Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voisitko valmentaa minua? Palkalla tietty! 2

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.10.09 20:31:38

Forever Arabiansin orit, tarvitsisivat valmennuksia. Pääasiassa kouluvalmennuksia, mutta myös muutama estevalkka ois ihan kiva :) Jos sinulta löytyy intoa valmentaa Kassua, Kallea tai Amia, laita heti viestiä alle!

Palkaksi voin maksaa:
-Luonteita (2 valkkaa yhdestä luonteesta)
-Sukuselvityksiä (2 valkkaa kaksi polvea, 3 kolmesta polvesta)
-Valmennuksia (yhdestä valkasta yksi)
-Kuvia (sovitaan)
-Kisoja (1 valmennus kymmenestä kisasta)
-Muuta, ehdota (en osaa koodata)

Näyttöjä:
Midi toimii luonteiden ja sukuselvitysten näyttönä, valmennuksista ei valitettavasti löydy näyttöjä.

Ja nyt eikun valmentamaan! :)

Edellinen

Re: Voisitko valmentaa minua? Palkalla tietty! 2

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.10.09 23:12:26

Up 1.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.10.09 12:06:06

Up 2.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.10.09 20:47:37

Up 3.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.10.09 22:51:13

Up 4.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.10.09 23:06:05

Up 5.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.10.09 15:52:03

Up 6.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.10.09 21:17:38

Up 7.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.10.09 22:20:14

Up 8.
Eikö ketään huvita valmentaa :(

Lähettäjä: Emmmaa 
Päivämäärä:   12.10.09 22:23:11

Monta sijoitusta olisit valmis maksamaan yhdestä valmennuksesta?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.10.09 22:32:17

Emmmaa : En mielelläni kisaisi sijoituksia, mutta jos muu ei kelpaa niin vaikkapa... 10?

Päivämäärä:   12.10.09 22:38:18

Nyt olisi kova tarve sijoituksille. Jos kirjottaisin tämän viikon aikana 4 valmennnusta niin montakos sijoitusta niistä kisaisit?

Laitan kohta hepan millä kisata.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.10.09 22:40:39

Emmmaa : No voin yrittää vaikka 20-40

Päivämäärä:   12.10.09 22:48:13

Okei. Kisaa tällä* KRJ'tä tasolla Vaativa B ja Vaativa A

*Frenezeco VH-67950
http://woever.webs.com/frenezeco.htm

Päivämäärä:   12.10.09 22:51:49

Ja jos viitsisit sitten lähetellä sijoituksia osoitteeseen elliemma at suomi24.fi

Kiitos!

Lähettäjä: Jenna.S 
Päivämäärä:   12.10.09 22:52:42

Onnistuisko kolmesta pitkähköstä ([linkki]http://suklaakarkki.net/Yardbird.htm[/tällä] orilla kaikki Jenna.S:än kirjoittamat valmennukset minun kirjoittamiani) valmennuksesta 3 polven sukuselvitys + kahdelle polvelle nimien keksiminen?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.10.09 23:43:15

Emmmaa : Jep, yritän ehtiä saada kaikki sijoitukset viimeistään tämän kuun loppuun mennessä :)

Jenna.S : No kaipa se onnistuu :) Kerroppa kenelle teen, niin yritän ehtiä tämän viikon aikana :)

Päivämäärä:   13.10.09 15:36:35

Kassun valkka

Päivän aiheena olivat laukanvaihdot joka kolmannella askeleella. Alkuverryttelyssä Kassu vaikutti hieman laiskalta, mutta muutaman liikkeelle kannustavan raipalla näpäytyksen jälkeen koheni vauhti mukavasti. Alkuverryttelyssä teitte paljon ympyröitä ja käyntiin siirtymisiä. Ympyröiden avulla sait Kassun pyöristymään mukavasti ja se alkoi hakeutua perään antoon. Kehuit oria jokaisen onnistumisen jälkeen, mikä lisäsi Kassun itsevarmuutta. Käyntiin siirtymisillä yritettiin saada hallinta kuntoon, vaikka eihän siinä oikeastaan mitään ongelmia orin rauhallisuuden takia ollutkaan. Itse tehtävä sujui ihan hyvin. Muutaman epäonnistuneen yrityksen jälkeen kehotin sinua selkeyttämään apujasi ja niin tulitte hienoja vaihtoja joka kolmannella askeleella. Kassu alkoi valmennuksen loppua kohden liikkumaan sulavammin ja reippaammin. Viimeiset vaihdot olivat oikein näyttäviä ja kehuin teitä. Olit saanut eloa alussa laiskan oloiseen Kassuun. Loppuverryttelyssä Kassu rentoutui hyvin ja myötäsi hienosti eteen alas.

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   13.10.09 15:44:13

Vieläkö kaipailet valmennusta? Katselet mun valkkutopa siellä on näyttöä : )

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   13.10.09 15:45:40

katseles*

Päivämäärä:   13.10.09 16:01:19

Kallen valkka

Saavuin maneesille juuri sovittuun aikaan. Odottelin hetken teidän saapumistanne. Olin ajatellut päivän aiheeksi lisäyksiä ja väistöjä ravissa eli paljon ravityöskentelyä. Alkukäyntien aikana selostinkin aiheen sinulle. Kalle näytti oikein yhteistyöhaluiselta ja kuunteli selvästi jokaista pienintäkin apuasi. Käveltyänne muutaman kierroksen kehotin teitä siirtymään raviin. Kallen ravi oli pehmeää ja lennokasta. Teit jo alkuverryttelyssä hieman lisäyksiä jotka sujuivat hienosti. Kalle vaikutti todella mukavalta ratsastaa, sillä se toteutti jokaisen toiveesi melkeinpä ennen kuin ehdit edes pyytää mitään. Itse tehtävänä oli tulla pohkeenväistöä ravissa, jonka jälkeen vaihtaa suunta lävistäjällä samalla lisäten ravia. Ja – yllätys, yllätys – sekin onnistui ilman minkäänlaisia ongelmia. Kalle teki väistöt puhtaasti ja sen lisätty ravi oli oikein näyttävää. Tulitte tehtävän muutamaan otteeseen aina vain parantaen lopputulosta. Kehuin teitä, enkä valitettavasti ehtinyt jäädä seuraamaan loppuverryttelyä.

Lähettäjäondy 
Päivämäärä:   13.10.09 16:03:31

voisin yhden valmennuksen kirjoitella, jos kirjoittelisit vastavalmennuksen Villelle 120 cm:n tasolla? :) Jos tarttet vielä.

Päivämäärä:   13.10.09 16:12:24

Scarlett kaipailee siis nimiä sukutauluun ja sukuselvityksen (:
Teen viimeistään huomenna kaikkien kolmen valmennukset valmiiksi!

Päivämäärä:   13.10.09 16:20:09

Amin valkka

Tänään ei ollut selvästikään orin paras päivä. Se oli jo heti alkuverryttelyssä kovin äkäisen oloinen heitellessään pukkeja vähän joka väliin. Onneksi osasit aina ennakoida orin riehumiset pysyen hyvin selässä. Päivän aiheena oli puolipiruetti, jota pääsimme tosin harjoittelemaan vasta loppuvalmennuksesta sillä orin rauhoittuminen vei aika paljon aikaa. Teit paljon käyntiin siirtymisiä, pysähtymisiä ja peruutuksia saadaksesi Amin rauhallisemmaksi ja kuuntelemaan apujasi. Monen monta pukkisarjaa saimme nähdä peruutusten jälkeen, sillä jonkin ihmeen takia ori ei olisi halunnut peruuttaa. Kun Ami alkoi olla hitusen rauhallisempi, teit ympyröitä ravissa. Ami teki edelleen pukkeja, mutta alkoi silti vaikuttaa rauhallisemmalta. Pääsimme siis itse tehtävän pariin. Puolipiruetti onnistui yllätyksekseni oikein hyvin. Ami ei enää pukitellut vaan teki juuri niin kuin pyysit. Kehuit oria paljon rauhoittumisesta ja hienoista puolipirueteista. Minäkin kehuin teitä ja saitte siirtyä loppuverryttelyyn. Loppuverryttelyssä Ami pukitti vielä viimeisen pukkinsa jonka jälkeen ori näytti rentoutuneelta ja liikkui hyvin rauhallisesti. Valmennus oli mennyt loppua kohden ihan mukavasti.

Päivämäärä:   13.10.09 16:30:54

Kassun toinen valkka (este)

Saavuin maneesiin hyvissä ajoin ja ehdin rakentaa päivän estetehtävän ennen saapumistasi. Rakensin oikeastaan vain yhden esteen, sillä päivän tehtävänä oli hypätä yksittäistä estettä jolla hiottaisiin sekä sinun että Kassun hyppytyyliä. Alkuverryttelyssä Kassu vaikutti aika haluttomalta eikä oikein liikkunut minnekään. Kannustit kuitenkin oria hienosti liikkumaan ja muutaman ympyrän jälkeen orin ravin tahti nousi mukavasti. Ravailtuanne muutaman kierroksen molempiin suuntiin, halusin vielä nähdä orin laukkaavan ympyrällä. Ohjasit Kassun ympyrälle ja nostit laukan. Kassun laukka oli aika reipasta ja uskoin sen johtuvan siitä, että se oli huomannut esteen. Olit nimittäin kertonut minulle, että Kassu kuumuu esteillä. No, kun olitte laukanneet muutaman ympyrän, saitte tulla esteelle. Kassun laukka koveni huimaavaan vauhtiin ja siksi hyppykin oli aika huolimaton ja este tippui. Tulitte uudelleen, nyt sait orin pysymään hieman rauhallisempana. Toisella kerralla Kassu esitteli oikein mukavan näköistä hyppytyyliään. Nostin estettä hieman ja saitte tulla vielä viimeisen kerran. Viimeinen hyppy sujui hyvin ja kehuin teitä. Loppuverryttelyssä Kassu ravasi rentoa ravia myödäten samalla eteen alas. Valmennus oli sujunut kivasti.

---

Ja kisailet vaan niitä sijoituksia tän kuun loppuun sen minkä ehdit ja laittelet sitten tohon mailiin. Kiitos!

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.10.09 18:44:30

Emmmaa : Kiitoksia valmennuksista, jeps, meenkin tässä heti ilmoittautumaan kisoihin :)

JoksuQ : Jep, vielä kaipailen :) Mitäs haluaisit vastapalkaksi?

ondy : Jep, kirjoittele vain, mä kirjoitan ton valkan heti ku ehdin :)

Jenna.S : Jep, teen sen heti kun ehdin, odottelen valkkoja :)

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   13.10.09 18:45:55

Vastavalmennuksen. (:

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.10.09 18:58:42

joksuQ : Ok, jos teet mulle sen valkan ensin, niin voin sitten sen jälkeen tehdä sulle, ok?

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   13.10.09 19:03:23

Jea alottelen huomenna.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.10.09 19:25:33

joksuQ : Hyvä hyvä!

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.10.09 19:54:23

Up 9.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.10.09 20:20:14

Up 10.

Päivämäärä:   14.10.09 02:32:23

Kassun valmennus :) Kirjoittelen huomenna loput kaksi!

Astelin maneesiin viisi minuuttia myöhässä sovitusta ajasta, ja näin jo kuinka kaunis arabiori ravasi hienosti kaula kaarella. Jäin maneesin katsomoon seuraamaan ratsukon työskentelyä. Safir taivutteli oriaan hienosti volteilla ja muisti vaihtaa suunnankin aika ajoin. Kassu kuitenkin yritti temppuilla vähän väliä jotain, se heitteli päätään ylös, oli hetken aikaa kuolaimen alla ja yhtäkkiä taas hienosti peräänannossa. Ravi ei myöskään ollut kovin tasaista, vaan vauhti oli välillä liian kovaa, välillä liian hidasta ja välillä sopivaa. Tervehdin Safiria ja vaihdoimme sanasen. Kehotin Safiria istumaan syvälle satulaan ja keskittymään alkajaisiksi ravin tempoon. Kun ravi saataisiin tasaiseksi ja rennoksi, sitä kautta saataisiin myös pään heittely rauhoittumaan. Ravasitte pari kertaa ihan suoraa uraa maneesin ympäri, ennenkuin ravi oli mielestäni tarpeeksi tasaista. Sen jälkeen jatkoitte volttien ja suunnanvaihtojen tekemistä. Pidä huoli, että Kassu asettuu kunnolla sillä ori vaikutti välillä volteilla hiukan jäykältä. Kohta ravi olikin jo hienon rentoa ja pään heittelykin oli rauhoittunut. Pyysin teitä kokoamaan ravia lyhyillä sivuilla ja pidentämään ravia pitkillä sivuilla. Aluksi Kassu aloitti taas pään heittelyn, mutta sait sen nopeasti aisoihin ja menonne alkoi taas näyttää hienolta. Kokositte ja lisäsitte ravia vielä toiseenkin suuntaan, ennenkuin kehotin siirtymään käyntiin ja antamaan pitkät ohjat. Välikäyntien jälkeen kehotin nostamaan suoraan käynnistä laukan ja kokoamaan laukkaa lyhyillä sivuilla ja lisäämään laukkaa pitkillä sivuilla. Laukannosto onnistui heti hienosti, joskin se oli ehkä hiukan räjähtävä eikä niinkään tasainen laukannosto. Kokoamiset ja lisäämiset onnistuivat jälleen hyvin, ilmeisesti olette harjoitelleet niitä kotonakin. Seuraavaksi pyysin toisella pitkällä sivua avotaivutusta ja toisella pitkällä sivulla sulkutaivutusta ravissa. Avotaivutus ei oikein tahtonut ensin sujua, mutta korjattuani Safirin istunnan alkoi sekin onnistua. Sulut onnistuivat heti alkuunsa hienosti! Ennen loppuverkkoja halusin nähdä teiltä vielä etu- ja takaosakäännökset sekä pohkeenväistön ravissa ja laukassa. Kas kummaa, nekin onnistuivat hienosti!

Kassu on selvästikin hevonen, joka ei anna mitään ilmaiseksi. Alkuverryttelyjen aikana näytit selvästi orille että missä mennään, ja sen jälkeen ori alkoikin keskittyä käsillä oleviin tehtäviin ja kuunteli ratsastajaansa hienosti. Kaiken kaikkiaan olette hyvinkin osaava pari ja pääsette varmasti vielä pitkälle!

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   14.10.09 14:23:19

Kenellä valmennan siis ?

Lähettäjämartsu 
Päivämäärä:   14.10.09 14:27:44

Safir sen connemaran kuvista on nyt valmennukset siellä mun topikissa :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 16:19:33

Jenna.S : Kiitoksia, odottelen loppuja :)

JoksuQ : Voit itse päättää kuka tuntuu inspiroivimmalta :)

martsu : Kiitoksia, hyvältä näyttää :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 17:42:38

Up 11.

LähettäjäDiamonte 
Päivämäärä:   14.10.09 17:51:36

http://www.lumipantteri.net/skitta.html

Tuolle voi tehdä valkkoja 160 cm tasolla niin paljon kuin jaksaa. Voin valmentaa takaisin saman verran :)

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   14.10.09 18:10:42

Sori et viivästy : )) Voin kirjottaa toisellekin hepalle, jos saan kaksi valkkua takas.

Kun tulin maneesiin, viisi minuuttia myöhässä tosin, taluttelit Kassua jo maneesia ympäri. Punarautias arabiori tuijotti jokaista maneesin nurkkaa. Tuuli puhalsi ikävästi, ja maneesin katto narisi. Menin auttamaan sinut orisi selkään, ja annoin teidän aloittaa alkukäynnit. Seuraavaksi käskin sinun koota ohjat tarpeeksi kireälle, mutta ei kuitenkaan saisi repiä hevosta suusta. Kun Kassu alkoi hermostua kävelystä, käskin sinun tehdä puolipidätteitä ja pidättää istunnalla. Ori rauhottui heti. Ajattelin, että pitäisimme helpon kouluvalkun, jotta näkisin hieman millainen Kassu on. Käskin sinun ottaa ravin, kun käynti sujui ilman hätäilyä. Ori lähtikin hyvään raviin, hieman hätäisesti tosin. Pidätit taas istunnalla, sekä hieman ohjilla. Teit voltteja ympäri maneesia, ja käskin sinun tehdä lyhyillä sivuilla ravinlyhennyksiä, kun taas pitkät sivut pidennyksillä. Ensimmäisen pidennyksen aikana Kassu oli hieman tahmea, mutta se lyhensi hyvin, kunhan teit tarpeeksi selvät avut. Seuraava pidennyskin sujui hyvin, mutta jatkoimme silti vielä parikertaa samaa tehtävää. Sen jälkeen sanoin, että voitte kävellä hetken, kunhan pidät ohjat koottuina. Sitten otitte taas ravia, ja käskin teidän tulla kokorataleikkaa pidentäen. Heti kulmasta ennen halkaisijalle lähtöä valmistelit tulevan askeleen pidennyksen, ja suoristettuasi Kassun otit kunnon pidennyksen toiseen päähän asti. Kehuin teitä, sillä pidennys oli sujunut loistavasti. Käskin teidän vaihtaa taas suuntaa, mutta tällä kertaa lyhentäen askelta. Teit taas saman, valmistelit hyvin ja lopputuloksena oli hieno, lyhyt raviaskel. Sen jälkeen käskin nostaa laukan, laukata tarpeeksi iso pääty-ympyrä ja jatkaa laukkaa suoralla uralla, uralla vähän askelta lyhentäen. Kassu nosti laukan moitteettomasti, mutta lyhennyksessä se olisi halunnut vain kiihdyttää vauhtiaan. Käskin tehdä saman uudestaan, ja nyt ori suostui lyhyeen laukkaan. Kehuin teitä, ja seuraava tehtävä mentiin keskilaukassa, suuntaa vaihtaen kokorataleikalla. Taaskin valmistelit todella hyvin, ja Kassu meni hyvää, tasaista keskilaukkaa koko halkaisijan ajan. Sen jälkeen ravasitte vähän aikaa molempiin suuntiin, teitte voltteja, ja siirryitte käyntiin. Kun olitte kävelleet tarpeeksi, tulit alas selästä ja kiitit valmennuksesta.

Toivoisin aika saman mittasta takasin päin (:

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   14.10.09 18:13:34

http://www.jokerinkoni.webs.com/anki.html

Tälle olis kiva saada kouluvalkka takas ((:

Lähettäjäondy 
Päivämäärä:   14.10.09 18:50:30

tässäpä sulle tämä valmennus :) (en mene takuuseen että olisi jotenkin kympinarvoinen, mutta kuitenkin.)

Amiral ox

Maneesiin saapuessanne ihmettelin, että miten pysyit orin selässä sen tehdessä rodeopukkeja ja muita ihmeellisiä pyörähdyksiä. Heti alkuun kehotinkin teitä pysymään pääty-ympyrällä, tehden erilaisia harjoituksia, jotta saisit Amin tuntumalle ja keskittymään apujesi kuunteluun. Hetkeen muutosta ei tapahtunut; Ami jatkoi edelleen omia touhujaan, kunnes yhtäkkiä se vain jämähti paikoilleen, eikä liikkunut juuri minnekkään. Ajattelin, että kohta se heittäisi pukin, mutta toisin kävi; saitkin Amin taas liikkeelle ja ori alkoi selvästikin ymmärtää, ettei kiukkuilu auttanut ja päättäväisyytesi ansiosta Ami alkoi näyttää hienoja kouluratsastustaitojaan ja jalkojenkin työskentely parani huomattavasti. Aloitellessamme temponvaihteluita Ami oli täysin tuntumallasi, mutta jostakin syystä heti kun ne alkoivat sujumaan, tuntuma karkasi hetkeksi ja Ami alkoi hieman pelleilemään. Sait kuitenkin Amin pian taas tossusi alle ja hioimmekin vielä asiaa melko kauan. Otimme vielä muutaman kerran laukannostoja ympyrällä ja hieman vastalaukkaa, joista suoriuduitte hyvin. Loppuverryttelyllä Ami venytti kaulaansa ja korskahteli samalla kun ravasi rennosti eikä ollut elettäkään, että se olisi alkanut vielä temppuilemaan. Teitä oli kiva valmentaa, toivotan teille rutkasti onnea tulevaisuudelle!

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 20:27:32

Diamonte : No jos kirjoittelisin nyt aluksi vaikka kolme, niin kirjoitteletko sä sit Amille, Kallelle ja Kassulle jokaselle?

JoksuQ : Kiitoksia valkasta :) Alan tässä kohta kirjoittelemaan sulle valkkua takas :D Jos sulla vaan intoa riittää, voit tehdä sekä Kallelle että Amille valkat vielä, mä kyl kirjottelen vastavalkkoja niin paljon kun tarvii :)

ondy : Kiitoksia valkasta :)

Tähän nyt jonkinlaista jonoa:

Willa - Kuvat annettu / 2 valmennusta puuttuu
Emmmaa - n. 20-40 sijoitusta / 4/4 valmennusta saatu
Jenna.S - sukuselvitys / 1/3 valmennusta saatu
JoksuQ - valmennus tekemättä / 1 valmennus saatu
ondy - valmennus tekemättä / 1/1 valmennus saatu
Diamonte - 0/3 valmennusta tekemättä / 0/3 valmennusta saatu

Ja vielä muutaman valmennuksen voisin ottaa :)

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   14.10.09 20:38:21

Voin kirjottaa Amille, jos kirjotat mulle ja Ankille :) Kirjotan huomenna.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 20:46:13

joksuQ : Selvä, yritän kirjoittaa vasta valkat mahdollisimman pian :)

LähettäjäDiamonte 
Päivämäärä:   14.10.09 21:03:00

Selvä! Teen valmennukset huomenna :)

LähettäjäDiamonte 
Päivämäärä:   14.10.09 21:22:58

Niin este- vai kouluvalkkoja? Itse valmentaisin mielummin esteitä :D

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 21:30:34

Diamonte : Hyvä hyvä! Noo, voit valmentaa vaikka esteitä, jos se kerran mieluisampaa on :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 21:33:33

Villen estevalkka ondylle:

Kun saavuin kentälle, myöhässä kuten aina, näin että ondy oli jo lämmitellyt hyvän aikaa, sillä Ville meni hienosti muodossa, vaikkei kuulemma mikään koulutaituri olekaan. Kasasin muutaman n. 50 cm korkean esteen lämmittelyä varten. Kehotin teitä hyppäämään niitä niin, että ensin hyppäätte esteen yli, esteen jälkeen lähdette voltille, jolla kierrätte takaisin esteelle ja hyppäätte uudestaan. Ville suoriutui tästä tehtävästä hienosti, se hyppäsi rauhallisen itsevarmasti ja taipui hienosti voltilla. Kun olitte tehneet tätä tehtävää vähän aikaa, vaikeutin sitä hieman. Laitoin kaksi estettä peräkkäin ja pyysin tekemään saman este-voltti-este-tehtävän. Tämäkin sujui hienosti, joten lisäsin vielä kolmannen esteen perään. Kolmas estekään ei tuottanut vaikeuksia teille. Niimpä päätin että on aika siirtyä radan hyppäämiseen, ettei teillä aivan mene pää pyörälle volteilla pyöriessä. Tein radan, jossa oli ensin kolmoissarja, joka korkeni jokaisella hypyllä. Sitten oli okseri, portti ja tiukka käännös vesiesteelle, jonka jälkeen kentän toisessa päädyssä oli vielä pysty. Villellä oli vähän vaikeuksia etäisyyden arvioinnissa sarjalla ja sähelsitte jotain vesiesteellä, mutta muuten meni oikein hyvin. Kehotin teitä tulemaan ensin pelkän sarjan ja laskemaan askelia ääneen. Nyt kun keskityitte kunnolla, hyppäsitte sarjankin hienosti. Seuraavaksi hyppäsitte koko radan uudestaan ja nyt tulittekin sen aivan virheittä. Korotin esteet 100 cm ja kehotin teitä tulemaan uudestaan. Ville keskittyi paljon paremmin nyt, kun esteet olivat hieman korkeampia. Koska tulitte radan hienosti nytkin, korotin esteitä taas, nyt ne olivat 110 cm. Ville vain paransi suoritustaan. Korotin esteet nyt suoraan 120 cm ja kehotin teitä taas tulemaan. Hyppäsitte radan jälleen puhtaasti ja nautitte selvästi, kun ei tarvinnut hypätä ihan pikkuesteitä. Muutin rataa hieman ja kehotin teitä tulemaan. Hyppäsitte jälleen mahtavasti. Valmennus läheni loppuaan, joten annoin teidän loppuverrytellä vapaasti.
Valmennus sujui oikein hyvin. Suosittelen, että hyppäätte hiema useammin myös matalia esteitä, vaikka Ville hyppääkin 120 cm.

Valmentajaksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi :)

Lähettäjäondy 
Päivämäärä:   14.10.09 21:34:43

Safir, kiitos! :) hävettää ihan kun mulla oli tuommonen lyhyt ja sinä kirjotit noin pitkän :D

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 21:47:29

ondy : Ei ole mitään hävettävää :) Itse yritin vähän lyhennellä tuota, että tulisi vähän samanpituinen, mutta mä vaan en osaa tehdä lyhyitä :D

LähettäjäDiamonte 
Päivämäärä:   14.10.09 21:55:33

Ensimmäinen valmennus, Kassu, esteet 160 cm

"Odotin jotain puoliverisen luokkaa olevaa hevosta kentälle, mutta kappas, sieltä tulikin pienikokoinen arabialainen. Olin hieman hämmästynyt alussa, mutta pian tokenin jo järkiini. Tuo uljas hevonen nimeltään Kassu ei kuitenkaan turhaan mitään tehnyt. Olit hieman omissa aatoksissasi, joten ratsusi kulki korvat taivaissa kentän pohjamudissa. Jäntevyyttä, pohjetta sekä asennetta! Muutaman kierroksen jälkeen käynti- ja ravityöskentely alkoi vasta näyttää hyvältä! Kassu oli hyvinkin taipuisa, eikä ongelmia löytynyt mistään kohdasta. Otit muutamat laukannostot molempiin suuntiin, sekä kokoamisia että lisäyksiä. Kokoamisissa Kassu ei oikein olisi enää polkenut alleen, mutta pienellä pohkeen avustuksella askelluksesta tuli erittäin rytmikäs. Varsinaiseen esteosioon olit saanut ratsusi hyvin kuulolle, joten oletettavasti puomeilla sekä kavaleteilla ei esiintynyt ongelmia. Nostin estekorkeutta aluksi ihan reippaasti jokaisen kierroksen jälkeen, Kassu kun tuntui hyppäävän naurettavan helposti alle metrin esteet. Vasta metri kympissä alkoi esiintymään ongelmia lähestymisessä. Päästit Kassun liian pitkänä esteelle, jolloin hyppy lähti takaa. Muista puolipidätteet! Toisella kerralla hevosesi painoi kuolaimelle ihan reippaastikin, mutta sentään totteli tehden hienon hypyn. Tänään aiheena olisi viiden esteen sarja. Tämä tehtävä on hyvin hankala, sillä hevonen on pysyttävä täsmälleen suorassa. Olin huomannut aikaisemmin, ettei Kassu kulje kovinkaan linjalla, vaikka hyppy onnistuukin hyvin. Jouduit totisesti pitämään pohkeet ja ohjat täsmälleen samassa kohtaa, ensimmäinen kerta kun opetti kaikessa kauheudessaan miten ei kuulu mennä. Kassu hyppäsi vinoon, törmäsi seuraavaan esteeseen ja kolmannesta meni läpi. Toisella kerralla keskityit paremmin ja taisi Kassukin hieman kuunnella sinua paremmin nolon kokemuksen jälkeen. Sait ratsusi täsmälleen linjalle, eikä ongelmia tällä kertaa ollut. Lihasvoimaa hevoseltasi löytyi kiitettävästi, tämä tehtävä kun harjoittaa sitäkin. Nostin puomeja hissukseen, ja tulit noin kolme kertaa vielä kunnes viimeisin este oli 160 cm. Kassu oli nyt aika reippaalla tuulella, mutta onnistuit saamaan sen hyvin istunnalla kuulolle. Koko sarja meni loistavasti! Tämän tehtävän jälkeen olisi vuorossa hieman pituushyppyä äskeisen kokoamisen sijaan. Pitkällä sivulla oleva vesihauta toimii erinomaisena harjoitusesteenä, varsinkin kun jotkut hevoset taitavat ratsastajansa heittämisen sinne. Kassu painoi eteenpäin, muttei kovinkaan tahdikkaasti. Se veti liinat kiinni juuri ennen hautaa, eikä sinulla ollut mitään mahdollisuuksia pysyä selässä sillä olit aivan liian etukumarassa sekä ylhäällä. Seuraavalla kerralla te molemmat opitte olemaan kiirehtimättä, jolloin hyppy onnistui lennokkaasti. Jäit hieman jälkeen, mutta kolmannella kerralla mitään sellaista ei ollut havaittavissa. Käskin antamaan pitkää ohjaa, ja ravaamaan hetken ympäri kenttää. Hyvin meni valmennus, ei ollut pahemmin muistutettavaa!"

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.10.09 22:13:36

Diamonte : Kiitoksia :) Täytyy tästä nyt lähteä, mutta yritän ehtiä kirjoittaa huomenna sinun valmennuksesi :D

JoksuQ:

Ankin valmennus
Aloitaessamme valmennuksen olitte jo lämmitelleet vähän aikaa itsenäisesi. Aloitimme nelikaarisella kiemurauralla, jokaisen kaaren keskelle tuli pysähdys ja 4 askeleen peruutus. Pitkällä sivulla menitte vastalaukkaa. Tämä sujui teiltä suht hyvin, Ankin pysähdykset olivat vähän turhan teräviä, joten kehotin sinua valmistelemaan pysähdyksen paremmin. Seuraavalla kerralla Anki pysähtyikin oikein hienosti. Peruutus sujui hyvin ja Anki taipui nätisti kaarilla. Vastalaukassa oli aluksi hieman ongelmia, sillä Anki yritti vaihtaa laukan oikeaksi. Hetken päästä se kuitenkin ymmärsi, että kuului mennä vastalaukkaa kun joka kerta korjasit laukan takaisin. Seuraavaksi siirryimme käyntitreeniin. Treenasimme vähän takaosankäännöstä, joka sujuikin teiltä oikein mallikkaasti. Siirryimme laukkatreeniin. Kehotin teitä nostamaan laukan ja laukkaamaan voltin lyhyiden sivujen keskelle, kulmasta lähditte kokorataleikkaalle, jonka keskellä teitte pysähdyksen laukasta. Sitten jatkoitte nostamalla myötälaukan. Tämä tehtävä sujui suht hyvin, aluksi vain voltit venyivät hieman turhan isoiksi, mutta kehotin sinua käyttämään ulkopohjetta ja ulko-ohjaa ja sen jälkeen voltit pysyivätkin omissa mitoissaan. Pysähdys sujui alkuvaikeuksien jälkeen oikein hyvin. Nostot onnistuivat loistavasti. Seuraavaksi muutimme tehtävää niin, että nyt tulitte laukassa kolmikaarisen kiemurauran niin, että ette vaihtaneet laukkaa välissä, eli 1. ja 3. kaari tuli myötälaukassa ja 2. vastalaukassa. Pitkällä sivulla teitte ravissa avotaivutusta. Tämä sujui suht hyvin, vastalaukka onnistui hienosti, samoin totta kai myötälaukka. Avotaivutuksessa oli aluksi hieman ongelmia, Anki poikitti liikaa ja se vaikutti enemmän pohkeenväistöltä kuin avotaivutukselta. Neuvoin sinua pitämään vastaan ettei Anki poikita liikaa ja neuvoin käyttämään sisäpohjetta samalla lailla kuin käytät sitä kulmassa. Näytit sisäitävän tämän ohjeen hyvin, sillä avotaivutus alkoi sujumaan oikein hienosti. Annoin teidän loppuverrytellä vapaasti.

Valmennus sujui oikei hyvin, uskalla käyttää apuja hieman voimakkaammin, vaikka Anki onkin herkkä. Treenailkaa vastalaukkaa ja avotaivutustakin olisi hyvä vielä hieman hioa.

Päivämäärä:   15.10.09 00:24:15

Anteeksi kauheasti mutta minulla ei juuri nyt ole inspistä kirjoittaa Kallen ja Amin valmennuksia, mutta kirjoitan ne kuitenkin sinulle klo 14-16 tänään/huomenna :)

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   15.10.09 09:53:03

Kiitoksia. :) Ja copyihin tulee mitä ;>?

Päivämäärä:   15.10.09 14:40:45

Kallen valmennus

Olit jo Kallen selässä ratsastamassa alkukäyntejä saapuessani maneesiin. Rupattelimme hetkisen aikaa, kunnes pyysin sinua kokoamaan ohjat. Kehotin sinua tekemään paljon pysähdyksiä, peruutuksia ja voltteja sekä suunnanvaihtoja koko ajan, jotta Kalle ei ehtisi ennakoida tehtäviä. Kun Kalle näytti vetreältä, pyysin sinua siirtymään kevyeeseen raviin ja jatkamalla siirtymisiä, peruutuksia, voltteja ja suunnanvaihtoja. Kalle vaikutti aluksi hiukan jäykältä ja haluttomalta mutta vetristyi nopeasti. Pikkuhiljaa Kalle alkoi käyttää takajalkojaan enemmän ja menemään peräänantoon, mutta selkä ei silti ollut kunnolla työskentelyssä mukana. Pidä huoli että orisi ei vahingossakaan mene kuolaimen alle. Alkuravien jälkeen pyysin sinua siirtymään käyntiin. Aloittaisimme ensin käynnissä takaosakäännösten tekemisen. Pyysin teitä tekemään ensin puoliympyrän takaosalla suoralla uralla. Ensin Kalle yritti juosta apujesi alta pois, mutta puolipidätteillä ja selkeillä avuilla sait orin toimimaan, hienoa! Sitten harjoittelimme käynnissä kokoympyrää takaosalla ja sekin sujui hienosti. Teimme saman jutun ravissa, ja jos mahdollista, käännökset onnistuivat molempiin suuntiin ravissa vielä paremmin kuin käynnissä. Sitten oli välikäyntien vuoro. Käynnin jälkeen pyysin sinua nostamaan laukan pääty-ympyrällä. Laukka oli ensin hiukan liian löysähköä. Ei hidasta, mutta rytmi oli löysä ja Kalle laahusti eteenpäin. Saimme rytmin kuitenkin nopeasti kuntoon ja pääsimme aloittamaan takaosakäännökset laukassakin. Aluksi Kallen poljenta käännöksessä ei ollut aivan niin hyvää kuin olisi pitänyt, mutta istunnan korjauksen ja puolipidätteiden ansiosta saimme käännökset laukassakin sujumaan. Sen jälkeen oli vuorossa laukanvaihdot. Tulitte kentän poikki laukassa ja vaihdoitte joka kolmannella askeleella laukan. Valitettavasti ensimmäisellä kerralla et valmistellut vaihtoa kunnolla, ja vaihto oli hätäinen ja töksähtävä. Toisella kerralla valmistelit kaikki vaihdot hienosti ja ne sujuivat hienosti. Tulitte laukanvaihdot vielä kerran ennenkuin annoin teille luvan aloittaa itsenäiset loppuverryttelyt. Valmennus sujui teiltä oikein hienosti ja olette selvästikin treenanneet paljon, hienoa!

Amin valmennus

Istuin maneesin laidalla jo odottamassa teitä kun saavuitte maneesiin. Pyysit minua auttamaan, sillä Amilla on tapana kieppua ja hyöriä ympäriinsä selkäännoustessa. Ja niinhän ori tekikin. Käskin sitä napakasti olemaan paikoillaan ja ori tyytyi pelkkään pään heittelemiseen. Pääsit selkään ja aloitimme alkukäynnit. Alkukäyntien aikana rupattelimme niitä näitä ja kerroin, että tunnin tehtävänä olisi avot ja sulut joka askellajissa. Saisitte verrytellä itsenäisesti. Tarkkaillessani verryttelyä huomasin, että Ami vaikutti erittäin ärtyneeltä ja pukitti jokaisessa siihen otollisessa tilanteessa. Amilla ilmeisesti oli tapana useamminkin pukitella, sillä et ollut pukeista moksiskaan vaan jatkoit työskentelyä. Kun olitte verrytelleet ja taivutelleet käynnissä, ravissa ja laukassa annoit Amille pitkät ohjat. Kohta pyysin sinua kokoamaan ohjat ja aloittamaan toisella pitkällä sivulla avojen tekemisen ja toisella sulkujen tekemisen. Avot sujuivat Amilta ihan hyvin, mutta sulkujen kanssa oli ongelmia. Ami tuntui olevan hiukan jäykkänä oikeaan suuntaan ja näytti vinolta. Korjasin istuntasi, sillä istuit liikaa toisella istuinluullasi, ja johan alkoi sujua. Kokeilimme avoja ja sulkuja ravissa ja se sujui hienosti molempiin suuntiin. Ami pukitteli edelleen runsaasti, mutta ei niin paljon kuin aluverryttelyissä. Laukassa Ami pukitteli paljon, mutta parin raipannäpäytyksen jälkeen laukassakin alkoi sujua. Valmennuksenne sujui erittäin hyvin muuten, mutta tuota pukittelua voisi yrittää karsia pois. Hienoa!

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.10.09 16:52:52

joksuQ : Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

Jenna.S : Kiitoksia valkoista :) Tässä sulle tää sukuselvitys, copyiksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

Scarletin sukuselvitys

Isä Scare Of You oli kiltti ja kaikinpuolin mukava herra. Hoitaessa oli oikein kiltti, antoi hoitajan tehdä kaiken rauhassa ja nautti vain harjauksesta. Satuloitaessa saattoi hieman pullistella, suitsiessa otti oikein mielellään kuolaimet suuhunsa. Ratsastaessa oli juuri sopivan reipas. Koulua se meni oikein mielellään ja meni helposti peräänannossa. Esteillä innostui, muttei liikaa. Hyppäsi lähes aina puhtaasti ja rennosti. Maastossa oli oikein rento ja rauhallinen. Scare Of You oli kaikinpuolin kiltti ja rento herrasmies.

Isän isä Scarcely oli kiltti ja laiskahko ori. Hoitaessa se torkkui silmät puoliummessa ja joskus sitä joutui oikein herättelemään, jotta se esim. nosti kaviotaan. Satuloitaessa se heräsi ja ryhtyi pullistelemaan. Suitsiessa nosti päätään, eikä millään meinannut suostua ottamaan kuolaimia suuhunsa. Ratsastaessa se oli laiska ja itsepäinen. Se ei joskus suostunut liikkumaan mihinkään ilman raippaa. Koulua meni hyvin vastahakoisesti, mutta taitavan ja itsepäisen ratsastajan kanssa se saattoi jopa mennä peräänannossa. Esteillä se joko innostui tai meinasi nukahtaa. Jos se oli reippaalla päällä se hyppäsi ihan hienosti, mutta jos se oli huonolla päällä se laahasi jalkojaan ja tiputti kaikki puomit. Maastossa se rentoutui ja oli , jos mahdollista, vielä hitaampi.

Isän isän isä Scarecrow oli arka ja säikky poju. Hoitaessa säpsähteli koko ajan ja jos hoitaja erehtyi harjaamaan sitä liian kovalla harjalla, se ei antanut sitä hevillä anteeksi, vaan rupesi potkimaan ja näykkimään eikä päästänyt tätä lähelleen. Satuloitaessa oli koko ajan korvat luimussa, mutta ei näykkinyt kuin hyvin harvoin. Suitsiessa otti kuolaimet hyvin, kunhan hoitaja ensin rauhoitteli ja silitteli sitä vähän aikaa. Ratsastaessa oli hyvin säikky ja herkkä. Se pelkäsi kaikkea epätavallista. Koulua se meni ihan mielellään, kunhan luotti ratsastajaansa. Samoin esteillä. Maastossa pelkäsi kaikkea, eikä uskaltanut lähtä tallin pihasta ilman seuraa.

Isän isän emä Celery oli kiltti ja mukava tamma. Hoitaessa se kerjäsi koko ajan rapsutuksia ja oli oikein suloinen. Satuloitaessa ei pullistellut. Suitsiessa otti kuolaimet mielellään. Ratsastaessa oli oikein mukava ja juuri sopivan reipas. Koulua meni innoissaan ja kulki helposti muodossa. Esteillä innostui sopivasti ja nautti hyppäämisestä. Maastossa rentoutui ja nautti luonnonrauhasta.

Isän emä Forever Young oli kiltti ja pirteä. Hoitaessa saattoi hieman luimistella, muttei koskaan purrut ym. Satuloitaessa saattoi hieman luimia. Suitsiessa otti kuolaimet hienosti. Ratsastaessa saattoi pukitella innostuessaan, mutta muuten oli oikein mukavan reipas. Koulua se meni mielellään ja vaikkei kulkenutkaan helposti muodossa, pärjäsi siinä hyvin. Esteitä hyppäsi oikein mielellään ja usein innostui hieman liikaakin. Maastossa oli oikein mukavan rento.

Isän emän isä You-all oli äksyhkö ja hieman arvaamaton. Hoitaessa oli koko ajan korvat luimussa ja saattoi välillä näykkiäkin. Satuloitaessa pullisteli ja luimisteli. Suitsiessa nosti päätään, mutta otti kuolaimet kiltisti. Ratsastaessa saattoi olla ensin hyvin mukava ja rauhallinen ja yhtäkkiä ilman varoitusta hyppiä sivuloikkia tai saada kauhean pukkikohtauksen. Kouluratsastukseen sen hermot eivät oikein riittäneet, helpot liikkeet se kyllä suoritti kiltisti, mutta jos siltä pyysi esim. sulkutaivutusta, se luimisti korviaan ja teki muutaman vihaisen pukin. Esteitä se hyppäsi mielellään ja ei koskaan kieltäytynyt. Maastossa meni nätisti, jos ratsastaja piti ohjat löysällä. Jos niitä kiristi, se alkoi heitellä päätään ja joskus jopa pukitella.

Isän emän emä Forever oli kiltti ja lempeä tamma. Hoitaessa seisoi kiltisti paikoillaan ja antoi hoitajan tehdä mitä hän halusi. Satuloitaessa saattoi hieman pullistella. Suitsiessa otti kuolaimet kiltisti. Ratsastaessa oli hieman laiskahko, mutta jos ratsastaja osasi asiansa, se meni oikein reippaasti. Koulua se meni ihan mielellään. Esteillä se innostui, muttei kuitenkaan liikaa. Maastossa meni oikein rennosti ja reippaasti.

Emä Let Me Go oli kiltti ja hieman ylivireä tamma. Hoitaessa se ei olisi millään malttanut pysyä paikoillaan, vaan pyöri ympäri karsinaa. Ja jos se sidottiin kiinni, se ei voinut edelleenkään pysyä paikoillaan, vaan vähintään tepasteli paikoillaan tai kuopi. Se oli myös kova karkaamaan, joten se kannattikin sitoa kiinni. Satuloitaessa luimisteli, mutta oli muuten hienosti. Suitsiessa avasi suun valmiiksi kuolaimille. Ratsastaessa yritti koko ajan ryöstää ja pukitteli ahkerasti, jos ei saanut tahtoaan läpi. Sen kanssa kannatti päästellä höyryt ensin laukkailemalla tai ravailemalla ihan vain suoraan uraa pitkin. Koulua se meni oikein hienosti rauhoituttuaan vähän, mutta kiihtyi aina laukasta. Esteillä innostui ja pukitteli iloisia pukkisarjoja aina radan päätteeksi. Maastossa rentoutui ja malttoi rauhoittua, kunhan sille teki selväksi että nyt ei laukkailla. Mutta laukasta se taas innostui ja teki ilopukkeja. Let Me Go oli lyhyesti sanottuna kärsimätön ja ylienerginen, mutta hyvin kiltti tamma.

Emän isä Amigo oli kiltti ja tempperamenttinen ori. Hoitaessa seisoi kiltisti ja antoi hoitajan tehdä hommansa rauhassa. Satuloitaessa ei pullistellut. Suitsiessa nipisti hampaat kiinni, mutta kun painoi hammaslomasta, se otti kuolaimet. Ratsastaessa se temppuili ja testaili ratsastajaansa. Mutta jos se huomasi, että ratsastaja pysyi selässä ja osasi hallita sen, se oli oikein kiltisti. Koulua se meni oikein mielellään, jos ratsastaja osasi pyytää siltä oikein. Esteillä innostui ja jos ratsastaja ei osannut pidätellä tarpeeksi, se meni vain kamalaa vauhtia ja silloin oli harvinaista, että esteet pysyivät pystyssä. Maastossa se oli oikein mukava ja rauhallinen.

Emän isän isä Mike oli kiltti ja orimainen ori. Hoitaessa hirnui ja pyöri koko ajan siinä toivossa että jossain lähellä olisi tamma. Satuloitaessa jatkoi pyörimistä tai vähintään tepastelemista. Suitsiessa yritti koko ajan pyristellä vapaaksi. Ratsastaessa sama hirnuminen jatkui ja jos jossain lähellä oli tamma, se muuttui aivan mahdottomaksi. Koulua se meni oikein hienosti, kunhan malttoi keskittyä. Esteillä se pukitteli ja kiihdytteli, mutta jos ratsastajalla oli jarrut ja tasapaino kunnossa, se hyppäsi oikein hienosti. Maastossa se malttoi rauhoittua, vaikka vilkuilikin koko ajan ympärilleen tammojen toivossa.

Emän isän emä Amanda oli kiltti ja rauhallinen tamma. Hoitaessa rentoutui ja nautti huomiosta. Satuloitaessa ei koskaan pullistellut. Suitsiessa otti kuolaimet helposti. Ratsastaessa otti rennosti, ei koskaan stressannut turhaan. Koulua se meni mielellään ja lähes jokainen ratsastaja sai sen kulkemaan peräänannossa. Esteitä se hyppäsi mielellään, muttei kiirehtinyt turhaan. Maastossa kulki rennosti, eikä koskaan säikkynyt mitään.

Emän emä Letter oli kiltti ja herkkä tamma. Hoitaessa inhosi kovia harjoja ja ilmoitti siitä pyörimällä, luimistelemalla ja kuopimisella jos harja oli liian kova. Satuloitaessa luimisteli ja saattoi yrittää potkia, jos kiristi vyötä liian nopeasti. Suitsiessa ei oikein tykännyt kun päähän koski, mutta otti kuolaimet kiltisti. Ratsastaessa pelkäsi kovia ääniä ja kaikkea tavallisesta poikkeavaa, mutta oli oikein mukava ratsu. Koulua se meni hienosti, kunhan ratsastaja ei ollut liian kovakourainen. Esteitä Hyppäsi mielellään. Maastossa säikkyi kaikkea mahdollista ja mahdotonta.

Emän emän isä Lethal oli epäluuloinen, mutta muuten mukava ori. Hoitaessa pelkäsi uutta hoitajaa ja testasi häntä näykkimällä ja luimistelemalla. Mutta jos hoitaja ain puri hammasta yhteen eikä välittänyt, se muuttui oikein mukavaksi ja seuralliseksi, vaikka aina välillä testailikin hoitajaansa. Satuloitaessa oli kunnolla. Suitsiessa otti pienen suostuttelun jälkeen kuolaimet hienosti. Ratsastaessa oli oikein helppo ja sopivan reipas ratsu. Koulua se meni mielellään. Esteillä saattoi hieman innostua, mutta hyppäsi tosi hyvin. Maastossa innostui ja saattoi jopa pukitella.

Emän emän emä Lettuce oli kiltti ja mukava tamma. Hoitaessa oli hyvin kiltti, mutta hieman liian seurallinen. Satuloitaessa oli oikein kiltisti. Suitsiessa saattoi ensin nipistää hampaat kiinni, mutta otti kuolaimet pienen suostuttelun jälkeen. Ratsastaessa oli oikein reipas ja tottelevainen. Koulua meni aivan innoissaan. Esteistä ei oikein pitänyt, mutta hyppäsi pieniä esteitä hienosti. Maastossa säikkyi kaikkea epätavallista, muttei koskaan epäröinyt kun sitä käski laukkaamaan.

Ja jono näyttää nyt tältä:
Willa - Kuvat ok / 2 valmennusta puuttuu
Emmmaa - n. 20-40 sijoitusta / valmennukset ok
JoksuQ - valmennus ok / 1 valmennus saatu
Diamonte - 0/3 valmennusta tekemättä / 1/3 valmennusta saatu

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.10.09 20:17:05

Diamonte : Tässä Skittan ensimmäinen estevalmennus:

Minulla oli pieniä epäluuloja saapuessani kentälle, jossa lämmittelit jo Skittaa. Olit kertonut, ettei se tosiaan ole mikään helpoimmasta päästä. Aloin rakentaa muutamaa noin 50 cm estettä teille lämmittelyä varten. Kehotin teitä hyppäämään ja Skitta hyppäsikin oikein hyvin. Korotin esteet 100 cm. Skitta hyppäsi nekin oikein hienosti. Kehotin teitä hyppäämään vielä muutaman kerran ja sitten aloin kokoamaan teille rataa. Siinä oli kuusi noin 150 cm korkeaa estettä, ensin oli kolmoissarja, sitten okseri ja tiukka käännös muurille. Sen jälkeen tuli portti, jonka jälkeen kierrettiin muuri ja sen jälkeen tirppeli. Viimeiseksi oli vielä 160 cm korkea lankkueste. Rata sujui teiltä oikein hyvin, ainoastaan lankkuesteellä Skitta näki jotain mörköjä, kieltäytyi ja lähti kamalaa pukkilaukkaa karkuun. Pysyit kuin ihmeen kaupalla kyydissä ja sait Skittan rauhottumaan. Tulitte esteelle uudestaan ja tällä kertaa Skitta hyppäsi kuin hyppäsikin yli, mutta teki kauheat pukkilaukka-kiihdytykset suoraan esteen perään. Kehotin teitä hyppäämään vielä kerran, nyt Skitta lähestyi estettä korvat pystyssä ja näytti viimeiseen asti siltä, kuin hyppäisi, mutta ei. Juuri viime hetkellä ennen kuin se ponnisti, se teki kamalan sivuloikan, täyskäännöksen ja lähti kamalasti pukitellen karkuun. Sinulla ei ollut pienintäkään mahdollisuutta pysyä kyydissä. Nousit uudestaan selkään ja näytit hyvin päättäväiseltä. "Nyt me kyllä mennään sen yli, vaikka mikä olisi" näytit ajattelevan. Ja se auttoi, koska Skitta hyppäsi kauniin hypyn, joka meni korkealta yli. Kehotin teitä tulemaan radan vielä kerran ja nyt Skitta hyppäsikin oikein hienosti. Kehuin teitä ja annoin teidän tehdä loppuverryttelyn itsenäisesti.
Valmennus meni ihmeen hyvin, Skitta ei tehnyt läheskään kaikkia temppujaan, mistä olit kertonut. Minulla ei ole oikeastaan mitään vinkkejä, menitte oikein hienosti, ne pienetkin ongelmat johtuivat vain Skittan itsepäisyydestä.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   15.10.09 22:32:28

Up 12.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   16.10.09 21:04:46

Up 13.

Päivämäärä:   16.10.09 22:11:19

Kiitos paljon. Laitathan valmennuksiin copyihin Jenna.S ja linkki mailiin jenskizy@gmail.com :))

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   17.10.09 18:19:13

Jenna.S : Joop :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   20.10.09 20:22:22

Up 14.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   21.10.09 19:04:47

Up 15.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   22.10.09 17:51:50

Up 16.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   22.10.09 19:51:07

Up 17.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   23.10.09 18:17:33

Up 18.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   25.10.09 09:36:36

Up 19.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   26.10.09 20:54:09

Up 20.

Päivämäärä:   26.10.09 20:55:59

Voisin valmennella pv-orin kuvista.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   26.10.09 20:58:23

Emmmaa : Muuten kyl, mutkun mulla on vaan noi kuvat mitä tos oon linkitelly... Ja siel on vaa ponei Vermon poninäyttelyistä :/

Päivämäärä:   26.10.09 21:06:58

No, ei voi sitten mitään. Mites on muuten Eskon kanssa sujunut kisaaminen? :)

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   26.10.09 21:10:26

http://www.jokerinkoni.webs.com/hope.html
http://www.jokerinkoni.webs.com/duca.html
Duca on pirteä ratsastaa, mutta joskus innostuu vähän liikaakin, ja innostuessaan saattaa pukittaa. Ei pukkikone. Helppo ratsastaa, jos osaa pyytää orilta tarpeeksi. Koulussa aivan mahtava, jos kunnolla lämmittelee ja ratsastaa kokoajan rohkeasti eteen.
http://www.jokerinkoni.webs.com/kalle.html

Noille jos sais kouluvalmennukset niin kirjotella voisin takas (: Ducalle kylläkin tahtoisin sekä este, että kouluvalkun. Muille vaan yhet koulu : D

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   28.10.09 15:27:14

ylös :D

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   29.10.09 19:22:33

Emmmaa : Hyvinhän se, olen osallitunut kisoihin aina kun olen muistanut/ehtinyt kisailla :)

joksuQ : Jep, kirjoittelen tässä jossain välissä kun ehdin ja inspistä riittää :D

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   29.10.09 19:49:39

Okei :) Kenelles mää kirjoittelen? Eli kirjotan yhteensä 4 valmennusta sit.

Lähettäjä: Vernolia 
Päivämäärä:   29.10.09 20:04:10

Haluasitko kisata http://vernolia.webs.com/diwhipe.htm <- tuolla kisoja? Voin tehdä vaikka 4 valmennusta.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   30.10.09 20:59:21

joksuQ : No jos teet jokaiselle kouluvalkan ja sitten jollekkin (voit itse päättää kelle) estevalkan?

Vernolia : Tällä hetkellä itselläni ei löydy pahemmin innostusta kisailla tällä htkellä, mutta kuinka monta kisaa haluaisit? Yritän ottaa itseäni niskasta kiinni ja kisailla :)

Päivämäärä:   30.10.09 21:40:36

Kuinka monta olet valmis tekemään noista 4 valmennuksesta?

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   31.10.09 11:51:35

Niinku Kassulle, Kallelle ja Amille ?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   31.10.09 16:00:28

Vernolia : Ööh, vaikka 40?

joksuQ : Niin, Kassulle, Kallelle ja Amille jokaselle kouluvalkka ja sit voit ite päättää kelle teet sit estevalkan lisäks :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   31.10.09 19:06:05

Emmmaa - n. 20-40 sijoitusta / valmennukset ok
Diamonte - 1/3 valmennusta tekemättä / 1/3 valmennusta saatu
JoksuQ - 3/4 valmennusta tehty / 0/4 valmennusta saatu
Vernolia - 40 kisaa kisaamatta / 0/4 valmennusta saatu

JoksuQ : oon nyt tehny 3 noista valkoista, mutta lähettelen ne sitten kaikki yhtä aikaa kunhan oon saanu sulta valkat :)

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   31.10.09 19:09:00

Okei. Kirjoittelen vaik nyt pian, kun unohdin iha kokonaa ku paneuduin pohjan tekemisee :D

Päivämäärä:   31.10.09 19:36:33

Aloittelen nyt valmennusten tekoa :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   31.10.09 19:38:21

joksuQ : Jeps oottelen :)

Vernolia : Hyvä hyvä, voisin aloittaa kisaamisen kanssa. Kisaanko koulua vai esteitä? Ja onkos Pepellä VH-numeroa?

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   31.10.09 19:47:13

Kallen kouluvalmennus:

Lämmittelit aluksi hyvin käynnissä, teit parit väistöt, sekä takaosakäännökset. Heti alussa sait Kallen taipumaan hyvin kulmissa, ja ori olikin melkein alusta alkaen muodossa.
Ravissa teitte paljon väistöjä, ja välillä menitte koottua ravia. Sitten annoin teille tehtävän; Pitkät sivut keskiravissa, lyhyet kootussa. Aika perustehtävä, ja tosi helppo. Kalle suoriutui siitä todella hienosti, joten vaihdoitte suunnan ja teitte saman tehtävän. Menitte parit sulkutaivutukset kootussa ravissa, ja pyysit Kallen kevyillä avuilla laukkaan. Ori laukkasi koottua laukkaa kierroksen ympäri, teit kaksi puoliympyrää. Käskin koota Kallen laukkaa vielä enemmän, ja teit työtä käskettyä. Ori painui pikkuhiljaa peräänantoon, ja yhteistyönne sujui kuin rasvattu. Harjoittelimme hieman laukanvaihtoja. Ensin suoralla uralla yksi vaihto/sivu. Yhteensä siis neljä vaihtoa kierroksen aikana. Kallelle ei tuottanut vaikeuksia mennä vastalaukkaa. Sen jälkeen teitte parit vaihdot keskihalkaisijalla. Lopulta vielä harjoittelimme joka toisella askeleella laukanvaihtoa keskihalkaisijalla. Loppukäynnit pääsitte kävelemään maastoon. Yhteistyönne sujuu todella hyvin, orilla on potentaalia vielä paljon varastossa, käytä se hyväksesi! :)

Amin estevalmennus:

Heti alussa jouduit tappelemaan Amin kanssa selkäännousussa. Kun lopulta olit seläsä, tamma aloitti pukittelun. Onneksi sait sen melko nopeasti ruotuun, ja kävelit nopeat alkukäynnit. Ravissa pidit ohjia kunnolla käsissäsi, ettei Ami vain pääsisi heittämään sinua alas. Teit ympyröitä, ja vaihtelit suuntaa välillä. Laukassa teit myöskin ympyröitä, ja välillä vaihdoit laukan vastalaukaksi.
Sitten aloitimme hyppäämisen. Ekan radan korkeus oli 100cm, ja se sisälsi sarjan, kaksi pystyä ja okserin. Teit yhden raviympyrän, ja käskit Amin laukkaan. Tamma pukitti pienesti laukannostossa, ja meinasi lähteä käsistä, mutta sait sen ennen ensimmäistä estettä hallintaan. Rata meni todella mukavasti, vaikkakin Ami kuumui heti parin esteen jälkeen. Nostin radan 130cm. Sarjaa lähestyessäsi Ami pisti uuden vaihteen päälle, ja juoksi esteiden ohi, kun huomasi ettet ollut tarkkana. Toisella yrityksellä pidit kunnon tuntuman suuhun, ja pääsitte radan loppuun hyvin. Hyppäsimme vielä 130-140 radan, joka sujui kuin vettä vain. Ami tosin kuumui, mutta sait sen pidettyä hyvin ruodussa. Ihan lopuksi hyppäsitte 100cm sarjan jalustimet kaulalla+ohjat sidottuna lyhyemmiksi.

Kassun kouluvalmennus:

Alussa työnne näytti todella tahdittomalta, etkä saanut kunnon tuntumaa Kassuun. Ravissa teit ympyröitä, pidennyksiä, lyhennyksiä.. Kaikkea, jotta olisit saanut jotenkin Kassua paremmin kuolaimelle. Ori vain löntysteli eteenpäin, kuuntelematta apujasi. Kuitenkin pyysit siltä yhä enemmän, ja pian ravityöskentelynne alkoi sujua. Teit lyhennyksiä&pidennyksiä todella paljon, ja pian siirryimme koottuihin askellajeihin. Kassu meni melko hyvin, kun osasit pyytää tarpeeksi.
Teitte laukassa kolmikaarisia kiemurauria, välillä laukkaa vaihdellen. Keskityimme paljon laukkaharjoituksiin. Vaihdoit suunnan parin kierroksen välein kokorataaleikalla, ja pyysit halkaisijalla keskilaukkaa. Kassu toimi käsissäsi hyvin, kunhan et jäänyt selkään nuokkumaan.
Vielä lopuksi jatkoimme ravissa työskentelyä. Avo- ja sulkutaivutukset alkoivat sujua todella hyvin, eikä Kassukaan enää pistänyt niinpaljon hanttiin.
Olette hyvä pari, mutta orisi vaatii melko paljon, että tekee kunnolla duunia, muista olla tarkkana (;

Amin kouluvalmennus:

Alkuvaikeuksien jälkeen sait Amin parhaimmat puolet esiin. Menit kaikista eniten valmennuksen aikana askellajivaihdoksia, jotta saisit kunnon tuntuman hevoseesi.
Lisäksi teit paljon kahdeksikkoja lisätyssä sekä kootussa ravissa. Ami toimi kokoajan todella hyvin, varsinkin kun pyysit siltä sulku/avotaivutusta. Välillä harjoittelimme heB tasoisia harjoituksia, ettei paneuduttu kokoajan vaikean tason harjoituksiin. Taka- sekä etuosakäännökset olivat Amilla tuoreessa muistissa.
Laukassa pyrit tekemään mahdollisimman paljon vaihtoja kierroksen aikana. Sait Amin vaihtamaan joka kolmannella askeleella, koko kierroksen aikana. Teit vielä muutamaan kertaan kolmikaarisen kiemurauran, laukkoja vaihdellen, ennen kuin kävelit loppukäynnit.

Tossahan noi. Pää meni iha lukkoo tos vikas valmennukses, joten teksti on varmaan melko sekavaa ja .. tönkköä :'D

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   31.10.09 19:53:38

mut toivottavasti kelpaa :D

Päivämäärä:   31.10.09 19:53:38

Kassun kouluvalkka:
Olit lämmitellyt Kassun itsenäisesti ennen kuin tulin, joten saatoimme aloittaa tositoimet heti. Ensin harjoittelimme ravipysähdykisiä, jotka usein venähtivät pitkäksi, joten muistutin sinua valmisteluista ja keskittymisestä, sillä et ollut oiken hereillä tunnin alussa. Sen jälkeen pysähdykset paranivatkin huomattavasti, eivätkä ne venähtäneet liian pitkiksi. Rupesimme työskentelemään laukassa ja se sujuikin hyvin. Aloimme harjoittelemaan laukkapysähdyksiä, jotka olivat Kassulle erittäin vaiketa. Kun pysähtyminen onnistui ihan hyvin siirryimme hetkeksi käyntiin ja rupesimme harjoittelemaan niinkin yksinkertaista liikettä kuin pohkeenväistö, mutta pitäähän niitäkin harjoitella. Tulimme ensin käynnissä pohkeenväistöllä uralta keskihalkaisijalle. Myöhemmin siirryimme raviin ja laukkaan. Kassu näytti erittäin rennolta koko tunnin ja se nautti koulutreenistä. Myös sinä heräsit ja rupesit keskittymään todenteolla ratsastukseen.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   31.10.09 20:04:32

joksuQ : Kiitoksia, kirjoittelen sulle sen vikan valkan valmiiks ja laitan sitte ne tänne... Muuten, tos Amin estevalmennuksessa puhut tammasta ja Ami on kylläkin ori... Mutta ei se mitään, korjaan ne :)

LähettäjäjoksuQ 
Päivämäärä:   31.10.09 20:05:26

oho sori :'DD ajatukset iha tukos. ku tuli heti mielee nimest yks hevonen, mitä kutsutaan kans Amiks ja son tamma : D joten kai repäsin siitä sen tamman.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   31.10.09 20:07:39

Vernolia : Kiitoksia. Kisaanko Pepellä koulua vai esteitä? Ja onkos Pepellä VH-numeroa?

Päivämäärä:   1.11.09 11:14:34

Esteet on Pepen painotuslaji joten niitä voisit kisata 80-90 cm tasolla. VH-68591 on rekisterinumero

Lähettäjä: Junior 
Päivämäärä:   1.11.09 11:19:49

pystytkö piirtämään mitään?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   1.11.09 16:39:45

Vernolia : Selvä, lähdenkin heti kisaamaan ->

Junior : Sori, mut piirtäminen ei onnistu...

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   1.11.09 19:45:33

joksuQ : Tässä nää valmennukset :)

Ducan estevalmennus:
Lämmittelitte sillä aikaa kun kokosin esteet. Aloitimme valmennuksen hyppäämällä muutaman helpon noin 30 cm esteen sarjan. Duca piti selvästi esteistä, sillä se teki pikkupukit esteiden jälkeen. Pian kuitenkin korotimme esteet 50 cm ja pukittelu loppui vähitellen. Tein teille radan, jossa oli ristikko, portti, pysty ja okseri. Rata oli suht helppo, siinä ei ollut tiukkoja käännöksiä tai muuta vaikeaa. Selvitittekin radan oikein hienosti, Ducalla oli tosin hieman vaikeuksia arvioida etäisyyksiä, joten puomit kolisivat aika lailla. Mutta tilanne korjaantui kun laitoin lähestymispuomit esteiden eteen. Seuraavaksi tein teille hieman haastavamman radan, estekorkeus oli edelleen 50 cm. Radassa oli pystyeste, jonka jälkeen tuli melko tiukka käännös vesiesteelle. Sen jälkeen laukattiin maneesin toiseen päähän ja hypättiin sarja ja tiukan käännöksen jälkeen okseri. Viimeisenä esteenä oli vielä portti. Tämä rata sujui oikein hyvin lähestymispuomien kanssa, joten testasimme myös ilman niitä. Ducalla oli edelleen hieman vaikeuksia etäisyyden arvioinnissa, mutta se hyppäsi kuitenkin paljon paremmin. Hyppäsitte radan muutamaan kertaan ilman lähestymispuomeja ja viimeisellä kerralla se osasikin arvioida etäisyydet oikein hienosti. Tein lopuksi vielä helpon radan jossa oli 3 ristikkoa ja 4 pystyä. Duca hyppäsi ne oikein hienosti ilman virheitä.
Valmennus meni oikein hyvin, treenailkaa radan hyppäämistä, jotta Duca oppisiarvioimaan etäisyydet paremmin.

Ducan kouluvalmennus:
Olitte lämmitelleet jo pitkään kun saavuin, jälleen kerran myöhässä. Kehotin teitä aloittamaan volteilla ja pohkeenväistöllä. Teitte pohkeenväistöä pitkillä sivuilla ja voltit jokaisen sivun keskelle. Duca teki väistöt oikein mallikkaasti ja taipui volteilla hienosti. Mutta sinulla oli selvästi kova työ saada se olemaan oikomatta ja välillä volteista tuli hieman epämuodostuneita kun kumpikin halusi reitin menevän eri kohdasta. Mutta neuvottuani sinua siirtämään pohjetta hieman taaemmas, että se osuu oikeaan kohtaan, alkoi voltitkin sujua. Jatkoimme valmennusta kolmikaarisella kiemurauralla, jossa teitte pysähdyksen ja 3 askeleen peruutuksen aina keskihalkaisijaa ylitettäessä. Pitkällä sivulla laukkasitte. Kiemuraura ja pysähdykset sujuivat oikein hyvin, mutta Duca peruutti vähän vinoon. Neuvoin sinua korjaamaan pohkeella heti jos se alkaa menemään vinoon ja annoin teidän peruuttaa niin kauan, että saitte sen 3 askelta peruutettua suoraan. Laukassa saimme nähdä parit pukit, mutta ne olivat selvästi vain pikku ilopukkeja, etkä edes horjahtanut kun Duca heitti takapäätään. Seuraavaksi muutimme tehtävää niin, että aloititte laukan jo viimeisellä kaarella. Kahdella ensimmäisellä teitte edelleen pysähdyksen ja peruutuksen. Kun peruutukset sujuivat hienosti, kehotin teitä laukkaamaan koko kiemurauran. Ennen ja jälkeen keskimmäisen kaaren teitte laukanvaihdon käynnin kautta. Aluksi tämä ei oikein sujunut, sillä Duca ei suostunut siirtymään käyntiin, se vain pukitti kiukkuisesti kun teit pidätteitä. Mutta se ei kuitenkaan laukannut kaarta vastalaukassa, vaan teki oma-aloitteisesti hienot laukan vaihdot ennen ja jälkeen kaaren. Vaikka se olikin ihan hieno suoritus heB-tasoiselta shettikseltä, en hyväksynyt sitä. Kehotin teitä jäämään voltille niin kauaksi aikaa, että saat pidätteet läpi. Aluksi niillä ei ollut Ducaan mitään vaikutusta, mutta kohta se kuitenkin hidasti ja taivutti kaulaansa kulkien hienosti muodossa. Jatkoimme tehtävää ja vaikkei Duca kulkenutkaan koko aikaa muodossa, se totteli hienosti ja suorititte tehtävän oikein hienosti. Lopuksi teimme vielä vähän väistöjä, ennen kun annoin teidän loppuverrytellä itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hyvin, suosittelen treenaamaan vielä peruutuksia ja laukassa tempon muutoksia.

Kallen kouluvalmennus:
Olitte jo aloittaneet lämmittelyt kun saavuin maneesiin. Kalle teki pikkupukkeja korvat luimussa, mutta sinä pysyit hyvin satulassa ja ilmeestäsi päätellen Kalle ei pukittele mitenkään harvoin. Aloitimme valmennuksen tekemällä voltteja ja pysäytyksiä sekä muutaman askeleen peruutuksia. Kallen takapää oli aluksi koko ajan ilmassa, mutta kun pistit sen töihin, pukittelu loppui vähitellen ja se meni jopa aika ajoin muodossa. Seuraavaksi teitte vähän temponvaihteluita. Toisella pitkällä sivulla yritit saada Kallen ravaamaan niin nopeasti kuin pystyi ja toisella taas niin hitaasti kuin mahdollista. Lyhyillä sivuilla teitte pääty-ympyrän normaalissa tempossa. Kalle teki lisäykset oikein hienosti ja välillä oikein ihmettelin miten noin pieni poni pääsee noin kovaa! Ongelmat alkoivat vasta ymyrällä, kun tarkoituksena oli hidastaa normaaliin tempoon. Kalle alkoi pukittelemaan ja hyppi laukalle koko ajan. Niimpä pyöritte ympyrällä aika kauan, ennen kun sait sen taas kuriin. Hidastaminen sujui hieman huonommin kuin lisäys, sillä Kalle siirtyi aika usein käyntiin ja alkoi sitten pukittelemaan kun kehotitkin sen heti raviin. Lopulta kuitenkin tämäkin tehtävä alkoi sujua ja Kalle kuunteli sinua oikein hienosti. Seuraavaksi kehotin teitä nostamaan laukan ja laukkaamaan pääty-ympyrä, jonka jälkeen jatkoitte matkaa toiseen päähän, jossa teitte lävistäjän laukassa. Ennen uralle siirtymistä siirryitte raviin ja c'ssä nostitte taas laukan ja teitte ympyrän. Heti kun nostit laukan, tuntui kun poni olisi räjähtänyt, ensin se teki kamalat pukit ja sen jälkeen ampaisi liikkeelle niin kovaa, ettet ehtinyt tehdä mitään. Ja jollain konstilla ponin onnistui vielä siinä vauhdissa heitellä vähän takapäätään ja koska alkupukkien jäljiltä et ollut täysin tasapainossa, niin nämä pukit saivat sinut tippumaan. Riensin kyselemään oletko kunnossa ja koska vaikutit olevan vain hieman hämmästynyt ja tuohtunut, siirryin miettimään miten saisimme Kallen kiinni. Se oli kyllä pysähtynyt heti kun sai sinut selästä ja jäänyt haistelemaan jotain maneesin toisessa päässä. Mutta heti kun lähestyimme sitä, se ampaisi pukitellen karkuun. Jahtasimme sitä pitkään ja yritimme huijatakkin sitä, mutta se ei antanut kiinni. Lopulta jäimme maneesin keskelle keskustelemaan miten saisimme sen kiinni. Kohta Kalle hiipi uteliaana katsomaan mitä teimme kun emme kiinnittäneet siihen huomiota. Sait napattua sen kiinni, ja jatkoimme valmennusta. Nyt Kalle nosti laukan paljon rauhallisemmin ja tehtävä onnistui oikein hyvin. Meiltä loppui aika, joten annoin teidän loppuverrytellä itsenäisesti.
Valmennus sujui oikein hyvin, harjoitelkaa tempon vaihtelua ja laukannostoja, jottei Kalle tee aina oman päänsä mukaan.

Hopen kouluvalmennus:
Kun saavuin maneesiin, olitte juuri aloittamassa verryttelyä. Kehotin teitä aloittelemaan ympyrätyöskentelyllä, sillä Hope vaikutti hieman jäykältä. Neuvoin pienentämään ja suurentamaan ympyrää tasaisesti. Aloititte tehtävän käynnissä, mutta pian siirryimme raviin. Kun ympyrä sujui hyvin ja Hope alkoi vähitellen taipumaan kunnolla, muutimme tehtävän ympyräkahdeksikoksi, jossa teidän täytyi keskihalkaisijaa ylitettäessä tehdä pysähdys ja 4 askeleen peruutus. Tämä sujui oikein hyvin, alkuksi Hope yritti hieman oikoa ja peruutti vähän tahmeasti. Seuraavaksi teitte kolmikaarisen kiemurauran, jossa ensimmäisellä kaarella teidän tavoitteena oli mennä niin hidasta ravia kuin mahdollista. Toisella kaarella menitte normaalisti ja viimeisellä kaarella lisäsitte tempoa hieman. Tämä tehtävä sujui hienosti, vaikka aluksi hidas ravi muuttuikin aika usein käynniksi. Seuraavaksi aloimme laukkatyöskentelyn. Teitte laukkaympyrän c-päätyyn ja heti ympyrän jälkeen lähditte kolmikaariselle kiemuauralle. Keskimmäinen kaari mentiin vastalaukassa. Kiemurauran jälkeen siirryitte käyntiin ja teitte pitkällä sivulla sulkutaivutusta. Laukkaympyrä sujui oikein hienosti, mutta kiemurauralla teillä oli hieman vaikeuksia vastalaukan kanssa. Hope yritti koko ajan vahtaa laukan oikeaksi ja lopulta kun se tajusi että mennään vastalaukkaa, se meni tosi jäykästi. Niimpä kehotin teidän tehdä voltti keskimmäisen kaaren kohdalle. Vähitellen Hope vetristyi ja laukkasi oikein hienosti myös vastalaukat. Sulkutaivutuksessa Hope oli hieman haluton ja ei tahtonut oikein poikittaa kunnolla. Kun kuitenkin sait sen tottelemaan ne sujuivat käynnissä oikein mallikkaasti. Niimpä kehotin teitä tekemään sulkutaivutuksen ravissa. Sekin sujui oikein hyvin alkutahmeuden jälkeen. Seuraavaksi siirryimme viimeiseen tehtävään, jossa teitte avotaivutuksen pitkällä sivulla ja siirryitte ennen kulmaa käyntiin. Lyhyen sivun keskellä teitte takaosan käännöksen ja suunnan vaihduttua nostitte laukan. Laukkasitte pitkän sivun loppuun ja siirryitte taas raviin ja teitte seuraavalla pitkällä sivulla avotaivutusta.Tämä tehtävä sujui oikein hyvin, avotaivutukset olivat selvästi enemmän Hopen juttu kuin sulkutaivutukset. Takaosan käännöksetkin se meni oikein hienosti. Annoin teidän loppuverrytellä vapaasti.
Valmennus meni oikein hienosti, suosittelen työskentelemään enemmän ympyrällä, jotta Hope ei olisi noin jäykkä.

Lähettäjä: Diamonte (eo) 
Päivämäärä:   2.11.09 10:18:26

Tässä Kallelle estevalkka :D Teen tuon viimeisen mahdollisimman pian :)

"Kentälle asteli joustavin askelin kaunispiirteinen arabialainen. Se näytti sopivan nöyrältä mutta silti reippaalta suorittaen alkuveryttelyn mallikkaasti. Teillä ei esiintynyt lähes minkäänlaisia ongelmia kouluosiossa! Ainoastaan kantapääsi tuntuivat nousevan liian ylös, vaikkei Kalle sitä noteeranutkaan pahemmin. Se laukannostoissa painoi ohjille hetken, mutta palasi aina takaisin kuolaimelle pyöreänä. Laitoin maahan yksinkertaisen kavalettiesteen, joka oli pääty-ympyrällä. Kalle hyppäsi esteen puolikkaan loistavasti, joten lisäsin kaarevalle uralle neljää hieman korkeampaa puomihökellystä. Käänsit kenties rataa liiaksi ulospäin, ja suoristit hevosta väärässä kohtaa, sillä Kalle ei ollut kovinkaan hyvä tässä kohtaa. Uudestaan nyt täsmällisemmällä hypyllä ja kaarevalla uralla! Tämä tehtävä selvästi soti ajatusmaailmaasi vastaan, sillä edelleen suoristit Kallen aina liian pitkäksi aikaa. Jätin tämän hetkeksi tähän ja valoin molempien itsetuntoa helpoilla lähestymisillä sekä selvillä, aina vain korkeammilla esteillä. Kalle hyppäsi jokaisen esteen yli ilmavasti sekä naurettavan helposti, joten lisäsin vaikeutta laittamalla teille kaarevia uria. Koska väli oli aluksi vain puolikkaan ympyrän muotoinen, sekä hyvinkin looginen, ei teillä tällä kertaa ilmennyt pahempia ongelmia. Kerran tosin teit liian suoran lähestymisen joka johti puomin tippumiseen, mutta tätä lukuunottamatta teillä meni mahtavasti yksittäiset. Aloin koota näistä äskeisistä esteistä rataa, ja lisäsin lopuksi jokeriesteen nimeltään kaarevalta uralta hyppy innarina. Melkoisen vaativaa siis! Lähdit radalle hieman epävarmana, ja aivan, Kalle kieltäytyi heti ensimmäiselle! Sitä jouduttiin hetken aikaa rauhoittelemaan, sillä ori ei ollut ollenkaan oma rauhallinen itsensä. Muista itse olla se järkevämpi siellä, ja pidä hermot kurissa! Seuraavalla kerralla olit tarpeeksi päättäväinen onnistuaksesi. Kaikki sujuikin mallikkaasti viimeiselle esteelle asti, kaarevalla uralla olevalle innarille asti. Silloin menetit hevosesi hallinnan ja Kalle pääsi hyppäämän huonon hypyn pudottaen puomin. Kuin kirsikkana kakun päälle tipahdit mahtavasti tömähtäen maahan. Uudestaan selkään, sama väli ja nyt kunnolla! Olit hermostunut, mutta neuvoin silti pitämään oikean tahdin ja lopettamaan jatkuvan pidättelyn. Annoit Kallen itse valita välin, suoristit vain lyhyen matkan ajan ja olit täydellisesti mukana. Loistavaa! Teidän harjoittelussanne oli parannettavaa, mutta myös paljon hyvää. Kaikki virheet teit lähinnä itse, joten muistathan siis harjoitella kotona kaarevia uria ja oikeita askelvälejä."

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   2.11.09 18:34:08

Diamonte : Kiitoksia, mäkin kirjoittelen sun loput tässä kun ehdin :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   6.11.09 20:17:15

Jono:
Emmmaa - 5 sijoitusta saatu, jatkan kisaamista / valmennukset ok
Diamonte - 2/3 valmennusta tehty / 2/3 valmennusta saatu
Vernolia - 23/40 kisaa kisaamatta, jatkan kisaamista / 1/4 valmennusta saatu

Willa : Ottaisitko muhun yhteyttä vaikka maililla?
Emmmaa : Olen saanut nyt vain nuo 5 sijoitusta, joten jatkan kisaamista nyt ainakin tämän kuun puoleen väliin.
Diamonte : Teen sen viimeisenkin valmennuksen vielä valmiiksi ja lähettelen ne sitten yhtäaikaa, ok?
Vernolia : Jatkan kisaamista :)

En tarvitse enää enempää valmentajia, sillä näillä on nyt tarpeeksi valmennuksia, kunhan nämä loputkin nyt saan :)

LähettäjäDiamonte 
Päivämäärä:   9.11.09 10:11:44

Safir / Viimeinen, meinasi topa hukkua mutta löysin onneksi :D Amille estevalkka!

"Jälleen kerran sirokorvainen söpöliini käveli joustavin askelin kentälle. Se näytti silti hieman nyrpeältä ainakin liikkuessaan. Liikkeisiin tämä naamakerroin heijastui jäykkyytenä, joten aloimme heti etsimään vikaa. Istuit kenties aavustuksen liian takana, ja oisit voinut myödätä ohjallakin enemmän. Älä vastusta liikettä! Pian Ami olikin vähän postitiivisemman näköinen, joten seuraavaksi jatkettiin esteille. Orin ilme muuttui silmissä! Se laukkasi korvat hörössä pienelle pystylle jonka olin kasannut teille. Verkkaesteillä ei ilmaantunut minkäänlaista ongelmaa, pysyit hyvin mukana ja meni näytti muutenkin ammattimaiselta. Muista vain ettet jätä pidätteitä päälle, vaan muistat myös antaa ohjaa. Kasasin lävistäjälle innarina kaksi okseria, melkoisen vaativaa siis. Ami alkoi kuumumaan toden teolla, ja sen häntä piiskasi kiukkuisesti kun hän ei päässyt laukkomaan täysillä. Pidin päättäväisesti ohjat, mutta ensimmäisellä okserilla ratastit hevosen liian juureen. Tämän vuoksi Ami ponkaisi suoraan ilmaan, ja jalustimesi alkoivat lentelemään. Seuraavalle esteelle tulit täysin tasapainottomana, joten ratsu rymisteli esteen läpi puoliksi hypäten. Katsoin vain kauhulla kuinka hevonen veti jumalattoman kokoisia pukkeja, ja kuinka lensit kuin leppäkeihäs vesihautaan. Takaisin selkään pääsit melkoisen hitaasti, mutta käskin ratsastaa sarjan heti uudestaan, ja nyt paremmilla väleillä! Ami meinasi jyrätä pidätteitä vastaan, mutta silti sait sen pidettyä aisoissa. Tällä kertaa sarja meni juuri kohdalleen, eikä ongelmia esiintynyt ollenkaan! Laitoin teille lisää yksittäisiä esteitä, jotka sujuivat kaikki mallikaasti. Ainoastaan vesihauta herätti inhoa molemmissa, sille kun tuli siisti liukupysähdys. Uudestaan, parempi rytmi, päättäväisyys, katse! Ajoit Amia eteenpäin ihan apinanraivollakin, ja johan se hyppäsi! Käskin hypätä vielä pari vaativampaa estettä, trippeliä, jotka kaikki onnistuivat hyvin, nyt istuntasi hipoi täydellisyyttä. Otit raville ja annoit ratsusi venyttää kaulaansa. Tunti meni keskimäärin hyvin, kunhan muistat vain olla itse tarpeeksi päättäväinen ja tasapainoinen orin säheltäessä!"

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.11.09 10:24:55

Diamonte : Kiitoksia, tässä Skittan loput valkat :)

Skittan 2. valmennus

Saavuin maneesille myöhässä, joten olitte jo lämmitelleet hyvän tovin. Aloitimme valmennuksen menemällä noin 80 cm korkeaa in-and-out-sarjaa. Eli rakensin kaksiosaisen sarjan, jossa väliin ei mahdu ainuttakaan laukka-askelta, vaan heti laskeutumisen jälkeen hypätään jo sarjan seuraava osa. Skitta lähestyi ensimmäistä osaa hyvin ja hyppäsikin sen oikein hienosti. Tosin esteen päällä sillä oli hölmistynyt ilme, kun se huomasi, että välin ei mahdu ainuttakaan askelta. Se teki valtavan loikan toisen osan yli ja koska sinä et ollut varautunut siihen, lensit kaulalle. Skitta veti viel pukit perään, mutta jollain konstilla onnistuit pysymään selässä. Kehotin teitä tulemaan uudestaan ja neuvoin valmistelemaan hyppyä hieman paremmin. Nyt tulittekin lähes täydellisen hypyn. Ja jälleen Skitta näytti oman mielipiteensä tekemällä korkeat pukit. Seuraavaksi siirryimme radan hyppäämiseen. Rakensin teille radan, jossa oli eri korkuisia esteitä, 100-150 cm korkeita. Ensimmäinen este oli portti, jonka jälkeen tuli pysty. Sen jälkeen käännyttiin muurille, josta tuli melko tiukka käännös vesiesteelle, josta kaarrettiin okserille. Sen jälkeen vielä loiva käännös sarjalle. Skitta hyppäsi radan kertaalleen takapää joka toisella askeleella ilmassa. Tosin viimeisellä esteellä, eli sarjan b-osalla, se laittoi yhtäkkiä täysin varoittamatta jarrut pohjaan. Lensit kaulalle, sitten Skitta hyppäsikin ja veti pukit perään. Siinä sinä sitten roikuit kaulalla ja Skitta ravasi rauhallisesti maneesin reunalle, jossa se laski pään alas ja sinä liu'uit maahan. Purskahdin nauruun, sillä se näytti aika hullun kuriselta. Ensin sinä näytit suuttuvan, mutta pian nauroit mukana. Nousit takaisin selkään ja aloititte radan uudestaan. Skitta yritti kieltäytyä muutamalla esteellä, mutta olit varautunut ja onnistuit kannustamaan sen kaikkien esteiden yli. Puomit vain kolisivat ja putoilivat aika lailla, mutta korjasin kaikki esteet ja kehotin teitä vielä hyppäämään. Skitta hyppäsi oikein kiltisti, pukitellen tottakai. Meiltä loppui aika, joten annoin teidän loppuverrytellä vapaasti.
Vinkkejä ei oikeastaan pahemmin ole, paitsi että noita in-and-out-sarjoja voisitte treenailla. :)

Skittan 3. valmennus

Olitte jo lämmitelleet hyvin kun saavuin maneesille. Aloitimme valmennuksen jumppasarjalla, eli laitoin maahan maapuomin, mittasin 2, 5 m väliä ja sitten pystytin ristikon, 5,5 m jälkeen tuli pysty ja 6,5 m jälkeen okseri. Ideana oli tulla ravissa puomin ja ristikon yli ja nostaa vasta ristikon jälkeen laukka. Ristikko oli noin 50 cm, pysty 100 cm ja okseri 130 cm. Suoriuduitte tehtävästä hyvin muutaman kerran jälkeen, ensimmäisellä kerralla Skitta teeskenteli pelkäävänsä puomia ja kun lähestyitte sitä, se hyppäsi sivuloikan ja lähti pukitellen karkuun. Sait sen nopeasti hallintaasi ja toit sen uudestaan puomille. Skitta loikkasi kamalalla loikalla puomin yli, mutta koska hyppy oli niin iso, se ei pystynyt hyppäämään ristikon yli, vaan kieltäytyi. Sitten se taas lähti pukitellen maneesin toiseen päähän. Näytit vähitellen hermostuvan, mutta rauhoittelin sinua ja neuvoin ajamaan enemmän eteen. Nyt pääsittekin koko sarjan loppuun asti, tosin Skitta meni koko sarjan laukassa. Kehotin teitä menemään vielä kerran ja nyt saitkin Skittan pysymään ravissa, mutta te kummatkin olitte hieman hätäisiä. Kehotin teitä tulemaan vielä kerran ja nyt onnistuittekin loistavasti. Seuraavaksi tein teille radan, jossa oli 120-160 cm esteitä. Ensimmäisenä oli kolmoissarja, jonka jälkeen tuli okseri ja tiukka käänös trippelille. Sitten tuli portti ja lankkueste ja vielä tiukka käännös vesiesteelle. Skitta pelleili koko radan; kolmoissarjalla se kieltäytyi ensin kolme kertaa, neljännellä kerralla se kiisi täyttä vahtia esteiden läpi. Kun sain esteet korjattua tulitte vielä kerran ja tällä kertaa onnistuitte tulemaan suht puhtaasti. Kehotin teitä jatkamaan rataa. Okserinkin hyppäsitte suht hyvin, mutta tirppelillä Skitta laittoi jarrut pohjaan ja juoksi pukitellen maneesin toiseen päähän. Kehotin teitä tulemaan uudestaan nyt Skitta hyppäsi mahtavalla kenguruhypyllä yli. Hyväksyin sen ja kehotin taas jatkamaan rataa. Portti ja lankkueste meni nyt vähän miten kuten mutta kehotin teitä jatkamaan vesiesteelle. Skitta lähestyi estettä korvat pystyssä ja näytti hyppäävän oikein mielellään, mutta yhtäkkiä se teki sivuloikan ja lähti pukitellen karkuun. Lensit satulan eteen ja jäit roikkumaan Skittan kaulalle. Skitta yritti pyristellä sinua pois, muttei onnistunut. Sinä roikuit kuin apina etkä suostunut päästämään irti. Vähitellen Skitta pysähtyi ja hyppäsit alas. Sitten kiipesit selkään ja jatkoit niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Hyppäsitte vesiesteen vielä kerran ja sen jälkeen vielä koko radan ja nyt Skitta hyppäsi oikein hienosti ja tyylikkäästi. Annoin teidän loppuverrytellä itsenäisesti.
Valmennus ei mennyt ihan nappiin, mutta sinä pärjäsit hienosti, vaikka Skitta temppuilikin. Treenailkaa tuota jumppasarjaa hieman useammin, siitä on hyötyä teille molemmille :)

Päivitetty jono:
Emmmaa - 5 sijoitusta saatu, jatkan kisaamista / valmennukset ok
Vernolia - 40/40 kisaa kisattu, laitan kisat tähän kunhan oon saanu loput valkat / 1/4 valmennusta saatu

Päivämäärä:   11.11.09 15:28:28

Teen tämän päivän aikana kaikki valmennukset :) Anteeksi kun olet joutunut odottamaan.

Päivämäärä:   11.11.09 16:12:48

Kallen estevalmennus:

Olin rakentanut esteradan sillä välin kun olit verrytellyt. Kalle vaikutti rennolta ja kuuliaalta, joten aloimme heti töihin. Hyppäsimme ensin vain yksittäistä 70 cm korkeaa pystyä. Kalle innostui nähdessään että mennään esteelle, joten lähti aikaisin hyppyyn ja tiputti. Yrititte uudestaan puolipidätteiden kanssa ja se menikin todella hienosti. Seuraavaksi hyppäsimme kahden esteen sarjaa. Ensimmäinen este oli 80 cm korkea pysty ja toinen 90 cm korkea okseri. Sarja meni hienosti ja tulitte vielä uudestaan. Sekin meni hyvin. Kalle todenteolla innostui ja pukitteli mahdottomasti. Kun sait Kallen "takaisin maanpinnalle" jatkoimme harjoittelemaan rataa. Ensimmäiset esteet menivät hienosti ja Kallen kevyet, ilmavat hypyt oli hienoa katsottavaa. Kun hyppäsitte sarjan viimmeistä okseria, ei Kalle saanut jalkojaan sovitetuksi ja kielsi. Tulitte uudestaan ja loppurata menikin hyvin. Koska tunti oli sujunut hyvin, emme harjoitellut pidempään. Lähditte maastoon loppukäynteihin, niin että sain esteet pois kentältä.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.