Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 14:33:58

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=1631200&t=1631200

Edellisessä ketjussa ehdin jo sanoa, että sivuja kasataan uudestaan ja toiveita saa nyt esittää. Kannattaa lukea edellinen ketju.

En ehtinyt enää omaa kommenttiani kirjoittaa edelliseen, joten pistän sen tähän.

"Totta. Mitä sitten sadse-luokille pitäisi tehdä, jotta niistä saataisiin riittävän realistiset? Vai jätetäänkö nykyiseen muotoonsa, luokkakuvauksien kera?

Useampaan ryhmään tuskin edelleenkään saa osallistua, koska IRL-maailmassakin hevoset kisaavat vain yhdessä ryhmässä. Vaikka Parkissa ja Showssa arvostellaan samoja asioita ja ne virtuaalisesti ovatkin avoinna kaikille roduille, sekakisausta näiden luokkien välillä tuskin sallitaan jatkossakaan."

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäCery 
Päivämäärä:   15.2.12 14:38:37

Te varmaan puhutte jo jostain ihan muusta, mutta tulipavaan mieleen että mulla on vieläkin yks talli täynnä jonkinsortin askellajihevosia. :)

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   15.2.12 14:39:38

Tämä ei ole kisakutsu, vaan kysyn nyt, onko tässä kutsussa mitään järkeä:
http://aavistus.net/park/toiminta/2012/arj01.html

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 14:52:46

aavistus., henkilökohtaisesti toi kutsu on mun mielestä hieman sekava. Ellen tuntisi lajia ja sen käytäntöjä ennestään, en välttämättä osaisi osallistua oikein, ts. menisin sekaisin.

Itse pitäisin jokaisesta sadse-ryhmästä ne kaikki kolme luokkaa (niistä ryhmistä jotka aion järkätä). A- ja b-ostiot voi pitää, vaikka nekin tuovat tiettyä sekavuutta, itse laittaisin yksinkertaisesti vain luokittain 1-3 jne. :) Lisäisin myös maastakäsin -luokat ihan normaalien luokkien yhteyteen ("Luokkaryhmien ulkopuolella kilpailtavat Saddle Seat -luokat", mitä se tarkoittaa?).

Lisäksi sääntöjen toinen rivi on epäselvä ja aloittelevalla harrastajalle harhaanjohtavakin, munkin piti pari kertaa miettiä että mitähä. Itse sanoisin: Yksi ratsu voi osallistua vain yhteen saddleseat -ryhmään (esim. luokat 1a-1c) + equitationiin ja showmanshipiin.

Läpi toi kutsu menis varmasti noinkin, mutta sanoin vain miten itse laittaisin ja kokisin selkeämmäksi. :)

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   15.2.12 14:56:32

Kiiskinen, okkay. Poimin tuon "luokkaryhmien ulkopuolella kilpailtavat luokat" edellisestä topicista. :D Itseä helpottaisi aloittelevana se, että merkitsee kaikki luokat samalla numerolla, johon yksi hevonen saa osallistua. :P Yritän rukata sitä "ymmärrettävämpään" muotoon. Miksi tää nyt tuntuu näin hankalalta, oonhan mie sillon joskus järjestänyt arj kisoja, sillon oli vaan ihan erilaiset luokat, näitä saddle seat -luokkia ei ollut ollenkaan. Täytyy kyllä sanoa, että nämä sadseluokat kyllä innostavat pitämään enemmänkin kisoja, siellä saa niin herkulliset rodut kilpailla. :)

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 15:02:31

Cery muuten, sun pitää herättää toi talli henkiin, olen käynyt aina silloin tällöin kurkkimassa että tapahtuuko siellä jotain. :D Tykkään kamalasti.

aavistus., joo, ne a- ja b-osiot on kyllä ihan hyvät, kun vaan kirjoittaa selkeästi osallistumisohjeisiin että saa osallistua just esim. luokkiin 1a-1c. :)

Ennen tosiaan oli vähemmän luokkia järkättävänä ARJ-kisoihin, mutta kannatuksen vuoksi Tijuana lisäsi myös saddleseatin ARJ:n luokkavalikoimaan, siinä muodossa kuin se nykyään vielä on. Käsittääkseni ne luokat on tehty about samanlaisiksi kuin ASSA:ssa. Parannellaan niitä nyt kuitenkin entisestään.

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 15:03:29

No minun mielipiteeni on se, ettei saddle seat luokille tarvitsisi tehdä mitään muuta kuin järkeistää noiden kahden nimet. Muilta osin ne ovat ihan tarpeeksi realistiset :) Eihän kaikkea nimittäin ole pakko yrittää tehdä täysin samoin kuin IRL.

Sitten siihen lisäinfoon liittyen, niin toki luokkakuvaukset pitää laittaa ja ilmeisesti laitetaankin kuntoon. Jos haluaa, niin voisi laittaa myös muutamia mainintoja, että miten nuo luokat ja niihin osallistumiset menevät IRL. Tällä tavoin jos joku haluaa pyrkiä realistisuuteen, niin hän tietää muun muassa olla osallistumatta park-luokkiin muilla kuin saddlebredeillä, arabeilla ja morganeilla :)

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 15:05:40

Osittain ooteena muuten pakko tuosta realistisuudesta sanoa... Ilmeisesti on maailmankirjat sekaisin, minä nimittäin heitin friisini muutamia poikkeuksia lukuunottamatta helppo B -tasoisiksi ja ARJ:n suhteen siirrän ne kisaamaan vain Classic, Country ja English -ryhmissä :D

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   15.2.12 15:09:28

Onko tuo kutsu nyt yhtään järkevämpi?

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   15.2.12 15:11:51

Ohops, ARJ'han on muuttanut nimensä! :D Nyt vasta tajusin...

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 15:17:29

aavistuksen kutsu on nyt erinomainen. :)

Luciana, selvä, katsotaan jos noille luokkien nimille tehdään jotain. :) Voi tosin olla että pysyvät ennallaankin, mutta sehän ei ole haitannut jos järkkää ne vähän eri nimellä, kuten sinä olet tehnyt. Kyselen!

Noita IRL-kuvauksia voidaan todennäköisesti lisäillä. Kivat tosiaan niille, jotka haluavat harrastaa realistisemmin.

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   15.2.12 15:26:16

No niin, tänään tai huomenna laittelen sitten noista kisoista hakemuksia. Tänään en ehkä ehdi enää. Että tulossa aimoläjä kisoja ryhmille 1 ja 2.

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjä: TK 
Päivämäärä:   15.2.12 15:29:51

Yhden asian haluaisin vielä sanoa.

Luokkakuvauksia kaipaavien määrä tuli meille täytenä yllätyksenä. Kukaan ei ole lähestynyt meitä mitään kautta luokkakuvausten suhteen, emmekä ole ajatustenlukijoita.

Tulevaisuudessa toivommekin, että jos jokin asia mietityttää, kaipaatte jostain asiasta lisää infoa henkilökohtaisesti tai ihan sivuille asti, ottakaa yhteyttä! "Myöhäinen" foorumilla huutelu ei mitenkään auta asiaa.

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 15:33:42

Jos ne nimet jäävät tuollaiseksi kuin nyt ovat, niin haluaisin ainakin kuulla jonkun hyvän perustelun sille :D

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 15:38:08

Luciana, veikkaan luokkanimien syyksi sen, että ne ovat IRL samoin kuin ne ovat nyt ARJ:n sivuilla. :D Eikö se ole tarpeeksi hyvä perustelukin?

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 15:41:08

Ei mulle :D Juu, eihän sillä loppujen lopuksi ole mitään väliä, mutta en vain ymmärrä miksi täytyy pitää nimi outona (vai onko jonkun mielestä oikeasti classic country combination parempi kuin pelkkä classic combination ja informal show combination parempi kuin show combination, ottaen huomioon muutkin luokat eli kokonaisuuden?) vain sen takia että sellainen se on myös oikeassa maailmassa :)

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   15.2.12 15:43:40

Luciana, onhan se sentään hienon kuuloinen. =D

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 15:44:41

No, me pohdiskellaan tätä. Jos luokat pysyvät ennallaan, kukaan ei varmastikaan silti estä ketään järjestämästä niitä yksinkertaisemmilla nimillä, kunhan asia tulee osallistujalle selväksi. :)

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 16:35:34

Ketju yles, toiveita saa edelleen esittää. Sivuja rakennellaan parhaillaan.

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäFuyu 
Päivämäärä:   15.2.12 16:51:48

Hmmm, asiasta poikete.
Luettuani nämä keskustelut minulle iski kuume saada oma askellajiheppa. Onko rotu suosituksia? Mietin Missourinfoxtrotteria, mutta onko se "aloittelevalle" hyvä valinta?

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 17:05:01

Fuyu, hienoa, uusia harrastajia kaivataan aina! Jos pidät erityisesti foxtrotterista, ota foxtrotter. Ei kannata valita helpompaa, yleisempää ja mahdollisesti vähemmän kiinnostavaa rotua vain sen takia, että on ajoittelija lajin parissa. :)

Voithan toki leikitellä ajatuksella hetken ja pohdiskella eri rotujen hyviä ja huonoja puolia, ja mitä rodulta odotat, ennen kuin päätät. Jos haluat kilpailla tavoitteellisesti tai ahkerasti, niin foxtrottereille järjestetään aika vähän luokkia muiden toimesta, eikä niihin välttämättä saada osallistujia, on sen verran harvinainen rotu. Itse toki suosittelisin saddlebredia, mutta muitakin askellajirotuja kaivataan, myös niitä harvinaisempia. ;)

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   15.2.12 20:08:34

Noin, sinne lähti eka hakemukseni ja ilmoitin uudet hevoseni samalla kaikkiin kahteen kutsuun, jotka kalenterissa niille oli avoinna. :D

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjä: Heikku 
Päivämäärä:   15.2.12 20:21:42

Itse olen hiljattain innostunut hieman issikoista ja tästä syystä siis luokista kyselin ja kyselen vielä lisääkin :)

Eli siis jos minulla on 5-käyntinen issikka, niin voiko sillä mennä esim:
5-käynti F.1
Passikoe PP.1
Kouluratsastus FS1
?

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjämisery. 
Päivämäärä:   15.2.12 20:30:33

Heikku, voi mennä, jos heppasi hallitsee kouluratsastustakin. :) Itse kilpailen myös töltissä 5-käyntisellä.

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

LähettäjäKrafla 
Päivämäärä:   15.2.12 20:31:39

Heikku, 5-käyntinen islanninhevonen voi periatteessa mennä kaikissa luokissa. :) Mielestäni siinä ei kuitenkaan realistisesti ajatellen ole järkeä, mutta kukin kilpailee miten haluaa. 5-käyntiseltä issikalta löytyy siis se viides askellaji eli passi.

Näissä seuraavissa luokissa mennään passia:
- 5-käynti F.1
- Passikoe PP.1
- Passijuoksu 250 m P.1
- Speedpassi P.2

4-käyntiselle issikalle sopivia luokkia:
- Töltti T.1
- Töltti T.2
- 4-käynti V.1
- Kouluratsastus FS1

^Myös 5-käyntinen hevonen voi kilpailla noissa luokissa, mutta niissä ei mennä passia. :)

Lue tuolta lisää luokista: http://vahtipossu.org/arj/luokat.html

  Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji? 2

Lähettäjä: TK 
Päivämäärä:   15.2.12 20:51:55

http://forum.hevostalli.net/read.php?f=12&i=1632907&t=1632907

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.