa.

--

Jos vain kelpaa niin voin kirjoittaa loputkin Emen valmennuksista. Palkkaa katsotaan sitten (:

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   6.12.09 18:46:28

Maikku : Kiitos valkoista, vastavalkat tulee sitten kun ehdin kirjoittaa :)

Noora : Kiitoksia, voit kirjoittaa Emelle muut valkat jos haluat :)

Eme - 3 este ja 4 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 4 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 4 koulu

Jono:
Willa - Kisojen muotoonlaitto // Kuvat ok
Maikku - 4/? valmennusta saatu // 0/4 valmennusta tehty
Noora - 1/? valmennusta saatu // Palkka?

LähettäjäNoora 
Päivämäärä:   7.12.09 20:46:03

Tein nyt vaan tämän yhden, siihen se sitten saa jäädä :) Palkaksi vaikkapa este- ja kouluvalmennukset Rodneylle.

--

Kouluvalmennus Emelle, vaativa a
Eme liikkui totuttuun vauhdikkaaseen tahtiinsa, mutta osasi tuoda myös kykynsä esiin ja se onnituikin hyvin. Teimme erinäisiä harjoituksia vaativan a:n tasolta ja Eme suoriutui tehtävistä kunniakkaasti, kuunnellen ratsastajaansa ja hidastaen tahtiaan mukavaan tempoon. Eme rauhoittuikin hyvin alusta ja oli jo hetken päästä mukavasti kiinni hommassa. Tamma liikkui hyvin eteen ja tukeutui hyvin kuolaimelle, joka selvästi miellytti myös ratsastajaa ja hänen työtään tamman kanssa. Omistaja oli toivonut muutamia tiettyjä harjoituksia joiden kanssa Emellä oli vähän harjoituksenpuutetta. Saimme Emen liikkumaan tehtävissä hyvin ja se teki selvästi työnsä mielellään. Raviharjoituksissa Emen vauhti lisääntyi hetkellisesti, mutta saatuaan taas langan päästä se rauhoittui ja tasoittui. Ratsukko suoritti lisäksi puolikkaan vaativan a:n ohjelman, joka oli sinällään melko haastava. Erityisesti laukkakohdissa Emelle tuli ongelmia temmonsäätelyn kanssa, mutta ratsukko jatkoi kuitenkin työskentelyään. Rata sujui kunnialla loppuun ja Eme ansaitsi pienen laukkapätkän ja laukkasikin mielellään ja kovin maneesin pariin kertaan ympäri. Vielä loppujäähdyttelyssä teimme aivan yksinkertaisimpia kouluratsastuksen perusharjoituksia. Eme suoriutui koko valmennuksesta kokonaisuudessaan hyvin, vaikka vauhtia löytyi hieman turhalti. Ratsukko kuitenkin liikkui loppuvalmennuksessa kuin paraskin kisapari ja Eme suoritti tehtävänsä huolellisesti loppuun.

Lähettäjä: aino 
Päivämäärä:   7.12.09 21:18:43

Voisin tehdä sulle viisi valmennusta sijotuksia vastaan. Näyttöä en nyt mistään löydä, mut eihän se haittaa? (: Voisin tehdä Hopsulle kaksi ja Gabille kolme kouluvalkkaa, jos käy. (Ymmärsinkö oikein, että palkaksi tulisi 25 sijoitusta?) Valmennukseni tahtovat välillä venyä vähän pitkähköiksi ja joskus ne pysyvät suht lyhyinä ja ytimekkäinä, että tarkkaa pituutta en voi sanoa..

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   8.12.09 19:33:15

Noora : Kiitoksia, teen tuon valkan heti kun ehdin :)

aino : Sori nyt kauheesti, mutta mulla ei oo aikaa kisata sijotuksia juuri nyt :( Mutta voin kyllä kisata kisoja, jos se yhtään auttaisi?

Eme - 3 este ja 3 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 4 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 5 koulu
Tiina 5 este ja 4 koulu

Jono:
Willa - Kisojen muotoonlaitto? // Kuvat ok
Noora - 2/2 valmennusta saatu // 0/2 valmennusta tehty

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   8.12.09 19:52:03

kisatkin kelpaa (:
se vaan, että haittaisko, jos maksaisit kisauspalkan vasta ensi vuoden puolella? nimittäin äsken, kun selailin vrl:n kisakalenteria, tajusin, että 'hetkonen, täähän on jo ilmotettu melkein kaikkiin kisoihin, joissa on sopivia luokkia' :3 eli jos tammikuun kisoja (ja siitä eteenpäin...) vasta kisailisit sitten palkaksi?
muuten voi tulla sulle aika hankalaa löytää kisoja, joissa ei ole jo poni kisannut. (laitanko ponin vasta valmennusten jälkeen, vai haluatko nyt jo katella, mihin kisoihin voisi harkita osallistumista?)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.12.09 19:05:47

aino : Ei haittaa, se onkin pieni helpotus itselleni, kun on nyt niin paljon tekemistä :) Voit laittaa ponin, mutta tuskin ehdin katsella niitä, että ehkä on parempi jos laitat sen vaikka sitten valmennusten jälkeen :) Käykös jos kisaan vaikka 15 kisaa/valmennus? Eli jos teet mulle 5 valmennusta niin kisaan 75 kisaa, ok?

LähettäjäVeno. 
Päivämäärä:   9.12.09 19:12:04

Jos kirjoittelisin vaikka Emen valkat :D

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.12.09 19:18:29

Veno. : Jeps, voitko kirjoitella nyt heti, vai kirjoitatko myöhemmin?

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   10.12.09 16:50:11

Safir -- joo. kaikki kisat sitten Jefton's Catbird Seatilla:
http://whythisdoesntwork.webs.com/kara.htm
esteillä, mutten vielä kerro, missä luokissa.

Hopsun ensimmäinen kouluvalkka:

Tunnin alku meni Hopsun jäpittäessä ja saitkin tehdä töitä saadaksesi sen kuuntelemaan itseäsi. Kun tamma lopetti stoppailun, se alkoi kuunnella sinua kauniisti ja alkoi hakeutua muotoon. Alkulämmittelyiden jälkeen laitoin teidät menemään pohkeenväistöä ja taivutuksia. Hopsu liikkui hienosti ja taipui hyvin, mutta jos tuudittauduit liikaa sen hyvään käytökseen, saattoi tamma yllättäen töksähtää kesken väistön paikalleen.
Loppujen lopuksi ratsukko teki hyvää yhteistyötä, mutta ratsastajankin tulisi pysyä tarkkaavaisena koko ajan.

Hopsun toinen kouluvalkka:

Valmennus alkoi hyvin, olit selvästi ottanut oppia ensimmäisestä tunnista ja pidit Hopsun tarkkaavaisena, niin ettei se ehtinyt edes ajatella pysähtelyä. Tällä kertaa harjoittelimme temmonsäätelyjä. Ravissa kehotin teitä tekemään paljon selkeitä temmonlisäyksiä ja hidastuksia. Alussa en huomannut paljoakaan eroa lisätyn ravin ja normaalin ravin kohdalla, mutta loppua myöten parani huomattavasti. Laukassa tempo oli luonnostaan sopiva, joten nopeampaa ja hitaampaa vauhtia oli helpompi mennä.
Näin tunnin aikana mahtavaa yhteistyötä ja jonkinasteista kehitystä aiempaan valmennukseen, Hopsurukka tuskin ennätti ajatellakaan stoppailua, kun ratsastaja ajoi päättäväisesti eteenpäin. Loistavaa!

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   10.12.09 17:23:01

Gabin ensimmäinen kouluvalmennus:

Valmennus alkoi rauhallisesti, ratsastit Gabilla ja näytitte siltä, kuin olisitte olleet yhtä ja samaa olentoa. Gabriella liikkui sulavasti ja itsekin ratsastit mainiosti. Välillä kätesi saattoivat muuttua pieneksi hetkeksi aavistuksen liian koviksi, mutta kun huomautin siitä, ratsastit ainakin kymmenisen minuuttia sen jälkeen kuin korkean koulun ammattiratsastaja, uskaltaisinpa jopa sanoa! Laitoin teidät ratsastamaan väistöjä, taivutuksia ja ns. puomeista tehtyä sokkeloa, jonka aikana sinun täytyi saada Gabi taipumaan hyvin. Pikkuhiljaa tein siitä kapeamman ja jouduit tekemään enemmän töitä, ettei tamma astuisi puomien ylitse. Upean näköistä ratsastusta, jatkakaa samaan malliin!

Loput valmennukset tulevat myöhemmin.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.12.09 19:45:10

aino : Kiitoksia, ei mitään kiirettä lopuilla valkoilla :)

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 3 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 3 koulu
Tiina 5 este ja 4 koulu

Jono:
aino - 3/5 valmennusta saatu // 0/75 kisaa (tammikuussa)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.12.09 21:53:06

Maikku : Tässä valmennuksesi, anteeksi kun kesti :) Copyiksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

Prinsessan kouluvalmennus
Kun saavuin kentälle, olitte jo lämmitelleet hyvän aikaa. Aloitimme valmennuksen menemällä avoja ja sulkuja. Lisäksi treenailimme koottua-, keski- ja lisättyä ravia. Prinsessa teki avot ja sulut oikein hienosti, tosin tempo oli hieman hidas, mutta heti kun huomautin asiasta, korjasit tempoa ja nythän ne sujuivat täydellisesti. Lisätyssä ravissa Pire venyi oikein hienosti ja minulla ei ollut mitään moitittavaa. Keskiravissa se meni oikein hienosti ja myös koottu ravi sujui hyvin. Seuraavaksi treenasimme niinkin yksinkertaista asiaa kuin ravi-seis-peruutus-liikkeelle. Yllätyksekseni teillä oli aluksi vähän vaikeuksia. Ette peruuttaneet suoraan ja Pire oli vähän haluton. Lisäksi liikkeelle lähtö jäi liian hitaaksi. Neuvoin ohjaamaan pohkeella, jotta peruutatte suoraan. Lisäksi kehotin ratsastamaan rohkeammin, jotta Pire ei olisi niin haluton. Muutaman kerran toistettuanne tehtävän se alkoi sujua oikein mallikkaasti. Seuraavaksi teimme kiemurauria laukassa. Osa kaarista mentiin vastalaukassa ja osalla vaihdettiin laukka myötälaukaksi. Tämä sujui teiltä oikein hyvin, vastalaukoissa Pire tosin yritti aluksi vaihtaa laukan myötälaukaksi, mutta pian se ymmärsi että kuuluu mennä vastalaukassa. Sen jälkeen tämäkin tehtävä sujui oikein hyvin. Lopuksi otimme vielä voltteja ja loivia kiemurauria niin, että menitte pohkeenväistössä keskihalkaisijalle, siinä suoristus ja pohkeenväistössä takaisin uralle. Lopuksi annoin teidän loppuverrytellä itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hyvin, muistakaa treenailla myös ihan perusasioita, eikä aina vain vab-tehtäviä :)

Lollin kouluvalmennus
Olin kerrankin ajoissa, joten pääsin itse vetämään alkuverryttelyn. Kehotin teitä aloittelemaan käynti-ravi- ja ravi-seis-siirtymisillä. Lolli totteli hienosti, vaikka yrittikin lähteä pysähdyksestä liikkeelle ennen aikojaan. Seuraavaksi jäitte voltille, jota suurensitte ja pienensitte. Tämä sujui oikein hienosti. Lopuksi teimme vielä kolmikaarista kiemurauraa ennen pientä käyntipaussia. Tauon jälkeen jatkoimme ravi-seis-peruutus-ravi tehtävällä. Lolli totteli hienosti ja kulki melkein muodossa! Seuraavaksi teimme vähän temponlisäystä lävistäjillä. Lyhyille sivuille tehtiin pysähdys ja 3-askelen peruutus. Aluksi Lolli ei oikein olisi tahtonut lisätä, mutta pian se ymmärsi mitä pitää tehdä. Sitten se innostui, eikä oikein tahtonut pysähtyä millään vaan heitteli parit pukit kun pidättelit. Treenasimme tätä tehtävää niin pitkään, että se onnistui ja lopulta Lolli tekikin oikein komean lisäyksen ja hienon pysähdyksen. Peruutus meni vähän pieleen, mutta annoimme sen sille anteeksi ja pidimme taas käyntipaussin. Kohta taas jatkoimme ja aloitimme nyt laukkatreenin. Teimme yksinketaisen tehtävän, jonka aloititte kävelemällä pitkän sivun ja tekemällä voltin sen keskelle. Sitten lyhyellä sivulla teitte laukannoston käynnistä ja laukkasitte keskiympyrän. Ympyrän jälkeen siirryitte taas raviin ja teitte lyhyen sivun keskellä pysähdyksen ja peruutuksen. Sitten jatkoitte käynnissä. Alku sujui hyvin, Lolli taipui voltilla hienosti ja käveli reippaasti kuolainta mutustellen. Laukannostosta se innostui niin, että teki valtavat pukit, sinä horjahdit ja lensit kaulalle. Lolli säikähti sitä ja lähti korvat luimussa pukitellen laukkaamaan ympäri kenttää. Sinulla ei ollut mitään mahdollisuuksia pysyä selässä ja mätkähdit maahan. Lolli näytti aluksi vähän hämmentyneeltä kun paino lähti selästä, mutta kun se näki sinut maassa, se sipsutti nätisti luoksesi. Kiipesit selkään ja yrititte uudestaan. Nyt sujuikin oikein mallikkaasti ja kun olitte toistaneet tehtävän muutamaan kertaan annoin teidän alkaa loppuverrytellä.
Valmennus sujui oikein hyvin, jatkakaa vain perusasioiden kertaamista niin Lollista tulee vielä joku päivä oikea huippuratsu! :D

Marin kouluvalmenus
Olin myöhässä, joten olitte ehtineet lämmitellä jo aika pitään. Aloitimme valmennuksen avoilla ja suluilla, jotka sujuivat teiltä oikein hienosti. Kehotin sinua asettamaan vähän enemmän ja nyt sujuikin oikein mallikkaasti. Seuraavaksi menimme vähän lisättyä ja koottua ravia. Mari lisäsi oikein hienosti ja koottu ravikin sujui mallikkaasti. Minulla ei ollut mitään sanottavaa, joten siirryimme suoraan seuraavaan tehtävään. Menitte kolmikaarista kiemurauraa käynnissä ja jokaisella kaarella teitte puolikkaan takaosankäännöksen, joten kiemuraurasta tuli vähän kulmikas. Tämä sujui alkuvaikeuksien jälkeen oikein hyvin. Seuraavaksi siirryimme laukkatreeniin. Teitte lävistäjällä laukanvaihtoja joka 4. askeleella ja uralle päästyänne teitte puolipiruetin. Sen jälkeen jatkoitte neljä askelta ja teitte toisen puolipiruetin. Sitten aloititte alusta. Tämäkin sujui hienosti, Mari teki kaiken lähes täydellisesti. Seuraavaksi treenasimme ravi-seis-peruutus-laukka-seis-peruutus-ravi kuviota. Ravipysähdys sujui hienosti, peruutuksessakaan ei ollut mitään vikaa. Mutta laukannostosta Mari vähän yllättyi ja meinasi siksi kompastua. Kehotin valmistelemaan noston paremmin ja seuraavalla kerralla se sujuikin oikein hienosti. Seuraavaksi menimme voltteja ja ympyröitä ravissa ja laukassa. Välillä teitte pysähdyksen ja peruutuksen. Tämä sujui Marilta oikein hienosti, se myötäsi ja taipui oikein hienosti. Vaikka se oli koko valmennuksen ajan mennyt muodossa, niin nyt se oli oikein ryhdikäs ja teki tosissaan töitä selällään ja takaosallaan. Jatkoimme tätä harjoitusta vielä vähän aikaa ja sen jälkeen siirryimme menemään 5-kaarista kiemurauraa laukassa. Osa kaarista mentiin vastalaukassa. Mari meni tämänkin tehtävän oikein hienosti. Meiltä alkoi aika loppumaan, jote otimme viimeiseksi harjoitukseksi vielä pohkeenväistöä loivalla kiemurauralla ja sen jälkeen saitte loppuverrytellä itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hyvin, Marista löytyi hyvin vähän negatiivista palautetta. Jatkakaa samaan malliin! :)

Linan estevalmennus
Olitte juuri lopettelemassa lämmittelyä kun saavuin maneesiin. Kokosin kentälle noin 60 cm kolmoissarjan ja kehotin teitä hyppäämään sen. Lina katseli kumman värisiä puomeja hetken, mutta hyppäsi ihan nätisti. Toisen ja kolmannen osan välissä oli vähän pitempi väli kuin ensimmäisen ja toisen ja Linan askeleet eivät ihan sopineet, mutta Lina hyppäsi. Puomit kolisi ja putoili, mutta korjasin esteen ja kehotin tulemaan uudestaan. Neuvoin valmistelemaan Linaa ennen viimeistä osaa, herättelemään ettei se nukahda heti toisen osan jälkeen. Muutaman kerran yritettyänne onnistuitte hyppäämään esteen lähes täydellisesti. Seuraavaksi tein teille vähän vajaa 80 cm radan, joka sisälsi okserin, portin, trippelin, vesiesteen, lankkuesteen ja muurin. Lina katseli esteitä silmät pyöreinä, mutta hetken niitä haisteltuaan se rauhoittui. Aloitte hyppäämään rataa, okseri ja portti sujui hyvin, trippelillä Linan kavio kolahti puomiin, mutta puomi ei tippunut. Vesiesteellä Lina vähän liioitteli ja hyppäsi esteen valtavalla loikalla yli. Lankkuesteelle arvioitte etäisyyden väärin ja onnistuitte kaatamaan koko esteen. Muurin yli Lina hyppäsi korvat luimussa valtavalla loikalla, ettei jalat vain osu siihen hirvitykseen. Korjasin lankkuesteen ja kehotin teitä tulemaan sen yli uudestaan. Nyt pääsitte hienosti yli. Kehotin teitä tulemaan radan vielä muutamaan kertaan ja koska nyt onnistuitte tulemaan niin hienosti, että muutimme järjestystä hieman. Sen ehditte hypätä pari kertaa, kun tajusin että meiltä loppuu aika. Niimpä annoin teidän loppuverrytellä itsenäisesti ja siivosin esteet pois.
Valmennus meni oikein hyvin, muista ratsastaa rohkeasti eteen. :)

Jono:
Maikku - 4/? valmennusta saatu // 4 valmennusta tehty ja maksettu
aino - 3/5 valmennusta saatu // 0/75 kisaa (tammikuussa)

Nooran valmennukset vuorossa seuraavaksi, yritän ehtiä tehdä huomenna :)

LähettäjäMaikku 
Päivämäärä:   11.12.09 14:25:17

Kiitokset paljon, ihania valkkoja! Jos tarvetta on niin voin kyllä noin ihanilla vastavalkoilla kirjoitella vielä lisää, todennäköisesti jääpi kuitenkin vasta ensi viikkoon :)

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   11.12.09 14:33:47

Gabin toinen kouluvalmennus:

Tällä kertaa annoin teidän hoitaa alkuverryttelyn itsenäisesti, sillä en päässyt heti tulemaan hevosten ruokinnan takia. Kun saavuin opastamaan, olitte jo ehtineet tehdä vähän väistöjä ja pysähdyksiä.
"Jaa rravia!", huutoni kaikuivat melkeinpä autiossa maneesissa. Siirryitte hyvin raviin ja opastin teitä tekemään paljon siirtymisiä, pysähdyksiä ja saipa ratsastaja kärsiä myös voimakevennystä, jossa tahtina on ylös-alas-alas-ylös-alas-alas-ylös-alas-alas. Kiinnitin erityistä huomiota painoapuihisi, joita käytit välillä hiukan liioitellen, sillä Gabi tahtoi välillä vähän kiemurrella. Kun alettiin laukata, käskin teidät tekemään jokaisella pitkällä ja lyhyellä sivulla laukanvaihdon. Tehtävä onnistui lähes täydellisesti ja seuraavaksi siirryimme laukanvaihtoon joka toisella askeleella. Tämäkin onnistui hyvin, mutta alussa oli vähän sähellystä, kun ratsukko yritti ymmärtää toisiaan. Lopputunti sujui erilaisten tasapainoa ja yhteisymmärrystä edistävien tehtävien kanssa, enkä voi sanoa muuta, kuin hurraa. Välillä ratsastaja ei osannut kertoa tarpeeksi selvästi hevoselle, mitä tehdään, mutta kun ymmärsitte täysin, mitä pitää tehdä, alkoi kaikki sujua kuin rasvattu!

Gabin kolmas ja viimeinen kouluvalmennus:

Lämmittelynä saitte tehdä paljon erilaisia kiemurauria ja pääty-ympyröitä, täyskaartoja... Gabi näytti melko eläväiseltä tänään, joten laitoin teidät verryttelyjen jälkeen suoraan hommiin. Ravissa pohkeenväistöistä, avo- ja sulkutaivutuksista, volteista ja tarkasti ratsastetuista kulmista papatin harvinaisen paljon ja ratsastuksesi alkoi näyttää yhä taidokkaammalta. Gabi taipui hyvin ja kaarsi kaulansa nätisti, taisi olla silläkin hyvä päivä. Laukkaan siirryttyämme laitoin teidät ratsastamaan kahdeksikkoa, jolla jouduitte vaihtelemaan laukkoja "suunnanvaihdoksen" aikana. Kun suorituksenne näytti erityisen hyvältä, laitoin teidät vielä harjoittelemaan lisättyä ja koottua laukkaa urakalla. Gabi taitoi molemmat hyvin ja lisätty laukka näyttikin todella hyvältä. Lopulta käskin teidät tehtävään, johon kuului vastalaukan nosto lyhyellä sivulla, loiva kaarre kulmassa, jonka jälkeen kaarre jatkui kentän keskelle, jossa kaarrettiin vasemmalle, jolloin vaihtui suunta, vaihdettiin takaisin vastalaukkaan ja tehtäisiin lyhyen sivun kulmat loivasti, toisella pitkällä sivulla hidastettaisiin harjoitusraviin ja tehtäisiin vielä täyskaarto, ennen kuin hidastettiin käyntiiin. Aluksi et meinannut muistaa, missä kohdassa vaihdettiin laukka tai täyskaarto, mutta parin yrityksen päästä onnistui. Loppuverryttelyt teitte itsenäisesti. Hyvää yhteistyötä.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.12.09 16:20:04

Maikku : Heh, eihän ne nyt niin ihmeellisiä olleet :) Jep, kirjoittele vain jos haluat :)

aino : Kiitoksia, kisailen kisat sitten tammikuussa :)¨

Jono:
aino - 5/5 valmennusta saatu // 0/75 kisaa (tammikuussa)

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 3 koulu
Tiina 5 este ja 4 koulu

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   11.12.09 17:33:42

Voisin tehdä vielä pari estevalmennusta.. Jos teen Tiinalle estevalkan ja Hopsulle kaksi, niin saat sen Hopsun toisen valkan ilmaiseksi, kun sulla on muuten aika kamalasti palkkaa maksettavana. Haittaako, jos tahdon noistakin palkaksi kisoja?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.12.09 18:46:13

aino : Noo, ei kai se haittaa, mutta se voi sitten vähän kestää kun en ole noita kaikkein ahkerimpia kisaajia...

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.12.09 20:51:33

Up 13.

Valmentajia lisää! Nyt löytyisi inspistä kirjoitella vastavalkkoja!!!

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 5 este ja 3 koulu
Tiina 5 este ja 4 koulu

Jono:

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   12.12.09 11:07:34

Voin ottaa kyllä palkaksi myös sen kaks valkkaa takasin, nimittäin Karalle ( http://whythisdoesntwork.webs.com/kara.htm ) este- ja kouluvalkan. Ei mitään hirveän vaikeaa, kun on niin nuorikin vielä, mut kummiskin silleen, että saa vähän haastetta, eikä ehdi keksiä omiaan.

Hopsun ensimmäinen estevalkka (tää siis tulee ilmaseks, niist kahest seuraavast sitte palkaks vastavalkat :3):

Tunti alkoi varsin mukavasti, Hopsu taisi olla hyvällä tuulella, tai sitten olit itse tosi tarkkana, nimittäin alkuverryttelyn aikana en nähnyt temppuilua laisinkaan. Kun alettiin ravata, laitoin keskemmälle kenttää neljä maapuomia, jotka teidän piti mennä. Saitte tehdä myös runsaasti voltteja ja vähän väistöjä, onhan se toki hankalaa hyppiä esteitä kalikkamaisen jäykällä hevosella! Maapuomeilla Hopsu vähän höselsi alkuun ja äänistä päätellen se oli valtava lohikäärme - ainakin pärinästä päätellen. Sait tamman kuitenkin hienosti haltuun vähän ajan kuluttua ja maapuomit menivät hienosti. Siirsin maapuomit sivuun ja asetin sen tilalle kaksi kavalettia. Vastakkaiselle puolelle kenttää laitoin noin 20-senttisen ristikon. Ideana oli, että kun tulisitte ensin kavaletit ravissa, tekisitte selvän kaarteen lyhyen sivun kohdalla ja käväisisitte uralla, ennen kuin kääntyisitte ristikolle. Tämäkin harjoitus sujui hienosti, mutta alussa kaarre tuli turhan jyrkästi ja lähestyitte estettä vinossa, jolloin puomit kolisivat. Teitte samankaltaisia esteharjoituksia ravissa jonkin aikaa hyvällä menestyksellä, ennen kuin siirsin kavalettien paikkoja niin, että väliin mahtuisi tasan kaksi laukka-askelta, jos olisi hyvä rytmi. Ristikon korotin noin 40-senttiseksi pystyesteeksi ja sen taakse samanlaisen, jolloin väliin jäisi kolme laukka-askelta. Olin hiukan huolissani Hopsusta, vaikkka vakuuttelit, että se pukittelee melko harvoin esteillä. Sanasi pitivät paikkansa, sillä tämäkin harjoitus meni hyvin, vaikka askeleet eivät aina tahtoneet mahtua kahden pystyn väliin, sen verran hurjaa vauhtia tamma tahtoi kaahottaa. Kokonaisuudessaan tämä valmennus meni hyvin, Hopsu oli hyvä hyppäämään, mutta olisi kenties hyväksi harjoitella vähän keskittymistä ja hitaampaa tempoa?

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   12.12.09 11:12:33

Oho, tulipas siitä pitkä, pidempi kuin luulin :o
Loput tulee myöhemmin.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.12.09 17:47:43

aino : Kiitoksia tosi paljon, joo vastavalkat kirjoittelen heti kun ehdin :)

Lisää valmentajia!!!

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 4 este ja 3 koulu
Tiina 5 este ja 4 koulu

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   12.12.09 22:26:00

Tiinan estevalmennus (palkasta) :

Ulkona satoi ropisten ja kenttä oli mutaisen näköinen, joten pidimme valmennuksen maneesin hellässä suojassa. Aloititte tunnin vauhdikkaasti, ehdit pyllähtää maahan jo alkulämmittelyiden aikana, kun Tiina heitti pukit ja oli säikkyvinään peilikuvaansa ikkunassa. Autoin sinut takaisin selkään ja pyydystimme yhdessä nokkelan tamman. Jatkoimme harjoittelua ravaten maapuomeja ja kavaletteja. Teimme erilaisia harjoituksia laukassa ja ravissa. Tein teillevielä radan, johon sisältyi kuusi estettä; ensimmäinen este oli melkein uralla, normaali kavaletti, jonka jälkeen tuli melko jyrkähkö käännös oikealle ja hyppy 40-senttisen pystyn ylitse. Matka jatkui vasemmalle ja suoraan, kunnes tuli vastaan sarjaeste, jonka ensimmäinen este oli 50-senttinen pysty ja toinen, yhden laukka-askeleen päässä oleva este oli 70-senttinen okseri. Sitten jälleen oikealle, hyppy pienen, 30-senttisen pystyn ylitse, jonka alla oli pressu laitettu "vedeksi". Viimeisenä oli trippeli, joka oli noin 80-senttinen. Ensimmäisellä yrityksellä Tiina innostui hieman liikaa ja säntäsi esteiden lävitse, mutta seuraavalla yrityksellä se hyppäsi oikein nätisti, oikein kateeksi kävi oman ponini kanssa. Tämä valmennuskerta meni mainiosti, yhteistyönne sujui, mutta esteissä on vielä jonkinverran harjoittelemista, ettei vauhti kiihdy aivan hirvittäväksi.

Hopsun estevalmennus (palkasta) :

Kimo tammasi tanssahteli maneesissa kuin mikäkin primadonna. Alkukäynnit saitte tehdä maastossa, mutta loput ratsastuksesta suoritettiin maneesissa. Lämmittelyssä Hopsu meni kiltisti, mutta lämmittelyn loppupuolella tuli jännä jakso, jonka aikana tahti ei ollut raviaskel-raviaskel-raviaskel, vaan raviaskel-pysähdys-askel-pomppupysähdys-raviaskel-raviaskel-voltti-töks. Ojensin sinulle raipan ja johan tamma alkoi käyttäytyä. Jatkoimme esteille ja selostin valmennuksen ohjelman.
"Tänään harjoitellaan esteiden lähestymistä ja hyvää tasapainoa.", sanoin ja nyökkäsit. Laitoin teidät hyppimään kahden esteen ristikkosarjaa niin, että jalustimet oli nostettu kaulalle. Myötäilit liikkeitä hyvin, mutta välillä jalkasi heilahtivat laskeutumisvaiheessa ja Hopsu saattoi kiihdyttää vauhtiaan. Välillä temponne oli hiukan liian nopea ja Hopsun askeleet eivät meinanneet mahtua esteiden välille, jolloin tasapainonne horjui ja tamma kielsi. Jonkin ajan kuluttua teillä alkoi sujua ja annoin kärsineen ratsastajan (sinun) ottaa jalustimet jalkoihin jälleen. Laitoin teidät hyppäämään vielä kerran pystyesteen, joka oli 60-senttinen.
"Ja hypätkääkin esimerkillisesti tai..."
Hyppäsitte kyllä oikein hyvin, Hopsukin säilytti hyvän temmon, eikä minjun tarvinnut miettiä uhkaukselleni jatkoa. Tunti meni hyvin ja ratsukon välille on selvästi kehittynyt yhteisymmärrystä ainakin jonkin verran. Vauhtia piisasi.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.12.09 22:51:57

aino : Kiitoksia, yritän huomenna aamulla kirjoitella nuo vastavalkat :) Voin kyllä kirjoitella lisääkin vastavalkkoja, jos haluat valmentaa mun polleja vielä :)

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 4 koulu

Jono:
aino - 2/2 valmennusta saatu // 0/2 valmennusta tehty

Lähettäjässintti. 
Päivämäärä:   12.12.09 23:04:28

http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+181.JPG
Tuosta yhdestä kuvasta voin kirjoittaa yhden valmennuksen huomenna.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.12.09 08:52:28

ssintti. : Selvä :) Oottelen...

Jono:
aino - 2/2 valmennusta saatu // 0/2 valmennusta tehty
ssintti. - 0/1 valmennusta saatu // Kuva ok

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.12.09 12:08:28

aino : Tässä nämä valkat, valmentajaksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

Karan estevalmennus
Olitte lopettelemassa lämmittelyä kun saavuin maneesiin. Kokosin teille aluksi jumppasarjan ja kehotin hyppäämään sen. Tulitte ensimmäiselle puomille ravissa ja pääsitte hienosti yli. Ristikkoa lähestyessänne Kara pyöräytti häntäänsä ympäri ja teki pienet pukit ennen hyppyä. Pystylle tulitte hyvin ja pääsitte kunnialla yli. Viimeiselle okserille vauhti vain kiihtyi ja kun olitte senkin ylittäneet Kara teki valtavat pukit, jotka suistivat sinut satulasta. Autoin sinut takaisin selkään ja kehotin teitä tulemaan uudestaan. Nyt näin selvästi, ettei Kara ollut oikein hallinnassasi, sillä poni kävi kuumana ja pukitteli joka välissä. Viimeisen esteen jälkeen tuli taas se jättipukki, mutta nyt pysyit jollain kumman konstilla kyydissä. Kehotin teitä tulemaan sarjan vielä muutamaan kertaan, mutta kun tilanne ei parantunut, siirryimme seuraavaan tehtävään. Rakensin nyt teille kaksoissarjan, esteiden väliin mahtui peräti viisi askelta. Kerroin sinulle, että sarjan ideana on se, että hyppäätte ensin ensimmäisen osan, sen jälkeen teette ympyrän vasemmalle, jolla kaarratte takaisin ensimmäiselle esteelle, hyppäätte sen ja sitten hyppäätte toisen esteen ja taas tulee ympyrä, tällä kertaa oikealle, jolla kaarretaan takaisin jälkimmäiselle osalle, jonka hyppäätte. Laitoin ympyröille maapuomit, jotta saatte ympyrästä varmasti oikean kokoisia. Lähestyitte ensimmäistä estettä laukassa ja Kara kävi aika kuumana. Hyppäsitte ensimmäisen esteen ja Kara teki pukit perään. Käänsit sen ympyrälle, aluki Kara näytti vähän hölmistyneeltä, kun ette jatkaneetkaan toiselle osalle, mutta kun se näki puomin, se keskittyi taas ja hyppäsi valtavalla loikalla puomin yli. Kaarsitte ensimmäiselle osalle, lähestymisenne oli hyvä, mutta Kara söhelsi jotain (yritti ilmeisesti pukittaa esteen päällä) ja pudotitte puomin. Kara näytti suuttuvan tästä ja vauhti vain kiihtyi seuraavalle esteelle. Sen se loikkasi valtavalla loikalla yli ja ja jatkoi kauheaa pukkilaukkaa ympyrälle. Se melkein kompastui puomiin kun keskittyi niin kovasti pukitteluun. Siitä se ilmeisesti päätti vähän rauhoittua ja keskittyä muuhunkin, sillä viimeiselle esteelle se tuli miltei rauhallisesti. Kehotin teitä tulemaan tämän sarjan vielä muutamaan kertaan ja pukituksia lukuunottamatta se sujui oikein hyvin. Kehotin teitä loppuverryttelemään itsenäisesti.
Valmennus meni noita pukituksia ja kiihdyttelyjä lukuunottamatta oikein hienosti, kyllä Karasta vielä hyvä estepolle tulee! :)

Karan kouluvalmennus
Olin myöhässä, joten olitte lämmitelleet jo hyvän aikaa. Aloitimme valmennuksen menemällä käynti- ja ravi-pohkeenväistöjä loivilla kiemuraurilla. Kara vaikutti olevan tänään rauhallisella päällä, sillä se kulki rauhallisesti ja väisti hienosti. Kehuin teitä, sillä en keksinyt mitään negatiivista palautetta. Jatkoimme tätä vielä vähän aikaa ja sitten vaihdoimme suuntaa lävistäjällä ja lisäsitte tempoa. Temponlisäys meni vähän pieleen, koska Kara innostui kun kannustit sitä eteenpäin. Se teki parit pukit, mutta olit valmistautunut niihin, joten et edes horjahtanut. Seuraavaksi otimme vähän voltteja ja ympyröitä, jotka sujuivat teiltä oikein hyvin. Teimme myös muutaman kolmikaarisen kiemurauran, jossa jokaisessa kaaressa tehtiin pysähdys ja kolmen askeleen peruutus. Tämäkin sujui teiltä oikein hyvin ja Kara alkoi kulkea hienosti muodossa. Seuaavaksi siirryimme laukkatreeniin. Menimme aluksi vain yksinkertaisesti laukkaympyröitä. Kara pukitteli, mutta pysyit hyvin kyydissä. Seuraavaksi teimme kolmikaarista kiemurauraa laukassa, aluksi vaihdoitte laukan käynnin kautta toisella kaarella, mutta myöhemmin teimme toisen kaaren vastalaukassa. Aluksi Kara teki hienoja laukanvaihtoja, mutta pian se ymmärsi, ettei laukkaa kuulu vaihtaa. Kara pukitteli koko ajan, mutta sinä et edes horjahtanut. Menitte tätä tehtävää vielä vähän aikaa, ennen kun siirryimme seuraavaan tehtävään. Nyt teimme pysähdyksiä ja peruutuksia ja lisäksi vähän pohkeenväistöä. Tämä sujui teiltä oikein hienosti ja Kara kulki koko ajan hienosti muodossa. Päätin, että tähän on hyvä lopettaa, joten annoin teidän loppuverrytellä itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hienosti, jatkakaa samaan malliin! :)

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   13.12.09 13:03:44

Kiitoksia valkoista! (: Etenkin ensimmäinen valmennus kuulosti niin Karalta.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.12.09 16:35:05

aino : :) Kiitoksia sulle myös :D

Jono:
Willa - Kisojen muotoonlaitto saamatta // Kuvat ok
ssintti. - 0/1 valmennusta saatu // Kuva ok

Lisää valmentajia, sillä

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 4 koulu

Lähettäjäeva 
Päivämäärä:   13.12.09 16:43:29

Jos Monnille & minulle (http://razilee.webs.com/Monni.htm) kirjoittelisit yhden kouluvalmennuksen tasolla vaativa b, niin voisin kirjoitella vaikka Tiinalle kouluvalmennuksen.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.12.09 18:13:54

eva : Selvä, alan kohta kirjoittaa tuota :)

Lähettäjässintti. 
Päivämäärä:   13.12.09 18:15:37

Tiina (kouluvalmennus):

Tiina oli jo alkukäyntien aikana säpsy ja se ei olisi uskaltanut mennä maneesin päätyyn ollenkaan. Pyysin ratsukkoa aloittamaan tekemällä käynnissä takaosansiirtoja pääty-ympyrällä. Aluksi Tiinalla meinasivat olla jalat solmussa, koska se ei keskittynyt, mutta tamma rentoutui vähitellen. Ratsukko jatkoi samaa työstämistä myös ravissa. Tiina kantoi itsensä hyvin ravissa, mutta se jännittyi vieläkin hieman joissain kohdissa. Laukassa halusin nähdä hieman kootumpaa muotoa ja muutaman lisäyksen. Lisäyksissä tamma ei oikein pysynyt kasassa vaan venähti pitkäksi ja tuli kiireiseksi. Lopuksi ratsastaja keventeli vielä eteen ja alas. Tiinalla on hyvät askellajit ja perusliikkuminen on voimakasta. Tamma ei kuitenkaan tahdo pysyä kovin koottuna, joten sitä on työstettävä.

Ja toi kuva menee ainakin vähäks aikaa mulle säilöön.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.12.09 18:52:18

ssintti. : Kiitos, kun otat kuvan käyttöön, laita copyiksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 3 koulu

Lähettäjäeva 
Päivämäärä:   13.12.09 20:09:11

Tiinan kouluvalkka:

Alkutunnista ohjeistin teitä verryttelemään itsenäisesti, jotta näkisin hieman minkälainen ratsukko minulla olisi valmennettavana. Tamma kulki muutaman ensimmäisen minuutin todella hienosti ja ratsastajan apuja kuunnellen. Pian se kuitenkin rupesi hieman vastustelemaan ulko-ohjan tukea ja ravasi liika reippaasti, eikä apusi menneet läpi. Pian ohjeistin teitä ympyrälle ja tehtäväksi annoin siirtymiset. Ravia neljäsosa ympyrä, käyntiä neljäsosa. Yhden ympyrän aikana tuli siis neljä siirtymistä. Kehotin tekemään pysähdyksiä, jos Tiina ei kuuntele pidätteitä. Siirtymiset onnistuivat kivasti ja Tiina joutui keskittymään apuihisi enemmän. Kuolaimeen pureminen loppui ja sait tamman kulkemaan kivasti pyöreänä. Jätimme siirtymiset pois ja kehotin jatkamaan ravissa uraa pitkin. Tehtävän oli nyt pohkeenväistö diagonaalilla. Ensimmäisellä kerralla ristiaskeleita ei montaa tullut, kun Tiina vain painoi lapa edellä jälleen ohjastuntumasta välittämättä. Pitkällä sivulla tehtyjen pysähdysten ja siirtymisien ansiosta sait tamman paremmin kuulolle ja seuraava pohkeenväistö onnistui huomattavasti paremmin. Toiseen suuntaan tehdyt väistöt onnistuivat ihan hienosti, jokseenkin kuitenkin liian loivasti. Laukkatyöskentelyn aikana tehtävänä oli ympyrällä vasta-asetus. Muutaman kerran Tiina taisi laukan tiputtaa raville ja kerran se siirtyi ristilaukkaan. Kuitenkin ohjeistin sinua olemaan tarkkana ulkopohkeen kanssa ja sama tehtävä jatkui vielä hetken. Nyt sait tamman laukkaamaan myötälaukassa asettuen hieman ulospäin. Kehuin teitä ja pyysin vaihtamaan suuntaa käynnissä. Sama tehtävä toiseen suuntaan onnistui helpommin, sillä Tiina taisi jo tajuta, mistä oli kyse. Lopputunnista tamma kulki hyvin ohjastuntumaa vasten, ei kuitenkaan nojaten ohjaan, taikka etupainoisena. Alkutunnin pienistä hankaluuksista huolimatta olit selässä rauhallisena, etkä menettänyt hermojasi. Kun keskityit kunnolla ratsastamiseen ja apujesi selkeyteen, sait tamman menemään hienosti, kuunnellen apujasi ja toimimaan niiden mukaisesti.

Onkos tuo Monnin valkka missä vaiheessa?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.12.09 21:42:55

eva : Kiitoksia. Tässä on tämä Monnin valmennus, sori kesti vähän kun meinasin jo unohtaa sen :D

Monnin kouluvalmennus
Olin komeasti myöhässä, joten olitte ainakin hyvin lämmitelleet kun saavuin paikalle. Aloitimme valmennuksen tekemällä avo- ja sulkutaivutuksia sekä pysähdyksiä ja peruutuksia. Tämä sujui teiltä oikein hienosti, Monnin tahti oli aluksi liian hidas, mutta korjasit sen heti kun mainitsin asiasta. Seuraavaksi otimme vähän temponlisäystä ja -lyhennystä ympyrällä, jota suurensitte ja pienensitte vuorotellen. Tempon lisäys sujui hienosti, mutta lyhennys ei oikein onnistunut aluksi, sillä Monni meinasi koko ajan siirtyä käyntiin. Pian kuitenkin onnistuitte siinäkin ja siirryimme seuraavaan tehtävään. Aluksi teimme pysähdyksiä, peruutuksia ja laukannostoja. Tämä sujui teiltä niin hyvin, että siirryimme pian seuraavaan tehtävään, jossa menimme kolmikaaristakiemurauraa laukassa. Ensimmäinen ja kolmas kaari mentiin myötälaukassa ja toinen kaari vastalaukassa. Välillä teimme myös laukanvaihdon askeleessa. Tämäkin tehtävä sujui oikein hienosti. Toistimme sen vielä muutaman kerran, ennen kun siirryimme jälleen seuraavaan tehtävään. Nyt teenailimme koottua ja lisättyä laukkaa. Koottulaukka sujui oikein hienosti, mutta lisätyssä laukassa ette lisänneet aluksi oikein kunnolla. Huomautin asiasta ja korjasit sen. Nyt sujui tämäkin oikein hyvin. Seuraavaksi teimme laukanvaihtoja joka 10. askeleella. Aluksi teillä oli pieniä vaikeuksia, sillä unohdit laskea askeleet kun keskityit laukanvaihtoon. Pian kuitenkin onnistuitte jo pääsimme siirtymään seuraavaan tehtävään. Otimme pohkeenväistöjä loivilla kiemuraurilla ja ravipysähdyksiä. Pohkeenväistöt menivät oikein hyvin, vaikka suoristukset jäivät usein hieman liian lyhyiksi. Loppua kohden sekin alkoi sujumaan paremmin. Ravipysähdykset olivat teille aivan tuttua puuhaa, joten muutaman kerran jälkeen siirryimme viimeiseen tehtävään. Teimme vain yksinkertaisesti muutamia voltteja ja ympyröitä. Tämä oli teille ihan rutiinia, joten kehotin teitä loppuverryttelemään itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hienosti, hieman tarkkuutta apuihin. Jatkakaa samaan malliin :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.12.09 18:31:46

Up 14.

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

Jono:
Willa - Kisojen muotoonlaitto saamatta // Kuvat ok

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.12.09 17:06:19

up 15.

Lähettäjäaino 
Päivämäärä:   15.12.09 22:42:26

Voisin valmentaa lisää, kun on näköjään tuo yksi suokkari kokonaan vaille kisausta jäänyt, voi rukkaa ):

Ja tän suokkarin kisoilla ei tosiaankaan olis mikään kiire, tossa ens vuoden puolella kävisit koulukisoissa. Voin tehdä Windylle kolme estevalkkaa, Emelle kolme este- ja kouluvalkkaa. Kisojahan pitäisi tulla silloin loitusviestin mukaan... Yheksänkymmentä :o

Voin kyllä säästää sua, et ei sun tarvi maksaa ku vaikka 68 kisaa, varmaan hirveesti hommia aiempienkin palkkojen kanssa (mm. erään ponille 75 kisaa. hui.).

Ja mun näytöthän sä tiiät, nyt tulee suht pitkä joululoma, niin voi tulla jopa parempaa jälkeä, kehtaisin väittää.

.. käviskös ?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   16.12.09 09:51:16

aino : Ok, oottelen valkkoja :)

Lähettäjä: Sohvi 
Päivämäärä:   16.12.09 09:56:28

Ei taida olla enään mitään kuvia jäljellä eikä taida ola enän valmennettavaa ? (: Kyselisin olisiko sinulla vapaita suokki kuvia ?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   16.12.09 10:08:50

Sohvi : Kuvia kyllä on, kaikki kuvani löytyvät sieltä linkistä. Suokkeja siellä ei ole, mutta suomenpienhevosia kyllä. Kattele ja kysele niin kerron onko vapaana vai ei :)

Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   16.12.09 10:24:59

Seuraava topa

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.