Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Askellajiratsastus - kuoleva laji?

Lähettäjämisery. 
Päivämäärä:   14.2.12 12:04:09

Kilpailut eivät täyty ja niitä on harvoin. Toki askellajiratsastus on aina ollut vähemmän suosiota saanut laji, mutta nyt sen tilanne on jopa huolestuttava. Meidän askelaji-ihmisten täytyisi ehdottomasti tehdä asialle jotakin. Itsekin muistan miten se tuntui alkuunsa vieraalta lajilta ja issikan hankkimista harkitsin pitkään.

Tässä pari syytä teille, jotka ette vielä kyseistä lajia harrasta, että miksi kannattaa ostaa issikka/muu askellajiratsu:
- kilpailuihin ei ole tunkua ja niihin mahtuu
- lisäksi ainakin issikoilla saa yleensä osallistua yksi poni jokaiseen luokkaan - kilpailuita tulee helposti!
- itse koen askellajiratsastuksen rennommaksi harrastukseksi, eivätkä kasvattajat heti ole kimpussa jos hevosen sivuilla ei hetkeen tapahdu mitään
- ARJ-laatis toimii ja mukaan mahtuu!

Keksiikö joku muu listaan jotakin? :)

Re: Askellajiratsastus - kuoleva laji?

Lähettäjäsnifffe 
Päivämäärä:   14.2.12 12:15:49

vitsit ku ois aikaa taas kisata ni ehottomasti kisaisin, ei vaan riitä aika. Tai sillon ku olis aikaa nii innostus. Katotaan kesämmällä josko kerkeis taas ruveta järjestään kisoja :)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.2.12 13:09:22

"Räikeä epärealistisuus vähentää pistemääriä radikaalisti (esim. saddle seathevonen vaikeissa koulu/esteluokissa)."

Tämähän on virtuaalimaailma. Mielummin sitten kisaan hevosillani vain esteitä- ja koulua, vaikka joskus tekisi mieli "uudelleen kouluttaa" hevonen askellajeihin.

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   14.2.12 13:12:42

Tarttis varmaan yrittää aktivoitua. Siis onhan meillä askellajihevosia niin paljon etteivät mahdu mihinkään kisoihin ikinä, loppui vain jossain vaiheessa se innostus kun osallistumisrajoitukset eivät ihan suosi suuromistajia. Eikä asiaa auttanut se, että siihen yhteen ainoaan sekakäyntiluokkaan olisi tulossa kalliovuortenponeja, mangalargoja, molempia pasoja ja gaited baroqueita ja vain kolme hevosta saa ilmoittaa mukaan....
Mutta ehkä sitä taas viitsisi vähän aikaa. Mistäs osoitteesta ARJ:n nykyisin edes löytää, VRL:n altako?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   14.2.12 13:22:02

http://vahtipossu.org/arj/

-, nimenomaan se uudelleen kouluttaminen on hyväksyttyä.

Lähettäjä: TK 
Päivämäärä:   14.2.12 13:31:56

Askellajiratsastuksen tilanne tosiaan on varsin ikävä. Plussaahan se on että kisoihin mahtuu aina mukaan, mutta hyvin vähän niitä kisoja nykyään järjestetään. Jotenkin askellajihevosia olisi hyvä kyllä mainostaa, kunhan siihen keksisi sopivan tavan.

-, tämä on virtuaalimaailma juu, mutta haluamme kuitenkin pitää menon tuossa kohtaa edes jotenkin realistisena. Mikään ei edelleenkään estä kisaamasta askellajeja ja GP:tä jos niin haluaa, mutta laatiksen kisaosiosta ei kovin hyviä pisteitä sillä heru.

"vaikka joskus tekisi mieli "uudelleen kouluttaa" hevonen askellajeihin."
Mitä tällä kohdalla haettiin? Uudelleenkoulutuksen avulla nimenomaan voi hevosen kanssa kisata askellajeja myöhemmin, kunhan asiasta on selkeästi sivuilla mainittu. (Esimerkkinä ennen koulua kilpaillut, nyt ARJ-palkittu hevonen)
Laatista koskevissa keskusteluissa tämäkin asia on usein puitu ja kysyäkin voi jos ei keskusteluja ole nähnyt. Täytynee tästäkin laittaa kunnon selvitys laatiksen sivuille...

ARJ jo ehdittiinkin linkittää. :)

LähettäjäLuciDa 
Päivämäärä:   14.2.12 13:57:14

Itsekkin olen huolissani ARJ:n tilanteesta, vasta lajin pariin tulleena.
Muutama päivä sitten pitämissäni kilpailuissa oli islanninhevosten tilanne mukiin menevä, mutta niitä sdb ja nsh hevosia olisin toivonut lisää.. 5-käynti yms. luokissa kun ei ollut kuin se yksi kisaikäinen oma hevoseni, joten luokka piti perua :(

Lajiin on melko hankalaa tulla mukaan, kun harrastajia ei ole tarpeeksi tai jo harrastavat eivät ole aktiivisia. Noh joka tapauksessa aion jatkossakin järjestää edes ne yhdet kisat kuukautta kohden, joten mie ainakin aion olla aktiivinen ja kovasti odotan, että varsani kasvavat, jotta niiden kin kanssa päästään kisaamaan!

LähettäjäKiiskinen@phone 
Päivämäärä:   14.2.12 14:13:44

Äh, munkin pitäisi pikkuhiljaa aktivoitua.. Askellaji-saddlereita ja -friisiläisiä löytyy kutenkin se pieni kymmenpäinen lauma, mutta tällä hetkellä vaan ne kouluhevoset inspaa enemmän. En ole edes jaksanut seurata ARJ-kalenteria. Mun innostus on niin kausittaista kunkin asian suhteen. :D Ehkä se tästä.

LähettäjäSorel 
Päivämäärä:   14.2.12 14:14:53

En tiedä mutta tuntuu ku Tijuana lopetti niin eipä oo walkereita kisatantereilla. Pidin yhdet walker kisat ja eipä siellä ollut yhteensä kun kolmen eri osallistujan hevoset :/

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   14.2.12 14:15:46

Äh, siitä onkin jo sen verran aikaa, etten ole tutustunut noihin saddleseat-juttuihin. Niistä kaipaisi vähän lisäinfoa, että mitä ne pitävät sisällään, esimerkiksi että minkä tyyppisiä varusteita käytetään jne. Sikäli jos niissä on ylipäänsä muita kuin ns. englantilaisia.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   14.2.12 14:24:52

Wikipediassa on aika hyvin kerrottu noista.

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 14:49:01

Minä oon edelleen sitä mieltä, että ARJ:n sivuille, luokkakuvaus-osioon, pitäisi tehdä tarkemmat kuvaukset saddle seat-luokista. TK tai Jasny muutama kuukausi takaperin mainitsi, että voisihan sen virtuaaliwikin linkin sinne lisätä, mutta ei sitä kyllä löydy sieltä vieläkään.

Luokkakuvauksiin kannattaisi panostaa muutenkin, ei ihmiset uskalla osallistua mihinkään jos eivät tiedä niistä mitään. Kokeneille harrastajille hyötyä siitä taas olisi siksi, että harrastaminen muuttuisi mielenkiintoisemmaksi. Samalla vältyttäisiin myös niiltä mahdollisilta turhilta hylkäyksiltä esimerkiksi laatuarvostelun puolella.

Tarkoitan siis, että mielestäni tämä lause: country (arvioidaan hevosen käytöstä ja suorituskykyä, ei näyttävyyttä) ei ole riittävä kuvaus muuten täysin vieraasta luokasta.

Itse ainakin arvon joka kisoissa esimerkiksi luokkien yhteensopivuuksia. Voiko english-luokkia kilpaileva hevonen kisata myös countryä jne? Ulkomaisilta foorumeilta kyllä löytyy jotakin tietoa, mutta melko suppeasti ja lähinnä arabeihin painottuen. Sitäpaitsi, mielestäni kuuluu jaoksen pitäjälle se, että etsii tietoa lajista ja jakaa sen mahdollisille lajista kiinnostuneille ja sen harrastajille.

Tämä siis vain lähinnä saddle seat-luokista (ja minun mielipiteeni), mutta itse kyllä näen parannettavaa myös muiden luokkien kuvauksissa, lähinnä siis luokissa jotka ovat avoimia roduille sdb, twh, nsh jne.

+ Minä kilpailijana toivoisin, että nämä tiedot löytyisivät jaoksen sivuilta eikä ainoastaan virtuaaliwikistä.

LähettäjäLuciDa 
Päivämäärä:   14.2.12 15:00:37

Sorel; mun walkerit ei oo viel kisaikäsiä :)

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   14.2.12 15:10:37

Kieltämättä muilla kuin issikoilla taitaa olla vielä huonompi tilanne. Issikoittenkin määrä tuntuu olevan vähentynyt ja varsinkin laadukkaiden kasvattajien? :/

Nyt ihmiset järjestämään ahkerasti kilpailuita ja osallistumaan niihin, sekä mainostamaan lajia! ARJ'ssä kilpaileminen ainakin issikoilla on niin helppoa.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   14.2.12 15:12:22

Christan kanssa samaa mieltä. ARJ:n sivuilla olevat luokkakuvaukset eivät ole pelkästään tynkiä, vaan myös osittain vääriä.

Päivämäärä:   14.2.12 15:21:11

Christa, kiitos muistutuksesta tuosta wikilinkistä, oli täysin päässyt unohtumaan.

Nyt on ihan pakko kysyä, että mikä sitten olisi riittävä luokkakuvaus? Minusta juurikin tuollainen "arvioidaan hevosen näyttävyyttä" kertoo hyvinkin paljon siitä mitä hevoselta odotetaan.

Sivuilla olevien luokkakuvausten oikeellisuudesta en sitten tiedäkään mitään, en ole itse niitä missään vaiheessa tarkistanut. Heidi M ja Tijuana ne aikanaan kasasivat.

Tämänhetkisille sivuille tuskin tulemme luokkakuvauksia nykyistä enempää lisäämään ihan selkeyden vuoksi. VRL:n yhteyteen palaamisen myötä luokkakuvauksille voisi olla mahdollista väsätä ihan oma sivunsa.

Tässä kohtaa haluaisin nyt muistuttaa, että olkaa te harrastajatkin aktiivisia ja etsikää sitä tietoa. Jos jokin asia mietityttää, reippaasti vaan kysymystä tulemaan. Ei se mitään hyödytä että hiljaa itsekseen pohditaan asioita ja johonkin aina silloin tällöin ilmestyvään ARJ-topikkiin tullaan valittamaan. ;)

Luokkien yhteensopivuudesta tuskin tarvitsee tässä vaiheessa sivuille ruveta mitään selventämään, kun säännöissä lukee että hevonen saa osallistua vain yhteen saddle seat -ryhmään.

"Sitäpaitsi, mielestäni kuuluu jaoksen pitäjälle se, että etsii tietoa lajista ja jakaa sen mahdollisille lajista kiinnostuneille ja sen harrastajille."
Tästä olen melkein samaa mieltä, pienellä erotuksella. Minusta myös lajista kiinnostuneiden ja sitä harrastavien tulee itse etsiä sitä tietoa. Eikös se kerro kiinnostuksesta, että ottaa myös oma-aloitteisesti asioista selvää?

Täytynee ottaa nuo luokkakuvaukset pohdinnan alle, ainakin nuo mahdolliset virheelliset tiedot pyrimme tarkistamaan mahdollisimman pian. Jännä ettei tästäkään ole aiemmin kukaan huomauttanut.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   14.2.12 15:24:59

"Luokkien yhteensopivuudesta tuskin tarvitsee tässä vaiheessa sivuille ruveta mitään selventämään, kun säännöissä lukee että hevonen saa osallistua vain yhteen saddle seat -ryhmään."

Kannattanee muokata mm. luokkasivunkin teksti, siellä lukee yhä että kyseessä on vain suositus :)

Päivämäärä:   14.2.12 15:27:42

Luciana, no niinpä näkyy lukevan. Kiitän huomautuksesta, korjataan.

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 15:35:42

Nyt on ihan pakko kysyä, että mikä sitten olisi riittävä luokkakuvaus? Minusta juurikin tuollainen "arvioidaan hevosen näyttävyyttä" kertoo hyvinkin paljon siitä mitä hevoselta odotetaan.
Jotakin, mistä selviää mitä luokassa tehdään. Kovasti olen koittanut youtubeakin kahlata läpi, mutta otappa sieltä sitten selvää, mikä on oikeasti sitä luokkaa kuvaava video ja mikä ei. Itse tykkään WRJ:n lajikuvauksista, miksei niistä voisi ottaa mallia?

Tämänhetkisille sivuille tuskin tulemme luokkakuvauksia nykyistä enempää lisäämään ihan selkeyden vuoksi. VRL:n yhteyteen palaamisen myötä luokkakuvauksille voisi olla mahdollista väsätä ihan oma sivunsa.

Ja milloin tämä mahtaa tapahtua? Vuoden 2012 aikana? Miksei niitä luokkakuvauksia voisi nyt laittaa näille tämänhetkisille sivuille, kun laatuarvostelukin (ja cup!) saatiin pystyyn. Voisi ihan oikeasti lisätä sitä kilpailijoiden määrää.

Luokkien yhteensopivuudesta tuskin tarvitsee tässä vaiheessa sivuille ruveta mitään selventämään, kun säännöissä lukee että hevonen saa osallistua vain yhteen saddle seat -ryhmään.
Kyllä, säännöissä lukee noin mutta minä ainakin tulkitsen sen niin, että yhdessä kilpailussa yksi hevonen saa osallistua vain yhteen ryhmään. Päteekö sama kaikkiin kilpailuihin? Voiko yksi hevonen painottua vain yhteen ryhmään vai voiko esimerkiksi english-hevonen kisata countryä? Tätä tarkoitin yhteensopivuudella. Muistaakseni ASSA:n boardilla kun sanottiin vain parkin kohdalla, että joko fine harness tai park harness (muistaakseni), ei mitään muista luokista.

Minusta myös lajista kiinnostuneiden ja sitä harrastavien tulee itse etsiä sitä tietoa. Eikös se kerro kiinnostuksesta, että ottaa myös oma-aloitteisesti asioista selvää?
Tottakai, sehän nyt on aivan selvää. Mutta esimerkiksi minä, joka en tiedä lajista oikeasti yhtään mitään, en osaa edes etsiä sitä tietoa. Kuten jo aiemmin sanoin, olen kahlannut läpi ulkomaisia boardeja ynnä muita, mutta vaikea on karsia sen oikean ja väärän tiedon välillä. Varsinkin kun kaikki tieto lukee englanniksi. En siis ymmärrä nyt, mikä on se painava syy, miksette te jaoksen ylläpitäjät, jotka kuitenkin lajista jotain varmasti tiedätte, voi jakaa sitä tietoa meille?

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 15:37:20

Enkä minä koe tätä nyt minään valituksena vaan kehoituksena hieman tarkastella jaoksen toimintaa ja sivuja siinä mielessä, että onko tietoa riittävästi. Tässä topicissa kun on aiheena se, ettei ARJ:lla ole kilpailijoita ja omasta mielestäni se johtuu siitä, että laji on niin vieras ja minusta myös tuntuu, että se halutaan pitää vieraana.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   14.2.12 15:39:28

vähän tulee kyllä sellanen fiilis että arjylläpitäjät haluaa vaan pitää päänsä eikä osaa kuunnella kritiikkiä.

ylläpitäjät vaihtoon?

LähettäjäBritta (känny) 
Päivämäärä:   14.2.12 15:40:51

Kisoja on vähän ja issikoidenkin määrä on alkanut vähentyä. Minullakin on vain yksi issikka, eempi kiinnostaisi jos jostakin saisi valmiiksi ostettua piirreryn.

Ja tosiaan luokkakuvaukset voisivat kattaa hieman enemmän, koska aivan uuttena osaa oli vaikea ymmärtää.

Päivämäärä:   14.2.12 15:53:01

"Jotakin, mistä selviää mitä luokassa tehdään."
VirtuaaliWikin kuvauksissa luokkien sisältö on mielestäni varsin hyvin selitetty.

VRL:n aikataulusta en itse tiedä mitään, siitä kannattaa varmaan kysellä ihan sieltä. VirtuaaliWikiin suunnittelin tässä tekeväni kunnon luokkakuvaukset myös muiden rotujen luokista kunhan aikaa on. Sinne saa toki kuka tahansa niitä muokkauksia tehdä, eli luokkakuvaukset ovat muidenkin luotavissa.

Mikäli luokkakuvaukset sivuille ilmestyvät, tulevat ne todennäköisesti löytymään oman linkkinsä takaa. Tässä kohtaa minun mielestäni on aivan sama, löytyykö sen linkin takaa ARJ:n oma luokkakuvausten sivu vaiko VirtuaaliWikin luokkakuvausten sivu.

Toistaiseksi hevosten oletetaan painottuvan vain yhteen ryhmään. Luokat-sivulle oli ikävä kyllä jäänyt virheellistä tietoa, mutta korjauksen jälkeen olettaisin sen selventävän asiaa. Korjauksen jälkeen luokat-sivulta tulee löytymään tämä lause: "Saddle seatissa kilpailevien hevosten tulee erikoistua johonkin tiettyyn luokkaryhmään."

"Mutta esimerkiksi minä, joka en tiedä lajista oikeasti yhtään mitään, en osaa edes etsiä sitä tietoa."
Tässä kohdassa kuuluttaisin taas sitä aktiivisuutta. Sähköpostin käyttö on kaikille tuttua, joten jos jokin asia askarruttaa niin mailia kysymyksineen tulemaan minulle tai Jasnylle. Tämänkaltaisten kyselyiden ilmestyminen kun yleensä herättää siihen, että kysyttyjä asioita voisi ihan yleisesti ottaenkin selventää. Mikään ei myöskään estä aloittamasta tänne ht.nettiin keskustelua aiheesta.

"En siis ymmärrä nyt, mikä on se painava syy, miksette te jaoksen ylläpitäjät, jotka kuitenkin lajista jotain varmasti tiedätte, voi jakaa sitä tietoa meille?"
Syy on ihan yksinkertaisesti se, ettei tiedonpuutteesta ole oltu tietoisia. Minulle ei ainakaan ole tullut yhtään kyselyitä ARJ:n luokkiin ynnä muihin liittyen.

Minusta on nimenomaan hienoa, että tällaiset asiat herättävät keskustelua. Monta kertaa tässä onkin pohdittu miten lajista tekisi jotenkin tutumman ja helposti lähestyttävämmän. Muutamia ideoita tämän keskustelun perusteella onkin jo herännyt.

"vähän tulee kyllä sellanen fiilis että arjylläpitäjät haluaa vaan pitää päänsä eikä osaa kuunnella kritiikkiä. "
Tähän kaipaisin jotain tarkennusta, mitäköhän tällä kommentilla haet?

"ylläpitäjät vaihtoon? "
Eikös tähän kuulu vastata se vanha tuttu "tee itse oma jos ei nykyinen kelpaa" ;)

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 16:00:25

Olisiko sitten esimerkiksi mahdollista ottaa mallia WRJ:stä ja etsiä jokaikisestä luokasta kuvaava video youtubesta tai jostain muualta. Tai edes kuva. Koska se yksi kuvahan tunnetusti kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

En kyllä vieläkään ymmärrä, miksei niitä kuvauksia voi sitten vaikka copypasteta sieltä virtuaaliwikistä sinne jaoksen sivuille. Antaisi ainakin omasta mielestäni paljon paremman kuvan jaoksestakin kun sivut olisi huolella tehty (olivat ne sitten väliaikaiset tai ei!).

Päivämäärä:   14.2.12 16:03:46

Juuri tässä itse asiassa suunnittelinkin ihan sivuilla olevien saddle seat -luokkamääritysten kohtaan youtubelinkin lisäämistä.

Edelleen koen, että sivuista tulee varsin sekavat jos jokaisen luokan kohtaan lisää kattavat luokkakuvaukset. Sivun voisi tietysti uudistaa kokonaan, mutta tällä hetkellä mennään näin.

Keskustelen tarkemmin Jasnyn kanssa näistä luokkakuvauksia kohtaan tehdyistä ehdotuksista, kunhan hän ehtii koneelle.

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 16:07:03

Onhan toki olemassa monia eri tapoja tehdä sivuista kätevämmät, esimerkiksi laittaa kuvauksiin spoilerit, joiden takaa näkyy sitten joka luokan kuvaus? Sivulle tulisi siis vain luokat, ja kun luokan nimeä painaa - tulisi esiin kuvaus. Samalla tavalla saisi tekstin sitten piiloon kun sitä ei enää lue. Ei sekoittaisi minun mielestäni kyllä juurikaan.

Päivämäärä:   14.2.12 16:13:06

On toki ja kuten sanoinkin, siinä vaiheessa sivu kaipaisi sitä uudistamista. Niin suurta hommaa en kuitenkaan lähde tekemään ennen kuin Jasny pääsee ilmaisemaan mielipiteensä asiasta.

LähettäjäTakku 
Päivämäärä:   14.2.12 16:17:01

Joo mä kannatan kans parempia kuvauksia luokista! :) Nyt kun itseltäkin löytyy muutama walkeri tallista niin alkanut tutustua ARJ:hin paremmin.. Aikaisemmin en tiennyt yhtään mitään, kun en ensimmäisellä katsomisella ymmärtänyt mitään noista luokista..

LähettäjäMari H 
Päivämäärä:   14.2.12 17:56:02

Munkin pitäisi aktivoitua, mutta jotenkin on issikat (ja muutama muu askellajiratsu) jääny vähemmälle huomiolle. Ehkä viimeistään kesällä saan inspiksen takas, nyt kun on kiirettä koulun ja tallin kanssa :)

LähettäjäAnnika_N 
Päivämäärä:   14.2.12 18:20:54

Ja issikat on sulosia, tohon miseryn ekan viestin listaan lisäyksenä ;D Nimim. issikoihin hurahtanut ;D

Jep, kasvattajat ja issikkaharrastajat on rennompaa sakkia, kasvattien sivuja ei olla kyttäämässä joka ikinen sekunti :) Nimien keksimisen helppous.

Ja nimenomaan, kisoja kertyy hepoille helposti yli sata, jos on isompi kisarypäs tms :D ARJ-laatis on kyllä kans iso plussa :)

Lähettäjädani 
Päivämäärä:   14.2.12 18:34:41

"Pitäisikö jokaisen sadseryhmän yhteyteen siis mielestäsi laittaa "kierretään kehää, esitetään perusaskellajit"?"

Pitäisi. Selventää tuokin lause enemmän kuin ummikolle "saddle seat". Mä luulin tähän asti, että luokissa suoritetaan jotain tehtäviäkin, kuten esimerkiksi koulukisoissa etukäteen opeteltava ohjelma, joskin yksinkertaisemmin, tyyliin kokorata leikkaa tai vastaavaa.
Ilmeisesti olin väärässä.

Itse yritin jonkin aikaa päästä ARJ:n kelkkaan, huonolla menestyksellä. Kannatan lisäinformaation lisäämistä sivuille - mun mielestä tässä suhteessa on huono verrata vaikka ERJ:tä ja ARJ:ta. Esteratsastuskilpailuista on netissä törkeästi enemmän tietoa suomeksi ja usealla varmasti on jopa mahdollisuus joskus käydä esteratsastuskilpailuissa paikan päällä katsomassa. Jokaisella ratsastusleirillä opetellaan kouluratoja ja eri esteitä. Jos harrastaa hevosia vaikkapa ratsastuskoulussa, ei näiltä voi välttyä.

ARJin tyylisiä kilpailuita taas ei ole olemassa Suomessa, ei ainakaan noiden erikoisempien rotujen.

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 18:43:48

Miksi kukaan ei vaadi esimerkiksi ERJ:ltä tai KRJ:ltä kattavia videolinkkejä GP-tason kouluun ja esteiden hyppimiseen? Ne ovat paljon vaikeammin ymmärrettäviä kuin askellajit, sillä saddle seatissakin hevoset vain kiertävät kehää ja esittävät niiltä vaaditut askellajit.
Koska varmasti jokaikinen hevosharrastaja tietää näiden lajien perusperiaatteen siitä syystä, että niitä kumpaakin harrastetaan Suomessa. Saddle seatia ei harrasteta Suomessa. Siksi tavallinen hevosihminen ei osaa erottaa english- ja classic-luokan eroa. Siksi kukaan ei vaadi ERJ:ltä tai KRJ:ltä videolinkkejä. Enkä minäkään vaatinut, vaan ehdotin.

Kiitän puolestani kaikkia muita asiallisesta kommentoinnista ja otan hyvillä mielin kaiken palautteen vastaan, katsoen TK:n kanssa mitä tehdä, mutta Christan nillitystä en enää jaksa ottaa kuuleviin korviini. Et sinä ole sen parempi kuin muutkaan, tee kilpaileva askellajijaos jos siltä tuntuu (mutta älä matki meitä, kuten teit laatiksen kanssa). Niin ja Christa, jos haluat että otan palautteen perille, laita ehdottomasti sähköpostia !1!1 sitten voin harkita. (:
Anteeksi, mutta missä vaiheessa olen väittänyt olevani parempi kuin muut? En tietääkseni kyllä yhdessäkään lauseessa, enkä osaa sitä edes rivien välistä lukea. Minä olen tasan kerran tätä topiccia aikaisemmin ehdottanut näitä luokkakuvauksia, ja nyt ihan asiallisesti kerroin mielipiteeni ja parannusehdotukseni, jotka jaoksen ylläpitäjän pitäisi ottaa asiallisesti vastaan (tiedän, olen itsekin syyllistynyt siihen, että välillä hieman kiehuu yli). Pidin sinua kyllä ihan asiallisena virtuaaliharrastajana, mutta tämän kommentin jälkeen muutan kyllä mieleni.

Haluaisin myös tietää, miten olen matkinut ARJ:n laatuarvostelua WRJ:n laatuarvostelun suhteen, joka nyt tulee muuttumaan aikalailla. Ainoastaan vanhempien kisapisteisiin on otettu hieman mallia ARJ:n laatuarvostelusta ja teidän arvosteluanne olen käyttänyt pohjana WRJ:n arvostelulle. Teidän pitäisi olla siitä otettuja, että minä pidin teidän laatuarvostelua parhaimpana esimerkkinä WRJ:n laatuarvostelun tekemiselle.

---

Tällaisten kommenttien myötä kyllä onnistutaan karkoittamaan viimeisetkin harrastajat lajin parista, ja kohta saatte TK:n kanssa kahdestaan pyörittää ARJ:ta. Miksi ihmeessä pitää ottaa näin vastaanpaneva kanta, kun itse koitatte kokoajan haalia lisää porukkaa lajin alle?

Minä kannatan äänestystä asiasta, silloin saadaan tasapuolinen vastaus, johon kaikki voivat vaikuttaa. (Aivanniinkuin WRJ:n kanssa, jonne nimeltämainitsemattomat henkilöt tulivat mussuttamaan kuinka minä en halua että muut harrastavat kyseistä lajia).

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   14.2.12 18:53:29

"Tavallinen hevosihminen ei osaa erottaa english- ja classic-luokan eroa."

No ne erothan on just vaan ne arvosteluerot ja ne lukee jo siellä ARJ:n sivuilla.

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 18:55:50

Kiiskinen, eroa noilla luokilla selkeästi kuitenkin on, koska yksi hevonen ei saa kilpailla kuin yhdessä luokassa. Plus sivuilla lukee esimerkiksi täysin sama kuvaus sekä park-luokassa että show-luokassa, ja silti yksi hevonen ei voi kilpailla kumpaakin. Miksi, sen minä haluaisin tietää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   14.2.12 19:15:33

kannatan äänestystä lajikuvaus-asiasta.

Lähettäjä: Jasny 
Päivämäärä:   14.2.12 19:16:18

Christa, muita harrastajia vastaan minulla ei ole mitään, mutta myönnän itsekin asiattomuuteni sinua kohtaan. Minulla on suuri heikkous ja pahe, sillä en pysty millään tasolla sietämään sinua ihmisenä. Reaalimaailmassa vihaani en osoittaisi suoraan, mutta täällä siedettävästi ilmaistuna se ei ole minulta juurikaan pois.
WRJ äänestyksesikin oli kaikilta osin turha, sillä vaihtoehdot olivat tasoa "a. ota leivälle täytettä b. ota leipä c. ota molemmat", äänestyksen vastaus oli siis jo kaikille etukäteen selvillä. Mutta meidän kahden ero on siinä, etten minä tupannut silmillesi kitisemään ja nurisemaan mielipidettäni tästä asiasta (tai muistakaan, pysyttelin erossa WRJ topasta).

Oikeisiin ehdotuksiisi en tosiaan ota kantaa muuta kuin sähköpostin puolella!

dani, veikkaan ettei kovinkaan monella ole käytännön kokemusta GP tason koulusta tai 160cm esteluokista.

"Pitäisi. Selventää tuokin lause enemmän kuin ummikolle "saddle seat". Mä luulin tähän asti, että luokissa suoritetaan jotain tehtäviäkin, kuten esimerkiksi koulukisoissa etukäteen opeteltava ohjelma, joskin yksinkertaisemmin, tyyliin kokorata leikkaa tai vastaavaa."

Tämä on ihan MAINIO info, jota en ole edes tullut oikeasti ajatelleeksi. Ehdottomasti lisäisin siinä tapauksessa edellä mainitsemaani selvennystä jokaiseen mahdolliseen kohtaan, ellei sivulle lisättävässä virtuaaliwikilinkissä sitä niin kattavasti esitettäisi.

Päivämäärä:   14.2.12 19:21:02

Jos sivulle on luvattu lisätä http://www.virtuaalihevoset.net/wiki/index.php/Saddle_seat linkki tuonne, miksi ne kuvaukset sieltä täytyisi copypastettaa eteenpäin. Se kuka ei osaa klikata linkkiä tulkoon myöntämään asian, niin laitetaan äänestys harkintaan. :D

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 19:25:57

Jasny, voi huoh. Aika asiatonta meininkiä sinultakin, minä tässä kuitenkin koitan olla kohtalaisen asiallinen. Ihmettelen kyllä suuresti, miksi ihmeessä myit minulle kasvattejasi?

Vastaisitko asiallisesti ARJ:ta koskeviin asioihin jos laittaisin ne sinulle sähköpostilla? Enpä usko.

Päivämäärä:   14.2.12 19:30:30

Christa, voisitko nyt ystävällisesti kertoa mikä kohta vastauksestani ei ole ollut asiallinen?

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 19:31:59

Esimerkiksi tämä:
Et sinä ole sen parempi kuin muutkaan, tee kilpaileva askellajijaos jos siltä tuntuu (mutta älä matki meitä, kuten teit laatiksen kanssa). Niin ja Christa, jos haluat että otan palautteen perille, laita ehdottomasti sähköpostia !1!1 sitten voin harkita. (:

Päivämäärä:   14.2.12 19:34:46

Kuten jo aikaisemmin olen todennut, luokat-sivulle tulee ilmestymään linkki VirtuaaliWikiin. Ajan niin salliessa aion saada Wikiin myös muista kuin saddle seat -luokista kunnolliset luokkakuvaukset.

Nyt on kyllä ihan oikeasti pakko ihmetellä tätä luokkakuvauksista nousevaa haloota. Luokkakuvaukset ovat tulossa, mutta linkin taakse. Minkä takia ne täytyisi saada vielä sivuillekin?
Linkkiä VirtuaaliWikiin ei aiemmista lupauksista huolimatta sivuille ilmestynyt, ja siitä olen pahoillani. Asia kuitenkin korjataan nyt ja nekin, jotka eivät Wikistä ole keksineet etsiä, löytävät luokkakuvaukset.

Saddle seat -luokkakuvauksissa tuntuu tosiaan olevan hieman paranneltavaa Wikin puolella. Hoidan asian ehtiessäni, mutta muistuttaisin jälleen että virheitä havaitsevat voivat itsekin tehdä tunnukset Wikiin ja korjata virheet.

Lähettäjä: misery. 
Päivämäärä:   14.2.12 19:48:33

Itse en ole koskaan issikkaluokista tiennyt tuon taivaallista, joten olisi aika mahtava jos niistäkin kerrottaisiin enempi. Osallistun vain kaikkiin luokkiin mihin mahdollista.. Aloittelijoita auttaisi suunnattomasti tieto noistakin luokista. Itse en oikein googlella löytänyt tietoa.

Päivämäärä:   14.2.12 19:50:01

misery, islanninhevosluokistahan löytyy kuvaukset luokat-sivulta.

LähettäjäAnnika_N 
Päivämäärä:   14.2.12 19:52:05

TK, mun mielestä noi issikkaluokkien kuvaukset on ainakin tosi hyvät, ite tajusin heti ekana :D

ot. Onks se mun kisa-anomus tullu perille, ku sähköposti ei välillä lähetä niitä :'D

Päivämäärä:   14.2.12 19:54:03

Pari viestiä näkyy mailissa olevan, käsittelenkin ne heti. :)

Päivämäärä:   14.2.12 19:54:33

Christa, samoin olet itse vastaillut WRJ topassa ihmisille.

Annika_N, on tullut (:

LähettäjäLuciDa 
Päivämäärä:   14.2.12 19:55:39

Luokkakuvauksista
Pakko sanoa mielipiteeni noista luokkakuvauksista. Itse olen harrastanut ARJ:n alaisia vasta vuoden vaihteesta, enkä ole kaivannut lisä selvityksiä.
Kivasti oon googlettamalla saanut selville sen minkä olen halunnutkin (ja vaikka valtaosa sivuista onkin englanniksi, niin onhan sanakirjat / kääntäjä olemassa).
--Yhteen vetona, että ainakaan minä en ole kaivannut lisäselvityksiä ARJ:n sivuille.

Muuta mielipidettä
"Tällaisten kommenttien myötä kyllä onnistutaan karkoittamaan viimeisetkin harrastajat lajin parista, ja kohta saatte TK:n kanssa kahdestaan pyörittää ARJ:ta."
--Nyt täytyy kyllä Christa sanoa kaikella kunnioituksella, että minä en allekirjoita väitettäsi. Vaikka Jasnyllä ja siulla onkin jotain hampaankolossa toisianne kohtaan, en näe syytä miksi se karkoittaisi uusia tai vanhoja harrastajia :)

--Itse pidän ARJ:n maailmasta juurikin huolettomuuden vuoksi, vaikka ikävää olikin ettei kisoissa ollut tarpeeksi osallistujia. En jaksa kyllä nyt murehtia sitäkään, vaan odottelen innolla, että varsulit kasvaa, ni sitten kisautan vaikka omiani toisiaan vasten :D

Lähettäjäaavistus. (01354) 
Päivämäärä:   14.2.12 19:59:18

Uuden rotuprojektini myötä mulle on tulossa läjä National Show Horseja ja saddlebredejä (sekä muitakin harvinaisia, kuten quarabeja yms), ja toivon tietysti, että näiden kanssa pääsisi kilpailemaan, kuitenkin ihan noissa show -luokissa (vaaditaanko näissä erikoisaskellajeja, minä kun en noihin ollenkaan aio keskittyä, kun projektini koskee ihan muita asioita).

IRL olen harrastanut issikoita pitkään ja hartaasti, MM-tason hevosia hoitanut yms. Ihme, ettei mulla ole ollut kuin kaksi islanninhevosta koko virtuaalihistoriani aikana.

LähettäjäAnnika_N 
Päivämäärä:   14.2.12 19:59:27

Jasny, hyvä :)

LuciDaa komppaan kans, ja jep, ARK on todellakin semmonen rento jne :)

LähettäjäAmar (0408) 
Päivämäärä:   14.2.12 20:09:34

Hyvä että luokkalistan yhteyteen nyt vihdoin saatiin nuo linkit! :) On varmasti v-heppailijoita jotka eivät ole aiemmin moisista ihmeellisistä luokista kuulleetkaan, eksyvät ARJ:n sivuille ja menettävät mielenkiintonsa kun kunnollista tietoa ei suoraan löydykään - en jaksa uskoa että kaikki sattumalta sivuille eksyvät innostuisivat niin paljon että jaksaisivat automaattisesti infoa lähteä googlailemaan. Näin siis on voinut hyvinkin tapahtua ennen linkkien lisäystä ^^

Mulla ei ainakaan vielä ole askellajiheppoja, mutta parhaillaan tällä hetkellä on ARJ:n alaiset kisat odottamassa osallistujia! Ja edellisten järjestämieni kisojen kohdalla todella huolestuin osallistujamääristä ihan kaikissa luokissa :|

LähettäjäAnnika_N 
Päivämäärä:   14.2.12 20:12:59

Amar, meijän pitääki tehrä joku semmonen tempaus et kannustetaa kaikki hankkiin islantilaisia tai muita askellajiratsuja ;)

LähettäjäAmar (0408) 
Päivämäärä:   14.2.12 20:13:29

Hih, selvästi lajia pitäisi hehkuttaa enemmän foorumeilla ja muutenkin pitää enemmän esillä, tän topickin aloituksen jälkeen mailiini on tullut jo kolme kisaosallistumista, edelliset osallistumiset on tullu viikko sitten ;D

(Ja Virginialle ja muille suurlaumojen omistajille tiedoksi: meidän kisoihin mukaan mahtuu 10 heppaa / ratsastaja / luokka!)

LähettäjäBritta (känny) 
Päivämäärä:   14.2.12 20:15:20

misery. on tässä kilpailut minun Hessullani, ja toinenkin issikka olisi tosi mukav jos jollakin sattuisi piirretty myynnissä olemaan. (:

LähettäjäAnnika_N 
Päivämäärä:   14.2.12 20:15:21

Amar, mää osallistuin muistaakseni ;D Joo nyt joku semmonen, et houkutellaa lisää porukkaa tänne issikkapuolelle :)

Järkkäsin justiinsa kisoja, osallistumaan kaikki :)

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 20:22:09

Minä pyydän anteeksi jos olen nyt (taas) mielipiteilläni jonkun mielen pahoittanut. Myönnän kyllä, että otan ehkä turhan innokkaasti kantaa asioihin, jotka mielestäni tarvitsevat korjaamista, mutta en kyllä sillä mitään pahaa ketään kohtaan tarkoita. En kuitenkaan jaksa kuunnella turhia syytöksiä itseäni kohtaan, enkä myöskään ymmärrä mitä olen Jasnylle tehnyt, että hän noin paljon minua vihaa. Joten pyydän anteeksi ja pyydän samalla Jasnya vastaamaan sähköpostiini.

En siis millään lailla ole ARJ:ta vastaan, päinvastoin. Hyvä vaan jos jaos saadaan pyörimään. Kuitenkin, varmaan kaikkien jaosten (myös minun!) tulisi muistaa ettei jaoksen pito ole ainoastaan itseään varten, joten yleisöäkin kannattaa kuunnella. Tässäkin topicissa 5 henkilöä minun lisäkseni toivoi parantelua luokkakuvauksiin, joten toivottavasti se otetaan huomioon. Ja hyvä juttu jos nyt saadaan edes se linkki sinne sivuille...

Lähettäjäendorphin 
Päivämäärä:   14.2.12 20:23:03

Itse olen piirrettyä sdb-oria kaavailemassa ja issikkaa luultavasti myös.
Luulen että suurin syy askellajiheppojen epäsuosioon on se, että Suomessa ei niitä IRL ole paitsi issikoita ja näitäkin hyvin vähän verrattuna muihin rotuihin(tarkoittaen kisaavia hevosia, pullaponeja taitaa useammaltakin tallilta löytyä).
Esim. saddlebred, nsh, walkerit etc voivat hyvinkin olla sellaisia ettei niistä ole kuullutkaan muutoinkuin täällä heppatallinetissä saattanut törmätä. Myös arabien kohdalla ne mielletään helposti enemmän koriste-esineiksi ja niillä tyydytään kisaamaan sekalaisesti koulua, esteitä ja kenttää kun mistään saddleseat etc jutuista ei olla kuultukaan(arabien kohdalla nämä taitaa muutenkin olla enemmän jenkkien juttuja?)
Askellaji-ihmisten täytyisi pitää enemmän meteliä itsestään.

Myös moni pelästyy luokkien nimiä(itse olen todennut että laukkakisatkin on vaikeampia kuin ARJ-luokat kunhan jaksaa katsoa mihin se oma rotu voi osallistua).

Päivämäärä:   14.2.12 21:08:55

Osallistujien suhteen on kyllä aina ollut ongelmia ARJ-kisojen kanssa. Harvinaisia rotuja kun kilpailutetaan, niin homma on sitä että kourallisella omistajia on suuri lauma hevosia. Pari näistä kun taukoilee, niin osallistujia ei meinaa riittää ollenkaan. :/

Jotain ideoita tässä jo kehitelläänkin askellajiratsastuksen mainostamista varten. Eiköhän tämä tästä. :)

Edelleen kyllä kaipaisin vastausta aiempaan kysymykseeni: "Luokkakuvaukset ovat tulossa, mutta linkin taakse. Minkä takia ne täytyisi saada vielä sivuillekin?"

Linkki VirtuaaliWikiin ilmestyi luokat-sivulle jo pari tuntia sitten, mikäli kaikki eivät vielä ole huomanneet.

Lähettäjä: Sorel 
Päivämäärä:   14.2.12 21:51:28

Pitäisköhän oikeesti pikkuhiljaa palata noide issikoiden pariin ja herätellä Sválur tekohengityksellä henkiin... Hmp :/

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 21:53:21

TK, miksi ei? Jos kuvaukset tekisi selkeästi ja omaperäisesti, voisi siitä saada jaokselle sellaisen käyntikortin jolla houkutella uusia harrastajia lajin pariin. Vielä jos kuvauksia havainnollistaisi kuvilla tai esimerkiksi juuri videoilla, voisivat mahdolliset uudet harrastajat tutustua lajiin helpommin. Toki pelkkä linkkikin virtualiwikiin riittää, mutta jos niitä kisaajia tosiaan puuttuu niin ainakin jaoksesta saisi paremman kuvan sitä kautta. WRJ:n kanssa sen itse huomasin, että ne lajiesittelyt olivat suuri plussa uusien harrastajien haalimiselle. :)

Päivämäärä:   14.2.12 22:15:08

Christa, westernin lajit eroaa toisistaan niin paljon, että ne varmastikin tarvitsevat omat kuvauksensa. Jos laitat videolinkit sadsen classicista ja countrystä, niin ei siinä tavallinen pulliainen huomaa lajien eroa.
Ei askellajiratsastus ole sen kummempaa kuin kentän kiertäminen, siinä esitellään hevosta kuten näyttelyissä, mutta tulokset arvotaan.
Virtuaaliwikilinkissä lukee tämä kaikki ihan oikeasti selkeällä suomenkielellä ja sinne pääsee ARJn luokkalistasta yhdellä ainoalla klikkauksella. Jos sinä haluat hifistellä niin tee ihmeessä meille näyttävä, kuvitettu ja oikein hieno kuvaussivu ja me lisäämme sen aivan taatusti ARJn sivuille (joskin yhden klikkauksen päähän, kuten virtuaaliwikinkin).

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   14.2.12 22:17:11

:DDD En kestä enää edes lukea tätä, meen nukkumaan. -->

Päivämäärä:   14.2.12 22:20:45

Pakko kysyä tällainen tavallinen pulliainen, että millä perusteella nuo luokkajaottelut on tehty, kaikki saddlebredit ja nsh:t eivät osaa kuin perusaskellajit, niillehän erikseen pitää nuo erikoisaskellajit opettaa? Eli miten tuo kilpailutus menee noiden kanssa, miten nuo luokkajaot ilmenevät? Voivatko nämä kilpailla sekä 3-käyntiluokissa, että erikoisaskellajiluokissa?

Päivämäärä:   14.2.12 22:21:53

Ups. Nyt täytyy sanoa, että melko puusilmä olen. Ajattelin jälleen aivan liian monimutkaisesti. Asia kävikin jo ilmi (vissiin..).

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   14.2.12 22:29:19

Jasny, voisitko kaikesta huolimatta vastata sähköpostiini, kiitos.

Lähettäjäkitatin 
Päivämäärä:   14.2.12 22:32:20

Tämän keskustelun nimestä inspiroituneena rupesin vähän ottamaan selvää, että mitäs tää tarkemmin ottaen on... Alle kymmenessä minuutissa olin saanut ARJ:n sivuilta kaiken irti, hirvittävän helppolukuiset ja yksinkertaiset sivut! Kun taas esimerkiksi WRJ:n sivuilla hukuin täysin tietoon ja kaikkeen, ARJ:n yksinkertaisesta ja selkeästi tyylistä propsit ylläpitäjälle! Virtuaaliwikistä sain heti kaiken tiedon lajeista yhdellä napin painalluksella, kattava tietopaketti lajeista tietämättömälle. Tämän jälkeen otin ARJ:n ylläpitäjään yhteyttä, kysyin muutaman kysymyksen, toin pari ponia ja osallistuin jo ekoihin kisoihinkin! Kaikki alle puolessa tunnissa!

Täytyy siis kiittää ARJ:n ylläpitäjiä, en olisi voinut kuvitellakaan tämän olevan näin helppoa kaiken kanssa. :) Täällä siis aloittelen parin ponin kanssa ARJ:ta kisaamaan, ja heti vaikuttaa hyvältä. Kaikki oli niin äärimmäisen helppoa ja nopeaa, ettei ole tottakaan, kiitos siitä!

Päivämäärä:   14.2.12 22:35:46

aavistus., 3-käyntiset voivat tosiaan kilpailla 3-käyntiä ja saddle seattia, ja viisikäyntiset slow gaitia, rackia, 5-käyntiä, sekä saddle seattia. Jos haluaa olla mahdollisimman realistinen niin sitten joko 5-käynti tai sadse, mutta itse kilpailen molempia.
Ja harvemmin olen törmännyt virtuaaliseen 3-käyntiseen saddlebrediin, itsellä on talli täynnä vain 5-käyntisiä.

Tietysti silti arvostan realistisuutta jos joku jaksaa sitä todella tarkasti noudattaa! (:

Christa, kunhan ehdin, miksi hoppu :o

kitatin, ihana <3 ja lisäkysymykset on aina tervetulleita! Pian opastan siut ASSAnkin saloihin (;

Päivämäärä:   14.2.12 22:41:06

Olisihan se sivu, josta löytyy kattavat luokkakuvaukset havainnollistavine kuvineen aika komea, mutta ARJ:n nykyisellä ulkoasulla kovin hankalasti toteutettavissa. Ulkoasua taas ei näin pienen syyn takia ruveta vaihtamaan.

LähettäjäVirginia 
Päivämäärä:   14.2.12 23:22:37

No sitten on kyllä ulkoasu suunniteltu ihan päin helevettiä, jos siihen ei pysty uusia sivuja lisäämään, kaikella ystävyydellä. Ulkoasu ei ikinä-ikinä-ikinä saa rajoittaa sivujen sisältöä!

Totta kyllä, minäkin kaipailisin niitä luokkakuvauksia. Kiva että ovat wikissä ja että se linkkikin löytyy, mutta silti. ARJ:n pitäisi olla se "kaiken tiedon alkulähde" ja wikistä sitten voisi olla linkkejä tarkempaan tietoon eli ARJ:hin.

Päivämäärä:   14.2.12 23:30:09

Sivujen lisäämisestä ei tietääkseni ole puhuttu mitään? Mielestäni suurimman ongelman "kattavassa kuvilla koristellussa luokkakuvauksessa" tuottavat nimenomaan kuvat. Ikävä kyllä ulkoasu on mitä on, me emme sitä ole suunnitelleet.

Tällä hetkellä tavoitteena on saada joka luokasta kuvaus virtuaaliwikiin. Tämän jälkeen on mahdollista kokeilla kuinka sekavaksi sivu menee, jos ne luokkakuvaukset sinne lisää.

Päivämäärä:   14.2.12 23:36:31

Jasna, sulla on aivan ihania hevosia. :) Kuolaan sun saddleja ja nsh:ta. :D

Päivämäärä:   14.2.12 23:53:22

Emme mekään TK:n kanssa tiedetä IHAN kaikkea. Jos kyseessä olisi NJ ja kyseenalainen tuomarointi, olisi ihmiset kutakuinkin "ei tuomarit oo mitään irl-rakennetuntijoita ei niitten tartte kaikkee tietää" tällä kannalla, mutta sen sijaan meidän tulee tietää kaikki ja VIELÄ enemmän!

Jostain syystä ihmiset odottavat ja vaativat ARJ:ltä huimasti enemmän kuin muilta jaoksilta. Miksei kukaan ole vaatimassa KRJ:tä tekemään täydellistä selitystä youtubevideoineen vaikka piruetista, kuinka moni sitä on todellisuudessa kokeillut?

Onko joku luokkakuvausten sijoittaminen oikeasti kilpailujaoksen tärkein tehtävä? Tulisiko meidän tehdä joitakin viikottaisia infopläjäyksiä blogin kautta htnettiin, unohtaa kalenteri, laatis ja cup, sillä jaoksen tärkein tehtävä on välittää sitä ylimääräistäkin, kilpailemisen kannalta turhaa tietoa?

Päivämäärä:   14.2.12 23:59:33

aavistus., ota kasvatti! .. tai pari :D

Lähettäjä: petra 
Päivämäärä:   15.2.12 00:05:26

nyt on kyllä jaoksella aivan väärä ylläpitäjä jos ollaan sitä mieltä että luokkien sisällön tunteminen on kilpailemisen kannalta turhaa...

Päivämäärä:   15.2.12 00:08:39

petra, luokkien sisällön tuntemisesta ei ole puhuttu yhtään mitään. Tässä on kyse siitä, minne luokkakuvaukset sijoitetaan. Suosittelen lukemaan koko keskustelun ennen kommentointia. :)

Lähettäjäaksu 
Päivämäärä:   15.2.12 00:53:02

Kyllä se vaan on niin, että harvinaisemman kisauslajin jaoksen ylläpitäjiltä vaaditaan sitä viitseliäisyyttä esitellä lajia muutenkin kuin linkittämällä jotn wikiä.
Ei koulu- tai esteratsastuksen pariin _tarvitse_ houkutella harrastajia, ei niitä lajeja tarvitse mainostaa kun niillä on vakaa jalansija virtuaalimaailmassa.

Lähettäjäaksu 
Päivämäärä:   15.2.12 01:09:21

Enkä nyt toki tarkoita etteikö pitäjät olisi viitseliäitä (hei, koko jaos pyörii pitkästä aikaa), mutta ottaen kantaa tähän kädenvääntö-keskusteluun näistä luokkien sisällöistä..
Chillatkaa hei ihmiset, ei tää nyt oikeasti ole niin vakavaa. Hyvä että virtuaaliwikistä löytyy kuitenkin nuo sisällöt.

Päivämäärä:   15.2.12 01:35:08

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että jos tiedon sisältö on tismalleen sama, miksi sillä on merkitystä mistä sen lukee? Selkeämmin se teksti tuolla wikissä killuu kuin ARJ:n sivun raameissa. TK sitä juuri uudistikin, lisäsi kuvauksia ja laittoi muutaman videolinkin.
Sama asia, eri raamit, miksi se joitakin häiritsee niin kamalasti, että täytyy alkaa jopa isosti soimaamaan ylläpitäjiä?

Kalenteri on toiminut täydellisesti koko sen ajan, kun olemme olleet puikoissa (kiitos TK:lle), laatiksessa on ollut kaksi tilaisuutta, joista molemmista tulokset tulleet ajallaan, cup on käynnissä ja suunniteltu pitäjät loppuvuodeksi eteenpäin, meillä on myös blogi, jossa tiedotamme uudet tärkeät jutut. Lisäksi ajattelimme tehdä eräänlaisen "kysy ARJ:stä mitä mieleen tulee" topicin, ja siitä sivuille ukk(usein kysytyt kysymykset) tai vastaavan osion.
Enkä minä ala sanomaan "teen tätä vapaaehtoisesti, ei kaikkia voi miellyttää", kuten jotkut tekee, sillä IHAN oikeasti, vaikkei se siltä tuntuisi, yritämme kyllä parhaamme.

Lähettäjäaksu 
Päivämäärä:   15.2.12 02:16:46

Jasny, se merkitys on siinä, että on huomattavasti selkeämpää että kaikki löytyy yhdestä paikasta. Ettei ole ARJ:n sivut jossa on listattu vain luokat ja erikseen wiki jossa on sisällöt tarkemmin (ja siihen vielä lisäksi linkkiä kolmannelle asiasta kertovalle sivulle).
Tai jos välttämättä halutaan pitää kiinni siitä, että ARJ:n sivuja ei sotketa noilla ss-sisällöillä, niin miksei voi vain laittaa pelkkää linkkiä wikiin ja poistaa tuon käytännössä täysin turhan listauksen ss-luokista (nekin kun sieltä wikistä löytyy).

Lähettäjä: petra 
Päivämäärä:   15.2.12 09:43:45

tai miksette jätä sivuille vaan linkin wikiin ja poista kaikkea muuta? helpottasx teiän elämää ja eipähän sivut sotkeemtus ku se tässä tuntuu olevan tärkein asia. ku tuo ulkoasu muutenkinhan on melkonen taidonnäyte :DDddd

Lähettäjäkitatin @phone 
Päivämäärä:   15.2.12 09:58:06

Minä en kyllä ymmärrä, että mitä vaikeaa tässä on. Minun ei ainakaan tarvitse tietää luokkien sisältöä, jos ARJ:ta kisaan. Riittää, että tiedän, millä rodulla voin mitäkin kisata. Ja kun halusin tietää luokista, luin virtuaaliwikistä, joka oli yhden klikkauksen päässä, ja jossa kaikki luki valmiiksi selkeänä. Siellä tietoa oli sen verran paljon, että jos ne laittaisi ARJ:n sivuille, niin minä ainakin menisin vain sekaisin niistä luokkakuvauksista. Ja Youtubesta katsomalla en yhtään erota noita luokkia, koska ne ponit kiertää sillä kehää sekaisin, that's it. Mulla menee vähän yli ymmärryksen, miksi niistä pitäisi tunkea hirveät kuvaukset sivuille, koska kaikki löytyy selkeästi sieltä virtuaaliwikistä. Turha ARJ:n sivuja on sillä enää sotkea.

Jasny kertoi UKK -osiosta, joka kuulostaa tosi hyvälle! Minä sain kyllä nopeasti ja selkeästi vastaukset ylläpitäjältä kysymyksiini, mutta ainahan se helpottaisi, jos kysymykset olisi valmiina vastauksineen. :)

Minun silmään koko laitos näyttää hyvältä ja selkeältä, ja on kaikkine blogeineen yms kattavampi kuin esimerkiksi kaikille tutun KRJ:n sivut. Jos en olisi koskaan ratsastanut ja virtuaalihevostelun aloittaisin, niin kyllä ARJ:n sivuilta saisin paljon enemmän irti, ja vielä sen kuvan, että ylläpitäjiä kiinnostaa ja he ovat aktiivisia. Niin kuin ovatkin.

Ihan vaan minun näkökulmasta :)

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 09:59:18

Olen tainnut joskus aiemminkin kysäistä... Miksei classic country combinationista oteta pois country-sanaa ja informal show combinationista informal-sanaa? Lisäksi kannattaisi kyllä ottaa nuo tyngät luokkakuvaukset pois ARJ:n sivuilta, koska nyt kun löytyy linkki wikiin niin noiden vanhojen pitäminen sivuilla on vain hölmöä :)

LähettäjäChrista W. 
Päivämäärä:   15.2.12 10:23:53

Asiasta toiseen, mitenkäs on nyt sitten kun säännöt vasta nyt muuttuivat (tuon saddsepainotuksen osalta), että tuleeko laatuarvostelussa miinusta jos hevonen on kisannut esimerkiksi sekä english- että classic-luokissa?

Lähettäjätangerine 
Päivämäärä:   15.2.12 11:23:51

Mun silmääni näyttäisi hassulta jos luokat olisivat Classic Combination tai Show Combination, koska IRL ne ovat kuitenkin pelkästään Informal Combination, Country Combination ja Formal Combination (ja mahdollisesti muita? Nuo ovat ne mihin minä olen tutustunut).

Ja kyllä, yritän pitää kaiken mahdollisimman todenmukaisena kthx.

Mä oon ainakin itse ollut täysin tyytyväinen siihen, että koko laitos edes pyörii ja vielä kaiken lisäksi aika hienosti kun on laatis ja cupkin pystyssä. Pitäisi vaan itsekin jaksaa hiukan aktivoitua.

Lähettäjä: aksu 
Päivämäärä:   15.2.12 11:24:51

kitatin, ei siinä ole mitään vaikeaa, esitin vaan mun näkökulman asiaan.

LähettäjäTakku 
Päivämäärä:   15.2.12 11:29:43

Mä mietin Christan kanssa samaa! :) Vai katotaaks se sit jotenkin ton päivämäärän mukaan et ennen sitä ei haittaa mut sen jälkeen jos on kisannu sekaisin nii sit tsot tsot!

Jasny, luultavasti saan tänään tehtyä ne sivut! :))

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 11:41:57

Kun luokat eivät muutenkaan ole 100% samat kuin IRL niin on todella omituista pitää tyhmän kuuloisia ja näköisiä rimpsuja kun asiat voisi yksinkertaisemminkin hoitaa :) No ihan sama toisaalta, itse käytän sitten edelleen niitä "vääriä" luokkanimiä jos ARJ ei halua tuollaista pientä muutosta tehdä.

Lähettäjäkitatin 
Päivämäärä:   15.2.12 11:42:24

aksu, ihan yleisesti tuon osoitin kaikille :)

Päivämäärä:   15.2.12 12:56:05

Pointti on edelleen siinä, että osallistumisen kannalta tärkeä tieto on sivulla, ja se ylimääräinen luokkasisältöasia wikissä.

Petra, osoita kehusi Tijuanalle. (:

Päivämäärä:   15.2.12 14:03:06

Mulle ei ihan aukea, miksi yksi hevonen ei voisi osallistua English Pleasureen, Show Pleasureen ja vaikka Showmanshipiin? Eihän tuo kai ole kovinkaan epärealistista edes?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 14:08:02

Koska ARJ:n saddle seat luokkajako on kaikkea muuta kuin "kunnon" kopio oikeasta elämästä, niin taitaa olla vain helpointa että kaikkien hevosten pitää pysyä vain yhdessä "saddle seat -lajissa" :) English ja Show eivät muutenkaan menisi ihan yksiin, Show ja Park tai Classic ja Country olisi realistisempi yhdistelmä. Showmanshipiin ja Equitationiinhan nyt voi ihan minkä tahansa luokan hevosella osallistua.

Lähettäjä: Heikku 
Päivämäärä:   15.2.12 14:09:42

Olisi tosi kiva saada sivuille kattava info siitä, että mitkä luokat sopii rinnakkain kisattaviksi ja mitä luokkia ei saisi samalla hevosella kisata.

Varsinkin islanninhevosten luokista olisin kiinnostunut, mitä saa miksata ja mitä ei missään nimessä?

Päivämäärä:   15.2.12 14:11:12

Luciana, eli voinko osallistua samalla hevosella showmanshipiin ja johonkin ratsastusluokkaan? Tässä väsään kutsua ja mietin, mitkä luokat otan mukaan, kaikkia en halua. Haluaisin kuitenkin niin, että yksi hevonen voisi osallistua useampaan luokkaan, kun kisoja on muutenkin noin vähän.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 14:13:32

Showmanship ja equitation ovat noiden luokkaryhmien ulkopuolella olevia saddle seat -luokkia, joten joo, hevosella voi osallistua vaikka kaikkiin classic-luokkiin ja lisäksi noihin :)

LähettäjäAmar (0408) 
Päivämäärä:   15.2.12 14:14:41

Komppailen Heikkua! Myös mun kisoihin on tullut osallistujia silleen "en nyt oo ihan varma voiko osallistua samalla hepalla noihin ja näihin mut kokeillaan", ja oon sitten yrittänyt korjailla osallistumisia parhaan (päättely)kykyni mukaan. Joku selkeä taulukko tms. ois kätevä!

Päivämäärä:   15.2.12 14:15:59

Luciana, tämäpä oikein selvä asia. :D Mulla on lukemisenymmärtämisen kanssa selvästi jotain ongelmaa ollut pari päivää.. Luulin, että säännöissä showmanship ja equitation olivat saddle seat -otsikon alla.

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 14:17:58

Taitaa edelleen olla, hih, sattuuhan sitä :D Ne ovat sen otsikon alla ja edellisessä viestissäni sanoinkin niiden olevan luokkaryhmien ulkopuolella olevia saddle seat -luokkia :)

Päivämäärä:   15.2.12 14:21:27

Islanninhevosten askellajeista tiedän sen verran, että olisi vaikea määritellä, mihin luokkiin mikäinenkin hevonen voi osallistua sen takia, että on 3-, 4- ja 5-käyntihevosia. 5-käyntiluokkiin ei tietenkään voi osallistua 3- tai 4-käyntihevosella, Speed passiin ei voi osallistua hevosella, jolta ei passia löydy ja 3-käyntihevonen voi omata käynnin, ravin ja laukan tai käynnin, passin ja laukan yms. 3-käyntiluokkia ei tosin taida edes olla ja luulen, että virtuaalimaailmassa ei varmasti ole yhtään islanninhevosta, jolla ei jotain erikoisaskellajia ole. Pääpiirteittäin usein passin omaavilla hevosilla (ainakin harrasteratsuilla) olen huomannut, että töltti voi olla epäpuhdasta, eikä silloin 5-käyntihevosella useinkaan kisata tölttiluokkia. Tietysti ratsastajakin voi vaikuttaa siihen, kuinka puhdas töltti on ja poikkeuksiakin on.

Päivämäärä:   15.2.12 14:22:14

Luciana, aaaargh. :D Pitää tästä mennä lukemisenymmärtämisentunneille. x)

LähettäjäKiiskinen 
Päivämäärä:   15.2.12 14:23:25

ARJ:n sivuja kootaan parhaillaan uudestaan. Haluatteko saddleseat-luokista täysin realistiset kaikin puolin, kun siitäkin nyt on ollu puhetta? Huom. esimerkiksi Parkiin voivat osallistua vain arabit, morganit ja saddlerit, yms.

Toiveita saa nyt esittää. Luokkakuvaukset ovat jo tulossa sivuille asti, niistä ei tarvitse enää sanoa.

Päivämäärä:   15.2.12 14:24:59

Kiiskinen, mä sanon oman mielipiteeni mitään tietämättä, mutta koska kuulostaa siltä, että ARJ olisi aika kuollut, en alkaisi itse hirveästi rajoittamaan rotukohtaisesti, sillä se karsisi osallistujia kai entisestään?

LähettäjäLuciana 
Päivämäärä:   15.2.12 14:27:16

Mun mielestä ARJ:n saddle seat -luokkien ei todellakaan tarvitsisi eikä pitäisi olla täysin realistiset. Nykyisessä muodossaan paljon parempi :)

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.