Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Voisitko valmentaa minua? Palkalla tietty! 4

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   16.12.09 10:23:47

Forever Arabians tammat tarvitsisivat nyt vuorostaan valmennuksia. Tavoitteenani olisi nyt saada valmennukset ainakin:
Eme - 3 este ja 3 koulu valmennusta
Aríella - 2 este ja 3 koulu valmennusta
Ruby - 4 este ja 4 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Luna 2 este ja 4 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

Palkaksi voin antaa:
-Luonteita (2 valkkaa/1 luonne)
-Sukuselvityksiä (2 valkkaa kahdesta polvesta, 3 valkkaa kolmesta)
-Valmennuksia (1 valkka/1 valkasta)
-Kuvia (sovitaan)
-Kisoja (1 valmennus/10 kisaa)
-Sijoituksia (1 valmennus/3 sijoitusta)
-Muuta, ehdota (en osaa koodata)

Luonne ja sukuselvitys näyttönä toimii Midi, valmennusnäyttöjä löydät Edellisestä topasta

Ja nyt valmentamaan!

Jono:
Willa - Kisojen muotoonlaitto saamatta // Kuvat ok
Veno - 0/6 valmennusta // Kuvat ok
Jette - 0/1 valmennusta // Valmennus tehty, saat kun saan Hopsun valkan
cirith - 0/2 valmennusta // 2/2 tehty, saat kun saan Lunan valkat
Maikku - 4/? valmennusta saatu // 4 valmennusta tehty ja maksettu
aino - 5/5 valmennusta saatu // 0/75 kisaa (tammikuussa)
aino - 0/9 valmennusta saatu // 0/68 kisaa (tammikuussa)

Re: Voisitko valmentaa minua? Palkalla tietty! 4

Lähettäjä: Liz W. 
Päivämäärä:   16.12.09 11:40:48

Heippa,
onko näiden ponien kuvista joku vapaana:
http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+093.JPG
http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+162.JPG
http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+181.JPG
http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+264.JPG

Päivämäärä:   16.12.09 11:41:33

http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+247.JPG
Tuo vielä, hieno ori. :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   16.12.09 17:14:11

Liz W. : Kaikki muut ovat vapaana, paitsi tuo kolmas. Haluatko jonkun vai kaikki???

isla. : Selvä, kisailen nuo sitten tammikuussa, kun VRL palailee tauolta :) Sä voit kuitenkin kirjoitella noi valmenukset jo valmiiksi :D

Jono:
Isla. - 0/6 valmennusta saatu // 0/18 sijoitusta (tammikuussa)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   16.12.09 19:22:55

Up 1.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   18.12.09 09:21:13

Isla. : Kiitoksia tosi paljon! Kisailen nuo kisat sitten tammikuussa :)

Jono:
Isla. - 6/6 valmennusta saatu // 0/18 sijoitusta (tammikuussa)

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   18.12.09 13:54:40

Up 2.

Päivämäärä:   18.12.09 15:23:00

Jos mahdollista, ottaisin tuon toisen ja neljännen kuvan? :) Kenelle kirjoitan noista kahdesta kuvasta ja kuinka paljon?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   18.12.09 17:04:38

Liz W. : Jep, ota vain. Jos kirjoittaisit kolme valmennusta, vaikka emelle?

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

Lisää valmentajia!

Päivämäärä:   18.12.09 18:36:07

Safir, sopii.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   18.12.09 19:06:50

Liz W. : Hyvä hyvä, odottelen valkkoja :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   18.12.09 22:24:58

Up 3.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   19.12.09 09:47:22

Up 4.

Päivämäärä:   19.12.09 11:55:39

Kelpaavatko nämä:

Valmennukset Emelle
10.12.2009 - Peruskuntotreeniä
Meillä oli oikein valmennusviikko menossa Emen kanssa. Olin sopinut omistajan Safirin kanssa tulevani kolmena eri ajankohtana valmentamaan, sillä Eme tarvitsi pohjakuntoa.

Päätimme ensimmäisenä päivänä aloittaa peruskunnon kohottamisen intervalliharjoituksilla läheisellä pellolla. Pyysin ratsastajaa ensin ratsastamaan kierroksen (noin 450 metriä) käynnissä, jonka jälkeen mittasimme pulssin. Sitten ravissa, ja laukassa samat hommat. Tulokset merkittiin ylös, jotta niitä pystyy vertaamaan tulevaisuudessa onko tapahtunut kehitystä.

Sitten aloitimme kokeilemaan, mitä seurasi, kun kierros pellon ympäri mentiin jakamalla pelto neljään osaan: Ensimmäinen osa mentiin käynnissä, toinen osa ravissa, kolmas laukassa ja neljäs taas käynnissä ja sen jälkeen mitattiin pulssi.

Tämä tehtiin kolme kertaa, jotta saatiin kolme eri sykettä merkittyä ylös ja laskettua niiden keskiarvo. Tässä vaiheessa Eme alkoi kuumua, sillä kuumaa hevosta varsinkin siirtymiset tuppaavat kuumuttamaan lisää. Päätimme nollata tilanteen niin, että ratsastaja tuli alas selästä ja kävelytti hetken. Tamma viskoi päätään, pöristeli ja steppaili hetken, mutta ajatteli sitten treenin jo loppuneen, joten rentoutui. Silloin ratsastaja nousi takaisin selkään ja jatkoimme treeniä.

Nyt oli vuorossa rankin osuus, eli yhdistimme kierrokset. Ensimmäinen kierros mentiin käynnissä, seuraava ravissa, seuraava laukassa ja sitten jakamalla pelto neljään osaan. Tämä tehdään tällä kerralla vain kerran, sillä treeni on ollut jo melko rankka ja näitä harjoituksia pystyy tekemään silloinkin, kun minä olen paikalla. Syke nousi hevosella melko hurjiin lukemiin, sillä tamma kuumui varsinkin laukkaosuuden jälkeen niin, että heitti pukkia melkein joka askeleella. Ratsastaja pysyi kuitenkin hienosti selässä hurjassa rodeossa, joten käskin vain pyytämään hevoselta lisää vauhtia jottei se saa heitettyä pukkeja.

Pyysin ratsukkoa tekemään samanlaisia harjoituksia seuraavan viikon ajan, ja tulisin taas seuraavalla viikolla mittailemaan pulsseja ja antamaan vinkkejä.

18.12.2009 - Peruskuntotreeniä II
Ensimmäisenä kyselin Safirilta, oliko tammassa tapahtunut muutosta mihinkään suuntaan. Safir vastasi, että tamma on ainakin rauhoittunut jonkin verran intervalliharjoitusten myötä, joten niistä on ollut myös hieman hyötyä. Aloitimme treenit samalla tavalla kuin viimeksi, pala palalta kokeilemaan tamman kuntoa.

Safir kertoi, että ruokintaa oli hieman muutettu, sillä Eme oli tuntunut hieman väsyneeltä viime aikoina. Ruokaan oli lisätty hieman valkuaista ja elektrolyyttejä, jotta hevonen palautuisi nopeammin. Jaloissa oli ilmennyt jonkin verran lämpöä ja takajaloissa turvotusta, joten pyysin ratsukkoa ensin lämmittelemään todella hyvin. Tamma oli hieman jäykkä, ja osittain jopa haluton, joka on merkki väsymyksestä.

Tällä kertaa olikin hyvin erilainen valmennus kuin viimeksi, vaikka suunnittelimme siitä samanlaista. Meidän oli pakko helpottaa tehtäviä, sillä mennyt viikko oli selvästi ollut liian rankka hevoselle. Päätimme, että puolitamme pellon jossa treenasimme, mutta jatkaisimme muuten samaan tahtiin.

Ensimmäinen kierros meni hyvin, ja syke oli aikalailla lepotason korkeudella. Raviosuuden jälkeen syke nousi, mutta laskin viime kertaisten tulosten perusteella, että hevosen peruskunto oli oikeastaan ihan sama kuin ennenkin, joten harjoituksia oli jatkettava pikku hiljaa pidentämällä matkaa.

Laukkaosuuden jälkeen tamma alkoi taas kuumua normaaliin tapaan, heitti laukassa pari muhkeaa pukkia eikä meinannut malttaa kävellä enää laukan jälkeen, joten oli pakko tehdä taas tilanteen nollaus, jotta syke saatiin mitattua oikein.

Yhdistetyn osuuden jälkeen Emessä oli edelleen virtaa vaikka muille jakaa, joten katsoin parhaaksi, että lopettaisimme tällä kertaa tähän, jotta tammalle jää hyvä mieli. Ratsastaja sanoi, että tamma oli selvästi nyt kuitenkin yhteistyöhaluisempi kuin aiemmin, pukkia ei tullut jatkuvalla syötöllä ja tamma tuntui pursuavan energiaa treenin jälkeenkin.

19.12.2009 - Fysioterapia
Tänään Safir saapui Emen kanssa minun tilalleni, jotta voin antaa fysioterapiaa Emelle. Se oli ollut eilen melko jumissa, joten päätimme, että tänään olisi hyvä päivä kokonaisvaltaiselle hieronnalle ja venyttelylle. Eme saisi jäädä yöksi ponieni kanssa minun tallilleni, jottei sen hieronnan jälkeen tarvitsisi enää jännittää kuljetusta.

Aluksi mittasimme tammalta lämmön. Se oli normaali, joten aloitimme harjoittelun minun hevosille suunnitellussa uima-altaassa. Vesi oli mukavan lämmintä, ja Eme suorastaan nautti, kun sai polskia matalassa päässä ensin rauhassa. Se pärskytti vettä, kävi välillä makuulleenkin veteen, nousi ylös ja polski lisää.

Sitten aloitimme treenin, uitimme tammaa puoli kierrosta eli parin minuutin verran. Se lämpeni hyvin siinä ajassa. Mittasimme tammalta sykkeen, joka oli hieman kohonnut. Annoin sen jäähdytellä hetken loimien alla karsinassa, jonka jälkeen aloitimme hieronnan. Minulla oli erityinen hevosille suunniteltu hierontalaite, jolla aloitin ensin hieromaan pienimmällä teholla lämmittääkseni hevosen lihakset. Eme nautti hieronnasta. Sitten suurensin tehon ja aloitin hieronnan kunnolla. Nopeasti Eme rentoutui, sen korvat alkoivat lepsuttamaan ja silmät painuivat kiinni, pää roikkui. Hieroin koko hevosen päästä varpaisiin, ja kehoitin huomenissa kävelyttämään tammaa, jotta kuona-aineet pääsevät lihaksista kunnolla liikkeelle.

Hieronnan jälkeen venyttelin Emen kunnolla, tein sille leivän avulla myös kaulan ja selän venytykset. Helposti se yletti nappaamaan leivänpalan ristiselkänsä päältä.

Koko komeuden jälkeen pääsi Eme pieneksi hetkeksi hevossaunaan, jota se aluksi jännitti, mutta rentoutui lämpimässä nopeasti. Saunan jälkeen Eme vielä pestiin, ja vietiin karsinaan loimet päällä lepäilemään ja jäähtymään. Jalkoihin käärittiin lämpöpintelit, jotta jalkojenkin verenkierto elpyisi.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   19.12.09 20:28:27

Liz W. : Ajattelin kyllä ihan perus este- tai kouluvalmennuksia, mutta kyllä nämäkin kelpaavat :) Laita kuvien copyiksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi

Päivämäärä:   19.12.09 20:40:09

Safir, oi ei. :O Minä vain katsoin että jaa tammalla on matkaratsastus painotuksena ja ajattelin, että hauskaa välillä tehdä erilaisia valmennuksia. :| Teenkö uudet?

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   19.12.09 21:08:59

Kenelle tahtoisit valmennuksia eniten? Luonnetta tarvitsisin kipeästi Mindille. Ainakin nuo kaksi valmennusta kirjoittelisin. :) Mikäli inspistä vielä riittää, voisin kirjoitella lisää.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   20.12.09 10:10:07

Liz W. : Ei se mitään, ei tarvitse kirjoittaa uusia, nämäkin kelpaavat :)

Rähinä : Tarvitsen kaikille valmennuksia yhtä paljon :) Voit siis valita itse kenelle kirjoitat, mä alan tässä heti kirjoittelemaan tota luonnetta ;)

Valmennuksia siis tarvitsee vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   20.12.09 17:53:45

Hienoa :) Alankin tässä kirjoittelemaan Emelle estevalkkaa. :) Toista en ole vielä päättänyt :D

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   20.12.09 18:14:17

Estevalmennus Emerald Apple
Ratsastin pitkin ohjin ympäri maneesia ja tutkimme kaikki pelottavat nurkat ja lämmittelimme alkujäykkyyden pois. Eme oli pirteällä päällä, mutta kuunteli pohje- ja ohjasavut hienosti. Olin valmiiksi rakentanut yksittäisesteen oikean suoran sisäuralle joka oli 80cm ja vasemmalle sisäuralle kolmen esteen radan joka sisälsi 80cm pystyn, 100cm okserin ja 100cm pystyn. Tänään emme treenaa korkeutta, vaan taktiikkaa. Safir oli etukäteen kertonut Emen tavasta rynniä vähän liiankin innokkaasti esteelle joten harjoittelemme tänään rauhallista lähestymistä. Ratsastin kootussa käynnissä kiemurauraa, voltteja ja taivutuksia. Eme keskittyi hyvin ja totteli hyvin pienistä avuista. Nostin ravin pääty-ympyrälle jolla pukkien pitäisi olla vähän hankalempia. Joitain pieniä pukkiyrityksiä ilmeni, mutta ei sen enempää, sain siis olla ylpeä valmennettavastani. Ravasin vielä muutaman kerran esteiden vierestä jotta tamma ei varmasti ainakaan pelkäisi esteitä. Nostin pääty-ympyrällä laukan ja ohjasin yksittäisesteelle. Tein monta puolipidätettä ennen estettä ja este ylittyikin hyvin hallitusti, ilman rynnimistä. Eme innostui oikein olan takaa ja sai vauhtia kavioihinsa, joten päädyttiin taas pääty-ympyrälle. Kun tempo oli taas se mitä halusin, ohjasin uudelleen yksittäisesteelle. Puolipidätteillä Eme hyppäsi niinkuin pitikin. Tällä kertaa tamma pysyi keskittyneenä. Seuraavaksi oli edessä estepolku. Esteet ylittyivät hienosti ilmavaralla, puolipidätteitä vain joka välissä. Kehuin Emeä ja annoin sen kävellä lopun ajasta.

Tämä tamma on oikein osaava ja fiksu ratsastaa, pitää vain saada aluksi keskittymään kunnolla ja muistaa joka välissä puolipidätteet, jotta se keskittyminen tosiaan pysyy siellä missä pitääkin.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   21.12.09 10:19:01

Rähinä. : Kiitos valkasta, en olekkaan vielä ehtinyt kirjoitella tuota luonnetta, mutta yritän ehtiä niin pian kuin mahdollista! :)

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   21.12.09 19:41:32

Jeps, kirjoitan sen toisen vasta kun olen saanut sen luonteen.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   26.12.09 18:06:42

Rähinä. : Selvä, sori kun on kestänyt, en ole ehtinyt kirjoittaa sitä luonnetta kun on ollut niin kiireitä... yritän ehtiä kirjoittaa sen tämän vuoden puolella :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   28.12.09 21:34:05

Rähinä. : Tässä viimein se Mindin luonne. Laita copyiksi Safir ja linkki mailiin safir@wippies.fi
Toivottavasti kelpaa :)

Yleisesti Mindi on kiltti ja lempeä. Tykkää kujeilla. Muiden hevosten seurassa osaa pitää puolensa, muttei kuitenkaan härnää muita jatkuvasti. Tarhasta antaa hyvin kiinni, laitumella saattaa yrittää leikkiä hippaa. Mutta herkkujen avulla sen saa oikein helposti kiinni. Taluttaessa seuraa kiltisti, vaikka saattaa joskus tanssahdella innostuessaan. Eläinlääkärin kanssa on utelias ja haluaisi haistella kaikki hänen tavaransa läpi ennen tutkimusta. Tottelee kuitenkin kiltisti. Kengittäessä kujeilee varastelemalla kengittäjän välineitä ja näykkäisemällä leikkisästi takamuksesta etujalkoja kengittäessä. Lastatessa saattaa aluksi teeskennellä pelkäävänsä traileria, mutta lopulta melkeinpä ryntää sisälle.

Hoitaessa Mindi on kiltti ja kujeileva. Aluksi kerjää koko ajan rapsutuksia ja on oikein suloinen. Mutta jos se ei mielestään saa tarpeeksi huomiota, se alkaa jekkuilemaan. Sen suosikkijekkuja ovat mm. harjakorin kaataminen, harjojen varastelu ja pureskelu, steppailu ja luimiminen. Yleensä sen kanssa kuitenkin tulee toimeen, sillä jos olet kärsivällinen, se tottelee. Satuloitaessa se pullistelee ja esittää viatonta. Suitsiessa puree hampaat kiinni, mutta kun painat sormella hammaslomaan, se ottaa kuolaimet kiltisti. Suojia laitettaessa yrittää steppailla, mutta tottelee kun sitä komentaa.

Ratsastaessa Mindi on pirteä, mutta itsepäinen. Kulkee käyntiä oikein kiltisti, saattaa jäädä jumittamaan portille. Ravissa saattaa olla hieman vaikea hallita, sillä aluksi se puree kuolaimeen ja lähtee täyttä ravia portille. Kun kuitenkin päättäväisesti ohjaat sen voltille ja ajat eteen pohkeilla, se alkaa totella ja kulkee raviakin oikein mallikkaasti. Laukassa saattaa pukitella aluksi, mutta päättäväisellä eteenajolla tottelee hienosti. Koulua Mindi menee oikein hienosti jos malttaa keskittyä. Jos taas ei, se alkaa temppuilemaan jumittamalla ja pukittelemalla. Eteenajolla se kuitenkin taas tottelee. Esteillä saattaa innostua vähän liiankin, mutta jos ratsastajalla on jarrut hallussa, se hyppää hienosti ja on oikein taitava. Maastossa on oikein rauhallinen ja luotettava, se ei koskaan lähde viemään. Saattaa innostua jos laukkaatte isossa porukassa, mutta ei lähde käsistä. Kisoissa saattaa hermoilla väenpaljoudessa, mutta radalla tottelee oikein hienosti ja tekee aina parhaansa. Ajaessa on oikein innokas ja pirteä. Saattaa joskus kotiinpäin tultaessa innostua niin kovasti, että lähtee viemään. Kotoa poispäin menee kuitenkin oikein nätisti.

Valmennuksia tarvitsee vielä:
Eme - 2 este ja 3 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

Joten lisää valmentajia tarvitaan!

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   29.12.09 11:31:17

Up 5.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   29.12.09 12:54:06

http://safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+141.JPG Mennyt jo tuo ja se toinen kuva samasta ponista?

Nuita kuvia vastaan voin kirjoittaa tarvittavat valkat. Ponia ei vielä ole, jolle kuvat tulisi, mutta suvullista haetaan kokoajan.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   29.12.09 17:49:18

No nyt on jo ponikin kuville.

Lähettäjä: Hapero 
Päivämäärä:   29.12.09 17:51:14

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=676368&t=676368

LähettäjäWilla 
Päivämäärä:   29.12.09 17:52:18

Ääh, mulla on varmaan joku ongelma. Ku nyt ei pääse tohon kalenteriin eikä mitään, ni jos mä vaiks koklaisin kirjottaa sulle ne valkat?

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   29.12.09 18:20:26

Up

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   29.12.09 23:08:53

Kiitoksia kovasti, luonne kelpaa mainiosti. Kirjoitan sen toisen valmennuksen vielä, niin ollaan sujut :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   30.12.09 12:40:55

Jenna : Jep, vapaana on, jos kirjoitat yhden pitkän valmennuksen, niin ollaan sujut? :)

Willa : No, koita kirjoittaa. Jos kirjoitat yhden vähän normaalia pidemmän, niin kuvat on sun :)

Rähinä. : Jeps, oottelen :)

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 5 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

Jono:
Willa - 0/1 pitkää valmennusta // Kuvat ok
Jenna - 0/1 pitää valmennusta // Kuvat ok
Rähinä. - 1/2 valmennusta // luonne maksettu

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   30.12.09 13:08:45

Jees söör. Ketä valmennan? Mielummin valmentaisin esteillä..

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   30.12.09 22:09:29

Jenna : Voit itse päättää ketä valmennat, kaikkihan nuo tarvitsevat sekä este- että kouluvalmennuksia :)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   30.12.09 23:44:52

No jos vaikka Gabille kirjustan tässä lähipäivinä. :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   31.12.09 09:38:24

Jenna : Jeps, odottelen :)

LähettäjäWilla 
Päivämäärä:   31.12.09 11:37:14

No tässä olisi:

Ehdin vihdoinkin pitää Safirille ja jollekin hänen evoselleen valmennuksen. Ratsuksi olimme valinneet Ariéllan ja lajiksi koulun. Pyysin Safiria ensin lämmittämään Ariéllan jokaisessa askellajissa, ennen kuin alkaisimme töihin. Ariélla niskotteli aluksi vähän eikä oikein suostunut asettumaan muotoon. Kunnon lämmittelyn jälkeen se alkoi kuitenkin kulkea nätisti peräänannossa, kaula pyöreänä. Pyysin heitä aloittamaan kokoamalla käyntiä ja ottamaan avo- ja sulkutaivutuksia käynnissä. Safir antoi pieniä, mutta selviä apuja, ja Ariélla kokosi hyvin ja taipui oikein. Hetken harjoittelun jälkeen pyysin heitä siirtymään raviin ja ottamaan lisättyä ravia pitkillä sivuilla ja kokoamaan lyhyillä sivuilla. Pyysin heitä ottamaan saman myös toiseen suuntaan ja ottamaan joka toisella lyhyellä sivulla sulku- ja joka toisella avotaivutusta. Ariélla taipui hyvin eikä pistänyt vastaan. Kun tätä harjoitusta oli menty tarpeeksi kauan, pyysin heitä tekemään vielä muutaman takaosakäännöksen, ennen kuin antaisin heidän levähtää. Safir teki työtä käskettyä ja pyysi tammaa kääntymään. Sen se teki vaivattomasti ja annoin heidän levähtää.
Lepotauon jälkeen aloitimme peruutuksesta laukkaan siirtymisellä. Ariélla ei heti suoraan peruutuksesta nostanut laukkaa ensimmäisillä kerroilla, vaan otti muutaman käynti askeleen väliin. Muutaman epäonnistumisen jälkeen tamma nosti suoraa laukan. Parin hyvän noston jälkeen pyysin heitä ottamaan vastalaukkaa pienissä pätkissä. Ne sujuivat vaivatta ja kokeilimme vielä puolipiruettia. Se oli hieman epävakaa, mutta seuraavalla kerralla onnistui todella hyvin.
Safirin piti antaa koko tuntina vain pieniä apuja ja Ariélla totteli niitä hyvin.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   31.12.09 11:48:02

Tässäpä olisi tämä valmennus.

Estevalmennus(jumppasarjat), valmentaja: Jenna(+vhevoset@luukku.com)

Tulitte Gabin kanssa maneesiin ja Gabi vaikutti rennolta ja yhteistyöhalukkaalta kaverilta. Annoin teidän lämmitellä itsenäisesti, sillä aikaa kun rakensin muutamia esteitä. Sivusilmällä kuitenkin seurasin teidän työskentelyänne ja se vaikutti ihan lupaavalta. Muutamissa volteissa jouduin huomauttamaan vahvemmasta sisäpohkeesta, sillä Gabin takapää tuli hieman etujalkojen uraa sisempänä. Ravi oli irtonaista ja Gabi kantoi itsensä ylväästi. Laukassa tamma oli ensin melko raskas, mutta muutamien irrottavien liikkeiden jälkeen alkoi laukkakin olla eteenpäin pyrkivää.

Kun tamma oli lämmitelty, saitte hypätä 70cm pystyn muutamaan kertaan ja se sujui hyvin. Gabi hyppäsi hyvin, mutta vauhtia teillä oli jokseenkin liikaa. Neuvoin käyttämään enemmän istuntaa jarruttaman tamma puolipidätteiden lisäksi. Toinen kerta sujui paremmin.

Kokosin esteet B-M suoralle, sillä tein teille 5 esteen jumppasarjan. 50cm ristikko-askel-70cm pysty-askel-90cm muuri-askel-100cm pysty. Ensimmäinen kertanne sujui hieman haparoiden, mutta toisella kerralla jo varsin mallikkaasti. Gabi käytti selkänsä hyvin ja pysyit hypyissä hyvin mukana. Vielä muutaman kerran jälkeen korotin esteet 10cm, joten uudet estekorkeudet olivat: 60cm, 80cm, 100cm ja 110cm. Lisäksi vastakkaisella pitkällä sivulla olevan pystyn korotin 120cm korkeaksi. Annoin teille ohjeet radan suorittamiseen: Ensin jumppa sarja, C-päädyssä voltti ja sitten 120cm pysty. Lähditte Gabin kanssa hyvin liikkeelle ja jumppis sujui hyvin. Sen jälkeen annoit Gabin vauhdin kiihtyä liiaksi ja voltista tuli hieman epämääräinen. Viimeiselle esteelle tulitte liian lujaa ja ajauduitte liian lähelle estettä; Seuraksena ylin puomi tippui etujalkojen osuessa siihen. Laitoin teidät tekemään voltin ravissa ja päälle laukassa ja sen jälkeen vielä este. Nyt sujui hyvin, sillä maltoit pitää istunnan tiiviinä riittävän pitkälle ennen estettä.

Lopuksi saitte tehdä itsenäisen jäähdyttelyn. Gabi oli aika kuumissaan, sillä työskentelitte n. 1,5 tuntia hyvin intensiivisesti. Jäähdyttely vei pitkään, mutta lopulta Gabikin saatiin talliin.

Lähettäjä: aino 
Päivämäärä:   31.12.09 16:49:59

Mulla menee noi valmennukset ens vuoden puolelle.

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   1.1.10 16:15:06

mitä kuviin copyiksi?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   1.1.10 17:30:14

Willa ja Jenna : Kiitoksia :)

aino : Jeps, odottelen...

Jenna : Safir ja linkki mailiini v-safir@hotmail.com

Valmennuksia vielä:
Aríella - 2 este ja 2 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

Jono:
Rähinä. - 1/2 valmennusta // luonne maksettu

LähettäjäRähinä. 
Päivämäärä:   1.1.10 21:19:35

Ruby Rose ox - kouluvalmennus
Alkulämmittelyjä kävellessämme tiesin heti, että tällä tammalla on kujeet mielessään. Keräsin ohjat ja aloin pyytää peräänantoa, kun sain vastaukseksi muutaman luimistelun. Tein voltteja ja taivutuksia, ja pian tamma tottelikin ihan nätisti. Nostaessani ravin, Ruby hyppäsi ensimmäiseksi pystyyn, mutta jatkoi siitä ravilla. Minua lähinnä nauratti tamman mielenosoitus. Teimme ravissa pääty-ympyröitä, kokorataleikkaata ja voltteja. Harjoittelimme temponvaihdoksia pitkällä sivulla nopeampaa tempoa, lyhyellä sivulla hiljaisempaa tempoa. Kun tämä sujui, pysäytin tamman pitkällä sivulla, peruutin 3 askelta ja jatkoin harjoitusravia. Tamma yritti nousta pystyyn, muttei kerennyt kun annoin sille jo muuta ajateltavaa. Seuraavaksi siirryin laukkaan. Laukkasin keskiympyrällä muutaman kierroksen jotta tamman laukka tasaantuisi. Siirryin uralle ja ohjasin tamman kahdeksikolle. Kentän keskellä laukanvaihdos. Ruby keskittyi hyvin eikä ollut enää kiukkuisen oloinen. Ravasin hetken ja annoin sitten kävellä loput.

LähettäjäNoora C. 
Päivämäärä:   1.1.10 21:37:32

Voisin kirjoittaa kaikki Aríéllan valmennukset, palkaksi haluaisin luonteen ja sukuselvityksen Snelsonille.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   1.1.10 23:14:04

Rähinä. : Kiitos valkasta :)

Noora C. : Eli luonne ja kaksipolvinen sukuselvitys? Aloittelenkin luonteen tekemistä heti :)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   2.1.10 16:28:38

Up 6.

Valmennuksia vielä:
Ruby - 4 este ja 3 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

Jono:
Noora C. - 0/4 valmennusta saatu // luonne melkein tehty, sukuselvitys tekemättä

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   2.1.10 17:00:56

Noora C. : Huomasimpa juuri että olet minulle jo 4 valmennusta velkaa kun kirjoitin joskus Shadiya B:lle ja Rodney of Hoarfrost:ille luonteet, joten koskas ois mahdollista saada ne?

LähettäjäNoora C. 
Päivämäärä:   2.1.10 19:17:54

Rodneylle et kyllä ole luonnetta kirjoittanut, mutta paljon mahdollista että olenkin velkaa.. Tehdäänkö niin, että kirjoitan Aríellalle kaksi valmennusta ja sitten noi muut neljä jollekkin muulle niin ollaan tasoissa? Hyvä, että huomasit tälläsenkin :)

Taisi muuten olla, että kirjoitit sen toisen luonteen Kikalle, joka on nyt myynnissä. Kun olen jossain vaiheessa meinannut kysellä siitä olisiko se mahdollista antaa uudelle omistajalle mukaan?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   2.1.10 21:19:41

Noora C. : Jep, Kikka kuulostaa kyllä tutulta nimeltä, ehkä se sitten olikin sille :) joo voit antaa mukaan kunhan copyt pysyvät paikoillaan :D Sovitaan niin :)

Jono:
Noora C. - 0/6 valmennusta saatu // luonne tehty, sukuselvitys tekemättä

Lähettäjä: aino 
Päivämäärä:   3.1.10 13:49:28

Eme, kouluvalkka

Tunti alkoi hyvin, tamma oli tuntumalla alkukäyntien ajan ja istuit satulassa selkä suorassa ja kantapäät alhaalla, mutta ennen kaikkea ihailtavan rentona. Jatkoimme valmennusta ravissa ja Eme heittikin valtavat pukit. Laitoin teidät menemään paljon temponvaihteluita ravissa ja kun pahimmat höyryt oli ratsastettu pois, aloimme harjoittelemaan taivutuksia. Tammasi pörähteli energisenä, mutta taipui pienoiseksi yllätyksekseni erittäin hyvin! Yhteistyönne kukoisti, kunnes laukassa Eme muisti olevansa preerioiden villimustangi ja säntäsi pukkilaukkaan. Homma oli sinulla hallussa heti ja käänsit tamman voltille. Pikkuhiljaa Eme rauhoittui ja siirryitte uudelleen laukkaan. Nyt tamma menikin hyvin ja saitte tehtäväksenne mennä harjoituslaukkaa uraa pitkin, S-kirjaimen kohdalla vaihtaa raviin, ravata R-kirjaimeen asti ja nostaa harjoituslaukka. Sitten hidastaisitte laukkaa, ja L-kirjaimen kohdalla jatkaisitte jälleen harjoituslaukkaa ja tekisitte saman tehtävän uudelleen. Eme kuunteli apujasi mainiosti ja siirtymiset sujuivat hyvin. Loppuverryttelyn saitte tehdä itsenäisesti, sillä itselläni tuli kiire toisaalle, mutta sen perusteella, mitä näin, tamma on lahjakas ratsu, kunhan oppii, että vauhdin ei aina tarvitse olla niin mahdottoman kovaa. Kenties olisi myös aihetta vähentää kauran määrää aivan pikkupikkuriikkisen? (;

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   3.1.10 16:56:43

aino : Kiitoksia valkasta :)

Jono:
aino - 1/9 valmennusta saatu // 0/68 kisaa (tammikuussa)
Noora C. - 0/6 valmennusta saatu // luonne tehty, sukuselvitys tekemättä

Valmennuksia vielä:
Eme - 2 este ja 2 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   3.1.10 22:15:12

Up 7.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   4.1.10 22:52:46

Up 8.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   5.1.10 09:14:52

Up 9.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   5.1.10 18:13:59

Up 10.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   6.1.10 12:35:33

Up 11.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   7.1.10 07:33:03

Up 12.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   8.1.10 18:06:31

Up 13.

Jono:
Noora C. - 0/6 valmennusta saatu // luonne ja sukuselvitys tehty, saat kun saan valmennukset

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 3 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

LähettäjäJette 
Päivämäärä:   8.1.10 20:33:15

Hopsun kouluvalkka "hiukan" myöhässä tulisi siis tässä :D

Maneesiin pölähti kirpeästä pakkassäästä komea arabitamma Hopsu. Saitte aluksi kävellä ja kyselin hiukan hevosesi tasosta sekä muuta mahdollisesti tärkeitä seikkoja. Sitten saitte alkaa kevennellä itsenäistä alkuverkkaa ympyrällä ympärilläni. Pyysin hiukan taivuttamaan tammaa ja hakemaan sitä peräänaantoon. Teit työtä käskettyä ja Hopsu alkoikin astua paremmin alleen ja tulla muotoon heti pyynnöstäsi. Suuntaa vaihdettuamme teimme saman toisene suuntaan. Tähän kierrokseen Hopsu oli selvästi aavistuksen jäykempi, mutta uskoin että vertyisi kyllä tunnin aikana. Pyysin, että ottaisitte vähän laukkaa tässä ympyrällä. Hopsu nosti pehmeästi laukan ja laukkasi reipasta tahtia molempiin suuntiin. Alkuverkan jälkeen ohjelmassa oli vähän sulkutaivutuksia ja laukkapiruetteja. Saitte aloitella ravissa sulkutaivutuksella keskihalkaisijalta uralle. Hopsu toimi nöyrästi ja näytti hienolta. Jäykempään suuntaan ei näyttänyt aivan yhtä kauniilta, mutta tamma yritti silti parhaansa. Näiden jälkeen saitte jälleen jatkaa ympyrällä ja nostaa laukan. Halusin että teitte vähän temponvaihteluita, jotta tamma tulisi kuulolle, ennenkuin tekisimme piruetteja. Kun aloimme vääntämään piruetteja, ratsukko oli upea pari ja korjattavaa ei paljoakaan löytynyt. Vähän korjasin vain istuntaasi ja painopistettäsi, niitäkin minimaalisesti. Tähän oli hyvä lopettaa, joten käskin että keventelisit tähän loppuun Hopsun eteen-alas ja kävelisitte kunnolla. Olette hyvä pari, hienoa!

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 12:05:56

Jette : Kiitoksia, tässä sun valkka:

Olitte jo lämmitelleet kun saavuin maneesille. Aloitimme tekemällä avoja ja sulkuja ensin käynnissä ja sitten ravissa. Prince teki ne oikein hienosti, kehotin teitä vähän lisäämään tempoa, sillä Prince meni vähän laiskhkosti. Tottelit heti ja nyt avot ja sulut sujuivatkin täydellisesti. Siirryimme lisätyn ravin treenaamiseen. Menitte lävistäjän lisättyä ravia ja lyhyellä sivulla teitte pysähdyksen ja peruutuksen. Tämä sujui aika hyvin, Prince lisäsi oikein hyvin, ja vaikka aluksi pysähdys vähän venyi, niin loputa menitte oikein hyvin. Seuraavaksi aloitimme laukkatreenin. Teitte laukanvaihtoja joka neljännellä askeleella pitkällä sivulla ja lyhyellä sivulla teitte puolipiruetin. Tämä sujui hienosti, eikä minulla ollut mitään moitittavaa. Niimpä otimme lopuksi vielä pohkeenväistöä ja voltteja. Teitte ne oikein hyvin ja annoin teidän loppuverrytellä itsenäisesti.
Voisitte treenailla pysähdyksiä. Muista myös tarkkailla, että tempo pysyy sopivana.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 12:57:01

Jono:
Noora C. - 0/6 valmennusta saatu // luonne ja sukuselvitys tehty, saat kun saan valmennukset

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 2 koulu
Tiina 4 este ja 2 koulu

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.1.10 15:44:59

Montako valkkaa haluat, jos pitäisi emän puolelta(3 polvea) kirjoittaa sukuselvitys?

http://wstallions.webs.com/graf.htm Tuolle tulisi se selvitys.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 18:31:20

Jenna : Kaksi valmennusta, alan tässä kohta kirjoittelemaan :)

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.1.10 19:30:21

Tein Lunalle ja Tiinalle estevalkat.

Lunar Eclipse ox
Saavuitte maneesiin reippaasti ja selkään nousun aikana Luna yritti väistää. Pääsit kuitenkin selkään. Alkuverryttelyn aikana kävitte jonkin asteisen taistelun johtajuudesta, mutta sait Lunan kuulolle. Kokosin teille 40cm korkean pystyn lämmittely esteeksi. Luna hyppäsi esteen turhan korkealta, joten pyysin sinua tulemaan sen ravissa. Luna pani hanttiin, mutta tulitte sen ravissa. Tosin juuri ja juuri. Kolmannella yrittämällä se sujui jo kohtalaisesti.

Varsinainen harjoitus oli kolmen esteen sarja. 70cm pysty- 2askelta laukkaa- 90cm pysty- 3askelta laukka -100cm x 40cm okseri. Useimmille hevosille tuo olisi helppo, mutta Lunalla tuntui olevan sen verran virtaa, että en ollut varma kuinka sen hermot kestäisi. Annoin teille lähtöluvan. Luna tuli esteelle liian lujaa, joten jo ensimmäinen este meni mönkään. Et saanut tempoa korjattua, joten viimeisen esteen jälkeen Luna oli melkoisen kiihtynyt. Muutama voltti ja rauhallisempi lähestyminen takasi onnistuneen suorituksen. Loppu tunnista saitte hypätä 120cm pystyä. Luna ryntäsi ensimmäisen kerran ja hyppäsi; Sinä taasen jäit hypyssä pahasti jälkeen ja tamma reagoi siihen äkkipysäyksellä, jonka seurauksena tipuit. Varmistin sinun olevan kunnossa ja sen jälkeen komensin takaisin satulaan. Laitoin laukkapuomin, jotta Lunan täytyisi vähän miettiä miten jalkansa asettelee. Toinen hyppy oli jo hyvä.

Lopuksi säit jäähdytellä tamman itsenäisesti pois. Tällä välin korjasin esteet pois.

Tiinan valkka tulee kohta perässä..

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.1.10 19:56:01

One More Time
Tiinan ja sinun yhteistyö sujui jouhevasti alusta asti. Tiina liikkui kauniisti ja hallitusti allasi. Verryttely este sai tammaan vauhtia ja se pisti sinut koville. Sait todellakin tehdä töitä, jottei tamma kaahota. Hyppäsitte esteen sujuvasti kummastakin suunnasta.

Varsinaiseksi harjoitukseksi tein teille neljän esteen radan 8-malliselle uralla. Esteiden korkeus ei ollut kuin 50-60cm korkeita, mutta treeninä oli käännökset. Tiina heitteli innostuksissaan pieniä pukkeja, mutta et hätkähtänyt niistä. Kerroin sinulle mitä piti tehdä ja annoin luvan lähteä liikkeelle. Tiinan laukka oli liian pitkää ensin, joten käskin lyhentää. Tiina nakkeli hieman niskojaan, mutta lyhensi. Kasikko sujui hyvin eikä teissä ollut moittimista. Tein tehtvästä haasteellisemman muuttamalla yhden pystyn okserksi, leveys 60cm. Edelleen Tiina hyppäsi esteet mieluusti ja yhteistyönne pelasi.

Päätimme tunnin hyvin onnistuneeseen kierrokseen, jonka jälkeen verkkasit Tiinan pois.

Toivottavasti valkat kelpaavat. Laita valmentajaksi Jenna(+vhevoset[a]luukku.com)

LähettäjäDiana 
Päivämäärä:   9.1.10 19:58:19

Vieläkö haluat valmennuksia?
Ja montako pitkää valmennusta otat yhdestä luonteesta?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 20:13:23

Jenna : Kiitoksia valkoista, kelpaavat oikein hyvin :) Grafin sukuselvitys ei oo ihan vielä valmis, mutta teen sitä koko ajan :)

Diana : Jep, vielä on hakusessa :) Yhden varmaankin, jos valmennus on suunnilleen samanpituinen kuin luonnekkin :D

Jono:
Jenna - 2/2 valmennusta saatu // sukuselvitys vielä kesken, saat sen pian

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 2 koulu
Tiina 3 este ja 2 koulu

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.1.10 20:25:29

Toivottavasti ymmärsit, että Grafille ei tarvinnut kuin emän puolen sukuselvitys, sillä isän sukuselvityksen sain sen kirjoittajalta luvan kopioida sen sivuilleni.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 20:35:58

Jenna : Joo, ymmärsin :) Tässä on siis Grafin sukuselvitys e-eee

e. Grafin emä Lunnel Daisy on kiltti ja rauhallinen perusponi. Hoitaessa Daisy on oikein mukava ja helppo hoitaa. Ratsastaessa Daisy on oikein tottelevainen ja se on helppo ratsastaa muotoon. Se menee koulua mielellään, tosin välillä sitä pitää vähän hoputtaa, ettei vauhti aivan hiivu. Esteillä hyppää kiireettä ja taitavasti, mutta pärjää myös hyvin uusintaradoilla. Daisy kilpailee kouluratsastuksessa ja pärjääkin siinä oikein hyvin. Daisy on kaikinpuolin helppo ja kiltti ponineiti.

ei. Sacramoso oli kiltti ja pirteä ori. Hoitaessa oli oikein mukava, tosin saattoi hermostua jos ympärillä oli liikaa hälinää. Ratsastaessa Sacra oli oikein tottelevainen, tosin se kuumeni helposti. Koulua se meni mielellään, mutta muutamat pukit saattoivat lentää jos kiihtyi vaikkapa laukassa. Esteillä kuumeni ja tarvitsi hyvät jarrut, muuten se juoksi esteiden läpi ja pukitteli jatkuvasti. Sacra kisasi koulua ja esteitä suht hyvällä menestyksellä.

eii. Shagya oli äksyhkö ja omapäinen ori. Hoitaessa saattoi näykkiä ihan syyttä, mutta sekin korjaantui jos sen sitoi kiinni. Ratsastaessa Shagya temppuili usein, sen suosikki-temppuihin kuuluivat mm. pukittelu, paikoillaan jumittaminen ja tottelemattomuus. Koulua se meni jotenkuten, kunhan se sai tarpeeksi haastetta, se lopetti temppuilun ja keskittyi tehtävään. Esteillä kuumeni, mutta kunnon pidätteillä totteli hienosti ja hyppäsi hyvin. Shagya kisasi esteitä ja koulua, hieman vaihtelevalla menestyksellä.

eie. Urtzulga oli kiltti ja lempeä tamma. Hoitaessa se seisoi kiltisti paikoillaan ja nautti harjauksesta silmät puoliummessa. Ratsastaessa Zulga oli oikein mukava ja luotettava. Se toimi mielellään lasten talutusratsuna ja sen selkään uskalsi nostaa kenet vain. Koulua meni mielellään, kunhan siltä ei vaadittu mitään turhan vaativaa. Esteitä hyppäsi innoissaan, mutta jos estekorkeus nousi sen mielestä liikaa, se kieltäytyi. Zulga kisasi esteitä ja koulua, mutta menestystä ei aivan kauheasti ollut.

ee. Ozyna oli kiltti ja rauhallinen ponineiti. Hoitaessa se oli oikein helppo hoitaa, se seisoi kiltisti paikoillaan vaikka vapaana tallipihalla, eikä lähtenyt karkuun. Ratsastaessa Ozyna oli rauhallinen, miltei laiska. Koulua mentäessä sitä joutui hoputtamaan jatkuvasti, jottei sen vauhti aivan lopu. Esteilläkään se ei innostunut, vaan hypyt olivat usein laiskoja ja innottomia. Ozynaa piti osaa kannustaa eteenpäin, muuten puomit vain kolisivat. Ozyna kisasi esteitä ja koulua ja pärjäsikin oikein mukavasti oikean ratsastajan kanssa.

eei. Lis Man oli kiltti ja ylipirteä poniherra. Hoitaessa tepasteli koko ajan, koska ei malttanut olla paikoillaan. Ratsastaessa oli oikein reipas ja vähän säikky. Koulua meni mielellään, tosin vauhti oli usein turhankin reipas. Esteillä kuumeni ja tarvitsi hyvät jarrut, ettei hyppinyt radalta ulos. Lis Mani kisasi esteitä ja koulua ja menestyikin jonkin verran.

eee. Beba oli kiltti ja herkkä ponitamma. Hoitaessa hermostui jos sitä harjasi liian kovalla harjalla, tallin pehmein harja oli ainoa mikä sille kelpasi. Ratsastaessa oli herkkä ja tottelevainen, hermostui tosin jos pidättelit sitä liikaa. Koulua meni mielellään ja sen parasta antia olivat erilaiset väistöt. Esteitä pelkäsi hieman ja hyppäsi sen takia vähän turhankin korkealta. Hieman vanhetessaan tosin oppi hyppäämään hieman matalammaltakin. Beba kisasi esteitä ja koulua ja menestystäkin löytyy aika paljon.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 20:56:30

Up 14.

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 2 koulu
Tiina 3 este ja 2 koulu

LähettäjäJenna 
Päivämäärä:   9.1.10 21:06:13

Kiitoos! Ja copyiksi nimi+linkki?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 22:55:23

Jenna : Jeps, Safir ja linkki mailiini v-safir@hotmail.com :)

Lähettäjä: grai 
Päivämäärä:   9.1.10 23:07:41

Voisin kirjotella näin alkuun Tiinalle koulu- ja Rubylle estevalmennuksen 3 sijoitusta ja 10 kisaa vastaan, jos sopisi? :) Sitten näiden jälkeen jos mulla vielä inspaa niin voisin enemmänki kirjotella.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   9.1.10 23:36:36

grai : Jeps :) Odottelen valkkoja ja kisailen kunhan vrl palailee tauolta :D

Jono:
aino - 5/5 valmennusta saatu // 0/75 kisaa
aino - 1/9 valmennusta saatu // 0/68 kisaa
Isla. - 6/6 valmennusta saatu // 0/18 sijoitusta
grai - 0/2 valmennusta saatu // 3 sijoitusta + 10 kisaa

Päivämäärä:   10.1.10 00:39:29

Tiina
Aloitimme valmennuksen taivuttelemalla: kävelitte uralla vapain ohjin ja pitkillä sivuilla taivutit Tiinan kaulaa sisälle, kun taas lyhyillä sivuilla teitte voltit vastataivutuksella. Tiina hankasi ensin vähän vastaan, mutta tajusi nopeasti jutun juonen. Kun tämä sujui hyvin, aloitimme työskentelyn ohjastuntuman kera. Tamma kokosi itsensä nopeasti, mistä huomasi teidän työskennelleen ennenkin yhdessä menestykkäästi. Nyt tehtävänne oli mennä toisella pitkällä sivulla avo- ja toisella sulkutaivutusta, sekä lyhyillä sivuilla tehdä voltti kevyessä ravissa. Toisella kierroksella Tiina säikähti jotain kulmassa olevaa mörköä ja hetti mojovan pukin, mutta rauhoittui nopeasti ratsastajan rauhallisuuden vuoksi. Kaiken mennessä hyvin vaihdoimme suunnan vasempaan kierrokseen, joka ei tuntunut sen vaikeammalta. Siirryimme kokonaan harjoitusravityöskentelyyn, jolloin ravasitte keskiympyrällä tehden aina käskiessäni voltin keskustaa kohti tai ulospäin. Tiina teki kaiken innoissaan, välillä tempo oli vähän liiankin suuri. Aloittaessamme laukkaharjoitukset, Tiina innostui pukittamaan uudemman kerran. Tällä kertaa rauhoittelemisessa menikin tovi. Lähdimme nostamaan laukkaa lyhyeltä sivulta, josta uraa pitkin piti jatkaa kunnes pääsee keskiympyrälle. Tiinalta tämä sujui kuin luonnostaan, joten siirryimme hiukan haastavampaan tehtävään: keskiympyrän jälkeen piti vielä jatkaa uraa pitkin ja tehdä lävistäjä. Tiina meinasi alkuunsa tiputtaa laukan ennen lävistäjän loppumista, mutta onnistui muutaman yrityksen jälkeen. Kun tämä oli tehty toiseenkin suuntaan, loppuverryttelimme pääty-ympyrällä vähän löysemmin ohjin ravissa hakien eteen-alas-muotoa. Tiina oli yllättävän helppo valmennettava :)

tuossa on eka

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.1.10 10:34:41

grai : Kiitoksia, odottelen toista :)

Jono:
grai - 1/2 valmennusta saatu // 3 sijoitusta + 10 kisaa

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 2 koulu
Tiina 3 este ja 1 koulu

Päivämäärä:   10.1.10 12:29:50

Ruby
Verryttelitte ensin itsenäisesti valmentajan kootessa esteitä kentälle. Juoksutit Rubya kaiken varalta ensin, kunnes nousit selkään. Alkukäyntien jälkeen siirryitte raviin tehden siirtymisiä ja voltteja esteiden ympärille. Ruby steppaili välillä, mutta muuten pysyi yllättävän rauhallisena. Kun sain esteet koottua, aloitimme valmennuksen kunnolla. Ensimmäinen tehtävä oli nostaa laukka ravista pitkän sivun keskellä ja jatkaa uraa pitkin puoli kierrosta, jossa taas pudotetaan ravin kautta pysähdykseen asti. Ruby veti herneen nenään heti laukkaa nostaessa, ja veti pienen pukkisarjan. Jatkoit kuitenkin sinnikkäästi mutta rauhallisesti yrittämistä, ja lopulta sieltä nousikin oikein komea kolmitahtinen laukka. Tämän harjoituksen jälkeen aloimme hyppäämään kolmen esteen jumppasarjaa. Ruby heitti pukin aina joka sarjan jälkeen ja kiihdytti roimasti ennen estettä, mutta pysyi silti hanskassa. Seuraavaksi siirryimme lävistäjällä sijaitsevaan esteeseen, jota nostettiin pikkuhiljaa. Ruby kaahasi ensimmäisillä kerroilla, mutta sitten sait sen hyvin rauhoittumaan. Korkeimmillaan este oli 90cm. Lopuksi hyppäsitte pienen, kuuden esteen radan, jolloin Ruby ylitti itsensä ja rauhoittui sarjankin välillä rauhallisesti! Lopuksi verryttelitte keskiympyrällä kevyessä ravissa taivutellen.

siinä toinen :)

Lähettäjäeva 
Päivämäärä:   10.1.10 12:40:15

tarviitkos vielä valkkoja?

Lähettäjä: henzkii 
Päivämäärä:   10.1.10 12:59:41

Voisin pari valmennusta väsäillä, eli tarvitsetko? :)

Jos kelpaan ja ylipäänsä tarviit niitä valkkuja, niin valmennukset tulisivat sitten parin päivän sisällä, ja voisin ilmoittaa sitten siitä mahdollisesta palkasta myöhemmin ;)

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.1.10 13:08:11

grai : Kiitoksia paljon!

eva : Jeps, vielä tarviin :)

henzkii : Jep, odottelen :D

Jono:
grai - 2/2 valmennusta saatu // 3 sijoitusta + 10 kisaa
henzkii - 0/? valmennusta saatu // palkka?

Valmennuksia vielä:
Ruby - 3 este ja 3 koulu valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este ja 1 koulu
Hopsu 3 este ja 2 koulu
Tiina 3 este ja 1 koulu

Lähettäjäeva 
Päivämäärä:   10.1.10 13:15:53

Voisin kirjoitella vaikka Emelle kaksi kouluvalkkaa ja Ariellalle kaksi kouluvalkkaa, jos näille kirjoittelisit seuraavanlaiset:

• Estevalmennus 130 cm http://www.razilee.webs.com/Bianca.htm
• Estevalmennus 120 cm
http://www.razilee.webs.com/Fairy.htm
• Kouluvalmennus Vaativa A
http://www.razilee.webs.com/Monni.htm
• Kouluvalmennus Vaativa B
http://www.razilee.webs.com/Nanna.htm

käviskö?

Päivämäärä:   10.1.10 17:05:48

Voisin tehdä Hopsulle nuo kolme estevalmennusta, ja Gabille yhden kouluvalmennuksen.. Eli yhteensä neljä valmennusta.

Ja palkaksi haluaisin tämän, tämän[url/] ja tämän[url/] kuvan.
Ovatkos vielä vapaina? :)

Valmennuksia alkaa tulemaan pian, heti kun ehdin. Kaikki eivät kuitenkaan tänään valmistu...

Päivämäärä:   10.1.10 17:09:16

Oho, meni linkitys hieman pieleen:

Siis vielä tuon yhden kuvan lisäksi [URL=http://www.safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+076.JPG]tämän[url/] ja [URL=http://www.safir.kuvat.fi/kuvat/Vermo010809-1/30.7.-1.8.09+069.JPG]tämän[url/].

Jos nyt ei onnistunut niin... :D

Päivämäärä:   10.1.10 17:12:39

No, vielä kerran:

tämä ja tämä sen yhden kuvan lisäksi mikä oli tuossa toisessa viestissä onnistuneesti linkittyneenä.

Oho, olin laittanut vähän vääriin kohtiin noita juttuja äsken.. Mutta nyt toivottavasti onnistui.

Päivämäärä:   10.1.10 17:37:35

Ilmoittelethan sitten tänne topaan jos ne kuvat ovat jo varattu tai jotain :) Loput valmennukset tulevat siis parin päivän aikana.

Mutta tässä tulee se Gabin yksi kouluvalkka:

Ulkona oli niin kovat pakkaset, ettei ihanalla lumisella kentällä voinut edes ratsastaa. Eli maneesissa oltiin. Istuskelin maneesissa juomassa teetä, kun äkkiä ovi jo raottui, ja sisään astui varsin huvittavan näköinen kaksikko - Hieno, mutta hyvin uneliaan näköinen arabi lupsuvine silmineen ja innostuneen näköinen tyttö.
Safir hyppäsi keveästi selkään sillä aikaa kun Gabi oli jäänyt nuokkkumaan keskelle maneesiamme. Jalustimet olivat onneksi juuri sopivat koulujalustimiksi, ja pääsimme aloittamaan heti satulavyön kiristyksen jälkeen. Kysäisin, minkä tasoinen ratsu oli, ja vastaus tuli melkein heti. Vaikean B:n tasoista sitä siis oltiin. Tänään panostaisimme kuitenkin enemmän helpompiin asioihin, että saisimme ne menemään todella hyvin. Pian alkulämmittelyn jälkeen käskin ratsukon menemään pysähdyksiä joka sivulle vähintään yhden kerran. Gabi pysähtyi hienosti, ja se alkoi jo hieman kuunnella ratsastajaansa, korvat hieman takakenossa kuunnellakseen mahdollisia ääniapuja. Pysähdyksen jälkeen käynti oli aika hidasta, ja kehoitin Safiria antamaan kunnolla pohkeita, että päästäisiin heti pysähdyksen jälkeen samanlaiseen tempoisaan käyntiin kuin ennen pysähdystä. Pikkuhiljaa Gabista kuoriutui reipas ratsu, joka ei enää nukkunut samaan aikaan kun sillä ratsastettiin. Pian siirryimmekin raviin, ja Gabi pureskeli tyytyväisenä kuolaimiiaan, kun päästiin jo kovempaa. Ratsastajan huomiota herättävä piirre oli, että välillä hänen kätensä olivat liian alhaalla ja nyrkit eivät olleet pystyssä. Muuten istunta oli hyvä, ja Safir muisti katsoa eteenpäin eikä alas. Aloimme tekemään ensiksi suuria ympyröitä, ja pian siirryimme voltteihin. Gabi meni kulmiin hienosti, eikä oikonut lähes lainkaan. Pian aloimme tekemään jo jotain hieman tasokkaampaa. Päätin tarkistaa, että arabilta meni sulkutaivutukset hyvin - ja hyvin ne menivätkin. Niitä emme sen kummemmin jahnanneet, vaan siirryimme pohkeenväistöön. Ensiksi Gabi hieman vastusteli, ja ei väistänyt kunnolla. Pian, kun se sai pari napakkaa pohkeennäpäytystä ja ääniapuja, se ei enää pysähdellyt ja jatkoi taas kulmasta väistämistä kentän keskelle. Pian laitettiin taas hieman vauhtia peliin, ja ravasimme hieman. Ensiksi Gabin ravi oli hieman laahaavaa, mutta kohta siitä tuli jo nopeampaa ja se ravasi oikein nätisti peräänannossa. Aloimme nostelemaan laukkaa ensin ravista. Se sujui hyvin, yhden kerran Gabi ei vain suostunut nostamaan laukkaa luultavasti kunnon puolipidätteen puuttuessa. Safir ei nojannut liikaa eteenpäin, vaan antoi hevosen laukata rauhassa ja keskittyi asettamiseen ja taivuttamiseen volteilla, mitä teimme myös laukkapätkän aikana pitkällä sivulla.

Aloimme pian tekemään pientä tehtävää - Gabin piti mennä maneesin keskelle, tehdä pydähdys ja peruuttaa sen jälkeen ja nostaa laukka. Ensiksi se ei oikein ymmärtänyt tehtävän ideaa, ja nosti laukan vasta melkein ravista. Pari kertaa toistettuamme harjoituksen, se alkoi jo tajuta, mitä ajoimme takaa ja nosti laukan jo upeasti pysähdyksestä. Safir antoi juuri sopivasti pohjetta - eli ei pamauttanut, mutta ei hipaissutkaan pienesti pohkeilla hevosen kylkiä saamalla ratsunsa vain hämmentymään.

Pian aloimme jo loppuverryttelemään ravissa, ja kun Gabi oli rentoutunut, siirsimme käyntiin ja annoimme pitkät ohjat. Tätä ratsukkoa on ollut upeaa valmentaa, ja koulukisoissa voi päästä vielä pitkällekin!
Kiitos tästä hyvästä valmennuskerrasta.

<--- Juu, tuli aika kamala valmennus, mutta toivottavasti kelpaa edes jotenkuten...

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.1.10 18:17:54

eva : Jeps, alankin tässä kirjoittelemaan noita :)

henzkii : Jep, kuvat on vapaana :) Valmennus kelpaa oikein hyvin ;)

Jono:
henzkii - 1/? valmennusta saatu // palkka?
eva - 0/4 valmennusta saatu // 0/4 valmennusta kirjoitettu

Valmennuksia vielä:
Windy 5 este ja 3 koulu
Gabi 4 este
Hopsu 3 este ja 2 koulu
Tiina 3 este ja 1 koulu

Päivämäärä:   10.1.10 19:02:48

No, jos käy niin ottaisin ne kuvat sitten kun ne loput kolme valmennusta ovat valmiina ja jos ne kelpaavat? :)

Ainakin osa niistä tulee huomenna...

Lähettäjäeva 
Päivämäärä:   10.1.10 19:08:28

Nyt olis valkat kirjotettu. Missäs vaiheessa noi sun kirjottelemat olis?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.1.10 19:31:37

henzkii : Jeps, odottelen valmennuksia :)

eva : Oon puolessa välissä, eli estevalkat kirjoitettu, koulut vielä jäljellä. Voit laittaa valkat jo tähän, saan nuo valkat valmiiksi tämän illan aikana :D

Lähettäjäeva 
Päivämäärä:   10.1.10 20:02:47

EMERALD APPLE
Tunnin alussa tamma oli hyvinkin vauhko, eikä kuunnellut apujasi lainkaan. Alkuverryttelyn ajan saitte toimia itsenäisesti samalla kun katsoin työskentelyänne. Tamma pisti hanttiin aika hyvin joka asiaa kohtaan, eikä verryttelystä tullut oikein mitään. Kuitenkin jonkin ajan päästä päätin, että työskentely saisi alkaa nyt kunnolla. Annoin teille tehtäväksi vastalaukkaa ympyrällä, siten että ympyrää pienennetään koko ajan ja lopulta se on pienikokoinen voltti. Vastalaukan nousemisen kanssa oli pientä ongelmaa. Eme painoi kättä vasten myötälaukassa, eikä tehtävä oikein luonnistunut. Pieni vastalaukkapätkä kuitenkin onnistui ja tehtävä siirtyi seuraavaan. Lopputunnin tehtävän oli ravissa lisäykset. Niistä suoriuduitte kivasti ja työskentely sai tältä päivältä jäädä tähän.

Alkutunnin verryttelyssä oli ohjelmana pitkät taivutukset ja asetukset niin käynnissä, ravissa kuin laukassakin. Tamma tuntui reippaalta, eikä oikeni innostunut työnteosta. Kuitenkin se jaksoi kuunnella apujasi kivasti. Verryttelyn aikana saitte laukata hetken aikaa ja samalla päästellä turhimpia höyryjä pois, mutta muuten tunti oli keskittynyt ravityöskentelyyn. Annoin teille tehtäväksi ravissa ihan perus voltit, mutta kehotin keskittymään teiden tarkkuuteen, voltin yömetrisyyteen, askelten ja tahdin tasaisuuteen sekä siihen, että Eme kuuntelee ja taipuu volteilla. muutama ensimmäinen voltti meni ihan perusmeiningillä, mutta vaadin hieman enemmän. Sait tamman loppujenlopuksi pyöristymään ja askeltamaan paremmin. Tuntiin sisältyi ravissa tehtyjä tempon muutoksia ja erilaisia teitä. Suoriuduitte tehtävistä ihan kivasti, vaikka ajoittain olisin kaivannutkin hieman lisää tarkkuutta peliin.

ARÍELLA
Alkutunnista tamma kulki nenä pystyssä ja jätti osan avuistasi kuuntelematta. Kuitenkin mitä pidemmälle tuntia edettiin, sitä pyöreämmäksi sait tamman. Tehtävinä tänään oli erilaiset tiet kootussa ravissa sekä laukassa. Ravissa suoritetut tehtävät sujuivat mielestäni oikeinkin kivasti, mutta laukassa on vielä parantamisen varaa. Laukka tuntui olevan liian pitkää, eikä tamma malttanut oikein koota askeltaan tarpeeksi. Ravissa suoritetut tehtävät onnistuitte melko nopeasti, joten laukkatyöskentelyä oli tänään aika paljon. Tamma jaksoi yllättävän paljon työskennellä, vaikka hiomme monessakin kohtaa yhtä tiettyä, ajoittain pientäkin asiaa pitkän aikaa. Pisteet siis siitä. Lopputunnista olitte kumpikin jo aikalailla väsyneitä, joten rennompi loppuverryttely oli ihan paikallaan. Isot ympyrät pitkine taivutuksineen onnistui kivasti ja pääsitte talliin.

Tänään olin suunnitellut tehtäväksi siirtymisiä. Niihin panostettaisiin aika paljon. Alkuverryttelyn saitte tehdä itsenäisesti, mutta ohjeistin sinua hakemaan melko reippaan tahdin ja venyttelemään kummatkin kyljet huolella. Verryttelyn jälkeen pyysin teitä tulemaan keskiympyrälle. Ohjeistin tekemään siirtymisiä aina parin askeleen välein, ihan käynnin ja ravin välillä. Käynnistä raviin suoritetut siirtymiset onnistuivat kivasti, mutta toisinpäin tehdessä käynti jäi helposti liian hitaaksi. Laukan ja käynnin välille tehtyihin siirtymiseen saat olla tyytyväinen niin itseesi kuin myös polleesikin. Koko tunti pyöri aikalailla pelkästään siirtymisten ympärillä. Tasapainoiset ja sulavat siirtymiset olivat alkutunnista hieman hakusessa, mutta lopputuntia kohden paransitte koko ajan.

toivottavasti kelpuutat

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   10.1.10 21:03:55

eva : Nämä kelpaavat oikein hyvin, vaikka omani ovat kyllä paljon pidempiä ;) Viimeisestä tuli vähän lyhyempi, koska inspis loppui :D

Fairy
Maneesiin tanssahteli pirteän näköinen ratsukko. Kokosin esteitä sillä välin kun te lämmittelitte. Huutelin välillä ohjeita ja neuvoja, sillä seurasin verryttelyänne. Kun Fairy vaikutti lämmenneeltä pääsimme aloittamaan valmennuksen. Tänään hyppäisimme yksittäisiä esteitä ja hiomme teidän hyppytekniikkaanne. Aloitimme omalla suosikillani kolmoissarjalla. Ensimmäisen ja tosen osan väliin mahtui yksi askel ja toisen ja kolmannen väliin kaksi askelta. Lähestyitte estettä rauhallisesti ja itsevarmasti, hyppäsitte ensimmäisen ja toisen osan oikein hienosti, mutta kolmannelle teille tuli hieman vaikeuksia, sillä Fairy yritti päästä kolmannellekkin osalle yhdellä askeleella ja siksi hyppy lähti liian kaukaa ja pudotitte puomin. Korjasin esteen ja kehotin teitä tulemaan uudestaan. Nyt Fairy ymmärsi ottaa kaksi askelta toisen ja kolmannen osan välissä ja hyppy onnistui hienosti. Tulitte esteen vielä muutamaan kertaan, ennen kun siirryimme seuraavaan esteeseen, joka oli okseri. Lähestyitte okseria hieman liian vauhdikkaasti ja hypystä tuli jonkinlainen kenguruloikka. Neuvoin tekemään puolipidätteitä ja huolehtimaan ettei vauhti kiihdy liikaa. Tulitte uudestaan ja nyt hyppäsitte esteen melkein täydellisesti. Lähestyminen oli hieman huono ja aloititte hypyn hieman liian aikaisin. Pääsitte kuitenkin virheittä yli. Neuvoin sinua ikäänkuin "nostamaan" hevosen hyppyyn, jotta saat askeleet sopimaan. Noudatit neuvoani ja nyt hyppy onnistui paremmin. Kehotin teitä tulemaan vielä muutaman kerran ja hyppynne paranivat kerta kerralta. Seuraavana vuorossa oli vesieste. Fairy ei ilmeisesti ollut hypännyt vesiesteitä kovin paljoa, sillä se ihmetteli kovasti sinistä "vettä". Annoit sen haistella estettä vähän aikaa ja sen jälkeen lähditte hyppäämään. Fairy tuli esteelle hieman epävarmana ja loppujen lopuksi siinä kävikin niin, että se kieltäytyi. Pysyit kuitenkin kyydissä ja kehotin teitä tulemaan uudelleen. Neuvoin rohkaisemaan Fairya jos se tuntuu hieamankin epävarmalta. Tällä kertaa pääsittekin yli, mutta hyppy oli liioiteltu ja liian korkea. Kehotin teitä tulemaan esteen vielä muutamaan kertaan, mutta Fairy näytti edelleen pelkäävän "vettä". Niimpä päätimme että se pitää totuttaa siihen vähitellen ja siirryimme eteenpäin. Viimeisenä meillä oli vuorossa muuri, jota Fairy näytti kummastelevan myös. Haistelitte sitä taas vähän aikaa ja sen jälkeen hyppäsitte. Tämän esteen Fairy näytti kuitenkin hyväksyvän paremmin kuin vesiesteen, sillä se hyppäsi oikein hienon hypyn, vaikkakin hieman hätäisesti ja korvat luimussa. Kehotin tulemaan muurin vielä uudestaan ja vähitellen Fairy tajusi, ettei muuri aio purra sitä. Hyppäsitte esteen vielä muutaman kerran ja Fairy näytti joka kerta varmemmalta. Päätimme että tämä riittää tälle päivälle ja kehotin teitä loppuverryttelemään itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hyvin, treenailkaa vesiestettä vielä ja voisit viedä "vesi-patjan" vaikkapa tarhaan jos se onnistuu, niin Fairylla olisi koko päivä aikaa totutella siihen.

Bianca
Saavuin maneesiin hieman myöhässä, joten olitte jo aloittaneet verryttelyn. Vaihdoin pikaisesti muutaman sanan kanssasi ja sen jälkeen aloin kokoamaan esteitä. Bianca katseli korvat pystyssä esteitä eikä keskittynyt lainkaan ratsastajaansa. Sait tehdä paljon töitä että sait Biancan keskittymään johonkin muuhun kuin esteisiin. Lopulta kuitenkin onnistuit ja pääsitte jatkamaan lämmittelyä. Korjailin hieman istuntaasi ja neuvoin miten saat Biancan kulkemaan paremmin muodossa. Pian Bianca oli lämmennyt ja pääsimme aloittamaan hyppäämisen. Aluksi hyppäsimme jumppasarjaa, joka oli puomi-askel-kavaletti-2 askelta-50 cmpysty-askel-80 cm okseri. Bianca lähti lähestymään sarjaa hurjassa laukassa, kehotin tekemään muutaman laukkavoltin, jotta se hieman rauhoittuisi. Mutta sarjaa lähestyessänne vauhtinne näytti vain kiihtyvän puomit vain kolisivat kun rymistitte sarjan läpi. Okserin jälkeen Bianca teki valtavan pukin, joka suisti sinut selästä. Riensin katsomaan oletko kunnossa ja sen jälkeen nappasimme Biancan jälleen kiinni ja yrititte sarjaa uudestaan. Nyt kehotin tekemään paljon pidätteitä ja voltteja heti jos vauhti kiihtyy liikaa. Ilmeisesti Bianca oli kuitenkin jo purkanut ylimääräisen energiansa, sillä se lähestyi sarjaa rauhallisessa laukassa ja hyppäsi esteet siististi yli. Kehotin teitä tulemaan sarjan vielä muutamaan kertaan ja korjailin samalla istuntaasi, sillä horjahdit hieman jokaisen esteen jälkeen. Pian kuitenkin sisäistit neuvoni ja hyppäsitte sarjan muutamaan kertaan oikein siististi. Seuraavaksi tein teille radan, joka alkoi 100 cm portilla, jatkui 120 cm okserilla ja 90-100 cm kolmoissarjalla ja päättyi 130 cm trippeliin ja vesiesteeseen. Hyppäsitte radan muutamaan kertaan oikein siististi, tosin lähestymisenne sarjalle ei aluksi onnistunut ja Bianca tiputti puomin etusillaan. Kehotin ohjaamaan tarkemmin keskelle estettä ja tulemaan suoraan, jotta lähestymisenne onnistuu. Tällä kertaa pääsittekin esteen yli virheittä, mutta Bianca näytti hieman epävarmalta, etkä sinä selässä näyttänyt paljoa varmemmalta. Laitoin teille lähestymispuomin ja heti näytitte varmemmilta. Kehotin teitä hyppäämään sarjan muutamaan kertaan ennen kun päästin teitä jatkamaan rataa. Suoritittekin tehtävän mallikkaasti ja loppu rata sujui kuin vettä vain. Korotin kaikki esteet 130 cm ja kehotin teitä tulemaan radan muutamaan kertaan. Korkeuden lisääminen ei vaikuttanut suoritukseenne, hyppäsitte koko radan oikein hienosti. Päätin että tähän oli hyvä lopettaa ja kehotin sinua loppuverryttelemään itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hyvin, hieman tarkkuutta peliin ja hyvin menee :)

Monni
Saavuin maneesille kerrankin sovittuun aikaan. Olitte kuitenkin etuajassa, joten olitte aloittaneet lämmittelyn. Muistelin, että viime kerralla yhteistyönne vaikutti oikein hyvältä ja lämmittelyänne seuraillessani totesin, ettei se ainakaan huonontunut ollut. Aloitimme valmennuksen treenailemalla ravin lyhennystä ja pidennystä keskiympyrällä. Seisoin ympyrän keskellä ja huutelin vinkkejä ja ohjeita. Pidennys sujui teiltä oikein hyvin, mutta lyhennyksessä oli hieman ongelmia aluksi. Annoit hieman liian voimakkaat pidätteet, sillä Monni ilmeisesti ajatteli "haa, pidäte tarkottaa seis" ja teki siistin pysähdyksen. Neuvoin tekemään hieman kevyemmän pidätteen ja nyt Monni lyhensi askeltaan oikein hienosti. Seuaavaksi teimme muutaman nelikaarisen kiemurauran ravissa. Jokaisella kaarella suoristaessa tuli pysähdys ja kolmen askeleen peruutus. Teitte joka kerta oikein siistit pysähdykset, mutta peruutitte hieman vinoon. Neuvoin vahtimaan, ette peruutatte suoraan ja kehotin käyttämään pohkeita ohjailuun. Pian ymmärsit ohjeeni ja peruutuksetkin menivät aivan suoraan. Mutta raviin siirtyminen oli hieman hitaanlaista. Kehotin sinua aloittamaan eteenpäin komentamisen jo ennen kuin viimeinen askel on otettu. Noudatit neuvoa ja aluksi aloitit kannustamisen liian aikaisin ja peruutuksista tuli vain kaksi askelisia. Pian kuitenkin ymmärsit jutun jujun ja onnistuitte peruutuksessakin oikein hienosti. Seuraavaksi aloimme laukkatreenin. Aluksi menimme laukkaa kolmikaarisella kiemurauralla ja teitte ensimmäisen ja kolmannen kaaren vastalaukassa ja keskimmäisen kaaren myötälaukassa. Laukanvaihto tehtiin askeleessa. Tämä sujui teiltä oikein hienosti ja muutaman kerran tehtävän toistettuanne siirryimme seuraavaan tehtävään. Nyt aloititte tekemällä puolipiruetin lyhyen sivun keskellä. Sitten jatkoitte kootussa laukassa pitkälle sivulle, jolla teitte laukanvaihdot joka 4. askeleella. Lyhyellä sivulla teitte taas puolipiruetin ja jatkoitte pitkällä sivulla taas laukanvaihtoja. Tämäkin tehtävä sujui teiltä oikein mallikkaasti, korjailin hieman istuntaasi ja kehotin tekemään hieman selkeämmät puolipidätteet ja pian menittekin tehtävän oikein täydellisesti! Siirryimme seuraavaan tehtävään, jossa menitte väistöjä uran sisäpuolella. Monni alkoi olla hyvin vertynyt, joten se väisti oikein hienosti ja minulla ei ollut mitään moitittavaa tästä. Päätimme lopetella tähän, joten kehotin sinua loppuverryttelemään itsenäisesti.
Valmennus meni oikein hienosti, jatkakaa samaan malliin!

Nanna
Saavuin maneesille hieman myöhässä, olitte verrytelleet jo hyvän aikaa. Aloitimme valmennuksen ympyröillä, joilla kokosit aina tietyissä pisteissä Nannaa. Lisäksi teitte pohkeenväistöjä ja avo- sekä sulkutaivutuksia. Nanna vaikutti hieman laiskalta, mutta kuunteli sinua tarkasti. Tehtävät eivät oikein sujuneet, kun et saanut Nannaa kulkemaan tarpeeksi reippaasti. Niimpä keskeytimme tehtävän ja teimme vähän lisäyksiä ja lyhennyksiä alkuun. Lisäksi kehotin teitä aina välillä tekemään pysähdyksen ja peruutuksen. Aluksi Nanna vaikutti nukkuvan, mutta vähän aikaa tätä tehtyänne se heräsi ja alkoi lisäämään todella hienosti ja lyhennyksetkin sujuivat. Myös pysähdykset menivät teiltä ihan rutiinilla. Pääsimme jatkamaan taas ensimmäistä tehtävää ja nyt menitte sen oikein mallikkaasti, minulla ei ollut mitään moitittavaa, joten siirryimme seuraavaan tehtävään. Teimme siirtymisiä käynnin ja ravin välillä. Tämä sujui teiltä oikein hyvin ja tehtävän edetessä Nanna muuttui yhä kuuliaisemmaksi ja herkemmäksi. Seuraavaksi lisäsimme siirtymisiin myös laukan ja pysähdyksen. Pian vaihdoimme tehtävän kokonaan laukan, pysähdyksen ja peruutuksen välille. Aluksi peruutus meni vähän pieleen, mutta pian onnistuitte siinäkin oikein hienosti. Seuraavaksi kehotin teitä ratsastamaan laukkaa ympyräkahdeksikolla ja tehdä suoristaessanne laukanvaihto askeleessa. Nanna teki tämän oikein hienosti ja pian muutimme tehtävää niin, että menittekin toisen ympyrän vastalaukassa. Aluksi tämä tuotti teille vaikeuksia, sillä Nanna yritti vaihtaa laukan myötälaukaksi. Pian kuitenkin myös vastalaukka sujui oikein mallikkaasti. Lopuksi teimme vähän loivia kiemurauria niin, että teitte pohkeenväistöä kentän keskelle, suoristitte ja sen jälkeen teitte pohkeenväistöä takaisin uralle. Tämäkin sujui oikein hyvin ja päätimme lopettaa valmennuksen tähän.
Valmennus meni oikein hyvin, muista herätellä Nanna kunnolla ennen kun alatte työskentelemään. Muuten jatkakaa samaan malliin ;D

Jono:
henzkii - 1/? valmennusta saatu // palkka?

Valmennuksia vielä:
Eme - 2 este valmennusta
Aríella - 2 este valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu valmennusta
Gabi 4 este valmennusta
Hopsu 3 este ja 2 koulu valmennusta
Tiina 3 este ja 1 koulu valmennusta

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   11.1.10 19:45:24

Up 15.

Päivämäärä:   11.1.10 20:25:36

No, tässä tulee nyt tämän päivän valmennus Hopsulle. Tulin nyt siis IRL - tallilta, ja käteni ovat niin jäässä, etten nyt pysty mitään kolmea valmennusta kirjoittamaan :D Mutta huomenna..

Mutta taas tulee tällainen kökkövalmennus:

Estevalmennus 11.1.2009

Illalla, kun kuu paistoi taivaalla tunnelmallisesti, oli maneesissa taas melua ja vilskettä. Minä raahasin puomeja, tolppia ja kavaletteja ympäri maneesia ja tavallista virkeämpi, kaunis tamma Hopkina katseli Safir selässään puuhiani silmänvalkuaiset vilkkuen. Selvästikään se ei pitänyt turhasta melusta, ja muutenkin maneesi oli sille vieras ja se kyttäsi joka nurkkaa korvat hörössä ja välillä pieniä seisahduksia tekien.

Pian, noin vartin päästä pääsimme aloittelemaan kunnollista verryttelyä. Käskin ratsukon siirtyä raviin, ja he syöksähtivätkin matkaan aika vauhdikkaasti. Safir oli aivan ihmeissään Hopsun moisesta käytöksestä, mutta ei antanut hevosen lähteä alta vaan kevensi rauhallisesti ja painavasti kiikkerillä estejalustimillakin. Hienosti meni, mutta tamma oli edelleenkin hieman säikyn oloinen, ja sen piti saada rentoutua rauhassa. Niinpä teimme siirtymisiä ravista käyntiin pitkään ja hartaasti, samalla teimme myös suurensuuria pääty-ympyröitä. Pian ratsumme alkoi jo rauhoittumaan, ja se rentoutui melkeinpä täysin kun aloimme nostamaan laukkaa. Se nosti kauniisti laukan ympyrältä, ja meni kaula kaarella elegantisti koko laukkapätkän aikana. Safir kertoi, että yleensä Hopsu oli aivan erilainen, eikä mennyt näin kovaa tai nostanut laukkaa noin auliisti. Meillä oli siis onnea, sillä puomitkin, mitä aloimme heti menemään laukassa, menivät aivan loistavasti. Ainakin jossakin puomi/kavalettiluokassa Hopsu pärjäisi hyvin, arvelimme yhteistuumin.

Pian kuitenkin siirryimme isommille esteille, mitkä olivat jo hieman yli 50 cm korkeita. Ensimmäisenä tulikin tuikitavallinen pysty.
Välillä Safirin katse harhaili jonnekin alas hypätessä, mikä horjutti molempien tasapainoa. Parilla ensimmäisellä kerralla ylimmäinen puomi tippuikin.
Pian, kun olimme saaneet Safirin katseen ylös, este menikin jo oikein hienosti ilman ongelmia. Hopsu hyppäsi kauniisti, jätti jopa hieman ilmavaraakin.
Hyppäsimme vielä pari pikkuista ristikkoa, ja nekin menivät hyvin. Tosin Hopsu alkoi jo olla oma itsensä - hieman laiska. Safirin piti ajaa sitä eteen jossakin vaiheessa ihan kunnolla. Loppuverryttelyjen jälkeen Safir ja hänen kuvankaunis tammansa lähtivät kotiin päin. Yleisnäkemältä, hyvältä näytti!

Jatkamme sitten seuraavalla valmennuskerralla hieman isommista esteistä. :)

Kiitos valmennuksesta!

Päivämäärä:   12.1.10 16:27:26

Noniin, täällä taas :D

Tässä toinen ja kolmas valmennus:

Estevalmennus Hopkinalle ja Safirille 12.1.2010

Aamuvarhain maneesiin saapui sama valmennuskaksikko, joihin olin tutustunut jo eilen. Tänään Hopkina seurasi kiltisti Safiria kuin koira, ja pysähtyi katselemaan minua, ja koitti taskustanikin jotain hamuilla herkkujen toivossa. Punttasin väsyneen Safirin Hopsun selkään. Onneksi estejalustimet olivat jo valmiina, ja satulavyö kiristettiin nopein, mutta hellin ottein.

Alkukäyntien jälkeen aloimme tehdä pysähdyksiä joka sivulle. Teimme myös voltteja kulmiin. Kokoajan piti olla reippaassa käynnissä, eli mikään laahustus ei käynyt päinsä. Hopsukin näytti hieman väsyneeltä, ja ei millään meinannut lähteä kunnolla liikkeelle. Siinä se sitten raahasi suojilla varustettuja jalkojaan silmät lupsahdellen. Safirkaan ei ollut kamalan virkeän oloinen. Pian laitoin kuitenkin kaksikkoon eloa, ja huudahdin maneesin toiselta puolelta esteitten seasta "Vauhtia töppösiin!"
Hopsu höristi korviaan ja Safirkin havahtui. Annoin heille 'vapaat kädet' lopussa alkuverkassa, ja he lähtivätkin heti ravailemaan.

Pian, kun Hopsu oli lämmennyt ja oli jo menossa eteenpäin, aloimme nostamaan laukkaa. Tällä kertaa Safirin piti olla kevyessä istunnassa laukan aikana. Se onnistui hyvin, mutta välillä ratsastajan kantapäät eivät kunnolla pysyneet alhaalla, mikä aiheutti pientä sekaannusta. Hopkina laukkasi hienosti ja kimmoisan oloisesti. Pian käskin Safirin pidättää käyntiin ja antaa hetkeksi pitkät ohjat ratsulleen. Alkaisin nimittäin selittämään tämän valmennuksen urakkaa. Tällä kertaa menisimme jumppasarjoja ja noin kahdeksankympin esteitä.
Ensiksi siirryimme kavaleteista tehtyyn jumppasarjaan. Kaksi kavalettiä olivat ylimmässä tasossa, ja lopussa odotti kaksi kavalettia päällekkäin - toinen ylimmässä tasossa ja toinen alimmassa.
Safir käänsi tamman sarjalle. Se pudotti raviin, ja nosti laukan vasta keskellä jumppasarjaa. Viimeinen kaksikavalettinen este kaatui, sillä Hopsu ei saanut askeleitaan sopimaan esteitten väliin. Koitimme pari kertaa jumppasarjaa uudelleen. Sama ongelma - askeleet eivät sopineet. Hopkina tuli liian hitaasti jumppasarjalle, ja käskin Safiria laittamaan siihen hieman vauhtia. Ja sitten, yllätyksellisesti kaikki meni aivan täydellisesti. Käskin ratsukon mennä heti jumppasarjan jälkeen aika suurelle muurille. Sitä Hopkina hieman vierasti, ja hyppäsi hieman liian kaukaa. Silti se selvitti muurin. Taasen Safir käski jo hieman puuskuttavan tamman käyntiin. Pian jatkoimme kuitenkin vielä muurista ja sen jälkeisestä, hieman pienemmästä 'aaltoesteestä'. Muuri hirvitti heppaamme vieläkin, ja tällä kertaa se tiputtikin palkkeja muurista. Aaltoeste meni kuitenkin hyvin, ja Safirin kevyt istunta pysyi vakaana.

Loppuverryttelyksi menimme puomeja ravissa. Hopsu taisi olla jo niin väsynyt, ettei enää jaksanut keskittyä. Annoimmekin sen mennä hieman hitaammin. Pian siirsimmekin jo käyntiin ja tämä valmennus oli ohi.
Hopkina oli hieman laiskempi tänään, mutta hyvin meni :)

Estevalmennus Hopkinalle ja Safirille 12.1.2010

Hieman yli kahden Safir taas jo lämmitteli hevostaan maneesissa silloin kun tulin. Ulkona oli kamala sumu. Tänään menisimme yksittäisenä noin metriä, eli sarjoja ei tulisi. Hopkina oli taas laiskan oloinen, ja Safir joutui ihan kunnolla antamaan sille pohkeita. Hopkina kääntyili kentän keskelle vähän väliä siinä toivossa, että pääsisi takaisin sisälle muitten tallikavereitten seuraan.

Kun aloimme nostamaan laukkaa, Hopsu laittoi ensin hanttiin oikein kunnolla korvat luimussa, ja pysyi ravissa. Pian Safir sai sen kuitenkin liikkeelle, ja tamma laukkasi loppujen lopuksi ihan kiltisti.
Kun se vihdoin alkoi menemään keveämmin, aloimme hyppimään niitä esteitä. Olin pystyttänyt vain kaksi estettä maneesiin - ne olivat yksittäisiä ja noin metrin kokoisia, niinkuin jo olenkin sanonut. Safir nosti laukan Hopsun kanssa, ja se lähti hieman liiankin kovaa esteelle. Tällä kertaa esteen puomit putosivat, kun Hopsu melkein rymisteli sen läpi. Tänään se ei tainnut olla ihan millään maailman parhaalla hyppytuulella...

Mutta jokatapauksessa parin yrityksen jälkeen se jo hyppäsikin esteen puhtaasti, mikä sai hymyn nousemaan Safirin kasvoille. Hän oli pysnyt hyvin tasapainossa ja katsekin oli pysynyt ylhäällä. Hienoa!

Siirryimme toiselle esteelle, mikä oli hieman isompi tuota toista estettä. Hopsu oli näyttänyt tajunneen, mitä siltä odotettiin, ja se hyppäsi hienosti, ja jopa ilmavaralla esteen. Pari kertaa tätäkin toistettuamme kysyin, haluaisiko Safir koittaa molempia esteittä vähänniinkuin 'ratana'. Vastaus oli tietenkin kyllä, ja niin sitä mentiin. Aika innostunut Safir lähti vauhdilla, ensimmäisestä käskystä laukkaan ja selvitti ensimmäisen esteen hienosti. Toisella esteellä Safirin katse harhaili maahan, niin tasapaino horjui, ja Safir meinasi pudota. Este meni silti puhtaasti, ja Hopsu hiljensi heti käyntiin esteen jälkeen Safirin roikkuessa kaulalla. Sellaiseen roikkumiseen tarvittiin todellakin vatsalihasta, ja annoinkin ratsukolle 'vapautuksen' jumppasarjasta, mitä olin alkanut rakentamaan sittenkin. Joten aloitimme siis loppuverryttelyn. Lopuksi keräsin esteet pois, ja suoritukseen tyytyväiset lähtivät maneesista kiitosten kera.

Hopkina on melkein täydellinen ratsu, jos sen saa liikkeelle. Se hyppäsi urheasti jok' ikisen esteen näinä valmennuksina, ja voimme olla siitä ylpeitä.
Tulette varmasti pärjäämään!

Päivämäärä:   12.1.10 16:29:41

En viitsinyt enää samaan viestiin laittaa.. Mutta mites se palkka? Minulle kävisi ainakin ne kuvat, mutta sopiihan se sulle? :)

Ja jos saan ne kuvat, mitä copyiksi?

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   12.1.10 18:20:17

henzkii : Kiitoksia kovasti hauskoista valmennuksista :D Joo, kuvat ovat nyt käytössäsi ;) Copyiksi Safir ja linkki mailiini v-safir@hotmail.com

Jono:

Valmennuksia vielä:
Eme - 2 este valmennusta
Aríella - 2 este valmennusta
Windy 5 este ja 3 koulu valmennusta
Gabi 4 este valmennusta
Hopsu 2 koulu valmennusta
Tiina 3 este ja 1 koulu valmennusta

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   13.1.10 17:50:59

Up 16.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.1.10 16:15:49

up 17.

LähettäjäSafir 
Päivämäärä:   14.1.10 16:35:44

Seuraava topa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.